Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 27 ... 34 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:44
Conrado schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:09:
• Ruimte-voor-ruimte
Diverse provincies hebben een ruimte-voor-ruimte programma waarbij boeren bouwgrond mogen verkopen in ruil voor een bedrijfssanereing. Die grond hoeft trouwens niet op dezefde plek als de bedrijfssanering te zijn. In Brabant heb je bijvoorbeeld ruimtevoorruimte.com.
+ Mooie grote en landelijke kavels, vaak gegroepeerd.
- Onder de streep ook vastgoed makelaardij, in sommige projecten wordt verwacht dat je zelf alle papierwerk èn afrekening met de gemeente regelt. Dat gaat om veel geld!
[/list]
Ter aanvulling op bovenstaande; als je koopt via ontwikkelingsmaatschappij ruimte voor ruimte (van de website hierboven) dan wordt je in principe net zo goed ontzorgd als wanneer je koopt van de gemeente.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Laatst online: 20:42
big bang schreef op maandag 3 februari 2025 @ 21:20:
[...]
Ter aanvulling op bovenstaande; als je koopt via ontwikkelingsmaatschappij ruimte voor ruimte (van de website hierboven) dan wordt je in principe net zo goed ontzorgd als wanneer je koopt van de gemeente.
Dat is helemaal waar, kennissen hebben dat in Meierijstad gedaan en zijn daar erg tevreden over.

Echter, er lopen ook allerlei ruimte-voor-ruimte-projecten om ruimtevoorruimte.com heen. En dan is het een ander verhaal ;)

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Glitchy schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:38:
Misschien een rare vraag en niet helemaal gepast in dit topic maar hoe hebben jullie een stuk land bemachtigd? Is dit een kwestie van Funda? Via de Gemeente proberen rond te bellen?
Wij hebben 'm via funda gevonden.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:55

backupdevice

Boeh!

Misschien een rare vraag en niet helemaal gepast in dit topic maar hoe hebben jullie een stuk land bemachtigd? Is dit een kwestie van Funda? Via de Gemeente proberen rond te bellen?
Via de gemeente die in het weekblad een advertentie van 2 regels had staan .

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:40
woekele schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:36:
[...]

Geen idee, desnoods achteraf zelf doen. Moet je alleen wel je ventilatie opnieuw inregelen... misschien dat je met installateur kunt afstemmen dat ze dat überhaupt pas achteraf doen? Dat ga ik proberen... weet nog niet of ze willen meewerken :)
Wij laten stucen door de bouwer, dus die mag t plannings technisch oplossen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:25
Wat is wijsheid betreffende wifi en ethernetpoorten in huis. Wij zijn bezig met de installatie tekening voor onze Groothuis GL3 woning. We zijn geen high end ussrs.
Ik dacht aan een wifi schotel (zo’n rond apparaat , weet niet precies hoe het heet ) op de 1e en 1 op de bgg . Eventueel nog 1 voor in de garage/ mancave . Maak je dan een utp kabel uit het plafond zodat de schijf aan het plafond hangt net als een rookmelder of is het beter om hem aan de muur te hangen. Is er nog stroom nodig en zouden jullie nog andere plaatsen voorzien van utp ?( behoudens de tv )

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delium86
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:33
Codeoranje schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 22:00:
Wat is wijsheid betreffende wifi en ethernetpoorten in huis. Wij zijn bezig met de installatie tekening voor onze Groothuis GL3 woning. We zijn geen high end ussrs.
Ik dacht aan een wifi schotel (zo’n rond apparaat , weet niet precies hoe het heet ) op de 1e en 1 op de bgg . Eventueel nog 1 voor in de garage/ mancave . Maak je dan een utp kabel uit het plafond zodat de schijf aan het plafond hangt net als een rookmelder of is het beter om hem aan de muur te hangen. Is er nog stroom nodig en zouden jullie nog andere plaatsen voorzien van utp ?( behoudens de tv )
Wij hebben gekozen voor een aantal acces points aan het plafond (oa beetje gespeeld met unify design center om de dekking te bepalen). Daarnaast in elke ruimte voldoende ethernetpoorten laten opnemen om waar wenselijk bekabeld te kunnen aansluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:51
Een stuk land kan ook gewoon een bouwval bevatten, na slopen is het een mooi bouwrijp stukje land.

(Mijn huis gaat binnenkort iig plat :) )

[ Voor 27% gewijzigd door skai21 op 07-02-2025 22:33 ]

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:30
Je kunt in de netwerk topics hierover meer vinden maar ik de basis klopt het wat je zegt. Wij hebben er voor gekozen om ze niet aan het plafond te hangen maar in een kast te leggen. Niet het best voor het bereik maar heb in bijna elke ruimte een accespoint (is het woord wat je zoekt) wat dat weer ruimschoots oplost.
Verder elke ruimte minimaal 2 utp outlets (op wc/badkamer na) en ik kan alle kanten op, ook in de toekomst. Dat zal bij jullie wellicht te kostbaar worden?
Alle kabels komen bij ons in een aparte meterkast wat bij toeval zo uitkwam maar in theorie had het ook in de gewone meterkast gepast. Kijk ook even op https://eu.store.ui.com/eu/en voor wat hardware inspiratie (alles qua netwerk, camera, deur toegang, in ons huis is van dit merk)

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-05 10:57
Ik zou even verder denken dan dat.
Want wij hebben aangegeven dat we wel domotica wilden hebben in de woning.
Onze bouwer (Danilith) zei dat dat achteraf moest.
Nu is de installateur bezig (hebben ze uitbesteed) en die wisten ons te melden dat ze dat liever vooraf hadden geweten en er extra leidingen etc hadden gemoeten.
Krijgen morgen de sleutel dus dat nu nog aanpassen is 8)7

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Elke (slaap)kamer een dubbele aansluiting, in de woonkamer ook waar je de TV wil (en kijk ook of je meerdere opstellingen voor de woonkamer zou kunnen hebben zodat je op de benodigde plekken ook aansluitingen maakt).
Als je de optie neemt met werkkamer daar uiteraard ook een (dubbele) aansluiting en zorg ervoor dat je in de toekomst makkelijk 2 naar een eventuele laadpaal kunt leggen (1 voor netwerk, 1 voor P1 in de meterkast).

Qua wifi kun je inderdaad aan plafond doen (en als ik op GL3 af ga 1 in de woonkamer, 1 op overloop en 1 in de garage en eventueel (later) 1 buiten).
Of je zet gewoon een set uit deze lijst in huis die je aansluit op een van die wandaansluitingen.

Heb zelf overigens afgelopen zaterdag bij familie een aantal van deze in hun nieuwbouwwoning opgehangen en het bereik viel me nog vies tegen. Woning is 10 bij 20 en ik heb er beneden 2 geplaatst en bereik is boven slecht, ondanks dat ze veel open ruimtes en vides hebben.
(helaas hadden ze op de 1e verdiepingen geen voorzieningen gemaakt in het plafond)

Meest bizarre is nog wel bij 2 slaapkamers; op de overloop nog enigszins bereik maar stap je letterlijk de drempel van die slaapkamers over en bereik is weg...en dan hebben we het zelfs over 2.4GHz.
Kan best zijn dat we dus 3 of 4 in huis nodig hebben, wordt duur geintje zo :X ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
We hebben hier 8 accespoints, goedkoop is het niet maar echt overal in huis top wifi. (naast ap's ook nodige switches etc natuurlijk). Echt de moeite waard om goed te investeren: pay once, cry once

Juist om het probleem bij nieuwbouw te voorkomen dat wifi op een specifieke plek niet werkt.

[ Voor 19% gewijzigd door RoelsRules op 11-02-2025 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarrah
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20:55
Wij zijn inmiddels in gesprek geweest met een aantal bouwbedrijven. De kavel bleek iets te smal voor onze wens om een garage/berging toe te voegen aan de zijkant waar de inrit zit. De kavel loopt schuin waardoor dit wel steeds breder wordt. Nu grenzen wij aan de andere zijde aan het openbaar gebied waardoor de afstand van het hoofdgebouw naar de erfgrens aan deze zijde minimaal 5 meter moet zijn en geldt dat gebied als voorerfgebied. In het bestemmingsplan staat onder de algemene afwijkingsregels het volgende:
"Mits geen onevenredige afbreuk wordt gedaan aan het straat- en bebouwingsbeeld, de woonsituatie, de verkeersveiligheid, de milieusituatie en de gebruiksmogelijkheden van:
de bij recht in de bestemmingsregels gegeven maten, afmetingen en percentages, tot ten hoogste 10% van die maten, afmetingen en percentage;".

Wij willen dus kijken of het mogelijk is om de afstand tot de erfgrens te verkleinen naar 4.5 meter. Het gaat ongeveer voor de helft van de lengte van het huis van toepassing zijn omdat met het breder wordende kavel het huis op de helft weer in het bouwvlak valt. Zijn er toevallig mensen die hier ervaring mee hebben hoe je dit het beste kan aanpakken? Moet je dit gewoon 'proberen' bij de aanvraag van de omgevingsvergunning, of moet hier dan een aparte vergunning voor worden aangevraagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
@Sarrah, je hebt dus een afwijkend kavel ;)

Onduidelijk is hoe je tot een ontwerp komt; werk je met een architect of doen de 'bouwbedrijven' dat? Het probleem bij afwijkende kavels is, dat standaard oplossingen afvallen. Je hebt een ontwerp op maat nodig. Eigenlijk ben je dus op zoek naar ontwerper die jullie wensen denkt te kunnen realisten en die de gemeente kan overtuigen dat er "...geen onevenredige afbreuk wordt gedaan...". Dat is geen 'proberen' maar in staat zijn met een goed ontwerp de commissie te overtuigen.

Kunnen de bouwbedrijven dat...?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03:07

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Sarrah schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:14:
Wij zijn inmiddels in gesprek geweest met een aantal bouwbedrijven. De kavel bleek iets te smal voor onze wens om een garage/berging toe te voegen aan de zijkant waar de inrit zit. De kavel loopt schuin waardoor dit wel steeds breder wordt. Nu grenzen wij aan de andere zijde aan het openbaar gebied waardoor de afstand van het hoofdgebouw naar de erfgrens aan deze zijde minimaal 5 meter moet zijn en geldt dat gebied als voorerfgebied. In het bestemmingsplan staat onder de algemene afwijkingsregels het volgende:
"Mits geen onevenredige afbreuk wordt gedaan aan het straat- en bebouwingsbeeld, de woonsituatie, de verkeersveiligheid, de milieusituatie en de gebruiksmogelijkheden van:
de bij recht in de bestemmingsregels gegeven maten, afmetingen en percentages, tot ten hoogste 10% van die maten, afmetingen en percentage;".

Wij willen dus kijken of het mogelijk is om de afstand tot de erfgrens te verkleinen naar 4.5 meter. Het gaat ongeveer voor de helft van de lengte van het huis van toepassing zijn omdat met het breder wordende kavel het huis op de helft weer in het bouwvlak valt. Zijn er toevallig mensen die hier ervaring mee hebben hoe je dit het beste kan aanpakken? Moet je dit gewoon 'proberen' bij de aanvraag van de omgevingsvergunning, of moet hier dan een aparte vergunning voor worden aangevraagd?
Dat gaat normaal met goede onderbouwing bij een vooroverleg of direct bij de aanvraag. die onderbouwing is wel over ruimtelijk of architectonische kwaliteit en dus niet: " jamaar mijn garage past niet naast mijn groothuis notaris woning.." soms kan je denken aan onderdanige bouwelementen, materiaal keuze etc.
en soms maakt het door de ligging in het plan geen bal uit en ook dat is aan te tonen. dan krijg je meer . de gedachte achter deze 5 meter regel is begrijpelijk, maar op deze specifice locatie minder hard nodig omdat : [blablabla] ... en met 4.5 meter blijft het aanzicht veder het zelfde blablabla.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnaudYK
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:56
Sarrah schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:14:

Dit lijkt me een hele duidelijke "ja, tenzij" clausule. Die 10% staat in veel bestemmimgsplannen (bij ons zelfs 15%). Wij hebben daar gedeelteijk gebruik van gemaakt en dat is gewoon vergund. De gemeente kan alleen weigeren op een van bovenstaande gronden. Bij ons stonden die voorwaarden er overigens niet in dus konden ze 15% ook niet weigeren. Maar gegeven de voorwaarden mbt straat- en bebouwingsbeeld zou ik dit zeker bij een vooroverleg meenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Op dit moment heb ik een houtskeletbouw woning met een overkill aan AP's, dus vind het heel lastig inschatten wat nu wijsheid is in een moderne geisoleerde woning.

Afgelopen maandag zijn we met de installateur door het huis gelopen, dit vonden wij heel erg prettig. Op papier hebben we destijds stopcontacten, schakelaars en UTP moeten intekenen en dat is niet altijd even handig.
Er was ons van tevoren al verteld dat er ruimte voor aanpassingen is tijdens de bouw. Afgelopen maandag was het dus zover. Alle binnenmuren staan, en de installateur had overal op de muren getekend wat waar zou komen volgens tekening. Alles konden we ter plekke opnieuw overwegen (verplaatsen, schrappen, toevoegen, alles was nog mogelijk).

Aanpassingen die ik heb laten doorvoeren:
- Een dubbele UTP op mijn kantoor
- Een hotelschakeling laten vervallen
- Extra buitenverlichting
- Een ingebouwde loze leiding van 60mm op de plek waar de TV komt
- UTP in het plafond in het midden van de overloop

Wat we al hadden en zo laten op netwerk gebied:
- iedere slaapkamer/kantoor UTP
- 2 keer UTP in de woonkamer

Voor nu besloten wifi6 schotel op de overloop boven en 1 wifi6 inwall in de woonkamer. Daarna kijk ik wel verder, ik neem bij verhuizing sowieso 8 AP's mee dus ga een heel eind komen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
Tip van flip; ook 1 of meer loze buizen naar buiten toe vanuit de meterkast. Tuinverlichting, wcd, camara, water, utp.... Je kunt het dan nog naar buiten krijgen. Wellicht lastig daar de muren er staan maar makkelijker nu dan ooit om verlegen te zijn (en voor diegene die nog moeten bouwen en dit tzt lezen)
(hier 8 mantel buizen naar buiten en 6 zitten goed vol ondertussen... 2 niet omdat de buiten unit van de wp er boven staat :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

RoelsRules schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 21:41:
Tip van flip; ook 1 of meer loze buizen naar buiten toe vanuit de meterkast. Tuinverlichting, wcd, camara, water, utp.... Je kunt het dan nog naar buiten krijgen. Wellicht lastig daar de muren er staan maar makkelijker nu dan ooit om verlegen te zijn (en voor diegene die nog moeten bouwen en dit tzt lezen)
(hier 8 mantel buizen naar buiten en 6 zitten goed vol ondertussen... 2 niet omdat de buiten unit van de wp er boven staat :))
Ja zeker eentje om rekening mee te houden.
Wij hebben het volgende 'besteld' van meterkast naar later te plaatsen tuinhuis:
- grondkabel ter voorbereiding van PV met bijbehorende groepen
- grondkabel ter voorbereiding van jacuzzi met bijbehorende groepen
- grondkabel ter voorbereiding van algemeen stroom tuinhuis
- UTP
- Water

• zjweele13
  • Laatst online: 16:24
Dag allemaal. Ik ben me momenteel aan het oriënteren om een eigen huis te laten bouwen. Plan is om met een architect een eigen ontwerp te maken en dan een aannemer te zoeken die het neer wil zetten. Ik kan alleen nergens goede informatie vinden wat bouwen ongeveer gaat kosten. Is er een vuistregel wat de kosten per m2/m3 zijn? En zit er veel verschil tussen traditioneel/hsb/clt? Ik moet nog op gesprek bij een hypotheekadviseur, maar de online rekentools komen uit op een budget van ongeveer 400k. Daar moet ook de grond voor gekocht worden. Ik woon nu in Limburg en het heeft ook de voorkeur daar te blijven. Grondprijs ligt daar redelijk gunstig 250/300 per m2. Dat zou dus voor max 80k moeten kunnen. Hou je ruim 3 ton over voor de woning. Ik ben alleenstaande en heb niet veel ruimte nodig. Een BVO van 120-140m2 is voldoende.

Is het realitisch om te denken dat je voor 4 ton klaar kunt zijn, of kan ik beter nog een paar jaar sparen?

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:34
Meestal reken je met een m3 prijs, en hoe groter de woning (met een gelijkblijvende afwerking) hoe voordeliger.

Dat ik me begon te oriënteren was € 400 - 450 per m3 mogelijk voor een casco woning.
Oriëntatie was in 2021/2022, uiteindelijk een jaar later gestart, en kwam ik al richting de 550 / m3 waarbij ik nog veel zelf heb gedaan.
Dit was voor en een woning van 10x12, met 1 verdieping, om de afmeting aan te geven.
uitgevoerd is HSB, met houten gevelbekleding en iets hogere RC als standaard voor de wanden.

Voor 80K heb je bij € 250 per m2 een kavel van 320 m2, dat lijkt mij persoonlijk te klein voor een vrijstaande woning.
Moet er in de 4 ton ook nog afwerking op de wanden, een keuken en badkamer zitten?

• zjweele13
Ik heb geld vooraf voor een architect, hupotheekadviseur en notaris. Tijdens de bouw kan ik nog wat sparen voor de kosten aan het eind. Dan kan ik de badkamer, keuken en meubilair wel betalen. Alles wat ertussen zit moet van de 4 ton. Ik ben niet echt iemand van de groene vingers, dus een beperkte tuin vind ik niet erg. De 120m2 vloeroppervlak kan over 2 of 3 woonlagen worden verspreid. De voetafdruk zal dus beperkt kunnen zijn. Een klein perceel heeft voor mij daarom zelfs de voorkeur boven een groter perceel. Ik heb een handige vader (die kan iig elektra leggen). Schilderen en een kliklaminaat leggen kan ik zelf ook wel. Dus daar kan wat bespaard worden

• RoelsRules
Koffie schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 22:09:
[...]

Ja zeker eentje om rekening mee te houden.
Wij hebben het volgende 'besteld' van meterkast naar later te plaatsen tuinhuis:
- grondkabel ter voorbereiding van PV met bijbehorende groepen
- grondkabel ter voorbereiding van jacuzzi met bijbehorende groepen
- grondkabel ter voorbereiding van algemeen stroom tuinhuis
- UTP
- Water
Ja een goede! Dan kun je vanuit daar je tuin wel doen. Mocht het nog lukken zou ik er dus in ieder geval 1 mantel buis bij laten leggen (evt uitkomend in een totaal ander deel van de tuin). Wij hebben op elke oriëntatie er dus 2, had ze wel verwacht te gebruiken maar zoveel als nu dus niet...

• gertjan!
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Een hypotheekverstrekker zal eisen dat er een keuken en badkamer erin zit. Mij is ook verteld dat je minimaal van €400/m3 moet uitgaan.

Bij mij kwam er een kavel op een mooie locatie op het pad, dus heb ik deze gekocht om er jaren later te gaan bouwen.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:00
zjweele13 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 07:31:
Is het realitisch om te denken dat je voor 4 ton klaar kunt zijn, of kan ik beter nog een paar jaar sparen?
Wil je hierin iets zelf doen of alles uitbesteden? Dat maakt voor de prijs nogal uit.
Daarnaast maakt het heel erg uit hoeveel je om uitstraling en luxe geeft, een redelijk standaard huis is er wel voor te bouwen, wil je allemaal speciaal werk wordt het snel duurder.

Wij zitten op zo'n 600 euro/m3, dan moet ik het aftimmerwerk wel allemaal zelf doen (koplatten, koven, vensterbanken, dagkanten etc.etc.), maar het huis is verder wel compleet gebouwd inclusief badkamer.

De vloer, keuken, wandafwerking en dat soort dingen komen er nog bij.

Hoelang van te voren is het normaal gesproken redelijk om een opleverdatum te krijgen? Wij hebben tot op heden namelijk nog geen idee, ergens kan ik me het voorstellen met de vorst maar volgende week gaat de kap erop en dan is het huis zo goed als waterdicht.
We zitten nog wel steeds te wachten op de NUTS :( We gebruiken nu een tijdelijke stroomaansluiting van de buren om in ieder geval door te kunnen bouwen.

• zjweele13
FabianGTI schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 08:26:
[...]

Wil je hierin iets zelf doen of alles uitbesteden? Dat maakt voor de prijs nogal uit.
Daarnaast maakt het heel erg uit hoeveel je om uitstraling en luxe geeft, een redelijk standaard huis is er wel voor te bouwen, wil je allemaal speciaal werk wordt het snel duurder.

Wij zitten op zo'n 600 euro/m2, dan moet ik het aftimmerwerk wel allemaal zelf doen (koplatten, koven, vensterbanken, dagkanten etc.etc.), maar het huis is verder wel compleet gebouwd inclusief badkamer.

De vloer, keuken, wandafwerking en dat soort dingen komen er nog bij.

Hoelang van te voren is het normaal gesproken redelijk om een opleverdatum te krijgen? Wij hebben tot op heden namelijk nog geen idee, ergens kan ik me het voorstellen met de vorst maar volgende week gaat de kap erop en dan is het huis zo goed als waterdicht.
We zitten nog wel steeds te wachten op de NUTS :( We gebruiken nu een tijdelijke stroomaansluiting van de buren om in ieder geval door te kunnen bouwen.
Een deel kan wel zelf, maar het grootste deel zal uitbesteed worden. Luxe geef ik niks om. Enige echt dure wat erin probeer te stoppen qua budget is een geothermische warmtepomp. Dat kost tussen de 20 en 30k wat ik ervan heb gelezen.

Is de 600 per m2 een typefout en moet dat m3 zijn? Of heb je echt zo goedkoop kunnen bouwen?

• FabianGTI
zjweele13 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 08:34:
[...]

Is de 600 per m2 een typefout en moet dat m3 zijn? Of heb je echt zo goedkoop kunnen bouwen?
Helaas een typefout, was het maar zo'n feest. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Dag allemaal. Ik ben me momenteel aan het oriënteren om een eigen huis te laten bouwen.
....
Grondprijs ligt daar redelijk gunstig 250/300 per m2. Dat zou dus voor max 80k moeten kunnen. Hou je ruim 3 ton over voor de woning.
...
Welkom ;)

Als ik bij een catalogusbouwer kijk, starten de woningen rond de 3 ton. Staar je niet blind op die prijs, want het zijn lokkertjes. Tel daar maar zeker 15% bij. Dan heb je nog een keuken, tuin, inrichting en nog wat zaken nodig. Even voor de vuist ook 15%. Dan schuur je al tegen de 4 ton aan
Kleiner maakt het nauwelijks goedkoper omdat je dan de basiskosten en -techniek over te weinig kuubs kunt verdelen.

Het is natuurlijk maar een inschatting, maar hopelijk helpt het je inzicht te geven.
Bouwen begint bij budgeteren ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:13
Dag allemaal. Ik ben me momenteel aan het oriënteren om een eigen huis te laten bouwen. Plan is om met een architect een eigen ontwerp te maken en dan een aannemer te zoeken die het neer wil zetten. Ik kan alleen nergens goede informatie vinden wat bouwen ongeveer gaat kosten. Is er een vuistregel wat de kosten per m2/m3 zijn? En zit er veel verschil tussen traditioneel/hsb/clt? Ik moet nog op gesprek bij een hypotheekadviseur, maar de online rekentools komen uit op een budget van ongeveer 400k. Daar moet ook de grond voor gekocht worden. Ik woon nu in Limburg en het heeft ook de voorkeur daar te blijven. Grondprijs ligt daar redelijk gunstig 250/300 per m2. Dat zou dus voor max 80k moeten kunnen. Hou je ruim 3 ton over voor de woning. Ik ben alleenstaande en heb niet veel ruimte nodig. Een BVO van 120-140m2 is voldoende.

Ik wil niet te pessimistisch overkomen maar ik denk dat 400k Eur voor een vrijstaande zelfbouw woning erg krap is.
Ga niet alleen uit van de bouw van het huis, zomaar een voorbeeld: Fundering is vaak niet meegenomen in de online rekentool van catalogus bouwers. In ons geval is dit 20k exclusief sondering.

Kijk naar een aantal online rekentools van catalogusbouwers in de startpost en start met budgetteren (aantal bouwers willen niet in gesprek als je geen kavel in optie/in bezit hebt). Vergeet de volgende posten niet:
  • Financieringskosten. Evt dubbele lasten.
  • WKB
  • grond evt. bouwrijp maken
  • rijplaten, dixi, drainage
  • Nuts, Electriciteits aansluiting, Wateraansluiting
  • Rioolaansluiting
  • Notaris
  • Leges
  • Stucen
  • Schilderwerk binnen/buiten
  • Zonnepanelen
  • Inrichting (vloeren/raamverduistering/verlichting/aftimmeren etc.)
  • Keuken
  • Sanitair
  • Tuin, bestratingsmateriaal, grondwerker, tuinverlichting, planten
  • Voorbereiding laadpunt
  • etc etc.
Limburg liggen de prijzen in iets anders maar in een groot deel van N-Brabant kan je een ouder rijtjeshuis kopen voor 400k, perceel 100-200m2 en huis van 90-120m2.

Als je veel zelf kan, tijd hebt en wat handige familie leden/vrienden lukt het misschien anders denk ik dat het lastig wordt.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-05 10:57
Gisteren de sleutel gekregen van onze Casco++ Danilith woning. *O*
Hebben Vereniging Eigen Huis laten komen voor de inspectie, op verzoek van Danilith.
En die hadden geen punten gevonden die de bouwer ook al zelf niet had gevonden.
Die komen ze nog fixen zoals een voeg en een gescheurde ruit.

De foto’s
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De installatie van de zonnepanelen en de plaatsing van de witte houten geveldelen (de zwarte vlakken) zullen we zelf verzorgen. Daarnaast hebben we plannen om aan de achterzijde van de woning een veranda te realiseren en aan de voorzijde een pergola te plaatsen als carport. Helaas beschikken we niet over voldoende "vergunningsvrije" overdekte vierkante meters voor een volledige overkapping dus vandaar de pergola oplossing.

Het ontwerp is niet volledig naar onze wens, maar het beeldkwaliteitsplan liet ons geen andere keuze dan een zwarte puntdakconstructie met rode bakstenen. We hadden graag een speelser ontwerp gezien, bijvoorbeeld met twee kapconstructies, maar de gemeente was hier helaas geen voorstander van. Bovendien zou het plaatsen van een kapconstructie op de uitbouw, inclusief volledige afwerking, circa 40.000 euro extra kosten.

De architect gaf aan dat de zolder slechts beperkte stahoogte zou bieden, waardoor we hebben gekozen voor een bergzolder met een VliZo-trap. Achteraf blijkt de zolder echter ruimer dan verwacht en is er voldoende stahoogte aanwezig. We hebben hierdoor een lichte spijt dat we niet voor een vaste trap hebben gekozen.

Ondanks de beperkingen in vormgeving hebben we wel optimaal gebruikgemaakt van de beschikbare ruimte. De woning heeft een netto woonoppervlakte van 234 vierkante meter. Op de begane grond bevindt zich een kantoor met reeds voorbereide badkamerinstallaties, waardoor de woning levensloopbestendig is. De uitbouw wordt ingericht als gamekamer/bibliotheek en kan, indien nodig, dienstdoen als slaapkamer. Op de bovenverdieping hebben we een en-suite badkamer en een walk-in closet. Mocht ons gezin in de toekomst uitbreiden, dan kunnen de kinderen beschikken over een eigen badkamer.

Hoewel het ontwerp niet geheel overeenkomt met onze oorspronkelijke wensen (door het beeldkwaliteitsplan moeten we er bij zeggen), biedt het huis verder alles wat we zochten: een moderne uitstraling, veel lichtinval en een strak interieur.
En zijn we zeker blij met onze nieuwe woning!

Naar aanleiding van vragen over de kosten: op basis van de huidige offertes komt onze woning uit op ongeveer 3.000 euro per vierkante meter. Hierbij moet ik vermelden dat ik zelf weinig kluservaring heb en daarom vrijwel alles moet uitbesteden. Dit bedrag is exclusief de grondkosten en tuin aanleg (beide kosten zijn voor iedereen een beetje anders afhankelijk van de grootte van je kavel) en bijbehorende zaken, maar inclusief de catalogusbouwer (Danilith), keuken, badkamer, installatie van keuken en badkamer, vloerafwerking, aansluitingen op nutsvoorzieningen, zonnepanelen met thuisbatterij en overige afwerkingen.

De afbouwfase staat nu voor de deur, dus we zullen voorlopig nog niet kunnen verhuizen.

[ Voor 36% gewijzigd door nils7 op 13-02-2025 10:58 ]

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frantic
Wij zijn gisteren weer even wezen kijken. Het gaat hard joh. Over een dikke week zijn we 6 weken bezig en wordt het hoogste punt al bereikt. Dan zijn we ook wind/water dicht. Vervolgens worden de gevels opgemetseld en binnen afgewerkt. We konden ook voor 't eerst binnen rondlopen, heel gaaf om er gevoel bij te krijgen wat de ruimte enzo gaat doen.

Er staat helaas alleen nog steeds een dikke laag water in de kruipruimte. Direct na oplevering dus met drainage aan de gang. Hebben jullie nog tips? Ik ga sowieso een ringdrainage leggen en zodra de tijd daar is de tuin draineren. Ik twijfel alleen nog over drainage onder de woning en hoe ik dit achteraf alsnog kan realiseren, 1 'hoek' van de fundering is helaas niet bereikbaar (stuk van 3x3m, wat tevens ook het hoogste punt is onder de fundering, zoals we konden zien toen de vloerplaten een nog niet op lagen).

[ Voor 39% gewijzigd door Frantic op 13-02-2025 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:55

backupdevice

Boeh!

Wij zitten rond de 800Euro per M3 . Dit is zonder keuken en vloer, maar voor de rest helemaal af. Hoge kwaliteit afwerking.

400K voor een nieuwbouw huis is echt weinig , of je moet veel zelf kunnen doen. Tevens zijn de kosten die je niet in de stenen stopt, maar wel nodig hebt ook zeer hoog. Denk aan zeker aan 40 a 50K.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:38
Een tiny huis (dus niet op wielen) hoeft niet zo veel te kosten volgens mij. Maar net wat je eisen zijn.
En met name wat de gemeente toestaat, zucht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• whipcheck
Frantic schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:10:
Wij zijn gisteren weer even wezen kijken. Het gaat hard joh. Over een dikke week zijn we 6 weken bezig en wordt het hoogste punt al bereikt. Dan zijn we ook wind/water dicht. Vervolgens worden de gevels opgemetseld en binnen afgewerkt. We konden ook voor 't eerst binnen rondlopen, heel gaaf om er gevoel bij te krijgen wat de ruimte enzo gaat doen.

Er staat helaas alleen nog steeds een dikke laag water in de kruipruimte. Direct na oplevering dus met drainage aan de gang. Hebben jullie nog tips? Ik ga sowieso een ringdrainage leggen en zodra de tijd daar is de tuin draineren. Ik twijfel alleen nog over drainage onder de woning en hoe ik dit achteraf alsnog kan realiseren, 1 'hoek' van de fundering is helaas niet bereikbaar (stuk van 3x3m, wat tevens ook het hoogste punt is onder de fundering, zoals we konden zien toen de vloerplaten een nog niet op lagen).
Onze kruipruimte stond ook tot de rand vol bij oplevering, bij de oplevering werd dan ook aangeraden om meteen een pomp te kopen. Anders was er kans dat het water omhoog zou kruipen, het huis in.

Wij hebben meteen een dompelpomp gekocht, en dat ding 2 dagen aan laten staan. Er staat nog steeds een flinke laag water, langer doorpompen heeft weinig nut door de hoge grondwater stand.

• Conrado
whipcheck schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 20:36:
Er staat nog steeds een flinke laag water, langer doorpompen heeft weinig nut door de hoge grondwater stand.
Is dat eigenlijk een probleem, zo'n laag water onder het huis...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whipcheck
Conrado schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:22:
[...]

Geen idee we hebben de sleutel pas 2 weken, onze hemelwaterafvoer is nog niet aangesloten en grondwerk nog niet gedaan. Als dit eenmaal gedaan is zou het moeten verbeteren.

Misschien krijgen we de kruipruimte dan wel droog met de hulp van de pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

onze kruipruimte staat ook 50cm water in al sinds begin van de bouw ongeveer. In theorie kan het geen kwaad zegt men. Maar wil er na tuininrichting ook wel mee bezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
whipcheck schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 20:36:
[...]

Onze kruipruimte stond ook tot de rand vol bij oplevering, bij de oplevering werd dan ook aangeraden om meteen een pomp te kopen. Anders was er kans dat het water omhoog zou kruipen, het huis in.

Wij hebben meteen een dompelpomp gekocht, en dat ding 2 dagen aan laten staan. Er staat nog steeds een flinke laag water, langer doorpompen heeft weinig nut door de hoge grondwater stand.
Dompelpomp heb ik idd. Die gaat er ook gelijk in. Zodra t kan ringdrainage, dan moet t veel verbeteren, bij m’n ouders gezien die zijn de enige met droge kruipruimte in de straat. Zij wonen op 200m van een kreek.

Zit nu te denken aan drainage in een spiraal in de kruipruimte met een drainageput+dompelpomp om t t riool in te pompen.

Achteraf iets minder eigenwijs moeten zijn en t door de bouwer mee moeten laten nemen 😅 Ik dacht het zelf te leggen toen de fundering nog niet aangevuld was. was akkoord voor de bouwer. Echter viel ik zelf even 2 weken uit 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door Frantic op 14-02-2025 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Conrado schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:22:
[...]

Ik hoor gemengde verhalen een zegt hoort erbij, ander zegt condensatie tegen de onderkant van je vloer kost weer energie die je in je huis wil houden etc...

Voor mij is het vooral peace of mind en gewoon een droge kruipruimte als ik extra kabels/leidingen e.d. ga trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
Wij hebben een flinke laag isolatie onder de vloer platen, afdekluik is ook geïsoleerd. Naast het geïsoleerde afdekluik zit er nog een dikke isolatieplug in het mangat. Ik denk dat het wel mee valt met energieverlies.

Toen de dompelpomp een tijd aan stond verdween ook een groot gedeelte van de modderpoelen rond het huis.

De bouwer heeft inmiddels alles opgeruimd inclusief de rijplaten, na wat regen is het een grote modderpoel. Ga binnenkort toch maar even rijplaten huren of kopen anders zetten de leveranciers de spullen op de openbare weg ipv binnen.

Inmiddels 30L voorstrijk erdoorheen gejaagd, 50L latex en dit weekend een begin maken met het houtwerk binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:25
Frantic schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:10:

Met wat voor grond heb je te maken ?
En is de grondwaterstand zo hoog of staat er water onder de vloer omdat het de weg van de minste weerstand is
Een drainage werkt mits diep genoeg ook een stuk in de breedte dus als je langs de fundatie legt hoef je niet persee helemaal rondom.
Het 1 en ander hangt wel af van hoeveel water de laag doorlaat waar de drain ligt.

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:37
Wij zijn bezig met het uitwerken van het schetsontwerp en nu vraag ik mij af of een aparte meterkast wel verplicht is als de technische ruimte directe naast de voordeur ligt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l1s6lLp9HPdP0XKrkg0bdkPvhZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n3XctzXgEgB4OFeMBqRjAm7o.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:34
Dat kan heel kort zijn als antwoord.
Ja, en de huidige kast is veel te diep.

Tenminste in Nederland.
Kijk ook maar eens naar de richtlijnen voor een meterkast.
Daar vanaf wijken zal je moeten overleggen en heel goed vastleggen.

https://www.liander.nl/-/...richtlijnen-meterkast.pdf

[ Voor 18% gewijzigd door Rob-T6 op 15-02-2025 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
Rob-T6 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 08:04:
Dat kan heel kort zijn als antwoord.
Ja, en de huidige kast is veel te diep.

Tenminste in Nederland.
Kijk ook maar eens naar de richtlijnen voor een meterkast.
Daar vanaf wijken zal je moeten overleggen en heel goed vastleggen.

https://www.liander.nl/-/...richtlijnen-meterkast.pdf
Dank voor de link!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Codeoranje schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 20:04:
[...]

Met wat voor grond heb je te maken ?
En is de grondwaterstand zo hoog of staat er water onder de vloer omdat het de weg van de minste weerstand is
Een drainage werkt mits diep genoeg ook een stuk in de breedte dus als je langs de fundatie legt hoef je niet persee helemaal rondom.
Het 1 en ander hangt wel af van hoeveel water de laag doorlaat waar de drain ligt.
Het is klei, uiteraard. Grondwater staat op 1.5m onder maaiveld. Bouwput is uitgegraven tot 60cm onder maaiveld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
whipcheck schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 19:58:
Wij hebben een flinke laag isolatie onder de vloer platen, afdekluik is ook geïsoleerd. Naast het geïsoleerde afdekluik zit er nog een dikke isolatieplug in het mangat. Ik denk dat het wel mee valt met energieverlies.

Toen de dompelpomp een tijd aan stond verdween ook een groot gedeelte van de modderpoelen rond het huis.

De bouwer heeft inmiddels alles opgeruimd inclusief de rijplaten, na wat regen is het een grote modderpoel. Ga binnenkort toch maar even rijplaten huren of kopen anders zetten de leveranciers de spullen op de openbare weg ipv binnen.

Inmiddels 30L voorstrijk erdoorheen gejaagd, 50L latex en dit weekend een begin maken met het houtwerk binnen.
Dat van die rijplaten overwegen wij ook..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjan!
  • Niet online
Klei laat slecht water door en drainage daarin heeft geen nut (ook vanwege verstopping).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
RogerSch schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 07:41:
Wij zijn bezig met het uitwerken van het schetsontwerp en nu vraag ik mij af of een aparte meterkast wel verplicht is als de technische ruimte directe naast de voordeur ligt?
Interessant ontwerp.
Heb je voor ons het hele ontwerp, dan kunnen we meedenken ;)

Als eerste gedacht vind ik de hal best ver naar binnen komen. De doorgang keuken/eetkamer lijkt me daardoor beperkt. Wat is overigens dat vlak links van de eettafel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
Conrado schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:27:
[...]

Interessant ontwerp.
Heb je voor ons het hele ontwerp, dan kunnen we meedenken ;)

Als eerste gedacht vind ik de hal best ver naar binnen komen. De doorgang keuken/eetkamer lijkt me daardoor beperkt. Wat is overigens dat vlak links van de eettafel?
Kastenwand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
gertjan! schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 09:56:
Klei laat slecht water door en drainage daarin heeft geen nut (ook vanwege verstopping).
Je moet ook grondverbetering toepassen. Toplaag rond het huis is bedekt met zand, daar komt de drainage in. Dat wil wel.

De rest is een klei mengsel. Ook in de tuin laat ik waarschijnlijk de bij het uitgraven vrijgekomen klei afvoeren door een bevriende boer en weer aanvullen met tuinaarde.

Daarbij ga ik dit voorjaar al wat wormen uitzetten op het perceel.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Type-R739
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:59
Dag allemaal, ik mag mij na lang lurken ook melden in dit topic. We hebben een kavel weten te bemachtigen, waarop een 'semi-bungalow' gebouwd moet worden. We zijn nu bezig met de laatste hand aan het voorlopig ontwerp.

Idee is dat de woning met zoveel mogelijk biobased materialen gebouwd wordt. Vloeren en wanden van kalkhennep met leem aan binnenzijde en kalkstuc of hout aan buitenzijde. Dak wordt geïsoleerd met kalkhennep of stro. Vanwege de beperking in maximale bouwhoogte en de wens voor hoge plafonds is een deel (geel in tekening) ca. 40 cm verdiept. Dit kan later altijd nog 'eenvoudig' met een valse vloer gelijkvloers gemaakt worden indien noodzakelijk en dan blijft nog een plafondhoogte van 2,60m over. Ik ben benieuwd naar jullie indruk.

Members only: plaatjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:28
Leuk ontwerp, zo'n woning komt hier minder vaak voorbij.

Goed opletten bij de wande rondom je techniek ruimte, je wilt wel rustig kunnen slapen.

Wens van hoge plafonds snap ik, maar ik zou daarin persoonlijk toch andere keuzes maken. Al die niveauverschillen lijken mij in het dagelijks leven best vervelend. En bovendien ook behoorlijk kostenverhogend. Ik zou de begane grond vloer op 1 niveau doen en daar gewoon een standaard vrije hoogte aanhouden ter plaatse van het gele deel. Dan is het plafond in de slaapkamer en woonkeuken wat lager, sommige mensen vinden dat intiemer, lijkt mij helemaal niet verkeerd. Woonkamer kan wel lekker hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:49
@Type-R739 nice. Hoe doe je de vloer? Zwevend? Toevallig op palen en deze dan op stroken/strip met balk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Type-R739
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:59
Arosa schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:23:
Leuk ontwerp, zo'n woning komt hier minder vaak voorbij.

Goed opletten bij de wande rondom je techniek ruimte, je wilt wel rustig kunnen slapen.

Wens van hoge plafonds snap ik, maar ik zou daarin persoonlijk toch andere keuzes maken. Al die niveauverschillen lijken mij in het dagelijks leven best vervelend. En bovendien ook behoorlijk kostenverhogend. Ik zou de begane grond vloer op 1 niveau doen en daar gewoon een standaard vrije hoogte aanhouden ter plaatse van het gele deel. Dan is het plafond in de slaapkamer en woonkeuken wat lager, sommige mensen vinden dat intiemer, lijkt mij helemaal niet verkeerd. Woonkamer kan wel lekker hoog.
Dank voor je feedback. Geluid bij technische ruimte is inderdaad een ding. Apparaten zullen in ieder geval niet aan de slaapkamerwand bevestigd worden en de wand zal uit dubbele losstaande HSB wanden bestaan.

Niveauverschillen hebben we ook over getwijfeld. Hebben eerder in een split-level woning gewoond en we vonden de ruimtelijke werking opwegen tegen de nadelen van de vele trappen. Hier gaat het ook maar om 2 tredes.
Lord Anibus
Hoe doe je de vloer? Zwevend? Toevallig op palen en deze dan op stroken/strip met balk ?
Idee is inderdaad om het 'hoge' deel zwevend uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
FabianGTI schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 08:26:
[...]
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjan!
  • Niet online
Verkeerd gelezen, alleen ervaring met de NUTS voorziening.
Een week van te voren werd het bij mij ingepland, maar dat was alleen een stroomaansluiting. Vanwege het hoge grondwater lukte het toen niet en zouden ze met een paar dagen terugkomen met een pomp, dat werden bijna 2 maanden later.

[ Voor 11% gewijzigd door gertjan! op 18-02-2025 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Weet iemand hier iets te roepen over opstookprotocol?
Ik vraag mij af wie er nu waarvoor verantwoordelijk is. Ook lees je soms dat het met een WP niet nodig zou zijn. Maar echte duidelijkheid kan ik nergens vinden.

Vanuit de opzichter krijg ik het volgende te horen:

Opstookprotocol verantwoordelijkheid ligt bij jullie zelf maar laat altijd de vloerenlegger controleren of de vloer gereed is om te beginnen.

En op de vraag wat het officiele opstookprotocol is voor de woning krijg ik dan

Officieel is het 20 dagen en wordt de vloer verwarmt naar verschillende tempraturen voor de werking van de vloer.

Maak ik me nu veel te druk en het is een kwestie van een paar dagen stoken, of moet ik duidelijkere officiele instructies eisen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Bij ons was van tevoren aangegeven dat na het plaatsen van de kap er een definitieve planning afgegeven kon worden mbt afbouw en oplevering.
De kap is 15-01 geplaatst bij ons, oplevering is 26-05

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
Hier hebben we (2 jaar geleden) een optsook protocol gevolgd. Was een standaard ding in de wp (lg) en dat was doorlopen voor de vloerman de vloer kwam meten.
We hadden het geluk dat de vloer al in de zomer was gestort en er al veel vocht uit was. In ons vorig huis hebben we maanden moeten wachten voor de vloer er in kon.
Ik zou het protocol door lopen en altijd laten meten voor je iets er op legt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
gertjan! schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:26:
Een week van te voren werd het bij mij ingepland, maar dat was alleen een stroomaansluiting. Vanwege het hoge grondwater lukte het toen niet en zouden ze met een paar dagen terugkomen met een pomp, dat werden bijna 2 maanden later.
Een week van te voren de datum voor de oplevering van het huis? Dat is wel erg kortdag voor de planning van je toeleveranciers van bijvoorbeeld de vloer.
Koffie schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:36:
[...]

Bij ons was van tevoren aangegeven dat na het plaatsen van de kap er een definitieve planning afgegeven kon worden mbt afbouw en oplevering.
De kap is 15-01 geplaatst bij ons, oplevering is 26-05
Duidelijk, nog even afwachten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Bij ons komt de kap ook deze week, maar nauwkeuriger dan einde Q2 krijg ik ook (nog) niet. Maar nuts is het grote vraagteken.

Overigens hebben ze vandaag de kozijnen en de tweede verdiepingsvloer geplaatst. Blijf me verbazen over het tempo.

[ Voor 23% gewijzigd door Frantic op 18-02-2025 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
Frantic schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:47:
[...]

Bij ons komt de kap ook deze week, maar nauwkeuriger dan einde Q2 krijg ik ook (nog) niet. Maar nuts is het grote vraagteken.

Overigens hebben ze vandaag de kozijnen en de tweede verdiepingsvloer geplaatst. Blijf me verbazen over het tempo.
Bij ons moeten deze week de zolderwanden nog geplaatst worden voordat de kap erop komt.
De kozijnen zitten er in op de eerste en tweede verdieping, en met het metselwerk zijn ze inmiddels ook al op de eerste verdieping bezig.

Nuts, geen idee, die mensen lijken gewoon niet te werken (en als ik de verhalen hoor is dat ook het geval).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
FabianGTI schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:54:
[...]

Bij ons moeten deze week de zolderwanden nog geplaatst worden voordat de kap erop komt.
De kozijnen zitten er in op de eerste en tweede verdieping, en met het metselwerk zijn ze inmiddels ook al op de eerste verdieping bezig.

Nuts, geen idee, die mensen lijken gewoon niet te werken (en als ik de verhalen hoor is dat ook het geval).
Metselwerk moeten ze bij ons nog beginnen, daar starten ze mee na de kap.

Nuts tja, de aanvraag is in mei gedaan geloof ik, voor de bouwaansluiting. Deze is in November geplaatst. De verplaatsing naar binnen is volgens mij in december gedaan. Dus ik hoop dan ook dat ze dit dan ook binnen 6 maanden weten te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
Zal van de aannemer afhangen, onze opleverdatum lag vast voordat er aan de fundering was begonnen.

Er waren wel een aantal vertragingen door ziekte en late leveringen van toeleveranciers maar dit hebben ze later opgelost door extra personeel in te zetten en tijdens de kerstvakantie een aantal dagen te werken.

Een aantal zaken zijn als opleverpunt opgenomen, meeste waren een week na oplevering opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Koffie schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:33:
Weet iemand hier iets te roepen over opstookprotocol?
Ik vraag mij af wie er nu waarvoor verantwoordelijk is. Ook lees je soms dat het met een WP niet nodig zou zijn.
De WP heeft dat inderdaad niet nodig :)

Echter, de vloer wèl! Door het opstookprotocol - het stapsgewijs verhogen van de vloerverwarming - zet de cement dekvloer zich. Dat voorkomt later mogelijke scheurvorming in tegels of andere harde vloerafwerking. Vandaar dat ik wel begrijp dat de aannemer je er zo op wijst dat het je verantwoordelijk wordt....

Ook mijn WP (Nibe) heeft daar een automatisch programma voor, duurt een paar dagen als ik het me goed herinner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Conrado schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 22:18:
[...]

De WP heeft dat inderdaad niet nodig :)

Echter, de vloer wèl! Door het opstookprotocol - het stapsgewijs verhogen van de vloerverwarming - zet de cement dekvloer zich. Dat voorkomt later mogelijke scheurvorming in tegels of andere harde vloerafwerking. Vandaar dat ik wel begrijp dat de aannemer je er zo op wijst dat het je verantwoordelijk wordt....

Ook mijn WP (Nibe) heeft daar een automatisch programma voor, duurt een paar dagen als ik het me goed herinner.
Maar als dat zo belangrijk is, dan dient de aannemer mij toch keurig op papier te vertellen hóe dat opstoken eruit moet zien?
Als het een standaard programma in een moderne WP is, is dat al een pluspunt natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deleon78
Koffie schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 22:37:
[...]

Maar als dat zo belangrijk is, dan dient de aannemer mij toch keurig op papier te vertellen hóe dat opstoken eruit moet zien?
Als het een standaard programma in een moderne WP is, is dat al een pluspunt natuurlijk.
Je weet dat het aan te raden is en genoeg info over hoe te vinden. Geen energie meer in steken en doorgaan met leven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
Ik weet niet of ik dit hier moet plaatsen of in het Home Automation deel. Maar voor ons nieuw te bouwen huis gaan wij ook screens aan de buitenkant plaatsen. Dat hebben wij nu ook, 18 jaar oud, en bevalt zeer goed.
Nu kun je screens kopen met een ingebouwde accu en solar paneel handig zodat je geen aparte voeding hoeft te maken bij het raam. Heeft iemand daar ervaring met dit type screens. Wat is de betrouwbaarheid.

Nu worden deze screens op afstand (draadloos) bediend maar kun je die ook integreren in een Home Automation systeem voor een centrale aansturing?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 20:52
RogerSch schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:19:
Ik weet niet of ik dit hier moet plaatsen of in het Home Automation deel. Maar voor ons nieuw te bouwen huis gaan wij ook screens aan de buitenkant plaatsen. Dat hebben wij nu ook, 18 jaar oud, en bevalt zeer goed.
Nu kun je screens kopen met een ingebouwde accu en solar paneel handig zodat je geen aparte voeding hoeft te maken bij het raam. Heeft iemand daar ervaring met dit type screens. Wat is de betrouwbaarheid.

Nu worden deze screens op afstand (draadloos) bediend maar kun je die ook integreren in een Home Automation systeem voor een centrale aansturing?
Ik zou niet voor screens, maar bij nieuwbouw altijd voor Raffstores (buitenjaloezieën) gaan. En dan uiteraard met een vaste 230V voeding, dat is veel betrouwbaarder. Die systeempjes met accu's en zonnepanelen zijn een noodgreep, voor als er geen echte voeding beschikbaar is. Maar bij nieuwbouw zou dat geen issue moeten zijn, dan doe je het gewoon gelijk goed.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Volledig met @Andrehj eens!

Integratie van screens enzovoort in HA, of welk domotica systeem ook, kan eigenlijk altijd. De vraag is op welk niveau. Je kunt eenvoudig met relais werken, die de oorspronkelijke schakelaars aansturen, tot een volledige digitale integratie met volledige feedback van positie etc. Het is maar wat je wilt.
Belangrijk is dat je van te voren over nadenkt: wat wil je bereiken en wat is er voor nodig? Zoek uit welke leveranciers de gewenste oplossing aanbieden. Je kunt dat ook achteraf zelf doen, maar bijvoorbeeld tijdens de bouw loze leidingen laten aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
Andrehj schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:40:
[...]

Ik zou niet voor screens, maar bij nieuwbouw altijd voor Raffstores (buitenjaloezieën) gaan. En dan uiteraard met een vaste 230V voeding, dat is veel betrouwbaarder. Die systeempjes met accu's en zonnepanelen zijn een noodgreep, voor als er geen echte voeding beschikbaar is. Maar bij nieuwbouw zou dat geen issue moeten zijn, dan doe je het gewoon gelijk goed.
Dank voor de tip. Screens hebben toch onze voorkeur o.a. vanwege de eenvoud en die wij nu hebben bevallen ons prima.
Het is de bedoeling om bij elk raam een inbouwdoos met 230 volt te plaatsen. Om minimaal de mogelijkheid te hebben de raambekleding automatisch te kunnen open / sluiten.

Voordeel van een accu met zonnepaneel is eenvoud in installatie en dat het aantal "muurdoorboringen" worden beperkt.
Brell heeft overigens witte zonnepanelen (die wel groter zijn mogelijk vanwege het lagere rendement) dus bij witte screens staat dat beter.

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22:06
Ik ga binnenkort beginnen met het bouwen van mijn huis. Nou wil ik in elke (slaap)kamer geen radiatoren meer dus ik wil gaan voor vloerverwarming in elk vertrek. Ik weet dat het langzaam opwarmt ect maar zijn er nog andere goede argumenten waarom ik wel of niet voor vloerverwarming moet gaan?

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22:06
oh en dan nog een vraag, wie heeft er screens met zonnepaneeltjes en accu's, en hoe bevallen die?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
Bouwertje schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:18:
Ik ga binnenkort beginnen met het bouwen van mijn huis. Nou wil ik in elke (slaap)kamer geen radiatoren meer dus ik wil gaan voor vloerverwarming in elk vertrek. Ik weet dat het langzaam opwarmt ect maar zijn er nog andere goede argumenten waarom ik wel of niet voor vloerverwarming moet gaan?
Misschien moet je iiieeets meer moeite er in steken.
Direct voor jouw post is je tweede vraag al besproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Bouwertje schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:18:
..... maar zijn er nog andere goede argumenten waarom ik wel of niet voor vloerverwarming moet gaan?
Als je met een WP werkt, is VW de meest efficiënte oplossing. Sommige aannemers werken met elektrisch radiatoren; dat beperkt de investering iets maar breng daarna wel (veel) hogere verbruikskosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
Inderdaad, overal lekker vloerverwarming. Comfortabel en scheelt ruimte (los van de looks maar dat is persoonlijk).
Overigens hebben we op de slaapkamers de verwarming nooit aan staan (ook persoonlijk), wel als koeling in de zomer.
We hebben op de slaapkamers na de bouw wel voorzien van een airco. Enerzijds om de echt warme dagen te koelen voor het slapen (ondanks de goede isolatie en vloerkoeling wordt het mn bij de kamers onder de dakkapel veel te warm) maar ook om even te verwarmen als de kamer voor studie/werk wordt gebruikt.

En mbt de screen vraag; deze is eerder idd ook al beantwoord (niet doen, gewoon elektra naar trekken)

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:01
Wellicht ventilo convectoren icm WP. Dan kun je geloof ik ook verwarmen op lage temperatuur, net als VV, echter is het minder traag en heeft dit een betere koel capaciteit (niet vergelijkbaar met airco). Of zit ik er dan naast?

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:49
Andrehj schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:40:
[...]

Raffstores

Iemand weet van een serieuze showroom?

• Frantic
Lord Anubis schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:28:
[...]

Raffstores

Iemand weet van een serieuze showroom?
Ook benieuwd, ik vraag me de windbestendigheid nog steeds af. Ook met windkracht 10-12 zou ik het wel graag donker hebben in de slaapkamer :+ Vandaar dat ik voor nu uitga van rolluiken.

edit:

https://www.warema.com/nl...warema-dealer-zoeken.html

[ Voor 15% gewijzigd door Frantic op 20-02-2025 14:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
Wij hebben overal vloerverwarming met uitzondering van de zolder, hier hebben wij (bewust gekozen voor) Jaga Hybrids.
Met de zonwering zijn wij totaal niet hip (die Raffstores worden keer op keer benoemd hier) en zijn we gegaan voor screens, wel op voeding en met somfy controller.
Raffstores moeten ook bij de stijl van je huis passen vind ik.

Maar het is deze week toch gelukt, het dak is op het huis geplaatst. *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
FabianGTI schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:13:
Met de zonwering zijn wij totaal niet hip (die Raffstores worden keer op keer benoemd hier) en zijn we gegaan voor screens, wel op voeding en met somfy controller.
Ik merk dat je met raffstores heel nauwkeurig de hoeveelheid light kunt regelen, zeker buiten het zomerseizoen.

Members only: Raffstores

• Frantic
Conrado schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:57:
[...]

Ik merk dat je met raffstores heel nauwkeurig de hoeveelheid light kunt regelen, zeker buiten het zomerseizoen.

***members only***
Neem aan dat 100% dicht ook mogelijk is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 20:52
Ik heb ze ook van Warema, maar met windkracht 10 durf ik die bij het brede raam (ca 3 meter) echt niet naar beneden te laten.
Als het bij mij te hard waait gaan ze automatisch omhoog.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Conrado
Frantic schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:05:
Neem aan dat 100% dicht ook mogelijk is?
Yep ;)
Echter, het is niet volledig donker omdat bijvoorbeeld er licht door de gaatjes van de koorden komt. Niet irritant, maar niet 100% donker. Deze zijn van Warema.
Roma heeft een variant waar ze 100% donker claimen, maar daar was ik niet naar op zoek,

• Frantic
Toch eens een showroom bezoeken van die dingen dan. Denk dat de WAF hoger is dan rolluiken.

Al moet het, zoals ik eerder zei, wel volledig kunnen blinderen. Wij zijn vampiers en moeten overdag kunnen slapen in 100% donker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:22

Hier ook screens met Somfy motoren, en Tahoma switch (is ook voordeliger verkrijgbaar). Hebben een eigen app die prima werkt, maar integratie met HA is ook mogelijk (heb het zelf nog niet ingesteld). Door een fijne installateur met goede referenties laten plaatsen. Bij de bouw direct rekening mee gehouden zodat we ze allemaal netjes hebben kunnen laten inbouwen. Ik zou inderdaad gewoon loze leidingen laten trekken naar de punten waar je de screens ophangt (vanuit een nabijgelegen centraaldoos). Die loze leidingen zijn relatief voordelig en de installateur heeft meestal voldoende draad om vanaf de locatie naar de centraaldoos te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Het was weer een spannende dag vol bellen, afstemmen, puzzelen en proberen iedereen met elkaar te laten communiceren.
De nuts gaat dan eindelijk aangelegd worden, naar bijna een jaar van praten, mailen, onderzoeken en aftasten. Er was nog een kink in de kabel mbt onderzoek naar Ontplofbare oorlogsresten, maar het gaat dan eindelijk gebeuren in de week van 3-9 maart, na enig uitstel.
Precies op tijd want 2 later begint het broedseizoen en mag er niet meer gegraven worden tot 15 juli.

Nog wel een probleem dat precies die week ook de silo met cement voor de dekvloeren word gevuld, maar desnoods dan maar een week uitstel in oplevering.

We roepen het vaker tegen elkaar met de buurtbewoners: "over een paar jaar lachen we hier allemaal om met een biertje bij een bbq", maar man man wat is dit project er eentje van de lange adem bureaucratie.

Enige waar nog 0 beweging in zit is glasvezel, ook daar al een jaar voor aan het bellen, maar Delta speelt graag het kastje en muur spelletje.

[ Voor 7% gewijzigd door Koffie op 21-02-2025 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
@Koffie Circet is ook een ontzettend arrogante en waardeloze installateur qua communicatie. Ik wacht nog steeds op een offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
Frantic schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 00:31:
@Koffie Circet is ook een ontzettend arrogante en waardeloze installateur qua communicatie. Ik wacht nog steeds op een offerte.
Ah circet, Eerste vraag ben jij de eigenaar, op zo’n manier van hoe kan jij zo’n huis betalen. Vervolgens: weet jij waar de kabel ligt, ik zeg daar ben jij hier toch voor?

Een paar rondjes gelopen, in de meterkast gekeken vraagt de man: ligt het al naar binnen wijzende op de 20 utp kabels, nee meneer dat zijn de kabels binnnenshuis.

Uiteindelijk na een tijd bellen naar zijn kantoor zegt ie ik kom nog wel een keer terug, maar misschien kan je zelf zoeken en dan alvast stukje graven want als ik het doe is het duur.

Een offerte, het zijn bij ons uurtarieven. Het is 115 euro voor het eerste uur, vervolgens 15 euro per kwartier. 35 euro voorrij kosten, gemiddeld bezoek komt op de 175 euro uit. Dan komt er nog 5 euro bij voor de vervuilde grond check.

Glasvezel binnen laten leggen is gratis maar onze wijk staat pas volgend jaar op de planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
whipcheck schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 07:37:
[...]
… vervolgens 15 euro per kwartier.
Wowww, koffie aanbieden wordt dan wel erg duur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Frantic schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 00:31:
Eens, maar helaas zijn ze letterlijk de enige die in dit buitengebied iets aanleggen.

En alles volgens regeltjes. Geen huisnummer in de BAG? Dan doen we uberhaupt niets. Geen aanvraag via MijnAansluitingen? Dan doen we niets? Een aanvraag uitbreiden naar meerdere huisnummers? Nee dan moet je toch echt een nieuwe aanvraag doen.

Het is zelfs zo erg dat het huis waar de langste vezel voor zou moeten komen wel een offerte bedrag heeft gekregen. Maar we willen niet 1 huis aansluiten maar 4.

Ik heb geld en dat wil ik geven. Doe graven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RogerSch

Glasvezel binnen laten leggen is gratis maar onze wijk staat pas volgend jaar op de planning.
Waarom niet zolang 5g voor thuis van Odido nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
[...]

Ah circet, Eerste vraag ben jij de eigenaar, op zo’n manier van hoe kan jij zo’n huis betalen. Vervolgens: weet jij waar de kabel ligt, ik zeg daar ben jij hier toch voor?

Een paar rondjes gelopen, in de meterkast gekeken vraagt de man: ligt het al naar binnen wijzende op de 20 utp kabels, nee meneer dat zijn de kabels binnnenshuis.

Uiteindelijk na een tijd bellen naar zijn kantoor zegt ie ik kom nog wel een keer terug, maar misschien kan je zelf zoeken en dan alvast stukje graven want als ik het doe is het duur.

Een offerte, het zijn bij ons uurtarieven. Het is 115 euro voor het eerste uur, vervolgens 15 euro per kwartier. 35 euro voorrij kosten, gemiddeld bezoek komt op de 175 euro uit. Dan komt er nog 5 euro bij voor de vervuilde grond check.

Tja hier was het passief agressief aan de telefoon.. Stug naar mij blijven bellen terwijl onze werkvoorbereider als contactpersoon staat.. "ja want een offerte gaat op 6.5k komen" zei de dame. Prima dan zet je dat op je offerte..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Koffie schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:28:
[...]

Eens, maar helaas zijn ze letterlijk de enige die in dit buitengebied iets aanleggen.
Ja das kak. Ik heb gelukkig keuze uit 2 smaakjes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Members only:

Wij mogen trouwens voor belastingjaar 2025 ook 600 euro gemeentelijke belasting aftikken voor de woning die nog in aanbouw is. Zelfde verhaal als Koffie in "Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3" eigenlijk. Op peildatum 1-1-2024 was de grond niet eens van ons en was er nog niet begonnen met de bouw. Maar blijkbaar mogen ze dan een jaar later als peildatum hanteren. Fijn... :+

[ Voor 25% gewijzigd door woekele op 22-02-2025 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
woekele schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:28:

Wij mogen trouwens voor belastingjaar 2025 ook 600 euro gemeentelijke belasting aftikken voor de woning die nog in aanbouw is.
….
Op peildatum 1-1-2024 was de grond niet eens van ons en was er nog niet begonnen met de bouw. Maar blijkbaar mogen ze dan een jaar later als peildatum hanteren. Fijn... :+
Belasting is een privilege dat niet iedereen gegund is :+

Dat is idd bij wet geregeld: draai het eens om: anders had je tweemaal belastingvoordeel tijdens de bouw en bij start bewoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Belastingvoordeel? Hoe/wat/waar? :)

Ben wel benieuwd welke peildatum ze bij de WOZ van 2026 gaan hanteren. Ook weer 1-1-2025? Of 1-1-2026, omdat het dan nog steeds nieuwbouw is? En wat doen ze dan bij de WOZ van 2027? Dan toch echt wel 1-1-2026? Maar goed, dan is in elk geval de oude woning verkocht en betalen we niet meer dubbelop... Waterschapsbelasting volgt halverwege het jaar ook nog, zucht.

[ Voor 23% gewijzigd door woekele op 22-02-2025 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
woekele schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:27:
Belastingvoordeel? Hoe/wat/waar? :)
Stel je gaat bouwen op 1-01-25, dan zou je dit jaar geen belasting betalen. Stel je gaat er wonen op 1-01-26, dan zou je dus pas in 27 de volledige WOZ krijgen. Dat belastingvoordeel wordt zo voorkomen.

Tussentijds indexeren ze de waarde, zo ging dat bij mij.

[ Voor 20% gewijzigd door Conrado op 22-02-2025 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
Ik wil zelf eens berekenen hoeveel, en op wel dakdeel, ik zonnepanelen zal plaatsen. Is er een rekentool die de werkelijke opbrengst per paneel / micro-omvormer kan berekenen aan de hand van de ingevoerde dakgegevens zoals ligging t.o.v. het Noorden, hellingshoek en eventueel GPS coördinaten?

Veel on-line tools gaan uit van een bestaande woning waar ze kadaster(?) informatie voor gebruiken. Voor een nieuw te bouwen huis bestaan die nog niet....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:33
RogerSch schreef op zondag 23 februari 2025 @ 09:37:
Ik wil zelf eens berekenen hoeveel, en op wel dakdeel, ik zonnepanelen zal plaatsen. Is er een rekentool die de werkelijke opbrengst per paneel / micro-omvormer kan berekenen aan de hand van de ingevoerde dakgegevens zoals ligging t.o.v. het Noorden, hellingshoek en eventueel GPS coördinaten?

Veel on-line tools gaan uit van een bestaande woning waar ze kadaster(?) informatie voor gebruiken. Voor een nieuw te bouwen huis bestaan die nog niet....
Hoeveelheid WP en de zonneroos

Afbeeldingslocatie: https://iklegzonnepanelen.be/onewebmedia/Zonneroos.jpg

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1 ... 27 ... 34 Laatste

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic