Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 26 ... 44 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:49
skai21 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:55:
[...]
Tsja mijn huis mag "maar" 650m3 zijn, maar mijn schuur + paardenstallen slokken +/- de volledige 150m2 op.
Ja, dat beperkt het natuurlijk. Echter, heb je @Andrehj's berekening voor vergunningsvrij al eens gemaakt?

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-09 07:33
Conrado schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:02:
[...]

Ja, dat beperkt het natuurlijk. Echter, heb je @Andrehj's berekening voor vergunningsvrij al eens gemaakt?
We hebben nu al onze wensen in het huis, dus we gaan snel aan de slag als de gemeente eindelijk ophoudt met zeuren over mogelijke organochloorbestrijdingsmiddelen die we nu ineens moeten onderzoeken out of nowhere :(

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:38
Nog een tip: ga onder de grond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:20
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:37

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

gertjan! schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:20:
Ik ben van plan om een netwerkcamera op te hangen aan de schaftkeet voor beveiliging en een timelapse.
Maar verder nog geen idee hoe het beste een timelapse te maken is.
Ik heb hiervoor de Afidus ATL-201S aangeschaft. Voldoet voor mij prima en gaat lang mee op lithium batterijen.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@Frantic
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
@Frantic, je kunt het ook nu niet doen, maar betere tijden afwachten. Hier kwam fiber wat later en hebben we gewoon 10m matelbuis gelegd ter voorbereiding. Aansluiting was later in een half uurtje gepiept.
Als alternatief kun je zolang naar Odido 5G Connect oid kijken, Starlink kan natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Conrado schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:01:
@Frantic, je kunt het ook nu niet doen, maar betere tijden afwachten. Hier kwam fiber wat later en hebben we gewoon 10m matelbuis gelegd ter voorbereiding. Aansluiting was later in een half uurtje gepiept.
Als alternatief kun je zolang naar Odido 5G Connect oid kijken, Starlink kan natuurlijk ook.
Wij zijn al jaren trouwe klant van KPN, blijven ook lekker bij hun. Voor dat bedrag wil ik echter wel die offerte eens inzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@Frantic
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Wij zagen in de BAG viewer dat het oorspronkelijke bouwjaar van onze woning 2024 is. Dit terwijl de bouw pas 2 weken geleden is aangevangen. Ik heb hierover contact opgenomen met het kadaster, of dit aangepast wordt en zo ja hoe.

Antwoord was dat het kadaster enkel de BAG viewer beheert, data aanvoer en correct houden is een taak van de gemeente. Dus, aangezien we komende week een afspraak hebben met de gemeente
Members only:
gaan we de vraag daar ook neerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnaudYK
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-09 12:18
Frantic schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:32:
Wij zagen in de BAG viewer dat het oorspronkelijke bouwjaar van onze woning 2024 is. Dit terwijl de bouw pas 2 weken geleden is aangevangen. Ik heb hierover contact opgenomen met het kadaster, of dit aangepast wordt en zo ja hoe.

Antwoord was dat het kadaster enkel de BAG viewer beheert, data aanvoer en correct houden is een taak van de gemeente. Dus, aangezien we komende week een afspraak hebben met de gemeente
***members only***
gaan we de vraag daar ook neerleggen.
Ik zou me daar geen zorgen over maken, je hebt blijkbaar nu de status bouwvergunning verleend (dat is dus in 2024 gestart). Straks ga je naar bouw gestart en dan uiteindelijk naar pand in gebruik. Dan pas zie je het echte bouwjaar. In onze historie staat bij bouwvergunning verleend 2022 als bouwjaar en vanaf bouw gestart is dat aangepast naar 2024.

Overigens kun je via de bagviewer zelf ook een melding doen (is wel openbaar). Dat heb ik ook gedaan toen, ondanks de melding van de aannemer aan de gemeente, het nog niet als 'pand in gebruik' stond (en ziggo er vervolgens niks mee kon). Dat was binnen een paar dagen aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
ArnaudYK schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:17:
[...]

Ik zou me daar geen zorgen over maken, je hebt blijkbaar nu de status bouwvergunning verleend (dat is dus in 2024 gestart). Straks ga je naar bouw gestart en dan uiteindelijk naar pand in gebruik. Dan pas zie je het echte bouwjaar. In onze historie staat bij bouwvergunning verleend 2022 als bouwjaar en vanaf bouw gestart is dat aangepast naar 2024.

Overigens kun je via de bagviewer zelf ook een melding doen (is wel openbaar). Dat heb ik ook gedaan toen, ondanks de melding van de aannemer aan de gemeente, het nog niet als 'pand in gebruik' stond (en ziggo er vervolgens niks mee kon). Dat was binnen een paar dagen aangepast.
De vraag is ook puur uit interesse uitgezet ;) Jouw melding via de bag viewer wordt uiteindelijk dus ook gewoon door de gemeente opgepakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Frantic schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:32:
Dat had ik ook ;)

Uiteindelijk wordt de bouw gereed gemeld door de gemeente. Dat wordt BAG geüpdate met de gereedmelding datum en jaar.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Koffie schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:57:
Vandaag zijn ze bij ons bezig geweest met allerlei buizen, riolering etc. aan de funderingsmuur. Morgenochtend worden de vloerplaten erop gelegd, hopelijk levert dat ook weer mooie beelden en plaatjes op.
De buurman was weer zo vriendelijk om een mooie clip met zijn drone te maken.

[YouTube: Dag 011 - Droneshot]
Update time :)

Na de vorige post zijn inderdaad de volgende dag de vloer/verdiepingsplaten erop gelegd, erg leuk om te zien. Na de kerstvakantie zijn ze aan de bovenverdieping begonnen en inmiddels zit het dak er ook op, nu kun je echt goed zien hoe het huis zijn vorm gaat krijgen.
Geplande oplevering is 26 mei.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gj2Fno0DjeTOoZnELq-X4qumE7c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CvkrRIsZmiuECHgdwozflYkk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_tOfFVJ3CYinnBmJnMonYJL6_CE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4IqNW4FphcgpfDxIlGL8EFYQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BFbnQ4rcN_Q_SZBuCuPXr0cpfM8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WnuA5dEWHbzOYl32oIPAD75k.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YQw-cf2jStCfE_UiTBlQMvJfOBI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/C2rWJGpet36a2iVpz0qArgHN.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NUpbg6urFbT5O1pczsppYlXPTEI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/P4WllPHN9KwmpuW6AoiLX5sy.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TkntnPTM22L04lEGP1p5Tuc114s=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/zrJqwMkqYnBQfYQf81ZGr5Nn.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesp_J
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 15:19
Heeft er iemand hier een meerprijs lijst van groothuisbouw. We zijn namelijk ons aan het oriënteren om een huis (GL2) te gaan bouwen met GHB. Eind Februari hebben we een gesprek met ze maar als het mogelijk is wil ik me alvast goed voorbereiden qua kosten

Alvast bedankt 🙂

[ Voor 3% gewijzigd door Jesp_J op 22-01-2025 15:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:39
Jesp_J schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:22:
Heeft er iemand hier een meerprijs lijst van groothuisbouw. We zijn namelijk ons aan het oriënteren om een huis (GL2) te gaan bouwen met GHB. Eind Februari hebben we een gesprek met ze maar als het mogelijk is wil ik me alvast goed voorbereiden qua kosten

Alvast bedankt 🙂
Stuur me een DM dan deel ik optie/meerwerklijst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:56
Koffie schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:54:
[...]

Update time :)

Na de vorige post zijn inderdaad de volgende dag de vloer/verdiepingsplaten erop gelegd, erg leuk om te zien. Na de kerstvakantie zijn ze aan de bovenverdieping begonnen en inmiddels zit het dak er ook op, nu kun je echt goed zien hoe het huis zijn vorm gaat krijgen.
Geplande oplevering is 26 mei.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Dat gaat lekker vlot, mooie vooruitgang! :)

Bij ons zit de gang er deze week ook lekker in, de kozijnen op de begane vloer zijn geplaatst, de eerste verdieping wordt gelijmd (inclusief binnenwanden) en ze zijn begonnen met het metselwerk.
Week 8 komt de kap erop. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-09 00:39
Wellicht is het al eerder in dit topic naar voren gekomen maar ik heb de volgende vraag. Binnenkort wordt ons prefab houtskeletbouw woning gebouwd. Het wordt een forse woning met 680m2 aan wand oppervlak en circa 300m2 aan plafonds. De aannemer werkt samen met een schildersbedrijf. Dit bedrijf schuurt de wanden en plafonds dusdanig glad dat stucen of renovlies niet nodig is. Ervaringen zijn zeer goed, hebben de resultaten ook in het echt gezien en ziet er mooi uit. De m2 prijzen zijn (ex btw) 16,50 voor het schuren van de wanden, 19,50 voor de plafonds en voor het spuiten van de latex 14,50m2. In totaal komt dit op bijna 40.000 euro incl btw. Nu was ik even aan het googlen en vind dan m2 prijzen van nog geen 20 euro per m2 voor renovlies incl sauzen. Dat scheelt natuurlijk een hoop geld. Over de 'schuurtechniek' kan ik niet zoveel vinden. Zijn bij jullie die voor en nadelen hiervan bekend? Is het het geld waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Wat voor muren krijg je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjors81
@Deleon78 Gipsplaten

[ Voor 37% gewijzigd door Sjors81 op 23-01-2025 22:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:24
Gips valt niet zo veel aan te schuren toch? Ze zetten de naden dicht, en daar moet je misschien een keer met een schuurpapiertje overheen. Maar de gipsplaat zelf hoef je niet te schuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesp_J
Wij overwegen op dit moment een huis van groothuisbouw optie GL2.

Ik hoor vaker van mensen die hun dak laten renoveren en dan van glaswol als isolatie naar PIR platen gaan dat ze dan het verkeersgeluid van de weg naast hun woning een stuk beter horen.

Heeft hier iemand ervaring met de geluidsisolatie van het dak bij groothuisbouw? Welk type isolatie gebruiken ze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
Jesp_J schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 05:53:

Ik hoor vaker van mensen die hun dak laten renoveren en dan van glaswol als isolatie naar PIR platen gaan dat ze dan het verkeersgeluid van de weg naast hun woning een stuk beter horen.

Heeft hier iemand ervaring met de geluidsisolatie van het dak bij groothuisbouw? Welk type isolatie gebruiken ze?
Steenwol, maar misschien is het handig als je een keer de rondleiding doet daar, dan zie je bij vrijwel alle elementen hoe deze zijn opgebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:30
FabianGTI schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 07:37:
[...]

Steenwol, maar misschien is het handig als je een keer de rondleiding doet daar, dan zie je bij vrijwel alle elementen hoe deze zijn opgebouwd.
En de huizen liggen nog vlak aan de snelweg ook. Kun je het direct ervaren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whipcheck

Topgevels uitgevoerd in metselwerk (indien van toepassing) Opbouw van binnen naar buiten. Rc gevel = min. 4,7 m2K/W. Fermacell constructieplaat van 12,5 mm genageld op de stijlen. Houten frame bestaande uit vuren stijlen en regels. Dampremmende polytheenfolie. Spano watervast verlijmd dik 18 mm. Isolatie 90 mm PIR isolatie. Luchtspouw

Dakopbouw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YbUgujP8VpNeZpQfShZCw84pRyE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DOgFdYMz3ydYRnwaDw6F0sKk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Conrado
Sjors81 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:07:
Dit bedrijf schuurt de wanden en plafonds dusdanig glad dat stucen of renovlies niet nodig is. Ervaringen zijn zeer goed, hebben de resultaten ook in het echt gezien en ziet er mooi uit.
Ben wel benieuwd hoe dat dan werkt, want aan gipsplaat valt weinig te schuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Dat Gibo lijmen gaat hard joh :o om 7u begonnen en om 18u alle binnenmuren op de BG opgetrokken.

Ook de knoop doorgehakt vwb de stukadoor nu. Via de bouwer. Met ingestucte ventielen.

[ Voor 20% gewijzigd door Frantic op 24-01-2025 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesp_J
whipcheck schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:55:
[...]

Topgevels uitgevoerd in metselwerk (indien van toepassing) Opbouw van binnen naar buiten. Rc gevel = min. 4,7 m2K/W. Fermacell constructieplaat van 12,5 mm genageld op de stijlen. Houten frame bestaande uit vuren stijlen en regels. Dampremmende polytheenfolie. Spano watervast verlijmd dik 18 mm. Isolatie 90 mm PIR isolatie. Luchtspouw

Dakopbouw:
[Afbeelding]
Bedankt voor de informatie. Een hellend dak wordt dus zo te lezen geïsoleerd met een minerale (glaswol/steenwol) isolatie. Ben hier wel blij mee want dat is qua geluidsisolatie gewoon een stuk beter dan PIR.

Wij zouden dan gaan voor gemetselde topgevels dus dan is de opbouw van de wanden iets anders. Neem aan dat de binnenmuren gewoon van steen zijn toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Conrado schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:36:
[...]

Ben wel benieuwd hoe dat dan werkt, want aan gipsplaat valt weinig te schuren.
Ik ga er nog even navraag naar doen. Er zijn meer bouwers die het aanbieden hier in het noorden overigens. Heb de calculatie er nog even bij gehad maar het gaat specifiek om LaDura Premium AK 12,5mm 2600x600 gipsplaten. Mocht het nog van toegevoegde waarde zijn voor jullie 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
Jesp_J schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:28:
[...]

Bedankt voor de informatie. Een hellend dak wordt dus zo te lezen geïsoleerd met een minerale (glaswol/steenwol) isolatie. Ben hier wel blij mee want dat is qua geluidsisolatie gewoon een stuk beter dan PIR.

Wij zouden dan gaan voor gemetselde topgevels dus dan is de opbouw van de wanden iets anders. Neem aan dat de binnenmuren gewoon van steen zijn toch.
Meeste binnenmuren zijn beton, iets ophangen is dan ook iets meer werk. Tussenwandjes zou ik op moeten zoeken, weet niet of dit gips of MDF/spaanplaat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:27

Dak van PIR of XPS/EPS wil je inderdaad niet. Dat hebben wij op de garage, en op de zolder daarvan is het bij harde regen echt een herrie, terwijl we in de woning (dak met glaswol isolatie) nauwelijks wat horen.
Als ik de zolder van de garage bewoonbaar zou willen maken, zou ik het dak aan de binnenkant nog van geluidsisolatie moeten voorzien.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-09 19:06
Ik was hier ook bang voor, maar heb na het raadplegen met de architect toch voor PIR gekozen (gedeelte 14 en een ander gedeelte 20cm dik). Maar eigenlijk geen last van geluid met regen, de regen tegen de ruiten klinkt harder.

Edit: ik moet wel zeggen dat op een groot gedeelte van het dak zonnepanelen liggen. Dat scheelt vast ook wel…

[ Voor 59% gewijzigd door savagenld op 24-01-2025 22:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesp_J
Andrehj schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 20:08:
[...]

Dak van PIR of XPS/EPS wil je inderdaad niet. Dat hebben wij op de garage, en op de zolder daarvan is het bij harde regen echt een herrie, terwijl we in de woning (dak met glaswol isolatie) nauwelijks wat horen.
Als ik de zolder van de garage bewoonbaar zou willen maken, zou ik het dak aan de binnenkant nog van geluidsisolatie moeten voorzien.
In onze huidige woning hebben we een aanbouw aan de achterkant van huis waarvan het platte dak met PIR platen is geïsoleerd. Omdat het aan de achterkant is heb je van verkeersgeluid geen last maar als het hard regende was het wel net een grote trommel. Ik heb dit opgelost door er een klein laagje Carrara grind op te leggen (de witte kleur helpt ook nog verkoelend).

Een groen dak zou ook prima moeten werken maar ik had geen zin om het dak water te gaan geven in hele droge periodes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huisjevanhout
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 03:28
Klopt dit wel?

Een plat dak met isolatie tussen de balken, dat is een koud dak en met een dampdichte epdm erop gaat er condensatie in de constructie komen. Bij het betonplat staat het wel anders, met de PIR bovenop het dak en dan epdm erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
Huisjevanhout schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 01:53:
Klopt dit wel?

Een plat dak met isolatie tussen de balken, dat is een koud dak en met een dampdichte epdm erop gaat er condensatie in de constructie komen. Bij het betonplat staat het wel anders, met de PIR bovenop het dak en dan epdm erop.

[...]
Geen idee het is een screenshot van de technische omschrijving, ik neem aan dat ze weten wat ze doen met 300 huizen per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:47
Huisjevanhout schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 01:53:
Klopt dit wel?

[...]
EPDM is een stuk minder dampdicht dan bitumen.
Beste even in Ubakus kloppen denk ik :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
Tweakers: Netbeheerders introduceren postcodecheck voor capaciteit van lokale stroomnet

De netbeheerders Enexis, Liander en Stedin hebben een tool uitgebracht waarmee gebruikers kunnen controleren of hun lokale elektriciteitsnet nog voldoende capaciteit heeft. De tool toont mogelijke wachttijden voor nieuwe aansluitingen of verzwaringen.

Hieronder vind je de stroomnetchecker van:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 22:27
Conrado schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 22:08:
Tweakers: Netbeheerders introduceren postcodecheck voor capaciteit van lokale stroomnet

De netbeheerders Enexis, Liander en Stedin hebben een tool uitgebracht waarmee gebruikers kunnen controleren of hun lokale elektriciteitsnet nog voldoende capaciteit heeft. De tool toont mogelijke wachttijden voor nieuwe aansluitingen of verzwaringen.

Hieronder vind je de stroomnetchecker van:
Bij Liander krijg ik "Service unavailable" na het invoeren van mijn postcode.
Gelukkig heb ik nog wel stroom. ;)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Andrehj schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 08:43:
[...]

Bij Liander krijg ik "Service unavailable" na het invoeren van mijn postcode.
Gelukkig heb ik nog wel stroom. ;)
Bij Enexis werkt het ook niet, misschien te nieuwe adressen?
Of we stroom hebben, geen idee, als het goed is worden deze week eindelijk eens de nuts aangelegd, hoeven we geen stroom meer te gebruiken van de buren.

Ik begin ook te snappen waarom er zo weinig foto's gepost worden in dit topic, het is amper op foto te zetten zonder allemaal banners van de aannemer erop te krijgen. :P

Oh, en over platdak + pir gesproken, wij krijgen 14cm pir op het platte dak van de garage, weliswaar ligt dit op een breedplaatvloer, dus het zal een aardige massa zijn.
De kap is wel uitgevoerd met steenwol, bewust voor gekozen in verband met het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
FabianGTI schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 08:57:
[...]

Oh, en over platdak + pir gesproken, wij krijgen 14cm pir op het platte dak van de garage, weliswaar ligt dit op een breedplaatvloer, dus het zal een aardige massa zijn.
Komt hier ook idd :Y

Vrijdag gaat de breedplaatvloer er op :7 mannen zijn druk bezig de stempels te plaatsen en uit te lijnen.

Tempo zit er goed in.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:26
Gisteren het bericht gehad dat we (vandaag) over 2 weken de sleutel krijgen *O*

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woondroom_
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 08-07 21:40
Wie heeft er ervaring met GHB en het aanpassen van de dakgelling naar 53 graden of het toepassen van een verhoogde borstwering?
Dit om een vaste trap naar zolder te kunnen realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Woondroom_ schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:43:
Wie heeft er ervaring met GHB en het aanpassen van de dakgelling naar 53 graden of het toepassen van een verhoogde borstwering?
Dit om een vaste trap naar zolder te kunnen realiseren.
Dit heb ik beide laten offreren, wat wil je weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woondroom_
  • Laatst online: 08-07 21:40
Frantic schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:14:
[...]

Dit heb ik beide laten offreren, wat wil je weten?
Vandaag via de mail een indicatie gehad van de kosten voor aanpassen dakhelling en via een andere schrijver hier wat de kosten waren voor verhogen borstwering.

Waar heb je uiteindelijk voor gekozen? Ik ben benieuwd hoe groot het verschil is qua effectief oppervlakte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Woondroom_ schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 22:21:
[...]

Vandaag via de mail een indicatie gehad van de kosten voor aanpassen dakhelling en via een andere schrijver hier wat de kosten waren voor verhogen borstwering.

Waar heb je uiteindelijk voor gekozen? Ik ben benieuwd hoe groot het verschil is qua effectief oppervlakte?
Hoogbouw bij een andere bouwer 😅 via GHB kwamen er best wat extra kosten bij om op een vergelijkbare woning als een andere bouwer te komen. Hierdoor kwam hoogbouw voor ons als beste uit de bus.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• whipcheck
Woondroom_ schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 22:21:
[...]

Zoals ik aangaf is dit natuurlijk niet te vergelijken, ze hebben meerdere modellen en bij ieder model zal dit anders zijn.

Wij hebben de nokhoogte aangepast (extra 38.4 cm) en de kap in 53° uit laten uitvoeren, in ons geval werd de breedte (>1.5m hoogte) op de zolder 2.4m ipv 1.8m. Hierdoor is de ruimte op zolder stukken bruibaarder er kan er bijvoorbeeld een standaard deur worden toegepast om de ruimte te splitsen. Ook op de eerste verdieping is er meer ruimte op de slaapkamers.

Als je de kap aanpast raad ik een vaste trap aan ipv vlizotrap, laat je dit doen is de zolder veranderd in een woonruimte. Naast de extra kosten van vaste trap, versteviging zoldervloer komen er ook weer extra kosten bij voor brandmelder, verwarming, ventilatie, extra licht/UTP/WCD's, zolder aftimmeren, extra deur, stucen etc. Alles/gedeelte kan natuurlijk in eigen beheer, kost meer tijd en misschien kan je er iets op besparen.

Sommige opties had ik achteraf beter niet kunnen nemen zoals laadpaal voorbereiding en zonnepanelen voorbereiding. Kostte een hoop geld en de installateur doet het voor 1/4 van de prijs.

Morgen ochtend is onze opleverkeuring en krijgen wij ons huis opgeleverd :) , een dag later komen er 4 man om zolder af te timmeren en berging te tegelen. Een paar drukke maanden in het vooruitzicht!

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 14:07

backupdevice

Boeh!

Mooi hoor.

Hier zijn wij verhuisd en wonen wij nu op ons kavel in een woonunit. Over twee weken is onze vergunning definitief . Op dit moment wordt de laatste hand gelegd op de offerte vanuit de aannemer . Tevens zijn wij nu bezig met de gespreken rond kleur kozijnen, draairichtingen ramen etc etc.

Als het goed is wordt er begin April begonnen met de bouw

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Toch even een vraag over keuze WP in dit topic , om een idee te krijgen waar mensen voor kiezen.

Wij willen eigenlijk gaan voor een W/W WP, maar realiseren ons ook dat dat een stuk duurder is tov een L/W WP.

Waar hebben jullie voor gekozen en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Laatst online: 14-09 20:48
whipcheck schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:18:
[...]

Zoals ik aangaf is dit natuurlijk niet te vergelijken, ze hebben meerdere modellen en bij ieder model zal dit anders zijn.

Wij hebben de nokhoogte aangepast (extra 38.4 cm) en de kap in 53° uit laten uitvoeren, in ons geval werd de breedte (>1.5m hoogte) op de zolder 2.4m ipv 1.8m. Hierdoor is de ruimte op zolder stukken bruibaarder er kan er bijvoorbeeld een standaard deur worden toegepast om de ruimte te splitsen. Ook op de eerste verdieping is er meer ruimte op de slaapkamers.

Als je de kap aanpast raad ik een vaste trap aan ipv vlizotrap, laat je dit doen is de zolder veranderd in een woonruimte. Naast de extra kosten van vaste trap, versteviging zoldervloer komen er ook weer extra kosten bij voor brandmelder, verwarming, ventilatie, extra licht/UTP/WCD's, zolder aftimmeren, extra deur, stucen etc. Alles/gedeelte kan natuurlijk in eigen beheer, kost meer tijd en misschien kan je er iets op besparen.

Sommige opties had ik achteraf beter niet kunnen nemen zoals laadpaal voorbereiding en zonnepanelen voorbereiding. Kostte een hoop geld en de installateur doet het voor 1/4 van de prijs.

Morgen ochtend is onze opleverkeuring en krijgen wij ons huis opgeleverd :) , een dag later komen er 4 man om zolder af te timmeren en berging te tegelen. Een paar drukke maanden in het vooruitzicht!

***members only***
Goede beschrijving van de kosten van het veranderen van de dakhelling zodat je meer ruimte creeert. Je krijgt er een boel voor terug.

Achteraf makkelijk, maarja... Die 2 dingen die je noemt zijn voor een bouwer vreemd en vinden ze maar lastig:) Onze bouwer en contact persoon was daar duidellijk over. Ja, dat is duur voor ons, omdat we het eigenlijk niet willen doen, of het moet fiancieel heel aantrekkelijk zijn.

Zo hebben wij ook dingen zelf geregeld, maar dat moet wel willen/kunnen/tijd hebben enz..

Heb je meer foto's?? Ziet er gaaf uit.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
backupdevice schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:09:
Toch even een vraag over keuze WP in dit topic , om een idee te krijgen waar mensen voor kiezen.

Wij willen eigenlijk gaan voor een W/W WP, maar realiseren ons ook dat dat een stuk duurder is tov een L/W WP.

Waar hebben jullie voor gekozen en waarom?
Hier ook de afweging gemaakt, we hadden ook voorkeur voor W/W, uiteindelijk toch voor L/W gegaan vanwege:
  • Flink prijsverschil, indertijd was W/W ca. € 12.000 duurder dan L/W in de offerte van de installateur
  • Risico dat de bron uiteindelijk toch te weinig capaciteit heeft, of onvoldoende 'regenereert'
  • De regeling van de meeste W/W WP's is vaak wat minder geavanceerd dan die van L/W WP's
Dat waren voor ons medio 2021/2022 de (al dan niet terechte ;)) overwegingen om voor L/W te kiezen, ook hadden we meer dan voldoende ruimte om de buitenunit op een niet al te opzichtige plaats te plaatsen, en hebben we voldoende afstand tot de buren om niet met geluidsniveau issues geconfronteerd te worden.

De installateur voerde standaard Vaillant, dat was indertijd nog niet een populaire WP op Tweakers (met name de Panasonic was toen populair), maar de Vaillant heeft intussen ook de verdiende aandacht gekregen van Tweakers (al zijn er ook Tweakers die zich niet druk willen maken over het tweaken van een WP :) ). De Vaillants behoren i.h.a. in ieder geval tot de stillere modellen (alleen tijdens de recente mistige periode met temperaturen rond het vriespunt was hij wat meer hoorbaar vanwege de benodigde defrosts).

In 2021 en 2022 met Corona en na de start van de Oekraine oorlog vlogen de prijsverhogingen je om de oren, omdat we al flink ons oorspronkelijke budget hadden overschreden, was dit een van de makkelijke bezuinigingen toen we in 2022 de keuzes definitief moesten maken. Het prijsverschil ga je met de hogere efficientie van WW ook nooit terugverdienen.

Je hebt intussen de verschillende algemene en merk-specifieke WP topics al wel gevonden neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
nils7 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:07:
Gisteren het bericht gehad dat we (vandaag) over 2 weken de sleutel krijgen *O*
We waren vandaag even in de woning, we werden uitgenodigd door de bouwer want de trap en de deuren staan er nu (die we nog niet hadden gezien).
En toen werd er gezegd van dat sommige mensen Vereniging Eigen Huis mee nemen bij de oplevering.

Is dat iets wat we moeten doen of...?
Ik ben zelf overigens verre van een bouwkundige en heb 2 linkerhanden dus zelf iets erover zeggen durf ik niet te doen.
Ja krassen of deuken kan ik wel zien maar andere zaken...

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
nils7 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:27:
[...]

We waren vandaag even in de woning, we werden uitgenodigd door de bouwer want de trap en de deuren staan er nu (die we nog niet hadden gezien).
En toen werd er gezegd van dat sommige mensen Vereniging Eigen Huis mee nemen bij de oplevering.

Ik ben zelf overigens verre van een bouwkundige en heb 2 linkerhanden dus zelf iets erover zeggen durf ik niet te doen.
Ik kan het zeker aanbevelen, hebben wij ook gedaan. Wij hadden het geluk dat toevallig de inspecteur ook werd ge-audit, dus we hadden 1 paar ogen extra, wat ook wat extra herstelpunten opleverde. Ook is het natuurlijk een teken dat VEH deze keuringen serieus neemt. Op de kosten van je totale huis is het een schijntje, en je hebt de zekerheid dat er kritisch wordt gekeken naar de oplevering. Ook als je zelf nog twijfels hebt over bepaalde zaken is het prettig dat je er een onafhankelijke deskundige bij hebt.

Ik kan je ook aanbevelen om vóór de oplevering door, en langs, je huis te lopen alsof je het aan het schoonmaken bent en geen plekje wilt overslaan, je ziet dan altijd meer dan zomaar langs / door je huis lopen.

Overigens zou ik tijdens het resterend deel van de bouw ook gewoon kritische vragen stellen als je zaken ziet waar je twijfels over hebt of die je niet begrijpt. Je kunt het altijd over de boeg gooien van "kun je dit eens uitleggen", als je het antwoord niet vertrouwd gooi je het gewoon op Tweakers en krijg je (meestal) ook deskundig advies :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
nils7 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:27:
[...]

Niets moet. het is wel handig als iemand weet waar hij het over heeft. Veel van die krassen en deuken hebben namelijk normen over hoe je ze moet beoordelen. Bouwkundig gebeurd er eerlijk gezegt weinig tijdens de oplevering het meeste kan je immers niet meer zien. het gaat doorgaans over krassen in glas, scheef hangende wcd's, holle tegels, kleur verschil in voegwerk, controle meerwerk etc. een enkele keer gaat het over te kort lood onvoldoende overlap bij dakpannen etc. constructief is doorgaans door de gemeente gedaan op inspectiemomenten. bouwkundige dingen die niet meer zichbaar zijn zoals isolatie, folie etc zijn eigenlijk nooit gecontroleerd als je dat niet zelf (laat ) doen. en het zelfde geld dus voor de krasjes etc die je denkt zelf te kunnen zien, maar dus niet kan beoordelen. ;) Ik zou dus altijd iemand mee nemen, zelf zou ik niet iemand van VEH meennemen maar zelf iemand zoeken zodat je referenties kan lezen ipv dat ze gewoon iemand sturen. Uiteindelijk komt het uit dezelfde pool bouwkundige maar dan heb je dus zelf keus. Ik heb met vele VEH inspecteurs gewerkt en je hebt hele goede en compleet waardeloze, maar dus geen keus in wie ze sturen (althans voor zover ik weet is dat nog steeds zo)

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 30-01-2025 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
twain4me schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:44:
[...]

Niets moet. het is wel handig als iemand weet waar hij het over heeft. Veel van die krassen en deuken hebben namelijk normen over hoe je ze moet beoordelen. Bouwkundig gebeurd er eerlijk gezegt weinig tijdens de oplevering het meeste kan je immers niet meer zien. het gaat doorgaans over krassen in glas, scheef hangende wcd's, holle tegels, kleur verschil in voegwerk, controle meerwerk etc. een enkele keer gaat het over te kort lood onvoldoende overlap bij dakpannen etc. constructief is doorgaans door de gemeente gedaan op inspectiemomenten. bouwkundige dingen die niet meer zichbaar zijn zoals isolatie, folie etc zijn eigenlijk nooit gecontroleerd als je dat niet zelf (laat ) doen. en het zelfde geld dus voor de krasjes etc die je denkt zelf te kunnen zien, maar dus niet kan beoordelen. ;) Ik zou dus altijd iemand mee nemen, zelf zou ik niet iemand van VEH meennemen maar zelf iemand zoeken zodat je referenties kan lezen ipv dat ze gewoon iemand sturen. Uiteindelijk komt het uit dezelfde pool bouwkundige maar dan heb je dus zelf keus. Ik heb met vele VEH inspecteurs gewerkt en je hebt hele goede en compleet waardeloze, maar dus geen keus in wie ze sturen (althans voor zover ik weet is dat nog steeds zo)
Inspectie van de gemeente moet nog komen omdat we een deel: zonnepanelen en gevelbekleding zelf doen. Wat wel in de omgevingsvergunning zit.
Dus dat staat er wat los van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Batilan schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:24:
[...]

Je hebt intussen de verschillende algemene en merk-specifieke WP topics al wel gevonden neem ik aan?
Ja, maar wil eigenlijk gewoon de beweegredenen van anderen weten.

Ruimte voor een buitenunit hebben wij, maar als het ff kan liever niet. Wij weten dat het een extra investering is zonder return in centen.

[ Voor 19% gewijzigd door backupdevice op 30-01-2025 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
backupdevice schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:49:
[...]

Ja, maar wil eigenlijk gewoon de beweegredenen van anderen weten.

Ruimte voor een buitenunit hebben wij, maar als het ff kan liever niet. Wij weten dat het een extra investering is zonder return in centen.
OK, je kent in ieder geval nu mijn beweegredenen :)
Wilde alleen even checken of we je nog verder konden helpen.

[ Voor 37% gewijzigd door Batilan op 30-01-2025 16:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
backupdevice schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:49:
Nou, dat is het wel in een nut shell. Daarom heb ik ook voor W/W-warmtepomp gekozen :)

Wij wilden ook geen buitenunit en het geluid niet. Ik vind de extra efficiëntie mooi meegenomen, omdat energie altijd duurder wordt.
Voor een Nibe S1155 gekozen, en die is fluisterstil....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
Loft schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:03:
[...]

Goede beschrijving van de kosten van het veranderen van de dakhelling zodat je meer ruimte creeert. Je krijgt er een boel voor terug.

Achteraf makkelijk, maarja... Die 2 dingen die je noemt zijn voor een bouwer vreemd en vinden ze maar lastig:) Onze bouwer en contact persoon was daar duidellijk over. Ja, dat is duur voor ons, omdat we het eigenlijk niet willen doen, of het moet fiancieel heel aantrekkelijk zijn.

Zo hebben wij ook dingen zelf geregeld, maar dat moet wel willen/kunnen/tijd hebben enz..

Heb je meer foto's?? Ziet er gaaf uit.
Die 2 dingen zijn redelijk simpel, kabel trekken naar zolder en kabel via kruipruimte naar buiten. Hadden bij het tekenen het idee dat het dan beter afgewerkt zou zijn. Er zijn enorm veel keuzes en op een gegeven moment denk je, ja doe maar. Die paar 100 euro valt weg in het geheel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 22:53
Conrado schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:04:
[...]

Nou, dat is het wel in een nut shell. Daarom heb ik ook voor W/W-warmtepomp gekozen :)

Wij wilden ook geen buitenunit en het geluid niet. Ik vind de extra efficiëntie mooi meegenomen, omdat energie altijd duurder wordt.
Voor een Nibe S1155 gekozen, en die is fluisterstil....
Dito. Behalve dat we de F1155 hebben, maar die is net zo stil.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Even een vraagje over bouwen en WOZ.

Ik krijg nu een WOZ van de gemeente, peildatum is 1-1--2024 maar er vond op dat moment nog geen bouw plaats. Nu heeft de gemeente doodleuk gekeken naar de stand van zaken per 1-1-205(!) en daar zelfs een foto van bijgevoegd in het taxatierapport.

Hieronder even een chronologische lijst van wat er allemaal gebeurt is:

- 01-01-2024 Waardepeildatum volgens "Taxatieverslag Niet-woning"
- 05-02-2024 overdracht grond via notaris
- 25-06-2024 aanvraag omgevingsvergunning
- 12-08-2024 toekenning omgevingsvergunning
- 29-10-2024 start met uitzetten en graven
- 01-01-2025 ruwbouw staat, dak zit er op. Woning is NIET wind en waterdicht

Nu krijgen we dus deze week de WOZ binnen. Zoals gezegd is de waardepeildatum 1-1-2024, maar in het taxatierapport staat een foto van eind 2024 van de ruwbouw (zonder dak).
Ook staat hier benoemd:

Opbouw taxatie en kapitalisatie huurwaarde:
Woning 155 m² à € 652 bouwjaar 2024
Aanbouw woonruimte plat dak 42 m² à € 676 bouwjaar 2024
Serre 26 m² à € 320 bouwjaar 2024
Grond bij woning 845 m²

Vooral die sere is frappant te noemen, er staat zelfs op dat moment nog géén serre.

Hierop heb ik de gemeente gebeld en die gaf de uitleg dat ze dus in dit soort situaties per 1-1-2025 gaan kijken naar de situatie en daar x procent van doen.
Voor zover ik kan vinden is het volgens mij niet toegestaan om voor een waardetaxatie met peildatum 1-1-2024 ergens later in het jaar nog eens te gaan peilen.
Ook bijzonder is dat ik op 1-1-2-24 helemaal geen eigenaar van deze grond was.

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• svenie3000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03:20
Koffie schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:40:
Even een vraagje over bouwen en WOZ.

Ik krijg nu een WOZ van de gemeente, peildatum is 1-1--2024 maar er vond op dat moment nog geen bouw plaats. Nu heeft de gemeente doodleuk gekeken naar de stand van zaken per 1-1-205(!) en daar zelfs een foto van bijgevoegd in het taxatierapport.

Hieronder even een chronologische lijst van wat er allemaal gebeurt is:

- 01-01-2024 Waardepeildatum volgens "Taxatieverslag Niet-woning"
- 05-02-2024 overdracht grond via notaris
- 25-06-2024 aanvraag omgevingsvergunning
- 12-08-2024 toekenning omgevingsvergunning
- 29-10-2024 start met uitzetten en graven
- 01-01-2025 ruwbouw staat, dak zit er op. Woning is NIET wind en waterdicht

Nu krijgen we dus deze week de WOZ binnen. Zoals gezegd is de waardepeildatum 1-1-2024, maar in het taxatierapport staat een foto van eind 2024 van de ruwbouw (zonder dak).
Ook staat hier benoemd:

Opbouw taxatie en kapitalisatie huurwaarde:
Woning 155 m² à € 652 bouwjaar 2024
Aanbouw woonruimte plat dak 42 m² à € 676 bouwjaar 2024
Serre 26 m² à € 320 bouwjaar 2024
Grond bij woning 845 m²

Vooral die sere is frappant te noemen, er staat zelfs op dat moment nog géén serre.

Hierop heb ik de gemeente gebeld en die gaf de uitleg dat ze dus in dit soort situaties per 1-1-2025 gaan kijken naar de situatie en daar x procent van doen.
Voor zover ik kan vinden is het volgens mij niet toegestaan om voor een waardetaxatie met peildatum 1-1-2024 ergens later in het jaar nog eens te gaan peilen.
Ook bijzonder is dat ik op 1-1-2-24 helemaal geen eigenaar van deze grond was.

Iemand hier ervaring mee?
https://www.woznieuwbouw.nl kijk even naar dit artikel, bij nieuwbouw is het gebruikelijk dat er voor de woz waarde naar de status van de bouw op 1 januari het jaar daarna gekeken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:28
Even een vraag aan mede bouwers. Wij hebben sinds oktober een optie op een kavel en 2 weken geleden een koop/aanneemovereenkomst getekend bij de catalogusbouwer.
De kavel hebben we tot augustus in optie, daarna moeten we de kavel kopen (tot zover prima).
De gemeente hanteert de regel dat na het tekenen van de koopovereenkomst van de kavel dat er binnen 3 maanden gepasseerd moet worden.
Alleen proberen wij nu een hypotheek te regelen, de adviseur (en ook 1 hypotheekverstrekker) zegt dat er een getekende koopovereenkomst voor de kavel nodig is voor de hypotheek.
De gemeente stelt zich star op (houden vast aan de 3 maanden) en vind het onredelijk dat de hypotheekverstrekker een getekende koopovereenkomst eist.
Alleen de vergunning wordt pas richting april/mei aangevraagd (vooroverleg is nu bezig) en voor het passeren is een onherroepelijke OPA vergunning nodig.
Dus binnen een termijn van nu en 3 maanden is passeren onhaalbaar.

Heeft iemand ervaring met hypotheekverstrekkers en het ontbreken van een getekende koopovereenkomst van de kavel?
Of hoe lang zijn de termijnen voor het passeren over het algemeen bij de gemeentes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Lieuwe15 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:22:
Even een vraag aan mede bouwers. Wij hebben sinds oktober een optie op een kavel en 2 weken geleden een koop/aanneemovereenkomst getekend bij de catalogusbouwer.
De kavel hebben we tot augustus in optie, daarna moeten we de kavel kopen (tot zover prima).
De gemeente hanteert de regel dat na het tekenen van de koopovereenkomst van de kavel dat er binnen 3 maanden gepasseerd moet worden.
Alleen proberen wij nu een hypotheek te regelen, de adviseur (en ook 1 hypotheekverstrekker) zegt dat er een getekende koopovereenkomst voor de kavel nodig is voor de hypotheek.
De gemeente stelt zich star op (houden vast aan de 3 maanden) en vind het onredelijk dat de hypotheekverstrekker een getekende koopovereenkomst eist.
Alleen de vergunning wordt pas richting april/mei aangevraagd (vooroverleg is nu bezig) en voor het passeren is een onherroepelijke OPA vergunning nodig.

Heeft iemand ervaring met hypotheekverstrekkers en het ontbreken van een getekende koopovereenkomst van de kavel?
Of hoe lang zijn de termijnen voor het passeren over het algemeen bij de gemeentes?
Vooroverleg staat normaal 8 weken voor .
Definitieve is idem 8 weken, met een potentiele extra 6 weken, met daarna een bezwaartermijn van 6 weken.

Bij ons duurde het voorloverleg 8 weken, maar de definitieve was in 5 weken geregeld. Maar wel weer die 6 weken.

Ik denk zelfs dat jouw bank een onheroepelijke vergunning wilt hebben. Dus Definitief en buiten de 6 weken bezwaar. Ga je dus niet redden.

Mocht de gemeente moeilijk blijven doen, dan zou ik afhankelijk of je nog van die aannemer kan afkomen weglopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnaudYK
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-09 12:18
backupdevice schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:31:
[...]

Vooroverleg staat normaal 8 weken voor , met daarna een bezwaartermijn van 6 weken
Definitieve is idem 8 weken, met een potentiele extra 6 weken, met daarna een bezwaartermijn van 6 weken.

Bij ons duurde het voorloverleg 8 weken, maar de definitieve was in 5 weken geregeld. Maar wel weer die 6 weken.

Ik denk zelfs dat jouw bank een onheroepelijke vergunning wilt hebben. Dus Definitief en buiten de 6 weken bezwaar. Ga je dus niet redden.

Mocht de gemeente moeilijk doen, dan zou ik afhankelijk of je nog van die aannemer kan afkomen weglopen.
Hoi kun je een bezwaartermijn hebben bij een vooroverleg? Het is toch geen besluit?

Hier hadden we de reactie op het vooroverleg in twee weken binnen (grotendeels heel positief dus dat hielp). De vergunning duurde ook enkele weken (ik denk mede doordat in het vooroverleg de welstand al had meegekeken), dus dat ging snel.

Daarna is er de mogelijkheid om bezwaar te maken (6 weken). Pas daarna is de vergunning onherroepelijk. Banken willen graag een onherroepelijke vergunning (soms ook voor de offerte). Als er bezwaar wordt gemaakt ben je de sjaak. Hoewel een bezwaar geen opschortende werking heeft is de vergunning niet onherroepelijk. Je mag dus wel op eigen risico bouwen, maar banken vinden dat niet leuk. Termijn reactie op bezwaar is ook weer zes weken, maar dat kan verlengd worden. Bij iemand hier in de buurt werd er helemaal tot aan de raad van state doorgeprocedeerd en dan ben je jaren verder (diegene heeft wel gewoon het huis gebouwd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

ArnaudYK schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:40:
[...]

Hoi kun je een bezwaartermijn hebben bij een vooroverleg? Het is toch geen besluit?
My bad.... ik was in de war met de vergunning voor de unit.

Bij ons ging de definitieve redelijk snel , 5 weken. Maar dan zit je dus wel nog aan die 6 weken bezwaartermijn.... is in ons geval 11 weken.

Gaat dus krap worden. Maar zowiezo, een gemeente die zich zo star opstelt naar iets wat heel normaal is .... laat maar zitten dan.

[ Voor 34% gewijzigd door backupdevice op 31-01-2025 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
De hypotheekverstrekker wil voor het passeren van de hypotheek (dus ook grond passeren) een onherroepelijke vergunning.
De bouwer treft hier geen blaam, die schieten de vergunning in zodra zijn de eerste bestektekening en berekeningen gereed hebben.
Of de hypotheekverstrekker moet akkoord gaan met de optiebrief en hier een hypotheekaanbod op willen doen (dan is de 3 maanden termijn ook geen probleem meer, want dan tekenen we de koopovereenkomst later passeren we in september en dan is de vergunning wel rond).
Of de gemeente moet de 3 maanden termijn oprekken naar 9-12 maanden, maar gemeentes kennende zijn ze heel stug. En als je na de 3 maanden termijn wil passeren moet je wettelijke rente betalen, dus het kan prima, maar kost alleen een aantal duizenden euros..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Lieuwe15 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:47:
En als je na de 3 maanden termijn wil passeren moet je wettelijke rente betalen, dus het kan prima, maar kost alleen een aantal duizenden euros..
Ah het gaat dus om de rente. Ja dan is het een keuze . Voor mijn info, hoe hoog is die rente?

[ Voor 79% gewijzigd door backupdevice op 31-01-2025 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
In eerste instantie was het binnen 3 maanden, punt. Pas later kwamen ze aanzetten met de wettelijke rente (6%). Dus dat gaat al snel richting de 5000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yolas1610
  • Laatst online: 01-02 21:00
*knip*
Je vraag op 1 plek stellen is voldoende.

[ Voor 98% gewijzigd door tweakduke op 01-02-2025 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Lieuwe15 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:52:
In eerste instantie was het binnen 3 maanden, punt. Pas later kwamen ze aanzetten met de wettelijke rente (6%). Dus dat gaat al snel richting de 5000 euro.
Dan nog, stel je krijgt een offerte van de bank . Die heeft ook een geldigheidsduur. En je zit nu nog in vooroverleg.... daarna de aanvraag voor Def. vergunning. Je bent dus nog wel 2 a 3 maanden bezig. Dan is jouw offerte van de bank niet meer geldig. Ook zou je moeten gaan kijken hoe lang die prijzen van de aannemer geldig blijven.

Ik denk dat je zowiezo al richting die rente periode moet gaan kijken. Ga niet door hoepels springen om die rente niet te hoeven te betalen.

[ Voor 4% gewijzigd door backupdevice op 31-01-2025 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
De offerte/aanbod van de hypotheekverstrekker is geen probleem, die kan al snel naar de 12 maanden na verlenging. Dus dat zit wel goed.
Ik was alleen benieuwd hoe anderen dit doen/ervaren of dat het blijkbaar normaal is om zoveel extra rente te moeten betalen.
Prijzen van de aannemer liggen vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Lieuwe15 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:57:
De offerte/aanbod van de hypotheekverstrekker is geen probleem, die kan al snel naar de 12 maanden na verlenging. Dus dat zit wel goed.
Ik was alleen benieuwd hoe anderen dit doen/ervaren of dat het blijkbaar normaal is om zoveel extra rente te moeten betalen.
Prijzen van de aannemer liggen vast.
Ah ok. 12 maanden rente vast is een mooi aanbod van een bank.

Wij hadden een afneem termijn van 12 maanden na tekenen overeenkomst, met daarbij meteen rente. Die wij trouwens wel naar een ander tarief hebben kunnen onderhandelen. 6 % is consumenten rente en gemeentes zijn vrij om hier flexibel mee te zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door backupdevice op 31-01-2025 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
Een aantal hypotheekverstrekkers hebben over het algemeen vaak 3 maanden normale termijn en het aanbod is te verlengen met 6 of 9 maanden (afhankelijk van de verstrekker).
Dus we laten anders eerst de hypotheekverstrekker maar even contact opnemen met de gemeente, wellicht dat ze toch de termijn willen wijzigen of renten willen verlagen of dat de hypotheekverstrekker niet perse een getekende overeenkomst nodig heeft.
Ik vroeg mij voornamelijk af hoe anderen dit hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Een hypotheek is een lening met onderpand, en dus is het best logisch dat de verstrekker zekerheid wil hebben dat, dat onderpand er ook komt.
Wij hadden de hypotheek volledig op de overwaarde van ons huis. De bank kieperde het hele bedrag op een bouwrekening en vond het verder wel best :)

Heb je in die richting mogelijkheden…?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03:03

Verwijderd, niet goed gelezen

[ Voor 9% gewijzigd door onne op 31-01-2025 21:40 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FabianGTI
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic

Vergelijkbare situatie gehad. Ik heb uiteindelijk 10% van de grondprijs in depot bij de notaris gezet. Met toezegging de grond 4 maanden later af te nemen. Indien ik meer tijd nodig zou hebben zou ik 5% rente moeten betalen.
Daar ging de verkopende partij mee akkoord om alles uit te stellen. Mijn verstrekker wilde pas de financiën vrij geven nadat de vergunning onherroepelijk was.
Indien we dit niet zouden halen of geen akkkoord bij verkoper voor zouden krijgen zou mijn adviseur de grond afnemen en aan mij overdragen zodra de vergunning rond was. Zou mij dan alleen extra notaris kosten opleveren.

Uiteindelijk in augustus overgedragen en eerste week januari begonnen met de bouw. We hebben toen wel de hypotheek etc opgestart en de grond afgenomen. Hypotheekrente is een stuk lager dan de rente die de verkoper rekende. + de rente over bouwdepot was ook vrij interessant. Verwachting is nog steeds voor de bouwvak opleveren. Dus die paar maanden ‘verlies’ op t bouwdepot ben ik niet zo bang voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:35
Frantic schreef op zondag 2 februari 2025 @ 22:49:
[...]
Indien we dit niet zouden halen of geen akkkoord bij verkoper voor zouden krijgen zou mijn adviseur de grond afnemen en aan mij overdragen zodra de vergunning rond was. Zou mij dan alleen extra notaris kosten opleveren.
Dit lijkt me nogal onorthodox ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
DIJK schreef op zondag 2 februari 2025 @ 23:43:
[...]

Dit lijkt me nogal onorthodox ?
Niet ongebruikelijk wat ik begreep.

Zolang je t op papier maar aftimmert.

Binnen 3 maanden na nemen van optie op de grond een bouwer te hebben gekozen, ontwerp hebben, vergunning onherroepelijk en de financiering rond te hebben is onrealistisch. Mijn adviseur heeft de liquide middelen om dat gat op te vangen. En ik was verdomd blij om dat vangnet te hebben. Financiering heeft meer dan 6 maanden geduurd. En analoog daaraan het andere traject van bouwer kiezen tot en met vergunningsaanvraag ook.

Enige wat snel ging was de gemeente. Binnen 2 weken. Na aanvulling gegevens werd ie afgegeven.

[ Voor 55% gewijzigd door Frantic op 03-02-2025 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06:07
Bij ons was er ook een dergelijk strak traject bedacht.
Dus een half jaar voor het zoeken van een architect, maken ontwerp, bouwer en financiering

Vervolgens moet je bij het 'supervisieteam' langs met je ontwerp.

Deze mensen (die niet eens uit de buurt komen) vergaderen 1 keer per maand, en eisen 2 weken tijd om het ontwerp te 'bestuderen'. Verkennende gesprekken zijn niet mogelijk en op goed geluk moet je de eerste ronde in. Officieel alleen 2 rondes mogelijk met daarna de mogelijkheid om de optie te laten vervallen vanuit de gemeente als er niet aan voldaan wordt.
Dat is niet echt een relaxed proces....

Maar per saldo gelukkig geen problemen door uitloop van de ontwerpfase hier.
We hadden uiteindelijk 3 keer nodig, wat mij mee viel.

Bekende hebben er 9 keer gezeten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
Lieuwe15 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:47:
De hypotheekverstrekker wil voor het passeren van de hypotheek (dus ook grond passeren) een onherroepelijke vergunning.
De bouwer treft hier geen blaam, die schieten de vergunning in zodra zijn de eerste bestektekening en berekeningen gereed hebben.
Of de hypotheekverstrekker moet akkoord gaan met de optiebrief en hier een hypotheekaanbod op willen doen (dan is de 3 maanden termijn ook geen probleem meer, want dan tekenen we de koopovereenkomst later passeren we in september en dan is de vergunning wel rond).
Of de gemeente moet de 3 maanden termijn oprekken naar 9-12 maanden, maar gemeentes kennende zijn ze heel stug. En als je na de 3 maanden termijn wil passeren moet je wettelijke rente betalen, dus het kan prima, maar kost alleen een aantal duizenden euros..
Wij hebben dit ook gehad, we hadden iets ruimere tijden gelukkig.
Wij kochten ook van de gemeente.

Maar hebben de eerste stappen allemaal uit spaargeld gefinancierd waardoor we de 20% van de aanneemsom bij de aannemer (had die nodig om zover te komen voor een omgevingsvergunning aanvraag), de lege kosten uit eigen zak betaald hebben.
Met het risico dat het niet door zou gaan. :/

Onze bank wilde ook een onherrroepelijke omgevingsvergunning, het was echt een kip/ei verhaal.

Maar wij hebben het zo opgelost. Ik snap dat dat niet voor iedereen een optie is en vind het een gek verhaal dat banken dat allemaal eisen terwijl ze zelf zo lang over het hele proces doen. Onze aanvraag duurde bijna 3 maanden en ik las hier dat een half jaar ook geen uitzondering was.
Wij moesten ook nog eigen geld in het bouwdepot storten van de bank, als bewijs dat we dat hadden maar nu doen ze moeilijk met uitkeren voor een badkamer en keuken ;(

[ Voor 5% gewijzigd door nils7 op 03-02-2025 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

nils7 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 08:39:
[...]

Wij hebben dit ook gehad, we hadden iets ruimere tijden gelukkig.
Wij kochten ook van de gemeente.

Maar hebben de eerste stappen allemaal uit spaargeld gefinancierd waardoor we de 20% van de aanneemsom bij de aannemer (had die nodig om zover te komen voor een omgevingsvergunning aanvraag), de lege kosten uit eigen zak betaald hebben.
Met het risico dat het niet door zou gaan. :/

Onze bank wilde ook een onherrroepelijke omgevingsvergunning, het was echt een kip/ei verhaal.
Wij ook. Grond van gemeente gekocht met overwaarde van verkoop huis .

Hele voortraject qua vergunningen en bouw aansluitingen van eigen middelen betaald . Wij zitten nu in de laatste fase met de aannemer en laatste 2 weken voor een onherroepelijke vergunning . Deze week hopelijk definitieve aanbieding en kunnen dan bij de bank een bouwdepot aanvragen.

Gelukkig hoeven wij van onze bank geen eigen geld in het bouwdepot te zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door backupdevice op 03-02-2025 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
backupdevice schreef op maandag 3 februari 2025 @ 08:45:
[...]

Wij ook. Grond van gemeente gekocht met overwaarde van verkoop huis .

Hele voortraject qua vergunningen en bouw aansluitingen van eigen middelen betaald . Wij zitten nu in de laatste fase met de aannemer en laatste 2 weken voor een onherroepelijke vergunning . Deze week hopelijk definitieve aanbieding en kunnen dan bij de bank een bouwdepot aanvragen.

Gelukkig hoeven wij van onze bank geen eigen geld in het bouwdepot te zetten.
Wij hadden ook de aanvraag voor de definitieve aanbieding van de bank eerder aangevraagd, bij het indienen van de vergunning.
De bank had die zelf op pauze gezet maar was die er vergeten af te halen :( zodoende dik 4 weken verloren.
Had niet veel uitgemaakt maar scheelde wel behoorlijk wat stress.

[edit]
Onze bank wil voorkomen dat we met ons eigen geld een speedboot ofzo kopen ipv een badkamer en keuken (was bijna 80k wat we moesten inleggen)
Maar nu dien ik de factuur van de keuken in en weigeren ze 'm omdat ons nieuwe adres er wel op staat maar zij niet weten dat het dat is. Alsof zij geen stukken van de notaris krijgen 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door nils7 op 03-02-2025 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
ik hoef, uit eigen beweging, geen facturen aan te leveren voor mn bouwdepot :o

alleen als ze er om vragen..

wel iedere keer netjes contact met iemand van de bank als ik mn termijn facturen krijg, dit om de overboek limiet te verhogen.

[ Voor 5% gewijzigd door Frantic op 03-02-2025 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

nils7 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 08:54:
[...]

Wij hadden ook de aanvraag voor de definitieve aanbieding van de bank eerder aangevraagd, bij het indienen van de vergunning.
De bank had die zelf op pauze gezet maar was die er vergeten af te halen :( zodoende dik 4 weken verloren.
Had niet veel uitgemaakt maar scheelde wel behoorlijk wat stress.

[edit]
Onze bank wil voorkomen dat we met ons eigen geld een speedboot ofzo kopen ipv een badkamer en keuken (was bijna 80k wat we moesten inleggen)
Maar nu dien ik de factuur van de keuken in en weigeren ze 'm omdat ons nieuwe adres er wel op staat maar zij niet weten dat het dat is. Alsof zij geen stukken van de notaris krijgen 8)7
Onze bank gaf aan dat zij op dit moment binnen 2 weken een offerte kunnen omzetten in een bouwdepot . Dus wij wachten nu nog even op de def aanbieding van de aannemer en sturen dan een mail naar de bank met de def hoogte van het bouwbudget . Laten we hopen dat het ook zo werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

nils7 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 08:54:
[...]

[edit]
Wij hadden in eerste instantie ook het idee dat wij dat moesten doen, maar onze bank gaf aan dat het totaal niet nodig was van de bank zijn kant. Dus dat scheelt. Wel hebben wij aangeven dat wij zowieso de keuken uit eigen zak betaalde. Enige onderbouwing die zij willen zien is een overzicht hoe wij aan een bepaalde hoogte bouwdepot komen. Zij hebben daarvoor geen offertes nodig of wat dan ook van wat in het bouwdepot gaat. Gewoon een excelsheet. Voor wat wij zelf inbrengen , dus keuken , willen zij wel een offerte zien als "bewijs" dat het een compleet huis wordt.

Wij hebben aangegeven dat wij na de bouw willen kijken hoeveel wij meteen aflossen of niet. En daar gaan zij mee akkoord.

[ Voor 16% gewijzigd door backupdevice op 03-02-2025 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
backupdevice schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:23:
[...]

Wij hadden in eerste instantie ook het idee dat wij dat moesten doen, maar onze bank gaf aan dat het totaal niet nodig was van de bank zijn kant. Dus dat scheelt. Wel hebben wij aangeven dat wij zowieso de keuken uit eigen zak betaalde. Enige onderbouwing die zij willen zien is een overzicht hoe wij aan een bepaalde hoogte bouwdepot komen. Zij hebben daarvoor geen offertes nodig of wat dan ook van wat in het bouwdepot gaat. Gewoon een excelsheet. Voor wat wij zelf inbrengen , dus keuken , willen zij wel een offerte zien als "bewijs" dat het een compleet huis wordt.

Wij hebben aangegeven dat wij na de bouw willen kijken hoeveel wij meteen aflossen of niet. En daar gaan zij mee akkoord.
Ja vond het ook wat absurd, we hadden best veel eigen geld (naast de overwaarde) dus de hypotheek is alleen voor de casco bouw en de grond.
We hebben ook alles moeten laten zien, tot 4x toe en soms 2x in dezelfde week. Waarvan ik echt dacht ik gooi zo even 150k+ door het raam in een week.

Hun beargumentatie was dat ze zeker wilden zijn dat er wel een keuken of badkamer in kwam. F*ck er komen zelfs 2 badkamers in maar goed. Blijkbaar is onze bank daar eens de mist in gegaan.
We konden geen andere kiezen want we nemen de lagere rente en hypotheek van ons huidige huis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

nils7 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:42:
[...]

Ja vond het ook wat absurd, we hadden best veel eigen geld (naast de overwaarde) dus de hypotheek is alleen voor de casco bouw en de grond.
We hebben ook alles moeten laten zien, tot 4x toe en soms 2x in dezelfde week. Waarvan ik echt dacht ik gooi zo even 150k+ door het raam in een week.

Hun beargumentatie was dat ze zeker wilden zijn dat er wel een keuken of badkamer in kwam. F*ck er komen zelfs 2 badkamers in maar goed. Blijkbaar is onze bank daar eens de mist in gegaan.
We konden geen andere kiezen want we nemen de lagere rente en hypotheek van ons huidige huis mee.
Ugh, laten wij hopen dat wij niet in die situatie komen. Wij zitten ook aan deze bank vast vanwege lage rente en een hele gunstige bankspaar hypotheek.

Onze bankadviseur adviseerde ons om pas eigen geld in te brengen NA de bouw, dus ik hoop dat het goed komt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
nils7 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:42:
[...]
Een hypotheek is een lening met onderpand, en als je gaat bouwen is er dat dus (nog) niet. Als je geen alternatief onderpand hebt, bijvoorbeeld overwaarde op je huis, dan is er dus een risico. En daar houden banken niet van.
Het gevolg is een doolhof van regels die afwijkend zijn, afhankelijk van je risicoprofiel. Zo zijn er hier Tweakers die iedere factuur aan de bank voor betaling moeten voorleggen, terwijl anderen het hele depot op een rekening overgemaakt krijgen. Sommigen moeten een afbouwgarantie regelen, anderen hoeven dat weer niet.
Overigens is een keuken en badkamer onderdeel van de vergunning, en dus als ze aanslaan is dat ook een punt.

Ik tik alle risico-vinkjes aan: èn ondernemer, èn binnen 10 jaar van pensioen - althans dat vindt de bank - èn zelfbouwer zonder aannemer. Met een panty over mijn hoofd een bankgebouw binnen wandelen zou minder argwaan opwekken, maar - na dik een jaar - wais het toch gelukt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
M’n bouwer adviseert geen instucbare ventielen want ‘niet ideaal’

Toch een offerte opgevraagd.

Hebben jullie redenen die je kan bedenken waarom het ‘niet ideaal’ is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deleon78
Frantic schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:27:

mogelijk grotere kans op scheuren in je stucwerk? Trilt continu door luchtstroom?
Minder makkelijk schoonmaken? Vuil aan plafond ipv plastic?
Kan me verder niet echt iets bedenken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 22:53
  • Lastiger in de planning (ventielen moeten geplaatst voor dat de stucadoor komt)
  • Kan maar kapot gaan
  • Moet apart besteld worden ipv gewoon uit de bus pakken
  • Stucadoor kent t mogelijk niet, moet uitgelegd worden
  • De aannemer ziet ze toch niet achteraf
Nee, als aannemer zou ik ze ook niet ideaal vinden, tenzij er dik voor betaald wordt. :+

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
big bang schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:35:
[...]
  • Lastiger in de planning (ventielen moeten geplaatst voor dat de stucadoor komt)
  • Kan maar kapot gaan
  • Moet apart besteld worden ipv gewoon uit de bus pakken
  • Stucadoor kent t mogelijk niet, moet uitgelegd worden
  • De aannemer ziet ze toch niet achteraf
Nee, als aannemer zou ik ze ook niet ideaal vinden, tenzij er dik voor betaald wordt. :+
Dat was ook mijn gedacht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjan!
  • Niet online

Het levert mogelijk krimpscheuren op vanwege de verschillen in materiaaleigenschappen. Bij kozijnen worden deze middels architraven afgedekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Son Gohan
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20:21

Toevallig vandaag met de aannemer gehad hierover. Die gaf aan dat je mogelijk ronde krimp scheuren krijgt in je plafond en de andere dingen die hierboven zijn opgenoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glitchy
  • Laatst online: 15-09 13:35
Misschien een rare vraag en niet helemaal gepast in dit topic maar hoe hebben jullie een stuk land bemachtigd? Is dit een kwestie van Funda? Via de Gemeente proberen rond te bellen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Conrado
Nee hoor, helemaal geen gekke vraag. Zo beginnen we allemaal :)

Er zijn in principe drie routes:
  • Gemeenten
    Gemeenten geven grond uit, vaak in nieuwbouwprojecten. Houdt de website van je gemeente(n) naar keuze in de gaten en zoek uit of je kun inschrijven in een nieuwsbrief. Hoe de grond verdeeld wordt is per gemeente anders; sommigen gebruiken een inschrijflijst, andere loten.
    + Zorgplicht van de gemeente met gedetailleerde informatie over alle bouwregels. Veilig en vertrouwd. Mogelijkheid om met een optie te starten en te bekijken of je, je project rond krijgt.
    - Kleine kavels. Vaak nieuwbouwwijkjes, alles in opstart.
  • Particuliere kavels
    Particuliere bouwkavels tref je op Funda. Je kunt daar apart op bouwkavels zoeken. Ook diverse makelaars zijn in bouwkavels gespecialiseerd.
    + Echt alle maten en soorten, van klein tot (super) groot. Vaak uniek, dus ingebed in een omgeving of juist landelijk.
    - Vastgoed makelaardij, dus oppassen geblazen. Verkopers zijn (enkel) in de transactie geïnteresseerd en vaak niet bereid tot een optie. Lastig alle informatie te verkrijgen. Kavelgrenzen, schone grond verklaring kunnen soms best lastig zijn. Soms zonder bouwbestemming; spotgoedkoop maar een groot risico.
  • Ruimte-voor-ruimte
    Diverse provincies hebben een ruimte-voor-ruimte programma waarbij boeren bouwgrond mogen verkopen in ruil voor een bedrijfssanereing. Die grond hoeft trouwens niet op dezefde plek als de bedrijfssanering te zijn. In Brabant heb je bijvoorbeeld ruimtevoorruimte.com.
    + Mooie grote en landelijke kavels, vaak gegroepeerd.
    - Onder de streep ook vastgoed makelaardij, in sommige projecten wordt verwacht dat je zelf alle papierwerk èn afrekening met de gemeente regelt. Dat gaat om veel geld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Is er wel een probleem? Bij ons was de getekende koopovereenkomst ook noodzakelijk, maar pas op het moment van het passeren van de hypotheek. In het hypotheekofferte-traject was dit nog helemaal geen eis. Dus: tekenen van de koopovereenkomst gewoon uitstellen. Hypotheek-aanbod regelen... en als je vergunning er is, kan alles in gang gezet worden. We hebben toen ook nog flink wat tijd gewonnen door uiteraard tot de laatste dag te wachten met aangeven dat we de grond wilden kopen, vervolgens stuurde de gemeente het contract, dat we ook weer hebben laten liggen tot de laatst mogelijke dag met ondertekenen. En toen moest er vanuit de gemeente nog een definitief akkoord komen, koste ook weer een week of zo. Denk dat we zo weer een extra maand gewonnen hebben. Aangezien de bouwer toch pas later kon beginnen... waarom zouden we dan langer rente willen betalen dan noodzakelijk :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Geen idee, desnoods achteraf zelf doen. Moet je alleen wel je ventilatie opnieuw inregelen... misschien dat je met installateur kunt afstemmen dat ze dat überhaupt pas achteraf doen? Dat ga ik proberen... weet nog niet of ze willen meewerken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Foto van vanmiddag bij onze bouw:

Members only:

[ Voor 16% gewijzigd door woekele op 03-02-2025 21:17 ]

Pagina: 1 ... 26 ... 44 Laatste

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic