Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 25 ... 44 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelkale
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-06 14:45
Danny755 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:41:
[...]

Wij gaan de Geostylistix van MBI gebruiken, een langwerpige steen. https://www.mbi.nl/assort...enen/geostylistix-profile
Voorbeeld (niet onze woning): https://www.google.com/ma...!7i16384!8i8192?entry=ttu

[...]

Wij krijgen op de gehele begane grond een akoestisch plafond. Had het graag door heel de woning gehad, maar dat kwam helaas echt qua budget niet uit. We zijn ook bij iemand wezen “proefluisteren” en het verschil tussen met en zonder is echt groot. Typisch geval als je dit eenmaal heb ervaren, dan wil je niet anders meer.

[/quote]
Bezint eer ge begint, de Geostylistix is niet voor elke aannemer weggelegd. Ik ben een ervaringsdeskundige :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny755
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-09 11:29
Kan je daar wat meer over vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdfke
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17:04
karelkale schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:08:
[...]

Bezint eer ge begint, de Geostylistix is niet voor elke aannemer weggelegd. Ik ben een ervaringsdeskundige :X
Oei, nu ben ik benieuwd naar je verhaal. En dan vooral hoe ik dit vooraf kan valideren met de aannemer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:34
asdfke schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:11:
[...]

Oei, nu ben ik benieuwd naar je verhaal. En dan vooral hoe ik dit vooraf kan valideren met de aannemer...
Je overlegt toch welke materialen je gaat toepassen? Of is dat nog niet aanbod gekomen?
Bemonsteren van spullen voor het beeld, en voor jezelf, en wellicht voor de gemeente?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• karelkale
asdfke schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:11:
[...]

mijn ervaring; Geostylistix gelijmd 4 mm achterliggende voeg. Meer dan 250 m2 gevel bekleed met deze stenen.

* het opmetselen duurt 5 x zo lang als zowat elk andere steen. Een muur van 10 m2 duurt gemiddeld 6 dagen.
* ideale opmetselhoogte per keer is max 10 lagen. ( 44-46 cm) Je moet echt 3 verschillende gevels hebben die per dag opgemetseld worden. Doe je meer dan 10 lagen en het is vochtig, dan krijg je verzakkingen tijdens het drogen.
* Geveldragers; je wilt (in mijn geval) een geveldrager van 4 mm zodat de voegen kunnen doorlopen. Deze bestaan; maar de geveldragers gaan "hangen". De lagen die niet geankerd zijn in de achterliggende gevel (eerste 5-6 lagen in de geveldrager) gaan meerdere millimeters verschuiven naar beneden je krijgt een bolling. Ook al gebruik je Murfor en hou je je aan de voorschriften, toch gebeurd dit. De fabrikant van de geveldrager verschuift het verhaal naar de aannemer, de aannemer naar de fabrikant etc. etc. Maar jij zit met de gebakken peren. Pak je een geveldrager van 1 cm, dan kan de voeg niet doorlopen door de hele gevel.
* De geostylistix is in de diepte NIET maatvast. Dus mocht je een dilatatie hebben in de hoeken. Deze zijn NOOOOOOIT recht. Je kijkt tegen verspringen van mm tot cm. Ik heb deze dilatatie aan de straatzijde, ziet er niet uit!!
* Deze stenen zijn loeizwaar, er gaan in je gevel gegarandeerd stenen scheuren. Wat de fabrikant ook zegt, dit gebeurd.
* Als je metselaar geen ervaring heeft met deze steen krijg je voegen van 4 mm, 5 mm en wat nog meer. Strak alle voegen 4 mm kunnen maar weinig metselaars. Mijn beste advies, kijk altijd van een meter of 6-7 naar de gevel. Zo zie je het of het goed loopt of niet.

Het ziet er retestrak uit vanaf de straat, maar als je gaat kijken een meter vanaf de gevel dan zie je wel aandachtspunten. Ik zou zelf nooit meer deze steen gebruiken. Dit zou mij weken werk, afgebroken gevels en veel geld hebben bespaard. Ik moet wel zeggen dat ik alles onder eigen beheer (of zelf) heb gedaan. De gevel is voor 95% gedaan door metselaars, de laatste 5% heb ik gedaan om te kijken of ik het beter zou kunnen.

€1000 voor speciale lijmpistolen, speciale zaag van Eibenstock etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny755
Bedankt voor de toelichting. Zowel onze architect (doet eveneens de bouwbegeleiding) als de aannemer hebben eerdere ervaringen met deze steen. De aannemer gaf in aanbestedingsfase al aan dat dit inderdaad geen gemakkelijke steen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelkale
Danny755 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:43:
Bedankt voor de toelichting. Zowel onze architect (doet eveneens de bouwbegeleiding) als de aannemer hebben eerdere ervaringen met deze steen. De aannemer gaf in aanbestedingsfase al aan dat dit inderdaad geen gemakkelijke steen is.
Welke kleur heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdfke
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17:04
karelkale schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:33:
[...]

mijn ervaring; Geostylistix gelijmd 4 mm achterliggende voeg. Meer dan 250 m2 gevel bekleed met deze stenen.

* het opmetselen duurt 5 x zo lang als zowat elk andere steen. Een muur van 10 m2 duurt gemiddeld 6 dagen.
* ideale opmetselhoogte per keer is max 10 lagen. ( 44-46 cm) Je moet echt 3 verschillende gevels hebben die per dag opgemetseld worden. Doe je meer dan 10 lagen en het is vochtig, dan krijg je verzakkingen tijdens het drogen.
* Geveldragers; je wilt (in mijn geval) een geveldrager van 4 mm zodat de voegen kunnen doorlopen. Deze bestaan; maar de geveldragers gaan "hangen". De lagen die niet geankerd zijn in de achterliggende gevel (eerste 5-6 lagen in de geveldrager) gaan meerdere millimeters verschuiven naar beneden je krijgt een bolling. Ook al gebruik je Murfor en hou je je aan de voorschriften, toch gebeurd dit. De fabrikant van de geveldrager verschuift het verhaal naar de aannemer, de aannemer naar de fabrikant etc. etc. Maar jij zit met de gebakken peren. Pak je een geveldrager van 1 cm, dan kan de voeg niet doorlopen door de hele gevel.
* De geostylistix is in de diepte NIET maatvast. Dus mocht je een dilatatie hebben in de hoeken. Deze zijn NOOOOOOIT recht. Je kijkt tegen verspringen van mm tot cm. Ik heb deze dilatatie aan de straatzijde, ziet er niet uit!!
* Deze stenen zijn loeizwaar, er gaan in je gevel gegarandeerd stenen scheuren. Wat de fabrikant ook zegt, dit gebeurd.
* Als je metselaar geen ervaring heeft met deze steen krijg je voegen van 4 mm, 5 mm en wat nog meer. Strak alle voegen 4 mm kunnen maar weinig metselaars. Mijn beste advies, kijk altijd van een meter of 6-7 naar de gevel. Zo zie je het of het goed loopt of niet.

Het ziet er retestrak uit vanaf de straat, maar als je gaat kijken een meter vanaf de gevel dan zie je wel aandachtspunten. Ik zou zelf nooit meer deze steen gebruiken. Dit zou mij weken werk, afgebroken gevels en veel geld hebben bespaard. Ik moet wel zeggen dat ik alles onder eigen beheer (of zelf) heb gedaan. De gevel is voor 95% gedaan door metselaars, de laatste 5% heb ik gedaan om te kijken of ik het beter zou kunnen.

€1000 voor speciale lijmpistolen, speciale zaag van Eibenstock etc etc.
Zo, dat is me nogal een verhaal met een flink aantal haken en ogen. Echter lijkt het dus vooral een kwestie van iemand hebben met voldoende praktijkervaring met het metselen van deze steen. Of toch voor de veilige weg gaan en een 'normale' gevelsteen kiezen. Super bedankt voor het opschrijven van je ervaringen! Dit nemen we mee.
ZveenT schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:18:
[...]
Je overlegt toch welke materialen je gaat toepassen? Of is dat nog niet aanbod gekomen?
Bemonsteren van spullen voor het beeld, en voor jezelf, en wellicht voor de gemeente?
We zitten nu in de fase waar we keuzes moeten maken over de uiteindelijke materialen. Architect heeft een voorstel gedaan qua kleur en materiaal (in dit geval: "grijze gemêleerde gevelsteen", nu volgt dus de exacte invulling hiervan, als ik je vraag goed begrepen heb.

We wachten nu dus op het kostenplaatje van het verwerken en aankopen van deze gevelsteen bij de aannemer, om dan daarna de definitieve keuze te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny755
Unique beige

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweedehans
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 14:31
FabianGTI schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 07:58:
[...]

Heb je nog geen to-juli keuring gehad? Hieruit moesten wij zelfs zonwering opnemen..
Dat was voor ons geen probleem omdat we de punten allemaal al hadden meegenomen, anders was het wel een domper vrees ik.

Bij ons worden vlak na de oplevering van de woning aan 2 zijdes de woning voorzien van screens.
Wel hebben we ook in de wanden al leidingen verwerkt voor eventuele airco's, mocht ik dan alsnog een keer airco's willen zitten in ieder geval de leidingen mooi weggewerkt. :)
Imho is TO juli een farce. Wij hebben in alle ruimtes vloerverwarming, icm luchtwarmtepomp wordt er dan aangenomen dat je daar ook mee kan koelen. Het BENG rapport meldt dan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32lal2SV_qszvWQ548IWQ5WTbAE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6L2SkypsCuYwNnEoAtu3LTx1.jpg?f=user_large

Terwijl ik toch zeker weet dat we met het glasoppervlak op zuid en west het met alleen vloerkoeling nooit gaan redden.

Edit - Ik zie zojuist dat dit aangepast is vanaf juli 2024. Maar goed ook.

[ Voor 3% gewijzigd door Tweedehans op 08-01-2025 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:38
Tweedehans schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:27:
[...]

Imho is TO juli een farce. Wij hebben in alle ruimtes vloerverwarming, icm luchtwarmtepomp wordt er dan aangenomen dat je daar ook mee kan koelen. Het BENG rapport meldt dan:

[Afbeelding]

Terwijl ik toch zeker weet dat we met het glasoppervlak op zuid en west het met alleen vloerkoeling nooit gaan redden.

Die van ons is van 3 juli geloof ik, daarin worden vloerkoeling en airco niet meer meegenomen. ;)
Gelukkig hadden wij een hele kleine overschrijding waardoor we er afstand van konden doen, anders kregen we de volgende opties:
  • Zonwering op het noorden.
  • Kleinere ramen.
  • Minder ramen.
  • Grotere dakoverstek (wat niet kan bij ons in verband met de klassieke stijl die we bouwen).
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-09 15:45
Franciesco schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:14:
@Laurences over smaak valt uiteraard niet te twisten, maar ik vind beide opties als uitbouw niet passen bij de vorm van de huidige woning/boerderij. Zelf heb ik overigens ook een woonboerderij die qua vorm veel op de jouwe lijkt.

Persoonlijk vind ik een uitbouw dwars aansluiten op de huidige woning waardoor er een T-kap ontstaat veel mooier. Die uitbouw kan dan ook met een (wat lagere) zadeldak met een wolfseind zoals de woning nu ook heeft.

Een andere optie is een soort kleine versie van de woning naast de huidige woning zetten en dan de twee verbinden met een uitbouwtje met plat dak. Zoiets als te zien is in onderstaande link.
https://voad.nl/portfolio...-vaassen-gelderland-3848/

Als je zelf wel helemaal tevreden bent met de vorm van de uitbouw dan is dat natuurlijk prima. Maar je tekst gaf mij de indruk dat je twijfelt.
Bedankt voor jullie feedback zover @Franciesco, @Mats007, @Loft. Dit zet je dan toch weer aan het denken of het niet anders kan/moet ;) . I.v.m. beperkte ruimte (+/- 6,75m) van de buitengevel tot de erfgrens met buren dacht ik dat het niet mogelijk zou zijn het anders te doen zoals momenteel geschetst. Na jullie opmerkingen heb ik contact gehad met een bureau in de buurt dat adviezen doet in interieurdesign / maatwerkmeubels. Zij passen ook plannen/concepten aan. Ik heb hen nu gevraagd hier naar te kijken (uiteraard tegen kosten.. ). Liever dan nu in deze fase nog even wat meer onderzoek doen om tot een plan te komen waar we écht enthousiast van worden. Ik zal deze hier plaatsen wanneer deze beschikbaar is :). Ik kan ze deze dagen nog wat wensen doorsturen. Voor nu gevraagd ook een 'laundry chute / waskoker' op te nemen. Suggesties zijn welkom :)

Mijn sketchup skills zijn beperkt, en het koste wat tijd (plaatsing ramen, entree, afmetingen etc zijn nu niet correct), ik heb voor de vrouw een impressie gemaakt van de mogelijk aangepaste aanbouw. Los van de woning met een platdak overbrugging er tussen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/86NsSC6bAlUvEIWhHyPltWHqf-Y=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Wx2N0qEse08fnJNKQn1tNm7o.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7TGf-VYD8cMZbS2HtgGfZ0gANo0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/RpdXvrqKH5DS2jPJ3mCW3LaL.png?f=fotoalbum_tile
Mats007 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:48:
[...]

De suggestie van @Franciesco juich ik toe en ben het met hem eens. Alhoewel over smaak niet valt te twisten vind ik het bij dit soort woningen al snel heiligschennis :X.

Ten aanzien van techniek:
- vergeet afvoer condenswater niet bij airco’s. Wellicht eentje centraal plaatsen voor de ontvochtiging in de zomer?
- homey/HA: draai zelf momenteel homey en werk met renovatiekleppen die mee gestuukt worden. Daarachter zit dan een box waarin diverse buizen in uit komen voor Electra/verlichting/cat etc. Mijn ervaring is dat als je zo gaat automatiseren het vaak sneller gaat dan je denkt. De ruimte in een 50mm doos houdt niet over met de inbouwmodules dus vandaar mijn alternatieve oplossing. Waf kan een dingetje zijn maar comfort moet ergens te verwerken zijn en het is beter dan een 40k+ knx setup.
- enthalpie: no brainer
- wachtbuizen/loze leidingen: nooit genoeg
- zonwering/: hier al ideeën over?
Bedankt voor de tips!

Zonwering: In het HR+++ forum stipte @Franciesco deze noodzaak ook aan. Gaan we (elektrisch) opnemen voor de velux dakramen (screen). Voor de te plaatsen pui aan de Zuid Oost zijde ga ik bekijken wat er mogelijk is. Gezien deze nog geplaatst moet worden, zou hier ruimte moeten zijn voor een cassette (screen).
Homey/HA: Wat bedoel je precies met renovatiekleppen, kan je hier misschien een voorbeeld van geven? Klinkt als een oplossing met meer ruimte om achteraf nog aanpassingen te kunnen doen. De 50 inbouwdozen zouden voor Z-wave genoeg moeten zijn, maar voor meer hardware wordt het krap. Hoe heb jij dit gerealiseerd? KNX lijkt inderdaad kostbaarder dan in eerste instantie gedacht.
Airco's: Omdat we dit in eerste instantie niet willen, eerst eens zien hoe koel het blijft, ga ik een afvoer laten opnemen in de bouwtekening voor condens :) Ik zat nu te kijken naar de mogelijkheid om (achteraf) in de WTW installatie de HomEvap koeler te installeren. Deze zou de toevoerlucht tot 3 graden moeten kunnen koelen.
Loft schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 21:21:
[...]

Altijd gaaf om een dergelijk project op te pakken..

Zo ff vlug gekeken. Ik vind het persoonlijk raar dat je na de entree door de bijkeuken moet om in de woonkamer / huis te komen. Ik zou dat waar mogelijk echt niet doen. Je kan het omdraaien, iets minder efficient, maar het kan wel.

Is de dame op de trap op schaal?? In dat geval is de hoogte die je hebt om de trap op te lopen wel erg weinig en voldoet niet aan het bouwbesluit, vermoed ik.

Fijn dat de technieche ruimte in het midden is, dat scheelt veel in leidingen en wachttijd
De dame op de trap is inderdaad op schaal, ik heb de bouwbesluit normen er even op na geslagen, minimum vrije hoogte boven trap + 2.30m. Het is nog even bekijken of dit inderdaad gehaald wordt, het zal er in de buurt liggen. Ga ik navragen, bedankt voor je scherpte (!).

In de regio hier komst het veel voor dat je 'door' de bijkeuken naar binnenkomt. We vonden dit wel een handige indeling om daar dan direct de boodschappen te kunnen plaatsen, ga er nog even over nadenken :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:20
FabianGTI schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 07:58:
[...]

Heb je nog geen to-juli keuring gehad? Hieruit moesten wij zelfs zonwering opnemen..
Dat was voor ons geen probleem omdat we de punten allemaal al hadden meegenomen, anders was het wel een domper vrees ik.
Wat voor keuring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Zojuist de eerste paal geslagen iig :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Tweedehans schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:27:
[...]

[Afbeelding]

Ha ok, nog ff gegoogled. Ja bij ons is alles van vóór juli. Dus idd geen TOjuli keuring.

Ach we nemen iig de stroompunten op de 1e verdieping op. Beneden kunnen we uit met evt op zonnecollectoren in screens of wat we dan ook aan zonwering gaan plaatsen. Er is weinig WAF op zonwering op dit moment. Ben al lang blij dat ik op 1e verdieping er door heb gekregen, ook al komt dit vooral voort uit ons (m.n. mijn) werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 20:48
Laurences schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:26:
[...]

[...]

De dame op de trap is inderdaad op schaal, ik heb de bouwbesluit normen er even op na geslagen, minimum vrije hoogte boven trap + 2.30m. Het is nog even bekijken of dit inderdaad gehaald wordt, het zal er in de buurt liggen. Ga ik navragen, bedankt voor je scherpte (!).

In de regio hier komst het veel voor dat je 'door' de bijkeuken naar binnenkomt. We vonden dit wel een handige indeling om daar dan direct de boodschappen te kunnen plaatsen, ga er nog even over nadenken :)!
Ik ben ook opgegroeid in een dergelijk regio ;)
Het kan ook zeker, maar is in de rest van NL minder gebruikelijk, uitzondering enkele dorpen. Uiteindelijk is het een eigen keuze. Fijn dat je die keuze hebt ;)

Idem met de trap, logisch dat die daar zit, maar je hebt daardoor een 2e hal. In totale vloeroppervlak is dat ook niet efficient. Overigens is efficientie niet alles, zolang je bewust bent van jou keuzes.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mats007
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:32
Bij een renovatieluik moet je hieraan denken: https://www.hornbach.nl/p...iging-20-x-20-cm/5489294/

Dit gebruik ik om toegang te krijgen tot een ‘doos’ in het plafond waar ik dan een din rail in monteer met een dimmer en switch van fibaro, wago klemmen stroken etc. Daar knoop ik dan eea aan elkaar. Een 20x20
Kadertje met spleet is overkomelijk.

Alternatief is alles achter schakelaars inbouwen. Zonder doorvoer gaat dat nog net maar vaker meegemaakt dat het net niet of alleen met geweld past.

Kom je hiermee vooruit?
[...]

Bedankt voor jullie feedback zover @Franciesco, @Mats007, @Loft. Dit zet je dan toch weer aan het denken of het niet anders kan/moet ;) . I.v.m. beperkte ruimte (+/- 6,75m) van de buitengevel tot de erfgrens met buren dacht ik dat het niet mogelijk zou zijn het anders te doen zoals momenteel geschetst. Na jullie opmerkingen heb ik contact gehad met een bureau in de buurt dat adviezen doet in interieurdesign / maatwerkmeubels. Zij passen ook plannen/concepten aan. Ik heb hen nu gevraagd hier naar te kijken (uiteraard tegen kosten.. ). Liever dan nu in deze fase nog even wat meer onderzoek doen om tot een plan te komen waar we écht enthousiast van worden. Ik zal deze hier plaatsen wanneer deze beschikbaar is :). Ik kan ze deze dagen nog wat wensen doorsturen. Voor nu gevraagd ook een 'laundry chute / waskoker' op te nemen. Suggesties zijn welkom :)

Mijn sketchup skills zijn beperkt, en het koste wat tijd (plaatsing ramen, entree, afmetingen etc zijn nu niet correct), ik heb voor de vrouw een impressie gemaakt van de mogelijk aangepaste aanbouw. Los van de woning met een platdak overbrugging er tussen.

[Afbeelding][Afbeelding]

[...]

Bedankt voor de tips!

Zonwering: In het HR+++ forum stipte @Franciesco deze noodzaak ook aan. Gaan we (elektrisch) opnemen voor de velux dakramen (screen). Voor de te plaatsen pui aan de Zuid Oost zijde ga ik bekijken wat er mogelijk is. Gezien deze nog geplaatst moet worden, zou hier ruimte moeten zijn voor een cassette (screen).
Homey/HA: Wat bedoel je precies met renovatiekleppen, kan je hier misschien een voorbeeld van geven? Klinkt als een oplossing met meer ruimte om achteraf nog aanpassingen te kunnen doen. De 50 inbouwdozen zouden voor Z-wave genoeg moeten zijn, maar voor meer hardware wordt het krap. Hoe heb jij dit gerealiseerd? KNX lijkt inderdaad kostbaarder dan in eerste instantie gedacht.
Airco's: Omdat we dit in eerste instantie niet willen, eerst eens zien hoe koel het blijft, ga ik een afvoer laten opnemen in de bouwtekening voor condens :) Ik zat nu te kijken naar de mogelijkheid om (achteraf) in de WTW installatie de HomEvap koeler te installeren. Deze zou de toevoerlucht tot 3 graden moeten kunnen koelen.

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
En ze hebben alle palen vanmiddag er in geklopt. Nice :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intelcore
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-09 21:29
Hoe zit het met infiltratie en controles? Na de bouw moet de aannemer dmv foto's dit bewijzen als ik het goed begrijp. Maar zal er ook controle plaatsvinden op een later moment? Stel je hebt een wadi en die gooi je na x jaar dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Intelcore schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:35:
Hoe zit het met infiltratie en controles? Na de bouw moet de aannemer dmv foto's dit bewijzen als ik het goed begrijp. Maar zal er ook controle plaatsvinden op een later moment? Stel je hebt een wadi en die gooi je na x jaar dicht.
Waar ga je dan je regenwater laten. Als je dat op het riool gaat lozen heb je denk ik wel een probleem. Anders staat je tuin onder water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarrah
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 28-08 19:56
Hoi allemaal,

Wij hebben een kavel bemachtigd in Lelystad. Op dit moment hebben wij afspraken staan bij de volgende bouwers:
- Groothuisbouw
- Selekthuis
- Desaunois
- Bouwbedrijf Hof
- Poppink

Allure en Brummelhuis zijn op de prijslijst wat duurder maar wellicht gaan wij daar nog het gesprek aan. Wij zijn ook woonwensfabriek, Roweco/goedhuis en VDM woningen tegengekomen maar de recensies zijn daarover wisselend? Variahuis leek ook nog een goede optie maar hebben reiskosten tot 1 uur vanaf Rijssen, dat komt richting Lelystad op 1 uur 20 minuten helaas.

Zijn er mensen die nog suggesties/tips hebben voor andere bouwbedrijven waarbij Lelystad in het werkgebied valt? Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
@Sarrah ik vond bij selekthuis en ghb dat er nog veel kosten extra bij kwamen t.o.v. Brummelhuis. Waardoor die laatste net wat goedkoper/gelijke hoogte uitviel. Allure bouwt in mijn regio niet. Die stond ook op onze shortlist

Selekthuis kwam met een offerte die 100k boven ons op gegeven budget was (mede door ‘extra kosten’ zoals fundering enzo).

Als je terug zoekt in t topic kan je nog wel wat van mijn ervaringen met selekthuis en GHB terugvinden.

[ Voor 20% gewijzigd door Frantic op 09-01-2025 00:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Persoonlijk vind ik dit ook een flinke verbetering. Als je de overbrugging dan uitvoert als glazen gang (d.w.z. de gevels volledig glas) en de wandafwerking daar net zo laat/maakt als nu (dus metselwerk van de huidige boerderij en houten afwerking van de aanbouw) maakt je er dan optisch 2 gescheiden gebouwen van die transparant aan elkaar gekoppeld zijn.
Als je er dan een lange gang van maakt krijg je ook extra mogelijkheden qua indeling, bijvoorbeeld zoiets
(snelle paint):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hgTi36MUQx0UJx3-zT0LIgq3rog=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HnpAjJYc9Tfi2vvQyMsXQYj2.png?f=fotoalbum_large

- Het verbindingsstuk fungeert als inkom/hal en onsluit diverse ruimtes.
- De aparte hal met trap verplaats je richting deze hal wat meer ruimte oplevert in de woonkamer/keuken. Inclusief vide voor veel licht en optische ruimte.
- Je creëert een eigen vleugel voor de slaapkamer/badkamer/kleedkamer. (dus ook meer gescheiden van woongedeelte)
- Berging en techniek ruimte fungeert ook als bijkeuken. Hier kun je dus alle techniek kwijt maar ook wasmachine/droger/wasbak etc. Meterkast is niet ingetekend, maar die zou je idealiter ook ergens in die buurt plaatsen. Dan heb je alle techniek en leidingwerk centraal en bij elkaar.
- Op de 1e verdieping heb ik niets veranderd, die verdieping spiegel je dus alleen.
- Dit bij elkaar geeft je een grote open ruimte voor de woonkamer/keuken. Die kun je nu vrij indelen.
In dit geval bijvoorbeeld door de keuken centraal te plaatsen, met deur naar bijkeuken (handig voor voorraad/extra koelkast etc.)
- Woonkamer en eetgedeelte kun je dan aan beide zijden realiseren, maar ook spiegelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:32
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

[...]

Bedankt voor de tips!

[...]

Hou er ook rekening mee dat je bij zo'n volume zeker twee WTW-installaties nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Autonoesis schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:20:
[...]
Hou er ook rekening mee dat je bij zo'n volume zeker twee WTW-installaties nodig hebt.
Waar baseer je dat op?

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:32
Gaat om bijna 300 ^2 vloeroppervlakte en twee badkamers die tegelijkertijd gebruikt kunnen worden. Uiteraard ook zeer afhankelijk van het aantal personen die er gaan wonen dus het is een beetje nattevingerwerk van mij zonder daadwerkelijke berekening. Bijv. één ComfoAir Q600 zou ook kunnen. Maar installatietechnisch en wat betreft comfort wordt er vaker voor één unit gekozen per verdieping.

edit:
heb even de "Auslegungsvolumenstrom" ingezien van een villa, waar wij het nodige aan moeten leveren, met ongeveer hetzelfde vloeroppervlakte. Daar hebben ze voor 2 installaties gekozen omdat de 3 badkamers samen een luchtvolumestroom van 850m^3/h nodig hebben

[ Voor 21% gewijzigd door Autonoesis op 09-01-2025 18:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sysiwan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:16
Sarrah schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:43:
Hoi allemaal,

Wij hebben een kavel bemachtigd in Lelystad. Op dit moment hebben wij afspraken staan bij de volgende bouwers:
- Groothuisbouw
- Selekthuis
- Desaunois
- Bouwbedrijf Hof
- Poppink

Allure en Brummelhuis zijn op de prijslijst wat duurder maar wellicht gaan wij daar nog het gesprek aan. Wij zijn ook woonwensfabriek, Roweco/goedhuis en VDM woningen tegengekomen maar de recensies zijn daarover wisselend? Variahuis leek ook nog een goede optie maar hebben reiskosten tot 1 uur vanaf Rijssen, dat komt richting Lelystad op 1 uur 20 minuten helaas.

Zijn er mensen die nog suggesties/tips hebben voor andere bouwbedrijven waarbij Lelystad in het werkgebied valt? Alvast bedankt!
HOF zijn wij echt superblij mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
Hoi allemaal,

- Groothuisbouw
- Selekthuis
- Desaunois
- Bouwbedrijf Hof
- Poppink

Wij hebben destijds voor Allure gekozen. Was inderdaad iets duurder dan selekthuis, maar ook een betere woning.

Ik denk dat jullie van te voren moeten aangeven wat jullie belangrijk vinden en dat bespreken met de bouwer die jullie uitnodigen

Vind je het belangirjk dat het een vaste prijs, of houde jullie enige marge ergens.
Wil je alle details van te voren bepalen, of op een meer flexible manier bouwen (meestal met hogere kosten)
Kun je bepaalde details als trappen / type kozijnen / stenen / uitbouw / dakkapel en nog veel meer van te voren zien bij voorbeeldhuizen en daarin keuzes maken op weat jullie willen.

Helaas is het niet alleen een afvinklijstje van kosten of afstand

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:21
Loft schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:25:
[...]

Wij hebben destijds voor Allure gekozen. Was inderdaad iets duurder dan selekthuis, maar ook een betere woning.

Ik denk dat jullie van te voren moeten aangeven wat jullie belangrijk vinden en dat bespreken met de bouwer die jullie uitnodigen

Vind je het belangirjk dat het een vaste prijs, of houde jullie enige marge ergens.
Wil je alle details van te voren bepalen, of op een meer flexible manier bouwen (meestal met hogere kosten)
Kun je bepaalde details als trappen / type kozijnen / stenen / uitbouw / dakkapel en nog veel meer van te voren zien bij voorbeeldhuizen en daarin keuzes maken op weat jullie willen.

Helaas is het niet alleen een afvinklijstje van kosten of afstand
Wij zijn in gesprek geweest met allurebouw, offerte laten maken voor een huis op basis van de wit gestuukte duinvilla. De offerte viel buiten het budget en we zijn uiteindelijk met GHB in zee gegaan.

We zitten in de afrondende fase en krijgen binnenkort de sleutel. Erg fijn contact, houden zich aan de afspraken, prijs staat vast, betaling bij oplevering en tijdlijn is accuraat. Ik had wel verwacht/gehoopt dat ze iets meer mee zouden denken mbt mogelijkheden.

Het basishuis op de website startte in 2023 met 354K wij hebben een aantal opties genomen en het standaard design aan laten passen waardoor het minder op een catalogus woning lijkt. Door de aanpassingen is de kale woning nu ruim 600k geworden (excl. kavel, leges nuts etc.)

Prijzen zijn inmiddels verhoogd waardoor dezelfde woning nu richting de 700k gaat. Onze financiele situatie wijzigde tijdens de ontwerp fase waardoor we steeds meer opties hebben toegevoegd. Verschil met Allurebouw was uiteindelijk een stuk kleiner dan initieel gedacht. Het ontwerp van Allure was al redelijk luxe waardoor we waarschijnlijk weinig opties zouden hebben toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
whipcheck schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:22:
[...]

Wij zijn in gesprek geweest met allurebouw, offerte laten maken voor een huis op basis van de wit gestuukte duinvilla. De offerte viel buiten het budget en we zijn uiteindelijk met GHB in zee gegaan.

We zitten in de afrondende fase en krijgen binnenkort de sleutel. Erg fijn contact, houden zich aan de afspraken, prijs staat vast, betaling bij oplevering en tijdlijn is accuraat. Ik had wel verwacht/gehoopt dat ze iets meer mee zouden denken mbt mogelijkheden.

Het basishuis op de website startte in 2023 met 354K wij hebben een aantal opties genomen en het standaard design aan laten passen waardoor het minder op een catalogus woning lijkt. Door de aanpassingen is de kale woning nu ruim 600k geworden (excl. kavel, leges nuts etc.)

Prijzen zijn inmiddels verhoogd waardoor dezelfde woning nu richting de 700k gaat. Onze financiele situatie wijzigde tijdens de ontwerp fase waardoor we steeds meer opties hebben toegevoegd. Verschil met Allurebouw was uiteindelijk een stuk kleiner dan initieel gedacht. Het ontwerp van Allure was al redelijk luxe waardoor we waarschijnlijk weinig opties zouden hebben toegevoegd.
Herkenbaar verhaal... Vaker gebeurd bij GHB en Selekthuis. Maar eindelijk gaar het erom dat jullie een huis hebben dat aan jullie wensen voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
whipcheck schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:22:
Gefelicteerd @whipcheck!

Nu ben jij natuurlijk wel heel ver gegaan in de aanpassingen, maar toch geeft dit maar weer'es aan hoe lastig het is om met de 'instapprijzen' van catalogusbouwers te starten met budgetteren als je van plan een eigen huis te bouwen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:30
Wij zijn ook weer wat stappen verder.
In de kerstvakantie hebben we de oude woning van onze kavel afgesloopt in eigen beheer . Daarna meteen bouwrijp gemaakt.
Nu hopen dat de omgevingsvergunning er snel is dan kunnen we weer wat zaken afvinken en komt de start datum flink dichterbij.

We hebben een mooie ruime bouwkuip gemaakt en voorzien van drainage.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JY7PmGGPuJVxqRlmbL2bLNxxXvI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9nLwuEPG0gfDSCoLCC1g9u1B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VCNFYQedytDKd28t2Rvgw139I-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yS0JzhPG8nb7VsiV6DLRkySX.jpg?f=fotoalbum_large

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 20:42
Conrado schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 21:03:
[...]

Gefelicteerd @whipcheck!

Nu ben jij natuurlijk wel heel ver gegaan in de aanpassingen, maar toch geeft dit maar weer'es aan hoe lastig het is om met de 'instapprijzen' van catalogusbouwers te starten met budgetteren als je van plan een eigen huis te bouwen.
En toch, toen we moesten tekenen voor ons kavel was onze situatie (in positieve zin) aan het veranderen, waardoor ik geen compleet beeld had van de mogelijkheden. Ik heb toen het simpelste selecthuis gepakt wat aan de minimale wensen en beeldkwaliteit plan voldeed, die prijs maal ca 1,5 gedaan en tot de conclusie gekomen dat we dat konden financieren. De rest was voor latere zorg (je kreeg voorrang op de loting bij tekenen zonder voorbehoud financiering).

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
big bang schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 22:01:
[...]

En toch, toen we moesten tekenen voor ons kavel was onze situatie (in positieve zin) aan het veranderen, waardoor ik geen compleet beeld had van de mogelijkheden. Ik heb toen het simpelste selecthuis gepakt wat aan de minimale wensen en beeldkwaliteit plan voldeed, die prijs maal ca 1,5 gedaan en tot de conclusie gekomen dat we dat konden financieren. De rest was voor latere zorg (je kreeg voorrang op de loting bij tekenen zonder voorbehoud financiering).
In ons geval, de mensen die met voorbehoud op een kavel hadden ingeschreven kwamen niet eens aan bod. Voor ieder kavel waren 2-6 gegadigden die zonder voorbehoud van financiering hadden ingeschreven.

Het huis zelf is natuurlijk de grootste kostenpost maar de keuken, het sanitair, vloeren, raamdecoratie, inrichting, tuin!, stucwerk, schilderwerk, haard, zonnepanelen, laadpaal, etc komen er nog bij.

Bestratings materiaal 16k, grondwerk en bestrating arbeid 16k, tuinhuis 30m2 30k. Beplanting wachten we nog even mee, dat wordt de sluitpost.

Met het huis zelf ben je er nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
whipcheck schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 22:29:
[...]

In ons geval, de mensen die met voorbehoud op een kavel hadden ingeschreven kwamen niet eens aan bod. Voor ieder kavel waren 2-6 gegadigden die zonder voorbehoud van financiering hadden ingeschreven.

Het huis zelf is natuurlijk de grootste kostenpost maar de keuken, het sanitair, vloeren, raamdecoratie, inrichting, tuin!, stucwerk, schilderwerk, haard, zonnepanelen, laadpaal, etc komen er nog bij.

Bestratings materiaal 16k, grondwerk en bestrating arbeid 16k, tuinhuis 30m2 30k. Beplanting wachten we nog even mee, dat wordt de sluitpost.

Met het huis zelf ben je er nog niet.
Klopt, ik had daar nog een Ikea keuken etc bij opgeteld. Niveau basic maar acceptabel zeg maar. Voor bestrating, grondwerk etc zijn we gelukkig aanzienlijk minder kwijt (kavel ~567m2), terwijl we niet echt iets gelaten hebben. In de minimale begroting was dat echter oprit, voordeurpad en basic terras, en de rest dan maar met boomschors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
big bang schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 22:38:
[...]

Klopt, ik had daar nog een Ikea keuken etc bij opgeteld. Niveau basic maar acceptabel zeg maar. Voor bestrating, grondwerk etc zijn we gelukkig aanzienlijk minder kwijt (kavel ~567m2), terwijl we niet echt iets gelaten hebben. In de minimale begroting was dat echter oprit, voordeurpad en basic terras, en de rest dan maar met boomschors.
Je kan het natuurlijk zo gek maken als je zelf wil, als je meer te besteden hebt gaat het vaak ook op.

Tuinhuis was niet gepland maar was nu financieel mogelijk, oprit en bestrating waren waaltjes. Nu is het een combinatie met geoceramica.

Waren van plan om om op 1 verdieping pvc vloer te leggen en de rest laminaat, dat is toen naar 2 verdiepingen gegaan en laminaat op zolder. Uiteindelijk laten we overal pvc leggen en hebben we overwogen om op de begane grond een parket vloer te leggen. Parket doen we uiteindelijk niet, ben ik van dat jaarlijkse oliën af.

Keuken idem dito, apparatuur, blad kastjes alles uiteindelijk geupgrade. Kan nog veel gekker, even bij gaggenau binnen gelopen. Ik was gauw weer weg na het zien van de prijzen.

Als je voor een catalogus woning gaat is er nog genoeg te kiezen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• whipcheck
Vandaag eventjes in het huis kunnen kijken, ze zijn binnen aan het afmonteren. Alle lichtpunten zijn ‘smart’ dit stond niet in de omschrijving, ik verwachtte overal gira.

Blijkbaar zijn alle schakelaars draadloos en wordt alles standaard met eaton x comfort aangesloten. Voordeel is dat ik dalijk alle schakelaars eenvoudig kan verzetten.

Ik heb redelijk wat hue spul gekocht, moet nu even bedenken hoe ik alles ga installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
@whipcheck Wel apart dat ze dat niet vooraf communiceerden dat het smart is. Aan ene kant wel makkelijk, maar je wordt wel gelijk een ecosysteem ingeduwd.

Bij ons is er nu afgegraven rond de heipalen en ligt er al zand in. Komende week gaan ze de palen aanstorten en voorbereiden voor de prefab fundering. Die komt op z'n vroegst eind komende week.

Uiteraard ook een plas regenwater in de put met 't weer van de afgelopen nacht..

[ Voor 14% gewijzigd door Frantic op 11-01-2025 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whipcheck
Frantic schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 17:51:
@whipcheck Wel apart dat ze dat niet vooraf communiceerden dat het smart is. Aan ene kant wel makkelijk, maar je wordt wel gelijk een ecosysteem ingeduwd.

Bij ons is er nu afgegraven rond de heipalen en ligt er al zand in. Komende week gaan ze de palen aanstorten en voorbereiden voor de prefab fundering. Die komt op z'n vroegst eind komende week.

Uiteraard ook een plas regenwater in de put met 't weer van de afgelopen nacht..
Bij ons werd er op het laagste punt een elektrische dompel pomp geïnstalleerd met water switch anders was het ook een zwembad geweest. Ik moet zeggen dat overal over nagedacht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
whipcheck schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 18:09:
[...]

Bij ons werd er op het laagste punt een elektrische dompel pomp geïnstalleerd met water switch anders was het ook een zwembad geweest. Ik moet zeggen dat overal over nagedacht is.
Wellicht dat dat bij ons ook is gebeurd. Stonden nogal tegen de zon in te loeren.

Denk nog steeds wel na over ringdrainage voor de fundering/kruipruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plattie83
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14-09 17:45
Frantic schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 18:16:
[...]

Wellicht dat dat bij ons ook is gebeurd. Stonden nogal tegen de zon in te loeren.

Denk nog steeds wel na over ringdrainage voor de fundering/kruipruimte.
Altijd doen nu het makkelijk kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
whipcheck schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:21:
Blijkbaar zijn alle schakelaars draadloos en wordt alles standaard met eaton x comfort aangesloten. Voordeel is dat ik dalijk alle schakelaars eenvoudig kan verzetten.
Er zijn waarschijnlijk niet alleen maar voordelen O-)

Hue heeft 'gewoon' 230V~ nodig, dus als de actoren dimmers zijn kan dat bijvoorbeeld een probleem zijn. Daarnaast is het me onduidelijk hoe het geconfigureerd wordt; is daar software voor nodig? Heb je een licentie nodig? Is dat met een wachtwoord afgesloten?

Vragen, vragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-09 23:44
Ik zou er inderdaad ook nog even goed naar kijken. Ja het is flexibel, maar als je er goed over nadenkt vantevoren voegt dat niet veel toe.

Mijn zorg zou vooral zitten in het feit dat het draadloos is, hoe betrouwbaar is het, en ga je dan batterijen in alle schakelaars moeten vervangen om de zoveel tijd?!

Ik ben wat dat betreft blij met z-wave modules in diepe inbouwdozen achter alle schakelaars. Werkt altijd, immers naast de draadloze z-wave voor smart is het óók bedraad.

[ Voor 5% gewijzigd door onne op 11-01-2025 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whipcheck
Ik heb vandaag wat ingelezen en het werkt een beetje zoals hue maar dan met meer opties. Het is geen goedkope oplossing maar scheelt wel een hoop draden trekken. Er is een app, afstandsbedieningen maar ook traditionele knoppen.

Er kunnen bewegings, contact, temperatuur, contact sensoren, CO2 meters etc etc. worden aangesloten.

Geen idee of de CO2 meters ook daadwerkelijk van hetzelfde systeem zijn. Maandag vooroplevering en dan zal ik hier nog wat vragen over stellen.

Batterijen gaan schijnbaar jaren mee, de dimmer en aansturing zitten in de wanddoos. Ik denk dat ik een aantal modules verwijder en doorverbind en aan ga sturen met de hue dimmer.

Bedienings gemak is even afwachten totdat ik intrek. Ik had het liever traditioneel gehad dan kon ik het zelf smart maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
whipcheck schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:20:
Ik had het liever traditioneel gehad dan kon ik het zelf smart maken.
Jij bent de opdrachtgever...., toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:32
Conrado schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:27:
[...]

Jij bent de opdrachtgever...., toch?
Mwoah zo zwart wit is het niet. Ligt helemaal aan hoe je het uitbesteedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
plattie83 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:11:
[...]

Altijd doen nu het makkelijk kan!
Ja rond de fundering leggen tijdens bouw gaat m wss niet meer worden helaas. Teveel factoren die spelen op t moment, waarbij tijd aan mijn kant de belangrijkste is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
@whipcheck als je huis ineens onaangekondigd vol zit met batterijen, zou ik dat wel een dingetje vinden. (Niet eens potentieel brandgevaar: maar het feit dat je t zooitje moet vervangen).

Zou toch de met je werkvoorbereider om de tafel gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Deleon78 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:35:
[...]

Mwoah zo zwart wit is het niet. Ligt helemaal aan hoe je het uitbesteedt.
Hangt vooral af wat er in je TO staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whipcheck
Frantic schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:46:
[...]

Ja rond de fundering leggen tijdens bouw gaat m wss niet meer worden helaas. Teveel factoren die spelen op t moment, waarbij tijd aan mijn kant de belangrijkste is.
Als het net zo lang als hue mee gaat, iedere 4-5 jaar een rondje lopen met wat knoopcel batterijen daar zit ik niet zo mee. Hoop wel dat ik ergens een waarschuwing krijg als de batterij bijna op is. Anders alles op voorhand maar na 3 jaar vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Frantic schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:49:
@whipcheck als je huis ineens onaangekondigd vol zit met batterijen, zou ik dat wel een dingetje vinden.
@Frantic, dat is precies mijn gevoel...

Dit is wel een hele grote aanpassing. Daar komt bij dat een universele installatie wordt vervangen door een proprietary-oplossing van Eaton. Nu is dat op zich een prima leverancier, maar we hebben het wel over je huis. het moet toch 20~25 jaar probleem meekunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
whipcheck schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 22:01:
[...]

Als het net zo lang als hue mee gaat, iedere 4-5 jaar een rondje lopen met wat knoopcel batterijen daar zit ik niet zo mee. Hoop wel dat ik ergens een waarschuwing krijg als de batterij bijna op is. Anders alles op voorhand maar na 3 jaar gevangen.
Mja. Ze zullen wss ook allemaal min of meer tegelijk gaan 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Gelijk ons TO nagekeken, staat een passage in over 50mm inbouwdozen en 19mm buizen voor toekomstige door opdrachtgever aan te sluiten domotica.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whipcheck
Conrado schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 22:04:
[...]

@Frantic, dat is precies mijn gevoel...

Dit is wel een hele grote aanpassing. Daar komt bij dat een universele installatie wordt vervangen door een proprietary-oplossing van Eaton. Nu is dat op zich een prima leverancier, maar we hebben het wel over je huis. het moet toch 20~25 jaar probleem meekunnen.
Daar heb je gelijk in, wellicht zijn soortgelijke systemen dalijk standaard in nieuwbouwhuizen.

Geen idee hoe lang dit meegaat, ik heb er wel vertrouwen in dat dit even mee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennepen
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-04 13:24
Hoi allemaal,

- Groothuisbouw
- Selekthuis
- Desaunois
- Bouwbedrijf Hof
- Poppink

Wij bouwen op dit moment met Desaunois, goede ervaringen mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door Frantic op 13-01-2025 05:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
@Frantic heb je een w/w overwogen waardoor je überhaupt geen buiten unit hebt, of past dat niet in het budget?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FabianGTI
Wij hebben hem op het dak van de garage laten plaatsen aan de gevel, ik vind het ook een lelijk ding en anders zou die achter tegen de garage staan bij ons, volop in het zicht vanuit de tuin.
Monteurs moeten niet zo drammen met onderhoud op hoogte, een ladder plaatsen is de moeite niet.

Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Ik zou 'm achter de garage zetten en aftimmeren. Let wel op of je voldoend ruimte hebt om daar ook het buitenkraantje te realiseren.
FabianGTI schreef op maandag 13 januari 2025 @ 08:10:
Monteurs moeten niet zo drammen met onderhoud op hoogte, een ladder plaatsen is de moeite niet.
Helaas bepalen installatiebedrijven òf ze onderhoud willen plegen :/
Los daarvan, ik laat liever niemand over het dak lopen of buitenmantels - met scherpe randen - even op het dak zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
big bang schreef op maandag 13 januari 2025 @ 07:21:
@Frantic heb je een w/w overwogen waardoor je überhaupt geen buiten unit hebt, of past dat niet in het budget?
Geen optie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
FabianGTI schreef op maandag 13 januari 2025 @ 08:10:
[...]

Wij hebben hem op het dak van de garage laten plaatsen aan de gevel, ik vind het ook een lelijk ding en anders zou die achter tegen de garage staan bij ons, volop in het zicht vanuit de tuin.
Conrado schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:14:

[...]

Helaas bepalen installatiebedrijven òf ze onderhoud willen plegen :/
Los daarvan, ik laat liever niemand over het dak lopen of buitenmantels - met scherpe randen - even op het dak zetten.
Gaat bijna op maffia praktijken lijken he.

[ Voor 25% gewijzigd door Frantic op 13-01-2025 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Conrado schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:14:
[...]

Ik zou 'm achter de garage zetten en aftimmeren. Let wel op of je voldoend ruimte hebt om daar ook het buitenkraantje te realiseren.
Neig hier nu ook naar inderdaad. En dan maak ik zelf een aftimmering met voldoende ventilatie.

Vwb t buitenkraantje valide punt. Intentie was om hier een slanghaspel op te hangen, maar dat gaat 'm zo ook niet worden.

Al heb ik ook nog enige twijfel omtrent de overkapping/buitenkeuken die naast de garage aan de achterzijde van de woning komt.

[ Voor 11% gewijzigd door Frantic op 13-01-2025 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-09 16:52
Frantic schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:15:
[...]

Neig hier nu ook naar inderdaad. En dan maak ik zelf een aftimmering met voldoende ventilatie.

Vwb t buitenkraantje valide punt. Intentie was om hier een slanghaspel op te hangen, maar dat gaat 'm zo ook niet worden.

Al heb ik ook nog enige twijfel omtrent de overkapping/buitenkeuken die naast de garage aan de achterzijde van de woning komt.
Rechts naast de berging zou wel het mooiste zijn. Het klinkt alsof je er aan de achterzijde alleen maar "last" van hebt en niet praktisch is, waarom niet voor de berging met een mooie omkasting, beetje rond googlen geeft best wat redelijke omkastingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Joeri schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:03:
[...]

Rechts naast de berging zou wel het mooiste zijn. Het klinkt alsof je er aan de achterzijde alleen maar "last" van hebt en niet praktisch is, waarom niet voor de berging met een mooie omkasting, beetje rond googlen geeft best wat redelijke omkastingen?
We vinden het niet mooi 😅

Voor de WAF zal er zowel achter als voor een omkasting omheen moeten als ie daar komt. Voor de kwaliteitsborgen zou er, zoals ze er nu in staan, een geluiddempende omkasting omheen moeten als we hem rechts naast de garage zouden zetten. Heel benieuwd hoe dit uitspeelt, al ga ik ervanuit dat we aan t kortste eind trekken en een van de alternatieve posities moeten nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Ik ben geen kenner maar is je leidingwerk tussen buiten en binnenunit dan niet erg lang?
Er lijkt zo’n 11/12 meter bij te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:03
FabianGTI schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:43:
Ik ben geen kenner maar is je leidingwerk tussen buiten en binnenunit dan niet erg lang?
Dat is voor een split geen probleem. Meer info in Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11.

[ Voor 14% gewijzigd door Andrehj op 13-01-2025 22:03 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
FabianGTI schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:43:
[...]

Verdubbeling van wat t in originele plan zou worden.

Ff afwachten wat de werkvoorbereider zegt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-09 07:33
Poah, waar ik al weken liep te kloten met mijn gemeente en mijn nieuwbouw vergunning. En waar ik dacht dat het hopeloos was, kreeg ik vandaag ineens bericht dat het akkoord is..

Nu snel de sloopkogel door het krot wat er nu staat en aan het bouwen *O*

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
skai21 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:43:
Poah, waar ik al weken liep te kloten met mijn gemeente en mijn nieuwbouw vergunning. En waar ik dacht dat het hopeloos was, kreeg ik vandaag ineens bericht dat het akkoord is..

Nu snel de sloopkogel door het krot wat er nu staat en aan het bouwen *O*
Gefeliciteerd! U post de foto's van de voortgang ;)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• skai21
Loft schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:50:
[...]

Gefeliciteerd! U post de foto's van de voortgang ;)
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:26
Deel 3 van het leed dat aansluiten heet.
Begin December heb ik mijn rioolaansluiting aangevraagd, binnen 6 weken zou ik bericht krijgen wanneer ze zouden komen.
Ik moest een datum invullen en dat was 8 januari, wat optimistisch maar goed.

Niks gehoord en 9 januari word ik gebeld en melden ze dat ze voor mijn sleuteloverdracht (mid februari) ons hebben aangesloten op het riool.
Meteen gevraagd tot hoever ze ons zouden aansluiten en dat was tot de kavelgrens en de rest is voor mij, helaas hoor ik steeds verschillende verhalen wie het tot mijn woning zou doen: toch de gemeente, een grondwerker, ik zelf etc.

Gevraagd aan de gemeente of ze iemand kennen en die zeiden het bedrijf dat het tot het kavel legt hem ook, voor onze rekening, aan konden sluiten.
Wat prima is dus we hebben hen gecontacteerd.
Blijkt dat zij in de planning hebben om onze straat pas in December aan te gaan sluiten op het riool! :(
Want dat is de opdracht van de gemeente.

Uiteraard nu allerlei mensen in paniek want nu klopt te planning niet, maar we hebben de grond van de gemeente gekocht met in het koopcontract dat we binnen een jaar zouden moeten wonen.
Onze grond is gepasseerd in juni van vorig jaar. Hoe kunnen ze dan in hun planning hebben dat eind dit jaar pas een rioolaansluiting er ligt.

Sorry moest dit even van me af schrijven en ik hoop dat mensen hier een idee hebben hoe we dit kunnen oplossen mochten ze toch niet eerder kunnen komen?

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
nils7 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:44:
Deel 3 van het leed dat aansluiten heet.
Begin December heb ik mijn rioolaansluiting aangevraagd, binnen 6 weken zou ik bericht krijgen wanneer ze zouden komen.
Ik moest een datum invullen en dat was 8 januari, wat optimistisch maar goed.

Niks gehoord en 9 januari word ik gebeld en melden ze dat ze voor mijn sleuteloverdracht (mid februari) ons hebben aangesloten op het riool.
Meteen gevraagd tot hoever ze ons zouden aansluiten en dat was tot de kavelgrens en de rest is voor mij, helaas hoor ik steeds verschillende verhalen wie het tot mijn woning zou doen: toch de gemeente, een grondwerker, ik zelf etc.

Gevraagd aan de gemeente of ze iemand kennen en die zeiden het bedrijf dat het tot het kavel legt hem ook, voor onze rekening, aan konden sluiten.
Wat prima is dus we hebben hen gecontacteerd.
Blijkt dat zij in de planning hebben om onze straat pas in December aan te gaan sluiten op het riool! :(
Want dat is de opdracht van de gemeente.

Uiteraard nu allerlei mensen in paniek want nu klopt te planning niet, maar we hebben de grond van de gemeente gekocht met in het koopcontract dat we binnen een jaar zouden moeten wonen.
Onze grond is gepasseerd in juni van vorig jaar. Hoe kunnen ze dan in hun planning hebben dat eind dit jaar pas een rioolaansluiting er ligt.

Sorry moest dit even van me af schrijven en ik hoop dat mensen hier een idee hebben hoe we dit kunnen oplossen mochten ze toch niet eerder kunnen komen?
Een oplossing heb ik niet voor je, behalve de tip om gecoördineerd als bewoners met de gemeente te praten, en alles daarbij ook te notuleren. December is daarbij ook weer een rotmaand met te nat / te koud /te veel sneeuw om te kunnen werken aan dit soort projecten en dus een grote kans op vertraging. Is het een grote of een kleine gemeente?

Je zou de aansluitingen (ik neem aan gescheiden HWA/vuil water) sowieso tot aan de erfgrens al kunnen laten leggen, dan kunnen ze die in ieder geval meteen aansluiten. Wel even goed markeren met paaltjes.

[ Voor 5% gewijzigd door big bang op 14-01-2025 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Mooi ontwerp! Wat ben je van plan in het bijgebouw? komen daar paarden, of lees ik je post verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
@nils7 yikes.. overwogen rechtsbijstand bij het traject te betrekken? puur om ze al 'up to speed' te hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nils7
Frantic schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:04:
@nils7 yikes.. overwogen rechtsbijstand bij het traject te betrekken? puur om ze al 'up to speed' te hebben?
Degene die in de grond gaat graven voor de gemeente heeft daar morgen avond een overleg mee dus we wachten dat even af.
big bang schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:51:
[...]

Een oplossing heb ik niet voor je, behalve de tip om gecoördineerd als bewoners met de gemeente te praten, en alles daarbij ook te notuleren. December is daarbij ook weer een rotmaand met te nat / te koud /te veel sneeuw om te kunnen werken aan dit soort projecten en dus een grote kans op vertraging. Is het een grote of een kleine gemeente?

Je zou de aansluitingen (ik neem aan gescheiden HWA/vuil water) sowieso tot aan de erfgrens al kunnen laten leggen, dan kunnen ze die in ieder geval meteen aansluiten. Wel even goed markeren met paaltjes.
Ik snap dat de wintermaanden rot zijn om iets in de grond te doen. Als het maart wordt, is het ook geen probleem.
Maar December 2025 is natuurlijk wel een issue.

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
nils7 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:10:
[...]

Maar December 2025 is natuurlijk wel een issue.
Nou ja, wat ik bedoelde, als ze in december 2025 beginnen, reken er dan maar niet op dat ze in die zelfde maand nog klaar zijn. Bij ons zouden ze ook voor de kerst de straat weer dicht hebben. Eén keer raden waar het nu nog een grote zandbak is....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frantic
Dit gaat 'm worden. Valt weer mee dan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• skai21
Frantic schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:03:
[...]

Mooi ontwerp! Wat ben je van plan in het bijgebouw? komen daar paarden, of lees ik je post verkeerd?
Voorstel deel wordt een grote schuur met zolder, achterste deel komen twee paardenboxen inderdaad.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
skai21 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:28:
Voorstel deel wordt een grote schuur met zolder, achterste deel komen twee paardenboxen inderdaad.
Kun je ook de plattegronden delen...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
[...]

***members only***
Gaaf hoor, zo'n schuur erbij is voor mij een droom. Maar gezien wat constraints in 't leven zal het voorlopig ff bij droom blijven.

Wellicht ooit een lapje grond met een klein schuurtje 'in de buurt' erbij. Soort van volkstuinxxl idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweedehans
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 14:31
[...]
achterste deel komen twee paardenboxen inderdaad.
***members only***
Lijkt mij dat je dan ook met een paardentrailer achterom wilt kunnen? Dat zie ik niet terug, de doorgang tussen huis en schuur lijkt hiervoor te smal te zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:58
Elke week wordt er op Tweakers Forum een Topic gemaakt met de titel "hoe een jaren 60/70 woning verduurzamen/ renoveren?"
Antwoord: met de sloopkogel! >:)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
Tweedehans schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 17:15:
[...]

Lijkt mij dat je dan ook met een paardentrailer achterom wilt kunnen? Dat zie ik niet terug, de doorgang tussen huis en schuur lijkt hiervoor te smal te zijn?
Die is 3 meter, en hoewel het prima kan hoeven niet met de trailer tot de stal te komen. Op de oprit is meer dan voldoende O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
natural colour schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:11:
[...]

Elke week wordt er op Tweakers Forum een Topic gemaakt met de titel "hoe een jaren 60/70 woning verduurzamen/ renoveren?"
Antwoord: met de sloopkogel! >:)
Tsja, ik heb eerst gekeken wat er te doen was met grondig verbouwen.. maar dat kreeg de architect niet passend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:30
Iemand ervaring met het . Her aansluiten van glasvezel en of ziggo . Voor de sloopkogel door ons huis ging hebben we deze 2 losgekoppeld en opgerold in de tuin gelegd .
Voor het nieuw te bouwen huis hebben we dus een nieuwe aansluiting op de bestaande leiding nodig. Dat is even anders dan geheel nieuw aanleggen of voor het eerst aansluiten. Iemand dat eerder gedaan ? En wat voor kosten komen daar bij ?

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Codeoranje schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:43:
Iemand ervaring met het . Her aansluiten van glasvezel en of ziggo . Voor de sloopkogel door ons huis ging hebben we deze 2 losgekoppeld en opgerold in de tuin gelegd .
Voor het nieuw te bouwen huis hebben we dus een nieuwe aansluiting op de bestaande leiding nodig. Dat is even anders dan geheel nieuw aanleggen of voor het eerst aansluiten. Iemand dat eerder gedaan ? En wat voor kosten komen daar bij ?
Volgens mij had je hem zelf al niet mogen oprollen. Dus als je genoeg lengte hebt kan je hem ook wel weer zelf aansluiten wellicht.

Heb voor Ziggo destijds aangevraagd wat het zou kosten:
Wat kost het?
Het starttarief van de monteur is €99. Dat zijn de voorrijkosten en het eerste uur werk. Is hij langer bezig? Dan betaalt u €15 per opvolgend kwartier. Zijn er nieuwe kabels, stekkers of een wandcontactdoos nodig, dan betaalt u daarvoor de kostprijs. Een gemiddeld bezoek duurt 2 uur en de kosten zijn rond € 160,- (deze schatting is niet leidend, uiteindelijke kosten zijn afhankelijk van de situatie. De genoemde prijzen zijn inclusief btw.)

Ze gaven aan de ze max 5 meter graven, omdat ze alleen een schep meenemen.

Uiteindelijk niet gedaan, omdat glas gratis naar binnen kon. Maar ik vond het niet heel duur.

Edit: De monteur kan geen grote graafwerkzaamheden doen (hij komt alleen met een schep). De maximale lengte die de monteur graaft is 10 meter en het helpt als u zorgt dat u zoveel mogelijk voorwerk heeft gedaan. De monteur kan helpen met de (sier)tegels verwijderen voor het graven, maar het is niet zijn vakgebied om de oude situatie te herstellen. Hij zal u hier zo goed mogelijk bij helpen.

[ Voor 14% gewijzigd door Morpheusk op 14-01-2025 21:07 ]

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertjan!
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Hier zijn zowel de glasvezel als de coax voor de verbouwing uit de woonkamer verwijderd en tegen het einde van de verbouwing in de meterkast geplaatst. Beide is gelukt zonder kosten. Glasvezel laten verwijderen, daarbij hebben ze een mantelbuis achtergelaten om later de kabel naar de meterkast te brengen.
Vooraf gaf Ziggo ook aan dat er kosten aan verbonden zouden zijn, maar ik weet niet zeker of de aansluiting is gemaakt omdat een abonnement is afgesloten of dat een bevriende medewerker iets geregeld heeft.
In beide gevallen hebben we zelf het graafwerk gedaan en was de monteur zo klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnaudYK
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:18
Codeoranje schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:43:
Hier net wat anders (eigen zakelijk kabelnetwerk voor meerdere woningen), maar principe zou vergelijkbaar kunnen zijn. De kabel lag op rol klaar tot het perceel en de verdeelkast. Ik heb de aannemer gevraagd de kabel tot in de meterkast kon doortrekken. Uiteindelijk bij de verhuizing van het abonnement een monteur laten komen. Die heeft de aansluiting in de woning verzorgd (en na wat uitleg ook in de verdeelkast). Dit was gratis. Het enige wat tot vertraging leidde was dat onze opgeleverde woning nog niet zo stond geregistreerd in het bag, dus heel lang een ‘computer says no’ gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
Members only:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FabianGTI
Mooie plannen en ontwerp, de stijl die je gaat bouwen, bouwen wij ook ongeveer. :)

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
FabianGTI schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:34:
[...]

Mooie plannen en ontwerp, de stijl die je gaat bouwen, bouwen wij ook ongeveer. :)

***members only***
Jullie mogen zo te zien in het bestemmingsplan alleen net wat meer dan wij :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
skai21 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:44:
[...]

Jullie mogen zo te zien in het bestemmingsplan alleen net wat meer dan wij :'(
Ik snap het wel, om situaties zoals Belgie te voorkomen.
Maar iets vrijer had ik ook wel fijn gevonden, lapjes grond zijn helaas schaars waardoor je niet de vrijheid om zomaar nee tegen iets te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 14:07

backupdevice

Boeh!

nils7 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:52:
[...]

Ik snap het wel, om situaties zoals Belgie te voorkomen.
Maar iets vrijer had ik ook wel fijn gevonden, lapjes grond zijn helaas schaars waardoor je niet de vrijheid om zomaar nee tegen iets te zeggen.
Wij gaan buiten de bebouwde kom bouwen en daar is voor ons redelijk vrij moet ik zeggen . Naast een vereiste van een schuin dak, maximale goot en nok hoogte , en geen wazige kleuren is het totaal vrij

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
backupdevice schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:01:
[...]

Wij gaan buiten de bebouwde kom bouwen en daar is voor ons redelijk vrij moet ik zeggen . Naast een vereiste van een schuin dak, maximale goot en nok hoogte , en geen wazige kleuren is het totaal vrij
Ik zit ook in het buitengebied, maar mijn grootste beperking zit op formaat. Ik heb een bouwperceel van 1020m2 met een weiland van 2,2 hectare en mag max 650m3 bouwen. Gelukkig mag ik wel 150m2 bijgebouwen zetten, wat dus ook een aanbouw mag zijn. Met de eisen van vormgeving valt wel te leven inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:15
Poeh, gelukkig hier geen limiet qua m3. Wel een bouwvlak met bepaalde afmetingen, maar dat is bijna 300m2 en maximale nokhoogte van 10m met puntdak. Daar past meer op dan wij willen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
skai21 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 17:39:
[...]

... mag max 650m3 bouwen. Gelukkig mag ik wel 150m2 bijgebouwen zetten,....
Nou, 150 m² bijbouw, met een puntdakje, is toch al snel zo'n 500m³. 1150m³ is een hele beste woning ;)

Los daarvan, denk ook aan het vergunningsvrije deel. Je kunt - zeker met zo'n kavel - een behoorlijke vergunningsvrije aanbouw zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:03
Conrado schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 19:08:
[...]

Nou, 150 m² bijbouw, met een puntdakje, is toch al snel zo'n 500m³. 1150m³ is een hele beste woning ;)

Los daarvan, denk ook aan het vergunningsvrije deel. Je kunt - zeker met zo'n kavel - een behoorlijke vergunningsvrije aanbouw zetten.
Nou, dat valt dus vies tegen. Ik weet niet hoe de regels nu zijn, maar in 2019 was het als volgt:
Als eerste werd het achtererfgebied bepaald.
Dat was van onze kavel van 875 m² slechts 446 m² (diepe voortuin, en er ging nog een strookje met bestemming "groen" ipv "tuin" vanaf).
Van de eerste 100 m² mag je 50% bebouwen, 50 m² dus.
Van de volgend 200 m² mag je 20% bebouwen, 40 m² dus.
Van de rest slechts 10%, 15 m² dus.

Uiteindelijk was er dus maar 105 m² beschikbaar voor de bijgebouwen + vergunningsvrij. Dat was voor ons ook een verrassing, want wij waren in de veronderstelling dat de bijgebouwen buiten het vergunningsvrije deel vielen. Maar dat was dus niet het geval.
Van de 105 m² ging al 70 m² voor de garage en de bijkeuken af, en toen bleef er maar 35 m² voor de carport over.

En toen was het al op. Een tuinhuisje oid zit er niet meer in. ;(

En als je dan kijkt hoe men bij de bestaande bouw de kavels vol bouwt....

Hoe @skai21 aan maar liefst 150 m² bijgebouwen komt snap ik dus niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 16-01-2025 19:51 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
Andrehj schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 19:45:
[...]

Nou, dat valt dus vies tegen. Ik weet niet hoe de regels nu zijn, maar in 2019 was het als volgt:
Als eerste werd het achtererfgebied bepaald.
Dat was van onze kavel van 875 m² slechts 446 m² (diepe voortuin, en er ging nog een strookje met bestemming "groen" ipv "tuin" vanaf).
Van de eerste 100 m² mag je 50% bebouwen, 50 m² dus.
Van de volgend 200 m² mag je 20% bebouwen, 40 m² dus.
Van de rest slechts 10%, 15 m² dus.

Uiteindelijk was er dus maar 105 m² beschikbaar voor de bijgebouwen + vergunningsvrij. Dat was voor ons ook een verrassing, want wij waren in de veronderstelling dat de bijgebouwen buiten het vergunningsvrije deel vielen. Maar dat was dus niet het geval.
Van de 105 m² ging al 70 m² voor de garage en de bijkeuken af, en toen bleef er maar 35 m² voor de carport over.

En toen was het al op. Een tuinhuisje oid zit er niet meer in. ;(

En als je dan kijkt hoe men bij de bestaande bouw de kavels vol bouwt....

Hoe @skai21 aan maar liefst 150 m² bijgebouwen komt snap ik dus niet.
Tsja mijn huis mag "maar" 650m3 zijn, maar mijn schuur + paardenstallen slokken +/- de volledige 150m2 op.

Pagina: 1 ... 25 ... 44 Laatste

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic