Franciesco schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:14:
@
Laurences over smaak valt uiteraard niet te twisten, maar ik vind beide opties als uitbouw niet passen bij de vorm van de huidige woning/boerderij. Zelf heb ik overigens ook een woonboerderij die qua vorm veel op de jouwe lijkt.
Persoonlijk vind ik een uitbouw dwars aansluiten op de huidige woning waardoor er een T-kap ontstaat veel mooier. Die uitbouw kan dan ook met een (wat lagere) zadeldak met een wolfseind zoals de woning nu ook heeft.
Een andere optie is een soort kleine versie van de woning naast de huidige woning zetten en dan de twee verbinden met een uitbouwtje met plat dak. Zoiets als te zien is in onderstaande link.
https://voad.nl/portfolio...-vaassen-gelderland-3848/
Als je zelf wel helemaal tevreden bent met de vorm van de uitbouw dan is dat natuurlijk prima. Maar je tekst gaf mij de indruk dat je twijfelt.
Bedankt voor jullie feedback zover @
Franciesco, @
Mats007, @
Loft. Dit zet je dan toch weer aan het denken of het niet anders kan/moet

. I.v.m. beperkte ruimte (+/- 6,75m) van de buitengevel tot de erfgrens met buren dacht ik dat het niet mogelijk zou zijn het anders te doen zoals momenteel geschetst. Na jullie opmerkingen heb ik contact gehad met een bureau in de buurt dat adviezen doet in interieurdesign / maatwerkmeubels. Zij passen ook plannen/concepten aan. Ik heb hen nu gevraagd hier naar te kijken (uiteraard tegen kosten.. ). Liever dan nu in deze fase nog even wat meer onderzoek doen om tot een plan te komen waar we écht enthousiast van worden. Ik zal deze hier plaatsen wanneer deze beschikbaar is

. Ik kan ze deze dagen nog wat wensen doorsturen. Voor nu gevraagd ook een 'laundry chute / waskoker' op te nemen. Suggesties zijn
welkom
Mijn sketchup skills zijn beperkt, en het koste wat tijd (plaatsing ramen, entree, afmetingen etc zijn nu
niet correct), ik heb voor de vrouw een impressie gemaakt van de mogelijk aangepaste aanbouw. Los van de woning met een platdak overbrugging er tussen.
/f/image/Wx2N0qEse08fnJNKQn1tNm7o.png?f=fotoalbum_tile) | /f/image/RpdXvrqKH5DS2jPJ3mCW3LaL.png?f=fotoalbum_tile) |
Mats007 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:48:
[...]
De suggestie van @
Franciesco juich ik toe en ben het met hem eens. Alhoewel over smaak niet valt te twisten vind ik het bij dit soort woningen al snel heiligschennis

.
Ten aanzien van techniek:
- vergeet afvoer condenswater niet bij airco’s. Wellicht eentje centraal plaatsen voor de ontvochtiging in de zomer?
- homey/HA: draai zelf momenteel homey en werk met renovatiekleppen die mee gestuukt worden. Daarachter zit dan een box waarin diverse buizen in uit komen voor Electra/verlichting/cat etc. Mijn ervaring is dat als je zo gaat automatiseren het vaak sneller gaat dan je denkt. De ruimte in een 50mm doos houdt niet over met de inbouwmodules dus vandaar mijn alternatieve oplossing. Waf kan een dingetje zijn maar comfort moet ergens te verwerken zijn en het is beter dan een 40k+ knx setup.
- enthalpie: no brainer
- wachtbuizen/loze leidingen: nooit genoeg
- zonwering/: hier al ideeën over?
Bedankt voor de tips!
Zonwering: In het HR+++ forum stipte @
Franciesco deze noodzaak ook aan. Gaan we (elektrisch) opnemen voor de velux dakramen (screen). Voor de te plaatsen pui aan de Zuid Oost zijde ga ik bekijken wat er mogelijk is. Gezien deze nog geplaatst moet worden, zou hier ruimte moeten zijn voor een cassette (screen).
Homey/HA: Wat bedoel je precies met renovatiekleppen, kan je hier misschien een voorbeeld van geven? Klinkt als een oplossing met meer ruimte om achteraf nog aanpassingen te kunnen doen. De 50 inbouwdozen zouden voor Z-wave genoeg moeten zijn, maar voor meer hardware wordt het krap. Hoe heb jij dit gerealiseerd? KNX lijkt inderdaad kostbaarder dan in eerste instantie gedacht.
Airco's: Omdat we dit in eerste instantie niet willen, eerst eens zien hoe koel het blijft, ga ik een afvoer laten opnemen in de bouwtekening voor condens

Ik zat nu te kijken naar de mogelijkheid om (achteraf) in de WTW installatie de HomEvap koeler te installeren. Deze zou de toevoerlucht tot 3 graden moeten kunnen koelen.
Loft schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 21:21:
[...]
Altijd gaaf om een dergelijk project op te pakken..
Zo ff vlug gekeken. Ik vind het persoonlijk raar dat je na de entree door de bijkeuken moet om in de woonkamer / huis te komen. Ik zou dat waar mogelijk echt niet doen. Je kan het omdraaien, iets minder efficient, maar het kan wel.
Is de dame op de trap op schaal?? In dat geval is de hoogte die je hebt om de trap op te lopen wel erg weinig en voldoet niet aan het bouwbesluit, vermoed ik.
Fijn dat de technieche ruimte in het midden is, dat scheelt veel in leidingen en wachttijd
De dame op de trap is inderdaad op schaal, ik heb de bouwbesluit normen er even op na geslagen, minimum vrije hoogte boven trap + 2.30m. Het is nog even bekijken of dit inderdaad gehaald wordt, het zal er in de buurt liggen. Ga ik navragen, bedankt voor je scherpte (!).
In de regio hier komst het veel voor dat je 'door' de bijkeuken naar binnenkomt. We vonden dit wel een handige indeling om daar dan direct de boodschappen te kunnen plaatsen, ga er nog even over nadenken :)!