Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 24 ... 44 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjan!
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik ben van plan om een netwerkcamera op te hangen aan de schaftkeet voor beveiliging en een timelapse.
Maar verder nog geen idee hoe het beste een timelapse te maken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusJan
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 24-12-2024
In het voorjaar starten wij, nou ja de aannemer dan, met de bouw van ons huis in Medemblik. Ter voorbereiding wil ik een grootte partij schroeven inslaan. Nu verdwaal ik een beetje in het oerwoud aan schroeven leveranciers. Via via kwam ik uit bij dpam Hebben jullie ervaring met deze webwinkel of online schroeven kopen in het algemeen?

[ Voor 7% gewijzigd door Outerspace op 24-12-2024 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnaudYK
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:18
Bouwertje schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 01:02:
Ik weet niet of het onder dit topic valt maar heeft er iemand ervaring met een timelapse maken van de bouw van zijn huis?
Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar mijn aannemer heeft op eigen initiatief een time-lapse van de bouw gemaakt (met akkoord van ons). Ze hebben de film op de eigen facebook pagina gezet.

Ze hebben gewoon een paal de grond in gezet tegen de bouwhekken aan en daar de camera ingehangen. Wel hebben ze tijdens een pauze in de bouw (ik meen drogen fundering) tijdelijk de camera verwijderd. Ik weet niet of ze er nog veel aan ge-edit hebben (nachten zijn niet in de film meegenomen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00d
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-09 22:14
Voor een bouw timelapse heb ik een Afidus ATL-201s gebruikt. Deze werkt op 4 AA batterijen, kan je gemakkelijk instellen om alleen tussen 07.00 en 16.00 op werkdagen fotos te maken en maakt daarvan zelf een timelapse film.

Batterijen gaan best lang mee, ik verving ze ongeveer 1x in de maanden en nu het wat kouder wordt iedere maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:55
Frantic schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:40:
Heb nu een offerte voor renovlies ontvangen. Incl sauzen is dit net zo duur als stucen via de bouwer zonder sauzen.

Nog ff offertes van 2 andere stukadoors afwachten. Die lui reageren wel volle bak zo vlak voor de feestdagen :7
Onze bouwer levert alles standaard behangklaar op, we hebben de stukadoor van de bouwer rechtstreeks benaderd om een offerte te maken om alles sausklaar af te werken.

Stukadoor heeft de kosten van het behangklaar maken als korting gegeven op het sausklaar maken. De factuur van de upgrade komt rechtstreeks van de stukadoor. Het prijsverschil tussen alles laten vervallen en een externe stukadoor in de hand nemen was 10tjes werk.

Wij hebben voor de stukadoor van de bouwer gekozen omdat het stucen nu tijdens de bouw plaats kan vinden. Hier winnen we 2 weken mee, bij oplevering beginnen we meteen met de voorstrijk en het schilderwerk. Door deze 2 weken durven we het aan om 2 maanden na oplevering te verhuizen ipv 3 maanden.

We weten niet helemaal zeker of de keuken dan helemaal af zal zijn maar voor het verschil in dubbele lasten kunnen we iedere dag uit eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plattie83
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14-09 17:45
Ik weet niet of het onder dit topic valt maar heeft er iemand ervaring met een timelapse maken van de bouw van zijn huis?
Ik heb destijds via marktplaats een brinno (BCC300) timelapse camera gekocht en later weer verkocht. Is makkelijk in te stellen qua uren e.d. en maakt per dag een timelapse. Ging heel lang (2mnd) mee op 4 AA batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:43
whipcheck schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 13:36:
[...]

Onze bouwer levert alles standaard behangklaar op, we hebben de stukadoor van de bouwer rechtstreeks benaderd om een offerte te maken om alles sausklaar af te werken.

Stukadoor heeft de kosten van het behangklaar maken als korting gegeven op het sausklaar maken. De factuur van de upgrade komt rechtstreeks van de stukadoor. Het prijsverschil tussen alles laten vervallen en een externe stukadoor in de hand nemen was 10tjes werk.

Wij hebben voor de stukadoor van de bouwer gekozen omdat het stucen nu tijdens de bouw plaats kan vinden. Hier winnen we 2 weken mee, bij oplevering beginnen we meteen met de voorstrijk en het schilderwerk. Door deze 2 weken durven we het aan om 2 maanden na oplevering te verhuizen ipv 3 maanden.

We weten niet helemaal zeker of de keuken dan helemaal af zal zijn maar voor het verschil in dubbele lasten kunnen we iedere dag uit eten.
Dat is wel flexibel van de stukadoor, wij merkten dat de meeste onderaannemers (welke meestal vaker met de hoofdaannemer werken) het liefst alles via de aannemer laten lopen, wat natuurlijk een financieel nadeel is i.v.m. de aannemersprovisies. Check wel even de kwaliteit van het stucwerk bij een referentie project, de uitwerkingen van behangklaar en sausklaar zijn nog al eens afwijkend voor verschillende stukadoors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:43
Ik zou in eerste instantie ook een timelapse camera kopen, maar omdat ik alles in huis had (en omdat het leuk is) heb ik toch maar zelf een oplossing gemaakt met een beveiligingscamera en een Raspberry Pi met een Python progje. Omdat ik de oplossing in een eigen container plaatste, heb direct een off-grid stroomvoorziening gemaakt met een paar PV paneeltjes, een LiFePo accu en een (kleine) Victron MP2 (omdat het kan :*)).

Heeft tijdens de bouw zo'n 1.5 jaar stabiel gedraaid, alle mogelijke issues zoals verlies van de netwerk verbinding (was Wifi), vollopen van SD kaart, en andere issues die ik kon bedenken worden robuust afgehandeld (waarmee ik bedoel dat de oplossing niet crashed maar actief probeert te herstellen op het moment dat de storing is verholpen). Alles is configureerbaar zoals frame-rate, tijd per timelapse filmpje, URL/device t.b.v. camera etc.

Het is wel robuust, maar niet voor IT nitwits (maar die zijn zeldzaam hier :)). Ik moet het nog even oppoetsen voordat het github ready is.

Naast deze oplossing heb ik overigens ook nog een wildcamera gekocht die je ook timelapse images kunt laten maken (wel zelf nog even een video van maken). Werkt ook best leuk maar afhankelijk van de gekozen frame-rate en IR instellingen wel regelmatig de batterijen vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whipcheck
Batilan schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 13:44:
[...]

Dat is wel flexibel van de stukadoor, wij merkten dat de meeste onderaannemers (welke meestal vaker met de hoofdaannemer werken) het liefst alles via de aannemer laten lopen, wat natuurlijk een financieel nadeel is i.v.m. de aannemersprovisies. Check wel even de kwaliteit van het stucwerk bij een referentie project, de uitwerkingen van behangklaar en sausklaar zijn nog al eens afwijkend voor verschillende stukadoors.
Te laat, het zit er al op en is bijna droog :) . Ze komen nog een keer terug voor de oplevering om het verder af te werken en eventuele beschadigingen te repareren.

Er komt nog een andere stukadoor na oplevering om de keukenombouw, zolder, badkamer(s)/toiletten, gashaard, mediawall en afgetimmerde trapleuningen af te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 20:51
TinusJan schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:49:
In het voorjaar starten wij, nou ja de aannemer dan, met de bouw van ons huis in Medemblik. Ter voorbereiding wil ik een grootte partij schroeven inslaan. Nu verdwaal ik een beetje in het oerwoud aan schroeven leveranciers. Via via kwam ik uit bij <knip, spam> Hebben jullie ervaring met deze webwinkel of online schroeven kopen in het algemeen?
Ik snap het doel niet. Waarom zou jij schroeven inslaan? De aannemer kan dat meestal prima zelf, en weet zelf het beste wat ie nodig heeft. Of ga jij die voor de aannemer inkopen?
Overigens zou ik schroeven altijd (weer) inkopen bij Esmax.nl. Eigenaar is erg geschikt, heeft alles (en meer) wat je zoekt en is ook altijd erg scherp met de prijs.

[ Voor 3% gewijzigd door Outerspace op 24-12-2024 16:45 . Reden: Spamsite weggehaald ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:06
Andrehj schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 16:26:
[...]

Ik snap het doel niet. Waarom zou jij schroeven inslaan? De aannemer kan dat meestal prima zelf, en weet zelf het beste wat ie nodig heeft. Of ga jij die voor de aannemer inkopen?
Overigens zou ik schroeven altijd (weer) inkopen bij Esmax.nl. Eigenaar is erg geschikt, heeft alles (en meer) wat je zoekt en is ook altijd erg scherp met de prijs.
Nieuwe account, post waar niks van klopt naar een zaak. Hmm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:29
whipcheck schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:30:
[...]

Te laat, het zit er al op en is bijna droog :) . Ze komen nog een keer terug voor de oplevering om het verder af te werken en eventuele beschadigingen te repareren.

Er komt nog een andere stukadoor na oplevering om de keukenombouw, zolder, badkamer(s)/toiletten, gashaard, mediawall en afgetimmerde trapleuningen af te werken.
Wat voor materiaal is je keukenombouw? Onze keukenleverancier houdt nu rekening met een inspringing van een cm tov de muren vanwege scheurvorming door verschillende materialen. Op zich plausibel.. Maar ben er nog niet weg mee of ik dat mooi vind 😅

En exact de tijdswinst die jij noemt zou voor ons reden zijn om via de bouwer te stucen.

[ Voor 6% gewijzigd door Frantic op 24-12-2024 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
Frantic schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 17:11:
[...]

Wat voor materiaal is je keukenombouw? Onze keukenleverancier houdt nu rekening met een inspringing van een cm tov de muren vanwege scheurvorming door verschillende materialen. Op zich plausibel.. Maar ben er nog niet weg mee of ik dat mooi vind 😅

En exact de tijdswinst die jij noemt zou voor ons reden zijn om via de bouwer te stucen.
Dat weten we eigenlijk nog niet, klusjesman komt in Januari de boel opnemen en dan gaan we het bespreken. De klusjesman is een bekende van de familie, na een 1e bespreking kwamen we er achter dat hij timmerman is en veel ervaring had met keukens zetten, aftimmeren, tuinhuisjes plaatsen etc.
We hebben vervolgens een paar dure aannemers geannuleerd en hem geboekt. Alleen het stucen doet hij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intelcore
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-09 21:29
Als een riolering tot op de kavel is gelegd, wat voor aansluiting is dit dan? Ligt er dan gewoon 125 pvc afgedopt of met een ontstoppingsput oid?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gertjan!
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik had 125mm aangevragen en dit is geleverd met een pvc ontstoppingstuk, maar 160mm was ook mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:58
TinusJan schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:49:
In het voorjaar starten wij, nou ja de aannemer dan, met de bouw van ons huis in Medemblik. Ter voorbereiding wil ik een grootte partij schroeven inslaan. Nu verdwaal ik een beetje in het oerwoud aan schroeven leveranciers. Via via kwam ik uit bij [mbr]dpam[/] Hebben jullie ervaring met deze webwinkel of online schroeven kopen in het algemeen?
Een aannemer gebruikt schroeven voor Houtskelet-bouw van 3.5x20 tot 8x300mm met kleine, normale of tellerkop, PH, PZ of Torx, in gefosfateerd, gegalvaniseerd, of RVS, met of zonder inslagplug, en ook nog spanhulzen in verschillende maten... zeg maar welke en hoeveel.. 8)7
(vergeet niet de diverse schiet-nagels, pluggen, bitjes)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinsterzz92
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-09 20:49
Je hebt ook camera's met zonnepaneeltje. Die kan je evt verbinden met .WiFi. Heb ik gebruikt als bewaking voor onze werf, en kan je zonder zorgen overal plaatsen
De mijne was een reolink maar zijn vast zat andere merken die dit hebben.
Te filmen periode kan je dan meestal wel instellen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:46
Iedereen goed de kerst doorgekomen? :)

De dagen rond de kerst hadden we gereserveerd om de ventilatie af te maken. De pech die ik heb is dat we zo'n dikke 700 m³ te verversen hebben, en dat gaat niet met èèn Zehnder. Dus hek ik voor de Q350 èn Q450 gekozen, beiden met enthalpiewisselaar.

Dat vergt nogal wat in de aansluiting. Zo kan ik met de aan/afvoer niet direct door het dak, want daar liggen de zonnepanelen. Uiteindelijk gekozen om twee (aanvoer) pijpen tussen het hoofd- en bijdak te plaatsen, dan vallen ze buiten niet op. Twee, want er zijn geen mooie grote pijpen te vinden. De afvoer komt in de zijgevel en daar kon ik wel één grote voor vinden.

Eerst de boel maar eens in SketchUp uitgewerkt:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/q7pVdQcc/KVL-106.jpg

Dat - in meerdere aanzichten - als werktekening gebruikt om materialen te bestellen en aan de slag te gaan. Een paar dagen later zat alles er in :)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Jnd9ZLfK/KVL-107.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Vk8LdqBv/KVL-108.jpg

Voor de koppeling met het KNX systeem heb ik niet voor de Zehnder KNX-interface gekozen, want die heeft maar beperkte functionaliteit. Ik heb twee LAN-interfaces genomen die ik - via Home Assistant - naar KNX breng.
Beiden units verschijnen keurig in de Zehnder app op de phone, maar de officiële HA-integratie ondersteunt maar één unit tegelijkertijd.
Wie weet daar een oplossing op?

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:09
Conrado schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 23:35:

De dagen rond de kerst hadden we gereserveerd om de ventilatie af te maken. De pech die ik heb is dat we zo'n dikke 700 m³ te verversen hebben, en dat gaat niet met èèn Zehnder. Dus hek ik voor de Q350 èn Q450 gekozen, beiden met enthalpiewisselaar.

Dat vergt nogal wat in de aansluiting. Zo kan ik met de aan/afvoer niet direct door het dak, want daar liggen de zonnepanelen. Uiteindelijk gekozen om twee (aanvoer) pijpen tussen het hoofd- en bijdak te plaatsen, dan vallen ze buiten niet op. Twee, want er zijn geen mooie grote pijpen te vinden. De afvoer komt in de zijgevel en daar kon ik wel één grote voor vinden.

[Afbeelding]

Dat - in meerdere aanzichten - als werktekening gebruikt om materialen te bestellen en aan de slag te gaan. Een paar dagen later zat alles er in :)

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Voor de koppeling met het KNX systeem heb ik niet voor de Zehnder KNX-interface gekozen, want die heeft maar beperkte functionaliteit. Ik heb twee LAN-interfaces genomen die ik - via Home Assistant - naar KNX breng.
Beiden units verschijnen keurig in de Zehnder app op de phone, maar de officiële HA-integratie ondersteunt maar één unit tegelijkertijd.
Goeiedagschotel!

Sketch-up plaatje liet niet meteen zien hoe groot die WTW’s zijn! :o

Wat voor buizen zitten daarop aangesloten? 250mm?
Die trekken straks je plavuizen nog uit de woonkamer :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
elektriekert schreef op zondag 29 december 2024 @ 08:32:
Sketch-up plaatje liet niet meteen zien hoe groot die WTW’s zijn! :o

Wat voor buizen zitten daarop aangesloten? 250mm?
Die trekken straks je plavuizen nog uit de woonkamer :+
Ha, ha, dat valt gelukkig wel mee :)

Nee hoor, alles is gedaan met 180mm Ubbink foampijp, dat is 200mm uitwendig. Enkel de gezamenlijke uitlaat is 310mm. Ja, het neemt veel ruimte in beslag en dankzij de SketchUp konden we dat ook packagen zonder dat de hele zolder bezet werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mats007
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:32
Wow. Dat ziet er goed en netjes uit!
Is weer wat inspiratie voor ons systeem.

Gefeliciteerd!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:54

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Prachtig uitgewerkt een aangelegd, zelf geïnstalleerd?

Hoeveel m3 heb je dat je er 2 nam? Wij hebben dit dilemma ook denk ik, voor onze aanstaande renovatie. En 1 per verdieping? Of hoe heb je de splitsing gemaakt?
De linker gaat direct naar die 2 plenums dus dat is voor boven? En die rechter gaat dan eerst met grote buizen naar het beneden plafond voordat het daar verdeeld wordt? En die groene buizen liggen gewoon in je dekvloer?

Heel vet, ik leer graag meer want dit is exact hoe ik het wilde gaan aanpakken, al hebben wij dan 3 verdiepingen te doen

En ik dacht dat flex buis een no go was? Of was die bocht anders echt niet te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:46
  • Tweede VM met Home Assistant voor alleen de tweede zehnder intergratie, vertalen naar KNX en in je primaire HA gebruiken
  • Toch de KNX comfo modules halen :X
  • Patch schrijven voor de Zehnder intergratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Automation25
  • Laatst online: 12-09 16:06
Ik ben vrij nieuw op dit form en wil jullie hartelijk danken voor alle nuttige bijdrages, hier hebben we enorm veel aan gehad. Ook ik ben momenteel bezig met de plannen voor het bouwen van ons nieuwe huis en zou graag jullie feedback willen. Ik ben benieuwd wat jullie vinden van de plattegronden, hier twijfelen we nog een beetje over.

Wensen:

1. Vanaf de hal alle ruimtes kunnen benaderen (de spil van het huis)
2. Kantoor/sanitair op de BG wat in de toekomst ook een slaapkamer kan worden
3. Fietsenberging.

De kavel is vrij smal dus we zullen vooral de lengte in moeten.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:56
Automation25 schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:21:
Ik ben vrij nieuw op dit form en wil jullie hartelijk danken voor alle nuttige bijdrages, hier hebben we enorm veel aan gehad. Ook ik ben momenteel bezig met de plannen voor het bouwen van ons nieuwe huis en zou graag jullie feedback willen. Ik ben benieuwd wat jullie vinden van de plattegronden, hier twijfelen we nog een beetje over.

Wensen:

3. Fietsenberging.

***members only***
Er gaan nogal wat m2 in de hal zitten, dit zijn m2 waar je effectief niet zoveel aan hebt. De berging lijkt vrij klein, is dit alleen voor de fietsen, of ook voor wasmachine etc. en techniek, of heb je ook nog een technische ruimte en of bijkeuken?
Je maten zijn niet leesbaar ik je tekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:58

Wensen:

3. Fietsenberging.

***members only***
Vanwege punt 1) is de hal erg groot, daarbij is de bijkeuken lang en smal; onpraktisch.
Als je punt 1) weglaat zijn er veel meer mogelijkheden.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muldert

Wensen:

3. Fietsenberging.

***members only***
Hoe beter je Tetris speelt met je ruimtes hoe meer m2s je effectief overhoudt en dat werkt bijna exponentieel, is mijn ervaring.

Ik snap je grote hal, daar krijg je een hoop ‘lucht’ voor in je huis. In Nederland zie je dat steeds minder maar ik vind het erg mooi en creëert juist heel veel rust in huis (omdat een kantoor niet aan de keuken zit bijvoorbeeld).

Hoe dan ook, kun je de wc, mk en techniek niet naar de overstaande muur verplaatsen? Dan blend het samen met de achterwand in de keuken en dat is ook qua aansluitingen iets makkelijker, volgens mij komt je hal dan efficiënter uit omdat je minder loop ruimte nodig hebt bij de deur van de bijkeuken bijvoorbeeld, die komt dan in het verlengde van de zuidelijke hal-wand te liggen.

Hope it makes sense.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Automation25
Muldert schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:18:
[...]

Hoe beter je Tetris speelt met je ruimtes hoe meer m2s je effectief overhoudt en dat werkt bijna exponentieel, is mijn ervaring.

Ik snap je grote hal, daar krijg je een hoop ‘lucht’ voor in je huis. In Nederland zie je dat steeds minder maar ik vind het erg mooi en creëert juist heel veel rust in huis (omdat een kantoor niet aan de keuken zit bijvoorbeeld).

Hoe dan ook, kun je de wc, mk en techniek niet naar de overstaande muur verplaatsen? Dan blend het samen met de achterwand in de keuken en dat is ook qua aansluitingen iets makkelijker, volgens mij komt je hal dan efficiënter uit omdat je minder loop ruimte nodig hebt bij de deur van de bijkeuken bijvoorbeeld, die komt dan in het verlengde van de zuidelijke hal-wand te liggen.

Hope it makes sense.
Dank voor je feedback _/-\o_ . Wij zijn inmiddels voor de zoveelste keer aan het "tetrissen" geweest en op basis van jouw feedback komen we nu tot het volgende. 4m2 kleiner, grotere berging en badkamer maar wel een bijkeuken als "hal.

Ben benieuwd of jullie het een verbetering vinden.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
De keldertrap en verdiepingtrap zitten op dezelfde plek? Wel even goed rekenen of dat prettig loopt kwa hoogte!

Ik heb zelf wat moeite met de loze ruimte van bijvoorbeeld de keuken. Wat komt in de ruimte "boven" het kookeiland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Automation25 schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:14:
[...]

Dank voor je feedback _/-\o_ . Wij zijn inmiddels voor de zoveelste keer aan het "tetrissen" geweest en op basis van jouw feedback komen we nu tot het volgende. 4m2 kleiner, grotere berging en badkamer maar wel een bijkeuken als "hal.

***members only***
Lijkt me al een stuk beter! Kan de meterkast (nu naast de deur denk ik?) niet ipv de garderobe nis naast de wc? Is technisch een heel stuk makkelijker namelijk daar heb je bij elke toekomstige wijziging in de (bij)keuken en toilet enorm plezier van. Fijn als de vloer in de hal niet open hoeft, bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Automation25
Deleon78 schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:39:
De keldertrap en verdiepingtrap zitten op dezelfde plek? Wel even goed rekenen of dat prettig loopt kwa hoogte!

Ik heb zelf wat moeite met de loze ruimte van bijvoorbeeld de keuken. Wat komt in de ruimte "boven" het kookeiland?
De keldertrap en verdiepingstrap zitten inderdaad op dezelfde plek (onder elkaar). De architect gaf aan dat dit kon door de hal wat te verlengen en 3 meter voor de trappen te rekenen, maar ik zal dit voor de zekerheid nog eens navragen.

De ruimte "boven" het eiland is voornamelijk voor de luchtigheid van de ruimte, maar zal misschien ook voorzien worden van een "design" keuken kastje met bijv. een koffiehoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

[...]

***members only***
Ik zou de scharnieren van de voordeur aan de andere kant zetten. Als je nu bezoek ontvangt dan sta jij in de loop van de voordeur naar de garderobe. Als de voordeur de andere kant op scharniert dan blokkeer je tijdelijk de trap als de voordeur open is en kan je bezoek meteen doorlopen naar de garderobe. Dit laatste lijkt mij een stuk prettiger qua flow.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
[Wij zijn inmiddels voor de zoveelste keer aan het "tetrissen" geweest en op basis van jouw feedback komen we nu tot het volgende. 4m2 kleiner, grotere berging en badkamer maar wel een bijkeuken als "hal.
Ach, wij deden er bijna een jaar over, voordat we ècht tevreden waren :)

Een bijkeuken als doorgangsgbied is op zich niet verkeerd, dat hebben wij ook, mits er voldoende keukenruimte over blijft. Anders is het gewoon een gang.
De 'appendix' links aan de hal is alleen maar doorgang. Draai bijvoorbeeld toilet en MK een kwartslag richting de hal en trek de overige ruimte bij de bijkeuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
  • Laatst online: 18:31
Conrado schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:25:
[...]

Wow zoveel tijd hebben wij niet....
In de akte van levering, die wij morgen gaan tekenen, staat: "Koper verplicht zich om binnen 6 maanden na juridische eigendomsoverdracht een volledige omgevingsvergunning bij de gemeente Beekdaelen in te dienen"

Maar nu hoeven wij ook niet te woekeren met de ruimte. Het toegestane bouwvlak biedt voldoende ruimte.. En dat is exclusief een eventuele losstaande garage achterin het perceel..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fexTUq6rFCGOW1T_EdM9PjtMMMM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SVUWGxkZ1eBmSs2I5I1W2Wke.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
RogerSch schreef op zondag 29 december 2024 @ 19:57:
Maar nu hoeven wij ook niet te woekeren met de ruimte. Het toegestane bouwvlak biedt voldoende ruimte.. En dat is exclusief een eventuele losstaande garage achterin het perceel..
Zo da's een aardig bouwvlak! Overigens, dat is excl. vergunningsvrije (aan)bouwerken....

Is de tekening ook op het noorden georiënteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
Ja ongeveer op het Noorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Automation25
Conrado schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:25:
[...]

Een bijkeuken als doorgangsgbied is op zich niet verkeerd, dat hebben wij ook, mits er voldoende keukenruimte over blijft. Anders is het gewoon een gang.
De 'appendix' links aan de hal is alleen maar doorgang. Draai bijvoorbeeld toilet en MK een kwartslag richting de hal en trek de overige ruimte bij de bijkeuken.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Ja zoiets :)
Kan even niet zien wat de MK is, maar die moet direct vanaf de voordeur, en een max, afstand, bereikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Wat je zou kunnen doen is je huis in een soort 'Z'-ontwerpen, met een (vergunningsvrije) uitbouw richting het noorden achter het bouwvlak. Je hebt dan relatief veel gevel op het westen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
*een* deur. hoeft niet de voordeur te zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Fabian schreef op zondag 29 december 2024 @ 22:56:
Ik dacht - maar het is al weer even geleden - dat tegenwoordig echt het woord ’voordeur’ genoemd wordt, of is dat inmiddels weer anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delium86
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04:22
Conrado schreef op maandag 30 december 2024 @ 00:08:
[...]

Ik dacht - maar het is al weer even geleden - dat tegenwoordig echt het woord ’voordeur’ genoemd wordt, of is dat inmiddels weer anders?
Wij hebben het er met onze architect over gehad omdat we de domotica er ook een plek bij willen geven. Ze hebben het tegenwoordig over de hoofdtoegangsdeur in de nen norm. De netbeheerders hebben dat weer vertaald in richtlijnen (volgens mij iets van IWUN) en daar spreken ze weer over voordeur. Dus dat is door ons ook als zodanig geïnterpreteerd.

Oplossing die nog voorgesteld werd is om een andere deur als voordeur te laten aanmerken (wij hebben bijvoorbeeld nog een praktijkruimte met afzonderlijke toegangsdeur - rest van de woning is wel gewoon bereikbaar via de praktijkruimte). Maar begrepen toen ook al dat het wel kon resulteren in discussie (o.a. hoe logisch de aangewezen voordeur nou eigenlijk wel is). De achterdeur was i.i.g. geen optie (daar zit ook de techniekruimte voor de warmtepomp dus dat was qua positie wel mooi geweest).

Resumé, wij hebben ons maar gewoon gehouden aan de feitelijke voordeur ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Delium86 schreef op maandag 30 december 2024 @ 08:22:
Wij hebben het er met onze architect over gehad omdat we de domotica er ook een plek bij willen geven.
Niet alles hoeft bij 'de voordeur' te zitten, natuurlijk wel de hoofd onderverdeling, je kunt de domotica gerust in de techniekruimte onderbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Delium86 schreef op maandag 30 december 2024 @ 08:22:
[...]

Wij hebben het er met onze architect over gehad omdat we de domotica er ook een plek bij willen geven. Ze hebben het tegenwoordig over de hoofdtoegangsdeur in de nen norm. De netbeheerders hebben dat weer vertaald in richtlijnen (volgens mij iets van IWUN) en daar spreken ze weer over voordeur. Dus dat is door ons ook als zodanig geïnterpreteerd.

Oplossing die nog voorgesteld werd is om een andere deur als voordeur te laten aanmerken (wij hebben bijvoorbeeld nog een praktijkruimte met afzonderlijke toegangsdeur - rest van de woning is wel gewoon bereikbaar via de praktijkruimte). Maar begrepen toen ook al dat het wel kon resulteren in discussie (o.a. hoe logisch de aangewezen voordeur nou eigenlijk wel is). De achterdeur was i.i.g. geen optie (daar zit ook de techniekruimte voor de warmtepomp dus dat was qua positie wel mooi geweest).

Resumé, wij hebben ons maar gewoon gehouden aan de feitelijke voordeur ;).
Vroeger stond de eis in het bouwbesluit en ging de gemeente er over. M.a.w. je kreeg geen vergunning en ook toen was er interpretatie bij gemeenten. Voordeur of een deur…
(Het idee van de regel was dat de brandweer bij brand eenvoudig en snel de gaskraan kon afsluiten).

Nu bepaald de netbeheerder of het ontwerp voldoet en daarmee of ze willen aansluiten. Daarom is het bij twijfel aan te raden in de ontwerpfase reeds contact op te nemen met de netbeheerder voor goedkeuring op het ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:04

The Legend

*Plop*

Kijk gewoon ff op de site van je netbeheerder, dan weet je welke richtlijnen ze hanteren toch? Hier bijvoorbeeld Enexis: https://www.enexis.nl/met...nen-meterkast-en-bouwkast

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 20:48
Fabian schreef op zondag 29 december 2024 @ 22:56:
[...]

Dat kan soms/vaak, maar niet altijd. Ik heb nu al 2 keer meegemaakt dat men dat niet toestand. Ik wilde dat ook graag voor ons huis en voor schoonouders, maar beide keren afgewezen

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
The Legend schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:40:
Kijk gewoon ff op de site van je netbeheerder, dan weet je welke richtlijnen ze hanteren toch?
Ja, dat is zo. Echter het zijn richtlijnen dus er kan - met toestemming - van worden afgeweken.
Zo heb ik de meterkast veel lager hangen, omdat 'ie anders nooit gepast zou hebben:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/d34qBfyJ/KVL86.jpg

Leuke beperking in de toestemming: "Aanvrager ziet in de toekomst af, van de aansluiting op een waterstofnetwerk..." :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
Conrado schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:38:
[...]

Ja, dat is zo. Echter het zijn richtlijnen dus er kan - met toestemming - van worden afgeweken.
Zo heb ik de meterkast veel lager hangen, omdat 'ie anders nooit gepast zou hebben:

[Afbeelding]

Leuke beperking in de toestemming: "Aanvrager ziet in de toekomst af, van de aansluiting op een waterstofnetwerk..." :)
Nice. Dat is het betere leidingen plan _/-\o_ d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
The Legend schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:40:
Kijk gewoon ff op de site van je netbeheerder, dan weet je welke richtlijnen ze hanteren toch? Hier bijvoorbeeld Enexis: https://www.enexis.nl/met...nen-meterkast-en-bouwkast
Dat is hopeloos verouderd.... Gasloos is al jaaaaren de norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
bbbrumbrum schreef op maandag 30 december 2024 @ 20:53:
Dat is hopeloos verouderd.... Gasloos is al jaaaaren de norm.
Nou, ik geloof dat in o.a. Utrecht gas weer de nieuwe norm is :)

Om toestemming van Enixis te krijgen om de verdeling lager te hangen, heb ik met een paar verantwoordelijke technici gesproken. Er zijn twee redenen waarom men de richtlijnen mèt gas blijft hanteren:
  1. Men houdt rekening met een alternatief gasnetwerk op basis van waterstof;
  2. De gaszône vormt de natuurlijke buffer naar water. Er is verder een trend naar grotere watermeters, oa om ze op afstand uit te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Conrado schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:30:
[...]

Nou, ik geloof dat in o.a. Utrecht gas weer de nieuwe norm is :)

Om toestemming van Enixis te krijgen om de verdeling lager te hangen, heb ik met een paar verantwoordelijke technici gesproken. Er zijn twee redenen waarom men de richtlijnen mèt gas blijft hanteren:
  1. Men houdt rekening met een alternatief gasnetwerk op basis van waterstof;
  2. De gaszône vormt de natuurlijke buffer naar water. Er is verder een trend naar grotere watermeters, oa om ze op afstand uit te lezen.
Tenzij je chemische industrie aan huis hebt is waterstof je reinste onzin. Dat gaat nooit gebeuren.

In Belgie zijn ze al bezig die meters uit te rollen, zo groot zijn die niet: link

Maargoed, bovenstaand kunnen ze natuurlijk gewoon meenemen in een E-only ("for now" 8)7 ) richtlijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Conrado schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:38:
[...]

[Afbeelding]

Wat ben je rechts van je verdeelkast allemaal van plan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12-09 19:58
Weet iemand of groothuisbouw uit Emmeloord ook airco's voorbereidt? Ze hoeven hem nog niet zozeer te leveren maar ik zou wel de leidingen in de muur willen hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Bouwertje schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:07:
Weet iemand of groothuisbouw uit Emmeloord ook airco's voorbereidt? Ze hoeven hem nog niet zozeer te leveren maar ik zou wel de leidingen in de muur willen hebben.
Wat zeggen ze zelf?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
Nog niet gevraagd, ze zijn dicht tot 6 Januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
Bouwertje schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:19:
[...]

Nog niet gevraagd, ze zijn dicht tot 6 Januari.
Aansluitingen kunnen ze voorbereiden, voor de rest geven ze aan dat je de airco installateur tijdens de bouw kan uitnodigen. Wij waren vrij laat met de beslissing om airco aan te leggen dus misschien dat het normaal anders gaat.

Volgens ghb is de vloerkoeling genoeg om de woning comfortabel te houden tijdens de zomer. We hebben wel elektra voor laten bereiden om een airco evt later te kunnen plaatsen. Ik weet niet of de zolder koel genoeg blijft om als slaapkamer te gebruiken.

We zullen het zien na de eerste zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouwertje
whipcheck schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:37:
[...]

Aansluitingen kunnen ze voorbereiden, voor de rest geven ze aan dat je de airco installateur tijdens de bouw kan uitnodigen. Wij waren vrij laat met de beslissing om airco aan te leggen dus misschien dat het normaal anders gaat.

Volgens ghb is de vloerkoeling genoeg om de woning comfortabel te houden tijdens de zomer. We hebben wel elektra voor laten bereiden om een airco evt later te kunnen plaatsen. Ik weet niet of de zolder koel genoeg blijft om als slaapkamer te gebruiken.

Dat verhaal van de vloerkoeling klopt gedeeltelijk. Airco ontvochtigt en werkt vrij snel tov vloerkoeling. Ook boven in de slaapkamer overweeg ik airco.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fabian
whipcheck schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:37:
[...]
Met vloerkoeling (w/w warmtepomp) op drie woonlagen heb ik het de laatste twee zomers erg comfortabel kunnen houden, maar dat is alleen gelukt dankzij screens voor alle ramen muv het noorden.

In de slaapkamer wel de voorbereidingen getroffen voor airco: koelleiding, afvoer en loze leiding liggen in de muur maar het is nog niet warm genoeg geweest om een airco te bestellen. Enige reden voor mij om er nu toch naar te kijken is omdat er in de zomer toch een overschot aan stroom is van de pv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Frantic schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:13:
Wat ben je rechts van je verdeelkast allemaal van plan?
Van alles :)

De links van de verdeelkast is 230/400 Volt uit de BG-vloer en de kelder. De pijpen aan de linkerkant zijn voor signaalleidingen en KNX. Uiteindelijk zijn in een koker uitgekomen, en dan richting de verdeler.
De pijpen helemaal links zijn voor de LED-verlichting. Alles is nu afwerkt achter en in de garderobbekast met de drivers voor de verlichting bovenin:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/9XpFCDNs/KVL87.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Fabian schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 18:41:
Met vloerkoeling (w/w warmtepomp) op drie woonlagen heb ik het de laatste twee zomers erg comfortabel kunnen houden, maar dat is alleen gelukt dankzij screens voor alle ramen muv het noorden.
....
Enige reden voor mij om er nu toch naar te kijken is omdat er in de zomer toch een overschot aan stroom is van de pv.
Ook mijn ervaring en je idee voor de airco speel ik ook mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdfke
  • Laatst online: 17:04
We zijn volop bezig met de voorbereidingen voor de bouw van onze nieuwbouwwoning, en zoals velen van jullie vast zullen herkennen, komen we voor een heleboel keuzes en vraagstukken te staan. Omdat dit forum vol zit met ervaringsdeskundigen, hoop ik op jullie advies om de beste beslissingen te maken.
Over het project
  • Vrijstaande woning met een strakke, moderne uitstraling (plat dak, 1 verdieping) op groot perceel.
  • Veel aandacht voor duurzaamheid (BENG-normen, warmtepompen, etc.).
  • Momenteel geen airco's voorzien
  • Strakke gevels met houten elementen en grote raampartijen.
  • We werken momenteel aan de laatste details van de offerte en het plan. Het gaat nu vooral om keuzes die invloed hebben op functionaliteit, esthetiek en onderhoud op de lange termijn. Omgevingsvergunning is rond.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/he98okUj_NIDHbnuFrOfvIPVnik=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6cKO8nGgNVQ5iWEp8Z4HbPP4.png?f=fotoalbum_large
Warmte & Zonwering
  • Warmtepompkeuze: We twijfelen tussen een lucht- of grondwarmtepomp. Grond lijkt comfortabeler, maar is duurder en vergunningstechnisch uitdagender (we mogen tot 61 meter boren). Hoe groot is het verschil in comfort en is het prijsverschil gerechtvaardigd?
  • Zonwering voor Reynaers SL38 kozijnen: Deze aluminium kozijnen bieden geen geïntegreerde zonwering. Wat zijn goede alternatieve oplossingen voor effectieve zonwering aan de zuidkant van onze woning?
  • Zonweringbedrijven: Welke bedrijven hebben jullie goede ervaringen mee voor kwalitatieve en esthetische zonwering? Schellekens is al geadviseerd; zijn er nog andere aanraders?
  • Ontvochtiger in WTW-systeem: Is dit een nuttige toevoeging of vooral een luxeoptie?
Diversen
  • Hemelwaterafvoer: In de muur of op de muur? Architect tekende het in de muur, maar de installateur waarschuwt voor lekkagerisico. Wat zijn jullie ervaringen, en welke oplossingen op de buitenmuur ogen netjes?
  • Gevelsteen: We zagen deze bij een huis in de buurt Linea 7035 van de Moortel maar na het schrikken van de prijs (~5 euro per stuk) zoeken we een vergelijkbaar betaalbaarder alternatief. Tips zijn welkom!
  • Houten gevelbekleding: Onze woning bevat veel houten gevelbekleding, maar we twijfelen over de juiste materiaalkeuze. We zoeken een onderhoudsvriendelijk materiaal dat mooi blijft qua kleur. Eiken leek ons een goede optie, maar we zijn niet zeker of dit de beste keuze is. Wat zijn jullie ervaringen en aanraders?
  • Akoestisch plafond: We twijfelen over akoestisch plafond in de keuken, vanwege de tegel vloer daar, maar de ~180 euro per m2 vonden we wel erg veel. Iemand hier nog gedachten over?.
We zijn benieuwd naar jullie ervaringen en tips over bovenstaande punten.
Alvast ontzettend bedankt voor jullie hulp! We houden jullie graag op de hoogte van de voortgang van dit project.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
asdfke schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 13:30:
We zijn volop bezig met de voorbereidingen voor de bouw van onze nieuwbouwwoning, en zoals velen van jullie vast zullen herkennen, komen we voor een heleboel keuzes en vraagstukken te staan.
Mijn gedachten :)
  • Warmtepompkeuze: Die vraag kan niemand beantwoorden, omdat je het directe vergelijk nooit hebt. Ik heb water/water met vier boringen en ben super tevreden. Als de maximale diepte een beperking is, heb je meer bronnen nodig.
  • Zonwering voor Reynaers SL38 kozijnen: Hier ook SL38 gecombineerd met Warema lamellen aangestuurd via SMI
  • Zonweringbedrijven: Ik heb een goed adres in ZO Brabant. In het algemeen; kies een leverancier die ervaring heeft met inbouwlamellen.
  • Ontvochtiger in WTW-systeem: Ik neem aan dat een enthalpiewisselaar bedoeld. Altijd doen, want het voorkomt dat je huis tè droog wordt.
  • Hemelwaterafvoer: Ik had ze in het vorige huis in de muur plus de dakgoten in getimmerde bakken. Prachtig mooi, maar zink werkt en dus komen de lekkages vanzelf. Nu voor 'simpele' goten en pijpen gekozen.
Veel succes met alle keuzes. Een huis bouwen is niet moeilijk, je hoeft alleen 1.000e keuzes maken :)

[ Voor 5% gewijzigd door Conrado op 01-01-2025 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
We zijn volop bezig met de voorbereidingen voor de bouw van onze nieuwbouwwoning, en zoals velen van jullie vast zullen herkennen, komen we voor een heleboel keuzes en vraagstukken te staan. Omdat dit forum vol zit met ervaringsdeskundigen, hoop ik op jullie advies om de beste beslissingen te maken.
Over het project
  • Vrijstaande woning met een strakke, moderne uitstraling (plat dak, 1 verdieping) op groot perceel.
  • We werken momenteel aan de laatste details van de offerte en het plan. Het gaat nu vooral om keuzes die invloed hebben op functionaliteit, esthetiek en onderhoud op de lange termijn. Omgevingsvergunning is rond.
[Afbeelding]
Warmte & Zonwering
  • Warmtepompkeuze: We twijfelen tussen een lucht- of grondwarmtepomp. Grond lijkt comfortabeler, maar is duurder en vergunningstechnisch uitdagender (we mogen tot 61 meter boren). Hoe groot is het verschil in comfort en is het prijsverschil gerechtvaardigd?
  • Zonwering voor Reynaers SL38 kozijnen: Deze aluminium kozijnen bieden geen geïntegreerde zonwering. Wat zijn goede alternatieve oplossingen voor effectieve zonwering aan de zuidkant van onze woning?
  • Zonweringbedrijven: Welke bedrijven hebben jullie goede ervaringen mee voor kwalitatieve en esthetische zonwering? Schellekens is al geadviseerd; zijn er nog andere aanraders?
  • Ontvochtiger in WTW-systeem: Is dit een nuttige toevoeging of vooral een luxeoptie?
Diversen
  • Hemelwaterafvoer: In de muur of op de muur? Architect tekende het in de muur, maar de installateur waarschuwt voor lekkagerisico. Wat zijn jullie ervaringen, en welke oplossingen op de buitenmuur ogen netjes?
  • Gevelsteen: We zagen deze bij een huis in de buurt Linea 7035 van de Moortel maar na het schrikken van de prijs (~5 euro per stuk) zoeken we een vergelijkbaar betaalbaarder alternatief. Tips zijn welkom!
  • Houten gevelbekleding: Onze woning bevat veel houten gevelbekleding, maar we twijfelen over de juiste materiaalkeuze. We zoeken een onderhoudsvriendelijk materiaal dat mooi blijft qua kleur. Eiken leek ons een goede optie, maar we zijn niet zeker of dit de beste keuze is. Wat zijn jullie ervaringen en aanraders?
  • Akoestisch plafond: We twijfelen over akoestisch plafond in de keuken, vanwege de tegel vloer daar, maar de ~180 euro per m2 vonden we wel erg veel. Iemand hier nog gedachten over?.
Alvast ontzettend bedankt voor jullie hulp! We houden jullie graag op de hoogte van de voortgang van dit project.
Je gaat (wat mij betreft ;) ) een leuke tijd tegemoet. Inderdaad veel keuzes!!
zou je de plattegrond ook willen delen? Altijd mooi om te zien welke keuzes men daarin maakt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
Over het project
[Afbeelding]
Warmte & Zonwering
Diversen
Veel aandacht voor duurzaamheid en BENG zijn gewoon verplicht he, anders valt er niets te bouwen.
Vergeet BENG en ga eens met een Passief Huis ontwerper praten. Dan ben je nu iets duurder uit maar op de lange termijn goedkoper en comfortabeler.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DirkvKom
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 15:56
Hemelwaterafvoer: buiten de muur staat gepatineerd zink wel strak, in meerdere kleuren (anthra vind ik de mooiste), daar zou je de daktrimmen ook in kunnen uitvoeren
Baksteen: de Muria van Caprice is onze keuze geworden, hier op een foto van een ander huis. Een traditionele baksteen in een beige-grijs tint Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oy416HvFSmXm9_RTOUjulixZr6E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hsqvb3XMCQL0ZHJ6JcWVckNW.png?f=fotoalbum_large

Succes met het maken van de keuzes!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RogerSch
Ons huidige huis hebben wij, in 2004, zinken goten en afvoer in de muur. Dat nooit meer.
Nu komen er gewoon regenpijpen langs de muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
Je kan ipv in de muur, ze ook verzinken en kokers gebruiken voor een mooi detail aan je woning zonder de nadelen van inbouw.
In een uitsparing dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asdfke
Conrado schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 13:52:
[...]
Zonwering voor Reynaers SL38 kozijnen: Hier ook SL38 gecombineerd met Warema lamellen aangestuurd via SMI
Zonweringbedrijven: Ik heb een goed adres in ZO Brabant. In het algemeen; kies een leverancier die ervaring heeft met inbouwlamellen.
Ontvochtiger in WTW-systeem: Ik neem aan dat een enthalpiewisselaar bedoeld. Altijd doen, want het voorkomt dat je huis tè droog wordt.
Warema lamellen, daar ga ik me eens in verdiepen, want zo'n systeem (incl. aansturing) lijkt me wel wat.
Zou je me het adres van het zonweringsbedrijf willen sturen, eventueel in PB?

De installateur kwam met de ontvochtiger, maar weet niet of hij een enthalpiewisselaar bedoelde. Maar nu ik dat lees, lijkt me dit zeker een goede zet om mee te nemen. Desnoods alleen alvast een voorbereiding hiervoor te maken.
No Hands schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 14:23:
[...]
Veel aandacht voor duurzaamheid en BENG zijn gewoon verplicht he, anders valt er niets te bouwen.
Vergeet BENG en ga eens met een Passief Huis ontwerper praten. Dan ben je nu iets duurder uit maar op de lange termijn goedkoper en comfortabeler.
Oh, dat is een interessante optie die ik net eens even heb opgezocht. Helaas is dat voor ons denk ik te laat, want we kunnen geen (grote) wijzigingen meer aanbrengen in het ontwerp. Die lijken wel nodig voor een passief huis.
RogerSch schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 15:44:
Ons huidige huis hebben wij, in 2004, zinken goten en afvoer in de muur. Dat nooit meer.
Nu komen er gewoon regenpijpen langs de muur.
Deleon78 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 16:45:
Je kan ipv in de muur, ze ook verzinken en kokers gebruiken voor een mooi detail aan je woning zonder de nadelen van inbouw.
In een uitsparing dus.
Conrado schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 13:52:
[...]

Hemelwaterafvoer: Ik had ze in het vorige huis in de muur plus de dakgoten in getimmerde bakken. Prachtig mooi, maar zink werkt en dus komen de lekkages vanzelf. Nu voor 'simpele' goten en pijpen gekozen.
DirkvKom schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 15:08:
[...]
Hemelwaterafvoer: buiten de muur staat gepatineerd zink wel strak, in meerdere kleuren (anthra vind ik de mooiste), daar zou je de daktrimmen ook in kunnen uitvoeren
Ja, ik hoor (nu ik er mee bezig ben) ondertussen van alle kanten dat het niet heel handig is en bijna zeker ooit ellende gaat veroorzaken.

Gepatineerd zink in anthra ziet er inderdaad goed uit. Dat ga ik eens even laten doorrekenen door de aannemer. De daktrimmen hetzelfde uitvoeren is ook een tof idee!

Koker met uitsparing is ook een slim idee. Ga ik ook even met de aannemer bespreken.
DirkvKom schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 15:08:
[...]
Baksteen: de Muria van Caprice is onze keuze geworden, hier op een foto van een ander huis. Een traditionele baksteen in een beige-grijs tint [Afbeelding]
Super, dat is meteen een goed alternatief! Weet je (ongeveer) wat deze steen kost?
Loft schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 14:15:
[...]
Je gaat (wat mij betreft ;) ) een leuke tijd tegemoet. Inderdaad veel keuzes!!
zou je de plattegrond ook willen delen? Altijd mooi om te zien welke keuzes men daarin maakt
Thanks, zie hieronder de plattegrond met indeling. Er zijn wat kleine nog niet verwerkte updates: Slaapkamers boven krijgen naar buiten draaiende deuren, omdat ze al erg klein zijn en we gaan kiep/kantel ramen toevoegen. Helaas was het aantal kuub beperkt vanuit de gemeente.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2NIQlzfLTVlEublDlg8aOyCq_EQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/xS4yrVdRta17V30SeyMw5tzc.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RYRWoS1mJYJzxBhEjB7xwjG9_nM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7VkBUjwdNJIKGWwZjO2x9KFR.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danny755
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-09 11:29
asdfke schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 13:30:.

[
Gevelsteen: We zagen deze bij een huis in de buurt Linea 7035 van de Moortel maar na het schrikken van de prijs (~5 euro per stuk) zoeken we een vergelijkbaar betaalbaarder alternatief. Tips zijn welkom!
Wij gaan de Geostylistix van MBI gebruiken, een langwerpige steen. https://www.mbi.nl/assort...enen/geostylistix-profile
Voorbeeld (niet onze woning): https://www.google.com/ma...!7i16384!8i8192?entry=ttu
Akoestisch plafond: We twijfelen over akoestisch plafond in de keuken, vanwege de tegel vloer daar, maar de ~180 euro per m2 vonden we wel erg veel. Iemand hier nog gedachten over?.
[/list]
Wij krijgen op de gehele begane grond een akoestisch plafond. Had het graag door heel de woning gehad, maar dat kwam helaas echt qua budget niet uit. We zijn ook bij iemand wezen “proefluisteren” en het verschil tussen met en zonder is echt groot. Typisch geval als je dit eenmaal heb ervaren, dan wil je niet anders meer.

[/quote]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4b!er
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:21
Danny755 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:41:
[...]

Wij gaan de Geostylistix van MBI gebruiken, een langwerpige steen. https://www.mbi.nl/assort...enen/geostylistix-profile
Voorbeeld (niet onze woning): https://www.google.com/ma...!7i16384!8i8192?entry=ttu
Wij hebben deze steen ook gebruikt. Met doorstrijkmortel die we dan ook nog een stuk uitgekrabt hebbben. Vonden we mooier dan lijmen.

Zorg wel voor metselaars met ervaring hebben met deze steen die een mooi wildverband kunnen leggen. We hebben ook huizen gezien waarbij dat niet goed gebeurd is. Dat is dan toch jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
asdfke schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:11:
[...]

Thanks, zie hieronder de plattegrond met indeling. Er zijn wat kleine nog niet verwerkte updates: Slaapkamers boven krijgen naar buiten draaiende deuren, omdat ze al erg klein zijn en we gaan kiep/kantel ramen toevoegen. Helaas was het aantal kuub beperkt vanuit de gemeente.
[Afbeelding][Afbeelding]
Idd, zoals je zelf aangeeft. slaapkamers aan de kleine kant. Mogen het nog wel slaapkamers heten volgens bouwbesluit?
Is de max op 750m3? Je mag dan vaak wel een kelder bouwen. Die 750m3 geldt vaak alleen bovengronds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:26
[...]

Warema lamellen, daar ga ik me eens in verdiepen, want zo'n systeem (incl. aansturing) lijkt me wel wat.

De installateur kwam met de ontvochtiger, maar weet niet of hij een enthalpiewisselaar bedoelde. Maar nu ik dat lees, lijkt me dit zeker een goede zet om mee te nemen. Desnoods alleen alvast een voorbereiding hiervoor te maken.

[...]

Oh, dat is een interessante optie die ik net eens even heb opgezocht. Helaas is dat voor ons denk ik te laat, want we kunnen geen (grote) wijzigingen meer aanbrengen in het ontwerp. Die lijken wel nodig voor een passief huis.

[...]

[...]

[...]

[...]

Ja, ik hoor (nu ik er mee bezig ben) ondertussen van alle kanten dat het niet heel handig is en bijna zeker ooit ellende gaat veroorzaken.

Gepatineerd zink in anthra ziet er inderdaad goed uit. Dat ga ik eens even laten doorrekenen door de aannemer. De daktrimmen hetzelfde uitvoeren is ook een tof idee!

Koker met uitsparing is ook een slim idee. Ga ik ook even met de aannemer bespreken.

[...]

Super, dat is meteen een goed alternatief! Weet je (ongeveer) wat deze steen kost?

[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Kleine vraag, maar is de berging niet wat klein?
Ik bedoel een beetje kerstboom met versiering en het staat vol om nog maar te zwijgen over ander materiaal wat je wellicht wil bewaren?

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Slaapkamers boven krijgen naar buiten draaiende deuren, omdat ze al erg klein zijn en we gaan kiep/kantel ramen toevoegen. Helaas was het aantal kuub beperkt vanuit de gemeente.
Nadeel van dit soort huizen is dat je geen zolder hebt, en dus gebrek aan berging. Waar laat je de kerst- en andere seizoensspullen allemaal?

Op zich is er goed nagedacht over de indeling, om zoveel mogelijk ruimte te sparen. De hal/entree/garderobe hebben nog wel wat aandacht nodig, want die 'vreten' ruimte. Ik zou zoveel mogelijk ruimte in de berging wensen. Daar over gesproken, kijk naar de plek van de was/droger zodat je in de berging zo min mogelijk dagelijks verkeer hebt. Dan 'win' je aan ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Minder troep kan ook :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Andrehj
[Afbeelding][Afbeelding]
Weet je echt zeker dat je dit zo wilt? Je begane grond is erg groot, zeker ook omdat je de ruimte voor de garage aan de woonkamer en -keuken hebt toebedeeld.
Maar boven heb je drie minislaapkamertjes van gemiddeld nog geen 8 m². Leuk voor een kleuter, maar daarna gaan ze echt klagen (en terecht!). Maar boven dan wel weer ruimte gebruiken voor twee badkamers. Ik snap daar niks van.

Ik zou een heel andere indeling voorstellen:
  • Ouderslaapkamer + badkamer verplaatsen naar beneden (helemaal rechts, of in de uitbouw).
  • Hiervoor de woonkamer wat kleiner maken en de speelkamer opofferen. Ook de techniekruimte is veel te groot en kan zelfs helemaal weg als je de ventilatie-unit + het binnendeel van de warmtepomp naar de bijkeuken/berging verplaatst (die je eventueel 1 of 2 m² groter maakt).
  • Op de 1e verdieping drie grote slaapkamers + 1 badkamer voor de kinderen.
Daarmee wordt je leefruimte beneden nauwelijks kleiner, maar hebben de kinderen boven een fatsoenlijke slaapkamer waar ze ook als puber nog wat aan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-09 23:44
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Knap hoe zoveel wensen in de beperkte kuubs gepast zijn. Echter in mijn ogen zijn de slaapkamers ook echt te klein. Heb je echt 4 slaapkamers nodig of is er 1 als logeerkamer voorzien? In dat geval zou ik die opgeven. Anders wellicht toch 1 badkamer, of de optie met ouder slaapkamer op de BG zoals hierboven geopperd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
...
[Afbeelding][Afbeelding]
Een master bedroom met badkamer ZONDER toilet vind ik persoonlijk een behoorlijk nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
Als je zo moet woekeren met de ruimte, dan moet je je misschien afvragen of je wel zo'n kookeiland in de keuken wilt hebben. Dat zijn toch echte ruimte vreters..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 14:58
En meet alle ingetekende meubels eens na, die zijn - zoals in vrijwel alle bouwtekeningen, ik snap nooit waarom - veel kleiner dan ze in werkelijkheid zullen zijn. De eettafel is niet eens 2meter lang (en dan 6 stoelen?? yeah right), 3zits banken in de woonkamer zijn krap iets breder dan 2m, tweepersoonsbed is smaller dan "standaard" etc
Het is allemaal al erg krap, maar als het straks vol meubels staat is het nog een stuk kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Ik heb onze grootste meubels en apparaten/voertuigen op schaal uitgeknipt in karton. Ben deze in de werktekeningen in gaan leggen om zo te spelen..

Helaas past onze U bank niet in t nieuwe huis. Tenminste niet zoals we de inrichting met de stylist hebben opgezet 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 14:07

backupdevice

Boeh!

Vraagje over het verzekeren van je inboedel in een woonunit.

Wij gaan dus verhuizen naar een woonunit op de bouw. Zijn er hier mensen die hetzelfde hebben gedaan en hoe hebben/hadden jullie de inboedel in de unit verzekerd?

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Stefke schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:19:
En meet alle ingetekende meubels eens na, die zijn - zoals in vrijwel alle bouwtekeningen, ik snap nooit waarom - veel kleiner dan ze in werkelijkheid zullen zijn. De eettafel is niet eens 2meter lang (en dan 6 stoelen?? yeah right), 3zits banken in de woonkamer zijn krap iets breder dan 2m, tweepersoonsbed is smaller dan "standaard" etc
Het is allemaal al erg krap, maar als het straks vol meubels staat is het nog een stuk kleiner.
Als ik het goed zie is slaapkamer 3 zo'n 3.10 meter diep; daar kun je dus niet eens de slaapkamer instappen met hoe die slaapkamerdeur is getekend.
En tenzij je overal met hoogslapers wil werken, kun je in geen enkele slaapkamer een kledingkast en (klein) bureau kwijt en in de master heb je geen ruimte voor nachtkastjes.
Beneden staat het toilet in 'open verbinding' met alle leefruimtes wat niet ideaal is.
De badkamers zijn qua meubels ook aardig optimistisch getekend.

Ik zou er in ieder geval nog eens naar gaan kijken.

[ Voor 9% gewijzigd door Piet91 op 03-01-2025 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gugl
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:41
backupdevice schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:18:
Vraagje over het verzekeren van je inboedel in een woonunit.

Wij gaan dus verhuizen naar een woonunit op de bouw. Zijn er hier mensen die hetzelfde hebben gedaan en hoe hebben/hadden jullie de inboedel in de unit verzekerd?
Hebben de inboedelverzekering meegenomen van vorige woning. Woonunit via gebouwverzekering ipv de eerdere opstal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 14:07

backupdevice

Boeh!

Gugl schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:21:
[...]

Hebben de inboedelverzekering meegenomen van vorige woning. Woonunit via gebouwverzekering ipv de eerdere opstal
Hadden jullie gewoon een ander adres opgegeven ? Want als ik naar mijn verzekering bel dan geven zij aan dat de unit als ongefundeerd wordt gezien dus niet onder een woonhuis verzekering valt . De inboedel zou je dan via een caravan inboedel verzekering moeten verzekeren. De unit wordt via de verhuurder al verzekerd .

Ik heb dit gechecked bij twee verschillende partijen. …

Of denk ik te moeilijk. En is verhuizing doorgeven genoeg en val je dan onder beperkte dekking.

[ Voor 7% gewijzigd door backupdevice op 03-01-2025 13:45 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asdfke
[...]

4b!er schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 22:35:
[...]
Wij hebben deze steen ook gebruikt. Met doorstrijkmortel die we dan ook nog een stuk uitgekrabt hebbben. Vonden we mooier dan lijmen.

Zorg wel voor metselaars met ervaring hebben met deze steen die een mooi wildverband kunnen leggen. We hebben ook huizen gezien waarbij dat niet goed gebeurd is. Dat is dan toch jammer.
Dat is inderdaad een heel mooi alternatief voor onze steen die we in gedachten hadden. Dank beiden voor de tip!
[...]
Wij krijgen op de gehele begane grond een akoestisch plafond. Had het graag door heel de woning gehad, maar dat kwam helaas echt qua budget niet uit. We zijn ook bij iemand wezen “proefluisteren” en het verschil tussen met en zonder is echt groot. Typisch geval als je dit eenmaal heb ervaren, dan wil je niet anders meer.
Ik vrees dat ik beter niet kan gaan luisteren, want ik weet wel wat er dan gebeurt idd. Maar goed, als het budget het toelaat, dan is het dus wel aan te raden.
Loft schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:29:
[...]
Idd, zoals je zelf aangeeft. slaapkamers aan de kleine kant. Mogen het nog wel slaapkamers heten volgens bouwbesluit?
Is de max op 750m3? Je mag dan vaak wel een kelder bouwen. Die 750m3 geldt vaak alleen bovengronds.
nils7 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:30:
[...]
Kleine vraag, maar is de berging niet wat klein?
Ik bedoel een beetje kerstboom met versiering en het staat vol om nog maar te zwijgen over ander materiaal wat je wellicht wil bewaren?
Andrehj schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:48:
[...]

Weet je echt zeker dat je dit zo wilt? Je begane grond is erg groot, zeker ook omdat je de ruimte voor de garage aan de woonkamer en -keuken hebt toebedeeld.
Maar boven heb je drie minislaapkamertjes van gemiddeld nog geen 8 m². Leuk voor een kleuter, maar daarna gaan ze echt klagen (en terecht!). Maar boven dan wel weer ruimte gebruiken voor twee badkamers. Ik snap daar niks van.

Ik zou een heel andere indeling voorstellen:
  • Ouderslaapkamer + badkamer verplaatsen naar beneden (helemaal rechts, of in de uitbouw).
  • Hiervoor de woonkamer wat kleiner maken en de speelkamer opofferen. Ook de techniekruimte is veel te groot en kan zelfs helemaal weg als je de ventilatie-unit + het binnendeel van de warmtepomp naar de bijkeuken/berging verplaatst (die je eventueel 1 of 2 m² groter maakt).
  • Op de 1e verdieping drie grote slaapkamers + 1 badkamer voor de kinderen.
Daarmee wordt je leefruimte beneden nauwelijks kleiner, maar hebben de kinderen boven een fatsoenlijke slaapkamer waar ze ook als puber nog wat aan hebben.
Ons bestemmingsplan stond aanvankelijk 600m³ toe, maar we hebben dit met 10% verhoogd naar 660m³. Daarnaast hebben we beneden vergunningsvrij uitgebreid voor extra ruimte. Een kelder zou kunnen, maar dat past nu niet binnen het budget.

Over een paar jaar willen we een vergunningsvrij bijgebouw van ongeveer 125m² realiseren, grenzend aan de woning. Dit biedt voldoende bergruimte en mogelijk een extra slaapkamer.

We hebben nu twee kinderen, met zeker nog een derde en wellicht een vierde. De kamers zijn klein, maar dus noodzakelijk. De indeling aanpassen brengt grote veranderingen mee, inclusief een nieuwe omgevingsvergunning en vertraging. Ik begrijp de zorgen over de kleine kamers volledig—het blijft een dilemma.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 18:39
@asdfke als je een aantal wanden tussen de slaapkamers van metalstud maakt oid, dan kun je die later nog weg halen en enkele kamers combineren, voor wanneer er beneden kamers bij komen. Zolang de muren geen constructieve functie hebben zou ik ze achteraf ook wel durven aan te passen zonder de vergunning te herzien.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asdfke
Piet91 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:15:
[...]

Als ik het goed zie is slaapkamer 3 zo'n 3.10 meter diep; daar kun je dus niet eens de slaapkamer instappen met hoe die slaapkamerdeur is getekend.
En tenzij je overal met hoogslapers wil werken, kun je in geen enkele slaapkamer een kledingkast en (klein) bureau kwijt en in de master heb je geen ruimte voor nachtkastjes.
onne schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:54:
Knap hoe zoveel wensen in de beperkte kuubs gepast zijn. Echter in mijn ogen zijn de slaapkamers ook echt te klein. Heb je echt 4 slaapkamers nodig of is er 1 als logeerkamer voorzien? In dat geval zou ik die opgeven. Anders wellicht toch 1 badkamer, of de optie met ouder slaapkamer op de BG zoals hierboven geopperd.
big bang schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 17:55:
@asdfke als je een aantal wanden tussen de slaapkamers van metalstud maakt oid, dan kun je die later nog weg halen en enkele kamers combineren, voor wanneer er beneden kamers bij komen. Zolang de muren geen constructieve functie hebben zou ik ze achteraf ook wel durven aan te passen zonder de vergunning te herzien.
asdfke schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:37:
Ons bestemmingsplan stond aanvankelijk 600m³ toe, maar we hebben dit met 10% verhoogd naar 660m³. Daarnaast hebben we beneden vergunningsvrij uitgebreid voor extra ruimte. Een kelder zou kunnen, maar dat past nu niet binnen het budget.

Over een paar jaar willen we een vergunningsvrij bijgebouw van ongeveer 125m² realiseren, grenzend aan de woning. Dit biedt voldoende bergruimte en mogelijk een extra slaapkamer.

We hebben nu twee kinderen, met zeker nog een derde en wellicht een vierde. De kamers zijn klein, maar dus noodzakelijk. De indeling aanpassen brengt grote veranderingen mee, inclusief een nieuwe omgevingsvergunning en vertraging. Ik begrijp de zorgen over de kleine kamers volledig—het blijft een dilemma.
Na veel overwegingen hebben we besloten om onze plannen aan te passen. De kleine slaapkamers gaven ons te veel twijfel, en we willen dit nu beter aanpakken. Ons nieuwe plan ziet er als volgt uit:
  • De extra badkamer laten vervallen, zodat we meer ruimte kunnen vrijmaken.
  • De vrijgekomen ruimte gebruiken voor een grotere slaapkamer.
  • De WC verplaatsen naar de andere kant van de hal, waardoor de grotere slaapkamer weer iets compacter wordt.
  • De vrijgekomen ruimte van de WC verdelen over de twee slaapkamers aan die zijde, zodat deze kamers ruimer worden.
  • De en-suite badkamer veranderen in een reguliere, afgesloten badkamer met toegang vanaf de gang.
  • In een later stadium plannen we een nieuwe master bedroom met aparte badkamer in het nog te bouwen bijgebouw. Dit maakt de woning levensloopbestendig en zorgt ervoor dat er uiteindelijk vier kinderslaapkamers boven komen.
Stefke schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:19:
We hebben ondertussen e.e.a. even nagemeten (in tekening op schaal) en sommige meubels kloppen goed. Bedden in kinder kamers zijn 1.20 breed bijvoorbeeld, in master is het gewoon 1.80 breed, wat ons bed ook is. Dus dat lijkt goed te komen. Echter vertekend het beeld dus voor de rest van de meubels, die dus weer erg klein zijn idd. We nemen het mee in de overweging, thanks!
Piet91 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:15:
[...]
Beneden staat het toilet in 'open verbinding' met alle leefruimtes wat niet ideaal is.
Goed punt!! Dit zouden we echter kunnen oplossen door (later) een deur te plaatsen in de garderobe. Dus dat is nog te repareren als het inderdaad een probleem gaat zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door asdfke op 04-01-2025 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-09 15:45
Omdat er praktisch gezien een nieuwe woning wordt gerealiseerd in een bestaande schil, dacht ik dat onze renovatie meer aanknopingspunten heeft met dit topic dan het (projectmatige) nieuwbouw-topic.

Ons project

Afgelopen zomer hebben we onze woonboerderij aangekocht en is er al een boel gesloopt (ik zit eraan te denken om dit bij te houden/rapporteren in een topic, ik heb al een concept geschreven maar wil dit nog aanvullen voor volledigheid. Daarin wil ik ook de kosten bijhouden.). We zitten nu in de onderzoeksfase en zijn in september begonnen om de plannen te visualiseren met een architect. Dit plan + voorlopige afwerkstaat gaat nu naar een aannemer om een kostenoverzicht te hebben. Doel is om een woning te realiseren op nieuwbouw norm.
Indeling & aanbouw
De woonboerderij is (bijna) leeggehaald en enkel de gebinten, in goede staat, staan nog. De 'aanbouw' is nu ontworpen zodat deze in vorm ondergeschikt is aan de woning maar in stijl wel afsteekt van de woning om een contrast nieuw-oud te creëren. Enige alternatief die ik nog zie is een puntdak, wellicht kan ik daar hier nog adviezen in krijgen. Op basis van een sketchup bestand heb hier wat screenshots van gemaakt, deze zijn hieronder in de post te vinden. Aanbouw wordt aan de noordzijde geplaatst i.v.m. koelere locatie om te slapen en zit deze het minst in het zicht om recht te doen aan de woning (nog een halve meter breder kan, langer is nog ongeveer 1-1.5m mogelijk).

Waar ik nu nieuwsgierig naar ben is: hoe denken jullie over de indeling, gebruik en grootte van de ruimtes. Alles is nú nog mogelijk qua indeling. Dat is hier natuurlijk maar alom bekend ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3zxkrHQCMO8xLn5KnAMO6l-vJ0s=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Fqa5lYDzLXRUfoDySwEqqqaw.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_uDD89vnJYIICoI78Tu1-xzvd0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1edXQhV9G0gx9PLSAyCSPn3b.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/apO1cv8cnZbmXd6y5ihbCqNBHAo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/3MHRCKrcw8tsnQsHAkUatdbE.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-B7U01dfzNvKSMojMKwWr98w0Q=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ziUPhNi6lhuS1jqgr98G9yQO.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHJthYO252Rftx-feRcT5SciIGA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/WqzYxUTAmg3DTHT4IGtm0FJp.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lTUPmr1gGXe0o4ZDEzY46RkK9BE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/keMVhp7QqGpt43BHFkxKf2dn.png?f=fotoalbum_tile
Technische ruime
Is deze ruimte groot genoeg? Deze wordt tevens gebruikt als wasruimte met WM + droger, droogrek. We willen hier kwijt de warmtepomp boiler, buffervat, een waterontharder. En misschien ook de WTW-box voor centrale balansventilatie. Uit bovenstaande posts haalde ik al dat een enthalpiewisselaar eigenlijk een must is. Evt zou de WTW-box, vanwege de afmetingen, ook geplaatst kunnen worden boven de hanenbalken in de berging/zolder. Dat wordt al een krappe ruimte, met een luik is deze dan nog bereikbaar om filters te kunnen wisselen, maar eenvoudig zal het niet zijn om daar nog onderhoudt te kunnen plegen. Een andere locatie is evt. de ruimte onder de puntdak-variant van de aanbouw.
Installaties
  • Warmtepomp: omdat we alles op nieuwbouwnorm wensen is een logische keuze dan ook een all-electric warmtepomp. Er lijkt geen consensus te zijn welke optie wenselijker, de water/water of een lucht/water installatie. Deze keuze schuif ik nog even voor me uit, al houdt het me al aardig bezig. De lucht/water buitenunit zou dan geplaatst worden direct naast de aanbouw ter hoogte van badkamer/toilet. De benedenverdieping wordt vloerverwarming voorzien, op de verdieping niet. Mogelijk in de toekomst airco indien dit nodig blijkt.

Uit de warmtepomp-topic posts maak ik op dat zoneregeling, mogelijk, de efficiëntie van een WP drastisch onderuit kan halen. Deze nemen we dan ook niet op, goed besluit?
  • Zonnepanelen: op de woning zelf niet, mogelijk in de toekomst een veldopstelling i.c.m. een thuisaccu. Geen behoefte om hier nu direct in te pionieren, wel laat ik een mantelbuis (diameter?) aanleggen naar buiten. In de toekomst zou ik deze thuisaccu dan in een schuur willen plaatsen. De afstand tot de meterkast zal dan ongeveer 20-25 meter bedragen.
  • WTW: In de posts hierboven las ik al dat een enthalpiewisselaar een zeer wenselijk element is om te voorkomen dat de woning te droog wordt, met lichamelijke klachten als gevolg.
  • Airco: we nemen geen airco op in de woning, wel wil ik hier voorbereiding voor aanleggen indien later blijkt dat dit toch nodig is middels elektrapunten en mantelbuizen.
  • Domotica: hier wil ik geen tweede baan van maken, daarvoor hebben we het thuis te druk. Haar vrees wanneer ik dit woord laat vallen is: ‘ik wil dat alles altijd ‘gewoon’ werkt’. Echter heb ik op dit vlak wel wensen en zal het een Home Assistant of Homey systeem worden. In de inbouwdozen wil ik de installateur vragen om met Z-wave te werken, dus diepere inbouwdozen (?). Een KNX systeem lijkt mij een te grote commitment. Graag wil ik alles op afstand kunnen monitoren (verbruik, bediening, camera/verlichting systeem buiten).
  • Waterontharder: minder/geen kalkaanslag aan de apparatuur en hopelijk wat minder boenen in de badkamer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A1XCNt3SLziYr0NiWab9scVMSZg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Eo64gVysOHz6pw3eiRSu72FM.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/02B0L1nNuPSdc3y_1l3J5-NOkjw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/rtMwIZ1IYq1JjZqAZGV1HJz0.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Offertes van andere stukadoren druppelen hier nu langzaam binnen. Hoop snel de knoop door te kunnen hakken.

As maandag begint men met bouwe. :7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-09 18:50
@Laurences over smaak valt uiteraard niet te twisten, maar ik vind beide opties als uitbouw niet passen bij de vorm van de huidige woning/boerderij. Zelf heb ik overigens ook een woonboerderij die qua vorm veel op de jouwe lijkt.

Persoonlijk vind ik een uitbouw dwars aansluiten op de huidige woning waardoor er een T-kap ontstaat veel mooier. Die uitbouw kan dan ook met een (wat lagere) zadeldak met een wolfseind zoals de woning nu ook heeft.

Een andere optie is een soort kleine versie van de woning naast de huidige woning zetten en dan de twee verbinden met een uitbouwtje met plat dak. Zoiets als te zien is in onderstaande link.
https://voad.nl/portfolio...-vaassen-gelderland-3848/

Als je zelf wel helemaal tevreden bent met de vorm van de uitbouw dan is dat natuurlijk prima. Maar je tekst gaf mij de indruk dat je twijfelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mats007
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:32
Laurences schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:35:
Omdat er praktisch gezien een nieuwe woning wordt gerealiseerd in een bestaande schil, dacht ik dat onze renovatie meer aanknopingspunten heeft met dit topic dan het (projectmatige) nieuwbouw-topic.

Ons project

Afgelopen zomer hebben we onze woonboerderij aangekocht en is er al een boel gesloopt (ik zit eraan te denken om dit bij te houden/rapporteren in een topic, ik heb al een concept geschreven maar wil dit nog aanvullen voor volledigheid. Daarin wil ik ook de kosten bijhouden.). We zitten nu in de onderzoeksfase en zijn in september begonnen om de plannen te visualiseren met een architect. Dit plan + voorlopige afwerkstaat gaat nu naar een aannemer om een kostenoverzicht te hebben. Doel is om een woning te realiseren op nieuwbouw norm.
Indeling & aanbouw
De woonboerderij is (bijna) leeggehaald en enkel de gebinten, in goede staat, staan nog. De 'aanbouw' is nu ontworpen zodat deze in vorm ondergeschikt is aan de woning maar in stijl wel afsteekt van de woning om een contrast nieuw-oud te creëren. Enige alternatief die ik nog zie is een puntdak, wellicht kan ik daar hier nog adviezen in krijgen. Op basis van een sketchup bestand heb hier wat screenshots van gemaakt, deze zijn hieronder in de post te vinden. Aanbouw wordt aan de noordzijde geplaatst i.v.m. koelere locatie om te slapen en zit deze het minst in het zicht om recht te doen aan de woning (nog een halve meter breder kan, langer is nog ongeveer 1-1.5m mogelijk).

Waar ik nu nieuwsgierig naar ben is: hoe denken jullie over de indeling, gebruik en grootte van de ruimtes. Alles is nú nog mogelijk qua indeling. Dat is hier natuurlijk maar alom bekend ;)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Technische ruime
Is deze ruimte groot genoeg? Deze wordt tevens gebruikt als wasruimte met WM + droger, droogrek. We willen hier kwijt de warmtepomp boiler, buffervat, een waterontharder. En misschien ook de WTW-box voor centrale balansventilatie. Uit bovenstaande posts haalde ik al dat een enthalpiewisselaar eigenlijk een must is. Evt zou de WTW-box, vanwege de afmetingen, ook geplaatst kunnen worden boven de hanenbalken in de berging/zolder. Dat wordt al een krappe ruimte, met een luik is deze dan nog bereikbaar om filters te kunnen wisselen, maar eenvoudig zal het niet zijn om daar nog onderhoudt te kunnen plegen. Een andere locatie is evt. de ruimte onder de puntdak-variant van de aanbouw.
Installaties
  • Warmtepomp: omdat we alles op nieuwbouwnorm wensen is een logische keuze dan ook een all-electric warmtepomp. Er lijkt geen consensus te zijn welke optie wenselijker, de water/water of een lucht/water installatie. Deze keuze schuif ik nog even voor me uit, al houdt het me al aardig bezig. De lucht/water buitenunit zou dan geplaatst worden direct naast de aanbouw ter hoogte van badkamer/toilet. De benedenverdieping wordt vloerverwarming voorzien, op de verdieping niet. Mogelijk in de toekomst airco indien dit nodig blijkt.

Uit de warmtepomp-topic posts maak ik op dat zoneregeling, mogelijk, de efficiëntie van een WP drastisch onderuit kan halen. Deze nemen we dan ook niet op, goed besluit?
  • Zonnepanelen: op de woning zelf niet, mogelijk in de toekomst een veldopstelling i.c.m. een thuisaccu. Geen behoefte om hier nu direct in te pionieren, wel laat ik een mantelbuis (diameter?) aanleggen naar buiten. In de toekomst zou ik deze thuisaccu dan in een schuur willen plaatsen. De afstand tot de meterkast zal dan ongeveer 20-25 meter bedragen.
  • WTW: In de posts hierboven las ik al dat een enthalpiewisselaar een zeer wenselijk element is om te voorkomen dat de woning te droog wordt, met lichamelijke klachten als gevolg.
  • Airco: we nemen geen airco op in de woning, wel wil ik hier voorbereiding voor aanleggen indien later blijkt dat dit toch nodig is middels elektrapunten en mantelbuizen.
  • Domotica: hier wil ik geen tweede baan van maken, daarvoor hebben we het thuis te druk. Haar vrees wanneer ik dit woord laat vallen is: ‘ik wil dat alles altijd ‘gewoon’ werkt’. Echter heb ik op dit vlak wel wensen en zal het een Home Assistant of Homey systeem worden. In de inbouwdozen wil ik de installateur vragen om met Z-wave te werken, dus diepere inbouwdozen (?). Een KNX systeem lijkt mij een te grote commitment. Graag wil ik alles op afstand kunnen monitoren (verbruik, bediening, camera/verlichting systeem buiten).
  • Waterontharder: minder/geen kalkaanslag aan de apparatuur en hopelijk wat minder boenen in de badkamer.
[Afbeelding][Afbeelding]
De suggestie van @Franciesco juich ik toe en ben het met hem eens. Alhoewel over smaak niet valt te twisten vind ik het bij dit soort woningen al snel heiligschennis :X.

Ten aanzien van techniek:
- vergeet afvoer condenswater niet bij airco’s. Wellicht eentje centraal plaatsen voor de ontvochtiging in de zomer?
- homey/HA: draai zelf momenteel homey en werk met renovatiekleppen die mee gestuukt worden. Daarachter zit dan een box waarin diverse buizen in uit komen voor Electra/verlichting/cat etc. Mijn ervaring is dat als je zo gaat automatiseren het vaak sneller gaat dan je denkt. De ruimte in een 50mm doos houdt niet over met de inbouwmodules dus vandaar mijn alternatieve oplossing. Waf kan een dingetje zijn maar comfort moet ergens te verwerken zijn en het is beter dan een 40k+ knx setup.
- enthalpie: no brainer
- wachtbuizen/loze leidingen: nooit genoeg
- zonwering/: hier al ideeën over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Domotica: hier wil ik geen tweede baan van maken, daarvoor hebben we het thuis te druk. Haar vrees wanneer ik dit woord laat vallen is: ‘ik wil dat alles altijd ‘gewoon’ werkt’.
Sommige zaken moet je ook anders brengen bij de budgetcommissie :)
Hier is alles smart met ruim 70 KNX-nodes. En smart moet je letterlijk nemen, want je hoeft hier geen lichtknopje aan te raken. Ook zaken als jalouzieën en gordijnen gaan van zelf, en de dames vinden het héérlijk.
KNX heeft z'n betrouwbaarheid al lang bewezen en wordt ook in waanzinnig grote project toegepast. Programmeren is zeker geen dagtaak, maar je moet het wel zelf doen anders is geen enkel budget toereikend. Meer info in dit draadje.

Waterontharder: No brainer, meer info in dit draadje.

[ Voor 4% gewijzigd door Conrado op 04-01-2025 19:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft

Ons project

Indeling & aanbouw

Technische ruime
Installaties

[Afbeelding][Afbeelding]
Altijd gaaf om een dergelijk project op te pakken..

Zo ff vlug gekeken. Ik vind het persoonlijk raar dat je na de entree door de bijkeuken moet om in de woonkamer / huis te komen. Ik zou dat waar mogelijk echt niet doen. Je kan het omdraaien, iets minder efficient, maar het kan wel.

Is de dame op de trap op schaal?? In dat geval is de hoogte die je hebt om de trap op te lopen wel erg weinig en voldoet niet aan het bouwbesluit, vermoed ik.

Fijn dat de technieche ruimte in het midden is, dat scheelt veel in leidingen en wachttijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
We gaan toch nog extra stroompunten opnemen voor zonwering op de eerste verdieping.

Members only:

Nu nog even dubben of ik de badkamer (Z-zijde) en de overloop (N-zijde) ook meeneem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RogerSch
Frantic schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:48:
We gaan toch nog extra stroompunten opnemen voor zonwering op de eerste verdieping.

***members only***

Nu nog even dubben of ik de badkamer (Z-zijde) en de overloop (N-zijde) ook meeneem.
En waarom geen screens plaatsen met zonnecellen en een ingebouwde accu,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
Omdat ik wss rolluiken wil. T spul moet ook met harde wind lichtdicht kunnen zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Andrehj
Frantic schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:40:
Omdat ik wss rolluiken wil. T spul moet ook met harde wind lichtdicht kunnen zijn.
Dat zou ik toch maar ernstig heroverwegen.
Een moderne goed geïsoleerde nieuwbouwwoning heeft namelijk nogal de neiging om op te warmen, waardoor je 4 à 5 maanden van het jaar zonwering nodig hebt.
Hier gaan daarom de raffstores (buitenjaloeziën) op 1 mei naar beneden en ergens in september pas weer omhoog.
En die zonwering zit aan drie van de vier gevels, alleen aan de noordzijde niet.
Met rolluiken zouden we dus al die maanden binnen in het donker zitten. En daar wordt niemand blij van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RogerSch
Andrehj schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:33:
[...]

Dat zou ik toch maar ernstig heroverwegen.
Een moderne goed geïsoleerde nieuwbouwwoning heeft namelijk nogal de neiging om op te warmen, waardoor je 4 à 5 maanden van het jaar zonwering nodig hebt.
Hier gaan daarom de raffstores (buitenjaloeziën) op 1 mei naar beneden en ergens in september pas weer omhoog.
En die zonwering zit aan drie van de vier gevels, alleen aan de noordzijde niet.
Met rolluiken zouden we dus al die maanden binnen in het donker zitten. En daar wordt niemand blij van.
Inderdaad hier al ruim 18 jaar screens naar volle tevredenheid in gebruik. Deze screens houden 90% van de straling tegen maar er komt nog voldoende licht naar binnen om in de zomer niet in het donker binnen te zitten. En screens kunnen toch wel tegen een windstoot(je).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frantic
Rolluiken hebben een ventilatiestand die voldoende licht door laten. Het gaat om de eerste verdieping, niet om de begane grond.

Daarnaast heb ik pikkedonker nodig om overdag te kunnen slapen. Ook als het stormt.

[ Voor 26% gewijzigd door Frantic op 07-01-2025 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:38
Frantic schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:48:

***members only***

Heb je nog geen to-juli keuring gehad? Hieruit moesten wij zelfs zonwering opnemen..
Dat was voor ons geen probleem omdat we de punten allemaal al hadden meegenomen, anders was het wel een domper vrees ik.

Bij ons worden vlak na de oplevering van de woning aan 2 zijdes de woning voorzien van screens.
Wel hebben we ook in de wanden al leidingen verwerkt voor eventuele airco's, mocht ik dan alsnog een keer airco's willen zitten in ieder geval de leidingen mooi weggewerkt. :)
Pagina: 1 ... 24 ... 44 Laatste

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic