Wow 4 badkamers?
mag hoor. Misschien hebben we iets over 't hoofd gezien, maar vermoedelijk is het een kwestie van persoonlijke voorkeur/afweging als iemand iets anders zou doen.Conrado schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 22:36:
[...]
Mooi man. Volgens mij is bouw al bijna dicht, dan heeft het verder geen zin om je plattegronden te commentariëren
Bijvoorbeeld, geen idee waarom dat je twee trappen genomen hebt. Wij hebben ook enorm geworsteld met hoofd- en bijbouw routing op de verdiepingsvloer, maar toch op één trap uitgekomen.
Daarnaast zie ik wat sprongetjes in muren...
Daarnaast zie ik wat sprongetjes in muren...
[ Voor 15% gewijzigd door Conrado op 01-12-2024 18:05 ]
Mijn huis is slimmer dan ik...
twee trappen is omdat het bijgebouw volledig zelfstandig bruikbaar is. En op de verdieping geen aansluiting heeft met het hoofdgebouw. Sprongetjes zijn denk ik de plekken waar (inbouw)kasten gepland zijn, of een mogelijkheid voor verticaal leidingwerk.
8 september begonnen met de bouw.
Inmiddels staat er dit:
De buitenkant is volgens mij bijna af.
Vorige week hebben ze de bouwaansluiting kunnen uitvoeren.
Dus er is stroom en water, alleen nog geen riolering.
Inmiddels staat er dit:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!
Is er nog geen riolering aanwezig? Deze lag bij ons tot grens van de kavel.nils7 schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:25:
Inmiddels staat er dit:
***members only***
Wij hebben we de bouwer de riolering aan sluiten dit kan ook evt door een grondwerker worden gedaan. Onze grondwerker gaat waarschijnlijk pas volgend jaar maart aan de slag dus we hebben het de bouwer aan laten sluiten.
Dat is vlot. Lokale aannemer of een landelijke?nils7 schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:25:
Inmiddels staat er dit:
***members only***
Op de container zie ik de bedrijfsnaam Van Den Noort staan.Intelcore schreef op maandag 2 december 2024 @ 19:10:
[...]
Dat is vlot. Lokale aannemer of een landelijke?
Belgie vermoed ik

[ Voor 3% gewijzigd door nokiaan958GB op 02-12-2024 19:39 ]
Landelijk.Intelcore schreef op maandag 2 december 2024 @ 19:10:
[...]
Dat is vlot. Lokale aannemer of een landelijke?
Lol Van den Noort is niet het bouwbedrijf, van den noort zit in Oosterhout, waar wij overigens nu wonen (kan het toch zeggen want we gaan ergens heen haha).nokiaan958GB schreef op maandag 2 december 2024 @ 19:39:
[...]
Op de container zie ik de bedrijfsnaam Van Den Noort staan.
Belgie vermoed ik
M’n bouwer: Danilith komt wel uit België.
NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!
Leuk gezien, maar als ik google kom ik op een containerverhuur/afvalinzameling/recycling uit. Werkgebied midden en zuid Nederland.nokiaan958GB schreef op maandag 2 december 2024 @ 19:39:
[...]
Op de container zie ik de bedrijfsnaam Van Den Noort staan.
Belgie vermoed ik
Gaaf hoor, wat is dat ineens snel gegaan!nils7 schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:25:
Inmiddels staat er dit:
***members only***
Grappig hoe elke bouwer zijn planning maakt, bij ons ligt de bouw nu stil omdat de nuts eerst zijn werkzaamheden uit moet voeren.
Ik heb alleen een beetje het idee dat dat bij onze woning onzin is, vooral omdat de daarvoor een belangrijk onderdeel zijn vergeten..

Wij waren ook nu op het punt gekomen dat ze echt stroom nodig hebben.FabianGTI schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 07:15:
[...]
Gaaf hoor, wat is dat ineens snel gegaan!![]()
Grappig hoe elke bouwer zijn planning maakt, bij ons ligt de bouw nu stil omdat de nuts eerst zijn werkzaamheden uit moet voeren.
Ik heb alleen een beetje het idee dat dat bij onze woning onzin is, vooral omdat de daarvoor een belangrijk onderdeel zijn vergeten..
We hebben geluk gehad want zou eigenlijk januari zijn waardoor we dus een 6 weken uit zouden lopen maar ze gooide ons er opeens tussen.
Waardoor we nu maar een weekje uitloop hebben.
Energieleverancier heeft het maandbedrag voor onze bouwaansluiting op 450e/ maand gezet. Lijkt me vrij fors 
Het is een slimme meter, dus de live uitlezing via de online omgeving aan gezet. Maar ff monitoren wat het daadwerkelijke verbruik zal zijn.

Het is een slimme meter, dus de live uitlezing via de online omgeving aan gezet. Maar ff monitoren wat het daadwerkelijke verbruik zal zijn.
[ Voor 39% gewijzigd door Frantic op 05-12-2024 23:48 ]
Onze bouwaansluiting is 3x 35A. Dat kost aan vastrecht al behoorlijk wat. Gelukkig betaalt de bouwer. Alleen moeten wij het contract op onze naam hebben gezet voordat de omzetting naar definitieve 3x 25A aansluiting plaatsvindt. Dus waarschijnlijk moeten wij ook even het hogere vastrecht gaan betalen, tenzij we het heel strak weten te plannen, wat lastig is aangezien Enexis (nog) geen specifieke omzetdatum geeft.
Ander onderwerp:
Ik merk dat nu de bouw vordert er toch allerlei last-minute wijzigingen/toevoegingen naar boven komen vanuit onze kant. Ik houd daar niet zo van, maar 't moet toch maar. Gelukkig gaat 't tot nu toe goed met bouwer/installateur. Hopen dat dat zo blijft
Ander onderwerp:
Ik merk dat nu de bouw vordert er toch allerlei last-minute wijzigingen/toevoegingen naar boven komen vanuit onze kant. Ik houd daar niet zo van, maar 't moet toch maar. Gelukkig gaat 't tot nu toe goed met bouwer/installateur. Hopen dat dat zo blijft
[ Voor 24% gewijzigd door woekele op 06-12-2024 00:03 ]
Wij hebben gelukkig al nuts aansluiting , vanwege de unit .
Twijfel wel of het goed is gegaan. Architect gaf aan dat 3x25a genoeg was , maar lees overal dat 3x35 beter is . Vorige week aannemer gekozen en zal hem vragen wat hij nodig heeft . Zoals het er nu uitziet duurt het nog wel even voordat hij begint maar kan er maar vroeg genoeg bij zijn .
Gaan pas rond Mei bouwen , maar er al in januari wonen . Dus elke maand met lager vastrecht is meegenomen.
Twijfel wel of het goed is gegaan. Architect gaf aan dat 3x25a genoeg was , maar lees overal dat 3x35 beter is . Vorige week aannemer gekozen en zal hem vragen wat hij nodig heeft . Zoals het er nu uitziet duurt het nog wel even voordat hij begint maar kan er maar vroeg genoeg bij zijn .
Gaan pas rond Mei bouwen , maar er al in januari wonen . Dus elke maand met lager vastrecht is meegenomen.
[ Voor 13% gewijzigd door backupdevice op 06-12-2024 09:21 ]
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Het hangt misschien van het soort bouw af. Bij ons (HSB) had de aannemer genoeg aan een verlengsnoer vanaf ons bestaande huis. Dat is dus 1x16abackupdevice schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:18:
Ja we gaan het zien .ArnaudYK schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:31:
[...]
Het hangt misschien van het soort bouw af. Bij ons (HSB) had de aannemer genoeg aan een verlengsnoer vanaf ons bestaande huis. Dat is dus 1x16a. De enkele dagen dat er een zware machine werd gebruikt dan zat daar een aggregaat bij.
Op dit moment gaat alles een beetje op gang komen . 💪
[ Voor 7% gewijzigd door backupdevice op 06-12-2024 09:57 ]
Ja, 3x 80A is nog weer beter en ook weer duurder per mnd. Normaal gesproken zou je met 3x 25A (17kW) weg moeten komen. De installateur kan dat bepalen.backupdevice schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:18:
Ik vraag me wel af hoe de afvoerleidingen enzo naar beneden gaan komen.woekele schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:32:
[...]
Heb een aantal gemaakt
***members only***
35A is gelukkig niet 'beter' dan 25A, hooguit meer van het zelfdebackupdevice schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:18:
Twijfel wel of het goed is gegaan. Architect gaf aan dat 3x25a genoeg was , maar lees overal dat 3x35 beter is.
Wij hebben gebouwd met 3x25A, en veel tegelijkertijd gedaan. Zo heeft hier 3 maanden lang dag-en-nacht de bronbemaling gedraaid. Nooit te weinig gehad.
Je bedoelt hemelwaterafvoer? Op de hoeken van hoofdgebouw, bijgebouw en garage komen ronde zinken afvoeren, die de ringleiding ingaan, en dan de nog aan te leggen infiltratiekratten in.chime schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 12:02:
[...]
Ik vraag me wel af hoe de afvoerleidingen enzo naar beneden gaan komen.
Nee, ik heb het over de leidingen voor de badkamers.woekele schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 21:16:
[...]
Je bedoelt hemelwaterafvoer? Op de hoeken van hoofdgebouw, bijgebouw en garage komen ronde zinken afvoeren, die de ringleiding ingaan, en dan de nog aan te leggen infiltratiekratten in.
Als die boven elkaar liggen valt het nog wel weg te werken in een hoekje (achter een wc bvb), maar op de plannen zie ik niet direct waar en hoe dat allemaal gaat lopen.
Zeker voor een toilet zit je toch al snel aan een afvoer van 90mm.
Breedplaatvloer, daarmee heb je wat flexibiliteit. We hebben 1 standleiding voor de 1e verdieping, die loopt in een hoek van de technische ruimte op de begane grond. En een tweede standleiding voor de zolder, die loopt eerst door de inloopkast op de 1e verdieping en daarna door een hoek van het toilet op de begane grond. En onder de begane grond zit een kruipruimte, dus dat is sowieso geen probleem. Overigens waren de WTW-leidingen wel een kleine puzzel. Dat gaat over 160mm (maar in de vloer zijn plattere/bredere leidingen gebruikt).chime schreef op zondag 8 december 2024 @ 01:13:
[...]
Nee, ik heb het over de leidingen voor de badkamers.
[ Voor 40% gewijzigd door woekele op 08-12-2024 20:23 ]
Was voor mij ook wel even een eye opener om te zien wat breedplaatvloer doet qua leidingen.. Blij dat we dat iig op de eerste verdiepingsvloer hebben.
[ Voor 4% gewijzigd door Frantic op 08-12-2024 21:17 ]
Ik ben benieuwd bij ons of de bouw deze week doorgaat, de nuts is uiteindelijk nog steeds niet aangesloten.
Nu maar hopen dat ze alsnog aan de gang, desnoods met stroom van de buren of een aggregaat.

Nu maar hopen dat ze alsnog aan de gang, desnoods met stroom van de buren of een aggregaat.
Ik zou zeggen: neem actie op de alternatieven!FabianGTI schreef op maandag 9 december 2024 @ 08:19:
Ik ben benieuwd bij ons of de bouw deze week doorgaat, de nuts is uiteindelijk nog steeds niet aangesloten.![]()
Welke regio is dit? Bij ons hielp het om ruim op tijd de urgentie aan te geven.FabianGTI schreef op maandag 9 december 2024 @ 08:19:
Ik ben benieuwd bij ons of de bouw deze week doorgaat, de nuts is uiteindelijk nog steeds niet aangesloten.![]()
Members only:
Inloggen
@Frantic, mischien is dit de offerte voor het in behandeling nemen van je aanvraag
Dan hebben ze een hele creatieve interpretatie van wat ze op papier hebben gezetConrado schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:54:
@Frantic, mischien is dit de offerte voor het in behandeling nemen van je aanvraag
Hi allemaal,
Ik vraag me af wat tegenwoordig de waardeontwikkeling is van zelfbouw ten opzichte van bestaande bouw. En dan met name bij een zelfbouwkavel met een bijv. een houtskeletbouw Zweedse stijl woning gerealiseerd waarbij in ieder geval het casco gerealiseerd zou worden door een bouwer, bijv. Groothuisbouw.
De bouwprijzen zijn natuurlijk flink gestegen, maar moderne woningen met energielabel A+++ doen het ook goed op de tweedehands markt. Wat zijn goede bronnen om dit uit te zoeken?
P.S. Ik vind het ook leuk om veel zelf te klussen en heb de indruk dat in bestaande bouw soms een nieuwe keuken of badkamer net zoveel aan investeringen vraagt als wat het aan hogere woningwaarde weer oplevert bij verkoop, dus dan speel je financieel gezien kiet, terwijl het wel veel uren kost. Of je moet een bouwval volledig renoveren - misschien dat dat wel gunstig is, maar ik heb nu niet heel veel zin om de aankomende 5 jaar met een oud huis bezig te gaan. Klopt het dat als je bij nieuwbouw veel zelf doet, je wel veel "winst" maakt?
Ik vraag me af wat tegenwoordig de waardeontwikkeling is van zelfbouw ten opzichte van bestaande bouw. En dan met name bij een zelfbouwkavel met een bijv. een houtskeletbouw Zweedse stijl woning gerealiseerd waarbij in ieder geval het casco gerealiseerd zou worden door een bouwer, bijv. Groothuisbouw.
De bouwprijzen zijn natuurlijk flink gestegen, maar moderne woningen met energielabel A+++ doen het ook goed op de tweedehands markt. Wat zijn goede bronnen om dit uit te zoeken?
P.S. Ik vind het ook leuk om veel zelf te klussen en heb de indruk dat in bestaande bouw soms een nieuwe keuken of badkamer net zoveel aan investeringen vraagt als wat het aan hogere woningwaarde weer oplevert bij verkoop, dus dan speel je financieel gezien kiet, terwijl het wel veel uren kost. Of je moet een bouwval volledig renoveren - misschien dat dat wel gunstig is, maar ik heb nu niet heel veel zin om de aankomende 5 jaar met een oud huis bezig te gaan. Klopt het dat als je bij nieuwbouw veel zelf doet, je wel veel "winst" maakt?
Met zelfbouw bedoel je nieuwbouw? En groothuisbouw doet geen HSB.Alicanto schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:15:
Hi allemaal,
Alles wat je zelf doet betaal je niet aan je aannemer. Maar het blijft duur. En als je het zelf doet, doe je er langer over en werk je vaak met duurdere materialen.
En je definitie van "zelf bouwen" en "veel klussen" zijn heeeeeeeeel breed.
Als je wilt kun je er de komende 2 jaar fulltime aan besteden, en dan is het nog niet klaar.
Als je veel tijd en handig bent en daardoor veel zelf kunt doen dan is dat vaker financieel aantrekkelijker. Dat geldt zowel voor een bestaand huis verbouwen of een nieuw huis bouwen.Alicanto schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:15:
Hi allemaal,
Soms zijn sommige zaken in een bestaand huis niet meer te realiseren of misschien met extreem hoge kosten.
Wij gaan weer bouwen omdat wij de afgelopen 2 jaar geen bestaand huis vonden dat aan onze eisen voldeed en wij per toeval een bouwkavel werd aangeboden op een, voor ons, ideale locatie.
Wij bouwen een huis voor ons eigen woongenot en niet om er op termijn geld mee te verdienen.
Ik bedoel inderdaad de waardeontwikkeling van nieuwbouw vs. bestaande bouw.bbbrumbrum schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:36:
[...]
Met zelfbouw bedoel je nieuwbouw? En groothuisbouw doet geen HSB.
Alles wat je zelf doet betaal je niet aan je aannemer. Maar het blijft duur. En als je het zelf doet, doe je er langer over en werk je vaak met duurdere materialen.
En je definitie van "zelf bouwen" en "veel klussen" zijn heeeeeeeeel breed.
Als je wilt kun je er de komende 2 jaar fulltime aan besteden, en dan is het nog niet klaar.
Om het iets specifieker te maken en omdat dit topic meer gaat over zelfbouw, ben ik op zoek naar wat de waardeontwikkeling is van nieuwbouw waarbij niet projectmatig gebouwd wordt door een projectontwikkelaar waar je dan inschrijft op een woning die er dan na 1 jaar staat, maar meer in eigen hand; het kopen van een kavel waar je dan bijv. houtskeletbouw prefab op laat zetten of iets kiest uit de catalogus van bijv. Groothuisbouw.
En wat het klussen betreft; ik ben niet van plan mijn baan op te zeggen, dus het is meer de avonduren / weekenden, maar dingen als keuken plaatsen, badkamer maken, warmtepomp en zonnepaneeltjes plaatsen enzo lijken me wel leuk.
Het is ook leuk. Maar zelf al 1,5 jaar bezig. Drukke fulltime baan, vriendin ook, kinderen, sporten van de kinderen, weekend wedstrijden...Alicanto schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:49:
[...]
Ik bedoel inderdaad de waardeontwikkeling van nieuwbouw vs. bestaande bouw.
Om het iets specifieker te maken en omdat dit topic meer gaat over zelfbouw, ben ik op zoek naar wat de waardeontwikkeling is van nieuwbouw waarbij niet projectmatig gebouwd wordt door een projectontwikkelaar waar je dan inschrijft op een woning die er dan na 1 jaar staat, maar meer in eigen hand; het kopen van een kavel waar je dan bijv. houtskeletbouw prefab op laat zetten of iets kiest uit de catalogus van bijv. Groothuisbouw.
En wat het klussen betreft; ik ben niet van plan mijn baan op te zeggen, dus het is meer de avonduren / weekenden, maar dingen als keuken plaatsen, badkamer maken, warmtepomp en zonnepaneeltjes plaatsen enzo lijken me wel leuk.
Na x periode kom je er achter dat het best veel is allemaal
Nog steeds leuk, mocht er ooit een volgende keer komen weer veel zelf, maar echt niet meer zoveel als dit keer.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Wij gaan binnenkort als het goed is ook beginnen met bouwen van ons huis maar zitten met een aantal vragen waar we geen duidelijk antwoord op krijgen.
Buiten-/draagwanden worden opgebouwd uit poriso met een dikte van 140 mm.; alleen de vraag of we porisostuc (massief) of porotherm (hol) blokken toe moeten passen blijft onbeantwoord? Volgens architect / constructeur kan beiden; de enige eis is dat de druksterkte minimaal 15N/mm2 dient te zijn waar beide varianten aan voldoen.
Voordeel van de massieve blokken is dat je makkelijker wat op kunt hangen, maar de holle blokken kosten ongeveer de helft.
Verder een vraag met betrekking tot het lijmsysteem voor dergelijke blokken; voor de "officiele" poriso lijm (997) betaal je zo'n €40/zak van 18kg terwijl bijvoorbeeld Sakrete blokkenlijm slechts zo'n €16/zak van 25kg kost.
Sterkteklasse van de "officiele" lijm is M10 waar Sakrete lijm M15 is, dus de Sakrete lijm zou ook nog eens sterker zijn.
Die Sakrete lijm zegt ook geschikt te zijn voor porisoblokken, dus deze zou ook gewoon toegepast kunnen worden? Hier is overigens ook een "winterformule" voor verkrijgbaar die bij lagere temperaturen kan worden toegepast.
Buiten-/draagwanden worden opgebouwd uit poriso met een dikte van 140 mm.; alleen de vraag of we porisostuc (massief) of porotherm (hol) blokken toe moeten passen blijft onbeantwoord? Volgens architect / constructeur kan beiden; de enige eis is dat de druksterkte minimaal 15N/mm2 dient te zijn waar beide varianten aan voldoen.
Voordeel van de massieve blokken is dat je makkelijker wat op kunt hangen, maar de holle blokken kosten ongeveer de helft.
Verder een vraag met betrekking tot het lijmsysteem voor dergelijke blokken; voor de "officiele" poriso lijm (997) betaal je zo'n €40/zak van 18kg terwijl bijvoorbeeld Sakrete blokkenlijm slechts zo'n €16/zak van 25kg kost.
Sterkteklasse van de "officiele" lijm is M10 waar Sakrete lijm M15 is, dus de Sakrete lijm zou ook nog eens sterker zijn.
Die Sakrete lijm zegt ook geschikt te zijn voor porisoblokken, dus deze zou ook gewoon toegepast kunnen worden? Hier is overigens ook een "winterformule" voor verkrijgbaar die bij lagere temperaturen kan worden toegepast.
Hier lopen eigenlijk twee vragen/antwoorden door elkaar heen: waardeontwikkeling als vastgoed, en toegevoegde waarde door zelf zaken te doen.Alicanto schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:49:
Ik bedoel inderdaad de waardeontwikkeling van nieuwbouw vs. bestaande bouw.
Om het iets specifieker te maken en omdat dit topic meer gaat over zelfbouw, ben ik op zoek naar wat de waardeontwikkeling is van nieuwbouw waarbij niet projectmatig gebouwd wordt door een projectontwikkelaar waar je dan inschrijft op een woning die er dan na 1 jaar staat, maar meer in eigen hand;
Waardeontwikkeling
De waarde-ontwikkeling is afhankelijke van courantheid en prijs: een nette cataloguswoning is makkelijk te verkopen dan een specifiek ontwerp met een heel typische architectuur. De waarde van het huis wordt ook bepaald door de hypotheekrente ontwikkeling: het middensegment - bv. betere projectbouw in betere wijken - verkoopt als een tierelier en wordt overboden. Mijn huis is in het hoge segment en dan ben je met de verkoop zo een jaar verder en wordt er afgedongen....
Toegevoegde waarde
Ja, je eigen uren zijn 'gratis'
Echter, meerdere tweakers hebben al de ervaring opgedaan dat je als doe-het-zelver andere keuzes maakt en toch die betere/duurdere oplossing kiest. Daarnaast is doe-het-zelven leuk, maar is vakmanschap iets anders. Als ik zie hoe efficiënt hier de timmermannen bv gipsplaat aftimmeren, dan is de vraag of je dat zelf moe doen. Daar is lastig tegenop te werken/
Als je ècht wilt besparen moet je de ruwbouw in eigen beheer doen, want daar zit de marge van de aannemer. De afbouw besteedt hij ook immers uit.
Als laatste: handig zijn is handig, maar afbouw vraagt vooral projectmatige aanpak, vaak onder druk, van heel veel karweien tegelijkertijd. Dat moet je wel aankunnen.
Ik moest met keramische holle stenen bouwen gezien de benodigde druksterkte.errrrrnie schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:45:
Één belangrijke tip: blijf wel van holle bouwstenen
Man, man wat een ellende is dat: heel lastig te bewerken; lastig te kappen of te frezen en moeilijk om iets stevig aan te verankeren. De keukenkasten hangen hier aan 14mm pluggen....
Een doe-het-zelver kiest vaker voor betere en duurdere materialen, simpelweg omdat je zelf de kwaliteit en het eindresultaat bepaalt. Dat een aannemer of ingehuurde timmerman sneller werkt, klopt waarschijnlijk, maar snelheid gaat vaak ten koste van detail en nauwkeurigheid. Een doe-het-zelver kan de tijd nemen om het werk preciezer en met meer aandacht af te ronden. Timmermannen staan vaak onder tijdsdruk, waardoor de afwerking soms te wensen overlaat.
Als je per kamer gemiddeld een halve tot een hele dag extra nodig hebt, komt dat op een project met 10 kamers neer op 10 dagen meer werk. Maar die extra tijd vertaalt zich vaak in een hogere afwerkingskwaliteit. Bovendien heb je als doe-het-zelver minder druk, mits je zorgt voor het juiste gereedschap, hulpmiddelen en een goed georganiseerde materiaalvoorraad. Zorg ook wel voor een werk maatje, alleen werken is wel moeizaam met lange gipsplaten en rachels.
Hoewel timmermannen efficiënt kunnen werken, zoals bij het aftimmeren van gipsplaten, gaat het niet alleen om snelheid. Zelf doen kan een betere keuze zijn als je waarde hecht aan controle over kwaliteit en afwerking. Daarnaast vraagt afbouw inderdaad om een projectmatige aanpak, maar als je dit goed voorbereidt en voldoende tijd inplant, kun je prima concurreren met de professionele aanpak van een aannemer.
Ook een timmerman moet zich voorbereiden en heeft veel hulpmiddelen in onder zijn bereik, mits het niet op een andere locatie in gebruik is.
Als je per kamer gemiddeld een halve tot een hele dag extra nodig hebt, komt dat op een project met 10 kamers neer op 10 dagen meer werk. Maar die extra tijd vertaalt zich vaak in een hogere afwerkingskwaliteit. Bovendien heb je als doe-het-zelver minder druk, mits je zorgt voor het juiste gereedschap, hulpmiddelen en een goed georganiseerde materiaalvoorraad. Zorg ook wel voor een werk maatje, alleen werken is wel moeizaam met lange gipsplaten en rachels.
Hoewel timmermannen efficiënt kunnen werken, zoals bij het aftimmeren van gipsplaten, gaat het niet alleen om snelheid. Zelf doen kan een betere keuze zijn als je waarde hecht aan controle over kwaliteit en afwerking. Daarnaast vraagt afbouw inderdaad om een projectmatige aanpak, maar als je dit goed voorbereidt en voldoende tijd inplant, kun je prima concurreren met de professionele aanpak van een aannemer.
Ook een timmerman moet zich voorbereiden en heeft veel hulpmiddelen in onder zijn bereik, mits het niet op een andere locatie in gebruik is.
[ Voor 3% gewijzigd door Lord Anubis op 09-12-2024 20:21 ]
Als je wilt bepalen hoeveel je kan besparen als je het huis casco laat opleveren dan hoef je alleen voor de afbouw een complete raming te maken van de materiaal kosten. Immers zijn je uren "gratis". Ik heb samen met mijn partner de gehele afbouw grotendeels zelf gedaan en wij hebben ongeveer 40 tot 50% bespaard op de afbouw. Dan natuurlijk wel uitgegaan van de kosten ten opzichte van dezelfde materialen anders is het inderdaad geen vergelijk.
Maargoed voor ons was de keuze of een klein huis sleutelklaar of casco en dan zelf doen. Dat is voor ons dus goed uitgepakt. Wij hebben 5 weken vrij gehad en daarin heel veel gedaan. Binnen ongeveer 3/4 jaar zelf klussen konden we gaan wonen. Daarna nog ruim een jaar bezig geweest met alle afwerk dingen zoals de zolder.
Het is wel zo dat als je veel zelf doet dat het beter is om met z'n 2en te zijn. Je ziet veel help mijn man is klussen praktijken ook omdat ze het in hun eentje moeten doen en geen partner hebben die ook wat willen/kunnen doen. Wij hebben daardoor wel effectief al die tijd met 2 man kunnen klussen.
Ondertussen zijn we weer met een architect in de weer voor een losstaande garage waarvoor we nu ook de ruwbouw zelf gaan tackelen. Zodra er meer info is volgen er tekeningen
Maargoed voor ons was de keuze of een klein huis sleutelklaar of casco en dan zelf doen. Dat is voor ons dus goed uitgepakt. Wij hebben 5 weken vrij gehad en daarin heel veel gedaan. Binnen ongeveer 3/4 jaar zelf klussen konden we gaan wonen. Daarna nog ruim een jaar bezig geweest met alle afwerk dingen zoals de zolder.
Het is wel zo dat als je veel zelf doet dat het beter is om met z'n 2en te zijn. Je ziet veel help mijn man is klussen praktijken ook omdat ze het in hun eentje moeten doen en geen partner hebben die ook wat willen/kunnen doen. Wij hebben daardoor wel effectief al die tijd met 2 man kunnen klussen.
Ondertussen zijn we weer met een architect in de weer voor een losstaande garage waarvoor we nu ook de ruwbouw zelf gaan tackelen. Zodra er meer info is volgen er tekeningen
Voor de goede orde, ik huur zelf m'n timmermannen in, en betaal ze per uur. Er is dus geen tijdsdruk of sprake van afraffelen. Er is al héél veel wat we zelf doen o.a. bijna alle techniek (elektro, KNX, IP, water, riool, lucht, regen) en doen bijvoorbeeld ook al het meubelmaatwerk zelf.Lord Anubis schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:19:
Een doe-het-zelver kan de tijd nemen om het werk preciezer en met meer aandacht af te ronden. Timmermannen staan vaak onder tijdsdruk, waardoor de afwerking soms te wensen overlaat.
Hoewel timmermannen efficiënt kunnen werken, zoals bij het aftimmeren van gipsplaten, gaat het niet alleen om snelheid. Zelf doen kan een betere keuze zijn als je waarde hecht aan controle over kwaliteit en afwerking.
Maar, je moet ook beseffen dat sommige zaken een vak zijn. Ja, ik had ook de gipsplaten tegen het schuine dak kunnen schroeven. Maar het handig uitstroken, afwerken rond veluxramen, uitlijnen van ongelijke kanten en ga zo maar door, is vakwerk waar we simpelweg de ervaring ontbreken.
Deleon78 schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:27:
[...]
Ik zou zeggen: neem actie op de alternatieven!
NUTS is door de aannemer geregeld, als ik erachteraan bel heeft dat dus helaas geen zin.backupdevice schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:29:
[...]
Welke regio is dit? Bij ons hielp het om ruim op tijd de urgentie aan te geven.
Regio Salland (Enexis).
Tuurlijk wel. Enexis huurt een uitvoerder in die de planning regelt . Als die uitvoerder niet weet dat het urgent is gebeurt er niks dan alleen maar op de normale planning staan.FabianGTI schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 08:18:
[...]
[...]
NUTS is door de aannemer geregeld, als ik erachteraan bel heeft dat dus helaas geen zin.![]()
Regio Salland (Enexis).
Grote kans dat jouw aannemer minder druk voelt .
[ Voor 5% gewijzigd door backupdevice op 10-12-2024 08:49 ]
Dat is ook mijn ervaring; de uitvoerder was erg meewerkend.backupdevice schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 08:48:
Tuurlijk wel. Enexis huurt een uitvoerder in die de planning regelt . Als die uitvoerder niet weet dat het urgent is gebeurt er niks dan alleen maar op de normale planning staan.
Als ik die verhalen over de nuts zo hier lees, ben ik blij dat er bij ons proactief actie ondernomen wordt door onze bouwer..
Enexis gesproken inmiddels, helaas kunnen zij me niets vertellen omdat dit allemaal door de aannemer is geregeld, het is ook al tijden geleden geregeld.Conrado schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:55:
[...]
Dat is ook mijn ervaring; de uitvoerder was erg meewerkend.
Kastje > muur.
Ik vraag de aannemer wel even hoe en wat.
Je moet niet Enexis bellen. Bel met jouw aannemer en vraag het dossiernummer en vraag wie de uitvoerder is. Dan de uitvoerder bellen en dossiernummer noemen en aangeven dat er spoed is.FabianGTI schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:04:
[...]
Enexis gesproken inmiddels, helaas kunnen zij me niets vertellen omdat dit allemaal door de aannemer is geregeld, het is ook al tijden geleden geregeld.
Kastje > muur.
Je moet er echt bovenop zitten.Frantic schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 11:43:
Als ik die verhalen over de nuts zo hier lees, ben ik blij dat er bij ons proactief actie ondernomen wordt door onze bouwer..
[ Voor 13% gewijzigd door backupdevice op 10-12-2024 14:00 ]
Bouwstroom ligt er inmiddels twee weken maar nu belde Enexis dat we een energie leverancier moesten hebben.
Eentje gevonden maar die doet spoedinhuizing met bewijs van de sleuteloverdracht, dat duurt nog ff.
Ja heb ze al gemaild maar dit was even een rant van mij
Eentje gevonden maar die doet spoedinhuizing met bewijs van de sleuteloverdracht, dat duurt nog ff.
Ja heb ze al gemaild maar dit was even een rant van mij
Ja, Enexis zorgt voor de stroom, niet de afrekening. Echter, dat kan iedere energieboer zijn. Gewoon adres en meternummer opgeven...nils7 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 14:19:
Bouwstroom ligt er inmiddels twee weken maar nu belde Enexis dat we een energie leverancier moesten hebben.
Ja ik had met het EAN nummer binnen 48 uur een contract via GCConrado schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 14:28:
[...]
Ja, Enexis zorgt voor de stroom, niet de afrekening. Echter, dat kan iedere energieboer zijn. Gewoon adres en meternummer opgeven...
Precies zelfde ervaring hier, Enexis bellen had weinig zin. Uitvoerder bellen en dan de druk erop houden.
Uiteindelijk mobiele nummer van de uitvoerder gekregen, deze gaf aan dat we rechtstreeks contact kunnen houden.
Hij heeft zelfs een keer gebeld om te vragen of de definitieve aansltuiting naar voren kon worden gehaald dan kon hij de werkzaamheden combineren met een andere klus in de buurt.
1 November was ons perceel leeg, 10 December staat er een heel huis, deze week wordt er binnen gestuced en wordt er een begin gemaakt met de buitenmuur metselen.
De binnenmuren werden geleverd inclusief wandcontactdozen op de lokaties die wij hadden uitgekozen.
2 Zaten op de verkeerde lokatie maar deze hebben ze meteen aangepast. Aansluitingen van kookeiland hebben we ook nog verplaatst. Tot nu toe nog erg tevreden met GHB.
Uiteindelijk mobiele nummer van de uitvoerder gekregen, deze gaf aan dat we rechtstreeks contact kunnen houden.
Hij heeft zelfs een keer gebeld om te vragen of de definitieve aansltuiting naar voren kon worden gehaald dan kon hij de werkzaamheden combineren met een andere klus in de buurt.
1 November was ons perceel leeg, 10 December staat er een heel huis, deze week wordt er binnen gestuced en wordt er een begin gemaakt met de buitenmuur metselen.
De binnenmuren werden geleverd inclusief wandcontactdozen op de lokaties die wij hadden uitgekozen.
2 Zaten op de verkeerde lokatie maar deze hebben ze meteen aangepast. Aansluitingen van kookeiland hebben we ook nog verplaatst. Tot nu toe nog erg tevreden met GHB.
Destijds had niet elke energieleverancier hier zin in, maar bij de grote jongens (Eneco, Vattenfall oa) kon het wel gewoon.Conrado schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 14:28:
[...]
Ja, Enexis zorgt voor de stroom, niet de afrekening. Echter, dat kan iedere energieboer zijn. Gewoon adres en meternummer opgeven...
Waarschijnlijk Van Gelder. Waren toen prima te bereiken. Die deed dat bij ons, ook regio Salland.FabianGTI schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:04:
[...]
Enexis gesproken inmiddels, helaas kunnen zij me niets vertellen omdat dit allemaal door de aannemer is geregeld, het is ook al tijden geleden geregeld.
Kastje > muur.
Wat zijn een beetje gemiddelde kosten voor een architect bij een vrijstaande nieuwbouw woning? Dus tekeningen met plattegronden inclusief constructie berekeningen plus tekeningen. Beng en MPG en contact met de gemeente voor de vergunning etc, zonder verdere begeleiding.
Bij ons incl aanbestedingsronde en bouwbegeleiding totaal ca eur 60.000
Zo ergens tussen de 10~20K. Er zijn verschillende opties: sommige architecten doen alles; anderen alleen het ontwerp. dan heb je daarnaast een tekenbureau, constructeur etc nodig. De daadwerkelijke vergunningaanvraag - als je de documenten eenmaal hebt - stel weinig voor.
Wij waren voor dat traject 30k kwijt, bestaande uit de volgende werkzaamheden:
- Schetsontwerp
- Voorlopig ontwerp + kostenraming
- Definitief ontwerp + omgevingsvergunning
- Constructieontwerp inclusief BENG-/MPG-advies
- Bestek
- Begroting en aanbesteding
Heb hier ook wel bedragen voorbij zien komen die een stuk lager lagen. Dus of het het geld echt waard is? Lastig te beoordelen.... wat wij als enorm waardevol hebben ervaren is dat naast dat we content zijn met het ontwerp de vergunningsaanvraag, in tegenstelling tot ongeveer elke andere kavel in hetzelfde hofje, soepel is gedaan. Misschien hebben we gewoon geluk gehad maar ik schrijf dat toch ook wel grotendeels toe aan de werkwijze van onze architect.
- Schetsontwerp
- Bestek
Heb hier ook wel bedragen voorbij zien komen die een stuk lager lagen. Dus of het het geld echt waard is? Lastig te beoordelen.... wat wij als enorm waardevol hebben ervaren is dat naast dat we content zijn met het ontwerp de vergunningsaanvraag, in tegenstelling tot ongeveer elke andere kavel in hetzelfde hofje, soepel is gedaan. Misschien hebben we gewoon geluk gehad maar ik schrijf dat toch ook wel grotendeels toe aan de werkwijze van onze architect.
Dat is het enige dat onder de streep teltDelium86 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:48:
Heb hier ook wel bedragen voorbij zien komen die een stuk lager lagen. Dus of het het geld echt waard is? Lastig te beoordelen.... wat wij als enorm waardevol hebben ervaren is dat naast dat we content zijn met het ontwerp .....
De prijs is niet bepalend voor (de kwaliteit van het) het ontwerp. Je kunt wel goed bekijken of eerdere ontwerpen en de manier van werken bij je past.
Ook namens mij dank voor de bedragen. Morgen komt de eerste architect praten en volgende week de tweede (waarmee wij 20 jaar geleden ons huidige huis hebben gebouwd).
Belangrijk voor ons is de klik met de architect. Misschien dat wij beiden architecten een schetsontwerp laten maken.
Belangrijk voor ons is de klik met de architect. Misschien dat wij beiden architecten een schetsontwerp laten maken.
Precies die 'klik' is belangrijk, zowel qua ontwerpen, maar ook qua begeleiding.RogerSch schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:28:
Ook namens mij dank voor de bedragen. Morgen komt de eerste architect praten en volgende week de tweede (waarmee wij 20 jaar geleden ons huidige huis hebben gebouwd).
Ik ben zelf een groot voorstander van het laten maken van meerdere schetsontwerpen bij meerdere (minimaal 2
Wij ongeveer 25-30K, inclusief aanbesteding .Intelcore schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 20:24:
Wat zijn een beetje gemiddelde kosten voor een architect bij een vrijstaande nieuwbouw woning? Dus tekeningen met plattegronden inclusief constructie berekeningen plus tekeningen. Beng en MPG en contact met de gemeente voor de vergunning etc, zonder verdere begeleiding.
[ Voor 3% gewijzigd door backupdevice op 11-12-2024 05:18 ]
Omgevingsvergunning betekend ook de kosten dus linclusief leges?Delium86 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:48:
Wij waren voor dat traject 30k kwijt, bestaande uit de volgende werkzaamheden:
- Schetsontwerp
- Bestek
Nee, de aanvraag/begeleiding (welstandscommissie etc). Leges komen hier nog bovenop maar dat heeft ook geen nut om te vergelijken want die zijn wisselend per gemeente en afhankelijk van de bouwsom. Bovenstaande gaat dus echt om de betaalde bedragen aan de architect/constructeur etc.Intelcore schreef op woensdag 11 december 2024 @ 07:59:
[...]
Omgevingsvergunning betekend ook de kosten dus linclusief leges?
Ze hebben niet om m'n EAN gevraagd, ik heb 'm wel. Dus geen idee of dat goed gaat.backupdevice schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 14:32:
[...]
Ja ik had met het EAN nummer binnen 48 uur een contract via GC
Meestal gaat dat wel goed, wat ze kunnen de EAN gewoon opvragen.
Het wordt oppassen als je de verhuisclausule gebruikt; je 'verhuist' dan je huidige contact naar de bouw, en hebt gedurende de bouw twee energiemeters op één contract. dan wordt het oppassen
Had ik gedaan, maar dat raadt ik af...
Het wordt oppassen als je de verhuisclausule gebruikt; je 'verhuist' dan je huidige contact naar de bouw, en hebt gedurende de bouw twee energiemeters op één contract. dan wordt het oppassen

Hebben jullie een staat ontvangen van de meterstand van de watermeter bij plaatsen van de bouw aansluiting?
Hier hebben ze een nieuwe geplaatst.
Dus je hebt wel een soort van bewijs ontvangen wat de meterstand bij aanvang is?
Voorbereiding voor de airco... ze hebben flink lopen frezen 
Members only:
Inloggen
Kun je die isolatie zo in de cementdek- of anhydrietvloer leggen? Of met stuc bedekken?woekele schreef op woensdag 11 december 2024 @ 23:42:
Voorbereiding voor de airco... ze hebben flink lopen frezen
***members only***
Heb een nieuwe leverancier gebruikt, ben buiten contract bij mn huidige.Conrado schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:02:
Meestal gaat dat wel goed, wat ze kunnen de EAN gewoon opvragen.
Het wordt oppassen als je de verhuisclausule gebruikt; je 'verhuist' dan je huidige contact naar de bouw, en hebt gedurende de bouw twee energiemeters op één contract. dan wordt het oppassen![]()
En m'n huidige kan niet met een thuisbatterij overweg + spotprijzen.
Nope . Waren twee nieuwe meters .Frantic schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:46:
Dus je hebt wel een soort van bewijs ontvangen wat de meterstand bij aanvang is?
En daar heb je een bewijs van ontvangen?
Je kan toch de dag van plaatsing (of kort daarna) even gaan kijken?Frantic schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:33:
[...]
Ik begrijp dat je iets niet vertrouwt?
Als ze op nul staan, waar wil je dan bewijs van hebben? Ze kunnen je dan nooit te veel aanrekenen.Frantic schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:33:
[...]
It's time to play the music, it's time to light the lights
Nou sinds afgelopen vrijdag een energie contract op mijn (nu nog) bouwaansluiting.
Kijk in de app, elke dag een verbruik van 340 kwh en dus al een rekening van 370 euro.
Naar mijn weten is de stucadoor alleen actief dus op een bouwlamp en een radio na zou er geen verbruik moeten zijn.
We hebben zelf een Tesla en dat verbruik is gewoon 4x onze Tesla opladen elke dag.
Zelfs droogkannonen aan hebben staan kan ik me niet voorstellen dat die zoveel verbruiken.
Ja heb Tibber al gemaild, bellen kan niet met ze
Kijk in de app, elke dag een verbruik van 340 kwh en dus al een rekening van 370 euro.
Naar mijn weten is de stucadoor alleen actief dus op een bouwlamp en een radio na zou er geen verbruik moeten zijn.
We hebben zelf een Tesla en dat verbruik is gewoon 4x onze Tesla opladen elke dag.
Zelfs droogkannonen aan hebben staan kan ik me niet voorstellen dat die zoveel verbruiken.
Wat zegt je meter zelf?nils7 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:56:
Nou sinds afgelopen vrijdag een energie contract op mijn (nu nog) bouwaansluiting.
It's time to play the music, it's time to light the lights
Kan bijna niet, is 14kW continue, sowieso kudos voor de fase verdeling, maar dan zou het ook 35gr+ in huis moeten worden.nils7 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:56:
Nou volgens de aannemer hebben ze wel een droogkanon van 12kw wat een hoop kan verklaren.
Volgens hem stond die maar op halve kracht maar 340 kwh dagelijks verbruik is geen halve kracht.
Hij heeft ze nu de opdracht gegeven het ding niet meer aan te zetten als ze er niet zijn.
Volgens hem stond die maar op halve kracht maar 340 kwh dagelijks verbruik is geen halve kracht.
Hij heeft ze nu de opdracht gegeven het ding niet meer aan te zetten als ze er niet zijn.
Wat voor monster hebben ze daar neergezet dan? Als ik op Boels kijk kom je daar niet eens aan, of hebben ze gewoon een kachel van 11kw neergezet?nils7 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:00:
Nou volgens de aannemer hebben ze wel een droogkanon van 12kw wat een hoop kan verklaren.
Gisteren ben ik op de bouw gaan kijken, blijkt dat de metselaars een rol laag boven verschillende ramen hebben geplaatst. Dat was niet de bedoeling, de pm heeft aangegeven dat we een beslissing moeten maken.
Laten zitten en overal toepassen of af laten breken en opnieuw metselen. Hij gaf aan dat een rollaag steviger is en normaal een extra optie is.
Mij gaat het vooral om esthetiek, vandaag even kijken en een beslissing maken.
Vorige week waren ze ook al met de verkeerde steen aan het metselen. We hebben 2 kleuren en hebben het standaard catalogus ontwerp aangepast. Ze vonden het al zo vreemd dat er zo weinig stenen waren.
Laten zitten en overal toepassen of af laten breken en opnieuw metselen. Hij gaf aan dat een rollaag steviger is en normaal een extra optie is.
Vorige week waren ze ook al met de verkeerde steen aan het metselen. We hebben 2 kleuren en hebben het standaard catalogus ontwerp aangepast. Ze vonden het al zo vreemd dat er zo weinig stenen waren.
Een plaatje van de buitenkant helpt wel voor de beeldvormingwhipcheck schreef op donderdag 19 december 2024 @ 08:17:
Gisteren ben ik op de bouw gaan kijken, blijkt dat de metselaars een rol laag boven verschillende ramen hebben geplaatst. Dat was niet de bedoeling, de pm heeft aangegeven dat we een beslissing moeten maken.
Kozijnen dus niet lekker op lagenmaat gesteld?
Een machine om het droog te krijgen is wat ze zeiden.FabianGTI schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:33:
[...]
Wat voor monster hebben ze daar neergezet dan? Als ik op Boels kijk kom je daar niet eens aan, of hebben ze gewoon een kachel van 11kw neergezet?
gewoon voor bijna 500 euro in nog geen week tijd
Hopelijk is het nu minder omdat ze m uit houden als ze er niet zijn.
whipcheck schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:57:
Met een rollaag bedoel ik de verticaal gemetselde stenen boven het raam. We hebben besloten om ze te laten zitten. Ik vind het niet storend, ze moeten het wel doortrekken en bij alle ramen hetzelfde doen.
[Afbeelding]
Doel meer op het gehele plaatje, maar wel raar dat ze bij sommige kozijnen wel voor een rollaag zijn gegaan. Dat had hier niet gehoeven als het niet de bedoeling was.whipcheck schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:57:
Met een rollaag bedoel ik de verticaal gemetselde stenen boven het raam. We hebben besloten om ze te laten zitten. Ik vind het niet storend, ze moeten het wel doortrekken en bij alle ramen hetzelfde doen.
[Afbeelding]
Persoonlijk vind ik een rollaag wel mooi, zeker ook bij jou deze niet-effen metselsteen. Maar het is natuurlijk jullie huis.whipcheck schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:57:
[Afbeelding]
Maar het argument dat het sterker is moet je met een dikke korrel zout nemen als ze keurig de lateien hebben ingebracht.
Dat zoiets simpels mis gaat geeft al aan dat je hier op je hoede moet zijn
Was mooier geweest als die rollaag dezelfde hoogte had als die boven het raam, maar misschien is dat alleen mijn OCD.woekele schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:58:
En ook nog een trasraam met een mooie kopse rollaag. Betaal je ook extra voor normaalgesproken
Niet mee eens. Daarom is het een kopse rollaag. Omdat de kopse (korte) kant gebruikt wordt. Ook iets terugliggend waarschijnlijk. Maar goed, iedereen z'n eigen smaak natuurlijk
We zijn nog een keer gaan kijken, we hebben besloten om het te laten zitten. De stenen worden nog wit gevoegd waardoor de rollagen nog verder weg vallen. Over een maand krijgen we de sleutel, we hebben nog genoeg andere zaken om ons druk over te maken.whipcheck schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:57:
[Afbeelding]
Van de week alles in orde gemaakt met grondwerkers om de woonunit te plaatsen in Januari.
Met de aannemer gaan we steeds meer richting een definitieve begroting . Definitieve vergunnings aanvraag gaat de 4e week in . Ik hoop dat de gemeente meteen akkoord gaat geven en niet een extra 6 weken gaat pakken . Concept aanvraag werd wel meteen goedgekeurd dus duimen.
Afspraak met de bank gemaakt om richting een offerte te werken.
Huidige huis wordt al langzaam leeggehaald .
Keuken besteld.
Moet wel zeggen dat het al met al toch wel opmerkelijk is dat in het nieuws aangegeven wordt dat het slecht gaat in de bouw, maar dat de offertes van onderaannemers een totaal ander beeld laat zien.
Best veel werk zo’n huis laten bouwen.
Met de aannemer gaan we steeds meer richting een definitieve begroting . Definitieve vergunnings aanvraag gaat de 4e week in . Ik hoop dat de gemeente meteen akkoord gaat geven en niet een extra 6 weken gaat pakken . Concept aanvraag werd wel meteen goedgekeurd dus duimen.
Afspraak met de bank gemaakt om richting een offerte te werken.
Huidige huis wordt al langzaam leeggehaald .
Keuken besteld.
Moet wel zeggen dat het al met al toch wel opmerkelijk is dat in het nieuws aangegeven wordt dat het slecht gaat in de bouw, maar dat de offertes van onderaannemers een totaal ander beeld laat zien.
Best veel werk zo’n huis laten bouwen.
[ Voor 24% gewijzigd door backupdevice op 22-12-2024 08:45 ]
Langzame gemeente dan, bij ons was de gemeente in één dag akkoord met de vergunning, lag alleen 6 weken ter inzage voor bezwaren, daar maakte wij ons niet druk om omdat in onze nieuwbouw contracten een clausule stond dat we geen bezwaar mochten maken tegen elkaars huis.backupdevice schreef op zondag 22 december 2024 @ 08:41:
Definitieve vergunnings aanvraag gaat de 4e week in . Ik hoop dat de gemeente meteen akkoord gaat geven en niet een extra 6 weken gaat pakken . Concept aanvraag werd wel meteen goedgekeurd dus duimen.
Gemeente checkt alleen even of het binnen het bestemmingsplan valt, daarna ligt alles bij de WKB'er.
Het gaat niet slecht in de bouw, alleen het gezeur met vergunningen (overal bezwaar op maken) in combinatie met personeelstekort doet lijken alsof het slecht gaat.backupdevice schreef op zondag 22 december 2024 @ 08:41:
Members only:
Inloggen
Ik vind een rollaag ook wel echt veel mooier dan niet. Daar zie je enige aandacht in terug ipv gewoon lomp een gat. Maar je vroeg niet naar mijn meningwhipcheck schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:57:
[Afbeelding]
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Ja langzame gemeente . Ook hebben de grotere projecten voorrang op particuliere projecten …. Dus … adem in , adem uitFabianGTI schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:33:
[...]
Langzame gemeente dan, bij ons was de gemeente in één dag akkoord met de vergunning, lag alleen 6 weken ter inzage voor bezwaren, daar maakte wij ons niet druk om omdat in onze nieuwbouw contracten een clausule stond dat we geen bezwaar mochten maken tegen elkaars huis.
Gemeente checkt alleen even of het binnen het bestemmingsplan valt, daarna ligt alles bij de WKB'er.
[...]
Het gaat niet slecht in de bouw, alleen het gezeur met vergunningen (overal bezwaar op maken) in combinatie met personeelstekort doet lijken alsof het slecht gaat.
***members only***
Ik weet niet of het onder dit topic valt maar heeft er iemand ervaring met een timelapse maken van de bouw van zijn huis?
Heb nu een offerte voor renovlies ontvangen. Incl sauzen is dit net zo duur als stucen via de bouwer zonder sauzen.
Nog ff offertes van 2 andere stukadoors afwachten. Die lui reageren wel volle bak zo vlak voor de feestdagen
Nog ff offertes van 2 andere stukadoors afwachten. Die lui reageren wel volle bak zo vlak voor de feestdagen
Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic