Beste medetweakers,
Ik heb een vraag over overkappingen en vergunningsvrij bouwen.
Dit weekend zijn de dakpannen erop gegaan dus de buitenkant is bijna af.
We zijn nu aan het orienteren over een veranda en een carport echter loop ik tegen de limieten aan van het oppervlakte van vergunningsvrij bouwen/buiten bouwvlak.
Ik mag maar 75 vierkante meter vergunningsvrij bouwen en ik heb al 36,4 vierkante besteed aan een kantoor.
We hebben dus nog maar 38,6 vierkante meter over.
Overigens zat dit kantoor wel in de vergunning erbij maar was wel buiten het bouwvlak, dus ik weet niet zeker of dit mee telt in die 75 vierkante meter.
De 38m2 wat over is, is niet voldoende voor een veranda en een carport voor 2 auto's.
Geen idee of ik er een apart een vergunning voor moet vragen en of dat dan alsnog van de 75 vierkante meter af gaat. Want als dat niet zo is zou ik nog 75 vierkante meter over moeten hebben als het vergunde kantoor niet mee telt.
Dit staat er in het bestemmingsplan:
6.2.3 Bijbehorende bouwwerken en overkappingen bij woningen
de gezamenlijke oppervlakte van bijbehorende bouwwerken en overkappingen mag:
- voor bouwpercelen die niet groter zijn dan 750 m² niet meer bedragen dan 75 m²;
- voor bouwpercelen die groter zijn dan 750 m² en niet groter zijn dan 1.000 m² niet meer bedragen dan 100 m²;
- voor bouwpercelen die groter zijn dan 1.000 m² en niet groter zijn dan 1.500 m² niet meer bedragen dan 150 m²;
- voor bouwpercelen die groter zijn dan 1.500 m² niet meer bedragen dan 200 m²;
- waarbij geldt dat het bouwperceel met niet meer dan 50% wordt bebouwd.
Voor het geval dat allemaal van de 75 vierkante meter af gaat wil ik wellicht creatief zijn met een carport.
Een huis waar ik regelmatig langs rij heeft een soort balken als carport, zie hieronder een screenshot van Google Maps Streetview:
Echt een overkapping is dit niet maar het houdt wel wat weer en wind tegen, de auto staat zo wel beschut. Iemand ervaring met zo iets of dat geldt als overkapping als geheel of is het wel een bouwwerk maar geen overkapping. Of zien ze enkel de losse balken als 20 x overkapping dan?