Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 22 ... 44 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 14:07

backupdevice

Boeh!

Conrado schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 19:02:
[...]

Ik bouw zonder aannemer dus de hele bouw is hier één grote optelsom van kleine posten, plus een paar hele grote. In het begin ben je compleet de weg kwijt, maar uiteindelijk krijg je er lol in :)

[...]

Hetzelfde huis bouwen met een catalogusbouw of architect/aannemer zal ook wel gelijk uitkomen. Alleen zo gaat het niet: catalogusbouwers richten zich op de gemiddelde smaak van de doelgroep, terwijl een architect ècht maatwerk levert.Dat levert onder de streep huizen op die niet vergelijkbaar zijn.
Ik vergelijk het met het bouwen jouw huis, of het kopen van een huis die je binnen kaders een beetje jouw huis kan maken

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:47
Ik denk dat eenieder die dat denkt zn eigen originaliteit overschat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 16:19
Deleon78 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 23:48:
Ik was toch wel heel benieuwd naar de originaliteit van iemand die zijn medebouwers zo de maat neemt . Ik moet zeggen dat het resultaat van mijn zoekactie over de afgelopen 7 jaar inderdaad verrassend was ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Deleon78 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 23:48:
Ik ga een huis bouwen omdat ik na meerdere bestaande huizen te hebben gekocht , klaar was met het aanpassen na smaak binnen de bestaande kaders die iemand anders heeft bedacht .

Met zelf bouwen heb ik dat niet .
Met catalogus bouwen zit ik imho er tussen in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Conrado schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 19:02:
[...]

Ik bouw zonder aannemer dus de hele bouw is hier één grote optelsom van kleine posten, plus een paar hele grote. In het begin ben je compleet de weg kwijt, maar uiteindelijk krijg je er lol in :)

[...]

Hetzelfde huis bouwen met een catalogusbouw of architect/aannemer zal ook wel gelijk uitkomen. Alleen zo gaat het niet: catalogusbouwers richten zich op de gemiddelde smaak van de doelgroep, terwijl een architect ècht maatwerk levert.Dat levert onder de streep huizen op die niet vergelijkbaar zijn.
(Aangepaste) catalogus bouw ontwerp past in mijn ervaring zeker bij de gemiddelde nl’er. Wij bouwen tegelijk met een aantal anderen in een nieuwe wijk. Wij zijn onderdeel van het laatste deelplan, meeste bewoners wonen er al een aantal jaren.

Beide buren bouwen met een architect. De ene buren bouwen naar onze mening een “lelijk” huis, de andere buren een prachtig huis.

Nu is smaak verschillend, ik kom af en toe op de bouwplaats. Regelmatig komt een buurtbewoner een praatje maken, heb al meerdere keren te horen gekregen dat ze zo blij zijn dat we een mooi huis neerzetten en dat ze het ontwerp van de buren zo jammer vinden.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:44
whipcheck schreef op zondag 17 november 2024 @ 08:45:
[...]

(Aangepaste) catalogus bouw ontwerp past in mijn ervaring zeker bij de gemiddelde nl’er. Wij bouwen tegelijk met een aantal anderen in een nieuwe wijk. Wij zijn onderdeel van het laatste deelplan, meeste bewoners wonen er al een aantal jaren.

Beide buren bouwen met een architect. De ene buren bouwen naar onze mening een “lelijk” huis, de andere buren een prachtig huis.

Nu is smaak verschillend, ik kom af en toe op de bouwplaats. Regelmatig komt een buurtbewoner een praatje maken, heb al meerdere keren te horen gekregen dat ze zo blij zijn dat we een mooi huis neerzetten en dat ze het ontwerp van de buren zo jammer vinden.

***members only***
Oeh maakt me wel nieuwsgierig naar dat huis van de buren 🤐

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
onne schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:33:
[...]

Oeh maakt me wel nieuwsgierig naar dat huis van de buren 🤐
mij ook, maar als dit gebeurd verwacht ik wel een complete visualisatie van het ontwerp (dus incl plattegronden en doorsnedes) anders wordt het te snel simpel moddergooien met weinig tot geen onderbouwing. en dat is hier offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 16:19
twain4me schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:14:
[...]

mij ook, maar als dit gebeurd verwacht ik wel een complete visualisatie van het ontwerp (dus incl plattegronden en doorsnedes) anders wordt het te snel simpel moddergooien met weinig tot geen onderbouwing. en dat is hier offtopic.
Ik denk dat het hier met name om de uiterlijke kenmerken van de woning gaat waar "de buurt" niet zo blij mee is? Kan qua indeling en interieur nog steeds prachtig zijn. En inderdaad zoveel mensen zoveel smaken. Je mening geven is niet per se moddergooien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnaudYK
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:06
Batilan schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:17:
[...]

Ik denk dat het hier met name om de uiterlijke kenmerken van de woning gaat waar "de buurt" niet zo blij mee is? Kan qua indeling en interieur nog steeds prachtig zijn. En inderdaad zoveel mensen zoveel smaken. Je mening geven is niet per se moddergooien :)
Ach je kunt het beste in het lelijkste huis van de buurt wonen, dan heb jij het beste uitzicht 8) Moet het binnen wel op orde zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:30
Verkeerd topic...

[ Voor 77% gewijzigd door elektriekert op 17-11-2024 22:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
whipcheck schreef op zondag 17 november 2024 @ 08:45:
(Aangepaste) catalogus bouw ontwerp past in mijn ervaring zeker bij de gemiddelde nl’er.
...
Het blijft ieders eigen smaak, Ook hier staat in een nieuwbouwplan tussen alle mooie huizen, een huisje in de stijl 'Barak 1955'. Ik dacht nog even dat het tijdelijk was, maar dat blijkt niet zo te zijn. Je vraagt je af of de welstandscommissie op vakantie was of zo.
Ik zou het overigens erg jammer vinden als voor cataloguswoningen gekozen wordt, enkel om geen verkeerde keuze te maken.

Los van dat, hoop ik dat iedereen wel de aandacht en detaillering ziet, die in de ontwerpen van bijvoorbeeld @FreezingPixels of @Hielko gestoken is.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intelcore
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-09 21:29
Mensen ervaringen met rolluiken in (laten) bouwen?

Schrok een beetje van de prijs (ca 1000 euro per raam). Ze zijn dan wel mooi ingebouwd en hebben de bak geisoleerd aan de binnenkant. Een 'gewone' opbouw rolluik vind ik minder mooi op een nieuwbouw woning, scheelt wel aanzienlijk in prijs. Hoe houden jullie de zon buiten in de zomer?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Hier is al veel over geschreven. Rolluiken houden de zon buiten, maar kennen alleen maar open/dicht. Buitenjaloezieën hebben veel meer mogelijkheden en kunnen het licht ook filteren.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intelcore
Conrado schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:01:
Hier is al veel over geschreven. Rolluiken houden de zon buiten, maar kennen alleen maar open/dicht. Buitenjaloezieën hebben veel meer mogelijkheden en kunnen het licht ook filteren.

***members only***
Ook een mooie oplossing inderdaad. Zit kwa prijs denk ik dicht bij rolluiken? En lijkt zo te zien op een vergelijkbare manier ingebouwd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Intelcore schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:27:
Ook een mooie oplossing inderdaad. Zit kwa prijs denk ik dicht bij rolluiken? En lijkt zo te zien op een vergelijkbare manier ingebouwd te worden.
Daar kun je tweemaal niets van zeggen :)

De prijs is volledig afhankelijk van de kozijngrootte en besturing. Ik pas bijvoorbeeld SMI-bus toe.
Lamellen hangen als een pakket in de gevel, de ruimte is dus small, maar hoog. Rolluiken zitten - je verwacht het niet - op een rol. Die is veel dieper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

nvm

[ Voor 97% gewijzigd door backupdevice op 18-11-2024 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:43
Conrado schreef op maandag 18 november 2024 @ 08:38:
[...]

Daar kun je tweemaal niets van zeggen :)

De prijs is volledig afhankelijk van de kozijngrootte en besturing. Ik pas bijvoorbeeld SMI-bus toe.
Lamellen hangen als een pakket in de gevel, de ruimte is dus small, maar hoog. Rolluiken zitten - je verwacht het niet - op een rol. Die is veel dieper.
Hoe zit het eigenlijk met de windvastheid van die raffstores? Een screen of rolluik loopt natuurlijk in een geleider, maar ben benieuwd hoe dat met die raffstores werkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
maussert schreef op maandag 18 november 2024 @ 11:24:
Hoe zit het eigenlijk met de windvastheid van die raffstores? Een screen of rolluik loopt natuurlijk in een geleider, maar ben benieuwd hoe dat met die raffstores werkt.
Raffstores hangen nooit los naar beneden, zoals binnenjalouzieën. Ze worden geleid of via een gespannen staalkabel, of via een railgeleiding aan de zijkant. Ik heb voor het laatste gekozen.

Afbeeldingslocatie: https://media.warema.com/medien/illustrationen/produktillustrationen/22250.eps_group_w560_h0.png

Lamellen zijn nooit tegen harde wind bestand....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:57
Conrado schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:58:
[...]

Het blijft ieders eigen smaak, Ook hier staat in een nieuwbouwplan tussen alle mooie huizen, een huisje in de stijl 'Barak 1955'. Ik dacht nog even dat het tijdelijk was, maar dat blijkt niet zo te zijn. Je vraagt je af of de welstandscommissie op vakantie was of zo.
Ik zou het overigens erg jammer vinden als voor cataloguswoningen gekozen wordt, enkel om geen verkeerde keuze te maken.

Los van dat, hoop ik dat iedereen wel de aandacht en detaillering ziet, die in de ontwerpen van bijvoorbeeld @FreezingPixels of @Hielko gestoken is.
Op basis van de prijzen die ik heb gezien, is catalogusbouw zeker niet goedkoper in vergelijking met een lokale aannemer en tekenbureau . Catalogusbouwers bieden een complete turnkey-oplossing, waarbij je volledig wordt ontzorgd. En over het algemeen bouwen ze hoogwaardig, betere kwaliteit dan een gemiddelde aannemer. Persoonlijk vind ik welstandsvrije zelfbouwstraatjes met een ratjetoe aan architectuur afschuwelijk. Een mix van typische catalogusbouw-notariswoningen, blokken met Sto-gevelsystemen, en alles daartussen geeft een rommelige uitstraling. Veel beter vind ik geregisseerde zelfbouwstraatjes die samen eenheid uitstralen, met een beperkte keuze aan materialen en vormen.
Als je al precies weet wat je wilt, kun je in plaats van een architect ook een bouwkundig tekenbureau inschakelen voor het ontwerp en de bouwkundige uitwerking. Dat kan aanzienlijk schelen in de kosten.
Zelf ben ik ook aan het plannen. Voor mijn gevoel is anno 2024 een hal en voordeur overbodig. Ik kom altijd via de bijkeuken of schuur binnen. Bovendien maakt een WTW-installatie het argument dat warmte via het trapgat naar boven trekt achterhaald. Zo kun je eenvoudig besparen op onnodige vierkante meters. Daarnaast kun je met maatwerk interieurontwerp en kasten veel ruimte besparen. Maar dat is ook niet bepaald goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02:24
Intelcore schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:27:
[...]

Kijk ook eens naar screens die 90% van de straling blokkeren en 10% licht doorlaten.
In ons huidige huis hebben wij vanaf 2006 14 screens en dat bevalt erg goed om in de zomer de warmtestraling buiten te houden. De screens zelf vergen weinig onderhoud. In afgelopen 18 jaar zijn wel 3 somfy motoren vervangen.

Voor ons nog te bouwen huis ga ik weer voor screens (tenzij ik door iemand wordt overtuigd van een beter alternatief)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:20
Autonoesis schreef op maandag 18 november 2024 @ 12:11:
[...]

Op basis van de prijzen die ik heb gezien, is catalogusbouw zeker niet goedkoper in vergelijking met een lokale aannemer en tekenbureau . Catalogusbouwers bieden een complete turnkey-oplossing, waarbij je volledig wordt ontzorgd. En over het algemeen bouwen ze hoogwaardig, betere kwaliteit dan een gemiddelde aannemer. Persoonlijk vind ik welstandsvrije zelfbouwstraatjes met een ratjetoe aan architectuur afschuwelijk. Een mix van typische catalogusbouw-notariswoningen, blokken met Sto-gevelsystemen, en alles daartussen geeft een rommelige uitstraling. Veel beter vind ik geregisseerde zelfbouwstraatjes die samen eenheid uitstralen, met een beperkte keuze aan materialen en vormen.
Als je al precies weet wat je wilt, kun je in plaats van een architect ook een bouwkundig tekenbureau inschakelen voor het ontwerp en de bouwkundige uitwerking. Dat kan aanzienlijk schelen in de kosten.
Zelf ben ik ook aan het plannen. Voor mijn gevoel is anno 2024 een hal en voordeur overbodig. Ik kom altijd via de bijkeuken of schuur binnen. Bovendien maakt een WTW-installatie het argument dat warmte via het trapgat naar boven trekt achterhaald. Zo kun je eenvoudig besparen op onnodige vierkante meters. Daarnaast kun je met maatwerk interieurontwerp en kasten veel ruimte besparen. Maar dat is ook niet bepaald goedkoop.
En de collectant komt ook via de achterdeur, de bezorgers van diverse pakketdiensten, de brandweer, etc? Jij wil al dat soort mensen aan je achterdeur? Waar je ook een bel hebt want niet iedereen loopt zomaar naar binnen etc?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Catalogusbouwers bieden een complete turnkey-oplossing, waarbij je volledig wordt ontzorgd. En over het algemeen bouwen ze hoogwaardig, betere kwaliteit dan een gemiddelde aannemer.
Waar baseer je dat op? Hoe kun je dat vergelijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 17:02
Conrado schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:01:

***members only***
En wat is het voordeel tov screens?

Wij hebben op de 1e verdieping rolluiken (wel/geen zon minder van belang) en beneden screens. Daar kun je prima door naar buiten kijken (en niet andersom) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Voordelen zijn bij voorbaat individueel :)

Screens filteren op één manier. Met jalouzieën kun je het bijvoorbeeld nagenoeg donker maken, en kun je bijvoorbeeld direct zon instraling vermijden, zonder te veel licht te blokkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:03
No Hands schreef op maandag 18 november 2024 @ 12:59:
[...]

En de collectant komt ook via de achterdeur, de bezorgers van diverse pakketdiensten, de brandweer, etc? Jij wil al dat soort mensen aan je achterdeur? Waar je ook een bel hebt want niet iedereen loopt zomaar naar binnen etc?
die komen tot aan het toegangshek ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RogerSch
El Capitan schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:33:
[...]

die komen tot aan het toegangshek ;)
"Die aan het begin van de oprijlaan staat." :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
RogerSch schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:45:
[...]

"Die aan het begin van de oprijlaan staat." :)
O leuk we gaan zinnetjes aanvullen,

Waar een bewaker in een hokje staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-09 02:08
[...]

Waar plaats je de meterkast als je geen voordeur en hal hebt?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:47

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

DeBaroN schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:58:
[...]

No Hands schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:51:
[...]

O leuk we gaan zinnetjes aanvullen,

Waar een bewaker in een hokje staat.
Wat ook gelijk de meterkast is. :D

Wij hebben na alles nog tig keer overwogen en berekend te hebben besloten niet te gaan bouwen. Heb een hoop gehad aan dit topic qua informatie, bedankt daarvoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
@Beekforel, las je footer, fijn dat we je konden helpen. Je moet maar zo denken, er blijft nog voldoende bouwgrond over en jullie moment komt vanzelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:30

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

DeBaroN schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:58:
[...]

Moet wettelijk binnen 3 meter van de voordeur zijn.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-09 02:08
Koffie schreef op maandag 18 november 2024 @ 19:56:
[...]

Moet wettelijk binnen 3 meter van de voordeur zijn.
4.5m.

Maar was geen algemene vraag, maar een vraag aan Autonoesis hoe hij dat wil doen....

[ Voor 19% gewijzigd door DeBaroN op 18-11-2024 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Laatst online: 20:48
[...]

Een beetje (veel) kort door de bocht ;)

Catalogus bouwer doen ook Caso oplevering, kunnen ook maatwerkleveren en kunnen ook slechte kwaliteit leveren ;)
De bouwwereld is niet zomaar in hokjes te plaatsen. Veel voordelen, veel aannames, waarvan sommigen zeer terrecht zijn.

Besparen op onnodige vierkante meters kan op heel veel manieren. Je kunt ook een tiny house bouwen ;)
Maar vierkante meters kunnen ook een luxe zijn. Het is maar net waar je voorkeur naar uitgaat.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robberttweak
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16-08 19:44
Van onze installateur hebben we geen legplan van de vloerverwarming ontvangen maar enkel een overzicht welke groep in welke ruimte ligt, zie hieronder. Ik had eigenlijk een geheel legplan verwacht zodat we precies zouden weten waar de buizen liggen. Er is nu niks aan de hand, maar als er later iets mis gaat weten we nu niet precies tot waar een groep loopt etc.

Is het normaal dat er geen legplan is en dus geen legplan wordt opgeleverd bij het huis?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CQqUvCK-t2zj4sgjj7hnrXJev8E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KQu9V8zbDzUE0YoJ9xwP2ZWp.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deleon78
robberttweak schreef op maandag 18 november 2024 @ 23:15:
Van onze installateur hebben we geen legplan van de vloerverwarming ontvangen maar enkel een overzicht welke groep in welke ruimte ligt, zie hieronder. Ik had eigenlijk een geheel legplan verwacht zodat we precies zouden weten waar de buizen liggen. Er is nu niks aan de hand, maar als er later iets mis gaat weten we nu niet precies tot waar een groep loopt etc.

Is het normaal dat er geen legplan is en dus geen legplan wordt opgeleverd bij het huis?

[Afbeelding]
Een plan is ook maar een plan. Straks goed foto’s maken als het er daadwerkelijk in ligt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:07
robberttweak schreef op maandag 18 november 2024 @ 23:15:

[Afbeelding]
Ik had t ook verwacht maar kreeg het zelfde plaatje als wat jij hebt. Wat je nog wel kan vragen is wat de h.o.h. afstand is in welk gebied. Bij ons was het grotendeels 15 en rond de ramen/pui 10cm. In de praktijk is er op veel meer plekken 10cm gelegd, kwam beter uit bij t leggen. En inderdaad veel foto's maken, of een warmtebeeld camera gebruiken om nog te zien waar ze lopen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xXu_QFrZXq5GFMrQyQ7UPwG-O6Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VMox5NKe4uTYB43V0UW9YTEk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:44
FabianGTI schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:20:
[...]
Bij ons zit de installatie inmiddels op de plek wat onder de vloer komt, aankomende week worden de vloerplaten geplaatst en de prefab meterkast.
Jammer genoeg is er wel wat mis gegaan met de HWA, deze wouden we naar achteren (tuin) laten lopen om daar op te vangen maar is helaas naar de voortuin geplaatst, hopelijk kunnen ze dat nog aanpassen. :)
Meh, ik ben benieuwd of ze het optijd opgelost krijgen of dat de planning dan uit gaat lopen. :/
De installateur heeft de riolering onder de vloer ook omslachtig gemonteerd, in de fundering zitten uitsparingen voor de kruipruimte zodat je onder het huis kan komen, bij meteen de eerste uitsparing zit het complete leidingwerk er precies voor, dus de hele kruipruimte is simpelweg niet bruikbaar meer.

Nou verwacht ik er de eerste tijd niets te doen maar je weet maar nooit in de toekomst. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
FreezingPixels schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 07:36:
Ik had t ook verwacht maar kreeg het zelfde plaatje als wat jij hebt. Wat je nog wel kan vragen is wat de h.o.h. afstand is in welk gebied. Bij ons was het grotendeels 15 en rond de ramen/pui 10cm. In de praktijk is er op veel meer plekken 10cm gelegd, kwam beter uit bij t leggen. En inderdaad veel foto's maken, of een warmtebeeld camera gebruiken om nog te zien waar ze lopen:
Wij kregen wel zo'n tekening met alle spiralen ingetekend. Dat klopt best aardig, maar meer ook niet. Die buis is veel te stug om exact de juiste radius te volgen. Probeer daarnaast maar eens op een foto exact een buispositie te bepalen.

Members only:

Ik weet niet wat jouw ervaring is @FreezingPixels, maar ook wij hadden een warmtebeeldcamera gehuurd. Maar echt nauwkeurig bepalen of je tussen twee pijpen heen boort, is ons niet gelukt.

Omdat we nog veel in de grond moesten boren tijdens de afbouw, hebben we maar de veilige route gekozen. Op basis van de vloerdikte weten we dat we maximaal 35mm diep in de afstrijkvloer kunnen boren. Dat is overal gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Als het inderdaad om precisiewerk (sp?) gaat, is een foto of tekening niet goed genoeg. Als het gaat om geplande uitsparingen waarschijnlijk wel. Maar meten is weten, wat je zegt :) verstandig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxdevries13
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13-09 07:18
Hi, even een hele andere vraag hier over verzekeringen.
Wij gaan binnenkort onze woning uit 1903 van binnenuit slopen waarna een aannemer wat werkzaamheden gaat uitvoeren. Hoe zijn jullie verzekerd voor klusschade tijdens het werk wat jullie zelf doen? Nemen jullie per definitie een CAR verzekering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:51
Conrado schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:34:
Ik weet niet wat jouw ervaring is @FreezingPixels, maar ook wij hadden een warmtebeeldcamera gehuurd. Maar echt nauwkeurig bepalen of je tussen twee pijpen heen boort, is ons niet gelukt.
Er loopt hier zelfs een eigen topic voor: [IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera
Ik heb de Guide PC210 gekocht (voor een prijs waar je net een dure Flir een paar dagen kunt huren) en kan zelfs met de erg lage watertemperatuur van 25 graden de kringen zien. Als ik het nog duidelijker wil moet ik veel groepen dicht zetten en dan de temperatuur opschroeven. Dan kun je echt perfect de leidingen in de vloer zien.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Laatst online: 13-09 23:23
@Conrado

Vind het, de kleinere bochten, nu niet echt super liggen.
Normaal worden de kleine bochten wat ruimer, als in een grotere radius, gelegd.

Zelfs heb ik paar keer keer bij en met anderen het slakkenhuispatroon gelegd. Hier enkele foto’s zoals wij/ik het ga en gedaan hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kXo0URfxxfhOLCRgem75OjZy4mY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dw3CnikGETGvrjKmGvrL7Mmd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gcf_VMoIdnHIO3unzEXa2Pn5-cc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q9QE19E3QajLVo5vKCVo84K4.jpg?f=fotoalbum_tile

Als het gestort is zal het waarschijnlijk niet verder knikken, maar zie wel een versmalling in de buis. 5 van die bochten in een zone kost veel pompenergie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
@Lord Anubis de WP en VV is de enige techniek die we niet zelf gedaan hebben. Jij gebruikt noppen, dat werkt wat anders dan deze netten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Laatst online: 13-09 23:23
Conrado schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:10:
@Lord Anubis de WP en VV is de enige techniek die we niet zelf gedaan hebben. Jij gebruikt noppen, dat werkt wat anders dan deze netten.
Sorry, gaat over legplan, niet hoe het vast zit. Met netten kan je nog beter !=makkelijker de kleine bochten leggen

Zelf bij ons wordt het hoogstwaarschijnlijk een houtenvloer i.p.v beton en zeker geen noppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

FabianGTI schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 08:03:
[...]

De installateur heeft de riolering onder de vloer ook omslachtig gemonteerd, in de fundering zitten uitsparingen voor de kruipruimte zodat je onder het huis kan komen, bij meteen de eerste uitsparing zit het complete leidingwerk er precies voor, dus de hele kruipruimte is simpelweg niet bruikbaar meer.
Haha, dat is bij ons ook. En ze moeten er zelf nog onder, omdat er wat leidingwerk gecorrigeerd moet worden. Ben benieuwd hoe ze dat gaan doen. Stuk dieper uitgraven en zichzelf onder de leidingen door wringen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Even wat info over onze bouw.... het dak zit er inmiddels op...

Members only:

De kosten heb ik al eerder wat over geroepen in woekele in "Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2" .

Even kijken of ik in toekomst plattegronden/foto's kan plaatsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
woekele schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:47:
[...]

Haha, dat is bij ons ook. En ze moeten er zelf nog onder, omdat er wat leidingwerk gecorrigeerd moet worden. Ben benieuwd hoe ze dat gaan doen. Stuk dieper uitgraven en zichzelf onder de leidingen door wringen?
Bij ons gaan ze het nu wat groter uitgraven inderdaad, verleggen ging niet meer lukken in verband met het afschot.

HWA gaan ze veranderen naar een buis naar de voortuin en een buis naar de achtertuin (was alles gecombineerd naar de voortuin, onze wens was alles naar de achtertuin).
Nou geven de aannemer en installateur aan dat ze in de regio vaak werken met een straatkolk aangesloten op de regenpijpen, waarbij dan al het regenwater (alsnog) over straat loopt.
Kent iemand dit principe? Het komt bij mij onbekend voor, het is dus zonder infiltratiekratten. :?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
woekele schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 23:16:
Even wat info over onze bouw.... het dak zit er inmiddels op...
Dat schreeuwt om foto's :)

• Intelcore
Mensen hier ervaring met Groothuisbouw? Was met ze in gesprek en vertelde ze dat ik reeds een elektrakast plus waterput heb geregeld ivm plaatsen woonunit, met de vraag of het dan van hun begroting afgaat. Dat was niet het geval volgens de adviseur. Vind dit wel een beetje vreemd, een aannemer specifieert toch alle kosten, als je dan dingen zelf doet dan vervallen die kosten toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Intelcore schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:45:
Mensen hier ervaring met Groothuisbouw? Was met ze in gesprek en vertelde ze dat ik reeds een elektrakast plus waterput heb geregeld ivm plaatsen woonunit, met de vraag of het dan van hun begroting afgaat. Dat was niet het geval volgens de adviseur. Vind dit wel een beetje vreemd, een aannemer specifieert toch alle kosten, als je dan dingen zelf doet dan vervallen die kosten toch?
Alle gespecificeerde kosten laten ze wel vervallen bij annulering, de elektrakast is niet gespecificeerd en inbegrepen bij de bouw.

Als ze jouw kast kunnen gebruiken scheelt het ze zeker een aantal uren werk+ logistieke kosten. Misschien toch even met René opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-09 12:47
Members only:

[ Voor 16% gewijzigd door Frantic op 22-11-2024 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
@Frantic, met wat voor binnensteen is er gebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Conrado schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:36:
@Frantic, met wat voor binnensteen is er gebouwd?
Gibo en kalkzandsteen cs20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Hou dan rekening met krimp en scheuren. Is het een idee om het later af te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
ja daar houden we zeker rekening mee. later afwerken met stuc gaan we wss niet doen, want dan komt 't er niet meer van

Members only:

[ Voor 15% gewijzigd door Frantic op 22-11-2024 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-09 15:00
Onze nieuwbouw wordt maandag behandelt bij het welstandsorgaan van onze gemeente. Zij vergaderen 2 wekelijks over de ingediende aanvragen. Onze woning zit nu wegens vooroverleg in het overleg.
Ik ben uitgenodigd (digitaal) om mijn plan toe te lichten.
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met zoiets?
Er is 15 minuten gereserveerd.
Betreffende bestemmingsplan is de gemeente akkoord met de locatie , grote etc . Het voldoet aan de gestelde eisen dus als de welstand het ook mooi vind kan de bouwvergunning er rap doorheen .

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Codeoranje schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:47:
Onze nieuwbouw wordt maandag behandelt bij het welstandsorgaan van onze gemeente. Zij vergaderen 2 wekelijks over de ingediende aanvragen. Onze woning zit nu wegens vooroverleg in het overleg.
Betreffende bestemmingsplan is de gemeente akkoord met de locatie , grote etc . Het voldoet aan de gestelde eisen dus als de welstand het ook mooi vind kan de bouwvergunning er rap doorheen .
Wat voor ervaring zoek je?
Er kunnen vragen zijn over materiaalgebruik, kleuren etc.
Je kunt je architect vragen om dit voor je te doen/erbij te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
Vraag je architect om het te doen. Die kan de juiste onderbouwing voor je verzinnen en verwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Nodig je architect uit: het bestemmingsplan ging hier uit van een boeren hof met daaraan typische Brabantse langgevel boerderijen. Mijn architect wist perfect neer te zetten dat ons stark wit gestucte huis daar een moderne interpretatie van was :)
Aan de andere kant heb jij ook zaken paraat die de architect niet weet: er ontstond discussie of de oprit niet te breed was voor ontsluiting. Toen heb ik uitgelegd dat het hofje (gedeeld) particulier terrein is. Iedereen blij, want geen onderwerp voor de gemeente...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
Het betreft een GHB gl3 woning dus een Arcitect hebben we niet.
Ik kan natuurlijk prima uitleggen waarom we voor de betreffende woning gekozen hebben maar afgezien dat ik wel bouwkunde is ben ik niet bekend met wat men precies verwacht van de toelichting . Ik heb de gemeente ook gevraagd wat ze precies van me verwachten zodat ik me kan voorbereiden.

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deleon78
Codeoranje schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 20:38:
Ik kan natuurlijk prima uitleggen waarom we voor de betreffende woning gekozen hebben maar afgezien dat ik wel bouwkunde is ben ik niet bekend met wat men precies verwacht van de toelichting . Ik heb de gemeente ook gevraagd wat ze precies van me verwachten zodat ik me kan voorbereiden.
Ze willen weten of de woning binnen het beeldkwaliteitsplan past. Pak die er eens bij en zoek de aanknopingspunten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:23
Codeoranje schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 20:38:
Dit is precies waarom jouw ontwerper moet toelichten en niet jij als de opdrachtgever. Het gaat niet om waarom jullie voor dit woningtype of ontwerp hebben gekozen, maar waarom dit ontwerp op die locatie past. En dat het ontwerp voldoet aan de welstandsnota / beeldkwaliteitsplan.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Beetje bij beetje groeit onze woning :)
Net het storten van de strokenfundering hebben ze de funderingsmuur geplaatst. Komende woensdag worden de vloerplaten erop gelegd.

Dit winterse weer levert natuurlijk prachtige plaatjes op van de schitterende natuur die straks letterlijk onze voortuin word <3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gLmUIVyUbuV9NVouUvFoKPiHvHI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sTT6EHX8qPAhBawlc6Lku22w.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OAPM4hnfW3Xn6DJzGr1Z50H6uS8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C4iDbvL3WQRtXelexMoMfQpq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cZFYYeTV0CqYXQmHwGORxIzV6a0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oxsRWoEIynlxdRWnF0vrAGZc.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJZR3EIMOIzmKBnsUPWCs3BZI9w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SRByYWFcED1IeLrHWLyq5mzO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UPkEiHVNB4U-yVm_SNPzL7BXbLk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i0OFw1ADpJWi27zfhId5ZWXr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tmRcHRCwTXUU3JEVgR_FUVBHP3A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nvwmGT3L01pyjUi0UAfQ0nhK.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Koffie schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:36:
Beetje bij beetje groeit onze woning :)
Net het storten van de strokenfundering hebben ze de funderingsmuur geplaatst. Komende woensdag worden de vloerplaten erop gelegd.

Dit winterse weer levert natuurlijk prachtige plaatjes op van de schitterende natuur die straks letterlijk onze voortuin word <3

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Mooi hoor . Hier gaat deze week de definitieve vergunning aanvraag de deur uit, wordt de bouw aansluitingen aangesloten zodat wij de unit kunnen plaatsen , gaan we met de aannemer aan de definitieve begroting werken, wordt er met de grondwerker gekeken wat er gedaan moet worden qua voorbereiding unit, ingraven leidingen voor de unit & gaan we aan de slag met de keuken definitief te maken :)F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Codeoranje
Deleon78 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 21:44:
[...]

Ze willen weten of de woning binnen het beeldkwaliteitsplan past. Pak die er eens bij en zoek de aanknopingspunten :)
Dat is ergens ook wel logisch natuurlijk.
Ik kom daar wel een eind mee . In het ontwerp van de gl3 zitten meerdere elementen die ook in het welstandsdocument staan. De gemeente heeft al laten doorschemeren dat ze deze woning zien als een moderne vertaling van hetgeen er staat(stond). Ik zal maandag nog even bellen met GHB of zij me nog kunnen bijstaan als dat is toegestaan door de gemeente of dat de tips hebben.

Verder is de sloop van onze “sloopwoning” ingepland en gaan we woensdag op badkamer jacht .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-09 23:48
Beste medetweakers,

Ik heb een vraag over overkappingen en vergunningsvrij bouwen.
Dit weekend zijn de dakpannen erop gegaan dus de buitenkant is bijna af.
We zijn nu aan het orienteren over een veranda en een carport echter loop ik tegen de limieten aan van het oppervlakte van vergunningsvrij bouwen/buiten bouwvlak.
Ik mag maar 75 vierkante meter vergunningsvrij bouwen en ik heb al 36,4 vierkante besteed aan een kantoor.
We hebben dus nog maar 38,6 vierkante meter over.
Overigens zat dit kantoor wel in de vergunning erbij maar was wel buiten het bouwvlak, dus ik weet niet zeker of dit mee telt in die 75 vierkante meter.

De 38m2 wat over is, is niet voldoende voor een veranda en een carport voor 2 auto's.
Geen idee of ik er een apart een vergunning voor moet vragen en of dat dan alsnog van de 75 vierkante meter af gaat. Want als dat niet zo is zou ik nog 75 vierkante meter over moeten hebben als het vergunde kantoor niet mee telt.

Dit staat er in het bestemmingsplan:
6.2.3 Bijbehorende bouwwerken en overkappingen bij woningen
de gezamenlijke oppervlakte van bijbehorende bouwwerken en overkappingen mag:
- voor bouwpercelen die niet groter zijn dan 750 m² niet meer bedragen dan 75 m²;
- voor bouwpercelen die groter zijn dan 750 m² en niet groter zijn dan 1.000 m² niet meer bedragen dan 100 m²;
- voor bouwpercelen die groter zijn dan 1.000 m² en niet groter zijn dan 1.500 m² niet meer bedragen dan 150 m²;
- voor bouwpercelen die groter zijn dan 1.500 m² niet meer bedragen dan 200 m²;
- waarbij geldt dat het bouwperceel met niet meer dan 50% wordt bebouwd.
Voor het geval dat allemaal van de 75 vierkante meter af gaat wil ik wellicht creatief zijn met een carport.
Een huis waar ik regelmatig langs rij heeft een soort balken als carport, zie hieronder een screenshot van Google Maps Streetview:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugy2ZJAsVjUwIdQDvJiWF0uZX40=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GmPB6sqjzohT97YCPfx5jmDA.png?f=fotoalbum_large

Echt een overkapping is dit niet maar het houdt wel wat weer en wind tegen, de auto staat zo wel beschut. Iemand ervaring met zo iets of dat geldt als overkapping als geheel of is het wel een bouwwerk maar geen overkapping. Of zien ze enkel de losse balken als 20 x overkapping dan?

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
nils7 schreef op zondag 24 november 2024 @ 18:14:
Vergunningsvrij bouwen, betekent dat je geen toestemming nodig hebt. Je hebt dus ook in principe niets met het bestemmingsplan te maken. Echter, vergunningsvrij is geen wild-west, het komt met een eigen set van regels.
En die maken het hier lastig: "U mag alleen op het achtererf vergunningvrij bijbehorende bouwwerken bouwen. Voor bijbehorende bouwwerken op het voorerf is altijd een vergunning nodig." En tja, jouw carport is aan de voorkant.

Je kunt het het altijd aanvragen. Eventueel in twee stappen: eerst de facade, als op de street-view, en later de overkapping. Die laatste past dan niet het straatbeeld aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

nils7 schreef op zondag 24 november 2024 @ 18:14:
Beste medetweakers,

Dit weekend zijn de dakpannen erop gegaan dus de buitenkant is bijna af.
We zijn nu aan het orienteren over een veranda en een carport echter loop ik tegen de limieten aan van het oppervlakte van vergunningsvrij bouwen/buiten bouwvlak.
Ik mag maar 75 vierkante meter vergunningsvrij bouwen en ik heb al 36,4 vierkante besteed aan een kantoor.
We hebben dus nog maar 38,6 vierkante meter over.
Overigens zat dit kantoor wel in de vergunning erbij maar was wel buiten het bouwvlak, dus ik weet niet zeker of dit mee telt in die 75 vierkante meter.

De 38m2 wat over is, is niet voldoende voor een veranda en een carport voor 2 auto's.
Geen idee of ik er een apart een vergunning voor moet vragen en of dat dan alsnog van de 75 vierkante meter af gaat. Want als dat niet zo is zou ik nog 75 vierkante meter over moeten hebben als het vergunde kantoor niet mee telt.

Dit staat er in het bestemmingsplan:

[...]

Voor het geval dat allemaal van de 75 vierkante meter af gaat wil ik wellicht creatief zijn met een carport.
Een huis waar ik regelmatig langs rij heeft een soort balken als carport, zie hieronder een screenshot van Google Maps Streetview:

[Afbeelding]

Echt een overkapping is dit niet maar het houdt wel wat weer en wind tegen, de auto staat zo wel beschut. Iemand ervaring met zo iets of dat geldt als overkapping als geheel of is het wel een bouwwerk maar geen overkapping. Of zien ze enkel de losse balken als 20 x overkapping dan?
Kijk even of carport en overkapping wellicht niet onder de bijgebouwem valt (is bij onze gemeente zo dacht ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 04:05
@Frantic mbt vraag 2: als die niet in de offerte/overeenkomst met de aannemer staat, ben ik bang dat die voor jouw rekening komt.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
@Frantic, wie is verantwoordelijk voor de vergunningsaanvraag geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Conrado schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:13:
@Frantic, wie is verantwoordelijk voor de vergunningsaanvraag geweest?
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
big bang schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:09:
@Frantic mbt vraag 2: als die niet in de offerte/overeenkomst met de aannemer staat, ben ik bang dat die voor jouw rekening komt.
Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door Frantic op 25-11-2024 13:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
@Frantic, 'iets' komt niet spontaan in kleine lettertjes in een vergunningverlening te staan. Het is blijkbaar lokaal beleid, waarvan de bouwer trouwens ook op de hoogte lijkt te zijn.

Dat een goedwillende particulier zoiets over het hoofd ziet is nog te volgen, maar een professionele partij had alle aspecten van de vergunning die invloed hebben op de bouw in kaart moeten hebben. Als de bouwer de vergunningsaanvraag voor zijn rekening neemt, maakt dat hem ook daarvoor verantwoordelijk. De (onwetende) opdrachtgever mag immers verwachten dat er gebouwd wordt binnen de lokale regelgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Waar staat dat het een tank moet zijn? Grindbak word ook vaak toegepast, of een wadi... Dit beide wat goedkoper dan een tank (of infiltratiekratten oid), maar heeft wel invloed op de rest van je kavelplanning.

[ Voor 4% gewijzigd door bbbrumbrum op 25-11-2024 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
bbbrumbrum schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:51:
[...]

Waar staat dat het een tank moet zijn? Grindbak word ook vaak toegepast, of een wadi... Dit beide wat goedkoper dan een tank (of infiltratiekratten oid), maar heeft wel invloed op de rest van je kavelplanning.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Je bent maar druk met die mo tags. :P

Bij ons was de afwatering tot op het maaiveld, wij moeten voor de infiltratie/wateropslag zelf aan de gang gaan, het liefst wel kort na de bouw. :+

Aan de voorzijde van het huis komt waarschijnlijk een waterkolk, aan de achterzijde een watertank van 5000 liter waar we dan de tuin mee kunnen sproeien.
Achteraf misschien ook wel een systeem willen hebben voor het toilet doorspoelen en dat soort dingen, alleen kan dit helaas niet meer zomaar toegevoegd worden dacht ik, iets met dubbele leidingen trekken. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Conrado schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:46:
@Frantic, 'iets' komt niet spontaan in kleine lettertjes in een vergunningverlening te staan. Het is blijkbaar lokaal beleid, waarvan de bouwer trouwens ook op de hoogte lijkt te zijn.

Dat een goedwillende particulier zoiets over het hoofd ziet is nog te volgen, maar een professionele partij had alle aspecten van de vergunning die invloed hebben op de bouw in kaart moeten hebben. Als de bouwer de vergunningsaanvraag voor zijn rekening neemt, maakt dat hem ook daarvoor verantwoordelijk. De (onwetende) opdrachtgever mag immers verwachten dat er gebouwd wordt binnen de lokale regelgeving.
1) Opdrachtgever is eindverantwoordelijk
2) Over het hoofd zien is wat anders dan het expertise-excuus
3) Opdrachtgever had ook iemand anders hiervoor kunnen regelen, bv een grondwerker die ook de tuin doet

Beetje makkelijk om het bij de bouwer te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Deleon78 schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:06:
1) Opdrachtgever is eindverantwoordelijk
Dat maakt de adviseurs niet minder verantwoordelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Members only:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Heb een aantal gemaakt :)

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Conrado schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:38:
[...]

Dat maakt de adviseurs niet minder verantwoordelijk.
De aannemer is geen adviseur.
Die wil huizen verkopen en bouwen.

Zo je maar dat je niet overal goed in kunt zijn O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Dat is ook zo, alleen weten we niet of het 'een aannemer' is. Omdat 'ie bij de vergunningsaanvraag betrokken is, neem ik aan dat 'ie ook het ontwerp gedaan heeft....
Ja, ook weer een aanname :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
Conrado schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:09:
[...]

Dat is ook zo, alleen weten we niet of het 'een aannemer' is. Omdat 'ie bij de vergunningsaanvraag betrokken is, neem ik aan dat 'ie ook het ontwerp gedaan heeft....
Ja, ook weer een aanname :)
De aannemer van @Frantic heeft het ontwerp in eigen beheer, maar het is en blijft natuurlijk wel mensenwerk, met de (soms torenhoge) stapels aan papierwerk kan wel eens iets over het hoofd gezien worden, en relatief klein misverstand zoals een buffervat is én makkelijk te verhelpen én heeft eigenlijk geen invloed op de werkzaamheden van de aannemer.

[ Voor 4% gewijzigd door FabianGTI op 26-11-2024 07:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 04:05
Er zal qua kosten ook weinig veranderen tov de situatie waarin de aannemer het wel had gezien. Uiteindelijk moet die waterberging toch betaald worden.

Ik zou hooguit aansturen op dat als er nu nog (wat extra kosten gemaakt worden (denk aan extra transportkosten bouwkraan oid), dat daar elkaar wat in tegemoet te komen.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Vandaag zijn ze bij ons bezig geweest met allerlei buizen, riolering etc. aan de funderingsmuur. Morgenochtend worden de vloerplaten erop gelegd, hopelijk levert dat ook weer mooie beelden en plaatjes op.
De buurman was weer zo vriendelijk om een mooie clip met zijn drone te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Update van vandaag:
Members only:
Ons is €9/m2 ex btw aangeboden. Komt dat beetje overeen? Wij gaan er waarschijnlijk voor. En dan afschilderen zonder behang/vlies. We hebben SBS/porotherm-stenen.

[ Voor 41% gewijzigd door woekele op 29-11-2024 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
@woekele kom ik op terug! Weet de m2 prijs niet direct. Moet ik ff narekenen.

Wij neigen er ook naar en dan zonder glasvlies

[ Voor 24% gewijzigd door Frantic op 29-11-2024 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
Heeft iemand ervaring met het kopen van een bouwkavel dat niet verkocht wordt door een projectontwikkelaar als onderdeel van een groter project? Dus een particuliere / zakelijke verkoper?
Wij zijn bezig om een bouwkavel te kopen op een locatie waar eerste een boerderij lag en nu 4 bouwkavels te kopen worden aangeboden door een bedrijf. De bouwkavel zijn al door het kadaster in het verleden ingemeten (dus maten zijn administratief bekend). Echter is ter plaatse zijn er geen markeringen van de grenzen van de kavel.

Vraag 1: Kun je de verkoper "dwingen" om ter plaatste de grenzen van de kavel aan te wijzen?

Vraag 2: Hoe gaat het aanwijzen in zijn werk?

Vraag 3: Op welke manier, na aanwijzing, hebben jullie de grenzen van de bouwkavel gemarkeerd zodat deze tijdens, en na, de bouw makkelijk terug te vinden en niet snel verdwijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjan!
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Het kadaster maakt de grens definitief wanneer de (ver)kopers het eens zijn en de grens aanwijzen. Het kadaster zal hiervoor de betrokkenen uitnodigingen.

Aan de hand van de RD-coördinaten of afstand meten tot (vaste) referentiepunt(en) zijn manieren om het terug te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
RogerSch schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:40:
De bouwkavel zijn al door het kadaster in het verleden ingemeten (dus maten zijn administratief bekend).
Ik heb van particulieren gekocht, en tijdens de verkoop waren de exacte afmetingen nog niet duidelijk omdat het kadastraal gesplitst moest worden.

Nee; de verkoper verkoopt jouw land dat duidelijk administratief vast ligt. Hoe je dat markeert is 'jouw' probleem.
Als het vastligt, moeten de exacte coördinaten ook vastliggen; iedere landmeter (ZZP'er) met een digitale unit kan dan zo de paaltjes (opnieuw) slaan. Kan het kadaster ook, maar die zijn duur.

De hoeken van het kavel zijn tijdens de bouw niet spannend: vaak worden er houten paatjes met daarnaast stalen pinnen gebruikt, maar die kunnen verloren gaan. dan laat je een landmeter ze opnieuw uitzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Conrado schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:46:
[...]

Ik heb van particulieren gekocht, en tijdens de verkoop waren de exacte afmetingen nog niet duidelijk omdat het kadastraal gesplitst moest worden.

Nee; de verkoper verkoopt jouw land dat duidelijk administratief vast ligt. Hoe je dat markeert is 'jouw' probleem.
Als het vastligt, moeten de exacte coördinaten ook vastliggen; iedere landmeter (ZZP'er) met een digitale unit kan dan zo de paaltjes (opnieuw) slaan. Kan het kadaster ook, maar die zijn duur.

De hoeken van het kavel zijn tijdens de bouw niet spannend: vaak worden er houten paatjes met daarnaast stalen pinnen gebruikt, maar die kunnen verloren gaan. dan laat je een landmeter ze opnieuw uitzetten.
Ik heb laatst een kavel laten splitsen voor 475 euro via het kadaster . Binnen 3 dagen na aanvragen onsite gemeten en binnen 20 werkdagen verwerkt.

Hier is vandaag de definitieve vergunning aangevraagd en eerste overleg met bouw team gehad . Weer een stap 💪

[ Voor 5% gewijzigd door backupdevice op 29-11-2024 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
Conrado schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:46:
[...]

Aha een landmeter dat wist ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:23
Op wiens naam staat de vergunning? Indien deze op jouw naam staat (wat gebruikelijk is), dan ben jij voor de gemeente het aanspreekpunt om dit conform de vergunning aan te leggen. En is het aan jou om de juiste opdrachten o.a. aan een aannemer te verstrekken. Of zelf uit te voeren.

Het koopcontract is verder niet relevant, hierin staat ook niet dat je volgens bouwregelgeving moet bouwen, omdat het al in de wet is geregeld. Er van uit gaande dat dit in een gemeentelijke verordening is geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

RogerSch schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:40:
Heeft iemand ervaring met het kopen van een bouwkavel dat niet verkocht wordt door een projectontwikkelaar als onderdeel van een groter project? Dus een particuliere / zakelijke verkoper?
Wij zijn bezig om een bouwkavel te kopen op een locatie waar eerste een boerderij lag en nu 4 bouwkavels te kopen worden aangeboden door een bedrijf. De bouwkavel zijn al door het kadaster in het verleden ingemeten (dus maten zijn administratief bekend). Echter is ter plaatse zijn er geen markeringen van de grenzen van de kavel.

Vraag 1: Kun je de verkoper "dwingen" om ter plaatste de grenzen van de kavel aan te wijzen?

Vraag 2: Hoe gaat het aanwijzen in zijn werk?

Vraag 3: Op welke manier, na aanwijzing, hebben jullie de grenzen van de bouwkavel gemarkeerd zodat deze tijdens, en na, de bouw makkelijk terug te vinden en niet snel verdwijnen?
Ik heb mijn kavel gekocht van een zakelijke verkoper.
Er was een ruwe schets van hoe de lijnen zouden lopen én er was keurig een groene haag geplant om de erfgrens aan te geven.
Na verkoop zijn wij en verkoper door kadaster opgeroepen om de definitieve afmetingen/grenzen vast te stellen. Nadat we de papier hiervan kregen bleek kadaster hier een fout in hebben te gemaakt (in ons nadeel) en heb ik bezwaar gemaakt. Zowel verkoper als wij moesten toen nogmaals komen en hebben toen het kadaster op hun fout gewezen (verkoper was het er mee eens dat kadaster niet had ingemeten wat afgesproken was) en is het hersteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
@woekele je zit heel scherp hoor voor die 9/m2 ex btw. Wij komen op ongeveer 19.5/m2 incl btw

[ Voor 15% gewijzigd door Frantic op 30-11-2024 04:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Frantic schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 04:07:
@woekele je zit heel scherp hoor voor die 9/m2 ex btw. Wij komen op ongeveer 19.5/m2 incl btw
Ok! Voor duidelijkheid: bij ons heet het behangklaar upgraden naar sausklaar. Of heb ik dan verkeerde aanname gedaan en zitten we dan appels met peren te vergelijken? Wij moeten alsnog nog wel eerst schuren voor we daadwerkelijk kunnen sausen gaven ze aan.

[ Voor 4% gewijzigd door woekele op 30-11-2024 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
woekele schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 20:49:
[...]

Ok! Voor duidelijkheid: bij ons heet het behangklaar upgraden naar sausklaar. Of heb ik dan verkeerde aanname gedaan en zitten we dan appels met peren te vergelijken? Wij moeten alsnog nog wel eerst schuren voor we daadwerkelijk kunnen sausen gaven ze aan.
Bij ons ook, van groep 3 naar groep 1 volgens TBA afbouw.

https://www.tbafbouw.nl/w...stukadoorswerk-binnen.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

En de plattegronden:

Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Mooi man. Volgens mij is bouw al bijna dicht, dan heeft het verder geen zin om je plattegronden te commentariëren :)

Pagina: 1 ... 22 ... 44 Laatste

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic