Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 29 ... 45 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-10 13:48
FreezingPixels schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:39:

[...]

Hier het zelfde, bouwer wilde er eigenlijk niet aan om de sleutel te geven ivm aansprakelijkheid. Uiteindelijk hem toch weten te overtuigen. Vooral doordat ik tijdens de eerder bezoekjes al heel veel fouten kon opsporen die toen nog makkelijk hersteld konden worden, was dus ook in zijn eigen belang.
Precies hier. Ik ben er bijna elke dag geweest en dan is dat uiteindelijk voor hen ook gemakkelijk om alles af te stemmen. Dan vindt men het ook okay als je binnen rondloopt. Gelukkig niet veel fouten hoeven te corrigeren.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:34
Koffie schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 09:28:
[...]

Het is nu nog een bouwdeur, niet de uiteindelijke deur. In het kader van schade enzo waren ze er niet zo happig op en daarom word de deur op slot gedaan. Snap ik ook wel, want wie is verantwoordelijk voor schade als ik jan en allemaal er doorheen laat banjeren.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-10 17:12
Beste allemaal, ik ben me aan het oriënteren op de mogelijkheden van het kopen van een kavel en het zelf (laten) bouwen van een huis. Hiervoor ben ik nu in eerste instantie op zoek naar een overzicht en inschatting van alle kosten die hierbij kunnen komen kijken. Zoals iedereen in mijn situatie waarschijnlijk.

Is er ergens een duidelijk uitgewerkt overzicht van alle (mogelijke) kosten en het liefst een kostenindicatie erbij? Ik snap dat de bandbreedtes daarin enorm kunnen zijn, maar het gaat me vooral om eventuele (verborgen) kosten waar je als leek niet meteen aan denkt. En de exacte invulling van bepaalde kosten (bijv. keuken), lukt me verder ook wel. Ook niet onbelangrijk: uitgangspunt is dat we zelf niets doen. Naast projectbegeleiding.

Het gaat dan echt om alle kosten van:
  • Aanschaf grond (+ BTW en leges?)
  • Aansluitkosten (riool, (eventueel) gas, etc)
  • Ontwerpkosten (architect)
  • Bouwkosten casco (aannemer, incl. ingenieursbureau)
  • Afwerking (stucen, sausen, alles afverven, etc)
  • Badkamer
  • Keuken
  • Vloeren
  • Verlichting
  • Raambekleding
  • Tuinaanleg
  • Vergunningen en belastingen(?)
  • Alles wat ik nu nog vergeet (misschien wel het belangrijkste)
Ik hoop dat iemand een goede bron voor me heeft. Alvast enorm bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:52
BBBrt schreef op zondag 16 maart 2025 @ 11:51:
Beste allemaal, ik ben me aan het oriënteren op de mogelijkheden van het kopen van een kavel en het zelf (laten) bouwen van een huis.
Welkom!

Prima lijstje, toch een paar opmerkingen. Ingenieursbureaus (constructie, bouwbesluit, etc) zit bij de architect. dat alles is immers voor de vergunningsaanvraag nodig. Als je niets zelf wilt doen, waarom dan afwerking en casco van elkaar scheiden? Casco is overigens geen standaard gedefinieerd begrip, dus iedere aannemer ziet dat anders.

Dan je budget: grond en bouw zijn de twee hoofdposten. Grond is simpelweg afhankelijk wat en waar je wilt bouwen. Bouwen kun je met een m³-beginnen, vind je hier veel info over.

Als laatste, of eerste, de keuze van het bouwtraject: je kunt met architect/aannemer starten, maar ook met een catalogus bouwer/alles-in-één-aannemer, die alles voor je doen. Alles heeft z'n eigen voor- en nadelen daar vind je hier ook veel info over.

Als allerlaatste; als je ècht niets wilt doen moet je ook oppassen met de begeleiding. dat kan een moeras van verantwoordelijkheden zijn.....

Succes ;)

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArnaudYK
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-10 14:41
Beste allemaal, ik ben me aan het oriënteren op de mogelijkheden van het kopen van een kavel en het zelf (laten) bouwen van een huis.
Redelijk lijstje, maar prijzen zijn erg afhankelijk van wat je wil. Hoe groot wordt de woning en de kavel, hoeveel badkamers etc. In dit forum zijn al wel redelijk wat richtprijzen per m3 voor bouw woning gepost.
Ook verschillen prijzen bij architecten wel. Belangrijk is dat er een klik is en dat je een architect hebt die naar jouw wensen ontwerpt. Bij ons kostte architect/constructeur/energieadvies samen ca 25-30k. Je kunt ook voor catalogus bouw kiezen, dan heb je (denk ik) in het voortraject minder kosten.

Paar punten die er misschien nog bij moeten: Sondering en kwaliteitsborger (dat laatste hadden wij niet, maar moet tegenwoordig wel).

Bij de grond: Als het vrij op naam is dan betaal je geen extra kosten bij kosten koper wel.

Legeskosten voor de vergunning verschillen per gemeente. Het is een percentage van de bouwsom.

Bij de badkamer en toilet hadden wij spullen via internet gekocht en heeft de aannemer dat geplaatst. Dat scheelde behoorlijk ten opzichte van de prijzen van zijn leverancier.

Verder heb je wellicht nog kosten behorende bij de hypotheek zoals een taxatie en hou er rekening mee dat je zelf het voortraject zult moeten financieren (t/m vergunning).

Punten waar wij nog tegenaan liepen is dat we in de originele begroting/offerte geen rekening gehouden hadden met zonwering aan de buitenkant. Hebben we tijdens de bouw alsnog toegevoegd (geen moment spijt van), maar is toch weer een aardige kostenpost. Zorg dus ook dat er ruimte in je budget zit voor tegenvallers.

Ik wens je in ieder geval succes met de zoektocht. Het (laten) bouwen van een huis is een heel avontuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBrt
Bedankt voor de reacties! Mijn probleem zit hem vooral in het feit dat het vrijwel nooit duidelijk is wat nou wel/niet in bijvoorbeeld een opgegeven m3 prijs zit.
Ik heb verschillende opgaven gezien (incl/excl leges, casco vs afgewerkt en zelfs incl zaken zoals een keuken of tuinafwerking). Ik probeer de kosten dus beter te ontleden.

Ik had verwacht op internet wel wat blogs te kunnen vinden met ervaringen en getallen, maar dat valt me tot nu toe vies tegen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-10 19:36
Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door Frantic op 17-03-2025 09:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
BBBrt schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:15:
Bedankt voor de reacties! Mijn probleem zit hem vooral in het feit dat het vrijwel nooit duidelijk is wat nou wel/niet in bijvoorbeeld een opgegeven m3 prijs zit.
Er bestaat niet één m³-prijs ;)

Alles is afhankelijk van grootte, ontwerp en afwerking. Maar als je aan het begin staat, kun je het beste werken met gemiddelde getallen. Ik zou uitgaan van 700 m³ inhoud en 650 euro/m³. Dus 455K bouw, excl. keuken, sanitair, enzovoort.
Als je naar catalogusbouwers kijkt - en 15~20% op de instapprijs zet - kom je waarschijnlijk ook in die richting.

Het is een richting; niet meer of minder :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koningen
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 31-08 07:55
Beste allemaal, ik ben me aan het oriënteren op de mogelijkheden van het kopen van een kavel en het zelf (laten) bouwen van een huis. Hiervoor ben ik nu in eerste instantie op zoek naar een overzicht en inschatting van alle kosten die hierbij kunnen komen kijken. Zoals iedereen in mijn situatie waarschijnlijk.

Is er ergens een duidelijk uitgewerkt overzicht van alle (mogelijke) kosten en het liefst een kostenindicatie erbij? Ik snap dat de bandbreedtes daarin enorm kunnen zijn, maar het gaat me vooral om eventuele (verborgen) kosten waar je als leek niet meteen aan denkt. En de exacte invulling van bepaalde kosten (bijv. keuken), lukt me verder ook wel. Ook niet onbelangrijk: uitgangspunt is dat we zelf niets doen. Naast projectbegeleiding.

• Badkamer
  • Keuken
  • Vloeren
  • Verlichting
  • Raambekleding
  • Tuinaanleg
Waarom vraag je naar een cascohuis terwijl je zelf niets wilt doen?
Wil je dan allemaal verschillende aannemers op de bouwplaats hebben en dat zelf regelen.
Dat gaat mogelijk een enorm gedoe geven omdat als er iemand zijn afspraken niet na komt of ziek is.....dat jij dat mag gaan oplossen met extra geld. Je bent dan altijd de klos.

Verder kan ik wel wat inschattingen geven, heb onlangs twee huizen zelf casco laten bouwen.(zelf afbouwen)
Een laagbouw en eenhoogbouw huis.

Verder is het afwerkingsniveau een enorme kosten verhoging post.

Als je een normaal huis van 275 m2 vloeroppervlakte (bijna 1.200 m3) bouwt mag je met tuin e.d. rekenen op een bedrag van minimaal 650.000 tot 750.000 euro. exclusief grond en vergunningen e.d.
Grond kost gemiddeld zomaat 250.000,= of meer. beetje afhankelijk van gebied.

Met normaal huis bedoel ik geen technische uitdagingen van een architect of bouwer.

Dus reken op 1 miljoen euro.

Een kleiner huis (laagbouw) zal 100 tot 200.000 goedkoper kunnen uitvallen.

Nogmaals veel is afhankelijk van de afwerkingsniveau.
Als je alles standaard wenst, koop dan lekker een projectwoning, heb je geen gezeur.
Want je bent er zeker 18-24 maanden mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBrt
koningen schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:06:
[...]

Waarom vraag je naar een cascohuis terwijl je zelf niets wilt doen?
Wil je dan allemaal verschillende aannemers op de bouwplaats hebben en dat zelf regelen.
Dat gaat mogelijk een enorm gedoe geven omdat als er iemand zijn afspraken niet na komt of ziek is.....dat jij dat mag gaan oplossen met extra geld. Je bent dan altijd de klos.

Verder kan ik wel wat inschattingen geven, heb onlangs twee huizen zelf casco laten bouwen.(zelf afbouwen)
Een laagbouw en eenhoogbouw huis.

Verder is het afwerkingsniveau een enorme kosten verhoging post.

Als je een normaal huis van 275 m2 vloeroppervlakte (bijna 1.200 m3) bouwt mag je met tuin e.d. rekenen op een bedrag van minimaal 650.000 tot 750.000 euro. exclusief grond en vergunningen e.d.
Grond kost gemiddeld zomaat 250.000,= of meer. beetje afhankelijk van gebied.

Met normaal huis bedoel ik geen technische uitdagingen van een architect of bouwer.

Dus reken op 1 miljoen euro.

Een kleiner huis (laagbouw) zal 100 tot 200.000 goedkoper kunnen uitvallen.

Nogmaals veel is afhankelijk van de afwerkingsniveau.
Als je alles standaard wenst, koop dan lekker een projectwoning, heb je geen gezeur.
Want je bent er zeker 18-24 maanden mee bezig.
Nee, het is zeker niet zo dat we een casco huis willen dan zelf verder willen gaan klussen of andere partijen willen gaan inschakelen. Ik probeer alleen alle verschillende kostenposten een beetje te ontleden.

Stucen, binnenwerk afschilderen, vloeren, raambekleding, verlichting, keuken, sanitair etc kan ik zelf wel afschatten op basis van de m2's en onze wensen. Juist die 'casco-kosten' vind ik moeilijk te ontleden en in te schatten. Vandaar :)

Wij hebben die miljoen of iets meer wel beschikbaar, maar in ons gebied gaat het kavel al richting de 400-450k. We willen wel wat m2's (200-220 ongeveer) en een knap huis, maar het hoeft echt niet op het allerhoogste afwerkingsniveau en/of met speciale details ofzo. Dus bouw, afwerking en tuin moeten voor ca. 550-600k. Lijkt wel haalbaar, maar we zitten we op de randen van het budget, dus heb daarom graag wat meer inzicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Members only:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• koningen
BBBrt schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:11:
[...]

Nee, het is zeker niet zo dat we een casco huis willen dan zelf verder willen gaan klussen of andere partijen willen gaan inschakelen. Ik probeer alleen alle verschillende kostenposten een beetje te ontleden.

Stucen, binnenwerk afschilderen, vloeren, raambekleding, verlichting, keuken, sanitair etc kan ik zelf wel afschatten op basis van de m2's en onze wensen. Juist die 'casco-kosten' vind ik moeilijk te ontleden en in te schatten. Vandaar :)

Wij hebben die miljoen of iets meer wel beschikbaar, maar in ons gebied gaat het kavel al richting de 400-450k. We willen wel wat m2's (200-220 ongeveer) en een knap huis, maar het hoeft echt niet op het allerhoogste afwerkingsniveau en/of met speciale details ofzo. Dus bouw, afwerking en tuin moeten voor ca. 550-600k. Lijkt wel haalbaar, maar we zitten we op de randen van het budget, dus heb daarom graag wat meer inzicht.
Stuken afhankelijk van m2 maar reken gerust op 25 euro de meter! (afspreken dat het goed schaduwloos glad is anders wordt het een ruk gezicht , als er verlichting op staat.
Denk ook aan plafond. (ik had 700 m2 dus het aantal loopt behoorlijk op). laten doen was 18.000 euro.
Met kavelkosten 400-450 euro is het een uitdaging om onder de 1 M Euro te blijven. en 200-220 m2 vloeroppervlakte.

Schilderwerk: is ongeveer 9 euro ex btw de strekkende meter.
Deuren mag je wel 100 euro rekenen met of zonder glas) (let op grondverf en aflak 2x doen)
topgevels (ik heb er drie offerte was 3.000,= voor alleen de kopgevels.)
daarbij komt meterprijs dakgoot die gaan vaak per m2. geen idee de prijs.

Tuin ik was 60.000 euro kwijt (kavel grootte 500 m2 minus opp huis)

vloeren

wat neem je?
afwerkvloer kost je ongeveer 16 euro ex btw de m2.
PVC tussen 50-75 euro per m2.
tegels rond de 100 incl leggen

keuken tussen 25-50.000,= net wat je wenst. (ik was iets meer dan 25K kwijt en heb de keuken zelf gemaakt en geplaatst.).

sanitair 2 toiletten en 2 badkamers is gauw 25.000,= incl tegelwerk.

bodemwarmtepomp ongeveer 35.000,=
ex vloerverwarming... (alleen materiaal en aansluit materiaal was al meer dan 5.000 euro.)
(heb 2.500 meter slang en drie groepen, van en naar alles met Uponor (= wat duurder)).

rambekleding afhankelijk van aantal ramen.
Ik heb iets meer dan 70 m2 (is veel) glas... alles Luxaflex kost je 20.000,=

binnendeuren stomp kosten ongeveer 250-400 euro per stuk (geen board, en geen glas). Glaspakket is gauw 200-600 euro per deur extra. dus paar dubbele deuren met glas, kost veel extra.

onderschat verf niet.
Muurverf, je smeert zo 100 liter weg. Dus via internet is dat al gauw richting de 1250-1500 euro. Laat je dit doen, kost dit snel richting de 10 euro per m2. Let op kit kosten! die zijn altijd meer dan je denkt als je dat laat doen.

Om verder een idee te geven, ik heb het casco laten bouwen en een paar dingen laten doen....zoals stuken en plaatsen bodemwarmtepomp. Ik was voor de afbouw incl tuin iets meer dan 300.000 euro kwijt.

als je meer vragen hebt, stel ze gerust.

Ojaa...niet onbelangrijk de genoemde prijs zijn van 2023-2024 (met de inflatie van deze tijd.....weet je het nooit).

Verder zijn heipalen een onderdeel van de som. kan het op staal dn scheelt dat zomaar 15.000,=

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koningen
BBBrt schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:11:
[...]

Nog een paar meerkosten...die je pas na tekenen offerte aannemer tegen komt.

stenen kan zomaar 5-10.000 euro meerwerk zijn
setje extra dubbele deuren €3500
fransbalkon 4200
extra raam 1750
extra dubbele raan 2750
(peil)ramen tot de grond
Cosoliet of hoe dat precies heet dus kunststof horizontaal afwerking pv hout (is een must) 2600
zijlichten naast dubbele deuren 1500-2500
triple glas 4-5000
andere voordeur 1000-3500 extra kosten
garage/aanbouw 20-50.000
buiten vensterbanken natuursteen vanaf 100- 150 pm
dakpannen 5000
riet dekking 25000
binnenvensterbanken natuursteen 1500-2500
dakdoorvoer...
extra sleuven in beton vloer (kan zomaar 2000 zijn ivm aanpassing vloerdelen meer ijzer en beton
evt extra wandafwerking zoals hout, cement vezel oid kan zomaar 20.000 euro zijn
extra dakoverstekken
carport 5-10000
veranda 20000
steiger aan/in water 7.500 (30-35 m2)

riolering water stroom zomaar 5000-7500 afhankelijk van gemeente
vergunning 5000-10000
stenen muur aan voorzijde 1000 per meter

extra heipaal 750-1000 ps.

neem ook extra in je begroting voor electra werk. (ik was alleen al meer dan 4000 kwijt aan materialen)

Ik weet niet waar je gaat bouwen...maar Utrecht bv sluit zoals het er nu uit ziet na of vanaf 2026 geen huizen meer aan op stroom, tot dat netcongestie is opgelost. Dat is wel een dingetje wat je even goed moet uitzoeken

[ Voor 4% gewijzigd door koningen op 17-03-2025 14:03 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:13

• Badkamer
  • Keuken
  • Vloeren
  • Verlichting
  • Raambekleding
  • Tuinaanleg
Wij zijn nog niet helemaal klaar dus een aantal posten zijn nog een schatting.
Tel hier redelijk wat vakantiedagen bij op + een maand onbetaald verlof en familie en vrienden die mee helpen.

Huis is door catalogus bouwer gebouwd, onze prijs is van 2023 en huis is opgeleverd in 2025.
Inmiddels kost hetzelfde huis waarschijnlijk 30k meer.

Afwerking van het huis is door meerdere aannemers gedaan met verschillende leveranciers, deze moeten continu in de gaten worden gehouden. Vooraf veel uitzoekwerk en offertes opgevraagd. Vooral de keuken heeft veel tijd gekost.

2e badkamer is voorbereid maar laten we even voor wat het is.

Meerdere keren was het niet gecoverd door de offerte (meerwerk), en iedere dag worden er continu vragen gesteld.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koningen
whipcheck schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:23:
[...]

Tel hier redelijk wat vakantiedagen bij op + een maand onbetaald verlof en familie en vrienden die mee helpen.

Huis is door catalogus bouwer gebouwd, onze prijs is van 2023 en huis is opgeleverd in 2025.
Inmiddels kost hetzelfde huis waarschijnlijk 30k meer.

Afwerking van het huis is door meerdere aannemers gedaan met verschillende leveranciers, deze moeten continu in de gaten worden gehouden. Vooraf veel uitzoekwerk en offertes opgevraagd. Vooral de keuken heeft veel tijd gekost.

2e badkamer is voorbereid maar laten we even voor wat het is.

Meerdere keren was het niet gecoverd door de offerte (meerwerk), en iedere dag worden er continu vragen gesteld.

***members only***
Met deze gegevens en aanvullend mijn gegevens.....is er voldoende van te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBrt
koningen schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:31:
[...]

Met deze gegevens en aanvullend mijn gegevens.....is er voldoende van te maken :)
Zeker! Heel erg bedankt beiden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Hoe werken jullie de vloer van de garage/berging af? Zit te denken om zelf epoxy te gieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjan!
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Mijn plan is om het meteen te laten vlinderen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
whipcheck schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:23:
[...]
Mooi lijstje!

Nadeel van zelfbouwen is dat ik pakweg duizend bonnetjes in een schoenendoos heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
Conrado schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:51:
[...]

Mooi lijstje!

Nadeel van zelfbouwen is dat ik pakweg duizend bonnetjes in een schoenendoos heb :)
Het is “zelfbouw” met een design uit een catalogus. Die schoenendoos heb ik ook :). Deze heb ik als diverse benoemd, het is een grove schatting. Gereedschap en dergelijke reken ik niet mee.

Het grote voordeel is dat we binnen een aantal weken verhuizen en de buren ergens rond kerst in het huis hopen te wonen. We zijn ongeveer rond dezelfde tijd gestart.

Er wordt tijdens de bouw flink ontzorgd door de bouwer, we merken nu tijdens het afwerken dat er regelmatig vertraging is met materiaal, verkeerd materiaal, mensen die ziek zijn, aannemers die forse meerprijs vragen voor kleine aanpassingen, slechte communicatie en je constant moet nabellen.

Maar het einde is in zicht en dan zijn we waarschijnlijk nog wel even bezig met de kleine dingetjes afwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Members only:
Frantic schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:27:
Hoe werken jullie de vloer van de garage/berging af? Zit te denken om zelf epoxy te gieten.
Wij hebben twee prijzen gekregen voor een lava vloer of rol epoxy met antislip.
De lava vloer is het mooist maar wel erg prijzig, de rol epoxy is beter geprijsd maar vind ik zelf niet heel erg mooi.
Wij twijfelen dus ook nog erg wat we gaan doen, de afwerking is bij ons zandcement vanwege de vloerverwarming, dus een afwerking is sowieso nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06:37
Als afwerking voor de garage, is het zandcement al gestort?
Anders een gevlinderde betonvloer ene optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
Volhouden 💪💪
Wij hebben twee prijzen gekregen voor een lava vloer of rol epoxy met antislip.
De lava vloer is het mooist maar wel erg prijzig, de rol epoxy is beter geprijsd maar vind ik zelf niet heel erg mooi.
Wij twijfelen dus ook nog erg wat we gaan doen, de afwerking is bij ons zandcement vanwege de vloerverwarming, dus een afwerking is sowieso nodig.
Wordt hier ook zandcement. Wil epoxy omdat dat iig olie en ranzigheid dicht is. Heb gevlinderd beton gehad in mn vorige werkplaats. Wil ik niet nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-10 16:50
Frantic schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 09:03:
[...]

Volhouden 💪💪

[...]

Wordt hier ook zandcement. Wil epoxy omdat dat iig olie en ranzigheid dicht is. Heb gevlinderd beton gehad in mn vorige werkplaats. Wil ik niet nog eens.
Is gevlinderd beton niet beter dan zandcement vloer voor epoxy er bovenop? Dat werd door een epoxy verkoper ooit gezegd. Is wel sneller uiteindelijk en minder werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
rschappin schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:38:
Wij zijn ons ook aan het oriënteren op een catalogusbouwer, maar twijfelen nog erg tussen houtskeletbouw en traditionele bouw. We mogen op ons perceel twee 2-onder-1 kap woningen bouwen. In één gaan we met vrienden wonen, de andere gaan we verkopen om zo ons project te financieren.

Het valt mij op dat in houtskeletbouw weinig tweekappers worden aangeboden. Heeft dat dan toch met gehorigheid te maken? Verder is voor ons ook de verkoopwaarde belangrijk, zijn er mensen die ervaring hebben hoe traditionele bouw en houtbouw zich hierin verhouden?

Overigens zijn tips voor goede catalogusbouwers welkom, wij zien onderhand door de bomen het bos niet meer :)
Ik ben geen expert, dus slecht een paar gedachten van mij, omdat ik zelf in een 2-onder-1 kapper woon (ook zelf gebouwd).

Allereeerst: ook bij HSB heb je een dragende muur (waar de vloerplaten op rusten). Afhankelijk van de keuze van de bouwer (vermoedelijk kaprichting) is dat de linker/rechter of voor/achter gevel. Ik durf niet te zeggen of HSB geluid beter of slechter isoleert dan steen.

Wij hebben kalkzandsteen 2x15cm (was een zeer geringe meerprijs tegen 10cm dikte), ankerloos met de buren en heel soms hoor je iets geluid. Een familielid heeft - op advies van de aannemer - (duurdere) poriso genomen, en die heeft meer last van de buren. De geluiden die je hoort zijn: stofzuiger, schuivende stoelen, piano.

Persoonlijk zou ik niet snel voor HSB kiezen, omdat ophangen van bijv schilderijen net iets meer gezeur is en waarschijnlijk na een lange periode van warmte ook een warmer huis oplevert dan kalkzandsteen (ik heb geen airco). Ik ben blij met onze kalkzandsteen muur, ondanks dat er een kleine krimpscheur zit (na 10 jaar is met opnieuw behangen een klein stukje opnieuw gestuct). Thermisch (kalkzandsteen koelt ook, vanwege de thermische accumulatie/demping agv de massa) en geluidstechnisch volstaat het voor ons.

In mijn geval was het niet een bekende catalogusbouwer, maar meer een aangepast-lade-plan van een architect, waar erg veel mogelijk was qua afmetingen en aanpassingen. Een catalogusbouwer heeft doorgaans vaste maten (of stappen van maten). Dat gaat prima bij vrijstaande bouw, maar lukte in ons geval niet met de maten van het perceel een de bebouwingspercentages die de gemeente toentertijd eiste icm een catalogusbouwer (je spreekt hier over ruim 10 jaar geleden). Als je veel aan wilt passen bij een catalogusbouwer, dan is die niet perse goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Lord Anubis schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:11:
[...]

Is gevlinderd beton niet beter dan zandcement vloer voor epoxy er bovenop? Dat werd door een epoxy verkoper ooit gezegd. Is wel sneller uiteindelijk en minder werk.
Geen idee. Ik weet dat je gevlinderd beton weer op moet schuren. En helemaal als ze ook nog kwarts instrooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:20

backupdevice

No Risk , Full Push

• Badkamer
  • Keuken
  • Vloeren
  • Verlichting
  • Raambekleding
  • Tuinaanleg
Ga er maar vanuit dat de berichten over hoe slecht het gaat in de bouw totaal niet is terug te zien in de prijzen die gerekend worden. Echt niet normaal hoe duur alles is.

Wij zitten met 1150M2 grond en 200M3 huis op 1.1MIO op dit moment.

Keuken - 30K zit je zo aan
Vloeren - 10-15K per verdieping
Badkamers - 25K
Raambekleding - Binnen nog niet bekeken , maar buiten heb je met de BENG te maken . Screens en deel buiten jaloezien rond de 28K
Vergunningen leges moeten nog komen, maar WKB voor ons huis is 7K
Architect - 25K
NUTS - Bouw aansluitingen , water en stroom totaal 3K- Def aansluitingen 5K

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-10 16:50
kdekker schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:23:
[...]
Persoonlijk zou ik niet snel voor HSB kiezen, omdat ophangen van bijv schilderijen net iets meer gezeur is en waarschijnlijk na een lange periode van warmte ook een warmer huis oplevert dan kalkzandsteen (ik heb geen airco). Ik ben blij met onze kalkzandsteen muur, ondanks dat er een kleine krimpscheur zit (na 10 jaar is met opnieuw behangen een klein stukje opnieuw gestuct). Thermisch (kalkzandsteen koelt ook, vanwege de thermische accumulatie/demping agv de massa) en geluidstechnisch volstaat het voor ons..
Kan een nadeel zijn maar ook weer een voordeel.

Je kan op de hoogte van je schilderijen een sls balk horizontaal erin verwerkt en dat achter het gips. Je kan een plafond rail plaatsen en daar een schilderij aan ophangen. Je kan een osb plaat plaatsen en daartegenaan je gipsplaten.

Je kamer is in de zomer sneller koeler en in de winter sneller warmer. Dat het wat sneller afkoelt oke, maar kost het meer engerie?
In de winter voordat de zon schijnt is de kamer sneller warmer en als de zon schijnt het je geen overshoot en je verbruik is minder dan i.p.v je stenen op te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
backupdevice schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:18:
[...]

Ga er maar vanuit dat de berichten over hoe slecht het gaat in de bouw totaal niet is terug te zien in de prijzen die gerekend worden. Echt niet normaal hoe duur alles is.

Badkamers - 25K
Raambekleding - Binnen nog niet bekeken , maar buiten heb je met de BENG te maken . Screens en deel buiten jaloezien rond de 28K
Architect - 25K
Het is maar wat je zelf kunt/wilt doen. Grofweg wordt de helft van de bouw bepaalt door arbeidskosten.
Het is wat langer geleden dat wij een huis bouwden, maar na de kale oplevering (dus zonder keuken, badkamer, wc, etc) hebben we alles zelf gedaan. Je moet daarvoor wel de tijd/mogelijkheden hebben. Ik had hulp in de vorm van kennissen en familieleden.

Leges: dat staat in de legesverordening van de gemeente. Daar heb ik toentertijd (> 10jaar geleden) nog een rechtszaak over gevoerd, omdat ze op een andere tour gingen voor de bepaling van de hoogtes van de leges. Dat was (toen) volgens de verordening een promillage van de bouwsom (waar dus uiteraard geen keuken in zit). Dat vonden ze bij de gemeente te laag, en gingen over op normbedragen per kuub. Daar zat wel een paar duizend tussen (rechtszaak won ik, maar dat was ook mede omdat de gemeente bijzonder stom acteerde: een aangetekende brief van de rechtbank missen, alleen een financieel figuur sturen en niet van de bouw/grond afdeling).

Bouwleges zijn normaal bedoeld om de kosten van toezicht op de bouw uit te voeren (denk aan vloerhoogte, constructie controlers, energieprestatienormen etc). Dat moet een gemeente doen, zonder winst te maken (dat is wettelijk, maar als een gemeente bij vlagen veel/weinig bouwt door de jaren heen, dan is 'geen winst maken' een rekbaar begrip als ze dat middelen). In ieder geval is er geen toezicht nodig op keuken, badkamer etc. Normbedragen gaan doorgaans uit van stevige bedragen, wat eigenlijk een vreemde manier van berekenen is, maar tja, als het in de legesverorderning staat, dan mag het. Op die manier middelen ze bijv. een Ikea keuken met een sjiek-de-friemel-luxe-merk (met gouden keukenkranen), ondanks dat op een keuken niet eens toezicht nodig is. Maar goed, omdat zelf-bouwers in een gemeente een relatief kleine groep is, komt de gmeente hier mee weg en worden de leges als melkkoe gebruuikt (vandaar ook de grote verschillen tussen gemeentes).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
[...]
Wat kost de bouw, dus zonder de grond?

offtopic:
Ik hoop dat je huis groter is dan 200m³ ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-10 17:07
Conrado schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:10:
[...]

offtopic:
Ik zou juist de 200m3 wel een keer interessant vinden :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tweedehans
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:35
RogerSch schreef op zondag 16 maart 2025 @ 05:11:
[...]

Mag ik vragen welke regelsysteem je per ruimte hebt gebruikt?
Ik zou iedereen willen afraden een zoneregeling voor vloerverwarming te (laten) installeren in een nieuwbouwhuis.
Een huis geïsoleerd volgens nieuwbouwnorm gaat nergens echt koude ruimtes opleveren. En goed ingeregelde vvw circuits zorgen voor overal de gewenste temperatuur, 24/7.
Bovendien is "even snel" bijverwarmen toch geen optie met vvw, dus waarom thermostaat in elke kamer?
Afgezien van de extra kosten voor de vvw kleppen en thermostaten, vind een warmtepomp het ook helemaal niet leuk. Er moet met een buffervat gewerkt worden of een bypass. Beiden verslechteren het rendement van de warmtepomp, of veroorzaken takten.
(Achterliggende gedachte: WP heeft hoge flow met lage delta T. Als bijv. 1 kamer om warmte vraagt, en de rest van het huis is op temperatuur, kan de WP zijn vermogen niet kwijt, dus bufferen of takten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Deleon78 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:15:
[...]

Ik zou juist de 200m3 wel een keer interessant vinden :)
Wij komen van 250M2 en hebben bewust een kleiner huis ontworpen. Die 50M2 kleiner is precies die zolder ruimte die wij eerst wel hadden maar alleen maar als stort gebruikte voor spullen die niet meer gebruikt werden.

Dus lekker ontspullen, en aangezien wij een kavel hebben met een uitzicht over alleen maar weilanden veel "funding" gestoken in de beneden verdieping,zichtlijnen, ramen voor natuurlijk licht , afwerking en buiten leven.

[ Voor 3% gewijzigd door backupdevice op 18-03-2025 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

kdekker schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:03:
[...]

Het is maar wat je zelf kunt/wilt doen. Grofweg wordt de helft van de bouw bepaalt door arbeidskosten.
Het is wat langer geleden dat wij een huis bouwden, maar na de kale oplevering (dus zonder keuken, badkamer, wc, etc) hebben we alles zelf gedaan. Je moet daarvoor wel de tijd/mogelijkheden hebben. Ik had hulp in de vorm van kennissen en familieleden.

Leges: dat staat in de legesverordening van de gemeente. Daar heb ik toentertijd (> 10jaar geleden) nog een rechtszaak over gevoerd, omdat ze op een andere tour gingen voor de bepaling van de hoogtes van de leges. Dat was (toen) volgens de verordening een promillage van de bouwsom (waar dus uiteraard geen keuken in zit). Dat vonden ze bij de gemeente te laag, en gingen over op normbedragen per kuub. Daar zat wel een paar duizend tussen (rechtszaak won ik, maar dat was ook mede omdat de gemeente bijzonder stom acteerde: een aangetekende brief van de rechtbank missen, alleen een financieel figuur sturen en niet van de bouw/grond afdeling).

Bouwleges zijn normaal bedoeld om de kosten van toezicht op de bouw uit te voeren (denk aan vloerhoogte, constructie controlers, energieprestatienormen etc). Dat moet een gemeente doen, zonder winst te maken (dat is wettelijk, maar als een gemeente bij vlagen veel/weinig bouwt door de jaren heen, dan is 'geen winst maken' een rekbaar begrip als ze dat middelen). In ieder geval is er geen toezicht nodig op keuken, badkamer etc. Normbedragen gaan doorgaans uit van stevige bedragen, wat eigenlijk een vreemde manier van berekenen is, maar tja, als het in de legesverorderning staat, dan mag het. Op die manier middelen ze bijv. een Ikea keuken met een sjiek-de-friemel-luxe-merk (met gouden keukenkranen), ondanks dat op een keuken niet eens toezicht nodig is. Maar goed, omdat zelf-bouwers in een gemeente een relatief kleine groep is, komt de gmeente hier mee weg en worden de leges als melkkoe gebruuikt (vandaar ook de grote verschillen tussen gemeentes).
De vraagsteller gaf aan dat hij het liefst zo weinig mogelijk zelf wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
Tweedehans schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:16:
[...]

Ik zou iedereen willen afraden een zoneregeling voor vloerverwarming te (laten) installeren in een nieuwbouwhuis.
Een huis geïsoleerd volgens nieuwbouwnorm gaat nergens echt koude ruimtes opleveren. En goed ingeregelde vvw circuits zorgen voor overal de gewenste temperatuur, 24/7.
Bovendien is "even snel" bijverwarmen toch geen optie met vvw, dus waarom thermostaat in elke kamer?
Afgezien van de extra kosten voor de vvw kleppen en thermostaten, vind een warmtepomp het ook helemaal niet leuk. Er moet met een buffervat gewerkt worden of een bypass. Beiden verslechteren het rendement van de warmtepomp, of veroorzaken takten.
(Achterliggende gedachte: WP heeft hoge flow met lage delta T. Als bijv. 1 kamer om warmte vraagt, en de rest van het huis is op temperatuur, kan de WP zijn vermogen niet kwijt, dus bufferen of takten)
mmm ik heb juist goed ervaring met zoneregeling.
WEL moet je de WP alleen laten schakelen met de woonkamer. De regeling alleen open dicht laten werken op alle andere vertrekken.
In een slaapkamer is 18 graden voldoende. (niet hoger gewenst) . Badkamer vaak net even warmer...
Zo voorkom je dat het te warm word.

Idem koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
[...]

En als je besluit dat je het op de slaapkamer liever een graadje warmer of kouder wilt dan moet je op goed geluk maar een beetje draaien aan een knop op de flowverdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:47
Ik snap deze ook niet helemaal. Ik ben super happy met zoneverdeling, op de babykamer en kinderkamer netjes 21/22 graden en bij ons op de slaapkamer 18 graden. Op m'n kantoor staat de verwarming uit want de compu en printer geven al zoveel warmte af dat ik niet hoef bij te verwarmen. Met koelen is het helemaal fijn, niet elke kamer hoeft naar standje vrieskou en zo hou je de flexibiliteit. In de zomer hadden we zelfs beneden in de woonkamer de vloerkoeling uitstaan en boven aan. Wellicht allemaal iets minder efficient maar t is een stuk luxe/comfort/gemak wat ik verwacht van een nieuwbouw woning in 2025...

Ook in een nieuwbouw woning heb je soms behoorlijke fluctuaties in temperatuur. Zeker in deze tijd waar t zonnetje nog laag staat scheelt het 2 tot 3 graden per kamer. Dan wil je ook de mogelijkheid hebben om de andere kamers op temperatuur te krijgen. En straks als de saldering er af gaat dan gebruik ik de zone regeling als een soort van warmte buffer om overdag te kunnen stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Conrado schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:10:
[...]

offtopic:
Mwah vind ik niet zo spannend om te vermelden. Wel een aantekening dat ik de grond gekocht heb van de overwaarde van oude huis. Dus ik geef niet effectief 1.1 MIO uit,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-10 22:28
Laatst een discussie op TikTok met iemand over de kosten van zelf, vrijstaand, bouwen waarop ik zei dat je al snel over een miljoen gaat, deze persoon dacht dat het voor veel minder kon.
Afgezien van overwaarden etc. gaan wij daar toch ook overheen en met 481 vierkante meter hebben wij nog niet eens een groot kavel.
Wel heb ik zelf twee linker handen dus moeten we alles echt uitbesteden maar 1.2 tikken we ook wel aan met echt alles meegerekend.

Maar als ik hier zo lees tik je echt wel heel makkelijk het miljoen aan.

[ Voor 13% gewijzigd door nils7 op 18-03-2025 13:54 ]

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epep
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-10 22:56
[...]

Het is mij gelukt om zonder buffervat en zone-regeling het huis te laten bouwen, "kreeg" daarbij ook €5k terug. Maar het gaat niet vanzelf. Je moet er echt bij de Installateur op doorvragen.
Het huis is nog niet opgeleverd, dus zal t.z.t. de ervaringen delen :-)

[ Voor 3% gewijzigd door Epep op 18-03-2025 13:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
nils7 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:51:
Laatst een discussie op TikTok met iemand over de kosten van zelf, vrijstaand, bouwen waarop ik zei dat je al snel over een miljoen gaat, deze persoon dacht dat het voor veel minder kon.
Alles kan voor veel minder :+

Het blijft een lastig te vergelijken verhaal, en dat begint al met de grond. Bij gemeenten zit je nu zo rond de 450 m² echter hier bouwen mensen vaak op veel grotere kavels. Je hebt een prachtig huis met 600 m³ inhoudt, maar ook hier komt veel groter voorbij.
Dan de afwerking, je kunt - naast de bouw - makkelijk nog eens 250K uitgeven aan afbouw, -timmering en zo.

En dan is nog de vraag hoe je bouwt. (alles-in-één)-aannemers wordt hier het meest gedaan, maar er zijn er ook die een HSB-pakket uit Polen laten komen en het hier zelf in elkaar zetten. Daartussen bestaan nog een tiental opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Eens!
Wel van belang dat de installatie waterzijdig ingeregeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:51
Conrado schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:28:
[...]

Het blijft een lastig te vergelijken verhaal, en dat begint al met de grond. Bij gemeenten zit je nu zo rond de 450 m² echter hier bouwen mensen vaak op veel grotere kavels. Je hebt een prachtig huis met 600 m³ inhoudt, maar ook hier komt veel groter voorbij.
Dan de afwerking, je kunt - naast de bouw - makkelijk nog eens 250K uitgeven aan afbouw, -timmering en zo.

En dan is nog de vraag hoe je bouwt. (alles-in-één)-aannemers wordt hier het meest gedaan, maar er zijn er ook die een HSB-pakket uit Polen laten komen en het hier zelf in elkaar zetten. Daartussen bestaan nog een tiental opties.
Er is inderdaad gewoon niet een compleet antwoord op de vraag. Het ligt aan te veel factoren en persoonlijke voorkeuren ook vooral om ergens iets zinnigs over te zeggen.

Wij hebben 4 jaar geleden een huis neergezet op 980 m2 kavel, 236 m2 woonoppervlak voor een totaal van 700k.

Maarja dan ook casco laten opleveren en veel zelf doen. Er staan in de wijk ook woning van 160m2 woon en op 600 m2 kavel. Die hebben ook rond de 700k betaald all in. tsjah ik woon ook in de middle of nowhere dus goed betaalbare grond.

waar een wil is is een weg in het zelfbouwen denk ik zo ;) ligt helemaal aan je eigen motivatie en wil om het voor x voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FabianGTI
nils7 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:51:
Afgezien van overwaarden etc. gaan wij daar toch ook overheen en met 481 vierkante meter hebben wij nog niet eens een groot kavel.
Wel heb ik zelf twee linker handen dus moeten we alles echt uitbesteden maar 1.2 tikken we ook wel aan met echt alles meegerekend.

Maar als ik hier zo lees tik je echt wel heel makkelijk het miljoen aan.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:06
[...]

Niet helemaal met je eens, op je slaapkamer wil je het koeler hebben dan in de woonkamer. Als je er alleen maar slaapt wil je de verwarming daar uit hebben. Als je dat handmatig kunt regelen door de betrefende groep dicht te zetten is dat ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
Conrado schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:28:
[...]

In onze gemeente kwamen kavels van verschillende groottes vrij (800-1300m2), kleinste kavel had M2 prijs van >500. Grotere kavels waren een stuk voordeliger per vierkante meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Conrado schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:32:
[...]

Eens!
Wel van belang dat de installatie waterzijdig ingeregeld wordt.
Volgens mij is dat icm zoneregeling ook verplicht vanuit bouwbesluit.

Moet allemaal master/master zijn en geen master/slave meer. Althans zo begreep ik 't van onze bouwer.

[ Voor 6% gewijzigd door Frantic op 18-03-2025 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-10 23:56
[...]

Badkamers - 25K
Architect - 25K
waar berust je deze prijzen op?

ik zelf heb een huis gebouwd, 215 m2 woonoppervlak

keuken: 18k incl plaatsen.
vloer heel het huis:
- vloerverwarming: €4000
- cementdekvloer: € 4.537,50
- pvc vloer: €11:000 incl leggen

Badkamer 1:
Tegels: € 1100
stucwerk: zelf gedaan maar is normaal 22 euro per meter
leidingwerk: zelf gedaan maar is normaal 35 - 70 euro per uur, max 1 dag werk.
sanitair: €4500
---
totaal: 5600 + (280/560) + (100 m2 stuc? = 2200) = €8360

Raambekleding :
screens ca. 700-800 per kozijn
jalozieën: 350 per raam
gordijnen: 200-700 per kozijn

legdes: moet je goed afspraken maken met je gemeente/ bank, zodat je inschrijving zo laag mogelijk is.
ik kwam weg met 3000 euro.

beng dossier voor label: 1000

nuts:
geen idee meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
whipcheck schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:12:
[...]

In onze gemeente kwamen kavels van verschillende groottes vrij (800-1300m2), kleinste kavel had M2 prijs van >500. Grotere kavels waren een stuk voordeliger per vierkante meter.
meer en meer gemeentes gaan over naar omgekeerde staffel.
hoe groter de kavel des te hoger de m2 prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badboyqxy
deejeebv schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:03:
[...]

Niet helemaal met je eens, op je slaapkamer wil je het koeler hebben dan in de woonkamer. Als je er alleen maar slaapt wil je de verwarming daar uit hebben. Als je dat handmatig kunt regelen door de betrefende groep dicht te zetten is dat ook prima.
aangezien je een wtw tegenwoordig hebt en een geisoleerde buitenschil betekend dit dat automatisch in elke kamer het even warm wordt.

dus zone regeling is onzin en werkt zelfs averrechts.

wat wel vaak vergeten wordt is het plaatsen van een koud stop op de badkamer leiding.
deze mag juist niet koelen of althans nooit lager dan 18 graden, wat je eigelijk ook nooit moet willen in verband met condens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
badboyqxy schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 22:06:
[...]
aangezien je een wtw tegenwoordig hebt en een geisoleerde buitenschil betekend dit dat automatisch in elke kamer het even warm wordt.

Een WTW is niet zaligmakend, en niet alle ruimtes hebben optimale luchtstroming en dezelfde temperatuur. Hier is het toilet beneden bijvoorbeeld een koelere plek met (koelere) lucht die vanuit de hal wordt aangezogen en een relatief klein vloeroppervlak om te verwarmen. De vvw moet nog wel ingeregeld worden.

Dynamische zoneregeling - thermostatisch - geloof ik ook niet in, maar met aan/uit zone regeling kun je wel energie besparen voor die kamers die langdurig niet gebruikt worden. Het kan ook in de zomer helpen als je gaat koelen en sommige ruimten (badkamers, kelders) daarvan wilt uitsluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
badboyqxy schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 21:57:
legdes: moet je goed afspraken maken met je gemeente/ bank, zodat je inschrijving zo laag mogelijk is.
Dat mag je wel even hier uitleggen, want gemeentes zijn gebaat bij vrijgevige belastingbetalers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-10 00:17
[...]

wat wel vaak vergeten wordt is het plaatsen van een koud stop op de badkamer leiding.
deze mag juist niet koelen of althans nooit lager dan 18 graden, wat je eigelijk ook nooit moet willen in verband met condens.
Dat het in elke kamer even warm wordt klopt zeker niet altijd (tenzij je op alle kamers de verwarming aan zet). Zo hebben wij op de slaapkamers altijd de verwarming uit (hebben wel een airco die ook kan verwarmen voor het geval dat we dat nodig zouden hebben, hebben we echter nog nooit gebruikt). Gelukkig is het op de slaapkamer wat koeler, scheelt snel een graad of 3 a 4 met de woonkamer (die we meest op 21C houden).

Is ook wel logisch: je warmt nooit de inkomende lucht volledig op tot de temperatuur van de uitgaande lucht. Omdat we niet alle ruimtes tot 21C verwarmen (zoals de berging, bijkeuken, hal, slaapkamers en zolder) komt uit deze ruimtes ook iets koelere lucht zodat de uitgaande lucht ook al geen 21 is maar eerder 19, de inkomende luchtstroom komt dan eerder uit op ca. 18). Alleen als de WTW op minimale snelheid draait komt de temperatuur cichtbij de uitgaande temperatuur, maar dan nog steeds hebben we (gelukkig) een lagere temperatuur op de slaapkamers.

Overigens heb ik ook geen zoneregeling genomen vanwege het negatieve effect van deze regeling op de efficientie van de WP (ook omdat dit later altijd nog mogelijk is, al zou dan naar verluidt er wel een buffervat bijgeplaatst moeten worden), op zich meestal weinig problemen mee. Alleen met deze dagen hoeft de verwarming in de meeste vertrekken niet meer aan omdat de zon instraling e.e.a. overdag voldoende opwarmt (tot zo'n 22 graden).

In de kelder die nu ook als woonruimte wordt gebruikt hebben we echter nog wel wat warmtetoevoer nodig. Ik "stook" daarom nu overdag een paar uur op de warmste tijdstippen (i.v.m. COP), en draai dan de verdeler van de bgg dicht (boven staat alles al de hele winter dicht m.u.v. de badkamer). Overweeg ook wel eens om alleen de pomp te laten draaien om ze de warmte die in de bgg komt ook naar de kelder te krijgen, maar dat effect valt meestal tegen is mijn ervaring uit een vorig huis.

Zal nog eens op het LW-WP topic vragen of daar een handiger oplossing voor is (hoewel het dichtdraaien van een hoofdverdeler nu ook weer niet een enorme klus is) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
Conrado schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 22:55:
[...]

Dat mag je wel even hier uitleggen, want gemeentes zijn gebaat bij vrijgevige belastingbetalers :)
Voor je legdes moet je een inschrijving doen voor de waarde van je woning.

Je moet hier alleen even een balans in vinden. Zodat je gemeente te vreden is. Voor mij was dat 540k, terwijl grond 240k was,

En je met je hypotheek in laagste risico zat. Voor mij was dat <50 procent aangezien ze 30 niet hadden.

Taxatie van de woning na afbouw zat rond de 1.4m

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
badboyqxy schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 23:14:
[...]
Voor je legdes moet je een inschrijving doen voor de waarde van je woning.

Taxatie van de woning na afbouw zat rond de 1.4m
Verreweg de meeste gemeenten - hier ook - bepalen de bouwkosten zelf omdat ze ook wel weten hoe ‘t gaat: je bouwtekening zit direct al in het centrale systeem - vloeroppervlak etc - waar ook de WOZ later mee wordt dt bepaald.

Zorg wel dat de WOZ duidelijk onder de 1.33m komt, ivm de vila-tax. Heb ik hier ook gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
[...]

Dat is bij mij echt niet het geval, als het buiten koud is wordt is het boven maar een graad of 16, 17 terwijl ik het beneden op 19 stook. Heb een goed geïsoleerd huis uit 2021, met wtw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Conrado schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 00:02:
[...]

Verreweg de meeste gemeenten - hier ook - bepalen de bouwkosten zelf omdat ze ook wel weten hoe ‘t gaat: je bouwtekening zit direct al in het centrale systeem - vloeroppervlak etc - waar ook de WOZ later mee wordt dt bepaald.

Zorg wel dat de WOZ duidelijk onder de 1.33m komt, ivm de vila-tax. Heb ik hier ook gedaan.
De villa tax betaal je alleen over het deel boven de 1.3 miljoen, dus als je daar net boven zit valt het wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

badboyqxy schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 21:57:
[...]

waar berust je deze prijzen op?

ik zelf heb een huis gebouwd, 215 m2 woonoppervlak

keuken: 18k incl plaatsen.
vloer heel het huis:
- vloerverwarming: €4000
- cementdekvloer: € 4.537,50
- pvc vloer: €11:000 incl leggen

Badkamer 1:
Tegels: € 1100
stucwerk: zelf gedaan maar is normaal 22 euro per meter
leidingwerk: zelf gedaan maar is normaal 35 - 70 euro per uur, max 1 dag werk.
sanitair: €4500
---
totaal: 5600 + (280/560) + (100 m2 stuc? = 2200) = €8360

Raambekleding :
screens ca. 700-800 per kozijn
jalozieën: 350 per raam
gordijnen: 200-700 per kozijn

beng dossier voor label: 1000

nuts:
geen idee meer
Op de huidige marktprijzen . Met daarbij de kanttekening dat je alles laat doen. Dus de vergelijking die jij maakt is niet te doen. De vraagsteller gaf ook aan dat hij zelf niks wilde doen

Vloer bij ons wordt bijvoorbeeld niet van PVC maar steen. Dat is niet onder de 100 euro per M2 te krijgen ( inclusief leggen)

Als je je screens wilt laten inbouwen en geen luikje aan de binnenkant wilt, kom je al snel op bijv Renson screens die gewoon duurder zijn als standaard ritscreens. Toegeven, wij hebben veel glas .

Iedereen weet dat als je veel zelf kunt het goedkoper is .Maar nogmaals , de vraag was wat het kostte met het oogpunt op weinig zelf doen.

[ Voor 4% gewijzigd door backupdevice op 19-03-2025 09:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
deejeebv schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 06:30:
De villa tax betaal je alleen over het deel boven de 1.3 miljoen, dus als je daar net boven zit valt het wel mee.
Boven die grens betaal je 6,5x zoveel!
Om dat in perspectief te zetten; @badboyqxy zit 90K boven deze grens, dus in verhouding is dat ineens 585K meer. Anders gezegd; het maximale woningfornait tot aan de villatax is € 4.585, voor de 90K komt daar al € 2115 bij. Dat gaat best hard dus.

En, de WOZ-waarde stijgt sneller dan de indexering......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:41
Hielko schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:21:
En als je besluit dat je het op de slaapkamer liever een graadje warmer of kouder wilt dan moet je op goed geluk maar een beetje draaien aan een knop op de flowverdeler?
Als je (in een goed geïsoleerde traditioneel gebouwde nieuwbouwwoning (dus van steen + beton)) de slaapkamer een andere temperatuur wilt laten hebben dan de rest, zul je deze als een garage grotendeels buiten de woning moeten bouwen.
Dat volgt gewoon uit de natuurkunde. De buitenschil is namelijk ongeveer een factor 50 beter geïsoleerd dan de interne muren en vloeren. Dat zorgt ervoor dat je een slaapkamer (op de eerste verdieping) hooguit een halve graad of zo kouder krijgt dan de rest.
Een zoneregeling aldaar is dus ook onzin, want die kent maar twee standen: In de winter staat de verwarming er uit, en in de zomer de koeling aan. Dat doe ik hier handmatig (door de groepen op de verdeler bij het overschakelen naar koelen open te draaien), maar dat kun je ook automatiseren met zonekleppen die aan een geschikte uitgang van je binnenunit hangen. Een dure zoneregeling heb je daarvoor niet nodig.

En, zoals al gezegd: Snel bijverwarmen kun je vergeten, de watertemperatuur is daarvoor veel te laag en de thermische massa veel te groot.

Over het bufferen van warmte: Dat doen we hier in het beton. Op stookdagen door te zorgen dat de WP enkel overdag draait (en dus zoveel mogelijk gebruik maakt van PV-stroom en een zo hoog mogelijk rendement haalt).
En op dagen met veel zon zoals nu in maart door op de bgg zoveel mogelijk zon binnen te laten. Daardoor warmte de woning van beneden af voldoende op. Die warmte wordt in het beton opgenomen en is voldoende om de nacht door te komen (de hele woning was vanochtend om 7 uur ca 20.5 graden en warmt sindsdien al weer op door de zon).

Ook voor dat bufferen heb je dus geen zoneregeling nodig. Zo'n regeling maakt het alleen maar onnodig ingewikkeld. Voor meer info zie Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Batilan schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 22:57:
Dat het in elke kamer even warm wordt klopt zeker niet altijd (tenzij je op alle kamers de verwarming aan zet). Zo hebben wij op de slaapkamers altijd de verwarming uit (hebben wel een airco die ook kan verwarmen voor het geval dat we dat nodig zouden hebben, hebben we echter nog nooit gebruikt). Gelukkig is het op de slaapkamer wat koeler, scheelt snel een graad of 3 a 4 met de woonkamer (die we meest op 21C houden).
Kan het zijn dat je een HSB woning hebt met geïsoleerde binnenmuren en vloeren? Want met traditionele bouw in een nieuwbouwwoning met WTW-ventilatie krijg je een dergelijk temperatuurverschil echt niet voor elkaar.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Batilan schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 22:57:
In de kelder die nu ook als woonruimte wordt gebruikt hebben we echter nog wel wat warmtetoevoer nodig. Ik "stook" daarom nu overdag een paar uur op de warmste tijdstippen (i.v.m. COP), en draai dan de verdeler van de bgg dicht (boven staat alles al de hele winter dicht m.u.v. de badkamer). Overweeg ook wel eens om alleen de pomp te laten draaien om ze de warmte die in de bgg komt ook naar de kelder te krijgen, maar dat effect valt meestal tegen is mijn ervaring uit een vorig huis.

Zal nog eens op het LW-WP topic vragen of daar een handiger oplossing voor is (hoewel het dichtdraaien van een hoofdverdeler nu ook weer niet een enorme klus is) :)
Alleen een kelder verwarmen geeft vaak problemen met het minimum vermogen van je WP, omdat het maar een klein oppervlak betreft.
Ik voorzie twee mogelijke oplossingen:
  1. Via domotica een speciale "keldermodus" maken. Daaraan hang je dan een zoneklep die automatisch de andere verdelers dicht zet, je verhoogt de watertemperatuur om het minimum vermogen van je WP in dat kleine oppervlak kwijt te kunnen, en je regelt a.d.h.v. een temperatuursensor in de kelder.
  2. Hang een airco op in de belangrijkste ruimte van de kelder en verwarm daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-10 00:17
Andrehj schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:27:
[...]

Kan het zijn dat je een HSB woning hebt met geïsoleerde binnenmuren en vloeren? Want met traditionele bouw in een nieuwbouwwoning met WTW-ventilatie krijg je een dergelijk temperatuurverschil echt niet voor elkaar.
Nee geen HSB, maar enkelsteens KZS met EPS en stucwerk / steenstrips buitenom.
Ik zie dat anderen ook een groter verschil melden (@Conrado @deejeebv), dus wellicht moet je de natuurkunde wetten die je gebruikt nog even toetsen op toepasbaarheid ;) Al bouwt deejeebv ook in HSB als ik het goed heb, Conrado is meen ik Poriso. Je bedoelt dat het wel mogelijk is als het huis weinig thermische massa heeft?
Alleen een kelder verwarmen geeft vaak problemen met het minimum vermogen van je WP, omdat het maar een klein oppervlak betreft.
Ik voorzie twee mogelijke oplossingen:
Via domotica een speciale "keldermodus" maken. Daaraan hang je dan een zoneklep die automatisch de andere verdelers dicht zet, je verhoogt de watertemperatuur om het minimum vermogen van je WP in dat kleine oppervlak kwijt te kunnen, en je regelt a.d.h.v. een temperatuursensor in de kelder.
Hang een airco op in de belangrijkste ruimte van de kelder en verwarm daarmee.
Maar dat is toch niet nodig in een nieuwbouwwoning met WTW-ventilatie? :+
Ik laat gewoon de WP een beperkt aantal uren draaien tijdens de warmste uren, voor alleen de kelder (ca. 55 m2), omdat het systeem inderdaad traag is en er enige fase verschuiving plaastvindt blijkt dat prima te werken (1 start en 1 stop per dag), het is alleen nodig op de "uitzonderlijke dagen" dat we veel zoninval hebben (zoals we nu al sinds begin maart hebben :*) ) en het nog te koud is om de kelder niet te verwarmen. Als dat veel vaker voor gaat komen zal ik inderdaad een automatische oplossing overwegen.

Maar verdere discussie maar in een WP topic? Ik zal er binnenkort posten over dit issue, even de metingen op een rijtje zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
Andrehj schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:27:
[...]

De verdiepingsvloer is bij mij inderdaad geisoleerd (met vlas).De slaapkamer beneden is achter het huis gebouwd en deelt een binnenmuur met de berging (die wel geisoleerd is maar niet verwarmd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Lord Anubis schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:20:
[...]

Kan een nadeel zijn maar ook weer een voordeel.

Je kan op de hoogte van je schilderijen een sls balk horizontaal erin verwerkt en dat achter het gips. Je kan een plafond rail plaatsen en daar een schilderij aan ophangen. Je kan een osb plaat plaatsen en daartegenaan je gipsplaten.

Je kamer is in de zomer sneller koeler en in de winter sneller warmer. Dat het wat sneller afkoelt oke, maar kost het meer engerie?
In de winter voordat de zon schijnt is de kamer sneller warmer en als de zon schijnt het je geen overshoot en je verbruik is minder dan i.p.v je stenen op te warmen.
Voor extra geluidswerende muren is er nog een zwaardere versie kalkzandsteen. Die massa heeft HSB niet, waardoor ik verwacht dat voor bepaalde frequenties zo'n wand minder dempt.

Ik weet niet wat voor de vraagsteller de belangrijkste reden is om HSB te willen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Laatst online: 09:59

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Los van de discussies hierboven, we hebben nu HSB (wij zijn niet de eerste eigenaar) en noooooit van mijn leven meer HSB.
Was direct de eerste keiharde eis toen we een kavel kochten.

Slechte isolatie en enorm gehorig.

Het zal nu zo'n 20-25 jaar vast beter zijn (onze nieuwbouw buren hebben wel voor HSB gekozen en die hebben over de hele bovenverdieping cementdekvloer met vloerverwarming) maar nooit van mijn leven zal ik ooit nog HSB kopen.

We zijn gisteren weer even snel op kavel gaan kijken. Het gaat nu echt super snel.
De cementdekvloeren liggen er in, en dat maakt het al zoveel meer huis. Ook waren ze bezig met plaatsen ven vensterbanken en was boven alles netjes dichtgemaakt: plafond, de schotten tussen vloer en schuine wand, alle dakkapellen waren ze netjes aan het aftimmeren.
Dakdekkers waren ook druk bezig op het platte dak van de master bedroom.

We hebben nu onze slaapkamer op de bovenverdieping, met plat dak boven ons hoofd, HSB en vrijwel de hele dag in de volle zon.
Dat word straks een slaapkamer op de benedenverdieping met plat dak. Doordat het een aanbouw is, zit er een dubbele muur zandkalksteen tussen de woning en onze slaapkamer.
Het platte dak is kanaalplaten, cementdeklaag, isolatie, bitumen. Ook zal deze minder uren in de volle zon liggen.
Ik heb dus goede hoop dat onze nieuwe slaapkamer een stuk minder als oven aan zal voelen dan wat we nu hebben :)

[ Voor 51% gewijzigd door Koffie op 20-03-2025 06:47 ]

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:07
Slechte isolatie? Een HSB wand met een Rc6 isoleert net zo goed als een stenen wand met Rc6. Wel reageert een HSB huis inderdaad heel anders op warm/koud qua buffering

Gehoriger is het inderdaad wel, maar dat kun je oplossen door een of twee (of drie?) extra lagen gipsplaten. Wij hebben onze slaapkamer rondom twee lagen gipsplaten en die is doodstil ondanks dat er een schuifdeur voor hangt (rondom dus open). Alleen vrachtwagens hoor ik langsrijden (beetje suizen).
In de woonkamer had ik eigenlijk ook een tweede laag moeten doen, daar hoor je auto's beter.

Onze HSB tussenvloer boven de slaapkamer en badkamer is dik geisoleerd en als er boven iemand loopt dan hoor je dat beneden heel zachtjes. Voor ons sowieso geen issue aangezien we met 2 wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesp_J
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-10 12:53
Woondroom_ schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:43:
Wie heeft er ervaring met GHB en het aanpassen van de dakgelling naar 53 graden of het toepassen van een verhoogde borstwering?
Dit om een vaste trap naar zolder te kunnen realiseren.
Wij zijn op dit moment ook in gesprek met groothuisbouw voor een GL2 woning icm met een 53 graden dakhelling en het verhogen van de borstwering met 50cm.
Onze eerste keus was eigenlijk hoogbouw schuindak laten beginnen op de tweede verdieping maar dit mocht niet van de gemeente omdat het niet in het straatbeeld pastte met de andere huizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04:30
Stefke schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:21:
[...]

Slechte isolatie? Een HSB wand met een Rc6 isoleert net zo goed als een stenen wand met Rc6. Wel reageert een HSB huis inderdaad heel anders op warm/koud qua buffering

Gehoriger is het inderdaad wel, maar dat kun je oplossen door een of twee (of drie?) extra lagen gipsplaten. Wij hebben onze slaapkamer rondom twee lagen gipsplaten en die is doodstil ondanks dat er een schuifdeur voor hangt (rondom dus open). Alleen vrachtwagens hoor ik langsrijden (beetje suizen).
In de woonkamer had ik eigenlijk ook een tweede laag moeten doen, daar hoor je auto's beter.

Onze HSB tussenvloer boven de slaapkamer en badkamer is dik geisoleerd en als er boven iemand loopt dan hoor je dat beneden heel zachtjes. Voor ons sowieso geen issue aangezien we met 2 wonen.
Ben wel benieuwd wat voor vloer je dan boven hebt. Want hebben hier zelf een estrichvloer icm parket. Maar dat is wel erg gehorig qua lopen. Vroeger hadden we laminaat met een bijbehorende ondervloer en toen hoorde je niets. Ik had eigenlijk verwacht dat de estrichvloer dit contact geluid ook zou dempen.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:07
Laminaatvloer met daaronder een viltlaag van eh ... 5mm? In de balklaag (24 hoog dacht ik) zit een hoop isolatiewol
Enige nadeel is dat de OSB vloerplaat op één plek een beetje kraakt, dit zit niet goed vastgeschroefd op één positie bij het uitlopen van de trap. Waarschijnlijk net langs de balk geschroefd of zo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Koffie schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 20:03:
Whoop whoop .. het gaat nu echt hard op de bouwplaats.
Aan alle kanten van het huis is men bezig. Binnen worden de laatste handen gelegd aan bekabeling terwijl buiten men druk aan het metselen is.
Enkele quick snapshots van de laatste bezoekjes:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Omdat deze manier van bouwen nieuw voor ons is (we wonen al meer dan 20 jaar in een HSB woning) heb ik gisteren door het hele huis foto's gemaakt van alle gefreesde leidingen.
Van het weekend nog even goed documenteren welke foto bij welke muur hoort.

Zo kan ik later altijd nog even terug kijken hoe leidingen lopen, voor ik een dikke Hilti tegen een muur aan duw ;)

Tevens baby kameel update:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9P_8EDmBQ_3lW9DLDJRRObvQfCg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B9Y9g2xxxA9TkLjM0DsbRiKY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:21
Koffie schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 12:10:
[...]

Omdat deze manier van bouwen nieuw voor ons is (we wonen al meer dan 20 jaar in een HSB woning) heb ik gisteren door het hele huis foto's gemaakt van alle gefreesde leidingen.

Zo kan ik later altijd nog even terug kijken hoe leidingen lopen, voor ik een dikke Hilti tegen een muur aan duw ;)

[Afbeelding]
Verstandig. Heb zelf in 2013 bij mijn nieuwbouw woning van elke muur met leidingen de maten tot aan de dichtstbijzijnde muur/deur op de muur gezet. Daarvan foto’s genomen. Altijd handig voor in de toekomst. Mocht het huis verkocht worden altijd handig voor de volgende eigenaar.

Zie onderstaande foto ter verduidelijking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2vULOTNIR8sIPAui1mcZBSjfSVM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nI9QKpNfBpY9uv5bYiYWjJGx.jpg?f=fotoalbum_large

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Koffie schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 12:10:
[...]

[Afbeelding]
Bouw je onder bv woningborg?

Dan zou je bij oplevering een dossier met zulke foto’s moeten krijgen (is mij verteld).

Desalnietteplus doe ik exact t zelfde dit weekend. Ook ter controle of alle loze leidingen op de juiste plekken zitten voordat dingen dicht of afgesmeerd worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Frantic op 22-03-2025 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:27
Wij hebben juist gekozen voor HSB omdat deze sneller warm en koud is dan traditioneel. Ook heb je dan een stuk minder werkbare dagen voordat het huis er staat. (Gaat bij ons binnenkort beginnen)

Qua geluid tussen de huizen denk ik dat het wel meevalt. (moeten we nog achterkomen)
De woningscheidende wand is opgebouwd met osb, dubbel gips, folie en 14cm minerale wol.

De verdiepingsvloer heeft een zwevende dekvloer met vloerverwarming en koeling. Toen we zijn wezen kijken bij andere huizen in aanbouw vond ik het geluid niet meer dan mijn huidige met betonvloeren.
De wanden tussen de kamers zijn 12cm en ook gevuld met minerale wol.

Wij bouwen met woningborg, fijn om te zien dat je dan ook de fotos krijgt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
@kleefding Kan je uitleggen wat het voordeel is van het minder aantal werkbare dagen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:27
Jazeker, je hebt dan een stuk minder lang dubbele lasten. Ook minder kans op verrassingen zoals tijdens het begin van de inval van Rusland. De grondstoffen werden toen ineens een stuk duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Frantic schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:49:
[...]

Bouw je onder bv woningborg?

Dan zou je bij oplevering een dossier met zulke foto’s moeten krijgen (is mij verteld).

Desalnietteplus doe ik exact t zelfde dit weekend. Ook ter controle of alle loze leidingen op de juiste plekken zitten voordat dingen dicht of afgesmeerd worden.
Wij hebben BouwGarant, maar heb eerlijk gezegd niet eerder van zo'n rapport gehoord.
Maar liever teveel foto's dan te weinig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Koffie schreef op zondag 23 maart 2025 @ 02:07:
[...]

Wij hebben BouwGarant, maar heb eerlijk gezegd niet eerder van zo'n rapport gehoord.
Maar liever teveel foto's dan te weinig :)
Ja is wat mijn bouwer zei hoor. Maar Idd, ook daarom dat ik t zelf in de gaten hou.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Ja, dat is typisch hoe het gaat :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Frantic schreef op zondag 23 maart 2025 @ 13:49:
[...]

Ja is wat mijn bouwer zei hoor. Maar Idd, ook daarom dat ik t zelf in de gaten hou.

***members only***
Dat blijft allemaal spannend of het goed is gegaan, ik heb zelf ook afgelopen weekend nog even foto's gemaakt van alle leidingen, vandaag beginnen ze namelijk met het stucwerk. :+

Over stucwerk gesproken, heeft iemand een idee van de huidige prijzen voor het stuccen van het plafond (breedplaatvloer)?
Dit was oorspronkelijk spac maar we willen toch de hele beneden verdieping laten stuccen (schilder klaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
FabianGTI schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:34:
[...]

Dat blijft allemaal spannend of het goed is gegaan, ik heb zelf ook afgelopen weekend nog even foto's gemaakt van alle leidingen, vandaag beginnen ze namelijk met het stucwerk. :+

Over stucwerk gesproken, heeft iemand een idee van de huidige prijzen voor het stuccen van het plafond (breedplaatvloer)?
Dit was oorspronkelijk spac maar we willen toch de hele beneden verdieping laten stuccen (schilder klaar).
Ik heb bij een externe partij prijzen van 23 tot 28e/m2 gekregen, ook breedplaat.

Via de bouwer is het 20e/m2 toeslag, dus in plaats van spack.

[ Voor 3% gewijzigd door Frantic op 24-03-2025 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
Conrado schreef op zondag 23 maart 2025 @ 17:27:
[...]

Ja, dat is typisch hoe het gaat :(
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koehandelaar
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
FabianGTI schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:34:
[...]

Hier net voor 27,50 per m2 getekend. Sausklaar. Werkt daarnaast nog alle scheuren in de muren van de vorige bewoners weg in die tijd en alle ingefreesde leidingen door ons. Vond dat ik er niet veel van kon zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Ik heb ook inmiddels een prijs ontvangen, 22 euro p/m2 .
De woonkamer etc. wil ik sowieso laten doen, nu alleen nog even bedenken of ik de garage/sluis ook meteen laat doen of dat achterwege houdt en gewoon spack laat spuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Ik zat alvast te kijken naar de kosten van een opstalverzekering voor het nieuwe huis. Dat gaat echt zo naar 60 euro per maand. Ik was tot nu toe ongeveer 15 per maand gewend. Is dit normaal voor vrijstaand nieuwbouw (steen, schuin pannendak, ongeveer 300m2)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Ja, dat was hier ook een ‘verassing’ :(
Met 475 m2 zaten we ook direct in de categorie ‘niet on-line beschikbaar…’. Hadden nu even geen tijd dat echt uit te zoeken, dus prijs maar even geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
woekele schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 23:12:
Ik zat alvast te kijken naar de kosten van een opstalverzekering voor het nieuwe huis. Dat gaat echt zo naar 60 euro per maand. Ik was tot nu toe ongeveer 15 per maand gewend. Is dit normaal voor vrijstaand nieuwbouw (steen, schuin pannendak, ongeveer 300m2)?
Bijzonder. Hier was het precies andersom.
Wij gingen in 2020 van een tweekapper naar een nieuwe vrijstaande woning (ca 3x zoveel waard), en de opstalverzekering veranderde niet, terwijl ik had verwacht dat die met de woningwaarde mee zou stijgen. Dat gebeurde echter niet, want de nieuwe was net als de oude ca 15 euro.
Net even gekeken, en die is inmiddels wel verhoogd naar 30 euro. Maar dus zeker geen 60.
(Bij FBTO). En dat voor ca 900 m³ woning en 300 m³ garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
Members only:

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweedehans
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:35
Je kan bij het kadaster (tegen betaling) de eigenaar van een perceel opvragen. Je krijgt er dan ook het laatst ingeschreven woonadres bij. Misschien dat dat helpt?

Via makelaar of gemeente zou logischer zijn, maar met de privacywetgeving zijn veel instanties op hun hoede met het delen van zulke gegevens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob-T6
@Frantic

Wij hadden wel contact, maar de prioriteiten waren anders en dat had als gevolg dat we het zelf moesten oplossen.

Een haagplant met redelijke hoogte en blote wortel om te planten viel erg mee qua kosten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deleon78
Ik vind het niet zo gek dat als je nog een vergunning moet krijgen, dat je nog geen interesse hebt om over de erfafscheiding te praten. Dat is toch iets wat pas aan het einde van het traject speelt (anders had jij het ook al aan het begin gedaan toch?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Bij ons is het een gedeelte met 6 kavels, waarbij er inmiddels al een app groep is gemaakt voor eventuele vragen en opmerkingen.
Daarin is ook al aangegeven dat eigenlijk iedereen de erfafscheiding wel gezamenlijk willen doen.
Aan het begin van het jaar hebben onze buren ook iedereen uitgenodigd op de borrel om eens kennis te maken met elkaar. :)

Members only:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
@Frantic en anderen, niet alleen hebben de buren simpelweg andere prioriteiten, ze gaan nog bouwen. Als jij een mooi hekwerk plaatst, kan dat tijdens de bouw beschadigd raken.
Een ander ding is de plaatsing; zorg dat je 100% 200% 300% zeker weet dat 'ie op de juiste plek staat. Dat is hier een stukje verderop ook fout gegaan, blijkt 15 cm te schelen, en je hebt direct al een berg gedoe met de nieuwe buren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nils7
Conrado schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 17:06:
@Frantic en anderen, niet alleen hebben de buren simpelweg andere prioriteiten, ze gaan nog bouwen. Als jij een mooi hekwerk plaatst, kan dat tijdens de bouw beschadigd raken.
Een ander ding is de plaatsing; zorg dat je 100% 200% 300% zeker weet dat 'ie op de juiste plek staat. Dat is hier een stukje verderop ook fout gegaan, blijkt 15 cm te schelen, en je hebt direct al een berg gedoe met de nieuwe buren.
Heb je zeker een punt, we gaan ook een landmeter de paaltjes opnieuw laten slaan.
Dat is al gebeurd maar zijn er finaal uit gereden door graafmachines etc.

Helaas heb ik katten die ik op eigen terrein wil houden (raskatten en ben als de dood dat ze gecatnapt worden) dus ontkom ik niet aan erfafscheiding :(

[edit]
Gisteren nog even officiele bekendmakingen website bekeken en gezien dat mijn buren een nieuwe omgevingsvergunning in november hebben aangevraagd (hadden ze ook al in Juli :? ) en dat een ander kavel het vorige week heeft ingediend.

Dus we zijn niet meer remy, (over een jaartje)

[ Voor 14% gewijzigd door nils7 op 27-03-2025 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
nils7 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:09:
Heb je zeker een punt, we gaan ook een landmeter de paaltjes opnieuw laten slaan.
Dat is al gebeurd maar zijn er finaal uit gereden door graafmachines etc.
Ja, dat was hier dus ook gebeurt.

Afrastering heb je ook best goedkoop. Zorg ervoor dat de ijzers blijven staan, dan heeft laten niemand te klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
Als je geen sloot of walkant heb, kan je ook een rvs draadeind de grond in slaan op de plek van het paaltje/ strak naast het paaltje.

Dan kan je met een meetlint ongeveer de positie bepalen en dan uitgraven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
Thuisbatterijen volgend jaar opgenomen in norm energieprestatie nieuwbouw

Energieopslagsystemen – waaronder thuisbatterijen – worden uiterlijk in mei 2026 opgenomen in de bepalingsmethode voor de energieprestatie van nieuwe gebouwen. Dat meldt minister Hermans van Klimaat en Groene Groei.

Bron: solarmagazine.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Conrado schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 21:00:
Thuisbatterijen volgend jaar opgenomen in norm energieprestatie nieuwbouw

Energieopslagsystemen – waaronder thuisbatterijen – worden uiterlijk in mei 2026 opgenomen in de bepalingsmethode voor de energieprestatie van nieuwe gebouwen. Dat meldt minister Hermans van Klimaat en Groene Groei.

Bron: solarmagazine.nl
De drempel nog hoger leggen. Maar ja .

Pagina: 1 ... 29 ... 45 Laatste

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic