BBBrt schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:11:
[...]
Nee, het is zeker niet zo dat we een casco huis willen dan zelf verder willen gaan klussen of andere partijen willen gaan inschakelen. Ik probeer alleen alle verschillende kostenposten een beetje te ontleden.
Stucen, binnenwerk afschilderen, vloeren, raambekleding, verlichting, keuken, sanitair etc kan ik zelf wel afschatten op basis van de m2's en onze wensen. Juist die 'casco-kosten' vind ik moeilijk te ontleden en in te schatten. Vandaar
Wij hebben die miljoen of iets meer wel beschikbaar, maar in ons gebied gaat het kavel al richting de 400-450k. We willen wel wat m2's (200-220 ongeveer) en een knap huis, maar het hoeft echt niet op het allerhoogste afwerkingsniveau en/of met speciale details ofzo. Dus bouw, afwerking en tuin moeten voor ca. 550-600k. Lijkt wel haalbaar, maar we zitten we op de randen van het budget, dus heb daarom graag wat meer inzicht.
Stuken afhankelijk van m2 maar reken gerust op 25 euro de meter! (afspreken dat het goed schaduwloos glad is anders wordt het een ruk gezicht , als er verlichting op staat.
Denk ook aan plafond. (ik had 700 m2 dus het aantal loopt behoorlijk op). laten doen was 18.000 euro.
Met kavelkosten 400-450 euro is het een uitdaging om onder de 1 M Euro te blijven. en 200-220 m2 vloeroppervlakte.
Schilderwerk: is ongeveer 9 euro ex btw de strekkende meter.
Deuren mag je wel 100 euro rekenen met of zonder glas) (let op grondverf en aflak 2x doen)
topgevels (ik heb er drie offerte was 3.000,= voor alleen de kopgevels.)
daarbij komt meterprijs dakgoot die gaan vaak per m2. geen idee de prijs.
Tuin ik was 60.000 euro kwijt (kavel grootte 500 m2 minus opp huis)
vloeren
wat neem je?
afwerkvloer kost je ongeveer 16 euro ex btw de m2.
PVC tussen 50-75 euro per m2.
tegels rond de 100 incl leggen
keuken tussen 25-50.000,= net wat je wenst. (ik was iets meer dan 25K kwijt en heb de keuken zelf gemaakt en geplaatst.).
sanitair 2 toiletten en 2 badkamers is gauw 25.000,= incl tegelwerk.
bodemwarmtepomp ongeveer 35.000,=
ex vloerverwarming... (alleen materiaal en aansluit materiaal was al meer dan 5.000 euro.)
(heb 2.500 meter slang en drie groepen, van en naar alles met Uponor (= wat duurder)).
rambekleding afhankelijk van aantal ramen.
Ik heb iets meer dan 70 m2 (is veel) glas... alles Luxaflex kost je 20.000,=
binnendeuren stomp kosten ongeveer 250-400 euro per stuk (geen board, en geen glas). Glaspakket is gauw 200-600 euro per deur extra. dus paar dubbele deuren met glas, kost veel extra.
onderschat verf niet.
Muurverf, je smeert zo 100 liter weg. Dus via internet is dat al gauw richting de 1250-1500 euro. Laat je dit doen, kost dit snel richting de 10 euro per m2. Let op kit kosten! die zijn altijd meer dan je denkt als je dat laat doen.
Om verder een idee te geven, ik heb het casco laten bouwen en een paar dingen laten doen....zoals stuken en plaatsen bodemwarmtepomp. Ik was voor de afbouw incl tuin iets meer dan 300.000 euro kwijt.
als je meer vragen hebt, stel ze gerust.
Ojaa...niet onbelangrijk de genoemde prijs zijn van 2023-2024 (met de inflatie van deze tijd.....weet je het nooit).
Verder zijn heipalen een onderdeel van de som. kan het op staal dn scheelt dat zomaar 15.000,=