NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!
Wij zitten ook nog te twijfelen over een thuisaccu, we hebben wel alle loze leidingen gelegd naar de ruimte ervoor en krijgen straks met een hybride omvormer met EMS erbij.nils7 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:02:
[...]
Heb een maandje geleden 13.5kwh laten installeren voor ons nieuwe huis.
Incl. dynamisch contract betaal ik nu 1.5 euro per dag aan energie. Maar goed ik woon er nog niet
We zouden dan puur een accu nemen voor eigen gebruik, niet om te handelen op de energiemarkt maar toch hou ik het gevoel dat we er straks eentje hebben en we weer genaaid worden, net als met de zonnepanelen.
Volgens mij zegt hij dat het in de berekenmethode wordt opgenomen, niet dat het verplicht wordt?
Ik heb een systeem dat kan handelen maar zo staat hij niet ingesteld.FabianGTI schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:06:
[...]
Wij zitten ook nog te twijfelen over een thuisaccu, we hebben wel alle loze leidingen gelegd naar de ruimte ervoor en krijgen straks met een hybride omvormer met EMS erbij.
We zouden dan puur een accu nemen voor eigen gebruik, niet om te handelen op de energiemarkt maar toch hou ik het gevoel dat we er straks eentje hebben en we weer genaaid worden, net als met de zonnepanelen.
Hij staat als primair dus heel het huis zit aan de batterij en als die leeg is schakelt hij pas over naar het net.
Dus als de stroom in de wijk uitvalt zou hij nog door moeten draaien bij ons zelfs.
NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!
Niemand verplicht je om een accu te nemen. Dat is op dit moment jouw eigen keus. Dus van genaaid worden is geen sprake.FabianGTI schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:06:
En over PV: Ook daar ben je niet genaaid. Dat de onhoudbare salderingsregeling een keertje zou stoppen was in 2020 (en nog veel eerder) al bekend. De regeling is echter telkens weer iets verlengd, maar garanties zijn daarbij nooit gegeven. Door toen PV aan te schaffen ben je zelf dat risico aangegaan.
Overigens heb ik ook in 2020 een heleboel PV aangeschaft, en had ik dat een kleine vier jaar later al weer terugverdiend. Ik klaag dus niet en voel me zeker niet genaaid. Ik zie ook niet in waarom iemand die op een flatje woont en niet de mogelijkheid heeft om PV aan te schaffen mijn energierekening in de winter zou moeten betalen (want dat is waar de salderingsregeling in de praktijk op neerkomt).
[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 28-03-2025 11:08 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Wacht vooral even af hoe dit zich ontwikkeld. Tot 2027 is het grid toch één grote thuisbatterijFabianGTI schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:06:
Wij zitten ook nog te twijfelen over een thuisaccu, we hebben wel alle loze leidingen gelegd naar de ruimte ervoor en krijgen straks met een hybride omvormer met EMS erbij.
Ik ben vooral data aan het verzamelen want ik wil gevoel krijgen hoeveel opslag zinvol is, hoe snel ik dan kan laden en en welke vermogen ik moet kunnen invoeden.
Mijn huis is slimmer dan ik...
Hier hetzelfde . Wordt wel met de bouw rekening gehouden voor een accu dus dan hebben wij dat vinkje gezet . Opzich niks tegen accu’s , wel als het een verplichting zou worden om een beng normering te halen .Conrado schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:52:
[...]
Wacht vooral even af hoe dit zich ontwikkeld. Tot 2027 is het grid toch één grote thuisbatterij
Ik ben vooral data aan het verzamelen want ik wil gevoel krijgen hoeveel opslag zinvol is, hoe snel ik dan kan laden en en welke vermogen ik moet kunnen invoeden.
A.S dinsdag wordt het allemaal uitgezet . Eindelijk wordt er begonnen 🥳
[ Voor 6% gewijzigd door backupdevice op 28-03-2025 11:56 ]
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Dan is de garage zeker geen bijgebouw? Want ik krijg te zien dat verzekeren niet gaat met bijgebouwen >100m2.Andrehj schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:19:
[...]
Bijzonder. Hier was het precies andersom.
Wij gingen in 2020 van een tweekapper naar een nieuwe vrijstaande woning (ca 3x zoveel waard), en de opstalverzekering veranderde niet, terwijl ik had verwacht dat die met de woningwaarde mee zou stijgen. Dat gebeurde echter niet, want de nieuwe was net als de oude ca 15 euro.
Net even gekeken, en die is inmiddels wel verhoogd naar 30 euro. Maar dus zeker geen 60.
(Bij FBTO). En dat voor ca 900 m³ woning en 300 m³ garage.
Vergeten toe te voegen: degenen waar wij contactinfo mee hebben laten delen zijn verder met bouwen dan ons/al klaar.. Maar goed, zal idd iets van prioriteiten zijn.. Erfafscheiding is voor ons iets voor volgend jaar waarschijnlijk.Conrado schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 17:06:
@Frantic en anderen, niet alleen hebben de buren simpelweg andere prioriteiten, ze gaan nog bouwen.
[ Voor 22% gewijzigd door Frantic op 28-03-2025 16:08 ]
Die vraag stelde FBTO in 2020 niet. Maar mijn garage is ook lang geen 100 m², maar slechts zo'n 48 m². Inclusief de buitenmuren zit ik op zo'n 55 m². En als daar dan een kap op zit (deels boven de bijkeuken) kom je op zo'n 300 m³. Let dus op het verschil in vierkante meter en kubieke meters!marcelcee schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 15:27:
Dan is de garage zeker geen bijgebouw? Want ik krijg te zien dat verzekeren niet gaat met bijgebouwen >100m2.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Meeste bouwrommel in de woning woning is weg, volgende week beginnen ze met glad stucen van de wanden.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda
Daar komt een serre op te staan. Is dus in de bouw meegenomen als vloer met funderingFrantic schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 17:58:
@Koffie gelijk een betonnen plaat voor je terras meegenomen? Slim
2e foto in deze post kun je goed zien waar die serre komt en dat hij meegenomen is in de fundering.
[ Voor 16% gewijzigd door Koffie op 28-03-2025 18:37 ]
Welke steen is dat ? Van der Sande Brama?Koffie schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:11:
[...]
Daar komt een serre op te staan. Is dus in de bouw meegenomen als vloer met fundering
2e foto in deze post kun je goed zien waar die serre komt en dat hij meegenomen is in de fundering.
Geen flauw idee, sorry.backupdevice schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 19:39:
[...]
Welke steen is dat ? Van der Sande Brama?
Bij SelektHuis staat 'ie bekend als "B1T-57"
Mijn kelder is door Belgen gebouwd - vorige huis ook - en die is kurkdroog.
Ik bouw zelf, dus het is de prijs van de kuil en de bak plus de koekoek en een bordes voor. Die zijn pas later gestort.
Wel waterdicht, door-en-door getest

Eens, en respectConrado schreef op zondag 30 maart 2025 @ 17:00:
[...]
Ik bouw zelf, dus het is de prijs van de kuil en de bak plus de koekoek en een bordes voor. Die zijn pas later gestort.
Wel waterdicht, door-en-door getest
[Afbeelding]
Inmiddels noem ik mijn kosten maar niet meer, dat is alweer 8 jaar geleden! Time flies...
Hangt ook sterk af wat je grondwaterpeil is, als je bronbemaling nodig hebt ben je gauw 10K extra kwijt.el flaco schreef op zondag 30 maart 2025 @ 06:14:
Wat zijn de kosten voor een kelder bij jullie? Groothuis vroeg 100k voor 70m2 is dat reëel? Veel bouwers zijn hierover niet enthousiast ook groothuis vertelde dat een klant problemen kreeg met grondwater
Bij ons was de kelder ca 50.000,- voor ca 100 m2.
Groothuis zelf bouwt geen kelders, dat besteden ze uit. En ze zijn daar niet zo happig op omdat het wel eens mis wil gaan.
Mijn aannemer had het ook uitbesteed en de kelderramen daarbij door een andere onderaannemer laten plaatsen. Gevolg een kelder vol water. Na 5 jaar zit ik nog in een juridische strijd. Zodra dat voorbij is zal ik de ervaringen daarvan delen.
el flaco schreef op zondag 30 maart 2025 @ 06:14:
Wat zijn de kosten voor een kelder bij jullie? Groothuis vroeg 100k voor 70m2 is dat reëel? Veel bouwers zijn hierover niet enthousiast ook groothuis vertelde dat een klant problemen kreeg met grondwater
deurkozijnen
- reinigen
- gaatjes dichtzetten
- schuren
- kitten
- kaal hout bij gronden
- 1 laag primer
- 1 laag lak.
Is dat allemaal nodig bij een nieuwbouw kozijn?
Daarnaast ook de muren laten latex-spuiten. Dat komt neer op 6000 euro. De muren en plafond zijn al gestuct. Gaat om 70 vierkante meter plafond en 200 vierkante meter muur.
Wat er bij het spuiten gebeurt:
- Muren en plafonds worden geschuurd
- nalopen op beschadiging/on effenheden/krassen
- spuiten van gepigmenteerde voorstrijk
- alle inwendige hoeken kitten
- nog een keer nalopen op beschadigingen
- latex spuiten van muren in kleur
- latex spuiten 9010
Als ik een beetje Google dan lijken mij deze prijzen exorbitant hoog?
Ik heb t geluk dat ik zelf een verfspuit heb 😅 een giraffe/langnekschuurmachine ga ik lenen/huren/aanschaffen
Ja dusOranje Banaan schreef op maandag 31 maart 2025 @ 17:02:
Bekijk je kozijnen maar eens, die moetn echt wel opgeknapt worden. Binnenkozijnen en -deuren vind ik altijd zo'n post die je over het hoofd ziet. En dan gaat dit over de afwerking. Zitten architraven e.d. er al tegenaan?
Ja zit erover te denken om het latexen zelf maar te gaan doen, alles huren dan maar...Frantic schreef op maandag 31 maart 2025 @ 18:44:
@Oranje Banaan is aan de prijs.. maar ze hebben zat werk dus kunnen het vragen 🤷♂️ wat mij wel opvalt is dat ze t wel naar beneden bijstellen als ze de ‘basis’ zien.
Ik heb t geluk dat ik zelf een verfspuit heb 😅 een giraffe/langnekschuurmachine ga ik lenen/huren/aanschaffen
Ja die komen er nog wel tegenaan, dat is bekend bij de schilder.Conrado schreef op maandag 31 maart 2025 @ 19:31:
[...]
Ja dus
Bekijk je kozijnen maar eens, die moetn echt wel opgeknapt worden. Binnenkozijnen en -deuren vind ik altijd zo'n post die je over het hoofd ziet. En dan gaat dit over de afwerking. Zitten architraven e.d. er al tegenaan?
Overigens misschien over een een andere zaak nog tips.... De aannemer van het huis is er vaker niet dan wel, en ondanks dat we hopelijk binnenkort de afwerkfase ingaan zijn we niet tevreden over de voortgang. Ze zitten ook bijna over de bouwdagen heen (175) en er moet nog best wat gebeuren. Ik heb al een keer een nette mail gestuurd over waarom dit is en dat we niet blij zijn met de voortgang, toen waren ze er ineens een week. Nooit reactie gehad op mijn mail. Maar na een week waren ze er weer voor een paar weken niet. Het lijkt erop dat ze ons huis maar wat tussendoor doen. Hoe kan ik dit aanpakken? Toch een redlijek afhankelijkheidsrelatie natuurlijk...
Ik was op de bouw vandaag, het is idd Van der Sande, maar ik kon geen exact type vinden - er zat geen etiket oid op het plastic.backupdevice schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 19:39:
[...]
Welke steen is dat ? Van der Sande Brama?
Ik heb een prijs gekregen van een schilder, 4 x zoveel oppervlakte. Alles wat jij noemt zit inbegrepen in de prijs + diverse kleuren op verschillende muren en met de roller voor €12.000. Wel zw..t natuurlijk.Oranje Banaan schreef op maandag 31 maart 2025 @ 17:02:
We zitten bijna in de afwerkfase van ons Zelfbouwhuis. Nu had ik een schilder gevraagd voor het schilderen van de houten binnendeurkozijnen. Per kozijn kost het me 500 euro omgerekend. Ik vind dit erg veel geld. Nu staat er in de offerte:
deurkozijnen
- reinigen
- gaatjes dichtzetten
- schuren
- kitten
- kaal hout bij gronden
- 1 laag primer
- 1 laag lak.
Daarnaast ook de muren laten latex-spuiten. Dat komt neer op 6000 euro. De muren en plafond zijn al gestuct. Gaat om 70 vierkante meter plafond en 200 vierkante meter muur.
Wat er bij het spuiten gebeurt:
- Muren en plafonds worden geschuurd
- nalopen op beschadiging/on effenheden/krassen
- spuiten van gepigmenteerde voorstrijk
- alle inwendige hoeken kitten
- nog een keer nalopen op beschadigingen
- latex spuiten van muren in kleur
- latex spuiten 9010
Als ik een beetje Google dan lijken mij deze prijzen exorbitant hoog?
Let wel op; met latex spuiten en beschadigingen in de toekomst zul je de complete muur opnieuw moeten laten spuiten ipv schade plaatselijk repareren. (Heb ik mij laten vertellen door de schilder).
Dat is niet mijn ervaring; Ook hier is alles met Latex overspoten, niet zw.rt maar witkarelkale schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:54:
[...]
Let wel op; met latex spuiten en beschadigingen in de toekomst zul je de complete muur opnieuw moeten laten spuiten ipv schade plaatselijk repareren. (Heb ik mij laten vertellen door de schilder).
Het is gevoelig, je hebt er zo een streep op of een putje. Strepen poets je makkelijk weg, met een vochtige doek. Putjes en andere beschadigen kun je gewoon goed en (haast) onzichtbaar wegwerken.
Er zal een boeteclausule zijn gekoppeld aan het maximaal aantal werkbare dagen neem ik aan? Dan zou ik ze daar eens op wijzenOranje Banaan schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:59:
[...]
Ja zit erover te denken om het latexen zelf maar te gaan doen, alles huren dan maar...
[...]
Ja die komen er nog wel tegenaan, dat is bekend bij de schilder.
Overigens misschien over een een andere zaak nog tips.... De aannemer van het huis is er vaker niet dan wel, en ondanks dat we hopelijk binnenkort de afwerkfase ingaan zijn we niet tevreden over de voortgang. Ze zitten ook bijna over de bouwdagen heen (175) en er moet nog best wat gebeuren. Ik heb al een keer een nette mail gestuurd over waarom dit is en dat we niet blij zijn met de voortgang, toen waren ze er ineens een week. Nooit reactie gehad op mijn mail. Maar na een week waren ze er weer voor een paar weken niet. Het lijkt erop dat ze ons huis maar wat tussendoor doen. Hoe kan ik dit aanpakken? Toch een redlijek afhankelijkheidsrelatie natuurlijk...
Ik ben toch malle pietje niet!
/f/image/te3zHcJDcbU9iZCTnxi5iVeM.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/PmAXErR7ZL0VwDzzfpXzOJUh.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/lDrA8V1GkZjjJO4hAWG58kTG.png?f=fotoalbum_large)
We willen grond gaan kopen de regels zijn nogal streng qua oppervlakte. Is het een idee om minder grond te kopen en dan een kelder te doen en bijgebouwen zoals een losse garage en los kantoor? Als je de regels leest is dit best mogelijk. En dan een kelder onder de woning, anders hebben we 1500 m2 grond nodig en dat is teveel we werken beiden fulltime. 1000m2 grond zorgt voor bebouwingsgebied van 150m2 vrij. Garage van 30m2, hou je 120m2 over voor kantoor en break en breakfast. Huis mag dan 500m3 zijn en met kelder eronder reddden we ons dan wel, 5 slaapkamers hebben we nodig want drie kinderen. Of zien jullie dit anders regels staan erbij. Bij 1500m2 mag je woning van 750m3 doen, maar betaal je ruim 105k extra voor vergeleken met 1000m2. Wat is dan wijsheid meer grond of kelder van een ton ongeveer. Meer grond en kelder kan budgettair niet.
[ Voor 5% gewijzigd door josefine op 01-04-2025 19:36 ]
Dit vind ik zo'n typisch geval om er een architect bij te halen. Die denkt in mogelijkheden, waarbij de bouwregels vooral de onmogelijkheden aangeven. Kort samengevat; op 1000 m² mag je 500 m³ en samen met het vergunningsvrije deel kun je dan een mooi huis neerzetten.
Een kelder mag 1 meter boven het maaiveld uitsteken. Bedenk wel wat je daarmee wilt, ik heb al hele mooie voorbeelden van kelders met slaapkamers gezien. Bedenk dat die 'meter hoogte' bovenzijde BG vloer is. Het kelderplafond is circa 30cm lager.
Als laatste: 'maaiveld' is geen norm, het is de grond om je huis. Daar kun je wellicht ook nog wat mee. Hier was peil bepaald als max. 25cm boven maaiveld. Laat dat toch weer een stuk boven de weg liggen
Is dat 30cm glaswol in de spouw of wat zie ik nu daar die zijn mega dik zegKoffie schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 17:15:
Vanmiddag weer even gaan kijken. Zo ontzettend tof om te zien dat het huis beetje bij beetje meer af word.
Meeste bouwrommel in de woning woning is weg, volgende week beginnen ze met glad stucen van de wanden.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025
Ik heb het eerlijk gezegde niet nagemetenMaxwp schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:06:
[...]
Is dat 30cm glaswol in de spouw of wat zie ik nu daar die zijn mega dik zeg
Dank voor je advies, wat bedoel je met de laatste twee zinnenConrado schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:01:
@josefine, vooral eerst gefeliciteerd!
Een kelder mag 1 meter boven het maaiveld uitsteken. Bedenk wel wat je daarmee wilt, ik heb al hele mooie voorbeelden van kelders met slaapkamers gezien. Bedenk dat die 'meter hoogte' bovenzijde BG vloer is. Het kelderplafond is circa 30cm lager.
Een groentetuin en een kas maakt het nou niet direct makkelijk te onderhouden... kan je beter een paar extra vierkante meter gras planten.josefine schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:53:
Als we het uitrekenen is het voor ons de keuze of een huis van 500m3 met kelder en 1000m2 grond of een huis van 750m3 zonder kelder en met 1500m2 grond. Dan lijkt mij het laatste een betere deal of ben ik gek? Alleen hebben wij zoveel grond helemaal niet nodig, maar kunnen we wel oplossen met een kas erbij, een groentetuin, een kantoor in de tuin en een losse garage dan is de tuin al een stuk voller. We werken allebei 40 uur daarom is 1500m2 grond voor ons eigenlijk teveel.
Persoonlijk zie ik niet echt in hoe je teveel grond zou kunnen hebben. Meer vierkante meters betekent automatisch meer afstand tot de buren, wat vaak juist bijdraagt aan een vrijer en rustiger woongevoel.josefine schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:53:
daarom is 1500m2 grond voor ons eigenlijk teveel.
Veel mensen vinden een grote tuin teveel werk, maar dat snap ik eerlijk gezegd niet zo goed. Je hóéft hem namelijk niet helemaal strak te onderhouden — je kunt er ook bewust een deel van laten verwilderen. Dat kost geen tijd en is nog goed voor de biodiversiteit ook, al voelt dat niet voor iedereen even prettig.
Op basis van de gegeven opties zou ik in jouw situatie kiezen voor 750 m³ op 1500 m² grond. (Overigens ben ik op dit moment zelf bezig met het bouwen van een volledig onderkelderd huis — en ik zou het zo weer doen.)
En hoeveel grond heb je dan en wat is de woning in m3? Voor ons is een kelder onder een huis van 750m3 en 1500m2 grond onbetaalbaar. Je komt dan boven de 1 miljoen euro uit. We willen ook gewoon leven, ik heb geen zin in extreem hoge lasten.Tweedehans schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:18:
[...]
Persoonlijk zie ik niet echt in hoe je teveel grond zou kunnen hebben. Meer vierkante meters betekent automatisch meer afstand tot de buren, wat vaak juist bijdraagt aan een vrijer en rustiger woongevoel.
Veel mensen vinden een grote tuin teveel werk, maar dat snap ik eerlijk gezegd niet zo goed. Je hóéft hem namelijk niet helemaal strak te onderhouden — je kunt er ook bewust een deel van laten verwilderen. Dat kost geen tijd en is nog goed voor de biodiversiteit ook, al voelt dat niet voor iedereen even prettig.
Op basis van de gegeven opties zou ik in jouw situatie kiezen voor 750 m³ op 1500 m² grond. (Overigens ben ik op dit moment zelf bezig met het bouwen van een volledig onderkelderd huis — en ik zou het zo weer doen.)
In de tijd van betaalbare robotmaaiers hoeft de oppervlakte van het perceel toch geen nadeel te zijnjosefine schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:53:
Als we het uitrekenen is het voor ons de keuze of een huis van 500m3 met kelder en 1000m2 grond of een huis van 750m3 zonder kelder en met 1500m2 grond. Dan lijkt mij het laatste een betere deal of ben ik gek? Alleen hebben wij zoveel grond helemaal niet nodig, maar kunnen we wel oplossen met een kas erbij, een groentetuin, een kantoor in de tuin en een losse garage dan is de tuin al een stuk voller. We werken allebei 40 uur daarom is 1500m2 grond voor ons eigenlijk teveel.
Voor hard werkend mensen is buiten in de tuin werken ook nog eens zeer gezond en rustgevend
Ehhh... geen idee of je gek bentjosefine schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:53:
Als we het uitrekenen is het voor ons de keuze of een huis van 500m3 met kelder en 1000m2 grond of een huis van 750m3 zonder kelder en met 1500m2 grond. Dan lijkt mij het laatste een betere deal of ben ik gek?
Persoonlijk vind ik dit een wat manke vergelijking; een kelder heeft z'n eigen typische mogelijkheden en die passen bij je, of niet natuurlijk. Ik zou sowieso voor het grotere kavel gaan want ruimte is mijn favoriete architectuur....
Wat me nog niet duidelijk is, hoe het nu werkt; heeft de gemeente kavels in diverse afmetingen in de aanbieding, of kun je quasi vrij aangeven hoeveel grond je wilt hebben?
Maar dan valt de optie 750m3 op 1500m2 toch gewoon af, ongeacht of het de betere deal is?josefine schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 20:40:
[...]
En hoeveel grond heb je dan en wat is de woning in m3? Voor ons is een kelder onder een huis van 750m3 en 1500m2 grond onbetaalbaar. Je komt dan boven de 1 miljoen euro uit. We willen ook gewoon leven, ik heb geen zin in extreem hoge lasten.
Dan blijft 500m3 op 1000 m2 over en dan moet je jezelf de vraag stellen of je daarmee al je (woon)wensen kunt vervullen.
Nee je begrijpt mij verkeerd. 750m3 kan, alleen is er dan geen geld meer voor een kelder. Want we willen ook nog een mantelzorgwoning bouwen en een garage en hypotheek moet niet hoger zijn dan 800k, meer kan wel, maar er is meer dan een woning, wil ook 4 keer per jaar op vakantie etc.maussert schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 00:02:
[...]
Maar dan valt de optie 750m3 op 1500m2 toch gewoon af, ongeacht of het de betere deal is?
Dan blijft 500m3 op 1000 m2 over en dan moet je jezelf de vraag stellen of je daarmee al je (woon)wensen kunt vervullen.
Geheel vrij is het. Zonder regels, dus je moet met bewoners de wegen gaan regelen vind ik erg leuk lekker pionierenConrado schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 21:29:
[...]
Ehhh... geen idee of je gek bent
Persoonlijk vind ik dit een wat manke vergelijking; een kelder heeft z'n eigen typische mogelijkheden en die passen bij je, of niet natuurlijk. Ik zou sowieso voor het grotere kavel gaan want ruimte is mijn favoriete architectuur....
Wat me nog niet duidelijk is, hoe het nu werkt; heeft de gemeente kavels in diverse afmetingen in de aanbieding, of kun je quasi vrij aangeven hoeveel grond je wilt hebben?
Hoeveel daarvan denk je aan de grond uit te geven?josefine schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 07:54:
[...]
…en hypotheek moet niet hoger zijn dan 800k, meer kan wel, maar er is meer dan een woning, ….
En hoeveel overwaarde (if any) / eigen middelen brengen ze in. Met andere woorden; wat is dan het totale budget en hoeveel blijft er over voor de woning. Afhankelijk van waar je bouwt en wat je bouwt ga je tegenwoordig al snel naar de €700 - €750 per m3 (en dan moet je de keuken, tuin e.d. nog).Conrado schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 08:13:
[...]
Hoeveel daarvan denk je aan de grond uit te geven?
Met 750 m3 zit je dan op 562K, ben je nog eens 80 - 100K kwijt voor de afbouw (afhankelijk van smaak en wensen uiterwaard). Zit je al snel op 650K en dan moet je de grond nog kopen…
Iets zegt me dat je dat met 150K niet gaat redden, dus ben je afhankelijk van eigen middelen.
Grond kost 360000 inclusief btw . Woning 400.000. Mantelzorgwoning en garage 240.000. Komen natuurlijk nog posten bij. Grond kan van overwaarde. Opties ook. En spaargeld is er ook nog voor dingen als muren, vloer, keuken, badkamer etc. Willen alleen hypotheek voor de twee woningen en de garage, rest van eigen geld betalen. Woning van 750m2 kost all in 398.000. Dan is ie maximaal afgewerkt. Begreep van een andere bouwer dat hij 600 vroeg per m3.Conrado schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 08:13:
[...]
Hoeveel daarvan denk je aan de grond uit te geven?
[ Voor 11% gewijzigd door josefine op 05-04-2025 08:44 ]
We zijn echt heel blij met het totaal plaatje zoals het er nu uitziet, erg blij met de keuzes die we destijds gemaakt hebben
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Voor zover ik begreep moeten ze alleen nog wat panelen bevestigen aan de onderkant van de overstek van het dak (daar is vast een naam voor) en dan zouden ze de steiger ook niet meer nodig hebben.
Inmiddels ook de definitieve tekening voor de serre/tuinkamer binnen na het inmeten.
Het ziet er nu tijdens de bouw wat raar uit, maar we hebben de fundering en vloer dus door laten lopen aan de buitenkant achter het huis.
Daar is nu een extra muur gebouwd door de aannemer. Door Metalura zal daar een constructie van aluminium en glas komen.
De glazen panelen kunnen volledige weggeschoven worden zodat de hele kamer open is.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Bij ons ook net zover buitenom. Alleen de zonnepanelen er nog op en dan kan volgens mij na enkele gootplafonds en de laatste strips voor t keralit de steiger ook weg.
[ Voor 91% gewijzigd door Frantic op 05-04-2025 14:37 ]
Thanks, weer iets geleerd
Succes! Wij zijn 2 maanden bezig en hebben nog een hoop werk te verzetten.woekele schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 21:41:
Wij hebben de oplevering gehad. Erg blij mee.
***members only***
woekele schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 21:41:
Wij hebben de oplevering gehad. Erg blij mee.
***members only***
Ze zeggen zelf 2 weken. Ik vind het kort, maar blijkbaar hebben ze voldoende capaciteit hiervoor.Frantic schreef op zondag 6 april 2025 @ 12:13:
VEH oplevering staat hier ook op de planning. Binnenkort maar eens uitzoeken hoe lang van te voren je die lui moet waarschuwen.
In dat overstekplafond kunnen prima kleine spotjes worden geplaatst.. heb ik ook gedaan.
Komt dat bij jou ook?
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Nee, wij hebben stroompunten op de muur laten aanbrengen.natural colour schreef op zondag 6 april 2025 @ 14:18:
[...]
In dat overstekplafond kunnen prima kleine spotjes worden geplaatst.. heb ik ook gedaan.
Komt dat bij jou ook?
Ff hier op aanhaken.Conrado schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:51:
Als de vloer een meter boven maaiveld mag, komt de kelder max. 70 cm boven maaiveld.....
Hoe werkt dat bij door de gemeente bepaalde bouw peilen.
Project waar wij gaan bouwen is iedereen zo’n beetje klaar om te beginnen. Wij hebben voor elk perceel een bouwpeil gekregen van de gemeente.
Is dat peil ook echt de hoogte waarop het huis gezet moet worden , of is dit onderhevig aan hoe een aannemer regels links laat liggen ?
Wij zijn bang dat er een kans is dat wij aan de regels houden en de rest hoger gaat zitten , waardoor wij in een badkuip komen .
Ik weet dus niet of je ver van het aangeven bouwpeil mag zitten . Onze aannemer, een goede bekendstaande, geeft aan altijd het bouwpeil aan te houden
[ Voor 20% gewijzigd door backupdevice op 07-04-2025 08:27 ]
De tekening van de architect en constructeur moeten een referentie hebben aan het NAP / peil.
Je kan dit zelf niet zomaar aanpassen, dit heeft te maken met waterhuishouding en beeldkwaliteit in de wijk.
(een paar cm hoger valt niet snel op, en kan onder het mom foutje net wel wat doen, maar een halve meter valt snel op.)
Dat ligt er aan hoe het op tekening staat; wij zitten uiteindelijk 45cm boven aangeven peil door een handigheidje van de architect.backupdevice schreef op maandag 7 april 2025 @ 08:25:
[...]
Is dat peil ook echt de hoogte waarop het huis gezet moet worden , of is dit onderhevig aan hoe een aannemer regels links laat liggen ?
Precies dat wil je voorkomen, wij zitten ook boven de overige bewoners...Wij zijn bang dat er een kans is dat wij aan de regels houden en de rest hoger gaat zitten , waardoor wij in een badkuip komen .
Koffie schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 08:57:
Ze zijn klaar met voegen bij ons. en ook een hoop plastic is van de kozijnen gehaald dus je ziet nu heel goed hoe alle gekozen kleuren bij elkaar komen.
We zijn echt heel blij met het totaal plaatje zoals het er nu uitziet, erg blij met de keuzes die we destijds gemaakt hebben
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Boven de bewoners met jullie bouwpeil ?Conrado schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:41:
[...]
Dat ligt er aan hoe het op tekening staat; wij zitten uiteindelijk 45cm boven aangeven peil door een handigheidje van de architect.
***members only***
[...]
Precies dat wil je voorkomen, wij zitten ook boven de overige bewoners...
Dus met het aanvragen van de def vergunning moet dit gedeeld worden met de gemeente en die toetsen dat?Rob-T6 schreef op maandag 7 april 2025 @ 08:30:
In de vergunning of het kavelpaspoort staan een hoogte opgegeven ten opzichten NAP vanuit de Gemeente als Peil niveau.
De tekening van de architect en constructeur moeten een referentie hebben aan het NAP / peil.
Je kan dit zelf niet zomaar aanpassen, dit heeft te maken met waterhuishouding en beeldkwaliteit in de wijk.
(een paar cm hoger valt niet snel op, en kan onder het mom foutje net wel wat doen, maar een halve meter valt snel op.)
De gemeente geeft in principe het peil aan. En bij jou staat alles in de tekening tov dat peil. En dat toetst de gemeente idd.backupdevice schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:05:
[...]
Dus met het aanvragen van de def vergunning moet dit gedeeld worden met de gemeente en die toetsen dat?
Wellicht ook een tip: vraag bij de gemeente ook het peil van de stoep / bestrating voor je woning aan. Doorgaans is dit plm 20cm lager dan het peil van je woning. Mocht je stoep nog niet gerealiseerd zijn kan je wel al aan de slag met je oprit/pad naar voordeur e.d.
[ Voor 40% gewijzigd door Frantic op 07-04-2025 11:13 ]
Hoe vaak negeren mensen dit? Wij zijn een beetje zenuwachtig hoe andere mensen dit gaan aanpakken.Frantic schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:12:
[...]
De gemeente geeft in principe het peil aan. En bij jou staat alles in de tekening tov dat peil. En dat toetst de gemeente idd.
[ Voor 11% gewijzigd door backupdevice op 07-04-2025 11:20 ]
Geen idee
Bij ons in de wijk wordt er fel op gecontroleerd omdat het eerder gigantisch fout is gegaan. Op een stukje staan woningen rustig een dikke meter hoger dan het aangegeven peil. Dat leverde problemen op met afwatering van omwonenden, aanzicht en overige infrastructuur. Die percelen moesten omringd worden met betonnen damwanden/L-elementen (kan even niet op de juiste naam komen) en met aparte afwatering, trapjes etc. Publiek groen is ook opgeschoven zodat die mensen überhaupt hun auto in de garage kunnen krijgen.
Wij bouwen zelf ook zo dicht mogelijk aan de voorzijde van het perceel. Omdat dit de noordzijde is en we daardoor maximaal tuin op het zuiden hebben. We zitten ook enkele cm hoger. Maar een 'afschot' van 20cm naar de stoep (in ons geval zal dat ongeveer 25 a 30 zijn) is best fors op een paadje van 3 meter. Veel meer en het gaat al vreemd ogen. Laat staan als je met een rolstoel/rollator/kinderwagen/whatever hier tegen op moet. uiteraard een beetje gechargeerd, maar u snapt de strekking.
[ Voor 26% gewijzigd door Frantic op 07-04-2025 11:22 ]
Lastig lastig dus. Of je gaat zelf defensief omhoog, of je hoopt dat de rest peil aanhoudt.Frantic schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:20:
[...]
Geen idee
Bij ons in de wijk wordt er fel op gecontroleerd omdat het eerder gigantisch fout is gegaan. Op een stukje staan woningen rustig een dikke meter hoger dan het aangegeven peil. Dat leverde problemen op met afwatering van omwonenden, aanzicht en overige infrastructuur. Die percelen moesten omringd worden met betonnen damwanden/L-elementen (kan even niet op de juiste naam komen) en met aparte afwatering, trapjes etc. Publiek groen is ook opgeschoven zodat die mensen überhaupt hun auto in de garage kunnen krijgen.
Wij bouwen zelf ook zo dicht mogelijk aan de voorzijde van het perceel. Omdat dit de noordzijde is en we daardoor maximaal tuin op het zuiden hebben. We zitten ook enkele cm hoger. Maar een 'afschot' van 20cm naar de stoep (in ons geval zal dat ongeveer 25 a 30 zijn) is best fors op een paadje van 3 meter. Veel meer en het gaat al vreemd ogen. Laat staan als je met een rolstoel/rollator/kinderwagen/whatever hier tegen op moet. uiteraard een beetje gechargeerd, maar u snapt de strekking.
Yep.backupdevice schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:24:
[...]
Lastig lastig dus. Of je gaat zelf defensief omhoog, of je hoopt dat de rest peil aanhoudt.
Ik haal het nog maar eens aan: precies de reden dat ik voor ringdrainage rond de woning ga. Vooralsnog lijk ik de hoogste te blijven omdat mijn buren hun tuin nauwelijks tot niet gaan ophogen. Maar je weet maar nooit.
De vette klei in de tuin moet sowieso gedraineerd worden want bij elke bui blijft daar gewoon een plas op staan.
Als je kan: laat drainage van je fundering meenemen door je aannemer. Of vraag of je het zelf mag leggen wanneer de fundering er ligt. Ik hoor prijzen van 250e als je het door de aannemer/grondwerker gelijk laat meenemen. Rara wie er baalt dat ie zich heeft laten omlullen door z'n bouwer.
Als je het gelijk laat meenemen dan loop het gewoon weg op basis van zwaartekracht. Ik moet nu wellicht aan de gang met een pompput. Afhankelijk van op welke diepte de HWA riolering van de gemeente daadwerkelijk ligt.
Maar goed, dat is ook werkelijk het enige waar ik echt spijt van heb. Tevens had ik mn netwerkaansluitingen allemaal naar zolder moeten laten leiden. Maarja, daar heb ik niet echt spijt van. Dat zou meer een nice to have zijn.
[ Voor 40% gewijzigd door Frantic op 07-04-2025 11:28 ]
Moet goed komen dan toch?backupdevice schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:33:
Net even met onze aannemer gesproken. Die gaf aan dat ons bouwpeil zowiezo al een van de hoogste is . Als ik de papieren van de gemeente bekijk scheelt dat idd 15cm.
Ik ga vanmiddag even met een grondboor aan de gang. Putten graven tot de bodem van de fundering en tot 1m diep enzo op enkele plekken. Kijken of die vollopen met water (grondwaterpeil check). En in overleg met de aannemer een dompelpomp in de kruipruimte hangen. Restant water wat er staat wegpompen en wederom kijken of er water bij komt.
Ik ben blij dat wij minimaal 20 meter van de voorkant van het huis tot het openbare trottoir hebben....Frantic schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:20:
[...]
Dat hangt uiteraard van je kavel af..RogerSch schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:16:
[...]
Ik ben blij dat wij minimaal 20 meter van de voorkant van het huis tot het openbare trottoir hebben....
Indien koper mocht besluiten om na het op hoogte brengen van de kavel door verkoper het perceel verder op te hogen en een wijziging aan te brengen in het geleidelijk verloop van de aanleghoogte van de kavel naar de hoogteligging van het aangrenzende terrein, is de koper zelf aansprakelijk voor alle daaruit voortvloeiende schade aan danwel gevolgen voor het aangrenzende terrein en dient hij voor eigen rekening en risico zorg te dragen voor het realiseren van een adequate grondkering op eigen terrein.
Ik dacht dat er ergens inde papieren stond vermeld dat er maximaal 30 cm mocht worden afgeweken van advies bouwpeil, maar kan het nu niet vinden.
Naast de kavels was er de optie om een stukje hobbyweide aan te kopen, deze ligt iets lager dan de bebouwde percelen, hier staat het volgende over:
Het is niet toegestaan om de weide op te hogen met vrijkomende grond uit de bouwkuip van de woning of anderszins. Dit om een goede waterhuishouding te borgen en wateroverlast naar omliggende weides of kavels te voorkomen
Vervolgens zie je dat de helft van de mensen de hobbyweide vehoogd en als verlenging van de tuin gebruikt. Niet erg sociaal naar de mensen die de weide wel gebruiken waar het voor bedoeld is. Als we wisten dat dit (tot nu toe) gedoogd werd hadden we ook een stuk aangekocht als investering.
Onze opleverpunten grofweg:
draai/kiep-ramen die niet goed open/dicht konden
stucwerk op sommige plekken niet in orde
valdorpels die het niet doen
sloten die niet lekker werken
scheur in trap
scheur in plafond-spac
waterleiding die nog iets verplaatst/gebogen moet worden (gaan we niet zelf doen i.v.m. risico)
1 rookmelder was foetsie
paar dagstukken ontbraken
stukje metselwerk vergeten aan onderkant van een muur
voegwerk (kleur) lokaal niet naar tevredenheid
nog paar dingen opruimen
Ooh dat is nog best wel een aardige lijstwoekele schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 20:59:
[...]
Onze opleverpunten grofweg:
draai/kiep-ramen die niet goed open/dicht konden
stucwerk op sommige plekken niet in orde
valdorpels die het niet doen
sloten die niet lekker werken
scheur in trap
scheur in plafond-spac
waterleiding die nog iets verplaatst/gebogen moet worden (gaan we niet zelf doen i.v.m. risico)
1 rookmelder was foetsie
paar dagstukken ontbraken
stukje metselwerk vergeten aan onderkant van een muur
voegwerk (kleur) lokaal niet naar tevredenheid
nog paar dingen opruimen
Vorige week is het huis uitgezet en nu is het wachten

[ Voor 11% gewijzigd door backupdevice op 09-04-2025 11:02 ]
Met de steeds onzekerder wordende energievoorziening zou ik graag een systeem willen waarbij we bij stroomuitval enkele dagen zelfvoorzienend kunnen zijn met de elektriciteit uit de auto (100 kwh). Ik heb wat lopen zoeken maar hier niets over kunnen vinden. Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
Welkom!KrullenO schreef op woensdag 9 april 2025 @ 18:24:
Met de steeds onzekerder wordende energievoorziening zou ik graag een systeem willen waarbij we bij stroomuitval enkele dagen zelfvoorzienend kunnen zijn met de elektriciteit uit de auto (100 kwh).
Gespecialiseerde thuisbatterijen kunnen dat. Bedenk wel dat je dan twee (dikke) kabels nodig hebt van/naar de meterkast om de batterij te voeden, en vandaaruit naar de huisinstallatie. Vraagt daarom ook om specifieke opzet van de meterkast.
Tweakers doen dat natuurlijk zelf
Veel info vind je in het Victron Energy-topic: Het grote Victron ontwerp topic
Met behulp van alle ervaringen die jullie gedeeld hebben op dit forum, hebben we de sprong gewaagd en een kavel gekocht!
We hebben kennismakingsgesprekken gevoerd met catalogusbouwers, architecten en aannemers. We zien voordelen in beide opties:
Catalogusbouw:
+ Vroeg in het proces zekerheid over kosten
+ Kortere doorlooptijd
Architect+aannemer
+ Nog tot tijdens de bouw flexibel (bijvoorbeeld electra)
+ Mogelijkheid om zaken zelf te doen tijdens de bouw
We zijn op zoek naar een woning met een simpel volume, het hoeft geen architectonisch hoogstandje te zijn.
We vragen ons nog af of traditionele bouw (architect&aannemer) of catalogusbouw verschillen in prijs. We lezen regelmatig dat het om het even is. Het is heel moeilijk vergelijken omdat de kuubprijs die een architect hanteert (~900 eu/m3) geldt voor volledige afwerking. De prijs/offerte van een catalogusbouwer is vaak onvolledig (zonder keuken, badkamer, vloer, geen/weinig opties, etc). Als we hier realistische stelposten voor nemen lijkt catalogusbouw nog steeds ~15% goedkoper (~750 eu/m3)
Reken we onszelf te rijk? Of kan catalogusbouw bij een simpel volume echt goedkoper zijn?
Toen ik nog voor de gemeente maatvoering en rooilijnen heb uitgezet was het meestal 30 cm boven de as van de weg e.e.a. vooraf bepaald aan de hand van de ligging/diepte van het riool. Verder keken we ook naar de hoogte van de vloeren bij de buren (als deze er zijn). Nu was ik hier redelijk flexibel in en als je een goede reden had om je bouwpeil hoger te willen hebben is dat altijd bespreekbaar.backupdevice schreef op maandag 7 april 2025 @ 08:25:
[...]
Ff hier op aanhaken.
Hoe werkt dat bij door de gemeente bepaalde bouw peilen.
Project waar wij gaan bouwen is iedereen zo’n beetje klaar om te beginnen. Wij hebben voor elk perceel een bouwpeil gekregen van de gemeente.
Wij zijn bang dat er een kans is dat wij aan de regels houden en de rest hoger gaat zitten , waardoor wij in een badkuip komen .
Ik weet dus niet of je ver van het aangeven bouwpeil mag zitten . Onze aannemer, een goede bekendstaande, geeft aan altijd het bouwpeil aan te houden
Een meter te hoog? Dan heeft er iemand echt liggen slapen. Omdat ik ook de BAG gegevens heb verwerkt en "bouw gestart" een BAG status is. Controleerde ik regelmatig of er al begonnen was met de bouw en zodra er een vloer lag namen we in 9 van 10 gevallen even een controle puntje met de GPS mee. Week deze te veel af (+/- 10 cm) dan kreeg onze toezichthouder bouw een seintje. We hebben 1 keer de situatie gehad dat de vloer 40 cm te hoog lag en dat was genoeg voor een bouwstop en het slopen van de vloer.Frantic schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:20:
[...]
Geen idee
[ Voor 41% gewijzigd door gumtree op 09-04-2025 22:30 ]
Welkom en vast veel succes gewenst!ReneTh schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:04:
Met behulp van alle ervaringen die jullie gedeeld hebben op dit forum, hebben we de sprong gewaagd en een kavel gekocht!
De eerste vraag die je mag stellen is wat je zelf wilt? Catalogusbouw is gericht op de gemiddelde smaak van hun doelgroep. dat is niet denigrerend bedoeld, maar zo zorgen ze voor een grote groep klanten. Heb je een specifieke woning ingedachte, of een afwijkend kavel, dan ben je beter bij een architect af. Je krijgt dan iets unieks. Dat hoeft niet direct 'architectonische hoogstandjes' te zijn, maar een architect kan je wensen ècht invulling geven.
Dan de kosten; ik denk dat die voor vergelijkbare bouwwerken, vergelijkbaar is. € 900/m³ vind ik wel hoog ingeschat door de architect. € 750~800/m³ lijkt me realistischere en dan zit je weer in de buurt van de catalogusbouwers.
Dan iets over zelf doen en besparen; dat kan idd icm een aannemer. Echter, je moet wel grote klussen zelf kunnen om ècht te besparen. de hele elektrische installatie of de gehele afwerking (stücen etc) bijvoorbeeld. Zeker klussen die tijdens de bouw plaatsvinden moeten wel door de aannemer geaccepteerd zijn. Je komt dan ook in zijn planning en voortgang terecht, en dat kan conflicten opleveren.
Wij zijn ons ook aan het orienteren op een kavel om daar een woning op te laten bouwen en hebben ook een eerste orienterend gesprek gehad met een architect. Die gaf een inschatting dat je voor € 750/m³ over het algemeen wel uit zou kunnen komen als je geen hele bijzondere/dure/architectonische zaken wil. Dat was afgelopen september dus die prijzen zullen wel iets zijn gestegenConrado schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:28:
[...]
Dan de kosten; ik denk dat die voor vergelijkbare bouwwerken, vergelijkbaar is. € 900/m³ vind ik wel hoog ingeschat door de architect. € 750~800/m³ lijkt me realistischere en dan zit je weer in de buurt van de catalogusbouwers.
/post
Gefeliciteerd!ReneTh schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:04:
Hoi allemaal,
We hebben kennismakingsgesprekken gevoerd met catalogusbouwers, architecten en aannemers. We zien voordelen in beide opties:
Catalogusbouw:
+ Kortere doorlooptijd
Architect+aannemer
We zijn op zoek naar een woning met een simpel volume, het hoeft geen architectonisch hoogstandje te zijn.
We vragen ons nog af of traditionele bouw (architect&aannemer) of catalogusbouw verschillen in prijs. We lezen regelmatig dat het om het even is. Het is heel moeilijk vergelijken omdat de kuubprijs die een architect hanteert (~900 eu/m3) geldt voor volledige afwerking. De prijs/offerte van een catalogusbouwer is vaak onvolledig (zonder keuken, badkamer, vloer, geen/weinig opties, etc). Als we hier realistische stelposten voor nemen lijkt catalogusbouw nog steeds ~15% goedkoper (~750 eu/m3)
Reken we onszelf te rijk? Of kan catalogusbouw bij een simpel volume echt goedkoper zijn?
Zelf geen ervaring met de route architect/aannemer omdat wij over 1.5 maand de woning van onze catalogusbouwer krijgen opgeleverd.
Nu kan ik niet spreken voor andere bouwers, maar bij die van ons (SelektHuis) was de keus in basis woningen toch echt heel erg groot.
Vervolgens kies je een dus een basis woning en daar ga je aan sleutelen. Wij kozen als basis woning voor de matterhorn (PDF) welke er zo uit ziet:
/f/image/FSzEROMK86FyAB1ar0XpWUHW.png?f=fotoalbum_large)
Het allereerste wat we gedaan hebben is een aanbouw eraan tekenen, omdat het voor ons belangrijk was dat we meer woon en leefruimte konden creëren door creatief te zijn met de regels van de gemeente. Uiteindelijk hebben we een aanbouw getekend met daarin onze slaapkamer met badkamer en een bijkeuken.
Boven was redelijk snel besloten: wat schuiven met muurtjes om zo een badkamer, 2 slaapkamers en 2 kantoortjes te maken.
Beneden in het hoofdgebouw was ook redelijk simpel (voor ons): we hebben alle binnenmuren eruit gehaald
Er was 1 ding wat SelektHuis maar niet kon tekenen/bouwen en dat was een wintertuin/serre aan de achterkant van het huis. Ze hebben wel onze ideeen in de render meegenomen maar uiteindelijk word deze dus door een 3e partij na oplevering geplaatst.
De buitenkant zag er inmiddels zo uit:
![]() | ![]() |
Er is dus weinig meer overgebleven van die basis woning door te gaan schuiven met ramen, muren en veranderen van diverse kleuren.
Het toeval wil dat van de 4 vrijgekomen kavels op de plek waar we gaan wonen er 3 (naast elkaar) voor SelektHuis hebben gekozen. Nu weet ik niet of de basiswoning hetzelfde is bij de 2 andere buren, maar het zijn nu al 3 totaal verschillende huizen met allemaal andere details.
Hier wil ik nog even op inhaken.Nog tot tijdens de bouw flexibel (bijvoorbeeld electra)
Alles wat ik hierboven heb verteld is inderdaad VOOR de start van de bouw al bedacht en op papier gezet.
Schuiven met ramen of muren kan dan niet meer (sowieso mag je na verkrijgen van je vergunnging dat soort zaken niet meer aanpassen).
Wat heb ik wel tijdens de bouw veranderd?
- Vrijwel alles aan elektra heb ik tijdens afbouw kunnen aanpassen. Schakelaars ergens anders? Geen probleem. Dat stopcontact niet links maar rechts? Ook geen probleem. Volgens mij is het enige wat niet kon een extra centraaldoos in het plafond omdat dit vooraf al in die betonnen kanaalplaten is gedaan.
Ook ter plekke nog besloten een waterontharder te laten plaasen.
- Kleur en type voegen word echt op het allerlaatst gevraagd, wanneer het metselwerk al gedaan is.
- Op advies van de metselaar besloten een muurtje te voorzien van een afdekker van natuursteen. Stond niet op de tekening maar zonder zou echt niet mooi zijn vertelde hij
- Kleur van de binnemuren kon tot 1 week voordat za begonnen nog doorgegeven worden
Kun je een indicatie geven van de kuubprijs, want dat is voor beginners een handig hulpmiddel?Koffie schreef op donderdag 10 april 2025 @ 08:12:
[...]
Gefeliciteerd!
Zelf geen ervaring met de route architect/aannemer omdat wij over 1.5 maand de woning van onze catalogusbouwer krijgen opgeleverd.
Dat is lastig, want wat ga je meerekenen in de die kuubprijs? Keuken en badkamers? De onvoorziene grondverbetering voor de fundering?Conrado schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:55:
[...]
Kun je een indicatie geven van de kuubprijs, want dat is voor beginners een handig hulpmiddel?
Als alles straks klaar is wil ik best een financieel plaatje uitschrijven, ik denk dat dat een beter inzicht geeft dan roepen hoeveel je betaald voor hoeveel kuub.
We hebben het meest betrouwbare netwerk van de wereld. En dat zelfs nu we al miljoenen zonnepanelen hebben en honderduizenden elektrische auto's die te pas en te onpas 11-22 kWh trekken.KrullenO schreef op woensdag 9 april 2025 @ 18:24:
Super topic om te volgen nu we net een optie hebben genomen op een bouwkavel in onze wijk!
Met de steeds onzekerder wordende energievoorziening zou ik graag een systeem willen waarbij we bij stroomuitval enkele dagen zelfvoorzienend kunnen zijn met de elektriciteit uit de auto (100 kwh). Ik heb wat lopen zoeken maar hier niets over kunnen vinden. Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
Als grote delen van een land een paar dagen zonder stroom zitten, heb je ook hele andere problemen hoor. Het volledige leven stort dan in. Je elektrisch systeem zo inrichten dat je auto je stroombron kan zijn zorgt voor vele uitdagingen en enorme meerkosten.
Het doel van de prijs per kuub is niet om accuraat te zijn. Het gaat om de orde van grootte.Koffie schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:56:
[...]
Dat is lastig, want wat ga je meerekenen in de die kuubprijs? Keuken en badkamers? De onvoorziene grondverbetering voor de fundering?
Als alles straks klaar is wil ik best een financieel plaatje uitschrijven, ik denk dat dat een beter inzicht geeft dan roepen hoeveel je betaald voor hoeveel kuub.
Zolang je het er maar bij vermeldt is het voor iedereen duidelijkKoffie schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:56:
[...]
Dat is lastig, want wat ga je meerekenen in de die kuubprijs? Keuken en badkamers? De onvoorziene grondverbetering voor de fundering?
Als zelfbouwer kan ik geen onderscheidt maken want wij schaffen alles uit één pot aan. Mijn kuubprijs is incl. keuken, vloeren, maatwerk meubelen, gordijnen, bestrating, pergola en ga zo maar door.
Het geeft je veel inzicht als je je uitgaven bijhoudt in een excelletje en dan per uitgave in een kolom aangeeft waar je die voor gedaan hebt. Dan heb je na afloop van je bouw veel beter inzicht en zie je ook dat vele kleine uitgaven voor bijvoorbeeld een warmtepomp uiteindelijk ook een hoog bedrag maken.Conrado schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:06:
Zolang je het er maar bij vermeldt is het voor iedereen duidelijk
Als zelfbouwer kan ik geen onderscheidt maken want wij schaffen alles uit één pot aan. Mijn kuubprijs is incl. keuken, vloeren, maatwerk meubelen, gordijnen, bestrating, pergola en ga zo maar door.
Bouwen = Ontwerpen,oplossingen zoeken en uitwerken, tekeningen maken, bestellingen op tijd regelen, logistiek, mensen aansturen, ad-hoc reageren, zelf klussen doen, budgeteren, facturen betalen, en..., en..., en...
O ja, administratief overzicht bewaren.
Niet alles gaat tegelijkertijd
Wij hebben ook naar een catalogusbouwer gekeken en het huis zou net zo duur kosten als wat wij nu via een architect bouwen.ReneTh schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:04:
Hoi allemaal,
Catalogusbouw:
+ Kortere doorlooptijd
Architect+aannemer
Nadeel in ons geval is dat de architect wel goed geld kost. Voordeel is build to spec, dus zoals wij het willen. Dat was voor ons de reden om toch via een architect te bouwen.
Wij bouwen een huis met spullen van goede kwaliteit en hoge kwaliteit afwerking en detailering. Denk aan Alu kozijnen, veel en groot triple glas, WW warmtepomp. Screens en buiten lamellen in de spouw. Wij zitten op EURO 800+ per M3 zonder keuken en afwerking vloer. Moet er wel bijzeggen dat wij zelf niks gaan doen.
Exclrm84 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 14:18:
De kosten per m3 is dat inclusief kavel etc? Kortom het totaalbedrag?
In mijn geval EX kavelrm84 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 14:18:
De kosten per m3 is dat inclusief kavel etc? Kortom het totaalbedrag?
Het is groot, we hebben alleen al ruim 500 m² vloeren. We kiezen voor alles de materialen die we graag willen, bv Reynaers Aluminium kozijnen, Sto Isoned gevel, Warema buitenjalouzieën, massieve binnendeuren, Velux ramen (elektrisch bediend) enzovoort. Dan hebben we drie keukens - vraag even niet waarom - twee badkamers en vier toiletten. Plus een hele berg maatwerk meubilair en aftimmering. Dan nog alle vloerafwerking, gordijnen (allemaal elektrisch bediend) en op sommige plekken binnen jaloezieën. Buiten komt nog de bestrating en een Warema Pergola.
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic