Oekiejoekie schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 20:21:
[...]
Wat is er mis met een minimaal keukentje ? In de huidige woningmarkt moet je blij zijn dat je iets kunt kopen, en dan kun je dit huis ook nog kopen op één inkomen. Zodat je niet eerst een relatie moet hebben, of meteen moet verkopen als je relatie stuk loopt.
Zijn we echt allemaal zo verpest door VT-wonen dat de eerste woning meteen een woning moet zijn met taatsdeuren, visgraatvloer en kookeiland ?
Definieer "we".
Maar je hebt gelijk: als je kijkt naar de VT-wonen trend en programma's zoals Kopen Zonder Kijken, waar ik ook van toe moet geven dat er uit interesse wel de nodige afleveringen van heb gekeken (met veel doorskippen, dat wel), dan is het wel zo dat bij de ietwat gedateerde woningen er gelijk geroepen wordt dat er voor 50-100k verbouwd moet worden.
De tendens bij dat programma is ook: ook al heeft iemand 'maar' 300k als budget, dan zoeken ze een woning voor 200k, bieden zonder blikken of blozen 40k over en blijft er 60k voor verbouwing over.
En ok, als het je stijl is, is het zeker niet verkeerd als uitkomst en soms zit er een uitbouw bij of dakkapel. Maar verder is het toch eigenlijk altijd hetzelfde riedeltje:
- het huis MOET volledig gestyled worden
- alles wat er ook maar lichtjes gedateerd uit ziet moet eruit/vervangen worden
- deuren naar tuinen moeten kunststof/alu schuifpuien worden
- isolatie wordt geen zak mee gedaan
- etc
Ik heb weleens wat woningen opgezocht en kan me er een herinneren waar meer dan een ton aan verbouwing in is gaan zitten en er ook echt veel aan gedaan is, maar isolatie ho maar... nog steeds een D-label. Zelfs de paar deelnemers die hamerden op energiezuinig enzo kregen... jawel... 6 zonnepanelen. Vergeet de isolatie, vergeet de warmtepomp, vergeet de zonneboiler en ga zo maar door. Echt te triest voor woorden.
Het ergste vond ik nog wel dat er (uit mijn hoofd) ergens een 2020 woning aangekocht werd in 2022 en de hele keuken eruit gesloopt werd en er ongetwijfeld 10-20k (grofweg) van het budget van de deelnemers aan op ging omdat er een bepaalde smaak in moest. Paar afleveringen verder plaatsen ze nota bene exact zo'n keuken als er eerder uitgesloopt werd. Te triest voor woorden. Wrappen hebben ze ook nog nooit van gehoord.
Dus ja, het is deels ook wel door dit soort programma's, instagram accounts en websites dat ook huizen een soort fast fashion zijn geworden. Als het van binnen maar vt-wonen is, is het blijkbaar perfect voor 70% van de mensen.