Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2024-M1 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 8 Laatste
Acties:
  • 229.804 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:08
Voor de twitterlozen:
⚡️Presumably, for the first time, the 🇷🇺Russian Federation used the P-35 missile of the coastal missile complex "Redut" to strike 🇺🇦Ukraine

Its range is 300/460 km, speed - 2000 km/h, and the weight of the warhead ~ 1000 kg. The complex itself was adopted in 1962 and was produced until 1983

It is reported that the P-35 was intercepted by the means of air defense of Ukraine
Wel een oud beestje. Ik kan mij niet voorstellen dat zo’n raket heel erg precies is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Muncher schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:27:
[...]
Voor de twitterlozen:
[...]
Wel een oud beestje. Ik kan mij niet voorstellen dat zo’n raket heel erg precies is.
Die range/familie van raketten lijkt een CEP te hebben van:
and CEP of about 3000 m

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rav
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Rav

YakuzA schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:32:
[...]

Die range/familie van raketten lijkt een CEP te hebben van:

[...]
Ik was even benieuwd hoe dat zich verhield tot een V2 raket:
What was the accuracy of the V-2? This question reduces to one of philosophy - if a missile misses the aim point by half the range, does that shot count against the missile's accuracy calculation or is it a failure, counted in the reliability calculation? Tests of prototype V-2's in 1943 indicated a 4.5 km CEP (circular error probable - the radius within which 50% of the shots impact). 100% of the shots fell within 18 km of the target. A radio beam guidance update system was introduced in December 1944, which in tests produced a 2 km CEP. In reality, in the campaign against Britain, 518 rockets were recorded as falling in the Greater London Air Defence Zone of 1225 fired, implying an average CEP of 12 km.
bron: http://www.astronautix.com/v/v-2.html

Niet veel beter dus, de nieuwere V2 had 'op papier' een CP van 2km.
Wel goed dat de luchtafweer van Oekraïne de P35 kan onderscheppen, want die payload is flink!

...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-09 13:59

pro_6or

amateur_60r

Rusland ontdooit laatste mammoet uit Siberische permafrost en vuurt haar af op Oekraïne.

Trebuchet daarna vernietigd door counter battery artillerie.

Hoeveel van die oude krengen hebben 60 jaar overleefd? Maar alles gaat goed met de SMO.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolBadeendje
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:44
https://www.abc.net.au/ne...news_app&utm_content=link

Australië heeft een verzoek van UA om 45 MRH90 helikopters, die ze ‘met pensioen hebben gestuurd’ over te nemen, afgewezen. Als wordt o.a. gegeven dat men al is begonnen met ontmanteling. Ongetwijfeld is Australië niet overtuigd dat het veilige toestellen zijn, dat zal ook meespelen. Er zijn ongelukken mee gebeurd, met dodelijke afloop.

Aan de ene kant lijkt me dat niet prettig om te leveren, aan de andere kant, de risico’s van deze toestellen zullen bij UA vast bekend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09 09:40
CoolBadeendje schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:37:
https://www.abc.net.au/ne...news_app&utm_content=link

Australië heeft een verzoek van UA om 45 MRH90 helikopters, die ze ‘met pensioen hebben gestuurd’ over te nemen, afgewezen. Als wordt o.a. gegeven dat men al is begonnen met ontmanteling. Ongetwijfeld is Australië niet overtuigd dat het veilige toestellen zijn, dat zal ook meespelen. Er zijn ongelukken mee gebeurd, met dodelijke afloop.

Aan de ene kant lijkt me dat niet prettig om te leveren, aan de andere kant, de risico’s van deze toestellen zullen bij UA vast bekend zijn.
https://www.flightglobal....posal-plan/156519.article
FlightGlobal understands that Canberra contacted other NH90 users to gauge interest in the rotorcraft, which were were permanently retired in September 2023, but received no positive replies.
Blijkbaar hebben ze nog wel geprobeerd ze te verkopen. Dus een beetje raar verhaal.
De Nederlandse marine heeft er ook nog 20 in gebruik.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Geen spannende beelden, maar naar wat eruit ziet als diezelfde Bradley is aan het wachten op z’n volgende prooi

[ Voor 28% gewijzigd door gise op 18-01-2024 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:06
RocketKoen schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:43:
[...]

https://www.flightglobal....posal-plan/156519.article

[...]

Blijkbaar hebben ze nog wel geprobeerd ze te verkopen. Dus een beetje raar verhaal.
De Nederlandse marine heeft er ook nog 20 in gebruik.
Wat ik begrepen heb verkopen ze de helikopters als niet functioneel en alleen om als onderdelen te dienen voor andere NH90 gebruikers. Australië heeft de eerste generatie helikopters, en ze zijn echt slecht. Natuurlijk had ik ze ook liever aan UA gegeven, maar ik snap het ergens wel.

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:34
pro_6or schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:35:
Rusland ontdooit laatste mammoet uit Siberische permafrost en vuurt haar af op Oekraïne.

Trebuchet daarna vernietigd door counter battery artillerie.

Hoeveel van die oude krengen hebben 60 jaar overleefd? Maar alles gaat goed met de SMO.
Niet te hard lachen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xrd_TPg_SmabuMydUiVynFjUXzk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IIj2NzTzfFrsC6H2v0PRPFav.jpg?f=fotoalbum_large

:)

Edit : meer bronnen:

En een foto van de binnenkant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BMmOZAupm8eOdG6BizVUPfGCC3E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e99PnDMTVOpvXfg29tFGf9oq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door asing op 18-01-2024 23:33 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

asing schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 23:26:
[...]

Niet te hard lachen:

[Twitter]

[Afbeelding]

[Twitter]

[Afbeelding]
Die hawks vind ik prima. Generatie nieuwer dan die raket die de Russen vandaag hebben gebruikt. Absoluut vergelijkbaar met sa-8 die wijd wordt ingezet door beide partijen. Bovendien, gebruiken waar ze voor nodig zijn, dit houd de nieuwere tech vrij voor grotere bedreigingen.

een treffende spreuk

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cyczn4IzCwb6jKH76pbRVDshLM4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A4UmxJ823dD5ZccFeWU38pPS.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:12

jgj82

Ja, maar = nee

asing schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 23:26:
[...]

Niet te hard lachen:

[Twitter]

[Afbeelding]

[Twitter]

[Afbeelding]
Ja, niet te hard lachen hé? Ben ik ooit ook mee begonnen! En hoewel de basis inderdaad uit de jaren '50 stamt was de laatste update voor NL uit 2001, dus moderner als het meeste spul wat door Rusland ingezet wordt. Top systeem tegen cruise missiles en als ik de PCP zo bekijk is dit een HAWK PIP3 systeem, silent engagements enzo.... Reload in 3 minuten, 9 launchers x3 missiles, Sentinel phased array radar etc. Niet nieuw maar prima voor dit werk.

[ Voor 6% gewijzigd door jgj82 op 19-01-2024 07:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:24

_Arthur

blub

Kennelijk zijn er 40.000 Hawk's geproduceerd; als er ook maar 2000-ish (duimzuigerij van mij) voor UA beschikbaar komen, is dat natuurlijk een prima toevoeging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:57
Prima toch, die hawks.
Als je weet wat er op je af komt in de lucht, kan je kiezen welk systeem je er naartoe stuurt. Als je daarmee dure andere luchtafweer raketten uit spaart...

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

redwing schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:01:
[...]

Het ging me er vooral om dat ze zeggen dat de T90 gewonnen zou hebben.En dat terwijl de tank uitgeschakeld is terwijl de Bradley het volgende gevecht in kan. Daarbij vergeten ze ook nog te vermelden dat de Bradley een IFV is wat toch een paar klasses lager als een MBT zou moeten zijn.
Ondanks dat dit absolute klasse is van de bemanning van de Bradley, is het wat voorbarig om de T-90 te veroordelen als slecht ontwerp op basis van beroerde prestaties bij inzet waar ze totaal niet voor ontworpen zijn.

Dit soort tank is bedoeld om het in massale snelle aanvallen op te nemen tegen Leopards en Abrams en andere pantservoertuigen op relatief grote afstand. Ze worden hier vooral solo of in kleine groepen ingezet als bewegende kazematten ter ondersteuning van infanterie, en dat in bebouwde gebieden. Dat is altijd gevaarlijk gebleken voor tanks en de specifieke zwakte van T-72/T-90 qua wendbaarheid achteruit maakt dat alleen maar erger. Het is geen wonder dat een sneller wendbaarder voertuig dat sneller kon schieten hier won. Die Bradley zou ws ook van een Leopard gewonnen hebben onder die omstandigheden. Op 500-1000m afstand over open veld zou dit waarschijnlijk anders gelopen zijn

Voornaamste conclusie is dus mi niet dat de T-90 inherent slecht is in waar het voor ontworpen is (massale tank vs tank veldslagen hebben we niet gehad...), maar bovenal dat het niet het juiste gereedschap is voor de omstandigheden van deze fase van deze oorlog en dat RU ze bij gebrek aan beter noodgedwongen aan het opbranden is, en waarmee de productiecapaciteit en -middelen die ervoor ingezet worden dus voor een flink deel verspild worden. Wat strategisch gezien nog beter is dan wanneer het enkel een slecht ontwerp was

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:05
dion_b schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:48:
[...]

Ondanks dat dit absolute klasse is van de bemanning van de Bradley, is het wat voorbarig om de T-90 te veroordelen als slecht ontwerp op basis van beroerde prestaties bij inzet waar ze totaal niet voor ontworpen zijn.

Dit soort tank is bedoeld om het in massale snelle aanvallen op te nemen tegen Leopards en Abrams en andere pantservoertuigen op relatief grote afstand. Ze worden hier vooral solo of in kleine groepen ingezet als bewegende kazematten ter ondersteuning van infanterie, en dat in bebouwde gebieden. Dat is altijd gevaarlijk gebleken voor tanks en de specifieke zwakte van T-72/T-90 qua wendbaarheid achteruit maakt dat alleen maar erger. Het is geen wonder dat een sneller wendbaarder voertuig dat sneller kon schieten hier won. Die Bradley zou ws ook van een Leopard gewonnen hebben onder die omstandigheden. Op 500-1000m afstand over open veld zou dit waarschijnlijk anders gelopen zijn

Voornaamste conclusie is dus mi niet dat de T-90 inherent slecht is in waar het voor ontworpen is (massale tank vs tank veldslagen hebben we niet gehad...), maar bovenal dat het niet het juiste gereedschap is voor de omstandigheden van deze fase van deze oorlog en dat RU ze bij gebrek aan beter noodgedwongen aan het opbranden is, en waarmee de productiecapaciteit en -middelen die ervoor ingezet worden dus voor een flink deel verspild worden. Wat strategisch gezien nog beter is dan wanneer het enkel een slecht ontwerp was
Deze tank zou volgens putin simpelweg naar zijn plek rijden en daar alles kapot schieten wat er in de buurt was en door zijn pantsering zo goed als onschendbaar zijn. Als er dan eentje wordt uitgeschakeld door een IFV klopt er niet veel van die uitspraken. Daarbij werd in het artikel waar het hier om ging vooral de lof gezwaaid met dat de bemanning er levend uit kwam omdat de T90 zo sterk was. Als je echter het gemiddelde gevecht bekijkt waarbij een T90 wordt uitgeschakeld durf ik wel te stellen dat de bemanning daar zelden van weg kan lopen.

Of hij inherent slecht is kan ik natuurlijk niet zeggen, maar het is natuurlijk al tekenend dat zo'n Bradley zo dichtbij kan komen. Hoe dan ook is iig zeker niet zo goed als wordt beweerd. Al was het maar omdat de optics wel heel makkelijk uitgeschakeld kunnen worden, maar zeker omdat ze nogal vaak ontploffen als ze goed geraakt worden.

En of die Bradley ook van een Leopard2 had gewonnen betwijfel ik. 1 gericht schot en die Bradley ligt er uit, en bij de Leopard is het een stuk lastiger om de optics/fire-control uit te schakelen. Maar dat is iets dat we nooit zullen weten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Het lijkt er wel op dat de 25mm bushmaster niet kan penetreren. De T-90m is natuurlijk wel volledig uitgeschakeld na al die inslagen, maar zou onze cv9035 er wel doorheen komen? Die 35mm is en forser en veel moderner.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

redwing schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:14:
[...]

Deze tank zou volgens putin
Volgens Putin zou deze oorlog hooguit drie dagen duren, zou het volledige UA leger afgeslacht worden door Terminators en T14's en zouden al twee keer zoveel F16s neergeschoten zijn als de rest van de wereld nog aan UA gaat leveren...

Ik heb het niet over hyperbool van publieke uitspraken maar daadwerkelijk ontwerp en door de ontwerpers beoogde toepassing vs hoe het echt ingezet wordt. RU gebruikt dure schroevendraaiers om spijkers in te slaan en verspilt daarmee schaarse middelen om die schroevendraaiers te maken.

Het is tekenend dat een heel ander ontwerp dat wel hiervoor gemaakt is - Merkava - momenteel elders ingezet wordt met meer succes en kleinere verliezen, al heeft de tegenpartij daar geen Bradley's.

[ Voor 13% gewijzigd door dion_b op 19-01-2024 10:35 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Goedemorgen allemaal.

De discussie gaat weer wat in de richting van de kwaliteit van de verschillende wapensystemen.

Graag nu weer terug naar het Strijdverloop in Oekraïne.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Toch lijken de sancties toch te helpen. De massale aanvallen met raketten lijkt er dit jaar nog niet echt te zijn. Een paar keer wat geweest, maar bij lange na niet meer zo erg als vorig jaar.
De Shaheds zijn er nu natuurlijk in grotere aantallen, maar lijkt er niet op dat die het echt heel veel ellende veroorzaken.
Dat is in ieder geval een mooi teken voor Oekraine.`

En bijzonder dat Oekraine gisteren net heeft aangegeven met een drone van 340 euro 1250 km afgelegt te hebben om een doel in St. Petersburg te raken. De russen kunnen nog wat leren dus....

[ Voor 20% gewijzigd door IJsbeer op 19-01-2024 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
IJsbeer schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:02:
Toch lijken de sancties toch te helpen. De massale aanvallen met raketten lijkt er dit jaar nog niet echt te zijn. Een paar keer wat geweest, maar bij lange na niet meer zo erg als vorig jaar.
De Shaheds zijn er nu natuurlijk in grotere aantallen, maar lijkt er niet op dat die het echt heel veel ellende veroorzaken.
Dat is in ieder geval een mooi teken voor Oekraine.`

En bijzonder dat Oekraine gisteren net heeft aangegeven met een drone van 340 euro 1250 km afgelegt te hebben om een doel in St. Petersburg te raken. De russen kunnen nog wat leren dus....
Ja, het is iig heel erg duidelijk dat Rusland in het eerste jaar oorlog vrijwel hun hele voorraad erdoorheen hebben gejaagd, en nu vrijwel alles uit huidige/recente productie moeten verschieten.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rav
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Rav

Het lijkt erop dat Rusland opnieuw een A50 boven de Azov zee heeft ingezet. Het zou toch wat zijn als Oekraïne het trucje nog een keer zou kunnen herhalen. Er is nog steeds niet echt duidelijkheid over wat de IL-22 en eerste A-50 is overkomen toch?

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2024/01/19/7437952/
A Russian Beriev A-50 long-range radar detection aircraft was detected over the waters of the Azov Sea on the morning of 19 January.

Source: Yurii Ihnat, spokesman for the Ukrainian Air Force, during the national joint 24/7 newscast

Quote: "It's not often that we have a relatively calm night in the airspace, free from aerial attack threats such as drones, especially considering how accustomed we’ve become to seeing them almost every night during the autumn and winter. This night is one of the few without reported incidents...

After three significant enemy attacks, we’re in a sort of lull, but that doesn’t mean we should become complacent in any way.

Just a moment ago, the map (the Virazh-Tablet program – ed.) was empty, and now there are 5-6 aerial targets, including the infamous A-50, testing their luck in the Azov Sea waters.

Yesterday, we discussed what would happen after the destruction of the A-50: another one would take its place. This is unsurprising, as Russia has more of these aircraft.

So there's the A-50, a fighter jet closer to Rostov, and tactical-level drones monitoring the front line [currently being detected]."

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:13
Een Nederlandse! Ik wist niet dat we die geleverd hadden. Maar mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Avalaxy schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:23:
[...]

Dat had ik nog niet eens gezien! Ik kan niet bevestigen of dit een stock foto is die ergens gevonden is, of een foto van een daadwerkelijk geleverd exemplaar.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
asing schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:34:
[...]

Dat had ik nog niet eens gezien! Ik kan niet bevestigen of dit een stock foto is die ergens gevonden is, of een foto van een daadwerkelijk geleverd exemplaar.
tineye geeft 0 matches op de search terug, dus lijkt niet een stock foto.

Maar welk detail geeft aan dat het een ex-NL apparaat is? :)

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 19-01-2024 12:46 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
YakuzA schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:46:
[...]

Helemaal rechts hangt een papier. Onderaan een stempel met het woord "geheim". Aan de linkerkant zie je op het papiertje nog wat meer Nederlandse woorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FouT
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:50
[...]

Kijk maar eens naar de opgeplakte papiertjes aan de linker bovenzijde van het controle paneel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09 15:06
[...]

hier kan je de exact zelfde foto terugvinden: https://en.wikipedia.org/...quadron_(2157_053125).jpg Kortom het is een foto van een vergelijkbare situatie, maar niet van het apparaat dat we op de foto zagen.

[ Voor 11% gewijzigd door consolefreak op 19-01-2024 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
consolefreak schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:49:
[...]

hier kan je de exact zelfde foto terugvinden: https://en.wikipedia.org/...quadron_(2157_053125).jpg Kortom het is een foto van een vergelijkbare situatie, maar niet van het apparaat dat we op de foto zagen.
Bij deze ben ik teleurgesteld in TinEye dan :P

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:55
[...]

Ik ben een leek op dit gebied maar waar zie/zag je dit aan?

Nevermind, iets met eieren na pasen ;)

[ Voor 8% gewijzigd door schumi2004 op 19-01-2024 13:09 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006

jgj82

Ja, maar = nee

[...]

Die kunnen we niet geleverd hebben, ik heb de laatste exemplaren persoonlijk afgeleverd in Roemenië in 2005 :7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Deze keer blijft ie stiekem verder weg met vliegen:
After Ukraine shot down a Russian A-50 radar long-range warning aircraft over the waters of the Sea of Azov, Russia has deployed another such plane, this time farther away from the borders of Ukraine.
https://www.ukrinform.net...ed-one-british-intel.html

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007

ZenTex

Doet maar wat.

Tijd voor die bootjes met raketlanceerders dus die we eerder langs zagen komen.
Maar dan geen raketartillerie maar luchtafweer.

Enfin, ietsje verder weg betekent ook ietsje minder kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:02
Ik heb ook het idee dat je juist NIET een herhaling moet verwachten. Heb het gevoel dat de strategie juist is om telkens wat nieuws te doen, wat niet verwacht wordt. Zoals ineens een olieopslag in St.Petersburg aanvallen. Telkens weer een nieuwe plek pakken om een klap uit te delen. Zorgt er voor dat Rusland z'n bewaking op alles gericht moet hebben, overal moet uitkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

vanaalten schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:31:
[...]

Ik heb ook het idee dat je juist NIET een herhaling moet verwachten. Heb het gevoel dat de strategie juist is om telkens wat nieuws te doen, wat niet verwacht wordt. Zoals ineens een olieopslag in St.Petersburg aanvallen. Telkens weer een nieuwe plek pakken om een klap uit te delen. Zorgt er voor dat Rusland z'n bewaking op alles gericht moet hebben, overal moet uitkijken.
Je hebt zeker een puntje, maar ... niet helemaal

Hoewel rusland ook leert, zijn ze ook hard leers + de krim brug is nu al 2x onder vuur gekomen.

lang verhaal plat geslagen, rusland verliest steeds meer capacitiet (lees recentere apparatuur) terwijl UA steeds moderner word.

Toegegeven, we hebben niet veel van het moderne spul en meer van het "oude" zolang het wel bruikbaar is voor UA . .

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
FT met een lang en uitgebreid artikel over de nieuwe strategie dat Kiev uitgestippeld heeft:

‘Active defence’: how Ukraine plans to survive 2024

Kort samengevat, Oekraïne zal in 2024 een actieve verdediging aanhouden en zijn troepen weer opbouwen. Mogelijk dat er dan in 2025 een nieuw offensief gestart kan worden.
The western official says that a strategy of “active defence” — holding defensive lines but probing for weak spots to exploit coupled with long-range air strikes — would allow Ukraine to “build out its forces” this year and prepare for 2025, when a counteroffensive would have a better chance.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:24
XWB schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 20:00:
FT met een lang en uitgebreid artikel over de nieuwe strategie dat Kiev uitgestippeld heeft:

Kort samengevat, Oekraïne zal in 2024 een actieve verdediging aanhouden en zijn troepen weer opbouwen. Mogelijk dat er dan in 2025 een nieuw offensief gestart kan worden.

[...]
Dan te bedenken het dan al bijna net zo lang als WW2 bezig zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:13

Auredium

Informaticus Chaoticus

XWB schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 20:00:

[...]
Na het mislukken van het zomeroffensief als gevolg van te weinig en trage leveringen door het westen zorgt nu de vertraging in de budgetten door bij de EU en de VS ervoor dat dit jaar idd een verdedigend jaar wordt voor Oekraine.
Het is tandenknarsend, ja. Maar het ziet er naar uit dat Rusland zich helemaal kapot aan het malen is zowel militair als economisch ongeacht deze problemen met onze ondersteuning.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Een beruchte Russische VPF drone operator, call sign Moisey (Moses) is uitgeschakeld door een, jawel, FPV drone nabij Krynky.

Eerder vandaag circuleerde er al een filmpje van de actie. De dood wordt nu in RU telegram channels bevestigd door de vrouw van-.

Video: https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/hVXrWMlbRw

Bevestiging dood:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQSaxeHtfou_qDAs7uqZWXF9DBo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1aoSG4zOB20rTyskcDUgJAHi.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door gise op 19-01-2024 22:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09 15:06
Volgende week komt het volledige bericht, maar er is al bekend dat de Navo meer artillerie shells gaat kopen. Dat heeft garanties aan de fabrikanten om zo te zorgen voor uitbreiding van de productielijnen.
Next Tuesday, 23 January, Jens Stoltenberg, the NATO Secretary General, and Stacy Cummings, General Manager of the NATO Support and Procurement Agency (NSPA), will sign a contract for the purchase of 155-mm artillery ammunition.
Bron: https://www.pravda.com.ua/eng/news/2024/01/19/7438059/

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VlOAc1EI5F2uiD_IHNeI5wdUN_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z4b8z6C2puJ7pJ9K3hIQ72qa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door beany op 20-01-2024 08:06 ]

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Interview met het Bradley team dat het opnam tegen de T-90M:
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/4wOwAouxre

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Ik heb diverse videos van de aanval gezien, heel heftig! Ze hadden er zelf ook even de schrik in zitten. Daarna even de ANWBski erbij om de Bradley weer op te lappen en door :P .

Hij merkt wel op dat de Bradley niet ontworpen is voor dit soort koude omstandigheden. Ik denk dat de Amerikanen nu weer hun notitieboekje gaan pakken om te horen wat de mannen te vertellen hebben.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:59
Even een veer in de hollandse reet :*)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhRiXoS
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:37

PhRiXoS

Þh®Iר§ / Φριξος

Tens schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:32:
Even een veer in de hollandse reet :*)

[Twitter]

[Twitter]
pfff heftig. Als voormalig YPR chauffeur weet ik dat je heerlijk in die dingen kan crossen, maar je wil echt niet dat ze op je gaan schieten. Zoveel bescherming bieden ze niet.

Dₒ yₒᵤ ₙₑᵥₑᵣ qᵤₑₛₜᵢₒₙ ₜₕₑ ₙₐₜᵤᵣₑ ₒf yₒᵤᵣ ᵣₑₐₗᵢₜy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Ontopic nu weer. En voortaan niet zo happen naar een ieder die zonder enige onderbouwing een rode lap voor jullie houdt.

De discussie wat Rusland "zou kunnen" wordt verwijderd. Nu weer Ontopic.

[ Voor 7% gewijzigd door teacup op 20-01-2024 13:10 ]

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
De nieuw ingezette A-50 is gestationeerd in Sochi en vliegt alleen maar rondjes boven Russisch grondgebied, niet meer over de Azov zee.

Hier een kaartje met wat de coverage zou zijn bij dit vluchtplan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QfyzBUov0PkN1XRUgvpRXSVa60U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CKI546ZFJyA9iSeTRrexqPrH.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pCCdEba9uJpcDw1p1An5eObyxS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KdfoXTrSXlCRrSu3jttaqZ27.jpg?f=fotoalbum_large

Blijft toch wel mooi dat die Russen weinig aan OpSec doen, ook bij schade van diverse schepen, militaire basis, vliegvelden en vliegtuig krijgen we netjes een damage assessment foto na een paar uur/dagen

[ Voor 32% gewijzigd door gise op 20-01-2024 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
gise schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:40:
De nieuw ingezette A-50 is gestationeerd in Sochi en vliegt alleen maar rondjes boven Russisch grondgebied, niet meer over de Azov zee.

Hier een kaartje met wat de coverage zou zijn bij dit vluchtplan

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Blijft toch wel mooi dat die Russen weinig aan OpSec doen, ook bij schade van diverse schepen, militaire basis, vliegvelden en vliegtuig krijgen we netjes een damage assessment foto na een paar uur/dagen
Plus de claim dat het friendly fire was wordt ook behoorlijk ontkracht zo. Anders zouden ze wel blijven vliegen boven de zee van Azov.
offtopic:
bovenstaande heb ik van een comment op de tweet. Ik vind het wel een goede redenering

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Dit is wel een lucky day event
Eastern Ukraine, a Russian Tor-M2 SAM system attempts to intercept a Ukrainian Warmate attack drone, but its 9M331 interceptor suffers a premature detonation.

The Ukrainian Warmate proceeds to hunt down the Tor, scoring a successful hit.

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SkiFan
  • Laatst online: 12:15
Da's goed zaken doen. Met een drone van € 31.000 een Tor M2 van € 25.000.000 uitschakelen. Eens te meer; dit houden de Russen absoluut niet vol.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Terwijl de focus lag op het hele toffe Bradley tegen T-90 filmpje zijn de Russen wel dankzij het rampzalige weer (voor drones vooral) door wat oude 2014 linies gebroken bij Adiivka. Als de Russen nu een foothold kunnen krijgen in het stadje, dan zal het wel vermoedelijk Bakhmut / Marinka stijl verloren gaan. Uiteraard wel stukken beter dan ingesloten raken, maar toch. Hoeft natuurlijk ook geen probleem te zijn als men genoeg defensieve linies in het Zuiden heeft.

Wel een Russische blogger die het aanvankelijk meldde, maar Suriyak valt nog best mee. Overigens is in de kaart van AndrewPertua de verschuiving ook deels te zien.
https://twitter.com/Suriyakmaps/status/1748489664435007699

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Yakolev schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:02:
Terwijl de focus lag op het hele toffe Bradley tegen T-90 filmpje zijn de Russen wel dankzij het rampzalige weer (voor drones vooral) door wat oude 2014 linies gebroken bij Adiivka. Als de Russen nu een foothold kunnen krijgen in het stadje, dan zal het wel vermoedelijk Bakhmut / Marinka stijl verloren gaan. Uiteraard wel stukken beter dan ingesloten raken, maar toch. Hoeft natuurlijk ook geen probleem te zijn als men genoeg defensieve linies in het Zuiden heeft.

Wel een Russische blogger die het aanvankelijk meldde, maar Suriyak valt nog best mee. Overigens is in de kaart van AndrewPertua de verschuiving ook deels te zien.
je moet ergens de vleesmolen aan de gang houden, en tot nu toe werkt het enorm effectief door de russen landinwaarts te trekken, voor je zelf maak je het makkelijker en de russen lastig(er) als je terugtrekt kan je boobytraps neerzetten of verborgen camera(s) .. als het omgekeerd zou zijn weet je niet wat je kan verwachten.

ik maak me eerder druk dat we als EU niet genoeg leveren, dan de tacktieken van UA (lees wat ze met de spullen doen)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Yakolev schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:02:

Nou, het hele toffe filmpje was natuurlijk ook al opgenomen ÍN Stepove zelf. Ik vrees al maanden dat Avdiivka Bakhmut achterna gaat.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:46
Na een rit van meer dan 1000 kilometer langs het hele front in gesprek met de officieren,.. komt de man in de video hieronder met de boodschap dat belangrjkste hulp nu metaal-detectoren zijn voor de soldaten.. Voor de afwisseling van de dienst moeten ze 5 kilometer lopen tot hun pst door de sneeuw.. En mijnen liggen overal..
Maar wat het grootste gebrek is aan het front : SOldaten, soldaten, soldaten !

*knip* de fund raise video delen is prima, alleen liever niet eindigen met een open suggestieve vraag. Daar is dit topic niet voor. Discussie hier is alleen over concrete actuele onderwerpen die betrekking de huidige strijd in Oekraïne.

YouTube: LIVESTREAM: Find Out What Commanders on the Front REALLY Need (Live ...

[ Voor 14% gewijzigd door teacup op 20-01-2024 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

Indoubt

Always be indoubt until sure

metaal detectoren verbaast me. Volgens mij zitten er in mijnen als decennia lang geen of nauwelijks meer metalen delen, juist om opsporing op die wijze te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een Bradley met anti-drone apparatuur:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GER-_eRXwAAdTBK?format=jpg&name=medium

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09 09:40
Indoubt schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:23:
metaal detectoren verbaast me. Volgens mij zitten er in mijnen als decennia lang geen of nauwelijks meer metalen delen, juist om opsporing op die wijze te voorkomen.
Het gros van die mijnen komt uit de jaren 60 tot 80.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mir4dor
  • Nu online
Tula rusland wordt bestookt. Even afwachten weer

Pantsir fabriek?

Er vallen ook gaten in de luchtverdediging schijnt;

[ Voor 22% gewijzigd door mir4dor op 20-01-2024 23:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

mir4dor schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 23:19:
[Twitter]
Pantsir fabriek?
[Twitter]
[Twitter]
jammer dat dit morgen niet op de dagelijkse stats verschijnt, dank voor het mooie bericht _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 21-01-2024 00:06 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mMz4gysRf994Mr8mGvOvnIAXhFE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K57DMDMD7RvtFyvqojlodNQP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
mir4dor schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 23:19:
[Twitter]
Pantsir fabriek?
[Twitter]
[Twitter]
Was iig raak bij een gas terminal bij St. Petersburg:

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 21-01-2024 07:27 ]

PSN

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Het is geen geheim dat Oekraïne afgelopen jaar aan haar eigen drones heeft gewerkt en ook heeft aangekondigd te zullen terugslaan met aanvallen op Russisch grondgebied.
Ik denk niet dat Rusland dit kan stoppen, het heeft overal al luchtafweer vandaan getrokken, ook al om bij Moskou te zetten, en wellicht de gesloopte systemen op de Krim weer te vervangen

Deze drones naar St Petersburg hebben 700km over Russisch grondgebied afgelegd, je kan sowieso niet het hele land afdekken maar je zou toch ervoor moeten zorgen dat er niks uit je buurland je land binnen vliegt.

Ik zou zeggen vooral zo doorgaan Oekraïne, en blijf ondertussen de luchtafweer op de Krim slopen waar nodig, hoe schaarser hoe lastiger de keuzes worden voor Rusland (waar neer te zetten, wat af te dekken)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Rusland meld weer een succes omdat het een plaats heeft ingenomen.

Ukrainian troops withdraw from the village of Krokhmalne in the Kupyansk sector, Kharkiv region

Volodymyr Fitio, a spokesman for the Ground Forces Command, said that the troops had moved to more defensible positions several hundred meters away. He explained that since the front line is constantly changing, the Ukrainian Armed Forces do not report capturing or retaking 100 meters, but such "successes" are a newsworthy occasion for Russian propaganda.

Fitio added that Krokhmalne consists of 5-6 houses. About 45 people lived there before the full-scale invasion.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

De eerste BMD-4 uitgeschakeld:

De BMD-4 is een voorloper van de 4M, de 4M heeft veel meer onderdelen met een standaard BMP-3 overeen (maar dan met een aluminium romp en toren). De BMD-4 is al lang niet meer in productie, fabrikant destijds failliet gegaan, was ooit bedoeld om het standaard VDV vehicle te worden.

Weer een teken aan de wand. Alles wordt ingezet.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-09 11:21
Euhm, beetje in de war? De BMD-4 wordt nog steeds gemaakt en er zijn volgens oryx al meer dan 100 uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

CrazyOne schreef op zondag 21 januari 2024 @ 13:18:
Euhm, beetje in de war? De BMD-4 wordt nog steeds gemaakt en er zijn volgens oryx al meer dan 100 uitgeschakeld.
Nee, dat is de BMD-4M. Eigenlijk een heel ander voertuig. Meer een versimpeling die veel met de BMP-3 in common heeft. De gewone BMD-4 heeft ook een wat modernere toren.

een treffende spreuk

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Te paard met een NLAW :)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:43
gise schreef op zondag 21 januari 2024 @ 09:27:
Het is geen geheim dat Oekraïne afgelopen jaar aan haar eigen drones heeft gewerkt en ook heeft aangekondigd te zullen terugslaan met aanvallen op Russisch grondgebied.
Ik denk niet dat Rusland dit kan stoppen, het heeft overal al luchtafweer vandaan getrokken, ook al om bij Moskou te zetten, en wellicht de gesloopte systemen op de Krim weer te vervangen

Deze drones naar St Petersburg hebben 700km over Russisch grondgebied afgelegd, je kan sowieso niet het hele land afdekken maar je zou toch ervoor moeten zorgen dat er niks uit je buurland je land binnen vliegt.

Ik zou zeggen vooral zo doorgaan Oekraïne, en blijf ondertussen de luchtafweer op de Krim slopen waar nodig, hoe schaarser hoe lastiger de keuzes worden voor Rusland (waar neer te zetten, wat af te dekken)
700km met een drone is wel erg veel. *knip* de speculatie van aanvallen vanuit NATO-grondgebied gaan we niet voeren hier, al helemaal niet zonder enige gedegen bron

[ Voor 19% gewijzigd door polthemol op 22-01-2024 11:17 ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:14
Oekraine is al een tijdje bezig met langeafstands drones te testen en gebruiken op verschillende doelwitten.

https://bulgarianmilitary...ified-750-km-range-drone/

[ Voor 35% gewijzigd door polthemol op 22-01-2024 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Aragnut schreef op zondag 21 januari 2024 @ 21:19:
[...]

Oekraine is al een tijdje bezig met langeafstands drones te testen en gebruiken op verschillende doelwitten.

https://bulgarianmilitary...ified-750-km-range-drone/
*knip* geen speculatie over aanvallen vanaf NATO-grondgebied op Rusland

[ Voor 35% gewijzigd door polthemol op 22-01-2024 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-09 07:41

TrekDr0p

QR niet scannen

Lijken een uur geleden weer ongeveer 10 drones richting st Petersburg te vliegen.

Kijken of deze ook tegen worden gehouden door wat silo's en andere gebouwen.

Weet alleen niet of dit meer bij binnen Rusland topic moet of toch gewoon hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Leo1a5 aan het front:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Een vorige keer vlogen ze over heel Belarus heen ;)

[ Voor 54% gewijzigd door polthemol op 22-01-2024 11:20 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
YakuzA schreef op zondag 21 januari 2024 @ 23:29:
[...]

Een vorige keer vlogen ze over heel Belarus heen ;)
*knip* geen speculatie over aanvallen op Rusland vanaf NATO-grondgebied

[ Voor 36% gewijzigd door polthemol op 22-01-2024 11:20 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:42

bloody

0.000 KB!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XlWDiARWEjRs55P5j0O-1KRG1GA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BcTDWWReaOZSB8M0eEqMMHBq.jpg?f=fotoalbum_large

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
asing schreef op maandag 22 januari 2024 @ 00:03:
[...]
*knip* geen speculatie over aanvallen op Rusland vanaf NATO-grondgebied
Het is mogelijk, maar gezien ze ook drones met 1000km range hebben, is dat net zo goed mogelijk. Die Biber drones haalden bijv ook Moskou vanuit Oekraïne.

Dus totdat we een filmpje van een quadcopter oid te zien krijgen, heb ik niet echt een ‘waarschijnlijkere’ kandidaat.

[ Voor 21% gewijzigd door polthemol op 22-01-2024 11:21 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• beany
Een uitgebreid artikel over omgekomen Russische soldaten in Oekraine:

https://en.zona.media/article/2022/05/11/casualties_eng (nu.nl verwijst ook naar dit artikel: https://www.nu.nl/spannin...de-daarvan-bevestigd.html )

Zij hebben het over 42.284 omgekomen Russen. Belangrijk hierbij is dat dit aantal *bevestigde* omgekomen soldaten zijn. Ze geven zelf ook aan dat het werkelijke aantal "significant hoger" zal zijn.

Het is een uitgebreid artikel met grafieken en achtergrond info. De moeite waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
beany schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:21:
Een uitgebreid artikel over omgekomen Russische soldaten in Oekraine:

https://en.zona.media/article/2022/05/11/casualties_eng (nu.nl verwijst ook naar dit artikel: https://www.nu.nl/spannin...de-daarvan-bevestigd.html )

Zij hebben het over 42.284 omgekomen Russen. Belangrijk hierbij is dat dit aantal *bevestigde* omgekomen soldaten zijn. Ze geven zelf ook aan dat het werkelijke aantal "significant hoger" zal zijn.

Het is een uitgebreid artikel met grafieken en achtergrond info. De moeite waard!
Dus dat zijn dan waarschijnlijk de Russen die het in een kist terug gehaald hebben om thuis begraven te worden waarna er een Lada / zak aardappelen aan de familie is gegeven.

De rest van de gesneuvelden, die niet van het slagveld gehaald zijn, zijn verdwenen, of in een mobiele crematoria zijn verbrand zijn zullen hier vast niet onder vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Uitgebrande Caesar, maar de loop etc ziet er nog verbazingwekkend ok uit:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:26
gise schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:31:
[...]

Dus dat zijn dan waarschijnlijk de Russen die het in een kist terug gehaald hebben om thuis begraven te worden waarna er een Lada / zak aardappelen aan de familie is gegeven.

De rest van de gesneuvelden, die niet van het slagveld gehaald zijn, zijn verdwenen, of in een mobiele crematoria zijn verbrand zijn zullen hier vast niet onder vallen.
Ik vraag mij af, van hoéveel verdwenen soldaten ze straks gaan beweren dat deze gevlucht /gedeserteerd zijn om zo onder de vergoeding uit te komen van "dood door onbekende oorzaak" .

Hebben ze straks overschot aan aardappels, omdat ze deze niet hoefde uit te keren... :7

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Csotranme
  • Laatst online: 13:27
*knip* offtopic

[ Voor 95% gewijzigd door polthemol op 22-01-2024 17:12 ]

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Hansieo schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:44:
[...]
Ik vraag mij af, van hoéveel verdwenen soldaten ze straks gaan beweren dat deze gevlucht /gedeserteerd zijn om zo onder de vergoeding uit te komen van "dood door onbekende oorzaak" .

Hebben ze straks overschot aan aardappels, omdat ze deze niet hoefde uit te keren... :7
Veel zullen op MIA blijven staan, ookal is allang duidelijk dat het KIA is.
MIA is flink goedkoper voor moedertje Rusland.
Dus zolang een lichaam niet terug komt zullen ze dat zo lang mogelijk rekken.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Tusk had iig wat gifts geimporteerd naar Oekraine:
https://www.ukrinform.net...e-package-to-ukraine.html
"There is a new Polish defense package. We appreciate such constant assistance. There is a new form of our cooperation for the sake of a larger scale of arms purchases for Ukrainian needs - a Polish loan for Ukraine," Zelensky said.
Today we had very productive talks with Mr. Prime Minister Donald Tusk. On all aspects of our bilateral relations.
• First, defense support. There is a new Polish defense package. We appreciate such unflagging support.
• Second, security commitments. We discussed Poland's accession to the G7 Declaration. I am grateful for the readiness to start working on a bilateral agreement between our states.
• Third, we discussed the situation on the border between our countries. At a time when we are defending not only our independence, but also the freedom of other nations of Europe, including the Polish people, solidarity with Ukraine should not be undermined by any obstacles.
• Fourth, cooperation in the energy sector. There are much more opportunities for our nations and for the whole of Europe to build up and enhance our energy potential.
• And fifth, our course toward the European Union - corresponding steps.
I am grateful for the Prime Minister's willingness to support Ukraine with his experience. I am sure - together we will be in the European Union. Together we will be in NATO. Together we will be free Ukraine and Poland.”

[ Voor 63% gewijzigd door YakuzA op 22-01-2024 17:43 ]

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:15

rapture

Zelfs daar netwerken?

Belgische steun:
Belgium will provide € 611 million in military aid this year and has a long-term commitment to supporting the modernization of our defence
https://twitter.com/DefenceU/status/1749449912436064560

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Nu online
Avdiivka gaat niet zo goed begrijp ik. Is het true or false? ru kanalen berichten hierover (niets nieuws)
Andrew Perpetua nu ook;

Ik vertrouw op een eventuele tactische terugtrekken van UA maar toch :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

Indoubt

Always be indoubt until sure

mir4dor schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:13:
Avdiivka gaat niet zo goed begrijp ik. Is het true or false? ru kanalen berichten hierover (niets nieuws)
Andrew Perpetua nu ook;
[Twitter]
Het zou kunnen. Misschien ook niet.

In de YT video van Davidov van 16 uur geleden laat hij even de losses zien van RU in Advika en een glimp van de verliezen aan UA zijde.

Als de russen wat winnen aan terrein dan heeft het ze heel veel gekost.

YouTube: Update from Ukraine | Ukraine Did it! Drone Strike on Oil and Gas Po...

Op ongeveer 5:20 in de video

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
mir4dor schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:13:
Andrew Perpetua nu ook;
[Twitter]
Wat is ‘Zenit’?

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Een verdedigingswerk dat er al heel lang ligt, zuidelijkste punt Avdiivka. Voor mij is het al een paar maanden duidelijk dat dit net als Bakhmut gaat verlopen. De Russen rukken op op de flanken, nu dan ook randje stad.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:24
pro_6or schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:59:
[...]

Een verdedigingswerk dat er al heel lang ligt, zuidelijkste punt Avdiivka. Voor mij is het al een paar maanden duidelijk dat dit net als Bakhmut gaat verlopen. De Russen rukken op op de flanken, nu dan ook randje stad.
Te verwachten als je er 100.000 man tegen aan gooit blijft er ongetwijfeld iets plakken.

WW2 stijl, Rusland is niks verandert, alles plat gooien en erna alles er tegen aan gooien tegen alle kosten.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Mektheb schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:36:
[...]

Te verwachten als je er 100.000 man tegen aan gooit blijft er ongetwijfeld iets plakken.

WW2 stijl, Rusland is niks verandert, alles plat gooien en erna alles er tegen aan gooien tegen alle kosten.
Absoluut, zeer deprimerend allemaal. Dat krijg je er van als de macht eenmaal in de handen van enkelen ligt. Elke vezel in mijn lijf is tegen de ellende die Putin heet.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Avdiivka zal ongetwijfeld vallen en dat is oké, hetzelfde als dat het oké was dat Bakhmut uiteindelijk viel.

Het enige jammere eraan is, dat het front opschuift en de volgende stad of dorp platgegooid wordt als dat al niet het geval is nu.

Oekraïne zal tactisch terug vallen als de huidige positie onhoudbaar is geworden of dat de ratio van kills vs deaths de verkeerde kant op verschuift.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/31R9bO4NX0qV65y0odTKRYjXH-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fUnH3jPS4PfLrJVK8a4B7o0H.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Laatst online: 13:00
Nieuw offensief?

@Snow_King kom er maar in!
gise schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 00:31:
Avdiivka zal ongetwijfeld vallen en dat is oké, hetzelfde als dat het oké was dat Bakhmut uiteindelijk viel.

Het enige jammere eraan is, dat het front opschuift en de volgende stad of dorp platgegooid wordt als dat al niet het geval is nu.

Oekraïne zal tactisch terug vallen als de huidige positie onhoudbaar is geworden of dat de ratio van kills vs deaths de verkeerde kant op verschuift.
Volgens mij is er ten westen van Avdiivka een goed verdedigbare lijn gemaakt door Oekraine. Ze hebben daar ook flink de tijd ovor gehad. Volgens mij is het allemaal niet zo'n ramp als Avdiivka valt. Het heeft de Russen dan vooral heel veel tijd en manschappen gekost. Het zal vooral een symbolische overwinning zijn voor het Russische volk.

[ Voor 68% gewijzigd door PASware op 23-01-2024 07:45 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:28

Snow_King

Konijn is stoer!

PASware schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 07:43:
[...]

Nieuw offensief?

@Snow_King kom er maar in!
'Prachtig' toch dit? 22 en 51, dat zijn serieuze aantallen. Het blijft nog steeds jammer dat deze oorlog nog door gaat, maar elk stuk Russisch materiaal wat kapot is, is meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Laatst online: 13:00
Snow_King schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 07:45:
[...]

[...]

'Prachtig' toch dit? 22 en 51, dat zijn serieuze aantallen. Het blijft nog steeds jammer dat deze oorlog nog door gaat, maar elk stuk Russisch materiaal wat kapot is, is meegenomen.
Zeker 'prachtig', voor nu en voor de lange termijn. De russen worden uitgeknepen en het is bizar om te zien hoe gigantisch veel materieel ze hebben.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 21:19
Vanochtend blijkbaar weer een aantal RU bommenwerpers opgestegen met o.a. aanvallen op Kiev en Karkov

Gamecube (games) kopen of ruilen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08-09 15:16
Blijkbaar wel het meeste uit de lucht gehaald, toch opnieuw 4 burger doden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:33

3raser

⚜️ Premium member

HCMarX schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:17:
Vanochtend blijkbaar weer een aantal RU bommenwerpers opgestegen met o.a. aanvallen op Kiev en Karkov
Bij een bommenwerper denk ik aan een vliegtuig die bommen laat vallen. Dat lijkt me niet het geval toch? Zeker niet bij Kiev. Gaat dit niet over drones?
Pagina: 1 ... 6 ... 8 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid