Bommenwerpers met kruisraketten.3raser schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:55:
[...]
Bij een bommenwerper denk ik aan een vliegtuig die bommen laat vallen. Dat lijkt me niet het geval toch? Zeker niet bij Kiev. Gaat dit niet over drones?
Wolfp4ck schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:22:
Blijkbaar wel het meeste uit de lucht gehaald, toch opnieuw 4 burger doden.
https://nitter.cz/NOELreports/status/1749703983625581030#mUkrainians woke up to yet another Russian missile attack. A total of 41 various types of missiles were used.
Shot down:
0/4 S-300/400 ballistic
15/15 Kh-101/555/55 air launched
0/8 Kh-22 anti ship
5/12 Iskander-M ballistics
1/2 Kh-59 air launched
Helaas minstens 2 doden: https://nitter.cz/NOELreports/status/1749704062616969378#m
Deze tanks en artillerie zullen nooit meer een UA positie kunnen aanvallen en dat is prachtig.PASware schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 07:53:
[...]
Zeker 'prachtig', voor nu en voor de lange termijn. De russen worden uitgeknepen en het is bizar om te zien hoe gigantisch veel materieel ze hebben.
Het blijft een uitputtingsslag waar RU elke dag meer verliest en UA sterker wordt. Helaas gaat dit nog veel te veel tijd kosten.
RU kan dan wel veel granaten krijgen van NK, maar als ze niets hebben om het mee af te schieten gaat het nutteloos zijn. Laten we hopen dat dat uitkomt.
We mogen hopen dat UA steeds sterker wordt. Ook aan hun zijde sneuvelen soldaten, al weten wij niet hoeveel. Als zij (naar verhouding) meer soldaten verliezen dan de Russen betekent dat niet dat UA sterker wordt.Snow_King schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:25:
[...]
Deze tanks en artillerie zullen nooit meer een UA positie kunnen aanvallen en dat is prachtig.
Het blijft een uitputtingsslag waar RU elke dag meer verliest en UA sterker wordt. Helaas gaat dit nog veel te veel tijd kosten.
RU kan dan wel veel granaten krijgen van NK, maar als ze niets hebben om het mee af te schieten gaat het nutteloos zijn. Laten we hopen dat dat uitkomt.
Hoe die verhoudingen ligt is gissen, al zijn er natuurlijk cijfers, maar die zijn niet 100% betrouwbaar. Wel dient de westerse steun niet in te kakken, anders wordt het erg vervelend.
Maar...elke kapotte tank/artillerie (e.d.) is er weer 1 die niet meer inzetbaar is.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Dan levert N-Korea gewoon extra artillerie. Problem solvedSnow_King schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:25:
[...]
Deze tanks en artillerie zullen nooit meer een UA positie kunnen aanvallen en dat is prachtig.
Laten we hopen dat die dan net zo onbetrouwbaar is als hun granaten...oldgrumpy schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:33:
[...]
Dan levert N-Korea gewoon extra artillerie. Problem solved
Zo 'solved' is dat niet. Noord-Korea staat ook onder sancties en heeft een buurland waarmee het officieel in oorlog is. Zuid-Korea heeft ook behoorlijk wat artillerie.oldgrumpy schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:33:
[...]
Dan levert N-Korea gewoon extra artillerie. Problem solved
Dus je hebt een land wat niet veel kan maken omdat het al decennia lang onder sancties zucht dat dan zijn voorraad leeg gaat maken voor Rusland terwijl ze tegelijk een vijandig buurland hebben. Dus hoeveel Noord-Korea kan leveren is maar de vraag.
Wat betreft leveringen van Iran en Noord-Korea kunnen wij stellen dat de voorraadkamers kleiner zullen zijn dan die van Rusland was. Rusland is door een groot deel van zijn munitie uit hun voorraden heen gegaan in iets van een jaar. Wat betekend dat over een paar maanden de voorraad van zowel Iran alsook Noord-Korea leeg zal zijn. Daarnaast hebben beide landen ook een eigen voorraad nodig aangezien ze nou niet bepaald veel regionale vrienden hebben.
De oplossing van Rusland is dus een korte termijn oplossing. Halverwege 2024 heeft Rusland weer hetzelfde probleem als wat ze hadden een paar maanden geleden - Te weinig munitie.
De oplossing van Rusland is extra productie. Meer mensen naar de munitie fabrieken. Dit zorgt voor meer werk en dus meer geld voor die mensen...maar ook dit is schijn. Want die mensen hadden al werk in de reguliere industrie. Dus de reguliere industrie heeft nu een arbeidstekort en verhoogt de lonen om meer mensen aan te trekken...die er niet zijn. Als gevolg daarvan gaan de kosten van producten in Rusland omhoog. Dus het geld wat verdient wordt aan de productie van wapens door burgers in Rusland leverd niet meer luxe op. Het is in feite een doodspiraal.
Je moet Rusland momenteel zien als een veer die wat zichzelf op spanning zet. Omdat de logistieke en economische trein een vertraging heeft in iedere stap heeft Rusland speelruimte. Maar hoe langer het conflict duurt hoe minder speelruimte er is in die veer en hoe meer spanning er op die veer komt te staan. Als de spanning te groot wordt springt die veer in een enkele keer en valt het systeem uit elkaar.
Poetin doet in feite dezelfde fout maken als de Sovjet Unie en het is niet heel vreemd dat het westen dezelfde strategie volgt als toen. Gewoon Rusland op kosten jagen tot de veer strak staat en springt. Kost wat tijd ja...maar de gevolgen zijn spectaculair.
/edit - Wat betreft hoe Poetin dit ziet...Poetin is feitelijk een gokker op dit moment. Hij hoop dat 'iets' breekt en hij dit conflict kan winnen en beëindigen. Als dat gebeurd kan hij wellicht ergens de kosten nog opvangen. Maar hij gokt dit want hij heeft geen volledige controle over het einde van het conflict.
[ Voor 6% gewijzigd door Auredium op 23-01-2024 09:55 ]
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Het Westen kan 10 jaar wachten. Van Oekraine durf ik dat niet te zeggen... Dat lijkt me een groot probleem van deze strategie.Auredium schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:46:
[...]
Je moet Rusland momenteel zien als een veer die wat zichzelf op spanning zet. Omdat de logistieke en economische trein een vertraging heeft in iedere stap heeft Rusland speelruimte. Maar hoe langer het conflict duurt hoe minder speelruimte er is in die veer en hoe meer spanning er op die veer komt te staan. Als de spanning te groot wordt springt die veer in een enkele keer en valt het systeem uit elkaar.
Poetin doet in feite dezelfde fout maken als de Sovjet Unie en het is niet heel vreemd dat het westen dezelfde strategie volgt als toen. Gewoon Rusland op kosten jagen tot de veer strak staat en springt. Kost wat tijd ja...maar de gevolgen zijn spectaculair.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Daarom is het ook zo belangrijk dat we onze eigen capaciteiten opvoeren.
We zitten met een immense capaciteit die onbenut blijft.
Bedenk maar eens op welke capaciteiten onze "wapen" fabrieken draaien...
https://www.statista.com/...n-a-percent-of-donor-gdp/
Hier kan je ook zien hoeveel % van ons GDP gebruikt is voor Ukraine te helpen.
NL doet het nog redelijk goed met 0.44% (4.4€ per 1000€ die er is)
USA met 0.33%
BE met 0.09% is bedroevend en ik voel plaatsvervangende schaamte...(9€ per 10.000€)
Frankrijk ... nuja... Je suis Charlie ... in het achterhoofd houden als Frankrijk ooit eens hulp nodig heeft zeker ?
We zitten met een immense capaciteit die onbenut blijft.
Bedenk maar eens op welke capaciteiten onze "wapen" fabrieken draaien...
https://www.statista.com/...n-a-percent-of-donor-gdp/
USA met 0.33%
BE met 0.09% is bedroevend en ik voel plaatsvervangende schaamte...(9€ per 10.000€)
Frankrijk ... nuja... Je suis Charlie ... in het achterhoofd houden als Frankrijk ooit eens hulp nodig heeft zeker ?
En vooral doorgaan met zeuren op de bijdragen van Duitsland...Wolfp4ck schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:21:
USA met 0.33%
Ik kon overigens niet vinden waar de cijfers precies op gebaseerd zijn. Frankrijk maakt volgens mij helemaal niet bekend wat ze leveren aan Oekraiene, Nederland ook niet altijd. Voor Nederland zal MH17 wel een rol spelen in de politieke bereidheid tot steun.
Regeren is vooruitschuiven
Het is ook moeilijk om het af te zetten op basis van de waarde in geldeenheden uitgedrukt natuurlijk. Als je 1 SCALP levert als Frankrijk zijnde, heb je qua euro's het equivalent van heel wat kratten met munitie voor een hauwitzer te pakken.T-MOB schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:54:
[...]
En vooral doorgaan met zeuren op de bijdragen van Duitsland...
Ik kon overigens niet vinden waar de cijfers precies op gebaseerd zijn. Frankrijk maakt volgens mij helemaal niet bekend wat ze leveren aan Oekraiene, Nederland ook niet altijd. Voor Nederland zal MH17 wel een rol spelen in de politieke bereidheid tot steun.
Het punt is vooral: Oekraïne zal gewoon voor alle lagen afdoende middelen moeten hebben en dat gaat van F16's / eventuele andere vliegtuigen, tot kruisraketten tot klein kaliber munitie, scherfvesten, medische apparatuur, .... Als 1 van die delen opdroogt, dan is het meteen ene groot probleem.
Deze lijsten zijn daarom een beetje scorebordjournalistiek, het zegt heel weinig.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Het gaat om dit soort vliegtuigen:3raser schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:55:
[...]
Bij een bommenwerper denk ik aan een vliegtuig die bommen laat vallen. Dat lijkt me niet het geval toch? Zeker niet bij Kiev. Gaat dit niet over drones?
Wikipedia: Toepolev Tu-22M
Deze heeft de rol van bommenwerper.
Het zegt 1 ding,polthemol schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:01:
[...]
Het is ook moeilijk om het af te zetten op basis van de waarde in geldeenheden uitgedrukt natuurlijk. Als je 1 SCALP levert als Frankrijk zijnde, heb je qua euro's het equivalent van heel wat kratten met munitie voor een hauwitzer te pakken.
Het punt is vooral: Oekraïne zal gewoon voor alle lagen afdoende middelen moeten hebben en dat gaat van F16's / eventuele andere vliegtuigen, tot kruisraketten tot klein kaliber munitie, scherfvesten, medische apparatuur, .... Als 1 van die delen opdroogt, dan is het meteen ene groot probleem.
Deze lijsten zijn daarom een beetje scorebordjournalistiek, het zegt heel weinig.
voor een HEEL beperkt bedrag, blijken we Rusland voor onbepaalde tijd te kunnen bezighouden.
[ Voor 30% gewijzigd door Wolfp4ck op 23-01-2024 11:06 ]
Dat overzicht is ook t/m 31 mei 2023. Volgens mij heeft bijvoorbeeld Duitsland sindsdien best grote stappen gezet.
Hier is een actueler overzicht met meer grafiekjes: https://www.ifw-kiel.de/t.../ukraine-support-tracker/ Ook deze loopt een paar maanden achter. Ik ben benieuwd naar de volgende update nu de VS steeds meer terugvalt.
Hier is een actueler overzicht met meer grafiekjes: https://www.ifw-kiel.de/t.../ukraine-support-tracker/ Ook deze loopt een paar maanden achter. Ik ben benieuwd naar de volgende update nu de VS steeds meer terugvalt.
[ Voor 18% gewijzigd door user109731 op 23-01-2024 11:07 ]
Raket die “doel” raakt in Kharkiv
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/vhd9Pt1BYW
En een X-101 die neerkomt in Kiev.
https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/pWLKTVlmVZ
Is al eerder op video geweest, maar deze raket schiet thermal targets of flares uit de raket als counter tegen AA
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/vhd9Pt1BYW
En een X-101 die neerkomt in Kiev.
https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/pWLKTVlmVZ
Is al eerder op video geweest, maar deze raket schiet thermal targets of flares uit de raket als counter tegen AA
[ Voor 51% gewijzigd door gise op 23-01-2024 12:10 ]
Hoe beperkter het bedrag, hoe meer Oekrainers het het leven kost, en hoe eerder de menskracht-grens in zicht is (zowel bereidheid als beschikbaarheid).Wolfp4ck schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:05:
[...]
Het zegt 1 ding,
voor een HEEL beperkt bedrag, blijken we Rusland voor onbepaalde tijd te kunnen bezighouden.
Zeker als we van Oekraine verwachten of zelfs eisen dat ze niet eigen bevolking als vee gaat inzetten zoals in Rusland, lijkt me dat de belangrijkste grens. Poetin gaat nog heel lang zijn landgenoten steeds verder uitwringen, en hij heeft al een numeriek voordeel. Er moet materieel tegenover staan dat een ratio van, laten we zeggen, minstens 1:10 garandeert, en daar lijkt het (we weten het niet zeker) met die loopgravenoorlog niet op voor zover ik het begrijp.
Dus ja, bij Duitsers en Fransen blijven zeuren. Een veel groter bedrag is nodig.
[ Voor 4% gewijzigd door Brent op 23-01-2024 13:28 ]
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Ik zal ik eens zeuren bij mijn (Belgische) regeringBrent schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:28:
[...]
Hoe beperkter het bedrag, hoe meer Oekrainers het het leven kost, en hoe eerder de menskracht-grens in zicht is (zowel bereidheid als beschikbaarheid).
Zeker als we van Oekraine verwachten of zelfs eisen dat ze niet eigen bevolking als vee gaat inzetten zoals in Rusland, lijkt me dat de belangrijkste grens. Poetin gaat nog heel lang zijn landgenoten steeds verder uitwringen, en hij heeft al een numeriek voordeel. Er moet materieel tegenover staan dat een ratio van, laten we zeggen, minstens 1:10 garandeert, en daar lijkt het (we weten het niet zeker) met die loopgravenoorlog niet op voor zover ik het begrijp.
Dus ja, bij Duitsers en Fransen blijven zeuren. Een veel groter bedrag is nodig.
Artikel van CNN over de huidige problemen o.a. met supplies:
https://edition.cnn.com/2...sault-intl-cmd/index.htmlRussia’s relentless ‘meat assaults’ are wearing down outmanned and outgunned Ukrainian forces
...
But the cannon – a US-supplied M777 howitzer – is silent for much of the day, rationed to around 20 shells a day, 30 on a “good day” the gunners said. Last summer, supporting Ukraine’s failed counteroffensive, the gun crew would fire at least twice as many foreign rounds, many American-made, at the Russians, they said.
The tip of the spear during last year’s ill-fated Ukrainian counteroffensive, the Bradley Fighting Vehicle - gifted to Ukraine by the US and designed to support infantry - is reinforcing its reputation blunting waves of Russian attacks.
Without the Bradley, “I doubt that we would be here talking with you,” crew commander “Barbie” told CNN from behind the Avdiivka frontline.
“The vehicle is a tough one,” he said. “It’s not afraid of anything.”
[ Voor 28% gewijzigd door YakuzA op 23-01-2024 14:12 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Video: Achievement unlocked: Met een M2 Browning een Kh-101 kruisraket neerschieten.
In the capable hands of Ukrainian warriors, the M2 Browning machine gun turns into an effective air defense system that shoots down russian missiles.
— Defense of Ukraine (@DefenceU) 23 januari 2024
Here is the footage of how 🇺🇦 mobile fire group shot down a Kh-101 cruise missile this morning.
📹: Serhiy Naiev pic.twitter.com/br6xIoXGeK
Hoe krijgen ze t voor elkaar zo in het donker..rapture schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 19:23:
Video: Achievement unlocked: Met een M2 Browning een Kh-101 kruisraket neerschieten.
[Twitter]
De eerste beloftes aan de hand van de ramstein meeting is er al, Duitsland levert 6 helicopters.
Bron: https://www.pravda.com.ua/eng/news/2024/01/23/7438590/Pistorius said that Ukraine would receive six Sea King Mk41 multipurpose helicopters along with a set of spare parts. The German side will also provide training for the Ukrainian military.
Ik neem aan met een IR kijker/vizier. Maar dan nog, zo'n ding vliegt volgens Google met zo'n 200 m/s (Mach 0.7 ofzo). Hoe dan!Bever! schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 23:23:
Hoe krijgen ze t voor elkaar zo in het donker..
Dat is inderdaad erg knap (weet ik uit ervaring, LUASK).Bever! schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 23:23:
[...]
Hoe krijgen ze t voor elkaar zo in het donker..
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Er gaan binnenkort meer barrières eraan. UAV's en APV's en niet ver daarna 400.000 soldaten.bloody schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 06:57:
[Afbeelding]
Wat een arty weer, 9k gepasseerd.
Vehicles is de 12k gepasseerd, niet uit te vlakken, want ws ook veel bevoorrading etc.
Operatie 'trek de tanden uit Rusland' gaat voorspoedig.
Maar het is altijd in het achterhoofd houden dat wij geen cijfertjes van Oekraïne hier zien.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Iets meer info van de GUR over de missie om de TU22's te vernietigen in Rusland in afgelopen Augustus 2023:
🗞️Ukrainian HUR MO reveals that in August 2023, intelligence group led by Lt. Col. Oleh Babiy conducted a sabotage mission 600km deep into Russian territory, destroyed three and disabled two Tu-22M3 bombers. Unfortunately, Babiy was killed during the retreat.#UkraineRussiaWar
— MilitaryLand.net (@Militarylandnet) 24 januari 2024
PSN
Hierbij nog wat info over Lt. Col. Oleh Babiy (bron Reddit draadje)YakuzA schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:50:
Iets meer info van de GUR over de missie om de TU22's te vernietigen in Rusland in afgelopen Augustus 2023:
[Twitter]
/f/image/lRpIWQjCOMhVxVQkuqNnWZ5F.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Lord Sheep op 24-01-2024 10:05 ]
Wat, 600km te voet afgelegd?? (x2)Lord Sheep schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:03:
[...]
Hierbij nog wat info over Lt. Col. Oleh Babiy (bron Reddit draadje)
[Afbeelding]
sounds niceMilitary intelligence: Cyberattack on Russian scientific research center deals 'devastating' damage
Als tweaker heb ik wel wat vragen data vernietigen ja zie ik gebeuren een server vernietigen niet 1,2,3 al zijn er best wegen die ik kan bedenken die je systemen voor langere tijd onbruikbaar maken .. maar fysiek kapot maken .. ach anway het is in elk geval een uitdaging om het weer online te krijgen.Ukraine's military intelligence agency now confirmed the reports, saying that the hackers allegedly destroyed 280 servers and two petabytes of data.
Some of the lost meteorological and satellite data was actively used by the Russian defense and emergency situations ministries, the Roscosmos space agency, and other governmental departments, according to the military intelligence agency. The center reportedly provides data to over 50 state entities.
The center also lost a digital array worth at least $10 million, the agency said. The attack further destroyed the software of the center's supercomputers, each worth $350,000, effectively disabling them beyond repair.
https://kyivindependent.c...devastating-consequences/
Tja vanalles
Vooral blij als er weer wat anti-aircraft systems sneuvelen. Langzaam maar zeker gaan er steeds grotere gaten beginnen vallen in hun AA coverage en dan enter de F-16 ergens 3de kwartaal hopelijkbloody schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 06:57:
[Afbeelding]
Vehicles is de 12k gepasseerd, niet uit te vlakken, want ws ook veel bevoorrading etc.
God does not play dice
Als je de firmware of BIOS manipuleert, kan je leuke dingen doen. AM5 CPU's kunnen opgeblazen worden en GPU's naar ongelimiteerd vermogen en overclock unlocken om te zien wat er gebeurt als je het vermogen naar 1000W opvoert.vso schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:27:
[...]
sounds nice
[...]
Als tweaker heb ik wel wat vragen data vernietigen ja zie ik gebeuren een server vernietigen niet 1,2,3 al zijn er best wegen die ik kan bedenken die je systemen voor langere tijd onbruikbaar maken .. maar fysiek kapot maken .. ach anway het is in elk geval een uitdaging om het weer online te krijgen.
https://kyivindependent.c...devastating-consequences/
Of op alles de verkeerde firmware flashen om alles te bricken.
[ Voor 3% gewijzigd door rapture op 24-01-2024 11:46 ]
Il-76 Transportvliegtuig neergeschoten in Belgorod. Volgens Moskou met Oekraïense krijgsgevangen aan boord. https://www.bbc.com/news/world-europe-68080529
[ Voor 3% gewijzigd door dotacom op 24-01-2024 11:54 ]
vso in "De situatie binnen Rusland"dotacom schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:54:
Il-76 Transportvliegtuig neergeschoten in Belgorod. Volgens Moskou met Oekraïense krijgsgevangen aan boord. https://www.bbc.com/news/world-europe-68080529
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Mja, ook de NOS, "Russisch militair toestel crasht, volgens Moskou met Oekraïense krijgsgevangenen"...dotacom schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:54:
Waarom schrijft men eigenlijk niet "Russisch militair toestel crasht, volgens Oekraïne met raketten voor luchtafweersystemen"? Vind de BBC & NOS dat de Russen betrouwbaarder zijn met informatie?
Bizar toch weer hoe veel artillerie kapot is gegaan.bloody schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 06:57:
[Afbeelding]
Dit kan natuurlijk ook een D-20 zijn of een TOS-1A, ik hoop vooral de laatste, maar veelal zal het ook het domme spul zijn. Prima, kan geen granaten meer afschieten!
Is dat dan weer een gevalletje friendly fire?dotacom schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:54:
Zie hier filmpje, hier ook een plukje rook in de lucht te zien wat zou kunnen duiden op AA explosie waarna het vliegtuig crashed:
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/LFNFCCfCiX
.nvm
[ Voor 104% gewijzigd door Mr.Joker op 24-01-2024 13:14 ]
Toevoeging
first, the russians said the plane malfunctioned. now that we have a visual proof that it was shut down, of course they are gonna say that the Ukrainian POWs were inside. Inside an aircraft that’s meant for transporting up to 40 tonnes of heavy machinery and weapons. pic.twitter.com/BAZzb7yKtC
— Saint Javelin (@saintjavelin) 24 januari 2024
Daily driver; MB R171 SLK280
Het zou me niets verbazen als er nu een handvol Oekraïense krijgsgevangenen afgemaakt worden en hun lichamen op de crashsite geplant worden.....
Als 'bewijs' dat er krijgsgevangenen aan boord waren....
De crashsite is afgesloten momenteel....michielRB schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:26:
Het zou me niets verbazen als er nu een handvol Oekraïense krijgsgevangenen afgemaakt worden en hun lichamen op de crashsite geplant worden.....
Maar dat is speculeren. Russische en overige nieuwsbronnen schieten alle kanten op qua oorzaak en gevolg. Afwachten maar.
Weet t soms wel beter
hm, die explosie gezien? weinig lichamen te vinden ben ik bang.michielRB schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:26:
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Clicks... It's all about the clicks.vanaalten schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:39:
[...]
Mja, ook de NOS, "Russisch militair toestel crasht, volgens Moskou met Oekraïense krijgsgevangenen"...
Waarom schrijft men eigenlijk niet "Russisch militair toestel crasht, volgens Oekraïne met raketten voor luchtafweersystemen"? Vind de BBC & NOS dat de Russen betrouwbaarder zijn met informatie?
Vliegtuig met mogelijk 65 krijgsgevangen neergeschotenstort in Rusland
OF
Vliegtuig met mogelijk raketten aan boord neergeschotenstort in Rusland
Sluiten beide aan bij de inhoud van het artikel.
Dan nog zouden ze gewoon wat lichamen daar neerleggen.Tens schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:29:
[...]
hm, die explosie gezien? weinig lichamen te vinden ben ik bang.
En een aantal doosjes van Sims3 om te bewijzen dat er Westerse sims betrokken waren.
Er zijn al namen opgedoken op de "lijst met passagiers" van soldaten die al (lang en breed) eerder zijn ge-exchanged.AndereKoekoek schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:05:
[...]
Dan nog zouden ze gewoon wat lichamen daar neerleggen.
En een aantal doosjes van Sims3 om te bewijzen dat er Westerse sims betrokken waren.
Weet t soms wel beter
Verder in 'Situatie in Rusland' : IJsbeer in "De situatie binnen Rusland"basjuh schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:35:
[...]
Er zijn al namen opgedoken op de "lijst met passagiers" van soldaten die al (lang en breed) eerder zijn ge-exchanged.
De laatste tijd lees ik vooral dat Rusland tegen hoge kosten kleine stapjes maakt en dat doet de teneur in dit topic weinig goeds. Gelukkig is er om voortgang vanuit Oekraïne te melden, in dit geval in de zaporizhzia regio.
Ukrainian gains in Zaporizhzia south of Chervone, Zaporizhzia region near Marfopil. pic.twitter.com/N9qZhV04Rs
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 24 januari 2024
Het zal op zo'n lange frontlinie toch soms wat stuivertje wisselen zijn.consolefreak schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 00:11:
De laatste tijd lees ik vooral dat Rusland tegen hoge kosten kleine stapjes maakt en dat doet de teneur in dit topic weinig goeds. Gelukkig is er om voortgang vanuit Oekraïne te melden, in dit geval in de zaporizhzia regio.
[Twitter]
Maar ik vind grondverlies/winst op dit moment minder relevant. Het gaat om het leegbloeden van Rusland. Materiaal, mensen en economisch.
+59 (!) artillery pieces!
Dat is met de vorige twee dagen bijna 200 stuks in 72 uur. Wat een verlies aan materiaal toch weer.
Nu snap ik dat er lang niet van alles een filmpje is (en alles valt ook niet te bekijken). Maar waarom geven de dagelijkse statistieken +59 aan, terwijl Andrewperpetua 2 verliezen meldt. Zelfde met tanks: 30 vs 3.
Wat vormt de basis van zulke getallen? Dat het een trend weergeeft begrijp ik, maar soms lijkt het wel erg overdreven.
Wel mooi dat de Russen een boom hebben weten te vernietigen beschadigen
Wat vormt de basis van zulke getallen? Dat het een trend weergeeft begrijp ik, maar soms lijkt het wel erg overdreven.
:strip_exif()/f/image/FUOHQavfXFSltbEUHxjrlWfW.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 41% gewijzigd door Yakolev op 25-01-2024 08:59 ]
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Bijna alles wordt wel uitgeschakeld/beschadigd door drones. Bizar zeg.Yakolev schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 08:57:
Nu snap ik dat er lang niet van alles een filmpje is (en alles valt ook niet te bekijken). Maar waarom geven de dagelijkse statistieken +59 aan, terwijl Andrewperpetua 2 verliezen meldt. Zelfde met tanks: 30 vs 3.
[Afbeelding]
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Andrewperpetua telt op basis van video's en foto's. De dagelijkse statistieken komen bij het Oekraïense ministerie van defensie vandaan. Dat is waarschijnlijk op basis van rapportages van de verschillende eenheden. Hier valt verder niets aan te controleren. En lang niet alles wordt op beeld vastgelegd en op het internet gezet.Yakolev schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 08:57:
Dat komt omdat de dagelijkse cijfers die hier gepost worden afkomstig zijn van het ministerie van defensie van Oekraine. Zij stellen deze cijfers samen op basis van rapporten uit het veld. Dus van de team-leiders/platoon commandanten wat omhoogsijpelt tot er iemand 1 overzicht van maakt. Dit is normaal tijdens militaire operaties. De officieren maken iedere dag een verslag van wat er gebeurt is en dat rapporteren ze 'omhoog'.Yakolev schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 08:57:
[Afbeelding]
Deze cijfers zullen niet heel nauwkeurig zijn. 2 teams kunnen dezelfde tank-kill rapporteren. 2 soldaten kunnen dezelfde kill claimen. Etc.
En dan zal er ergens ook nog wel een 'marketing'/propaganda sausje overheen gaan.
We moeten deze cijfers dan ook puur indicatief zien. We zullen nooit weten wat de echte dagelijkse cijfers waren. Al is het alleen al vanwege de fog of war. Maar ik denk dat het wel een beeld geeft of er op een bepaalde dag heel hard gevochten is, of juist wat minder.
Ik heb dit al eerder eens gezegd, en ik zeg het nog een keer: het feit dat er soms hele hoge getallen staan betekend dat er blijkbaar hard gevochten is. En dat betekend dat Oekraine ook hogere verliezen geleden zal hebben. Juich dus niet al te hard als er ineens veel Russische tanks of soldaten zijn vernietigd, want Oekraine zal op dat moment ook flink hebben moeten incasseren.
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
Dat is niet zo verbazingwekkend, dit zijn visueel bevestigde verliezen op basis van video's, en die worden gemaakt met de drones maar niet met een artilleriegranaat.PASware schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:05:
[...]
Bijna alles wordt wel uitgeschakeld/beschadigd door drones. Bizar zeg.
Wel blijkt uit eerdere momenten waar er achteraf controle mogelijk was dat de cijfers aardig kloppen. Voor zover we kunnen zien zijn het dus wel cijfers die aardig betrouwbaar zijn.beany schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:12:
[...]
Dat komt omdat de dagelijkse cijfers die hier gepost worden afkomstig zijn van het ministerie van defensie van Oekraine. Zij stellen deze cijfers samen op basis van rapporten uit het veld. Dus van de team-leiders/platoon commandanten wat omhoogsijpelt tot er iemand 1 overzicht van maakt. Dit is normaal tijdens militaire operaties. De officieren maken iedere dag een verslag van wat er gebeurt is en dat rapporteren ze 'omhoog'.
Deze cijfers zullen niet heel nauwkeurig zijn. 2 teams kunnen dezelfde tank-kill rapporteren. 2 soldaten kunnen dezelfde kill claimen. Etc.
En dan zal er ergens ook nog wel een 'marketing'/propaganda sausje overheen gaan.
We moeten deze cijfers dan ook puur indicatief zien. We zullen nooit weten wat de echte dagelijkse cijfers waren. Al is het alleen al vanwege de fog of war. Maar ik denk dat het wel een beeld geeft of er op een bepaalde dag heel hard gevochten is, of juist wat minder.
Wel is het zo dat de hoge getallen steevast komen doordat rusland een aanval in heeft gezet. Op zo'n moment zijn de verliezen bij de aanvallende kant stukken hoger dan aan de verdedigende kant. Dus ook al zullen de verliezen op zo'n moment aan UA-kant ook oplopen, worden de verhoudingen juist veel gunstiger voor UA.Ik heb dit al eerder eens gezegd, en ik zeg het nog een keer: het feit dat er soms hele hoge getallen staan betekend dat er blijkbaar hard gevochten is. En dat betekend dat Oekraine ook hogere verliezen geleden zal hebben. Juich dus niet al te hard als er ineens veel Russische tanks of soldaten zijn vernietigd, want Oekraine zal op dat moment ook flink hebben moeten incasseren.
[ Voor 9% gewijzigd door redwing op 25-01-2024 09:44 ]
[removed]
Als je het zo omschrijft volstrekt logisch. Dat zou ook kunnen verklaren dat deze cijfers vele malen lager zijn dan de dagelijkse overzichten die wij hier zien.saikol schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:13:
[...]
Dat is niet zo verbazingwekkend, dit zijn visueel bevestigde verliezen op basis van video's, en die worden gemaakt met de drones maar niet met een artilleriegranaat.
Ze zullen ook geen artilleriegranaat op goed geluk de juiste richting afschieten en dan een +1 ergens noteren. Zal toch ook wel vaak een drone in de lucht hangen om de target door te geven en een eventuele treffer te noteren. Blijven natuurlijk wel genoeg situaties over waar niet altijd een drone in de lucht hangt.saikol schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:13:
[...]
Dat is niet zo verbazingwekkend, dit zijn visueel bevestigde verliezen op basis van video's, en die worden gemaakt met de drones maar niet met een artilleriegranaat.
Hebben we een idee waar de strijd zich deze week vooral afspeelt?
Aangezien de cijfers een stuk hoger zijn, moeten er toch een aantal specifieke brandhaarden zijn waar echt veel actie plaatsvind?
Aangezien de cijfers een stuk hoger zijn, moeten er toch een aantal specifieke brandhaarden zijn waar echt veel actie plaatsvind?
Laatste week heb ik een stuk meer gezien uit omgeving Novomikhailivka iig.gustaveau schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:46:
Net ten zuiden van Mariinka waar RU de buffer voor de oude spoorlijn naar Mariupol probeert te vergroten.
PSN
Take your pick:gustaveau schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:46:
Grootste activiteit lijken Kharkiv en Adviika regio.Ukrainian military had 50 combat engagements with Russian forces near Synkivka of Kharkiv region, Dibrova of Donetsk region, near Makiyivka, Serebryanske forestry of Luhansk region, Vasukivka, Bohdanivka, Ivanivske and Klischiyivka of Donetsk region, near Avdiyivka, near Pervomayske and Nevelske of Donetsk region, Heorhiyivka and Novomykhaylivka of Donetsk region, south to Zolota Nyva and south to Staromayorske of Donetsk region, near Robotyne of Zaporizhzhia region, at the east bank of Dnipro river in Kherson region, - General Staff of Armed Forces of Ukraine says in the evening report
hm, lijkt een kaartaanpassing van grijs naar blauw op basis van recente Russische aanvallen (Artillerie of drones). Ik zie geen verdere activiteit daar.consolefreak schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 00:11:
[Twitter]
van liveuamap::strip_exif()/f/image/6Kiavinong5YPtMYxs8iTlIo.jpg?f=fotoalbum_large)
google vertaal van een telegram bericht:9 minutes ago - 47°56′N 38°12′E
HIMARS missile strike reportedly hit gathering of Russian FPV drones operators
Romanov-lichttoon volledige bericht
:
Romanov-licht
25/01/2024
138,1K abonnees
25 januari
Volksrepubliek Donetsk, Rusland.
Oekraïense HIMARS BC MLRS aanval op een concentratie van UAV-operators.
De klap van (de woorden van de strijders) was mogelijk om de volgende reden:
“Het hoofd van de cursussen van het Doomsday-project (Sudoplatov) met de roepnaam So****n stuurde, zonder enige verificatie, via een bot naar vreemden de coördinaten van waar ze moesten komen voor training. De Himars zijn gearriveerd. Er zijn doden."
Nu het projectmanagement
“Sudoplatov” probeert de situatie te verzwijgen en de laatste van de doden te benoemen. En deze situatie is niet uniek.
Niemand anders werd geraakt op het oefenterrein, hoewel het er ruim 150 waren
Menselijk.
@romanov_92
80 111
1
13
12
2
D
2
ADV 2 opmerkingen
2.1K Romanov Licht 1 12:35
:strip_exif()/f/image/6Kiavinong5YPtMYxs8iTlIo.jpg?f=fotoalbum_large)
Pro-Russian “Romanov” disclosed in one post that a group of Russian drone operators got a visit from a HIMARS missile. It happened due to the fact that the commander of that UAV operators disclosed their positions trough a bot (I guess he means a Telegram bot) where somebody else… pic.twitter.com/MekDhQfk6G
— (((Tendar))) (@Tendar) 25 januari 2024
[ Voor 17% gewijzigd door Tens op 25-01-2024 14:46 ]
Ik ben eigenlijk blij dat de NOS het op die manier verwoord, anders zou het mij niet opgevallen zijn dat er wellicht krijgsgevangen zijn overleden. Door die titel gaan er gelijk alarmbellen rinkelen en komt de gedachte omhoog dat Rusland het zou kunnen gebruiken om krijgsgevangenen te doden die niet bij de crash betrokken waren. Wanneer ik jouw suggestie lees klik ik mogelijk niet eens verder en denk ik 'Mooi, Oekraine heeft een vliegtuig neergeschoten met raketten'. Terwijl het gedeelte van de krijgsgevangenen wat mij betreft het belangrijkste onderdeel van het nieuws is.vanaalten schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:39:
[...]
Mja, ook de NOS, "Russisch militair toestel crasht, volgens Moskou met Oekraïense krijgsgevangenen"...
Maar als we de waarheidsgetrouwheid van vorige "russia says" berichten er bij houden dan is het vermoedelijk ook het meest onware deel van het nieuws. Om het zo in de headline op te nemen vind ik dan toch wel erg twijfelachtig.Zenomyscus schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:14:
[...]
Ik ben eigenlijk blij dat de NOS het op die manier verwoord, anders zou het mij niet opgevallen zijn dat er wellicht krijgsgevangen zijn overleden. Door die titel gaan er gelijk alarmbellen rinkelen en komt de gedachte omhoog dat Rusland het zou kunnen gebruiken om krijgsgevangenen te doden die niet bij de crash betrokken waren. Wanneer ik jouw suggestie lees klik ik mogelijk niet eens verder en denk ik 'Mooi, Oekraine heeft een vliegtuig neergeschoten met raketten'. Terwijl het gedeelte van de krijgsgevangenen wat mij betreft het belangrijkste onderdeel van het nieuws is.
Het is veel logischer dat Rusland dit roept als propaganda of als middel om ervoor te zorgen dat men wellicht de volgende keer niet zo'n toestel neerhaalt.
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
Feit is wel dat we ondertussen een dag verder zijn en niets gezien hebben. Er zijn filmpjes van de cockpit crash site gedeeld, daarin zijn 1 of 2 lichamen te zien. Niet moeilijk te raden wie dat zijn.
Het andere gedeelte van het vliegtuig, die ook een grote boem deed, is nog niets van opgedoken. Als het echt zo is, dan zouden daar toch juist de fimpjes van vandaan komen?
Vanuit russisch oogpunt niet nogal een PR verhaal als ze echt kunnen aantonen dat dit verhaal waar zou zijn.
Ik begin er steeds minder in te geloven.
Het andere gedeelte van het vliegtuig, die ook een grote boem deed, is nog niets van opgedoken. Als het echt zo is, dan zouden daar toch juist de fimpjes van vandaan komen?
Vanuit russisch oogpunt niet nogal een PR verhaal als ze echt kunnen aantonen dat dit verhaal waar zou zijn.
Zit wat in ja. Goede PR voor de Russen als er Oekrainse doden te spotten zijn, dat zou hun verhaal bevestigen.IJsbeer schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:25:
Feit is wel dat we ondertussen een dag verder zijn en niets gezien hebben. Er zijn filmpjes van de cockpit crash site gedeeld, daarin zijn 1 of 2 lichamen te zien. Niet moeilijk te raden wie dat zijn.
Als het effect is dat Oekraïne meer Storm Shadows krijgt is het een resultaat. Maar toch behoorlijk gezichtsverlies voor Duitsland imho.
Germany is exploring a swap deal in which it would supply long-range cruise missiles to Britain and France so they could arm Ukraine with their own Storm Shadow/SCALP-EG. https://t.co/fKFShLo85g https://t.co/a98QoOcwRm
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 25 januari 2024
There are few countries that lead the way, but the UK is one of them. The UK wants to buy Taurus missiles in order to send more Storm Shadow missiles to Ukraine. The German government didn't want to comment on the possible ring exchange yet.
2 extra M270’s:
⚡🇫🇷🇺🇦 #France delivered to #Ukraine two M270 LRU MLRS, — the French Ministry of Defense. pic.twitter.com/9v4BoDPaPn
— 🇺🇦 UkraineNewsLive🇺🇦 (@UkraineNewsLive) 25 januari 2024
PSN
Lijkt me juist helemaal prima voorlopig. Heel langzaam terugtrekken als dat nodig is en ondertussen vrijwel het complete Russische leger over de kling jagen. Die paar km winst die de Russen nu in weken/maanden maken pakt Oekraïne straks in een paar uur/dagen weer terug als de Russen kapot zijn.consolefreak schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 00:11:
De laatste tijd lees ik vooral dat Rusland tegen hoge kosten kleine stapjes maakt en dat doet de teneur in dit topic weinig goeds...
Je kan een partij schaken op twee manieren winnen. Ten eerste door de tegenstander door slim spel schaakmat te zetten. Dat zit er voor Oekraïne helaas niet in. De tweede manier om te winnen is door alle stukken van de tegenstander te slaan. Dat is tijdrovend en kost veel moeite maar uiteindelijk kan je zo ook winnen.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Dit is overigens een balletje dat is opgegooid door de UK.Tens schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 18:53:
Als het effect is dat Oekraïne meer Storm Shadows krijgt is het een resultaat. Maar toch behoorlijk gezichtsverlies voor Duitsland imho.
[Twitter]
[...]
The Government of the United Kingdom has proposed to the Government of Germany to conclude an agreement that would increase the supply of Storm Shadow cruise missiles to Ukraine.
PSN
Gedurende de oorlog is de luchtverdediging van Oekraïne sterker en sterker geworden. Momenten dat vrijwel alle raketten uit de lucht gehaald zijn werd bijna normaal. De laatste tijd viel het mij al op dat dit niet meer het geval is, eerder richting de 50-60%. Wisten de Russen de verdediging te omzeilen? Of waren er andere technieken ingezet?
Uit een interview met 'Karl', een Eslandse militair expert blijkt dat er nieuwe technieken ingezet worden, namelijk door de raket te beïnvloeden/jammen met radiosignalen die de raket laten denken dat ie ergens anders is dan waar die moet zijn. De raket wijkt af van het voorgeprogrammeerde pad en stort neer op een onbewoond gebied. Dat scheelt een hoop afweer inzetten!
Uit een interview met 'Karl', een Eslandse militair expert blijkt dat er nieuwe technieken ingezet worden, namelijk door de raket te beïnvloeden/jammen met radiosignalen die de raket laten denken dat ie ergens anders is dan waar die moet zijn. De raket wijkt af van het voorgeprogrammeerde pad en stort neer op een onbewoond gebied. Dat scheelt een hoop afweer inzetten!
"The percentage of shot-down cruise missiles is very high but with Iskander’s it was at 50% yesterday. Ukraine has started to emphasize that they are using increasingly more REB (radio electronic combat) methods in air defense."
— Michael Weiss (@michaeldweiss) 25 januari 2024
Duitsland blijft niet stilzitten en is van plan om dit jaar het volgende te leveren
➡️IRIS-T SLM air defense systems
➡️GEPARD anti air guns
➡️additional artillery systems with more than 230.000 rounds of ammo
➡️80+ Leopard 1A5 tanks
➡️additional APC's
➡️additional engineering machines and bridge-layers
➡️450 armored vehicles
➡️Mine clearance systems
➡️drones
➡️radar systems and recon systems
German Minister of Defense Pistorius announced the following planned support from Germany for Ukraine for 2024.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 25 januari 2024
➡️IRIS-T SLM air defense systems
➡️GEPARD anti air guns
➡️additional artillery systems with more than 230.000 rounds of ammo
➡️80+ Leopard 1A5 tanks
➡️additional… pic.twitter.com/w8A6T5xYF7
zolang het niet geleverd is .. is het hot air in mijn optiek, net zoals de SS/SCALP dingen (taurus ?) die nog in de lucht hangen.consolefreak schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 23:47:
Duitsland blijft niet stilzitten en is van plan om dit jaar het volgende te leveren
[...]
[Embed]
UA weet er wel raad mee, maar je kan weinig met Hot Air
Tja vanalles
Laat nooit het luik van je tank openstaan:
⚡️Destruction of a 🇷🇺Russian T-80BVM tank near the village. Belogorivka, Lugansk region. pic.twitter.com/gj8ZRy75pi
— 🪖MilitaryNewsUA🇺🇦 (@front_ukrainian) 25 januari 2024
Damn da's een knappe thermische camera die daar onder die drone hangt. Prima resolutie.XWB schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:28:
[Twitter]
Was al een beschadigde tank. Leuk detail: op 6 sec zie je een andere drone en een steeksleutel liggenXWB schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:28:
[Twitter]
https://www.ukrinform.net...cts-going-to-war-isw.htmlRussia no longer offers pardons to convicted military recruits and significantly changes the conditions of their service in the war in Ukraine.
According to Ukrinform, this was reported by ISW.
Analysts believe that Russian officials probably stopped recruiting for Storm-Z units in August 2023 and began recruiting convicts for Storm-V units based on new contract terms.
https://www.understanding...ssessment-january-25-2024
(nu ze blijkbaar niet meer hoeven te concurreren met Wagner voor de gevangenen zijn de voorwaarden versoberd
[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 26-01-2024 16:20 ]
PSN
.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
neergehaalde Shaheds, EW lijkt effectiever te worden.
Downed Shaheds, suppose that EW did this. pic.twitter.com/aI3qDxrTqz
— 𝔗𝔥𝔢 𝔇𝔢𝔞𝔡 𝔇𝔦𝔰𝔱𝔯𝔦𝔠𝔱 🇬🇪🇺🇦🇺🇲🇬🇷 (@TheDeadDistrict) 27 januari 2024
:strip_exif()/f/image/mifwKiTZ3aqxuRcuXbztXBNZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Witte rook?
https://edition.cnn.com/2...hutdown-border/index.html
https://www.ukrinform.net...k-aid-to-ukraine-cnn.htmlU.S. Senate negotiators have reached a deal that should significantly restrict illegal migrant crossings at the southern border and unblock the approval of aid to Ukraine, Israel and Taiwan
https://edition.cnn.com/2...hutdown-border/index.html
[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 27-01-2024 11:36 ]
PSN
Ook een bruggenlegger gebaseerd op de M60 gespot:
The first images of the M60 AVLB in service of ZSU.
— 𝔗𝔥𝔢 𝔇𝔢𝔞𝔡 𝔇𝔦𝔰𝔱𝔯𝔦𝔠𝔱 🇬🇪🇺🇦🇺🇲🇬🇷 (@TheDeadDistrict) 27 januari 2024
The M60 Armored Vehicle Launched Bridge (AVLB) is an armored vehicle based on the M60 Patton main battle tank's hull and used for the launching and retrieval of a 60-foot (18 m) scissors-type bridge. pic.twitter.com/saZZXzDbOP
PSN
Uitzicht op verhoging productiecapaciteit van drones, voor Oekraïne, en voor een belangrijk deel van Oekraïne. Dit kan wat lucht geven voor de troepen aan het front.
Volkskrant liveblog
Litouwen en Oekraïne gaan samen drones produceren
Volkskrant liveblog
Litouwen en Oekraïne gaan samen drones produceren
18:45
Oekraïne en Litouwen hebben een samenwerkingsovereenkomst gesloten voor de productie van drones. Die zal flink worden opgevoerd om het Oekraïense leger te helpen in de strijd tegen de Russen.
Volgens de nieuwsdienst Ukrinform was dat het belangrijkste onderwerp van het gesprek dat de Oekraïense buitenlandminister Dmytro Koeleba zaterdag in Kyiv had met zijn Litouwse collega Gabrielius Landsbergis. ‘Daar ging het vooral over. Litouwen heeft de technologie en wij kunnen de fabricage opschalen, zei Koeleba.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
https://www.threads.net/@maks_23_ua/post/C2o7s1_L46R"Greece approved the transfer of Soviet air defense systems to Ukraine", - Kathimerini
👀 There is no details, but Greece is armed with Thor, Osa, S-300, as well as ZU-23-2 anti-aircraft guns.
🇺🇸 The decision was made after US agreed to sell F-35 fighter jets to Athens.
[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 28-01-2024 14:22 ]
PSN
Nu ook uit officiële bronnen:
https://edition.cnn.com/2...der-deal-cnntv/index.html“We do have a bipartisan deal. We’re finishing the text right now,” Murphy told CNN’s Dana Bash on “State of the Union,” adding that the question remains whether Republicans are going to listen to former President Donald Trump, who has tried to tank the compromise.
PSN
Griekenland heeft nog beste aantallen soviet spul, aldus wiki;
39x 9k33 osaAn S-300 PMU1 system acquired after the Cyprus Missile Crisis and operated by HAF on Crete, consisting of 1 regiment/4 systems/8 fire units/32 launchers / 175 missiles.
21x Tor1m systemen, 84 launchers
506x ZU-23-2
Ook nog 45, Hawk maar die zouden er wel niet bijhoren
Weer ruim boven de 1000, en de afgelopen week zat het er al vaak tegenaan. Dit is de afgelopen tijd alleen geweest bij grote offensieven zoals bij Soledar/Bakhmut en Severodonesk.
Ik had het idee dat de russen het bij Avdiivka toch al weer aan het minderen waren.
Heb ik iets gemist, of zijn ze langs het hele front aan het aanvallen?
Ik had het idee dat de russen het bij Avdiivka toch al weer aan het minderen waren.
Sowieso over hele front zijn er aanvallen van de Russen.SiErRa schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:00:
Weer ruim boven de 1000, en de afgelopen week zat het er al vaak tegenaan. Dit is de afgelopen tijd alleen geweest bij grote offensieven zoals bij Soledar/Bakhmut en Severodonesk.
Ten noorden van Avdiivka bij Stepove zijn de Russen geloof ik wat terug gedrongen. En de Russen zijn in zuid Avdiivka een wijk binnen getrokken en volgens mij loopt dat daar niet heel lekker voor ze.
En in noorden bij Tabaivka (ten zuid-oosten van Kupyansk) was er een klein offensief van de russen.
[ Voor 3% gewijzigd door PASware op 29-01-2024 09:14 ]
Schijnt idd wat meer verspreid te zijn.SiErRa schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:00:
Laatste dagen in de richtingen van Kupiansk en Lyman weer meer druk.
PSN
Het is maandagochtend, en Oekraïne zorgt voor een wakeup call. De volgende olieraffinaderij is aan de beurt om uitgeschakeld te worden, in dit geval Yaroslavl. Specifiek is de hydrocracker geraakt, deze maakt benzine en diesel. Er staat ook een filmpje online zonder dat je echt wat ziet branden, niet echt spannend.
AS PREDICTED‼️ A drone attacked the Slavneft-YANOS oil refinery in Yaroslavl.
— PS01 (@PStyle0ne1) 29 januari 2024
The UAV crashed near a hydrocracking plant.
The scene of the incident has been cordoned off
The demining team is expected to arrive.
That refinery is among those identified on this map... https://t.co/OBYoXOORWU
[ Voor 15% gewijzigd door consolefreak op 29-01-2024 09:20 ]
consolefreak schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:19:
Het is maandagochtend, en Oekraïne zorgt voor een wakeup call. De volgende olieraffinaderij is aan de beurt om uitgeschakeld te worden, in dit geval Yaroslavl. Specifiek is de hydrocracker geraakt, deze maakt benzine en diesel. Er staat ook een filmpje online zonder dat je echt wat ziet branden, niet echt spannend.
[Embed]
Niet geslaagde aanval als ik het zo lees?The UAV crashed near a hydrocracking plant.
Maar RU zal daar dus ook AA neer gaan zetten (wat dan vervolgens niet ergens anders kan staan in Oekraïne).
lijkt niet geslaagd jammergenoeg:Auredium schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:33:
[...]
[...]
Niet geslaagde aanval als ik het zo lees?
Maar RU zal daar dus ook AA neer gaan zetten (wat dan vervolgens niet ergens anders kan staan in Oekraïne).
A Ukrainian drone in the territory of the Slavneft refinery in Yaroslavl.
— 𝔗𝔥𝔢 𝔇𝔢𝔞𝔡 𝔇𝔦𝔰𝔱𝔯𝔦𝔠𝔱 🇬🇪🇺🇦🇺🇲🇬🇷 (@TheDeadDistrict) 29 januari 2024
Sadly it didn't explode. https://t.co/fOSrwq3uPn pic.twitter.com/G3vwoO5FxE
edit: hoe langer ik naar de foto's kijk hoe meer het lijkt alsof de drone daar geplaatst is, ipv neergestort.
[ Voor 12% gewijzigd door Tens op 29-01-2024 13:33 ]
Helaas. Maar zoals @Auredium al aangeeft moet men hier nu ook maatregelen gaan treffen. Laat RU maar op zijn hoede zijn en hun hele grote land proberen te beschermen.
In de tussentijd maakt UA ook nog steeds AA kapot en wordt het voor RU dus steeds moeilijker.
Als die drone op het terrein van de raffinaderij kon komen is er blijkbaar geen tot weinig AA op de route. Oekraïne zou er nu 20 op af moeten sturen!
Als armchair general snap ik sowieso niet waarom er niet in 1 nacht zoveel drones tegelijk die kant opgaan dat alles ineens vernietigd is van dat kaartje. Nu wordt RU de kans gegeven te reageren.technoaddict schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:05:
Als die drone op het terrein van de raffinaderij kon komen is er blijkbaar geen tot weinig AA op de route. Oekraïne zou er nu 20 op af moeten sturen!
Dit topic is gesloten.
Let op:
UKR: Topic wegwijzer
Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:UKR: Topic wegwijzer
Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid