Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2024-M1 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste
Acties:
  • 229.347 views

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-05 16:52

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

XWB schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:28:
Laat nooit het luik van je tank openstaan:

[Twitter]
Was al een beschadigde tank. Leuk detail: op 6 sec zie je een andere drone en een steeksleutel liggen

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Russia no longer offers pardons to convicted military recruits and significantly changes the conditions of their service in the war in Ukraine.

According to Ukrinform, this was reported by ISW.

Analysts believe that Russian officials probably stopped recruiting for Storm-Z units in August 2023 and began recruiting convicts for Storm-V units based on new contract terms.
https://www.ukrinform.net...cts-going-to-war-isw.html
https://www.understanding...ssessment-january-25-2024

(nu ze blijkbaar niet meer hoeven te concurreren met Wagner voor de gevangenen zijn de voorwaarden versoberd :P daar gaat de uitweg voor Girkin)

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 26-01-2024 16:20 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Discussie over NATO, EU strategie, en internationale verhoudingen kan in [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3

Hier concrete actuele gebeurtenissen over Oekraïne en de directe evaluatie daarvan.

Misschien een suggestie voor mensen die hier vaker de verhoudingen tussen NAVO en Rusland komen bespreken om gewoon [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3 te gaan volgen. Dan kom je daar standaard op de goede plek terecht en kan je de discussies direct daar voeren.

Nieuwe posts die niet direct over het strijdverloop gaan worden na deze modbreak verwijderd
.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-05 13:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihuIaYgISAQES-CpaGxjpTYZeXk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lVE4FywUrMZRK6rh84oko2So.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tens

Tens

neergehaalde Shaheds, EW lijkt effectiever te worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kSELD3g9bZx3OvhRNxRQxxVHhdE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mifwKiTZ3aqxuRcuXbztXBNZ.jpg?f=fotoalbum_large

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Witte rook?
U.S. Senate negotiators have reached a deal that should significantly restrict illegal migrant crossings at the southern border and unblock the approval of aid to Ukraine, Israel and Taiwan
https://www.ukrinform.net...k-aid-to-ukraine-cnn.html

https://edition.cnn.com/2...hutdown-border/index.html

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 27-01-2024 11:36 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Ook een bruggenlegger gebaseerd op de M60 gespot:

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Uitzicht op verhoging productiecapaciteit van drones, voor Oekraïne, en voor een belangrijk deel van Oekraïne. Dit kan wat lucht geven voor de troepen aan het front.

Volkskrant liveblog

Litouwen en Oekraïne gaan samen drones produceren
18:45
Oekraïne en Litouwen hebben een samenwerkingsovereenkomst gesloten voor de productie van drones. Die zal flink worden opgevoerd om het Oekraïense leger te helpen in de strijd tegen de Russen.

Volgens de nieuwsdienst Ukrinform was dat het belangrijkste onderwerp van het gesprek dat de Oekraïense buitenlandminister Dmytro Koeleba zaterdag in Kyiv had met zijn Litouwse collega Gabrielius Landsbergis. ‘Daar ging het vooral over. Litouwen heeft de technologie en wij kunnen de fabricage opschalen, zei Koeleba.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SddfPtaWF_QwfIy5lrP1VXJZyyE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gg88LJmUrYCfAAUw7NXs36oZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
"Greece approved the transfer of Soviet air defense systems to Ukraine", - Kathimerini
👀 There is no details, but Greece is armed with Thor, Osa, S-300, as well as ZU-23-2 anti-aircraft guns.
🇺🇸 The decision was made after US agreed to sell F-35 fighter jets to Athens.
https://www.threads.net/@maks_23_ua/post/C2o7s1_L46R

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 28-01-2024 14:22 ]

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Nu ook uit officiële bronnen:
“We do have a bipartisan deal. We’re finishing the text right now,” Murphy told CNN’s Dana Bash on “State of the Union,” adding that the question remains whether Republicans are going to listen to former President Donald Trump, who has tried to tank the compromise.
https://edition.cnn.com/2...der-deal-cnntv/index.html

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Griekenland heeft nog beste aantallen soviet spul, aldus wiki;
An S-300 PMU1 system acquired after the Cyprus Missile Crisis and operated by HAF on Crete, consisting of 1 regiment/4 systems/8 fire units/32 launchers / 175 missiles.
39x 9k33 osa
21x Tor1m systemen, 84 launchers
506x ZU-23-2

Ook nog 45, Hawk maar die zouden er wel niet bijhoren

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3-BxWdMvi2cYAByDKMoTIh0vok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OWfaY9YVOBbUPf6ZV0hQoKJ6.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-05 15:15
Weer ruim boven de 1000, en de afgelopen week zat het er al vaak tegenaan. Dit is de afgelopen tijd alleen geweest bij grote offensieven zoals bij Soledar/Bakhmut en Severodonesk.

Ik had het idee dat de russen het bij Avdiivka toch al weer aan het minderen waren.
Heb ik iets gemist, of zijn ze langs het hele front aan het aanvallen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:25
SiErRa schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:00:
Weer ruim boven de 1000, en de afgelopen week zat het er al vaak tegenaan. Dit is de afgelopen tijd alleen geweest bij grote offensieven zoals bij Soledar/Bakhmut en Severodonesk.

Ik had het idee dat de russen het bij Avdiivka toch al weer aan het minderen waren.
Sowieso over hele front zijn er aanvallen van de Russen.

Ten noorden van Avdiivka bij Stepove zijn de Russen geloof ik wat terug gedrongen. En de Russen zijn in zuid Avdiivka een wijk binnen getrokken en volgens mij loopt dat daar niet heel lekker voor ze.

En in noorden bij Tabaivka (ten zuid-oosten van Kupyansk) was er een klein offensief van de russen.

[ Voor 3% gewijzigd door PASware op 29-01-2024 09:14 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
SiErRa schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:00:

Schijnt idd wat meer verspreid te zijn.
Laatste dagen in de richtingen van Kupiansk en Lyman weer meer druk.

PSN

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Het is maandagochtend, en Oekraïne zorgt voor een wakeup call. De volgende olieraffinaderij is aan de beurt om uitgeschakeld te worden, in dit geval Yaroslavl. Specifiek is de hydrocracker geraakt, deze maakt benzine en diesel. Er staat ook een filmpje online zonder dat je echt wat ziet branden, niet echt spannend.

[ Voor 15% gewijzigd door consolefreak op 29-01-2024 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-05 20:32

Auredium

Informaticus Chaoticus

consolefreak schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:19:
Het is maandagochtend, en Oekraïne zorgt voor een wakeup call. De volgende olieraffinaderij is aan de beurt om uitgeschakeld te worden, in dit geval Yaroslavl. Specifiek is de hydrocracker geraakt, deze maakt benzine en diesel. Er staat ook een filmpje online zonder dat je echt wat ziet branden, niet echt spannend.

[Embed]
The UAV crashed near a hydrocracking plant.
Niet geslaagde aanval als ik het zo lees?
Maar RU zal daar dus ook AA neer gaan zetten (wat dan vervolgens niet ergens anders kan staan in Oekraïne).

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens

Tens

Auredium schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:33:
[...]

[...]

Niet geslaagde aanval als ik het zo lees?
Maar RU zal daar dus ook AA neer gaan zetten (wat dan vervolgens niet ergens anders kan staan in Oekraïne).
lijkt niet geslaagd jammergenoeg:

edit: hoe langer ik naar de foto's kijk hoe meer het lijkt alsof de drone daar geplaatst is, ipv neergestort.

[ Voor 12% gewijzigd door Tens op 29-01-2024 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-05 17:17

Snow_King

Konijn is stoer!

Tens schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:47:
[...]

lijkt niet geslaagd jammergenoeg:
[Twitter]
Helaas. Maar zoals @Auredium al aangeeft moet men hier nu ook maatregelen gaan treffen. Laat RU maar op zijn hoede zijn en hun hele grote land proberen te beschermen.

In de tussentijd maakt UA ook nog steeds AA kapot en wordt het voor RU dus steeds moeilijker.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:10
Als die drone op het terrein van de raffinaderij kon komen is er blijkbaar geen tot weinig AA op de route. Oekraïne zou er nu 20 op af moeten sturen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:51
technoaddict schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:05:
Als die drone op het terrein van de raffinaderij kon komen is er blijkbaar geen tot weinig AA op de route. Oekraïne zou er nu 20 op af moeten sturen!
Als armchair general snap ik sowieso niet waarom er niet in 1 nacht zoveel drones tegelijk die kant opgaan dat alles ineens vernietigd is van dat kaartje. Nu wordt RU de kans gegeven te reageren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Sjoerd001 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:28:
[...]
Als armchair general snap ik sowieso niet waarom er niet in 1 nacht zoveel drones tegelijk die kant opgaan dat alles ineens vernietigd is van dat kaartje. Nu wordt RU de kans gegeven te reageren.
Meestal zijn er probing attacks met kleine aantallen zoals 1 drone om gaten te zoeken.
Als je er 10 of 20 stuurt zullen die veel meer opvallen onderweg.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Laatst online: 07:26
A) je wilt dat ze reageren, niet alleen moet er dan een S300 of S400 die kant op, ook personeel en raketten.
B ) als het totaal vernietigd is, hoeft die AA niet meer die kant op. Dus stilleggen is vooralsnog voldoende.

Op het moment dat het weer loopt, knal je het volgende onderdeel naar de vaantjes.

@onkl Jij dacht er dus hetzelfde over :)

Buiten deze raffinaderij stilleggen, vermoed ik dat het doel is zoveel mogelijk AA weg te lokken om straks niet te veel F16's e.d. te verliezen.

[ Voor 23% gewijzigd door SkiFan op 29-01-2024 11:41 ]

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-05 18:11
Sjoerd001 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:28:
[...]

Wanneer het doel is om die raffinaderijen te vernietigen, dan zou dat mogelijk logisch zijn. Wanneer het doel is om Rusland te verleiden zoveel mogelijk AA van de frontlinie weg te halen om binnenlandse strategische te beschermen, is het niet zo handig om al die doelen te vernielen, maar wil je plaagstootjes uitdelen.
Wanneer AA schaars begint te worden, zal je die niet verplaatsen om een berg puin te beschermen, maar lekker aan het front laten staan.

Het lijkt mij het meest aannemelijk dat Oekraïne een combinatie van doelen nastreeft.

-
@SkiFan : great airmchair generals think alike. *O*

[ Voor 3% gewijzigd door onkl op 29-01-2024 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Vergeet niet dat Yaroslavl 'voorbij' Moskou ligt. Die UAV heeft mogelijk dus in de buurt van Moskou gevlogen. Die moet toch allang, in zijn 700km reis, ontdekt zijn?

Dit geeft ook weer goede informatie aan Oekraine voor wat betreft de luchtverdediging van de Russen.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:09
PASware schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:15:
Vergeet niet dat Yaroslavl 'voorbij' Moskou ligt. Die UAV heeft mogelijk dus in de buurt van Moskou gevlogen. Die moet toch allang, in zijn 700km reis, ontdekt zijn?

Dit geeft ook weer goede informatie aan Oekraine voor wat betreft de luchtverdediging van de Russen.
Ik vraag me wel af hoe je zo'n drone echt kunt zien. Als die laag vliegt en bewoonde gebieden vermijdt moet je wel heel goede radars hebben om ze te vinden. En met zo'n uitgestrekt land als rusland zal het lastig zijn om dat waterdicht te houden. En dan moet je dus haast wel zorgen dat de AA bij de doelen staat, want de grenzen waterdicht afsluiten zal haast onmogelijk zijn.

Hoe dan ook zorgen dit soort aanvallen er wel voor dat de AA van rusland steeds meer verspreid raakt waardoor dit soort akties juist steeds makkelijker zullen worden.

[ Voor 10% gewijzigd door redwing op 29-01-2024 12:18 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
redwing schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:18:
[...]

Ik vraag me wel af hoe je zo'n drone echt kunt zien. Als die laag vliegt en bewoonde gebieden vermijdt moet je wel heel goede radars hebben om ze te vinden. En met zo'n uitgestrekt land als rusland zal het lastig zijn om dat waterdicht te houden. En dan moet je dus haast wel zorgen dat de AA bij de doelen staat, want de grenzen waterdicht afsluiten zal haast onmogelijk zijn.

Hoe dan ook zorgen dit soort aanvallen er wel voor dat de AA van rusland steeds meer verspreid raakt waardoor dit soort akties juist steeds makkelijker zullen worden.
Snap ik. Het formaat van het land werkt in het nadeel zo.

Alleen maar mooi dit. Hopelijk zijn deze lange afstand drones relatief goedkoop en in serieuze hoeveelheden te produceren. Als er her en der succesvol, maar ook onsuccesvol, neer komen geeft dit heel veel onzekerheid bij de Russen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

redwing schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:18:
[...]

Met radar die op de grond staat blijven ze lang uit zicht inderdaad, daarvoor is juist de Awacs geschikt. en daarvan hebben ze niet zo veel (inzetbare).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Laatst online: 23:51
SkiFan schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:38:
A) je wilt dat ze reageren, niet alleen moet er dan een S300 of S400 die kant op, ook personeel en raketten.
B ) als het totaal vernietigd is, hoeft die AA niet meer die kant op. Dus stilleggen is vooralsnog voldoende.

Op het moment dat het weer loopt, knal je het volgende onderdeel naar de vaantjes.

@onkl Jij dacht er dus hetzelfde over :)

Buiten deze raffinaderij stilleggen, vermoed ik dat het doel is zoveel mogelijk AA weg te lokken om straks niet te veel F16's e.d. te verliezen.
Die tactiek snap ik, maar als ik zo lees hoe veel pijn je de Russische economie kan doen met de vernietiging hiervan, zou ik toch wat meer nadrukkelijk een combi van deze doelen zoeken; dus schakel minimaal 50% van die doelen uit en laat RU dan maar de overige 50% (die je dan slim uitkiest qua geografie natuurlijk) maar beschermen met hun AA.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Weer een plusje voor de langere termijn:

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Ukrainian Border Guard Oleksandr Zarva, who spent 21 months in Russian captivity, told about the conditions of imprisonment of Ukrainian defenders.

"Surgery without anesthesia: they cut my leg, cleaned it, sewed it back together, and that was it. We stayed there until April 25, it was Easter, and on the second day of Easter we were taken to the detention center. And there the "most fun" began: beatings, torture, humiliation. I have never seen such cruelty to people. I don't know what we did to them in this life, although they claim: "We are Slavic peoples, we should be friends." I don't know what we did to them that they set dogs on us and beat us. It was unbearable torture," the border guard said.

According to him, the captives were fed potato peels. In prison, they were fed porridge and "something liquid," but in limited quantities.

"When I was captured, I weighed 115 kg, and in just a few months, I lost 45 kg," Zarva said.

In the summer, prisoners were taken for walks, and later, they were allowed to read books, but all of them were propaganda.

According to him, the Russians assured the POWs that almost all of Ukraine had been captured.

Because of his reluctance to follow the Russians' orders, he had to write a "note to be shot" twice.

Recently, Oleksandr returned home. But his father wasn't able to greet his son - he died earlier.

Oleksandr says he plans to continue serving after treatment.
toon volledige bericht

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Volgens UK intel kan RU momenteel tot een 100 MBT's per maand reviseren:
https://www.ukrinform.net...cles-since-war-began.html
According to the update, from February 24, 2022 to January 25, 2024, Russian Ground Forces (RGF) likely lost approximately 2,600 tanks and 4,900 other armored combat vehicles (ACVs) in Ukraine. RGF probably lost around 40% fewer vehicles in 2023 than in 2022.
"Russia can probably generate at least 100 main battle tanks a month and therefore retains the capacity to replace battlefield losses and continue this level of offensive activity for the foreseeable future," the update said.
https://twitter.com/DefenceHQ/status/1751898118436655191

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Zou een bijzondere wisseling betekenen als dit klopt:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
YakuzA schreef op maandag 29 januari 2024 @ 18:40:
Zou een bijzondere wisseling betekenen als dit klopt:
[Twitter]
Er zoemt inderdaad van alles rond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:18
Best veel ruis op het moment -O-
Inderdaad weer even afwachten;

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
RoD schreef op maandag 29 januari 2024 @ 18:46:
[...]

Er zoemt inderdaad van alles rond
[Embed]
Het past idd te goed in de Russische desinfo van de laatste weken over fictieve ruzie tussen Zelensky en Zaluzhny.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Aanvulling

Veel Oekraïners vertrouwen Zaluzhny meer dan Zelenskyi dus dit is wel een dingetje. Zaluzhny heeft zich naar buiten toe altijd veel realistischer opgesteld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02:01

pro_6or

amateur_60r

RoD schreef op maandag 29 januari 2024 @ 19:18:
Aanvulling
[Embed]

Veel Oekraïners vertrouwen Zaluzhny meer dan Zelenskyi dus dit is wel een dingetje. Zaluzhny heeft zich naar buiten toe altijd veel realistischer opgesteld.
Wanneer heeft Zelenskyi zich dan onrealistisch opgesteld?

Een hoop geroeptoeter vandaag op X, ook van mensen die ik volg. Kost ze aardig wat krediet bij mij moet ik zeggen. Vertrouwen komt te voet en vertrekt te paard.

Kremlin wrijft zich weer in de handjes.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mir4dor
pro_6or schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:39:
[...]

Wanneer heeft Zelenskyi zich dan onrealistisch opgesteld?

Een hoop geroeptoeter vandaag op X, ook van mensen die ik volg. Kost ze aardig wat krediet bij mij moet ik zeggen. Vertrouwen komt te voet en vertrekt te paard.

Kremlin wrijft zich weer in de handjes.
Ja, je kunt X berichten blijven posten. Iemand roept iets (ook de zogenaamde betrouwbare bronnen) trekken het daarna weer terug met andere "bronnen".
Eén ding is zeker; de russische propaganda is king. Echt walgelijk :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Misschien is het gerelateerd aan het volgende. Vanmorgen zag ik berichten voorbij komen over Gerasimov die al 30+ dagen niet gezien is, nadat er berichten begin Januari waren dat hij mogelijk omgekomen zou zijn bij een aanval op de Krim.

Uiteraard geruchten, maar indien waar, is het misschien een goede aangelegenheid van Rusland om de propaganda aan te zwengelen en geruchten over Oekraïense wissel te verspreiden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mir4dor
Nederland komt met een pakketje steun? Ik lees dit niet op de NL media?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:57
mir4dor schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:29:
[Twitter]
Zou mij niet verbazen als dit een gedeeltelijke deal met de vs is.
Mocht er geen overeenkomst komen voor een nieuw pakket dat dan het minimale, in ieder geval granaten doorverkocht wordt.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oBuvVfwx1iH_TNbnvJOEN63VQ9U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dYkdzS8Pge2V1Q6xARsIG75M.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• consolefreak
  • Nu online
Oekraïne zoekt steeds vaker de samenwerking op met andere landen. Ze sturen delegaties op pad om te onderzoeken of er interessante kennis te halen én te brengen valt. Zo laten ze onder meer hun communicatiesysteem Delta zien en delen ze hun ervaringen op het slagveld. Natuurlijk is het ook een mooi moment om de Nederlandse Defensie industrie op de kaart te zetten. Dit levert niet direct voordeel op heet front op, maar lange termijn kan dit invloed hebben. Ik vind het in elk geval een mooie samenwerking.

https://www.defensie.nl/a...uwingen-in-de-krijgsmacht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• consolefreak
  • Nu online
mir4dor schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:29:
[Twitter]
Nrc heeft er iets over geschreven, hier is de officiële bron:
https://www.rijksoverheid...cybersecurity-in-oekraine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
3x AA maar ook een aircraft. Die heb ik even gemist?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
mir4dor schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:10:
[...]

3x AA maar ook een aircraft. Die heb ik even gemist?
Su-34 in Luhansk gisteren.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• consolefreak
  • Nu online
Er is geen definitieve formele bevestiging, maar alle signalen wijzen erop dat Oekraïne eens in de zoveel tijd een Patriot systeem naar de grens toe tijd en vanaf daar vliegtuigen neerhaalt. Soort shoot en scoot idee. Dat maakt die Russen het leven wel een stuk lastiger. Op deze manier is waarschijnlijk de awacs recentelijk ook neergehaald.

Met German style in de tweet hieronder wordt een Patriot launcher bedoeld die achterop een vrachtwagen staat. Het is bekend dat Duitsland zulke units heeft geleverd. Normaal gesproken wordt de vrachtwagen eronderuit gereden, maar in deze situatie zullen ze dat wel niet doen.

[ Voor 24% gewijzigd door consolefreak op 30-01-2024 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
consolefreak schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:04:
Er is geen definitieve formele bevestiging, maar alle signalen wijzen erop dat Oekraïne eens in de zoveel tijd een Patriot systeem naar de grens toe tijd en vanaf daar vliegtuigen neerhaalt. Soort shoot en scoot idee. Dat maakt die Russen het leven wel een stuk lastiger. Op deze manier is waarschijnlijk de awacs recentelijk ook neergehaald.

Met German style in de tweet hieronder wordt een Patriot launcher bedoeld die achterop een vrachtwagen staat. Het is bekend dat Duitsland zulke units heeft geleverd. Normaal gesproken wordt de vrachtwagen eronderuit gereden, maar in deze situatie zullen ze dat wel niet doen.

[Twitter]
Soortvan guerilla warface met moderne militaire systemen.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

consolefreak schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:04:

[Twitter]
Perun heeft het in zijn laatste video ook over gehad. Dat Oekraïne creatief is met Patriot gebruik en er een offensief wapen van heeft gemaakt. Zoals altijd raad ik mensen aan om Perun te volgen. Zijn laatst video was over Oekraïne en was weer erg informatief.

Voor Rusland is dit een probleem en Perun gaf dit ook al aan. Rusland weet nooit waar een patriot aan het front staat. Het betekend iig dat Rusland veel voorzichtiger moet worden met vliegen. In dat licht zie ik het neerschieten van het vrachtvliegtuig in Rusland zelf ook. Een zwakke poging om dat soort gebruik van patriot te ontmoedigen.

[ Voor 0% gewijzigd door Auredium op 30-01-2024 10:19 . Reden: fonetische fout :P ]

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Dus ze gebruiken een HIMPAAS naast dat ze de HIMARS hebben

High Mobility Patriot Anti Air System

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-05 18:11
Het gerucht gaat dat Koeweit ruim 100 van haar tanks naar de fabrikant heeft gestuurd om op te knappen en vervolgens door te sturen naar Oekraïne.
Het gaat om M84-AB tanks, een T-72 variant uit Joegoslavië, grofweg equivalent aan de T72M1. Deze zijn tussen 1988 en 1991 gemaakt, net voor het ineenstorten van Joegoslavië gemaakt (een deel van de oorspronkelijke order is niet eens meer geleverd, simpelweg omdat de leverancier niet meer bestond.) Zijn nog gebruikt in de golfoorlog/Desert Storm, dus nieuw en hip zijn ze niet, maar als het gerucht klopt wel een fijne aanvulling.

Bron: Clash report op Telegram. Nog niet heel veel bevestiging te vinden op de diverse kanalen, dus ik aarzel nog enigszins over de betrouwbaarheid. Wel grappig als deze tanks opduiken in het opknappen-en-doorschuiven circuit, daar Koeweit een paar jaar geleden nog keek naar de Russische T-90 om deze dingen te vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens

Tens

onkl schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:23:
Het gerucht gaat dat Koeweit ruim 100 van haar tanks naar de fabrikant heeft gestuurd om op te knappen en vervolgens door te sturen naar Oekraïne.
Het gaat om M84-AB tanks, een T-72 variant uit Joegoslavië, grofweg equivalent aan de T72M1. Deze zijn tussen 1988 en 1991 gemaakt, net voor het ineenstorten van Joegoslavië gemaakt (een deel van de oorspronkelijke order is niet eens meer geleverd, simpelweg omdat de leverancier niet meer bestond.) Zijn nog gebruikt in de golfoorlog/Desert Storm, dus nieuw en hip zijn ze niet, maar als het gerucht klopt wel een fijne aanvulling.

Bron: Clash report op Telegram. Nog niet heel veel bevestiging te vinden op de diverse kanalen, dus ik aarzel nog enigszins over de betrouwbaarheid. Wel grappig als deze tanks opduiken in het opknappen-en-doorschuiven circuit, daar Koeweit een paar jaar geleden nog keek naar de Russische T-90 om deze dingen te vervangen.
andere bronnen vandaag:
Kuwait is considering sending more than 100 T-84 tanks to Ukraine
Serbian press: Croatia will modernize a batch of Kuwaiti M-84AV tanks for subsequent transfer to Ukraine
Als het doorgaat zal het nog even duren voordat ze op plaats van bestemming zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Auredium schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:35:
[...]
Voor Rusland is dit een probleem en Perun gaf dit ook al aan. Rusland weet nooit waar een patriot aan het front staat. Het betekend iig dat Rusland veel voorzichtiger moet worden met vliegen. In dat licht zie ik het neerschieten van het vrachtvliegtuig in Rusland zelf ook. Een zwakke poging om dat soort gebruik van patriot te ontmoedigen.
Rusland (en wij) weten uberhaupt niet wat waar staat, en het feit dat rusland redelijk in de gaten word gehouden. is het gewoon "kies je gevecht" het feit dat die a50 neergehaald is heeft wellicht te maken dat ze nu die su-34 neer kunnen halen

Wat mij verbaasde van dat vrachtvliegtuig is dat men toch communiceert over welk transport gebeurt, en als je tussen de regels doorleest is rusland te laat geweest met informeren en heeft de "pets op de billen" gehad om die reden. Dat wij als burger een "POW verhaal" voorgeschoteld krijgen enzo is totaal onbelangrijk,

Vraag je eens af waarom zou UA uberhaupt een vrachtvliegtuig neerhalen boven russisch grondgebied :? terwijl elke andere aanval militaire (grond) doelen of die olie raffinaderij / spoorweg is ? ik vraag me af wat de belangrijke vracht was om deze stunt uit te halen, het is niet alsof ze dit eerder gedaan hebben.

Ik heb Perun nog niet gezien, maar Pregorsi met ze russische coup had ook al een IL-22, heli's en su?? neergehaald + die 1ne A50 bij Belarus .. en menig AA

Je kan wellicht niet met een speerpunt tanks/combined force bij de russen naar binnen rijden, maar een zwerm drone(s) is niet onmogelijk maar we zien steeds enkele drone(s) in paartjes (spotter en kamikaze) combo's .

je hoort/ziet ook niks meer van "sappers" (mijnen vegers) teminste mijn twitter laat niks zien, afgezien van de random update vind ik het afgelopen maanden erg rustig .. mijn beeld is dat UA de russen lekker in de modder laat spelen terwijl ze de horde rustig uitdunnen .. +300 KIA en paar tanks is rustig maar afgelopen maand(en) is dat getal toch wel gestaag +900 en hoog bizarre uitschieters met Arty ..

Begin me gewoon af te vragen of de russiche bluf (we redden het wel tot 2028 ofzo) door UA gewoon bewust word uitgespeeld? o jullie willen tot 2028 vechten ? is goed kom maar op en niet terug krabbelen we gaan door tot 2028 kijken wie de langste adem heeft.

onderhandeling(s)technisch is dit best wel brute tacktiek, want RU kan alleen maar weg van de tafel met verlies, en elke nieuwe onderhandelings ronde word $$$ technisch weel kostbaarder. want linksom/rechtsom zal RU weglopen als verliezer in dit verhaal.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Explosions reported in Kharkiv.

Explosions were heard in Kharkiv, the city's mayor, Ihor Terekhov, reported on Jan. 30 amid a nationwide air raid alert.
https://twitter.com/KyivI...tatus/1752280168960340112

hmm hopen dat het niet te ernstig blijkt te zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door vso op 30-01-2024 11:59 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

vso schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:55:
[...]

Rusland (en wij) weten uberhaupt niet wat waar staat, en het feit dat rusland redelijk in de gaten word gehouden. is het gewoon "kies je gevecht" het feit dat die a50 neergehaald is heeft wellicht te maken dat ze nu die su-34 neer kunnen halen

Wat mij verbaasde van dat vrachtvliegtuig is dat men toch communiceert over welk transport gebeurt, en als je tussen de regels doorleest is rusland te laat geweest met informeren en heeft de "pets op de billen" gehad om die reden. Dat wij als burger een "POW verhaal" voorgeschoteld krijgen enzo is totaal onbelangrijk,

Vraag je eens af waarom zou UA uberhaupt een vrachtvliegtuig neerhalen boven russisch grondgebied :? terwijl elke andere aanval militaire (grond) doelen of die olie raffinaderij / spoorweg is ? ik vraag me af wat de belangrijke vracht was om deze stunt uit te halen, het is niet alsof ze dit eerder gedaan hebben.

Ik heb Perun nog niet gezien, maar Pregorsi met ze russische coup had ook al een IL-22, heli's en su?? neergehaald + die 1ne A50 bij Belarus .. en menig AA

Je kan wellicht niet met een speerpunt tanks/combined force bij de russen naar binnen rijden, maar een zwerm drone(s) is niet onmogelijk maar we zien steeds enkele drone(s) in paartjes (spotter en kamikaze) combo's .

je hoort/ziet ook niks meer van "sappers" (mijnen vegers) teminste mijn twitter laat niks zien, afgezien van de random update vind ik het afgelopen maanden erg rustig .. mijn beeld is dat UA de russen lekker in de modder laat spelen terwijl ze de horde rustig uitdunnen .. +300 KIA en paar tanks is rustig maar afgelopen maand(en) is dat getal toch wel gestaag +900 en hoog bizarre uitschieters met Arty ..

Begin me gewoon af te vragen of de russiche bluf (we redden het wel tot 2028 ofzo) door UA gewoon bewust word uitgespeeld? o jullie willen tot 2028 vechten ? is goed kom maar op en niet terug krabbelen we gaan door tot 2028 kijken wie de langste adem heeft.

onderhandeling(s)technisch is dit best wel brute tacktiek, want RU kan alleen maar weg van de tafel met verlies, en elke nieuwe onderhandelings ronde word $$$ technisch weel kostbaarder. want linksom/rechtsom zal RU weglopen als verliezer in dit verhaal.
toon volledige bericht
Ik denk dat in dit high stakes poker spel het beste is om de eventuele bluf te callen. We horen momenteel ook niets meer over enorme misselstrikes. Ja Rusland stuurt nog wat drones en missels maar niet de enorme hoeveelheid die ze eind 2023 hebben uitgevoerd. Wellicht dat het neerhalen van dat vrachtvliegtuig daarbij een rol heeft gespeeld. Dat de werkelijke vracht (zoals gespeculeerd) inderdaad missels was en Rusland in 1 klap een groot deel van zijn beschikbare voorraad kwijt is. Maar helaas speculaas of in dit geval speculatie.

Ik vraag mij ook af in hoeverre mijnenvegers momenteel relevant zijn. Zelfs met voldoende mijnenvegers hebben zowel Rusland alsook Oekraïne enorme hoeveelheden drones. Ik denk dat geen van beide zijdes echt een oplossing voor het drone probleem heeft en niemand echt grote doorbraken kan forceren zolang overal drones rondvliegen. Ik vermoed dat we ook steeds meer land en waterdrones gaan zien.

Ik denk dat momenteel R&D van de wapenindustrie overuren maakt in de utilisatie van drones en anti-drone warfare. Ik ben benieuwd hoe onze slagvelden er over tien jaar uit gaan zien.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Blijkbaar weer wat nieuwe Skynex geleverd?

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens

Tens

YakuzA schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 12:50:
Blijkbaar weer wat nieuwe Skynex geleverd?
[Twitter]
Lijkt geen aankondiging van intentie van levering, maar 'received' inderdaad.
Ukraine received a battery of six "Skynex" air defense systems. The complexes were provided by Rheinmetall Italia, - Wheel news

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999

bloody

0.000 KB!!

Bizar eigenlijk wat er aan potentieel schroot de grens over gegaan is op dag 1 van de oorlog.
Echt, een schier oneindige stoet. Hoeveel procent daarvan zal nog functioneren?

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-04 15:40
bloody schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 17:07:
Bizar eigenlijk wat er aan potentieel schroot de grens over gegaan is op dag 1 van de oorlog.

[Twitter]
Denk echt nog vrij weinig.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• mir4dor
GLSDB's worden geleverd vanuit USA;

Geen idee om welke hoeveelheid het gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23:49

[Twitter]
En dat hebben de Oekraïense helden allemaal tegengehouden vanaf dag 1, ongelofelijk.

Naast alle vernielingen sindsdien, die weg was op 1 dag aan gort, je ziet de putten ontstaan..

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-04 15:40
mir4dor schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:44:
GLSDB's worden geleverd vanuit USA;
[Twitter]
Geen idee om welke hoeveelheid het gaat.
Goed nieuws, benieuwd naar de 1e banovas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Mektheb schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:47:
[...]

zal er geen verband mee houden

maar deze is best wel eens mogelijk als "test" gezien dat ze 99,999% zeker al wel in UA zijn
⚡️Military: Ukraine hits Russian radar station for air defense in Crimea.

Ukrainian forces struck a Russian radar station used in coordination with air defense systems near the village of Rozdolne in northwestern Crimea early on Jan. 30, according to the Ukrainian military.

Neither Moscow-installed occupation authorities in Crimea nor the Russian Defense Ministry reported on the attack.
https://twitter.com/KyivI...tatus/1752395982698901752

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-05 08:17

Nox

Noxiuz

Mektheb schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:47:
[...]

Wat is banovas?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nsxu9UrR_SsW4a4ro1xWZSQG8q4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gKsEhTspHaeCFV4MGFDzWILt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 06:34

polthemol

Moderator General Chat
Modbreak:Enkele in depth uitwerkingen van wapens verplaatst naar het wapentopic.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:23

Fanta

FordPerformance™️

Ik vermoed dat hij babovka bedoelde. Bij ons ook wel bekend als BIEM!

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-04 19:47
Jeetje 51 stuks artillerie. Al zou het werkelijke aantal de helft ervan zijn zou je op dit tempo 750 stuks per maand uitschakelen.. En als je kijkt naar de tanks is Rusland op 10 dagen door de refurbish capaciteit voor de hele maand heen als de britse intel kloppend is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:53
saikol schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:04:
[...]

Jeetje 51 stuks artillerie. Al zou het werkelijke aantal de helft ervan zijn zou je op dit tempo 750 stuks per maand uitschakelen.. En als je kijkt naar de tanks is Rusland op 10 dagen door de refurbish capaciteit voor de hele maand heen als de britse intel kloppend is.
Het onderwerp Artillerie is echter heel breed. Ik weet het niet zeker, maar mogelijk zitten hier ook mortieren in. Fijn dat die vernietigd worden, maar de productie capaciteit daarvan is waarschijnlijk ook in Rusland nog heel veel meer dan de hoeveelheid vernietigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-05 16:27

[Twitter]
Goed om te weten dat ook IRL pathfinding soms wat hakkelt.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-05 12:05
Er blijft toch geluid naar buiten komen dat het niet zo botert tussen Zelensky en Zaluzhnyi.

Gisterenavond nog een artikel in The Guardian:
https://www.theguardian.c...-step-down-but-he-refused

Met als bron een parlementslid en zogezegd medestander van Zaluzhnyi.

God does not play dice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
-AzErTy- schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:31:
Er blijft toch geluid naar buiten komen dat het niet zo botert tussen Zelensky en Zaluzhnyi.

Gisterenavond nog een artikel in The Guardian:
https://www.theguardian.c...-step-down-but-he-refused

Met als bron een parlementslid en zogezegd medestander van Zaluzhnyi.
Dit is volgens mij gewoon weer hetzelfde verhaal als eerder, zo te zien ook met dezelfde bron referenties. :)

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Fanta schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:46:
[...]

Ik vermoed dat hij babovka bedoelde. Bij ons ook wel bekend als BIEM!
Bavovna.

We komen er wel. Geef ze van katoen!

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mir4dor
Ook weer een hulppakket uit Duitsland;

Met het aantal shells kunnen ze zeker drie minuten schieten -O- Geeft dit schaarste aan?

Ik vond er nog iets bij, echter zonder bron maar zou het kunnen?

[ Voor 26% gewijzigd door mir4dor op 31-01-2024 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
mir4dor schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:57:
[Twitter]
Met het aantal shells kunnen ze zeker drie minuten schieten -O- Geeft dit schaarste aan?
Waarschijnlijk gewoon 1 week productie van Rheinmetall.
Gezien DE deze updates volgens mij wekelijks publiceert.

PSN

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
de gevangenen ruil van vorige week maandag is ineens toch vandaag doorgegaan?

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 31-01-2024 13:49 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:46

Garyu

WW

mir4dor schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:57:
[Twitter]

Ik vond er nog iets bij, echter zonder bron maar zou het kunnen?
[Twitter]
Oekraine verschiet momenteel ca. 2.000 155mm shells per dag, vooral omdat ze flink gerationeerd zijn. Rusland houdt het op 6.000 tot 10.000 stuks per dag.

1040 stuks zijn dus wel iets meer dan 3 minuten schieten. Maar inderdaad veel te weinig om het echt vol te kunnen houden.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:49:
[Twitter]
200 is flink meer dan de 65 die er in dat vliegtuig gezeten zouden hebben. Dat in combi dat er nooit foto's zijn opgedoken van het laadruim van dat vliegtuig lijkt me de conclusie helder. Ik gok erop dat dat vliegtuig wel is neergehaal door Oekraine en dat er een serieuse lading inzat waardoor Rusland in paniekmodes ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Garyu schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:50:
[...]

Oekraine verschiet momenteel ca. 2.000 155mm shells per dag, vooral omdat ze flink gerationeerd zijn. Rusland houdt het op 6.000 tot 10.000 stuks per dag.

1040 stuks zijn dus wel iets meer dan 3 minuten schieten. Maar inderdaad veel te weinig om het echt vol te kunnen houden.
maar hoeveel ervan zijn van die smart shells? Het zou mij niks verbazen dat je met 1 smart shell beter af bent dan 10 normale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:46

Garyu

WW

PASware schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:41:
[...]

maar hoeveel ervan zijn van die smart shells? Het zou mij niks verbazen dat je met 1 smart shell beter af bent dan 10 normale.
Geen, of weinig, aangezien die zo'n 80-100kEUR per stuk kosten en er niet bepaald heel veel van zijn (er zijn er ca. 12.000 van gemaakt in totaal, waarvan er zo'n 9000 in 'dienst' waren van het Duitse leger). Er zijn zeker al SMArt shells in Oekraine ingezet, maar over de hoeveelheid laat men zich niet/nauwelijks uit.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mir4dor
Is UA direct begonnen met het testen van de GLSDB's? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
mir4dor schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:16:
Is UA direct begonnen met het testen van de GLSDB's? :+
[Twitter]
Nope:
Three Su-24M bombers, carriers of Storm Shadow/SCALP cruise missiles, took off from the Starokostiantyniv airfield."
[Twitter]

Maar benieuwd of en wat er geraakt is. Gisteren is er nog een radar uitgeschakeld in het noorden van de Krim.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tens

Tens

IJsbeer schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:22:
[...]

Nope:

[...]

[Twitter]

Maar benieuwd of en wat er geraakt is. Gisteren is er nog een radar uitgeschakeld in het noorden van de Krim.
Druk in de lucht boven de Krim (Liveuamap):
-Explosions were reported near Belbek airfield near Sevastopol
-More explosions reported at Maryino near Simferopol
-Air defense is active in Sevastopol, - occupational authorities
-Missile traces near Andriyivka north to Sevastopol
-Explosions were reported in Hvardiyske, occupied Crimea
-Russian air defense is active in occupied Crimea in Saky district
-More explosions reported in Saky, Yevpatoriya districts
-Explosions were reported in Dzhankoi
de bulk zal AA zijn. Wel grote rookwolk boven Belbek airfield area, Crimea... BAVOVNA 🔥
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DeO4DUg1KvHXuCcLD8VdYB99kVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GOt3buKAvY10r2oDJEA7qW8r.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Tens op 31-01-2024 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
  • Nu online
Ongeveer de helft van de 207 Oekrainers van de POW uitwisseling komen uit Maripul. Dat werd ook wel eens tijd dat ze terugkwamen. Ik hoop dat de verhalen van ze goed vastgelegd gaat worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• consolefreak
  • Nu online
Het Belbak vliegveld in Sevastopol op de Krim is niet zonder reden als doel aangewezen, het is het vliegveld dat de meeste vliegtuigen heeft staan. Ben benieuwd naar een goede schaderapportage met duidelijke foto's!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• consolefreak
  • Nu online
YakuzA schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:49:
[Twitter]
Er is een belangrijke kanttekening bij de uitwisseling, de mensen die voor vorige geselecteerd waren zijn nu niet uitgewisseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
  • Nu online
Afgelopen nacht heeft Oekraïne wederom een olieraffinaderij geprobeerd te raken, dit keer in St. Petersburg en specifiek de Nevsky Mazut raffinaderij. Russische media geven aan dat de drone succesvol onderschept is en de schade beperkt tot wat opslag en voertuigen. In het artikel van Pravda zijn diverse foto's te zien van schade en ook filmpjes van 'gerommel' en explosies.

Bron: https://www.pravda.com.ua/eng/news/2024/01/31/7439671/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens

Tens

consolefreak schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:21:
Het Belbak vliegveld in Sevastopol op de Krim is niet zonder reden als doel aangewezen, het is het vliegveld dat de meeste vliegtuigen heeft staan. Ben benieuwd naar een goede schaderapportage met duidelijke foto's!

[Twitter]
define concentrated..... Deze foto schijnt van Belbek te zijn, staat niet bij van wanneer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9nPhjIXjEmlWvNZ7KEarn2RW-4s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sT8T5hmENL2MPUZoK7FpFuma.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
altijd handig voor cross river operaties:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:37
*knip*
Linkdump, informeert niet over het strijdverloop

[ Voor 82% gewijzigd door teacup op 01-02-2024 19:39 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:55

Indoubt

Always be indoubt until sure

Winter in the trenches suck.

Ik ben pas nog een uurtje of 8 buiten geweest met minus 5 voor observatie. Niet actief en goed voorbereid maar dan nog voel je het wel en uiteindelijk wordt je toch door en door koud.

Zeker met de belabberde bevoorrading van de russen kan dat flinke gevolgen hebben. Ik vermoed dat de rest van zijn unit er niet veel beter aan toe is.

Voor de Oekrainers is het net zo min eenvoudig maar ik denk dat die de logistiek beter op orde hebben dan de russen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

De Russen hebben zoals gewoonlijk weer alle raketten neergehaald, en er is alleen schade door neergehaalde drones. Maar puntje en paaltje; er zijn nog verrekt weinig beelden die het tegendeel aantonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Tens schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 19:47:
De Russen hebben zoals gewoonlijk weer alle raketten neergehaald, en er is alleen schade door neergehaalde drones. Maar puntje en paaltje; er zijn nog verrekt weinig beelden die het tegendeel aantonen.

[Twitter]
Naaohw;

Het slow mo filmpje.

een treffende spreuk

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
EW aan het werk?

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
https://nitter.cz/TheDeadDistrict/status/1752787655434142174
Occupied Crimea, Belbek Air base:
- Damaged and destroyed 2xSu-27 and 1xSu-30
- 12 servicemen killed and more than 10 wounded

Also 9 GRU SOF members were killed.
Dit zou dus een hele goede geweest kunnen zijn.

//Edit: Lees op NoelReports dat hij dit gerucht niet geloofd wegens de bron waar deze info vandan komt.

[ Voor 15% gewijzigd door IJsbeer op 31-01-2024 22:16 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:37
IJsbeer schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 21:30:
Lees op NoelReports dat hij dit gerucht niet geloofd wegens de bron waar deze info vandan komt.
Ik kan die tweet niet vinden. Misschien verwijderd? Het is voor iedereen makkelijker als je de tweet embed ipv zegt dat iemand heeft getweet.

Anyway:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oeFDON6j3fcOcoulDHQfiz7RDyw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rj6dostTBooR78dnN947h8P5.jpg?f=fotoalbum_large

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

IJsbeer schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 21:30:
https://nitter.cz/TheDeadDistrict/status/1752787655434142174
[...]

Dit zou dus een hele goede geweest kunnen zijn.

//Edit: Lees op NoelReports dat hij dit gerucht niet geloofd wegens de bron waar deze info vandan komt.
extra info https://twitter.com/HamWa07/status/1752803593638347087 (bevat gps locatie)

Als je kijkt waar de aanslag zou gebeurd zijn lijkt het op een vliegveld bijna op het zuidelijkste puntje van het krim. dicht bij het water

Ideaal voor een sealteam achtige operatie ofzo

Een vraag is of de russen zo dom c.q slim zijn om daar een radar / vliegtuigen te parkeren

maar goed als het waar is waarom ? en zo niet .. meh dat weten we vast snel genoeg morgen iemand die paar USD/Euro neerlegt voor een sat foto. (als dat kan)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Goedemiddag allemaal

De maand februari is inmiddels al weer enkele dagen oud. Volgens de traditie gaan we dan over op een nieuw maandtopic. Dit staat inmiddels voor jullie klaar:

Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2024-M2

Dit topic gaat sluiten en de posts van februari verhuizen naar het nieuwe topic.

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid