MacD007 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:25:
[...]
Denk dat je mogelijk daarbij ook een WPAC geluidsberekening nodig hebt, heb je hierbij hulp nodig, stuur me dan even een pm, dan help ik wel.
15 jaar oude ketel is wel een ding, dan zou je twee dingen kunnen overwegen.Ik sluit me ook overigens ook aan wat @
netappie in zijn post ook al aangeeft, je kunt de vervanging van de huidige ketel ook uitstellen totdat deze echt aan vervanging toe is, mijn vorige ketel was 21 jaar oud, en was eigenlijk technisch nog oke, alleen qua verbruik niet meer. dus dat is ook een optie die @
netappie mooi duidelijk aangeeft. nu lekker nog een paar jaar hybride en daarna door naar Quatt FE (wel kijken (aghankelijk van je huidig gasverbruik of je niet beter nu een Quatt Duo kunt nemen, krijg je ook dubbel subsidie over.
a) je vervangt de CV ketel door een nieuwe, wat zijn daar de kosten voor ?
b) je gaat direct naar een Full Electric optie of dat bij een Quatt of dat is via een ander merk.
wil je dat met de Quatt doen dan moet je voorlopig nog het met de oude doen, als deze nu ook gewoon werkt zal dat geen probleem zijn. want deze moet voorloptig toch alleen warm water doen en een klein beetje in de komende winter de Quatt ondersteunen. Mijn CV heeft in die tijd nauwelijks nog iets gedaan. Dus voor het komende winter zal dat ook nog wel goed gaan komen.
en later, waarschijnlijk in 2025 kun je dan de stap maken naar de FE upgrade, hou wel rekening er mee dat je hiervoor mogelijk wel een Quatt Duo nodig zult moeten hebben, dan kun je beter dit direct nu doen. (denk ook mn aan het geluid, kun je een Quatt Duo wel plaatsen ? )
je zou ook een beetje off-Quatt voor een combinatie Quatt, electrische CV en een of andere WPB kunnen gaan, mogelijk onder de streep goedkoper maar je mist dan mogelijk wel de integratie met Quatt.
mbt je vraag over : vuil, lucht filter en 2 weg-retour te laten plaatsen , zeker voor warmtepompen is een vuilfilter (en luchtfilter) wel raadzaam, die waren eigenlijk ook voor de CV een goede keuze geweest.
Dus ik zou hier een combi-filter (Vuil en lucht) gaan plaatsen, dat kun je ook bij Quatt, die optie wordt nu ook gegeven, direct mee laten installeren, ze bieden hiervoor een prima merk aan. Dus vooraf installeren is hierbij niet nodig.
De 2-weg klep is zeer sterk afhankelijk van je VVW installatie en ik vraag me echt af of je die wel nodig hebt, zeker in een FE warmtepomp keuze verwacht ik dat eigenlijk niet. Ik heb zelf geen 2-weg klep en heb ook een combinatie van VVW en radiatoren in huis.
Tado kan prima, dus je hebt geen andere thermostaat nodig.