Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:34
Toby-Wan schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 17:17:
[...]

NEN is geen wet maar een (industrie)norm, consumenten hoeven zich hier niet aan te houden.
Neemt niet weg dat er nuttige dingen in kunnen staan
Als je het puur voor jezelf knutselt is er inderdaad niemand die je op de vingers gaat/kan tikken.
Verkoop je je woning later met dit knutselwerk er in, dan is het weer een ander verhaal.

Een beetje alsof ik met USB verlengkabels de electra in huis ga regelen om adapters uit te sparen. Leuk bedacht maar totaal onverkoopbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-09 13:05
Toby-Wan schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 17:14:
[...]

alle HA slimmigheden ten spijt, maar volgens mij laat de Quatt zich niet sturen op aanvoertemperatuur, dus kan je niet garanderen dan Taanvoer > Tboilervat om te zorgen dat je überhaupt een warmteoverdracht krijgt.
Maakt niet uit lijkt mij? Zo lang je warmtevraag houd blijft de Quatt verwarmen. Zet je de thermostaat op 35 dan gaat de Quatt net zo lang door tot de woonkamer de 35 graden bereikt. In dit geval gebeurd dat niet omdat het water door het tapwatervat gaat. De Quatt blijft dan verwarmen tot de maximale aanvoertemperatuur is bereikt (van 55 als ik het me goed herinner). Het tapwatervat zal er dan net onder zitten.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 17:02:
[...]

ja, de legionella zal dat best een zeer fijn idee vinden, exact binnen zijn optimale groeiomgeving.
Daarom zijn er eisen gesteld aan de warmwater temperatuur aan het tappunt, die moet dus 55°C bedragen (NEN 1006).
ga je in een dergelijke simpele uitvoering dus niet halen.
sorry.
Klopt de informatie in dit topic dan niet (meer)?

Voorkomen legionella in boilers

"Een (warmtepomp)boiler warmt het water vaak niet hoger dan maximaal 55 graden op". Maximaal, dus niet minimaal, dus die 55 graden aan het tappunt is zeker niet gegarandeerd. Dat klopt in de praktijk ook: als je de boiler 'leegdoucht', zal de watertemperatuur dalen.

Kennelijk dat je met 55 graden nog legionellaruns moet doen, en ik kan me echt niet voorstellen dat die legionella veel harder gaat met 52 graden (aanvoertemperatuur Quatt minus een paar graden) dan met 55 graden.

Ik durf niet met zekerheid uitspraken te doen over de wetgeving hieromtrent, maar ik heb een sterk vermoeden dat die minimaal 55 graden aangehouden als de warmwatervoorziening geen legionellaruns kan doen.

[ Voor 24% gewijzigd door onlinaius op 17-07-2024 21:08 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
netappie schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 19:21:
[...]

Als je het puur voor jezelf knutselt is er inderdaad niemand die je op de vingers gaat/kan tikken.
Verkoop je je woning later met dit knutselwerk er in, dan is het weer een ander verhaal.

Een beetje alsof ik met USB verlengkabels de electra in huis ga regelen om adapters uit te sparen. Leuk bedacht maar totaal onverkoopbaar.
Overigens is het systeem van Abbey best wel makkelijk 'eenvoudig verkoopbaar' te maken. Als je namelijk een normale boiler hebt, heb je in feite die tapwatervoorziening al in huis.

Huis verkopen? 3 weg kleppen instellen voor normaal gebruik. Stroom er af zodat ze niet meer schakelen, en de boiler aan. Simpel systeem voor de koper die het simpel wil, wil deze goedkoper warm water dan kan hij de Quatt gebruiken om het vat te (helpen) verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
onlinaius schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:03:
[...]

"Een (warmtepomp)boiler warmt het water vaak niet hoger dan maximaal 55 graden op". Maximaal, dus niet minimaal, dus die 55 graden aan het tappunt is zeker niet gegarandeerd. Dat klopt in de praktijk ook: als je de boiler 'leegdoucht', zal de watertemperatuur dalen.

Kennelijk dat je met 55 graden nog legionellaruns moet doen, en ik kan me echt niet voorstellen dat die legionella veel harder gaat met 52 graden (aanvoertemperatuur Quatt minus een paar graden) dan met 55 graden.

Ik durf niet met zekerheid uitspraken te doen over de wetgeving hieromtrent, maar ik heb een sterk vermoeden dat die minimaal 55 graden aangehouden als de warmwatervoorziening geen legionellaruns kan doen.
kijk gewoon wat in de norm NEN1006 en de Bbl hierover staat, ik had al aangegeven waar je de informatie moet gaan zoeken.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
onlinaius schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:14:
[...]

Overigens is het systeem van Abbey best wel makkelijk 'eenvoudig verkoopbaar' te maken. Als je namelijk een normale boiler hebt, heb je in feite die tapwatervoorziening al in huis.

Huis verkopen? 3 weg kleppen instellen voor normaal gebruik. Stroom er af zodat ze niet meer schakelen, en de boiler aan. Simpel systeem voor de koper die het simpel wil, wil deze goedkoper warm water dan kan hij de Quatt gebruiken om het vat te (helpen) verwarmen.
Jaja, een hybride warmtepomp zonder CV ketel en dus zonder support en een energieverslindende elektrische boiler die je ook in een jaren 70 flat met blokverwarming had. Klinkt als een verkooptopper

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oomenit
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01:13
onlinaius schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 20:52:
[...]

Maakt niet uit lijkt mij? Zo lang je warmtevraag houd blijft de Quatt verwarmen. Zet je de thermostaat op 35 dan gaat de Quatt net zo lang door tot de woonkamer de 35 graden bereikt. In dit geval gebeurd dat niet omdat het water door het tapwatervat gaat. De Quatt blijft dan verwarmen tot de maximale aanvoertemperatuur is bereikt (van 55 als ik het me goed herinner). Het tapwatervat zal er dan net onder zitten.
Zal de CiC op den duur dan niet denken dat de Quatt het niet alleen aan kan (gemeten temperatuur van de thermostaat loopt niet op) en de CV aan willen sturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hummelinho
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16-06 12:33
MacD007 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:12:
[...]

waar zie je dat ? in de app van Quatt of bv in de app van HW ? :?

hier een beeld wat je zou moeten verwachten van het dagelijkse verbruik van een Quatt.
[Afbeelding]
Inmiddels van alles geprobeerd, stekkers van wifi, CiC en Quatt erin en eruit gedaan. Opnieuw verbinding gemaakt met wifi via de app. En als ik de thermostaat aanzet lijkt alleen de cv aan te slaan. Ik ga denk ik maar een ticket inleggen bij Quatt.

Ik kan me herinneren dat er deze winter soms ook enkele dagen geen info naar de app gestuurd werd (wellicht door de slechte wifi op die plek), maar toen sloeg de Quatt zelf nog wel aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZtIzHd1r3ECa_yBXIrn0dPg3X1M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/u1m4xn9peiYI1hOP76xb2oT1.png?f=fotoalbum_large[/URL]

[ Voor 7% gewijzigd door Hummelinho op 18-07-2024 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:04
pietjm schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 14:12:
[...]

Hier ook. Ik heb het als beta tester laten weten aan Quatt.
Vandaag nieuwe betaversie gekregen waarmee het probleem van cijfers die niet klopten bij “Altijd” is opgelost. App beta versie is 1.15.0 (build 2) en de CiC versie is 2.18.2.

[ Voor 6% gewijzigd door pietjm op 18-07-2024 11:54 ]

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-09 11:33
oeps schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:14:
Even gekeken bij de vacature link in de '25m €' mail, altijd interessant. Quatt zoekt een country manager Duitsland in Berlijn..
Senior Systems integration. Ook leuk...

Alleen die Vegan lunch. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
verguldebarman schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 10:41:
Quatt heeft €25 miljoen opgehaald bij internationale investeerders.

Zie jullie mail.

Dat is een mooi bedrag om de nabije toekomst zeker te stellen💪💪
De Quote als quote 😉
https://www.quotenet.nl/f...marijn-flipse-bas-flipse/

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beekware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:35

beekware

To Experience The Unexpected..

MacD007 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:25:
[...]

Denk dat je mogelijk daarbij ook een WPAC geluidsberekening nodig hebt, heb je hierbij hulp nodig, stuur me dan even een pm, dan help ik wel.
15 jaar oude ketel is wel een ding, dan zou je twee dingen kunnen overwegen.Ik sluit me ook overigens ook aan wat @netappie in zijn post ook al aangeeft, je kunt de vervanging van de huidige ketel ook uitstellen totdat deze echt aan vervanging toe is, mijn vorige ketel was 21 jaar oud, en was eigenlijk technisch nog oke, alleen qua verbruik niet meer. dus dat is ook een optie die @netappie mooi duidelijk aangeeft. nu lekker nog een paar jaar hybride en daarna door naar Quatt FE (wel kijken (aghankelijk van je huidig gasverbruik of je niet beter nu een Quatt Duo kunt nemen, krijg je ook dubbel subsidie over.

a) je vervangt de CV ketel door een nieuwe, wat zijn daar de kosten voor ?
b) je gaat direct naar een Full Electric optie of dat bij een Quatt of dat is via een ander merk.
wil je dat met de Quatt doen dan moet je voorlopig nog het met de oude doen, als deze nu ook gewoon werkt zal dat geen probleem zijn. want deze moet voorloptig toch alleen warm water doen en een klein beetje in de komende winter de Quatt ondersteunen. Mijn CV heeft in die tijd nauwelijks nog iets gedaan. Dus voor het komende winter zal dat ook nog wel goed gaan komen.
en later, waarschijnlijk in 2025 kun je dan de stap maken naar de FE upgrade, hou wel rekening er mee dat je hiervoor mogelijk wel een Quatt Duo nodig zult moeten hebben, dan kun je beter dit direct nu doen. (denk ook mn aan het geluid, kun je een Quatt Duo wel plaatsen ? )
je zou ook een beetje off-Quatt voor een combinatie Quatt, electrische CV en een of andere WPB kunnen gaan, mogelijk onder de streep goedkoper maar je mist dan mogelijk wel de integratie met Quatt.

mbt je vraag over : vuil, lucht filter en 2 weg-retour te laten plaatsen , zeker voor warmtepompen is een vuilfilter (en luchtfilter) wel raadzaam, die waren eigenlijk ook voor de CV een goede keuze geweest.
Dus ik zou hier een combi-filter (Vuil en lucht) gaan plaatsen, dat kun je ook bij Quatt, die optie wordt nu ook gegeven, direct mee laten installeren, ze bieden hiervoor een prima merk aan. Dus vooraf installeren is hierbij niet nodig.
De 2-weg klep is zeer sterk afhankelijk van je VVW installatie en ik vraag me echt af of je die wel nodig hebt, zeker in een FE warmtepomp keuze verwacht ik dat eigenlijk niet. Ik heb zelf geen 2-weg klep en heb ook een combinatie van VVW en radiatoren in huis.
Tado kan prima, dus je hebt geen andere thermostaat nodig.
Na wat dubben, laat ik de ketel gewoon lekker hangen. A.s. woensdag komen ze langs het ding een beurt geven. Eens kijken wat ze zeggen. Er ook weinig tot niets aan gehad. Een paar jaar geleden een 3-wegklep moeten vervangen en dat was het eigenlijk. Tot heden altijd comfortabel warm in huis. Kosten zijn naar mijn inzien aan de hoge kant om dit allemaal in 1 keer te doen. Stap voor stap, kijken hoe het gaat uitpakken past me denk ik beter even beter. Nog maar zaken wat we thuis willen aanpakken.

Filter laat ik zeker plaatsen, bij de verbouwing in 2018 is er vloerverwarming aangelegd, qua vuil misschien minder, fingers crossed.

FE is denk ik voor mij nu (nog) geen optie. Een duo aan de voorgevel van het huis, tja, gemeente vergunning ect. Als het allemaal goed gaat eerst de winter eens door met 1. Ik verwacht die die al heel wat zou kunnen opvangen.

Ik durf verder niet te zeggen of ik een geluidsberekening nodig heb, op advies van Quatt een plaatsing plan voorgelegd en vanuit de gemeente al een positief advies terug bij de aanvraag, in eerst instantie een concept-vergunning. Better safe than sorry. Traject voor de daadwerkelijke vergunning loopt nu. Nog even paar weken wachten helaas op de uitslag. Ondertussen lees ik even mee hier ;-)

|| Twitter || Instagram || PV Output ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:52
onlinaius schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 20:52:
[...]

Zonder directe sturing op aanvoertemperatuur durf ik dit niet met zekerheid te zeggen. Wat ik tot dusver heb gezien is een oplopende aanvoertemperatuur het gevolg van te weinig afgifte vermogen, dus als je flinke warmtewisselaar hebt (genoeg voor minimaal vermogen) dan blijft de Quatt gewoon op z'n delta verwarmen en hoeft aanvoertemperatuur niet op te lopen

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
onlinaius schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:03:
[...]

Zou niet zeggen dat het niet meer klopt.
Overigens heeft elke WPB een elektrisch backup element voor legionella en heeft elk fatsoenlijk indirect gestookte boilervat een 1 1/2" voorbereiding daartoe. Dus zolang je dat element erbij knutselt kan je met heel veel DIY wegkomen en nog steeds aan de NEN 'voldoen'

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Toby-Wan schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 17:00:
[...]

Zou niet zeggen dat het niet meer klopt.
Overigens heeft elke WPB een elektrisch backup element voor legionella en heeft elk fatsoenlijk indirect gestookte boilervat een 1 1/2" voorbereiding daartoe. Dus zolang je dat element erbij knutselt kan je met heel veel DIY wegkomen en nog steeds aan de NEN 'voldoen'
Het 'klopt niet meer' sloeg op de quote van Mac dat een SWW voorziening alleen voldoet aan de NEN als het water bij het tappunt minimaal 55 graden is.

Dit is echter alleen bij een CV ketel of een serieus zware doorstroomverwarmer te garanderen. Bij een (warmtepomp)boiler kan dat niet, omdat als je het vat deels leeg gebruikt de temperatuur in het vat daalt, en deze kan dus onder de 55 graden komen.

Mijn vermoeden is dan ook dat deze NEN norm alleen van toepassing is als je geen legionella runs kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
onlinaius schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 17:29:
[...]

Het 'klopt niet meer' sloeg op de quote van Mac dat een SWW voorziening alleen voldoet aan de NEN als het water bij het tappunt minimaal 55 graden is.

Dit is echter alleen bij een CV ketel of een serieus zware doorstroomverwarmer te garanderen. Bij een (warmtepomp)boiler kan dat niet, omdat als je het vat deels leeg gebruikt de temperatuur in het vat daalt, en deze kan dus onder de 55 graden komen.

Mijn vermoeden is dan ook dat deze NEN norm alleen van toepassing is als je geen legionella runs kan doen.
Leuk dat elke opgeleverde nieuwbouwwoning met allE WP dus niet voldoet en alleen een 10+ kW doorstroomverwarmer verwarmer uitkomst biedt.. wie meldt dit heugelijke nieuws aan TenneT / netbeheerders? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
onlinaius schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 17:29:
[...]

Zo zit het niet. Het belangrijkste is om te zorgen dat de legionella zich niet gaat vermenigvuldigen in een watervoorraad. Uitroeien gaat sneller met hoge temperaturen, maar met genoeg tijd lukt het op wat lagere temperaturen ook wel. Zie bijvoorbeeld:
Wikipedia: Legionella pneumophila

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

pietjm schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 11:52:
[...]

Vandaag nieuwe betaversie gekregen waarmee het probleem van cijfers die niet klopten bij “Altijd” is opgelost. App beta versie is 1.15.0 (build 2) en de CiC versie is 2.18.2.
Ik ben geen beta tester, maar bij mij klopt het nu ook weer. Android app v1.14.0 (build 369).
Blijkbaar lag het niet aan de app(versie), maar aan de achterliggende berekening.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 17:57:
[...]

Leuk dat elke opgeleverde nieuwbouwwoning met allE WP dus niet voldoet en alleen een 10+ kW doorstroomverwarmer verwarmer uitkomst biedt.. wie meldt dit heugelijke nieuws aan TenneT / netbeheerders? :+
Waar haal je dat uit ?
Vergeet niet dat in de Bbl niet de complete NEN1006 van toepassing is maar alleen bepaalde delen die in de Bbl genoemd worden, mn dan delen die met de gezondheid cq veiligheid te maken hebben.

Wat ik eerst geschreven had, klopt, maar blijkbaar werd dit verkeerd gelezen, die 55 C / 60 C graden moeten behaald worden, deze hoeven alleen niet continu cq direct aanwezig te zijn. Het is zoals in veel wetteksten helaas wat lastiger geformuleerd, en ik had dat mogelijk ook net iets duidelijker mogen aangeven.

hieronder maar nog een keer de tekst uit het praktijkboek Bbl (die had ik overigens al eens bepost).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFngTZqWj4cmBcP_RbtAjesIzNE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/O0c1Fagj1Tc2ZVrfHX1vU3lB.png?f=user_large
zie mn de gemarkte tekst.
hier zie je dat er minimaal te bereiken temperaturen staan, dus bv een boiler die op 40 graden staat is dus niet toereikend. Alleen moet je niet direct deze temperatuur bereiken. Maar let ook dat er dus na einde aftap het water ook binnen 45 minuten in de leidingen afgekoeld dient te zijn tot max. 25 C graden.

[ Voor 46% gewijzigd door MacD007 op 19-07-2024 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Er is een nieuw Forum specifiek voor aspecten mbt de geluidseisen voor airco's en warmtepompen.
Dit is bedoeld om merk onafhankelijk dit thema aan te gaan en ook tips en trucs van tweakers hier door te geven.
tevens probert men wat achtergrond informatie over dit thema te geven.

Het grote geluidseisen airco en wp topic

kom gerust ook daar even kijken en heb je nuttige cq handige tips, post ze gerust ook op dit forum.
Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Mickel moen schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 18:49:
Volgens mij is het nog wat ingewikkelder of simpeler.
Er kan in wetgeving verwezen worden naar NEN.

NEN is geldig voor de gecertificeerde installateur. Als die een installatie plaatst, dient deze de NEN aan te houden. Die is dus ook aansprakelijk te stellen.
De norm op zich zelf heb je gelijk, echter zo snel de norm in wetgeving die voor iedereen geldig is, zoals bv de vroegere bouwwetgeving ( bv bouwbesluit ) en de huidige Bbl ligt het helaas iets complexer, dan wordt oa gekeken wie verantwoordelijk is voor bv het bouwwerk, in de huidige wetgeving ligt deze bij een verbouw helaas bij de opdrachtgever.
De wetgever heeft ondertussen ook door dat dit eigenlijk geen wenselijke situatie is, zeker met onze behoorlijk complexe bouwregelgeving incl. de EU regels. Voor de normale consument is dat nagenoeg onmogelijk. Daarom is oa de wet Wkb gekomen die juist dit soort zaken zou moeten regelen, bij nieuwbouw is dat gelukkig ondertussen geregeld en is deze wet van kracht.
Bij verbouw ligt dat helaas compleet anders, men is het daar nog niet volledig eens hoe en wat op welke wijze geregeld zou moeten worden en heeft men pas geleden weer besloten om toch een nieuwe proef door te voeren en de in kracht treding die eigenlijk per 1-1-2025 was gepland op te schuiven naar mogelijk 1-7-2025 of nog later, waarschijnlijk niet voor 2026.
Dus in de huidige situatie blijf je zelf (bij verbouw) verantwoordelijk en dus ook de eis dat je aan in de wetgeving gestelde normering zal moeten voldoen.
Bij nieuwbouw of ingrijpende verbouwingen/wijzigingen aan de installatie geldt de wetgeving van dat moment.

Plaats je iets zelf ben jij verantwoordelijk en dus ook aansprakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:06

Mickel moen

mickelmoen.nl

Oef. Discussie is al weer van een paar dagen geleden.
Volgens mij zijn we het wel eens.
Wellicht heb ik mij niet geheel duidelijk uitgedrukt.

Als eigenaar ben je zelf altijd de eerst verantwoordelijke.

Laat je het werk door een erkend/gecertificeerd bedrijf uitvoeren, kun je die wel aansprakelijk stellen, als blijkt dat schade ontstaan is door ondeugdelijk werk en niet verricht volgens de wetgeving/NEN-normen. Of dat succesvol is is een tweede.

Als je het werk zelf verricht zul je zelf voor de schade opdraaien.

[ Voor 4% gewijzigd door Mickel moen op 20-07-2024 11:06 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:52
Mickel moen schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 21:50:
Oef. Discussie is al weer van een paar dagen geleden.
Volgens mij zijn we het wel eens.
Wellicht heb ik mij niet geheel duidelijk uitgedrukt.

Als eigenaar ben je zelf altijd de eerst verantwoordelijke.

Laat je het werk door een erkend/gecertificeerd bedrijf uitvoeren, kun je die wel aansprakelijk stellen, als blijkt dat schade ontstaan is door ondeugdelijk werk en niet verricht volgens de wetgeving/NEN-normen. Of dat succesvol is is een tweede.

Als je het werk zelf verricht zul je zelf voor de schade opdraaien.
:) :) :) :) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18-08 05:43
Inmiddels staat mijn Quatt op zolder, werkeloos toe te zien omdat het te warm is om te verwarmen. Om het systeem beter te begrijpen ben ik met de API aan de slag gegaan. Zoals we allemaal weten levert de API het vermogen (Power, uitgedrukt in Watts ofwel Joule/s), maar niet de energie (uitgedrukt in kWh, of Joule). Het omrekenen kan eenvoudig door de sommatie van alle vermogen * tijdseenheid. Bij dit proces bleek dat de tijdseenheid van de opeenvolgende uitlezingen van de API niet precies 1 seconde te zijn, maar iets van 1,1 s. Dat hoeft geen probleem te zijn, indien met de juiste tijdsintervallen wordt gerekend. De API geeft zelf een nauwkeurige tijdstempel uitgedrukt in milliseconden. Quatt zegt dat ze iedere 1 s een update geven, maar dat is dus niet het geval. Dit zou kunnen betekenen dat de CiC intern met 1 s rekent, maar hierbij dus een fout maakt van ongeveer 10%. Het zou ook kunnen zijn dat het wel goed gaat en er niets aan de hand is. Heeft iemand hier al eens naar gekeken ?

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-09 17:45
AlfredPteD schreef op maandag 22 juli 2024 @ 08:39:
Inmiddels staat mijn Quatt op zolder, werkeloos toe te zien omdat het te warm is om te verwarmen. Om het systeem beter te begrijpen ben ik met de API aan de slag gegaan. Zoals we allemaal weten levert de API het vermogen (Power, uitgedrukt in Watts ofwel Joule/s), maar niet de energie (uitgedrukt in kWh, of Joule). Het omrekenen kan eenvoudig door de sommatie van alle vermogen * tijdseenheid. Bij dit proces bleek dat de tijdseenheid van de opeenvolgende uitlezingen van de API niet precies 1 seconde te zijn, maar iets van 1,1 s. Dat hoeft geen probleem te zijn, indien met de juiste tijdsintervallen wordt gerekend. De API geeft zelf een nauwkeurige tijdstempel uitgedrukt in milliseconden. Quatt zegt dat ze iedere 1 s een update geven, maar dat is dus niet het geval. Dit zou kunnen betekenen dat de CiC intern met 1 s rekent, maar hierbij dus een fout maakt van ongeveer 10%. Het zou ook kunnen zijn dat het wel goed gaat en er niets aan de hand is. Heeft iemand hier al eens naar gekeken ?
Ik heb daar geen ervaring mee, maar er is een domotica forum voor Quatt waar dit soort dingen juist met standaard beschikbare producten (zoals Home Assistant) wordt opgelost. Misschien is dat gemakkelijker dan zelf iets proberen te bouwen? Zie hier:

Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica

Ps, met API bedoel je de JSON webpagina van de CIC?

Pps, hoe werkt dat "een Quatt op zolder"? Staat die op het dak van de zolder? Of binnen op zolder???

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
Dank voor je reactie. Mijn vraag gaat over de werking van de API en niet zozeer over de toepassing daarvan in domotica omgevingen. Maar wel een goed idee om mijn vraag daar ook te stellen.

Update:
feitelijk gaat mijn opmerking over een mogelijk intern probleem met de berekening van de energie (kWh), die door Quatt in ieder geval via de mobile-app wordt gepresenteerd, maar ze ze ook publiceren in allerlei brochures. Daar zou een fout van 10% in kunnen zitten omdat ze zelf zeggen dat ze iedere seconde updaten, maar dat niet doen.
Einde update.

Met de API bedoel ik de json live feed op adres http://{ip.adres.cic}:8080/beta/feed/data.json. De webpagina (http://{ip.adres.cic}:8080) is een weergave van de API die iedere seconde wordt ververst. Als je naar de tijdstempel op die pagina kijkt zie je dat er om de 9 updates een seconde wordt overgeslagen. De webpagina wordt wel iedere seconde geupdate, maar de API feed dus niet.

En ja, ik was niet helemaal duidelijk met de locatie van de warmtepomp. Hij staat op de het dak van de dakkapel. Dat is bijna zolder :)

[ Voor 20% gewijzigd door AlfredPteD op 22-07-2024 10:42 ]

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

AlfredPteD schreef op maandag 22 juli 2024 @ 10:33:

feitelijk gaat mijn opmerking over een mogelijk intern probleem met de berekening van de energie (kWh), die door Quatt in ieder geval via de mobile-app wordt gepresenteerd, maar ze ze ook publiceren in allerlei brochures. Daar zou een fout van 10% in kunnen zitten omdat ze zelf zeggen dat ze iedere seconde updaten, maar dat niet doen.
Einde update.
De kWh elektriciteit die Quatt via de app meldt, is zowel vorig jaar als dit jaar 4% hoger dan het verbruik dat mijn HomeWizard stekker meet. Dus ik zie zeker geen 10% onderschatting door Quatt.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-09 14:24
AlfredPteD schreef op maandag 22 juli 2024 @ 10:33:
...
Met de API bedoel ik de json live feed op adres http://{ip.adres.cic}:8080/beta/feed/data.json. De webpagina (http://{ip.adres.cic}:8080) is een weergave van de API die iedere seconde wordt ververst. Als je naar de tijdstempel op die pagina kijkt zie je dat er om de 9 updates een seconde wordt overgeslagen. De webpagina wordt wel iedere seconde geupdate, maar de API feed dus niet.
...
De json feed geeft ook de unixtimestamp+milliseconden. Die zie je dus ~1100 ms per keer vooruitgaan.
Indien men dat gebruikt in de berekening is er dus niets aan de hand...

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
m10tech schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:59:
[...]

De json feed geeft ook de unixtimestamp+milliseconden. Die zie je dus ~1100 ms per keer vooruitgaan.
Indien men dat gebruikt in de berekening is er dus niets aan de hand...
Zie ook mijn eerdere post. Dat is precies wat ik bedoel: "...indien men dat gebruikt...". Indien men dat niet gebruikt dan is er wel wat aan de hand. Wie weet hoe Quatt hier mee om gaat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
SBL schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:02:
[...]

De kWh elektriciteit die Quatt via de app meldt, is zowel vorig jaar als dit jaar 4% hoger dan het verbruik dat mijn HomeWizard stekker meet. Dus ik zie zeker geen 10% onderschatting door Quatt.
ik zie ook slechts kleine afwijkingen tussen 0%-4% max. veelal rond de 2%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

Je gaat er bij gebruik van een api niet van uit dat je m elke seconde aan kan/moet roepen..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
JWT schreef op maandag 22 juli 2024 @ 22:08:
Je gaat er bij gebruik van een api niet van uit dat je m elke seconde aan kan/moet roepen..?
In dit geval mag dat wel. Er wordt aangegeven dat vaker dan 1x/s geen zin heeft, en dat klopt, dan krijg je meerdere malen hetzelfde antwoord.
Maar, omdat de json door de CiC geleverd wordt is het systeem heel goed schaalbaar en indien je het voor elkaar krijgt de CiC te overbelasten, dan heb je alleen jezelf er mee.

Kortom, je kunt inderdaad elke seconde de json opvragen.
Of je er iets nuttigs mee bereikt is aan jezelf.

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
AlfredPteD schreef op maandag 22 juli 2024 @ 08:39:
Nog een opmerking over het berekenen van de energie op basis van vermogensmetingen elke ~seconde.

De standby waarde is VAST 5.150232 W maar dat is dus fake.
Indien je de daadwerkelijk consumptie meet over verschillende uren zou dat dus ook elk uur hetzelfde moeten zijn, en dat is niet zo.
Ze meten die standby consumptie niet maar schatten hem in.
Met dat als basis is elke energieberekening een wankel verhaal.

Maar hoe dan ook zijn de waarnemingen van anderen, kort hiervoor genoemd, een teken dat Quatt je conservatief goed op de hoogte houdt.
Ik zal deze winter mijn waarnemingen toevoegen uit eigen hand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AlfredPteD
m10tech schreef op maandag 22 juli 2024 @ 22:33:
[...]

Kortom, je kunt inderdaad elke seconde de json opvragen.
Of je er iets nuttigs mee bereikt is aan jezelf.
Het jammere van de api is dat er geen energie-informatie (in de volksmond heeft men het over "stroom") in de feed zit. In de app van quatt wordt wel gesproken over energie, dus ergens maakt men wel die berekening. Ik heb geen idee of dat in de CiC gebeurt of ergens in de cloud.

Om toch zicht te krijgen op de energie, en dus op de COP en ook op de gemaakte besparingen, heb ik een service gemaakt die de api iedere seconde uitleest, de energie uitrekent, die informatie aan de feed toevoegt en opnieuw publiceert. Die informatie voeg ik dan weer samen met het gasverbruik, de buitentemperatuur (graaddagen) en de tarieven. Hiermee kan ik vrij nauwkeurig de gemaakte besparingen uitrekenen, in relatie tot voorgaande jaren. Dus ik zal de komende winter ook met nieuwe inzichten komen.

Door zo vaak mogelijk de api uit te lezen worden de energie-waarden nauwkeuriger.

En dat allemaal kun je gerust een afwijking noemen. (8>

Leuke site trouwens, deze tweakers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
Ik zie net een nieuwe pilot van Quatt waarbij ze ook een nieuwe CV ketel installeren:

https://www.quatt.io/cv-ketel-warmtepomp-installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:43
Dat is…. Uh…. opmerkelijk?

Edit: oh ze zijn tegenwoordig zelfs 4x stiller dan andere :')
Zo is mijn auto ook 8 x sneller dan andere voertuigen.

[ Voor 74% gewijzigd door paQ op 23-07-2024 09:33 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Wel een slimme keuze. Enkele maanden geleden in mijn familie nog iemand die uiteindelijk voor een Elga Ace warmtepomp is gegaan omdat hij dan ook gelijk een nieuwe Remeha kon laten installeren, en dan kon het fijn allemaal onder 1 dak.

Slim van Quatt dus om dat ook aan te bieden, dat gaat ze vrij zeker klanten opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
onlinaius schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:51:
Wel een slimme keuze. Enkele maanden geleden in mijn familie nog iemand die uiteindelijk voor een Elga Ace warmtepomp is gegaan omdat hij dan ook gelijk een nieuwe Remeha kon laten installeren, en dan kon het fijn allemaal onder 1 dak.

Slim van Quatt dus om dat ook aan te bieden, dat gaat ze vrij zeker klanten opleveren.
opmerkelijk wel in de zin van: we stoppen niet met roken, maar we gaan minder roken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:29
Slim, Las op Facebook ergens dat "een van de grote CV boeren" al servicecontracten stopzet als er een Quatt aangesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:52:
[...]

opmerkelijk wel in de zin van: we stoppen niet met roken, maar we gaan minder roken
Mijn gasverbruik zit sinds de installatie van de Quatt ruim onder de 10 m3 per maand.
Dat lijkt mij wel een hoop minder rook dan het tienvoudige per jaar door blijven stoken omdat een full electric (om wat voor reden dan ook) nog buiten bereik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
netappie schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:45:
[...]

Mijn gasverbruik zit sinds de installatie van de Quatt ruim onder de 10 m3 per maand.
Dat lijkt mij wel een hoop minder rook dan het tienvoudige per jaar door blijven stoken omdat een full electric (om wat voor reden dan ook) nog buiten bereik is.
Je snapt mijn punt vast wel :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blekkienl
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21-09 13:43
netappie schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:03:
Ik zie net een nieuwe pilot van Quatt waarbij ze ook een nieuwe CV ketel installeren:

Zie nu ook dat quatt een levensduur van de warmtepomp afgeeft van 15 jaar. Zie FAQ.
Of hebben ze dit al eerder aangegeven op hun website?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:47:
[...]

Je snapt mijn punt vast wel :>
Nou ja, minder gasverbruik is wel de opzet van de Quatt Hybrid.

Als je woning al helemaal klaar is voor full electric en je genoeg geld hebt liggen om in 1x van het gas af te gaan, dan is een Quatt misschien niet de meest logische keuze.

Dus dat ze een nieuwe moderne ketel aanbieden voor wie nu nog een stuk antiek of een veel te groot bakbeest heeft hangen is best fijn.

Uiteindelijk is die CV ketel hier vooral een SWW ketel geworden en in jouw vergelijking meer een nicotinepleister voor als het onverhoopt echt niet zonder gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Blekkienl schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 12:06:
[...]

Zie nu ook dat quatt een levensduur van de warmtepomp afgeeft van 15 jaar. Zie FAQ.
Of hebben ze dit al eerder aangegeven op hun website?
Volgens mij is 15 jaar zowel voor een CV ketel als voor een warmtepomp vrij realistisch.

Dit betekent natuurlijk niet dat je er geen onderhoud of storing aan hebt. Beide apparaten hebben onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn, al zijn dat er meer bij een CV ketel.

Het is vooral dat het na 15 jaar de vraag is of er nog onderdelen zijn en of het repareren nog loont als het dan stuk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:35
[quote]netappie schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:46:
[...]

Als je woning al helemaal klaar is voor full electric en je genoeg geld hebt liggen om in 1x van het gas af te gaan, dan is een Quatt misschien niet de meest logische keuze.[quote]

Hoezo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
raven22 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:02:
[quote]netappie schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:46:
[...]

Als je woning al helemaal klaar is voor full electric en je genoeg geld hebt liggen om in 1x van het gas af te gaan, dan is een Quatt misschien niet de meest logische keuze.[quote]

Hoezo?
Omdat de full electric er nog niet is en omdat je dan misschien gemakkelijker een warmtepomp kan nemen die niet op de CV ketel leunt.

Persoonlijk was mijn originele plan om de woning eerst helemaal geschikt te maken voor full electric en dan de CV ketel weg te doen bij plaatsen van een totale oplossing met SWW.

Maar Quatt zorgde er voor dat dit helemaal niet nodig was, dus ik heb het omgedraaid.

Nu zonder VVW en met een nog vrij jonge CV ketel (die niet de halve voorzolder opslokt) gewoon super comfort en een veel hogere COP dan ik ooit verwacht had met originele radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:35
netappie schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:07:
[...]

Omdat de full electric er nog niet is en omdat je dan misschien gemakkelijker een warmtepomp kan nemen die niet op de CV ketel leunt.

Persoonlijk was mijn originele plan om de woning eerst helemaal geschikt te maken voor full electric en dan de CV ketel weg te doen bij plaatsen van een totale oplossing met SWW.

Maar Quatt zorgde er voor dat dit helemaal niet nodig was, dus ik heb het omgedraaid.

Nu zonder VVW en met een nog vrij jonge CV ketel (die niet de halve voorzolder opslokt) gewoon super comfort en een veel hogere COP dan ik ooit verwacht had met originele radiatoren.
ok, ik heb een duo staan en ga volgend voorjaar all electric, cv ketel is 15 jaar oud, maar voor alleen sww zal ie het nog wel tot dan volhouden.

heb meerdere offertes voor full electric opgevraagd en die waren minimaal 1,5 a 3x de kosten van de quatt full electric. Voor mij was de quatt dus wel een logische keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
raven22 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:19:
[...]

ok, ik heb een duo staan en ga volgend voorjaar all electric, cv ketel is 15 jaar oud, maar voor alleen sww zal ie het nog wel tot dan volhouden.

heb meerdere offertes voor full electric opgevraagd en die waren minimaal 1,5 a 3x de kosten van de quatt full electric. Voor mij was de quatt dus wel een logische keuze
Met een duo is het inderdaad helemaal een prijspakker met veel vermogen. Die kan ik hier echt niet fatsoenlijk kwijt en zelfs een wat grotere enkel warmtepomp is al lastig zonder dat het echt lelijk en moeilijk wordt.

Overigens dezelfde ervaring met offertes. Wat een bedragen waren dat en dan allemaal nog onder voorbehoud van prijsverhogingen, levertijden van 6+ maanden en zonder meerwerk.

Maargoed, wel wijzer geworden door dat traject en zelfs als/wanneer ik uiteindelijk de gasleiding weg laat halen met een FE uitbreiding, dan weet ik vooraf zeker dat het goed gaat omdat Quatt de komende winter mee kijkt en ik vooraf nog wat aan kan passen aan het afgiftesysteem als dat echt nodig blijkt.

Er zijn ook een hoop mensen die alles liever in 1x aanpakken en de woning van boven tot onder geschikt maken. Daar is iets voor te zeggen als je genoeg geld en een tweede woning hebt om naar uit te wijken of er misschien nog niet woont en wel budget hebt voordat je intrekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 21-09 09:43
Alles goed en wel maar zon Intergas (a €2000-2200) is natuurlijk wel een enorme overkill als je al een Quatt Duo hebt waarbij je nauwelijks in de winter hoeft bij te stoken met CV. Het wordt dan een relatief dure warmwater oplossing in ijn ogen

[ Voor 3% gewijzigd door robmaas op 23-07-2024 14:57 ]

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04:59

OmeJoyo

This is me

SBL schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:02:
[...]

Hier heeft de Quatt ook 3% minder verbruikt met de energiemeter als dat ze zelf aangeven :)

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

netappie schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:03:

Mooie ontwikkeling. Voor veel (potentiële) Quatt gebruikers is hybride de beste oplossing.

Nu nog de volgende stap, dat als je al een Quatt hebt en de ketel wilt vervangen, zij die ook leveren en plaatsen en onderhouden.

Mijn Quatt is in opdracht van Quatt geplaatst door een installatiebedrijf hier uit de provincie. Zou dus nu ook al makkelijk kunnen.

[ Voor 13% gewijzigd door Mickel moen op 23-07-2024 16:53 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
Mickel moen schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 16:39:
[...]

Mooie ontwikkeling. Voor veel (potentiële) Quatt gebruikers is hybride de beste oplossing.

Nu nog de volgende stap, dat als je al een Quatt hebt en de ketel wilt vervangen, zij die ook leveren en plaatsen en onderhouden.

Mijn Quatt is in opdracht van Quatt geplaatst door een installatiebedrijf hier uit de provincie. Zou dus nu ook al makkelijk kunnen.
Ja maar dan dus wel een mini back-up ketel voor de verwarming maar met een maximale CW 5-6 voor het bad en douche comfort.

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Met die twee intergas ketels kun je dan de meeste klanten bedienen toch?

[ Voor 3% gewijzigd door Mickel moen op 23-07-2024 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
robmaas schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:56:
Alles goed en wel maar zon Intergas (a €2000-2200) is natuurlijk wel een enorme overkill als je al een Quatt Duo hebt waarbij je nauwelijks in de winter hoeft bij te stoken met CV. Het wordt dan een relatief dure warmwater oplossing in ijn ogen
Het vermogen van de ketel is veelal bepaald door de CW waarde (SWW). Voor CV werk staan die al standaard veel lager ingesteld. Ze kunnen ver terug moduleren en als je het huis een keer bewust af laat koelen tijdens de kerstvakantie dan helpt een beetje extra vermogen ook om het last minute op te stoken.

De aangeboden ketels zijn volgens mij niet gek qua vermogen en redelijk qua prijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robmaas
netappie schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 18:17:
[...]

De aangeboden ketels zijn volgens mij niet gek qua vermogen en redelijk qua prijs.
Dus oversized, volgens mij dan tenminste.
Deze CV ketels zouden ook zonder de warmtepomp prima functioneren.

Je zou verwachten dat er een slimmere en voordeligere Hybride oplossingen te bedenken moet zijn als je ervan uit gaat dat de warmte pomp al voor 85-95% in de verwarming voorziet en je niet "all electric" maar lekker met een beetje gas de winter doorkomt.

Werk aan de winkel dus voor Quatt: naast full electric oplossing een voordeligere hybride mini cv-ketel oplossing met ruimte voor CW5-6.

(ik spreek hier geheel voor mezelf, als een fanatieke enthousiaste Quatt gebruiker die maar een beetje extra CV warmte nodig zal hebben, maar wel lekker lang wil douchen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Hoe zo oversized?

Ik denk dat je je beeld moet bijstellen.

Een voordelige betrouwbare kleine CV-ketel met voldoende tapwatervermogen hebben ze gevonden in de twee Intergasketels.

Zie verder de reactie van netappie hierboven.

[ Voor 15% gewijzigd door Mickel moen op 24-07-2024 06:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
robmaas schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 01:44:
[...]

Dus oversized, volgens mij dan tenminste.
Deze CV ketels zouden ook zonder de warmtepomp prima functioneren.

Je zou verwachten dat er een slimmere en voordeligere Hybride oplossingen te bedenken moet zijn als je ervan uit gaat dat de warmte pomp al voor 85-95% in de verwarming voorziet en je niet "all electric" maar lekker met een beetje gas de winter doorkomt.

Werk aan de winkel dus voor Quatt: naast full electric oplossing een voordeligere hybride mini cv-ketel oplossing met ruimte voor CW5-6.

(ik spreek hier geheel voor mezelf, als een fanatieke enthousiaste Quatt gebruiker die maar een beetje extra CV warmte nodig zal hebben, maar wel lekker lang wil douchen )
Waarom denk je dat er bij een full electric warmtepomp zo'n gigantisch vat staat?

Het vermogen voor bad en douche is hetgeen dat het minimum vermogen van de CV ketel bepaalt.
Dus als jij lekker tegelijk wilt kunnen douchen in 2 badkamers dan heb je gewoon zo'n CW5 of CW6 ketel nodig. Voor het verwarmen van je huis kan die ketel ook zonder warmtepomp veel kleiner, maar dat is niet de realiteit in een woning. Je moet ook gewoon kunnen douchen.

Sommige mensen vinden een CW3 ketel al niks qua douchecomfort, terwijl je daar prima een woning mee warm krijgt.

Zie ook https://www.warmteservice...e-cw-waarde-bij-een-ketel

[ Voor 4% gewijzigd door netappie op 24-07-2024 07:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Mickel moen schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 06:32:
Hoe zo oversized?

Ik denk dat je je beeld moet bijstellen.

Een voordelige betrouwbare kleine CV-ketel met voldoende tapwatervermogen hebben ze gevonden in de twee Intergasketels.

Zie verder de reactie van netappie hierboven.
Precies, prima ketels om te douchen en voor die paar uitzonderlijk koude dagen dat ze echt iets doen is een beetje onzuiniger stoken echt geen probleem.

Als je woning toch zo groot is dat de Quatt het niet alleen kan, dan heeft Vaillant mooie ketels die ver terug moduleren terwijl ze heel veel douchewater kunnen leveren.

Dit is mijn favoriet: https://www.warmteservice...---24,6-kW-CW5/p/10152725

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Mooi.

Kun je toelichten, waarom dat je favoriet is.

Ik heb nu nog een 15 jaar oude Nefit. Ik denk dat ik die mooi houd tot deze echt aan vervanging toe is.
Ik heb sowieso geen plannen voor full Electric. De kinderen zijn de deur uit. Ik vermoed dat we aan tapwater genoeg hebben aan een cw3 of 4.

Ik heb nog eens bij warmte service gekeken. Die Vailant ondersteunt geen OpenTherm. De Intergas wel. Zou dat nog iets uitmaken in de samenwerking met de CiC.

[ Voor 21% gewijzigd door Mickel moen op 24-07-2024 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Mickel moen schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 08:06:
Mooi.

Kun je toelichten, waarom dat je favoriet is.

Ik heb nu nog een 15 jaar oude Nefit. Ik denk dat ik die mooi houd tot deze echt aan vervanging toe is.
Ik heb sowieso geen plannen voor full Electric. De kinderen zijn de deur uit. Ik vermoed dat we aan tapwater genoeg hebben aan een cw3 of 4.

Ik heb nog eens bij warmte service gekeken. Die Vailant ondersteunt geen OpenTherm. De Intergas wel. Zou dat nog iets uitmaken in de samenwerking met de CiC.
Ver terug moduleren is mooi. Maar als je CV ketel nu nauwelijks iets doet dan is dit misschien een wat dure ketel.
Ik denk dat je met een intergas ketel beter zit als het gaat om samenwerken met de Quatt (xtreme is wel goed).

En misschien is FE helemaal niet zo gek als je warmwater voorraad niet meer onbeperkt hoeft te zijn.

Je bespaart tenslotte jaarlijks wel een behoorlijk bedrag zonder gasaansluiting en als er t.z.t. toch een nieuwe ketel in moet, dan is de meerprijs beperkt.

Hangt natuurlijk ook af van je persoonlijke situatie qua ruimte en geld, maar als de ketel hier de geest geeft, dan komt er echt geen nieuwe en bel ik Quatt voor een FE.

Volgens mij hebben al deze Vaillant ketels nu ook OpenTherm aan boord. Of de CiC er lekker mee babbelt weet ik niet zeker. Met vorige modellen waren daar problemen mee. Aan de andere kant is aan/uit ook prima als die ketel 2x per jaar aan gaat.

[ Voor 9% gewijzigd door netappie op 24-07-2024 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Eens.

Wat FE betreft. Hangt inderdaad ook van de persoonlijke situatie af.
Qua ruimte en geluid, zie ik een Duo niet zitten. Dus, dan zou de Quatt het alleen moeten kunnen. Misschien kan dat ook wel. Qua ruimte voor het vat, kan het misschien net op de plaats waar nu de cv-ketel hangt.

Echter als wij van het gas af gaan, zullen we ook moeten investeren in elektrisch koken. Al met al wordt dat een fors hogere investering dan simpel de ketel vervangen.

Afijn. Daarom houd ik de Nefit nog maar eventjes. De vorige Nefit heeft het ook 22 jaar volgehouden. Deze misschien nog wel langer nu hij eigenlijk alleen voor tapwater draait. Een moderne ketel is allicht zuiniger, maar dat vind ik nu nog geen reden om tot vervanging over te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
Mickel moen schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:39:
Eens.

Wat FE betreft. Hangt inderdaad ook van de persoonlijke situatie af.
Qua ruimte en geluid, zie ik een Duo niet zitten. Dus, dan zou de Quatt het alleen moeten kunnen. Misschien kan dat ook wel. Qua ruimte voor het vat, kan het misschien net op de plaats waar nu de cv-ketel hangt.

Echter als wij van het gas af gaan, zullen we ook moeten investeren in elektrisch koken. Al met al wordt dat een fors hogere investering dan simpel de ketel vervangen.

Afijn. Daarom houd ik de Nefit nog maar eventjes. De vorige Nefit heeft het ook 22 jaar volgehouden. Deze misschien nog wel langer nu hij eigenlijk alleen voor tapwater draait. Een moderne ketel is allicht zuiniger, maar dat vind ik nu nog geen reden om tot vervanging over te gaan.
Tegenwoordig is een kookplaat of oven op gas echt een zeldzaamheid aan het worden. Ik vermoed dat alleen de premium merken daar nog iets van verkopen.
Een inductie kookplaat kost al lang niet zo veel meer en heeft veel minder verliezen dan gas. Ook een mooie combinatie met zonnepanelen in de zomer als je niet al te laat kookt.

Dus nog even volhouden tot de keuken aan vervanging toe is of kijken of zoiets er nu al in past.
Hier was het 2 dagen wennen aan inductie maar ik zou nooit meer terug willen naar gas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
netappie schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:15:
[...]

Tegenwoordig is een kookplaat of oven op gas echt een zeldzaamheid aan het worden. Ik vermoed dat alleen de premium merken daar nog iets van verkopen.
Een inductie kookplaat kost al lang niet zo veel meer en heeft veel minder verliezen dan gas. Ook een mooie combinatie met zonnepanelen in de zomer als je niet al te laat kookt.

Dus nog even volhouden tot de keuken aan vervanging toe is of kijken of zoiets er nu al in past.
Hier was het 2 dagen wennen aan inductie maar ik zou nooit meer terug willen naar gas.
@Mickel moen , hier moet ik @netappie in ondersteunen, vrijwel voor elke ingebouwde gasfornuis heb je ondertussen een redelijk eenvoudige vervangingsmogelijkheid om naar inductie te gaan.
Er zijn hooguit twee situaties waar dat wat lastiger gaat worden, dat is als je nog een echt oude los fornuis hebt waar gaskookplaat en oven (die overigens wel vaak electrisch is) in één los apparaat zit.
Want hier heb je eigenlijk geen echt bruikbaar alternatief voor.
en de ander is als je een combi inbouw gaskookplaat met geintegreerde bediening voor een electrische oven hebt. Want dan zul je ook beide moeten vervangen. en dat wordt dan weer wat duurder.

Er is overigens nauwelijks verschil in kookgedrag tussen gas en inductie, waarbij je wel ziet dat koken met inductie sneller is. Het regelen gaat echter net zo mooi met inductie als met gas. Ik zelf ben ondertussen al aan mijn tweede inductieplaat toe, na bijna 20 jaar mag dat ondertussen ook wel.
En bij gas, vervang je wel op tijd de gasslang, want ook die heeft dus geen eeuwig leven?

De zwarte slangen (met gele ring) dienen vijf jaar na de productiedatum vervangen te worden. De gele rvs slang gaat wat langer mee en moet tien jaar na de productiedatum vervangen worden.
Controleer daarom regelmatig je gasslang en vervang deze op tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Ik doe niets af aan jullie woorden. Echter ook hier is een en ander weer situatie en voorkeur afhankelijk.

Ik heb zelf de keuken gemaakt met een corpus van berkenmultiplex en verder massief iep. Die verslaat ieder opgelegd spaanplaatspul. Kwalitatief hoogwaardige materialen en ook apparaten uit het hogere segment.

En inderdaad met een apart fornuis. Als deze aan vervanging toe is, omdat de oven er mee stopt, ga ik wellicht ook naar inductie. Dan zal er ook het nodige installatiewerk bij komen.

Een andere reden kan zijn, dat we inderdaad voor Quatt FE gaan.

Maar we hebben geen haast.

P.s. Paar maanden geleden gasslang voor een gele vervangen.

[ Voor 6% gewijzigd door Mickel moen op 24-07-2024 13:08 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:50:
[...]

@Mickel moen , hier moet ik @netappie in ondersteunen, vrijwel voor elke ingebouwde gasfornuis heb je ondertussen een redelijk eenvoudige vervangingsmogelijkheid om naar inductie te gaan.
Er zijn hooguit twee situaties waar dat wat lastiger gaat worden, dat is als je nog een echt oude los fornuis hebt waar gaskookplaat en oven (die overigens wel vaak electrisch is) in één los apparaat zit.
Want hier heb je eigenlijk geen echt bruikbaar alternatief voor.
en de ander is als je een combi inbouw gaskookplaat met geintegreerde bediening voor een electrische oven hebt. Want dan zul je ook beide moeten vervangen. en dat wordt dan weer wat duurder.

Er is overigens nauwelijks verschil in kookgedrag tussen gas en inductie, waarbij je wel ziet dat koken met inductie sneller is. Het regelen gaat echter net zo mooi met inductie als met gas. Ik zelf ben ondertussen al aan mijn tweede inductieplaat toe, na bijna 20 jaar mag dat ondertussen ook wel.
En bij gas, vervang je wel op tijd de gasslang, want ook die heeft dus geen eeuwig leven?

De zwarte slangen (met gele ring) dienen vijf jaar na de productiedatum vervangen te worden. De gele rvs slang gaat wat langer mee en moet tien jaar na de productiedatum vervangen worden.
Controleer daarom regelmatig je gasslang en vervang deze op tijd.
Niet perse voor mijzelf, want ik kook al elektrisch, maar ik zie je weer in dezelfde patronen vallen als in het verleden. Toen gaf je aan dat een extra groep aanleggen zeer eenvoudig is, paar kleine aanpassingen in de meterkast.

En ja, met elektrische kookplaten is dat vergelijkbaar: extra groep en goedkope elektrische kookplaten beginnen al bij een euro of 150. Moet je nog naar 3 fasen stroom dan wordt het al weer een stuk ingewikkelder, want alles wat met de netbeheerders te maken heeft is de hel op aarde.

En dan heb je je elektrische kookplaten en extra groep, en ligt de kabel vanuit de meterkast over de vloer naar de kookplaten. Niet erg veilig, niet bepaald mooi, en ik vermoed ook niet bepaald NEN.

Dat is namelijk het echte probleem voor veel mensen. Niet de meterkast, niet de kookplaat zelf, maar het kabelwerk. Ik heb hier geen kruipruimte, dus als ik nieuwe kabels wil gaan trekken moet ik oftewel met een koof gaan werken oftewel de boel infrezen. In beide gevallen moeten de muren (deels) opnieuw geverft worden.

En zo is je kookplaatje vervangen opeens een volledige verbouwing van je huis geworden.

[ Voor 4% gewijzigd door onlinaius op 24-07-2024 18:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:37:
[...]

Niet perse voor mijzelf, want ik kook al elektrisch, maar ik zie je weer in dezelfde patronen vallen als in het verleden. Toen gaf je aan dat een extra groep aanleggen zeer eenvoudig is, paar kleine aanpassingen in de meterkast.

En ja, met elektrische kookplaten is dat vergelijkbaar: extra groep en goedkope elektrische kookplaten beginnen al bij een euro of 150. Moet je nog naar 3 fasen stroom dan wordt het al weer een stuk ingewikkelder, want alles wat met de netbeheerders te maken is de hel op aarde.

En dan heb je je elektrische kookplaten en extra groep, en ligt de kabel vanuit de meterkast over de vloer naar de kookplaten. Niet erg veilig, niet bepaald mooi, en ik vermoed ook niet bepaald NEN.

Dat is namelijk het echte probleem voor veel mensen. Niet de meterkast, niet de kookplaat zelf, maar het kabelwerk. Ik heb hier geen kruipruimte, dus als ik nieuwe kabels wil gaan trekken moet ik oftewel met een koof gaan werken oftewel de boel infrezen. In beide gevallen moeten de muren (deels) opnieuw geverft worden.

En zo is je kookplaatje vervangen opeens een volledige verbouwing van je huis geworden.
Ja, daar heb je wel gelijk mee, soms zit het mee en soms zit het tegen.
Bij de meeste nieuwe kookplaten kun je ook prima met een kookgroep werken, dus 3-fase zal in de meeste gevallen niet nodig zijn.
Maar je moet wel op een of andere veilige manier nieuwe kabels op de plaats krijgen. En dat zal bij elk huis weer anders zijn, ene keer eenvoudiger en simpel en de andere keer is het meer een uitdaging.
Dat is zo, losse kabels wil je zeker niet, daar heb je helemaal gelijk in.

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 24-07-2024 13:28 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• thieske1
  • Laatst online: 20-09 23:18
Vanaf vandaag ben ik ook een eigenaar van een Quatt Hybrid. Laat die zomer maar afgelopen zijn🤣

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dU8x_GbaONf9q7MN8e4Z1TNGiWA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CE7Z12Sc1rtEMokS2fnG5BD3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• onlinaius
thieske1 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:09:
Vanaf vandaag ben ik ook een eigenaar van een Quatt Hybrid. Laat die zomer maar afgelopen zijn🤣

[Afbeelding]
Haha, grappig, ik ken het gevoel, dat had ik vorige zomer ook !

De statistiekjes bekijken blijft een poos leuk, maar na een maand begon ik toch in te zien dat ik liever zomer had, zonder nieuwe statistiekjes ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
onlinaius schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 16:09:
[...]

Haha, grappig, ik ken het gevoel, dat had ik vorige zomer ook !

De statistiekjes bekijken blijft een poos leuk, maar na een maand begon ik toch in te zien dat ik liever zomer had, zonder nieuwe statistiekjes ;)
Ah, gewoon een Chill bestellen. Dan heb je in de zomer ook weer leuke statistiekjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lexen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-09 08:07
Op basis van het advies hier op Tweakers keken we vooral naar een 8tal rubber tegels (50x50x4,5cm) als ondergrond van ons nog te plaatsen Quat Duo. De aanbieders van deze tegels hebben verder geen advies of ervaringen te delen over het effect in combinatie met warmtepompen.

Maar nu kwamen we onlangs ook onderstaande website tegen welke wel heel specifiek spreekt over een oplossing te gebruiken bij het plaatsen van een warmtepomp op een plat dak;

https://www.akoestiekwinkel.nl/trillingsisolatie-buitenunits
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wrVNSju5w8e8Mc_JsJnY3nYJpTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jztPgTX8Lfd3nvzkDWJSQnD8.jpg?f=fotoalbum_large
In onze situatie zouden we dan vervolgens onderstaande producten moeten aanschaffen.

Uiteindelijk komt de totaalprijs wel een stuk hoger uit dan de 8 rubber tegels maar er lijkt wel meer een gedachte achter te zitten.

1 x M1360: https://www.akoestiekwinkel.nl/trillingsisolatie-buitenunits
1 x M0718: https://www.akoestiekwink...pende-ontkoppelingsplaten

Hebben jullie hier mogelijk ook ervaring mee en wat is jullie idee hierover?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
lexen schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 20:39:
Op basis van het advies hier op Tweakers keken we vooral naar een 8tal rubber tegels (50x50x4,5cm) als ondergrond van ons nog te plaatsen Quat Duo. De aanbieders van deze tegels hebben verder geen advies of ervaringen te delen over het effect in combinatie met warmtepompen.

Maar nu kwamen we onlangs ook onderstaande website tegen welke wel heel specifiek spreekt over een oplossing te gebruiken bij het plaatsen van een warmtepomp op een plat dak;

https://www.akoestiekwinkel.nl/trillingsisolatie-buitenunits
[Afbeelding]
In onze situatie zouden we dan vervolgens onderstaande producten moeten aanschaffen.

Uiteindelijk komt de totaalprijs wel een stuk hoger uit dan de 8 rubber tegels maar er lijkt wel meer een gedachte achter te zitten.

1 x M1360: https://www.akoestiekwinkel.nl/trillingsisolatie-buitenunits
1 x M0718: https://www.akoestiekwink...pende-ontkoppelingsplaten

Hebben jullie hier mogelijk ook ervaring mee en wat is jullie idee hierover?
Nee, maar dit lijkt wel op wat we hier ook vaak aangeven, combineer verschillende dempers ( rubberen tegels en Wagner matjes ) met massa ( stoeptegels )
Dus bv (van onderen naar boven) rubberen tegels - zware stoeptegels - Wagner matjes - big foots ( van rubber)
De rubberen tegels aan de onderkant hebben ook nog een beschermende functie voor je dakbedekking.

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 24-07-2024 21:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
Als ik hierover nog een tip mag geven: als je geen stoeptegels hebt liggen (en dus toch wat moet gaan kopen): ik raad opsluitbanden aan. Goed zwaar, niet al te duur, en mooi lang waardoor je het gewicht over 2 rubber tegels kunt verdelen.

[ Voor 3% gewijzigd door onlinaius op 24-07-2024 23:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02:38
De kogel is door de kerk, Quatt komt eerdaags een enkele Quatt plaatsen. Sinds februari waren we al bezig met een vergunningsaanvraag bij de gemeente. Nu gekozen om zonder vergunning door te zetten. Het was prettig dat we onze eerdere korting (dec. actie) konden behouden. We krijgen er bovendien nu een gratis Tado erbij en buiten (antraciet) grijze goten. (Deze worden nageleverd want deze zitten niet standaard in hun assortiment) Daarnaast optie genomen op 3 Chills. (Uiteraard worden de kosten van het huisbezoek €99 verrekend) Ik betaal dus voor een enkele Quatt na aftrek van subsidie € 2724 incl. Tado. Als het goed is dan komen ze er eerdaags weer met een actie met een gratis Tado waar iedereen van kan profiteren. Daarboven op komen de kosten van de betonboring en de pre-order kosten voor de Chills. Op zich een redelijke prijs maar zeker niet super voordelig. Mijn terugverdientijd (die ik zelf berekend heb) die viel tegen, deze is meer dan 7 jaar, maar toch een definitief besluit genomen. De optie om ook te kunnen koelen zonder extra leidingwerk, was voor ons doorslaggevend. In mijn gemeente doen ze namelijk erg moeilijk over leidingwerk over de zijgevels en de zichtbaarheid van de unit(s).

Wat opviel is dat de terugverdientijd die Quatt had opgegeven dit keer hoger was dan eerder in februari opgegeven. Hoe kan dat? Ik berekende zelf dat de SPF-waarde die duidelijk lager lag dat wat Quatt eerder had opgeven. (Wat volgens Quatt dus ook klopt, ze hebben de waarde naar aanleiding van monitoring naar beneden bijgesteld) De prijzen van stroom en gas waarmee gerekend werd vond ik niet helemaal realistisch en ik rekende met de prijzen die ik komend jaar moet gaan betalen. Daarnaast zaten er nog wat vreemde fouten in hun aannames en kan je naar mijn inziens niet zomaar op hun berekening afgaan. Ook (al zeggen ze van wel) is er geen verschil in hun berekening tussen oud dubbel glas en hr++ glas te zien, ze gaan van historische verbruik uit, het programma corrigeert op dit punt dus niet. Samengevat ga ik minder kosten besparen met de wp dan door Quatt opgegeven. Natuurlijk ben ik kritisch en vind ik dit niet een eerlijke voorstelling van zaken, maar toch gaan we door met de Quatt (plaatsing van wp) omdat we vorig jaar een overschot aan zonnepanelen hebben gelegd. Deze stap in voorbereiding op de verplichting van een hybride warmtepomp in 2026. Met een cv die 14 jaar oud was, in combinatie met ons huis uit 1993, was dat een verstandige beslissing. Inmiddels is de( politieke) werkelijkheid anders en moeten we weer nieuwe afwegingen maken en dat hebben we dus gedaan. Afwachten hoe dus alles uitpakt.

P.S. Ik kreeg net van Weheat een bericht in mijn postvak van een "goedkopere" (hybride) warmtepomp met propaan, die mogelijk goed met de prijs van Quatt kan concurreren, de Flint P40. Daar zit dus wel een koeloptie op voor de gene die vloerverwarming heeft. Ze zijn nog met de aanvraag voor subsidie bezig. Ik heb dus voor de Quatt gekozen mede door de Chill. Op slaapkamers heb je bij oudere huizen vaak nog radiatoren waar de geboden koeloptie dus niet goed bruikbaar is. Over 10 jaar kijk in dan wel weer verder wat er op de markt is, de ontwikkelingen zijn nog steeds gaande.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
WAF1 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 15:32:
De kogel is door de kerk, Quatt komt eerdaags een enkele Quatt plaatsen. Sinds februari waren we al bezig met een vergunningsaanvraag bij de gemeente. Nu gekozen om zonder vergunning door te zetten. Het was prettig dat we onze eerdere korting (dec. actie) konden behouden. We krijgen er bovendien nu een gratis Tado erbij en buiten (antraciet) grijze goten. (Deze worden nageleverd want deze zitten niet standaard in hun assortiment) Daarnaast optie genomen op 3 Chills. (Uiteraard worden de kosten van het huisbezoek €99 verrekend) Ik betaal dus voor een enkele Quatt na aftrek van subsidie € 2724 incl. Tado. Als het goed is dan komen ze er eerdaags weer met een actie met een gratis Tado waar iedereen van kan profiteren. Daarboven op komen de kosten van de betonboring en de pre-order kosten voor de Chills. Op zich een redelijke prijs maar zeker niet super voordelig. Mijn terugverdientijd (die ik zelf berekend heb) die viel tegen, deze is meer dan 7 jaar, maar toch een definitief besluit genomen. De optie om ook te kunnen koelen zonder extra leidingwerk, was voor ons doorslaggevend. In mijn gemeente doen ze namelijk erg moeilijk over leidingwerk over de zijgevels en de zichtbaarheid van de unit(s).

Wat opviel is dat de terugverdientijd die Quatt had opgegeven dit keer hoger was dan eerder in februari opgegeven. Hoe kan dat? Ik berekende zelf dat de SPF-waarde die duidelijk lager lag dat wat Quatt eerder had opgeven. (Wat volgens Quatt dus ook klopt, ze hebben de waarde naar aanleiding van monitoring naar beneden bijgesteld) De prijzen van stroom en gas waarmee gerekend werd vond ik niet helemaal realistisch en ik rekende met de prijzen die ik komend jaar moet gaan betalen. Daarnaast zaten er nog wat vreemde fouten in hun aannames en kan je naar mijn inziens niet zomaar op hun berekening afgaan. Ook (al zeggen ze van wel) is er geen verschil in hun berekening tussen oud dubbel glas en hr++ glas te zien, ze gaan van historische verbruik uit, het programma corrigeert op dit punt dus niet. Samengevat ga ik minder kosten besparen met de wp dan door Quatt opgegeven. Natuurlijk ben ik kritisch en vind ik dit niet een eerlijke voorstelling van zaken, maar toch gaan we door met de Quatt (plaatsing van wp) omdat we vorig jaar een overschot aan zonnepanelen hebben gelegd. Deze stap in voorbereiding op de verplichting van een hybride warmtepomp in 2026. Met een cv die 14 jaar oud was, in combinatie met ons huis uit 1993, was dat een verstandige beslissing. Inmiddels is de( politieke) werkelijkheid anders en moeten we weer nieuwe afwegingen maken en dat hebben we dus gedaan. Afwachten hoe dus alles uitpakt.

P.S. Ik kreeg net van Weheat een bericht in mijn postvak van een "goedkopere" (hybride) warmtepomp met propaan, die mogelijk goed met de prijs van Quatt kan concurreren, de Flint P40. Daar zit dus wel een koeloptie op voor de gene die vloerverwarming heeft. Ze zijn nog met de aanvraag voor subsidie bezig. Ik heb dus voor de Quatt gekozen mede door de Chill. Op slaapkamers heb je bij oudere huizen vaak nog radiatoren waar de geboden koeloptie dus niet goed bruikbaar is. Over 10 jaar kijk in dan wel weer verder wat er op de markt is, de ontwikkelingen zijn nog steeds gaande.
Goed bezig. Met die zonnepanelen kan je lekker goedkoop verwarmen zolang salderen nog mag. Daarna even een kleine accu toevoegen en je kan een aardig deel van het stookseizoen je eigen opwek gebruiken.

Die schatting van Quatt op de besparing is maar een natte vinger in de lucht en volgens mij meestal te voorzichtig.

De terugverdientijd is volgens mij ook iets waar je niet te veel waarde aan moet hechten.
Je bent voor een CV ketel al 2/3 van dit bedrag kwijt en die gaat zichzelf nooit "terug verdienen".

Je hebt met een Quatt gewoon een ontzettend zuinige warmtepomp die je voor een klein bedrag aan je gevel hebt hangen en niet 2 dagen werk kost om te installeren en in te regelen.

Die Flint ziet er leuk uit, maar is gigantisch. Die kan volgens mij niet echt aan een muur hangen met zijn 73 kg.

Ook slaat de prijsvergelijking met Quatt die ze doen nergens op. DIe zou namelijk duurder zijn terwijl ze voor de Flint al 3499 euro exclusief installatie rekenen? Dan moet er wel heel veel subsidie op zitten om het goed te maken en mag je al helemaal geen meerwerk meerekenen.

Bron: https://www.weheat.nl/producten/flint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
netappie schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 18:24:
[...]
Die Flint ziet er leuk uit, maar is gigantisch. Die kan volgens mij niet echt aan een muur hangen met zijn 73 kg.

Ook slaat de prijsvergelijking met Quatt die ze doen nergens op. DIe zou namelijk duurder zijn terwijl ze voor de Flint al 3499 euro exclusief installatie rekenen? Dan moet er wel heel veel subsidie op zitten om het goed te maken en mag je al helemaal geen meerwerk meerekenen.

Bron: https://www.weheat.nl/producten/flint
Ach zou best kunnen dat weheat afspraken heeft of maakt met installateurs over een vaste fee bij een basis installatie.
Maar los van de prijs wel werk aan de winkel voor Quatt omdat dit 1) R290 WP is en 2) de Flint beduidend meer vermogen overhoudt bij lage temperaturen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Toby-Wan schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 19:29:
[...]

Ach zou best kunnen dat weheat afspraken heeft of maakt met installateurs over een vaste fee bij een basis installatie.
Maar los van de prijs wel werk aan de winkel voor Quatt omdat dit 1) R290 WP is en 2) de Flint beduidend meer vermogen overhoudt bij lage temperaturen..
Als het op de grond kan en ruimte mag kosten dan is een Quatt duo een prima alternatief. Heb je ook meer modulatie bereik (warmtepompen gaan per stuk ongeveer tot 25%) en redundantie (1 mag uitvallen).

Maar Quatt is (van wat ik las) al bezig met een R290 model. Die zijn standaard al groter bij hetzelfde vermogen en kunnen de temperatuur voor SWW zelfstandig halen.

Daarnaast mogen R32 warmtepompen per 2026 niet meer verkocht worden. Dus best kans dat we volgend jaar al een grote broer zien van de Hybrid, ongetwijfeld weer met een mooie unieke aanpak.

Ik had al naar WeHeat gekeken en heb nog ergens een offerte in de mail. Maar daar werd ik niet echt blij van qua installatiekosten en verplicht buffervat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Toby-Wan schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 19:29:
[...]

En dan kan ie nog out of the box koelen ook! Kom daar maar eens aan Quatt! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
onlinaius schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 20:42:
[...]

En dan kan ie nog out of the box koelen ook! Kom daar maar eens aan Quatt! ;)
Ik hoop dat Quatt een passende naam bedenkt voor deze "koelfunctie" en hem beschikbaar stelt voor de placebo werking die het zonder Chill geeft in de meeste huizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:44
thieske1 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:09:
Het zal mijn autistische kant zijn, waarom geen donkere kabelgoot aan de bovenkant? :)

Wit ziet er niet uit, kleine moeite lijkt me...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
netappie schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 20:53:
[...]

Ik hoop dat Quatt een passende naam bedenkt voor deze "koelfunctie" en hem beschikbaar stelt voor de placebo werking die het zonder Chill geeft in de meeste huizen.
Voor sommige huizen kan een graad of wat door vloerkoeling genoeg het verschil maken, iedereen z'n voorkeur. Een blazende airco / chill in huis is ook niet ieders smaak en/of idee van comfort..
Iedere WP kan z'n proces omkeren en koelen, dan is het niet zo gek dat mensen het 'jammer' vinden dat Quatt dit achter een "Chill-paywall" plaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Toby-Wan schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:21:
[...]

Voor sommige huizen kan een graad of wat door vloerkoeling genoeg het verschil maken, iedereen z'n voorkeur. Een blazende airco / chill in huis is ook niet ieders smaak en/of idee van comfort..
Iedere WP kan z'n proces omkeren en koelen, dan is het niet zo gek dat mensen het 'jammer' vinden dat Quatt dit achter een "Chill-paywall" plaatst.
Ja, het gezeur om deze homeopathische koeling maakt veel te veel herrie op het forum.
Dus mee eens dat Quatt het aan moet zetten.

Linkje voor wie er verder over wil praten zonder therapeut:

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11

[ Voor 11% gewijzigd door netappie op 25-07-2024 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:29
hoevenpe schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:03:
[...]

Het zal mijn autistische kant zijn, waarom geen donkere kabelgoot aan de bovenkant? :)

En ook die grijze verticale pijp (stroom). Kan toch misschien langs de regenpijp??

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

smaken verschillen, dus daarover comentaar leveren heeft vrij weinig zin. Wie weet is hij fan van J. de. B.
Zolang hij daar tevreden me is is het prima toch :?

[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 25-07-2024 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:44
MacD007 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 23:24:
smaken verschillen, dus daarover comentaar leveren heeft vrij weinig zin. Wie weet is hij fan van J. de. B.
offtopic:
dan waren er twee identieke witte kabelgoten naast elkaar gemonteerd... :P

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:31
WAF1 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 15:32:

Dus nu toch de tado i.p.v. de t6.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske1
  • Laatst online: 20-09 23:18
[...]

Yep mee eens, maar ze hadden geen andere bij zich... Het staat dan wel weer mooi bij de witte boeg 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caspervetje
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 18-08-2024
Sinds deze week heb ik een duo staan, in combinatie met een Tado thermostaat. Ik zie dat de in de app aangegeven kamertemperatuur willekeurig lijkt te wisselen tussen de kamers, en de huidige temperatuur is soms van een andere kamer dan de gewenste temperatuur. Dit zal wel het principe van zone verwarming zijn, in combinatie met OpenTherm maar ik vraag mij af of de aangekondigde leercurve van de CIC betreffende de opwarm snelheid van de kamer hiermee overweg kan. Zijn er meer van jullie met deze ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
netappie schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 20:53:
[...]

Goed idee. Zo lang ze de koelfunctie maar activeren mogen ze het wat mij betreft placebo-koelen noemen. Ik zorg dan zelf wel dat ik het werkend krijg.

En als we dan toch nieuwe termen aan het introduceren zijn noemen we een split unit airco 'volledig koelen' en de chill 'halve koeling, hoger verbruik'. (die laatste ben ik nog niet helemaal zeker over, dat moet korter kunnen).

[ Voor 20% gewijzigd door onlinaius op 26-07-2024 15:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
Toby-Wan schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:21:
[...]
Een blazende airco / chill in huis is ook niet ieders smaak en/of idee van comfort..
Klopt, die blazende airco heb ik al. Wat me er vooral aan tegenstaat is dat je daarmee precies op het verkeerde moment koelt, namelijk op het moment dat het warm is (overdag, met lage COP), en dat ik zelf in de gekoelde ruimte zit (geluid).

Daar heeft een warmtepomp op de vloerverwarming het voordeel: overdag lekker koele woning zonder herrie, en ipv overdag koelen met een COP van 3.5 's nachts met een COP van 6 terwijl de boel open staat om de lucht in de woning te vervangen en het vocht mee te nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
onlinaius schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:30:
[...]

Goed idee. Zo lang ze de koelfunctie maar activeren mogen ze het wat mij betreft placebo-koelen noemen. Ik zorg dan zelf wel dat ik het werkend krijg.
Ja, zal toch eens kijken waar mijn 16 kWh thermisch vermogen dan toch gebleven zijn eergisteren :+
Misschien liggen ze wel naast de warmtepomp buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Caspervetje schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:30:
Sinds deze week heb ik een duo staan, in combinatie met een Tado thermostaat. Ik zie dat de in de app aangegeven kamertemperatuur willekeurig lijkt te wisselen tussen de kamers, en de huidige temperatuur is soms van een andere kamer dan de gewenste temperatuur. Dit zal wel het principe van zone verwarming zijn, in combinatie met OpenTherm maar ik vraag mij af of de aangekondigde leercurve van de CIC betreffende de opwarm snelheid van de kamer hiermee overweg kan. Zijn er meer van jullie met deze ervaring?
Ik heb geen Tado, maar toch even antwoord:
Leercurve voor jouw huis bestaat volgens mij niet. Hopelijk doet Quatt wel updates aan het landelijk gebruikte algoritme, zoals ze voor defrosts gedaan lijken te hebben.
Heb je de thermostaatknoppen van Tado wel zo (dom) ingesteld dat ze niet zelf warmte mogen vragen? Zonering icm met Quatt is niet zo'n goed idee. Alle radiatoren mee laten lopen, in elk geval totdat kamers warm genoeg zijn, lijkt in het algemeen de beste methode met Quatt. Misschien daarna ook nog, afhankelijk van je schil en je afgifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:29
@Caspervetje

Inderdaad vreemd verhaal.
Misschien had je vroeger zoneverwarming met tado apparatuur, maar ik heb nog nooit van advies en succes met Quatt gehoord.
Het is overigens zomer, dus er valt nog niet veel te testen.
Ben benieuwd naar je installatie en met welk advies je je keuze hebt gemaakt.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louis.
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10-04 18:08
Als je Tado hebt kun je het beste alleen de kamer thermostaat warmte laten vragen die met je CIC is gekoppeld, dus de thermostaat knoppen op de radiateren niet "koppelen" met de kamerthermostaat d.w.z. geen zoneregelaar toewijzen aan de "zones of kamers". Ik heb de losse knoppen ingesteld dat ze (vrijwel) altijd open staan dus een wat hogere temperatuur dan waarop de thermostaat zelf is ingesteld. zo kan het water ondanks de tado radiatorkranen toch mooi rond blijven gaan tot op zekere hoogte indien die temperatuur van de losse radiatorkraan toch wordt overschreden, omdat het nu lagere temp water is, zal dat niet zo snel voorkomen. b.t.w. mijn stookseizoen moet ook nog ingaan voor de eerste keer deze herfst ;)

Tussenwoning 1932, 450m3, alleen radiatoren, ca, 90m2 verwarmd. gasverbruik nu ca. 800m3 zonnepanelen, opwek 3600KW verbruik 3200KW. meeste glas HR++ op enkele normaal dubbelglas na. geen gevelisolatie, alle tussenvloeren geisoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caspervetje
Van Quatt is geen advies gekomen om de zoneverwarming aan te passen. Er zou een leercurve zitten in de watertemperatuur die gebruikt wordt voor de verwarming, maar ik ga ervan uit dat die leercurve ook voor mijzelf gaat gelden. Ik wacht lekker af tot de verwarming aan moet, en ga dan wel eens experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caspervetje
Louis. schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 18:14:
[...]

Als je Tado hebt kun je het beste alleen de kamer thermostaat warmte laten vragen die met je CIC is gekoppeld, dus de thermostaat knoppen op de radiateren niet "koppelen" met de kamerthermostaat d.w.z. geen zoneregelaar toewijzen aan de "zones of kamers". Ik heb de losse knoppen ingesteld dat ze (vrijwel) altijd open staan dus een wat hogere temperatuur dan waarop de thermostaat zelf is ingesteld. zo kan het water ondanks de tado radiatorkranen toch mooi rond blijven gaan tot op zekere hoogte indien die temperatuur van de losse radiatorkraan toch wordt overschreden, omdat het nu lagere temp water is, zal dat niet zo snel voorkomen. b.t.w. mijn stookseizoen moet ook nog ingaan voor de eerste keer deze herfst ;)
Tsja dat haalt het hele principe van zone verwarming onderuit. Ik ga wel zien hoe het gaat werken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Caspervetje schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:10:
[...]

Tsja dat haalt het hele principe van zone verwarming onderuit. Ik ga wel zien hoe het gaat werken…
Zoneverwarming is in principe bedoeld om te zuiniger stoken met een CV ketel.
Een warmtepomp stookt volgens ander principe dan een CV ketel, waarbij zoneverwarming weinig meer te zoeken heeft en in specifieke gevallen zelfs averechts kan werken. Even zoeken op 'minimale afgifte', dan vind je genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02:38
Gerardwaz schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 23:35:
[...]

Dus nu toch de tado i.p.v. de t6.
Inderdaad. De Tado kan (ik weet niet precies hoe het heet) met 0,1 graad omhoog en omlaag. Aangezien ik het 's ochtends net iets koeler in huis wil hebben dan laat in de middag, denk ik dat ik een mooi temperatuurschema kan maken waarbij de temperatuur langzaam iets op loopt. Inderdaad weet ik dat het temperatuurverschil tussen dag en nacht niet te groot mag zijn.Tado geeft net iets meer ruimte om met kleine intervallen met de temperatuur te experimiteren. Bovendien krijg ik nu de Tado er gratis bij, dus ik kan mij er niet een buil aan vallen. Juist omdat ik zonnepanelen heb met een Oost-West ligging op een plat dak, wil ik dat de wp juist overdag extra gaat verwarmen en niet in de nacht extra stroom of gas verbruikt om de temperatuur op x te houden. Ik zeg eerlijk dat dit idee in de toekomst weer kan veranderen omdat dynamische energiecontracten interessanter kunnen gaan worden. Komend jaar heb ik nog een vast energiecontract.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6XgbfpPIPUqs54dvcrgtwRVkqkk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Q0yecGFdWuoJsoeSlh4BruKl.jpg?f=user_large

Zo heb ik de Tado ingesteld. Werkt bij mij perfect. Plaatje is van paar maanden geleden.

[ Voor 7% gewijzigd door Mickel moen op 28-07-2024 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Dubbele posting

[ Voor 94% gewijzigd door Mickel moen op 28-07-2024 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_vw
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21-08 17:47
In het verlengde van de thermostaatvragen.
In oktober krijgen we de sleutel van onze nieuwe woning en in de tweede week zal er een Quatt geïnstalleerd worden. Op dit moment hangt er een TOON thermostaat, volgens de adviseur van Quatt prima geschikt.
Hij zag geen voordelen van de aanschaf van een T6.
Zijn er hier mensen met ervaring met de combinatie Quatt + TOON.
Ik ben overigens wel voornemens te kijken of ik de TOON kan rooten t.b.v. integratie in Home Assistant.

Enkele Quatt nov '24. Woning uit '83,+- 100m2, Tado V3+ beneden volledig VVW, HR++, vloer recent nageisoleerd. Spouwmuurisolatie, dakisolatie vanuit bouw. Bovenverdieping 3-tal radiatoren (T20 met speedcomfort ventilatoren + Tado-knop).

Pagina: 1 ... 90 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.