Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:41
0xygen500 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:22:
Weet iemand zo of je voor full ellectric bij quatt een duo quatt moet hebben? Ff navraag bij de warmteao gedaan en zij kunnen full Electric leveren bij een quatt voor 4600,zelfde prijs als wanneer ik een warmteao warmtepomp zou hebben.
Serieus? Ondersteunt Warmte AO de Quatt als zij FE leveren? Ben benieuwd naar Quatt of het ook andersom zou worden ondersteunt, maar dat klinkt best wel okay... Zeker als je dan ook met 1 Quatt naar FE zou kunnen gaan (mits je huis voldoende geïsoleerd).

Het zou een mooie ontwikkeling zijn als verschillende warmtepomp leveranciers combinaties met verschillende merken zouden ondersteunen. Net als dat nu ook "iedere CV" wordt ondersteunt.

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:37
Weet iemand zo of je voor full ellectric bij quatt een duo quatt moet hebben? Ff navraag bij de warmteao gedaan en zij kunnen full Electric leveren bij een quatt voor 4600,zelfde prijs als wanneer ik een warmteao warmtepomp zou hebben.
dit is zou wel echt een serieuze mogelijkheid of uitkomst kunnen zijn voor iedereen waar een extra Quatt buiten unit geen mogelijkheid is of de all-electric binnenopstelling teveel ruimte vraagt.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
volgens mij hoef je niet altijd bij de Quatt een Quatt Duo hebben om de stap naar FE te kunnen doen.

Als je door Quatt berekende bèta factor gelijk of groter dan de genoemde 0,85, dat zou er op kunnen duiden dat in dat geval het met een Quatt mono voldoende capaciteit beschikbaar is om eventueel over te kunnen gaan naar de full electric upgrade.

Dus moet je aan Quatt dit vragen of zij al voor jou systeem deze berekening hebben gedaan. Je bent dan al voor €4.899 klaar, niet echt een groot verschil met twee verschillende merken.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:30
verguldebarman schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 17:24:
[...]

Serieus? Ondersteunt Warmte AO de Quatt als zij FE leveren? Ben benieuwd naar Quatt of het ook andersom zou worden ondersteunt, maar dat klinkt best wel okay... Zeker als je dan ook met 1 Quatt naar FE zou kunnen gaan (mits je huis voldoende geïsoleerd).

Het zou een mooie ontwikkeling zijn als verschillende warmtepomp leveranciers combinaties met verschillende merken zouden ondersteunen. Net als dat nu ook "iedere CV" wordt ondersteunt.
Vraag:
Goedemorgen deWarmte, graag zou ik willen weten of jullie HeatCycle ook kan werken met energie die een zonnepanelen opwekken of werkt de HeatCycle niet zo?
De situatie is al volgt, ik heb een warmtepomp (quatt) en zonnepanelen. De zonnepanelen leveren meer op dan ik verbruik en ik zou dit graag willen gebruiken voor het verwarmen van water of in de toekomst misschien helemaal gasloos.

Antwoord:
Dat kan inderdaad met een HeatCycle, echter zou ik dan eerder de Pomp T met doorstroomverwarmer aanraden. De pomp T is onderdeel van onze All-Electric oplossing en onttrekt restwarmte uit je verwarmingscircuit om je sanitair warm water op te warmen.

Je kunt zelf de tijden instellen wanneer je Pomp T je 200 of 300 Liter boilervat moet gaan verwarmen, hierdoor kun je hem zo instellen dat er warm water wordt gegenereerd wanneer je zonnepanelen het meeste energie leveren op de dag.

De doorstroomverwarmer dient als backup voor je huidige warmtepomp, mocht die niet genoeg vermogen hebben om je huis te voorzien van warmte ten alle tijden.

Mocht je hier nog vragen over hebben hoor ik het graag!

Vraag: Hoort dit bij de pomp T en zou ik dan rond dezelfde prijs zitten als deze wordt aangesloten op een quatt warmtepomp?
Antwoord:
ja dat klopt inderdaad.

De All-Electric upgrade van €4600 netto bestaat uit de Pomp T en het Element (doorstroomverwarmer).

[ Voor 40% gewijzigd door 0xygen500 op 10-07-2024 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
MacD007 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 18:41:
[...]

volgens mij hoef je niet altijd bij de Quatt een Quatt Duo hebben om de stap naar FE te kunnen doen.

Als je door Quatt berekende bèta factor gelijk of groter dan de genoemde 0,85, dat zou er op kunnen duiden dat in dat geval het met een Quatt mono voldoende capaciteit beschikbaar is om eventueel over te kunnen gaan naar de full electric upgrade.

Dus moet je aan Quatt dit vragen of zij al voor jou systeem deze berekening hebben gedaan. Je bent dan al voor €4.899 klaar, niet echt een groot verschil met twee verschillende merken.
Ja klopt inderdaad, dan ben je voor 4899 klaar, de oplossing van de quatt ziet er wel wat stijlvoller uit dan een doorstroomverwarmer, maarja daar betaal je dan ook 299 extra voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-09 17:12
rvdgaag schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:15:
[...]

Die ervaring heb ik, werk bij een domotica fabrikant die veel zaken doet met project ontwikkelaars, het kan goed werken is een prettige ervaring om de temp 4 a 5 graden te kunnen verlagen op deze manier. Dat het geen actieve airco is realiseer ik me ten zeerste.
Projectontwikkelaars zijn over het algemeen wel meer met nieuwbouw bezig. Dat maakt het koelen met VVW een stuk realistischer. Een wat oudere bestaande woning goed koelen is een stuk lastiger, maar alles is te fixen als je er maar genoeg geld tegenaan gooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
0xygen500 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 18:52:
[...]

Ja klopt inderdaad, dan ben je voor 4899 klaar, de oplossing van de quatt ziet er wel wat stijlvoller uit dan een doorstroomverwarmer, maarja daar betaal je dan ook 299 extra voor
Een doorstroomverwarmer is niet echt een fijne manier om het verschil op te vangen.
Want in de maanden dat je het echt nodig hebt, dan staat zo'n ding gewoon met COP 1 te knallen terwijl de zonnepanelen 0% van het benodigde vermogen leveren. Dus dan is de sizing van je warmtepomp best wel belangrijk om te voorkomen dat je energierekening explodeert.

Laten we dit drama alsjeblieft niet herhalen: YouTube: NIBE Fighter 360p Causing Fuel Poverty

[ Voor 10% gewijzigd door netappie op 10-07-2024 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
0xygen500 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 18:50:
[...]

Vraag:
Goedemorgen deWarmte, graag zou ik willen weten of jullie HeatCycle ook kan werken met energie die een zonnepanelen opwekken of werkt de HeatCycle niet zo?
De situatie is al volgt, ik heb een warmtepomp (quatt) en zonnepanelen. De zonnepanelen leveren meer op dan ik verbruik en ik zou dit graag willen gebruiken voor het verwarmen van water of in de toekomst misschien helemaal gasloos.

Antwoord:
Dat kan inderdaad met een HeatCycle, echter zou ik dan eerder de Pomp T met doorstroomverwarmer aanraden. De pomp T is onderdeel van onze All-Electric oplossing en onttrekt restwarmte uit je verwarmingscircuit om je sanitair warm water op te warmen.

Je kunt zelf de tijden instellen wanneer je Pomp T je 200 of 300 Liter boilervat moet gaan verwarmen, hierdoor kun je hem zo instellen dat er warm water wordt gegenereerd wanneer je zonnepanelen het meeste energie leveren op de dag.
die pomp T lijkt wel erg op een Auer Edel Eau in een andere kleur, een dergelijke WPB kost voor 270l vat circa 2.800 euro.
De doorstroomverwarmer dient als backup voor je huidige warmtepomp, mocht die niet genoeg vermogen hebben om je huis te voorzien van warmte ten alle tijden.

Mocht je hier nog vragen over hebben hoor ik het graag!

Vraag: Hoort dit bij de pomp T en zou ik dan rond dezelfde prijs zitten als deze wordt aangesloten op een quatt warmtepomp?
Antwoord:
ja dat klopt inderdaad.

De All-Electric upgrade van €4600 netto bestaat uit de Pomp T en het Element (doorstroomverwarmer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
MacD007 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 18:41:
[...]

In inmiddels 2 delen van dit topic heb ik nog geen homewizard / HA plots gezien waar een Quatt Mono bij -3 of kouder langere tijd niks of op reduceerde capaciteit stond te draaien.
Men kan allerlei beta factoren berekenen, maar als een Quatt in de praktijk 24/7 op maximaal vermogen staat te draaien om een huis op temperatuur te houden , dan is het gewoon niet mogelijk om full electric te gaan met een enkele Quatt. Het is naar mijn beste weten niet mogelijk om op magisch wijze ergens extra capaciteit of warmte vandaan te halen voor je warm water. Tenzij de HeatCharger zich dan ook als een veredele doorstroomverwarmer gedraagt..

Onderstaand HW plot op mijn koudste dag (-3), en ik kom van +/- 700m3 historisch gasverbruik. conclusie: geen capaciteit voor warm water en/of Heatbattery op te laden, dus ik kan niet full electric met een enkele Quatt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/53FYeDmwcAsi9TH0ACoedlg-RC4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9GPc3YEvdO0WYP49TKZ5MLKT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Toby-Wan op 10-07-2024 21:33 ]

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 21:31:
[...]

In inmiddels 2 delen van dit topic heb ik nog geen homewizard / HA plots gezien waar een Quatt Mono bij -3 of kouder langere tijd niks of op reduceerde capaciteit stond te draaien.
Men kan allerlei beta factoren berekenen, maar als een Quatt in de praktijk 24/7 op maximaal vermogen staat te draaien om een huis op temperatuur te houden , dan is het gewoon niet mogelijk om full electric te gaan met een enkele Quatt. Het is naar mijn beste weten niet mogelijk om op magisch wijze ergens extra capaciteit of warmte vandaan te halen voor je warm water. Tenzij de HeatCharger zich dan ook als een veredele doorstroomverwarmer gedraagt..
dan heb je dus geen beta-factor van > 0,85. Dus dan kom je met slechts een Quatt mono te kort.
Onderstaand HW plot op mijn koudste dag (-3), en ik kom van +/- 700m3 historisch gasverbruik. conclusie: geen capaciteit voor warm water en/of Heatbattery op te laden, dus ik kan niet full electric met een enkele Quatt
[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
MacD007 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 21:44:
[...]
dan heb je dus geen beta-factor van > 0,85. Dus dan kom je met slechts een Quatt mono te kort.

[...]
even redeneren dat ik met een historisch gasverbruik van 700m3 niet aan beta factor > 0.85 kom, hoeveel mag je historisch gasverbruik zijn zodat je dat wel red? Max 500m3? Dan wordt het een heel klein deel van alle Quatt gebruikers die met mini Quatt toe kunnen

Echter Quatt berekent een beta factor schijnbaar wel iets anders: vergelijkbaar gasverbruik als ikzelf maar beta factor van 1.22??
klmtrf in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Enig inzicht hoe mijn praktijk verbruik correspondeert met deze claims van Quatt?
Ik/WAF wil een warm huis EN warme douche, maar als Quatt een fout maakt met de beta factor en met een theoretische overdimensionering komt die in de praktijk niet klopt, dan heb je een warm huis OF een warme douche.. 8)7

[ Voor 39% gewijzigd door Toby-Wan op 10-07-2024 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:03
Stelregel uit wp topic: historisch gasverbruik *8/1650 is het vermogen in kW wat je WP bij -10 moet kunnen leveren (en de benodigde Ta). Bij voorkeur naar boven afronden.

De quatt doet bij -10 ca 3,5kW
Dus 700m3, als de specs kloppen
Nb bij -3 tot +2 heb je het meeste vermogensverlies door defrosts

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 22:06:
[...]

even redeneren dat ik met een historisch gasverbruik van 700m3 niet aan beta factor > 0.85 kom, hoeveel mag je historisch gasverbruik zijn zodat je dat wel red? Max 500m3? Dan wordt het een heel klein deel van alle Quatt gebruikers die met mini Quatt toe kunnen

Echter Quatt berekent een beta factor schijnbaar wel iets anders: vergelijkbaar gasverbruik als ikzelf maar beta factor van 1.22??
klmtrf in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Enig inzicht hoe mijn praktijk verbruik correspondeert met deze claims van Quatt?
Ik/WAF wil een warm huis EN warme douche, maar als Quatt een fout maakt met de beta factor en met een theoretische overdimensionering komt die in de praktijk niet klopt, dan heb je een warm huis OF een warme douche.. 8)7
ik zou gewoon bij Quatt deze beta-factor opvragen, want ten slotte geven ze zelf aan dat ze daarmee kunnen bepalen of je nog voldoende headroom met een Quatt mono in jou situatie hebt.
Mogelijk dat zij dan ook enige uitleg hierover kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Toby-Wan schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 21:31:
[...]

[Afbeelding]
Wat voor temperatuur probeer je in de nacht aan te houden dat die Quatt aan moet blijven staan?

Ik neem even aan dat de isolatie op orde is, dat je woning niet gigantisch is en dat het afgiftesysteem groot genoeg + voldoende in balans is om op een redelijke aanvoertemperatuur te blijven.

Hier was het verbruik op gas iets van 850 m3 gas en voor al het isoleren is dat heel lang geleden wel 1500 m3 geweest, maar de ketel de hele nacht aan houden is nooit nodig geweest, al kan die ketel het natuurlijk wel gemakkelijker inhalen.

Natuurlijk zijn er omstandigheden waarin een warmtepomp gewoon niet lekker loopt. Maar als dat 3 dagen per jaar zijn, dan los je dat gewoon op met een convector van een paar tientjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
MacD007 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 20:06:
[...]
die pomp T lijkt wel erg op een Auer Edel Eau in een andere kleur, een dergelijke WPB kost voor 270l vat circa 2.800 euro.
[...]
Maar voor 2800 moet je die ook nog laten installeren toch en dan heb je nog geen doorstroomverwarmer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
0xygen500 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:51:
[...]

Maar voor 2800 moet je die ook nog laten installeren toch en dan heb je nog geen doorstroomverwarmer?
Klopt en is CV ketel ook niet gedemonteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18-08 05:43
Een eerste bericht is altijd spannend. Er staat al heel veel in de discussiedraadjes dat het waarschijnlijk is dat mijn opmerking al ergens genoemd is, maar ik ben het niet tegengekomen.

Mijn opmerkingen gaan over de Quatt chill, wat m.i. op het eerste gezicht een mooie oplossing voor koelen is. Echter, deze heeft zoals hierboven ook vermeld, een opvangbakje voor condenswater. Dat bakje is niet aangesloten op de afvoer. Dus dat moet je handmatig legen, en wel voordat die overloopt. Ik heb geen idee hoe vaak dat moet.

Een tweede punt is dat de warmte van de Chill afgevoerd wordt via de CV leidingen. De CV leidingen worden dus warmer en zullen nooit condensproblemen hebben. Als de warmtepomp dit CV water kan koelen, dus de werking van de warmtepomp kan omkeren, dan gaat het wel goed. Maar ik betwijfel of die dat kan. Weet iemand dit ? Mocht de warmtepomp niet kunnen koelen, dan wordt de warmte van de chill rondgepompt in het huis en zal via de radiatoren weer afgegeven worden aan het huis. Kortom andere ruimtes worden warmer.

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
netappie schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 07:37:
[...]

Wat voor temperatuur probeer je in de nacht aan te houden dat die Quatt aan moet blijven staan?

Ik neem even aan dat de isolatie op orde is, dat je woning niet gigantisch is en dat het afgiftesysteem groot genoeg + voldoende in balans is om op een redelijke aanvoertemperatuur te blijven.

Hier was het verbruik op gas iets van 850 m3 gas en voor al het isoleren is dat heel lang geleden wel 1500 m3 geweest, maar de ketel de hele nacht aan houden is nooit nodig geweest, al kan die ketel het natuurlijk wel gemakkelijker inhalen.

Natuurlijk zijn er omstandigheden waarin een warmtepomp gewoon niet lekker loopt. Maar als dat 3 dagen per jaar zijn, dan los je dat gewoon op met een convector van een paar tientjes.
24/7 20 graden, huis 1995, 90m2, dak/vloer extra geisoleerd & ramen HR++. afgifte zijn radiatoren die niet waterzijdig zijn in te regelen (dus niet optimaal I know..).
maar mijn persoonlijke situatie daargelaten (ik wil wel all electric, maar de oplossing van Quatt kost ruimte die ik niet heb / niet wil maken & is mijns inziens te duur), all electric met een enkele Quatt lijkt mij een redelijke utopie, totdat het tegendeel bewezen is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:55:
[...]

Klopt en is CV ketel ook niet gedemonteerd
Als je handig genoeg bent kun je dat dus zelf, want in de regeling "CO-keur" (BRL 6000-25) is het verwijderen namelijk niet opgenomen.

dat zijn namelijk alleen:
a. het installeren van gasverbrandingstoestellen, verbrandingsluchttoe-voervoorzieningen of rookgasafvoervoorzieningen;
b. het repareren van gasverbrandingstoestellen, verbrandingsluchttoe-voervoorzieningen of rookgasafvoervoorzieningen;
c. het onderhouden van gasverbrandingstoestellen, verbrandingslucht-toevoervoorzieningen of rookgasafvoervoorzieningen; of
d. het in bedrijf stellen en het vrijgeven voor gebruik van een gasverbrandingstoestel na werkzaamheden als bedoeld in de onderdelen a tot en met c.

[ Voor 49% gewijzigd door MacD007 op 11-07-2024 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
AlfredPteD schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:59:
Een eerste bericht is altijd spannend. Er staat al heel veel in de discussiedraadjes dat het waarschijnlijk is dat mijn opmerking al ergens genoemd is, maar ik ben het niet tegengekomen.

Mijn opmerkingen gaan over de Quatt chill, wat m.i. op het eerste gezicht een mooie oplossing voor koelen is. Echter, deze heeft zoals hierboven ook vermeld, een opvangbakje voor condenswater. Dat bakje is niet aangesloten op de afvoer. Dus dat moet je handmatig legen, en wel voordat die overloopt. Ik heb geen idee hoe vaak dat moet.

Een tweede punt is dat de warmte van de Chill afgevoerd wordt via de CV leidingen. De CV leidingen worden dus warmer en zullen nooit condensproblemen hebben. Als de warmtepomp dit CV water kan koelen, dus de werking van de warmtepomp kan omkeren, dan gaat het wel goed. Maar ik betwijfel of die dat kan. Weet iemand dit ? Mocht de warmtepomp niet kunnen koelen, dan wordt de warmte van de chill rondgepompt in het huis en zal via de radiatoren weer afgegeven worden aan het huis. Kortom andere ruimtes worden warmer.
Volgens mij is dat wel de werking van de quatt, om het buiten terug te koelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:50

OmeJoyo

This is me

Hoezo twijfel je daaraan? Afgezien van het feit dat dit technisch helemaal geen uitdaging is voor een warmtepomp, op de site van Quatt:

De warmte voert Quatt Chill af via je bestaande verwarmingsleidingen. Quatt Hybrid leidt de warmte naar buiten.

Heb ik Quatt Hybrid of Quatt All-Electric nodig voordat Quatt Chill kan werken?
Ja, Quatt Chill moet in alle gevallen worden gekoppeld aan Quatt Hybrid. Het is straks ook mogelijk om alle Quatt-apparaten samen te laten werken als één systeem. Het voordeel hiervan is dat HeatBattery van All-Electric de overtollige warmte die Chill afvoert, kan opslaan zodat jij er later bijvoorbeeld met kunt douchen of afwassen. Als je geen All-Electric hebt, maar wel Quatt Hybrid en Chill, dan blaast de Hybrid de warme lucht die Chill afvoert, uit in de buitenlucht.

En het staat op nog een aantal plekken op hun site, ook in de persberichten, ook is het gewoon logisch.
Waarom zouden ze een systeem ontwerpen die je huiskamer opstookt om je slaapkamer te koelen 8)7

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

wij op dit moment ook niet, mn omdat we nu nog niet weten hoe groot de opnamecapaciteit hiervan is.
En eea is ook mn afhankelijk van de luchtvochtigheid die er op dat moment in je huis (kamer) heerst.
Een tweede punt is dat de warmte van de Chill afgevoerd wordt via de CV leidingen. De CV leidingen worden dus warmer en zullen nooit condensproblemen hebben. Als de warmtepomp dit CV water kan koelen
Ja dat kan hij, ik zal op dat punt de TS nog aanvullen.
, dus de werking van de warmtepomp kan omkeren, dan gaat het wel goed. Maar ik betwijfel of die dat kan. Weet iemand dit ?
Ja, wij weten dit en ja hij kan dit ook gewoon, zelfs Quatt geeft dit aan. Bedenk echter dat dit alleen werkt met een Quatt warmtepomp. Als jij een ander merk warmtepomp hebt heeft een koop van de Chill geen nut, dat gaat namelijk niet werken. De reden is dat beide warmtepompen namelijk via de CIC aan gesloten zijn en met elkaar communiceren, bij een ander merk warmtepomp mis je dus deze communicatie.
Mocht de warmtepomp niet kunnen koelen, dan wordt de warmte van de chill rondgepompt in het huis en zal via de radiatoren weer afgegeven worden aan het huis. Kortom andere ruimtes worden warmer.
Nee, je hoeft je hier dus geen zorgen over maken.

[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 11-07-2024 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Dat weet nog niemand; hangt ervan af hoe groot ze het bakje maken, hoeveel vocht er in de lucht zit en hoe hard je aan het koelen bent. Elke 8uur??
Normaal gesproken zijn ontvochtigers wel voorzien van een vlotter/sensor, zodat niet het bakje overstroomt maar de Chill uit zal gaan.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20-09 16:07
SBL schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 12:52:
[...]

Dat weet nog niemand; hangt ervan af hoe groot ze het bakje maken, hoeveel vocht er in de lucht zit en hoe hard je aan het koelen bent. Elke 8uur??
Normaal gesproken zijn ontvochtigers wel voorzien van een vlotter/sensor, zodat niet het bakje overstroomt maar de Chill uit zal gaan.
Stel dat je gelijk hebt met die 8 uur.... Toch wel 1 van de grote nadelen wat mij betreft. Je blijft er op de een of andere manier steeds mee bezig dan. Ik hoop op iets innovatievers 😉

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
okijokii schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 13:03:
[...]

Stel dat je gelijk hebt met die 8 uur.... Toch wel 1 van de grote nadelen wat mij betreft. Je blijft er op de een of andere manier steeds mee bezig dan. Ik hoop op iets innovatievers 😉
Een mooie, kabel naar buiten dat het water via de regenpijp wegloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:44
[...]

Als je zelf een beetje kunt klussen zou je zelf nog wat bij elkaar kunnen tweaken met een waterniveausensor en een aquariumpompje. Maar of je makkelijk een slang van de binnenkant van de chill naar de buitenkant kunt krijgen is uiteraard voorlopig nog niet duidelijk, en deze oplossing is ook niet bepaald optimaal.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Toby-Wan schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:04:
[...]

24/7 20 graden, huis 1995, 90m2, dak/vloer extra geisoleerd & ramen HR++. afgifte zijn radiatoren die niet waterzijdig zijn in te regelen (dus niet optimaal I know..).
maar mijn persoonlijke situatie daargelaten (ik wil wel all electric, maar de oplossing van Quatt kost ruimte die ik niet heb / niet wil maken & is mijns inziens te duur), all electric met een enkele Quatt lijkt mij een redelijke utopie, totdat het tegendeel bewezen is
Waterzijdig inregelen van radiatoren kan bijna altijd. Gewoon met de ouderwetse draaiknoppen en een intrarood thermometer. Ik denk dat dit veel oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
netappie schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 13:11:
[...]

Waterzijdig inregelen van radiatoren kan bijna altijd. Gewoon met de ouderwetse draaiknoppen en een intrarood thermometer. Ik denk dat dit veel oplost.
op benedenverdieping zal tzt vloerverwarming komen (zonder menging en/of pomp..)
op bovenverdieping heb ik recent de oude verdeler vervangen door een verdeler met flow meters erop, zodat die nu wel beter in te regelen zijn (Hytools app geeft gewenste flow voor bepaalde deltaT). kan dit uiteraard verifieren met een IR thermometer.
deze tweaks zullen wellicht helpen, maar verwacht niet dat de in 1 keer de veel capaciteit over heeft, daarvoor valt een enkele Quatt toch in de categorie 'kleinere/lichtere warmtepompen'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:57

Mickel moen

mickelmoen.nl

[...]

Ik zie het probleem niet zo. Nu kunnen we er nog niets van zeggen, want nog niet bekend. Bovendien afhankelijk van wensen, m3 en luchtomstandigheden. In die zin is 8 uur ook maar een slag in de lucht. Ik heb ervaring met een luchtontvochtiger. Hoe meer vocht eruit de lucht gehaald wordt, hoe trager het gaat.
En inderdaad, zodra het bakje vol is gaat de machine in stand-by. Ongetwijfeld heeft de Chill ook zo'n beveiliging, Ik vermoed dat je wat legen betreft, gemiddeld eerder moet denken aan eens in de 24 uur. Maar ook dat is een slag in de lucht.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
SBL schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 12:52:
[...]

ik had ergens gelezen, maar kan dat niet meer zo snel terug vinden is dat het hooguit 1 ker per dag leeggegooit moet worden. e.e.a. is ook afhankelijk hoeveel doorstroom van lucht gaat plaatsvinden en je luchtvochtigheid, ik verwacht geen 8 uur, maar eerder >24 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Elke dag leeg gooien is toch redelijk vervelend. Waarom niet een slang die me bijvoorbeeld op een afvoer kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Ik heb momenteel een voorstel van Quatt voor een Quatt Hybrid Duo liggen, maar Quatt kan we niet echt duidelijkheid geven hoe dit zal gaan werken icm mijn zonneboiler.

Ik heb een zonneboiler welke is aangesloten op mijn Intergas HRE36/30 voor tapwater en CV.

Is er een setup waarbij de Quatt op dit systeem wordt aangesloten, zonder dat de zonneboiler als input op de CV afgekoppeld dient te worden?

In het topic heb ik hier weinig over kunnen vinden en de handleiding van mijn Intergas geeft hier ook geen duidelijkheid over.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:53
MacD007 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:28:
[...]

ik had ergens gelezen, maar kan dat niet meer zo snel terug vinden is dat het hooguit 1 ker per dag leeggegooit moet worden. e.e.a. is ook afhankelijk hoeveel doorstroom van lucht gaat plaatsvinden en je luchtvochtigheid, ik verwacht geen 8 uur, maar eerder >24 uur.
Mijn kleindochter van net 3 jaar leegt geheel zelfstandig het bakje van de losstaande airco in de serre bij mijn zoon. Ze controleert het waterniveau, zet de airco uit, haalt het bakje eruit en leegt het dan, doet alles weer terug en zet de airco weer aan. Doet ze elke dag. Geen omkijken naar 😂.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
MacD007 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:28:
[...]

Hangt natuurlijk sterk af van het aantal mensen in de ruimte, hoe ver je koelt en hoe warm en vochtig het buiten is. Maar ik verwacht dat je niet continu hoeft te rennen en het is schoon kalkvrij water, dus je kan er ook de ramen mee zemen of een waterkoker mee ontkalken of iets dergelijks.

Wat mij betreft is een bakje 1x per dag legen ook een klein offer voor zo veel comfort. Er zijn dagen geweest dat ik 3x per dag moest douchen en de wasmachine dagelijks kon draaien wegens al het zweet en elke keer ventilatoren opstellen, een gigantische mobiele airco opstellen en weer opruimen of het gedoe om vloerverwarming aan te laten leggen zijn ook niet bepaald moeiteloos te noemen.

Voor wie het onderwerp relatieve luchtvochtigheid interessant vindt: https://www.joostdevree.n...relatieve_vochtigheid.htm

[ Voor 19% gewijzigd door netappie op 11-07-2024 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Toby-Wan schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 13:33:
[...]

op benedenverdieping zal tzt vloerverwarming komen (zonder menging en/of pomp..)
op bovenverdieping heb ik recent de oude verdeler vervangen door een verdeler met flow meters erop, zodat die nu wel beter in te regelen zijn (Hytools app geeft gewenste flow voor bepaalde deltaT). kan dit uiteraard verifieren met een IR thermometer.
deze tweaks zullen wellicht helpen, maar verwacht niet dat de in 1 keer de veel capaciteit over heeft, daarvoor valt een enkele Quatt toch in de categorie 'kleinere/lichtere warmtepompen'
Een slecht gebalanceerd systeem is funest voor het rendement van een warmtepomp. Ik vermoed dat dit verklaart waarom het ding vol aan de bak moest met goede isolatie en een relatief kleine woning.
Ik heb hier ruim 1,5x zo veel oppervlak en de Quatt verveelt zich eerder dan dat hij hard aan het werk moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:33
pietjm schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:59:
[...]

Mijn kleindochter van net 3 jaar leegt geheel zelfstandig het bakje van de losstaande airco in de serre bij mijn zoon. Ze controleert het waterniveau, zet de airco uit, haalt het bakje eruit en leegt het dan, doet alles weer terug en zet de airco weer aan. Doet ze elke dag. Geen omkijken naar 😂.
Zou Quatt bij elke chill een kleindochter meeleveren? ;)

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

0xygen500 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:55:
Elke dag leeg gooien is toch redelijk vervelend. Waarom niet een slang die me bijvoorbeeld op een afvoer kan zetten.
Die ontvochtiger van ons kun je ook op een afvoer aansluiten. Moet er wel een afvoer in de buurt zijn. Dus ik denk, dat dat eerder het probleem is.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Jk_W schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:56:
Ik heb momenteel een voorstel van Quatt voor een Quatt Hybrid Duo liggen, maar Quatt kan we niet echt duidelijkheid geven hoe dit zal gaan werken icm mijn zonneboiler.

Ik heb een zonneboiler welke is aangesloten op mijn Intergas HRE36/30 voor tapwater en CV.

Is er een setup waarbij de Quatt op dit systeem wordt aangesloten, zonder dat de zonneboiler als input op de CV afgekoppeld dient te worden?

In het topic heb ik hier weinig over kunnen vinden en de handleiding van mijn Intergas geeft hier ook geen duidelijkheid over.
Als het goed is doet die zonneboiler alleen SWW (Sanitair Warm Water) voor bad, douche en andere kranen.
De Quatt Hybrid doet alleen CV warmte, dus dat zou elkaar niet moeten raken.
De vraag is natuurlijk wel wat je met die zonneboiler moet als je ooit full electric gaat. Ik denk niet dat Quatt daar al een formeel antwoord op heeft, maar in theorie kan die gewoon direct op de koud water aanvoer van de Heat Battery.

Ik zou mij er niet te druk over maken als zij het prima vinden zoals het nu zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Mickel moen schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:04:
[...]

Die ontvochtiger van ons kun je ook op een afvoer aansluiten. Moet er wel een afvoer in de buurt zijn. Dus ik denk, dat dat eerder het probleem is.
dan hebben ze bij het bouwen van mijn huis wel er een zootje van gemaakt, helaas geen enkele afvoer in de buurt waar de Chill komt te staan. :( :( zal een klacht indienen bij de bouwer, ohje, die bestaat al niet meer en de ontwerper is ook al overleden. wat nu :?
Maar ik bedenk me, als ik nu een gat maak in de vloer richting mijn kelder, en laat het daar afvoeren (helaas heeft de kelder ook geen afvoer) dus als ik maar lang genoeg wacht hebt ik dan een gratis zwembad in huis, dank je wel Quatt. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-09 14:03
Jk_W schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:56:

Heb zelf iets vergelijkbaars, en dat is wel een probleem maar anders dan je nu denkt.
De zonneboiler doet warm tapwater, met eventueel na verwarming door de Combi ketel.
De Quatt doet CV verwarming.

Warm tapwater blijft gemaakt worden door de Combiketel / zonneboiler combi.

Op dit moment zal al het water dat de combiketel verlaat zo warm zijn dat er geen legionella in kan zitten.

Wat nu als je straks over gaat op een boiler bij de warmtepomp?
1) Als jouw zonneboiler een programma draait om 1 x per week elektrisch te verwarmen om zo legionella te voorkomen, dan heb je verder geen probleem
2) Mijn zonneboiler doet dit niet. De warmtepomp boiler zal dat wel doen, maar als die vervolgens gevoed wordt vanuit een zonneboiler die vol legionella zit, dan heeft dat weinig zin. Beste oplossing voor mijn situatie lijkt me dan om tijdens de wekelijkse opwarm cyclus van de warmtepomp boiler met een pomp te zorgen de warmwater voorraad rond gaat en ook de zonneboiler wordt opgewarmd. Een dergelijke schakeling lijkt me niet iets dat in het quatt concept past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
netappie schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:47:
[...]

Als het goed is doet die zonneboiler alleen SWW (Sanitair Warm Water) voor bad, douche en andere kranen.
De Quatt Hybrid doet alleen CV warmte, dus dat zou elkaar niet moeten raken.
De vraag is natuurlijk wel wat je met die zonneboiler moet als je ooit full electric gaat. Ik denk niet dat Quatt daar al een formeel antwoord op heeft, maar in theorie kan die gewoon direct op de koud water aanvoer van de Heat Battery.

Ik zou mij er niet te druk over maken als zij het prima vinden zoals het nu zit.
als ik de post van @jk-d lees is de zonneboiler dus ook aangesloten op de CV, dit lijkt dus op dubbele spiralen in de boiler, dus als deze continu een temperatuur van >18 graden kunnen leveren en dat in combinatie met een Quatt Duo heb je helemaal geen FE meer nodig, want die heb je in feite all. Als echter blijkt dat je zonneboiler te weinig capaciteit heeft (mn in de winter) dan zou je bv de CV-keltel door een electrische CV ketel kunnen vervangen en deze eigenlijk puur als backup gebruiken.onder de streep is dit namelijk een veel goedkopere oplossing. _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 11-07-2024 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
MacD007 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 17:08:
[...]

als ik de post van @jk-d lees is de zonneboiler dus ook aangesloten op de CV, dit lijkt dus op dubbele spiralen in de boiler, dus als deze continu een temperatuur van >18 graden kunnen leveren en dat in combinatie met een Quatt Duo heb je helemaal geen FE meer nodig, want die heb je in feite all. Als echter blijkt dat je zonneboiler te weinig capaciteit heeft (mn in de winter) dan zou je bv de CV-keltel door een electrische CV ketel kunnen vervangen en deze eigenlijk puur als backup gebruiken.onder de streep is dit namelijk een veel goedkopere oplossing. _/-\o_
Meestal hebben die zonneboilers alleen verbinding met het SWW deel van de ketel. Die verwarmt dan na als de voorraad van de zonneboiler niet meer warm genoeg is.

Ik zou er eerlijk gezegd geen CV water doorheen laten lopen. De kans dat je dan nog garantie krijgt van de zonneboiler fabrikant en service van de monteur acht ik dan namelijk erg klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@netappie vandaar de aanname van dubbele spiraal, cv ondersteuning kan dan wel met een zonneboiler (en is een goed idee).
Voor warmtepompondersteuning is het denk ik minder zinvol, maar wellicht wijst de praktijk anders uit.

Tapwater naverwarmen met een elektrische doorstroomverwarmer is voor @Jk_W een serieuze optie.
Zeker als Quatt overtuigd kan worden de boiler via de tweede spiraal op een graad op 45~50 te houden.
Maar, met de (begrijpelijke) afkeer van Quatt voor maatwerk, zou ik de verwachtingen laag houden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Proton_ schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 18:46:
@netappie vandaar de aanname van dubbele spiraal, cv ondersteuning kan dan wel met een zonneboiler (en is een goed idee).
Voor warmtepompondersteuning is het denk ik minder zinvol, maar wellicht wijst de praktijk anders uit.

Tapwater naverwarmen met een elektrische doorstroomverwarmer is voor @Jk_W een serieuze optie.
Zeker als Quatt overtuigd kan worden de boiler via de tweede spiraal op een graad op 45~50 te houden.
Maar, met de (begrijpelijke) afkeer van Quatt voor maatwerk, zou ik de verwachtingen laag houden.
Met een dubbele spiraal zou het kunnen. Maar dan moet je die wel hebben en zowel Quatt als de installateur van de zonneboiler moeten dan in de meewerk stand zitten. En natuurlijk het vervelende feit dat zonneboilers in de strenge winter vaak ook weinig doen.
Persoonlijk hoef ik nog niet zo snel gasloos, maar ik zie de oplossing van Quatt als een hele mooie voor als de de CV ketel het hier begeeft of de buren hier ook van het gas af willen. (ik wil zo min mogelijk graafmachines zien).

Een ander systeem er in hacken is leuk (ik denk er ook veel over na), maar in de praktijk kan je het beter gewoon standaard houden als je wilt dat iemand het voor je repareert als het niet werkt. Voor de avontuurlijke mensen onder ons die alleen wonen is het misschien wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

De zonneboiler zat initieel alleen aangesloten op de ketel voor naverwarming van tapwater.

Bij de installatie van de nieuwe CV (Intergas HRE 36/30) begin dit jaar heeft de installateur van de ketel de zonneboiler op zowel het tapwater als het CV-systeem aangesloten. Ik kan morgen foto's posten indien gewenst.

Quatt heeft tot nu toe aangegeven dat ik een loodgieter moet vragen de aansluiting van de zonneboiler op het CV-systeem af te koppelen. Maar denk ik nou te simpel als ik denk dat de zonneboiler erbij in de loop het altijd efficienter zal maken?

Ik vind het lastig een expert te vinden die met mij mee kan denken. De installateur van de zonneboiler ken ik niet, omdat de boiler al in ons huis zat toen we het kochten. Als ik het hier uitgepuzzeld krijg, hoop ik Quatt zo ver te krijgen het exact aan te sluiten zoals ik het wil; als ik maar duidelijke instructies weet te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:35
heeft de quatt een aftappunt voor het cv water? ga nl mijn radiatoren vervangen door jaga's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
raven22 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 08:03:
heeft de quatt een aftappunt voor het cv water? ga nl mijn radiatoren vervangen door jaga's.
Normaal gesproken is er een aftapkraan nabij je CV ketel.
Ik weet niet of je alleen radiatoren hebt en/of je ze allemaal wilt vervangen, maar een warmtepomp houdt wel van voldoende waterinhoud (helpt bij defrosts) en jagas hebben dit juist niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Jk_W schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 20:21:
De zonneboiler zat initieel alleen aangesloten op de ketel voor naverwarming van tapwater.

Bij de installatie van de nieuwe CV (Intergas HRE 36/30) begin dit jaar heeft de installateur van de ketel de zonneboiler op zowel het tapwater als het CV-systeem aangesloten. Ik kan morgen foto's posten indien gewenst.

Quatt heeft tot nu toe aangegeven dat ik een loodgieter moet vragen de aansluiting van de zonneboiler op het CV-systeem af te koppelen. Maar denk ik nou te simpel als ik denk dat de zonneboiler erbij in de loop het altijd efficienter zal maken?

Ik vind het lastig een expert te vinden die met mij mee kan denken. De installateur van de zonneboiler ken ik niet, omdat de boiler al in ons huis zat toen we het kochten. Als ik het hier uitgepuzzeld krijg, hoop ik Quatt zo ver te krijgen het exact aan te sluiten zoals ik het wil; als ik maar duidelijke instructies weet te geven.
Een van de problemen kan zijn dat de zonneboiler de flow zou beperken. Er moet 800 liter per uur doorheen. Daarnaast verwacht ik geen significante bijdrage op koude dagen. Hou die capaciteit lekker voor SWW zoals Quatt wil. Dan bereik je al genoeg.

Qua expert zou ik de CV monteur vragen die je ketel onderhoudt. Die moet het immers werkend zien te houden als hij akkoord gaat en het afkoppelen als hij het met Quatt eens is.

[ Voor 6% gewijzigd door netappie op 12-07-2024 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Toby-Wan schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 08:14:
[...]

Normaal gesproken is er een aftapkraan nabij je CV ketel.
Ik weet niet of je alleen radiatoren hebt en/of je ze allemaal wilt vervangen, maar een warmtepomp houdt wel van voldoende waterinhoud (helpt bij defrosts) en jagas hebben dit juist niet
beneden is vvw, daar is ook aftappunt, maar quatt staat buiten en kan het water zo weglopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
raven22 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 08:03:
Wat denk je om de vulkraan hiervoor te gebruiken? Die zal in de buurt van je cv ketel zitten.
Overigens hebben veel cv systemen op de hoofdleiding, dus nog voor de aftakking in zowel de toevoer als retour een afsluiter zitten, heb je die niet is nu het moment om, nu je toch al bezig bent, deze er ook in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
MacD007 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 08:55:
[...]

Wat denk je om de vulkaan hiervoor te gebruiken? Die zal in de buurt van je cv ketel zitten.
Overigens hebben veel cv systemen op de hoofdleiding, dus nog voor de aftakking in zowel de toevoer als retour een afsluiter zitten, heb je die niet is nu het moment om, nu je toch al bezig bent, deze er ook in te zetten.
vulkaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:33
Vulkraan (denk ik)

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Oeps, typo, sorry, bedoelde natuurlijk vulkraan. Bedankt d:)b aangepast.
Wordt ook vaak aftapkraan genoemd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pd4evzGZxrj0dSS_ijF8yj2A6LQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pvmTH1PySyNY90mPXSC6S4ZI.jpg?f=fotoalbum_large
Bron: https://www.wildkamp.nl/p...-vul-en-aftapkraan/961552

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
cv zit op zolder, daar krijg je de installatie niet leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
raven22 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 09:32:
ja, dan werkt dit natuurlijk niet, maar in die situatie is veelal op het laagste punt een tweede aftappunt gemaakt. kijk daar eens naar of je die kunt vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
raven22 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 09:32:
Slangetje op het aftappunt van de laagste radiator en dan in een emmer laten lopen. Daarmee kan je ook alle te vervangen radiatoren goed leeg laten lopen zonder dat je morst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Ja, natuurlijk. Maar was te leuk om niet op te reageren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

In de Inzicht tab van de Quatt app, zie ik dat ik:
in 2023 4,03MWh warmte door Quatt heb gemaakt.
in 2024 6,75MWh warmte
maar als ik bij "Altijd" kijk, meldt deze 18,13MWh en als ik op het 2024 balkje klik, staat daar 14,10 ipv 6,75.

Ook andere waarden (elektriciteit en gasverbruik) in "Altijd" tab kloppen volgens mij niet.
Zien jullie ook gekke dingen in "Altijd" tab?
(Android App opnieuw starten helpt niet. Ik heb nog geen melding gemaakt. Edit: feedback op Insights gegeven via app)

[ Voor 4% gewijzigd door SBL op 12-07-2024 13:46 ]

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
SBL schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 13:18:
in 2024 6,75MWh warmte
maar als ik bij "Altijd" kijk, meldt deze 18,13MWh en als ik op het 2024 balkje klik, staat daar 14,10 ipv 6,75.

Ook andere waarden (elektriciteit en gasverbruik) in "Altijd" tab kloppen volgens mij niet.
(Android App opnieuw starten helpt niet. Ik heb nog geen melding gemaakt.)
Ja hier ook rare dingen bij altijd. Ik heb de quatt sinds dit jaar, dus jaar en alrijd zou gelijk moeten zijn. Hier zit veel verschil tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:53
in 2024 6,75MWh warmte

(Android App opnieuw starten helpt niet. Ik heb nog geen melding gemaakt. Edit: feedback op Insights gegeven via app)
Hier ook. Ik heb het als beta tester laten weten aan Quatt.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:01
dit topic gaat over de (technische) aspecten van de quatt warmtepomp. Hou het ontopic please.

[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 12-07-2024 23:43 ]

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
dit topic gaat over de (technische) aspecten van de quatt warmtepomp. Hou het ontopic please.

[ Voor 87% gewijzigd door teacher op 12-07-2024 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
in 2024 6,75MWh warmte

Viel mij eerder ook al op: hier staat alles in 2023 op 0 wanneer ik kies voor "jaar"
(Geïnstalleerd op 9 november)

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-09 22:38

[ Voor 87% gewijzigd door teacher op 12-07-2024 23:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:01
Gerardwaz schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 19:04:
[mbr]dit topic gaat over de (technische) aspecten van de quatt warmtepomp. Hou het ontopic please.[/mbr]
commentaar op moderatie is ook offtopic

[ Voor 12% gewijzigd door teacher op 16-07-2024 11:31 ]

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-09 23:03
Volgens mij ging en gaat het topic over Quatt en niet alleen over de waterpomp van Quatt,...toch ?? En toch zeker ook wel over randzaken die verband houden met Quatt. (FE, Chill, Subsidies,Weersinvloeden etc)

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
robmaas schreef op zondag 14 juli 2024 @ 13:10:
Volgens mij ging en gaat het topic over Quatt en niet alleen over de waterpomp van Quatt,...toch ?? En toch zeker ook wel over randzaken die verband houden met Quatt. (FE, Chill, Subsidies,Weersinvloeden etc)
als TS sluit ik me hier graag bij aan. ik zou het ook graag zien dat wel hier op ons forum de teugels niet al te strak willen aantrekken. Ik denk ook dat wel hier ook redelijk goed onze broek zelf kunnen ophouden.
Blijkt dat e.eo.a. post wel degelijk ontspoort, houden we ons zelfs ook wel scherp en zullen dat duidelijk maar juist wel vriendelijk even aangeven.
Helaas heb ik de bewuste posts niet gelezen dus kan ik op de bewuste inhoud ook geen comentaar leveren. Bovenstand is ook zeker geen kritiek richting enige mod maar dient veel meer als een klein verzoek aan alle bezoekers en posters op dit forum gezien te worden om vooral niet te veel off-topic te gaan. alvast hartelijk bedankt voor jullie medewerking.
En ja natuurlijk blijven ook het algemene regelement van tweakers ook hier gewoon van toepassing.

[ Voor 24% gewijzigd door MacD007 op 14-07-2024 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
MacD007 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 13:35:
[...]

als TS sluit ik me hier graag bij aan. ik zou het ook graag zien dat wel hier op ons forum de teugels niet al te strak willen aantrekken. Ik denk ook dat wel hier ook redelijk goed onze broek zelf kunnen ophouden.
Blijkt dat e.eo.a. post wel degelijk ontspoort, houden we ons zelfs ook wel scherp en zullen dat duidelijk maar juist wel vriendelijk even aangeven.
Helaas heb ik de bewuste posts niet gelezen dus kan ik op de bewuste inhoud ook geen comentaar leveren. Bovenstand is ook zeker geen kritiek richting enige mod maar dient veel meer als een klein verzoek aan alle bezoekers en posters op dit forum gezien te worden om vooral niet te veel off-topic te gaan. alvast hartelijk bedankt voor jullie medewerking.
En ja natuurlijk blijven ook het algemene regelement van tweakers ook hier gewoon van toepassing.
Volgens mij ging het even over een link naar een artikel over klimaatverandering en dat het hier kouder lijkt te gaan worden.

Reacties waren of een Chill dan nog wel zinvol was en van mijn kant of de hybride opstelling aanhouden in plaats van de stap naar full electric maken een stukje zekerheid zou bieden als de temperaturen inderdaad dalen.

Dit zijn volgens mij wel terechte dingen bij de producten van Quatt. De hybride opstelling geeft behoorlijk veel zekerheid bij heel erg koud weer en het nut van koeling met een Chill is ook zeker afhankelijk van het klimaat. Wat dat betreft zal ieder hierin zo zijn/haar keuzes kunnen maken.

Maar ik snap ook dat we dit topic niet te sterk af moeten laten dwalen door de waan van de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beekware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-09 18:24

beekware

To Experience The Unexpected..

Momenteel een vergunningsaanvraag bij de gemeente lopen, helaas duurt dat vrij lang maarja.

Nu begon ik me af te vragen is het verstandig mijn huidige CV Ketel te vervangen aangezien deze al 15 jaar is, Remeha Calenta. Verder geen problemen mee. Mij oog viel op een Intergas Xtreme 30 ivm warmtwater redement.

Thermostaat is een Tado, beneden verdieping is voorzien van vloerverwarming sinds 2018 na een verbouwing en boven verwarmen we met radiatoren. Er is geen vuil of lucht filter aanwezig. Via Consumentenbond wordt aangegeven bij vloerverwarming een 2-weg klep in de retourleiding geplaatst.

Wat is nu wijsheid, CV-ketel vervangen, vuil, lucht filter en 2 weg-retour te laten plaatsen voordat er een wamtepomp, Quatt, geplaatst wordt of gewoon even aan te kijken met de huidige ketel?

|| Twitter || Instagram || PV Output ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
beekware schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:47:
Momenteel een vergunningsaanvraag bij de gemeente lopen, helaas duurt dat vrij lang maarja.

Nu begon ik me af te vragen is het verstandig mijn huidige CV Ketel te vervangen aangezien deze al 15 jaar is, Remeha Calenta. Verder geen problemen mee. Mij oog viel op een Intergas Xtreme 30 ivm warmtwater redement.

Thermostaat is een Tado, beneden verdieping is voorzien van vloerverwarming sinds 2018 na een verbouwing en boven verwarmen we met radiatoren. Er is geen vuil of lucht filter aanwezig. Via Consumentenbond wordt aangegeven bij vloerverwarming een 2-weg klep in de retourleiding geplaatst.

Wat is nu wijsheid, CV-ketel vervangen, vuil, lucht filter en 2 weg-retour te laten plaatsen voordat er een wamtepomp, Quatt, geplaatst wordt of gewoon even aan te kijken met de huidige ketel?
Afhankelijk van de grootte en isolatie van je woning zal deze CV ketel meer of minder in gebruik zijn.
In de meest optimale situatie doet die alleen nog SWW (bad/douche/kraan) en gaat hij dus misschien 10% van het normale werk doen.

Ik zou aan de CV monteur vragen wat de verwachte levensduur en onderhoudbaarheid nog is voor dit type met misschien 150 m3 aardgas gebruik per jaar.

Als die aangeeft dat het ding eigenlijk al weg moet, dan is het handiger om dit vooraf aan te pakken als full electric echt buiten bereik ligt.

Maar als je zoals ik verwacht dat de ketel nog wel even mee gaat en wel ziet wanneer deze de geest geeft (je hebt tenslotte gewoon verwarming met de Quatt), dan kan je lekker doorsparen voor een FE uitbreiding.

Want als je de CV ketel nu vervangt, dan zit je rond de 2000 euro aan kosten voor een apparaat dat eigenlijk weinig doet. De FE optie van Quatt is wel duurder, maar daar kan je gerust een paar jaar mee wachten. en dan is de meerprijs opeens een stuk gunstiger, zeker omdat je vaste lasten voor de gasaansluiting wegvallen.

Het gasnet ligt er de komende 10 jaar nog wel, want er zijn niet eens genoeg installateurs om alle CV ketels voor die tijd door warmtepompen te vervangen en een gasnet dat je niet aanpast kost bijna niks om te onderhouden. Er zal niemand zijn die dat gasnet gaat verwijderen als er geen alternatief is geregeld.

Je kan ook nog een jonge tweedehands ketel overwegen als je CV monteur dit ziet zitten, want marktplaats staat er vol mee. Er zijn ook bedrijven die ze reviseren na verwijderen uit een woning die gasloos gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-09 22:38

Vergunningsaanvraag voor ophangen Quatt? Of totale verbouwing?

Wat is je huidige gasverbruik? Kan je het huis comfortabel warm krijgen met de wp?
Ik zo je ketel lekker laten hangen als die nog goed is. Tenzij je de komende > 15 jaar nog een nieuwe ketel wil hebben hangen omdat het kan. Dan “investeren”. Maar mijn inziens geld weggooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beekware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-09 18:24

beekware

To Experience The Unexpected..

netappie schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:24:
[...]

Afhankelijk van de grootte en isolatie van je woning zal deze CV ketel meer of minder in gebruik zijn.
In de meest optimale situatie doet die alleen nog SWW (bad/douche/kraan) en gaat hij dus misschien 10% van het normale werk doen.

Ik zou aan de CV monteur vragen wat de verwachte levensduur en onderhoudbaarheid nog is voor dit type met misschien 150 m3 aardgas gebruik per jaar.

Als die aangeeft dat het ding eigenlijk al weg moet, dan is het handiger om dit vooraf aan te pakken als full electric echt buiten bereik ligt.

Maar als je zoals ik verwacht dat de ketel nog wel even mee gaat en wel ziet wanneer deze de geest geeft (je hebt tenslotte gewoon verwarming met de Quatt), dan kan je lekker doorsparen voor een FE uitbreiding.

Want als je de CV ketel nu vervangt, dan zit je rond de 2000 euro aan kosten voor een apparaat dat eigenlijk weinig doet. De FE optie van Quatt is wel duurder, maar daar kan je gerust een paar jaar mee wachten. en dan is de meerprijs opeens een stuk gunstiger, zeker omdat je vaste lasten voor de gasaansluiting wegvallen.

Het gasnet ligt er de komende 10 jaar nog wel, want er zijn niet eens genoeg installateurs om alle CV ketels voor die tijd door warmtepompen te vervangen en een gasnet dat je niet aanpast kost bijna niks om te onderhouden. Er zal niemand zijn die dat gasnet gaat verwijderen als er geen alternatief is geregeld.

Je kan ook nog een jonge tweedehands ketel overwegen als je CV monteur dit ziet zitten, want marktplaats staat er vol mee. Er zijn ook bedrijven die ze reviseren na verwijderen uit een woning die gasloos gaat.
Vandaar mijn twijfel, ivm de kosten. Idd ik verwacht dat de Quatt het wel kan overnmenen qua verwarmen.
Het laten hangen is ook zeker een optie. Ik neig er wel naar om er filters tussen te laten plaatsen. Volgens mij doen de monteur van Quatt dit hopelijk ook.
ZveenT schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:25:
[...]

Vergunningsaanvraag voor ophangen Quatt? Of totale verbouwing?

Wat is je huidige gasverbruik? Kan je het huis comfortabel warm krijgen met de wp?
Ik zo je ketel lekker laten hangen als die nog goed is. Tenzij je de komende > 15 jaar nog een nieuwe ketel wil hebben hangen omdat het kan. Dan “investeren”. Maar mijn inziens geld weggooien.
Vergunning is ivm het plaatsen van de Quatt aan de voorgevel van het huis, dit kan/mag helaas niet zomaar. CV ruimte zit aan de voorkant en bij een tussenwoning alles over het dak of door het huis vind ik geen optie. Bij de voorgevel zal het een kwestie zijn van gat door de muur en voila in de CV ruimte :)

Huidige gasverbruik is 1200m3, ik verwacht met de Quatt zo'n +/-800m3 te besparen op jaarbasis, hoop op meer uiteraard.

|| Twitter || Instagram || PV Output ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
beekware schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:27:
[...]

Vandaar mijn twijfel, ivm de kosten. Idd ik verwacht dat de Quatt het wel kan overnmenen qua verwarmen.
Het laten hangen is ook zeker een optie. Ik neig er wel naar om er filters tussen te laten plaatsen. Volgens mij doen de monteur van Quatt dit hopelijk ook.

[...]

Vergunning is ivm het plaatsen van de Quatt aan de voorgevel van het huis, dit kan/mag helaas niet zomaar. CV ruimte zit aan de voorkant en bij een tussenwoning alles over het dak of door het huis vind ik geen optie. Bij de voorgevel zal het een kwestie zijn van gat door de muur en voila in de CV ruimte :)

Huidige gasverbruik is 1200m3, ik verwacht met de Quatt zo'n +/-800m3 te besparen op jaarbasis, hoop op meer uiteraard.
Ik zou eerst even je CV monteur raadplegen over die ketel. Die moet het immers ook werkend houden in de komende jaren en vooraf waarschuwen dat er een Quatt tussen komt scheelt achteraf ook discussie.

Met 1200 m3 aardgas gaat die CV ketel soms nog wel mee doen vrees ik. Je kan ook overwegen om een dubbele te nemen en die op de grond te zetten als je daar toevallig de ruimte voor hebt. Dat is door de subsidie constructie onder de streep nauwelijks duurder dan een enkele en dan kan je later zeker full electric gaan ondanks de 1200 m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-09 18:17
netappie schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:32:
[...]

Koelen gaan ze leveren en dan met een merkbaar effect in bestaande woningen zonder de nadelen en randvoorwaarden.
Dat het niet gratis zou worden ten opzichte van alleen verwarmen was al vanaf het begin duidelijk. De prijs van een Chill valt wel wat tegen ten opzichte van een split airco, maar ook die is niet zonder nadelen.

Eerlijk gezegd denk ik ook dat ze betere oplossingen hebben dan menig andere leverancier. Dat je iets meer hardware nodig hebt voor een gedegen werking lijkt mij geen marketing ding en ze zijn wat mij betreft innovatiever bezig dan veel andere nieuwkomers op de markt.

Maar ieder z'n ding. Er zijn vast genoeg andere plekken waar je die andere merken aan kan prijzen. Leuk om te filosoferen waarom het allemaal wel voor niks zou moeten kunnen, maar uiteindelijk zullen ze dat bij Quatt zelf moeten bepalen.
Ik vraag mij af of de prijs van een Chill, daadwerkenlijk tegenvalt. Bij de prijs van de Chill zit ook de arbeid en je hebt natuurlijk geen extra leidingwerk nodig. Juist het aanleggen van de leidingen en de arbeid is duur. In ons geval moet er ook nog extra betonboringen worden gedaan. De prijs voor een multisplit (4 slaapkamers) dat viel ons erg tegen en we kwamen richting de €10.000 uit. De elekticiteit en de werkschakenlaar en wcd,moesten we dan nog aanleggen. Met 4 units op de slaapkamers kon ik niet de woonkamer koelen (of verwarmen). Met die optie kon ik ook de badkamer en de gang niet verwarmen. Daarom uiteindelijk gekozen voor een "goedkopere" warmtepomp die later met koelunits zou komen. Denk ik dat Quatt de allerbeste warmtepomp is, dan is het antwoord nee, maar wel een pomp met een redenlijke prijskwaliteit verhouding. Een pomp waar ik ondanks dat ik radiatoren heb, toch een beetje mee kan koelen. In mijn situatie ben ik ook nog een stuk goedkoper uit.ten opzichte van het plaatsen van de multisplit airco.

Inderdaad wist ik niet hoe die koelunits er uit zouden komen te zien en was het afwachten. Ingeschat dat dit mogenlijk faincols zouden zijn. Maar ik begreep ook dat je daar aangepast (geisoleerd) leidingwerk voor nodig had. Bij mij zit het huidige leidingwerk in o.a. de vloer en waarschijnlijk ook in de muur meegegoten. Dus leidingwerk is in mijn huis niet iets wat je makkenlijk vervangt. Dus inderdaas ben ik blij met de door Quatt gekozen koeloplossing en ik zie de gekozen oplossing als een unique selling piont. Dat ik met een enkele Quatt maar drie koelunits kan plaatsen, dat neem ik voor lief. Met wat extra aansluitingen kun je de koelunit ook nog van kamer wisselen. Erg handig nu mijn oudste afgelopen jaar is uitgevlogen en mijn jongste uitvliegt zodra hij een studentekamer kan krijgen. (Op die kamers heb ik dan geen koeling meer nodig) In onze situatie is de gekozen oplossing dus ideaal. N=1

Hoewel marketing vanzelfsprekend meespeelt, Quatt kijkt naar beoogde doelgroep, geven de Chills leuke kleurtjes e.d.heeft deze inderdaad wel iets nieuws bedacht. Aangezien ik in mijn gemeente (welstandcomissie) over de zijgevel niet zomaar leidingen mag trekken is de geboden oplossing voor ons een uitkomst. Met zeer bescheiden leidingwerk kan ik evt. toch verwarmen en deels koelen. Inderdaad vooral de kamers te koelen waar dat echt nodig is. En op zich is het slim bedacht dat terwijl je met de Chill aan het koelen bent, dat je in de evt. aanwezige Heat Battery, de vrijkomende warmte kan opslaan. Dit is niet zozeer marketing maar een ander technisch concept, waarmee je je in de markt onderscheidt. Ik denk dat het slim is om je te onderscheiden want op de markt zijn inderdaad genoeg andere warmtepompen. Dat de Chill ook een interresant verdienmodel is dat klopt, het is een commercieel bedrijf.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
WAF1 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:07:
[...]

Ik vraag mij af of de prijs van een Chill, daadwerkenlijk tegenvalt. Bij de prijs van de Chill zit ook de arbeid en je hebt natuurlijk geen extra leidingwerk nodig. Juist het aanleggen van de leidingen en de arbeid is duur. In ons geval moet er ook nog extra betonboringen worden gedaan. De prijs voor een multisplit (4 slaapkamers) dat viel ons erg tegen en we kwamen richting de €10.000 uit. De elekticiteit en de werkschakenlaar en wcd,moesten we dan nog aanleggen. Met 4 units op de slaapkamers kon ik niet de woonkamer koelen (of verwarmen). Met die optie kon ik ook de badkamer en de gang niet verwarmen. Daarom uiteindelijk gekozen voor een "goedkopere" warmtepomp die later met koelunits zou komen. Denk ik dat Quatt de allerbeste warmtepomp is, dan is het antwoord nee, maar wel een pomp met een redenlijke prijskwaliteit verhouding. Een pomp waar ik ondanks dat ik radiatoren heb, toch een beetje mee kan koelen. In mijn situatie ben ik ook nog een stuk goedkoper uit.ten opzichte van het plaatsen van de multisplit airco.

Inderdaad wist ik niet hoe die koelunits er uit zouden komen te zien en was het afwachten. Ingeschat dat dit mogenlijk faincols zouden zijn. Maar ik begreep ook dat je daar aangepast (geisoleerd) leidingwerk voor nodig had. Bij mij zit het huidige leidingwerk in o.a. de vloer en waarschijnlijk ook in de muur meegegoten. Dus leidingwerk is in mijn huis niet iets wat je makkenlijk vervangt. Dus inderdaas ben ik blij met de door Quatt gekozen koeloplossing en ik zie de gekozen oplossing als een unique selling piont. Dat ik met een enkele Quatt maar drie koelunits kan plaatsen, dat neem ik voor lief. Met wat extra aansluitingen kun je de koelunit ook nog van kamer wisselen. Erg handig nu mijn oudste afgelopen jaar is uitgevlogen en mijn jongste uitvliegt zodra hij een studentekamer kan krijgen. (Op die kamers heb ik dan geen koeling meer nodig) In onze situatie is de gekozen oplossing dus ideaal. N=1

Hoewel marketing vanzelfsprekend meespeelt, Quatt kijkt naar beoogde doelgroep, geven de Chills leuke kleurtjes e.d.heeft deze inderdaad wel iets nieuws bedacht. Aangezien ik in mijn gemeente (welstandcomissie) over de zijgevel niet zomaar leidingen mag trekken is de geboden oplossing voor ons een uitkomst. Met zeer bescheiden leidingwerk kan ik evt. toch verwarmen en deels koelen. Inderdaad vooral de kamers te koelen waar dat echt nodig is. En op zich is het slim bedacht dat terwijl je met de Chill aan het koelen bent, dat je in de evt. aanwezige Heat Battery, de vrijkomende warmte kan opslaan. Dit is niet zozeer marketing maar een ander technisch concept, waarmee je je in de markt onderscheidt. Ik denk dat het slim is om je te onderscheiden want op de markt zijn inderdaad genoeg andere warmtepompen. Dat de Chill ook een interresant verdienmodel is dat klopt, het is een commercieel bedrijf.
Ja, afhankelijk van de situatie kan een split airco systeem ook een duur grapje worden. Het hangt af van de woning, de tijd van het jaar (ze lijken wel goedkoper in de winter), de marge van de installateur en natuurlijk ook welk merk je neemt.
Ik denk dat de Chill een mooie oplossing is voor bestaande woningen. De mobiele airco's hier gaan waarschijnlijk op marktplaats als de Chill is wat ze beloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hummelinho
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16-06 12:33
Kan het kloppen dat het verbruik van de Quatt momenteel 0 kW is? Tot en met 20 juni zie ik steeds wel een beetje verbruik en daarna is het elke dag 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Hummelinho schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:45:
Kan het kloppen dat het verbruik van de Quatt momenteel 0 kW is? Tot en met 20 juni zie ik steeds wel een beetje verbruik en daarna is het elke dag 0.
Nee, zal nog altijd een paar Watt zijn. Als je de Quatt app opent dan zie je de buitentemperatuur linksonder als de warmtepomp het nog doet. Daar boven zie je het huidige verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hummelinho
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16-06 12:33
Geen buitentemperatuur en geen huidig verbruik. Ik zal hem straks eens resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Hummelinho schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:45:
waar zie je dat ? in de app van Quatt of bv in de app van HW ? :?

hier een beeld wat je zou moeten verwachten van het dagelijkse verbruik van een Quatt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4F0j6L9UOdfE1IDT9SfKgGTFoCY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eVZ18pXrsHau90PcCaPF9uCK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

Denk dat je mogelijk daarbij ook een WPAC geluidsberekening nodig hebt, heb je hierbij hulp nodig, stuur me dan even een pm, dan help ik wel.
15 jaar oude ketel is wel een ding, dan zou je twee dingen kunnen overwegen.Ik sluit me ook overigens ook aan wat @netappie in zijn post ook al aangeeft, je kunt de vervanging van de huidige ketel ook uitstellen totdat deze echt aan vervanging toe is, mijn vorige ketel was 21 jaar oud, en was eigenlijk technisch nog oke, alleen qua verbruik niet meer. dus dat is ook een optie die @netappie mooi duidelijk aangeeft. nu lekker nog een paar jaar hybride en daarna door naar Quatt FE (wel kijken (aghankelijk van je huidig gasverbruik of je niet beter nu een Quatt Duo kunt nemen, krijg je ook dubbel subsidie over.

a) je vervangt de CV ketel door een nieuwe, wat zijn daar de kosten voor ?
b) je gaat direct naar een Full Electric optie of dat bij een Quatt of dat is via een ander merk.
wil je dat met de Quatt doen dan moet je voorlopig nog het met de oude doen, als deze nu ook gewoon werkt zal dat geen probleem zijn. want deze moet voorloptig toch alleen warm water doen en een klein beetje in de komende winter de Quatt ondersteunen. Mijn CV heeft in die tijd nauwelijks nog iets gedaan. Dus voor het komende winter zal dat ook nog wel goed gaan komen.
en later, waarschijnlijk in 2025 kun je dan de stap maken naar de FE upgrade, hou wel rekening er mee dat je hiervoor mogelijk wel een Quatt Duo nodig zult moeten hebben, dan kun je beter dit direct nu doen. (denk ook mn aan het geluid, kun je een Quatt Duo wel plaatsen ? )
je zou ook een beetje off-Quatt voor een combinatie Quatt, electrische CV en een of andere WPB kunnen gaan, mogelijk onder de streep goedkoper maar je mist dan mogelijk wel de integratie met Quatt.

mbt je vraag over : vuil, lucht filter en 2 weg-retour te laten plaatsen , zeker voor warmtepompen is een vuilfilter (en luchtfilter) wel raadzaam, die waren eigenlijk ook voor de CV een goede keuze geweest.
Dus ik zou hier een combi-filter (Vuil en lucht) gaan plaatsen, dat kun je ook bij Quatt, die optie wordt nu ook gegeven, direct mee laten installeren, ze bieden hiervoor een prima merk aan. Dus vooraf installeren is hierbij niet nodig.
De 2-weg klep is zeer sterk afhankelijk van je VVW installatie en ik vraag me echt af of je die wel nodig hebt, zeker in een FE warmtepomp keuze verwacht ik dat eigenlijk niet. Ik heb zelf geen 2-weg klep en heb ook een combinatie van VVW en radiatoren in huis.
Tado kan prima, dus je hebt geen andere thermostaat nodig.

[ Voor 23% gewijzigd door MacD007 op 16-07-2024 12:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:41
Quatt heeft €25 miljoen opgehaald bij internationale investeerders.

Zie jullie mail.

Dat is een mooi bedrag om de nabije toekomst zeker te stellen💪💪

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
verguldebarman schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 10:41:
Quatt heeft €25 miljoen opgehaald bij internationale investeerders.

Zie jullie mail.

Dat is een mooi bedrag om de nabije toekomst zeker te stellen💪💪
Kijkt altijd huiverig naar zulke stappen. Investeerders binnen halen, haal je altijd wel druk binnen om ook de schulden af te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oomenit
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:27
0xygen500 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 10:43:
[...]

Kijkt altijd huiverig naar zulke stappen. Investeerders binnen halen, haal je altijd wel druk binnen om ook de schulden af te lossen.
Ze hadden al wel eerder investeerdersgeld gehad toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 12:24
Nu de zomerperiode is aangebroken staat de Quatt natuurlijk uit. Zonde zo'n warmtepomp die een half jaar niets doet :). FE is er nog niet en best prijzig. Ik ben aan het puzzelen of er niet low-tech oplossing te verzinnen is. Idee wat in heb: stel ik zet een boilervat neer voor SWW. Bij de aansluitingen die nu op de CV gemaakt zijn bouw ik T-aansluitingen met kraan/hendel: te kiezen voor routeren naar CV of routeren naar SWW. Zodra de winterperiode over is en de CV niet meer hoeft te verwarmen de hendel overzetten naar SWW. Via de Tado en Home Assistant de Quatt laten werken (bv kamertemp op 30 zetten). Quatt verwarmt het water in het boilervat. Zodra het vat warm genoeg is de kamertemp weer laag enz. Zodra het weer winter wordt de hendel weer naar CV. Toch een half jaar in elk geval een deel SWW met hoge COP.

Ik snap dat dit niet de uiteindelijke oplossing is. Maar voor FE moet ik nog veel meer dingen regelen (gasfornuis, gaskachel voor de sfeer) dus daar ben ik nog niet aan toe. Boilervat kan natuurlijk ook WPB variant zijn zodat je in de winter ook nog warm water met goede COP kan hebben. CV zit er toch en kan ook nog wel een tijdje erbij blijven tot overstappen naar FE opportuun wordt.

Any thoughts?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oeps
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:15
Even gekeken bij de vacature link in de '25m €' mail, altijd interessant. Quatt zoekt een country manager Duitsland in Berlijn..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
oomenit schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:10:
[...]

Ze hadden al wel eerder investeerdersgeld gehad toch?
Dat zal vast, maar 25m is niet niks. Ligt natuurlijk ook een beetje aan hoe ze gefinancierd zijn, maar als het veel leningen zijn, dan heb je hoge kosten qua aflossing en rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

abbeyrules schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:14:
Nu de zomerperiode is aangebroken staat de Quatt natuurlijk uit. Zonde zo'n warmtepomp die een half jaar niets doet :). FE is er nog niet en best prijzig. Ik ben aan het puzzelen of er niet low-tech oplossing te verzinnen is. Idee wat in heb: stel ik zet een boilervat neer voor SWW. Bij de aansluitingen die nu op de CV gemaakt zijn bouw ik T-aansluitingen met kraan/hendel: te kiezen voor routeren naar CV of routeren naar SWW. Zodra de winterperiode over is en de CV niet meer hoeft te verwarmen de hendel overzetten naar SWW. Via de Tado en Home Assistant de Quatt laten werken (bv kamertemp op 30 zetten). Quatt verwarmt het water in het boilervat. Zodra het vat warm genoeg is de kamertemp weer laag enz. Zodra het weer winter wordt de hendel weer naar CV. Toch een half jaar in elk geval een deel SWW met hoge COP.

Ik snap dat dit niet de uiteindelijke oplossing is. Maar voor FE moet ik nog veel meer dingen regelen (gasfornuis, gaskachel voor de sfeer) dus daar ben ik nog niet aan toe. Boilervat kan natuurlijk ook WPB variant zijn zodat je in de winter ook nog warm water met goede COP kan hebben. CV zit er toch en kan ook nog wel een tijdje erbij blijven tot overstappen naar FE opportuun wordt.

Any thoughts?
Idee is leuk, maar de impact volgens mij beperkt.
Ik verbruik 20m3 SWW per maand, stel ik kan mei-sep=5 maand 75% hiervan besparen = 75m3/jaar.
Dan bespaar ik op gas 100€/jaar. En daar heb ik 75 * 9kWh/m3 / COP4,5 = 150kWh = 50€/jaar elektriciteitskosten voor in de plaats.
Ik zeg doen: je hebt iets te doen in de zomer en je krijgt per zomer 50€ toe. 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 0xygen500
Why Quatt:

A competitive monthly salary, excluding holiday allowance (8%) that we pay on top of your monthly salary.

Altijd mooi als je een recht verkoopt als iets extra's 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 19:22
0xygen500 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:59:
[...]

Dat zal vast, maar 25m is niet niks. Ligt natuurlijk ook een beetje aan hoe ze gefinancierd zijn, maar als het veel leningen zijn, dan heb je hoge kosten qua aflossing en rente.
Start-ups / scale-ups moeten bij elke financieringsronde minimaal een factor 2 meer geld binnenhalen. Daar horen dan ook minimaal 2x hogere verwachtingen bij. Dat heet exponentiele groei en dat kan natuurlijk niet eeuwig duren. Bij Lightyear stopte dat toen een jaarverlies van 60 miljoen was behaald. Het zal er om draaien dat Quatt, zodra het exponentiele groei verhaal niet meer geloofd wordt, op eigen finianciele benen kan staan. Ik heb daar eigenlijk geen enkel inzicht in op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:49
De laatste versie van de Quatt app 1.14.0 heeft als update:

“In de nieuwe release kun je je verbonden wifi vergeten als je cic dit ondersteunt, …”

Kan iemand uitleggen wat dit betekent 🤔?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KbgWEzGR3AIYKebN8TyhJWcTbO8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3fYEXc9zLBM8Iudsg4BDo0cP.png?f=fotoalbum_large

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
sbijlsma schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:30:
[...]

Start-ups / scale-ups moeten bij elke financieringsronde minimaal een factor 2 meer geld binnenhalen. Daar horen dan ook minimaal 2x hogere verwachtingen bij. Dat heet exponentiele groei en dat kan natuurlijk niet eeuwig duren. Bij Lightyear stopte dat toen een jaarverlies van 60 miljoen was behaald. Het zal er om draaien dat Quatt, zodra het exponentiele groei verhaal niet meer geloofd wordt, op eigen finianciele benen kan staan. Ik heb daar eigenlijk geen enkel inzicht in op dit moment.
Zal wel goed kunnen, maar dat zorgt wel dat je moet groeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:39
TeslaNerd schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:31:
De laatste versie van de Quatt app 1.14.0 heeft als update:

“In de nieuwe release kun je je verbonden wifi vergeten als je cic dit ondersteunt, …”

Kan iemand uitleggen wat dit betekent 🤔?
Ik had mijn CiC verbonden via wifi en uiteindelijk ook via ethernet. Twee aansluitingen op mijn interne netwerk dus. De koppeling met wifi zou ik graag willen verbreken maar dat was nooit mogelijk, nu wel. Je kan dus de ingestelde wifi standaardverbinding verbreken als deze niet meer nodig blijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan

Any thoughts?
SWW in een boilervat valt of staat mijns inziens met de mogelijkheid om de aanvoertemperatuur vanuit de WP te kunnen regelen, dit is niet / niet makkelijk te regelen met een Quatt. Aanvoertemperatuur moet ook hoog genoeg kunnen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:44

Any thoughts?
Dat is zeker een optie, hoewel het ook best een hoop gedoe en complexiteit met bijbehorend onderhoud heeft.

Mijn opzet zou zijn:

- 3 weg kleppen die bedient kunnen worden via HA.
- HA gekoppelde temperatuursensor in het vat.
- HA gekoppelde thermostaat.
- Is de temperatuur in het vat < X en IF kleppen staan in de stand dat het water door het vat gaat, dan push je de thermostaat temperatuur via HA naar bijv 35 graden
- HA slimme stekker op de boileraansluiting die 1x per bepaalde periode de elektriciteit inschakelt op de boiler zodat er een legionellarun kan plaatsvinden.

Ik ben alleen een beetje bang dat je het niet failsafe gaat krijgen op deze manier. HA werkt best prima, maar verlies je een keer verbinding dan loopt de boel in het honderd.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

Any thoughts?
ja, de legionella zal dat best een zeer fijn idee vinden, exact binnen zijn optimale groeiomgeving.
Daarom zijn er eisen gesteld aan de warmwater temperatuur aan het tappunt, die moet dus 55°C bedragen (NEN 1006).
ga je in een dergelijke simpele uitvoering dus niet halen.
sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oomenit
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:27
Timmy schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:35:
[...]

Ik had mijn CiC verbonden via wifi en uiteindelijk ook via ethernet. Twee aansluitingen op mijn interne netwerk dus. De koppeling met wifi zou ik graag willen verbreken maar dat was nooit mogelijk, nu wel. Je kan dus de ingestelde wifi standaardverbinding verbreken als deze niet meer nodig blijkt te zijn.
Zo logisch weer 😅 ik vroeg me al af waarom ik in de router 2 ip adressen voor de cic zag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
onlinaius schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 15:22:
[...]

Dat is zeker een optie, hoewel het ook best een hoop gedoe en complexiteit met bijbehorend onderhoud heeft.

Mijn opzet zou zijn:

- 3 weg kleppen die bedient kunnen worden via HA.
- HA gekoppelde temperatuursensor in het vat.
- HA gekoppelde thermostaat.
- Is de temperatuur in het vat < X en IF kleppen staan in de stand dat het water door het vat gaat, dan push je de thermostaat temperatuur via HA naar bijv 35 graden
- HA slimme stekker op de boileraansluiting die 1x per bepaalde periode de elektriciteit inschakelt op de boiler zodat er een legionellarun kan plaatsvinden.

Ik ben alleen een beetje bang dat je het niet failsafe gaat krijgen op deze manier. HA werkt best prima, maar verlies je een keer verbinding dan loopt de boel in het honderd.
alle HA slimmigheden ten spijt, maar volgens mij laat de Quatt zich niet sturen op aanvoertemperatuur, dus kan je niet garanderen dan Taanvoer > Tboilervat om te zorgen dat je überhaupt een warmteoverdracht krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
MacD007 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 17:02:
[...]

ja, de legionella zal dat best een zeer fijn idee vinden, exact binnen zijn optimale groeiomgeving.
Daarom zijn er eisen gesteld aan de warmwater temperatuur aan het tappunt, die moet dus 55°C bedragen (NEN 1006).
ga je in een dergelijke simpele uitvoering dus niet halen.
sorry.
NEN is geen wet maar een (industrie)norm, consumenten hoeven zich hier niet aan te houden.
Neemt niet weg dat er nuttige dingen in kunnen staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 17:17:
[...]

NEN is geen wet maar een (industrie)norm, consumenten hoeven zich hier niet aan te houden.
Neemt niet weg dat er nuttige dingen in kunnen staan
Helemaal juist, alleen is dit dus wel in de Bbl opgenomen. In de Bbl is in paragraf 4.7.3. juist deze norm wel opgenomen en derhalve dus van toepassing ook voor de consumenten.
Dit is overigens voor tal van NEN en EN normen van toepassing die via een wet, besluit of regeling deels of in zijn geheel worden mee genomen, is dat het geval krijgt een dergelijke norm dus een andere status.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ewCjQnIJlWLtst7lBgydq4rLd6E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ljK3LFzGjuZcq2FfjFDPR6HJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 17-07-2024 18:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Volgens mij is het nog wat ingewikkelder of simpeler.
Er kan in wetgeving verwezen worden naar NEN.

NEN is geldig voor de gecertificeerde installateur. Als die een installatie plaatst, dient deze de NEN aan te houden. Die is dus ook aansprakelijk te stellen.

Bij nieuwbouw of ingrijpende verbouwingen/wijzigingen aan de installatie geldt de wetgeving van dat moment.

Plaats je iets zelf ben jij verantwoordelijk en dus ook aansprakelijk.

[ Voor 23% gewijzigd door Mickel moen op 17-07-2024 19:04 ]

Pagina: 1 ... 89 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.