pietjm schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:52:
[...]
Eerlijk gezegd vind ik dit een buitengewoon negatief en onzinnig stukje over Quatt.
Ik heb een hifi installatie zonder knoppen voor o.a. bas, hoog/laag en balans. Waarom niet? Omdat dat het concept is en kwalitatief zo goed, dat het niet nodig is. De muziek komt door zoals het opgenomen en bedoeld is.
Dat wil niet zeggen dat die fabrikant mij als koper te stompzinnig vind om met die knoppen om te gaan en het is ook geen nare houding. Ik koop een concept waar ik volledig achter sta. Zo ook de Quatt. Zij zetten een concept in de markt waar zij achter staan en zijn daar altijd zeer duidelijk in geweest.
Als je het niks vindt, had je het niet moeten kopen, maar voor een systeem met knoppen moeten gaan.
Dit soort teksten helpt de lezer hier, die naar ervaringen en tips op zoek is, niet. Het helpt niemand.
Dat mag je vinden, maar ik ben het niet met je eens dat Quatt hier altijd heel duidelijk in is geweest.
- Quatt gaf aan dat hun besturing via AI zou gaan, en dan verwacht je dat deze (veel) slimmer is dan van de concurrenten. Tot nu toe zie ik een besturing die hooguit op het niveau van de concurrenten zit, maar zeker niet er boven.
- Quatt gaf aan dat koelen beschikbaar zou worden, maar dat ze nog even moesten uitvogelen hoe je condensvorming kunt voorkomen (vochtsensors en een algoritme?). Ze hebben nooit aangegeven dat dit alleen voor mensen met radiatoren beschikbaar zou komen, en dat je hier een goedkoop aircosysteem aan extra kosten voor zou moeten neerleggen.
- Quatt zette een hybride warmtepomp tegen een scherpe prijs in de markt, dan zou je verwachting kunnen zijn dat de FE oplossing voor een vergelijkbare prijs in de markt komt. Dat is ze niet bepaald gelukt. (overigens is dit niet omdat ze teveel rekenen, maar omdat ze een overcomplex systeem hebben ontwikkelt met bijbehorende kosten).
- Quatt creert met hun kunstmatige 18 graden minimumaanvoertemperatuur een kunstmatige vendor lock-in. Ik heb nooit van Quatt gehoord dat ze het kunstmatig moeilijk zouden gaan maken voor hun klanten om FE buiten Quatt om te regelen.
- Quatt is een systeem zonder knoppen, maar ook hierover zijn ze niet erg duidelijk geweest. Zelfs nu wordt van heel veel functies (zie ook de google sheet nav het bezoek van de tweakers aan Quatt enige maanden geleden) nog aangegeven dat ze 'daar nog mee komen'.
En 'Quatt is hier duidelijk over geweest' vind ik een vrij ironische stelling, als je ziet dat zo'n 10% van alle berichten op het 'ervaring met Quatt' draadje gaan over Quatt die niet communiceert. De eerste paar honderd pagina's laten zich ongeveer samenvatten met: 'Zijn we gescamt? We horen niets meer van Quatt'.
Ik heb me nooit bedrogen gevoeld, en gezien de bijzonder lage prijs die ik voor de Quatt heb betaald (ik zat bij de eerste 500 inschrijvers) ben ik nog steeds best tevreden met de aankoop, maar ik kan me toch echt niet aan de indruk onttrekken dat Quatt behoorlijk veel belooft heeft, en dat de uitkomst hiervan tot nu toe aardig twijfelachtig is.
Enfin, ik heb een leuke hybride warmtepomp, voor een scherpe prijs, en de rest knutsel ik er buiten Quatt om zelf wel bij.
Edit: en uiteraard hoop ik dat ze in de toekomst wel alle geschapen verwachtingen voor 110% weten waar te maken. Ik hoop dat ik ooit Quatt weer naar eer en geweten kan promoten bij mijn vrienden, kennissen en familie, maar op dit moment durf ik het niet echt aan, tenzij ze nu al weten nooit FE te willen gaan.
Edit 2: ik bedenk me net dat ik recent de Quatt wel heb aangeraden bij een familielid. Die persoon ging zijn huis verkopen, en wilde een goedkope warmtepomp plaatsen om het energielabel te verbeteren. Verder maakte het niet zoveel uit, als het maar een warmtepomp was en als het maar goedkoop was.
[
Voor 10% gewijzigd door
onlinaius op 05-07-2024 16:19
]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.