Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:42
vanDaal schreef op zondag 30 juni 2024 @ 20:00:
[...]

Ja sorry, Quatt Duo inderdaad.

Naar de andere buren is het denk ik nog eens 3 meter. Nadeel is wel dat ze daar op de 1e etage hun slaapkamer hebben en vrijwel altijd met het raam open slapen.

Ik heb er specifiek naar gevraagd bij het huisbezoek, maar diegene van Quatt zei dat de afstand ruim voldoende was, absoluut geen twijfel. Ik heb geen WPAC berekening uitgevoerd; stuur je zo een PM :)
Bij mij hadden we tijdens huisbezoek een mooie plek bepaald aan zijkant van huis (ik heb toen geen seconden over geluid nagedacht).
Bij het maken van een plaatsingsplan is deze plek vervolgens afgeschoten vanwege geluid richting buren (erfgrens). Voor de duo is minimaal 3,5m nodig werd mij verteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turbojonny
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-09 23:26
jj85 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 20:23:
[...]

Bij mij hadden we tijdens huisbezoek een mooie plek bepaald aan zijkant van huis (ik heb toen geen seconden over geluid nagedacht).
Bij het maken van een plaatsingsplan is deze plek vervolgens afgeschoten vanwege geluid richting buren (erfgrens). Voor de duo is minimaal 3,5m nodig werd mij verteld.
Hier recent geweest en zeiden dat plaatsing langs muur van de buren geen probleem was aangezien er op die muur geen ramen of deuren binnen 2,5 meter waren. Staat ook letterlijk in t plaatsingsplan zo. Hier ook een duo.
----------
Verder hebben we afgesproken dat ik onder de oprit door een kanaal/buis maak voor de kabels en dat ik de rol elektriciteitskabel naast de CV met een werkschakelaar mag leggen, zodat zij verder afwerken. Nu vind ik het volgende in het plaatsingsplan:
We KUNNEN GEEN elektriciteitskabels ondergronds leggen. Dit zou alleen
van invloed moeten zijn op Quatt Hybrid-installaties.

Herkent iemand dit? Hoe moet ik dit interpreteren?
Verder niet gecharmeerd om op vrijdag om 15:39 een offerte te krijgen die vandaag al vervalt. Dat moet toch een fout zijn? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:42
turbojonny schreef op zondag 30 juni 2024 @ 21:28:
[...]

Hier recent geweest en zeiden dat plaatsing langs muur van de buren geen probleem was aangezien er op die muur geen ramen of deuren binnen 2,5 meter waren. Staat ook letterlijk in t plaatsingsplan zo. Hier ook een duo.
Apart, dat zou eigenlijk in mijn geval ook van toepassing zijn. Jammer dat dit blijkbaar alle kanten uitgaat. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:53
[...]

----------
Zover ik weet doet de aard van de perceelsgrens niet ter zake (blinde muur of niet) en is het meetpunt 'de erf-/perceelsgrens'.
Ik zou het toch zeer bijzonder vinden als Quatt zwart op wit in zo'n plaatsingsplan schrijft dat dat allemaal niet nodig is. Zeker dat er nergens zinsnedes staan die doelen op je eigen verantwoordelijkheid?

edit
Er zijn wel regels voor geluidsnormen
De Quatt Hybrid is van zichzelf al een hele stille warmtepomp, een van de stilste in de markt. In de normale modus produceert Quatt Hybrid 55 dB(A) geluidsvermogen.

Sinds 1 april 2021 zijn er strengere regels rondom geluidsproductie van airco's en warmtepompen. Deze geluidsnormen hebben betrekking op woningen waarbij een geluidseis wordt gesteld op de erfgrens of dichtstbijzijnde te openen raam, met een maximale waarde van:
45 dB(A) overdag (7:00 – 19:00 uur)
40 dB(A) in de nacht (19:00 – 7:00 uur)
Quatt Hybrid heeft standaard een stille modus geactiveerd in de avond en nacht, dan produceert de Quatt Hybrid max 52 dB(A), de helft van het normale geluidsvermogen. Hierdoor is er minder dan 2 meter afstand nodig tot de erfgrens, of nog minder als je bijvoorbeeld een schutting hebt.
Het is een beetje gegoochel met woorden zo.
Ook die schutting voegt niet veel toe, behalve dat je dan op 2m boven het maaiveld meet ipv op 1,5m.

[ Voor 44% gewijzigd door paQ op 30-06-2024 23:36 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nobacon
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:19
MacD007 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 13:40:
[...]

Canalit heeft nu ook de maat 125*75 incl. hulpstukken in het antraciet grijs beschikbaar. Quatt levert deze geloof ik zelf niet, maar je zou bv de bestaande witte kunnen vervangen door de grijze, mogelijk is dat minder en sneller werk.
https://www.canalit.nl/product/940277
[quote]MacD007 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 13:40:
[...]

Ik heb ze bij levering gevraagd of ze de canalit wilden plaatsten. hebben ze niet gedaan. Wel de technosystemi. Dat was ook goed wat mij betreft. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qCaBJGlIndriPWsZssPJdzvZIh0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T7Pcs27bll1gF7NpKaNgotYG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
nobacon schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:57:
[...]

[...]

Ik heb ze bij levering gevraagd of ze de canalit wilden plaatsten. hebben ze niet gedaan. Wel de technosystemi. Dat was ook goed wat mij betreft. [Afbeelding]
Is Quatt dan gewisseld van leverancier of was het bij canalit op dat moment niet leverbaar. weet iemand dat hier ? ziet er wel mooi uit, zeker bij wat donkere steenkleuren.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nobacon
MacD007 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:08:
[...]

Is Quatt dan gewisseld van leverancier of was het bij canalit op dat moment niet leverbaar. weet iemand dat hier ? ziet er wel mooi uit, zeker bij wat donkere steenkleuren.
Dit was april. Canalit kwam toen net uit met de grijze kleur, maar waren bijna nergens leverbaar nog. Ik had een primeur, want Quatt was er nog niet van op de hoogte. Kreeg toen de belofte dat ze het gingen proberen. Na de levering van de spullen kwam er nog een extra pakketje, met Technosystemi erin. Zijn wel wat groter dan Canalit, maar ik vindt t OK.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
[...]

leuk dat ze dat schrijven, alleen sorry, daar heb je dus helemaal niets aan. Primair is de eis gericht op de loodrechte kleinste afstand tot de erfgrens. Dat is ook het meetpunt.
als op die erfgrens een schutting staat, niet zijnde een vaste muur (zonder openingen) zal die schutting of beplanting geen enkel effect hebben op de berekening.
ook al staat het huis van de buren 100m verder doet niets aan de eis van 45/40 dB op de erfgrens.
idem blinde muren, een raam(en) of deuren(en) zijn altijd aanvullende meetpunten die mogelijk afhankelijk waar de bron staat, en kunnen invloed hebben cq een hogere geluidsdruk ervaren dan de toegestaande 45/40 dB.
Dus als je wilt dat ik daar nog naar moet gaan kijken en een WPAC berekening met je ga maken, stuur dan even een pm, doe ik graag voor je.
----------
Verder hebben we afgesproken dat ik onder de oprit door een kanaal/buis maak voor de kabels en dat ik de rol elektriciteitskabel naast de CV met een werkschakelaar mag leggen, zodat zij verder afwerken. Nu vind ik het volgende in het plaatsingsplan:
We KUNNEN GEEN elektriciteitskabels ondergronds leggen. Dit zou alleen
van invloed moeten zijn op Quatt Hybrid-installaties.

Herkent iemand dit? Hoe moet ik dit interpreteren?
Verder niet gecharmeerd om op vrijdag om 15:39 een offerte te krijgen die vandaag al vervalt. Dat moet toch een fout zijn? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gregory76
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:33

Gregory76

Sony PlayStation freak

nobacon schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:57:
[...]

[...]

Ik heb ze bij levering gevraagd of ze de canalit wilden plaatsten. hebben ze niet gedaan. Wel de technosystemi. Dat was ook goed wat mij betreft. [Afbeelding]
Zoveel (!!!) mooier (minder lelijk) dan die witte die wij hebben... :/

strava.app.link/jmaOuFSwnUb PSN: GregNL76 - Possessor of: PS1, PS2, PS3 phat, slim & superslim, PS4 (fw 5.05), PS4 Pro, PS4 Slim, PS5, PS Portal, PS Vita (HENkaku), PSP, PSVR, Nintendo Wii U, Switch (unpatched), DS, NES, GameBoy and more consoles!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19-09 12:22
Gregory76 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 14:37:
[...]

Zoveel (!!!) mooier (minder lelijk) dan die witte die wij hebben... :/
Kan dat ding prima verven. Hebben wij bij de airco gedaan toen die 275 euro extra voor een andere kleur durfde te vragen. Beetje opschuren, grondlaagje en lakken maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oomenit
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:33
De Quatts zijn geleverd (installatie as. vrijdag), helaas met witte leidinggoten ipv de bestelde antracietkleurige. Gelukkig heb ik die mail dus nog waarin expliciet benoemd werd dat antraciet geleverd zou worden.

Heb ze gemaild, hopelijk kunnen ze voor vrijdag nog wat betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nobacon
oomenit schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 00:40:
De Quatts zijn geleverd (installatie as. vrijdag), helaas met witte leidinggoten ipv de bestelde antracietkleurige. Gelukkig heb ik die mail dus nog waarin expliciet benoemd werd dat antraciet geleverd zou worden.

Heb ze gemaild, hopelijk kunnen ze voor vrijdag nog wat betekenen.
Misschien gaat het nog steeds buiten het standaard bestelproces om en worden ze apart geleverd. Dat gebeurde bij mij ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-09 08:07
We zijn benieuwd wat jullie adviseren bij een Quat Duo opstelling op een (betonnen) plat dak.

Bij item '6.9 Ruimte benodigd voor de Quatt-opstelling' staat het volgende vermeld; 'Om trillingen zo veel mogelijk te vermijden is het raadzaam om aan de onderkant van die beugels (die tegen de muur steunen) speciale rubberen dempers (bijvoorbeeld deze blauw/zware dempers, foto 2 hieronder) te gebruiken. '

Maar word hiermee onderstaand product bedoelt en is dat dan ook geschikt voor plaatsing onder de Quat Duo opstelling op een (betonnen) plat dak?

Wagner MP-4E rubberen anti-trilmat 100x100x20mm - met extra foamlaag
https://www.ventilatiesho...trilmat-100-x-100-x-20mm/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
lexen schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 19:49:
We zijn benieuwd wat jullie adviseren bij een Quat Duo opstelling op een (betonnen) plat dak.

Bij item '6.9 Ruimte benodigd voor de Quatt-opstelling' staat het volgende vermeld; 'Om trillingen zo veel mogelijk te vermijden is het raadzaam om aan de onderkant van die beugels (die tegen de muur steunen) speciale rubberen dempers (bijvoorbeeld deze blauw/zware dempers, foto 2 hieronder) te gebruiken. '

Maar word hiermee onderstaand product bedoelt en is dat dan ook geschikt voor plaatsing onder de Quat Duo opstelling op een (betonnen) plat dak?

Wagner MP-4E rubberen anti-trilmat 100x100x20mm - met extra foamlaag
https://www.ventilatiesho...trilmat-100-x-100-x-20mm/
"raadzaam om aan de onderkant van die beugels (die tegen de muur steunen" ik vind dit zeer vreemd.

normaal plaatst Quatt de Quatt Duo namelijk niet met beugels tegen de muur maar plaatst de Quatt Duo op rubberen big foots op het dak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJ9iegIASHocNMJlZoglgI7WIp4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1I0UiZHsUSMdDNgxh8ZilJ7g.png?f=user_large
een beetje wat zich onder het dakbevind (garage of woonkamer/keuken) wil je natuurlijk de trillingen gaan dempen.
je kunt dit bv verkrijgen met een combinatie van massa en dempende material.
In jou situaties zou ik eerder gaan kiezen voor één of tweelaags rubberen tegels (4,5cm hoog) (dempende laag) met daarboven een laag stoeptegels (massa laag) en daar bovenop weer de rubberen bigfoots. (nog een keer dempende laag).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GR-U5Z85uY4WOK_3WeCkWedj4gk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FOAj6MtZPSE034AqsjCDa4ik.jpg?f=user_large
kijk je daarna nog steeds last van trillingen zou je tussen de warmtepompvoetjes en de bigfoots de dempers met veer (die heeft Quatt ook, en gebruiken deze als er problemen met trillingen is)
https://www.bol.com/nl/nl...-120-kg/9300000071167455/
of deze (kan ook, Quatt unit weegt circa 60 kg)
https://www.bol.com/nl/nl...lNKQ.2_29.34.ProductTitle

link rubberen tegel: bv bij Hornbach : https://www.hornbach.nl/p...art-50x50x4-5-cm/7011220/

ik gebruik de door jou aangegeven wagner dempers ook, alleen heb ik deze tegen de muur bij de muurbeugel gebruikt. dat doet Quatt met een Duo echter niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHPqasR_Kyz5NMigCs6696ZA4Ns=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/t7RYrVz9dlZsunkl5oER3SS0.jpg?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door MacD007 op 03-07-2024 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:07
MacD007 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 20:12:
[...]

"raadzaam om aan de onderkant van die beugels (die tegen de muur steunen" ik vind dit zeer vreemd.

normaal plaatst Quatt de Quatt Duo namelijk niet met beugels tegen de muur maar plaatst de Quatt Duo op rubberen big foots op het dak.
Jullie begrijpen elkaar niet 😉 hij verwijst naar jouw tekst in de topic start bij 6.9
Dat is dus niet iets vreemds vanuit Quatt. De vraag is of deze matjes ook helpen bij een Quatt duo op een betonnen dak.

Het antwoord dat je daarna geeft is wel helder denk ik 😃💪

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
okijokii schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 22:19:
[...]

Jullie begrijpen elkaar niet 😉 hij verwijst naar jouw tekst in de topic start bij 6.9
Dat is dus niet iets vreemds vanuit Quatt. De vraag is of deze matjes ook helpen bij een Quatt duo op een betonnen dak.

Het antwoord dat je daarna geeft is wel helder denk ik 😃💪
sorry, nu snap ik het ook, ik had niet de link naar de TS gelegd, sorry mijn fout. ik dacht dat het een deel uit de offerte was.
sorry, @lexen als ik je nu op het verkeerde been heb gezet. als je meer info nodig hebt mag je me ook gerust een PM sturen of uiteraard ook op dit forum.

[ Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 04-07-2024 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-09 19:09
@MacD007 je had toch een apart forum over de Chill gemaakt? Ik kan hem niet meer vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
HBO88 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 07:45:
@MacD007 je had toch een apart forum over de Chill gemaakt? Ik kan hem niet meer vinden
Volgens mij (nog) niet hoor.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MacD007
HBO88 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 07:45:
nee, ik heb dat juist niet gemaakt maar gewoon toegevoegd aan deze.
Mijn eigen gedachtengang was omdat deze infeite geen eigenstandig product is maar een add-on op een bestaande Quatt installatie is leek het me niet verstandig om daar een eigen forum voor op te zetten, mn ook omdat je deze dus niet in combinatie met een ander merk warmtepomp of zelfs zonder warmtepomp kunt gebruiken.Maken we daar een appart forum voor wek je mogelijk wel deze verkeerde inschatting.

je hebt hier bij de Chill gewoon een Quatt WP bij nodig, anders werkt het gewoon niet (en ik denk dat Quatt dit dan niet eens gaat uitleveren)
De integratie in dit forum hebben we met de Full-Electric ook niet anders gedaan, daar geld infeite het zelfde voor, werkt alleen in combinatie met een Quatt.

[ Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 04-07-2024 19:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oomenit
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:33
nobacon schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 08:39:
[...]

Misschien gaat het nog steeds buiten het standaard bestelproces om en worden ze apart geleverd. Dat gebeurde bij mij ook.
Ik had er even achteraan gemaild en ze waren het inderdaad vergeten, maar gingen het oplossen vóór de installatie morgen.

En ja hoor, kreeg net een belletje van het huisfront dat Warmteservice aan de deur stond met een best pakket.
Helaas geen Canalit, maar Tecnosystemi is verder ook prima natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XKY1V8QOpIupfUMF8cY13xe2UAI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/94RsIhWthtiYimq1NsLkPJfw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 15:45
Ik heb Quatt een mailtje gestuurd met de vraag of ze voor ons de pre-order voor de FE willen omzetten naar een pre-order voor een Chill. We willen bij nader inzien geen tweede unit op het dak ivm aanleg extra groep voor elektra, geluidsdruk etc. Mocht de ketel ooit af raken zien we dan wel weer.
Bovendien is de overheid best onbetrouwbaar dus kan het zomaar eens zo uitpakken dat gas op een bepaald moment gunstiger is. Heb je nog mooi die ketel hangen.

Maar nu Quatt, zoals gewoonlijk blijft het oorverdovend stil van hun kant. Ik vind dat toch onbegrijpelijk dat zo'n bedrijf zich zo beroerd op de kaart zet qua communicatie. Zullen toch geen achterlijke mensen zijn dus begrijpen dat dit hen omzet kost?

Wordt er een beetje moe van. 😢

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:12
Notaname schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:35:
Ik heb Quatt een mailtje gestuurd met de vraag of ze voor ons de pre-order voor de FE willen omzetten naar een pre-order voor een Chill. We willen bij nader inzien geen tweede unit op het dak ivm aanleg extra groep voor elektra, geluidsdruk etc. Mocht de ketel ooit af raken zien we dan wel weer.
Bovendien is de overheid best onbetrouwbaar dus kan het zomaar eens zo uitpakken dat gas op een bepaald moment gunstiger is. Heb je nog mooi die ketel hangen.

Maar nu Quatt, zoals gewoonlijk blijft het oorverdovend stil van hun kant. Ik vind dat toch onbegrijpelijk dat zo'n bedrijf zich zo beroerd op de kaart zet qua communicatie. Zullen toch geen achterlijke mensen zijn dus begrijpen dat dit hen omzet kost?

Wordt er een beetje moe van. 😢
Ik weet niet of je een tweede buitenunit nodig hebt voor FE. Voor die paar koudste dagen kan je er ook gewoon een straalkacheltje van een paar tientjes bij zetten als de enkele Quatt het meestal alleen redt.

Het aanleggen van een extra groep stelt meestal niet zo veel voor. Paar kleine gaatjes boren, kabel er doorheen en een automaat in de meterkast klikken.

Geluidsdruk wordt alleen hoger als die tweede Quatt mee moet doen. Bij welke temperatuur is dat en staan de ramen van de buren dan nog wel open?

Pas iets gaan doen als die ketel toch stuk gaat is alleen een optie als je er niet door in de kou zit. Even zonder warm water is prima te doen, maar als 1 Quatt het nu echt niet warm houdt met kerst dan zou ik even zorgen voor een noodoplossing. Vooral even controleren dat je aansluiting sterk genoeg is om een onzuinige noodverwarming aan te zetten en de belangrijke dingen te kunnen draaien. Met 3x25A moet dat wel lukken, maar met 1x35A kan het krap worden als je al elektrisch kookt.

Dat de gasprijs ooit lager wordt per kWh warmte dan een Quatt betwijfel ik. De overheid heeft eigenlijk alleen maar invloed op de belastingen. De kans dat ze 21% BTW en 0,705 euro energiebelasting afschaffen is nihil. Momenteel is de dynamische prijs voor aardgas 0,39 euro inclusief BTW maar exclusief energieleverancier marge en exclusief energiebelasting van 0,705 per m3.
Omgerekend is dit 0,044 euro per kWh warmte uit de CV ketel. Met een SCOP van 4 moet elektriciteit dan 0,177 euro per kWh kosten voor het breakeven point, uitgaande van ook geen energiebelasting, geen zonnepanelen, geen thuisaccu en geen HeatBattery die op het goedkoopste moment op kan warmen met een dynamisch contract en volledig afschaffen van het salderen.

Daarnaast ga je met een full electric huis ook zo'n 300 euro per jaar besparen op de gasaansluiting en hoef je geen CV onderhoud meer te betalen. Dus de kans dat het financieel interessanter is om de gasketel aan te houden als die overlijdt is zeer klein.

De kans dat je bij overlijden van de ketel lang moet wachten op je FE installatie door je pre-order nu te annuleren lijkt mij groter. Dus dan is de vraag of je weer een CV ketel op laat hangen voor 2000 euro of dat je ergens anders kan douchen en een noodoplossing hebt voor de warmte.

Over even een order voor een FE omzetten naar een Chill: Dat is natuurlijk totaal niet realistisch. De FE is een order van vele duizendenden euro's, zeker omdat het bedrag na subsidie is en de Chill is 1100 euro.
Dus je stelt niet bepaald een standaard vraag en van wat ik weet is het bij Quatt al druk genoeg.
Wel mee eens dat de communicatie beter kan, maar daarmee is Quatt absoluut geen uitzondering binnen de sector.

[ Voor 6% gewijzigd door netappie op 05-07-2024 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 15:45
netappie schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 07:13:
[...]

Ik weet niet of je een tweede buitenunit nodig hebt voor FE. Voor die paar koudste dagen kan je er ook gewoon een straalkacheltje van een paar tientjes bij zetten als de enkele Quatt het meestal alleen redt.

Het aanleggen van een extra groep stelt meestal niet zo veel voor. Paar kleine gaatjes boren, kabel er doorheen en een automaat in de meterkast klikken.

Geluidsdruk wordt alleen hoger als die tweede Quatt mee moet doen. Bij welke temperatuur is dat en staan de ramen van de buren dan nog wel open?

Pas iets gaan doen als die ketel toch stuk gaat is alleen een optie als je er niet door in de kou zit. Even zonder warm water is prima te doen, maar als 1 Quatt het nu echt niet warm houdt met kerst dan zou ik even zorgen voor een noodoplossing. Vooral even controleren dat je aansluiting sterk genoeg is om een onzuinige noodverwarming aan te zetten en de belangrijke dingen te kunnen draaien. Met 3x25A moet dat wel lukken, maar met 1x35A kan het krap worden als je al elektrisch kookt.

Dat de gasprijs ooit lager wordt per kWh warmte dan een Quatt betwijfel ik. De overheid heeft eigenlijk alleen maar invloed op de belastingen. De kans dat ze 21% BTW en 0,705 euro energiebelasting afschaffen is nihil. Momenteel is de dynamische prijs voor aardgas 0,39 euro inclusief BTW maar exclusief energieleverancier marge en exclusief energiebelasting van 0,705 per m3.
Omgerekend is dit 0,044 euro per kWh warmte uit de CV ketel. Met een SCOP van 4 moet elektriciteit dan 0,177 euro per kWh kosten voor het breakeven point, uitgaande van ook geen energiebelasting, geen zonnepanelen, geen thuisaccu en geen HeatBattery die op het goedkoopste moment op kan warmen met een dynamisch contract en volledig afschaffen van het salderen.

Daarnaast ga je met een full electric huis ook zo'n 300 euro per jaar besparen op de gasaansluiting en hoef je geen CV onderhoud meer te betalen. Dus de kans dat het financieel interessanter is om de gasketel aan te houden als die overlijdt is zeer klein.

De kans dat je bij overlijden van de ketel lang moet wachten op je FE installatie door je pre-order nu te annuleren lijkt mij groter. Dus dan is de vraag of je weer een CV ketel op laat hangen voor 2000 euro of dat je ergens anders kan douchen en een noodoplossing hebt voor de warmte.

Over even een order voor een FE omzetten naar een Chill: Dat is natuurlijk totaal niet realistisch. De FE is een order van vele duizendenden euro's, zeker omdat het bedrag na subsidie is en de Chill is 1100 euro.
Dus je stelt niet bepaald een standaard vraag en van wat ik weet is het bij Quatt al druk genoeg.
Wel mee eens dat de communicatie beter kan, maar daarmee is Quatt absoluut geen uitzondering binnen de sector.
En deel van je argumenten zullen vast valide zijn, echter een aantal zaken zullen per lokatie verschillen en kan je niet zo makkelijk afdoen. (O.a. paar gaatjes boren).
De ketel (Remeha Quinta 35C) kan ondanks z'n hoge leeftijd nog jaren mee. Deze is zo modulair als de pest en onderdelen ruim verkrijgbaar.

Het voelt gewoon prettig om voorlopig niet van één energiebron afhankelijk te zijn en zeker niet van één leverancier die de relatie (communicatie) met z'n klanten niet hoog in het vaandel heeft staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Notaname schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:54:
[...]

En deel van je argumenten zullen vast valide zijn, echter een aantal zaken zullen per lokatie verschillen en kan je niet zo makkelijk afdoen. (O.a. paar gaatjes boren).
De ketel (Remeha Quinta 35C) kan ondanks z'n hoge leeftijd nog jaren mee. Deze is zo modulair als de pest en onderdelen ruim verkrijgbaar.

Het voelt gewoon prettig om voorlopig niet van één energiebron afhankelijk te zijn en zeker niet van één leverancier die de relatie (communicatie) met z'n klanten niet hoog in het vaandel heeft staan!
Ik neem zelf het risico ook nog even met mijn ketel (4 jaar oud), maar een nieuwe gaat er niet meer komen. Het is meer dat je je bewust moet zijn dat je een flinke kostenpost hebt als de CV monteur aangeeft dat het echt niet meer kan.

Een groep aan laten leggen is vaak gemakkelijker dan je denkt. Daar zou ik de keuze zeker niet van af laten hangen. En qua tweede Quatt is het misschien het overwegen waard om nog eens naar de isolatie te kijken als je CV ketel nu nog aan de bak moet en je woning niet gigantisch is.

En mee eens hoor. 1 bron van warmte klinkt niet prettig. Bij mij ging de CV ketel ook stuk in december waardoor niks het meer deed en ondanks dat ik al lang bezig was met warmtepompen en zonneboilers, zat er gewoon niks anders op dan toch maar weer veel geld uitgeven aan een voor mij tijdelijke oplossing. De levertijden en installatie doorlooptijden van warmtepompen waren toen niet acceptebel.

Overigens vind ik dat ze best wel fijn en helder communiceren, maar de snelheid waarmee dat gebeurt is niet heel erg voorspelbaar. Hopelijk komt daar verbetering in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:34
Ik voel me eerlijk gezegd een beetje genaaid door Quatt mbt tot de koeling, ik heb 2 maanden terug de hele beneden etage overhoop laten halen voor een lage temo vloerverwarming systeem met composiet verdeler geschikt voor koelen. Kostte een paar centen ook gezien het feit dat er een 70m2 nieuwe eiken parketvloer in moest.

De overweging is nu om over te stappen naar Pomp A0 (all-electric) zodra deze beschikbaar is omdat deze wel kan koelen (met een acceptabele meerprijs).

Hoor graag jullie mening !

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
rvdgaag schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:15:
Ik voel me eerlijk gezegd een beetje genaaid door Quatt mbt tot de koeling, ik heb 2 maanden terug de hele beneden etage overhoop laten halen voor een lage temo vloerverwarming systeem met composiet verdeler geschikt voor koelen. Kostte een paar centen ook gezien het feit dat er een 70m2 nieuwe eiken parketvloer in moest.

De overweging is nu om over te stappen naar Pomp A0 (all-electric) zodra deze beschikbaar is omdat deze wel kan koelen (met een acceptabele meerprijs).

Als je nu al een Quatt hebt staan en je ergens anders nog een functie hebt voor de Chill, dan zou ik die gewoon kopen. Want zodra de Chill het water opwarmt met de warme lucht van binnen en door de retourleiding stuurt moet de buitenunit dat water weer af gaan koelen en moet de pomp in de buitenunit dus ook gaan lopen. Quatt kan dan niet voorkomen dat je nieuwe vloerverwarming vanzelf mee koelt met water dat met 20 graden naar binnen gaat (boven condensatiepunt).

Ik betwijfel dat een andere warmtepomp veel lager komt, want met een gloednieuwe eiken parketvloer wil je zeker niet onder het condensatiepunt komen. Vraag maar aan de leverancier van de vloer wat er dan gebeurt en hoe het met de garantie zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

sorry, ik snap je even niet, volgens mij heeft Quatt al redelijk vroeg aangegeven dat koelen met een Quatt op dit moment nog niet mogelijk was, mn met het feit van het probleem van niet-condenserend koelen met een radiator cq vvw systeem.
het lijkt me vrij belangrijk dat je geen natte vloer krijgt, ookal zou de vloer daar prima tegen kunnen, het is gewoon niet veilig. los van het feit dat dan je wonig als een natte cel gezien zou moeten worden en dus electrisch je ook e.o.a. uitdaging zou gaan krijgen. Kijk maar aan de aanvullende eisen die er voor een natte cel (badkamer) in het bouwbesluit / BBL staan.

dus dat wil je niet, quatt bied nu een optie aan om zonder dat er via je systeem condens op gaat treden je wel een vergelijkbaar koeleffect gaat krijgen dan als je wel condenserend gaat koelen, dus in de buurt van een split unit gaat komen.

wat ik ook niet uit je verhaal kan lezen of je nu al wel een Quatt hebt of dat er nog moet gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
MacD007 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:48:
[...]

wat ik ook niet uit je verhaal kan lezen of je nu al wel een Quatt hebt of dat er nog moet gaan komen.
De Quatt draait hier al een jaar, naar tevredenheid overigens.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:47
netappie schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:23:
[...]

Als je nu al een Quatt hebt staan en je ergens anders nog een functie hebt voor de Chill, dan zou ik die gewoon kopen. Want zodra de Chill het water opwarmt met de warme lucht van binnen en door de retourleiding stuurt moet de buitenunit dat water weer af gaan koelen en moet de pomp in de buitenunit dus ook gaan lopen. Quatt kan dan niet voorkomen dat je nieuwe vloerverwarming vanzelf mee koelt met water dat met 20 graden naar binnen gaat (boven condensatiepunt).

Ik betwijfel dat een andere warmtepomp veel lager komt, want met een gloednieuwe eiken parketvloer wil je zeker niet onder het condensatiepunt komen. Vraag maar aan de leverancier van de vloer wat er dan gebeurt en hoe het met de garantie zit.
dit is wel een interessant punt, zolang je maar 1 Chill hebt waarmee de Quatt in 'koelmodus' komt, kan je al je andere radiatoren / vvw open laten staan en dus mee laten lopen voor passieve koeling

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
rvdgaag schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:56:
[...]

De Quatt draait hier al een jaar, naar tevredenheid overigens.
oke, dat dacht ik namelijk ook al (gezien je naam), ik snap je verhaal dan wel, maar wacht maar eens af, tot de eerste levering is het nog ruim 3/4 jaar, en ze zijn volgens mij nog volop bezig met de ontwikkeling. Er is dus best nog een kans dat op een later tijdstip ze ook iets hebben voor een vloerverwarmingssysteem. Het probleem daar is echter vrijwel altijd de aansluitmogelijkheden op een dergelijk systeem. Een van de belangrijke eigenschappen van een vloerverwarming is namelijk dat er geen aansluitpunten en of leidingen zichtbaar zijn, en die heb je juist bij deen chill nu juist wel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
[...]

sorry, ik snap je even niet, volgens mij heeft Quatt al redelijk vroeg aangegeven dat koelen met een Quatt op dit moment nog niet mogelijk was, mn met het feit van het probleem van niet-condenserend koelen met een radiator cq vvw systeem.
het lijkt me vrij belangrijk dat je geen natte vloer krijgt, ookal zou de vloer daar prima tegen kunnen, het is gewoon niet veilig. los van het feit dat dan je wonig als een natte cel gezien zou moeten worden en dus electrisch je ook e.o.a. uitdaging zou gaan krijgen. Kijk maar aan de aanvullende eisen die er voor een natte cel (badkamer) in het bouwbesluit / BBL staan.

dus dat wil je niet, quatt bied nu een optie aan om zonder dat er via je systeem condens op gaat treden je wel een vergelijkbaar koeleffect gaat krijgen dan als je wel condenserend gaat koelen, dus in de buurt van een split unit gaat komen.

wat @netappie en de post ervoor zei, het water dat door het CV systeem gaat moet altijd boven condensatiepunt blijven, anders is het niet mogelijk om op bestaande systeem in te koppelen.
Zolang je je vvw mee laat lopen kan je dus passief / niet-condensered koelen, zolang er een Chill is die de koelmodes aan zet

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
[...]

Toby-Wan schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:04:
[...]

wat @netappie en de post ervoor zei, het water dat door het CV systeem gaat moet altijd boven condensatiepunt blijven, anders is het niet mogelijk om op bestaande systeem in te koppelen.
Zolang je je vvw mee laat lopen kan je dus passief / niet-condensered koelen, zolang er een Chill is die de koelmodes aan zet
We weten helemaal niet of dat 20 is. Kan ook 24 zijn.
En op bepaalde dagen kun je prima condensvrij koelen met Ta van 16~17 hoor.

Een beetje warmtepomp houdt het ook zelf bij dat je niet onder je dauwpunt dreigt te komen en past indien nodig daar de watertemperatuur op aan. (afwijking zelf in te stellen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TAR51Uec5aT9VcjLA3R1uN-mbOM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/I8OzbwErdTk4BOk7eynpGX0L.png?f=fotoalbum_large

Een vloer koelt aan het oppervlak (onder je parketvloer) niet zomaar af tot aan het dauwpunt. Daar zit nog best wat massa tussen die dat opvangt. En die massa is ook wat je huis (naja, vloer iig) de hele nacht koel houdt.
Ik zou het (zeker met een houten vloer) hetzelfde behandelen als bij verwarmen. Desalniettemin uitkijken natuurlijk en niet over het randje gaan.

De AroTherm Plus zie ik iig op basis van de RLV icm temperatuur de Ta watertemperatuur aanpassen. Als het droog genoeg is koelt hij iets kouder; stijgt de luchtvochtigheid dan wordt het koelvermogen ook bijgesteld.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 05-07-2024 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-09 17:24
[...]

Eens. Men is vaak te krampachtig over 'die Quatt moet het altijd redden', ook bij -15. Terwijl dat geld van die 2e Quatt dan in wat extra isolatie en een straalkacheltje steken vaak veel efficienter is.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
[...]

Precies. Aan de radiatoren ga je natuurlijk niet veel hebben qua koeling, want daar valt het koude water meteen naar beneden richting de retour. Ze zullen het ook zeker niet te koud naar binnen sturen, want met aanwezige radiatoren is de kans op condensvorming behoorlijk groot.

En ja, met de juiste vloer kan je een stuk lager met een andere warmtepomp, maar zodra er hout in zit dan kom je toch niet heel erg laag. Dus als je een mooie tegelvloer hebt en helemaal geen radiatoren dan kan je beter een ander merk warmtepomp hebben als je een echt koude vloer wilt.

Persoonlijk heb ik liever koele lucht dan een koude vloer, maar ieder z'n ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
[...]
Dat eerste gedeelte stelt inderdaad niet zoveel voor. De ellende is dat je dan met die kabel zit. Zelfs nieuwbouwhuizen vandaag de dag worden nog idioot vaak gebouwd zonder dat er makkelijk toegang is tot kabelgoten, en ik denk dat 99% van de mensen toch past als ze die kabel door het trapgat omhoog moeten laten hangen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
onlinaius schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:09:
[...]

Eens. Men is vaak te krampachtig over 'die Quatt moet het altijd redden', ook bij -15. Terwijl dat geld van die 2e Quatt dan in wat extra isolatie en een straalkacheltje steken vaak veel efficienter is.
Ik dacht dat Quatt dat meer als eis stelde. Of die nou technisch gegrond is of niet, dat laat ik in het midden.
Houd er wel rekening mee dat je ook onderbrekingen in je verwarming krijgt op hele koude dagen als je SWW moet bijgevuld worden.
Het hangt veelal af van je huis(houden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
[...]
Maar in de geluidsberekening moet je wel uitgaan van de dubbele Quatt, of die nu veel draait of niet.
[...]
150 euro toch? Bijna niemand gaat met alleen SWW over de 500 kuub per jaar waardoor je in aanmerking komt voor het kleinverbruikerstarief.

[ Voor 41% gewijzigd door onlinaius op 05-07-2024 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:10:
[...]

Ik dacht dat Quatt dat meer als eis stelde. Of die nou technisch gegrond is of niet, dat laat ik in het midden.
Houd er wel rekening mee dat je ook onderbrekingen in je verwarming krijgt op hele koude dagen als je SWW moet bijgevuld worden.
Het hangt veelal af van je huis(houden).
Quatt gaat meten wat de warmtepomp doet zeggen ze zelf.

Maar als je op zolder nu van binnen de dakpannen kan tellen en belooft dat je daar toch echt isolatie van deze eeuw toepast en zelf het risico op een koud huis accepteert, dan willen ze vast wel met 1 buitenunit de FE installeren.

Nou ja, misschien niet als het echt kansloos is qua formaat woning, maar dan wil je het zelf ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
onlinaius schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:12:
[...]

Maar in de geluidsberekening moet je wel uitgaan van de dubbele Quatt, of die nu veel draait of niet.

[...]

150 euro toch? Bijna niemand gaat met alleen SWW over de 500 kuub per jaar waardoor je in aanmerking komt voor het kleinverbruikerstarief.
Ja, moet je wel berekenen.
Maar als je met de buren afstemt dat je die ene dB met de soundslider oplost of dat ze bij -10 de ramen toch dicht hebben, dan zal het wel los lopen. Zeker als er al 1 staat gaat dat gesprek een stuk gemakkelijker. De angst is vaak toch voor het onbekende.

Je betaalt voor gas 2 vaste bedragen. 1 van de netbeheerder en 1 van je energieleverancier. Samen ligt dat meestal zo rond de 300 euro (bij mij inmiddels hoger) en als je weinig verbruikt dan kan het weer iets lager zijn. Ik geloof dat het hier 60 euro gaat schelen, maar dan willen ze eerst een heel jaar onder de 500 m3 zien en daarna gaat het pas omlaag. Ook dat gaat bij mij pas ergens in 2025 gebeuren terwijl ik sinds in gebruik name van de Quatt structureel onder de 10 m3 per maand zit.

En dan heb je nog inflatie waardoor dit soort tarieven alsmaar stijgen, dus ik durf wel te stellen dat die FE zich al grotendeels terug verdient aan vaste lasten als hij keurig 15 jaar mee gaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• onlinaius
het lijkt me vrij belangrijk dat je geen natte vloer krijgt
[...]
Daar is een oplossing voor, dat noemen ze een vochtsensor. 5 euro per stuk op ali, dus 4 stuks ophangen kost je ook de kop niet.

Ik voel met niet perse genaaid zoals @rvdgaag, maar ik moet toch ook wel zeggen dat Quatt niet is wat ik had gehoopt dat het zou zijn.

Mijn insteek toen ik 2 jaar geleden inschreef was:
- Warmtepomp met mooi uiterlijk.
- Kan nu nog niet koelen, maar dat komt tzt wel met een softwareupdate.
- FE is nog niet beschikbaar, maar ze komen met een mooie niet al te ingewikkelde oplossing tegen een scherpe prijs
- AI, dus straks de slimste aansturing op de markt.

De realiteit:
Mooi uiterlijk, prijs is nog steeds scherp(ish), FE en koelen wordt lekker gecompliceerd gemaakt om extra geld uit de markt te trekken (dat is in ieder geval het idee wat ik hier krijg).

Verder begin ik het echt steeds meer het idee te krijgen dat dit eigenlijk niet echt de warmtepomp voor de Tweaker is. Veel andere warmtepompen (alle?) geven de gebruiker gewoon de mogelijkheid om te koelen, maar kennelijk is ziet Quatt haar klanten als te stompzinnig om met die verantwoordelijkheid om te kunnen gaan, en dat vind ik een behoorlijk nare houding.

Ik ben niet perse ontevreden met de Quatt, ik heb een prima hybride warmtepomp voor een scherpe prijs, maar ik ben nooit op het punt gekomen dat ik de Quatt echt van harte aanbeveel bij anderen. De hemelse voorspiegelingen die indertijd gedaan werden zie ik er niet meer van komen, de upgrade naar FE is onnodig gecompliceerd / wordt bemoeilijkt door Quatt, en de prijs is niet meer zodanig goed dat ik anderen in mijn omgeving daar mee wil opzadelen.

Voor een bedrag onder de 2000 euro mag een product functies missen, maar voor (minimaal) 2999 durf ik anderen geen warmtepomp aan te raden waarbij het upgradepad niet voor iedereen beschikbaar is, via Quatt onnodig duur en gecompliceerd is, en die niet kan koelen zonder stevige extra investeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Sorry, maar volgens mij gebeurt er eigenlijk iets anders.
Het cv water in je systeem zal door het koelen juist iets verhogen, de Chill gebruikt het cv water om zijn warmte af te voeren (w/l mirco warmtepomp).
Bij een Chill zal dat overigens minimaal zijn en ook alleen voor dat deel van je systeem gaan gelden, als je vvw op een eigen deel zit, wat vaak het geval is, zal je vvw met die lichte verhoging zelfs helemaal niets mee krijgen.
De Quatt warmtepomp zal dan (waarschijnlijk maar kort) gaan draaien om die extra warmte naar buiten toe af te voeren.
Het echte koel werk gebeurt uitsluitend in je Chill die daarvoor een w/l micro warmtepomp heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 05-07-2024 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
onlinaius schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:43:
[...]

[...]

Daar is een oplossing voor, dat noemen ze een vochtsensor. 5 euro per stuk op ali, dus 4 stuks ophangen kost je ook de kop niet.

Ik voel met niet perse genaaid zoals @rvdgaag, maar ik moet toch ook wel zeggen dat Quatt niet is wat ik had gehoopt dat het zou zijn.

- FE is nog niet beschikbaar, maar ze komen met een mooie niet al te ingewikkelde oplossing tegen een scherpe prijs

De realiteit:
Mooi uiterlijk, prijs is nog steeds scherp(ish), FE en koelen wordt lekker gecompliceerd gemaakt om extra geld uit de markt te trekken (dat is in ieder geval het idee wat ik hier krijg).

Verder begin ik het echt steeds meer het idee te krijgen dat dit eigenlijk niet echt de warmtepomp voor de Tweaker is. Veel andere warmtepompen (alle?) geven de gebruiker gewoon de mogelijkheid om te koelen, maar kennelijk is ziet Quatt haar klanten als te stompzinnig om met die verantwoordelijkheid om te kunnen gaan, en dat vind ik een behoorlijk nare houding.

Ik ben niet perse ontevreden met de Quatt, ik heb een prima hybride warmtepomp voor een scherpe prijs, maar ik ben nooit op het punt gekomen dat ik de Quatt echt van harte aanbeveel bij anderen. De hemelse voorspiegelingen die indertijd gedaan werden zie ik er niet meer van komen, de upgrade naar FE is onnodig gecompliceerd / wordt bemoeilijkt door Quatt, en de prijs is niet meer zodanig goed dat ik anderen in mijn omgeving daar mee wil opzadelen.

Voor een bedrag onder de 2000 euro mag een product functies missen, maar voor (minimaal) 2999 durf ik anderen geen warmtepomp aan te raden waarbij het upgradepad niet voor iedereen beschikbaar is, via Quatt onnodig duur en gecompliceerd is, en die niet kan koelen zonder stevige extra investeringen.
Amen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
MacD007 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:52:
[...]
Het cv water in je systeem zal door het koelen juist iets verhogen, de Chill gebruikt het cv water om zijn warmte af te voeren (w/l mirco warmtepomp).
Ja klopt, maar zal alsnog tegen beperkte temperaturen zijn (ja aannames, maar het water moet niet zo warm worden dat je elders je toko aan het verwarmen bent..)
Bij een Chill zal dat overigens minimaal zijn en ook alleen voor dat deel van je systeem gaan gelden, als je vvw op een eigen deel zit, wat vaak het geval is, zal je vvw met die lichte verhoging zelfs helemaal niets mee krijgen.
Vrij behoorlijke aannames. zolang je je vvw niet dicht zet & je pomp laat meedraaien kan het gewoon.
enige doel van mijn reacties was inhaken op @netappie wie erop alert maakte dat het hydraulisch mogelijk is om je vvw passief mee te laten draaien op koelmodus met een Chill. Of dit praktisch zoden aan de dijk zit moet natuurlijk nog blijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
[...]

Sorry, maar volgens mij gebeurt er eigenlijk iets anders.
De Quatt warmtepomp zal dan (waarschijnlijk maar kort) gaan draaien om die extra warmte naar buiten toe af te voeren.
Het echte koel werk gebeurt uitsluitend in je Chill die daarvoor een w/l micro warmtepomp heeft.
Van koelen via vloerverwarming moet je je sowieso niet te veel voorstellen. Het is iets prettiger dan zonder, maar in verhouding tot een airco is het niks.

Dat de vloer mee doet met de Chill is mooi meegenomen, en als die Chill hard moet (blijven) werken dan zal het zeker wat schelen met een flink oppervlak, maar niet in de mate dat je het als deel van de oplossing kan verkopen.

Ik gok daarbij even dat ze boven de 20 graden blijven omdat je dan eigenlijk niet fout kan gaan met de radiatoren. Je wilt immers geen roestvorming krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 12:50:
[...]

Ja klopt, maar zal alsnog tegen beperkte temperaturen zijn (ja aannames, maar het water moet niet zo warm worden dat je elders je toko aan het verwarmen bent..)

[...]

Vrij behoorlijke aannames. zolang je je vvw niet dicht zet & je pomp laat meedraaien kan het gewoon.
enige doel van mijn reacties was inhaken op @netappie wie erop alert maakte dat het hydraulisch mogelijk is om je vvw passief mee te laten draaien op koelmodus met een Chill. Of dit praktisch zoden aan de dijk zit moet natuurlijk nog blijken
nee hoor, is gewoon logisch nadenken. maar het is gewoon heel erg afhankelijk hoe jou cv installatie er uit ziet
bij mij zal de Chill op het zelfde deel-systeem als wwar ook mijn vloerverwarming op zit gaan draaien, en dus dan klijgt de VVW mogelijk wel iets mee, maar deze is dmv een pompschakelaar in de zomer uitgeschakeld, dus daardoor zal hij vrij weinig daarvan meekrijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19:16
onlinaius schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:43:
[...]

[...]

De realiteit:

Eerlijk gezegd vind ik dit een buitengewoon negatief en onzinnig stukje over Quatt.

Ik heb een hifi installatie zonder knoppen voor o.a. bas, hoog/laag en balans. Waarom niet? Omdat dat het concept is en kwalitatief zo goed, dat het niet nodig is. De muziek komt door zoals het opgenomen en bedoeld is.
Dat wil niet zeggen dat die fabrikant mij als koper te stompzinnig vind om met die knoppen om te gaan en het is ook geen nare houding. Ik koop een concept waar ik volledig achter sta. Zo ook de Quatt. Zij zetten een concept in de markt waar zij achter staan en zijn daar altijd zeer duidelijk in geweest.
Als je het niks vindt, had je het niet moeten kopen, maar voor een systeem met knoppen moeten gaan.

Dit soort teksten helpt de lezer hier, die naar ervaringen en tips op zoek is, niet. Het helpt niemand.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
netappie schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:45:
[...]

Van koelen via vloerverwarming moet je je sowieso niet te veel voorstellen. Het is iets prettiger dan zonder, maar in verhouding tot een airco is het niks.

Dat de vloer mee doet met de Chill is mooi meegenomen, en als die Chill hard moet (blijven) werken dan zal het zeker wat schelen met een flink oppervlak, maar niet in de mate dat je het als deel van de oplossing kan verkopen.

Ik gok daarbij even dat ze boven de 20 graden blijven omdat je dan eigenlijk niet fout kan gaan met de radiatoren. Je wilt immers geen roestvorming krijgen.
Dat blijf je zeggen, maar de ervaringsdeskundigen (@paQ bijv) geven je daarin geen gelijk.

Ik heb hier airco's, dus ik zit niet enorm met het niet kunnen koelen, maar ik had het wel gezien als toevoeging op natuurlijke ventilatie gedurende de nacht. Ramen open zodat de lucht wordt gekoelt met koele buitenlucht, de Quatt koelt gedurende de nacht de vloeren met een serieus hoge COP (veel warmte in de vloer, koele buitenlucht is ideale situatie), en de volgende dag kan ik weer een dagje vooruit met een lekker koel huis en zonder geluid van de airco's. Ik wordt dankzij de airco's niet al te hard getroffen, maar ik baal er toch wel van dat ik deze manier van koelen niet kan gaan gebruiken (mogelijk nooit als Quatt lekker de Chill wil blijven verkopen), en het is voor mij een duidelijk minpunt aan Quatt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
pietjm schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:52:
[...]

Eerlijk gezegd vind ik dit een buitengewoon negatief en onzinnig stukje over Quatt.

Ik heb een hifi installatie zonder knoppen voor o.a. bas, hoog/laag en balans. Waarom niet? Omdat dat het concept is en kwalitatief zo goed, dat het niet nodig is. De muziek komt door zoals het opgenomen en bedoeld is.
Dat wil niet zeggen dat die fabrikant mij als koper te stompzinnig vind om met die knoppen om te gaan en het is ook geen nare houding. Ik koop een concept waar ik volledig achter sta. Zo ook de Quatt. Zij zetten een concept in de markt waar zij achter staan en zijn daar altijd zeer duidelijk in geweest.
Als je het niks vindt, had je het niet moeten kopen, maar voor een systeem met knoppen moeten gaan.

Dit soort teksten helpt de lezer hier, die naar ervaringen en tips op zoek is, niet. Het helpt niemand.
Dat mag je vinden, maar ik ben het niet met je eens dat Quatt hier altijd heel duidelijk in is geweest.

- Quatt gaf aan dat hun besturing via AI zou gaan, en dan verwacht je dat deze (veel) slimmer is dan van de concurrenten. Tot nu toe zie ik een besturing die hooguit op het niveau van de concurrenten zit, maar zeker niet er boven.
- Quatt gaf aan dat koelen beschikbaar zou worden, maar dat ze nog even moesten uitvogelen hoe je condensvorming kunt voorkomen (vochtsensors en een algoritme?). Ze hebben nooit aangegeven dat dit alleen voor mensen met radiatoren beschikbaar zou komen, en dat je hier een goedkoop aircosysteem aan extra kosten voor zou moeten neerleggen.
- Quatt zette een hybride warmtepomp tegen een scherpe prijs in de markt, dan zou je verwachting kunnen zijn dat de FE oplossing voor een vergelijkbare prijs in de markt komt. Dat is ze niet bepaald gelukt. (overigens is dit niet omdat ze teveel rekenen, maar omdat ze een overcomplex systeem hebben ontwikkelt met bijbehorende kosten).
- Quatt creert met hun kunstmatige 18 graden minimumaanvoertemperatuur een kunstmatige vendor lock-in. Ik heb nooit van Quatt gehoord dat ze het kunstmatig moeilijk zouden gaan maken voor hun klanten om FE buiten Quatt om te regelen.
- Quatt is een systeem zonder knoppen, maar ook hierover zijn ze niet erg duidelijk geweest. Zelfs nu wordt van heel veel functies (zie ook de google sheet nav het bezoek van de tweakers aan Quatt enige maanden geleden) nog aangegeven dat ze 'daar nog mee komen'.

En 'Quatt is hier duidelijk over geweest' vind ik een vrij ironische stelling, als je ziet dat zo'n 10% van alle berichten op het 'ervaring met Quatt' draadje gaan over Quatt die niet communiceert. De eerste paar honderd pagina's laten zich ongeveer samenvatten met: 'Zijn we gescamt? We horen niets meer van Quatt'.

Ik heb me nooit bedrogen gevoeld, en gezien de bijzonder lage prijs die ik voor de Quatt heb betaald (ik zat bij de eerste 500 inschrijvers) ben ik nog steeds best tevreden met de aankoop, maar ik kan me toch echt niet aan de indruk onttrekken dat Quatt behoorlijk veel belooft heeft, en dat de uitkomst hiervan tot nu toe aardig twijfelachtig is.

Enfin, ik heb een leuke hybride warmtepomp, voor een scherpe prijs, en de rest knutsel ik er buiten Quatt om zelf wel bij.

Edit: en uiteraard hoop ik dat ze in de toekomst wel alle geschapen verwachtingen voor 110% weten waar te maken. Ik hoop dat ik ooit Quatt weer naar eer en geweten kan promoten bij mijn vrienden, kennissen en familie, maar op dit moment durf ik het niet echt aan, tenzij ze nu al weten nooit FE te willen gaan.

Edit 2: ik bedenk me net dat ik recent de Quatt wel heb aangeraden bij een familielid. Die persoon ging zijn huis verkopen, en wilde een goedkope warmtepomp plaatsen om het energielabel te verbeteren. Verder maakte het niet zoveel uit, als het maar een warmtepomp was en als het maar goedkoop was.

[ Voor 10% gewijzigd door onlinaius op 05-07-2024 16:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
pietjm schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:52:
[...]
Het helpt de lezers die op zoek zijn naar een WP 'knoppen' om zelf aan te draaien: die kunnen beter verder zoeken.
Als iemand met bepaalde verwachtingen erin is gestapt en die verwachtingen worden niet waargemaakt, dan is dat ook een 'ervaring' die gedeeld mag worden, of dat nou positief of negatief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
onlinaius schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:56:
[...]

Dat blijf je zeggen, maar de ervaringsdeskundigen (@paQ bijv) geven je daarin geen gelijk.

Ik heb hier airco's, dus ik zit niet enorm met het niet kunnen koelen, maar ik had het wel gezien als toevoeging op natuurlijke ventilatie gedurende de nacht. Ramen open zodat de lucht wordt gekoelt met koele buitenlucht, de Quatt koelt gedurende de nacht de vloeren met een serieus hoge COP (veel warmte in de vloer, koele buitenlucht is ideale situatie), en de volgende dag kan ik weer een dagje vooruit met een lekker koel huis en zonder geluid van de airco's. Ik wordt dankzij de airco's niet al te hard getroffen, maar ik baal er toch wel van dat ik deze manier van koelen niet kan gaan gebruiken (mogelijk nooit als Quatt lekker de Chill wil blijven verkopen), en het is voor mij een duidelijk minpunt aan Quatt.
Zie ook deze TS:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11

"Koelen
Koelen met een L/W warmtepomp is geen groot succes bij de meeste hier op het forum. Het grote probleem is dat de temperatuur wel naar beneden gaat maar de relatieve luchtvochtigheid niet. Die gaat zelfs omhoog als de temperatuur naar beneden gaat wat het leefklimaat nog beroerder maakt."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
netappie schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 18:29:
[...]

Zie ook deze TS:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11

"Koelen
Koelen met een L/W warmtepomp is geen groot succes bij de meeste hier op het forum. Het grote probleem is dat de temperatuur wel naar beneden gaat maar de relatieve luchtvochtigheid niet. Die gaat zelfs omhoog als de temperatuur naar beneden gaat wat het leefklimaat nog beroerder maakt."
Bij koelen met een warmtepomp door bv vvw gebeurt het geforceert verwijderen van vocht uit de lucht dus niet, je verlaagd de temperatuur maar omdat er geen vocht word verwijderd verhoog je de relatieve luchtvochtigheid daardoor. Wil je dat wel heb je dus een fancoil systeem nodig (lijkt op een binnenunit van een split-airco systeem) die dus ook naast de koeling ook het overtollige vocht verwijdert (door condensatie). .

en dan krijg je dat in de binnenunit waar vocht geforceert door de condenskoeling uit de uitblaaslucht wordt gehaald en afgevoerd via de condensleiding. exact het zelfde wat in een binnenunit van een split-airco gebeurt.

[ Voor 25% gewijzigd door MacD007 op 05-07-2024 23:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
MacD007 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 18:49:
[...]

Bij koelen met een warmtepomp door bv vvw gebeurt het geforceert verwijderen van vocht uit de lucht dus niet, je verlaagd de temperatuur maar omdat er geen vocht word verwijderd verhoog je de relatieve luchtvochtigheid daardoor. Wil je dat wel heb je dus een fancoil systeem nodig (lijkt op een binnenunit van een split-airco systeem) die dus ook naast de koeling ook het overtollige vocht verwijdert (door condensatie). .

en dan krijg je dat in de binnenunit waar vocht geforceert door de condenskoeling uit de uitblaaslucht wordt gehaald en afgevoerd via de condensleiding. exact het zelfde wat in een binnenunit van een split-airco gebeurt.
Precies, het beetje temperatuurverlaging dat je haalt met een vloer zonder die stuk te maken doet eigenlijk niet zo veel voor het comfort.

Je krijgt iets koudere voeten maar als je het vocht niet afvoert dan kan dat alleen in de warmere lucht terecht die hoger zit of door condenseren op de vloer/radiatoren, wat gewoon een risico is.

Waarschijnlijk heb je in Nederland meer aan ontvochtigen dan aan koelen van de lucht. Ik heb vloerkoeling wel zien werken in grotere gebouwen, maar dat was allemaal nieuwbouw met moderne klimaatbeheersing die sowieso nodig is om schimmel en co2 vergiftiging te voorkomen.

Ik zie vloerkoeling bij een warmtepomp dan ook meer als het gebruiken van een stationwagen bij verhuizen. Ja het kan helpen, maar het is gewoon niet te verkopen als verhuiswagen. Als je het toch in wilt zetten dan kan het wel, maar dan moet je er iets aan hangen voor de last. Bij een stationwagen is dat een trekhaak met aanhanger, bij de Quatt is dat een snelkoppeling met Chill. En als je aan die stationwagon/vloerverwarming genoeg hebt dan is dat prima, maar ik schat in dat het in veel situaties vergelijkbaar teleur stelt.

[ Voor 3% gewijzigd door netappie op 06-07-2024 07:43 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• netappie
onlinaius schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 16:09:
[...]

Dat mag je vinden, maar ik ben het niet met je eens dat Quatt hier altijd heel duidelijk in is geweest.

- Quatt gaf aan dat hun besturing via AI zou gaan, en dan verwacht je dat deze (veel) slimmer is dan van de concurrenten. Tot nu toe zie ik een besturing die hooguit op het niveau van de concurrenten zit, maar zeker niet er boven.
- Quatt gaf aan dat koelen beschikbaar zou worden, maar dat ze nog even moesten uitvogelen hoe je condensvorming kunt voorkomen (vochtsensors en een algoritme?). Ze hebben nooit aangegeven dat dit alleen voor mensen met radiatoren beschikbaar zou komen, en dat je hier een goedkoop aircosysteem aan extra kosten voor zou moeten neerleggen.
- Quatt zette een hybride warmtepomp tegen een scherpe prijs in de markt, dan zou je verwachting kunnen zijn dat de FE oplossing voor een vergelijkbare prijs in de markt komt. Dat is ze niet bepaald gelukt. (overigens is dit niet omdat ze teveel rekenen, maar omdat ze een overcomplex systeem hebben ontwikkelt met bijbehorende kosten).
- Quatt creert met hun kunstmatige 18 graden minimumaanvoertemperatuur een kunstmatige vendor lock-in. Ik heb nooit van Quatt gehoord dat ze het kunstmatig moeilijk zouden gaan maken voor hun klanten om FE buiten Quatt om te regelen.
- Quatt is een systeem zonder knoppen, maar ook hierover zijn ze niet erg duidelijk geweest. Zelfs nu wordt van heel veel functies (zie ook de google sheet nav het bezoek van de tweakers aan Quatt enige maanden geleden) nog aangegeven dat ze 'daar nog mee komen'.

En 'Quatt is hier duidelijk over geweest' vind ik een vrij ironische stelling, als je ziet dat zo'n 10% van alle berichten op het 'ervaring met Quatt' draadje gaan over Quatt die niet communiceert. De eerste paar honderd pagina's laten zich ongeveer samenvatten met: 'Zijn we gescamt? We horen niets meer van Quatt'.

Ik heb me nooit bedrogen gevoeld, en gezien de bijzonder lage prijs die ik voor de Quatt heb betaald (ik zat bij de eerste 500 inschrijvers) ben ik nog steeds best tevreden met de aankoop, maar ik kan me toch echt niet aan de indruk onttrekken dat Quatt behoorlijk veel belooft heeft, en dat de uitkomst hiervan tot nu toe aardig twijfelachtig is.

Enfin, ik heb een leuke hybride warmtepomp, voor een scherpe prijs, en de rest knutsel ik er buiten Quatt om zelf wel bij.

Edit: en uiteraard hoop ik dat ze in de toekomst wel alle geschapen verwachtingen voor 110% weten waar te maken. Ik hoop dat ik ooit Quatt weer naar eer en geweten kan promoten bij mijn vrienden, kennissen en familie, maar op dit moment durf ik het niet echt aan, tenzij ze nu al weten nooit FE te willen gaan.

Edit 2: ik bedenk me net dat ik recent de Quatt wel heb aangeraden bij een familielid. Die persoon ging zijn huis verkopen, en wilde een goedkope warmtepomp plaatsen om het energielabel te verbeteren. Verder maakte het niet zoveel uit, als het maar een warmtepomp was en als het maar goedkoop was.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf ook meer van het zelf aanpassen en inregelen ben en alles open aan elkaar wil kunnen knopen.

Maar op geen enkel moment heb ik de indruk gekregen dat de Quatt een dergelijk product zou zijn. Heel eerlijk gezegd is de Quatt er ook voornamelijk gekomen omdat ik er niets aan kon (ver)prutsen, want daar hebben ze hier in huis al genoeg last van met mijn uit de hand gelopen projectjes.

Ik raad de Quatt nog steeds aan bij vrienden en familie, vooral omdat het net is als een TV of koelkast. Gewoon een totale installatie die vanaf dag 1 werkt en waar je hooguit iets hoger of lager aan kan zetten.
En van wat ik op het forum lees en zelf ervaar gaat dat in de meeste gevallen erg goed.

Zou ik willen dat de Hybrid ook zonder CV ketel en extra investering zelfstandig kan draaien? ja graag. Is dat een showstopper? Nee, absoluut niet. Het echte doel van 80% minder gas gebruiken is hier toch al ruimschoots behaald en dat is waar ze mee adverteren.

Ik zou ook graag willen weten welk merk dan wel voldoet aan jouw wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
netappie schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 08:03:
[...]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf ook meer van het zelf aanpassen en inregelen ben en alles open aan elkaar wil kunnen knopen.

Maar op geen enkel moment heb ik de indruk gekregen dat de Quatt een dergelijk product zou zijn. Heel eerlijk gezegd is de Quatt er ook voornamelijk gekomen omdat ik er niets aan kon (ver)prutsen, want daar hebben ze hier in huis al genoeg last van met mijn uit de hand gelopen projectjes.
Eerlijk gezegd hoeft dat van mij ook niet echt perse. Als gebruiker kun je iets zelden beter instellen dan een goed ingeregeld apparaat , en een regeling met de door Quatt beloofde AI zal dat al helemaal overbodig maken. De enige 'knoppen' waar ik op dit moment echt aan zou willen kunnen draaien zijn die twee knoppen die de kunstmatige limitaties (niet koelen zonder chill en die 18 graden minimumtemp) verwijderen. Alle andere knoppen (sound slider, prijsinstellingen voor gas en elektriciteit, etc) heb ik eerlijk gezegd niet perse nodig.
netappie schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 08:03:
[...]
Zou ik willen dat de Hybrid ook zonder CV ketel en extra investering zelfstandig kan draaien? ja graag. Is dat een showstopper? Nee, absoluut niet. Het echte doel van 80% minder gas gebruiken is hier toch al ruimschoots behaald en dat is waar ze mee adverteren.

Ik zou ook graag willen weten welk merk dan wel voldoet aan jouw wensen.
Eerlijk gezegd zit ik er niet genoeg in om het met zekerheid te zeggen, maar als ik het goed begrijp kunnen de meeste (bijna alle?) andere warmtepompen koelen, en wat ik hier heb begrepen is die minimum aanvoertemperatuur ook niet echt een industriestandaard? Mogelijk dat ze bij andere warmtepompen andere trucjes hebben om de installatie van een cv te forceren, maar ook daar weet ik eigenlijk te weinig van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
onlinaius schreef op zondag 7 juli 2024 @ 11:03:
[...]

Eerlijk gezegd hoeft dat van mij ook niet echt perse. Als gebruiker kun je iets zelden beter instellen dan een goed ingeregeld apparaat , en een regeling met de door Quatt beloofde AI zal dat al helemaal overbodig maken. De enige 'knoppen' waar ik op dit moment echt aan zou willen kunnen draaien zijn die twee knoppen die de kunstmatige limitaties (niet koelen zonder chill en die 18 graden minimumtemp) verwijderen. Alle andere knoppen (sound slider, prijsinstellingen voor gas en elektriciteit, etc) heb ik eerlijk gezegd niet perse nodig.

[...]

Eerlijk gezegd zit ik er niet genoeg in om het met zekerheid te zeggen, maar als ik het goed begrijp kunnen de meeste (bijna alle?) andere warmtepompen koelen, en wat ik hier heb begrepen is die minimum aanvoertemperatuur ook niet echt een industriestandaard? Mogelijk dat ze bij andere warmtepompen andere trucjes hebben om de installatie van een cv te forceren, maar ook daar weet ik eigenlijk te weinig van.
Die 18 graden komt waarschijnlijk vanuit de gedachte dat de CV ketel bij moet schakelen. Die wil juist een zeer lage retourtemperatuur voor een maximaal rendement (warmte terug winnen uit condens in rookgas).
Technisch kan de warmtepomp best wat lager starten, al moet je wel voorkomen dat de warmtepomp te snel de defrost cycle in gaat.

Heat geek heeft meerdere experimenten gedaan met koeling via de warmtepomp, maar dat levert niet echt het gewenste effect ondanks dat ze zwaar over de grenzen heen gaan die je moet respecteren met vloeren.
Zie bijvoorbeeld deze hilarische video: YouTube: How To COOL With Your Home HEATING System

Als je over wilt stappen naar een andere warmtepomp dan is Vaillant wel een heel goed merk. Maar verwacht niet dat deze R290 warmtepompen klein en goedkoop zijn en zorg er voor dat je afgiftesysteem genoeg volume heeft om te voorkomen dat het ding gaat pendelen en je over 4 jaar weer op zoek moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
netappie schreef op zondag 7 juli 2024 @ 11:59:
[...]
Heat geek heeft meerdere experimenten gedaan met koeling via de warmtepomp, maar dat levert niet echt het gewenste effect ondanks dat ze zwaar over de grenzen heen gaan die je moet respecteren met vloeren.
Zie bijvoorbeeld deze hilarische video: YouTube: How To COOL With Your Home HEATING System
Eeehm, wacht even, dit gaat over het koelen met radiatoren, de enige buizen in de vloeren in deze video zijn de leidingen naar de radiatoren. Dat heeft inderdaad weinig effect.

Dat is ook logisch, als je kijkt naar verwarmen met een radiator zie je dat degenen die met radiatoren verwarmen (zeker als deze geen boosters hebben) zo'n 10 graden warmer draaien qua aanvoertemp dan de VVW eigenaren.

Met koelen heb je hetzelfde idee: voor dezelfde afgifte moet je 10 graden koeler water aanvoeren. En dat is uiteraard vragen om condensatie.

Als ik naar de data in de Quatt app / HA kijk zie ik dat ik op de koudste momenten de aanvoer op 37 heb zitten, met een binnentemperatuur van 20.5, een verschil van 16.5 graad.

Neem je dezelfde delta bij het koelen dan zou je met een binnentemperatuur van 26 op een watertemp van 9.5 uitkomen. Gevaarlijk laag dus.

Je ziet dan echter wel gelijk dat koelen met radiatoren in dit geval al meer mogelijk is. Als je 10 graden extra warmte nodig hebt in de winter, heb je in de zomer 10 graden extra kou nodig, en dan zit je dus al onder de 0.

Je koelbehoefte is echter bijna nooit zo hoog als je verwarmingsbehoefte. Bij -7 buiten is het verschil met de gewenste 20.5 graden maar liefst 27.5 graad. Bij 35 buiten en 25 gewenst binnen is het verschil maar 10 graden, wat in mijn geval dus uit zou komen op een aanvoer die (16.5 / 27.5 x 10) 6 graden onder de woningtemperatuur ligt. Op 19 graden dus. Dat klinkt als vrij goed te doen, en een temperatuur die niet perse riskant is voor condensvorming.

En dan heb je nog niet meegenomen dat ook bij 35 graden de temperatuur gedurende de nacht al snel een graad of 10 lager ligt, en in de nacht is dus amper extra koeling nodig, en kun je dus compenseren voor een deel van de koeling van de dag.

Dat zou overigens ook mijn inzet zijn met vloerkoeling: s nachts de boel lekker open, en de vloerkoeling laten meehelpen om het beton in de woning af te koelen in voorbereiding op de volgende dag. Zo hoef je nauwelijks rekening te houden met condensatie, omdat de lucht in de woning constant ververst met lucht van buiten. Deze manier van koelen voorkomt echter wel het effect dat als je de hele nacht gekoelt hebt en je doet de boel dicht, de woning in het eerste uur al 3 graden warmer wordt omdat er nog zoveel warmte in het beton zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
onlinaius schreef op zondag 7 juli 2024 @ 15:23:
[...]

Eeehm, wacht even, dit gaat over het koelen met radiatoren, de enige buizen in de vloeren in deze video zijn de leidingen naar de radiatoren. Dat heeft inderdaad weinig effect.

Dat is ook logisch, als je kijkt naar verwarmen met een radiator zie je dat degenen die met radiatoren verwarmen (zeker als deze geen boosters hebben) zo'n 10 graden warmer draaien qua aanvoertemp dan de VVW eigenaren.

Met koelen heb je hetzelfde idee: voor dezelfde afgifte moet je 10 graden koeler water aanvoeren. En dat is uiteraard vragen om condensatie.

Als ik naar de data in de Quatt app / HA kijk zie ik dat ik op de koudste momenten de aanvoer op 37 heb zitten, met een binnentemperatuur van 20.5, een verschil van 16.5 graad.

Neem je dezelfde delta bij het koelen dan zou je met een binnentemperatuur van 26 op een watertemp van 9.5 uitkomen. Gevaarlijk laag dus.

Je ziet dan echter wel gelijk dat koelen met radiatoren in dit geval al meer mogelijk is. Als je 10 graden extra warmte nodig hebt in de winter, heb je in de zomer 10 graden extra kou nodig, en dan zit je dus al onder de 0.

Je koelbehoefte is echter bijna nooit zo hoog als je verwarmingsbehoefte. Bij -7 buiten is het verschil met de gewenste 20.5 graden maar liefst 27.5 graad. Bij 35 buiten en 25 gewenst binnen is het verschil maar 10 graden, wat in mijn geval dus uit zou komen op een aanvoer die (16.5 / 27.5 x 10) 6 graden onder de woningtemperatuur ligt. Op 19 graden dus. Dat klinkt als vrij goed te doen, en een temperatuur die niet perse riskant is voor condensvorming.

En dan heb je nog niet meegenomen dat ook bij 35 graden de temperatuur gedurende de nacht al snel een graad of 10 lager ligt, en in de nacht is dus amper extra koeling nodig, en kun je dus compenseren voor een deel van de koeling van de dag.

Dat zou overigens ook mijn inzet zijn met vloerkoeling: s nachts de boel lekker open, en de vloerkoeling laten meehelpen om het beton in de woning af te koelen in voorbereiding op de volgende dag. Zo hoef je nauwelijks rekening te houden met condensatie, omdat de lucht in de woning constant ververst met lucht van buiten. Deze manier van koelen voorkomt echter wel het effect dat als je de hele nacht gekoelt hebt en je doet de boel dicht, de woning in het eerste uur al 3 graden warmer wordt omdat er nog zoveel warmte in het beton zit.
Met vloerverwarming krijg je echt problemen met vocht tenzij je steen als afwerking neemt ipv lamimaat of parket als je het aan de onderkant zo erg af laat koelen.

Maar los daarvan krijg je net zoals in het filmpje alleen koude voeten en hou je gewoon een warm hoofd, wat vrijwel niemand als comfortabel ervaart, zeker als het vocht gewoon in de hogere lucht van de ruimte blijft.

Overigens denk ik dat de Chill hier een hoop van oplost als de gekoelde lucht het vocht achter laat in een (af en toe te legen) reservoir en de lucht aktief omhoog word geblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
netappie schreef op zondag 7 juli 2024 @ 17:42:
[...]

Met vloerverwarming krijg je echt problemen met vocht tenzij je steen als afwerking neemt ipv lamimaat of parket als je het aan de onderkant zo erg af laat koelen.

Maar los daarvan krijg je net zoals in het filmpje alleen koude voeten en hou je gewoon een warm hoofd, wat vrijwel niemand als comfortabel ervaart, zeker als het vocht gewoon in de hogere lucht van de ruimte blijft.
Zeg je dat ook van verwarmen met vloerverwarming?

Of is het dan ook massa met een constante temperatuur die langzaam warmte afstaat aan de rest van het huis?
Het werkt met vloerkoeling net zo. Een vloer die uren lang is teruggekoeld tot bijv 19 graden condenseert niet, en geeft heel lang “koude” af aan de ruimte.

Werkt een chill of airco sneller? Jazeker!
En als je die uitzet is het effect ook vrijwel direct weer verdwenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-09 18:17

Dat voor jou een andere pomp misschien beter geschikt is dat kan, maar Quatt is naar mijn mening wel duidenlijk geweest. Ze vonden de gebruikenlijke optie niet voldoende geschikt om te koelen en niet passen bij hun klantenbestand waarvan veel klanten (nog) radiatoren hebben. Ze besloten om de bestaande pre-orders voor de koeloptie af te blazen en een geheel nieuw product te ontwikkelen. Een product dat een unit had. Dat is dus wat ik op hun site las en heb ik eerder ook in het topic heb besproken. (Wat zou het kunnen zijn als het een unit heeft?) Dat je genaaid voelt, nu je beneden recent vvv heb gelegd, ligt dus ook een beetje aan jezelf, als je niet op de site kijkt of de discussie daarover niet volgt. Ondertussen lees ik ook op de site op dat ze nog bezig zijn om de Chilll te kunnen aansluiten voor vloerverwarming.

Uiteindenlijk moet je gewoon zelf beslissen wat je wil, maar mijn indruk is dat Quatt er wel goed over heeft nagedacht. Lees hun blog waarom ze voor een andere optie dan gebruikenlijk, de Chill, hebben gekozen. Omdat ik zelf alleen radiatoren heb zie ik de ontwikkeling als positief en de nieuwe optie juist beter dan verwacht. Maar ik heb niet de illusie dat het gelijkwaardig aan een airco is. Maar dat je bijv. de werkkamer een extra warmteboost kan geven met de Chill dat is fijn. Het belangrijkste in onze situatie is dat de Chill geen extra leidingwerk vraagt. Dus elke situatie is anders en daar moet je je gekozen wp of airco op afstemmen.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
paQ schreef op zondag 7 juli 2024 @ 22:10:
[...]

Zeg je dat ook van verwarmen met vloerverwarming?

Of is het dan ook massa met een constante temperatuur die langzaam warmte afstaat aan de rest van het huis?
Het werkt met vloerkoeling net zo. Een vloer die uren lang is teruggekoeld tot bijv 19 graden condenseert niet, en geeft heel lang “koude” af aan de ruimte.

Werkt een chill of airco sneller? Jazeker!
En als je die uitzet is het effect ook vrijwel direct weer verdwenen.
Ik krijg toch een beetje het idee dat er bij koelen ongeveer dezelfde 'problemen' optreden als bij mensen die overstappen van een cv ketel naar een warmtepomp.

'Ik krijg het huis niet meer in een uurtje van 16 graden naar 20 graden', wordt bij de warmtepomp om te koelen via vloerkoeling: 'als ik eind van de middag thuis kom krijg ik niet het in een uurtje 4 graden koeler.'

Wat dat betreft is de warmtepomp toch echt typisch een warmtepomp: je houd het op temperatuur en laat de temperatuur niet al teveel varieren.

Bij koelen is het waarschijnlijk zelfs nog wel wat erger dan bij verwarmen. Je komt thuis en het huis is 28 graden, en dat wil je terug koelen naar 23.

Dat we dat zelfs met de cv ketel qua verwarming eigenlijk nooit doen wordt dan vrij makkelijk vergeten. Bijna niemand laat het huis overdag tot 15 afkoelen en gaat dan s avonds naar 20, en dat is met een apparaat wat gemaakt is om 20 tot 40KW aan warmte te produceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
onlinaius schreef op maandag 8 juli 2024 @ 00:08:
[...]

Ik krijg toch een beetje het idee dat er bij koelen ongeveer dezelfde 'problemen' optreden als bij mensen die overstappen van een cv ketel naar een warmtepomp.

'Ik krijg het huis niet meer in een uurtje van 16 graden naar 20 graden', wordt bij de warmtepomp om te koelen via vloerkoeling: 'als ik eind van de middag thuis kom krijg ik niet het in een uurtje 4 graden koeler.'

Wat dat betreft is de warmtepomp toch echt typisch een warmtepomp: je houd het op temperatuur en laat de temperatuur niet al teveel varieren.

Bij koelen is het waarschijnlijk zelfs nog wel wat erger dan bij verwarmen. Je komt thuis en het huis is 28 graden, en dat wil je terug koelen naar 23.

Dat we dat zelfs met de cv ketel qua verwarming eigenlijk nooit doen wordt dan vrij makkelijk vergeten. Bijna niemand laat het huis overdag tot 15 afkoelen en gaat dan s avonds naar 20, en dat is met een apparaat wat gemaakt is om 20 tot 40KW aan warmte te produceren.
Het probleem met koelen is dat het vaak niet gaat over een woonkamer, maar bijvoorbeeld over een zolder of werkkamer die flink opwarmt als het zonnetje er op staat.

Met een nieuwbouw woning die super isolatie en alleen vloerverwarming heeft zou ik langzaam koelen via de warmtepomp ook zeker aanraden.

Maar dat is niet het deel van de markt waar Quatt nu opereert. Ik denk dat het leeuwendeel van de Quatt klanten gewoon nog radiatoren in huis heeft en dan moet je heel voorzichtig zijn met de temperaturen.

Dus ja, als je uitsluitend vloerverwarming hebt, neem dan een ander merk warmtepomp die meteen full electric is en 24 uur per dag je woning langzaam afkoelt wanneer dat nodig is, want dat is gewoon te mooi om te laten liggen.

Maar als je al een Quatt hebt, het maar om 1 of 2 ruimtes gaat of geen zin hebt in een mega renovatieproject, dan is een dedicated split airco of een Chill waarschijnlijk een veel betere optie.

Qua af laten koelen van de woning als je alleen een CV ketel hebt ben ik het niet met je eens. Een groot deel van de Nederlanders is overdag nog steeds gewoon naar werk en stookt het huis overdag niet warm.

Dan is een CV ketel i.c.m. een programmeerbare thermostaat echt een mooie oplossing, zeker als de isolatie van je woning te wensen over laat en/of je buurman aan de andere kant van de muur overdag ook niet stookt.

Over het algemeen genomen heb ik niks tegen vloerkoeling. Maar het verkopen als volwaardig alternatief voor een airco is in de meeste bestaande woningen gewoon je klant iets beloven dat niet waar te maken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:21

Seafarer

XXX

WAF1 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 00:08:
[...]

Dat voor jou een andere pomp misschien beter geschikt is dat kan, maar Quatt is naar mijn mening wel duidenlijk geweest. Ze vonden de gebruikenlijke optie niet voldoende geschikt om te koelen en niet passen bij hun klantenbestand waarvan veel klanten (nog) radiatoren hebben. Ze besloten om de bestaande pre-orders voor de koeloptie af te blazen en een geheel nieuw product te ontwikkelen. Een product dat een unit had. Dat is dus wat ik op hun site las en heb ik eerder ook in het topic heb besproken. (Wat zou het kunnen zijn als het een unit heeft?) Dat je genaaid voelt, nu je beneden recent vvv heb gelegd, ligt dus ook een beetje aan jezelf, als je niet op de site kijkt of de discussie daarover niet volgt. Ondertussen lees ik ook op de site op dat ze nog bezig zijn om de Chilll te kunnen aansluiten voor vloerverwarming.

Uiteindenlijk moet je gewoon zelf beslissen wat je wil, maar mijn indruk is dat Quatt er wel goed over heeft nagedacht. Lees hun blog waarom ze voor een andere optie dan gebruikenlijk, de Chill, hebben gekozen. Omdat ik zelf alleen radiatoren heb zie ik de ontwikkeling als positief en de nieuwe optie juist beter dan verwacht. Maar ik heb niet de illusie dat het gelijkwaardig aan een airco is. Maar dat je bijv. de werkkamer een extra warmteboost kan geven met de Chill dat is fijn. Het belangrijkste in onze situatie is dat de Chill geen extra leidingwerk vraagt. Dus elke situatie is anders en daar moet je je gekozen wp of airco op afstemmen.
Wat mis ik.
Een paar 100 euro voor een Chill of haal je radiator weg en vervang deze voor een paar 100 euro fancoil uit Italië . Klein beetje leidingwerk aanpassen en ook een wcd aanleggen.

Dat is toch mooier en praktischer dan zo'n knobbel naast je radiator?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Seafarer schreef op maandag 8 juli 2024 @ 08:27:
[...]

Wat mis ik.
Een paar 100 euro voor een Chill of haal je radiator weg en vervang deze voor een paar 100 euro fancoil uit Italië . Klein beetje leidingwerk aanpassen en ook een wcd aanleggen.

Dat is voor mij geen optie denk ik, omdat ik de radiator nodig heb in de winter om mijn woonkamer te verwarmen (met speedfans)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

okijokii schreef op maandag 8 juli 2024 @ 08:37:
[...]

Dat is voor mij geen optie denk ik, omdat ik de radiator nodig heb in de winter om mijn woonkamer te verwarmen (met speedfans)
Een fancoil kan ook verwarmen het ligt er maar net aan of je er koud of warmwater door pompt. Ventilator zit eral in.

Tweakers heeft forums hierover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 23:51
[...]

Wat mis ik.

Dan doel je dus op deze:
https://www.itecluchtreiniger.nl/innova-water-loop-heat-pump
https://www.innovaenergie...pump-terminals/wlhp/wlhp/

Die precies dezelfde techniek gebruikt als de Chill lijkt het wel xD
Ik zou daarom eerder zeggen dat Quatt dit had moeten ontwikkelen ipv losse Chill bij radiator.

[ Voor 5% gewijzigd door mklcln op 08-07-2024 10:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rob987
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18-09 23:54
Ja dat dacht ik ook, nieuwe radiator erop en twee vliegen in een klap. Ik denk dat Quatt dit overwogen heeft maar gelet op de enorme hoeveelheid soorten en maten in radiatoren sluit je dan altijd weer een deel van je klanten uit en je kunt onmogelijk zoveel afmetingen in je assortiment nemen.

Door de , door iemand hier lelijke knobbel genoemde, extra unit in kleurtjes en afkoppelbaar te maken krijg je denk ik een werkbare oplossing voor iedereen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
netappie schreef op maandag 8 juli 2024 @ 07:23:
[...]

Over het algemeen genomen heb ik niks tegen vloerkoeling. Maar het verkopen als volwaardig alternatief voor een airco is in de meeste bestaande woningen gewoon je klant iets beloven dat niet waar te maken is.
Volgens mij heb ik dat ook nog niemand zo zien aanprijzen.

Het punt is dat mensen die al vloerverwarming hebben die optie nu bij Quatt dus ook niet hebben en ook niet krijgen, terwijl je dat bij vrijwel alle andere merken wel hebt.
Quatt heeft een duidelijk andere visie, en dat is prima, maar je er is best wat mist opgeworpen afgelopen jaar over “koelen komt nog” terwijl je de warmtepomp nog steeds niet (zelf) in koelmodus kunt schakelen.
En ik denk dat dat sommige klanten daardoor gepasseerd worden. En als je met Quatt wil koelen, dan zul je nog meer Quatt producten moeten aanschaffen.
Eerlijk is eerlijk, de marketeers doen een uitstekende job.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
mklcln schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:23:
[...]

Dan doel je dus op deze:

Ik zou daarom eerder zeggen dat Quatt dit had moeten ontwikkelen ipv losse Chill bij radiator.
ik heb van dat product nog geen prijs kunnen vinden, ik denk dat dit ook een product is wat nog in ontwikkeling zit. Ik zelf had dit hier ook al eens gepoost, nog voor de tijd van de Chill.

Beide systemen hebben hun voor en nadelen, je hebt ook niet zo maar de plaats om een dergelijk ding tegen je muur te plaatsen of je zou dan je radiator moeten vervangen door een dergelijk systeem.

Mij persoonlijk spreekt het model van de Chill meer aan.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 08-07-2024 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:37:
[...]

Volgens mij heb ik dat ook nog niemand zo zien aanprijzen.

Het punt is dat mensen die al vloerverwarming hebben die optie nu bij Quatt dus ook niet hebben en ook niet krijgen, terwijl je dat bij vrijwel alle andere merken wel hebt.
Quatt heeft een duidelijk andere visie, en dat is prima, maar je er is best wat mist opgeworpen afgelopen jaar over “koelen komt nog” terwijl je de warmtepomp nog steeds niet (zelf) in koelmodus kunt schakelen.
En ik denk dat dat sommige klanten daardoor gepasseerd worden. En als je met Quatt wil koelen, dan zul je nog meer Quatt producten moeten aanschaffen.
Eerlijk is eerlijk, de marketeers doen een uitstekende job.
Koelen gaan ze leveren en dan met een merkbaar effect in bestaande woningen zonder de nadelen en randvoorwaarden.
Dat het niet gratis zou worden ten opzichte van alleen verwarmen was al vanaf het begin duidelijk. De prijs van een Chill valt wel wat tegen ten opzichte van een split airco, maar ook die is niet zonder nadelen.

Eerlijk gezegd denk ik ook dat ze betere oplossingen hebben dan menig andere leverancier. Dat je iets meer hardware nodig hebt voor een gedegen werking lijkt mij geen marketing ding en ze zijn wat mij betreft innovatiever bezig dan veel andere nieuwkomers op de markt.

Maar ieder z'n ding. Er zijn vast genoeg andere plekken waar je die andere merken aan kan prijzen. Leuk om te filosoferen waarom het allemaal wel voor niks zou moeten kunnen, maar uiteindelijk zullen ze dat bij Quatt zelf moeten bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:20
MacD007 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:43:
[...]

ik heb van dat product nog geen prijs kunnen vinden, ik denk dat dit ook een product is wat nog in ontwikkeling zit. Ik zelf had dit hier ook al eens gepoost, nog voor de tijd van de Chill.

Beide systemen hebben hun voor en nadelen, je hebt ook niet zo maar de plaats om een dergelijk ding tegen je muur te plaatsen of je zou dan je radiator moeten vervangen door een dergelijk systeem.

Zou je überhaupt gewoon je oude radiator kunnen afkoppelen en zo'n fancoil radiator er op kunnen aansluiten of gaat de quatt( de units, het bedrijf sws denk ik) dan tegensputteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

mklcln schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:23:
[...]

Dan doel je dus op deze:

Dit bedoelde ik niet. Maar ik heb de linkjes bekeken en begrijp ik dat ik ergens overheen heb gelezen.

De Chill heeft in zijn binnenwerk een compressor zitten en dumpt de warmte in het cv systeem die de warmtepomp buiten erweer uithaalt? Klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Seafarer schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:44:
[...]
De Chill heeft in zijn binnenwerk een compressor zitten en dumpt de warmte in het cv systeem die de warmtepomp buiten erweer uithaalt? Klopt dat?
Een betere korte omschrijving heb ik nog niet gelezen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
0xygen500 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:41:
[...]

Zou je überhaupt gewoon je oude radiator kunnen afkoppelen en zo'n fancoil radiator er op kunnen aansluiten of gaat de quatt( de units, het bedrijf sws denk ik) dan tegensputteren
ja, daar dacht ik ook al aan. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
[...]

Met verwarmen op een quatt moet dat geen enkel probleem zijn. De flow in de fcu en diens thermostaat settings bepalen dan samen de afgifte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

[...]

Qua verwarmen moet dat goed gaan.
Maar om effectief=condenserend te koelen, moet je erg oppassen met je CVleidingen/koppelingen, die kunnen gaan roesten omdat vocht op de leidingen condenseert.
Meer in dit topic: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2080114

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
-

[ Voor 100% gewijzigd door 0xygen500 op 08-07-2024 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
MacD007 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:43:
[...]

Deze video beschrijft de koelproblematiek goed en heeft het over fancoils icm een warmtepomp:
YouTube: Cooling With Heat Pumps | The Technical Details

De Chill is waarschijnlijk veel krachtiger al is een wandmodel dat de radiator vervangt wel fijner.

[ Voor 6% gewijzigd door netappie op 08-07-2024 18:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:02

Mickel moen

mickelmoen.nl

Ook hier geldt weer dat voor iedereen de situatie weer anders is.

Wij hebben de Chill ook besteld, voor onze slaapkamer op zolder. Kamer beslaat de hele zolder en daar wil het wel warm worden.

Hierboven werd er ergens gesproken over de snelheid. Geen hoe idee hoe snel het gaat, maar eigenlijk niet interessant. Je stelt hem in op een bepaalde temperatuur en dan zoekt ie het toch verder zelf wel uit?

Dan het apparaat zelf. Iets anders, zoals een fancoil, is in onze situatie helemaal niet interessant. Hele grote design radiator van iets meer dan 2m hoog. Die ook nog eens in het midden van de ruimte staat. Waar ik wel vanuit ga is dat de Chill niet stijf naast de radiator hoeft, als hij maar op de retour zit. Dan kan de Chill mooi aan de kant staan op een geschiktere plek.

Dat de Chill in de winter verwarmen een boost kan geven is in onze situatie ook weer ideaal.

Kortom, tot nu ben ik reuze enthousiast over het Chill concept.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Mickel moen schreef op maandag 8 juli 2024 @ 18:40:
Hier boven werd er ergens gesproken over de snelheid. Geen hoe idee hoe snel het gaat, maar eigenlijk niet interessant. Je stelt hem in op een bepaalde temperatuur en dan zoekt ie het toch verder zelf wel uit?
Dat neem ik aan, hoewel het uiteraard nog niet helemaal zeker is hoe de chill gaat werken.

'Snelheid' is vooral interessant als je de ruimte onregelmatig gebruikt. De chill werkt op dat punt meer als een airco: kan relatief snel een ruimte afkoelen, en als deze uit gaat is de ruimte ook relatief snel weer warm.

Ideaal voor bijvoorbeeld een werkkamer, je zet de chill een half uurtje voordat je wil gaan werken aan, en je hebt een redelijk koele kamer. Stop je met werken dan zet je de chill uit en heb je geen energieverbruik meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Dan zijn er natuurlijk twee zaken waar dit van afhankelijk is.

1. De ruimte temperatuur - de gewenste temperatuur. Hoe groter het verschil. Hoe harder de Chill moet werken. Hoe langer het duurt.

2. De Quatt moet die warmte weer aan de buitenlucht afstaan. Ik kan mij voorstellen, dat hier ook de buitentemperatuur een rol speelt.

Ik vermoed, dat het evenredig met verwarmen door de Quatt, geen snelheidsproces zal zijn. Maar al gebruikend kom je daar wel achter.

Voor ons denk ik allemaal,niet zo belangrijk. Ik stel me zo voor, dat we de slaapkamer op een constante temperatuur willen houden. In zo'n warmte periode stellen we de temperatuur bijvoorbeeld in op 21 of 22C.

Dan verwacht ik van de Chill, dat deze die temperatuur de gehele dag en nacht aanhoudt.

Juist dan is een constante temperatuur denk ik het meest efficiënt. Immers ook de wanden, meubels en overige massa zullen +/- die temperatuur houden.

[ Voor 9% gewijzigd door Mickel moen op 08-07-2024 22:00 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Mickel moen schreef op maandag 8 juli 2024 @ 21:55:
Dan zijn er natuurlijk twee zaken waar dit van afhankelijk is.

1. De ruimte temperatuur - de gewenste temperatuur. Hoe groter het verschil. Hoe harder de Chill moet werken. Hoe langer het duurt.

2. De Quatt moet die warmte weer aan de buitenlucht afstaan. Ik kan mij voorstellen, dat hier ook de buitentemperatuur een rol speelt.

Ik vermoed, dat het evenredig met verwarmen door de Quatt, geen snelheidsproces zal zijn. Maar al gebruikend kom je daar wel achter.

Voor ons denk ik allemaal,niet zo belangrijk. Ik stel me zo voor, dat we de slaapkamer op een constante temperatuur willen houden. In zo'n warmte periode stellen we de temperatuur bijvoorbeeld in op 21 of 22C.

Dan verwacht ik van de Chill, dat deze die temperatuur de gehele dag en nacht aanhoudt.

Juist dan is een constante temperatuur denk ik het meest efficiënt. Immers ook de wanden, meubels en overige massa zullen +/- die temperatuur houden.
Op de slaapkamer is het geluid ook een belangrijk punt. Ben benieuwd naar de eerste ervaringen volgend jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Helemaal waar. We hebben nu een hele mooie ventilator. Die is redelijk stil, maar hoewel het de bedoeling is, voel je wel die luchtstroom.

Bovendien hebben we in ons camperbusje een 50 liter compressor koelbox. Een hele stille, maar die wel stijf naast het bed staat.

We zijn dus wel wat gewend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-09 19:24
[...]

Wat mis ik.

Met 't gevaar dat we heel erg of topic gaan.
Maar die paar 100 euro fancoil uit Italië die d'r ook nog 'n beetje okay uitziet (hier tbv verwarmen) heb ik nog niet gevonden. Hou me aanbevolen, mag ook per PB :)

Edit, vergeet m'n vraag. Net 'n tweakers fancoil draadje ontdekt. Ik kan los ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Erveetwee op 09-07-2024 08:18 . Reden: vond later meer informatie. ]

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 0xygen500
Maar eens aan Quatt gevraagd of je kan koelen met een fan coil radiator. Wss krijg ik een verwijzing naar de quatt chill, maar we gaan het meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
0xygen500 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:29:
Maar eens aan Quatt gevraagd of je kan koelen met een fan coil radiator. Wss krijg ik een verwijzing naar de quatt chill, maar we gaan het meemaken.
Dat vermoeden heb ik ook ja, aangezien als dat mogelijk was je ook zou kunnen koelen op de VVW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Laatst online: 18:08
Ik heb het zowel via mail als via Google review geprobeerd. Quatt zegt dat koelen met enkel de Quatt hybrid niet kan. Gevolgd door een verwijzing naar hun Chill oplossing.

Teleurstellend aangezien we juist bezig zijn met vloerverwarming op de bovenverdiepingen. Heb nu een Chill gepreorderd, in de hoop dat die dan direct op de vloerverwarming verdeler of op de (retour)leiding die er op aansluit kan worden gezet. Dan kunnen we de zolder iig koelen (wordt het warmst) en de balansventilatie zal de koelte nog wat door het huis verspreiden. (Het hoeft niet ijskoud te worden, doel is om de max onder 25°C te houden.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
Onno ! schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 07:37:
Ik heb het zowel via mail als via Google review geprobeerd. Quatt zegt dat koelen met enkel de Quatt hybrid niet kan. Gevolgd door een verwijzing naar hun Chill oplossing.

Teleurstellend aangezien we juist bezig zijn met vloerverwarming op de bovenverdiepingen. Heb nu een Chill gepreorderd, in de hoop dat die dan direct op de vloerverwarming verdeler of op de (retour)leiding die er op aansluit kan worden gezet. Dan kunnen we de zolder iig koelen (wordt het warmst) en de balansventilatie zal de koelte nog wat door het huis verspreiden. (Het hoeft niet ijskoud te worden, doel is om de max onder 25°C te houden.)
Ik heb precies hetzelfde issue, Quatt heeft een rookgordijn opgehouden vind ik en komen nu met een halfbakken koeloplossing.

Ik denk er nu hard over na de Quatt af te koppelen en een andere WP te kopen die wel koelt op mijn lage temp vloerverwarming met een gelijmde eiken vloer die geschikt is voor koelen en verwarmen.

Een nieuwe FE installatie van De Warmte AO is 8K inclusief de warmwater voorziening, da's de zelfde investeriing die ik nu nog moet doen om met Quatt naar FE te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Ik wil niets afdoen op jouw ervaringen en mening.

Ik heb ook de ballen verstand van de techniek van vloerverwarming. Wat ik wel weet, is op basis van mijn ervaring bij mijn kinderen die wel vloerverwarming hebben, dat ik vloerverwarming helemaal niet zo'n prettige warmte vind. Althans in een huis. In mijn zelfbouw camperbusje is het ideaal, maar dat terzijde. Ik ben dus blij dat ik geen vloerverwarming heb/hoef.

Ik ben uitermate tevreden met de Quatt en radiatoren aangestuurd door Tado. Ik denk ook, dat juist voor huizen met alleen radiatoren Quatt een hele mooie oplossing is.

Ik heb de Chill besteld. In onze situatie is koeling van de slaapkamer ook alleen interessant. Nu is er natuurlijk nog geen ervaring met de Chill, maar laten we ervanuit gaan, dat de Chill waarmaakt wat Quatt beloofd.

[ Voor 3% gewijzigd door Mickel moen op 10-07-2024 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Onno ! schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 07:37:

Gewoon 1 radiator houden van noemenswaardig formaat in de ruimte waar de de meeste koeling nodig hebt.

Als je nog meer ruimtes hebt die echt af moeten koelen, dan is het misschien slim om daar in ieder geval de radiator leidingen afgedopt intact te laten tenzij je daar gewoon ruimte hebt voor een echte split airco die de luchtvochtigheid ook kan regelen.

De vloerverwarming gaat gewoon mee in de flow, want daar heeft Quatt geen invloed op omdat je het afgiftesysteem zelf inregelt.

Zoals in eerdere post gezegd moet je er niet te veel van verwachten, maar als het buiten bloedheet is en de felle zon je kamers verwarmt, dan is alles mooi meegenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
rvdgaag schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 09:18:
[...]

Ik heb precies hetzelfde issue, Quatt heeft een rookgordijn opgehouden vind ik en komen nu met een halfbakken koeloplossing.

Ik denk er nu hard over na de Quatt af te koppelen en een andere WP te kopen die wel koelt op mijn lage temp vloerverwarming met een gelijmde eiken vloer die geschikt is voor koelen en verwarmen.

Een nieuwe FE installatie van De Warmte AO is 8K inclusief de warmwater voorziening, da's de zelfde investeriing die ik nu nog moet doen om met Quatt naar FE te gaan.
hou je er wel rekening mee dat de AO de warmte ook meet een 6 kW warmtepomp is en geen 8 kW zoals nog steeds zelf willen laten geloven, kijk maar eens naar hun subsidie in de apparatenlijst. en de AO kent ook zzijn probleemtjes.
Volgens mij zou je met een losse WPB en een doorstroomverhitter met de Quatt een betere keuze maken.
wil je dan ook echt koelen is denk ik een Chill een betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
rvdgaag schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 09:18:
[...]

Als ik jou was dan zou ik eens op zoek gaan naar iemand met een vergelijkbare woning die vloerkoeling goed werkend heeft en daar ervaren wat het doet.

Ik heb het zelf al ervaren, maar dat was in een nieuwbouw woning met WTW die er op was ontworpen. In de praktijk scheelt het een paar graden met mijn huis zonder koeling en dat vind ik echt te weinig om alles overhoop te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
MacD007 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:01:
[...]

hou je er wel rekening mee dat de AO de warmte ook meet een 6 kW warmtepomp is en geen 8 kW zoals nog steeds zelf willen laten geleoven,
voor mij zijn dit wel zeer dubieuze praktijken, consumenten worden gewoon op het verkeerde been gezet..
Het is jammer dat Quatt tegenwoordig ook hieraan mee doet: de Mono promoten als een 6 kW (eigenlijk 4) en de Duo als 12 kW (eigeniljk 8 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:09:
[...]

voor mij zijn dit wel zeer dubieuze praktijken, consumenten worden gewoon op het verkeerde been gezet..
Het is jammer dat Quatt tegenwoordig ook hieraan mee doet: de Mono promoten als een 6 kW (eigenlijk 4) en de Duo als 12 kW (eigeniljk 8 )
het probleem hier zit hem in de afronding die het rijk (RVO) doet bij de bepaling van de subsidieklasse, zij ronden dat namelijk af naar beneden. Ze hebben hier alleen de klasse 3,4,5, enz. kW. De Quatt zelf is door de wijziging naar Energieklasse A+++ net onder de 4,5 gegaan (A7/W35), waardoor de deze van 5 kW klasse nu naar de 4 kW klasse is gegaan.
De DeWarmte AO heeft echter net de 6,4 kW onder de standaard condities (A7/W35), alleen als je behoorlijk aan deze condities gaat draaien kom je op 8 kW (afgerond) uit, maar in die zelfde condities zou deQuatt ook ruim 6 kW hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
netappie schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:02:
[...]

Als ik jou was dan zou ik eens op zoek gaan naar iemand met een vergelijkbare woning die vloerkoeling goed werkend heeft en daar ervaren wat het doet.

Ik heb het zelf al ervaren, maar dat was in een nieuwbouw woning met WTW die er op was ontworpen. In de praktijk scheelt het een paar graden met mijn huis zonder koeling en dat vind ik echt te weinig om alles overhoop te gooien.
Die ervaring heb ik, werk bij een domotica fabrikant die veel zaken doet met project ontwikkelaars, het kan goed werken is een prettige ervaring om de temp 4 a 5 graden te kunnen verlagen op deze manier. Dat het geen actieve airco is realiseer ik me ten zeerste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
Weet iemand zo of je voor full ellectric bij quatt een duo quatt moet hebben? Ff navraag bij de warmteao gedaan en zij kunnen full Electric leveren bij een quatt voor 4600,zelfde prijs als wanneer ik een warmteao warmtepomp zou hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mklcln
  • Laatst online: 19-09 23:51
0xygen500 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:22:
Weet iemand zo of je voor full ellectric bij quatt een duo quatt moet hebben? Ff navraag bij de warmteao gedaan en zij kunnen full Electric leveren bij een quatt voor 4600,zelfde prijs als wanneer ik een warmteao warmtepomp zou hebben.
https://support.quatt.io/...75-q-a-quatt-all-electric

2. Heb ik een tweede buitenunit nodig?

We verwachten dat veel woningen een Quatt Hybrid Duo nodig hebben om volledig gasvrij te worden. Afhankelijk van het nodige vermogen en benodigde watertemperatuur kunnen we bepalen of, en hoe, je volledig van gas af kunt. Dit kunnen we inschatten aan de hand van data die we met de CiC van je Quatt Hybrid verzamelen. Rond de zomer verwachten we zo ver te zijn om persoonlijk advies te geven op basis van deze data.

Of je woning geschikt is voor een tweede buitenunit hangt af van jouw situatie. Als je huidige Quatt Hybrid op de grond of een plat dak staat en er voldoende ruimte beschikbaar is, dan zou een tweede unit moeten passen. Als de warmtepomp aan een muur hangt of ergens staat met beperkte ruimte zullen we per situatie bekijken wat er mogelijk is. Dit wordt in het persoonlijk advies bekeken en besproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rob987
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18-09 23:54
Als je de FAQ leest stellen ze het volgende:

Onder welke condities (buitentemperatuur, cv-water temperatuur) wordt de 6kW behaald?
De Quatt haalt 6kW bij -7 graden. Staar je echter niet blind op de 6kW bij het vergelijken met andere warmtepompen. De meeste concurrentie laat het vermogen bij +7 of +12 buitentemperatuur zien. In dit document kun je de grafieken zien.

In de technische specificaties blijkt dit overigens niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NVzNJ2V-4cmevWiC-kPlGUKE4t4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FUiyyPTuBFvHfKM6LKV9lbIt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e9YUOS8qL1fKT9euw77DjxyZ6AI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U00yK5nHR4lKx0ruKNTO88hl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
onlinaius schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 17:45:
[...]

Dat vermoeden heb ik ook ja, aangezien als dat mogelijk was je ook zou kunnen koelen op de VVW.
En er is antwoord:

"Dankjewel voor je bericht.

Wij ontwikkelen hier onze eigen Quatt chill, maar we gaan niet ondersteunen dat de Quatt koud water maakt en dit door radiatoren die ook kunnen koelen laten lopen. Hier hebben wij meerdere technische redenen voor en obstakels die vaak voorkomen. Wij focussen ons op het gemiddelde huishouden, waar vaak nog ijzeren leidingen aanwezig zijn. Deze kunnen geen koud water aan voor koeling. Daarom maken wij zelf een extra systeem dat dit wel kan. Echter, zoals de meeste warmtepompen verwarmen, zullen wij dit niet doen."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
0xygen500 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:05:
[...]

En er is antwoord:

"Dankjewel voor je bericht.

Wij ontwikkelen hier onze eigen Quatt chill, maar we gaan niet ondersteunen dat de Quatt koud water maakt en dit door radiatoren die ook kunnen koelen laten lopen. Hier hebben wij meerdere technische redenen voor en obstakels die vaak voorkomen. Wij focussen ons op het gemiddelde huishouden, waar vaak nog ijzeren leidingen aanwezig zijn. Deze kunnen geen koud water aan voor koeling. Daarom maken wij zelf een extra systeem dat dit wel kan. Echter, zoals de meeste warmtepompen verwarmen, zullen wij dit niet doen."
Om het nog even wat ingewikkelder te maken blijven ze refereren naar radiatoren. Ik heb het idee dat ze dit als excuus gebruiken waarom ze hun VVW klanten teleurstellen.

Knap balen, maar het is niet anders. Hopelijk weet iemand de Quatt nog eens te hacken om deze functie wel beschikbaar te maken.

Pagina: 1 ... 88 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.