Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-09 14:24
nlmx51 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:03:
Prachtige weersinvloeden @ de front
We hebben hem sinds eind maart..[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij mij komt ie op het platte dak.
Het uiterlijk zal me dus roesten,
Net als jouw panelen 8)

[nu ik dit nog eens teruglees zou het als belediging aan nlmx51 kunnen worden opgevat.
Dat is dus niet de bedoeling!
Het is een woordspeling op het 'geroeste' uiterlijk van de panelen
Excuses voor eventueel gevoeld ongemak]

[ Voor 10% gewijzigd door m10tech op 24-06-2024 09:31 ]

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kraakhelder
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-08 09:31
MacD007 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 23:14:
[...]

Kun je daar ook een link voor plaatsen, ookal is de actie dan al voorbij.
https://www.facebook.com/share/p/iGo6a8ATuC24iB2M/

Dit was de actie met hybride aansluiten, ik heb dus voor een paar duizend meer all electric gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _CrookClaw_
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-08 21:03
Ik heb ook de Quatt los van de ketel draaien. En hij heeft het al twee winters gered met hooguit 1m3 gas om hem te starten vanwege de 18 graden onzin.

Zou de Quatt straks te starten zijn met de Quatt Chill? Gebruik je de warmte van binnen om het water boven de 18 graden te krijgen. Voor die twee keer per winter dat we wat langer niet thuis zijn zou dat wel een oplossing zijn.

@onlinaius en anderen, hoe zie jij de velengde garantie en het uitzetten cv/loskoppelen van de Quatt. In de voorwaarden van die garantie staat de situatie zoals opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimplon
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-06 18:20
vanDaal schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 23:21:
[...]

Bij mij staat er (afgelopen week eerste 3600 betaald):

Wanneer betaal ik?
De eerste betaling doe je als je akkoord gaat met het Plaatsingsplan. De tweede (laatste) betaling doe je uiterlijk tien dagen voor de installatie. Je betaalt het volledige bedrag dus voorafgaand aan de installatie.
Als je een warmtepomp bij een installateur bestelt, doet de installateur of de groothandeld e voorfinanciering, maar dan betaal je ook marge aan de installateur en de groothandel. Die marge betaal je bij Quatt niet.
Ik heb nog even navraag gedaan bij Quatt en ze geven aan dat de 99 euro vooraf tijdelijk was en ze dit nog niet hebben aangepast op de site. Standaard procedure is eerst aanbetaling van 3600 euro en kort voor de installatiedatum het resterende bedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:42
_CrookClaw_ schreef op maandag 24 juni 2024 @ 18:31:
Ik heb ook de Quatt los van de ketel draaien. En hij heeft het al twee winters gered met hooguit 1m3 gas om hem te starten vanwege de 18 graden onzin.

Zou de Quatt straks te starten zijn met de Quatt Chill? Gebruik je de warmte van binnen om het water boven de 18 graden te krijgen. Voor die twee keer per winter dat we wat langer niet thuis zijn zou dat wel een oplossing zijn.

@onlinaius en anderen, hoe zie jij de velengde garantie en het uitzetten cv/loskoppelen van de Quatt. In de voorwaarden van die garantie staat de situatie zoals opgeleverd.
Het blijft natuurlijk wel een beetje prutsen zo. Als je de CV ketel echt weg haalt dan krijg je de Quatt niet meer gestart. Als je de CV ketel laat hangen, wat maakt het dan uit dat die af en toe een beetje mee doet, bijvoorbeeld als jij de temperatuur verlaagt naar 15 graden omdat je de kerst in spanje viert?

Of maakt de Quatt/thermostaat zulke rare keuzes dat je de CV functie van de ketel maar gewoon uit zet tot de ketel echt nodig is?

Als je helemaal gasloos wilt gaan en al een warmtepompboiler hebt, dan kan je natuurlijk ook een elektrische CV ketel nemen voor de noodgevallen zoals een storing, meer watergebruik (familie op bezoek, zwembad vullen) of extreem koud weer waarbij de Quatt het niet meer alleen lukt.

De garantie van de warmtepomp zou niet afhankelijk moeten zijn van het correct werken van de ketel. Als de CiC vindt dat de Quatt zonder CV ketel niet mag starten, dan zal die dat niet doen zoals het nu werkt.

Maar stel dat het opeens -30 is en je CV ketel bij het grofvuil ligt of niets meer doet omdat jij het gesaboteerd hebt, dan heb je wel kans dat er problemen ontstaan die niet onder de garantie vallen. Dus ik zou zorgen dat het gewoon goed werkt en dat je eventueel knutselwerk of een E-CV eerst aan Quatt voorlegt ter beoordeling. Kost niks om even te mailen en in het ergste geval krijg je nee met een goede reden of een suggestie hoe het beter kan.

Persoonlijk wacht ik nog even af wat de FE van Quatt in de praktijk laat zien bij andere klanten. De CV ketel werkt hier prima en voor die paar m3 per jaar ga ik echt niet moeilijk doen. Mijn grootste reden voor de FE zou zijn om onder terugleverkosten uit te komen, zeker omdat de HeatBattery dan in theorie op mijn zonnepanelen extra heet water kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14:57
netappie schreef op maandag 24 juni 2024 @ 20:18:
[...]
Dus ik zou zorgen dat het gewoon goed werkt en dat je eventueel knutselwerk of een E-CV eerst aan Quatt voorlegt ter beoordeling. Kost niks om even te mailen en in het ergste geval krijg je nee met een goede reden of een suggestie hoe het beter kan.
Mijn vader heeft een installateur contact op laten nemen met Quatt over een doorstroomverwarmer. Antwoord Quatt: zeer boze NEE met 'dreigementen' over verlopen van garantie etc.
Dus niet bepaald 'nee met een goede reden'..
Geboden alternatief: koop de all electric upgrade. Dat m'n vader al een WPB had staan, daar hadden ze geen boodschap aan.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
[...]

Mijn grootste reden voor de FE zou zijn om onder terugleverkosten uit te komen, zeker omdat de HeatBattery dan in theorie op mijn zonnepanelen extra heet water kan maken.
Dit is toch met elke (warmtepomp)boiler in te stellen /regelen cq. dit is niet iets unieks voor de Heatbattery

[ Voor 6% gewijzigd door Toby-Wan op 24-06-2024 20:42 ]

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Toby-Wan schreef op maandag 24 juni 2024 @ 20:33:
[...]

Mijn vader heeft een installateur contact op laten nemen met Quatt over een doorstroomverwarmer. Antwoord Quatt: zeer boze NEE met 'dreigementen' over verlopen van garantie etc.
Geboden alternatief: koop de all electric upgrade. Dat m'n vader al een WPB had staan, daar hadden ze geen boodschap aan.
Nou ja, zolang het een CV ketel is (ongeacht of die op aardgas,propaan,electriciteit of waterstof werkt) mogen ze mij uitleggen waarom het niet werkt gezien hun eigen artikel:
https://support.quatt.io/...n-worden-op-mijn-cv-ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19-09 12:22
[...]

Quatt doet niet aan opties of maatwerk. One size fits most. Snel, simpel, goedkoop. Prima businessmodel om alles eenvoudig te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Toby-Wan schreef op maandag 24 juni 2024 @ 20:41:
[...]

Dit is toch met elke (warmtepomp)boiler in te stellen /regelen cq. dit is niet iets unieks voor de Heatbattery
Het verschil is dat de CiC deze opgeslagen warmte later ook weer in kan zetten voor de CV leidingen als je zonnepanelen al niks meer doen en de buitenlucht een stuk minder gunstig is qua COP. Dat is wel prettig op dagen die wel zonnig maar toch koud zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-09 17:24
_CrookClaw_ schreef op maandag 24 juni 2024 @ 18:31:

Daar heb ik weinig mee van doen vermoed ik zo, want ik ben niet van plan om voor de verlengde garantie te gaan.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
[...]

Het blijft natuurlijk wel een beetje prutsen zo. Als je de CV ketel echt weg haalt dan krijg je de Quatt niet meer gestart.
Niet perse. De Quatt begint met circuleren van het water zodra er warmtevraag is, en zodra de temperatuur van de retour boven de 18 graden uitkomt begint de Quatt te verwarmen.

De vraag is dus of je de woning warm genoeg krijgt om de retour boven de 18 te krijgen. Hoe je dat doet zijn verschillende opties voor. Airco(s), houtkachel, straalkachels, apparatuur met veel energieverbruik, etc.

Dat het gepruts is ben ik met je eens, en het is ook een van mijn grootste kritieken op Quatt dat je gebruikers aanzet tot dit soort gepruts.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 21:55
[...]

Hier toch echt met goedkeuring van Quatt een e-cv (Feroli 6kW). In feite is dat technisch hetzelfde als een doorstroom verwarmer.

Maar Quatt lijkt wel vaker te draaien in standpunt om zoveel mogelijk eigen hardware te verkopen. Op mijn doorvraag over koelen met de Quatt via de vloerverwarming krijg ik ook niet meer aan respons a la "Koelen met Quatt kan dmv onze Chill. Lees hier meer over op onze website."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Onno ! schreef op maandag 24 juni 2024 @ 22:29:
[...]

Hier toch echt met goedkeuring van Quatt een e-cv (Feroli 6kW). In feite is dat technisch hetzelfde als een doorstroom verwarmer.

Maar Quatt lijkt wel vaker te draaien in standpunt om zoveel mogelijk eigen hardware te verkopen. Op mijn doorvraag over koelen met de Quatt via de vloerverwarming krijg ik ook niet meer aan respons a la "Koelen met Quatt kan dmv onze Chill. Lees hier meer over op onze website."
Het verschil zit met name in wijze van aansluiten, een echte E-CV heeft eigen pomp en staat parallel op de bypass. Een doorstroomverwarmer heeft geen pomp en kan in plaats van de bypass.
'technisch' is maakt het 1 of ander niet uit, volledig met je eens, maar dat krijg je Quatt niet wijsgemaakt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Toby-Wan schreef op maandag 24 juni 2024 @ 22:47:
[...]

Het verschil zit met name in wijze van aansluiten, een echte E-CV heeft eigen pomp en staat parallel op de bypass. Een doorstroomverwarmer heeft geen pomp en kan in plaats van de bypass.
'technisch' is maakt het 1 of ander niet uit, volledig met je eens, maar dat krijg je Quatt niet wijsgemaakt :+
Technisch maakt dat wel degelijk verschil, zeker als je CV in mode 4 (CV-only) draait. Het potentieel hete(re) CV water gaat bij een doorstromer door de Quatt. Daarbij is een doorstromer voor zover ik weet beperkt in flow terwijl die bij Quatt juist belangrijk is.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kraakhelder schreef op maandag 24 juni 2024 @ 00:00:
[...]

https://www.facebook.com/share/p/iGo6a8ATuC24iB2M/

Dit was de actie met hybride aansluiten, ik heb dus voor een paar duizend meer all electric gekozen.
Ik zie, volgens mij, deze actie nog steeds staan halverwege deze pagina:

https://www.hisensewarmte...eKkd_CalCtwcaArLAEALw_wcB

Edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JcAEIfYcMNQL7o3d3DyJXEvlq1U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mYeqKkMFwMldeMFLQK5gwtDp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Friezin op 25-06-2024 08:27 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
Flesym schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 07:58:
[...]

Technisch maakt dat wel degelijk verschil, zeker als je CV in mode 4 (CV-only) draait. Het potentieel hete(re) CV water gaat bij een doorstromer door de Quatt. Daarbij is een doorstromer voor zover ik weet beperkt in flow terwijl die bij Quatt juist belangrijk is.
al het water gaat altijd door de Quatt (die heeft geen bypass..), dus ook als je CV-only draait over met een temperatuur van 80 graden, dan gaat dat alsnog door de Quatt. De Quatt voegt echter alleen geen warmte toe omdat het water te warm (>55 graden) binnen komt, maar de Quatt pompt het wel gewoon door.
Ik heb het overigens niet over een 'sanitair warm water doorstroomverwarmer' (die inderdaad een beperking in flow hebben), maar een 3+ kW element die in een behuizing komt (bijv. ASKOflow DLE-530). gezien deze behuizingen typisch 1" (DN25) aansluiting hebben, zijn deze een mindere beperking op de flow dan de DN20 componenten (ribbelslang, terugslagklep) die Quatt hanteert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Flesym schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 07:58:
[...]

bij CV-only werkt je pomp van de Quatt niet meer, dus ook geen flow, dus die optie heb je dan ook niet meer, en ik vrees dat hier de CIC niet op geprogrammeerd is, want die kan in bepaalde sistuaties wel de optie CV-only (nodig) hebben (en dan gaat het dus mis, dus vanuit dat argument begrijp ik Quatt wel).

Aan de andere kant, bij een E-CV zou het dus eigenlijk niet moeten uitmaken, omdat de oorsprong van dat warme water totaal niet van belang is, of dat nu door gas of door stroom komt maakt in feite niets uit, voor de CIC is de CV gewoon een black box maar als je daarom vraagd gewoon warm water uit komt.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Friezin schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:18:
[...]

Edit:
[Afbeelding]
is goedkoop, voor deze prijs is het wel nog steeds een hybride (wel FE ready) en vergeet niet, dit is dus wel een split-unit, dus de installateur moet over stek certificatie bezitten, heb je overigens ook nodig voor de airco die er gratis bij geleverd gaat worden (tenminste in deze aanbieding). Dus tel daar nog wel circa 2.000 euro voor de installatie bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
MacD007 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:27:
[...]
bij CV-only werkt je pomp van de Quatt niet meer, dus ook geen flow, dus die optie heb je dan ook niet meer,
kan je dit onderbouwen met json meting/data van je Quatt en/of uit instructies/handleiding?
voor zover ik de documentatie van Quatt erop na heb gelezen, spreken die alleen dat "het verwarmen wordt overgenomen door de CV-ketel", er wordt met geen woord gerept dat de waterpomp in de Quatt ermee stopt.
de waterpomp in een CV ketel is doorgaans minder krachtig dan de waterpomp in een warmtepomp, dus zou Quatt het risico willen lopen om in CV-only bedrijf volledig afhankelijk te zijn van de CV-ketel-waterpomp, op welke ze geen enkele invloed hebben (want ondersteuning van letterlijk elke CV ketel), plus alle extra weerstand van een X meter ribbelslang, warmtewisselaar in buitenunit etc.

[ Voor 5% gewijzigd door Toby-Wan op 25-06-2024 10:51 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kraakhelder
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-08 09:31
Friezin schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:18:
[...]

Edit:
[Afbeelding]
Die airco heb ik er nu ook bij gekregen ja. Dagje vertraging, maar de airco hangt bijna en ze zijn druk bezig met de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:49:
[...]

kan je dit onderbouwen met json meting/data van je Quatt en/of uit instructies/handleiding?
voor zover ik de documentatie van Quatt erop na heb gelezen, spreken die alleen dat "het verwarmen wordt overgenomen door de CV-ketel", er wordt met geen woord gerept dat de waterpomp in de Quatt ermee stopt.
de waterpomp in een CV ketel is doorgaans minder krachtig dan de waterpomp in een warmtepomp, dus zou Quatt het risico willen lopen om in CV-only bedrijf volledig afhankelijk te zijn van de CV-ketel-waterpomp, op welke ze geen enkele invloed hebben (want ondersteuning van letterlijk elke CV ketel)
Nee die heb ik niet, echter als je logisch nadenkt en dat zie je ook in Json info zie je in feite 4 mogelijke (normale) bedrijfdmodi., in json supervisoryControlMode: genoemd. ( de info van json in (), de cijfers geven ook de modi in Json feed aan )

0) quatt uit, pomp loopt niet (standby)
1) quatt aan, staat echter in standby (standby-heating)
2) quatt aan - CV uit; pomp op circa 800 l/h , pomp CV uit ( Heating - heatpump only)
3) quatt en CV aan (dual bedrijf); pomp Quatt op circa 800 l/h, CV pomp loopt ook (Heating - heatpump + boiler (=CV) )
4) Quatt uit, CV only, pomp Quatt zal op laag vermogen of uit staan, CV pomp staat aan. (heating, boiler only)
verder zijn er nog ander modi bv vorstbeveiliging en kortstondige runs van de pomp tijdens de tijd dat de warmtepomp uit staat (stand-by)
96) anti-freeze protection - boiler on
97) anti-freeze protection - boiler pre-pump
98) anti-freeze protection - water circulation
99) fout melding - circulation pump on

daarnaast heb je ook nog een tijdelijke modus als de "stickypumpprotectionEnabled aan aanstaat, pomp draait op laag vermogen om vastzetten van pomp te voorkomen.

[ Voor 19% gewijzigd door MacD007 op 25-06-2024 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
MacD007 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:04:
[...]

Nee die heb ik niet, echter als je logisch nadenkt en dat zie je ook in Json info zie je in feite 4 mogelijke (normale) bedrijfdmodi.
1) quatt uit, pomp loopt niet
2) quatt aan - CV uit; pomp op circa 800 l/h , pomp CV uit
3) quatt en CV aan (dual bedrijf); pomp Quatt op circa 800 l/h, CV pomp loopt ook
4) Quatt uit, CV only, pomp Quatt zal op laag vermogen of uit staan, CV pomp staat aan.
verder zijn er nog ander modi bv vorstbeveiliging en kortstondige runs van de pomp tijdens de tijd dat de warmtepomp uit staat (stand-by)
is maar net hoe je 'logisch' definieert
ook 'logisich': hele afgifte systeem waterzijdig ingeregeld op 800 L/h, maar als ik in mode 4 CV only zit stort de flow in naar whatever onbekende flow de CV ketel haalt (spoiler alert, zal geen 800 L/h zijn..)

zal eens kijken kijken of ik met dit weer de CIC op mode 4 kan forceren (Quatt butiensensor geeft 30+ graden aan :o )

edit: letterlijke text in de json bij mode 4: "Heating - boiler only". Dit zegt dus absoluut niks over het mogelijk aan of uit staan van de waterpomp in de Quatt. Het zegt alleen iets over waar de warmte vandaan komt.

[ Voor 9% gewijzigd door Toby-Wan op 25-06-2024 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:36:
[...]

is maar net hoe je 'logisch' definieert
ook 'logisich': hele afgifte systeem waterzijdig ingeregeld op 800 L/h, maar als ik in mode 4 CV only zit stort de flow in naar whatever onbekende flow de CV ketel haalt (spoiler alert, zal geen 800 L/h zijn..)

zal eens kijken kijken of ik met dit weer de CIC op mode 4 kan forceren (Quatt butiensensor geeft 30+ graden aan :o )

edit: letterlijke text in de json bij mode 4: "Heating - boiler only". Dit zegt dus absoluut niks over het mogelijk aan of uit staan van de waterpomp in de Quatt. Het zegt alleen iets over waar de warmte vandaan komt.
ja, ik vind het logisch dat je niet onnodig een pomp laat draaien als dat niet nodig is, je zou dit bv ook via het vermogenverbruik kunnen zien (bv met homewizzard, heb je wel een apparte energiemeter voor alleen je warmtepomp nodig (ik heb dat).
Dan zou je de gegevens van json feed, naast de tijdlijn van de verbruiksmeter moeten leggen, dan kun je zien of je pomp mee doet of niet bij modus 4.

en nee, waterzijdig staat de Quatt op circa 800 l/h ingesteld, als de pomp van de CV (staat parallel met de pomp van de Quatt) dan zal dus het debiet worden verhoogd, of dan de pomp van de Quatt wordt teruggeregeld weet ik niet.
ga je twee pompen in serie zetten dan verhoog je hiermee de druk (opvoerhoogte) maar niet het debiet.

[ Voor 13% gewijzigd door MacD007 op 25-06-2024 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
MacD007 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:47:
[...]

ja, ik vind het logisch dat je niet onnodig een pomp laat draaien als dat niet nodig is, je zou dit bv ook via het vermogenverbruik kunnen zien (bv met homewizzard, heb je wel een apparte energiemeter voor alleen je warmtepomp nodig (ik heb dat).
Dan zou je de gegevens van json feed, naast de tijdlijn van de verbruiksmeter moeten leggen, dan kun je zien of je pomp mee doet of niet bij modus 4.
and there you have it: mode 4, 750 l/h flow rate, Quatt vermogen >5W dus niet "uit"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-_dLCwbenV3dnbFkxajORhEAYQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jMVzWquDnh9uGxYMxaOkDd1X.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:50:
[...]

and there you have it: mode 4, 750 l/h flow rate, Quatt vermogen >5W dus niet "uit"

[Afbeelding]
Sorry, de Quatt (mono) verbruikt standaard als deze uit staat circa 5W. dus zonder dat de pomp aan staat. Json Feed staat op cq flow op nul.
hier mijn verbruik gisteren, en nee de quatt staat al snds eind april uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1c-4thHwdGf3rTxN7SBmGGbn9ts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6mRPqm9Kkf345SVK946odv7p.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
MacD007 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:02:
[...]

Sorry, de Quatt (mono) verbruikt standaard als deze uit staat circa 5W. dus zonder dat de pomp aan staat. Json Feed staat op cq flow op nul.
hier mijn verbruik gisteren, en nee de quatt staat al snds eind april uit.
[Afbeelding]
heb je naar mijn afbeelding gekeken? welke het resultaat is van mijzelf de Quatt forceren op mode 4.

Edit: de flowrate van 750 L/h komt 100% van de Quatt, omdat de CV ketel nog niet aan is geslagen (ik heb een Intergas Xtreme en die heb ik een 5 minuten wachttijd gegeven wanneer die een signaal van CIC krijgt)

[ Voor 13% gewijzigd door Toby-Wan op 25-06-2024 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 20:11

Trackerfire

BTC HODLER

Toby-Wan schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:06:
[...]

heb je naar mijn afbeelding gekeken? welke het resultaat is van mijzelf de Quatt forceren op mode 4.
Benieuwd. Hoe krijg je de Quatt geforceerd op een bepaalde modus?

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Trackerfire schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:20:
[...]

Benieuwd. Hoe krijg je de Quatt geforceerd op een bepaalde modus?
Quatt app: elektra prijs hoog, gas prijs laag & optimaliseren AAN (de app geeft zelf een waarschuwing dat de CV ketel voorkeur krijgt en je besparing lager zal zijn)
Dan de thermostaat (T6) op lekker hoog zetten
Dan springt de cic op mode 4 (heating boiler only)

[ Voor 6% gewijzigd door Toby-Wan op 25-06-2024 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:06:
[...]

Edit: de flowrate van 750 L/h komt 100% van de Quatt, omdat de CV ketel nog niet aan is geslagen (ik heb een Intergas Xtremeen die heb ik een 5 minuten wachttijd gegeven wanneer die een signaal van CIC krijgt)
sorry, niet goed gekeken, je verbruik ligt dus op iets boven 32W, dat zou dus de pomp kunnen zijn. zeker gezien de CV nog niet mee doet.
Ben nu wel benieuwd wat je flow is met beide aan ? kun je dat ook zien ? en wat je verbruik is als de CIC ook ziet dat je CV mee aan het doen is, kans dat de Quatt pomp dan uit gaat cq in een lage modus gaat draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
MacD007 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:30:
[...]

sorry, niet goed gekeken, je verbruik ligt dus op iets boven 32W, dat zou dus de pomp kunnen zijn. zeker gezien de CV nog niet mee doet.
Ben nu wel benieuwd wat je flow is met beide aan ? kun je dat ook zien ? en wat je verbruik is als de CIC ook ziet dat je CV mee aan het doen is, kans dat de Quatt pomp dan uit gaat cq in een lage modus gaat draaien.
zoals ik het zie & kan testen, bepaald de Quatt in alle gevallen het debiet. Het enige dat de CV pomp doet is bepalen hoeveel er daarvan door de CV ketel gaat & welk restant nog door de bypass. dus:
als Quatt solo draait: 800 L/h (100%) v/d flow door de bypass, 0% door CV ketel (weg van minste weerstand)
als CV pomp aanstaat (mode 3 & mode 4): XXX L/h door de CV ketel (bepaald door CV pomp) & (800-XXX) L/h door de bypass. waarin de 800 bepaald wordt door de water pomp in de Quatt

[ Voor 3% gewijzigd door Toby-Wan op 25-06-2024 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:36:
[...]

zoals ik het zie & kan testen, bepaald de Quatt in alle gevallen het debiet. Het enige dat de CV pomp doet is bepalen hoeveel er daarvan door de CV ketel gaat & welk restant nog door de bypass. dus:
als Quatt solo draait: 800 L/h (100%) v/d flow door de bypass, 0% door CV ketel (weg van minste weerstand)
als CV pomp aanstaat (mode 3 & mode 4): XXX L/h door de CV ketel (bepaald door CV pomp) & (800-XXX) L/h door de bypass. waarin de 800 bepaald wordt door de water pomp in de Quatt
De flow-meter is nu nachter de bypass geplaatst, en hier wordt bij de nieuwe Quatt's is dit blijkbaar in de Quatt zelf geplaatst. (dit is tenminste hier op het forum gemeld, ik heb daar echter nog geen bevestiging op het forum gezien.)
Als het klopt wat je hierboven aangeeft is dat Quatt dus de pomp kan gaan regelen bij modus 3 en 4, omdat bij een parallel geschakelde pomp namelijk de flow van de pomp opgeteld.
Ik heb dat echter zelf niet echt kunnen zien, ook omdat vrijwel de Quatt het afgelopen jaar alleen heeft gewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
MacD007 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:03:
De flow-meter is nu nachter de bypass geplaatst, en hier wordt bij de nieuwe Quatt's is dit blijkbaar in de Quatt zelf geplaatst. (dit is tenminste hier op het forum gemeld, ik heb daar echter nog geen bevestiging op het forum gezien.)
locatie flowmeter achter bypass / in Quatt maakt niet uit, ze meten dezelfde volumestroom.
Als het klopt wat je hierboven aangeeft is dat Quatt dus de pomp kan gaan regelen bij modus 3 en 4, omdat bij een parallel geschakelde pomp namelijk de flow van de pomp opgeteld.
wellicht begrijp ik je verkeerd, maar de CV pomp & bypass staan parallel aan elkaar (dus kan je volumestromen optellen), en dit staat in serie met de Quatt (welke dus altijd 100% van de volumestroom verwerkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:40:
[...]

locatie flowmeter achter bypass / in Quatt maakt niet uit, ze meten dezelfde volumestroom.

[...]

wellicht begrijp ik je verkeerd, maar de CV pomp & bypass staan parallel aan elkaar (dus kan je volumestromen optellen), en dit staat in serie met de Quatt (welke dus altijd 100% van de volumestroom verwerkt).
juist door de bypass krijg je dus de situatie dat de twee pompen dus niet serieel maar juist parallel aanelkaar staan, zonder bypass heb je helemaal gelijk. (FLOWbypass = FLOWquattpomp) en die staat dus parallel aan de FLOWcvpomp. (als ze beide werken), dus als deze weer bij elkaar komen krijg je FLOWquattpomp + FLOWcvpomp ( en daar zit ook de flowmeter), dus best kans dat Quatt hun eigen flow verlagen om weer naar de gewenste 800 l/h te komen.

[ Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 25-06-2024 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
MacD007 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:47:
[...]

juist door de bypass krijg je dus de situatie dat de twee pompen dus niet serieel maar juist parallel aanelkaar staan, zonder bypass heb je helemaal gelijk. (FLOWbypass = FLOWquattpomp) en die staat dus parallel aan de FLOWcvpomp. (als ze beide werken), dus als deze weer bij elkaar komen krijg je FLOWquattpomp + FLOWcvpomp ( en daar zit ook de flowmeter), dus best kans dat Quatt hun eigen flow verlagen om weer naar de gewenste 800 l/h te komen.
niet om in een welles nietes te eindigen maar dit klopt niet.
De volledige volumestroom gaat ten alle tijden door de Quatt omdat die op direct op de retour zit aangesloten. Er kan niks de Quatt omzeilen, dus als er door de Quatt 800 L/h gaat, dan is dat de totale/maximale volumestroom door het systeem. Er komt nergens iets bij of verdwijnt er iets. Als de aanvoerleiding vanaf de Quatt nabij de CV ketel komt is er een T-stuk waarvan alles/deels danwel linksaf door de bypass danwel rechtsaf door de CV ketel kan gaan, afhankelijk hoeveel weerstand / hoeveel volumestroom de CV ketel aanzuigt. Maar nooit of te nimmer kan de totale volumestroom meer worden dan de 800 L/h die door de Quatt aanvoerd wordt. De flowmeter zit op de plek waar de volumestroom door bypass & CV ketel weer samengekomen zijn en zal dus dezelfde volumestroom zien als die eerder door de Quatt ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Dat is wat ik wel heb gezien als de CV bijspringt wordt de flow even hoger dan 800 en normaliseert dan weer rond 800. Als ik de (modulerende) CV pomp op de ketel hoger instell kan een hogere flow dan 800 wel voorkomen. Daar waren meen ik ook wat posts over. Ik denk dat de quatt waterpomp dan op een minimum draait.
Met wat radiatoren dichtdraaien, geeft Quatt het wel op om 800 te halen en gaat dan op ca 540 als ik het mij goed herinner.
Maar misschien heb ik het verkeerd en maar eens kijken wanneer de verwarming weer nodig is.
Is het niet een beetje zoals een tandem fiets? Een trapt alleen en vervolgens gaat de ander ook meedoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
Toby-Wan schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:02:
[...]

niet om in een welles nietes te eindigen maar dit klopt niet.
De volledige volumestroom gaat ten alle tijden door de Quatt omdat die op direct op de retour zit aangesloten. Er kan niks de Quatt omzeilen, dus als er door de Quatt 800 L/h gaat, dan is dat de totale/maximale volumestroom door het systeem. Er komt nergens iets bij of verdwijnt er iets. Als de aanvoerleiding vanaf de Quatt nabij de CV ketel komt is er een T-stuk waarvan alles/deels danwel linksaf door de bypass danwel rechtsaf door de CV ketel kan gaan, afhankelijk hoeveel weerstand / hoeveel volumestroom de CV ketel aanzuigt. Maar nooit of te nimmer kan de totale volumestroom meer worden dan de 800 L/h die door de Quatt aanvoerd wordt. De flowmeter zit op de plek waar de volumestroom door bypass & CV ketel weer samengekomen zijn en zal dus dezelfde volumestroom zien als die eerder door de Quatt ging.
Ik denk dat ik dit begrijp maar dan zou eigenlijk een doorstromer voorkeur moeten hebben boven een E-CV voor Quatt omdat je dan geen andere pomp hebt die de Quattpomp beïnvloed. En een doorstromer is voor ons goedkoper (en minder storingsgevoelig) dan een E-CV door het ontbreken van een pomp.
De Quatt FE optie gaat hem bij mij niet worden vanwege de tweede Quatt en de boiler (heb al een WPB)

[ Voor 3% gewijzigd door Flesym op 25-06-2024 16:13 ]

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:25
bite schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:13:
Dat is wat ik wel heb gezien als de CV bijspringt wordt de flow even hoger dan 800 en normaliseert dan weer rond 800. Als ik de (modulerende) CV pomp op de ketel hoger instell kan een hogere flow dan 800 wel voorkomen. Daar waren meen ik ook wat posts over. Ik denk dat de quatt waterpomp dan op een minimum draait.
Met wat radiatoren dichtdraaien, geeft Quatt het wel op om 800 te halen en gaat dan op ca 540 als ik het mij goed herinner.
Maar misschien heb ik het verkeerd en maar eens kijken wanneer de verwarming weer nodig is.
Is het niet een beetje zoals een tandem fiets? Een trapt alleen en vervolgens gaat de ander ook meedoen?
Hier nog een plaatje van vorige winter als de CV er even bijkomt.

Met CV aan hogere flow, Quatt pump level ook omlaag (kan ik via de mobiele api zien, geen plaatje meer van). Als CV uitgaat, heeft de Quatt pomp even nodig om weer op 800l/h terug te komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ungwj_K7g5zLU7DMVjHwXjPaUg4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HrH1A6cp2pkgP8BtjxMgHRI1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m10tech
[...]

De flow-meter is nu achter de bypass geplaatst, en hier wordt bij de nieuwe Quatt's is dit blijkbaar in de Quatt zelf geplaatst. (dit is tenminste hier op het forum gemeld, ik heb daar echter nog geen bevestiging op het forum gezien.)

<snip>8
Dit is vandaag bevestigd. Mijn Quatt installatie heeft geen flowmeter meer, maar op die positie zit wel een temperatuursensor die op dezelfde plaats op de CIC wordt aangesloten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uOc34fsVTmUkaWZhv8B5viI0S1g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KdIjxXuVlvAH6h7GLmkoRvsK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door m10tech op 25-06-2024 18:16 . Reden: plaatje toegevoegd ]

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
Vraag over de plaatsing op een plat dak met 'big feet'
De installateur verzekerde me dat het beter was om het op het grind te zetten dan direct op de bitumen.
Onder die bitumen zit eerst 10cm piepschuim en dan 15cm gewapend beton |:(
(ze waren zeker 3 kwartier aan het boren! )

Is het beter om dat grind te vervangen door rubber matjes, of hebben ze gelijk dat grind beter is?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vm7k_y04Qa-VOChL98eCcA9mXIM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CbUvsQbrRY3Bbs9V0acTm9Jg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
m10tech schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 18:28:
Vraag over de plaatsing op een plat dak met 'big feet'
De installateur verzekerde me dat het beter was om het op het grind te zetten dan direct op de bitumen.
Onder die bitumen zit eerst 10cm piepschuim en dan 15cm gewapend beton |:(
(ze waren zeker 3 kwartier aan het boren! )

Is het beter om dat grind te vervangen door rubber matjes, of hebben ze gelijk dat grind beter is?[Afbeelding]
Ik zou het grind niet weghalen:

"Bij bitumen heeft grind een essentiële functie. Het blokkeert de UV-straling en zorgt er zo voor dat de bitumen deklaag niet uitdroogt of inscheurt. We zien dit met name bij de oudere bitumen platte daken, want in de nieuwe varianten is het bitumen materiaal al voorzien van APP (Atactisch PolyPropyleen)."

Ik vrees dat het toch uit gaat drogen als er geen water meer langs kan en je weet vooraf niet in hoeverre de bitumen laag gedeeltelijk mee komt met verwijderen van het grind.

[ Voor 7% gewijzigd door netappie op 25-06-2024 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
netappie schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 18:33:
[...]

Ik zou het grind niet weghalen:

"Bij bitumen heeft grind een essentiële functie. Het blokkeert de UV-straling en zorgt er zo voor dat de bitumen deklaag niet uitdroogt of inscheurt. We zien dit met name bij de oudere bitumen platte daken, want in de nieuwe varianten is het bitumen materiaal al voorzien van APP (Atactisch PolyPropyleen)."

Ik vrees dat het toch uit gaat drogen als er geen water meer langs kan en je weet vooraf niet in hoeverre de bitumen laag gedeeltelijk mee komt met verwijderen van het grind.
Ik bedoel om het grind onder de bigfeet weg te halen, maar de rest eromheen te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
m10tech schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:28:
[...]

Dit is vandaag bevestigd. Mijn Quatt installatie heeft geen flowmeter meer, maar op die positie zit wel een temperatuursensor die op dezelfde plaats op de CIC wordt aangesloten.
[Afbeelding]
dank je wel voor de info, ik zal dat ook opnemen in de TS.
zou het niet beter om die plek te gaan isoleren ? iemand daar een mening over, wel of niet isoleren (wat redelijk eenvoudig met buisisolatie uitgevoert kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
MacD007 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 20:12:
[...]

dank je wel voor de info, ik zal dat ook opnemen in de TS.
zou het niet beter om die plek te gaan isoleren ? iemand daar een mening over, wel of niet isoleren (wat redelijk eenvoudig met buisisolatie uitgevoert kan worden.
Naar mijn mening is de overdracht van water op metaal op sensor 1000x beter dan wat de lucht eromheen doet. Dus isoleren lijkt me niet relevant.
De druk van de sensor op de buis is optimaal met de stalen clip...

Ik heb 1 van mijn sensoren met een elastiek en een tandenstoker gedaan en zelfs dat werkt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
m10tech schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 20:06:
[...]

Ik bedoel om het grind onder de bigfeet weg te halen, maar de rest eromheen te houden.
Een lek hoeft niet groot te zijn om het naar beneden door te laten vloeien. Dat piepschuim er onder en zelfs de betonplaten er onder gaan dan niet helpen.

Dus mijn advies is om er gewoon vanaf te blijven totdat je bitumen dak aan vervanging toe is.
Je kan natuurlijk ook een dakdekker bellen, maar ik denk dat je hetzelfde antwoord krijgt tenzij die om werk verlegen zit.

[ Voor 11% gewijzigd door netappie op 26-06-2024 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volledig offtopic, maar dan negeer je deze post maar 😇
Is dit een beetje een "normale" prijs?

https://www.homewizard.com/nl/shop/battery-pre-order/

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
Friezin schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:40:
Volledig offtopic, maar dan negeer je deze post maar 😇
Is dit een beetje een "normale" prijs?

https://www.homewizard.com/nl/shop/battery-pre-order/
Zou zeggen kijk in één van de homewizard topics en je kan het zelf lezen
HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter
Het HomeWizard Plug-In Battery topic

[ Voor 14% gewijzigd door Toby-Wan op 26-06-2024 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gister rond 12 was er nog niets hihi. Niet weer gekeken
Dank

merk: HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrdop schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:07:
[...]

Hier nog een plaatje van vorige winter als de CV er even bijkomt.

Met CV aan hogere flow, Quatt pump level ook omlaag (kan ik via de mobiele api zien, geen plaatje meer van). Als CV uitgaat, heeft de Quatt pomp even nodig om weer op 800l/h terug te komen.

[Afbeelding]
Vlgs mij draait Quatt flink mee bij supervisoryControlMode 4.
(Gas bij 17°C.... )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e9z_o6F3ylcGON2t13IG4zSCIB8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Br2QENgBQKbQcuQrRd6RBPSD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:03
Ik ben nog niet zo thuis in warmtepompen, maar wil i.v.m. leeftijd CV op korte termijn over naar geheel elektrisch.
Quatt spreekt me wel aan. Een partij die gewoon alles doet en nog wat aardige opties gaat bieden.
Maar ik vraag me toch wel af wat je nu echt koopt. Het lijkt me een vrij simpele monoblock uit China met een verouderde koeltechniek (R32 gas) die ook nog eens niet werkt als de instroom temperatuur onder de 18 graden komt. Met een mooie buiten beplating en hippe software, dis ook niet zoveel doet, omdat de pomp gewoon redelijk constant moet draaien om het huis op een constante temperatuur te houden.
Is er iets te zeggen over de kwaliteit van quatt warmtepompen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
MeTooPV schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:55:
Ik ben nog niet zo thuis in warmtepompen, maar wil i.v.m. leeftijd CV op korte termijn over naar geheel elektrisch.
Quatt spreekt me wel aan. Een partij die gewoon alles doet en nog wat aardige opties gaat bieden.
Maar ik vraag me toch wel af wat je nu echt koopt. Het lijkt me een vrij simpele monoblock uit China met een verouderde koeltechniek (R32 gas) die ook nog eens niet werkt als de instroom temperatuur onder de 18 graden komt. Met een mooie buiten beplating en hippe software, dis ook niet zoveel doet, omdat de pomp gewoon redelijk constant moet draaien om het huis op een constante temperatuur te houden.
Eigenlijk stip je de meeste pijnpunten al aan, en is Quatt m.i. weinig flexibel in situaties waarin je afwijkt van hun installatiemethode. Lange termijn wordt koffiedik kijken. Een Duitse wp van dit vermogen (geen hybride) weegt bijna het dubbele, en dat zit in dingen ;)
"Desondanks" presteert een Quatt vooralsnog goed, en hebben ze best mooie ontwikkelingen.

Verder zul je alleen maar pro-Quatt antwoorden krijgen :+

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 26-06-2024 10:09 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
MeTooPV schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:55:
als korte termijn naar all electric het doel is, dan kan je mijns inziens beter verder kijken (Mitsu, panasonic, itho amber, blackbird, heattransformers, om maar wat te noemen). all-electric upgrade van Quatt komt pas later in het jaar en zit nog in de 'pilot' fase, niemand kan op dit moment een uitspraak doen over de kwaliteit daarvan.
desalniettemin ben ik best tevreden met mijn Quatt en heb ik (nog) geen problemen ondervonden (n=1). moet wel zeggen dat ik hem voor de pre-order prijs geinstalleerd heb gekregen, met huidige prijzen had ik wellicht verder gekeken en een andere keuze gemaakt, met name omdat de all-electric upgrade van Quatt voor mij niet werkt (te complex & kost teveel ruimte)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W13k3
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
paQ schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:07:
[...]

Nee hoor, ik wil ook best antwoorden 😉

Je krijgt er een die de stilste in zijn klasse zegt te zijn maar er zijn veel stillere met ook meer klasse...

Verder krijg je de plek die qua plaatsing het eenvoudigst is in plaats van de beste plek.

(Ik heb geen Quatt, mijn buren hebben er een en daarom zit ik hier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
netappie schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:25:
[...]

Een lek hoeft niet groot te zijn om het naar beneden door te laten vloeien. Dat piepschuim er onder en zelfs de betonplaten er onder gaan dan niet helpen.

Dus mijn advies is om er gewoon vanaf te blijven totdat je bitumen dak aan vervanging toe is.
Je kan natuurlijk ook een dakdekker bellen, maar ik denk dat je hetzelfde antwoord krijgt tenzij die om werk verlegen zit.
Ik denk dat we langs elkaar praten.
Het gaat mij over het grind tussen de big-feet en het bitumen. Als daar wat scherps tussen zit (het meeste is wel rond) en de Quatt gaat daar op lopen vibreren (hoe weinig ook) dan kan dat misschien doorprikken?
En dan is elk gaatje er 1 te veel.

Overigens heb ik vorige maand mijn bitumen laten herdekken, dus daar komt de vraag niet vandaan.

Dus, moet ik dat grind vervangen (alleen) onder de bigfeet door matjes, of is dit prima zo, want 4cm grindbed gaat geen gaten prikken??
Ik herhaal dat Quatt installateur er op stond dat het op grind moest staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
  • Laatst online: 17-09 23:03
grind is prima zolang het stil ligt, als het via de bigfoots enigzins vibreert zou ik zelf toch (ook) een rubbermatje/tegel tussen foot en bitumen leggen.

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:34
m10tech schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:52:
[...]

Het gaat mij over het grind tussen de big-feet en het bitumen. Als daar wat scherps tussen zit (het meeste is wel rond) en de Quatt gaat daar op lopen vibreren (hoe weinig ook) dan kan dat misschien doorprikken?

Overigens heb ik vorige maand mijn bitumen laten herdekken, dus daar komt de vraag niet vandaan.

Dus, moet ik dat grind vervangen (alleen) onder de bigfeet door matjes, of is dit prima zo, want 4cm grindbed gaat geen gaten prikken??
In jouw geval dient het grind alleen als ballast omdat de bitumen niet vastgezet kan worden aan piepschuim.
Het grind onder de bigfoots kan je gewoon weghalen.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
Gerardwaz schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 18:02:
[...]

In jouw geval dient het grind alleen als ballast omdat de bitumen niet vastgezet kan worden aan piepschuim.
Het grind onder de bigfoots kan je gewoon weghalen.
Dank, zo dacht ik zelf ook.
Zou de afstand van de onderkant van de Quatt tot het hogere grind dan nog een issue kunnen zijn?
Dat ik er dus net zoveel matjes tussen moet leggen als de dikte van het grind?
[just being paranoid [you're only paranoid if they are not after you >:) ] ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
[...]

Vraag het aan je dakdekker als het inderdaad pas vervangen is.
Die kan aangeven of het grind nog een functie heeft op deze bitumen laag of dat je het daar gewoon door de bigfoots mag vervangen. Die Quatt doet het toch wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
m10tech schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 18:46:
[...]

Dank, zo dacht ik zelf ook.
Zou de afstand van de onderkant van de Quatt tot het hogere grind dan nog een issue kunnen zijn?
Dat ik er dus net zoveel matjes tussen moet leggen als de dikte van het grind?
[just being paranoid [you're only paranoid if they are not after you >:) ] ]
Hoe dik is die laag?

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
Het grind is een zo'n 4 cm dikke laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:07:
[...]

Eigenlijk stip je de meeste pijnpunten al aan, en is Quatt m.i. weinig flexibel in situaties waarin je afwijkt van hun installatiemethode. Lange termijn wordt koffiedik kijken. Een Duitse wp van dit vermogen (geen hybride) weegt bijna het dubbele, en dat zit in dingen ;)
"Desondanks" presteert een Quatt vooralsnog goed, en hebben ze best mooie ontwikkelingen.

klopt, je vergeet echter ook de prijs van een dergelijke duits WP te noemen, die is niet zoals het gewicht het dubbele (wat je dan ook zou gaan denken) maar blijkt tot wel ruim boven het tienvoudige te liggen.

zeg maar om in autotermen te blijven, vergelijk het met Dacia (Quatt), leuke nieuwe Duster overigens, en met een mooie maar wel dure BMW. en ja, daar zijn verschillen, ik kan het weten wat ik heb een dergelijke duitse voertuig.

Kijk je echter naar prijs/prestatieverhouding kan ik tegen @Me alleen maar zeggen dat ik zelf zeer tevreden ben met mijn warmtepomp van Quatt. Ook mijn wederhelft die eerst zeer sceptisch hierover was, (uitspraak, kan niets zijn voor die prijs !) is helemaal om. heeft het huis prima warm kunnen houden, ook bij -10 graden met een redelijk (en bij mij gratis zonnestroom dankzij salderen) met een zeer mooi COP van 4,9 en vooral door ruim 1.000 m3 gas te besparen. De Quatt (oke, ik was nog bij de eerste batch) heeft zich in 1 jaar al voor 2/3 terugbetaald, dus volgend jaar gaat deze al verdienen.
Dus onder de streep in het eerste jaar, een dikke plus.
Was een FE geen beter keuze geweest, ja, gezien over de levensduur en mijn huidige kennis, op den duur een duidelijke ja, echter je TVT ligt dan wel aardig richting de 10 jaar. En daar zit mijn eigen pijnpunt dus, ik zelf ga uit van max 40% TVT t.o.v. de verwachte levensduur. En dat haalt op dit moment nog geen enkele FE, echter over circa 6-10 jaar zou dit mogelijk wel het geval kunnen zijn. Prima om dan zo nodig over te stappen, met een Quatt kan dat dan ook prima, want die heeft al in die tijd vlink zitten verdienen.

zijn er ook min puntjes, ja die zijn er ook, alleen zelf heb ik dit nog niet meegemaakt.

m.b.t. tot de opmerking van @MeTooPV met het gebruikte koudemiddel R32, dat is eigenlijk niet zoalsgenoemd "verouderde koeltechniek (R32 gas)", maar wordt op den duur vanuit milieuaspecten vervangen. Technisch gezien bied R32 echter ook voordelen tegenover R290.
Ook Quatt zal binnenkort de overstap naar bv R290 moeten maken. De nieuwe All Electric upgrade en de Chill zijn hier al over en gebruiken al R290.

[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 27-06-2024 11:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
MacD007 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:03:
[...]

klopt, je vergeet echter ook de prijs van een dergelijke duits WP te noemen, die is niet zoals het gewicht het dubbele (wat je dan ook zou gaan denken) maar blijkt tot wel ruim boven het tienvoudige te liggen.
sorry, maar is "boven tienvoudige" totaal nergens op gebaseerd. @MeTooPV geeft zelf aan dat ie graag naar full electric wilt, dus zorg dat je appels met appels vergelijkt, dan kom je met de all-electric optie van Quatt (Duo + Heatcharger + BAttery) ook niet onder de 8000. Dus "boven tienvoudig" beweren a 80.000+ 7(8)7
zelfs als je appels & peren vergelijkt in een hybride Quatt (3000EUR) vs all electric Duits merk, dan raakt "tienvoudig" kant noch wal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
m10tech schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:26:
[...]

Daar zou ik me niet druk over maken. Ik zou wel iets van een dempingsmatje of iets anders b.v. tegels onder de bigfoots plaatsen zodat ze niet aan de bitumen gaan kleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
MacD007 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:03:
[...]

:D schei toch uit....
https://www.cvtotaal.nl/v...armtepomp-55-6-5-4kw.html
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ZeFbHadxh9UocIr42ltSUX6d6w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rvDtMlB94FhYPvHNiWbbpCOY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:58:
[...]

sorry, maar is "boven tienvoudige" totaal nergens op gebaseerd. @MeTooPV geeft zelf aan dat ie graag naar full electric wilt, dus zorg dat je appels met appels vergelijkt, dan kom je met de all-electric optie van Quatt (Duo + Heatcharger + BAttery) ook niet onder de 8000. Dus "boven tienvoudig" beweren a 80.000+ 7(8)7
zelfs als je appels & peren vergelijkt in een hybride Quatt (3000EUR) vs all electric Duits merk, dan raakt "tienvoudig" kant noch wal..
pas op een van de tweakers forums kwam exact zo'n voorbeeld voorbij, 9 kW FE systeem (mooi merk uit Duitsland) voor ruim 20.000 euro !
En ja, een FE Quatt zou op dit moment voor mij ook geen keuze zijn. Ik heb overigens het volgende aangegeven "maar blijkt tot wel ruim boven", volgens mij heb ik hier eerder de bovengrens aangegeven en dus niet dat het ook goedkoper kan. tenslotte heb ik ook geen merk en of type hierbij genoemd.

dus wat ik heb gezegt was ook meer als beeldspraak bedoeld. .En ja, ik weet ook dat het veel goedkoper kan, bv om in auto termen te blijven kan het ook een Opel of VW zijn, beide ook een duits merk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:30
MacD007 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:26:
[...]

pas op een van de tweakers forums kwam exact zo'n voorbeeld voorbij, 9 kW FE systeem (mooi merk uit Duitsland) voor ruim 20.000 euro !
En ja, een FE Quatt zou op dit moment voor mij ook geen keuze zijn. Ik heb overigens het volgende aangegeven "maar blijkt tot wel ruim boven", volgens mij heb ik hier eerder de bovengrens aangegeven en dus niet dat het ook goedkoper kan. tenslotte heb ik ook geen merk en of type hierbij genoemd.

dus wat ik heb gezegt was ook meer als beeldspraak bedoeld. .En ja, ik weet ook dat het veel goedkoper kan, bv om in auto termen te blijven kan het ook een Opel of VW zijn, beide ook een duits merk.
Het lijkt hier wel een tweede kamer semantische discussie ;)
Extreme voorbeelden kan iedereen denk ik wel vinden, maar feit is dat je prima voor een paar mille een goeie FE warmtepomp kunt kopen, zie de voorbeelden hierboven.

Het probleem is echter het vinden van een capabele installateur die niet gelijk de hoofdprijs rekent. Daar komen meestal de gigantische offerte bedragen vandaan, en dat heeft Quatt slim opgelost door hun eigen installateurs te regelen en in de prijs te verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
olafmol schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:31:
[...]

Het lijkt hier wel een tweede kamer semantische discussie ;)
Extreme voorbeelden kan iedereen denk ik wel vinden, maar feit is dat je prima voor een paar mille een goeie FE warmtepomp kunt kopen, zie de voorbeelden hierboven.

Het probleem is echter het vinden van een capabele installateur die niet gelijk de hoofdprijs rekent. Daar komen meestal de gigantische offerte bedragen vandaan, en dat heeft Quatt slim opgelost door hun eigen installateurs te regelen en in de prijs te verwerken.
klopt, helaas zie ik dergelijk hoge offertes wel meer dan af en toe, maar je hebt helemaal gelijk als je goed zoekt vind je ook een betaalbare opties.
Als je echt horror offertes wilt zien, kijk maar eens in Duitsland, want daar zijn bedragen van 30.000 euro heel normaal. Die zelfde installaties zijn hier wel voor de helft of minder te krijgen (soms ander merk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
MacD007 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:39:
[...]

klopt, helaas zie ik dergelijk hoge offertes wel meer dan af en toe, maar je hebt helemaal gelijk als je goed zoekt vind je ook een betaalbare opties.
Als je echt horror offertes wilt zien, kijk maar eens in Duitsland, want daar zijn bedragen van 30.000 euro heel normaal. Die zelfde installaties zijn hier wel voor de helft of minder te krijgen (soms ander merk)
Dat was toch een verhaal van kennissen van je? Had je het een tijdje geleden geloof ik ook al over. Maar ook in Duitsland kun je prima voor een paar duizend euro een goede WP kopen. Had ik toen ook geantwoord.

Ik denk dat het voor de echte vergelijking niet echt meehelpt om als voorbeelden "met goud geschreven offertes" te nemen. Een fatsoenlijke installateur moet dit binnen 1 a 2 dagen (als het echt FE wordt inclusief al het leidingwerk en evt losse wp boiler ed) met 2 mensen kunnen doen, laten we zeggen 100 euro p.u., is dan 3200 euro erboven op, ex materiaal.

Gevoelsmatig zou ik zeggen dat je voor 10-2k een heel eind moet kunnen komen voor een FE installatie met onderdelen van gerenommeerde merken. Natuurlijk wel kwestie van vraag en aanbod. Quatt haalt z'n monteurs uit het buitenland toch? Dat zou ook nog een optie kunnen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door olafmol op 27-06-2024 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
olafmol schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:49:
[...]

Dat was toch een verhaal van kennissen van je? Had je het een tijdje geleden geloof ik ook al over. Maar ook in Duitsland kun je prima voor een paar duizend euro een goede WP kopen. Had ik toen ook geantwoord.

Ik denk dat het voor de echte vergelijking niet echt meehelpt om als voorbeelden "met goud geschreven offertes" te nemen. Een fatsoenlijke installateur moet dit binnen 1 a 2 dagen (als het echt FE wordt inclusief al het leidingwerk en evt losse wp boiler ed) met 2 mensen kunnen doen, laten we zeggen 100 euro p.u., is dan 3200 euro erboven op, ex materiaal.

Gevoelsmatig zou ik zeggen dat je voor 10-2k een heel eind moet kunnen komen voor een FE installatie met onderdelen van gerenommeerde merken. Natuurlijk wel kwestie van vraag en aanbod. Quatt haalt z'n monteurs uit het buitenland toch? Dat zou ook nog een optie kunnen zijn.
ja, klopt, ik had dat ook aan mijn kennissen doorgegeven, maar dit bleek dus toch vrij lastig te zijn, mogelijk dat dit per regio anders is.

en met je calculatie zit je denk ik helemaal niet verkeerd, dus met 10-12 k€ zou je een prima merk (en nee dus geen Quatt) kunnen krijgen, tenminste als je een goede installateur kunt vinden. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
MacD007 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:55:
[...]

ja, klopt, ik had dat ook aan mijn kennissen doorgegeven, maar dit bleek dus toch vrij lastig te zijn, mogelijk dat dit per regio anders is.

en met je calculatie zit je denk ik helemaal niet verkeerd, dus met 10-12 k€ zou je een prima merk (en nee dus geen Quatt) kunnen krijgen, tenminste als je een goede installateur kunt vinden. d:)b
Dat laatste idd is de grote truuk. Hier in de randstad is het volgens mij nog steeds een aanbiedersmarkt. Al kan dat snel keren, dat hebben we ook gezien met de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
MacD007 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:39:
[...]

Omdat daar een percentage aan subsidie wordt verstrekt ipv een vast bedrag. "marktwerking"
Zakkenvullen ten koste van subsidies dus. (Is met een "8 kW" Quatt eigenlijk ook al zo)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
MacD007 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:26:
[...]

naja beeldspraak of niet, je probeert een zeer specifiek punt te maken dat je bij een Duits merk "niet het dubbele , maar tot meer dan 10-voudige kwijt bent". Dus je geeft niet alleen een bovengrens maar met "niet het dubbele" ook een ondergrens.
Vervolgens haal je praktische voorbeelden aan met bedragen tussen 10k & 20k, zet je dat weg tegen de 8k die een Quatt all electric kost, dan is dat een factor 1.2-2.5 keer meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 14:09:
[...]

naja beeldspraak of niet, je probeert een zeer specifiek punt te maken dat je bij een Duits merk "niet het dubbele , maar tot meer dan 10-voudige kwijt bent". Dus je geeft niet alleen een bovengrens maar met "niet het dubbele" ook een ondergrens.
Vervolgens haal je praktische voorbeelden aan met bedragen tussen 10k & 20k, zet je dat weg tegen de 8k die een Quatt all electric kost, dan is dat een factor 1.2-2.5 keer meer.
ik wil dus nu geen punt maken, dus als ik mee verkeerd heb uitgedrukt, sorry hiervoor. mijn verhaal was gebasserd op een hier gepost (niet op dit forum) offerte van een duits merk warmtepomp met een offerte van ruim voorbij de 20.000 euro. en ja die factor 10 was meer beeldspraak, kijk maar wat er exact stond. .
Dus als je goed kijkt vind je dus betaalbare altenatieven. zullen we aub dan weer teurg kunnen naar on-topic en het over bv de Quatt hebben, tenslotte is dit een Quatt forum. bedankt. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbievb
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:19
Ik lees hier al een tijdje mee en ben toch wel geinteresseerd geraakt in de Quatt
Wat mij aanspreekt is de eenvoud.

Ik had nog een vraagje. Ik lees hier meermaals over een referal. Hoe kom ik aan deze referal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mklcln
  • Laatst online: 19-09 23:51
robbievb schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:04:
Ik lees hier al een tijdje mee en ben toch wel geinteresseerd geraakt in de Quatt

Ik had nog een vraagje. Ik lees hier meermaals over een referal. Hoe kom ik aan deze referal?
Zie je dm. We mogen geen referal op forum plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
robbievb schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:04:

Heb een pb gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sytheon
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:11
Ik overweeg ook een Quatt. Wil iemand mij aan een referral helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mklcln
  • Laatst online: 19-09 23:51
Sytheon schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:28:
Ik overweeg ook een Quatt. Wil iemand mij aan een referral helpen?
Zie je DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

niet als je de juiste grind (niet gebroken riviergrind (dus rond) hebt gebruikt.

De bigfoots die op een plat dak geplaatst worden zijn ook van rubber, en niet de kunstoff dingen die op de grond worden gebruikt. Echter door een iets andere zamenstelling van de rubberen tegels die ook nog aan de onderkant een waterafvoer hebben is het denk ik niet verkeerd om ook onder de rubberen bigfoots rubberen tegels te leggen (uiteraard het grind dan weg daaronder weg halen). je kunt dus ook een tegel doormidden snijden dan heb je maar één tegel per bigfoot nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shalin
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11:18
Hallo Energiebezuinigers,
Ik zie door alles reacties door de bomen het bos niet meer vandaar een Noob vraag:

Huidige situatie:
Gezin van 4, vrijstaande woning, 210m2, 2 woonlagen. Vloerverwarming alleen beneden(woonruimte, kantoor,wc en bijkeuken) en boven convector radiatoren in 4 kamers en garage en kelder.

Gebruik nu :
1300m2 gas
6500KWH
23 zonnepanelen en zon 8000 KWH opwerk, dus iets in de overschot.

Oude intergas ketel met hybride warmtevat van 300l.
Honeywell evohome om alles aan te sturen via de app.

Ik zou graag milieuvriendelijk en efficient willen verwarmen en koelen (huis word echt ontiegelijk warm wel 6 graden boven buiten temp). Ik zie dat er allerlei mogelijkheden zijn met Quatt zoals all electric + chill + battery. Is dit een werkbare optie voor mij? Betekent het ook dat alle convectoren vervangen dienen te worden indien van wel. Als iemand me op weg kan helpen graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Deo
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Voor mij is de afwerking belangrijk. Ik wil in en buiten huis zo min mogelijk leidingen zien. Iemand ervaring met hoe Quatt daarmee om gaat? Ze zijn natuurlijk meer installateur dan aannemer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Tha Deo schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 15:17:
Voor mij is de afwerking belangrijk. Ik wil in en buiten huis zo min mogelijk leidingen zien. Iemand ervaring met hoe Quatt daarmee om gaat? Ze zijn natuurlijk meer installateur dan aannemer.
Als je boven aan de pagina klikt op alleen foto's, kom je meer dan genoeg praktijkvoorbeelden tegen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_QUhCSVrRcKKSv07KtoPKfTtuY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AE6JhgicDAyPTTG4s18LGHTO.png?f=fotoalbum_large

Als je niets wilt zien, is er de weheat blackbird (plat op een plat dak), en Innova heeft warmtepompen die je in de muur kunt verwerken. (Als je nog wat aan te bouwen hebt of een dikke schil aan buitenisolatie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Dat hangt helemaal af van je situatie waar je de warmtepomp wil plaatsen, je doorvoer en waar je CV staat.

Dus dat kan tot vrijwel geen leidingsgoot tot mogelijk behoorlijke afstanden.
Quatt maakt gebruik van Canalit leidingkanalen voor warmtepompen en airco's in de maat 125 x 75 mm in de kleur wit (RAL 9010).
canalit-aircokanalen-en-toebehoren
er zijn zelfs mensen die deze geverft cq voorzien hebben van folie met steenmotief. zie ook eens op deel 1 van de Quatt topic, ook daar staan nog veel voorbeelden van hoe mensen dit hebben gedaan.
Bij mij hebben ze ook de zaak binnen met de calalit goten afgewerkt, en dat ziet er prima uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Shalin schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:47:
Hallo Energiebezuinigers,
Ik zie door alles reacties door de bomen het bos niet meer vandaar een Noob vraag:

Huidige situatie:
Gezin van 4, vrijstaande woning, 210m2, 2 woonlagen. Vloerverwarming alleen beneden(woonruimte, kantoor,wc en bijkeuken) en boven convector radiatoren in 4 kamers en garage en kelder.

Gebruik nu :
1300m2 gas
6500KWH
23 zonnepanelen en zon 8000 KWH opwerk, dus iets in de overschot.

Oude intergas ketel met hybride warmtevat van 300l.
Honeywell evohome om alles aan te sturen via de app.

Ik zou graag milieuvriendelijk en efficient willen verwarmen en koelen (huis word echt ontiegelijk warm wel 6 graden boven buiten temp). Ik zie dat er allerlei mogelijkheden zijn met Quatt zoals all electric + chill + battery. Is dit een werkbare optie voor mij? Betekent het ook dat alle convectoren vervangen dienen te worden indien van wel. Als iemand me op weg kan helpen graag
Omdat je de vraag hier steld op het Quatt forum zal ik me maar beperken op Quatt, aan de andere kant (vooral voordat hier ik weer hele volksstammen er over heen krijg, ja, dit kan natuurlijk ook met met andere merken warmtepompen en airco's.
De vraag is wil je eerst hybride en later mogelijk naar full electric of wil je liever direct naar FE ?

en heel belangrijk, heb je al de TS volledig doorgelezen? want daar staan eigenlijk al heel veel van je vragen in beantwoord cq kunnen je o weg helpen. :Y

om op Quatt terug te komen zal één Quatt (mono) waarschijnlijk (zeker in FE modus) te klein worden en zou je dus naar een Quatt Duo moeten gaan kijken, daarmee kun je in ieder geval (ook later) nog naar FE gaan.

Hierbij speelt je leeftijd en status van je huidige ketel een belangrijke rol, is deze namelijk onsdanks zijn leeftijd nog in (zeer) goed staat zou je kunnen overwegen om deze nog even voor het SWW te blijven gebruiken, zeker in combinatie met je 300l vat. ook de staat van dit vat moet je bekijken, kun je die nog gebruiken of is deze binnenkort aan vervanging toe.

een andere keuze is om verwarming en SWW te splitsen en voor de verwarming de Quatt te nemen en voor het SWW of de FE upgrade van Quatt (die niet echt goedkoop te noemen is, maar wel wat voordelen geeft) of voor een apart WPB (ander merk) te gaan. voor beide is iets te zeggen.

of je kiest dus voor een compleet ander merk, maar dat kun je dan beter in een ander forum vragen, hier vindt je mn mensen die kennis hebben van de Quatt.

om je een idee te geven, ik heb een qua grote redelijk vergelijkbaar huis met deels vloerverwarming en deels radiatoren.
Verbruik afgelopen jaar circa 1.900 kWh aan (zonne)stroom, een COP van 4,9 en een vermindering van ruim 1000 m3 gas, voor SWW heb ik nog mijn bestande CV-ketel (dus hybride gebruik) die dit jaar net iets meer dan 150 m3 aan gas heeft verbruikt.

Voor koeling heb ik een aparte airco voor de slaapkamer en heb onlangs één Quatt Chill (is gezien de groote van de woonkamer aan de kleine kant, maar wil dit eerst eens proberen, een tweede is snel genoeg besteld) voor de woonkamer besteld. Bedenk dat deze Chill op dit moment niet op een vloerverwarming aangesloten kan worden, je hebt hiervoor dus echt een radiator nodig.

Nog als afsluiting eigenlijk de meest belangrijke vraag, heb je gezien de geluidseisen een plaats waar de warmtepomp opgesteld kan worden? de quatt is hierbij wel een van de stilste, er zijn zelfs nog stillere, die kosten echter ook weer meer. Heb je daar advies nodig, stuur dan maar een pm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19-09 12:22
Quatt doet niks bijzonders qua afwerking. Als dat echt belangrijk voor je is zou ik een andere oplossing kiezen. Quatt doet niet aan maatwerk. (Vandaar ook de prijs)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Je kan behoorlijk wat input geven over wat je waar wilt hebben en natuurlijk denken ze ook met je mee tijdens en na de video/onsite intake.

Het feit blijft wel dat een monoblock warmtepomp dikke leidingen nodig heeft, dus het is moeilijk helemaal te verbergen.

Ik heb zelf de goot buiten achteraf antraciet geverfd en het leidingwerk binnen ga ik later nog verbergen voor zover het niet in de technische ruimte is, al zijn de goten tot die tijd ook prima wat mij betreft.

Wil je alles super strak afgewerkt hebben en ben je niet super handig, betrek er dan vooraf een timmerman of aannemer bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:50
netappie schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 11:13:
[...]

Je kan behoorlijk wat input geven over wat je waar wilt hebben en natuurlijk denken ze ook met je mee tijdens en na de video/onsite intake.

Het feit blijft wel dat een monoblock warmtepomp dikke leidingen nodig heeft, dus het is moeilijk helemaal te verbergen.

Ik heb zelf de goot buiten achteraf antraciet geverfd en het leidingwerk binnen ga ik later nog verbergen voor zover het niet in de technische ruimte is, al zijn de goten tot die tijd ook prima wat mij betreft.

Wil je alles super strak afgewerkt hebben en ben je niet super handig, betrek er dan vooraf een timmerman of aannemer bij.
Hier geen timmerman erbij, maar de lui van quatt dachten prima mee. Quatt op het garagedak. Leiding buitenlangs en dan direct bij de cv naar binnen, zodat er geen leidingwerk langs muren loopt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
netappie schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 11:13:
[...]

Canalit heeft nu ook de maat 125*75 incl. hulpstukken in het antraciet grijs beschikbaar. Quatt levert deze geloof ik zelf niet, maar je zou bv de bestaande witte kunnen vervangen door de grijze, mogelijk is dat minder en sneller werk.
https://www.canalit.nl/product/940277

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
MacD007 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 13:40:
[...]

Canalit heeft nu ook de maat 125*75 incl. hulpstukken in het antraciet grijs beschikbaar. Quatt levert deze geloof ik zelf niet, maar je zou bv de bestaande witte kunnen vervangen door de grijze, mogelijk is dat minder en sneller werk.
Ja, die had ik zelf ook gevonden.
Maar een potje primer en een potje RAL9017 op de goot smeren is veel minder gedoe dan de boel los maken.

Het zou mooi zijn als Quatt deze goten zelf ook aanbood. Staat toch strakker bij de Quatt en het prijsverschil qua inkoop kan nooit heel hoog zijn met de aantallen die zij gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Johan Bogle schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 17:45:
[...]
Quatt doet niks bijzonders qua afwerking. Als dat echt belangrijk voor je is zou ik een andere oplossing kiezen. Quatt doet niet aan maatwerk. (Vandaar ook de prijs)
Klopt, maar die keuze zal ook bepaald worden door de plek waar er geplaatst kan worden. Als je de Quatt aan de muur kunt hangen waar de cv ketel direct achter zit (en er dus geen leidinggoten nodig zijn) is de Quatt qua 'afwerking' natuurlijk wel weer heel interessant doordat de Quatt buitenunit estethisch door de meesten waarschijnlijk hoger gewaardeerd zal worden dan de gemiddelde warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oomenit
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:56
MacD007 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 13:40:
[...]

Wij krijgen as. dinsdag de spullen geleverd voor de installatie volgende week vrijdag. Als het goed is dus met antraciet grijze kanalen. Geen meerprijs. Dus volgens mij doen ze dat de laatste tijd wel optioneel leveren.

Had het voor de zekerheid nog bij hun verkoop gedubbelcheckt en kreeg als reactie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0OxtEKSfck3zpUsVUwTJIPoRH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ayyCKkJJine3WgQBCss56s02.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
oomenit schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 21:02:
[...]

Wij krijgen as. dinsdag de spullen geleverd voor de installatie volgende week vrijdag. Als het goed is dus met antraciet grijze kanalen. Geen meerprijs. Dus volgens mij doen ze dat de laatste tijd wel optioneel leveren.

Had het voor de zekerheid nog bij hun verkoop gedubbelcheckt en kreeg als reactie:

[Afbeelding]
Super voor deze melding, ik zal dat asap in de TS vermelden.
Ik denk dat dit ook voor @Tha Deo belangrijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07:32

vanDaal

-ismeereentje

Hier heb ik de plek vrijgemaakt voor de komst van de Quatt Hybrid. Alleen de slangenbox nog weg. Aanstaande donderdag komt de elektricien en de week erna op 10 juli komen de warmtepompen. Alleen in de tussentijd nog even een grindbak maken.
Alle kabels gaan hier omlaag de kruipruimte in.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53824021922_1d1685258c_h.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door vanDaal op 30-06-2024 09:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MacD007
vanDaal schreef op zondag 30 juni 2024 @ 09:28:
Hier heb ik de plek vrijgemaakt voor de komst van de Quatt Hybrid. Alleen de slangenbox nog weg. Aanstaande donderdag komt de elektricien en de week erna op 10 juli komen de warmtepompen. Alleen in de tussentijd nog even een grindbak maken.
Alle kabels gaan hier omlaag de kruipruimte in.

[Afbeelding]
even een vraag; afstand tot de buren (erfgrens) ?

en een kleine tip voor de afdichting naar de kruipruimte; gebruik hiervoor Soudal Aquaswell (aan beide kanten), dat is een polyurethaan voegkit die opzwelt bij contact met water en is ontwikkeld voor de water- en gasdichte
afdichting van allerlei kabel- en buisdoorvoeren (en meer).
https://www.soudal.com/nl...e-waterdichting/aquaswell

[ Voor 26% gewijzigd door MacD007 op 30-06-2024 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

MacD007 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 09:35:
[...]

even een vraag; afstand tot de buren (erfgrens) ?

en een kleine tip voor de afdichting naar de kruipruimte; gebruik hiervoor Soudal Aquaswell (aan beide kanten), dat is een polyurethaan voegkit die opzwelt bij contact met water en is ontwikkeld voor de water- en gasdichte
afdichting van allerlei kabel- en buisdoorvoeren (en meer).
https://www.soudal.com/nl...e-waterdichting/aquaswell
Afstand naar de buren is 250cm vanaf de paarse streep. Die ligt nu op 80cm van de muur.

Ik neem aan dat Quatt de gaten waterdicht maakt? Dat werd wel tegen mij gezegd. Er is ook 150 euro opgenomen voor het boren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• W13k3
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
Hebben de buren daar ook direct een gevel?
250 cm is dan erg kort. Zeker als er nog reflecties tussen de twee gevels ontstaan.

Ik ben een buur op een slordige meter verder dan dat en ben nu met de eigenaren van de Quatt op zoek naar een oplossing vanwege het geluid dat in mijn hele huis doordringt.
Die situatie wil je liever voorkomen.

[ Voor 10% gewijzigd door W13k3 op 30-06-2024 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
vanDaal schreef op zondag 30 juni 2024 @ 09:55:
[...]

Afstand naar de buren is 250cm vanaf de paarse streep. Die ligt nu op 80cm van de muur.

Ik neem aan dat Quatt de gaten waterdicht maakt? Dat werd wel tegen mij gezegd. Er is ook 150 euro opgenomen voor het boren.
sorry, ik denk dat het een Quatt Duo is gezien de afstand ? klopt dat ?

Bij 2,5m afstand (+/-) ben ik bang dat je dat met een Quatt Duo (58/55 dB) vrees ik niet gaat redden, zeker niet op de grond.heb je een foto richting de buren ?
Heb je een WPAC berekening uitgevoerd ? zo nee, wil ik je wel hierbij helpen, stuur dan maar een pm.

Heeft Quatt hier niet s over gezegt of hebben ze deze berekening voor je gedaan ?

Ik verwacht dat Quatt geen Soudal gebruikt, maar gewoon dit met pur afdicht, wil je echter een duidelijk betere afdichting zou ik die paar tientjes (kost circa 15 euro) wel in de hand nemen om mn de buitenkant voorzien van Aquaswell,

Tip 2: je zou de regenpijp om de hoek voor afvoer van het condenswater kunnen gebruiken, daardoor krijg je minder waterbelasting op de buitenmuur. Doe je dit niet dan raad ik je aan om een klein hoekje (circa 15 bij 15 cm minimaal 60 cm diep te maken en dat ook met grind op te vullen, zo zorg je dat je onder de vorstgrens blijft en dus het water ook vorstvrij de grond kan afvloeien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mLKW3oLhiABIOsD-ovwJyORdXLw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/K7F4W81jDgOw2Dx2ff6S8txB.png?f=user_large (voor de Quatt Duo dus 2 keer)

[ Voor 36% gewijzigd door MacD007 op 30-06-2024 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
m10tech schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:26:
[...]

De enige die er een zinnig antwoord op kan geven is de dakdekker in verband met garantie en wij helemaal niets! 7(8)7

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

MacD007 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 10:35:
[...]

sorry, ik denk dat het een Quatt Duo is gezien de afstand ? klopt dat ?

Bij 2,5m afstand (+/-) ben ik bang dat je dat met een Quatt Duo (58/55 dB) vrees ik niet gaat redden, zeker niet op de grond.heb je een foto richting de buren ?
Heb je een WPAC berekening uitgevoerd ? zo nee, wil ik je wel hierbij helpen, stuur dan maar een pm.

Heeft Quatt hier niet s over gezegt of hebben ze deze berekening voor je gedaan ?
Ja sorry, Quatt Duo inderdaad.

Naar de andere buren is het denk ik nog eens 3 meter. Nadeel is wel dat ze daar op de 1e etage hun slaapkamer hebben en vrijwel altijd met het raam open slapen.

Ik heb er specifiek naar gevraagd bij het huisbezoek, maar diegene van Quatt zei dat de afstand ruim voldoende was, absoluut geen twijfel. Ik heb geen WPAC berekening uitgevoerd; stuur je zo een PM :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
vanDaal schreef op zondag 30 juni 2024 @ 20:00:
[...]

Ik heb er specifiek naar gevraagd bij het huisbezoek, maar diegene van Quatt zei dat de afstand ruim voldoende was, absoluut geen twijfel. Ik heb geen WPAC berekening uitgevoerd; stuur je zo een PM :)
Merkwaardig, want de erfgrens telt. Tenzij een raam dat open kan op de gevel een kortere afstand heeft, dan prevaleert die.

Pagina: 1 ... 87 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.