Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:31
klmtrf schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 21:37:
Vandaag een vertegenwoordiger van Quatt over de vloer gehad en krijg de Hybrid 4kW aangeboden. Plaatsing op de dakkapel
Verwachting is dat dit met mijn verbruik voldoende moet zijn om op termijn FE te gaan d.m.v. de heat battery
Mijn vraag: er wordt 450 euro extra gerekend voor plaatsing op de dakkapel op zolder en 700 extra voor het plaatsen van een extra groep en de werkschakelaar

Dat is al gauw 33% extra aan meerkosten. Klinken deze bedragen jullie bekend?
Ik kreeg daarnaast zonder te vragen 125 euro korting wat bij mij de vraag oproept of er nog meer te halen valt. Iemand ervaring met prijsonderhandeling bij Quatt? Ze zeggen van niet maar door die korting lijkt het anders
Voor een enkele unit is toch geen aparte groep nodig? Zie FAQ nr 12.
Is de installatie 230V of is een meerfasige aansluiting nodig? Moet de Quatt op een aparte elektragroep?

-Voor de Hybrid zijn 2 of 3 stopcontacten nodig, afhankelijk van het type thermostaat, bij de cv-ketel, met minimaal 2300W vrij vermogen.

-Voor de Hybrid Duo is een aparte groep met een werkschakelaar nodig bij de Quatt's. Daarnaast zijn 1 of 2 vrije stopcontacten bij de cv-ketel nodig, afhankelijk van het type thermostaat.
Die 700 euro werd mij ook genoemd (voor duo systeem).
Heb het zelf opgepakt. Advies van de vertegenwoordiger was ook om dit door een lokale elektricien te laten doen ivm de kosten. Zijn inschatting was dat het dan ongeveer 300 euro zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:42
(jarig!)
onlinaius schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 22:41:
[...]

Niet perse hoor. Toen ze hier de zonnepanelen plaatsten werd er ook gewoon schuin vanaf de oprijlaan naar beneden de kelder ingeboord. Kabel er doorheen, en weer netjes opgevuld. Ik weet niet eens helemaal hoe ze dat gedaan hebben (wat cement gok ik?), maar ik heb er nog nooit een druppel water gezien. Een geboord gat kan gewoon worden dichtgemaatk, en zeker bij oude kruipruimtes zou het me niet verbazen als de afdichting beter waterdicht is dan de rest van de kruipruimte ;)
Zeker. Bijv met 2 comp pur. Duur spulletje maar wel beproefde methode om geboorde gaten onder het maaiveld af te dichten.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 10:55
onlinaius schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 22:41:
[...]

Niet perse hoor. Toen ze hier de zonnepanelen plaatsten werd er ook gewoon schuin vanaf de oprijlaan naar beneden de kelder ingeboord. Kabel er doorheen, en weer netjes opgevuld. Ik weet niet eens helemaal hoe ze dat gedaan hebben (wat cement gok ik?), maar ik heb er nog nooit een druppel water gezien. Een geboord gat kan gewoon worden dichtgemaatk, en zeker bij oude kruipruimtes zou het me niet verbazen als de afdichting beter waterdicht is dan de rest van de kruipruimte ;)
Een stroomkabel kan je vrij gemakkelijk waterdicht invoeren. Overigens is het niet onmogelijk met warmtepomp leidingen, maar het is wel een hoop extra werk om dat goed te doen en dan ben je bij Quatt aan het verkeerde adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:50
OmeJoyo schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 06:07:
[...]

De vraag is natuurlijk, op welk vermogen staat die 24 uur per dag te draaien, want dat die de hele dag draait is in eerste instantie de intentie van een warmtepomp.
ter verduidelijking, zie onderstaand van HW kWh meter op de Quatt groep in meterkast. Nagenoeg 24 uur op vol vermogen (1750W). Er is deze dag nog 0.14m3 gas bijgestookt.
temperatuur buiten: -3 (min) tot 0 (max)
thermostaat: 20 graden (getracht te verwarmen naar 21 graden, maar dat trok ie niet)

historisch gasverbruik: 600-700 m3 (incl. 100 m3 voor warm water)

Zover ik heb begrepen, moet enige warmte die in de HeatBattery gestopt wordt, eerst door de Quatt buitenunit uit de lucht gehaald worden. Dus als er warmte vanuit het CV systeem in de HeatBattery gestopt wordt, is er minder vermogen beschikbaar om het huis te verwarmen en zal deze dus afkoelen als dit resterende vermogen lager is dan het warmteverlies op dat moment.

Nu had ik al een redelijk beperkt historisch gasverbruik, maar ik zie in onderstaande grafiek geen noemenswaardige ongebruikte/reserve capaciteit welke mij in staat zou stellen om met een enkele buitenunit gasloos te kunnen.

Zeer benieuwd hoe een adviseur bij @klmtrf met nagenoeg geen informatie kan concluderen dat het wel kan... :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/53FYeDmwcAsi9TH0ACoedlg-RC4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9GPc3YEvdO0WYP49TKZ5MLKT.png?f=fotoalbum_large

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
vanDaal schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:26:
Wij hebben gisteren goedkeuring gegeven voor de plaatsing van een Quatt Hybrid Duo. Totale kosten na subsidie +/- 4K, inclusief korting, aansluiting (bekabeling, werkschakelaar) op de meterkast en boorwerkzaamheden in de kruipruimte.
de Quatt Duo kost netto incl subsidie : €3.699 zonder extra korting. Je zou dus bijnemen vriendelijke tweaker die al een Quatt heeft ,nog een korting van 100 euro kunnen vragen.

Prijzen voor extra werk staat redelijk goed verwoord op de Quatt site maar zijn natuurlijk ook afhankelijk van je eigen situatie.
Wat blijkbaar nieuw is dat men nu ook de electrische aansluiting incl een werkschakelaar ( kost veelal nog geen 20 euro) aanbied. Wat ik mis in je opsomming is een vuil en luchtfilter, die adviseer ik je wel en Quatt bied deze ook gewoon aan. Heb je mn over de prijzen van de electrische installatie meer informatie?
Tijdens het bezoek ook nog even gehad over de All electric upgrade. De upgrade betekent dus dat de CV ketel wordt verwijderd en vervangen door de binnenunit (HeatCharger) en dat er een boilervat (HeatBattery) geplaatst wordt. Er hoeft dus qua Quatt componenten niks vervangen te worden, alleen uitbreiden. Dat was mij nog niet helemaal duidelijk in de TS. Daarnaast staat er in de TS nog niks over het boilervat. Ik begrijp dat er drie verschillende formaten komen (M, L, XL); volumes weet ik niet precies. Qua kosten zou dit in mijn situatie, met een XL boiler, maximaal 6K zijn. Dus daarmee zou ik op termijn voor 10K (4+6) over kunnen stappen op All electric.
bedankt voor de tip, ik zal eens kijken wat daar nog aan kan toevoegen, nogmaals zoals het ook in de TS is aangegeven, zie je een fout cq mis je nog iets stuur dan gerust een pm naar mij.

ik heb dit nog eens ook op de site van Quatt gecontroleerd, maar ook daar staat helaas nog geen exacte inhoud en ok alleen de aanduiding M, L en XL.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FrOTHHZ7g-VMPxNDfhNhfoG4EEA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hpzIZzE2Ou2psKuODSdsBFXD.png?f=user_large
zie punt 6 in de FAQ voor de all electric upgrade.
Ook nog even gehad over de Chill. Ik begreep dat er maximaal ongeveer 3/4 Chills kunnen worden gekoppeld aan één warmtepomp, dus 6-8 op een duo. Eén chill kan ongeveer een ruimte van 30m2 koelen (verwarmen?). Aansluitbaar op alle soorten radiatoraansluitingen en buisdiameters. Verder geen nieuwe informatie.
Nee, men spreek over 40m2.
Bedenk dat als je meer 3 a 4 van deze Chills nodig hebt je dan mogelijk beter een multi split airco kunt kopen, want dan zul je mogelijk zelfs nog goedkoper uitkomen.
En ja, omdat Quatt nog volop bezig zijn met de ontwikkeling van de Chill is er op dit moment gewoon nog redelijk weinig informatie beschikbaar. Dat zal de komende periode wel gaan veranderen, dus ik verwacht de komende 4-5 maanden steeds meer informatie. En ja, hij kan dus ook verwarmen, en dat zal dus een stuk sneller gaan dan via alleen de radiatoren met de warmtepomp. Dus bv een werk cq zolderkamer waar af en toe iemand zit.

[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 19-06-2024 10:48 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
klmtrf schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 21:37:
Vandaag een vertegenwoordiger van Quatt over de vloer gehad en krijg de Hybrid 4kW aangeboden. Plaatsing op de dakkapel
Verwachting is dat dit met mijn verbruik voldoende moet zijn om op termijn FE te gaan d.m.v. de heat battery
Mijn vraag: er wordt 450 euro extra gerekend voor plaatsing op de dakkapel op zolder en 700 extra voor het plaatsen van een extra groep en de werkschakelaar
ik vind die 700 euro extra voor een extra groep en werkschakelaar echt veel te veel, ik heb een compleet nieuwe zeer uitgebreide groepenkast 3-fase van een A-merk incl plaatsing voor net 1.000 euro.
Een extra groep (alamat, voluit een aardlekautomaat, dat is dus een combinatie van een installatieautomaat (de vervanger van de bekende oude stoppenzekering) en een aardlekautomaat) kost max 50 euro, plaatsing kost 15 minuten, een werkschakelaar kost nog geen 20 euro en is ook in 15 min. compleet geplaatst. Dus max 150-200 euro voor dit werk.
kijk je naar de nieuwste norm NEN 1010:2020 dan is er zelfs de eis voor een tal van toestellen dat deze over een eigen aardlekschakelaar moeten worden aangesloten. Dus de trend is steeds meer richting alamats ipv installatie automaten met losse aardlekschakelaars.
Kun je dus beter uitbesteden, als je een beetje haandig bent kun je de werkschakelaar zelf plaatsen, aansluiten zit gewoon in de standaard prijs. ( is 4 gaatjes boren op de plaats waar deze moet komen en daar tegen aan plaatsen. )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cHNAQ17E6K1-8Hv29aGYvBMcAlQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bzcy9C01V3ToJFf6FowrSUGW.webp?f=fotoalbum_large
Deze Schneider Electric aardlekautomaat 1-polig+nul 16A B-kar 30mA kost circa 46 euro Alamat link electramat
Kijk wel uit voor bepaalde B en C merken, deze voldoen namelijk niet meer aan de nieuwe eisen die volgens NEN 1010:2015 (en 2020) van toepassing zijn. heb je advies nog stuur dan maar een pm.
Dat is al gauw 33% extra aan meerkosten. Klinken deze bedragen jullie bekend?
Ik kreeg daarnaast zonder te vragen 125 euro korting wat bij mij de vraag oproept of er nog meer te halen valt. Iemand ervaring met prijsonderhandeling bij Quatt? Ze zeggen van niet maar door die korting lijkt het anders
Je kunt ook via een vriendelijke tweaker hier die al een Quatt heeft een extra 100 euro korting krijgen.

[ Voor 27% gewijzigd door MacD007 op 19-06-2024 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:48:
[...]

ter verduidelijking, zie onderstaand van HW kWh meter op de Quatt groep in meterkast. Nagenoeg 24 uur op vol vermogen (1750W). Er is deze dag nog 0.14m3 gas bijgestookt.
thermostaat: 20 graden (getracht te verwarmen naar 21 graden, maar dat trok ie niet)

Zover ik heb begrepen, moet enige warmte die in de HeatBattery gestopt wordt, eerst door de Quatt buitenunit uit de lucht gehaald worden. Dus als er warmte vanuit het CV systeem in de HeatBattery gestopt wordt, is er minder vermogen beschikbaar om het huis te verwarmen en zal deze dus afkoelen als dit resterende vermogen lager is dan het warmteverlies op dat moment.

Nu had ik al een redelijk beperkt historisch gasverbruik, maar ik zie in onderstaande grafiek geen noemenswaardige ongebruikte/reserve capaciteit welke mij in staat zou stellen om met een enkele buitenunit gasloos te kunnen.

Zeer benieuwd hoe een adviseur bij @klmtrf met nagenoeg geen informatie kan concluderen dat het wel kan... :+

[Afbeelding]
Zou ik mogen vragen wat jouw verbruik in kWh op het hele stookseizoen was en je COP? Want als ik die grafiek zie is hij wel erg tegen zijn max aan het werken, hoe was je gasverbruik puur mbt je verwarming, dus even zonder SWW?
Ter vergelijkingen, ook Quatt mono verbruik 1.900 kWh met een COP van 4,9 en een puur gasverbruik verwarming circa 40 m3. ( geheel stookseizoen oktober-mei )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
jj85 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 06:29:
[...]

Voor een enkele unit is toch geen aparte groep nodig? Zie FAQ nr 12.
nee, heb je ook niet. Alleen kan het wel handig zijn, ook uit bedrijfszekerheid is een eigen groep voor een warmtepomp gewoon handig, wel uitgevoerd met een alamat, wat aardfouten van andere groepen wil je ook niet. Daarnaast ben ik geen fan om dit soort apparatuur via een stekker aan te sluiten.

Mijn Quatt mono heeft ook gewoon zijn eigen groep en zelfs zijn eigen mid kWh meter, toen was namelijk de functie van verbruik in de app nog niet beschikbaar. Hierdoor heb ik echter wel ook de integratie in homewizzard.

Je inschatting is denk ik een beetje aan de hoge kant, maar op dit moment kan blijkbaar iedereen vragen wat hij wil.
[...]

Die 700 euro werd mij ook genoemd (voor duo systeem).
Heb het zelf opgepakt. Advies van de vertegenwoordiger was ook om dit door een lokale elektricien te laten doen ivm de kosten. Zijn inschatting was dat het dan ongeveer 300 euro zou zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 19-06-2024 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
MacD007 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:23:
[...]

Zou ik mogen vragen wat jouw verbruik in kWh op het hele stookseizoen was en je COP? Want als ik die grafiek zie is hij wel erg tegen zijn max aan het werken, hoe was je gasverbruik puur mbt je verwarming, dus even zonder SWW?
Ter vergelijkingen, ook Quatt mono verbruik 1.900 kWh met een COP van 4,9 en een puur gasverbruik verwarming circa 40 m3. ( geheel stookseizoen oktober-mei )
Oktober-april: 1760 kWh elektra, COP 3.8 (alleen radiatoren), gasverbruik 1.12 m3 (verwaarloosbaar).
Ik ben echt wel tevreden hoe de Quatt bij mij presteert, maar Quatt moet niet zonder data gaan zitten roepen dat men met een enkele Quatt & Heatbattery wel gasloos moet kunnen, dan kan men van een koude kermis thuis komen. (tenzij uiteraard historisch gasverbruik pak m beet <400m3 is..)
Wat als @klmtrf op basis van dit advies de keuze voor Quatt maakt, en uiteindelijk toch blijkt dat er een tweede buitenunit nodig is, waar mogelijkerwijs geen ruimte voor is (praktisch of geluidstechnisch)

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:53:
[...]

Oktober-april: 1760 kWh elektra, COP 3.8 (alleen radiatoren), gasverbruik 1.12 m3 (verwaarloosbaar).
Ik ben echt wel tevreden hoe de Quatt bij mij presteert, maar Quatt moet niet zonder data gaan zitten roepen dat men met een enkele Quatt & Heatbattery wel gasloos moet kunnen, dan kan men van een koude kermis thuis komen. (tenzij uiteraard historisch gasverbruik pak m beet <400m3 is..)
ben ik het met je eens, volgens mij heeft Quatt tot nu toe geroepen dat ze eerst vanuit de data die zij vergaard hebben ( dus achteraf) kunnen aangeven of je met een Quatt Mono ook naar een All-electic upgrade kunt gaan, volgens mij zijn ze daar zelfs nog volop mee bezig, dus mogelijk dat deze verkoper een beetje overijverig is geweest.
Wat als @klmtrf op basis van dit advies de keuze voor Quatt maakt, en uiteindelijk toch blijkt dat er een tweede buitenunit nodig is, waar mogelijkerwijs geen ruimte voor is (praktisch of geluidstechnisch)
ja, mn geluidstechnisch maakt het best een verschil tussen een Quatt Mono en een Duo. ook de type plaatsing is anders, een Quatt Duo kan bv niet tegen een muur (beugels) geplaatst worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 21:42

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Kun je een Quatt Hybrid-systeem in een soort all-electric modus dwingen door de stekker uit je CV ketel te halen? Ik verwacht dat hierdoor de optimale kostenoptimalisatie niet wordt gehaald en de room setpoint soms niet wordt gehaald. Of schiet het systeem dan in een errormodus?

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18-09 12:50
Jeroen schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 18:13:
Kun je een Quatt Hybrid-systeem in een soort all-electric modus dwingen door de stekker uit je CV ketel te halen? Ik verwacht dat hierdoor de optimale kostenoptimalisatie niet wordt gehaald en de room setpoint soms niet wordt gehaald. Of schiet het systeem dan in een errormodus?
Als je onder de 18 graden watertemperatuur bent, wil de cic eerst dat cv opwarmt voordat de quatt het overneemt. Met stekker uit cv zal dat niet gebeuren en zal je quatt ook niet aanslaan

[ Voor 21% gewijzigd door HBO88 op 19-06-2024 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:39
Nee, dat is niet mogelijk. De Quatt moet altijd een terugval mogelijkheid hebben om het water voor te warmen en daarmee garanderen dat deze altijd 18gr is voordat de Quatt het overneemt.

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:30
[...]

[Afbeelding]
Als ik je stroomverbruik zie en opgave historisch gasverbruik is er iets helemaal niet goed bij jou.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

HBO88 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 18:34:
[...]

Als je onder de 18 graden watertemperatuur bent, wil de cic eerst dat cv opwarmt voordat de quatt het overneemt. Met stekker uit cv zal dat niet gebeuren en zal je quatt ook niet aanslaan
Ah dat had ik even niet scherp. Waarom is dat nodig? En welk systeem neemt die taak voor zich bij de all-electric upgrade?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:05
Ja hoor, dat kan, mits je de thermostaat niet te laag instelt. Ik heb afgelopen winter het cv bedrijf op de ketel uitgezet, en alles op de Quatt gedaan. Bij mij werkt 18 graden minimumtemperatuur niet altijd om weer netjes op te starten, maar 18.5 is de hele winter goed gegaan.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

[...]

[Afbeelding]
Hoort de WP per dag zoveel starts/stops te maken als het lijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Jeroen schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 19:08:
[...]

Ah dat had ik even niet scherp. Waarom is dat nodig? En welk systeem neemt die taak voor zich bij de all-electric upgrade?
Waarschijnlijk de heatbooster. Maar daarvoor zou ik even op de site van Quatt en naar de intropost van dit topic kijken, daar vind je daar meer over.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Jeroen schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 19:08:
[...]

Dat doet de HeatCharger (water/water warmtepomp) die in de unit, de heatcharger (=binnenunit) zit, dat doet hij vanuit de warmte die in de warmte accu zit ( boiler).

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 19-06-2024 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Jeroen schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 19:15:
[...]

Hoort de WP per dag zoveel starts/stops te maken als het lijkt?
Dat zijn geen start/stops maar defrosts

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
MacD007 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 19:29:
[...]

Dat doet de HeatCharger (water/water warmtepomp) die in de unit, de heatcharger (=binnenunit) zit, dat doet hij vanuit de warmte die in de warmte accu zit ( boiler).
Hij heeft waarschijnlijk ook nog een elektrisch element voor als de HeatBattery te koud/leeg is. Het zou kunnen zijn dat die tevens voor de koude start inzetbaar is aangezien de all-electric upgrade een eigen 16A groep vereist. Zie de Q&A:

5. Elektrische benodigdheden?

De HeatCharger en HeatBattery hebben samen een eigen 16A, 230V groep nodig. Ze kunnen dus niet met een Quatt HeatPump op dezelfde groep. We sluiten de HeatCharger met een werkschakelaar aan. Vooralsnog kunnen wij dit niet aanleggen, dit moet een elektriciën doen.

14. Kan ik douchen als de HeatBattery leeg is?
Dat kan! In de app zit een boost-functie, waarmee je binnen 15 minuten weer warm water hebt. Handig als je op een ander moment wilt douchen dan normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

MacD007 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 19:29:
[...]

Is die minimumtemperatuur voor het water iets geks specifiek bij Quatt? Ik heb ook plannen voor andere FE WP installaties en had dat nog nooit gehoord. Het kan zijn dat die dan allemaal een ingebouwd backup element hebben die daarvoor zorgt, of zouden die ook kouder retourwater gewoon met de WP opwarmen? Ik weet niet welke reden erachter zit bij Quatt.

Vraag me ook een beetje af hoe het zou werken als ik in huis een setpoint van 17 graden instel op dagen dat het buiten bijvoorbeeld ook zoiets is. Dan kan het water afkoelen tot 17 graden overdag, maar iedere avond zou eerst de cv moeten aanslaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Jeroen schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 19:55:
[...]

Is die minimumtemperatuur voor het water iets geks specifiek bij Quatt? Ik heb ook plannen voor andere FE WP installaties en had dat nog nooit gehoord. Het kan zijn dat die dan allemaal een ingebouwd backup element hebben die daarvoor zorgt, of zouden die ook kouder retourwater gewoon met de WP opwarmen? Ik weet niet welke reden erachter zit bij Quatt.

Vraag me ook een beetje af hoe het zou werken als ik in huis een setpoint van 17 graden instel op dagen dat het buiten bijvoorbeeld ook zoiets is. Dan kan het water afkoelen tot 17 graden overdag, maar iedere avond zou eerst de cv moeten aanslaan
Ja, dat is iets speciaal bij Quatt, hoewel ze zelf iets anders zeggen. Er zou overigens dit met een mogelijke update van de software (binnenkort) niet meer nodig zijn. Helaas is dit gerucht echter nooit officieel door Quatt bevestigd. Is al diverse keren hier op het forum voorbij gekomen.

Aan de andere kant moet je hier ook niet al te veel bij voorstellen, mijn gasverbruik hierdoor is per jaar circa 20m3. En je het je cv veelal nodig voor je SWW.
De Quatt hybride zelf heeft dus geen backup element en heeft als hybride dus echt een cv nodig. De heatcharger heeft dit backup element dus wel. En kan daardoor in de plaats van de cv dienen en je systeem dus gasloos maken. Het SSW deel wordt door de heatbattery verzorgd. Het voordeel is dat beide systemen dus als een system werken en elkaar ook kunnen ondersteunen. Oa dus om het cv water naar de bekende 18 graad te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:10
MacD007 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:23:
[...]

Hij geeft aan de thermostaat op 20 graden te hebben staan. Als ik het mij goed herinner heb jij dat niet. Dan is het toch lastig te vergelijken?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 20:04:
[...]

Ja, dat is iets speciaal bij Quatt, hoewel ze zelf iets anders zeggen. Er zou overigens dit met een mogelijke update van de software (binnenkort) niet meer nodig zijn. Helaas is dit gerucht echter nooit officieel door Quatt bevestigd. Is al diverse keren hier op het forum voorbij gekomen..
Dat is toch wel door Quatt bevestigd? In de antwoorden op de vragen in de google sheets die onze medetweakers ze hebben voorgelegd op het event?

https://docs.google.com/s...R3atQ-4Q/edit?gid=0#gid=0

Vraag 4

"Waarom een minimum CV-water temperatuur van 18C hanteren?"

Antwoord van Quatt:

"Dit is de standaard manier van regelen, veel warmtepompen werken op deze manier. Uiteraard kan dit beter, in 1 van de updates komende maanden zal een nieuwe regeling worden geïntroduceerd die lagere watertemperaturen zal toestaan."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
okijokii schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 20:07:
[...]

Hij geeft aan de thermostaat op 20 graden te hebben staan. Als ik het mij goed herinner heb jij dat niet. Dan is het toch lastig te vergelijken?
Ik ga er van uit dat hij ook in een ander (soort) huis woont met andere isolatie e.d., maar je hebt gelijk dat 1 graad andere instelling ook enig maar zeker niet enige is die invloed heeft op hoe de Quatt werkt.

Aan de andere kant ligt zijn waardes nu ook niet zoveel van mijn eigen vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 20:04:
Aan de andere kant moet je hier ook niet al te veel bij voorstellen, mijn gasverbruik hierdoor is per jaar circa 20m3. En je het je cv veelal nodig voor je SWW.
Nou ja, 'je moet je hier niet al teveel bij voorstellen' hangt sterk af wat de nieuwe limiet zou kunnen zijn. Als die limiet 10 graden wordt (of er zelfs helemaal af gaat), durf ik het wel aan om zonder extra element FE te gaan, en hoef ik dus alleen nog een WPB en verwijdering van de cv ketel te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 20:12:
[...]

Dat is toch wel door Quatt bevestigd? In de antwoorden op de vragen in de google sheets die onze medetweakers ze hebben voorgelegd op het event?

https://docs.google.com/s...R3atQ-4Q/edit?gid=0#gid=0

Vraag 4

"Waarom een minimum CV-water temperatuur van 18C hanteren?"

Antwoord van Quatt:

"Dit is de standaard manier van regelen, veel warmtepompen werken op deze manier. Uiteraard kan dit beter, in 1 van de updates komende maanden zal een nieuwe regeling worden geïntroduceerd die lagere watertemperaturen zal toestaan."
Ja, deze bedoelde ik, dank je. Ik wist niet meer exact waar het stond. Dus wel min of meer een officiële uitspraak van Quatt. Dus mogelijk de komende winter is die 18 graden niet meer nodig en kan ook zonder cv opstarten. Ik heb mijn cv echter nog steeds nodig voor mijn SWW.

Aan de andere kant, dit geeft dan wel weer meer opties om ook buiten Quatt om voor bv een WPB te kijken.

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 19-06-2024 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
[...]

De meeste warmtepompen hebben hier inderdaad nog een hulpelement voor. Maar dat doet COP 1, dus Quatt kiest er voor om de CV ketel dit taakje te geven. Dat scheelt niet alleen geld maar ook een relatief duur onderdeel in de warmtepomp.

De limiet van 18 graden is misschien wat aan de hoge kant. Ik had ook graag gezien dat de Quatt eerst even een minuutje rond ging pompen zodat het warmere water uit de woning een zinloze start van de ketel kan voorkomen. Maar Quatt kennende komen dit soort truukjes nog wel, misschien als een mooie optie in de app zoals eco-start, always-on of hp-only.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
[...]

Is die minimumtemperatuur voor het water iets geks specifiek bij Quatt? Ik heb ook plannen voor andere FE WP installaties en had dat nog nooit gehoord. Het kan zijn dat die dan allemaal een ingebouwd backup element hebben die daarvoor zorgt, of zouden die ook kouder retourwater gewoon met de WP opwarmen?
Ja hoor, er zijn zat warmtepompen die ook gewoon starten bij 16, of 14 graden, zonder warmte-element.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
onlinaius schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 20:15:
[...]

Nou ja, 'je moet je hier niet al teveel bij voorstellen' hangt sterk af wat de nieuwe limiet zou kunnen zijn. Als die limiet 10 graden wordt (of er zelfs helemaal af gaat), durf ik het wel aan om zonder extra element FE te gaan, en hoef ik dus alleen nog een WPB en verwijdering van de cv ketel te regelen.
Met airco als backup zou dat wel kunnen inderdaad.
Ik ga voor de doorstroomverwarmer. Zal setup wel delen als het klaar is eind van de zomer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 20:18:
Aan de andere kant, dit geeft dan wel weer meer opties om ook buiten Quatt om voor bv een WPB te kijken.
Ja, dat is voor mij ook de grootste reden om van die 18 graden af te willen. Ik wil graag tzt FE, maar zie de optie van Quatt niet echt zitten vanwege te duur, te gecompliceerd en 'gaat van de capaciteit van mijn verwarming af'.

Om nu nog een extra verwarmer toe te voegen (die ik omdat ik al 2 airco's heb helemaal niet nodig heb), puur voor die 18 graden vind ik doodzonde.

Ik ben dan ook erg benieuwd wat ze op dit punt gaan veranderen, zeker omdat ook 'de komende maanden' al wel een eind over zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klmtrf
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14-09 08:38
Toby-Wan schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 23:49:
[...]

Wat is je huidige verbruik dan?

Ik kom van 600-700m3 gas (incl. 100m3 voor warm water). Vanaf -2 graden staat de Quatt non-stop 24 uur per dag op maximaal te draaien om constante temperatuur van 20 graden in huis te hebben. Mijns inziens is er niks aan 'ongebruikte capaciteit' die ik zou kunnen aanwenden om de Heatbattery te kunnen opladen en/of te kunnen douchen.

Wellicht een goede vraag om alsnog te stellen (en antwoord van Quatt hier te posten) :)
Ik heb een vergelijkbaar gasverbruik als jij en zo'n beetje alles qua isolatie aan mijn jaren 30 tussenwoning aangepakt.

Heb nog even navraag gedaan en hier de redenatie:

- Quatt Hybrid 6 kW zal voldoende zijn om aan uw volledige warmtevraag te voldoen en is 22% overgedimensioneerd. De bèta factor is 1,22. Dit geeft u de zekerheid wanneer en of u volledig elektrisch wilt gaan en gas wilt verwijderen om het huis te verwarmen. We zijn ervan overtuigd dat klanten met bèta factoren groter dan 0,85 potentieel volledig elektrisch kunnen gaan met dezelfde buitenunit(s) die ze hebben. Daarom is 1,22 ruim voldoende. Houd er rekening mee dat de All-Electric binnenunits ook extra warmte zullen leveren, waardoor de capaciteit van het totale systeem toeneemt.

Als ik in de toekomst toch wel een tweede unit nodig blijk te hebben moet er dan maar een zonnepaneel van de dakkapel af zodat er extra ruimte vrij komt. Dat los ik t.z.t. wel op. In de tuin kan ik er geen plaatsen i.v.m. de afstand t.o.v. de buren.

Inmiddels nog 75 euro extra korting gekregen. Niet waar ik hoopte maar it's something.
Toch maar eens kijken of ik het elektrawerk buiten Quatt om kan laten doen voor een extra kostenbesparing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

onlinaius schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 20:48:
[...]

Ja, dat is voor mij ook de grootste reden om van die 18 graden af te willen. Ik wil graag tzt FE, maar zie de optie van Quatt niet echt zitten vanwege te duur, te gecompliceerd en 'gaat van de capaciteit van mijn verwarming af'.

Om nu nog een extra verwarmer toe te voegen (die ik omdat ik al 2 airco's heb helemaal niet nodig heb), puur voor die 18 graden vind ik doodzonde.

Ik ben dan ook erg benieuwd wat ze op dit punt gaan veranderen, zeker omdat ook 'de komende maanden' al wel een eind over zijn.
Ik ben benieuwd wat er op dit moment gebeurt als je een föhn richt op de temperatuursensor op het moment dat de CiC de CV aanspreekt in dit geval. Als de lagere watertemperatuur echt schadelijk is voor de WP dan zou dat geen goed idee zijn, maar als het puur een kwestie van efficiëntie is dan kun je zo wel veilig van het gas af. Ik zit een beetje met hetzelfde, maar dan vooraf (ik heb nog niet besloten voor de Quatt, maar ik zou ook liever een apart SWW systeem willen en toch gasloos).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Jeroen schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 20:59:
[...]

Ik ben benieuwd wat er op dit moment gebeurt als je een föhn richt op de temperatuursensor op het moment dat de CiC de CV aanspreekt in dit geval. Als de lagere watertemperatuur echt schadelijk is voor de WP dan zou dat geen goed idee zijn, maar als het puur een kwestie van efficiëntie is dan kun je zo wel veilig van het gas af. Ik zit een beetje met hetzelfde, maar dan vooraf (ik heb nog niet besloten voor de Quatt, maar ik zou ook liever een apart SWW systeem willen en toch gasloos).
Die fohn werkt volgens mij niet, omdat voor zover ik weet de Quatt de temperatuur van het binnenkomende water in de (1e) buitenunit meet.

Het hangt ook een beetje af van de temperatuur die ze van die 18 graden gaan maken. De Quatt laat zodra deze aangaat de pomp wel alvast lopen totdat de gewenste aanvoertemperatuur gehaalt wordt. Als die (nu 18 graden) gewenste temperatuur gehaald wordt begint de Quatt te verwarmen. Het is dan een beetje een afweging met welke temperatuur je veilig kunt aannemen dat je je woning op een andere manier tot iets boven die temperatuur kunt krijgen. 18 (in de praktijk eerder 18.5 tot 19) in de woning vind ik nog net een tikje riskant. Worst case scenario (steenkoud buiten en woning heel ver afgekoelt) is dat misschien nog net niet te halen.

15 - 16 zou ik met de airco's wel aandurven. Wordt die grens echter nog een stuk lager (stel bijv dat deze 12 wordt), dan kan ik me voorstellen dat je ook zonder airco's de stap aandurft. Een 2000 watt straalkacheltje kost nog geen twee tientjes, en er zijn uiteraard nog een hoop apparaten in huis die een behoorlijke berg energie verbruiken (lees: warmte genereren).

Stofzuiger aan, oven aan, waterkoker aan, airfryer / frituurpan aan, paar kookplaten aan, tv aan, pc aan, SWW vat leegtappen in potten en pannen en je kunt al snel 6 - 10 KW aan stroomverbruik / verwarmingscapaciteit genereren. Verder warmteverlies zo sterk mogelijk beperken met gordijnen, rolluiken etc en je zult in de meeste woningen toch de temperatuur wel redelijk omhoog kunnen krijgen totdat je Quatt het belieft om op te starten.

Edit: als ik er zo over nadenk kan ik misschien ook wel met de airco's en alle elektrische apparaten als backup FE zonder extra warmte element, zelfs met die 18 graden!

[ Voor 9% gewijzigd door onlinaius op 19-06-2024 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Wat is op dit moment eigenlijk de status van offline gebruiken van de Quatt? Wat gebeurt er op het moment dat het internet wegvalt in huis (of ik het blokkeer voor de CiC }))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:55
Goede vraag. Wij doen meestal alle elektra uit als we op vakantie gaan (alle stekkers uit de stopcontacten) waardoor er geen wifi meer is, maar wellicht is dat met Quatt, zonnepanelen en moderne thermosthaat niet meer zo handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:11

Mickel moen

mickelmoen.nl

Ik laat WiFi, Thermostaat, Quatt en ketel mooi aanstaan.

Keren we terug van een reis of paar dagen weg, zet ik ''s ochtends de verwarming weer aan. Is het huis mooi op temperatuur als we thuiskomen.

Vorige week was onze zoon een paar dagen in ons huis. Ik heb vanuit Schotland de verwarming voor hem aangezet.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Jeroen schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 08:04:
Wat is op dit moment eigenlijk de status van offline gebruiken van de Quatt? Wat gebeurt er op het moment dat het internet wegvalt in huis (of ik het blokkeer voor de CiC }))
Tot nu toe heb ik hier geen verhalen gezien dat er iets gebeurd. De Quatt draait gewoon door zoals deze altijd draait, je krijgt uiteraard alleen geen nieuwe updates meer als je het internet voor de CiC blokkeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Johan Bogle schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:03:
Goede vraag. Wij doen meestal alle elektra uit als we op vakantie gaan (alle stekkers uit de stopcontacten) waardoor er geen wifi meer is, maar wellicht is dat met Quatt, zonnepanelen en moderne thermosthaat niet meer zo handig.
Nee, dat is ook om meerdere redenen niet meer handig, dus gewoon aan laten.
In Quatt deel 1 werd melding gemaakt dat de CIC ook nog over een backup connectie via gsm heeft, hoever dit echter ook wordt gebruikt is niet helemaal duidelijk.
De Quatt zelf mag zelfs niet van spanning gehaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
MacD007 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:14:
[...]

Nee, dat is ook om meerdere redenen niet meer handig, dus gewoon aan laten.
In Quatt deel 1 werd melding gemaakt dat de CIC ook nog over een backup connectie via gsm heeft, hoever dit echter ook wordt gebruikt is niet helemaal duidelijk.
De Quatt zelf mag zelfs niet van spanning gehaald worden.
Quatt zelf heb ik aangelaten, maar onze wifi ligt eruit, evenals alle overige apparaten in huis (stereo, tv, etc). Heb dat eigenlijk altijd zo gedaan. Deels met het oogpunt op sluipverbruik, maar ook brand (wat misschien nog maar een nihile kans is met moderne apparatuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipfel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:29
Johan Bogle schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:41:
[...]
Quatt zelf heb ik aangelaten, maar onze wifi ligt eruit, evenals alle overige apparaten in huis (stereo, tv, etc). Heb dat eigenlijk altijd zo gedaan. Deels met het oogpunt op sluipverbruik, maar ook brand (wat misschien nog maar een nihile kans is met moderne apparatuur)
Dat voelt voor mij een beetje hetzelfde als alle vloeistoffen en bandenspanning van de auto checken voor de vakantie naar Zeeland. Maar de rest van het jaar er continu gewoon in rijden.

Kans op brand is groter wanneer alles gebruikt wordt en de overige 1000 weken ontstaat er ook geen spontane brand in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:30

OmeJoyo

This is me

Johan Bogle schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:03:
Wifi uitzetten is tegenwoordig een prima indicatie voor inbrekers dat een huis leeg is voor vakantie ;)

Er gaat bij ons heel veel uit, maar de Quatt blijft aan, internet en nog wat kleine dingen, overigens zit de deurbel ook aan de wifi met de cameras.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]
Snap ik, m’n voor de bescherming van je apparatuur kun je beter een level 2 overspanningbeveiliging in je meterkast installeren, deze zijn ondertussen zeer betaalbaar, reken op een 50 euro.
Behalve een directe bliksem inslag geven deze een goede bescherming tegen te hoge spanningen en deze plaats je direct achter je hoofdschakelaar.
Ik weet dat dit in Nederland nog geen standaard maatregel in je groepenkast is, echter met het oog op de nu al merkbare klimaatverandering waarbij we met duidelijk meer onweer te maken hebben denk ik een nuttige toevoeging. Deze beschermd overigens dan alle apparatuur in je huis.
hier wat voorbeelden voor zowel 1-Fase als 3-Fase uitvoering, zowel in een B-merk als ook A-merk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CW8KYnTewVc9anX1vPe_JU_tua8=/232x232/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/9vXIVgqxJCUPl7bmPoNeFVdU.webp?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TziVthfXu6jvi03iJCpZEToW_CU=/232x232/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/ojVTeW8u6ngK1l8oY94t3Q1I.webp?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jynK08KOFXQhsgzYRCdHbF0mw3U=/232x232/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/Ut59ALKawCKKgVHMkR6fZRhE.webp?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g7par21PuaIxiNDNUEqZZf5cqT4=/232x232/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/jMeEo29XspTX9NxlQEno2xoc.webp?f=fotoalbum_tile

[ Voor 46% gewijzigd door MacD007 op 20-06-2024 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
[...]
Zet je wifi/internet apparatuur bij voorkeur in de meterkast. Dan staat het de rest van het jaar ook brandveilig.

Dat natuurlijk wel onder de voorwaarde dat je die meterkast niet vol gaat proppen met brandbare dingen, wat ook qua verzekering onverstandig zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Wat is er brandveilig aan een meterkast?

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Mickel moen schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 23:04:
Wat is er brandveilig aan een meterkast?
Veiligheid is het doel van een aparte meterkast. Natuurlijk kan je het zelf zo onveilig maken als je wilt, maar in principe zou hier altijd genoeg vrije ruimte moeten zijn om te voorkomen dat een klein elektrisch probleem je huis in lichterlaaie zet.
Dus nee, niet je bitcoin miner in de meterkast zetten, maar een wifi routertje is daar prima op zijn plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Dat is geen antwoord op mijn vraag.

Jij suggereert hier dat een meterkast brandveilig is. Maar dat lijkt mij geen universele waarheid.

Zeker er zullen meterkasten zijn, waarin een beginnende brand meteen weer uitgaat. En anderen in het geheel niet.

Kortom, wat is er brandveilig aan een meterkast?

Ik kan mij iets voorstellen bij brandwerende materialen en minimale mogelijkheid tot zuurstoftoevoer. Wellicht dat in een nieuw huis de meterkast zo uitgevoerd is. Staat dat in de bouwvoorschriften?

Ik weet het niet, vandaar de vraag.

[ Voor 28% gewijzigd door Mickel moen op 21-06-2024 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Mickel moen schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 00:29:
Dat is geen antwoord op mijn vraag.

Jij suggereert hier dat een meterkast brandveilig is. Maar dat lijkt mij geen universele waarheid.

Zeker er zullen meterkasten zijn, waarin een beginnende brand meteen weer uitgaat. En anderen in het geheel niet.

Kortom, wat is er brandveilig aan een meterkast?

Ik kan mij iets voorstellen bij brandwerende materialen en minimale mogelijkheid tot zuurstoftoevoer. Wellicht dat in een nieuw huis de meterkast zo uitgevoerd is. Staat dat in de bouwvoorschriften?

Ik weet het niet, vandaar de vraag.
De meterkast is er voor de brandveiligheid. Het is niet zo dat de techniek in de meterkast beschermd wordt tegen brand, maar dat het huis beschermd wordt tegen de techniek in de meterkast.

Dus als een een wifi router in je vakantie uit wilt zetten wegens brandveiligheid omdat die ergens staat waar brand zou kunnen ontstaan en het hele huis mee neemt, dan is die router naar de meterkast verplaatsen een goede optie. Want in je slaap gaat blussen ook niet echt goed.

De eisen voor meterkasten zijn trouwens wel wat strikter geworden en in sommige situaties worden er ook extra maatregelen voorgeschreven. De typische meterkast uit een 50 jaar oude woning gaat natuurlijk niet veel doen als je gasleiding lek is, al zit die altijd wel in de buurt van de voordeur zodat de brandweer er snel bij kan. Dit is toch wat praktischer dan dit soort techniek ergens ver weg verstopt achter een kledingkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Helemaal met je eens.

Zoals je zelf zegt is er nogal verschil in meterkasten.

In mijn huis zit de groepenkast in een uitsparing van de dubbele spouw tussen mijn woning en die van de buren, met een plaatje triplex ervoor.
De gasmeter zit in de kast onder de trap. De watermeter zit in de kruipruimte.

Kortom, er zullen moderne meterkasten zijn, die je brandveilig zou kunnen noemen. Maar veel zullen die titel niet waardig zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Mickel moen op 21-06-2024 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Hier hangt het spul gewoon aan de muur in de kelder voorraadkast. Niks brandveiligs aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Mickel moen schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:56:
Helemaal met je eens.

Zoals je zelf zegt is er nogal verschil in meterkasten.

In mijn huis zit de groepenkast in een uitsparing van de dubbele spouw tussen mijn woning en die van de buren, met een plaatje triplex ervoor.
De gasmeter zit in de kast onder de trap. De watermeter zit in de kruipruimte.

Kortom, er zullen moderne meterkasten zijn, die je brandveilig zou kunnen noemen. Maar veel zullen die titel niet waardig zijn.
Oh, ik ben al wat gruwelijke dingen tegen gekomen. Wat dacht je van een meterkast vol gestouwd met toiletpapier omdat dit zo lekker dichtbij is? 8)7 Maar zolang je het lekker leeg laat is het behoorlijk veilig voor de meest voorkomende gevaren. Een wifi router mag daar dan ook wel uitfikken zonder dat je huis mee gaat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
netappie schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 18:37:
[...]

Zet je wifi/internet apparatuur bij voorkeur in de meterkast. Dan staat het de rest van het jaar ook brandveilig.

Dat natuurlijk wel onder de voorwaarde dat je die meterkast niet vol gaat proppen met brandbare dingen, wat ook qua verzekering onverstandig zou zijn.
Je meterkast is zeker niet brandveilig. al helemaal niet als die ook nog wordt gebruikt voor opslag van een hoop dingen die je daar eigenlijk niet zou moeten opslaan en ik weet dat de praktijk vaak anders is.

Google je dit kan krijg ik dit als eerste hit:
De meterkast is géén opslagruimte, voorraadkast, schoenenrek, kapstok of plek voor boodschappentassen. Dit is zelfs gevaarlijk. Niet alleen kunnen deze spullen de meterkast en instellingen beschadigen, brand veroorzaken of verergeren maar blokkeren ze ook de ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
MacD007 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:35:
[...]

Je meterkast is zeker niet brandveilig. al helemaal niet als die ook nog wordt gebruikt voor opslag van een hoop dingen die je daar eigenlijk niet zou moeten opslaan en ik weet dat de praktijk vaak anders is.

Google je dit kan krijg ik dit als eerste hit:
De meterkast is géén opslagruimte, voorraadkast, schoenenrek, kapstok of plek voor boodschappentassen. Dit is zelfs gevaarlijk. Niet alleen kunnen deze spullen de meterkast en instellingen beschadigen, brand veroorzaken of verergeren maar blokkeren ze ook de ventilatie.
Precies. Brandveiligheid is ook gezond verstand gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarrFire
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-08 09:31
Ik ga vloerverwarming aanleggen in de keuken. Hiervoor zal het water uit de leidingen moeten voordat ik de verdeler kan gaan aansluiten.
Kan ik de Quatt en de CV ketel gewoon uitzetten? En als alles weer is aangesloten en gevuld met water gewoon weer aan? Of moet ik nog iets speciaals doen om de Quatt niet te beschadigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:45
netappie schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 23:42:
[...]

Veiligheid is het doel van een aparte meterkast. Natuurlijk kan je het zelf zo onveilig maken als je wilt, maar in principe zou hier altijd genoeg vrije ruimte moeten zijn om te voorkomen dat een klein elektrisch probleem je huis in lichterlaaie zet.
Dus nee, niet je bitcoin miner in de meterkast zetten, maar een wifi routertje is daar prima op zijn plek.
Het is algemeen bekend dat de meterkast wel de meest beroerde plek in huis is mbt het wifi signaal ivm andere elektronica welke daar hangt.
Mogelijk dat je idee over brandveiligheid klopt maar dan nog. Modems hebben niet de gewoonte om af te fikken. Gevaarlijker zijn de Chinese adapters van Action, Ali etc. welke in bijna ieder huis in het stopcontact zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Notaname schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 13:28:
[...]

Het is algemeen bekend dat de meterkast wel de meest beroerde plek in huis is mbt het wifi signaal ivm andere elektronica welke daar hangt.
Mogelijk dat je idee over brandveiligheid klopt maar dan nog. Modems hebben niet de gewoonte om af te fikken. Gevaarlijker zijn de Chinese adapters van Action, Ali etc. welke in bijna ieder huis in het stopcontact zitten.
Mee eens. Modems en wifi routers zijn gemiddeld genomen geen brandhaard, maar voor wie zich toch zorgen maakt is dat wel een goede plek als het qua bereik gaat. Dat kan met 5 GHz en hoger best wel een drama zijn.

Ik dacht er zelf niet al te veel over na omdat ik vanuit de meterkast meerdere access points bedraad heb aangesloten die ook het grotere probleem van gewapend beton aardig oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimplon
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-06 18:20
5.3 Wanneer moet je wat betalen?
Quatt heeft de aanbetaling behoorlijk gewijzigd, je hoeft nu nog maar 99 euro aan te betalen en pas na installatie krijg je een eindfactuur die je dan binnen 7 dage na installatie dient te betalen.
Dus dat je eerst alles hebt moeten betalen voor de installatie is dus niet meer. Dit is ook meer wat gebruikelijk is in deze markt.
Ik moest eerst een aanbetaling doen van bijna 3000 euro en nu nog resterende bedrag een halve maand voor levering betalen. Klopt de beschrijving in dit topic niet meer of vertrouwt quatt zijn klanten (of mij in het bijzonder) niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klmtrf
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14-09 08:38
Wimplon schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 18:21:
[...]

Ik moest eerst een aanbetaling doen van bijna 3000 euro en nu nog resterende bedrag een halve maand voor levering betalen. Klopt de beschrijving in dit topic niet meer of vertrouwt quatt zijn klanten (of mij in het bijzonder) niet meer?
Zo wordt het mij ook aangeboden nu. Vind een volledige aanbetaling altijd een vervelende manier van werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:39
klmtrf schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 18:33:
[...]

Zo wordt het mij ook aangeboden nu. Vind een volledige aanbetaling altijd een vervelende manier van werken.
[...]

Ik heb mijn Quatt in October vorig jaar gekocht en toen ging het ook op volledige aanbetaling.

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
klmtrf schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 18:33:
[...]

Dat is ook een hele vervelende manier. Vraag maar aan de (laatste) klanten van BongoSolar en NovaVolt. Op de één of andere manier is er toch altijd de kans dat je een probleem hebt. Ik denk dat Quatt nu toch wel eens zoveel liquide middelen zou moeten hebben om de betaling achteraf te regelen. Dat straalt vertrouwen uit.

[ Voor 14% gewijzigd door okijokii op 22-06-2024 10:05 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Kun je aangeven waneer je de Quatt gekocht hebt ?
In het verleden was de door jou nu aangegeven betalingsmethode namelijk kompleet anders, je moest vroeger namelijk het bedrag volledig vooraf betalen. Quatt heeft dit pas kortgeleden gewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
okijokii schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 19:46:
[...]

Dat is ook een hele vervelende manier. Vraag maar aan de (laatste) klanten van BongoSolar en NovaVolt. Op de één of andere manier is er toch altijd de kans dat je een probleem hebt. Ik denk dat Quatt nu toch wel eens zoveel liquide middelen zou moeten hebben om de betaling achteraf te regelen. Dat straalt vertrouwen uit.
Ik ben een van die klanten. Nooit een cent aanbetaald en boter bij de vis zoals zij wilden, maar dit soort bedragen allemaal voorschieten voor al je klanten heeft blijkbaar toch wel impact met de huidige hoge rentestanden, want ze hebben het niet gered.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markies!
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 25-07 15:01
Ik ben me aan het oriënteren voor een hybride warmtepomp en de Quatt staat ook op de radar.
Zijn er mensen met ervaring waarin de Quatt is aangesloten op het CV netwerk ver weg van de CV-ketel?
En is het mogelijk een Quatt te gebruiken als enige warmtebron voor verwarming? (SWW dan via CV-ketel)

Ik heb overigens een eigen topic aangemaakt waar deze vragen in terug komen met meer informatie van huis en systeem etc. daar reageren mag ook. Dank! https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2252520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
MacD007 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 10:47:
[...]

In het verleden was de door jou nu aangegeven betalingsmethode namelijk kompleet anders, je moest vroeger namelijk het bedrag volledig vooraf betalen. Quatt heeft dit pas kortgeleden gewijzigd.
zakelijke leningen zijn momenteel behoorlijk duur en deurwaarders zijn ook niet goedkoop, dus ik snap dat ze het liever vooraf hebben.

Suggestie voor Quatt als ze mee lezen: Doe 10% aanbetaling bij bestellen, 50% na levering van de spullen en 40% na succesvolle installatie. De RVO subsidie die toch niet gaat lukken zonder factuur/bewijs is genoeg reden om op tijd te betalen en zo lopen beide partijen weinig risico dat de ander afhaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Markies! schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 11:59:
Ik ben me aan het oriënteren voor een hybride warmtepomp en de Quatt staat ook op de radar.
Zijn er mensen met ervaring waarin de Quatt is aangesloten op het CV netwerk ver weg van de CV-ketel?
En is het mogelijk een Quatt te gebruiken als enige warmtebron voor verwarming? (SWW dan via CV-ketel)
op je laatste vraag te komen, formeel is dat niet mogelijk, het is ten slotte een hybride. Het zou mogelijk kunnen mbv een doorstroomverwarmer (teslotte je hebt nog steeds de boost nodig om op 18 graden te komen, anders start de Quatt niet op) of via een electrische CV.
Aan de andere kant is het dan wel vreemd als je zelf zegt dat je CV dan alleen maar SWW gaat doen.
Dat doet voor 95% (ruwe schatting, mogelijk zelfs meer) nu ook al, ver uit de meeste gasverbruik van mijn cv was voor de boostfunctie, en dat is dan circa 25 m3 per jaar. voor verwarming heb ik circa dan nog een kleine 10 m3 gas verbruikt voor verwarming, verwaarlosbaar dus.

m.b.t. de eerste vraag, kijk mn even hoe Quatt de verbinding tussen je CV en de warmtepomp doet.
hier een schema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFWUd6LT7iISZv64b0IeBW9KNnY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cFsXNX9lCikWreO5aQsWegYq.jpg?f=user_large

en hier hoe dat in de praktijk er uit gaat zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_YbopSuslVeUkdn5JtWPWIodJM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uIxSa8NfPGIVdDU2qmE2CqbS.jpg?f=fotoalbum_large

mn ook de flowmeter/temperatuurmeter die wel in de buurt van de CIC en ik denk ook in de buurt van de CV moet zitten voor de juiste waarde en de terugslagklep (onder de CV), dit zal vrij lastig worden als de leiding van de WP niet ook daar in het systeem ingebonden gaat worden.
volgens mij eist Quatt dit ook zo.
Ik heb overigens een eigen topic aangemaakt waar deze vragen in terug komen met meer informatie van huis en systeem etc. daar reageren mag ook. Dank! https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2252520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-09 14:24
[...]

Ik heb mijn Quatt deze maand gekocht dus ervaring uit de eerste hand.
Er is slechts een aanbetaling van €99 en rest na levering.

MAAR, de huisbezoeker wist dit nog niet en zei me dat ik ~3000 moest aanbetalen.
Dat was 3 juni.

Hoe dan ook, geen zorgen, de offerte bevat de nieuwe regels, zoals ik hieronder quote. En dat geeft zekerheid!
Wanneer betaal ik?
De eerste betaling van #99 doe je als je akkoord gaat met het Plaatsingsplan. Het resterende bedrag betaal je uiterlijk zeven dagen na de installatie.

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m10tech
MacD007 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 12:33:
[...]
mn ook de flowmeter/temperatuurmeter die wel in de buurt van de CIC en ik denk ook in de buurt van de CV moet zitten voor de juiste waarde en de terugslagklep (onder de CV), dit zal vrij lastig worden als de leiding van de WP niet ook daar in het systeem ingebonden gaat worden.
[...]
In antwoord op mijn vraag waar de flowmeter moest komen in mijn installatie werd mij verteld dat deze niet meer wordt geïnstalleerd. Deze is nu in de Quatt zelf opgenomen.

Dinsdag wordt mijn 4kW geïnstalleerd en dan kan ik dat definitief bevestigen

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markies!
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 25-07 15:01
MacD007 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 12:33:
[...] mn ook de flowmeter/temperatuurmeter die wel in de buurt van de CIC en ik denk ook in de buurt van de CV moet zitten voor de juiste waarde en de terugslagklep (onder de CV), dit zal vrij lastig worden als de leiding van de WP niet ook daar in het systeem ingebonden gaat worden.
[...]
Dank voor je uitbreide reactie! Ik zie wat je bedoelt, er zitten meer onderdelen om rekening mee te houden. De vraag is eigenlijk geboren uit de uitdaging dat mijn voorkeurslocatie voor de buitenunit totaal aan de andere kant van het huis zit dan de locatie van de CV. (zie eigen topic) Lange afstand en bij voorkeur wil ik de leidingen ook niet via de gevel laten lopen dus ik ben andere opties aan het bekijken. Het niet gebruiken van de CV-ketel is hier dan ook aan gelinkd omdat deze dan "uit the loop" zou worden gehaald dus geen last van tegenstroming etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Markies! schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 12:47:
[...]

Dank voor je uitbreide reactie! Ik zie wat je bedoelt, er zitten meer onderdelen om rekening mee te houden. De vraag is eigenlijk geboren uit de uitdaging dat mijn voorkeurslocatie voor de buitenunit totaal aan de andere kant van het huis zit dan de locatie van de CV. (zie eigen topic) Lange afstand en bij voorkeur wil ik de leidingen ook niet via de gevel laten lopen dus ik ben andere opties aan het bekijken. Het niet gebruiken van de CV-ketel is hier dan ook aan gelinkd omdat deze dan "uit the loop" zou worden gehaald dus geen last van tegenstroming etc.
Ik heb je andere post ook gelezen en ook al daarop geantwoord. m.b.t. Quatt zou ik het echter wel hier op dit forum aanhouden omdat dan ook voldoende andere tweakers hier mee kunnen lezen en je dan ook van goede adviezen kunnen voorzien.

Dus mijn klein verzoek is vragen mbt Quatt graag ook hier bespreken.

Denk aub ook aan de reeds door jou aangegeven geluidsaspect, heb je hierbij hulp nodig, dan graag een pm naar mij, ik help je hierbij heel graag, ook als het geen Quatt betreft overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:31
m10tech schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 12:37:
[...]

MAAR, de huisbezoeker wist dit nog niet en zei me dat ik ~3000 moest aanbetalen.
Dat was 3 juni.

Hoe dan ook, geen zorgen, de offerte bevat de nieuwe regels, zoals ik hieronder quote. En dat geeft zekerheid!

[...]
Apart, heb 12 juni de aanbetaling gedaan. Dit was 3600 voor de duo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
netappie schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 11:58:
[...]

Ik ben een van die klanten. Nooit een cent aanbetaald en boter bij de vis zoals zij wilden, maar dit soort bedragen allemaal voorschieten voor al je klanten heeft blijkbaar toch wel impact met de huidige hoge rentestanden, want ze hebben het niet gered.
Dat is niet de reden @netappie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
jj85 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 13:10:
[...]
Apart, heb 12 juni de aanbetaling gedaan. Dit was 3600 voor de duo.
Ik heb een enkele Quatt, misschien maakt dat het anders?
Wat staat er in je offerte bij de veelgestelde vragen onderaan?

Mijn aanbetaling was 11 juni en mijn offerte van 3 juni.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
m10tech schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 12:37:
[...]

Dat was 3 juni.

[...]
Ja, bij Quatt FAQ Aankoop staat ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7QivXS4cdUbldat-zTmTv9qt4Z0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WmV1Yx5X25hkcRnUUo1rMxMb.png?f=user_large
bron: https://support.quatt.io/...aringscheck-gedaan-wat-nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimplon
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-06 18:20
[...]

Ik heb net een week geleden de eerste aanbetaling gedaan van 2700 euro. 3 juli moet het resterende bedrag (3000+ euro) binnen zijn en dan wordt 17 juli alles geïnstalleerd. Apart dat er bij anderen een totaal andere procedure is..

[ Voor 3% gewijzigd door Wimplon op 22-06-2024 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Niet de voornaamste, maar het helpt echt niet als je alles voor moet schieten.
Werkkapitaal is een behoorlijke kostenpost voor dit soort bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Wimplon schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 14:32:
[...]

Ik heb net een week geleden de eerste aanbetaling gedaan van 2700 euro. 3 juli moet het resterende bedrag (3000+ euro) binnen zijn en dan wordt 17 juli alles geïnstalleerd. Apart dat er bij anderen een totaal andere procedure is..
dat is inderdaad vreemd, de link die in de TS staat waar die nieuwe werkwijze was gelinkt werkt ook niet meer en er is nu ook maar weinig in de FAQ te vinden wat de juiste procedure is, alleen een verwijzing dat de betaling binnen 7 dagen na installatie voldaan moet worden, zie hiervoor mijn eerdere post hierover.

Ik zag overigens een aantal wijzigingen op hun site, mogelijk dat daardoor e.e.a. niet goed gegaan is.

[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 22-06-2024 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m10tech
netappie schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 14:46:
[...]

Niet de voornaamste, maar het helpt echt niet als je alles voor moet schieten.
Werkkapitaal is een behoorlijke kostenpost voor dit soort bedrijven.
Wat ze mij aanboden is een korting van 150 euro voor direct alles betalen.
Dat is via een factuur die ze je sturen na de 99 euro aanbetaling, en deze is maar een week geldig.

In mijn geval heb ik op 11 juni de 99 euro en de rest betaald, maar ze komen al op 25 juni installeren.

Dat was dus een makkelijk verdiende 150 euro... en niet noodzakelijk handig van Quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
m10tech schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 17:48:
[...]

Wat ze mij aanboden is een korting van 150 euro voor direct alles betalen.
Dat is via een factuur die ze je sturen na de 99 euro aanbetaling, en deze is maar een week geldig.

In mijn geval heb ik op 11 juni de 99 euro en de rest betaald, maar ze komen al op 25 juni installeren.

Dat was dus een makkelijk verdiende 150 euro... en niet noodzakelijk handig van Quatt.
Mooie deal. Dat is heel snel geld verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
StarrFire schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:44:
Ik ga vloerverwarming aanleggen in de keuken. Hiervoor zal het water uit de leidingen moeten voordat ik de verdeler kan gaan aansluiten.
Kan ik de Quatt en de CV ketel gewoon uitzetten? En als alles weer is aangesloten en gevuld met water gewoon weer aan? Of moet ik nog iets speciaals doen om de Quatt niet te beschadigen?
Daarvoor is een handleiding die je ook moet gebruiken bij CV onderhoud. Ik denk op pagina 1 en anders op de Quatt site.

Ik weet trouwens niet of al het water weg laten lopen echt nodig of handig is. Misschien is het slimmer om slechts een klein deel van de installatie tijdelijk af te doppen. Met een beetje geluk zit er ook een verdeler vlak bij je CV ketel die dat mogelijk maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StarrFire
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-08 09:31
Oké, handleiding gevonden. Het water moest er helaas helemaal af. Maar gelukkig ontlucht de Quatt zichtzelf. Net als de ketel. Dus alleen nog een paar radiatoren nalopen. Ik heb de boel alweer aan de praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:42

vanDaal

-ismeereentje

Wimplon schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 14:32:
[...]

Bij mij staat er (afgelopen week eerste 3600 betaald):

Wanneer betaal ik?
De eerste betaling doe je als je akkoord gaat met het Plaatsingsplan. De tweede (laatste) betaling doe je uiterlijk tien dagen voor de installatie. Je betaalt het volledige bedrag dus voorafgaand aan de installatie.
Als je een warmtepomp bij een installateur bestelt, doet de installateur of de groothandeld e voorfinanciering, maar dan betaal je ook marge aan de installateur en de groothandel. Die marge betaal je bij Quatt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
vanDaal schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 23:21:
[...]

Bij mij staat er (afgelopen week eerste 3600 betaald):

Wanneer betaal ik?
De eerste betaling doe je als je akkoord gaat met het Plaatsingsplan. De tweede (laatste) betaling doe je uiterlijk tien dagen voor de installatie. Je betaalt het volledige bedrag dus voorafgaand aan de installatie.
Als je een warmtepomp bij een installateur bestelt, doet de installateur of de groothandeld e voorfinanciering, maar dan betaal je ook marge aan de installateur en de groothandel. Die marge betaal je bij Quatt niet.
oke, dat was een tijdje gelden dus weer anders. Helaas is men daar dus blijkbaar van teruggekomen en is men weer op de oude manier (van alle vooraf betalen) teruggegaan. In de FAQ staat bij Aankoop onder 6 wel het iets anders. de rest van wat er eerst stond mbt betalen is blijkbaar verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Markies! schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 12:47:
[...]

In je andere post zag ik dat er mensen zijn die je direct all electric aanraden, dat kan. Bedenk echter dat veelal een all-electric een veelvoud van een eerste investering vraagd.
Heb je die cq is geld geen issue, dan ik zeker op de langere duur een directe stap naar all electric een mogelijk betere stap, bedenk wel dat je investering, zeker als ik dat tegen een Quatt bekijk, veelal een heel stuk hoger ligt. Denk hierbij aan ruim 8.000- 10.000 euro voor een complete installatie, het kan goedkoper maar bij de meeste installateurs begint het feest bij dergelijke bedragen, overigens de sky is hier de limiet.

ik heb pas gelden voor een buurman nog een offerte mogen beoordelen, hij was bijna 18.000 euro kwijt, hij schrok behoorlijk en heeft nu eerst een Quatt Duo gekocht en was nog geen 4.000 euro kwijt.
en hij doet de stap nu met en met, volgend jaar mogelijk de all-electric upgrade erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
MacD007 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 00:09:
[...]

In je andere post zag ik dat er mensen zijn die je direct all electric aanraden, dat kan. Bedenk echter dat veelal een all-electric een veelvoud van een eerste investering vraagd.
Heb je die cq is geld geen issue, dan ik zeker op de langere duur een directe stap naar all electric een mogelijk betere stap, bedenk wel dat je investering, zeker als ik dat tegen een Quatt bekijk, veelal een heel stuk hoger ligt. Denk hierbij aan ruim 8.000- 10.000 euro voor een complete installatie, het kan goedkoper maar bij de meeste installateurs begint het feest bij dergelijke bedragen, overigens de sky is hier de limiet.

ik heb pas gelden voor een buurman nog een offerte mogen beoordelen, hij was bijna 18.000 euro kwijt, hij schrok behoorlijk en heeft nu eerst een Quatt Duo gekocht en was nog geen 4.000 euro kwijt.
en hij doet de stap nu met en met, volgend jaar mogelijk de all-electric upgrade erbij.
Ja, allemaal anekdotisch, maar de praktijk hoeft echt niet zo uit te pakken.
Het heeft totaal geen zin om telkens maar appels met peren te blijven vergelijken in een advies dat op magische wijze altijd positief uitpakt voor Quatt.

Een Quatt kost niet (veel) minder dan een soortgelijke "FE" warmtepomp. Dat is de essentie. De gebruikte materialen, complexiteit van installatie, en specifieke wensen (waar wellicht Quatt niet aan wil voldoen) bepalen je investeringsbedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op zondag 23 juni 2024 @ 10:05:
[...]

Ja, allemaal anekdotisch, maar de praktijk hoeft echt niet zo uit te pakken.
Het heeft totaal geen zin om telkens maar appels met peren te blijven vergelijken in een advies dat op magische wijze altijd positief uitpakt voor Quatt.

Een Quatt kost niet (veel) minder dan een soortgelijke "FE" warmtepomp. Dat is de essentie. De gebruikte materialen, complexiteit van installatie, en specifieke wensen (waar wellicht Quatt niet aan wil voldoen) bepalen je investeringsbedrag.
sorry, maar dit is gewoon de waarheid, en niets appels met peren vergelijken, maar dit is gewoon een vergelijking vanuit de praktijk zoals deze gewoon voorkomt. niets gedaan en cherry picking gedaan, maar gewoon de ene (qua capaciteit redelijk gelijk) met de andere vergeleken.
En ja, ik weet dat het wel goedkoper kan, maar juist dan ben je dus aan het cherry picken.
En als je goed had gelezen gaf ik het aan dat FE mogelijk op de langere duur wel de betere optie is.
En die offerte waar ik het over had was gewoon een locale installateur die goed aangeschreven was en geen landelijke keten. En ja, het was dus ook geen zzp'er die je hier ook vaak tegenkomt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kraakhelder
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-08 09:31
MacD007 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 10:15:
[...]

sorry, maar dit is gewoon de waarheid, en niets appels met peren vergelijken, maar dit is gewoon een vergelijking vanuit de praktijk zoals deze gewoon voorkomt. niets gedaan en cherry picking gedaan, maar gewoon de ene (qua capaciteit redelijk gelijk) met de andere vergeleken.
En ja, ik weet dat het wel goedkoper kan, maar juist dan ben je dus aan het cherry picken.
En als je goed had gelezen gaf ik het aan dat FE mogelijk op de langere duur wel de betere optie is.
En die offerte waar ik het over had was gewoon een locale installateur die goed aangeschreven was en geen landelijke keten. En ja, het was dus ook geen zzp'er die je hier ook vaak tegenkomt.
Gewoon goed vergelijken en veel offertes opvragen.
Ik krijg morgen een FE 8kwh pomp en 300L boilervat, inclusief airco unit voor de zolderkamer, totaal iets meer dan 7000 euro netto. Met een rentevrije lening van 5000 euro bij het Warmtefonds.
Geplaatst door een goed bekend staand installatiebedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
MacD007 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 10:15:
[...]

Elk 'advies' baseren op de offerte van die ene buurman van je is echt doelloos. We hebben allemaal geen idee wat die offerte behelst. Maar daar zal hij ook niet ook nog een groep voor moeten aanleggen, eventueel een werkschakelaar, een vuilfilter en een andere thermostaat of 600 euro bijbetalen voor garanrtie. (bijv)
Wel zal hij dan direct van zijn gas af zijn, geen vastrecht meer daarvoor betalen en zijn warmtepomp zelf kunnen instellen. (en wellicht zelfs kunnen koelen wanneer hem dat blieft)

De "Quatt voor 1600 euro tijden" zijn voorbij. Ze kosten nu gewoon hetzelfde als elke ander vergelijkbare wp.
Locatie, complexiteit, systeemafstemmiing, dat is waar het offertebedrag gemaakt wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 23-06-2024 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
Kraakhelder schreef op zondag 23 juni 2024 @ 10:36:
[...]

Ik krijg morgen een FE 8kwh pomp en 300L boilervat, inclusief airco unit voor de zolderkamer, totaal iets meer dan 7000 euro netto. Met een rentevrije lening van 5000 euro bij het Warmtefonds.
bijvoorbeeld!

voor die 7000 heb je de Quatt 2 x 4kW + FE upgrade met 300L echt niet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op zondag 23 juni 2024 @ 10:41:
[...]

bijvoorbeeld!

voor die 7000 heb je de Quatt 2 x 4kW + FE upgrade met 300L echt niet staan.
@Kraakhelder dat is mooi, en ja, door veel offertes aan te vragen zul je (ook een beetje afhankelijk van je regio) best ook goede en mooie aanbiedingen kunnen krijgen. d:)b en ik ben het met je eens dat de optie Quatt FE niet echt een hele goedkope optie is.
die van jou is wel erg uitzondelijk laag.

ik hoop dat je ook aandacht aan de plaatsing en mn het voldoen van aan de geluidseisen van 45/40 dB hebt besteed, zeker met twee buitenunits kan dat best lastig zijn.

Maar niet iedereen kan bij het warmtefonds aankloppen, mensen bv met al een behoorlijke lening vissen achter het net. (snap ik ook wel, maar aan de andere kant zijn ze dat geld dan wel weer kwijt aan duurdere energie, en daar wordt dan weer niet naar gekeken)
Aan de andere kant, mensen met net iets te veel geld cq verdienste, kunnen daar dan ook weer niet aan mee doen.
en is dit incl. verwijdering van de CV ketel ?

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 23-06-2024 11:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kraakhelder
MacD007 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 11:12:
[...]

@Kraakhelder dat is mooi, en ja, door veel offertes aan te vragen zul je (ook een beetje afhankelijk van je regio) best ook goede en mooie aanbiedingen kunnen krijgen. d:)b en ik ben het met je eens dat de optie Quatt FE niet echt een hele goedkope optie is.
die van jou is wel erg uitzondelijk laag.

ik hoop dat je ook aandacht aan de plaatsing en mn het voldoen van aan de geluidseisen van 45/40 dB hebt besteed, zeker met twee buitenunits kan dat best lastig zijn.

Maar niet iedereen kan bij het warmtefonds aankloppen, mensen bv met al een behoorlijke lening vissen achter het net. (snap ik ook wel, maar aan de andere kant zijn ze dat geld dan wel weer kwijt aan duurdere energie, en daar wordt dan weer niet naar gekeken)
Aan de andere kant, mensen met net iets te veel geld cq verdienste, kunnen daar dan ook weer niet aan mee doen.
en is dit incl. verwijdering van de CV ketel ?
Iedereen kan aan het warmtefonds deelnemen, mits je inderdaad genoeg ruimte hebt voor een lening.
Niet iedereen krijgt hem rentevrij, eigenlijk ging ik ervan uit hem ook niet rentevrij te krijgen, maar blijkbaar wel. Ook als ie niet rentevrij is, is het rentepercentage zeer laag.
Bovendien hebben veel gemeentes nog eigen financieringstrajecten, dat kun je ook altijd even na gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlmx51
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 02-07 07:49
Prachtige weersinvloeden @ de front
We hebben hem sinds eind maart..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L0DZB929kXLOM4gkvza8p5zT1H4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D4mvOxGBVTrPO85kUbbaIfgN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aiACfHYfFINRXuEsPpMsLSC7hgQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xilCOZDKocnI5IOFeeJM3BAV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/01UOkgWjPiPejEzInse-ltHQxf0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZrsYiUMsn6OFyzzr3BgeTjVl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 12:11
Bij mij 10 maart geïnstalleerd. Nu staat het 4e panel te wachten in mijn garage voor wisseling. Elke keer komt het beschadigd van de transporteur door matige verpakking. Quatt lijkt traag met het verbeteren van hun processen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Kraakhelder schreef op zondag 23 juni 2024 @ 10:36:
[...]

Ik ben wel benieuwd wat je krijgt voor dat geld. Welke merk/type?
En halen ze dan ook de CV ketel netjes en veilig weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
netappie schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:42:
[...]

Full electric met boiler en ook nog een airco voor 7000 is wel de deal van de eeuw volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Johan Bogle schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:48:
[...]
Full electric met boiler en ook nog een airco voor 7000 is wel de deal van de eeuw volgens mij.
De warmtepomp verkoop zit wel een beetje in een dip en een 8 kW warmtepomp met het juiste label levert ook meer subsidie op dan een enkele Quatt. Een airco hoeft ook niet duur te zijn, zeker als de voorrijkosten al betaald zijn en de installatie gemakkelijk is. Maar het blijft wel heel goedkoop als daar werkelijk alles in zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kraakhelder
netappie schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:42:
[...]

Het is een Hisense en die hadden een actie t/m maart dat je bij het bestellen van een warmtepomp ook een 2,6 kW single split airco erbij krijgt.
Geen gekend A-merk, maar de joint venture met Hitachi, dat wel goed bekend staat, maakt het tot een prima keuze wat mij betreft.
Ik ben nu 7500 euro kwijt omdat ik de wifi module er los bij besteld heb en die was ruim 300 euro.

[ Voor 8% gewijzigd door Kraakhelder op 23-06-2024 20:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Kraakhelder schreef op zondag 23 juni 2024 @ 20:46:
[...]

Het is een Hisense en die hadden een actie t/m maart dat je bij het bestellen van een warmtepomp ook een 2,6 kW single split airco erbij krijgt.
Geen gekend A-merk, maar de joint venture met Hitachi, dat wel goed bekend staat, maakt het tot een prima keuze wat mij betreft.
Ik ben nu 7500 euro kwijt omdat ik de wifi module er los bij besteld heb en die was ruim 300 euro.
Mooie aanbieding. Ik ben benieuwd hoe het bevalt. Hopelijk is de software goed en weet de installateur het ding zuinig in te regelen.

De binnenunits zien er strak uit, maar de buitenunit vind ik persoonlijk toch minder geslaagd. Maar als je die ergens uit het zicht kwijt kan, dan is dat ook geen probleem.

Laat even weten hoe het bevalt qua installatie, geluid, interface, COP en comfort. Altijd leuk om te weten wat er nog meer beschikbaar is in dezelfde prijsklasse en wat de verschillen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Kraakhelder schreef op zondag 23 juni 2024 @ 20:46:
[...]

Kun je daar ook een link voor plaatsen, ookal is de actie dan al voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
sbijlsma schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:27:
Bij mij 10 maart geïnstalleerd. Nu staat het 4e panel te wachten in mijn garage voor wisseling. Elke keer komt het beschadigd van de transporteur door matige verpakking. Quatt lijkt traag met het verbeteren van hun processen.
oeps, dat is pech hebben. soms is hun leercurve een beetje vlak. Ondertussen zijn ze wel vlink bezig ook de Quatt onderhuids aan te passen, helaas zijn ze daar niet echt open in. jammer en een gemiste kans.

Pagina: 1 ... 86 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.