Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:21
Onno ! schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:20:
Heeft iemand anders wellicht wel al een inhoudelijke reactie ontvangen van Quatt over de mogelijkheid om in de toekomst (via software update) te kunnen koelen met hun vloerverwarming. (Dat dit slechts zeer beperkt kan en met temp boven het dauwpunt snap ik, dat hoeft niet telkens herhaalt te worden.)
Technisch zal er geen enkele beperking zijn (CIC is zelfs voorbereid om een isolatie klep voor koeling aan te sturen), echter aan vloerkoeling valt voor Quatt geen marge te halen, simple as that

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 10:25
Onno ! schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:20:
De buitenunit zal dus warmte vanuit het leidingcircuit af moeten geven aan de buitenlucht als de chill actief koelt en er geen buffervat is (hybride klant) / buffervat vol is (full-electric klant). Technisch kan de Quatt dus in koelmodus, net zoals vrijwel elke andere warmtepomp.
Mijn vraag per email over het toekomstig kunnen koelen met de Quatt middels aanwezige vloerverarming is nog niet correct door Quatt beantwoord. Ze gingen in de emailreactie enkel in op de combinatie van een Chill met vloerverwarming (wat dus niet mijn vraag was).
Heeft iemand anders wellicht wel al een inhoudelijke reactie ontvangen van Quatt over de mogelijkheid om in de toekomst (via software update) te kunnen koelen met hun vloerverwarming. (Dat dit slechts zeer beperkt kan en met temp boven het dauwpunt snap ik, dat hoeft niet telkens herhaalt te worden.)
Technisch is het heel lastig om te voorkomen dat de vloer (een beetje) mee gaat koelen als de Chill daar mee bezig is.

Dus het is meer een commerciële keuze of ze deze feature ook activeren als je geen Chill hebt. Ik denk dan ook niet dat je al een antwoord gaat krijgen, want het doel is nu om zo veel mogelijk te verkopen.

Heel eerlijk gezegd denk ik dat ze er zelf ook nog niet uit zijn. Want zodra je koelen belooft en het niet noemenswaardig kan realiseren met radiatoren en VVW, zijn er weer zeurende klanten die zeggen dat ze belazerd zijn.

Maar als je nog een ruimte hebt die toch geen vloerverwarming heeft (en niet krijgt) en wel gekoeld moet worden dan is het natuurlijk gemakkelijk. Gewoon bestellen en dan komt zeer beperkte VVW koeling vanzelf mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:09

charrel

Cortisol4life..

Nou, inderdaad. Nu nog een warmer voorjaar/ lente :+
Hier van de week de Quatt ook maar weer aangezet voor 2 dagen. Gelukkig kan die chill ook verwarmen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:10
Toby-Wan schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:59:
[...]

Technisch zal er geen enkele beperking zijn (CIC is zelfs voorbereid om een isolatie klep voor koeling aan te sturen), echter aan vloerkoeling valt voor Quatt geen marge te halen, simple as that
Ik zou best een paar honderd euro willen betalen voor een software update die dit unlocked. Er valt dus geld te verdienen.
netappie schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:07:
[...]

Technisch is het heel lastig om te voorkomen dat de vloer (een beetje) mee gaat koelen als de Chill daar mee bezig is.

Dus het is meer een commerciële keuze of ze deze feature ook activeren als je geen Chill hebt. Ik denk dan ook niet dat je al een antwoord gaat krijgen, want het doel is nu om zo veel mogelijk te verkopen.

Heel eerlijk gezegd denk ik dat ze er zelf ook nog niet uit zijn. Want zodra je koelen belooft en het niet noemenswaardig kan realiseren met radiatoren en VVW, zijn er weer zeurende klanten die zeggen dat ze belazerd zijn.

Maar als je nog een ruimte hebt die toch geen vloerverwarming heeft (en niet krijgt) en wel gekoeld moet worden dan is het natuurlijk gemakkelijk. Gewoon bestellen en dan komt zeer beperkte VVW koeling vanzelf mee.
Of dit zo is hangt af van de temperatuur van het water. Als het binnen 28 graden is, dan zal de Chill ook kunnen werken met 28 graden input temp en 32 graden output temp. Voor de buitenunit is het efficiënter om het leidingwater wat hoger te hebben, betere COP om het water enkele graden terug te koelen.
Quatt zal niet willen dat klanten gaan klagen over condensatie op een badkamer-radiator. Als iemand doucht wordt de badkamer al snel een paar graden warmer met 100% relatieve luchtvochtigheid. Condens op een radiator in die ruimte is dan een risico dat ze zullen willen voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Onno ! schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:16:
[...]

Ik zou best een paar honderd euro willen betalen voor een software update die dit unlocked. Er valt dus geld te verdienen.

[...]

Of dit zo is hangt af van de temperatuur van het water. Als het binnen 28 graden is, dan zal de Chill ook kunnen werken met 28 graden input temp en 32 graden output temp. Voor de buitenunit is het efficiënter om het leidingwater wat hoger te hebben, betere COP om het water enkele graden terug te koelen.
Quatt zal niet willen dat klanten gaan klagen over condensatie op een badkamer-radiator. Als iemand doucht wordt de badkamer al snel een paar graden warmer met 100% relatieve luchtvochtigheid. Condens op een radiator in die ruimte is dan een risico dat ze zullen willen voorkomen.
In theorie kan dat inderdaad, maar het dauwpunt ligt meestal een stuk lager en de temperatuur in de retourleiding van de Chill moet echt flink omhoog als je uit gaat van het vermengen met vrijwel ongekoelde radiator/VVW retourleidingen. Dat zou dan verwarmen van de woning kunnen betekenen (als de retourleiding lang is). Ook kan de buitentemperatuur lager zijn dan binnen, waardoor je sowieso met weinig verbruik een verkoelend effect krijgt.

Maar hoe dan ook moet je nu vooral kijken naar wat je wilt bereiken. Zie enig merkbaar effect via je VVW vooral als mooi meegenomen en de Chill als de oplossing.

Ik zit zelf ook nog te twijfelen of ik er een (of meer) bestel, want er zijn genoeg ruimtes die op de warmste dagen wat verkoeling zouden kunnen gebruiken en de mobiele airco's die ik nu heb zijn wel erg lomp en luidruchtig. Met de FE optie er bij zou het een no-brainer zijn, maar ik wil eerst een heel stookseizoen zien met alleen de hybrid en de prijs van de FE mag wel iets omlaag aangezien nieuwe klanten er ook korting op krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:19
Onno ! schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:16:
[...]

[...]

Is het laten koelen van de buitenunit hetzelfde als de defrost sessies die in de winter nodig zijn, maar dan in langere run?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRealFreek
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 19:28
TeslaNerd schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:17:
[...]

Is het laten koelen van de buitenunit hetzelfde als de defrost sessies die in de winter nodig zijn, maar dan in langere run?
Ja, in allebei de gevallen draait de 4-wegklep om, waardoor het koudemiddel de andere kant op stroomt en de wisselaar in de buitenlucht warm wordt en de wisselaar in de woning kouder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:19
TheRealFreek schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:20:
[...]

Ja, in allebei de gevallen draait de 4-wegklep om, waardoor het koudemiddel de andere kant op stroomt en de wisselaar in de buitenlucht warm wordt en de wisselaar in de woning kouder wordt.
Zijn er foto’s van de 4-wegklep in een Quatt buitenunit?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04:31
netappie schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 19:55:
[...]

Formeel heb je een radiator nodig. Van alles wat ik lees is dit omdat de Chill in serie staat en je water dus ongebruikt even heet naar de ketel retour gaat als je de Chill uit zet of afkoppelt en er geen radiator is om het water af te koelen.
waar staat dat dan?

Mijns inziens blijkt uit alles dat de chill niet in serie op je CV staat (al dan niet met een eigen waterpompje), en al zou hij in serie op de alleen de retourleiding zitten dan kun je hooguit een chill niet plaatsen op een doodlopend stuk leiding als het ware.
Daarmee bedoel ik: een zolder waarbij er leidingen naar boven zijn aangelegd maar er geen radiator aanwezig is.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-09 09:55
s020506 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 08:32:
[...]

Voor zover je goede informatie kan halen uit een marketing artikel. Het is namelijk al eerder gemeld dat het "klikken" niet iets is wat je elke dag kan doen.
Maar het is wel handig dat de Chill in de winter kan (helpen met) verwarmen op een andere plek in huis, dan de plek waarop je in de zomer wil koelen.

Dat zal wat kosten voor een extra aansluiting, maar het zal vast goedkoper zijn dan 2 units.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

TheRealFreek schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:20:
[...]

Staat de fan in beide gevallen aan? Is bij defrost niet logisch (je wil de warmte dichtbij het ijs houden) en bij koelen wel.
aanvulling: Op dit filmpje blijkt fan bij defrost inderdaad uit te staan. Aan het eind hoor je het geluid van de fan die na de defrost weer aan gaat.https://www.youtube.com/watch?v=VwYSWZ9S58s

[ Voor 18% gewijzigd door SBL op 14-06-2024 14:36 ]

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRealFreek
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 19:28
SBL schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:57:
[...]

Staat de fan in beide gevallen aan? Is bij defrost niet logisch (je wil de warmte dichtbij het ijs houden) en bij koelen wel.
aanvulling: Op dit filmpje lijkt fan bij defrost inderdaad uit te staan. Aan het eind hoor je het geluid van de fan die na de defrost weer aan gaat.https://www.youtube.com/watch?v=VwYSWZ9S58s
Bij een defrost staat de fan in principe uit omdat je wilt dat alle warmte gebruikt wordt om het ijs te smelten en zo min mogelijk aan de lucht wordt afgegeven.

Voor je weer overschakelt naar verwarmen doen sommige buitenunits de fan even optoeren om het overgebleven smeltwater tussen de lamellen van de verdamper uit te blazen zodat het niet direct weer aanvriest.

Bij koelen draait de fan wel om de warmte zo veel mogelijk aan de lucht af te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:42:
[...]

waar staat dat dan?

Mijns inziens blijkt uit alles dat de chill niet in serie op je CV staat (al dan niet met een eigen waterpompje), en al zou hij in serie op de alleen de retourleiding zitten dan kun je hooguit een chill niet plaatsen op een doodlopend stuk leiding als het ware.
Daarmee bedoel ik: een zolder waarbij er leidingen naar boven zijn aangelegd maar er geen radiator aanwezig is.
Website van Quatt, pagina over de Chill:
"Connect en koel.
Plug Quatt Chill in elke radiator met onze QuickConnector."

En:
"Geen extra leidingwerk.
De warmte voert Quatt Chill af via je bestaande verwarmingsleidingen. Quatt Hybrid leidt de warmte naar buiten."

Verder zie je vrij duidelijk dat de radiator en Chill in serie staan met elkaar. De QuickConnector zit op de retourleiding (op de aanvoerleiding zou de radiator de warmte weer de ruimte in sturen).

Als de verbinding parallel was aan de radiator, dan zou de QuickConnector zowel aan de aanvoer als aan de retour moeten zitten, en dat is duidelijk niet het geval.

Ten opzichte van andere radiatoren en VVW zit het natuurlijk wel parallel, dus uiteindelijk mengen alle retourstromen richting de Quatt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
...omdat op dat plaatje er verder geen leiding in zicht is en dus hij daar op de retour van de radiator zelf zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQZKFYjsX_UDMRn6kgR7KcmplGM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WSdhJxhsv7a6t2UGUIrQwdDp.png?f=fotoalbum_large
Er is in dat voorbeeld ook verder geen andere mogelijkheid. Maar dat betekent niet automatisch dat er een radiator in de nabijheid moet zijn.
het gaat mij om dit plaatje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aetl3_Y1tUYe3NxoYSw4yK0vCtE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IGNAkx5iFf1RxupIbTrQPnhj.png?f=fotoalbum_large

De chill zit parallel op de retourleiding, en ik denk dat het daar om gaat.
Ik zie niet in wat een radiator er mee te maken heeft. De chill is een op zichzelf functionerend apparaat waar (CV)retourwater door stroomt.

[ Voor 21% gewijzigd door paQ op 14-06-2024 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:16
netappie schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:34:
[...]

In theorie kan dat inderdaad, maar het dauwpunt ligt meestal een stuk lager en de temperatuur in de retourleiding van de Chill moet echt flink omhoog als je uit gaat van het vermengen met vrijwel ongekoelde radiator/VVW retourleidingen. Dat zou dan verwarmen van de woning kunnen betekenen (als de retourleiding lang is). Ook kan de buitentemperatuur lager zijn dan binnen, waardoor je sowieso met weinig verbruik een verkoelend effect krijgt.

Maar hoe dan ook moet je nu vooral kijken naar wat je wilt bereiken. Zie enig merkbaar effect via je VVW vooral als mooi meegenomen en de Chill als de oplossing.

Ik zit zelf ook nog te twijfelen of ik er een (of meer) bestel, want er zijn genoeg ruimtes die op de warmste dagen wat verkoeling zouden kunnen gebruiken en de mobiele airco's die ik nu heb zijn wel erg lomp en luidruchtig. Met de FE optie er bij zou het een no-brainer zijn, maar ik wil eerst een heel stookseizoen zien met alleen de hybrid en de prijs van de FE mag wel iets omlaag aangezien nieuwe klanten er ook korting op krijgen.
Als geluid een dingetje is, hoe weet je dat de Chill (veel) stiller is dan een mobiele airco?

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 13:39:
...omdat op dat plaatje er verder geen leiding in zicht is en dus hij daar op de retour van de radiator zelf zit.
[Afbeelding]
Er is in dat voorbeeld ook verder geen andere mogelijkheid. Maar dat betekent niet automatisch dat er een radiator in de nabijheid moet zijn.
het gaat mij om dit plaatje
[Afbeelding]

De chill zit parallel op de retourleiding, en ik denk dat het daar om gaat.
Ik zie niet in wat een radiator er mee te maken heeft. De chill is een op zichzelf functionerend apparaat waar (CV)retourwater door stroomt.
Dat laatste plaatje is wel grappig. Je enige warmte afgifte op de retourleiding. Ik denk dat er heel wat CV monteurs dubbel zouden liggen.

Maar waarschijnlijk zal deze verbinding niet parallel zijn. Het is gewoon een mechanische koppeling die de waterstroom omleidt door de Chill als deze aangesloten is en weer door laat als hij ontkoppeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
netappie schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:39:
[...]

Dat laatste plaatje is wel grappig. Je enige warmte afgifte op de retourleiding. Ik denk dat er heel wat CV monteurs dubbel zouden liggen.
:O het is ter illustratie
Maar waarschijnlijk zal deze verbinding niet parallel zijn. Het is gewoon een mechanische koppeling die de waterstroom omleidt door de Chill als deze aangesloten is en weer door laat als hij ontkoppeld is.
Weet ik niet, kan ook niemand zien. Maakt voor de werking ook niet bijster veel uit anders dan dat het de flow in de chill zelf beïnvloedt.

Leg nou eens uit dan waarom er volgens jou een radiator voor moet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@netappie Zo zit mijn warmtepompboiler al vijf jaar aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rmy2jE0Q77Ym8rexzDJSDBfzSmU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gjM19pYwXPNgxZKovXEBy9PI.jpg?f=user_large
En dat werkt prima.
Het aftakdeel bestaat uit een terugslagklep en twee T-stukken.
In de boiler zit een klein circulatiepompje (24V, 5W).

[ Voor 19% gewijzigd door Proton_ op 14-06-2024 15:59 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
Ik denk ook niet dat deze per se na een radiator moet. Maar wel op een leiding waar het cv water stroomt, en tussen de verdelers. Kom je toch in 99% van de gevallen na een radiator uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
s020506 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:57:
Ik denk ook niet dat deze per se na een radiator moet. Maar wel op een leiding waar het cv water stroomt, en tussen de verdelers. Kom je toch in 99% van de gevallen na een radiator uit.
Het zou mooi zijn voor velen denk ik als dat 'ergens' op de retour is.

Alleen, quatt heeft extra info op de site geplaatst
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdcwAh6_MzMyGa3WFAgRUuEAMvg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4eFbGURKVzq4gAkLqUdciaot.png?f=fotoalbum_large

Als dat dus vanwege die connector is dan koppelen hem wellicht fysiek aan het aflaatventiel van de radiator, en dan KAN er maar 1 chill per radiator worden gekoppeld. Maar, dan zit hij dus ook niet (zomaar) op de retourleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
s020506 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:37:
[...]

Als geluid een dingetje is, hoe weet je dat de Chill (veel) stiller is dan een mobiele airco?
Omdat vrijwel alles stiller is dan een mobiele airco? Nee staat gewoon op de Quatt site.

Een mobiele airco is een lucht-lucht warmtepomp met een enorme flow naar buiten. Dat maakt gewoon veel herrie. Ik heb zelf een van de stillere modellen staan, maar dan nog is het qua geluid echt niet te doen zonder NC koptelefoon.

Met lucht-water en de circulatiepomp in de buitenunit heb je gewoonweg minder mechanische geluidbronnen en de airflow hoeft ook niet zo hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:44:
[...]
:O het is ter illustratie

[...]

Weet ik niet, kan ook niemand zien. Maakt voor de werking ook niet bijster veel uit anders dan dat het de flow in de chill zelf beïnvloedt.

Leg nou eens uit dan waarom er volgens jou een radiator voor moet.
De Chill kan verwijderd worden, dus tenzij dat de retourleiding afsluit (waarbij een radiator dus niks meer doet) zal het water zonder noemenswaardig afkoelen retour gaan richting de Quatt.

Dat is dus het zelfde als de aanvoer en retour aan elkaar vast maken. Elke CV monteur kan je uitleggen waarom dat geen goed idee is.

En een warmtepomp als de Quatt waarvan de CiC op Delta-T stuurt op basis van de buitentemperatuur zal er heel slecht op reageren door de aanvoertemperatuur extreem te verhogen om die berekende warmte afgifte maar te halen.

Het is best mogelijk om een Chill te ontwerpen zodat er geen radiator voor moet, maar die moet dan altijd aanwezig zijn en niet zomaar heet water door laten en de snelkoppeling moet de verbinding tussen aanvoer en retour verbreken bij verwijderen.

Beide zijn te doen, maar niet verenigbaar met de opstelling die Quatt nu ogenschijnlijk heeft gekozen. De Chill is een naverkoeler/naverwarmer en geen vervanger voor een radiator voor zover we uit PR materiaal kunnen concluderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
netappie schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 16:02:
[...]

Omdat vrijwel alles stiller is dan een mobiele airco? Nee staat gewoon op de Quatt site.
Wij van wc-eend... :+
Een mobiele airco is een lucht-lucht warmtepomp met een enorme flow naar buiten. Dat maakt gewoon veel herrie. Ik heb zelf een van de stillere modellen staan, maar dan nog is het qua geluid echt niet te doen zonder NC koptelefoon.

Met lucht-water en de circulatiepomp in de buitenunit heb je gewoonweg minder mechanische geluidbronnen en de airflow hoeft ook niet zo hoog.
Er zit koelvloeistof in een Chill, dus ook een pomp en een condenser. Dus zoiets als een koelkast, maar dan 3 keer zo veel vermogen op zijn maximum. Hij zal wellicht stiller zijn dan een mobiele airco, maar staat wel midden in de kamer. Ik zou hem op zijn minst een keer in het echt willen zien. En dan ook draait natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Proton_ schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:56:
@netappie Zo zit mijn warmtepompboiler al vijf jaar aangesloten:
[Afbeelding]
En dat werkt prima.
Het aftakdeel bestaat uit een terugslagklep en twee T-stukken.
In de boiler zit een klein circulatiepompje (24V, 5W).
Ja, dit kan.

Het zit feitelijk ook na de retour van de VVW en door een extra pomp en een terugslagklep is parallel prima te doen.

Maar dit krimpen tot het formaat van de connector die Quatt laat zien is een hele andere uitdaging, zeker als het ook nog los moet kunnen. Bovendien brengt dat allemaal kosten met zich mee die helemaal niet nodig zijn. Een simpele seriekoppeling zonder aparte pomp, terugslagklep en regeltechniek kost toch echt een stuk minder en dat is ook een factor die mij doet geloven dat de Chill zo eenvoudig in serie staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
netappie schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 16:11:
[...]
Dat is dus het zelfde als de aanvoer en retour aan elkaar vast maken. Elke CV monteur kan je uitleggen waarom dat geen goed idee is.

Het is best mogelijk om een Chill te ontwerpen zodat er geen radiator voor moet, maar die moet dan altijd aanwezig zijn en niet zomaar heet water door laten en de snelkoppeling moet de verbinding tussen aanvoer en retour verbreken bij verwijderen.
En ik denk dat hier de crux van het verhaal zit.

Er is geen sprake van een 'aanvoer' bij een chill. Die lift gewoon mee op het retourwater van je CV systeem.
Dat retourwater moet dan ergens tussen de 20 en 28 graden zijn (aldus Innova Waterloop) wil dat lekker functioneren. (en (zeker) niet condenseren)

Zie @Proton_ zijn boilervat.
Proton_ in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Maak daar een chill van, en dat is de situatie.
Gewoon 'ergens' op de retour.

Nu impliceert Quatt alleen (ineens?) dat ze hem fysiek koppelen aan de radiator. Lijkt me ook niet geheel onverstandig om de soms maar 10 cm beschikbare leiding boven de vloer te doorbreken met een behoorlijke foutmarge om die connector te plaatsen.
Maar het mag niet uitmaken of dat aan de radiator is, of 6 meter verderop en je de retourleiding doorzaagt om een connector aan te fabrieken.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 14-06-2024 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
[...]

Bestond er maar iets om de leiding af te sluiten als je gaat verwarmen....

Maar serieus, kraantje ertussen en je bent er toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
s020506 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 16:14:
[...]

Wij van wc-eend... :+

[...]

Er zit koelvloeistof in een Chill, dus ook een pomp en een condenser. Dus zoiets als een koelkast, maar dan 3 keer zo veel vermogen op zijn maximum. Hij zal wellicht stiller zijn dan een mobiele airco, maar staat wel midden in de kamer. Ik zou hem op zijn minst een keer in het echt willen zien. En dan ook draait natuurlijk :)
Ja, muisstil zal hij niet zijn, maar veel stiller dan een mobiele airco is geen uitdaging.

Er gaat toch nog lucht doorheen en die compressor zal altijd iets van geluid maken (bij split airco is de meeste herrie buiten).

Als je echt muisstil wilt dan moet je plafondkoeling nemen (soort vloerverwarming maar dan omgekeerd). Dan heb je het helaas wel over hele andere bedragen, maar het is super comfortabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
s020506 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 16:22:
[...]

Bestond er maar iets om de leiding af te sluiten als je gaat verwarmen....

Maar serieus, kraantje ertussen en je bent er toch?
Je zou er inderdaad een kraan tussen kunnen zetten. Maar dat lijkt mij wel gedoe en bovendien lelijk. Daarnaast heeft zo'n radiator over het afgemeen een functie in een ruimte, dus verwijderen is ook geen geweldig plan/

Zelfs als je een Chill op zolder zet waar nog geen radiatoren zijn zal je moeten voorkomen dat de Chill het water altijd voldoende afkoelt. Of de software van Quatt rekening gaat houden met eigen uitvindingen. betwijfel ik.

Maar wel een leuk idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 16:19:
[...]

En ik denk dat hier de crux van het verhaal zit.

Er is geen sprake van een 'aanvoer' bij een chill. Die lift gewoon mee op het retourwater van je CV systeem.
Dat retourwater moet dan ergens tussen de 20 en 28 graden zijn (aldus Innova Waterloop) wil dat lekker functioneren. (en (zeker) niet condenseren)

Zie @Proton_ zijn boilervat.
Proton_ in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Maak daar een chill van, en dat is de situatie.
Gewoon 'ergens' op de retour.

Nu impliceert Quatt alleen (ineens?) dat ze hem fysiek koppelen aan de radiator. Lijkt me ook niet geheel onverstandig om de soms maar 10 cm beschikbare leiding boven de vloer te doorbreken met een behoorlijke foutmarge om die connector te plaatsen.
Maar het mag niet uitmaken of dat aan de radiator is, of 6 meter verderop en je de retourleiding doorzaagt om een connector aan te fabrieken.
Retour van de radiator is de aanvoer van de Chill. Het water wordt gewoon omgeleid.

Nu zal de Chill een bepaalde flow aan kunnen, dus op je hoofd retourleiding van 28 mm moet je het maar niet proberen.

Je kan natuurlijk wel kijken of je de retour van een willekeurige radiator bij de verdeler kan onderbreken en om kan leiden naar het punt waar je de Chill graag wilt plaatsen. Dan gaat het water netjes door een radiator, maar heb je wat meer vrijheid waar de Chill komt te staan.

Of je splitst de hoofd retourleiding zodat er attjd genoeg flow is zoals bij de warmtepomboiler, maar zo dat de Chill ook mee kan doen. Erg complex en volgens mij ook lastig te balanceren met een actief apparaat als de Chill, maar als je het werkend krijgt hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

[...]

De Chill kan verwijderd worden, dus tenzij dat de retourleiding afsluit (waarbij een radiator dus niks meer doet) zal het water zonder noemenswaardig afkoelen retour gaan richting de Quatt.

Je bent moeilijk te volgen, ondanks dat je het al een paar keer hebt opgeschreven.
Daarom even een paar controlevragen:
-Jij ziet een probleem op het moment van verwarmen?
-Als er wel een Chill aansluiting zit, maar de Chill zelf is afgekoppeld?
-Je verwacht dat het koppelstuk dan retourleiding afsluit en de radiator die er vlak voorzit daarmee uitgeschakeld wordt?
-En dat je daarom niet ergens anders op een (hoofd)retourleiding kan aansluiten omdat afsluiting daar problemen geeft?

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
SBL schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 16:40:
[...]

Je bent moeilijk te volgen, ondanks dat je het al een paar keer hebt opgeschreven.
Daarom even een paar controlevragen:
-Jij ziet een probleem op het moment van verwarmen?
-Als er wel een Chill aansluiting zit, maar de Chill zelf is afgekoppeld?
-Je verwacht dat het koppelstuk dan retourleiding afsluit en de radiator die er vlak voorzit daarmee uitgeschakeld wordt?
-En dat je daarom niet ergens anders op een (hoofd)retourleiding kan aansluiten omdat afsluiting daar problemen geeft?
Ik probeer uit te leggen waarom ik denk dat de radiator verplicht is.
1. De Chill zal niet altijd aanwezig zijn en je wilt de aanvoer en de retour niet zonder afgifte aan elkaar knopen.
2. De koppeling die Quatt heeft ontwikkeld zal bij afkoppelen van de Chill de radiator niet mogen blokkeren, anders doet die radiator niks meer als de Chill voor de winter in de de berging staat.
3. De chill leidingen zijn niet zo dik. Dus als je die tussen een dikke hoofdretourleiding zet ga je de 800 liter per uur die de Quatt Hybrid wil hebben in gevaar brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Dat is gebaseerd op je aanname dat de chill geheel in serie gaat met de retour van de radiator, en niet als een soort by-pass (parallel) wordt aangesloten op de retourleiding.
Het zou kunnen hoor, begrijp me goed, maar een plaatje als deze impliceert dat de radiator hooguit nodig is om de reeds aanwezige hardware/aansluiting te gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qks-DcsYYghy1lKik1IOXQk2niU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mOZnZGuqakDY5r1IxVeNjBHy.png?f=fotoalbum_large

Bij zwembadwarmtepompen is het heel gebruikelijk om een bypass te installeren namelijk, juist om zo flow issues voor te zijn, en zaken dynamisch geregeld kunnen worden met balanceren EN je zelfs tijdelijk de warmtepomp kunt buitensluiten, of "afkoppelen" if you will. (tijdens onderhoud bijv)

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 14-06-2024 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

netappie schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 16:46:
[...]

Ik probeer uit te leggen waarom ik denk dat de radiator verplicht is.
1. De Chill zal niet altijd aanwezig zijn en je wilt de aanvoer en de retour niet zonder afgifte aan elkaar knopen.
2. De koppeling die Quatt heeft ontwikkeld zal bij afkoppelen van de Chill de radiator niet mogen blokkeren, anders doet die radiator niks meer als de Chill voor de winter in de de berging staat.
3. De chill leidingen zijn niet zo dik. Dus als je die tussen een dikke hoofdretourleiding zet ga je de 800 liter per uur die de Quatt Hybrid wil hebben in gevaar brengen.
Dat klinkt als:
ja, bij verwarmen
ja, als Chill afgekoppeld is
nee, probleem is dat het water vrij door de koppeling stroomt zonder warmte af te geven.

Maar vrij doorstromen doet het nu in de winter zonder Chill toch ook in een heleboel retourleidingen? Zolang ik de doorstroming in de hoofdretourleiding niet al te veel belemmer, moet het goed gaan. (een beetje belemmeren is niet erg, dan draait de Quattpomp wel 5W harder om 800l/uur te halen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 16:50:
Dat is gebaseerd op je aanname dat de chill geheel in serie gaat met de retour van de radiator, en niet als een soort by-pass (parallel) wordt aangesloten op de retourleiding.
Het zou kunnen hoor, begrijp me goed, maar een plaatje als deze impliceert dat de radiator hooguit nodig is om de reeds aanwezige aansluiting te gebruiken.
[Afbeelding]
Met het formaat van de koppeling en de maximale flow van een enkele radiator zie ik niet in hoe je dit parallel zou kunnen maken. Veel te complex en een behoorlijke kans dat de Chill voornamelijk heet water in rondjes gaat pompen door de koppeling als je er geen terugslagklep in zit. Daarnaast moet je met een parallelle aftakking ook goed balanceren en dat is uitermate lastig als je niet meet wat er doorheen gaat. Daar is gewoonweg allemaal geen ruimte of geld voor.

Ze hoeven niet bij elkaar te staan, want waar de Chill het water opwarmt of koelt na de radiator is niet relevant, zolang het maar goed naar de buitenunit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
SBL schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 16:57:
[...]

Dat klinkt als:
ja, bij verwarmen
ja, als Chill afgekoppeld is
nee, probleem is dat het water vrij doorstroomt zonder warmte af te geven.

Maar vrij doorstromen doet het nu in de winter zonder Chill toch ook in een heleboel retourleidingen? Zolang ik de doorstroming in de hoofdretourleiding niet al te veel belemmer, moet het goed gaan. (een beetje belemmeren is niet erg, dan draait de Quattpomp wel 5W harder om 800l/min te halen)
Ik mag hopen dat het bij jou niet ergens om de radiatoren heen stroomt. Dan gaat je COP behoorlijk naar beneden.

Voor een goede werking bij een hoofdretourleiding heb je een vrij dikke buis/slang nodig. Een paar mm meer kan je als weinig zien, maar de haalbare flow neemt exponentieel toe met de diameter. Dat is ook waarom je meerdere radiatoren open moet houden van Quatt. Een enkele 15 mm leiding haalt dit over het algemeen niet en zelfs als die kort genoeg is, dan gaat je circulatiepomp waarschijnlijk niet zo lang mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-09 14:24
Wat mij benieuwd is hoe ze wat dan ook willen aansluiten op mijn convectorradiator.
Tenzij ze zeggen dat het geen radiator is dus helaas.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BEHk6UIMDMwMiCEs1BXfuc9BCUA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bSTbXmCb1djZr4xxl5Qg4MRi.jpg?f=fotoalbum_large
Ook op mijn echte radiatoren (type 11) is het geen gesneden koek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfHz69jQc2UVYqd0uid3-62QePk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JhJpjboOmBDwGzj2tzTWd2dM.jpg?f=fotoalbum_large
Ik ben bang dat dit veel voorkomende teleurstelling gaat worden.
Er wordt wel gesuggereerd dat veel klanten van Quatt allemaal oude blootliggende leidingen hebben, maar dat betwijfel ik. Een Quatt is toch juist heel geschikt voor een goed geïsoleerde woning en die hebben de leidingen vaak ingewerkt zoals mijn voorbeelden.

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
m10tech schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 17:11:
Wat mij benieuwd is hoe ze wat dan ook willen aansluiten op mijn convectorradiator.
Tenzij ze zeggen dat het geen radiator is dus helaas.
[Afbeelding]
Ook op mijn echte radiatoren (type 11) is het geen gesneden koek.
[Afbeelding]
Ik ben bang dat dit veel voorkomende teleurstelling gaat worden.
Er wordt wel gesuggereerd dat veel klanten van Quatt allemaal oude blootliggende leidingen hebben, maar dat betwijfel ik. Een Quatt is toch juist heel geschikt voor een goed geïsoleerde woning en die hebben de leidingen vaak ingewerkt zoals mijn voorbeelden.
Ze zullen waarschijnlijk vragen om foto's van de radiatoren om te bepalen of/waar het haalbaar is.

Overigens is het iets hoger hangen van een radiator ook geen drama zolang je de ruimte hebt. Die monteurs zitten waarschijnlijk toch langer in de auto dan dat ze bezig zijn.

Leuke video, al zijn de aansluitingen in Nederland meestal iets anders: YouTube: How to Remove and Replace a Radiator For Decorating - No Draining Re...

[ Voor 9% gewijzigd door netappie op 14-06-2024 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-09 16:03
netappie schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:34:
[...]

de prijs van de FE mag wel iets omlaag aangezien nieuwe klanten er ook korting op krijgen.
Is dat zo? Betaal je meer als bestaande eigenaar van Quatt dan de nieuwe klanten?

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-09 16:03
onlinaius schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:52:
[...]

Maar het is wel handig dat de Chill in de winter kan (helpen met) verwarmen op een andere plek in huis, dan de plek waarop je in de zomer wil koelen.

Dat zal wat kosten voor een extra aansluiting, maar het zal vast goedkoper zijn dan 2 units.
Sterker nog, ik heb er 2 besteld primair omdat ik ze graag wil inzetten voor extra verwarmingscapaciteit en het sneller kunnen opwarmen van 'n ruimte.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:43
Ik hoop niet dat Bose patent heeft op het uiterlijk anders heeft Quatt toch een probleem. 😉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_UgshoB9wgw5YHUpDhqmDBzhcr8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EZx8AWAhrSK9W7wvnSK30Uko.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 67% gewijzigd door Notaname op 14-06-2024 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Notaname schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 19:00:
Ik hoop niet dat Bose patent heeft op het uiterlijk anders heeft Quatt toch een probleem. 😉

[Afbeelding]
beter goed gejat....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Erveetwee schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 18:22:
[...]

Is dat zo? Betaal je meer als bestaande eigenaar van Quatt dan de nieuwe klanten?
Aktie is weer voorbij, maar je kreeg €300 korting op de FE en geen aanbetaling nodig als je ook een Quatt Duo nam waarop je al €200 korting kreeg.

Aangezien die niet tegelijk geleverd worden (FE is pas dit najaar leverbaar), was het dus niet omdat ze maar 1x langs hoeven te komen.

Dus ik wacht wel even tot de prijs omlaag gaat of de urgentie omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Notaname schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 19:00:

[Afbeelding]
Zit daar koffie in of thee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:43
netappie schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 22:49:
[...]

Zit daar koffie in of thee?
Nee, een fantastisch geluid. 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Notaname schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 01:03:
[...]

Nee, een fantastisch geluid. 😀
Haha, had ook net zo goed een luchtreiniger kunnen zijn als je alleen naar het plaatje kijkt.
Die vormgeving is net zo slecht te beschermen als een kubus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:06
Met nachttemperaturen van 13 graden, houdt de Quatt het huis op 20 graden met een mooie COP:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LL0sp11BAgbjPDSjzh2lZ3Uz9zI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kbShyGAo6QmNldSHhqcDc0O2.jpg?f=fotoalbum_large

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
okijokii schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 10:25:
Met nachttemperaturen van 13 graden, houdt de Quatt het huis op 20 graden met een mooie COP:

[Afbeelding]
Mooie COP

Hier door alle isolatie maatregelen in april voor het laatst de warmtepomp aan gehad.
De woonkamer temperatuur zakt niet meer onder de 21 graden ondanks flink luchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
netappie schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 11:01:
[...]

Mooie COP

Hier door alle isolatie maatregelen in april voor het laatst de warmtepomp aan gehad.
De woonkamer temperatuur zakt niet meer onder de 21 graden ondanks flink luchten.
Dat is een goede temperatuur momenteel 👍👍 hier is het buiten 's nachts om en nabij de 13 graden en overdag maximaal 18. Dan blijft het in huis geen 21 graden. Dus een beetje bijverwarmen is wel noodzaak helaas....

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
okijokii schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 11:03:
[...]

Dat is een goede temperatuur momenteel 👍👍 hier is het buiten 's nachts om en nabij de 13 graden en overdag maximaal 18. Dan blijft het in huis geen 21 graden. Dus een beetje bijverwarmen is wel noodzaak helaas....
Hier wel helemaal los gegaan met isoleren. Dak van 35 jaar oud is nu bijna gelijk aan de nieuwbouw norm, ramen HR++ (en wat HR+ wegens dikte) en de kruipruimte gevuld met isolatieparels.
Buiten ook temperaturen tussen de 12 en 14 graden in de nacht, maar de thermische massa van de woning houdt de boel wel op temperatuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
okijokii schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 11:03:
[...]

ook hier bij mij is de Quatt in zijn verdiende zomerslaap gegaan, eind april was het einde voor de Quatt en de zon neemt hier dan zijn functie om het huis te verwarmen over, ook redelijk geisoleerd. Allen is hij deze maand nog even aan geweest om een mede-tweaker het geluid van de warmtepomp te kunnen laten horen, maar dat was maar een minuut, dus die tel ik even niet mee. :) *O*

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:15

Mickel moen

mickelmoen.nl

Ook wij hebben de Chill besteld.
Wel een beetje bizar overigens met de huidige temperaturen. We zijn nu twee weken in Schotland. Twee weken van rond de 10C. In een winkel die de zomer een warm welkom heette, hadden ze er een briefje bij geplakt: Summer is on pause. Het wordt hier nu wel langzaam beter. Vandaag een zonnige dag. In Nederland wil het zomeren overgens ook niet, naar ik begrijp.

Terug naar de Chill.
Wij slapen op de zolder en daar kan het ''s zomers behoorlijk warm worden. Zo'n draagbare airco vind ik maar niets. Dus tot nu toe een overgens wel hele stille ventilator gebruikt. We gaan het zien met de Chill.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Mickel moen schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 12:27:
Ook wij hebben de Chill besteld.
Wel een beetje bizar overigens met de huidige temperaturen. We zijn nu twee weken in Schotland. Twee weken van rond de 10C. In een winkel die de zomer een warm welkom heette, hadden ze er een briefje bij geplakt: Summer is on pause. Het wordt hier nu wel langzaam beter. Vandaag een zonnige dag. In Nederland wil het zomeren overgens ook niet, naar ik begrijp.

Terug naar de Chill.
Wij slapen op de zolder en daar kan het ''s zomers behoorlijk warm worden. Zo'n draagbare airco vind ik maar niets. Dus tot nu toe een overgens wel hele stille ventilator gebruikt. We gaan het zien met de Chill.
Het weer is natuurlijk niet heel voorspelbaar, maar ongetwijfeld komen de hete dagen vanzelf weer langs.

Ik zit zelf ook nog te twijfelen. Een zolder koel kunnen houden is wel erg prettig in de zomer en de mobiele airco die daar staat is best wel een luidruchtig groot ding met een lompe slang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Is tijd een onderdeel van de COP? Vanmorgen om 8 uur had ik een COP van 8.1
Vandaag is de Quatt verder niet meer aangegaan (het is 21 graden geworden door de zon, thermostaat staat op 20), maar de COP loopt langzaam naar beneden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yKIYdCSbuFCNgeSE1LUj1q-JUYc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qVGNjHvswZPvAREuqBrMUYfW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:40
okijokii schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 18:45:
Is tijd een onderdeel van de COP? Vanmorgen om 8 uur had ik een COP van 8.1
Vandaag is de Quatt verder niet meer aangegaan (het is 21 graden geworden door de zon, thermostaat staat op 20), maar de COP loopt langzaam naar beneden:

[Afbeelding]
Nee, maar je cic verbruikt ook 20 watt per uur, misschien gaat je cop dan naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
0xygen500 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 18:51:
[...]

Nee, maar je cic verbruikt ook 20 watt per uur, misschien gaat je cop dan naar beneden.
Ja dat zou natuurlijk kunnen, dan heeft dat ook invloed op de SCOP over een heel jaar 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
okijokii schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 18:53:
[...]

Ja dat zou natuurlijk kunnen, dan heeft dat ook invloed op de SCOP over een heel jaar 👍
neuh
Want 20W verbruik en wellicht iets negatief thermisch vermogen daardoor weegt nauwelijks op verwarmen of koelen met een warmtepomp.
Hoe meer verbruik / opwek, hoe zwaarder die COP momenten wegen, simpelweg omdat ze een groter aandeel hebben in de totale thermische opbrengst en opname.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
okijokii schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 18:53:
[...]

Klopt. in de zomer telt hij het basisverbruik door maar omdat hij op dagen met 0 warmte warmte geen COP kan berekenen zie je het dan pas op het hele jaar. (warmte / verbruik = COP)

Bij mij is het 3.9 kWh verbruik in mei, dus over een jaar gezien minder dan 46,8 kWh aan basisverbruik als de warmtepomp helemaal niet draait.

In maart leverde de Quatt hier 645 kWh warmte, dus die 3,9 kWh basisverbruik stelt dan weinig voor in de berekening. Op een dag als vandaag met weinig verbruik zal het relatief meer uitmaken in de COP berekening.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
OmeJoyo schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:34:
[...]

Ben ik toch erg blij zo te zien met het vele glas op het zuiden. 29 april heeft die voor het laatst vewarmt, momenteel 20,7 in de huiskamer, rest van het huis ook prima op temperatuur.

Wat voor COP draait die nu met deze temperaturen?
Hij gaat enkel 's nachts even aan, kamer warmt op door zon.
COP gisteren 7,2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MePuuom5g_Wt4RXZj7nABrsofYw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/if2wQMacOdwGoXvpp1MnMd50.jpg?f=fotoalbum_large

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Zal zo'n Chill ook net als een subwoofer gewoon achter de bank kunnen staan? Hij ziet er niet onaardig uit, maar hoeft ook niet in het zicht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 20:23

OmeJoyo

This is me

okijokii schreef op zondag 16 juni 2024 @ 16:13:
Zal zo'n Chill ook net als een subwoofer gewoon achter de bank kunnen staan? Hij ziet er niet onaardig uit, maar hoeft ook niet in het zicht
Hij zal net als een luchtreiniger wel wat ruimte nodig hebben gok ik zo. Zeker om het goed door de kamer te verspreiden.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +4 Henk 'm!
okijokii schreef op zondag 16 juni 2024 @ 16:13:
Koel je ook wel lekker van af: een ijs- en ijskoude bank 😉

(Even bijgelezen en moest even best lachen om alle Chill-aannames en "ik weet 100% hoe hij werkt"- antwoorden op vragen. Quatt weet zelf nog niks namelijk.)

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• okijokii
Friezin schreef op zondag 16 juni 2024 @ 17:39:
[...]

Koel je ook wel lekker van af: een ijs- en ijskoude bank 😉

(Even bijgelezen en moest even best lachen om alle Chill-aannames en "ik weet 100% hoe hij werkt"- antwoorden op vragen. Quatt weet zelf nog niks namelijk.)
Die leren hier ook veel denk ik _/-\o_ en een ijskoude bank? Heerlijk lijkt me dat bij 30 graden. Als hij maar niet gaat condenseren

Acties:
  • +5 Henk 'm!
okijokii schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:00:
[...]

Die leren hier ook veel denk ik _/-\o_ en een ijskoude bank? Heerlijk lijkt me dat bij 30 graden. Als hij maar niet gaat condenseren
Geen idee of ze meelezen.
Wel enkele keren bij contact aangegeven dat ze veel missen wanneer ze dat niet doen.

Ken je het effect van een tong vastgevroren aan een lantaarnpaal?
Bedenk zelf maar wat er vastvriest aan de bank 🤣

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-09 14:24
Friezin schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:06:
[...]
Ken je het effect van een tong vastgevroren aan een lantaarnpaal?
Bedenk zelf maar wat er vastvriest aan de bank 🤣
Of in jouw geval 'vastFriest'? O-)
[kon het even niet laten]

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
0xygen500 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 18:51:
[...]

Eeehm, nee, dat is ongeveer 5 watt ;) Overigens is het mij niet helemaal duidelijk wat er precies gemeten wordt. Of die 5 watt alleen de buitenunit is, of dat de CiC hierin ook wordt meegeteld.

Simpelweg met een slimme stekker uit te vogelen natuurlijk, maar ik vermoed dat iemand dit hier al wel gedaan heeft.

Maar voor de COP wordt dus waarschijnlijk alleen die 5 watt per uur meegerekend. Viel mij ook wel op inderdaad, afgelopen week is de Quatt ergens even een klein uurtje aangeslagen, en de week COP was maar 2.9 door al het standbye verbruik de rest van de week.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
onlinaius schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:41:
[...]

Eeehm, nee, dat is ongeveer 5 watt ;) Overigens is het mij niet helemaal duidelijk wat er precies gemeten wordt. Of die 5 watt alleen de buitenunit is, of dat de CiC hierin ook wordt meegeteld.

Simpelweg met een slimme stekker uit te vogelen natuurlijk, maar ik vermoed dat iemand dit hier al wel gedaan heeft.

Maar voor de COP wordt dus waarschijnlijk alleen die 5 watt per uur meegerekend. Viel mij ook wel op inderdaad, afgelopen week is de Quatt ergens even een klein uurtje aangeslagen, en de week COP was maar 2.9 door al het standbye verbruik de rest van de week.
De CiC gebruikt ook zo'n 5W volgens Quatt en die zit inderdaad niet in de grafieken of de COP berekening.

Ik meet hier met een HomeWizard stekker net iets boven de 4W voor de buitenunit in zomerstand (0,1 kWh per dag, 0,73 kWh per week).

De CiC heb ik niet doorgemeten, maar op jaarbasis is dat dus 44 kWh volgens de Quatt specificaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:41:
[...]

bij mij verbruikt de buitenunit Quatt slechts circa 5 wh (gemiddeld), dat is per dag dus 0,12 kWh. En dat is alleen de buitenunit zonder de CIC, wat die zit op een andere groep.
In mijn geval zit de buitenunit op een aparte Alamat B 16, er zit daar niets anders op en wordt met een MID kWh meter gemeten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ovl6D6I6EYG7nGfk0v1YZpdM_DY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/izpcuIIhgs4NHjHR1acWz6df.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffchecken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 19:17
Wil de Quatt chill ook bestellen voor op zolder. In de winter te koud om daar te werken en in de zomer te warm. Maar er staan nergens afmetingen bij de Chill.
Dat is toch wel relevant voordat ik hem bestel. Krijg van Quatt helaas een standaard antwoord.; "Alle beschikbare informatie over de Quatt Chill is te vinden op onze website. Momenteel hebben we nog geen aanvullende informatie beschikbaar, maar we zullen je op de hoogte houden zodra er updates zijn."

Als iemand iets meer weet hoor ik het graag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SBL

SBL

ffchecken schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:38:
Wil de Quatt chill ook bestellen voor op zolder. In de winter te koud om daar te werken en in de zomer te warm. Maar er staan nergens afmetingen bij de Chill.
Dat is toch wel relevant voordat ik hem bestel. Krijg van Quatt helaas een standaard antwoord.; "Alle beschikbare informatie over de Quatt Chill is te vinden op onze website. Momenteel hebben we nog geen aanvullende informatie beschikbaar, maar we zullen je op de hoogte houden zodra er updates zijn."

De Chill wordt volgens deze afbeelding 5 stopcontacten breed en een halve radiator hoog.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BXkIM6Fytr22X6dFZixdLdeI8D4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ltFVw39xJ3DedIdhTsVbYxhN.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie

Met het plaatje van de Quatt hybrid er direct naast van de site kom ik op ongeveer 60 cm hoog en een diameter van 32 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

juist, maar besef je wel dat de huidige afbeldingen de huidige ontwikkelstatus weerspiegelen, dus er kan nog van alles hiermee wijzigen. Als Quatt er bewust nog geen afmetingen er bij zet, want dat zijn dingen die je toch wel vrij snel als info kunt prijsgeven, zijn deze dus gewoon nog niet definitief bekend.

ik snap dat je dat ding van 1m diameter en 2m hoog niet op je kleine zolderkamertjes wilt hebben, maar de huidige foto's geven je een idee, zeg maar +/- 10cm nauwkeurig. De toekomst zal het laten zien hoe groot deze dan exact worden. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:46

Heb precies hetzelfde.
Mogelijk nog een extra aansluiting in de woonkamer, zodat ik hem een keertje kan verplaatsen. Nog een keer 1000 euro voor een 2e vind ik dan weer veel geld.

Bedacht me ook net pas dat je in de zomer je eigen opwekking gebruikt voor de chill. Toch wel weer handig als de saldering verdwijnt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 23:03
Wat vinden jullie van de prijs voor de Chill in vergelijking met een airco split unit incl. montage

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
robmaas schreef op maandag 17 juni 2024 @ 23:27:
Wat vinden jullie van de prijs voor de Chill in vergelijking met een airco split unit incl. montage
Als je 3x een Chill nodig hebt en de ruimte hebt voor een multi split airco en die niet lelijk vind, dan zou ik voor zo'n multi split gaan qua kosten. Installatie en periodiek onderhoud zijn niet gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjigEd
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:46
Ik denk trouwens niet water uit de cv leiding naar de Chill omgeleid gaat worden.
Volgens mij gaan ze gebruik maken van warmteoverdracht dmv conductie. Vloeistof uit de Chill gaat heen en weer door die geisoleerde slang naar de cv leiding.
Doordat de vloeistof uit de Chill veel warmer is dan het water in de leiding koelt deze af. 40/50/60 graden <-> 20 graden?
Er is vast wel iemand hier die de wet van Fourier kan toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
SjigEd schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 08:25:
Ik denk trouwens niet water uit de cv leiding naar de Chill omgeleid gaat worden.
Volgens mij gaan ze gebruik maken van warmteoverdracht dmv conductie. Vloeistof uit de Chill gaat heen en weer door die geisoleerde slang naar de cv leiding.
Doordat de vloeistof uit de Chill veel warmer is dan het water in de leiding koelt deze af. 40/50/60 graden <-> 20 graden?
Er is vast wel iemand hier die de wet van Fourier kan toepassen.
Is dat niet warmtegeleiding?
Dan hangt het af van het materiaal, maar volgens mij kun je daarmee niet zomaar de overdracht berekenen.
De een heeft kunststof, de ander meerlagen met aluminium, weer een ander staal of koper.

Vraag me af of dat wel haalbaar is. Als je toch enkele graden moet afstaan, bijv 5K (?) dan zit je al rond de 1m2 aan raakoppervlak. En dat is dan bij een goede warmtegeleider. Dat lijkt me schier onmogelijk op kunststof.

[ Voor 66% gewijzigd door paQ op 18-06-2024 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

paQ schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 08:55:
[...]

Is dat niet warmtegeleiding?
Dan hangt het af van het materiaal, maar volgens mij kun je daarmee niet zomaar de overdracht berekenen.
De een heeft kunststof, de ander meerlagen met aluminium, weer een ander staal of koper.

Vraag me af of dat wel haalbaar is. Als je toch enkele graden moet afstaan, bijv 5K (?) dan zit je al rond de 1m2 aan raakoppervlak.
Was al eerder voorbij gekomen, maar afgezien dat het op metaal al onmogelijk is omdat het oppervlakte veel te klein is, zie je op de Quatt site de chill op kunstof leiding aangesloten, en is het dus meteen duidelijk dat er daadwerkelijk gewoon koelwater door de chill gaat lopen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
OmeJoyo schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:01:
[...]

Was al eerder voorbij gekomen, maar afgezien dat het op metaal al onmogelijk is omdat het oppervlakte veel te klein is, zie je op de Quatt site de chill op kunstof leiding aangesloten, en is het dus meteen duidelijk dat er daadwerkelijk gewoon koelwater door de chill gaat lopen :)
zeg ik :+

ik reageerde op de wet van Fourier opmerking.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 18-06-2024 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:07
Mooi om te zien dat quatt blijft innoveren. Ik had er graag een genomen, maar voor de installatie was het een ingewikkeld plan met op het dak een en leidingen via een lange weg naar de CV ketel die bij ons in het midden van het huis zit.

Als het eenvoudiger kon via de zijkant van het huis dan had ik het gedaan, want naast ons huis genoeg ruimte, maar de leidingen moesten dan schuin naar beneden de kruipruimte in en dat doen ze niet bij Quatt (ivm water dat erin kan komen). Heeft iemand dit wel zo, lijkt me toch niet zo moeilijk om dat waterdicht te maken.

Zit nu te kijken naar Adlar Castra of zij dat wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjigEd
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:46
DarkShadow schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:50:
Adlar wil net als Quatt bij de CV aansluiten.
Je zou bij DeWarmte kunnen kijken? Die sluiten wel op andere plekken aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999

vanDaal

-ismeereentje

Wij hebben gisteren goedkeuring gegeven voor de plaatsing van een Quatt Hybrid Duo. Totale kosten na subsidie +/- 4K, inclusief korting, aansluiting (bekabeling, werkschakelaar) op de meterkast en boorwerkzaamheden in de kruipruimte.

Tijdens het bezoek ook nog even gehad over de All electric upgrade. De upgrade betekent dus dat de CV ketel wordt verwijderd en vervangen door de binnenunit (HeatCharger) en dat er een boilervat (HeatBattery) geplaatst wordt. Er hoeft dus qua Quatt componenten niks vervangen te worden, alleen uitbreiden. Dat was mij nog niet helemaal duidelijk in de TS. Daarnaast staat er in de TS nog niks over het boilervat. Ik begrijp dat er drie verschillende formaten komen (M, L, XL); volumes weet ik niet precies. Qua kosten zou dit in mijn situatie, met een XL boiler, maximaal 6K zijn. Dus daarmee zou ik op termijn voor 10K (4+6) over kunnen stappen op All electric.

Ook nog even gehad over de Chill. Ik begreep dat er maximaal ongeveer 3/4 Chills kunnen worden gekoppeld aan één warmtepomp, dus 6-8 op een duo. Eén chill kan ongeveer een ruimte van 30m2 koelen (verwarmen?). Aansluitbaar op alle soorten radiatoraansluitingen en buisdiameters. Verder geen nieuwe informatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

DarkShadow schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:50:
Mooi om te zien dat quatt blijft innoveren. Ik had er graag een genomen, maar voor de installatie was het een ingewikkeld plan met op het dak een en leidingen via een lange weg naar de CV ketel die bij ons in het midden van het huis zit.

Als het eenvoudiger kon via de zijkant van het huis dan had ik het gedaan, want naast ons huis genoeg ruimte, maar de leidingen moesten dan schuin naar beneden de kruipruimte in en dat doen ze niet bij Quatt (ivm water dat erin kan komen). Heeft iemand dit wel zo, lijkt me toch niet zo moeilijk om dat waterdicht te maken.

Voor zover ik weet zijn DeWarmte en Remeha Elga Ace Mono de enigen die op een andere plek kunnen aansluiten.

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:07
Shiver23 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:35:
[...]

Voor zover ik weet zijn DeWarmte en Remeha Elga Ace Mono de enigen die op een andere plek kunnen aansluiten.
Maar hoe werkt dat dan? Het is niet perse dat ik niet wil dat het niet op de CV ketel wordt aangesloten, het is meer dat ik niet begrijp waarom het niet via de kruipruimte vanuit naast het huis kan, waarbij schuin naar beneden wordt geboord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
DarkShadow schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:41:
[...]

Maar hoe werkt dat dan? Het is niet perse dat ik niet wil dat het niet op de CV ketel wordt aangesloten, het is meer dat ik niet begrijp waarom het niet via de kruipruimte vanuit naast het huis kan, waarbij schuin naar beneden wordt geboord.
Als je van buiten schuin de kruipruimte in boort krijg je bijna gegarandeerd een binnenzwembad bij hevige regenval. Ze moeten gewoon hoger naar binnen en dan het liefst natuurlijk zo dat je binnen geen goten/leidingen ziet (helaas vaak moeilijk te voorkomen zonder ingrijpende verbouwing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Shiver23 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:35:
[...]

Of gewoon elke willekeurige warmtepomp die geen vendor lock-in heeft. :?
Dan doet heel die CV ketel en diens locatie er ook namelijk niet meer toe.

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 18-06-2024 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 23:03
edit -

[ Voor 117% gewijzigd door robmaas op 18-06-2024 13:21 . Reden: door aanvullende txt regel is de context gewijzigd ]

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:17:
[...]

Of gewoon elke willekeurige warmtepomp die geen vendor lock-in heeft. :?
Dan doet heel die CV ketel en diens locatie er ook namelijk niet meer toe.
De CV ketel is niet bepalend. Het gaat om de centrale plek waar aanvoer en retour verbonden worden, en die verplaatsen zorgt meestal alleen maar voor meer leidingen (en kosten).

Zelfs als je dat allemaal om kan gooien met een full electric model, dan nog heb je de SWW tank die je ergens aan moet sluiten, en dat gaat meestal toch het handigste waar de CV al hing.

Vendor lock-in heeft er dus weinig mee te maken, al kan je met andere merken misschien wat meer aan laten rommelen door mensen die alles doen zolang jij maar betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Dat de aansluiting naast de CV moet zitten is iets wat Quatt vindt. Het is irrelevant als je die cv niet nodig hebt. (En zelfs al zou je een wp hybride laten draaien)
De vendorlock heeft daar inderdaad niets mee te maken. Dat is gratis collateral damage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 18:15:
Dat de aansluiting naast de CV moet zitten is iets wat Quatt vindt. Het is irrelevant als je die cv niet nodig hebt. (En zelfs al zou je een wp hybride laten draaien)
De vendorlock heeft daar inderdaad niets mee te maken. Dat is gratis collateral damage.
Hoe ga je het water dan van de warmtepomp naar de radiatoren en VVW krijgen?

Bij mij liggen alle leidingen in beton. Dat is knap lastig om te verplaatsen.
Zelfs met houten vloeren is het meestal een flinke klus, en dan zou ik trouwens liever meteen nieuwe leidingen trekken dan gaan rommelen aan wat er al decennia ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
netappie schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 18:23:
[...]

Hoe ga je het water dan van de warmtepomp naar de radiatoren en VVW krijgen?
Gewoon ergens aankoppelen waar je het wil hebben (en niet perse direct onder de CV ketel), zoals zoveel tweakers vroegen maar Quatt weigerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 18:47:
[...]

Gewoon ergens aankoppelen waar je het wil hebben (en niet perse direct onder de CV ketel), zoals zoveel tweakers vroegen maar Quatt weigerde.
Hoe had je dat voor je gezien?
Je hebt al een behoorlijk dikke leiding nodig voor een warmtepomp maar al die losse leidingen naar verdiepingen/radiatoren verlengen is pas echt een hoop zooi (tenzij je geluk hebt) en dan heb je nog stroom en water nodig voor de warmtepomp, dus maak je het jezelf dan niet onnodig moeilijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
netappie schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 18:55:
[...]

Hoe had je dat voor je gezien?
Je hebt al een behoorlijk dikke leiding nodig voor een warmtepomp maar al die losse leidingen naar verdiepingen/radiatoren verlengen is pas echt een hoop zooi (tenzij je geluk hebt) en dan heb je nog stroom en water nodig voor de warmtepomp, dus maak je het jezelf dan niet onnodig moeilijk?
echt 10.000-en zijn me voor gegaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:02
Hoort gewoon bij plug and play en redelijk vaste prijzen.
Als je op een andere plek aankoppeld moet je de flow verdeling opnieuw inregelen ( en er dan niet achter komen dat er iets geks is met het leiding werk

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:07:
[...]

echt 10.000-en zijn me voor gegaan
Met het zichzelf moeilijk maken?
Overigens heb ik hier ook overwogen om de boel om te gooien omdat er toch een keer VVW moest komen, maar met al het hak en breekwerk zouden de kosten en de overlast te veel zijn, nog even los van de meerprijs voor de 7 kW Vaillant die ik nodig dacht te hebben (achteraf helemaal niet dus).

Wat dat betreft loste de Quatt voor mij dus juist een probleem op omdat VVW helemaal niet nodig was. Scheelt weer dagen overlast en duizenden euro's die nuttiger te besteden zijn. Misschien komt het nog wel een keer voor het mooie, maar het werkt nu al super qua comfort en COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klmtrf
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14-09 08:38
Vandaag een vertegenwoordiger van Quatt over de vloer gehad en krijg de Hybrid 4kW aangeboden. Plaatsing op de dakkapel
Verwachting is dat dit met mijn verbruik voldoende moet zijn om op termijn FE te gaan d.m.v. de heat battery
Mijn vraag: er wordt 450 euro extra gerekend voor plaatsing op de dakkapel op zolder en 700 extra voor het plaatsen van een extra groep en de werkschakelaar

Dat is al gauw 33% extra aan meerkosten. Klinken deze bedragen jullie bekend?
Ik kreeg daarnaast zonder te vragen 125 euro korting wat bij mij de vraag oproept of er nog meer te halen valt. Iemand ervaring met prijsonderhandeling bij Quatt? Ze zeggen van niet maar door die korting lijkt het anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999

vanDaal

-ismeereentje

klmtrf schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 21:37:
Vandaag een vertegenwoordiger van Quatt over de vloer gehad en krijg de Hybrid 4kW aangeboden. Plaatsing op de dakkapel
Verwachting is dat dit met mijn verbruik voldoende moet zijn om op termijn FE te gaan d.m.v. de heat battery
Mijn vraag: er wordt 450 euro extra gerekend voor plaatsing op de dakkapel op zolder en 700 extra voor het plaatsen van een extra groep en de werkschakelaar

Dat is al gauw 33% extra aan meerkosten. Klinken deze bedragen jullie bekend?
Ik kreeg daarnaast zonder te vragen 125 euro korting wat bij mij de vraag oproept of er nog meer te halen valt. Iemand ervaring met prijsonderhandeling bij Quatt? Ze zeggen van niet maar door die korting lijkt het anders
Zie mijn post van eerder vandaag voor een deel van je antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
OmeJoyo schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:01:
[...]

Daarnaast zou puur met geleiding ook niet echt een efficiente oplossing zijn. Het maakt installeren makkelijker, maar je moet met veel hogere temperaturen gaan werken om via geleiding genoeg warmteafvoer te krijgen, en dat zou betekenen dat je COP veel slechter wordt dan wanneer je de warmte direct afgeeft aan het cv-water.

Ik kan me dan ook niet voorstellen dat ze voor die oplossing hebben gekozen: om een beroerde efficientie te accepteren voor iets makkelijkere installatie lijkt mij niet de juiste keuze.

[ Voor 11% gewijzigd door onlinaius op 18-06-2024 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
netappie schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:51:
[...]

Als je van buiten schuin de kruipruimte in boort krijg je bijna gegarandeerd een binnenzwembad bij hevige regenval. Ze moeten gewoon hoger naar binnen en dan het liefst natuurlijk zo dat je binnen geen goten/leidingen ziet (helaas vaak moeilijk te voorkomen zonder ingrijpende verbouwing).
Niet perse hoor. Toen ze hier de zonnepanelen plaatsten werd er ook gewoon schuin vanaf de oprijlaan naar beneden de kelder ingeboord. Kabel er doorheen, en weer netjes opgevuld. Ik weet niet eens helemaal hoe ze dat gedaan hebben (wat cement gok ik?), maar ik heb er nog nooit een druppel water gezien. Een geboord gat kan gewoon worden dichtgemaatk, en zeker bij oude kruipruimtes zou het me niet verbazen als de afdichting beter waterdicht is dan de rest van de kruipruimte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:21
klmtrf schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 21:37:
Wat is je huidige verbruik dan?

Ik kom van 600-700m3 gas (incl. 100m3 voor warm water). Vanaf -2 graden staat de Quatt non-stop 24 uur per dag op maximaal te draaien om constante temperatuur van 20 graden in huis te hebben. Mijns inziens is er niks aan 'ongebruikte capaciteit' die ik zou kunnen aanwenden om de Heatbattery te kunnen opladen en/of te kunnen douchen.

Wellicht een goede vraag om alsnog te stellen (en antwoord van Quatt hier te posten) :)

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Toby-Wan schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 23:49:
[...]

Wat is je huidige verbruik dan?

Ik kom van 600-700m3 gas (incl. 100m3 voor warm water). Vanaf -2 graden staat de Quatt non-stop 24 uur per dag op maximaal te draaien om constante temperatuur van 20 graden in huis te hebben. Mijns inziens is er niks aan 'ongebruikte capaciteit' die ik zou kunnen aanwenden om de Heatbattery te kunnen opladen en/of te kunnen douchen.

Wellicht een goede vraag om alsnog te stellen (en antwoord van Quatt hier te posten) :)
De vraag is natuurlijk, op welk vermogen staat die 24 uur per dag te draaien, want dat die de hele dag draait is in eerste instantie de intentie van een warmtepomp.

Pagina: 1 ... 85 ... 279 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.