Als buur van iemand met een op een idiote plek geplaatste Quatt durf ik wel te zeggen dat ze er soms te makkelijk over doen. Dus top dat je jezelf goed informeert!Frozen-Bullet schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 18:58:
Ik vond dat de adviseur van Quatt daar inderdaad vrij makkelijk over deed, beide locaties waren geen probleem. Maar dat is meer op basis van een paar vuistregels die ze hanteren gok ik. Ik stuur je een DM
Hoe staat het daarmee eigenlijk?W13k3 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 21:16:
[...]
Als buur van iemand met een op een idiote plek geplaatste Quatt durf ik wel te zeggen dat ze er soms te makkelijk over doen. Dus top dat je jezelf goed informeert!
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
De buurman heeft afgelopen week eindelijk contact opgenomen met Quatt en er achteraan gebeld. Moet nu wat gegevens aanleveren.
Zelf heb ik na eerder contact met de gemeente een week of twee geleden een klacht over geluidsoverlast ingediend bij de omgevingsdienst. Waar ik nog niets op heb teruggehoord.
Het gaat dus vrij traag allemaal. Ik lijk elke actie eerst 3x te moeten doen voor iemand in beweging komt, zowel buur als gemeente.
Gelukkig is het eindelijk warmer weer en heb ik hem ook 's nachts al even niet meer gehoord.
Zelf heb ik na eerder contact met de gemeente een week of twee geleden een klacht over geluidsoverlast ingediend bij de omgevingsdienst. Waar ik nog niets op heb teruggehoord.
Het gaat dus vrij traag allemaal. Ik lijk elke actie eerst 3x te moeten doen voor iemand in beweging komt, zowel buur als gemeente.
Gelukkig is het eindelijk warmer weer en heb ik hem ook 's nachts al even niet meer gehoord.
dat kun je heel eenvoudig door aan de achterkant een beetje verzet een latje ed met montagelijm vast te zetten, de uitgeboorde stuk kan dan niet meer naar achteren vallen, het beste om daar boven en onder cq links of rechts deze latjes te zetten. de stuc op zowel de uitgezaagde stukken als ook rondom het gat iets afschuren, zodat je daar een nieuwe laag kunt aanbrengen.Rethorb schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 20:42:
[...]
Koof is van hout, maar wel afgestuct. Bij elkaar toch 3-4 cm dik. Hoe voorkom je dat de zaagstukken bij het terugzetten niet achteruit de koof inkukelen?
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/eDQBe5I6QXCo05bj5BaKHeHo.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door MacD007 op 09-06-2024 00:04 ]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Wat dat betreft zou het best handig zijn als quatt een soort “test stand” zou maken, die de compressor maximaal aanzet voor geluidstesten e.d.MacD007 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 19:15:
[...]
in deze tijd vrees ik een verloren zaak, nu draait er geen enkele warmtepomp, of hij moet van het type FE zijn om even weer de boiler te vullen.
geluid, zeker als je dat persoonlijk gaat beoordelen is een krim, heel lastig en nagenoeg niet bij iemand anders te beoordelen, dat is tenslotte een ander huis, andere ondergrond, trillingseigenschappen van mn de ondergrond zijn daar heel belangrijk voor.
Gelukkig kun je vooraf daar al heel veel tegen doen, door een juiste keuze te maken waar deze staat, en vooral zorgen dat deze zo veel mogelijk ontkoppeld is van je huis.
Bij mij is de Quatt tegen de buitenmuur gemonteerd, vrijwel naast de huisdeur (circa 1,5m daar vanaf), aan de andere kant zijn de keukenkastjes met veel glaswerk geplaatst.
effect, in de keuken hoor je totaal niets, ook niet als hij op vol vermogen draait (toen het -10 graden was) geen glaswerk wat ook maar een kik gaf.
Ik moet wel zeggen dat ik de wagner matjes aan de onderkant gemonteerd heb.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De leidingen die ze gebruiken zijn vrij fors. Ze willen deze inderdaad goed vast zetten en ik vrees dat dit niet onderhandelbaar is. Zo'n koof open breken is niet heel fijn, maar als je het achteraf zelf weer dicht kan maken en tijdelijk met de rommel kan leven dan is dat de beste optie om het binnendoor te laten lopen.Rethorb schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 15:57:
Mijn CV-installatie bevindt zich op de tweede verdieping (zolder) en de Quatt wordt op de begane grond geplaatst. Er loopt een koof direct aan de andere kant van de muur waar de Quatt staat, die zes meter omhoog gaat naar de CV. Ik had gehoopt de leidingen door deze koof te kunnen trekken. Quatt stelt echter voor om de leidingen buitenlangs te leggen, omdat deze om de meter vastgezet moeten worden. Als ik de leidingen door de koof wil laten lopen, zou dat betekenen dat ik de koof over de hele lengte (twee verdiepingen) moet openbreken.
Heeft iemand ervaring met het vastzetten van leidingen op deze manier? Is het echt noodzakelijk om de leidingen om de meter vast te zetten? In het ergste geval zou ik overwegen de leidingen zelf te trekken, maar Quatt gebruikt leidingen van hun eigen merk. Heeft iemand ideeën of suggesties hierover?
Ik heb zelf een deel buiten en een deel binnen laten lopen en de koof maar gelaten voor wat die is vanwege badkamertegels en de rommel. De goot die Quatt binnen heeft geplaatst ga ik bij de volgende badkamerverbouwing wel verbergen.
Mocht je vanaf de zolder direct via de muur naar buiten kunnen, neem dan gewoon een rechte goot buiten en schilder die naderhand in een passende kleur. Bijvoorbeeld de kleur van de regenpijp, antraciet of de kozijnen.
Dit geeft de minste overlast in huis en ik schat in dat je van binnendoor leggen spijt gaat krijgen tenzij het buitenom echt geen gezicht is.
Dergelijke test standen zijn er gewoon, maar 130 km/u bergop rijden vergt meer van een motor dan 130 km/u op een vlakke weg. Daar zit een ander 'stress level' aan. Zo ook of je dat test in juni of in januari.olafmol schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 23:59:
[...]
Wat dat betreft zou het best handig zijn als quatt een soort “test stand” zou maken, die de compressor maximaal aanzet voor geluidstesten e.d.
ja en zo ebt de urgentie ook langzaam wegW13k3 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 21:21:
Maar stel dat je vandaag de thermostaat (een opentherm) op 30 graden wenstemperatuur zet, dan moet de quatt toch wel serieus aan de slag, toch? Of is de AI van Quatt van mening dat dat onzin is en negeert ie dat?paQ schreef op zondag 9 juni 2024 @ 10:04:
[...]
Dergelijke test standen zijn er gewoon, maar 130 km/u bergop rijden vergt meer van een motor dan 130 km/u op een vlakke weg. Daar zit een ander 'stress level' aan. Zo ook of je dat test in juni of in januari.
PS. Vooralsnog geen reactie uit de buurt gekregen, alleen van 30km hiervandaan, waarvoor dank
160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv
Voor mij ebt de urgentie zeker niet weg. Bij de ander lijkt die er nooit geweest te zijn.
Ik wacht nu op de reactie van de gemeente / omgevingsdienst op de melding. Zal ze daar zeker aan herinneren als het niet opschiet.
Als dat niets oplevert is mijn rechtsbijstandsverzekering de volgende stap. Voor de winter moet het ding daar hoe dan ook weg zijn.
Ik wacht nu op de reactie van de gemeente / omgevingsdienst op de melding. Zal ze daar zeker aan herinneren als het niet opschiet.
Als dat niets oplevert is mijn rechtsbijstandsverzekering de volgende stap. Voor de winter moet het ding daar hoe dan ook weg zijn.
Dat zal per wp wellicht wat verschillen.m10tech schreef op zondag 9 juni 2024 @ 10:17:
[...]
Maar stel dat je vandaag de thermostaat (een opentherm) op 30 graden wenstemperatuur zet, dan moet de quatt toch wel serieus aan de slag, toch? Of is de AI van Quatt van mening dat dat onzin is en negeert ie dat?
PS. Vooralsnog geen reactie uit de buurt gekregen, alleen van 30km hiervandaan, waarvoor dank
Maar temperaturen spelen wel een rol.
Als geluid een ding is dan zou ik me vooral focussen op stille warmtepompen.
Quatt zal heus een van de stillere zijn, maar niet 'de stilste' (alhoewel ze zelf zeggen van wel).
(Locatie van) Plaatsing speelt daarbij een grote rol. Als je een wp kwijt kan op een plekje waar eigenlijk niemand er last van heeft is dat sowieso de beste situatie.
[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 09-06-2024 10:53 ]
De vraag ging over hoe je de Quatt in een soort van "maximaal aan het werk" modus kunt krijgen. Bij de meeste CV ketels zit er bv een instelling op om de ketel op vol vermogen te laten draaien. Zoiets zou ook handig zijn bij warmtepompen, om het geluid van de compressor op max vermogen bv te kunnen meten.paQ schreef op zondag 9 juni 2024 @ 10:49:
[...]
Dat zal per wp wellicht wat verschillen.
Maar temperaturen spelen wel een rol.
Als geluid een ding is dan zou ik me vooral focussen op stille warmtepompen.
Quatt zal heus een van de stillere zijn, maar niet 'de stilste' (alhoewel ze zelf zeggen van wel).
(Locatie van) Plaatsing speelt daarbij een grote rol. Als je een wp kwijt kan op een plekje waar eigenlijk niemand er last van heeft is dat sowieso de beste situatie.
Wat hierboven werd voorgesteld/gevraagd als "hack" is wat er gebeurt als je nu, bij relatief hoge temperaturen, je thermostaat op 30C vraagtemp instelt, of de Quatt dan niet gewoon in max werk modus gaat draaien, en je dus dan kunt meten wat het geluid van de compressor op vol vermogen is.
Ik snap de kwestie, en toch denk ik dat dat een andere 'load' geeft op een warmtepomp dan wanneer het 2 graden is.
lijkt me niet, staat veel te dicht bij de tweede helf van het gebouw, die 55 dB (Quatt Duo) ga je zeker met die afstand niet halen om uit 40 dB (nacht) uit te komen.m10tech schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 15:38:
En als je om de hoek van optie 3 de twee units link en rechts van het raam plaatst, tegen de muur, die is breed genoeg. Bij een quatt duo is het denk ik echt niet verplicht om 20cm naast elkaar te staan...
Je straalt het geluid dan ook niet direct naar je buren.
Ook de andere kant van die gevel zou kunnen. Dan zit je dichtbij waar de groene leiding een knik maakt.
Optie 2 lijkt me te dicht bij de buren vanwege geluid. Misschien net binnen de norm, maar je wil ook goodwill overhouden.
een Quatt Duo is ruim 2,2 meter breed, heb je die ruimte, plus zit je dan nog erg tegen de erfgrens aan, volgens mij zelfs meer dan optie 2. vergeet niet, dat bij de wettelijke eisen elke erfgren gaat tellen, niet alleen die van het huis zelf.En esthetisch lijkt me OP de hal/garderobe nog een idee. De vraag is alleen of jullie eigen bovenverdieping onder gaat lijden.
Veel succes met de puzzel
Dank voor het meedenken.
Op zich hoef ik niet een officiële meeting te verrichten maar is het doel om vrouwlief te overtuigen.
Dus als iemand het eens wil proberen de opentherm theromstaat op wenstemp=30 te zetten, dan weten we tenminste of er iets gebeurd of dat Quatt slim probeert te zijn en het even/lang aankijkt...
Op zich hoef ik niet een officiële meeting te verrichten maar is het doel om vrouwlief te overtuigen.
Dus als iemand het eens wil proberen de opentherm theromstaat op wenstemp=30 te zetten, dan weten we tenminste of er iets gebeurd of dat Quatt slim probeert te zijn en het even/lang aankijkt...
160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv
ik wil wel helpen met je plan, stuur maar een pm als je belangstelling hebt. wat ik al heb aangegeven verwacht ik weinig meerwaarde als je bij iemand gaat luisteren, mn omdat waarschijnlijk jou situatie daar heel anders is en dus ook het geluid daardoor beinvloed word. sorry.m10tech schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 18:04:
Gisteren mijn plaatsingsplan gekregen.
Maar vrouwlief zegt extreem gevoelig te zijn voor geluid en 'eist' nu een 'demo' van het geluid.
Is er iemand in de buurt van De Meern/Vleuten/Utrecht-West die mij daarmee wil helpen?
Graag een PM... en alvast bedankt natuurlijk
In het kader van persoonlijk ondergaan van de Quatt qua geluid, zou het werken indien je een stevige luidspreker en versterker het juiste geluid laat maken op het juiste vermogen op de gewenste locatie?
Dat zou eigenlijk iets moeten zijn dat ze de adviseur meegeven bij de intake.
Klinkt niet serieus moeilijk, maar je moet het natuurlijk wel bouwen.
Lijkt me een goede investering voor Quatt, tenzij ze mensen graag in het ongewisse laten natuurlijk.
Lijkt me een goede investering voor Quatt, tenzij ze mensen graag in het ongewisse laten natuurlijk.
Dat blijft ook lastig, de ventilator is hier echt stil die hoor je amper maar de brom van de compressor was toch echt andere koek. Zeker binnen, nu met veren is het hier 98% stiller maar als ie hard moet werken dan hoor je hem in de badkamer toch nog op de achtergrond.m10tech schreef op zondag 9 juni 2024 @ 11:57:
In het kader van persoonlijk ondergaan van de Quatt qua geluid, zou het werken indien je een stevige luidspreker en versterker het juiste geluid laat maken op het juiste vermogen op de gewenste locatie?
kijk eens hier naar: https://www.bing.com/vide...C8C428D7C58D68D&FORM=VIREm10tech schreef op zondag 9 juni 2024 @ 11:45:
Dank voor het meedenken.
Op zich hoef ik niet een officiële meeting te verrichten maar is het doel om vrouwlief te overtuigen.![]()
het is wel in de de-frost stand, maar dat geeft wel een idee.
bij mij zelf, ik hoor bij mijn huisdeur de warmtepomp vrijwel niet, alleen in de winter hoor je hem wel, niet dat hinderlijk is, maar zo snel ik binnen ben met de deur nog open hoor ik eigenlijk al niets meer. met de deur dicht hoor ik helemaal niet.
Is de brom van de compressor een trilling in het materiaal van het huis of een geluid door de lucht?charrel schreef op zondag 9 juni 2024 @ 12:11:
[...]
Dat blijft ook lastig, de ventilator is hier echt stil die hoor je amper maar de brom van de compressor was toch echt andere koek. Zeker binnen, nu met veren is het hier 98% stiller maar als ie hard moet werken dan hoor je hem in de badkamer toch nog op de achtergrond.
Vanuit de kruipruimte lijkt er genoeg ruimte te zijn in de koof, maar wel een wirwar aan kabels. Ik verwacht dat die helemaal open moet om de leiding er goed door te krijgen. Van boven lijkt het een stuk krapper en twijfel ik of het gaat passen. Ik wacht even tot de materialen in huis zijn, zodat ik het beter kan inschatten. Openmaken van de koof is met de decoupeerzaag snel gedaan. Hopelijk zijn de monteurs enigzins flexibel met aanleggen.netappie schreef op zondag 9 juni 2024 @ 08:20:
[...]
De leidingen die ze gebruiken zijn vrij fors. Ze willen deze inderdaad goed vast zetten en ik vrees dat dit niet onderhandelbaar is. Zo'n koof open breken is niet heel fijn, maar als je het achteraf zelf weer dicht kan maken en tijdelijk met de rommel kan leven dan is dat de beste optie om het binnendoor te laten lopen.
Ik heb zelf een deel buiten en een deel binnen laten lopen en de koof maar gelaten voor wat die is vanwege badkamertegels en de rommel. De goot die Quatt binnen heeft geplaatst ga ik bij de volgende badkamerverbouwing wel verbergen.
Mocht je vanaf de zolder direct via de muur naar buiten kunnen, neem dan gewoon een rechte goot buiten en schilder die naderhand in een passende kleur. Bijvoorbeeld de kleur van de regenpijp, antraciet of de kozijnen.
Dit geeft de minste overlast in huis en ik schat in dat je van binnendoor leggen spijt gaat krijgen tenzij het buitenom echt geen gezicht is.
contact geluid, dus dat is lastig na te bootsen vermoed ikm10tech schreef op zondag 9 juni 2024 @ 12:50:
[...]
Is de brom van de compressor een trilling in het materiaal van het huis of een geluid door de lucht?
Dat weet ik wel zeker. Als je met 20 graden buitentemperatuur (zeg: COPpaQ schreef op zondag 9 juni 2024 @ 11:07:
Ik snap de kwestie, en toch denk ik dat dat een andere 'load' geeft op een warmtepomp dan wanneer het 2 graden is.
Er zal vast een kleine marge op zitten, en als je een lieve fabrikant hebt zal deze het maximale vermogen misschien via een update licht verhogen als blijkt dat dit zonder verdere consequenties kan, maar het dubbele vermogen is waarschijnlijk geen goed plan.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie. Wat betreft CV heb ik een: AWB - Thermomaster VR. Ik schat dat deze 15 jaar oud is of iets dergelijks. Zover ik weet is het ook geen hoog rendement ketel.MacD007 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:45:
[...]
zou je eens een foto van deze radiatoren en covector kunnen plaatsen, alleen leeftijd zegt niet zo veel. type en uitvoering zijn daar veel belangrijker bij.
overigens kun je nagenoeg geen andere CV ketels meer kopen dan alleen HR ketels, en ik hoop toch dat die CV ketel ook niet 50 jaar oud is, kan ik me eigenlijk ook niet voorstellen. Dus welke Cv merk en type (en leeftijd is deze) heb je ?
[]
Ja, zeer duur
[...]
mindere isloatie betekend alleen dat je meer warmte nodig hebt, de Quatt duo is met zijn 10 kW voor veel huizen ruim zat. Het problem kan maar hoeft dus niet eerder in je afgiftesysteem te liggen, maar zonder foto's wil ik daar geen uitspraak over doen.
De vraag is of je met een hogere aanvoer temperatuur geholpen bent, want dat betekend ook weer een stuk hoger electrisch verbruik, ik weet niet of je ook zonnepanelene hebt ? Quatt kan ook hoger, alleen wil je algemeen bij een warmtepomp deze zo laag mogelijk.
jou probleem zit hem eerder in je afgiftesysteem, maar om dat goed te kunnen beoordelen moeten we die wel kunnen zien.
[...]
kan de Quatt Duo met FE upgrade ook, helaas is er van de WeHeat nog geen duidelijk geluidswaarde bekend, dat is wel een punt om te bedenken, en ik denk als ik de prijzen zie (vergeet niet dat zijn prijzen zonder installatie ! die je daar ziet en vergis je niet wat daar nog bijkomt, zo zou maar maal 2 kunnen worden, of je daar zo blij van word.
[...]
[Zie foto:
:strip_exif()/f/image/8t4LD5DbLss1zgjuvGVKvSzX.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik hoor wat je zegt, en denk dat je gelijk hebt mbt het afgiftesysteem. Zie eerdere foto.
[ Voor 42% gewijzigd door Serge1011 op 10-06-2024 17:04 ]
Ik kreeg een mail van Quatt met hetvolgende
"Als eigenaar van Quatt Hybrid heb jij een ruime standaard productgarantie van 4 jaar . Het is nu mogelijk om deze garantie te verlengen naar 6 of 9 jaar, met Quatt Care. Zo ben je verzekerd van de beste service voor jouw warmtepomp."
Ik dacht dat de garantie 2 jaar was en kon verlengen naar 4 of 6. Maar blijkbaar heb ik een garantie van 4 en te verlengen naar 6 of 9 jaar....
Prijs 199,- of 399,-. Iemand anders ook dit?
Op de website van Quatt staat zelf dit: "Met Quatt Care verleng je de productgarantie naar een totaal van 4 jaar of 7 jaar. Dit is een uitbreiding van de wettelijke garantietermijn van 2 jaar. "
Raar...
Update: Ik zie het al. Destijds een Quatt pre-orderd 4kW: €1599 deze werd in maart 23 per direct verhoogd naar → €2149. Als compensatie voor die 550,- kreeg ik 4 jaar garantie ipv 2 jaar.... Dure garantieuitbreiding, maar jha tis wel iets.
"Als eigenaar van Quatt Hybrid heb jij een ruime standaard productgarantie van 4 jaar . Het is nu mogelijk om deze garantie te verlengen naar 6 of 9 jaar, met Quatt Care. Zo ben je verzekerd van de beste service voor jouw warmtepomp."
Ik dacht dat de garantie 2 jaar was en kon verlengen naar 4 of 6. Maar blijkbaar heb ik een garantie van 4 en te verlengen naar 6 of 9 jaar....
Prijs 199,- of 399,-. Iemand anders ook dit?
Op de website van Quatt staat zelf dit: "Met Quatt Care verleng je de productgarantie naar een totaal van 4 jaar of 7 jaar. Dit is een uitbreiding van de wettelijke garantietermijn van 2 jaar. "
Raar...
Update: Ik zie het al. Destijds een Quatt pre-orderd 4kW: €1599 deze werd in maart 23 per direct verhoogd naar → €2149. Als compensatie voor die 550,- kreeg ik 4 jaar garantie ipv 2 jaar.... Dure garantieuitbreiding, maar jha tis wel iets.
[ Voor 15% gewijzigd door stanman23 op 10-06-2024 13:43 ]
Prima dat je met de blackbird tevreden bent.Peeters1 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 12:03:
[...]
Ik heb vanaf 6-2-2024 een hybride Blackbird warmtepomp. Ik heb een hoekwoning uit het jaar 1931, deels geisoleerd, deels vloerverwarming en deels oude radiatoren. Blackbird werkt fantastisch, kan alles goed aan, staat op 70% max vermogen. staat op platte dak van de berging, bijna volledig uit het zicht. Vanaf installatiedatum geen gas meer verbruikt voor de verwarming. Deze hybride Blackbird is geschikt om om te schakelen naar All electric.
De blackbird heeft echter één groot probleem, de geluidswaarden zijn helaas niet bekend cq weheat wil deze niet geven, dus vooraf controleren of je aan de geluidseisen kunt voldoen zit er niet in, dus je koopt een kat in een zak, en moet maar hopen dat het voor jou gaat passen en hopen dat buren niet gaan klagen.
Leuk dat je dat op 70% vermogen kunt zetten, kan overigens de Quatt ook met de slider, alleen mbt het lawaai heb je daar helemaal niets aan.
waar basseer je dit op ? gezien het huis verwacht ik dat juist niet (montage los van het gebouw, dus vrijwel geen resonantie te verwachten) muren met goede isolatie, die werkt dus ook tegen geluid.Dersan schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 14:54:
[...]
Wat mij betreft zou ik aan geen van de 3 opties beginnen (prachtige woning btw, complimenten!). Zonde om ze voor je raam te parkeren, dan zou ik op zoek gaan naar opties waarbij ze niet perse aan het huis vast geïnstalleerd moeten worden. Daarnaast qua geluid, elk huis is weer anders en geluid is een raar ding, maar je gaat ze echt wel horen binnen denk ik.
Maar om iets van perspectief te bieden, waarom niet optie 3 maar dan in 90 graden. Dus 1 unit op de hoek aan de ene kant van het huis zoals ingetekend en de andere dan precies om het hoekje.
Ja, zeker met een Quatt Duo, die moet dus op de grond cq op het (platte) dak, zowel mbt geluid binnen (mn als je deze op een plat dak pgaat plaatsen) en zeker ook richting je buren, want dan heb je met de geluidseisen van 45/40 dB op de erfgrens te maken. De Quatt zelf heeft een geluidsvermogen van 58/55 dB. Dus dat via de tool WPAC berekenen, het beste voor deat de beste man van Quatt er is (Quatt heeft ook nog speciale eisen mbt de aansluiting). Als je hulp nodig hebt stuur maar een pm, dan help ik wel.vanDaal schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:13:
Naar aanleiding van mijn adviestopic (Warmtepomp gezocht (advies)), krijg ik binnenkort iemand van Quatt op bezoek. Dit bezoek kost nu tijdelijk 25 euro (ipv 99 voorheen), dus daar kun je geen buil aan vallen. Voor nu lijkt me de Hybrid Duo wel wat, maar ik wil op termijn over naar All-Electric en die nieuwe Chill klinkt ook interessant, aangezien ik overal radiatoren heb en nog geen airconditioning.
Zijn er voor dat bezoek nog belangrijke zaken om op te letten?
dat kan oa via het opgenomen vermogen, maar dan zou je wel een apparte kWh meter er tussen moeten hebben, is je Quatt via een WCD aangesloten kan daar dus makelijk een stekker-kWh meter tussen.olafmol schreef op zondag 9 juni 2024 @ 10:55:
[...]
De vraag ging over hoe je de Quatt in een soort van "maximaal aan het werk" modus kunt krijgen. Bij de meeste CV ketels zit er bv een instelling op om de ketel op vol vermogen te laten draaien. Zoiets zou ook handig zijn bij warmtepompen, om het geluid van de compressor op max vermogen bv te kunnen meten.
Wat hierboven werd voorgesteld/gevraagd als "hack" is wat er gebeurt als je nu, bij relatief hoge temperaturen, je thermostaat op 30C vraagtemp instelt, of de Quatt dan niet gewoon in max werk modus gaat draaien, en je dus dan kunt meten wat het geluid van de compressor op vol vermogen is.
Echter je meet dan wel de geluidsdruk, afstand 1m en meethoogte 1,5m, en een geijkte geluidsmeter met de juiste instellingen en de juiste klasse (klasse 1 nodig, en die zijn heel duur (denk hierbij aan 1.000-3.500 euro plus regelmatige kalibratiekosten, alleen al de kalibratiekosten zijn vaak meer dan een eenvoudige klasse 2 meter.). En je meet hierbij de komplete geluidsemmissie en dus niet alleen die van de compressor.
Wil je dat zou je eigenlijk de Quatt uitelkaar moeten nemen en de compressor in een lab situatie in zijn eigen geluidskabine moeten meten, voor een consument echt niet één maar meerdere bruggen te ver.
Beste Quatt gebruikers,
Ben aan het kijken of een warmtepomp hier geschikt is.
Heb hier oude radiatoren (uit 1957) werken nog prima. Mijn CV-ketel staat nu op max 65 graden en dat gaat prima.
Kan de Quatt het aan om een wat hogere watertemperatuur te leveren?
Heb hier oude radiatoren (uit 1957) werken nog prima. Mijn CV-ketel staat nu op max 65 graden en dat gaat prima.
een vraag ? waarom hogere temperaturen ? je bestaande radiatoren (welk type zijn dat ?) zijn mogelijk prima geschikt ook bij lagere temperaturen en hoe lager de temperatuur hoe zuniger je warmtepomp uiteindelijk is.BigGreen schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:45:
Beste Quatt gebruikers,
mogelijk dat je radiatoren wat hulp kunnen gebruiken, dus de bekende radiatorventilatoren helpen daar prima bij (ik heb gemiddeld 30-33 graden met radiatoren, en dat gaat prima)
echter zijn er nog een aantal vragen:
hoe oud is je CV ?
wat is het verbruik ?
heb je zonnepanelen? niet noodzakelijk, wel handig.
hoe is de staat van je isolatie en glas in je woning (DG of HR enz)
Jawel, dat kan hij wel, tenslotte vraagt hij "wat hogere watertemperatuur", dat hoeft dus geen 65 graden te zijn.
Nee hoor. Het antwoord is nee.MacD007 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:22:
[...]
Jawel, dat kan hij wel, tenslotte vraagt hij "wat hogere watertemperatuur", dat hoeft dus geen 65 graden te zijn., het betere antwoord zou moeten zijn, waarom wil je dat ?
Max 55.
ja, is die 55 graden dan geen "wat hogere watertemperatuur", volgens mij dus wel.
Als hij echter die 65 graden bedoeld ben ik het volledig met je eens, Nee dat kan hij niet.
echter dat zou je eigenlijk ook niet willen, toch ?
Als je huis het echt nodig heeft (1957 en sindsdien niet verbeterd qua isolatie) dan kan de Quatt met hulp van de CV ketel alsnog die 65 graden bereiken.BigGreen schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:45:
Beste Quatt gebruikers,
Maar in de praktijk stook je gewoon lager met een warmtepomp door het binnen niet te veel af te laten koelen en alle radiatoren in huis mee te laten doen. Zo hoeven de radiatoren alleen het warmteverlies van de woning aan te vullen.
Hiermee haal je zo veel winst dat het langer op temperatuur houden van de woning minder kost dan die af laten koelen en daarna weer met vol vermogen opwarmen. De warmtepomp is dus met name een fijne oplossing als je veel thuis werkt of al met pensioen bent.
Als je radiatoren toch vaak te hard aan de bak moeten, dan kan je met isolatie aan de gang. Combineer bijvoorbeeld nieuw HR++ glas met de aanschaf van de Quatt voor dubbele subsidie op dat glas.
Daarnaast kan je eventueel vloerverwarming toevoegen en de radiatoren behouden. Dan is het afgiftesysteem groter en kan de warmtepomp dus met een lagere temperatuur de woning warm houden.
Eigenlijk is de Quatt de handigste oplossing voor wie twijfelt of een warmtepomp haalbaar is. Hij past zich keurig aan en als het buiten opeens toch -40 is dan neemt de CV ketel het gewoon over.
Quatt kan tot 55graden water meehelpen, maar begint bij 50 al wel wat af te haken en laat het deels al over aan de CVketel. Het warmterendement (COP) is bij deze temperaturen echter laag, ook als je een propaanwarmtepomp neemt die wel hogere temperaturen kan halen (70graden), zodat je elektriciteitsrekening meer toeneemt dan de daling van je gasrekening.BigGreen schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:45:
Beste Quatt gebruikers,
Dus als je het bij water van 45-50graden niet warm krijgt en geen plannen hebt om dat te verbeteren, door bijvoorbeeld vloerverwarming, dan lijkt de Quatt geen goed idee.
Een propaanwarmtepomp kan dit wel, maar wordt een dure hobby.
Waarom wil je een warmtepomp?
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
@BigGreen Als alle radiatoren uit 1957!er nog hangen EN je hebt inmiddels dubbel glas en spouwmuur isolatie, dan kon je warmteverlies weleens gehalveerd zijn dus is 55 graden ook genoeg
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Hier geen spouwmuur in huis uit 1957 maar warmteverlies wordt wel minder nu met HR++ glas.BarryH schreef op maandag 10 juni 2024 @ 19:45:
@BigGreen Als alle radiatoren uit 1957!er nog hangen EN je hebt inmiddels dubbel glas en spouwmuur isolatie, dan kon je warmteverlies weleens gehalveerd zijn dus is 55 graden ook genoeg
Ik kijk naar een warmtepomp om in termijn van het gas af te gaan maar in 1x zou te duur zijn.
Radiatoren zijn oud maar verder goed maar even omzetten naar lage temp verwarming gaat niet makkelijk door de bouw van het huis en dikke leidingen.
Bij minder dan 800m3 gas voor verwarming 1 quatt en bij minder dan 1600 .BigGreen schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 00:20:
[...]
Hier geen spouwmuur in huis uit 1957 maar warmteverlies wordt wel minder nu met HR++ glas.
Ik kijk naar een warmtepomp om in termijn van het gas af te gaan maar in 1x zou te duur zijn.
Radiatoren zijn oud maar verder goed maar even omzetten naar lage temp verwarming gaat niet makkelijk door de bouw van het huis en dikke leidingen.
Ofbegin met 1tje
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Als daar veel vermogen in zit, zou je eigenlijk eerst moeten uitvissen of je met 50 graden ook je huis op temperatuur houdt. (Door een gasketel die uren en uren lang aan staat dus)BigGreen schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 00:20:
[...]
Hier geen spouwmuur in huis uit 1957 maar warmteverlies wordt wel minder nu met HR++ glas.
Heb je homewizard toevallig? Daar kun je ook soms wel wat stookgedrag van de ketel (Bij 65 gr) uit halen.
Zijn dat bijv steeds blokken van 2 uur, of runs van 8 uur aan een stuk?
Om het nogmaals aan te geven, heb je wel eens geprobeerd om je cv ketel op bv 55 of 50 graden te zetten? Want mogelijk ( zelfs waarschijnlijk) zou je daarmee je woning ook warm kunnen houden, en vergeet niet een warmtepomp heeft een heel andere stookgedrag dan een cv ketel, waar een cv ketel snel heel veel warmte in een huis kan pompen werkt een warmtepomp heel anders, namelijk heel traag en met weinig warmte in één keer, maar is prima om het warmteverlies van een huis bij te kunnen houden, dus constante temperatuur. Wel zo fijn en onder de streep nog een stuk goedkoper.BigGreen schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:45:
Beste Quatt gebruikers,
Vandaag een mailtje van Quatt gehad, blijkbaar zijn de Chill een goede hit, ze claimen dat ze nu al binnen 1 week circa 1.200 pre-orders binnen hebben.
Op zich is dat voor een bedrijf als Quatt die met een nieuw product zijn gekomen en dat pas volgend jaar kunnen leveren een hele mooie prestatie.
En nee, ik zelf zit daar nog niet bij, hoewel ik daar wel aan zit te denken, heb alleen wat meer tijd nodig om te besluiten of dat iets is wat ik echt wil. De Slaapkamer heeft al een eigen airco, de baas in huis wilde toen in de woonkmaer er geen (dus toen geen multi-split genomen).
deel van de mail:
"Het zal je vast niet zijn ontgaan: vorige week kondigden we Quatt Chill aan. De upgrade voor Quatt Hybrid waarmee je kunt koelen als een airco. Verschillende websites besteden er aandacht aan. En je kon over ons horen in een aantal podcasts, waaronder die van Bright.
De grote interesse is ook terug te zien in het aantal pre-orders. In de eerste week zijn al ruim 1.200 pre-orders geplaatst voor Quatt Chill. Een pre-order plaatsen kan nog steeds: Chill zal worden uitgeleverd op volgorde van bestelling. Wees er dus snel bij voor een koel 2025!"
Op zich is dat voor een bedrijf als Quatt die met een nieuw product zijn gekomen en dat pas volgend jaar kunnen leveren een hele mooie prestatie.
En nee, ik zelf zit daar nog niet bij, hoewel ik daar wel aan zit te denken, heb alleen wat meer tijd nodig om te besluiten of dat iets is wat ik echt wil. De Slaapkamer heeft al een eigen airco, de baas in huis wilde toen in de woonkmaer er geen (dus toen geen multi-split genomen).
deel van de mail:
"Het zal je vast niet zijn ontgaan: vorige week kondigden we Quatt Chill aan. De upgrade voor Quatt Hybrid waarmee je kunt koelen als een airco. Verschillende websites besteden er aandacht aan. En je kon over ons horen in een aantal podcasts, waaronder die van Bright.
De grote interesse is ook terug te zien in het aantal pre-orders. In de eerste week zijn al ruim 1.200 pre-orders geplaatst voor Quatt Chill. Een pre-order plaatsen kan nog steeds: Chill zal worden uitgeleverd op volgorde van bestelling. Wees er dus snel bij voor een koel 2025!"
[ Voor 32% gewijzigd door MacD007 op 11-06-2024 11:14 ]
oh die heb ik nog niet gehad, hebben we enig idee tot wanneer de pre-order (bonus?MacD007 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 11:09:
Vandaag een mailtje van Quatt gehad, blijkbaar zijn de Chill een goede hit, ze claimen dat ze nu al binnen 1 week circa 1.200 pre-orders binnen hebben.
geen idee, ik verwacht tot ze een bepaalde order-groote hebben en daarmee de eerst cq eerste paar batches mee kunnen behappen. Ze zullen bij de fabrikant denk ik een minimale bestell-grote moeten doen, dat zal ook de reden zijn dat ze nu al, in feite tijdens de ontwikkelingsfase al het product aankondigen.Daar is overigens niets mis mee.KVS138 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 11:10:
[...]
oh die heb ik nog niet gehad, hebben we enig idee tot wanneer de pre-order (bonus?) blijft?
Ik twijfel ook nog over de pre-order van de Chill.
Daarnaast ben ik erg benieuwd wat de ontwikkelingen zijn van de minimum 18 graden temperatuur van de warmtepomp. Ik wil graag een warmepompboiler plaatsen voor mijn SWW, maar dan wel gelijk mijn CV-ketel verwijderen. Zijn er al mede-tweakers die dit icm een Quatt gedaan hebben?
Daarnaast ben ik erg benieuwd wat de ontwikkelingen zijn van de minimum 18 graden temperatuur van de warmtepomp. Ik wil graag een warmepompboiler plaatsen voor mijn SWW, maar dan wel gelijk mijn CV-ketel verwijderen. Zijn er al mede-tweakers die dit icm een Quatt gedaan hebben?
Nee, maar ben wel benieuwd daar naar. Zit er zelf ook met een half oog naar te kijken.Zigg schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 14:36:
Deze vraag heb ik ook gemaild, dit was het antwoord:OmeJoyo schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 07:35:
Hier maar eens goed over gaan nadenken. Ik zie nog wel wat vragen die nog niet beantwoord zijn.
- Kun je de pre-order annuleren als het product uiteindelijk toch niet volodoet aan je wensen?
Beste _gibeon_,
Dankjewel voor je bericht.
Wanneer jij de Chill pre-ordered en later toch beslist het niet te doen. Kan jij kosteloos afzien van de pre-order, je krijgt je aanbetaling dan ook weer terug gestort van ons.
Voor mij reden genoeg om tot pre-order van 2 stuks over te gaan, ik twijfelde nog over 1 of 2 stuks.
[ Voor 8% gewijzigd door _gibeon_ op 11-06-2024 15:09 ]
mijn vader is nu sinds twee weken gasloos.Zigg schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 14:36:
- WPB voor warmwater (had ie al voordat de Quatt kwam)
- 3 kW doorstroomverwarmer (ASKO Heat type AHR-B-S 3.0 & ASKOflow DLE-530 ) als backup ipv CV ketel
[ Voor 3% gewijzigd door Toby-Wan op 11-06-2024 16:16 ]
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Daar zit ik ook nog een beetje tegenaan te hikken. Als die 18 graden er ooit af gaat, ga ik denk ik ook voor een WPB of normale boiler (we gebruiken nog geen 10 kuub aan gas per maand op dit moment).Zigg schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 14:36:
Backup hebben we niet nodig, aangezien we al 2 airco's hebben, dus vind het een beetje zonde om een e-cv / doorstroomverwarmer te laten installeren voor Jan met de korte achternaam.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Die doorstroomverwarmer lijkt bedoeld te zijn (ik zien in de foto geen buis waar door er gestroomd kan worden) om ergens in te prikken. Buffervat?Toby-Wan schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:38:
[...]
mijn vader is nu sinds twee weken gasloos.
- WPB voor warmwater (had ie al voordat de Quatt kwam)
- 3 kW doorstroomverwarmer (ASKO Heat type AHR-B-S 3.0) als backup ipv CV ketel
Een andere oplossing (als die 18 graden er niet af gaat), is een WPB kiezen met een extra spiraal (die normaal bedoeld is voor bijv de input van een zonnecollector), en een 3-weg klep. De klep op het cv contact, en de 18 graden wordt bereikt met de warmte uit de boiler. Dat zal allicht iets efficienter zijn dan COP 1 verwarmen op een verwarmingselement met als extra kosten een wat duurdere WPB, een 3 wegklep minus de kosten voor de e-cv / doorstroomverwarmer.Zigg schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 14:36:
Ik wil graag een warmepompboiler plaatsen voor mijn SWW, maar dan wel gelijk mijn CV-ketel verwijderen. Zijn er al mede-tweakers die dit icm een Quatt gedaan hebben?
vergeten te linken: ASKOflow DLE-530onlinaius schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:04:
[...]
Die doorstroomverwarmer lijkt bedoeld te zijn (ik zien in de foto geen buis waar door er gestroomd kan worden) om ergens in te prikken. Buffervat?
zal het ook aanpassen in originele reactie
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
HELP!!!
Sinds installatie 2 maanden geleden de Quatt vannacht voor het eerst gebruikt
Vannacht de Quatt ingesteld op thermostaattemperatuur van 20 graden. Quatt sloeg aan, omdat kampertemperatuur 19 graden bedroeg.
Quatt produceerde 3.4kWh gemiddeld per uur; met een COP van 4,9.
Echter, na 4 uur draaien vannacht was de temperatuur nog steeds niet opgewarmd in huis naar 20 graden. Bleef hangen op 19. De watertemperatuur door de leidingen was rond de 33 tot 36 graden gemiddeld. Lijkt mij dat deze hoger moet liggen om daadwerkelijk op te warmen..?
Het is een redelijke onwenselijke situatie. Nu begrijp ik dat dit afgelopen nacht is geweest, maar ondanks dat baart het mij wel zorgen voor de koude dagen overdag.
Iemand een soortgelijke ervaring? Is de Quatt nog zelflerend en zal deze een hogere watertemperatuur vragen in de toekomst? Of dien ik iets anders te doen?
CV staat ingesteld op 50 graden.
1 radiator op zolder open.
VWW op 45 graden aanvoer (alleen VWW benedenverdieping; 35m2)
Werd op alleen vloerverwarming altijd voldoende en relatief snel warm; ook rond en onder het vriespunt.
Huis is B label; volledig geïsoleerd. Bodem- dak- en muurisolatie. Dubbel glas.
Vannacht de Quatt ingesteld op thermostaattemperatuur van 20 graden. Quatt sloeg aan, omdat kampertemperatuur 19 graden bedroeg.
Echter, na 4 uur draaien vannacht was de temperatuur nog steeds niet opgewarmd in huis naar 20 graden. Bleef hangen op 19. De watertemperatuur door de leidingen was rond de 33 tot 36 graden gemiddeld. Lijkt mij dat deze hoger moet liggen om daadwerkelijk op te warmen..?
Het is een redelijke onwenselijke situatie. Nu begrijp ik dat dit afgelopen nacht is geweest, maar ondanks dat baart het mij wel zorgen voor de koude dagen overdag.
Iemand een soortgelijke ervaring? Is de Quatt nog zelflerend en zal deze een hogere watertemperatuur vragen in de toekomst? Of dien ik iets anders te doen?
Werd op alleen vloerverwarming altijd voldoende en relatief snel warm; ook rond en onder het vriespunt.
[ Voor 5% gewijzigd door Danneh93x op 11-06-2024 16:59 ]
Met vloerverwarming en een Quatt die water (en vloer) aan het opwarmen is van 20 naar 35 graden moet je nog wat meer geduld hebben. De Quatt deed met 3,4kW warmte ook nog niet maximaal zijn best, die had meer geduld dan jij (of je hebt hem beperkt met nachtmodus/soundslider)Danneh93x schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:56:
HELP!!!
Een warmtepomp is om mee te balanceren, niet om je vloer+kamer snel een graad op te warmen.
Als je je nu nog steeds zorgen maakt, deel dan de grafieken uit je app eens.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Ah, bedankt voor je snelle reactie.SBL schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 17:09:
[...]
Met vloerverwarming en een Quatt die water (en vloer) aan het opwarmen is van 20 naar 35 graden moet je nog wat meer geduld hebben. De Quatt deed met 3,4kW warmte ook nog niet maximaal zijn best, die had meer geduld dan jij (of je hebt hem beperkt met nachtmodus/soundslider)![]()
Een warmtepomp is om mee te balanceren, niet om je vloer+kamer snel een graad op te warmen.
Als je je nu nog steeds zorgen maakt, deel dan de grafieken uit je app eens.
Het is een goed uitgangspunt om te stellen dat de warmtepomp bedoeld is om te balanceren, in plaats van op te warmen!
Ik had al begrepen dat het raadzaam is om de temperatuur op een en hetzelfde setpoint te laten staan (wat ik zeker in de winter ook doe), maar daar het gisteren relatief sneller afkoelde dan de afgelopen dagen dacht ik: tijd voor die WP.
Alleen is de functie natuurlijk niet om een volle graad op te warmen, maar om te balanceren. Kortom: ik ben ongeduldig
Dit verheldert een hoop haha!
Dat ding, zeker met deze relatief frisse nachten nog in het verschiet, lekker op 20 graden instellen, zodat-ie alleen hoeft bij te puffen als het daaronder begint te komen!
Op moment van schrijven is het namelijk 21 graden in huis, maar wanneer zon onder gaat, gaat het richting ±19 graden.
Gebeld nadat ik na 'n dag of 5 nog geen reactie op m'n mail had gehad. Hier ook een bevestiging gekregen dat ze de aanbetaling terugstorten als je afziet van de pre-order. Had er inmiddels ook 2 aanbetaald, toch fijn om te horen._gibeon_ schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:07:
[...]
Deze vraag heb ik ook gemaild, dit was het antwoord:
Beste _gibeon_,
Dankjewel voor je bericht.
Wanneer jij de Chill pre-ordered en later toch beslist het niet te doen. Kan jij kosteloos afzien van de pre-order, je krijgt je aanbetaling dan ook weer terug gestort van ons.
Voor mij reden genoeg om tot pre-order van 2 stuks over te gaan, ik twijfelde nog over 1 of 2 stuks.
Over koelvermogen, verwarmingsvermogen of hoeveelheid geluid zeggen ze nog niets want het product is in ontwikkeling.
Dat er later meerdere snelkoppelingen zijn bij te bestellen/kopen was wel zeker.
Echter kreeg een duidelijke kanttekening mee, de Chill is niet bedoeld om regelmatig 'n andere plek te geven. Meer voor een of enkele keren per jaar.
Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.
@MacD007 wat is je mening aan de hand van mijn reactie?Serge1011 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:51:
[...]
Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie. Wat betreft CV heb ik een: AWB - Thermomaster VR. Ik schat dat deze 15 jaar oud is of iets dergelijks. Zover ik weet is het ook geen hoog rendement ketel.
[Zie foto: [Afbeelding]]
Ik hoor wat je zegt, en denk dat je gelijk hebt mbt het afgiftesysteem. Zie eerdere foto.
En even controleren of er een pompschakelaar op je vvw pomp zitDanneh93x schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:56:
HELP!!!
1 radiator op zolder klinkt wel als weinig wanneer je verder uitsluitend VVW op de benedenverdieping hebt.Danneh93x schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:56:
HELP!!!
Zit daar nog een verdieping tussen met radiatoren die je open kan draaien? Want dan hoeft de VVW op de benedenverdieping het warmteverlies van boven niet op te vangen en is je afgifte-systeem groter wat het meteen zuiniger maakt.
Daarbij is het wel handig om de boel te balanceren zodat een kleine radiator of eentje dicht bij de CV ketel niet al het water warm retour stuurt en flow van de VVW en andere radiatoren inpikt.
Met de huidige buitentemperaturen heb je echt geen 33 graden aanvoer nodig. Ik verwarm het vandaag met 23 aanvoer en binnen enkele uren anderhalve graad warmer. Heb jij een vloerverwarmingspomp schakelaar. Staat deze misschien te laag ingesteld dat ie niet aan springt. 3,4kW is redelijk wat je straks in de winter ook gemiddeld hebt. Als het vandaag niet lukt, dan lukt het bij -1 helemaal niet.Danneh93x schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:56:
HELP!!!
De Quatt leert helemaal niets, alleen dat ie moet aangaan als de thermostaat zegt, ga maar aan. De rest wordt berekend adhv buitentemp, binnentemp etc.
Waarom met een thermostaat en niet op een stooklijn?medu80 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 19:10:
[...]
Met de huidige buitentemperaturen heb je echt geen 33 graden aanvoer nodig. Ik verwarm het vandaag met 23 aanvoer en binnen enkele uren anderhalve graad warmer. Heb jij een vloerverwarmingspomp schakelaar. Staat deze misschien te laag ingesteld dat ie niet aan springt. 3,4kW is redelijk wat je straks in de winter ook gemiddeld hebt. Als het vandaag niet lukt, dan lukt het bij -1 helemaal niet.
De Quatt leert helemaal niets, alleen dat ie moet aangaan als de thermostaat zegt, ga maar aan. De rest wordt berekend adhv buitentemp, binnentemp etc.
Geen spouw in huis uit 1957? Mijn huis is van 1939 met spouw.BigGreen schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 00:20:
[...]
Verder. Een oude installatie kan wel eens een voordeel zijn. Ten eerste berekend op groter warmteverlies als wat er nodig is, indien er naderhand geïsoleerd is. Ten tweede grotere waterinhoud. Je hebt het over dikke leidingen. Dat is een voordeel, want hoe meer water hoe langer de warmteafgifte.
Wel moet je anders gaan denken. Opwarmen gaat veel langzamer.
Minder denken in verwarmen per ruimte en meer in verwarmen binnen de schil. Het verschil in temperatuur tussen de verdiepingen/kamers beperken.
Geen grote verschillen meer tussen dag- en nachttemperatuur.
Dan de gasketel een flinke periode op 50C of nog lager zetten. Wellicht valt er ook nog iets te doen met radiator-ventilatoren. En verdiep je in waterzijdig inregelen.
Voor meer: https://mickelmoen.nl/quatt-warmtepomp/
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Quatt start met vermogen gebaseerd op een stooklijn en als hij merkt dat dat bij thermostaat onvoldoende/teveel effect heeft, past hij het vermogen aan.Kraakhelder schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 22:12:
[...]
Waarom met een thermostaat en niet op een stooklijn?
eensmedu80 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 19:10:
[...]
Met de huidige buitentemperaturen heb je echt geen 33 graden aanvoer nodig. Ik verwarm het vandaag met 23 aanvoer en binnen enkele uren anderhalve graad warmer. Heb jij een vloerverwarmingspomp schakelaar. Staat deze misschien te laag ingesteld dat ie niet aan springt. 3,4kW is redelijk wat je straks in de winter ook gemiddeld hebt. Als het vandaag niet lukt, dan lukt het bij -1 helemaal niet.
33 graden is echt fors hoog voor deze tijd van het jaar, zeker als dat 4 uur aan staat. Vraag me af of er wel warm water door de vloer stroomt.
@Danneh93x heeft waarschijnlijk een mengverdeler die nog ingesteld staat op de aanvoer van hoge temperaturen. Kwestie van de pompsnelheid van de VVW verlagen en de flow van de CV/Quatt door de verdeler verhogen (meestal staat retourventiel flink geknepen).medu80 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 19:10:
[...]
Daarnaast even kijken of er nog meer (afgesloten) radiatoren zijn die mee kunnen doen zodat de CiC met een lagere aanvoertemperatuur de op buitentemperatuur berekende Delta-T al haalt. Met 35 m2 vloerverwarming kom je niet ver, zelfs als het met 100 mm hartafstand is.
[ Voor 3% gewijzigd door netappie op 12-06-2024 10:24 ]
Zojuist de chill ook besteld, de aanbetaling krijg je inderdaad terug mocht je ervan af zien.
Wel verbaasde me een beetje dat het koel vermogen in BTU nog niet bekend is (of ze willen het nog niet zeggen)
Dat lijkt me de beste waarde om te kunnen vergelijken met een airco
Wel verbaasde me een beetje dat het koel vermogen in BTU nog niet bekend is (of ze willen het nog niet zeggen)
@Danneh93x Als je 4 uur lang 3 kW warmte in je systeem stopt = 12 kWh = 43 MJpaQ schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:07:
[...]
eens
33 graden is echt fors hoog voor deze tijd van het jaar, zeker als dat 4 uur aan staat. Vraag me af of er wel warm water door de vloer stroomt.
en je water (200liter maximaal?) is dan 35 graden dus 16 graden opgewarmd.
Daar is dan 200liter * 16graden * 4,186kJ/(kg.K) /1.000 = maximaal 13MJ in het water gaan/blijven zitten.
De andere 30MJ is dan afgegeven aan vloer/kamer.
aanvulling: als deze uitgangspunten kloppen, is 69% van 3kW = gemiddeld 2,1kW afgegeven, bij een watertemperatuur van gemiddeld 27-30 graden. Dat is iets meer afgifte dan ik heb met mijn radiatoren in een stabiele situatie en bij opwarmen zoals bij jou is afgifte makkelijker. Je afgifte houdt dus niet over, dus eens met andere opmerkingen om instellingen van je vloerverwarming te checken.
[ Voor 25% gewijzigd door SBL op 12-06-2024 11:02 ]
@SBL, wat een berekening, werk jij bij TU Delft?
Penske material
Ze hebben het over 2 tot 3 Chills met 1 Quatt buitenunit en 4 tot 6 Chills met een Quatt duo.HBO88 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:37:
Zojuist de chill ook besteld, de aanbetaling krijg je inderdaad terug mocht je ervan af zien.
Even aangenomen dat een Quatt buitenunit net zo goed kan koelen als verwarmen, dan heb je het dus over grofweg 1500W tot 2000W per Chill wat die af zou kunnen voeren.
DIt is natuurlijk maar een grove schatting en het hangt er ook vanaf hoeveel flow die radiator krijgt.
Dus aan een zwaar geknepen badkamer handdoek radiator gaat die Chill niet echt veel doen, maar hang je hem aan een vol open grote twee meter T33 radiator die normaal gesproken niet geknepen staat en een kwart van je flow opslokt, dan kan die Chill opeens veel meer warmte kwijt.
Hierbij ga ik er wel van uit dat de Chill geen eigen pomp heeft en ook niet de leiding dynamisch knijpt waardoor zo'n radiator gewoon vol open kan op zijn retourventiel.
Dus al deze factoren zijn misschien een logische verklaring waarom ze (nog) geen harde BTU waarde geven.
Ik denk dat heel de truc JUIST is dat de chill zijn eigen compressortje aan boord heeft. (hence condens opvangbakje) Je kunt anders niet 'magisch' koude lucht uit water van 20 graden maken, en de volgende chill in rij opzadelen met warm afvoerwater van de vorige.netappie schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:34:
[...]
Ze hebben het over 2 tot 3 Chills met 1 Quatt buitenunit en 4 tot 6 Chills met een Quatt duo.
Even aangenomen dat een Quatt buitenunit net zo goed kan koelen als verwarmen, dan heb je het dus over grofweg 1500W tot 2000W per Chill wat die af zou kunnen voeren.
DIt is natuurlijk maar een grove schatting en het hangt er ook vanaf hoeveel flow die radiator krijgt.
Dus aan een zwaar geknepen badkamer handdoek radiator gaat die Chill niet echt veel doen, maar hang je hem aan een vol open grote twee meter T33 radiator die normaal gesproken niet geknepen staat en een kwart van je flow opslokt, dan kan die Chill opeens veel meer warmte kwijt.
Hierbij ga ik er wel van uit dat de Chill geen eigen pomp heeft en ook niet de leiding dynamisch knijpt waardoor zo'n radiator gewoon vol open kan op zijn retourventiel.
Dus al deze factoren zijn misschien een logische verklaring waarom ze (nog) geen harde BTU waarde geven.
Dat zal ik maar als compliment beschouwen.medu80 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:17:
@SBL, wat een berekening, werk jij bij TU Delft?
De compressor is voor de R290, niet voor aanduwen van het CV water.paQ schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:40:
[...]
Ik denk dat heel de truc JUIST is dat de chill zijn eigen compressortje aan boord heeft. (hence condens opvangbakje) Je kunt anders niet 'magisch' koude lucht uit water van 20 graden maken, en de volgende chill in rij opzadelen met warm afvoerwater van de vorige.
De Chill zal het water in de CV leiding juist opwarmen, waarna de buitenunit (of heatcharger) het weer af kan koelen naar 20 graden. De flow door die ene radiator retour leiding zal mogelijk de eerste beperkende factor zijn.
De chill zal geen waterpomp hebben nee, en gewoon op de flow meedraaien. Maar de Quatt buiten zorgt voor water Ta20~24 op de radiatoren, en op de retourleiding pakken de chills (parallel) wat er retour gaat.
M.a.w. er zal geen reden zijn om radiatoren dicht te zetten; die krijgen water van ergens rond de 20~24 graden. Ergo: de inhoud van je systeem wijzigt niet. (en je flow blijft je flow)
Ik denk alleen dat elke volgende chill meer werk krijgt dan diens voorganger.
M.a.w. er zal geen reden zijn om radiatoren dicht te zetten; die krijgen water van ergens rond de 20~24 graden. Ergo: de inhoud van je systeem wijzigt niet. (en je flow blijft je flow)
[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 12-06-2024 14:07 ]
het idee is natuurlijk dat iedere chill een eigen radiator retourbuis krijgt die weer samen komen voordat het de Quatt hybrid in gaat. Dus tenzij je de koelcapaciteit daarvan overschrijdt zullen de Chills elkaar niet lastig vallen.paQ schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:37:
De chill zal geen waterpomp hebben nee, en gewoon op de flow meedraaien. Maar de Quatt buiten zorgt voor water Ta20~24 op de radiatoren, en op de retourleiding pakken de chills (parallel) wat er retour gaat.
Dit lijkt mij een logische implementatie. Maar dan ben ik wel een beetje bang voor het lawaai wat zo'n Chill unit maakt.paQ schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:40:
[...]
Ik denk dat heel de truc JUIST is dat de chill zijn eigen compressortje aan boord heeft. (hence condens opvangbakje) Je kunt anders niet 'magisch' koude lucht uit water van 20 graden maken, en de volgende chill in rij opzadelen met warm afvoerwater van de vorige.
Ik zoek nog een oplossing om een paar kamers te koelen, maar ik wacht het allemaal wel even af.
Update van de BÈTA groep:
Hi Joost,
We hebben een softwareaanpassing gedaan die later vandaag beschikbaar wordt voor onze bèta-testers. Als je CiC verbonden is met internet, krijg je de update
(versie 2.17.0-beta.0) automatisch.
Wat is er nieuw?
Nieuwe functionaliteit
Verbeterde commissioning flow voor de installaties
Bug FixesEngineer aan het woord
- Probleem met het verbinden met Smart Power thermostaten verholpen
Deze versie is voornamelijk gericht om het leven van de installateurs makkelijker te maken en de commisioning van de CiC te verbeteren. Het lost ook het probleem op met het verbinden voor sommige Smart Power thermostaten. Na een update verbindt de CiC nu automatisch met een Smart Power thermostaat.
Dat denk ik dus ook, de waterpomp in de Quatt (wp) wordt via de app door de Chill wel aangestuurd,die zal dus op een x l/h staan ingesteld, en ik verwacht niet dat dit de standaard 800l/h die je bij normaal bedrijf bij de Quatt ziet, zal dus een gereduceerde flow zijn.paQ schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:37:
Vergeet ook niet dat je vaak meerdere leidingen systemen in je huis hebt, veelal minimaal twee, soms ook meer. zitten de twee Chill's op een andere tak dan zullen ze zelf geen last van elkaar hebben.
[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 12-06-2024 15:48 ]
zoiets zou ik ook verwachten inderdaad, en ook wel benieuwd hoe dat in de winter zal zijn wanneer het met verwarming kan ondersteunen! en of dat mijn best aardig in balans systeem flink in de war brengt.MacD007 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 15:47:
[...]
Dat denk ik dus ook, de waterpomp in de Quatt (wp) wordt via de app door de Chill wel aangestuurd,die zal dus op een x l/h staan ingesteld, en ik verwacht niet dat dit de standaard 800l/h die je bij normaal bedrijf bij de Quatt ziet, zal dus een gereduceerde flow zijn.
Vergeet ook niet dat je vaak meerdere leidingen systemen in je huis hebt, veelal minimaal twee, soms ook meer. zitten de twee Chill's op een andere tak dan zullen ze zelf geen last van elkaar hebben.
dat warmen doet hij ook wel, alleen dat gaat langzaam, zeker als je dat vergelijkt met een CV, die het water dus ook nog hoger stookt (hoewel ik niet denk dat die 50 graden ook je vloerverwarming ingaan, die temperatuur ligt veel meer in de lijn wat de Quatt nu ook leverd, dus in combinatie met een vvw is een quatt een prima keuze.Danneh93x schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 17:17:
[...]
Ah, bedankt voor je snelle reactie.
Het is een goed uitgangspunt om te stellen dat de warmtepomp bedoeld is om te balanceren, in plaats van op te warmen!
Dus wat @SBL aangeeft, even geduld, alleen nu is het weer niet echt om het goed uit te testen, even snel het even een paar graadjes omhoog, is vrij lastig.
Ik had al begrepen dat het raadzaam is om de temperatuur op een en hetzelfde setpoint te laten staan (wat ik zeker in de winter ook doe), maar daar het gisteren relatief sneller afkoelde dan de afgelopen dagen dacht ik: tijd voor die WP.
Alleen is de functie natuurlijk niet om een volle graad op te warmen, maar om te balanceren. Kortom: ik ben ongeduldig![]()
Dit verheldert een hoop haha!
Dat ding, zeker met deze relatief frisse nachten nog in het verschiet, lekker op 20 graden instellen, zodat-ie alleen hoeft bij te puffen als het daaronder begint te komen!
Op moment van schrijven is het namelijk 21 graden in huis, maar wanneer zon onder gaat, gaat het richting ±19 graden.
Ik heb ook maar de Chill besteld, kunnen we denk ook weer een lijstje maken wie deze besteld heeft hier op het forum, wie voeld zich geroepen om deze taak op zich te nemen?
alvast bedankt voor de moeite en inzet
alvast bedankt voor de moeite en inzet

Zojuist de Quatt maar weer uit de zomerslaap gehaald.... 18 graden in huis in juni 🙈🥶
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Voor dat soort momenten hebben we gelukkig de houtkachel nog.... 🔥🔥 Die heeft deze week idd ook al aangestaan.okijokii schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 08:37:
Zojuist de Quatt maar weer uit de zomerslaap gehaald.... 18 graden in huis in juni 🙈🥶
Krijg je het nu wel warm met de Quatt? Dat duurt dan toch uren voordat je iets gaat merken?
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Vandaag overdag is er niemand aanwezig, vanavond moet het op temperatuur zijn 😉verguldebarman schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 08:53:
[...]
Voor dat soort momenten hebben we gelukkig de houtkachel nog.... 🔥🔥 Die heeft deze week idd ook al aangestaan.
Krijg je het nu wel warm met de Quatt? Dat duurt dan toch uren voordat je iets gaat merken?
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Quatt gaat hier ook 's-nachts een paar uurtjes aan met een gemiddelde COP van rond 7.okijokii schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 08:54:
[...]
Vandaag overdag is er niemand aanwezig, vanavond moet het op temperatuur zijn 😉
Ik heb mijn Quatt op 11 juni besteld.MacD007 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 20:12:
Ik heb ook maar de Chill besteld, kunnen we denk ook weer een lijstje maken wie deze besteld heeft hier op het forum, wie voeld zich geroepen om deze taak op zich te nemen?
alvast bedankt voor de moeite en inzet![]()
De intake was op 3 juni en ik had het plaatsingsplan dezelfde dag.
Een aantal updates in het plan waren verwerkt op 7 juni.
De pomp wordt al op 25 juni geplaatst!!
Ze laten er geen gras over groeien bij Quatt!
En ik heb er meteen een pre-order voor de Chill bijgedaan
Opnieuw thanks!MacD007 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 20:11:
[...]
dat warmen doet hij ook wel, alleen dat gaat langzaam, zeker als je dat vergelijkt met een CV, die het water dus ook nog hoger stookt (hoewel ik niet denk dat die 50 graden ook je vloerverwarming ingaan, die temperatuur ligt veel meer in de lijn wat de Quatt nu ook leverd, dus in combinatie met een vvw is een quatt een prima keuze.
Dus wat @SBL aangeeft, even geduld, alleen nu is het weer niet echt om het goed uit te testen, even snel het even een paar graadjes omhoog, is vrij lastig.![]()
[...]
Uiteindelijk meer dan tevreden afgelopen nacht. Opnieuw getest op 20 graden.
Quatt deed volgens mij perfect wat-ie moest doen. Rond de 2.4kWh door Quatt met een COP van rond de 5.9 Hield het huist perfect op 20 graden met een watertemperatuur van rond de 30/31 graden. Buitentemperatuur was hier 9-10 graden vannacht
Elke verdieping nu 1 radiator op een kwartslag open. Radiatoren geven heerlijke warmte af en vloer is niet warm en niet koud. Precies wat ik wil!.
En echt meer dan tevreden over het geluid - apparaat is echt gewoon niet te horen! Zelfs als ik even buiten ga luisteren, produceert het nauwelijks geluid.
Zie foto's.
/f/image/3DhGeEgzBDyystOtmSbkjSSx.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/FQGqpJDfgZe0eGm4N0taw3Fj.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door Danneh93x op 13-06-2024 18:38 ]
Ik twijfel of ik 1 of 2 Chill units ga bestellen. Ik heb Quatt al gemaild, maar tot op heden nog geen reactie gehad op mijn vraag: moet er echt een radiator in die ruimte staan, of zijn alleen de leidingen ook o.k.?
In de woonkamer is het natuurlijk geen probleem. Daar hebben wij 2 radiatoren en kan dus gewoon een Chill komen.
Wij zijn van plan om op de zolder onze slaapkamer te maken, maar daar hebben we geen verwarming. Wel hangt onze CV daar, dus leidingen genoeg.
In de zomer wordt het daar wel erg warm, dus een Chill zou fijn zijn.
Een andere optie is natuurlijk om op zolder alsnog een kleine radiator te hangen...
Kan er hier misschien iemand meer duidelijkheid geven over de mogelijkheden in deze situatie?
In de woonkamer is het natuurlijk geen probleem. Daar hebben wij 2 radiatoren en kan dus gewoon een Chill komen.
Wij zijn van plan om op de zolder onze slaapkamer te maken, maar daar hebben we geen verwarming. Wel hangt onze CV daar, dus leidingen genoeg.
Een andere optie is natuurlijk om op zolder alsnog een kleine radiator te hangen...
Kan er hier misschien iemand meer duidelijkheid geven over de mogelijkheden in deze situatie?
[ Voor 5% gewijzigd door Gregory76 op 13-06-2024 19:06 ]
strava.app.link/jmaOuFSwnUb PSN: GregNL76 - Possessor of: PS1, PS2, PS3 phat, slim & superslim, PS4 (fw 5.05), PS4 Pro, PS4 Slim, PS5, PS Portal, PS Vita (HENkaku), PSP, PSVR, Nintendo Wii U, Switch (unpatched), DS, NES, GameBoy and more consoles!
Dat is denk ik afhankelijk van al dan niet vloerverwarming en hoe je een een en ander ingesteld hebt.verguldebarman schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 08:53:
[...]
Voor dat soort momenten hebben we gelukkig de houtkachel nog.... 🔥🔥 Die heeft deze week idd ook al aangestaan.
Ik heb radiatorverwarming en hanteer het volgende schema. Ik schakel dit schema niet uit behalve als we meerdere dagen afwezig zijn. Ook in de zomer niet. En dit alles onder het mom, één keer goed ingesteld, liefst zo weinig mogelijk meer naar omkijken.
Behalve als de houtkachel aangaat, dat gaat het schema naar 19C. Maar dat heeft er mee te maken, dat de houtkachel zich in een andere ruimte bevindt dan de master-thermostaat.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4Vh2szWaC2fKeFKE85ULhQQK.jpg?f=user_large)
[ Voor 7% gewijzigd door Mickel moen op 13-06-2024 19:36 ]
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Formeel heb je een radiator nodig. Van alles wat ik lees is dit omdat de Chill in serie staat en je water dus ongebruikt even heet naar de ketel retour gaat als je de Chill uit zet of afkoppelt en er geen radiator is om het water af te koelen. Dat is niet handig qua balans en de CiC zal er waarschijnlijk op reageren met een hogere aanvoertemperatuur om gemiddeld toch maar de gewenste afgifte (Delta T) van de overige radiatoren/VVW te halen.Gregory76 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 19:04:
Ik twijfel of ik 1 of 2 Chill units ga bestellen. Ik heb Quatt al gemaild, maar tot op heden nog geen reactie gehad op mijn vraag: moet er echt een radiator in die ruimte staan, of zijn alleen de leidingen ook o.k.?
Maar ik kan er naast zitten. Misschien willen ze geen gedoe met in de praktijk ongeteste, verstopte en loze CV leidingen. Een werkende radiator is een redelijk goede garantie op een gemakkelijke installatie en dat scheelt ze tijd/geld.
P.S. Vooral blijven proberen om hier achter te komen. Misschien leidt dit tot verbetering van het product of de koppeling zodat dit niet meer nodig is. Bij ontkoppelen van zo'n Chill is blokkeren van de aanvoer/retour verbinding namelijk ook prima als er geen radiator in de lus zit.
[ Voor 9% gewijzigd door netappie op 13-06-2024 20:03 ]
Quatt kennende, dit 

netappie schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 19:55:
[...]
Een werkende radiator is een redelijk goede garantie op een gemakkelijke installatie en dat scheelt ze tijd/geld.
Elk uur dat ze mogelijk langer bezig zijn met problemen drijft de gemiddelde prijs incl. installatie omhoog.
Dus zelfs als tijdbesparing de enige reden is voor de verplichte radiator bij een Chill, dan scheelt het de meeste klanten ook gewoon geld.
Dit staat op installatie.nl:
Koelen & Airconditioning, Nieuws
Quatt introduceert airco op warmtepomp
Door Tijdo van der Zee
12 juni 2024
Warmtepompleverancier Quatt presenteert plannen voor een airco die kan worden ingeprikt op het bestaande warmtepompsysteem van Quatt. “Hiermee kan je ijskoud koelen.”
Het gaat om een water/lucht-warmtepomp, die ingekoppeld wordt in de retourleiding en warmte afvoert via de cv-leidingen en opslaat in een boiler of warmte-accu zodat dat het de volgende ochtend gebruikt kan worden voor het douchen of de afwas. De bron voor koude is dus niet de buitenlucht, maar het water in het cv-systeem. Afgifte gaat via de traditionele airco-manier: aan de lucht.
Quatt heeft hier patent op aangevraagd. Het koelsysteem is nu nog in ontwikkeling, maar moet vanaf de lente van 2025 leverbaar zijn.
Zonder buitenunit
“De zomers in Nederland worden steeds warmer en de vraag naar koeling groeit”, zegt Marijn Flipse, CEO en oprichter van Quatt. “Normale airco’s zijn vaak vervuilend en lelijk, omdat er een extra buitenunit en leidingwerk naar alle kamers nodig is. Conventionele warmtepompen kunnen niet of zeer beperkt koelen. Om dit probleem op te lossen hebben onze engineers Quatt Chill ontwikkeld, een product dat samenwerkt met de warmtepomp.”
“Het functioneert als een airco waarmee iedere kamer in huis afzonderlijk ijskoud gekoeld kan worden. Bijzonder is dat de warme lucht in het apparaat wordt omgezet in lauwwarm water dat via de cv-leidingen wordt afgevoerd naar onze warmtepomp of warmtebatterij.”
Ook lokaal verwarmen
“De klant hoeft ons product alleen maar in de radiator te klikken met een connectie die wij voor de klant maken”, vervolgt Flipse. Quatt Chill kan bij lage temperaturen ook gebruikt worden om een ruimte zeer snel te verwarmen. “Stel, je werkkamer bevindt zich op zolder. In de zomer kan het daar erg warm worden en is er behoefte aan verkoeling. Maar ’s winters is het kouder. Als je niet de hele dag de kachel aan wil zetten, kun je Chill ook zo instellen dat het de kamer binnen vijf minuten verwarmt.”
Koelen & Airconditioning, Nieuws
Quatt introduceert airco op warmtepomp
Door Tijdo van der Zee
12 juni 2024
Warmtepompleverancier Quatt presenteert plannen voor een airco die kan worden ingeprikt op het bestaande warmtepompsysteem van Quatt. “Hiermee kan je ijskoud koelen.”
Het gaat om een water/lucht-warmtepomp, die ingekoppeld wordt in de retourleiding en warmte afvoert via de cv-leidingen en opslaat in een boiler of warmte-accu zodat dat het de volgende ochtend gebruikt kan worden voor het douchen of de afwas. De bron voor koude is dus niet de buitenlucht, maar het water in het cv-systeem. Afgifte gaat via de traditionele airco-manier: aan de lucht.
Quatt heeft hier patent op aangevraagd. Het koelsysteem is nu nog in ontwikkeling, maar moet vanaf de lente van 2025 leverbaar zijn.
Zonder buitenunit
“De zomers in Nederland worden steeds warmer en de vraag naar koeling groeit”, zegt Marijn Flipse, CEO en oprichter van Quatt. “Normale airco’s zijn vaak vervuilend en lelijk, omdat er een extra buitenunit en leidingwerk naar alle kamers nodig is. Conventionele warmtepompen kunnen niet of zeer beperkt koelen. Om dit probleem op te lossen hebben onze engineers Quatt Chill ontwikkeld, een product dat samenwerkt met de warmtepomp.”
“Het functioneert als een airco waarmee iedere kamer in huis afzonderlijk ijskoud gekoeld kan worden. Bijzonder is dat de warme lucht in het apparaat wordt omgezet in lauwwarm water dat via de cv-leidingen wordt afgevoerd naar onze warmtepomp of warmtebatterij.”
Ook lokaal verwarmen
“De klant hoeft ons product alleen maar in de radiator te klikken met een connectie die wij voor de klant maken”, vervolgt Flipse. Quatt Chill kan bij lage temperaturen ook gebruikt worden om een ruimte zeer snel te verwarmen. “Stel, je werkkamer bevindt zich op zolder. In de zomer kan het daar erg warm worden en is er behoefte aan verkoeling. Maar ’s winters is het kouder. Als je niet de hele dag de kachel aan wil zetten, kun je Chill ook zo instellen dat het de kamer binnen vijf minuten verwarmt.”
die laatste alinea is toch wel interessant, zowel het 'klikken, alsin verzet het ding tijdens seizoen wisseling' als ook het vlot verwarmen van een ruimteokijokii schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 07:59:
Ook lokaal verwarmen
Voor zover je goede informatie kan halen uit een marketing artikel. Het is namelijk al eerder gemeld dat het "klikken" niet iets is wat je elke dag kan doen.KVS138 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 08:28:
[...]
die laatste alinea is toch wel interessant, zowel het 'klikken, alsin verzet het ding tijdens seizoen wisseling' als ook het vlot verwarmen van een ruimte
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
De buitenunit zal dus warmte vanuit het leidingcircuit af moeten geven aan de buitenlucht als de chill actief koelt en er geen buffervat is (hybride klant) / buffervat vol is (full-electric klant). Technisch kan de Quatt dus in koelmodus, net zoals vrijwel elke andere warmtepomp.
Mijn vraag per email over het toekomstig kunnen koelen met de Quatt middels aanwezige vloerverarming is nog niet correct door Quatt beantwoord. Ze gingen in de emailreactie enkel in op de combinatie van een Chill met vloerverwarming (wat dus niet mijn vraag was).
Heeft iemand anders wellicht wel al een inhoudelijke reactie ontvangen van Quatt over de mogelijkheid om in de toekomst (via software update) te kunnen koelen met hun vloerverwarming. (Dat dit slechts zeer beperkt kan en met temp boven het dauwpunt snap ik, dat hoeft niet telkens herhaalt te worden.)
Mijn vraag per email over het toekomstig kunnen koelen met de Quatt middels aanwezige vloerverarming is nog niet correct door Quatt beantwoord. Ze gingen in de emailreactie enkel in op de combinatie van een Chill met vloerverwarming (wat dus niet mijn vraag was).
Heeft iemand anders wellicht wel al een inhoudelijke reactie ontvangen van Quatt over de mogelijkheid om in de toekomst (via software update) te kunnen koelen met hun vloerverwarming. (Dat dit slechts zeer beperkt kan en met temp boven het dauwpunt snap ik, dat hoeft niet telkens herhaalt te worden.)
Ben ik toch erg blij zo te zien met het vele glas op het zuiden. 29 april heeft die voor het laatst vewarmt, momenteel 20,7 in de huiskamer, rest van het huis ook prima op temperatuur.okijokii schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 08:37:
Wat voor COP draait die nu met deze temperaturen?
Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity
Ik heb hem 1 dag aan gehad. Die dag was er hier in het noorden geen zon te vinden. COP staat hier:OmeJoyo schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:34:
[...]
Ben ik toch erg blij zo te zien met het vele glas op het zuiden. 29 april heeft die voor het laatst vewarmt, momenteel 20,7 in de huiskamer, rest van het huis ook prima op temperatuur.
Wat voor COP draait die nu met deze temperaturen?
:strip_exif()/f/image/08iYUYS3ByhWqa8tq2iUgCMJ.jpg?f=fotoalbum_large)
🤣🤣🤣okijokii schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 07:59:
“De zomers in Nederland worden steeds warmer en de vraag naar koeling groeit”, zegt Marijn Flipse, CEO en oprichter van Quatt. “
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.