Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:49

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
We willen graag voor komende winter een warmtepomp aanschaffen. Wie kan me helpen?

Huis
  • Gezin van 5
  • Vrijstaand huis uit 1919 in bosrijke omgeving bij Utrecht (relatief vochtig)
  • Oppervlakte: 165m2
  • Perceel is groot genoeg om een buitenunit goed kwijt te kunnen
  • Plafondhoogte: BG: 2.93, 1e: 2.86, 2e: puntdak
  • Kruipruimte aanwezig
  • Isolatie: label A. Vooral op de begane grond is het goed geïsoleerd. De 1e verdieping is het minst goed geisoleerd.
  • Meterkast: 3x25 en voldoende ruimte voor extra groepen
  • Zonnepanelen: 20 stuks (6400WP)
  • CV ketel: Vaillant EcoTec Plus CW6 uit 2010 met Nest thermostaat
Verbruik
Zie hieronder. We zijn vanaf 2022 flink omlaag gegaan door lagere temperatuur in huis (18 graden) en tijdens werkdagen de verwarming laag zetten.
  • 2019: 2247m3
  • 2020: 1903m3
  • 2021: 2144m3
  • 2022: 1434m3
  • 2023: 1120m3
Heb je vloerverwarming?
Nee, alleen radiatoren met traditionele radiatorknop. Op de benedenverdieping ligt nu een houten parketvloer. Wij vinden het zonde om deze te vervangen.
Radiatoren zou ik eventueel wel willen/kunnen vervangen als dat nodig is door LTV exemplaren.

Hoeveel en welke radiatoren heb je?
Zie hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53657846813_cf7209e5e9_b.jpg

Heb je geprobeerd een winter op 45 graden watertemperatuur te stoken?
Ja. Daarmee bereikt de benedenverdieping de gewenste temperatuur, al duurt het wel even. Boven wordt deze temperatuur niet bereikt, maar dat heeft te maken met de kleinere radiatoren, dunne leidingen naar boven en het feit dat deze niet altijd open staan. Voor ons hoeft de bovenverdieping ook niet extreem warm te worden. Daarnaast overwegen we om daar airconditioning te plaatsen.

Heb je een bad?
Ja, wordt vooral door onze kinderen gebruikt.

Heb je ruimte voor een boilervat van 65 cm x 1m60?
Ja, in de bijkeuken kunnen we hier ruimte voor maken. Daar zit nu ook de CV ketel die vervangen kan worden voor een binnenunit.

Kan je een buitenunit in de tuin/aan de muur/op een betonnen dak kwijt?
Ja, deze kunnen we buiten naast het huis kwijt. De afstand naar de bijkeuken (binnenunit) is ongeveer 10 meter.

Heb je plek voor een binnenunit?
Ja, op de plek van de CV ketel in de bijkeuken op de begane grond.

Warmtepompvoorkeur?
Bij voorkeur een full electric L/W als vervanging van de CV ketel. Monoblock of split maakt me niet uit. Merk ook geen directe voorkeur, alleen wel wat aarzeling bij nieuwe/onbekende merken.

Wie gaat het installeren?
In principe wil ik het uitbesteden. Alleen heb ik geen idee waar ik moet beginnen met zoeken in regio Utrecht. Ik heb me wel al aangemeld bij VEH: https://www.eigenhuis.nl/...ectieve-inkoop-warmtepomp

[ Voor 4% gewijzigd door vanDaal op 16-04-2024 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:09
Lees je eens in in het Quatt topic, deze kan ik je echt aanraden. Waarschijnlijk zal je 2 units nu moeten hebben die je eerst een winter als hybride draait naast je ketel. Na 1 stookseizoen kun je dan upgraden naar all-electric.

LTV radiatoren is wel een aanrader als je geen vloerverwarming hebt, T22 radiatoren kan je met ventilatoren uitrusten en dat werkt prima is mijn ervaring.

www.quatt.nl

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:54
Er zijn al heel wat installatiebedrijven die allerlei fantasiemerken warmtepompen met welluidende namen voeren.. echter het naar wens instellen en het gebruik van de wp is het soms huilen met de pet.
Hierin zijn Europese merken vaak beter dan de merken uit het verre oosten, die interesseren hun niet wat er in Nederland wenselijk is.
Een wp koop je niet voor een paar jaar, maar voor 12-15 jaar zorgeloos verwarmen in een Nederlandse woning, kunnen kleine merken dat garanderen? (nog maar te zwijgen over de Alie-Express wp merken)
Tot voor kort was Itho Daalderop een kleine merk, maar inmiddels zijn ze onder de paraplu van Nibe gekomen en dat is echt geen kleine speler; toekomst gegarandeerd.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B.S
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 05-02 11:59

B.S

Laat je goed informeren wat de beste oplossing is.Het liefst bij een partij die er onafhankelijk instaat en niet merkgebonden is. Klimaatmissie Nederland kan je hiermee helpen door een grondige onafhankelijke analyse te maken van wat de beste oplossing is voor je woning wat de kosten en opbrengensten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

B.S schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:20:
Laat je goed informeren wat de beste oplossing is.Het liefst bij een partij die er onafhankelijk instaat en niet merkgebonden is. Klimaatmissie Nederland kan je hiermee helpen door een grondige onafhankelijke analyse te maken van wat de beste oplossing is voor je woning wat de kosten en opbrengensten zijn.
Doorgaans zijn dat berekeningen met zeer grote onzekerheidsmarges. Opbrengsten zijn afhankelijk van zoveel variabelen.. warmtevraag, stookgedrag, fysieke opstelling van de warmtepomp, softwarematige configuratie en dan heb ik de wispelturige overheid nog niet eens genoemd.. :o

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc