Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
MacD007 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 16:33:
[...]

duidelijk, echter juist die x is wel de bekende spelbreker, want die krijg je helaas er niet gratis bij. Ik zeg ook niet dat je geen gelijk kunt krijgen, maar je moet er veelal wel voor vechten, en ja de aanhouder wint (soms) maar niet altijd en niet iedereen is gewild om hier energie in te steken.
Zijn we het er over eens dat je in de 'levensduur' van 15~20 jaar van een Quatt niet 2 keer de compressor hoeft te vervangen?
Zo ja, dan "dus" ook niet in die eerste 7 jaar gekochte garantie?
Hoevaak is je koelkast stuk gegaan in de afgelopen 25 jaar?

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 05-06-2024 17:03 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
paQ schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 17:01:
[...]

Zijn we het er over eens dat je in de 'levensduur' van 15~20 jaar van een Quatt niet 2 keer de compressor hoeft te vervangen?
Zo ja, dan "dus" ook niet in die eerste 7 jaar gekochte garantie?
Hoevaak is je koelkast stuk gegaan in de afgelopen 25 jaar?
Ja, dat zou kunnen, mogelijk dat daarom ook voor die termijn is gekozen, de toekomst zal het uitwijzen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 23:03
paQ schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 16:59:
[...]

Ik denk niet dat het onderbroken wordt. Dat zou al best een complexe connector zijn op het moment dat je een chill afkoppelt. De kring moet dan immers weer lekvrij sluiten met knap wat flow. Ik neem aan dat het parallel gekoppeld wordt. Het weer aansluiten van een chill zal lijkt me ook wat lucht in je CV systeem brengen dat er ook weer uit moet.
Zonder patentnaam / nummer is daar nu ook niet echt achter te komen. (Als dat al hetgeen is waar een patent op aangevraagd is)
Quick connect koppelingen voor remslangen/klauwen doen exact dat...

Die worden gebruikt voor remsystemen op (race) autos en motoren, je kunt binnen 1 minuut je klauw wisselen zonder te ontluchten.

Google brakeline quick connect no bleed.

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
BjornHero schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 19:19:
[...]

Quick connect koppelingen voor remslangen/klauwen doen exact dat...

Die worden gebruikt voor remsystemen op (race) autos en motoren, je kunt binnen 1 minuut je klauw wisselen zonder te ontluchten.

Google brakeline quick connect no bleed.
Noice!
Maar er zal toch een keer water dan eerst in de chill moeten lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-09 14:24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5IJSVCww_vJ5I80YQNAKBmjBP4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YKdxQP97d1H57UfuclzqKwzb.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een plaatsingsplan gekregen van Quatt na het huisbezoek.
Nu valt het me op dat er direct onder mijn ketel al een rare constructie zit.
Deze voed een stukje vloerverwarming en eindigt in een RTL (return temperature limiter), de witte knop.
Wat ik niet snap is wat het horizontale deel met pijl doet.
En vooral niet waarom de pijl 'met de flow mee' staat.

Ik mag hopen dat dit geen probleem is voor een quatt aansluiting.

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:44
m10tech schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 19:39:
[Afbeelding]

Ik heb een plaatsingsplan gekregen van Quatt na het huisbezoek.
Nu valt het me op dat er direct onder mijn ketel al een rare constructie zit.
Deze voed een stukje vloerverwarming en eindigt in een RTL (return temperature limiter), de witte knop.
Wat ik niet snap is wat het horizontale deel met pijl doet.
En vooral niet waarom de pijl 'met de flow mee' staat.

Ik mag hopen dat dit geen probleem is voor een quatt aansluiting.
Ziet er uit als een bypass klep. In dat stukje buis zit een balletje met een veer. Als de RTL de flow afsluit omdat de watertemperatuur te hoog wordt opent de bypass als de waterdruk hoog genoeg oploopt dat het veertje wordt ingedrukt.
Als het niet in het installatieplan wordt genoemd zou ik even contact opnemen met jouw contactpersoon bij Quatt en vragen wat Quatt met deze bestaande bypass zal doen bij de installatie van de Quatt

[ Voor 3% gewijzigd door TeslaNerd op 05-06-2024 22:50 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VSW
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-06-2024

VSW

OmeJoyo schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 07:35:
[...]

Dat zou een dure en relatief ingewikkelde optie zijn en het vergt kleppen die mogelijk weer gaan lekken over tijd.

Je zou een degelijke pomp moeten hebben die het met 2+ bar de leiding in pompt, door een terugslagklep heen. Dan zou je nog weer een extra overdrukklep ergens moet plaatsen die er dan weer voor zorgt dat de druk niet te hoog kan oplopen. Dit moet dan ook weer samenwerken met de rest van de kleppen enz.

Alles kan uiteraard, maar dat ontwikkelen, inregelen en onderhouden zou het geheel veer duurder maken.
Klinkt als iets dat een tweaker zelf kan maken :P

Terugslag klep
Vibratiepompje met lage flow en hoge druk (zelfde als in een espressomachine)
Overdrukventiel
Waterniveau sensor
wat electronica om het aan te sturen

Alles bij elkaar <100 euro

Eerst maar eens afwachten hoe vaak dat bakje leeg moet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-09 16:14
Zou je weer de 99 euro terugkrijgen mocht je besluiten het toch niet te willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Werkt een airco binnenunit niet beter om te koelen omdat die hoog aan een muur onder een plafond wordt geplaatst itt de Chill unit die moet koelen vanaf de vloer?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:51
TeslaNerd schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 07:37:
Werkt een airco binnenunit niet beter om te koelen omdat die hoog aan een muur onder een plafond wordt geplaatst itt de Chill unit die moet koelen vanaf de vloer?
Vast wel, maar partijen als Daikin leveren ook staande units (voor mensen die ze op de plek van hun verwarming willen) Die werken prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:29

charrel

Cortisol4life..

HBO88 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 07:15:
Dat was bij het pre orderen van de Quatt zelf wel zo, dus neem aan dat het nu ook gewoon weer van kracht is.
Voor hier in huis lijkt het een mooie oplossing, geen extra leidingen/ stroomkabels en/ of nog een unit op het dak of ergens aan de muur met het bijbehorende sloopwerk. Redelijk flexibel als het verwarmen een beetje werkt en de koppelingen extra te krijgen zijn. Heb er 2 in bestelling staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:46

OmeJoyo

This is me

HBO88 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 07:15:
Helaas nog geen antwoord gehad op deze vraag, heb die gesteld samen met nog een paar andere op de ochtend van de release.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serge1011
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 14-09-2024
Hoi allemaal,

Ik hoop dat jullie mij wat van advies kunnen voorzien.

Ik heb een vrijstaand huis (BJ: 1977) wat matig is geïsoleerd (dit wordt in de komende jaren geoptimaliseerd).

Ik heb nu een opstelling in de zin van een (geen hoog rendement) CV ketel die verantwoordelijk is voor het verwarmen van de radiatoren en 3 convector putten in de woonkamer (radiatoren en convector putten zijn 50 jaar oud).

Het warm water wordt voorzien door een gas boiler (volgens mij duur in gebruik qua gas?).

Ik overweeg om de Quatt duo te laten plaatsen, maar ik twijfel of de aanvoer temperatuur niet te laag zal zijn gezien de oude radiatoren/convector putten en beperkte isolatie.

Mijn huis is overigens een bungalow met hoge plafonds. Alle verbetering qua klimaat in huis is meegenomen. Afgelopen winter heb ik de woonkamer verwarmd met een houtkachel (17 graden) en in de slaapkamers was het dan tussen de 6 - 12 graden. Waarom niet warmer? Ik was al snel 1000 + euro per maand aan gas kwijt...

Ook zit ik te kijken naar een Blackbird van WeHeat omdat deze een hogere aanvoertemperatuur kan leveren en direct van warmwater kan voorzien (ben ik gelijk van die gas boiler af).

Misschien hebben jullie nog ideeën en of advies?

Ik hoor het graag.

Groet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

Ik zou eerst geld en moeite stoppen in de isolatie. Als je meerdere vormen van isolatie toepast kun je ook nog mooi wat subsidie krijgen.

Dit zal je niet alleen verbetering van comfort en financieel voordeel brengen, maar pas dit geeft ook een goede basis om inzicht te krijgen in wat een goede installatie is om jouw huis warm te krijgen.

Het vervangen van glas door HR++ scheelt bijvoorbeeld al een flinke slok op een borrel.

Ik heb dit voor de aanschaf van de Quatt ook gedaan. Mijn huis heeft alleen radiatoren, maar met de plaatsing van Heatfans onder een deel en niet te grote temperatuurverschillen werkt de Quatt bij mij uitstekend.

Verder zou ik eerst voor een nieuwe ketel gaan en stem die dan qua vermogen ook af op te nemen isolatie maatregelen.

All Electric kan later nog.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serge1011
Thanks voor je advies. En ik ben het eens met je opmerkingen qua isolatie. Mijn huis wordt over 1.5 jaar geheel verbouwd en optimaal geïsoleerd. Al ben ik nu al wat kleine dingen aan het isoleren (waar ik makkelijk bij kan).

Echter vind ik het zonde van mijn geld om bijvoorbeeld nu een nieuwe cv te plaatsen, als ik die over 2 jaar eruit gooi. Ik heb een gasboiler voor warm water, deze vreet euro's (300 euro per maand, aan alleen al warm water). Dus dat soort zaken nu al aanpakken, loont mogelijk.

Maar mogelijk, is het gewoonweg nog niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jroz2001
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 11:52
De vraag is: krijg je je huis warm met een aanvoertemperatuur van 55 graden? Zo ja, dan gaat het makkelijk lukken.

Ik heb een hoekhuis uit '69 met matige isolatie (wel dakisolatie, geen vloer of spouwmuur, verder overal dubbel glas). Dit is geen probleem voor de Quatt. Het rendement kan natuurlijk beter, als ik verdere isolatie toepas, maar ik bespaar nu al geld tov gas, dus achteraf beter isoleren kan ook nog prima. Veruit de meeste warmte verlies ik door het glas. Vervangen voor HR++ heeft een terugverdientijd van langer dan de levensduur van het glas, dus dat doe ik pas als mijn glas aan vervanging toe is.

€ 1000,- per maand aan gas is wel bizar veel. Maar ligt dat aan een slechte gasprijs, of aan echt een fors gebruikt? Ik gebruikte voorheen in de koude maanden ongeveer 220m³ gas voor verwarmen.

edit: als je over 1,5 jaar alles gaat verbouwen e.d., dan zou ik wel daarop wachten, dan kan je ook meteen ervoor kiezen de leidingen netjes weg te werken.

[ Voor 8% gewijzigd door jroz2001 op 06-06-2024 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serge1011
Dat lag aan de slechte gasprijs en tevens een de niet zuinige apparatuur (geen hoog rendement ketel en gasboiler voor warmwater).

Ik heb alles dubbelglas (uit 1977) en gedeeltelijk HR++.

55 graden als aanvoertemperatuur is de vraag, maar mogelijk scheelt het als ik de radiatoren aanpas (hoger wattage).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serge1011
Wat betreft aanvoertemperatuur, een blackbird van weheat kan bv wel 70 graden aanvoeren. Dit zou mogelijk een groot verschil kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraakhelder
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-08 09:31
Maar ook een groot verschil in je efficiëntie. Het is leuk, die aanvoertemperatuur, maar beter zorg je ervoor dat je de boel met een lage aanvoertemperatuur aangenaam krijgt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Serge1011 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:03:
Thanks voor je advies. En ik ben het eens met je opmerkingen qua isolatie. Mijn huis wordt over 1.5 jaar geheel verbouwd en optimaal geïsoleerd. Al ben ik nu al wat kleine dingen aan het isoleren (waar ik makkelijk bij kan).

Echter vind ik het zonde van mijn geld om bijvoorbeeld nu een nieuwe cv te plaatsen, als ik die over 2 jaar eruit gooi. Ik heb een gasboiler voor warm water, deze vreet euro's (300 euro per maand, aan alleen al warm water). Dus dat soort zaken nu al aanpakken, loont mogelijk.

Maar mogelijk, is het gewoonweg nog niet mogelijk.
Misschien kan je de gasboiler vervangen voor een warmtepompboiler (bijvoorbeeld van Altantic)? Dat staat helemaal los van je isolatie en lijkt dan een investering die je heel snel terugverdiend.

De Blackbird heeft een R290 koudemiddel en kan daardoor (theoretisch) beter overweg met hogere temperaturen. Maar ze zijn zeker niet de enige warmtepomp die dit gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door Shiver23 op 06-06-2024 10:11 ]

PSN: Shiver23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:47
onlinaius schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:21:
[...]

Al uitgelegd dat dit ook beter koelt?

Qua performance (verbruik, efficientie, koelcapaciteit) zal het waarschijnlijk ergens tussen een mobiele airco en een 'echte' airco in komen te liggen.
Nog niet -- moet zoiets niet te snel doen na een negatief advies. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Shiver23 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:09:
[...]

Misschien kan je de gasboiler vervangen voor een warmtepompboiler (bijvoorbeeld van Altantic)? Dat staat helemaal los van je isolatie en lijkt dan een investering die je heel snel terugverdiend.

De Blackbird heeft een R290 koudemiddel en kan daardoor (theoretisch) beter overweg met hogere temperaturen. Maar ze zijn zeker niet de enige warmtepomp die dit gebruiken.
Zo heet verwarmen met een warmtepomp heeft trouwens een prut rendement.

Idd warmtepompboiler (laten) plaatsen (kost grofweg hetzelfde of je het zelf doet of laat doen ivm subsidie) en bekijken hoe je met een temperatuur van 30-55 graden je huis warm houdt. (niet warmstookt, maar warmhoudt)
Dan ben je meteen al "FE-ready" ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Serge1011 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:22:
Hoi allemaal,

Ik heb een vrijstaand huis (BJ: 1977) wat matig is geïsoleerd (dit wordt in de komende jaren geoptimaliseerd).

Ik heb nu een opstelling in de zin van een (geen hoog rendement) CV ketel die verantwoordelijk is voor het verwarmen van de radiatoren en 3 convector putten in de woonkamer (radiatoren en convector putten zijn 50 jaar oud).
zou je eens een foto van deze radiatoren en covector kunnen plaatsen, alleen leeftijd zegt niet zo veel. type en uitvoering zijn daar veel belangrijker bij.
overigens kun je nagenoeg geen andere CV ketels meer kopen dan alleen HR ketels, en ik hoop toch dat die CV ketel ook niet 50 jaar oud is, kan ik me eigenlijk ook niet voorstellen. Dus welke Cv merk en type (en leeftijd is deze) heb je ?
Het warm water wordt voorzien door een gas boiler (volgens mij duur in gebruik qua gas?).
Ja, zeer duur
Ik overweeg om de Quatt duo te laten plaatsen, maar ik twijfel of de aanvoer temperatuur niet te laag zal zijn gezien de oude radiatoren/convector putten en beperkte isolatie.
mindere isloatie betekend alleen dat je meer warmte nodig hebt, de Quatt duo is met zijn 10 kW voor veel huizen ruim zat. Het problem kan maar hoeft dus niet eerder in je afgiftesysteem te liggen, maar zonder foto's wil ik daar geen uitspraak over doen.
Mijn huis is overigens een bungalow met hoge plafonds. Alle verbetering qua klimaat in huis is meegenomen. Afgelopen winter heb ik de woonkamer verwarmd met een houtkachel (17 graden) en in de slaapkamers was het dan tussen de 6 - 12 graden. Waarom niet warmer? Ik was al snel 1000 + euro per maand aan gas kwijt...

Ook zit ik te kijken naar een Blackbird van WeHeat omdat deze een hogere aanvoertemperatuur kan leveren en direct van warmwater kan voorzien (ben ik gelijk van die gas boiler af).
De vraag is of je met een hogere aanvoer temperatuur geholpen bent, want dat betekend ook weer een stuk hoger electrisch verbruik, ik weet niet of je ook zonnepanelene hebt ? Quatt kan ook hoger, alleen wil je algemeen bij een warmtepomp deze zo laag mogelijk.
jou probleem zit hem eerder in je afgiftesysteem, maar om dat goed te kunnen beoordelen moeten we die wel kunnen zien.
kan de Quatt Duo met FE upgrade ook, helaas is er van de WeHeat nog geen duidelijk geluidswaarde bekend, dat is wel een punt om te bedenken, en ik denk als ik de prijzen zie (vergeet niet dat zijn prijzen zonder installatie ! die je daar ziet en vergis je niet wat daar nog bijkomt, zo zou maar maal 2 kunnen worden, of je daar zo blij van word.

Ik hoor het graag.

Groet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Serge1011 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:07:
Wat betreft aanvoertemperatuur, een blackbird van weheat kan bv wel 70 graden aanvoeren. Dit zou mogelijk een groot verschil kunnen maken.
Ja, met name in je stroomrekening, die zal behoorlijk gaan stijgen, zou je eigenlijk niet echt willen. Nee, dan kun je beter kijken of je wat aanpassingen kunt maken met je afgiftesysteem. Je moet niet de klasieke fout maken om een warmtepomp één of één te vergelijken met een CV, dat zijn echt twee totaal verschillende dingen. Lees ook eens de TS op pagina 1 en het forum ik wil een warmtepomp.

overigens als ik je andere antwoorden zo lees, is een stap naar een FE warmtepomp niet een veel betere dan nu nog naar een hybride oplossing te kijken?

Ik snap, als je het probleem van je SWW kunt oplossen of door daar een aparte warmtepompboiler (zoals hierboven al is aangegeven, ik denk namelijk ook dat je die aanschafkosten binnen de korste tijd al hebt terugverdient, gezien je kosten alleen al voor SWW).

verbouwing van je woning, kan dit ook betekenen dat je bv deze gaat voorzien van vloerverwarming, dat zou in combinatie met een warmtepomp zeker ideaal zijn?

en vergeet dan ook niet direct te kijken waar je verstandig isolatiemaatregelen kunt nemen, bv dak, spouwmuur isolatie, maar ook de ramen niet vergeten, dubbel glas uit 1977 heeft ondertussen wel zijn langste tijd gehad, grote kans dat deze al lek zijn en dus de werking van je dubbel glas eigenlijk al behoorlijk is verminderd.
Zijn je kozijnen nog in goede staat kijk dan of je deze niet beter kunt vervangen door HR++, zamen met andere isolatiemaatregelen en ook met een warmtepomp krijg je een hogere subsidie daarop.

juist een goede mix tussen de verschillende maatregelen kun je het beste resultaat krijgen.

[ Voor 24% gewijzigd door MacD007 op 06-06-2024 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15:20
Serge1011 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:22:
Hoi allemaal,

Ik hoor het graag.

Groet.
een hoge aanvoertemperatuur is niet bepalend voor je warmteafgifte, het is het temperatuurverschil over de radiatoren die je warmteafgifte bepaald, en dit wordt mede bepaald door de mogelijkheid om je radiatoren waterzijdig in te regelen.
De wens voor een hoge aanvoertemperatuur is echt CV ketel relateert en wil je ten alle tijde met een warmtepomp vermijden.

1. sowieso is isoleren een prioriteit zoals @Mickel moen al benoemd (warmte die je niet naar buiten verliest hoef je niet aan te vullen).
2. beperk warmteverlies binnen je woning door radiatoren in andere kamers ook (volledig of in beperkte mate) mee te laten doen, dit leidt tot minder koudeval in je huis en dus verhoogd comfort (& nee, dit betekent niet dat het in je slaapkamer 21 graden moet worden..)
3. ga alle radiatoren & convectoren waterzijdig inregelen & voorzie ze in je woonkamer van ventilatoren.
4. Hoge aanvoertemperatuur van een warmtepomp is alleen interessant als mogelijkheid dat een legionalla run van je warm water vat door de warmtepomp zelf gedaan kan worden ipv een elektrisch (COP=1) element.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marklakeman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-09 20:04
marklakeman schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:49:
Hmmm, niet helemaal zoals ik had gehoopt, liefst had een "overbodige" radiator (vloerverwarming volstaat) in de woonkamer vervangen door een permanente unit en eventueel hetzelfde in onze slaapkamer.
Maar dit lijkt wel me een ideale oplossing voor de zolderkamer van mijn oudste zoon, bewust geen radiator geplaatst daar (goed geïsoleerd) en nu in de winter soms een beetje verwarmd met een keramisch ventilatorkacheltje, dat is prima (had eigenlijk een IR paneel gepland, maar het volstaat).
In de zomer zou koeling wel ontzettend welkom zijn.
De CV-leidingen zijn grotendeels weggewerkt, maar naast een kast is er nog een perfecte plek (met stopcontact nabij) voor de quick connector. Het enige dat ik nog even 100% zeker moet weten voordat ik een preorder plaats is of het gewoon op de retourleiding kan zonder radiator nabij (een van de productfoto's suggereert van wel).
Reactie van Quatt op mijn vraag:
"Voor nu weten we nog niet als dat mogelijk is, want het product is nog in ontwikkeling. Maar ik ga dit doorgeven aan onze product team, die kan gaan kijken als dit mogelijk is."

Vooralsnog wacht ik nog maar even met mijn preorder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:11
Gisteren een CiC update ontvangen (versie 2.16.0). De warmtepomp stond weer de draaien vanwege warmtevraag. De perikelen met de DT4M thermostaat zijn nog niet verholpen, want die reageerde weer niet en stuurde een te lage temperatuurwaarde door naar de CiC. Na reset was de gemeten temperatuur weer een graad hoger en snapte de CiC dat er geen warmte benodigd was in juni.
Wat me opviel was dat de warmtepomp op een laag pitje draaide. Voorheen draaide hij altijd op minimaal 2kW output. Nu was het om en nabij de 1kW. Wellicht kan de warmtepomp via deze update dus lager terugmoduleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeters1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-11-2024
Serge1011 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:07:
Ik heb vanaf 6-2-2024 een hybride Blackbird warmtepomp. Ik heb een hoekwoning uit het jaar 1931, deels geisoleerd, deels vloerverwarming en deels oude radiatoren. Blackbird werkt fantastisch, kan alles goed aan, staat op 70% max vermogen. staat op platte dak van de berging, bijna volledig uit het zicht. Vanaf installatiedatum geen gas meer verbruikt voor de verwarming. Deze hybride Blackbird is geschikt om om te schakelen naar All electric.

[ Voor 6% gewijzigd door Peeters1 op 06-06-2024 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
maar die quick connector, zou dat dan een clamp on ding zijn, of echt dat je leiding even onderbroken moet worden en dat ze een koppeling ertussen zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:49

vanDaal

-ismeereentje

Naar aanleiding van mijn adviestopic (Warmtepomp gezocht (advies)), krijg ik binnenkort iemand van Quatt op bezoek. Dit bezoek kost nu tijdelijk 25 euro (ipv 99 voorheen), dus daar kun je geen buil aan vallen. Voor nu lijkt me de Hybrid Duo wel wat, maar ik wil op termijn over naar All-Electric en die nieuwe Chill klinkt ook interessant, aangezien ik overal radiatoren heb en nog geen airconditioning.
Zijn er voor dat bezoek nog belangrijke zaken om op te letten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marklakeman
vanDaal schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:13:
Naar aanleiding van mijn adviestopic (Warmtepomp gezocht (advies)), krijg ik binnenkort iemand van Quatt op bezoek. Dit bezoek kost nu tijdelijk 25 euro (ipv 99 voorheen), dus daar kun je geen buil aan vallen. Voor nu lijkt me de Hybrid Duo wel wat, maar ik wil op termijn over naar All-Electric en die nieuwe Chill klinkt ook interessant, aangezien ik overal radiatoren heb en nog geen airconditioning.
Kijk heel goed naar het plaatsingsplan, want bij mij ontstond er wat stress toen bleek dat ze een stalen latei tegenkwamen tijdens het boren naar buiten bij installatie. Alternatief (via ouderslaapkamer naar zolder) was uiteindelijk zelfs veel eleganter, maar dit had ik graag van tevoren geweten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:42
vanDaal schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:13:
Denk vooral vooraf na over de plaatsing (hangend aan een muur, op de grond, op een aanbouw, etc) en hoe de leidingen en kabels (twee voor aan/afvoer water, een voeding en een voor sturing) van en naar de ketel gelegd kunnen worden. Moet het door allerlei kamers heen of is er een makkelijke optie denkbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
marklakeman schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:34:
[...]

"Voor nu weten we nog niet als dat mogelijk is, want het product is nog in ontwikkeling. Maar ik ga dit doorgeven aan onze product team, die kan gaan kijken als dit mogelijk is."

Gawd, dat doet wel zeer aan mijn Nederlands. 8)7

Maar come on... hoezo weten ze dit nog niet?

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 06-06-2024 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
HBO88 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:01:
maar die quick connector, zou dat dan een clamp on ding zijn, of echt dat je leiding even onderbroken moet worden en dat ze een koppeling ertussen zetten?
Ik mag aannemen dat er echt wel een waterverbinding is, anders heb je amper oppervlakte voor overdracht van de warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:27
paQ schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:58:
[...]

Ik mag aannemen dat er echt wel een waterverbinding is, anders heb je amper oppervlakte voor overdracht van de warmte.
Dat dacht ik ook. Maar, als je de chill los koppelt, moet er nog wel water naar de radiator gaan. Dus ik vraag me nog af hoe dit ding eruit gaat zien.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:51
In het voorjaar kan ik er alles over vertellen: Besteld :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
s020506 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 15:00:
[...]

Dat dacht ik ook. Maar, als je de chill los koppelt, moet er nog wel water naar de radiator gaan. Dus ik vraag me nog af hoe dit ding eruit gaat zien.
Op zoek naar de patentaanvraag voor een tekening :+

maar bijv twee van deze dingen op je leiding: (met dank aan @BjornHero zijn tip )
(Als 2 T splitsingen als het ware)
Afbeeldingslocatie: https://adventuremotorcycle.com/images/ARTICLES/News/Galfer/Quick_Disconnect_Brake_Lines/FullImage.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door paQ op 06-06-2024 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:27
paQ schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 15:03:
[...]

Op zoek naar de patentaanvraag voor een tekening :+

maar bijv twee van deze dingen op je leiding: (met dank aan @BjornHero zijn tip )
(Als 2 T splitsingen als het ware)
[Afbeelding]
Die dingen ken ik wel, dat lijkt me logisch. Maar als je de chill aangesloten hebt, wil je dat alle flow naar de chill gaat, en niet rechtdoor naar de radiator.

Nu ik er over nadenk, zo'n afsluiter heet een kraan.... Die quick connects aansluiten, kraan dicht en alles gaat via de Chill.

Die quick connects aansluiten kan misschien wel lastig zijn, dat is misschien nog wel een dingetje.

[ Voor 11% gewijzigd door s020506 op 06-06-2024 15:19 ]

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:49

vanDaal

-ismeereentje

marklakeman schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:38:
Kijk heel goed naar het plaatsingsplan, want bij mij ontstond er wat stress toen bleek dat ze een stalen latei tegenkwamen tijdens het boren naar buiten bij installatie. Alternatief (via ouderslaapkamer naar zolder) was uiteindelijk zelfs veel eleganter, maar dit had ik graag van tevoren geweten.
Thanks! Mijn plan is om ze (in geval van duo) op de grond buiten aan de zijkant van het huis te plaatsen. Vanaf daar kun je een stuk de grond in en door de muur van de kruipruimte heen. Dit heb ik al eerder gedaan met een aantal grondkabels. Vanuit de kruipruimte kun je na een aantal meter omhoog het huidige CV ketel hok in. Er zit dan ongeveer een meter of 8 tussen de CV ketel en de buitenunits.
Timmy schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:21:
Denk vooral vooraf na over de plaatsing (hangend aan een muur, op de grond, op een aanbouw, etc) en hoe de leidingen en kabels (twee voor aan/afvoer water, een voeding en een voor sturing) van en naar de ketel gelegd kunnen worden. Moet het door allerlei kamers heen of is er een makkelijke optie denkbaar.
Moet er ook niet een voedingskabel naar de meterkast? Ook dat kan overigens gemakkelijk via de genoemde kruipruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marklakeman
paQ schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:56:
[...]

Gawd, dat doet wel zeer aan mijn Nederlands. 8)7

Maar come on... hoezo weten ze dit nog niet?
Haha, erg hé, "als dat", "als dit", "onze" team |:(

Maar inderdaad, dit zijn toch dingen die je wel moet weten, zeker aangezien een van de foto's het lijkt te impliceren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RtUSkoPBSGdFp8MX9uPdOniw8K8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/93VdMETMrA2joRMXs3uipnRA.jpg?f=user_large

Ik begrijp dat ze dit product aankondigen voor de zomer, maar het had toch wel iets meer uitontwikkeld mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
s020506 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 15:17:
[...]

Die dingen ken ik wel, dat lijkt me logisch. Maar als je de chill aangesloten hebt, wil je dat alle flow naar de chill gaat, en niet rechtdoor naar de radiator.

Nu ik er over nadenk, zo'n afsluiter heet een kraan.... Die quick connects aansluiten, kraan dicht en alles gaat via de Chill.

Die quick connects aansluiten kan misschien wel lastig zijn, dat is misschien nog wel een dingetje.
Ik denk persoonlijk niet dat _al_ het water door die chill gaat, maar dat het aftakkingen zijn a la een bypass.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

vanDaal schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 15:18:
[...]

Moet er ook niet een voedingskabel naar de meterkast? Ook dat kan overigens gemakkelijk via de genoemde kruipruimte.
Voor de Duo wel inderdaad. En dat gaat Quatt niet voor je regelen, maar moet je zelf (laten) doen.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15:32
Onno ! schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 12:03:
Gisteren een CiC update ontvangen (versie 2.16.0). De warmtepomp stond weer de draaien vanwege warmtevraag. De perikelen met de DT4M thermostaat zijn nog niet verholpen, want die reageerde weer niet en stuurde een te lage temperatuurwaarde door naar de CiC. Na reset was de gemeten temperatuur weer een graad hoger en snapte de CiC dat er geen warmte benodigd was in juni.
Wat me opviel was dat de warmtepomp op een laag pitje draaide. Voorheen draaide hij altijd op minimaal 2kW output. Nu was het om en nabij de 1kW. Wellicht kan de warmtepomp via deze update dus lager terugmoduleren?
2kw en 1 kW? Dat kan niet kloppen. De Quatt draait als hij niet werkt op rond de 4 watt.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02:06
marklakeman schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:34:
[...]

Best raar, aangezien in een van hun eigen foto's deze situatie te zien is (direct op de leiding, zonder radiator in de buurt).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
paQ schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:58:
[...]

En als het clamp on was kan ik me ook niet voorstellen dat ze aangaven dat de Chill verplaatsbaar is als: afkoppelbaar in seizoenen dat je die niet nodig hebt, maar niet verplaatsbaar van ruimte naar ruimte.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:39
pietjm schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:54:
[...]

2kw en 1 kW? Dat kan niet kloppen. De Quatt draait als hij niet werkt op rond de 4 watt.
Dit gaat niet over input, maar output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:11
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TK5ofZcA5IrT0ZueF10Pryr6eZI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ldb1vcN8hfN35iqIHXVSNmn1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RPypBujugznqzF41q_V3-U7m-z8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X6SjPLVf2CGWBrOt5jfrvFjv.jpg?f=fotoalbum_tile

Output vermogen inderdaad. Na de reset schoot de gemeten woonkamer temperatuur weer naar normaal en stopte de Quatt met verwarmen.

Ik heb nog even via HA teruggekeken. Maar het vermogen lag toch wel boven de 2kW. Doordat de compressor steeds kort aan stond geeft Quatt dit in de app via uur-gemiddelden zo weer als de bovenste afbeelding. Helaas dus niet zo dat hij na deze update verder terug modelleert.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kGuPcJwNVd2M2lZMD70zvFK14d4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5EpmOEvqYr16fxAZLnqzZf2P.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Onno ! op 06-06-2024 19:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HBO88
Ik wil wel weten of je een extra quick connector kunt mee bestellen.
1 voor op zolder en 1 in de woonkamer. Dan kun je af en toe wisselen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

HBO88 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 19:48:
Lijkt me wel (tegen meerprijs), anders hadden ze geen quick connector hoeven te maken. Ik wil er ook graag 2, op dezelfde plekken.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Wat is jullie indruk van het energieverbruik van de Chill? Dat gaat per graaddag toch het dubbele worden van het winterverbruik omdat er voor de Chill dan binnen ook een L/W staat te draaien die dezelfde warmte zal gaan pompen die de buitenunit doet?
Leuk als je veel zonnestroom over hebt maar is een airco niet veel energiezuiniger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15:20
TeslaNerd schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 07:59:
Wat is jullie indruk van het energieverbruik van de Chill? Dat gaat per graaddag toch het dubbele worden van het winterverbruik omdat er voor de Chill dan binnen ook een L/W staat te draaien die dezelfde warmte zal gaan pompen die de buitenunit doet?
Leuk als je veel zonnestroom over hebt maar is een airco niet veel energiezuiniger?
Airco zal wel zuiniger zijn, maar zijn situaties waar een vast airco niet mogelijk is waar de Chill uitkomst kan bieden.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:36
Een R290 warmtepomp is behoorlijk zuinig, zeker in het temperatuurbereik dat je binnen nodig gaat hebben.
Natuurlijk gaat koelen altijd energie kosten, maar ik denk dat je hiermee een stuk bespaart op de beste mobiele airco. Of hij van een split airco systeem wint durf ik niet te zeggen, maar ik schat in dat het weinig scheelt.

Daarbij heb je met de full electric optie natuurlijk ook nog het voordeel dat de warmte nuttig gebruikt wordt om je bad/douche water te maken.

In de winter zou deze chill ook moeten helpen met verwarmen. Effectief vergroot het de capaciteit van je afgiftesysteem wat de COP kan verhogen, dus wie alleen radiatoren heeft zoals ik, zou de vloerverwarming misschien zelfs kunnen laten zitten. Dan is het prijsplaatje opeens wel heel gunstig.

Maar dit is allemaal theorie. We moeten helaas geduldig afwachten of de verwachtingen waar te maken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 15:32:
[...]

Ik denk persoonlijk niet dat _al_ het water door die chill gaat, maar dat het aftakkingen zijn a la een bypass.
ja, dat verwacht ik ook, waarschijnlijk zal wel de pomp (op minimaal vermogen of iets dergelijks van de Quatt warmtepomp unit (buitenunit)) dus wel moeten draaien, want ik verwacht niet dat de chill een eigen pomp heeft.
Dus qua stroomverbruik is het niet alleen de Chill die gaat draaien maar ook de warmtepomp zelf zal (al is het waarschijnlijk wel op het laagst mogelijk niveau en waarschijnlijk ook niet continue (hij zal het water wat in het cv systeem zit als buffer gaan gebruiken, totdat deze dermate is opgelopen dat de warmtepomp even het zaakje moet gaan koelen (dus hiermee heeft de Quatt dus wel een koelmodus al ingebouwd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
onlinaius schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 17:02:
[...]

Best raar, aangezien in een van hun eigen foto's deze situatie te zien is (direct op de leiding, zonder radiator in de buurt).
Ze gebruiken een retourleiding. De afstand tot de aangesloten radiator is daarbij niet relevant.

Het probleem zonder radiator kan zijn dat je met alleen een Chill een thermische "kortsluiting" veroorzaakt door aanvoer en retour met elkaar te verbinden als de verwarm/koel functie uit staat of te weinig doet.

Want als die radiator wil blijven werken zonder dat de Chill mee doet, dan moet het water in de Chill vrij door kunnen stromen.

Ik hoop dat ze ook een model in de vorm van een radiator maken zodat de functies gecombineerd zijn zonder extra ruimtegebruik. Dan kunnen ze in de zomer namelijk de flow omkeren van onder naar boven om de koelende werking te optimaliseren (meer oppervlak) en het ziet er ook meteen beter uit dan een los ding in je kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
netappie schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:11:
[...]

Ze gebruiken een retourleiding. De afstand tot de aangesloten radiator is daarbij niet relevant.

Het probleem zonder radiator kan zijn dat je met alleen een Chill een thermische "kortsluiting" veroorzaakt door aanvoer en retour met elkaar te verbinden als de verwarm/koel functie uit staat of te weinig doet.

Want als die radiator wil blijven werken zonder dat de Chill mee doet, dan moet het water in de Chill vrij door kunnen stromen.

Ik hoop dat ze ook een model in de vorm van een radiator maken zodat de functies gecombineerd zijn zonder extra ruimtegebruik. Dan kunnen ze in de zomer namelijk de flow omkeren van onder naar boven om de koelende werking te optimaliseren (meer oppervlak) en het ziet er ook meteen beter uit dan een los ding in je kamer.
Snap ik, echter niet iedereen zit daarop te wachten en of heeft ruimte om een dergelijke radiatorvorm te plaatsen.
Een combinatie van een klasieke radiator en een dergelijke koelunit is dan toch weer een heel ander product.
ik vrees dat ze op dit moment daar ook niet de capaciteit voor hebben, naar de antwoorden van Quatt te oordelen zijn ze nog volop bezig met de productontwikkeling, dus ook nog een kleine kans dat het uiteindelijke model ook van deze optwerp modelen zou kunnen afwijken omdat ze tegen problemen aanlopen waar het niet meer past in dit model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
MacD007 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:20:
[...]

Snap ik, echter niet iedereen zit daarop te wachten en of heeft ruimte om een dergelijke radiatorvorm te plaatsen.
Een combinatie van een klasieke radiator en een dergelijke koelunit is dan toch weer een heel ander product.
ik vrees dat ze op dit moment daar ook niet de capaciteit voor hebben, naar de antwoorden van Quatt te oordelen zijn ze nog volop bezig met de productontwikkeling, dus ook nog een kleine kans dat het uiteindelijke model ook van deze optwerp modelen zou kunnen afwijken omdat ze tegen problemen aanlopen waar het niet meer past in dit model.
Ja, is vooral ook mijn persoonlijke wens. Ik heb wat losse airco's staan en zelfs als je ze na de zomer opbergt zijn het gewoon ruimteslurpers. Ik denk dat er wel markt voor is, want vloerverwarming laten leggen geeft behoorlijk wat overlast en een lelijke airco binnenunit + buitenunit aan de muur zijn ook geen gezicht.

Overigens denk ik ook dat ze hun handen al vol hebben aan alles wat nu in de pre-order staat. Maar ik mag blijven hopen toch?

[ Voor 6% gewijzigd door netappie op 07-06-2024 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peteriter
  • Laatst online: 25-07-2024
Ik gebruik om de leidingen van de vloer te koelen deze:
https://coralandfishstore...rs/teco-2000-koeler-.html

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
De TS is weer aangepast en is de Quatt Chill toegevoegd (eerste versie, zal in de komende dagen nog verder worden uitgebreid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Ik verwacht niet dat de Quatt buitenunit vol staat mee te draaien met een chill. Mijn verwachting is eerder dat de Chill de massa van het water in je CV syusteem gaat gebruiken om zijn warmte kwijt te kunnen, en ja daarbij zal de pomp van de buitenunit wel op een bepaald niveau moeten gaan draaien. Maar dat zal zeker niet de normale 800l/h zijn.
bij een bepaalde watertemperatuur zal dan de koelfunctie van de Quatt (even) moeten draaien om het Cv-water weer onder een bepaalde temperatuur te krijgen.
De benodigde sensoren zijn hiervoor al aanwezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
netappie schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:11:
[...]

huh?

De aanvoer doet toch helemaal niet terzake bij een chill?
Althans, volgens de renders op de website is het enkel en alleen de retour.
Er treedt dan helemaal geen kortsluiting op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
netappie schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:36:
[...]

Ja, is vooral ook mijn persoonlijke wens. Ik heb wat losse airco's staan en zelfs als je ze na de zomer opbergt zijn het gewoon ruimteslurpers. Ik denk dat er wel markt voor is, want vloerverwarming laten leggen geeft behoorlijk wat overlast en een lelijke airco binnenunit + buitenunit aan de muur zijn ook geen gezicht.

Overigens denk ik ook dat ze hun handen al vol hebben aan alles wat nu in de pre-order staat. Maar ik mag blijven hopen toch?
Tuurlijk, en ik zag ook wel iets in jou idee. maar even afwachten, mogelijk dat ik wel in één unit geinteresseert ben, ondanks dat mijn woonkamer wel een heel stuk groter is dan de genoemde 40m2. Maar ik ben al tevreden met een iets koelend effect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
MacD007 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:17:
[...]

Ik verwacht niet dat de Quatt buitenunit vol staat mee te draaien met een chill. Mijn verwachting is eerder dat de Chill de massa van het water in je CV syusteem gaat gebruiken om zijn warmte kwijt te kunnen, en ja daarbij zal de pomp van de buitenunit wel op een bepaald niveau moeten gaan draaien. Maar dat zal zeker niet de normale 800l/h zijn.
bij een bepaalde watertemperatuur zal dan de koelfunctie van de Quatt (even) moeten draaien om het Cv-water weer onder een bepaalde temperatuur te krijgen.
De benodigde sensoren zijn hiervoor al aanwezig.
Als de buitenunit niet veel gaat doen dan wordt de warmte die de Chill uit de ene kamer haalt dan verdeeld over de rest van het huis via de radiatoren en vloerverwarming die open staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
TeslaNerd schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:23:
[...]

Als de buitenunit niet veel gaat doen dan wordt de warmte die de Chill uit de ene kamer haalt dan verdeeld over de rest van het huis via de radiatoren en vloerverwarming die open staan
Dat is sowieso wel iets om rekening mee te houden met gedecentraliseerde units.
Het retourwater wordt na elke chill warmer en warmer. Mooi dat het in je "warmtebatterij" kan, maar dan is het ondertussen wel al heel je huis door gegaan.
Vermogen waterpomp omlaag en verdelers / radiatoren sluiten lijkt me dan wel een plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
TeslaNerd schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:23:
[...]

Ja, maar als die warmte met slechts enkele graden (de verwachting was met circa 2 graden) zul je dat door de massa van het systeem niet zo snel merken en nauwelijks tot geen verwarming in je huis tot gevolg hebben, zolang de delta T maar niet te veel van de omgevingstemperatuur in je huis gaat afwijken. De temperatuur van je CV water zal waarschijnlijk net onder de kamertemperatuur cq gelijk aan de kamertemperatuur liggen (ik meet echter al in de diverse kamers een deltaT van enkele graden) liggen, maar is ook een beetje afhankelijk van je systeem (veel leidingwerk in de muur/vloer of veel opbouw leidingwerk bv, groot oppervlak aan vvw))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
HBO88 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 19:48:
Als ik het goed begreep vanuit de communicatie door Quatt is 'verplaatsbaar' meer het idee van: kan worden weggezet in seizoenen dat je deze niet gebruikt, maar was regelmatig naar een andere ruimte sjouwen niet echt het idee. Niet dat iets je let uiteraard om het wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
netappie schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 09:33:
[...]

Een R290 warmtepomp is behoorlijk zuinig, zeker in het temperatuurbereik dat je binnen nodig gaat hebben.
Ik dacht dat R290 niet perse efficienter was dan R410a en R32?

Ik heb me er in het verleden (voordat ik de Quatt aanschafte) wel eens in verdiept, en toen zag je qua efficientiecijfers weinig tot geen verschil tussen R290 en R32.

R290 heeft wel andere voordelen, een lagere GWP, en een veel hoger bereik, zodat je bijv ook 75 graden water op je warmtepomp kunt maken, maar dat is wel weer tegen een beroerde COP.
Ik kan me voorstellen dat dit hogere temperatuurbereik ook kan betekenen dat je bij erg koud weer net wat meer KW's verwarmingscapaciteit kunt halen, maar dat laatste is puur een gokje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:36:
[...]

Ja, maar als die warmte met slechts enkele graden (de verwachting was met circa 2 graden) zul je dat door de massa van het systeem niet zo snel merken en nauwelijks tot geen verwarming in je huis tot gevolg hebben, zolang de delta T maar niet te veel van de omgevingstemperatuur in je huis gaat afwijken. De temperatuur van je CV water zal waarschijnlijk net onder de kamertemperatuur cq gelijk aan de kamertemperatuur liggen (ik meet echter al in de diverse kamers een deltaT van enkele graden) liggen, maar is ook een beetje afhankelijk van je systeem (veel leidingwerk in de muur/vloer of veel opbouw leidingwerk bv, groot oppervlak aan vvw))
Klopt, maar dan moet de buitenunit wel constant (op laag niveau bij 1 Chill) draaien om die warmte kwijt te kunnen. Want 2 graden verschil in de leidingen ga je niet enorm merken, maar als de leidingen na een poosje draaien 10 graden warmer zijn ga je wel behoorlijk warmte aan je huis afgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraakhelder
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-08 09:31
onlinaius schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:29:
[...]

Ik heb me er in het verleden (voordat ik de Quatt aanschafte) wel eens in verdiept, en toen zag je qua efficientiecijfers weinig tot geen verschil tussen R290 en R32.

R290 heeft wel andere voordelen, een lagere GWP, en een veel hoger bereik, zodat je bijv ook 75 graden water op je warmtepomp kunt maken, maar dat is wel weer tegen een beroerde COP.
Ik kan me voorstellen dat dit hogere temperatuurbereik ook kan betekenen dat je bij erg koud weer net wat meer KW's verwarmingscapaciteit kunt halen, maar dat laatste is puur een gokje.
Sterker, het is inefficiënter dan R32 bij koelen. En flink ook.

Efficiëntie

R32 heeft een hogere volumetrische koelcapaciteit dan R290, wat betekent dat R32-warmtepompen efficiënter zijn in termen van koelvermogen per volume-eenheid koelmiddel. De koelcapaciteit van de R32 per volume-eenheid is ongeveer 87% hoger dan die van de R290. Een R290-systeem heeft een compressor met een grotere cilinderinhoud nodig om dezelfde koelbelasting te behouden.

https://www.woud-energiea...n%20die%20van%20de%20R290.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:18:
[...]

huh?

De aanvoer doet toch helemaal niet terzake bij een chill?
Althans, volgens de renders op de website is het enkel en alleen de retour.
Er treedt dan helemaal geen kortsluiting op.
Hij gebruikt de retour van de radiator als aanvoer. Dat is namelijk niet erg als het doel koelen is en zelfs bij verwarmen kan een R290 warmtepomp het retourwater nog veel kouder krijgen voor extra afgifte (mengt dan wel samen met andere leidingen).
Maar gezien dat dit slechts een 15 mm buis is zal de Chill elke liter per minuut nodig hebben voor het overdagen van warmte.

Mijn inschatting is dus dat deze Chill zomaar aansluiten op een aanvoerbuis in plaats van de retourbuis van een goed ingeregelde radiator een groot probleem kan zijn voor de werking van je systeem omdat hij alle flow in zal pikken en het water (mogelijk) weer bijna net zo warm retour stuurt, waardoor de CiC de aanvoertemperatuur verhoogt zodat andere radiatoren het berekende vermogen leveren en daarmee je COP instort.

Maar dit is mijn technische redenering waarom ze een radiator eisen. Misschien kan die Chill straks gewoon de flow stoppen als er geen radiator tussen zit of doet hij gewoon altijd mee in het verwarmen maar is het voor de marketing en installatie nu handiger om de vereisen dat er een radiator is. Zo weet je in ieder geval dat de monteur aan de slag kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
onlinaius schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:29:
[...]

R32 presteert wat beter bij lage temperaturen en R290 juist bij hogere. Vaillant maakt daar mooi gebruik van door de SWW voorraad helemaal vanuit het monoblock buiten op temperatuur te brengen, maar met koud weer de woning opwarmen met vloerverwarming gaat net iets minder zuinig dan met R32.

Wat dat betreft is het ook slim van Quatt dat ze alles binnen met R290 doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
netappie schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:58:
[...]

Hij gebruikt de retour van de radiator als aanvoer. Dat is namelijk niet erg als het doel koelen is en zelfs bij verwarmen kan een R290 warmtepomp het retourwater nog veel kouder krijgen voor extra afgifte (mengt dan wel samen met andere leidingen).
Maar gezien dat dit slechts een 15 mm buis is zal de Chill elke liter per minuut nodig hebben voor het overdagen van warmte.

Mijn inschatting is dus dat deze Chill zomaar aansluiten op een aanvoerbuis in plaats van de retourbuis van een goed ingeregelde radiator een groot probleem kan zijn voor de werking van je systeem omdat hij alle flow in zal pikken en het water (mogelijk) weer bijna net zo warm retour stuurt, waardoor de CiC de aanvoertemperatuur verhoogt zodat andere radiatoren het berekende vermogen leveren en daarmee je COP instort.

Maar dit is mijn technische redenering waarom ze een radiator eisen. Misschien kan die Chill straks gewoon de flow stoppen als er geen radiator tussen zit of doet hij gewoon altijd mee in het verwarmen maar is het voor de marketing en installatie nu handiger om de vereisen dat er een radiator is. Zo weet je in ieder geval dat de monteur aan de slag kan.
Begrijp nog steeds niet hoe dit aanvoer en retour van je CV zou kortsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 15:11:
[...]

Begrijp nog steeds niet hoe dit aanvoer en retour van je CV zou kortsluiten.
Heel simpel gezegd heeft de Chill maar een klein oppervlak om de warmte over te dragen en moet de flow optimaal zijn. Dus als deze niet mee verwarmt dan komt het water even heet terug.

Bij een CV ketel zou je dan het HR effect verliezen door een te hoge retourtemperatuur en bij de meeste warmtepompen die weercompensatie gebruiken koelt die ruimte dan gewoon af want de flow temperature is wel op orde.

Maar in het geval van de CiC wil deze het warmteverlies van de woning aanvullen en gaat deze de aanvoertemperatuur verhogen tot de daarvoor benodigde Delta-T wel bereikt is, ondanks dat de vrij doorstromende Chill die aan het saboteren is met zijn thermische kortsluiting.

De meters buis die er tussen zitten zorgen niet voor genoeg warmteverlies, dus het is alsof je de aanvoer en retour met een lange buis aan elkaar maakt.

Misschien is "kortsluiting" niet correct, maar zuiniger gaat het er zeker niet van worden.

[ Voor 4% gewijzigd door netappie op 07-06-2024 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
warrig verhaal blijft het. Je bedoelt als de Quatt zelf niet actief koelt of verwarmt als een chill aan staat?
Ja dan loopt de boel uiteindelijk vanzelf dicht. Warmte moet afgevoerd kunnen worden, en bij verwarmen moet de koude afgevoerd kunnen worden.
Wat de relatie is tot de nabije aanwezigheid van een radiator is me dan nog steeds niet helder. Hoe warmer het retourwater, hoe hoger het delta, en/of hoe efficiënter je de warmtebatterij helpt. (alhoewel ik denk dat dat laatste tegen verwaarloosbaar aan zit)

Ik ben er vooral nieuwsgierig naar of het Quatt lukt water te koelen tot maar 20 graden en dat vast te houden. (wanneer je niet superveel inhoud hebt)
300W erin met COP6, dan heb je al 1800W koelvermogen te pakken. Je duikt dan binnen no time onder de 20 graden. M.a.w. de Quatt buiten wordt een soort van afhankelijk van een redelijk hoge retourtemperatuur (van de chill) om die balans te bewaren.
Koelen van 25 > 21 is makkelijker te hanteren dan koelen van 22 > 20 en het op 20 houden.

Dat, en hoe snel ze in de (kleine) chill het water teruggekoeld krijgen van die bijv 21 naar 16 (?) zodat er ook daadwerkelijk koele lucht stroomt.

[ Voor 38% gewijzigd door paQ op 07-06-2024 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 15:29:
warrig verhaal blijft het. Je bedoelt als de Quatt zelf niet actief koelt of verwarmt als een chill aan staat?
Ja dan loopt de boel uiteindelijk vanzelf dicht. Warmte moet afgevoerd kunnen worden, en bij verwarmen moet de koude afgevoerd kunnen worden.
Wat de relatie is tot de nabije aanwezigheid van een radiator is me dan nog steeds niet helder. Hoe warmer het retourwater, hoe hoger het delta, en/of hoe efficiënter je de warmtebatterij helpt. (alhoewel ik denk dat dat laatste tegen verwaarloosbaar aan zit)

Ik ben er vooral nieuwsgierig naar of het Quatt lukt water te koelen tot maar 20 graden en dat vast te houden. (wanneer je niet superveel inhoud hebt)
300W erin met COP6, dan heb je al 1800W koelvermogen te pakken. Je duikt dan binnen no time onder de 20 graden. M.a.w. de Quatt buiten wordt een soort van afhankelijk van een redelijk hoge retourtemperatuur (van de chill) om die balans te bewaren.
Koelen van 25 > 21 is makkelijker te hanteren dan koelen van 22 > 20 en het op 20 houden.

Dat, en hoe snel ze in de (kleine) chill het water teruggekoeld krijgen van die bijv 21 naar 16 (?) zodat er ook daadwerkelijk koele lucht stroomt.
Bij het koelen maakt het niet uit of er een radiator tussen zit, want die kan dat toch niet.
Bij het verwarmen garandeert een tussenliggende radiator dat er warmteafgifte is, ook als de Chill toevallig niet mee doet.
Als je het hiermee nog niet snapt kan je beter even wat HeatGeek video's kijken op youtube.
Deze is ook handig om te zien wat er gebeurt als een CV systeem uit balans is: YouTube: Get More Heat From Your Radiators ~ System Balance

[ Voor 5% gewijzigd door netappie op 07-06-2024 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
8)7

En wat doet de radiator er dan volgens jou toe bij verwarmen als de afstand tot de chill bij 4 m is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 18:24:
8)7

En wat doet de radiator er dan volgens jou toe bij verwarmen als de afstand tot de chill bij 4 m is?
Water gaat van de warmtepomp (eventueel door de CV) naar de verdelers en dan naar de radiatoren. Vanuit de radiatoren komt het afgekoeld retour en gaat het weer richting de warmtepomp.

Op basis van de buitentemperatuur, thermostaat en het in de CiC ingestelde warmteverlies verwarmt de warmtepomp weer bij naar een aanvoertemperatuur.

Ongeacht waar de Chill tussen de retourleiding zit na een radiator zal deze dus reeds afgekoeld water doorsturen als de Chill zelf niet verwarmt of koelt. Daardoor blijft het systeem efficient, ook als de Chill uit staat of afgekoppeld is.

Het maakt voor de warmtepomp en CiC ook niet uit of de Chill 10 cm na de radiator mee helpt met verwarmen of afkoelen van de woning of dat dit pas na 4 meter is. Het enige dat die meten zijn aanvoertemperatuur en retourtemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Ja mooi.

Snap nog steeds je punt van enkele posts geleden niet. (Over de kortsluiting en dat de radiator derhalve in de buurt moet zijn)

[ Voor 35% gewijzigd door paQ op 07-06-2024 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:01:
Ja mooi.

Snap nog steeds je punt van enkele posts geleden niet. (Over de kortsluiting en dat de radiator derhalve in de buurt moet zijn)
Batterij + en - met elkaar verbinden zonder verbruiker er tussen. Zucht....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
netappie schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 08:17:
[...]

Batterij + en - met elkaar verbinden zonder verbruiker er tussen. Zucht....
Volgens mij begrijp je verkeerd hoe de chill wordt aangekoppeld (of wij begrijpen het verkeerd).

De Chill komt (nogmaals, als wij het goed begrijpen), alleen op de retourleiding, niet op de aanvoerleiding.

Je verbind dus de + en - niet met elkaar, maar alleen de - gaat door de chill heen (weet ik, dat werkt niet goed met een elektrisch circuit ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
onlinaius schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 11:33:
[...]

Volgens mij begrijp je verkeerd hoe de chill wordt aangekoppeld (of wij begrijpen het verkeerd).

De Chill komt (nogmaals, als wij het goed begrijpen), alleen op de retourleiding, niet op de aanvoerleiding.

Je verbind dus de + en - niet met elkaar, maar alleen de - gaat door de chill heen (weet ik, dat werkt niet goed met een elektrisch circuit ;) )
In feite gaat het in serie. Dus de - van de radiator is de + van de chill.
Zolang de Chill actief mee doet is de radiator niet nodig, maar als je de Chill verwijdert na de zomer dan moet die snelkoppeling dus ofwel blokkeren (dus je bent een radiator kwijt qua vermogen), dan wel het water ongehinderd door laten richting de retour. Beide kunnen niet tegelijk waar zijn, vandaar waarschijnlijk de eis dat er een radiator nodig is voor de correcte werking.

Daarbij zou een alternatief snelkoppelstuk een gemakkelijke oplossing kunnen zijn, ook voor wie vloerverwarming heeft. Dan maak je gewoon een afsplitsing bij de VVW verdeler die de waterstroom blokkeert zonder aangesloten Chill. (dus parallel ipv serieel).

[ Voor 6% gewijzigd door netappie op 08-06-2024 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Je radiatoren staan ook niet in serie.
Wat er in dat witte blokje van Quatt gebeurt kunnen we nu niet zien. Ik neem aan dat het twee T-koppelingen zijn, zodat er altijd flow is, ongeacht of er wel of geen chill aan zit. De chill als bypass dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 12:47:
Je radiatoren staan ook niet in serie.
Wat er in dat witte blokje van Quatt gebeurt kunnen we nu niet zien. Ik neem aan dat het twee T-koppelingen zijn, zodat er altijd flow is, ongeacht of er wel of geen chill aan zit. De chill als bypass dus.
Je radiatoren hebben gegarandeerd afgifte en staan parellel (uitzonderingen daar gelaten, vroeger was het weleens serieel uit verkeerde zuinigheid).

Waterzijdig inregelen voorkomt daarbij dat een kleine radiator of eentje die dicht bij de CV ketel hangt een vergelijkbare thermische kortsluiting veroorzaakt. De flow wordt dan afgeknepen zodat het water even koud retour komt. Als je dit niet doet, dan is je HR ketel geen HR ketel meer omdat het water te heet de ketel in gaat.

Met de Quatt reageert de CiC nog heftiger op een te hoge retourtemperatuur. Hij wil namelijk een warmte afgifte zien die het warmteverlies bij de actuele buitentemperatuur compenseert. Als je dus alleen een Chill tussen aanvoer en retour zou hebben zitten die bijvoorbeeld uit staat dan gaat de gemiddelde retourtemperatuur omhoog (na mengen met retourwater van andere parallelle retourleidingen).

Daardoor gaat de CiC de aanvoertemperatuur verhogen totdat het gewenste verschil tussen aanvoer en retour (Delta-T) bereikt is ondanks deze thermische kortsluiting als er geen radiator meer tussen zit.
Gevolg is een lagere COP en hoger stroomverbruik en eventueel onnodig bijschakelen van de CV ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
De chill zit alleen op de retour (of alleen aanvoer?), en maakt die 'sluiting' helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen-Bullet
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 00:01
Verwijderd op verzoek van gebruiker.

[ Voor 111% gewijzigd door Moonsugar op 18-07-2024 12:13 . Reden: Verwijderd op verzoek van gebruiker. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:54
Wat mij betreft zou ik aan geen van de 3 opties beginnen (prachtige woning btw, complimenten!). Zonde om ze voor je raam te parkeren, dan zou ik op zoek gaan naar opties waarbij ze niet perse aan het huis vast geïnstalleerd moeten worden. Daarnaast qua geluid, elk huis is weer anders en geluid is een raar ding, maar je gaat ze echt wel horen binnen denk ik.

Maar om iets van perspectief te bieden, waarom niet optie 3 maar dan in 90 graden. Dus 1 unit op de hoek aan de ene kant van het huis zoals ingetekend en de andere dan precies om het hoekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen-Bullet
Dersan schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 14:54:
[...]

Wat mij betreft zou ik aan geen van de 3 opties beginnen (prachtige woning btw, complimenten!). Zonde om ze voor je raam te parkeren, dan zou ik op zoek gaan naar opties waarbij ze niet perse aan het huis vast geïnstalleerd moeten worden. Daarnaast qua geluid, elk huis is weer anders en geluid is een raar ding, maar je gaat ze echt wel horen binnen denk ik.

Maar om iets van perspectief te bieden, waarom niet optie 3 maar dan in 90 graden. Dus 1 unit op de hoek aan de ene kant van het huis zoals ingetekend en de andere dan precies om het hoekje.
Dankje!

Dat is inderdaad ook nog een mogelijkheid, qua ruimte zou het wel passen. Aangezien beide units gekoppeld worden, zit je dan niet met leidingwerk wat dan (zichtbaar) in een rare bocht het hoekje om loopt..?

Overigens gebruiken wij de voordeur niet/nauwelijks, en bij de eerste 20cm van de ramen kunnen we wel wat verzinnen waardoor de units niet storend zichtbaar zijn vanuit binnen (planten bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
En als je om de hoek van optie 3 de twee units link en rechts van het raam plaatst, tegen de muur, die is breed genoeg. Bij een quatt duo is het denk ik echt niet verplicht om 20cm naast elkaar te staan...

Je straalt het geluid dan ook niet direct naar je buren.

Ook de andere kant van die gevel zou kunnen. Dan zit je dichtbij waar de groene leiding een knik maakt.

Optie 2 lijkt me te dicht bij de buren vanwege geluid. Misschien net binnen de norm, maar je wil ook goodwill overhouden.

En esthetisch lijkt me OP de hal/garderobe nog een idee. De vraag is alleen of jullie eigen bovenverdieping onder gaat lijden.

Veel succes met de puzzel

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rethorb
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 09-10-2024
Mijn CV-installatie bevindt zich op de tweede verdieping (zolder) en de Quatt wordt op de begane grond geplaatst. Er loopt een koof direct aan de andere kant van de muur waar de Quatt staat, die zes meter omhoog gaat naar de CV. Ik had gehoopt de leidingen door deze koof te kunnen trekken. Quatt stelt echter voor om de leidingen buitenlangs te leggen, omdat deze om de meter vastgezet moeten worden. Als ik de leidingen door de koof wil laten lopen, zou dat betekenen dat ik de koof over de hele lengte (twee verdiepingen) moet openbreken.

Heeft iemand ervaring met het vastzetten van leidingen op deze manier? Is het echt noodzakelijk om de leidingen om de meter vast te zetten? In het ergste geval zou ik overwegen de leidingen zelf te trekken, maar Quatt gebruikt leidingen van hun eigen merk. Heeft iemand ideeën of suggesties hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen-Bullet
m10tech schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 15:38:
En als je om de hoek van optie 3 de twee units link en rechts van het raam plaatst, tegen de muur, die is breed genoeg. Bij een quatt duo is het denk ik echt niet verplicht om 20cm naast elkaar te staan...

Je straalt het geluid dan ook niet direct naar je buren.

Ook de andere kant van die gevel zou kunnen. Dan zit je dichtbij waar de groene leiding een knik maakt.

Optie 2 lijkt me te dicht bij de buren vanwege geluid. Misschien net binnen de norm, maar je wil ook goodwill overhouden.

En esthetisch lijkt me OP de hal/garderobe nog een idee. De vraag is alleen of jullie eigen bovenverdieping onder gaat lijden.

Veel succes met de puzzel
Het is inderdaad best een puzzel |:(

Aan die gevel wil ik de units eigenlijk niet. Dat doet denk ik te veel afbreuk aan het aanzicht van de woning.
Op het dak van de garderobe/hal is niet bijster veel plek voor twee units. Daar zit ook nog een lichtkoepel in t midden. En inderdaad, qua geluid/resoneren is het de vraag of dat verstandig is.

Optie 2 en 3: van de units tot aan de haag/steeg is het 3 meter, tot de tuin van de buren 5,5-6 meter.

Overigens kan ik met 1 unit af (volgens Quatt), maar de meerprijs (+500 incl. Extra boringen, leiding etc) voor de Duo was dusdanig laag dat ik het zonde vind om dat niet te doen (ook met het oog op de overstap naar full electric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen-Bullet
Rethorb schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 15:57:
Mijn CV-installatie bevindt zich op de tweede verdieping (zolder) en de Quatt wordt op de begane grond geplaatst. Er loopt een koof direct aan de andere kant van de muur waar de Quatt staat, die zes meter omhoog gaat naar de CV. Ik had gehoopt de leidingen door deze koof te kunnen trekken. Quatt stelt echter voor om de leidingen buitenlangs te leggen, omdat deze om de meter vastgezet moeten worden. Als ik de leidingen door de koof wil laten lopen, zou dat betekenen dat ik de koof over de hele lengte (twee verdiepingen) moet openbreken.

Heeft iemand ervaring met het vastzetten van leidingen op deze manier? Is het echt noodzakelijk om de leidingen om de meter vast te zetten? In het ergste geval zou ik overwegen de leidingen zelf te trekken, maar Quatt gebruikt leidingen van hun eigen merk. Heeft iemand ideeën of suggesties hierover?
Hier dezelfde situatie, ook een koof van 6 meter omhoog. Volgens onze Quatt adviseur was het geen probleem om de leidingen alleen boven vast te maken en beneden.. Ik lees graag even mee wat anderen daarvan vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Quatt plaatst de Quatt Duo alleen op de grond cq op een dak (plat) ! dus dat is je eerste aspect.

Als ik echter naar je plategrond ga kijken, zou ik me eerst eens zorgen maken waar je voldoende afstand tot de erfgrens hebt, want je moet toch van de 58 dB naar de 45 dB op de erggrens komen.

Je kunt dat prima doen met de WPAC tool, heb je hulp nodig stuur me dan een pm op, dit soort hulp doe ik liever niet hier op het forum. Je kunt achteraf de berekening natuurlijk wel weer delen hier op het forum.

L1 denk ik dat deze direct aan de erfgrens (afstand <1,5m) ligt, dus die kun je denk ik wel vergeten.

L2 en L3 zou mogelijk kunnen, alleen daar kan ik de afstand lastig inschatten, bedenk dat de aanwezig beplanting daar totaal geen reductie gaat geven. Dus dat zouden we echt moeten gaan berekenen.

[ Voor 19% gewijzigd door MacD007 op 08-06-2024 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Rethorb schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 15:57:

bedenk dat het redelijk flexibele leidingen zijn, dus ook vanwege het gewicht wil je die wel binnen redelijke afstanden ondersteund hebben. vertikaal is elke 1,5m/2m geen verkeerde waarde.
Je zou bv de koof op 2 a 3 plekken een klein stukje opmaken zodat je daardoor de leidingen vast kunt zetten, foto van de koof ?
is natuurlijk afhankelijk hoe de koof gemaakt is, bij een gipswand zou je kunnen werken met 2 a 4 gatenzaag openingen die overlappend worden geboord, die kun je achteraf dan ook weer redelijk eenvoudig (met de zelfde stukken) weer dichtmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
Frozen-Bullet schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 14:19:
***members only***
Momenteel zit ik in dubio over waar ik het beste de Quatt duo kan laten plaatsen. We hebben in ieder geval geen ‘standaard’ huis. Het huis heeft veel (lage) ramen, waardoor compleet uit het zicht zetten eigenlijk niet mogelijk is
Misschien kan de bovenkant van het grind zo laag dat de bovenkant van de blokken waar de Quatts op komen te staan gelijk is met het maaiveld. Scheelt behoorlijk wat in de hoogte van het geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
In de instructies staat volgens mij dat er geen water mag blijven staan op de locatie, dus een verzonken grindbak klinkt als zwembad = probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:26
m10tech schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 17:21:
In de instructies staat volgens mij dat er geen water mag blijven staan op de locatie, dus een verzonken grindbak klinkt als zwembad = probleem?
Niet als de bak grind voldoende diep gaat en evt een aansluiting op de hwa toevoegen

En luchtflow controleren, eventueel in de bak de ruimte tussen bak en kast afdichten opde juiste plek en zo recirculatie voorkomen

[ Voor 16% gewijzigd door BarryH op 08-06-2024 17:42 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m10tech
Gisteren mijn plaatsingsplan gekregen.
Maar vrouwlief zegt extreem gevoelig te zijn voor geluid en 'eist' nu een 'demo' van het geluid.
Is er iemand in de buurt van De Meern/Vleuten/Utrecht-West die mij daarmee wil helpen?
Graag een PM... en alvast bedankt natuurlijk _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door m10tech op 08-06-2024 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen-Bullet
HGBMason schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 17:08:
[...]

Misschien kan de bovenkant van het grind zo laag dat de bovenkant van de blokken waar de Quatts op komen te staan gelijk is met het maaiveld. Scheelt behoorlijk wat in de hoogte van het geheel.
Dat had ik inderdaad al bedacht, zoals je het op de foto ziet is het +/- 65-67cm vanaf de grond af, dus ik had die poten al niet meegerekend in de hoogte..
MacD007 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 16:36:
[...]

Quatt plaatst de Quatt Duo alleen op de grond cq op een dak (plat) ! dus dat is je eerste aspect.

Als ik echter naar je plategrond ga kijken, zou ik me eerst eens zorgen maken waar je voldoende afstand tot de erfgrens hebt, want je moet toch van de 58 dB naar de 45 dB op de erggrens komen.

Je kunt dat prima doen met de WPAC tool, heb je hulp nodig stuur me dan een pm op, dit soort hulp doe ik liever niet hier op het forum. Je kunt achteraf de berekening natuurlijk wel weer delen hier op het forum.

L1 denk ik dat deze direct aan de erfgrens (afstand <1,5m) ligt, dus die kun je denk ik wel vergeten.

L2 en L3 zou mogelijk kunnen, alleen daar kan ik de afstand lastig inschatten, bedenk dat de aanwezig beplanting daar totaal geen reductie gaat geven. Dus dat zouden we echt moeten gaan berekenen.
Ik vond dat de adviseur van Quatt daar inderdaad vrij makkelijk over deed, beide locaties waren geen probleem. Maar dat is meer op basis van een paar vuistregels die ze hanteren gok ik. Ik stuur je een DM :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
m10tech schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 18:04:
Gisteren mijn plaatsingsplan gekregen.
Maar vrouwlief zegt extreem gevoelig te zijn voor geluid en 'eist' nu een 'demo' van het geluid.
Is er iemand in de buurt van De Meern/Vleuten/Utrecht-West die mij daarmee wil helpen?
Graag een PM... en alvast bedankt natuurlijk _/-\o_
in deze tijd vrees ik een verloren zaak, nu draait er geen enkele warmtepomp, of hij moet van het type FE zijn om even weer de boiler te vullen.

geluid, zeker als je dat persoonlijk gaat beoordelen is een krim, heel lastig en nagenoeg niet bij iemand anders te beoordelen, dat is tenslotte een ander huis, andere ondergrond, trillingseigenschappen van mn de ondergrond zijn daar heel belangrijk voor.

Gelukkig kun je vooraf daar al heel veel tegen doen, door een juiste keuze te maken waar deze staat, en vooral zorgen dat deze zo veel mogelijk ontkoppeld is van je huis.
Bij mij is de Quatt tegen de buitenmuur gemonteerd, vrijwel naast de huisdeur (circa 1,5m daar vanaf), aan de andere kant zijn de keukenkastjes met veel glaswerk geplaatst.
effect, in de keuken hoor je totaal niets, ook niet als hij op vol vermogen draait (toen het -10 graden was) geen glaswerk wat ook maar een kik gaf.
Ik moet wel zeggen dat ik de wagner matjes aan de onderkant gemonteerd heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jaQ0zA-S7EZvtUkikJC3LBEwppc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CEMtsQpgRiqHFjKQrFGPhEvt.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PEd1WlLGZMRM9kiaUsFdWLdQT0Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WLLkP8vN7OsJUYS3h9gEeBT3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rethorb
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 09-10-2024
MacD007 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 16:47:
[...]

bedenk dat het redelijk flexibele leidingen zijn, dus ook vanwege het gewicht wil je die wel binnen redelijke afstanden ondersteund hebben. vertikaal is elke 1,5m/2m geen verkeerde waarde.
Je zou bv de koof op 2 a 3 plekken een klein stukje opmaken zodat je daardoor de leidingen vast kunt zetten, foto van de koof ?
is natuurlijk afhankelijk hoe de koof gemaakt is, bij een gipswand zou je kunnen werken met 2 a 4 gatenzaag openingen die overlappend worden geboord, die kun je achteraf dan ook weer redelijk eenvoudig (met de zelfde stukken) weer dichtmaken.
Koof is van hout, maar wel afgestuct. Bij elkaar toch 3-4 cm dik. Hoe voorkom je dat de zaagstukken bij het terugzetten niet achteruit de koof inkukelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uEOdvZeEidArOIOtITqjWRU0tZ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RAXP5r52kzAzzrz73EfUUgVs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Rethorb schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 20:42:
[...]

Koof is van hout, maar wel afgestuct. Bij elkaar toch 3-4 cm dik. Hoe voorkom je dat de zaagstukken bij het terugzetten niet achteruit de koof inkukelen?

[Afbeelding]
Latje in het midden van je 'gat' losjes vastschroeven.
Dan kun je hem aan de kant draaien met zagen, maar zo kun je het stuk koof niet verliezen ;)

Met terugzetten omgekeerd. Latje aan de achterkant, boven en beneden door en door schroeven en opnieuw afwerken.

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 08-06-2024 21:04 ]

Pagina: 1 ... 83 ... 279 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.