Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 20:27
onlinaius schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:05:
@_CrookClaw_ @geerttttt @Slurpgeit , hoe staat het met het 'hacken' van de Quatt?

Want de CiC direct kunnen aansturen zonder afhankelijk te zijn van de Quatt app wordt opeens wel erg interessant als ik daarmee de koelmodus kan activeren zonder dat er een Chill unit aan hangt.
Geen idee, al heel lang niet meer mee bezig gehouden. Ik zou willen dat ik de tijd had maar helaas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:02
rvdgaag schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:12:
[...]

precies, en koelen is exact als het defrost process nu in de winter.

Ik weet dat het geen actieve koeling is als een airco met een vloerverwarming systeem maar het is wel heel lekker als je vloer koel is in een warme zomer.
Maar de defrost geforceerd blijvend activeren is geen goed plan, omdat deze de fan uitzet zodat er zo min mogelijk warmte bij het defrost proces verloren gaat. Bij koelen wil je juist wel die warmte kwijt en moet de fan dus draaien.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stanman23
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:34
Ik hoop dat ze de koeling softwarematig gewoon openzetten. Ook een vloerverwarming kan gewoon koelen .

(En dan de niet condenserende optie. Bij deep cooling ofwel condenserende koeling gaat de temperatuur van het water naar ongeveer 7 graden. Dan krijg je condens en daar moet de radiator op gemaak zijn, afvoer. Maar je kan ook gewoon koelen als de aanvoer temperatuur niet zo laag is. Nadeel is, en daar doelt Quatt nu op, ze kunnen het huis zo weinig koelen met normale radiatoren dat ze van te voren al weten dat ze klachten krijgen over de geringe werking. Vandaar deze oplossing).

Echter met vloerverwarming is het prima te doen. En ook heb ik een Jaga Freedom hangen die kan verwarmen en koelen (ook deep cooling) (ventilatoren gaan aan bij hogere en/of lagere temperatuur om een hoger vermogen te hebben). Ook heb ik 2 convectoren hangen met 20 ventilatoren (zelfbouwprojectje). Die kan ook veel koel vermogen kwijt (gok ook meer dan die Chill joenit). Dus hoop dat ze het gewoon open zetten voor de personen die het willen.

Zelfbouw projectje die er nog aan komt.

2 x Jaga 5003 convector 1600 x 16 BAT TWIN
20 x ARCTIC P14 PWM PST
Controller Heatbooster

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PNclNxYquh_zItCWmfDL2vbkAsI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tZ9khNUUmbAyEmPHjjeuPZqC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zq1DO_AKCa22SfyIqeYWC5obF2Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a8g4HaNM4F3QnR9N7xVDwl1v.jpg?f=fotoalbum_large

Deze komt achter een zelfbouwkast. Onder aanvoer lucht boven afvoer. Hier hing een T22 150cm. Maar dit is vele male beter om het lauwe water van de quatt kwijt te kunnen. En heb ook nog vloerverwarming op de BG waar deze unit hangt. Echter een oudje die nog als bijverwarming is gelegt op 30 a 50 cm of zo. Dus hij vermwart/koelt wel maar niet genoeg vermogen vandaar de extra verwarmingen die er bij horen.

[ Voor 7% gewijzigd door stanman23 op 04-06-2024 11:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
onlinaius schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:19:
[...]

Daar verschillen de meningen over, sommigen zijn er ook erg enthousiast over (@paQ , was jij het die naar tevredenheid koelde op de VVW?)
zeker!

airco staat er minder door aan ook

Het is net als met vvw:
warme voetjes > snel comfort(abel gevoel)
koele voetjes > snel koeler gevoel

Als het buiten 35 graden is bij wijzen van, en je maakt het binnen 27 door de vloerkoeling, dat is een wereld van verschil.

Ik heb altijd nog een AC die ik kan inschakelen hoor, maar het werkt echt wel goed.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:58
Acht graden koelen met alleen wat koud water door je vloerverwarming is erg indrukwekkend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 23-08 18:57
onlinaius schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:05:
@_CrookClaw_ @geerttttt @Slurpgeit , hoe staat het met het 'hacken' van de Quatt?

Want de CiC direct kunnen aansturen zonder afhankelijk te zijn van de Quatt app wordt opeens wel erg interessant als ik daarmee de koelmodus kan activeren zonder dat er een Chill unit aan hangt.
Zie Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica
We zijn in de verkennende fase, maar de ambitie ligt er wel...
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78839310

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Johan Bogle schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:35:
Acht graden koelen met alleen wat koud water door je vloerverwarming is erg indrukwekkend
Met de koeling uit zal het huis geen 35 worden hoor, maar het gaat om het gevoel... ergo, klimaat.

Best een grappig ding die chill, maar idd zinloos als je geen radiatoren hebt.
En gezien je toch moet aankoppelen en elektra nodig hebt... nou... FCU it is :+
Dan heb je iig maar 1 ding aan/tegen de muur.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 04-06-2024 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:24
rvdgaag schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:38:
[...]

Precies, ik heb een maand geleden een lagetemperatuur vloervwerwarming aan laten leggen met een composiet verdeler. Kosten incl de nieuwe parket vloer (oude moest eruit gesloopt) 15K.

Ik verwacht van Quatt dat koelen over de WP gaat activeren, als ze dat niet doen gaat dat ding er weer uit en koop ik een andere warmtepomp die het wel kan.
duidelijk dat de Quatt buitenunit warmte uit CV systeem kan dissiperen naar de buiten lucht, maar dat lijkt voor nu alleen icm met de Chill en niet de 'klassieke' manier met vloerkoeling. Op de Chill kunnen ze marge maken, op vloerkoeling op bestaande installatie niet/nauwelijks.
eigenlijk hetzelfde verhaal dat ze geen all-electric oplossing hebben zonder vat voor warm water, want dan valt er ook minder omzet/marge te maken.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:24
Clock schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:06:
[...]

Ik heb hier ook VVW-only, en had persoonlijk ook liever een dedicated VVW oplossing gezien to be honest. Maar VVW-only woningen zijn ver in de minderheid, dus snap de "starten met de massa" keuze wel. Dit is een foolproof oplossing met hoge effectieve koelcapaciteit voor 80% van de huishoudens. Kuddo's to Quatt, ook al kan ik er zelf nu niks mee.
genoeg woningen met alleen VVW in woonkamer die nu ook niet bediend kunnen worden..

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Toby-Wan schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:39:
[...]

duidelijk dat de Quatt buitenunit warmte uit CV systeem kan dissiperen naar de buiten lucht, maar dat lijkt voor nu alleen icm met de Chill en niet de 'klassieke' manier met vloerkoeling. Op de Chill kunnen ze marge maken, op vloerkoeling op bestaande installatie niet/nauwelijks.
eigenlijk hetzelfde verhaal dat ze geen all-electric oplossing hebben zonder vat voor warm water, want dan valt er ook minder omzet/marge te maken.
Zodoende dat als je dat wel wil je beter je wp gewoon kunt vervangen voor iets dat doet wat je wenst / hoopt / wil, toch?
KVS138 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:36:
Hoe zit dat als je er bv 3 koppelt aan verschillende radiatoren en daarnaast vloerverwarming hebt waar het niet op werkt. De quatt chill voegt warm water toe, en de quatt koelt het weer af. Als je dan de VVW samen met een paar van deze units openzet zal deze dan ook (een beetje) koelen?
Vraag me ook wel af wat de laatste chill in rij dan doet (kan doen) met de restwarmte van de eerdere twee.
As het alleen maar 'afstaan aan' is, dan worden je leidingen knap warm op den duur. Als je bij een mobiele airco de slang helemaal uittrekt, dan sta je ook aan de voorkant te koelen en eigenlijk aan de achterkant te verwarmen :+

De chill doet het werk. "condensatie" zijn ze allergisch voor bij Quatt, dus het Ta water zal wel zo'n 20-22 blijven gok ik.

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 04-06-2024 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Patent aangevraagd

Quatt heeft een primeur met het afvoeren van de warmte via de cv-leidingen naar de warmtepomp en heeft op deze innovatie patent aangevraagd. “Nagenoeg iedere warmtepomp kan technisch gezien koelen, maar radiatoren in Nederlandse huizen zijn hier niet op gebouwd”, aldus Flipse. “Er ontstaat condensatie als radiatoren worden gekoeld met een normale warmtepomp. Je kunt het vergelijken met een koud blikje dat je uit de koelkast pakt. Door condensatie ontstaat al snel een plas water onder de radiator. Dit probleem hebben wij opgelost door ervoor te zorgen dat de temperatuur van het water in het cv-systeem nooit onder het dauwpunt komt, het punt waarop condensatie ontstaat.”

“De klant hoeft ons product alleen maar in de radiator te klikken met een connectie die wij voor de klant maken”, vervolgt Flipse. “Omdat Quatt Chill gebruikmaakt van de bestaande infrastructuur van het verwarmingssysteem zijn er ook geen extra buitenunits, leidingen of aanpassingen aan de woning nodig.”
en ohja: nu condenseert het (alsnog) in een los bakje 8)7 (dat was ie er bij vergeten te zeggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

paQ schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:59:
[...]

en ohja: nu condenseert het (alsnog) in een los bakje 8)7 (dat was ie er bij vergeten te zeggen)
Belangrijkste deel van de oplossing is er: CV-leidingen condenseren/roesten nu niet.
Niet condenseren is geen optie als je echt wilt koelen.
Quatt's keuze tussen afvoerleiding naar buiten of in een bakje, snap ik wel. Hoop wel dat het een groot bakje is, 2 liter of zo.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:37

OmeJoyo

This is me

SBL schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 12:13:
[...]

Belangrijkste deel van de oplossing is er: CV-leidingen condenseren/roesten nu niet.
Niet condenseren is geen optie als je echt wilt koelen.
Quatt's keuze tussen afvoerleiding naar buiten of in een bakje, snap ik wel. Hoop wel dat het een groot bakje is, 2 liter of zo.
Opzich snap ik die ook, maar het zou wel erg, erg tof zijn als een een optie geven om alsnog een slangetje aan te kunnen sluiten :) Zoals Marijn zelf in de media aangeeft "zoals een droger" want die hebben al jaren de optie om te kiezen voor een bak en een slangetje. :*)

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
OmeJoyo schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 12:35:
[...]

Opzich snap ik die ook, maar het zou wel erg, erg tof zijn als een een optie geven om alsnog een slangetje aan te kunnen sluiten :) Zoals Marijn zelf in de media aangeeft "zoals een droger" want die hebben al jaren de optie om te kiezen voor een bak en een slangetje. :*)
en net zoals elke mobiele airco
en FCU

ach, d'r zal straks heus wel een nozzle aanzitten om een slangetje op in te prikken

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 04-06-2024 12:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10:35
paQ schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 12:38:
[...]

en net zoals elke mobiele airco
en FCU

ach, d'r zal straks heus wel een nozzle aanzitten om een slangetje op in te prikken
En anders doet een 3d-printer wonderen ;).

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-09 23:29
Domme vraag misschien, maar moet de quatt zelf draaien voor deze oplossing? Of enkel voor het water rondpompen wat hij nu ook elke dag een minuut doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

HBO88 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:28:
Domme vraag misschien, maar moet de quatt zelf draaien voor deze oplossing? Of enkel voor het water rondpompen wat hij nu ook elke dag een minuut doet?
De Quatt voert de warmte uit het water af, dus ja die moet ook draaien hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11:44
Bij ons op zolder (mijn werkkamer) is geen radiator, maar wel een aansluiting daarvoor. Nu zou dit mogelijk (hangt een beetje van de afvoer af) wel een oplossing kunnen zijn voor een te warme werkkamer in de zomer en als hij ook nog kan verwarmen een mooie aanvulling voor kou in de winter.

Mijn vraag, misschien weet iemand het antwoord, is of hij ook hierop aangesloten zou kunnen worden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H58-nYB1WVn467c2yu_9VVVOu5c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aBgh9h8Nz8KzJkMDAWnZPLhE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8PWsgIYJ0ijBlX3fBdM2YZqpVgA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m4DcKhbZZi3jghj4CN428Lo2.jpg?f=fotoalbum_large

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:29
okijokii schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:41:
Bij ons op zolder (mijn werkkamer) is geen radiator, maar wel een aansluiting daarvoor. Nu zou dit mogelijk (hangt een beetje van de afvoer af) wel een oplossing kunnen zijn voor een te warme werkkamer in de zomer en als hij ook nog kan verwarmen een mooie aanvulling voor kou in de winter.

Mijn vraag, misschien weet iemand het antwoord, is of hij ook hierop aangesloten zou kunnen worden:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je kan de chill waarschijnlijk op 1 van die 2 horizontale buizen plaatsen. Zolang er water in de leiding naar de Quatt stroomt zal het wel goed gaan.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
lijkt me ook wel ja. Of op de verticale, maar dan onder de T-koppeling.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 09:56
Wat ik de laatste tijd lees, heeft nog maar heel weinig met “ervaringen” met Quatt te maken. Voornamelijk gissen, denken het te weten, negativiteit en her en der wat achterdocht.
Zou het niet beter zijn voor de chill een aparte topic te maken en hier alleen nog maar over de ervaringen van de warmtepomp te hebben?

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Ik ben trouwens wel benieuwd of de Quatt Chill qua concept ook nog werkt als ik over 10jaar een andere warmtepomp koop. Lijkt me wel toch, zolang ik zorg dat Chill aan +warmtepomp in koelmodus staat? Waar komt de regeling te zitten die bepaalt hoe hard de warmtepomp buiten moet draaien? In de CiC??

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
SBL schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:10:
Ik ben trouwens wel benieuwd of de Quatt Chill qua concept ook nog werkt als ik over 10jaar een andere warmtepomp koop. Lijkt me wel toch, zolang ik zorg dat Chill aan +warmtepomp in koelmodus staat? Waar komt de regeling te zitten die bepaalt hoe hard de warmtepomp buiten moet draaien? In de CiC??
Er zal ongetwijfeld een koppeling zijn naar het apparaat (buitenunit) die de warmte uit de leidingen moet afvoeren. Lijkt me toch echt onderdeel van (vast in) het ecosysteem van Quatt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m10tech
okijokii schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:41:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vermoed dat een radiator toch nodig is. Er moet namelijk een rondgaand circuit zijn, water er in en water eruit. Als je een 'kortsluiting' maakt dan gaat het water als een dolle door je circuit en is je ketel bij verwarmen niet meer OK want al het warme water is meteen weer terug.

Met een soort smoorklep, waterzijdig inregelen eigenlijk, zou het wel uit moeten kunnen.

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

pietjm schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:57:
Wat ik de laatste tijd lees, heeft nog maar heel weinig met “ervaringen” met Quatt te maken. Voornamelijk gissen, denken het te weten, negativiteit en her en der wat achterdocht.
Zou het niet beter zijn voor de chill een aparte topic te maken en hier alleen nog maar over de ervaringen van de warmtepomp te hebben?
Ik denk niet dat de Chill (of de FE) een apart topic zou moeten krijgen om eerlijk te zijn. Je hebt immers bij beide een Quatt nodig en de ervaringen met die apparaten zitten direct aan elkaar vast.

Wellicht zolang ze nog niet geleverd worden een voorlooptopic, echter, tegen de tijd dat we weer ervaringen krijgen met het stookgedrag, worden ze bijna geleverd en tot die tijd zal het hier anders vrij stil zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-09 21:26
m10tech schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:21:
[...]

Ik vermoed dat een radiator toch nodig is. Er moet namelijk een rondgaand circuit zijn, water er in en water eruit. Als je een 'kortsluiting' maakt dan gaat het water als een dolle door je circuit en is je ketel bij verwarmen niet meer OK want al het warme water is meteen weer terug.

Met een soort smoorklep, waterzijdig inregelen eigenlijk, zou het wel uit moeten kunnen.
Ook maar een aanname, toch? Het KAN zijn dat de Quatt meehelpt het water te koelen. Hoe voert ie anders warmte lucht af. Dus het KAN ook inderdaad zijn, dat je puur een leiding moet hebben, het KAN ook zijn dat er echt een radiator moet zijn ivm een buffer koud water. Binnenkort meer informatie bij www.quatt.io.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stanman23
medu80 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:09:
[...]

Ook maar een aanname, toch? Het KAN zijn dat de Quatt meehelpt het water te koelen. Hoe voert ie anders warmte lucht af. Dus het KAN ook inderdaad zijn, dat je puur een leiding moet hebben, het KAN ook zijn dat er echt een radiator moet zijn ivm een buffer koud water. Binnenkort meer informatie bij www.quatt.io.
Het IS dat de Quatt het CV water gaat koelen, niet het KAN. Die buffer koud water in de radiator is natuurlijk onzin. Als je huis in de zomer warm is geworden dan is het leiding water bijna dezelfde temperatuur. De warmtepomp koelt je water en stuurt deze via de CV leiding naar de radiatoren/vloerverwarming. Echter hebben radiatoren niet de capaciteit om hiermee de kamer passief te koelen aangezien er geen deep cool wordt toegepast en maar enkele graden verschil is. Hiervoor heb je echt een actieve oplossing voor nodig. Vandaar de Chill. Mocht je wel radiatoren hebben die ventilatoren hebben en hiervoor gemaakt zijn is dit natuurlijk hetzelfde principe als wat de chill gaat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m10tech
stanman23 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:20:
[...]

Het IS dat de Quatt het CV water gaat koelen, niet het KAN. Die buffer koud water in de radiator is natuurlijk onzin. Als je huis in de zomer warm is geworden dan is het leiding water bijna dezelfde temperatuur. De warmtepomp koelt je water en stuurt deze via de CV leiding naar de radiatoren/vloerverwarming. Echter hebben radiatoren niet de capaciteit om hiermee de kamer passief te koelen aangezien er geen deep cool wordt toegepast en maar enkele graden verschil is. Hiervoor heb je echt een actieve oplossing voor nodig. Vandaar de Chill. Mocht je wel radiatoren hebben die ventilatoren hebben en hiervoor gemaakt zijn is dit natuurlijk hetzelfde principe als wat de chill gaat doen.
Even voor de duidelijkheid: Ik bedoel dat een smoorklep/smoorventiel in plaats van een radiator waarschijnlijk goed genoeg is. De radiator doet zelf niets voor koelen, maar zorgt wel voor het smoren van de waterstroom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• medu80
Ik geef alleen maar aan dat alles een aanname is, omdat er nog geen informatie beschikbaar is. En iedereen geeft antwoord alsof ze de technische documentatie al hebben bestudeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stanman23
m10tech schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:23:
[...]

Even voor de duidelijkheid: Ik bedoel dat een smoorklep/smoorventiel in plaats van een radiator waarschijnlijk goed genoeg is. De radiator doet zelf niets voor koelen, maar zorgt wel voor het smoren van de waterstroom.
Ja dat weet ik zeker. Als je hem waterzijdig inregelt, beetje knijpt zodat hij niet als een malle doorstroomt en de rest niets meer krijgt is het ook gewoon voldoende. Maar bij een radiator is het makkelijker natuurlijk. En niet iedereen heeft zomaar 2 losse (hoofd) leidingen ergens uitsteken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m10tech
medu80 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:25:
Ik geef alleen maar aan dat alles een aanname is, omdat er nog geen informatie beschikbaar is. En iedereen geeft antwoord alsof ze de technische documentatie al hebben bestudeerd.
Mee eens, het zijn aannames.
Daarom gebruikte ik woorden als 'waarschijnlijk', 'vermoed' en 'zou moeten kunnen'.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stanman23
medu80 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:25:
Daar ben ik het zeker niet mee eens. Niet alles is een aanname. Je kan best veel dingen met zekerheid zeggen. Voor koeling heb je de quatt buitenunit nodig. Alleen de binnenunit werkt niet want die moet zijn "warmte" kwijt kunnen. Je weet dat hij het koel water van de CV leidingen krijgt en moet onttrekken. Hierdoor warmer water retour stuurt. Je weet dat hij niet met die litertjes water in je CV/radiatoren je hele huis kan blijven koelen. Er zijn gewoon dingen die je weet hoe het werkt.

Toen de Quatt uit kwam wist je toch ook grotendeels hoe deze technisch zou werken zonder alle documentatie te hebben gelezen. Het is best wel een standaard principe van verwarmen en koelen. Lucht/lucht, lucht/water/ water/water enz. Mocht je niet technisch zijn dan kan ik begrijpen dat het nog niet helemaal duidelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
@stanman23 Bedankt voor deze fantastische uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stanman23
@medu80 Graag gedaan. Mocht je nog iets niet snappen dat wil ik het je wel uitleggen hoe sommige dingen werken. Geen probleem.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
even een klein verzoekje, laten we het aub hier gezellig houden zonder dat e.o.a. mod hier denkt te moeten ingrijpen. Alvast vriendelijk bedankt en laten we iedereen hier in zijn waarde laten.

het is net dag 1 van de introductie en zoals we van Quatt ondertussen weten zijn ze zeker in het begin nog niet echt scheutig met technische gegevens.
Helaas duurt de echte introductie nog wel een tijdje, begin 2025.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudyh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:03
Wat zou de Chill wegen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:58
12.8 kg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _gibeon_
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-08 22:21
Heb je hier een bron van?

Overigens wordt de Q&A wel bijgewerkt, deze stond er vanochtend nog niet (en vroeg ik me ook al af):
Is het makkelijk om Quatt Chill te verplaatsen?
Quatt Chill is relatief gemakkelijk los te koppelen maar niet ontworpen om dagelijks te verplaatsen. Tussen de seizoenen door kan hij gemakkelijk worden weggezet. Bij het koelen van meerdere ruimtes raden we aan om meerdere Chills te bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Dit is ook een bijzondere:
Je kunt meerdere Quatt Chills in één ruimte plaatsen, maar ze kunnen niet op dezelfde radiator worden aangesloten.
Iedere Quatt Chill heeft één radiator nodig.
Hiermee wordt geïmpliceerd dat je hoe dan ook een radiator nodig hebt?

maar dit plaatje doet anders vermoeden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qks-DcsYYghy1lKik1IOXQk2niU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mOZnZGuqakDY5r1IxVeNjBHy.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door paQ op 04-06-2024 16:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10:35
In tegenstelling tot wat eerder gesuggereerd werd is dagelijks verplaatsen dus niet echt mogelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DPdazwRhMlBg9HheAcTg3yyYevw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CqrkbI5M7RrxzHA7jWceTI98.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Djvdb op 04-06-2024 17:19 ]

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 16:52:
Dit is ook een bijzondere:

[...]

Hiermee wordt geïmpliceerd dat je hoe dan ook een radiator nodig hebt?

maar dit plaatje doet anders vermoeden
[Afbeelding]
volgens mij heeft hij gewoon een retourleiding nodig, vaak zijn die echter in de muur cq vloer weggewerkt en dus niet direct beschikbaar, heb je echter (mn bij oudere huizen) open leidingen (zoals op de foto) van je cv lopen, dan zal dat geen probleem zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
MacD007 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 17:16:
[...]

volgens mij heeft hij gewoon een retourleiding nodig, vaak zijn die echter in de muur cq vloer weggewerkt en dus niet direct beschikbaar, heb je echter (mn bij oudere huizen) open leidingen (zoals op de foto) van je cv lopen, dan zal dat geen probleem zijn.
Ik weet het niet, als dat zo zou zijn, dan kon de Chill ook op de afvoerleidingen van vloerverwarming. Er wordt beweerd dat er echte een radiator nodig is. Niet in ieder huis is de aan en afvoer van de vloerverwarming ingefreesd, in mijn geval dus niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Wat ik niet snap. Stel je koopt zo'n Chill, dan gaat de Quatt toch alsnog iets van 10-15 graden watertemperatuur maken en actief rondpompen? En dat water komt dan toch niet alleen bij de chill maar ook bij alle radiatoren/vloerverwarming in je huis?

Dus dan heb je toch alsnog automatisch naast de Chill ook vloer koeling?

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
medu80 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:32:
[...]

Ik weet het niet, als dat zo zou zijn, dan kon de Chill ook op de afvoerleidingen van vloerverwarming. Er wordt beweerd dat er echte een radiator nodig is. Niet in ieder huis is de aan en afvoer van de vloerverwarming ingefreesd, in mijn geval dus niet.
zouden ze daar niet eigenlijk van uit gaan ?
Dus voor mensen met een vvw waar je makkelijk aan de retourleiding zou kunnen aansluiten zou dit ook een optie zijn, je loopt echter wel het risico dat je de Chill mogelijk niet op die plaats wil hebben.
En die zwarte leiding wil je ook niet door je kamer hebben slingeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
geerttttt schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:43:
Wat ik niet snap. Stel je koopt zo'n Chill, dan gaat de Quatt toch alsnog iets van 10-15 graden watertemperatuur maken en actief rondpompen? En dat water komt dan toch niet alleen bij de chill maar ook bij alle radiatoren/vloerverwarming in je huis?

Dan snap je de werking volgens mij verkeerd: de Chill is een warmtepomp op zich die warmte uit de ruimte haalt en dus warm water afgeeft aan de CV retourleiding. Dit warme water wordt door de Quatt buiten vervolgens weer afgekoeld

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
geerttttt schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:43:

Quatt is bang dat de boel gaat condenseren, een houdt dus een veilige temperatuur aan. Met marge. Dus het water gaat zo'n 22 graden zijn ofzo. Dan koelt het wel, maar ik weet niet of je dat gaat merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Aha, dus de buitenunit van quatt zal zijn best doen om juist het water wat terug komt uit de warmere retourleiding af te koelen tot het niveau waarmee het de woning in ging? Oftewel iets van 20-25 graden water dus. Hm ok, ik dacht dat de chill een soort element had waar koud water doorheen liep waar ze lucht tegenaan zouden blazen o.i.d.

In dat geval zou ik er eerder voor pleiten voor ons hobby bobjes om een eigen module (raspberry pi ofzo) tussen de modbus communicatie van de CiC en de buitenunit te zetten. Dan hoef je niks aan de binnenunit te doen, en de pi kun je eruit halen / deactiveren zolang het geen zomerse temperaturen zijn. Plus je kunt de communicatie meeluisteren ipv in een gesloten CiC hacken en reverse engineeren met het risico dat een update het linksom of rechtsom om zeep helpt.

[ Voor 40% gewijzigd door geerttttt op 04-06-2024 18:59 ]

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:39
s020506 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:53:
[...]

Quatt is bang dat de boel gaat condenseren, een houdt dus een veilige temperatuur aan. Met marge. Dus het water gaat zo'n 22 graden zijn ofzo. Dan koelt het wel, maar ik weet niet of je dat gaat merken.
Een vocht sensor toevoegen aan een of meerdere ruimtes en ze kunnen prima de dauw temperatuur bepalen om vervolgens quatt netjes binnen de marge te laten werken. Lijkt me een vrij goedkope oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
geerttttt schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:56:
Aha, dus de buitenunit van quatt zal zijn best doen om juist het water wat terug komt uit de warmere retourleiding af te koelen tot het niveau waarmee het de woning in ging? Oftewel iets van 20-25 graden water dus. Hm ok, ik dacht dat de chill een soort element had waar koud water doorheen liep waar ze lucht tegenaan zouden blazen o.i.d.
Zo snap ik het, vandaar dat de Chill met R290 kan werken en de warmte bij FE in de warmte batterij kan worden opgenomen

[ Voor 36% gewijzigd door Flesym op 04-06-2024 19:02 ]

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
Eskimootje schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:57:
[...]

Een vocht sensor toevoegen aan een of meerdere ruimtes en ze kunnen prima de dauw temperatuur bepalen om vervolgens quatt netjes binnen de marge te laten werken. Lijkt me een vrij goedkope oplossing.
Eens. Maar ja, de quatt steekt ook nog vrolijk de ketel als het water net geen 18 graden is. Dat zou je ook goedkoop kunnen oplossen. Een veilige marge is nog goedkoper blijkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgeb
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-07 16:32
Die kende ik nog niet. Ben op zoek naar een dergelijke oplossing voor mijn slaapkamer (met nu conventionele radiator) i.c.m. een (niet Quatt) warmtepomp.

Bedankt voor het delen!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11:44
De titel van het forum is ervaringen met Quatt. De Chill valt daar ook onder, of gaat daar in ieder geval onder vallen straks. En kritisch is wat anders dan negatief.
Een beetje speculeren samen over hoe de Chill gaat werken straks is toch leuk en om in een tijd dat de warmtepomp van Quatt niet werkt het forum een beetje levendig te houden? Enne... Net als met alles in de wereld, je hoeft het niet te lezen 😉

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
geerttttt schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:56:
Nee, het "quatt water" wordt puur gebruikt als transportmiddel om warmte af te voeren.
Er zal hoogtuit "gekoeld" worden tot ca 20 graden (als dat al haalbaar is zo hoog) en die chill moet dan de rest doen. Net als de warmtebatterij doet in wezen, maar dan met een ventilator erop die droge koele lucht blaast.
Het condenseren gebeurt dus in de chill zelf.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MacD007
De chill is ook gewoon een warmtepomp, met R290 en wat kleiner, zeg maar micro, en ook omdat deze ook afhankelijk is van zijn grote broertje de Quatt warmtepomp die buiten staat, is dit hier het juiste forum. Net als de FE upgrade overigens ook.

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 04-06-2024 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VSW
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-06-2024

VSW

Zouden ze het condenswater niet in de retourleiding van de verwarming kunnen pompen en dan met een overdrukventiel bij de cv ketel weer weg kunnen laten lopen?

Misschien kost het te veel extra energie, of maakt het herrie. Zou wel een mooie feature zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:35
VSW schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 23:56:
Zouden ze het condenswater niet in de retourleiding van de verwarming kunnen pompen en dan met een overdrukventiel bij de cv ketel weer weg kunnen laten lopen?

Misschien kost het te veel extra energie, of maakt het herrie. Zou wel een mooie feature zijn..
Condenswater in je CV leidingen pompen is best een dure optie. De Quatt Chill verwarmt het CV water met de omgevingslucht in plaats van dat de buitenunit het CV water extreem koelt. Daarmee zou condensvorming minimaal moeten zijn.

Je hebt wel kans dat er een klein lekbakje in zit voor de zekerheid, maar in ons kilmaat verwacht ik niet dat dit vol gaat lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

VSW schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 23:56:

Dat zou een dure en relatief ingewikkelde optie zijn en het vergt kleppen die mogelijk weer gaan lekken over tijd.

Je zou een degelijke pomp moeten hebben die het met 2+ bar de leiding in pompt, door een terugslagklep heen. Dan zou je nog weer een extra overdrukklep ergens moet plaatsen die er dan weer voor zorgt dat de druk niet te hoog kan oplopen. Dit moet dan ook weer samenwerken met de rest van de kleppen enz.

Alles kan uiteraard, maar dat ontwikkelen, inregelen en onderhouden zou het geheel veer duurder maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

netappie schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 07:17:
[...]

Condenswater in je CV leidingen pompen is best een dure optie. De Quatt Chill verwarmt het CV water met de omgevingslucht in plaats van dat de buitenunit het CV water extreem koelt. Daarmee zou condensvorming minimaal moeten zijn.

Je hebt wel kans dat er een klein lekbakje in zit voor de zekerheid, maar in ons kilmaat verwacht ik niet dat dit vol gaat lopen.
Er zit een condensopvang in die geleegd moet worden, dat is al bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
OmeJoyo schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 07:36:
[...]

Er zit een condensopvang in die geleegd moet worden, dat is al bekend.
Die informatie heb ik dan gemist op de site.

Is dat ergens officieel te vinden of is dit een gerucht/aanname/conclusie van een van onze mede tweakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

netappie schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 08:26:
[...]

Die informatie heb ik dan gemist op de site.

Is dat ergens officieel te vinden of is dit een gerucht/aanname/conclusie van een van onze mede tweakers?
medu80 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Hieronder: Staat helaas ook niet op de site van Quatt, maar de CEO heeft dit verteld aan de pers:
medu80 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:31:
[...]

Waar staat dit? Ik kan het namelijk niet vinden dat dit nodig is.

https://www.bright.nl/nie...lt-via-je-warmtepomp.html

Die condens wordt in de Quatt Chill zelf opgeslagen, in een verwijderbaar bakje. Dat moet je zo nu en dan zelf legen, zoals bij een wasdroger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
  • Laatst online: 09-09 19:35
Ik las overal in de comments in dit Topic dat het niet met de vloerverwarming gaat werken. In de FAQ van Quatt staat echter dit:

Kan ik Quatt Chill combineren met vloerverwarming?

Nee, dit is (nog) niet mogelijk. Iedere Quatt Chill heeft een radiator nodig. Zodra het mogelijk is om Quatt Chill te koppelen aan vloerverwarming, laten we dat direct weten.

En het lijkt mij dan dus dat er aan gewerkt wordt.

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
robmaas schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:12:
Ik las overal in de comments in dit Topic dat het niet met de vloerverwarming gaat werken. In de FAQ van Quatt staat echter dit:

Kan ik Quatt Chill combineren met vloerverwarming?

Nee, dit is (nog) niet mogelijk. Iedere Quatt Chill heeft een radiator nodig. Zodra het mogelijk is om Quatt Chill te koppelen aan vloerverwarming, laten we dat direct weten.

En het lijkt mij dan dus dat er aan gewerkt wordt.
Hoe wil je een chill aan een VVW koppelen?
Dat kan ik het gunstigste geval bij de verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
OmeJoyo schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 08:37:
[...]

medu80 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Hieronder: Staat helaas ook niet op de site van Quatt, maar de CEO heeft dit verteld aan de pers:

[...]
Ah bedankt. Zo af en toe legen klinkt niet alsof er continu condens in loopt bij normaal gebruik.

Natuurlijk is het wel handig met een hele hoge luchtvochtigheid in huis of als je bijvoorbeeld veel lager dan 20 graden wilt, zoals bijvoorbeeld met een sportruimte in huis waar je zweet alleen al de luchtvochtigheid flink omhoog drijft. Dan is er gewoon niet te ontkomen aan condens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-08 09:31
netappie schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:05:
[...]

Ah bedankt. Zo af en toe legen klinkt niet alsof er continu condens in loopt bij normaal gebruik.

Natuurlijk is het wel handig met een hele hoge luchtvochtigheid in huis of als je bijvoorbeeld veel lager dan 20 graden wilt, zoals bijvoorbeeld met een sportruimte in huis waar je zweet alleen al de luchtvochtigheid flink omhoog drijft. Dan is er gewoon niet te ontkomen aan condens.
Reken er maar op dat dat ding zeer geregeld geleegd moet. Of je laat hem zichzelf legen, maar dat kost je je laminaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
netappie schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:05:
[...]

ja, maar dat is nie :+

"net als bij een droger" loopt dat ook gewoon vol zo lang de compressor actief is.
Uiteraard afhankelijk hoeveel er uit de aanwezige lucht te condenseren valt.

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 05-06-2024 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

Specs van Innova WaterLoopHeatPump staan hier.https://www.innovaenergie...240212_innova_wlhp_en.pdf

"Condensate is disposed of through a high-pressure injection system that reinjects condensate produced in the summer period into the existing system. Through a pressure switch, the pressure level of the system is monitored by discharging the excess into the technical room."

Geluidsdruk tot ~50dB(A). Da's wel veel, binnen, maar meestal is ie zachter??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xebHJinGWNHSCRGk7Sq525TB1Ww=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Sucs254tafu3rmRCzUGs3yNy.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/crzyaPtOI_-im6p0UIDxT9EmrHI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vcmG7G2nDkqJodIzGdcb4p2k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Is dat koppelstuk voor de Chill aan de retourleiding een standaard koppeling die in de markt voor installateurs ook los verkrijgbaar is?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marklakeman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-09 20:04
Hmmm, niet helemaal zoals ik had gehoopt, liefst had een "overbodige" radiator (vloerverwarming volstaat) in de woonkamer vervangen door een permanente unit en eventueel hetzelfde in onze slaapkamer.
Maar dit lijkt wel me een ideale oplossing voor de zolderkamer van mijn oudste zoon, bewust geen radiator geplaatst daar (goed geïsoleerd) en nu in de winter soms een beetje verwarmd met een keramisch ventilatorkacheltje, dat is prima (had eigenlijk een IR paneel gepland, maar het volstaat).
In de zomer zou koeling wel ontzettend welkom zijn.
De CV-leidingen zijn grotendeels weggewerkt, maar naast een kast is er nog een perfecte plek (met stopcontact nabij) voor de quick connector. Het enige dat ik nog even 100% zeker moet weten voordat ik een preorder plaats is of het gewoon op de retourleiding kan zonder radiator nabij (een van de productfoto's suggereert van wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
SBL schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:36:
[...]

Specs van Innova WaterLoopHeatPump staan hier.https://www.innovaenergie...240212_innova_wlhp_en.pdf

"Condensate is disposed of through a high-pressure injection system that reinjects condensate produced in the summer period into the existing system. Through a pressure switch, the pressure level of the system is monitored by discharging the excess into the technical room."

Geluidsdruk tot ~50dB(A). Da's wel veel, binnen, maar meestal is ie zachter??

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi systeempje wel hoor :)
(kost ook een paar centen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
Is de Chill unit vergelijkbaar met dit warmtepompje op Bol.com met een slimme Quatt integratie?

Met een cop van 6 heeft dit pompje een opgenomen vermogen van ca 600watt

Bekijk Hot Splash Warmtepomp - 3,5 kW op: https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneappAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1TJKa2qDov_ON3LPArZhPzw8zS8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BxSVTQ799sXByZyTa8RhDM31.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door TeslaNerd op 05-06-2024 11:21 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:26
paQ schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:52:
[...]

Mooi systeempje wel hoor :)
(kost ook een paar centen)
Kan nergens een prijs er van vinden. Wat kost zo iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-09 14:05
Gisteren na het ontvangen van de nieuwsbrief over de chill gelijk even een vraag gesteld over het verbruik van de chill. Was wel benieuwd naar het stroomverbruik, omdat het geneuzel over het salderen/terugleververgoeding het natuurlijk ook straks interessant maakt om juist in de zomer je opgewekte stroom te verbruiken. Vandaag al een antwoord. Blijkbaar hebben ze het nu ook een stuk rustiger in de warmere maanden 😬.

Maar ze konden nog geen duidelijkheid geven. Dit was de reactie.

Op dit moment weten we nog niet hoeveel stroom de Chill verbruikt. Daarnaast dus ook nog niet hoeveel de warmtepomp verbruikt om de warmte af te voeren.

Excuses voor het ongemak.

Lijkt me toch wel zinvol om het verbruik te weten.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:26
clubeddie schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:23:
Gisteren na het ontvangen van de nieuwsbrief over de chill gelijk even een vraag gesteld over het verbruik van de chill. Was wel benieuwd naar het stroomverbruik, omdat het geneuzel over het salderen/terugleververgoeding het natuurlijk ook straks interessant maakt om juist in de zomer je opgewekte stroom te verbruiken. Vandaag al een antwoord. Blijkbaar hebben ze het nu ook een stuk rustiger in de warmere maanden 😬.

Op dit moment weten we nog niet hoeveel stroom de Chill verbruikt. Daarnaast dus ook nog niet hoeveel de warmtepomp verbruikt om de warmte af te voeren.

Haha dat test je toch direct. Lijkt of ze 100% op marketing hebben ingezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
0xygen500 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:10:
[...]

Kan nergens een prijs er van vinden. Wat kost zo iets.
ca 2000 voor het apparaat. Zal ook wel afhangen van de afmeting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-09 23:29

zeker. Het is voor mij ook niet duidelijk of de quatt moet draaien met de compressor, of enkel de waterpomp voor het rondpompen van water.
omdat de warmte afgevoerd moet worden, denk ik zelf dat de quatt met de compressor moet draaien? Dus dan heb je al 350W minimaal van de Quatt, + verbruik van de Chill.

Ook ben ik benieuwd naar het koelvermogen, hoeveel BTU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
TeslaNerd schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:06:
Is de Chill unit vergelijkbaar met dit warmtepompje op Bol.com met een slimme Quatt integratie?

Bekijk Hot Splash Warmtepomp - 3,5 kW op: https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp[Afbeelding]
nee dat is een zwembad warmtepompje (Lucht / water)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
HBO88 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:26:
[...]

zeker. Het is voor mij ook niet duidelijk of de quatt moet draaien met de compressor, of enkel de waterpomp voor het rondpompen van water.
omdat de warmte afgevoerd moet worden, denk ik zelf dat de quatt met de compressor moet draaien? Dus dan heb je al 350W minimaal van de Quatt, + verbruik van de Chill.

Ook ben ik benieuwd naar het koelvermogen, hoeveel BTU?
De compressor zal inderdaad gebruikt moeten worden. Voor zover ik weet bestaan er geen warmtepompen die direct het water via een warmtewisselaar kunnen 'koelen' aan de lucht.

Dat zou ook niet erg foolproof zijn, want bij een goede hittegolf werkt dit s nachts misschien nog een beetje als het buiten koeler is dan binnen, maar overdag zou je dan een prachtige radiator van je verwarmingsbuizen maken door er 30+ graden water doorheen te pompen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Kraakhelder schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:12:
[...]

Reken er maar op dat dat ding zeer geregeld geleegd moet. Of je laat hem zichzelf legen, maar dat kost je je laminaat.
Ja, bij Quatt zullen ze vast niet aan een sensor hebben gedacht :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
paQ schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:26:
[...]

nee dat is een zwembad warmtepompje (Lucht / water)
Ik weet dat dit een zwembad warmtepompje is, maar is de werking van de Chill niet ook een lucht/water pomp(je) dat water opwarmt door lucht te koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius

Dan zijn ze nog niet ver in de ontwikkeling (of liegen en willen het niet zeggen). Ergens inderdaad wel een beetje grappig dat ze tijd hebben gestoken in mooie plaatjes waarin je fancy binnenunits ziet, maar kennelijk het technische deel nog niet eens in een testopstelling hebben draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
netappie schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:30:
[...]

Ja, bij Quatt zullen ze vast niet aan een sensor hebben gedacht :+
En die sensor gaat hem legen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:13:
[...]

ja, maar dat is nie :+

"net als bij een droger" loopt dat ook gewoon vol zo lang de compressor actief is.
Uiteraard afhankelijk hoeveel er uit de aanwezige lucht te condenseren valt.
Ik heb hier ook een mobiele (R290) airco. Die bak loopt bij lichte belasting (20 graden) maar heel langzaam vol. Zodra het broeierig is of ik hem op 17 graden zet verandert dit. Daar zit overigens ook een condens afvoer slang op, maar die is vooral in de verwarm stand nodig al laat ik die tegenwoordig lekker mee naar buiten lopen omdat ik geen zin heb in zo vaak legen.

Maar we zullen zien wat het tempo is waarmee deze Quatt Chill vol loopt. Bij af en toe denk ik toch zeker niet aan minimaal dagelijks legen. Dan hou ik de mobiele airco wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
TeslaNerd schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:31:
[...]

Ik weet dat dit een zwembad warmtepompje is, maar is de werking van de Chill niet ook een lucht/water pomp(je) dat water opwarmt door lucht te koelen?
Sja, in wezen is de werking van elke warmtewisselaar hetzelfde natuurlijk.
Vraag me daarom ook af waar het patent op aangevraagd is... De koppeling / afkoppelbare met de CV leiding is volgens mij wel uniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Kraakhelder schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:32:
[...]

En die sensor gaat hem legen?
Ja, stoppen met koelen en piepen of iets dergelijks. Mijn koffiemachine stopt ook gewoon hard als de vuilbak vol is of het water reservoir te laag staat.

[ Voor 19% gewijzigd door netappie op 05-06-2024 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
netappie schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:36:
[...]

Ja, stoppen met koelen en piepen of iets dergelijks.
Volgens mij moet je er dan nog steeds heen lopen om hem te legen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
netappie schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:35:
[...]

Ik heb hier ook een mobiele (R290) airco. Die bak loopt bij lichte belasting (20 graden) maar heel langzaam vol. Zodra het broeierig is of ik hem op 17 graden zet verandert dit. Daar zit overigens ook een condens afvoer slang op, maar die is vooral in de verwarm stand nodig al laat ik die tegenwoordig lekker mee naar buiten lopen omdat ik geen zin heb in zo vaak legen.

Maar we zullen zien wat het tempo is waarmee deze Quatt Chill vol loopt. Bij af en toe denk ik toch zeker niet aan minimaal dagelijks legen. Dan hou ik de mobiele airco wel.
Ik heb er nog een staan van zibro. Die hoef ik nooit te legen met koelen; die blaast het met de afvoer lucht weer naar buiten. Maar heb ook wel ooit eens een goedkope mobiele airco gehad, daar moest ik elke dag de bak van legen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Kraakhelder schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:37:
[...]

Volgens mij moet je er dan nog steeds heen lopen om hem te legen.
Vreselijk. Daar heb ik echt geen zin in na een dag in zo'n frisse koele ruimte werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:40

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Qua principe zal het wat lijken op wat ik doe met de Edel Eau - een serieschakeling van warmtepompen, watergekoppeld.
Hoewel theoretisch minder efficiënt dan een enkele trap kan het toch effectief zijn, zeker met thermische opslag in de vloer: overdag de lucht koelen met de vloer, 's nachts de vloer koelen naar buiten.

Mijn warmtepompboiler haalt een geschatte combinatie-sCOP van ruim 3, vergelijkbaar met een luchtbron-wpb.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
TeslaNerd schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:06:

Bekijk Hot Splash Warmtepomp - 3,5 kW op: https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp[Afbeelding]
Nee, dit is totaal iets anders, namelijke een semi-mobile warmtepomp die je gebruikt om juist water te verwarmen (zwembadje ed).
Los daarvan; als je kijkt hoeveel geluid dit ding maakt, 48 dB Lp10m dus op 10m afstand. dus op 1m afstand is dat 67 dB ! ik geloof niet dat je dat in je woonkamer wilt hebben.
Ohja, voor ik het vergeet, je woonkamer wordt vanzelf een zwembad, want het condensaat loopt gewoon weg, als je dat buiten in het gras hebt staan is dat natuurlijk geen enkel probleem, in de woonkamer weet ik dat zo net nog niet of je dat echt wilt. (ikke tenminste niet, krijg giga op mijn kop van de baas thuis als dat gebeurd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
MacD007 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:18:
[...]
Nee, dit is totaal iets anders, namelijke een semi-mobile warmtepomp die je gebruikt om juist water te verwarmen (zwembadje ed).
Ok, de Chill unit is totaal iets anders.
En de Chill unit (die niet semi mobiel is) is niet water aan het verwarmen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09-09 19:51
Ik heb de Quatt Chill aan m'n vriendin laten zien. Ik dacht; best een aardige WAF.

Maar ze vind dit behoorlijk duur t.o.v. een mobiele airco die je zo kan oppakken. Dus even zien of ik de pre-order ga (mogen) doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
netappie schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:35:
[...]

Ik heb in het verleden eens op een extreem warme, tropisch vochtige dag bijna 10 liter water in om en nabij de 8 uur uit de lucht getrokken. Mobiele airco die een nacht lang aan stond en in een emmer leegde. Ik kan me niet voorstellen dat de Chill een 10 liter reservoir krijgt.

Aan de andere kant zal deze ook minder capaciteit nodig hebben omdat de chill een stuk minder condensafvoer gaat hebben: een mobiele airco zuigt een hoop extra vochtige lucht aan omdat de woning extra lucht van buiten gaat aanzuigen om de weggeblazen lucht aan te vullen, bij de Chill is dit uiteraard geen issue, dus je binnenlucht zal na een poosje werken een stuk droger zijn dan de binnenlucht met een split unit airco.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
ZveenT schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:18:
Ik heb de Quatt Chill aan m'n vriendin laten zien. Ik dacht; best een aardige WAF.

Maar ze vind dit behoorlijk duur t.o.v. een mobiele airco die je zo kan oppakken. Dus even zien of ik de pre-order ga (mogen) doen..
Al uitgelegd dat dit ook beter koelt?

Qua performance (verbruik, efficientie, koelcapaciteit) zal het waarschijnlijk ergens tussen een mobiele airco en een 'echte' airco in komen te liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
TeslaNerd schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:25:
[...]

Ja, dat is ie wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
TeslaNerd schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:40:
Is dat koppelstuk voor de Chill aan de retourleiding een standaard koppeling die in de markt voor installateurs ook los verkrijgbaar is?
Ik zie maar 1 slang tussen de Chill en de retourleiding. Is de Chill dan in serie of parallel aangesloten op de retourleiding? Of is dat een dikke huls waar 2 slangen in zitten? Een aan- en een afvoerslang tussen Chill en retourleiding?
Vraag mij dan af of dat koppelstuk dan de retourleiding onderbreekt zodat de hele flow door de Chill gaat (in serie?) of zoals bij een radiator naar rato van de weerstand (parallel)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
TeslaNerd schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:25:
[...]

even naar het doel kijken :

doel van de Chill is om lucht te koelen en die zo luidloos mogelijk in de ruimte te blazen

doel van dat blauwe kleine moster (qua geluid dan) is om water te verwarmen (lauw te maken) en daarbij heel veel lawaai te maken en dat ook nog gaat wateren, je zou bijna zeggen het is een hond (oke, die maakt dan wel weer geen lauw water _O- ).

klein maar fijn verschil lijkt me :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
TeslaNerd schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:36:
[...]

Ik zie maar 1 slang tussen de Chill en de retourleiding. Is de Chill dan in serie of parallel aangesloten op de retourleiding? Of is dat een dikke huls waar 2 slangen in zitten? Een aan- en een afvoerslang tussen Chill en retourleiding?
Vraag mij dan af of dat koppelstuk dan de retourleiding onderbreekt zodat de hele flow door de Chill gaat (in serie?) of zoals bij een radiator naar rato van de weerstand (parallel)?
die dubbele slang lijkt me wel logisch, tenslotte is de Chill niet in staat om ook nog zoveel water uit zich zelf te produceren (anders zou je in je huis wel een heel ander (heel groot) probleem hebben). dus een gecombineerde aan en afvoer één, ook best handig ipv twee losse slangen.

voor de rest, lijkt tot nu toe nog een groot vraagteken ? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
fopjurist schreef op maandag 3 juni 2024 @ 18:30:
[...]

Nonconformiteit wordt geregeld in art. 7:17 BW. Het gaat om de verwachtingen ten tijde van de koop. Volgens mij kun je er niet vanuit gaan dat het product 15 jaar zonder enige problemen blijft functioneren, dus niet elk defect is een nonconformiteit.

[...]

Je hoeft slechts te bewijzen dat het product niet conform is, dus niet de eigenschappen heeft die je mocht verwachten. Een voorbeeld van zo'n eigenschap is dat de compressor minimaal x jaar mee moet gaan zonder grote reparaties.
Je kunt de vraag neerleggen op welke termijn je reparaties kunt verwachten, en hoe hoog de kosten van die reparaties kunnen zijn. Als je na vier jaar de halve aanschafprijs aan een reparatie moet betalen, kun je beter verder kijken.
duidelijk, echter juist die x is wel de bekende spelbreker, want die krijg je helaas er niet gratis bij. Ik zeg ook niet dat je geen gelijk kunt krijgen, maar je moet er veelal wel voor vechten, en ja de aanhouder wint (soms) maar niet altijd en niet iedereen is gewild om hier energie in te steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
MacD007 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 16:25:
[...]

even naar het doel kijken :

doel van de Chill is om lucht te koelen en die zo luidloos mogelijk in de ruimte te blazen

doel van dat blauwe kleine moster (qua geluid dan) is om water te verwarmen (lauw te maken) en daarbij heel veel lawaai te maken en dat ook nog gaat wateren, je zou bijna zeggen het is een hond (oke, die maakt dan wel weer geen lauw water _O- ).

klein maar fijn verschil lijkt me :Y
Volgens mij ging het om de werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
TeslaNerd schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:36:
[...]

Ik denk niet dat het onderbroken wordt. Dat zou al best een complexe connector zijn op het moment dat je een chill afkoppelt. De kring moet dan immers weer lekvrij sluiten met knap wat flow. Ik neem aan dat het parallel gekoppeld wordt. Het weer aansluiten van een chill zal lijkt me ook wat lucht in je CV systeem brengen dat er ook weer uit moet.
Zonder patentnaam / nummer is daar nu ook niet echt achter te komen. (Als dat al hetgeen is waar een patent op aangevraagd is)

Pagina: 1 ... 82 ... 277 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.