WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)
Hij is ook veel te duur! 1000 euro is lachwekkend! Begrijp dat de r&d kosten moeten worden terugverdiend, maar het is geen gamechanger product.mklcln schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 07:38:
Vindt vooral jammer dat ze zo`n unit gemaakt hebben die dus los is en niet kunt hangen.
Hadden ze niet de radiator gewoon kunnen vervangen in deze...
Want ja je kunt ermee koelen en verwarmen.
Plaats er drie in je huis en dan heb je al een mooi splitairco systeem. Dit hoort een prijs te hebben van 200-300 euro.
[ Voor 10% gewijzigd door jzoin2 op 04-06-2024 07:55 ]
There are 10 kinds of people; those who can count binary and those who can't
Ja bij mij idem, dat gaat nooit passen zonder de radiators iets te verplaatsen zodat er wat leiding tussen kan als die op de retour komt. Ben het eens dat de retour het meest logisch is, voor koelen iig.Toby-Wan schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 07:53:
[...]
Hij zit op de retour, dus zelfs met een kruisventiel zou dat moeten kunnen zolang je maar voldoende lengte aan flex (bij mij niet het geval..)
[Afbeelding]
Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity
Technisch zou dat prima moeten kunnen, echter Quatt heeft geen beste track record met het doen van speciaaltjesTrumpske schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 07:54:
Ik zie dat de Chill aangeeft een radiator nodig heeft. In mijn woonkamer heb ik vloerverwarming maar met de verbouwing loze radiator leidingen laten plaatsen vanaf de CV ketel naar de kruipruimte. Betekent dit dat ik deze kan gebruiken of heeft de Chill de radiotor echt nodig voor de warmteafgite/opvang?
WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)
Ik vraag me af in hoeverre enig waterzijdig regelen van de radiator hiermee om zeep geholpen moet worden. Neem aan dat de Chill geen geknepen flow wilt hebbenOmeJoyo schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 07:55:
[...]
Ja bij mij idem, dat gaat nooit passen zonder de radiators iets te verplaatsen zodat er wat leiding tussen kan als die op de retour komt. Ben het eens dat de retour het meest logisch is, voor koelen iig.
Denk dat de markt met name bestaat voor klanten waar met niet mogelijk is om een split airco te plaatsenjzoin2 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 07:54:
[...]
Hij is ook veel te duur! 1000 euro is lachwekkend! Begrijp dat de r&d kosten moeten worden terugverdiend, maar het is geen gamechanger product.
Plaats er drie in je huis en dan heb je al een mooi splitairco systeem. Dit hoort een prijs te hebben van 200-300 euro.
Ik vind de prijs bij introductie eigenlijk niet zo hoog om eerlijk te zijn. Veel mensen zullen aan 1 of 2 units genoeg hebben. Je kunt daarna ook meteen de opgevangen warmte inzetten om mee te douchen, of zelfs in de avond weer deels mee te verwarmen als je veel zon hebt.jzoin2 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 07:54:
[...]
Hij is ook veel te duur! 1000 euro is lachwekkend! Begrijp dat de r&d kosten moeten worden terugverdiend, maar het is geen gamechanger product.
Vrij zeker dat dit voor veel mensen wel een goede optie is ook omdat het veel minder invasief is en als je all een Quatt hebt en je hebt er maar 1 nodig, weegt dit toch behoorlijk op tegen het laten plaatsen van een Airco naast je Quatt.
Wel weer 'typisch' Quatt..Heinemancp schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 07:12:
[...]
Geen combi met vloerverwarming... Is ook lastig aankoppelen natuurlijk.
Technisch is er geen verschil tussen koppelen op retour van radiator of retour van vloerverwarmingsgroep bij verdeler. Echter 1 van de 2 is makkelijk, de andere kost wat moeite en leidingwerk..
Ik heb in het afgelopen jaar best vaak in dit forum gelezen dat de Quatt 'daar' prima staat, omdat hij alleen in de winter aanstaat, of hij staat 'daar' prima want in de winter slapen wij en de buren allemaal met het raam dicht.
Gaat dit nu veranderen? Of is een Quatt in de zomer minder hard aan het werk?
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Dit is toch bij bijna elk bedrijf zo en opzich ook te verwachten? Als je nu naar het complete plaatje kijkt dat er vanaf januari een systeem is dat verwarmt en koelt, volledige electrisch, met uitgebreide app sturing, die ook nog de warmte uit je woning opslaat in een buffervat zodat je er in de avond mee kan douchen of verwarmen. Welke andere partij bied dit aan? En welke partij met vloerverwarming? En ben dan ook benieuwd wat het kost.Toby-Wan schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:01:
[...]
Wel weer 'typisch' Quatt..
Technisch is er geen verschil tussen koppelen op retour van radiator of retour van vloerverwarmingsgroep bij verdeler. Echter 1 van de 2 is makkelijk, de andere kost wat moeite en leidingwerk..
Volgens mij kijken ze naar de installed base waar de meeste mensen bij de introductie wat aan hebben. Dan kunnen ze op den duur de meer ingewikkelde systemen ontwerpen en uitwerken.
Klinkt mij als een prima en veilige strategie om markt te bouwen en er niet zelf aan tenonder te gaan. Er zijn genoeg bedrijven geweest (kijkend naar verschillende markten, niet naar CV/Airco) in het verleden die alles beloofde en dan zat het tegen en dan was het einde bedrijf.
Dat is in de chill.mklcln schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:10:
Valt mensen op dat ze R290 gebruiken trouwens. Is dit dan in de quatt chill. Of hebben ze nu ook ineens nieuwe quatt hybrids?
e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier
Als ze hier nog een toevoeging op doen met zonnepanelen en een batterij hebben ze het complete plaatje. En hebben ze heel je huis verduurzaamtOmeJoyo schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:18:
[...]
Dit is toch bij bijna elk bedrijf zo en opzich ook te verwachten? Als je nu naar het complete plaatje kijkt dat er vanaf januari een systeem is dat verwarmt en koelt, volledige electrisch, met uitgebreide app sturing, die ook nog de warmte uit je woning opslaat in een buffervat zodat je er in de avond mee kan douchen of verwarmen. Welke andere partij bied dit aan? En welke partij met vloerverwarming? En ben dan ook benieuwd wat het kost.
Volgens mij kijken ze naar de installed base waar de meeste mensen bij de introductie wat aan hebben. Dan kunnen ze op den duur de meer ingewikkelde systemen ontwerpen en uitwerken.
Klinkt mij als een prima en veilige strategie om markt te bouwen en er niet zelf aan tenonder te gaan. Er zijn genoeg bedrijven geweest (kijkend naar verschillende markten, niet naar CV/Airco) in het verleden die alles beloofde en dan zat het tegen en dan was het einde bedrijf.
Maakt warmtetechnisch wel degelijk uit. Je wilt het retourwater niet door je radiator omdat die dan je kamer weer opwarmtToby-Wan schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:01:
[...]
Wel weer 'typisch' Quatt..
125 jaar oud huis, redelijk geïsoleerd (6cm PIR dakisolatie, 7cm muurisolatie steenwol, hr++), 1 Quatt WP, 4kWp zonnepanelen, benedenverdieping 3 grote T22 radiatoren met heatboosters en totaal 40 fans op lage snelheid..
En de geluidsproductie ook eigenlijk.
Kom hier nog wat radiatorcapaciteit tekort en ben/was van plan om twee radiatoren te vervangen.
Dit zou een interessante optie kunnen zijn om te verwarmen.
Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.
De condens wordt in de Chill zelf opgevangen. Dus je moet zelf het bakje leeggooien.Johan Bogle schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:47:
Ben vooral benieuwd naar de condens en of het verplaatsbaar is, dus eenvoudig op twee kamers inzetbaar.
Verder is de unit zelf makkelijk uit- en in te pluggen. Dus zo te verplaatsen.
Dat lijkt mij ook, maar ze hebben het wel over een quick connector.Djvdb schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 07:51:
[...]
Dat kan bijna niet anders dan een waterzijdige aansluiting zijn, je kunt anders nooit de warmte kwijt.
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren, T6 thermostaat
Zou dat niet meer gaan over dat het relatief simpel is om aan te sluiten op de bestaande leiding zonder extra leiding werk?s020506 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:52:
[...]
Dat lijkt mij ook, maar ze hebben het wel over een quick connector.
Hoe weet jij of deze makkelijk af te koppelen is? Ik denk dat je deze unit of de flex leiding klikt er nauwelijks warmte wordt over gedragen.SjigEd schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:52:
[...]
De condens wordt in de Chill zelf opgevangen. Dus je moet zelf het bakje leeggooien.
Ja misschien wel. Maar dat klinkt weer niet als iets dat je makkelijk naar een andere kamer verplaatst.Djvdb schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:54:
[...]
Zou dat niet meer gaan over dat het relatief simpel is om aan te sluiten op de bestaande leiding zonder extra leiding werk?
Trouwens, ervaring leert mij dat zodra je met leidingwerk aan de gang moet het al snel niet meer makkelijk is
Er staat ook bij flexibiliteit gemiddeld en als je dit vergelijkt met een mobiele airco is deze hoger. Dus ik denk dat hij niet zo makkelijk in en uit te pluggen is eerlijk gezegd.s020506 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:54:
[...]
Hoe weet jij of deze makkelijk af te koppelen is? Ik denk dat je deze unit of de flex leiding klikt er nauwelijks warmte wordt over gedragen.
Met flexibiliteit gemiddeld bedoelen ze waarschijnlijk dat je hem makkelijk een halve meter naar links of rechts kan verplaatstenDjvdb schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:56:
[...]
Er staat ook bij flexibiliteit gemiddeld en als je dit vergelijkt met een mobiele airco is deze hoger. Dus ik denk dat hij niet zo makkelijk in en uit te pluggen is eerlijk gezegd.
Ik had gisteren mijn gesprek met iemand van Quatt om te kijken naar de installatie bij mij thuis.s020506 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:54:
[...]
Hoe weet jij of deze makkelijk af te koppelen is? Ik denk dat je deze unit of de flex leiding klikt er nauwelijks warmte wordt over gedragen.
Dus ook meteen gevraagd naar de Chill.
Hij vertelde het zo: overdag zet je de Chill in je woonkamer en als je 's avonds naar bed gaat neem je hem gewoon mee...
Ik vermoed dat veel klanten, net als ik, wel vloerverwarming hebben zonder radiatorren.
Ik vind het een lelijk ding (smaken verschillen, I know) en niet zit te wachten op een "poef" in de kamer.
Daarnaast is de prijs fors te noemen. Met een beetje huiskamer heb je er minimaal 2 nodig. En de capaciteit met max 3 units is erg bescheiden, want dan zijn de slaapkamers nog steeds warm.
Ik vind het gewoon heel erg jammer dat ze niet met de (tijdelijke) optie komen om mbv de bestaande installatie de vloer te koelen, al dan niet met een beperkte temperatuursinstelling om condens op de vloer te voorkomen.
Begrijp me goed: Ik ben fan van Quatt, maar dit gaat hem voor mij niet worden.
Ik begrijp dan niet zo goed waarom ze een mobiele airco dan als meer flexibel inschalen. Dan ben je toch ook gebonden aan een raam?s020506 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:58:
[...]
Met flexibiliteit gemiddeld bedoelen ze waarschijnlijk dat je hem makkelijk een halve meter naar links of rechts kan verplaatsten
Dan zal hij wel op een stalen leiding moeten. Maar dan nog, op een stukje leiding van pak hem beet 5 cm moet je best veel warmte overdragen.SjigEd schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:00:
[...]
Ik had gisteren mijn gesprek met iemand van Quatt om te kijken naar de installatie bij mij thuis.
Dus ook meteen gevraagd naar de Chill.
Hij vertelde het zo: overdag zet je de Chill in je woonkamer en als je 's avonds naar bed gaat neem je hem gewoon mee...
Heeft de beste man nog meer dingen verteld? Over de chill dan.
Je blijft gebonden aan de capaciteit van de buitenunit en misschien een beetje meer als je straks een heatbattery hebt. Ik denk dan ook dat 3 units tegelijk alleen kan met een heatbattery. Zonder doorvoer naar buiten kun je niet magisch meer koelvermogen ergens vandaan toveren. Waarschijnlijk komt het neer op 2 - 3 kw per unit.MrMtx schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:00:
Quatt heeft met de Chill wat mij betreft volledig de plank mis geslagen.
Ik vermoed dat veel klanten, net als ik, wel vloerverwarming hebben zonder radiatorren.
Ik vind het een lelijk ding (smaken verschillen, I know) en niet zit te wachten op een "poef" in de kamer.
Daarnaast is de prijs fors te noemen. Met een beetje huiskamer heb je er minimaal 2 nodig. En de capaciteit met max 3 units is erg bescheiden, want dan zijn de slaapkamers nog steeds warm.
Ik vind het gewoon heel erg jammer dat ze niet met de (tijdelijke) optie komen om mbv de bestaande installatie de vloer te koelen, al dan niet met een beperkte temperatuursinstelling om condens op de vloer te voorkomen.
Die condens is jammer. Verplaatsen naar een andere kamer zou echt een groot voordeel zijn voor ons gebruik, maar zelfs zonder denk ik dat ik deze wel wil voor mijn werkkamer. Airco daar zou op 2500 komen en dan is dit toch echt flink voordeliger. Kan hem daar ook mooi in een hoek plaatsen waardoor kabels niet zo’n probleem zijn. (Dat is wel iets om goed na te kijken: 1 flinke kabel naar de radiator en 1 naar het stopcontact)SjigEd schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:52:
[...]
De condens wordt in de Chill zelf opgevangen. Dus je moet zelf het bakje leeggooien.
Zelfde situatie met enkel vloerverwarming, dus jammer dat die in de 1e fase niet compatibel is. Komt vanzelf, want technisch geen enkele beperking.MrMtx schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:00:
Deel je mening over de Chill niet overigens. Effectiever dan klassieke vloerkoeling met alle complicaties / restricties van dien, ziet er fraai uit, modulair inzetbaar en op 1099 redelijk geprijsd. Ook goed inzetbaar als warmtebooster op de koudste dagen om net extra zetje te geven als het LVT afgiftesysteem het niet warm kan houden.
De kracht zit voor mij vooral in het platform / ecosysteem. Quatt heeft in relatief korte tijd een complete en geïntegreerde duurzaamheids oplossing neer weten te zetten die uniek is in de markt. Betaalbaar, modulair uitbreidbaar, gestuurd vanuit een goede app en met unieke features (e.g. cool-to-shower). Daardoor rendeert een geïnvesteerde euro in het Quatt ecosysteem uiteindelijk beter dan een investering in allemaal losse oplossingen - ook al zijn er voor iedere afzonderlijke module goedkopere alternatieven te vinden. Knap werk!
[ Voor 5% gewijzigd door Clock op 04-06-2024 09:27 ]
Klein beetje mierenneuken, maar de chill niet extra kunnen verwarmen als je (LVT) systeem het niet kan bijhouden. Er gaat geen extra warmte uit de buiten komen. De chill gaat wel kunnen helpen om je kamer sneller op temperatuur te laten kkomen.Clock schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:11:
[...]
Zelfde situatie met enkel vloerverwarming, dus jammer dat die in de 1e fase niet compatibel is. Komt vanzelf, want technisch geen enkele beperking.
Deel je mening over de Chill niet overigens. Effectiever dan klassieke vloerkoeling met alle complicaties / restricties van dien, ziet er fraai uit, modulair inzetbaar en op 1099 redelijk geprijsd. Ook goed inzetbaar als warmtebooster op de koudste dagen om net extra zetje te geven als het LVT afgiftesysteem het niet warm kan houden.
De kracht zit voor mij vooral in het platform / ecosysteem. Quatt heeft in relatief korte tijd een complete en geïntegreerde duurzaamheids oplossing neer weten te zetten die uniek is in de markt. Betaalbaar, modulair uitbreidbaar, gestuurd vanuit een goede app en met unieke features (e.g. cool-to-shower). Knap werk!
En zo geschiede 😜 een water water warmtepomp. Op r290 zelfs alleen jammer dat ze geen condensafvoer hebben. Zal wellicht beperkt in die zone actief zijn.ErikVers schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:11:
[...]
Dus mijn gok is dat het een tweetrap gaat worden; de Chill heeft een water water warmtepomp en kan hierdoor de condenserende trap maken en het vermogen en effect van een airco evenaren.
Geef toe, hun marketing is top 🫡
Benieuwd naar de praktijk ervaringen 👍
[ Voor 14% gewijzigd door ErikVers op 04-06-2024 09:18 ]
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Die condens is heel jammer, want als het ding een dag aanstaat als het erg warm is, komt er wel veel condenswater vanaf.Johan Bogle schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:11:
[...]
Die condens is jammer. Verplaatsen naar een andere kamer zou echt een groot voordeel zijn voor ons gebruik, maar zelfs zonder denk ik dat ik deze wel wil voor mijn werkkamer. Airco daar zou op 2500 komen en dan is dit toch echt flink voordeliger. Kan hem daar ook mooi in een hoek plaatsen waardoor kabels niet zo’n probleem zijn. (Dat is wel iets om goed na te kijken: 1 flinke kabel naar de radiator en 1 naar het stopcontact)
Op zich wel mooi bedacht dit, het is toch echt wel innovatief in de markt.
Wel echt heel jammer dat we een jaar moeten wachten. Klinkt als veel preorders verzamelen om investeringskapitaal aan te kunnen trekken.
Dat hoeft niet ze kunnen ervoor kiezen om de vocht mee uit te blazen weer. Zeker niet ideaal voor t comfort maar zou een keuze kunnen zijn.s020506 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:17:
[...]
Die condens is heel jammer, want als het ding een dag aanstaat als het erg warm is, komt er wel veel condenswater vanaf.
[ Voor 9% gewijzigd door ErikVers op 04-06-2024 09:20 ]
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Nee niet gemist, er ontbreekt nog best wat informatie die we allemaal graag zouden willen weten. Hopeljik komen ze snel met deze informatiesbijlsma schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:18:
Heb ik iets gemist of is het koelvermogen nog niet bekend ? Dat is toch wel de belangrijkste specificatie...
Op zich wel mooi bedacht dit, het is toch echt wel innovatief in de markt.
Wel echt heel jammer dat we een jaar moeten wachten. Klinkt als veel preorders verzamelen om investeringskapitaal aan te kunnen trekken.
Eens, je hebt geen extra verwarmingscapaciteit. Je krijgt een flinke boost in afgiftecapaciteit en de mogelijkheid om de beschikbare verwarmingcapaciteit te focussen op 1 of 2 kamers (ten koste van andere kamers).s020506 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:16:
[...]
Klein beetje mierenneuken, maar de chill niet extra kunnen verwarmen als je (LVT) systeem het niet kan bijhouden. Er gaat geen extra warmte uit de buiten komen. De chill gaat wel kunnen helpen om je kamer sneller op temperatuur te laten kkomen.
Ik zou in de woonkamer een aansluitpunt willen maken evenals boven - en dan dan kan je zelf kiezen wat je wil koelen. Geen lelijke witte units aan de muur en warmte retour richting boiler klinkt ook goed. Benieuwd of dit echt substationeel warmer water geeft of dat dit minimaal is.
Is dit te berekenen? Elke graad temperatuur onttrekken uit "x m3" in een liter boiler water is zo veel energie?
Die kan aan elk raam en een Chill alleen op plekken waar je een connector hebt. Dus inderdaad iets minder flexibel.Djvdb schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:03:
[...]
Ik begrijp dan niet zo goed waarom ze een mobiele airco dan als meer flexibel inschalen. Dan ben je toch ook gebonden aan een raam?
Waar staat dit? Ik kan het namelijk niet vinden dat dit nodig is.SjigEd schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:16:
Vergeet niet dat je elke dag de condenswaterbak leeg moet gooien.
https://www.bright.nl/nie...lt-via-je-warmtepomp.html
Die condens wordt in de Quatt Chill zelf opgeslagen, in een verwijderbaar bakje. Dat moet je zo nu en dan zelf legen, zoals bij een wasdroger.
[ Voor 37% gewijzigd door medu80 op 04-06-2024 09:41 ]
leuk voor op zolder waar ik het lastig warm krijg in de winter, en het in de zomer.. heet is. Maar ik ben ook wel heel benieuwd naar de kracht en of het dan in de avond van de zolder of werkkamer naar de slaapkamer kan brengen. Als dat kan wil ik er denk ik best 2 bestellen ipv splitunit.Clock schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:25:
[...]
Eens, je hebt geen extra verwarmingscapaciteit. Je krijgt een flinke boost in afgiftecapaciteit en de mogelijkheid om de beschikbare verwarmingcapaciteit te focussen op 1 of 2 kamers (ten koste van andere kamers).
Ik zie nog wel een merger met homewizard t.z.t.mklcln schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:21:
[...]
Als ze hier nog een toevoeging op doen met zonnepanelen en een batterij hebben ze het complete plaatje. En hebben ze heel je huis verduurzaamt. De one-stop-shop.
Je krijgt toch condensvorming op het element? Je zal altijd wel iets moeten opvangen. En als je het meeste vocht weer de kamer in slingert, lijkt me dat inderdaad niet veel toevoegen voor het comfort. Dan zou ik hem zeker niet kopenErikVers schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:19:
[...]
Dat hoeft niet ze kunnen ervoor kiezen om de vocht mee uit te blazen weer. Zeker niet ideaal voor t comfort maar zou een keuze kunnen zijn.
Nah, als je wilt koelen wil je zo min mogelijk vocht in de lucht, zo werken airco’s ook, die maken de lucht minder vochtig.ErikVers schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:19:
[...]
Dat hoeft niet ze kunnen ervoor kiezen om de vocht mee uit te blazen weer. Zeker niet ideaal voor t comfort maar zou een keuze kunnen zijn.
Ik zie dit vooral als een interessante optie voor huizen die geen vloerverwarming kunnen of willen, maar wel een warmtepomp. Als ik het goed lees kan de chill ondersteunen bij radiatoren om een ruimte effectiever op te warmen. Als dat ook goed werkt met LTV dan is dit zeker interessant voor het radiator deel van de markt.
Is het dan niet gewoon een alternatief voor een fancoil eigenlijk?
Goede link met extra info. Dus Quatt maakt een aansluitpunt in je leiding, en daar mag je hem aankoppelen. Hoeveel kost een extra aansluitpunt? En gaat cv water naar de chill, of koelvloeistof vanaf de cv leiding? En hoe zwaar wordt zo'n ding? Met veel vloeistof denk ik niet dat je makkelijk de trap op en af tilt.medu80 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:31:
[...]
Waar staat dit? Ik kan het namelijk niet vinden dat dit nodig is.
https://www.bright.nl/nie...lt-via-je-warmtepomp.html
Die condens wordt in de Quatt Chill zelf opgeslagen, in een verwijderbaar bakje. Dat moet je zo nu en dan zelf legen, zoals bij een wasdroger.
Houd er wel rekening mee dat je er volgens de pagina 2 tot 3 tegelijk kunt gebruiken? Mogelijk wordt dit hoger als je de DUO hebt.TZC-T1-FX schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 07:58:
Ik heb er 4 gepreorderd. Heb er wel vertrouwen in (net zoals bij de Quatt Hybrid). Mijn vrouw vindt het design ook wel kek, dus de WAF ligt bij mij goed.
Verder zul je bij meer units ook iets aan efficientie inleveren vermoed ik. Stel dat de Chill 2.5KW kan koelen, dan wordt het leidingwater (om en nabij) 2.5 graden warmer, niet erg spannend. Zijn er 3 bezig dan wordt het leidingwater 7.5 graden warmer, en dan beginnen deze toch wel wat warmte af te geven aan de ruimtes waar de leidingen doorheen gaan.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Ik weet het. Je wilt juist ook ontvochtigen.olafmol schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:51:
[...]
Nah, als je wilt koelen wil je zo min mogelijk vocht in de lucht, zo werken airco’s ook, die maken de lucht minder vochtig.
Ik zie dit vooral als een interessante optie voor huizen die geen vloerverwarming kunnen of willen, maar wel een warmtepomp. Als ik het goed lees kan de chill ondersteunen bij radiatoren om een ruimte effectiever op te warmen. Als dat ook goed werkt met LTV dan is dit zeker interessant voor het radiator deel van de markt.
Is het dan niet gewoon een alternatief voor een fancoil eigenlijk?
Alleen vermoed ik dat de chill dat niet gaat doen want dan zit het bakje zo vol, vandaar mijn opmerking dat het wellicht deels weer wordt afgeblazen 👍
Koelvloeistof?s020506 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:54:
[...]
Goede link met extra info. Dus Quatt maakt een aansluitpunt in je leiding, en daar mag je hem aankoppelen. Hoeveel kost een extra aansluitpunt? En gaat cv water naar de chill, of koelvloeistof vanaf de cv leiding? En hoe zwaar wordt zo'n ding? Met veel vloeistof denk ik niet dat je makkelijk de trap op en af tilt.
Denk dat het bakje, net als bij fancoils, regelmatig moet worden geleegd. Anders krijg je ook shit met bacteriën enzo.ErikVers schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:56:
[...]
Ik weet het. Je wilt juist ook ontvochtigen.
Alleen vermoed ik dat de chill dat niet gaat doen want dan zit het bakje zo vol, vandaar mijn opmerking dat het wellicht deels weer wordt afgeblazen 👍
Hoe meer ik erover inlees, hoe meer ik zie dat dit “gewoon” een mooi gedesignde fancoil is met een “plug and play” systeem zodat ie portable is. Dat zal ws het patent zijn.
Er zit R290 in. Tot waar komt dat, is mijn vraag. Waar wisselt de warmte naar het cv water?
Dat klinkt heel tof, maar in feite doe je dat als je een FE systeem hebt sowieso al. Het FE warmtepompje gebruikt (als ik het goed begrijp) het cv water als afvoer van kou, wat in de zomer dus je huis zal afkoelen.OmeJoyo schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:01:
[...]
Je kunt daarna ook meteen de opgevangen warmte inzetten om mee te douchen.
(ik neem aan dat de Quatt buitenunit dan niet aan het verwarmen is, want dat zou lachwekkend stom zijn).
De chill zal zorgen voor iets warmer retourwater, dus het SWW warmtepompje zal iets efficienter worden, maar 'opgevangen warmte gebruiken om te douchen' klinkt fancier dan het daadwerkelijk is.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Over efficientie gesproken, de warmte gaat ergens over van R290 in de chill naar je cv water. Ik vraag me af wat de efficientie is van het geheel.onlinaius schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:02:
[...]
Dat klinkt heel tof, maar in feite doe je dat als je een FE systeem hebt sowieso al. Het FE warmtepompje gebruikt (als ik het goed begrijp) het cv water als afvoer van kou, wat in de zomer dus je huis zal afkoelen.
(ik neem aan dat de Quatt buitenunit dan niet aan het verwarmen is, want dat zou lachwekkend stom zijn).
De chill zal zorgen voor iets warmer retourwater, dus het SWW warmtepompje zal iets efficienter worden, maar 'opgevangen warmte gebruiken om te douchen' klinkt fancier dan het daadwerkelijk is.
Yes, maar deze heeft een compressor ingebouwd, gezien gebruik van R290. Dus hij vertrouwt niet volledig op de werking van je Quatt. Ik denk ook dat ze ongeveer 2.5kW per stuk zullen zijn, dat haal ik uit de vergelijking met een airco op de site en qua verwarming zullen ze ook niet kW's van de Quatt af snoepen maar zelf genereren. We gaan het zien, wel een slim idee, maar eigenlijk heb je een mobiele airco voor 300 euro. Gat in de muur maken en je hebt ongeveer hetzelfde. En misschien wel goedkoper als die 1099.olafmol schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:00:
[...]
Denk dat het bakje, net als bij fancoils, regelmatig moet worden geleegd. Anders krijg je ook shit met bacteriën enzo.
Hoe meer ik erover inlees, hoe meer ik zie dat dit “gewoon” een mooi gedesignde fancoil is met een “plug and play” systeem zodat ie portable is. Dat zal ws het patent zijn.
En als je in een andere kamer ook een gat in de muur maakt, hebt je dezelfde flexibiliteit als met de chillmedu80 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:04:
[...]
Yes, maar deze heeft een compressor ingebouwd, gezien gebruik van R290. Dus hij vertrouwt niet volledig op de werking van je Quatt. Ik denk ook dat ze ongeveer 2.5kW per stuk zullen zijn, dat haal ik uit de vergelijking met een airco op de site en qua verwarming zullen ze ook niet kW's van de Quatt af snoepen maar zelf genereren. We gaan het zien, wel een slim idee, maar eigenlijk heb je een mobiele airco voor 300 euro. Gat in de muur maken en je hebt ongeveer hetzelfde. En misschien wel goedkoper als die 1099.
Precies.s020506 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:05:
[...]
En als je in een andere kamer ook een gat in de muur maakt, hebt je dezelfde flexibiliteit als met de chill
handige gedachte, ik denk echter niet dat dit kan, tenminste niet als je elke dag je Cv opnieuw wilt gaan vullen, los van de troep die bij het loskoppelen ontstaat.Erasmo schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 07:41:
Interessant. In principe zou ik met 1 unit overdag het kantoor kunnen koelen en 'snachts de slaapkamer.

maar als dat met de QuickConnector wel lekvrij zou kunnen, dan lijkt dat dus helemaal niet zo'n slecht idee.
/f/image/Uz7bx9iiEyQ6GjpEDGGE6BkU.png?f=fotoalbum_large)
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Je kunt het beter vergelijken met een water/water warmtepomp(je) en dan een all in one. Prima concept en best innovatief. Of het een gat in de markt gaat worden zullen we zien. En wij tweakers maken natuurlijk zelf wel desnoods een condensafvoer 👍✅olafmol schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:00:
[...]
Denk dat het bakje, net als bij fancoils, regelmatig moet worden geleegd. Anders krijg je ook shit met bacteriën enzo.
Een fancoil is enkel een afgifte toestel. De chill is meer dan dat.
Ik ben het deels met je eens, en deels niet.MrMtx schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:00:
Ik denk niet dat Quatt de plank heeft mis geslagen. Dit is een (als ze het goed voor elkaar krijgen) best aardig product, voor een selecte groep gebruikers.
Ik kan me voorstellen dat je hiervoor gaat als je:
- Geen buitenunit kan plaatsen voor een airco
- Die airco esthetisch echt niet ziet zitten.
- Je een beperkte koelcapaciteit nodig hebt: bijv alleen 1 slaapkamer, of 1 werkkamer.
- En je uiteraard radiatoren hebt in de ruimte die je wil koelen.
Dit maakt de Chill naar mijn idee vooral interessant voor kleinere / oudere woningen / appartementen.
Je teleurstelling begrijp ik ook, ook ik had gehoopt dat ik met Quatt ooit op de VVW kon gaan koelen, en die hoop wordt nu ze een 'concurrerend' product in de markt hebben gezet waar ze lekker op kunnen verdienen fors kleiner.
Of misschien zelfs recent VVW hebben aangelegd, omdat dat 'beter' is met een warmtepomp, dan voel je je ook wel een beetje in je hemd gezet.MrMtx schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:00:
Ja, ik ben daarvan op de hoogte. In de praktijk zullen er maximaal 3 tegelijkertijd aanstaan, aangezien ik niet tegelijkertijd werk en slaaponlinaius schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:54:
[...]
Houd er wel rekening mee dat je er volgens de pagina 2 tot 3 tegelijk kunt gebruiken? Mogelijk wordt dit hoger als je de DUO hebt.
Verder zul je bij meer units ook iets aan efficientie inleveren vermoed ik. Stel dat de Chill 2.5KW kan koelen, dan wordt het leidingwater (om en nabij) 2.5 graden warmer, niet erg spannend. Zijn er 3 bezig dan wordt het leidingwater 7.5 graden warmer, en dan beginnen deze toch wel wat warmte af te geven aan de ruimtes waar de leidingen doorheen gaan.
Hoezo, de oplossing van Quatt met vvw werkt toch gewoon? Koelen met warmtepompen en vvw is en was altijd al tricky door condens, dat is geen nieuws.onlinaius schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:11:
[...]
Of misschien zelfs recent VVW hebben aangelegd, omdat dat 'beter' is met een warmtepomp, dan voel je je ook wel een beetje in je hemd gezet.
Met een 'beetje huiskamer' denk ik ook dat je niet snel voor de Chill zult gaan, dan hang je gewoon een airco op, hoef je de condens niet meer handmatig af te voeren, heb je extra verwarmingscapaciteit in de winter en koel je waarschijnlijk nog net wat efficienter.MrMtx schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:00:
Daarnaast is de prijs fors te noemen. Met een beetje huiskamer heb je er minimaal 2 nodig.
Best een interessant product, maar naar mijn idee wel voor een beperkte groep klanten.
als je ooit zelf een mobiele aico hebt gehad weet je dat je van dat geluid niet echt vrolijk gaat worden, naast dat zo maar een gat naar buiten ook niet wenselijk is, je moet dat ook nog netjes afwerken, laten boren en gaat doe je ook niet zo maar en vooral ook niet gratis, zal compleet ook al ruim 300 euro of meer gaan kosten.medu80 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:04:
[...]
Yes, maar deze heeft een compressor ingebouwd, gezien gebruik van R290. Dus hij vertrouwt niet volledig op de werking van je Quatt. Ik denk ook dat ze ongeveer 2.5kW per stuk zullen zijn, dat haal ik uit de vergelijking met een airco op de site en qua verwarming zullen ze ook niet kW's van de Quatt af snoepen maar zelf genereren. We gaan het zien, wel een slim idee, maar eigenlijk heb je een mobiele airco voor 300 euro. Gat in de muur maken en je hebt ongeveer hetzelfde. En misschien wel goedkoper als die 1099.
Met dit idee heb je dat dus niet nodig.
Het enige wat ik me afvraag is waar gaat het condens naar toe, opvangbak ?
En jammer dat ze het geluidniveau er niet bij vertellen, dus is dit mogelijk nog vol in ontwikkeling en hebben ze die gegevens nog niet eens.
En je ziet, ook hier wordt R290 toegepast, hezien de foto dus ook geen veiligheidszone nodig zoals je dat ziet bij nagenoeg alle buitenunits met R290. lijkt dus meer een micro-warmtepomp te zijn.
[ Voor 13% gewijzigd door MacD007 op 04-06-2024 10:18 ]
Een fancoil duwt toch ook gewoon de onttrokken warmte de leidingen weer in? Wat doet dit ding anders? Ik probeer het plaatje compleet te krijgen.ErikVers schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:09:
[...]
Je kunt het beter vergelijken met een water/water warmtepomp(je) en dan een all in one. Prima concept en best innovatief. Of het een gat in de markt gaat worden zullen we zien. En wij tweakers maken natuurlijk zelf wel desnoods een condensafvoer 👍✅
Een fancoil is enkel een afgifte toestel. De chill is meer dan dat.
Niet iedereen wil verwarmen met airco, ik niet in mijn woonruimtes in ieder geval. En niet iedereen kan of wil vloerverwarming. En dan wordt dit ding wel interessant, mits het de radiator opwarming een extra boost geeft om daarmee op lage water temperaturen van de warmtepomp de ruimtes toch op te kunnen warmen en op temp te kunnen houden.onlinaius schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:15:
[...]
Met een 'beetje huiskamer' denk ik ook dat je niet snel voor de Chill zult gaan, dan hang je gewoon een airco op, hoef je de condens niet meer handmatig af te voeren, heb je extra verwarmingscapaciteit in de winter en koel je waarschijnlijk nog net wat efficienter.
Best een interessant product, maar naar mijn idee wel voor een beperkte groep klanten.
Behalve dat gat heeft een mobiele airco ook nog als nadeel dat deze behoorlijk veel herrie maakt en zelf warmte maakt.olafmol schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:16:
[...]
Het probleem van een mobiele airco is precies dat gat. En dat lost dit ding wel mooi op.
Het is dus een mobiele airco die geen gat nodig heeft, maar wel 700 euro duurder is. Er is een markt voor, maar niet bij mij.
Ik zeg ook niet compleet, ik zeg dat je een mobiele airco hebt voor rond de 300 en DAN een gat maken. Ben je goedkoper uit als 1099, een gat kost je echt geen 799 euro. Opvangbak, is al meermalen aangehaald en er is een link geplaatst.MacD007 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:15:
[...]
als je ooit zelf een mobiele aico hebt gehad weet je dat je van dat geluid niet echt vrolijk gaat worden, naast dat zo maar een gat naar buiten ook niet wenselijk is, je moet dat ook nog netjes afwerken, laten boren en gaat doe je ook niet zo maar en vooral ook niet gratis, zal compleet ook al ruim 300 euro of meer gaan kosten.
Met dit idee heb je dat dus niet nodig.
Het enige wat ik me afvraag is waar gaat het condens naar toe, opvangbak ?
En jammer dat ze het geluidniveau er niet bij vertellen, dus is dit mogelijk nog vol in ontwikkeling en hebben ze die gegevens nog niet eens.
En je ziet, ook hier wordt R290 toegepast, hezien de foto dus ook geen veiligheidszone nodig zoals je dat ziet bij nagenoeg alle buitenunits met R290. lijkt dus meer een micro-warmtepomp te zijn.
Kijk maar eens wat een water water warmtepomp doet. Je moet het zien als de tweede trap. Een warmtepomp waarbij de bron geen losse bron of lucht is maar je cv systeem en de bestaande warmtepomp. Je ziet dit ook met tapwater warmtepompboilers die kun je ook aanschaffen met water ipv lucht als bron.olafmol schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:15:
[...]
Een fancoil duwt toch ook gewoon de onttrokken warmte de leidingen weer in? Wat doet dit ding anders? Ik probeer het plaatje compleet te krijgen.
Een fancoil is enkel afgifte. Dit is ook een warmtepomp anders zat er geen koudemiddel (r290) in 👍
Effectiever op welk onderdeel? Inderdaad wat flexibeler, en makkelijker foolproof te krijgen.Clock schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:11:
[...]
Effectiever dan klassieke vloerkoeling met alle complicaties / restricties van dien
Maar qua performance (en dan heb ik het over koelvermogen en COP) en prijs zal de chill waarschijnlijk niet kunnen tippen aan goed ingeregelde vloerkoeling.
Chill:
Voor 1100 euro koel je in 1 ruimte 2 tot 2.5KW (aangezien je er 2 tot 3 tegelijk kunt laten werken zal dat waarschijnlijk in die regionen liggen). COP is niet denderend, aangezien je de warmteafvoer op een leiding zet die qua temperatuur bij de woning in de buurt komt, en buiten de warmte nogmaals moet afvoeren met de buitenunit.
VVW:
In alle ruimtes met VVW koel je in de nacht de VVW oppervlakken terug naar buitentemperatuur, met ramen open zodat je geen condensvorming krijgt, daarmee 'reset' je de woning naar het moment dat de hittegolf begon. Doordat de buitentemperatuur lager is dan de binnentemperatuur heb je een prachtige COP en 5 - 6KW in meerdere ruimtes voor de prijs van een software update.
Als je met performance flexibiliteit bedoeld zie ik je punt, maar interpreteer je performance als cijfers dan heb ik mijn twijfels.
Niet echt uniek hoor. Iedere W/W WPB koelt om het SWW te verwarmen, en ook bij een L/W WPB kun je er voor kiezen om de gekoelde lucht uit te blazen in de woning / de warme lucht aan te zuigen uit de woning / of beide.
De Chill zal 'effectiever' kunnen koelen dan vvw omdat het condenserend kan koelen (totdat het bakje vol is tenminsteonlinaius schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:30:
[...]
Effectiever op welk onderdeel? Inderdaad wat flexibeler, en makkelijker foolproof te krijgen.
Maar qua performance (en dan heb ik het over koelvermogen en COP) en prijs zal de chill waarschijnlijk niet kunnen tippen aan goed ingeregelde vloerkoeling.
Chill:
Voor 1100 euro koel je in 1 ruimte 2 tot 2.5KW (aangezien je er 2 tot 3 tegelijk kunt laten werken zal dat waarschijnlijk in die regionen liggen). COP is niet denderend, aangezien je de warmteafvoer op een leiding zet die qua temperatuur bij de woning in de buurt komt, en buiten de warmte nogmaals moet afvoeren met de buitenunit.
De COP zal inderdaad niet denderend zijn omdat zowel de Chill, de Quatt buitenunit (en ook de Charger bij allelectric) een vermogen vragen, in dat opzicht is een split airco weer 'effectiever'
Precies, ik heb een maand geleden een lagetemperatuur vloervwerwarming aan laten leggen met een composiet verdeler. Kosten incl de nieuwe parket vloer (oude moest eruit gesloopt) 15K.onlinaius schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:11:
[...]
Of misschien zelfs recent VVW hebben aangelegd, omdat dat 'beter' is met een warmtepomp, dan voel je je ook wel een beetje in je hemd gezet.
Ik verwacht van Quatt dat koelen over de WP gaat activeren, als ze dat niet doen gaat dat ding er weer uit en koop ik een andere warmtepomp die het wel kan.
Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Denk aan een 2e koppelpunt in de woonkamer.
Ben wel benieuwd naar de koppeling. Het mini-kastje onder de radiator lijkt me te klein voor een warmtewisselaar, dus verwacht een waterslang naar het apparaat. (ont)Koppelen zonder waterverlies is dan wel een uitdaging. (edit: valt mee volgens OmeJoyo)
Als je er 2-3 kunt aansluiten, dan gebruikt elk 1,5kW thermisch van je huidige Quatt? Maar met propaan als koelvloeistof, staat er dan toch geen water/water warmtepomp in je kamer, maar een water/lucht warmtepomp?
Zonder FE moeten om te koelen dan 2 warmtepompen draaien (binnen+buiten) = COP5 /2 = 2,5?? Condenseren van water kost ook energie.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: bijna Polestar2 68kWh, tijdelijk Octavia PHEV 13kWh, laadpaal Volt Time Source 2s
Ik zie dit echt voor de slaap/werk kamers. Zeker niet voor een woonkamer. Daar zou ik altijd voor een mooie split kiezen (ziet er fraaier uit en is op de begane grond doodeenvoudig aan te leggen en mooi te hangen. Op mijn zolder kantoor is een split duur en omslachtig.onlinaius schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:15:
[...]
Met een 'beetje huiskamer' denk ik ook dat je niet snel voor de Chill zult gaan, dan hang je gewoon een airco op, hoef je de condens niet meer handmatig af te voeren, heb je extra verwarmingscapaciteit in de winter en koel je waarschijnlijk nog net wat efficienter.
in aanvulling op wat @onlinaius schrijft, waar ik het overigens volledig mee eens ben nog een aantal dingen waarom ik denk dat de Quatt chill mogelijk helemaal niet zo'n gek ding is.onlinaius schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:10:
[...]
Ik ben het deels met je eens, en deels niet.
Ik denk niet dat Quatt de plank heeft mis geslagen. Dit is een (als ze het goed voor elkaar krijgen) best aardig product, voor een selecte groep gebruikers.
Ik kan me voorstellen dat je hiervoor gaat als je:
- Geen buitenunit kan plaatsen voor een airco
- Die airco esthetisch echt niet ziet zitten.
- Je een beperkte koelcapaciteit nodig hebt: bijv alleen 1 slaapkamer, of 1 werkkamer.
- En je uiteraard radiatoren hebt in de ruimte die je wil koelen.
Dit maakt de Chill naar mijn idee vooral interessant voor kleinere / oudere woningen / appartementen.
Je teleurstelling begrijp ik ook, ook ik had gehoopt dat ik met Quatt ooit op de VVW kon gaan koelen, en die hoop wordt nu ze een 'concurrerend' product in de markt hebben gezet waar ze lekker op kunnen verdienen fors kleiner.
- Er zijn gemeenten waar je niet zo maar onbeperkt buitenunits mag ophangen (tenminste niet zonder vergunning, en die kosten geld, in mijn gemeente zelfs heel veel geld, rond de 700 euro, als je meer dan 2 buitenunits heb (daar zit ik dus al aan).
- bij een nieuwe buitenunit airco krijg je weer het geluidsprobleem, zeker als er al iets buiten hangt, kan dit alleen nog groter worden. wil je eigenlijk niet.
- juist, wat @onlinaius ook aangeeft is juist die beperkte koelcapaciteit ook een voordeel, niet alleen voor een kleinere ruimte maar ook om de ruimte iets te koelen zonder dat je direct in een aicoshock komt, iets wat wel allemaal wel kennen als je een winkel ingaat waar de airco op vol vermogen draait en je denkt waar is mijn winterjas.
- ik verwacht eigenlijk dat dit kleine ding ook minder lawaai maakt dan een standaard aircounit (fancoil) alleenal omdat deze een veel kleiner luchtverplaatsing en dus wervelingen veroorzaakt. dat heeft dan ook direct ook weer een nadeel in de beperkte koeloppervlak van circa 40m2.
Wil je echter maar een mild-airco-effect hoeft dat dus geen beperkting te zijn en mogelijk zelfs een voordeel.
je vergeet dat heel veel huizen in Nederland gewoon nog radiatoren hebben, een VVW-only huis is eigenlijk pas iets van de laatste jaren.
Het probleem van vvw is ook juist de centrale aansluiting, er zijn dus geen koppelingen in de afzondelijke kamers aanwezig waar men een dergelijk systeem op aan zou kunnen sluiten. En even een gat maken om het aan je slang in je vloer aan te kunnen sluiten zal denk ik niemand willen.
Het voordeel van radiatoren is juist de decentrale on the spot aansluiting en juist daar maakt Quatt Chill gebruik van. Ik snap ook niet helemaal hoe men dat had gedacht met een vvw zoals @MrMtx dat had gepost.
De vvw wordt hierbij net zo min als bij een radiator gebruik als koeloppervlak, men gebruik in feite alleen de aanwezige cv aansluiting hiervoor, dus voor mensen die wel een vvw maar ook nog een berijkbare cv aansluiting hebben (leidingwerk) kunnen dit waarschijnlijk ook gebruiken.
de op de foto afgebeelde termostaatventiel zou echter in die situatie open moeten staan, want als deze bv op 20-21 graden staat, zal deze in de zomer dus dicht staan, en blokkeerd daardoor de flow.
Dus mn daar waar een nieuwe airco een lastige optie zou zijn en zeker ook bv de genoemde werkkamer, kinderkamer is dit helemaal niet zo'n gek idee.
[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 04-06-2024 11:01 ]
Het is nog een beetje koffiedik kijken, aangezien we nog niet alle specificaties hebben, maar je kunt er wel redelijk geinformeerd naar raden met de volgende gegevens:ZveenT schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:30:
Benieuwd of dit echt substationeel warmer water geeft of dat dit minimaal is.
- Je kunt er 2 tot 3 tegelijk gebruiken. Het vermogen per unit ligt dus waarschijnlijk op maximaal 3 KW, en minimaal 2KW.
- Met de flowrate van de Quatt van 800 liter per uur is 1 graad ongv 1KW. Je radiatorleidingen zijn waarschijnlijk minder dik, dus de flow rate zal wat lager zijn. Op basis daarvan schat ik in dat het water in de radiatorleiding 1.5 tot 2 graden zal stijgen per KW koelcapaciteit die de Chill heeft.
Dat is wel te berekenen ja. Wat je daar voor nodig hebt:ZveenT schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:30:
Is dit te berekenen? Elke graad temperatuur onttrekken uit "x m3" in een liter boiler water is zo veel energie?
- Hoeveel energie bevat een kuub lucht ongeveer (scheelt een beetje met vochtigheidsgraad, maar je zult vast ergens een redelijk algemeen getal kunnen vinden).
- Water heeft een warmtecapaciteit van 1.16Wh per graad per liter.
- Ik denk echter dat het niet erg nuttig is, aangezien veruit de meeste warmte in een woning niet in de lucht zit, maar in de harde oppervlakken, die hun warmte af gaan geven zodra de lucht in de woning koeler wordt.
Dat kan gern enkele echt. Hooguit een graad of twee koelen door koude door de leidingen te laten stromen. Niet zinvol koelen zoals met een airco.rvdgaag schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:38:
[...]
Precies, ik heb een maand geleden een lagetemperatuur vloervwerwarming aan laten leggen met een composiet verdeler. Kosten incl de nieuwe parket vloer (oude moest eruit gesloopt) 15K.
Ik verwacht van Quatt dat koelen over de WP gaat activeren, als ze dat niet doen gaat dat ding er weer uit en koop ik een andere warmtepomp die het wel kan.
Ontkoppelen zonder waterverslies is geen uitdaging hoorSBL schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:39:
Ik heb een pre-order gedaan voor de Chill. Met name voor op de zolderkamer die zomers te warm wordt, en met een te kleine radiator 's winters niet warm genoeg wordt. 2 vliegen in 1 klap.
Ben wel benieuwd naar de koppeling. Het mini-kastje onder de radiator lijkt me te klein voor een warmtewisselaar, dus verwacht een waterslang naar het apparaat. (ont)Koppelen zonder waterverlies is dan wel een uitdaging.
Als je er 2-3 kunt aansluiten, dan gebruikt elk 1,5kW thermisch van je huidige Quatt? Maar met propaan als koelvloeistof, staat er dan toch geen water/water warmtepomp in je kamer, maar een water/lucht warmtepomp?
Zonder FE moeten om te koelen dan 2 warmtepompen draaien = COP5 /2 = 2,5?? Condenseren van water kost ook energie.
Mobiele airco heeft echter wel een efficientie die niet zal kunnen tippen aan de chill. Ik ben bang dat de chill niet zo efficient gaat zijn als een splitunit airco, maar een mobiele airco is aardig beroerd qua efficientie, omdat deze veel lucht afvoert, die je woning elders weer van buiten gaat aanzuigen.medu80 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:04:
[...]
Omdat je radiatoren nodig hebt als je de chill wilt aankoppelen? En de meeste mensen deze niet laten hangen als ze VVW installeren?olafmol schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:14:
[...]
Hoezo, de oplossing van Quatt met vvw werkt toch gewoon? Koelen met warmtepompen en vvw is en was altijd al tricky door condens, dat is geen nieuws.
Nee, je water in de leidingen wordt ietsjes hoger (ik ga uit via de retourleiding), je aanvoer in je vvw blijft dus gelijk, dus je vvw doet hier dus niet aan mee.KVS138 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:36:
Hoe zit dat als je er bv 3 koppelt aan verschillende radiatoren en daarnaast vloerverwarming hebt waar het niet op werkt. De quatt chill voegt warm water toe, en de quatt koelt het weer af. Als je dan de VVW samen met een paar van deze units openzet zal deze dan ook (een beetje) koelen?
wat ik uit het verhaal van Quatt begrijp doet je radiator in het koelend effect niet mee (anders krijg je als nog het effect van het flesje Qula op hun site). Ze maken alleen gebruik van de aansluiting van het cv systeem (retourleiding op de foto)
/f/image/Uz7bx9iiEyQ6GjpEDGGE6BkU.png?f=fotoalbum_large)
Omdat het iets warmere water naar je Quatt warmtepomp gaat (retourleiding) zal je vvw daar dus niets van meekrijgen.
Dit verwarmt exact hetzelfde als een airco, met warmte direct naar de lucht.olafmol schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:19:
[...]
Niet iedereen wil verwarmen met airco, ik niet in mijn woonruimtes in ieder geval. En niet iedereen kan of wil vloerverwarming. En dan wordt dit ding wel interessant, mits het de radiator opwarming een extra boost geeft om daarmee op lage water temperaturen van de warmtepomp de ruimtes toch op te kunnen warmen en op temp te kunnen houden.
Verwarmen met een airco is inderdaad niet top (ik heb het een winter gedaan, en heb de Quatt eigenlijk puur voor het comfort gekocht).
Het was ook waarom ik 'met een beetje huiskamer' zei. Als je een grote (en dus duurdere) woning hebt, is de kans groter dat je al VVW hebt liggen. Voor die grote woningen vind ik de chill minder geschikt dan voor kleinere / oudere woningen, aangezien je met een airco veel meer capaciteit kunt doen (er zijn single splits van meer dan 5 KW), je geen condens uit meerdere units hoeft af te voeren, je waarschijnlijk wat goedkoper uit bent ten opzichte van meerdere Chill units, en je ook nog eens wat extra verwarmingscapaciteit creert voor de echt koude dagen.
ok, dus een combi van een fancoil en een w/w warmtepomp dus?ErikVers schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:28:
[...]
Kijk maar eens wat een water water warmtepomp doet. Je moet het zien als de tweede trap. Een warmtepomp waarbij de bron geen losse bron of lucht is maar je cv systeem en de bestaande warmtepomp. Je ziet dit ook met tapwater warmtepompboilers die kun je ook aanschaffen met water ipv lucht als bron.
Een fancoil is enkel afgifte. Dit is ook een warmtepomp anders zat er geen koudemiddel (r290) in 👍
Ik zit er ook over na te denken. Beetje jammer dat deze chilll niet het formaat van een radiator heeft waardoor de oude gewoon naar het grofvuil kon, maar misschien komt dat model vanzelf.SBL schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:39:
Ik heb een pre-order gedaan voor de Chill. Met name voor de zolderkamer die zomers te warm wordt, en met een te kleine radiator 's winters niet warm genoeg wordt. 2 vliegen in 1 klap.
Ben wel benieuwd naar de koppeling. Het mini-kastje onder de radiator lijkt me te klein voor een warmtewisselaar, dus verwacht een waterslang naar het apparaat. (ont)Koppelen zonder waterverlies is dan wel een uitdaging. (edit: valt mee volgens OmeJoyo)
Zonder FE moeten om te koelen dan 2 warmtepompen draaien (binnen+buiten) = COP5 /2 = 2,5?? Condenseren van water kost ook energie.
Als ik het blog zo lees dan zal deze chill gewoon een aanvoer hebben van bijv 20 graden via de radiator en dat ophogen naar 25 graden of meer, waarna de Quatt buitenunit en/of de FE warmtepomp de temperatuur weer verlagen naar 20 graden, zodat er geen condensatie probleem is.
Daarbij is niet te voorkomen dat er water door andere radiatoren stroomt, en als er ook vloerverwarming is, dan doet deze ook mee zolang daar geen geschakelde pomp tussen zit. Het effect met water van 20 graden is natuurlijk wel heel beperkt, maar het is meestal toch al niet zo veel.
Wat dat betreft trekt zo'n chill gewoon meer warmte uit de woning, net zoals zijn grote broer tijdens verwarmen uit de buitenlucht haalt. De grootste beperking zal de flow zijn met 800 liter per uur.
Maar zelfs dan is het de vraag hoe je 'effectiever' interpreteertToby-Wan schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:35:
[...]
De Chill zal 'effectiever' kunnen koelen dan vvw omdat het condenserend kan koelen (totdat het bakje vol is tenminste)
De COP zal inderdaad niet denderend zijn omdat zowel de Chill, de Quatt buitenunit (en ook de Charger bij allelectric) een vermogen vragen, in dat opzicht is een split airco weer 'effectiever'
Maar ik snap wat je bedoeld, Chill kan zonder nadenken, koeling op de VVW is minder foolproof, en als je op de 'verkeerde' momenten koelt kan het condenseren van de Chill inderdaad nodig zijn / toegevoegde waarde bieden.
True, maar dat koelend vermogen is een bijproduct welke over het circuit verspreid wordt en dus effectief geen impact heeft (2 graden kouder circuit water in hele huis doet niks). De Chill concentreert 2 kWh koelend vermogen in 1 ruimte en kan de restwarmte effectief in een SWW vat gooien. Ik ken geen soortgelijke oplossing in de markt.onlinaius schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:32:
[...]
Niet echt uniek hoor. Iedere W/W WPB koelt om het SWW te verwarmen, en ook bij een L/W WPB kun je er voor kiezen om de gekoelde lucht uit te blazen in de woning / de warme lucht aan te zuigen uit de woning / of beide.
Want de CiC direct kunnen aansturen zonder afhankelijk te zijn van de Quatt app wordt opeens wel erg interessant als ik daarmee de koelmodus kan activeren zonder dat er een Chill unit aan hangt.
Ik heb hier ook VVW-only, en had persoonlijk ook liever een dedicated VVW oplossing gezien to be honest. Maar VVW-only woningen zijn ver in de minderheid, dus snap de "starten met de massa" keuze wel. Dit is een foolproof oplossing met hoge effectieve koelcapaciteit voor 80% van de huishoudens. Kuddo's to Quatt, ook al kan ik er zelf nu niks mee.onlinaius schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:01:
[...]
Maar zelfs dan is het de vraag hoe je 'effectiever' interpreteertKW is KW, en als je niet condenserend hoeft te koelen is het eigenlijk 'verspilde' energie.
Maar ik snap wat je bedoeld, Chill kan zonder nadenken, koeling op de VVW is minder foolproof, en als je op de 'verkeerde' momenten koelt kan het condenseren van de Chill inderdaad nodig zijn / toegevoegde waarde bieden.
ik denk dat het onderste deel de W/L warmtepomp en opvangbak huisvest, ik denk dat dit geheel in een radiator te proppen lastig is en dus duur gaat maken, deze oplossing ziet meer als een luchtfilter (zou overigens wel een mooie toevoeging zijn). Maar wie weet komt deze nog wel.netappie schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:59:
[...]
Ik zit er ook over na te denken. Beetje jammer dat deze chilll niet het formaat van een radiator heeft waardoor de oude gewoon naar het grofvuil kon, maar misschien komt dat model vanzelf.
Als ik het blog zo lees dan zal deze chill gewoon een aanvoer hebben van bijv 20 graden via de radiator en dat ophogen naar 25 graden of meer, waarna de Quatt buitenunit en/of de FE warmtepomp de temperatuur weer verlagen naar 20 graden, zodat er geen condensatie probleem is.
Daarbij is niet te voorkomen dat er water door andere radiatoren stroomt, en als er ook vloerverwarming is, dan doet deze ook mee zolang daar geen geschakelde pomp tussen zit. Het effect met water van 20 graden is natuurlijk wel heel beperkt, maar het is meestal toch al niet zo veel.
Wat dat betreft trekt zo'n chill gewoon meer warmte uit de woning, net zoals zijn grote broer tijdens verwarmen uit de buitenlucht haalt. De grootste beperking zal de flow zijn met 800 liter per uur.
Daar heb ik mijn twijfels bij, omdat in de Chill een compressor zit die ook geluid maakt. Een airco binnenunit heeft geen compressor, die zit in het buitengedeelte.MacD007 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:42:
[...]
- ik verwacht eigenlijk dat dit kleine ding ook minder lawaai maakt dan een standaard aircounit
precies, en koelen is exact als het defrost process nu in de winter.onlinaius schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:05:
@_CrookClaw_ @geerttttt @Slurpgeit , hoe staat het met het 'hacken' van de Quatt?
Want de CiC direct kunnen aansturen zonder afhankelijk te zijn van de Quatt app wordt opeens wel erg interessant als ik daarmee de koelmodus kan activeren zonder dat er een Chill unit aan hangt.
Ik weet dat het geen actieve koeling is als een airco met een vloerverwarming systeem maar het is wel heel lekker als je vloer koel is in een warme zomer.
Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Of een woning die grondig gerenoveerd is. Ik ben van mening dat VVW veruit de meest logische optie is als je toch een grotere verbouwing doet. Naast extra comfort, meer ruimte in de woonkamer / ethetisch beter geeft het ook een behoorlijke efficientieboost aan je warmtepomp.MacD007 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:42:
[...]
je vergeet dat heel veel huizen in Nederland gewoon nog radiatoren hebben, een VVW-only huis is eigenlijk pas iets van de laatste jaren.
Daarin ligt wel een nadeel van de Chill. Als je 3 Chills hebt gekocht denk je bij een renovatie wel wat meer na of je die VVW wilt als je daarmee je koelcapaciteit verliest.
Daar verschillen de meningen over, sommigen zijn er ook erg enthousiast over (@paQ , was jij het die naar tevredenheid koelde op de VVW?)Johan Bogle schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:42:
[...]
Dat kan gern enkele echt. Hooguit een graad of twee koelen door koude door de leidingen te laten stromen. Niet zinvol koelen zoals met een airco.
Ik had er zelf ook wel zin in: lekker in de nacht met de ramen open de harde oppervlakken in de woning mnet de Quatt afkoelen zodat je de volgende dag weer zonder aircogeluid in een koele woning kunt doorbrengen. Die droom zie ik nu toch wel een beetje vervliegen.
Quatt heeft zich met de FE optie (icm die #$%^Y&U minimale 18 graden retourtemperatuur) en deze Chill bij mij niet echt aantrekkelijker gemaakt. Ik hoopte voordat de FE en de Chill er kwamen dat ik Quatt echt nog eens volmondig kon aanprijzen bij vrienden en familie, maar eerlijk gezegd is dat moment nog niet gekomen, het is voor mij nog steeds een warmtepomp met aardige nadelen, die je nu deels kunt verhelpen door er fors (teveel?) extra geld tegenaan te gooien.
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.