Goedenavond!
Ik ben mij aan het oriënteren om een hybride warmtepomp aan te schaffen. Heb nog geen aanbieders benadert maar ben mij voornamelijk aan het inlezen om beetje beslagen te ijs te komen en alvast wat keuzes te maken in de verschillende opties. We wonen nu sinds februari in onze woning en hebben daardoor nog geen volledig stookseizoen gehad. Er zijn al wel zonnepanelen gelegd en nu er toch (misschien) gerommeld gaat worden aan de salderingsregeling wil ik toch voor komend stookseizoen al gaan kijken voor een hybride optie. All-electric is nu nog geen optie in verband met de kosten (het geld is een keer op..) maar is in de toekomst zeker mogelijk. Er is ruimte voor naast de CV. SWW zal dus nog gewoon via de ketel gaan. Hieronder een aantal gegevens:
Intergas kompact HR 36/30 ketel uit 2012
Historisch gasverbruik: 900 m³/jaar (informatie van de vorige eigenaren maar gezien mijn eigen ervaring voor de laatste maanden van het stookseizoen een goede inschatting. Helaas heb ik nog geen goede ervaring kunnen opdoen met een CV temperatuur van 45 Graden. De ketel stond nog gewoon ingesteld op 60 graden tot Maart. Het huis blijft wel lang warm dus ik heb er wel vertrouwen in dat dit met een temperatuur van 45 graden ook gaat lukken.
- 6 radiatoren verdeeld over 2 verdiepingen. Ik kan niet echt achterhalen wat voor type radiatoren het zijn, bijgevoegd een foto daarom.
:strip_exif()/f/image/fvvcBq8dZJ6kyHOgDILEg01O.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sxaKEnIH8kTCnHwdoFScpwGC.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YU8gYbSCGLmeQjJC48nqfqq4.jpg?f=user_large)
Ik hoop dat ik het zo enigszins duidelijk heb kunnen neerzetten en anders vraag gerust!
Alvast bedankt
Ik ben mij aan het oriënteren om een hybride warmtepomp aan te schaffen. Heb nog geen aanbieders benadert maar ben mij voornamelijk aan het inlezen om beetje beslagen te ijs te komen en alvast wat keuzes te maken in de verschillende opties. We wonen nu sinds februari in onze woning en hebben daardoor nog geen volledig stookseizoen gehad. Er zijn al wel zonnepanelen gelegd en nu er toch (misschien) gerommeld gaat worden aan de salderingsregeling wil ik toch voor komend stookseizoen al gaan kijken voor een hybride optie. All-electric is nu nog geen optie in verband met de kosten (het geld is een keer op..) maar is in de toekomst zeker mogelijk. Er is ruimte voor naast de CV. SWW zal dus nog gewoon via de ketel gaan. Hieronder een aantal gegevens:
Huis situatie
2 onder 1 kap, gebouwd in 2012, totaal 182 m2. 11 zonnepanelen met 4000 kWH geschatte opbrengst per jaar. Verbruik (geschat) : 2000 kWH per jaar. Dus netto +/- 2000 kWH teruglevering per jaar. HR++ glas, dakisolatie etc aanwezig volgens de bouw standaarden van 2012.Intergas kompact HR 36/30 ketel uit 2012
Historisch gasverbruik: 900 m³/jaar (informatie van de vorige eigenaren maar gezien mijn eigen ervaring voor de laatste maanden van het stookseizoen een goede inschatting. Helaas heb ik nog geen goede ervaring kunnen opdoen met een CV temperatuur van 45 Graden. De ketel stond nog gewoon ingesteld op 60 graden tot Maart. Het huis blijft wel lang warm dus ik heb er wel vertrouwen in dat dit met een temperatuur van 45 graden ook gaat lukken.
Afgiftesysteem:
- 80 m² vloerverwarming, op 1 verdeler met 5 verschillende zones. Betreft de hele benedenverdieping.- 6 radiatoren verdeeld over 2 verdiepingen. Ik kan niet echt achterhalen wat voor type radiatoren het zijn, bijgevoegd een foto daarom.
:strip_exif()/f/image/fvvcBq8dZJ6kyHOgDILEg01O.jpg?f=fotoalbum_large)
Warmtepompvoorkeur:
L/W , Belangrijk: stil, design, "all-electric ready" zuinig. Ik wil best wat meer betalen voor een 'mooie' en stille buitenunit. Met mooi bedoel ik dat er al standaard iets meer aan het design is gedaan. Zoals bijvoorbeeld de Quatt.Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteedAdviesvraag
Ik heb al begrepen via dit forum dat ik de verdeler van de VVW dien te vervangen voor een variant zonder pomp. Ik heb de volgende 2 concrete vragen voor nu:- Ik twijfel over de voorkeurs locatie voor de buitenunit. Onderstaand een heel schematisch plaatje van de mogelijkheden vanuit bovenaanzicht van het huis. Locatie 1 (blauw) is een goede locatie maar op de stippellijn is de erfgrens, dus ik vrees dat dit met de huidige eisen niet mag en ik wil mijn buren ook niet opzadelen met geluidsoverlast. Optie 2 is op een plat dak, genoeg ruimte maar ik vrees hier geluidoverlast voor ons zelf. het raam van onze slaapkamer is hier direct naast en we slapen altijd met het raam open. Ook is het plat dak boven onze eigen woonkamer. Optie 3 en 4 blijven dan over en zitten qua geluid goed maar verder van onze CV ketel (roze) af Het huis heeft geen schacht of iets dergelijks waar leidingen ingelegd kunnen worden dus dat is puzzelen. De aannames die ik maak over vooral geluid in combinatie met plat dak en erfgrens, kloppen deze? Zaken waar ik nu misschien niet goed rekening mee houd?
- Voor optie 4 zit een duidelijk voordeel, namelijk de buitenunit zit dan vlakbij de verdeler voor de VVW (groen), bestaande CV leidingen en meterkast (MK). Kun je de warmtepomp ook laten intakken op een andere plek in het CV netwerk dan vlakbij de CV-ketel? Of levert dit problemen op met terugstroming en regeling etc..? Ook hiervan even een schematisch plaatje met de twee opties die ik bedoel.
:strip_exif()/f/image/sxaKEnIH8kTCnHwdoFScpwGC.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YU8gYbSCGLmeQjJC48nqfqq4.jpg?f=user_large)
Ik hoop dat ik het zo enigszins duidelijk heb kunnen neerzetten en anders vraag gerust!
Alvast bedankt