Advies plaatsing Hybride Monoblock L/W warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markies!
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 25-07 15:01
Goedenavond!

Ik ben mij aan het oriënteren om een hybride warmtepomp aan te schaffen. Heb nog geen aanbieders benadert maar ben mij voornamelijk aan het inlezen om beetje beslagen te ijs te komen en alvast wat keuzes te maken in de verschillende opties. We wonen nu sinds februari in onze woning en hebben daardoor nog geen volledig stookseizoen gehad. Er zijn al wel zonnepanelen gelegd en nu er toch (misschien) gerommeld gaat worden aan de salderingsregeling wil ik toch voor komend stookseizoen al gaan kijken voor een hybride optie. All-electric is nu nog geen optie in verband met de kosten (het geld is een keer op..) maar is in de toekomst zeker mogelijk. Er is ruimte voor naast de CV. SWW zal dus nog gewoon via de ketel gaan. Hieronder een aantal gegevens:
Huis situatie
2 onder 1 kap, gebouwd in 2012, totaal 182 m2. 11 zonnepanelen met 4000 kWH geschatte opbrengst per jaar. Verbruik (geschat) : 2000 kWH per jaar. Dus netto +/- 2000 kWH teruglevering per jaar. HR++ glas, dakisolatie etc aanwezig volgens de bouw standaarden van 2012.
Intergas kompact HR 36/30 ketel uit 2012

Historisch gasverbruik: 900 m³/jaar (informatie van de vorige eigenaren maar gezien mijn eigen ervaring voor de laatste maanden van het stookseizoen een goede inschatting. Helaas heb ik nog geen goede ervaring kunnen opdoen met een CV temperatuur van 45 Graden. De ketel stond nog gewoon ingesteld op 60 graden tot Maart. Het huis blijft wel lang warm dus ik heb er wel vertrouwen in dat dit met een temperatuur van 45 graden ook gaat lukken.
Afgiftesysteem:
- 80 m² vloerverwarming, op 1 verdeler met 5 verschillende zones. Betreft de hele benedenverdieping.
- 6 radiatoren verdeeld over 2 verdiepingen. Ik kan niet echt achterhalen wat voor type radiatoren het zijn, bijgevoegd een foto daarom.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zjHrqFuDrcCI1yAR1zfzoQtcexo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fvvcBq8dZJ6kyHOgDILEg01O.jpg?f=fotoalbum_large
Warmtepompvoorkeur:
L/W , Belangrijk: stil, design, "all-electric ready" zuinig. Ik wil best wat meer betalen voor een 'mooie' en stille buitenunit. Met mooi bedoel ik dat er al standaard iets meer aan het design is gedaan. Zoals bijvoorbeeld de Quatt.
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed
Adviesvraag
Ik heb al begrepen via dit forum dat ik de verdeler van de VVW dien te vervangen voor een variant zonder pomp. Ik heb de volgende 2 concrete vragen voor nu:
  1. Ik twijfel over de voorkeurs locatie voor de buitenunit. Onderstaand een heel schematisch plaatje van de mogelijkheden vanuit bovenaanzicht van het huis. Locatie 1 (blauw) is een goede locatie maar op de stippellijn is de erfgrens, dus ik vrees dat dit met de huidige eisen niet mag en ik wil mijn buren ook niet opzadelen met geluidsoverlast. Optie 2 is op een plat dak, genoeg ruimte maar ik vrees hier geluidoverlast voor ons zelf. het raam van onze slaapkamer is hier direct naast en we slapen altijd met het raam open. Ook is het plat dak boven onze eigen woonkamer. Optie 3 en 4 blijven dan over en zitten qua geluid goed maar verder van onze CV ketel (roze) af Het huis heeft geen schacht of iets dergelijks waar leidingen ingelegd kunnen worden dus dat is puzzelen. De aannames die ik maak over vooral geluid in combinatie met plat dak en erfgrens, kloppen deze? Zaken waar ik nu misschien niet goed rekening mee houd?
  2. Voor optie 4 zit een duidelijk voordeel, namelijk de buitenunit zit dan vlakbij de verdeler voor de VVW (groen), bestaande CV leidingen en meterkast (MK). Kun je de warmtepomp ook laten intakken op een andere plek in het CV netwerk dan vlakbij de CV-ketel? Of levert dit problemen op met terugstroming en regeling etc..? Ook hiervan even een schematisch plaatje met de twee opties die ik bedoel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJ52UcZW8cKchslP7y9b0gzvfNY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sxaKEnIH8kTCnHwdoFScpwGC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UdyGr_FlOvpoGjVpXQ6LG_kTHcg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YU8gYbSCGLmeQjJC48nqfqq4.jpg?f=user_large

Ik hoop dat ik het zo enigszins duidelijk heb kunnen neerzetten en anders vraag gerust!
Alvast bedankt _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-09 22:07

Cr3ator

1 bar is geen bar

Optie 4 is dan het mooiste. Je kan, wanneer je met eenwegkleppen werkt voor zowel de WP als de cv-ketel, prima op een andere plek (bij de verdeler) invoeden (groene lijnen). Zo lang de cv-ketel nog meedoet zul je de verdeler met pomp moeten behouden om de vloer te beschermen tegen te hoge aanvoertemperaturen.

Mijn voorkeur zou in jouw situatie dan uitgaan naar het afkoppelen van de ketel voor verwarming en deze alleen nog voor SWW gebruiken. Dan kun je de WP 'all-electric' laten werken en hoef je geen rekening meer te houden met de ketel (geen eenwegkleppen, vloerverwarming zonder pomp...). Let wel: wanneer je SWW ook via de WP wilt gaan verwarmen moeten de leidingen alsnog naar de boiler toe gelegd worden of je zult een losse warmtepompboiler kunnen plaatsen.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markies!
Dank Cr3ator! Ik had niet aan die optie gedacht. Bij een hybride WP wordt er dan wel vaak gezegd "Dat de CV ketel bijspringt als het erg koud is buiten". Moet ik de WP dan selecteren met meer vermogen of zijn er andere dingen om op te letten als de CV ketel helemaal niet mee werkt?
Cr3ator schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:59:
Zo lang de cv-ketel nog meedoet zul je de verdeler met pomp moeten behouden om de vloer te beschermen tegen te hoge aanvoertemperaturen
Is dit ook het geval al je CV limiteert op maximaal 45 graden of lager aanvoer temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
punt 1: verdeler van de VVW dien te vervangen voor een variant zonder pomp.

nee dat is niet altijd nodig, beetje afhankelijk hoe de rest van je installatie er uit ziet, ik heb ook een VVW met eigen pomp en dat werkt prima met een pomp in het systeem. (heb er wel een pompschakelaar die ik met de warmtepomp anders heb ingesteld.)

redelijk gelijk aan mijn verbruik, iets minder dan ik zelf had, heb nu met de warmtepomp slechts op jaar basis nog geen 150 m3 over.

Mijn warmtepomp werkt prima samen met mijn CV en heeft afgelopen jaar nauwelijks, ook bij -10 graden het volledig moeten overnemen, afgelopen jaar heb ik totaal aan verwarmen circa 25-30m3 gas verbruikt, waarbij het meeste door de regelmatige (zeer korte, vaak slechts 0,01-0,02 m3 per keer boost om de cv watertemperatuur op 18 graden te krijgen, dat heeft mijn wp nodig om op te starten), in de winter heb ik dat vaak dagelijks 1 keer. mijn stroomverbruik over het jaar was hierbij circa 1.900 kWh met een COP van 4,9 over het hele stookseizoen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:42

paQ

(jarig!)
Met @Cr3ator
Je hebt een huis met VVW, en begrijp niet zo goed waarom je een hybride zou 'willen'. Met welk doel?
Koppel af dat ding en stook met een warmtepomp (die dat kan, dus niet als hybride wordt verkocht).
Fun fact: andersom kan vrijwel altijd; een WP kan vrijwel altijd ook hybride draaien.
Je kan dan zelf beslissen / bekijken hoe je je SWW maakt later. Op gas laten, of een WPB neerzetten ergens, desnoods een vat met je WP opwarmen. Alhoewel ik voorstander ben van een WPB omdat je dan gescheiden systemen hebt. Dan wordt A je VVW nooit onderbroken en B heb je in de zomermaanden geen last van een draaiende WP als je in de tuin zit.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-09 09:16
Huis is recent met vloerverwarming
Beste optie is dan volledig overstappen op een warmtepomp en hybride overslaan.
En vooral je gasaansluiting de deur uit.

Gasverbruik is met 900 ook zeer laag.
Meest logische opties als je perse hybride wilt is Quatt of We Heat Blackbird, zie de topics

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markies!
Bedankt voor alle reacties. Full electric is nu nog geen optie, puur omdat het geld een keer op is.
Maar in de toekomst wil ik hier wel heen, daarom kijk ik naar voor nu een hybride, maar all-electric ready optie.

Ik ga eens aan de gang met het benaderen van een aantal installateurs/aanbieders om te gaan vergelijken voor een goede optie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:25
Markies! schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 14:43:
Bedankt voor alle reacties. Full electric is nu nog geen optie, puur omdat het geld een keer op is.
Maar in de toekomst wil ik hier wel heen, daarom kijk ik naar voor nu een hybride, maar all-electric ready optie.

Ik ga eens aan de gang met het benaderen van een aantal installateurs/aanbieders om te gaan vergelijken voor een goede optie!
Die kosten beide ongeveer hetzelfde.

Wat je ook kunt doen is nu een Arotherm plus nemen, bv een 55/6 en later een SWW boiler erbij zetten.

[ Voor 9% gewijzigd door Technician- op 30-06-2024 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewmonkey
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-09 10:39
Heb je overwogen om een lening af te sluiten via Warmtefonds? Geen idee hoe het op het forum zit qua promoten van een lening, maar deze annuïteitenlening is voor verduurzaming en tegen 0% rente*.

Het is een gesubsidieerde instelling dat door provincies en gemeenten deels wordt meebetaald.

Zelf heb ik er voor €15.000 kozijnen 'geleend' en betaal de komende jaren €92 per maand.. Ook tijdens inflatie ;)

Misschien helpt het laatste beetje om toch direct all-electric te gaan? Met de loonsverhoging van volgend jaar betaal je dan je warmtepomp :p

*er is een drempel voor een bepaald verzamelinkomen rond de €60.000 per jaar. Daarboven is er wel rente tot 4,2%

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markies!
Korte update. Ik ben vol moed het bos van installateurs en mogelijke warmtepompen ingestapt en moet om eerlijk te zijn best moeite doen om het bos te blijven zien door alle bomen. Elke aanbieder heeft wel weer een eigen advies of bied je soms na een advies gesprek iets aan wat je helemaal niet wil. Interessant is het zeker.

Goed, concreet ben ik nog steeds voornemens een all-electric ready pomp te plaatsen in hybride opstelling. Ik wil de keuze hebben in de toekomst om naar full electric te gaan zonder de warmtepomp totaal te moeten vervangen.

Paar concrete vragen heb ik nu na met verschillende installateurs te hebben gesproken:

- Mede door de opmerkingen hier heb ik ook naar volledig FE opties gevraagd. Waar ik geen inzicht in krijg is het volgende, ik begrijp dat er na het plaatsen van de warmtepomp extra investering nodig is in de vorm van een boilervat en extra leidingwerk om FE te gaan. Echter de prijzen die ik nu zie zijn ongeveer 7000 euro excl subsidie voor FE ready en dan 12000 excl subsidie voor volledig FE. Klopt dit ongeveer en is een boilervat plus installatie leidingwerk etc dan inderdaad zo duur of heb ik bepaalde kosten nu niet goed in beeld?

- De Remeha Elga Ace Monobloc type 6 MR is mij aangeboden en deze lijkt een goede prijs te zijn voor een full-Electric ready. Echter ik lees hier op de site ook in andere topics dat deze helemaal niet FE ready zou zijn? De aanbieder claimt van wel. Heeft iemand hier ervaring mee, hoe zou ik dit kunnen controleren? Dit type kan el direct op de standleiding van de cv aangesloten worden wat ik mijn situatie een voordeel is. Overigens zou ik voor deze warmtepomp wel een omkasting willen, als iemand goede ervaringen heeft met een partij die deze kant en klaar levert hoor ik dat ook graag!

- Nog een interessant statement, volgens een verkoper kon ik niet Full Electric gaan omdat mijn radiatoren hier niet geschikt voor zijn. Zie foto in de TS post. Ik geloof dit eerlijk gezegd niet, gebruik de radiatoren amper en met de CV nu zet ik ze hoogstens op stand 2 en dan is de kamer snel warm. Wat is jullie mening hierover?

Bedankt weer _/-\o_

[ Voor 28% gewijzigd door Markies! op 11-07-2024 08:10 . Reden: Vragen met meer structuur in de post gezet. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:11
Als je vloerverwarming en radiatoren parallel zet, zullen de radiatoren weinig afgifte meer hebben. Het kan dus wat koeler worden boven dan op de benedenverdieping. Aan jou om te beoordelen of dat een probleem is (zo te horen niet).
Markies! schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 11:41:
Dank Cr3ator! Ik had niet aan die optie gedacht. Bij een hybride WP wordt er dan wel vaak gezegd "Dat de CV ketel bijspringt als het erg koud is buiten". Moet ik de WP dan selecteren met meer vermogen of zijn er andere dingen om op te letten als de CV ketel helemaal niet mee werkt?

[...]
Warmtepompen die specifiek voor hybridebedrijf bedacht zijn, hebben vaak nét te weinig vermogen om een huis te verwarmen als het echt koud is. Een Remeha Elga Ace 4kW heeft nog maar iets van 2,3kW over bij strenge vorst bijvoorbeeld. Dan moet de cv inderdaad bijspringen bij kou.

Jij wil echter een warmtepomp die wel geschikt is om het huis te verwarmen, omdat je toekomstbestendig wil zijn (goeie keus in mijn ogen). Dan neem je een warmtepomp met iets meer vermogen (bv 5kW bij -10 graden). Dat betekent wel dat je cv ketel dus eigenlijk vanaf het begin al niet meer nodig is voor verwarming.

Als ik jou was, zou ik de cv dan ook loskoppelen van de cv en voorlopig enkel gebruiken voor warm water. Dan kan je die te zijner tijd vervangen voor een boilervat.

Het is geen probleem om de warmtepomp bij de vloerverwarming aan te koppelen, vooral als je de cv niet voor verwarmen gaat gebruiken. Het is zelfs best een mooie optie omdat je dan waarschijnlijk niets hoeft te doen aan de rest van het leidingwerk. Het enige nadeel is: als je in de toekomst een boilervat wil om full-electric te gaan, moet je dus leidingwerk van WP naar boilervat leggen. Of een losse warmtepompboiler plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markies!
@marcop23
Dank voor je reactie. Ik merk wel dat de installateurs dit allemaal niet aandurven. Ze komen alle met de standaard oplossing, leidingwerk richting de CV leggen en daar aansluiten. Maar ik houd deze optie van CV afkoppelen en aansluiten bij de VVW verdeler nog wel open.
Ik heb mijn post hierboven overigens gewijzigd om de concrete vragen die ik nu nog heb beter naar voren te laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:04
Een RVS 300 liter boiler vat kost ruim geteld €2k, dan wordt er dus €3k gerekend voor wat leidingwerk. Dat is goed aan de prijs, mogelijk dat het echt uitdagend is en daarmee te verklaren, maar in de meeste gevallen is het gewoon dik betalen voor weinig werk. Echter als het zo lastig zou zijn om van WP naar boilervat te komen, dan is een WPB een veel logischere oplossing.

Iedere Panasonic, Mitsubishi, Daikin, LG, etc 5 kW model zal je huis warm houden, zonder dat daar nog een kuub gas voor nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markies!
Oilman schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:24:
Een RVS 300 liter boiler vat kost ruim geteld €2k, dan wordt er dus €3k gerekend voor wat leidingwerk. Dat is goed aan de prijs, mogelijk dat het echt uitdagend is en daarmee te verklaren, maar in de meeste gevallen is het gewoon dik betalen voor weinig werk. Echter als het zo lastig zou zijn om van WP naar boilervat te komen, dan is een WPB een veel logischere oplossing.

Iedere Panasonic, Mitsubishi, Daikin, LG, etc 5 kW model zal je huis warm houden, zonder dat daar nog een kuub gas voor nodig is.
Dank voor je reactie, ik begin erg het vermoeden te krijgen dat de Remeha Elga mij wordt aangeboden als een voordelige All-E ready pomp, maar dit eigenlijk niet is maar 'gewone'' een hybride pomp. Bij andere aanbieders is het verschil inderdaad ongeveer 3k voor het boilervat en instaleren. Ik ga nog eens verder vergelijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 14:39
Wij hebben deze zoektocht net achter de rug.

Na meerdere offertes voor Full Electric opgevraagd te hebben en soms bedragen van dik over de 15k te ontvangen was ik er een beetje klaar mee.

Situatie: ons huis is uit '79, vvw beneden met radiatoren boven. Ongeveer 900 kuub gas gemiddeld per jaar de afgelopen 3 jaar gebruikt.

Via een reclame toch maar even bij Adlar geïnformeerd voor een warmtepomp. Uiteindelijke plaatje:
Monoblock 6kW (alleen voor CV) 7100 euro voor subsidie. Na subsidie 4300 euro.
Als de subsidie gestort is gaan we daarvan nog bij een andere partij een warmtepompboiler aanschaffen en daar ontvangen we ook weer subsidie over. In totaal schat ik dat we ongeveer 5000 euro kwijt zijn.

Warmtepomp is gisteren geïnstalleerd, offerte akkoord gegeven op 03-06-24. 2 Nette mannen kwamen, langs, bekeken de situatie opnieuw en hebben de installatie beter gedaan dan vooraf gepland op basis van de schouw. Als ik het Tweakers topic mag geloven moet je soms nog wel met de stooklijn spelen maar werkt het prima!

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:33

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Destynx Ik zit in hetzelfde schuitje en heb vergelijkbare offertes mogen ontvangen (die van 15 k€ en soms meer).
Verder ben ik van plan een vergelijkbare route te volgen met een all-electric warmtepomp en een warmtepompboiler. Mijn installatie is waarschijnlijk een beetje vergelijkbaar met die van jou.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-09 10:17
MacD007 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 12:43:
punt 1: verdeler van de VVW dien te vervangen voor een variant zonder pomp.

nee dat is niet altijd nodig, beetje afhankelijk hoe de rest van je installatie er uit ziet, ik heb ook een VVW met eigen pomp en dat werkt prima met een pomp in het systeem. (heb er wel een pompschakelaar die ik met de warmtepomp anders heb ingesteld.)

redelijk gelijk aan mijn verbruik, iets minder dan ik zelf had, heb nu met de warmtepomp slechts op jaar basis nog geen 150 m3 over.

Mijn warmtepomp werkt prima samen met mijn CV en heeft afgelopen jaar nauwelijks, ook bij -10 graden het volledig moeten overnemen, afgelopen jaar heb ik totaal aan verwarmen circa 25-30m3 gas verbruikt, waarbij het meeste door de regelmatige (zeer korte, vaak slechts 0,01-0,02 m3 per keer boost om de cv watertemperatuur op 18 graden te krijgen, dat heeft mijn wp nodig om op te starten), in de winter heb ik dat vaak dagelijks 1 keer. mijn stroomverbruik over het jaar was hierbij circa 1.900 kWh met een COP van 4,9 over het hele stookseizoen.
Hoe heb je in de praktijk het mengen dan afgevangen? Met een warmtepomp wil je normaalgesproken het water niet in temperatuur terugmengen omdat dat eeuwig zonde is van het rendement. Als je nog wel een mengverdeler hebt zitten, dan maakt je warmtepomp toch warmer water dan nodig? Heb je daar een slimme oplossing voor bedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
Coolmint schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 15:03:
[...]

Hoe heb je in de praktijk het mengen dan afgevangen? Met een warmtepomp wil je normaalgesproken het water niet in temperatuur terugmengen omdat dat eeuwig zonde is van het rendement. Als je nog wel een mengverdeler hebt zitten, dan maakt je warmtepomp toch warmer water dan nodig? Heb je daar een slimme oplossing voor bedacht?
Ligt heel erg aan je ketel. Meeste moderne ketels kun je in watertemperatuur vergenoeg terug regelen, wij hebben een winter met Nefit ketel met 2 pomploze verdelers gedraaid, dat ging probleemloos. Heb je echter geen ketel die niet lager wilt dan 45 graden en/of een heel hoog minimaal vermogen heeft dan is het niet aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:33

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Oilman schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 15:26:
[...]

Ligt heel erg aan je ketel. Meeste moderne ketels kun je in watertemperatuur vergenoeg terug regelen, wij hebben een winter met Nefit ketel met 2 pomploze verdelers gedraaid, dat ging probleemloos. Heb je echter geen ketel die niet lager wilt dan 45 graden en/of een heel hoog minimaal vermogen heeft dan is het niet aan te raden.
Soms kunnen ook heel oude ketels zowel in maximale aanvoertemperatuur
als ook in (minimaal) vermogen begrensd worden.
Mijn HR-ketel uit 2000 heb ik in (aanvoer)temperatuur op ca. 40 °C
en in vermogen op ca. 10 kW (b.w.) kunnen beperken.
Draait hier sinds meer dan 10 jaar probleemloos en WAF-proef
met vvw (niet meer mengende verdeler) en convectoren/radiatoren (geboost natuurlijk).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Coolmint schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 15:03:
[...]

mijn water vanuit de warmtepomp blijft netjes onder de limiet van de in mijn vvw verdeler ingestelde waarde, dus deze komt dus niet daarmee in conflict. Daarbij zit de vvw verdeler bij mij aangesloten op één van de zijtak van de hoofdleiding waar de CV en warmtepomp op zijn aangesloten.
mijn warmtepomp zit hierbij veelal rond de 33-37 graden (dus ook ideaal voor de VVW) en met een gemiddelde COP over het hele stookseizoen van 4,9 heb ik echt niet te klagen, warmtepomp reeft bijna 95% van de warmtevraag op zich genomen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markies!
Destynx schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 13:43:
Wij hebben deze zoektocht net achter de rug.

Na meerdere offertes voor Full Electric opgevraagd te hebben en soms bedragen van dik over de 15k te ontvangen was ik er een beetje klaar mee.

Situatie: ons huis is uit '79, vvw beneden met radiatoren boven. Ongeveer 900 kuub gas gemiddeld per jaar de afgelopen 3 jaar gebruikt.

Via een reclame toch maar even bij Adlar geïnformeerd voor een warmtepomp. Uiteindelijke plaatje:
Monoblock 6kW (alleen voor CV) 7100 euro voor subsidie. Na subsidie 4300 euro.
Als de subsidie gestort is gaan we daarvan nog bij een andere partij een warmtepompboiler aanschaffen en daar ontvangen we ook weer subsidie over. In totaal schat ik dat we ongeveer 5000 euro kwijt zijn.
Heel herkenbaar inderdaad! Goed te horen dat je tevreden bent over de Adlar. Deze heb ik ook nog een afspraak mee staan. Ben benieuwd naar hun voorstel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
MacD007 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:43:
[...]

mijn water vanuit de warmtepomp blijft netjes onder de limiet van de in mijn vvw verdeler ingestelde waarde, dus deze komt dus niet daarmee in conflict. Daarbij zit de vvw verdeler bij mij aangesloten op één van de zijtak van de hoofdleiding waar de CV en warmtepomp op zijn aangesloten.
mijn warmtepomp zit hierbij veelal rond de 33-37 graden (dus ook ideaal voor de VVW) en met een gemiddelde COP over het hele stookseizoen van 4,9 heb ik echt niet te klagen, warmtepomp reeft bijna 95% van de warmtevraag op zich genomen.
Zonder pomp kan je water op z'n minst nog 5 graden koeler. Aanvoertemperatuur van 30 komt hier pas in beeld als de temperatuur richting de -10 gaat.

Btw COP gemeten met een Kamstrup?
Pagina: 1