Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15:59
netappie schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 18:24:
[...]

Goed bezig. Met die zonnepanelen kan je lekker goedkoop verwarmen zolang salderen nog mag. Daarna even een kleine accu toevoegen en je kan een aardig deel van het stookseizoen je eigen opwek gebruiken.

Die schatting van Quatt op de besparing is maar een natte vinger in de lucht en volgens mij meestal te voorzichtig.

De terugverdientijd is volgens mij ook iets waar je niet te veel waarde aan moet hechten.
Je bent voor een CV ketel al 2/3 van dit bedrag kwijt en die gaat zichzelf nooit "terug verdienen".

Je hebt met een Quatt gewoon een ontzettend zuinige warmtepomp die je voor een klein bedrag aan je gevel hebt hangen en niet 2 dagen werk kost om te installeren en in te regelen.

Die Flint ziet er leuk uit, maar is gigantisch. Die kan volgens mij niet echt aan een muur hangen met zijn 73 kg.

Ook slaat de prijsvergelijking met Quatt die ze doen nergens op. DIe zou namelijk duurder zijn terwijl ze voor de Flint al 3499 euro exclusief installatie rekenen? Dan moet er wel heel veel subsidie op zitten om het goed te maken en mag je al helemaal geen meerwerk meerekenen.

Bron: https://www.weheat.nl/producten/flint
Je hebt inderdaad gelijk, de prijs van Flint hangt uiteindenlijk af wat de installateur rekent en ik denk niet dat daar vaste afspraken over zijn gemaakt. De subsidie zal voor klasse A+++ zijn dus gelijk of evt. iets hoger dan de Quatt zijn. Maar in hun reclame uiting die ik kreeg, doen ze of de kosten het in de buurt van Quatt komen te liggen. Met hun duurdere pompen kunnen ze blijkbaar niet voldoende op prijs concurreren.Toch verbaasd het mij dat als je zo overtuigd bent van de kwaliteit van je eigen ontworpen pompen, ze toch ineens met een goedkopere optie komen.Op een plaatje zag de pomp er inderdaad uit als een bakbeest en volgens de informatie is hij dus ook behoorlijk zwaar. Maar een voordeel van de pomp zou kunnen dat voor veel tussenwoningen het vermogen genoeg zal zijn om in een later stadium FE te gaan incl.het tapwater, een enkele unit van Quatt is dat meestal niet. Het lijkt mij voor sommige mensen dus een pomp om over na te denken. Maar ik heb nu gekozen en de plaatsingsdatum van de Quatt komt steeds dichter bij, toch een beetje spannend.

Persoonlijk ben ik bij WeHeat Blackbird afgehaakt omdat de FE-versie wel erg duur werd, duurder dan bij de Quatt. En als ik niet FE ga, dan koop ik een te dure pomp. Bovendien kon ik niet zo makkenlijk een boiler en een buffervat op zolder kwijt. Misschien is niet zozeer ruimtegebrek, maar ik heb o.a. een relatief luxe wasruimte met een bouwkeuken daar staan, die wil ik niet zomaar opgeven. Het is ook maar de vraag of FE in ons huis uit 1993 daadwerkenlijk kan zonder nog extra aanvullende inversteringen. Met een tapwaterbehoefte voor (in de nabije toekomst) nog maar 2 personen is het de vraag of de FE qua inverstering aantrekkenlijk is. De prijs van meer dan € 5000 bij Quatt die viel mij tegen. We moeten nog geld overhouden voor andere inversteringen zoals een nieuwe keuken, de huidige is al meer dan 30 jaar oud. Veel mensen schipperen met hun geld en kunnen niet alles tegerlijkertijd, ik vind dat we met een hybride warmtepomp en hr++ glas voorlopig ons steentje aan de klimaatdoelen bijdragen. Ik vind het ook belangrijk om zoveel mogenlijk van mijn onze eigen stroom van mijn zonnepanelen te gebruiken.

Toch kijk ik dus wel degenlijk wat mijn inverstering opbrengt,niet allleen in geld maar ook in comfort en milieu- of klimaataspecten. Persoonlijk vind ik het ook zonde om onze goed werkende CV-ketel zomaar weg te doen. Pas als we er dure kosten aan gaan krijgen dan gaat hij er uit. ondertussen hoop ik dat we de kosten een beetje kunnen spreiden. Om allerlei verschillende redenen dus besloten om voorlopig om eerst hybride te gaan en de mening van mijn man speelt in het besluit natuurlijk mee. En Inderdaad is een belangrijke vraag, wil ik qua verwarming en warm tapwater, totaal afhankenlijk zijn van een bedrijf zoals Quatt. Het eerlijke antwoord is nee, ze moeten zich eerst nog bewijzen.

Zijn er meer mensen die voor de warmtepomp een aparte KWH-meter (van Homewizard) hebben geplaast? Of vinden jullie de app van Quatt voldoende betrouwbaar?

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:37
WAF1 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 21:01:
[...]
Zijn er meer mensen die voor de warmtepomp een aparte KWH-meter (van Homewizard) hebben geplaast? Of vinden jullie de app van Quatt voldoende betrouwbaar?
Wat betreft die laatste vraag: lees de laatste paar pagina's even door (of zoek op termen als 'verbruik' 'KWh' etc). Toevallig is het afgelopen pagina's hier regelmatig over gegaan, waarbij de conclusie lijkt te zijn dat de Quatt meter er niet ver naast zit, ik meen dat de hoogste afwijking waar men het hier over had rond de 4% lag, maar de meeste lagen er nog dichter in de buurt.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
[...]
Ik heb er 1.
Qua nauwkeurigheid is de Quatt app redelijk oké, echter de laagste 'resolutie' is een uur. Bij Homewizard meter is dat 5 minuten in de 'dag' weergave, dit geeft je een beduidend beter beeld van het gedrag.
Bijvoorbeeld pendelen of defrosts zijn niet te spotten in de Quatt app maar wel met een HW meter.
Daarnaast heb ik met HW dingen ingesteld als een notificatie als de Quatt verhoopt uitvalt etc

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MCodmMJEyOcV3VC_6hOVT4ArQW0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jvLmjcehUC7TWqEvEcqHcb5A.jpg?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door Toby-Wan op 28-07-2024 21:49 ]

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:08

Mickel moen

mickelmoen.nl

onlinaius schreef op zondag 28 juli 2024 @ 21:26:
[...]

Wat betreft die laatste vraag: lees de laatste paar pagina's even door (of zoek op termen als 'verbruik' 'KWh' etc). Toevallig is het afgelopen pagina's hier regelmatig over gegaan, waarbij de conclusie lijkt te zijn dat de Quatt meter er niet ver naast zit, ik meen dat de hoogste afwijking waar men het hier over had rond de 4% lag, maar de meeste lagen er nog dichter in de buurt.
Wat verbruik in kWh betreft, is de app van Quatt voldoende.

Ik gebruik een Energiesocket van HomeWizard om een geheel andere reden, namelijk om de actuele werking van de Quatt te volgen. Zo kun je zien of de Quatt mooie lange runs maakt of juist veel aan-en uitschakelt.
Dit kan je weer helpen in het instellen van thermostaat, thermostaatkranen, radiatorventilatoren en het bepalen van de (minimum) temperatuur per ruimte.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
[...]

Je hebt inderdaad gelijk, de prijs van Flint hangt uiteindenlijk af wat de installateur rekent en ik denk niet dat daar vaste afspraken over zijn gemaakt. De subsidie zal voor klasse A+++ zijn dus gelijk of evt. iets hoger dan de Quatt zijn. Maar in hun reclame uiting die ik kreeg, doen ze of de kosten het in de buurt van Quatt komen te liggen. Met hun duurdere pompen kunnen ze blijkbaar niet voldoende op prijs concurreren.Toch verbaasd het mij dat als je zo overtuigd bent van de kwaliteit van je eigen ontworpen pompen, ze toch ineens met een goedkopere optie komen.Op een plaatje zag de pomp er inderdaad uit als een bakbeest en volgens de informatie is hij dus ook behoorlijk zwaar. Maar een voordeel van de pomp zou kunnen dat voor veel tussenwoningen het vermogen genoeg zal zijn om in een later stadium FE te gaan incl.het tapwater, een enkele unit van Quatt is dat meestal niet. Het lijkt mij voor sommige mensen dus een pomp om over na te denken. Maar ik heb nu gekozen en de plaatsingsdatum van de Quatt komt steeds dichter bij, toch een beetje spannend.

Persoonlijk ben ik bij WeHeat Blackbird afgehaakt omdat de FE-versie wel erg duur werd, duurder dan bij de Quatt. En als ik niet FE ga, dan koop ik een te dure pomp. Bovendien kon ik niet zo makkenlijk een boiler en een buffervat op zolder kwijt. Misschien is niet zozeer ruimtegebrek, maar ik heb o.a. een relatief luxe wasruimte met een bouwkeuken daar staan, die wil ik niet zomaar opgeven. Het is ook maar de vraag of FE in ons huis uit 1993 daadwerkenlijk kan zonder nog extra aanvullende inversteringen. Met een tapwaterbehoefte voor (in de nabije toekomst) nog maar 2 personen is het de vraag of de FE qua inverstering aantrekkenlijk is. De prijs van meer dan € 5000 bij Quatt die viel mij tegen. We moeten nog geld overhouden voor andere inversteringen zoals een nieuwe keuken, de huidige is al meer dan 30 jaar oud. Veel mensen schipperen met hun geld en kunnen niet alles tegerlijkertijd, ik vind dat we met een hybride warmtepomp en hr++ glas voorlopig ons steentje aan de klimaatdoelen bijdragen. Ik vind het ook belangrijk om zoveel mogenlijk van mijn onze eigen stroom van mijn zonnepanelen te gebruiken.

Toch kijk ik dus wel degenlijk wat mijn inverstering opbrengt,niet allleen in geld maar ook in comfort en milieu- of klimaataspecten. Persoonlijk vind ik het ook zonde om onze goed werkende CV-ketel zomaar weg te doen. Pas als we er dure kosten aan gaan krijgen dan gaat hij er uit. ondertussen hoop ik dat we de kosten een beetje kunnen spreiden. Om allerlei verschillende redenen dus besloten om voorlopig om eerst hybride te gaan en de mening van mijn man speelt in het besluit natuurlijk mee. En Inderdaad is een belangrijke vraag, wil ik qua verwarming en warm tapwater, totaal afhankenlijk zijn van een bedrijf zoals Quatt. Het eerlijke antwoord is nee, ze moeten zich eerst nog bewijzen.

Ja, ike, en ik heb daar al diverse keren wat van gepost, volgens mij staat er zelfs iets over de de TS. Afwijking valt met, net wat @onlinaius ook al zegt, afwijking van gemiddeld 1-2% en soms ook geen en heel soms tot max 4%. Ik had deze al toen er nog geen verbruik via de app mogelijk was.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:47
[...]

Ja, als die CV ketel niet meer het redden waard is heb je vast al meer zekerheid over de vraag of de Quatt het alleen redt. Ik schat in dat het hier wel gaat lukken, maar hoe langer ik met de ketel doe hoe beter.

Daarna kan ik de noodzakelijke CV vervanging van 2000 euro en 10 jaar vaste gaslasten van zo'n 3000 euro gewoon weg strepen tegen de 5000 euro investering in een Quatt FE, waardoor het breakeven point al bereikt is zonder enige kostenbesparing in het verbruik.

Ik heb voor mijn Quatt een HomeWizard stekker zitten. Momenteel monitor ik vrijwel alle grootverbruikers en de P1 meter op die manier, dus dan heb ik alles in 1 overzicht. HomeWizard komt ook met een thuisaccu, dus dan gaat het nog leuker worden als die het avondverbruik van de Quatt een beetje op kan vangen na een zonnige winterdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
Mickel moen schreef op zondag 28 juli 2024 @ 21:57:
[...]

Wat verbruik in kWh betreft, is de app van Quatt voldoende.

Ik gebruik een Energiesocket van HomeWizard om een geheel andere reden, namelijk om de actuele werking van de Quatt te volgen. Zo kun je zien of de Quatt mooie lange runs maakt of juist veel aan-en uitschakelt.
Dit kan je weer helpen in het instellen van thermostaat, thermostaatkranen, radiatorventilatoren en het bepalen van de (minimum) temperatuur per ruimte.
Wat je beschrijft klinkt heel interessant. Ik dacht eerder ook aan die energiesocket maar begreep dat deze gebruikt werd om apparatuur aan of uit te schakelen en had niet verder gelezen. Ik had niet begrepen dat deze ook daadwerkenlijk live de KWH kon meten, het geen waar ik inderdaad naar op zoek was. Inderdaad wil ik zien of de Quatt mooie runs gaat maken! En ik ben ook benieuwd hoeveel stroom de evt. Chills gaan gebruiken. Het stroomverbruik van de mobiele airco van mijn zoon was erg hoog. Door beter op het energievebruik te letten, heb ik inmiddels al enkele stroomslupers geïdentificeerd. Ik wil nu de volgende stap maken.en moet uitvinden welk meetapperatuur ik daarvoor nodig heb. Sinds kort wel een p1 meter van Homewizard aangeschaft. Het wordt gewoon belangrijker om beter inzicht in o.a. het stroomverbruik te hebben. Ook van jouw schema voor de Tado ben ik onder de indruk. Inderdaad zo'n soort schema wil ik ook in mijn huis voor elkaar krijgen. Maak je dat schema in de Tado app? Of gebruik je inderdaad zoiets als Home assistent? (Waar ik dus geen verstand van heb)

P.S. Plaatsing komt nu toch dichterbij, vanmorgen heeft Warmteservice de grijze goten geleverd. Daar hoef ik dus niet meer achteraan.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louis.
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10-04 18:08
Caspervetje schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:10:
[...]

Tsja dat haalt het hele principe van zone verwarming onderuit. Ik ga wel zien hoe het gaat werken…
ja in principe kom je er zelf ook wel achter of het wel of niet functioneerd :) je kan het ook eerst aankijken en dan nog aanpassingen doen, success in elk geval,

Tussenwoning 1932, 450m3, alleen radiatoren, ca, 90m2 verwarmd. gasverbruik nu ca. 800m3 zonnepanelen, opwek 3600KW verbruik 3200KW. meeste glas HR++ op enkele normaal dubbelglas na. geen gevelisolatie, alle tussenvloeren geisoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

WAF1 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:48:
[...]

Wat je beschrijft klinkt heel interessant. Ik dacht eerder ook aan die energiesocket maar begreep dat deze gebruikt werd om apparatuur aan of uit te schakelen en had niet verder gelezen. Ik had niet begrepen dat deze ook daadwerkenlijk live de KWH kon meten, het geen waar ik inderdaad naar op zoek was. Inderdaad wil ik zien of de Quatt mooie runs gaat maken! En ik ben ook benieuwd hoeveel stroom de evt. Chills gaan gebruiken. Het stroomverbruik van de mobiele airco van mijn zoon was erg hoog. Door beter op het energievebruik te letten, heb ik inmiddels al enkele stroomslupers geïdentificeerd. Ik wil nu de volgende stap maken.en moet uitvinden welk meetapperatuur ik daarvoor nodig heb. Sinds kort wel een p1 meter van Homewizard aangeschaft. Het wordt gewoon belangrijker om beter inzicht in o.a. het stroomverbruik te hebben. Ook van jouw schema voor de Tado ben ik onder de indruk. Inderdaad zo'n soort schema wil ik ook in mijn huis voor elkaar krijgen. Maak je dat schema in de Tado app? Of gebruik je inderdaad zoiets als Home assistent? (Waar ik dus geen verstand van heb)

P.S. Plaatsing komt nu toch dichterbij, vanmorgen heeft Warmteservice de grijze goten geleverd. Daar hoef ik dus niet meer achteraan.
Het schema kun je in Tado maken. Zoals al vermeld, kun je Tado per 0,1graad instellen. Ik wil het graag ''s ochtends koeler dan ''s avonds. Ik ben begonnen met de ideale temperatuur in de avond. Nu hangt de Tado hoofdthermostaat om meerdere redenen in de keuken. De woonkamer ( en andere ruimtes) is dus afhankelijk van verwarmingsvraag van de keuken. Het is daarom even uitzoeken hoe laat je de ideale avondtemperatuur bereikt wilt hebben. Bij ons is dat aan het eind van de middag, voordat we gaan koken. Vervolgens heb ik de Tado terugrekenend per halfuur 0,1 graad lager ingesteld.

Voor ons huis, verwarmingssysteem en warmtewensen werkt dit perfect.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Louis. schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:14:
[...]

ja in principe kom je er zelf ook wel achter of het wel of niet functioneerd :) je kan het ook eerst aankijken en dan nog aanpassingen doen, success in elk geval,
Precies.

Vergeet zoneverwarming zoals bij een cv-ketel en omarm het voor de Quatt.

Twee zaken zijn hierbij belangrijk.

1. Stel de verwarming van de master-ruimte zo in, dat je daarmee aan de warmtevraag van het gehele huis kunt voldoen. Dus één ruimte met directe warmtevraag. Iedere andere ruimte volgend.

2. Meer denken in verwarming binnen de schil en minder per ruimte. Dus geen ruimtes meer waar de verwarming geheel uit staat en minder grote verschillen in het huis. Zo is in mijn gehele huis de minimum temperatuur 17 graden. Ook de ruimtes die weinig gebruikt worden.

Vervolgens kun je met de (Tado) thermostaatknoppen nog prima met dag-en/of weekprogramma's per ruimte werken.

Uiteindelijk ervaren we meer comfort met de Quatt dan daarvoor.

Dit is hoe ik het doe met radiatorverwarming. Hoe het werkt met vloerverwarming weet ik niet.

Voor meer: https://mickelmoen.nl/quatt-warmtepomp/

[ Voor 6% gewijzigd door Mickel moen op 29-07-2024 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
Louis. schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:14:
[...]

Het is allemaal niet zo zwart of wit. Als Quatt aangeeft dat de Chill een warmteboost kan geven, dan gaan ze ook tegen het principe van een warmtepomp in. Maar daarvoor krijg je dan wel extra comfort terug. Inmiddels genoeg gelezen, over mensen die het wel werkend hebben gekregen, ook met extra warmtevraag. En mogenlijk gaat dat inderdaad iets te koste van je rendement. Zolang de Cv-ketel niet hoeft bij te springen, die het totale evenwicht verstoord zie ik het niet als een groot probleem. Je kunt dit alleen goed uitproberen met een thermosaat die kleine stapjes kan maken. Daarnaastmoet ook goed kijken naar je eigen thuissituatie, deze is niet voor iedereen gelijk.

In eerdere jaren CV-ketel hadden wij de thermostaat nooit boven de 20 graden dus het is even afwachten of een hogere temperatuur met de warmtepomp daadwerkenlijk nodig is. (Ik verbaas mij soms hoe hoog de temperatuur bij mensen staat ingesteld maar n=1) Ondertussen dus hr ++ en o.a rolluiken en screens geplaast. Op het platte dak liggen de zonnepanelen die ook een beetje isoleren. (Ook in de zomer nu merkbaar) De schil van het huis is dus verbeterd dus stoken tot 21 graden dat verwacht ik hier niet. Het kan dus dat ons schema er net anders uit gaat zien als het voorbeeld dat is gegeven maar het is we fijne inspiratie. Maar het blijft een feit dat ik het in de nacht en s' ochtends minder warm in huis wil hebben dan eind van de middag en de avond, dat is o.a. voor mijn comfort, ik ben veel thuis. De zonnepanelen kunnen is het voor- en naseizoen overdag voldoende stroomleveren om het huis op te warmen. Stroom die niet het net op hoeft omdat het overtollig is en waar ik mogenlijk een vergoeding voor moet betalen. Tegen etenstijd, als iedereen thuis komt, hoeft de pomp voorlopig niet zoveel te doen, zo zie ik het voor me.

Mijn inziens zal het steeds gebruikenlijker worden om je pomp op de beste tijden aan te laten gaan (dynamische tarieven) en dan heb je thermosstaat nodig die naar mijn idee ook met kleine stapjes om kan gaan. Dus blij met de keuze voorTado en helemaal als ik die gratis krijg. De thermostaat kun je natuurlijk ook gewoon op een gelijke temperatuur laten staan en dat is waarschijnlijk ook de eerste optie waar we mee beginnen. Een en ander moet ook nog eens waterzijdig worden afgeregelt en dat is een uitdaging op zich. Maar ik bouw in mijn plannen graag een stuk flexibiliteit in en de Tado hoort daarbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolenID
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:17
Nu 1 stookseizoen de quatt prachtig draaien. Heel erg tevreden mee.
Er blijft 1% van verwarming via de cv ketel over de rest rustig kabbelen op de wp.
Ik houd dan helaas nog maximaal 100m3 over aan gas voor douche. Wat zouden jullie aanraden hiermee te doen om van het gas af te komen? Ik betaal nu meer aan vastrecht dan dat ik verbruik, zoals waarschijnlijk meer mensen hier.

Overwogen opties:
Overstappen op losse propaan flessen 60liter voor cv.
FE van quatt te grote investering voor wat ik in die 100m3 overhoud.

Relevanten info:
Stroom 1x35ampere
Cv ketel HR nefit 2014 prima staat maar kan beter.

Suggesties welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:32
RolenID schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:06:
Er blijft 1% van verwarming via de cv ketel over de rest rustig kabbelen op de wp.
Ik houd dan helaas nog maximaal 100m3 over aan gas voor douche. Wat zouden jullie aanraden hiermee te doen om van het gas af te komen? Ik betaal nu meer aan vastrecht dan dat ik verbruik, zoals waarschijnlijk meer mensen hier.

Overwogen opties:

Relevanten info:
Stroom 1x35ampere

Suggesties welkom!
WPB niet een andere oplossing voor 1800 en dan nog eens 750 aan subsidie??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 22:32

Overwogen opties:

Relevanten info:
Stroom 1x35ampere

Suggesties welkom!
Ik overweeg een warmtepompboiler voor SWW en een 6 of 8kWh doorstoomverwarmer of E-CV voor mijn restant CV verwarmen. Maar ik wil het komende winter nog even aankijken hoeveel gas ik voor verwarmen op een vorstdag gebruik. Deze hebben we afgelopen winter bij ons (westkust) niet gehad.

Huis: 125 jaar oud, 6cm PIR dakisolatie, 7cm muurisolatie steenwol, hr++ glas. Verwarming: 1 Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23-06 13:02

Overwogen opties:

Relevanten info:
Stroom 1x35ampere

Suggesties welkom!
Je realiseren dat je in 10 jaar gas vastrecht zo’n 3000 betaald. Dat plus de investering van een nieuwe cv ketel ‘rechtvaardigt’ de aanschaf van de FE uitbreiding.

Investering wellicht nog aantal jaar uitstellen, je cv ketel kan nog wel paar jaartjes mee. Zeker nu die zo weinig belast gaat worden.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erveetwee
mklcln schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:34:
[...]

WPB niet een andere oplossing voor 1800 en dan nog eens 750 aan subsidie??
Dan is ie nog niet geïnstalleerd.
En je moet er nog een doorstroomverwarmer bij nemen tbv de minimumtemperatuur die je Quatt nodig heeft, ook die moet geïnstalleerd worden en je cv worden afgekoppeld.

Het kan zeker goedkoper als de Quatt FE oplossing maar ik zou t knap vinden als je je veel meer dan 2000 weet te besparen (tenzij je zelf gaat klussen). 2000 euro op 15 jaar levensduur is 135 per jaar voor een volledig geïntegreerde oplossing.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 08:36
Caspervetje schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:08:
Van Quatt is geen advies gekomen om de zoneverwarming aan te passen. Er zou een leercurve zitten in de watertemperatuur die gebruikt wordt voor de verwarming, maar ik ga ervan uit dat die leercurve ook voor mijzelf gaat gelden. Ik wacht lekker af tot de verwarming aan moet, en ga dan wel eens experimenteren.
Ik heb afgelopen december mijn Quatt ontvangen (icm Tado). Als mijn situatie een beetje lijkt op die van jou dan lees eens mijn ervaringen in dit topic van december en januari.

Lang verhaal kort:

Ik heb van alles geprobeerd en de beste oplossing qua kosten en comfort was om de Quatt alleen aan te sturen op de thermostaat, en deze constant te zetten (geen nachtverlaging dis).

Betekent dat dat ik geen zoneverwarming meer heb? Nee! De Tado thermostaatknoppen gaan dicht zodra de slaapkamer op de gewenste temperatuur is, en ik heb voor de verschillende kamers ook verschillende schema’s. Ik heb geleerd dat zolang er balans is in het systeem dit prima werkt. Sommige slaapkamers staan in de winter op 16 graden, andere op 18 graden, en weer andere op 21. Gaat prima, maar om balans te creëren moest ik de capaciteit van de radiatoren wel boosten.

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duysa01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:26
Erveetwee schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 07:21:
[...]

Je realiseren dat je in 10 jaar gas vastrecht zo’n 3000 betaald. Dat plus de investering van een nieuwe cv ketel ‘rechtvaardigt’ de aanschaf van de FE uitbreiding.

Investering wellicht nog aantal jaar uitstellen, je cv ketel kan nog wel paar jaartjes mee. Zeker nu die zo weinig belast gaat worden.
Mijn vastrecht tot 500m3 is €160 per jaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

RealCato schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 07:36:
[...]

Ik heb afgelopen december mijn Quatt ontvangen (icm Tado). Als mijn situatie een beetje lijkt op die van jou dan lees eens mijn ervaringen in dit topic van december en januari.

Lang verhaal kort:

Ik heb van alles geprobeerd en de beste oplossing qua kosten en comfort was om de Quatt alleen aan te sturen op de thermostaat, en deze constant te zetten (geen nachtverlaging dis).

Betekent dat dat ik geen zoneverwarming meer heb? Nee! De Tado thermostaatknoppen gaan dicht zodra de slaapkamer op de gewenste temperatuur is, en ik heb voor de verschillende kamers ook verschillende schema’s. Ik heb geleerd dat zolang er balans is in het systeem dit prima werkt. Sommige slaapkamers staan in de winter op 16 graden, andere op 18 graden, en weer andere op 21. Gaat prima, maar om balans te creëren moest ik de capaciteit van de radiatoren wel boosten.
Ha mooi. Voorzichtig kom ik tot de conclusie, dat dit mooi het verschil aangeeft tussen verwarmen met vloerverwarming of met alleen radiatoren. Dit dan in samenwerking met Tado.

Wat je wilt is, dat de ruimte met de master-thermostaat de grootste en meest constante warmtevraag heeft. Bij vloerverwarming heeft nachtverlaging niet veel zin. Doordat er een gelijkmatige warmtevraag is, kunnen de overige ruimtes prima met dag- en of weekschema's werken.

Bij alleen radiatorverwarming plaats je de masterthermostaat liefst in de ruimte met de grootste warmtevraag. Dit zal in de regel de woonkamer zijn, maar dat hoeft niet. Bij mij heeft de woonkamer een minder groot warmteverlies dan de (woon)keuken. Onderandere daarom heb ik de masterthermostaat in de keuken geplaatst.

Ook met radiatoren kun je die ruimte op een constante temperatuur instellen.

Om redenen van comfort hebben wij dat niet. Wij hebben het ''s ochtends liever wat koeler. Ik ben om die reden ook geen liefhebber van vloerverwarming. Ik laat de temperatuur dus gedurende de dag oplopen met 0,1graad/half uur tot de ideale avondtemperatuur. Dit is met Tado perfect te realiseren, waarbij er een relatief constante warmtevraag behouden blijft, zodat overige ruimtes mooi kunnen volgen.

Zo werkt het bij ons goed. Helemaal eens dus, dat je het echt uit moet vogelen, wat in jouw huis, met jouw systeem en met jouw warmtewensen het best werkt. Daar ben ik wel een paar weken mee bezig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
WAF1 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:48:
[...]

Hou er wel rekening mee als je de Quatt niet via een WCD (stekker) hebt aangesloten (denk hierbij aan de werkschakelaar buiten, en dus direct aan de groepenkast hebt hangen je een energie socket niet veel kan hebben. Hiervoor heb je dus wel de kWh meter nodig. Dit is natuurlijk al helemaal voor de Quatt Duo van toepassing omdat deze direct op de groepenkast (met een werkschakelaar) aangesloten moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
duysa01 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:07:
[...]

Daar komt wel nog je vastrecht van je energieboer er bovenop, zal rond de 90 euro (+/-) zijn, dus totaal circa 250 euro, op 10 jaar is dat dus toch ook al 2.500 euro.
Plus de onderhoudskosten van een cv van circa 200 euro per jaar, heb je die FE dus binnen de 10 jaar redelijk terugverdiend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RolenID
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:17
Erveetwee schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 07:27:
[...]

Dan is ie nog niet geïnstalleerd.
En je moet er nog een doorstroomverwarmer bij nemen tbv de minimumtemperatuur die je Quatt nodig heeft, ook die moet geïnstalleerd worden en je cv worden afgekoppeld.

Het kan zeker goedkoper als de Quatt FE oplossing maar ik zou t knap vinden als je je veel meer dan 2000 weet te besparen (tenzij je zelf gaat klussen). 2000 euro op 15 jaar levensduur is 135 per jaar voor een volledig geïntegreerde oplossing.
Dank voor je antwoord! Dat is inderdaad waar. Toch nog een keer quatt om advies vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erveetwee
MacD007 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:04:
[...]

Hou er wel rekening mee als je de Quatt niet via een WCD (stekker) hebt aangesloten (denk hierbij aan de werkschakelaar buiten, en dus direct aan de groepenkast hebt hangen je een energie socket niet veel kan hebben. Hiervoor heb je dus wel de kWh meter nodig. Dit is natuurlijk al helemaal voor de Quatt Duo van toepassing omdat deze direct op de groepenkast (met een werkschakelaar) aangesloten moet worden.
Idd. Bij mijn duo met eigen groep heb in de meterkast bij aanleg een simpele kWh meter bijgeplaatst. Die is met bijna iedere verbruiksmanager wel uit te lezen (ik gebruik daarvoor al bijna 10 jaar Iungo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erveetwee
duysa01 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:07:
[...]

Je hebt gelijk, lager vastrecht bij zo’n laag verbruik, even vergeten. Wij zitten daar als gezin van 5 (met lang douchende pubers) nog boven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Erveetwee schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:43:
[...]

Je hebt gelijk, lager vastrecht bij zo’n laag verbruik, even vergeten. Wij zitten daar als gezin van 5 (met lang douchende pubers) nog boven.
Wel weer een goede reden om FE te gaan. Des te hoger je SWW verbruik, des te interessanter die laatste stap is.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
onlinaius schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 21:15:
[...]

Wel weer een goede reden om FE te gaan. Des te hoger je SWW verbruik, des te interessanter die laatste stap is.
Als je zoals @Erveetwee een gezin met 5 douchende pubers hebt en je zelf ook nog wel warm wilt douchen, dan is die CV ketel aanhouden misschien toch wel handiger.

Per persoon kan je ongeveer 50 liter rekenen, dus dan zit je wel aan een heftige 350 liter tank, nog even los van het volume dat de spiraal in neemt. En natuurlijk kan er nog een hulpverwarmer in/bij, maar dat is niet bepaald goedkoper verwarmen dan die CV ketel met onbeperkt warm water.

Tip voor @Erveetwee : gewoon wachten tot er 3 van de 5 het huis uit zijn. Dan heb je aan 200 liter genoeg en heb je ook wat meer ruimte over voor zo'n ding.

[ Voor 10% gewijzigd door netappie op 01-08-2024 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Baambridge
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 21-08-2024
Dag allen,

Ik neig naar de aanschaffing van een 8kW Quatt maar heb ook de 6KW Adlär nog als optie. Voor mij is vooral geluiddruk op de erfgrens belangrijk maar ik kan tot dusver geen helder vergelijk vinden in de forums. Iemand dit vergelijk gemaakt?

Voor de Quatt duo is het geluidsvermogen 58 dB(A) en 55 dB(A). Van de 6kw en 10kw Adlär kan ik dit nergens vinden. Mijn situatie is best bijzonder afstand tot erfrens is iets van 2 m en afstand tot raam van de buren circa 3m, zoals in de figuur weergegeven. Volgens Quatt moet dit kunnen maar ik heb mijn twijfels erbij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z2xQZX02OVsxCo9aT8Jf-be-2hY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ktD6KTX2mQT0HaMrywuuWvo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door P_Baambridge op 01-08-2024 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:13
P_Baambridge schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:17:
Dag allen,

Ik neig naar de aanschaffing van een 8kW Quatt maar heb ook de 6KW Adlär nog als optie. Voor mij is vooral geluiddruk op de erfgrens belangrijk maar ik kan tot dusver geen helder vergelijk vinden in de forums. Iemand dit vergelijk gemaakt?

Voor de Quatt duo is het geluidsvermogen 58 dB(A) en 55 dB(A). Van de 6kw en 10kw Adlär kan ik dit nergens vinden. Mijn situatie is best bijzonder afstand tot erfrens is iets van 2 m en afstand tot raam van de buren circa 3m, zoals in de figuur weergegeven. Volgens Quatt moet dit kunnen maar ik heb mijn twijfels erbij.

[Afbeelding]
Volgens mij zit een Vaillant Arotherm plus 75/6 op 55/46dB. (en bij -7A nog 7kW)
Er is in het Adlar topic volgens mij onlangs een lijstje gepost en dat ligt wel hoger.

Je zou even de rekentool er op los moeten laten of je dat haalt met een 8kW Quatt.
Ik weet niet zeker of je alleen de rechter Quatt tot de erfgrens mag berekenen, maar wellicht dan zelfs dan 2m al te krap wordt. In zo'n cascade opstelling krijg je een ander bronpunt lijkt me. (zijdelings althans)

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 01-08-2024 12:01 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Baambridge
paQ schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:45:
[...]

Volgens mij zit een Vaillant Arotherm plus 75/6 op 55/46dB. (en bij -7A nog 7kW)
Er is in het Adlar topic volgens mij onlangs een lijstje gepost en dat ligt wel hoger.

Je zou even de rekentool er op los moeten laten of je dat haalt met een 8kW Quatt.
Ik weet niet zeker of je alleen de rechter Quatt tot de erfgrens mag berekenen, maar wellicht dan zelfs dan 2m al te krap wordt. In zo'n cascade opstelling krijg je een ander bronpunt lijkt me. (zijdelings althans)
Gevonden in Adlar topic: Dat is inderdaad aanzienlijk meer dan Quatt of anderen en gaat pijn doen in de rekentool.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xp7d0cGexcyHJLGxgz_dYvFg--o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/J5k5AmJyMDd6GTOS9OnPcOjO.png?f=user_large

Iemand ervaring met de Quatt duo in de rekentool. Is de bron het midden van de 2 of bekijk ik ze separaat van elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
P_Baambridge schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:49:
[...]

Gevonden in Adlar topic: Dat is inderdaad aanzienlijk meer dan Quatt of anderen en gaat pijn doen in de rekentool.
[Afbeelding]

Iemand ervaring met de Quatt duo in de rekentool. Is de bron het midden van de 2 of bekijk ik ze separaat van elkaar?
8 kW of 6 kW is ook nog al een verschil eigenlijk.
Kijk uit dat je niet te ver overdimensioneert, want dan loopt het ook niet lekker in zachte periodes.
Hoe dan ook zijn er gewoon warmtepompen te koop die op (in hun eentje) 2.5m afstand sowieso voldoen ;) (en volstaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Baambridge
paQ schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:26:
[...]

8 kW of 6 kW is ook nog al een verschil eigenlijk.
Kijk uit dat je niet te ver overdimensioneert, want dan loopt het ook niet lekker in zachte periodes.
Hoe dan ook zijn er gewoon warmtepompen te koop die op (in hun eentje) 2.5m afstand sowieso voldoen ;) (en volstaan)
Ja eens! Ik heb voor hybride maar 4 kW nodig maar om overstap te kunnen maken naar FE wil ik graag wat meer hebben. Bij Quatt is het dan voordelig voor de subsidie om nu al een duo neer te zetten in plaatst van er nu eentje neer te zetten en over twee jaar er nog eentje bij te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
P_Baambridge schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:40:
[...]

Ja eens! Ik heb voor hybride maar 4 kW nodig maar om overstap te kunnen maken naar FE wil ik graag wat meer hebben. Bij Quatt is het dan voordelig voor de subsidie om nu al een duo neer te zetten in plaatst van er nu eentje neer te zetten en over twee jaar er nog eentje bij te zetten.
... of een stillere "FE" (die ook hybride kan draaien) neerzetten and be done with it.

Je komt volgens WPAC met een 8kW Quatt sowieso (in de nacht) te hoog uit op de erfgrens, ongeacht de bronpunt afstand. De Adlar narekenen heeft dan al geen nut meer.
Met de Arotherm 75/6 (die wellicht nog zelfs een stapje lichter zou kunnen) voldoe je al op 2,5m -midden warmtepomp- vanaf de erfgrens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:16
netappie schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 07:24:
[...]

Als je zoals @Erveetwee een gezin met 5 douchende pubers hebt en je zelf ook nog wel warm wilt douchen, dan is die CV ketel aanhouden misschien toch wel handiger.

Per persoon kan je ongeveer 50 liter rekenen, dus dan zit je wel aan een heftige 350 liter tank, nog even los van het volume dat de spiraal in neemt. En natuurlijk kan er nog een hulpverwarmer in/bij, maar dat is niet bepaald goedkoper verwarmen dan die CV ketel met onbeperkt warm water.

Tip voor @Erveetwee : gewoon wachten tot er 3 van de 5 het huis uit zijn. Dan heb je aan 200 liter genoeg en heb je ook wat meer ruimte over voor zo'n ding.
Er stond een gezin van 5 met pubers, dus dat zijn geen 5 pubers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
HBO88 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 18:04:
[...]

Op den duur wordt het wel tijd dat ook de ouders op zichzelf gaan wonen he :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oomenit
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:53
Quatt eigenaren met een Tado, zien jullie de huidige en gewenste temperatuur in de Quatt app terugkomen (wanneer deze aan het verwarmen is)?

Ik zie rechtsonderin de app alleen 'Verwarming uit' of 'Verwarming aan' staan. Mijn schoonouders hebben een Quatt met een T6 en die zien wel de huidige en gewenste temperatuur.

Ook zijn mijn inzichten 'kariger', ookal staat 'uitgebreide inzichten' aan. Ik zie bijv. geen watertemperatuur of grafiekje met gewenste temperaturen. Net alsof de Tado dit niet doorgeeft of de CiC dit niet vewerkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
HBO88 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 18:04:
[...]

Je hebt gelijk. Iets te snel gelezen.

Maar dan nog is een CV ketel voor onbeperkt warm water een prettig idee.
Met 5 mensen in 1 huis moet je al genoeg met elkaar rekening houden lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

oomenit schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 20:48:
Quatt eigenaren met een Tado, zien jullie de huidige en gewenste temperatuur in de Quatt app terugkomen (wanneer deze aan het verwarmen is)?

Ik zie rechtsonderin de app alleen 'Verwarming uit' of 'Verwarming aan' staan. Mijn schoonouders hebben een Quatt met een T6 en die zien wel de huidige en gewenste temperatuur.

Ook zijn mijn inzichten 'kariger', ookal staat 'uitgebreide inzichten' aan. Ik zie bijv. geen watertemperatuur of grafiekje met gewenste temperaturen. Net alsof de Tado dit niet doorgeeft of de CiC dit niet vewerkt..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vn_iHuGhdXWSwxzlim_lBv18OMU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sHKjPFSGd1kwtAfq6PHTLrTb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LWcrZ64gG9eZ_6dWhky1TPNKyDc=/x800/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/qbXmadjJjIswAlVmwh7tM00r.webp?f=fotoalbum_large

Het bovenste plaatje is van nu. We zijn afwezig en Tado staat op vorstbeveiliging. Het onderste plaatje is van een paar maanden geleden.

Bij mij werkt het dus zoals bedoeld.

[ Voor 5% gewijzigd door Mickel moen op 02-08-2024 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-06 16:24

WouterB

3680 Wp

Bij mij werkt het prima, alle temperaturen in de quatt app komen overeen met de tado app. Heeft het eerder wel gewerkt? Zo nee, kijk of de thermostaat wel goed aangesloten is, en anders de CiC een reset geven?

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 23-06 13:14

De CiC staat bij jou ingesteld op een regeling obv de temperatuur van het circulatie water. In dat geval wordt de huidige kamertemp en de gewenste kamer-temp niet weergegeven op de beginpagina van je app.

[ Voor 3% gewijzigd door Freeckje op 02-08-2024 15:56 ]

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oomenit
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:53
Freeckje schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:30:
[...]

De CiC staat bij jou ingesteld op een regeling obv de temperatuur van het circulatie water. In dat geval wordt de huidige kamertemp en de gewenste kamer-temp niet weergegeven op de beginpagina van je app.
Oke bijzonder, hebben de monteurs dat zo ingesteld bij het plaatsen een paar weken geleden? En hoe pas ik dat aan, of moet Quatt dat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 23-06 13:14
oomenit schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 22:59:
[...]

Oke bijzonder, hebben de monteurs dat zo ingesteld bij het plaatsen een paar weken geleden? En hoe pas ik dat aan, of moet Quatt dat doen?
Alleen Quatt kan die instelling aanpassen.

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-04 14:45
Friezin schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 17:07:
[...]

En daarom ⬆️, @ScooBY_DoO , krijg je van mij geen antwoord.
Je hebt het nu over je stroomgebruik en over een schatting door Quatt die niet klopt.
Maar is je stookgedrag 100% EXACT hetzelfde als waar de schatting op is gebaseerd?
En hebt je nog niets bespaard?

(Ik stook nu 24/7 21,5°C. Vorige winter stookte ik 6 uurtjes per dag naar 19,5 (en daar is berekening Quatt op gebaseerd). Daarom ga ik er geen vergelijk op loslaten.
Wat ik merk: comfort 200% beter dan vorige winter, energierekening gehalveerd.)
Ontzettend leuk voor je, maar inmiddels ben ik er na deskundige nummer zoveel bij Quatt achtergekomen dat de instellingen van de vvw verdeler keer op keer niet goed stond ingesteld.
Deze hebben ze ter plekke 3x gewijzigd, door 3x een andere techneut, en daarnaast hebben ze mij dat nog een keer of 3 laten doen middels telefonische bijstand.

Quote Quatt
"Het regelventiel (de radiatorknop voor jouw vloerverwarming) staat op dit moment op 35 graden. Deze regelt de maximale temperatuur van het water dat de vloerverwarming in mag. Als deze op 35 graden staat betekent dit, dat water van meer dan 35 graden niet de vloerverwarming in mag. De warmtepomp produceert water dat warmer is dan 35 graden (maximaal 55 graden). De warmtepomp maakt dan warmte wat nergens heen kan en de warmtevraag blijft. Hierdoor blijven wij steeds warmer water produceren dat niet in de vloerverwarming kan. Dit proces kost extra energie en is ook de oorzaak van het extra verbruik. Het zorgt er ook voor dat het langer duurt om de woning op te warmen. Het extra verbruik komt dus doordat de vloerverwarming niet goed ingesteld staat. "

In totaal heeft dit zo rond de €400 aan onnodige energiekosten gekost.
Leuk dat mijn energierekening omlaag zal gaan maar elk jaar €400 (of meer, tijdens een koude winter) erbij inschieten, dan ben ik blij dat ik doorgevraagd heb.
Al was het 1000% comfort, ik ben nog steeds zuinig met mijn energie(rekening) en het milieu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ScooBY_DoO schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 11:05:
[...]

Ontzettend leuk voor je, maar inmiddels ben ik er na deskundige nummer zoveel bij Quatt achtergekomen dat de instellingen van de vvw verdeler keer op keer niet goed stond ingesteld.
Deze hebben ze ter plekke 3x gewijzigd, door 3x een andere techneut, en daarnaast hebben ze mij dat nog een keer of 3 laten doen middels telefonische bijstand.

Quote Quatt
"Het regelventiel (de radiatorknop voor jouw vloerverwarming) staat op dit moment op 35 graden. Deze regelt de maximale temperatuur van het water dat de vloerverwarming in mag. Als deze op 35 graden staat betekent dit, dat water van meer dan 35 graden niet de vloerverwarming in mag. De warmtepomp produceert water dat warmer is dan 35 graden (maximaal 55 graden). De warmtepomp maakt dan warmte wat nergens heen kan en de warmtevraag blijft. Hierdoor blijven wij steeds warmer water produceren dat niet in de vloerverwarming kan. Dit proces kost extra energie en is ook de oorzaak van het extra verbruik. Het zorgt er ook voor dat het langer duurt om de woning op te warmen. Het extra verbruik komt dus doordat de vloerverwarming niet goed ingesteld staat. "

Leuk dat mijn energierekening omlaag zal gaan maar elk jaar €400 (of meer, tijdens een koude winter) erbij inschieten, dan ben ik blij dat ik doorgevraagd heb.
Al was het 1000% comfort, ik ben nog steeds zuinig met mijn energie(rekening) en het milieu.
Kijk, wat meer info dan eerder.
Toen was het enkel "schatting klopt niet" ik gebruik meer (ik ook, qua stroom).

Zoek maar eens op "45°C", dat is waarboven bij mij de ltv-vvw (nu ongemengd) uitslaat en kamer af gaat koelen. Hoger laat ik mijn cv dan ook niet stoken (al roept men, zoals Quatt, 100x dat cv-ketel op 60°C moet).
Zo vaak hier al naar voren gebracht en als advies gegeven, dat men het vlgs mij wel kon dromen 🙃.

Ps: 35°C is heul laag. Gemengd of ongemengd?

ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik had ooit hetzelfde toen, achteraf, ik eigenlijk een soort gastaccount had bij mijn eigen Quatt. Dat kenmerkte zich toen inderdaad ook enkel met een melding "verwarming aan/uit".
Bijkomend kon ik de soundslider toen niet op "uit" zetten, dus die schoot om 19.00 uur aan en ging om 07.00 uur weer uit. Zal nu moeilijk te testen zijn.

Bij mij ontstond dit doordat de monteur haastig was en zijn eigen telefoon als hotspot gebruikte. Ik zat dus op zijn ip-adres toen ik de CIC scande.
Ze reden weg en toen kwam hij terug omdat contact Quatt plotseling weg was. Toen pas zette hij de CIC op mijn wifi, maar app zat daar dus niet...

ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
ScooBY_DoO schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 11:05:
[...]

Quote Quatt

maar, sluit je vvw verdeler dan volledig zodra water 36 of meer is :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23-06 02:30
Indien het een VV-verdeler met pomp en mengthermostaat is (90+%) slaat de knop niet dicht maar sluit hij deels en wordt een deel retourwater bijgemengd om de ingestelde (35C) te behalen.

In uitzonderlijke gevallen (1 groepje aangesloten middels rlv op bijv. Een badkamer gaat Open-dicht en moduleert daarmee in de tijd.

Maargoed, de echte experts zitten uiteraard bij quatt zelf zoals je al meerdere malen hebt mogen zien.

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23-06 20:31

Kijk even in de Tado app bij Care & Protect of daar de Quatt Control Unit als toestel staat aangegeven.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:56
Ik heb nog steeds hele hoge waarden bij de buitentemperatuur. Het zou iets softwarematigs zijn volgens Quatt, wat opgelost zou worden, maar is nu al maanden zo. Zijn er meer die dit herkennen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uqVm6znFMwHqDqnNHbFETlx8Iwc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MBgPwkFMIFljXeEHzSyfirvZ.jpg?f=fotoalbum_large

En nee, het is niet de zon die er op schijnt. Ze hadden ook al een andere sensor opgestuurd, maar die moest ik terugsturen omdat het niet aan de sensor zou liggen. Ondertussen is er nog niet veel veranderd. Speelt al vanaf april.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
okijokii schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 22:31:
Ik heb nog steeds hele hoge waarden bij de buitentemperatuur. Het zou iets softwarematigs zijn volgens Quatt, wat opgelost zou worden, maar is nu al maanden zo. Zijn er meer die dit herkennen?

[Afbeelding]

En nee, het is niet de zon die er op schijnt. Ze hadden ook al een andere sensor opgestuurd, maar die moest ik terugsturen omdat het niet aan de sensor zou liggen. Ondertussen is er nog niet veel veranderd. Speelt al vanaf april.
Heb even dezelfde dag genomen en pal op het zuiden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/84o9lDFVKYmHoh4HvhFeBCiUhfs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/joFqnhXuhAlA6eLeXODaR6YK.jpg?f=fotoalbum_large

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Gerardwaz schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 22:36:
[...]

Heb even dezelfde dag genomen en pal op het zuiden.
[Afbeelding]
30 graden geloof ik nog wel. Het was die dag 25 graden, maar tegen de 50 is wel iets teveel. Ik heb niets meer gehoord nadat ik in april de sensor terug moest sturen. Quatt ook maar even naar de voortgang gevraagd, maar was benieuwd of meerdere Quatt eigenaren ditzelfde ervaren.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BjornHero schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 19:27:
Indien het een VV-verdeler met pomp en mengthermostaat is (90+%) slaat de knop niet dicht maar sluit hij deels en wordt een deel retourwater bijgemengd om de ingestelde (35C) te behalen.

In uitzonderlijke gevallen (1 groepje aangesloten middels rlv op bijv. Een badkamer gaat Open-dicht en moduleert daarmee in de tijd.

Maargoed, de echte experts zitten uiteraard bij quatt zelf zoals je al meerdere malen hebt mogen zien.
De mijne mengt nu niet meer.
In CV-tijd wel (cv maakte 50-60°C, dit werd door vvw-verdeler bijgemengd tot 35-40°C), maar Quatt maakt bij mij max 35°C. Daarom bijmengen uitgezet, want vloer werd door zoveel bijmengen niet warm (27°C vloer-in).
Om te hard oplopen temperatuur door bijschakelen door de cv te voorkomen, waardoor vvw-thermostaat dichtslaat en kamer afkoelt, de cv ook op max 45 gezet.
(Bij robot schijnt er iets bijmenging te moeten blijven)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
okijokii schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 22:40:
[...]

30 graden geloof ik nog wel. Het was die dag 25 graden, maar tegen de 50 is wel iets teveel. Ik heb niets meer gehoord nadat ik in april de sensor terug moest sturen. Quatt ook maar even naar de voortgang gevraagd, maar was benieuwd of meerdere Quatt eigenaren ditzelfde ervaren.
Ik heb de maand juli even nageslagen maar dat ga ik niet redden terwijl hij pal in de zon staat, denk toch je sensor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
okijokii schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 22:31:

[Afbeelding]

Hier rond 15.00 uur zon vol op Quatt.
We wonen ongeveer op dezelfde lengte- en breedtegraad.
Zo tropisch was het hier niet..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8QMPgmeHUw9Z5M-H3ila37hLnSw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5swFq9aRZH4ew11HcMI8YCmR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Gerardwaz schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 22:49:
[...]

Ik heb de maand juli even nageslagen maar dat ga ik niet redden terwijl hij pal in de zon staat, denk toch je sensor.
Ja denk ik ook, maar wel bijzonder dat dat ook de eerste gedachte van Quatt was, ze hem hebben opgestuurd, een afspraak met monteur hebben ingepland en ik hem toen moest terugsturen omdat het softwarematig zou zijn, maar hij doet nog steeds hetzelfde 🤷

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Friezin schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 22:54:
[...]

Hier rond 15.00 uur zon vol op Quatt.
We wonen ongeveer op dezelfde lengte- en breedtegraad.
Zo tropisch was het hier niet..

[Afbeelding]
Nee precies....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
okijokii schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 23:02:
[...]

Ja denk ik ook, maar wel bijzonder dat dat ook de eerste gedachte van Quatt was, ze hem hebben opgestuurd, een afspraak met monteur hebben ingepland en ik hem toen moest terugsturen omdat het softwarematig zou zijn, maar hij doet nog steeds hetzelfde 🤷
Als het softwarematig is zouden meerdere er last van moeten hebben. Even verdere reacties afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
Friezin schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 16:40:
[...]

Kijk, wat meer info dan eerder.
Toen was het enkel "schatting klopt niet" ik gebruik meer (ik ook, qua stroom).

Zoek maar eens op "45°C", dat is waarboven bij mij de ltv-vvw (nu ongemengd) uitslaat en kamer af gaat koelen. Hoger laat ik mijn cv dan ook niet stoken (al roept men, zoals Quatt, 100x dat cv-ketel op 60°C moet).
Zo vaak hier al naar voren gebracht en als advies gegeven, dat men het vlgs mij wel kon dromen 🙃.

Ps: 35°C is heul laag. Gemengd of ongemengd?
Welke info had je destijds gemist dan?
ScooBY_DoO schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 15:43:
Beste Quattgebruikers,

Ik heb de vraag eerder gesteld maar heb nu meer informatie ingewonnen en zou graag van wat meer gebruikers feedback willen over het ''geschatte verbruik'' en het ''daadwerkelijke verbruik''.

Mijn situatie:
Geschatte extra verbruik is door Quatt op 1130kWh gesteld
Daadwerkelijke verbruik YTD = 1660kWh

Dit is inmiddels een 47% extra en de pomp zal voorlopig nog wel even blijven draaien gezien de weersverwachting.

Ik heb dit aan Quatt voorgelegd en daar kreeg ik te horen dat dat komt omdat het vorige winter warmer was dan deze en dat er daarom meer verbruik is.

Een klein onderzoekje leert mij echter het omgekeerde:
https://www.knmi.nl/neder...nsoverzichten/2023/winter

https://www.knmi.nl/neder...nsoverzichten/2024/winter

Het was deze winter dus nog iets warmer zelfs dan vorig jaar.

Hoe verhouden jullie getallen zich tot elkaar?
Uiteraard begrijp ik dat dit een schatting is maar kom op, ik ga gestaag richting de 50% meer dan beoogd!
Om nog maar te zwijgen over een eventuele echte koude winter.

Ik hoor graag jullie bevindingen.
Ik denk dat ik hier toch vrij duidelijk heb omschreven wat de bevindingen waren?
Nee, ik kan niet 1 op 1 vergelijken, maar Quatt heeft in eerste instantie zoveel feiten proberen te weerleggen dat het me maanden heeft gekost om uiteindelijk dus te horen te krijgen dat het door hun toedoen meermaals verkeerd ingeregeld is geweest.
Op moment van schrijven was het 47%, inmiddels is dit opgelopen tot 65%.
Het lijkt me toch dat je met dit soort afwijkingen je wenkbrauwen gaat fronsen i.p.v. te denken ''comfort is super en mijn rekening is omlaag gegaan''...?

Ik ben helaas niet zo thuis in het vakjargon, dus ik kan niet zeggen wat mijn situatie is qua gemengd/ongemengd.

Ook heb ik gekeken naar die 45°C posts, het zegt mij niet zoveel. Ik heb geen instellingen veranderd verder in mijn ketel/pomp/verdelers etc. Alle inputs zijn verzorgd door Quatt.
paQ schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 18:12:
[...]

maar, sluit je vvw verdeler dan volledig zodra water 36 of meer is :?
Als ik de tekst lees, is dat exact wat er staat.
''De warmtepomp maakt dan warmte wat nergens heen kan en de warmtevraag blijft. Hierdoor blijven wij steeds warmer water produceren dat niet in de vloerverwarming kan.''

[ Voor 10% gewijzigd door ScooBY_DoO op 04-08-2024 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
ScooBY_DoO schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 15:23:
[...]

[...]

Ik denk dat ik hier toch vrij duidelijk heb omschreven wat de bevindingen waren?
Nee, ik kan niet 1 op 1 vergelijken, maar Quatt heeft in eerste instantie zoveel feiten proberen te weerleggen dat het me maanden heeft gekost om uiteindelijk dus te horen te krijgen dat het door hun toedoen meermaals verkeerd ingeregeld is geweest.
Op moment van schrijven was het 47%, inmiddels is dit opgelopen tot 65%.
Het lijkt me toch dat je met dit soort afwijkingen je wenkbrauwen gaat fronsen i.p.v. te denken ''comfort is super en mijn rekening is omlaag gegaan''...?

Ik ben helaas niet zo thuis in het vakjargon, dus ik kan niet zeggen wat mijn situatie is qua gemengd/ongemengd.

Ook heb ik gekeken naar die 45°C posts, het zegt mij niet zoveel. Ik heb geen instellingen veranderd verder in mijn ketel/pomp/verdelers etc. Alle inputs zijn verzorgd door Quatt.

[...]

''De warmtepomp maakt dan warmte wat nergens heen kan en de warmtevraag blijft. Hierdoor blijven wij steeds warmer water produceren dat niet in de vloerverwarming kan.''
Daarom dien je dus ook andere radiatoren open blijven, dat probleem hebben ook mensen met (te veel) zones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
[...]

Het lijkt me zo onwaarschijnlijk. Zie ook reply van @BjornHero.
Je radiator slaat ook niet dicht als de thermostaatknop te heet water voelt.

Maar goed, het is lastig beoordelen aan de andere kant van tekstberichten op een forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
paQ schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 17:29:
[...]

Het lijkt me zo onwaarschijnlijk. Zie ook reply van @BjornHero.
Je radiator slaat ook niet dicht als de thermostaatknop te heet water voelt.

Maar goed, het is lastig beoordelen aan de andere kant van tekstberichten op een forum.
Een foto van de verdeler maakt het inderdaad makkelijker.

Zoals @Friezin aangeeft heeft zij een verdeler waar geen bijmenging plaatsvind, waarschijnlijk met pomp en stelschroef die volledig dicht staat --> verhoogd risico op cavitatie. (Maar ook dit is gokken)

Wat @ScooBY_DoO voor verdeler heeft weet ik niet, hoe die ingesteld is weet ik ook niet maar als de thermostaatknop op de verdeler volledig dicht gaat zou ik eerder de stooklijn verlagen in plaats van andere zaken.

Haal je het dan toch (net) niet met die lagere stooklijn dan pas zoeken in de instellingen van de verdeler(s).

Eerst eens beginnen ervoor te zorgen dat er in normaal-conditie geen/minimale bijmenging plaatsvind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
BjornHero schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 17:39:
[...]

Een foto van de verdeler maakt het inderdaad makkelijker.

Zoals @Friezin aangeeft heeft zij een verdeler waar geen bijmenging plaatsvind, waarschijnlijk met pomp en stelschroef die volledig dicht staat --> verhoogd risico op cavitatie. (Maar ook dit is gokken)

Wat @ScooBY_DoO voor verdeler heeft weet ik niet, hoe die ingesteld is weet ik ook niet maar als de thermostaatknop op de verdeler volledig dicht gaat zou ik eerder de stooklijn verlagen in plaats van andere zaken.

Haal je het dan toch (net) niet met die lagere stooklijn dan pas zoeken in de instellingen van de verdeler(s).

Eerst eens beginnen ervoor te zorgen dat er in normaal-conditie geen/minimale bijmenging plaatsvind.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zNtXYepYfDtpcvvAaHoHQM0ta0Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BlqkUICGJGMbKiTL8mSOzpZi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aAqwC2C8zB_RLIp_-3C8BXumaqM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eIhS1l1izG7MVlEshdZBzNfH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ECbrmOMuA22NOFovEtfQ4D4zq-0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8NjHtxyobQMSlHSvrKX9HCX5.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/isG7GGvQTCKIKOAMCpzQLACiZZA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PTyQtTsrZXWA1DgVKgqqSrvh.png?f=user_large

Dit zijn kiekjes van de vvw die ik naar Quatt heb gestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
ScooBY_DoO schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 17:53:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit zijn kiekjes van de vvw die ik naar Quatt heb gestuurd.
Ok, je hebt een hydraulisch neutrale verdeler met een pompschakelaar, bypass (druk afhankelijk, veerbelast) en een "mengpomp".

De temperatuur sensor van de thermostaat zit in de onderste (aanvoer) balk geschoven (neem ik aan?)

-waarop staat je pompschakelaar ingesteld?
Schakelt deze pas in bij 30C ofzo? Hierdoor doet je VV niet mee als de aanvoertemperaturen onder de 30C zijn --> bij veel klanten van me kom ik geeneens boven de 30C bij -5 buiten...

Heb je een VV-verdeler met mengpomp en is dat noodzakelijk, laat dan bij voorkeur de pomp schakelen door de warmtepomp zelf.

-Is het retour ventiel helemaal open? Of is de vloerverwarming "geknepen"?
--> is je VV de hoofd-verwarming dan wil je vaak ook het meeste water hier naartoe.

-Is de aanvoerleiding die onderste meerlagenbuis van 16-20mm dik? Of een dikkere leiding die van achteren naar het T-stuk komt?

-thermostaat staat ingesteld op 35C?
--> heb je al gemeten of dit in de werkelijkheid ook zo is of dat die knop zn beste tijd heeft gehad?

-Hoeveel mengt je Vvv onder "normale" condities?
--> even met een aantal temp-sensoren of een warmtebeeldcamera de temperatuur van de vv-slangen en de aanvoer-leiding vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
BjornHero schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 18:08:
[...]

Ok, je hebt een hydraulisch neutrale verdeler met een pompschakelaar, bypass (druk afhankelijk, veerbelast) en een "mengpomp".

De temperatuur sensor van de thermostaat zit in de onderste (aanvoer) balk geschoven (neem ik aan?)

-waarop staat je pompschakelaar ingesteld?
Schakelt deze pas in bij 30C ofzo? Hierdoor doet je VV niet mee als de aanvoertemperaturen onder de 30C zijn --> bij veel klanten van me kom ik geeneens boven de 30C bij -5 buiten...

Heb je een VV-verdeler met mengpomp en is dat noodzakelijk, laat dan bij voorkeur de pomp schakelen door de warmtepomp zelf.

-Is het retour ventiel helemaal open? Of is de vloerverwarming "geknepen"?
--> is je VV de hoofd-verwarming dan wil je vaak ook het meeste water hier naartoe.

-Is de aanvoerleiding die onderste meerlagenbuis van 16-20mm dik? Of een dikkere leiding die van achteren naar het T-stuk komt?

-thermostaat staat ingesteld op 35C?
--> heb je al gemeten of dit in de werkelijkheid ook zo is of dat die knop zn beste tijd heeft gehad?

-Hoeveel mengt je Vvv onder "normale" condities?
--> even met een aantal temp-sensoren of een warmtebeeldcamera de temperatuur van de vv-slangen en de aanvoer-leiding vergelijken.
Ik wist het! d:)b

Ik zal een opleiding tot loodgieter gaan volgen, en dan kom ik hier op terug :P

Ik heb warmtebeeldcamera's dus dat stukje kan ik binnenkort eens gaan bekijken. De rest zal ik eens stap voor stap gaan (laten) onderzoeken.

Zeer bedankt voor deze uitgebreide informatie _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
ScooBY_DoO schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 18:18:
[...]

Ik heb warmtebeeldcamera's dus dat stukje kan ik binnenkort eens gaan bekijken. De rest zal ik eens stap voor stap gaan (laten) onderzoeken.

Die therma control zorgt er voor dat je pomp uit wordt geschakeld bij te koud water, niet bij te warm.
Ergo, die zet je bijv op 25. (niet op 35)
En dan desnoods de thermostaat knop wat verder openschroeven.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 04-08-2024 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
ScooBY_DoO schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 18:18:
[...]

Ik zou beginnen met je pompschakelaar, of heel laag zetten of (tijdens het stookseizoen) ertussenuit nemen.

Als je met warmtebeeldcamera meet; rekening houden dat spiegelende oppervlaktes niet (goed) te meten zijn, liever even wat zwarte tape erop plakken (uurtje voor t meten..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
paQ schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 18:41:
[...]

Die therma control zorgt er voor dat je pomp uit wordt geschakeld bij te koud water, niet bij te warm.
Ergo, die zet je bijv op 25. (niet op 35)
En dan desnoods de thermostaat knop wat verder openschroeven.
Deze is op advies van Quatt nu op 22 ingesteld.
Alle voorgaande instellingen zijn ook door Quatt technici ingesteld, maar dus telkens verkeerd. Toch knap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erveetwee
netappie schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 07:24:
[...]

Ruimte is hier niet zo’n issue met n riante berg zolder.

Maar de ketel is nog goed en ik wil zeker n goede (koude) winter draaien met de Quatt en zien of we t comfortabel kunnen houden als t tijdje echt wat kouder is. Verwacht dat ik daarvoor nog wat moet investeren in afgifte capaciteit in aantal ruimtes. Verwarm nu alles met de bestaande radiatoren en links en rechts wat radiator ventilatoren.

En klopt, 5 personen waarvan 2 oudjes en 3 pubers ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Erveetwee op 04-08-2024 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

[...]

Uit enkel het vragen of bij anderen het geschat stroomverbruik klopt met de werkelijkheid, kan men niet afleiden dat er ook een comfort probleem is. Geen melding van bijvoorbeeld "mijn vloer blijft koud", "mijn radiatoren worden te heet", "ik haal ingestelde kamertemperatuur niet" etc.
Mijn door Quatt geschat verbruik is ook een stuk lager dan de werkelijkheid.

Dat er een probleem was, maakte ik er niet van tenminste en de anderen eind maart ook niet.
Daarna werd er, tot nu, niet meer gereageerd.
Had je gelijk de foto's geplaatst, was het probleem wel duidelijk geweest.

Ik zie dat er inmiddels behoorlijk veel reacties zijn.
- De knop die op de foto op 35°C staat, heb je die inmiddels hoger gezet?
Want die regelt hoe warm het water wat binnenkomt in de vloer mag zijn. Wanneer deze op 35°C staat, slaat deze inderdaad dicht bij 36°C als bescherming van je vloer.
Zie ook uitleg Heatnet, net onder 1ste plaatje rechts: https://www.heatnet.nl/ingebruiknemen.html en https://www.vloerverwarmi...peratuur-vloerverwarming/. Vandaar mijn verwijzing naar 45°C: daar staat die van mij op om ongelukken met de temperatuur van cv-water te voorkomen, mocht cv-monteur die eens hoger zetten.

- bij foto verdeler met beide thermometers is wel duidelijk dat er wat mis is: water-in is heel hoog, retour is koud. Geen doorstroming de vloer in dus. Water blijft rondstromen buiten vvw om.
Verschil tussen onderste en bovenste meter moet ongeveer 5°C zijn.

- welke temperatuur staat je cv op ingesteld?

- pompschakelaar niet hoger zetten dan 22°C (dat kastje in wcd).

- mengt je verdeler bij?
Dat kun je vaak wel zien door te kijken naar de watertemperatuur-uit van de Quatt.
Is dat een stuk hoger dan die van het onderste metertje, dan wordt er bijgemengd.
Afhankelijk van het soort verdeler, kun je ook dat nog inregelen.
Daarvoor heb je wel een verdeler met een stelschroef/inregelventiel nodig.
Zie voor uitleg en een opengewerkt model: https://robot.heatnet-vlo....nl/robot-pro-uitvoering/
Bij mij is water-Quatt-uit nagenoeg gelijk aan verdeler-water-in (het onderste metertje). Vvw mengt niks meer bij.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Friezin schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 07:56:
[...]

Ik zie dat er inmiddels behoorlijk veel reacties zijn.
- De knop die op de foto op 35°C staat, heb je die inmiddels hoger gezet?
Want die regelt hoe warm het water wat binnenkomt in de vloer mag zijn. Wanneer deze op 35°C staat, slaat deze inderdaad dicht bij 36°C als bescherming van je vloer.
Zover ik weet is dat niet wat er gebeurt, maar knijpt ie de flow. Maar niet geheel sluiten.
Bij een reguliere radiator thermostaat kraan gaat dat door het uitzetten van heet water, en bij dergelijke verdelerkranen middels een externe voeler, maar het idee is hetzelfde.

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 05-08-2024 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23-06 09:57

SBL

okijokii schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 22:40:
[...]

Ik kom (op 27jun 10uur) tot 41 graden op mijn garagedak, dat komt door ochtendzon want om 7uur was het daar nog 23 graden. Maar al snel staat een giga-conifeer in de weg en een paar uur later het huis, zodat de temperatuur bij de Quatt niet verder oploopt.

Als jij zonder zon op 47 komt, dan is er iets geks aan de hand (uitlaat airco? afzuigkap? wasdroger?) of de meting is fout. Ik zou eens gaan kijken/meten of het daar echt zo heet is.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpaal Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!
paQ schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:08:
[...]

Zover ik weet is dat niet wat er gebeurt, maar knijpt ie de flow. Maar niet geheel sluiten.
Bij een reguliere radiator thermostaat kraan gaat dat door het uitzetten van heet water, en bij dergelijke verdelerkranen middels een externe voeler, maar het idee is hetzelfde.
Ik lees toch wat anders:

https://www.vloerverwarmi...emperatuur%20is%20bereikt en https://abelenco.nl/kenni...vloerverwarming-verdeler/

En ik ervaar het ook anders:

Wanneer ik thermostaatknop (met voeler) van mijn verdeler op 40°C zet, de cv aanslaat en het geleverde water wordt 44-45°C, worden mijn vvw-retouren na enkele minuten koud. Zet ik thermostaatknop weer op 45 worden retouren weer warm.
Wanneer er zou worden bijgemengd door de thermostaatknop zouden retouren op temperatuur blijven

[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 05-08-2024 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Als het goed is meet ie de temperatuur na de circulatiepomp. (en dus na het mengen van retourwater)
Overschrijdt je de ingestelde waarde dan zal hij uiteindelijk afsluiten. Maar als de gehele toevoer sluit en het water blijft afkoelen, dan is er weinig 'thermostaat' aan. Hij zal dan toch ook direct weer iets moeten openen zodra het <35 komt. (daar mag je geen koude retour door krijgen is mijn punt)
edit: of je moet een enorm delta hebben, maar dat is ook niet wenselijk in je vloer.

editedit: het zomaar geheel sluiten van zo'n kraan heeft wel echt negatief effect op je hele CV. Ik denk toch dat die kraan niet abrupt sluit als de voeler 36 meet. Er is wel een max aan van 55 (standaard) zo te zien, waarbij hij sowieso geheel sluit. Misschien kan @BjornHero hier nog wat licht op schijnen?

[ Voor 33% gewijzigd door paQ op 05-08-2024 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
paQ schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:00:
Als het goed is meet ie de temperatuur na de circulatiepomp. (en dus na het mengen van retourwater)
Overschrijdt je de ingestelde waarde dan zal hij uiteindelijk afsluiten. Maar als de gehele toevoer sluit en het water blijft afkoelen, dan is er weinig 'thermostaat' aan. Hij zal dan toch ook direct weer iets moeten openen zodra het <35 komt. (daar mag je geen koude retour door krijgen is mijn punt)
edit: of je moet een enorm delta hebben, maar dat is ook niet wenselijk in je vloer.

editedit: het zomaar geheel sluiten van zo'n kraan heeft wel echt negatief effect op je hele CV. Ik denk toch dat die kraan niet abrupt sluit als de voeler 36 meet. Er is wel een max aan van 55 (standaard) zo te zien, waarbij hij sowieso geheel sluit. Misschien kan @BjornHero hier nog wat licht op schijnen?
Mijn verdeler mengt niet bij.
Water-uit Quatt is nagenoeg gelijk aan water-in verdeler, water-uit verdeler nagenoeg identiek aan Quatt in.
Quatt verhoogt water-in met ongeveer 5°C, verschil vloer-in en vloer retour is ook rond 5°C.

Wanneer je de foto's van @ScooBY_DoO bekijkt, zie je bij de verdeler de temperatuur van de aanvoer (onderste) heel hoog staan, dat gaat vloer niet in: Retour staat praktisch uit.

Edit: inderdaad maar ff wachten op BjornHero.
(En hoewel vvw sluit, worden mijn radiatoren wel lekker warm 8) )

[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 05-08-2024 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
SBL schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:21:
[...]

Ik kom (op 27jun 10uur) tot 41 graden op mijn garagedak, dat komt door ochtendzon want om 7uur was het daar nog 23 graden. Maar al snel staat een giga-conifeer in de weg en een paar uur later het huis, zodat de temperatuur bij de Quatt niet verder oploopt.

Als jij zonder zon op 47 komt, dan is er iets geks aan de hand (uitlaat airco? afzuigkap? wasdroger?) of de meting is fout. Ik zou eens gaan kijken/meten of het daar echt zo heet is.
Ik denk dat de meting niet klopt, op de plek waar de Quatt is geïnstalleerd geen last van wat jij benoemd 🤷

[ Voor 3% gewijzigd door okijokii op 06-08-2024 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laros88
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:13
Met de zoekfunctie niet gevonden in dit forum: Is het mogelijk om de Quatt Duo verticaal te plaatsen, dus onder elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:38
Laros88 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:39:
Met de zoekfunctie niet gevonden in dit forum: Is het mogelijk om de Quatt Duo verticaal te plaatsen, dus onder elkaar?
Als je ze aan een gevel hangt en de vocht afvoer goed regelt kan het. Zou op de gevel wel een geluidsdempende laag zetten (bv betonplex verend op de muur )

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
volgens mij niet, mn omdat Quatt deze NIET tegen de muur (mbv een beugel) plaatst, maar uitsluitend op de grond cq dak. Dus ook niet hangend naast elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
BarryH schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:49:
[...]

Als je ze aan een gevel hangt en de vocht afvoer goed regelt kan het. Zou op de gevel wel een geluidsdempende laag zetten (bv betonplex verend op de muur )
Nee dus, het is hier dus niet zozeer dat het niet zou kunnen, maar Quatt doet dit gewoon niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laros88
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:13
MacD007 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:49:
[...]

volgens mij niet, mn omdat Quatt deze NIET tegen de muur (mbv een beugel) plaatst, maar uitsluitend op de grond cq dak. Dus ook niet hangend naast elkaar.
Ok. Stel de eerste komt nu tegen de gevel (single). Kan de 2e er dan later bij komen op de grond eronder en dat ze worden gekoppeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiorcGeal
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:12
Laros88 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 18:11:
[...]

Ok. Stel de eerste komt nu tegen de gevel (single). Kan de 2e er dan later bij komen op de grond eronder en dat ze worden gekoppeld?
Blijkbaar wil Quatt een DUO niet naast elkaar tegen de muur hangen. Wel eentje tegen de muur en de ander op de grond of op het dak. Zo heeft de verkopen het aan mij en mijn buurman uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:31
F!sher schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:46:
Twee weken geleden is bij mij de Quatt geplaatst. Ik heb hem gezien de huidige temperaturen nog niet aangehad. Wel heb ik hem een paar keer getest. En al vrij snel constateerde ik bij een van de units een hoge toon. Ik heb een DUO en vooralsnog lijkt het te gaan om 1 unit. Het gaat om een 15000 hz toon. Het heeft wat weg van een tinnitus toon. Een hele indringende hoge piep, die voor zover ik nu kan testen vooral op hoog vermogen aanwezig lijkt te zijn.
In dit topic en in deel 1 is hier al meer over geschreven. Gelijk melding gemaakt en binnen een dag een reactie van Quatt voor aanvullende info en filmpjes. De info heb ik verstrekt. Wederom binnen een dag een reactie dat Quatt het gaat oplossen. Omdat het niet een 'dreigende' situatie is en omdat het momenteel toch laag seizoen is voor de WP's geven ze hierbij aan dat het uiterlijk voor het einde van de zomer is opgelost.
Tot op heden keurige reacties en service van Quatt. Dat is toch altijd afwachten.

We wachten het af hoe het opgelost gaat worden.
Bartske schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:20:
Ik moet ook zeggen dat ik niet echt tevreden ben met hun after care tot nu toe. Bij het aanvragen heb ik aan de verkoop persoon gevraagd wat de doorlooptijd van een ticket is, en hij zei toen enkele dagen. Ik ben nu met het ticket dat ik heb ingeschoten (hoge piep tijdens de werking van de warmtepomp) nu al meer dan een maand bezig en ik krijg elke keer pas reactie na minimaal een week. Dat is toch echt wel anders dan me is voorgespiegeld. Gelukkig is dit niet een issue dat echt prioriteit heeft maar wat snellere reactie zou wel mogen...
Dersan schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:30:
[...]

Ennnnnn, we zijn weer warmte uit de buitenlucht aan het halen. Waterpomp was overleden (net aan 2 weken oud).

Piep zit er helaas nog wel in alleen hoorde deze monteur hem niet, dat ticket blijft dus wel open staan. Hoopte eigenlijk dat hij in de waterpomp zou zitten maargoed.
Is dit bij jullie al opgelost? Bij 2 (niet-tweakers) vrienden heb ik ook de hoge pieptoon geconstateerd. Oplossing blijft nog uit.

[ Voor 9% gewijzigd door radeoxx op 08-08-2024 11:48 ]

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:22
radeoxx schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:47:
[...]

[...]

[...]

Is dit bij jullie al opgelost? Bij 2 (niet-tweakers) vrienden heb ik ook de hoge pieptoon geconstateerd. Oplossing blijft nog uit.
Nee, ze hebben het voor zich uitgeschoven bij mij met de belofte dat ze voor het stookseizoen met een oplossing komen. Afwachten dus, hij wordt nu toch niet gebruikt dus ook geen piep.

dit heb ik ontvangen (een hoop standaard vage taal):
First of all, sorry for the long silence, and thank you for the audio. Indeed towards the end we can hear the high-pitch aspect of the noise. We are currenty investigating the possible causes and potential measures to take regarding this.
We take this matter seriously and are committed to resolving it as swiftly as possible. Please rest assured, the noise does not pose any immediate safety risks nor does it impact the overall performance of your heat pump.

As a reminder, please do not unplug the heat pump. Doing so could damage the system and void your warranty, as the unit needs to activate its circulation pump periodically to function correctly.
We understand the inconvenience this issue may cause and appreciate your patience as we work towards a resolution. Our goal is to ensure the problem is fully resolved before the end of summer to prevent any disturbances in the upcoming heating season.
Thank you for your understanding and cooperation.
Best regards,

[ Voor 52% gewijzigd door Bartske op 08-08-2024 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:10
radeoxx schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:47:
[...]

[...]

[...]

Ik heb uiteindelijk een hele nieuwe buiten unit gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:31
Dersan schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:46:
[...]

En toen was het opgelost?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVS138
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-06 07:11
Dersan schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:46:
[...]

ik ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
Op Facebook heb ik recent de eerste pilot opstelling gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
netappie schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:39:
[...]

Ja, als die CV ketel niet meer het redden waard is heb je vast al meer zekerheid over de vraag of de Quatt het alleen redt. Ik schat in dat het hier wel gaat lukken, maar hoe langer ik met de ketel doe hoe beter.

Daarna kan ik de noodzakelijke CV vervanging van 2000 euro en 10 jaar vaste gaslasten van zo'n 3000 euro gewoon weg strepen tegen de 5000 euro investering in een Quatt FE, waardoor het breakeven point al bereikt is zonder enige kostenbesparing in het verbruik.

Ik heb voor mijn Quatt een HomeWizard stekker zitten. Momenteel monitor ik vrijwel alle grootverbruikers en de P1 meter op die manier, dus dan heb ik alles in 1 overzicht. HomeWizard komt ook met een thuisaccu, dus dan gaat het nog leuker worden als die het avondverbruik van de Quatt een beetje op kan vangen na een zonnige winterdag.
Naar aanleiding van jouw post toch maar eens naar die accu gekeken. Vooraf was mijn oordeel wel een zeer kleine accu. Maar hoe Ketel Klest het uitlegt is het mogenlijk toch interresant. in gebruik.

YouTube: HomeWizard thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
WAF1 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 19:50:
[...]

Naar aanleiding van jouw post toch maar eens naar die accu gekeken. Vooraf was mijn oordeel wel een zeer kleine accu. Maar hoe Ketel Klest het uitlegt is het mogenlijk toch interresant. in gebruik.

YouTube: HomeWizard thuisaccu
Ja, als je een beetje inzicht hebt in wat je de meeste dagen/weken per jaar van het net trekt en wat je op die dagen/weken het net op stuurt, dan kan je goed inschatten wat zinvol is.

Als je echt wilt gaan handelen en de ruimte hebt, dan is een Sessy accu misschien mooier, maar daar zit ook een hoger prijskaartje aan, zeker als je het zelf niet kan installeren.

Nu nog 0% BTW zonder KOR gedoe en binnen no-time is het stroomnet in Nederland ontlast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyronica
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-06 18:26
Het is mij opgevallen dat 1x Quatt in de maand juli 3.84kWh heeft verbruikt(alleen maar standby, is niet aangeweest voor verwarmen).

Is dit een normaal gedrag? Per dag komt dit ongeveer uit op 124Wh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michel242186
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:26
Tyronica schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 21:45:
Het is mij opgevallen dat 1x Quatt in de maand juli 3.84kWh heeft verbruikt(alleen maar standby, is niet aangeweest voor verwarmen).

Bij mij precies hetzelfde verbruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Nu online

De buitenunit heeft een +/- 5W standbyverbruik
5W * 24h * 31 dagen = 3720Wh = 3.72 kWh, dus ja dit is volstrekt normaal

[ Voor 4% gewijzigd door Toby-Wan op 09-08-2024 21:51 ]

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

Jup, net wat al gezegd is hierboven, dat is heel normaal. Hij zal gem. circa 5W (excl. CIC) verbruiken. ook gaan op regelmatige tijden de pomp even aan, tegen vastzitten. (net als een pompschakelaar bij de oude CV).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:44
MacD007 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 15:35:
[...]

Jup, net wat al gezegd is hierboven, dat is heel normaal. Hij zal gem. circa 5W (excl. CIC) verbruiken. ook gaan op regelmatige tijden de pomp even aan, tegen vastzitten. (net als een pompschakelaar bij de oude CV).
Voegt echt totaal niets toe. 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgettweaker
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10-03 16:10
Beste Tweakers en Quatt-eigenaren,

Ik ben me recent aan het oriënteren op de aanschaf van een warmtepomp, en Quatt spreekt me daarbij bijzonder aan. Online lees ik veel positieve reacties, waaronder hier op het forum. Wat me vooral aanspreekt, is de Quatt Chill, die in de toekomst ook kan koelen zonder dat je die ontsierende airco-units in huis hoeft te plaatsen. Bovendien biedt Quatt de mogelijkheid om in de toekomst volledig van het gas af te gaan.

Over twee weken heb ik een videogesprek met Quatt, maar ik kan niet wachten om alvast enkele vragen aan jullie te stellen. Ons huis heeft een oppervlakte van 165 m² verdeeld over drie verdiepingen. We verwarmen momenteel op gas, waarbij de thermostaat standaard op 19 graden staat. Met vloerverwarming houden we deze temperatuur constant, maar eerlijk gezegd is het net iets te koud. Idealiter zou ik de thermostaat op 20 graden zetten, maar aangezien we al 1400 m³ gas per jaar verbruiken, houd ik het liever zo. Als we het warmer willen, steken we vaak de houtkachel aan, wat ook voor gezelligheid zorgt. Ons gasverbruik voor warm water is gemiddeld 20 m³ per maand, wat betekent dat we jaarlijks ongeveer 1200 m³ gas verbruiken om op 19 graden te stoken.

Van de drie verdiepingen willen we alleen de gang en woonkamer op de begane grond verwarmen. De andere twee verdiepingen hoeven niet verwarmd te worden. In de slaapkamer hebben we een airco voor koude nachten, en de andere kamers hoeven niet per se verwarmd te worden.

Mijn vraag aan jullie: raden jullie aan om een enkele Quatt te nemen of een Duo? Ik zag dat een Duo slechts €500 extra kost.

De belangrijkste vraag die ik heb betreft de installatie. De ketel staat op zolder, op de derde verdieping. Op de tweede verdieping hebben we een plat dak met voldoende ruimte om de buitenunit te plaatsen. Echter, ik heb geen idee hoe de leidingen naar de buitenunit getrokken kunnen worden, want ik zie alleen een dak. Is dit überhaupt mogelijk?

Tot slot las ik ergens dat Quatt geen stroom aanlegt. Klopt dit? Dat zou betekenen dat ik hiervoor een andere partij moet inschakelen, terwijl ik juist hoopte dat Quatt alles van A tot Z zou regelen.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
medu80 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 19:28:
[...]

Voegt echt totaal niets toe. 🤪
De pompschakelaar of Mac?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Gadgettweaker schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 21:08:
Beste Tweakers en Quatt-eigenaren,

Ik ben me recent aan het oriënteren op de aanschaf van een warmtepomp, en Quatt spreekt me daarbij bijzonder aan. Online lees ik veel positieve reacties, waaronder hier op het forum. Wat me vooral aanspreekt, is de Quatt Chill, die in de toekomst ook kan koelen zonder dat je die ontsierende airco-units in huis hoeft te plaatsen. Bovendien biedt Quatt de mogelijkheid om in de toekomst volledig van het gas af te gaan.

Over twee weken heb ik een videogesprek met Quatt, maar ik kan niet wachten om alvast enkele vragen aan jullie te stellen. Ons huis heeft een oppervlakte van 165 m² verdeeld over drie verdiepingen. We verwarmen momenteel op gas, waarbij de thermostaat standaard op 19 graden staat. Met vloerverwarming houden we deze temperatuur constant, maar eerlijk gezegd is het net iets te koud. Idealiter zou ik de thermostaat op 20 graden zetten, maar aangezien we al 1400 m³ gas per jaar verbruiken, houd ik het liever zo. Als we het warmer willen, steken we vaak de houtkachel aan, wat ook voor gezelligheid zorgt. Ons gasverbruik voor warm water is gemiddeld 20 m³ per maand, wat betekent dat we jaarlijks ongeveer 1200 m³ gas verbruiken om op 19 graden te stoken.

Van de drie verdiepingen willen we alleen de gang en woonkamer op de begane grond verwarmen. De andere twee verdiepingen hoeven niet verwarmd te worden. In de slaapkamer hebben we een airco voor koude nachten, en de andere kamers hoeven niet per se verwarmd te worden.

Mijn vraag aan jullie: raden jullie aan om een enkele Quatt te nemen of een Duo? Ik zag dat een Duo slechts €500 extra kost.

De belangrijkste vraag die ik heb betreft de installatie. De ketel staat op zolder, op de derde verdieping. Op de tweede verdieping hebben we een plat dak met voldoende ruimte om de buitenunit te plaatsen. Echter, ik heb geen idee hoe de leidingen naar de buitenunit getrokken kunnen worden, want ik zie alleen een dak. Is dit überhaupt mogelijk?

Tot slot las ik ergens dat Quatt geen stroom aanlegt. Klopt dit? Dat zou betekenen dat ik hiervoor een andere partij moet inschakelen, terwijl ik juist hoopte dat Quatt alles van A tot Z zou regelen.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Ik zou meteen een Quatt Duo aanschaffen met zo veel gasverbruik. Dan is later Full Electric gaan ook beter haalbaar.

Quatt heeft volgens mij ook een dakdoorvoer die een dakpan vervangt, dus moet goed komen.

Elektriciteit aanleggen kan Quatt ook regelen. Bij vrienden van mij hebben ze daarvoor Coolblue geregeld waar ze mee samen werken. Dat gebeurt dan ruim van tevoren.

Met een warmtepomp is het handiger om je huis helemaal te verwarmen, waarbij je bepaalde kamers natuurlijk wel minder warm kan laten worden door de radiator anders af te stellen. Hoe meer radiatoren mee doen, hoe minder warm het water in het systeem hoeft te zijn. Daarmee gaat de COP omhoog (verhouding warmte/verbruik) zodat die kamers zelfstandig verwarmen effectief eigenlijk niks kost of zelfs geld bespaart.

Dat klinkt misschien gek, maar binnenmuren, binnendeuren en vloeren hebben gewoon vrijwel geen isolerend effect in verhouding tot de thermische schil.

Het beetje besparing wat je haalt doordat een kamer van 15 graden minder warmte naar buiten verliest, kost je gewoon bakken met geld omdat de warmtepomp harder moet werken zodat de resterende radiatoren in alle andere vertrekken die kamer indirect warm kunnen houden met een veel hogere aanvoertemperatuur.

Dus simpel gezegd moet een kamer die je lekker koel wilt houden met een kleine of geknepen radiator zelfstandig het warmteverlies naar buiten aanvullen zodat het niet uit de vloeren, muren en gang hoeft te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20-06 17:28
netappie schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 08:32:
[...]

Ik zou meteen een Quatt Duo aanschaffen met zo veel gasverbruik. Dan is later Full Electric gaan ook beter haalbaar.

Quatt heeft volgens mij ook een dakdoorvoer die een dakpan vervangt, dus moet goed komen.

Elektriciteit aanleggen kan Quatt ook regelen. Bij vrienden van mij hebben ze daarvoor Coolblue geregeld waar ze mee samen werken. Dat gebeurt dan ruim van tevoren.

Met een warmtepomp is het handiger om je huis helemaal te verwarmen, waarbij je bepaalde kamers natuurlijk wel minder warm kan laten worden door de radiator anders af te stellen. Hoe meer radiatoren mee doen, hoe minder warm het water in het systeem hoeft te zijn. Daarmee gaat de COP omhoog (verhouding warmte/verbruik) zodat die kamers zelfstandig verwarmen effectief eigenlijk niks kost of zelfs geld bespaart.

Dat klinkt misschien gek, maar binnenmuren, binnendeuren en vloeren hebben gewoon vrijwel geen isolerend effect in verhouding tot de thermische schil.

Het beetje besparing wat je haalt doordat een kamer van 15 graden minder warmte naar buiten verliest, kost je gewoon bakken met geld omdat de warmtepomp harder moet werken zodat de resterende radiatoren in alle andere vertrekken die kamer indirect warm kunnen houden met een veel hogere aanvoertemperatuur.

Dus simpel gezegd moet een kamer die je lekker koel wilt houden met een kleine of geknepen radiator zelfstandig het warmteverlies naar buiten aanvullen zodat het niet uit de vloeren, muren en gang hoeft te komen.
Te makkelijk om te stellen dat alles verwarmen goedkoper is. Dat is zeer afhankelijk van de isolatie in de buitenschil en de oppervlakte gals bijvoorbeeld! Als er nu 1400m3 gas verstookt wordt voor sww en verwarmen van alleen kamer en gang vind ik het nogal wat. Een goed richtinggevend advies kan volgens mij alleen bij opname ter plekke _/-\o_

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
netappie schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 08:32:
[...]

is dat echt zo ? voor verwarmen heeft hij slechts 1200 m3 nodig, dat is maar een heel klein beetje meer dan mijn eigen verbruik voor de Quatt, en ik heb met een Quatt Mono afgelopen jaar ruim 1000 m3 gas bespaard, een kleine 40m3 voor verwarming en de rest 120 m3 voor SWW. totaal nog geen 160m3 gas verbruikt, en ja, ik weet het zijn dure gas kubs.
aan de andere kant als je qua geluid ook goed een Quatt Duo kunt plaatsen geeft dit meer opties om mogelijk later daarmee een FE optie te gaan doen. Maar mogelijk zou dat dus ook met de Quatt Mono kunnen. Ik zelf zit nog steeds te wachten tot ik mijn eigen beta factor van Quatt krijg, daarmee zou het mogelijk zelfs kunnen met een Quatt Mono. Of ik dat op dit moment zou willen is een andere vraag.

Dus Mono is bij hem best mogelijk gezien het gasverbruik, gezien de kleine meerprijs is echter een Quatt Duo de betere optie. Het geeft wel meer geluid en ook meer stroomkosten met zich mee, maar waarschijnlijk ook nog veel minder gasverbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Nu online
MacD007 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 12:49:
[...]
Dus Mono is bij hem best mogelijk gezien het gasverbruik, gezien de kleine meerprijs is echter een Quatt Duo de betere optie. Het geeft wel meer geluid en ook meer stroomkosten met zich mee, maar waarschijnlijk ook nog veel minder gasverbruik.
Serieus? Hij geeft al aan 1400m3 gas incl SWW, Dan geeft koevlaas formule al dat je 6kW WP bij -7 graden nodig hebt.. dat gaat een Mono nooit trekken (tenzij Quatt het tegendeel bewijst), dus om dat te beweren is je wel echt op glas ijs begeven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
Toby-Wan schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 16:59:
[...]

Serieus? Hij geeft al aan 1400m3 gas incl SWW,
en bij (slechts) 19 graden

Pagina: 1 ... 91 ... 261 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.