Je hebt inderdaad gelijk, de prijs van Flint hangt uiteindenlijk af wat de installateur rekent en ik denk niet dat daar vaste afspraken over zijn gemaakt. De subsidie zal voor klasse A+++ zijn dus gelijk of evt. iets hoger dan de Quatt zijn. Maar in hun reclame uiting die ik kreeg, doen ze of de kosten het in de buurt van Quatt komen te liggen. Met hun duurdere pompen kunnen ze blijkbaar niet voldoende op prijs concurreren.Toch verbaasd het mij dat als je zo overtuigd bent van de kwaliteit van je eigen ontworpen pompen, ze toch ineens met een goedkopere optie komen.Op een plaatje zag de pomp er inderdaad uit als een bakbeest en volgens de informatie is hij dus ook behoorlijk zwaar. Maar een voordeel van de pomp zou kunnen dat voor veel tussenwoningen het vermogen genoeg zal zijn om in een later stadium FE te gaan incl.het tapwater, een enkele unit van Quatt is dat meestal niet. Het lijkt mij voor sommige mensen dus een pomp om over na te denken. Maar ik heb nu gekozen en de plaatsingsdatum van de Quatt komt steeds dichter bij, toch een beetje spannend.netappie schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 18:24:
[...]
Goed bezig. Met die zonnepanelen kan je lekker goedkoop verwarmen zolang salderen nog mag. Daarna even een kleine accu toevoegen en je kan een aardig deel van het stookseizoen je eigen opwek gebruiken.
Die schatting van Quatt op de besparing is maar een natte vinger in de lucht en volgens mij meestal te voorzichtig.
De terugverdientijd is volgens mij ook iets waar je niet te veel waarde aan moet hechten.
Je bent voor een CV ketel al 2/3 van dit bedrag kwijt en die gaat zichzelf nooit "terug verdienen".
Je hebt met een Quatt gewoon een ontzettend zuinige warmtepomp die je voor een klein bedrag aan je gevel hebt hangen en niet 2 dagen werk kost om te installeren en in te regelen.
Die Flint ziet er leuk uit, maar is gigantisch. Die kan volgens mij niet echt aan een muur hangen met zijn 73 kg.
Ook slaat de prijsvergelijking met Quatt die ze doen nergens op. DIe zou namelijk duurder zijn terwijl ze voor de Flint al 3499 euro exclusief installatie rekenen? Dan moet er wel heel veel subsidie op zitten om het goed te maken en mag je al helemaal geen meerwerk meerekenen.
Bron: https://www.weheat.nl/producten/flint
Persoonlijk ben ik bij WeHeat Blackbird afgehaakt omdat de FE-versie wel erg duur werd, duurder dan bij de Quatt. En als ik niet FE ga, dan koop ik een te dure pomp. Bovendien kon ik niet zo makkenlijk een boiler en een buffervat op zolder kwijt. Misschien is niet zozeer ruimtegebrek, maar ik heb o.a. een relatief luxe wasruimte met een bouwkeuken daar staan, die wil ik niet zomaar opgeven. Het is ook maar de vraag of FE in ons huis uit 1993 daadwerkenlijk kan zonder nog extra aanvullende inversteringen. Met een tapwaterbehoefte voor (in de nabije toekomst) nog maar 2 personen is het de vraag of de FE qua inverstering aantrekkenlijk is. De prijs van meer dan € 5000 bij Quatt die viel mij tegen. We moeten nog geld overhouden voor andere inversteringen zoals een nieuwe keuken, de huidige is al meer dan 30 jaar oud. Veel mensen schipperen met hun geld en kunnen niet alles tegerlijkertijd, ik vind dat we met een hybride warmtepomp en hr++ glas voorlopig ons steentje aan de klimaatdoelen bijdragen. Ik vind het ook belangrijk om zoveel mogenlijk van mijn onze eigen stroom van mijn zonnepanelen te gebruiken.
Toch kijk ik dus wel degenlijk wat mijn inverstering opbrengt,niet allleen in geld maar ook in comfort en milieu- of klimaataspecten. Persoonlijk vind ik het ook zonde om onze goed werkende CV-ketel zomaar weg te doen. Pas als we er dure kosten aan gaan krijgen dan gaat hij er uit. ondertussen hoop ik dat we de kosten een beetje kunnen spreiden. Om allerlei verschillende redenen dus besloten om voorlopig om eerst hybride te gaan en de mening van mijn man speelt in het besluit natuurlijk mee. En Inderdaad is een belangrijke vraag, wil ik qua verwarming en warm tapwater, totaal afhankenlijk zijn van een bedrijf zoals Quatt. Het eerlijke antwoord is nee, ze moeten zich eerst nog bewijzen.
Zijn er meer mensen die voor de warmtepomp een aparte KWH-meter (van Homewizard) hebben geplaast? Of vinden jullie de app van Quatt voldoende betrouwbaar?
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.