Op zich ben ik het met jou eens maar tegelijkertijd ben ik niet altijd onder de indruk van de adviezen die ik van installateurs/verkopers heb gekregen. Niemand keek naar het glasoppervlak enz. Ook van de Quatt verkoper was ik niet onder de indruk. Ik moest testen met de CV op 55 graden en dan zou mijn huis geschikt zijn voor een wp, daarbij werd niet aangegeven dat de COP dan instort. Van de Omgevingswet had deze verkoper in januari nog nooit gehoord. Quatt doet op basis van mijn ervaring niet veel meer dan bepaalde gegevens in hun berekening stoppen en dan rolt er een advies uit. Een berekening waar ook fouten in zitten. (Dit kon ik zien omdat ik twee keer een plaatsingsplan e.d. heb gehad) Een berekening die naar mijn oordeel niet het verschil tussen gewoon dubbelglas en hr++ glas liet zien. (Op basis van het proefdraaien in januari, toch met spoed hr++ glas geplaast)Bennobang schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 11:12:
[...]
Te makkelijk om te stellen dat alles verwarmen goedkoper is. Dat is zeer afhankelijk van de isolatie in de buitenschil en de oppervlakte gals bijvoorbeeld! Als er nu 1400m3 gas verstookt wordt voor sww en verwarmen van alleen kamer en gang vind ik het nogal wat. Een goed richtinggevend advies kan volgens mij alleen bij opname ter plekke
Ook ik pleit voor het huisbezoek. Doordat Quatt bij mij thuis is geweest kon ik toch, later in discussie over de plek waar ze de wp wilden plaasten. Waar hij eerst oordeelde dat de plek goed was, met zijn eigen ogen gecontroleerd, werd de wp door mijn inbreng (dankzij Tweakers) toch een slag gedraaid. En ineens kon de Quatt evt. toch aan de muur (mocht het toch nodig zijn) terwijl dat de eerste keer nadrukkenlijk werd ontraden. In samenspraak met de verkoper van Quatt ook een zeer nette weg voor het leidingwerk gevonden. De goot is aan de aan de buitenkant uitgevoerd in antraciet (daar moet je om vragen) en het is een zeer strakke instalatie geworden die nauwenlijks opvalt. En door het persoonlijke contact waarschijnlijk die gratis Tado gekregen. (Tado-actie is in voorbereiding)
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.