Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 12:13
Bennobang schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 11:12:
[...]

Te makkelijk om te stellen dat alles verwarmen goedkoper is. Dat is zeer afhankelijk van de isolatie in de buitenschil en de oppervlakte gals bijvoorbeeld! Als er nu 1400m3 gas verstookt wordt voor sww en verwarmen van alleen kamer en gang vind ik het nogal wat. Een goed richtinggevend advies kan volgens mij alleen bij opname ter plekke _/-\o_
Op zich ben ik het met jou eens maar tegelijkertijd ben ik niet altijd onder de indruk van de adviezen die ik van installateurs/verkopers heb gekregen. Niemand keek naar het glasoppervlak enz. Ook van de Quatt verkoper was ik niet onder de indruk. Ik moest testen met de CV op 55 graden en dan zou mijn huis geschikt zijn voor een wp, daarbij werd niet aangegeven dat de COP dan instort. Van de Omgevingswet had deze verkoper in januari nog nooit gehoord. Quatt doet op basis van mijn ervaring niet veel meer dan bepaalde gegevens in hun berekening stoppen en dan rolt er een advies uit. Een berekening waar ook fouten in zitten. (Dit kon ik zien omdat ik twee keer een plaatsingsplan e.d. heb gehad) Een berekening die naar mijn oordeel niet het verschil tussen gewoon dubbelglas en hr++ glas liet zien. (Op basis van het proefdraaien in januari, toch met spoed hr++ glas geplaast)

Ook ik pleit voor het huisbezoek. Doordat Quatt bij mij thuis is geweest kon ik toch, later in discussie over de plek waar ze de wp wilden plaasten. Waar hij eerst oordeelde dat de plek goed was, met zijn eigen ogen gecontroleerd, werd de wp door mijn inbreng (dankzij Tweakers) toch een slag gedraaid. En ineens kon de Quatt evt. toch aan de muur (mocht het toch nodig zijn) terwijl dat de eerste keer nadrukkenlijk werd ontraden. In samenspraak met de verkoper van Quatt ook een zeer nette weg voor het leidingwerk gevonden. De goot is aan de aan de buitenkant uitgevoerd in antraciet (daar moet je om vragen) en het is een zeer strakke instalatie geworden die nauwenlijks opvalt. En door het persoonlijke contact waarschijnlijk die gratis Tado gekregen. (Tado-actie is in voorbereiding)

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16-10 23:43
WAF1 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 18:21:
[...]

Op zich ben ik het met jou eens maar tegelijkertijd ben ik niet altijd onder de indruk van de adviezen die ik van installateurs/verkopers heb gekregen. Niemand keek naar het glasoppervlak enz. Ook van de Quatt verkoper was ik niet onder de indruk. Ik moest testen met de CV op 55 graden en dan zou mijn huis geschikt zijn voor een wp, daarbij werd niet aangegeven dat de COP dan instort. Van de Omgevingswet had deze verkoper in januari nog nooit gehoord. Quatt doet op basis van mijn ervaring niet veel meer dan bepaalde gegevens in hun berekening stoppen en dan rolt er een advies uit. Een berekening waar ook fouten in zitten. (Dit kon ik zien omdat ik twee keer een plaatsingsplan e.d. heb gehad) Een berekening die naar mijn oordeel niet het verschil tussen gewoon dubbelglas en hr++ glas liet zien. (Op basis van het proefdraaien in januari, toch met spoed hr++ glas geplaast)

Ook ik pleit voor het huisbezoek. Doordat Quatt bij mij thuis is geweest kon ik toch, later in discussie over de plek waar ze de wp wilden plaasten. Waar hij eerst oordeelde dat de plek goed was, met zijn eigen ogen gecontroleerd, werd de wp door mijn inbreng (dankzij Tweakers) toch een slag gedraaid. En ineens kon de Quatt evt. toch aan de muur (mocht het toch nodig zijn) terwijl dat de eerste keer nadrukkenlijk werd ontraden. In samenspraak met de verkoper van Quatt ook een zeer nette weg voor het leidingwerk gevonden. De goot is aan de aan de buitenkant uitgevoerd in antraciet (daar moet je om vragen) en het is een zeer strakke instalatie geworden die nauwenlijks opvalt. En door het persoonlijke contact waarschijnlijk die gratis Tado gekregen. (Tado-actie is in voorbereiding)
@WAF1

Compliment voor je constructieve analyse´s, zo kunnen we meedenken

Jammer genoeg zijn bijna alle huisbezoeken bedoeld om een verkoopcontract te krijgen, ook bij Quatt.
Maar een thuisbezoeker kun je in elk geval recht in de ogen kijken, en gewapend met kennis er je eigen mening aan verbinden.
De 55 graden is vooral een test of je het huis warm kunt krijgen bij lage buitentemperaturen, waarbij je dus, --ook bij quatt--, dezelfde aanvoertemperatuur nodig hebt.
Of ze dan rekenen met een veel lager vermogen van de Quatt bij die hoge temperaturen,.... ik denk dat ze er dan vanuit gaan dat de cv ketel al lang meehelpt.

De berekening van de verkopers is vooral gebaseerd op het gasverbruik in het verleden, maar niet op stookgedrag, en dat is een misser.

De tadoactie loopt overigens al een 2 maanden.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Toby-Wan schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 16:59:
[...]

Serieus? Hij geeft al aan 1400m3 gas incl SWW, Dan geeft koevlaas formule al dat je 6kW WP bij -7 graden nodig hebt.. dat gaat een Mono nooit trekken (tenzij Quatt het tegendeel bewijst), dus om dat te beweren is je wel echt op glas ijs begeven
koevlaas formule is voor FE en niet voor een hybride. ik spreek uit ervaring en betwijfel je nu dat ik geen ruim 1000m3 gas laatste jaar bespaard heb met eerst ruim 1200m3 puur cv gasverbruik. En daar was bij mij nog wel enige ruimte.
En ja, wat ik schreef voor 500 euro meer is mogelijk een Quatt Duo helemaal niet zo'n slechte keuze zeker als je later nog richting FE wilt gaan. Moet je deze wel kunnen plaatsen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:01
Bennobang schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 11:12:
[...]

Te makkelijk om te stellen dat alles verwarmen goedkoper is. Dat is zeer afhankelijk van de isolatie in de buitenschil en de oppervlakte gals bijvoorbeeld! Als er nu 1400m3 gas verstookt wordt voor sww en verwarmen van alleen kamer en gang vind ik het nogal wat. Een goed richtinggevend advies kan volgens mij alleen bij opname ter plekke _/-\o_
Het is vrij simpel. Als het buiten 0 graden is en je wilt die kamers niet op 0 graden hebben, dan moet het warmteverlies uit je woning komen.

Dus stel dat je 10 graden goed vind (wat mij sterk lijkt) en je zet alle radiatoren helemaal dicht in die ruimte, dan moeten de radiatoren in de andere ruimtes meer vermogen leveren om die 10 graden te handhaven. Dat kan alleen door een hogere aanvoertemperatuur.

Zet je de radiatoren in die ruimte echter een beetje open, dan is de ruimte zelfstandig te verwarmen met maar een klein deel van de flow. Het gevolg is dat de CiC een lagere aanvoertemperatuur kiest. Effectief hoeft die kamer echt niet naar 20 graden, maar je moet wel voorkomen dat een binnenmuur in een andere ruimte een koude muur wordt.

Overigens is dit allemaal op basis van trainingsmateriaal van Heat Geek (zie YouTube), waar ze keurig uitleggen hoe je een warmtepomp juist gebruikt. Bij een CV ketel is het heel anders, want die verliest in verhouding nauwelijks rendement bij een hogere aanvoertemperatuur. Daar heb je het misschien over 10% tussen het ding op saunastand zetten voor 1 kamer en alles keurig inregelen en andere kamers licht mee verwarmen. Bij een warmtepomp loop je zo veel rendement mis als je deze CV aanpak 1 op 1 over neemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
MacD007 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 12:49:
[...]

is dat echt zo ? voor verwarmen heeft hij slechts 1200 m3 nodig, dat is maar een heel klein beetje meer dan mijn eigen verbruik voor de Quatt, en ik heb met een Quatt Mono afgelopen jaar ruim 1000 m3 gas bespaard, een kleine 40m3 voor verwarming en de rest 120 m3 voor SWW. totaal nog geen 160m3 gas verbruikt, en ja, ik weet het zijn dure gas kubs.
aan de andere kant als je qua geluid ook goed een Quatt Duo kunt plaatsen geeft dit meer opties om mogelijk later daarmee een FE optie te gaan doen. Maar mogelijk zou dat dus ook met de Quatt Mono kunnen. Ik zelf zit nog steeds te wachten tot ik mijn eigen beta factor van Quatt krijg, daarmee zou het mogelijk zelfs kunnen met een Quatt Mono. Of ik dat op dit moment zou willen is een andere vraag.

Dus Mono is bij hem best mogelijk gezien het gasverbruik, gezien de kleine meerprijs is echter een Quatt Duo de betere optie. Het geeft wel meer geluid en ook meer stroomkosten met zich mee, maar waarschijnlijk ook nog veel minder gasverbruik.
Ja, een mono kan in theorie werken, maar met 165 m2 woning 1400 m3 totaalverbruik en FE als vervolgstap zou ik dat verkeerde zuinigheid vinden zolang een duo past. Het mooie van die Duo opstelling is namelijk dat ze niet allebei hoeven te draaien en ook los van elkaar kunnen moduleren. Ze wisselen elkaar ook nog eens af wat minder slijtage betekent en je hebt redundantie. Ook bad/douche water opwarmen terwijl je het huis blijft verwarmen is gemakkelijker als er twee Quatts los gaan.

Voor die 500 euro extra zou ik het ook gewoon doen als ik de ruimte had. Later bij bestellen is altijd duurder, zelfs als je er een FE bij neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgettweaker
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10-03 16:10
Oke ik ga voor de duo, en ik laat een adviseur thuis komen ipv via video.

Als jullie aangeven dat het beter is alle kamers mee te verwarmen, dan heb ik nog wel het probleem dat niet alle radiatoren warm worden als ze open staan. Maar goed dat zal wel een ander iets zijn, en aangezien ik toch een zuinige hollander probeer te blijven ben ik niet van plan daar teveel geld in te stoppen

Ik heb plek genoeg voor de duo, wil ze op het plat dak dat 2m van de erfgrens en tuin buren ligt. Zijn er vergunningen voor nodig?

[ Voor 31% gewijzigd door Gadgettweaker op 11-08-2024 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Gadgettweaker schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 20:38:

Als jullie aangeven dat het beter is alle kamers mee t verwarmen, dan heb ik nog wel het probleem dat niet alle radiatoren warm worden als ze open staan. Maar goed dat zal wel een ander iets zijn.
Ja, dat is meestal een kwestie van ontluchten en waterzijdig inregelen (balanceren). Vaak krijgen radiatoren verder weg van de ketel maar heel weinig doorstroming. Door radiatoren dichter bij de ketel wat meer te knijpen zal die verhouding beter worden.
Als je vloerverwarming hebt, dan is het ook belangrijk om die juist in te stellen zodat hij niet alle flow opslokt. Haal daar een professional bij als je het zelf niet kan. Ik weet aardig wat ik moet doen met radiatoren en CV ketels, maar vloerverwarming is gewoon lastig om in 1x goed te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Ik heb plek genoeg voor de duo, wil ze op het plat dak dat 2m van de erfgrens en tuin buren ligt. Zijn er vergunningen voor nodig?
2 m is te kort. Ook met een enkele.
Je zult dan echt verder (van de erfgrens) je dak op moeten.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 11-08-2024 21:35 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11:44
MacD007 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 19:30:
[...]

koevlaas formule is voor FE en niet voor een hybride. ik spreek uit ervaring en betwijfel je nu dat ik geen ruim 1000m3 gas laatste jaar bespaard heb met eerst ruim 1200m3 puur cv gasverbruik. En daar was bij mij nog wel enige ruimte.
En ja, wat ik schreef voor 500 euro meer is mogelijk een Quatt Duo helemaal niet zo'n slechte keuze zeker als je later nog richting FE wilt gaan. Moet je deze wel kunnen plaatsen.
Ik betwijfel je besparing totaal niet, dan begrijp je m'n bericht verkeerd. Ik haal de koevlaas aan omdat de FE upgrade gelijk ter sprake komt en de intentie niet is om het alleen bij hybride te laten.

Daarnaast & voornamelijk, je suggereert zelf over een FE opstelling dat ".. een FE optie te gaan doen. Maar mogelijk zou dat dus ook met de Quatt Mono kunnen. ", dat is wat niet klopt bij een gasverbruik van 1400m3. Want dan is koevlaas WEL van toepassing heb je met een Mono weinig te zoeken.

Zolang er nog geen enkele FE werkend in het veld staat (en helemaal niet op een Mono Quatt) en zich bewezen heeft bij langere tijd onder nul, dan zouden we ons hier verre van moeten houden om dit hier te suggereren.

[ Voor 10% gewijzigd door Toby-Wan op 11-08-2024 22:35 ]

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07:32

Als jullie aangeven dat het beter is alle kamers mee te verwarmen, dan heb ik nog wel het probleem dat niet alle radiatoren warm worden als ze open staan. Maar goed dat zal wel een ander iets zijn, en aangezien ik toch een zuinige hollander probeer te blijven ben ik niet van plan daar teveel geld in te stoppen

Genoeg plek wil niet zeggen dat je ze kan/mag plaatsen. 2 meter is in de meeste gevallen niet genoeg (zelfs niet voor een mono).

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgettweaker
Wat is dan wel genoeg afstand? 3m of 4m?

Het platte dak grenst tegen de tuin aan van de buren, maar het huis van de buren staat zeker dan wel 8 meter verder van waar ik de pomp zou willen laten plaatsen.

Er staat tevens ook zo een airco unit op dat dak en ik slaap er naast. Nog nooit klachten gehad en ik hoor hem zelf ook niet. Of zijn die dingen stiller?

[ Voor 27% gewijzigd door Gadgettweaker op 11-08-2024 23:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Gadgettweaker schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 23:19:
Wat is dan wel genoeg afstand? 3m of 4m?

Het platte dak grenst tegen de tuin aan van de buren, maar het huis van de buren staat zeker dan wel 8 meter verder van waar ik de pomp zou willen laten plaatsen.

Er staat tevens ook zo een airco unit op dat dak en ik slaap er naast. Nog nooit klachten gehad en ik hoor hem zelf ook niet. Of zijn die dingen stiller?
Het kan genoeg zijn, maar dat is op deze manier niet te bepalen. @MacD007 is vaak wel van goede wil om dit voor je te berekenen. Je zou hem eens kunnen vragen.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 22:29:
[...]

Ik betwijfel je besparing totaal niet, dan begrijp je m'n bericht verkeerd. Ik haal de koevlaas aan omdat de FE upgrade gelijk ter sprake komt en de intentie niet is om het alleen bij hybride te laten.

Daarnaast & voornamelijk, je suggereert zelf over een FE opstelling dat ".. een FE optie te gaan doen. Maar mogelijk zou dat dus ook met de Quatt Mono kunnen. ", dat is wat niet klopt bij een gasverbruik van 1400m3. Want dan is koevlaas WEL van toepassing heb je met een Mono weinig te zoeken.

Zolang er nog geen enkele FE werkend in het veld staat (en helemaal niet op een Mono Quatt) en zich bewezen heeft bij langere tijd onder nul, dan zouden we ons hier verre van moeten houden om dit hier te suggereren.
prima, om nu te voorkomen dat wel langs elkaar gaan argumenteren en een welles nietes spelletje gaan doen, ik gaf alleen aan dat mogelijk een Quatt mono ook bij hem tot de mogelijkheden behoort maar gaf ook al aan dat het aan de krape kant is, en ja, daar heb je helemaal gelijk bij FE is het andere koek.
En zeker als hij het kan plaatsen, want dat gaat mogelijk een ander probleem geven, zou ik hier ook voor een Quatt Duo gaan, mogelijk dat ik dat wat onvoldoende heb aangegeven.
Dus onder de streep zijn we het wel met elkaar eens.
Alleen zijn er wel nog wat meer gegevens nodig dan alleen het gasverbruik om e.e.a. goed te kunnen beoordelen.
zie het meer als een eerste kik in de juiste richting, nu nog de detail uitwerking. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiWeger
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 11:51
Iemand ervaring om een warmtepomp boiler te combineren met quatt? Ik heb een dubbele monoblock van quatt en denk dat die alleen het huis kan verwarmen. Daar wil ik dus een gesloten systeem van maken en en warmtepompboiler voor het warme water. En eventueel aan en afvoer via de schoorsteen het dak uit aangezien er nu ruimte vrij komt als de cv ketel weg kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
KaiWeger schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 02:22:
Iemand ervaring om een warmtepomp boiler te combineren met quatt? Ik heb een dubbele monoblock van quatt en denk dat die alleen het huis kan verwarmen. Daar wil ik dus een gesloten systeem van maken en en warmtepompboiler voor het warme water. En eventueel aan en afvoer via de schoorsteen het dak uit aangezien er nu ruimte vrij komt als de cv ketel weg kan.
Dat is geen enkel probleem, omdat de Quatt niks aan warm water doet en een warmtepompboiler niks met CV verwarming, kan prima naast elkaar.
Enige vraag is hoe je de 18 graden in het CV systeem wilt garanderen

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Wat is voor jou de reden om niet via de FE optie van Quatt te gaan, en ja, dat is natuurlijk niet de enige optie, wat je zelf ook al aangeeft en ook @Toby-Wan ook nog een duidelijk maakt, bij een losse WPB heb je wel nog een derde ding nodig om mn die 18 graden starttemperatuur te kunnen opwekken.
dus denk hier aan een doorstroomverwarmter, e-cv ketel en wat er hiervoor nog meer op de markt is, bedenk echter wel dat dit deels dan zelf werkend gemaakt moet gaan worden, dus een echt tweaker project dus.

Nu heeft Quatt wel gezegt dat ze mogelijk daarvan af willen stappen en er e.o.a. update komt waarbij dit niet meer nodig is, maar zover zijn we nog niet.

Of is je huis dermate groot dat zelfs een Quatt Duo daar geen reserve meer heeft om met de FE optie te kunnen draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KaiWeger
Voornamelijk dat ik graag zelf nu al full electric zou willen gaan en dat ik van mening ben dat de optie van Quatt wel wat aan de dure kant is. Dus ben vooral aan het oriënteren wat er mogelijk zou zijn. Maar online natuurlijk niet veel over te vinden.
MacD007 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:06:
[...]

Wat is voor jou de reden om niet via de FE optie van Quatt te gaan, en ja, dat is natuurlijk niet de enige optie, wat je zelf ook al aangeeft en ook @Toby-Wan ook nog een duidelijk maakt, bij een losse WPB heb je wel nog een derde ding nodig om mn die 18 graden starttemperatuur te kunnen opwekken.
dus denk hier aan een doorstroomverwarmter, e-cv ketel en wat er hiervoor nog meer op de markt is, bedenk echter wel dat dit deels dan zelf werkend gemaakt moet gaan worden, dus een echt tweaker project dus.

Nu heeft Quatt wel gezegt dat ze mogelijk daarvan af willen stappen en er e.o.a. update komt waarbij dit niet meer nodig is, maar zover zijn we nog niet.

Of is je huis dermate groot dat zelfs een Quatt Duo daar geen reserve meer heeft om met de FE optie te kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
KaiWeger schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:23:
Voornamelijk dat ik graag zelf nu al full electric zou willen gaan en dat ik van mening ben dat de optie van Quatt wel wat aan de dure kant is. Dus ben vooral aan het oriënteren wat er mogelijk zou zijn. Maar online natuurlijk niet veel over te vinden.

[...]
Jup, dan is het duidelijk, ik vrees echter dat wil je het een beetje simpel en niet te tweaker achtig doen, dus via een E-CV ketel (zo klein als het maar kan) en dan via welke WPB (L/W) je dan ook wilt.
Een L/W WPB heeft echter twee nadelen,
De unit zit dus in je huis en kan dus voor geluidsoverlast zorgen. , kijk maar naar dit voorbeeld : info Remeha Azorra Ace.
met 61 dB (buiten) en 49 dB (voor binnen) is dat niet bepaald weinig geluid.
- hou rekening mee dat je voldoende flow vanuit je aanzuig en afvoer hebt, dus mogelijk dat een wanddoorvoer (zo ver mogelijk een betere optie is), kijk of hier mensen zijn die hierover meer kunnen vertellen.
- kies dan wel voor een WPB op zoveel mogelijk R290, zeker bij een WPB heeft dit voordelen, Quatt maakt daar ook gebruik van (maar dan als w/w WPB).

succes, er zijn hier op tweakers voldoende info te vinden over WPB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09:44

SBL

paQ schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 21:33:
[...]
2 m is te kort. Ook met een enkele.
Je zult dan echt verder (van de erfgrens) je dak op moeten.
@Gadgettweaker
Je zegt "op het plat dak" en "2m van de erfgrens en tuin buren".
Het gaat echter om begane grond op 1,5m; dat je op 3m hoogte slechts 2m van erfgrens bent, is niet de maatstaf.
Hoe groot is de afstand dan van WP naar een oor op 1,5m hoogte in de tuin? Snel een meter of 4, denk ik?Intekenen in WPAC tool, dan kun je zien of dit genoeg is!
(huis dus raam is nog 8m verder, dus geen probleem.)

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:30

RobertowNL

For your gear!

Ja, dat is hier (nog steeds) het plan. Enderzijds omdat de upgrade van Quatt duur is/was. Anderzijds omdat ik geen tweede Quatt unit wil/kwijt kan naast de eerste.

Dus heb ik een WBP gekocht (Ariston nuos evo 110L), sinds plaatsten in december nog geen 2 kuub gas meer verbruikt. Als achtervang / opstart van de Quatt heb ik een elektrische cv van Bosch op de kop getikt (marktplaats) dus ook die 18 graden grens is dan voor nu gewaarborgd.

Totale kosten voor gasloos (na subsidie) zijn straks ongeveer €3.300,-
Quatt €1599,- + extra leiding + groepje, etc: € 250 = €1850,-
Nuos Evo €525 + materiaal: €225 = €750,-
Elektrische CV: €500,- + materiaal: €200,- = €700

Wel alles zelf geïnstalleerd, dat scheelt natuurlijk behoorlijk in de kosten (en was nog leuk/leerzaam ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiWeger
Dat klinkt inderdaad als een goede oplossing! Ik ben inderdaad ook zelf van plan om het zelf aan te gaan pakken! Weet alleen niet zo goed waar te starten. Maar ben van mening dat mijn dubbele Quatt het huis makkelijk kan verwarmen. Maar een elektrische cv is dus helaas wel nodig om de 18 graden opstart temperatuur te garanderen.
RobertowNL schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:51:
[...]

Ja, dat is hier (nog steeds) het plan. Enderzijds omdat de upgrade van Quatt duur is/was. Anderzijds omdat ik geen tweede Quatt unit wil/kwijt kan naast de eerste.

Dus heb ik een WBP gekocht (Ariston nuos evo 110L), sinds plaatsten in december nog geen 2 kuub gas meer verbruikt. Als achtervang / opstart van de Quatt heb ik een elektrische cv van Bosch op de kop getikt (marktplaats) dus ook die 18 graden grens is dan voor nu gewaarborgd.

Totale kosten voor gasloos (na subsidie) zijn straks ongeveer €3.300,-
Quatt €1599,- + extra leiding + groepje, etc: € 250 = €1850,-
Nuos Evo €525 + materiaal: €225 = €750,-
Elektrische CV: €500,- + materiaal: €200,- = €700

Wel alles zelf geïnstalleerd, dat scheelt natuurlijk behoorlijk in de kosten (en was nog leuk/leerzaam ook).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
KaiWeger schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:59:
Dat klinkt inderdaad als een goede oplossing! Ik ben inderdaad ook zelf van plan om het zelf aan te gaan pakken! Weet alleen niet zo goed waar te starten. Maar ben van mening dat mijn dubbele Quatt het huis makkelijk kan verwarmen. Maar een elektrische cv is dus helaas wel nodig om de 18 graden opstart temperatuur te garanderen.

[...]
Let even op dat je met een 110 liter WPB niet heel ver komt qua douchen als je een gezin hebt.

Als je zelf de juiste papieren hebt om je CV installatie en gas af te sluiten, dan kan je wat geld besparen. Ik weet ook niet of het gaat werken om jezelf een factuur te sturen voor de subsidie op de WPB.

Technisch kan een E-CV werken, maar bij Quatt doen ze er moeilijk over las ik eerder in dit topic. Of dit je tegen houdt moet je zelf afwegen.

Zelf ga ik graag voor de Quatt FE optie zodra de CV ketel zijn beste tijd heeft gehad of ik meer buren mee krijg in gelijktijdig gasloos gaan.

Dan hoeft de hele straat niet een dag open voor het vernietigen van mijn gasbuisje en zijn de maatschappelijke kosten en vervuiling door de werkzaamheden ook veel meer in verhouding.

Het liefst zou ik z.s.m. gasloos gaan met afdoppen (bouwaansluiting), maar dat mag niet in Nederland, ook al kan een slimme meter prima bewaken dat er 0 m3 lekt en zou ik ook best een paar tientjes per jaar aan meterhuur over hebben voor het in 1x opgraven van de hele straat over 10 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

netappie schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 11:23:
[...]

Technisch kan een E-CV werken, maar bij Quatt doen ze er moeilijk over las ik eerder in dit topic. Of dit je tegen houdt moet je zelf afwegen.
Dat is wat gekanteld dacht ik, er zijn mensen met een ferrolli E-CV (die hebben zelfs opentherm) met semi-goedkeuring van Quatt. En de setup van Quatt zelf op kantoor is ook met Bosch Tronic 3500's, dat werkt ook prima. Toen ik mijn plan deelde met de engineers op de bezoekavond zeiden ze dat dat prima zou kunnen (met de kanttekening dat het verbruik (€) dan wel hoog kon zijn t.o.v. gas).

110 liter WPB is niet voor iedereen voldoende inderdaad, maar in de tussenwoning waar ik in woon ga je ook geen (groot) gezin vinden. Voor 2 personen zou het (ruim) voldoende moeten zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door RobertowNL op 12-08-2024 11:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

KaiWeger schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:59:

[...]
Ze hebben beloofd dat die 18 graden er voor volgend stookseizoen af is. Ik ga er dan ook vanuit dat dit het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

of je vergunning nodig hebt is afhankelijk van je gemeente, nu met de nieuwe omgevingswet is het local mn afhankelijk van je bestemmingsplan, kan dus zelfs binnen één gemeente nog verschillend zijn.
Gewoon kijken of je gemeente daar iets op hun site heeft staan. Je hebt wel een grotere kans dat het mag, ook een beetje afhankelijk waar deze nu exact gaan komen.
Als je hulp nodig hebt mbt de geluidsberekening dan stuur maar een dm, ik help je graag. 2m afstand is echter voor een duo te weinig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
RobertowNL schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 11:37:
[...]

Ze hebben beloofd dat die 18 graden er voor volgend stookseizoen af is. Ik ga er dan ook vanuit dat dit het geval is.
Dat lijkt me een veel betere oplossing dan gestuntel met work arounds om een warmtepomp op te starten. 8)7
Als Quatt het binnenkort loslaat hebben ze je tot die tijd mooi bij de ballen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

paQ schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:33:
[...]

Dat lijkt me een veel betere oplossing dan gestuntel met work arounds om een warmtepomp op te starten. 8)7
Als Quatt het binnenkort loslaat hebben ze je tot die tijd mooi bij de ballen.
Quatt stuurt natuurlijk netjes de (elektrische) CV aan, gezien die vaak maar voor <30 seconden aan staat zal dat met een E-CV ook prima gaan. Maar goed, eens dat het een vrij zinloze beperking is.

Vermogen bij -10 hangt ook wel rond het minimale, dus een backup voor de koudste dagen is ook niet heel erg. Ik gok dat je nu een 4kW Bosch keteltje voor nog een 400 euro op Marktplaats oppikt. Die is te moduleren in stapjes van 1.3kW. Dus er is 'prima' omheen te werken, maat dat zou zeker bij een duo opstelling niet nodig moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04

Met advies ter plekke bedoelde ik een onafhankelijk advies. Zoals anderen al schreven vind ik een verkopende partij niet te betrouwbaar. Wat betreft alles of alleen een deel verwarmen hangt echt van je constructie af. Ik heb meer dan 400 m2 vloeroppervlak en verwarm ruim 120 m2 met vloerverwarming met een enkele Quatt vrijstaand in NH. Ik heb voor 95% van de winter het cv bedrijf van de ketel niet eens aan gehad dus de Quatt het zelfstandig gedaan. Dat gaat ie niet redden als ik alles ga verwarmen _O-
De Quatt staat er bij mij vanaf maart 2023 en heeft een gemiddelde cop gedraaid van 4,8!

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lumineox
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16-10 12:49
Bedankt voor de uitgebreide informatie, ik denk dat ik ook voor een quatt ga kiezen en tenminste iemand langs laat komen voor een huisbezoek.

[ Voor 14% gewijzigd door lumineox op 12-08-2024 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-10 16:39
lumineox schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:13:
Bedankt voor de uitgebreide informatie, ik denk dat ik ook voor een quatt ga kiezen en tenminste iemand langs laat komen voor een huisbezoek.

Zou iemand mij een referal link kunnen DMen?
Komt er aan!

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConniePoepuh
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13-10 19:20
Wat geeft zo'n referal link extra als ik vragen mag? Ben ook aan het kijken naar een mooie oplossing hier thuis en wilde contact op gaan nemen met Quatt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

ConniePoepuh schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 23:17:
[...]

Wat geeft zo'n referal link extra als ik vragen mag? Ben ook aan het kijken naar een mooie oplossing hier thuis en wilde contact op gaan nemen met Quatt...
Als het goed is 100€ korting, zie je DM

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
ConniePoepuh schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 23:17:
[...]

Ik heb al wel gemerkt dat deze korting niet geldt wanneer er al iets van een andere korting is bij Quatt (en die is er vaak). Heeft al iemand eens de referral korting gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
En vanaf nu ook achteraf betalen:

We snappen het: een warmtepomp is een aardige investering. Daarom maken we het je graag makkelijker. Vanaf nu kun je jouw Quatt warmtepomp betalen tot 3 dagen na de installatie. Zo kun je eerst zien dat alles perfect werkt. Wel zo fijn, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:41
okijokii schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 08:43:
En vanaf nu ook achteraf betalen:

We snappen het: een warmtepomp is een aardige investering. Daarom maken we het je graag makkelijker. Vanaf nu kun je jouw Quatt warmtepomp betalen tot 3 dagen na de installatie. Zo kun je eerst zien dat alles perfect werkt. Wel zo fijn, toch?
Die 3 dagen is dan wel weer een lachertje xD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oomenit
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:08
okijokii schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 08:42:
[...]

Ik heb al wel gemerkt dat deze korting niet geldt wanneer er al iets van een andere korting is bij Quatt (en die is er vaak). Heeft al iemand eens de referral korting gekregen?
Zeker wel, in mijn offerte stond netjes alle kortingen vermeld. Dus de 25 euro aanbetaling voor het huisbezoek, die Duo (FE)-upgrade korting en de 'standaard' 300 euro korting die ze geven. En dus ook die referral korting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zt4pt45EwSI0dwOwIro8yXGzGVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vwicpdVBFbUpBxbR6Y40T3lY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
oomenit schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 08:52:
[...]

Zeker wel, in mijn offerte stond netjes alle kortingen vermeld. Dus de 25 euro aanbetaling voor het huisbezoek, die Duo (FE)-upgrade korting en de 'standaard' 300 euro korting die ze geven. En dus ook die referral korting.

[Afbeelding]
Dat is mooi, dus wel korting op korting _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc400
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 24-09 12:40
hallo, ik heb interesse in een Quatt en natuurlijk veel van het forum geleerd. Dank daarvoor . Inmiddels een huisbezoek aangevraagd. Wil iemand een referral link delen. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgettweaker
SBL schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:45:
[...]

[...]

@Gadgettweaker
Je zegt "op het plat dak" en "2m van de erfgrens en tuin buren".
Het gaat echter om begane grond op 1,5m; dat je op 3m hoogte slechts 2m van erfgrens bent, is niet de maatstaf.
Hoe groot is de afstand dan van WP naar een oor op 1,5m hoogte in de tuin? Snel een meter of 4, denk ik?Intekenen in WPAC tool, dan kun je zien of dit genoeg is!
(huis dus raam is nog 8m verder, dus geen probleem.)
Er is hier een heel aardig persoon op het forum die het voor mij gaat uitrekenen, en me nog een korting url heeft gegeven ook _/-\o_ ik ben benieuwd, bedankt voor je reactie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
marc400 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:26:
hallo, ik heb interesse in een Quatt en natuurlijk veel van het forum geleerd. Dank daarvoor . Inmiddels een huisbezoek aangevraagd. Wil iemand een referral link delen. Alvast bedankt.
zie je DM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
netappie schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 20:47:
[...]

Ja, dat is meestal een kwestie van ontluchten en waterzijdig inregelen (balanceren). Vaak krijgen radiatoren verder weg van de ketel maar heel weinig doorstroming. Door radiatoren dichter bij de ketel wat meer te knijpen zal die verhouding beter worden.
Als je vloerverwarming hebt, dan is het ook belangrijk om die juist in te stellen zodat hij niet alle flow opslokt. Haal daar een professional bij als je het zelf niet kan. Ik weet aardig wat ik moet doen met radiatoren en CV ketels, maar vloerverwarming is gewoon lastig om in 1x goed te krijgen.
Ik vind het nog steeds opmerkelijk dat de CV-monteur, die afgelopen winter bij ons is geweest, dat niet begreep. De verwarming in de huiskamer (waarschijnlijk de laatste in de serie) werd niet goed warm en anderen stonden te loeien. Het enige wat hij wou doen is de flow verhogen maar hij wist niet of dat van de fabrikant mocht. Hij was snel weer verdwenen zonder dat het probleem was opgelost. Moest uiteindenlijk zelf bellen voor een antwoord op die vraag. Gelukkig ook (nooit) een rekening gekregen. Hier op Tweakers vond ik het antwoord; waterzijdig inregelen. Het zelfde bedrijf dat ons wou laten tekenen om de extra verplichte veiligheidsmaatregelen, koolmonoxide, achterwege te laten. De monteur had mij helemaal niet vertelt hoeveel dat kosten waren, waar het precies voordiende enz. Teken maar mevrouw. Maar ik ben goed bekend met de gevaren koolmonoxide en ik vond het een dom voorstel.. Bij nader inzien mijn man heeft gelijk, we moeten op zoek naar een ander bedrijf. (Onze vertroude Atag specialist was er mee gestopt en had ons naar een groter bedrijf in de buurt overgedragen) Het lastige is dat bedrijven tegenwoordig kieskeurig kunnen zijn omdat ze werk zat hebben. En hoe reageren ze op de aanwezigheid van de Quatt? Ik heb al gelezen dat sommige mensen uit hun servicecontract van hun CV-ketel zijn gegooid. (Ik heb geen contract)

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
mklcln schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 08:52:
[...]

Die 3 dagen is dan wel weer een lachertje xD
Er staat ook nog tot, het betekent dat je dus binnen 2 dagen moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
WAF1 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:32:
[...]

Ik vind het nog steeds opmerkelijk dat de CV-monteur, die afgelopen winter bij ons is geweest, dat niet begreep. De verwarming in de huiskamer (waarschijnlijk de laatste in de serie) werd niet goed warm en anderen stonden te loeien. Het enige wat hij wou doen is de flow verhogen maar hij wist niet of dat van de fabrikant mocht. Hij was snel weer verdwenen zonder dat het probleem was opgelost. Moest uiteindenlijk zelf bellen voor een antwoord op die vraag. Gelukkig ook (nooit) een rekening gekregen. Hier op Tweakers vond ik het antwoord; waterzijdig inregelen. Het zelfde bedrijf dat ons wou laten tekenen om de extra verplichte veiligheidsmaatregelen, koolmonoxide, achterwege te laten. De monteur had mij helemaal niet vertelt hoeveel dat kosten waren, waar het precies voordiende enz. Teken maar mevrouw. Maar ik ben goed bekend met de gevaren koolmonoxide en ik vond het een dom voorstel.. Bij nader inzien mijn man heeft gelijk, we moeten op zoek naar een ander bedrijf. (Onze vertroude Atag specialist was er mee gestopt en had ons naar een groter bedrijf in de buurt overgedragen) Het lastige is dat bedrijven tegenwoordig kieskeurig kunnen zijn omdat ze werk zat hebben. En hoe reageren ze op de aanwezigheid van de Quatt? Ik heb al gelezen dat sommige mensen uit hun servicecontract van hun CV-ketel zijn gegooid. (Ik heb geen contract)
Het kan zijn dat je radiatoren inderdaad in serie staan ipv parallel. Dan is de eerste radiator loeiend heet, de volgende handwarm, de derde lauw en de vierde gewoon koud. Dat is wel iets om eerst op te lossen als dit het geval is. Er zijn maar weinig huizen waar dit nog zo is, maar het werkt niet goed met een warmtepomp.

In serie is als de retour van de eerste radiator naar de aanvoer van de tweede radiator gaat. In hele oude huizen waar kolenkachels ooit vervangen zijn door radiatoren heb ik dit gezien. Die CV monteurs zaten toen ook met nieuwe techniek en een huis dat nooit voor CV leidingen was gebouwd.

Als de Quatt nog niet geleverd is, dan kan je vragen of je aan de pilot mee mag doen als je echt geen goede CV monteur vind en Quatt er ook geen in je regio aan kan bevelen.. Of gewoon de ketel pas vervangen door een FE uitbreiding zodra die de geest geeft. Een beetje ketel moet 15 jaar mee kunnen en een Atag nog wel langer als het mee zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kostj01
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 25-06 21:37
WAF1 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:32:
[...]

Er staat ook nog tot, het betekent dat je dus binnen 2 dagen moet betalen.
Eigenlijk niet meer dan normaal, de bakker en de slager betaal je toch ook tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turbojonny
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-10 21:03
Ik ben de voorbereiding aan het doen voor aanleg van de duo.
Werkschakelaar:
https://www.elektramat.nl...rfaces&utm_medium=organic
https://www.sandervunderi...QcyCAaKj5SN2tETVyJyVhUaIY
Zoiets (2polig ip65), of kunnen jullie iets anders aanraden?
Stroomkabel voor warmtepomp moet hier ruim 20 meter overbruggen (meterkast, naar zolder, naar beneden en in een pvc pijp (125mm) onder de oprit door. Is een XMvk kabel 3 aderig voldoende (omdat hij in pvc onder de grond zit)? Of andere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
turbojonny schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 21:28:
Werkschakelaar:
Stroomkabel voor warmtepomp moet hier ruim 20 meter overbruggen (meterkast, naar zolder, naar beneden en in een pvc pijp (125mm) onder de oprit door. Is een XMvk kabel 3 aderig voldoende (omdat hij in pvc onder de grond zit)? Of andere opties?
Onder de grond zou ik altijd een goede grondkabel gebruiken, geen simpele XMvK
Maar sluit je oprit aan bij je zolder of moet je daar om andere reden heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Werkschakelaar:
Wat dacht je van deze ? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l2JpSjNzFFSG573eGimuz9iUrhg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AlfHtgAoPC8gwXVW6YV9dyNf.webp?f=fotoalbum_large

Edit: @turbojonny ik had per vergissing hier de verkeerde type aangegeven, het moet dus wel de YMVK-as zijn. sorry. Voor 3-fase dus minimaal 4 aderig.
hier zie je naadere info:
https://www.elektrototaal...e-grondkabel-heb-ik-nodig

En voor de kabel zou ik daar gewoon de juiste kabel YMVK-as grondkabel voor gebruiken, verschil is dermate klein en zit je direct goed.

[ Voor 14% gewijzigd door MacD007 op 14-08-2024 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16-10 23:43
MacD007 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 22:15:
[...]

Wat dacht je van deze ? [Afbeelding]

En voor de kabel zou ik daar gewoon de juiste kabel XMVK-as grondkabel voor gebruiken, verschil is dermate klein en zit je direct goed.
@MacD007

Wow, wa mooi!!

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 00:23
Werkschakelaar:
Ik zou gaan voor 4 aderig 2,5mm Mocht je ooit upgraden naar iets wat 3 fase is dan heb je direct de juiste kabel liggen. Meerprijs is bescheiden.

Ik moest vorig jaar bij de upgrade van m’n zonnepanelen naar 3 fasen 25 m nieuwe kabel trekken en wegwerken langs muur en dakrand. Was bijna net zoveel werk als de panelen plus omvormers leggen en aansluiten.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgettweaker
Ik las net ergens dat de quatt op basis van gas en electriciteit tarieven kan bepalen wat het beste is om te verwarmen op dat moment.

Hoe wordt dat bepaald met een dynamisch contract zoals bij Tibber?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:06
Erveetwee schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 23:43:
[...]

Ik zou gaan voor 4 aderig 2,5mm Mocht je ooit upgraden naar iets wat 3 fase is dan heb je direct de juiste kabel liggen. Meerprijs is bescheiden.

Ik moest vorig jaar bij de upgrade van m’n zonnepanelen naar 3 fasen 25 m nieuwe kabel trekken en wegwerken langs muur en dakrand. Was bijna net zoveel werk als de panelen plus omvormers leggen en aansluiten.
wel een 4 aderig grondkabel uiteraard @turbojonny, anders heb je nog een draad te kort. XMVK gewoon mag ook, maar dan dus 5 aderig en in een slagvaste pvc buis leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Gadgettweaker schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:26:
Ik las net ergens dat de quatt op basis van gas en electriciteit tarieven kan bepalen wat het beste is om te verwarmen op dat moment.

Op dit moment kan de Quatt app nog niet overweg met dynamische tarieven. Wellicht komt dat nog wel een keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
HBO88 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:01:
[...]

wel een 4 aderig grondkabel uiteraard @turbojonny, anders heb je nog een draad te kort. XMVK gewoon mag ook, maar dan dus 5 aderig en in een slagvaste pvc buis leggen.
bij 4-aderige grondkabel gaat de aarde over de buitenmantel. Dus 4 aders voor 1xN + 3L fases

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Quatt kan niet overweg met dynamische tarieven. Genoemde berekening doet hij op basis van tarieven die je in de app invoert (en komt dan bijna altijd tot de conclusie obv de theoretische COP bij gemeten temperaturen dat elektriciteit naar Quatt goedkoper is dan gas naar CVketel).
Je kunt wellicht wel de gevraagde kamertemperatuur sturen in de thermostaat (obv Tibber)? Op die manier kun je zorgen dat je huis mooi warm is wanneer de dure uren beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

dubbel, delete

[ Voor 97% gewijzigd door SBL op 14-08-2024 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

sorry, het gaat om je huidige gasverbruik van je huidige CV-ketel en niet om je huidig stroomverbruik, die overigens ook niet wijzigd op basis van je soort contract. je verbruikt wat je verbruikt en of je nu een dynamisch contract hebt of niet maarkt voor de m3 cq kWh niets uit, uiteraard wat je hiervoor moet betalen natuurlijk wel weer. Maar dat is hier in éérste instantie niet van belang.

dus kijk even naar je huidig gasverbruik, daar dien je dan ook nog je SWW deel van af te trekken (bij een combi ketel dan) normaal gezien (afhankelijk van de hoeveelheid personen in je huishouden) ligt dat ergens tussen 150-300 m3 per jaar gas.

post deze waarde eens hier op het forum, dan helpen we je graag verder.

Edit: sorry, ik las iets verder dat je eigenlijk wat anders bedoelde, en nee, op dit moment kan daar een Quatt niet mee overweg. _/-\o_
Echter zou als je daar je gemiddeld stroomprijs wat je tijdens het stookseizoen zou kunnen hebben niet ook een goede waarde kunnen zijn?
Vergeet hierbij niet dat een warmtepomp het beste loopt op basis van zo lang mogelijke runs en niet zo zeer dat deze door "gratis cq goedkope stroom"aan/uit wordt gestuurd.

[ Voor 20% gewijzigd door MacD007 op 14-08-2024 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
MacD007 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:14:
[...]

sorry, het gaat mnom je huidige gasverbruik van je huidige CV-ketel en niet om je huidig stroomverbruik, die overigens ook niet wijzigd op basis van je soort contract. je verbruikt wat je verbruikt en of je nu een dynamisch contract hebt of niet maarkt voor de m3 cq kWh niets uit, uiteraard wat je hiervoor moet betalen natuurlijk wel weer. Maar dat is hier in éérste instantie niet van belang.

dus kijk even naar je huidig gasverbruik, daar dien je dan ook nog je SWW deel van af te trekken (bij een combi ketel dan) normaal gezien (afhankelijk van de hoeveelheid personen in je huishouden) ligt dat ergens tussen 150-300 m3 per jaar gas.

post deze waarde eens hier op het forum, dan helpen we je graag verder.
Sorry wat je nu zegt begrijp ik niet helemaal.
De vraag die gesteld wordt is dat Quatt op basis van de tarieven bepaalt of het voordeliger is om via CV te stoken of via de warmtepomp. Dan is het dus een correcte veronderstelling dat deze uitkomst met dynamische tarieven anders kan zijn. En daar houdt de quatt app op dit moment geen rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
HBO88 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:42:
[...]

Sorry wat je nu zegt begrijp ik niet helemaal.
De vraag die gesteld wordt is dat Quatt op basis van de tarieven bepaalt of het voordeliger is om via CV te stoken of via de warmtepomp. Dan is het dus een correcte veronderstelling dat deze uitkomst met dynamische tarieven anders kan zijn. En daar houdt de quatt app op dit moment geen rekening mee.
jup, zie mijn edit post, ik had het helaas verkeerd gelezen. dus ja, ik heb ook al aangegeven dat bij Quatt je dit dus op dit moment kun je dat wat je zelf ook aangeeft in de app niet daarop ingesteld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Laatst online: 10:36
Vraagje:

Zouden jullie een Quatt duo ieder zijn eigen groep en aardlek geven? En de FE module naderhand ook?

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
VindiGoosh schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 19:29:
Vraagje:

Zouden jullie een Quatt duo ieder zijn eigen groep en aardlek geven? En de FE module naderhand ook?
De Duo kan samen op 1 groep en voor de FE zou ook een aparte groep nodig zijn.
Je kan aardlekautomaten gebruiken, dan hebben ze ook een eigen aardlekschakelaar, maar je kan ook normale Installatieautomaten gebruiken waarvan er maximaal 4 op 1 aardlekschakelaar mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
VindiGoosh schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 19:29:
Vraagje:

Met een 1 fase meter zou ik ze samen op 1 groep zetten. Dat mag gewoon op de bestaande aardlekschakelaar.
Bij een 3 fase meter kan je overwegen om de twee Quatts te spreiden en later de FE optie op de resterende fase te zetten. Dan heb je meer balans als je dit vermogen echt allemaal tegelijk gebruikt.

Maar als de duo waarschijnlijk nooit op vol vermogen zal draaien en je geen 3 fase autolader aan gaat sluiten die je zo veel mogelijk ruimte per fase wilt geven, dan is het misschien wat overdreven.

Samen gebruiken ze niet meer dan 16A en uit elkaar trekken met een tweede kabel en schakelaar kan altijd nog als het echt nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroennl
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-10 21:21
Na lang wikken en wegen toch maar een huisbezoek aangevraagd. De lokale aanbieders hier vliegen wat prijs alle kanten op hier en geeft niet echt een goed gevoel op die manier. Heeft er toevallig nog iemand een referral link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
link gestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
netappie schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 20:14:
[...]

Met een 1 fase meter zou ik ze samen op 1 groep zetten. Dat mag gewoon op de bestaande aardlekschakelaar.
Bij een 3 fase meter kan je overwegen om de twee Quatts te spreiden en later de FE optie op de resterende fase te zetten. Dan heb je meer balans als je dit vermogen echt allemaal tegelijk gebruikt.

Maar als de duo waarschijnlijk nooit op vol vermogen zal draaien en je geen 3 fase autolader aan gaat sluiten die je zo veel mogelijk ruimte per fase wilt geven, dan is het misschien wat overdreven.

Samen gebruiken ze niet meer dan 16A en uit elkaar trekken met een tweede kabel en schakelaar kan altijd nog als het echt nodig is.
Als aanvulling zou ik voor een alamat gaan, dan ben je onafhankelijk van de gezamenlijke aardlek.

• VindiGoosh
Oke.. dus wat zou de beste optie zijn? Samen op 1 groep met een alamat?

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

• HBO88
VindiGoosh schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 06:53:
Oke.. dus wat zou de beste optie zijn? Samen op 1 groep met een alamat?
Ja dat is het handigste. En het beste om dan een spanningsonafhankelijk alamat te nemen

[ Voor 12% gewijzigd door HBO88 op 15-08-2024 08:15 ]

• VindiGoosh
HBO88 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:11:
[...]

Ja dat is het handigste. En het beste om dan een spanningsonafhankelijk alamat te nemen
Staat genoteerd, bedankt. Voor mijn beeldvorming: waarom een spanningsONafhankelijke?

Nog een vraag:

Na de overstap op FE van Quatt (pas over een paar jaar waarschijnlijk), wil ik onze huidige CV graag gebruiken als backup op propaan. Naast het ombouwen van de CV voor propaan, voldoet het gebruiken van een 3-weg klep om de warmtepompen over te slaan? Ik wil dan de pomp van de huidige CV gewoon gebruiken als back-up.

• HBO88
VindiGoosh schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:23:
[...]

Staat genoteerd, bedankt. Voor mijn beeldvorming: waarom een spanningsONafhankelijke?
De aardlek is bedoeld voor de veiligheid van personen. Een spannings afhankelijke aardlek (vaak de goedkopere van 1 module breed) heeft een spanning nodig om te werken. Vaak minimaal iets van 180V ofzo.
Maar stel dat de nul ergens los ligt. Dan heb je dus geen spanning en zal de aardlek niet werken.
De spanningsonafhankelijke aardlek werkt altijd en is dus iets veiliger.
Ik geef toe, het is misschien vergezocht.
Maar Siemens heeft een aardlekautomaat van 1 module breed die onafhankelijk is, en niet al te duur.

• netappie
MacD007 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 22:27:
[...]

Als aanvulling zou ik voor een alamat gaan, dan ben je onafhankelijk van de gezamenlijke aardlek.
Als je bestaande aardlekschakelaar even veel of meer aan kan dan de gecontracteerde belastbaarheid van de fase (meestal 25A of 35A) dan voegt dit volgens mij weinig toe.

Het kan wel handig zijn als je heel veel apparaten hebt die uit zichzelf allemaal een beetje lekken. Opgeteld kan dit in uitzonderlijke situaties de 30 mA overschrijden.

Bij PV omvormers is het wel handig. Vooral met grote installaties willen die met regen soms behoorlijk lekken door de opbouw van de panelen. Ander onderwerp maar wel handig om te weten als de ruimte in je groepenkast beperkt is of als je denkt dat de warmtepomp dit veroorzaakt.

• MacD007
netappie schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:08:
[...]

Als je bestaande aardlekschakelaar even veel of meer aan kan dan de gecontracteerde belastbaarheid van de fase (meestal 25A of 35A) dan voegt dit volgens mij weinig toe.
Dat is ook niet de redenen waarom het handig zou zijn. Als je belasting totaal met de warmtepomp boven je hoofdzekering uit gaat komen heb je sowieso een probleem. Zeker als het hier om langduurig overschreiden hiervan betreft.
Dimensioneering van je electrisch systeem is daarom ook niets voor leeken. Dan kom je al snel met dit soort fouten.
Het kan wel handig zijn als je heel veel apparaten hebt die uit zichzelf allemaal een beetje lekken. Opgeteld kan dit in uitzonderlijke situaties de 30 mA overschrijden.
Afhanhankelijk van de aardlek kan een aardlekschakelaar al eerder dan die 30mA gaan afschakelen, conform norm mag hij dat pas na 15mA, dus daarvoor niet, en de afschakeltijd wordt sneller hoe hoger de lekstroom gaat worden.
deze grafiek laat dat zien. de aangegeven zones AC-1 t/m AC-4 geven het risicopotentiaal aan van die lekstroom, AC-1 ongevaarlijk tot AC-4 gevaarlijk voor menselijke organen (bv hart)
In deze grafiek zie je dat een aardlek dus ook al veel eerder dan de 30mA kan gaan afgaan, zeker vanaf 20mA loop je al kans op afschakelen.
Dus de door jou genoemde lekstromen dicht tegen de 30mA zijn zeker niet gewenst.
Afhankelijk van een gelijkstoomaandeel (omvormers cq laadpalen) zou je zelfs naar een klasse B aardlek moeten gaan. Bij een warmtepomp zal veelal een klasse A (dat is ondertussen de standaard versie) voldoende kunnen zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2A5DeSOkVG2P8qbKIQ1j7ZtizqI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d7AOMRd4QHuSTpN3xtXkU0ee.png?f=fotoalbum_large

De reden waarom ik eerder naar een eigen alamat voor de warmtepomp (die veelal buiten staat) zou gaan kiezen is dat de kans door weersinvloeden deze een hogere kans op lekstromen heeft en derhalve de rest niet mee kan beinvloeden. Zo hou je beide systemen prima gescheiden. Het zelfde zou ik overigens ook voor de installatie van een garage en met name de buitenverlichting kunnen doen.
Vaak zie je dat daar slechts IP44 (spatwaterdicht) armaturen worden gebruikt terwijl in die situatie een IP 55 of IP 65 een betere keuze was geweest. GoT staat vol met dergelijke aardlekproblemen.
Bij PV omvormers is het wel handig. Vooral met grote installaties willen die met regen soms behoorlijk lekken door de opbouw van de panelen. Ander onderwerp maar wel handig om te weten als de ruimte in je groepenkast beperkt is of als je denkt dat de warmtepomp dit veroorzaakt.
Bij PV en zeker bij een laadpaal zou ik zeker naar een eigen aardlek gaan kiezen mn dat deze ook tegen een hogere gelijkstroomcomponent moet gaan beschermen en dus de klasse B aardlek hier mogelijk een veel betere keuze is.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 15-08-2024 11:01 ]

• Onno !
  • Laatst online: 09:16
[...]
Na de overstap op FE van Quatt (pas over een paar jaar waarschijnlijk), wil ik onze huidige CV graag gebruiken als backup op propaan. Naast het ombouwen van de CV voor propaan, voldoet het gebruiken van een 3-weg klep om de warmtepompen over te slaan? Ik wil dan de pomp van de huidige CV gewoon gebruiken als back-up.
Waarom zou je dit willen? Propaanfles en cv zou ik niet in huis willen. Als je bang bent dat je huis koud wordt kun je een elektrische kachel/ infrarood kopen voor een paar tientjes. Of uitgebreid eten bereiden in je oven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Nog een vraag:

sorry ik volg je even niet, de Quatt HeatCharger komt in de plaats van je huidige CV, ook je waterleidingen worden aan de HeatBattery aangesloten, dus daar dan ook nog een je bestaande Cv er tussen zetten zal eerder om problemen vragen zonder dat dit werkelijk ook maar enige meerwaarde zou brengen.

Juist door de slime toepassing van de HeatBattery, waardoor je zelfs nog een eigen backup zou hebben als het buiten -40 graden zou worden. (grapje), wat ik probeer je duidelijk te maken dat deze HeatBattery juist bij een kortstondige eventuele te kort aan capaciteit van je Quatt warmtepomp dit dus kan opvangen zonder dat je in de kou komt te staan.
Ik neem aan dat je geen buitentank propaan gaat plaatsen hiervoor, dus een kleine propaantank in huis, je haalt hier dus wat ook al is gezegt een extra risicobron in je huis zonder dat dit maar enige meerwaarde heeft. ik zou dit zeker niet doen. Je gaat niets voor niets naar FE.
Voor noodgevallen (bv stroomuitval) heb je daar ook niets aan, ook je CV is dan uit.

• VindiGoosh
Onno ! schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 11:09:
[...]

Waarom zou je dit willen? Propaanfles en cv zou ik niet in huis willen. Als je bang bent dat je huis koud wordt kun je een elektrische kachel/ infrarood kopen voor een paar tientjes. Of uitgebreid eten bereiden in je oven.
Simpel: in het geval van een langdurige storing wil ik een back-up hebben.

Verder staat onze propaanfles niet in huis, maar buiten in een speciale container.
Zie hierboven.

Overigens heb ik een kleine thuisaccu en een generator waar in zo’n geval de CV dan op kan draaien.

Kijk, ipv dat ding weggooien terwijl hij nog prima geschikt is voor zoiets, wil ik hem er dus naast hebben hangen voor mocht het nodig zijn. Het hoeft geen hoge wiskunde te zijn. Gewoon een drieweg-klep lijkt mij dan voldoende, toch?

[ Voor 20% gewijzigd door VindiGoosh op 15-08-2024 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
VindiGoosh schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:24:
[...]

Verder staat onze propaanfles niet in huis, maar buiten in een speciale container.

[...]

Zie hierboven
vraag, wat heb je nu als backup van je CV-ketel voor geval van storing?

in elk geval, ga niks van Quatt verwachten voor dit soort speciaaltjes, dat doen ze niet. Dat zal je zelf moeten tweaken

[ Voor 25% gewijzigd door Toby-Wan op 15-08-2024 12:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Toby-Wan schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:28:
[...]

een warmtepomp :D

• VindiGoosh
Toby-Wan schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:28:
[...]

Hout en bruinkool.

[ Voor 24% gewijzigd door VindiGoosh op 15-08-2024 12:39 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:07
Nu de kogel is door de kerk, zoals eerder gemeld heb ik me dood geërgerd aan het feit dat de beloofde koeloplossing van Quatt de CHill is geworden. Daar kan ik niks mee met mijn LT vloerverwarmingsysteem.

De Quatt gaat eruit eind sept/begin Oktober en wordt vervangen door een all electric oplossing Panasonic ALL-IN-ONE met een buffervat, een smart grid upgrade etc.

Ik heb dus straks een Quatt beschikbaar voor een liefhebber met CIC, 14 meter flexleiding, flow sensor , bypass en een Spirotech vuilafscheider.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Vloerkoeling haalt toch geen vocht uit de lucht? imho voornaamste probleem van afgelopen paar dagen hier. ±26 graden vind ik op zich niet vervelend maar bij relatieve luchtvochtigheid van 70% in huis wel. Ga je dan koelen zonder het vocht af te voeren dan wordt het er niet beter op denk ik?

• MacD007
VindiGoosh schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:24:
[...]

[...]

Zie hierboven.

Overigens heb ik een kleine thuisaccu en een generator waar in zo’n geval de CV dan op kan draaien.

Kijk, ipv dat ding weggooien terwijl hij nog prima geschikt is voor zoiets, wil ik hem er dus naast hebben hangen voor mocht het nodig zijn. Het hoeft geen hoge wiskunde te zijn. Gewoon een drieweg-klep lijkt mij dan voldoende, toch?
Denk ook aan legionella besmetting in je dood deel van je CV deel, dus ook daar zul je dus een drieweg kleppen nodig hebben.
Ik snap je beweegredenen maar ik vrees dat het uiteindelijk je meer problemen gaat krijgen want ook het onderhoud zal dan nog steeds uitgevoerd moeten worden ( en dat kan dus niet meer zelf )

• VindiGoosh
MacD007 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:46:
[...]

Denk ook aan legionella besmetting in je dood deel van je CV deel, dus ook daar zul je dus een drieweg kleppen nodig hebben.
Ik snap je beweegredenen maar ik vrees dat het uiteindelijk je meer problemen gaat krijgen want ook het onderhoud zal dan nog steeds uitgevoerd moeten worden ( en dat kan dus niet meer zelf )
Als dat alles is, dan denk ik dat het wel meevalt.

Welk onderhoud naast de rubbers, pakkingen en impeller van de pomp moet ik aan denken?

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-10 19:14
MacD007 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:46:
[...]

Zolang het cv water in de leiding blijft en als het eruit komt je het niet drinkt of opsnuift zal het met de kans op legionella besmetting wel meevallen.

Legionella in je gesloten cv systeem is echt een non-issue.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

• netappie
MacD007 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:47:
[...]
Dat is ook niet de redenen waarom het handig zou zijn. Als je belasting totaal met de warmtepomp boven je hoofdzekering uit gaat komen heb je sowieso een probleem. Zeker als het hier om langduurig overschreiden hiervan betreft.
Dimensioneering van je electrisch systeem is daarom ook niets voor leeken. Dan kom je al snel met dit soort fouten.

[...]

Afhanhankelijk van de aardlek kan een aardlekschakelaar al eerder dan die 30mA gaan afschakelen, conform norm mag hij dat pas na 15mA, dus daarvoor niet, en de afschakeltijd wordt sneller hoe hoger de lekstroom gaat worden.
deze grafiek laat dat zien. de aangegeven zones AC-1 t/m AC-4 geven het risicopotentiaal aan van die lekstroom, AC-1 ongevaarlijk tot AC-4 gevaarlijk voor menselijke organen (bv hart)
In deze grafiek zie je dat een aardlek dus ook al veel eerder dan de 30mA kan gaan afgaan, zeker vanaf 20mA loop je al kans op afschakelen.
Dus de door jou genoemde lekstromen dicht tegen de 30mA zijn zeker niet gewenst.
Afhankelijk van een gelijkstoomaandeel (omvormers cq laadpalen) zou je zelfs naar een klasse B aardlek moeten gaan. Bij een warmtepomp zal veelal een klasse A (dat is ondertussen de standaard versie) voldoende kunnen zijn.
[Afbeelding]

De reden waarom ik eerder naar een eigen alamat voor de warmtepomp (die veelal buiten staat) zou gaan kiezen is dat de kans door weersinvloeden deze een hogere kans op lekstromen heeft en derhalve de rest niet mee kan beinvloeden. Zo hou je beide systemen prima gescheiden. Het zelfde zou ik overigens ook voor de installatie van een garage en met name de buitenverlichting kunnen doen.
Vaak zie je dat daar slechts IP44 (spatwaterdicht) armaturen worden gebruikt terwijl in die situatie een IP 55 of IP 65 een betere keuze was geweest. GoT staat vol met dergelijke aardlekproblemen.

[...]

Bij PV en zeker bij een laadpaal zou ik zeker naar een eigen aardlek gaan kiezen mn dat deze ook tegen een hogere gelijkstroomcomponent moet gaan beschermen en dus de klasse B aardlek hier mogelijk een veel betere keuze is.
Dit is wel erg theoretisch. Mijn grootste PV omvormer heeft zoals velen gewoon een 6 mA verlaring, waardoor een 30 mA in de praktijk zat is. Sterker nog, die beveiligt bij mij met behulp van een PV verdeler ook de Quatt Hybrid. Het is wel een aparte ALS, maar andere omvormers zitten gewoon op de gedeelde aardekschakelaars.

Met goede moderne apparatuur kom je tegenwoordig opgeteld niet meer in de buurt van gevaarlijke waardes.

Een aparte ALS is wel overzichtelijk, minder overlast als er toch iets mis gaat en in theorie heb je helemaal gelijk. Maar een goede ALS is niet bepaald gratis, dus ik heb liever 1 goede die ik deel dan 2 slechte die te vroeg of helemaal niet af gaan.

• MacD007
s020506 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 16:09:
[...]

Zolang het cv water in de leiding blijft en als het eruit komt je het niet drinkt of opsnuift zal het met de kans op legionella besmetting wel meevallen.

ik had het over het SWW deel, en daar is dat wel degelijk een item. logisch dat het binnen het CV systeem geen issue is, maar daar douche je ook niet mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:42
rvdgaag schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:41:
Nu de kogel is door de kerk, zoals eerder gemeld heb ik me dood geërgerd aan het feit dat de beloofde koeloplossing van Quatt de CHill is geworden. Daar kan ik niks mee met mijn LT vloerverwarmingsysteem.

De Quatt gaat eruit eind sept/begin Oktober en wordt vervangen door een all electric oplossing Panasonic ALL-IN-ONE met een buffervat, een smart grid upgrade etc.

Ik heb dus straks een Quatt beschikbaar voor een liefhebber met CIC, 14 meter flexleiding, flow sensor , bypass en een Spirotech vuilafscheider.
Dat ga ik even volgen, want ik ben erg benieuwd hoe het werkt als een Quatt van eigenaar en daarmee van fysiek huis locatie wisselt. Ben benieuwd hoe Quatt hiermee omgaat. Hou je ons op de hoogte ajb? (Ook al heb je alle hoop op Quatt opgegeven...)

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

• MacD007
VindiGoosh schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:59:
[...]

Als dat alles is, dan denk ik dat het wel meevalt.

Welk onderhoud naast de rubbers, pakkingen en impeller van de pomp moet ik aan denken?
mn dat je dat dus niet zelf mag doen.

• VindiGoosh
MacD007 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 18:20:
[...]

mn dat je dat dus niet zelf mag doen.
Ja kan wezen, maar daar heb ik geen boodschap aan. Niet voor iets dat echt alleen bij absolute noodzaak gebruikt gaat worden. Ook dat zal geen hoge wiskunde zijn, volgens een bevriende loodgieter. Daar komen we wel uit.

[ Voor 8% gewijzigd door VindiGoosh op 15-08-2024 18:41 ]

• VindiGoosh
s020506 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 16:09:
[...]

Dit denk ik dus ook.

In die ene situatie (die misschien wel niet komt) dat je ‘m op die manier gebruikt, eerst even heet doorspoelen en er erg in houden dat je het niet moet drinken.

En anders maar een beetje Aqua Rein bij in doen om het jaar. Van het water uit de tank van onze boot is ook nog nooit iemand ziek geworden.

• Steffen30
  • Laatst online: 15-10 19:43
Ik lees al een tijdje mee op dit forum. Vanwege de aankondiging van de Chill raakte ik geïnteresseerd in Quatt. Hiervoor wacht ik wel nog eerst de eerste resultaten af (iets met kat uit de boom kijken).

Inmiddels heb ik een digitaal adviesgesprek gehad en een offerte voor een Quatt Duo. De wens is om indien mogelijk FE te gaan.

Heeft iemand nog een referral voor me? Zag de vraag hier al vaker voorbij komen :).

Alvast bedankt!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:34
Steffen30 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 20:14:
Ik lees al een tijdje mee op dit forum. Vanwege de aankondiging van de Chill raakte ik geïnteresseerd in Quatt. Hiervoor wacht ik wel nog eerst de eerste resultaten af (iets met kat uit de boom kijken).

Inmiddels heb ik een digitaal adviesgesprek gehad en een offerte voor een Quatt Duo. De wens is om indien mogelijk FE te gaan.

Heeft iemand nog een referral voor me? Zag de vraag hier al vaker voorbij komen :).

Alvast bedankt!
Komt er aan.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• mklcln
  • Laatst online: 09:41
Steffen30 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 20:14:

Alvast bedankt!
Net verstuurd xD

• MacD007
VindiGoosh schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 18:44:
[...]

Dit denk ik dus ook.

In die ene situatie (die misschien wel niet komt) dat je ‘m op die manier gebruikt, eerst even heet doorspoelen en er erg in houden dat je het niet moet drinken.

En anders maar een beetje Aqua Rein bij in doen om het jaar. Van het water uit de tank van onze boot is ook nog nooit iemand ziek geworden.
dan veel geluk toegewenst. heb je wel nodig, ik zou me toch maar een wat meer verdiepen in de materie. 8)7

• VindiGoosh
MacD007 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 20:45:
[...]

dan veel geluk toegewenst. heb je wel nodig, ik zou me toch maar een wat meer verdiepen in de materie. 8)7
Het lijkt erop dat je goed op de hoogte bent. Zou je hier wat meer over kunnen vertellen?

Dus de situatie is dan: een langdurige stroomuitval die eens in de 10 jaar voorkomt en ik daarvoor mijn oude CV als back-up inzet. Wat zijn de risico’s op legionella dan precies? Je vult het systeem met schoon leidingwater, laat de CV desnoods verhitten tot 70 graden alvorens je het water een tijdje laat lopen voor gebruik.

Ik ben absoluut geen expert, maar ik zie niet hoe dit een CV-systeem als back-up in de weg staat.

In het vervelendste geval moet ik warm tapwater maar laten varen dan. Alleen zie ik gewoon niet hoe dit een risico voor legionellabesmetting kan zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door VindiGoosh op 15-08-2024 21:02 ]

• Gerardwaz
VindiGoosh schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 20:58:
[...]

Het lijkt erop dat je goed op de hoogte bent. Zou je hier wat meer over kunnen vertellen?

Dus de situatie is dan: een langdurige stroomuitval die eens in de 10 jaar voorkomt en ik daarvoor mijn oude CV als back-up inzet. Wat zijn de risico’s op legionella dan precies? Je vult het systeem met schoon leidingwater, laat de CV desnoods verhitten tot 70 graden alvorens je het water een tijdje laat lopen voor gebruik.

Ik ben absoluut geen expert, maar ik zie niet hoe dit een CV-systeem als back-up in de weg staat.
Alleen een klein puntje, bij stroomuitval werkt de ketel ook niet.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• VindiGoosh
Gerardwaz schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:01:
[...]

Alleen een klein puntje, bij stroomuitval werkt de ketel ook niet.
Goed punt! Paar pagina’s terug had ik gepost dat ik een kleine thuisaccu (en evt generator) heb. Dus dat is op te lossen.

• Gerardwaz
VindiGoosh schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:04:
[...]

Goed punt! Paar pagina’s terug had ik gepost dat ik een kleine thuisaccu (en evt generator) heb. Dus dat is op te lossen.
Dan zie ik geen problemen. Alleen wel zorgen dat de pomp van de ketel af en toe draait anders gaat deze vastzitten.

[ Voor 13% gewijzigd door Gerardwaz op 15-08-2024 21:08 ]

• VindiGoosh
Gerardwaz schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:06:
[...]

Dan zie ik geen problemen. Alleen wel zorgen dat de pomp van de ketel af en toe draait anders gaat deze vastzitten.
Zou om het jaar (tijdens onderhoud bijvoorbeeld) voldoende zijn? En kan ik ‘m een beetje invetten met vaseline tegen uitdroging?

Dit doe ik ook bij die van mn boot na het vaarseizoen, als ik het hele koelsysteem leegblaas. Meest recente zit er 5 jaar in en draait probleemloos. Is dat een optie?

Al met al lijkt het er dan op dat ik mijn oude CV als back-up kan gebruiken, na de overstap op het FE systeem van Quatt?

Overigens ga ik hen dinsdag niet vragen om hierover mee te denken. Ik heb gelezen dat ze maatwerk schuwen en naar mijn mening met goede redenen. De constructie zoals ik heb beschreven moet echt los staan van het systeem van Quatt.

• Gerardwaz
VindiGoosh schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:19:
[...]

Zou om het jaar (tijdens onderhoud bijvoorbeeld) voldoende zijn? En kan ik ‘m een beetje invetten met vaseline tegen uitdroging?

Dit doe ik ook bij die van mn boot na het vaarseizoen, als ik het hele koelsysteem leegblaas. Meest recente zit er 5 jaar in en draait probleemloos. Is dat een optie?

Al met al lijkt het er dan op dat ik mijn oude CV als back-up kan gebruiken, na de overstap op het FE systeem van Quatt?

Overigens ga ik hen dinsdag niet vragen om hierover mee te denken. Ik heb gelezen dat ze maatwerk schuwen en naar mijn mening met goede redenen. De constructie zoals ik heb beschreven moet echt los staan van het systeem van Quatt.
Zo'n pomp draait een keer per 24 uur dus dat ga je niet redden. Bovendien is het stroomnet voor ik dacht 99.97 % betrouwbaar en als je toch een accu en aggregaat hebt kan de Quatt daar ook op draaien.

• VindiGoosh
Gerardwaz schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:30:
[...]

Zo'n pomp draait een keer per 24 uur dus dat ga je niet redden. Bovendien is het stroomnet voor ik dacht 99.97 % betrouwbaar en als je toch een accu en aggregaat hebt kan de Quatt daar ook op draaien.
Nog wel. Maar het gaat mij niet alleen om bijv stroomuitval, netwerkuitval, cyberaanval of wat dan ook.

Het gaat mij erom dat als wij willen overstappen op FE, onze CV nog prima in orde is. Ik vind het zonde om iets wat nog prima in orde is, weg te doen.

Ik ga tzt even kijken of ik alsnog de impeller van de waterpomp in goede staat kan houden. Lukt dit niet, dan ga ik er de schuur mee verwarmen. Dan loopt het systeem heel sporadisch door, zodat het soepel blijft. Mocht het noodzakelijk zijn, dan bypass ik het warmtepomp systeem middels een driewegklep.

Bedankt voor alle adviezen!

• MacD007
VindiGoosh schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:19:
[...]

Prima, je bent blijkbaar toch niet voor rede vatbaar, dus gewoon op eigen risico mn die voor de huisgenoten.
Zoals al is aangegeven zou ik je DHZ bij Quatt in elk geval niet noemen. _/-\o_

Heb je wel gekeken of je Quatt wel aan de geluidseisen voldoet.
Dus maak daar in elk geval een WPAC berekening van, heb je daarvoor hulp nodig laat het dan maar even weten.

• MacD007
netappie schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 16:46:
[...]

Dit is wel erg theoretisch. Mijn grootste PV omvormer heeft zoals velen gewoon een 6 mA verlaring, waardoor een 30 mA in de praktijk zat is. Sterker nog, die beveiligt bij mij met behulp van een PV verdeler ook de Quatt Hybrid. Het is wel een aparte ALS, maar andere omvormers zitten gewoon op de gedeelde aardekschakelaars.

Met goede moderne apparatuur kom je tegenwoordig opgeteld niet meer in de buurt van gevaarlijke waardes.
als ze nieuw uit de doos komen mogelijk niet maar ik zou daarvoor mijn hand niet in het vuur durven te steken en juist daarvoor hebben we deze beveiliging.
Als in je groep aardlek (max 4 groepen LS) meerdere groepen LS hebt aangesloten, wat in NL de standaard werkwijze is er een groep een aardlek (aardfout) veroorzaakt gaan dus alle groepen ( ook die dus geen aardfout hebben) uit. Bij een alamat heb je dat dus niet. Heel wat nieuwe installaties worden mn voor de hogere risico groepen deze als alamat uitgevoerd.

Mbt tot je omvormer kijk m’n even in de handleiding wat daar over staat, bij de meeste die ik ken is er de eis voor >100mA , die zijn echter vaak slecht verkrijgbaar en duur de in NL goed verkrijgbare 300mA zijn echter ook toegestaan en deze kosten een heel stuk minder.
Een aparte ALS is wel overzichtelijk, minder overlast als er toch iets mis gaat en in theorie heb je helemaal gelijk. Maar een goede ALS is niet bepaald gratis, dus ik heb liever 1 goede die ik deel dan 2 slechte die te vroeg of helemaal niet af gaan.
De huidige prijzen vallen reuze mee, ook voor A-merken.

Pagina: 1 ... 92 ... 293 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.