Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 07:37
MacD007 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 22:19:
[...]

Prima, je bent blijkbaar toch niet voor rede vatbaar, dus gewoon op eigen risico mn die voor de huisgenoten.
Zoals al is aangegeven zou ik je DHZ bij Quatt in elk geval niet noemen. _/-\o_

Heb je wel gekeken of je Quatt wel aan de geluidseisen voldoet.
Dus maak daar in elk geval een WPAC berekening van, heb je daarvoor hulp nodig laat het dan maar even weten.
Sorry, maar ik vind je verwijt bijzonder bot en bovendien komt dat voor mij totaal uit de lucht vallen.

Ik heb je vriendelijk gevraagd hoe er kans kan zijn op legionellabesmetting als je een CV in geval van nood vult met schoon leidingwater, heet stookt en voor gebruik goed doorspoelt. Ik zie niet hoe dat kan, of waar de legionella vandaan moet komen.

Als ik niet voor rede vatbaar zou zijn, moet je me minstens eerst een reden geven. Ik kan niet wel of niet vatbaar zijn voor redenen die ik niet van jou krijg.

Dus voordat je iemand op zo’n lullige manier wegzet, vind ik dat je eerst mag uitleggen waarom.

Ik weet overigens niet waarom je in deze discussie ineens over de geluidsbelasting van de Quatt systemen begint, maar om daar maar verder op in te gaan:

Ik heb een ,,eigen” topic waar hierover is gesproken. Hier kun je de details lezen, mocht je dat willen. Kort samengevat zie ik voor mijn persoonlijke situatie geen problemen omdat

1- De buren zelf hun airco units binnen een meter van de erfgrens hebben staan, en daar hebben de buren zelf, noch wij, last van.
2- Volgens de specificaties van Quatt de geluidsproductie op 3,5m onder die 40dB blijft
3- In het geval dat alsnog iets overschreden wordt: er diverse ‘silent’ modes op zitten die je op tijd kan instellen
4- Ik er in het allerergste geval iets omheen moet maken om het geluid te reduceren.

Verder hoop ik dat we nu gewoon normaal met elkaar in gesprek kunnen blijven. Voor zo ver ik weet draag ik daar mijn steentje aan bij. Zo niet, dan kun je dat rustig aangeven. We hoeven het niet over alles met elkaar eens te zijn lijkt me. Dat moet ook prima zijn.

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:07
VindiGoosh schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 23:00:
[...]

Sorry, maar ik vind je verwijt bijzonder bot en bovendien komt dat voor mij totaal uit de lucht vallen.
Sorry, als je dat als bot ervaart, dat was zeker niet mijn bedoelding, dus sorry daarvoor.
Ik heb je vriendelijk gevraagd hoe er kans kan zijn op legionellabesmetting als je een CV in geval van nood vult met schoon leidingwater, heet stookt en voor gebruik goed doorspoelt. Ik zie niet hoe dat kan, of waar de legionella vandaan moet komen.
het probleem is vaak dat als van alles uitvalt je dus niet zo maar dat soort dingen in aller rust gaat uitvoeren, daarnaast zou het mogelijk kunnen als je alles volledig droog (SWW deel dan) kunt wegzetten, ervaring bij de meeste CV ketels is echter dat men de heater voor het SWW niet geheel droog krijgt als deze gemonteerd is (maar dat is per merk en type anders, dus helaas kan ik je met jou type daar niets zeggen) Goed droog blazen met perslucht (olievrij) zou hier mogelijk bij kunnen helpen, en ja, als je dan 15-30min met hoge temperaturen >60 graden het doorspoeld (tijd afhankelijk van de lengte leidingen) en dit via een separate afvoer voordat het in de nomale leidingen komt (dus voor de driewegkraan) via een drain afvoert zodat eventueel verontreinigingen niet verder je normale huisleidingen kunnen komen zou dat kunnen.
Als je aan dergelijke regels gaat houden zou je het veilig kunnen doen. (en ja, sorry, ik ben mbt legionella een beetje allergisch omdat ik in mijn werk daar veel mee te maken heb gehad, dus ik zal maar niet beginnen over een legionellatest ed) Helaas wordt legionella in het algemeen behoorlijk onderschat en er zijn in Nederland helaas geen goede gegevens over de uitwerkingen in woonomgevingen beschikbaar.
overigens is het grote probleem bij legionella het binnenkrijgen van deze via kleine druppels, drinken geeft in het algemeen weinig klachten, maar je moet het dus niet inademen, en juist dat gebeurt bij het douchen dus wel. Het RIVM beschowd oa tijdelijke waterinstallaties (dus ook jou tijdelijkecombi CV) als risicovolle waterinstallaties.
https://www.rivm.nl/legionella
wat je wil kan allemaal, de vraag of het zinvol is en het je een meerwaarde bied daar heb ik zelf een beetje moeite mee, maar als jij dat zo wilt, wie ben ik om dat tegen te spreken. Zolang je maar bewust bent van de risico's die je gaat lopen.
Als ik niet voor rede vatbaar zou zijn, moet je me minstens eerst een reden geven. Ik kan niet wel of niet vatbaar zijn voor redenen die ik niet van jou krijg.

Dus voordat je iemand op zo’n lullige manier wegzet, vind ik dat je eerst mag uitleggen waarom.

Ik weet overigens niet waarom je in deze discussie ineens over de geluidsbelasting van de Quatt systemen begint, maar om daar maar verder op in te gaan:

Ik heb een ,,eigen” topic waar hierover is gesproken. Hier kun je de details lezen, mocht je dat willen. Kort samengevat zie ik voor mijn persoonlijke situatie geen problemen omdat
sorry, welke is dat ?
1- De buren zelf hun airco units binnen een meter van de erfgrens hebben staan, en daar hebben de buren zelf, noch wij, last van.
prima toch, alleen zijn er nu per 1-4-2021 wel nieuwe regels voor, ik weet natuurlijk niet of die units voor of na deze datum zijn geplaatst. Wat ik je wel kan meegeven is dat een airco, wat voor merk ook, niet aan de huidige geluidseisen bij een afstand van 1m tot de erfgrens zal voldoen. Je Quatt doet dat zeker niet.
2- Volgens de specificaties van Quatt de geluidsproductie op 3,5m onder die 40dB blijft
kan of kan niet; kan ik met de huidige gegevens niet aangegeven of dat zo is. met 3,5m zou het mogelijk net kunnen, maar juist daarvoor maak je dus een dergelijke berekening. tenslotte jij als huiseigenaar bent daar aansprakelijk voor en niet Quatt.
3- In het geval dat alsnog iets overschreden wordt: er diverse ‘silent’ modes op zitten die je op tijd kan instellen
sorry, de Quatt heeft voor het geluid maar één silent modus, de slider is leuk maar is niet voor deze situatie bedoeld cq toepassbaar.
4- Ik er in het allerergste geval iets omheen moet maken om het geluid te reduceren.
ja, dat kan, maar zou het vooral niet handiger zijn om hier vooraf naar te kijken en een zo danige locatie uit te zoeken dat dit soort dingen gewoon niet noodzakelijk zijn. het is maar een tip.
Verder hoop ik dat we nu gewoon normaal met elkaar in gesprek kunnen blijven. Voor zo ver ik weet draag ik daar mijn steentje aan bij. We hoeven het niet over alles met elkaar eens te zijn lijkt me. Dat moet ook prima zijn.
juist, het was mijn bedoeling om je te helpen, als je dat niet wilt is dat natuurlijk ook geheel prima, geen enkel probleem, en nomraal in gesprek blijven is ook mijn voorkeur. Mijn aanbod blijft in elk geval staan, ik help je met alle plezier.

[ Voor 23% gewijzigd door MacD007 op 15-08-2024 23:53 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
MacD007 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 23:31:
[...]

Sorry, als je dat als bot ervaart, dat was zeker niet mijn bedoelding, dus sorry daarvoor.

[...]
prima toch, alleen zijn er nu per 1-4-2021 wel nieuwe regels voor, ik weet natuurlijk niet of die units voor of na deze datum zijn geplaatst. Wat ik je wel kan meegeven is dat een airco, wat voor merk ook, niet aan de huidige geluidseisen bij een afstand van 1m tot de erfgrens zal voldoen. Je Quatt doet dat zeker niet.

[...]
kan of kan niet; kan ik met de huidige gegevens niet aangegeven of dat zo is. met 3,5m zou het mogelijk net kunnen, maar juist daarvoor maak je dus een dergelijke berekening. tenslotte jij als huiseigenaar bent daar aansprakelijk voor en niet Quatt.

[...]
sorry, de Quatt heeft voor het geluid maar één silent modus, de slider is leuk maar is niet voor deze situatie bedoeld cq toepassbaar.

[...]
ja, dat kan, maar zou het vooral niet handiger zijn om hier vooraf naar te kijken en een zo danige locatie uit te zoeken dat dit soort dingen gewoon niet noodzakelijk zijn. het is maar een tip.

[...]

juist, het was mijn bedoeling om je te helpen, als je dat niet wilt is dat natuurlijk ook geheel prima, geen enkel probleem, en nomraal in gesprek blijven is ook mijn voorkeur. Mijn aanbod blijft in elk geval staan, ik help je met alle plezier.
Zand erover.

En ik neem alle adviezen die je geeft overigens hartstikke serieus. Staat allemaal genoteerd in mijn notities om na te vragen aan mijn elektriciën en bevriende loodgieter.

Mbt die CV die ik bij noodzaak als back-up wil gebruiken: ik begrijp gewoon niet hoe ik risico kan lopen op legionella als ik die CV dan vul met schoon leidingwater, heet stook en even laat lopen voor gebruik. Waar zou legionella vandaan moeten komen? Ik begrijp het gewoon niet.

Mbt de geluidsproductie van de Quatt WP: ook dat ga ik aankomende dinsdag navragen. Dan komt er iemand op bezoek om de situatie te beoordelen voor het plaatsen ervan. Dus bedankt voor het aankaarten.

Kijk, als huiseigenaar zal ik gewoon mijn volledige verantwoordelijkheid nemen als iemand last zou hebben van het geluid. Ik en mijn vriendin hebben tot huilens toe ervaren hoe het is om gebukt te gaan onder geluidsoverlast. We woonden voorheen in een duplexwoning en konden meerdere dagen per week pas om 3:00 in slaap vallen, terwijl mijn wekker om 05:00 weer ging. Op een dag heb ik mezelf na weer een nacht van slechts 2u slaap onderweg naar werk bijna om een boom heen gevouwen. Ik neem geluidsoverlast heel serieus.

In onze situatie echter, geloof ik niet dat het met die warmtepompen zo’n vaart loopt, om de redenen die ik hierboven opnoemde. En blijkt het achteraf zo te zijn dat ik me daarin heb vergist, dan kost me dat gewoon wat geld om het weer op te lossen.

We gaan het meemaken

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

• VindiGoosh
Ik zie nu dat de quote in mijn laatste post een wijziging van jouw reactie heeft gemist.

Ik kom er morgen op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
VindiGoosh schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 23:54:
[...]

Zand erover.

En ik neem alle adviezen die je geeft overigens hartstikke serieus. Staat allemaal genoteerd in mijn notities om na te vragen aan mijn elektriciën en bevriende loodgieter.

Mbt die CV die ik bij noodzaak als back-up wil gebruiken: ik begrijp gewoon niet hoe ik risico kan lopen op legionella als ik die CV dan vul met schoon leidingwater, heet stook en even laat lopen voor gebruik. Waar zou legionella vandaan moeten komen? Ik begrijp het gewoon niet.
Die zit namelijk al in je water, echter in zeer kleine hoeveelheden, in deze hoeveelheden kan deze eigenlijk geen problemen geven, alleen bij normaal gebruik krijgt de legionellabacterie ook geen kans om te groeien. Maar bv als je de laatste dagen /weken hebt in de zomer en je was lekker weg krijgt door de hogere temperatuur en stilstaand water de legionellabacterie een perfecte groeiomgeving en dan heb je dus wel een probleem, hoe langer die stilstaan is kan er ook voor zorgen dat er zich een soort legionellabacteriefilm op je warmtewisselaar en leiding gaat afzetten, als je dan maar even doorspoeld loop je de kans dat je dat dus niet meer wegkrijgt. ik zat mn in jouw situatie aan dit senarico te denken.
daarom wordt bv na de vakantie vaak aangegeven dat je de douche met een volle straal even 15 min op zo heet mogelijke instelling het laat doorlopen.
In een droge leiding heb je geen water dat als groeiomgeving voor de legionellabacterie kan dienen en dus is het risico daarvan een stuk kleiner. daarom is een droge leiding dus beter dan een natte leiding, mn als deze leiding voor lange tijd stil moet staan.
Ik ken systemen waar dat dus ook gewoon gebeurt.
Mbt de geluidsproductie van de Quatt WP: ook dat ga ik aankomende dinsdag navragen. Dan komt er iemand op bezoek om de situatie te beoordelen voor het plaatsen ervan. Dus bedankt voor het aankaarten.

Kijk, als huiseigenaar zal ik gewoon mijn volledige verantwoordelijkheid nemen als iemand last zou hebben van het geluid. Ik en mijn vriendin hebben tot huilens toe ervaren hoe het is om gebukt te gaan onder geluidsoverlast. We woonden voorheen in een duplexwoning en konden meerdere dagen per week pas om 3:00 in slaap vallen, terwijl mijn wekker om 05:00 weer ging. Op een dag heb ik mezelf na weer een nacht van slechts 2u slaap onderweg naar werk bijna om een boom heen gevouwen. Ik neem geluidsoverlast heel serieus.

In onze situatie echter, geloof ik niet dat het met die warmtepompen zo’n vaart loopt, om de redenen die ik hierboven opnoemde. En blijkt het achteraf zo te zijn dat ik me daarin heb vergist, dan kost me dat gewoon wat geld om het weer op te lossen.
Ik heb naast dit topic ook een apart topic mbt het geluid, kijk anders daar gerust ook eens naar. Juist omdat ik weet hoe vervelend geluidsoverlast kan zijn wil ik juist mensen vooraf hierbij zo veel mogelijk ondersteunen.
We gaan het meemaken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11:20
VindiGoosh schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 23:54:
[...]
Voordat er nog 3 pagina's langs elkaar heen geschreven wordt:

Jij heb het over CV water (wat door je radiatoren gaat), legionella geen issue
@MacD007 heeft het over sanitair warm water (wat uit je douchekop komt), wel goed idee om legionella mogelijkheid mee te nemen

Wellicht was het niet iedereen duidelijk voor welk deel je de CV als backup wilt inzetten, 1 van de 2 of voor beide)

[ Voor 8% gewijzigd door Toby-Wan op 16-08-2024 00:18 ]

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
MacD007 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 00:07:
[...]
Die zit namelijk al in je water, echter in zeer kleine hoeveelheden, in deze hoeveelheden kan deze eigenlijk geen problemen geven, alleen bij normaal gebruik krijgt de legionellabacterie ook geen kans om te groeien. Maar bv als je de laatste dagen /weken hebt in de zomer en je was lekker weg krijgt door de hogere temperatuur en stilstaand water de legionellabacterie een perfecte groeiomgeving en dan heb je dus wel een probleem, hoe langer die stilstaan is kan er ook voor zorgen dat er zich een soort legionellabacteriefilm op je warmtewisselaar en leiding gaat afzetten, als je dan maar even doorspoeld loop je de kans dat je dat dus niet meer wegkrijgt. ik zat mn in jouw situatie aan dit senarico te denken.
daarom wordt bv na de vakantie vaak aangegeven dat je de douche met een volle straal even 15 min op zo heet mogelijke instelling het laat doorlopen.
In een droge leiding heb je geen water dat als groeiomgeving voor de legionellabacterie kan dienen en dus is het risico daarvan een stuk kleiner. daarom is een droge leiding dus beter dan een natte leiding, mn als deze leiding voor lange tijd stil moet staan.
Ik ken systemen waar dat dus ook gewoon gebeurt.

[...]
Ik heb naast dit topic ook een apart topic mbt het geluid, kijk anders daar gerust ook eens naar. Juist omdat ik weet hoe vervelend geluidsoverlast kan zijn wil ik juist mensen vooraf hierbij zo veel mogelijk ondersteunen.

[...]
Bedankt voor de uitleg.

Het idee is inderdaad om de CV er als backup naast te hebben hangen, afgesloten door een driewegklep, waarbij de leidingen van de CV en de CV zelf leeg zijn. In het noodzakelijke geval dat ik hem wil gebruiken, vul ik ‘m, stook ik hem heet en spoel ik ‘m door.

Begrijp ik dam goed dat dit goed zou moeten gaan?

De tweede optie is om mijn schuur ermee warm te stoken. Dan draait het hele spul heel sporadisch. Maar om die optie te overwegen, moet ik eerst even uitzoeken hoeveel propaan hij gebruikt als hij IDLE draait en alleen de ketel warm houdt.

Ik ga straks als ik weer tijd heb even naar het topic kijken. Bedankt dat je mij erop attendeert!
Toby-Wan schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 00:16:
[...]

Voordat er nog 3 pagina's langs elkaar heen geschreven wordt:

Jij heb het over CV water (wat door je radiatoren gaat), legionella geen issue
@MacD007 heeft het over sanitair warm water (wat uit je douchekop komt), wel goed idee om legionella mogelijkheid mee te nemen

Wellicht was het niet iedereen duidelijk voor welk deel je de CV als backup wilt inzetten, 1 van de 2 of voor beide)
Bedankt voor de verduidelijking.

Ik wil beide delen van de CV gebruiken als backup. En ik wil het systeem van die CV dus leeg achter de hand houden, tot mocht het onverhoopt eens nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:20
verguldebarman schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 17:43:
[...]

Dat ga ik even volgen, want ik ben erg benieuwd hoe het werkt als een Quatt van eigenaar en daarmee van fysiek huis locatie wisselt. Ben benieuwd hoe Quatt hiermee omgaat. Hou je ons op de hoogte ajb? (Ook al heb je alle hoop op Quatt opgegeven...)
In wezen moeten ze de CIC vrijgeven voor een nieuwe registratie. En "berekening" voor de juiste setting.

Quatt heeft nogal... 'single minded' Algemene Voorwaarden die impliceren dat ze hun product pas installeren in een woning als zij dat zelf goed vinden.
Er is slechts 1 zinsnede waarin wordt gesproken over "de klant of zijn rechtsopvolger".
M.a.w. ze doen alsof ze een turnkey product leveren en dat niet 'zomaar' in een andere situatie zou werken.

Aan de andere kant: wie koopt er een 2e hands Quatt met deze onzekerheid? (en voor welk bedrag dan)

Misschien juridisch best interessant. @fopjurist of @StevenK ?

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 16-08-2024 10:05 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
VindiGoosh schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 08:11:
[...]

Bedankt voor de uitleg.

Het idee is inderdaad om de CV er als backup naast te hebben hangen, afgesloten door een driewegklep, waarbij de leidingen van de CV en de CV zelf leeg zijn. In het noodzakelijke geval dat ik hem wil gebruiken, vul ik ‘m, stook ik hem heet en spoel ik ‘m door.

Begrijp ik dam goed dat dit goed zou moeten gaan?
Jep, helemaal goed, het is zo wel niet helemaal volgens protokol maar zou wel moeten werken, en dit is natuurlijk alleen voor de warm water voor SWW sanitair warm water (je douche en drink water dus), dus zeker niet voor je verwarmingswater voor je radiatoren, daar heeft dat namelijk zoals al is gezegt geen enkele effect, dat water kun je dus gewoon laten zitten.
De tweede optie is om mijn schuur ermee warm te stoken. Dan draait het hele spul heel sporadisch. Maar om die optie te overwegen, moet ik eerst even uitzoeken hoeveel propaan hij gebruikt als hij IDLE draait en alleen de ketel warm houdt.
dus niet voor je verwarming, het gaat hier dus alleen over het hete/warme water wat uit je kraan gaat komen.
Ik ga straks als ik weer tijd heb even naar het topic kijken. Bedankt dat je mij erop attendeert!

[...]

Bedankt voor de verduidelijking.

Ik wil beide delen van de CV gebruiken als backup. En ik wil het systeem van die CV dus leeg achter de hand houden, tot mocht het onverhoopt eens nodig zijn.
dus het verwarmingsdeel van de ketel kun je prima vol laten houden, is ook beter zo voor de leidingen (corrosie).
Het aparte deel voor je SWW (heet/warm water uit je kraan) dat deel dus beter leeg houden, dus voor de de de leiding de ketel ingaat zal daar een afsluiter met ontluchting moeten zitten en uiteraard direct na ketel nog een keer, normaal gezien loopt daar ook alleen maar één leiding (warm water leiding doorheen). succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
s020506 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 16:09:
[...]

Zolang het cv water in de leiding blijft en als het eruit komt je het niet drinkt of opsnuift zal het met de kans op legionella besmetting wel meevallen.

Legionella in je gesloten cv systeem is echt een non-issue.
even voor de goede orde en niet negatief bedoel, ik had het over het SWW deel (warm water deel wat uit je kraan komt, dus niets gesloten systeem).
en ja, voor het verwarmingswater deel is dat een non-issue, maar daarmee ga je ook niet douchen, tenminste ik niet. mogelijk als je een kleurtje op je huid wilt krijgen, ik ben alleen bang dat dat dan de verkeerde tint gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
MacD007 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:25:
[...]

Jep, helemaal goed, het is zo wel niet helemaal volgens protokol maar zou wel moeten werken, en dit is natuurlijk alleen voor de warm water voor SWW sanitair warm water (je douche en drink water dus), dus zeker niet voor je verwarmingswater voor je radiatoren, daar heeft dat namelijk zoals al is gezegt geen enkele effect, dat water kun je dus gewoon laten zitten.

[...]
dus niet voor je verwarming, het gaat hier dus alleen over het hete/warme water wat uit je kraan gaat komen.

[...]

dus het verwarmingsdeel van de ketel kun je prima vol laten houden, is ook beter zo voor de leidingen (corrosie).
Het aparte deel voor je SWW (heet/warm water uit je kraan) dat deel dus beter leeg houden, dus voor de de de leiding de ketel ingaat zal daar een afsluiter met ontluchting moeten zitten en uiteraard direct na ketel nog een keer, normaal gezien loopt daar ook alleen maar één leiding (warm water leiding doorheen). succes
Bedankt voor de uitleg.

Eén ding is voor mij nu nog verwarrend:

" dus niet voor je verwarming, het gaat hier dus alleen over het hete/warme water wat uit je kraan gaat komen."

Waarom is dat zo? Voor alle duidelijkheid: Het verwarmen van mijn schuur doe ik los van het systeem in huis. Als ik de back-up CV in mijn schuur ga gebruiken, dan is dat achter kleppen zodat hij nooit het FE-systeem in de weg gaat zitten.

Als het vanwege noodzaak nodig is om de CV ook voor het huis te gebruiken, dan zet ik de kleppen om zodat het FE systeem wordt overgeslagen. Dat betekent dus ook dat er een klep komt om in zo'n situatie het FE systeem af te sluiten.

Dit als het ware:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-HcO0WBjpN8uAglNYknEzq49-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lIt3nQiGLo0LEdIYNFWc0dMb.jpg?f=fotoalbum_large

Normale situatie:

Kleppen groen omcirkeld open
Kleppen blauw omcirkeld dicht

Noodsituatie:

FE + WP ontkoppeld (stekkers eruit)
Kleppen groen omcirkeld dicht
Kleppen blauw omcirkeld open
Heet stoken
Tijdje door laten lopen

Ik begrijp dat dit ook in een andere en betere layout kan, maar het gaat even om het idee.

Dan heb ik toch zowel warm CV water als warm drinkwater in huis en in de schuur? Of zie ik iets over het hoofd?

Voor alle duidelijkheid: Rood is aanvoer, oranje is retour

[ Voor 35% gewijzigd door VindiGoosh op 16-08-2024 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
VindiGoosh schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:57:
[...]

Bedankt voor de uitleg.

" dus niet voor je verwarming, het gaat hier dus alleen over het hete/warme water wat uit je kraan gaat komen."

Waarom is dat zo? Voor alle duidelijkheid: Het verwarmen van mijn schuur doe ik los van het systeem in huis. Als ik de back-up CV in mijn schuur ga gebruiken, dan is dat achter kleppen zodat hij nooit het FE-systeem in de weg gaat zitten.

Als het vanwege noodzaak nodig is om de CV ook voor het huis te gebruiken, dan zet ik de kleppen om zodat het FE systeem wordt overgeslagen. Dat betekent dus ook dat er een klep komt om in zo'n situatie het FE systeem af te sluiten.

Dit als het ware:

[Afbeelding]

Normale situatie:

Noodsituatie:

Heet stoken
Tijdje door laten lopen

Ik begrijp dat dit ook in een andere en betere layout kan, maar het gaat even om het idee.

Dan heb ik toch zowel warm CV water als warm drinkwater in huis en in de schuur? Of zie ik iets over het hoofd?

even nog een vraag over je tekening; wat is C3H8 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
MacD007 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:11:
[...]

even nog een vraag over je tekening; wat is C3H8 ?
Propaan. Of ik ‘m wel of niet ga gebruiken in de schuur: in beide gevallen laat ik hem ombouwen naar propaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Eigenlijk dezelfde situatie als bij ons op de boot. Daar loopt tevens onze koelkast op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
VindiGoosh schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:13:
[...]

Propaan. Of ik ‘m wel of niet ga gebruiken in de schuur: in beide gevallen laat ik hem ombouwen naar propaan.
oeps,sorry, ik snap hem nu C3H6, stom van me dat ik dat niet gezien had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
MacD007 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:13:
[...]

oeps,sorry, ik snap hem nu C3H6, stom van me dat ik dat niet gezien had.
Ja of ik maak een fout hoor. Maar ik dacht dat her C3H8 is:
..HHH
HCCCH
..HHH..

Uiteraard kunnen de koolstofatomen ook andere volgorde qua plek hebben, of in het geval van C3H6 onderling in een cirkel verbonden zijn. Dan krijg je cyclopropaan? :P Geen idee

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

paQ schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:44:
[...]

In wezen moeten ze de CIC vrijgeven voor een nieuwe registratie. En "berekening" voor de juiste setting.

Quatt heeft nogal... 'single minded' Algemene Voorwaarden die impliceren dat ze hun product pas installeren in een woning als zij dat zelf goed vinden.
Er is slechts 1 zinsnede waarin wordt gesproken over "de klant of zijn rechtsopvolger".
M.a.w. ze doen alsof ze een turnkey product leveren en dat niet 'zomaar' in een andere situatie zou werken.

Aan de andere kant: wie koopt er een 2e hands Quatt met deze onzekerheid? (en voor welk bedrag dan)

Misschien juridisch best interessant. @fopjurist of @StevenK ?
Alle fysieke producten die je hebt gekocht mag je doorverkopen en overdragen. De fabrikant kan wel allerlei praktische barrières opwerpen, zoals het koppelen aan een account (zonder mogelijkheid tot ontkoppelen), de overdraagbaarheid van het account uitsluiten, of instellingen achter een monteursmenu verbergen. Hiertegen zijn geen specifieke wettelijke regels. Bij elke barrière kun je de vraag stellen of je een algemeen leerstuk kunt toepassen: moet de mogelijkheid tot ontkoppelen worden geboden op basis van de aanvullende werking van de redelijkheid en billijkheid, is het beding van een algemene voorwaarden die de overdraagbaarheid uitsluit onredelijk bezwarend, beantwoordt het apparaat aan de koopovereenkomst in de zin dat je mocht verwachten dat hij niet zo zou zijn dichtgetimmerd, enz. Daar is geen algemeen antwoord op te geven.

Ik zou het eerst vriendelijk vragen. De fabrikant heeft weinig te verliezen want ik zie geen levendige tweedehandsmarkt ontstaan vanwege de rompslomp met verwijderen en installeren. Daarentegen kan het ze wel reputatieschade kosten als in de media wordt uitgemeten hoe iemand een nog bijna nieuw apparaat moet weggooien omdat de fabrikant dat zo wil.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laros88
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:16
Mijn eerste ervaringen: krijg een engelstalige account manager toegewezen. Ik spreek veel engels voor werk maar over je CV ketel etc is andere koek. Ik vind dat dit een keuze moet zijn voor het eerste gesprek (EN of NL)
Na mijn eerste gesprek krijg ik nu nog met moeite een huisbezoek ingepland omdat ze al een uur hebben besteed aan mij.

Het is dat ik die Quatt wil maar dit is geen goede start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
VindiGoosh schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:18:
[...]

..HHH
HCCCH
..HHH..

Uiteraard kunnen de koolstofatomen ook andere volgorde qua plek hebben, of in het geval van C3H6 onderling in een cirkel verbonden zijn. Dan krijg je cyclopropaan? :P Geen idee
je hebt het bij het juiste eind hoor. C3H6 is propeen

[ Voor 5% gewijzigd door Toby-Wan op 16-08-2024 15:46 ]

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
VindiGoosh schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:18:
[...]

..HHH
HCCCH
..HHH..

propaan is C3H8 : Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8u4FvxcXLypS0_VOWvcEltnuYIw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LMfCNA0225iCz8YULQrF7dup.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
VindiGoosh schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:57:
[...]

Bedankt voor de uitleg.

ja, dat ook zo, als deze alleen voor de schuur werkt heb je in feite twee onafhankelijke warm water systemen.
Dit als het ware:

[Afbeelding]

Normale situatie:

Noodsituatie:

Heet stoken
Tijdje door laten lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:36

Mickel moen

mickelmoen.nl

Deze discussie is wel heel specifiek, dus even wat anders.

Chill, radiatoren en Tado

Ik heb de Chill reeds in bestelling, maar met deze temperaturen ga ik er echt naar verlangen.

Even wat redeneringen. Ik werd op het idee gebracht omdat de Heatfan radiatorventilatoren bij mij nu draaien. De binnentemperatuur is hoger dan de starttemperatuur van de Heatfan.

Nu is het nog niet duidelijk hoe de Chill precies werkt, maar ik neem aan, dat als je een bepaalde temperatuur instelt de Chill gaat koelen en de Quatt gaat draaien om de warmte af te voeren.

Nu willen wij de Chill in onze slaapkamer. Daar wordt de temperatuur met een niet actieve warmtevraag door een Tado thermostaatknop geregeld. Ik neem aan dat je in de ruimte dan het radiatorventiel geheel open zet. Bij een Tado is dat 25 graden.

Ik stel mij zo voor, dat we overdag de slaapkamer met de Chill koelen totdat we op bed gaan. Dat ding zal ook lawaai maken misschien kan hij heel zacht, zoniet gaat hij uit. Dan zou het mooi zijn, als de nadraaitijd van de Quatt instelbaar is.

Terug naar de radiatoren met een radiatorventilator. Als je in die ruimtes het ventiel (c.q. Tado) ook helemaal open zet, zal er met behulp van die radiatoren ook warmte uit de ruimte afgevoerd kunnen worden. Ik verwacht er geen wonderen van, maar toch. Helemaal als ik de Heatfans op standje 6 zet, zal het toch altijd iets schelen.

Doe je dat in het hele huis, krijg je koelen binnen de schil.

Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oomenit
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Laros88 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:40:
Mijn eerste ervaringen: krijg een engelstalige account manager toegewezen. Ik spreek veel engels voor werk maar over je CV ketel etc is andere koek. Ik vind dat dit een keuze moet zijn voor het eerste gesprek (EN of NL)
Na mijn eerste gesprek krijg ik nu nog met moeite een huisbezoek ingepland omdat ze al een uur hebben besteed aan mij.

Het is dat ik die Quatt wil maar dit is geen goede start.
Dat is gek, ik had die keuze weldegelijk. Koos ik voor Engels, konden ze vrijwel dezelfde week. Nederlands en ik moest een hele twee weken wachten :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffen30
  • Laatst online: 06-04 21:38
oomenit schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 18:11:
[...]

Dat is gek, ik had die keuze weldegelijk. Koos ik voor Engels, konden ze vrijwel dezelfde week. Nederlands en ik moest een hele twee weken wachten :p
Ik heb de vraag ook niet gehad en was inderdaad ook verrast door de Engelstalige adviseur. Ik heb toch nog een nieuw adviesgesprek aangevraagd met een Nederlandse adviseur, dit was ook geen probleem. Hij gaf aan dat het de bedoeling is dat in de toekomst 100% Nederlandse adviseurs zijn en dat dat nu nog zo'n 90-10 was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-05 22:14
Snelle vraag van mijn kant. Hoe ver kan je komen met verwarmen met een enkele Quatt zonder gas (dus 4kW) in een huis waar afgelopen Januari (2024) ongeveer 130 kuub gas (dit is zonder SWW gebruik) en 529 kWh aan stroom met hulp van een Airco warmte het huis in is gestuurd?

Ik vind het lastig omdat ik in feite al een soort van hybride verwarming heb met een Remeha Tzerra Ace CW5 en een MHI split airco. Ik gebruik gas nu vooral om 2 keer per dag de badkamer warm te stoken. Daarbij heb ik 1 radiator en de radiator in de hal altijd open staan in een Tado groep op 25 graden zonder aansturing van de CV omdat anders mijn CV in storing gaat vanwege een te hoge retour temp. (Tado en ik ben dus bekend met de mogelijkheid om een radiator knop de CV niet aan te laten sturen.)

130 kuub gas is ongeveer 1300 kWh aan warmte. Samen met die 529 van de airco kom ik dan op een warmtevraag van een 3000 kWh. (ik ga even uit van een COP van 3, wat waarschijnlijk hoog is, maar dan heb ik wat marge in de benodigde cpaciteit.)

De Quatt levert in de winter bij -5 zo'n 3,5 kW. Dus als ik die Quatt 24/7 zou hebben draaien, dan kan het ding in een maand als het de hele maand -5 is, zo'n 2600 kWh mijn huis in krijgen.

Stel dat ik de airco in de woonkamer als bijverwarming blijf gebruiken, dan zou ik met een Quatt van 4 kW dus mijn huis zonder gas warm moeten kunnen krijgen en houden toch?

Hoe goed werkt een Quatt samen een airco voor verwarmen? Iemand enige kennis daarvan?

[ Voor 1% gewijzigd door The - DDD op 17-08-2024 10:19 . Reden: Quat -> Quatt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-05 08:55
Mickel moen schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 18:06:
Deze discussie is wel heel specifiek, dus even wat anders.

Chill, radiatoren en Tado

Ik heb de Chill reeds in bestelling, maar met deze temperaturen ga ik er echt naar verlangen.

Even wat redeneringen. Ik werd op het idee gebracht omdat de Heatfan radiatorventilatoren bij mij nu draaien. De binnentemperatuur is hoger dan de starttemperatuur van de Heatfan.

Nu is het nog niet duidelijk hoe de Chill precies werkt, maar ik neem aan, dat als je een bepaalde temperatuur instelt de Chill gaat koelen en de Quatt gaat draaien om de warmte af te voeren.

Nu willen wij de Chill in onze slaapkamer. Daar wordt de temperatuur met een niet actieve warmtevraag door een Tado thermostaatknop geregeld. Ik neem aan dat je in de ruimte dan het radiatorventiel geheel open zet. Bij een Tado is dat 25 graden.

Ik stel mij zo voor, dat we overdag de slaapkamer met de Chill koelen totdat we op bed gaan. Dat ding zal ook lawaai maken misschien kan hij heel zacht, zoniet gaat hij uit. Dan zou het mooi zijn, als de nadraaitijd van de Quatt instelbaar is.

Terug naar de radiatoren met een radiatorventilator. Als je in die ruimtes het ventiel (c.q. Tado) ook helemaal open zet, zal er met behulp van die radiatoren ook warmte uit de ruimte afgevoerd kunnen worden. Ik verwacht er geen wonderen van, maar toch. Helemaal als ik de Heatfans op standje 6 zet, zal het toch altijd iets schelen.

Doe je dat in het hele huis, krijg je koelen binnen de schil.

Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken.
We horen altijd dat koelen via radiatoren leidt tot condens en dus roest, wat niet acceptabel is.

Dus ik ga ervan uit dat met de komst van de Chill Quatt niet ineens koud water door je leidingen heen gaat sturen, tenminste niet lager dan de ruimte temperatuur. De Chill warmt water op en de Quatt koelt dit weer tot de reguliere temperatuur.

Ik begrijp dat Quatt wel een koelfunctie heeft, maar dit ze die uit angst voor misbruik uit hebben staan. Wellicht dat met de Quatt er ook betere software komt die ervoor kan zorgen dat het leidingwater tot net onder de ruimte temperatuur kan worden gekoeld (zodat er wel gekoeld kan worden, maar geen condens komt), maar dit is wishful thinking. En zelfs dan nog gaat dit niet meer dan 1-2 graden koeling opleveren.

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
Stel zo'n Chill zet water van 40 graden op de retour van de CV leiding en de aanvoer is 32 graden, dan heb je zat ruimte om condens vrij warmte naar buiten te brengen. Je zal wat verplaatsing van warmte krijgen in het huis vanwege uitstraling via de CV leidingen.

Of een als beide temperaturen 10 graden lager is... Ook prima nog. Ruim boven dauwpunt.

[ Voor 14% gewijzigd door The - DDD op 17-08-2024 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato
The - DDD schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 10:18:
Snelle vraag van mijn kant. Hoe ver kan je komen met verwarmen met een enkele Quatt zonder gas (dus 4kW) in een huis waar afgelopen Januari (2024) ongeveer 130 kuub gas (dit is zonder SWW gebruik) en 529 kWh aan stroom met hulp van een Airco warmte het huis in is gestuurd?

Ik vind het lastig omdat ik in feite al een soort van hybride verwarming heb met een Remeha Tzerra Ace CW5 en een MHI split airco. Ik gebruik gas nu vooral om 2 keer per dag de badkamer warm te stoken. Daarbij heb ik 1 radiator en de radiator in de hal altijd open staan in een Tado groep op 25 graden zonder aansturing van de CV omdat anders mijn CV in storing gaat vanwege een te hoge retour temp. (Tado en ik ben dus bekend met de mogelijkheid om een radiator knop de CV niet aan te laten sturen.)

130 kuub gas is ongeveer 1300 kWh aan warmte. Samen met die 529 van de airco kom ik dan op een warmtevraag van een 3000 kWh. (ik ga even uit van een COP van 3, wat waarschijnlijk hoog is, maar dan heb ik wat marge in de benodigde cpaciteit.)

De Quatt levert in de winter bij -5 zo'n 3,5 kW. Dus als ik die Quatt 24/7 zou hebben draaien, dan kan het ding in een maand als het de hele maand -5 is, zo'n 2600 kWh mijn huis in krijgen.

Stel dat ik de airco in de woonkamer als bijverwarming blijf gebruiken, dan zou ik met een Quatt van 4 kW dus mijn huis zonder gas warm moeten kunnen krijgen en houden toch?

Hoe goed werkt een Quatt samen een airco voor verwarmen? Iemand enige kennis daarvan?
Ik denk zelf dat je het in Januari niet helemaal gaat redden op die Quatt alleen.

Ik had zelf nl in Januari 2023 een verbruik van 214 m^3 gas en in Januari 2024 had ik een Quatt die het net niet helemaal redde bij -5 en harde wind. Ik had daarbij een COP van rond de 3, maar mijn gemiddelde over 2024 is 4,4.

Ik heb sindsdien wel Heatboosters aangelegd en de kieren gedicht in de ramen, maar ik heb dus ook een lager regulier verbruik dan jij hebt.

Je gaat overigens met de Quatt je kamers niet meer individueel verwarmen en maar enkele uren per dag, maar de hele schil en 24/7.

Dit kost niet per definitie meer energie (de totale isolatiewaarde van je huis verandert niet), maar vereist wel dat de je schil gelijkmatig kunt verwarmen. Dus radiatoren in het hele huis moeten goede afgifte hebben om de voorgestelde gemiddelde COP van 3 te halen.

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The - DDD
Ik heb alle radiatoren met Tado bedient dus ik kan ervoor zorgen dat het hele huis voldoende flow heeft. Dat ik dan op een hogere verdieping een iets lagere temp kan zetten is dan erg fijn. Want een slaapkamer op 21 graden slaapt niet zo fijn. :)

Die schil zou hier redelijk goed moeten zijn. Hele dak is 2 jaar terug vervangen, vloer is geisoleerd enkel de spouw zou ik nog iets aan kunnen doen. Maar die is erg klein en gezien het relatief kleine muur oppervlak is het niet de grootste plek waar ik verlies. Hele huis heeft ongeveer 14,4 kW aan radiator afgifte capaciteit bij 70 graden aanvoer. CV draai ik al tijden op 50 graden aanvoer zonder problemen en ik zie dat OpenTherm de aanvoer vaak veel lager heeft draaien.

Ik merkte overigens dat ik op de bovenverdiepingen amper de verwarming aan hoefde te hebben om het daar warm genoeg te houden als ik de woonkamer dagelijks normaal verwarmde en de badkamer en een beetje de hal 2x per dag warm stook. De warmte stijgt toch door je hele huis heen.

Ik kan me zo voorstellen dat ik met een WP een soort basis temperatuur aan hou in de woonkamer, 19 graden ofzo en dat ik dan die in de avond naar 21 breng. Eventueel wat bijverwarmen met de airco als het weer buiten erg koud is.

Maar kan ik dan voorkomen dat de gas CV bijspringt?

[ Voor 28% gewijzigd door The - DDD op 17-08-2024 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
The - DDD schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 10:42:
Ik kan me zo voorstellen dat ik met een WP een soort basis temperatuur aan hou in de woonkamer, 19 graden ofzo en dat ik dan die in de avond naar 21 breng. Eventueel wat bijverwarmen met de airco als het weer buiten erg koud is.

"effe 2 graden bijverwarmen 's avonds" is niet hoe een warmtepomp doorgaans functioneert. Kan wel met een hybride setup, maar dan streef je het doel van een warmtepomp voorbij.
Zal zo maar efficiënter lopen om de basis dan 20 te houden vs de airco die 2 graden bij te laten stoken. (dan heb je 2 warmtepompen aan die hetzelfde staan te doen)

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 17-08-2024 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

RealCato schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 10:20:
[...]

We horen altijd dat koelen via radiatoren leidt tot condens en dus roest, wat niet acceptabel is.

Dus ik ga ervan uit dat met de komst van de Chill Quatt niet ineens koud water door je leidingen heen gaat sturen, tenminste niet lager dan de ruimte temperatuur. De Chill warmt water op en de Quatt koelt dit weer tot de reguliere temperatuur.

Ik begrijp dat Quatt wel een koelfunctie heeft, maar dit ze die uit angst voor misbruik uit hebben staan. Wellicht dat met de Quatt er ook betere software komt die ervoor kan zorgen dat het leidingwater tot net onder de ruimte temperatuur kan worden gekoeld (zodat er wel gekoeld kan worden, maar geen condens komt), maar dit is wishful thinking. En zelfs dan nog gaat dit niet meer dan 1-2 graden koeling opleveren.
Dank voor het antwoord.

Hier op door redenerend, is de temperatuur van het aanvoerwater hier bepalend. Dat zou een vaste temperatuur kunnen zijn, bijvoorbeeld 20 graden, maar kan ook afhankelijk zijn van de ruimtetemperatuur. Nu kan de Quatt/Chill maar op twee plaatsen meten. Daar waar de Chill staat en daar waar de thermostaat hangt. Een van deze twee zal leidinggevend zijn, namelijk de ruimte met de laagste temperatuur, immers indien de aanvoertemperatuur hoger is dan de ruimtetemperatuur zal er verwarmd worden en dat zal niet de bedoeling zijn. Nu wijzigt te temperatuur waar de Chill staat. De ruimte waar de thermostaat hangt lijkt mij dus het meest voor de hand liggend.

Ik neem even als voorbeeld de huidige temperaturen en luchtvochtigheid van de ruimtes in kwestie in mijn huis.

Slaapkamer (hier komt de Chill) 24 C luchtvochtigheid 54% (Later in de middag wordt het hier een stuk warmer.)
Woonkeuken (hier hangt de thermostaat) 23 C luchtvochtigheid 60%

Stel Quatt regelt de aanvoertemperatuur op 23C of lager.

Ik heb ook een ruimte waar het nu 29 C is. De radiator in deze ruimte heeft nagenoeg de temperatuur van de ruimte. Het verschil met het aanvoerwater is dan toch minimaal 6 graden? Zet ik daar de radiator open, zal deze toch warmte afgeven aan het water? Zet ik dan tevens de Heatfans aan, zal dit het proces versnellen. Ik verwacht geen wonderen, daarvoor is de Chill, maar het zal altijd wat uitmaken.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

The - DDD schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 10:25:
Stel zo'n Chill zet water van 40 graden op de retour van de CV leiding en de aanvoer is 32 graden, dan heb je zat ruimte om condens vrij warmte naar buiten te brengen. Je zal wat verplaatsing van warmte krijgen in het huis vanwege uitstraling via de CV leidingen.

Of een als beide temperaturen 10 graden lager is... Ook prima nog. Ruim boven dauwpunt.
Dauwpunt. De eerste de beste calculator die ik op het web tegenkom, geeft bij een ruimtetemperatuur van 23 C en 60% luchtvochtigheid een dauwpunt van 13,89 C.

https://www.aquatec-vochtbestrijding.be/dauwpunt-berekenen/

Dan lijkt mij dat er inderdaad nog wel wat ruimte is voor een lagere aanvoertemperatuur.

Bij een relatieve luchtvochtigheid van 80 % is het dauwpunt bij 23 C 19,36C

Ik neem aan, dat alleen de Chill de luchtvochtigheid kan meten. Tado doet dat ook, maar ik neem aan dat die communicatie er niet is.

Wellicht dat de Cicc op basis van de beschikbare ruimte temperaturen en luchtvochtigheid de ideale aanvoertemperatuur berekent. Maar die zal altijd lager zijn, dan die in de meeste ruimtes in mijn huis.

[ Voor 24% gewijzigd door Mickel moen op 17-08-2024 12:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Mickel moen schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 12:18:
[...]

Dauwpunt. De eerste de beste calculator die ik op het web tegenkom, geeft bij een ruimtetemperatuur van 23 C en 60% luchtvochtigheid een dauwpunt van 13,89 C.

Dan lijkt mij dat er inderdaad nog wel wat ruimte is voor een lagere aanvoertemperatuur.

Ik verwacht een Ta van 18~20 oid. Je loopt sowieso tegen het minimum (koel)vermogen aan van de quatt. Als je bijv 24 wil, dan krijg je een pendelende warmtepomp. En met wat common sense zal een chill ook een RLV sensor aan boord hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
Website zegt ook dat je oneindig Chills kan aansluiten, maar dat er maximaal 3 tegelijk actief zullen zijn.

En dat per radiator maximaal 1 Chill aan de retour leiding kan.

[ Voor 23% gewijzigd door The - DDD op 17-08-2024 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
The - DDD schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:00:
Website zegt ook dat je oneindig Chills kan aansluiten, maar dat er maximaal 3 tegelijk actief zullen zijn.
Dat zal te maken hebben met de almaar oplopende retourtemperatuur. (wat de aanvoertemperatuur voor de volgende in de rij is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turbojonny
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-05 20:36
HBO88 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:01:
[...]

wel een 4 aderig grondkabel uiteraard @turbojonny, anders heb je nog een draad te kort. XMVK gewoon mag ook, maar dan dus 5 aderig en in een slagvaste pvc buis leggen.
Bedankt voor jullie eerdere reacties. Op basis daarvan kies ik toch een grondkabel 5 aderig (xmvk-as). Al zie ik wel een meningsverschil of het dus een ymvk-as moet zijn of een xmvk-as ook gewoon voldoende is, maar kan niet feitelijk vinden waarom er een ymvk nodig is (moet iemand dit kunnen onderbouwen hoor ik het nog graag).
Voor werkschakelaar wordt het dan een ABB Werkschakelaar 25A 2-polig BW225DP (als ik de foto van @MacD007 bekijk) .
MacD007 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 22:15:
[...]

Wat dacht je van deze ? [Afbeelding]

En voor de kabel zou ik daar gewoon de juiste kabel YMVK-as grondkabel voor gebruiken, verschil is dermate klein en zit je direct goed.
Verder las ik net dat de TS een lucht en vuilafscheider 22mm adviseert. Op basis van redelijke kosten kwam ik op onderstaande uit. Iemand met deze of andere ervaringen? Moet je nog ander aansluit materiaal klaarleggen voor de monteurs of is het voldoende deze ready te hebben (en goede koffie te regelen ;) )
https://www.technim.nl/in...ilafscheider-22mm-546402/

[ Voor 17% gewijzigd door turbojonny op 17-08-2024 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
turbojonny schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:30:
[...]

Bedankt voor jullie eerdere reacties. Op basis daarvan kies ik toch een grondkabel 5 aderig (xmvk-as). Al zie ik wel een meningsverschil of het dus een ymvk-as moet zijn of een xmvk-as ook gewoon voldoende is, maar kan niet feitelijk vinden waarom er een ymvk nodig is (moet iemand dit kunnen onderbouwen hoor ik het nog graag).
Je zou dus ook voor een YMvK-as (of XMvK-as) 4-aderig 3F-N, de aardingsmantel kan hierbij als aardkabel gebruikt worden.
Wanneer de belasting van de kabel groter is, dan gebruikt je een YMvK kabel. Een YMvK kun je onder andere gebruiken wanneer je meerdere, zwaardere, installaties moet verrichten.Dus voor een warmtepomp Quatt Duo zou ik toch eerder de YMvK-as kabel kiezen.
Het verschil zit hem voornamelijk in de toegepaste isolatie. Vergeet niet dat deze kabel met gemak 25 jaar en langer kan blijven liggen, vervanging over een tijd is in het algemeen gewoon duurder, dus beter is het direct goed te doen.
Een XMvK(-as) is mn voor lichte vermogens bedoeld (bv voor verlichting ed).
Denk ook aan de aderdikte, blijf je onder de 50m dan is (400V 3-Fase) 2,5mm2 voldoende, is het meer dan zou ik toch naar 4mm2 gaan.
zie tabel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IfPBEoYfFXgOvmHkVjmH0hohXG0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/b6rTuHu19B74QD60v3ftarrB.jpg?f=user_large
Voor werkschakelaar wordt het dan een ABB Werkschakelaar 25A 2-polig BW225DP (als ik de foto van @MacD007 bekijk) .

[...]

Verder las ik net dat de TS een lucht en vuilafscheider 22mm adviseert. Op basis van redelijke kosten kwam ik op onderstaande uit. Iemand met deze of andere ervaringen? Moet je nog ander aansluit materiaal klaarleggen voor de monteurs of is het voldoende deze ready te hebben (en goede koffie te regelen ;) )

[ Voor 14% gewijzigd door MacD007 op 17-08-2024 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Waarom plaatsen ze de Quatt Duo alleen op de grond (of plat dak), en niet aan de muur? Wat is dat voor iets raars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bundit
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 30-05 21:49
In het adviesgesprek met Quatt is mij verteld dat een duo ook aan de muur bevestigd kan worden. Dit doen ze niet standaard gezien volgens hun de draagkracht van de muur dit niet altijd aankan en voor trillingen in de woning.

Bij mij is de opdracht eruit om een duo met wandbeugel te monteren. Zelf zorg ik wel voor een stuk anti vibratie rubber om aan de onderkant van deze beugel te plaatsen. Hopelijk heb ik dan geen last van trillingen.

Voor het stuk met de vuilafscheider lees ik in dit topic ook even mee. Vooral dat ik ook elders lees dat een vuilafscheider in de retour moet en in de aanvoer een ontluchter ipv een combinatie in de retour.

[ Voor 19% gewijzigd door bundit op 17-08-2024 21:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato
Mickel moen schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 12:18:
[...]

Ik neem aan, dat alleen de Chill de luchtvochtigheid kan meten. Tado doet dat ook, maar ik neem aan dat die communicatie er niet is.

Wellicht dat de Cicc op basis van de beschikbare ruimte temperaturen en luchtvochtigheid de ideale aanvoertemperatuur berekent. Maar die zal altijd lager zijn, dan die in de meeste ruimtes in mijn huis.
Je zal het dauwpunt moeten pakken van de warmste kamer. En dan zal Quatt nog een extra veilige marge inbouwen. Dus wellicht dat-ie het water afkoelt tot 23 graden, maar veel lager denk ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 30-05 22:12
bundit schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 21:08:
In het adviesgesprek met Quatt is mij verteld dat een duo ook aan de muur bevestigd kan worden. Dit doen ze niet standaard gezien volgens hun de draagkracht van de muur dit niet altijd aankan en voor trillingen in de woning.

Bij mij is de opdracht eruit om een duo met wandbeugel te monteren. Zelf zorg ik wel voor een stuk anti vibratie rubber om aan de onderkant van deze beugel te plaatsen. Hopelijk heb ik dan geen last van trillingen.

Voor het stuk met de vuilafscheider lees ik in dit topic ook even mee. Vooral dat ik ook elders lees dat een vuilafscheider in de retour moet en in de aanvoer een ontluchter ipv een combinatie in de retour.
Vuilafscheider in retour en ontluchter in aanvoer is inderdaad de beste manier.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13:13
turbojonny schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:30:
[...]

[...]

5 aderige grondkabel is dus niet nodig. Bij een grondkabel zit een gevlochten aardlitze om de kabel heen welke je voor de aarde draad kunt gebruiken.
Een gewone xmvk kabel heeft dat niet, dus dan heb je de 5e draad nodig.
Verschil tussen xmvk en ymvk is de dikte van de buitenmantel van de kabel. Die van ymvk is ietsjes dikker.
Als je maar een meter of 20 nodig hebt, kun je prima een 4 aderig xmvk-as gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
bundit schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 21:08:
Bedankt voor het delen van jouw ervaring hierbij. Ik snap dan wel waar ze vandaan komen.

Ik ga dan dinsdag a.s. even met ze in overleg hierover. Ik vind het zonde om ruimte in te moeten leveren door ze op de grond te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13:13
VindiGoosh schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 22:40:
[...]

Bedankt voor het delen van jouw ervaring hierbij. Ik snap dan wel waar ze vandaan komen.

Ik ga dan dinsdag a.s. even met ze in overleg hierover. Ik vind het zonde om ruimte in te moeten leveren door ze op de grond te plaatsen.
Toch een rare reactie van quatt, ivm draagkracht van de muur.
Een bakstenen muur kan wel 2x 60 kilo hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

RealCato schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 21:48:
[...]

Je zal het dauwpunt moeten pakken van de warmste kamer. En dan zal Quatt nog een extra veilige marge inbouwen. Dus wellicht dat-ie het water afkoelt tot 23 graden, maar veel lager denk ik niet.
Ok. Wel ik ga weer even terug naar de meetgegevens van gisteren. In de warmste kamer was het 29 C. Luchtvochtigheid 55%. Dit geeft een dauwpunt van 19 graden.

Laten we inderdaad eens aannemen, dat de aanvoertemperstuur 23 C is. Dan zou er theoretisch gezien in iedere ruimte waar de radiator warmer is dan die 23 C enige warmteafgifte zijn aan dit water. Hoe minimaal ook. Ik neem hier ook nog mee, de info van het blog van Quatt zelf, dat bij verwarming het warme water stijgt en dus de gehele radiator verwarmt, terwijl koud water juist zakt en dus veel eerder de radiator verlaat. Althans als je echt het water veel kouder laat zijn. Hoe warmer het water hoe minder dit effect.

Weer terug naar mijn voorbeeld.

Aanvoertemperatuur is 23 C. Radiator in kamer is bij aanvang 29C. Deze zal dan toch warmte meegeven aan retourwater? Zet je tevens radiatorventilatoren aan, zal er naar mijn idee een verkoelend effect ontstaan. Weliswaar niet vergelijkbaar met het resultaat van de Chill, maar toch.

Doe je dat in het hele huis, dan zal er een effect zijn van lichte koeling richting die 23 C. Ik noem dit nu even koeling binnen de schil, relaterend naar verwarming binnen de schil, waarbij je de verschillen in het huis minder groot maakt. Dit heeft een gunstig effect op de verwarming van de gebruikte ruimtes i.v.m. De overdracht van warmte via binnenmuren, vloeren en plafonds.

Andersom werkt dit toch ook? Als het lukt om in het gehele huis de temperstuur iets omlaag te brengen door alle radiatoren open te zetten, zal de Chill minder hard hoeven te werken in haar eigen ruimte. Terwijl de Quatt warmte afvoert van het gehele huis.

Nu is dit maar getheoretiseer van de koude grond. Ik ben heel benieuwd wat het effect is, als de Chill hier daadwerkelijk aan de gang gaat.

Even het bijbehorende Tado-plaatje. Alle kamers op maximaal verwarmen zetten, behalve de ruimte waar de thermostaat hangt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C9fcwJO0SVDgaXG-6E1B9DvWW2Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PRjIv4qX8xlCXDLGMtpID8GF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Mickel moen op 18-08-2024 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-05 22:26
VindiGoosh schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 19:28:
Waarom plaatsen ze de Quatt Duo alleen op de grond (of plat dak), en niet aan de muur? Wat is dat voor iets raars?
In elke Quatt zit een compressor. Wanneer je er 2 monteert die bijna op dezelfde snelheid draaien dan krijg je zwevingen van het via de muur doorgekoppelde geluid. Dit kan binnen erg hinderlijk zijn. Omdat dit risico erg moeilijk in te schatten is ziet Quatt er van af. Dat is wat ik vermoed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-05 20:32
Mickel moen schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 08:22:
[...]

Ok. Wel ik ga weer even terug naar de meetgegevens van gisteren. In de warmste kamer was het 29 C. Luchtvochtigheid 55%. Dit geeft een dauwpunt van 19 graden.

Laten we inderdaad eens aannemen, dat de aanvoertemperstuur 23 C is. Dan zou er theoretisch gezien in iedere ruimte waar de radiator warmer is dan die 23 C enige warmteafgifte zijn aan dit water. Hoe minimaal ook. Ik neem hier ook nog mee, de info van het blog van Quatt zelf, dat bij verwarming het warme water stijgt en dus de gehele radiator verwarmt, terwijl koud water juist zakt en dus veel eerder de radiator verlaat. Althans als je echt het water veel kouder laat zijn. Hoe warmer het water hoe minder dit effect.

Aanvoertemperatuur is 23 C. Radiator in kamer is bij aanvang 29C. Deze zal dan toch warmte meegeven aan retourwater? Zet je tevens radiatorventilatoren aan, zal er naar mijn idee een verkoelend effect ontstaan. Weliswaar niet vergelijkbaar met het resultaat van de Chill, maar toch.

Doe je dat in het hele huis, dan zal er een effect zijn van lichte koeling richting die 23 C. Ik noem dit nu even koeling binnen de schil, relaterend naar verwarming binnen de schil, waarbij je de verschillen in het huis minder groot maakt. Dit heeft een gunstig effect op de verwarming van de gebruikte ruimtes i.v.m. De overdracht van warmte via binnenmuren, vloeren en plafonds.

Andersom werkt dit toch ook? Als het lukt om in het gehele huis de temperstuur iets omlaag te brengen door alle radiatoren open te zetten, zal de Chill minder hard hoeven te werken in haar eigen ruimte. Terwijl de Quatt warmte afvoert van het gehele huis.

Nu is dit maar getheoretiseer van de koude grond. Ik ben heel benieuwd wat het effect is, als de Chill hier daadwerkelijk aan de gang gaat.

Even het bijbehorende Tado-plaatje. Alle kamers op maximaal verwarmen zetten, behalve de ruimte waar de thermostaat hangt.

[Afbeelding]
Ik denk wel dat je als je gaat koelen in de zomer en het is redelijk vochtig je vocht moet gaan afvoeren. Zo niet, dan schiet je relatieve luchtvochtigheid omhoog en wordt het erg oncomfortabel. Als het erg vochtig is, dan maakt de lucht droger maken al veel verschil in comfort.

Ik verwacht dat dat bij de chill op andere kamers de radiatoren dicht gezet worden om condensatie te voorkomen. Of anders een watertemperatuur aanhouden die rond de temperatuur in huis licht.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren, T6 thermostaat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F!sher
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-05 22:39
radeoxx schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:47:
[...]

[...]

[...]

Is dit bij jullie al opgelost? Bij 2 (niet-tweakers) vrienden heb ik ook de hoge pieptoon geconstateerd. Oplossing blijft nog uit.
Ik ontving een mail van Quatt dat ze na de zomer er bij op terug komen. Belofte was dat voor het seizoen eea is opgelost. Tot op heden nog niets vernomen. In september zal ik weer eens bij Quatt aan de bel trekken. Ik hoop eigenlijk dat Quatt het initiatief neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
Mickel moen schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 08:22:
[...]

[Afbeelding]
Jazeker kun je dan “iets” koelen.

Ik denk alleen niet dat Quatt jou als gebruiker invloed gaat geven op de water inlet temp want je radiatoren roesten niet direct, en ga dan na een warme zomer maar eens al die claims van klanten afhandelen die willen dat jij hun geroeste radiatoren vergoedt.

Dus stel je bent Quatt, wat doe je dan? Je gaat safe zitten. Zover ik weet kan de Quatt niet de temperatuur in iedere kamer met een radiator meten, en ook niet de luchtvochtigheid. Dus die zullen gewoon op een dauwpunt instellen dat enkele graden hoger ligt dan de worst case scenario (een kamer die 30 graden is met hoge luchtvochtigheid). Of ik moet iets over het hoofd zien…

wellicht dat de helpdesk je tzt wel controle wil geven over de water inlet temp als je een brief ondertekent dat je afziet van garantie op je producten.

P.s. ik zou zelf wel graag die controle willen hebben want ik heb een home assistant draaien en dus zou ik de water inlet temp dynamisch kunnen inregelen adhv de metingen van mijn Tado’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

s020506 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 13:33:
[...]

Ik denk wel dat je als je gaat koelen in de zomer en het is redelijk vochtig je vocht moet gaan afvoeren. Zo niet, dan schiet je relatieve luchtvochtigheid omhoog en wordt het erg oncomfortabel. Als het erg vochtig is, dan maakt de lucht droger maken al veel verschil in comfort.

Ik verwacht dat dat bij de chill op andere kamers de radiatoren dicht gezet worden om condensatie te voorkomen. Of anders een watertemperatuur aanhouden die rond de temperatuur in huis licht.
Precies. Het is dus de vraag hoe hoog de aanvoertemperatuur wordt. Sowieso lijkt het mij, dat in de ruimte waar je de thermometer hebt hangen, de radiatoren geheel open blijven. Dat hoeft niet de ruimte van de Chill te zijn. Als de aanvoertemperatuur bij de 23 C is verwacht ik niet veel vochtproblemen. Het dauwpunt zal niet snel boven de 20 graden komen. Dan zal in de rest van het huis de temperatuur ook nooit lager zijn dan de aanvoertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

RealCato schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 13:54:
[...]

Jazeker kun je dan “iets” koelen.

Ik denk alleen niet dat Quatt jou als gebruiker invloed gaat geven op de water inlet temp want je radiatoren roesten niet direct, en ga dan na een warme zomer maar eens al die claims van klanten afhandelen die willen dat jij hun geroeste radiatoren vergoedt.

Dus stel je bent Quatt, wat doe je dan? Je gaat safe zitten. Zover ik weet kan de Quatt niet de temperatuur in iedere kamer met een radiator meten, en ook niet de luchtvochtigheid. Dus die zullen gewoon op een dauwpunt instellen dat enkele graden hoger ligt dan de worst case scenario (een kamer die 30 graden is met hoge luchtvochtigheid). Of ik moet iets over het hoofd zien…

wellicht dat de helpdesk je tzt wel controle wil geven over de water inlet temp als je een brief ondertekent dat je afziet van garantie op je producten.
Eens. Maar zie ook mijn reactie hierboven. Nogmaals ik heb het niet over koelen in de rest van het huis naar een gewenste temperatuur. Daarvoor kun je meer Chills inzetten. Ik heb het over het meeliften van de rest van het huis.

Dus over "iets koelen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
The - DDD schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 10:42:
Ik heb alle radiatoren met Tado bedient dus ik kan ervoor zorgen dat het hele huis voldoende flow heeft. Dat ik dan op een hogere verdieping een iets lagere temp kan zetten is dan erg fijn. Want een slaapkamer op 21 graden slaapt niet zo fijn. :)

Die schil zou hier redelijk goed moeten zijn. Hele dak is 2 jaar terug vervangen, vloer is geisoleerd enkel de spouw zou ik nog iets aan kunnen doen. Maar die is erg klein en gezien het relatief kleine muur oppervlak is het niet de grootste plek waar ik verlies. Hele huis heeft ongeveer 14,4 kW aan radiator afgifte capaciteit bij 70 graden aanvoer. CV draai ik al tijden op 50 graden aanvoer zonder problemen en ik zie dat OpenTherm de aanvoer vaak veel lager heeft draaien.

Ik merkte overigens dat ik op de bovenverdiepingen amper de verwarming aan hoefde te hebben om het daar warm genoeg te houden als ik de woonkamer dagelijks normaal verwarmde en de badkamer en een beetje de hal 2x per dag warm stook. De warmte stijgt toch door je hele huis heen.

Hou je rekening mee dat de Quatt om te kunnen starten minimaal 18C nodig heeft anders start deze niet.
Daarnaast heeft de Quatt wel voldoende verwarmings potential nodig, dus circa 3 radiatoren cq een VVW systeem.
Dus dat is nu juist het punt waar een cv gaat bijspringen, hij brengt het cv-water naar de bewuste 18C en dan neemt de Quatt het automatisch over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Mickel moen schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 13:54:
[...]

Precies. Het is dus de vraag hoe hoog de aanvoertemperatuur wordt. Sowieso lijkt het mij, dat in de ruimte waar je de thermometer hebt hangen, de radiatoren geheel open blijven. Dat hoeft niet de ruimte van de Chill te zijn. Als de aanvoertemperatuur bij de 23 C is verwacht ik niet veel vochtproblemen. Het dauwpunt zal niet snel boven de 20 graden komen. Dan zal in de rest van het huis de temperatuur ook nooit lager zijn dan de aanvoertemperatuur.
Ik verwacht dat je knap veel inhoud moet hebben om zo “hoog” te kunnen koelen.
Als je huis 25 is, en het water dan stroomt met de wp uit 24, dan zit je binnen enkele minuten al ver onder die Ta 23.
Minimale koelvermogen zal iets van 2300W zijn oid?

Ik verwacht zomaar dat de chill eerst in zijn uppie aan het werk gaat met misschien de fan en waterpomp van de buitenunit aan. De wp zal dan lijkt me “wachten” op een hoge retour temp zodat er ook wat te koelen valt met dat vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Mickel moen schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 13:58:
[...]

Eens. Maar zie ook mijn reactie hierboven. Nogmaals ik heb het niet over koelen in de rest van het huis naar een gewenste temperatuur. Daarvoor kun je meer Chills inzetten. Ik heb het over het meeliften van de rest van het huis.

Dus over "iets koelen".
Alle vertrekken voor de eerste chill zouden potentieel kunnen meeliften ja. Maar ik denk dat de afgifte met Ta23 verwaarloosbaar is.

Het retourwater daarentegen zal na enkele chills wel oplopen. Geen idee wat het delta van elke chill zal zijn, maar dT 3 ofzo :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwetterpletter
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17-04 12:40
Ik heb een Quatt mono hybride met radiatoren en ben daar erg tevreden mee. Nu zou ik echter over willen gaan op vloerverwarming en full electric maar mij is verteld door de vloerverwarming boeren dat de 22mm leiding die van de huidige CV naar de begane grond gaan te dun is.

Van de 2de verdieping waar de CV staat loopt de huidige leiding recht naar beneden en komt op de begane grond naast de meterkast uit. Op de 1ste verdieping loopt dat door een soort verdikking van de muur in de badkamer.

Is het mogelijk om een dikkere kunststof leiding door te trekken naar de begane grond zonder de badkamer open te breken? Hoe flexibel moet ik mij een 28mm meerlagenbuis voorstellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
28mm meerlagen is 0 flexibel. Wel in bochten te buigen zoals je ze graag wilt hebben met het juiste gereedschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwetterpletter
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17-04 12:40
paQ schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 16:27:
28mm meerlagen is 0 flexibel.
Jammer, daar was ik al bang voor. Ik had gehoopt het van de rol af te rollen en door de bestaande gaten te kunnen steken. Uiteraard nadat ik die wat groter boor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Ik kwam onlangs nog deze interessante site tegen; kijk er eens na mogelijk dat je daar voor je zelf interessante dingen uit kunt halen.
oa leuk als je wilt weten hoeveel vermogen je warmtepomp wel zou moeten hebben, ne uiteraard nog veel meer.
https://papagreen.org/ene...mogen-warmtepomp-bepalen/

deze ga ik in ieder geval in de TS toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:21
kwetterpletter schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 16:01:
Ik heb een Quatt mono hybride met radiatoren en ben daar erg tevreden mee. Nu zou ik echter over willen gaan op vloerverwarming en full electric maar mij is verteld door de vloerverwarming boeren dat de 22mm leiding die van de huidige CV naar de begane grond gaan te dun is.

Van de 2de verdieping waar de CV staat loopt de huidige leiding recht naar beneden en komt op de begane grond naast de meterkast uit. Op de 1ste verdieping loopt dat door een soort verdikking van de muur in de badkamer.

Is het mogelijk om een dikkere kunststof leiding door te trekken naar de begane grond zonder de badkamer open te breken? Hoe flexibel moet ik mij een 28mm meerlagenbuis voorstellen?
Met de Quatt en het behoud van radiatoren in huis kan je toch al beter een mengverdeler plaatsen.
Daardoor blijft de aanvoertemperatuur door je buizen hoger en krijg je dus meer energie door het hele systeem.

Op de mengverdeler is er dan een verhouding tussen warm water uit de Quatt/CV en retourwater uit de vloer dat sneller doorstroomt. Daardoor kunnen je radiatoren op een zeer koude dag bijvoorbeeld op 50 graden leveren terwijl je vloerverwarming intern sneller rond pompt met 35 graden, waardoor je het effect krijgt van een thermostaatkraan in de douche (behalve dat het retourwater natuurlijk niet de afvoer in gaat, maar nog een rondje maakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
netappie schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:05:
[...]

Met de Quatt en het behoud van radiatoren in huis kan je toch al beter een mengverdeler plaatsen.
Daardoor blijft de aanvoertemperatuur door je buizen hoger en krijg je dus meer energie door het hele systeem.

Op de mengverdeler is er dan een verhouding tussen warm water uit de Quatt/CV en retourwater uit de vloer dat sneller doorstroomt. Daardoor kunnen je radiatoren op een zeer koude dag bijvoorbeeld op 50 graden leveren terwijl je vloerverwarming intern sneller rond pompt met 35 graden, waardoor je het effect krijgt van een thermostaatkraan in de douche (behalve dat het retourwater natuurlijk niet de afvoer in gaat, maar nog een rondje maakt).
zal maar niet spreken over de efficientie/COP als de Quatt 50 graden moet leveren.. daarnaast laat de Quatt zich niet sturen op aanvoertemperatuur (ik heb radiatoren en de maximale aanvoertempertuur afgelopen winter was +/- 45 graden)
alternatief is natuurlijk de afgifte van je radiatoren vergroten (ventilatoren, T22 of T33, jaga, etc.) zodat die op WP-vriendelijke temperaturen ook genoeg afgifte hebben voor de betreffende kamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Toby-Wan schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:41:
[...]

zal maar niet spreken over de efficientie/COP als de Quatt 50 graden moet leveren.. daarnaast laat de Quatt zich niet sturen op aanvoertemperatuur (ik heb radiatoren en de maximale aanvoertempertuur afgelopen winter was +/- 45 graden)
alternatief is natuurlijk de afgifte van je radiatoren vergroten (ventilatoren, T22 of T33, jaga, etc.) zodat die op WP-vriendelijke temperaturen ook genoeg afgifte hebben voor de betreffende kamer.
Het was natuurlijk maar een extreem voorbeeld.

Het belangrijkste is om de verhoudingen goed te krijgen, enerzijds om je vloerverwarming genoeg vermogen te geven met de bestaande krappe buis en radiatoren die ook graag wat warm water hebben, en anderzijds om je vloer te beschermen als die Quatt (Duo?) toch los gaat omdat je de aanvoertemperatuur niet hard kan begrenzen. Dat kan ook gebeuren als iemand in huis goedbedoeld alle radiatoren dicht draait.

Ik ben niet zo los op vloerverwarming, maar de deskundigen die ik heb gesproken (zowel een vloer specialist als meerdere installateurs) geven aan dat er toch al een mengverdeler tussen moet om de vloer te beschermen zolang de Quatt niet hard te begrenzen is. Zelfs de max thermostaat in een verdeler gaat je niet helpen, want dan stopt de pomp er gewoon mee en heb je dus helemaal geen werkende vloerverwarming meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avoid
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-05 15:14
Twee jaar geleden heb ik 99 euro aanbetaald voor een Quatt hybride warmtepomp reservering. Om allerlei redenen hebben we besloten voorlopig toch geen warmtepomp te kopen. Dus heb ik Quatt gemaild met het verzoek die 99 euro terug te storten. In eerste instantie kreeg ik direct antwoord: stuur een screenshot van de overmaking destijds en we maken het in orde. Dat heb ik direct gedaan (op 30 juli jl). Sindsdien niets meer gehoord en ook is die 99 euro nog niet teruggestort. Afgelopen vrijdag (17 dagen later dus) nog maar eens gemaild met het verzoek mijn geld zsm terug te storten. En ook daar nog niets op gehoord.
Hoe ging dit bij andere Quatt-reserveerders?
Ik word een beetje pissig bij dit soort acties: geld vragen kunnen ze heel goed, als 't geld de andere kant op moet duurt het allemaal vreselijk lang. Waarom?

Time flies like an arrow, fruit flies like a banana.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel242186
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:35
avoid schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:41:
Twee jaar geleden heb ik 99 euro aanbetaald voor een Quatt hybride warmtepomp reservering. Om allerlei redenen hebben we besloten voorlopig toch geen warmtepomp te kopen. Dus heb ik Quatt gemaild met het verzoek die 99 euro terug te storten. In eerste instantie kreeg ik direct antwoord: stuur een screenshot van de overmaking destijds en we maken het in orde. Dat heb ik direct gedaan (op 30 juli jl). Sindsdien niets meer gehoord en ook is die 99 euro nog niet teruggestort. Afgelopen vrijdag (17 dagen later dus) nog maar eens gemaild met het verzoek mijn geld zsm terug te storten. En ook daar nog niets op gehoord.
Ik word een beetje pissig bij dit soort acties: geld vragen kunnen ze heel goed, als 't geld de andere kant op moet duurt het allemaal vreselijk lang. Waarom?
Ik heb hem ook een keer geannuleerd en netjes het bedrag terug gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-05 16:55
Heb je ze al gebeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Gewoon nog een keer netjes vragen, kost ook een cent meer. met schelden kom je zelden eerder bij je doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-05 19:25
Ik zit me in te lezen op de Quatt, maar is 1 dingen wat ik nog steeds niet begrijp.

1m3 staat pak en beet voor 10kwh. Met ons verbruik van ongeveer 700m3 per jaar betekent dit dus 7000kwh extra.

Als ik die berekening maak op basis van de 700m3.
Stroom: 7000*€0.25p/kwh = €1750 p/j
Gas: 700*€1.25 = €875 p/j

What the hell mis ik hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-05 23:00

RobertowNL

For your gear!

aschja schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:50:
Ik zit me in te lezen op de Quatt, maar is 1 dingen wat ik nog steeds niet begrijp.

1m3 staat pak en beet voor 10kwh. Met ons verbruik van ongeveer 700m3 per jaar betekent dit dus 7000kwh extra.

Dat de warmtepomp warmte verplaatst van buiten naar binnen. En dus uit de buitenlucht onttrekt.
Dit doet het met electra, dat is stukken minder dan 1 staat op 1, deze efficiëntie kan je uitdrukken in COP.

Met 1kWh aan stroom verplaatst de warmtepomp wellicht wel 3kWh aan warmte (COP 3, dit is laag)

Dus je rekensom wordt dan:
7000kWh warmte / COP van 3 = 2333 kWh stroom.

2333 * €0.25 = €583.25

De COP over het gehele seizoen (SCOP) is in de praktijk hoger dan de 3 die is aangegeven (en het voordeel dus ook).

[ Voor 3% gewijzigd door RobertowNL op 20-08-2024 16:56 ]

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !

Je mist dat een warmtepomp de meeste energie uit de lucht haalt. Dus je elektrisch verbruik ligt een factor lager. Afhankelijk van je afgiftesysteem (welke watertemperatuur de warmtepomp moet maken) een factor 4 tot 6.
Dus 700m³ gas maakt evenveel warmte als de Quatt kan met 1500 kWh elektriciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-05 19:25
RobertowNL schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:55:
[...]

Dat de warmtepomp warmte verplaatst van buiten naar binnen. En dus uit de buitenlucht onttrekt.
Dit doet het met electra, dat is stukken minder dan 1 staat op 1, deze efficiëntie kan je uitdrukken in COP.

Met 1kWh aan stroom verplaatst de warmtepomp wellicht wel 3kWh aan warmte (COP 3, dit is laag)

Dus je rekensom wordt dan:
7000kWh warmte / COP van 3 = 2333 kWh stroom.

2333 * €0.25 = €583.25

De COP over het gehele seizoen (SCOP) is in de praktijk hoger dan de 3 die is aangegeven (en het voordeel dus ook).
Onno ! schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:55:
[...]

Je mist dat een warmtepomp de meeste energie uit de lucht haalt. Dus je elektrisch verbruik ligt een factor lager. Afhankelijk van je afgiftesysteem (welke watertemperatuur de warmtepomp moet maken) een factor 4 tot 6.
Dus 700m³ gas maakt evenveel warmte als de Quatt kan met 1500 kWh elektriciteit.
Dank voor jullie reacties. Ik geloof jullie meteen, maar dan begrijp ik echt niet dat er in de volksmond wordt gesproken over 1m3=10kwh, want dit is dus gewoon niet waar. De normale consument snapt hier geen reet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-05 23:00

RobertowNL

For your gear!

aschja schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:58:
[...]

[...]

Dank voor jullie reacties. Ik geloof jullie meteen, maar dan begrijp ik echt niet dat er in de volksmond wordt gesproken over 1m3=10kwh, want dit is dus gewoon niet waar. De normale consument snapt hier geen reet van.
1m3 = uit een CV 8.8kWh aan warmte (natuurkundig afgerond inderdaad +-10kWh).

Wanneer je dit met een elektrisch kacheltje gaat opwekken kost dit inderdaad 8.8kWh aan stroom.
Maar een warmtepomp gebruikt voor die zelfde 8.8kWh warmte maar 2.9kWh (of zelfs vaak minder) aan stroom.

Ik snap dat het wat lastig is wanneer je je er net in verdiept.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
[...]

[...]

1 m³ heeft een vaste waarde aan energie als je verbrandt. Dat is gewoon een feitelijk iets. 10 kWh / m³ gas rekent makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

1m3 gas (NL) levert brutto 9.77 kWh op, echter door je CV installatie heb je daar nog verliezen over, dus worden daar lagere waarden voor gerekend. Een waarde van 8,8 kWh worden veelal gebruikt.

kijk ook eens naar deze invulhulp: Berekening warmteverlies deze komt van : verguldebarman in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

dan moet je ook nog bij een Quatt de splitsing maken van verbruik voor verwarming en het maken van warm water voor je SWW, die laatste moet je hier eigenlijk van aftrekken.

om je electrisch verbruik door de warmtepomp te berekenen zul je dus deze puur voor verwarming benodigde kWh (gas) delen door de SCOP (of gem. COP) van het jaar (bv mijn Quatt had de afgelopen winter een gem. COP van 4,9, maar dat is mogelijk bij jou meer of minder).

dus stel je totaal gasverbruik puur voor verwarming is de door jou genoemde 700m3.
dit is dus effectief 6.160 kWh.
Stel nu dat je een COP van 4,75 zou hebben is de benodigde electrisch vermogen voor de warmtepomp
6.160 / 4,75 = 1.300 kWh (afgerond) energie verbruik door de warmtepomp.

Dus je besparing is €875 (kosten voor gas) -/- (1.300 kWh *€0,25/kWh =) €325 = €550 voordeel door de warmtepomp, dus hier zie je dat jou berekening mn door geen rekening houden met de COP.

[ Voor 33% gewijzigd door MacD007 op 20-08-2024 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:00
[...]

[...]

Dat is gewoon basis rekenen en natuurkunde. De meeste consumenten hebben toch ook een laag of hogere middelbare school gedaan en wat basis kennis mag ik hopen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• paQ
@aschja Vergeet het rekenen in euro's.
Reken in warmtebehoefte / opbrengst in kWh.

Ergo, als je bijv 700m3 gas verbruikt voor je verwarming, is dat ca 700*8.8kWh = 6160 kWh. (thermische energie)
Als je met een warmtepomp een sCOP haalt van bijv 4.3 (zomaar een waarde) dan deel je die
6160 door die 4.3 = 1432 kWh aan stroom.

Je vervangt dus (financieel)
700 m3 gas = EUR xxxxx
met
1432 kWh stroom = EUR xxxxx

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 20-08-2024 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:34
paQ schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 19:38:
@aschja Vergeet het rekenen in euro's.
Reken in warmtebehoefte / opbrengst in kWh.

Ergo, als je bijv 700m3 gas verbruikt voor je verwarming, is dat ca 700*8.8kWh = 6160 kWh. (thermische energie)
Als je met een warmtepomp een sCOP haalt van bijv 4.3 (zomaar een waarde) dan deel je die
6160 door die 4.3 = 1432 kWh aan stroom.

Je vervangt dus (financieel)
700 m3 gas = EUR xxxxx
met
1432 kWh stroom = EUR xxxxx
Lastiger maakt het natuurlijk wel wanneer je voor een hybride setup gaat (zoals de meesten hier zullen hebben). Dan moet je een verdeelfactor kiezen en dat kan per huis nog wel redelijk verschillen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Brent schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 19:53:
[...]

Lastiger maakt het natuurlijk wel wanneer je voor een hybride setup gaat (zoals de meesten hier zullen hebben). Dan moet je een verdeelfactor kiezen en dat kan per huis nog wel redelijk verschillen.
Dan moet je alleen het 'hybride' deel aan gas weten. Zul je toch pas achter komen na een jaar stoken.
(Of gewoon heel die stap overslaan als je de mogelijkheid hebt)

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 20-08-2024 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Vandaag een huisbezoek gehad. De eerste ervaring is zeer positief te noemen. Er werd meer dan genoeg tijd genomen om alles te kunnen bespreken (ruim 2u) en op vragen waar op dat moment geen antwoord gegeven kon worden, zou later worden teruggekomen.

Het wordt hier dus zoals verwacht hoogstwaarschijnlijk een Quatt Duo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-05 11:13
Hier vandaag ook huisbezoek gehad, kreeg er geen verkeerde indruk van. Alleen de situatie is bij ons een beetje afwijkend van standaard en men stuurde eigenlijk aan om op EvoHome over te stappen. Nu geef ik daar op zich niet zoveel om, maar als het niet nodig wil ik het niet doen, misschien dat iemand hier ervaring of advies heeft in onze situatie.
Situatie:
- 3 "zones" momenteel, vloerverwarming 1, vloerverwarming 2 en de ManCave met LT radiotoren.
- In iedere zone zit een Danfoss klep die aangestuurd wordt door een aparte thermostaat. (2 * Honeywell Chronotherm, en 1 Tado (oude versie))
- Vanuit iedere Danfoss klep gaat een signaal naar de On/Off van de ketel, dus 3 signalen parallel.
- Zodra er warmtevraag is van 1 van de zones gaat de klep open en krijgt de ketel signaal waardoor deze aanspringt.
-Er zijn nog een paar aparte radiotoren met thermostaatkraan die bij warmtevraag van 1 van de zones ook meeverwarmd worden, systeem werkt al jaren probleemloos.

Nu is volgens de man van Quatt die hier vandaag op bezoek was niet mogelijk om deze 3 signalen parallel aan te sluiten op de Cic en zou je dus voor een EvoHome systeem moeten gaan met deze 3 zones omdat er dan namelijk maar 1 signaal op de Cic aangesloten hoeft te worden. (ik snap wel dat bij mijn systeem nu geen Opentherm mogelijk is,maar het gaat me meer om de werking)

Tevens nog een andere vraag: Als hier de Quatt duo geplaatst gaat worden heb ik 5 circulatiepompen in het systeem zitten (2 * Quatt, 2 * vloerverwarming en de pomp van de CV). Kan dit zomaar, gaat dat zich niet tegenwerken?

Iemand ervaring of kennis hiervan?

[ Voor 7% gewijzigd door Star65 op 20-08-2024 20:49 . Reden: Aanvulling ]

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Star65 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:26:
Hier vandaag ook huisbezoek gehad, kreeg er geen verkeerde indruk van. Alleen de situatie is bij ons een beetje afwijkend van standaard en men stuurde eigenlijk aan om op EvoHome over te stappen. Nu geef ik daar op zich niet zoveel om, maar als het niet nodig wil ik het niet doen, misschien dat iemand hier ervaring of advies heeft in onze situatie.
Situatie:
- 3 "zones" momenteel, vloerverwarming 1, vloerverwarming 2 en de ManCave met LT radiotern.
- In iedere zone zit een Danfoss klep die aangestuurd wordt door een aparte thermostaat. (2 * Honeywell Chronotherm, en 1 Tado (oude versie))
- Vanuit iedere Danfoss klep gaat een signaal naar de On/Off van de ketel, dus 3 signalen parallel.
- Zodra er warmtevraag is van 1 van de ones gaat de klep open en krijgt de ketel signaal waardoor deze aanspringt.
-Er zijn nog een paar aparte radiotoren met thermostaatkraan die bij warmtevraag van 1 van de zones ook meeverwarmd worden, systeem werkt al jaren probleemloos.

Nu is volgens de man van Quatt die hier vandaag op bezoek was niet mogelijk om deze 3 signalen parallel aan te sluiten op de Cic en zou je dus voor een EvoHome systeem moeten gaan met deze 3 zones omdat er dan namelijk maar 1 signaal op de Cic aangesloten hoeft te worden. (ik snap wel dat bij mijn systeem nu geen Opentherm mogelijk is,maar het gaat me meer om de werking)

Iemand ervaring of kennis hiervan?
Ik heb ook een dergelijke setup; twee thermostaten met elk hun eigen danfoss afsluiter.
In theorie zou je kunnen kijken of het eindsignaal van de danfoss controller het aan/uit contact naar de CIC regelt. Dat is brugbaar en zou het in theorie niets uit mogen maken. (dat is de theorie)
Idd geen OT, maar AAN/UIT dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie

Aardgas (in NL) bevat 9,7 kWh per m3, maar je CV ketel heeft geen 100% rendement.
Die haalt optimistisch gezien zo'n 8,8 kWh warmte uit 1 m3 aardgas en dat is als je een HR ketel hebt en een goed inregelde installatie.

Een warmtepomp pompt warmte naar binnen. Daarbij gebruikt het stroom, wat gelukkig ook grotendeels weer als warmte mee naar binnen gaat. Hoe kouder het buiten is, hoe minder warmte de warmtepomp naar binnen krijgt met hetzelfde vermogen.
De Quatt haalt al snel een gemiddelde COP van 4, wat betekent dat hij met 1 kW elektriciteit 4 kW aan warmte naar binnen pompt (inclusief eigen restwarmte).

Dus stel dat je 700 m3 aardgas verbruikt voor verwarmen, dan is dat na verliezen maximaal 6160 kWh warmte.
Met een gemiddelde COP van 4 zou het daarbij dus 1540 kWh kosten om dezelfde hoeveelheid warmte naar binnen te pompen.

In de praktijk kan het nog veel beter, maar dat hangt af van de isolatie van de woning en het correct inregelen van je radiatoren, vloerverwarming en thermostaat. Daarvoor ben je hier aan het juiste adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:05
Ik ben mij aan het oriënteren of een warmtepomp zinvol is voor mij.

Ik woon, samen met mijn dochter in een hoekwoning. HR++ glas en dak en muurisolatie.

Mijn verbruik is 1007m3 gas per jaar. Ik heb 5 zonnepanelen op het zuiden liggen. Ik werk niet thuis dus overdag is er niemand. CV ketel is van 2016.

Is een warmtepomp dan zinvol? Gezien de het lage gasverbruik?

Alvast bedankt voor de reacties.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Erik1805 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:33:
Ik ben mij aan het oriënteren of een warmtepomp zinvol is voor mij.

Ik woon, samen met mijn dochter in een hoekwoning. HR++ glas en dak en muurisolatie.

Mijn verbruik is 1007m3 gas per jaar. Ik heb 5 zonnepanelen op het zuiden liggen. Ik werk niet thuis dus overdag is er niemand. CV ketel is van 2016.

Is een warmtepomp dan zinvol? Gezien de het lage gasverbruik?

Alvast bedankt voor de reacties.
Ja, zeker met zo'n laag verbruik zal een warmtepomp een vrij hoog rendement halen.
Als je er van uit gaat dat je 900 m3 aardgas voor verwarmen verbruikt en de rest voor douchen, dan kan je zo'n 1100 euro per jaar aan gas besparen. Daarvoor komt dan grofweg zo'n 1750 kWh verbruik terug die je jaarlijks misschien 500 euro kost als je er van uit gaat dat de zonnepanelen niet mee doen.

De terugverdientijd met geschat 600 euro per jaar is 5 jaar als je 3000 euro (na subidie) uitgeeft aan de Quatt en als die nog 5 jaar mee gaat dan bespaar je nog eens 3000 euro bovenop dat de warmtepomp dus al gratis is.

Los daarvan help je het milieu behoorlijk (en direct in jouw straat) en gaat je gasketel mogelijk langer mee als die alleen nog maar wat warm water produceert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-05 15:30

SBL

paQ schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 19:56:
[...]

Dan moet je alleen het 'hybride' deel aan gas weten. Zul je toch pas achter komen na een jaar stoken.
(Of gewoon heel die stap overslaan als je de mogelijkheid hebt)
@Brent
Als je met 90% warmtepomp + 10% gas rekent, dan zit je behoorlijk veilig (al haal ik dat zelf net niet)
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78855998

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: bijna Polestar2 68kWh, tijdelijk Octavia PHEV 13kWh, laadpaal Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbtbnl
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-05 19:17
Heel handig dit topic, dank voor alle nuttige informatie die hier geplaatst is!

Wij laten momenteel een plaatsingsplan uitwerken dus als iemand een referral zou willen delen: graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mklcln
  • Laatst online: 13:25
jbtbnl schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:58:
Heel handig dit topic, dank voor alle nuttige informatie die hier geplaatst is!

Wij laten momenteel een plaatsingsplan uitwerken dus als iemand een referral zou willen delen: graag!
Je hebt dm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
netappie schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:44:
[...]

Ja, zeker met zo'n laag verbruik zal een warmtepomp een vrij hoog rendement halen.
Als je er van uit gaat dat je 900 m3 aardgas voor verwarmen verbruikt en de rest voor douchen, dan kan je zo'n 1100 euro per jaar aan gas besparen. Daarvoor komt dan grofweg zo'n 1750 kWh verbruik terug die je jaarlijks misschien 500 euro kost als je er van uit gaat dat de zonnepanelen niet mee doen.

De terugverdientijd met geschat 600 euro per jaar is 5 jaar als je 3000 euro (na subidie) uitgeeft aan de Quatt en als die nog 5 jaar mee gaat dan bespaar je nog eens 3000 euro bovenop dat de warmtepomp dus al gratis is.

Los daarvan help je het milieu behoorlijk (en direct in jouw straat) en gaat je gasketel mogelijk langer mee als die alleen nog maar wat warm water produceert.
Dank je wel. Ik heb inmiddels met Quatt contact opgenomen voor een adviesgesprek op locatie, Mocht iemand een referral willen delen: graag!

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mklcln
Erik1805 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:32:
[...]

Dank je wel. Ik heb inmiddels met Quatt contact opgenomen voor een adviesgesprek op locatie, Mocht iemand een referral willen delen: graag!
Done

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Erik1805 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:32:
[...]

Graag gedaan. Overigens ook een goed idee om meer zonnepanelen te nemen als je daar ruimte en budget voor hebt. Je kan nog 2 jaar en 4 maanden de energiebelasting salderen en alles wat direct de warmtepomp in gaat is helemaal goedkoop, zeker met de huidige dumpprijzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-05 11:13
paQ schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:30:
[...]

Ik heb ook een dergelijke setup; twee thermostaten met elk hun eigen danfoss afsluiter.
In theorie zou je kunnen kijken of het eindsignaal van de danfoss controller het aan/uit contact naar de CIC regelt. Dat is brugbaar en zou het in theorie niets uit mogen maken. (dat is de theorie)
Idd geen OT, maar AAN/UIT dus.
Ben vandaag bij warmteservice geweest en daar de uitdaging voorgelegd, ik moet zeggen perfect geholpen.
De Danfoss kleppen kunnen blijven zitten, daaraan gekoppeld komen aan/uit rf modules van Honeywell die weer communiceren met de Evohome en die stuurt de warmtepomp/cv weer met opentherm aan.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
Ik zie trouwens op de eerste pagina van deze post de specs staan en daar staat Quatt (4kW)

Maar als je op hun website kijkt staat er 6kW. Welke leveren zij nu dan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5QRP92iBjYcuM7HofTJ7vMnhys=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oa11z1flD1Hkjuv40EsTwjMF.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Erik1805 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 16:29:
Ik zie trouwens op de eerste pagina van deze post de specs staan en daar staat Quatt (4kW)

[Afbeelding]
Dat is maar net hoe je de marketing uitlegt.

Het nominale vermogen bij A+2/W35 is 3.7 kW
Bij A-7/W35 2.7 kW

Bij +7/W35 nominaal 4.5 kW, maar max 6 kW.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 21-08-2024 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mklcln

[Afbeelding]
6kw is maximaal vermogen waarbij 4.5 de nominale is. De quatt specs guide staat hier:

https://support.quatt.io/...-van-een-quatt-warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007

[Afbeelding]
Ja, net wat @paQ aangeeft, afhankelijk van welke meetlat je er naast legt is het 6-4 kW. Nu is het een redelijke standaard om het met +7/W35 aan te geven, bedenk dat het hier een hybride betreft en kijk eens hoe vaak het bij buiten -7 is en hoe vaak rond de +7 graden buiten. Zul je zien dat bij ons klimaat de waarde 7 graden helemaal niet zo slecht is. Het voordeel van een hybride is gewoon dat als deze te kort komt je altijd nog de CV hebt die dan kan bijspringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:16
Werkt een Quatt ook zonder cv ketel?
Dus in een situatie waar er geen cv ketel meer in het huis aanwezig is?
Wij zitten te kijken voor een warmtepomp voor alleen verwarmen en een aparte warmtepompboiler voor warm tapwater.
Zodat de cv ketel in zn geheel weg kan.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
OneTimer schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 18:26:
Werkt een Quatt ook zonder cv ketel?
Dus in een situatie waar er geen cv ketel meer in het huis aanwezig is?
Wij zitten te kijken voor een warmtepomp voor alleen verwarmen en een aparte warmtepompboiler voor warm tapwater.
Zodat de cv ketel in zn geheel weg kan.
Nee en (mogelijk ja, namelijk als je direct de full Electric optie all in one zou kunnen kopen), alleen zover zijn ze bij Quatt nog niet, dus je moet eerst in hybride modus en daarna met de FE optie ga je volledig FE en dus zonder cv-ketel.

De FE optie is in feite een WPB met iets extra's, namelijk dat je ook nog een heat batterij er bij hebt en dus voor die situaties waar het door extreem buitenweer het de quatt (Duo) niet meer zou volledig kunnen, kan hij hij even ook warmte vanuit de boiler nemen om het huis te verwarmen (noem dat maar een escape functie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
MacD007 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 17:09:
[...]

Het voordeel van een hybride is gewoon dat als deze te kort komt je altijd nog de CV hebt die dan kan bijspringen.
Deze denkwijze heb ik dus nooit begrepen.
Voordeel t.o.v. wat?

Als ie te kort komt is dat bijv bij -7. Wanneer hij nog net iets meer dan de helft van het vermogen haalt.
Of rond de 0 als hij ook flinke hap mist. Hoe is dat een voordeel :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 18:58:
[...]

Deze denkwijze heb ik dus nooit begrepen.
Voordeel t.o.v. wat?

Als ie te kort komt is dat bijv bij -7. Wanneer hij nog slechts de helft van het vermogen haalt.
Of rond de 0 als hij ook flinke hap mist. Hoe is dat een voordeel :?
Dat je geen veel te grote warmtepomp hoeft te kopen wanneer de isolatie nog niet helemaal op orde is of voor die uitzonderlijke week dat het toch -15 is.
Met een hybride systeem kan je alle kanten op en op basis van ervaring later alsnog de dingen aanpakken naarmate dat haalbaar is, net zolang totdat deze het bewezen alleen af kan en je er aan toe bent bent om verder te investeren in full electric, of dat nu over een jaar een Quatt FE uitbreiding is, of over 10 tot 15 jaar de perfect bemeten warmtepomp als je er geen haast mee hebt.

Ik zie volgens mij dezelfde voordelen als @MacD007 . Voor velen van ons is in 1x full electric gewoon een te grote stap.

[ Voor 6% gewijzigd door netappie op 21-08-2024 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
netappie schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 19:09:
[...]

Dat je geen veel te grote warmtepomp hoeft te kopen wanneer de isolatie nog niet helemaal op orde is of voor die uitzonderlijke week dat het toch -15 is.
Met een hybride systeem kan je alle kanten op en op basis van ervaring later alsnog de dingen aanpakken naarmate dat haalbaar is, net zolang totdat deze het bewezen alleen af kan en je er aan toe bent bent om verder te investeren in full electric, of dat nu over een jaar een Quatt FE uitbreiding is, of over 10 tot 15 jaar de perfect bemeten warmtepomp als je er geen haast mee hebt.

Ik zie volgens mij dezelfde voordelen als @MacD007 . Voor velen van ons is in 1x full electric gewoon een te grote stap.
Dat kan met (zowat) elke warmtepomp. (En dan heb je nog meer vermogen bij lage temperaturen ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 19:12:
[...]

Dat kan met (zowat) elke warmtepomp. (En dan heb je nog meer vermogen bij lage temperaturen ook)
De meeste warmtepompen moduleren niet zo ver terug waardoor je minimaal zo'n 25% van het maximum vermogen kwijt moet kunnen. Dan komt er weer een buffertank bij als je pendelen wilt voorkomen en geen geld hebt voor vloerverwarming en/of grotere radiatoren en zo'n grotere warmtepomp kost ook nog eens meer in de aanschaf.
Voor een perfecte sizing ben je gewoon een hoop geld kwijt en als je woning dan verandert door een aanbouw, meer isolatie of er toch een rekenfout in zat ondanks 2 dagen werk van de adviseur, dan zit je met de verkeerde spullen.

Los daarvan kost het natuurlijk ook allemaal een hoop ruimte met een interne warmwater tank. Zit ik ook niet op te wachten.

Hybride is dus helemaal zo gek nog niet. Je pakt 80% tot 90% van het gasverbruik en het maakt geen bal uit of je het in een oud klein huisje of een kast van een villa installeert. De CV ketel vangt het verschil wel op als het echt nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
netappie schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 19:22:
[...]

De meeste warmtepompen moduleren niet zo ver terug waardoor je minimaal zo'n 25% van het maximum vermogen kwijt moet kunnen.
Welnee...
Er zijn zat warmtepompen die zelfs nog wel een heel eind verder terugmoduleren.
En al die warmtepompen kun je gewoon hybride draaien.
En die boeten geen 50% in bij -7 ;)

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 21-08-2024 20:01 ]

Pagina: 1 ... 93 ... 257 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.