Sorry, als je dat als bot ervaart, dat was zeker niet mijn bedoelding, dus sorry daarvoor.
Ik heb je vriendelijk gevraagd hoe er kans kan zijn op legionellabesmetting als je een CV in geval van nood vult met schoon leidingwater, heet stookt en voor gebruik goed doorspoelt. Ik zie niet hoe dat kan, of waar de legionella vandaan moet komen.
het probleem is vaak dat als van alles uitvalt je dus niet zo maar dat soort dingen in aller rust gaat uitvoeren, daarnaast zou het mogelijk kunnen als je alles volledig droog (SWW deel dan) kunt wegzetten, ervaring bij de meeste CV ketels is echter dat men de heater voor het SWW niet geheel droog krijgt als deze gemonteerd is (maar dat is per merk en type anders, dus helaas kan ik je met jou type daar niets zeggen) Goed droog blazen met perslucht (olievrij) zou hier mogelijk bij kunnen helpen, en ja, als je dan 15-30min met hoge temperaturen >60 graden het doorspoeld (tijd afhankelijk van de lengte leidingen) en dit via een separate afvoer voordat het in de nomale leidingen komt (dus voor de driewegkraan) via een drain afvoert zodat eventueel verontreinigingen niet verder je normale huisleidingen kunnen komen zou dat kunnen.
Als je aan dergelijke regels gaat houden zou je het veilig kunnen doen. (en ja, sorry, ik ben mbt legionella een beetje allergisch omdat ik in mijn werk daar veel mee te maken heb gehad, dus ik zal maar niet beginnen over een legionellatest ed) Helaas wordt legionella in het algemeen behoorlijk onderschat en er zijn in Nederland helaas geen goede gegevens over de uitwerkingen in woonomgevingen beschikbaar.
overigens is het grote probleem bij legionella het binnenkrijgen van deze via kleine druppels, drinken geeft in het algemeen weinig klachten, maar je moet het dus niet inademen, en juist dat gebeurt bij het douchen dus wel. Het RIVM beschowd oa tijdelijke waterinstallaties (dus ook jou tijdelijkecombi CV) als risicovolle waterinstallaties.
https://www.rivm.nl/legionella
wat je wil kan allemaal, de vraag of het zinvol is en het je een meerwaarde bied daar heb ik zelf een beetje moeite mee, maar als jij dat zo wilt, wie ben ik om dat tegen te spreken. Zolang je maar bewust bent van de risico's die je gaat lopen.
Als ik niet voor rede vatbaar zou zijn, moet je me minstens eerst een reden geven. Ik kan niet wel of niet vatbaar zijn voor redenen die ik niet van jou krijg.
Dus voordat je iemand op zo’n lullige manier wegzet, vind ik dat je eerst mag uitleggen waarom.
Ik weet overigens niet waarom je in deze discussie ineens over de geluidsbelasting van de Quatt systemen begint, maar om daar maar verder op in te gaan:
Ik heb een ,,eigen” topic waar hierover is gesproken. Hier kun je de details lezen, mocht je dat willen. Kort samengevat zie ik voor mijn persoonlijke situatie geen problemen omdat
sorry, welke is dat ?
1- De buren zelf hun airco units binnen een meter van de erfgrens hebben staan, en daar hebben de buren zelf, noch wij, last van.
prima toch, alleen zijn er nu per 1-4-2021 wel nieuwe regels voor, ik weet natuurlijk niet of die units voor of na deze datum zijn geplaatst. Wat ik je wel kan meegeven is dat een airco, wat voor merk ook, niet aan de huidige geluidseisen bij een afstand van 1m tot de erfgrens zal voldoen. Je Quatt doet dat zeker niet.
2- Volgens de specificaties van Quatt de geluidsproductie op 3,5m onder die 40dB blijft
kan of kan niet; kan ik met de huidige gegevens niet aangegeven of dat zo is. met 3,5m zou het mogelijk net kunnen, maar juist daarvoor maak je dus een dergelijke berekening. tenslotte jij als huiseigenaar bent daar aansprakelijk voor en niet Quatt.
3- In het geval dat alsnog iets overschreden wordt: er diverse ‘silent’ modes op zitten die je op tijd kan instellen
sorry, de Quatt heeft voor het geluid maar één silent modus, de slider is leuk maar is niet voor deze situatie bedoeld cq toepassbaar.
4- Ik er in het allerergste geval iets omheen moet maken om het geluid te reduceren.
ja, dat kan, maar zou het vooral niet handiger zijn om hier vooraf naar te kijken en een zo danige locatie uit te zoeken dat dit soort dingen gewoon niet noodzakelijk zijn. het is maar een tip.
Verder hoop ik dat we nu gewoon normaal met elkaar in gesprek kunnen blijven. Voor zo ver ik weet draag ik daar mijn steentje aan bij. We hoeven het niet over alles met elkaar eens te zijn lijkt me. Dat moet ook prima zijn.
juist, het was mijn bedoeling om je te helpen, als je dat niet wilt is dat natuurlijk ook geheel prima, geen enkel probleem, en nomraal in gesprek blijven is ook mijn voorkeur. Mijn aanbod blijft in elk geval staan, ik help je met alle plezier.
[
Voor 23% gewijzigd door
MacD007 op 15-08-2024 23:53
]