Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01:55
paQ schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 18:58:
[...]

Deze denkwijze heb ik dus nooit begrepen.
Voordeel t.o.v. wat?

Als ie te kort komt is dat bijv bij -7. Wanneer hij nog net iets meer dan de helft van het vermogen haalt.
Of rond de 0 als hij ook flinke hap mist. Hoe is dat een voordeel :?
het voordeel van hybride zit hem er in dat je een backup van de CV-ketel hebt als de capaciteit voor een paar dagen per jaar iets te kort komt.

Heb je een FE warmtepomp en die komt te kort dan heb je in die situatie een klein probleem, dus dat wordt word extra tuien aantrekken. heb je bv een open haard kun je die natuurlijk prima gebruiken.

Ik heb het hier even niet wat onder de streep goedkoper is, dat kan weer een heel ander verhaal zijn.
Kijk maar eens hoe vaak de termometer -7 aan heeft gegeven en hoevaak dat bij +7 graden is. _/-\o_

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:48
MacD007 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 19:59:
[...]

Ik heb het hier even niet wat onder de streep goedkoper is, dat kan weer een heel ander verhaal zijn.
Kijk maar eens hoe vaak de termometer -7 aan heeft gegeven en hoevaak dat bij +7 graden is. _/-\o_
Hangt behoorlijk af van waar je woont. In het Zuid-Oosten is het regelmatig -8 in de nacht. Zal in het Westen aan de kust niet snel voorkomen.

Het is gewoon een kwestie van goed dimensioneren.
Dat geldt voor een radiator; dat geldt voor een warmtepomp, dan kom je ook niet te kort. Ook niet bij -10.
Bij een systeem waarbij het (maximale) vermogen varieert afhankelijk van de buitentemperatuur is het gewoon niet heel handig.
Dat de CV dan bijspringt om dat verschil op te vangen "een voordeel" noemen gaat me dan toch net iets te ver.

[ Voor 28% gewijzigd door paQ op 21-08-2024 20:22 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
MacD007 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 19:59:
[...]

het voordeel van hybride zit hem er in dat je een backup van de CV-ketel hebt als de capaciteit voor een paar dagen per jaar iets te kort komt.
Het enige wat dan een 'voordeel' van de CV ketel mag heten is het (gebrek aan fatsoenlijke) afgifte geen ene fluit uitmaakt.
Een delta van 30 graden met 90 graden aanvoer op een T10 krijgt ook alles warm. naar de stookkosten moet je dan niet kijken.

Met vloerverwarming of goed gedimensioneerde en geregelde radiatoren is de 30+kW CV ketel alsnog totale overkill waar je met 1 of 2 extra kW in je WP ook toe had gekund

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06:41
Hybride is perfect als je al een CV hebt. Meerprijs is laag, opbrengst relatief hoog. Gegarandeerd warm en comfort minimaal gelijkwaardig onder alle omstandigheden. Zeker voor de huizen zonder kapitale verbouwingen een mooie oplossing als je er eentje voor een zacht prijsje kan scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExTaxi
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-05 17:21
Ik ben me ook aan het verdiepen en heb inmiddels een gesprek gehad met Quatt en AtlasPower (Weheat).
Heb het idee dat er wat voordelen zijn bij de Weheat, maar die is ook een stuk duurder na subsidie. Zo'n 1300 euro meer.

Situatie

Ik heb nieuwe spouwmuur isolatie, nieuwe vloerisolatie, overal HR++ glas en volgens mij is een klein 30 jaar geleden ook mijn dak isolatie geplaatst in mijn eengezinswoning van 110m2 van 1974.
Ik heb nog steeds een fors gasverbruik (snap ik niet echt hoe dat kan) van 1400 m3. Heb de thermostaat wel relatief hoog staan in de winter (20,5) en er is wel hele dagen iemand huis. Misschien dat dat ook wel een oorzaak is. Ik wil voor een hybride oplossing gaan en de pomp aanvullen op mijn Nefit Topline van 2010

Aangezien ik ook een fors electra verbruik heb (7500 kWh) vanwege electrische auto, zou zonnepanelen ook lonen, en misschien is dat nog wel interessant ook om dat nu gelijktijdig te doen.

Wat ik me afvraag, zo'n Quatt monoblock, hoe wordt die bevestigd op een plat dak? Ik heb daar iets van bitumen liggen en daarbovenop liggen tegels. Moet zo'n ding ook in een dak geboord worden? Of staat ie "los"?

En zijn er nog mensen die een soortgelijke situatie hebben en goeie ervaring hebben met de Quatt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:44
ExTaxi schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 22:56:
Ik ben me ook aan het verdiepen en heb inmiddels een gesprek gehad met Quatt en AtlasPower (Weheat).
Heb het idee dat er wat voordelen zijn bij de Weheat, maar die is ook een stuk duurder na subsidie. Zo'n 1300 euro meer.

Situatie

Ik heb nieuwe spouwmuur isolatie, nieuwe vloerisolatie, overal HR++ glas en volgens mij is een klein 30 jaar geleden ook mijn dak isolatie geplaatst in mijn eengezinswoning van 110m2 van 1974.
Ik heb nog steeds een fors gasverbruik (snap ik niet echt hoe dat kan) van 1400 m3. Heb de thermostaat wel relatief hoog staan in de winter (20,5) en er is wel hele dagen iemand huis. Misschien dat dat ook wel een oorzaak is. Ik wil voor een hybride oplossing gaan en de pomp aanvullen op mijn Nefit Topline van 2010

Aangezien ik ook een fors electra verbruik heb (7500 kWh) vanwege electrische auto, zou zonnepanelen ook lonen, en misschien is dat nog wel interessant ook om dat nu gelijktijdig te doen.

Wat ik me afvraag, zo'n Quatt monoblock, hoe wordt die bevestigd op een plat dak? Ik heb daar iets van bitumen liggen en daarbovenop liggen tegels. Moet zo'n ding ook in een dak geboord worden? Of staat ie "los"?

En zijn er nog mensen die een soortgelijke situatie hebben en goeie ervaring hebben met de Quatt?
De quatt wordt los gezet met rubberen blokken eronder dus op je tegels. Normaal doen ze niet bevestigen aan plat dak.

Zonnepanelen voor je is inderdaad wel fijn. Je moet rekenen dat je toch 1500/2000kwh erbij krijgt bij een redelijke winter. Je temperatuur die je in huis gebruikt is prima ik heb vorig jaar continue 20.5 gehad. Eigenlijk met wp blijf je op een temperatuur.

Voor ervaringen die staan er best veel in in dit topic voornamelijk tijdens de winter en erna van dit jaar. Over algemeen is iedereen positief.

[ Voor 4% gewijzigd door mklcln op 21-08-2024 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

paQ schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 20:00:
[...]

Hangt behoorlijk af van waar je woont. In het Zuid-Oosten is het regelmatig -8 in de nacht. Zal in het Westen aan de kust niet snel voorkomen.

Het is gewoon een kwestie van goed dimensioneren.
Dat geldt voor een radiator; dat geldt voor een warmtepomp, dan kom je ook niet te kort. Ook niet bij -10.
Bij een systeem waarbij het (maximale) vermogen varieert afhankelijk van de buitentemperatuur is het gewoon niet heel handig.
Dat de CV dan bijspringt om dat verschil op te vangen "een voordeel" noemen gaat me dan toch net iets te ver.
Dat het gewoon een kwestie van dimensioneren is, gaat me dan toch net iets te ver.

Er zijn geen algemene uitspraken te doen. Een en ander is zeer situatie bepaald: comfortwensen, ruimte, geluid, regelgeving, techniek, budget.......

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:33
netappie schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 19:22:
[...]

De meeste warmtepompen moduleren niet zo ver terug waardoor je minimaal zo'n 25% van het maximum vermogen kwijt moet kunnen. Dan komt er weer een buffertank bij als je pendelen wilt voorkomen en geen geld hebt voor vloerverwarming en/of grotere radiatoren en zo'n grotere warmtepomp kost ook nog eens meer in de aanschaf.
Voor een perfecte sizing ben je gewoon een hoop geld kwijt en als je woning dan verandert door een aanbouw, meer isolatie of er toch een rekenfout in zat ondanks 2 dagen werk van de adviseur, dan zit je met de verkeerde spullen.

Los daarvan kost het natuurlijk ook allemaal een hoop ruimte met een interne warmwater tank. Zit ik ook niet op te wachten.

Hybride is dus helemaal zo gek nog niet. Je pakt 80% tot 90% van het gasverbruik en het maakt geen bal uit of je het in een oud klein huisje of een kast van een villa installeert. De CV ketel vangt het verschil wel op als het echt nodig is.
Vergeet geluid ook niet. Zeker voor kleinere (rijtjes)woningen zijn de meeste 4 KW warmtepompen makkelijker te plaatsen binnen de bestaande geluidsnormen dan een 7 KW warmtepomp.

Dat kan ook nog een afweging zijn voor sommige mensen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• onlinaius
Johan Bogle schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 21:55:
Hybride is perfect als je al een CV hebt. Meerprijs is laag, opbrengst relatief hoog. Gegarandeerd warm en comfort minimaal gelijkwaardig onder alle omstandigheden. Zeker voor de huizen zonder kapitale verbouwingen een mooie oplossing als je er eentje voor een zacht prijsje kan scoren.
Comfort in veel gevallen zelfs hoger, vooral met vloerverwarming, omdat je de hele dag door verwarmd (als de boel goed regelt) en je dus geen koudere en warmere momenten hebt.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• klmtrf
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-05 11:12
Afgelopen maandag is Coolblue bij mij langs geweest om het elektrawerk voor te bereiden.
Morgen wordt de Quatt (4kW) geleverd en aankomende maandag geïnstalleerd op mijn dakkapel.

Ik heb een vraag bij Quatt uitstaan over de manier hoe het elektrawerk voorbereid is. Aangezien ik nog wacht op antwoord en de installatie maandag al is ook graag jullie mening.

Het oorspronkelijke plan was om het op een eigen groep in de meterkast te plaatsen. Er was wel een kabeltraject buitenlangs nodig via de kabelkoker (zinken regenpijp die niet op de goot is aangesloten) die ik over de gevel heb lopen. Daar gaat ook de AC van de airco doorheen.

Hoe het uiteindelijk gedaan is: er is een PV-verdeler geplaatst bij de wasdroger. Deze staat op een eigen groep en in deze ruimte staat ook de CV-ketel. Dat was natuurlijk veel minder werk dan een kabel via de kruipruimte naar buiten krijgen en via de kabelkoker het schuine dak over richting de dakkapel waarop de Quatt komt te staan.

Mijn vraag: is dat binnen de veiligheidsnormen of moet ik hier -los van het minderwerk- nog een punt van maken en het laten aanpassen? Wasdroger is A+++ en er is verder geen apparatuur op de groep aangesloten.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Mickel moen schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 23:39:
[...]

Dat het gewoon een kwestie van dimensioneren is, gaat me dan toch net iets te ver.

Er zijn geen algemene uitspraken te doen. Een en ander is zeer situatie bepaald: comfortwensen, ruimte, geluid, regelgeving, techniek, budget.......
exact!
goed dimensioneren dus :)
(niet onder- niet over-)

• Mickel moen
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

onlinaius schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 01:24:
[...]

Comfort in veel gevallen zelfs hoger, vooral met vloerverwarming, omdat je de hele dag door verwarmd (als de boel goed regelt) en je dus geen koudere en warmere momenten hebt.
Precies. Wij ervaren met de komst van de Quatt ook meer comfort, omdat we nu meer verwarmen binnen de schil en minder per ruimte. Dat is dus met alleen radiatoren.

Koudere en warmere momenten heb ik bewust wel ingeregeld, omdat we het ''s ochtends graag wat koeler hebben dan ''s avonds. Een constante temperatuur, zoals je dat met vloerverwarming hebt, vinden wij juist niet prettig. Door de temperatuurinstelling van de Tado thermostaat gedurende de dag steeds met 0,1 C/30 minuten te laten stijgen, creëeren we gedurende de dag een vrij constante warmtevraag waarbij ook een relatief lage aanvoertemperatuur mogelijk is. Bovendien kunnen zo de andere ruimtes uitstekend meeliften.

Zo werkt het bij ons perfect. Maar iedere situatie en ook comfortwens is weer anders.

[ Voor 3% gewijzigd door Mickel moen op 22-08-2024 09:26 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• Toby-Wan
  • Nu online
Mickel moen schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 08:43:
[...]

Precies. Wij ervaren met de komst van de Quatt ook meer comfort, omdat we nu meer verwarmen binnen de schil en minder per ruimte. Dat is dus met alleen radiatoren.

Koudere en warmere momenten heb ik bewust wel ingeregeld, omdat we het ''s ochtends graag wat koeler hebben dan ''s avonds. Een constante temperatuur, zoals je dat met vloerverwarming hebt, vinden wij juist niet prettig. Door de temperatuurinstelling van de Tado thermostaat gedurende de dag steeds met 0,1 C/30 minuten te laten stijgen, creëeren we gedurende de dag een vrij constante warmtevraag waarbij ook een redelijk lage aanvoertemperatuur mogelijk is. Bovendien kunnen zo de andere ruimtes uitstekend meeliften.

Zo werkt het bij ons perfect. Maar iedere situatie en ook comfortwens is weer anders.
dat is klinkt als een prima setup, maar de reden dat het werkt is dat (wellicht onbewust) de radiatoren goed gedimensioneerd zijn voor het stookgedrag dat je comfortabel vind.

Ik weet dat bij mij de radiatoren in de woonkamer ondergedimensioneerd zijn, dus ik moet op 1e verdieping de radiatoren ook mee laten lopen omdat het warmteverlies naar boven te groot is dat de radiatoren in de woonkamer dat niet kunnen compenseren & gelijktijdig een aangename temperatuur in de woonkamer aan kunnen houden. Hierdoor is wel het gehele comfort niveau in huis gestegen.

Ik ben in die zin van mening dat in NL in het verleden nooit de juiste aandacht is besteed aan goed dimensioneren van afgifte (met name radiatoren), omdat "gas uit Groningen is goedkoop" & "30+ kW CV ketel krijgt toch alles wel warm"

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-05 17:26
paQ schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 19:59:
[...]

Welnee...
Er zijn zat warmtepompen die zelfs nog wel een heel eind verder terugmoduleren.
En al die warmtepompen kun je gewoon hybride draaien.
En die boeten geen 50% in bij -7 ;)
Ik ben benieuwd welke dat kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRealFreek
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 08:30
netappie schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:36:
[...]

Sommige warmtepompen worden flink op vermogen begrensd boven de 7 graden omdat het maximale vermogen toch niet zo relevant is bij die temperatuur. Dan lijkt het vermogensverlies bij -7 een stuk minder te zijn en heb je een veel vlakkere vermogenslijn tussen de buitenluchttemperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

Toby-Wan schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:28:
[...]

dat is klinkt als een prima setup, maar de reden dat het werkt is dat (wellicht onbewust) de radiatoren goed gedimensioneerd zijn voor het stookgedrag dat je comfortabel vind.

Ik weet dat bij mij de radiatoren in de woonkamer ondergedimensioneerd zijn, dus ik moet op 1e verdieping de radiatoren ook mee laten lopen omdat het warmteverlies naar boven te groot is dat de radiatoren in de woonkamer dat niet kunnen compenseren & gelijktijdig een aangename temperatuur in de woonkamer aan kunnen houden. Hierdoor is wel het gehele comfort niveau in huis gestegen.

Ik ben in die zin van mening dat in NL in het verleden nooit de juiste aandacht is besteed aan goed dimensioneren van afgifte (met name radiatoren), omdat "gas uit Groningen is goedkoop" & "30+ kW CV ketel krijgt toch alles wel warm"
Je moet inderdaad anders gaan denken. Dus verwarmen binnen de schil. Ik heb het hele huis, ook de ongebruikte kamers ingesteld op minimaal 17C. Voorheen stond in deze kamers de verwarming uit.

Tja, dimensionering. Wellicht hebben wij de mazzel, dat toen wij de cv-installatie zo'n 37 jaar geleden hebben laten aanleggen, deze berekend is op een zeer matig geïsoleerd huis met nog veel enkel glas.
De radiatoren zijn dus ruim bemeten. Vanuit cv-oogpunt nu, met veel na-isolerende maatregelen, overgedimensioneerd. Bij de komst van de Quatt is dat zeker een voordeel.

Het is dus een kwestie van experimenteren wat bij jou werkt. De temperatuur in het gehele huis verhogen, zodat er minder lekkage van warmte van veel gebruikte ruimtes naar minder gebruikte ruimtes is, is er één van.

Radiatorventilatoren plaatsen een andere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Nu online
netappie schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:36:
[...]

bijvoorbeeld: Vaillant arotherm plus 35/6 of 55/6
min/max elektrisch vermogen: 0.45 / 3.4 kW (dus terugmoduleren tot 13%)
en deze 2 modellen hebben bij -7 respectievelijk nog 4.1 en 6.2 kW thermisch vermogen t.o.v. 6.3 en 8.0 kw bij +7 (dus verval van 25 / 33 %)

• netappie
TheRealFreek schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:40:
[...]

Sommige warmtepompen worden flink op vermogen begrensd boven de 7 graden omdat het maximale vermogen toch niet zo relevant is bij die temperatuur. Dan lijkt het vermogensverlies bij -7 een stuk minder te zijn en heb je een veel vlakkere vermogenslijn tussen de buitenluchttemperaturen.
De uitdaging is het minimale vermogen.Als jij een 16 kW warmtepomp koopt die minimaal het verbruik heeft voor 4 kW warmte, dan is dat nogal onhandig en onzuinig.

• paQ
Toby-Wan schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:48:
[...]

en deze 2 modellen hebben bij -7 respectievelijk nog 4.1 en 6.2 kW thermisch vermogen t.o.v. 6.3 en 8.0 kw bij +7 (dus verval van 25 / 33 %)
@netappie bijv die
Of LG Therma V, of de Panasonics
Die behouden hun (nominale) vermogen bij -7, maar kunnen tevens diep terug in modulatie.
En dat is dan juist waarom er geen CV hoeft bij te stoken.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 22-08-2024 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Nu online
netappie schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:49:
[...]

De uitdaging is het minimale vermogen.
Klopt, daarom 'stoor' ik mij ook aan de marketing van Quatt dat ze hem de laatste tijd adverteren als een 6 kW warmtepomp, waar het voorheen nog als 4.5 kW in de markt werd gezet.
6 kW mag dan wel het maximale vermogen bij +7 graden zijn, bij die temperatuur heb je dat nooit nodig (tenzij je stookt voor de vogels in de tuin..).
Daarnaast straalt het maximale vermogen bij -7 van 3.7 kW er nogal schril bij af, terwijl je bij -7 elke extra Watt aan vermogen goed kan gebruiken. maarja de de 'doorsnee' Quatt koper zal daar wellicht geen oog voor of verstand van hebben.

• paQ
Toby-Wan schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:16:
[...]

Klopt, daarom 'stoor' ik mij ook aan de marketing van Quatt dat ze hem de laatste tijd adverteren als een 6 kW warmtepomp, waar het voorheen nog als 4.5 kW in de markt werd gezet.
6 kW mag dan wel het maximale vermogen bij +7 graden zijn, bij die temperatuur heb je dat nooit nodig (tenzij je stookt voor de vogels in de tuin..).
Daarnaast straalt het maximale vermogen bij -7 van 3.7 kW er nogal schril bij af, terwijl je bij -7 elke extra Watt aan vermogen goed kan gebruiken. maarja de de 'doorsnee' Quatt koper zal daar wellicht geen oog voor of verstand van hebben.
En nominaal slechts 2.7 @W35
Met radiatoren is dat net niks, want je zult veel warmer water nodig hebben bij die -7.
Het nominale vermogen is wat er toe doet.

• paQ
netappie schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:49:
[...]

De uitdaging is het minimale vermogen.Als jij een 16 kW warmtepomp koopt die minimaal het verbruik heeft voor 4 kW warmte, dan is dat nogal onhandig en onzuinig.
Waarom zou je dat doen als je dat niet nodig hebt?

• netappie
Toby-Wan schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:48:
[...]

Arotherm plus 35/6 gebruikt minimaal effectief 0,51 kW bij A2/W35 en maximaal effectief 1.96 kW bij A7/W65
Arotherm plus 55/6 gebruikt hetzelfde voor verwarmen.
Maar laten we een modelletje groter nemen, zoals de Arotherm plus 65/6 die realistischer is als full electric:
Minimaal effectief 0,76 kW bij A2/W35 en maximaal 2,74 kW bij A7/W65 voor verwarmen.Komen we nog op 27,7% modulatie.

Overigens is het maximum verbruik wel hoger, maar dat heeft niet met de compressor te maken.
Daarnaast is A7/W65 ook wat bizar. A-7/W35 is realistischer en dan is het effectief verbruik bij de warmtepompen die jij noemt 1,33 kW en 2,08 kW voor respectievelijk 3,6 kW en 5,4 kW thermisch vermogen.
De 65/6 doet het trouwens beter (meer koelmiddel) en haalt bij -7/W35 die 5,4 kW thermisch vermogen uit 1,8 kW effectief vermogen.

Dus zo bijzonder laag moduleren deze (overigens geweldige) warmtepompen niet. Je zal dus een hele goede sizing moeten (laten) doen en niet achteraf je woning groots aan gaan passen.

• paQ
netappie schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:26:
[...]

Arotherm plus 35/6 gebruikt minimaal effectief 0,51 kW bij A2/W35 en maximaal effectief 1.96 kW bij A7/W65
Arotherm plus 55/6 gebruikt hetzelfde voor verwarmen.
Maar laten we een modelletje groter nemen, zoals de Arotherm plus 65/6 die realistischer is als full electric:
Minimaal effectief 0,76 kW bij A2/W35 en maximaal 2,74 kW bij A7/W65 voor verwarmen.Komen we nog op 27,7% modulatie.

Overigens is het maximum verbruik wel hoger, maar dat heeft niet met de compressor te maken.
Daarnaast is A7/W65 ook wat bizar. A-7/W35 is realistischer en dan is het effectief verbruik bij de warmtepompen die jij noemt 1,33 kW en 2,08 kW voor respectievelijk 3,6 kW en 5,4 kW thermisch vermogen.
De 65/6 doet het trouwens beter (meer koelmiddel) en haalt bij -7/W35 die 5,4 kW thermisch vermogen uit 1,8 kW effectief vermogen.

Dus zo bijzonder laag moduleren deze (overigens geweldige) warmtepompen niet. Je zal dus een hele goede sizing moeten (laten) doen en niet achteraf je woning groots aan gaan passen.
omdat jij nu al direct uit gaat van een 65/6

Ik heb hier een 7kW Therma V laten vervangen voor een 55/6 en kom prima uit.
De Therma V kon gewoon trager draaien (10Hz), maar de arotherm kan evengoed 1700W leveren als het koud is, en bij ver boven 0 zit ik rond de 2400W.

Maar dat is allemaal niet waar het om draait.
"het voordeel" is dat je bij -7/35, gewoon nog 5,4 kW nominaal vermogen hebt en de ketel niet aan hoeft ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:34:
[...]

omdat jij nu al direct uit gaat van een 65/6

Ik heb hier een 7kW Therma V laten vervangen voor een 55/6 en kom prima uit.
De Therma V kon gewoon trager draaien (10Hz), maar de arotherm kan evengoed 1700W leveren als het koud is, en bij ver boven 0 zit ik rond de 2400W.

Maar dat is allemaal niet waar het om draait.
"het voordeel" is dat je bij -7/35, gewoon nog 5,4 kW nominaal vermogen hebt en de ketel niet aan hoeft ;)
Geweldig als je weet dat dit lukt, naar vooraf is het echt een behoorlijke hoeveelheid werk om dat uit te zoeken en zeker te stellen. Het gevolg is dat je een beest van een warmtepomp aangesmeerd krijgt met een buffervat omdat je afgiftesysteem meestal niet voldoet (of langs komen en uitrekenen meer kost) en je een slecht presterend overbemeten systeem krijgt.
En waarom doe je dit? Voor die paar dagen per jaar dat het echt -7 is?

Zelfs als ik terug kijk met alles wat ik nu weet over het werkelijke verbruik, dan zou ik nog steeds kiezen voor de Quatt. Er moet hier nog van alles gebeuren voordat ik full electric kan, zelfs als ik precies het vermogen weet.
En de meerprijs die ik in de offertes heb, is vele malen meer dan de vaste lasten voor de aansluiting en het beetje gasverbruik voor de komende 10 jaar. Zodra de ketel aan vervanging toe is ga ik wel over.

• paQ
netappie schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:41:
[...]

Geweldig als je weet dat dit lukt, naar vooraf is het echt een behoorlijke hoeveelheid werk om dat uit te zoeken en zeker te stellen. Het gevolg is dat je een beest van een warmtepomp aangesmeerd krijgt met een buffervat omdat je afgiftesysteem meestal niet voldoet (of langs komen en uitrekenen meer kost) en je een slecht presterend overbemeten systeem krijgt.
En waarom doe je dit? Voor die paar dagen per jaar dat het echt -7 is?

Zelfs als ik terug kijk met alles wat ik nu weet over het werkelijke verbruik, dan zou ik nog steeds kiezen voor de Quatt. Er moet hier nog van alles gebeuren voordat ik full electric kan, zelfs als ik precies het vermogen weet.
En de meerprijs die ik in de offertes heb, is vele malen meer dan de vaste lasten voor de aansluiting en het beetje gasverbruik voor de komende 10 jaar. Zodra de ketel aan vervanging toe is ga ik wel over.
Het gaat allemaal om het juist dimensioneren. Dat is ook wat @Toby-Wan uitlegt. Een beetje warmtepomp geeft je een meer dan keurige bandbreedte zodat je van -7 tot +35 graden buitentemperatuur altijd uitkomt.
Roeptoeteren dat je 6 kW levert (alleen wanneer je er helemaal geen reet aan hebt) is gewoonweg incomplete informatie verstrekken. Want niemand bij Quatt zal je er op wijzen dat je nog maar 2.7 kW (en in silent 1.7) hebt als het koud is.
Want dan is "het voordeel" dat je CV ketel bijspringt ;)

• netappie
paQ schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:50:
[...]

Het gaat allemaal om het juist dimensioneren. Dat is ook wat @Toby-Wan uitlegt. Een beetje warmtepomp geeft je een meer dan keurige bandbreedte zodat je van -7 tot +35 graden buitentemperatuur altijd uitkomt.
Roeptoeteren dat je 6 kW levert (alleen wanneer je er helemaal geen reet aan hebt) is gewoonweg incomplete informatie verstrekken. Want niemand bij Quatt zal je er op wijzen dat je nog maar 2.7 kW (en in silent 1.7) hebt als het koud is.
Want dan is "het voordeel" dat je CV ketel bijspringt ;)
Volgens mij laten de specificaties weinig aan de verbeelding over. Er zit een keurig grafiek bij en silent mode gebruikt niemand in de praktijk.
Maargoed, dimensioneren is inderdaad het probleem. Dat gaat vaker fout dan goed.
En als je uit veiligheid te groot gaat zitten, dan is een Quatt duo een stuk flexibeler dan een enkele overbemeten warmtepomp plaatsen die zijn minimum vermogen niet kwijt kan.

• paQ
netappie schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:57:
[...]
dan een enkele overbemeten warmtepomp plaatsen die zijn minimum vermogen niet kwijt kan.
:F

• paQ
Je hoeft me dat niet uit te leggen, ik snap alleen niet waarom je dat telkens als 'het alternatief' ziet, terwijl het nu al een pagina lang gaat over juiste dimensionering en een warmtepomp met een grote bandbreedte kwa vermogen. Het is een non-issue als je het goed doet.
Een overbemeten wp is idd niet prettig. Een onderbemeten ook niet ;)

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 22-08-2024 11:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Nu online
dat er een wereld te winnen valt in de installatiebranch staat buiten kijf. men is vanuit CV ketels alleen gewend om naar maximale vermogen te kijken, en vergeet dus dat bij warmtepompen een laag minimaal vermogen bij temperaturen boven nul minstens net zo belangrijk is.

• klmtrf
klmtrf schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 07:30:
Afgelopen maandag is Coolblue bij mij langs geweest om het elektrawerk voor te bereiden.
Morgen wordt de Quatt (4kW) geleverd en aankomende maandag geïnstalleerd op mijn dakkapel.

Ik heb een vraag bij Quatt uitstaan over de manier hoe het elektrawerk voorbereid is. Aangezien ik nog wacht op antwoord en de installatie maandag al is ook graag jullie mening.

Het oorspronkelijke plan was om het op een eigen groep in de meterkast te plaatsen. Er was wel een kabeltraject buitenlangs nodig via de kabelkoker (zinken regenpijp die niet op de goot is aangesloten) die ik over de gevel heb lopen. Daar gaat ook de AC van de airco doorheen.

Hoe het uiteindelijk gedaan is: er is een PV-verdeler geplaatst bij de wasdroger. Deze staat op een eigen groep en in deze ruimte staat ook de CV-ketel. Dat was natuurlijk veel minder werk dan een kabel via de kruipruimte naar buiten krijgen en via de kabelkoker het schuine dak over richting de dakkapel waarop de Quatt komt te staan.

Mijn vraag: is dat binnen de veiligheidsnormen of moet ik hier -los van het minderwerk- nog een punt van maken en het laten aanpassen? Wasdroger is A+++ en er is verder geen apparatuur op de groep aangesloten.

Alvast bedankt!
Slechte timing van mijn vraag gezien de huidige discussie maar kan iemand bevestigen dat het oke is om een enkele Quatt samen met A+++ wasdroger via een PV-verdeler aan te sluiten op de wasdroger groep? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:13:
[...]

Je hoeft me dat niet uit te leggen, ik snap alleen niet waarom je dat telkens als 'het alternatief' ziet, terwijl het nu al een pagina lang gaat over juiste dimensionering en een warmtepomp met een grote bandbreedte kwa vermogen. Het is een non-issue als je het goed doet.
Een overbemeten wp is idd niet prettig. Een onderbemeten ook niet ;)
Omdat 99% van de mensen dit zelf niet kan en 90% van de warmtepomp installateurs er ook niks van bakt.
Daarnaast zijn de kosten om dit vooraf goed te laten doen zo hoog dat het niet meer in verhouding staat.

Dus in een rijtje nieuwbouw woningen waar alles gewoon 100x hetzelfde kan is direct een full electric een no-brainer. Maar voor die enkeling in een straat met unieke woning (al is het maar door na-isolatie) is het hele traject goed doen vaak veel te kostbaar en tijdrovend, zeker als je als installateur alles even gratis moet gaan inmeten en doorrekenen voor een offerte die de klant dan afslaat omdat je concurrent er 100 euro onder gaat zitten met jouw perfect doorgerekende warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
[...]

nu is dit niet alleen Quatt, ik zie dat eigenlijk bij de gehele warmtepompen land, een van de standaard vermogenswaarden (genormd) die er zijn is gewoon de waarde die hoort bij A7/W35, en wat blijkt bij deze waarde is het vermogen veelal het hoogst, en de consument denk normaal gezien , meer is beter en dus maken ze daar ook gewoon gebruik van.
Echter als je kijkt naar het energielabel krijg je weer een andere waarde te zien, bij de Quatt is dat dus 5 kW (ook nu weer bij W35) maar omdat de eisen hier dus niet A7/W35 zijn.

kijk maar eens naar dit artikel waar dieper wordt ingegaan op oa het energielabel bij warmtepompen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie

Alvast bedankt!
Als het een warmtepompdroger is, dan gebruikt die misschien 500 a 600W (2,6A) Dat kan prima op een 16A groep samen met de Quatt die aan 10A al genoeg heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Nu online
MacD007 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:26:
[...]

nu is dit niet alleen Quatt, ik zie dat eigenlijk bij de gehele warmtepompen land, een van de standaard vermogenswaarden (genormd) die er zijn is gewoon de waarde die hoort bij A7/W35, en wat blijkt bij deze waarde is het vermogen veelal het hoogst, en de consument denk normaal gezien , meer is beter en dus maken ze daar ook gewoon gebruik van.
Echter als je kijkt naar het energielabel krijg je weer een andere waarde te zien, bij de Quatt is dat dus 5 kW (ook nu weer bij W35) maar omdat de eisen hier dus niet A7/W35 zijn.

kijk maar eens naar dit artikel waar dieper wordt ingegaan op oa het energielabel bij warmtepompen.
volledig mee eens, ik weet dat DeWarmte hun 6 kW WP al sinds dag 1 adverteert als 8 kW.
het is gewoon jammer dat bij Quatt de marketeers het over hebben genomen van de technische lui. In het begin werd nog met trots gemeld dat de na nieuwe testen de Quatt wel 4.5 kW nominaal vermogen had ipv de eerder vermelde 4 kW en nu wordt het zonder blikken of blozen weggezet als 6 kW.
Ik weet ik doe er niks aan, hopen dat iemand van Quatt nog met een schuin oog meekijkt :+

• MacD007
netappie schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:30:
[...]

Als het een warmtepompdroger is, dan gebruikt die misschien 500 a 600W (2,6A) Dat kan prima op een 16A groep samen met de Quatt die aan 10A al genoeg heeft.
@klmtrf kijk anders even op je typeplaatje van de wasdroger, daar staat ook het vermogen vermeld, zoals @netappie heeft aangeven heeft een enkele Quatt voldoende aan 10A, dus heb je nog 6A reserve die je voor je wasdroger kunt gebruiken. (6A * 230V = 1380W) dus daar moet je wel onder blijven. Even er van uitgaan dat beide gelijk op vol vermogen draaien. (Worst Case)
Bij een Quatt duo heb je wel een eigen groep nodig waar niets anders op mag zitten (muv de CIC dan).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
MacD007 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 12:00:
[...]

@klmtrf kijk anders even op je typeplaatje van de wasdroger, daar staat ook het vermogen vermeld, zoals @netappie heeft aangeven heeft een enkele Quatt voldoende aan 10A, dus heb je nog 6A reserve die je voor je wasdroger kunt gebruiken. (6A * 230V = 1380W) dus daar moet je wel onder blijven. Even er van uitgaan dat beide gelijk op vol vermogen draaien. (Worst Case)
Bij een Quatt duo heb je wel een eigen groep nodig waar niets anders op mag zitten (muv de CIC dan).
Met een A+++ droger zal het wel goed zitten. Dat label krijg je echt niet met een condensdroger en een 6A warmtepompdroger lijkt mij wel heel bijzonder.
@klmtrf Mooiste is om er even een energiemeter tussen te hangen. Dan weet je het precies. HomeWizard stekker is een aanrader.

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:38
Nog een vraag, betaal je volledige bedrag aan Quatt, incl subsidie die je later dan weer terugkrijgt?

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Nu online
Erik1805 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:02:
Nog een vraag, betaal je volledige bedrag aan Quatt, incl subsidie die je later dan weer terugkrijgt?
ja, subsidie is iets tussen consument & RVO

[ Voor 8% gewijzigd door Toby-Wan op 22-08-2024 13:06 ]

• onlinaius
[...]

"Grappig" is dan weer dat ze qua gasvervanging behoorlijk aan de conservatieve kant zijn gaan zitten.

"Bespaar tot 80% op gas met Quatt Hybrid" (volgens hun site), maar ik denk dat 80% aardig in de lagere regionen zit van de besparingen die men er mee haalt. (of het gasverbruik moet onder niet-tweakers een stuk hoger liggen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Zojuist maar eens een emailtje gestuurd met de vraag wanneer ze placebo-koelen op de vloerverwarming gaan activeren.

Want kom op, wij als vloerverwarming'ers gaan ze er toch niet mee laten wegkomen dat ze koelen achter een chill-betaalmuur gooien? :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
Erik1805 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:02:
Klopt eerst betalen.Quatt regelt de subsidie aanvraag voor je via een derde partij en dat staat meestal na 2 tot 4 weken op je rekening.

Als je binnen 2 jaar voor/na de Quatt ook een subsidie aanvraag voor HR++ glas (of beter) doet, dan verdubbelt het subsidiebedrag daarvoor automatisch per m2. Tenzij je het al met een andere maatregel hebt gecombineerd om dat voordeel te halen. Exacte voorwaarden staan op de RVO site.

• Erik1805
netappie schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 18:35:
[...]

Klopt eerst betalen.Quatt regelt de subsidie aanvraag voor je via een derde partij en dat staat meestal na 2 tot 4 weken op je rekening.

Als je binnen 2 jaar voor/na de Quatt ook een subsidie aanvraag voor HR++ glas (of beter) doet, dan verdubbelt het subsidiebedrag daarvoor automatisch per m2. Tenzij je het al met een andere maatregel hebt gecombineerd om dat voordeel te halen. Exacte voorwaarden staan op de RVO site.
Ah dat is mooi. Ik heb net 1 maand geleden HR++ glas beneden laten plaatsen

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

• netappie
onlinaius schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 17:50:
Zojuist maar eens een emailtje gestuurd met de vraag wanneer ze placebo-koelen op de vloerverwarming gaan activeren.

Want kom op, wij als vloerverwarming'ers gaan ze er toch niet mee laten wegkomen dat ze koelen achter een chill-betaalmuur gooien? :9
Van de FAQ:
"Hoe zit het met Quatt Hybrid en koeling?
We stellen hoge eisen aan de kwaliteit van onze producten. Koelen met een warmtepomp via radiatoren zorgt in 95% van de gevallen voor condens en schimmelvorming. Dit geldt voor alle warmtepompen. Koelen via radiatoren kan dus niet."
bron: https://support.quatt.io/...g-quatt-chill-beschikbaar

Ik denk dat ze hier wel aan vast gaan houden, ook al zou ik het prima vinden als ze gewoon met 20 graden water koelen met een grote disclaimer dat condens, roest en schimmel aan je radiatoren je eigen probleem zijn als je dit aan zet en de luchtvochtigheid hoog is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Erik1805 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 18:43:
[...]

Ah dat is mooi. Ik heb net 1 maand geleden HR++ glas beneden laten plaatsen
Ok, dan gaat die Quatt netto bijna niks meer kosten als je genoeg glas hebt laten zetten voor een subsidie aanvraag. Overigens wel handig om meteen zo veel mogelijk glas te laten doen. Je kan voor glas maar 1x subsidie aanvragen. De installatie mag wel gespreid, dus je kan ook wachten tot de Quatt subsidie terug betaald is en dan de rest van het glas doen en alle facturen in 1x aan de subsidie aanvraag hangen als dat nog niet gedaan is.

• onlinaius
netappie schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 18:46:
[...]

Van de FAQ:
"Hoe zit het met Quatt Hybrid en koeling?
We stellen hoge eisen aan de kwaliteit van onze producten. Koelen met een warmtepomp via radiatoren zorgt in 95% van de gevallen voor condens en schimmelvorming. Dit geldt voor alle warmtepompen. Koelen via radiatoren kan dus niet."
bron: https://support.quatt.io/...g-quatt-chill-beschikbaar

Ik denk dat ze hier wel aan vast gaan houden, ook al zou ik het prima vinden als ze gewoon met 20 graden water koelen met een grote disclaimer dat condens, roest en schimmel aan je radiatoren je eigen probleem zijn als je dit aan zet en de luchtvochtigheid hoog is.
Daarom heb ik ook duidelijk aangegeven dat ik vloerverwarming heb.

Mailtje:

"
Hallo Quatt,

De chill lijkt bedoeld te zijn voor mensen met radiatoren, maar als de buitenunit toch kan koelen zou het erg fijn zijn als dit ook met de vloerverwarming kan.

Hebben jullie al enige indicatie wanneer de functie om te gaan koelen op de vloerverwarming wordt geactiveerd?

Met vriendelijke groet / Kind regards,

Naam + achternaam
"

• netappie
onlinaius schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 20:11:
[...]

Daarom heb ik ook duidelijk aangegeven dat ik vloerverwarming heb.

Mailtje:

"
Hallo Quatt,

De chill lijkt bedoeld te zijn voor mensen met radiatoren, maar als de buitenunit toch kan koelen zou het erg fijn zijn als dit ook met de vloerverwarming kan.

Hebben jullie al enige indicatie wanneer de functie om te gaan koelen op de vloerverwarming wordt geactiveerd?

Met vriendelijke groet / Kind regards,

Naam + achternaam
"
Nejtes geschreven. Nee heb je, ja kan je krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zer0l
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-05 07:26
Hallo allemaal!
Wat een fantastische TS zeg. Wat een bak aan informatie!
Ik zelf zit sinds kort ook te denken aan een hybride warmtepomp. Ik heb nog 8000 euro aan verduurzaamheidssubsidie staan (Groningen, bevingsgebied).
De Quatt spreekt me erg aan, ook gezien de beperkte ruimte die nodig is bij de CV ketel en de looks van de unit ivm de zeer beperkte tuin ruimte, heb wel een hoek huis.

Een ding waar ik echter steeds tegen aanloop: met die buiten unit, zal ik over mijn hele achtergevel van de tuin naar de zolder waar de cv ketel staat, bekabeling hebben lopen, toch? Ook zal dat dan op een manier langs mijn regen goot moeten gaan die “geïntegreerd” zit in mijn buitenmuur.
Ik weet niet of dat door de esthetische commissie komt…
Heb trouwens ook precies die intergas extreme 36 haha. Maar daar valt dus een mouw aan te passen, zal vast ook wel weer wat kosten.

In retrospect, it was inevitable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mklcln
zer0l schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 02:12:
Hallo allemaal!
Ik zelf zit sinds kort ook te denken aan een hybride warmtepomp. Ik heb nog 8000 euro aan verduurzaamheidssubsidie staan (Groningen, bevingsgebied).
De Quatt spreekt me erg aan, ook gezien de beperkte ruimte die nodig is bij de CV ketel en de looks van de unit ivm de zeer beperkte tuin ruimte, heb wel een hoek huis.

Een ding waar ik echter steeds tegen aanloop: met die buiten unit, zal ik over mijn hele achtergevel van de tuin naar de zolder waar de cv ketel staat, bekabeling hebben lopen, toch? Ook zal dat dan op een manier langs mijn regen goot moeten gaan die “geïntegreerd” zit in mijn buitenmuur.
Heb trouwens ook precies die intergas extreme 36 haha. Maar daar valt dus een mouw aan te passen, zal vast ook wel weer wat kosten.
Dat is een beetje moeilijk te zeggen normaal gesproken krijg je een kabelgoot.
De situatie die je schets is dus maar via een mogelijkheid. Misschien zijn er ook andere routes. En eventueel kunnen ze hem hangen als je een enkele quatt pakt. Duo plaatsen ze meestal op de grond of op plat dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05:13
zer0l schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 02:12:
Hallo allemaal!

Je krijgt een kabelgoot en deze kun je ook kiezen in antraciet. Dan valt dat al een stuk minder op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Of, als alternatief, de leiding naar binnen ergens naast een binnenhoek en achter een koof verder naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zer0l
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-05 07:26
paQ schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 09:21:
Of, als alternatief, de leiding naar binnen ergen naast een binnenhoek en achter een koof verder naar boven.
Misschien dan toch maar even de 25 euro eraan wagen om van ze te horen wat er mogelijk is…
Antraciet klinkt al beter. En als het binnen op een mooie manier kan en dan via de koof, klinkt ook als een goede optie.
Bedankt voor de snelle antwoorden!

PS. Kan iemand mij vertellen hoe dik de leidingen+goot zijn? Voor de binnen variant wel goed om te weten.

[ Voor 10% gewijzigd door zer0l op 23-08-2024 10:05 ]

In retrospect, it was inevitable

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
zer0l schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 09:38:
[...]

Misschien dan toch maar even de 25 euro eraan wagen om van ze te horen wat er mogelijk is…
Antraciet klinkt al beter. En als het binnen op een mooie manier kan en dan via de koof, klinkt ook als een goede optie.
https://www.hornbach.nl/p...0-mm-dikte-20-mm/8398864/
In de hoek lijmen, 2 laagjes kant en klare pasta erover, klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mklcln
zer0l schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 09:38:
[...]

PS. Kan iemand mij vertellen hoe dik de leidingen+goot zijn? Voor de binnen variant wel goed om te weten.
Ongeveer 10/12cm. In de starttopic (beginpagina) staat heel veel informatie over o.a. de leiding/goot onder punt 6.7 Quatt leidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vetifuro
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-05 11:54
Wij zijn zeer geïnteresseerd in de Quatt warmtepomp, maar zijn erg benieuwd naar eventueel onderhoud en/of service vanuit Quatt. Hoe zijn de ervaringen hiermee, en dan met name bij mensen die wat verder van Amsterdam vandaan wonen? Zuid-Oost Brabant bijvoorbeeld. De prijzen ten opzichte van de hybride warmtepomp die mijn reguliere installateur kan/wil leveren zijn gewoon enorm concurrerend, en daarbij ziet de Quatt er erg mooi uit.

Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-05 16:22
Het lijkt erop dat Quatt zich gaat voorbereiden voor het stookseizoen. Net als beta tester gevraagd om door middel van paar stappen mijn Quatt te gaan aanslingeren.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
Vetifuro schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:52:
Wij zijn zeer geïnteresseerd in de Quatt warmtepomp, maar zijn erg benieuwd naar eventueel onderhoud en/of service vanuit Quatt. Hoe zijn de ervaringen hiermee, en dan met name bij mensen die wat verder van Amsterdam vandaan wonen? Zuid-Oost Brabant bijvoorbeeld. De prijzen ten opzichte van de hybride warmtepomp die mijn reguliere installateur kan/wil leveren zijn gewoon enorm concurrerend, en daarbij ziet de Quatt er erg mooi uit.
Ik woon zelf nog een stuk zuidelijker, en tot nu toe, naast de installatie die eigenlijk goed verliep behalve dat ze iets in de ketel waren tegengekomen wat die avond een probleem had veroorzaakt, maar dat werd heel netjes de volgende dag ook gewoon verholpen, de avond zelf nog tot 22:00 telefonisch met hun storingsdienst in gesprek geweest (men nam zich ook echt de tijd _/-\o_ d:)b

Daarna heeft de Quatt het hele stookseizoen eigenlijk probleemloos gedraaid.
Met de Quatt heb ik ruim 1000 m3 gas bespaard, en dat heeft me circa 1.900 kWh zonnestroom gekost, en dat alles met een COP van 4,9 over het hele jaar gezien. Zelfs mijn vrouw is zeer tevreden en die was verre van pro-warmtepomp. En dat alles met een behoorlijk groot ouder huis met vooral radiatoren en deels vloerverwarming en de isolatie is zeker niet perfect.
Ik heb nu ook de koeloptie Chill besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

Nog geen ervaring met service, maar de installatie hier werd verricht door een installatiebedrijf uit de provincie. Ik kon ook gewoon Fries met ze spreken. Dikke kans, dat die ook de service zullen verlenen.

Ik vermoed dat het zeer locatie afhankelijk zal zijn, wie de service doet. Maar uiteindelijk maakt dat toch niet uit? Als de service maar verleend wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
netappie schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 20:24:
[...]

Nejtes geschreven. Nee heb je, ja kan je krijgen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q2FKWVYKx8ASXMvP3yT_7gQYc5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cKXrDfNUDqrc9VL2jABwyAVV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Ik heb goede ervaringen met de service.

Ze zijn 1x bij mij terug geweest omdat ik een lekkende koppeling had (die lullig genoeg niet meer lekte toen ze er waren, het was dat ik een foto had, anders had ik me nog meer opgelaten gevoeld). Vrij snel een afspraak en vriendelijke monteurs. De reparatie werd bij mij (Zuid Limburg) wel gedaan door 'echte' Quatters, de installatie werd gedaan door andere landiers (hebben anderen hier ook ervaring mee, dacht dat het Kroaten of Albanezen waren, maar heb ik niet helemaal meer scherp voor me).

Verder had ik een probleem met de thermostaat (door een verkeerde ketelmodule ging de Quatt steeds in storing), en ook dat hebben we samen weten op te sporen, en heb ik verholpen door het kopen van een andere ketelmodule. (was soort van mijn fout ik had een Toon 1, met een Toon 2 ketelmodule).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-05 21:17
onlinaius schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 17:28:
[...]

"Grappig" is dan weer dat ze qua gasvervanging behoorlijk aan de conservatieve kant zijn gaan zitten.

"Bespaar tot 80% op gas met Quatt Hybrid" (volgens hun site), maar ik denk dat 80% aardig in de lagere regionen zit van de besparingen die men er mee haalt. (of het gasverbruik moet onder niet-tweakers een stuk hoger liggen).
Het feit dat ze de spf-waarde van 4,5 (radiatoren) hebben bij moeten stellen naar 4,0, aan de hand van monitoring geeft aan dat ze bij veel mensen eerder te rooskleurig hebben gerekend. (Verschil in berekening februari, juni) Het indirect gevolg is dat de eerder berekende terugverdientijd bij mij significant langer werd. Bovendien rekende Quatt bij mij met gas- en stroomprijzen die ik op dit moment niet realistisch vond. Maar ook op basis van factor 4,0 zou mijn kostenbesparing volgens berekening minder zijn dan door hun opgegeven. Ik zag dus wel heel duidenlijk hun marketing aan het werk. Ze hebben ook zelf niet door dat er fouten in hun berekening zitten. Ze hebben wel toegeven dat de spf-waarde beneden was gesteld, daar kwam ik dus na berekening achter.

Ook gingen ze uit van het historisch verbruik 1200 m3 gas, terwijl ik de laatste jaren fors op het verbruik voor tapwater heb bezuinigd. Het laatste jaar, jaarafrekening eind juli, 1050 m3 en vorig jaar 1100 m3 maar toch die1200 m3 nemen. Mijn indruk was dat het tapwater gebruik te hoog was ingeschat maar dat kon ik niet controleren. Het rekenprogramma doet aanames maar ik kan niet controleren wat voor informatie ze erin hebben gestopt. Ik zie bijv. wel dat het rekenprogramma niet daadwerkenlijk het verschil maakte tussen dubbel glas en hr ++ glas, ze gaan nog steeds uit van hetzelfde historisch vebruik en er werd geen correctie toegepast. De berekeningen neem ik daarom maar niet te serieus. Maar mijn doel is om onder onder de 500 m3 gas te komen, wat weer een stukje vastrecht scheelt. Die besparing wordt door Quatt niet meegerekend en niet als marketingtool ingezet.

Hoewel ik het liefst een pomp op propaan had gekocht bleek bij nader inzien betaalbaar. Of ze maakten naar mijn zin te veel geluid. De Chill is een grote pre voor ons, dus het werd toch Quatt.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-05 11:13
WAF1 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 18:37:
[...]

Maar mijn doel is om onder onder de 500 m3 gas te komen, wat weer een stukje vastrecht scheelt.
Nooit geweten of me gerealiseerd. Dat is een leuk streven dan.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Nu online
WAF1 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 18:37:
[...]

Ook gingen ze uit van het historisch verbruik 1200 m3 gas, terwijl ik de laatste jaren fors op het verbruik voor tapwater heb bezuinigd.
Hoewel ik de eerste ben die zou geloven dat de berekening van Quatt beter kan, de Quatt doet geen tapwater dus welke besparing daarop zou geen invloed moeten hebben op de berekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-05 21:17
Toby-Wan schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 21:49:
[...]

Hoewel ik de eerste ben die zou geloven dat de berekening van Quatt beter kan, de Quatt doet geen tapwater dus welke besparing daarop zou geen invloed moeten hebben op de berekening
Ze schatten in hoeveel je van die 1200 m3 voor vewarming gebruikt, vaak een vast percentage. Je hebt zelf geen invloed op die schatting, ik kan dus niet nagaan of deze in onze situatie ook klopt. Ik weet wel dat mijn oudste zoon uit huis is vertrokken en dat hij een grootverbruiker van de douche was, de historische schatting dus aan de hoge kant is en daarom ga liever van die 1100 m3 van vorig jaar uit. En ik mag verwachten dat het isolatieglas (28 m2) ook nog iets doet. De besparing die ik kan behalen met de wp, voor verwarming, is mogenlijk daardoor kleiner dan nu opgeven, omdat er niet meer besparing valt te behalen.

Volgens de berekening van Quatt ga ik 864.16 m3 gas per jaar besparen. Ga ik uit van 1100 m3 gas per jaar-814.16 m3 besparing per jaar = 235,84 m3 per jaar. Dit zou beschikbaar zijn voor douchen en koken op gas. Ik weet niet of dat een realistisch is omdat ik nog niet voldoende in de materie thuis ben. Ik heb ik de verwachte besparing van het hr ++ glas daar nog niet van afgetrokken. (Dat heeft Quatt dus ook niet gedaan, wel extra punten gegeven voor isolatie) Mijn eerste de indruk is dat de daadwerkenlijke besparing die aan de wp kan toe kan schrijven lager kan zijn dan opgegeven, Daardoor zal terugverdientijd van de wp toenemen. Ik geef dus aan door het verbruik bewust hoger inschatten om een positiever plaatje te schetsen ondanks dat ik precies aangaf wat mijn vorig jaar mijn vebruik is geweest. Ik wist ook precies wat ik komende jaar voor mijn gas moet betalen en toch wordt er met een prijs van € 1,46 voor een kuub gas gerekend waardoor op het oog een grotere besparing valt te behalen. Dat zijn marketingtruckjes en daar kijk ik kritisch naar. Bij nader inzien is het opmerkenlijk dat de netto aanschafprijs lager is (€ 3286 versus € 2874) dan opgegeven op het aparte rekenblad, dus de terugverdientijd moet lager zijn dan opgegeven! De bijbehorende grafiek ziet er daardoor dus ook net iets anders uit. Ik zie in mijn papieren dus slordige fouten en dat maakt de beweringen die ze doen onbetrouwbaar. Het zijn de ervaringen van anderen en de relatief gunstige prijs die mij over de streep trekken. Aanpassing van de spf-waarde geeft ook aan dat ze daadwerkenlijk iets met hun monitoring doen. De Chill is voor ons een uitkomst omdat we geen lelijke leidingen hoeven te trekken, waar we mogenlijk geen toestemming voor krijg van de welstandcomissie. Ondanks mijn kritiek werd het dus toch de Quatt. In de praktijk zal de pomp zich moeten bewijzen.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
WAF1 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 12:48:
[...]

Ze schatten in hoeveel je van die 1200 m3 voor vewarming gebruikt, vaak een vast percentage. Je hebt zelf geen invloed op die schatting, ik kan dus niet nagaan of deze in onze situatie ook klopt. Ik weet wel dat mijn oudste zoon uit huis is vertrokken en dat hij een grootverbruiker van de douche was, de historische schatting dus aan de hoge kant is en daarom ga liever van die 1100 m3 van vorig jaar uit. En ik mag verwachten dat het isolatieglas (28 m2) ook nog iets doet. De besparing die ik kan behalen met de wp, voor verwarming, is mogenlijk daardoor kleiner dan nu opgeven, omdat er niet meer besparing valt te behalen.

Volgens de berekening van Quatt ga ik 864.16 m3 gas per jaar besparen. Ga ik uit van 1100 m3 gas per jaar-814.16 m3 besparing per jaar = 235,84 m3 per jaar. Dit zou beschikbaar zijn voor douchen en koken op gas. Ik weet niet of dat een realistisch is omdat ik nog niet voldoende in de materie thuis ben. Ik heb ik de verwachte besparing van het hr ++ glas daar nog niet van afgetrokken. (Dat heeft Quatt dus ook niet gedaan, wel extra punten gegeven voor isolatie)
als ik het goed begrijp zeg je eigenlijk het volgende:
gasverbruik (2023/2024) was 1100 m3
je SWW (warm water) + koken op gas zit op 240 m3 (afgerond); opmerking is zelf zou circa 50-60 m3 gas voor koken en voor een 2-persoons huishouden ergens tussen 150-200 m3 gas uitsluitend voor het SWW deel ztten (dus je huidige verwachting zit daar helemaal niet ver er van af.
Dus stel (is nu een gok van mij) ga hier dus op 230 m3 zitten.
Dit betekend dat je voor puur verwarmen 1100 - 230 = 870 m3 gas overhoud.
Nu is het zo bij een hybride dat je niet helemaal geen gas meer verbruikt, hij heeft voor de start altijd wel nog gas nodig, dat is wel niet erg veel maar over een heel jaar bouwd zich dat dus wel op en af en toe zal de Quatt ook nog een kleine ondersteuning nodig hebben, en dan gaat het snel berg op met het verbruik.
bekijk het het negatief ligt je besparing op 70% en ben je zeer optimisch kom je op 95%. Dus omdat je aangeeft dat je HR++ hebt laten installeren, dat betekend dat je warmtepomp dus minder hard moet gaan werken (door geringere warmteverlies)

Als ik mijn eigen verbruik bekijk (ik heb een zeer goede blik op mijn gasverbruik via de HW app) lig ik zelf op bijna 93% en heb zelf een rest gasverbruik (dus incl. CV verbruik van nog geen 160m3, ik kwam zelfs van 1.200 m3 verbruik, dus mijn besparing kam op ruim 1.000 m3 gas afgelopen jaar. Dat was dus op het totale gasverbruik van eerst 1.200 m3 op ruim 83%.

Dus als je uitgaat van 80% gasverbuik besparing (van 1.100 m3) is dat dus 880 m3 gas besparing. Hou hier een speelruimte van +/- 3% aan.
Dus gezien de berekening van Quatt ligt deze eigenlijk prima in het te verwachten patroon.

Bedenk dat je door de stookkeuze; hoe ga je met je thermostaat om (en bedenk een warmtepomp is geen CV (schildpad versus haas), dus stel je thermostaat met hooguit twee/drie temperatuurzones (qua tijd) in die ook niet te veel (hooguit1-2 graden van elkaar mogen zitten en daar ook voldoende tijd moet gaan zitten).
voorbeeld: 22:00 - 5:00 17,5Gr -- 5:00 - 10:00 19Gr. - 10:00 - 15:00 18Gr -- 15:00 - 22:00 19,5Gr
In de wintertijd kun je overigens beter gewoon één temperatuur aanhouden.
00:00 - 24:00 - 19gr. of hooguit een kleine nacht verlaging van 0,5Gr.

Kijk of je ook de temperatuur 0,5 tot 1 graad lager kunt instellen dan wat je nu gewend bent, want daar zit eigenlijk je hoofdbestaring in.
We hebben gemerkt dat juist door één vaste temperatuur men eigenlijk de iets langere temeperatuur helemaal niet meer merkt. Onze ervaring was dat juist temperatuurwisselingen een veel groter effect hebben om het comfort dan een iets lagere temperatuur.
Mijn eerste de indruk is dat de daadwerkenlijke besparing die aan de wp kan toe kan schrijven lager kan zijn dan opgegeven, Daardoor zal terugverdientijd van de wp toenemen. Ik geef dus aan door het verbruik bewust hoger inschatten om een positiever plaatje te schetsen ondanks dat ik precies aangaf wat mijn vorig jaar mijn vebruik is geweest. Ik wist ook precies wat ik komende jaar voor mijn gas moet betalen en toch wordt er met een prijs van € 1,46 voor een kuub gas gerekend waardoor op het oog een grotere besparing valt te behalen. Dat zijn marketingtruckjes en daar kijk ik kritisch naar.
probeer juist je daar niet te veel te laten beinvloeden.
kijk mn naar je eigen en bekijk dit mn op de langere termijn, want laten we eerlijk zijn, niemand weet wat over 3 jaar de gasprijs gaat doen (we hebben dat pas geleden kunnen zien), en als deze alleen al 50% gaat stijgen of dalen (verwacht ik overigens niet) dan klopt je huidige berekening al totaal niet meer.
Bij nader inzien is het opmerkenlijk dat de netto aanschafprijs lager is (€ 3286 versus € 2874) dan opgegeven op het aparte rekenblad, dus de terugverdientijd moet lager zijn dan opgegeven! De bijbehorende grafiek ziet er daardoor dus ook net iets anders uit. Ik zie in mijn papieren dus slordige fouten en dat maakt de beweringen die ze doen onbetrouwbaar. Het zijn de ervaringen van anderen en de relatief gunstige prijs die mij over de streep trekken. Aanpassing van de spf-waarde geeft ook aan dat ze daadwerkenlijk iets met hun monitoring doen. De Chill is voor ons een uitkomst omdat we geen lelijke leidingen hoeven te trekken, waar we mogenlijk geen toestemming voor krijg van de welstandcomissie. Ondanks mijn kritiek werd het dus toch de Quatt. In de praktijk zal de pomp zich moeten bewijzen.
ik verwacht dat je daar uiteindelijk geen spijt van krijgt. het is ondanks de marketing (die overigens je net zo ook bij andere merken ziet) nog steeds een van goedkoopste hybrides op de markt met een prima geluidsniveau (en ja er zijn stillere, maar die kosten het dubbele of zelfs meer) en zelfs een optionele koeloptie.
overigens heb ik zelfs ook een chill besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-05 12:16
Nog is zitten rekenen. Even alle radiatoren opgemeten en uitgerekend wat die bij verschillende aanvoer temperaturen doen.

Afgelopen winter de hele winter de aanvoer temperatuur op max 55 graden gehad. En alles prima warm gehouden. 55 graden is heel mooi de bovengrens van Quatt. Idealiter is de aanvoer 45 of lager, maar ik ga even uit van worst case en ijzige kou.

Bij 55 graden output genereert de Quatt met buiten -7 een nominaal vermogen van 2,3 kW.

De radiatoren die ik in die periode open had was in totaal bij 55 graden met speedcomfort een afgifte van ongeveer 4,8 kW. Echter, deze afgifte capaciteit werd einkel ten volle benut in de ochtend in de ochtend en in de avond... Om de badkamer en de woon kamer een beetje op te warmen. Hoofdverwarming was een airco uit van 3,5 kW afgifte.

Dan moet ik toch prima de boel warm kunnen houden met 1 Quatt? Die zal uiteraard veel langer draaien dan de CV + airco. Mogelijk wordt er hier en daar nog een slaapkamer opgewarmd. Dat is dan de uitzondering waar ik nu ook al flink de CV aan moet zetten. Dat zal met een Quatt enkel minder worden dan.

Groot verschil zal het stookgedrag zijn dan. 2 keer kort vol gas, wat we nu doen. Of veel meer de boel warm houden en veel vroeger beginnen met opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
The - DDD schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:02:
Nog is zitten rekenen. Even alle radiatoren opgemeten en uitgerekend wat die bij verschillende aanvoer temperaturen doen.

Afgelopen winter de hele winter de aanvoer temperatuur op max 55 graden gehad. En alles prima warm gehouden. 55 graden is heel mooi de bovengrens van Quatt. Idealiter is de aanvoer 45 of lager, maar ik ga even uit van worst case en ijzige kou.

Bij 55 graden output genereert de Quatt met buiten -7 een nominaal vermogen van 2,3 kW.

De radiatoren die ik in die periode open had was in totaal bij 55 graden met speedcomfort een afgifte van ongeveer 4,8 kW. Echter, deze afgifte capaciteit werd einkel ten volle benut in de ochtend in de ochtend en in de avond... Om de badkamer en de woon kamer een beetje op te warmen. Hoofdverwarming was een airco uit van 3,5 kW afgifte.

Dan moet ik toch prima de boel warm kunnen houden met 1 Quatt? Die zal uiteraard veel langer draaien dan de CV + airco. Mogelijk wordt er hier en daar nog een slaapkamer opgewarmd. Dat is dan de uitzondering waar ik nu ook al flink de CV aan moet zetten. Dat zal met een Quatt enkel minder worden dan.

Groot verschil zal het stookgedrag zijn dan. 2 keer kort vol gas, wat we nu doen. Of veel meer de boel warm houden en veel vroeger beginnen met opwarmen.
The proof of the pudding is in eating it.
Hoe dan ook: 4.8 kW is meer dan het dubbele van 2.3 kW.

Zal je gas besparen? Absoluut
Kan 1 Quatt het 'in zijn eentje' af bij -7? (icm een airco) neuh. Ik denk dat het hybride systeem dan gewoon in werking treedt om aan je warmtevraag te kunnen voldoen. Overigens is bij die 2.3 kW de COP-waarde compleet prut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
MacD007 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 14:02:
[...]

Bedenk dat je door de stookkeuze; hoe ga je met je thermostaat om (en bedenk een warmtepomp is geen CV (schildpad versus haas), dus stel je thermostaat met hooguit twee/drie temperatuurzones (qua tijd) in die ook niet te veel (hooguit1-2 graden van elkaar mogen zitten en daar ook voldoende tijd moet gaan zitten).
voorbeeld: 22:00 - 5:00 17,5Gr -- 5:00 - 10:00 19Gr. - 10:00 - 15:00 18Gr -- 15:00 - 22:00 19,5Gr
In de wintertijd kun je overigens beter gewoon één temperatuur aanhouden.
00:00 - 24:00 - 19gr. of hooguit een kleine nacht verlaging van 0,5Gr.
Die 93% haal je (mede) door dit stookgedrag natuurlijk.
Jij vindt 19 "lekker 19", ik vind dat echt ijskoud.
Ergo, als iemand het geen 19 heeft in de winter, maar 21, dan ziet het verbruiksplaatje -en dus de verdeling gas / elektra- er heel anders uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
The - DDD schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:02:

Moet je met een warmtepomp en dus ook met een Quatt niet willen, deze kun je beter op circa 35-40Gr houden.
Het is over de levensduur van de warmtepomp dan een heel stuk goedkoper om die radiator(en) waar je nu veel te kort komt, om deze door een grotere type T33 te vervangen, onder de streep is dit veel goedkoper dan de Quatt op die hoge temperaturen te zetten.

hou rekening mee dat een warmtepomp (L/W) geen snelheidskanon is, dus even snel het vlink opwarmen zit er met een warmtepomp niet bij, de grote winst haal je juist door een zo gelijkmatige opwarming over een lange tijd met zo weinig mogelijke verschillende temperatuur instellingen. Dus aub een slot op je thermostaat, die op een vast (of twee periodes) instellen en daarna er van afblijven.
lees de TS eens goed door, daar staat dit eigenlijk allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:11:
[...]

Die 93% haal je (mede) door dit stookgedrag natuurlijk.
Jij vindt 19 "lekker 19", ik vind dat echt ijskoud.
Ergo, als iemand het geen 19 heeft in de winter, maar 21, dan ziet het verbruiksplaatje -en dus de verdeling gas / elektra- er heel anders uit.
@The - DDD
Ja, de gegeven temperatuur is hier natuurlijk een voorbeeld (uit mijn eigen ervaring) als je dat graag hoger wilt heeft dat dus ook effect in je verbruik, eisen aan je warmtepomp ( dan is mogelijk een Quatt Duo toch een betere keuze) maar mbt tot je afgiftesysteem zul je gewoon deze ook meer richting warmtepompland moeten brengen waarbij hoe lager je afgiftetemperaratuur kan gaan worden hoe meer voordeel je er uit kunt krijgen. Denken dat je een op een je cv door een warmtepomp kunt vervangen (ook bij een hybride) is een zekere weg naar teleurstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:03

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
Thanks voor de input. :)

Het argument voor een warmtepomp zal hier thuis ook echt wel zijn dat het hele huis in zijn geheel in het stook seizoen gemiddeld warmer zal zijn zonder, als het goed is zonder hogere stookkosten. Isolatie is volgens mij redelijk op orde voor een huis uit 1982. De WP mag dan 24/7 de boel netjes op 1 temperatuur houden wat mij betreft.

Ik verwacht dat donderdag Quatt zal zeggen dat een Duo te prefereren is. Grootste vraag die ik heb, waar komt ie te staan en hoe komen die leidingen op zolder bij de CV. Ik denk dat ons huis best een uitdaging zal zijn wat dat betreft.

[ Voor 7% gewijzigd door The - DDD op 26-08-2024 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 27-05 19:09
The - DDD schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 17:53:
Isolatie is volgens mij redelijk op orde voor een huis uit 1982. De WP mag dan 24/7 de boel netjes op 1 temperatuur houden wat mij betreft.

Ik verwacht dat donderdag Quatt zal zeggen dat een Duo te prefereren is. Grootste vraag die ik heb, waar komt ie te staan en hoe komen die leidingen op zolder bij de CV. Ik denk dat ons huis best een uitdaging zal zijn wat dat betreft.
Of je isolatie 'n beetje op orde is merk je eigenlijk snel genoeg op een flink koude dag (in ieder geval hele dag onder 0) als je de cv uitzet. Als je huis dan als 'n gek afkoelt dan is er werk aan de winkel. Voor onze isolatieaanpak hier koelde ons huis met koude winterdagen rustig af van 21 naar 15 graden (in 'n tijdsbestek van 8 uur ongeveer). Fors onder de maat om leuk warm te houden met een warmtepomp en radiatoren.

Paar jaar geleden flink geïsoleerd, kierdichting aangepakt, glas vervangen voor hr++ en is echt 'n wereld van verschil.

Leidingen zijn ze best handig mee bij Quatt. Bij mij heb ik samen met de mannen van installatie de leidingen echt netjes weggewerkt gekregen. Hebben daarvoor (met mijn toestemming) wel in een schuine gipswand sleuf gemaakt welke ik later zelf weer dichtgezet. En met kleine omweg langs de achterzijde van een inbouwkast gegaan. Er kan echt veel met 'n beetje geduld en creatief denken.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
The - DDD schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 17:53:
Thanks voor de input. :)

Het argument voor een warmtepomp zal hier thuis ook echt wel zijn dat het hele huis in zijn geheel in het stook seizoen gemiddeld warmer zal zijn zonder, als het goed is zonder hogere stookkosten. Isolatie is volgens mij redelijk op orde voor een huis uit 1982. De WP mag dan 24/7 de boel netjes op 1 temperatuur houden wat mij betreft.

Je mag hier gerust een foto of plattegrond plaatsen, ik denk dat er voldoende tweakers hier je graag op ideen willen geven, ten slotte je kunt niet alles weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:19
Ik ben heel benieuwd of de Quatt op mijn dak kan worden geïnstalleerd. Tegen mijn zonnepanelen aan, aan de Noord kant. En of dit veilig is (wind) en of het ok is dat je alleen met steiger op het dak kan komen. (Of met een kraan). Wat denken jullie? CV ketel staat in het midden van de verdieping eronder, dus kwa leidingen ideaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k2jITNe8WslQm9q3mID7-59K8_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CmHnA4wIyQtDgJT1SsNLlHuD.jpg?f=fotoalbum_large

Rood = Quatt (voorkant naar het Noorden, straat kant)
Blauw = bekabeling
geel = gat om naar CV te gaan

[ Voor 18% gewijzigd door Torgo op 26-08-2024 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Torgo schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:35:
Ik ben heel benieuwd of de Quatt op mijn dak kan worden geïnstalleerd. Tegen mijn zonnepanelen aan, aan de Noord kant. En of dit veilig is (wind) en of het ok is dat je alleen met steiger op het dak kan komen. (Of met een kraan). Wat denken jullie? CV ketel staat in het midden van de verdieping eronder, dus kwa leidingen ideaal.

[Afbeelding]
Veilig: ja hoor, waarom niet? Heel veel mensen die een warmtepomp op een plat dak hebben staan, daar gebeurd niets mee.

Tegen de zonnepanelen aan de noordkant zou moeten kunnen, wel goed kijken dat je de warmtepomp echt helemaal op het noorden zet, zodat je geen schaduwval op je panelen krijgt.

Of en hoe Quatt het dak op gaat durf ik niet te zeggen, volgens mij werken ze wel met steigers.

Edit: panelen staan gok ik iets verhoogd? Dan zou je daar met de leiding ook onderdoor kunnen gaan. Scheelt weer wat leiding, wat je efficientie ten goede komt.

Edit2: mag ik uit de huisnummers aannemen dat 32 volledig het blauwe pand is / volledig van jou is? (ik gok een beetje van niet, ik denk twee tuinen te zien, maar de huisnummers lijken dat wel aan te geven).

Want in dat geval zou je de warmtepomp wat verder bij de buurman vandaan kunnen zetten als het problmeen geeft met de geluidsnormen.

[ Voor 18% gewijzigd door onlinaius op 26-08-2024 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:19
onlinaius schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:42:
[...]

Veilig: ja hoor, waarom niet? Heel veel mensen die een warmtepomp op een plat dak hebben staan, daar gebeurd niets mee.

Tegen de zonnepanelen aan de noordkant zou moeten kunnen, wel goed kijken dat je de warmtepomp echt helemaal op het noorden zet, zodat je geen schaduwval op je panelen krijgt.

Of en hoe Quatt het dak op gaat durf ik niet te zeggen, volgens mij werken ze wel met steigers.

Edit: panelen staan gok ik iets verhoogd? Dan zou je daar met de leiding ook onderdoor kunnen gaan. Scheelt weer wat leiding, wat je efficientie ten goede komt.

Edit2: mag ik uit de huisnummers aannemen dat 32 volledig het blauwe pand is / volledig van jou is? (ik gok een beetje van niet, ik denk twee tuinen te zien, maar de huisnummers lijken dat wel aan te geven).

Want in dat geval zou je de warmtepomp wat verder bij de buurman vandaan kunnen zetten als het problmeen geeft met de geluidsnormen.
De zonnepanelen zitten gemonteerd op de rails, zie foto. Misschien kan de leiding er net onderdoor, dat zou mooi zijn.

Mijn huis nr is 31, 32 zijn de buren. Ik ben de laatste straat dus geen overburen vandaar dat de nummers even en oneven zijn.

Omdat de warmptepomp aan de Noordkant zou komen en de panelen omder een hoek staan richting Zuid (ZZW) zou het schaduweffect redelijk verwaarloosbaar moeten zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbbunKp1RnjjJMqFLpfuFqfXhP4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nir3mmLjyEIVCyQ1mdvK8KxR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Torgo schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:35:

[Afbeelding]

Rood = Quatt (voorkant naar het Noorden, straat kant)
Blauw = bekabeling
geel = gat om naar CV te gaan
zal denk ik met een kraan worden, en ja lijkt me geen verkeerde plaats, uitblaas richting straat kant.
Weet je hoeveel ruimte je hebt tussen de eerste rij en de rand van het dak, je hebt namelijk circa 60cm nodig ivm de bigfoots. mn je tweede foto lijkt dat je daar namelijk niet voldoende ruimte hebt.

m.b.t. het geluid zou je mn door de straatkant ook nog geluk kunnen hebben, want in die richting heb je geen geluidseisen.
Probeer wel min circa 20-30 cm van de rand af te blijven zodat er geen geluid over de rand richting de raam aan de voorkant kan komen. Je hebt dan voldoende afstand tot deze ramen en geen directe geluidsinstraling.
Maar ik elk geval even voor de zekerheid een WPAC berekening, vind je dat lastig geen probleem stuur me even een PM dan help ik je wel.

[ Voor 30% gewijzigd door MacD007 op 26-08-2024 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:53
Op de website bij Quatt zijn ze niet scheutig met prijsinformatie. Weet iemand of ze daadwerkelijk gezakt zijn qua prijzen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylanf97
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07:14
@twinkey Ik heb gisteren de offerte ontvangen en de prijzen zijn vooralsnog hetzelfde gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:03
twinkey schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 07:26:
[...]

Op de website bij Quatt zijn ze niet scheutig met prijsinformatie. Weet iemand of ze daadwerkelijk gezakt zijn qua prijzen?
Zo lees ik dit stukje ook niet 😉 ik heb meer het idee dat de andere merken behoorlijk zijn gezakt en Quatt en WeHeat al goedkoper waren.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
[...]

Het is vooral dat de rest gedaald is. Veel bedrijven maakten het nogal bont.
Voor die 3000 euro heb je een koopje en met een referral code kan daar nog 100 euro vanaf. Ook worden er gratis Tado thermostaten uitgedeeld (weet niet zeker of dat nog zo is) en krijg je een huisbezoek voor een prijs die de gemiddelde professional al aan voorrijkosten rekent.

De markt is behoorlijk ingezakt, dus als je iets anders zoekt dan een Quatt dan kan je misschien een scherpere prijs regelen dan voorheen. Bij Quatt is de rek er volgens mij wel redelijk uit qua kortingen, maar je kan het natuurlijk proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 29-05 08:29
Nu er over die gratis tado’s gesproken wordt: heeft iemand die er recent nog bijgekregen? Bij het huisbezoek van vorige week dinsdag vroeg ik ernaar, maar gaf de verkoper aan dat dit niet meer gedaan wordt.

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chipch
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-10-2024
VindiGoosh schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:37:
Nu er over die gratis tado’s gesproken wordt: heeft iemand die er recent nog bijgekregen? Bij het huisbezoek van vorige week dinsdag vroeg ik ernaar, maar gaf de verkoper aan dat dit niet meer gedaan wordt.
Ja, ik :) Eind juli de opdracht bevestigd, vandaag wordt e.e.a. geïnstalleerd. Er werden eerst draadloze tado's aangeboden, maar die waren op dus ik heb een bedrade variant gekregen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klmtrf

Alvast bedankt!
Gisteren heeft het installatieteam de Quatt geplaatst. Harde werkers die in 4 uur de installatie hebben afgerond.

Echter is de PV-verdeler zoals Coolblue die heeft gemonteerd niet gebruikt maar is er een stekker gemonteerd die is aangesloten op een 16A Brennenstuhl stekkerdoos die ik in de cv-ruimte heb voor wat smart home hubs, 2x een switch en 2x een NAS. Ik weet verder niet exact wat er nog meer op die groep werkt. Zal een deel van de zolder zijn.

Hoe kijken jullie hier naar qua veiligheid?
Ik ga natuurlijk mijn geld voor monteren van de pv-verdeler terug vragen als dit verder oke is. Alternatief is Quatt terug laten komen om het aan te passen.

Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
klmtrf schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:29:
[...]

Gisteren heeft het installatieteam de Quatt geplaatst. Harde werkers die in 4 uur de installatie hebben afgerond.

Echter is de PV-verdeler zoals Coolblue die heeft gemonteerd niet gebruikt maar is er een stekker gemonteerd die is aangesloten op een 16A Brennenstuhl stekkerdoos die ik in de cv-ruimte heb voor wat smart home hubs, 2x een switch en 2x een NAS. Ik weet verder niet exact wat er nog meer op die groep werkt. Zal een deel van de zolder zijn.

Ik ga natuurlijk mijn geld voor monteren van de pv-verdeler terug vragen als dit verder oke is. Alternatief is Quatt terug laten komen om het aan te passen.

Thanks
Terug laten komen en op die PV verdeler laten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
chipch schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:24:
[...]

Ja, ik :) Eind juli de opdracht bevestigd, vandaag wordt e.e.a. geïnstalleerd. Er werden eerst draadloze tado's aangeboden, maar die waren op dus ik heb een bedrade variant gekregen
Bedankt, goed om te weten. Dan ga ik daar nog even naar vragen. Het kan natuurlijk zo zijn dat de actie tot en met Juli liep. Ik moet de opdracht nog bevestigen (ben in afwachting van een akkoord van hun)

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
Hmm dit had ik niet verwacht:

Het is momenteel druk, daarom verwachten we binnen twee weken de datum van het huisbezoek aan je door te kunnen geven. Deze vindt vervolgens binnen enkele weken plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vetifuro
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-05 11:54
Erik1805 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:49:
Hmm dit had ik niet verwacht:

Het is momenteel druk, daarom verwachten we binnen twee weken de datum van het huisbezoek aan je door te kunnen geven. Deze vindt vervolgens binnen enkele weken plaats.
Ik kreeg gisteren (na de installatiecheck) een automatisch mailtje dat ik binnen 7 werkdagen een mail ontvang met de datum van mijn huisbezoek. Ben erg benieuwd wat dan de doorlooptijden gaan zijn en wanneer de Quatt dan uiteindelijk up-and-running is (Mocht de uiteindelijke keuze op Quatt vallen. Ik heb ook mijn "huis"-installateur gevraagd om mee te kijken voor een warmtepomp).

Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
Vetifuro schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:09:
[...]

Ik kreeg gisteren (na de installatiecheck) een automatisch mailtje dat ik binnen 7 werkdagen een mail ontvang met de datum van mijn huisbezoek. Ben erg benieuwd wat dan de doorlooptijden gaan zijn en wanneer de Quatt dan uiteindelijk up-and-running is (Mocht de uiteindelijke keuze op Quatt vallen. Ik heb ook mijn "huis"-installateur gevraagd om mee te kijken voor een warmtepomp).
Ja dat mailtje kreeg ik dus ook. En nu dus een andere mail dat mijn huis geschikt is en dat er een bezoek ingepland wordt. Maar vanwege drukte duurt het blijkbaar toch aanzienlijk langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Vetifuro schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:09:
[...]

hou ons maar op de hoogte d:)b
en ik ben benieuwd naar het aanbod van je locale warmtepompboer, of die nog een beetje mee kan met het scherpe prijs van Quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Thanks
los dat het 16A stekkerdoos is, maar mn omdat je de overige belasting van die groep niet weet is het mogelijk toch veiliger (want je hebt voor de Quatt minimaal 10A nodig), en dan ook nog in combinatie met je Nassen en overige IT equipment, om hier een eigen groep te laten plaatsen.
waar staat overigens je CV op, want op die groep zou eigenlijk nog voldoende ruimte moeten zitten (CV heeft veelal zijn eigen groep). Een foto zou mogelijk hier helpen.
we denken graag met je mee.
advies 1: probeer in ieder geval even uit te zoeken wat er op deze groep allemaal staat, dat is je beginpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
Dit is de situaite dus.

Je ziet op het dak een schoorsteen en CV pijp, precies daar onder staat nu de CV ook. Schoorsteen is niet in gebruik, de openhaard is verwijdert.

De uitdaging die ik zie, links en rechts van die ruimte op zolder (trap komt er ook op uit) zitten twee kamers met afwerking. Vloeren, muren, etc. En ik zit er niet heel erg op te wachten dat allemaal weer even open te trekken.

Ook zie je dat bijna het hele huis omringt is door schuin dak. De andere kant is een exact replica, afgezien van die lange verticale raampartij. Dat maakt het ook lastiger denk ik.
Mijn beste idee is om 1 of twee units van 60 kilo op het platte dak te zetten, vlak bij waar de CV pijp ook door komt. De CV hangt tegen een dragende muur waar ook het dak op dat deel op rust. (En ik heb de draagbalken gezien van het hele dak, daaar kan je rustig met 6 man naast elkaar op staan.)

Maar Quatt schrijft zelf niet uit hun hoogwerkertje te willen komen. Stel de units worden wel op plat dak geplaatst, gaat dat niet trillen dan? (Bovenbouw is een houten constructie. Andere optie is begane grond op de oprit of het terras (dat laatste gaan we nie doen dus).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xxDCOuDkN8biMiOu4b9PRehQojA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BQnW40nSfClFQVMswZVHMveL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5qzSyamMWaNESbqd5tCxvUX7qd4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xbv8strK7aRoxHze9IdcgFuB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wQdB7RT9L5Nu0ouqNz8v4ld6HME=/800x/filters:strip_exif()/f/image/odRljwvFvEY7HeDb98gfj8r7.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/owHQDDfuzvuOtcyB3squ90YqDtk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h6Q1uY1ZrgS1MLK2EqZYWRBS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lrdPvfxIY5l_O5NOjPcLiTZL48M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9VcmDTOUVqnMiugjxfxHExym.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A3V27eSlRy3YcN_JbulhXcsy-BQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eOZYLm5UgDp4DuPFFU9hJ9Mg.png?f=fotoalbum_large

OPgemerkt, op zolder staat de trap "rechts' ingetekend als waar hij op de overloop komt,, maar je komt "links" uit. Verder zie je op de bouwtekening logias, maar dat is inmiddels binnenruimte.

[ Voor 43% gewijzigd door The - DDD op 27-08-2024 12:00 . Reden: Typos en extra foto's. En toelichting. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
[...]

ik ga even kijken of de informatie in de TS nog wel klopt, in feite staat er bij Quatt alles op.
De TS nog even gecontroleerd, en ook daar stond alles juist. nog wel even een kleine aanvulling gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XBnXgs5GHf9oxeuUfUfiyCg4XFw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oHre1fNwyIiHy1NEjRVgznoc.jpg?f=user_large

huisbezoek kost 25 euro.
aanbetaling 99 euro
rest betaal je na de installatie binnen 3 dagen. Bedenk wel, je betaald aan Quatt de prijs excl. subsidie dus totaal 5.774 euro.
Van de RVO krijg je (normaal binnen 6-8 weken) de subsidie uitbetaald. 2.775 voor de Quatt Mono of 5.550 voor de Quatt Duo.

Hier vind je eigenlijk alles mbt de prijs: https://support.quatt.io/...206-wat-kost-quatt-hybrid

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 27-08-2024 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Nu online
[...]

Nu kan je best wat vinden over aansluiten op stopcontact ipv werkschakelaar/aparte groep, maar aansluiten op een verdeeldoos mag toch wel een nieuw(?) dieptepunt genoemd worden (volgens link is de bedrading ervan slechts 1.5mm2, daar zou ik niet s winters 24/7 1800 W op willen hebben)

zeker als je zelf moeite hebt genomen en kosten hebt gemaakt om de PV verdeler te laten installaren, en bij de intake ook afgesproken is om daarop aan te sluiten?
Zou ze terug laten komen, wat @netappie al zegt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VindiGoosh
Met betrekking tot de doorlooptijden van het huisbezoek, dit was mijn situatie (fwiw):

10-08-2024 huisbezoek aangevraagd en €25,- betaald
10-08-2024 aanvullende vragen beantwoord
11-08-2024 Bevestiging ontvangst antwoorden op aanvullende vragen
13-08-2024 Bevestiging dat huis geschikt is en er een huisbezoek wordt ingepland
20-08-2024 Huisbezoek gehad

Al met al dus een doorlooptijd van 10 dagen van moment aanvraag tot huisbezoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
oeps, dit is wel een uitdaging, daar heb je helemaal gelijk.
Je ziet op het dak een schoorsteen en CV pijp, precies daar onder staat nu de CV ook. Schoorsteen is niet in gebruik, de openhaard is verwijdert.

De uitdaging die ik zie, links en rechts van die ruimte op zolder (trap komt er ook op uit) zitten twee kamers met afwerking. Vloeren, muren, etc. En ik zit er niet heel erg op te wachten dat allemaal weer even open te trekken.

Ook zie je dat bijna het hele huis omringt is door schuin dak. De andere kant is een exact replica, afgezien van die lange verticale raampartij. Dat maakt het ook lastiger denk ik.
Mijn beste idee is om 1 of twee units van 60 kilo op het platte dak te zetten, vlak bij waar de CV pijp ook door komt. De CV hangt tegen een dragende muur waar ook het dak op dat deel op rust. (En ik heb de draagbalken gezien van het hele dak, daaar kan je rustig met 6 man naast elkaar op staan.)

Maar Quatt schrijft zelf niet uit hun hoogwerkertje te willen komen. Stel de units worden wel op plat dak geplaatst, gaat dat niet trillen dan? (Bovenbouw is een houten constructie. Andere optie is begane grond op de oprit of het terras (dat laatste gaan we nie doen dus).
Dat Quatt niet uit hun hoogwerker willen is gewoon een wettelijke regel, je mag namelijk op hoogte niet uit een hoogwerker stappen. Dat is gewoon een arboregel. Helaas is door de bouwwijze van je huis het ook niet eenvoudig om via een steiger op het platte dak te komen.
een een voudige plaatsing zie ik zeker op het platte dak ook niet echt. En bedenk wat ga je op die locatie doen als er onderhoud of een storing is. Daar kom je ook niet zo maar (door de vorm van je huis is een ladder ook al uitgesloten).
welke opties heb je:
Quatt kan wel een enkele Quatt tegen een muur plaatsen, gezien je huis is dat ook niet ideal, zeker met onderhoud en een storing.
ik zelf zou eerder gaan kiezen om deze voor in je voortuin te plaatsen (gewoon op de grond) je hebt dan wel wat meer lengte nodig, even met Quatt overleggen of dit kan en of de afstand niet te lang gaat worden.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

OPgemerkt, op zolder staat de trap "rechts' ingetekend als waar hij op de overloop komt,, maar je komt "links" uit. Verder zie je op de bouwtekening logias, maar dat is inmiddels binnenruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
The - DDD schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:46:
Dit is de situaite dus.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

In jouw geval zou ik een bouwsteiger (laten) neerzetten zodat de installateurs het platte dak kunnen bereiken, en ik zou een Hoeflon huren om de Quatt’s daar neer te kunnen zetten.

Zo ga ik ook vaak te werk en het is voor alles dat niet via een bouwsteiger omhoog kan vanwege het formaat of gewicht, de meest praktische oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
VindiGoosh schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:20:
Met betrekking tot de doorlooptijden van het huisbezoek, dit was mijn situatie (fwiw):

10-08-2024 huisbezoek aangevraagd en €25,- betaald
10-08-2024 aanvullende vragen beantwoord
11-08-2024 Bevestiging ontvangst antwoorden op aanvullende vragen
13-08-2024 Bevestiging dat huis geschikt is en er een huisbezoek wordt ingepland
20-08-2024 Huisbezoek gehad

Al met al dus een doorlooptijd van 10 dagen van moment aanvraag tot huisbezoek
Stond in deze bevestiging dat ze het druk hadden?

"13-08-2024 Bevestiging dat huis geschikt is en er een huisbezoek wordt ingepland"

Pagina: 1 ... 94 ... 256 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.