WAF1 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 12:48:
[...]
Ze schatten in hoeveel je van die 1200 m3 voor vewarming gebruikt, vaak een vast percentage. Je hebt zelf geen invloed op die schatting, ik kan dus niet nagaan of deze in onze situatie ook klopt. Ik weet wel dat mijn oudste zoon uit huis is vertrokken en dat hij een grootverbruiker van de douche was, de historische schatting dus aan de hoge kant is en daarom ga liever van die 1100 m3 van vorig jaar uit. En ik mag verwachten dat het isolatieglas (28 m2) ook nog iets doet. De besparing die ik kan behalen met de wp, voor verwarming, is mogenlijk daardoor kleiner dan nu opgeven, omdat er niet meer besparing valt te behalen.
Volgens de berekening van Quatt ga ik 864.16 m3 gas per jaar besparen. Ga ik uit van 1100 m3 gas per jaar-814.16 m3 besparing per jaar = 235,84 m3 per jaar. Dit zou beschikbaar zijn voor douchen en koken op gas. Ik weet niet of dat een realistisch is omdat ik nog niet voldoende in de materie thuis ben. Ik heb ik de verwachte besparing van het hr ++ glas daar nog niet van afgetrokken. (Dat heeft Quatt dus ook niet gedaan, wel extra punten gegeven voor isolatie)
als ik het goed begrijp zeg je eigenlijk het volgende:
gasverbruik (2023/2024) was 1100 m3
je SWW (warm water) + koken op gas zit op 240 m3 (afgerond); opmerking is zelf zou circa 50-60 m3 gas voor koken en voor een 2-persoons huishouden ergens tussen 150-200 m3 gas uitsluitend voor het SWW deel ztten (dus je huidige verwachting zit daar helemaal niet ver er van af.
Dus stel (is nu een gok van mij) ga hier dus op 230 m3 zitten.
Dit betekend dat je voor puur verwarmen 1100 - 230 = 870 m3 gas overhoud.
Nu is het zo bij een hybride dat je niet helemaal geen gas meer verbruikt, hij heeft voor de start altijd wel nog gas nodig, dat is wel niet erg veel maar over een heel jaar bouwd zich dat dus wel op en af en toe zal de Quatt ook nog een kleine ondersteuning nodig hebben, en dan gaat het snel berg op met het verbruik.
bekijk het het negatief ligt je besparing op 70% en ben je zeer optimisch kom je op 95%. Dus omdat je aangeeft dat je HR++ hebt laten installeren, dat betekend dat je warmtepomp dus minder hard moet gaan werken (door geringere warmteverlies)
Als ik mijn eigen verbruik bekijk (ik heb een zeer goede blik op mijn gasverbruik via de HW app) lig ik zelf op bijna 93% en heb zelf een rest gasverbruik (dus incl. CV verbruik van nog geen 160m3, ik kwam zelfs van 1.200 m3 verbruik, dus mijn besparing kam op ruim 1.000 m3 gas afgelopen jaar. Dat was dus op het totale gasverbruik van eerst 1.200 m3 op ruim 83%.
Dus als je uitgaat van 80% gasverbuik besparing (van 1.100 m3) is dat dus 880 m3 gas besparing. Hou hier een speelruimte van +/- 3% aan.
Dus gezien de berekening van Quatt ligt deze eigenlijk prima in het te verwachten patroon.
Bedenk dat je door de stookkeuze; hoe ga je met je thermostaat om (en bedenk een warmtepomp is geen CV (schildpad versus haas), dus stel je thermostaat met
hooguit twee/drie temperatuurzones (qua tijd) in die ook niet te veel (hooguit1-2 graden van elkaar mogen zitten en daar ook voldoende tijd moet gaan zitten).
voorbeeld: 22:00 - 5:00
17,5Gr -- 5:00 - 10:00
19Gr. - 10:00 - 15:00
18Gr -- 15:00 - 22:00
19,5Gr
In de wintertijd kun je overigens beter gewoon één temperatuur aanhouden.
00:00 - 24:00 - 19gr. of hooguit een kleine nacht verlaging van 0,5Gr.
Kijk of je ook de temperatuur 0,5 tot 1 graad lager kunt instellen dan wat je nu gewend bent, want daar zit eigenlijk je hoofdbestaring in.
We hebben gemerkt dat juist door één vaste temperatuur men eigenlijk de iets langere temeperatuur helemaal niet meer merkt. Onze ervaring was dat juist temperatuurwisselingen een veel groter effect hebben om het comfort dan een iets lagere temperatuur.
Mijn eerste de indruk is dat de daadwerkenlijke besparing die aan de wp kan toe kan schrijven lager kan zijn dan opgegeven, Daardoor zal terugverdientijd van de wp toenemen. Ik geef dus aan door het verbruik bewust hoger inschatten om een positiever plaatje te schetsen ondanks dat ik precies aangaf wat mijn vorig jaar mijn vebruik is geweest. Ik wist ook precies wat ik komende jaar voor mijn gas moet betalen en toch wordt er met een prijs van € 1,46 voor een kuub gas gerekend waardoor op het oog een grotere besparing valt te behalen. Dat zijn marketingtruckjes en daar kijk ik kritisch naar.
probeer juist je daar niet te veel te laten beinvloeden.
kijk mn naar je eigen en bekijk dit mn op de langere termijn, want laten we eerlijk zijn, niemand weet wat over 3 jaar de gasprijs gaat doen (we hebben dat pas geleden kunnen zien), en als deze alleen al 50% gaat stijgen of dalen (verwacht ik overigens niet) dan klopt je huidige berekening al totaal niet meer.
Bij nader inzien is het opmerkenlijk dat de netto aanschafprijs lager is (€ 3286 versus € 2874) dan opgegeven op het aparte rekenblad, dus de terugverdientijd moet lager zijn dan opgegeven! De bijbehorende grafiek ziet er daardoor dus ook net iets anders uit. Ik zie in mijn papieren dus slordige fouten en dat maakt de beweringen die ze doen onbetrouwbaar. Het zijn de ervaringen van anderen en de relatief gunstige prijs die mij over de streep trekken. Aanpassing van de spf-waarde geeft ook aan dat ze daadwerkenlijk iets met hun monitoring doen. De Chill is voor ons een uitkomst omdat we geen lelijke leidingen hoeven te trekken, waar we mogenlijk geen toestemming voor krijg van de welstandcomissie. Ondanks mijn kritiek werd het dus toch de Quatt. In de praktijk zal de pomp zich moeten bewijzen.
ik verwacht dat je daar uiteindelijk geen spijt van krijgt. het is ondanks de marketing (die overigens je net zo ook bij andere merken ziet) nog steeds een van goedkoopste hybrides op de markt met een prima geluidsniveau (en ja er zijn stillere, maar die kosten het dubbele of zelfs meer) en zelfs een optionele koeloptie.
overigens heb ik zelfs ook een chill besteld.