Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Ja:Erik1805 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:35:
[...]
Stond in deze bevestiging dat ze het druk hadden?
"13-08-2024 Bevestiging dat huis geschikt is en er een huisbezoek wordt ingepland"
/f/image/Wz6GioNbN2BNYTaJIGzRKEoB.png?f=fotoalbum_large)
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Ah oke, dan zegt het waarschijnlijk niet zo veelVindiGoosh schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:37:
Misschien dat ze daar bij Quatt verwachtingsmanagement hoog hebben zitten
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Dat kan allemaal in de kruipruimte aangesloten worden. Ik heb een paar dikke staande pijpen vanaf de CV naar de kruipruimte, recht naar beneden. Op zolder een druk geregelde bypass zetten tussen de invoer en retour leidingen, die bypass zit nu in de kruipruimte, die kan dus verplaatst worden.
CV Weg van zolder. Warmtepomp in de garage of achter het huis. Warm water productie ook in de garage.
Tweede optie is wel hybride gaan, maar dan de CV van zolder naar de garage verplaatsen met verder dezelfde opzet.Gas leiding is namelijk ook vrij makkelijk, wederom via de kruipruimte, naar de schuur te leggen. Meterkast met elektra, water en gas zit zeg maar achter fietstassen op de foto.
Dan zou ik van al het gezeik op zolder af zijn toch?
Maar hoe riskant is een CV verhangen? En wat zou zo'n geintje kosten?
Als het mijn huis was (en ik ook het budget had) dan zou ik een stevig afdakje laten maken boven waar die fiets staat.The - DDD schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:49:
Een optie is, voor nu gas voor lief te nemen en op termijn full elctric gaan.
Dat kan allemaal in de kruipruimte aangesloten worden. Ik heb een paar dikke staande pijpen vanaf de CV naar de kruipruimte, recht naar beneden. Op zolder een druk geregelde bypass zetten tussen de invoer en retour leidingen, die bypass zit nu in de kruipruimte, die kan dus verplaatst worden.
CV Weg van zolder. Warmtepomp in de garage of achter het huis. Warm water productie ook in de garage.
Tweede optie is wel hybride gaan, maar dan de CV van zolder naar de garage verplaatsen met verder dezelfde opzet.Gas leiding is namelijk ook vrij makkelijk, wederom via de kruipruimte, naar de schuur te leggen. Meterkast met elektra, water en gas zit zeg maar achter fietstassen op de foto.
Maar hoe riskant is een CV verhangen? En wat zou zo'n geintje kosten?
Daar bovenop dan een Quatt Duo opstelling, verbonden met de CV op zolder.
Zo verlies je geen ruimte en volgens mij zit je daar qua geluid ook best wel goed ( @MacD007 kan dit misschien met meer zekerheid zeggen).
ik denk dat optie 2, ook op den duur, de beste optie is.The - DDD schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:49:
Een optie is, voor nu gas voor lief te nemen en op termijn full elctric gaan.
riskant lijkt me het zeker niet, zeker als de hoofdleidingen ook al in de buurt liggen en je de gasleiding ook makelijk aan te passen is, ik zou dit wel door een installateur laten doen. Gezien de grote van je huis (wat is je huidig gasverbruik ?) verwacht ik dat je wel een Quatt Duo nodig hebt.Maar hoe riskant is een CV verhangen? En wat zou zo'n geintje kosten?
de kosten zouden zomaar in de buurt komen wat je nu ook al door extra kosten kwijt bent om deze op het dak te zetten.
Vergeet echter niet dat je wel je aan de geluidseisen voldoet, dus even een wpac uitvoeren.
[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 27-08-2024 13:17 ]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Vraag is dan vooral hoe die leidingen van daar op zolder krijgen..netappie schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:01:
[...]
Als het mijn huis was (en ik ook het budget had) dan zou ik een stevig afdakje laten maken boven waar die fiets staat.
Daar bovenop dan een Quatt Duo opstelling, verbonden met de CV op zolder.
Zo verlies je geen ruimte en volgens mij zit je daar qua geluid ook best wel goed ( @MacD007 kan dit misschien met meer zekerheid zeggen).
Daarbij, CV verplaatsen van zolder naar garageis in principe een vestzak/broekzak verhaal kwa binnenruimte. Sterker nog, ik ruil vorstvrije, maar onverwarmde ruimte in voor het vrijkomen van inpandige verwarmde ruimte.
Via de kruipruimte kan ik betrekkelijk eenvoudig een warmtepomp aan alle kanten van het huis kunnen zetten op een plek ver genoeg van het erf van de buren enz.
[ Voor 9% gewijzigd door The - DDD op 27-08-2024 13:21 ]
Januari 2022 was het 290 kuub voor de hele maand, zonder SWW. Inmiddels hebben we airco's hangen, daardoor was afgelopen Januari ons gasverbruik 110 kuub, zonder SWW. Maar wel 529 kWh de airco in.MacD007 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:15:
[...]
ik denk dat optie 2, ook op den duur, de beste optie is.
[...]
riskant lijkt me het zeker niet, zeker als de hoofdleidingen ook al in de buurt liggen en je de gasleiding ook makelijk aan te passen is, ik zou dit wel door een installateur laten doen. Gezien de grote van je huis (wat is je huidig gasverbruik ?) verwacht ik dat je wel een Quatt Duo nodig hebt.
Dit jaar verwacht ik voor het hele jaar ongeveer 500 kuub gas te gebruiken voor verwarmen. Dat was voor de airco's 1251 kuub.
nog een keer het plaatje bekeken, mogelijk dat er voldoende ruimte is om voor de rookgasafvoer en de unit te plaatsen, dan staat deze ook niet op de rand, mogelijk dat je iets schaduwwerking op twee panelen kijgt, maar dat is pas als de zon redelijk laag staat.Torgo schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:35:
Ik ben heel benieuwd of de Quatt op mijn dak kan worden geïnstalleerd. Tegen mijn zonnepanelen aan, aan de Noord kant. En of dit veilig is (wind) en of het ok is dat je alleen met steiger op het dak kan komen. (Of met een kraan). Wat denken jullie? CV ketel staat in het midden van de verdieping eronder, dus kwa leidingen ideaal.
[Afbeelding]
Rood = Quatt (voorkant naar het Noorden, straat kant)
Blauw = bekabeling
geel = gat om naar CV te gaan
bij dit gasverbruik zou 1 quatt eigenlijk voldoende moeten zijn, tenmiste als je later niet naar Full electric wilt gaan, want dan kun je nu beter voor 700 euro meer de Quatt Duo nemen.The - DDD schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:19:
[...]
Januari 2022 was het 290 kuub voor de hele maand, zonder SWW. Inmiddels hebben we airco's hangen, daardoor was afgelopen Januari ons gasverbruik 110 kuub, zonder SWW. Maar wel 529 kWh de airco in.
Dit jaar verwacht ik voor het hele jaar ongeveer 500 kuub gas te gebruiken voor verwarmen. Dat was voor de airco's 1251 kuub.
Ik verwacht wel dat de basis load van de airco naar de WP zou verschuiven. Daarbij draait de airco en verwarming nu vooral met een nachtverlaging. Dat zou ik dan dus afschaffen. En idd, voor dat kleine verschil is een duo natuurlijk wel het mooiste naar de toekomst toe.MacD007 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:23:
[...]
bij dit gasverbruik zou 1 quatt eigenlijk voldoende moeten zijn, tenmiste als je later niet naar Full electric wilt gaan, want dan kun je nu beter voor 700 euro meer de Quatt Duo nemen.
500 ipv 700 euro meer vanwege de zomerkorting.MacD007 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:23:
[...]
bij dit gasverbruik zou 1 quatt eigenlijk voldoende moeten zijn, tenmiste als je later niet naar Full electric wilt gaan, want dan kun je nu beter voor 700 euro meer de Quatt Duo nemen.
heb je daar een link van ?VindiGoosh schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:36:
[...]
500 ipv 700 euro meer vanwege de zomerkorting.
Staat op hun website.
Alsook op mijn offerte
/f/image/Y8c1jsUQozxey4g450XMdbj0.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Tlls867G0AlksHrq7K5pD03U.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 63% gewijzigd door VindiGoosh op 27-08-2024 14:09 ]
Dank je, dus voor de Quatt duo is er blijkbaar nu een extra lage prijs van -200 euro.VindiGoosh schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:08:
[...]
Staat op hun website.
Alsook op mijn offerte
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Idd. Op mijn offerte staat dit als zomerkortingMacD007 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:13:
[...]
Dank je, dus voor de Quatt duo is er blijkbaar nu een extra lage prijs van -200 euro.
Deze korting wordt in ieder geval al vanaf juni toegepast (ref. mijn offerte van 12 juni). Maakte de keuze voor een duo wel weer wat gemakkelijkerMacD007 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:13:
[...]
Dank je, dus voor de Quatt duo is er blijkbaar nu een extra lage prijs van -200 euro.
Kreeg jij bovenop deze zomerkorting ook gratis tado’s aangeboden?jj85 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:42:
[...]
Deze korting wordt in ieder geval al vanaf juni toegepast (ref. mijn offerte van 12 juni). Maakte de keuze voor een duo wel weer wat gemakkelijker
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
De aansturing van de CiC gebeurt via de thermostaat, dus is in principe niet afhankelijk van het voortbestaan van Quatt.Erik1805 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 15:14:
Quatt bestaat pas sinds 2021, dus relatief jong bedrijf. In het geval dat ze het niet redden en kopje ondergaan, heeft dit dan gevolgen voor de werking van de warmtepomp?
In de webcast hebben ze al uitgelegd dat de warmtepomp standaard onderdelen bevat, dus dat die te repareren is door derden.
Maar zoals ik het nu zie is Quatt relatief succesvol in verhouding tot andere merken, vooral vanwege hun lage en vooraf duidelijk prijs en geen halve renovatie om het huis geschikt te maken. Ik acht de kans dat ze failiiet gaan nogal klein.
Mochten ze door falend overheidsbeieid toch in geldnood komen, dan crowdfund ik graag mee met een obligatie, aandelen of een aanbetaling op een Chill of FE, en zo enthousiast ben ik zelden over producten.
Waarom de Quatt niet tussen/bij de pijpen van de cv?Torgo schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:59:
[...]
De zonnepanelen zitten gemonteerd op de rails, zie foto. Misschien kan de leiding er net onderdoor, dat zou mooi zijn.
Mijn huis nr is 31, 32 zijn de buren. Ik ben de laatste straat dus geen overburen vandaar dat de nummers even en oneven zijn.
Omdat de warmptepomp aan de Noordkant zou komen en de panelen omder een hoek staan richting Zuid (ZZW) zou het schaduweffect redelijk verwaarloosbaar moeten zijn.
[Afbeelding]
Desnoods "overdwars", dus zo, dat je op deze foto tegen voor- of achterkant aankijkt?
ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen
volgens Quatt ben je dan wel de functies binnen de app kwijt maar de warmtepomp zou wel blijven draaien. Aansturing gaat via je thermostaat.Erik1805 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 15:14:
Quatt bestaat pas sinds 2021, dus relatief jong bedrijf. In het geval dat ze het niet redden en kopje ondergaan, heeft dit dan gevolgen voor de werking van de warmtepomp?
Als dit zou gebeuren, zou de functie van de app mogelijk ook via een andere weg nog kunnen, kun je op dit moment vrij weinig overzeggen.
In Juli heeben ze nog 25 miljoen opgehaald bij internationale investeerders, en ze zitten al ruim boven de 7.000 geplaatste units. op zich is dit wel een prestatie.
Dacht precies hetzelfde maar zie nu pas jouw post 🙃MacD007 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:21:
[...]
nog een keer het plaatje bekeken, mogelijk dat er voldoende ruimte is om voor de rookgasafvoer en de unit te plaatsen, dan staat deze ook niet op de rand, mogelijk dat je iets schaduwwerking op twee panelen kijgt, maar dat is pas als de zon redelijk laag staat.
ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen
@TorgoFriezin schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 15:35:
[...]
Waarom de Quatt niet tussen/bij de pijpen van de cv?
Desnoods "overdwars", dus zo, dat je op deze foto tegen voor- of achterkant aankijkt?
Ja, dat was ook al mijn idee, overdwars zal echter meer schaduw over de daar achter liggende panelen veroorzaken, maar als je deze direct (mits er voldoende plaats is, op de foto te zien zou het moeten kunnen) achter de rij panelen ervoor gaat gaat zetten zou dit een prima oplossing kunnen zijn met minimale schaduwwerking voor de achterliggende panelen. Voorkant warmtepomp richting voorkant huis.
Dat is wel de mooiste plek, maar ben een beetje bezorgd over de potentiële impact op de zonnepanelen opbrengst. Ze zijn in serie geschakeld over twee strings, dus schaduw op één paneel heeft invloed op de opbrengst van alle panelen in de serie.MacD007 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 15:43:
[...]
@Torgo
Ja, dat was ook al mijn idee, overdwars zal echter meer schaduw over de daar achter liggende panelen veroorzaken, maar als je deze direct (mits er voldoende plaats is, op de foto te zien zou het moeten kunnen) achter de rij panelen ervoor gaat gaat zetten zou dit een prima oplossing kunnen zijn met minimale schaduwwerking voor de achterliggende panelen. Voorkant warmtepomp richting voorkant huis.
:fill(white):strip_exif()/f/image/9tJfB9yhrqCzzBt5xCeuScTX.png?f=user_large)
Optisch wel de beste plek, je kan hem dan niet zien vanaf te straat. Ook geluidstechnisch waarschijnlijk de beste plek, ver van alle ramen. En hij kan niet van het dak waaien.
Kan je prima even uitproberen met een stukje hardboard/muliplex van ca 125x62Dat is wel de mooiste plek, maar ben een beetje bezorgd over de potentiële impact op de zonnepanelen opbrengst. Ze zijn in serie geschakeld over twee strings, dus schaduw op één paneel heeft invloed op de opbrengst van alle panelen in de serie.
Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant
Dat zal je nog tegenvallen, want de baan van de zon veranderd over het jaar.robmaas schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 16:13:
[...]
Kan je prima even uitproberen met een stukje hardboard/muliplex van ca 125x62
Er is wel software voor (die ook door zonnepaneelinstallateurs gebruikt wordt), maar ik heb geen idee of die ergens vrij beschikbaar te vinden is.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Dus geen solar-egde, welk merk heb je dan ? want ook die kunnen ondertussen wel met dat probleem overweg. ik verwacht mn paneel 1 en paneel 2 op die plaats iets last ervan kunnen hebben. Als je één paneel (1) zou kunnen laten vervallen krijg je meer ruimte en zal het effect mogelijk heel gering zijn, mogelijk zou je deze zelf kunnen omwisselen, maar dat maakt het nog meer lastig.Torgo schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 16:01:
[...]
Dat is wel de mooiste plek, maar ben een beetje bezorgd over de potentiële impact op de zonnepanelen opbrengst. Ze zijn in serie geschakeld over twee strings, dus schaduw op één paneel heeft invloed op de opbrengst van alle panelen in de serie.
[Afbeelding]
Optisch wel de beste plek, je kan hem dan niet zien vanaf te straat. Ook geluidstechnisch waarschijnlijk de beste plek, ver van alle ramen. En hij kan niet van het dak waaien.
even een vraag; zijn dit toevallig "half-cut zonnepanelen" want doordat deze in portait zijn opgesteld zouden ze indien deze "half-cut zonnepanelen" zijn namelijk bij een schaduw aan of de bovenkant of onderkant wel nog deels blijven werken, dus de invloed zou daarbij minder zijn.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZRLkS0r2Z6gd0U2BHYGdSgHb.jpg?f=user_large)
[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 27-08-2024 16:47 ]
Ik denk dat ik het niet zou doen. Ik zou de extra koelleiding voor lief nemen en gewoon volledig noord monteren. We hebben het er hier wel eens eerder over gehad, en als ik het me goed herinner verliest de koelleiding om en nabij de 9KWh thermisch per meter per jaar (laten we voor het gemak 3KWh elektrisch zeggen), daar weegt 1 extra paneel al snel tegenop, zelfs als je niet meer kunt salderen.MacD007 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 16:37:
[...]
Dus geen solar-egde, welk merk heb je dan ? want ook die kunnen ondertussen wel met dat probleem overweg. ik verwacht mn paneel 1 en paneel 2 op die plaats iets last ervan kunnen hebben. Als je één paneel (1) zou kunnen laten vervallen krijg je meer ruimte en zal het effect mogelijk heel gering zijn, mogelijk zou je deze zelf kunnen omwisselen, maar dat maakt het nog meer lastig.
even een vraag; zijn dit toevallig "half-cut zonnepanelen" want doordat deze in portait zijn opgesteld zouden ze indien deze "half-cut zonnepanelen" zijn namelijk bij een schaduw aan of de bovenkant of onderkant wel nog deels blijven werken, dus de invloed zou daarbij minder zijn.
[Afbeelding]
Qua looks lijkt de dakrand mogelijk ook nog een deel van de warmtepomp te blokkeren.
Ik zou wel uitblazen richting de zonnepanelen zodat je niet tegen de dakrand opblaast, en dus meer kans op recirculatie krijgt. Als je uitblaast richting de zonnepanelen zul je dit redelijk voorkomen denk ik.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
18xTrinaSolarTSM-325DD06M.05(II)zonnepanelen met een omvormer van Growatt model 5000TL-XEMacD007 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 16:37:
[...]
Dus geen solar-egde, welk merk heb je dan ? want ook die kunnen ondertussen wel met dat probleem overweg. ik verwacht mn paneel 1 en paneel 2 op die plaats iets last ervan kunnen hebben. Als je één paneel (1) zou kunnen laten vervallen krijg je meer ruimte en zal het effect mogelijk heel gering zijn, mogelijk zou je deze zelf kunnen omwisselen, maar dat maakt het nog meer lastig.
[Afbeelding]
Die dakrand is niet zo heel hoog. Ik denk een centimeter of twintig. Het lijkt erop dat de Quatt als hij op zijn poten staat ook wel een stukje vanaf de grond is. En het gat van de ventilator zit ook iets hoger. Maar de wind komt wel vaker ZuidWest, dus hem richting ZZW zetten zal ervoor zorgen dat hij vaker met de wind mee kan blazen. Hij blaast dan wel de kant op waar ik wél overburen heb, dat is dan het nadeel. Maar omdat hij helemaal Noord staat zit er dan wel zo’n 30m tussen de Quatt en de gevel van de overburen.Qua looks lijkt de dakrand mogelijk ook nog een deel van de warmtepomp te blokkeren.
Ik zou wel uitblazen richting de zonnepanelen zodat je niet tegen de dakrand opblaast, en dus meer kans op recirculatie krijgt. Als je uitblaast richting de zonnepanelen zul je dit redelijk voorkomen denk ik
PS: ik denk dat de zonnepanelen ongeveer even hoog zijn als de dakrand aan de hoge kant.
Dank iedereen btw voor alle ideeën en input.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yM22efLJgqZ9n8Qrvk36OAT7.jpg?f=user_large)
[ Voor 35% gewijzigd door Torgo op 27-08-2024 17:22 ]
ik verwacht als ik de foto's zie dat je met de uitblaas ver boven de rand uitkomt.onlinaius schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 17:03:
[...]
Ik denk dat ik het niet zou doen. Ik zou de extra koelleiding voor lief nemen en gewoon volledig noord monteren. We hebben het er hier wel eens eerder over gehad, en als ik het me goed herinner verliest de koelleiding om en nabij de 9KWh thermisch per meter per jaar (laten we voor het gemak 3KWh elektrisch zeggen), daar weegt 1 extra paneel al snel tegenop, zelfs als je niet meer kunt salderen.
Qua looks lijkt de dakrand mogelijk ook nog een deel van de warmtepomp te blokkeren.
Ik zou wel uitblazen richting de zonnepanelen zodat je niet tegen de dakrand opblaast, en dus meer kans op recirculatie krijgt. Als je uitblaast richting de zonnepanelen zul je dit redelijk voorkomen denk ik.
Dank je, deze zijn half-cut, dus dat werkt in je voordeel.Torgo schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 17:11:
[...]
18xTrinaSolarTSM-325DD06M.05(II)zonnepanelen met een omvormer van Growatt model 5000TL-XE
https://static.trinasolar..._datasheet_A_2020_web.pdf
[...]
Die dakrand is niet zo heel hoog. Ik denk een centimeter of twintig. Het lijkt erop dat de Quatt als hij op zijn poten staat ook wel een stukje vanaf de grond is. En het gat van de ventilator zit ook iets hoger. Maar de wind komt wel vaker ZuidWest, dus hem richting ZZW zetten zal ervoor zorgen dat hij vaker met de wind mee kan blazen. Hij blaast dan wel de kant op waar ik wél overburen heb, dat is dan het nadeel. Maar omdat hij helemaal Noord staat zit er dan wel zo’n 30m tussen de Quatt en de gevel van de overburen.
PS: ik denk dat de zonnepanelen ongeveer even hoog zijn als de dakrand aan de hoge kant.
Dank iedereen btw voor alle ideeën en input.![]()
[Afbeelding]
Rug van de zonnepanelen gaan de airflow blokkeren denk ik. Beter van het dak af blazen, hoewel zonnepanelen koeling met een warmtepomp op zich wel een leuk idee is.onlinaius schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 17:03:
[...]
Ik denk dat ik het niet zou doen. Ik zou de extra koelleiding voor lief nemen en gewoon volledig noord monteren. We hebben het er hier wel eens eerder over gehad, en als ik het me goed herinner verliest de koelleiding om en nabij de 9KWh thermisch per meter per jaar (laten we voor het gemak 3KWh elektrisch zeggen), daar weegt 1 extra paneel al snel tegenop, zelfs als je niet meer kunt salderen.
Een Growatt is niet geweldig in het oplossen van gedeeltelijke schaduw en Tigo optimizers gaan ook meer kosten dan ze opbrengen.
Beste is dus inderdaad aan de noord kant van de panelen. Eventueel nog wat ophogen.
Daar dacht ik ook al even over, maar ik denk niet dat dit veel effect gaat hebben. Op het moment dat de warmtepomp draait is het toch al koud, en de opbrengst van de zon relatief gering vergeleken met de zomer.netappie schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 18:04:
[...]
hoewel zonnepanelen koeling met een warmtepomp op zich wel een leuk idee is.
Als je een chill hebt / het Quatt belieft om koelen ook voor ons plebs te activeren kan het wel een klein effectje hebben. Je warmt je panelen een beetje op, maar je creert ook meer luchtstroom, en luchtstroom die wat warmer is dan de aangezogen lucht zal waarschijnlijk nog steeds koeler zijn dan de panelen zelf in de volle zon.
Ik denk dat dit wel mee zal vallen. De panelen zijn relatief dun, en de lucht kan er aan allerlei kanten uit. Ik kan me dit probleem voorstellen met een solide, recht opstaande dakrand, maar met die schuine panelen zal een deel van de lucht er onder gaan en zijwaards wegstromen, en een deel zal er overheen gaan.netappie schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 18:04:
[...]
Rug van de zonnepanelen gaan de airflow blokkeren denk ik.
Ik denk niet dat er veel kans op recirculatie zal zijn.
Mocht Torgo zelf op het dak kunnen (maar ik denk het niet, gezien de eerdere berichten) dan zou je eens kunnen proberen op een windstille dag met een stevige ventilator waar je luchtstroom voelt.
Met zo, n app zal je waarschijnlijk ook zien dat het schuine dak links bij lage zonnestand meer problemen oplevert dan de Quatt op de juiste positie.onlinaius schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 16:27:
[...]
Dat zal je nog tegenvallen, want de baan van de zon veranderd over het jaar.
Er is wel software voor (die ook door zonnepaneelinstallateurs gebruikt wordt), maar ik heb geen idee of die ergens vrij beschikbaar te vinden is.
PS
Ook bij sommige makelaars kom je soms zo,n app tegen die je dan evne moet aanpassen naar je eigen lokatie.
Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant
[...]
als ik het goed begrijp zeg je eigenlijk het volgende:
gasverbruik (2023/2024) was 1100 m3
Mijn verbruik was in 2022/2023 al 1100m3 en afgelopen jaar zelfs 1050 m3 gas. Ik geef aan dat Quatt ondanks dat ik dit aangeef toch gaat rekenen met het historische verbruik. Daar mee loop je het risico dat je op papier mogelijk 100 m3 denkt extra te besparen terwijl dat in de praktijk dus niet zo is. Sinds maart heb ik hr++ glas waardoor het daadwerkelijke verbruik nog lager zal worden. Het viel op, omdat er twee berekeningen zijn uitgevoerd, dat het rekenprogramma daar dus geen rekening mee houdt, in beide berekeningen bespaarde evenveel gas. (Dit zou je handmatig kunnen corrigeren)
Opvallend genoeg werd dezelfde hoeveelheid gas, in de twee berekeningen, niet door dezelfde hoeveelheid stroom vervangen. De terugverdientijd liep, logisch, bij beide berekeningen ook uiteen, terwijl er met dezelfde prijzen voor gas en stroom werd gerekend. Op deze manier kwam ik er dus achter dat de SPF-waarde was veranderd en dat er ook andere fouten in de berekeningen zaten.
Op basis van de eerste berekening, 5 jaar terugverdientijd, hadden we besloten we gaan voor de Quatt en in de tweede berekening ging het terugverdienen ineens 6 jaar en 3 maanden duren. Uiteraard ga je dan op zoek naar de verschillen en gaat dan ook zelf rekenen. Uiteraard ga ik dan ook rekenen met de prijzen die ik zelf volgend jaar betaal en deze zijn een stuk lager dan de 1,46 voor een kuub gas. Met deze berekening kwam de terugverdientijd (net) boven de 7 jaar uit. Die 7 jaar is voor mij een kritisch omslagpunt omdat je meestal ook andere extra kosten moet maken zoals extra groep, betonboring e.d.
Pas eergisteren kom ik erachter dat ik voor de Quatt veel minder betaalt heb dan op het rekenblad opgegeven dus voor de terugverdientijd moet ik een nieuwe berekening maken. Juist omdat het een relatief nieuw product is, die extra naast de CV-ketel komt te hangen, vind ik een redelijke terugverdientijd wel degelijk belangrijk maar het is niet het enige waar ik naar kijk. Het plaatsen van HR++ glas zal zich niet meteen terugverdienen maar die kosten zie ik als voorwaarde om de wp te kunnen plaatsen en het levert meer comfort op, Samen met de wp en de zonnepanelen zullen we dat in een beter energielabel terug zien waardoor het huis uiteindelijk meer waard wordt.
je SWW (warm water) + koken op gas zit op 240 m3 (afgerond); opmerking is zelf zou circa 50-60 m3 gas voor koken en voor een 2-persoons huishouden ergens tussen 150-200 m3 gas uitsluitend voor het SWW deel ztten (dus je huidige verwachting zit daar helemaal niet ver er van af.
Dus stel (is nu een gok van mij) ga hier dus op 230 m3 zitten.
Ik heb zelf geen flauw idee wat ik voor SWW en koken gebruik. Mijn berekening is gebaseerd op hoeveel gas dat Quatt denkt met verwarming te besparen en de rest is dan over voor SWW. Op dit moment zijn we ook met 3 volwassenen thuis. Zodra mijn jongste een studentenkamer kan krijgen, is hij weg. Ons verbruik zal de komende jaren dus nog iets gaan dalen. Op basis van jouw voorspelling verwacht ik dat ons SWW verbruik dus nu iets hoger is en daarmee het verbruik voor verwarming lager. Mijn zorg is niet zal de wp voldoende vermogen leveren, maar wordt er mogelijk een besparing ingecalculeerd, die er niet daadwerkenlijk is. Op zich denkt Quatt dat we met een enkele wp 96% van onze verwarmingsbehoefte kunnen voldoen.
Mijn reactie gaat in de kern over het feit, dat je gasverbruik voor verwarming dusdanig laag kan zijn, in samenspel met lagere gasprijzen, dat het financieel niet zo interessant kan zijn om voor een (hybride) wp te kiezen door een relatief lange terugverdientijd. Of dat je simpelweg het risico van een nieuwkomer in de markt, tegen een te beperkte financiële besparing, niet wil dragen. De juiste berekening van de terugverdientijd vind ik dus belangrijk om goede afwegingen te maken of ik de Quatt wil aanschaffen. Maar in de berekeningen die ik van Quatt kreeg zat dus een dus een te hoge inschatting van het verbruik, een te hoge gasprijs, een Spf-waarde (die in het plaatsingsplan niet vermeld wordt) die ineens afwijkt, omrekeningen die niet kloppen, vermelding van de verkeerde aanschafprijs staat en eerder in een offerte een verkeerd subsidiebedrag. Het betekent dat ik niet op de informatie die ik heb gekregen van Quatt af kan gaan en dat is kwalijk
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Het probleem is dat het zo dicht op elkaar staat dat het weerstand toevoegt.onlinaius schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 20:37:
[...]
Ik denk dat dit wel mee zal vallen. De panelen zijn relatief dun, en de lucht kan er aan allerlei kanten uit. Ik kan me dit probleem voorstellen met een solide, recht opstaande dakrand, maar met die schuine panelen zal een deel van de lucht er onder gaan en zijwaards wegstromen, en een deel zal er overheen gaan.
Ik denk niet dat er veel kans op recirculatie zal zijn.
Mocht Torgo zelf op het dak kunnen (maar ik denk het niet, gezien de eerdere berichten) dan zou je eens kunnen proberen op een windstille dag met een stevige ventilator waar je luchtstroom voelt.
Daarnaast produceert de warmtepomp koude lucht die daalt en mogelijk ook condens veroorzaakt. Dat zou ik toch liever niet onder de zonnepanelen hebben. Lekstroom en problemen met de MC4 connectoren zijn niet ondenkbaar.
Overigens zou ik het ook geen gezicht vinden om de warmtepomp met de rug naar de straatkant te plaatsen, maar dat is persoonlijk.
Als je een slimme meter hebt en je energieleverancier deze data ook krijgt dan kan je mogelijk al zien wat je verbruik voor koken en warm water is. Als je juni, juli en augustus bekijkt dan zie je ongeveer de kosten zonder verwarmen van de woning. Doe dat 4x en je hebt een grove indicatie.WAF1 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 00:52:
[quote]MacD007 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 14:02:
[...]
Mijn verbruik was in 2022/2023 al 1100m3 en afgelopen jaar zelfs 1050 m3 gas. Ik geef aan dat Quatt ondanks dat ik dit aangeef toch gaat rekenen met het historische verbruik. Daar mee loop je het risico dat je op papier mogelijk 100 m3 denkt extra te besparen terwijl dat in de praktijk dus niet zo is. Sinds maart heb ik hr++ glas waardoor het daadwerkelijke verbruik nog lager zal worden. Het viel op, omdat er twee berekeningen zijn uitgevoerd, dat het rekenprogramma daar dus geen rekening mee houdt, in beide berekeningen bespaarde evenveel gas. (Dit zou je handmatig kunnen corrigeren)
Opvallend genoeg werd dezelfde hoeveelheid gas, in de twee berekeningen, niet door dezelfde hoeveelheid stroom vervangen. De terugverdientijd liep, logisch, bij beide berekeningen ook uiteen, terwijl er met dezelfde prijzen voor gas en stroom werd gerekend. Op deze manier kwam ik er dus achter dat de SPF-waarde was veranderd en dat er ook andere fouten in de berekeningen zaten.
Op basis van de eerste berekening, 5 jaar terugverdientijd, hadden we besloten we gaan voor de Quatt en in de tweede berekening ging het terugverdienen ineens 6 jaar en 3 maanden duren. Uiteraard ga je dan op zoek naar de verschillen en gaat dan ook zelf rekenen. Uiteraard ga ik dan ook rekenen met de prijzen die ik zelf volgend jaar betaal en deze zijn een stuk lager dan de 1,46 voor een kuub gas. Met deze berekening kwam de terugverdientijd (net) boven de 7 jaar uit. Die 7 jaar is voor mij een kritisch omslagpunt omdat je meestal ook andere extra kosten moet maken zoals extra groep, betonboring e.d.
Pas eergisteren kom ik erachter dat ik voor de Quatt veel minder betaalt heb dan op het rekenblad opgegeven dus voor de terugverdientijd moet ik een nieuwe berekening maken. Juist omdat het een relatief nieuw product is, die extra naast de CV-ketel komt te hangen, vind ik een redelijke terugverdientijd wel degelijk belangrijk maar het is niet het enige waar ik naar kijk. Het plaatsen van HR++ glas zal zich niet meteen terugverdienen maar die kosten zie ik als voorwaarde om de wp te kunnen plaatsen en het levert meer comfort op, Samen met de wp en de zonnepanelen zullen we dat in een beter energielabel terug zien waardoor het huis uiteindelijk meer waard wordt.
je SWW (warm water) + koken op gas zit op 240 m3 (afgerond); opmerking is zelf zou circa 50-60 m3 gas voor koken en voor een 2-persoons huishouden ergens tussen 150-200 m3 gas uitsluitend voor het SWW deel ztten (dus je huidige verwachting zit daar helemaal niet ver er van af.
Ik heb zelf geen flauw idee wat ik voor SWW en koken gebruik. Mijn berekening is gebaseerd op hoeveel gas dat Quatt denkt met verwarming te besparen en de rest is dan over voor SWW. Op dit moment zijn we ook met 3 volwassenen thuis. Zodra mijn jongste een studentenkamer kan krijgen, is hij weg. Ons verbruik zal de komende jaren dus nog iets gaan dalen. Op basis van jouw voorspelling verwacht ik dat ons SWW verbruik dus nu iets hoger is en daarmee het verbruik voor verwarming lager. Mijn zorg is niet zal de wp voldoende vermogen leveren, maar wordt er mogelijk een besparing ingecalculeerd, die er niet daadwerkenlijk is. Op zich denkt Quatt dat we met een enkele wp 96% van onze verwarmingsbehoefte kunnen voldoen.
Mijn reactie gaat in de kern over het feit, dat je gasverbruik voor verwarming dusdanig laag kan zijn, in samenspel met lagere gasprijzen, dat het financieel niet zo interessant kan zijn om voor een (hybride) wp te kiezen door een relatief lange terugverdientijd. Of dat je simpelweg het risico van een nieuwkomer in de markt, tegen een te beperkte financiële besparing, niet wil dragen. De juiste berekening van de terugverdientijd vind ik dus belangrijk om goede afwegingen te maken of ik de Quatt wil aanschaffen. Maar in de berekeningen die ik van Quatt kreeg zat dus een dus een te hoge inschatting van het verbruik, een te hoge gasprijs, een Spf-waarde (die in het plaatsingsplan niet vermeld wordt) die ineens afwijkt, omrekeningen die niet kloppen, vermelding van de verkeerde aanschafprijs staat en eerder in een offerte een verkeerd subsidiebedrag. Het betekent dat ik niet op de informatie die ik heb gekregen van Quatt af kan gaan en dat is kwalijk
Met de Quatt en een woning die niet lek of gigantisch is kan je de rest gewoon vrijwel helemaal weg besparen, al is goed inregelen van je afgiftesysteem (radiatoren, vloerverwarming) wel een belangrijke factor voor hoeveel kWh je nodig hebt om dat te doen.
Kijk iets verder dan een harde terugverdientijd. Neem je gaskosten over 10 jaar genomen en reken eens uit wat dat met een Quatt zou worden in een pessimistisch scenario. Als het verschil ruimschoots meer is dan de investering die je vandaag moet doen, dan weet je wat je te doen staat.
Het vertrek van inwonende kinderen heeft meestal nauwelijks invloed op gasverbruik voor verwarmen. Tenzij je daarna nooit thuis bent of de thermostaat lekker op 15 zet terwijl je in Spanje overwintert. Eigenlijk is hier het omgekeerde waar. Zodra er veel bezoek is, gaat de Quatt uit. De warmte die deze mensen zelf produceren is genoeg om de begane grond te verwarmen.
Het punt is dat bij dergelijke berekeningen er een redelijke bandbreedte zit, dus er zijn in jou ogen best grote afwijkingen mogelijk. Vergeet niet dat de laatste twee winters als redelijk zacht werden aangeduid. Ook je eigen mogelijk afwijkend gedrag heeft hier effect op.WAF1 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 00:52:
[...]
Mijn verbruik was in 2022/2023 al 1100m3 en afgelopen jaar zelfs 1050 m3 gas. Ik geef aan dat Quatt ondanks dat ik dit aangeef toch gaat rekenen met het historische verbruik. Daar mee loop je het risico dat je op papier mogelijk 100 m3 denkt extra te besparen terwijl dat in de praktijk dus niet zo is. Sinds maart heb ik hr++ glas waardoor het daadwerkelijke verbruik nog lager zal worden. Het viel op, omdat er twee berekeningen zijn uitgevoerd, dat het rekenprogramma daar dus geen rekening mee houdt, in beide berekeningen bespaarde evenveel gas. (Dit zou je handmatig kunnen corrigeren).
Vergeet ook niet hoe slechter je begin-data zijn hoe slechter (en dus onbetrouwbaar) je uitkomsten zullen zijn.
de algemene wet shit in is shit out is ook hier van toepassing.
Ik vrees dat zowel Quatt als ook je zelf hier toch een behoorlijke afwijking zult zien, pas achteraf blijkt hoe goed cq hoe slecht je verwachting was.
Ik zelf ga liever uit van worst case en als het dan beter uitvalt is het tenminste geen tegenslag, maar dat zal voor iedereen anders zijn.
Verkeerd subsidie kan een oorzaak zijn dat er een omschakeling heeft plaatsgevonden van A++ naar A+++, daar was heel lang onduidelijk over, ook omdat de RVO pas laat met de juiste bedragen kwam, ik weet dus niet wie hier nu de fout gemaakt heeft.
En ja, blijkbaar werken er ook bij Quatt mensen, en dus worden ook daar fouten gemaakt.
Ik hoop alleen dat je dit ook Quatt hebt verteld zodat ze hun fouten kunnen herstellen.
Het lijkt daar rechts wel (te?) krap voor de bigfoots van de Quatt. Kunnen alle panelen nog wat naar het zuiden? Dat lijkt wel zo op je eerste foto.Torgo schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:59:
[...]
De zonnepanelen zitten gemonteerd op de rails, zie foto. Misschien kan de leiding er net onderdoor, dat zou mooi zijn.
Mijn huis nr is 31, 32 zijn de buren. Ik ben de laatste straat dus geen overburen vandaar dat de nummers even en oneven zijn.
Omdat de warmptepomp aan de Noordkant zou komen en de panelen omder een hoek staan richting Zuid (ZZW) zou het schaduweffect redelijk verwaarloosbaar moeten zijn.
[Afbeelding]
Wel geluideisen volgens mij, naar de voortuin (of zelfs raam??) van de buren.MacD007 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 23:21:
m.b.t. het geluid zou je mn door de straatkant ook nog geluk kunnen hebben, want in die richting heb je geen geluidseisen.
En tip van MacD007 en Friezin om tussen de panelen te plaatsen vind ik ook nog niet zo gek. Wel wat schaduw, maar als je optimizers/micro-omvormers hebt zal die impact beperkt zijn.
edit: al uitgebreid besproken, zie ik
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: bijna Polestar2 68kWh, tijdelijk Octavia PHEV 13kWh, laadpaal Volt Time Source 2s
[...]
Ik heb ongeveer hetzelfde. Gasverbruik rond de 1000m3 in 2023. Begin dit jaar HR++ laten plaatsen. 2 persoons huishouden. Ik kijk zelf niet alleen naar de terugverdientijd maar ook naar duurzaamheid. Daar valt ook stappen te maken.
met het laatste te beginnen, hij heeft een growatt omvomer, dus geen optimizers (=solar edge).SBL schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:11:
[...]
Het lijkt daar rechts wel (te?) krap voor de bigfoots van de Quatt. Kunnen alle panelen nog wat naar het zuiden? Dat lijkt wel zo op je eerste foto.
[...]
Wel geluideisen volgens mij, naar de voortuin (of zelfs raam??) van de buren.
En tip van MacD007 en Friezin om tussen de panelen te plaatsen vind ik ook nog niet zo gek. Wel wat schaduw, maar als je optimizers/micro-omvormers hebt zal die impact beperkt zijn.
edit: al uitgebreid besproken, zie ik
met je opmerking mbt het geluid heb je gelijk, daarom ook mijn opmerking om zeker 25cm van de rand te blijven, dan kun je namelijk deze afstand met de rand als geluidsscherm gebruiken, hangt dan ook een beetje van de hoogte (ik schat hier zo'n 8-9 m in, als ik het goed gezien heb (3 woonlagen). Maar ik zou zeker een WPAC hier op los willen laten.
:strip_exif()/f/image/o7Vti96I7cFjDz7zLDTXHtWN.jpg?f=fotoalbum_large)
omdat het hybride is en je zelf niet aangeeft of je wel of niet nog op gas kookt (doe je dat nog wel, is het mogelijk ook een idee om te kijken of je naar inductie kunt gaan, niet dat je daar nu zo veel mee bespaard (gemiddeld is dat rond de 50-60 m3 gas, voor 2 personen mogelijk minder (rond de 40 m3).Erik1805 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:17:
[quote]WAF1 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 00:52:
[...]
Ik heb ongeveer hetzelfde. Gasverbruik rond de 1000m3 in 2023. Begin dit jaar HR++ laten plaatsen. 2 persoons huishouden. Ik kijk zelf niet alleen naar de terugverdientijd maar ook naar duurzaamheid. Daar valt ook stappen te maken.
Je SWW verbruik wordt mn door je douchegedrag bepaald en vooral ook door de douchetijd. Mijn HW P1 dongel geeft dat prima weer en ik ben daardoor in staat dit behoorlijk naukeurig te bepalen. (bij mij gemiddeld 0,2m3 per douchebeurt, en dan letten we niet echt op de tijd, ik had ergens gelezen dat je per 5min douchen tussen 0,05-0,1m3 gas verbruikt.
wij hebben overigens wel de ecostand aan, dus daardoor iets meer waterverbruik omdat je iets langer op warm water moet wachten. daar zat namelijk een behoorlijke besparing in.
zelf verbruiken we voor SWW + rest CV (verwarming) circa 160 m3 gas per jaar, en ja wij kwamen van circa 1.200m3 per jaar verbruik, dus de Quatt heeft ruim 1.000m3 gas bespaard. (en dat bij een redelijk oud groot huis met redelijke isolatie), de Quatt heeft daarbij voor 1.900 kWh aan zonnestroom verbruikt.
met gevolg dat deze Quatt zich binnen 1 jaar al voor ruim 2/3 heeft terugbetaald.
Echter je bespaaringspoteniaal is sterk afhankelijk van je instellingen van je thermostaat, je hebt met een warmtepomp gewoon een heel ander verwarmingspatroon dan bij een CV.
[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 28-08-2024 10:56 ]
Ik kook al op inductie en heb dus alleen cv nodig voor douchen/warmwater.MacD007 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:40:
[...]
omdat het hybride is en je zelf niet aangeeft of je wel of niet nog op gas kookt (doe je dat nog wel, is het mogelijk ook een idee om te kijken of je naar inductie kunt gaan, niet dat je daar nu zo veel mee bespaard (gemiddeld is dat rond de 50-60 m3 gas, voor 2 personen mogelijk minder (rond de 40 m3).
Je SWW verbruik wordt mn door je douchegedrag bepaald en vooral ook door de douchetijd. Mijn HW P1 dongel geeft dat prima weer en ik ben daardoor in staat dit behoorlijk naukeurig te bepalen. (bij mij gemiddeld 0,2m3 per douchebeurt, en dan letten we niet echt op de tijd, ik had ergens gelezen dat je per 5min douchen tussen 0,05-0,1m3 gas verbruikt.
wij hebben overigens wel de ecostand aan, dus daardoor iets meer waterverbruik omdat je iets langer op warm water moet wachten. daar zat namelijk een behoorlijke besparing in.
zelf verbruiken we voor SWW + rest CV (verwarming) circa 160 m3 gas per jaar, en ja wij kwamen van circa 1.200m3 per jaar verbruik, dus de Quatt heeft ruim 1.000m3 gas bespaard. (en dat bij een redelijk oud groot huis met redelijke isolatie), de Quatt heeft daarbij voor 1.900 kWh aan zonnestroom verbruikt.
met gevolg dat deze Quatt zich binnen 1 jaar al voor ruim 2/3 heeft terugbetaald.
Echter je bespaaringspoteniaal is sterk afhankelijk van je instellingen van je thermostaat, je hebt met een warmtepomp gewoon een heel ander verwarmingspatroon dan bij een CV.
Ik heb in mijn woonkamer (waar voornamelijk verwarmd wordt) maar 2 radiatoren staan. 1 lage radiator over bijna de hele breedte aan de achterkant (alles glas) van de woonkamer. En 1 die hangt in het keuken stuk. Heb geen grote woonkamer.
Echter is dit wel de slechtste manier van warmteafgifte als je een warmtepomp wilt gebruiken zoals ook in dit topic wordt aangegeven.
Iemand nog tips of ideeën hierover? Ik was nou nog niet van plan om over te gaan op vloerverwarming of iets dergelijks...
In retrospect, it was inevitable
Ik had vroeger 2 radiatoren in de woonkamer en 1 in de halfopen keuken.zer0l schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:53:
Oke, heb nu dus het gesprek staan. Maar na wat meer graafwerk twijfel ik sterk of de Quatt wel wat voor mij is.
Ik heb in mijn woonkamer (waar voornamelijk verwarmd wordt) maar 2 radiatoren staan. 1 lage radiator over bijna de hele breedte aan de achterkant (alles glas) van de woonkamer. En 1 die hangt in het keuken stuk. Heb geen grote woonkamer.
Echter is dit wel de slechtste manier van warmteafgifte als je een warmtepomp wilt gebruiken zoals ook in dit topic wordt aangegeven.
Iemand nog tips of ideeën hierover? Ik was nou nog niet van plan om over te gaan op vloerverwarming of iets dergelijks...
Die in de keuken is vervallen en met speedcomfort ventilatoren en HR++ glas trekken die twee radiatoren (vanuit de bouw) het nu prima. Ik had vloerverwarming gepland voordat ik de Quatt had, maar denk nu "laat maar".
Ik zit nog op een datum voor een gesprek te wachten en zal dan verder vragen of dat voldoende is want ik heb 2 x type 22 radiatoren in de woonkamer met speedcomfort.zer0l schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:53:
Oke, heb nu dus het gesprek staan. Maar na wat meer graafwerk twijfel ik sterk of de Quatt wel wat voor mij is.
Ik heb 1 kolomradiator met fans erop, en 2 staande design radiatoren. kamer is 50m2 en krijg het warm bij buiten onder vriespunt.Erik1805 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 12:14:
[...]
Ik zit nog op een datum voor een gesprek te wachten en zal dan verder vragen of dat voldoende is want ik heb 2 x type 22 radiatoren in de woonkamer met speedcomfort.
Wat bedoel je met vanuit de bouw? Fijn om deze ervaring te horen, dat bied nog hoop. Die ventilatoren wil ik nog wel aan natuurlijk. Hier ook HR++ glas. Huis is van 2012.netappie schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 12:01:
[...]
Ik had vroeger 2 radiatoren in de woonkamer en 1 in de halfopen keuken.
Die in de keuken is vervallen en met speedcomfort ventilatoren en HR++ glas trekken die twee radiatoren (vanuit de bouw) het nu prima. Ik had vloerverwarming gepland voordat ik de Quatt had, maar denk nu "laat maar".
Mijn woonkamer loopt direct over in de smallere keuken. Ik zal hem nog is opmeten maar is niet echt groot.
Als die ruimte nooit meer/grotere radiatoren heeft gehad vanuit de bouw en je isolatie ook maar een beetje op orde is, dan is dat zat. Met een warmtepomp verwarm je anders dan met een CV ketel. Een zo constant mogelijke temperatuur zorgt er voor dat de muren warm blijven en je radiatoren bij thuiskomst dus niet zo veel energie hoeven te leveren als wanneer je de boel af laat koelen naar 15 graden en je muren het meeste opslokken terwijl jij de boel naar 20 graden probeert te krijgen.Erik1805 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 12:14:
[...]
Ik zit nog op een datum voor een gesprek te wachten en zal dan verder vragen of dat voldoende is want ik heb 2 x type 22 radiatoren in de woonkamer met speedcomfort.
Bij het bouwen van nieuwe woningen wordt het afgiftesysteem ontworpen om de ruimtes goed op de berekende temperatuur te krijgen/houden. Dus stel dat je radiatoren weg haalt, dan moeten de andere warmer worden, maar als je bijv dubbel glas door HR++ vervangt dan is er minder nodig. Met speedcomfort ventilatoren (of soortgelijk) verhoog je de afgifte van de radiator ook nog eens.zer0l schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 12:57:
[...]
Wat bedoel je met vanuit de bouw? Fijn om deze ervaring te horen, dat bied nog hoop. Die ventilatoren wil ik nog wel aan natuurlijk. Hier ook HR++ glas. Huis is van 2012.
Mijn woonkamer loopt direct over in de smallere keuken. Ik zal hem nog is opmeten maar is niet echt groot.
Het mooie van de Quatt is dat die zich gewoon aanpast op wat de warmte afgifte van de radiatoren is. Dus staat het nu vreselijk ingeregeld, dan gaat de aanvoer temperatuur omhoog (en de COP omlaag) totdat de warmte wel het huis in gaat. Daardoor kan je als gebruiker alles achteraf verbeteren zonder ook maar iets op de warmtepomp in te stellen.
Dit is heel anders bij andere merken, waar je zelf moet gaan rekenen en klooien aan een stooklijn en een te klein afgiftesysteem je warmtepomp stuk kan maken, waardoor menig fabrikant een buffervat voorschrijft.
Wat is de capaciteit (grote) van die radiator en de grote van je woonkamer. Heeft die radiator al ventilatoren? Want die zul je wel nodig hebben.zer0l schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:53:
De de TS staat onder 11 eea over afgifte, oa ook links om het te berekenen.
[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 28-08-2024 13:16 ]
Ja zoiets had ik begrepen van een constante temperatuur. Ik heb nu een schema in mijn Tado staan en in de nacht staat de verwarming op 15°. Ik ben overdag niet thuis en staat dan ook op 15°. Is het dan wijs om 1 schema te maken met een constante temperatuur van bijvoorbeeld 19,5°?netappie schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 12:59:
[...]
Als die ruimte nooit meer/grotere radiatoren heeft gehad vanuit de bouw en je isolatie ook maar een beetje op orde is, dan is dat zat. Met een warmtepomp verwarm je anders dan met een CV ketel. Een zo constant mogelijke temperatuur zorgt er voor dat de muren warm blijven en je radiatoren bij thuiskomst dus niet zo veel energie hoeven te leveren als wanneer je de boel af laat koelen naar 15 graden en je muren het meeste opslokken terwijl jij de boel naar 20 graden probeert te krijgen.
Als je 15 graden in de ochtend geen probleem vind, dan kan je ook een schema maken dat op werkdagen in de middag pas begint te verwarmen en in kleine stapjes omhoog kruipt naar wat je prettig vind in de avond.Erik1805 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:12:
[...]
Ja zoiets had ik begrepen van een constante temperatuur. Ik heb nu een schema in mijn Tado staan en in de nacht staat de verwarming op 15°. Ik ben overdag niet thuis en staat dan ook op 15°. Is het dan wijs om 1 schema te maken met een constante temperatuur van bijvoorbeeld 19,5°?
Op dagen dat je thuis bent kan je vooraf beter niet verder verlagen dan zo'n 2 graden onder je comfort temperatuur.
Zelf hanteer ik 20 graden overdag en 20,5 graden in de avond. Dit verhogen doe ik pas na het koken, want dat scheelt vaak al een halve graad uit de inductieplaat. In de nacht laat ik de temperatuur zakken en ik zorg dat het in kleine stapjes van 0,1 graad per 10 minuten weer omhoog gaat. zodat het ongeacht het weer buiten weer netjes op temperatuur is voor het ontbijt zonder dat de warmtepomp opeens hard (en onzuinig) aan de bak moet.
kijk eens rond op marktplaats voor jaga's, die kunnen je energieafgifte drastisch verhogen en daardoor zal de quatt de aanvoertemperatuur lager houdenzer0l schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:53:
eventueel gebruik je een paar zelfbouw fans bij, dat is veel efficienter dan de speedcomforts
LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen
[ Voor 8% gewijzigd door raven22 op 28-08-2024 13:33 ]
@zer0l Kan ook achteraf. Ik was ook verbaasd over wat mijn oude radiatoren aan vermogen leverden, en als je radiatoren op de bovenverdieping mee laat doen, dan hoeven die radiatoren beneden een stuk minder warmteverlies op te vangen.raven22 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:31:
[...]
kijk eens rond op makrplaats voor jaga's, die kunnen je energieafgifte drastisch verhogen en daardoor zal de quatt de aanvoertemperatuur lager houden
Als het echt nodig is dan kan je ook overwegen om vloerverwarming te nemen. Dat hoeft niet eens zo veel meer te kosten dan radiatoren vernieuwen en als je vloer toch al aan vervanging toe is, dan is het mooi mee te nemen.
Kennis van mij die ik adviseer twijfelt enorm over vloerverwarming. Dat zou namelijk heel duur worden.netappie schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 12:01:
[...]
Ik had vroeger 2 radiatoren in de woonkamer en 1 in de halfopen keuken.
Quatt is wel een stevige ambitie.
Heb je iets van indicatie van hoeveel tot hoeveel gas je terug ging en hoeveel Electra dat je kost???
Eenvoudigste zal zijn om ventilators op huidige radiatoren te plaatsen.
Eventueel 2 van de 4 radiatoren vervangen door Jaga’s.
Praktijkdata is heel welkom. Het is nogal een heftige beslissing. Wel of niet vloer open.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Wilde ik voor mezelf ook al eens uitrekenen, wat verdien ik terug aan vloerverwarming?Stefannn schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:23:
[...]
Kennis van mij die ik adviseer twijfelt enorm over vloerverwarming. Dat zou namelijk heel duur worden.
Heb je iets van indicatie van hoeveel tot hoeveel gas je terug ging en hoeveel Electra dat je kost???
Praktijkdata is heel welkom. Het is nogal een heftige beslissing. Wel of niet vloer open.
Stel dat mijn SCOP van 3,5 naar 4,5 gaat door aanleggen vloerverwarming.
En met radiatoren haalde ik van 1200m3 verwarmingsgas 85% met mijn warmtepomp en dat wordt 95% met vvw.
Tarieven gas 1,28 en E 0,33.
Radiatoren: 1200m3 * 15% gas = 180m3 gas + 1200m3 * 85% WP * 9 kWh/m3 / 3,5 SCOP = 2623 kWh elektra. Dat kost 180*1,28+2623*0,33=€ 1099 per jaar variabele energiekosten bij radiatoren.
Vloerverwarming: 1200m3 * 5% gas = 60m3 gas + 1200m3 * 95% WP * 9 kWh/m3 / 4,5 SCOP = 2280 kWh elektra. Dat kost 60*1,28+2200*0,33= € 829 per jaar variabele energiekosten bij vloerverwarming.
Dus besparing van € 270/jaar. Daar ga ik geen vloerverwarming mee terugverdienen. De vloer die erop ligt kost al meer.
Dus: heel mooi als vloerverwarming er ligt, maar te duur om het voor alleen energiebesparing aan te leggen.
Kanttekening: Waarschijnlijk kan ik een groot deel van deze besparing ook halen door (boven) paar T33's op te hangen?
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: bijna Polestar2 68kWh, tijdelijk Octavia PHEV 13kWh, laadpaal Volt Time Source 2s
Mag ik van iemand een referral code?
zie DMikthuis2 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:43:
Ik ben ook voornemens een Quatt te bestellen. Vergeleken met een aantal andere warmtepompen spreekt de Quatt mij het meeste aan. Ook omdat ik interesse heb in de chill. Om de zolder te koelen lijkt me die erg geschikt.
WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)
Naar je gestuurdikthuis2 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:43:
Ik ben ook voornemens een Quatt te bestellen. Vergeleken met een aantal andere warmtepompen spreekt de Quatt mij het meeste aan. Ook omdat ik interesse heb in de chill. Om de zolder te koelen lijkt me die erg geschikt.
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Het hangt er heel erg van de woning af.Stefannn schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:23:
[...]
Kennis van mij die ik adviseer twijfelt enorm over vloerverwarming. Dat zou namelijk heel duur worden.
Zelf ga ik naar nog uitsluitend gas voor bad en douche. Ik schat minder dan 50 m3 aardgas per persoon als je dat niet bij de sportschool doet.
Wel heb ik de isolatie helemaal op orde. Dus waar ik jaren heb gehad met 1500 m3 aardgas zat ik voor de Quatt al onder de 840 m3 per jaar. De inschatting is dat minimaal 700 m3 daarvan dus weg valt en er zo'n 1500 kWh verbruik voor terug komt. Ik heb er nog geen volledig stookseizoen op zitten, maar als ik vergelijk met anderen dan zit ik wel redelijk dicht op resulaten met vloerverwarming. Dit komt door de verhouding tussen warmteverlies en vermogen.
Misschien komt er ooit nog wel vloerverwarming, maar dat is dan voor het mooie en pas als de vloer aan vervanging toe is. Nieuwe radiatoren zie ik als zonde van het geld tenzij een ruimte echt niet goed warm wordt. Steek het geld eerst in isolatie als dat niet op orde is. Wat er niet uit gaat hoeft er ook niet in.
Vraag het even in een PM gericht aan iemand zoals @MacD007 die veel tijd steekt en slaagt in het helpen van mensen of je motiveert om de Quatt te kopen. Degene die de referral levert krijgt een waardebon van €50, dus leuk als het bij de juiste mensen terecht komt.ikthuis2 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:43:
Het gaat puur om de aanvoertemperatuur.Stefannn schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:23:
[...]
Als je met 35/30/20 met de radiatoren je huis warm kan houden tot het vriespunt is de winst van vloerverwarming zeer beperkt.
Elke graad Ta omhoog kost ca 2%rendement.
Ik zou eerst de wp plaatsen, een jaar draaien en dan besluiten over vloerverwarming
Perfect is the enemy of Good
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Als je over voldoende radiatoren beschikt en deze met radiatorventilatoren min of meer geschikt maakt voor LTV heb je die vloerverwarming helemaal niet nodig. ik spreek uit ervaring, bij mij wordt ruim 2/3 van het huis door radiatoren verwarmd met de Quatt, en dat gaat prima waarbij de quatt infeite nooit boven de 35-38 Gr. uit komt. vaak zit deze zelfs onder de 35 gr. en daarmee krijg ik mijn hut prima warm met standaard radiatoren.Stefannn schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:23:
[...]
Je kunt eerder daar waar het blijkt dat je echt te kort komt eerder een grotere radiator plaatsen, bv ipv een T11 plaats een T33, dit is een heel stuk goedkoper dan een jaga ie een heel stuk meer kost.
Jaga's zijn mooie oplossing als geld geen rol speelt (maar dan koop je waarschijnlijk ook geen Quatt maar ga je direct naar Nibe) of als een vergroting van de radiator niet mogelijk is.
[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 28-08-2024 17:23 ]
Dank.
Nb, ik heb zelf water/water warmtepomp, helft huis met vloerverwarming, radiatoren met eigengemaakte ventilator box. En ben tot vriespunt gas vrij.
Maar goed… ik heb veel geknutseld, nu moet ik adviseren.
Punt is dat ze huis net gekocht hebben, en voorheen was het gesplitst verhuurd dus geen referentie kwa gas.
Rijtjes huis, lange smalle woonkamer, 4 a 5 meter breed, 10 meter lang. Dus eigenlijk nauwelijks warmtelek want enkel voor en achter een paar meter gevel.
Maar ze gaan de vloerbedekking meteen veranderen dus vloerverwarming is nu of nooit.
Offerte is erg duur, en ze hebben al een vrij grote klus, en ze hebben nog nooit een grote verbouwing gedaan.
Mijn advies is tot nog toe:
- als het maar enigszins te betalen en overzien is vloerverwarming meenemen nu je de vloer vervangt.
- alternatief is beginnen met wat van die goedkope radiator ventilators en eventueel later 2 radiatoren vervangen door en jaga.
En quatt erin want ze plaatsen ook zonnepanelen en houden daar ongeveer 2000kWh per jaar aan over.
Hamvraag is dan wel…
Gaat die warmtepomp in ieder geval iets van 50% van gas jaarverbruik opvangen?
Kortom… gaat het zonder vloerverwarming in ieder geval “heel behoorlijk werken”
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Zo veel kost vloerverwarming aanleggen nou ook weer niet, en je kunt je radiatoren meteen lozen. (fijner voor het oog en geen sta in de weg, couranter, toekomstbestendiger, comfortabeler als je met een wp gaat verwarmen)
[ Voor 62% gewijzigd door paQ op 28-08-2024 17:40 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ga er maar van uit dat het ook zonder vloerverwarming gaat werken. Ik zou 80% van het verwarmen al aan de lage kant vinden als ik je info zo lees.Stefannn schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 17:26:
@BarryH @netappie ,
Dank.
Nb, ik heb zelf water/water warmtepomp, helft huis met vloerverwarming, radiatoren met eigengemaakte ventilator box. En ben tot vriespunt gas vrij.
Punt is dat ze huis net gekocht hebben, en voorheen was het gesplitst verhuurd dus geen referentie kwa gas.
Rijtjes huis, lange smalle woonkamer, 4 a 5 meter breed, 10 meter lang. Dus eigenlijk nauwelijks warmtelek want enkel voor en achter een paar meter gevel.
Maar ze gaan de vloerbedekking meteen veranderen dus vloerverwarming is nu of nooit.
Offerte is erg duur, en ze hebben al een vrij grote klus, en ze hebben nog nooit een grote verbouwing gedaan.
- als het maar enigszins te betalen en overzien is vloerverwarming meenemen nu je de vloer vervangt.
- alternatief is beginnen met wat van die goedkope radiator ventilators en eventueel later 2 radiatoren vervangen door en jaga.
En quatt erin want ze plaatsen ook zonnepanelen en houden daar ongeveer 2000kWh per jaar aan over.
Hamvraag is dan wel…
Met de vloerverwarming is het heel simpel. Zie het als iets dat woongenot toevoegt, ruimte bespaart en er ook nog eens beter uit ziet dan radiatoren. Als je dat ooit nog moet doen nadat je intrekt dan krijg je enorme spijt. En ja, de Quatt gaat iets zuiniger draaien met een lekker groot systeem, dus dat feitje kan helpen in de overweging. Als geld een probleem is, dan misschien even wat meer offertes aanvragen.
Ik denk niet dat je met dure design radiatoren echt veel gaat besparen op de aanschafprijs.
De superhandige klusser kan ook zelf vloerverwarming leggen. Daar zijn online winkels voor die meteen ook een legplan leveren.
De temperatuur van het warmteafgifte systeem:
35 graden aanvoer
30 retour
20 kamertemperatuur
Voor de casus zou ik een apart topic openen
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
26-08-2024 huisbezoek aangevraagd en €25,- betaald
26-08-2024 aanvullende vragen beantwoord
26-08-2024 Bevestiging ontvangst antwoorden op aanvullende vragen
28-08-2024 Bevestiging dat huis geschikt is en er een huisbezoek wordt ingepland
04-09-2024 Huisbezoek gepland
Ook hier de druktemelding in de emails.
Om tijdens het bezoek goed voorbereid te zijn heb ik nog wat vragen waar ik hier het antwoord nog niet op gevonden heb:
1. "We sluiten aan op leidingen met een diameter van 22 mm en 28 mm, gemaakt van koper of staal."
Mijn leidingen zijn 34 mm staal. Dus ik zou iets van een koppeling naar 28mm moeten laten aanleggen door mijn eigen loodgieter? Heeft iemand hier al ervaring mee, welke koppeling en kosten bijvoorbeeld?
2. Ik beschik over een Tado systeem met zones, op de vloerverwarming (met een elektrische klep die door de thermostaat in de woonkamer geschakeld wordt) en met radiatorknoppen in diverse kamers.
/f/image/eLL4QNpSfZy6HnLnB9jYCRdi.png?f=fotoalbum_large)
Heb hier al veel gelezen over hoe om te gaan met Tado zones. Echter heb ik nog geen ervaringen gelezen over een dergelijke elektrische klep. Kan ik deze handhaven of moet deze voortaan altijd open blijven staan?
3. Een soortgelijke vraag over de pompschakelaar van de vloerverwarming (gaat aan bij instelbaar X graden warm water in de aanvoerleiding), kan ik deze handhaven?
4. Ik zit waarschijnlijk op de grens tussen Mono en Duo en overweeg de Duo n.a.v. de berichten hier, zomerkorting, een goed werkende, maar oude CV en daardoor interessante upgrade naar FE volgend jaar. Ik vind nergens terug hoeveel cm ruimte er tussen de 2 units aanbevolen wordt, dus de totale breedte van de setup?. En is 20 cm tussen gevel en units voldoende?
Mijn situatie:
:fill(white):strip_exif()/f/image/p7ZpG1Cp3om569g0n7GQX83J.png?f=user_large)
- Rood = Duo opstelling, aan andere kant van de gevel staat de CV opgesteld
- Groen = 356 cm, tussen mijn gevel en de gevel van de garage van de buren (zonder ramen)
- Blauw = 661 cm, tussen mijn gevel en de gevel van hun woonhuis (loodrecht), hun dichtstbijzijnde deur en ramen zitten diagonaal nog iets verder weg
6. Heeft iemand een referral code over voor me? Alvast bedankt!
Code verstuurdJERO79 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 20:29:
Ik overweeg ook om over te gaan tot aanschaf. Mijn tijdslijnen voor de geïnteresseerden:
28-08-2024 Bevestiging dat huis geschikt is en er een huisbezoek wordt ingepland
Om tijdens het bezoek goed voorbereid te zijn heb ik nog wat vragen waar ik hier het antwoord nog niet op gevonden heb:
1. "We sluiten aan op leidingen met een diameter van 22 mm en 28 mm, gemaakt van koper of staal."
Mijn leidingen zijn 34 mm staal. Dus ik zou iets van een koppeling naar 28mm moeten laten aanleggen door mijn eigen loodgieter? Heeft iemand hier al ervaring mee, welke koppeling en kosten bijvoorbeeld?
2. Ik beschik over een Tado systeem met zones, op de vloerverwarming (met een elektrische klep die door de thermostaat in de woonkamer geschakeld wordt) en met radiatorknoppen in diverse kamers.
[Afbeelding]
Heb hier al veel gelezen over hoe om te gaan met Tado zones. Echter heb ik nog geen ervaringen gelezen over een dergelijke elektrische klep. Kan ik deze handhaven of moet deze voortaan altijd open blijven staan?
3. Een soortgelijke vraag over de pompschakelaar van de vloerverwarming (gaat aan bij instelbaar X graden warm water in de aanvoerleiding), kan ik deze handhaven?
4. Ik zit waarschijnlijk op de grens tussen Mono en Duo en overweeg de Duo n.a.v. de berichten hier, zomerkorting, een goed werkende, maar oude CV en daardoor interessante upgrade naar FE volgend jaar. Ik vind nergens terug hoeveel cm ruimte er tussen de 2 units aanbevolen wordt, dus de totale breedte van de setup?. En is 20 cm tussen gevel en units voldoende?
Mijn situatie:
[Afbeelding]5. Een Duo produceert 58 dB. Zit ik ver genoeg af van de buren, of kan ik beter een WPAC geluidsberekening uitvoeren?
- Groen = 356 cm, tussen mijn gevel en de gevel van de garage van de buren (zonder ramen)
- Blauw = 661 cm, tussen mijn gevel en de gevel van hun woonhuis (loodrecht), hun dichtstbijzijnde deur en ramen zitten diagonaal nog iets verder weg
JERO79 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 20:29:
l
Zeker weten dat de monteurs dat wel kunnen regelen voor je. Zeker als jij de verkopend in huis hebt.
Paar cm tussen de units.
20 cm Ik erachter is zeker voldoende.
Verstuurd!
Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.
1) op nederlandse webshops kom ik niet heel ver, maar gelukkig hebben we onze oosterburen nog, https://www.heima24.de/ro...-mm-x-1-ig-011500103.html & https://www.heima24.de/ro...zung-und-trinkwasser.htmlJERO79 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 20:29:
Ik overweeg ook om over te gaan tot aanschaf. Mijn tijdslijnen voor de geïnteresseerden:
[Afbeelding]
Mijn situatie:
[Afbeelding]5. Een Duo produceert 58 dB. Zit ik ver genoeg af van de buren, of kan ik beter een WPAC geluidsberekening uitvoeren?
als je een flinke baco hebt dan kan je het zelf
2) zolang alleen de thermostaat in de woonkamer een actieve warmtevraag naar de Quatt mag sturen (& dus ook de elektrische klep meeschakelt) zou het geen probleem moeten opleveren
3) geen ervaring mee
4) afgaand opgeposte plaatjes 10-20 cm
5) afstand houdt niet over tot de garage, en met eigen(?) garage aan linkerzijde zou ik toch rekening gaan houden met galmen, alle geluid moet omhoog & naar rechter zijde
6) zal m via DM sturen
WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)
Hij heeft nog geen ventilatoren.MacD007 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:06:
[...]
Wat is de capaciteit (grote) van die radiator en de grote van je woonkamer. Heeft die radiator al ventilatoren? Want die zul je wel nodig hebben.
De de TS staat onder 11 eea over afgifte, oa ook links om het te berekenen.
De woonkamer is ongeveer 32m2
De radiator T22 is 30cm hoog bij 320cm lang.
Met die tool geeft hij een warmteafgifte van 3204 Watt bij 75/65/20.
Na wat reacties hier heb ik het idee dat de Quatt mogelijk toch nog veel kan brengen
[ Voor 7% gewijzigd door zer0l op 28-08-2024 21:30 ]
ik verwacht bij een dergelijk smal huisje, heb je de volledige beedte van het huisje wel wat problemjes mn het geluid, ik verwacht hier een 5,5m breed voorgevel ?Stefannn schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 17:26:
@BarryH @netappie ,
Dank.
Hamvraag is dan wel…
Ja waarom niet. Maar 20000 minimaal en je hebt het. Koopje.netappie schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:36:
[...]
@zer0l
Als het echt nodig is dan kan je ook overwegen om vloerverwarming te nemen. Dat hoeft niet eens zo veel meer te kosten dan radiatoren vernieuwen en als je vloer toch al aan vervanging toe is, dan is het mooi mee te nemen.
Gelukkig is 20000 euro peanuts als je een woning hebt waarbij je 500 m2 vloerverwarming wilt leggen.Johan Bogle schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 22:35:
[...]
Ja waarom niet. Maar 20000 minimaal en je hebt het. Koopje.
Onzin, vraag maar eens een offerte aan, valt reuze mee.Johan Bogle schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 22:35:
[...]
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
ik denk dat het 35mm staal is, en daar heb je gewoon verloopstukken voor, mogelijk dat Quatt die ook gewoon heeft. Ik zou dat gewoon vragen, dan wordt je zelf ook niet op kosten gejaagd.JERO79 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 20:29:
bv zo iets: https://www.rvs-products....cts&utm_content=DSA%20All
wat is de functie van die klep ? vergeet niet dat een warmtepomp heel anders werkt als een CV, mn bij zones kan dit wel eens tot problemen zorgen, je hoofdverwarming zou in elk geval altijd open moeten blijven dus ik verwacht dat die klep eruit kan. Gewoon weghalen, want als je hem laat zitten kan dit later tot problemen leiden waar je de oorzaak dan niet direct ziet. want die klep kan plotseling gewoon vast komen te zitten, met een warmtepomp heeft deze zoals ik het zie gewoon geen functie meer. (warmtepomp wil langdurige langzame verwarming in het systeem en geen jojo wat steeds open en dicht gaat.)2. Ik beschik over een Tado systeem met zones, op de vloerverwarming (met een elektrische klep die door de thermostaat in de woonkamer geschakeld wordt) en met radiatorknoppen in diverse kamers.
[Afbeelding]
Ja echter je zult hier wel de schakeltemperatuur op de nieuwe waarde (waarschijnlijk onder de 30 graden moeten instellen. ik heb mijn pompschakelaar net boven de bekende 18 graden staan, dus bij de start van de warmtepomp (bij 18 graden kan deze starten) gaat de pompschakelaar aan. tijdens de zomer loopt deze elke dag enkele minuten om de pomp niet te laten vast zetten, maar dat moet jou pompschakleaar ook wel die functie hebben.3. Een soortgelijke vraag over de pompschakelaar van de vloerverwarming (gaat aan bij instelbaar X graden warm water in de aanvoerleiding), kan ik deze handhaven?
ruimte achter de Quatt is minimaal 20 cm, maar iets meer is wel een voordeel. dus hier is elke cm meer helemaal niet snelcht, echter dit werkt wel weer in het nadeel mbt het geluid op. dus ik vrees dat het geluid je hier wel de mogelijke ruimtes zal bepalen.4. Ik zit waarschijnlijk op de grens tussen Mono en Duo en overweeg de Duo n.a.v. de berichten hier, zomerkorting, een goed werkende, maar oude CV en daardoor interessante upgrade naar FE volgend jaar. Ik vind nergens terug hoeveel cm ruimte er tussen de 2 units aanbevolen wordt, dus de totale breedte van de setup?. En is 20 cm tussen gevel en units voldoende?
Ruimte tussen de Quatts zal rond de 30 cm zitten, ze moeten er gewoon goed bij komen. En ja, met de huidige extra goedkope prijs is een Quatt duo helemaaal niet zo'n slecht idee.
wat denk je zelf, twee opties; je gaat naar een waarzegster (je weet wel zo'n vrouwtje met een glazen bol) of je gaat het berekenen met de WPAC tool. mijn keuze zou optie 2 zijn. Heb je hulp nodig , laat het dan even weten.Mijn situatie:
Echter kloppen je lijnen niet, als ik de foto juist hebt beoordeeld zijn of lijn A of lijn B de bepaalende afstanden, en omdat op de juiste manier te kunnen beoordelen zul je echt een WPAC moeten doen, het zou zo maar kunnen dat je het op die plek niet binnen de 45 dB gaat halen (of juist wel).
:fill(white):strip_exif()/f/image/lUa1cSDrjRyJEgsSw6iTC1s7.png?f=user_large)
[ Voor 19% gewijzigd door MacD007 op 28-08-2024 23:31 ]
Wise enough to play the fool
teacher in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Wat is GO T en waar zie jij gehengel ?teacher schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 23:18:
[mbr] zie topicwarning mbt referrals...[/mbr]
[ Voor 37% gewijzigd door robmaas op 29-08-2024 01:52 ]
Dank, ik heb tekening even goed bekeken,MacD007 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 22:32:
[...]
ik verwacht bij een dergelijk smal huisje, heb je de volledige beedte van het huisje wel wat problemjes mn het geluid, ik verwacht hier een 5,5m breed voorgevel ?
Huisje is 4 meter breed, woonkamer 12 meter lang.
Geluid is een goed punt, neem ik mee.
Nb…
Ik ben zelf een enorme hobbyist die alles wel aan de praat krijgt. Deze mensen zijn meer van “werkende doosjes kopen”. Dat vind ook een beetje eng aan het advies geven. Maar zonder advies happen ze in de eerste de beste flashy aanbieding.
20.000 ? Dat is wel erg veel.Johan Bogle schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 22:35:
[...]
Natuurlijk is elke situatie anders, maar ik wil weleens weten wat ze voor 20.000 euro gaan doen.
oude vloer verwijderen, nieuwe leggen en vervolgens de afwerking. Afwerking is 5k bij iets als PVC en 10k bij parket. Succes met iemand vinden die dit voor minder doet. Buren hebben laatst nog 30k hiervoor betaald. Was een week werk.netappie schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 07:42:
[...]
20.000 ? Dat is wel erg veel.
Natuurlijk is elke situatie anders, maar ik wil weleens weten wat ze voor 20.000 euro gaan doen.
Gathering Of Tweakers (dit forum zegmaar)robmaas schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 01:51:
[/quote]
teacher in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
[...]
Wat is GO T en waar zie jij gehengel ?
Gehengel: elke vraag "wie heeft er nog een referral"?
Ja, als je alles laat doen dan is het duurder en je afwerkvloer mee rekenen is niet eerlijk als die toch al aan vervanging toe is.Johan Bogle schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 07:45:
[...]
oude vloer verwijderen, nieuwe leggen en vervolgens de afwerking. Afwerking is 5k bij iets als PVC en 10k bij parket. Succes met iemand vinden die dit voor minder doet. Buren hebben laatst nog 30k hiervoor betaald. Was een week werk.
De vraag in deze is wat het zou kosten zonder vloerverwarming leggen? Want dat is het verschil waarover we praten in dit geval.
Ik stel vloerverwarming nog even uit tot de afwerkvloer echt aan vervanging toe is. Niet alleen handiger qua kosten, maar ook veel overlast.
In de praktijk komen er ook nog kosten voor tijdelijke huisvesting bij gedurende de week dat zoiets kost, maar dat is mooi oplosbaar met een vakantiehuisje. Die kosten heb je natuurlijk niet als je het doet voordat je er gaat wonen en een hoop meubels die er nog niet staan scheelt ook veel gedoe en eventuele opslagkosten als je geen ruimte over hebt.
2. Heb ook een dergelijke (Honeywell) zoneklep voor de vloerverwarming. Werkt prima met Quatt en Tado. Mocht het niet werken (bijv. hij opent niet snel genoeg bij verwarmen) dan even aan Quatt support vragen. Hebben ze zo voor je geregeld/ingesteld!JERO79 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 20:29:
[Afbeelding]
Mijn situatie:
3. Pompschakelaar heb ik niet, gebruik een slimme stekker voor mijn pomp. In het stookseizoen gewoon altijd aan laten staan. Buiten het stookseizoen elke dag een run van 15 minuten.
Dat zijn van die verjaardagsanekdotes...Johan Bogle schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 07:45:
[...]
oude vloer verwijderen, nieuwe leggen en vervolgens de afwerking. Afwerking is 5k bij iets als PVC en 10k bij parket. Succes met iemand vinden die dit voor minder doet. Buren hebben laatst nog 30k hiervoor betaald. Was een week werk.
Sowieso (nogal duur) parket op vloerverwarming is al niet het beste plan.
Het zal je verbazen hoe 'weinig' VVW infrezen kost. Een pomploze verdeler kost 400 euro. Het is allemaal geen rocket science.
Gaan we weer. Handige hobby Bob vertelt de wereld dat alles supergoedkoop is omdat hij wat spulletjes van marktplaats trekt en aan het werk gaat. Voor de gemiddelde lezer wordt er iemand ingehuurd en ga je echt noet je oude vloer weg laten halen en een nieuwe met vloerverwarming krijgen voor een paar duizend euro.paQ schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:17:
[...]
Dat zijn van die verjaardagsanekdotes...
Sowieso (nogal duur) parket op vloerverwarming is al niet het beste plan.
Het zal je verbazen hoe 'weinig' VVW infrezen kost. Een pomploze verdeler kost 400 euro. Het is allemaal geen rocket science.
Johan Bogle schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:27:
[...]
Gaan we weer. Handige hobby Bob vertelt de wereld dat alles supergoedkoop is omdat hij wat spulletjes van marktplaats trekt en aan het werk gaat. Voor de gemiddelde lezer wordt er iemand ingehuurd en ga je echt noet je oude vloer weg laten halen en een nieuwe met vloerverwarming krijgen voor een paar duizend euro.
/f/image/VNlFMCXSAmPUykKUM77TCqI3.png?f=fotoalbum_large)
dat is er één, ik ken er meerdere, en nee die ga ik hier niet posten, die komen met een offerte die een heel stuk (met hoofdletters) duurder is.
Maar dan moet wel eerste de oude vloer, wat dat ook is er uit, stortingskosten ed zijn ondertussen ook niet mals.
Een nadeel, als het beton er onder nog geen goede isolatie heeft ben je ook direct de mollen aan het verwarmen. Dus infrezen is een prima idee waar dat kan maar zeker (mn in oudere huizen) zeker niet altijd een goed idee.
en dan moet je wel ook nog weer de vloer herstellen, deklaag aanbrengen en een nieuwe vloer er in en daar zul je dus ook een voor vloerverwarming geschikte vloer voor moeten uitzoeken.
kosten ergens tussen 50 en 300 per m2. dus bij een woonkamer van 30m2 ben je al snel richting 5.000 euro alleen al voor de vloer kwijt. Maar dan net zo makkelijk ook richting 10.000 euro gaan, alleen voor de nieuwe vloer. Of je moet alles zelf willen doen, maar ook dan ben je nog het nodige kwijt. Ik was in ieder geval ook circa 10.000 euro kwijt en dat was bijna 25 jaar geleden, nu betaal je waarschijnlijk het drievoudige, als je daarmee klaar komt.
Als je wilt kunnen we zamen daar wel een WPAC voor maken, maar met 4m (oeps) wordt je in het begin niet echt blij, maar ik wil het niet direct afschieten, er zijn mogelijk toch nog wel opties.Stefannn schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 06:57:
[...]
Dank, ik heb tekening even goed bekeken,
Huisje is 4 meter breed, woonkamer 12 meter lang.
Geluid is een goed punt, neem ik mee.
Nb…
Ik ben zelf een enorme hobbyist die alles wel aan de praat krijgt. Deze mensen zijn meer van “werkende doosjes kopen”. Dat vind ook een beetje eng aan het advies geven. Maar zonder advies happen ze in de eerste de beste flashy aanbieding.
Johan Bogle schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:27:
[...]
Gaan we weer. Handige hobby Bob vertelt de wereld dat alles supergoedkoop is omdat hij wat spulletjes van marktplaats trekt en aan het werk gaat. Voor de gemiddelde lezer wordt er iemand ingehuurd en ga je echt noet je oude vloer weg laten halen en een nieuwe met vloerverwarming krijgen voor een paar duizend euro.
Het verschil zit m in:netappie schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:36:
[...]
@zer0l Kan ook achteraf. Ik was ook verbaasd over wat mijn oude radiatoren aan vermogen leverden, en als je radiatoren op de bovenverdieping mee laat doen, dan hoeven die radiatoren beneden een stuk minder warmteverlies op te vangen.
"als je vloer toch al aan vervanging toe is, dan is het mooi mee te nemen."
Het zou ook wel mijn advies zijn aan een ieder die aan grote renovaties in huis toe is: nooit een vloer vervangen zonder ook direct vloerverwarming te leggen.
Daar startte de discussie helemaal niet. Maar daar heeft dit topic wel vaker last van.MacD007 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:27:
[...]
dat is er één, ik ken er meerdere, en nee die ga ik hier niet posten, die komen met een offerte die een heel stuk (met hoofdletters) duurder is.
Maar dan moet wel eerste de oude vloer, wat dat ook is er uit, stortingskosten ed zijn ondertussen ook niet mals.
Een nadeel, als het beton er onder nog geen goede isolatie heeft ben je ook direct de mollen aan het verwarmen. Dus infrezen is een prima idee waar dat kan maar zeker (mn in oudere huizen) zeker niet altijd een goed idee.
en dan moet je wel ook nog weer de vloer herstellen, deklaag aanbrengen en een nieuwe vloer er in en daar zul je dus ook een voor vloerverwarming geschikte vloer voor moeten uitzoeken.
kosten ergens tussen 50 en 300 per m2. dus bij een woonkamer van 30m2 ben je al snel richting 5.000 euro alleen al voor de vloer kwijt. Maar dan net zo makkelijk ook richting 10.000 euro gaan, alleen voor de nieuwe vloer. Of je moet alles zelf willen doen, maar ook dan ben je nog het nodige kwijt. Ik was in ieder geval ook circa 10.000 euro kwijt en dat was bijna 25 jaar geleden, nu betaal je waarschijnlijk het drievoudige, als je daarmee klaar komt.
@netappie merkt op dat een VVW niet perse duurder uitkomt dan alle radiatoren vervangen voor iets dat op een lage temp mee kan. Want als je namelijk grootschalig je hut gaat aanpakken, dan is dit het moment om met dergelijke zaken rekening te houden. Dat hoort nou eenmaal bij renoveren. Alles in de zelfde ouderwetse staat terugmonteren is niet waar je zo'n huis voor koopt mag ik hopen.
Alleen waar het altijd op magische wijze binnen enkele posts op uitdraait, is dat iemand wel iemand kent waar een buurman van veeeeeel meer kwijt was waarbij de prima vloer er eerst uit moest, en een duur parket voor terug. En dát is plotseling dan de (n=1) benchmark.
edit: wat hij zegt ^^
Ik ben bang dat één Quatt het bij koudere dagen de woning slecht warm kan houden doordat er best wat warmte verlies is (nee kan niet alles isoleren).
De kleine meerprijs van €500 vind ik niet het risico waard om onder gedimensioneerd te zijn.
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
met alle respect, je zit wel op tweakers, waar je nou eenmaal veel mensen zal vinden die een 'handige hobby Bob' zijn. Daarnaast geeft het vaak een minimum prijs waarvoor iets gedaan kan worden en kunnen anderen de prijzen van installateurs beter in perspectief plaatsen.Johan Bogle schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:27:
[...]
mocht je twee linkerhanden hebben en je storen aan 'handige hobby Bob' commentaar, dan is facebook een mooi alternatief..
[ Voor 10% gewijzigd door Toby-Wan op 29-08-2024 10:56 ]
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.