WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Vorige jaar is er 750m2 gas verbruikt met daarnaast een airco voor het verwarmen van de woonkamer. Doen we dat niet dan is het gas verbruik het dubbele.
De reden om voor een warmte pomp te kiezen is dat we andere vertrekken ook willen verwarmen en de airco eventueel aan kunnen doen voor de woonkamer.
Mogelijk door meerdere slimme thermostaten te gebruiken.
Dus bijv. Bepaalde vertrekken naar 17/18 graden en woonkamer 20.
Kan je overigens Quatt vragen de subsidie aanvraag niet te doen? Ik wil eerst de dakisolatie aanvragen en verdubbelen omdat dat bedrag hoger is. Scheelt Quatt weer geld en kunnen ze misschien extra korting geven.
[ Voor 4% gewijzigd door CPM op 29-08-2024 11:07 ]
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Sorry, maar ik reageerde alleen op je eigen post die als ondertoon had dat het toch allemaal niets kost.paQ schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:43:
[...]
Daar startte de discussie helemaal niet. Maar daar heeft dit topic wel vaker last van.
@netappie merkt op dat een VVW niet perse duurder uitkomt dan alle radiatoren vervangen voor iets dat op een lage temp mee kan. Want als je namelijk grootschalig je hut gaat aanpakken, dan is dit het moment om met dergelijke zaken rekening te houden. Dat hoort nou eenmaal bij renoveren. Alles in de zelfde ouderwetse staat terugmonteren is niet waar je zo'n huis voor koopt mag ik hopen.
Alleen waar het altijd op magische wijze binnen enkele posts op uitdraait, is dat iemand wel iemand kent waar een buurman van veeeeeel meer kwijt was waarbij de prima vloer er eerst uit moest, en een duur parket voor terug. En dát is plotseling dan de (n=1) benchmark.
edit: wat hij zegt ^^
En ja, als je toch met groot onderhoud en renovatie bezig bent is de aanleg (mits geschikt) van een vloerverwarming zeker een optie waar je naar moet gaan kijken net wat @onlinaius hierboven ookal mooi aangaf.
Maar daar ging het beginpost helemaal niet over. waarbij ook vaak je niet eens alle radiatoren zou moeten vervangen door bv jaga's maar vaak is door eenvoudige aanpassing (RV) cq het vervangen van een enkele radiator omdat deze eigenlijk al te klein was het ook al opgelost.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Let wel dat een warmtepomp een minimaal afgifte vermogen nodig heeft (= minimaal aantal grote radiatoren / vvw) en dat selectief verwarmen dmv slimme thermostaten zoals gewend met CV ketel niet eenzelfde werkt.CPM schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:01:
@Toby-One het historische verbruik weet ik niet want we wonen er nog niet zo lang.
Vorige jaar is er 750m2 gas verbruikt met daarnaast een airco voor het verwarmen van de woonkamer. Doen we dat niet dan is het gas verbruik het dubbele.
De reden om voor een warmte pomp te kiezen is dat we andere vertrekken ook willen verwarmen en de airco eventueel aan kunnen doen voor de woonkamer.
Mogelijk door meerdere slimme thermostaten te gebruiken.
Dus bijv. Bepaalde vertrekken naar 17/18 graden en woonkamer 20.
Kan je overigens Quatt vragen de subsidie aanvraag niet te doen? Ik wil eerst de dakisolatie aanvragen en verdubbelen omdat dat bedrag hoger is. Scheelt Quatt weer geld en kunnen ze misschien extra korting geven.
Quatt heeft een bedrijg in arm die subsidie aanvraag voor je uit handen kan nemen, ik weet zelf niet hoe dat gaat i.c.m. met extra subsidie aanvragen. miscchien begrijp ik je verkeerd maar Quatt gaat geen extra korting oid geven. je betaalt zelf het volledige bedrag aan Quatt, de subsidie is tussen consument & overheid (RVO)
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Ik schreef dat VVW infrezen minder kost dan gedacht wordt.MacD007 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:21:
[...]
Sorry, maar ik reageerde alleen op je eigen post die als ondertoon had dat het toch allemaal niets kost.
En dan heb ik 'weinig' nog zelfs tussen ' ' gezet.
That was it.
Dat het "niets kost" maak je er nu zelf van.
[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 29-08-2024 11:53 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Op zich trekt Quatt me wel aan, maar zit wel nog met een aantal vragen en te overwegen punten:
- Momenteel heb ik een monobloc hybride warmtepomp zonder buitenunit. Kan een Quatt enkel met de buitenunit geïnstalleerd worden? Bij mij is dit niet onmogelijk maar het vergt dan wel zo'n 17m leidingwerk trekken op een toch al wat lastige plaats.
-Ik zie dat Quatt nog geen full electric aanbiedt (pas vanaf lente 2025) dus ik vraag me af of het nu een voordeel zou zijn om eerst te beginnen met het hybride systeem om deze later alsnog uit te gaan breiden
-Kan de software slim ingeregeld worden zodat deze bijv. het huis juist gaat verwarmen als er stroom van de zonnepanelen komt of stuurt deze enkel op vraag?
-Ik had me voorgenomen om hoe dan ook een omkeerbare warmtepomp te nemen die in de zomer ook kan koelen. Nu is mijn woning ook vrij goed geïsoleerd dus in de zomer hoeft de temperatuur maar een graad of 4 te zakken in huis. Is dit goed mogelijk en zijn er bij de gebruikers hier al ervaringen mee? Quatt zelf is er vrij voorzichtig over v.w.b. de functionaliteit of het effect hiervan.
-Als ik t.z.t. over zou gaan op all electric (in het geval dat ik enkel begin met de hybride variant) zou ik wel een erg groot buffervat moeten hebben voor warm water (5 persoons huishouden). Vraag me af hoeveel latere uitbreidingen van het systeem hier dan nog voor nodig zijn.
Woning is uit 2010 en ik heb op alle verdiepingen enkel vloerverwarming. Qua isolatie zit het denk ik wel goed alleen voor de hoeveelheid vloerverwarming zal ik waarschijnlijk een dubbele unit nodig gaan hebben.
Ben benieuwd of jullie me nog van wat tips en info kunnen voorzien.
De casus is een huis dat gekocht wordt en nog niet bewoond is. Als je dan toch een nieuwe vloer laat leggen, en zeker een PVC vloer waarvoor egaliseren verplicht is, dan is nieuwe radiatoren ophangen wel een beetje zonde.MacD007 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:21:
[...]
Sorry, maar ik reageerde alleen op je eigen post die als ondertoon had dat het toch allemaal niets kost.
En ja, als je toch met groot onderhoud en renovatie bezig bent is de aanleg (mits geschikt) van een vloerverwarming zeker een optie waar je naar moet gaan kijken net wat @onlinaius hierboven ookal mooi aangaf.
Maar daar ging het beginpost helemaal niet over. waarbij ook vaak je niet eens alle radiatoren zou moeten vervangen door bv jaga's maar vaak is door eenvoudige aanpassing (RV) cq het vervangen van een enkele radiator omdat deze eigenlijk al te klein was het ook al opgelost.
Maar elke situatie is anders en niet iedereen kan even diep in de buidel tasten. Ik heb zelf geen vloerverwarming genomen omdat er wat haast was met verhuizen. Nu laat ik het alleen doen als de vloer op is. Voor de Quatt hoeft het hier niet.
Na installatie zet Quatt informatie door naar simpelsubsidie.nl. Die regelt het verder. Daar is dan nog wel input van jou bij nodig, na invulling van je gegevens wordt de aanvraag pas definitief ingediend.CPM schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:01:
Echter kun je aanvragen wel 'langs elkaar heen laten lopen'. Ook dan wordt de verdubbeling op isolatie toegepast.
In mijn geval:
- In voorjaar HR++ glas laten plaatsen en subsidie aangevraagd (subsidie 23 euro / m2). Is inmiddels uitbetaald.
- In zomer Quatt laten plaatsen en subsidie laten aanvragen
Als Quatt WP door RVO wordt goedgekeurd, wordt ook de subsidie op HR++ glas met terugwerkende kracht verdubbeld.
Kortom, er zal na goedkeur nog een extra uitbetaling van 23 euro/m2 plaatsvinden.
Volgens mij is de enige eis dat de aanvragen binnen 2 jaar gebeuren.
De Quatt is alleen een monoblok als buitenunit, deze wordt direct op het leidingwerk bij je CV aangesloten, de binnenunit bestaat alleen uit een klein doosje de CIC en is puur de controller, daar zijn geen leidingen op aangesloten (allen een kabel van de thermostaat, kabel naar de CV en een kabel naar de warmtepomp buiten, en uiteraard de voedingskabel 230V.)Proosst schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:17:
Ik ben al een poos aan het zoeken naar een alternatief voor mijn huidige hybride warmtepomp (Daalderop Combinair) die wat kuren vertoont en wilde het liefst eigenlijk over naar full electric. De prijzen daarvan liggen echter nog steeds vrij hoog. In mijn zoektocht kwam ik ook meermaals op Quatt uit.
Op zich trekt Quatt me wel aan, maar zit wel nog met een aantal vragen en te overwegen punten:
- Momenteel heb ik een monobloc hybride warmtepomp zonder buitenunit. Kan een Quatt enkel met de buitenunit geïnstalleerd worden? Bij mij is dit niet onmogelijk maar het vergt dan wel zo'n 17m leidingwerk trekken op een toch al wat lastige plaats.
op dit moment is dit de enige optie, je gaat nu naar hybride (veelal Quatt Duo) en daarna in stap twee wordt de CV vervangen door de boiler en binnen unit (circa de zelfde groote als je huidige CV) voor de Full electric uitbreiding. Dus het past er gewoon bij en vervangt in principe alleen je huidige CV.-Ik zie dat Quatt nog geen full electric aanbiedt (pas vanaf lente 2025) dus ik vraag me af of het nu een voordeel zou zijn om eerst te beginnen met het hybride systeem om deze later alsnog uit te gaan breiden
aansturing gebeurt via de app en CIC en nee, alleen stroom via de zonnepanelen zou er voor zorgen dat je huis eerder op een diepvries gaat lijken in de winter (want dan doen je zonnepanelen ook niet heel veel en dat ook nog maar heel kort, een warmtepomp heeft echter vooral een lange run nodig (dus dat past niet met zonnepanelen in de winter, echter zolang je kunt salderen is dat helemaal geen probleem.-Kan de software slim ingeregeld worden zodat deze bijv. het huis juist gaat verwarmen als er stroom van de zonnepanelen komt of stuurt deze enkel op vraag?
ik heb de volledige stroom vorig jaar die de warmtepomp heeft gebruikt uit mijn zonnepanelen gehaald.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h3QxVe9cEaiNm7q1XptG4o2a.jpg?f=user_large)
nee, Quatt bied dit niet aan, wat Quatt wel sinds kort heeft is de Chill, die kun je aansluiten aan de leiding van een radiator en heeft zijn eigen micro-warmtepomp ingebouwd en kan met één chill unit op de zelfde manier koelen als een airco doet. Koelen via je vvw of radiatoren is veel minder handig omdat je hier reekening moet houden met het dowpunt, anders krijg je een zwembad in je kamer, lijkt me niet handig.-Ik had me voorgenomen om hoe dan ook een omkeerbare warmtepomp te nemen die in de zomer ook kan koelen. Nu is mijn woning ook vrij goed geïsoleerd dus in de zomer hoeft de temperatuur maar een graad of 4 te zakken in huis. Is dit goed mogelijk en zijn er bij de gebruikers hier al ervaringen mee? Quatt zelf is er vrij voorzichtig over v.w.b. de functionaliteit of het effect hiervan.
/f/image/PtiYA5dA0GnqfRRuJrMwfEDN.webp?f=fotoalbum_large)
ik heb er overigens eentje besteld.
Ze bieden 3 type boilers aan, lees ook de TS eens door daar vind je ook nog meer informatie. In jou geval zou ik voor de extra large versie gaan, voor famlie van +4 personen.-Als ik t.z.t. over zou gaan op all electric (in het geval dat ik enkel begin met de hybride variant) zou ik wel een erg groot buffervat moeten hebben voor warm water (5 persoons huishouden). Vraag me af hoeveel latere uitbreidingen van het systeem hier dan nog voor nodig zijn.
:strip_exif()/f/image/Ty2IVFEMzaE0g8oAB8H5SP1o.jpg?f=fotoalbum_large)
in dit geval zou je dus geen Chill (op dit moment) kunnen plaatsen. Want je hebt hier wel een aansluiting op de CV leidingen nodig en die heb je dus niet (beschikbaar / bereikbaar), mogelijk dat Quatt in de toekomst hier nog iets voor aanbied, het problem zal hier echter de toegang naar de CV leiding zijn.Woning is uit 2010 en ik heb op alle verdiepingen enkel vloerverwarming. Qua isolatie zit het denk ik wel goed alleen voor de hoeveelheid vloerverwarming zal ik waarschijnlijk een dubbele unit nodig gaan hebben.
Ben benieuwd of jullie me nog van wat tips en info kunnen voorzien.
simpelsubsidie.nl doet alleen de aanvraag voor Quatt, echter je kunt ook aan hun aangegeven dat je het zelf doet en dus in combinatie met de andere werkzaamheden, hou alleen dan de voorwaarden in de gaten, mn de termijnen waar binnen je de aanvraag moet doen, anders gewoon wat hieronder ook staat de tweede aanvraag later doen. Daar zit wel een klein risico aan, de RVO moet dan wel meespelen.jj85 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:22:
[...]
Na installatie zet Quatt informatie door naar simpelsubsidie.nl. Die regelt het verder. Daar is dan nog wel input van jou bij nodig, na invulling van je gegevens wordt de aanvraag pas definitief ingediend.
Echter kun je aanvragen wel 'langs elkaar heen laten lopen'. Ook dan wordt de verdubbeling op isolatie toegepast.
In mijn geval:
- In voorjaar HR++ glas laten plaatsen en subsidie aangevraagd (subsidie 23 euro / m2). Is inmiddels uitbetaald.
- In zomer Quatt laten plaatsen en subsidie laten aanvragen
Als Quatt WP door RVO wordt goedgekeurd, wordt ook de subsidie op HR++ glas met terugwerkende kracht verdubbeld.
Kortom, er zal na goedkeur nog een extra uitbetaling van 23 euro/m2 plaatsvinden.
Volgens mij is de enige eis dat de aanvragen binnen 2 jaar gebeuren.
@CPM Je kan overigens, voor een klein bedrag, simpel subsidie ook de andere aanvraag laten doen.MacD007 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:52:
[...]
simpelsubsidie.nl doet alleen de aanvraag voor Quatt, echter je kunt ook aan hun aangegeven dat je het zelf doet en dus in combinatie met de andere werkzaamheden, hou alleen dan de voorwaarden in de gaten, mn de termijnen waar binnen je de aanvraag moet doen, anders gewoon wat hieronder ook staat de tweede aanvraag later doen. Daar zit wel een klein risico aan, de RVO moet dan wel meespelen.
[...]
Uit de mail van Quatt:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Gs5Wz7QU13n9F7aFe1CInC1R.png?f=user_large)
Button leidt naar https://partner.simpelsub...&utm_source=hs_automation
Nu is het aanvragen ook redelijk eenvoudig dus als je zelf een klein beetje handig bent met de pc kun je dat prima zelf, effect is meer subsidie, want die 50 euro kun je dan lekker zelf in je zak houden.jj85 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 13:03:
[...]
@CPM Je kan overigens, voor een klein bedrag, simpel subsidie ook de andere aanvraag laten doen.
Uit de mail van Quatt:
[Afbeelding]
Button leidt naar https://partner.simpelsub...&utm_source=hs_automation
Aan de andere kant, voor heel wat mensen die wat minder handig zijn is dit een prima aanbod.
Maar ik wacht rustig af op het huisbezoek van Quatt.
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
@CPMCPM schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 16:20:
Subsidie aanvragen kan ik zelf doen. Gaat er om dat je de juiste aanvraag op het juiste moment doet. Ik moet nog meer isoleren dus dat bedrag loopt nog op en wordt verdubbeld als je een tweede maatregel (de warmtepomp) neemt. Ik wil niet dat ze de warmtepomp subsidie verdubbelen want dat bedrag is lager.
Maar ik wacht rustig af op het huisbezoek van Quatt.
Voor mij onduidelijk;
Ik wil niet dat ze de warmtepomp subsidie verdubbelen want dat bedrag is lager,
Isoleer jij dan voor een bedrag van ongeveer 10.000 euro en wat krijg je dan extra of krijgt de quatt dubbele subsidie??
Leg eens uit...
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
@CPM, @jj85jj85 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 17:20:
@harv @CPM alleen de subsidie op isolatiemaatregelen wordt eventueel verdubbeld. Niet de WP.
Gelukkig, meende al iets fout te hebben gedaan.
Maarblijft de vraag wat je bedoelde met -- want dat bedrag is lager-- ??
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Owww ik heb het idd verkeerd gezien. Verdubbelen is alleen voor isolatie.jj85 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 17:20:
@harv @CPM alleen de subsidie op isolatiemaatregelen wordt eventueel verdubbeld. Niet de WP.
Er wordt wel vaak gedaan alsof vloerverwarming het summum van verwarming is, maar dat is nogal persoonlijk.
Ik heb niet zozeer iets tegen vloerverwarming, in mijn zelfbouw campertje heb ik ook vloerverwarming, maar dat ik nu enthousiast wordt van vloerverwarming i.v.m. het comfort in een huis is niet zo. Ik heb het al vaker geschreven, maar ik vind de warmte van vloerverwarming in een huis, helemaal niet zo geweldig. Eigenlijk wat suf.
Iedere vorm van verwarming heeft zijn voor- en nadelen.
Zonder problemen is vloerverwarming ook niet, gezien de vele pagina's die er hier aan besteed worden.
Daarom. Eens met wat hier al eerder genoemd is. Sta je voor een grote renovatie, waarbij er sowieso iets met de vloer en de verwarming gedaan moet worden, is het een serieuze overweging ofwel zeker een aanrader.
Maar anders. Laat je niet gek maken. Het is zo situatieafhankelijk. Sowieso is de eerste stap, wat je ook kiest, zo optimaal mogelijk (maar financieel wel verdedigbaar en redelijk) isoleren van het gehele huis.
Is de vloer en het verwarmingssysteem nog goed en ook geschikt, voor de komst van een WP, evt met geringe ingrepen, kom je bij de vraag waarom je vloerverwarming zou nemen?
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Het zal ook een beetje schelen wat voor vloer je hebt. Op een stenen vloer vind ik vloerverwarming bijna onmisbaar. Ik heb een jaartje alleen op de airco verwarmt, en dan was de vloer met driedubbele sokken nog niet comfortabel te krijgen.Mickel moen schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 19:29:
In de hele discussie over vloerverwarming mis ik eigenlijk de noodzaak vanwege comfort. De vraag waar het mee zou moeten beginnen.
Er wordt wel vaak gedaan alsof vloerverwarming het summum van verwarming is, maar dat is nogal persoonlijk.
Ik heb niet zozeer iets tegen vloerverwarming, in mijn zelfbouw campertje heb ik ook vloerverwarming, maar dat ik nu enthousiast wordt van vloerverwarming i.v.m. het comfort in een huis is niet zo. Ik heb het al vaker geschreven, maar ik vind de warmte van vloerverwarming in een huis, helemaal niet zo geweldig. Eigenlijk wat suf.
Iedere vorm van verwarming heeft zijn voor- en nadelen.
Zonder problemen is vloerverwarming ook niet, gezien de vele pagina's die er hier aan besteed worden.
Daarom. Eens met wat hier al eerder genoemd is. Sta je voor een grote renovatie, waarbij er sowieso iets met de vloer en de verwarming gedaan moet worden, is het een serieuze overweging ofwel zeker een aanrader.
Maar anders. Laat je niet gek maken. Het is zo situatieafhankelijk. Sowieso is de eerste stap, wat je ook kiest, zo optimaal mogelijk (maar financieel wel verdedigbaar en redelijk) isoleren van het gehele huis.
Is de vloer en het verwarmingssysteem nog goed en ook geschikt, voor de komst van een WP, evt met geringe ingrepen, kom je bij de vraag waarom je vloerverwarming zou nemen?
Bij hout of pvc zal het minder toevoegen vermoed ik.
En looks spelen uiteraard ook een rol, ik vind zelfs de duurste designradiatoren nou niet echt een aanwinst voor het huis, ze zijn hooguit minder lelijk dan 'normale' radiatoren.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Was het bij de duo niet zo dat ze 1 unit up standby laten als er maar een beetje vermogen nodig is?Toby-Wan schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:34:
[...]
Let wel dat een warmtepomp een minimaal afgifte vermogen nodig heeft (= minimaal aantal grote radiatoren / vvw) en dat selectief verwarmen dmv slimme thermostaten zoals gewend met CV ketel niet eenzelfde werkt.
Quatt heeft een bedrijg in arm die subsidie aanvraag voor je uit handen kan nemen, ik weet zelf niet hoe dat gaat i.c.m. met extra subsidie aanvragen. miscchien begrijp ik je verkeerd maar Quatt gaat geen extra korting oid geven. je betaalt zelf het volledige bedrag aan Quatt, de subsidie is tussen consument & overheid (RVO)
Ja.Erasmo schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 21:45:
[...]
Was het bij de duo niet zo dat ze 1 unit up standby laten als er maar een beetje vermogen nodig is?
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Voor de geïnteresseerden:
26-08-2024 huisbezoek aangevraagd en €25,- betaald
26-08-2024 Installatiecheck beantwoord
26-08-2024 Bevestiging ontvangst installatiecheck
30-08-2024 Bevestiging dat huis geschikt is en er een huisbezoek wordt ingepland
.................. Huisbezoek gepland
Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3
V.w.b. koelen. Op zich zouden de meeste warmtepompen dit moeten kunnen. Daikin heeft verschillende modellen die dit ook mogelijk maken. Daar heb ik dus ook naar zitten kijken. Als ik toch een investering moet gaan doen wil ik ook graag die optie hebben. Nu snap ik de hier aangehaalde argumenten vwb. de lagere koelcapaciteit en temperatuur wel, en ook dat je niet veel terug kan koelen, maar zoals aangegeven hoef ik ook maar 3 a 4 graden te (ver)koelen in de zomer. Dat is meer dan voldoende. Om daar ook nog eens extra Airco's voor neer te gaan hangen lijkt me dubbelop en overbodig. Ook zoals aangegeven gaat een Quatt Chill voor mij niet werken aangezien ik helemaal geen radiatoren heb in huis.
In je (begrijpelijk) weggehaalde reactie van 13.01 refereerde je nog aan de geluidsnormen. Op zich zou ik dat wel prettig vinden als je me hierbij een advies kan geven. Aangezien de buitenunit zeer kort bij de erfgrens geplaatst zal moeten worden. Ik woon in een blok van 4 en heb aan beiden zijde buren, de tuin is verder niet heel breed. Als ik ze niet mag plaatsen vanwege geluidsnormen valt deze opstelling sowieso al af.
Daarop voortbordurend, is het (wellicht een domme vraag) geen optie om de buitenunits alsnog binnen te plaatsen? Ik heb nu dus al een hybride warmtepomp hangen met een flink groot kanaal naar de nok van het dak voor de aan en afvoer van lucht. Je zou zeggen dat dat voor een Quatt ook mogelijk moet zijn. Dan ondervang ik meteen het hele geluidsprobleem en 17m leidingen trekken. Quatt adviseert ook om de buitenunit zo dicht mogelijk te plaatsen bij waar de warmte afgifte gaat zijn. Dat gaan hoe dan ook al niet lukken met 17m leidingen als ze buiten moeten staan. Voor mijn woning zal ook een duo opstelling noodzakelijk zijn i.v.m. capaciteit.
Daarnaast vind ik de site van Quatt ook niet duidelijk v.w.b. de installatie van het hybride systeem. Ik lees enkel zaken over de warmtepomp. Gaat Quatt er dan vanuit dat je al een CV hebt hangen (dat is in mijn geval niet zo), en plaatsen ze de warmtepomp er naast? Of leveren ze ook een cv ketel die ze erbij aan sluiten? Nu is er wel wat te lezen over een intergas ketel met 2 jaar garantie, maar welk model etc? Niet heel duidelijk.
Dan nog even over de prijs. Quatt geeft zelf aan (een van de) goedkoopste te zijn. Zoals ik eerder al aangaf heb/had ik eigenlijk vooral interesse in het all electric systeem daar ik al ruim 14 jaar een hybride warmtepomp bezit. Als ik nu dus eerst voor een Quatt duo moet gaan voor bijna 10.000 euro en daarna nog eens moet upgraden naar all electric voor 5000 euro klinkt het allemaal niet zo heel goedkoop meer. Nu gaat er nog subsidie af, maar dat is van andere aanbieders ook dus qua prijs schelen die elkaar dan niet veel meer voor een all electric systeem. Gewoon iets om nog over na te denken.
Als ik jou was zou ik eerst eens kijken wat er binnen de geluidsnormen mogelijk gaat zijn, als je aangeeft 'niet heel breed', en dat je je netjes aan de geluidsnormen wilt houden (verstandig), ben ik een beetje bang dat er binnen die geluidsnormen al een hoop opties gaan afvallen.Proosst schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:58:
@MacD007 dank voor de info. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik Quatt niet heel erg duidelijk vind in het geven van heldere informatie op hun website. Daarom komen een aantal vragen hier terug.
V.w.b. koelen. Op zich zouden de meeste warmtepompen dit moeten kunnen. Daikin heeft verschillende modellen die dit ook mogelijk maken. Daar heb ik dus ook naar zitten kijken. Als ik toch een investering moet gaan doen wil ik ook graag die optie hebben. Nu snap ik de hier aangehaalde argumenten vwb. de lagere koelcapaciteit en temperatuur wel, en ook dat je niet veel terug kan koelen, maar zoals aangegeven hoef ik ook maar 3 a 4 graden te (ver)koelen in de zomer. Dat is meer dan voldoende. Om daar ook nog eens extra Airco's voor neer te gaan hangen lijkt me dubbelop en overbodig. Ook zoals aangegeven gaat een Quatt Chill voor mij niet werken aangezien ik helemaal geen radiatoren heb in huis.
In je (begrijpelijk) weggehaalde reactie van 13.01 refereerde je nog aan de geluidsnormen. Op zich zou ik dat wel prettig vinden als je me hierbij een advies kan geven. Aangezien de buitenunit zeer kort bij de erfgrens geplaatst zal moeten worden. Ik woon in een blok van 4 en heb aan beiden zijde buren, de tuin is verder niet heel breed. Als ik ze niet mag plaatsen vanwege geluidsnormen valt deze opstelling sowieso al af.
Daarop voortbordurend, is het (wellicht een domme vraag) geen optie om de buitenunits alsnog binnen te plaatsen? Ik heb nu dus al een hybride warmtepomp hangen met een flink groot kanaal naar de nok van het dak voor de aan en afvoer van lucht. Je zou zeggen dat dat voor een Quatt ook mogelijk moet zijn. Dan ondervang ik meteen het hele geluidsprobleem en 17m leidingen trekken. Quatt adviseert ook om de buitenunit zo dicht mogelijk te plaatsen bij waar de warmte afgifte gaat zijn. Dat gaan hoe dan ook al niet lukken met 17m leidingen als ze buiten moeten staan. Voor mijn woning zal ook een duo opstelling noodzakelijk zijn i.v.m. capaciteit.
Daarnaast vind ik de site van Quatt ook niet duidelijk v.w.b. de installatie van het hybride systeem. Ik lees enkel zaken over de warmtepomp. Gaat Quatt er dan vanuit dat je al een CV hebt hangen (dat is in mijn geval niet zo), en plaatsen ze de warmtepomp er naast? Of leveren ze ook een cv ketel die ze erbij aan sluiten? Nu is er wel wat te lezen over een intergas ketel met 2 jaar garantie, maar welk model etc? Niet heel duidelijk.
Dan nog even over de prijs. Quatt geeft zelf aan (een van de) goedkoopste te zijn. Zoals ik eerder al aangaf heb/had ik eigenlijk vooral interesse in het all electric systeem daar ik al ruim 14 jaar een hybride warmtepomp bezit. Als ik nu dus eerst voor een Quatt duo moet gaan voor bijna 10.000 euro en daarna nog eens moet upgraden naar all electric voor 5000 euro klinkt het allemaal niet zo heel goedkoop meer. Nu gaat er nog subsidie af, maar dat is van andere aanbieders ook dus qua prijs schelen die elkaar dan niet veel meer voor een all electric systeem. Gewoon iets om nog over na te denken.
De Duo heeft 3 dB extra waar je in het rekenmodel rekening mee moet houden.
Daarnaast monteert Quatt de duo alleen staand, deze hangen ze niet aan de muur.
Ik zou dus eerst eens het rekenmodel van de overheid downloaden en invullen, want het zou kunnen dat er al heel wat opties afvallen.
Mocht je hulp nodig hebben dan is een tekening / foto / streetview screenshot met maten van de woning wel handig, eventueel met een extra foto van boven / het dak.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Ja, daar kan ik je geen ongelijk geven, mn de laatste wijzigingen op hun site zijn ze ipv vooruit meer achteruit gegaan, maar blijkbaar is dit de nieuwe trend, ik zag nagenoeg het zelfde ook bij DeWamte.Proosst schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:58:
@MacD007 dank voor de info. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik Quatt niet heel erg duidelijk vind in het geven van heldere informatie op hun website. Daarom komen een aantal vragen hier terug.
klopt, de warmtepomp op zich zelf kan dat ook, alleen die moet dit wel gaan doen mbv het afgiftesysteem, en daar heb je wel een aantal struikelstenen waardoor het dus helemaal niet zo eenvoudig is als het lijkt.V.w.b. koelen. Op zich zouden de meeste warmtepompen dit moeten kunnen. Daikin heeft verschillende modellen die dit ook mogelijk maken. Daar heb ik dus ook naar zitten kijken. Als ik toch een investering moet gaan doen wil ik ook graag die optie hebben. Nu snap ik de hier aangehaalde argumenten vwb. de lagere koelcapaciteit en temperatuur wel, en ook dat je niet veel terug kan koelen, maar zoals aangegeven hoef ik ook maar 3 a 4 graden te (ver)koelen in de zomer. Dat is meer dan voldoende. Om daar ook nog eens extra Airco's voor neer te gaan hangen lijkt me dubbelop en overbodig. Ook zoals aangegeven gaat een Quatt Chill voor mij niet werken aangezien ik helemaal geen radiatoren heb in huis.
De vraag zeker in jou situatie is dat je alleen een vloerverwarming heeft, wamte stijgt dus dat is met een VVW prima, maar koude doet juist het tegenovergestelde, dus als je onvoldoende ventilatie hebt krijg je op den duur wel een verschil in temperatuur (lageneffect) en dat wil je eigenlijk niet.
Een airco die naast de koude leverd zorgt ook voor voldoende luchtwervelingen zodat je een redelijke homogene temperatuurverdeling krijgt (vaak kun je dat ook instellen), een passieve vloerverwarming heeft dat dus niet.
Daarnaast heb je het condensatieprobleem, een airco die dus onder het dowpunt kan en zal koelen is dat geen probleem want daar wordt het condens gewoon opgevangen en afgevoerd en dus niet in de luchtstroom komt.
Helaas mist je vloer sensoren om dat op de juiste manier te controleren, want die had je ook voor verwarmen niet nodig. Los of je vloer wel tegen een (soms ook onzichtbaar laagje vocht) wel tegen kan. Het koelend effect is dan ook nog afhankelijk van het soort materiaal van je vloer.
Wil je met een warmtepomp wel goed koelen dan heb je eigenlijk een fancoil nodig (dat kun je vergelijken met een binnenunit van een airco en doet eigenlijk exact het zelfde, alleen ipv lucht nu met water.
ja, aanbod blijft staan en nee een buitenunit direct naast de erfgrens is vaak geen goed idee, helaas kan ik niets doen aan de wettelijke eis van 45/40 dB op deze grens.In je (begrijpelijk) weggehaalde reactie van 13.01 refereerde je nog aan de geluidsnormen. Op zich zou ik dat wel prettig vinden als je me hierbij een advies kan geven. Aangezien de buitenunit zeer kort bij de erfgrens geplaatst zal moeten worden. Ik woon in een blok van 4 en heb aan beiden zijde buren, de tuin is verder niet heel breed. Als ik ze niet mag plaatsen vanwege geluidsnormen valt deze opstelling sowieso al af.
er zijn systemen waar dat blijkbaar mogelijk is echter heb ik het sterke vermoeden dat Quatt daar niet aan wil meewerken. Daarnaast zijn dergelijke systemen dermate duur dat je eigenlijk moet afvragen of je daarmee niet spreekwoordelijk water naar de zee aan het dragen bent. los van dekosten kunnen deze ook nog eens een duidelijk slechtere COP hebben.Daarop voortbordurend, is het (wellicht een domme vraag) geen optie om de buitenunits alsnog binnen te plaatsen? Ik heb nu dus al een hybride warmtepomp hangen met een flink groot kanaal naar de nok van het dak voor de aan en afvoer van lucht. Je zou zeggen dat dat voor een Quatt ook mogelijk moet zijn. Dan ondervang ik meteen het hele geluidsprobleem en 17m leidingen trekken. Quatt adviseert ook om de buitenunit zo dicht mogelijk te plaatsen bij waar de warmte afgifte gaat zijn. Dat gaan hoe dan ook al niet lukken met 17m leidingen als ze buiten moeten staan. Voor mijn woning zal ook een duo opstelling noodzakelijk zijn i.v.m. capaciteit.
Ja, omdat het een hybride systeem is is dus een CV een verplicht aanwezige conditie en nee zij installeren geen CV omdat hiervoor zij dan ook over een CO certifiaat moeten beschikken en volgens mij is dat niet zo.Daarnaast vind ik de site van Quatt ook niet duidelijk v.w.b. de installatie van het hybride systeem. Ik lees enkel zaken over de warmtepomp. Gaat Quatt er dan vanuit dat je al een CV hebt hangen (dat is in mijn geval niet zo), en plaatsen ze de warmtepomp er naast?
waar lees je dat ze een intergas CV ketel kunnen leveren ?Of leveren ze ook een cv ketel die ze erbij aan sluiten? Nu is er wel wat te lezen over een intergas ketel met 2 jaar garantie, maar welk model etc? Niet heel duidelijk.
ik weet even niet hoe jij rekend, maar als je even uitgaat van het netto bedrag, en ik ben redelijk thuis in deze wereld, heb je dan ergens anders incl de installatie voor 3.500 euro een 10-12 kW warmtepomp ?, als ik kijk bij bv de Amber (ook een heel mooie warmtepomp in hybride (Amber 120) kun je al snel rekenen met circa 6.000-7.000euro compleet incl . installatie en met aftrek subsidie. Die is bij de Amber overigens 3150 euro, bij de Quatt Duo krijg je 5.550 euro. bij de FE upgrade komt daar ook nog wat subsidie bij.Dan nog even over de prijs. Quatt geeft zelf aan (een van de) goedkoopste te zijn. Zoals ik eerder al aangaf heb/had ik eigenlijk vooral interesse in het all electric systeem daar ik al ruim 14 jaar een hybride warmtepomp bezit. Als ik nu dus eerst voor een Quatt duo moet gaan voor bijna 10.000 euro en daarna nog eens moet upgraden naar all electric voor 5000 euro klinkt het allemaal niet zo heel goedkoop meer. Nu gaat er nog subsidie af, maar dat is van andere aanbieders ook dus qua prijs schelen die elkaar dan niet veel meer voor een all electric systeem. Gewoon iets om nog over na te denken.
ik zou eerst eens kijken of en waar je een warmtepomp buiten kunt opstellen, want als blijkt dat dat niet kan hoef je ook direct niet verder te kijken. En daar wil ik je best bij helpen.
Ik zou overigens ook nog eens bij Vaillant gaan kijken, betaal je wel iets meer, maar deze zijn zeker voor hun prijs zeer stil en kun je direct in FE krijgen, want dat lijkt me voor jou wel een betere richting.
Mogelijk dat @paQ of @Technician- je daar nog goede tips kan geven.
ik zelf zit niet in die business en heb dus geen enkel comercieel belang over wat ik adviseer, ik doe dit uitsluitend uit het gezichtspunt van de consument met als kernpunt veiligheid en doelmatigheid.
Technisch is van alles mogelijk, maar je moet je wel altijd afvragen of dat in jou situatie ook zinvol en doelmatig is of meer lijkt dat je water naar de zee aan het dragen bent.
Mijn woning is uit 2010 met alle bouwvoorschriften uit dat jaar. Ik heb dus een actief mechanisch ventilatie systeem met dauerluftung dat 24/7 lucht door het huis pompt. Deze is zelfs niet eens uit te schakelen. Qua ventilatie zit het wel goed en tochten doet het huis ook nergens.MacD007 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:00:
klopt, de warmtepomp op zich zelf kan dat ook, alleen die moet dit wel gaan doen mbv het afgiftesysteem, en daar heb je wel een aantal struikelstenen waardoor het dus helemaal niet zo eenvoudig is als het lijkt.
De vraag zeker in jou situatie is dat je alleen een vloerverwarming heeft, wamte stijgt dus dat is met een VVW prima, maar koude doet juist het tegenovergestelde, dus als je onvoldoende ventilatie hebt krijg je op den duur wel een verschil in temperatuur (lageneffect) en dat wil je eigenlijk niet.
Met dowpunt bedoel je waarschijnlijk het dauwpunt (het punt waarop lucht met waterdamp verzadigd raakt) toch? Of is het een referentie aan de Amerikaanse effectenbeurs?MacD007 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:00:
Daarnaast heb je het condensatieprobleem, een airco die dus onder het dowpunt kan en zal koelen is dat geen probleem want daar wordt het condens gewoon opgevangen en afgevoerd en dus niet in de luchtstroom komt.
Op het moment dat ik de vloerkoeling echt nodig ga hebben (hoogzomer) heb ik doorgaans door het hele huis ook ventilatoren staan dus aan circulatie geen gebrek.
Ik heb overigens wel al een dubbel split unit hangen in huis. Deze hangt echter op de zolder waar het zomers het warmst wordt. Deze ontvochtigt als een malle maar mij is onbekend of dit voor een deel ook het vocht uit de, door vloerkoeling afgekoelde, lucht kan halen. De vloer is voorzien van keramische tegels dus wat dat betreft perfect.
Ook hier weer dus weinig duidelijkheid, maar dan is dat nu duidelijk. Dan valt Quatt dus af want als ik bovenop de kosten ook nog eens een aparte CV installatie moet laten plaatsen wordt het wel heel gortig.MacD007 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:00:
Ja, omdat het een hybride systeem is is dus een CV een verplicht aanwezige conditie en nee zij installeren geen CV omdat hiervoor zij dan ook over een CO certifiaat moeten beschikken en volgens mij is dat niet zo.
MacD007 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:00:
waar lees je dat ze een intergas CV ketel kunnen leveren ?
/f/image/qAaElnJI3hYJvyFGnifcpHVq.png?f=fotoalbum_large)
Zoals gezegd staat er weinig duidelijk op de site, maar ze wekken er op zijn minst de suggestie mee op deze manier.
Heb het ook niet nauwkeurig nagerekend maar in het Quatt geval is de subsidie er overal af gehaald (irt de geadverteerde prijzen).MacD007 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:00:
ik weet even niet hoe jij rekend, maar als je even uitgaat van het netto bedrag, en ik ben redelijk thuis in deze wereld, heb je dan ergens anders incl de installatie voor 3.500 euro een 10-12 kW warmtepomp ?,
Bijv. de Daikin Altherma 3H, 500L (ruim voldoende) en 10kw. Deze kost 15k en gaat nog 3400 subsidie af. Kom je op 11.6k uit en ben je helemaal klaar voor een FE. Quatt is wel íets goedkoper natuurlijk, maar met 8700 en ik moet er ook nog eens een gecertificeerde CV bij laten instaleren en twee i.p.v. 1 units op het dak moet er dan ook bij in ogenschouw genomen worden. Dan scheelt het niet veel meer. Dus dan is Quatt nog steeds wel aantrekkelijk geprijsd, maar niet meer evident een no brainer.
Heel fijn. Ik je PB je wel even. Heb overigens ook een Daikin aico 5 kw buitenunit op de aanbouw staan en deze is zeer stil. Staat praktisch onder het slaapkamerraam van de buren en die horen hem niet eens.MacD007 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:00:
ik zou eerst eens kijken of en waar je een warmtepomp buiten kunt opstellen, want als blijkt dat dat niet kan hoef je ook direct niet verder te kijken. En daar wil ik je best bij helpen.
In die zin heb ik een vraag omdat ik op zoek ben naar een FE warmtepomp ter vervanging van mijn huidige, reeds 14 jaar oude hybride warmtepomp. Ik ben Quatt aan het overwegen maar bezit zoals gezegd dus geen CV ketel. Wellicht ben ik de eerste generatie consument die een hybride warmtepomp heeft die daadwerkelijk aan het e9inde van zijn levensduur zit en nu moet wisselen. Toen deze geïnstalleerd werd (2010) was deze manier van verwarmen het nieuwste van het nieuwste, althans zo gepresenteerd.Technician- schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:24:
Tips? Kan wel. Wat is de vraag?
Dus:
-liefst FE
-Liefst zonder buitenunit maar is wel mogelijk. Dan plaatsing op plat dak van aanbouw (andere plaatsing is niet mogelijk), voldoen aan de omgevingswet geluidsnormen en 17m leiding nodig naar technische ruimte.
-In de technische ruimte is overigens een breed aan en afvoer kanaal aanwezig van de huidige hybride warmtepomp.
-Koelen middels vloerverwarming sterke pre (omkeerbare warmtepomp)
Nog steesd ben ik wel benieuwd naar gebruikers ervaringen. Zijn er mensen hier dus hun vloer al actief (ver)koelen met een warmtepomp?
Welk type dakopbouw heeft het platte dak?Proosst schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:03:
[...]
In die zin heb ik een vraag omdat ik op zoek ben naar een FE warmtepomp ter vervanging van mijn huidige, reeds 14 jaar oude hybride warmtepomp. Ik ben Quatt aan het overwegen maar bezit zoals gezegd dus geen CV ketel. Wellicht ben ik de eerste generatie consument die een hybride warmtepomp heeft die daadwerkelijk aan het e9inde van zijn levensduur zit en nu moet wisselen. Toen deze geïnstalleerd werd (2010) was deze manier van verwarmen het nieuwste van het nieuwste, althans zo gepresenteerd.
Dus:
-liefst FE
-Liefst zonder buitenunit maar is wel mogelijk. Dan plaatsing op plat dak van aanbouw (andere plaatsing is niet mogelijk), voldoen aan de omgevingswet geluidsnormen en 17m leiding nodig naar technische ruimte.
-In de technische ruimte is overigens een breed aan en afvoer kanaal aanwezig van de huidige hybride warmtepomp.
Nog steesd ben ik wel benieuwd naar gebruikers ervaringen. Zijn er mensen hier dus hun vloer al actief (ver)koelen met een warmtepomp?
Je bedoeld de aanbouw? Feitelijk is het geen dakopbouw want hij is op de eerste woonlaag bevestigd aan de woning op een (erg dikke) fundering. plat dak is voorzien van dakleer en er zitten twee grote lichtstraten in.Technician- schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:04:
Welk type dakopbouw heeft het platte dak?
Draagbalken zijn van hout maar wel ruimschoots aangebracht.
Daar was ik al bang voor. Ik heb zojuist de datum van mijn huisbezoek ontvangen, vrijdag 13-09. Ben hoogstwaarschijnlijk dan pas laat in oktober aan de beurtjbtbnl schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:05:
De najaarsdrukte begint vorm te krijgen bij Quatt, installaties worden momenteel gepland in tweede week oktober:
[Afbeelding]
Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3
@Proosst Ik denk dat je voor algemeen vloerkoeling naar andere wp topic moet volgens mij is er een specifiek voor vloerkoeling. Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2Proosst schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:03:
[...]
In die zin heb ik een vraag omdat ik op zoek ben naar een FE warmtepomp ter vervanging van mijn huidige, reeds 14 jaar oude hybride warmtepomp. Ik ben Quatt aan het overwegen maar bezit zoals gezegd dus geen CV ketel. Wellicht ben ik de eerste generatie consument die een hybride warmtepomp heeft die daadwerkelijk aan het e9inde van zijn levensduur zit en nu moet wisselen. Toen deze geïnstalleerd werd (2010) was deze manier van verwarmen het nieuwste van het nieuwste, althans zo gepresenteerd.
Dus:
-liefst FE
Dus daar vindt je meer info.
Quat doet (nog) geen vloerkoeling met VVW en zal dit misschien nooit gaan doen. Ze hebben Chill daarvoor.
Allebei nog niet beschikbaar. Dus geen ervaringen.
Ook bieden ze de FE optie nog niet aan en moet je eerst hybrid draaien voor de data met hun WP.
Je zou ze kunnen voorleggen van ik heb al een WP wat kunnen jullie betekenen omdat je geen CV ketel hebt. En is dit een andere setup dan de meeste hier hebben via QUATT.
Quatt is niks voor jou.Proosst schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:09:
[...]
Je bedoeld de aanbouw? Feitelijk is het geen dakopbouw want hij is op de eerste woonlaag bevestigd aan de woning op een (erg dikke) fundering. plat dak is voorzien van dakleer en er zitten twee grote lichtstraten in.
Draagbalken zijn van hout maar wel ruimschoots aangebracht.
Wil je ook warm water maken met een tank?
Enige toelichting hierop? Of enkel op basis van de gewenste specificaties?Technician- schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:52:
Quatt is niks voor jou.
Hoeft niet perse maar in het geval van FE lijkt me dat noodzakelijk.Technician- schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:52:
Wil je ook warm water maken met een tank?
Dank. Ik zal mijn generieke vragen daar stellen en ga Quatt ook eens om advies vragen.mklcln schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:11:
@Proosst Ik denk dat je voor algemeen vloerkoeling naar andere wp topic moet volgens mij is er een specifiek voor vloerkoeling. Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2
Dus daar vindt je meer info.
Ook bieden ze de FE optie nog niet aan en moet je eerst hybrid draaien voor de data met hun WP.
Je zou ze kunnen voorleggen van ik heb al een WP wat kunnen jullie betekenen omdat je geen CV ketel hebt. En is dit een andere setup dan de meeste hier hebben via QUATT.
Beetje side note, maar daar is qua energiebesparing mogelijk ook nog wel wat te halen? Systeem met warmtewisselaar / vraaggestuurd?Proosst schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:56:
[...]
Mijn woning is uit 2010 met alle bouwvoorschriften uit dat jaar. Ik heb dus een actief mechanisch ventilatie systeem met dauerluftung dat 24/7 lucht door het huis pompt. Deze is zelfs niet eens uit te schakelen. Qua ventilatie zit het wel goed en tochten doet het huis ook nergens.
Hoe bedoel je precies?onlinaius schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:26:
Beetje side note, maar daar is qua energiebesparing mogelijk ook nog wel wat te halen? Systeem met warmtewisselaar / vraaggestuurd?
Ik heb wellicht wat gemist, maar hoe bedoel je 'geen cvketel'?Proosst schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:03:
[...]
In die zin heb ik een vraag omdat ik op zoek ben naar een FE warmtepomp ter vervanging van mijn huidige, reeds 14 jaar oude hybride warmtepomp. Ik ben Quatt aan het overwegen maar bezit zoals gezegd dus geen CV ketel.
Als je hybride draait heb je toch een cv ketel gok ik? Of draai je hybride met een houtkachel?
Ik PM je wel even, dit gaat een beetje ver voor het Quatt topic.
Ik heb momenteel een Daaldrop Combinair. Dat is dus een warmtepomp en cv ketel in één systeem. Ik kan dus niet enkel de warmtepomp weg halen en de cv ketel laten hangen. Dat is een unit.onlinaius schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:31:
Ik heb wellicht wat gemist, maar hoe bedoel je 'geen cvketel'?
dat is nieuw, deze had ik dus nog niet gezien, ik zie, dus weer werk aan de winkel, want dit moet natuurlijk wel zo snel mogelijk in de TS worden gestopt.
bedankt voor de melding.
Duidelijk!Proosst schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:39:
[...]
Ik heb momenteel een Daaldrop Combinair. Dat is dus een warmtepomp en cv ketel in één systeem. Ik kan dus niet enkel de warmtepomp weg halen en de cv ketel laten hangen. Dat is een unit.
Ik neig Technician gelijk te geven dat een Quatt mogelijk niet de beste keuze is voor je.
Maar het hangt ook weer behoorlijk af van de benodigde specificaties.
Wat ik me ook zojuist afvroeg (en wat volgens mij hier nog niet gevraagd is): wat is je gasverbruik, en wat doet het warmtepomp gedeelte qua warmtelevering, en met wat voor energieverbruik / COP?
Ik zou ergens vermoeden dat een 'niet al te brede' woning van 2010 vrij gemakkelijk met een KW of 4 afkan, maar dat is beter in te schatten op basis van gasverbruik en energieverbruik.
Edit: hoe breed is de woning?
Full electric is ook maar een loze term. Zou niet weten wat het exact is. Je hebt warmtepompen.Proosst schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:14:
[...]
Enige toelichting hierop? Of enkel op basis van de gewenste specificaties?
[...]
Hoeft niet perse maar in het geval van FE lijkt me dat noodzakelijk.
WP klein samen met ketel is hybride. WP groot met ketel als backup is hybride.
Alles zonder ketel is full electric maar dat kunnen warmtepompen zijn en een E-boiler of een warmtepompboiler. Of een warmtepomp met een tank.
Dus een warmtepomp met een boilertank.
Dan is Vaillant wel mooi, ook qua geluid. De Aerotherm plus is al op 1,6m vanaf de erfgrens stil genoeg (55/6 plaatsing tegen 1 muur)
Binnen komt dan een allinone stank 190l
Of een los hydrodeel en losse tank 250 of 300l
Investering z’n 10K ex subsidie incl alle montage
Er moet wel zo’n 140kg op het dak mogen staan verdeeld over 2 strookjes.
Als dat niet kan zou een Vaillant Pure 85/7.2 met hydrobox en 250l rvs tank ook wel wat zijn. Zo’n 7K na aftrek subsidie
Dit is een split met 70kg op het dak.
[ Voor 32% gewijzigd door Technician- op 30-08-2024 15:03 ]
Duidelijk en dank voor het eerlijke antwoord. Wordt gewaardeerdonlinaius schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:52:
Ik neig Technician gelijk te geven dat een Quatt mogelijk niet de beste keuze is voor je.
Gasverbruik is momenteel 1123m3 op jaarbasis. Dit is voor alles, aangezien de warmtepomp op storing staat (al meer dan een jaar). Eerst was het de ventilator, die is vervangen voor een nieuwe en nu is de compressor stuk. Huis wordt momenteel dus zowel verwarmd op gas als warm water. Het repareren van deze ketel, met de huidige leeftijd werd afgeraden. Daar kan ik me wel in vinden. Vandaar dat ik dus op zoek ben naar een vervanging terwijl ik nu dus tijdelijk volledig op gas stook (en dat maar net aan gaat in de winter).onlinaius schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:52:
Wat ik me ook zojuist afvroeg (en wat volgens mij hier nog niet gevraagd is): wat is je gasverbruik, en wat doet het warmtepomp gedeelte qua warmtelevering, en met wat voor energieverbruik / COP?
Woning is 6m breed en inderdaad, de capaciteit van de WP is 4 (of 4.5)KW.onlinaius schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:52:
Ik zou ergens vermoeden dat een 'niet al te brede' woning van 2010 vrij gemakkelijk met een KW of 4 afkan, maar dat is beter in te schatten op basis van gasverbruik en energieverbruik.
Edit: hoe breed is de woning?

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Om een indruk te krijgen: heb je enig idee wat de COP (efficientie) van het warmtepomp gedeelte was voordat dit stuk ging?Proosst schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:05:
Gasverbruik is momenteel 1123m3 op jaarbasis. Dit is voor alles, aangezien de warmtepomp op storing staat (al meer dan een jaar). Eerst was het de ventilator, die is vervangen voor een nieuwe en nu is de compressor stuk. Huis wordt momenteel dus zowel verwarmd op gas als warm water. Het repareren van deze ketel, met de huidige leeftijd werd afgeraden. Daar kan ik me wel in vinden. Vandaar dat ik dus op zoek ben naar een vervanging terwijl ik nu dus tijdelijk volledig op gas stook (en dat maar net aan gaat in de winter).
Want als je hybride wilt blijven draaien is een vergelijkbaar systeem uiteraard wel de makkelijkste optie.
Ik weet dat dit soort warmtepompen over het algemeen wat minder efficient zijn dan warmtepompen met een buitenunit, maar een beetje verlies aan efficientie is mogelijk het overwegen waard als het zorgt voor een installatie die een stuk eenvoudiger en mogelijk goedkoper is.
Daarmee zou je overigens mogelijk ook vrij gemakkelijk FE kunnen gaan: je hebt de kanalen voor de aanvoer en afvoer van de lucht al, als er een WPB in de buurt van de warmtepomp past kun je beide op dezelfde kanalen aansluiten.
Winter is comingErik1805 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:05:
Ah net bericht gehad dat ze 17-9-24 langskomen. Blijkbaar toch wat drukker.
Itho Daalderop is overgenomen door Nibe.Proosst schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:39:
[...]
Ik heb momenteel een Daaldrop Combinair. Dat is dus een warmtepomp en cv ketel in één systeem. Ik kan dus niet enkel de warmtepomp weg halen en de cv ketel laten hangen. Dat is een unit.
Je zou eens kunnen vragen of ze wat korting op deze kunnen geven uit coulance als die Itho te vroeg is gestorven:
https://www.nibe.eu/nl-nl...t-water-warmtepompen/f750
Vergunning noodzakelijk ivm het plaatsen van de warmtepomp aan de voorgevel.
Het traject dus ver:
05-04-2025 Huisbezoek Quatt
29-05-2024 Aanvraag Conceptvergunning Gemeente, uitslag positief.
14-06-2024 Aanvraag vergunning met dezelfde gegevens/methode als bij de conceptvergunning, verkeerd ingediend blijkbaar, ingetrokken.
04-07-2024 vergunning aangevraagd
24-07-2024 vergunning verleend
05-09-2024 Plaatsen Quatt
Kwestie van geduld hebben
Als ik het goed begrijp is het op dit moment niet mogelijk om een warmtepompboiler te combineren van een ander merk met de quatt warmtepomp (zonder dat ik mijn CV verwijder)?
Is dit correct?
Nee, je kunt prima een ander merk warmtepompboiler naast de Quatt hybride plaatsen omdat de Quatt helemaal niets doet met de productie van SWW maar alleen een CV (of onofficieel een andere warmtebron bv E-CV) nodig heeft om naar zijn starttemperatuur van 18 Gr te komen (in de CV-water dan). Met die oplossing heb je de oude CV of een nieuwe E-CV wel nog nodig.Serge1011 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 11:09:
Hoi allemaal,
Als ik het goed begrijp is het op dit moment niet mogelijk om een warmtepompboiler te combineren van een ander merk met de quatt warmtepomp (zonder dat ik mijn CV verwijder)?
Is dit correct?
De FE oplossing van Quatt voorziet in beide, dus daar kun je dus je oude CV wel compleet de deur uit doen en zolang je ook niet op gas gaat koken ben je dan ook gasloos.
Er zijn geloof ik hier diverse TW die op dit moment een Quatt met een E-Cv hebben lopen.
[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 31-08-2024 11:24 ]
Thanks voor je reactie. In feite koop ik dan 2x een oplossing voor warm tapwater. Dat is wel een beetje jammer. Lastige kwesties.MacD007 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 11:23:
[...]
Nee, je kunt prima een ander merk warmtepompboiler naast de Quatt hybride plaatsen omdat de Quatt helemaal niets doet met de productie van SWW maar alleen een CV (of onofficieel een andere warmtebron bv E-CV) nodig heeft om naar zijn starttemperatuur van 18 Gr te komen (in de CV-water dan). Met die oplossing heb je de oude CV of een nieuwe E-CV wel nog nodig.
De FE oplossing van Quatt voorziet in beide, dus daar kun je dus je oude CV wel compleet de deur uit doen en zolang je ook niet op gas gaat koken ben je dan ook gasloos.
Er zijn geloof ik hier diverse TW die op dit moment een Quatt met een E-Cv hebben lopen.
Ja, dat klopt, met een ander merk WPB en een losse E-CV ben je waarschijnlijk onder de streep goedkoper uit dan met de oplossing van Quatt.Serge1011 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 11:26:
[...]
Thanks voor je reactie. In feite koop ik dan 2x een oplossing voor warm tapwater. Dat is wel een beetje jammer. Lastige kwesties.
Het voordeel van Quatt is gewoon dat je alles in één hand houd en alles op elkaar is afgestemd.
Dat kan een voordeel zijn.
Nee, je kunt gewoon een electrische CV ketel kopen zonder een SWW module, dus alleen voor CV-water, de Bosch Tronic Heat 3500 is daar een voorbeeld van, maar er zijn meer, je kunt hier ook de kleinst mogelijke versie nemen, want is is toch alleen een boost en mogelijk backup dus heeft niet veel vermogen nodig.
https://www.nefit-bosch.n...v-ketels/tronic-heat-3500
Ben je zelf erg handig en kun je zelf veel en wil je zelf mbt HA wat meer instellingen doen kun je met een aparte warmtepompboiler ook meer zelf doen en sturen (cq moet je dan waarschijnlijk ook)
Het probleem is dat op dit moment de Quatt dit officieel nog niet ondersteund. (E-CV), maar eigenlijk doet de CIC met een aan/uit aansturing daar ook niet al te veel mee.
[ Voor 18% gewijzigd door MacD007 op 31-08-2024 19:22 ]
Als je nu al een warmtepompboiler hebt en graag van het gas af wilt, dan kan je beter voor een full electric warmtepomp gaan. Dan heb je geen afhankelijkheden en de installatiekosten voor de warmtepompboiler had je toch al gemaakt.Serge1011 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 11:09:
Hoi allemaal,
Is dit correct?
Maar als je nu alleen een CV ketel hebt, dan is de Quatt wel aantrekkelijk. De warmwater voorziening die zij als upgrade aanbieden werkt namelijk ook als thermische accu waardoor je bijvoorbeeld zonnepanelen stroom en warmere lucht overdag kan benutten om in de avond en nacht het huis te verwarmen en de kosten zijn inclusief verwijderen van de CV ketel en de volledige installatie van het nieuwe systeem.
Ik heb er zelf al een (voor het gevoel) eindeloze speurtocht op zitten naar een goede installateur die een redelijke prijs rekent voor een full electric systeem inclusief arbeid. Maar alle offertes die ik verzameld heb waren slecht uitgewerkt, exclusief meerwerk, erg duur, niet gebaseerd op een warmteverliesberekening en onder voorbehoud van prijswijzigingen. Daar zet ik geen krabbel onder.
Ik heb op dit moment een cv en een aparte gasboiler voor het tapwater. De gasboiler is aan het einde van zijn latijn evenals de CV. Als ik nu een Quatt WP neem, heb ik (nog) geen warm tapwater zonder de gasboiler. Maar misschien een kwestie van wachten tot de FE van Quatt leverbaar is.netappie schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 19:08:
[...]
Als je nu al een warmtepompboiler hebt en graag van het gas af wilt, dan kan je beter voor een full electric warmtepomp gaan. Dan heb je geen afhankelijkheden en de installatiekosten voor de warmtepompboiler had je toch al gemaakt.
Maar als je nu alleen een CV ketel hebt, dan is de Quatt wel aantrekkelijk. De warmwater voorziening die zij als upgrade aanbieden werkt namelijk ook als thermische accu waardoor je bijvoorbeeld zonnepanelen stroom en warmere lucht overdag kan benutten om in de avond en nacht het huis te verwarmen en de kosten zijn inclusief verwijderen van de CV ketel en de volledige installatie van het nieuwe systeem.
Ik heb er zelf al een (voor het gevoel) eindeloze speurtocht op zitten naar een goede installateur die een redelijke prijs rekent voor een full electric systeem inclusief arbeid. Maar alle offertes die ik verzameld heb waren slecht uitgewerkt, exclusief meerwerk, erg duur, niet gebaseerd op een warmteverliesberekening en onder voorbehoud van prijswijzigingen. Daar zet ik geen krabbel onder.
Thanks voor je input.
Aan het einde van zijn leven is natuurlijk relatief. Met het verbruik dat het ding naast een Quatt heeft, kan een antieke CV ketel gewoon nog heel lang mee. Een laag rendement is geen probleem als het puur een noodverwarmer is en warm water maken is ook geen uitdaging. In de meeste gevallen kan de Quatt het ook wel alleen af qua verwarmen, dus als je bang bent dat de CV overlijdt in de winter dan is dat geen reden om het te laten.Serge1011 schreef op zondag 1 september 2024 @ 09:47:
[...]
Ik heb op dit moment een cv en een aparte gasboiler voor het tapwater. De gasboiler is aan het einde van zijn latijn evenals de CV. Als ik nu een Quatt WP neem, heb ik (nog) geen warm tapwater zonder de gasboiler. Maar misschien een kwestie van wachten tot de FE van Quatt leverbaar is.
Thanks voor je input.
Is de warmwater voorziening stuk, dan zou ik zelf voor een Vaillant Arotherm plus met R290 koelmiddel gaan als je die kwijt kan. Daar komt dan een driewegklep aan en een warmwater voorraad.
Is je CV ketel of warmwater voorziening gevaarlijk, dan moet je echt meteen iets gaan doen. Quatt heeft ook een installatie met CV Ketel als all-electric buiten bereik ligt. Daarmee kan je natuurlijk niet van het gas af, maar het is beter dan een gevaarlijke situatie.
En je bespaart nog steeds 80%-90% op gas, nog even los van het feit dat je zeker bent dat je huis warm wordt, ook als de warmtepomp het om welke reden dan ook niet alleen kan of in storing staat.
Persoonlijk hou ik het gas nog even aan omdat ik niet geloof in het per huis verwijderen van de gasleiding. Dat gaat nergens over qua milieu impact en overlast. Dat de kosten voor deze overijverige klus bij de resterende klanten gedumpt worden, staat mij al helemaal tegen.
Tip voor de regering en netbeheerders: Gewoon afdoppen na de slimme meter en een alarm bij de netbeheerder bij >0 m3 gasverbruik is voldoende. Over 10 jaar in 1x alles uitgraven kan ook.
helemaal met je eens, afdoppen is meer dan genoeg. vorig jaar hebben ze bij ons in de wijk alle gasleidingen vervangen incl nieuwe huisaansluitingen.netappie schreef op zondag 1 september 2024 @ 10:33:
[...]
Aan het einde van zijn leven is natuurlijk relatief. Met het verbruik dat het ding naast een Quatt heeft, kan een antieke CV ketel gewoon nog heel lang mee. Een laag rendement is geen probleem als het puur een noodverwarmer is en warm water maken is ook geen uitdaging. In de meeste gevallen kan de Quatt het ook wel alleen af qua verwarmen, dus als je bang bent dat de CV overlijdt in de winter dan is dat geen reden om het te laten.
Is de warmwater voorziening stuk, dan zou ik zelf voor een Vaillant Arotherm plus met R290 koelmiddel gaan als je die kwijt kan. Daar komt dan een driewegklep aan en een warmwater voorraad.
Is je CV ketel of warmwater voorziening gevaarlijk, dan moet je echt meteen iets gaan doen. Quatt heeft ook een installatie met CV Ketel als all-electric buiten bereik ligt. Daarmee kan je natuurlijk niet van het gas af, maar het is beter dan een gevaarlijke situatie.
En je bespaart nog steeds 80%-90% op gas, nog even los van het feit dat je zeker bent dat je huis warm wordt, ook als de warmtepomp het om welke reden dan ook niet alleen kan of in storing staat.
Persoonlijk hou ik het gas nog even aan omdat ik niet geloof in het per huis verwijderen van de gasleiding. Dat gaat nergens over qua milieu impact en overlast. Dat de kosten voor deze overijverige klus bij de resterende klanten gedumpt worden, staat mij al helemaal tegen.
Tip voor de regering en netbeheerders: Gewoon afdoppen na de slimme meter en een alarm bij de netbeheerder bij >0 m3 gasverbruik is voldoende. Over 10 jaar in 1x alles uitgraven kan ook.
Deze kunnen dus prima nog jaren mee. afdoppen is dan meer dan voldoende, je zou dit dus ook gewoon al voor de gasmeter doen, en dan kan de gasmeter ook gewoon gedemonteerd worden.
de tip aan @Serge1011 is een goede, zeker als de CV ketel gevaarlijk gaat worden m,oet je daar niet op besparen, als het mis gaat is de elende en dus ook kosten niet meer in verhouding met nu een vervanging.
Kijk ook eventueel naar de speciale leningen met lage rente voor dit soort dingen (nationale warmtefonds). Sommige gemeenten en provincies doen een aanvullende financiële bijdrage, waardoor de rente verder verlaagt.
kijk anders eens bij het nationale warmtefonds: https://www.warmtefonds.n...ren/actuele-rentetarieven.
zeker als je en een CV en een SWW gas-boiler moet gaan vervangen is de stap naar een warmtepomp een goede keuze.
Ik heb 2 chills besteld in de pre-order. 1 voor in de woonkamer en 1 voor op zolder. Woonkamer is voor aansluiting geen probleem uiteraard maar op zolder is geen radiator. Wel lopen hier de aan- en retour leidingen van de cv aangezien deze op zolder staat. Wat raden jullie aan? Radiator alvast laten plaatsen of nog even afwachten waar Quatt mee komt? KS van Quatt zegt dat ze niet zonder radiator kunnen plaatsen maar daarbij gaf hij wel aan dat het product nog in ontwikkeling is... de retourleidingen liggen hier vlakbij dus daarop aansluitng moet geen probleem zijn. Vraag mij af waarvoor die radiator dan nodig is voor de chill..
[ Voor 12% gewijzigd door juggle op 01-09-2024 11:39 ]
Zoek je mede papa's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl
als je naar de huidige foto's van de Chill kijkt wordt deze dus op de retour van radiator aangesloten. Dus als dat zo blijft zou ik gewoon even wachten en dan een retourlus op de bestaande hoofdretourleiding maken. op deze retourlus kan dan de bewunste connectie met de Chill gemaakt worden. daar dus gewoon twee T-stukken en eventueel daar dan een aan elke kant een voetventiel zodat het tussenstuk drukloos gezet kan worden zonder weer alles te moeten leeglopen.juggle schreef op zondag 1 september 2024 @ 11:37:
Vraag; zal ik alvast een radiator aansluiting laten maken op zolder voor een chill of niet?
Ik heb 2 chills besteld in de pre-order. 1 voor in de woonkamer en 1 voor op zolder. Woonkamer is voor aansluiting geen probleem uiteraard maar op zolder is geen radiator. Wel lopen hier de aan- en retour leidingen van de cv aangezien deze op zolder staat. Wat raden jullie aan? Radiator alvast laten plaatsen of nog even afwachten waar Quatt mee komt? KS van Quatt zegt dat ze niet zonder radiator kunnen plaatsen maar daarbij gaf hij wel aan dat het product nog in ontwikkeling is... de retourleidingen liggen hier vlakbij dus daarop aansluitng moet geen probleem zijn. Vraag mij af waarvoor die radiator dan nodig is voor de chill..
je zou deze ook eventueel naar nog aan beidekanten met een afsluiter kunnen werken. je simuleert dan eigenlijk de retour van een radiator.
Eigenlijk heb je dat natuurlijk pas volgend jaar nodig, alleen is het natuurlijk wel handig dat je de aansluiting klaar hebt als zij hem komen plaatsen, en in de winter wil je niet nog aan je CV leidingen gaan werken als het niet nodig is, dus ja, daar is nu eigenlijk mooi de tijd voor.
[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 01-09-2024 12:24 ]
Tenminste ik zie deze optie niet meer op hun site.
Betekend dit dat de optie niet meer actief is of hebben ze deze optie op dit moment gewoon op hun site verstopt?
De directe link (https://www.quatt.io/cv-ketel-warmtepomp-installatie) werkt gewoon. Hun noemen dat de "Alles-in-1 installatie:"
in ieder geval is het in het deel van de Quatt hybrid niet vermeld nog is het een losse keuze boven in de keuze balk waar je naar de verschillende producten Hybrid - All-Electric en Chill kunt gaan.
ook mis ik enige verwijzing bij de FAQ (helemaal onderaan op hun site).
:strip_exif()/f/image/YyNhIecULXAtSWex1XUldszo.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb geen probleem met het front, maar best wel veel verbruik vind ik.Bacteria1980 schreef op zondag 1 september 2024 @ 17:48:
We zijn nu iets meer dan een jaar verder. Ik heb wel flink bespaard op gas. Maar hij heeft daartegen wel een hoop elektriciteit verbruikt . Voor nu maakt het mijn niet uit. Ik heb nog een vast contract tot 2027 dus kan nog salderen. Tot nu toe erg tevreden. Alleen hoor ik niks meer over de nieuwe fronts. Jullie wel?
[Afbeelding]
/f/image/OZqgAmRYuQ5KBhOkb7Rzwjbj.png?f=fotoalbum_large)
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Dat is zowat 2500 ~ 2600 m3 gas?Bacteria1980 schreef op zondag 1 september 2024 @ 17:48:
We zijn nu iets meer dan een jaar verder. Ik heb wel flink bespaard op gas. Maar hij heeft daartegen wel een hoop elektriciteit verbruikt . Voor nu maakt het mijn niet uit. Ik heb nog een vast contract tot 2027 dus kan nog salderen. Tot nu toe erg tevreden. Alleen hoor ik niks meer over de nieuwe fronts. Jullie wel?
[Afbeelding]
Klopt dat een beetje voor diezelfde periode?
Ja klopt redelijk. Ik kom van bijna 3000m3 gas af. Heb het huis tegelijker tijd verbouwd toen kwam de quatt ook in die periode. Ik heb wel een vrijstaande woning van eind 1800 en alles zo goed mogelijk na geïsoleerd. Denk aan overal hr++ glas. Spouwmuren zo veel mogelijk wat mogelijk was, de plafonds en muren en de vloeren. behalve het dak niet aangepakt. Ik vond het stroom verbruik ook al aardig hoog...paQ schreef op zondag 1 september 2024 @ 18:44:
[...]
Dat is zowat 2500 ~ 2600 m3 gas?
Klopt dat een beetje voor diezelfde periode?
[ Voor 27% gewijzigd door Bacteria1980 op 01-09-2024 19:07 ]
Als die 400m3 resterend voor je SWW is, dan klopt het wel.Bacteria1980 schreef op zondag 1 september 2024 @ 19:00:
[...]
Ja klopt redelijk. Ik kom van bijna 3000m3 gas af. Ik heb wel een vrijstaande woning en alles zo goed mogelijk na geïsoleerd. Behalve het dak niet....
De meeste warmte ontsnapt door je dak, dus dat zou ik toch zeker overwegen.
Dat is denk ik heel netjes.Bacteria1980 schreef op zondag 1 september 2024 @ 17:48:
[Afbeelding]
18700kWh aan warmte, 4520kWh aan electriciteit
18700/4520 = 4.1 en dat is exact de cop die ze vermelden dus dat is prima.
En eerlijke gezegd vind ik dat een behoorlijk goede praktijk waarde. Een cop van meer dan 4 in een marketing verhaal kijk ik niet zo van op. Maar een cop van meer dan 4 die ook daadwerkelijk gehaald wordt is behoorlijk goed.
Ze denken dat je 2127m3 gas hebt bespaard.
Dat zou neerkomen op 18700kWh/2127m3 = 8.8kWh/m3 energie inhoud van gas.
Ook dat klopt wel ongeveer. De theoretische energie inhoud is 9.7kWh/m3. Dus met 8.8 gaan ze er vanuit dat je 10% verlies hebt. Dat is echt wel reeel. Je gasketel voelt geheid warm aan en de uitlaat naar buiten ook. De verbranding is geheid niet 100% volledig. Dus 10% verlies is echt niet raar.
En je mag dat vergelijken met historisch gebruik (als je dat hebt).
Dus dan financieel:
Je hebt dus grofweg 2x zoveel kWh Electra betaald dan voorheen aan kuub gas.
Een kuub gas kost echter ongeveer 1.25 euro en een 2kWh Electra 0.50 euro. Je hebt dus op elke kuub uitgespaard gas 0.75euro verdiend.
Oftewel: op elke besteedde kWh naar de warmtepomp een halve kuub gas a 1.25/2 = 0.63euro uitgespaard en 0.25euro betaald dus netto 0.38euro verdiend.
Dus 4520kwh x 0.38euro verdiend.
“Not bad”
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Thanks voor je input. Waarom een Vaillant en niet gewoonweg een Quatt? Puur vanwege het feit dat ik dan direct FE kan? Mijn aanname is overigens dat er waarschijnlijk een heel ander prijskaartje aanhangt.netappie schreef op zondag 1 september 2024 @ 10:33:
[...]
Aan het einde van zijn leven is natuurlijk relatief. Met het verbruik dat het ding naast een Quatt heeft, kan een antieke CV ketel gewoon nog heel lang mee. Een laag rendement is geen probleem als het puur een noodverwarmer is en warm water maken is ook geen uitdaging. In de meeste gevallen kan de Quatt het ook wel alleen af qua verwarmen, dus als je bang bent dat de CV overlijdt in de winter dan is dat geen reden om het te laten.
eigenlijk omdat je schrijft dat zowel de CV voor verwarming als gasboiler voor warm water aan vervanging toe zijn. Je kan een Quatt nemen, maar dan zijn die 2 nog steeds aan vervanging toe (met bijbehorende kosten).Serge1011 schreef op maandag 2 september 2024 @ 08:57:
[...]
Thanks voor je input. Waarom een Vaillant en niet gewoonweg een Quatt? Puur vanwege het feit dat ik dan direct FE kan? Mijn aanname is overigens dat er waarschijnlijk een heel ander prijskaartje aanhangt.
Met een Vaillant Arotherm & boiler vat ben je in 1 keer klaar (of een panasonic, genoeg merken).
Ja er zal initieel een hoger prijskaartje aan hangen (al is de markt nu gunstiger dan een jaar geleden), maar je bent wel in 1 keer klaar en je bent direct van het gas af (geen netbeheerkosten, geen vaste bedrag energieleverancier)
Reken voor jezelf eens uit wat vandaag de dag een nieuwe CV ketel kost + 10 jaar vaste leveringskosten + 10 jaar CV onderhoud, en tel dat bovenop de prijs van de Quatt. dan valt een hoger prijskaart voor een Vaillant waarschijnlijk wel mee.
Omdat de Quatt Hybrid geen warm water kan maken en ze de FE optie nog niet kunnen leveren.Serge1011 schreef op maandag 2 september 2024 @ 08:57:
[...]
Thanks voor je input. Waarom een Vaillant en niet gewoonweg een Quatt? Puur vanwege het feit dat ik dan direct FE kan? Mijn aanname is overigens dat er waarschijnlijk een heel ander prijskaartje aanhangt.
Een Vaillant is een keuze waar je niet mis mee kan gaan. Het aantal installateurs dat daar iets mee kan, groeit in Nederland ook sneller dan bijvoorbeeld voor Panasonic, vooral door het bestaande netwerk van CV installateurs en klanten die al vertrouwd zijn met het merk en hun installateur er dus specifiek om vragen.
Overigens verwacht ik dat Quatt volgend jaar wel met een grotere R290 warmtepomp komt voor woningen die in 1x gasloos kunnen en ruimte hebben voor een forse staande warmtepomp.
Ik duik erin! Thanks.Toby-Wan schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:06:
[...]
eigenlijk omdat je schrijft dat zowel de CV voor verwarming als gasboiler voor warm water aan vervanging toe zijn. Je kan een Quatt nemen, maar dan zijn die 2 nog steeds aan vervanging toe (met bijbehorende kosten).
Met een Vaillant Arotherm & boiler vat ben je in 1 keer klaar (of een panasonic, genoeg merken).
Ja er zal initieel een hoger prijskaartje aan hangen (al is de markt nu gunstiger dan een jaar geleden), maar je bent wel in 1 keer klaar en je bent direct van het gas af (geen netbeheerkosten, geen vaste bedrag energieleverancier)
Reken voor jezelf eens uit wat vandaag de dag een nieuwe CV ketel kost + 10 jaar vaste leveringskosten + 10 jaar CV onderhoud, en tel dat bovenop de prijs van de Quatt. dan valt een hoger prijskaart voor een Vaillant waarschijnlijk wel mee.
Thanks voor je input!netappie schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:30:
[...]
Omdat de Quatt Hybrid geen warm water kan maken en ze de FE optie nog niet kunnen leveren.
Een Vaillant is een keuze waar je niet mis mee kan gaan. Het aantal installateurs dat daar iets mee kan, groeit in Nederland ook sneller dan bijvoorbeeld voor Panasonic, vooral door het bestaande netwerk van CV installateurs en klanten die al vertrouwd zijn met het merk en hun installateur er dus specifiek om vragen.
Overigens verwacht ik dat Quatt volgend jaar wel met een grotere R290 warmtepomp komt voor woningen die in 1x gasloos kunnen en ruimte hebben voor een forse staande warmtepomp.
Dat, en Quatt 'eist' dat je eerst hybride draait voordat ze je FE aansluiten, wat dan echt niet (veel) minder zal kosten uiteindelijk.Toby-Wan schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:06:
[...]
eigenlijk omdat je schrijft dat zowel de CV voor verwarming als gasboiler voor warm water aan vervanging toe zijn. Je kan een Quatt nemen, maar dan zijn die 2 nog steeds aan vervanging toe (met bijbehorende kosten).
Over twee weken gesprek met Quatt, maar overtuigd ben ik nog niet. Hebben jullie antwoorden?
Is de techniek van Quatt, met name het koelmiddel, niet verouderd?
Zijn de andere nieuwkomers zoals Weheat (die Flint) geen beter alternatief? (Die kan ook koelen, is stiller en op papier betere COP)
En mijn belangrijkste vraag. De Quatt zal toch minstens tien jaar draaien en de aansturing zit wel heel erg online bij Quatt zelf. Wat gebeurt er als ze het niet redden? Wie een VanMoof fiets had zal de vraag begrijpen.
Thanks
De Flint is eveneens een hybride wp, met (wmb) de zelfde drempel dat de sturing en settings bij de leverancier liggen. Alternatief? wellicht. Maar het is van hetzelfde laken een pak.Flintstone087 schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:49:
Hoi allemaal,
Over twee weken gesprek met Quatt, maar overtuigd ben ik nog niet. Hebben jullie antwoorden?
Zijn de andere nieuwkomers zoals Weheat (die Flint) geen beter alternatief? (Die kan ook koelen, is stiller en op papier betere COP)
En mijn belangrijkste vraag. De Quatt zal toch minstens tien jaar draaien en de aansturing zit wel heel erg online bij Quatt zelf. Wat gebeurt er als ze het niet redden? Wie een VanMoof fiets had zal de vraag begrijpen.
Thanks
De 'winst' zit hem dan in R290 en koelfunctie, maar je koopt nog steeds een HD ready TV.
[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 02-09-2024 11:15 ]
Waarom maar 10 jaar, ik denk dat je je daar te kort doet. Een gemiddelde warmtepomp heeft zeker een levensduur van 15 jaar en mogelijk zelfs nog langer, die 5 jaar langer is echter wel 50% dus dat heeft zeker effect.Toby-Wan schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:06:
[...]
Ja, over die 15 jaar zal een Vaillant of ander duurder merk wel mee vallen, echter die besparing krijg je echter pas de volgende 15 jaar, de kosten heb je echter nu voor je kiezen.
Heb je voldoende middelen is het een no-brainer, zou het het moeten lenen is het een ander verhaal, mogelijk dat het warmtefonds daar iets kan helpen. En dan snap ik wel dat men mogelijk voor de eerst goedkopere oplossing kiest, ookal is deze op 15 gezien iets duurder. Als je de rente namelijk hier ook mee laat telen zou het mogelijk zelf de voordelen kunnen opeten.
En die berekening zal voor iedereen anders zijn.
Mwa, nogal afhankelijk van de situatie. Neem @Bacteria1980 zijn voorbeeld.MacD007 schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:22:
[...]
Waarom maar 10 jaar, ik denk dat je je daar te kort doet. Een gemiddelde warmtepomp heeft zeker een levensduur van 15 jaar en mogelijk zelfs nog langer, die 5 jaar langer is echter wel 50% dus dat heeft zeker effect.
Ja, over die 15 jaar zal een Vaillant of ander duurder merk wel mee vallen, echter die besparing krijg je echter pas de volgende 15 jaar, de kosten heb je echter nu voor je kiezen.
(is wellicht een ander uiterste, maar ze komen voor zoals je ziet)
Die blijft nog zitten met bijv 750 m3 per jaar.
Is ca 1250 euro per jaar aan gas incl vastrecht.
Dat is pak m beet 550 euro aan elektra. (750m3 / scop 3.0 vanwege een deel SWW)
Is ca 700 euro per jaar aan extra besparing. x 15 jaar is 10500. (ongunstig berekend)
M.a.w., Het bedrag aan extra _besparing_ is wat de hele FE installatie betaald zou hebben. (in dit voorbeeld)
Vanuit technisch oogpunt gezien, nee. De reden dat het met de tijd gaat verdwijnen is een puur milieutechnisch reden, namelijk binnen de EU wil men dergelijke koudemiddelen gewoon verbieden, dit is een onderdeel van de Green Deal van de EU.Flintstone087 schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:49:
Hoi allemaal,
De Global Warming Potential, GWP, van de verschillende koudemiddelen spelen hier een zeer grote rol in. zie deze Link naar de EU voor meer info over deze nieuwe regeling.
Mbt R32 heeft de nieuwe F-gassen regeling uit 2024 voor bestaande systemen geen enkele uitwerking, ook in de toekomst kun je deze gewoon gebruiken en ook onderhoud is hierbij geen enkel probleem.
Echter voor nieuwe monoblok warmtepompen is in 2027 het einde, in de EU. Dan mogen deze niet meer verkocht worden, daarom zie je nu dat nieuwe modellen kiezen voor een natuurlijk koudemiddel R290 (propaan). Dat is namelijk van het F-gassen besluit niet betroffen.
Is dat zo?Zijn de andere nieuwkomers zoals Weheat (die Flint) geen beter alternatief? (Die kan ook koelen, is stiller en op papier betere COP)
In feite behoort R290 tot de eerste generatie koudemiddelen, mn. door een aantal nadelen zijn later daar nieuwe synthetische koudemiddelen ontwikkeld, de bekende CFK's en HCFK's, die later bleek toch behoorlijke problemen (ozonlaag) veroorzakten, en dus nu verboden zijn. R32 is in feite een derde generatie koudemiddel (fluorkoolwaterstoffen, HFK).
Het belangrijkste voordeel van R290 is dat het een veel milieuvriendelijker gas is, aangezien het een veel lagere GWP (Global Warming Potential) heeft dan R32. De GWP-waarde van R290 is 3, terwijl R32 een GWP-waarde van 675 heeft.
Want R290 heeft niet alleen voordelen, bv is R290 zeer ontvlambaar, daarom heb je bij een R290 ook een veiligheidszone nodig. Overigens verwacht ik dat ook Quatt in 2025 met een Quatt R290 warmtepomp komt, wat dat betreft hebben ze geen andere keuze.
in deze tabel staat de veiligheidsnormering van een aantal koudemiddelen:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1d7brrFkL1Yx9OHY1CsFooXA.jpg?f=user_large)
bron:
Ja, helaas is mijn glazen bol gisteren gevallen, dus helaas er is echt niemand die op deze vraag je een antwoord kan geven, waarbij Quatt wel groter is dan bv WeHeat en DeWarmte. En jou argument treft dus ook op deze merken.En mijn belangrijkste vraag. De Quatt zal toch minstens tien jaar draaien en de aansturing zit wel heel erg online bij Quatt zelf. Wat gebeurt er als ze het niet redden? Wie een VanMoof fiets had zal de vraag begrijpen.
Thanks
Maar het verleden, pas geleden nog, laat zien dat zelfs bestaande merken heel snel ophouden te bestaan en dat zelfs bij zeer grote bedrijven.
Wil je niet afhankelijk zijn van online apps en dergelijke zaken kun je beter kijken naar merken die dit minder in hun producten hebben gestopt. Aan de andere kant dan kun je in de toekomst ook geen telefoon, tablet, auto en tv meer kopen, want daar zit je met het zelfde probleem.
Voorbeeld, Samsung TV krijgen veelal na 2 jaar al geen update meer.
Quatt geeft overigens aan dat de warmtepomp gewoon kan blijven draaien, allen de CIC krijgt geen updates meer en je mist de gegevens van je app als daar dan geen open source alternatief voor komt. Tenslotte de besturing wordt m’n door je thermostaat en CIC gedaan.
[ Voor 18% gewijzigd door MacD007 op 02-09-2024 13:02 ]
Welke winst heb je met R290? R32 is volgens mij efficiënter. Dat er uiteindelijk naar R290 wordt gegaan boeit mij niet zo. Net als elektrisch rijden, prima, maar ik nog niet.paQ schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:14:
[...]
De Flint is eveneens een hybride wp, met (wmb) de zelfde drempel dat de sturing en settings bij de leverancier liggen. Alternatief? wellicht. Maar het is van hetzelfde laken een pak.
De 'winst' zit hem dan in R290 en koelfunctie, maar je koopt nog steeds een HD ready TV.
Ik snap dat je telkens iedereen FE wil aanpraten, maar dit forum is toch echt hybride.
paQ schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:28:
[...]
Mwa, nogal afhankelijk van de situatie. Neem @Bacteria1980 zijn voorbeeld.
(is wellicht een ander uiterste, maar ze komen voor zoals je ziet)
Die blijft nog zitten met bijv 750 m3 per jaar.
Is ca 1250 euro per jaar aan gas incl vastrecht.
Dat is pak m beet 550 euro aan elektra. (750m3 / scop 3.0 vanwege een deel SWW)
Is ca 700 euro per jaar aan extra besparing. x 15 jaar is 10500. (ongunstig berekend)
M.a.w., Het bedrag aan extra _besparing_ is wat de hele FE installatie betaald zou hebben. (in dit voorbeeld)
ik zij geloof niets anders, alleen je geeft geen antwoord op de vraag dat je nu wel die ruim 10.000 euro (of meer) nu moet betalen. Als je die nu niet hebt of dat er nu niet aan wil uitgeven is dat wel een klein probleem.
En wat ik ook al zij, na die 15 jaar is het duidelijk, ben je mogelijk met een iets duurder systeem wel onder de streep en na die 15 jaar goedkoper uit.
Waar je echter dan weer geen rekening mee houd is welk groeipotentiaal is er in je eigen situatie, ben je nog vrij jong dan zal gemiddeld je inkomsten de komende jaren ook gaan stijgen en zal die extra kosten mogelijk helemaal niet meer zo veel impact hebben.
Inflatie speelt da ook nog een rol in mee.
dus nogmaals dit is zeer afhankelijk van je eigen situatie, je eigen wensen en keuzes die je wilt en kunt maken.
En nee, de zeer simpele berekeningen zoals we die hiervaak maken zijn daar eigenlijk geen goed voorbeeld voor, met name omdat we hier maar één aspect van het totale plaatje bekijken.
je eigen berekening houd echter geen rekening mee, dat als je de Quatt methode gaat doen je over zeg 2 jaar ook FE bent en van dat moment dus de zelfde voordelen en besparingen hebt als de directe weg. Alleen worden de investeringen die je direct moet ophoesten over meerdere jaren gesmeerd, voor een hoop mensen is deze weg namelijk wel behapbaar.
en ja, onder de streep ben je niet echt veel goedkoper uit, dus ook dat is dus niet echt een nadeel.
Dus nadeel is dat je twee jaar geen vol voordeel hebt tov een FE systeem, gezien de kosten valt dat nog wel mee.
netwerkkosten gas <500m3 is circa 160 euro /jaar
vaste leveringskosten e-boer circa 100 euro / jaar
300m3 gas verbruik / jaar door hybride warmtepomp á 1,30€/m3 = 390 euro
totaal dus 650 euro/jaar voor 2 jaar: 1.300 euro totaal aan meerkosten.
[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 02-09-2024 12:42 ]
'winst' hemedu80 schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:57:
[...]
Welke winst heb je met R290? R32 is volgens mij efficiënter. Dat er uiteindelijk naar R290 wordt gegaan boeit mij niet zo. Net als elektrisch rijden, prima, maar ik nog niet.
Ik snap dat je telkens iedereen FE wil aanpraten, maar dit forum is toch echt hybride.
Je kunt bijv heter stoken. Verder is het regelgeving.
Er zijn ook nadelen: verder van een deur of raam dat open kan bijv.
Het punt van de beste @paQ is dat het niet zijn eigen markt is, want ondertussen heeft Quatt namelijk wel al een FE die je kunt bestellen, het enige is dat deze pas aan het eind van dit jaar uitgeleverd zal worden. Maar dat hebben we binnen warmtepompland toch al vaker meegemaakt, toch? levertijden van 2 tot 3 jaar waren in het verleden geen bijzonderheid en deels nog steeds zo, bv de Bosch dak warmtepomp is ook nog niet direct leverbaar, mogelijk is deze pas volgend jaar te verkrijgen.medu80 schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:57:
[...]
Welke winst heb je met R290? R32 is volgens mij efficiënter. Dat er uiteindelijk naar R290 wordt gegaan boeit mij niet zo. Net als elektrisch rijden, prima, maar ik nog niet.
ik dacht ik neem de wat conservatiever / korter aantal, mijn vorige CV hield het slechs 12 jaar uit vandaar.MacD007 schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:22:
[...]
Waarom maar 10 jaar, ik denk dat je je daar te kort doet. Een gemiddelde warmtepomp heeft zeker een levensduur van 15 jaar en mogelijk zelfs nog langer, die 5 jaar langer is echter wel 50% dus dat heeft zeker effect.
tja, daar kunnen we veel of weinig over hebben, enige die dat weet is degene die de portomonnee vast houd..Ja, over die 15 jaar zal een Vaillant of ander duurder merk wel mee vallen, echter die besparing krijg je echter pas de volgende 15 jaar, de kosten heb je echter nu voor je kiezen.
Heb je voldoende middelen is het een no-brainer, zou het het moeten lenen is het een ander verhaal, mogelijk dat het warmtefonds daar iets kan helpen. En dan snap ik wel dat men mogelijk voor de eerst goedkopere oplossing kiest, ookal is deze op 15 gezien iets duurder.
niet om teveel offtopic te gaan, maar rente meetellen? dan moet je volledige pakket meenemen en dus ook inflatie, verwachte stijging netbeheerkosten, stijgingen in accijns etc. etc.Als je de rente namelijk hier ook mee laat telen zou het mogelijk zelf de voordelen kunnen opeten.
En die berekening zal voor iedereen anders zijn.
Toch jammer dat je glazen bol gisteren gevallen is
dat kan, mij vorige cv was 23 jaar oud, en ik ken er nog die ook ruim boven de 15 jaar zitten.Toby-Wan schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:14:
[...]
ik dacht ik neem de wat conservatiever / korter aantal, mijn vorige CV hield het slechs 12 jaar uit vandaar.
[...]
tja, daar kunnen we veel of weinig over hebben, enige die dat weet is degene die de portomonnee vast houd..
[...]
niet om teveel offtopic te gaan, maar rente meetellen? dan moet je volledige pakket meenemen en dus ook inflatie, verwachte stijging netbeheerkosten, stijgingen in accijns etc. etc.
Toch jammer dat je glazen bol gisteren gevallen ismaar als ik een 'educated guess' mag doen, ik geloof niet dat het dan gunstiger uitpakt voor een CV ketel..
Ja, dat vind ik ook een stompzinnige kortzichtigheid van de regulerende instanties / de overheidmedu80 schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:57:
[...]
GWP is de big thing, maar daarbij vergeten ze even dat zo lang het energienet niet 100% Co2 neutraal is, 10% efficienter draaien veel meer zoden aan de dijk zet dan van GWP 600 naar GWP 1 gaan. Bij een goed geproduceerde monoblock zit er een vrij beperkte hoeveelheid koelmiddel in de warmtepomp, en de kans op lekken is een stuk kleiner dan bij een split unit (en daarbij lijkt het ook al vrij beperkt te zijn, mijn 5 jaar oude airco was in die 5 jaar niet of nauwelijks aan druk verloren).
Ik kan niet echt vinden hoeveel koelmiddel er in de Quatt (of vergelijkbare warmtepompen) zit, maar ik meen me te herinneren dat in het aircosysteem een kilogram of 4 aan koelmiddel zit, dus ik kan me niet voorstellen dat het bij de Quatt veel hoger dan 2 kilogram ligt.
Warmte stijgt, door je dak niet te isoleren verlies je echt beduidend meer warmte dan je muren...Bacteria1980 schreef op zondag 1 september 2024 @ 19:00:
[...]
Ja klopt redelijk. Ik kom van bijna 3000m3 gas af. Heb het huis tegelijker tijd verbouwd toen kwam de quatt ook in die periode. Ik heb wel een vrijstaande woning van eind 1800 en alles zo goed mogelijk na geïsoleerd. Denk aan overal hr++ glas. Spouwmuren zo veel mogelijk wat mogelijk was, de plafonds en muren en de vloeren. behalve het dak niet aangepakt. Ik vond het stroom verbruik ook al aardig hoog...
In één Quatt module ( dus bij de Quatt Duo is dit twee keer zo veel) zit 0,65 kg aan R32.onlinaius schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:39:
[...]
Ja, dat vind ik ook een stompzinnige kortzichtigheid van de regulerende instanties / de overheid
GWP is de big thing, maar daarbij vergeten ze even dat zo lang het energienet niet 100% Co2 neutraal is, 10% efficienter draaien veel meer zoden aan de dijk zet dan van GWP 600 naar GWP 1 gaan. Bij een goed geproduceerde monoblock zit er een vrij beperkte hoeveelheid koelmiddel in de warmtepomp, en de kans op lekken is een stuk kleiner dan bij een split unit (en daarbij lijkt het ook al vrij beperkt te zijn, mijn 5 jaar oude airco was in die 5 jaar niet of nauwelijks aan druk verloren).
Ik kan niet echt vinden hoeveel koelmiddel er in de Quatt (of vergelijkbare warmtepompen) zit, maar ik meen me te herinneren dat in het aircosysteem een kilogram of 4 aan koelmiddel zit, dus ik kan me niet voorstellen dat het bij de Quatt veel hoger dan 2 kilogram ligt.
Helemaal mee eens! Maar het geld was op na de grote verbouwing 🤣🤣sjorsbeans schreef op maandag 2 september 2024 @ 16:06:
[...]
Warmte stijgt, door je dak niet te isoleren verlies je echt beduidend meer warmte dan je muren...
Had wel twee offertes aangevraagd. Maar schrok van de prijzen. Gemiddeld kwam ik op €50,000,- uit. Dat verdien ik nooit meer terug. En ik dacht voor dat geld ga ik liever met me gezin wat vaker op vakantie en genieten 😃👍
Dak isoleren kan inderdaad een enorm verschil geven. Dat is voor een huis wat de bodem voor een emmer is.Bacteria1980 schreef op maandag 2 september 2024 @ 17:12:
[...]
Helemaal mee eens! Maar het geld was op na de grote verbouwing 🤣🤣
Had wel twee offertes aangevraagd. Maar schrok van de prijzen. Gemiddeld kwam ik op €50,000,- uit. Dat verdien ik nooit meer terug. En ik dacht voor dat geld ga ik liever met me gezin wat vaker op vakantie en genieten 😃👍
Soms kan je dat ook zelf doen, maar dan moet je daar wel tijd voor/zin in hebben en handig genoeg zijn.
Het verschil is meer vergelijkbaar met dat tussen een LCD TV en een OLED TV. Als de OLED TV buiten je bereik is, dan is een LCD TV nog steeds 100x beter dan een oude beeldbuis bak.paQ schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:14:
[...]
De Flint is eveneens een hybride wp, met (wmb) de zelfde drempel dat de sturing en settings bij de leverancier liggen. Alternatief? wellicht. Maar het is van hetzelfde laken een pak.
En koelen is vooral beperkt door het afgifte systeem. Quatt is gericht op bestaande huizen waar radiatoren aanwezig zijn. Daarmee kan je gewoon niet veilig naar de temperaturen die nodig zijn om enig merkbaar effect te halen. Heb je uitsluitend vloerverwarming, neem dan een ander merk.
Met een GWP van 675 gerekend is 0,65 kg R32 lekken omgerekend vergelijkbaar met 439 kg CO2.MacD007 schreef op maandag 2 september 2024 @ 16:11:
[...]
In één Quatt module ( dus bij de Quatt Duo is dit twee keer zo veel) zit 0,65 kg aan R32.
Dan heb je het dus over de uitstoot van nog geen 250 m3 aardgas, wat in december 2020 precies mijn verbruik van de gasketel was (toen precies 1 jaar oud, dus geen oude meuk).
Erg zinvol om te verbieden

[ Voor 10% gewijzigd door netappie op 02-09-2024 19:05 ]
Mijn vraag is dan ook waar ik precies mee rekening moet houden. De vloerverwarming ligt alleen beneden. De ketel is een Daalderop 32/80+ van 2006. Net onderhouden en heeft geen problemen. Bijgaand een paar foto’s van de verwarmingsunit.
Graag dus wat tips.
:strip_exif()/f/image/BeO6JBOj2AGJoOmvRZF2zhEU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DLquP0ZpGgv4FVmbObuROwss.jpg?f=fotoalbum_large)
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Dat is nog eens reclame.pietjm schreef op maandag 2 september 2024 @ 18:49:
Als een early adapter en beta-tester heb ik sinds begin maart 2023 ervaring met de Quatt en dat tot mijn volle tevredenheid. Maar er is een ander huis op ons pad gekomen en dus moet ik opnieuw beginnen. Zo goed als zeker weer de Quatt, maar dit huis heeft vloerverwarming en dat heb ik nu niet.
Mijn vraag is dan ook waar ik precies mee rekening moet houden. De vloerverwarming ligt alleen beneden. De ketel is een Daalderop 32/80+ van 2006. Net onderhouden en heeft geen problemen. Bijgaand een paar foto’s van de verwarmingsunit.
Graag dus wat tips.
Volgens mij zie ik een platenwisselaar en een extra pomp (groen). Maar de vloerverwarming ziet er modern uit, dus ik snap niet waarom dat er tussen zou moeten.
Misschien slim om eerst te achterhalen hoe het met het afgiftesysteem staat (even wat CV water aftappen) en wat het gasverbruik in de afgelopen jaren was. Ik heb een vermoeden dat die ketel veel te heet staat en dat ze de vloerverwarming daar tegen wilden beschermen.
ik heb zelf ook de combinatie van een deels via radiatoren en deels via vloerverwarming en een heel eenvoudige VVW verdeler.pietjm schreef op maandag 2 september 2024 @ 18:49:
Als een early adapter en beta-tester heb ik sinds begin maart 2023 ervaring met de Quatt en dat tot mijn volle tevredenheid. Maar er is een ander huis op ons pad gekomen en dus moet ik opnieuw beginnen. Zo goed als zeker weer de Quatt, maar dit huis heeft vloerverwarming en dat heb ik nu niet.
Graag dus wat tips.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En dat gaat gewoon goed. en dat terwijl de VVW toen helemaal niet voor de vloerverwarming geconcipeerd was.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Wat is een platenwisselaar in dit verband?netappie schreef op maandag 2 september 2024 @ 19:00:
[...]
Dat is nog eens reclame.
Volgens mij zie ik een platenwisselaar en een extra pomp (groen). Maar de vloerverwarming ziet er modern uit, dus ik snap niet waarom dat er tussen zou moeten.
Misschien slim om eerst te achterhalen hoe het met het afgiftesysteem staat (even wat CV water aftappen) en wat het gasverbruik in de afgelopen jaren was. Ik heb een vermoeden dat die ketel veel te heet staat en dat ze de vloerverwarming daar tegen wilden beschermen.
Voor zover ik weet is de vloerverwarming bij de bouw in 2000 al geplaatst. Niet echt modern dus, maar wellicht later aangepast.
Gezien wat ze nu per maand aan gas/electriciteit betalen, zou het best eens kunnen zijn dat de ketel veel te heet staat. Boven hebben ze radiatoren, maar die staan altijd op een anti-vorst stand. Beneden is alleen maar vloerverwarming. Oude vrouw, misschien ook wel continue 25 graden ….
\\@pietjmpietjm schreef op maandag 2 september 2024 @ 18:49:
Graag dus wat tips.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
In elk geval een heel fijn nieuw home toegewenst!!\\
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.