Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
pietjm schreef op maandag 2 september 2024 @ 19:59:
[...]

Wat is een platenwisselaar in dit verband?

Voor zover ik weet is de vloerverwarming bij de bouw in 2000 al geplaatst. Niet echt modern dus, maar wellicht later aangepast.
Gezien wat ze nu per maand aan gas/electriciteit betalen, zou het best eens kunnen zijn dat de ketel veel te heet staat. Boven hebben ze radiatoren, maar die staan altijd op een anti-vorst stand. Beneden is alleen maar vloerverwarming. Oude vrouw, misschien ook wel continue 25 graden ….
gewoon eens kijken welke instellingen de cv heeft, dan zie je snel genoeg op welke temperatuur deze staat.

overigens nog gefeliciteerd met je nieuwe woning. *O*

ik zag 3 gropen voor de woonkamer, voor hoeveel oppervlakte is dat ?
en elk 1 groep voor keuken en hal.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:44
netappie schreef op maandag 2 september 2024 @ 18:04:
[...]

Dak isoleren kan inderdaad een enorm verschil geven. Dat is voor een huis wat de bodem voor een emmer is.
Soms kan je dat ook zelf doen, maar dan moet je daar wel tijd voor/zin in hebben en handig genoeg zijn.
Als ik dit zo lees krijg ik vaag het idee dat Bacteria iets 'speciaals' heeft bij het dak, en dan lijkt zelf doen me niet het beste plan. 50000 is namelijk zo extreem dat ik sterk vermoed dat het geen recht-toe-recht-aan situatie is.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Als de nieuwe woning uit 2000 komt dan kun je er redelijkerwijs vanuit gaan dat je die met een quatt wel warm krijgt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
pietjm schreef op maandag 2 september 2024 @ 19:59:
[...]

Wat is een platenwisselaar in dit verband?

Voor zover ik weet is de vloerverwarming bij de bouw in 2000 al geplaatst. Niet echt modern dus, maar wellicht later aangepast.
Gezien wat ze nu per maand aan gas/electriciteit betalen, zou het best eens kunnen zijn dat de ketel veel te heet staat. Boven hebben ze radiatoren, maar die staan altijd op een anti-vorst stand. Beneden is alleen maar vloerverwarming. Oude vrouw, misschien ook wel continue 25 graden ….
Platenwisselaar is het ding wat rechts bovenin zit met die ribbels. Het is een warmtewisselaar die warmte van het ene naar het andere (vloeibare) medium kan overdragen zonder dat er direct contact is tussen de twee vloeistoffen.

Waarom het hier is toegepast durf ik niet te zeggen. Ik heb vaag begrepen dat het wel eens gebruikt werd bij bepaalde VVW slangen (iets als tylenol). Zwarte slangen als ik het goed begrijp, die over de tijd van binnen wat zouden kunnen gaan oplossen.

Ik dacht echter dat dat vooral een stuk eerder werd toegepast, maar ik zit er niet heel diep in.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20-09 08:58
Nu we het over koudemiddel hebben:

In de Chill komt <150g R290 fwiw

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onlinaius
netappie schreef op maandag 2 september 2024 @ 18:44:
[...]

Met een GWP van 675 gerekend is 0,65 kg R32 lekken omgerekend vergelijkbaar met 439 kg CO2.

Dan heb je het dus over de uitstoot van nog geen 250 m3 aardgas, wat in december 2020 precies mijn verbruik van de gasketel was (toen precies 1 jaar oud, dus geen oude meuk).

Erg zinvol om te verbieden |:(
Ja, dat is ook waar ik mij af en toe een beetje pissed over maak. En dat is niet eens alleen afgezet naar gas.

Mijn Quatt heeft tot nu toe 8.62 MWh aan warmte geproduceerd met 1.93 MWh aan energie.

Stel nu dat je dat ooooo zo schone koelmiddel vindt dat helaas wel 10% minder efficient is dan R32. Dat betekend dat ik per jaar 198 KWh extra aan energie verbruik. Met de huidige energiemix levert een KWh aan elektriciteit in de wintermaanden zo'n 200 gram Co2 op, oftewel 40 kilogram Co2 per jaar.

Ik heb niet het idee dat de beleidsmakers ooit zo'n berekening hebben gemaakt, maar in deze hypothetische situatie zouden ze er dus vanuit gaan dat de Quatt elke 11 jaar volledig leeg loopt (ik durf het te betwijfelen). En dan heb ik nog niet meegerekend dat je daarmee warmtepompen ook minder aantrekkelijk maakt.

Wat ik dan weer niet begrijp is dat ze warmtepompen niet verbieden. Gewoon allemaal aan de weerstandsverwarmer, want die heeft een GWP van 0. (hopelijk heb ik ze niet op ideeen gebracht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:53
MacD007 schreef op maandag 2 september 2024 @ 20:11:
[...]

gewoon eens kijken welke instellingen de cv heeft, dan zie je snel genoeg op welke temperatuur deze staat.

overigens nog gefeliciteerd met je nieuwe woning. *O*

ik zag 3 gropen voor de woonkamer, voor hoeveel oppervlakte is dat ?
en elk 1 groep voor keuken en hal.
Nog niet gekocht hoor, maar wel aardig onderweg. Dus kan niet in de instellingen kijken.

De kamervloer is ruim 60 m2.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
BarryH schreef op maandag 2 september 2024 @ 19:49:
Iemand al gevonden wat de maten van de boilers straks ongeveer zijn? Ik kan net 1,34m hoogte kwijt, dus bij mij voelt dat krap...
Gewoon even de vraag aan Quatt stellen, ik verwacht dat ze dat ondertussen wel al weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:30
@BarryH vraag 4
https://support.quatt.io/...75-q-a-quatt-all-electric
Hoeveel ruimte is er nodig voor HeatCharger en HeatBattery?
Quatt HeatCharger kan op de oude plek van de cv-ketel worden geïnstalleerd. Deze heeft dezelfde maat als de gemiddelde cv-ketel (ongeveer 70x45x40cm).

De ruimte voor HeatBattery is afhankelijk van opslagcapaciteit. De diameter is ongeveer 60cm, de hoogte van ongeveer 150 tot ongeveer 190cm. HeatBattery kan niet op z’n zij geplaatst worden.

HeatCharger en HeatBattery moeten dicht bij elkaar worden geïnstalleerd, op maximaal 2 meter van elkaar in dezelfde ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:04
Eerlijk gezegd….
Bij full electric gaan vraag ik me af een douche met warmte terugwin afvoer in combinatie met een doorstroom verwarmer niet de meest simpele en eigenlijk ook best economische oplossing is.
Het hangt er natuurlijk een beetje vanaf hoe lang je doucht.
Maar het stand verlies van een boiler is best aanzienlijk.
Een doorstroom verwarmer is met zijn cop=1 niet zuinig met verwarmen maar heeft geen stand verlies.
Die warmte terug afvoer is niet strict noodzakelijk maa zonder heb je een wat minder luxe straal. Dat kan voor velen nog best ok zijn trouwens,
Dat is wel de meest goedkope oplossing. Gaat ook erg lang mee.

Nb… ik heb al sinds 2008 een zonneboiler, ik ga het zelf dus niet doen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:15
Stefannn schreef op maandag 2 september 2024 @ 22:09:
Eerlijk gezegd….
Bij full electric gaan vraag ik me af een douche met warmte terugwin afvoer in combinatie met een doorstroom verwarmer niet de meest simpele en eigenlijk ook best economische oplossing is.
Een doorstroom verwarmer is met zijn cop=1 niet zuinig met verwarmen maar heeft geen stand verlies.
Die warmte terug afvoer is niet strict noodzakelijk maa zonder heb je een wat minder luxe straal. Dat kan voor velen nog best ok zijn trouwens,

Heb ik ook. Dus de keuze is reuze :) Maar dat gaat beetje te ver off topic.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:47
Eerlijk gezegd….
Standverlies van je boiler blijft in wezen gewoon in je huis.
Staat ie op zolder, dan heb je er niet veel aan inderdaad. (of verder inpakken en het verlies beperken)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Eerlijk gezegd….

Een van de grotere problemen daarmee is dat je in NL in de winter best een aardig vermogen nodig hebt om redelijke temperaturen te bereiken. Douchekoppen doen meestal tussen de 6 en de 15 liter per minuut.

Leidingwater is in de winter rond de 11 graden meen ik me te herinneren.

1 liter water 1 graad opwarmen kost 1.16Wh. 1 liter water per minuut opwarmen van 11 naar 37 graden kost dus 26 x 1.16 x 60 = 1.8KW
6 liter is dan al 10.8KW, en dat haalt zelfs een perilex groep niet.

Het verlies van een boiler is overigens afhankelijk van het type vaak ergens tussen de 2 en de 3 KWh per dag thermisch, voor boilers tussen de 180 en 300 liter (om en nabij, pin me niet vast op kleine afwijkingen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
paQ schreef op maandag 2 september 2024 @ 22:28:
[...]

Standverlies van je boiler blijft in wezen gewoon in je huis.
Staat ie op zolder, dan heb je er niet veel aan inderdaad. (of verder inpakken en het verlies beperken)
En de maanden dat je niet stookt is het sowieso al verloren energie.

Bij een grote verbouwing zou je er nog rekening mee kunnen houden: boiler in een kast in de badkamer, ipv op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
onlinaius schreef op maandag 2 september 2024 @ 22:37:
[...]

En de maanden dat je niet stookt is het sowieso al verloren energie.

Bij een grote verbouwing zou je er nog rekening mee kunnen houden: boiler in een kast in de badkamer, ipv op zolder.
De mijne staat in de kelder. Samen met een 40l voorschakelvaatje dat ik opzettelijk niet isoleer. Daar geldt in wezen hetzelfde voor. Het blijft in het huis, en de kelder blijft op een aangename constante temperatuur. Doen de koelkast en vriezer het ook weer beter op :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
onlinaius schreef op maandag 2 september 2024 @ 22:35:
[...]

Een van de grotere problemen daarmee is dat je in NL in de winter best een aardig vermogen nodig hebt om redelijke temperaturen te bereiken. Douchekoppen doen meestal tussen de 6 en de 15 liter per minuut.

Leidingwater is in de winter rond de 11 graden meen ik me te herinneren.

1 liter water 1 graad opwarmen kost 1.16Wh. 1 liter water per minuut opwarmen van 11 naar 37 graden kost dus 26 x 1.16 x 60 = 1.8KW
6 liter is dan al 10.8KW, en dat haalt zelfs een perilex groep niet.

Het verlies van een boiler is overigens afhankelijk van het type vaak ergens tussen de 2 en de 3 KWh per dag thermisch, voor boilers tussen de 180 en 300 liter (om en nabij, pin me niet vast op kleine afwijkingen ;) )
Klopt 6liter/min is 10.8kW. Een perilex stopcontact haalt dat niet maar een 3 fase aansluiting wel. Dat is exact dezelfde belatsing als een laadpaal van een auto.
6liter/min is wat mager. Maar met een 50% efficiënte warmte terugwin douche heb je 12liter per minuut en dat is prima.
Je moet dan (net als bij laadpaal) wel iets van een stroombewaking hebben om te zorgen dat de hoofdstop niet doorslaat als de wasmachine opeens ook aangaat.

Yep.. mijn zonneboiler verliest iets van 1.5kWh per dag. En dat is dus best zonde. Want ik douche vrij kort. Aan douchen verbruik ik ook ongeveer 1.5kWh. Een cop 2 warmtepomp (en beter gaat het niet zijn als je naar60graden moet) doet het dus niet zuiniger dan deze doorstroom aanpak. En… scheelt een hoop ruimte want je hebt geen boiler nodig. En is een enorme bak goedkoper.

Nb… alle situaties zijn anders, maar mijn boiler staat op zolder. Die warmte is echt verlies… die gaat gewoon door het dak weg.

[ Voor 3% gewijzigd door Stefannn op 02-09-2024 23:06 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onlinaius
Stefannn schreef op maandag 2 september 2024 @ 23:03:
Een cop 2 warmtepomp (en beter gaat het niet zijn als je naar60graden moet) doet het dus niet zuiniger dan deze doorstroom aanpak.
Grotendeels met je eens, behalve hiermee. De meeste warmtepompboilers gaan standaard uit van 55 graden (met af en toe een legionellarun). Daarbij halen ze COP cijfers tussen de 2.7 en 3.5 (om en nabij).

Dat is best hoog, maar vergeet niet dat warmtepompboilers ook in de zomer (met hoge COP) warm water maken, terwijl de SCOP van je warmtepomp gebaseerd is op alleen wintergebruik.

Als je meeneemt dat de jaartemperatuur gemiddeld een ruime 10 graden is, zijn die COP's van 2.7 tot 3.5 niet heel raar, je warmtepomp doet bij die temperatuur ook 5+

Edit: en de prijs voor de meest bedriegelijke marketing gaat naar Remeha.

"Duurzaam. De Azorra Ace maakt gebruik van het R290 koudemiddel dat 100% CO2 neutraal is."

Ja, loempia's, zo kan ik het ook, elk koude middel (zelfs pure Co2) is Co2 neutraal, stelletje vuile ratten.

Bevestigd voor mij weer eens dat ik Remeha terecht altijd afraad bij iedereen die ik ken.

[ Voor 18% gewijzigd door onlinaius op 03-09-2024 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 18:29
Over 2 weken hebben we een videoadviesgesprek met Quatt.
Aangezien we eerst aan het kijken waren naar een FE optie om gelijk het gas af te sluiten, stappen we daar steeds meer vanaf. De prijs voornamelijk. Meer dan 11k incl installatie en excl subsidie heb ik er eigenlijk niet voor over. Maar offertes tot nu toe komen daar allemaal niet aan. Laat maar.

Quatt voor €2999 lijkt dan een goede tussenoplossing. En eventueel de FE optie ooit.
Alleen weten we ons huidige gasverbruik niet omdat we er pas net wonen.
Energielabel B, 2 onder 1 kap. Vloerisolatie (PIF 75) wordt nog geplaatst en waarschijnlijk ook nieuw glas (hr++) en misschien zelfs kozijnen voor triple glas.
51 m2 met 7 groeps vvw met pomp in woonkamer. Boven verwarmen we niet.

Hoe realistisch is het dat de Quatt al het cv verwarmen voor rekening gaat nemen? Zulke koude winters zijn er niet meer, we zitten ook nog eens 5 km van de zee af, dat helpt zeker mee qua temperaturen in de winter. Het wordt minder koud buiten dan in het binnenland. En die paar dagen dat het echt flink vriest is in NL leterlijk op 1 of 2 handen te tellen.

Is het beter om de winter af te wachten om het gasverbruik in kaart te brengen?
We gaan ook nog voor een houtkachel die we vaak gaan gebruiken.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Eerlijk gezegd….
goedkoop ? om een goed systeem in te bouwen moet je waarschijnlijk je hele douche aangepakt worden, nee, als je dat bij een nieuwe douche mee kunt inbouwen, de goede hebben behoorlijk plaats nodig, is het een prima idee, achteraf in een bestaande douche inbouwen kun je veelal vergeten. daar is hier op GoT overigens een appart topic voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:48
BarryH schreef op maandag 2 september 2024 @ 19:49:
Iemand al gevonden wat de maten van de boilers straks ongeveer zijn? Ik kan net 1,34m hoogte kwijt, dus bij mij voelt dat krap...
Vanuit de specificaties kan ik vinden dat de diameter 60 cm is en de grootste heat battery 190 cm
Met de foto's erbij en wat meten in een tekenprogramma kom ik op grofweg 120 cm voor de kleinste 2 persoons en 150 cm voor de 4 persoons versie.

Dat is dan wel exclusief de leidingen richting de heatcharger die naar boven gaan op de foto's. Geen idee of dat puur voor het mooie is gedaan of dat je die ruimte echt nodig hebt. Met 134 cm is het dus aan de krappe kant als je met 2 personen bent.

Er kan ook wat afstand tussen de heat charger en de heat battery (2 meter als ik het goed onthouden heb). En met het vervallen van de CV ketel en dus geen afhankelijkheid van gas is het verplaatsen van de heat charger ook gemakkelijker zolang je de dikke hoofdleidingen maar kan verlengen.

Dus als je een groot gezin hebt, dan is dat mogelijk een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsbeans
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11-06 13:08
Bacteria1980 schreef op maandag 2 september 2024 @ 17:12:
[...]

Helemaal mee eens! Maar het geld was op na de grote verbouwing 🤣🤣
Had wel twee offertes aangevraagd. Maar schrok van de prijzen. Gemiddeld kwam ik op €50,000,- uit. Dat verdien ik nooit meer terug. En ik dacht voor dat geld ga ik liever met me gezin wat vaker op vakantie en genieten 😃👍
Dat begrijp ik volkomen, maar ik denk dat alvorens men überhaupt wilt verwarmen met een warmtepomp, isoleren van het dak is toch wel prio 1 is; daarna de muren en dan pas de vloer. Het is ook erg lastig en duur tegenwoordig. Maar men krijgt vaak offertes van 30-60k voor een volledige vervanging van het dak.

Alles pannen eraf, regelwerk eraf, isolatieplaten erop en nieuw dak, inclusief stellen / steigerbouw. Wanneer je vanuit binnen ( situatie afhankelijk ) isoleert, is het een stuk goedkoper. Succes iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 08:36
OneTimer schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 00:29:
Over 2 weken hebben we een videoadviesgesprek met Quatt.
Aangezien we eerst aan het kijken waren naar een FE optie om gelijk het gas af te sluiten, stappen we daar steeds meer vanaf. De prijs voornamelijk. Meer dan 11k incl installatie en excl subsidie heb ik er eigenlijk niet voor over. Maar offertes tot nu toe komen daar allemaal niet aan. Laat maar.

Quatt voor €2999 lijkt dan een goede tussenoplossing. En eventueel de FE optie ooit.
Alleen weten we ons huidige gasverbruik niet omdat we er pas net wonen.
Energielabel B, 2 onder 1 kap. Vloerisolatie (PIF 75) wordt nog geplaatst en waarschijnlijk ook nieuw glas (hr++) en misschien zelfs kozijnen voor triple glas.
51 m2 met 7 groeps vvw met pomp in woonkamer. Boven verwarmen we niet.

Hoe realistisch is het dat de Quatt al het cv verwarmen voor rekening gaat nemen? Zulke koude winters zijn er niet meer, we zitten ook nog eens 5 km van de zee af, dat helpt zeker mee qua temperaturen in de winter. Het wordt minder koud buiten dan in het binnenland. En die paar dagen dat het echt flink vriest is in NL leterlijk op 1 of 2 handen te tellen.

Is het beter om de winter af te wachten om het gasverbruik in kaart te brengen?
We gaan ook nog voor een houtkachel die we vaak gaan gebruiken.
Afgaand op “Energielabel B” ga ik ervan uit dat de Quatt het wel trekt.

Maar als je wat meer info kan geven dan kunnen we specifieker zijn:
- hoeveel m^2 totaal?
- bouwjaar / bouwstaat van het huis?
- dakisolatie?
- spouwisolatie?

Bij vloerisolatie kun je nog wel redelijk per verdieping verwarmen, maar met een warmtepomp zul je mogelijk wel de capaciteit van alle radiatoren nodig hebben en dus “de schil” moeten gaan verwarmen

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 18:29
RealCato schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 08:40:
[...]

Afgaand op “Energielabel B” ga ik ervan uit dat de Quatt het wel trekt.

Maar als je wat meer info kan geven dan kunnen we specifieker zijn:
- hoeveel m^2 totaal?
- bouwjaar / bouwstaat van het huis?
- dakisolatie?
- spouwisolatie?

Bij vloerisolatie kun je nog wel redelijk per verdieping verwarmen, maar met een warmtepomp zul je mogelijk wel de capaciteit van alle radiatoren nodig hebben en dus “de schil” moeten gaan verwarmen
115 m2 totaal
'87
Dak en spouwisolatie vanuit de bouw.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zigg
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:52
OneTimer schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 08:58:
[...]

115 m2 totaal
'87
Hier vergelijkbare situatie, waar 1 quatt voldoet:
Huis uit 1987, 2 onder 1 kap, 130m2 totaal.
Vloerverwarming beneden, radiatoren boven (staan sinds de quatt er is open).
Kruipruimte isolatie 8cm pir platen.
Verder geen extra maatregelen. Standaard spouwisolatie en overal het oude dubbelglas nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

115 m2 totaal
'87
gezien deze info en je eerdere info verwacht ik dat een enkele Quatt (Mono) dit wel zou moeten doen.

Echter wil je mogelijk later nog naar gasloos en dus FE dan is mogelijk met de huidige extra korting van 200 euro de keuze voor een Quatt Duo mogelijk wel de betere keuze.

Echter die moet je moet je wel kunnen plaatsen, in jou situatie zou dat echter gen probleem moeten zijn. Ik zou echter altijd een WPAC berekening doen, want dan heb je iets achter de hand als iemand (ook voldoet je warmtepomp prima) gaat klagen.
Want dan is het voor de gemeente ook een eenvoudig spel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-09 23:03
W13k3 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 21:21:
De buurman heeft afgelopen week eindelijk contact opgenomen met Quatt en er achteraan gebeld. Moet nu wat gegevens aanleveren.

Zelf heb ik na eerder contact met de gemeente een week of twee geleden een klacht over geluidsoverlast ingediend bij de omgevingsdienst. Waar ik nog niets op heb teruggehoord.

Het gaat dus vrij traag allemaal. Ik lijk elke actie eerst 3x te moeten doen voor iemand in beweging komt, zowel buur als gemeente.

Gelukkig is het eindelijk warmer weer en heb ik hem ook 's nachts al even niet meer gehoord.
Al vooruitgang geboekt ? Zolangzamerhand zal die Quatt weer aan het werk gaan

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 21:23
JWT schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:14:
Ik heb ook niks meer gehoord van de fronts. Ook gekozen voor wachten op het nieuwe model
Ik heb even gezocht op het forum naar Front om te kijken wat de huidige stand van zaken is. In deel 1 van de quatt discussie kwam het bladerende front ook af en toe naar voren en lieten mensen deze vervangen. Inmiddels een maand of 10 hier de quatt staan, maar zie dat de zijpanelen van het front krom trekken. Ik heb hier niet alle 300 pagina's kunnen volgen en weet niet wat de stand van zaken is. Zijn er nieuwe fronts in ontwikkeling, ge ien je opmerking wachten op nieuwe model. En krijg je dat als mogelijke oplossing van quatt?

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacteria1980
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12-09 14:39
sjorsbeans schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 08:15:
[...]

Dat begrijp ik volkomen, maar ik denk dat alvorens men überhaupt wilt verwarmen met een warmtepomp, isoleren van het dak is toch wel prio 1 is; daarna de muren en dan pas de vloer. Het is ook erg lastig en duur tegenwoordig. Maar men krijgt vaak offertes van 30-60k voor een volledige vervanging van het dak.

Alles pannen eraf, regelwerk eraf, isolatieplaten erop en nieuw dak, inclusief stellen / steigerbouw. Wanneer je vanuit binnen ( situatie afhankelijk ) isoleert, is het een stuk goedkoper. Succes iig.
Dat wil ik dan ook alles nieuw. Dak is nu een jaar of 50 oud... Van binnenuit is geen optie! Anders had ik dat zeker gedaan 😅👋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Bacteria1980 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:46:
[...]

Dat wil ik dan ook alles nieuw. Dak is nu een jaar of 50 oud... Van binnenuit is geen optie! Anders had ik dat zeker gedaan 😅👋
Een dak van 50 jaar hoeft helemaal niet aan vervanging toe te zijn, wat wel is dat je met de huidige systemdaken een veel hogere isolatiewaarde kunt krijgen dan als je dat van onderen moet doen. Mijn dak is al ruim 70 jaar oud en ja, ik heb het toen, 20 jaar geleden zo goed als het toen kon geisoleerd. Nu is dat natuurlijk niet meer optimaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-09 19:24
Bacteria1980 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:46:
[...]

En de tussenvloer isoleren? (Tussen verdieping 1 en je zolder). Heb ik gedaan als goedkoper alternatief voor het hele dak isoleren. Minder effectief? Zeker. Maar heeft hier significant geholpen!

Bij mij was t zoldervloer loshalen, houten regels vastschroeven op de balklaag voor extra dikte, 50cm isolatiewol en dampremmer ertussen (goed afplakken) en boel weer dichtschroeven. 550 euro aan materiaal. 2 dagen werk (inclusief de zolder s goed opruimen omdat ie toch leeg moest 😉 )

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

sjorsbeans schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 08:15:
[...]

Zoals alles is het situationeel en relatief.

Zo'n 30 jaar geleden is ons dak matig geïsoleerd. Vorig jaar heb ik een klein stuk iets beter kunnen isoleren. Wel is de zoldervloer met 4cm EPS opgehoogd omdat zowel electra als water en CV-ledingen over de vloer lopen.

Verder is de spouw geïsoleerd, is in een gedeelte HR++ gekomen en is de vloer met Tonzon geïsoleerd.

Onze Quatt draait als een zonnetje. In maart gekomen. Tot nu een COP van 4,8. Maar eerlijk is eerlijk nog geen winter gedraaid.

Hoe dan ook. Voor een warmtepomp, helemaal hybride, isoleer wat makkelijk en budgettair vriendelijk ( evt met subsidie) te doen is.

Heb je eens slecht dak, wat sowieso vervangen moet worden, tja dan is de keus makkelijk. Maar een goed dak? Laat je niet gek makken.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacteria1980
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12-09 14:39
Erveetwee schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 18:44:
[...]

En de tussenvloer isoleren? (Tussen verdieping 1 en je zolder). Heb ik gedaan als goedkoper alternatief voor het hele dak isoleren. Minder effectief? Zeker. Maar heeft hier significant geholpen!

Bij mij was t zoldervloer loshalen, houten regels vastschroeven op de balklaag voor extra dikte, 50cm isolatiewol en dampremmer ertussen (goed afplakken) en boel weer dichtschroeven. 550 euro aan materiaal. 2 dagen werk (inclusief de zolder s goed opruimen omdat ie toch leeg moest 😉 )
Dit hebben wij dus gedaan met de verbouwing. Maar als ik de pannen nou eens kon verwijderen en van buiten uit kon isoleren met iets... Maar dat zal niet gaan denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W13k3
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
robmaas schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:22:
[...]

Al vooruitgang geboekt ? Zolangzamerhand zal die Quatt weer aan het werk gaan
Matig.

Buurman heeft Quatt weer een reminder gestuurd maar nog geen reactie, en mijn buren zijn nu een paar weken op vakantie.
Het laatste gesprek was wel goed, we zijn on speaking terms, maar effectief heb ik nog niets.

Wel hebben zij ook iemand laten meekijken die ook het stuk over de tonale toeslag bevestigde.

De omgevingsdienst heeft toegezegd namens de gemeente te komen meten en daarna heb ik er niks meer van gehoord.
Zodra Quatt weer draait ga ik die medewerker weer bellen. Was een heel kundig iemand, is ook al op locatie komen kijken en schrok van de plaatsing, dus ik heb goede hoop.

Verder lees ik hier mee en ben er achter dat een Quatt technisch een prima oplossing voor mijn huis zou zijn. Maar voorlopig komt die er uiteraard niet. Sowieso zal ik eerder naar een stillere kijken. Maar voor nu wacht ik af hoe dit afloopt.

De afgelopen zomer is de Quatt ophangbeugel ook bewoond geraakt door een vogelnest. Dus ik hoop dat de buren het ook nog wel even schoonmaken voor hij gaat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Bacteria1980 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 19:28:
[...]

Dit hebben wij dus gedaan met de verbouwing. Maar als ik de pannen nou eens kon verwijderen en van buiten uit kon isoleren met iets... Maar dat zal niet gaan denk ik?
Maar als ik het goed begrijp heb je de zoldervloer dus al geisoleerd?

Is de zolder een leefruimte / verwarmd?

Zo niet dan zou ik me geen zorgen maken over extra isolatie voor het dak. Dan heb je waarschijnlijk 85% van de besparing al gerealiseerd.

Bij ons is het een beetje dezelfde situatie: voorgaande eigenaar heeft de vloer van de bergzolder geisoleerd met zo'n 10 - 15 cm glaswol. Misschien niet 100% de huidige isolatiemaatstaven, maar wat mij betreft goed zat voor een bovenverdieping die ook al niet verwarmd wordt. (badkamer verwarmen we wel, en daar heb ik nog 10cm extra glaswol bijgelegd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
W13k3 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 19:40:
[...]

Matig.

Buurman heeft Quatt weer een reminder gestuurd maar nog geen reactie, en mijn buren zijn nu een paar weken op vakantie.
Het laatste gesprek was wel goed, we zijn on speaking terms, maar effectief heb ik nog niets.

Wel hebben zij ook iemand laten meekijken die ook het stuk over de tonale toeslag bevestigde.

De omgevingsdienst heeft toegezegd namens de gemeente te komen meten en daarna heb ik er niks meer van gehoord.
Zodra Quatt weer draait ga ik die medewerker weer bellen. Was een heel kundig iemand, is ook al op locatie komen kijken en schrok van de plaatsing, dus ik heb goede hoop.
Probeer het nog iets te rekken desnoods. Hoe kouder, hoe meer geluid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Even een idee, is dit niets voor jou? https://www.isobouw.nl/nl...imfix-deco-zolderisolatie, dit kun je infeite zelf doen. Met Standaard leverbaar in Rc 2.5, 2,8, 3.0, 3.5 en 4.0.

Of dit wat dus bovenop je huidige draagbalken komt, daar moeten dus wel je dakpannen vanaf, deze worden met een kraan op je dak geplaatst.
https://www.isobouw.nl/nl...fix-renotwin-dakisolatie/
Een waterdichte isolatieschil (t/m RC 9.0)

[ Voor 30% gewijzigd door MacD007 op 03-09-2024 21:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
gezien plaatsing van de unit t.o.v. de zon hier ook wel eens voorbij gekomen is voor hogere efficiency. Heatgeek heeft er wel een leuke video over YouTube: I Strapped MIRRORS to a Heat Pump - Never Expected THIS!

TLDR: effect van zon zou voornamelijk een rol kunnen spelen wanneer die direct op de verdamper schijnt

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Toby-Wan schreef op woensdag 4 september 2024 @ 08:43:
gezien plaatsing van de unit t.o.v. de zon hier ook wel eens voorbij gekomen is voor hogere efficiency. Heatgeek heeft er wel een leuke video over YouTube: I Strapped MIRRORS to a Heat Pump - Never Expected THIS!

TLDR: effect van zon zou voornamelijk een rol kunnen spelen wanneer die direct op de verdamper schijnt
Die video is inderdaad leuk. Ik verwacht er over het jaar gezien niet heel veel van, maar wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
netappie schreef op woensdag 4 september 2024 @ 09:05:
[...]

Die video is inderdaad leuk. Ik verwacht er over het jaar gezien niet heel veel van, maar wie weet.
wat een kluns op die video. voor het meten van of dit effect heeft had je ook gewoon een licht meter (ook wel Lux-meter genoemd) kunnen gebruiken, want dan kun je het verschil ook echt meten.

het probleem van dergelijke dingen (goedkope spiegels) is dat deze behoorlijk snel vervuilen en dus behoorlijk snel in reflexie verminderen, en met sneeuw en ijs ben je het al heel snel kwijt.

[ Voor 18% gewijzigd door MacD007 op 04-09-2024 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 20:55:
[...]

Probeer het nog iets te rekken desnoods. Hoe kouder, hoe meer geluid.
De meting moet toch op max vermogen, in de regelingen van de Bbl staat ook beschreven hoe je verder moet als dat niet direct mogelijk is.
Sinds 1-1-2024 zijn deze nu in de voor de Bbl geldende Omgevingsregeling opgenomen in bijlage VII (meetregels).
https://wetten.overheid.n...28/2024-04-01#BijlageXVII

[ Voor 20% gewijzigd door MacD007 op 04-09-2024 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
  • Laatst online: 07-06 08:36
[...]

115 m2 totaal
'87
Zoals anderen al aangaven: dat trekt die quatt wel in zijn eentje. Ik verwarm ook met eentje.

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-09 19:24
[...]

Als al eerder aangegeven. Als dat echt goed is gedaan (kierdicht) en van voldoende dikte dan is er niet veel meer te winnen op je leefverdiepingen. Tenzij de zolder ook een leefverdieping is bij je natuurlijk.

Zelf van buitenaf isoleren is echt een heel serieuze grote klus, zelfs als je een rechttoe rechtaan dak hebt. Met 'n dakkapel, 'n goot die wat ongelukkig zit of een dak wat niet gewoon rechttoe rechtaan is, zou ik er zelf niet aan beginnen.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-09 18:17
Eerlijk gezegd….

Bij de keuze voor wel of niet de Quatt FE-oplossing moet je verder dan de prijs en het concept "boiler" kijken. Er zijn mogelijk goedkopere systemen maar zijn die ook voor jouw huis geschikt? Ik ga mijn 6 jaar oude badkamer echt geen warmteterugwinsysteem alsnog inbouwen, de vraag is zelfs of dat technisch mogelijk is. Een andere vraag is levert een alternatieve FE-oplossing dezelfde voordelen op.

Quatt heeft gekozen voor een integrale aanpak en is daarbij meer gericht op bestaande woningen met ( boven) radiatoren. Stel dat je in zo'n bestaande woning de Chill gaat gebruiken om in de zomer te koelen dan kan de FE-oplossing van Quatt, de vrij gekomen warmte opslaan in de Heatbattery. In die visie/combinatie zit wat mij betreft de unieke winst en maakt de gekozen koeloplossing duurzaam. (Ik denk dat bij de meeste airco's de warmte naar buiten verloren gaat en bijdragen aan de opwarming)
In de zomer heb je tevens de hoogste opbrengst van je zonnepanelen waardoor je meer van je eigen opgewekte stroom gaat gebruiken. Je bespaart daardoor mogenlijk ook op terugleverkosten terwijl tegelijkertijd het binnenklimaat comfortabeler wordt. De Chill moet dan natuurlijk wel juist overdag aan.

Mocht je geen zonnepanelen hebben dan kan je via een dynamisch energiecontract goedkoop die boiler in de zomer vullen. Mijn verkoper van de Quatt vertelde in januari al dat Quatt met die dynamische tarieven bezig was.

En hoewel ik helemaal niet weet of wijzelf ooit het FE-systeem van Quatt zullen gaan vind ik het systeem nog steeds een geniaal. Ook vanuit bedrijf-economische standpunt gezien. Met een product als de Chill houd je je werknemers makkelijker jaarrond aan het werk en maak je in combinatie door jouw bedrijf gekozen FE-oplossing, voor jouw doelgroep, bestaande woningen, een stuk aantrekkelijker. Helaas zal voor veel tussenwoningen de FE-oplossing , vaak zal je een duo Quatt nodig hebben, niet aan de geluidseisen voldoen.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
WAF1 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 20:11:
[...]

Stel dat je in zo'n bestaande woning de Chill gaat gebruiken om in de zomer te koelen dan kan de FE-oplossing van Quatt, de vrij gekomen warmte opslaan in de Heatbattery. In die visie/combinatie zit wat mij betreft de unieke winst en maakt de gekozen koeloplossing duurzaam. (Ik denk dat bij de meeste airco's de warmte naar buiten verloren gaat en bijdragen aan de opwarming)
Helmaal eens.
Als die warmte uiteindelijk in je douche terecht komt is dan win-win.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onlinaius
Stel dat je in zo'n bestaande woning de Chill gaat gebruiken om in de zomer te koelen dan kan de FE-oplossing van Quatt, de vrij gekomen warmte opslaan in de Heatbattery. In die visie/combinatie zit wat mij betreft de unieke winst en maakt de gekozen koeloplossing duurzaam. (Ik denk dat bij de meeste airco's de warmte naar buiten verloren gaat en bijdragen aan de opwarming)
Dat is hele mooie marketingtaal van Quatt, maar als je daar een beetje aan gaat rekenen is het waarschijnlijk ook niet meer dan dat: marketingtaal.

1. De capaciteit van een tapwatervat is nu ook weer niet zo enorm. Ter vergelijk: een 200 liter watervat opwarmen van 20 (redelijk zomertemp voor water) naar 55 kost 8 KWh thermisch. Maar dan ga je er al vanuit dat het vat volledig leeg is gebruikt. In de praktijk zul je er dus zelden meer dan 3 a 4 uurtjes chillwarmte in kwijt kunnen.
2. De chill draagt heel weinig bij aan de heatbooster / warmtebatterij. Het cv water wordt per chill 1.5 graad warmer, wat de efficientie van de warmtepomp die het tapwatervat laat opwarmen iets zal laten toenemen. Als je echter puur het water laat circuleren en daarmee het tapwatervat oplaadt haal je ook al warmte uit je woning. Dan is de efficientie van de heatbooster iets lager, maar het verbruik van de chill mag je daar weer vanaf halen.
3. Op momenten dat je de chill gebruikt is het over het algemeen warm en zonnig. Je buitenunit draait dan met zeer hoge efficientie, dus je vat opladen kost relatief weinig energie.
4. Op die warme, zonnige momenten is er over het algemeen een overschot aan zonnestroom. Een lager verbruik op dat moment betekend in zo'n geval vaak dat er zonnepanelen afgeschakeld worden (over het algemeen eerst bij grote commerciele producenten en daarna past bij jou als consument, en dan is je milieuwinst ook weg. Gebruik van de chill zal vaak overlappen met momenten dat energie geen klap waard is.
5. Als je het tapwatervat op de buitenunit opwarmt koel je de omgeving ook af.
6. Die 8KWh aan warmte die je in je tapvat stopt zet niet echt zoden aan de dijk voor de warmte van de omgeving, tenzij je in een heel dicht bevolkt gebied (dicht op elkaar gebouwde torenflats) woont. Op een mooie hete zomerdag is de zoninstraling tussen de 600 en 1000 watt per vierkante meter oppervlak. Heb je 200 m2 aan perceel dan vangt dit al snel 120KW aan warmte op, op zo'n dag. 8KW over de hele dag doet daar niet zoveel aan.

Sorry dat ik niet zo positief bent, maar ik vind het dus vooral marketingtaal. Quatt heeft naar mijn idee voor een veel te ingewikkelde, en daardoor nodeloos dure, oplossing gekozen, met ook nog eens extra points of failure.

Ergens vind ik dat wel interessant: het is leuk om te kijken hoe mooi je systemen kunt ontwerpen.

Als ik helemaal los zou gaan, zou ik een bodemwarmteput laten slaan hier via een warmtepomp het huis mee verwarmen, hiermee op warme dagen passief het huis koelen, dit door radiatoren achter de zonnepanelen halen (koelen voor extra opbrengst, en in de winter sneeuw direct wegsmelten met bodemwarmte).

In de praktijk zijn simpele systemen met lage kosten, weinig onderdelen die kapot kunnen en daardoor weinig onderhoud meestal de verstandigere keuze. Ik ben nu 85% richting het ideaal voor een fractie van de kosten.

Tenzij je natuurlijk een echte tweaker bent, en er plezier in hebt om de laatste procentjes te pakken, en die aanpassingen ook eventueel zelf kunt maken. Een hobby mag wat kosten.

[ Voor 6% gewijzigd door onlinaius op 04-09-2024 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
[...]

Bij de keuze voor wel of niet de Quatt FE-oplossing moet je verder dan de prijs en het concept "boiler" kijken. Er zijn mogelijk goedkopere systemen maar zijn die ook voor jouw huis geschikt? Ik ga mijn 6 jaar oude badkamer echt geen warmteterugwinsysteem alsnog inbouwen, de vraag is zelfs of dat technisch mogelijk is. Een andere vraag is levert een alternatieve FE-oplossing dezelfde voordelen op.

Quatt heeft gekozen voor een integrale aanpak en is daarbij meer gericht op bestaande woningen met ( boven) radiatoren. Stel dat je in zo'n bestaande woning de Chill gaat gebruiken om in de zomer te koelen dan kan de FE-oplossing van Quatt, de vrij gekomen warmte opslaan in de Heatbattery. In die visie/combinatie zit wat mij betreft de unieke winst en maakt de gekozen koeloplossing duurzaam. (Ik denk dat bij de meeste airco's de warmte naar buiten verloren gaat en bijdragen aan de opwarming)
In de zomer heb je tevens de hoogste opbrengst van je zonnepanelen waardoor je meer van je eigen opgewekte stroom gaat gebruiken. Je bespaart daardoor mogenlijk ook op terugleverkosten terwijl tegelijkertijd het binnenklimaat comfortabeler wordt. De Chill moet dan natuurlijk wel juist overdag aan.

Mocht je geen zonnepanelen hebben dan kan je via een dynamisch energiecontract goedkoop die boiler in de zomer vullen. Mijn verkoper van de Quatt vertelde in januari al dat Quatt met die dynamische tarieven bezig was.

En hoewel ik helemaal niet weet of wijzelf ooit het FE-systeem van Quatt zullen gaan vind ik het systeem nog steeds een geniaal. Ook vanuit bedrijf-economische standpunt gezien. Met een product als de Chill houd je je werknemers makkelijker jaarrond aan het werk en maak je in combinatie door jouw bedrijf gekozen FE-oplossing, voor jouw doelgroep, bestaande woningen, een stuk aantrekkelijker. Helaas zal voor veel tussenwoningen de FE-oplossing , vaak zal je een duo Quatt nodig hebben, niet aan de geluidseisen voldoen.
Met een tussenwoning hoef je volgens mij over het algemeen niet naar een Quatt duo.
De muren die je met buren deelt zullen zelden zo veel warmte verliezen als een buitenmuur. Isoleren is ook nog een alternatief, en als ze bij Quatt denken dat je huis niet warm genoeg is bij -15 dan koop je voor die uitzonderlijke situatie wat COP1 hulpverwarming voor een paar tientjes.

Overigens is het natuurlijk beter om alles met de warmtepomp te doen, maar als ruimte een probleem is en het net om het laatste beetje gaat, dan mag je best een paar dagen per jaar vals spelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JWT
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

clubeddie schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:45:
[...]

Ik heb even gezocht op het forum naar Front om te kijken wat de huidige stand van zaken is. In deel 1 van de quatt discussie kwam het bladerende front ook af en toe naar voren en lieten mensen deze vervangen. Inmiddels een maand of 10 hier de quatt staan, maar zie dat de zijpanelen van het front krom trekken. Ik heb hier niet alle 300 pagina's kunnen volgen en weet niet wat de stand van zaken is. Zijn er nieuwe fronts in ontwikkeling, ge ien je opmerking wachten op nieuwe model. En krijg je dat als mogelijke oplossing van quatt?
Ja, bladerend dn krom trekkend. Aangemeld, kreeg toen de optie voor directe vervanging met de oude of een nieuw type dit jaar. Daarna niets meer
vernomen, zal eens checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

netappie schreef op woensdag 4 september 2024 @ 20:47:
[...]

Met een tussenwoning hoef je volgens mij over het algemeen niet naar een Quatt duo.
De muren die je met buren deelt zullen zelden zo veel warmte verliezen als een buitenmuur. Isoleren is ook nog een alternatief, en als ze bij Quatt denken dat je huis niet warm genoeg is bij -15 dan koop je voor die uitzonderlijke situatie wat COP1 hulpverwarming voor een paar tientjes.

Overigens is het natuurlijk beter om alles met de warmtepomp te doen, maar als ruimte een probleem is en het net om het laatste beetje gaat, dan mag je best een paar dagen per jaar vals spelen.
Voor die 200 extra heb je wel meteen een hoop reserve onderdelen, goedkoper dan de extra garantie ;).

Bij mij door de beperkte afgifte en matige isolatie (wel glas, maar geen dak of vloer) was de duo soms wel nodig. Maar slechte cop, dus beter isoleren en vooral betere afgifte is een betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
JWT schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:48:
[...]

Voor die 200 extra heb je wel meteen een hoop reserve onderdelen, goedkoper dan de extra garantie ;).

Bij mij door de beperkte afgifte en matige isolatie (wel glas, maar geen dak of vloer) was de duo soms wel nodig. Maar slechte cop, dus beter isoleren en vooral betere afgifte is een betere oplossing.
Haha ja, als je een duo goed kwijt kan en de meerprijs geen pijn doet, dan zou ik die zeker nemen.

Isoleren is inderdaad een beter oplossing dan er meer geweld tegenaan gooien, maar soms zijn de kosten gewoon niet op te brengen of geeft het te veel overlast in huis. Als je warmtepomp het dan op papier net niet red, dan is een convector kachel handig voor die ene bizar koude dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExTaxi
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 15:59
Ik ben bezig met een conceptvergunning maar krijg al te horen van de gemeente dat de plek die ik nu in gedachte heb (na gesprek met Quatt) niet gaat lukken of er moet een kast omheen.
Wat ik jammer vind is dat Quatt mij niets heeft aanbevolen over een vergunning aanvraag en hoe kan het dan dat zij mij niet vertellen dat het geluid mogelijk een issue gaat zijn?

Tevens lees ik dat ik 3 vrije stopcontacten moet hebben op een plek waar er nu maar 1 zit.
Dat moet dus voor plaatsing geregeld worden in een vrij kleine CV ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
@onlinaius Die opgewekte chill warmte afvoeren naar een opslag ("warmte batterij") is wel restwarmte die je anders naar buiten zou blazen. Helemaal geen gek idee dus, alleen belemmer je daar in wezen wel weer de minimale afgifte van de warmtepomp mee.
En idd, (mede) daarmee maken ze het enorm complex. Alles moet in synergie werken.
KISS is nooit het uitgangspunt geweest bij Quatt, nou, de installatie dan.

Het is wachten op de Quatt koelkast :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
paQ schreef op woensdag 4 september 2024 @ 22:56:
@onlinaius Die opgewekte chill warmte afvoeren naar een opslag ("warmte batterij") is wel restwarmte die je anders naar buiten zou blazen.
Klopt, maar dat is de warmte in je hele cv systeem in principe ook op het moment dat de chill draait. Je zou dus de heatbooster puur op de inhoud van het cv systeem kunnen laten draaien (en met het relatief lage vermogen (neem ik aan) van de heatbooster hoef je je over condensatie ook niet druk te maken), en dan heb je 'gratis' koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
paQ schreef op woensdag 4 september 2024 @ 22:56:
@onlinaiusHelemaal geen gek idee dus, alleen belemmer je daar in wezen wel weer de minimale afgifte van de warmtepomp mee.
Wat bedoel je daar precies mee? Dat er te weinig warmte overblijft om af te voeren voor de buitenunit om pendelen te voorkomen?

Dat lijkt me toch alleen een probleem als de heatbooster minder thermisch vermogen heeft dan die 1.5KW van de chill? (want als de heatbooster evenveel of meer vermogen heeft hoeft de buitenunit niet mee te draaien).

Of begrijp ik verkeerd wat je bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
onlinaius schreef op woensdag 4 september 2024 @ 23:21:
[...]

Wat bedoel je daar precies mee? Dat er te weinig warmte overblijft om af te voeren voor de buitenunit om pendelen te voorkomen?

Dat lijkt me toch alleen een probleem als de heatbooster minder thermisch vermogen heeft dan die 1.5KW van de chill? (want als de heatbooster evenveel of meer vermogen heeft hoeft de buitenunit niet mee te draaien).

Of begrijp ik verkeerd wat je bedoeld?
Min of meer ja.
De wp kan niet alleen maar koelen zonder warm water terug te krijgen. Dat is pendel galore.
Geen idee of de ww binnenunit ook omgekeerd zal gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Maar in theorie zou je dus ook een koudwater vat kunnen “vullen” in de winter en dat gebruiken als buffer voor de vriezer en koelkast 8)7

• Stefannn
onlinaius schreef op woensdag 4 september 2024 @ 20:47:
[...]

Dat is hele mooie marketingtaal van Quatt, maar als je daar een beetje aan gaat rekenen is het waarschijnlijk ook niet meer dan dat: marketingtaal.

1. De capaciteit van een tapwatervat is nu ook weer niet zo enorm. Ter vergelijk: een 200 liter watervat opwarmen van 20 (redelijk zomertemp voor water) naar 55 kost 8 KWh thermisch. Maar dan ga je er al vanuit dat het vat volledig leeg is gebruikt. In de praktijk zul je er dus zelden meer dan 3 a 4 uurtjes chillwarmte in kwijt kunnen.
2. De chill draagt heel weinig bij aan de heatbooster / warmtebatterij. Het cv water wordt per chill 1.5 graad warmer, wat de efficientie van de warmtepomp die het tapwatervat laat opwarmen iets zal laten toenemen. Als je echter puur het water laat circuleren en daarmee het tapwatervat oplaadt haal je ook al warmte uit je woning. Dan is de efficientie van de heatbooster iets lager, maar het verbruik van de chill mag je daar weer vanaf halen.
3. Op momenten dat je de chill gebruikt is het over het algemeen warm en zonnig. Je buitenunit draait dan met zeer hoge efficientie, dus je vat opladen kost relatief weinig energie.
4. Op die warme, zonnige momenten is er over het algemeen een overschot aan zonnestroom. Een lager verbruik op dat moment betekend in zo'n geval vaak dat er zonnepanelen afgeschakeld worden (over het algemeen eerst bij grote commerciele producenten en daarna past bij jou als consument, en dan is je milieuwinst ook weg. Gebruik van de chill zal vaak overlappen met momenten dat energie geen klap waard is.
5. Als je het tapwatervat op de buitenunit opwarmt koel je de omgeving ook af.
6. Die 8KWh aan warmte die je in je tapvat stopt zet niet echt zoden aan de dijk voor de warmte van de omgeving, tenzij je in een heel dicht bevolkt gebied (dicht op elkaar gebouwde torenflats) woont. Op een mooie hete zomerdag is de zoninstraling tussen de 600 en 1000 watt per vierkante meter oppervlak. Heb je 200 m2 aan perceel dan vangt dit al snel 120KW aan warmte op, op zo'n dag. 8KW over de hele dag doet daar niet zoveel aan.

Sorry dat ik niet zo positief bent, maar ik vind het dus vooral marketingtaal. Quatt heeft naar mijn idee voor een veel te ingewikkelde, en daardoor nodeloos dure, oplossing gekozen, met ook nog eens extra points of failure.

Ergens vind ik dat wel interessant: het is leuk om te kijken hoe mooi je systemen kunt ontwerpen.

Als ik helemaal los zou gaan, zou ik een bodemwarmteput laten slaan hier via een warmtepomp het huis mee verwarmen, hiermee op warme dagen passief het huis koelen, dit door radiatoren achter de zonnepanelen halen (koelen voor extra opbrengst, en in de winter sneeuw direct wegsmelten met bodemwarmte).

In de praktijk zijn simpele systemen met lage kosten, weinig onderdelen die kapot kunnen en daardoor weinig onderhoud meestal de verstandigere keuze. Ik ben nu 85% richting het ideaal voor een fractie van de kosten.

Tenzij je natuurlijk een echte tweaker bent, en er plezier in hebt om de laatste procentjes te pakken, en die aanpassingen ook eventueel zelf kunt maken. Een hobby mag wat kosten.
100% mee eens.
Eerlijk gezegd…
Ik heb op de quatt site nergens informatie over die heat battery kunnen vinden.
Voor als nog heb ik niet de indruk dat het om iets anders gaat dan een water boiler
—>>> met oprechte interesse… is er enige indicatie dat dat anders is? Een zout opslag of paraffine opslag met fase overgang of zo? Dat zou behoorlijk innovatief zijn.

Als het echt enkel een watervat is dan is de toegevoegde waarde erg beperkt:
- je hebt een buffer voor warm water >> dat is 100% correct en 100% nodig maar dat hebben alle full electric warmtepompen en ook alle zonneboilers dus dat is niet echt iets super innovatiefs.
- ze hebben een functie om de boel ook als buffer voor verwarmen te gebruiken. Dat is volledig vergelijkbaar met de functie van een buffervat die bij vloerverwarming soms wordt aangelegd. Het innovatieve is dan enkel dat ze de 2 combineren, maar ook dat is eerder gedaan.

Over het nut van een buffervat voor verwarmen met warmtepomp lopen de meningen sterk uiteen. De buffer capaciteit is behoorlijk klein in verhouding tot je daggebruik (meestal ongeveer 2 uur). Bij radiatoren kan dat als positief effect hebben dat de warmtepomp minder vaak aan/uit hoeft te schakelen, bijvoorbeeld maximaal 4x per dag in plaats van 8x per dag hetgeen goed is voor de levensduur. Bij een modulerende warmtepomp zoals de quatt is dat nauwelijks een issue.
Bij vloerverwarming is het sowieso onzin. De buffer capaciteit van een betonnen vloer is ongeveer 10x groter dan die van zo’n vat.

- ik mis elke informatie met betrekking tot isolatie. Warmteverlies van boilers is notoir slecht. De “mindere merken” verliezen zomaar 15 tot 20% warmte per dag. Als de boiler in een leefomgeving staat is die warmte niet verloren. Op zolder of in de kelder wel.

Ik spreek uit ervaring…
In 2008 heb ik als tweaker pionier een zonneboiler systeem aangelegd met 2 boilers:
- een 200liter boiler voor douchen
- een 2000liter boiler als “hulp bij de verwarming”

Dat douchen gaat goed.
Die 2000liter boiler heb ik over de jaren op 3 verschillende manieren in mijn verwarming systeem gekoppeld (dat klinkt eenvoudiger dan het is, dat is elke keer 1 a 2 weekends enorm veel loodgieten). Het heeft me elke keer hooguit 1 of 2 dagen verwarmings plezier gegeven. Ik heb dat uiteindelijk compleet verwijderd.
Inmiddels gebruik ik hem als buffer om mijn jacuzzi op zon mee te verwarmen. Dus…. “de aanhouder wint”, maar dat is wel echte een extreem tweaker project.

Kortom…
- als het een water boiler is dan interpreteer ik het als niet veel anders dan een mooie marketing naam voor een full electric boiler zoals alle andere warmtepompen ook hebben. Met wellicht een mini beetje meer intelligentie. Niks mis mee. Maar geen wonderen.
- als het een zout boiler of paraffine boiler is dan is het behoorlijk innovatief. Dan wil ik er wel meer van weten. Ik vrees echter van niet, anders had het er wel gestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Stefannn schreef op donderdag 5 september 2024 @ 06:54:
[...]

100% mee eens.
Eerlijk gezegd…
Ik heb op de quatt site nergens informatie over die heat battery kunnen vinden.
Voor als nog heb ik niet de indruk dat het om iets anders gaat dan een water boiler
—>>> met oprechte interesse… is er enige indicatie dat dat anders is? Een zout opslag of paraffine opslag met fase overgang of zo? Dat zou behoorlijk innovatief zijn.
helaas niet, en ik moet hier ook @onlinaius gelijkt geven, de marketingafdeling heeft blijkbaar het roer bij Quatt overgenomen (hun website is marketing gericht waarschijnlijk het neusje van de zalm, maar ik (en ja, dat is een puur persoonlijke mening) vind dat ze daarmee 500% op achteruit gegaan zijn.

een van de uitwassen is dat men probeert om met nieuwe eigen benamingen van HeatBattery (wat in feite gewoon een los Hygiene boilervat/buffervat is en hun HeatCharger wat in dit geval niets anders is dan een W/W warmtepomp is. Echter zit daar wel een kanttekening aan.

De inovatie en die is er in mijn ogen dus wel, zit hem in het feit dat je de HeatBattery dus ook kunt gebruiken als warmtebatterij voor je verwarmingssysteem ipv een extra doorstroomverhitter die je bij veel andere FE systemen ziet en waar eigenlijk veelal helemaal niet overgesproken wordt, want tenslotte heb je het dan over een COP 1 systeem, en dat is in warmtepompland een doodszonde.
En dat verklaard dan ook weer de naamgeving.

Wat jij noemd (Een zout opslag of paraffine opslag met fase overgang of zo) ben ik nog nergens op tegengekomen en lijkt me zelf ook een beetje vergezocht. Mogelijk is dit puur wensdenken van jou, dat mag natuurlijk en is ook niets mis mee, alleen ontbreekt op dit moment daar elke kleine aanwijzing die in die richting zou kunnen gaan.
Als het echt enkel een watervat is dan is de toegevoegde waarde erg beperkt:
- je hebt een buffer voor warm water >> dat is 100% correct en 100% nodig maar dat hebben alle full electric warmtepompen en ook alle zonneboilers dus dat is niet echt iets super innovatiefs.
- ze hebben een functie om de boel ook als buffer voor verwarmen te gebruiken. Dat is volledig vergelijkbaar met de functie van een buffervat die bij vloerverwarming soms wordt aangelegd. Het innovatieve is dan enkel dat ze de 2 combineren, maar ook dat is eerder gedaan.

Over het nut van een buffervat voor verwarmen met warmtepomp lopen de meningen sterk uiteen. De buffer capaciteit is behoorlijk klein in verhouding tot je daggebruik (meestal ongeveer 2 uur). Bij radiatoren kan dat als positief effect hebben dat de warmtepomp minder vaak aan/uit hoeft te schakelen, bijvoorbeeld maximaal 4x per dag in plaats van 8x per dag hetgeen goed is voor de levensduur. Bij een modulerende warmtepomp zoals de quatt is dat nauwelijks een issue.
Bij vloerverwarming is het sowieso onzin. De buffer capaciteit van een betonnen vloer is ongeveer 10x groter dan die van zo’n vat.

- ik mis elke informatie met betrekking tot isolatie. Warmteverlies van boilers is notoir slecht. De “mindere merken” verliezen zomaar 15 tot 20% warmte per dag. Als de boiler in een leefomgeving staat is die warmte niet verloren. Op zolder of in de kelder wel.
ja dat klopt dat je informatie mist, je staat daar echt niet alleen. Maar is aan de andere kant ook nog niet zo vreemd, het product is nog in ontwikkeling (hoewel we nu wel op een punt aankomen dat ik binnenkort (binnen 2 maanden) wel hier meer informatie verwacht, tenslotte willen ze de eerste nog deze winter uitleveren.
Ik spreek uit ervaring…
In 2008 heb ik als tweaker pionier een zonneboiler systeem aangelegd met 2 boilers:
- een 200liter boiler voor douchen
- een 2000liter boiler als “hulp bij de verwarming”

Dat douchen gaat goed.
Die 2000liter boiler heb ik over de jaren op 3 verschillende manieren in mijn verwarming systeem gekoppeld (dat klinkt eenvoudiger dan het is, dat is elke keer 1 a 2 weekends enorm veel loodgieten). Het heeft me elke keer hooguit 1 of 2 dagen verwarmings plezier gegeven. Ik heb dat uiteindelijk compleet verwijderd.
Inmiddels gebruik ik hem als buffer om mijn jacuzzi op zon mee te verwarmen. Dus…. “de aanhouder wint”, maar dat is wel echte een extreem tweaker project.
Juist, maar je vergeet net als zo veel tweakers hier dat de markt niet gelijk aan tweakers gesteld mag worden, we zijn hooguit 1% van die markt. Dus ook vrij logisch dat men mogelijk eerder naar de eisen die gesteld worden door de meerderheid van de markt (en wij zijn dit dus zeker niet) geluisterd gaat worden, en die willen dus géén gecompliceerde, ingewikkelde installatie maar ook vanuit het oogpunt dat alles simpel en eenvoudig en vooral ook snel geplaatst kan worden want dan kun je ook goedkopere aanbiedingen doen.
En daar lijkt het systeem wel aan te voldoen. Ik zelf vind alleen de prijs aan de hoge kant, maar omdat we het product dus nog niet hebben kunnen zien en heel veel technische gegevens ontbreken is dat gewoon lastig te bepalen.
Kortom…
- als het een water boiler is dan interpreteer ik het als niet veel anders dan een mooie marketing naam voor een full electric boiler zoals alle andere warmtepompen ook hebben. Met wellicht een mini beetje meer intelligentie. Niks mis mee. Maar geen wonderen.
- als het een zout boiler of paraffine boiler is dan is het behoorlijk innovatief. Dan wil ik er wel meer van weten. Ik vrees echter van niet, anders had het er wel gestaan.
Wij allen willen dolgraag daar meer van weten, alleen bepaald wel alleen Quatt waneer dat is, tot die tijd kunnen we van alles willen en of denken, maar dat bied ook geen enkele meerwaarde, dus waag ik me daar ook niet aan.
Ik zelf wil helemaal geen wonders, want het verleden heeft laten zien dat deze wonders vaak erg teleurstellen, nee, ik zou gewoon een prima werkend systeem zien, en als dat dan er net zo uit ziet als 10 anderen waar je weet dat die goed werken zijn we toch exact daar wat we willen? of niet soms ?

vergeet niet innovatie kan ook in kleine dingen zitten.

• onlinaius
MacD007 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:28:
De inovatie en die is er in mijn ogen dus wel, zit hem in het feit dat je de HeatBattery dus ook kunt gebruiken als warmtebatterij voor je verwarmingssysteem ipv een extra doorstroomverhitter die je bij veel andere FE systemen ziet en waar eigenlijk veelal helemaal niet overgesproken wordt, want tenslotte heb je het dan over een COP 1 systeem, en dat is in warmtepompland een doodszonde.
Tegelijkertijd is een WPB als backup / warmtebatterij koppelen aan je cv systeem zo eenvoudig dat ik het misschien zelf nog zou kunnen.
Je neemt een WPB met een aparte spiraal (nu vaak bedoeld voor de zonneboiler). 3 weg klep in het cv systeem waardoor het water rechtstreeks van de warmtepomp richting het huis kan, of eerst via het boilervat.
Controlesysteempje er op met 2 parameters: is er meer warmtevraag dan de warmtepomp kan leveren + is het boilervat warmer dan X (laten we zeggen 50 graden).

Ik ben geen warmtepompinstallateur (ze zijn er wel hier onder ons heb ik begrepen) maar ik ben er van overtuigd dat de reden dat dit (naar mijn weten) niet gedaan wordt niet vanwege technische limitaties is, maar omdat de extra complexiteit en kosten niet opwegen tegen de gehaalde winst.

Als ik kijk wanneer de heatbattery van pas zou komen is dat:

- Met een variabel contract als de energiekosten laag zijn. Ze moeten dan echter wel behoorlijk veel lager zijn, want Quatt --> Heatbooster --> Heat battery --> Heatbooster --> cv systeem moet dan minder geld kosten dan Quatt --> cv systeem. Verder moet het tarief voor een wat langere periode laag zijn. Is het bijv maar twee uur dan kun je ook direct het huis een graad hoger verwarmen op het moment dat de elektriciteit goedkoop is.

- Als er over een langere periode overdag meer energieopwek is vanuit zonnepanelen dan de woning verbruikt, maar er tegelijkertijd in de avond wel een significante warmtebehoefte is. Ook dit zal voorkomen, maar naar mijn idee behoorlijk beperkt want je kunt ook in dit geval de Quatt gewoon harder laten werken en de woning een graad warmer maken dan normaal (zeker met VVW effectief).

In beide gevallen komt het erop neer dat er overdag zoveel overcapaciteit is van de buitenunit dat de woning verder opstoken oncomfortabel warm wordt, terwijl je tegelijkertijd in de avond / nacht een duidelijke warmtebehoefte moet hebben.

Ik ben bang dat dat echt procentenwerk gaat worden.

[ Voor 3% gewijzigd door onlinaius op 05-09-2024 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Dus ook vrij logisch dat men mogelijk eerder naar de eisen die gesteld worden door de meerderheid van de markt (en wij zijn dit dus zeker niet) geluisterd gaat worden, en die willen dus géén gecompliceerde, ingewikkelde installatie maar ook vanuit het oogpunt dat alles simpel en eenvoudig en vooral ook snel geplaatst kan worden want dan kun je ook goedkopere aanbiedingen doen.
En daar lijkt het systeem wel aan te voldoen. Ik zelf vind alleen de prijs aan de hoge kant, maar omdat we het product dus nog niet hebben kunnen zien en heel veel technische gegevens ontbreken is dat gewoon lastig te bepalen.
En dat is ook mijn grote kritiek op FE: dat is wel een nodeloos gecompliceerde ingewikkelde installatie.

De KISS variant is: 18 graden minimumtemp er af, WPB voor het tapwater, en een 1.5KW doorstroomverwarmertje in het systeem puur voor de hele zeldzame gevallen dat het cv water om een of andere reden zo koud is dat je er niet mee kunt defrosten. Nog niet eens voor bijverwarming, want KISS koop je daar een straalkacheltje voor. Stel dat het ooit -20 wordt dan wil je die warmte toch het liefst op bepaalde plekken in het huis.

• MacD007
onlinaius schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:03:
[...]

Tegelijkertijd is een WPB als backup / warmtebatterij koppelen aan je cv systeem zo eenvoudig dat ik het misschien zelf nog zou kunnen.
Ik wilde aangeven waar die naam mogelijk vandaan kwam, ik ben het met je eens dat dit mogelijk, helaas is dat op dit moment nog helemaal niet te bepalen omdat we de benodigde info gewoon nog niet hebben, maar een (klein) deel van het totaal is. Voor mij is de Heat-battery in feite niets anders dan een warmtepompboiler (en dan in feite alleen het boiler deel daarvan, want de warmtepomp zit in het andere kastje, de HeatCharger).
Je neemt een WPB met een aparte spiraal (nu vaak bedoeld voor de zonneboiler). 3 weg klep in het cv systeem waardoor het water rechtstreeks van de warmtepomp richting het huis kan, of eerst via het boilervat.
Controlesysteempje er op met 2 parameters: is er meer warmtevraag dan de warmtepomp kan leveren + is het boilervat warmer dan X (laten we zeggen 50 graden).

Ik ben geen warmtepompinstallateur (ze zijn er wel hier onder ons heb ik begrepen) maar ik ben er van overtuigd dat de reden dat dit (naar mijn weten) niet gedaan wordt niet vanwege technische limitaties is, maar omdat de extra complexiteit en kosten niet opwegen tegen de gehaalde winst.

Als ik kijk wanneer de heatbattery van pas zou komen is dat:

- Met een variabel contract als de energiekosten laag zijn. Ze moeten dan echter wel behoorlijk veel lager zijn, want Quatt --> Heatbooster --> Heat battery --> Heatbooster --> cv systeem moet dan minder geld kosten dan Quatt --> cv systeem. Verder moet het tarief voor een wat langere periode laag zijn. Is het bijv maar twee uur dan kun je ook direct het huis een graad hoger verwarmen op het moment dat de elektriciteit goedkoop is.

- Als er over een langere periode overdag meer energieopwek is vanuit zonnepanelen dan de woning verbruikt, maar er tegelijkertijd in de avond wel een significante warmtebehoefte is. Ook dit zal voorkomen, maar naar mijn idee behoorlijk beperkt want je kunt ook in dit geval de Quatt gewoon harder laten werken en de woning een graad warmer maken dan normaal (zeker met VVW effectief).

In beide gevallen komt het erop neer dat er overdag zoveel overcapaciteit is van de buitenunit dat de woning verder opstoken oncomfortabel warm wordt, terwijl je tegelijkertijd in de avond / nacht een duidelijke warmtebehoefte moet hebben.

Ik ben bang dat dat echt procentenwerk gaat worden.

• Toby-Wan
  • Nu online
onlinaius schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:11:
[...]

En dat is ook mijn grote kritiek op FE: dat is wel een nodeloos gecompliceerde ingewikkelde installatie.

De KISS variant is: 18 graden minimumtemp er af, WPB voor het tapwater, en een 1.5KW doorstroomverwarmertje in het systeem puur voor de hele zeldzame gevallen dat het cv water om een of andere reden zo koud is dat je er niet mee kunt defrosten. Nog niet eens voor bijverwarming, want KISS koop je daar een straalkacheltje voor. Stel dat het ooit -20 wordt dan wil je die warmte toch het liefst op bepaalde plekken in het huis.
klinkt als de FE upgrade van DeWarmte ;)

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Toby-Wan schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:31:
[...]

klinkt als de FE upgrade van DeWarmte ;)
Omdat het (bewezen) werkt. Ik wil niet als een langspeelplaat klinken, maar als je dat hybride deel er gewoon af hakt ben je er toch? WP voor je verwarming, WPB voor je water. Vanaf daar kun je het zo complex maken als je wenst. Wel of geen extra spiraal, wel of niet koppelen aan collector, of WP, of... CV....
homewizard stekker op het droogcontact: zon over? ja > opstoken naar 64 dat ding! })
De marketing bij Quatt loopt werkelijk als een trein. Kudo's.
Hoop ergens ook wel dat ze dingen blijven bedenken als een chill. Niet dat dat nou per definitie zo uitstekend gaat werken (of wel natuurlijk), maar het zijn best grappige ontwikkelingen. Het lost in elk geval wat eerste wereld problemen op ;)

• assasinbats
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Volgende week worden de Quatts bij ons geinstalleerd. Ik zat wat na te denken over hoe ik de tado knoppen zal instellen.
In de afgelopen paar jaar gebruikten we alleen de woonkamerthermostaat om de cv te bedienen. De woonkamer heeft vloerverwarming, en is de verdeler zit zonder verdere sturing op t cv netwerk.
Op sommige kamers draaide ik de wartel van de tado knoppen een stukje los, zodat er wat flow was. De tado knop die dr op zat regelden we verder niet. Op kamers waar mensen langere tijd zaten, was een COP1 kacheltje aanwezig.

Wat is wijsheid voor de instellingen nu? Opnieuw waterzijdig inregelen, en de tado knoppen op een minimumtemperatuur zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Net ook een gesprek aangevraagd bij Quatt. Mijn buurman en neef heeft hem nu een jaar en is er tevreden over. Hij haalt niet een heel hoge SCOP (3,7) maar heeft enkel een paar onderbemeten radiatoren. Ondanks dat is er nog nauwelijks gasverbruik voor verwarming.

Ik heb op de BG vloerverwarming en op de verdiepingen radiatoren (die overigens tot op heden altijd dicht staan).

Gasverbruik is zo'n 1000 m³ voor enkel verwarming, tweekapper, plat dak op garage. Vanaf daar zou een warmtepomp naar de CV ruimte op zolder kunnen.

Ik zat tijdlang te kijken naar all-electric, maar ik kan eigenlijk geen boiler van groot formaat kwijt. Met opgroeiende kinderen (binnenkort 3 stuks) is het comfort van instant warm tapwater mij ook wat waard. Tevens koken we ook nog op gas.

Ik wil een systeem dat wel all-electric ready is, al ga ik daar waarschijnlijk op korte termijn niet naartoe over. Al kun je ook nog een losse WPB neerzetten die niet van Quatt is.

De Chill is wel iets wat mijn interesse heeft en waardoor ik ook interesse heb gekregen in de Quatt; op onze slaapkamers zou ik graag zo'n systeem hebben. Ik wil geen losse lucht/lucht split airco waarbij je een extra buizensystemen etc. nodig hebt. Esthetisch is dat niks waard.. :)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
paQ schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:45:
[...]

Omdat het (bewezen) werkt. Ik wil niet als een langspeelplaat klinken, maar als je dat hybride deel er gewoon af hakt ben je er toch? WP voor je verwarming, WPB voor je water. Vanaf daar kun je het zo complex maken als je wenst. Wel of geen extra spiraal, wel of niet koppelen aan collector, of WP, of... CV....
homewizard stekker op het droogcontact: zon over? ja > opstoken naar 64 dat ding! })
De marketing bij Quatt loopt werkelijk als een trein. Kudo's.
Hoop ergens ook wel dat ze dingen blijven bedenken als een chill. Niet dat dat nou per definitie zo uitstekend gaat werken (of wel natuurlijk), maar het zijn best grappige ontwikkelingen. Het lost in elk geval wat eerste wereld problemen op ;)
Ik kan me ook voorstellen dat het vanuit Quatt een poging is om een vendor lock-in te creeren. Als mijn Quatt hybride er mee ophoud neem ik contact op met een warmtepomp installateur, en vraag hem een warmtepomp op de plek van de Quatt te komen zetten. Dat kan waarschijnlijk op dezelfde leidingen, mogelijk met een koppelstukje er tussen. Nieuwe aansturing / thermostaat en je bent er.

Als er ook een heatbooster en warmtebatterij in het spel zijn zou het me niet verbazen als het een stuk lastiger wordt om een installateur te vinden die daarop verder werkt ipv zegt: 'alles er uit en opnieuw beginnen'. En dan is een nieuwe Quatt aanschaffen opeens een stuk aantrekkelijker.

• JanHenk
  • Niet online
Hoe wordt een Duo aangesloten? Is dat 'in serie' met nummer 1? Oftewel, is het mogelijk om achteraf nummer 2 makkelijk aan nummer 1 te koppelen als ze simpelweg naast elkaar kunnen staan? Of moet daarvoor veel meer leidingwerk getrokken worden naar binnen toe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zigg
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:52
assasinbats schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:25:
Volgende week worden de Quatts bij ons geinstalleerd. Ik zat wat na te denken over hoe ik de tado knoppen zal instellen.
In de afgelopen paar jaar gebruikten we alleen de woonkamerthermostaat om de cv te bedienen. De woonkamer heeft vloerverwarming, en is de verdeler zit zonder verdere sturing op t cv netwerk.
Op sommige kamers draaide ik de wartel van de tado knoppen een stukje los, zodat er wat flow was. De tado knop die dr op zat regelden we verder niet. Op kamers waar mensen langere tijd zaten, was een COP1 kacheltje aanwezig.

Wat is wijsheid voor de instellingen nu? Opnieuw waterzijdig inregelen, en de tado knoppen op een minimumtemperatuur zetten?
Hier heb ik het als volgt gedaan:
Thermostaat van de woonkamer (VVW) als 'master' instellen in de Tado app. De thermostaten van de radiatoren als 'slave' instellen; zij maken geen eigen warmtevraag. Alleen de thermostaat van de woonkamer zorgt ervoor dat de CV/Quatt warmte maakt. En dan eventueel de gewenste temperatuur van de radiatoren hoger instellen dan die van de VVW/woonkamer, dan staan ze altijd open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

JanHenk schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:31:
Hoe wordt een Duo aangesloten? Is dat 'in serie' met nummer 1? Oftewel, is het mogelijk om achteraf nummer 2 makkelijk aan nummer 1 te koppelen als ze simpelweg naast elkaar kunnen staan? Of moet daarvoor veel meer leidingwerk getrokken worden naar binnen toe?
Zou makkelijk moeten zijn, in serie. Ook instelling van CiC moet aangepast worden.
Quatt vraagt helaas de hoofdprijs voor deze uitbreiding wanneer achteraf, tenzij je FE bestelt.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• Stefannn
[...]
helaas niet, en ik moet hier ook @onlinaius gelijkt geven, de marketingafdeling heeft blijkbaar het roer bij Quatt overgenomen (hun website is marketing gericht waarschijnlijk het neusje van de zalm, maar ik (en ja, dat is een puur persoonlijke mening) vind dat ze daarmee 500% op achteruit gegaan zijn.

een van de uitwassen is dat men probeert om met nieuwe eigen benamingen van HeatBattery (wat in feite gewoon een los Hygiene boilervat/buffervat is en hun HeatCharger wat in dit geval niets anders is dan een W/W warmtepomp is. Echter zit daar wel een kanttekening aan.

Wat jij noemd (Een zout opslag of paraffine opslag met fase overgang of zo) ben ik nog nergens op tegengekomen en lijkt me zelf ook een beetje vergezocht. Mogelijk is dit puur wensdenken van jou, dat mag natuurlijk en is ook niets mis mee, alleen ontbreekt op dit moment daar elke kleine aanwijzing die in die richting zou kunnen gaan.

[...]
ja dat klopt dat je informatie mist, je staat daar echt niet alleen. Maar is aan de andere kant ook nog niet zo vreemd, het product is nog in ontwikkeling (hoewel we nu wel op een punt aankomen dat ik binnenkort (binnen 2 maanden) wel hier meer informatie verwacht, tenslotte willen ze de eerste nog deze winter uitleveren.

[...]
Juist, maar je vergeet net als zo veel tweakers hier dat de markt niet gelijk aan tweakers gesteld mag worden, we zijn hooguit 1% van die markt. Dus ook vrij logisch dat men mogelijk eerder naar de eisen die gesteld worden door de meerderheid van de markt (en wij zijn dit dus zeker niet) geluisterd gaat worden, en die willen dus géén gecompliceerde, ingewikkelde installatie maar ook vanuit het oogpunt dat alles simpel en eenvoudig en vooral ook snel geplaatst kan worden want dan kun je ook goedkopere aanbiedingen doen.

[...]

Wij allen willen dolgraag daar meer van weten, alleen bepaald wel alleen Quatt waneer dat is, tot die tijd kunnen we van alles willen en of denken, maar dat bied ook geen enkele meerwaarde, dus waag ik me daar ook niet aan.
Ik zelf wil helemaal geen wonders, want het verleden heeft laten zien dat deze wonders vaak erg teleurstellen, nee, ik zou gewoon een prima werkend systeem zien, en als dat dan er net zo uit ziet als 10 anderen waar je weet dat die goed werken zijn we toch exact daar wat we willen? of niet soms ?

vergeet niet innovatie kan ook in kleine dingen zitten.
We zijn het wel eens,
Ik wilde vooral aangeven dat ik net als @onlinaius grote vraagtekens zet bij de claims.
En met wat argumenten aangeven waarom die vraagtekens gerechtvaardigd zijn.

We zullen zien waar ze mee komen. Zo “blind” zou ik er nu niet op durven inschrijven.

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

assasinbats schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:25:

Hoe ik Tado ongeregeld heb, kun je hier lezen: https://mickelmoen.nl/quatt-warmtepomp/

Dat bij is echter wel met alleen radiatoren. Wij hebben geen vloerverwarming.

Het is vooral een kwestie van experimenteren wat bij jou werkt.
Veel succes.

[ Voor 4% gewijzigd door Mickel moen op 05-09-2024 16:27 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• Toby-Wan
  • Nu online
onlinaius schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:03:
[...]
- Met een variabel contract als de energiekosten laag zijn. Ze moeten dan echter wel behoorlijk veel lager zijn, want Quatt --> Heatbooster --> Heat battery --> Heatbooster --> cv systeem
Naast energiekostem, wat is efficiëntie van dit? Er gaat 3x elektrische energie in...

• MacD007
Toby-Wan schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:37:
[...]

Naast energiekostem, wat is efficiëntie van dit? Er gaat 3x elektrische energie in...
Sorry, ik volg je even niet, hoezo 3 keer electrische energie ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
Toby-Wan schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:37:
[...]

Water-water warmtepompen halen een vrij hoge COP. Het elektrische verbruik van de Chill en HeatCharger resulteert ook in warmteproductie, welke in deze opstelling voornamelijk op de juiste plek aankomt.

De exacte cijfers zijn natuurlijk nog niet bekend, maar dit is in ieder geval veel zuiniger dan een airco die de warmte weg gooit en een COP 1 verwarmer om te douchen.

Daarnaast is de temperatuur al vrij hoog als je een Chill aan zet, dus dat is al bijna een garantie voor een mooie COP en is de R290 in de HeatCharger een bewezen middel voor het (na)verwarmen op hogere temperaturen.

Dat je het in 3 stappen doet betekent dus niet dat het meer elektriciteit kost dan als je het in 1 stap doet. Sterker nog, je kan met de HeatBattery juist overdag warmte uit de lucht halen en die in de nacht pas weer aan de woning terug geven. En deze staat ook in de woning, dus eventueel warmteverlies blijft in de woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:00:
[...]

Sorry, ik volg je even niet, hoezo 3 keer electrische energie ?
Energie van de buitenunit
Energie om de warmte in de warmtebatterij te krijgen
Energie om de warmte uit de warmtebatterij te krijgen (die laatste zal zeer beperkt zijn, als er de heatbooster ook een directe warmtewisselaar heeft alleen de energie om de pomp van warmtebatterij naar heatbooster te laten lopen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 21:23
Nieuwe features onderweg, vanmiddag een mail gehad als beta tester.
Wat is er nieuw?
We hebben de mogelijkheid toegevoegd om meerdere elektriciteits- en gastarieven in de loop van de tijd te hebben, in de instellingen. We nemen we deze prijsveranderingen over tijd mee bij het berekenen van besparingen in insights.
De efficiëntie van het systeem (COP) wordt per tijdsbestek (uur/dag) weergegeven.

Engineer aan het woord

Aangezien energietarieven over tijd veranderen, hebben we de mogelijkheid toegevoegd om meerdere tarieven in de app te hebben, elk met een startdatum.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

• onlinaius
netappie schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:32:
[...]
Dat je het in 3 stappen doet betekent dus niet dat het meer elektriciteit kost dan als je het in 1 stap doet. Sterker nog, je kan met de HeatBattery juist overdag warmte uit de lucht halen en die in de nacht pas weer aan de woning terug geven. En deze staat ook in de woning, dus eventueel warmteverlies blijft in de woning.
Maar dan zit je nog met de vraag: waarom die warmte uit de lucht niet direct aan de woning afgeven? Uiteraard zit daar een limiet aan, als je de woning 3 graden warmer maakt zal dat oncomfortabel zijn, maar 1 voor sommigen zelfs 2 graden extra merken de meeste mensen niet bewust. Zelf merk ik dat ik 1 graad extra geen probleem vind, vanaf 1.5 graad extra wordt het voor mij minder comfortabel.

Wat is dus het scenario waarin je de heat booster kunt gebruiken om warmte op te slaan voor de nacht?
1. De Quatt moet overcapaciteit hebben, als deze constant op max vermogen draait om de temp in huis te bewaren is er geen capaciteit over voor de heatbooster.
2. Er moet genoeg overcapaciteit zijn dat je de woning theoretisch tot een oncomfortabele temperatuur kunt opwarmen overdag
3. In de nacht moet het koud genoeg zijn dat die warmte nuttig gebruikt kan worden.
4a. OF er moet 1500 watt of meer aan productie op de zonnepanelen zijn
4b. OF het temperatuurverschil tussen dag en nacht moet zo hoog liggen dat Quatt --> heatbooster --> heatbattery (tot hoge temperatuur, want je wilt in de ochtend voldoende warmte in het vat hebben dat je kunt douchen) --> heatbooster --> cv efficienter is dan quatt --> cv + 1 - 2 graden

Het zou mij verbazen als dit scenario waarbij punt 1, 2, 3 en 4a of 4b samenvallen meer dan 5 dagen per jaar voorkomt.

• netappie
onlinaius schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:54:
[...]

Maar dan zit je nog met de vraag: waarom die warmte uit de lucht niet direct aan de woning afgeven? Uiteraard zit daar een limiet aan, als je de woning 3 graden warmer maakt zal dat oncomfortabel zijn, maar 1 voor sommigen zelfs 2 graden extra merken de meeste mensen niet bewust. Zelf merk ik dat ik 1 graad extra geen probleem vind, vanaf 1.5 graad extra wordt het voor mij minder comfortabel.

Wat is dus het scenario waarin je de heat booster kunt gebruiken om warmte op te slaan voor de nacht?
1. De Quatt moet overcapaciteit hebben, als deze constant op max vermogen draait om de temp in huis te bewaren is er geen capaciteit over voor de heatbooster.
2. Er moet genoeg overcapaciteit zijn dat je de woning theoretisch tot een oncomfortabele temperatuur kunt opwarmen overdag
3. In de nacht moet het koud genoeg zijn dat die warmte nuttig gebruikt kan worden.
4a. OF er moet 1500 watt of meer aan productie op de zonnepanelen zijn
4b. OF het temperatuurverschil tussen dag en nacht moet zo hoog liggen dat Quatt --> heatbooster --> heatbattery (tot hoge temperatuur, want je wilt in de ochtend voldoende warmte in het vat hebben dat je kunt douchen) --> heatbooster --> cv efficienter is dan quatt --> cv + 1 - 2 graden

Het zou mij verbazen als dit scenario waarbij punt 1, 2, 3 en 4a of 4b samenvallen meer dan 5 dagen per jaar voorkomt.
De COP wisselt bij mij behoorlijk tussen dag en nacht, maar ook met vermogen. Daarnaast valt de Quatt vaak stil in de middag door de zon die direct de woonkamer in schijnt. Dus als de HeatBattery met een lage modulatie en een hoge COP wat voorwerk doet, dan hoeft de buitenunit niet zo hard aan het werk zodra de buitentemperatuur instort of iemand wil gaan douchen.

En met zonnepanelen kunnen de verschillen binnen een dag ook groot zijn. Vanochtend konden ze het basis verbruik maar net compenseren maar vanmiddag had ik 10 wassen kunnen laten draaien als er fysiek ruimte was voor zoveel apparaten. Wat dat betreft is een thermische battery echt wel een goed idee.

Ik heb al wat voorbeelden gezien van hoeveel het scheelt op een R290 warmtepomp met driewegklep die overdag het douchewater maakt in plaats van tijdens de koude donkere avond. Het is dan ook wel prettig als de warmtpomp gewoon voor de CV installatie beschikbaar is.

Uiteindelijk zullen we het pas zien als de apparaten werken. Als Quatt zegt dat het echt werkt en zinvol is, dan neem ik aan dat ze dat voldoende getest hebben om straks niet voor joker te staan.

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
netappie schreef op donderdag 5 september 2024 @ 18:03:
[...]

De COP wisselt bij mij behoorlijk tussen dag en nacht, maar ook met vermogen. Daarnaast valt de Quatt vaak stil in de middag door de zon die direct de woonkamer in schijnt. Dus als de HeatBattery met een lage modulatie en een hoge COP wat voorwerk doet, dan hoeft de buitenunit niet zo hard aan het werk zodra de buitentemperatuur instort of iemand wil gaan douchen.
Inderdaad, hier ook wel de nodige PV opwek (hoewel niet zoveel als ik wel eens lees, 4000wp op zuid bij rijtjeshuis) en zonnewarmte waarop dan ‘s avonds de Quatt weer aan gaat. Ik dacht anders wel iets eenvoudigs zoals de homewizard accu en daarbij evt warmtepompboiler al zal dat via de Quatt wel efficiënter zijn en idd COP voordeel als het warmer is overdag.
En met zonnepanelen kunnen de verschillen binnen een dag ook groot zijn. Vanochtend konden ze het basis verbruik maar net compenseren maar vanmiddag had ik 10 wassen kunnen laten draaien als er fysiek ruimte was voor zoveel apparaten. Wat dat betreft is een thermische battery echt wel een goed idee.
De vraag is hoeveel kWh je er effectief in kan bufferen (wellicht rekenen met aantal liters en temperatuurverhoging).

[ Voor 3% gewijzigd door bite op 05-09-2024 18:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
bite schreef op donderdag 5 september 2024 @ 18:31:
[...]

Inderdaad, hier ook wel de nodige PV opwek (hoewel niet zoveel als ik wel eens lees, 4000wp op zuid bij rijtjeshuis) en zonnewarmte waarop dan ‘s avonds de Quatt weer aan gaat. Ik dacht anders wel iets eenvoudigs zoals de homewizard accu en daarbij evt warmtepompboiler al zal dat via de Quatt wel efficiënter zijn en idd COP voordeel als het warmer is overdag.

[...]

De vraag is hoeveel kWh je er effectief in kan bufferen (wellicht rekenen met aantal liters en temperatuurverhoging).
Ik heb ook een stapeltje HomeWizard thuisaccu's in bestelling staan, maar net genoeg om de nacht in de zomer te overbruggen. In de winter zal er weinig over blijven, maar in de herfst en lente verwacht ik dat er nog wel iets te schuiven valt.

Ik heb hier een doorstroom keukenboiler aan een slimme stekker hangen. Die is uit mijn hoofd iets van 10 liter en gebruikt zo'n 0,7 kWh per dag. Die staat nu alleen aan als de zonnepanelen genoeg leveren, maar in de winter geef ik het ding nog wel een uurtje vaste "aan" tijd.

Met een vat dat groot genoeg is voor de douche behoefte (grofweg 50 liter pp) kan je dus aardig wat zonne energie weg stoken vanaf de 10 graden in de waterleiding tot de temperatuur die gewenst is. Helaas neemt de COP wel flink af met hogere temperaturen, maar als de overtollige stroom toch gratis is (absurd lage TLV, terugleverkosten, einde salderingsregeling), dan is dat minder erg.

Mijn plan is om nog even te wachten met FE, maar het voelt wel steeds aantrekkelijker naarmate ik over de mogelijkheden nadenk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
[...]

En met zonnepanelen kunnen de verschillen binnen een dag ook groot zijn. Vanochtend konden ze het basis verbruik maar net compenseren maar vanmiddag had ik 10 wassen kunnen laten draaien als er fysiek ruimte was voor zoveel apparaten.
Ik ben het met je eens dat Quatt op dit moment niet optimaal omgaat met zon / zonnewarmte / zonnepanelen.
Wat dat betreft is een thermische battery echt wel een goed idee.
Het is dit punt waar ik meer moeite mee heb. Als Quatt nu niet efficient kan omgaan met opbrengst van zonnepanelen / warmte door de zon is het de vraag of ze dat met de heatbooster wel 'opeens' kunnen.

Het gewenste regime is namelijk hetzelfde met of zonder heatbooster: overproductie op zonnepanelen / lage energietarieven / relatief warm overdag door de zon = extra verwarmen.

Het verschil van de heatbooster hierbij is dat je wanneer je over de comfortlevels van extra verwarming heen gaat met de heatbooster nog even door kunt gaan.

In beide gevallen zal Quatt echter slim moeten sturen, en daarbij tenminste de opbrengst van zonnepanelen en het verbruik van het huis moeten weten.

Theoretisch zou je als je het tapwatervat van 55 naar 85 opwarmt nog eens 7KWh thermisch kwijt kunnen, maar de COP van zulke hoge temperaturen is aardig slecht, dus dit zal vooral interessant zijn als energie nagenoeg volledig waardeloos is / je niet kunt salderen / je niets krijgt voor teruglevering.

• netappie
onlinaius schreef op donderdag 5 september 2024 @ 18:55:
[...]

Ik ben het met je eens dat Quatt op dit moment niet optimaal omgaat met zon / zonnewarmte / zonnepanelen.

[...]

Het is dit punt waar ik meer moeite mee heb. Als Quatt nu niet efficient kan omgaan met opbrengst van zonnepanelen / warmte door de zon is het de vraag of ze dat met de heatbooster wel 'opeens' kunnen.

Het gewenste regime is namelijk hetzelfde met of zonder heatbooster: overproductie op zonnepanelen / lage energietarieven / relatief warm overdag door de zon = extra verwarmen.

Het verschil van de heatbooster hierbij is dat je wanneer je over de comfortlevels van extra verwarming heen gaat met de heatbooster nog even door kunt gaan.

In beide gevallen zal Quatt echter slim moeten sturen, en daarbij tenminste de opbrengst van zonnepanelen en het verbruik van het huis moeten weten.

Theoretisch zou je als je het tapwatervat van 55 naar 85 opwarmt nog eens 7KWh thermisch kwijt kunnen, maar de COP van zulke hoge temperaturen is aardig slecht, dus dit zal vooral interessant zijn als energie nagenoeg volledig waardeloos is / je niet kunt salderen / je niets krijgt voor teruglevering.
De Quatt Hybrid doet nu nog niks met aansturing op zonnepanelen overschot.
Hebben ze volgens mij ook nooit beloofd en ik weet niet welke concurrent het wel doet.

Je woning extra voorverwarmen kan ook met de hand, maar dan introduceer je ook extra verlies en mogelijk een veel te hoge temperatuur op plekken waar dat niet gewenst is. Daar zal een warmtepomp geen zicht op hebben en zelfs met overal Tado thermostaatknoppen zou het een uitdaging worden om dat goed te krijgen. Dan is het toch handiger om dat ergens op te slaan waar het niet weglekt.

Gezien de werking tot nu aan toe en de immer groeiende functionaliteit heb ik er wel vertrouwen in dat het team van Quatt hier iets moois neer gaat zetten.

• Toby-Wan
  • Nu online
onlinaius schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:38:
[...]

Energie van de buitenunit
Energie om de warmte in de warmtebatterij te krijgen
Energie om de warmte uit de warmtebatterij te krijgen (die laatste zal zeer beperkt zijn, als er de heatbooster ook een directe warmtewisselaar heeft alleen de energie om de pomp van warmtebatterij naar heatbooster te laten lopen).
Exact dit, er wordt veel afgegeven op COP 1 bijstoken in de winter, deels is dit niet onterecht, maar wat is de verwachting van het bijstoken uit de Heatbattery? Verwacht geen COP wonderen..
Om 1 kWh thermische energie terug in het CV systeem te stoppen zijn er 3 warmtepomp acties nodig die elk elektrisch verbruik hebben en je dus dient mee te tellen. Daarnaast heeft de Heatbattery ook een stilstands verlies waardoor 1 kWh thermisch erin = minder dan 1 kWh thermisch eruit.

Tuurlijk in de zomer icm met de Chill is een ander verhaal, maar laten we de andere kant ook niet onderbelicht laten.

• netappie
Toby-Wan schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:35:
[...]

Exact dit, er wordt veel afgegeven op COP 1 bijstoken in de winter, deels is dit niet onterecht, maar wat is de verwachting van het bijstoken uit de Heatbattery? Verwacht geen COP wonderen..
Om 1 kWh thermische energie terug in het CV systeem te stoppen zijn er 3 warmtepomp acties nodig die elk elektrisch verbruik hebben en je dus dient mee te tellen. Daarnaast heeft de Heatbattery ook een stilstands verlies waardoor 1 kWh thermisch erin = minder dan 1 kWh thermisch eruit.

Tuurlijk in de zomer icm met de Chill is een ander verhaal, maar laten we de andere kant ook niet onderbelicht laten.
Dat begrijp je verkeerd. Het verlies is thermisch en gaat vooral mee met het water.
Met een warmtepomp is een COP van 4 bijvoorbeeld grofweg 1 kW elektrisch en 3 kW buitenwarmte.

Naarmate het verschil tussen de gewenste temperatuur en buitentemperatuur groter wordt, neemt de COP ook af. Dus met lucht van -10 buiten het leidingwater van 10 graden naar 60 graden douchewater opwarmen ging je toch al geen geweldige waardes opleveren.

De water-water warmtepomp in de HeatCharger bevat (voor zover we weten) R290, wat beter presteert bij hoge temperaturen dan R32 en ook met gemak de 70 graden haalt zonder COP1 hulpspiraal.
Die hoeft op zijn beurt ook minder hard te werken omdat de Hybrid het CV water al minimaal op kamertemperatuur brengt ,en warmer als dat nodig is.

Omgekeerd is het ook niet heel moelijk om de warmte in een vat met 70 graden weer terug te geven aan een CV leiding die je van 30 naar 35 graden wilt hebben. Daarbij moet het systeem natuurlijk wel rekening houden met een douche voorraad, maar ik ken weinig mensen die 70 graden uit de kraan fijn vinden en na 10 minuten is de legionella ook wel stuk.

Dus er is wel overschot om te gebruiken, al is het maar om de defrosts te overbruggen en iets meer te leveren als de Quatt het net even net niet alleen kan of het opwarmen even wat sneller moet na een dag op kantoor.

Het exacte rendement dat we gaan halen is natuurlijk koffiedik kijken, maar theoretisch is de R32 warmtepomp meer geschikt voor het bereik in de lagere buitentemperaturen en de Chill levert energie die we graag kwijt willen, dus dat concept is 2 vliegen in 1 klap met een heat battery.

[ Voor 6% gewijzigd door netappie op 05-09-2024 20:07 ]

• onlinaius
netappie schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:09:
[...]

De Quatt Hybrid doet nu nog niks met aansturing op zonnepanelen overschot.
Hebben ze volgens mij ook nooit beloofd en ik weet niet welke concurrent het wel doet.
Maar dat is wel nodig om effectief van de heat battery gebruik te kunnen maken.

Die battery constant 'vol' houden is zonde, want je lekt bij 85 graden meer warmte uit een tapwatervat dan bij 55 graden, en dat komt zelden helemaal op de juiste plek aan (bij ons zou deze wel in de verwarmde schil komen, maar wel op de in de winter relatief koude bovenverdieping). Ook je efficientie ligt lager bij het vullen van die warmtebatterij. Warmte rechtstreeks vanaf de buitenunit het huis in pompen kost minder energie dan het eerst het huis in pompen, dan in de batterij en het er vervolgens weer uit halen.

Er moet dus altijd een rekensom gemaakt worden: hoeveel kost het om nu de warmtebatterij op te laden, en wat levert het me op als ik deze later weer ontlaadt?

Ik kan geen andere manieren bedenken om te berekenen wanneer je het vat moet vullen met warmte en wanneer je dit moet onttrekken dan met oftewel de opbrengst van zonnepanelen, oftewel met de dynamische energieprijs. (tenzij je een hele algemene regel stelt: overdag vullen, s nachts ontladen, maar dan zul je op het overgrote merendeel van de dagen meer kwaad dan goed doen, want de situatie is zowel financieel als milieutechnisch heel verschillend als de zon schijnt met wanneer de zon niet schijnt).

MAAR, als je dynamische tarieven / opbrengst zonnepanelen toch al gebruikt in je berekening, waarom dan niet direct het huis extra opwarmen?

• onlinaius
netappie schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:56:
Dat begrijp je verkeerd. Het verlies is thermisch en gaat vooral mee met het water.
Met een warmtepomp is een COP van 4 bijvoorbeeld grofweg 1 kW elektrisch en 3 kW buitenwarmte.
Goed punt, en als de heatbooster in de thermische schil staat is ook het verlies wat uit de behuizing komt niet volledig verloren warmte (afhankelijk van waar de heatbooster staat).

• onlinaius
netappie schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:56:
De water-water warmtepomp in de HeatCharger bevat (voor zover we weten) R290, wat beter presteert bij hoge temperaturen dan R32 en ook met gemak de 70 graden haalt zonder COP1 hulpspiraal.
Met als nuance dat R290 vooral beter presteert op de temperatuur die gemaakt kan worden, de COP loopt eigenlijk vrij vergelijkbaar af met temperatuur (in ieder geval bij lagere temperaturen is R32 zelfs wat beter), maar R32 houd er rond een graadje of 55-60 mee op, en R290 kan wat hoger.

• netappie
onlinaius schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:33:
[...]

Maar dat is wel nodig om effectief van de heat battery gebruik te kunnen maken.

Die battery constant 'vol' houden is zonde, want je lekt bij 85 graden meer warmte uit een tapwatervat dan bij 55 graden, en dat komt zelden helemaal op de juiste plek aan (bij ons zou deze wel in de verwarmde schil komen, maar wel op de in de winter relatief koude bovenverdieping). Ook je efficientie ligt lager bij het vullen van die warmtebatterij. Warmte rechtstreeks vanaf de buitenunit het huis in pompen kost minder energie dan het eerst het huis in pompen, dan in de batterij en het er vervolgens weer uit halen.

Er moet dus altijd een rekensom gemaakt worden: hoeveel kost het om nu de warmtebatterij op te laden, en wat levert het me op als ik deze later weer ontlaadt?

Ik kan geen andere manieren bedenken om te berekenen wanneer je het vat moet vullen met warmte en wanneer je dit moet onttrekken dan met oftewel de opbrengst van zonnepanelen, oftewel met de dynamische energieprijs. (tenzij je een hele algemene regel stelt: overdag vullen, s nachts ontladen, maar dan zul je op het overgrote merendeel van de dagen meer kwaad dan goed doen, want de situatie is zowel financieel als milieutechnisch heel verschillend als de zon schijnt met wanneer de zon niet schijnt).

MAAR, als je dynamische tarieven / opbrengst zonnepanelen toch al gebruikt in je berekening, waarom dan niet direct het huis extra opwarmen?
Ja, voor de heat battery een stuk interessanter om dit te doen dan alleen een losse warmtepomp.
Maar dan ook met een goede voorspelling van het weer er bij zodat je niet voor niks bezig bent.

Eigenlijk is je woning al min of meer een thermische batterij als je geen verlaging instelt. Maar het huis preventief op te gaan stoken naar 24 graden zodat je warmtepomp in de nacht minder hard hoeft te werken is ook weer wat overdreven. Sterker nog, dan gaan er hier ongevraagd ramen open, dus bij mij thuis zou het in ieder geval niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
netappie schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:59:
. Maar het huis preventief op te gaan stoken naar 24 graden zodat je warmtepomp in de nacht minder hard hoeft te werken is ook weer wat overdreven. Sterker nog, dan gaan er hier ongevraagd ramen open, dus bij mij thuis zou het in ieder geval niet werken.
Dat is niet perse een verkeerd idee..
Nb, ik ben eigenlijk op dit forum verdwaald omdat ik iets voor een kennis zocht en omdat ik best onder de indruk was toen quatt op de markt kwam. Ik heb zelf namelijk een water water warmtepomp.
Echter… daarvoor heb ik vorig jaar een “1run controller” gemaakt die het ding slechts 1x per 24 uur start om daarmee levensduur te winnen. Ik stook dus inderdaad preventief en eerlijk gezegd is mijn comfort zelfs toegenomen. In mijn geval vooral nog veel snachts maar dat komt omdat ik met water water de nacht niet hoef te omzeilen.

Met die ervaring….
- het is eigenlijk een behoorlijk goed idee om zodanig “preventief te stoken” dat je rond 17:00 de warmtepomp uit kan zetten.
- daarvoor moet je huis dus wel goed genoeg geïsoleerd zijn anders moeten de ramen inderdaad open.

Als je dat namelijk doet, dan heb je een “lekkere warme avond tot 23:00”.
Daarna koelt de boel extra af maar dat is helemaal niet erg want dan lig je toch te slapen.

Voornaamste issue is dan wel dat je “eigenlijk” ‘s ochtends ook wel warmte wilt hebben. In de nacht is je huis (door de gemiddelde lage buitentemperatuur) flink afgekoeld. Als je om 17:00 gestopt bent met stoken dan is het om 7:00 echt wel erg koud.
Maar goed…. Tussen 1:00 en 7:00 is het buiten welliswaar koud en is je cop niet zo goed…. maar de dynamische energie prijzen zijn in die periode juist erg laag.

Een “kosten effectief controller scenario” zou dus kunnen zijn:
- preventief stoken tot 17:00 zondanig dat je de avond boven de 20 graden zit (na 17:00 neemt cop af en dynamische energie prijs toe)
- dan tot 1:00 uit of op de laagste stand (dure periode dynamische energie prijs)
- daarna zo efficiënt mogelijk stoken zodanig dat het om 7:00 rond de 18 graden is. (Lage dynamische energie prijs)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Stefannn schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 07:11:
[...]

Dat is niet perse een verkeerd idee..
Nb, ik ben eigenlijk op dit forum verdwaald omdat ik iets voor een kennis zocht en omdat ik best onder de indruk was toen quatt op de markt kwam. Ik heb zelf namelijk een water water warmtepomp.
Echter… daarvoor heb ik vorig jaar een “1run controller” gemaakt die het ding slechts 1x per 24 uur start om daarmee levensduur te winnen. Ik stook dus inderdaad preventief en eerlijk gezegd is mijn comfort zelfs toegenomen. In mijn geval vooral nog veel snachts maar dat komt omdat ik met water water de nacht niet hoef te omzeilen.

Met die ervaring….
- het is eigenlijk een behoorlijk goed idee om zodanig “preventief te stoken” dat je rond 17:00 de warmtepomp uit kan zetten.
- daarvoor moet je huis dus wel goed genoeg geïsoleerd zijn anders moeten de ramen inderdaad open.

Als je dat namelijk doet, dan heb je een “lekkere warme avond tot 23:00”.
Daarna koelt de boel extra af maar dat is helemaal niet erg want dan lig je toch te slapen.

Voornaamste issue is dan wel dat je “eigenlijk” ‘s ochtends ook wel warmte wilt hebben. In de nacht is je huis (door de gemiddelde lage buitentemperatuur) flink afgekoeld. Als je om 17:00 gestopt bent met stoken dan is het om 7:00 echt wel erg koud.
Maar goed…. Tussen 1:00 en 7:00 is het buiten welliswaar koud en is je cop niet zo goed…. maar de dynamische energie prijzen zijn in die periode juist erg laag.

Een “kosten effectief controller scenario” zou dus kunnen zijn:
- preventief stoken tot 17:00 zondanig dat je de avond boven de 20 graden zit (na 17:00 neemt cop af en dynamische energie prijs toe)
- dan tot 1:00 uit of op de laagste stand (dure periode dynamische energie prijs)
- daarna zo efficiënt mogelijk stoken zodanig dat het om 7:00 rond de 18 graden is. (Lage dynamische energie prijs)
Hier stookt de keuken vanzelf de begane grond op en daarna laat ik de warmtepomp heel langzaam bijverwarmen. In de nacht pas ik een verlaging toe die effectief de warmtepomp uit zet en laat ik de temperatuur weer langzaam oplopen zodat de warmtepomp op tijd ingrijpt, ongeacht het weer.

Maar de COP is laat in de nacht soms vrij waardeloos, dus daar zou een voorraad warmte in zo'n HeatBattery wel kunnen helpen, zeker omdat het douche-ritueel hier toch in de avond is.

Alles wat daarna over is of relatief goedkoop gemaakt kan worden mag op in de ochtend als overbrugging tot de zonnepanelen weer mee kunnen doen en/of de COP lekker hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-09 14:03
JanHenk schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:38:
Ik wil een systeem dat wel all-electric ready is, al ga ik daar waarschijnlijk op korte termijn niet naartoe over. Al kun je ook nog een losse WPB neerzetten die niet van Quatt is.
Dat zou ik maar eens goed navragen. Volgens mij ben je praktisch verplicht om binnen het quatt ecosysteem te blijven. Om te werken zonder CV heeft een quatt zoveel extra apparatuur nodig, dat je dan beter ook nog hun boiler kunt nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Nu online
MeTooPV schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 08:23:
[...]

Dat zou ik maar eens goed navragen. Volgens mij ben je praktisch verplicht om binnen het quatt ecosysteem te blijven. Om te werken zonder CV heeft een quatt zoveel extra apparatuur nodig, dat je dan beter ook nog hun boiler kunt nemen.
Praktisch ben je nergens toe verplicht en zijn er meerdere wegen om all electric voor elkaar te krijgen.
De simpelste manier is om je CV ketel wanneer nodig 1-op-1 te vervangen door een elektrische CV zodat je je backup hebt en daarna een WPB plaatsen voor je warm water (@JanHenk).
dus van "zoveel extra apparatuur" is geen sprake

[ Voor 3% gewijzigd door Toby-Wan op 06-09-2024 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Dank voor de toelichtingen @Toby-Wan , ik had eerder in het topic al zoiets gelezen. Uiteraard is het wel een nadeel dat je een soort van 'kunstgrepen' moet uithalen om buiten Quatt om voor FE te gaan.

Ik heb overigens twee thermostaten aangesloten op de ketel, beide met aan/uit-regeling. Daarnaast heb ik zo'n motorbediende kogelafsluiter op de verdeler van de vloerverwarming die open/dicht gaat samen met aan/uit van de ene thermostaat in de kamer, die ook nog eens met RF werkt. Onnodig complex en dat moet ook anders met een warmtepomp. Misschien kan ik daar sowieso alvast wat voorbereidingen voor treffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F!sher
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-05 22:39
F!sher schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 13:39:
[...]

Ik ontving een mail van Quatt dat ze na de zomer er bij op terug komen. Belofte was dat voor het seizoen eea is opgelost. Tot op heden nog niets vernomen. In september zal ik weer eens bij Quatt aan de bel trekken. Ik hoop eigenlijk dat Quatt het initiatief neemt.
Het is inmiddels september. Vorige week een email gestuurd naar Quatt wat de status is met betrekking tot mijn melding over de hoge piep. Net weer een reminder gestuurd, want geen reactie..
We wachten weer af. Toch een gemiste kans dat quatt niet actief zelf contact opneemt nadat ze beloofd hebben het voor start stookseizoen op te lossen. Zeker gezien het mailtje van eergisteren waarin er wordt gevraagd om alles voor te bereiden voor het stookseizoen en de pomp alvast te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-09 14:03
Toby-Wan schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 08:41:
[...]

Praktisch ben je nergens toe verplicht en zijn er meerdere wegen om all electric voor elkaar te krijgen.
De simpelste manier is om je CV ketel wanneer nodig 1-op-1 te vervangen door een elektrische CV zodat je je backup hebt en daarna een WPB plaatsen voor je warm water (@JanHenk).
dus van "zoveel extra apparatuur" is geen sprake
Waar zou ik een elektrische CV voor nodig hebben? Dat vind ik echt nodeloze extra apparatuur. Enkel omdat Quatt een vendor lock in heeft bedacht die je moet omzeilen. Er is technisch (voor zover ik weet) geen enkele reden te bedenken waarom een warmtepomp niet zou kunnen werken met een aanvoertemperatuur van 10 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Nu online
MeTooPV schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:22:
[...]

Waar zou ik een elektrische CV voor nodig hebben? Dat vind ik echt nodeloze extra apparatuur. Enkel omdat Quatt een vendor lock in heeft bedacht die je moet omzeilen. Er is technisch (voor zover ik weet) geen enkele reden te bedenken waarom een warmtepomp niet zou kunnen werken met een aanvoertemperatuur van 10 graden.
oh ben het volledig mee eens dat de "18 graden" nergens op slaat, en dat de vendor lock natuurlijk teleurstellend is.

Zelf vind ik enige backup verwarming wel een prettige gedachte, gezien het vermogen van een Quatt toch flink zakt bij lage buitentemperaturen. In geval van mijn huis kan ik tot -2 kan ik 100% Quatt draaien, daaronder is er assistentie nodig.

maar je als je lokale loodgieter vraag om je CV ketel te laten vervangen door een eCV & je een WPB laat installeren, dan kan je alsnog goedkoper & met meer bewezen technieken all electric dan wat Quatt zelf voorstelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
[...]

Ze hebben aangegeven dat de (nodeloze) 18 graden limiet verlaagd gaat worden. Ik meen dat ze aangaven dit jaar nog. Vraag is natuurlijk even wat de nieuwe limiet gaat worden (als dat 17 graden is schiet je er niet veel mee op, met alles onder de 12 graden kan ik leven).

Liever natuurlijk geen limiet, maar ik begrijp dat als alles worst - case scenario is er ook nog een defrost uitgevoerd moet kunnen worden, en dat wordt lastig als het water in het cv systeem 5 graden is.

Een limiet die je eens in de 15 jaar per ongeluk bereikt, en die je kan bereiken door het systeem op te warmen met een straalkachel vind ik niet onredelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
[...]

Je kunt zo'n eCV ook zien als een back-up doorstroomverwarmer, zijn volgens mij niet zo duur. Echt 'nodeloos' is het dan niet, maar ik weet ook dat het wel zonder kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lumineox
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06:39
Ik heb net een huisbezoek van Quatt gehad en ben positief, dus ik ga waarschijnlijk voor Quatt in plaats van Adlar. Ik heb wel een paar interessante punten die mogelijk ook relevant zijn voor de rest:
  • Quatt is bezig met het opzetten van hun eigen CV-onderhoudsservice, omdat ze merken dat andere bedrijven daar moeilijk over doen.
  • De verkoper dacht dat de Chill een condensopvangvolume van 5 liter had. Dat vind ik zelf behoorlijk fors gezien de afmetingen van de Chill, dus ik zou dat wel met een korreltje zout nemen.
Ook neem ik waarschijnlijk een Duo in plaats van een enkele unit, hoewel ik volgens de berekening maar 4 kW nodig heb. Dit doe ik omdat ik graag ooit naar full electric wil. Mij is verzekerd dat hij niet gaat pendelen, maar een van de units wordt niet uitgeschakeld bij een lage warmtevraag. Wat zijn de ervaringen van andere mensen in een vergelijkbare situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:35
lumineox schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:40:
Ik heb net een huisbezoek van Quatt gehad en ben positief, dus ik ga waarschijnlijk voor Quatt in plaats van Adlar. Ik heb wel een paar interessante punten die mogelijk ook relevant zijn voor de rest:
  • Quatt is bezig met het opzetten van hun eigen CV-onderhoudsservice, omdat ze merken dat andere bedrijven daar moeilijk over doen.
  • De verkoper dacht dat de Chill een condensopvangvolume van 5 liter had. Dat vind ik zelf behoorlijk fors gezien de afmetingen van de Chill, dus ik zou dat wel met een korreltje zout nemen.
Ook neem ik waarschijnlijk een Duo in plaats van een enkele unit, hoewel ik volgens de berekening maar 4 kW nodig heb. Dit doe ik omdat ik graag ooit naar full electric wil. Mij is verzekerd dat hij niet gaat pendelen, maar een van de units wordt niet uitgeschakeld bij een lage warmtevraag. Wat zijn de ervaringen van andere mensen in een vergelijkbare situatie?
Klopt, bij weinig vraag draait 1 van de 2 quatts, volgens mij houd de cic bij hoeveel draaiuren ze hebben, dus de ene keer draait nr 1 en andere keer nr 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:28
lumineox schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:40:
Weet jij de afmetingen de afmetingen dan? Van de plaatjes kan ik me wel voorstellen dat er 5 liter opgevangen kan worden.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Pagina: 1 ... 97 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.