Stefannn schreef op donderdag 5 september 2024 @ 06:54:
[...]
100% mee eens.
Eerlijk gezegd…
Ik heb op de quatt site nergens informatie over die heat battery kunnen vinden.
Voor als nog heb ik niet de indruk dat het om iets anders gaat dan een water boiler
—>>> met oprechte interesse… is er enige indicatie dat dat anders is? Een zout opslag of paraffine opslag met fase overgang of zo? Dat zou behoorlijk innovatief zijn.
helaas niet, en ik moet hier ook @
onlinaius gelijkt geven, de marketingafdeling heeft blijkbaar het roer bij Quatt overgenomen (hun website is marketing gericht waarschijnlijk het neusje van de zalm, maar ik (en ja, dat is een puur persoonlijke mening) vind dat ze daarmee 500% op achteruit gegaan zijn.
een van de uitwassen is dat men probeert om met nieuwe eigen benamingen van HeatBattery (wat in feite gewoon een los Hygiene boilervat/buffervat is en hun HeatCharger wat in dit geval niets anders is dan een W/W warmtepomp is. Echter zit daar wel een kanttekening aan.
De inovatie en die is er in mijn ogen dus wel, zit hem in het feit dat je de HeatBattery dus ook kunt gebruiken als warmtebatterij voor je verwarmingssysteem ipv een extra doorstroomverhitter die je bij veel andere FE systemen ziet en waar eigenlijk veelal helemaal niet overgesproken wordt, want tenslotte heb je het dan over een COP 1 systeem, en dat is in warmtepompland een doodszonde.
En dat verklaard dan ook weer de naamgeving.
Wat jij noemd (Een zout opslag of paraffine opslag met fase overgang of zo) ben ik nog nergens op tegengekomen en lijkt me zelf ook een beetje vergezocht. Mogelijk is dit puur wensdenken van jou, dat mag natuurlijk en is ook niets mis mee, alleen ontbreekt op dit moment daar elke kleine aanwijzing die in die richting zou kunnen gaan.
Als het echt enkel een watervat is dan is de toegevoegde waarde erg beperkt:
- je hebt een buffer voor warm water >> dat is 100% correct en 100% nodig maar dat hebben alle full electric warmtepompen en ook alle zonneboilers dus dat is niet echt iets super innovatiefs.
- ze hebben een functie om de boel ook als buffer voor verwarmen te gebruiken. Dat is volledig vergelijkbaar met de functie van een buffervat die bij vloerverwarming soms wordt aangelegd. Het innovatieve is dan enkel dat ze de 2 combineren, maar ook dat is eerder gedaan.
Over het nut van een buffervat voor verwarmen met warmtepomp lopen de meningen sterk uiteen. De buffer capaciteit is behoorlijk klein in verhouding tot je daggebruik (meestal ongeveer 2 uur). Bij radiatoren kan dat als positief effect hebben dat de warmtepomp minder vaak aan/uit hoeft te schakelen, bijvoorbeeld maximaal 4x per dag in plaats van 8x per dag hetgeen goed is voor de levensduur. Bij een modulerende warmtepomp zoals de quatt is dat nauwelijks een issue.
Bij vloerverwarming is het sowieso onzin. De buffer capaciteit van een betonnen vloer is ongeveer 10x groter dan die van zo’n vat.
- ik mis elke informatie met betrekking tot isolatie. Warmteverlies van boilers is notoir slecht. De “mindere merken” verliezen zomaar 15 tot 20% warmte per dag. Als de boiler in een leefomgeving staat is die warmte niet verloren. Op zolder of in de kelder wel.
ja dat klopt dat je informatie mist, je staat daar echt niet alleen. Maar is aan de andere kant ook nog niet zo vreemd, het product is nog in ontwikkeling (hoewel we nu wel op een punt aankomen dat ik binnenkort (binnen 2 maanden) wel hier meer informatie verwacht, tenslotte willen ze de eerste nog deze winter uitleveren.
Ik spreek uit ervaring…
In 2008 heb ik als tweaker pionier een zonneboiler systeem aangelegd met 2 boilers:
- een 200liter boiler voor douchen
- een 2000liter boiler als “hulp bij de verwarming”
Dat douchen gaat goed.
Die 2000liter boiler heb ik over de jaren op 3 verschillende manieren in mijn verwarming systeem gekoppeld (dat klinkt eenvoudiger dan het is, dat is elke keer 1 a 2 weekends enorm veel loodgieten). Het heeft me elke keer hooguit 1 of 2 dagen verwarmings plezier gegeven. Ik heb dat uiteindelijk compleet verwijderd.
Inmiddels gebruik ik hem als buffer om mijn jacuzzi op zon mee te verwarmen. Dus…. “de aanhouder wint”, maar dat is wel echte een extreem tweaker project.
Juist, maar je vergeet net als zo veel tweakers hier dat de markt niet gelijk aan tweakers gesteld mag worden, we zijn hooguit 1% van die markt. Dus ook vrij logisch dat men mogelijk eerder naar de eisen die gesteld worden door de meerderheid van de markt (en wij zijn dit dus zeker niet) geluisterd gaat worden, en die willen dus géén gecompliceerde, ingewikkelde installatie maar ook vanuit het oogpunt dat alles simpel en eenvoudig en vooral ook snel geplaatst kan worden want dan kun je ook goedkopere aanbiedingen doen.
En daar lijkt het systeem wel aan te voldoen. Ik zelf vind alleen de prijs aan de hoge kant, maar omdat we het product dus nog niet hebben kunnen zien en heel veel technische gegevens ontbreken is dat gewoon lastig te bepalen.
Kortom…
- als het een water boiler is dan interpreteer ik het als niet veel anders dan een mooie marketing naam voor een full electric boiler zoals alle andere warmtepompen ook hebben. Met wellicht een mini beetje meer intelligentie. Niks mis mee. Maar geen wonderen.
- als het een zout boiler of paraffine boiler is dan is het behoorlijk innovatief. Dan wil ik er wel meer van weten. Ik vrees echter van niet, anders had het er wel gestaan.
Wij allen willen dolgraag daar meer van weten, alleen bepaald wel alleen Quatt waneer dat is, tot die tijd kunnen we van alles willen en of denken, maar dat bied ook geen enkele meerwaarde, dus waag ik me daar ook niet aan.
Ik zelf wil helemaal geen wonders, want het verleden heeft laten zien dat deze wonders vaak erg teleurstellen, nee, ik zou gewoon een prima werkend systeem zien, en als dat dan er net zo uit ziet als 10 anderen waar je weet dat die goed werken zijn we toch exact daar wat we willen? of niet soms ?
vergeet niet innovatie kan ook in kleine dingen zitten.