arjen888 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 10:34:
Hier is er weer een hoor
Ons situatie is als volgt:
Wij stoken 1000 kuub gas per jaar, soms koop ik hout, en stoken we hout ipv gas.Hout kost ook genoeg geld tegenwoordig, en slecht voor mileu etc etc etc. Ons huis is goed geisoleerd en heeft HR++ Glas, hebben geen vloerverwarming maar radiatoren.
daar ben ik het met @
arjen888 helemaal eens, circa 800 m3 besparen lijkt me een mooie schatting.
Echter ga je direct naar FE bespaar je dus de volledige 1.000m3 gas. Wel dan ook niet meer op gas gaan koken, als je dat al nog deed.
Om mijn eigen verbruik, eerst 1.200m3 gas, nu met afgelopen winter nog slechts 160 m3 voor het afgelopen jaar waar ook de hele najaar, winter en voorjaar in zaten.
Verbruik van de Quatt was bij mij 1.900 kWh wat volledig door de PV installatie is geleverd, ik speel nu op nul verbruik.
5000 wp op het dak liggen.
hoeveel daarvan gebruik je nu zelf?
Is het het waard om een energiebespaarlening + een Quatt All Electric systeem te nemen?
Het gaat mij natuurlijk om de kosten... Ga ik veel meer stroom betalen maandelijks? Vastrecht gas en aansluiting kan weg natuurijk + de huur van ons CV ketel kan afgezegd worden.
Is het maandelijks om het even of ga ik flink besparen in de stookkosten? een energiebespaarlening is voor 10000 euro 135 euro per maand in 7 jaar afgelost.
Wat kost je nu gemiddeld per maand je gas + huur cv ? Gemiddeld is dat dus circa 85 m3 per maand (kost je bij een gasprijs circa 115 euro + vaste lasten a circa 25 euro / mnd = 140 euro + huur CV per mnd
Het enige is het verbruik, nu kun je nog salderen, mogelijk zelfs het gehele verbruik van de Quatt FE.
Echter we weten op dit moment nog niet of dit in 2027 en verder ook nog zo is, in mijn ogen is het echter zeker nog geen gelopen race en ik zou het niet vreemd vinden als er ook in 2027 en verder gewoon nog gesaldeerd zou kunnen worden.
Stel dat je 3.000 kWh nodig hebt voor de Quatt (grove schatting) en je via de PV daarvan 1000 kWh direct kunt gebruiken, dus blijft er 2.000 kWh over die je zou moeten betalen a 0,25ct = dit is per mnd dan 20 euro.
Dus als je huidige kosten hoger zijn dan je lening + 20 euro = 155 euro dan heb je in 7 jaar je installeer volledig betaald (mogelijk dus al eerder) als ik kijk betaal je waarschijnlijk een stuk meer dan 15/mnd voor de huur van je CV.
Eigenlijk is je voordeel groter omdat ik nu de saldering in 2025 en 2026 helemaal niet heb meegerekend, en dat is toch al op zich bij 100% saldering voor deze 2 jaar 2*2.000 kWh = 4.000 kWh a 0,25euro = 1.000 euro minder kosten.
Iemand hier die dmv deze lening een quatt heeft aangeschaft?
De vraag is: Hout kopen, Gas kopen, Ketel Huren of Quatt Systeem lenen, extra stroom gebruiken?
Alvast bedankt, en als dingen al een keer beantwoord zijn alvast excuses..
[
Voor 6% gewijzigd door
MacD007 op 07-09-2024 13:30
]