Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
lumineox schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:40:

Mij is verzekerd dat hij niet gaat pendelen, maar een van de units wordt niet uitgeschakeld bij een lage warmtevraag.
Schrijf je dit zoals je het bedoelt? Volgens mij wordt juist wel één van de twee uitgeschakeld; of beter gezegd draait er meestal maar één... Daarnaast wisselt de CiC af om ervoor te zorgen dat beide een gelijk aandeel houden in de verwarming.

Zie ook hier.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lumineox
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19-09 09:09
s020506 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:14:
[...]

Weet jij de afmetingen de afmetingen dan? Van de plaatjes kan ik me wel voorstellen dat er 5 liter opgevangen kan worden.
Je hebt bij nader inzien gelijk, een bak van 20 bij 20 cm en 12 cm hoog is al voldoende voor 5 liter
JanHenk schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:26:
[...]

Schrijf je dit zoals je het bedoelt? Volgens mij wordt juist wel één van de twee uitgeschakeld; of beter gezegd draait er meestal maar één... Daarnaast wisselt de CiC af om ervoor te zorgen dat beide een gelijk aandeel houden in de verwarming.

Zie ook hier.
raven22 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:06:
[...]

Klopt, bij weinig vraag draait 1 van de 2 quatts, volgens mij houd de cic bij hoeveel draaiuren ze hebben, dus de ene keer draait nr 1 en andere keer nr 2
Bedankt voor jullie antwoord, dit stelt me gerust en was ook hoe ik het me had voorgesteld. De persoon van Quatt zelf had dus niet echt een idee waar hij over praatte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Zit wel even na te denken c.q. wat te rekenen aan die 5 liter opvangbak. Lijkt me juist relatief weinig inhoud.

Iemand die daar wat meer verstand van heeft, die een uitspraak durft te doen over hoe vaak je zoiets moet legen?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22:53
JanHenk schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:55:
Zit wel even na te denken c.q. wat te rekenen aan die 5 liter opvangbak. Lijkt me juist relatief weinig inhoud.

Iemand die daar wat meer verstand van heeft, die een uitspraak durft te doen over hoe vaak je zoiets moet legen?
Ik heb geen idee wat een normale airco in de praktijk doet, maar even op internet opgezocht: https://www.joostdevree.n...relatieve_vochtigheid.htm

Bij 30 graden is de maxime luchtdichtheid 30.34 g/m3, dat is 100% relatieve luchtvochtigheid. Bij lagere temperaturen is dat wel lager (bijv. 20 graden: 17.28). Een ruimte van 100 m3 (woonkamer van 40 m2 bijvoorbeeld) kan dus in een goede zomer maximaal 3 kilogram water bevatten, en dat is natuurlijk ongeveer 3 liter water.

Hou je alles dus potdicht dan vul je je Chill niet in een dergelijke ruimte. Maar je moet eigenlijk ook ventileren . Stel dat gebeurt met 125 m3/h (gokje, geen idee) en buiten is het 35 graden (<= 39.56 g/m3), dan haal je maximaal 5L vocht per uur naar binnen. Daarmee vul je je Chill afvoerbak natuurlijk wel weer vrij snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-09 18:17
onlinaius schreef op woensdag 4 september 2024 @ 20:47:
[...]

Dat is hele mooie marketingtaal van Quatt, maar als je daar een beetje aan gaat rekenen is het waarschijnlijk ook niet meer dan dat: marketingtaal.

1. De capaciteit van een tapwatervat is nu ook weer niet zo enorm. Ter vergelijk: een 200 liter watervat opwarmen van 20 (redelijk zomertemp voor water) naar 55 kost 8 KWh thermisch. Maar dan ga je er al vanuit dat het vat volledig leeg is gebruikt. In de praktijk zul je er dus zelden meer dan 3 a 4 uurtjes chillwarmte in kwijt kunnen.
2. De chill draagt heel weinig bij aan de heatbooster / warmtebatterij. Het cv water wordt per chill 1.5 graad warmer, wat de efficientie van de warmtepomp die het tapwatervat laat opwarmen iets zal laten toenemen. Als je echter puur het water laat circuleren en daarmee het tapwatervat oplaadt haal je ook al warmte uit je woning. Dan is de efficientie van de heatbooster iets lager, maar het verbruik van de chill mag je daar weer vanaf halen.
3. Op momenten dat je de chill gebruikt is het over het algemeen warm en zonnig. Je buitenunit draait dan met zeer hoge efficientie, dus je vat opladen kost relatief weinig energie.
4. Op die warme, zonnige momenten is er over het algemeen een overschot aan zonnestroom. Een lager verbruik op dat moment betekend in zo'n geval vaak dat er zonnepanelen afgeschakeld worden (over het algemeen eerst bij grote commerciele producenten en daarna past bij jou als consument, en dan is je milieuwinst ook weg. Gebruik van de chill zal vaak overlappen met momenten dat energie geen klap waard is.
5. Als je het tapwatervat op de buitenunit opwarmt koel je de omgeving ook af.
6. Die 8KWh aan warmte die je in je tapvat stopt zet niet echt zoden aan de dijk voor de warmte van de omgeving, tenzij je in een heel dicht bevolkt gebied (dicht op elkaar gebouwde torenflats) woont. Op een mooie hete zomerdag is de zoninstraling tussen de 600 en 1000 watt per vierkante meter oppervlak. Heb je 200 m2 aan perceel dan vangt dit al snel 120KW aan warmte op, op zo'n dag. 8KW over de hele dag doet daar niet zoveel aan.

Sorry dat ik niet zo positief bent, maar ik vind het dus vooral marketingtaal. Quatt heeft naar mijn idee voor een veel te ingewikkelde, en daardoor nodeloos dure, oplossing gekozen, met ook nog eens extra points of failure.

Ergens vind ik dat wel interessant: het is leuk om te kijken hoe mooi je systemen kunt ontwerpen.

Als ik helemaal los zou gaan, zou ik een bodemwarmteput laten slaan hier via een warmtepomp het huis mee verwarmen, hiermee op warme dagen passief het huis koelen, dit door radiatoren achter de zonnepanelen halen (koelen voor extra opbrengst, en in de winter sneeuw direct wegsmelten met bodemwarmte).

In de praktijk zijn simpele systemen met lage kosten, weinig onderdelen die kapot kunnen en daardoor weinig onderhoud meestal de verstandigere keuze. Ik ben nu 85% richting het ideaal voor een fractie van de kosten.

Tenzij je natuurlijk een echte tweaker bent, en er plezier in hebt om de laatste procentjes te pakken, en die aanpassingen ook eventueel zelf kunt maken. Een hobby mag wat kosten.
Ik stel je reactie op prijs en ik zal jouw tegenwerpingen ook zeker in mijn overwegingen meenemen. (Ik had eerder een uitgebreide reactie geschreven maar met een onbedoelde druk op het tablad was deze weg)

De Chill neem je natuurlijk niet zodat je op de energie van het maken van warmwater kan besparen. De Chill neem je om in jouw specifieke situatie, een bepaalde kamer te kunnen koelen. Bij ons zal dat bijv. de werkkamer van mijn man zijn. Die zelfde kamer kunnen we dan in de winter een extra warmteboost geven. Het is een extraatje dat als je hebt gekozen voor de FE-opstelling van Quatt, je extra warmte in het boilervat kan stoppen of er weer uithalen, maar dat argument is natuurlijk niet doorslagevend om voor Quatt te kiezen. Dat je juist gericht een kamer kan koelen, de kamer waar bijv. het langst de zon op staat zie ik als voordeel van de Chill boven het algemene koeleffect wat jij hierboven beschrijft. Als ik het goed begrepen heb gaat de Chill ook een stukje ontvochtigen waardoor er een aangenamer binnenklimaat onstaat. Omdat ik met een lastige welstandcomissie te maken heb, is het in onze situatie belangrijk dat ik er geen extra leidingwerk (van de airco) over de zijgevel gaat. Zo'n extra witte unit is ook niet erg fraai. Dus de keus gemaakt, geen aparte aircobuitenunit met extra geluidseisen, maar de Chill.

Zoninstraling hou je vooral tegen door buitenzonwering toe te passen wat we dus afgelopen jaar ook hebben gekocht. Het beste is om de warmte buiten te houden en extra isolatie toe te passen, wat we dus met het plaatsen van hr++ glas hebben gedaan. Het gaat dus om een combinatie van maatregelen die, bepaalde kamers of de woning koeler moeten houden. Hier beneden wordt ook een plafondventilator gebruikt welke een heerlijk briesje afgeeft. Het is helemaal niet mijn bedoeling dat de Chill de hele dag draait, maar wel dat mijn zoon gewoon op zijn kamer kan studeren tijdens een hittegolf. Maar als die zoon een studentenkamer vind, zou het fijn zijn als ik diezelfde Chill op een andere plaats in huis kan gebruiken. Ik ben dus helemaal niet teleurgesteld over de aangedragen feiten, de Chill is gewoon een product wat in onze specifieke situatie past.

Anders ligt dat voor het FE-opstelling van Quatt. Omdat we in dat geval met ons tweeën in huis overblijven kan het zijn dat een boiler of "Heatbattery" voor ons niet het beste product is. Ik verwacht bovendiendat onze CV-ketel ook nog wel een paar jaar blijft draaien. Op dit moment kook ik ook nog op gas, met een evt. verwijdering van een gasaansluiting heb ik helemaal geen haast. Het is wel te verwachten dat we onder de 500m3 gas blijven dus de eerste belangrijke stappen in de energietransitie gezet. Vervolgens kunnen we rustig bedenken wat de volgende stappen zullen zijn. Op zich is het interresant om daar over te brainstomen. Een 10 ampère woning, dat idee vind ik geweldig.

Bij ons in de nieuwbouw wordt de grondwarmtepomp al jaren op relatief grote schaal toegepast. Maar volgens een bewoner die ik jaren geleden sprak, viel het kostenplaatje toch tegen maar n=1. Ik sprak iemand anders en die was weer tevreden over zijn systeem.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Vraagje over multizone in combi met de Quatt.

Ik wil meerdere vertrekken verwarmen met de Quatt duo. Echter hangt de thermostaat (t6) in de woonkamer, die ik op koude dagen waarschijnlijk moet bij verwarmen met een airco. Anderzijds wil ik bepaalde vertrekken op een lagere temperatuur hebben of gewoon op "kamer temperatuur" of als het echt koud is flexibeler verwarmen maar met zo min mogelijk gas verbruik.
Hoe kan je dit het beste bereiken? Ik kan in dit topic niet echt vinden of bijv. Een Evo Home dat goed kan aansturen? Want de boel schakelt anders toch uit als de woonkamer op temperatuur is? Of is mijn denkwijze nu niet juist?

[ Voor 8% gewijzigd door CPM op 06-09-2024 20:32 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
CPM schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 20:05:
Vraagje over multizone in combi met de Quatt.

Ik wil meerdere vertrekken verwarmen met de Quatt duo. Echter hangt de thermostaat (t6) in de woonkamer, die ik op koude dagen waarschijnlijk moet bij verwarmen met een airco. Anderzijds wil ik bepaalde vertrekken op een lagere temperatuur hebben of gewoon op "kamer temperatuur" of als het echt koud is flexibeler verwarmen maar met zo min mogelijk gas verbruik.
Hoe kan je dit het beste bereiken? Ik kan in dit topic niet echt vinden of bijv. Een Evo Home dat goed kan aansturen? Want de boel schakelt anders toch uit als de woonkamer op temperatuur is? Of is mijn denkwijze nu niet juist?
Is je afgiftesysteem in je woonkamer te klein ? Dat je denkt dat een warmtepomp deze niet warm krijgt. Hoe zit je afgiftesysteem in je andere te verwarmen ruimtes er uit ?
Gezien je juist met een Duo toch een behoorlijke capaciteit krijgt.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:48
Wij hebben wel gekozen om naar FE te upgraden. Ik heb nu een enkele Quatt. Daarnaast hebben we 4 Quatt chill’s in de preorder staan. In totaal dus toch een goede 10.000 euro die we aan Quatt willen uitgeven. Ik ben benieuwd of ze hierdoor toch iets meer met ons gaan meedenken, aangezien de Quatt hier aan de muur hangt en ik begrepen heb dat ze voor duo liever hebben dat ze naast elkaar op de grond staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgettweaker
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10-03 16:10
.

[ Voor 99% gewijzigd door Gadgettweaker op 07-09-2024 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
TZC-T1-FX schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 21:45:
Wij hebben wel gekozen om naar FE te upgraden. Ik heb nu een enkele Quatt. Daarnaast hebben we 4 Quatt chill’s in de preorder staan. In totaal dus toch een goede 10.000 euro die we aan Quatt willen uitgeven. Ik ben benieuwd of ze hierdoor toch iets meer met ons gaan meedenken, aangezien de Quatt hier aan de muur hangt en ik begrepen heb dat ze voor duo liever hebben dat ze naast elkaar op de grond staan.
Jeetje, dat is toch een berg geld. Als de Quatt chill in de buurt komt van het comfort en gemak van een airco unit, dan is het het geld misschien wel waard.

Maar ik ben bang dat die 2 wereldjes ver uit elkaar liggen?

Je kunt een wpb hebben voor +- 3k inclusief installatie. Een wp lukt wel voor een paar duizend euro. Maar nog 4 airco binnen units erbij, dat haal je niet meer binnen de 10k.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjen888
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-09 12:05
Hier is er weer een hoor :P

Ons situatie is als volgt:

Wij stoken 1000 kuub gas per jaar, soms koop ik hout, en stoken we hout ipv gas.Hout kost ook genoeg geld tegenwoordig, en slecht voor mileu etc etc etc. Ons huis is goed geisoleerd en heeft HR++ Glas, hebben geen vloerverwarming maar radiatoren.

5000 wp op het dak liggen.

Is het het waard om een energiebespaarlening + een Quatt All Electric systeem te nemen?

Het gaat mij natuurlijk om de kosten... Ga ik veel meer stroom betalen maandelijks? Vastrecht gas en aansluiting kan weg natuurijk + de huur van ons CV ketel kan afgezegd worden.

Is het maandelijks om het even of ga ik flink besparen in de stookkosten? een energiebespaarlening is voor 10000 euro 135 euro per maand in 7 jaar afgelost.

Iemand hier die dmv deze lening een quatt heeft aangeschaft?

De vraag is: Hout kopen, Gas kopen, Ketel Huren of Quatt Systeem lenen, extra stroom gebruiken?

Alvast bedankt, en als dingen al een keer beantwoord zijn alvast excuses..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:41
arjen888 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 10:34:

Wij stoken 1000 kuub gas per jaar, soms koop ik hout, en stoken we hout ipv gas.Hout kost ook genoeg geld tegenwoordig, en slecht voor mileu etc etc etc. Ons huis is goed geisoleerd en heeft HR++ Glas, hebben geen vloerverwarming maar radiatoren.

Is het het waard om een energiebespaarlening + een Quatt All Electric systeem te nemen?

Het gaat mij natuurlijk om de kosten... Ga ik veel meer stroom betalen maandelijks? Vastrecht gas en aansluiting kan weg natuurijk + de huur van ons CV ketel kan afgezegd worden.

Is het maandelijks om het even of ga ik flink besparen in de stookkosten? een energiebespaarlening is voor 10000 euro 135 euro per maand in 7 jaar afgelost.

De vraag is: Hout kopen, Gas kopen, Ketel Huren of Quatt Systeem lenen, extra stroom gebruiken?

Ik denk dat je zelf de rekensom het beste kunt maken. €135 per maand voor de lening tegenover de maandelijkse kosten voor:
- Hout, €140 per kuub per jaar?
- Gas, €2000 per jaar?
- Ketel Huren, €200 per maand?

1000m3 gas is ca 2200kWh stroomverbruik, dus ca €800 per jaar. Dat is ca €65 per maand. En dan houd ik geen rekening met jouw zonnepanelen....

Gasverbruik icm ketel huren zal al meer zijn dan €200 (135+65) schat ik zo in..... Dus snel terugverdiend denk ik zo.

[ Voor 5% gewijzigd door verguldebarman op 07-09-2024 11:13 ]

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-09 19:24
Ik denk dat dit plaatje wat genuanceerder kan imho.

1000 kuub gas kost je rond de 1250 euro.
Hout (geen idee hoeveel kuub je verbruikt) koop ik in de randstad vanaf 75 per kuub, 90 als ik betere kwaliteit wil.

Ketel huren is prijzig. Voor 2000 euro hang je een stevige capaciteit ketel neer. Incl onderhoudscontract na de eerste 2 jaar kost dat incl afschrijving meer richting 30 per maand.

2200 kWh stroom daarentegen kost mij geen 800 maar meer rond de 550.

En de Quatt heeft ook ergens onderhoud nodig. Daar durf ik nog geen prijs opbrengen plakken maar lijkt me dat dit toch al snel in de richting van ketel onderhoudstarieven gaat.

Doe dan de berekening nog eens. Ik denk dat t uit kan en de Quatt zichzelf terugverdiend ergens gedurende de looptijd.

Je krijgt er een beter milieu en meer comfort in huis voor terug :)

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:12

1000 m3 aardgas per jaar is een hoop geld. Daar kan al zeker 800 m3 vanaf met een Quatt Hybrid.

Aangezien je al 5000 Wp op je dak hebt liggen gaat daar een hoop van uit salderen komen (al is het maar de energiebelasting van 13 cent per kWh tot 2027) en een deel zal ook direct de warmtepomp in gaan.

Hout stoken is heel gezellig, maar schoon is het niet. Onderhoud aan de schoorsteen is ook niet gratis lijkt mij, maar niet optioneel. hier om de hoek is bijna jaarlijks de brandweer op bezoek als het weer eens mis gaat.

Reken dat je ongeveer 2200 kWh gaat verbruiken als je full electric gaat. Dit is veel goedkoper dan op aardgas blijven stoken.

De energiebespaarlening van het warmtefonds is met 0% rente als je verzamelinkomen onder de 60.000 euro ligt. Als het hoger ligt, dan zou je toch wel wat spaargeld moeten hebben liggen.

Aan die 10.000 euro kom ik niet met een Quatt FE opstelling. Zal ergens tussen de 8.000 en 9000 liggen, waarbij je eerst de hybrid of hybrid duo krijgt en na een stookseizoen aan metingen pas de FE optie als dat gaat qua vermogen. Dat maakt het ook beter behapbaar qua kosten en overlast.

Ik zou gewoon een aanvraag doen bij Quatt voor een gesprek. Als je dan nog twijfels heb, dan kan je hier altijd om hulp vragen.

Financieel is een warmtepomp in jouw situatie volgens mij een no-brainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20-09 08:58
Beste Tweakers met een Quatt, ik heb even hulp van jullie nodig.

De Duo’s mogen aan de muur, alleen moet ik daar een versteviging voor maken. Ik heb ze een aantal keer gevraagd of ik de maatvoering van hun muurbeugels mocht krijgen, zodat ik zeker weet dat het allemaal past, maar dat willen ze niet geven.

Nu ben ik er (dankzij iemand die daarin wel wilde meedenken) achter gekomen welk merk en type muurbeugels ze gebruiken, dus daar ga ik er maandag zelf een van kopen, zodat ik de juiste maatvoering heb. Nu moet ik alleen nog weten hoe ver de twee muurbeugels h.o.h. van elkaar vandaan zitten. Dit is afhankelijk van de h.o.h. afstand van de bevestigingspunten aan de onderkant van de Quatt.

Kan iemand dit voor mij meten? Voor alle duidelijkheid: ik hoef alléén de h.o.h.-maatvoering van de twee beugels te weten. De andere maten kom ik uit.

Er zitten onder de Quatts 4 bevestigingsschroeven (2 per beugel) en dat is een vaste maat die ik nodig heb. Dan kan ik het systeem ter versteviging van het ophangen in CAD gaan tekenen en daarna produceren.

Heel erg veel dank alvast!

[ Voor 7% gewijzigd door VindiGoosh op 07-09-2024 12:45 ]

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

daar ben ik het met @arjen888 helemaal eens, circa 800 m3 besparen lijkt me een mooie schatting.
Echter ga je direct naar FE bespaar je dus de volledige 1.000m3 gas. Wel dan ook niet meer op gas gaan koken, als je dat al nog deed.

Om mijn eigen verbruik, eerst 1.200m3 gas, nu met afgelopen winter nog slechts 160 m3 voor het afgelopen jaar waar ook de hele najaar, winter en voorjaar in zaten.
Verbruik van de Quatt was bij mij 1.900 kWh wat volledig door de PV installatie is geleverd, ik speel nu op nul verbruik.
hoeveel daarvan gebruik je nu zelf?

Wat kost je nu gemiddeld per maand je gas + huur cv ? Gemiddeld is dat dus circa 85 m3 per maand (kost je bij een gasprijs circa 115 euro + vaste lasten a circa 25 euro / mnd = 140 euro + huur CV per mnd

Het enige is het verbruik, nu kun je nog salderen, mogelijk zelfs het gehele verbruik van de Quatt FE.
Echter we weten op dit moment nog niet of dit in 2027 en verder ook nog zo is, in mijn ogen is het echter zeker nog geen gelopen race en ik zou het niet vreemd vinden als er ook in 2027 en verder gewoon nog gesaldeerd zou kunnen worden.
Stel dat je 3.000 kWh nodig hebt voor de Quatt (grove schatting) en je via de PV daarvan 1000 kWh direct kunt gebruiken, dus blijft er 2.000 kWh over die je zou moeten betalen a 0,25ct = dit is per mnd dan 20 euro.
Dus als je huidige kosten hoger zijn dan je lening + 20 euro = 155 euro dan heb je in 7 jaar je installeer volledig betaald (mogelijk dus al eerder) als ik kijk betaal je waarschijnlijk een stuk meer dan 15/mnd voor de huur van je CV.
Eigenlijk is je voordeel groter omdat ik nu de saldering in 2025 en 2026 helemaal niet heb meegerekend, en dat is toch al op zich bij 100% saldering voor deze 2 jaar 2*2.000 kWh = 4.000 kWh a 0,25euro = 1.000 euro minder kosten.

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 07-09-2024 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
VindiGoosh schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 12:36:
Beste Tweakers met een Quatt, ik heb even hulp van jullie nodig.

De Duo’s mogen aan de muur, alleen moet ik daar een versteviging voor maken. Ik heb ze een aantal keer gevraagd of ik de maatvoering van hun muurbeugels mocht krijgen, zodat ik zeker weet dat het allemaal past, maar dat willen ze niet geven.

Nu ben ik er (dankzij iemand die daarin wel wilde meedenken) achter gekomen welk merk en type muurbeugels ze gebruiken, dus daar ga ik er maandag zelf een van kopen, zodat ik de juiste maatvoering heb. Nu moet ik alleen nog weten hoe ver de twee muurbeugels h.o.h. van elkaar vandaan zitten. Dit is afhankelijk van de h.o.h. afstand van de bevestigingspunten aan de onderkant van de Quatt.

Kan iemand dit voor mij meten? Voor alle duidelijkheid: ik hoef alléén de h.o.h.-maatvoering van de twee beugels te weten. De andere maten kom ik uit.

Er zitten onder de Quatts 4 bevestigingsschroeven (2 per beugel) en dat is een vaste maat die ik nodig heb. Dan kan ik het systeem ter versteviging van het ophangen in CAD gaan tekenen en daarna produceren.

Heel erg veel dank alvast!
Ik heb even onder mij Quatt (sorry voor de slechte foto’s) even gemeten, ik kom uit op circa 70,5cm gemeten buitenkant draagbeugels.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CBrcGR0yN1jCG8ML6eC6UPwTFpU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7O7aTgGByChnMUZohYPQCOdG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Poa8ltwbp0XxrjjgM2SobVplH6c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gDnqKJ20cbIt36pPUtnzrszn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KapthR5lpA-036letrYhlghitXw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R9M9CoGGzil16CLmDdxKlieK.jpg?f=fotoalbum_tile

Alleen hoe wil je de versteviging gaan maken?
De beugel die namelijk tegen de muur bevestigt is is namelijk iets breder dan de draagarmen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XKKzh_Rasr6I8a4euZP7iSpT_Gk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z8hLGoH89n0MxtSO2QQUnMiH.jpg?f=fotoalbum_large

Op zich is dus Quatt eindelijk om een Quatt naast elkaar op op te hangen. Ik vraag me alleen nog af waarom men bang is daar twee units van elk net 60-65 kg op te hangen.
Normaal gezien is dit voor een buitenmuur van een huis geen enkel probleem. Ze gebruiken per beugel minimaal 4 schroeven. Dus dat is per schroef net 15 kg belasting.

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 07-09-2024 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
MacD007 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 13:56:
[...]

Ik heb even onder mij Quatt (sorry voor de slechte foto’s) even gemeten, ik kom uit op circa 70,5cm gemeten buitenkant draagbeugels.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Alleen hoe wil je de versteviging gaan maken?
De beugel die namelijk tegen de muur bevestigt is is namelijk iets breder dan de draagarmen.
[Afbeelding]

Op zich is dus Quatt eindelijk om een Quatt naast elkaar op op te hangen. Ik vraag me alleen nog af waarom men bang is daar twee units van elk net 60-65 kg op te hangen.
Normaal gezien is dit voor een buitenmuur van een huis geen enkel probleem. Ze gebruiken per beugel minimaal 4 schroeven. Dus dat is per schroef net 15 kg belasting.
Heel erg bedankt! Ik kom er zo nog even verder op terug.

Wat is de breedte van de beugel? Dan kan ik uit jouw maatvoering de hart-op-hart afstand herleiden

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjen888
Wat extra info:

Hout is ongeveer 10 kuub voor 100 euro als ik zo rond kijk,

Ketel huur is 35 euro per maand,

Gasprijs 1,35 per kuub,

120 euro vaste leveringskosten gas

33 cent per kWh.

We zouden eerst een jaar of 2 de hybrid oplossing kunnen doen, daarna All Electric en CV abbo pas opzeggen.

Heel erg bedankt voor de reacties! We zullen Quatt eens langs laten komen voor advies!

[ Voor 66% gewijzigd door arjen888 op 07-09-2024 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:47
arjen888 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 16:01:
Wat extra info:

Hout is ongeveer 10 kuub voor 100 euro als ik zo rond kijk,

Ketel huur is 35 euro per maand,

Gasprijs 1,35 per kuub,

120 euro vaste leveringskosten gas

33 cent per kWh.

We zouden eerst een jaar of 2 de hybrid oplossing kunnen doen, daarna All Electric en CV abbo pas opzeggen.

Heel erg bedankt voor de reacties! We zullen Quatt eens langs laten komen voor advies!
Als je een renteloze lening neemt voor deze zaken, waarom ga je dan eerst nog 2 jaar 750 euro per jaar betalen voor vastrecht en ketel :?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:48
Tanuki schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 10:25:
[...]

Jeetje, dat is toch een berg geld. Als de Quatt chill in de buurt komt van het comfort en gemak van een airco unit, dan is het het geld misschien wel waard.

Je kunt een wpb hebben voor +- 3k inclusief installatie. Een wp lukt wel voor een paar duizend euro. Maar nog 4 airco binnen units erbij, dat haal je niet meer binnen de 10k.
Je hebt gelijk, het kan zeker goedkoper alleen ik vind al die leidingen voor verschillende airco binnenunits er niet uitzien. De Quatt Chill biedt wat dat betreft een elegantere oplossing. Zelfs mijn vrouw vindt het kek. Met betrekking tot de warmtepompboiler heb je ook gelijk, echter zit je met de 18 graden minimale water temperatuur.

Ik zit wel te kijken of een E-CV icm een warmtepompboiler voor ons kan werken maar ik kan weinig ervaringen van mensen vinden of dat een beetje goed werkt icm de Quatt Hybrid.

[ Voor 9% gewijzigd door TZC-T1-FX op 07-09-2024 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjen888
paQ schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 16:37:
[...]

Als je een renteloze lening neemt voor deze zaken, waarom ga je dan eerst nog 2 jaar 750 euro per jaar betalen voor vastrecht en ketel :?
Gelijk heb je, mocht ik renteloos kunnen lenen, helaas niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
arjen888 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 16:43:
[...]

Oh excuus. Ik dacht dat gelezen te hebben.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• beekware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-09 18:24

beekware

To Experience The Unexpected..

Afgelopen donderdag geïnstalleerd naar tevredenheid. Helemaal blij, laat de winter maar komen.

Zelfs de kinderen hebben er plezier van 🥳

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GBVafAFXFUOltFOjjZ5Cwh4AOP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CTGtAfm0tTgXeCSGoRhZrmqb.jpg?f=fotoalbum_large

|| Twitter || Instagram || PV Output ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:12
paQ schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 16:37:
[...]

@arjen888
Eerlijk gezegd…
Beginnen met hybrid met een enkele unit in plaats van full electric lijkt me super slim.
Op basis van ervaringen die je hier kan lezen heb je behoorlijk veel kans dat je tot de conclusie komt dat je daarmee de complete warmtebehoefte kan afdekken. Vooral met de houtkachel als backup voor die ene vries-week.

Dan zou ik “als de donder beginnen” zodat dat ding er voor het stookseizoen in zit, of in ieder geval genoeg van de winter meepikt om te kunnen beoordelen of je met een enkele unit en wat “houtkachel bijverwarming” de boel naar eigen comfort wensen warm houdt. (Dat kan alleen jij beoordelen, sommigen vinden het een probleem dat je bij die ene vorstweek verplicht de houtkachel moet stoken danwel het net wat kouder hebt, anderen zijn daar compleet tevreden mee. En dat kan je beter in praktijk ervaren dan op papier).

Dan heb je niet na 2 jaar, maar na 6 maanden een idee of cq hoe je naar full electric gaat.
Zoals ik in een eerdere post aangaf…
Behalve de boiler oplossing is er een een mogelijkheid voor “doorstroom verwarmer in combinatie met warmteterugwin douche”. Ik wil niet zeggen dat dat het “helemaal voor jou is”, maar daar kan je dan vanaf februari over nadenken.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
VindiGoosh schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 14:52:
[...]

Heel erg bedankt! Ik kom er zo nog even verder op terug.

Wat is de breedte van de beugel? Dan kan ik uit jouw maatvoering de hart-op-hart afstand herleiden
Was even lastig te meten, maar ik kom uit op 55mm, maar kan je geen garantie geven dat het exact

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-09 23:03
MacD007 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 18:45:
[...]

Was even lastig te meten, maar ik kom uit op 55mm, maar kan je geen garantie geven dat het exact
De bevestiging van de bigfoots op de Quatt zit hart op hart op 66 cm, ik neem aan dat dat voor de beugels gewoon hetzelfde is.

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
robmaas schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 18:53:
[...]

De bevestiging van de bigfoots op de Quatt zit hart op hart op 66 cm, ik neem aan dat dat voor de beugels gewoon hetzelfde is.
De maat die ik opgaf was de breedte van een van de beugels ( dat deel waar de Quatt op staat )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
VindiGoosh schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 12:36:
Nu moet ik alleen nog weten hoe ver de twee muurbeugels h.o.h. van elkaar vandaan zitten. Dit is afhankelijk van de h.o.h. afstand van de bevestigingspunten aan de onderkant van de Quatt.

@MacD007 Hij vroeg van origine toch ook alleen naar de hart op hart afstand van de bevestiging.

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
MacD007 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 19:15:
[...]

De maat die ik opgaf was de breedte van een van de beugels ( dat deel waar de Quatt op staat )
Precies wat ik nodig had, dankjewel. De breedte van 55mm meet ik maandag zelf nog even na als ik die beugel gekocht heb, maar voor nu kan ik alvast even wat intekenen. Dankjewel.

Qua versteviging maak ik gebruik van 4 dikwandige kokers 20x40x2000 die ik verticaal aan de muur bevestig en onderling horizontaal verbindt. Wordt allemaal gemoffeld in dezelfde kleur van de gevel. Door die kokers laat ik tevens het eea aan elektra lopen wat ik toch al op die plek nodig had. De beugels van Quatt worden daarop vastgebout in de horizontaal verlengde verbinding.

Die 705 zal overigens wel gewoon 700 zijn. Als ik op je laatste foto kijk lijken die sleufgaten M10-M12, terwijl de bouten M5 of M6 zijn. Dan zit je er met bevestigen al snel 5 streep naast, dus ga ik uit van 700.

Nogmaals bedankt voor het meten.
robmaas schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 21:09:
[...]

@MacD007 Hij vroeg van origine toch ook alleen naar de hart op hart afstand van de bevestiging.
De h.o.h. bevestiging van de Quatt inderdaad, dus in feite de h.o.h. afstand van de beugels onderling (perspectief voor/bovenaanzicht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
https://www.aircomponents...eet%20ms253n%20ms257n.pdf

Alleen het gatenpatroon van de sleufgaten is in de technische documentatie vermeldt. Het gatenpatroon van de horizontale bevestigingsplaat had ik nodig, maar die wilden ze niet verstrekken. Tevens de afstand van het gatenpatroon van de Quatt zelf wilden ze niet delen.

Dus vandaar dat ik m'n informatie nu op deze manier probeer te verzamelen. In Italië namen ze de telefoon niet op, dus heb ik besloten 'm maar zelf te kopen dan. Met het kopen van die beugel weet ik 90% van de maatvoering, maar dus alleen de h.o.h. afstand van de beugels onderling niet. Die is afhankelijk van de Quatt zelf.

[ Voor 9% gewijzigd door VindiGoosh op 07-09-2024 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Stefannn schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 17:44:
[...]

@arjen888
Eerlijk gezegd…
Beginnen met hybrid met een enkele unit in plaats van full electric lijkt me super slim.
Op basis van ervaringen die je hier kan lezen heb je behoorlijk veel kans dat je tot de conclusie komt dat je daarmee de complete warmtebehoefte kan afdekken. Vooral met de houtkachel als backup voor die ene vries-week.
Weet ik niet.
Een enkele Quatt levert maar weinig vermogen bij vrieskou. Je moet wel erg weinig warmtevraag hebben om uit te kunnen met 2.5 kW. De rest van de discussie is enkele pagina’s terug al gevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
VindiGoosh schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 21:34:
[...]

Precies wat ik nodig had, dankjewel. De breedte van 55mm meet ik maandag zelf nog even na als ik die beugel gekocht heb, maar voor nu kan ik alvast even wat intekenen. Dankjewel.

Qua versteviging maak ik gebruik van 4 dikwandige kokers 20x40x2000 die ik verticaal aan de muur bevestig en onderling horizontaal verbindt. Wordt allemaal gemoffeld in dezelfde kleur van de gevel. Door die kokers laat ik tevens het eea aan elektra lopen wat ik toch al op die plek nodig had. De beugels van Quatt worden daarop vastgebout in de horizontaal verlengde verbinding.

Die 705 zal overigens wel gewoon 700 zijn. Als ik op je laatste foto kijk lijken die sleufgaten M10-M12, terwijl de bouten M5 of M6 zijn. Dan zit je er met bevestigen al snel 5 streep naast, dus ga ik uit van h.o.h. 700.

Nogmaals bedankt voor het meten.

[...]

De h.o.h. bevestiging van de Quatt inderdaad, dus in feite de h.o.h. afstand van de beugels onderling (perspectief voor/bovenaanzicht).
Geen idee hoe ingewikkeld je het wil maken , maar de h-o-h afstand op de Quatt is 66 cm en de bouten zijn eerder 10-12m dan 5-6m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
arjen888 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 16:43:
[...]

Gewoon beginnen met de Quatt Hybrid. De FE optie zal er waarschijnlijk toch niet meer dit stookseizoen hangen en die lening krijg je dan vast ook nog niet.

Even voor een grove terugverdientijd van de FE toevoeging in jouw geval:
Aanschaf FE uitbreiding 4 persoons: 5099
Besparing gas t.b.v. warm water per jaar: 100
Besparing vaste kosten gas per jaar: 330
Besparing CV huur per jaar: 420

5099 investeren / 850 besparen = 6 jaar

En voor het contrast de terugverdientijd met alleen de Quatt Hybrid:
Aanschaf Warmtepomp - subsidie: 3000
Besparing gas verwarmen per jaar: 1000

3000 investeren / 1000 besparen = 3 jaar (of iets langer, afhankelijk van of je het warmtepomp verbruik kan opwekken/salderen uit de zonnepanelen opbrengst)

[ Voor 19% gewijzigd door netappie op 08-09-2024 06:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
paQ schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 21:40:
[...]

Weet ik niet.
Een enkele Quatt levert maar weinig vermogen bij vrieskou. Je moet wel erg weinig warmtevraag hebben om uit te kunnen met 2.5 kW. De rest van de discussie is enkele pagina’s terug al gevoerd.
Op dit forum komt lees ik de ervaring dat je met 1 quatt 800kuub gas kan besparen. Het huidige gebruik is 1000. Dan zou je dus nog 200 overhouden. Dat is een heel logisch gebruik voor koken en douchen.
Kwa “afdekken van warmtebehoefte” ga je dus een heel eind komen.
In die ene vriesweek per jaar zal de quatt inderdaad “aan de magere kant zijn” cq “Echt tekort komen”. Maar dan heeft @arjen888 nog een houtkachel.
Kortom… ik zou het gewoon proberen. De gas ketel voor komende winter nog even laten hangen als backup. Dan hoef je niemand te geloven maar ga je het gewoon ervaren. En dan geef je ook geen overbodig geld uit aan dure extensies die wellicht helemaal niet nodig zijn.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Stefannn schreef op zondag 8 september 2024 @ 07:03:
[...]

Op dit forum komt lees ik de ervaring dat je met 1 quatt 800kuub gas kan besparen. Het huidige gebruik is 1000. Dan zou je dus nog 200 overhouden. Dat is een heel logisch gebruik voor koken en douchen.
Kwa “afdekken van warmtebehoefte” ga je dus een heel eind komen.
In die ene vriesweek per jaar zal de quatt inderdaad “aan de magere kant zijn” cq “Echt tekort komen”. Maar dan heeft @arjen888 nog een houtkachel.
Kortom… ik zou het gewoon proberen. De gas ketel voor komende winter nog even laten hangen als backup. Dan hoef je niemand te geloven maar ga je het gewoon ervaren. En dan geef je ook geen overbodig geld uit aan dure extensies die wellicht helemaal niet nodig zijn.
Precies, en nog wel meer dan die 800 kuub ook.
Je moet alleen niet verwachten dat je met een enkele Quatt heel snel een woning warm krijgt als je die heel ver af laat koelen, maar het minimale vermogen van een enkele Quatt bij -7 buiten is in veel woningen prima om de temperatuur op peil te houden.
En wat kost een kleine convector kachel nu helemaal voor een noodsituatie? De kleinste 1500W modellen liggen al voor 15 euro in de winkel, dus als je die 3 dagen per jaar nodig hebt in een ruimte, dan is dit prima te doen qua kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
[...]

Weet ik niet.
Waar haal jij 2,5 kW vandaan?

Zelfs bij A-7/W55 kom ik in de officiële specificaties op 3,4 kW
Bij A-7/W45 is het 3,6 kW
Bij A-7/W35 is het 3,8 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
netappie schreef op zondag 8 september 2024 @ 08:06:
[...]

Waar haal jij 2,5 kW vandaan?

Zelfs bij A-7/W55 kom ik in de officiële specificaties op 3,4 kW
Bij A-7/W45 is het 3,6 kW
Bij A-7/W35 is het 3,8 kW
Nominaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Heb je metingen om dat te ondersteunen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbtbnl
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-09 14:21
netappie schreef op zondag 8 september 2024 @ 08:49:
[...]

Heb je metingen om dat te ondersteunen?
Het staat letterlijk in v1.3 van de technische specificaties vermeld.

Overigens ben ik zelf wel benieuwd in hoeverre dit simpelweg een keuze is van Quatt qua standaard regeling van de WP zodat er een A+++ label op geplakt mag worden.

De Remeha Elga Ace 6.14kW heeft namelijk een A++ label waar voor de Europa-midden zone maar liefst 9kW op het label vermeld staat. Lijkt er dus op dat Remeha ervoor kiest om de WP harder te laten werken tegen een lagere COP / efficiëntie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
robmaas schreef op zondag 8 september 2024 @ 01:13:
[...]

Geen idee hoe ingewikkeld je het wil maken , maar de h-o-h afstand op de Quatt is 66 cm en de bouten zijn eerder 10-12m dan 5-6m.
Nouja, simpeler dan wat ik nu voor ogen heb kan het eigenlijk niet worden. Ik had ook verwacht dat Quatt niet zo moeilijk zou zijn in het delen van wat simpele gegevens, maar kennelijk zijn ze heel erg beschermend over het gatenpatroon van hun beugels en de Quatt. Dat vind ik lastig te rijmen omdat ze dus tegelijkertijd in het plaatsingsplan wel het advies geven om een versteviging te maken. De informatie om de versteviging te kunnen maken willen ze alleen niet geven. ;(

Het lijkt me niet alsof het gatenpatroon nou een gevoelig bedrijfsgeheim is. Als ze hier de Quatts komen installeren kan ik het immers opmeten, maar dan staan ze hier weer 4 uur te wachten voordat ik de versteviging op de juiste maatvoering heb voorzien van bevestigingspunten.

[ Voor 19% gewijzigd door VindiGoosh op 08-09-2024 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Nog even een andere vraag trouwens:

Er is mij gevraagd om een aanbetaling te doen, zodat er een datum geprikt kan worden voor de plaatsing. Ik was in de veronderstelling dat je 50% moet aanbetalen.

Nu is het zo dat wanneer ik op de betaalknop klik uit de mail van het plaatsingsplan, ik alleen de mogelijkheid krijg om direct de hele factuur te voldoen.

Hebben jullie het dan gewoon voor de helft handmatig overgemaakt?

Daarnaast heb ik een referral code gebruikt, maar die korting zie ik niet terug op de factuur. Tegelijkertijd zei de verkoper dat deze korting wel verrekend was. Ik vind dit een vreemd verhaal, want ik zie het dus nergens staan, maar misschien zie ik iets over het hoofd? Klopt dit?

[ Voor 24% gewijzigd door VindiGoosh op 08-09-2024 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
jbtbnl schreef op zondag 8 september 2024 @ 09:16:
[...]

Het staat letterlijk in v1.3 van de technische specificaties vermeld.

Overigens ben ik zelf wel benieuwd in hoeverre dit simpelweg een keuze is van Quatt qua standaard regeling van de WP zodat er een A+++ label op geplakt mag worden.

De Remeha Elga Ace 6.14kW heeft namelijk een A++ label waar voor de Europa-midden zone maar liefst 9kW op het label vermeld staat. Lijkt er dus op dat Remeha ervoor kiest om de WP harder te laten werken tegen een lagere COP / efficiëntie.
Ik heb de Quatt specificaties hier voor mijn neus, maar die 2,5 kW kan ik nergens vinden.

Misschien kijk ik verkeerd, maar de slechtste maximum waarde is 3,4 kW en dat is "Prestaties conform EN 14511−2" volgens het document.

Bron: https://quatt.intercom-at...he+specificaties+v1.3.pdf

P.S. @MacD007 Volgens mij staat op pagina 1 versie 1.2 van de specificaties nog gelinkt.

[ Voor 11% gewijzigd door netappie op 08-09-2024 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbtbnl
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-09 14:21
netappie schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:36:
[...]

Ik heb de Quatt specificaties hier voor mijn neus, maar die 2,5 kW kan ik nergens vinden.

Misschien kijk ik verkeerd, maar de slechtste maximum waarde is 3,4 kW en dat is "Prestaties conform EN 14511−2" volgens het document.

Het nominaal verwarmingsvermogen is de eerste regel van de tabelletjes met afgifte prestaties, bijvoorbeeld bij A-7/W35 staat daar 2,7kW. Bij A-7/W55 is het 2.3kW.

De Quatt zal harder kunnen werken dan dat (ik weet niet precies hoe de CiC daartoe aangezet kan worden) maar dan zal de COP verder inzakken, dusdanig dat een CV ketel kostenefficiënter is in zo'n situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
jbtbnl schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:18:
[...]

Het nominaal verwarmingsvermogen is de eerste regel van de tabelletjes met afgifte prestaties, bijvoorbeeld bij A-7/W35 staat daar 2,7kW. Bij A-7/W55 is het 2.3kW.

De Quatt zal harder kunnen werken dan dat (ik weet niet precies hoe de CiC daartoe aangezet kan worden) maar dan zal de COP verder inzakken, dusdanig dat een CV ketel kostenefficiënter is in zo'n situatie.
Ja, zo kan ik ook lekker pessimistisch doen. Die warmtepomp gaat gewoon naar maximaal vermogen als het nodig is.

Uitleg:
"Wat betekent nominaal vermogen warmtepomp?
Vaak wordt bij lucht/water het vermogen genoemd wat deze warmtepomp afgeeft bij een buitentemperatuur van + 7 °C, bij modulerende warmtepompen wordt soms een nominaal vermogen genoemd wat ergens tussen minimaal en maximaal mogelijk vermogen zit (vermoedelijk om de COP gunstiger uit te kunnen laten komen)."

Dat is zoiets als de gemiddelde diepte van een rivier. Leuk feitje maar je hebt er niks aan als je wilt weten of je er veilig doorheen kan waden of als je wilt weten of je schip er doorheen kan zonder vast te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
netappie schreef op zondag 8 september 2024 @ 12:05:
[...]

Ja, zo kan ik ook lekker pessimistisch doen. Die warmtepomp gaat gewoon naar maximaal vermogen als het nodig is.

Uitleg:
Vaak wordt bij lucht/water het vermogen genoemd wat deze warmtepomp afgeeft bij een buitentemperatuur van + 7 °C, bij modulerende warmtepompen wordt soms een nominaal vermogen genoemd wat ergens tussen minimaal en maximaal mogelijk vermogen zit (vermoedelijk om de COP gunstiger uit te kunnen laten komen)."

Dat is zoiets als de gemiddelde diepte van een rivier. Leuk feitje maar je hebt er niks aan als je wilt weten of je er veilig doorheen kan waden of als je wilt weten of je schip er doorheen kan zonder vast te lopen.
Maw: hij piekt effe naar 3,7 en kakt dan in naar 2.6 is wat het betekent.
Dat is niet pessimistisch. Het is opportunistisch om die 3.7 aan te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op zondag 8 september 2024 @ 12:17:
[...]

Hoe kom je daar nou bij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

paQ schreef op zondag 8 september 2024 @ 12:17:
[...]

@netappie Mijn metingen (met relatief warm water). Dan zit ik bij -5 (gemeten door Quatt) zo rond max 4kW.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UbHBLHWuv-sn4kbu2yBIOb88cBE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WhSOxI3blwiWPWymTTFXYBnO.jpg?f=user_large
Dat vermogen haalt hij overigens niet de hele tijd, want hij moet ook defrosten.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:44
TZC-T1-FX schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 16:40:
[...]

Je hebt gelijk, het kan zeker goedkoper alleen ik vind al die leidingen voor verschillende airco binnenunits er niet uitzien. De Quatt Chill biedt wat dat betreft een elegantere oplossing. Zelfs mijn vrouw vindt het kek. Met betrekking tot de warmtepompboiler heb je ook gelijk, echter zit je met de 18 graden minimale water temperatuur.

Ik zit wel te kijken of een E-CV icm een warmtepompboiler voor ons kan werken maar ik kan weinig ervaringen van mensen vinden of dat een beetje goed werkt icm de Quatt Hybrid.
Naar mijn idee is er behalve prijs nog een voordeel aan een losse airco: je bent extreem bedrijfszeker.

Mijn Quatt heeft na installatie anderhalf jaar geleden (door een 'fout' van mijn kant die ze niet hadden opgemerkt bij Quatt) een week of 3 bijna niet gewerkt. Omdat ik echter toch al gewend was om te verwarmen op de airco in de woonkamer zat er voor mij niet enorm veel haast achter, er veranderde voor mij niets.

Ik ben sowieso wel fan van losstaande systemen. Alleen als je hele grote efficientiewinsten en / of kostenbesparingen kunt realiseren zou ik combineren, maar een losse WPB heeft voor mij zeker de voorkeur, en had dat mogelijk zelfs gehad als de Quatt FE oplossing exact even duur was.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
[...]

Weet ik niet.
Ligt er een beetje aan wat je verstaat onder 'vrieskou'. De Quatt doet bij -7 / W35 2.7KW. Er zijn inderdaad zat warmtepompen die beter presteren, maar -7 is hier in NL vrij uniek. -7 zie je op zich wel af en toe, maar voor de totale verwarmingscapaciteit is de temperatuur over het hele etmaal belangrijker en -7 over het hele etmaal is vandaag de dag redelijk uniek.

De capaciteit wordt nog kleiner als je de stille modus tijdens de nacht geactiveerd hebt. Ik heb met mijn dichtstbijzijnde buren besproken dat ik als de temperatuur (ruim) onder de 0 ligt de stille modus uit mag zetten, dan zijn hun ramen immers toch dicht.
(ik denk dat ze er ook geen moeite mee zouden hebben als ik deze altijd uit zou zetten, maar normaal gesproken probeer ik toch het verwarmen tijdens de nacht te beperken omdat de COP overdag beter is).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
SBL schreef op zondag 8 september 2024 @ 13:15:
[...]

@netappie Mijn metingen (met relatief warm water). Dan zit ik bij -5 (gemeten door Quatt) zo rond max 4kW.[Afbeelding]
Dat vermogen haalt hij overigens niet de hele tijd, want hij moet ook defrosten.
Dank je voor de onderbouwing.
Hier is de Quatt iets te laat geplaatst om dit na te spelen, maar hij haalt keurig zijn maximum vermogen met wat aanmoediging en de COP is ook zoals gedocumenteerd.

Toch raar dat mensen zelf hun invulling geven aan wat een Quatt kan. Als die de gedocumenteerde maximum prestaties niet zou halen, dan was de hel hier al lang los gebroken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
SBL schreef op zondag 8 september 2024 @ 13:15:
[...]

@netappie Mijn metingen (met relatief warm water). Dan zit ik bij -5 (gemeten door Quatt) zo rond max 4kW.[Afbeelding]
Ik vermoed dan ook dat die 2.7KW incl defrosts is, want ik zie inderdaad ook (fors) hogere cijfers bij lage temperaturen.

Ik denk overigens wel dat Quatt hier met een slimmere regeling op kan winnen. We hebben vorige winter er hier al een hele discussie over gehad of dat de regeling van de Quatt vooral bij heel lage temperaturen (over het algemeen weinig aanvriezing) vaker lijkt te defrosten dan nodig.

In de werkelijkheid zie je bij sommige warmtepompen zelfs dat de het vermogen afneemt tussen (ruwweg) 3 en - 1 graad (omdat er dan nog vocht in de lucht zit je dus veel aanvriezing krijgt), en weer toeneemt als je onder de - 2 komt. Ik zie geen natuurkundige reden waarom dit bij Quatt niet het geval zou zijn, behalve een niet lekker geoptimaliseerde regeling van defrosts.

Mijn tip aan Quatt zou zijn om dit op te pakken voor mooiere wintercijfers.

Ik kan me niet voorstellen dat het heel in gewikkeld is, ik kan namelijk in home assitant met het blote oog zien wanneer er (veel) ijsvorming is. Dan zie je de COP grafiek zaagtanden maken. Defrost --> periode redelijk goed, en als er eenmaal aanvriest versnelt dat het verdere aanvriezen en zie je een scherpe lijn naar beneden.

[ Voor 14% gewijzigd door onlinaius op 08-09-2024 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
TZC-T1-FX schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 21:45:
Ik verwacht dat Quatt meer met je mee gaat denken. Ik heb in januari/februari een verkoper van Quatt over de vloer gehad. Omdat ik een vergunning aan moest vragen en ook langs de welstandcommissie moest liep het hele aankoopproces vertraging op. Ik kon maanden later via de site niet meer een nieuwe aanvraag doen omdat ik al in het proces zat, dus toen heb ik rechtstreeks mijn verkoper gemaild en ook telefonisch gesproken. Ik hem hem toen ook een aantal dillema's voor gelegd en zijn toen op een net andere opstelling gekomen. Hij heeft ook nog allerlei extra informatie toegevoegd zodat ik dit keer bijv. precies kon zien hoe mijn isolatie scoorde. Het werd mij duidelijk dat hij zich dit keer veel soepeler opstelde dan de eerste keer, er was gewoon meer mogelijk evt. ook een duo (of één van de Quatts) aan de muur. De kans op contactgeluid die is natuurlijk groter. Je gevel moet het gewicht natuurlijk ook aankunnen. Let ook op de geluideisen en evt. eisen van de welstandcomissie. Voor mij waren het redenen om geen tweede Quatt te nemen.

De verkoper was de tweede keer gewoon vriendelijker en Ik kreeg ook gewoon de december korting van vorig jaar terwijl hij daar januari moeilijk over deed, snel beslissen e.d. (Je zou het ook gewoon de zomerkorting kunnen noemen!) En ondanks dat de Tado-actie niet meer op de site stond, kreeg ik ook een gratis Tado. (Hij gaf toen aan dat ze met een nieuweTado-actie bezig waren) Op Facebook heb ik al de eerste proefopstelling gezien waar twee Quatts boven elkaar hangen. Persoonlijk zou ik dus contact op nemen met je verkoper en bijv. die foto van Facebook toevoegen. Je verkoper zal vast belangstelling hebben voor extra commissie. Er zijn blijkbaar (bron: Facebook) nog steeds verkopers van Quatt die beweren dat antraciet grijze goten (buiten kant) niet mogelijk is, terwijl velen dit wel voor elkaar gekregen hebben, dus zorg dat je weet waarover je praat.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
netappie schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:36:
[...]

P.S. @MacD007 Volgens mij staat op pagina 1 versie 1.2 van de specificaties nog gelinkt.
Dank voor de melding, helaas ben ook ik getroffen door de fout bij de laatste update van Windows 11, hele systeem naar de knoppen en moet nu alles opnieuw installeren, dus de aanpassing moet noodgedwongen even wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
VindiGoosh schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:10:
Nog even een andere vraag trouwens:

Er is mij gevraagd om een aanbetaling te doen, zodat er een datum geprikt kan worden voor de plaatsing. Ik was in de veronderstelling dat je 50% moet aanbetalen.

Nu is het zo dat wanneer ik op de betaalknop klik uit de mail van het plaatsingsplan, ik alleen de mogelijkheid krijg om direct de hele factuur te voldoen.

Hebben jullie het dan gewoon voor de helft handmatig overgemaakt?

Daarnaast heb ik een referral code gebruikt, maar die korting zie ik niet terug op de factuur. Tegelijkertijd zei de verkoper dat deze korting wel verrekend was. Ik vind dit een vreemd verhaal, want ik zie het dus nergens staan, maar misschien zie ik iets over het hoofd? Klopt dit?
Klein bumpje:

Hoe is dit bij jullie gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
VindiGoosh schreef op zondag 8 september 2024 @ 14:54:
[...]

Klein bumpje:

Hier de info van de Quatt site:
Betalingsoverzicht en subsidie:

Gesprek met onze experts:
Je betaalt nog niets. Tijdens een (video)call en bespreken we het installatieplan en de besparingsberekening. Wil je liever dat een van onze experts bij jou thuis langskomt? Voor €25 kun je een huisbezoek aanvragen.

Eerste betaling:
We hebben het installatieplan afgestemd en zodra we je aanbetaling van €99 ontvangen, tekenen we de installatie van jouw Quatt Hybrid exact uit voor de installatiemonteur.

Wij bevestigen je per e-mail wanneer we langskomen en sturen je de eindfactuur voor de betaling. Wij sturen de Quatt Hybrid(s) en alle bijbehorende installatiematerialen 1-6 dagen voor de geplande installatiedatum naar je toe.

Laatste betaling:
Uiterlijk 3 dagen na de installatiedatum betaal je het resterende bedrag.

Dus na de eerste aanbetaling van 99 euro zou je pas volgens deze info de rekening pas na installatie ( binnen 3 dagen na de installatie) moeten voldoen.
Dus even met Quatt contact opnemen en hierna verwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23:15
Klein bumpje:

[/quote]

@VindiGoosh

Je hebt toch niet toevallig een offerte , geschikt voor een lening bij het warmtefonds??
Dan krijg je een aanbod van Quatt, waarin het totale bedrag gevraagd wordt, omdat het warmtefonds alleen betaald als alles gereed is. Daarvoor teken je dan ook bij het verzoek tot betalen, en als het niet gereed is, zoals bij quatt, is dat verder je eigen risico.
Bij mij is op deze manier de levering van spullen door quatt aangekondigd!

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
netappie schreef op zondag 8 september 2024 @ 12:05:
Uitleg:
Volgens mij heeft het niets met de COP te maken, maar met defrosts. Als je 3.5KW haalt, maar je bent elk uur aan het defrosten (met dus een negatieve COP) daalt je COP.

Stel even dat je bij -7 inderdaad die 3.5KW doet met 1500 watt aan vermogen (COP 2.33).

Je defrost vindt elk uur plaats, en duurt 3 minuten (met een hele hoge COP en 5KW) daarna duurt het nog 2 minuten om te schakelen (even aannemen dat dat gemiddeld 750 watt kost, waarvan 500 watt x COP 2.33 daadwerkelijk in het cv water terecht komt) en weer goed op stoom te komen.

Dan krijg je dus 55 x 1500 + 3 x 800 + 2 x 750 = 1.440Wh aan verbruik.

De opbrengst aan warmte is (55 x 3500 - 3 x 5000 + 2 x 1165) / 60 = 2997

Pas die cijfers een beetje aan (hangt ook sterk af van de aanvoertemp), en je zit op die 2.5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
onlinaius schreef op zondag 8 september 2024 @ 15:44:
[...]

Volgens mij heeft het niets met de COP te maken, maar met defrosts. Als je 3.5KW haalt, maar je bent elk uur aan het defrosten (met dus een negatieve COP) daalt je COP.

Stel even dat je bij -7 inderdaad die 3.5KW doet met 1500 watt aan vermogen (COP 2.33).

Je defrost vindt elk uur plaats, en duurt 3 minuten (met een hele hoge COP en 5KW) daarna duurt het nog 2 minuten om te schakelen (even aannemen dat dat gemiddeld 750 watt kost, waarvan 500 watt x COP 2.33 daadwerkelijk in het cv water terecht komt) en weer goed op stoom te komen.

Pas die cijfers een beetje aan (hangt ook sterk af van de aanvoertemp), en je zit op die 2.5KW
Het lijkt mij sterk dat defrosts zo'n grote invloed hebben. Zo groot is de Quatt niet en bij -7 zit er ook niet echt veel vocht meer in de lucht.

Nominaal vermogen lijkt mij eerder gekozen op basis van de nieuwe metingen voor de RVO subsidie.
En dan is het handiger om wat lager in het vermogensbereik te gaan zitten voor een hogere COP om bijvoorbeeld een A+++ label te halen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:33
In de specificaties van Quatt staat dat het vollast vermogen bij -7c buitenlucht en 35c aanvoer 2700Watt is bij een COP 3,1.
Er staat ook bij dat het gemeten is volgens EN14511, dus dat is incl. defrosts.
Met stille modus aan is het 1700Watt.

Bij +7c buitenlucht en 35c aanvoer is het vollast vermogen 4500Watt bij een COP van 4,8. Met stille modus aan is het 2700Watt.

Verder lijken de grafiekjes van pagina 7 niet te kloppen met de tabellen. Ik denk dat dat de vermogens zijn die maximaal gehaald worden tussen de defrosts. Zo wordt er aangegeven dat bij +2c buiten en 35c water het vermogen 5200Watt is. Maar tgv defrosts blijft daar nog 3700Watt van over. Dus 30% vermogen verlies tgv defrosts.

[ Voor 30% gewijzigd door Fullpower op 08-09-2024 16:20 ]

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
netappie schreef op zondag 8 september 2024 @ 15:49:
[...]

Het lijkt mij sterk dat defrosts zo'n grote invloed hebben. Zo groot is de Quatt niet en bij -7 zit er ook niet echt veel vocht meer in de lucht.
Dat maakt weinig uit, aangezien de Quatt (in ieder geval afgelopen winter) lijkt te defrosten op een schema, en niet op basis van gemeten waarden.

Bij -7 heb je inderdaad nauwelijks defrosts nodig, maar als er elk uur toch een defrost plaats vind verlies je behoorlijk aan efficientie en verwarmingsvermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Fullpower schreef op zondag 8 september 2024 @ 16:08:
Er staat ook bij dat het gemeten is volgens EN14511, dus dat is incl. defrosts.
Dank je! Ik wist niet dat die EN14511 norm automatisch incl defrosts was. Weer wat geleerd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op zondag 8 september 2024 @ 15:44:
[...]

Als er staat nominaal vermogen moet daar dus ook bijstaan onder welke conditie dit nominaal vermogen is bepaald, bij warmtepompen is dat altijd een behoorlijk gestandaardiseerd geven, echter zijn hier verschillende keuzes in mogelijk.
Quatt geeft dit in zijn specs ook duidelijk weer, de gekozen conditie, bv A7/W35 geeft voor de Quatt een nominal vermogen van 4,5 kW weer.
Kijk je echter onder de conditie A-7/W35 dan kom je plotseling op 2,7 kW uit.
In Nederland wordt je benodigde verwarmingscapaciteit bij een buitentemperatuur van -10 gr. C berekend.
Dus dat komt dan waarschijnlijk op de eerder genoemde 2,5 kW uit. Dit bij een cv water temperatuur van de genoemde 35 gr. C.
In warmtepompland ziet je vaak de A7/W35 als quasi standaard en dit geeft veelal ook de hoogste vermogenswaarde aan.
Nu is dit bij een hybride in feite genas enkel probleem, want in die situatie dat een hybride warmtepomp capaciteit te kort komt komt automatisch de cv ketel erbij om deze de warmtepomp te ondersteunen.
Bij een FE systeem mis je deze backup functie en is dus een juiste berekening van de benodigde capaciteit wel van groot belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op zondag 8 september 2024 @ 16:13:
[...]

Dat maakt weinig uit, aangezien de Quatt (in ieder geval afgelopen winter) lijkt te defrosten op een schema, en niet op basis van gemeten waarden.

Bij -7 heb je inderdaad nauwelijks defrosts nodig, maar als er elk uur toch een defrost plaats vind verlies je behoorlijk aan efficientie en verwarmingsvermogen.
Defrosts heb je vaak net boven en net onder het nulpunt, en dat zijn hier in Nederland ook veel meer voorkomende temperaturen dan de genoemde -7 gr. C.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Correctie.
MacD007 schreef op zondag 8 september 2024 @ 16:19:
[...]

Defrosts heb je vaak net boven en net onder het nulpunt nodig, en dat zijn hier in Nederland ook veel meer voorkomende temperaturen dan de genoemde -7 gr. C.
Hoeveel defrosts er daadwerkelijk zijn hangt af van de regeling die de warmtepomp op dit punt heeft. Afgelopen winter leek het erop dat Quatt dit op een tijdsschema deed, waar welk rekening leek te worden gehouden met temperaturen die verder(der) boven het 0 punt lagen, maar als je onder het nulpunt kwam leek het aantal defrosts vast te liggen op ongeveer een per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:23
netappie schreef op zondag 8 september 2024 @ 15:49:
[...]

Nominaal vermogen lijkt mij eerder gekozen op basis van de nieuwe metingen voor de RVO subsidie.
En dan is het handiger om wat lager in het vermogensbereik te gaan zitten voor een hogere COP om bijvoorbeeld een A+++ label te halen.
Het klopt wel, defrosts bij de Quatt zijn funest. Heb ik al eerder geschreven. Die 2.7 vind ik al optimistisch, 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Om alles in perspectief te plaatsen.
Volgens mijn logging had afgelopen winter exact 8 dagen met een gemiddelde temperatuur onder 0.
Daarvan 3 tussen de -2.5 en -3.5
De resterende 5 warmer dan -2.5
Gemeten op 2 meter hoog in de schaduw van mijn schuurtje op het noorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
Tanuki schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 10:25:
[...]

Inderdaad een berg geld maar het kan, zoals ik er naar kijk, voor Tanuki beslist een verstandige beslissing zijn om voor o.a. de Chills te kiezen. Wij kregen voor 4 slaapkamers, een A-merk multi-splitairco, incl. plaatsing en 4 betonboringen, meerdere offertes van (ver) boven de €10.000. We moesten dan zelf ook nog de electriciteit (werkschakenlaar e.d.) aanleggen. Met de Quatt was ik voor ongeveer €3000 klaar incl. betonboring en vuilfilter. Inderdaad moest er daarbovenop een extra groep worden aangesloten, wcd aangelegd enz. Maar het grote verschil is dat ik met de Quatt het hele huis kan verwarmen en met die 4 airco's alleen de slaapkamers. Met 3 of 4 Chills van elk €1100 (waarvan er maximaal er 3 gelijk kunnen draaien) ben ik nog steeds veel goedkoper uit dan het oorspronkelijke plan met airco's koelen en verwarmen.

Dat de Chill mogenlijk slechter werkt dan een split-airco neem ik voor lief. Er staat tegenover dat ik ook geen lelijk leidingwerk over mijn zijgevel krijg die mogenlijk niet goedgekeurd zal worden door de welstandscomissie. Met het verschil in prijs, samen met de dubbele subsidie op het hr++ glas, hebben we minstens 80% van het isolatieglas kunnen kopen. Behalve om de warmte in de winter binnen te houden helpt het hr ++glas ook om de warmte buiten te houden. In ons geval helpt het ook tegen koudeval. Ik snap dus goed waarom iemand met een beperkt budget voor de Quatt kiest, ik heb het uiteindelijk ook gedaan. Geloof ik daarom dat het de allerbeste pomp is, dan is het antwoord nee, maar wel goed genoeg. Quatt is ook bezig met allerlei nieuwe ontwikkelingen, service voor cv, dynamische prijzen enz. Dat maakt het ook de moeite waard om dit topic te blijven volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Stefannn schreef op zondag 8 september 2024 @ 20:18:
Om alles in perspectief te plaatsen.
Volgens mijn logging had afgelopen winter exact 8 dagen met een gemiddelde temperatuur onder 0.
Daarvan 3 tussen de -2.5 en -3.5
De resterende 5 warmer dan -2.5
Gemeten op 2 meter hoog in de schaduw van mijn schuurtje op het noorden.
Ik afgelopen winter 20 dagen onder 0
waarvan 7 onder de -3
en 3 onder de -6

De winter van het jaar ervoor (dus '22-'23) maar liefst 50 (!) vorstdagen.
waarvan 25 dagen beneden de -3.5
en 7 onder de -6

Het is maar net vanuit welk perspectief je kijkt he ;)

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 08-09-2024 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erveetwee
paQ schreef op zondag 8 september 2024 @ 23:07:
[...]

waarvan 7 onder de -3
en 3 onder de -6

en 7 onder de -6

Praat je over gemiddelde temperaturen over een heel etmaal?
Of minimum temperatuur binnen een etmaal?

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Erveetwee schreef op zondag 8 september 2024 @ 23:18:
[...]

Praat je over gemiddelde temperaturen over een heel etmaal?
Of minimum temperatuur binnen een etmaal?
neu dit zijn de minima.
Dat is best nog even werk om het 12-uur gemiddelde te berekenen.
(24 lijkt me wat onzinnig met eventueel zon-instraling)

Maar best 'bizar' toch dat 22-23 zeg maar meer dan 2 keer zo lang koud was dan het jaar erop. :?

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 08-09-2024 23:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op zondag 8 september 2024 @ 23:07:
[...]

waarvan 7 onder de -3
en 3 onder de -6

en 7 onder de -6

Ja, het aantal vorstdagen is niet alleen bepaald of er een strenge winter of juist een zachte winter is maar ook waar je huisje staat, ook de locatie, mn of je oost-west cq noord-zuid zit maar ook of je in een grote stad, stadje of een klein dorp cq op het echte platteland zit maakt het dus uit.
Er is voldoende data ( kijk maar eens bv bijbetaling knmi) voor jou regio beschikbaar om te kijken waar je mee te maken gaat krijgen en welke kant het opgaat, tendens algemeen eerder zachte winters (wel nat maar minder koud), de zomers juist warmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
paQ schreef op zondag 8 september 2024 @ 23:19:
[...]

neu dit zijn de minima.

Maar best 'bizar' toch dat 22-23 zeg maar meer dan 2 keer zo lang koud was dan het jaar erop. :?
Ik denk eerlijk gezegd dat 24 uur (misschien zelfs 48 uur) voor veel mensen bepalender is voor de benodigde capaciteit dan 12 uur. Een warmtepomp is een traag systeem, en zeker met vloerverwarming heb je een behoorlijke buffer in je huis zitten.

12 uur is in de winter minder dan het aantal uren dat het donker is buiten, en daarmee ook de koudste uren van de dag. Aan de andere kant heb ik (en mogelijk meer mensen met mij) er niet zo'n moeite mee als de temperatuur tijdens de nacht een halve graad meer terug loopt dan gewenst. Zo lang dat tijdens de dag bij hogere temperaturen gecompenseerd kan worden wat mij betreft prima.

Tijdens de nacht net niet, en overdag net iets over aan capaciteit is ok, zo lang ik niet over het hele etmaal te kort kom. (want als ik geen airco's had gehad, had ik dan een COP 1 straalkachel er bij moeten zetten).

[ Voor 4% gewijzigd door onlinaius op 09-09-2024 02:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
[...]

neu dit zijn de minima.

Het zal sowieso uitmaken of je in Groningen of Limburg zit,
Maar dit verklaart het verschil wel grotendeels,
Zoals aangegeven in mijn post: 8 dagen met een gemiddelde temperatuur onder de 0 (yep, dat is dus een 24uur gemiddelde).
NB, ik kon het vrij eenvoudig uit mijn logging halen maar bij knmi historische data kan je dat vrij eenvoudig downloaden voor alle weerstations in Nederland.
Je moet wel naar de gemiddelde temperatuur kijken, zeker niet naar het minimum. De zorg was immers dat het zo koud was dat de warmtepomp het niet meer zou redden. Dan praat je dus over het scenario dat de warmtepomp 24/7 aan staat en defacto over een dag de warmte heeft geproduceerd die hoort bij de werking bij de gemiddelde dagtemperatuur.

Met betrekking tot “eventuele zon instraling”:
Zoals aangegeven, mijn sensor heeft geen last van eventuele zon instraling. Die hangt zoals het hoort aan de noordkant van mijn schuurtje in de schaduw. KNMI data heeft zeer zeker geen last van zon instraling.
Eventuele zon instraling van je huis zelf verbetert de situatie alleen maar. Dan heb je “gratis” warmte. (Waardoor er prima met een wat lagere cop te leven is).

[ Voor 15% gewijzigd door Stefannn op 09-09-2024 06:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
Stefannn schreef op maandag 9 september 2024 @ 06:53:
[...]

Het zal sowieso uitmaken of je in Groningen of Limburg zit,
Maar dit verklaart het verschil wel grotendeels,
Zoals aangegeven in mijn post: 8 dagen met een gemiddelde temperatuur onder de 0 (yep, dat is dus een 24uur gemiddelde).
NB, ik kon het vrij eenvoudig uit mijn logging halen maar bij knmi historische data kan je dat vrij eenvoudig downloaden voor alle weerstations in Nederland.
Je moet wel naar de gemiddelde temperatuur kijken, zeker niet naar het minimum. De zorg was immers dat het zo koud was dat de warmtepomp het niet meer zou redden. Dan praat je dus over het scenario dat de warmtepomp 24/7 aan staat en defacto over een dag de warmte heeft geproduceerd die hoort bij de werking bij de gemiddelde dagtemperatuur.

Met betrekking tot “eventuele zon instraling”:
Zoals aangegeven, mijn sensor heeft geen last van eventuele zon instraling. Die hangt zoals het hoort aan de noordkant van mijn schuurtje in de schaduw. KNMI data heeft zeer zeker geen last van zon instraling.
Eventuele zon instraling van je huis zelf verbetert de situatie alleen maar. Dan heb je “gratis” warmte. (Waardoor er prima met een wat lagere cop te leven is).
Als je eens kijk hoeveel vorstdagen we de laatste jaren hebben gehad, hier een zeer treffende tekst van Frank’s Weer.
Op 7 februari 2021 was het 745 dagen geleden, meer dan 2 jaar geleden, dat er een ijsdag was in De Bilt, dd. 24-1-2019
Een ‘diepte’ record
De volgende ijsdag was 13 december 2022, 668 dagen zaten daartussen.
De laatste ijsdag is nu 17 december 2022
De laatste (de 17e) vorstperiode in de 21e eeuw: 12 tot 18 december 2022

De winter van 2024 komt in de top 4 zachtste winters sinds 1701. Februari 2024 de zachtste februari maand sinds de metingen vanaf 1706. Na december 2015 zelfs de op 1 na warmste wintermaand. De winter van 2024 was record nat in De Bilt, over de hoofdstations op plaats 2.

Link Frank weer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Vandaag een huisbezoek gehad en een positief gevoel aan over gehouden.

Wij gaan waarschijnlijk voor een duo opstelling waarbij de buitenunits niet direct bij de gevel worden geplaatst maar in de voortuin. Via de kelder muur net boven het maaiveld komt de invoer. Toch zullen de leidingen een stukje onder de grond moeten omdat er een pad loopt. Dit kan d.m.v. een 125mm mantelbuis. Daar mag echter geen water in komen te staan omdat dat de isolatie van de leidingen aantast.
Ik moet zelf de mantelbuis regelen, iemand tips over hoe ik dit het best kan realiseren en dan zo dat er geen vocht in de buis komt te staan?
Of is het gewoon een kwestie van dicht purren?

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laros88
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-09 09:16
Ik heb nu Quatt, Adlar, Weheat (lokale installateur en Coolblue) en Heative gesproken en de eerste 3 ook op bezoek gehad.
Quatt en Coolblue (Weheat Flint) zeggen dat 4-6KW hybride warmtepomp voldoende is. De anderen kwamen op 10 KW uit. Hoe kan dit verschil zo groot zijn? Hoe moet ik nu comfortabel een keuze maken voor bijv Quatt? Iedereen heeft een andere reken methode met significant ander resultaat. In dit geval krijgen ze allemaal dezelfde info:
Woon oppervlak: 240m2 (waarvan 150m Vloerverwarming beneden en rest 1e etage via incidenteel radiator gebruik)
Gasverbruik: 1700 m3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 22:37
CPM schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:53:
Ik moet zelf de mantelbuis regelen, iemand tips over hoe ik dit het best kan realiseren en dan zo dat er geen vocht in de buis komt te staan?
Flexibele buis met een zwanenhals maken met grote radius zodat de invoer omlaag wijst moet toch lukken? Hetzelfde als een dakdoorvoer dus.

[ Voor 4% gewijzigd door Star65 op 09-09-2024 16:03 . Reden: aanvulling ]

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:35
Laros88 schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:01:
Ik heb nu Quatt, Adlar, Weheat (lokale installateur en Coolblue) en Heative gesproken en de eerste 3 ook op bezoek gehad.
Quatt en Coolblue (Weheat Flint) zeggen dat 4-6KW hybride warmtepomp voldoende is. De anderen kwamen op 10 KW uit. Hoe kan dit verschil zo groot zijn? Hoe moet ik nu comfortabel een keuze maken voor bijv Quatt? Iedereen heeft een andere reken methode met significant ander resultaat. In dit geval krijgen ze allemaal dezelfde info:
Woon oppervlak: 240m2 (waarvan 150m Vloerverwarming beneden en rest 1e etage via incidenteel radiator gebruik)
Met zo'n gasverbruik zou ik zeker voor de duo gaan. Ik heb 1200-1300 verbruik en heb ook de duo geadviseerd gekregen, al helemaal als je ook FE wilt kunnen.
Een duo is overigens maar paar honderd extra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laros88
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-09 09:16
Voor die paar honderd euro zou ik het inderdaad niet laten, maar kan de duo qua geluid niet kwijt op de aangewezen plek.
raven22 schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:08:
[...]

Met zo'n gasverbruik zou ik zeker voor de duo gaan. Ik heb 1200-1300 verbruik en heb ook de duo geadviseerd gekregen, al helemaal als je ook FE wilt kunnen.
Een duo is overigens maar paar honderd extra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
Je kunt zelf gemakkelijk een warmteberekening maken, met onderstaande sheet doen. Een warmteberekening maak je om te bepalen hoe groot jouw warmtepomp moet zijn.

https://docs.google.com/s...w6-LNcPY/edit?usp=sharing

Laat maar weten of je hulp nodig hebt met invullen.

Ps, maak een kopie van de sheet in Google Forms, niet downloaden naar Excel, want dan werkt het niet.....

[ Voor 3% gewijzigd door verguldebarman op 09-09-2024 16:24 ]

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
Laros88 schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:17:
Voor die paar honderd euro zou ik het inderdaad niet laten, maar kan de duo qua geluid niet kwijt op de aangewezen plek.

[...]
Ik zou toch nog maar eens kijken (laten berekenen) of de duo misschien toch wel kan qua geluid want dan speel je op zeker en heb je zelfs de ruimte "als je dat zou willen" om tzt Full Electric te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikthuis2
  • Laatst online: 21:16
Ik overweeg een Quatt te laten plaatsen op onze uitbouw. Alleen is onze slaapkamer daarboven / daarachter. De quatt komt dus op ongeveer 1 meter afstand van mijn slaapkamerraam, welliswaar met de achterkant naar het raam en de muur gericht.
Zijn er gebruikers die ook zo een situatie hebben en zo ja hoe ervaren jullie dat in de nacht? We slapen vaak met het ventilatierooster open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erveetwee
[...]

neu dit zijn de minima.

Dan snap ik de verschillen met de getallen boven jouw post.
Zeker bizar hoezeer dat wisselt.

Als in vorige posts ook al benoemd hoef je zeker geen gemiddeldes te berekenen. Zijn online prima tabelletjes voor te vinden. En het gemiddelde per dag is een betere factor om mee te rekenen. Zeker voor warmtepomp eigenaren die 't moeten hebben van continu met relatief laag vermogen huis warm krijgen/houden.
Ik haal die data hier vandaan trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
ikthuis2 schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:48:
Ik overweeg een Quatt te laten plaatsen op onze uitbouw. Alleen is onze slaapkamer daarboven / daarachter. De quatt komt dus op ongeveer 1 meter afstand van mijn slaapkamerraam, welliswaar met de achterkant naar het raam en de muur gericht.
Zijn er gebruikers die ook zo een situatie hebben en zo ja hoe ervaren jullie dat in de nacht? We slapen vaak met het ventilator rooster open.
Het is zeer persoonlijk of je er last van gaat hebben. De een kan niet tegen hoge tonen op 10 meter afstand, de volgende voelt een brom bij zijn buurman, en de ander heeft nergens last van.

1 meter afstand vanaf het raam klinkt alleen wel heel erg dichtbij. Heb je geen andere plekken waar je de warmtepomp kunt plaatsen? Anders; je zou een oproep kunnen doen om bij iemand uit jouw regio te komen luisteren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erveetwee
ikthuis2 schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:48:
Zijn er gebruikers die ook zo een situatie hebben en zo ja hoe ervaren jullie dat in de nacht? We slapen vaak met het ventilator rooster open.
Ja, hier hebben we ook een dergelijke opstelling (sinds februari). Quatt duo onder 2 ramen, zie plaatje ten tijde van de installatie. Hier in 't geheel geen last van het geluid. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aEJjp5QkTbWUK8dntxvYMkI3i9E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uX0g1WzSe2xITaimNWSevkEd.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erveetwee
CPM schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:53:
Vandaag een huisbezoek gehad en een positief gevoel aan over gehouden.

Wij gaan waarschijnlijk voor een duo opstelling waarbij de buitenunits niet direct bij de gevel worden geplaatst maar in de voortuin. Via de kelder muur net boven het maaiveld komt de invoer. Toch zullen de leidingen een stukje onder de grond moeten omdat er een pad loopt. Dit kan d.m.v. een 125mm mantelbuis. Daar mag echter geen water in komen te staan omdat dat de isolatie van de leidingen aantast.
Zou geen pur gebruiken, gaat op de langere duur waarschijnlijk wat krimpen en dan kan 't gaan lekken.
Zul je eerste jaren geen last van hebben maar 5 of 10 jaar later..

Zwanehals maken zoals eerder genoemd en die vervolgens weer afsluiten lijkt me de betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Wat is je staat van je isolatie, want ik zie een behoorlijk gasverbruik, hoeveel daarvan is voor je verwarming, kijk hiervoor bv naar je gasverbruik in de zomermaanden, dat zal je SWW plus eventueel koken zijn.

En hoe warm wil je het hebben ? Is 19 gr voldoende of wil je toch graag 21 of 22 gr. hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkh
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17:15
Weten we inmiddels al of de benodigde opstart temperatuur van 18 graden is aangepast door Quatt?

NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
rinkh schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:05:
Weten we inmiddels al of de benodigde opstart temperatuur van 18 graden is aangepast door Quatt?
Ik denk dat ze dit pas gaan doen als de Quatts ook echt aan de bak moeten.
Dan is het effect ook beter te monitoren en is het terug te draaien of te fixen als het toch onverwachte neveneffecten heeft in de rest van de code/werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
rinkh schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:05:
Zo ver ik kon nagaan was hier wel over gesproken maar is er (nog) geen formele wijziging vanuit Quatt hierover aangegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:25

Trackerfire

BTC HODLER

MacD007 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:25:
[...]

Zo ver ik kon nagaan was hier wel over gesproken maar is er (nog) geen formele wijziging vanuit Quatt hierover aangegeven.
Zou wel fijn zijn als Quatt hier toch binnenkort iets over loslaat? Kan @marijnflipse er niks over zeggen?

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:01
Trackerfire schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 23:12:
[...]

Zou wel fijn zijn als Quatt hier toch binnenkort iets over loslaat? Kan @marijnflipse er niks over zeggen?
Natuurlijk, maar niet hier!

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

Ongetwijfeld niet, maar ze zullen in ieder geval niet stil hebben gezeten in het niet-stookseizoen. Benieuwd welke optimalisaties/verbeteringen er worden gereleased zo aan het begin van het nieuwe stookseizoen. Ook benieuwd hoe het zal gaan met de Tado. Aangezien die ook een tijdje standaard hebben meegeleverd bij nieuwe installaties. Dan zou je zeggen dat die integratie ook sterk verbeterd moet zijn.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:01
Trackerfire schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 23:41:
[...]

Ongetwijfeld niet, maar ze zullen in ieder geval niet stil hebben gezeten in het niet-stookseizoen. Benieuwd welke optimalisaties/verbeteringen er worden gereleased zo aan het begin van het nieuwe stookseizoen. Ook benieuwd hoe het zal gaan met de Tado. Aangezien die ook een tijdje standaard hebben meegeleverd bij nieuwe installaties. Dan zou je zeggen dat die integratie ook sterk verbeterd moet zijn.
Ben zelf ook overgestapt op de Tado en dat bevalt prima. Ben ook benieuwd.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

netappie schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 19:10:
[...]

Ik denk dat ze dit pas gaan doen als de Quatts ook echt aan de bak moeten.
Dan is het effect ook beter te monitoren en is het terug te draaien of te fixen als het toch onverwachte neveneffecten heeft in de rest van de code/werking.
Dat kan ieder moment zijn, het is al fris in de nacht en de nazomer is nu toch echt voorbij.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:57

Mickel moen

mickelmoen.nl

Trackerfire schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 23:41:
[...]

"dat die integratie ook sterk verbeterd moet zijn"

Hmm, waar denk je dan aan?

En......

Is er een noodzaak?

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Erasmo schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:25:
[...]

Dat kan ieder moment zijn, het is al fris in de nacht en de nazomer is nu toch echt voorbij.
Die van mij is gisteren weer opgestart.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ME0drJXD-WcNZv6D01S7UuWo51I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JOZUOSkfx1qOoqfLHJgB2K5q.png?f=fotoalbum_large

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

Mickel moen schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:42:
[...]

"dat die integratie ook sterk verbeterd moet zijn"

Hmm, waar denk je dan aan?

En......

Is er een noodzaak?
Geen idee. Heb hem drie maanden geleden aangeschaft als vervanging voor mijn iSense. Vooral uit de beginperiode lees ik zaken die Tado icm Quatt niet voor elkaar had. Inmiddels is dat al sterk verbeterd en ook het stappenplan met stapsgewijs verhogen van jouw artikel heb ik gelezen en kan ik eventueel toepassen als hij bij ons out of the box niet goed werkt 😉

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Trackerfire schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:25:
[...]

Geen idee. Heb hem drie maanden geleden aangeschaft als vervanging voor mijn iSense. Vooral uit de beginperiode lees ik zaken die Tado icm Quatt niet voor elkaar had. Inmiddels is dat al sterk verbeterd en ook het stappenplan met stapsgewijs verhogen van jouw artikel heb ik gelezen en kan ik eventueel toepassen als hij bij ons out of the box niet goed werkt 😉
Ik weet het ook niet hoor, maar het is de vraag of Quatt de CIC moet afstemmen op een specifieke thermostaat.

Beter lijkt mij, dat de CIC doet zoals het gelanceerd is, dus dat de CIC dusdanig zelflerend is, dat deze zich aanpast aan wat er aangeboden en gevraagd wordt.

Blijft, dat er wel een lijstje is van geschikte en minder geschikte thermostaten, maar zolang ze met elkaar kunnen praten.....

Of Tado betere protocollen kan schrijven voor de Quatt? Wellicht.

Vooralsnog ervaar ik geen problemen in de samenwerking, sterker, ik ervaar de samenwerking als uitstekend.
Maar wellicht zijn er zaken ter optimalisatie waar ik geen weet van heb.

[ Voor 3% gewijzigd door Mickel moen op 11-09-2024 09:37 ]

Pagina: 1 ... 98 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.