Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
ikthuis2 schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:48:
Ik overweeg een Quatt te laten plaatsen op onze uitbouw. Alleen is onze slaapkamer daarboven / daarachter. De quatt komt dus op ongeveer 1 meter afstand van mijn slaapkamerraam, welliswaar met de achterkant naar het raam en de muur gericht.
Zijn er gebruikers die ook zo een situatie hebben en zo ja hoe ervaren jullie dat in de nacht? We slapen vaak met het ventilatierooster open.
Je kunt ook hiervoor de WPAC berekening voor gebruiken, via de extra meetpuntenoptie. Kom je er niet uit stuur me dan maar een dm, dan help ik je wel.
1m is natuurlijk wel redelijk kort bij, vaak gebruik je echter in de nacht ook de silent modus, dus daarmee heb je al een reductie van 50% van het geluid. (3 dB meer betekent een verdubbeling van het geluidsniveau).

Overigens maakt niets uit dat het de achterkant is, de warmtepomp wordt hierbij als pure puntbron gezien die het geluid in 3-D 360 graden uitstraalt.

Wat uit kan maken of je gebruik maakt van geluidswerende ventilatie of niet, ook het soort glas zal hier al effect op hebben. HR++ heeft bv een hogere geluidswerende effect dan oud dubbel cq enkel glas.

Bedenk echter ook dat bij een goed gebruik je de warmtepomp nagenoeg niet hoord, ik zelf moet m’n in de avond goed luisteren om te horen dat de Quatt aanstaat. De Quatt van mij staat net 1 meter van mijn voordeur af en ik moet soms gewoon op de app kijken of deze wel aanstaat omdat ik hem eigenlijk niet kon horen. (Was me tijdens het vertrek van laat bezoek wel vaker opgevallen waarbij ik de vraag kreeg van het bezoek of de warmtepomp uit staat omdat ze hem niet konden horen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:45
Erasmo schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:25:
[...]

Dat kan ieder moment zijn, het is al fris in de nacht en de nazomer is nu toch echt voorbij.
Volgende week lijkt nog een prachtige week te worden 😉

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:45
Zojuist een nieuwsbrief ontvangen mbt het nieuwe stookseizoen. In de nieuwsbrief wordt ook de 18 graden genoemd. Blijkbaar nog steeds niet aangepast...
Waarom gaat mijn cv-ketel soms aan?

In het Quatt Hybrid-systeem is de cv-ketel nodig om de warmtepomp op gang te helpen. Bij elke warmtevraag zal de cv-ketel kort aanspringen om het water op de juiste temperatuur te brengen. Zodra de gewenste temperatuur is bereikt, neemt Quatt Hybrid het over en schakelt de cv-ketel uit. De cv-ketel zal weer inschakelen als de watertemperatuur onder de 18°C daalt. Ook gaat de cv-ketel aan als je water boven 55 graden wilt, bijvoorbeeld als je warm tapwater nodig hebt.

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:04

Mickel moen

mickelmoen.nl

Timmy schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:43:
Zojuist een nieuwsbrief ontvangen mbt het nieuwe stookseizoen. In de nieuwsbrief wordt ook de 18 graden genoemd. Blijkbaar nog steeds niet aangepast...

[...]
Nu heb ik helemaal geen problemen met die 18 graden, maar dat terzijde.

Gisteren is mijn Quatt weer opgestart. Zonder cv-ketel. Watertemperatuur was blijkbaar boven 18 graden.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:32
Wat mij opviel in de nieuwsbrief was de graad per uur verhogen.

Dat vind ik persoonlijk nog vrij fors. Als je VVW hebt zul je in een uur nauwelijks wat merken van de verwarming, bij mij duurt het toch al snel een uur of 2 voordat de vloer echt merkbaar warmer wordt.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 07:33
Kan iemand mij misschien het volgende vertellen:

- Vanuit het vooraanzicht van de Quatt: worden de slangen links of rechts aangesloten?
- Bij een Quatt op een ophangbeugel: hoeveel ruimte is er tussen de achterkant van de Quatt en de muur?
- Wat is de diameter (of desnoods omtrek) van de slangen?
- Wat zijn de afmetingen van de plastic koof? (breedte en diepte)

[ Voor 20% gewijzigd door VindiGoosh op 11-09-2024 13:02 ]

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[...]
Zo irritant. Letterlijk het enige dat ie hoeft te doen is 10 seconden pompen voordat ie het commando naar de CV stuurt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
@VindiGoosh Vraag 1 en 3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ppw8h-ZvNQp0ofzIF0co-yZoA1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X5lcRsNuGqC96wOq6WTQu4u0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJ8Kff3iNfdkxiqnRv22qIgzMFM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OmBwtCEPULUoPBEqjfO6tg2J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BA_gIrQFC9Ve4rPQcza0EGkbYlg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/57SWq6zmHKV03E3PUv6mTy7y.jpg?f=fotoalbum_large

• Victorius737
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-09 22:20
Hi allemaal,
ik wil graag een quatt duo , maar het huis bezoek moet nog komen.

Wat voor aanpassingen moet ik maken in de groepenkast?
Wat ik uit dit topic heb gehaald is dat het handig is om een alamat (combinatie van een installatieautomaat en een aardlekschakelaar ) te laten plaatsen

Uit de faq van quatt:
Voor de Quatt Hybrid Duo zijn een aparte groep met werkschakelaars in de buurt van de Quatts nodig. Daarnaast zijn ook 1 of 2 vrije stopcontacten bij de cv-ketel nodig

Maar of het een b of een c karakteristiek moet zijn of 1 of 3 fase is mij nog niet duidelijk.

Iemand tips ?

Ook voor een werk schakelaar is 1 voldoende, kunnen daar twee op aangesloten worden ?

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13:40
Victorius737 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:14:
Hi allemaal,

Wat ik uit dit topic heb gehaald is dat het handig is om een alamat (combinatie van een installatieautomaat en een aardlekschakelaar ) te laten plaatsen

Uit de faq van quatt:
Voor de Quatt Hybrid Duo zijn een aparte groep met werkschakelaars in de buurt van de Quatts nodig. Daarnaast zijn ook 1 of 2 vrije stopcontacten bij de cv-ketel nodig

Maar of het een b of een c karakteristiek moet zijn of 1 of 3 fase is mij nog niet duidelijk.

Iemand tips ?

Ook voor een werk schakelaar is 1 voldoende, kunnen daar twee op aangesloten worden ?
de 2 buitenunits kunnen prima samen op 1 groep (= 1 fase) en qua zekering zou ik een normale B karakteristiek nemen.
Mocht je een 3 fase aansluiting hebben en de 2 buitenunits per se op 2 aparte fases willen, dan zou dat geen probleem moeten zijn. Je krijgt dan wel 2 groepen, 2 kabels & 2 werkschakelaars..

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• VindiGoosh
FWIW:

Ik laat 2 groepen plaatsen voor de duo. Elke unit z’n eigen groep.

Mocht er een keer wat met de een zijn, dan blijft de ander in bedrijf.

Zoals Toby zegt is alles wel x2, ook een eventuele offerteprijs.

[ Voor 22% gewijzigd door VindiGoosh op 11-09-2024 15:40 ]

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

• VindiGoosh
Ontzettend bedankt voor je snelle antwoord!! Precies wat ik nodig had.

Blijft alleen nog vraag 2 en 4 staan

• Toby-Wan
VindiGoosh schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:41:
[...]

Ontzettend bedankt voor je snelle antwoord!! Precies wat ik nodig had.

Blijft alleen nog vraag 2 en 4 staan
zie TS sectie 6.7 en 6.9 respectievelijk

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• MacD007
Hi allemaal,

Ja, een alamat bied hier de beste oplossing, hoewel ook een losse LS in combinatie met een bestaande vrije plek aardlek (max 4 LS op één aardlek). Een alamat bied hierdoor een iets betere bedrijfszekerheid (onafhankelijk van andere groepen).
heb je nog slechts 1-din breed module vrij is een alamat ook een goed alternatief omdat bv Siemens deze ook in een 1-Din breed model heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I4bimI8qPaCVTHxiszr_XyN41RY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YBIDSXxKELKEZhR8RXD5Ck8W.jpg?f=user_large
Uit de faq van quatt:
nee, vanuit de groepenkast (alamat) gaat een nieuwe kabel richting de Quatt's. AUB op dez aparte groep geen andere gebruikers aansluiten. Die 16A hebben namelijk de beide Quatt's nodig.

voor de WCD, die heb je nodig voor één de aansluiting van de CIC (controlunit van de Quatt) en mogelijk de ketelunit van de thermostaat. Beide hebben echter maar weinig vermogen nodig, dus daar is het handig om van de bestaande WCD (bv voor de CV) deze uit te breiden met een extra dubbele WCD. Kies hiervoor de uitvoering die er ook al hangt,cq in de directe buurt van de CV (de kabel van de flowmeter met de CIC is namelijk niet al te lang, dus de CIC zal in de buurt van de CV moeten hangen.
alles is 1-Fase. en B karakteristiek is hier volledig voldoende.
Iemand tips ?

Ja, je hebt maar één werkschakelaar voor beide Quatt's nodig. De werkschakelaar moet dus wel buiten in directe zicht van de Quatt's geplaatst worden. Je kunt deze bv ook prima aan de achterkant van één van de Quatt's plaatsen, zo lang je er maar goed bij kunt komen.

bv deze is een prima model.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l2JpSjNzFFSG573eGimuz9iUrhg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AlfHtgAoPC8gwXVW6YV9dyNf.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 11-09-2024 16:05 ]

• MacD007
VindiGoosh schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:38:
FWIW:

Ik laat 2 groepen plaatsen voor de duo. Elke unit z’n eigen groep.

Mocht er een keer wat met de een zijn, dan blijft de ander in bedrijf.
Is dat zo ? ik zou dit bij Quatt wel navragen of dit op deze manier werkt, mede omdat deze doorgelinkt zijn. Ze worden ook aangestuurd vanuit één CIC.
Zoals Toby zegt is alles wel x2, ook een eventuele offerteprijs.

• MacD007
Toby-Wan schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:28:
[...]

de 2 buitenunits kunnen prima samen op 1 groep (= 1 fase) en qua zekering zou ik een normale B karakteristiek nemen.
Mocht je een 3 fase aansluiting hebben en de 2 buitenunits per se op 2 aparte fases willen, dan zou dat geen probleem moeten zijn. Je krijgt dan wel 2 groepen, 2 kabels & 2 werkschakelaars..
ik weet niet zeker of je bij een Quatt Duo deze op twee afzondelijke Fases kunt zetten.
Ik weet niet of als één van de twee units geen spanning heeft dit gevolgen heeft voor de ander.
Voor dat je dat gaat doen zou ik dit wel heel duidelijk met Quatt afstemmen.
Als dat wel zo is en dus formeel ook kan zou je me dat dan kunnen toekomen met een dm, dan ga ik dat namelijk in de TS aanpassen.
bedenkt.

• Victorius737
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-09 22:20
Wow super bedankt voor jullie top antwoorden! Hier kan ik wat mee

• jj85
  • Nu online
MacD007 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:03:

Ja, je hebt maar één werkschakelaar voor beide Quatt's nodig. De werkschakelaar moet dus wel buiten in directe zicht van de Quatt's geplaatst worden. Je kunt deze bv ook prima aan de achterkant van één van de Quatt's plaatsen, zo lang je er maar goed bij kunt komen.
In mijn geval staat de Duo op een plat dak. Werkschakelaar zit binnen, relatief dicht bij de CV. Vanuit daar gaat de stoomkabel (en de Quatt leidingen) via een dakdoorvoer naar buiten.
Dit was geen probleem.
Aangezien je de werkschakelaar uit én op slot kunt zetten, kun je ten alle tijde veilig spanningsloos werken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
MacD007 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:07:
[...]
Is dat zo ? ik zou dit bij Quatt wel navragen of dit op deze manier werkt, mede omdat deze doorgelinkt zijn. Ze worden ook aangestuurd vanuit één CIC.

[...]
Heb ik nagevraagd tijdens het huisbezoek, en dat werkt zo idd.

Als bij de een de aardlek eruit schiet, dan blijft de ander in bedrijf.

[ Voor 9% gewijzigd door VindiGoosh op 11-09-2024 18:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 12:11
Mickel moen schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:50:
[...]

Nu heb ik helemaal geen problemen met die 18 graden, maar dat terzijde.

Gisteren is mijn Quatt weer opgestart. Zonder cv-ketel. Watertemperatuur was blijkbaar boven 18 graden.
Bij mij gebruikt hij altijd de gasketel voor de opstart. Waarschijnlijk omdat er 8 meter leiding buiten zit, dat wil wel makkelijk onder de 18 graden zakken. Met een voorlooptijd van de pomp van 2 minuten of zo zou de gasketel niet nodig zijn want binnen is het altijd wel boven de 20.
Ik verwacht trouwens niet dat Quatt die 18 graden zal laten zakken. Ze willen echt niet dat er ergens een systeem stuk vriest en omdat er geen backup heater in zit is er de harde eis van een werkende gasketel. Uit het oogpunt van garantie claims snap ik dat ergens wel.

• MacD007
Victorius737 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:50:
Wow super bedankt voor jullie top antwoorden! Hier kan ik wat mee
blijkbaar zou je dus ook elke quatt een eigen groep kunnen geven, maar dat betekend wel dat je alles (alamat, kabels, werkschakelaar) dubbel moet gaan aanleggen.

• MacD007
jj85 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:52:
[...]

In mijn geval staat de Duo op een plat dak. Werkschakelaar zit binnen, relatief dicht bij de CV. Vanuit daar gaat de stoomkabel (en de Quatt leidingen) via een dakdoorvoer naar buiten.
Dit was geen probleem.
Aangezien je de werkschakelaar uit én op slot kunt zetten, kun je ten alle tijde veilig spanningsloos werken :)
een werkschakelaar binnen heft de veiligheidsfunctie op van een dergelijke werkschakelaar, het is juist de bedoeling dat deze buiten in zicht van de unit geplaatst dient te worden. Tuurlijk mag je ook een andere veiligheidsfunctie toepassen maar binnen een werkgschakelaar heeft gewoon geen zin.

• lumineox
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09:09
Hi allemaal,

Uit de faq van quatt:

Iemand tips ?

Ondertussen biedt Quatt meer dan vermeld staat in het starttopic. De plaatsing van de groep in de meterkast, samen met de werkschakelaar en bedrading, kost 700 euro. Ik doe de bedrading zelf en heb daar een korting van 300 euro op gekregen.

Het is wel wat duurder dan zelf kopen en installeren, maar dan weet je zeker dat alles goed is geïnstalleerd.

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 10:55

[...]
Wel apart dat ze heel expliciet die 18 graden noemen terwijl je er als leek helemaal geen erg in hebt dat dit gebeurt.
Misschien komt er wel een instelling in de app bij waarvoor ze hier alvast de functie van deze grenswaarde duidelijk maken aan alle klanten.

• VindiGoosh
lumineox schreef op woensdag 11 september 2024 @ 20:24:
[...]

Ondertussen biedt Quatt meer dan vermeld staat in het starttopic. De plaatsing van de groep in de meterkast, samen met de werkschakelaar en bedrading, kost 700 euro. Ik doe de bedrading zelf en heb daar een korting van 300 euro op gekregen.

Het is wel wat duurder dan zelf kopen en installeren, maar dan weet je zeker dat alles goed is geïnstalleerd.
Ik vind dat aardig prijzig als ik heel eerlijk ben.

Heb gisteren een offerte gekregen van een elektricien hier uit de buurt voor €400,-. Dat gaat in mijn geval dus om 2 extra groepen, 2 werkschakelaars etc.

Vind het verschil best groot.

• klmtrf
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14-09 08:38
lumineox schreef op woensdag 11 september 2024 @ 20:24:
[...]

Dit vroegen ze bij mij ook en ben hiermee akkoord gegaan. Achteraf spijt van.

- tijdens huisbezoek wens ac-traject besproken. Via de kelder, kruipruimte, kabelkoker buiten naar de Quatt op de dakkapel. Redelijk wat werk en op hoogte dus 700 vond ik oke
- Coolblue komt een week vooraf met 2 man het elektrawerk voorbereiden. Ze plaatsen een pv-verdeler bij de droger met daaraan 8 meter AC-kabel en zijn binnen anderhalf uur weer weg
- Tijdens de installatie besluit het Quatt team de pv-verdeler niet te gebruiken en het op een stekkerdoos aan te sluiten. Ik blijf zitten met de verdeler met daaraan 8m kabel
- Quatt moet zelf weer langs komen om dit op te lossen
- ik krijg naar alle waarschijnlijkheid wel een credit i.v.m. de minderkosten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:55
VindiGoosh schreef op woensdag 11 september 2024 @ 21:53:
[...]

Heb gisteren een offerte gekregen van een elektricien hier uit de buurt voor €400,-. Dat gaat in mijn geval dus om 2 extra groepen, 2 werkschakelaars etc.
Dat is omdat je een Duo krijgt? Maw, ze willen die elk op een eigen groep hebben?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Toby-Wan
Brent schreef op woensdag 11 september 2024 @ 22:12:
[...]

Dat is omdat je een Duo krijgt? Maw, ze willen die elk op een eigen groep hebben?
Voor Quatt hoeft dit niet. Ze 2 units zijn softwarematig zo geregeld dat ze samen niet meer dan 16 A kunnen vragen.
Het gaat puur om eisen wensen, zoals (mogelijk) grotere bedrijfszekerheid, betere fase verdeling, etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
VindiGoosh schreef op woensdag 11 september 2024 @ 18:48:
[...]

Heb ik nagevraagd tijdens het huisbezoek, en dat werkt zo idd.

Als bij de een de aardlek eruit schiet, dan blijft de ander in bedrijf.
Interessant! Als 1 van de 2 er uitschiet werkt de pomp daarin natuurlijk ook niet meer, maar kennelijk is dat geen probleem voor de pomp van de andere Quatt. Niet helemaal onverwacht: mijn VVW pomp zit ook nog steeds bij de verdeler, en staat normaal gesproken uit (springt alleen aan als de Quatt meer dan 4KW aan warmte levert om te zorgen voor een betere verdeling), en de Quatt pompt het water ook door de pomp van de VVW heen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
sbijlsma schreef op woensdag 11 september 2024 @ 19:10:
Ik verwacht trouwens niet dat Quatt die 18 graden zal laten zakken. Ze willen echt niet dat er ergens een systeem stuk vriest en omdat er geen backup heater in zit is er de harde eis van een werkende gasketel. Uit het oogpunt van garantie claims snap ik dat ergens wel.
Echter heeft Quatt al aangegeven (nav vragen van enkele tweakers op de de vorige bezoekersdag) dat ze dit wel gaan doen. Het zou mij ook niet verbazen als ze dit niet zouden willen. Niet vanwege kans op vriezen (de pomp laten lopen trekt immers genoeg warmte uit het huis, tenzij de woning zelf tot 5 graden is afgekoelt), maar omdat het FE gaan buiten Quatt om minder aantrekkelijk maakt.

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Toby-Wan schreef op woensdag 11 september 2024 @ 22:18:
[...]

Voor Quatt hoeft dit niet. Ze 2 units zijn softwarematig zo geregeld dat ze samen niet meer dan 16 A kunnen vragen.
Het gaat puur om eisen wensen, zoals (mogelijk) grotere bedrijfszekerheid, betere fase verdeling, etc
Kunnen de units dan meer vermogen vragen maar zijn ze gelimiteerd? Dat zou betekenen dat je met een duo dus niet krijgt waar je voor betaald. Of dat ze een special aan kunnen bieden als je twee aparte groepen gebruikt bij een duo. Maar dan moet je wel aparte software (of extra vinkje) hebben die weet dat je twee aparte groepen hebt.

Wat is het vermogen dat één unit kan trekken dan? Meer dan 1840 watt?

Ander ding: ook bij ons zou elektra aanpassen door Coolblue €400 kosten. Mogelijk dat de prijs situatie afhankelijk is.

[ Voor 7% gewijzigd door CPM op 11-09-2024 22:54 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
CPM schreef op woensdag 11 september 2024 @ 22:49:
[...]

Kunnen de units dan meer vermogen vragen maar zijn ze gelimiteerd? Dat zou betekenen dat je met een duo dus niet krijgt waar je voor betaald. Of dat ze een special aan kunnen bieden als je twee aparte groepen gebruikt bij een duo. Maar dan moet je wel aparte software (of extra vinkje) hebben die weet dat je twee aparte groepen hebt.

Wat is het vermogen dat één unit kan trekken dan? Meer dan 1840 watt?
maximaal kan de enkele Quatt dus 2.300W trekken (is dus bij 10A), en de Duo zit hierbij aan 3.680W (16A)

in principe zou dus een DUO als max vermogen 4.600W kunnen trekken, dit zou echter een stroomhoogte betekenen welke hoger is dan de in Nederland stadaard groep van 16A, men zou dus hiervoor een speciale 20A groep moeten hebben, dit zou echter ook weer een hoofdzekering van min. 35A betekenen, voor 1-Fase is dat normaal gezien niet zo'n groot probleem, echter voor mensen met 3-fase is dat geen goed idee, je betaald dan namelijk circa 1.400 euro per jaar meer voor je netaansluiting, gezien de prijsstelling van Quatt lijkt dat geen goed plan.
Daarom heeft Quatt de maximale stroom op 16A gezet en omgaat men dus bovengenoemd probleem. De ingebouwde regering zorgt er dus voor dat men niet boven de deze 16A kan komen, bij de vermogensafgifte ziet men echter dat de afgifte van een Duo exact het dubbele is dan die van een singel (mono) Quatt.
dus er is voor de gebruiker hier geen verlies.
En in feite ook geen directe noodzaak om de beide warmtepompen op een aparte groep te zetten, door gebruik te maken van een alamat ipv de standaard LS met aadlek verkrijg je al een systeem wat niet door andere groepen wordt beinvloed en daardoor een hoge bedrijfszekerheid heeft.
Ook kan men hier dus ook geen hoger vermogen uit de systemen krijgen door deze ieder een eigen groep te geven.
Ander ding: ook bij ons zou elektra aanpassen door Coolblue €400 kosten. Mogelijk dat de prijs situatie afhankelijk is.
volgens de Quatt technische specificaties (v1.3) de volgende spec's.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oFmJLXAsgEauAgrLNNoe93yfxxg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UzPBP2HiXaUu5TmHyD8fdwqo.png?f=user_large

qua vermogen's afgifte zie je:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZaLc_XP0ulwcqvEXHtpyn9I5-sM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JjUiAWeL7pOsdEZx45OPQFPX.png?f=user_large

In beide tabellen kun je dus zien dat in vrijwel alle punten de Duo den Single dubbeld, dus dat is helemaal correct lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 23:41:
[...]

maximaal kan de enkele Quatt dus 2.300W trekken (is dus bij 10A), en de Duo zit hierbij aan 3.680W (16A)
Ik heb dit vaker gehoord, en het zal vast en zeker kunnen volgens het typeplaatje, maar ik heb het in werkelijkheid nog nooit gezien, en als ik het me goed kan herinneren heb ik het ook nog nooit gezien bij anderen hier op het forum.

Als ik het me goed herinner heb ik nog geen Quatt boven de 1800 gezien, waarbij mijn beradiatorde medetweakers vaak net iets meer vermogen en ook net iets meer thermisch vermogen lieten zien.

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Ook hier draait de warmtepomp weer. Nu ben ik een fanatiek datalogger en gebruik de json data als bron. Het beeld van signalen ziet er nogal onregelmatig uit, veel uitschieters.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WD4Vjcd1rE8s0VfY3wY_9fwqfqM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I1LyRtRZo2JWSrLGkGcrjE6l.jpg?f=user_large
Zowel kWin als kWout (json: power, powerinput) zijn onregelmatig, de berekening van COP (power/powerinput) versterkt dit effect.
Zien jullie dit ook, en is dit een aanwijzing dat de wp niet goed functioneert, of dat het een meetprobleem is?

PS: signaal flow is door 100 gedeeld om dit signaal binnen de schaal van 10 te krjjgen!

[ Voor 33% gewijzigd door Freeckje op 12-09-2024 09:50 ]

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

• Serge1011
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 14-09-2024
Hallo

Ik ben mijn warmte afgifte systeem aan het testen (radiatoren en cv draait nu op 50 graden). Buitentemp. is nu 8 graden. Krijg zo het huis goed warm, is dit voldoende om te concluderen dat een Quatt warmtepomp geschikt zou kunnen zijn?

Vr groet.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:55
Freeckje schreef op donderdag 12 september 2024 @ 08:57:
Ook hier draait de warmtepomp weer. Nu ben ik een fanatiek datalogger en gebruik de json data als bron. Het beeld van signalen ziet er nogal onregelmatig uit, veel uitschieters.
[Afbeelding]
Zowel kWin als kWout (json: power, powerinput) zijn onregelmatig, de berekening van COP (power/powerinput) versterkt dit effect.
Zien jullie dit ook, en is dit een aanwijzing dat de wp niet goed functioneert, of dat het een meetprobleem is?
Enige echt ruizige lijntje is de COP, welke de ratio zou moeten zijn tussen kwh in en uit. Zo op het oog zou die ratio niet zo ruizig moeten zijn. Kun je hem zelfs eens uitrekenen en ernaast leggen?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Toby-Wan
[Afbeelding]
omdat de COP 2 meetwaarden gebruikt (met een zekere +/- nauwkeurigheid) die beide ruis kunnen vertonen is het logisch dat de ruis op de COP vergroot wordt. vooral omdat afwijkingen in de meetwaarden niet synchroon hoeven te lopen

• Freeckje
  • Nu online
Toby-Wan schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:21:
[...]

omdat de COP 2 meetwaarden gebruikt (met een zekere +/- nauwkeurigheid) die beide ruis kunnen vertonen is het logisch dat de ruis op de COP vergroot wordt. vooral omdat afwijkingen in de meetwaarden niet synchroon hoeven te lopen
Helemaal mee eens, als Quatt dat zo (m.i. fout) uitvoert. Dus blijft de vraag of iedereen dit waarneemt.

@brent : zie de grafiek, alle signalen, incl berekende COP, staan er in.

[ Voor 6% gewijzigd door Freeckje op 12-09-2024 09:27 ]

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

[Afbeelding]
Hoeveel afstand zit er tussen meting kWin en kWuit? Bij mij een koelvloeistofcyclus+13meter waterleiding. Dus kWuit (warmte)meting is later en reageert vertraagd op het moduleren van de Quatt-compressor. Lijkt me niets aan de hand. Je zou kunnen kijken of een verschuiving van de kW-logs een stabielere COPberekening geeft.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• Freeckje
  • Nu online
SBL schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:28:
[...]

Hoeveel afstand zit er tussen meting kWin en kWuit? Bij mij een koelvloeistofcyclus+13meter waterleiding. Dus kWuit (warmte)meting is later en reageert vertraagd op het moduleren van de Quatt-compressor. Lijkt me niets aan de hand. Je zou kunnen kijken of een verschuiving van de kW-logs een stabielere COPberekening geeft.
Afstand buitenunit en cv max 4 meter. Ik snap je punt.
Maar je zou verwachten dat Quatt de signalen voor de berekening van kWin en kWuit voldoende filteren zodat er een stabiel gegeven geproduceerd wordt. Er zijn trouwens periodes dat de signalen wel stabiel zijn.
Later op de dag:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8pyok1otgU96NvlrAORdRvtiz3o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YDd78bdmOwk6nk5Vl7pImNSH.jpg?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door Freeckje op 12-09-2024 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
Freeckje schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:39:
[...]

Maar je zou verwachten dat Quatt de signalen voor de berekening van kWin en kWuit voldoende filteren zodat er een stabiel gegeven geproduceerd wordt. Er zijn trouwens periodes dat de signalen wel stabiel zijn.
Later op de dag:[Afbeelding]
juist door effect wat @SBL ook gebeschrijft is een 'instant' COP niet zoveel zeggend, een COP krijgt waarde wanneer je power input & output neemt over langere tijd (uur, dag, week, maand, jaar). een "COP per seconde" zegt eigenlijk niks

• Freeckje
  • Nu online
Toby-Wan schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:55:
[...]

juist door effect wat @SBL ook gebeschrijft is een 'instant' COP niet zoveel zeggend, een COP krijgt waarde wanneer je power input & output neemt over langere tijd (uur, dag, week, maand, jaar). een "COP per seconde" zegt eigenlijk niks
Helemaal mee eens, maar de achterliggende vraag was of meerderen dit fenomeen zien, en of het iets is om me ongerust over te maken.....(onregelmatig lopende compressor, meet -en regelprobleem?).

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:49
Serge1011 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:11:
Hallo

Ik ben mijn warmte afgifte systeem aan het testen (radiatoren en cv draait nu op 50 graden). Buitentemp. is nu 8 graden. Krijg zo het huis goed warm, is dit voldoende om te concluderen dat een Quatt warmtepomp geschikt zou kunnen zijn?

Vr groet.
Korte antwoord: nee. Eigenlijk zou je het een heel stookseizoen moeten doen. Maar aan de hand van historisch gasverbruik zou je ook eind moeten komen. En het is een hybride warmtepomp, dus het gaat allicht helpen.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

• Serge1011
s020506 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:10:
[...]

Korte antwoord: nee. Eigenlijk zou je het een heel stookseizoen moeten doen. Maar aan de hand van historisch gasverbruik zou je ook eind moeten komen. En het is een hybride warmtepomp, dus het gaat allicht helpen.
Thanks voor je input. Er is helaas geen historisch gas verbruik beschikbaar. Maar dit zal relatief hoog zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Serge1011 op 12-09-2024 10:16 ]

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:37
Hallo

Vr groet.
Nee, dat is onvoldoende.

Ik zou echt proberen te achterhalen wat het historische gasverbruik was. Je zou dit ook aan buren met vergelijkbare woning kunnen vragen.

50 graden verwarmen met cv is geen graadmeter. Mijn warmtepomp heeft vannacht verwarmt met 29 graden.....

Wat je daarnaast kunt doen is vanaf nu een warmteberekening maken/bijhouden. Dat kan je met onderstaande sheet doen. Een warmteberekening maak je om te bepalen hoe groot jouw warmtepomp moet zijn.

https://docs.google.com/s...w6-LNcPY/edit?usp=sharing

Je kunt in deze sheet jouw dagelijkse gasverbruik bijhouden. Zie daarvoor de uitleg linksonder in de sheet.

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
(jarig!)
Freeckje schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:39:
[...]

Later op de dag:[Afbeelding]
Zie niets geks in die grafieken. Een actueel COP lijntje is altijd grillig, en dicht bij pointless. Het blijft een momentopname.
Hij zou namelijk ook af en toe negatief worden (bij inschakelen), of enorm pieken tot COP 78 bijv (bij uitschakelen), maar dat hangt ook af met welke resolutie je meet.

Uiteindelijk is de enige juiste berekening: opgewekte thermische energie / al het verbruikte vermogen tijdens een cyclus, of een seizoen, of een week, of een dag.... enz

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Serge1011
verguldebarman schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:46:
[...]

Nee, dat is onvoldoende.

Ik zou echt proberen te achterhalen wat het historische gasverbruik was. Je zou dit ook aan buren met vergelijkbare woning kunnen vragen.

50 graden verwarmen met cv is geen graadmeter. Mijn warmtepomp heeft vannacht verwarmt met 29 graden.....

Wat je daarnaast kunt doen is vanaf nu een warmteberekening maken/bijhouden. Dat kan je met onderstaande sheet doen. Een warmteberekening maak je om te bepalen hoe groot jouw warmtepomp moet zijn.

https://docs.google.com/s...w6-LNcPY/edit?usp=sharing

Je kunt in deze sheet jouw dagelijkse gasverbruik bijhouden. Zie daarvoor de uitleg linksonder in de sheet.
Dan zal ik het bij gaan houden. Er zijn helaas geen vergelijkbare woningen aanwezig in de buurt. Ik heb oude radiatoren (enkel blad), met 30 graden verwarmen lijkt me vrij onhaalbaar momenteel. Maar wie weet. Ik heb een oude ketel (laag rendement), dus het gasverbruik zal sowieso relatief hoog zijn. Vorige eigenaren stookte nooit, geen data dus.

• Jelmertjuh
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 00:56

Jelmertjuh

Blue Flamingos

Goedemorgen!

Quatt heeft vorige week de Quatt Duo bij mij geïnstalleerd. Nou kunnen ze deze week gelijk even aan de bak met deze temperaturen dus dat is mooi!

Het viel mij op dat als de Quatt's draaien dat er dan een soort sissend geluid te horen is bij de leidingen bij de CV ketel. Is dit normaal? Wanneer de Quatt weer stopt met draaien is het geluid weer weg.

• paQ
  • Nu online
(jarig!)
Jelmertjuh schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:08:
Goedemorgen!

Quatt heeft vorige week de Quatt Duo bij mij geïnstalleerd. Nou kunnen ze deze week gelijk even aan de bak met deze temperaturen dus dat is mooi!

Het viel mij op dat als de Quatt's draaien dat er dan een soort sissend geluid te horen is bij de leidingen bij de CV ketel. Is dit normaal? Wanneer de Quatt weer stopt met draaien is het geluid weer weg.
Meer druk dan je flow aan kan. (zonder te sissen/fluiten)
Heb je radiatoren dicht staan?
En wat is de flow bij een duo eigenlijk?

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 12-09-2024 11:18 ]

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 08:36
Hallo

Vr groet.
Goede start, maar wat we ook willen weten:
- energielabel indien voorhanden of anders wat info over de algemene isolatiestaat van het huis
- gasverbruik 2023
- bouwjaar, type en oppervlakte woonhuis
- type verwarming in huis: vloerverwarming? type radiatoren?

Kijk naar mijn signature; ik heb een enkele Quatt en die is voldoende voor mijn setup. Ik moet een dag of 5 per jaar bijstoken met de CV nog, rest is Quatt.

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelmertjuh
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 00:56

Jelmertjuh

Blue Flamingos

paQ schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:18:
[...]

Meer druk dan je flow aan kan. (zonder te sissen/fluiten)
Heb je radiatoren dicht staan?
En wat is de flow bij een duo eigenlijk?
Dat zou op zich best wel wat kunnen verklaren. We hebben net een nieuwe vloer waardoor de vloerverwarming nog grotendeels geknepen is. We zijn net begonnen met het opstook protocol, dus wellicht als de vloerverwarming wat meer open staat dat het geluid dan afneemt.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• gwjonker
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-09 12:37
Vlak voor de zomervakantie heb ik een Quatt Duo laten plaatsen. Uiteraard was ik erg benieuwd naar de eerste prestaties en gelukkig werd het gisteren te koud in huis 8)7 .

De integratie met Home Assistant had ik al gemaakt, plus een dashboardje met relevante waarden. Zie hieronder een screenshot van vanochtend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2XluQgGAF2Oy-Wv-tiUbDg7BLmg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l0WbXr34NPc6Iag5ZdHsZHBA.png?f=fotoalbum_large

En een overzichtje van de trends:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sKgBEdiKhArqBw2mOQy4ikU00zw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yJmFeio3OUYbdSIQ0FbeKRIB.png?f=fotoalbum_large

Qua comfort voelt het een stuk behaaglijker. We hebben beneden vloerverwarming en boven radiatoren. Met de CV (op 45 graden) was het eerder 'hollen en stilstaan' qua warmte. Nu voelt het continue lekker warm.

Op naar meer ervaringen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
@gwjonker Mooi dashboard! Zou je die eventueel willen delen?

• Freeckje
  • Nu online
gwjonker schreef op donderdag 12 september 2024 @ 14:06:
Vlak voor de zomervakantie heb ik een Quatt Duo laten plaatsen. Uiteraard was ik erg benieuwd naar de eerste prestaties en gelukkig werd het gisteren te koud in huis 8)7 .

De integratie met Home Assistant had ik al gemaakt, plus een dashboardje met relevante waarden. Zie hieronder een screenshot van vanochtend.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Qua comfort voelt het een stuk behaaglijker. We hebben beneden vloerverwarming en boven radiatoren. Met de CV (op 45 graden) was het eerder 'hollen en stilstaan' qua warmte. Nu voelt het continue lekker warm.

Op naar meer ervaringen.
Mooi plaatje. Wat mij specifiek opvalt zijn de grote spikes in de grafiek met de power parameters. Dat fenomeen heb ik eerder vandaag op dit forum gepost. Blijkbaar niet de enige waarbij dat optreedt. Ondertussen een vraag bij Quatt gesteld wat de bron van dat fenomeen kan zijn (meeteffect of procestechnisch).

• paQ
  • Nu online
(jarig!)
Freeckje schreef op donderdag 12 september 2024 @ 15:20:
[...]

Mooi plaatje. Wat mij specifiek opvalt zijn de grote spikes in de grafiek met de power parameters. Dat fenomeen heb ik eerder vandaag op dit forum gepost. Blijkbaar niet de enige waarbij dat optreedt. Ondertussen een vraag bij Quatt gesteld wat de bron van dat fenomeen kan zijn (meeteffect of procestechnisch).
Waarschijnlijk een oil return cycle.

• gwjonker
Inderdaad, wel benieuwd naar die spikes. Vinden btw regelmatig plaats, om de 2 uur.

Wat verder opvalt, is dat de COP van het totale systeem lager is, dan die van de enige werkende Quatt. Het stroomverbruik van de niet-werkende Quatt gaat bij warmtevraag van 5 W naar 35 W. Dat heeft uiteraard een negatief effect op de totale COP; ongeveer 0,5 minder.

Enig idee waar die 30 W naar toe gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
(jarig!)
ws naar je waterpomp

• gwjonker
paQ schreef op donderdag 12 september 2024 @ 15:27:
[...]

Waarschijnlijk een oil return cycle.
Wat houdt dat in? En gebruikt dat zoveel energie?

• Serge1011
RealCato schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:20:
[...]

Goede start, maar wat we ook willen weten:
- energielabel indien voorhanden of anders wat info over de algemene isolatiestaat van het huis
- gasverbruik 2023
- bouwjaar, type en oppervlakte woonhuis
- type verwarming in huis: vloerverwarming? type radiatoren?

Kijk naar mijn signature; ik heb een enkele Quatt en die is voldoende voor mijn setup. Ik moet een dag of 5 per jaar bijstoken met de CV nog, rest is Quatt.
Ik weet vrijwel zeker dat 1 quatt onvoldoende is in mijn setting.

Ik heb een 180m2 vrijstaande bungalow uit 1977. Geïsoleerd naar de standaarden destijds, hoogte plafonds 5 meter. Radiatoren bestaan uit enkel blad modellen. En heb een aantal convector putten. Krijg het nu goed warm met mijn cv op 50 graden (kan helaas niet lager instellen) (buiten temp: 8 graden).

[ Voor 5% gewijzigd door Serge1011 op 12-09-2024 15:49 ]

• onlinaius
Serge1011 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 15:47:
[...]

Ik heb een 180m2 vrijstaande bungalow uit 1977. Geïsoleerd naar de standaarden destijds, hoogte plafonds 5 meter. Radiatoren bestaan uit enkel blad modellen. En heb een aantal convector putten. Krijg het nu goed warm met mijn cv op 50 graden (kan helaas niet lager instellen) (buiten temp: 8 graden).
Die convectorputten zouden wel eens behoorlijk kunnen helpen. Als je ruimte hebt om daar ventilatoren in te verwerken gaat je afgifte behoorlijk omhoog.

• paQ
  • Nu online
(jarig!)
gwjonker schreef op donderdag 12 september 2024 @ 15:46:
[...]

Hij blaast eens in de zoveel tijd op volle druk om de olie terug in de compressor te krijgen.
Dat kost veel energie, maar wekt ook veel op.

• oomenit
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:52
jj85 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 14:39:
@gwjonker Mooi dashboard! Zou je die eventueel willen delen?
+1! Ziet er erg mooi uit!

• MacD007
onlinaius schreef op donderdag 12 september 2024 @ 00:44:
[...]

Ik heb dit vaker gehoord, en het zal vast en zeker kunnen volgens het typeplaatje, maar ik heb het in werkelijkheid nog nooit gezien, en als ik het me goed kan herinneren heb ik het ook nog nooit gezien bij anderen hier op het forum.

Als ik het me goed herinner heb ik nog geen Quatt boven de 1800 gezien, waarbij mijn beradiatorde medetweakers vaak net iets meer vermogen en ook net iets meer thermisch vermogen lieten zien.
daarom is er ook een nominaal (dus tijdens normaal gebruik) stroomverbruik ook aangegeven, en die is met 6A toch redelijk meer wat je in het wild bij de Quatt ziet ( circa 1.400W (1.380 om het exact aan te geven).
Als ik even kijk in januari dit jaar had ik toch een verbruik van net boven de 1.700W, met soms zelfs iets boven de 1.800W. (dat is toch al bijna 8A).

• MacD007

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Op naar meer ervaringen.
voor HA en vergelijkbare omgevingen is er een aparte topic voor de Quatt, zou je daar dit ook willen posten en mogelijk daar ook meer info willen delen over dit mooi stukje werk. d:)b
Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

@gwjonker gaaf dashboard. Nu wil ik ook HA met zo'n dashboard. ;-) Tijd om een Docker container op mijn Synology te gaan draaien.
Wat kan je met HA meer uitlezen dan met de app? En hoe?

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

• MacD007
Serge1011 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 15:47:
[...]

ik vrees dat je mn aan de afgifte kant daar nog wel eea kunt verbeteren, T10 radiatoren zijn zeker voor ruimten die vaak en lang verwarmd dienen te worden niet echt ideaal, dus deze zou ik zeker vervangen door T22 of zelfs T33.
Zeker met de hoogte van de plafond van 5m (warmte stijgt) is dat zeker een probleem. We eens gedacht aan ventilatoren aan het plfond die een luchtstroom naar onderen geven (de meeste plafondventilatoren kun je zo instellen,

Vergeet niet dat een warmtepomp niet lekker werkt (zeker een Quatt niet) met 50 graden, die zit eerder in de lage 30 graden.
mijn huis ( jaren 60 woning, dus ook zeker geen perfecte isolatie, krijg ik wel prima warm met een enkele Quatt ( en die heeft een duidelijk groter woonoppervlak)
Wat is je gasverbruik op jaarbasis en kook je ook nog op gas?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
CPM schreef op donderdag 12 september 2024 @ 16:55:
@gwjonker gaaf dashboard. Nu wil ik ook HA met zo'n dashboard. ;-) Tijd om een Docker container op mijn Synology te gaan draaien.
Wat kan je met HA meer uitlezen dan met de app? En hoe?
Dat is een hoop, kijk maar eens op onze zustertopic speciaal voor HA. Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica

• MacD007
gwjonker schreef op donderdag 12 september 2024 @ 15:46:
[...]

Een oil return cycle in een warmtepomp is een proces waarbij de compressor van de warmtepomp periodiek olie terugvoert naar de compressor om ervoor te zorgen dat deze goed gesmeerd blijft. Dit is belangrijk voor de levensduur en efficiëntie van de warmtepomp.
Tijdens deze cyclus kan de warmtepomp tijdelijk minder efficiënt werken of zelfs stoppen met verwarmen of koelen.

een mooi filpje van vaillant laat eenvoudig zien hoe dat principe werkt.
YouTube: Hoe werkt een warmtepomp?

[ Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 12-09-2024 17:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
VindiGoosh schreef op woensdag 11 september 2024 @ 21:53:
[...]

Ik vind dat aardig prijzig als ik heel eerlijk ben.

Vind het verschil best groot.
Helaas staat er op de site nog geen duidelijke informatie over de electrische installatie. Daardoor kan ik helaas nog geen informatie geven in de TS.
voor offertes waarin electrotechnische werkzaamheden staan is welkom, graag zou ik deze van jullie via een DM willen ontvangen.
alvast bedankt voor jullie hulp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-NMy4Jy5xm5S77AlZ0Af46sgTg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zLxPHJopESUsTEw44iM4us0E.png?f=user_large

• Serge1011
MacD007 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 17:08:
[...]

ik vrees dat je mn aan de afgifte kant daar nog wel eea kunt verbeteren, T10 radiatoren zijn zeker voor ruimten die vaak en lang verwarmd dienen te worden niet echt ideaal, dus deze zou ik zeker vervangen door T22 of zelfs T33.
Zeker met de hoogte van de plafond van 5m (warmte stijgt) is dat zeker een probleem. We eens gedacht aan ventilatoren aan het plfond die een luchtstroom naar onderen geven (de meeste plafondventilatoren kun je zo instellen,

Vergeet niet dat een warmtepomp niet lekker werkt (zeker een Quatt niet) met 50 graden, die zit eerder in de lage 30 graden.
mijn huis ( jaren 60 woning, dus ook zeker geen perfecte isolatie, krijg ik wel prima warm met een enkele Quatt ( en die heeft een duidelijk groter woonoppervlak)
Wat is je gasverbruik op jaarbasis en kook je ook nog op gas?
Aan de afgifte kan absoluut een hoop verbeteren. Maar als het niet nodig is, wil ik dat niet doen (ga over 2 jaar vloerverwarming leggen tijdens grote verbouwing).

Waarom werkt een Quatt niet op 50 graden? Quatt geeft zelf aan dat 55 de max. is om de WP te laten functioneren. Het lijkt mij voordeliger om een WP te laten werken voor 50 graden dan mijn 15 jaar oude laag rendement ketel? Of zit ik er dan volledig naast?

Gasverbruik is onbekent. Ik woon hier pas net, en de vorige bewoners stookte niet. Koken is elektrisch.

• netappie
Serge1011 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 20:08:
[...]

Aan de afgifte kan absoluut een hoop verbeteren. Maar als het niet nodig is, wil ik dat niet doen (ga over 2 jaar vloerverwarming leggen tijdens grote verbouwing).

Waarom werkt een Quatt niet op 50 graden? Quatt geeft zelf aan dat 55 de max. is om de WP te laten functioneren. Het lijkt mij voordeliger om een WP te laten werken voor 50 graden dan mijn 15 jaar oude laag rendement ketel? Of zit ik er dan volledig naast?

Gasverbruik is onbekent. Ik woon hier pas net, en de vorige bewoners stookte niet. Koken is elektrisch.
Het staat hier wel mooi uitgelegd met een grafiek die illustreert wat er gebeurt als je warmtepomp naar 50 graden moet: https://www.klimaatexpert...sch/cop-scop-en-rendement

Aardgas kost momenteel iets van 15 cent per kWh warmte in een slecht presterende CV ketel. Dus je moet een COP van grofweg 2 halen om dat met een warmtepomp te verslaan qua kosten.

Gezien de grootte van de woning en dat je nog heel wat te isoleren hebt, zou ik voor een Quatt duo gaan.
Die is nauwelijks duurder dan een enkele laten installeren en dan kan je op de minder koude dagen behoorlijk wat gas besparen.

De Quatt CiC kan vanzelf naar aardgas omschakelen zodra dat goedkoper is of de CV en warmtepompen combineren als je vermogen tekort komt. Dat is dan weer het mooie van een hybride systeem.

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 20:11

Trackerfire

BTC HODLER

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Op naar meer ervaringen.
Heel gaaf dashboard zo! Zou jij wat code willen delen?

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

• MacD007
Serge1011 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 20:08:
[...]

even op de post van @netappie door hier de door hem bedoelde stuk tekst:
Daarnaast heeft de temperatuur van de bron (lucht of water) invloed op de COP. En dat geldt ook voor de temperatuur van het water / lucht dat de warmtepomp produceert. Hoe hoger de geproduceerde temperatuur, hoe hoger het verbruik, hoe lager de COP. Dat is eigenlijk logisch, het kost meer energie om water te verwarmen van 15˚C naar 50˚C (stond 80, maar heb ik even naar je eigen situatie gewijzigd), dan van 15˚C naar 35˚C.
Dus, het kan wel, maar je gaat dan wel richting limiet van de Quatt.
kijk maar naar onderstaande grafieken van links op 35 graden en rechts op 55 graden
(bron: Quatt techn. specs v1.3)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdGDtHfmw8p7ZhhTnbFm49Ob8qQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/UOnxrBl8DHo0LRvKwxSrWmkH.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h9j4OfcujPvgVFQTG0XSf1kJJUw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/4R4EiVYFPd4kKFXwXRu3O2dP.png?f=fotoalbum_tile

dus als je bij 5 graden buitentemperatuur kijkt heb je bij 35 graden watertemperatuur een cop van circa 4,75 en bij 55 graden is dat gedaald tot 2,75. Dus je ziet dat een hogere watertemperatuur voor een warmtepomp een behoorlijke impact heeft. Dus een beduidend hooger verbruik.

echter als je weet dat dit in de toekomst verbetert gaat worden door een vvw systeem dan is dat een reden om nu even hier niets aan je afgifte systeem te doen en de iets hogere verbruik voor lief gaat nemen.

Ik ben het met @netappie eens dat je mogelijk in jou geval beter, ook gezien de nu kleine meerprijs beter voor de Duo kunt gaan.
Let er wel oop dat je deze kunt plaatsen ivm het hogere geluidsniveau van 58 dB ipv 55 dB. Dus wel een WPAC uitvoeren.

[ Voor 14% gewijzigd door MacD007 op 12-09-2024 20:45 ]

• Serge1011
MacD007 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 20:37:
[...]
even op de post van @netappie door hier de door hem bedoelde stuk tekst:
Daarnaast heeft de temperatuur van de bron (lucht of water) invloed op de COP. En dat geldt ook voor de temperatuur van het water / lucht dat de warmtepomp produceert. Hoe hoger de geproduceerde temperatuur, hoe hoger het verbruik, hoe lager de COP. Dat is eigenlijk logisch, het kost meer energie om water te verwarmen van 15˚C naar 50˚C (stond 80, maar heb ik even naar je eigen situatie gewijzigd), dan van 15˚C naar 35˚C.
Dus, het kan wel, maar je gaat dan wel richting limiet van de Quatt.
kijk maar naar onderstaande grafieken van links op 35 graden en rechts op 55 graden
(bron: Quatt techn. specs v1.3)
[Afbeelding][Afbeelding]

dus als je bij 5 graden buitentemperatuur kijkt heb je bij 35 graden watertemperatuur een cop van circa 4,75 en bij 55 graden is dat gedaald tot 2,75. Dus je ziet dat een hogere watertemperatuur voor een warmtepomp een behoorlijke impact heeft. Dus een beduidend hooger verbruik.

echter als je weet dat dit in de toekomst verbetert gaat worden door een vvw systeem dan is dat een reden om nu even hier niets aan je afgifte systeem te doen en de iets hogere verbruik voor lief gaat nemen.

Ik ben het met @netappie eens dat je mogelijk in jou geval beter, ook gezien de nu kleine meerprijs beter voor de Duo kunt gaan.
Let er wel oop dat je deze kunt plaatsen ivm het hogere geluidsniveau van 58 dB ipv 55 dB. Dus wel een WPAC uitvoeren.

[...]
Thanks wederom voor je input! Als ik de afbeelding goed begrijp moet een COP van 2+ bij -5 graden buiten temp. dus haalbaar zijn. Vanuitgaande dat ik op 50 gr watertemp. verwarm (mogelijk is minder ook werkbaar).

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12:44

[Afbeelding]
Supermooi. Nummer 4 hier die graag wat kennis of code van je meepakt over dit toffe dashboard.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gwjonker

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Op naar meer ervaringen.
Het dashboard met onderliggende code heb ik in deze topic geplaatst: gwjonker in "Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica".

Veel plezier er mee!

[ Voor 75% gewijzigd door gwjonker op 12-09-2024 22:41 ]

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:26
De Quatt Duo wordt hier de 26e geïnstalleerd, de grindbak buiten heb ik klaar. Met de voedingskabel en extra groep aanleggen in de meterkast ben ik bezig, dat zal dit weekeinde wel gereed komen. Ik hou me ook ten zeerste aanbevolen voor dat mooie dashboard voor HA.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gwjonker
Star65 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 22:42:
De Quatt Duo wordt hier de 26e geïnstalleerd, de grindbak buiten heb ik klaar. Met de voedingskabel en extra groep aanleggen in de meterkast ben ik bezig, dat zal dit weekeinde wel gereed komen. Ik hou me ook ten zeerste aanbevolen voor dat mooie dashboard voor HA.
Zie gwjonker in "Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Serge1011 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 21:04:
[...]

Thanks wederom voor je input! Als ik de afbeelding goed begrijp moet een COP van 2+ bij -5 graden buiten temp. dus haalbaar zijn. Vanuitgaande dat ik op 50 gr watertemp. verwarm (mogelijk is minder ook werkbaar).
Bij een warmtepomp neemt de aanvoertemperatuur toe naarmate de buitentemperatuur afneemt.

De Quatt kan prima naar 50 graden, maar als woning gigantisch is, de isolatie dramatisch en het afgiftesysteem klein, dan zit je mogelijk al op die 50 graden bij +7 graden buiten in plaats van -7 graden buiten.

Het mooie is wel dat de Quatt zich aanpast. Dus als je nu nog geen vloerverwarming hebt, dan gaat de temperatuur hoger zijn, maar zodra die mee doet gaat de temperatuur lager en de COP dus hoger zijn.

Na isoleren moet je waarschijnlijk wel een instelling aan laten passen door Quatt. Die gebruiken de warmteverliesberekening namelijk om te bepalen hoe veel energie er bij een bepaalde buitentemperatuur nodig is om de woning warm te houden. Zonder aanpassing zou de Quatt overdreven hoog stoken en de CV ook inzetten wanneer de Quatt de vanaf dat moment te hoog berekende aanvoertemperatuur niet haalt.

Ik heb hier zelf alleen radiatoren en wat speedcomfort ventilatoren die de afgifte iets vergroten. Dat lijkt prima te werken met aanvoertemperaturen die (in verhouding tot stoken met de CV ketel) bizar laag blijven.

De grootste vraag is dus wat het warmteverlies van de woning is om te bepalen hoeveel vermogen de warmtepomp en je afgiftesysteem nodig hebben. Bij veel fabrikanten moet je vooraf isoleren omdat je anders met een veel te grote warmtepomp zit.

Daarbij is je afgiftesysteem vooraf vergroten ook het verstandigste om te voorkomen dat je binnen een duur, groot en onzuinig buffervat nodig hebt om pendelen te voorkomen. Bij Quatt hoeft dit niet. Met de Quatt Duo krijg je twee kleine warmtepompen die omstebeurt of samen kunnen draaien en als je later dingen verandert dan worden ze vanzelf zuiniger. Zelfs met een enkele Quatt gaat het goed komen omdat de CV ketel alsnog bij kan springen zolang je nog niet voor vloerverwarming en isolatie hebt kunnen sparen.

Overigens zou ik die vloerverwarming doen voordat je intrekt indien dat mogelijk is. Ik stel het hier alsmaar uit omdat het te veel overlast geeft. Gelukkig doet de Quatt het bij mij prima zonder. Grotere radiatoren gaan ook werken, maar als je toch flink moet investeren dan is vloerverwarming wel veel mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12:44

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serge1011
netappie schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 06:41:
[...]

Bij een warmtepomp neemt de aanvoertemperatuur toe naarmate de buitentemperatuur afneemt.

De Quatt kan prima naar 50 graden, maar als woning gigantisch is, de isolatie dramatisch en het afgiftesysteem klein, dan zit je mogelijk al op die 50 graden bij +7 graden buiten in plaats van -7 graden buiten.

Het mooie is wel dat de Quatt zich aanpast. Dus als je nu nog geen vloerverwarming hebt, dan gaat de temperatuur hoger zijn, maar zodra die mee doet gaat de temperatuur lager en de COP dus hoger zijn.

Na isoleren moet je waarschijnlijk wel een instelling aan laten passen door Quatt. Die gebruiken de warmteverliesberekening namelijk om te bepalen hoe veel energie er bij een bepaalde buitentemperatuur nodig is om de woning warm te houden. Zonder aanpassing zou de Quatt overdreven hoog stoken en de CV ook inzetten wanneer de Quatt de vanaf dat moment te hoog berekende aanvoertemperatuur niet haalt.

Ik heb hier zelf alleen radiatoren en wat speedcomfort ventilatoren die de afgifte iets vergroten. Dat lijkt prima te werken met aanvoertemperaturen die (in verhouding tot stoken met de CV ketel) bizar laag blijven.

De grootste vraag is dus wat het warmteverlies van de woning is om te bepalen hoeveel vermogen de warmtepomp en je afgiftesysteem nodig hebben. Bij veel fabrikanten moet je vooraf isoleren omdat je anders met een veel te grote warmtepomp zit.

Daarbij is je afgiftesysteem vooraf vergroten ook het verstandigste om te voorkomen dat je binnen een duur, groot en onzuinig buffervat nodig hebt om pendelen te voorkomen. Bij Quatt hoeft dit niet. Met de Quatt Duo krijg je twee kleine warmtepompen die omstebeurt of samen kunnen draaien en als je later dingen verandert dan worden ze vanzelf zuiniger. Zelfs met een enkele Quatt gaat het goed komen omdat de CV ketel alsnog bij kan springen zolang je nog niet voor vloerverwarming en isolatie hebt kunnen sparen.

Overigens zou ik die vloerverwarming doen voordat je intrekt indien dat mogelijk is. Ik stel het hier alsmaar uit omdat het te veel overlast geeft. Gelukkig doet de Quatt het bij mij prima zonder. Grotere radiatoren gaan ook werken, maar als je toch flink moet investeren dan is vloerverwarming wel veel mooier.
Ik heb al een intake gesprek met voorstel gedaan/gehad vanuit Quatt. Deze hebben het echter nooit gehad over een warmteverlies berekening. Maar puurweg de Quatt Duo aangeraden. Maar als ik het goed begrijp: stel ik heb de toekomst teveel vermogen vanuit de Quatt Duo, dan kan deze zelf downscalen (1 pomp uitschakelen) en krijg ik geen problemen met een TE grote warmtepomp(en) / pendelen?

We wonen nu al in het huis en wil het gewoonweg wat voordeliger/comfortabeler maken qua klimaat binnen. Binnen 1-2 jaar ga ik de hele boel verbouwen en trekt ik alles eruit + alles wordt geïsoleerd. Mijn aanname (geen berekening) is echter dat ik een Quatt DUO er zo uit heb, aangezien mijn cv verrot oud en vast geen goed rendement oplevert.

Mocht de afgifte onvoldoende zijn kan ik nog overwegen om ventilatoren te plaatsen en of andere radiatoren. Om de isolatie maak ik me minder druk, zolang de afgifte groot genoeg is.

Zover ik kan vinden is de COP van een CV ketel onder de 1. Dus als ik met een Quatt op een COP van 2 uit kan komen, bespaar ik toch?

[ Voor 5% gewijzigd door Serge1011 op 13-09-2024 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Serge1011 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 09:02:
[...]

Ik heb al een intake gesprek met voorstel gedaan/gehad vanuit Quatt. Deze hebben het echter nooit gehad over een warmteverlies berekening. Maar puurweg de Quatt Duo aangeraden.
Ik vermoed dat ze dit (grof) bereken aan de hand van een aantal vragen die ze stellen over je woning etc.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ns4XUq7sXaolRT-e-fook2VtwHs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6J5R6AnTbk27QgVDz6lbsA67.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
[...]

Ik heb al een intake gesprek met voorstel gedaan/gehad vanuit Quatt. Deze hebben het echter nooit gehad over een warmteverlies berekening. Maar puurweg de Quatt Duo aangeraden.

We wonen nu al in het huis en wil het gewoonweg wat voordeliger/comfortabeler maken qua klimaat binnen. Binnen 1-2 jaar ga ik de hele boel verbouwen en trekt ik alles eruit + alles wordt geïsoleerd. Mijn aanname (geen berekening) is echter dat ik een Quatt DUO er zo uit heb, aangezien mijn cv verrot oud en vast geen goed rendement oplevert.

Mocht de afgifte onvoldoende zijn kan ik nog overwegen om ventilatoren te plaatsen en of andere radiatoren. Om de isolatie maak ik me minder druk, zolang de afgifte groot genoeg is.

Zover ik kan vinden is de COP van een CV ketel onder de 1. Dus als ik met een Quatt op een COP van 2 uit kan komen, bespaar ik toch?
Als je binnen 1-2 jaar grondig gaat verbouwen zou ik niet aan een Quatt beginnen, die heb je dan er nog niet uit. De centen nu in je zak houden en met de grote verbouwing meteen over naar volledig elektrisch. Je eerste stap moet isoleren zijn, niet een (hybride) warmtepomp. Met isoleren valt veel meer te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serge1011
s020506 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 09:08:
[...]

Als je binnen 1-2 jaar grondig gaat verbouwen zou ik niet aan een Quatt beginnen, die heb je dan er nog niet uit. De centen nu in je zak houden en met de grote verbouwing meteen over naar volledig elektrisch. Je eerste stap moet isoleren zijn, niet een (hybride) warmtepomp. Met isoleren valt veel meer te halen.
Ik wil ook naar FE, wil daarna gaan voor de FE upgrade van Quatt. Althans dat is mijn gedachte nu. Als ik nu wacht kan ik niet FE over 2 jaar gaan bij Quatt. Ze willen namelijk eerst data zien of het haalbaar is.

Verder is mijn CV waarschijnlijk aan vervanging toe en dat hoop ik uit te stellen/niet nodig te hebben dmv een WP.

Verder denk ik dat je gelijk hebt qua isoleren, maar dit komt later tijdens de verbouwing (ga nu niet lopen prutsen).

Zover ik het zie kan ik met een WP op dit moment de COP minimaal met 100% verhogen, lijkt me geen slechte deal?

Voor de goede orde, op een dag als gisteren gebruik ik 10 kuub gas.

[ Voor 3% gewijzigd door Serge1011 op 13-09-2024 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serge1011
s020506 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 09:08:
[...]

Hoe zou jij in dat geval naar FE gaan? Quatt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
Serge1011 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 09:12:
[...]

Ik wil ook naar FE, wil daarna gaan voor de FE upgrade van Quatt. Althans dat is mijn gedachte nu. Als ik nu wacht kan ik niet FE over 2 jaar gaan bij Quatt. Ze willen namelijk eerst data zien of het haalbaar is.

Verder is mijn CV waarschijnlijk aan vervanging toe en dat hoop ik uit te stellen/niet nodig te hebben dmv een WP.

Verder denk ik dat je gelijk hebt qua isoleren, maar dit komt later tijdens de verbouwing (ga nu niet lopen prutsen).

Zover ik het zie kan ik met een WP op dit moment met COP minimaal met 100% verhogen, lijkt me geen slechte deal?
Ach so. Dan kan dit een strategie zijn. Let wel dat zolang je niet FE bent je nog steeds een cv ketel nodig hebt. Ook klinkt het een beetje alsof Quatt ook twijfelt of je afgifte systeem wel voldoende is. Anders schaf je nu een systeem aan waarbij de besparing dan tegen valt.

Ikzelf ben niet zo'n fan van de FE oplossing van Quatt, maar ieder zijn ding. Die discussie is al gevoerd in dit topic, daar ga ik niet opnieuw over beginnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
Serge1011 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 09:15:
[...]

Nee, geen Quatt. Twee losse systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serge1011
s020506 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 09:19:
[...]

Ach so. Dan kan dit een strategie zijn. Let wel dat zolang je niet FE bent je nog steeds een cv ketel nodig hebt. Ook klinkt het een beetje alsof Quatt ook twijfelt of je afgifte systeem wel voldoende is. Anders schaf je nu een systeem aan waarbij de besparing dan tegen valt.

Ikzelf ben niet zo'n fan van de FE oplossing van Quatt, maar ieder zijn ding. Die discussie is al gevoerd in dit topic, daar ga ik niet opnieuw over beginnen ;)
s020506 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 09:19:
[...]

Zoals ik van Quatt begrijp is het standaard dat je eerst 1 jaar op hybride moet om de data te bekijken.

Welk systeem vind jij beter? Hoeven we niet over te discussiëren hoor, ik heb ook systemen gezien waar ik enthousiaster van werd, maar daar was de prijs dan ook naar...

Voor jou info, gisteren heb ik 10 kuub gas verbruikt (wordt een aardig prijs kaartje op een winter berekend).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
Serge1011 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 09:15:
[...]

Als je prijs van Quatt Duo (3500) & FE upgrade (5000) bij elkaar optelt is het verschil met 'normale' offertes Full-E niet eens zo heel groot meer. Wellicht is de Quatt nog steeds iets goedkoper, maar daar betaal je ook een 'prijs' voor: buiten 2 units ipv 1 (geluid & ruimte), binnen wellicht ook meer ruimte kwijt.
Merken als Mitsubishi, Vaillant, Panasonic & Itho (Amber) hebben prima warmtepompen met een goed modulatiebereik, stil, etc.
Je zal hoogstens wat tijd moeten steken in vinden van goeie installateur die je geen buffervaten, pompen en naregeling etc. gaat aansmeren.

[ Voor 10% gewijzigd door Toby-Wan op 13-09-2024 09:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s020506
Serge1011 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 09:23:
[...]

[...]

Zoals ik van Quatt begrijp is het standaard dat je eerst 1 jaar op hybride moet om de data te bekijken.

Welk systeem vind jij beter? Hoeven we niet over te discussiëren hoor, ik heb ook systemen gezien waar ik enthousiaster van werd, maar daar was de prijs dan ook naar...

Voor jou info, gisteren heb ik 10 kuub gas verbruikt (wordt een aardig prijs kaartje op een winter berekend).
Ikzelf heb de Quatt twee jaar geleden in de voorverkoop aangeschaft, voor een hele scherpe prijs. Maar je kan weinig instellen op de warmtepomp (stooklijn bijvoorbeeld). En het geen gevestigd merk, je weet niet of het over 5 jaar nog besteed en hoe de warmtepomp over 5 jaar nog werkt. Voor niet al te veel meer heb je gevestigde namen in huis, met service. Ik heb me er verder niet in verdiept, FE is hier nog geen optie.

Gisteren 10 kuub..... de tandjes. De verwarming is hier nog niet aan geweest, en het is 20 graden in de woonkamer.... Jij gaat echt heel veel meer geld verdienen met isoleren dan met een WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
[...]

Ik heb al een intake gesprek met voorstel gedaan/gehad vanuit Quatt. Deze hebben het echter nooit gehad over een warmteverlies berekening. Maar puurweg de Quatt Duo aangeraden. Maar als ik het goed begrijp: stel ik heb de toekomst teveel vermogen vanuit de Quatt Duo, dan kan deze zelf downscalen (1 pomp uitschakelen) en krijg ik geen problemen met een TE grote warmtepomp(en) / pendelen?

Ja, een Quatt kan ongeveer tot 25% van zijn maximum verbruik terug moduleren. Dus je kan dan met een duo opstelling terug naar zo'n 12,5% van het piekverbruik. Dit is handiger dan een enkele joekel van een warmtepomp die zijn warmte niet echt kwijt kan als hij terug moduleert naar 25%.

De CV ketel stookt goedkoper zodra je richting een COP van 1 gaat. Dit komt doordat de energiecentrales met een rendement tussen de 30% en 60% opwekken uit kolen, gas en kernenergie en je ook nog verliezen hebt en relatief veel energiebelasting betaalt voor elektriciteit.

Met een theoretisch rendement uit een oude ketel van 8 kWh per m3 aardgas betaal je zo'n 15 cent per kWh warmte. Een kWh elektriciteit kost je al 13 cent per kWh aan energiebelasting en dan komt daar nog zo'n 14 tot 16 cent bovenop van je energieleverancier. Dus het breakeven point (zonder zonnepanelen+salderen) ligt rond een COP van 2.

In de Quatt app stel je gewoon de tarieven in (ik heb de terugleververgoeding van mijn energieleverancier ingesteld ivm jaarlijks overschot aan zonne energie), en dan rekent de CiC continu uit of het goedkoper is om op gas (bij) te stoken. Want als je Quatt duo het water van 30 naar 40 brengt en de CV ketel daarna van 40 naar 50, dan is de COP ook nog eens beter bij radiatoren die op 50/30 werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Toby-Wan schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 09:28:
[...]

Als je prijs van Quatt Duo (3500) & FE upgrade (5000) bij elkaar optelt is het verschil met 'normale' offertes Full-E niet eens zo heel groot meer. Wellicht is de Quatt nog steeds iets goedkoper, maar daar betaal je ook een 'prijs' voor: buiten 2 units ipv 1 (geluid & ruimte), binnen wellicht ook meer ruimte kwijt.
Merken als Mitsubishi, Vaillant, Panasonic & Itho (Amber) hebben prima warmtepompen met een goed modulatiebereik, stil, etc.
Je zal hoogstens wat tijd moeten steken in vinden van goeie installateur die je geen buffervaten, pompen en naregeling etc. gaat aansmeren.
@Serge1011 In 1x full electric is mooi als je woning er klaar voor is qua isolatie en vloerverwarming.
In jouw situatie is de Quatt Duo veel handiger omdat je nog heel veel gaat veranderen.

Een buffervat is absoluut verplicht als die vloerverwarming er nog niet ligt met de gigantische warmtepomp die je nodig hebt om veilig full electric te gaan zonder goede isolatie.

Prima merken allemaal, maar ik denk dat je leeg gaat lopen op het meerwerk.

[ Voor 4% gewijzigd door netappie op 13-09-2024 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
s020506 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 09:31:
[...]

Ikzelf heb de Quatt twee jaar geleden in de voorverkoop aangeschaft, voor een hele scherpe prijs. Maar je kan weinig instellen op de warmtepomp (stooklijn bijvoorbeeld). En het geen gevestigd merk, je weet niet of het over 5 jaar nog besteed en hoe de warmtepomp over 5 jaar nog werkt. Voor niet al te veel meer heb je gevestigde namen in huis, met service. Ik heb me er verder niet in verdiept, FE is hier nog geen optie.

Gisteren 10 kuub..... de tandjes. De verwarming is hier nog niet aan geweest, en het is 20 graden in de woonkamer.... Jij gaat echt heel veel meer geld verdienen met isoleren dan met een WP.
@Serge1011 10 m3 is bij jou dus grofweg 80 kWh warmte. Met een (zeer voorzichtige) COP van 4 blijft daar 20 kWh verbruik van over. Waarschijnlijk nog minder, maar laat ik uit gaan van worst case.
10 m3 aardgas kost je zo'n 12 euro. 20 kWh kost je nog geen 6 euro.

En ja, isoleren gaat de kosten nog veel verder drukken, maar kost ook een hoop meer tijd en geld om goed te doen.

@s020506 Inmiddels heeft Quatt toch echt wel een naam gemaakt. 8000 warmtepompen verder en ik heb nog van niemand gehoord dat het slecht werkt. De grootste klachten zijn met frontjes die niet meer mooi zijn en hier en daar een sporadische piepende warmtepomp (bekend euvel bij warmtepompen met te veel/weinig koelmiddel).

[ Voor 12% gewijzigd door netappie op 13-09-2024 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serge1011
s020506 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 09:31:
[...]

Ik heb gekeken naar andere merken WP. Was ik meer dan het dubbele kwijt in vergelijking met een Quatt (duo). Reken er maar gerust 100% bij qua installatie kosten.

Eens dat isoleren winst gaat opleveren, maar is geen optie voor nu. Ik wil niet halve bak isoleren. Het hele dak gaat er hiervan af, kozijnen/ramen etc. Ik ga nu niet aanklooien met isoleren van binnen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serge1011
netappie schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 09:54:
[...]

@Serge1011 10 m3 is bij jou dus grofweg 80 kWh warmte. Met een (zeer voorzichtige) COP van 4 blijft daar 20 kWh verbruik van over. Waarschijnlijk nog minder, maar laat ik uit gaan van worst case.
10 m3 aardgas kost je zo'n 12 euro. 20 kWh kost je nog geen 6 euro.

En ja, isoleren gaat de kosten nog veel verder drukken, maar kost ook een hoop meer tijd en geld om goed te doen.

@s020506 Inmiddels heeft Quatt toch echt wel een naam gemaakt. 8000 warmtepompen verder en ik heb nog van niemand gehoord dat het slecht werkt. De grootste klachten zijn met frontjes die niet meer mooi zijn en hier en daar een sporadische piepende warmtepomp (bekend euvel bij warmtepompen met te veel/weinig koelmiddel).
Ik zie niet hoe een COP van 4 haalbaar zou zijn in mijn geval? Ik verwarm nu met 50 graden watertemp. Stel dat de WP van Quatt dit ook moet doen in mijn geval, is een COP van 4 te hoog begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Serge1011 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:04:
[...]

Ik zie niet hoe een COP van 4 haalbaar zou zijn in mijn geval? Ik verwarm nu met 50 graden watertemp. Stel dat de WP van Quatt dit ook moet doen in mijn geval, is een COP van 4 te hoog begrepen.
Je stookt ook anders met een warmtepomp. In plaats van de hele woning af laten koelen en dan bij thuiskomst vol gas ga je hooguit een paar graden omlaag in de nacht als je de volgende ochtend weer een warm huis wilt.
Eenmaal op temperatuur gaat alle warmte uit je radiatoren niet meer een afgekoelde muur/vloer/kast/plafond in en kan de aanvoertemperatuur een stuk lager om uitsluitend het verlies aan te vullen.
Als je toch een weekendje weg bent, dan laat je de temperatuur wel zakken en kan de CV ketel helpen om de boel sneller op te warmen dan met alleen een warmtepomp. Daarna pakt de Quatt Duo het weer over op een haalbaar tempo.

Wat je werkelijk haalt qua COP hangt erg van je woning af. En als je boven nu alle radiatoren dicht hebt dan ga je ook lager stoken door die mee te laten doen. Die zorgen er namelijk voor dat de radiatoren beneden niet extra hard hoeven te werken om de bovenverdieping boven de buitentemperatuur te houden.

Bij Heat Geek (youtube) leggen ze dit beter uit, maar enig extra verlies door boven te stoken verdien je ruimschoots terug door een hogere COP met een lagere aanvoertemperatuur.

[ Voor 6% gewijzigd door netappie op 13-09-2024 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serge1011
netappie schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:10:
[...]

Je stookt ook anders met een warmtepomp. In plaats van de hele woning af laten koelen en dan bij thuiskomst vol gas ga je hooguit een paar graden omlaag in de nacht als je de volgende ochtend weer een warm huis wilt.
Eenmaal op temperatuur gaat alle warmte uit je radiatoren niet meer een afgekoelde muur/vloer/kast/plafond in en kan de aanvoertemperatuur een stuk lager om uitsluitend het verlies aan te vullen.
Als je toch een weekendje weg bent, dan laat je de temperatuur wel zakken en kan de CV ketel helpen om de boel sneller op te warmen dan met alleen een warmtepomp. Daarna pakt de Quatt Duo het weer over op een haalbaar tempo.

Wat je werkelijk haalt qua COP hangt erg van je woning af. En als je boven nu alle radiatoren dicht hebt dan ga je ook lager stoken door die mee te laten doen. Die zorgen er namelijk voor dat de radiatoren beneden niet extra hard hoeven te werken om de bovenverdieping boven de buitentemperatuur te houden.
Ik heb alles gelijkvloers (maar wel hoge plafonds - 5 meter hoogte), ik heb nu alle radiatoren open en laat de temperatuur constant staan op 19.5 graden, ook s'nachts.

Ik kan helaas niet testen met een lagere watertemp. Mijn CV laat niet toe om de watertemp. onder de 50 graden te zetten.

Maar al zou ik en COP van 2 halen, dan nog ben ik goedkoper uit per maand als ik het goed begrijp. Uiteraard duurt het dan heel lang voordat ik die WP heb terugverdient, maar dat terzijde.

[ Voor 10% gewijzigd door Serge1011 op 13-09-2024 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Serge1011 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:12:
[...]

Ik heb alles gelijkvloers (maar wel hoge plafonds - 5 meter hoogte), ik heb nu alle radiatoren open en laat de temperatuur constant staan op 19.5 graden, ook s'nachts.

Ik kan helaas niet testen met een lagere watertemp. Mijn CV laat niet toe om de watertemp. onder de 50 graden te zetten.
Als je een slimme meter hebt dan kan je er een HomeWizard P1 aan hangen.
Die geeft je dan het gasverbruik (met de nieuwste meters per 5 minuten) waardoor je goed kan zien of de ketel continu 50 graden moet leveren of dat deze bijvoorbeeld maar 10 minuten per uur verwarmt.

Daarnaast is het niet erg als je nu nog geen vreselijk hoge COP haalt. Met een COP van 3 ben je 8 euro kwijt ipv van 12 euro voor gas en met een COP van 2 speel je ongeveer kiet.

De Quatt Duo staat in serie met elkaar op de retourleiding van je radiatoren en daarna kan de ketel nog bijverwarmen als je in een koude winter naar 65 of 70 graden moet. De warmtepomp doet daarvan dus altijd het laagste temperatuurbereik totdat het boven de 55 graden komt of de CV goedkoper stookt.

Voorbeeld: je radiatoren krijgen 65 graden binnen en sturen 45 graden retour. De eerste Quatt warmt het weer op naar 50 graden en de tweede Quatt warmt het verder op naar 55 graden. De CV ketel gooit er nog 10 graden bovenop en stuurt het weer naar de radiatoren.

P.S. De warmteverliesberekening bij Quatt is wel een beetje natte vinger werk. Ze zullen het daarom niet communiceren. Dit kijkt bij een hybride opstelling die zich aanpast op de aanwezige radiatoren en terug kan vallen op de CV ketel allemaal wat minder nauw dan wanneer je in 1x full electric gaat. Er zijn hier ook die het aan hebben laten passen zoals @Friezin omdat de inschatting er ver naast zat en de Quatt zich te veel inhield ondanks warmtevraag (als ik mij het goed herinner).

[ Voor 23% gewijzigd door netappie op 13-09-2024 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

ik zou zeker aan de slag gaan met DIY ventilatoren, hier op tweakers staan voldoende voorbeelden hoe je dat moet gaan doen woor weinig geld, al zal bij een T10 of T11 radiator het effect niet optimaal zijn, want daarvoor heb je echt wel minimaal een T22 nodig. Je zou ook op marktplaats eens kunnen kijken of je voor één of twee hoofdrradiatoren deze niet voor weinig geld kunt upgraden naar een T22.
Mbt tot isolatie, bedenk wat er niet uitgaat hoef je er dus ook niet in te stoppen, dus is isolatie nog altijd heel verstandig om te doen, het is prima als je dat dan zamen in de grote verbouwing gaat meenemen.
kijk eens ook naar je Glas, mn voor de woonvertrekken zoals de woonkamer, heb je daar nu enkel glas of oud dubbel glas zitten is een upgrade (mits de kozijnen nog in goede staat zijn) een upgrade van alleen het glas door HR++ een wereld van verschil. (kan ik uit eigen ervaring zeggen). en je krijgt daar ook nog subsidie voor, als je dat binnen 2 jaar met je warmtepomp doet verdubelt die subsidie zelfs.
Ja, dat klopt, maar je kunt door juist (al is het pas later) door een betere afgifte (bv door een VVW systeem) de COP nog veel hoger krijgen en dus je voordeel sterk vergroten. Ik bv heb vorige winter een COP behaald van 4,9.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
MacD007 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:35:
[...]
ik zou zeker aan de slag gaan met DIY ventilatoren, hier op tweakers staan voldoende voorbeelden hoe je dat moet gaan doen woor weinig geld, al zal bij een T10 of T11 radiator het effect niet optimaal zijn, want daarvoor heb je echt wel minimaal een T22 nodig. Je zou ook op marktplaats eens kunnen kijken of je voor één of twee hoofdrradiatoren deze niet voor weinig geld kunt upgraden naar een T22.
Mbt tot isolatie, bedenk wat er niet uitgaat hoef je er dus ook niet in te stoppen, dus is isolatie nog altijd heel verstandig om te doen, het is prima als je dat dan zamen in de grote verbouwing gaat meenemen.
kijk eens ook naar je Glas, mn voor de woonvertrekken zoals de woonkamer, heb je daar nu enkel glas of oud dubbel glas zitten is een upgrade (mits de kozijnen nog in goede staat zijn) een upgrade van alleen het glas door HR++ een wereld van verschil. (kan ik uit eigen ervaring zeggen). en je krijgt daar ook nog subsidie voor, als je dat binnen 2 jaar met je warmtepomp doet verdubelt die subsidie zelfs.

[...]

Ja, dat klopt, maar je kunt door juist (al is het pas later) door een betere afgifte (bv door een VVW systeem) de COP nog veel hoger krijgen en dus je voordeel sterk vergroten. Ik bv heb vorige winter een COP behaald van 4,9.
Ik lees net dat de subsidie voor glas volgend jaar omhoog gaat en de subsidie voor warmtepompen omlaag:
https://www.isde.nl/isde-...assing-isde-subsidie-2025

Voor wie twijfelt over de volgorde....
Pagina: 1 ... 99 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.