Je kunt ook hiervoor de WPAC berekening voor gebruiken, via de extra meetpuntenoptie. Kom je er niet uit stuur me dan maar een dm, dan help ik je wel.ikthuis2 schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:48:
Ik overweeg een Quatt te laten plaatsen op onze uitbouw. Alleen is onze slaapkamer daarboven / daarachter. De quatt komt dus op ongeveer 1 meter afstand van mijn slaapkamerraam, welliswaar met de achterkant naar het raam en de muur gericht.
Zijn er gebruikers die ook zo een situatie hebben en zo ja hoe ervaren jullie dat in de nacht? We slapen vaak met het ventilatierooster open.
1m is natuurlijk wel redelijk kort bij, vaak gebruik je echter in de nacht ook de silent modus, dus daarmee heb je al een reductie van 50% van het geluid. (3 dB meer betekent een verdubbeling van het geluidsniveau).
Overigens maakt niets uit dat het de achterkant is, de warmtepomp wordt hierbij als pure puntbron gezien die het geluid in 3-D 360 graden uitstraalt.
Wat uit kan maken of je gebruik maakt van geluidswerende ventilatie of niet, ook het soort glas zal hier al effect op hebben. HR++ heeft bv een hogere geluidswerende effect dan oud dubbel cq enkel glas.
Bedenk echter ook dat bij een goed gebruik je de warmtepomp nagenoeg niet hoord, ik zelf moet m’n in de avond goed luisteren om te horen dat de Quatt aanstaat. De Quatt van mij staat net 1 meter van mijn voordeur af en ik moet soms gewoon op de app kijken of deze wel aanstaat omdat ik hem eigenlijk niet kon horen. (Was me tijdens het vertrek van laat bezoek wel vaker opgevallen waarbij ik de vraag kreeg van het bezoek of de warmtepomp uit staat omdat ze hem niet konden horen.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge