Nou, na een hele tijd meelurken in o.a. dit topic, is het inmiddels gelukt de WAF te overtuigen dat Quatt een goede investering is

. Het huisbezoek is aangevraagd. Nu wachten op een afspraak. Hopelijk zie ik het daarna nogsteeds zo rooskleurig in als nu

.
We hebben maar een kleine tussenwoning (1985, 98 m2), BG vloerverwarming, boven 2x T10, 1x T11 en 1 handdoekradiator, maar boven werd nooit verwarmd. Winter '23/'24 730 m3 gas, maar in mei veel glas vervangen, dus verwachting is (als we toch geen WP nemen) nog maar 600 m3 gas nodig te hebben in totaal in een vergelijkbare winter, waarvan dan 500 voor verwarmen. Dat betekent ~0.167 m3/graaddag, oftewel bij -10 en 20 vollasturen slechts 2.2 kW, wat ruim binnen de Quatt specificatie valt.
De keuze is uiteindelijk gevallen op Quatt om 2 belangrijke redenen: Stil, dus weinig problemen bij een tussenwoning, en optie voor koelen zonder extra buitenunit, wat vanwege de geluidsnormen weer een no-go zou zijn. De keuze was dus: Duurzaam verwarmen
of zomers koelen, of beide met Quatt.
Maarja met zulk laag verbruik is de besparing (per maand/jaar) maar gering, en dus terugverdientijd verschrikkelijk. Door redenen die vrij specifiek zijn voor onze situatie (het geld
moet besteedt worden) is dit beter dan andere opties die we ermee hebben. In dat opzicht dus een "goede" investering finance-wise. Milieu-wise natuurlijk altijd goed!
Tot zover mijn eenzijdig zenden, ik ben vooral gewoon heel enthousiast dat we er nu aan gaan beginnen!
Dan heb ik nog wel een vraagje:
Ik moet wel mijn vloerverwarming verdeler vervangen. Hij heeft helaas (naar eigen metingen met temperatuursensoren) een mengverhouding van iets van 1-in-met-6-terug, en niet instelbaar.. Oftewel van 56 graden aanvoer bij de verdeler (wat door verlies van lange buizen met 80 graden bij de ketel gemaakt moet worden, ja 41% verlies..) en 26 graden retour maakt hij (26 *6 + 56)/7 = 30 graden "nieuw" water. En dan heb ik de thermostaatkraan al eraf geschroefd, dus het pinnetje is altijd maximaal "uit", dus maximale waterdoorvoer.. altijd..
Ik overweeg een open verdeler te plaatsen, dus geen pomp, al het water direct de vloer in..
Ik zie dat bij @
onlinaius de VVW niet meer mengt, wat was de overweging daarvoor? Quatt geeft aan dat dit niet aangeraden wordt, maar dat lijkt me vooral indekken.. Omdat we zo weinig warmtevraag hebben verwacht ik dat ik praktisch alleen nog het SWW-gas overhoudt, en een heel klein beetje gas voor de 18-graden-starttemperatuur (als dat toch nog blijft...).. Daardoor zou de ketel dus nooit meer "heet" water maken, en het risico mijns-inziens dermate laag zijn dat dit dus wel kan..
Zijn er nog meer mensen die deze keuze hebben gemaakt? Zo ja, wat was jullie situatie en hoe heeft dit uitgepakt?