Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:14
Serge1011 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 09:12:
[...]

Ik wil ook naar FE, wil daarna gaan voor de FE upgrade van Quatt. Althans dat is mijn gedachte nu. Als ik nu wacht kan ik niet FE over 2 jaar gaan bij Quatt. Ze willen namelijk eerst data zien of het haalbaar is.

Verder is mijn CV waarschijnlijk aan vervanging toe en dat hoop ik uit te stellen/niet nodig te hebben dmv een WP.

Verder denk ik dat je gelijk hebt qua isoleren, maar dit komt later tijdens de verbouwing (ga nu niet lopen prutsen).

Zover ik het zie kan ik met een WP op dit moment de COP minimaal met 100% verhogen, lijkt me geen slechte deal?

Voor de goede orde, op een dag als gisteren gebruik ik 10 kuub gas.
oeps, of het is bij stervens koud of je bent (of je huisgenootjes) een koukleum (dat mag overigens), mijn verbruik 0 m3 gas en nul kWh stroom voor de warmtepomp, want die staat nog steeds uit. wel nu voor het eerst een trui aan. :)

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
netappie schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:41:
[...]

Ik lees net dat de subsidie voor glas volgend jaar omhoog gaat en de subsidie voor warmtepompen omlaag:
https://www.isde.nl/isde-...assing-isde-subsidie-2025

Voor wie twijfelt over de volgorde....
Dus @Serge1011 doe hier je voordeel mee. zie link van de vorige post van @netappie
Update 19-8-2024:
ISDE subsidie voor HR++ glas en triple glas gaat in 2025 omhoog vanwege hogere investeringskosten, minimale oppervlakte wordt verlaagd tot 3 m2 en binnen 2 jaar kan een tweede keer de ISDE subsidie voor glas-, kozijnpaneel- of deurisolatie aangevraagd worden

De ISDE subsidie voor triple glas gaat volgend jaar van € 131 naar € 222 per m2. Voor HR++ glas gaat de ISDE van € 46 naar € 50 per m2.
Dus nu nog gebruik maken van de hogere subsidie voor de warmtepomp, voor de Quatt Duo wordt de verlaging dubbel ze veel, dus nu beter deze kopen en dat geld later (binnen twee jaar) dan in je glas HR++ stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serge1011
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 14-09-2024
MacD007 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:41:
[...]

oeps, of het is bij stervens koud of je bent (of je huisgenootjes) een koukleum (dat mag overigens), mijn verbruik 0 m3 gas en nul kWh stroom voor de warmtepomp, want die staat nog steeds uit. wel nu voor het eerst een trui aan. :)
Verwarming staat op 19.5 graden....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
MacD007 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:46:
[...]

Dus @Serge1011 doe hier je voordeel mee. zie link van de vorige post van @netappie
Update 19-8-2024:
ISDE subsidie voor HR++ glas en triple glas gaat in 2025 omhoog vanwege hogere investeringskosten, minimale oppervlakte wordt verlaagd tot 3 m2 en binnen 2 jaar kan een tweede keer de ISDE subsidie voor glas-, kozijnpaneel- of deurisolatie aangevraagd worden

De ISDE subsidie voor triple glas gaat volgend jaar van € 131 naar € 222 per m2. Voor HR++ glas gaat de ISDE van € 46 naar € 50 per m2.
Dus nu nog gebruik maken van de hogere subsidie voor de warmtepomp, voor de Quatt Duo wordt de verlaging dubbel ze veel, dus nu beter deze kopen en dat geld later (binnen twee jaar) dan in je glas HR++ stoppen.
Als ik het goed heb doorgerekend daalt de subsidie voor de Quatt per 2025 dus naar € 2350.

P.S. het is weer eens een onnodig complexe berekening. De eerste kW telt niet mee, dus het bedrag hierboven klopt niet.

[ Voor 5% gewijzigd door netappie op 13-09-2024 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
netappie schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 11:06:
[...]

Als ik het goed heb doorgerekend daalt de subsidie voor de Quatt per 2025 dus naar € 2350.
Dus voor de Quatt Duo wordt dat dan 4.700 euro en dat was 5.550 euro, Dat is 850 euro verschil ! Dus best veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Serge1011 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:58:
[...]

Verwarming staat op 19.5 graden....
dat is niet eens zo hoog d:)b en dan toch 10m3. ik verwacht als je dadelijk klaar bent met verbouwen en een betere isolatie hebt dat je beduidend minder zult verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbtbnl
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:44
netappie schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 11:06:
[...]

Ik heb ook even zitten rekenen, en kom op €2125 uit voor een enkele Quatt.

2024: 2100 + 225 + (4 - 1) * 150 = 2775
2025: 1250 + 200 + (4 - 1) * 225 = 2125

De min-één is omdat het startbedrag voor de categorie 1-70kW geldt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
jbtbnl schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 12:07:
[...]

Ik had de berekening van @netappie nog niet nagerekend, maar ik vrees als ik jou berekening zie, dat je gelijk hebt, wat ik alleen nog niet helemaal begrijp is de post per vermogensgroep van 225 in 2025, die kon ik namelijk niet zo snel vinden. Maar ik ga er nu maar even van uit dat je deze wel juist is.

Dit zou betekenen dat de subsidie voor een Quatt Duo nog maar slechts 4250 euro is ipv nu 5.550 euro, dat is dus 1.300 euro minder.
Ik denk dat dit een run op de Quatt Duo veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:16
Serge1011 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:04:
[...]

Ik zie niet hoe een COP van 4 haalbaar zou zijn in mijn geval? Ik verwarm nu met 50 graden watertemp. Stel dat de WP van Quatt dit ook moet doen in mijn geval, is een COP van 4 te hoog begrepen.
Hoe goed kan je ketel moduleren? Wat is het minimale vermogen wat deze kan leveren?

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
jbtbnl schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 12:07:
[...]

Dat verklaart waarom ik met de 2024 berekening niet uit kwam.

Pfff wat een verschil. Dit is slecht nieuws voor de sector.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vetifuro
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 25-04 13:47
MacD007 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 17:38:
[...]

Helaas staat er op de site nog geen duidelijke informatie over de electrische installatie. Daardoor kan ik helaas nog geen informatie geven in de TS.
voor offertes waarin electrotechnische werkzaamheden staan is welkom, graag zou ik deze van jullie via een DM willen ontvangen.
alvast bedankt voor jullie hulp.
[Afbeelding]
Zojuist mijn huisbezoek gehad. Even gevraagd naar de elektrotechnische werkzaamheden. Zij besteden dat uit aan Coolblue voor €700 extra op de offerte. Adviseren om zelf iemand uit het dorp te zoeken voor deze werkzaamheden.

Verder blijkt de door mijzelf geprefereerde locatie een standaard installatie voor de Quatt Hybrid Duo, dus geen bijzonderheden of problemen die een installatie in de weg staan. Volgende week krijg ik nog een offerte van een andere installateur (die waarschijnlijk een remeha elga ace zal adviseren) waarna ik de knoop definitief zal doorhakken. (voor mij is hij al doorgehakt, dien enkel nog mijn vrouw te overtuigen om voor Quatt te kiezen :+ )

Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 13:29:
[...]

Hoe goed kan je ketel moduleren? Wat is het minimale vermogen wat deze kan leveren?
goede vraag d:)b , ik denk echter dat door nu nog slechte isolatie en slechte afgiftesysteem dat voor @Serge1011 hoe dan ook zolang hij geen verdere verbouwingsmaatregelen heeft genomen geen zoden aan de dijk zet.
Mogelijk dat nu zijn hoge verbruik juist komt omdat de cv ketel onvoldoende laag in vermogen kan gaan.

Echter gezien de net vandaag nieuwe subsidiebedragen maakt dat al een stuk dragelijker, dus nu een 2024 nog een warmtepomp plaatsen heb je al 1.3000 euro verdient, dat is ruim 4.500 kWh aan stroom.
Dus daarmee zou je die twee jaar prima door mee kunnen komen ook met een slechte COP zonder dat je daardoor extra kosten hebt tov koop van de warmtepomp n 2025.
Dus ik zou het hier wel weten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:44:
goede vraag d:)b , ik denk echter dat door nu nog slechte isolatie en slechte afgiftesysteem dat voor @Serge1011 hoe dan ook zolang hij geen verdere verbouwingsmaatregelen heeft genomen geen zoden aan de dijk zet.
Mogelijk dat nu zijn hoge verbruik juist komt omdat de cv ketel onvoldoende laag in vermogen kan gaan.
Dat zou het mede kunnen verklaren, maar mijn intentie was om een berekening los te laten op het aantal KW's en de aanvoertemperatuur.

Stel bijv dat de ketel niet minder dan 10KW kan leveren. Neem even aan dat de ketel dit ook daadwerkelijk doet, en niet harder dan het minimale niveau draait. Dat betekend dat de 80KW warmte / 8 kuub gas in 8 uur door de ketel gaat.

Als de ketel die 50 graden levert en de binnentemperatuur is 19.5 dan is het temperatuur verschil dus 30.5 graad (30 voor het gemak).

Stel dat de Quatt efficient draait, en een nette 24 uurs run maakt, dan is er dus 3x zoveel tijd om de warmte af te geven.

Warmteafgifte is lineair met de aanvoertemperatuur, en de temperatuur in de woning, dus 8 uur lang 50 graden door de leidingen staat gelijk aan 24 uur lang 30 graden door de leidingen.

Dat lijkt mij niet perse beroerd. Maar het hangt dus af van het minimale vermogen van de ketel, als de ketel kan terugmoduleren naar 6KW is dat al weer een heel ander verhaal.

Als Serge een (smart)plug heeft die verbruik kan meten en loggen kan dat ook helpen bij de intuitie hoe goed de afgifte is. Sluit die aan op het stopcontact van de ketel en je kunt zien hoe lang de ketel per dag actief is.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
onlinaius schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:57:
[...]

Dat zou het mede kunnen verklaren, maar mijn intentie was om een berekening los te laten op het aantal KW's en de aanvoertemperatuur.

Stel bijv dat de ketel niet minder dan 10KW kan leveren. Neem even aan dat de ketel dit ook daadwerkelijk doet, en niet harder dan het minimale niveau draait. Dat betekend dat de 80KW warmte / 8 kuub gas in 8 uur door de ketel gaat.

Als de ketel die 50 graden levert en de binnentemperatuur is 19.5 dan is het temperatuur verschil dus 30.5 graad (30 voor het gemak).

Stel dat de Quatt efficient draait, en een nette 24 uurs run maakt, dan is er dus 3x zoveel tijd om de warmte af te geven.

Warmteafgifte is lineair met de aanvoertemperatuur, en de temperatuur in de woning, dus 8 uur lang 50 graden door de leidingen staat gelijk aan 24 uur lang 30 graden door de leidingen.

Dat lijkt mij niet perse beroerd. Maar het hangt dus af van het minimale vermogen van de ketel, als de ketel kan terugmoduleren naar 6KW is dat al weer een heel ander verhaal.

Als Serge een (smart)plug heeft die verbruik kan meten en loggen kan dat ook helpen bij de intuitie hoe goed de afgifte is. Sluit die aan op het stopcontact van de ketel en je kunt zien hoe lang de ketel per dag actief is.
Het minimum vermogen doet er natuurlijk niet veel toe als de thermostaat de ingestelde 19,5 graden bereikt. Dan zou de ketel met een beetje goed werkende thermostaat gewoon uit moeten gaan tot de woning genoeg af is gekoeld.

Ik schat wel in dat wat onderhoud het verbruik ook zou kunnen helpen als de vorige bewoners echt niet gestookt hebben. Die hebben waarschijnlijk dan ook bezuinigd op onderhoud zoals een gasmeting en afstellen.

Maar een slimme stekker er tussen (homewizard) geeft je vaak ook meer inzicht in zaken als pendelen dan met alleen de data uit de slimme meter.

@Serge1011 ik ben ook wel benieuwd naar het merk en model CV ketel. Elke ketel werkt wel met een Quatt, maar niet elke ketel is het redden waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 02-05 12:33

SBL

Serge1011 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 20:08:
[...]

Waarom werkt een Quatt niet op 50 graden? Quatt geeft zelf aan dat 55 de max. is om de WP te laten functioneren. Het lijkt mij voordeliger om een WP te laten werken voor 50 graden dan mijn 15 jaar oude laag rendement ketel? Of zit ik er dan volledig naast?
Het duurt lang voordat een Quatt op 50graden is. En werkt dan niet efficient. Thermostaat en CiC (en jij of je partner) worden ongeduldig als het lang duurt en schakelen CV bij. Dat werkt, maar niet efficient.
Je gaat hem dan pas terugverdienen als je over 2 jaar vloerverwarming hebt. Dus zou ik wachten totdat ik weet wat ik echt nodig heb, met stooktest op koude dag(en).
Geef bijvoorbeeld Umeter toestemming om je slimme meter uit te lezen, dan kun je zien hoe hard en hoeveel uur CV werkt op die koude dag.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met optimizers en SolarEdge SE5000H omvormer. EV: bijna Polestar2 68kWh, tijdelijk Octavia PHEV 13kWh via granny, laadpaal wordt Volt Time

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 02-05 23:15
Voor het geval iemand hier net als ik wat aan heeft:

Hieronder de maatvoering van de muurbeugels van Quatt. Dit kan van pas komen, wanneer je bijvoorbeeld een versteviging wilt maken voor wanneer je net als ik de Duo aan de muur wilt hebben.

In mijn geval komen deze beugels bijvoorbeeld op dikwandige kokers. Dan is het noodzakelijk om de maatvoering van het gatenpatroon te weten, evenals de breedte van de beugels op diverse plekken.

Let op: op de foto’s KLIKKEN om duidelijk de maatvoering af te kunnen lezen (dan heb je betere kwaliteit).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/exaHnn3yksl8BvWVs_9517rV8oA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6sclJzT6I81AGj2XY8QuYNgq.jpg?f=fotoalbum_large
M8, sterkte 4.8

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rjsTa_SHvwKpVhgd_Qh9HqsoeSg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ENerlWGrhuw6wLDeqRQcsFX3.jpg?f=fotoalbum_large
M8, sterkte onbekend

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/el8JIZJDEID8wvdZerb0sqcIhtI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XnFjxXFf1F1ztpRPx33l4qOk.jpg?f=fotoalbum_large
8,2mm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnqHVT3377klSS4ieBwGkmTECWs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f8Cs2epxjFZ6V5PaKssVJvOn.jpg?f=fotoalbum_large
9,5mm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2HFxFpUWkRfmviuAGspN00l1yAA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1lGLTfNNt597bWojhahb2yPN.jpg?f=fotoalbum_large
13,5mm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WR3sUTGvzlJJ41IUnwCLgbbibmY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T30M4XIEHP3hNbamB1mnK6Xr.jpg?f=fotoalbum_large
23,6mm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lCKZbD4IS8lKLWVuKUs3dtfYBG8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JiAr2iDjkvKwbPUEwZ7MiLid.jpg?f=fotoalbum_large
8,4mm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GVbO74CocQUAg6px2fLi7EeNTWc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WkHvvioru9dZoWJKhl4PtvYP.jpg?f=fotoalbum_large
61mm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LuuM4lvp0DSLJB16b4XuFzKNpKY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BPqUbcPQ4RKA6DhJFfrp9VxH.jpg?f=fotoalbum_large
30-230-570-770

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4tjsNXNCIaFvFnePtllz4TEDi0Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SP6XJs5CC7f01fRBrhclC0oL.jpg?f=fotoalbum_large
50mm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRAD6xo1Px9nRf4Mp3v_hb2IM8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eM0S7GcgmB0gFk5ALG6pbACd.jpg?f=fotoalbum_large
61mm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCu0zat4aygHIiATNe7GPZGyXyg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5IvP0ehS8aEKiJ5KzesvKBYf.jpg?f=fotoalbum_large
57mm

Sorry voor de aardappel kwaliteit, ik geef nou eenmaal geen reet om telefoons.

Voor alle duidelijkheid: het gatenpatroon vanaf hart sleuf gemeten, zit op: 30, 230, 570 en 770.

[ Voor 18% gewijzigd door VindiGoosh op 13-09-2024 17:28 ]

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 01-05 23:37
Vetifuro schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:14:
[...]

Zojuist mijn huisbezoek gehad. Even gevraagd naar de elektrotechnische werkzaamheden. Zij besteden dat uit aan Coolblue voor €700 extra op de offerte. Adviseren om zelf iemand uit het dorp te zoeken voor deze werkzaamheden.
Ik heb zelf de stroomkabel doorgetrokken van meterkast naar zolder waar ketel hangt, uurtje of 3 werk hier inclusief boren door verdiepingsvloer.
Zelf kabel, alemat, modbus kWh metertje en werkschakelaar gekocht.
Elektricien heeft 't voor me aangesloten aan de meterkast zijde.
Was in totaal 275 kwijt.

Quatt mannen hebben stroomkabel langs de Quatt leidingen naar buiten getrokken, aangesloten op werkschakelaar en de Quatt duo.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
VindiGoosh schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 16:38:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Voor alle duidelijkheid: het gatenpatroon vanaf hart sleuf gemeten, zit op: 30, 230, 570 en 770.
mogelijk dat je post begint met wat voor iets dit was, ondertussen was het me wel duidelijk, het betreft de ophangbeugel (het stuk wat tegen de muur aan komt) van de Quatt warmtepomp. Mogelijk dat je dat nog even aan je post kunt toevoegen.
overigens niets mis met de kwaliteit, en mogelijk dat je de uitkomsten er dan ook in mm er nog kunt bijzetten. zeker op een telefoon is dat anders lastig te lezen.
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 12:27
VindiGoosh schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 16:38:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[~VindiGoosh]

Mischien toch beter een eigen topic te beginnen.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
harv schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 16:52:
[...]

[~VindiGoosh]

Mischien toch beter een eigen topic te beginnen.
Voor wat precies?

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-05 15:12
Mijn vorstveiligheidsklep op de Quatt bleef de cv maar leeg gooien. Dus had helaas geen warm water en cv vanochtend..

Ik heb een service verzoek bij Quatt gedaan en 2 uur later stond er iemand op de stoep vanuit Brabant om de boel te maken.

Service, wederop, top :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
MacD007 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 16:46:
[...]

mogelijk dat je post begint met wat voor iets dit was, ondertussen was het me wel duidelijk, het betreft de ophangbeugel (het stuk wat tegen de muur aan komt) van de Quatt warmtepomp. Mogelijk dat je dat nog even aan je post kunt toevoegen.
overigens niets mis met de kwaliteit, en mogelijk dat je de uitkomsten er dan ook in mm er nog kunt bijzetten. zeker op een telefoon is dat anders lastig te lezen.
d:)b
Ik heb mijn post aangepast.

De precieze maatvoering op de mm is m.i. alleen relevant voor de sleufgaten. De rest is allemaal metrisch, dus afronden naar op hele millimeters en je hebt de juiste maatvoering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
VindiGoosh schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 16:57:
[...]

Ik heb mijn post aangepast.

De precieze maatvoering op de mm is m.i. alleen relevant voor de sleufgaten. De rest is allemaal metrisch, dus afronden naar beneden op hele millimeters en je hebt de juiste maatvoering.
snap ik, alleen was het aflezen van je schuifmaat best lastig, en dan heb ik een super groot beeldscherm, als je dat moet doen op een klein schermpje is dat niet echt fijn, daarom de tip om dan ook maar de juiste getallen er bij te zetten.
weet je overigens welke klasse de bouten waren ? 8.8 of toch nog kleiner.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VindiGoosh
MacD007 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 17:14:
[...]

snap ik, aanleen was het aflezen van je schuifmaat best lastig, en dan heb ik een super groot beeldscherm, als je dat moet doen op een klein schermpje is dat niet echt fijn, daarom de tip om dan ook maar de juiste getallen er bij te zetten.
weet je overigens welke klasse de bouten waren ? 8.8 of toch nog kleiner.
Akkoord, bij deze aangepast.

De sterkte van de bouten waar dit wél van belang is, staat er niet op helaas.

Nu gebruik ik hier zelf altijd Buildex schroeven voor. Kunnen ook in staal geschroefd, of zonder plug in beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serge1011
onlinaius schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 13:29:
[...]

Dat durf ik niet te zeggen. In de interface kan ik hier niets over vinden.

Ik heb overigens een AWB - Thermomaster VR (CV).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Serge1011 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 21:26:
[...]

https://www.awb.nl/downlo...thermomastervr-192356.pdf Link naar de handleiding.
Nominaal vermogen 9,0 - 23 kW

Edit; vergeten er bij te vermelden dat dit dus een VR cv ketel is en geen HR versie, dat verklaart ook het hogere verbruik.
In combinatie met de Quatt zal dat echter weinig uitmaken, zeker met de Quatt Duo moet deze dan nog slechts de boost voor het opstarten geven om op 18 graden te komen. Dus veel zal deze dan niet meer te doen hebben.

[ Voor 27% gewijzigd door MacD007 op 14-09-2024 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
Serge1011 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 21:26:
[...]

Ah, die heb ik vroeger weleens onder handen gehad. Een populaire ketel in de huursector. Het merk is inmiddels ingelijfd bij de Vaillant groep.

Gewoon kijken wat je CV monteur er van vind bij inspectie van de ketel. Kan waarschijnlijk nog wel even mee zolang er nog onderdelen te krijgen zijn en het onderhoud regelmatig gebeurt.

Als het een huurhuis was, dan verwacht ik dat de afstelling waardeloos is. Verhuurders willen vaak niet betalen voor een beter rendement, dus de CV monteur is dan na het absolute minimum aan werk weer vertrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serge1011
MacD007 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:44:
[...]

Echter gezien de net vandaag nieuwe subsidiebedragen maakt dat al een stuk dragelijker, dus nu een 2024 nog een warmtepomp plaatsen heb je al 1.3000 euro verdient, dat is ruim 4.500 kWh aan stroom.
Dus daarmee zou je die twee jaar prima door mee kunnen komen ook met een slechte COP zonder dat je daardoor extra kosten hebt tov koop van de warmtepomp n 2025.
Dus ik zou het hier wel weten
Geen idee hoe laag de ketel in vermogen kan gaan. Kan hier niets over vinden. Ik heb overigens een:

AWB - Thermomaster VR

Thanks voor je bijdrage!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serge1011
Thanks. Welke conclusie kunnen we daaruit trekken? Onvoldoende mogelijkheid om in laag vermogen te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serge1011
netappie schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 21:45:
[...]

Ah, die heb ik vroeger weleens onder handen gehad. Een populaire ketel in de huursector. Het merk is inmiddels ingelijfd bij de Vaillant groep.

Gewoon kijken wat je CV monteur er van vind bij inspectie van de ketel. Kan waarschijnlijk nog wel even mee zolang er nog onderdelen te krijgen zijn en het onderhoud regelmatig gebeurt.

Als het een huurhuis was, dan verwacht ik dat de afstelling waardeloos is. Verhuurders willen vaak niet betalen voor een beter rendement, dus de CV monteur is dan na het absolute minimum aan werk weer vertrokken.
Geen huurhuis. Ik heb een CV monteur hier gehad, die zei: "afblijven, zolang het werkt niets aan doen". Dus daar kwam ik niet veel verder mee. Ik heb overwogen om een nieuwe CV te laten plaatsen en dan direct mijn gasboiler voor warm tapwater te vervangen met die nieuwe CV.

Echter uitdaging is dat ik geen waterafvoer heb liggen op de plek waar de CV hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:53
Iemand enig ervaring wat de meerkosten zijn als de afstand pak en beet 20-25mtr aan buisafstand gaat zijn wat betreft afstand tussen buiten- en binnenunit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
Serge1011 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 22:14:
[...]

Geen huurhuis. Ik heb een CV monteur hier gehad, die zei: "afblijven, zolang het werkt niets aan doen". Dus daar kwam ik niet veel verder mee. Ik heb overwogen om een nieuwe CV te laten plaatsen en dan direct mijn gasboiler voor warm tapwater te vervangen met die nieuwe CV.

Echter uitdaging is dat ik geen waterafvoer heb liggen op de plek waar de CV hangt.
In dat geval zou ik alvast aan Quatt vragen hoe zij het aan zouden pakken met de FE optie in het vooruitzicht. Niet aankomen klinkt als een gebrek aan kennis over of gebrek aan onderdelen voor deze ketel.

Misschien kan er een afvoer bij gemaakt worden zodat je alles op die plek kan plaatsen.
Of misschien kunnen de Quatt slangen en kabels zo gelegd worden dat ze alvast langs de nieuwe opstel plek met afvoer lopen, zodat het slechts een kwestie is van inkorten en doorverbinden van de bestaande verdeler zodra je woning er klaar voor is of de ketel de geest geeft.

Kijk ook alvast naar wat je in de toekomst met de vloerverwarming wilt. Als de hoofdleidingen nu verkeerd liggen, zeer oud of te dun zijn en je nu nog in de rommel zit, dan kan het verstandig zijn om alvast nieuwe te laten trekken en af te doppen op de eindpunten. Leg er dan meteen wat elektra en loze buizen bij naar je groepenkast. Dan hoeft het allemaal niet nog een keer open voor de aparte groep t.b.v. een FE of andere bekabeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Safe_grut
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 01-05 14:34
Gisteravond heb ik de Quatt aangedan.

Water is 15 graden geweest en wat mij verbaasde hij hing eerst rond pompen en daarbij heeft hij geen gas gebruikt voor het opstarten:)

Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas

• MacD007
aschja schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 22:25:
Iemand enig ervaring wat de meerkosten zijn als de afstand pak en beet 20-25mtr aan buisafstand gaat zijn wat betreft afstand tussen buiten- en binnenunit?
Ik neem aan dat je afstand tussen de huidige CV en de Quatt monoblok bedoeld, want de Quatt heeft geen binnenunit maar slechts een een controlunit die echter niet waterzijdig is aangesloten.

20-25m zal wel een uitdaging gaan worden, het beste is om dit gewoon aan Quatt te vragen. De standaard lengte is max 8m, bij een langere afstand krijg je extra kosten.
Er is natuurlijk wel een maximum aan de lengte, denk hierbij aan leidingsverliezen en ook thermische verlies, mogelijk dat je dan ook beter extra isolatiemaatregelen moet daan nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serge1011
netappie schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 07:40:
[...]

In dat geval zou ik alvast aan Quatt vragen hoe zij het aan zouden pakken met de FE optie in het vooruitzicht. Niet aankomen klinkt als een gebrek aan kennis over of gebrek aan onderdelen voor deze ketel.

Misschien kan er een afvoer bij gemaakt worden zodat je alles op die plek kan plaatsen.
Of misschien kunnen de Quatt slangen en kabels zo gelegd worden dat ze alvast langs de nieuwe opstel plek met afvoer lopen, zodat het slechts een kwestie is van inkorten en doorverbinden van de bestaande verdeler zodra je woning er klaar voor is of de ketel de geest geeft.

Kijk ook alvast naar wat je in de toekomst met de vloerverwarming wilt. Als de hoofdleidingen nu verkeerd liggen, zeer oud of te dun zijn en je nu nog in de rommel zit, dan kan het verstandig zijn om alvast nieuwe te laten trekken en af te doppen op de eindpunten. Leg er dan meteen wat elektra en loze buizen bij naar je groepenkast. Dan hoeft het allemaal niet nog een keer open voor de aparte groep t.b.v. een FE of andere bekabeling.
Thanks voor je input wederom. Zodra ik ga verbouwen trek ik alles eruit en vernieuw ik alles. Dat is ook het moment dat ik van het gas afwil en FE wil zijn.

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-05 00:10
Bij Vereniging eigen huis wordt er ook iets over de nieuwe subsidie voor warmtepompen gemeld. Namelijk
Het subsidiebedrag van sommige warmtepompen verandert in 2025. Dit is vooral nadelig voor huiseigenaren die in 2024 een van deze warmtepompen laten installeren en in 2025 subsidie aanvragen. Zij zijn bij het moment van investeren uitgegaan van een hoger subsidiebedrag dan dat zij uiteindelijk ontvangen. Daarom vindt Vereniging Eigen Huis dat er voor deze huiseigenaren een overgangsregeling moet komen.
https://www.eigenhuis.nl/...ee-4db1-ab15-a53cae86129b
Ik dacht dat de installatiedatum geldt en daarvoor dus ook het subsidiebedrag van dat jaar. Maar uit dit bericht haal ik iets anders. Dus als ik dit jaar kozijnen laat vervangen voor triple glas en volgend jaar pas aanvraag krijg ik ineens €222/m2 ipv €131 (bij 2 maatregelen). Klopt dit?

[ Voor 14% gewijzigd door OneTimer op 14-09-2024 10:45 ]

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ |

• netappie
  • Nu online
OneTimer schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 10:45:
Bij Vereniging eigen huis wordt er ook iets over de nieuwe subsidie voor warmtepompen gemeld. Namelijk

[...]

https://www.eigenhuis.nl/...ee-4db1-ab15-a53cae86129b
Ik dacht dat de installatiedatum geldt en daarvoor dus ook het subsidiebedrag van dat jaar. Maar uit dit bericht haal ik iets anders. Dus als ik dit jaar kozijnen laat vervangen voor triple glas en volgend jaar pas aanvraag krijg ik ineens €222/m2 ipv €131 (bij 2 maatregelen). Klopt dit?
Volgens mij gaat dit over de subsidie voor VvE's, maar ik sluit niet uit dat je bij te laat aanvragen ook problemen krijgt, al is er eerder een uitzondering gemaakt voor warmtepompen die aantoonbaar besteld waren voor het wijzigen van de voorwaarden.

De veranderingen voor particulieren zonder VvE staan hier:
https://www.eigenhuis.nl/...die-voor-duurzame-energie

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• assasinbats
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:19
Afgelopen week was het zover; installatietijd! Om 08:30 stonden de twee (Slowaakse) monteurs voor de deur. Na een rondje lopen langs de werkgebieden en koffie was t tijd om te starten. Één begon met de betonsparing, en de ander met het aanpassen van het leidingwerk bij de cv-ketel. Vervolgens ging om 09:15 het licht opeens uit.. Bleek bij het voorboren van de sparing er een elektradraad geraakt.. De monteur kon het zelf fixen, en om 10:15 deed alles het gelukkig weer.

Ik had specifiek op laten nemen in de offerte dat ik geen bypass geïnstalleerd wou hebben; er staan altijd meerdere radiatoren hier open, plus dat de vloerverwarmingsverdelers ook niet stuurbaar zijn. Toen ik einde ochtend even kwam kijken, zag ik opeens een bypass in het systeem zitten, direct onder de cv-ketel. Het gesprek met de monteurs hierover was niet het allerbeste gesprek ooit; de monteur die de bypass geïnstalleerd had sprak net zo goed Engels als dat ik Slowaaks spreek.. Dan maar wat zelfstudie; ik kwam een QA tegen van Quatt over de bypass; de functie is niet om altijd een minimumafgifte van warmtecapaciteit te hebben (waar ik een bypass mee associeer), maar om de cv-ketel te passeren wanneer de Quatt als enige warmtebron werkt. Weer wat geleerd.

We hebben nog wat gepraat over de positie van de Quatts. Ik had een mooie layout voor optimale plaatsing ivm geluid (dankzij @MacD007), dus dat was het uitgangspunt. Er werd overwogen om de apparaten in de lengte te plaatsen, maar overtuigd waren ze niet. Na een telefoontje met de (Slowaaks sprekende) helpdesk, gingen ze terug naar het afgesproken plaatsingsplan.

Rond 14:00 was het testtijd, en daar leek het behoorlijk plug & play. Één Quatt, twee Quatts, cv-ketel dr bij, allemaal prima volgbaar via de app. De heren hebben verder netjes opgeruimd, slechts één doos achterlatend (dat was aangekondigd). Twee uur later kreeg ik de notificatie dat de subsidie aangevraagd kon worden.

Al met al loopt het tot nu toe prima. Half oktober ofzo zal de eerste warmtebehoefte komen, dus tot die tijd staan ze zich te vervelen.

Met foto's is alles leuker:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h6xzz_VH1cuGj9JgeIsEitwo9E4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iSFuXHGsJbiWaZtAyV3t1zn4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RAvovfz0AvweAiCjCdJFrZkMAk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MVFQeUaZGkR0hKWVfGAGkZ21.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9haDHq-S3kVQ1Khstjvj_ZhHe60=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3pPzOZUgS2SgVssNxeySA8Ji.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iHonPWLSmxoo5Gwt7M0iHkq60Q0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m5Vfbd1IK0EMwimZkPCa6fcc.jpg?f=fotoalbum_large

• mrunknown223
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:05
Twee weken gelden is Quatt bij ons langs geweest voor een huisbezoek. We hebben A+ woning en verbruiken maar weinig gas (1000m3 met oppervlak 200m2). De terugverdientijd is daardoor wat langer, maar dat neem ik voor lief (ergens tussen de 7 en de 9 jaar).

Het grootste probleem is echter de installatie. Onze huidige CV (Intergas Xtreme 36) staat op de 2e verdieping. De warmtepompen zullen op de aanliggende garage geplaatst worden. Er moet ergens door de buitenmuur geboord worden (betonboring). Quatt geeft aan dat zij alleen horizontaal boren, en dat kan niet vanaf de 2e verdieping want dan kom je uit in de dakgoot. Quatt stelt dan voor eerst door de vloer (verticaal) te boren en vervolgens naar buiten (horizontaal) maar dat ga je van binnen zien en dat wil ik niet.

Mogelijk kunnen de leidingen echter een etage naar beneden via de koof in de hoek van de trap, maar die is gesloten en niet goed toegankelijk. Begrijpelijk geven ze aan dat ik zelf moet inspecteren of die koof voldoende ruimte biedt voor de leidingen.

Vanuit deze situatie 2 vragen:
1. Zien jullie andere mogelijkheden om wel 'schuin' naar buiten te boren vanaf de 2e etage zodat je onder de dakgoot uit komt? Wat voor bedrijf zou ik daarvoor kunnen inschakelen?
2. De voorkeur zou zijn om alles via de koof te laten lopen, maar dan moeten zijschotten open worden gemaakt, de koof moet open (zit steen voor), etc. Quatt doet dit begrijpelijk niet, maar ook hier: welk ander bedrijf in te schakelen?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:59
Elke goede beton gatenboorder kan schuin boren, bij mij is de afvoer van de afzuigkap schuin naar buiten geboord. En dat gat is heel wat groter dan de +-10cm van de quatt leiding.

Trouwens die dingen zijn ook te huur bij de meeste gereedschap verhuurders. Huur er een opstel unit bij en je kunt de hoek precies bepalen.

[ Voor 28% gewijzigd door raven22 op 14-09-2024 15:51 ]

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

assasinbats schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 11:28:
ik kwam een QA tegen van Quatt over de bypass; de functie is niet om altijd een minimumafgifte van warmtecapaciteit te hebben (waar ik een bypass mee associeer), maar om de cv-ketel te passeren wanneer de Quatt als enige warmtebron werkt. Weer wat geleerd.
Kan iemand uitleggen wat de bypass doet en wanneer deze nodig is?

In mijn plaatsingsplan staat:
Bypass: De klant zorgt ervoor dat er te allen tijde minstens 3 grote radiatoren openstaan,zodat er voldoende doorstroming is in het systeem.

Plaatsen ze dan wel of niet een bypass?
Is het nodig of niet? En als ze het niet plaatsen wat is dan het nadeel?

[ Voor 9% gewijzigd door CPM op 14-09-2024 16:37 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 12:27
CPM schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 16:33:
[...]

Kan iemand uitleggen wat de bypass doet en wanneer deze nodig is?

In mijn plaatsingsplan staat:
Bypass: De klant zorgt ervoor dat er te allen tijde minstens 3 grote radiatoren openstaan,zodat er voldoende doorstroming is in het systeem.

Plaatsen ze dan wel of niet een bypass?
Is het nodig of niet? En als ze het niet plaatsen wat is dan het nadeel?
@CPM

In een normaal cv verwarmingssysteem wordt aan het einde van een leidingsysteem vaak een bypass geplaatst. Doel is te voorkomen dat als iedereen alle radiatoren dichtdraait er geen flow meer is.
Het hoort dus bij het "oude" verwarmingssysteem. Heel goedkoop uitgevoerd, laat je die bypass weg.

Met de komst van de quatt wordt altijd een bypass geplaatst onder de ketel. Doel is het passeren van de cv ketel als slechts alleen de quatt het huis opwarmt via de standaard installatie. Dan hebben we het dus over een andere bypass, met een ander doel.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
mrunknown223 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 15:00:
Twee weken gelden is Quatt bij ons langs geweest voor een huisbezoek. We hebben A+ woning en verbruiken maar weinig gas (1000m3 met oppervlak 200m2). De terugverdientijd is daardoor wat langer, maar dat neem ik voor lief (ergens tussen de 7 en de 9 jaar).

Het grootste probleem is echter de installatie. Onze huidige CV (Intergas Xtreme 36) staat op de 2e verdieping. De warmtepompen zullen op de aanliggende garage geplaatst worden. Er moet ergens door de buitenmuur geboord worden (betonboring). Quatt geeft aan dat zij alleen horizontaal boren, en dat kan niet vanaf de 2e verdieping want dan kom je uit in de dakgoot. Quatt stelt dan voor eerst door de vloer (verticaal) te boren en vervolgens naar buiten (horizontaal) maar dat ga je van binnen zien en dat wil ik niet.

Mogelijk kunnen de leidingen echter een etage naar beneden via de koof in de hoek van de trap, maar die is gesloten en niet goed toegankelijk. Begrijpelijk geven ze aan dat ik zelf moet inspecteren of die koof voldoende ruimte biedt voor de leidingen.

Vanuit deze situatie 2 vragen:
1. Zien jullie andere mogelijkheden om wel 'schuin' naar buiten te boren vanaf de 2e etage zodat je onder de dakgoot uit komt? Wat voor bedrijf zou ik daarvoor kunnen inschakelen?
2. De voorkeur zou zijn om alles via de koof te laten lopen, maar dan moeten zijschotten open worden gemaakt, de koof moet open (zit steen voor), etc. Quatt doet dit begrijpelijk niet, maar ook hier: welk ander bedrijf in te schakelen?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Dat schuin naar boven boren is dat door hout of door steen/beton?
schuin boren bij hout zou je kunnen oplossen om een block met de juiste schuinte tijdens tegen de muur te plaatsen, deze moet wel goed vast zitten en ook voldoende dickte hebben, hierdoor kijg je een geleiding.
ps de tekening is een beetje overdreven qua afmeting, het gaat hier om het principe.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q1ERjOIyHvCQXqFqgXomHhaEjW8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4jAHqLXR0jlNa4BIjSFxkE12.png?f=user_large

• CPM
  • Niet online

CPM

harv schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 16:44:
[...]

@CPM

In een normaal cv verwarmingssysteem wordt aan het einde van een leidingsysteem vaak een bypass geplaatst. Doel is te voorkomen dat als iedereen alle radiatoren dichtdraait er geen flow meer is.
Het hoort dus bij het "oude" verwarmingssysteem. Heel goedkoop uitgevoerd, laat je die bypass weg.

Met de komst van de quatt wordt altijd een bypass geplaatst onder de ketel. Doel is het passeren van de cv ketel als slechts alleen de quatt het huis opwarmt via de standaard installatie. Dan hebben we het dus over een andere bypass, met een ander doel.
Bedankt voor de uitleg. Dus een bypass is standaard bij de Quatt installatie? Lijkt me ook basis van jouw verhaal ook logisch, waarom zou je het water door de ketel sturen als dat niet nodig is?

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

• mrunknown223
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:05
MacD007 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 18:12:
[...]

Dat schuin naar boven boren is dat door hout of door steen/beton?
schuin boren bij hout zou je kunnen oplossen om een block met de juiste schuinte tijdens tegen de muur te plaatsen, deze moet wel goed vast zitten en ook voldoende dickte hebben, hierdoor kijg je een geleiding.
ps de tekening is een beetje overdreven qua afmeting, het gaat hier om het principe.
[Afbeelding]
Het is een boring door beton. Volgens mij zijn er veel bedrijven die het doen, maar Quatt wil dat niet. Ze geven aan dat er een te groot risico is dat de hoek toch niet stabiel genoeg is tijdens het boren waardoor ze niet durven te garanderen dat ze goed uitkomen. Het risico op schade achten ze dan te groot met potentieel veel herstelkosten.

• MacD007
mrunknown223 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 18:58:
[...]

Het is een boring door beton. Volgens mij zijn er veel bedrijven die het doen, maar Quatt wil dat niet. Ze geven aan dat er een te groot risico is dat de hoek toch niet stabiel genoeg is tijdens het boren waardoor ze niet durven te garanderen dat ze goed uitkomen. Het risico op schade achten ze dan te groot met potentieel veel herstelkosten.
Er zijn zoals al is aangegeven genoeg boorbedrijven die dit wel willen doen, gewoon even kijken wie bij jou in de buurt zit en een offerte vragen.
Quatt wil gewoon geen risico lopen, kan ik van hun visie ook wel begrijpen.

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 14-09-2024 19:12 ]

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-04 08:39
harv schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 16:44:
[...]

@CPM

Hoe wordt deze bypass gestuurd/geregeld?
En als ik het goed begrijp heb ik straks 2 bypassen in het systeem? Eentje reeds aanwezig aan einde leiding en eentje van quatt om de CV te bypassen?

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Star65 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 21:44:
[...]

En als ik het goed begrijp heb ik straks 2 bypassen in het systeem? Eentje reeds aanwezig aan einde leiding en eentje van quatt om de CV te bypassen?
Het is geen bypass maar een terugslagklep.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
Star65 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 21:44:
[...]

Zoals @Gerardwaz aangeeft is in wat jij een bypass noemd infeite een terugslagklep waardoor niet continu tijdens de warmtepomp in bedrijf het water door de stilstaande pomp van de cv te moeten stromen ( hier zou mogelijk weerstand door dec stilstaande cv pomp kunnen optreden), maar daarvoor in de plaats direct in het verwarmingssysteem zonder weerstand.
De terugslagklep voorkomt tijdens cv bedrijf dat het verwarmde water weer in de retour kan stromen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFWUd6LT7iISZv64b0IeBW9KNnY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cFsXNX9lCikWreO5aQsWegYq.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 14-09-2024 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:14:
[...]

Nu kan je best wat vinden over aansluiten op stopcontact ipv werkschakelaar/aparte groep, maar aansluiten op een verdeeldoos mag toch wel een nieuw(?) dieptepunt genoemd worden (volgens link is de bedrading ervan slechts 1.5mm2, daar zou ik niet s winters 24/7 1800 W op willen hebben)

zeker als je zelf moeite hebt genomen en kosten hebt gemaakt om de PV verdeler te laten installaren, en bij de intake ook afgesproken is om daarop aan te sluiten?
Zou ze terug laten komen, wat @netappie al zegt
Sorry voor de erg late reactie, blijkbaar had ik het niet goed gelezen, maar in Nederland hebben WCD normaal gezien een kabeldiamer van 2,5 mm2, tenslotte zou een WCD met 16A belast mogen worden.
Vergis je je niet met een zwarte scakeldraad wat die is de door jou genoemde 1,5mm2, maar die zit alleen tussen een schakelaar en een lichtpunt en zeker niet op een WCD.
Zit op jou WCD wel kabels met 1,5mm2 dan heeft of deze WCD een beperking in max stroomsterkte of het ik niet conform de NEN1010 aangelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F!sher
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 27-04 22:57
F!sher schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 13:39:
[...]

Ik ontving een mail van Quatt dat ze na de zomer er bij op terug komen. Belofte was dat voor het seizoen eea is opgelost. Tot op heden nog niets vernomen. In september zal ik weer eens bij Quatt aan de bel trekken. Ik hoop eigenlijk dat Quatt het initiatief neemt.
In mei is mijn quatt duo geinstalleerd. Al snel constateerde ik de high pitch sound (hoge piep). Direct melding gemaakt. Quatt deelde mee dat het voor het stookseizoen opgelost zou worden.

Inmiddels twee keer een rappel mail (eind augustus/2e week september) gestuurd. Afgelopen vrijdag gebeld met Quatt over de stavaza. Mijn rappel zou worden doorgezet, maar mij werd ook verzocht om opnieuw melding te maken via de website…… Dit zou de actietijd verhogen. Dat heb ik maar gedaan.
We wachten het begin deze week nog maar is even af. Het stemt mij nog niet bepaald positief hoe de communicatie loopt.

Inmiddels heeft de duo een aantal keren () gedraaid. Wij hebben de thermostaat op 20 staan in woonkamer en keuken. De Cop van de duo valt mij met 3,6-3,9 wat tegen. Wordt dit beter naarmate de Quatt langer draait (zelflerend)?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
netappie schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:20:
[...]

Als je een slimme meter hebt dan kan je er een HomeWizard P1 aan hangen.
Die geeft je dan het gasverbruik (met de nieuwste meters per 5 minuten) waardoor je goed kan zien of de ketel continu 50 graden moet leveren of dat deze bijvoorbeeld maar 10 minuten per uur verwarmt.

Daarnaast is het niet erg als je nu nog geen vreselijk hoge COP haalt. Met een COP van 3 ben je 8 euro kwijt ipv van 12 euro voor gas en met een COP van 2 speel je ongeveer kiet.

De Quatt Duo staat in serie met elkaar op de retourleiding van je radiatoren en daarna kan de ketel nog bijverwarmen als je in een koude winter naar 65 of 70 graden moet. De warmtepomp doet daarvan dus altijd het laagste temperatuurbereik totdat het boven de 55 graden komt of de CV goedkoper stookt.

Voorbeeld: je radiatoren krijgen 65 graden binnen en sturen 45 graden retour. De eerste Quatt warmt het weer op naar 50 graden en de tweede Quatt warmt het verder op naar 55 graden. De CV ketel gooit er nog 10 graden bovenop en stuurt het weer naar de radiatoren.

P.S. De warmteverliesberekening bij Quatt is wel een beetje natte vinger werk. Ze zullen het daarom niet communiceren. Dit kijkt bij een hybride opstelling die zich aanpast op de aanwezige radiatoren en terug kan vallen op de CV ketel allemaal wat minder nauw dan wanneer je in 1x full electric gaat. Er zijn hier ook die het aan hebben laten passen zoals @Friezin omdat de inschatting er ver naast zat en de Quatt zich te veel inhield ondanks warmtevraag (als ik mij het goed herinner).
Klopt netappie.

Ik heb zowel warmteverliesberekening als stooklijn meerdere keren laten aanpassen.

Met de warmteverliesberekening die ik beide keren toevoegde aan mijn verzoeken (zie starttopic), deden ze daar niet moeilijk over. Ik heb wel aangeven dat het handig zou zijn wanneer gebruikers dat zelf kunnen doen.

Stooklijn stond op 13°C, warmteverlies op 6 toen ik de Quatt kreeg.
Afbeelding 1: uit technische rapport

Tussentijds 2x laten aanpassen, eerst naar 16 en 8, daarna naar 19 en 9,5
Zie Afbeelding 2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GUZ2XOHWdXmr5Cjr6WDY-LMSq9c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P1Q9saKFhXNUReHmXYy4i4Mb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZXq_aP-mx8KOhzDA1k6JDKvu4U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kvIMbgSE0fsAygKmXZxeNpRz.png?f=user_large

ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:49
MacD007 schreef op zondag 15 september 2024 @ 00:52:
[...]

Sorry voor de erg late reactie, blijkbaar had ik het niet goed gelezen, maar in Nederland hebben WCD normaal gezien een kabeldiamer van 2,5 mm2, tenslotte zou een WCD met 16A belast mogen worden.
Vergis je je niet met een zwarte scakeldraad wat die is de door jou genoemde 1,5mm2, maar die zit alleen tussen een schakelaar en een lichtpunt en zeker niet op een WCD.
Zit op jou WCD wel kabels met 1,5mm2 dan heeft of deze WCD een beperking in max stroomsterkte of het ik niet conform de NEN1010 aangelegd.
Nu is een late reactie totaal geen probleem maar lees dan even verder waarop er (door mij) gereageerd is.. het gaat niet op een zwart schakeldraad, maar dat er een Quatt is aangesloten op een stekkerdoos(!!) met 1.5mm2 bekabeling, IPV de al voorbereide PV verdeler

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op zondag 15 september 2024 @ 08:49:
[...]

Nu is een late reactie totaal geen probleem maar lees dan even verder waarop er (door mij) gereageerd is.. het gaat niet op een zwart schakeldraad, maar dat er een Quatt is aangesloten op een stekkerdoos(!!) met 1.5mm2 bekabeling, IPV de al voorbereide PV verdeler
sorry, dat had ik even niet gezien. oeps, dat voldoet wel niet aan de NEN1010 (tenminste als daar voor een 16A zekering is geplaatst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
MacD007 schreef op zondag 15 september 2024 @ 10:23:
[...]

sorry, dat had ik even niet gezien. oeps, dat voldoet wel niet aan de NEN1010 (tenminste als daar voor een 16A zekering is geplaatst)
Los van nog van afzekering, het gaat ook om het principe achter de manier van werken en het ogenschijnlijke gemak (er was een PV verdeler al voorbereid..) 7(8)7 7(8)7

Dit keer is het nog een (fatsoenlijke) Brennenstuhl, maar de volgende keer is het een goedkope van een Action of een oude die ergens uit een lade is getrokken en waar de spec van de bedrading überhaupt niet bekend is...

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadnought
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-04 00:06
Wij overwegen de aanschaf van een systeem zoals Quatt, hybride of (op termijn) full electric. We twijfelen er echter nogal over of dit financieel uit kan, met name gezien de onzekerheid die er heerst rondom het inkopen van energie (wel / niet salderen, wel / niet dynamische prijzen, wel / niet elektrisch rijden). Zodoende vroeg ik me af.. is het met Quatt in een hybride opstelling mogelijk om zelf te bepalen wanneer je op gas stookt en wanneer elektrisch)? Als dat kan dan is er wellicht met bijv. HA iets te bouwen in de richting van stoken tegen laagste kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-05 20:11
Dreadnought schreef op zondag 15 september 2024 @ 11:57:
Wij overwegen de aanschaf van een systeem zoals Quatt, hybride of (op termijn) full electric. We twijfelen er echter nogal over of dit financieel uit kan, met name gezien de onzekerheid die er heerst rondom het inkopen van energie (wel / niet salderen, wel / niet dynamische prijzen, wel / niet elektrisch rijden). Zodoende vroeg ik me af.. is het met Quatt in een hybride opstelling mogelijk om zelf te bepalen wanneer je op gas stookt en wanneer elektrisch)? Als dat kan dan is er wellicht met bijv. HA iets te bouwen in de richting van stoken tegen laagste kosten?
Dit zit al in de app je kunt daar de prijzen invullen en dan bepaald die of die op gas of electra stookt (optimaal besparen heet het in de app)

@MacD007 misschien dit nog in topicstart toevoegen? Aangezien je nu ook met meerder tarieven kunt werken met startdatum.

[ Voor 8% gewijzigd door mklcln op 15-09-2024 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadnought
mklcln schreef op zondag 15 september 2024 @ 12:02:
[...]

Dit zit al in de app je kunt daar de prijzen invullen en dan bepaald die of die op gas of electra stookt (optimaal besparen heet het in de app)

@MacD007 misschien dit nog in topicstart toevoegen? Aangezien je nu ook met meerder tarieven kunt werken met startdatum.
Oh dat is fijn te weten. Is dit systeem dan ook geschikt voor meer complexe scenario's? Wij betrekken onze energie dynamisch (ANWB) en hebben panelen liggen, soms met overproductie en soms ook niet...

Is dit evt. via een API aan te sturen, zodat ik de logica hiertoe zelf kan ontwikkelen i.p.v. leunen op de logica (en (on)mogelijkheden) van Quatt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-05 20:11
Dreadnought schreef op zondag 15 september 2024 @ 12:13:
[...]

Oh dat is fijn te weten. Is dit systeem dan ook geschikt voor meer complexe scenario's? Wij betrekken onze energie dynamisch (ANWB) en hebben panelen liggen, soms met overproductie en soms ook niet...

Is dit evt. via een API aan te sturen, zodat ik de logica hiertoe zelf kan ontwikkelen i.p.v. leunen op de logica (en (on)mogelijkheden) van Quatt?
De API voor besturing hiervan is niet mogelijk naar mijn weten. De quatt ha integratie is nu ook alleen sensors. Iemand was wel bezig dacht ik met reverse engineering maar geen idee hoe dat is gegaan.

Voor nu is dit dus beperkt tot de app maar wie weet met nieuwe updates full electric die er komt dat app uitgebreidt wordt. Dynamisch zit er nog niet in. Maar kan me indenken dat quatt hier wel mee bezig is gezien de afschaffing van saldering. En de huidige markt met zonnepaneel boete.

[ Voor 9% gewijzigd door mklcln op 15-09-2024 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klmtrf
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-04 16:53
MacD007 schreef op zondag 15 september 2024 @ 00:52:
[...]

Bedankt voor de reactie alsnog.

Even een update: Quatt servicemonteur is vrijdag langsgekomen om de situatie nog eens met eigen ogen te bekijken. De pv-verdeler gaan ze verwijderen omdat er daar naartoe helemaal geen net kabeltraject mogelijk is. Was ook niet tijdens de intake besproken.

Ik wacht nu op planning voor de volgende afspraak. Dan gaan ze het doen zoals tijdens de intake wel besproken: van de dakkapel, onder de dakpannen door, naar de kabelkoker buiten, kruipruimte in, richting de groepenkast in de kelder waar het op een eigen automaat wordt aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op zondag 15 september 2024 @ 11:04:
[...]

Los van nog van afzekering, het gaat ook om het principe achter de manier van werken en het ogenschijnlijke gemak (er was een PV verdeler al voorbereid..) 7(8)7 7(8)7

Dit keer is het nog een (fatsoenlijke) Brennenstuhl, maar de volgende keer is het een goedkope van een Action of een oude die ergens uit een lade is getrokken en waar de spec van de bedrading überhaupt niet bekend is...
Ik vind dat men een warmtepomp niet aan een losse verdeeldoos moet gaan aansluiten, mn omdat de kabeldikte dan veelal kleiner is dan een vaste WCD in de muur (opbouw kan natuurlijk ook).
Mijn persoonlijke mening is dat je veel beter de warmtepomp via een directe kabel op de groepenkast gaat aansluiten, maar dit is normtechnisch geen verplichting.

Wat ik uit de post van @klmtrf ook begrijp gaat men dat nu ook zo doen, dus pakt Quatt dat probleem wel juist op. d:)b

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 15-09-2024 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Bedankt voor de tip, ik ga dat nalezen en zo nodig dat nog aanpassen. Doe ik in de loop van volgende week. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
[...]

Nee, complexe(re) scenario's zijn niet mogelijk. Wel vraag ik me af of er (veel) warmtepompen zijn die dit wel kunnen. Dynamische energietarieven waarschijnlijk nog wel, optimaliseren op output van zonnepanelen is waarschijnlijk al lastiger (ook omdat dit pas echt goed werkt als je ook het weerbericht meeneemt), maar veel verder komt denk ik geen enkele / weinig warmtepompen.

Oorspronkelijk leek het er (voor sommigen) een klein beetje op dat Quatt die kant op wilde.

Het was ook iets geweest waar ze zich echt van de concurrentie hadden kunnen onderscheiden, een warmtepomp die standaard wordt afgeleverd en zich via 'AI', met een hoop statische modellen en prompts aan de gebruikers zo goed mogelijk afstelt op de wensen van de gebruiker, daarmee valt behoorlijk te winnen op kosten / comfort / een gewenste combinatie daartussen.

Het lijkt er echter op dat Quatt niet echt die insteek heeft, maar dat ze een scherpe prijs voor een simpele hybride rekenen, en daarna het echte geld verdienen aan FE installaties en chills.

Prima bedrijfsplan, maar als je geavanceerde aansturing wilt springt Quatt niet perse boven de concurrentie uit.

Overigens ligt het er ook aan hoeveel je zelf wilt gaan kunnen instellen. Als je via home assistant je Quatt uitleest en de thermostaat kunt aansturen kun je werkelijk alles programmeren wat je maar wilt.

[ Voor 22% gewijzigd door onlinaius op 15-09-2024 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
[...]

Maar dit heeft (voor zover ik kan zien) niets met optimaliseren op dynamische prijzen te maken. Deze functie is vooral bedoeld om het probleem op te lossen dat als je de prijzen van je energie aanpast je besparing over de gehele tijd sinds de Quatt geplaatst werd opnieuw berekend werd. Had je in het verleden een contract waarbij gas 3 euro per kuub kostte, en heb je nu een contract dat 1.20 per kuub kost dan klopte de berekening niet meer omdat die (bijv) 1000 kuub die je bespaarde op het 3 euro tarief dan opeens geen 3000 maar 1200 euro waard was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
[...]

De combinatie van een dynamisch contract met zonnepanelen is meestal zeer ongunstig. Als daar werkelijk winst mee te behalen was, dan werden we niet dood gegooid met terugleverkosten bij vaste en variabele contracten, maar verkochten de energieleveranciers het overschot door.

Helaas is de weg terug ook niet heel gunstig meer (door terugleverkosten), dus als je er budget voor hebt, dan zou je eens kunnen kijken naar een thuisaccu die groot genoeg is om in de zomer overschot op de duurste momenten te verkopen en in de winter een tekort op de goedkoopste momenten in te kopen.

Met de warmtepomp is elke kWh elektriciteit gemiddeld zo'n 4 kWh warmte. Dus op zich is dat heel gunstig als je warmtepomp in enkele duren uren een vooraf gevulde 10 kWh accu leeg kan slurpen.

Overigens denk ik dat Quatt ook wel iets met dynamische prijzen gaat doen, al is het maar voor de HeatBattery. Als de data eenmaal in het systeem zit, dan is het een kwestie van experimenteren tot het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W13k3
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
De Quatt van de buren is weer aan. Verbazend vind ik, aangezien bij mij op dat moment de tuindeuren nog open stonden, maar goed.

Deze vraag is niet voor een oplossing, daarvoor loopt al een traject. Deze vraag is omdat ik benieuwd ben wat er technisch gebeurt. Door hier al maanden mee te lezen wil ik toch snappen wat ik waarneem.

Gister was de Quatt een tijd aan met geluiden die ik niet eerder hoorde. Op Spectroid was er een lijn boven de 1000 Hz die ik niet eerder gezien heb. Na een tijdje veranderde het geluid en werd onregelmatig. We dachten (hoopten) even dat de Quatt de geest ging geven. Toch een pomp met een defect? Of is dit nou zo'n defrost?

Vanmiddag weer het bekende geluid en plaatje, ter vergelijking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6I65eT8DxzcOJwAVt1z06zjpc6k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x6zYsaSeud4Jycoboxd9Sy8o.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YdAq0eXLFJjErpFxVq9DGKtTx60=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IVHqmiT6goyrA8XMakWWW6QC.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadnought
netappie schreef op zondag 15 september 2024 @ 17:49:
[...]

De combinatie van een dynamisch contract met zonnepanelen is meestal zeer ongunstig. Als daar werkelijk winst mee te behalen was, dan werden we niet dood gegooid met terugleverkosten bij vaste en variabele contracten, maar verkochten de energieleveranciers het overschot door.

Helaas is de weg terug ook niet heel gunstig meer (door terugleverkosten), dus als je er budget voor hebt, dan zou je eens kunnen kijken naar een thuisaccu die groot genoeg is om in de zomer overschot op de duurste momenten te verkopen en in de winter een tekort op de goedkoopste momenten in te kopen.
Voor ons pakt die combi wel goed uit, vooral omdat we ons gebruik afstemmen op het prijspeil bij import en de levering door de panelen. We hebben toch wel een aantal grootverbruikers in huis (waaronder een EV, al staat die technisch gezien niet in huis ;)) waarmee we op die manier kunnen bepalen hoeveel we wanneer gebruiken. Het is geen enorme winstpakker, maar we geven sinds 2023 (toen we overstapten) minder aan energie uit dan voorheen. En ergens is er ook een logica (m.i.) om alvast te wennen aan "slim gebruiken", ik vermoed dat dat in de toekomst meer en meer de default wordt. Voor een batterij heb ik wel het budget, maar een rekensom leert me dat dit een weinig rendabele investering is (ik kwam uit op een terugverdientijd van 6 a 7 jaren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
MacD007 schreef op zondag 15 september 2024 @ 15:09:
[...]
Mijn persoonlijke mening is dat je veel beter de warmtepomp via een directe kabel op de groepenkast gaat aansluiten, maar dit is normtechnisch geen verplichting.
Dat is niet alleen je persoonlijke mening, dat is branche-wijd gebruikelijk, totdat Quatt om de hoek kwam kijken en (naar mijn beste weten) op WCD's ging aansluiten
Wat ik uit de post van @klmtrf ook begrijp gaat men dat nu ook zo doen, dus pakt Quatt dat probleem wel juist op. d:)b
Ja maar om ze daarvoor een duim omhoog te geven gaat me wel wat ver. Het spreekt van een onkunde van de installateurs, en hoeveel andere installaties hebben ze ook verdeeldozen gebruikt waarvan de mensen niet hier op Tweakers zitten? Gaat Quatt daar ook proactief achteraan? No one knows..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op zondag 15 september 2024 @ 18:44:
[...]

Dat is niet alleen je persoonlijke mening, dat is branche-wijd gebruikelijk, totdat Quatt om de hoek kwam kijken en (naar mijn beste weten) op WCD's ging aansluiten

[...]

Ja maar om ze daarvoor een duim omhoog te geven gaat me wel wat ver. Het spreekt van een onkunde van de installateurs, en hoeveel andere installaties hebben ze ook verdeeldozen gebruikt waarvan de mensen niet hier op Tweakers zitten? Gaat Quatt daar ook proactief achteraan? No one knows..
ja, daar heb je wel een punt, maar ik vind het wel positief dat ze van hun fout leren, dus daarom toch het duimpje verdient, ookal is het maar net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
Dreadnought schreef op zondag 15 september 2024 @ 18:26:
[...]

Voor ons pakt die combi wel goed uit, vooral omdat we ons gebruik afstemmen op het prijspeil bij import en de levering door de panelen. We hebben toch wel een aantal grootverbruikers in huis (waaronder een EV, al staat die technisch gezien niet in huis ;)) waarmee we op die manier kunnen bepalen hoeveel we wanneer gebruiken. Het is geen enorme winstpakker, maar we geven sinds 2023 (toen we overstapten) minder aan energie uit dan voorheen. En ergens is er ook een logica (m.i.) om alvast te wennen aan "slim gebruiken", ik vermoed dat dat in de toekomst meer en meer de default wordt. Voor een batterij heb ik wel het budget, maar een rekensom leert me dat dit een weinig rendabele investering is (ik kwam uit op een terugverdientijd van 6 a 7 jaren).
Met een EV die je overdag voldoende kan laden heb je inderdaad een mooie oplossing.

Met zonnepanelen was de terugverdientijd enkele jaren geleden ook zo'n 6 a 7 jaren, en daar tekenden we graag voor. Als je een thuisaccu ook zo snel terug verdient dan is dit een prima investering.

Met een dynamisch contract kan je met een beetje geluk toch de BTW terug krijgen, al meen ik dat dit voor een thuisaccu van maximaal €12.000 ex BTW is. Daar moet je wel een flink systeem voor kunnen laten installeren.

De warmtepomp gaat meestal pas echt los als het donker is, dus als je die super goedkoop wilt laten draaien, dan is dit een uitstekende combinatie.

Zelf hou ik meer van vaste prijzen en ik ben wel blij met mijn energieleverancier. Dus ik zet 5,4 kWh van HomeWizard neer om grofweg 8 maanden per jaar zonder netververbruik door te komen en zie wel in hoeverre dit in de winter nog iets scheelt. Zo schokkend zijn de terugleverkosten nu ook weer niet en het terugverdienen gaat helemaal snel zodra het salderen van de energiebelasting niet meer mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• christianos
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-04 19:31
Ik zit sterk te twijfelen. Het volgende: we wonen in een klein houten huis uit 1920. Niet briljant geisoleerd, maar we hechten niet erg aan heel warm. De temperatuur is s winters altijd 18 graden. We hebben nu een 800 m3 gasverbruik in de winter en met een cv temperatuur van 65 graden krijgen we het huis altijd wel op die 18 graden. We stoken alleen beneden, de slaapkamers zijn altijd koel.

Natuurlijk kunnen we meer isoleren, en is dat misschien wel de betere investering, maar we hebben wel relatief veel radiatoroppervlakte (al zijn dat wel van die standaardradiatoren) en eigenlijk wil ik om principiële redenen van zoveel mogelijk gas af. Ik zit dus te twijfelen of een Quatt bij ons zou kunnen. Het lijkt mij wel heel gaaf om (zeker op de minder koude dagen) toch gasloos te kunnen verwarmen.

We hebben flink wat zonnepanelen, dus ook een hoger stroomverbruik is best interessant financieel.

Wat denken jullie? Is het de overweging waard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
christianos schreef op zondag 15 september 2024 @ 19:12:
Ik zit sterk te twijfelen. Het volgende: we wonen in een klein houten huis uit 1920. Niet briljant geisoleerd, maar we hechten niet erg aan heel warm. De temperatuur is s winters altijd 18 graden. We hebben nu een 800 m3 gasverbruik in de winter en met een cv temperatuur van 65 graden krijgen we het huis altijd wel op die 18 graden. We stoken alleen beneden, de slaapkamers zijn altijd koel.

Natuurlijk kunnen we meer isoleren, en is dat misschien wel de betere investering, maar we hebben wel relatief veel radiatoroppervlakte (al zijn dat wel van die standaardradiatoren) en eigenlijk wil ik om principiële redenen van zoveel mogelijk gas af. Ik zit dus te twijfelen of een Quatt bij ons zou kunnen. Het lijkt mij wel heel gaaf om (zeker op de minder koude dagen) toch gasloos te kunnen verwarmen.

We hebben flink wat zonnepanelen, dus ook een hoger stroomverbruik is best interessant financieel.

Tot nu aan toe lijkt het er op dat de Quatt overal wel bruikbaar is. Als er niet genoeg vermogen is of de temperatuur hoger moet dan 55 graden, dan gebruikt het de CV ketel als naverwarmer. Als de kosten door extreem koud weer en slechte isolatie te hoog worden in verhouding tot gas, dan schakelt hij (indien gewenst) automatisch om naar de CV ketel.

Ik denk dat je met een Quatt momenteel niet mis kan gaan voor het geld. Gewoon het adviestraject in gaan en kijken wat er uit rolt qua besparing en plaatsingsplan voordat je een besluit neemt.

Overigens was het milieu voor mij ook de primaire reden. Ik ben door iemand uit de buurt uitgenodigd om naar zijn Quatt te kijken terwijl ik al jaren bezig was met offertes waar ik alleen maar van kon huilen qua uitwerking, kosten en levertijd. Dit leek te goed om waar te zijn, maar de Quatt aanpak is echt een verademing en vooralsnog ben ik super tevreden over de werking.

[ Voor 10% gewijzigd door netappie op 15-09-2024 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 01-05 23:37

Begrijp ik het goed dat je cv-water-temperatuur op 65 graden staat/moet staan om je benedenverdieping op 18 graden te krijgen in de winter?

Als ik dat goed begrijp, dan heb je volgens mij helemaal niet zo heel veel radiatorcapaciteit.
Als je Quatt echt aan de bak moet qua temperatuur dan gaat dat ten koste van het rendement. Warmtepompen worden blij van 30-35 graden watertemperatuur, beetje hoger richting 40 gaat nog wel, daarboven holt het rendement achteruit.

Wil je het rendement van je Quatt verbeteren dan wil je meer afgiftecapaciteit (grotere of dikkere radiatoren) zodat je huis verwarmd kan worden met een lage watertemperatuur.

Wil je een lagere energierekening dan is isoleren en je huis beter kierdicht maken vaak de meest rendabele stap.

Tegelijkertijd zeg je dat je flink veel zonnepanelen hebt. Heb je nu heel veel overcapaciteit (hou je veel kWh over aan het einde van het jaar die je niet opmaakt?). Dat zou kunnen betekenen dat je ze nu voor weinig aan je energiemaatschappij verkoopt en dan kun je ze beter in een warmtepomp stoppen.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07:04
7jaar terugverdientijd is wat mij betreft "het omslagpunt". Korter is "spekkopen", langer is "meer voor de hobby".
Gemiddeld worden huizen dacht ik ongeveer elke 10 jaar verkocht (al zal dat van je levensfase afhangen, vanaf je 50ste zal je waarschijnlijk langer in je huis wonen dan vanaf je 30ste).
met 7 jaar terugverdien tijd heb je in die 10jaar 3jaar "gratis". Dat komt neer op 3x 1/7 van je investering = 3/7 over 10jaar = gemiddeld 3/70 per jaar = 4% rendement op investering
Dat is voor een spaarrekening heel behoorlijk.
En dan heb je na afloop nog steeds een werkend systeem dat in de jaren daarna elk jaar 1/7 van de investering blijft uitsparen.
(dit is dus het simpele sommetjes dat geen rekening houdt met rente op rente of inflatie).

Tot de Ukraine oorlog was dat een "goede motivering om zonnepanelen aan te schaffen"
De energie explosie tijdens die oorlog heeft ons "verwend" met terugverdientijden van 4 jaar of minder.
Maar "terug op 7 jaar" is helemaal niet beroerd.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
Erveetwee schreef op zondag 15 september 2024 @ 19:41:
[...]

Begrijp ik het goed dat je cv-water-temperatuur op 65 graden staat/moet staan om je benedenverdieping op 18 graden te krijgen in de winter?

Als ik dat goed begrijp, dan heb je volgens mij helemaal niet zo heel veel radiatorcapaciteit.
Als je Quatt echt aan de bak moet qua temperatuur dan gaat dat ten koste van het rendement. Warmtepompen worden blij van 30-35 graden watertemperatuur, beetje hoger richting 40 gaat nog wel, daarboven holt het rendement achteruit.

Wil je het rendement van je Quatt verbeteren dan wil je meer afgiftecapaciteit (grotere of dikkere radiatoren) zodat je huis verwarmd kan worden met een lage watertemperatuur.

Wil je een lagere energierekening dan is isoleren en je huis beter kierdicht maken vaak de meest rendabele stap.

Tegelijkertijd zeg je dat je flink veel zonnepanelen hebt. Heb je nu heel veel overcapaciteit (hou je veel kWh over aan het einde van het jaar die je niet opmaakt?). Dat zou kunnen betekenen dat je ze nu voor weinig aan je energiemaatschappij verkoopt en dan kun je ze beter in een warmtepomp stoppen.
Door alle radiatoren boven dicht te zetten en de woning af te laten koelen heb je vanzelf ook een hogere aanvoertemperatuur nodig. Daarnaast kan achteraf isoleren ook prima met een Quatt omdat het een hybride systeem is.

@christianos De subsidie op warmtepompen gaat volgend jaar omlaag en nu nog even isoleren voor het stookseizoen is nogal laat dag. Qua milieu impact ben je hoe dan ook beter bezig met een Quatt dan 100% op gas blijven stoken en met ongeveer 6 uur overlast in huis heb je een werkend systeem.

Betekent natuurlijk niet dat je isoleren moet laten, maar dat zijn vaak grotere bedragen en meer overlast in huis. Je glassubsidie kan je volgend jaar los aanvragen en die wordt dan verdubbeld als je al een warmtepomp subsidie hebt gehad. Die glas subsidie gaat bovendien omhoog per 2025.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oomenit
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:59
ZveenT schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 16:54:
Mijn vorstveiligheidsklep op de Quatt bleef de cv maar leeg gooien. Dus had helaas geen warm water en cv vanochtend..

Ik heb een service verzoek bij Quatt gedaan en 2 uur later stond er iemand op de stoep vanuit Brabant om de boel te maken.

Service, wederop, top :)
is dat het ding wat ze tussen de leiding en de inlet van de Quatt monteren? Bij mijn schoonouders zit die er namelijk wel tussen, bij mij niet. Volgens Quatt is het ook niet nodig, maar volgens mij snapten ze niet helemaal wat ik bedoelde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• christianos
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-04 19:31
Merci mensen, jullie hebben mij overtuigd om even een interesseafspraak te maken bij Quatt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Vraagje:
Ik heb een:
- type 20 radiator 180x50 (overloop kelder)
- type 10 radiator 180x50 (3x3m2)(oud bakbeest)
- type 10 radiator 190x50 (1,2x4)(oud bakbeest)

In behoorlijk koude ruimtes.

Gaat het zinvol zijn deze te vervangen door type 22 radiatoren van dezelfde grootte icm de Quatt? En is de investering het dan waard?

[ Voor 4% gewijzigd door CPM op 15-09-2024 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W13k3
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
Lijkt mij wel. Ik heb geen Quatt maar heb wel al mijn radiatoren door het hele huis vervangen door T33. Sindsdien kan de keteltemperatuur een stuk lager.
Geen helemaal eerlijk vergelijk want ging samen met het laatste stuk isoleren.

Die lagere temperatuur maakt je warmtepomp efficiënter.

Verder hebben zulke oude radiatoren vaak flink meer water erin, wat allemaal verwarmd moet en de afgifte niet beter maakt dan de lichtere nieuwe.

*edit: Quinn radiatoren, die worden niet meer gemaakt, mooie restpartij gevonden, waarin alle maten of goede alternatieven beschikbaar waren. Dus niet de volle mep betaald, ook qua terugverdien tijd fijn.

[ Voor 19% gewijzigd door W13k3 op 15-09-2024 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
CPM schreef op zondag 15 september 2024 @ 20:19:
Vraagje:
Ik heb een:
- type 20 radiator 180x50 (overloop kelder)
- type 10 radiator 180x50 (3x3m2)(oud bakbeest)
- type 10 radiator 190x50 (1,2x4)(oud bakbeest)

In behoorlijk koude ruimtes.

Gaat het zinvol zijn deze te vervangen door type 22 radiatoren van dezelfde grootte icm de Quatt? En is de investering het dan waard?
Ja of zelfs type 33, of nog beter een paar jaga's (eventueel met ventilatoren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:30
raven22 schreef op zondag 15 september 2024 @ 21:05:
[...]

Wilde net hetzelfde noemen ;)
Hier de radiatoren (beneden) vervangen door Jaga radiatoren en daar zelfbouw ventilatoren opgelegd met HeatBoosters.

Eerste indruk is erg goed. Was afgelopen dagen prima in staat om de woonkamer op temperatuur te houden bij koude buitentemperatuur en lage Quatt watertemp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:30
oomenit schreef op zondag 15 september 2024 @ 20:14:
[...]

is dat het ding wat ze tussen de leiding en de inlet van de Quatt monteren? Bij mijn schoonouders zit die er namelijk wel tussen, bij mij niet. Volgens Quatt is het ook niet nodig, maar volgens mij snapten ze niet helemaal wat ik bedoelde.
Ook benieuwd naar. Zie ze bij mij ook zo niet zitten, of zitten ze intern in de Quatt?
In de handleiding wordt er wel specifiek naar verwezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4lj0NRz9Su0w_IPpahll-yKwxU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6KbueOYDjEXJUBaW3mBPo9Mr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
jj85 schreef op zondag 15 september 2024 @ 21:10:
[...]

Wilde net hetzelfde noemen ;)
Hier de radiatoren (beneden) vervangen door Jaga radiatoren en daar zelfbouw ventilatoren opgelegd met HeatBoosters.

Eerste indruk is erg goed. Was afgelopen dagen prima in staat om de woonkamer op temperatuur te houden bij koude buitentemperatuur en lage Quatt watertemp :)
goed om te horen.
ik heb beneden vvw maar boven alle radiatoren vervangen door jaga's (via marktplaats) en een paar voorzien van heatboosters met computer fans.
heb het echter nog niet kunnen testen omdat het net niet koud genoeg was in huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12:58
Stefannn schreef op zondag 15 september 2024 @ 19:49:
7jaar terugverdientijd is wat mij betreft "het omslagpunt". Korter is "spekkopen", langer is "meer voor de hobby".
Gemiddeld worden huizen dacht ik ongeveer elke 10 jaar verkocht (al zal dat van je levensfase afhangen, vanaf je 50ste zal je waarschijnlijk langer in je huis wonen dan vanaf je 30ste).
met 7 jaar terugverdien tijd heb je in die 10jaar 3jaar "gratis". Dat komt neer op 3x 1/7 van je investering = 3/7 over 10jaar = gemiddeld 3/70 per jaar = 4% rendement op investering
En dan heb je na afloop nog steeds een werkend systeem dat in de jaren daarna elk jaar 1/7 van de investering blijft uitsparen.
(dit is dus het simpele sommetjes dat geen rekening houdt met rente op rente of inflatie).

Tot de Ukraine oorlog was dat een "goede motivering om zonnepanelen aan te schaffen"
De energie explosie tijdens die oorlog heeft ons "verwend" met terugverdientijden van 4 jaar of minder.
Het is maar hoe je rekent. Als ik € 5000 betaal voor panelen en die in 25 jaar afschrijf, kost mij dat dus € 200 per jaar. Renteverlies is verwaarloosbaar, maar stel dat je wel veel krijgt, bv € 40, dan kost het je 240 / 12 is € 20 per maand.
Voor € 5000 krijg je ong 4800 wp aan panelen. Met de huidige prijs levert je dat ong € 1200 per jaar op. € 100 per maand. Binnen 1 maand heb ik mijn panelen dus al terugverdiend, want de investering ligt nog steeds op mijn dak. Dat geld is niet weg. Zelfs bij een heel slecht jaar waarin bv maar 3000 kWh wordt opgewekt, verdien je het binnen een maand terug.
En het rendement op de investering in zonnepanelen is dus veel hoger dan het rendement op een spaar- of beleggingsrekening.

En ja, die € 5000 kan je niet ergens anders aan uitgeven, maar als je een auto koopt, reken je ook op deze manier.

[ Voor 3% gewijzigd door pietjm op 15-09-2024 21:23 ]

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

raven22 schreef op zondag 15 september 2024 @ 21:05:
[...]

Nou dan moet je het vooral doen voor het comfort en niet voor de portemonnee. Beetje Jaga van het zelfde formaat is €1000. Daar kan ik 5263 kWh verstoken aan stroom of 850m3 aan gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadnought
Stefannn schreef op zondag 15 september 2024 @ 19:49:

Ik volg je redenatie, maar ik zie het toch wat anders, voornamelijk waar het oplossingen betreft die nog volop in ontwikkeling zijn. Thuisaccu's vind ik daarvan een mooi voorbeeld: ik verwacht dat thuisaccu's de komende jaren nog fors goedkoper en beter gaan worden. Ofwel, stel ik heb na 7 jaar mijn investering terugverdiend , maar gelijktijdig is mijn installatie niet meer veel waard (economisch en / of praktisch door slijtage) dan heb ik eigenlijk zo goed als niets verdiend. Wellicht is er een klein milieuvoordeel, echter voor mij is het nadeel dat ik het geld kwijt ben. Dat hoeft geen probleem te zijn, ik ben echter het type dat het geld dan liever op de bankrekening heeft (just in case...) of in iets steekt wat langer waarde heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• raven22
CPM schreef op zondag 15 september 2024 @ 21:48:
[...]

Nou dan moet je het vooral doen voor het comfort en niet voor de portemonnee. Beetje Jaga van het zelfde formaat is €1000. Daar kan ik 5263 kWh verstoken aan stroom of 850m3 aan gas.
Heb wat geduld en houd marktplaats in de gaten. ik heb in ruim 4 maanden 6 jaga's gevonden, dat scheelt enorm in de kosten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
raven22 schreef op zondag 15 september 2024 @ 21:19:
[...]

goed om te horen.
ik heb beneden vvw maar boven alle radiatoren vervangen door jaga's (via marktplaats) en een paar voorzien van heatboosters met computer fans.
heb het echter nog niet kunnen testen omdat het net niet koud genoeg was in huis
Jij hebt vvw dan is het prima, maar let wel als je alleen radiatoren hebt en deze allemaal vervangt door jagas, de waterinhoud van het systeem instort en je dus issues kan krijgen met defrosts..
Daarom werken juist vvw en T33's zo mooi met warmtepompen: veel afgifte en een bak aan water met bijbehorende energie om defrosts mooi door te komen

[ Voor 11% gewijzigd door Toby-Wan op 15-09-2024 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

ik verwacht met dit verbruik en zeker met jullie thermostaat instelling dat een Quatt hier best aantrekkelijk zou kunnen zijn, ik verwacht dat jullie circa 150-175 m3 gas voor SWW gebruiken, dus je verbruik zou naar verwachting wel onder die 200m3 kunnen komen, als je dus 600m3 kunt besparen en dan ook nog minimaal de komende 2 jaar nog volledig kunt salderen kom je al heel snel richting 50% terugverdienen, dus binnen een jaar of 4 - 5 zou je het terugverdient hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15:52
Nou, na een hele tijd meelurken in o.a. dit topic, is het inmiddels gelukt de WAF te overtuigen dat Quatt een goede investering is d:)b . Het huisbezoek is aangevraagd. Nu wachten op een afspraak. Hopelijk zie ik het daarna nogsteeds zo rooskleurig in als nu :D .

We hebben maar een kleine tussenwoning (1985, 98 m2), BG vloerverwarming, boven 2x T10, 1x T11 en 1 handdoekradiator, maar boven werd nooit verwarmd. Winter '23/'24 730 m3 gas, maar in mei veel glas vervangen, dus verwachting is (als we toch geen WP nemen) nog maar 600 m3 gas nodig te hebben in totaal in een vergelijkbare winter, waarvan dan 500 voor verwarmen. Dat betekent ~0.167 m3/graaddag, oftewel bij -10 en 20 vollasturen slechts 2.2 kW, wat ruim binnen de Quatt specificatie valt.

De keuze is uiteindelijk gevallen op Quatt om 2 belangrijke redenen: Stil, dus weinig problemen bij een tussenwoning, en optie voor koelen zonder extra buitenunit, wat vanwege de geluidsnormen weer een no-go zou zijn. De keuze was dus: Duurzaam verwarmen of zomers koelen, of beide met Quatt.

Maarja met zulk laag verbruik is de besparing (per maand/jaar) maar gering, en dus terugverdientijd verschrikkelijk. Door redenen die vrij specifiek zijn voor onze situatie (het geld moet besteedt worden) is dit beter dan andere opties die we ermee hebben. In dat opzicht dus een "goede" investering finance-wise. Milieu-wise natuurlijk altijd goed!

Tot zover mijn eenzijdig zenden, ik ben vooral gewoon heel enthousiast dat we er nu aan gaan beginnen! *O* oOo

Dan heb ik nog wel een vraagje:
Ik moet wel mijn vloerverwarming verdeler vervangen. Hij heeft helaas (naar eigen metingen met temperatuursensoren) een mengverhouding van iets van 1-in-met-6-terug, en niet instelbaar.. Oftewel van 56 graden aanvoer bij de verdeler (wat door verlies van lange buizen met 80 graden bij de ketel gemaakt moet worden, ja 41% verlies..) en 26 graden retour maakt hij (26 *6 + 56)/7 = 30 graden "nieuw" water. En dan heb ik de thermostaatkraan al eraf geschroefd, dus het pinnetje is altijd maximaal "uit", dus maximale waterdoorvoer.. altijd..

Ik overweeg een open verdeler te plaatsen, dus geen pomp, al het water direct de vloer in..

Ik zie dat bij @onlinaius de VVW niet meer mengt, wat was de overweging daarvoor? Quatt geeft aan dat dit niet aangeraden wordt, maar dat lijkt me vooral indekken.. Omdat we zo weinig warmtevraag hebben verwacht ik dat ik praktisch alleen nog het SWW-gas overhoudt, en een heel klein beetje gas voor de 18-graden-starttemperatuur (als dat toch nog blijft...).. Daardoor zou de ketel dus nooit meer "heet" water maken, en het risico mijns-inziens dermate laag zijn dat dit dus wel kan..

Zijn er nog meer mensen die deze keuze hebben gemaakt? Zo ja, wat was jullie situatie en hoe heeft dit uitgepakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07:04
nairolf schreef op zondag 15 september 2024 @ 22:58:
Nou, na een hele tijd meelurken in o.a. dit topic, is het inmiddels gelukt de WAF te overtuigen dat Quatt een goede investering is d:)b . Het huisbezoek is aangevraagd. Nu wachten op een afspraak. Hopelijk zie ik het daarna nogsteeds zo rooskleurig in als nu :D .

We hebben maar een kleine tussenwoning (1985, 98 m2), BG vloerverwarming, boven 2x T10, 1x T11 en 1 handdoekradiator, maar boven werd nooit verwarmd. Winter '23/'24 730 m3 gas, maar in mei veel glas vervangen, dus verwachting is (als we toch geen WP nemen) nog maar 600 m3 gas nodig te hebben in totaal in een vergelijkbare winter, waarvan dan 500 voor verwarmen. Dat betekent ~0.167 m3/graaddag, oftewel bij -10 en 20 vollasturen slechts 2.2 kW, wat ruim binnen de Quatt specificatie valt.

De keuze is uiteindelijk gevallen op Quatt om 2 belangrijke redenen: Stil, dus weinig problemen bij een tussenwoning, en optie voor koelen zonder extra buitenunit, wat vanwege de geluidsnormen weer een no-go zou zijn. De keuze was dus: Duurzaam verwarmen of zomers koelen, of beide met Quatt.

Maarja met zulk laag verbruik is de besparing (per maand/jaar) maar gering, en dus terugverdientijd verschrikkelijk. Door redenen die vrij specifiek zijn voor onze situatie (het geld moet besteedt worden) is dit beter dan andere opties die we ermee hebben. In dat opzicht dus een "goede" investering finance-wise. Milieu-wise natuurlijk altijd goed!

Tot zover mijn eenzijdig zenden, ik ben vooral gewoon heel enthousiast dat we er nu aan gaan beginnen! *O* oOo

Ik moet wel mijn vloerverwarming verdeler vervangen. Hij heeft helaas (naar eigen metingen met temperatuursensoren) een mengverhouding van iets van 1-in-met-6-terug, en niet instelbaar.. Oftewel van 56 graden aanvoer bij de verdeler (wat door verlies van lange buizen met 80 graden bij de ketel gemaakt moet worden, ja 41% verlies..) en 26 graden retour maakt hij (26 *6 + 56)/7 = 30 graden "nieuw" water. En dan heb ik de thermostaatkraan al eraf geschroefd, dus het pinnetje is altijd maximaal "uit", dus maximale waterdoorvoer.. altijd..

Ik overweeg een open verdeler te plaatsen, dus geen pomp, al het water direct de vloer in..

Ik zie dat bij @onlinaius de VVW niet meer mengt, wat was de overweging daarvoor? Quatt geeft aan dat dit niet aangeraden wordt, maar dat lijkt me vooral indekken.. Omdat we zo weinig warmtevraag hebben verwacht ik dat ik praktisch alleen nog het SWW-gas overhoudt, en een heel klein beetje gas voor de 18-graden-starttemperatuur (als dat toch nog blijft...).. Daardoor zou de ketel dus nooit meer "heet" water maken, en het risico mijns-inziens dermate laag zijn dat dit dus wel kan..

Zijn er nog meer mensen die deze keuze hebben gemaakt? Zo ja, wat was jullie situatie en hoe heeft dit uitgepakt?
Ik heb geen quatt, maar wel een warmtepomp. Ik heb echt alles compleet zelf geknutseld.
Ik heb de pomp uit de verdeler gesloopt en beide einden afgedopt. Behalve die doppen heeft me dat dus vrij weinig gekost. Het gaat nu dus rechtstreeks door de vloer. Dat werkt inderdaad het beste.
Er is wel een nadeel cq “impact”. De temperatuur wordt nu namelijk compleet “door de vloer geregeld”. De vloer is immers een enorme warmtebuffer. Je zal derhalve meestal in een regime van ongeveer 30 in, 25uit terecht komen. Als je dan elders een radiator hebt dan kan je die dus niet echt op 50 graden opereren.
Ik heb dat zelf opgelost door radiatoren en vloerverwarming nooit tegelijk maar enkel afwisselend te gebruiken. De omschakeling gaat automatisch met mijn home automation systeem (en de controller daarvoor heb ik ook compleet zelf geprogrammeerd). Dat werkt prima.
De vloerverwarming heeft sowieso een enorme traagheid. Maakt geen bal uit op welke tijd van de dag daar warmte in gaat. Als hij binnen 24uur zijn portie maar krijgt. De radiatoren, die toch meer voor “instant verwarming” zijn krijgen daardoor indien in gebruik het volle vermogen van de warmtepomp en kunnen op 50 in, 40 uit bedreven worden.

Als je vloerverwarming en radiatoren van thermostaat kranen hebt voorzien denk ik dat de mixing ook wel werkt maar daar heb ik dus geen ervaring mee.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:10

Mickel moen

mickelmoen.nl

W13k3 schreef op zondag 15 september 2024 @ 20:57:

Verder hebben zulke oude radiatoren vaak flink meer water erin, wat allemaal verwarmd moet en de afgifte niet beter maakt dan de lichtere nieuwe.
Ik haak even in op deze bewering. Volgens mij is een radiator met een relatief grote waterinhoud juist een voordeel. Wij hebben in onze woonkeuken (tevens masterthermostaat-ruimte) twee grote design radiatoren. Die hebben een grote waterinhoud. Meer water betekent volgens mij, dat ze langer de warmte blijven afgeven. Deze radiatoren doen het uitstekend zonder radiatorventilatoren.

In de rest van het huis t22, t21 en t11. In de veelgebruikte ruimtes hierop Heatfans, meestal op stand 1. Moet ik wel zeggen, dat deze laatste radiatoren al zo'n 36 jaar hangen. Die zijn berekend op het warmteverlies van het huis toentertijd. Naderhand geinvesteerd in o.a. spouwisolatie en betere beglazing. Dus de radiatoren zijn in die zin overbemeten.

Ik heb geen klachten.

[ Voor 5% gewijzigd door Mickel moen op 16-09-2024 11:57 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
nairolf schreef op zondag 15 september 2024 @ 22:58:

Dat gaat de Quatt gemakkelijk alleen doen als ik het zo lees. Ik denk dat je nog wat douche gebruik over houdt. Reken daarbij op zo'n 50 m3 per persoon.

De Quatt heeft een automatische aanvoertemperatuur die flink op kan lopen. Pas nog iemand gesproken die nu al 53 graden door de leidingen had lopen. We gaan daar de radiatoren nog balanceren om dit te voorkomen zodra er weer warmtevraag is. Zonder mengverdeler was er bij hem gewoon 53 graden de vloer in gegaan, wat het handmatig ingestelde maximum van de CV ketel was (daaronder ging de ketel in het verleden pendelen).

Mijn advies zou zijn om de mengverdeler te laten repareren (wellicht alleen een nieuwe pomp) of te vervangen door een nieuwe mengverdeler. Laat dan ook meteen kijken naar de staat van je vloerverwarming. Het kan ook zijn dat de oorzaak iets anders is, want een mengverdeler stelt technisch niet zo veel voor.

Er zijn ook mengverdelers die je later om kan bouwen naar open, mocht Quatt het hard beperken van de aanvoertemperatuur ooit implementeren met de FE optie er bij ipv een gasketel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
Mickel moen schreef op maandag 16 september 2024 @ 08:51:
[...]

Ik haak even in op deze bewering. Volgens mij is een radiator met een relatief grote waterinhoud juist een voordeel. Wij hebben in onze woonkeuken (tevens masterthermostaat-ruimte) twee grote design radiatoren. Die hebben een grote waterinhoud. Meer water betekent volgens mij, dat ze langer de warmte blijven afgeven. Deze radiatoren doen het uitstekend zonder radiatorventilatoren.
Of het water langer in de radiator blijft durf ik niet te zeggen, omdat een WP het water doorgaans sneller rondpompt dan een CV ketel dat doet.
in geval van WP met radiatoren zijn eigenlijk 2 aspecten van belang:
1) zorg voor veel oppervlakte voor warmteafgifte van water aan de lucht, dit kan zowel met grote T33 als jaga's, wel/geen fans waar nodig, etc.
2) zorg voor voldoende waterinhoud, zodat er genoeg thermische energie in het systeem zit om de defrosts goed te kunnen doorlopen. Met grote radiatoren met veel waterinhoud kan dit prima zonder dat er een merkbaar verschil aan de radiatoren is, de thermische buffer is vrij groot. Jaga's echter hebben zeer weinig waterinhoud of andere massa en is het dus mogelijk dat je hier tegen issues aan gaat lopen wanneer je alles met Jaga's wil gaan doen.

Jaga's zouden wel weer aan te raden zijn voor ruimtes die niet altijd verwarmd worden, omdat ze sneller reageren op het aanschakelen van een thermostaatknop.

[ Voor 5% gewijzigd door Toby-Wan op 16-09-2024 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
netappie schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:12:
[...]
Pas nog iemand gesproken die nu al 53 graden door de leidingen had lopen. We gaan daar de radiatoren nog balanceren om dit te voorkomen zodra er weer warmtevraag is. Zonder mengverdeler was er bij hem gewoon 53 graden de vloer in gegaan, wat het handmatig ingestelde maximum van de CV ketel was (daaronder ging de ketel in het verleden pendelen).
een gebrek aan openstaande afgifte en/of veel teveel bijmenging op de mengverdeler kan makkelijk de oorzaak zijn van de 53 graden. Een Quatt begint niet met 53 graden water maken, die begint veel lager en dat kan oplopen als resultaat van het afgifte systeem.
Ben volledig mee eens dat Quatt een instelbare maximum zou moeten kunnen krijgen, maar om in dit geval te stellen dat 'anders 53 graden in vloer' is volgens mij wel iets te kort door de bocht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Toby-Wan schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:42:
[...]

Of het water langer in de radiator blijft durf ik niet te zeggen, omdat een WP het water doorgaans sneller rondpompt dan een CV ketel dat doet.
in geval van WP met radiatoren zijn eigenlijk 2 aspecten van belang:
1) zorg voor veel oppervlakte voor warmteafgifte van water aan de lucht, dit kan zowel met grote T33 als jaga's, wel/geen fans waar nodig, etc.
2) zorg voor voldoende waterinhoud, zodat er genoeg thermische energie in het systeem zit om de defrosts goed te kunnen doorlopen. Met grote radiatoren met veel waterinhoud kan dit prima zonder dat er een merkbaar verschil aan de radiatoren is, de thermische buffer is vrij groot. Jaga's echter hebben zeer weinig waterinhoud of andere massa en is het dus mogelijk dat je hier tegen issues aan gaat lopen wanneer je alles met Jaga's wil gaan doen.

Jaga's zouden wel weer aan te raden zijn voor ruimtes die niet altijd verwarmd worden, omdat ze sneller reageren op het aanschakelen van een thermostaatknop.
Hmm, brengt mij op iets anders. Ik heb gemerkt, dat de nadraaitijd van de Quatt-pomp uiterst kort is. In die zin, kun je dus zeggen, dat juist bij een radiator met een grote inhoud, de radiator relatief langer warmte af blijft geven.

Nogmaals ik heb een uitstekende ervaring met grote design radiatoren met veel waterinhoud.

Een oude, nu overbemeten, installatie lijkt mij daarom meer in het voordeel, dan een krap bemeten installatie van recentere datum.

Ik lees hier vaak het advies om op voorhand radiatoren te vervangen. Ik zou zeggen, dat kan altijd nog.
Eerst maar eens kijken, wat dat oude spul doet en zo mogelijk aanvullen met ventilatoren.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Toby-Wan schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:42:
[...]

Ik gok dat Mickel moen het buffereffect bedoeld, waarbij het systeem zich wat trager / zich net een klein beetje meer als vloerverwarming gedraagt.

Als de warmtepomp stopt kan er in een systeem met grote waterinhoud nog wat warmte zitten wat langzaam wordt afgegeven aan de woning.

Dit is echter ook weer niet zo heel veel. Stel dat je totaal 100 liter aan water in je radiatoren hebt zitten (lijkt mij persoonlijk al best wel heel veel). Dan zit er bij 15 graden verschil tussen aanvoer en binnentemperatuur 100 x 1.16 x 15 = 1.74KWh aan warmtebuffer in de radiatoren.

Half uurtje draaien van de Quatt op lager vermogen dus aan buffer.

[ Voor 3% gewijzigd door onlinaius op 16-09-2024 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
Mickel moen schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:55:
[...]

Hmm, brengt mij op iets anders. Ik heb gemerkt, dat de nadraaitijd van de Quatt-pomp uiterst kort is. In die zin, kun je dus zeggen, dat juist bij een radiator met een grote inhoud, de radiator relatief langer warmte af blijft geven.
Als WP stopt is dat zeker waar.
Een oude, nu overbemeten, installatie lijkt mij daarom meer in het voordeel, dan een krap bemeten installatie van recentere datum.

Ik lees hier vaak het advies om op voorhand radiatoren te vervangen. Ik zou zeggen, dat kan altijd nog.
Eerst maar eens kijken, wat dat oude spul doet en zo mogelijk aanvullen met ventilatoren.
Volledig mee eens, heeft geen zin om jezelf op voorhand op extra kosten te jagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
Toby-Wan schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:51:
[...]

een gebrek aan openstaande afgifte en/of veel teveel bijmenging op de mengverdeler kan makkelijk de oorzaak zijn van de 53 graden. Een Quatt begint niet met 53 graden water maken, die begint veel lager en dat kan oplopen als resultaat van het afgifte systeem.
Ben volledig mee eens dat Quatt een instelbare maximum zou moeten kunnen krijgen, maar om in dit geval te stellen dat 'anders 53 graden in vloer' is volgens mij wel iets te kort door de bocht.
Oorzaak is waarschijnlijk een handdoek-radiator dicht bij de ketel die het water opslokt en zonder afkoelen retour stuurt (alle radiatoren staan vol open). De Quatt wil warmte afgifte zien en dat lukt niet echt bij lage temperaturen als het water zo de weg van de minste weerstand kiest.

Gevolg is dat er een onnodig hoge temperatuur berekend wordt om die afgifte te halen die de Quatt niet lukt. De (krachtige) CV ketel sprong bij en de Quatt bleef ook meedoen. Ik heb de statistieken gezien. Uiteindelijk hebben we de CV ketel voorlopig maar even op de zomerstand gezet totdat we dit even rustig af kunnen stellen.

Dit soort dingen kan natuurlijk ook voorkomen als iemand goedbedoeld de radiatoren boven dicht zet en alles dus beneden door de vloerverwarming moet. Ga dan maar eens garantie claimen op je gloednieuwe PVC vloer.

@nairolf Laat je goed informeren door een vloerverwarming expert met jouw speficieke situatie. De Quatt gaat tot 55 graden en je CV ketel kan ook lekker los gaan als er iets niet goed staat. Niet aanmengen kan in theorie dus problemen geven waar je helemaal niet op zit te wachten.

[ Voor 9% gewijzigd door netappie op 16-09-2024 10:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Toby-Wan schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:15:
[...]

Als WP stopt is dat zeker waar.

[...]

Volledig mee eens, heeft geen zin om jezelf op voorhand op extra kosten te jagen.
Ik schrijf hier vanuit de situatie met alleen radiatoren. Een zeer veel voorkomende situatie bij menig potentiële Quatt-koper.

Wat denk ik wel weer even genoemd moet worden, is eerst nog eens stil te staan bij isolatie. Kun je zonder grote bouwkundige ingrepen daarin nog verbeteren.

Voor een spouwmuur isoleren hoef je feitelijk niet eens thuis te zijn. Het vervangen van enkel en oud dubbelglas in veel gebruikte ruimtes door HR++ is ook geen ingrijpende klus. Is de kruipruimte makkelijk toegankelijk, is wellicht de vloerisolatie ook te verbeteren. Wellicht kun je het dak of delen daarvan zelf makkelijk verbeteren in isolatie.
Combineer je deze maatregelen en laat je het uitvoeren, kun je aanspraak maken op subsidie.

Ook als je geen warmtepomp neemt aan te raden. Een cv-installatie kan zo op veel lagere temperaturen werken. Immers je oude cv-installatie wordt zo overbemeten.

Tenslotte voor een warmtepomp aan te raden: Ga denken in verwarmen binnen de schil i.p.v. Alleen verwarmen van gebruikte ruimtes.

Pagina: 1 ... 100 ... 245 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.