Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:19
oomenit schreef op zondag 15 september 2024 @ 20:14:
[...]

is dat het ding wat ze tussen de leiding en de inlet van de Quatt monteren? Bij mijn schoonouders zit die er namelijk wel tussen, bij mij niet. Volgens Quatt is het ook niet nodig, maar volgens mij snapten ze niet helemaal wat ik bedoelde.
Korte mailwisseling met Quatt gehad.
De antivriesklep zit sinds mei in de warmtepomp verwerkt. Dus daarom zien we hem niet direct :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:45
oomenit schreef op zondag 15 september 2024 @ 20:14:
[...]

is dat het ding wat ze tussen de leiding en de inlet van de Quatt monteren? Bij mijn schoonouders zit die er namelijk wel tussen, bij mij niet. Volgens Quatt is het ook niet nodig, maar volgens mij snapten ze niet helemaal wat ik bedoelde.
Hij zit buiten bij mij, rechts achteraan onderin de wp. Je ziet hem zitten. Messingkleur.
Ik zou denken dat deze er altijd op moet zitten, maar wellicht hadden de monteurs een reden?
Bedoelde ze niet dat men geen vuilafscheider had geplaatst? Die wordt wisselend wel of niet door Quatt geplaatst wanneer je deze klaar legt. Ik heb die ook zelf moeten laten plaatsen door een cv monteur. En die hebben is geen noodzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midway123
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 11:29
Beste allemaal,

ik krijg mijn quatt duo volgende week maar heb een korte vraag. Ik wil de leiding van de quatt naar de CV het liefst door de slaapkamer (achter het bed) laten lopen. Maken deze leidingen (veel) geluid?

Vrijstaande woning, 190m2, bj 2005. BG 80m2 Vloerverwarming, 1e en 2e radiatoren (2 open), Tado V3+, Geen zones (meer), Quatt duo, Robot hybride verdeler 5 groepen. Nefit ecomline 2005

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:40

Mickel moen

mickelmoen.nl

Midway123 schreef op maandag 16 september 2024 @ 12:10:
Beste allemaal,

ik krijg mijn quatt duo volgende week maar heb een korte vraag. Ik wil de leiding van de quatt naar de CV het liefst door de slaapkamer (achter het bed) laten lopen. Maken deze leidingen (veel) geluid?
Wat is veel? Je hoort een licht geruis. Wellicht iets sterker dan het normale geruis van het water in de cv-leidingen.

Het is ook persoonlijk. Erger je je snel, of wen je makkelijk. De een ergert zich ''s nachts aan een kwakende kikker buiten in de vijver. Een ander slaapt overal doorheen. Wij hebben in ons zelfbouw campertje een topkwaliteit compressor koelbox stijf naast het bed staan. Die slaat ''s nachts ook aan. Wij horen hem niet meer.

Wat je eventueel kunt doen is een extra koof aanbrengen met akoestische isolatie.

Verder extra aandacht voor de doorvoer door de muur.

Ik had dat met de doorvoer van buiten. Leidingen gaan door een halfsteensmuur van de bijkeuken met aan de binnenkant een houten wand met isolatie. Na plaatsing van de Quatt hadden we daar een irritant gezoem. Bleek veroorzaakt door de houten wand. Leidingen geven ondanks dat ze geïsoleerd zijn toch een beetje trilling door. De houten binnenwand ging daardoor werken als klankkast. Rondom de leidingen ruim binnenwand verwijderd. Ook eventueel pur-schuim. Dat is hard en geeft ook trilling door. Het gat wat vervolgens ontstond opgevuld met schapenwol isolatie, wat ik nog had liggen. Probleem opgelost.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:43
Beste allemaal,

omdat het een ribbelbuis is zal deze wel in principe de kans hebben dat deze stromingsgeluiden maakt, de ribbels kunnen gewoon de flow verstoren en turbulentie veroorzaken wat weer geluid kan maken.
Of dat in de slaapkamer, nachts waar vrijwel elk ook maar zo klein geluid vaak direct merkbaar is zo'n goed idee is betwijfel ik wel. Maar dat is wat ook @Mickel moen hierboven aangeeft zeer persoonlijk.
In de koof van Quatt zit ook niet echt veel meer ruimte om daar wat efectiefe geluidsisolatie in te stoppen, dus zou je hier aanvullende maatregelen kunnen treffen, wel uitkijken dat je geen klankkast zoals @Mickel moen aangaf ontstaat, want dan ben je nog verder van huis.

[ Voor 13% gewijzigd door MacD007 op 16-09-2024 12:34 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:05
Beste allemaal,

Ik heb de leidingen door de badkamer lopen. Daar hoor ik niks als de Quatt aan staat (tenzij het raam open staat) en dat is toch echt wel een ruimte met veel galm.

Daarnaast kan je met de soundslider en de thermostaat zorgen dat je nachtrust niet verstoord wordt. Een graad voorverwarmen in de uren voordat je gaat slapen en dan een graad nachtverlaging zou genoeg moeten zijn om de Quatt uit te houden.

Je kan altijd nog een voorzetwand met steenwol plaatsen als je overdag moet rusten en je toch nog iets hoort. Dat kan natuurlijk ook een functionele opbergkast of hoofdeind worden als je een beetje handig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:55
netappie schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:17:
[...]

Ik heb de leidingen door de badkamer lopen. Daar hoor ik niks als de Quatt aan staat (tenzij het raam open staat) en dat is toch echt wel een ruimte met veel galm.

Daarnaast kan je met de soundslider en de thermostaat zorgen dat je nachtrust niet verstoord wordt. Een graad voorverwarmen in de uren voordat je gaat slapen en dan een graad nachtverlaging zou genoeg moeten zijn om de Quatt uit te houden.

Je kan altijd nog een voorzetwand met steenwol plaatsen als je overdag moet rusten en je toch nog iets hoort. Dat kan natuurlijk ook een functionele opbergkast of hoofdeind worden als je een beetje handig bent.
Soundslider gaat voor de flow niks uitmaken dus ook niet wat betreft geluid van de leidingen.

Maargoed, ik heb ook de leidingen dwars door de badkamer lopen en die zijn niet te horen, nog nooit opgevallen in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-05 13:58

SBL

christianos schreef op zondag 15 september 2024 @ 19:12:
Ik zit sterk te twijfelen. Het volgende: we wonen in een klein houten huis uit 1920. Niet briljant geisoleerd, maar we hechten niet erg aan heel warm. De temperatuur is s winters altijd 18 graden. We hebben nu een 800 m3 gasverbruik in de winter en met een cv temperatuur van 65 graden krijgen we het huis altijd wel op die 18 graden. We stoken alleen beneden, de slaapkamers zijn altijd koel.

Natuurlijk kunnen we meer isoleren, en is dat misschien wel de betere investering, maar we hebben wel relatief veel radiatoroppervlakte (al zijn dat wel van die standaardradiatoren) en eigenlijk wil ik om principiële redenen van zoveel mogelijk gas af. Ik zit dus te twijfelen of een Quatt bij ons zou kunnen. Het lijkt mij wel heel gaaf om (zeker op de minder koude dagen) toch gasloos te kunnen verwarmen.

We hebben flink wat zonnepanelen, dus ook een hoger stroomverbruik is best interessant financieel.

Wat denken jullie? Is het de overweging waard?
800m3/jaar, daar zou een Quatt goed bij passen. Is dat incl gas voor douche/afwaswater?

En @Erveetwee schreef er ook al over:
"CV temperatuur van 65 graden" is wat in tegenspraak met "relatief veel radiator oppervlakte".
Dan zou je met 45graden op koude dagen ook toe moeten kunnen (en in de herfst al helemaal)

65graden en 800m3/jaar doet me vermoeden dat je CVketel steeds heel kort draait. Zet hem lager, dat bespaart je nu al kosten (minder warmte schoorsteen uit) en je krijgt stabielere temperatuur in huis.
En dan zie je meteen of er nog aanpassingen nodig zijn aan je verwarmingssysteem (ventilatoren erbij? radiator vervangen?).

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: bijna Polestar2 68kWh, tijdelijk Octavia PHEV 13kWh, laadpaal Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Beste allemaal,

In principe niet. Ik heb niet heel gevoelige oren, maar als ik mijn oren op de ribbelleiding leg terwijl de Quatt draait en 800 liter/uur pompt, hoor ik helemaal niets.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: bijna Polestar2 68kWh, tijdelijk Octavia PHEV 13kWh, laadpaal Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Dersan schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:23:
[...]

Soundslider gaat voor de flow niks uitmaken dus ook niet wat betreft geluid van de leidingen.

Maargoed, ik heb ook de leidingen dwars door de badkamer lopen en die zijn niet te horen, nog nooit opgevallen in ieder geval.
Ik vermoed dat je eerder geluid van de wamtepomp zal horen dan van stromend water. Het zijn geen plastic slangen, maar metaal en dat heeft een trilling toch gemakkelijker door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ment0
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-05 14:55
Hallo, dit is niet per se quatt gerelateerd, maar vooral hybriede warmtepompen.
Hoe zit het, als ik bijvoorbeeld een quatt installeer in hybried modus, maar later een warmtepompboiler van bv lg installeer. Bestaat deze mogelijkheid?
De wpb is voor mij interessant in de kelder ivm de bijkomende ontvochtigingsmodus.

Half vrijstaand, enkelsteens 1914 huis, 350+m2, +- 200m2 verwarmd. Gedeeltelijk hr++, dubbelglas en enkelglas. Quatt duo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 22-05 22:44
ment0 schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:52:
Hoe zit het, als ik bijvoorbeeld een quatt installeer in hybried modus, maar later een warmtepompboiler van bv lg installeer. Bestaat deze mogelijkheid?
De wpb is voor mij interessant in de kelder ivm de bijkomende ontvochtigingsmodus.
Een hybrid Quatt doet niets met sanitair warm water, dus dat kan probleemloos.
Alleen wordt de stap naar Quatt FE wat lastig. Maar je kunt altijd je CV vervangen voor een E-CV (is ook mijn route)

125 jaar oud huis, redelijk geïsoleerd (6cm PIR dakisolatie, 7cm muurisolatie steenwol, hr++), 1 Quatt WP, 4kWp zonnepanelen, benedenverdieping 3 grote T22 radiatoren met heatboosters en totaal 40 fans op lage snelheid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-05 22:17
ik heb 2 jaar terug een tweetal lucht-lucht warmtepompen (lees: airco's) gekocht en daarmee mijn gasverbruik verlaagd van 2800 m3 per jaar naar ongeveer 1450 m3 per jaar (waarvan 400 SWW of zo). Dat scheelde behoorlijk in de kosten want ik kom aardig uit op de vuistregel dat iedere m3 vermindering me ongeveer 2 kWh extra stroom kost.

Nu heb ik zojuist mijn energiecontract vernieuwd en de verhouding gas : kWh is nu helemaal onwaarschijnlijk scheef. 1,17 euro per m3 en ongeveer 17 ct per kWh leidt tot een verhouding 1:7.
als we uit gaan van ongeveer 9 kWh warmte per m3 gas kom ik uit op 13ct per kWh warmte uit gas.
om geld te besparen met elektriciteit heb ik maar een COP van 17/13 = 1,3 nodig.
Alle ballen op elektriciteit dus.

Daarnaast vind ik het wel prettig als ik de weer wat meer met de verwarming kan stoken, want dan blijven ruimtes als de badkamers, slaapkamer, gang ook wat meer op temperatuur.

Ik ben dus geneigd om redelijk snel de switch te maken naar een warmtepomp, echter de afgifte in de woonkamer is verre van ideaal (tweetal radiatoren en twee convector putten). Dit kan ik tot op zekere hoogte wel boosten met ventilatoren maar wonderen mag ik daar ok niet van verwachten.
De plannen liggen er wel om de woonkamer te gaan verbouwen en vloerverwarming aan te leggen maar gezien de prive-situatie is voor dit jaar even geen goed idee.

Vragen:
  • begrijp ik het goed dat de Quatt water van 55 graden zou kunnen maken (ten koste van de COP, maar dat is dan maar even zo)? Wordt dit dan ingesteld door de leverancier en heb je daar zelf geen enkele invloed op?
  • hoe gaat het systeem reageren als ik de warmte (bij)verwarm/boost met de airco's? De Tado thermostaat gaat dan 23 graden aangeven en vervolgens stopt de warmtepomp zeker?
  • Kan de Quatt niet obv een weersafhankelijke regeling werken waardoor deze gewoon 24/7 een bepaalde basiswarmte het huis in brengt waarna ik het aanvul waar nodig?
Waarschijnlijk ben ik het soort klant waar Quatt niet op zit te wachten maar goed dit is wel tweakers per slot van rekening...

[ Voor 5% gewijzigd door maxtrash op 16-09-2024 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
maxtrash schreef op maandag 16 september 2024 @ 18:04:
ik heb 2 jaar terug een tweetal lucht-lucht warmtepompen (lees: airco's) gekocht en daarmee mijn gasverbruik verlaagd van 2800 m3 per jaar naar ongeveer 1450 m3 per jaar (waarvan 400 SWW of zo). Dat scheelde aardig in de kosten want ik kom aardig uit op de vuistregel dat iedere m3 vermindering me ongeveer 2 kWh extra stroom kost.

Nu heb ik zojuist mijn energiecontract vernieuwd en de verhouding gas : kWh is nu helemaal onwaarschijnlijk scheef. 1,17 euro per m3 en ongeveer 17 ct per kWh leidt tot een verhouding 1:7.
als we uit gaan van ongeveer 9 kWh warmte per m3 gas kom ik uit op 13ct per kWh warmte uit gas.
om geld te besparen met elektriciteit heb ik maar een COP van 17/13 = 1,3 nodig.
alle ballen op elektriciteit dus.

Daarnaast vind ik het wel prettig als ik de weer wat meer met de verwarming kan stoken, want dan blijven ruimtes als de badkamers, slaapkamer, gang ook wat meer op temperatuur.

Ik ben dus geneigd om redelijk snel de switch te maken naar een warmtepomp, echter de afgifte in de woonkamer is verre van ideaal. De plannen liggen er wel om de woonkamer te gaan verbouwen en vloerverwarming aan te leggen maar gezien de prive-situatie is voor dit jaar even geen goed idee.

Vragen:

- begrijp ik het goed dat de Quatt water van 55 graden zou kunnen maken (ten koste van de COP, maar dat is dan maar even zo)? Wordt dit dan ingesteld door de leverancier en heb je daar zelf geen enkele invloed op?
- hoe gaat het systeem reageren als ik de warmte (bij)verwarm/boost met de airco's? De Tado thermostaat gaat dan 23 graden aangeven en vervolgens stopt de warmtepomp zeker?
Kan de Quatt niet obv een weersafhankelijke regeling werken waardoor deze gewoon 24/7 een bepaalde basiswarmte het huis in brengt waarna ik het aanvul waar nodig?

Waarschijnlijk ben ik het soort klant waar Quatt niet op zit te wachten maar goed dit is wel tweakers per slot van rekening...
De Quatt gebruikt een eigen regeling (proportioneel integraal differentiiaal of PID). Aan de hand van de snelheid van verwarmen, de gevraagde ruimtetemperatuur en de huidige ruimtetemperatuur berekent hij steeds opnieuw de hoeveelheid warmte die nodig is om de gevraagde ruimtetemperatuur te bereiken. En dat doet hij in principe met een lage (meest efficiente) watertemperatuur en schroeft deze op als de opwarming te langzaam gaat.
Dus nee, je kunt niet zelf de watertemperatuur bepalen
En ja, als de ruimtetemperatuur gehaald is regelt hij zichzelf in principe terug als de thermostaat niet de vraag uitschakelt.
Dus 'bijverwarmen' kan mits de airco's niet alle warmtevraag wegnemen.

125 jaar oud huis, redelijk geïsoleerd (6cm PIR dakisolatie, 7cm muurisolatie steenwol, hr++), 1 Quatt WP, 4kWp zonnepanelen, benedenverdieping 3 grote T22 radiatoren met heatboosters en totaal 40 fans op lage snelheid..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22-05 15:27
Flesym schreef op maandag 16 september 2024 @ 18:15:
[...]

De Quatt gebruikt een eigen regeling (proportioneel integraal differentiiaal of PID). Aan de hand van de snelheid van verwarmen, de gevraagde ruimtetemperatuur en de huidige ruimtetemperatuur berekent hij steeds opnieuw de hoeveelheid warmte die nodig is om de gevraagde ruimtetemperatuur te bereiken. En dat doet hij in principe met een lage (meest efficiente) watertemperatuur en schroeft deze op als de opwarming te langzaam gaat.
Dus nee, je kunt niet zelf de watertemperatuur bepalen
En ja, als de ruimtetemperatuur gehaald is regelt hij zichzelf in principe terug als de thermostaat niet de vraag uitschakelt.
Dus 'bijverwarmen' kan mits de airco's niet alle warmtevraag wegnemen.
@maxtrash Dit geldt alleen als de Quatt op kamertemperatuurregeling staat ingesteld. Je kunt Quatt vragen op watertemp te gaan regelen. De Tado zou je dan op die mode c.q. buitentemp-regeling moeten instellen.
Doe ik nu ook omdat de regeling van Quatt in mijn geval tot over en undershoots leidde.

PS: Je kunt dit combineren met kamertemperatuurs beinvloeding waardoor de watertemp teruggeregeld wordt als het te warm wordt in de kamer.

[ Voor 5% gewijzigd door Freeckje op 16-09-2024 19:05 ]

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
Freeckje schreef op maandag 16 september 2024 @ 18:37:
[...]

@maxtrash Dit geldt alleen als je de Quatt op kamertemperatuurregeling staat ingesteld. Je kunt Quatt vragen op watertemp te gaan regelen. De Tado zou je dan op die mode c.q. buitentemp-regeling moeten instellen.
Doe ik nu ook omdat de regeling van Quatt in mijn geval tot over en undershoots leidde.
@maxtrash Klopt, beide modus kunnen worden gebruikt. Los van de methode moet je wel voorkomen dat de warmtepomp gaat pendelen (veelvuldig aan en uitschakelen) omdat daarmee, anders dan een CV ketel, de levensduur achteruit gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
ik heb 2 jaar terug een tweetal lucht-lucht warmtepompen (lees: airco's) gekocht en daarmee mijn gasverbruik verlaagd van 2800 m3 per jaar naar ongeveer 1450 m3 per jaar (waarvan 400 SWW of zo). Dat scheelde behoorlijk in de kosten want ik kom aardig uit op de vuistregel dat iedere m3 vermindering me ongeveer 2 kWh extra stroom kost.

Ik ben dus geneigd om redelijk snel de switch te maken naar een warmtepomp, echter de afgifte in de woonkamer is verre van ideaal (tweetal radiatoren en twee convector putten). Dit kan ik tot op zekere hoogte wel boosten met ventilatoren maar wonderen mag ik daar ok niet van verwachten.
De plannen liggen er wel om de woonkamer te gaan verbouwen en vloerverwarming aan te leggen maar gezien de prive-situatie is voor dit jaar even geen goed idee.

Vragen:
  • begrijp ik het goed dat de Quatt water van 55 graden zou kunnen maken (ten koste van de COP, maar dat is dan maar even zo)? Wordt dit dan ingesteld door de leverancier en heb je daar zelf geen enkele invloed op?
  • hoe gaat het systeem reageren als ik de warmte (bij)verwarm/boost met de airco's? De Tado thermostaat gaat dan 23 graden aangeven en vervolgens stopt de warmtepomp zeker?
  • Kan de Quatt niet obv een weersafhankelijke regeling werken waardoor deze gewoon 24/7 een bepaalde basiswarmte het huis in brengt waarna ik het aanvul waar nodig?
Als je de aparte thermostaat voor de Quatt ergens hangt waar de airco's niet mee doen, dan gaat het stoken gewoon door, ook als je met de airco een andere ruimte verder opwarmt of juist afkoelt naar eigen inzicht.

De watertemperatuur is weers en afgifte afhankelijk. Dus die gaat vanzelf omlaag zodra de nog te plaatsen vloerverwarming mee doet. Daarnaast kan je ook met radiator ventilatoren werken die afgifte boosten waardoor een minder hoge aanvoertemperatuur nodig is om de bij de buitentemperatuur berekende afgifte te halen over het hele systeem.

Ik denk dat je vooral met de Quatt gaat verwarmen als je die koopt. Airco's zijn best goed in verwarmen, maar qua comfort is het toch niet hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
ment0 schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:52:
Aangezien deze twee systemen volledig onafhankelijk werken zou dat in principe kunnen, echter je hebt dan nog altijd de boost functie van de cv nodig, dat zou je via bv een e-cv kunnen oplossen, maar dan zit je waarschijnlijk al weer redelijk dicht bij de FE oplossing van Quatt zelf.
Die boost heb je nodig om het cv water indien nodig naar de bekende 18 graden te krijgen.
Bij de FE oplossing wordt dat door heatcharger verzorgt, echter een WPB kan dat dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
waar zijn de twee binnenunits geplaatst?

de Quatt kan tot tegenstelling van je airco’s alle ruimtes verwarmen waar een afgiftesysteem aanwezig is (radiatoren cq vloerverwarming)

Vragen:
1) ja, is mogelijk, maar kijk m’n of je dit door andere bv T33 radiatoren met ventilatoren kunt verbeteren zodat je een betere warmteafgifte krijgt.
Je kunt natuurlijk ook eerst kijken hoe het nu gaat, door je cv op die 50-55 graden te zetten.
2) de locatie van de thermostaat is daar dus van belang, dus bij jou eerder op een kouder locatie plaatsen, als je een draadloze versie neemt kun je daarmee ook spelen.
En natuurlijk de thermostaat uit de luchtstroom van je airco’s houden.
3) die vraag is al beantwoord, en is mede afhankelijk van je thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-05 21:17
Serge1011 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:11:
Hallo

Ik ben mijn warmte afgifte systeem aan het testen (radiatoren en cv draait nu op 50 graden). Buitentemp. is nu 8 graden. Krijg zo het huis goed warm, is dit voldoende om te concluderen dat een Quatt warmtepomp geschikt zou kunnen zijn?

Vr groet.
Het antwoord is inderdaad nee. De buitentemperatuur is te hoog om die conclusie te kunnen trekken. Pas als het vriest, wat langer vriest, kun je zien of je je huis ook dan nog voldoende warm krijgt. In mijn geval was dat in de vriesperiode niet comfortabel en hebben we uiteindelijk als extra isolatiemaatregel hr++ glas geplaast. (Door twee maatregelen kregen we op het glas ook dubbele subsidie) Ook hebben we onder onze radiatoren beneden Heatfans geplaast zodat de afgifte verbetert. Ik hoop met deze maatregelen, nu de Quatt is geplaast, we met wat lagere temperaturen, dus een betere cop, een groot deel van de tijd het huis warm te stoken.

Mijn aanpak betekent trouwens niet dat je de aanpak niet andersom zou kunnen doen. Dus eerst de warmtepomp plaatsen en dan vervolgens kijken wat er evt. aanvullend nog nodig is om de situatie te optimaliseren. Omdat de hybride Quatt samenwerkt met de CV, gas je altijd gas besparen. De kans is groot dat de wp voor het voor- en naseizoen het voldoende aankan. Persoonlijk zou ik niet meer een stookseizoen wachten met het plaatsen van een warmtepomp. Het schijnt dat de subsidie in 2025 omlaag gaat. Ik weet niet met hoeveel, maar VEH pleit voor een overgangsregeling als de pomp in 2024 is geplaast en er pas in 2025 subsidie is aangevraagd. Daaruit maak ik op dat het om een behoorlijk verschil gaat. Ik begreep dat je voor isolatiemaatregelen mogenlijk juist weer wat meer krijgt.

Maar je moet natuurlijk ook kijken bij een beslissing voor wel of niet wp of de Quatt bij jouw specifieke situatie past. Door je gegevens in het forum te delen, hoeveel gas verbruik je, woonsituatie, isolatie enz. krijg je in het algemeen nuttige adviezen. Ook kun je diverse tools gebruiken voor advies waaronder die van Quatt zelf. Je moet ook bedenken van wat je op korte termijn wil, van het gas af of niet. Ook rekening houden met de geluidseisen en de ruimte voor een boilervat (en evt. buffervat) in huis enz. Bij je beslissing kijk je natuurlijk ook hoeveel geld je kan of wil inversteren. Verschillende offertes en adviezen (huisbezoek) naast elkaar kan ook de nodige informatie opleveren. Ook de plaats waar je de wp kan aankoppelen, die kan tussen warmtepompen ook verschillend zijn, en dus meewegen in de keuze welke pomp.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wocko
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-05 23:18
Ik heb een scherp aanbod liggen van Quatt voor Duo en wil binnen half jaar à jaar naar full eletric (via Quatt of de E-CV-route), omdat CV-ketel zo'n 18 jaar is. Alles van Quatt op elkaar afgestemd, Quatt Chill en scherpe prijs voor Duo vind ik pluspunten. Minpunten vind ik Quatt-lock in (andere installateurs kunnen er weinig/niets mee), FE nog niet in praktijk duidelijk en relatief dure FE-optie.

Ik volg dit topic al lange tijd en was altijd positief. Ik begin nu echter toch last-minute te twijfelen. Dit aangezien ik beneden vvw heb (en Chill dus nog niet aangesloten kan worden; kan ik echter mee leven om beneden niet te koelen). Koelen op slaapkamers vind ik op middellange termijn echter wel wenselijk. Nu blijkt dat mijn radiatoren boven waarschijnlijk niet geschikt zijn.

Bij navraag van Quatt kreeg ik namelijk te horen kreeg dat mijn cv-leidingen zeer waarschijnlijk niet geschikt zijn voor Quatt Chill (haaks uit muur, 8 a 9 cm lengte, waarvan maar zo'n 2 cm vrij ivm koppelingen; zie foto's). De Chill adapter is blijkbaar al zo'n 4 cm en kan dus niet direct aangesloten worden. Dit vergt dan dus breek en knutselwerk om extra cv-leiding-lengte te verkrijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wVqdc5fGk2u86dBqjPHlcO_N9dg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nzhdzwNVctVpdLjH2TibaQDh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s0LusbstoNOg9c1v9GaD47hzbI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jLsSkyyNvaHMz0Dd40y0Qx1U.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe kijken jullie hier tegenaan, wat is in mijn situatie nu verstandig qua keuze? Nu Duo en op termijn FE van Quatt of E-CV? Of direct ander merk warmtepomp die vandaag de dag FE en koelen kan. Daarbij loop ik mogelijk het risico op lagere subsidie voor warmtepomp door aanscherping per 1 januari (door stormloop/krapte bij installateurs, zie mail Quatt).

En nog goede ideeën hoe de te korte leidingen op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@wocko Ik heb exact deze haakse aansluitingen op al mijn radiatoren en was er al bang voor dat de Chill niet zonder meer zou passen… Jammer.

Desalniettemin staat Quatt bij mij nog bovenaan omdat ik geen termijn heb voor all electric, ik blijf liever nog even SWW maken met de gasketel (5 persoons huishouden en weinig ruimte voor een voldoende groot boilervat…) De prijs voor de hybride oplossing is nog steeds scherp, helemaal voor de Duo.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:08
wocko schreef op maandag 16 september 2024 @ 22:15:
Ik heb een scherp aanbod liggen van Quatt voor Duo en wil binnen half jaar à jaar naar full eletric (via Quatt of de E-CV-route), omdat CV-ketel zo'n 18 jaar is. Alles van Quatt op elkaar afgestemd, Quatt Chill en scherpe prijs voor Duo vind ik pluspunten. Minpunten vind ik Quatt-lock in (andere installateurs kunnen er weinig/niets mee), FE nog niet in praktijk duidelijk en relatief dure FE-optie.

Ik volg dit topic al lange tijd en was altijd positief. Ik begin nu echter toch last-minute te twijfelen. Dit aangezien ik beneden vvw heb (en Chill dus nog niet aangesloten kan worden; kan ik echter mee leven om beneden niet te koelen). Koelen op slaapkamers vind ik op middellange termijn echter wel wenselijk. Nu blijkt dat mijn radiatoren boven waarschijnlijk niet geschikt zijn.

Bij navraag van Quatt kreeg ik namelijk te horen kreeg dat mijn cv-leidingen zeer waarschijnlijk niet geschikt zijn voor Quatt Chill (haaks uit muur, 8 a 9 cm lengte, waarvan maar zo'n 2 cm vrij ivm koppelingen; zie foto's). De Chill adapter is blijkbaar al zo'n 4 cm en kan dus niet direct aangesloten worden. Dit vergt dan dus breek en knutselwerk om extra cv-leiding-lengte te verkrijgen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hoe kijken jullie hier tegenaan, wat is in mijn situatie nu verstandig qua keuze? Nu Duo en op termijn FE van Quatt of E-CV? Of direct ander merk warmtepomp die vandaag de dag FE en koelen kan. Daarbij loop ik mogelijk het risico op lagere subsidie voor warmtepomp door aanscherping per 1 januari (door stormloop/krapte bij installateurs, zie mail Quatt).

Je zou de retour aan de onderzijde naar de zijkant van de radiator kunnen brengen, dan heb je ruimte voor de Chill.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
wocko schreef op maandag 16 september 2024 @ 22:15:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ja, kijk of je de radiator ook ipv de middentoevoer en retour deze via een bocht naar de zijkant links cq rechts, bv als het de radiator toelaat toevoer rechts en de retour naar links, de leidingen lopen dan gewoon onder de radiator door.
Heb je een merk en type van deze radiator?

Kijk hier op deze link welke soort aansluitingen er zijn. https://www.123radiatorvoordeel.nl/hulp-q5-3/

[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 16-09-2024 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11:47
Stefannn schreef op maandag 16 september 2024 @ 08:08:
[...]

Ik heb geen quatt, maar wel een warmtepomp. Ik heb echt alles compleet zelf geknutseld.
Ik heb de pomp uit de verdeler gesloopt en beide einden afgedopt. Behalve die doppen heeft me dat dus vrij weinig gekost. Het gaat nu dus rechtstreeks door de vloer. Dat werkt inderdaad het beste.
Er is wel een nadeel cq “impact”. De temperatuur wordt nu namelijk compleet “door de vloer geregeld”. De vloer is immers een enorme warmtebuffer. Je zal derhalve meestal in een regime van ongeveer 30 in, 25uit terecht komen. Als je dan elders een radiator hebt dan kan je die dus niet echt op 50 graden opereren.
Ik heb dat zelf opgelost door radiatoren en vloerverwarming nooit tegelijk maar enkel afwisselend te gebruiken. De omschakeling gaat automatisch met mijn home automation systeem (en de controller daarvoor heb ik ook compleet zelf geprogrammeerd). Dat werkt prima.
De vloerverwarming heeft sowieso een enorme traagheid. Maakt geen bal uit op welke tijd van de dag daar warmte in gaat. Als hij binnen 24uur zijn portie maar krijgt. De radiatoren, die toch meer voor “instant verwarming” zijn krijgen daardoor indien in gebruik het volle vermogen van de warmtepomp en kunnen op 50 in, 40 uit bedreven worden.

Als je vloerverwarming en radiatoren van thermostaat kranen hebt voorzien denk ik dat de mixing ook wel werkt maar daar heb ik dus geen ervaring mee.
netappie schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:12:
[...]

Dat gaat de Quatt gemakkelijk alleen doen als ik het zo lees. Ik denk dat je nog wat douche gebruik over houdt. Reken daarbij op zo'n 50 m3 per persoon.

De Quatt heeft een automatische aanvoertemperatuur die flink op kan lopen. Pas nog iemand gesproken die nu al 53 graden door de leidingen had lopen. We gaan daar de radiatoren nog balanceren om dit te voorkomen zodra er weer warmtevraag is. Zonder mengverdeler was er bij hem gewoon 53 graden de vloer in gegaan, wat het handmatig ingestelde maximum van de CV ketel was (daaronder ging de ketel in het verleden pendelen).

Mijn advies zou zijn om de mengverdeler te laten repareren (wellicht alleen een nieuwe pomp) of te vervangen door een nieuwe mengverdeler. Laat dan ook meteen kijken naar de staat van je vloerverwarming. Het kan ook zijn dat de oorzaak iets anders is, want een mengverdeler stelt technisch niet zo veel voor.

Er zijn ook mengverdelers die je later om kan bouwen naar open, mocht Quatt het hard beperken van de aanvoertemperatuur ooit implementeren met de FE optie er bij ipv een gasketel.
netappie schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:21:

@nairolf Laat je goed informeren door een vloerverwarming expert met jouw speficieke situatie. De Quatt gaat tot 55 graden en je CV ketel kan ook lekker los gaan als er iets niet goed staat. Niet aanmengen kan in theorie dus problemen geven waar je helemaal niet op zit te wachten.
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga even op alledrie tegelijk reageren omdat er redelijk wat overlap in mijn reactie zit.

Op dit moment verwarmen we boven helemaal niet actief: alleen de handdoekradiator staat aan voor, rara, de handdoeken, en om te zorgen dat er altijd iets open staat. De primaire verwarming, en waarschijnlijk dus voor 95% voldoende voor het hele huis, is dus echt de vloerverwarming. Ik zou daarom het liefst zorgen dat de vloerverwarming het goed doet, de radiatoren inregelen dat ze niet (zoals ook genoemd) het water met dezelfde temperatuur terugsturen, en dan daarna spelen met ventilatoren en dergelijke om het wat te optimaliseren, eventueel door radiatoren te vervangen als het anders niet lukt..

Ik heb al eens eerder dit topic geopend om wat inzicht te krijgen in wat ik aan de vloerverwarming verdeler kon doen om hem (met de CV ketel) efficienter te laten werken, maar de situatie verandert natuurlijk nu we wel op korte termijn voor een hybride warmtepomp gaan.

Als ik zo kijk kan ik van deze verdeler mogelijk wel de pomp er tussenuit halen en afdoppen, net als jij @Stefannn , en dan een open verdeler ervan maken. We hebben tegelvloer, dus die kan wel wat aan, maar ik wil het wel veilig houden, dus geen te hoge temperaturen er doorheen, bijvoorbeeld als er een storing is en de ketel het helemaal moet overnemen.. Wellicht dus maar gewoon een (handmatig) instelbare verdeler, die helemaal open zetten, kijken hoe dat gaat, en bijstellen indien nodig. En dan in een dergelijke foutsituatie de verdeler agressiever laten mengen.. Ik gok in ieder geval dat ik met 35 graden aanvoer het huis heerlijk comfortabel moet kunnen krijgen, als de verdeler maar meerwerkt :)

Ik heb in het verleden iemand laten langskomen voor de verdeler, maar ik vond het weinig verhelderend. Hij wilde nauwelijks luisteren naar mijn verhaal en wat ik zelf gemeten heb qua temperaturen. De simpele vraag "kan de mengverhouding veranderd worden, of is dat met een nieuwe verdeler te doen" was erg moeilijk... en dat heeft mijn vertrouwen in "installateurs" nogal geschaad..
Maar ik denk dat ik toch maar op zoek moet naar een VVW-expert die wel snapt wat ik vertel en vraag, want er moet wel iets veranderen..

Gezien het gasverbruik gok ik dat de ketel inderdaad erg weinig zal hoeven doen in onze situatie, en met een goede verdelen mogelijk zelfs niets. Sinds april heb ik een scriptje werkend die op basis van de OTGW & P1 data mijn gasverbruik splitst tussen gebruik voor CH en DHW. Ik weet daardoor dat we nu (met 3 kinderen onder 5) ongeveer 8 m3 gas per maand aan badkamer-water verbruiken. Ander verbruik is er ook niet (koken op inductie en cold-fill boilertje in de keuken). Maarja, ook als we niet naar een WP zouden gaan, DHW verbruik is wat het is, en als kinderen straks meer willen douchen dan stijgt dat.. daar verandert de hybride WP natuurlijk sowieso niks aan. Wat wel blijft is dat als de Quatt zoals ik nu wel verwacht zorgt dat we voor verwarming praktisch geen gas meer verbruiken, we zeker onder de grens van lager vastrecht gaan komen..

Nog even ander vraagje
Als ik de code van de HACS Quatt integratie lees, dan zie ik geen "Total thermal energy" of "Total consumed energy" sensoren staan.. Deze moeten denk ik dus met iets als de Riemann sum integration verkregen worden vanuit de "Power" sensoren? Of zie ik iets over het hoofd?
Ik ben daar persoonlijk niet zo fan van, omdat dat minder accuraat is dan wanneer de CiC gewoon zelf een dergelijke integratie doet op het sample rate waarop hij zelf uitleest.. dat is altijd accurater dan achteraf subsampling integreren... En totalen kan je lekker accumuleren in de long-term storage database, terwijl gemiddelden zo afhangen van je sample rate en dergelijke... Maarja, het is wat het is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
nairolf schreef op maandag 16 september 2024 @ 22:46:

Nog even ander vraagje
Als ik de code van de HACS Quatt integratie lees, dan zie ik geen "Total thermal energy" of "Total consumed energy" sensoren staan.. Deze moeten denk ik dus met iets als de Riemann sum integration verkregen worden vanuit de "Power" sensoren? Of zie ik iets over het hoofd?
Ik ben daar persoonlijk niet zo fan van, omdat dat minder accuraat is dan wanneer de CiC gewoon zelf een dergelijke integratie doet op het sample rate waarop hij zelf uitleest.. dat is altijd accurater dan achteraf subsampling integreren... En totalen kan je lekker accumuleren in de long-term storage database, terwijl gemiddelden zo afhangen van je sample rate en dergelijke... Maarja, het is wat het is..
Power is redelijk accuraat maar je hebt gelijk. Daarom heb ik er zelf een HomeWizard kWh meter tussen staan.

[ Voor 62% gewijzigd door Flesym op 16-09-2024 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-05 21:17
MacD007 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 19:32:
[...]

blijkbaar zou je dus ook elke quatt een eigen groep kunnen geven, maar dat betekend wel dat je alles (alamat, kabels, werkschakelaar) dubbel moet gaan aanleggen.
Zo'n opstelling met foto, heb ik eerder op het forum gezien. Het is dan ook iets waar ik in een eerder stadium over heb nagedacht omdat onze zonnepanelen met 1 fase micro-omvormers over 3 fasen zijn verdeelt. Dit betekent dat als één fase uitvalt omdat het net bijv. overbelast is, de andere twee fasen het waarschijnlijk het nog wel doen. In dat geval kan het dus handig zijn om een duo Quatt van twee aparte groepen te voorzien, verdeelt over twee verschillende fasen. (Uiteindenlijk hebben wij niet voor een duo gekozen omdat we daar waarschijnlijk geen toestemming voor krijgen van de welstandcommisie, dus in onze situatie niet meteen van toepassing)

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-05 22:17
Freeckje schreef op maandag 16 september 2024 @ 18:37:
[...]

@maxtrash Dit geldt alleen als de Quatt op kamertemperatuurregeling staat ingesteld. Je kunt Quatt vragen op watertemp te gaan regelen. De Tado zou je dan op die mode c.q. buitentemp-regeling moeten instellen.

PS: Je kunt dit combineren met kamertemperatuurs beinvloeding waardoor de watertemp teruggeregeld wordt als het te warm wordt in de kamer.
klinkt goed maar helemaal begrijpen doe ik het nog niet. Hoe weet de Quatt of hij wel of niet de gasketel bij moet laten verwarmen als hij niet weet wat de warmtevraag is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nairolf
Flesym schreef op maandag 16 september 2024 @ 23:10:
[...]

Power is redelijk accuraat maar je hebt gelijk. Daarom heb ik er zelf een HomeWizard kWh meter tussen staan.
Dat is opzich fijn om te horen, maar ik denk ook in termen van downtime en dergelijke.. als HA even niet aanstaat, wellicht door een onvoorzichtige medebewoner oid, dan wordt er niet geaccumuleerd.. zou de CiC dat doen, dan krijg je gewoon een plotselinge sprong van de door CiC ge-accumuleerde waarde zodra er weer connectie is.. dat is ook hoe de zonnepanelen omvormer werkt..

Maar, dat is wishful thinking, want zo werkt het blijkbaar niet.. Toch bedankt voor de info! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
WAF1 schreef op maandag 16 september 2024 @ 23:21:
[...]

Zo'n opstelling met foto, heb ik eerder op het forum gezien. Het is dan ook iets waar ik in een eerder stadium over heb nagedacht omdat onze zonnepanelen met 1 fase micro-omvormers over 3 fasen zijn verdeelt. Dit betekent dat als één fase uitvalt omdat het net bijv. overbelast is, de andere twee fasen het waarschijnlijk het nog wel doen. In dat geval kan het dus handig zijn om een duo Quatt van twee aparte groepen te voorzien, verdeelt over twee verschillende fasen. (Uiteindenlijk hebben wij niet voor een duo gekozen omdat we daar waarschijnlijk geen toestemming voor krijgen van de welstandcommisie, dus in onze situatie niet meteen van toepassing)
Je zonnepanelen moeten bij overspanning van 253V uit gaan, als je dan je 2 of 3 PV omvormers over de fases verdeeld hebt heb je grote kans dat slechts één omvormer (die met de fase op of groter dan 253V) uit zal gaan, de rest blijft echter lopen. Dit betekend echter niet dat je fase dan spanningsloos is, ook op een fase met meer dan 253V blijft gewoon de spaaning er op staan.
Je warmtepomp op die fase blijft dan ook gewoon lopen (ietsjes harder zelfs). Een warmtepomp heeft net al alle andere apparaten bij je thuis namelijk geen automatische afschakeling zoals een omvormer dat heeft.

Dus dat zou ook geen reden zijn om dat op die manier uit te voeren. Zeker omdat bij een Quatt Duo er ook geen andere apparaten aanwezig zijn die de storingen en dus trippen van je alamat zouden kunnen veroorzaken. Het enige voordeel zit hem er in dat je quatt in singel modus kunt laten lopen als er één defect zou gaan en hierdoor de alamat zou laten trippen (deze kans is behoorlijk klein, in ver uit de meeste gevallen zal de Quatt gewoon niets meer doen zonder echter je alamat te beinvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
nairolf schreef op maandag 16 september 2024 @ 23:50:
[...]

Dat is opzich fijn om te horen, maar ik denk ook in termen van downtime en dergelijke.. als HA even niet aanstaat, wellicht door een onvoorzichtige medebewoner oid, dan wordt er niet geaccumuleerd.. zou de CiC dat doen, dan krijg je gewoon een plotselinge sprong van de door CiC ge-accumuleerde waarde zodra er weer connectie is.. dat is ook hoe de zonnepanelen omvormer werkt..

Maar, dat is wishful thinking, want zo werkt het blijkbaar niet.. Toch bedankt voor de info! :)
Ja, de CIC is geen nutsmeter, de HomeWizard kWh meter is dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07:13
nairolf schreef op maandag 16 september 2024 @ 22:46:

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga even op alledrie tegelijk reageren omdat er redelijk wat overlap in mijn reactie zit.

Op dit moment verwarmen we boven helemaal niet actief: alleen de handdoekradiator staat aan voor, rara, de handdoeken, en om te zorgen dat er altijd iets open staat. De primaire verwarming, en waarschijnlijk dus voor 95% voldoende voor het hele huis, is dus echt de vloerverwarming. Ik zou daarom het liefst zorgen dat de vloerverwarming het goed doet, de radiatoren inregelen dat ze niet (zoals ook genoemd) het water met dezelfde temperatuur terugsturen, en dan daarna spelen met ventilatoren en dergelijke om het wat te optimaliseren, eventueel door radiatoren te vervangen als het anders niet lukt..

Ik heb al eens eerder dit topic geopend om wat inzicht te krijgen in wat ik aan de vloerverwarming verdeler kon doen om hem (met de CV ketel) efficienter te laten werken, maar de situatie verandert natuurlijk nu we wel op korte termijn voor een hybride warmtepomp gaan.

Als ik zo kijk kan ik van deze verdeler mogelijk wel de pomp er tussenuit halen en afdoppen, net als jij @Stefannn , en dan een open verdeler ervan maken. We hebben tegelvloer, dus die kan wel wat aan, maar ik wil het wel veilig houden, dus geen te hoge temperaturen er doorheen, bijvoorbeeld als er een storing is en de ketel het helemaal moet overnemen.. Wellicht dus maar gewoon een (handmatig) instelbare verdeler, die helemaal open zetten, kijken hoe dat gaat, en bijstellen indien nodig. En dan in een dergelijke foutsituatie de verdeler agressiever laten mengen.. Ik gok in ieder geval dat ik met 35 graden aanvoer het huis heerlijk comfortabel moet kunnen krijgen, als de verdeler maar meerwerkt :)

Ik heb in het verleden iemand laten langskomen voor de verdeler, maar ik vond het weinig verhelderend. Hij wilde nauwelijks luisteren naar mijn verhaal en wat ik zelf gemeten heb qua temperaturen. De simpele vraag "kan de mengverhouding veranderd worden, of is dat met een nieuwe verdeler te doen" was erg moeilijk... en dat heeft mijn vertrouwen in "installateurs" nogal geschaad..
Maar ik denk dat ik toch maar op zoek moet naar een VVW-expert die wel snapt wat ik vertel en vraag, want er moet wel iets veranderen..

Gezien het gasverbruik gok ik dat de ketel inderdaad erg weinig zal hoeven doen in onze situatie, en met een goede verdelen mogelijk zelfs niets. Sinds april heb ik een scriptje werkend die op basis van de OTGW & P1 data mijn gasverbruik splitst tussen gebruik voor CH en DHW. Ik weet daardoor dat we nu (met 3 kinderen onder 5) ongeveer 8 m3 gas per maand aan badkamer-water verbruiken. Ander verbruik is er ook niet (koken op inductie en cold-fill boilertje in de keuken). Maarja, ook als we niet naar een WP zouden gaan, DHW verbruik is wat het is, en als kinderen straks meer willen douchen dan stijgt dat.. daar verandert de hybride WP natuurlijk sowieso niks aan. Wat wel blijft is dat als de Quatt zoals ik nu wel verwacht zorgt dat we voor verwarming praktisch geen gas meer verbruiken, we zeker onder de grens van lager vastrecht gaan komen..

Nog even ander vraagje
Ik heb je andere forum even bekeken,
Ik zou die verdeler dus zeer zeker niet vervangen maar de pomp er tussenuit halen en afdoppen. Dat zijn 1.5” of 2” (exacte maat vergeten) aansluitingen en dat is nog even zoeken naar een dop. Bij de praxis hebben ze die niet maar bij de meer vakmatige handels wel.

Om hoge temperatuur te voorkomen moet je vooral zorgen dat de hoofdflow door de vloerverwarming gaat. Elder las ik nog (recent, ik weet niet meer precies waar) dat iemand een handdoek verwarming vlak bij de ketel had die een “snelle kortsluiting” gaf waardoor de temperatuur flink kon oplopen. Die handdoekverwarming Moet dus een thermostaat krijgen die hem tot 50 graden (of lager) begrenst. En bij begin stookseizoen zou ik hem dicht zetten.
Beter nog… geen thermostaatkraan, geen handknop, maar ventiel dat je met schroevendraaier instelt op een vrij minimale flow.

Nee… niet de handdoek radiator, maar de vloerverwarming moet je “altijd flow kortsluiting” worden. Je kan die thermostaatkraan op de verdeler dus wel weghalen, of… meer practisch, helemaal open zetten (of themostaatknop eraf halen als die los is zodat het ventiel altijd open staat).
Zolang de vloerverwarming helemaal open staat en er geen andere “snelle kortsluiting” dicht bij de ketel/quatt zit zal de temperatuur nooit oplopen.
Nb… een quatt geeft ook niet “opeens” 55 graden. Die verwarmt het ingaande water met ongeveer 5 graden. Dus zolang je er voor zorgt dat het water dat de quatt in gaat niet warmer dan 30 a 40 graden is komt de uitgaande temperatuur nooit boven de 45 graden.
Exact… dus NIET via een snel retourleidinkje, maar via de vloerverwarming die een enorme warmtecapaciteit heeft.

Nb… als je het zo doet blijft de temperatuur dus op maximaal iets van 40 graden. Compleet beperkt door de vloerverwarming. In dat geval zullen je radiatoren dus ook slechts 40 graden krijgen. Ik weet niet in hoeverre je die radiatoren echt nodig hebt, maar die zullen dus niet veel doen.
Oplossing:
- ofwel, zoals ik heb gedaan, radiatoren en vloerverwarming nooitgelijk gebruiken, ik heb daarmee een “hoge en lage temperatuur modus”.
- danwel de circulatie pomp toch laten zitten maar gewoon heel laag of zelfs uitzetten.
Ehhhh…. Dat gezegd hebbende……
Eigenlijk zou ik je adviseren de pomp er niet meteen uit te slopen maar eerst eens te kijken wat er gebeurt als je hem uit zet (ik hoop geen tegenstroom trouwens), of extreem minimaal.

Als bonus mijn verdeler..
Ik durf hem bijna niet meer te posten….
Die heb ik in 2008 aangeschaft, toen nog zonder warmtepomp. Toen was het nog een gewone verdeler met circulatie pomp. De installatie is sindsdien meermalen verbouwd ik heb ook nog zonneboiler geprobeerd.
Anyway… ik heb de verdeler dus in 2 stukken gezaagd en de pomp er tussenuit gehaald. In mijn geval gebruik ik de pomp aansluiting als aan & afvoer. De originele aan & afvoer zijn afgedopt. De thermostaatkraan is ook werkeloos dus.
Helemaal links zie je de klep waarmee ik omschakel van “alle s op vloerverwarming” versus “alles op radiatoren”. De witte leidingen zijn aan/afvoer naar warmtepomp.

Nb… bij mij is de bovenverdieping ook compleet passief.
Als je een goed geïsoleerd huis hebt met een “24uur vloerverwarming” heb je een langzame warmtestroom van beneden naar boven. Als het beneden kamertemperatuur is is het boven echt wel slaaptemperatuur.
Nb..l de opgekladderde temperaturen stammen nog uit de tijd dat het ding niet was doorgezaagd en de thermostaatkraan en pomp er nog inzaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fcXGair2SbBOyxr2F-QhaREXx84=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RBtlGNgyxLJbdAjUYNlaoCHf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Stefannn op 17-09-2024 07:17 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22-05 15:27
maxtrash schreef op maandag 16 september 2024 @ 23:50:
[...]

klinkt goed maar helemaal begrijpen doe ik het nog niet. Hoe weet de Quatt of hij wel of niet de gasketel bij moet laten verwarmen als hij niet weet wat de warmtevraag is?
Dat bepaalt de CiC:
De warmtevraag wordt bij een weersafhankelijke regeling bepaald als functie van de buitentemperatuur en naar keuze icm met de kamertemperatuur. Je thermostaat moet deze functie wel ondersteunen!
ik gebruikte eerst een iSense, maar gebruik nu een DIY-thermostaat obv een Arduino. Je stuurt dus niet zelf de ketel aan, dat bepaalt ten allen tijden de CiC. De ketel springt bij als de Quatt tekort vermogen produceert.

[ Voor 11% gewijzigd door Freeckje op 17-09-2024 08:58 ]

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Stefannn schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 06:59:
[...]

Ik zou die verdeler dus zeer zeker niet vervangen maar de pomp er tussenuit halen en afdoppen. Dat zijn 1.5” of 2” (exacte maat vergeten) aansluitingen en dat is nog even zoeken naar een dop. Bij de praxis hebben ze die niet maar bij de meer vakmatige handels wel.
kijk maar bij bv warmteservice, die vind je door vrijwel het hele land en hebben ook een webshop.
Om hoge temperatuur te voorkomen moet je vooral zorgen dat de hoofdflow door de vloerverwarming gaat. Elder las ik nog (recent, ik weet niet meer precies waar) dat iemand een handdoek verwarming vlak bij de ketel had die een “snelle kortsluiting” gaf waardoor de temperatuur flink kon oplopen. Die handdoekverwarming Moet dus een thermostaat krijgen die hem tot 50 graden (of lager) begrenst. En bij begin stookseizoen zou ik hem dicht zetten.
Beter nog… geen thermostaatkraan, geen handknop, maar ventiel dat je met schroevendraaier instelt op een vrij minimale flow.

Nee… niet de handdoek radiator, maar de vloerverwarming moet je “altijd flow kortsluiting” worden. Je kan die thermostaatkraan op de verdeler dus wel weghalen, of… meer practisch, helemaal open zetten (of themostaatknop eraf halen als die los is zodat het ventiel altijd open staat).
Zolang de vloerverwarming helemaal open staat en er geen andere “snelle kortsluiting” dicht bij de ketel/quatt zit zal de temperatuur nooit oplopen.
Nb… een quatt geeft ook niet “opeens” 55 graden. Die verwarmt het ingaande water met ongeveer 5 graden. Dus zolang je er voor zorgt dat het water dat de quatt in gaat niet warmer dan 30 a 40 graden is komt de uitgaande temperatuur nooit boven de 45 graden.
Exact… dus NIET via een snel retourleidinkje, maar via de vloerverwarming die een enorme warmtecapaciteit heeft.

Nb… als je het zo doet blijft de temperatuur dus op maximaal iets van 40 graden. Compleet beperkt door de vloerverwarming. In dat geval zullen je radiatoren dus ook slechts 40 graden krijgen. Ik weet niet in hoeverre je die radiatoren echt nodig hebt, maar die zullen dus niet veel doen.
Oplossing:
- ofwel, zoals ik heb gedaan, radiatoren en vloerverwarming nooitgelijk gebruiken, ik heb daarmee een “hoge en lage temperatuur modus”.
- danwel de circulatie pomp toch laten zitten maar gewoon heel laag of zelfs uitzetten.
Eigenlijk zou ik je adviseren de pomp er niet meteen uit te slopen maar eerst eens te kijken wat er gebeurt als je hem uit zet (ik hoop geen tegenstroom trouwens), of extreem minimaal.

Die heb ik in 2008 aangeschaft, toen nog zonder warmtepomp. Toen was het nog een gewone verdeler met circulatie pomp. De installatie is sindsdien meermalen verbouwd ik heb ook nog zonneboiler geprobeerd.
Anyway… ik heb de verdeler dus in 2 stukken gezaagd en de pomp er tussenuit gehaald. In mijn geval gebruik ik de pomp aansluiting als aan & afvoer. De originele aan & afvoer zijn afgedopt. De thermostaatkraan is ook werkeloos dus.
Helemaal links zie je de klep waarmee ik omschakel van “alle s op vloerverwarming” versus “alles op radiatoren”. De witte leidingen zijn aan/afvoer naar warmtepomp.

Als je een goed geïsoleerd huis hebt met een “24uur vloerverwarming” heb je een langzame warmtestroom van beneden naar boven. Als het beneden kamertemperatuur is is het boven echt wel slaaptemperatuur.
Nb..l de opgekladderde temperaturen stammen nog uit de tijd dat het ding niet was doorgezaagd en de thermostaatkraan en pomp er nog inzaten.

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Freeckje schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 08:09:
[...]

Dat bepaalt de CiC:
De warmtevraag wordt bij een weersafhankelijke regeling bepaald als functie van de buitentemperatuur icm met de kamertemperatuur. Je thermostaat moet die functie wel ondersteunen!
ik gebruikte eerst een iSense, maar nu een DIY-thermostaat obv een Arduino. Je stuurt dus niet zelf de ketel aan, dat bepaalt ten allen tijden de CiC, als de Quatt tekort vermogen produceert.
even als aanvulling, de aansturing van de CIC igebeurt via een aan/uit richting de CV ketel, en niet via het OT protocol.
Voor de boost-functie zal dat veelal echter zo veel uit maken, ook omdat hier de cv toch maar korte tijd zal gaan draaien. De thermostaat heeft dus geen directe functie zoals hierboven juist is aangegeven.
Edit: even een aanpassing
voor bepaalde merken wordt de CIC via een OT protokol aangesloten:
met dank aan @jj85 en de overige tweakers die me op deze fout hebben gewezen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rMhFLXo1XQJymlggwOMGstpldj4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QTi92AOuipSjwxOVWii8Tzpp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door MacD007 op 17-09-2024 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:12

Welk energiecontract heb jij afgesloten?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
TeslaNerd schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:11:
[...]

Welk energiecontract heb jij afgesloten?
Energieleveranciers aanbiedingentopic

Dat is zeker Van de Bron via het collectief van VEH. (Heb hem zelf ook vanaf 2025).

Flesym schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 02:46:
[...]

Ze hebben wel een interne vermogensmeting en ook warmtemeting? Quatt geeft zelf immers ook de cumulatieve waarden (kWh) van elektriciteit en warmte in hun app. Ze gebruiken dus zelf ook een integraalberekening hiervoor?

Hoe doen mensen met andere warmtepompen dat, het berekenen van de COP? Voor elektra kun je een kWh meter gebruiken, maar wat gebruik je voor het meten van de cumulatieve warmte, als je niet op de waarden van je warmtepomp vertrouwd c.q. kunt vertrouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nairolf
Flesym schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 02:46:
[...]

Maar zelfs met een HW kWh meter heb je maar 1 van de 2 relevante waarden te pakken. Daarmee kan je natuurlijk niet de thermische energie meten, en dus kom je nogsteeds data tekort om een goede "warmte-invoer" berekening te maken (de tegenhanger van warmte-verlies), en ook om de gemiddelde COP over periodes te kunnen berekenen..

Quatt odet dit wel in de App, voor zover ik zie.. dus zelf zullen ze het ook wel server-side berekenen, of de data toch stiekem beschikbaar hebben maar niet in de JSON zetten..
JanHenk schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:23:

[...]

Ze hebben wel een interne vermogensmeting en ook warmtemeting? Quatt geeft zelf immers ook de cumulatieve waarden (kWh) van elektriciteit en warmte in hun app. Ze gebruiken dus zelf ook een integraalberekening hiervoor?

Hoe doen mensen met andere warmtepompen dat, het berekenen van de COP? Voor elektra kun je een kWh meter gebruiken, maar wat gebruik je voor het meten van de cumulatieve warmte, als je niet op de waarden van je warmtepomp vertrouwd c.q. kunt vertrouwen?
Laat me trouwens even voorop stellen dat het niet is dat ik de warmtepomp niet vertrouw.. ik vertrouw de continuiteit van de integrator niet..

Integreren op de CiC is "closest to the source". Als de warmtepomp niet werkt (uit, of storing, of groep van de buitenunit afgeslagen, of ...) dan integreert de CiC lekker niks, dus blijft de waarde gelijk. Als de CiC niet werkt, dan doet de warmtepomp als het goed is niks, dus is er niks te integreren, maar hij werkt niet dus integreren werkt dan natuurlijk ook niet. Als buitenunit en CiC werken maar HA niet, dan integreert de CiC altijd door. Dus in alle situaties heb je altijd alle relevante data meegenomen, alleen krijg je het misschien wat verlaat (en in een grote bulk) binnen in HA dan..

Door in HA (of andere software, maar op iig een ander stuk hardware) te integreren is er een extra point of failure, en dat is wat ik jammer vind..

Stefannn schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 06:59:
[...]

Oplossing:

[Afbeelding]
Wauw, dat is wel echt gekunstel haha. Ik zou best de pomp er tussenuit willen halen, maar ik ben de handigste niet met de echte wereld.. ik verschuil me meestal achter bits en bytes.. dus daar zal ik echt wel hulp bij nodig hebben dan..

De radiatoren uitzetten is natuurlijk makkelijk, en met voetventielen spelen lukt me denk ik ook nog wel.. maar zodra het circuit opengehaald moet worden (lees: dingen kunnen nat worden) dan ben ik toch wat terughoudend..

De thermostaatkraan van de verdeler is er inmiddels trouwens afgeschroefd, dus het pinnetje staat altijd helemaal open.. En ik heb vanochtend de pomp maar eens naar stand 1 gezet, ipv 2.. eens kijken wat dat doet.. Maar door alle isolatiemaatregelen van afgelopen jaar en afgelopen zomer een temperatuur van 24-27 graden binnen door de buffer van de vloer heeft de ketel nog niet aangestaan afgelopen dagen, ondanks de koude nachten (huilie huilie, wat ben ik toch zielig :'( ).. De temperatuur is nu eindelijk onder de 21 gezakt, dus mogeljk gaat hij vanacht aan.. maar er komen weer warmere dagen aan dus mogelijk duurt het nog even..

Dus dan ik ga maar wat testjes draaien dan.. deur open en verwarming op 24 zodat de ketel aanspringt, en dan spelen met de pomp en voetventielen.. kijken wat de temperatuursensoren dan zeggen..

Trouwens, op de pomp staat het pijltje omhoog, dus de balk waar het warme water van de ketel aankomt is de "retour" van de vloer-buizen, daar wordt gemengd, dat gaat door de pomp, en dat gemengde water gaat naar de andere balk, dus deels retour naar de ketel, en deels de vloer in.. Is dit logisch? Ik twijfel of ik het logisch vind....
MacD007 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 08:50:
[...]
kijk maar bij bv warmteservice, die vind je door vrijwel het hele land en hebben ook een webshop.

[...]
Heb je toevallig een term waar ik op moet zoeken? Ik zie veel bomen, maar geen bos...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
nairolf schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:53:
[...]

Maar zelfs met een HW kWh meter heb je maar 1 van de 2 relevante waarden te pakken. Daarmee kan je natuurlijk niet de thermische energie meten, en dus kom je nogsteeds data tekort om een goede "warmte-invoer" berekening te maken (de tegenhanger van warmte-verlies), en ook om de gemiddelde COP over periodes te kunnen berekenen..

Quatt odet dit wel in de App, voor zover ik zie.. dus zelf zullen ze het ook wel server-side berekenen, of de data toch stiekem beschikbaar hebben maar niet in de JSON zetten..

[...]

Laat me trouwens even voorop stellen dat het niet is dat ik de warmtepomp niet vertrouw.. ik vertrouw de continuiteit van de integrator niet..

Integreren op de CiC is "closest to the source". Als de warmtepomp niet werkt (uit, of storing, of groep van de buitenunit afgeslagen, of ...) dan integreert de CiC lekker niks, dus blijft de waarde gelijk. Als de CiC niet werkt, dan doet de warmtepomp als het goed is niks, dus is er niks te integreren, maar hij werkt niet dus integreren werkt dan natuurlijk ook niet. Als buitenunit en CiC werken maar HA niet, dan integreert de CiC altijd door. Dus in alle situaties heb je altijd alle relevante data meegenomen, alleen krijg je het misschien wat verlaat (en in een grote bulk) binnen in HA dan..

Door in HA (of andere software, maar op iig een ander stuk hardware) te integreren is er een extra point of failure, en dat is wat ik jammer vind..

[...]

Wauw, dat is wel echt gekunstel haha. Ik zou best de pomp er tussenuit willen halen, maar ik ben de handigste niet met de echte wereld.. ik verschuil me meestal achter bits en bytes.. dus daar zal ik echt wel hulp bij nodig hebben dan..

De radiatoren uitzetten is natuurlijk makkelijk, en met voetventielen spelen lukt me denk ik ook nog wel.. maar zodra het circuit opengehaald moet worden (lees: dingen kunnen nat worden) dan ben ik toch wat terughoudend..

De thermostaatkraan van de verdeler is er inmiddels trouwens afgeschroefd, dus het pinnetje staat altijd helemaal open.. En ik heb vanochtend de pomp maar eens naar stand 1 gezet, ipv 2.. eens kijken wat dat doet.. Maar door alle isolatiemaatregelen van afgelopen jaar en afgelopen zomer een temperatuur van 24-27 graden binnen door de buffer van de vloer heeft de ketel nog niet aangestaan afgelopen dagen, ondanks de koude nachten (huilie huilie, wat ben ik toch zielig :'( ).. De temperatuur is nu eindelijk onder de 21 gezakt, dus mogeljk gaat hij vanacht aan.. maar er komen weer warmere dagen aan dus mogelijk duurt het nog even..

Dus dan ik ga maar wat testjes draaien dan.. deur open en verwarming op 24 zodat de ketel aanspringt, en dan spelen met de pomp en voetventielen.. kijken wat de temperatuursensoren dan zeggen..

Trouwens, op de pomp staat het pijltje omhoog, dus de balk waar het warme water van de ketel aankomt is de "retour" van de vloer-buizen, daar wordt gemengd, dat gaat door de pomp, en dat gemengde water gaat naar de andere balk, dus deels retour naar de ketel, en deels de vloer in.. Is dit logisch? Ik twijfel of ik het logisch vind....

[...]

Heb je toevallig een term waar ik op moet zoeken? Ik zie veel bomen, maar geen bos...
zoek maar onder draadfitting plug, uiteraard met de juiste maat, hier een voorbeeld :
https://www.warmteservice...fitting-plug-1/p/41054355
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AS0gYxhG9Igd7P21U8Fta-K63_s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pxzoWMl4SJou9sP7pE5GMxCM.webp?f=user_large
dat is als als er een draadvitting (te verwachten) aan de pomp eind staat en je beide einden wilt afdoppen. (is natuurlijk afhankelijk hoe dat bij jou is aangesloten).
je hebt deze ook voor knelkoppelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13:13
[...]
Kamstrup Multical

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:15
Voor de koopjes jagers/handige jongens, mijn Quatt staat nu te koop:

v&a aangeboden: Quatt Hybride warmtepomp

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nairolf
MacD007 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:05:
[...]

zoek maar onder draadfitting plug, uiteraard met de juiste maat, hier een voorbeeld :
https://www.warmteservice...fitting-plug-1/p/41054355
[Afbeelding]
dat is als als er een draadvitting (te verwachten) aan de pomp eind staat en je beide einden wilt afdoppen. (is natuurlijk afhankelijk hoe dat bij jou is aangesloten).
je hebt deze ook voor knelkoppelingen.
Dat helpt enorm, bedankt!
Super interessant apparaat! Wel jammer natuurlijk om ~400 euro te moeten uitgeven aan iets wat de CiC ook zou kunnen. Desalnietemin heel interessant dat dat bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
nairolf schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:24:
[...]

Dat helpt enorm, bedankt!

[...]

Super interessant apparaat! Wel jammer natuurlijk om ~400 euro te moeten uitgeven aan iets wat de CiC ook zou kunnen. Desalnietemin heel interessant dat dat bestaat.
in principe kan die dat ook en is 'zichtbaar' in de json, maar verder is het onderdeel van de 'black box' regeling van de CIC

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:29:
[...]

in principe kan die dat ook en is 'zichtbaar' in de json, maar verder is het onderdeel van de 'black box' regeling van de CIC
@nairolf een Kamstrup Multical zal wel iets nauwkeuriger zijn echter of dat een meerprijs van de genoemde prijs dan ook een zinvolle investering is waag ik te betwijfelen.
Ik heb, omdat toen de app deze informatie nog niet beschikbaar had, een HW kWh specifiek voor de warmtepomp geplaatst, de afwijking van deze is alleen dermate klein gem. nog geen 2% dat alleen voor een naukeuriger (MID) meting dit eigenlijk geen echte meerwaarde heeft.
Het voordeel is van een dergelijke losse kWh meter is dat deze in mijn totaal plaatje binnen HW past en ik hierdoor één totaal overzicht heb.
Ik had ook gekeken naar een dergelijke Kamstrup, maar gezien de prijs is dit voor mij het niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
MacD007 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:36:
[...]

@nairolf een Kamstrup Multical zal wel iets nauwkeuriger zijn echter of dat een meerprijs van de genoemde prijs dan ook een zinvolle investering is waag ik te betwijfelen.
@nairolf voor mij geldt iets vergelijkbaars, goed is goed genoeg. In de 'gas-tijd' wist ik ook niet hoe efficiënt mijn CV ketel was, alleen het gasverbruik en of mijn huis warm werd. Nu in de 'electra-tijd' weten we al veel meer, vooral 'omdat het kan'. Maar voor mij is het de extra investering niet waard. Ik denk er zelfs over om de kWh meter er tussenuit te halen (en voor iets anders hergebruiken) omdat de PowerInput data binnen 3% afwijking zit.
En ja, het is een extra point of failure maar het totaal is afgelopen jaar 99,9% stabiel geweest.

[ Voor 6% gewijzigd door Flesym op 17-09-2024 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
rvdgaag schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:16:

Hoe gaat Quatt om met de overdracht van een warmtepomp?
En zijn er nog consequenties voor je ontvangen subsidie als je die zo snel al verwijdert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:27
netappie schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 11:26:
[...]

Hoe gaat Quatt om met de overdracht van een warmtepomp?
En zijn er nog consequenties voor je ontvangen subsidie als je die zo snel al verwijdert?
De subsidie wordt toegewezen onder voorbehoud dat hij minimaal 1 jaar staat na datum toewijzing.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

rvdgaag schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:16:

Ben wel benieuwd; kan de Panasonic op de bestaande Quatt ribbelleiding worden aangekoppeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Vragen:
begrijp ik het goed dat de Quatt water van 55 graden zou kunnen maken (ten koste van de COP, maar dat is dan maar even zo)? Wordt dit dan ingesteld door de leverancier en heb je daar zelf geen enkele invloed op?[/li]
Quatt vindt het maken van 55graden water wel heel moeilijk. Tussen 50-55 begint CVketel al wat mee te doen, boven de 55 houdt Quatt op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

maxtrash schreef op maandag 16 september 2024 @ 23:50:
[...]

Quatt verwarmt het water steeds verder 20-30-40-50, totdat de CiC besluit dat de kamer niet snel genoeg opwarmt en de CVketel bijschakelt.
Als je je thermostaat nu naar 24 graden gooit, dan wil jij blijkbaar snel en zal CVketel snel bijgeschakeld worden.
Vandaar het advies om met kleine stapjes temperatuurverhoging te werken, zodat de Quatt veel zelf op mag lossen van de CIC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

MacD007 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 08:58:
[...]

even als aanvulling, de aansturing van de CIC igebeurt via een aan/uit richting de CV ketel, en niet via het OT protocol.
Voor de boost-functie zal dat veelal echter zo veel uit maken, ook omdat hier de cv toch maar korte tijd zal gaan draaien. De thermostaat heeft dus geen directe functie zoals hierboven juist is aangegeven.
De thermostaat communiceert opentherm met de CIC.
De CIC communiceert aan/uit of opentherm met je CVketel (afhankelijk van het merk ketel; er is ergens een tabelletje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
SBL schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 11:55:
[...]

De CIC communiceert aan/uit of opentherm met je CVketel (afhankelijk van het merk ketel; er is ergens een tabelletje).
Alleen opentherm met CV ketel als dat een Remeha of Intergas is. (Staat in Quatt handleiding CV ketel vervangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Ja, sorry, klopt bepaalde merken doen dat ook via OT, was ik even vergeten, bedankt voor de correctie. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
[...]

Deze vermoed ik (bron)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/44JsMQraqd2_M4iFZtpq36Skkcg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IeQrCc5uhJgleZRq5bUXJUaz.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-05 22:43
[quote]MacD007 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 08:58:
[...]

Edit: was al opgemerkt.

[ Voor 66% gewijzigd door HBO88 op 17-09-2024 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Toby-Wan schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:29:
[...]

Ik dacht dat kWh elektrisch en kWh thermisch (cumulatief oplopend) niet in de json zijn opgenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-05 12:33
Net een videogesprek met Quatt gehad, zeer positief. Zij adviseren wel een duo ivm een mogelijke upgrade naar FE. Is ook maar €500 meer dan een enkele unit. Extra groep laten aanleggen kan via hun, zij besteden dat aan Coolblue uit voor €700. De adviseur raadde aan om het zelf te regelen, dat bespaart honderden euros. Ik twijfel alleen nog. Wil ik ooit naar FE? Het watervat past eigenlijk zonder de zolder te verbouwen niet. En om de ketel te houden voor alleen tapwater is dan de enige reden.

Nu heb ik alleen een aanbod voor de duo ontvangen, maar als ik alsnog voor de single wil, moet ik dan ff mailen om dit aan te laten passen, of kan dit ook nog als ze thuis komen om het plaatsingsplan te maken?

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nairolf
Wil dit dus zeggen dat mijn Nefit ketel die nu OT communiceert met de thermostaat straks geen OT communiceert met de CiC ?!?

Want er zit juist data in die OT informatie, die ook in de JSON staat, die ik nu uit de OTGW haal om bepaalde analyse mee te doen in HA....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
SBL schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 11:45:
[...]

Ben wel benieuwd; kan de Panasonic op de bestaande Quatt ribbelleiding worden aangekoppeld?
Waarom zou dat niet kunnen ? tenslotte een leiding is een leiding, of de panasonic heeft een grotere diameter nodig.
Ik hoop dat je hem voor die prijs kunt verkopen.
Ik weet niet of Quaat de CIC wil opnemen dus de vraag is of je deze aangemeld krijgt.

[ Voor 17% gewijzigd door MacD007 op 17-09-2024 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lumineox
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online
Nou mooie tegenvaller. Quatt installatie is gepland voor 20-10. Had vanwege berichten op dit forum van te voren ketel onderhoud ingepland. Dit is niet goed verlopen en de ketel is afgekeurd vanwege en gaszijdige lekkage. De ketel moet binnen 3 maanden vervangen worden. Hierdoor is FE niet mogelijk want winter 2024 is niet op tijd.

Omdat ik al een plaatsings datum heb, heb ik de vraag uitgezet bij Quatt of ze ook de ketel erbij kunnen vervangen, iemand ervaring met hun service met ketel vervangen erbij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21-05 18:04
lumineox schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:45:
Nou mooie tegenvaller. Quatt installatie is gepland voor 20-10. Had vanwege berichten op dit forum van te voren ketel onderhoud ingepland. Dit is niet goed verlopen en de ketel is afgekeurd vanwege en gaszijdige lekkage. De ketel moet binnen 3 maanden vervangen worden. Hierdoor is FE niet mogelijk want winter 2024 is niet op tijd.

Omdat ik al een plaatsings datum heb, heb ik de vraag uitgezet bij Quatt of ze ook de ketel erbij kunnen vervangen, iemand ervaring met hun service met ketel vervangen erbij?
Geen ervaring mee. Als je echt op korte termijn naar FE wil gaan overweeg dan eens een tweedehands ketel met installatie, scheelt, denk ik behoorlijk wat geld.

Huren voor 1 jaar zal, denk ik niet mogelijk zijn of tegen tarieven waar je 't niet voor wil doen.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
JanHenk schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:42:
[...]

Ik dacht dat kWh elektrisch en kWh thermisch (cumulatief oplopend) niet in de json zijn opgenomen?
Zijn ze ook niet. Maar met HA kun je Power en PowerIn met 'helpers' eerst omzetten via een Riemann integral en vervolgens omzetten in een nutsmeter zodat je nieuwe (oplopende kWh) sensors krijgt.

[ Voor 4% gewijzigd door Flesym op 17-09-2024 15:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
lumineox schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:45:

volgens mij bieden ze dat wel aan, maar heb je de installateur niet gevraagd of hij een nog goede tweede handsje heeft die hij voor een schapelijke prijs wil plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lumineox
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online
MacD007 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:02:
[...]

volgens mij bieden ze dat wel aan, maar heb je de installateur niet gevraagd of hij een nog goede tweede handsje heeft die hij voor een schapelijke prijs wil plaatsen.
Zou wel wat in de kosten schellen, maar niet heel veel. De controlleur melde me dat het rookgaskanaal etc ook vervangen moest worden omdat deze ook 15 jaar is + kanallen zijn ook niet volgens norm aangelegd.

Dus als ze toch al op hoogte moeten werken met quatt vanwege een boring zal dat wel in kosten schellen, omdat hij aangaf dat ze op het dak moesten voor rookgas installatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SBL

SBL

OneTimer schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:58:
Zij adviseren wel een duo ivm een mogelijke upgrade naar FE. Is ook maar €500 meer dan een enkele unit.
Ik blijf het raar vinden: als ik nu van mijn enkele Quatt een duo wil maken (zoals ik vanaf het begin al wilde, maar dat werd toen nog afgeraden), dan betaal ik netto geen 500€ maar € 2500. Ik vind € 2000 voorrijkosten wel wat veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nairolf
SBL schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:45:
[...]

Ik blijf het raar vinden: als ik nu van mijn enkele Quatt een duo wil maken (zoals ik vanaf het begin al wilde, maar dat werd toen nog afgeraden), dan betaal ik netto geen 500€ maar € 2500. Ik vind € 2000 voorrijkosten wel wat veel.
Komt dat niet omdat er dubbele subsidie op zit als je direct 2 koopt, maar je geen subsidie meer krijgt als je er later nog 1 koopt omdat je niet 2x subsidie mag ontvangen voor een WP?

Ik denk dat de rekensom wat logischer wordt als je de subsidie even buiten beschouwing laat..

Dat vermindert niet dat het zuur is dat het prijsverschil zo groot is natuurlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Volgens mij is het €1000 duurder als je later een tweede quatt neemt. Dat zei de adviseur iig vandaag in het videogesprek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
OneTimer schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:35:
Volgens mij is het €1000 duurder als je later een tweede quatt neemt. Dat zei de adviseur iig vandaag in het videogesprek.
Mogelijk bedoeld hij in combinatie met installatie van de FE? Zie tabel hieronder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BY4YrsMVcFg3c8HNDU0DBCHoay8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7keRnU5uIQE160AN8yfCwuAq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Ahja dat zou kunnen.

Voor de FE is altijd een 2e Quatt nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
@OneTimer
Heb ik een tweede Quatt HeatPump buiten nodig?

We verwachten dat veel woningen een Quatt Hybrid Duo nodig hebben om volledig gasvrij te worden. Afhankelijk van het nodige vermogen en benodigde watertemperatuur kunnen we bepalen of, en hoe, je volledig van gas af kunt. Dit kunnen we inschatten aan de hand van data die we met de CiC van je Quatt Hybrid verzamelen. Rond de zomer verwachten we zo ver te zijn om persoonlijk advies te geven op basis van deze data.

Of je woning geschikt is voor een tweede buitenunit hangt af van jouw situatie. Als je huidige Quatt Hybrid op de grond of een plat dak staat en er voldoende ruimte beschikbaar is, dan zou een tweede unit moeten passen. Als de warmtepomp aan een muur hangt of ergens staat met beperkte ruimte zullen we per situatie bekijken wat er mogelijk is. Dit wordt in het persoonlijk advies bekeken en besproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Het inplannen van jouw Quatt-installatie langer duurt dan we hadden gehoopt. Maar geen zorgen: we zijn je niet vergeten.

Nou ik mag hopen dat het nog dit jaar gaat gebeuren als ik hier een datum van 20-10 voorbij zie komen. Had niet verwacht dat het zo lang zou gaan duren.

Als je nu bestelt, begin je over een paar weken al met besparen

Een paar is twee is mij altijd verteld. Dat zou heel optimistisch zijn maar meer dan 6 weken is wel een groot verschil.

[ Voor 25% gewijzigd door CPM op 17-09-2024 18:29 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Houd er wel rekening mee dat een extra Quatt 3dB bij je geluidsvermogen optelt.
Als de huidige installatie net aan voldoet kwa geluid, dan gooit dat wellicht roet in het eten mocht je het niet met 1 af kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
nairolf schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:18:
[...]

Komt dat niet omdat er dubbele subsidie op zit als je direct 2 koopt, maar je geen subsidie meer krijgt als je er later nog 1 koopt omdat je niet 2x subsidie mag ontvangen voor een WP?

Ik denk dat de rekensom wat logischer wordt als je de subsidie even buiten beschouwing laat..

Dat vermindert niet dat het zuur is dat het prijsverschil zo groot is natuurlijk..
Na 12 maanden mag dat wel. Althans, nog wel.
Niet om het een of ander, maar de '8kW' Quatt is natuurlijk altijd laaghangend fruit geweest voor Quatt. Ze verkopen 2 x zoveel apparaten; de consument vangt dubbel subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
OneTimer schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 17:07:
Ahja dat zou kunnen.

Voor de FE is altijd een 2e Quatt nodig?
Je kan natuurlijk ook nog met een infrarood paneel of straalkachel bijverwarmen als het om een paar dagen per jaar gaat waarin het niet lukt met 1 Quatt.

Als je nog geen Quatt hebt en er twee kwijt kan, dan is dat natuurlijk de betere optie bij twijfel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
[...]
..

Dat klopt.
In principe zorgt de pomp voor circulatie.
Vanuit de cv en thermostaatkraan wordt daar dan een heel klein beetje heet water bijgemengd.
Meestal pomp je water van rond de 30 graden rond.
Daar meng je dan water van 60 of hoger bij in verhouding van 1/10 of zo zodat de aanvoer 33 wordt.

In geval van warmtepomp moet juist “bijna alles” vanuit de warmtepomp komen.
Mmhh…
Met lager zetten van de circulatie pomp ga je er dan niet komen. Dan werkt alleen “uit zetten, hopen dat hij genoeg blokkeert, en stroming gaat dan andersom door de vloer. Dat geeft niet. Die slangen hebben geen voorkeur richting,

En als pomp niet genoeg blokkeert moet je dus afdoppen.
Is wel even een klusje.. alle water er uit.
Pomp er tussenuit. Goed kijken wat je nodig hebt, naar de warmteservice en hopen dat ze alles hebben. Er moet denk ik nog een pakking tussen ook.

Zeker handig/noodzakelijk om het goed te laten werken. Veel simpeler dan een nieuwe verdeler.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Desembrood
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Of 2024 nog gehaald wordt, de planning beloofde mij vanochtend van wel. Maar ik kon pas op 1-8 oktober een online/fysiek gesprek krijgen. Als het daarna nog eens tot 6 weken duurt, wordt het krap..

Er moet een extra groep aangelegd worden. Dit huis heeft geen kruipruimte. Dus het moet bovenlangs (maar dat is voor de airco al gedaan vorig jaar met een splitter naast de omvormer en kabel terug omlaag door het dak. Gaten in het dak blijven toch een lekkagerisico en de vraag is of er een tweede groep via die splitter kan). Of via een buis die al onder het huis doorloopt en dan naar boven, maar daarvoor moet gegraven worden. Of de nieuwe groep via de buizen van een bestaande groep naar de bijkeuken en vandaaruit een (lelijke) opbouw wandcontactdoos constructie, geen idee of dat kan.

Mijn aanvraag bij Quatt loopt via het collectief van Vereniging Eigen Huis (150 euro duurder nota bene dan direct via Quatt. Langere product- en installatiegarantie die goedkoper is dan extra garantie bij Quatt zelf). Daar zit een meerwerklijst bij met andere bedragen dan de 700 voor Coolblue die hier genoemd wordt. Alleen is mij nog niet 100% duidelijk wat er moet gebeuren, en of die meerwerklijst inderdaad zo hard is, en dus moet ik voor mijn gevoel het gesprek 1-8 oktober afwachten. Wat betreft het voor einde jaar inschakelen van eventuele eigen elektricien wordt het daarmee krap.

Ik vind het lastig. Het rustig overwegen van opties voelt nu ineens gehaast.

Een ding is vrij zeker, er is maar 1 Hybrid nodig. Mijn verbruik is 850m3 gas, vorige eigenaren hadden 1200-1300 met klein gezin en een Duo wordt pas vanaf 1500m3 aanbevolen in de berekening via VEH. Airco's kunnen bijverwarmen, in twee ruimtes kan nog een Chill (als dat past op de ook hier korte radiatorbuis), misschien nog een elektrische verwarming voor de koudste dagen. De CV is 6 jaar oud en gaat nog minstens 10 jaar mee en ik vind het wat betreft legionella nog altijd het meest betrouwbare voor warm water naast misschien elektrische doorstroomboiler (één keer per week een uurtje de warmwatertank op 60 graden is eigenlijk te weinig, al zijn er nu wel apparaten die het vaker doen. Over zonneboilers maar helemaal niet te spreken). Verder wil ik de warmtepomp aan de muur vanwege muizen die zich er anders onder nestelen (dat kan ook een reden zijn, spreek uit ervaring helaas) en ophangen kan bij een Duo normaalgesproken niet voor beide.

Of ik echt een vraag heb voor de kenners hier, hm. Misschien dat iemand nog denkt, let hierop of daarop of vraag dit of dat aan Quatt?

[ Voor 6% gewijzigd door Desembrood op 18-09-2024 02:13 ]

• Stefannn
Desembrood schreef op woensdag 18 september 2024 @ 02:04:
Of 2024 nog gehaald wordt, de planning beloofde mij vanochtend van wel. Maar ik kon pas op 1-8 oktober een online/fysiek gesprek krijgen. Als het daarna nog eens tot 6 weken duurt, wordt het krap..

Er moet een extra groep aangelegd worden. Dit huis heeft geen kruipruimte. Dus het moet bovenlangs (maar dat is voor de airco al gedaan vorig jaar met een splitter naast de omvormer en kabel terug omlaag door het dak. Gaten in het dak blijven toch een lekkagerisico en de vraag is of er een tweede groep via die splitter kan). Of via een buis die al onder het huis doorloopt en dan naar boven, maar daarvoor moet gegraven worden. Of de nieuwe groep via de buizen van een bestaande groep naar de bijkeuken en vandaaruit een (lelijke) opbouw wandcontactdoos constructie, geen idee of dat kan.

Mijn aanvraag bij Quatt loopt via het collectief van Vereniging Eigen Huis (150 euro duurder nota bene dan direct via Quatt. Langere product- en installatiegarantie die goedkoper is dan extra garantie bij Quatt zelf). Daar zit een meerwerklijst bij met andere bedragen dan de 700 voor Coolblue die hier genoemd wordt. Alleen is mij nog niet 100% duidelijk wat er moet gebeuren, en of die meerwerklijst inderdaad zo hard is, en dus moet ik voor mijn gevoel het gesprek 1-8 oktober afwachten. Wat betreft het voor einde jaar inschakelen van eventuele eigen elektricien wordt het daarmee krap.

Een ding is vrij zeker, er is maar 1 Hybrid nodig. Mijn verbruik is 850m3 gas, vorige eigenaren hadden 1200-1300 met klein gezin en een Duo wordt pas vanaf 1500m3 aanbevolen in de berekening via VEH. Airco's kunnen bijverwarmen, in twee ruimtes kan nog een Chill (als dat past op de ook hier korte radiatorbuis), misschien nog een elektrische verwarming voor de koudste dagen. De CV is 6 jaar oud en gaat nog minstens 10 jaar mee en ik vind het wat betreft legionella nog altijd het meest betrouwbare voor warm water naast misschien elektrische doorstroomboiler (één keer per week een uurtje de warmwatertank op 60 graden is eigenlijk te weinig, al zijn er nu wel apparaten die het vaker doen. Over zonneboilers maar helemaal niet te spreken). Verder wil ik de warmtepomp aan de muur vanwege muizen die zich er anders onder nestelen (dat kan ook een reden zijn, spreek uit ervaring helaas) en ophangen kan bij een Duo normaalgesproken niet voor beide.

Of ik echt een vraag heb voor de kenners hier, hm. Misschien dat iemand nog denkt, let hierop of daarop of vraag dit of dat aan Quatt?
Een quatt trekt maximaal 10A. Een groep kan maximaal 16A leveren. Als betreffende airco dus 3000W of minder is dan moet het er bij kunnen (wel even electric vermogen van je airco opzoeken. Ik gok 3000W thermisch, bij een cop van 3 is dat 1000W electrisch, dat is 4.3A dus dat trekt met quatt samen 14.3A).
Lijkt me verder wel een vrij extreme winter als zowel airco en quatt op max draaien.

Als je krap in tijd komt:
Dan zou ik quatt en Electra installatie niet van elkaar afhankelijk maken.
Die quatt gaat echt wel werken met een stekker ergens in een stopcontact. Als je zorgt dat de fatsoenlijke electra er ligt voor het serieus gaat vriezen komt het allemaal goed.

(Just my 2 cents)

• MacD007

er is blijkbaar pas geleden iemand hier geweest die bij Quatt het voorelkaar gekrgen heeft om de twee Quatt wel tegen een muur te krijgen.
vergeet niet als je graag later FE wilt gaan via Quatt een Duo nu wel een veel betere optie is zeker gezien de huidige prijzen, al helemaal als volgend jaar de subsidies gaan kelderen.

je vraag m.b.t. de stroomaansluiting is lastig te zeggen, als men bij de aanleg met vooruitziende blik heeft gewerkt en 4mm2 dik kabels heeft gebruikt zou het kunnen, kies dan een IP xx (buiten)verdeler of bouw de huidige verdeler om cq plaats daar een tweede groep bij, ik zou hier dan wel voor een alamat gaan. Beetje afhankelijk hoeveel plaats je er nu nog hebt. plaats anders een foto van die verdeler, dan kan ik het zo zien.
bij 2,5mm2 kabels is de dan 32A over die leiding gewoon te veel.
e.e.a. afhankelijk van lengte en installiemethode NEN1010 Tabel 52.B.5

[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 18-09-2024 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21-05 18:04
MacD007 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:50:
[...]

er is blijkbaar pas geleden iemand hier geweest die bij Quatt het voorelkaar gekrgen heeft om de twee Quatt wel tegen een muur te krijgen.
vergeet niet als je graag later FE wilt gaan via Quatt een Duo nu wel een veel betere optie is zeker gezien de huidige prijzen, al helemaal als volgend jaar de subsidies gaan kelderen.
En bij lagere belasting worden de Quatts bij de duo afwisselend ingezet waardoor ik verwacht dat de levensduur een fors omhoog gaat.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-05 13:17
Er moet een extra groep aangelegd worden. Dit huis heeft geen kruipruimte. Dus het moet bovenlangs (maar dat is voor de airco al gedaan vorig jaar met een splitter naast de omvormer en kabel terug omlaag door het dak. Gaten in het dak blijven toch een lekkagerisico en de vraag is of er een tweede groep via die splitter kan).
En worden de airco en de Quatt ooit tegelijkertijd gebruikt? Als je de airco al backupverwarming in wilt gaan zetten kan via 1 kabel mogelijk niet, maar als de airco puur voor koelen in de zomer is, word het een heel ander verhaal.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:21:
[...]

En worden de airco en de Quatt ooit tegelijkertijd gebruikt? Als je de airco al backupverwarming in wilt gaan zetten kan via 1 kabel mogelijk niet, maar als de airco puur voor koelen in de zomer is, word het een heel ander verhaal.
sorry, daar ga je anders wel altijd bij dit soort berekeningen van uit, dus beide aansluitwaarden meetellen.

• MacD007
Stefannn schreef op woensdag 18 september 2024 @ 06:45:
[...]

Een quatt trekt maximaal 10A. Een groep kan maximaal 16A leveren. Als betreffende airco dus 3000W of minder is dan moet het er bij kunnen (wel even electric vermogen van je airco opzoeken. Ik gok 3000W thermisch, bij een cop van 3 is dat 1000W electrisch, dat is 4.3A dus dat trekt met quatt samen 14.3A).
Lijkt me verder wel een vrij extreme winter als zowel airco en quatt op max draaien.
klopt, zolang er niets anders op die groep zit zou dit kunnen, maar ik dacht dat hij aan het twijfelen was over een Quatt Duo, en dan gaat dat sommetje niet meer op, de Quatt Duo (twee units) hebben namelijk die 16A volledig voor zich zelf nodig.
Als je krap in tijd komt:
Dan zou ik quatt en Electra installatie niet van elkaar afhankelijk maken.
Die quatt gaat echt wel werken met een stekker ergens in een stopcontact. Als je zorgt dat de fatsoenlijke electra er ligt voor het serieus gaat vriezen komt het allemaal goed.

(Just my 2 cents)
voor een enkele quatt is dat mogelijk wel een oplossing, maar kijk wel uit dat je voldoende restcapaciteit hebt, dus bv niet op een groep waar ook een droger (geen warmtepompdroger) of wasmachine op staat.

• onlinaius
MacD007 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:37:
[...]

sorry, daar ga je anders wel altijd bij dit soort berekeningen van uit, dus beide aansluitwaarden meetellen.
Als je echt maximaal 1 van 2 gebruikt zou je beiden nog op een werkschakelaar kunnen zetten, waarbij je er altijd 1 uit hebt staan.

Mogelijk bestaat er ook een switch waarbij je moet kiezen welke kant geactiveerd is? (geen idee of die er is, dat zou voor zo'n toepassing ook wel handig zijn).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• Toby-Wan
onlinaius schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:03:
[...]
Mogelijk bestaat er ook een switch waarbij je moet kiezen welke kant geactiveerd is? (geen idee of die er is, dat zou voor zo'n toepassing ook wel handig zijn).
ja die bestaat https://www.elektramat.nl...o8i6RNmBMBxsaAguZEALw_wcB

probleem is dat 1 van de 2 volledig stroomloos wordt voor langere(?) tijd

[ Voor 5% gewijzigd door Toby-Wan op 18-09-2024 12:29 ]

• onlinaius
Toby-Wan schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:28:
[...]

ja die bestaat https://www.elektramat.nl...o8i6RNmBMBxsaAguZEALw_wcB

probleem is dat 1 van de 2 volledig stroomloos wordt voor langere(?) tijd
Ja, en dat mag officieel natuurlijk niet met de Quatt. In de zomer zal het risico kleiner zijn, maar je hebt een kans dat de pomp kapot gaat als deze lang stil staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-05 07:14
Even over die Airco en Warmtepomp op 1 16A groep.

Nee. Doe dit niet.

Je mag op een 16A groep langdurig maar 80% van die 16A laten lopen.

Dus een draaiende airco van die 1000 Watt trekt naast een Quatt met 10A past gewoon niet.

Je hebt voor langdurige load maar 12,8A ruimte...

Een warmtepomp stroomloos maken voor lange tijd na installatie... Ook weer niet doen. Het ding zal met enige regelmaat even de bewegende delen activeren om alles gangbaar te houden. Zet je het 6 weken stroomloos, de kans op een dure reparatie is dan aanwezig.

[ Voor 31% gewijzigd door The - DDD op 18-09-2024 13:21 ]

• Toby-Wan
The - DDD schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:19:

Nee. Doe dit niet.

Dus een draaiende airco van die 1000 Watt trekt naast een Quatt met 10A past gewoon niet.

Nu weet ik eerlijk gezegd niet waar dit vandaan komt, maar denk dat Quatt hier net zomin van op de hoogte is, anders is dit nog een (sterk) argument tegen het aansluiten op een stopcontact van een bestaande groep..

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-05 07:14
Zoek even op aanspreekwaarde van een automaat.

Altijd in principe maximaal 80% van een groep gebruiken. Anders krijg je geheid problemen.

Kijk maar naar je 3 fase laadpaal. Die levert per fase maximaal 16A, maar hangt aan een a utomaat van 20A. Waarom zou dat zijn?

• Stefannn

Nee. Doe dit niet.

Een warmtepomp stroomloos maken voor lange tijd na installatie... Ook weer niet doen. Het ding zal met enige regelmaat even de bewegende delen activeren om alles gangbaar te houden. Zet je het 6 weken stroomloos, de kans op een dure reparatie is dan aanwezig.
Dat is een correct verhaal maar valt in praktijk mee.
In het smartEVSE forum is hier al veel over gezegd mbt laadpalen die op 16A staan.

In mijn geval klapt de laadpaal er 1x per maand uit als ik die op 16A zet. Op 14A al een half jaar geen problemen.

“Langdurig” belasten betekent 6 uur aan een stuk 16A of zo. Dat ga je echt niet halen met airco en warmtepomp op 1 groep. En in het ergste geval gaat de stop er uit en die kan je erg eenvoudig resetten.

Kortom: in praktijk gaat dit echt geen probleem zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-05 22:43

Nee. Doe dit niet.

Hier ben ik het niet mee eens. Je mag op een installatieautomaat van 16A continu 16A laten lopen. Dit is geen enkel probleem.
Kijk inderdaad maar op de karakteristiek van de automaat. 1x nominale stroom kan onbeperkt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:52
The - DDD schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:35:
Zoek even op aanspreekwaarde van een automaat.

Altijd in principe maximaal 80% van een groep gebruiken. Anders krijg je geheid problemen.
Dit is een broodje aap verhaal

• Stefannn
Onno ! schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:49:
[...]

Dit is een broodje aap verhaal
Het is geen broodje aap. Maar voor warmtepomp/airco inderdaad niet van toepassing.
Speelt bij vollast van meerdere uren.
Bij laadpaal kan dat. Warmtepomp en airco gaan echt niet samen 6 uur op max draaien.

Heeft te maken met opwarming
En zit sowieso spreiding op. Sommigen hebben er last van. Anderen niet.

• medu80
  • Laatst online: 08:58

Nee. Doe dit niet.

Een Quatt zit op 1500 watt ongeveer in de winter en een airco op 1000, samen 2500 moet kunnen.

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-05 20:56

Nee. Doe dit niet.

Je zou iets kunnen automatiseren in HA. Ik heb ook zoiets gedaan met de oplader voor de electrische scooter. Die zit helaas op dezelfde groep als de Quatt.... Deze oplader van de scooter schakelt uit zodra de Quatt meer dan 1500W vraagt.

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

• medu80
verguldebarman schreef op woensdag 18 september 2024 @ 17:48:
[...]

Je zou iets kunnen automatiseren in HA. Ik heb ook zoiets gedaan met de oplader voor de electrische scooter. Die zit helaas op dezelfde groep als de Quatt.... Deze oplader van de scooter schakelt uit zodra de Quatt meer dan 1500W vraagt.
Hoe groot is die scooter? Een oplader is niet zo heel veel nodig.

• MacD007
Stefannn schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:50:
[...]

Dat is een correct verhaal maar valt in praktijk mee.
In het smartEVSE forum is hier al veel over gezegd mbt laadpalen die op 16A staan.

In mijn geval klapt de laadpaal er 1x per maand uit als ik die op 16A zet. Op 14A al een half jaar geen problemen.

“Langdurig” belasten betekent 6 uur aan een stuk 16A of zo. Dat ga je echt niet halen met airco en warmtepomp op 1 groep. En in het ergste geval gaat de stop er uit en die kan je erg eenvoudig resetten.

Kortom: in praktijk gaat dit echt geen probleem zijn.
Bedenk wel als je LS of Alamat er uit vliegt deze wel geen onbeperkte schakelmomenten heeft, kijk maar wat de informatie van een LS hierover zegt.
kijk je naar merk producten zoals de Schneider Resi9 - Installatieautomaat - 1P+N - 10A - B-Karakteristiek deze heeft een electrical durability van 7500 cycles, dus best veel. ik ken echter ook voorbeelden die na veel schakelmamenten duidelijk eerder (circa 100 keer) de geest hebben gegeven. Dus let daar wel op.

[ Voor 16% gewijzigd door MacD007 op 18-09-2024 19:18 ]

• MacD007
medu80 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 17:47:
[...]

Een Quatt zit op 1500 watt ongeveer in de winter en een airco op 1000, samen 2500 moet kunnen.
voor dit soort berekening ga altijd uit van de aansluitwaarde en die is voor de Quatt (mono) 2.300W (10A).
idem kijk op het typeplaatje van je airco, komt dat gezamelijk boven de 3.680W uit kun je dit dus niet combineren, tuurlijk zou het kunnen werken, of ook niet.
ik denk dat je hier ook voor de veiligheid van je gezin je hier gewoon beter aan de juiste regels kunt houden.

stelregel:
Elk elektrische apparaat geeft de aansluitwaarde aan dat (maximaal) gebruikt. De som van alle apparaten bepaalt uiteindelijk de benodigde aansluitcapaciteit van een aansluiting.
bron: https://www.3nergie.nl/bl...rde-berekenen-en-bepalen/

[ Voor 17% gewijzigd door MacD007 op 18-09-2024 19:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
MacD007 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 18:56:
[...]

voor dit soort berekening ga altijd uit van de aansluitwaarde en die is voor de Quatt (mono) 2.300W (10A).
idem kijk op het typeplaatje van je airco, komt dat gezamelijk boven de 3.680W uit kun je dit dus niet combineren, tuurlijk zou het kunnen werken, of ook niet.
ik denk dat je hier ook voor de veiligheid van je gezin je hier gewoon beter aan de juiste regels kunt houden.

stelregel:
Elk elektrische apparaat geeft de aansluitwaarde aan dat (maximaal) gebruikt. De som van alle apparaten bepaalt uiteindelijk de benodigde aansluitcapaciteit van een aansluiting.
bron: https://www.3nergie.nl/bl...rde-berekenen-en-bepalen/
Bedankt voor deze fantastische uitleg, had het zelf niet kunnen bedenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
medu80 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 20:10:
[...]

Bedankt voor deze fantastische uitleg, had het zelf niet kunnen bedenken.
dan had je dat dus ook gewoon zo kunnen opschrijven, of niet dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 08:35
Vandaag heeft de elektricien 2 groepen aangelegd (elke Quatt z’n eigen groep). Had de mantelbuizen al voorbereid, dus hij was met een half uur weer weg.

Kosten in totaal €350,-. 2 Groepen, 2 werkschakelaars, 2x 15m 3-polige kabel, 10m 40mm mantelbuis.

Overigens geen alamats i.v.m. ruimtegebrek in de meterkast. 2 standaard groepen konden nog net, nu zit tie vol

Misschien handig voor anderen om te weten als indicatie.

Op 21 Oktober worden ze hier geïnstalleerd.

[ Voor 20% gewijzigd door VindiGoosh op 18-09-2024 20:44 ]

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Pagina: 1 ... 101 ... 254 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.