Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:37
VindiGoosh schreef op woensdag 18 september 2024 @ 20:41:
[…]
Overigens geen alamats i.v.m. ruimtegebrek in de meterkast. 2 standaard groepen konden nog net, nu zit tie vol
[…]
Dan is je elektriciën nog niet op de hoogte van de ABB DS301C alamats denk ik >:)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 20:11

Trackerfire

BTC HODLER

Nadat @gwjonker hier een mooie setup voor een dubbele Quatt heeft geplaatst, heb ik hem wat omgebouwd voor een enkele Quatt. Voor de liefhebbers hier te vinden: Trackerfire in "Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mwlzSe_1P0ApKkSJMwiIDKDoRGM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZNdnAYYC8mithMHFqNmPYLgR.png?f=fotoalbum_large

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 15-09 09:41
ThinkPad schreef op woensdag 18 september 2024 @ 22:00:
[...]

Dan is je elektriciën nog niet op de hoogte van de ABB DS301C alamats denk ik >:)
Goeie!

In dat geval was ik niet op de hoogte van die maat. Ik zag alleen die brede en trok dan de verkeerde conclusie dat er dan maar een normale groep in moest. Heb dat verder ook niet meer met hem besproken, had ik achteraf even moeten doen.

Weer wat geleerd, dankjewel! :)

[ Voor 7% gewijzigd door VindiGoosh op 19-09-2024 09:40 ]

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Vandaag heeft de elektricien 2 groepen aangelegd (elke Quatt z’n eigen groep). Had de mantelbuizen al voorbereid, dus hij was met een half uur weer weg.

Kosten in totaal €350,-. 2 Groepen, 2 werkschakelaars, 2x 15m 3-polige kabel, 10m 40mm mantelbuis.

Overigens geen alamats i.v.m. ruimtegebrek in de meterkast. 2 standaard groepen konden nog net, nu zit tie vol
Jammer, ik had pas nog in een van mijn post aangegeven dat je ook alamats met dezelfde breedte als een LS kan krijgen (van Siemens), maar ook ABB heeft deze (zie de post hierboven), ik zag dat ook wat onbekende China merken deze ook verkopen, maar daar zou ik wel een grote boog om maken) , juist als je plaats te kort hebt is dat wel een dingetje.
Dan heb je wel op een aardlekschakelaar nog 2 vrije plekken gehad, want ook daar mag maximaal 4 groepen op aangesloten zijn, dus tel je deze nog maar een na. Nu wel een nadeel, als op een van de groepen waar de aardlek op aangesloten is een aardfout maakt vliegen dus beide Quatt's er ook uit (met een alamat had je dat dus niet gehad) of hij heeft de twee quatt's over twee aardlekschakelaars verdeeld (als hij slim is geweest had hij dat gedaan)
deze dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I4bimI8qPaCVTHxiszr_XyN41RY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YBIDSXxKELKEZhR8RXD5Ck8W.jpg?f=user_large
Misschien handig voor anderen om te weten als indicatie.

Op 21 Oktober worden ze hier geïnstalleerd.

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 19-09-2024 10:11 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Vandaag heeft de elektricien 2 groepen aangelegd (elke Quatt z’n eigen groep). Had de mantelbuizen al voorbereid, dus hij was met een half uur weer weg.

Kosten in totaal €350,-. 2 Groepen, 2 werkschakelaars, 2x 15m 3-polige kabel, 10m 40mm mantelbuis.

Misschien handig voor anderen om te weten als indicatie.

Op 21 Oktober worden ze hier geïnstalleerd.
De werkschakelaars hangen buiten waar te pompen komen, toch? Gaat Quatt ze aansluiten met het aanleggen van leidingtracé? Beetje raar om nu al de plaats te bepalen van die werkschakelaars, vind ik :P

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

• MacD007
JanHenk schreef op donderdag 19 september 2024 @ 09:57:
[...]

De werkschakelaars hangen buiten waar te pompen komen, toch? Gaat Quatt ze aansluiten met het aanleggen van leidingtracé? Beetje raar om nu al de plaats te bepalen van die werkschakelaars, vind ik :P
als je weet waar eea komt kun je dat prima doen, heb ik toendertijd ook gedaan, binnen lag de kabel met overlengte opgerold in de buurt van het te boren gat al klaar en de werkschakelaar was ook al geplaatst met lege buizen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02:06
MacD007 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 18:56:
[...]

voor dit soort berekening ga altijd uit van de aansluitwaarde en die is voor de Quatt (mono) 2.300W (10A).
idem kijk op het typeplaatje van je airco, komt dat gezamelijk boven de 3.680W uit kun je dit dus niet combineren, tuurlijk zou het kunnen werken, of ook niet.
ik denk dat je hier ook voor de veiligheid van je gezin je hier gewoon beter aan de juiste regels kunt houden.

stelregel:
Elk elektrische apparaat geeft de aansluitwaarde aan dat (maximaal) gebruikt. De som van alle apparaten bepaalt uiteindelijk de benodigde aansluitcapaciteit van een aansluiting.
bron: https://www.3nergie.nl/bl...rde-berekenen-en-bepalen/
Maar het is ook niet onlogisch dat men soms voor de praktische oplossing gaat, ipv alles overkill uit te voeren.

Niemand heeft hier voor zover ik weet de Quatt nog boven de 1800 watt zien draaien. Je zou eens bij extreem koud weer de airco een paar uur kunnen draaien, want daar geldt waarschijnlijk ook voor dat de afzekerwaarde nog geen 10 minuten per decenium gehaald wordt.

Persoonlijk zou ik dan ook uitgaan van afzekerwaarde airco + maximaal waargenomen verbruik Quatt of omgekeerd (afhankelijk van welke waarde hoger is).

De kans dat beide apparaten opeens hun afzekerwaarde tegelijkertijd halen (terwijl je dat normaal nooit ziet gebeuren) lijkt me dan wel zo verwaarloosbaar klein dat ik die gok wel zou durven nemen. Eens in de 1.000.000 jaar doorgeslagen stoppen is te overzien, en het niet waard om extra groepen en kabels te gaan trekken ;)

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
En dan nog. Slaat je automaat af, dan weet je dat je er wat aan moet doen.
Ik heb hier toch ook al enkele keren de hoofdzekering kunnen laten uitschakelen :+
Terug naar de groepenkast en de boel weer ombouwen tot andere verdeling. Leuk die elektrificering, maar het is soms even puzzelen om de balans er een beetje in te houden.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
MacD007 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 09:46:
[...]
Jammer, ik had pas nog in een van mijn post aangegeven dat je ook alamats met dezelfde breedte als een LS kan krijgen (van Siemens), maar ook ABB heeft deze (zie de post hierboven), ik zag dat ook wat onbekende China merken deze ook verkopen, maar daar zou ik wel een grote boog om maken) , juist als je plaats te kort hebt is dat wel een dingetje.
Dan heb je wel op een aardlekschakelaar nog 2 vrije plekken gehad, want ook daar mag maximaal 4 groepen op aangesloten zijn, dus tel je deze nog maar een na. Nu wel een nadeel, als op een van de groepen waar de aardlek op aangesloten is een aardfout maakt vliegen dus beide Quatt's er ook uit (met een alamat had je dat dus niet gehad) of hij heeft de twee quatt's over twee aardlekschakelaars verdeeld (als hij slim is geweest had hij dat gedaan)
deze dus:
[Afbeelding]

[...]
Je hebt helemaal gelijk, jammer dat ik hier een fout heb gemaakt.

Klein gelukje dat ik na het plaatsen van ons dakkapel met slepend dak volgend jaar, daar gelijk zonnepanelen op ga leggen. Om dat te doen moet de meterkast vervangen worden. Mooie gelegenheid om het dan alsnog te doen.
[...]

Ik vind het andersom juist raar, dat de monteurs van Quatt zouden bepalen waar de werk schakelaars komen te hangen.

Ze moeten vanwege de veiligheid direct bij de Quatts hangen, maar hoe dat optisch eruit komt te zien geef ik niet uit handen.

In mijn geval worden ze beiden opgehangen, waar ik een versteviging voor heb gemaakt met dikwandige kokers, en daar trek ik ook gelijk de electra doorheen. Als je er tegenaan kijkt straks, is alles symmetrisch. M.i. absoluut noodzakelijk wanneer het zichtwerk is.

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
VindiGoosh schreef op donderdag 19 september 2024 @ 11:32:
[...]

Ik vind het andersom juist raar, dat de monteurs van Quatt zouden bepalen waar de werk schakelaars komen te hangen.

Ze moeten vanwege de veiligheid direct bij de Quatts hangen, maar hoe dat optisch eruit komt te zien geef ik niet uit handen.

In mijn geval worden ze beiden opgehangen, waar ik een versteviging voor heb gemaakt met dikwandige kokers, en daar trek ik ook gelijk de electra doorheen. Als je er tegenaan kijkt straks, is alles symmetrisch. M.i. absoluut noodzakelijk wanneer het zichtwerk is.
Heb je een foto? Ik kan me er niet goed een voorstelling bij maken op basis van je omschrijving, sorry :P

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
JanHenk schreef op donderdag 19 september 2024 @ 11:40:
[...]

Heb je een foto? Ik kan me er niet goed een voorstelling bij maken op basis van je omschrijving, sorry :P
Nog niet, zodra het af is zal ik het posten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:03
onlinaius schreef op donderdag 19 september 2024 @ 11:20:
[...]
Niemand heeft hier voor zover ik weet de Quatt nog boven de 1800 watt zien draaien.
Jawel hoor, ik log alle max waarden. Onze Quatt heeft als maximum op 2.080 Watt gedraaid.

In de vorige winter zijn er meer Tweaker geweest die hun max hebben gepost.

[ Voor 11% gewijzigd door mrdop op 19-09-2024 11:49 ]

• MacD007
mrdop schreef op donderdag 19 september 2024 @ 11:48:
[...]

Jawel hoor, ik log alle max waarden. Onze Quatt heeft als maximum op 2.080 Watt gedraaid.

In de vorige winter zijn er meer Tweaker geweest die hun max hebben gepost.
ik snap je reactie, echter moet je bij dergelijke bepalingen van het vermogen uitgaan van de aansluitwaarde (dat is wat maximaal getrokken kan worden, en niet wat deze in praktijk denkt te doen.
want dan zou het wel kunnen gebeuren dat je in een donker huis zit, en dat lijkt me juist niet de bedoeling.

Dat wordt bij bepaling van het geluid ook zo gedaan.

• MacD007
paQ schreef op donderdag 19 september 2024 @ 11:29:
En dan nog. Slaat je automaat af, dan weet je dat je er wat aan moet doen.
Ik heb hier toch ook al enkele keren de hoofdzekering kunnen laten uitschakelen :+
Terug naar de groepenkast en de boel weer ombouwen tot andere verdeling. Leuk die elektrificering, maar het is soms even puzzelen om de balans er een beetje in te houden.
mogelijk is het dan handig om een hoofdschakelaar (zo ver je nog plaatst hebt) of een nieuwe groepenkast te plaatsen.
ik heb ook bij de laatste grote uitbreiding gewoon de hele groepenkast compleet met alle schakelaars vervangen, de oude was ondertussen ook al ruim 25 jaar oud en voldeed niet meer aan de huidige eisen van de NEN1010:2015.
en daar heb ik reeds rekening gehouden met mogelijke uitbreidingen (EV ed)

• VindiGoosh
@MacD007

Net even contact gehad met mijn elektricien over die alamats, maar hij gaf aan dat mijn meterkast dusdanig verouderd is, dat een alamat überhaupt niet had gekund. Had te maken met verschil in busboard(?) en te weinig ruimte om die kabels aan te sluiten.

Dus dan was dit achteraf gezien toch iets wat pas volgend jaar had gekund. Mijn planning qua verbouwing en verduurzaming laat het niet toe dit jaar al een meterkast te vervangen.

Wel een vraag nog over die alamat:

Moet ik daar nog rekening mee houden bij het vervangen van mijn nieuwe meterkast? Zoals gezegd wil ik de Quatts op een aparte groep en als wij FE gaan, die idealiter ook.

• MacD007
Ja, maar met een nieuwe kast zou ik zwz kiezen om alle zekeringen ook te vervangen, dus een geheel nieuwe groepenkast met nieuwe inhoud.
Als je hulp nodig hebt om deze te ontwerpen meld je dan even, wil ik graag met je doen, hierdoor kun je vaak ook veel besparen door deze dan zelf te bestellen, deze komen dan veelal helemaal compleet aan dus is het voor de vakman ook veel minder werk. (zij bestellen dat vaak ook op deze manier)

hier zie je hoe mijn groepenkast er uit ziet (hier mist alleennog de labels, die zitten er ondertussen ook op)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MOPD5s1FJ19EZIZmz3OicgFndxQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e8hvuvh1WpjENF9owYV9aLVR.jpg?f=fotoalbum_large

• VindiGoosh
MacD007 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 12:29:
Ja, maar met een nieuwe kast zou ik zwz kiezen om alle zekeringen ook te vervangen, dus een geheel nieuwe groepenkast met nieuwe inhoud.
Als je hulp nodig hebt om deze te ontwerpen meld je dan even, wil ik graag met je doen, hierdoor kun je vaak ook veel besparen door deze dan zelf te bestellen, deze komen dan veelal helemaal compleet aan dus is het voor de vakman ook veel minder werk. (zij bestellen dat vaak ook op deze manier)

hier zie je hoe mijn groepenkast er uit ziet (hier mist alleennog de labels, die zitten er ondertussen ook op)
[Afbeelding]
Nice, dankjewel!

Kom ik dan tzt bij je terug :)

• paQ
  • Nu online
MacD007 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 12:14:
[...]

mogelijk is het dan handig om een hoofdschakelaar (zo ver je nog plaatst hebt) of een nieuwe groepenkast te plaatsen.
ik heb ook bij de laatste grote uitbreiding gewoon de hele groepenkast compleet met alle schakelaars vervangen, de oude was ondertussen ook al ruim 25 jaar oud en voldeed niet meer aan de huidige eisen van de NEN1010:2015.
en daar heb ik reeds rekening gehouden met mogelijke uitbreidingen (EV ed)
Alles is nieuw, snap niet zo goed wat dat te maken heeft met de onderverdeling van de lasten op alle groepschakelaars.
Het is meer zaak om bepaalde groepen te verhuizen naar een andere fase om zo tot een gelijkmatigere belasting te komen. Ergo, de keuken en de warmtepomp met kerstdiner voorbereidingen op 1 fase bleek wat veel van het goede :+

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

[...]

Beetje raar om nu al de plaats te bepalen van die werkschakelaars, vind ik :P
Hier precies hetzelfde. De werkschakelaar zou op de Quatts komen maar ik heb geen idee hoelang de kabel dan exact moet zijn. Ik maak de werkschakelaar er zelf aan maar ga wel vragen of ze de kabel netjes op lengte maken. Kwestie van een paar schroefjes en knipjes.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

• MacD007
paQ schreef op donderdag 19 september 2024 @ 12:32:
[...]

Alles is nieuw, snap niet zo goed wat dat te maken heeft met de onderverdeling van de lasten op alle groepschakelaars.
Het is meer zaak om bepaalde groepen te verhuizen naar een andere fase om zo tot een gelijkmatigere belasting te komen. Ergo, de keuken en de warmtepomp met kerstdiner voorbereidingen op 1 fase bleek wat veel van het goede :+
als alles nieuw is dan zit daar dus ook een hoofdschakelaar bij, en er is dus geen directe noodzaak om aan je hoofdzekering te komen, tenzij deze natuurlijk de geest geeft (en dan is een automaat hoofdzekering dan wel weer erg handig)

• Jeroennl
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 15:11
Wij hebben er ook voor gekozen om een quatt te laten installeren. Afgelopen maandag huisbezoek, dinsdag akkoord, vandaag datum voor installatie (21-10).

Alleen nu stuurt quatt me al een aantal keer een mail "Niet vergeten: je ontvangt een voucher ter waarde van € 100 als je ervoor kiest om de betaling binnen 7 dagen, na acceptatie van het Plaatsingsplan, te doen." Iemand enig idee waar ze op doelen? Ik kan het namelijk niet echt vinden waarvoor je dit dan kan inzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
Jeroennl schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:15:
Wij hebben er ook voor gekozen om een quatt te laten installeren. Afgelopen maandag huisbezoek, dinsdag akkoord, vandaag datum voor installatie (21-10).

Alleen nu stuurt quatt me al een aantal keer een mail "Niet vergeten: je ontvangt een voucher ter waarde van € 100 als je ervoor kiest om de betaling binnen 7 dagen, na acceptatie van het Plaatsingsplan, te doen." Iemand enig idee waar ze op doelen? Ik kan het namelijk niet echt vinden waarvoor je dit dan kan inzetten.
Zelf ook gedaan.

Stel je wilt later de Chills of FE, dan kun je die €100,- inzetten als korting.

• VindiGoosh
CPM schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:09:
[...]

Hier precies hetzelfde. De werkschakelaar zou op de Quatts komen maar ik heb geen idee hoelang de kabel dan exact moet zijn. Ik maak de werkschakelaar er zelf aan maar ga wel vragen of ze de kabel netjes op lengte maken. Kwestie van een paar schroefjes en knipjes.
Ik mag toch hopen dat ze die kabel op elk mogelijke lengte (binnen het redelijke) kunnen aansluiten.

• paQ
  • Nu online
MacD007 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:14:
[...]

als alles nieuw is dan zit daar dus ook een hoofdschakelaar bij, en er is dus geen directe noodzaak om aan je hoofdzekering te komen, tenzij deze natuurlijk de geest geeft (en dan is een automaat hoofdzekering dan wel weer erg handig)
Zie nog steeds niet hoe de hoofdzekering iets met de hoofdschakelaar van doen heeft.
Als ik een fase overbelast, bijv 7 minuten op 31A, dan doet de hoofdzekering (op die fase) *TAK*.

• MacD007
paQ schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:41:
[...]

Zie nog steeds niet hoe de hoofdzekering iets met de hoofdschakelaar van doen heeft.
Als ik een fase overbelast, bijv 7 minuten op 31A, dan doet de hoofdzekering (op die fase) *TAK*.
heel simpel, als je geen hoofdschakelaar hebt en je moet je groepenkast (omdat je daar aan het werk bent) spanningsloos schakelen gaat dat alleen via je hoofdzekering, een andere mogelijk is het gewoon niet.

bepaalde installatiewerkzaamheden mag je namelijk niet onder spanning uitvoeren. Een echte professional weet dat, een leek die zelf in een groepenkast aan het klungelen is (die heeft daar eigenlijk helemaal niets te zoeken) weet dat in ieder geval als deze na een klap en een vlamboog op de grond ligt (hopelijk is de beste man dan niet alleen, want anders kan dat nog heel slecht met hem afllopen).
Heb helaas diverse van dit soort gevallen zelf gezien, en daar wordt je echt niet blij van. Helaas konden daar een aantal mensen het helaas niet meer navertellen wat ze gedaan hadden.

• paQ
  • Nu online
MacD007 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 15:50:
[...]

heel simpel, als je geen hoofdschakelaar hebt en je moet je groepenkast (omdat je daar aan het werk bent) spanningsloos schakelen gaat dat alleen via je hoofdzekering, een andere mogelijk is het gewoon niet.

bepaalde installatiewerkzaamheden mag je namelijk niet onder spanning uitvoeren. Een echte professional weet dat, een leek die zelf in een groepenkast aan het klungelen is (die heeft daar eigenlijk helemaal niets te zoeken) weet dat in ieder moment als deze na een klap en een vlamboog op de grond ligt (hopelijk is de beste man dan niet alleen, want anders kan dat nog heel slecht met hem afllopen).
Heb helaas diverse van dit soort gevallen zelf gezien, en daar wordt je echt niet blij van. Helaas konden daar een aantal mensen het helaas niet meer navertellen wat ze gedaan hadden.
ja mooi allemaal...

:? zie nog altijd niet de relatie tussen het overbelasten van een fase en dus de belasting op de fases aanpassen (beter verdelen over de fases dus), en een hoofdschakelaar.

offtopic:
ik heb zelfs twee hoofdschakelaars, want 2 meters en hoofdzekering automaten

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13:42

[Afbeelding]
Is je overspanningsbeveiliging al getriggerd? (Want 1x rood) dan moet die toch vervangen worden?
Edit: sorry verkeerd gezien

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• MacD007
Toby-Wan schreef op donderdag 19 september 2024 @ 16:05:
[...]

Is je overspanningsbeveiliging al getriggerd? (Want 1x rood) dan moet die toch vervangen worden?
Ik weet niet waar jij rood ziet, maar de overspanningsbeveiliging is niet getriggerd en de indicatie is normaal (dus geen rood) in het venster. net nog even gecheckt.

• VindiGoosh
Weet iemand de precieze diameter van die ribbelbuizen? Dus zonder de isolatie eromheen.

Ik heb het nog nergens kunnen vinden

• VindiGoosh
Ik vermoed 19mm, maar ik hoop dat iemand hier dat zou kunnen en willen bevestigen/ontkrachten

• Toby-Wan
VindiGoosh schreef op donderdag 19 september 2024 @ 20:41:
Weet iemand de precieze diameter van die ribbelbuizen? Dus zonder de isolatie eromheen.

Is DN20 Solar ribbelbuis, is redelijk standaard maat, bij onderstaande link kan je ook een data-sheet raadplegen
https://www.groene-energi...-dn20--20mm-isolatie.html

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• VindiGoosh
Toby-Wan schreef op donderdag 19 september 2024 @ 21:10:
[...]

Is DN20 Solar ribbelbuis, is redelijk standaard maat, bij onderstaande link kan je ook een data-sheet raadplegen
https://www.groene-energi...-dn20--20mm-isolatie.html
Precies wat ik zocht, dankjewel.

Stukje groter dan ik had verwacht helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:50
VindiGoosh schreef op donderdag 19 september 2024 @ 20:41:

26 mm

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• MacD007
paQ schreef op donderdag 19 september 2024 @ 15:55:
[...]

ja mooi allemaal...

:? zie nog altijd niet de relatie tussen het overbelasten van een fase en dus de belasting op de fases aanpassen (beter verdelen over de fases dus), en een hoofdschakelaar.

offtopic:
ik heb zelfs twee hoofdschakelaars, want 2 meters en hoofdzekering automaten
Heel simpel, dat anders verdelen doe normaal gezien en veilig niet onder spanning dus met de hoofdschakelaar uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerardwaz

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
sorry, of AI heeft dit geschreven of de beste man heeft echt geen verstand van het onderwerp waar hij over schrijft.
helaas zie je dat ook nog mbt de verschillende eigenschappen van de warmtepomp die hij in zijn verhaal benoemd.
helaas onvolledig en deels zelfs misleidend.
idee was prima maar de uitvoering was ronduit slecht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

MacD007 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 09:53:
[...]

sorry, of AI heeft dit geschreven of de beste man heeft echt geen verstand van het onderwerp waar hij over schrijft.
helaas zie je dat ook nog mbt de verschillende eigenschappen van de warmtepomp die hij in zijn verhaal benoemd.
helaas onvolledig en deels zelfs misleidend.
idee was prima maar de uitvoering was ronduit slecht.
Ik vind het wel een leuk lijstje. Teksten gekopieerd van de leveranciers zelf, zo lijkt het. Daardoor onvolledig (vermogen, geluid, all-electric mogelijkheden kun je niet goed vergelijken), maar je ziet daarmee wel de focus van de producenten. Ik vind het een mooi lijstje om mee te starten als je op zoek bent naar een hybride warmtepomp voor weinig. En mooi dat voor zoveel WP's de installatiekosten goed in beeld zijn.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14:34
Zijn hier mensen die ook graag 1 kamer extra willen verwarmen met een quatt? Hoe wordt hier mee omgegaan. Andere kamers mogen best kouder zijn, maar we willen graag één kamer extra verwarmen. Is dit uberhaupt goed mogelijk met de quatt of is een extra elektrische kachel beter/slimmere oplossing?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gerardwaz
0xygen500 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 20:39:
Zijn hier mensen die ook graag 1 kamer extra willen verwarmen met een quatt? Hoe wordt hier mee omgegaan. Andere kamers mogen best kouder zijn, maar we willen graag één kamer extra verwarmen. Is dit uberhaupt goed mogelijk met de quatt of is een extra elektrische kachel beter/slimmere oplossing?
De thermostaat in die kamer plaatsen en de rest met thermostaatkranen regelen.

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:27
Wil je 1 kamer warmer hebben, dan moet je daar de afgifte groter maken. Grotere radiator bijvoorbeeld.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:51
Met vloerverwarming beneden en radiatoren boven haast onmogelijk. Probleem in dat geval is dat beneden de thermosthaat vrijwel niet aanslaat. Dan moet je wel een massief blok verwarming boven hebben wil die de warmte net zo lang vasthouden…

Elektrisch kacheltje af en toe wat bijverwarmen.

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:36
Johan Bogle schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 09:08:
Met vloerverwarming beneden en radiatoren boven haast onmogelijk. Probleem in dat geval is dat beneden de thermosthaat vrijwel niet aanslaat. Dan moet je wel een massief blok verwarming boven hebben wil die de warmte net zo lang vasthouden…

Elektrisch kacheltje af en toe wat bijverwarmen.
Draadloze thermostaat nemen. Die is eenvoudig mee te nemen.
Grotere radiator in die ruimte helpt ook en natuurlijk even kijken of de isolatie op orde is. Met enkel glas gaat het niet werken.

• MacD007
netappie schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 09:38:
[...]

Draadloze thermostaat nemen. Die is eenvoudig mee te nemen.
Grotere radiator in die ruimte helpt ook en natuurlijk even kijken of de isolatie op orde is. Met enkel glas gaat het niet werken.
@Johan Bogle wat @netappie ook al mooi aangeeft, wat voor glas hebben deze ruiten, want zoals hij al goed aangaf met enkel glas verlies je helaas meer warmte dan dat er warmte door de warmtepomp en afgiftesysteem afgegeven kan worden. Bij een CV die op boost modus echt een stoot warmte in een ruimte kan brengen waarbij de radiatoren nagenoeg roodgoeiend werden, ik ken dat van vroeger nog wel (je moest toen echt niet ook maar in de buurt komen van een radiator, laat staan dat je die kon aanraken).
eenvoudige tip, gebruik radiatorfolie achter de radiator, simpel en het helpt.
Dus kijk ook even naar je type glas.
Tip, in combinatie met een warmtepomp (binnen 2 jaar) krijg je ook nog eens dubbel subsidie, volgend jaar zouden overigens de subsidie voor glas nog eens behoorlijk omhoog gaan plus je hoeft dan geen min. 8m2 maar nu nog maar min 3m3 glas te vervangen (dat is slechts nog maar een grote ruit (woonkamerr bv).

• netappie
Misschien is dit behulpzaam:
YouTube: Should I Upgrade My Radiators For A Heat Pump? | RADIATOR CHEAT SHEE...

Een elektrische kachel is gewoonweg onzuinig. De Quatt gebruikt minder om het hele huis op te warmen.
En natuurlijk zijn er situaties waar dit wel een beetje aan kan vullen voor een koude hoek of een plek die maar even warm moet zijn, maar ik zou het toch zo veel mogelijk vermijden.

[ Voor 17% gewijzigd door netappie op 21-09-2024 10:15 ]

• klmtrf
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14-09 08:38
Zou je bovenstaand ook kunnen oplossen met een draadloze temperatuursensor van Tado en dan zoneverwarming ik die ruimte aanzetten? Dan stuurt deze ook de Quatt aan wanneer nodig toch? Mits je al Tado in huis hebt uiteraard

• Toby-Wan
klmtrf schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 11:13:
Zou je bovenstaand ook kunnen oplossen met een draadloze temperatuursensor van Tado en dan zoneverwarming ik die ruimte aanzetten? Dan stuurt deze ook de Quatt aan wanneer nodig toch? Mits je al Tado in huis hebt uiteraard
Wel zorgen dat er genoeg afgifte open staat, 1 radiator in 1 ruimte is te weinig

• netappie
Toby-Wan schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 11:53:
[...]

Wel zorgen dat er genoeg afgifte open staat, 1 radiator in 1 ruimte is te weinig
Dat hangt er maar helemaal vanaf.
Ik heb ook 1 ruimte die in verhouding maar moeizaam opwarmt op de huidige T11 radiator ondanks isoleren.
Daar moet nog even een T22 radiator van hetzelfde formaat voor in de plaats, maar ik heb de ruimte nu ook wat meer gevuld met meubels, vooral tegen de wand naar de buren, die overdag helemaal niet stoken.

Misschien kijk ik het nog een stookseizoen aan, al is het maar uit nieuwsgierigheid of het verminderde aantal m3 warm te houden lucht, de thermische massa van de gevulde meubels en minder verlies naar de buren samen het verschil maakt.

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:44
Ik zie dat met de laatste update de energieprijzen met meer details kunnen worden ingevuld.
Hoe doen jullie dat voor een dynamisch contract?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• netappie
TeslaNerd schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 14:13:
Ik zie dat met de laatste update de energieprijzen met meer details kunnen worden ingevuld.
Hoe doen jullie dat voor een dynamisch contract?
Ik denk niet dat dit al mogelijk is. Wie weet in de toekomst.

Het gemakkelijkste is om er gewoon een slimme stekker van HomeWizard tussen hangen en daar een dynamisch contract in te vullen in de app. Als het goed is gaat het dan vanzelf precies berekenen wat de Quatt je kost. Helaas niet met terugwerkende kracht als je nu pas later een slimme stekker plaatst, maar als de historische data er al in zit, dan moet het goed komen.

Ik heb zelf al wat experimenten gedaan met mijn zonnepanelen. Als ik met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2024 dynamisch laat toepassen, dan loop ik meteen ongeveer 500 euro achter qua opbrengst.
Zolang ik alles nog mag salderen zonder terugleverkosten is een vast contract voor mij dus veel gunstiger, want die 500 euro achterstand ik nooit meer inhalen in de rest van het jaar.

Daarnaast ben ik wel benieuwd wat de Quatt uit mijn extra zonnepanelen haalt. Er liggen er nu 10 meer dan vorig jaar om de ochtendzon ook op te vangen en dat zou in het begin van het stookseizoen behoorlijk kunnen schelen. Het levert met een COP rond de 5 ook veel meer op dan een overschot terug verkopen aan de energieleverancier.

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:51
MacD007 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 09:51:
[...]

@Johan Bogle wat @netappie ook al mooi aangeeft, wat voor glas hebben deze ruiten, want zoals hij al goed aangaf met enkel glas verlies je helaas meer warmte dan dat er warmte door de warmtepomp en afgiftesysteem afgegeven kan worden.
Het probleem is niet de isolatie. Het probleem is dat beneden waar de thermostaat hangt alleen in de ochtend een warmtevraag is en de rest van de dag de restwarmte vloerverwarming daar de thermostaat geen signaal meer stuurt om bij te verwarmen. De ruimtes boven hebben geen vloerverwarming dus koelen beduidend meer af, waardokr het hier later in de middag echt fris aanvoelt. Zijn ook ruimtes met prima glas etc.

• paQ
  • Nu online
Johan Bogle schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 15:12:
[...]
Het probleem is niet de isolatie. Het probleem is dat beneden waar de thermostaat hangt alleen in de ochtend een warmtevraag is en de rest van de dag de restwarmte vloerverwarming daar de thermostaat geen signaal meer stuurt om bij te verwarmen. De ruimtes boven hebben geen vloerverwarming dus koelen beduidend meer af, waardokr het hier later in de middag echt fris aanvoelt. Zijn ook ruimtes met prima glas etc.
Is ook niet iets wat je zo even oplost met een thermostaat plaatsen. Er moet voldoende flow én afgifte zijn om een wp efficiënt (en lang) te laten lopen. En/of iets hebben wat goed buffert.

Die chill waar ze mee komen kun je daar wel beter voor inzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
[...]
Je zou de aanvoertemperatuur van de vloerverwarming wat kunnen verlagen zodat het minder snel warm wordt beneden. Dus een beetje balans zien te vinden tussen boven en beneden.

• MacD007
[...]
Dus boven verlies je dus toch meer warmte dan onder, boven koelt het eerder af = dus boven meer verlies dan onder. Waar staat de thermostaat ( mogelijk ongunstige ligging, dus het eerdere idee om naar een draadloos systeem te gaan is zo slecht niet.

• 0xygen500
klmtrf schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 11:13:
Heb Tado in huis. Alle kamers worden nu prima warm, maar beneden hoeft het niet zo warm te zijn als boven. Vandaar dus de vraag of het in 1 kamer wel wat warmer zou kunnen doormiddel van bijvoorbeeld een tado knop op de radiator.

• VindiGoosh
Hier ook een vraag over de Tado’s.

Ik heb ze vandaag geïnstalleerd en dat ging verder prima. Heb zelf een Remeha Tzerra 39c (ja mijn nekharen staan er ook van overeind). Quatt werkt goed met de v3+ dus mede vandaar de overstap.

Mijn ouders nemen hoogstwaarschijnlijk ook de Duo, maar met het onderzoeken naar de mogelijkheden voor Tado’s bij hun kwam ik op het probleem dat hun Atag i36 i.c.m. Atag One niet zonder meer met Tado werkt.

On/off is geen probleem, maar modulerend kan alleen met een extra adapter (zijn te koop) en softwarematig getweak. Niet ideaal, maar in het ergste geval geen ramp.

Nu vroeg ik mij af: hoe relevant is de mate van comptabiliteit van de Tado en Atag i36 überhaupt wanneer je gebruik gaat maken van de Duo? Immers nemen die de warmtevraag groot en deels van de CV over. Dus hoe noodzakelijk is het dat de overige 20% van de CV modulerend ipv on/off werkt met de Tado?

Mijn gevoel zegt dat dit gerommel is in de marges. Wat denken jullie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerardwaz
VindiGoosh schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 22:13:

Ik heb ze vandaag geïnstalleerd en dat ging verder prima. Heb zelf een Remeha Tzerra 39c (ja mijn nekharen staan er ook van overeind). Quatt werkt goed met de v3+ dus mede vandaar de overstap.

Mijn ouders nemen hoogstwaarschijnlijk ook de Duo, maar met het onderzoeken naar de mogelijkheden voor Tado’s bij hun kwam ik op het probleem dat hun Atag i36 i.c.m. Atag One niet zonder meer met Tado werkt.

On/off is geen probleem, maar modulerend kan alleen met een extra adapter (zijn te koop) en softwarematig getweak. Niet ideaal, maar in het ergste geval geen ramp.

Nu vroeg ik mij af: hoe relevant is de mate van comptabiliteit van de Tado en Atag i36 überhaupt wanneer je gebruik gaat maken van de Duo? Immers nemen die de warmtevraag groot en deels van de CV over. Dus hoe noodzakelijk is het dat de overige 20% van de CV modulerend ipv on/off werkt met de Tado?

Over het niet moduleren moet je je helemaal niet druk maken, de ketel draait zo weinig dat dit verwaarloosbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
Gerardwaz schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 22:26:
[...]

Over het niet moduleren moet je je helemaal niet druk maken, de ketel draait zo weinig dat dit verwaarloosbaar is.
Bedankt voor de bevestiging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
VindiGoosh schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 22:13:

Ondanks dat de aansturing vanuit de CiC aan/uit is, zal de CV ketel intern nog steeds moduleren om de vast ingestelde temperatuur te bereiken.

Dus als de hard ingestelde temperatuur op de ketel bijvoorbeeld 50 graden is en de Quatt levert het met 45 graden aan, dan gaat die echt niet op vol vermogen draaien.

Laat je het huis flink afkoelen terwijl je op vakantie bent en vraagt de CiC hulp omdat het water af is gekoeld naar 15 graden, dan zal de CV ketel wel flink aan de bak gaan om binnen no-time op die hard ingestelde 50 graden te komen. Dit totdat de CiC de ketel uit zet omdat het niet meer nodig is, wat natuurlijk al ver voor die 50 graden kan zijn.

Let hierbij met het instellen op je afgiftesysteem en het minimum vermogen van je ketel. De Quatt zit er tussen als voorverwarmer, dus te laag kan pendelen veroorzaken (aan/uit/aan/uit/aan/uit/.../stuk) en te hoog zorgt er voor dat de ketel bij een beetje hulpvraag veel te hard gaat en daardoor kort en onzuinig draait. Je wilt ook niet dat de Quatt elke keer uit gaat door een overshoot van de CV ketel, dus hij moet in ieder geval op 60 of lager. Dit kan je al testen voordat de Quatt hangt.

Het gemakkelijkste is een HomeWizard slimme stekker er tussen steken omdat die realtime en achteraf goed laat zien wat de ketel doet als hij moet helpen. Na het correct inregelen kan je die eventueel weer voor iets anders gebruiken of laten hangen als je er zicht op wilt blijven houden.

[ Voor 3% gewijzigd door netappie op 22-09-2024 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
netappie schreef op zondag 22 september 2024 @ 07:14:
[...]

Ondanks dat de aansturing vanuit de CiC aan/uit is, zal de CV ketel intern nog steeds moduleren om de vast ingestelde temperatuur te bereiken.

Dus als de hard ingestelde temperatuur op de ketel bijvoorbeeld 50 graden is en de Quatt levert het met 45 graden aan, dan gaat die echt niet op vol vermogen draaien.

Laat je het huis flink afkoelen terwijl je op vakantie bent en vraagt de CiC hulp omdat het water af is gekoeld naar 15 graden, dan zal de CV ketel wel flink aan de bak gaan om binnen no-time op die hard ingestelde 50 graden te komen. Dit totdat de CiC de ketel uit zet omdat het niet meer nodig is, wat natuurlijk al ver voor die 50 graden kan zijn.

Let hierbij met het instellen op je afgiftesysteem en het minimum vermogen van je ketel. De Quatt zit er tussen als voorverwarmer, dus te laag kan pendelen veroorzaken (aan/uit/aan/uit/aan/uit/.../stuk) en te hoog zorgt er voor dat de ketel bij een beetje hulpvraag veel te hard gaat en daardoor kort en onzuinig draait. Je wilt ook niet dat de Quatt elke keer uit gaat door een overshoot van de CV ketel, dus hij moet in ieder geval op 60 of lager. Dit kan je al testen voordat de Quatt hangt.

Het gemakkelijkste is een HomeWizard slimme stekker er tussen steken omdat die realtime en achteraf goed laat zien wat de ketel doet als hij moet helpen. Na het correct inregelen kan je die eventueel weer voor iets anders gebruiken of laten hangen als je er zicht op wilt blijven houden.
Bedankt voor de uitleg.

Hoe heeft dit precies te maken met de Tado’s? Ik begrijp daar de link niet helemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
netappie schreef op zondag 22 september 2024 @ 07:14:

Ik heb zelf geen quatt, maar help inmiddels 2 mensen die er sterke interesse in hebben.

Weet ieman hoe dat eigenlijk gaat met “minimum ketelvermogen “???

Ik heb mijn huis in stapjes zuiniger gemaakt. Voor ik de w/w warmte pomp had en wel geïsoleerd had probeerde ik op 50 graden te draaien en bovenverdieping onverwarmd te laten. Ik was happy dat dat met radiatoren makkelijk ging.
Maarrrrr…..
Ik kwam er achter dat mijn 24kW cv slechts tot 30% kon terugmoduleren dus minimaal 6kW leverde en het helemaal niet lukte om tot 50graden terug te moduleren. 70 was minimum.

Terug naar de quatt…
Als die de gasketel nodig heeft en bijvoorbeeld 35 graden aan de gasketel geeft… dan denk ik dat de gasketel er veel meer dan 50 graden van gaat maken.

Radiatoren zorgen dan voor frequent aan/uit gedrag.
Vloerverwarming zal op zich goed kunnen werken. Als grote warmtebuffer kan ze die boost prima opvangen door in 1 of 2 uur slechts 1 graad op te warmen.

@nairolf
In dat geval moet je (denk ik) geen verdeler zonder pomp hebben anders gaat de volle cv capaciteit in 1 keer de vloer in.

Anyway…. Mijn gedachtes hierover… is daar praktijk ervaring op?

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Laatste vraag nog over Tado, Quatt en de Atag one:

Blijkbaar is het zo dat Atag de ketel zo heeft gemaakt dat die alleen met hun eigen thermostaten werken. Als mijn ouders straks hun Atag One thermostaat vervangen door die van Tado in combinatie met Quatt, dan kunnen zij geen foutcodes van de CV meer aflezen.

Hoe zou dit op te lossen zijn? Weet iemand dit? Of kan de CiC van Quatt dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
VindiGoosh schreef op zondag 22 september 2024 @ 09:30:

Blijkbaar is het zo dat Atag de ketel zo heeft gemaakt dat die alleen met hun eigen thermostaten werken. Als mijn ouders straks hun Atag One thermostaat vervangen door die van Tado in combinatie met Quatt, dan kunnen zij geen foutcodes van de CV meer aflezen.

Hoe zou dit op te lossen zijn? Weet iemand dit? Of kan de CiC van Quatt dit ook?
Alleen voor foutcodes???

Dan zou ik de originele thermostaat niet weggooien maar 1x per jaar even wisselen om foutcodes te kunnen lezen.
Thermostaat aansluiten met een kroonsteentje er tussen of als je het mooi wil maken iets met een stekkertje maken.

Just my 2 cents.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Stefannn schreef op zondag 22 september 2024 @ 09:42:
[...]

Alleen voor foutcodes???

Dan zou ik de originele thermostaat niet weggooien maar 1x per jaar even wisselen om foutcodes te kunnen lezen.
Thermostaat aansluiten met een kroonsteentje er tussen of als je het mooi wil maken iets met een stekkertje maken.

Just my 2 cents.
Ja ik zat er ook al aan te denken om hem gewoon daarvoor te bewaren, maar met een stekkertje op die manier is het nog beter. Goeie tip.

Gaan we het zo oplossen! Bedankt weer tweakers :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
VindiGoosh schreef op zondag 22 september 2024 @ 09:25:
[...]

Bedankt voor de uitleg.

Hoe heeft dit precies te maken met de Tado’s? Ik begrijp daar de link niet helemaal
De Tado's praten alleen nog met de CiC en dat gaat wel met opentherm.

De CiC kan met een deel van de ketels ook opentherm praten voor een exacte aanvoertemperatuur en modulatie als die nodig is, maar het gemis is dus niet groot zolang je de ketel zelf goed instelt voor dat soort momenten.

De Tado is een hele goede combinatie met een Quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Stefannn schreef op zondag 22 september 2024 @ 09:27:
[...]

Ik heb zelf geen quatt, maar help inmiddels 2 mensen die er sterke interesse in hebben.

Ik heb mijn huis in stapjes zuiniger gemaakt. Voor ik de w/w warmte pomp had en wel geïsoleerd had probeerde ik op 50 graden te draaien en bovenverdieping onverwarmd te laten. Ik was happy dat dat met radiatoren makkelijk ging.
Maarrrrr…..
Ik kwam er achter dat mijn 24kW cv slechts tot 30% kon terugmoduleren dus minimaal 6kW leverde en het helemaal niet lukte om tot 50graden terug te moduleren. 70 was minimum.

Terug naar de quatt…
Als die de gasketel nodig heeft en bijvoorbeeld 35 graden aan de gasketel geeft… dan denk ik dat de gasketel er veel meer dan 50 graden van gaat maken.

Vloerverwarming zal op zich goed kunnen werken. Als grote warmtebuffer kan ze die boost prima opvangen door in 1 of 2 uur slechts 1 graad op te warmen.

@nairolf
In dat geval moet je (denk ik) geen verdeler zonder pomp hebben anders gaat de volle cv capaciteit in 1 keer de vloer in.

Precies waar een mengverdeler goed voor is.
1. Beschermen vloer tegen schade
2. Meer vermogen door bestaande aanvoer leiding
3. Radiatoren kunnen op hogere temperaturen blijven werken wanneer dat nodig is.

Er zijn warmtepompen en CV ketels die je gewoon kan begrenzen (of een LT deel hebben). Maar Quatt doet dit nog niet en een krachtige CV ketel kan vaak niet ver genoeg terug moduleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
netappie schreef op zondag 22 september 2024 @ 10:51:
[...]

De Tado's praten alleen nog met de CiC en dat gaat wel met opentherm.

De CiC kan met een deel van de ketels ook opentherm praten voor een exacte aanvoertemperatuur en modulatie als die nodig is, maar het gemis is dus niet groot zolang je de ketel zelf goed instelt voor dat soort momenten.

De Tado is een hele goede combinatie met een Quatt.
Ahh op die manier. Oke helemaal duidelijk zo. Nogmaals bedankt voor je tijd en uitleg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
netappie schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:01:
[...]

Precies waar een mengverdeler goed voor is.
1. Beschermen vloer tegen schade
2. Meer vermogen door bestaande aanvoer leiding
3. Radiatoren kunnen op hogere temperaturen blijven werken wanneer dat nodig is.

Er zijn warmtepompen en CV ketels die je gewoon kan begrenzen (of een LT deel hebben). Maar Quatt doet dit nog niet en een krachtige CV ketel kan vaak niet ver genoeg terug moduleren.
Helemaal mee eens.
Zoals eerder gepost, ik heb zelf een compleet eigenbouw home automation. In principe draai ik nu 100% warmtepomp maar in geval van strenge vorst hangt de gasketel er nog.

Echter….
In dat geval heb ik de boel met kleppen zodanig ingericht dat de gasketel 100% op de radiatoren gaat die dan dus op hogere temperatuur gaan werken.
De warmtepomp gaat dan 100% op de vloerverwarming die dan de warmtepomp niet meer hoeft te delen met de radiatoren. De vloerverwarming heeft geen meng verdeler. In mijn geval gaat dat dus goed (scheelt weer Electra kosten van de meng verdeler en de delta T van de warmtepomp blijft optimaal laag).

Dat is natuurlijk alleen weggelegd voor de “meer die hard tweaker”, dat snap ik ook wel.

@nairolf : dit alles even heel goed overdenken!
Nb… het is wel een soort duivels dilemma.
Als ik jouw gegevens zo lees gok ik dat je 95% van de tijd zonder gasketel kan draaien (gokje), dan is het wel heel erg “prettig” om de circulatie pomp eruit te halen en daarmee hogere efficiëntie te creëren.
Maar je moet in die ene strenge vorstweek de boel natuurlijk niet kapot maken.

Eerlijk gezegd zou ik beginnen met circulatie minimaal zitten of compleet uit. Bij volledig uit vermoed ik echter dat je tegenstroom gaat krijgen en dan werkt er helemaal niks meer.
- je kan dat sowieso al testen nu je nog op gasketel zit om te kijken hoe het reageert.
- na aankoop warmtepomp kan je dan een winter kijken in hoeverre je volledig van gas af bent. Dus of je die menger nog nodig hebt.
- en dan een jaar later besluiten of je het aandurft de pomp er tussenuit te halen en daarmee je hybride mogelijkheid durft op te geven. De “Best of both worlds” zou zijn om pompmteblaten zitten en er een terugslag klep bij te zetten zodat je de pomp in warmtepomp bedrijf uit kan zetten en in hybrid bedrijf actief kan maken. Dat is echter een nogal fixe sleutel klus. Je hebt echter een jaar om te bedenken of je dat de moeite waard vindt dus daar ga je wel uitkomen.

Je kan trouwens ook nog uitzoeken of je de pomp niet verder kan terug dimmen. Dat is ook weer een hoop gehobby. Als tweaker zou ik dat zeker uitzoeken :)
Pomp op 10% betekent hele lage Electra kosten en verwaarloosbaar extra inefficiency van de warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nairolf schreef op zondag 15 september 2024 @ 22:58:
Nou, na een hele tijd meelurken in o.a. dit topic, is het inmiddels gelukt de WAF te overtuigen dat Quatt een goede investering is d:)b . Het huisbezoek is aangevraagd. Nu wachten op een afspraak. Hopelijk zie ik het daarna nogsteeds zo rooskleurig in als nu :D .

We hebben maar een kleine tussenwoning (1985, 98 m2), BG vloerverwarming, boven 2x T10, 1x T11 en 1 handdoekradiator, maar boven werd nooit verwarmd. Winter '23/'24 730 m3 gas, maar in mei veel glas vervangen, dus verwachting is (als we toch geen WP nemen) nog maar 600 m3 gas nodig te hebben in totaal in een vergelijkbare winter, waarvan dan 500 voor verwarmen. Dat betekent ~0.167 m3/graaddag, oftewel bij -10 en 20 vollasturen slechts 2.2 kW, wat ruim binnen de Quatt specificatie valt.

De keuze is uiteindelijk gevallen op Quatt om 2 belangrijke redenen: Stil, dus weinig problemen bij een tussenwoning, en optie voor koelen zonder extra buitenunit, wat vanwege de geluidsnormen weer een no-go zou zijn. De keuze was dus: Duurzaam verwarmen of zomers koelen, of beide met Quatt.

Maarja met zulk laag verbruik is de besparing (per maand/jaar) maar gering, en dus terugverdientijd verschrikkelijk. Door redenen die vrij specifiek zijn voor onze situatie (het geld moet besteedt worden) is dit beter dan andere opties die we ermee hebben. In dat opzicht dus een "goede" investering finance-wise. Milieu-wise natuurlijk altijd goed!

Tot zover mijn eenzijdig zenden, ik ben vooral gewoon heel enthousiast dat we er nu aan gaan beginnen! *O* oOo

Dan heb ik nog wel een vraagje:
Ik moet wel mijn vloerverwarming verdeler vervangen. Hij heeft helaas (naar eigen metingen met temperatuursensoren) een mengverhouding van iets van 1-in-met-6-terug, en niet instelbaar.. Oftewel van 56 graden aanvoer bij de verdeler (wat door verlies van lange buizen met 80 graden bij de ketel gemaakt moet worden, ja 41% verlies..) en 26 graden retour maakt hij (26 *6 + 56)/7 = 30 graden "nieuw" water. En dan heb ik de thermostaatkraan al eraf geschroefd, dus het pinnetje is altijd maximaal "uit", dus maximale waterdoorvoer.. altijd..

Ik overweeg een open verdeler te plaatsen, dus geen pomp, al het water direct de vloer in..

Ik zie dat bij @onlinaius de VVW niet meer mengt, wat was de overweging daarvoor? Quatt geeft aan dat dit niet aangeraden wordt, maar dat lijkt me vooral indekken.. Omdat we zo weinig warmtevraag hebben verwacht ik dat ik praktisch alleen nog het SWW-gas overhoudt, en een heel klein beetje gas voor de 18-graden-starttemperatuur (als dat toch nog blijft...).. Daardoor zou de ketel dus nooit meer "heet" water maken, en het risico mijns-inziens dermate laag zijn dat dit dus wel kan..

Zijn er nog meer mensen die deze keuze hebben gemaakt? Zo ja, wat was jullie situatie en hoe heeft dit uitgepakt?
Ik had, bij het aanleggen van de vloerverwarming, gelijk al gekozen voor een LTV-verdeler.
Het voordeel daarvan vind ik dat je alle kanten op kunt.
Heb mijn verdeler nu helemaal open staan.
CV staat op 45°C. Thermostaatknop vvw ook op 45°C (voor het geval bij cv-onderhoud de temperatuur omhoog wordt gezet: water boven 40°C wil ik eigenlijk niet al te lang de vloer in hebben. PVC-vloer, garantie tot ongeveer 27-28°C.

Let op: bij Robot schijnt je deze iets te moeten laten bijmengen.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500

Die foutcodes staan toch ook op de CV zelfs aangegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:21

ATAG I**EC of I**ECZ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
0xygen500 schreef op zondag 22 september 2024 @ 16:01:
[...]

Die foutcodes staan toch ook op de CV zelfs aangegeven?
Volgens mij niet.
Atag i36 eczcw5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:21
VindiGoosh schreef op zondag 22 september 2024 @ 17:26:
[...]

Volgens mij niet.

[...]

Atag i36 eczcw5
Ecz heeft opentherm ingebouwd. En je zou zelfs beide thermostaten kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 12:21
Afgelopen vrijdag zijn hier de quatt duo’s geleverd en installatie is komende donderdag. Gisteren de oude Remeha cv ketel vervangen voor een Atag iZone samen met een kennis die bij een installateur werkt. Nu was ik vandaag door de parameters van de Atag aan het bladeren en kwam ik een parameter “Hybride” tegen, die kan op On / Off. Ik kan nergens verdere beschrijving vinden (ook niet in de handleiding) wat deze doet. Iemand enig idee of hier al eens me geëxperimenteerd in combinatie met een Quatt?

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
medu80 schreef op zondag 22 september 2024 @ 18:06:
[...]

Ecz heeft opentherm ingebouwd. En je zou zelfs beide thermostaten kunnen gebruiken.
Dan heb ik dat denk ik verkeerd begrepen van mn vader. Hij deed het doen overkomen alsof dat zonder die Atag One niet meer mogelijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkh
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12:17
Als ik mijn cv systeem wat wil bijvullen, (1.5bar momenteel) moet de slang dan aangesloten worden op het rood omcirkeld, zie niet echt veel andere opties 😅 of moet je het aansluiten waar de flowmeter zit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rKsE1NbqlW6u2vfayP_lz4KnwYA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9llEBezXflL03cXP6PWGRMsy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door rinkh op 22-09-2024 20:48 ]

NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
rinkh schreef op zondag 22 september 2024 @ 20:16:
Als ik mijn cv systeem wat wil bijvullen, (1.5bar momenteel) moet de slang dan aangesloten worden op het rood omcirkeld, zie niet echt veel andere opties 😅 of moet je het aansluiten waar de flowmeter zit?

[Afbeelding]
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
@medu80

Net toch even langsgereden om zelf te zien hoe het zit, en je hebt inderdaad gelijk. In de CV zit gewoon een display.

Uiteindelijk gaf hij ook aan niet zo enthousiast over de Atag One te zijn. Dus ik denk dat hij tevreden zal zijn met de overstap op Tado i.c.m. de Quatt duo later dit jaar.

Nogmaals bedankt voor het meedenken allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Nu online
Stefannn schreef op zondag 22 september 2024 @ 09:27:
[...]

Maarrrrr…..

Terug naar de quatt…

@nairolf

Stefannn schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:27:
[...]

Helemaal mee eens.
Zoals eerder gepost, ik heb zelf een compleet eigenbouw home automation. In principe draai ik nu 100% warmtepomp maar in geval van strenge vorst hangt de gasketel er nog.

Echter….
In dat geval heb ik de boel met kleppen zodanig ingericht dat de gasketel 100% op de radiatoren gaat die dan dus op hogere temperatuur gaan werken.
De warmtepomp gaat dan 100% op de vloerverwarming die dan de warmtepomp niet meer hoeft te delen met de radiatoren. De vloerverwarming heeft geen meng verdeler. In mijn geval gaat dat dus goed (scheelt weer Electra kosten van de meng verdeler en de delta T van de warmtepomp blijft optimaal laag).

Dat is natuurlijk alleen weggelegd voor de “meer die hard tweaker”, dat snap ik ook wel.

@nairolf : dit alles even heel goed overdenken!
Nb… het is wel een soort duivels dilemma.
Als ik jouw gegevens zo lees gok ik dat je 95% van de tijd zonder gasketel kan draaien (gokje), dan is het wel heel erg “prettig” om de circulatie pomp eruit te halen en daarmee hogere efficiëntie te creëren.
Maar je moet in die ene strenge vorstweek de boel natuurlijk niet kapot maken.

Eerlijk gezegd zou ik beginnen met circulatie minimaal zitten of compleet uit. Bij volledig uit vermoed ik echter dat je tegenstroom gaat krijgen en dan werkt er helemaal niks meer.
- je kan dat sowieso al testen nu je nog op gasketel zit om te kijken hoe het reageert.
- na aankoop warmtepomp kan je dan een winter kijken in hoeverre je volledig van gas af bent. Dus of je die menger nog nodig hebt.
- en dan een jaar later besluiten of je het aandurft de pomp er tussenuit te halen en daarmee je hybride mogelijkheid durft op te geven. De “Best of both worlds” zou zijn om pompmteblaten zitten en er een terugslag klep bij te zetten zodat je de pomp in warmtepomp bedrijf uit kan zetten en in hybrid bedrijf actief kan maken. Dat is echter een nogal fixe sleutel klus. Je hebt echter een jaar om te bedenken of je dat de moeite waard vindt dus daar ga je wel uitkomen.

Je kan trouwens ook nog uitzoeken of je de pomp niet verder kan terug dimmen. Dat is ook weer een hoop gehobby. Als tweaker zou ik dat zeker uitzoeken :)
Pomp op 10% betekent hele lage Electra kosten en verwaarloosbaar extra inefficiency van de warmtepomp
Ja precies dit duivelse dilemma zit ik dus mee. Ik neig toch om naar een verdeler met pomp te gaan, maar expliciet met instelbare mengverhouding. Dan zet ik die in eerste instantie lekker open (weinig tot niet mengen), en hou ik minitieus in de gaten wat er in de winter gebeurt, of wellicht andersom, redelijk bijmengen en dan zien wat het effect is op de koudste dagen, en eventueel dan nog tijdens die dagen de verhouding veranderen...

Anyway, de verdeler laten zitten zoals hij nu zit is geen mogelijkheid, want precies wat jij hebt gedaan (50 graden test) heb ik ook gedaan, en dat werkte niet (zie wederom dit topic), want op een wat koudere dag was het gewoonweg te weinig en heb ik hem op 60 gezet. En uiteindelijk heb ik zelfs de temperatuur maar weer op 80 gezet, dan kan de thermostaat lekker zelf beslissen wat hij wil, en als het nodig is gaat hij dan gewoon naar 80..

De rede dat dit niet werkte (kwam ik later achter) is de agressieve mengverhouding. Dit heb ik later gemeten met een Shelly met 5 DS18B20 sensoren die de aanvoer, retour, groep1-aanvoer, groep1-retour en "u-bocht" temperatuur heeft gemeten. In combinatie met de watertemperatuur die de thermostaat via OpenTherm communiceert met de ketel heb ik wat data-analyse kunnen doen:
  • Er is ongeveer 41% verlies heb van watertemperatuur tussen de ketel en de VVW (80 werd ~55 bij de VVW)
  • 55 graden VVW-aanvoer wordt ~30 graden VVW-mengtemperatuur.
  • 30 graden VVW-mengtemperatuur leidt tot een deltaT van ~4.5-5 graden
  • Stop dat in een leuk stukje wiskunde (ja, ik vind wiskunde leuk) en je krijgt dat de meng-verhouding ongeveer 1:7 is.
Conclusie: Veel verlies en veel mengen leidt tot geen mogelijkheid tot lage-temperatuur verwarmen met deze verdeler.

Verdere gedachtegang:
  • Totale hoeveelheid warmteverlies is afhankelijk van het temperatuurverschil, dus tussen water-temp en omgeving (~20 graden), maar ook van tijd. Als de flow hoger is (800 L/min van Quatt) dan is het verlies dus ook procentueel veel minder. Dus die 41% gaat dan waarschijnlijk omlaag.
Oftewel, deze verdeler gaat echt niet werken, maar met een nieuwe verdeler zou ik zomaar eens uit moeten kunnen met een Quatt-temperatuur van ~40 graden (schatting) op de koudste dagen, dus best wel prima..
Friezin schreef op zondag 22 september 2024 @ 14:14:
[...]

Ik had, bij het aanleggen van de vloerverwarming, gelijk al gekozen voor een LTV-verdeler.
Het voordeel daarvan vind ik dat je alle kanten op kunt.
Heb mijn verdeler nu helemaal open staan.
CV staat op 45°C. Thermostaatknop vvw ook op 45°C (voor het geval bij cv-onderhoud de temperatuur omhoog wordt gezet: water boven 40°C wil ik eigenlijk niet al te lang de vloer in hebben. PVC-vloer, garantie tot ongeveer 27-28°C.

Let op: bij Robot schijnt je deze iets te moeten laten bijmengen.
Ja, was ik maar de eigenaar toen deze vloerverwarming gelegd werd, dan was er ook geen 14mm buis maar 16mm buis gelegd, en niet een dergelijke verdeler.. maarja iets met gedane zaken..

Maar zoals hierboven al gezegd, ik moet de verdeler vervangen, maar ik denk inmiddels wel dat het dan een LTV-verdeler wordt, dus met pomp en instelbaar meng-ventiel, zoals inderdaad Robot of Therminon, en dan weer met mn Shelly de meet-en-update cyclus in aangaande het mengventiel.

Verder, ik heb tegels, dus als het goed is geen problemen met 30 of 35 graden door de vloer. Warmer zou wellicht wel kunnen, maar ik denk niet dat dat heel erg verstandig is..

Even een andere vraag.. Ik heb buren die niet super blij worden van het idee van een warmtepomp bij hun buren (mij dus), want ze horen vrijwel alles.. Ik ben al keurig bezig met een WPAC berekening (in het andere topic) maar dat zegt ze niets.. Ik heb verder een hele fijne band met de buren, en die wil ik zeker niet verzuren hiermee.. Ik heb natuurlijk Quatt onder andere uitgekozen omdat ze een van de stilste zijn, maarja krijg ze dat maar eens uitgelegd. Ik zou dus eigenlijk graag een keer met ze een Quatt in actie horen.. Ik heb op de een of andere manier in mn hoofd dat Quatt ook een soort "experience center" heeft, maar ik kan het nu echt niet meer vinden, niet in dit topic, niet op het internet opzoeken, etc..

Heeft mijn brein gewoon dingen verzonnen (of verkeerd onthouden van andere fabrikanten), of is er wel zoiets?

Zo niet, is er wellicht een mede-tweaker in de regio noord-midden Brabant waar ik wellicht met mijn lieftallige buren eens een kijkje mag komen nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
VindiGoosh schreef op zondag 22 september 2024 @ 17:26:
[...]

Volgens mij niet.

[...]

Atag i36 eczcw5
Die heb ik ook, zit toch gewoon een display op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
0xygen500 schreef op zondag 22 september 2024 @ 21:29:
[...]

Die heb ik ook, zit toch gewoon een display op?
Ja klopt inderdaad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-09 21:37
Ik weet niet of dit antwoord al is gegeven; je kunt een Chill (pas in het voorjaar levenbaar) overwegen. Deze kan niet alleen koelen maar ook een warmteboost geven.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thieske1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:59
Voor de Quatt eigenaren die ook een CV onderhoudscontract willen behouden kunnen nu terecht bij Eneco.
https://www.eneco.nl/energieproducten/cv-onderhoud/quatt/

Helaas deden vele andere (feenstra, energiewacht en lokale installateur) moeilijk over een CV onderhoudscontract icm quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
rinkh schreef op zondag 22 september 2024 @ 20:16:

[Afbeelding]
kan allebij, maar ik mis bij jou wel een vuilfilter, wilde je deze bewust niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
MacD007 schreef op zondag 22 september 2024 @ 22:44:
[...]

kan allebij, maar ik mis bij jou wel een vuilfilter, wilde je deze bewust niet ?
Nou de niet omcirkelde is het overstortventiel en die zou ik niet gebruiken om bij te vullen.

[ Voor 10% gewijzigd door Gerardwaz op 22-09-2024 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-09 21:37

[Afbeelding]
Ik mis in deze meterkast de verplichte PV-sticker, is deze later wel geplaast?

De elektromonteur had bij ons maar een heel klein stickertje geplaast meer een soort label, maar volgens een andere monteur voldeed dat dus niet. Uiteindenlijk dus zelf een sticker besteld.

Inmiddels ook een scope 12 keuring gehad i.v.m. met de eisen van onze verzekering. De zonnepanelen en de meterkast worden dan gekeurd of alles volgens de regels is aangelegd. Ook de inspecteur maar eens naar de aansluiting van de Quatt gevraagd. Op zich kon het met een stekker en zou de aparte groep in de meterkast als werkschakenlaar kunnen dienen maar beter is natuurlijk een daadwerkelijke werkschakenlaar buiten, in zicht van de Quatt. Het is volgens hem dus geen vereiste. En ergens had ik ooit gelezen dat Quatt special gereedschap gebruikt om spanningsloos te maken. Ik ga er vanuit dat de stekker natuurlijk wel uit stopcontact is. In ieder geval is de plaatsing van de Quatt geen obstakel geweest om de Scope 12 te verkrijgen. (Is ook niet daadwerkenlijk onderdeel van de keuring geweest)
Het enige wat nog ontbreekt is een bepaalt document.

Voor de duidenlijkheid, normaal gesproken hoeven alleen bedrijven een Scope 12 keuring laten doen. Maar omdat onze installatie niet voldoet aan een bepaalt keurmerk, die onze verzekering eist, hebben we daarom een scope 12 keuring laten doen, die wordt ook door verzekeringsmaatschappijen erkent. O.a. die pv-sticker is dan echt nodig en volgens de NEN 1010 dus verplicht.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:48
[...]

Heb ik ook niet. Is ook nooit door Quatt gevraagd. Had ik achteraf gezien misschien wel willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
jj85 schreef op maandag 23 september 2024 @ 07:15:
[...]

Heb ik ook niet. Is ook nooit door Quatt gevraagd. Had ik achteraf gezien misschien wel willen hebben.
Kun je die er achteraf nog in zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkh
[...]

Ik heb de Quatt monteurs daarnaar gevraagd maar ik heb overal vloerverwarming in huis, dus ik heb maar heel weinig ijzer in ons verwarmingssysteem zitten, (boven Warp en beneden Variotherm) daardoor vonden de monteurs het overbodig.

NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
nairolf schreef op zondag 22 september 2024 @ 21:24:
[...]
Dan zet ik die in eerste instantie lekker open (weinig tot niet mengen), en hou ik minitieus in de gaten wat er in de winter gebeurt, of wellicht andersom, redelijk bijmengen en dan zien wat het effect is op de koudste dagen, en eventueel dan nog tijdens die dagen de verhouding veranderen...
Klinkt dat je goed weet wat er aan de hand is en daarnaast nog mooi spul hebt om eea te meten.
betreffende bovenstaande stukje, begin dan altijd met 0 mengen, omdat de WP dan altijd met hoogste efficientie werkt (geen menging zorgt altijd voor laagst mogelijke aanvoertemperatuur).
Dan kan je ook het beste zien in hoeverre je de vvw moet knijpen / bijmengen om andere ruimtes ook warm te krijgen.

Betreffende vloertemperatuur, als je een slakkenhuis patroon in je dekvloer hebt mag je van de gemiddelde temperatuur uitgaan tussen aanvoer & retour, scheelt wellicht een paar graden wat de vloer 'aankan'

[ Voor 11% gewijzigd door Toby-Wan op 23-09-2024 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
thieske1 schreef op zondag 22 september 2024 @ 21:52:
Voor de Quatt eigenaren die ook een CV onderhoudscontract willen behouden kunnen nu terecht bij Eneco.

Helaas deden vele andere (feenstra, energiewacht en lokale installateur) moeilijk over een CV onderhoudscontract icm quatt
aan ene kant goed dat ze dit doen, maar die prijzen zijn niet niks :o
ik betaal hier bij lokale installateur nog niet eens de helft van de goedkoopste Eneco, met exact dezelfde dekking. zou dan eerder een bel rondje langs andere lokale installateur doen voor ik dit Eneco abbo zou afsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14:22

Ik heb mijn ketel bij Warmgarant gekocht en daar doen ze totaal niet moeilijk over een aangesloten warmtepomp. Maakt voor het onderhoud namelijk niets uit.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michel242186
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:27
pietjm schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:11:
[...]

Ik heb mijn ketel bij Warmgarant gekocht en daar doen ze totaal niet moeilijk over een aangesloten warmtepomp. Maakt voor het onderhoud namelijk niets uit.
Hier hetzelfde verhaal...Warmgarant doet niet moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

Best bijzonder, want to kort stond er bij Eneco in de voorwaarden dat ze het contract eenzijdig zouden beëindigen als je iets wijzigde aan het CV systeem, zoals een hybride warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

Die ervaring heb ik eigenlijk niet, bij de laatste onderhoud heeft de monteur daar helemaal geen enkele opmerking over gemaakt.
In feite ook een beetje gek, wat zelf bieden ze dergelijke combinatie ook aan, een verplichting (combi koop zou volgens mij in de EU ook verboden zijn, dat valt namelijk onder koppelverkoop )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel242186
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:27
pietjm schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:11:
[...]

Heb jij de stekker van Quatt er nog uitgehaald tijdens onderhoud van de CV?...heb dit wel gedaan maar betwijfel of dit nodig was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:59
ja de monteur van energiewacht die hier over de vloer kwam voor het in beheer nemen van de CV had er zelf ook geen moeite mee, maar helaas deed kantoor wel moeilijk en hebben ze het contract niet doorgezet.

lokale installateur hier gaf bij aanmelden ook gelijk aan geen contracten aan te nemen met voor hem onbekende warmtepompen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:44
thieske1 schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:38:
ja de monteur van energiewacht die hier over de vloer kwam voor het in beheer nemen van de CV had er zelf ook geen moeite mee, maar helaas deed kantoor wel moeilijk en hebben ze het contract niet doorgezet.

lokale installateur hier gaf bij aanmelden ook gelijk aan geen contracten aan te nemen met voor hem onbekende warmtepompen.
Ja, mijn lokale loodgieter wil de cv met quatt ook niet meer doen. Weet iemand hier een loodgieter in Amsterdam die wel onderhoud aan een cv met Quatt wil doen?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Heeft er al iemand eigenlijk al een verwachte leverdatum voor de Full Electric uitbreiding gekregen?

Ik heb Quatt al gebeld om te kijken wat er dit jaar nog mogelijk is, maar die hebben het nu zo druk dat ik bij de receptioniste uit kwam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-09 16:14
TeslaNerd schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:43:
[...]

Ja, mijn lokale loodgieter wil de cv met quatt ook niet meer doen. Weet iemand hier een loodgieter in Amsterdam die wel onderhoud aan een cv met Quatt wil doen?
Toch snap ik die houding totaal niet. De warmtepomp heeft toch eigenlijk niets te maken met de CV ketel. Hij staat in serie in hetzelfde circuit, maar dat maakt verder niets uit voor de werking van de CV.

Begrijp al die loodgieters niet zo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkh
TeslaNerd schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:43:
[...]

Dok88 misschien even proberen, die heeft bij ons de vloerverwarming gelegd en cv bereid voor de komst van de Quatt.

Pagina: 1 ... 102 ... 279 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.