Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:56
HBO88 schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:28:
[...]

Toch snap ik die houding totaal niet. De warmtepomp heeft toch eigenlijk niets te maken met de CV ketel. Hij staat in serie in hetzelfde circuit, maar dat maakt verder niets uit voor de werking van de CV.

Begrijp al die loodgieters niet zo..
Maar je hebt ook 2 waterpompen, oplopende druk, misschien haperende terugslagklep.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 13:07
[...]
Welkom in de wondere wereld. Ik heb alleen maar gedoe met die lui. Zet 3 loodgieters bij elkaar en je hebt 4 oplossingen waar ze het totaal over oneens zijn. Het zijn gewoonte-dieren: ze hebben met merk X, koppeling Y en opstelling Z geleerd te werken, en daar wijken ze niet vanaf, is mijn ervaring.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:21
[...]

Toch snap ik die houding totaal niet. De warmtepomp heeft toch eigenlijk niets te maken met de CV ketel. Hij staat in serie in hetzelfde circuit, maar dat maakt verder niets uit voor de werking van de CV.

Het heeft waarschijnlijk meerdere redenen.
- Als eerste wil die CV monteur natuurlijk niet aansprakelijk gehouden worden voor eventuele schade aan de warmtepomp.
- Als tweede wil zo'n monteur je natuurlijk liever zelf een warmtepomp met onderhoudscontact verkopen
- Als derde kan het zo zijn dat een CV monteur onzekerheid heeft over de onderlinge invloeden en effect op de garantie of extra storingen bij de CV ketel. Dit is bij de Quatt eigenlijk een non-issue door de opzet, dus ik denk dat Eneco daar vooral op gewezen is door Quatt.

Uiteindelijk heeft een CV monteur zichzelf er alleen maar mee door een klant in de steek te laten. Die had nog zo 10 jaar onderhoud betaald met een Quatt in hybride opstelling terwijl die CV ketel eigenlijk bijna niks meer doet, wat de kans op tussentijdse storingen verkleint en de winst op het contract dus verhoogt.

Eigenlijk zou Quatt gewoon een gratis basistraining moeten organiseren voor CV monteurs die open staan voor nieuwe techniek. Eventueel online met video's zodat ze het in hapklare brokken in de avonduren kunnen doen, gevolgd door een examen bij Quatt. Geen betere manier om ze enthousiast te krijgen, denk ik dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 23:35
[...]

Ze hebben werk zat en zitten niet te wachten op eventuele 'complicaties' of discussies met klanten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:07
Wat zijn nu eigenlijk de wettelijke eisen voor cv onderhoud qua termijn/ periode?

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19:26
Michel242186 schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:20:
[...]

Heb jij de stekker van Quatt er nog uitgehaald tijdens onderhoud van de CV?...heb dit wel gedaan maar betwijfel of dit nodig was?
Volgens mij heeft de monteur dat inderdaad gedaan. Vind ik ook we logisch.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:59
Ergens wel logisch toch, dat ze geen onderhoudscontract willen? Als jij belt omdat de verwarming niet werkt, wil hij niet een warmtepomp moeten gaan trouble shooten die hij niet kent.

Als je ketel niet al te oud is, vind ik een onderhoudscontract een beetje geldklopperij. Zeker nu je ketel en stuk minder brandt. Ik laat elke 2 à 3 jaar onderhoud doen zonder contract, stuk goedkoper.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 23:35
s020506 schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:55:

Als je ketel niet al te oud is, vind ik een onderhoudscontract een beetje geldklopperij. Zeker nu je ketel en stuk minder brandt. Ik laat elke 2 à 3 jaar onderhoud doen zonder contract, stuk goedkoper.
Ik laat ook elke 3-4 jaar de cv nakijken. Risico op een keer storing in het weekend neem ik op de koop toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17:42
s020506 schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:55:
Ergens wel logisch toch, dat ze geen onderhoudscontract willen? Als jij belt omdat de verwarming niet werkt, wil hij niet een warmtepomp moeten gaan trouble shooten die hij niet kent.
CV ketel onderhoud is exact dat, het is geen 'afgifte-onderhoud', radiator onderhoud of CV buizen & verdeler onderhoud. Of, als ik voor mezelf spreek, heb ik de monteur nog nooit naar iets anders zien kijken dan de CV ketel, dus om dan een probleem te maken van iets waar ze voorheen niet naar keken.. 8)7

bij een probleem met verwarming moet je Quatt bellen
bij een probleem met warm water moet je CV ketel onderhoud toko bellen

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:59
Toby-Wan schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:09:
[...]

CV ketel onderhoud is exact dat, het is geen 'afgifte-onderhoud', radiator onderhoud of CV buizen & verdeler onderhoud. Of, als ik voor mezelf spreek, heb ik de monteur nog nooit naar iets anders zien kijken dan de CV ketel, dus om dan een probleem te maken van iets waar ze voorheen niet naar keken.. 8)7

bij een probleem met verwarming moet je Quatt bellen
bij een probleem met warm water moet je CV ketel onderhoud toko bellen
Bekijk het van hun kant. Zo'n onderhoudscontract is gewoon lekker cashen. De meeste ketels hebben nooit problemen, en als er iets is wil de cv boer het lekker snel kunnen oplossen. Een warmtepomp die ze niet kennen kost teveel tijd of levert gezeik op waar ze geen zin in hebben.

En ik denk ook dat mensen met een service contract verwachten dat als de verwarming niet werkt dat dit contract mannetje het gaat regelen.

Niet iedereen snapt het verschil tussen wp en cv ketel helaas ;)

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:39
For entertainment purposes:

De “Ervaringen met Quatt podcast”

https://feeds.buzzsprout.com/2407052.rss

https://podcastindex.org/podcast/7025406?episode=28250067974

[ Voor 22% gewijzigd door TeslaNerd op 23-09-2024 20:42 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
TeslaNerd schreef op maandag 23 september 2024 @ 17:29:

Best grappig maar niet heel bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
netappie schreef op maandag 23 september 2024 @ 18:57:
[...]

Best grappig maar niet heel bruikbaar.
Misschien is de 2e aflevering meer iets voor jou

https://www.buzzsprout.com/2407052/15801384

https://podcastindex.org/podcast/7025406?episode=28253813466

[ Voor 116% gewijzigd door TeslaNerd op 23-09-2024 20:41 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:47
TeslaNerd schreef op maandag 23 september 2024 @ 17:29:

Heel grappig!!! Heb je daarvoor het gehele forum opgeven als context?

[ Voor 9% gewijzigd door verguldebarman op 23-09-2024 19:42 ]

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
verguldebarman schreef op maandag 23 september 2024 @ 19:41:
[...]

Heel grappig!!! Heb je daarvoor het gehele forum opgeven als context?
Ik heb als bronnen voor het model de 3 url-links naar de eerste paginas van de drie Quatt-fora opgegeven. Daarna een audio overview laten maken en daarmee een podcast aangemaakt

Voor de 2e aflevering van de podcast heb ik nog mijn eigen bijdragen uit de drie Quatt-fora aan het model toegevoegd en daarna opnieuw een audio overview laten maken door het model

[ Voor 19% gewijzigd door TeslaNerd op 23-09-2024 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Als ik dan bijvoorbeel aan het NotebookLM model vraag:

Wat zijn de uitdagingen en overwegingen bij het integreren van een Quatt hybride warmtepomp in een thuisverwarmingssysteem?

Dan rolt dit er uit:

Uitdagingen en overwegingen bij het integreren van een Quatt hybride warmtepomp
De bronnen benadrukken een aantal uitdagingen en overwegingen bij het integreren van een Quatt hybride warmtepomp in een thuisverwarmingssysteem.
Compatibiliteit met bestaande verwarmingssystemen

Bestaand systeemontwerp: Bestaande verwarmingssystemen zijn doorgaans ontworpen voor hogetemperatuurketels (70-90°C), terwijl hybride warmtepompen werken bij veel lagere temperaturen (30-35°C). Dit betekent dat bestaande radiatoren mogelijk niet optimaal zijn voor een efficiënte warmteverdeling.

Stroomsnelheid en temperatuurverschil: Quatt hybride warmtepompen werken met een kleiner temperatuurverschil (DeltaT) en een hoger debiet vergeleken met conventionele boilers.

De Quatt heeft een debiet van 800 liter per uur, terwijl traditionele boilers op 200-250 liter per uur werken.

Minimale bedrijfstemperatuur: De Quatt warmtepomp heeft een minimale watertemperatuur van 18°C ​​nodig om te starten. Onder deze temperatuur slaat de gasketel aan om het water voor te verwarmen.
Technische aspecten

Compatibiliteit met thermostaten: Quatt-systemen zijn over het algemeen compatibel met de meeste verwarmingssystemen, maar voor bepaalde merken boilers zijn mogelijk specifieke modules nodig.

Voor optimale prestaties adviseert Quatt het gebruik van een Honeywell Lyric T6-thermostaat.

Elektrische vereisten: Quatt vereist een eigen elektrisch circuit en twee stopcontacten (één voor de buitenunit en één voor de binnenbedieningsunit).

Installatie: Quatt-systemen zijn ontworpen voor een eenvoudige installatie, meestal binnen een dag, en worden aangesloten op de bestaande ketel.

Hoe gemakkelijk de installatie verloopt, hangt af van factoren als de afstand tussen de buitenunit, de binnenregelunit en de ketel.
Financiële en efficiëntieoverwegingen

Rendement op investering: De kosteneffectiviteit van een Quatt-hybridesysteem hangt af van factoren zoals het bestaande gasverbruik, de elektriciteitsprijzen en de potentiële besparingen door een lager gasverbruik.

Voor woningen met een al laag gasverbruik kan de terugverdientijd van een volledig elektrisch warmtepompsysteem erg lang zijn. Hierdoor is de gefaseerde aanpak van het Quatt-systeem aantrekkelijk.

Subsidies: De beschikbaarheid van overheidssubsidies voor hybride warmtepompen kan een grote impact hebben op de betaalbaarheid.

Afhankelijkheid van gas: Quatt vermindert het gasverbruik aanzienlijk, maar het elimineert het gasverbruik niet.De gasketel blijft wel werken tijdens periodes met een hoge warmtevraag of wanneer de watertemperatuur lager is dan het bedrijfsbereik van de warmtepomp.
Gebruikerservaring en controle

Leercurve: Het op AI gebaseerde regelsysteem van Quatt vereist een andere mentaliteit dan traditionele verwarmingssystemen.

Afstandsbediening: De Quatt-app biedt beperkte functionaliteit voor afstandsbediening. Het is niet mogelijk om de gewenste temperatuur aan te passen; dit wordt geregeld door de thermostaat.
Overwegingen voor toekomstige upgrades

Upgrade naar volledig elektrisch: Quatt is van plan om een ​​volledig elektrische upgrade aan te bieden voor bestaande hybride systemen.

Deze upgrade houdt waarschijnlijk in dat er een tweede buitenunit, een warmwatertank en mogelijk andere componenten worden toegevoegd.
Het is belangrijk om op te merken dat deze uitdagingen en overwegingen gebaseerd zijn op de verstrekte bronnen en mogelijk niet alle potentiële factoren omvatten. Een gekwalificeerde verwarmingsprofessional kan op maat gemaakt advies geven op basis van uw specifieke huis en verwarmingssysteem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-09 20:41
sorry als het blonde vragen zijn, ik heb de FAQ wel gelezen. Ik probeer me voor te bereiden op het adviesgesprek. Ik heb een duo Quatt nodig.

1. kunnen de monteurs de leiding vanuit warmtepomp buiten 3m naar boven leiden, dan het huis in en dan vanuit een hoek in een slaapkamer naar boven tot de zolder? Begrijp ik het goed dat dit dan afgewerkt wordt met zo'n plastic koof?
2. kan de elektrakabel voor de warmtepomp meelopen met deze CV-leiding? Het lijkt me dan wat lastig om de elektra voor te bereiden als het boren en de koof e.d. er nog niet zijn?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:16
Update over de frontjes. Volgens mij hier in de laatste 40 pagina's niet gepost, andere sorry voor de dubbele vermelding.
Ik had ze even gemaild omdat ook mijn front inmiddels krom trekt een afspraak bladdert.

Naar hun zeggen is er onderzoek naar de oorzaak gedaan en ze verwachten aan het einde van het jaar nieuwe frontjes uit te kunnen gaan leveren. Desgewenst kun je hem nu alsnog laten vervangen, maar aangezien er problemen mee zijn ben je later nog een keer aan de beurt.

Qua deadline zitten ze er nog wel eens naast, dus met een beetje geluk eerste kwartaal 2025.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Ik zal het niet vaker doen maar kon het niet laten jouw vragen als experiment aan het NotebookLM model te stellen:

knipknip, een gegenereerd antwoord dumpen zonder andere bronnen of onderbouwing zien we liever niet.

[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 23-09-2024 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
.

[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 23-09-2024 22:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18:10
TeslaNerd schreef op maandag 23 september 2024 @ 20:12:
[...]

Ik heb als bronnen voor het model de 3 url-links naar de eerste paginas van de drie Quatt-fora opgegeven. Daarna een audio overview laten maken en daarmee een podcast aangemaakt

Voor de 2e aflevering van de podcast heb ik nog mijn eigen bijdragen uit de drie Quatt-fora aan het model toegevoegd en daarna opnieuw een audio overview laten maken door het model
Haha ik dacht serieus eerst dat dit een echte podcast was!! Echt niet normaal hoe goed ai deze audio maakt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:18
Quatt op bezoek gehad. Prima gesprek en zeer behulpzaam. Alles in werking gezet dus ben benieuwd wanneer ze komen plaatsen.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:55
Bartske schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:50:
[...]

Nee, ze hebben het voor zich uitgeschoven bij mij met de belofte dat ze voor het stookseizoen met een oplossing komen. Afwachten dus, hij wordt nu toch niet gebruikt dus ook geen piep.

dit heb ik ontvangen (een hoop standaard vage taal):

[...]
Follow up over dit. Geen reactie van ze gehad. 2 weken geleden een mail gestuurd, geen reactie. Vorige week een reminder, weer geen reactie. Echt wel heel jammer van dit bedrijf. De initiele communictie met sales was heel snel maar zodra je het product gekocht hebt ben je duidelijk geen prioriteit meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:49

Mickel moen

mickelmoen.nl

clubeddie schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:11:
Update over de frontjes. Volgens mij hier in de laatste 40 pagina's niet gepost, andere sorry voor de dubbele vermelding.
Ik had ze even gemaild omdat ook mijn front inmiddels krom trekt een afspraak bladdert.

Naar hun zeggen is er onderzoek naar de oorzaak gedaan en ze verwachten aan het einde van het jaar nieuwe frontjes uit te kunnen gaan leveren. Desgewenst kun je hem nu alsnog laten vervangen, maar aangezien er problemen mee zijn ben je later nog een keer aan de beurt.

Qua deadline zitten ze er nog wel eens naast, dus met een beetje geluk eerste kwartaal 2025.
Die van mij trok ook een beetje krom. Twee parkertjes erin en probleem is opgelost. Had ook in de productie gekunt.

Wat kan er verder fout gaan?
Zijn daar foto's van?

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:48
Gisteren is hier door de servicemonteur de interne flowmeter van één van de Quatts vervangen. Flowmeter gaf soms onterecht aan (range 1 - 30 l/h). Nu staat hij weer netjes op 0.
De 'oude' flowmeter verdwijnt niet zomaar in de prullenbak, komt een rood label aan en zal bij Quatt verder onderzocht worden.
Servicemonteur melde dat er momenteel maar 5 servicemonteurs in NL actief zijn. Door de uitgebreide set aan metingen welke ze online kunnen bekijken (via Grafana grafieken), zit het zwaartepunt bij de serviceafdeling in Amsterdam. Veel kan op afstand geanalyseerd en soms opgelost worden. Dat scheelt een hoop 'onnodige' ritjes naar klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:59

charrel

Cortisol4life..

Mickel moen schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:04:
[...]

Die van mij trok ook een beetje krom. Twee parkertjes erin en probleem is opgelost. Had ook in de productie gekunt.

Wat kan er verder fout gaan?
Zijn daar foto's van?
Mijne is krom en kaal aan het worden, mooi zwart is niet lelijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:23
Bartske schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:04:
[...]

Follow up over dit. Geen reactie van ze gehad. 2 weken geleden een mail gestuurd, geen reactie. Vorige week een reminder, weer geen reactie. Echt wel heel jammer van dit bedrijf. De initiele communictie met sales was heel snel maar zodra je het product gekocht hebt ben je duidelijk geen prioriteit meer..
Als ik mijn kinderen een email stuur hoor ik ook niks terug ;)
Zonder gekheid: schiet een ticket in en als dat niet snel werkt bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 20:11

Trackerfire

BTC HODLER

jj85 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:15:
Gisteren is hier door de servicemonteur de interne flowmeter van één van de Quatts vervangen. Flowmeter gaf soms onterecht aan (range 1 - 30 l/h). Nu staat hij weer netjes op 0.
De 'oude' flowmeter verdwijnt niet zomaar in de prullenbak, komt een rood label aan en zal bij Quatt verder onderzocht worden.
Servicemonteur melde dat er momenteel maar 5 servicemonteurs in NL actief zijn. Door de uitgebreide set aan metingen welke ze online kunnen bekijken (via Grafana grafieken), zit het zwaartepunt bij de serviceafdeling in Amsterdam. Veel kan op afstand geanalyseerd en soms opgelost worden. Dat scheelt een hoop 'onnodige' ritjes naar klanten.
Vet hoor. Dat is wel echt slim gedaan. Zullen vast een hoop reacties komen a la Big Brother is watching, maar dit stukje problemen oplossen op afstand voor een probleem écht een probleem wordt is natuurlijk prima.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Bartske schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:04:
[...]

ik vrees dat ze het op dit moment een beetje druk hebben. En gezien een krom trekkend frontje nu niet bepaald bepalend is voor een goede werking zal deze op een stapel "kan even wachten" gekomen zijn.

Ik ben het wel met je eens met dat ze wel aan hun communicatie met hun bestaande klanten moeten doen, mede gezien ze denk ik nu maar even, dat ze best veel warmtepompen verkopen met mond tot mond reklame.

het is en blijft ook nog voorlopig een beginend bedrijf, en juist dit soort dingen zie je dan (helaas) (te) veel.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:47
MacD007 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:11:
[...]

ik vrees dat ze het op dit moment een beetje druk hebben. En gezien een krom trekkend frontje nu niet bepaald bepalend is voor een goede werking zal deze op een stapel "kan even wachten" gekomen zijn.

Ik ben het wel met je eens met dat ze wel aan hun communicatie met hun bestaande klanten moeten doen, mede gezien ze denk ik nu maar even, dat ze best veel warmtepompen verkopen met mond op mond reklame.

het is en blijft ook nog voorlopig een beginend bedrijf, en juist dit soort dingen zie je dan (helaas) (te) veel.
Ik heb laatst een email gestuurd en kreeg een melding dat het ontvangen was en dat ze er opt terugkwamen.

Ps. Het is mond tot mond reclame, mond op mond is EHBO 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Bedankt, als je het goed vind gooi ik deze ook naar de TS. nieuw item Postcasts dan maar, dus als iemand er nog meer heeft, stuur maar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
0xygen500 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:15:
[...]

Ik heb laatst een email gestuurd en kreeg een melding dat het ontvangen was en dat ze er opt terugkwamen.

Ps. Het is mond tot mond reclame, mond op mond is EHBO 😉
EHBO ( stom, ben zelf ook al bijna een eeuw EHBOér, en nee niet dat goedkope aftreksel van BHV), is aangepast.
En ja, zo zou het dus ook gewoon moeten.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 24-09-2024 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
MacD007 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:19:
[...]

EHBO ( stom, ben zelf ook al bijna een eeuw EHBOér, en nee niet dat goedkope aftreksel van BHV), is aangepast.
En ja, zo zou het dus ook gewoon moeten.
EHBO onderdeel "heat pumps for dummies" met mond op mond instructie... ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
MacD007 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:11:
[...]

Ik ben het wel met je eens met dat ze wel aan hun communicatie met hun bestaande klanten moeten doen, mede gezien ze denk ik nu maar even, dat ze best veel warmtepompen verkopen met mond tot mond reklame.

Het gaat niet om een krom trekkend frontje bij mij maar om een geluidsklacht, waar ik dit voorjaar al contact over heb gehad en ze me hebben beloofd voor het einde van de zomer met een oplossing te komen. Deze belofte hebben ze dus niet gehaald, en nu reageren ze ook niet meer. Dan kan je het nu druk hebben, maar dan vraag ik me af waarom ze het niet in de zomer (toen ze het waarschijnlijk rustiger hadden) opgepakt hebben. Dat is gewoon niet netjes, en vind ik niet goed te praten met 'ze hebben het druk' of 'het is een beginnend bedrijf'.

edit: gebeld naar de klantenservice en kwam niet verder dan de receptie. Hij heeft een aantekening voor me gemaakt en gaat het doorzetten.

[ Voor 6% gewijzigd door Bartske op 24-09-2024 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-09 21:37
Is het niet zo dat "gewone" monteurs ook serviceverzoeken doen? De monteurs die bij ons de Quatt kwamen plaatsen op zaterdag, ongeveer 5 a' 6 uur bezig, moesten daarna nog enkele serviceverzoeken afhandelen.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Bartske schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:39:
[...]

Het gaat niet om een krom trekkend frontje bij mij maar om een geluidsklacht, waar ik dit voorjaar al contact over heb gehad en ze me hebben beloofd voor het einde van de zomer met een oplossing te komen. Deze belofte hebben ze dus niet gehaald, en nu reageren ze ook niet meer. Dan kan je het nu druk hebben, maar dan vraag ik me af waarom ze het niet in de zomer (toen ze het waarschijnlijk rustiger hadden) opgepakt hebben. Dat is gewoon niet netjes, en vind ik niet goed te praten met 'ze hebben het druk' of 'het is een beginnend bedrijf'.

edit: gebeld naar de klantenservice en kwam niet verder dan de receptie. Hij heeft een aantekening voor me gemaakt en gaat het doorzetten.
sorry, mijn verwachting was dat het om een krom frontje ging, en nee, dit is gewoon niet juist en netjes, helaas blijkt dit wel vaker te gebeuren en niet alleen bij Quatt.
Het enige wat je kunt is blijven melden en ik hoop dat je binnenkort wordt geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19:26
maxtrash schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:02:
sorry als het blonde vragen zijn, ik heb de FAQ wel gelezen. Ik probeer me voor te bereiden op het adviesgesprek. Ik heb een duo Quatt nodig.

1. kunnen de monteurs de leiding vanuit warmtepomp buiten 3m naar boven leiden, dan het huis in en dan vanuit een hoek in een slaapkamer naar boven tot de zolder? Begrijp ik het goed dat dit dan afgewerkt wordt met zo'n plastic koof?
2. kan de elektrakabel voor de warmtepomp meelopen met deze CV-leiding? Het lijkt me dan wat lastig om de elektra voor te bereiden als het boren en de koof e.d. er nog niet zijn?
Bij mij loopt hij ook eerst een paar meter omhoog (vanaf de wp ook nog eerst een stukje naar rechts) en dan een meter of 7 naar de ketel. Het lijkt mij geen probleem als daar nog een bocht in zit. Alles wat binnen in het zicht is, is met een koof afgewerkt.

Ook elektrakabel loopt bij mij in dezelfde koof mee naar de ketel.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
MacD007 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:15:
[...]

Bedankt, als je het goed vind gooi ik deze ook naar de TS. nieuw item Postcasts dan maar, dus als iemand er nog meer heeft, stuur maar op.
Ja, dat is prima. Deze Quatt podcasts zijn in 2 dagen al 67 keer gedownload 🥳

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

1. Lijkt me wel. Bespreken met Quatt.
2. Dat is wel standaard procedure bij enkele Quatt, dus het kan wel. Dan steken ze bij de je CVketel de Quatt-stekker in het stopcontact. Of dit elektrisch ook aan te raden is voor de duo Quatt bij jouw elektra, dat durf ik niet te zeggen.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
SBL schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 12:52:
[...]

1. Lijkt me wel. Bespreken met Quatt.
2. Dat is wel standaard procedure bij enkele Quatt, dus het kan wel. Dan steken ze bij de je CVketel de Quatt-stekker in het stopcontact. Of dit elektrisch ook aan te raden is voor de duo Quatt bij jouw elektra, dat durf ik niet te zeggen.
@maxtrash nee, de Quatt Duo heeft alleen op zich zelf al 16A stroomaansluiting nodig, dus gebruikt men hier dus geen WCD voor (want daar zitten ook andere (mogelijke) verbruikers op, en daar is voor een Quatt Duo gewoon geen ruimte voor.
Dus de Quatt Duo heeft echt een eigen groep in je groepenkast nodig (waarbij serk advies is om dit via een alamat te doen (dat is een combinatie van een zekering (LS) en een aardlekschakelaar (ALS), het grote voordeel is bijbij een betere bedrijfszekerheid omdat andere deze niet kunnen beinvloeden.
Deze heb je zelf in een 1-Din breed model (Bv Siemens of ABB hebben deze. Een normale Alamat is 2-Din breed.
ook mag je maximaal 4 groepen op een aardlekschakelaar plaatsen, dus als alle plaatsen reeds gebruikt zijn op je aardlekschakelaar kun je beter een alamat nemen. (minder plaats nodig en ook een stuk goedkoper)
Bij Een Quatt Duo heb je ook nog 1 werkschakelaar nodig die buiten in zicht van de Quatt geplaatst dient te worden.
Type 16A B is hierbij voldoende.
kies zo veel mogelijk voor het zelfde merk als de rest van je componenten of je moet echt naar een 1-Din moeten gaan, want daar is de keuze wel beperkt. voorkeur izijn wel de wat betere merken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TlAP418NBKp9SPs5OUOigGS0sRA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2yayPnjslvwxnLv9N03cgy7i.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rHM27mRbmrQ_svbkCY7cdvuVgmU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YBIDSXxKELKEZhR8RXD5Ck8W.jpg?f=fotoalbum_tile

2-DIN versus 1-Din breed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85

Ik heb de werkschakelaar binnen bij de CV*. De monteurs hebben de 2 elektrakabels vanaf werkschakelaar naar buiten gebracht, samen met de waterleidingen (en signaaldraden van de CIC).

Zou in jouw geval de werkschakelaar alvast plaatsen waar de Quatts gaan komen, maar dan verder nog niet aangesloten. Dan willen de monteurs hem vast wel buiten aansluiten voor je. Zorg dan wel dat je voldoende lengte kabel binnen hebt liggen + aangesloten op eigen groep. Uiteraard even bespreken met Quatt.

*Niet helemaal zoals het bedoeld is, werkschakelaar moet eigenlijk in het zicht bij de Quatts. Maar in mijn geval wel 100x praktischer, zodat je niet het dakruim eerst uit hoeft te klimmen om de Quatts spanningsloos te maken (ze staan op plat dak, bereikbaar vanuit zolder dakraam). Als iemand het niet vertrouwd gaat er gewoon een hangslotje omheen zodra hij uitgeschakeld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
jj85 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:28:
[...]

Ik heb de werkschakelaar binnen bij de CV*. De monteurs hebben de 2 elektrakabels vanaf werkschakelaar naar buiten gebracht, samen met de waterleidingen (en signaaldraden van de CIC).

Zou in jouw geval de werkschakelaar alvast plaatsen waar de Quatts gaan komen, maar dan verder nog niet aangesloten. Dan willen de monteurs hem vast wel buiten aansluiten voor je. Zorg dan wel dat je voldoende lengte kabel binnen hebt liggen + aangesloten op eigen groep. Uiteraard even bespreken met Quatt.

*Niet helemaal zoals het bedoeld is, werkschakelaar moet eigenlijk in het zicht bij de Quatts. Maar in mijn geval wel 100x praktischer, zodat je niet het dakruim eerst uit hoeft te klimmen om de Quatts spanningsloos te maken (ze staan op plat dak, bereikbaar vanuit zolder dakraam). Als iemand het niet vertrouwd gaat er gewoon een hangslotje omheen zodra hij uitgeschakeld is.
juist, wel inderdaad niet conform hoe je dat normaal gezien doet, maar in deze situatie is dit dus ook een prima oplossing zolang je maar weet wat je aan het doen bent.
Waar ik zeker geen voorstander van ben om een werkschakelaar in de meterkast te plaatsen ( kwam hier ook al eens voorbij, dan kun je net zo goed er helemaal geen plaatsen).

prima idee met het handslot, tip, deze er gewoon naast hangen met één sleutel. de Monteur kan dan de sleutel in zijn zak houden en is de boel toch lekker veilig. d:)b

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 24-09-2024 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-09 09:26
Ik overweeg een warmtepomp van Quatt. Ik heb een adviesgesprek aangevraagd. In de samenvatting na het invullen van de aanvullende vragen zie ik staan: "Je betaald in 2 termijnen" en "Daarna installeren wij de warmtepomp". Betekent dit dat Quatt het hele bedrag vooraf wil hebben ?

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

wpeterw schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:48:
Ik overweeg een warmtepomp van Quatt. Ik heb een adviesgesprek aangevraagd. In de samenvatting na het invullen van de aanvullende vragen zie ik staan: "Je betaald in 2 termijnen" en "Daarna installeren wij de warmtepomp". Betekent dit dat Quatt het hele bedrag vooraf wil hebben ?
Nee, je doet een aanbetaling van €99. De rest betaal je na installatie.

Je kan het hele bedrag voor plaatsing betalen en krijgt dan een tegoedbon voor hun shop.

Ze sturen wel veel mails over het betalen maar ik citeer:
Hoewel het aanbod van een kortingsvoucher bij snelle betaling is verlopen, kun je wel nu al de betaling voldoen.

Je hebt tot uiterlijk 3 dagen na de installatie van jouw Quatt Hybrid om de betaling te voltooien.

[ Voor 20% gewijzigd door CPM op 24-09-2024 16:53 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
wpeterw schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:48:
Dat klopt, had mij ook bijna doen besluiten om het niet te doen. Ben zelf gewend om bijvoorbeeld 70% vooraf te betalen en 30% na oplevering. Nu hebben ze het verder netjes geinstalleerd bij mij dus uiteindelijk hoefde ik me daar geen zorgen over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
CPM schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:50:
[...]

Nee, je doet een aanbetaling van €99. De rest betaal je na installatie.

Je kan het hele bedrag voor plaatsing betalen en krijgt dan een tegoedbon voor hun shop.
Mogelijk hebben ze het dan veranderd, dit was niet het geval bij mijn installatie in maart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-09 09:26
@Bartske ik ga dat ook zeker niet doen. Ze zijn niet bij een garantiefonds oid aangesloten. Ter vergelijk: we laten ook voor ruim 30k kunststof kozijnen met triple glas plaatsen door Holthaus. Die sturen achteraf een factuur.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik twijfel toch sterk over de Quatt op dit moment, ook al is het wel een aantrekkelijke propositie.

Ik heb op dit moment twee losse circuits op de gasketel aangesloten, één gaat naar de BG en zit op de vloerverwarming. De ander gaat naar de verdiepingen en zit aangesloten op de radiatoren. Er hangen ook twee thermostaten aan de ketel.

Ik zou betrekkelijk eenvoudig de circuits (BG versus verdiepingen) hydraulisch en qua regeling kunnen scheiden door de warmtepomp rechtstreeks op de aanvoer van vloerverwarming van de BG te zetten en een thermostaatkabel te trekken. De mengverdeler kan er dan uit, de flow kan omhoog en de aanvoertemperatuur omlaag. Dat lijkt me de COP flink ten goede te komen en maakt het er ook niet ingewikkelder op.

De gasketel doet dan enkel SWW en indien noodzakelijk ook radiatoren, eventueel ook weer op hogere temperatuur.

Enige is dat de Quatt wel voordelig is. Maar ik ga ook even elders informeren en dan een keuze maken.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
JanHenk schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 17:03:
Ik twijfel toch sterk over de Quatt op dit moment, ook al is het wel een aantrekkelijke propositie.

Ik heb op dit moment twee losse circuits op de gasketel aangesloten, één gaat naar de BG en zit op de vloerverwarming. De ander gaat naar de verdiepingen en zit aangesloten op de radiatoren. Er hangen ook twee thermostaten aan de ketel.

Ik zou betrekkelijk eenvoudig de circuits (BG versus verdiepingen) hydraulisch en qua regeling kunnen scheiden door de warmtepomp rechtstreeks op de aanvoer van vloerverwarming van de BG te zetten en een thermostaatkabel te trekken. De mengverdeler kan er dan uit, de flow kan omhoog en de aanvoertemperatuur omlaag. Dat lijkt me de COP flink ten goede te komen en maakt het er ook niet ingewikkelder op.

De gasketel doet dan enkel SWW en indien noodzakelijk ook radiatoren, eventueel ook weer op hogere temperatuur.

Enige is dat de Quatt wel voordelig is. Maar ik ga ook even elders informeren en dan een keuze maken.
sorry, maar ik snap even niet wat je wilt zeggen, waar zit je keuzepijn bij Quatt ?
welke aspecten bij Quatt bevallen je niet of welke specifieke eisen heb je waar je denkt dat deze niet door Quatt kan?

Bedenk dat een CV met zijn hogere temperaturen niet echt ideeal is voor een VVW, juist om deze te beschermen heb je een mengverdeler zitten zodat je VVW beschermd is.

Wat je hierboven omschrijft kan dus niet met de Quatt, deze heeft namelijk de CV nodig om als boost (het CV-water naar de bekende 18 graden zetten, namelijk pas dan kan de Quatt (hybride) het overnemen.
Om deze twee systemene los te koppelen kan dus niet bij Quatt, nog sterker ik betwijfel of dit wel het beoogde effect gaat geven.

ipv het minder complex te maken ga je juist met dit plan de omgekeerde weg in en ga je het waarschijnlijk onbedoeld heel complex en ingewikkeld maken.
Dus ik zou je wensen en plannen echt nog een keer overdenken en uiteraard ben je hier van harte welkom om hulp te zoeken, ik denk dat hier voldoende deskundigen zijn die je verder willen helpen, of dat nu met een Quatt of welke andere warmtepomp dan ook is.
mijn klein advies is lees de TS nog eens goed door en kijk vooral ook naar het topic "ik wil een warmtepomp" dat laatste is namelijk een prima startpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
MacD007 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:12:
[...]

@maxtrash nee, de Quatt Duo heeft alleen op zich zelf al 16A stroomaansluiting nodig, dus gebruikt men hier dus geen WCD voor (want daar zitten ook andere (mogelijke) verbruikers op, en daar is voor een Quatt Duo gewoon geen ruimte voor.
Dus de Quatt Duo heeft echt een eigen groep in je groepenkast nodig (waarbij serk advies is om dit via een alamat te doen (dat is een combinatie van een zekering (LS) en een aardlekschakelaar (ALS), het grote voordeel is bijbij een betere bedrijfszekerheid omdat andere deze niet kunnen beinvloeden.
Deze heb je zelf in een 1-Din breed model (Bv Siemens of ABB hebben deze. Een normale Alamat is 2-Din breed.
ook mag je maximaal 4 groepen op een aardlekschakelaar plaatsen, dus als alle plaatsen reeds gebruikt zijn op je aardlekschakelaar kun je beter een alamat nemen. (minder plaats nodig en ook een stuk goedkoper)
Bij Een Quatt Duo heb je ook nog 1 werkschakelaar nodig die buiten in zicht van de Quatt geplaatst dient te worden.
kies zo veel mogelijk voor het zelfde merk als de rest van je componenten of je moet echt naar een 1-Din moeten gaan, want daar is de keuze wel beperkt. voorkeur izijn wel de wat betere merken.
[Afbeelding][Afbeelding]

2-DIN versus 1-Din breed
Ik heb inderdaad 3x4 enkele groepen op 3 aardlekschakelaars. Ik heb ook plek zat in de meterkast in extra groepen toe te voegen maar ga dan inderdaad voor een alamat. Het punt is alleen dat ik de kabel van de voorkant van het huis naar de achterkant moet krijgen. Via zolder gaat dat makkelijker, ondanks dat het meer meters zijn. Ik schat in wel een 25 meter. Ymvk 3x6 is hopelijk voldoende. Volgende stap is direct 3x16 volgens rekentool elektramat. Dat lijkt me wel wat duur en onhandig installeren: https://www.elektramat.nl...BbfMAmDV50CkaAqSxEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
@maxtrash hoe kom je op 3x6mm2?
2,5mm2 is volgens mij meer dan voldoende voor een 16A groep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxtrash
jj85 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 18:53:
Met tooltje uit mijn vorige post kom ik op 2,52% verlies bij 25m. Dat is op een jaarverbruik van 3000 kWh ongeveer 15 euro. Als ik 60 euro meer uitgeef dan is het verlies 1% wat 9 euro per jaar scheelt. Het voelt ook wat beter dan stroom verspillen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17:42
JanHenk schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 17:03:

op zich (technisch) kan het best wat je wilt, echter is de vraag in hoeverre je Quatt de boel aan wilt laten passen naar hoe zij een 'standaard' oplevering zien en daarna zelf met een bahco & buizensnijder aan de gang wilt om het naar je eigen visie te maken (doorstroomverwarmer of warmtewisselaar naar andere circuit om 18 graden te garanderen, lekker tweaken :))
1 ding is zeker, Quatt doet geen speciaaltjes zoals je hierboven beschrijft.

alternatief is je radiator afgifte vergroten (fans, T22, T33, Jaga, meer lengte, meer hoogte), zodat de 'hoge temperatuur' voor dat circuit niet meer nodig is.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14:54
maxtrash schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 19:07:
[...]

Met tooltje uit mijn vorige post kom ik op 2,52% verlies bij 25m. Dat is op een jaarverbruik van 3000 kWh ongeveer 15 euro. Als ik 60 euro meer uitgeef dan is het verlies 1% wat 9 euro per jaar scheelt. Het voelt ook wat beter dan stroom verspillen
Ingevuld met 16A?
Dan kan dat wel kloppen.
Voor mijn EV laadpaal heb ik 4mm2 liggen in plaats van 2.5mm2 hetgeen kwa veiligheid genoeg is. Maar bij vol last inderdaad minder efficiënt is.
Echter…
Laadpaal werkt altijd op 16A. De quatt erg zelden. Dus hoewel ik het niet heb uitgerekend weet ik vrij zeker dat je met 2.5mm2 prima toe kan.
2.5mm2 is niet voor niets de standaard bedrading van een 16A groep.
Je magnetron zit er ook op.

[ Voor 3% gewijzigd door Stefannn op 24-09-2024 20:21 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
MacD007 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:12:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

2-DIN versus 1-Din breed
Compleet eens met eigen groep voor duo.
Echter.. alamat kan toch een gewone automaat zijn?
Normaliter heb je immers 3x25A, daar achter 3x aardlek, en dan 4x 16A automaat per aardlek.
Ik zou geen EXTRA groep maken, maar met enig shufflen een groep vrij maken en die dedicated voor de quatt gebruiken.
Echt Extra groep erbij zou ik niet doen aangezien de selectiviteit dan minder is.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
jj85 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 18:53:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WnzMiAmOPOYwA6jx7XrwgcIqiSc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/q3FRuIIhbEZl9ciDWET8qXMN.jpg?f=user_large
Even de tabellen er bij halen, ik zou voor lengtes van 25m en meer zeker 4mm2, 6mm2 is echter een beetje te veel van het goede.
overigens zou ik hier direct 2 kabels leggen voor het geval je ook later naar FE wilt gaan.
2,5mm2 lijkt me voor deze lengte niet verstandig hoewel het nog wel kan.
4mm2 kost circa 50% meer dan 2,5mm2 type kabel YMvK.

[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 24-09-2024 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Stefannn schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 20:43:
[...]

Compleet eens met eigen groep voor duo.
Echter.. alamat kan toch een gewone automaat zijn?
Normaliter heb je immers 3x25A, daar achter 3x aardlek, en dan 4x 16A automaat per aardlek.
Ik zou geen EXTRA groep maken, maar met enig shufflen een groep vrij maken en die dedicated voor de quatt gebruiken.
Echt Extra groep erbij zou ik niet doen aangezien de selectiviteit dan minder is.
Sorry, ik volg je helaas niet, ik had het over een 1-fase systeem, tenminste de aansluiting van 16A groep voor de Quatt is gewoon 1-fasig.
Conform de NEN1010:2015 mag je geen enkele fasige groep op een 3-fase aardlek aansluiten.
Dus gewoon een 3-fase groep op een 3-fase aardlek en een 1-fase groep op een 1-fase aardlek.
Ook conform NEN1010:2015 mag je max 4 groepen op een aardlek plaatsen.

Tevens door de groepen te veel te combineren verhoog je de kans op dat deze overbelast gaan worden.
Los van het werk wat dit kost levert het vrijwel niets op.
Door juist een onafhankelijke groep met zijn eigen aardlek te plaatsen krijg je een hogere bedrijfszekerheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jbtbnl
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:05
maxtrash schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 19:07:
[...]

Je kunt niet zomaar een procentueel spanningsverlies vermenigvuldigen met een jaarverbruik in kWh om het opgenomen vermogen (lees: energieverlies in de koperdraad) te bepalen.

De juiste formule daarvoor is P = I^2 x R

2,5mm2 koperdraad heeft een weerstand van 0,007 Ohm per meter (voor meer info zie bijvoorbeeld: https://www.spurt-sproeisystemen.nl/v_leidingen_2.php)

Voor 25 meter is weerstand R dus 0,175 Ohm.

De stroom I is lastiger te bepalen, die is afhankelijk van de warmtevraag van de woning en de COP op dat moment.

Stel dat er 4kW warmtevraag is bij een COP van 4. Het elektrisch vermogen is dan 1 kW waardoor de stroom 1×1.000÷320=3,1 Ampère betreft.

P = I^2 x R = 3,1^2 × 0,175 = 1,68 Watt per 25 meter 2,5mm2 koperdraad.

Ten opzichte van het elektrisch vermogen van de warmtepomp van 1000 Watt komt dat neer op een factor 0,00168 ofwel 0,168% verlies.

Disclaimer: ik reken hier dus met een warmtevraag momentopname van 4kW thermisch. De Quatt duo kan op sommige momenten een stuk meer stroom (in Ampère) vragen, maar om vermogensverlies in de stroomdraad in kWh op jaarbasis te bepalen zullen we moeten rekenen met een realistisch jaargemiddelde in plaats van het absolute maximum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxtrash
Stefannn schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 20:20:
[...]

Ingevuld met 16A?
Dan kan dat wel kloppen.
Voor mijn EV laadpaal heb ik 4mm2 liggen in plaats van 2.5mm2 hetgeen kwa veiligheid genoeg is. Maar bij vol last inderdaad minder efficiënt is.
Echter…
Laadpaal werkt altijd op 16A. De quatt erg zelden. Dus hoewel ik het niet heb uitgerekend weet ik vrij zeker dat je met 2.5mm2 prima toe kan.
2.5mm2 is niet voor niets de standaard bedrading van een 16A groep.
Je magnetron zit er ook op.
ik zag dat ik nog een spreadsheet had voor deze berekeningen. In de formule wordt het amperage gekwadrateerd dus je punt is volkomen terecht dat het nogal uitmaakt of er permanent 16A over gaat of veel minder. Als ik echter uitga van een 9 Ampere (ik verwacht dat de warmtepomp gezien mijn huis best hard moet werken) dan is het wel de moeite om voor 4mm2 te gaan. Ik kom dan onder de 1% verlies uit en de meerprijs is ook maar heel beperkt.

• maxtrash
jbtbnl schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 23:51:
[...]

Je kunt niet zomaar een procentueel spanningsverlies vermenigvuldigen met een jaarverbruik in kWh om het opgenomen vermogen (lees: energieverlies in de koperdraad) te bepalen.

De juiste formule daarvoor is P = I^2 x R

2,5mm2 koperdraad heeft een weerstand van 0,007 Ohm per meter (voor meer info zie bijvoorbeeld: https://www.spurt-sproeisystemen.nl/v_leidingen_2.php)

Voor 25 meter is weerstand R dus 0,175 Ohm.

De stroom I is lastiger te bepalen, die is afhankelijk van de warmtevraag van de woning en de COP op dat moment.

Stel dat er 4kW warmtevraag is bij een COP van 4. Het elektrisch vermogen is dan 1 kW waardoor de stroom 1×1.000÷320=3,1 Ampère betreft.

P = I^2 x R = 3,1^2 × 0,175 = 1,68 Watt per 25 meter 2,5mm2 koperdraad.

Ten opzichte van het elektrisch vermogen van de warmtepomp van 1000 Watt komt dat neer op een factor 0,00168 ofwel 0,168% verlies.

Disclaimer: ik reken hier dus met een warmtevraag momentopname van 4kW thermisch. De Quatt duo kan op sommige momenten een stuk meer stroom (in Ampère) vragen, maar om vermogensverlies in de stroomdraad in kWh op jaarbasis te bepalen zullen we moeten rekenen met een realistisch jaargemiddelde in plaats van het absolute maximum.
ik schat de warmtevraag wel wat hoger in bij mij en de COP wat lager hartje winter (als juist de hoogste stromen lopen). Absolute maximum moet ik niet nemen maar ook niet helemaal een jaargemiddelde want er zit juist die kwadratering in.
In mijn formule zit overigens wel een factor 2 want de stroom moet heen en ook weer terug via de kabel. Als ik dan met 9A reken is het verlies rond de 29W of 1,42%. Dat vind ik toch wat hoog als ik voor 3 tientjes een wat dikkere kabel kan kopen.
Maar misschien gaat het nu iets teveel over elektra in het algemeen en niet over de Quatt in het bijzonder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jbtbnl
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:05
maxtrash schreef op woensdag 25 september 2024 @ 00:03:
[...]

ik schat de warmtevraag wel wat hoger in bij mij en de COP wat lager hartje winter (als juist de hoogste stromen lopen). Absolute maximum moet ik niet nemen maar ook niet helemaal een jaargemiddelde want er zit juist die kwadratering in.
In mijn formule zit overigens wel een factor 2 want de stroom moet heen en ook weer terug via de kabel. Als ik dan met 9A reken is het verlies rond de 29W of 1,42%. Dat vind ik toch wat hoog als ik voor 3 tientjes een wat dikkere kabel kan kopen.
Maar misschien gaat het nu iets teveel over elektra in het algemeen en niet over de Quatt in het bijzonder.
Oh de lengte moet keer 2 inderdaad, goed punt...

Als je het mij vraagt is dit wel on-topic hier, voor de Quatt WP, omdat de elektra voorbereiding niet in de standaard prijs inbegrepen zit waardoor veel Tweakers dit zelf doen of de klus zelf uitbesteden aan een lokale elektriciën.

Sterker nog, als ik deze discussie een maand geleden gelezen had dan was ik misschien zelf ook wel voor 4mm2 gegaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
MacD007 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 23:02:
[...]

Sorry, ik volg je helaas niet, ik had het over een 1-fase systeem, tenminste de aansluiting van 16A groep voor de Quatt is gewoon 1-fasig.
Conform de NEN1010:2015 mag je geen enkele fasige groep op een 3-fase aardlek aansluiten.
Dus gewoon een 3-fase groep op een 3-fase aardlek en een 1-fase groep op een 1-fase aardlek.
Ook conform NEN1010:2015 mag je max 4 groepen op een aardlek plaatsen.

Tevens door de groepen te veel te combineren verhoog je de kans op dat deze overbelast gaan worden.
Los van het werk wat dit kost levert het vrijwel niets op.
Door juist een onafhankelijke groep met zijn eigen aardlek te plaatsen krijg je een hogere bedrijfszekerheid.
Well… daarom ook mijn post… je probeert duidelijk binnen NEN1010 te werken (prettig) maar ik volg de logica van een aparte alamat niet.

Ik bedoel:
Aparte 1fase aansluiting voor quatt maken, helemaal mee eens.

Meest gangbaar:
1x 3x25A hoofdaansluiting
3x 1fase aardlek
3x 4x 1fase automaat achter bovenstaande aardlek (in totaal max 12 groepen)

Voor Quatt zou ik dus 1 van die groepen vrij maken en in zijn geheel als “aparte groep” gebruiken.

Oftewel:
- Als je huidige installatie minder dan 12 groepen heeft kan je er 1 bij zetten, maximaal 4 groepen per aardlek, maximaal 12 totaal. Hoewel het niet echt een nadeel heeft is een aardlek automaat daarvoor kiezen een beetje overkill omdat dat toch al achter de aardlek zit.
- als de huidige installatie al 12 groepen heeft zou ik er 1 vrij maken door “een aantal lage belasters” te combineren en de quatt inderdaad, zoals jij ook zegt, een eigen groep te geven. Dan hoef je dus geen automaat of alamat te kopen.

Andere manier zie ik niet echt (en inderdaad, ik probeer binnen NEN1010 te blijven)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Stefannn schreef op woensdag 25 september 2024 @ 07:45:
[...]
- als de huidige installatie al 12 groepen heeft zou ik er 1 vrij maken door “een aantal lage belasters” te combineren en de quatt inderdaad, zoals jij ook zegt, een eigen groep te geven. Dan hoef je dus geen automaat of alamat te kopen.
Zo heb ik ook zonder complete verbouwing van groepenkast wat extra ruimte kunnen maken. De deurbel/beltrafo had z'n eigen automaat, evenals het stopcontact in de meterkast. Deze maar samengevoegd :)

• MacD007
Stefannn schreef op woensdag 25 september 2024 @ 07:45:
[...]

Well… daarom ook mijn post… je probeert duidelijk binnen NEN1010 te werken (prettig) maar ik volg de logica van een aparte alamat niet.

Ik bedoel:
Aparte 1fase aansluiting voor quatt maken, helemaal mee eens.

Meest gangbaar:
1x 3x25A hoofdaansluiting
3x 1fase aardlek
3x 4x 1fase automaat achter bovenstaande aardlek (in totaal max 12 groepen)

Voor Quatt zou ik dus 1 van die groepen vrij maken en in zijn geheel als “aparte groep” gebruiken.

Oftewel:
- Als je huidige installatie minder dan 12 groepen heeft kan je er 1 bij zetten, maximaal 4 groepen per aardlek, maximaal 12 totaal. Hoewel het niet echt een nadeel heeft is een aardlek automaat daarvoor kiezen een beetje overkill omdat dat toch al achter de aardlek zit.

Andere manier zie ik niet echt (en inderdaad, ik probeer binnen NEN1010 te blijven)
Nu snap ik je verhaal, echter je maakt hierbij een belangrijke fout.
De alamat komt dus niet achter een aardlek maar wordt direct op de hoofdschakelaar aangesloten, hij is hierdoor dus volledig onafhankelijk van de andere aanwezige aardlekschakelaars.
En juist daar zit dus ook direct het grote voordeel, deze zal dus als een aardlekschakelaar gaat trippen daardoor niet meegaan omdat hij onafhankelijk geschakeld is. Dit brengt een extra bedrijfszekerheid mee, voor een verwarming niet helemaal onbelangrijk.
Dit zou bv ook voor een cv helemaal geen slecht idee zijn, helaas zie je dat in Nederland bij de bouw daar gewoon geen aandacht voor is, het moet altijd zo goedkoop mogelijk.
Daardoor is hij dus ook niet dubbel op zo als je aangeeft.

Daarnaast zie je dat het zomaar vrijmaken van verschillende groepen best complex is en de kans dat daardoor ongewild er toch een overbelasting wordt veroorzaakt verhoogt gaat woorden.

Zelfs als er nog op een of meerdere aardlekschakelaars plek zou zijn is zeker voor een warmtepomp de onafhankelijkheid best een belangrijke functie en verhoogt hierdoor de bedrijfszekerheid. De extra kosten van een alamat tov een LS zijn ook weer niet zo veel meer, circa twee tientjes meer, dat dit gezien de overige kosten van een warmtepomp dit verwaarloosbaar is.

Ik zelf heb overigens meer apparatuur achter elk hun eigen alamat staan, iets wat je steeds vaker ziet in moderne installaties. Bv laadpalen, pv-installaties, maar ook buitenverlichting cq groep voor garage zie je steeds vaker als alamat uitgevoerd worden.

En ja, ook in deze werkwijze blijf je geheel binnen de NEN1010.
Wel belangrijk is dat een alamat uitgevoerd dient te zijn als spanninngonafhankeleijke aardlekschakelaars, voor een woning Is dat namelijk een eis uit de NEN1010:2020.

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 25-09-2024 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
jj85 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 08:21:
[...]

Zo heb ik ook zonder complete verbouwing van groepenkast wat extra ruimte kunnen maken. De deurbel/beltrafo had z'n eigen automaat, evenals het stopcontact in de meterkast. Deze maar samengevoegd :)
Dan heb je mazzel, de gemiddelde installatie is vaak heel krap uitgevoerd en er is veelal weinig speelruimte om groepen te combineren.
Maar ook in jou situatie zou ik zelf nog steeds voor een eigen alamat voor de Quatt kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
MacD007 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:34:
[...]

Dan heb je mazzel, de gemiddelde installatie is vaak heel krap uitgevoerd en er is veelal weinig speelruimte om groepen te combineren.
Maar ook in jou situatie zou ik zelf nog steeds voor een eigen alamat voor de Quatt kiezen.
offtopic:
Die gaat er ook wel komen tzt. Volgende week ga ik van 1x25A naar 3x25A. Dus dat vraag sowieso om een herbeschouwing op sommige aspecten. Moet later sowieso ruimte creeeren voor een FE-groep. En eens goed gaan nadenken over de verdeling per fase...
(en ik wil graag de el-cheapo Gacia componenten eruit hebben :+ )

• netappie
MacD007 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:34:
[...]

Met 3x25A heb je in de meeste gevallen al genoeg aardlekschakelaars om dat beetje lekstroom per apparaat op te vangen.

Tegenwoordig lekken die apparaten niet meer zo veel, dus als je iets hebt dat de ALS tript, dan zal dat waarschijnlijk oude troep zijn die toch al aan vervanging toe is. Daar zou ik dan eerder geld in stoppen dan een aparte aardlekschakelaar. Het lek dichten is beter dan emmertjes toevoegen 8)7

• Stefannn
MacD007 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:17:
[...]

Nu snap ik je verhaal, echter je maakt hierbij een belangrijke fout.
De alamat komt dus niet achter een aardlek maar wordt direct op de hoofdschakelaar aangesloten, hij is hierdoor dus volledig onafhankelijk van de andere aanwezige aardlekschakelaars.
En juist daar zit dus ook direct het grote voordeel, deze zal dus als een aardlekschakelaar gaat trippen daardoor niet meegaan omdat hij onafhankelijk geschakeld is. Dit brengt een extra bedrijfszekerheid mee, voor een verwarming niet helemaal onbelangrijk.
Dit zou bv ook voor een cv helemaal geen slecht idee zijn, helaas zie je dat in Nederland bij de bouw daar gewoon geen aandacht voor is, het moet altijd zo goedkoop mogelijk.
Daardoor is hij dus ook niet dubbel op zo als je aangeeft.

Daarnaast zie je dat het zomaar vrijmaken van verschillende groepen best complex is en de kans dat daardoor ongewild er toch een overbelasting wordt veroorzaakt verhoogt gaat woorden.

Zelfs als er nog op een of meerdere aardlekschakelaars plek zou zijn is zeker voor een warmtepomp de onafhankelijkheid best een belangrijke functie en verhoogt hierdoor de bedrijfszekerheid. De extra kosten van een alamat tov een LS zijn ook weer niet zo veel meer, circa twee tientjes meer, dat dit gezien de overige kosten van een warmtepomp dit verwaarloosbaar is.

Ik zelf heb overigens meer apparatuur achter elk hun eigen alamat staan, iets wat je steeds vaker ziet in moderne installaties. Bv laadpalen, pv-installaties, maar ook buitenverlichting cq groep voor garage zie je steeds vaker als alamat uitgevoerd worden.

En ja, ook in deze werkwijze blijf je geheel binnen de NEN1010.
Wel belangrijk is dat een alamat uitgevoerd dient te zijn als spanninngonafhankeleijke aardlekschakelaars, voor een woning Is dat namelijk een eis uit de NEN1010:2020.
Ah..
En dat was dus exact de reden van mijn originele vraag want “ik weet dat je vrij zorgvuldig binnen NEN1010 adviseert”, maar het was me niet duidelijk dat je de extra alamat direct aan 1 van de fases van de 3x25 aansluiting wil plaatsen.

Dat geconstateerd hebbende…
Mag dat dan?
Ik dacht dat je alles achter die 3 aardleks met 4x16A automaat moest plaatsen?

Nb, voor mijzelf “meer ter info” als direct toepasbaar. Ik heb een enorme berg afnemers maar heb alles met zorgvuldig passen en meten op 12 groepen weten te krijgen. In 16jaar nog nooit een hoofdstop laten ploffen.
Ik leer echter graag wat bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
jj85 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:41:
[...]

offtopic:
Die gaat er ook wel komen tzt. Volgende week ga ik van 1x25A naar 3x25A. Dus dat vraag sowieso om een herbeschouwing op sommige aspecten. Moet later sowieso ruimte creeeren voor een FE-groep. En eens goed gaan nadenken over de verdeling per fase...
(en ik wil graag de el-cheapo Gacia componenten eruit hebben :+ )
Als je hulp nodig hebt laat het dan even weten.
Tip, vraag zo ver je dit nog niet gedaan hebt of ze de hoofdzekering kunnen voorzien van automaten (LS) dan kun je voor het geval dat de zouden gaan trippen deze zelf weer kunnen inschakelen, bij normale schroefzekeringen kan dat niet.
Dus beste hun hierover nog even bellen dat de monteur de juiste hoofdzekeringskast bij zich heeft.

[ Voor 25% gewijzigd door MacD007 op 25-09-2024 10:47 ]

• Michel242186
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:24
mijn flowmeter geeft ook al de hele zomer een range aan tussen de 19/21 gaat dit problemen opleveren in de winter?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:57
Stefannn schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:26:
[...]

Ah..
En dat was dus exact de reden van mijn originele vraag want “ik weet dat je vrij zorgvuldig binnen NEN1010 adviseert”, maar het was me niet duidelijk dat je de extra alamat direct aan 1 van de fases van de 3x25 aansluiting wil plaatsen.

Mag dat dan?

Nb, voor mijzelf “meer ter info” als direct toepasbaar. Ik heb een enorme berg afnemers maar heb alles met zorgvuldig passen en meten op 12 groepen weten te krijgen. In 16jaar nog nooit een hoofdstop laten ploffen.
Dan zou ik een mooi probleem hebben met mijn 16 alamats enkelfase en 4 alamats 3fase achter de hoofdschakelaar met 3x25A. :+

Je mag/mocht max 4 groepen achter een aardlek plaatsen, maar meer aardlekschakelaars op één fase is geen probleem.

It's time to play the music, it's time to light the lights

nairolf schreef op zondag 22 september 2024 @ 21:24:

[...]

Maar zoals hierboven al gezegd, ik moet de verdeler vervangen, maar ik denk inmiddels wel dat het dan een LTV-verdeler wordt, dus met pomp en instelbaar meng-ventiel, zoals inderdaad Robot of Therminon, en dan weer met mn Shelly de meet-en-update cyclus in aangaande het mengventiel.

Verder, ik heb tegels, dus als het goed is geen problemen met 30 of 35 graden door de vloer. Warmer zou wellicht wel kunnen, maar ik denk niet dat dat heel erg verstandig is..
Hou bij het vervangen van je verdeler er wel rekening mee, dat vvw-buis niet echt flexibel is.
Kies een verdeler met dezelfde hart-op-hart afstand bij aanvoer- en retourleidingen als wat je nu hebt.

Ik heb, omdat ik een nogal veel moet verwarmen, ook de vvw "waterzijdig" ingeregeld: nu worden, naast de vloer, ook alle 12 radiatoren warm (eerder boven niet).

(Ben nog aan het bijlezen: stookseizoen is weer begonnen 🙃.
Dus misschien staat er verderop wat, maar na veel starts met een pietsje gas (€0,01!!), vanmorgen niks: ik zit WEL plotseling op CIC 2.19.0. Zou het dan toch echt?)

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

• MacD007
Stefannn schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:26:
[...]

Ah..
Kijk ik wil het gewoon veilig houden, en door binnen de norm te blijven en ja je hebt daarvoor wel ook deskundigheid nodig, kun je dat eenvoudig voor elkaar krijgen.
En zo veel duurder is het ook niet, en veiligheid mag ook best wat kosten. Ben ik ook aan mijn eigen vakgroep wel verplicht.
Mag dat dan?
nee, dat is dus niet zo. En ja, dit is volledig conform de NEN1010 en andere normen die hier mee te maken hebben.
Daarom is het belangrijk om op elke groep wel wat hoofdruimte te hebben.
Even een tegenvraag, je hebt ook een brandverzekering op je huis, ja, en hoe vaak heb je brand gehad, ik hoop voor je dat dit niet is voorgevallen. Dus heb je al die jaren voor niets betaald, echter als het dan onverwachts toch misgaat (kan ook buiten je eigen schuld zijn, vuurpijl bv) ben je wel blij dat het deze hebt.
Zie investering in een goede elektrische installatie dus ook als een goede verzekering.

Ik heb overigens mijn hoofdzekering van automaten laten voorzien. Voor het geval dat het misgaat kan ik zelf tenminste nog iets. Want je zult net zien dat dit net dan gebeurt wanneer je het niet kunt hebben, bv op kerstavond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Michel242186 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:29:
[...]

mijn flowmeter geeft ook al de hele zomer een range aan tussen de 19/21 gaat dit problemen opleveren in de winter?
Voor zover mij verteld is, is dit geen probleem.
Ik had enige weken een vraag gesteld aan support. In hun reactie gaven ze aan "Bovendien hebben we een overvoltageprobleem opgemerkt, dus ik zal een service-inspectie voor je inplannen om te controleren of alles correct is aangesloten en om ervoor te zorgen dat alles goed functioneert."

Bij die service-inspectie is de afwijkende flowmeter geconstateerd (en niks wat overvoltage betreft). Deze nieuwe flowmeters hebben ze (nog) niet standaard in hun bus liggen. Dus vervolgafspraak gepland om meter te wisselen, nieuwe meter zou per post toegestuurd worden.
2 weken later staat monteur voor de deur, maar nieuwe flowmeter was niet opgestuurd. Oeps :X
Weer een week later wel de flowmeter ontvangen en is deze afgelopen week gewisseld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Nu online
Toby-Wan schreef op maandag 23 september 2024 @ 08:49:
[...]

Klinkt dat je goed weet wat er aan de hand is en daarnaast nog mooi spul hebt om eea te meten.
betreffende bovenstaande stukje, begin dan altijd met 0 mengen, omdat de WP dan altijd met hoogste efficientie werkt (geen menging zorgt altijd voor laagst mogelijke aanvoertemperatuur).
Dan kan je ook het beste zien in hoeverre je de vvw moet knijpen / bijmengen om andere ruimtes ook warm te krijgen.

Betreffende vloertemperatuur, als je een slakkenhuis patroon in je dekvloer hebt mag je van de gemiddelde temperatuur uitgaan tussen aanvoer & retour, scheelt wellicht een paar graden wat de vloer 'aankan'
Helaas, ik heb geen idee hoe het gelegd is, slakkenhuis of anders. En ik kan daar ook niet uitgaan van "best practices", met dank aan Beun de Haas van wie ik dit huis gekocht heb.. En in dat soort gevallen ben ik altijd conservatief, uitgaan van worst-case, dus zal ik altijd rekenen met de hoogste temperatuur.. Maar zoals ik al zei, we hebben tegels, dus dan is een iets hogere temperatuur niet een probleem.. Ondanks dat niet echt gewenst, dus dan wordt de klus het optimaliseren van het process om te zorgen dat dit niet gebeurt :)..
Friezin schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:37:
[...]

Hou bij het vervangen van je verdeler er wel rekening mee, dat vvw-buis niet echt flexibel is.
Kies een verdeler met dezelfde hart-op-hart afstand bij aanvoer- en retourleidingen als wat je nu hebt.

Ik heb, omdat ik een nogal veel moet verwarmen, ook de vvw "waterzijdig" ingeregeld: nu worden, naast de vloer, ook alle 12 radiatoren warm (eerder boven niet).
Vervangen ga ik sowieso niet zelf doen, ik ben geen handen-handig mens, maar een software-handig mens.. Dus dat mag iemand die daar verstand van heeft doen.. Wat ik dus wel ga doen is in eerste instantie lekker alle radiatoren boven dichtzetten, dus Quatt alleen vloerverwarming laten verwarmen, met inderdaad zo weinig mogelijk mengen (heb ik inmiddels besloten)

En dan als ik een keer goed de tijd heb inderdaad waterzijdig inregelen. Gezien dat (volgens mij) blijft bij temperatuursensoren plakken, uitlezen, en een voetventieltje open of dicht draaien kan ik dat wel.. en dan kan ik mezelf lekker helemaal kapotgooien op het optimaliseren van de radiatoren met mijn temperatuursensoren.. ik kan er eigenlijk al niet op wachten :9~ DATA DATA DATA <3 ANALYSE O+ GRAFIEKJES *O*

• jj85
MacD007 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:27:
[...]

Als je hulp nodig hebt laat het dan even weten.
Tip, vraag zo ver je dit nog niet gedaan hebt of ze de hoofdzekering kunnen voorzien van automaten (LS) dan kun je voor het geval dat de zouden gaan trippen deze zelf weer kunnen inschakelen, bij normale schroefzekeringen kan dat niet.
Dus beste hun hierover nog even bellen dat de monteur de juiste hoofdzekeringskast bij zich heeft.
offtopic:
Hoewel het idee erg goed is, vind ik de bijbehorende tarieven wel weer erg tegenvallen (zo'n verzwaring is al niet echt goedkoop :/ )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_1LpieSrcyeDWe88NPMc3a06jvc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CE4Hv5udXiT7m5oirCAdCvUL.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:47
Van Quatt antwoord op mijn email gekregen waarin ik vroeg of het mogelijk was om de kamertemperatuur te regel van een 1 kamer ten opzichte van de andere kamers. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ixMObmKf9bOiWPnAVgvKt8j02QE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/he58pie0QBjEDQ143KDs2lKp.jpg?f=fotoalbum_large

Blijkbaar kan de Quatt er dan prima mee overweg als ik zijn bericht zo lees. Dan hoef ik alleen een tweede zone via tado te creëren.

• MacD007
jj85 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:29:
[...]

offtopic:
Hoewel het idee erg goed is, vind ik de bijbehorende tarieven wel weer erg tegenvallen (zo'n verzwaring is al niet echt goedkoop :/ )

[Afbeelding]
Bij mij was dit gratis, dit is wel een behoorlijke meerprijs, echter is het een afweging tussen gemak en deze best behoorlijke meerprijs, welke netbeheerder is dit?

nairolf schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:17:
[...]

Helaas, ik heb geen idee hoe het gelegd is, slakkenhuis of anders. En ik kan daar ook niet uitgaan van "best practices", met dank aan Beun de Haas van wie ik dit huis gekocht heb.. En in dat soort gevallen ben ik altijd conservatief, uitgaan van worst-case, dus zal ik altijd rekenen met de hoogste temperatuur.. Maar zoals ik al zei, we hebben tegels, dus dan is een iets hogere temperatuur niet een probleem.. Ondanks dat niet echt gewenst, dus dan wordt de klus het optimaliseren van het process om te zorgen dat dit niet gebeurt :)..

[...]

Vervangen ga ik sowieso niet zelf doen, ik ben geen handen-handig mens, maar een software-handig mens.. Dus dat mag iemand die daar verstand van heeft doen.. Wat ik dus wel ga doen is in eerste instantie lekker alle radiatoren boven dichtzetten, dus Quatt alleen vloerverwarming laten verwarmen, met inderdaad zo weinig mogelijk mengen (heb ik inmiddels besloten)

En dan als ik een keer goed de tijd heb inderdaad waterzijdig inregelen. Gezien dat (volgens mij) blijft bij temperatuursensoren plakken, uitlezen, en een voetventieltje open of dicht draaien kan ik dat wel.. en dan kan ik mezelf lekker helemaal kapotgooien op het optimaliseren van de radiatoren met mijn temperatuursensoren.. ik kan er eigenlijk al niet op wachten :9~ DATA DATA DATA <3 ANALYSE O+ GRAFIEKJES *O*
Hoe de vvw is aangelegd, zou je met een warmtecamera moeten kunnen ontdekken, meten wanneer de vvw nog niet al te lang aan is: later is de vloer te egaal warm.

Meten is inderdaad weten.
Blij met mijn IR-metertje.

Bij mij "vrat" de vvw veel flow:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77478700

Mengen staat volledig uit.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

• jj85
Liander

• MacD007
nairolf schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:17:
[...]

[...]

Daarvoor hebben we ook een zuster topic HA en Quatt, mogelijk dat je daar ook alvast kunt gaan kijken.

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 12:21
0xygen500 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:43:
Van Quatt antwoord op mijn email gekregen waarin ik vroeg of het mogelijk was om de kamertemperatuur te regel van een 1 kamer ten opzichte van de andere kamers. [Afbeelding]

Blijkbaar kan de Quatt er dan prima mee overweg als ik zijn bericht zo lees. Dan hoef ik alleen een tweede zone via tado te creëren.
Waar het om gaat is dat er maar 1 aansturing naar de Cic is bij verschillende zones.
Ik heb een Evohome systeem waarbij ik 5 zones heb, deze geven alles door via het EvoHome bedieningspaneel die dan weer via de draadloze RF module OpenTherm de cv aanstuurt. Vanaf morgen als het goed is gaat deze de Cic aansturen en de Cic dan weer via Aan/Uit de CV ketel (Atag).

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Nu online
Friezin schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:56:
[...]

Hoe de vvw is aangelegd, zou je met een warmtecamera moeten kunnen ontdekken, meten wanneer de vvw nog niet al te lang aan is: later is de vloer te egaal warm.

Meten is inderdaad weten.
Blij met mijn IR-metertje.
Klopt, maar daar heb ik helaas niet 1-2-3 toegang toe. Vind ik ook eigenlijk niet zo interessant eerlijk gezegd, als het maar warm wordt en er efficient gewerkt wordt, dus dan zijn temperatuursensoren bij de vloerverwarming en van de Quatt waarschijnlijk voldoende. Misschien dat ik nog een extra setje sensoren toevoeg bij de ketel omdat de Quatt waarschijnlijk vrij ver weg komt te staan (~16-18 meter leiding-afstand, dus 32-36 meter totaal).
Bij mij "vrat" de vvw veel flow:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77478700

Mengen staat volledig uit.
Ik moet zeggen dat ik het verhaal in je post niet compleet begrijp, maar komt erop neer dat omdat je de radiatoren had geknepen maar de vloerverwarming niet, de vloerverwarming zeg 95% van de flow kreeg en de radiatoren maar de rest? Dus je meet wel leuk een deltaT van 5 graden overal, maar warm wordt het niet, want Power = Flow * deltaT, en bij je radiatoren was Flow te laag?

Toen heb je de vloerverwarming Flow geknepen, waardoor de druk in het systeem beter verdeeld werd en daarmee is de Flow van je radiatoren toegenomen. Dit gaat natuurlijk ten koste van wat Flow van je vloerverwarming, maar omdat hij dan langer heeft om warmte af te geven zal je deltaT ook ietsje hoger zijn geworden? Daarintegen omdat de Flow in de radiatoren toeneemt zal deltaT om dezelfde rede ook afnemen, toch?

Ik gok dus dat je hierna weer opnieuw hebt moeten inregelen om overal dezelfde deltaT te krijgen, en daarna werd alles wel warm?

Klopt mijn begrip van waterzijdig inregelen, warmte-vermogen, en het effect hiervan op jouw situatie een beetje?
MacD007 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:57:
[...]

Daarvoor hebben we ook een zuster topic HA en Quatt, mogelijk dat je daar ook alvast kunt gaan kijken.
Die heb ik al gezien ja. Daar ga ik wel mee uit de voeten kunnen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nairolf schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:40:
[...]

Klopt, maar daar heb ik helaas niet 1-2-3 toegang toe. Vind ik ook eigenlijk niet zo interessant eerlijk gezegd, als het maar warm wordt en er efficient gewerkt wordt, dus dan zijn temperatuursensoren bij de vloerverwarming en van de Quatt waarschijnlijk voldoende. Misschien dat ik nog een extra setje sensoren toevoeg bij de ketel omdat de Quatt waarschijnlijk vrij ver weg komt te staan (~16-18 meter leiding-afstand, dus 32-36 meter totaal).

[...]

Ik moet zeggen dat ik het verhaal in je post niet compleet begrijp, maar komt erop neer dat omdat je de radiatoren had geknepen maar de vloerverwarming niet, de vloerverwarming zeg 95% van de flow kreeg en de radiatoren maar de rest? Dus je meet wel leuk een deltaT van 5 graden overal, maar warm wordt het niet, want Power = Flow * deltaT, en bij je radiatoren was Flow te laag?

Toen heb je de vloerverwarming Flow geknepen, waardoor de druk in het systeem beter verdeeld werd en daarmee is de Flow van je radiatoren toegenomen. Dit gaat natuurlijk ten koste van wat Flow van je vloerverwarming, maar omdat hij dan langer heeft om warmte af te geven zal je deltaT ook ietsje hoger zijn geworden? Daarintegen omdat de Flow in de radiatoren toeneemt zal deltaT om dezelfde rede ook afnemen, toch?

Ik gok dus dat je hierna weer opnieuw hebt moeten inregelen om overal dezelfde deltaT te krijgen, en daarna werd alles wel warm?

Klopt mijn begrip van waterzijdig inregelen, warmte-vermogen, en het effect hiervan op jouw situatie een beetje?
Zo kun je het ook omschrijven 😉.
Ik heb 12 radiatoren, waarvan 6 boven.
Boven werden 3 niet warm.
Na opnieuw inregelen vvw worden nu alle radiatoren, ook met alleen Quatt, warm.

Volgens de geleerden ("mijn" installateurjongens) zit er rond de 200 liter water hier in het verwarmingssysteem. Dus je zou zeggen dat iedere liter water 4x per uur wordt opgewarmd.
Vind het steeds weer knap dat de Quatt het zo netjes doet in dit oude, grote, huis.
Sinds 1 januari slechts 150m3 gas bij hoeven tanken.

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 15-09 09:41
Jullie hebben het hier over zone's bij de Tado’s. Maar als je in elke kamer zo’n slimme radiatorknop hebt, dan is toch elke kamer een zone?

Of zie ik dit verkeerd?

[ Voor 4% gewijzigd door VindiGoosh op 25-09-2024 20:14 ]

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:16
Voor een ieder die gewoon even wil weten welke goedkope hybride warmtepompen er zijn. Ik kwam toevallig dit artikel tegen. Quatt staat er ook tussen, dus het is forum gerelateerd 😄

https://www.bouweninstall...ste-hybride-warmtepompen/

Ben benieuwd wat de installatie kosten de Flint gaan zijn. Die speler kon ik nog niet.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

• cvanatten
  • Laatst online: 12:04
VindiGoosh schreef op woensdag 25 september 2024 @ 20:10:
Jullie hebben het hier over zone's bij de Tado’s. Maar als je in elke kamer zo’n slimme radiatorknop hebt, dan is toch elke kamer een zone?

Of zie ik dit verkeerd?
Dat zie je goed. De Tado knop is instelbaar op de gewenste temperatuur van de ruimte en meet deze ook. De knop wordt dan toegewezen aan de ruimte. Tado noemt dat 'kamers' in de app. De knop stuurt zelf een signaal naar de Quatt om te verwarmen als het nodig is. Als je Tado gebruikt, vergeet dan niet ook knoppen in de kamer te monteren waar de Tado (hoofd)thermostaat hangt. Die voeg je dan ook samen in 1 zone en dan gebruikt Tado de muurthermostaat om de hele zone aan te sturen.

[ Voor 5% gewijzigd door cvanatten op 25-09-2024 20:47 ]

• VindiGoosh
cvanatten schreef op woensdag 25 september 2024 @ 20:44:
[...]

Dat zie je goed. De Tado knop is instelbaar op de gewenste temperatuur van de ruimte en meet deze ook. De knop wordt dan toegewezen aan de ruimte. Tado noemt dat 'kamers' in de app. De knop stuurt zelf een signaal naar de Quatt om te verwarmen als het nodig is. Als je Tado gebruikt, vergeet dan niet ook knoppen in de kamer te monteren waar de Tado (hoofd)thermostaat hangt. Die voeg je dan ook samen in 1 zone en dan gebruikt Tado de muurthermostaat om de hele zone aan te sturen.
Ja oke, dan was ik ff in de war door wat posts hierboven. Bedankt ook voor de laatste tip, ga ik gelijk even doen.

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jj85
@VindiGoosh @cvanatten Kijk daar wel mee uit. De Quatt heeft minimaal zo'n 600l/h nodig om goed te kunnen functioneren. Met al die thermostaatknoppen in de ruimte waar ook de hoofdthermostaat hangt, bestaat de kans dat je alle radiatoren dichtzet, wat niet goed is. Vandaar ook de 'eis' dat er altijd zo'n 2 a 3 grote radiatoren volledig open staan.

• VindiGoosh
jj85 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 21:10:
@VindiGoosh @cvanatten Kijk daar wel mee uit. De Quatt heeft minimaal zo'n 600l/h nodig om goed te kunnen functioneren. Met al die thermostaatknoppen in de ruimte waar ook de hoofdthermostaat hangt, bestaat de kans dat je alle radiatoren dichtzet, wat niet goed is. Vandaar ook de 'eis' dat er altijd zo'n 2 a 3 grote radiatoren volledig open staan.
Staat genoteerd, dankjewel!

• DVL14
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11:27
Ik heb binnenkort ook een afspraak staan met Quatt. Ik ben vooral benieuwd of het financieel aantrekkelijk is en of de investering terug te verdienen valt.

Mijn woning:

• Rijwoning uit 1958, 110 m²
• In 2012 verbouwd, waarbij de zolder van binnenuit is geïsoleerd
• In 2017 spouwmuurisolatie en bodemisolatie (vloer kon niet geïsoleerd worden)
• Dubbel glas overal
• 12 zonnepanelen, waarmee ik precies mijn verbruik van 2900 kWh per jaar opwek
• Met z’n drieën verbruiken we jaarlijks gemiddeld 1000 m³ gas
• De thermostaat staat op 18 tot 18,5 graden en ik stook zuinig, alleen douche ik wat langer.

We hebben geen lage temperatuurradiatoren, maar wel een convectorput in de woonkamer. Mijn vraag is: hoeveel kuub gas zou ik jaarlijks kunnen besparen? En hoeveel extra stroom zou dat vergen?

Daarnaast vraag ik me af waar ik de buitenunit kan plaatsen. Er is geen uitbouw en de cv-ketel hangt op zolder. Kan de Quatt op het dakkapel, waar ook een airco staat? Of achter in de tuin met een leiding langs de muur naar de zolder? Het moet er wel enigszins netjes uitzien.

Zijn er mensen met een vergelijkbare situatie die positieve ervaringen hebben?

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:47
DVL14 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 21:21:
Ik heb binnenkort ook een afspraak staan met Quatt. Ik ben vooral benieuwd of het financieel aantrekkelijk is en of de investering terug te verdienen valt.

Mijn woning:

• Dubbel glas overal
• De thermostaat staat op 18 tot 18,5 graden en ik stook zuinig, alleen douche ik wat langer.

We hebben geen lage temperatuurradiatoren, maar wel een convectorput in de woonkamer. Mijn vraag is: hoeveel kuub gas zou ik jaarlijks kunnen besparen? En hoeveel extra stroom zou dat vergen?

Daarnaast vraag ik me af waar ik de buitenunit kan plaatsen. Er is geen uitbouw en de cv-ketel hangt op zolder. Kan de Quatt op het dakkapel, waar ook een airco staat? Of achter in de tuin met een leiding langs de muur naar de zolder? Het moet er wel enigszins netjes uitzien.

Jouw huis is prima geschikt. Ik heb het afgelopen jaar 91% gas bespaart van voorheen 1000m3 voor verwarmen. Ik ben dus zeer tevreden!! In mijn handtekening hieronder kan je meer over mijn situatie lezen.

Dit zijn verdere details uit de app van Quatt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PP2VyxIG2CY64k6Ci2_cykLQumM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qlKtEu03LkDtk0x3aKebT71d.jpg?f=fotoalbum_large

Locatie is echt iets persoonlijks. Op een dakkapel is wel eens gedaan neem ik... Houd vooral ook rekening met je buren, er zijn regels over maximale geluidsdruk. @MacD007 kan je daar met over uitleggen en een berekening voor het maken, als nodig

[ Voor 11% gewijzigd door verguldebarman op 26-09-2024 09:57 ]

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Nog een aanvulling van mij op basis van mijn ervaringen.

Zoals al vaker hier gezegd, werkt het het best, als er maar één zone een directe warmte vraag kan stellen aan de CIC. Je kunt het proberen vanuit meerdere kamers, maar mijn ervaring is dat dit ongewenst gedrag van de Quatt geeft.

Cruciaal is dat je de Tado hoofdthermostaat in een veelgebruikte kamer met de grootste warmtevraag plaatst. Liefst ook met een relatief groot warmteverlies. Dat is dan ook de kamer waar je alle radiatoren geheel open zet. Tado knoppen zijn hier dan zinloos, zelfs ongewenst.

In de overige ruimtes kun je met de Tado knoppen vervolgens dag/week schema's instellen. Onafhankelijk, dus niet met de mogelijkheid om een directe warmtevraag naar de CIC te kunnen sturen. Geef deze ruimtes voldoende tijd om op tijd de ruimte op temperatuur te hebben.

De ruimte met de hoofdtermostaat regel je dusdanig in, dat deze en in temperatuur en in tijd de andere ruimtes voldoende afdekt.

Zo hangt bij mij de hoofdthermostaat om meerdere redenen in de woonkeuken. ''s avonds gebruiken we die ruimte regulier niet, maar omdat ik de woonkamer dan wel gebruik, moet de woonkeuken wel een warmtevraag hebben.

Alleen als we in de woonkamer de houtkachel aanzetten, zet ik de hoofdthermostaat naar nachtverlaging.

Zo werkt het bij mij dus uitstekend bij alleen radiatorverwarming. Geef jezelf de tijd om te experimenteren.

Verder. Ga denken in verwarmen binnen de schil. Bij mij is de minimumtemperatuur beneden 18 C voor alle ruimtes. De rest van het huis 17C.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• MacD007

Mijn woning:

• Dubbel glas overal
hoe breed is je huis?
De rest van je huis ziet er veelbelovend uit, met Quatt zul je circa 2.000 kWh (grove schatting, mogelijk iets minder) nodig hebben, dat kun je helaas niet met je pv installatie afdekken.
zou geen problem moeten zijn, wel radiatorventilatoren gebruiken, zelfbouw (goedkoop en goed) of via de bouwmarkt kant en klaar (ook goed maar duur)
Besparing, even een grove schatting ergens tussen 700-750 m3 gas per jaar. Daar moet je wel de extra kWh er weer van aftrekken. Dat zal per jaar circa 400-450 euro voordeel opleveren. Beetje afhankelijk van wat je voor gas cq kWh betaald.

Dakkapel kan mits hij het gewicht kan dragen, er komt toch circa 65 kg extra erboven op. Qua geluid is het wel een dingetje, staat die airco er al voor 1-4-2021 ? Indien ja heb je geluk, anders wordt deze meegeteld en dan wordt het lastig, dan is de tuin of achtergevel mogelijk een veel beter alternatief. Hoe ervoer rekening mee dat je ivm het geluid van de erfgrens zo ver mogelijk moet zien af te blijven.

Hier moet je zeker een WPAC geluidsberekening gaan doen. Ik wil je daar best bij helpen.

• cvanatten
  • Laatst online: 12:04
Mickel moen schreef op donderdag 26 september 2024 @ 08:41:
[...]

Cruciaal is dat je de Tado hoofdthermostaat in een veelgebruikte kamer met de grootste warmtevraag plaatst. Liefst ook met een relatief groot warmteverlies. Dat is dan ook de kamer waar je alle radiatoren geheel open zet. Tado knoppen zijn hier dan zinloos, zelfs ongewenst.
Bedankt voor de aanvulling. Ik heb nog geen Quatt, dus dit advies kon ik nog niet geven
In de overige ruimtes kun je met de Tado knoppen vervolgens dag/week schema's instellen. Onafhankelijk, dus niet met de mogelijkheid om een directe warmtevraag naar de CIC te kunnen sturen. Geef deze ruimtes voldoende tijd om op tijd de ruimte op temperatuur te hebben.
Dit snap ik niet. Het grote voordeel van Tado is dat je een warmtevraag naar de installatie kunt sturen voor 1 kamer zodat je heel goed kunt kiezen waar met warm is en waar niet. Als de hoofdthermostaat niet om warmte vraagt en je maakt de instelling onafhankelijk dat blijft de kamer (waar Tado de knop open zet) toch koud?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 08:36
VindiGoosh schreef op woensdag 25 september 2024 @ 20:10:

Of zie ik dit verkeerd?
Elke radiator heeft een knop, maar niet elke knop mag CV of warmtepomp aansturen.

Zo heb ik na veel experimenteren toch gekozen voor één zone waarbij dus alleen de kamerthermostaat (grootste ruimte, en heeft vvw) de warmtepomp mag aanzetten.

Maakt dit de radiatorknoppen overbodig?
Nee, deze zorgen er nog steeds voor dat de kamer alleen verwarmd wordt wanneer nodig. Maar soms kunnen ze niet verwarmen omdat de warmtepomp uitstaat. En daarom moet je balanceren.

Waarom dan niet méér zones?
Stel dat ik alles op 20 graden wil hebben. het is 22 graden in de woonkamer, en 18 graden in de slaapkamer. Als de slaapkamer de warmtepomp mag aanzetten dan wordt het in de woonkamer 23 graden (ik heb geen knop op de vvw). De oplossing voor mij was dus niet méér zones, maar afgifte balanceren zodat ik kan draaien op één zone.

Anderen die wel radiatorknoppen in de woonkamer hebben, hebben wel geëxperimenteerd met meerdere zones, maar de resultaten zijn wisselend. Het schijnt dat 2 zones nog wel gaat, maar dat je Quatt bij meer zones onrustig wordt en te vaak de CV bijschakelt.

Maar wat als ik in de slaapkamers een lagere temperatuur wil dan in de woonkamer?
Prima te doen met de hulp van de Tado knoppen en een beetje vloerisolatie. Zou houd ik gemakkelijk een verschil van 4 graden tussen verdiepingen.

Maar mijn vvw heeft een veel hogere afgifte dan mijn radiatoren, hoe balanceer ik dan?
Nou, gewoon zo: vvw knijpen, radiatoren waterzijdig afstellen, grotere (convector) radiatoren of ventilatoren aanbrengen, tactisch isoleren etc).

[ Voor 9% gewijzigd door RealCato op 26-09-2024 15:18 ]

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

• RealCato

Mijn woning:

• Dubbel glas overal

Jouw huis is prima geschikt.

Ik zit op 45 kuub gasverbruik voor CV in 2024 en dat was mijn eigen domme fout (1 dag in januari vol op CV gedraaid). Kamertemp is 21 graden 24/7, rest van mijn huis specs staan in mijn signature.

Quatt bij ons op de dakkapel en daarben ik zeer tevreden over:
- ik heb nog nooit enig geluid gehoord. Ik heb al 3 logées die in de winter op zolder sliepen gevraagd of ze iets konden horen en telkens bevestiging dat ze absoluut niets hoorden. En ik gebruik geen silent mode.
- mooie afwerking met zwarte buis waarbij ze maar 1 of 2 dakpannen hoefden te lichten. Geen verbouwing, beugels, of gaten in muren nodig gehad. Mijn CV staat op zolder dat is wel handig.
- ik zie de Quatt niet als ik naar de dakkapel kijk, want hij staat tegen de nok aan. Handig voor de WAF.

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato
cvanatten schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:58:
[...]

Bedankt voor de aanvulling. Ik heb nog geen Quatt, dus dit advies kon ik nog niet geven

[...]

Dit snap ik niet. Het grote voordeel van Tado is dat je een warmtevraag naar de installatie kunt sturen voor 1 kamer zodat je heel goed kunt kiezen waar met warm is en waar niet. Als de hoofdthermostaat niet om warmte vraagt en je maakt de instelling onafhankelijk dat blijft de kamer (waar Tado de knop open zet) toch koud?
Ja dit klopt. Maar een Quatt wil lang draaien en het liefst één master om naar te luisteren, dus is het in de regel beter om te gaan balanceren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

cvanatten schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:58:
[...]

[...]

RealCato heeft ook al geantwoord zie ik.

Als je meer dan één zone een actieve warmtevraag wilt geven krijg je onvoorspelbaar gedrag van de Quatt, tegen het pendelen aan, maar ook temperatuurwisselingen, zoals al genoemd.

Die actieve warmtevraag per ruimte is een sterk punt bij CV van Tado. Sommigen noemen daarom Tado een te duur systeem als je naar de Quatt gaat, omdat je dan die functionaliteit niet meer hebt. Ik noem dat regelrechte onzin.

Zoals al gezegd, je moet bij een WP niet meer cv-denken, maar wp-denken. Te beginnen met verwarmen binnen de schil en niet per ruimte waarmee je grote verschillen in het huis hebt.

Doordat het gehele huis warmer is, is er ook minder verlies van warmte van een gestookte ruimte naar een koude ruimte. Doordat die verschillen minder zijn, kost het ook minder energie om een ruimte op te warmen en kan het water op een lagere temperatuur. Het gaat dus allemaal veel geleidelijker.

Stel je hebt een werkkamer die je twee keer per week op redelijk vaste dagen gebruikt. Ik heb zo'n kamer. Normaal staat deze op minimaal 17C. Op de bewuste dagen laat ik de Tadoknop deze al vroeg in de ochtend starten met verwarmen naar 19,5C in stappen van 0,5C per half uur. Ga ik er werken en wil ik het nog wat warmer hoeft er maar een klein beetje bij. Ga ik er die dag niet in, zet ik hem weer op 17C en anders doet hij dat automatisch aan het eind van de ochtend volgens het schema van die dag.

Je kunt de Tado knoppen dus uitstekend gebruiken.

Het is wel wat experimenteren, want ieder huis en ruimte is in isolatie, warmteoverdracht, systeem en warmteverlies weer anders. Ik heb er wel drie weken over gedaan om het naar mijn zin te krijgen.

Heb je een puber die het ''s nachts 17C wil en om 16.00 uur 20C dan regel je deze kamer zo in, dat deze afhankelijk van de warmtevraag in de master-ruimte om die tijd die temperatuur heeft. Misschien duurt dat vele uren. Het is dus echt experimenteren.

Misschien moet voor jouw huis de minimumtemperatuur wel hoger dan 17C, maar misschien kan ie ook wel lager.

Probeer het zo te regelen, dat je als de schema's eenmaal zijn vastgelegd je zo weinig mogelijk aan de knoppen zit.

Bij ons is het comfort behoorlijk toegenomen met de Quatt, niet zozeer door de Quatt zelf, maar omdat ik anders heb leren denken in verwarmen.

Voor meer: https://mickelmoen.nl/quatt-warmtepomp/

[ Voor 5% gewijzigd door Mickel moen op 26-09-2024 16:53 ]

Pagina: 1 ... 103 ... 279 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.