cvanatten schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:58:
[...]
Bedankt voor de aanvulling. Ik heb nog geen Quatt, dus dit advies kon ik nog niet geven
[...]
Dit snap ik niet. Het grote voordeel van Tado is dat je een warmtevraag naar de installatie kunt sturen voor 1 kamer zodat je heel goed kunt kiezen waar met warm is en waar niet. Als de hoofdthermostaat niet om warmte vraagt en je maakt de instelling onafhankelijk dat blijft de kamer (waar Tado de knop open zet) toch koud?
RealCato heeft ook al geantwoord zie ik.
Als je meer dan één zone een actieve warmtevraag wilt geven krijg je onvoorspelbaar gedrag van de Quatt, tegen het pendelen aan, maar ook temperatuurwisselingen, zoals al genoemd.
Die actieve warmtevraag per ruimte is een sterk punt bij CV van Tado. Sommigen noemen daarom Tado een te duur systeem als je naar de Quatt gaat, omdat je dan die functionaliteit niet meer hebt. Ik noem dat regelrechte onzin.
Zoals al gezegd, je moet bij een WP niet meer cv-denken, maar wp-denken. Te beginnen met verwarmen binnen de schil en niet per ruimte waarmee je grote verschillen in het huis hebt.
Doordat het gehele huis warmer is, is er ook minder verlies van warmte van een gestookte ruimte naar een koude ruimte. Doordat die verschillen minder zijn, kost het ook minder energie om een ruimte op te warmen en kan het water op een lagere temperatuur. Het gaat dus allemaal veel geleidelijker.
Stel je hebt een werkkamer die je twee keer per week op redelijk vaste dagen gebruikt. Ik heb zo'n kamer. Normaal staat deze op minimaal 17C. Op de bewuste dagen laat ik de Tadoknop deze al vroeg in de ochtend starten met verwarmen naar 19,5C in stappen van 0,5C per half uur. Ga ik er werken en wil ik het nog wat warmer hoeft er maar een klein beetje bij. Ga ik er die dag niet in, zet ik hem weer op 17C en anders doet hij dat automatisch aan het eind van de ochtend volgens het schema van die dag.
Je kunt de Tado knoppen dus uitstekend gebruiken.
Het is wel wat experimenteren, want ieder huis en ruimte is in isolatie, warmteoverdracht, systeem en warmteverlies weer anders. Ik heb er wel drie weken over gedaan om het naar mijn zin te krijgen.
Heb je een puber die het ''s nachts 17C wil en om 16.00 uur 20C dan regel je deze kamer zo in, dat deze afhankelijk van de warmtevraag in de master-ruimte om die tijd die temperatuur heeft. Misschien duurt dat vele uren. Het is dus echt experimenteren.
Misschien moet voor jouw huis de minimumtemperatuur wel hoger dan 17C, maar misschien kan ie ook wel lager.
Probeer het zo te regelen, dat je als de schema's eenmaal zijn vastgelegd je zo weinig mogelijk aan de knoppen zit.
Bij ons is het comfort behoorlijk toegenomen met de Quatt, niet zozeer door de Quatt zelf, maar omdat ik anders heb leren denken in verwarmen.
Voor meer:
https://mickelmoen.nl/quatt-warmtepomp/
[
Voor 5% gewijzigd door
Mickel moen op 26-09-2024 16:53
]
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard