• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-09 21:37
DVL14 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 21:21:
Ik heb binnenkort ook een afspraak staan met Quatt. Ik ben vooral benieuwd of het financieel aantrekkelijk is en of de investering terug te verdienen valt.

Mijn woning:

• Rijwoning uit 1958, 110 m²
• In 2012 verbouwd, waarbij de zolder van binnenuit is geïsoleerd
• In 2017 spouwmuurisolatie en bodemisolatie (vloer kon niet geïsoleerd worden)
• Dubbel glas overal
• 12 zonnepanelen, waarmee ik precies mijn verbruik van 2900 kWh per jaar opwek
• Met z’n drieën verbruiken we jaarlijks gemiddeld 1000 m³ gas
• De thermostaat staat op 18 tot 18,5 graden en ik stook zuinig, alleen douche ik wat langer.

We hebben geen lage temperatuurradiatoren, maar wel een convectorput in de woonkamer. Mijn vraag is: hoeveel kuub gas zou ik jaarlijks kunnen besparen? En hoeveel extra stroom zou dat vergen?

Daarnaast vraag ik me af waar ik de buitenunit kan plaatsen. Er is geen uitbouw en de cv-ketel hangt op zolder. Kan de Quatt op het dakkapel, waar ook een airco staat? Of achter in de tuin met een leiding langs de muur naar de zolder? Het moet er wel enigszins netjes uitzien.

Zijn er mensen met een vergelijkbare situatie die positieve ervaringen hebben?
Ik denk dat de Quatt in jouw situatie uitstekend geschikt is, ons verbruik is vergelijkbaar en wij zijn ook met 3 personen. Onze Quatt is in augustus geplaatst. Het zwakke punt in je huis zou misschien de ramen kunnen zijn als het wat (ouder) gewoon dubbelglas is. Maar in een tussenwoning zit in het algemeen ook niet zoveel glas dus misschien is vervanging helemaal niet nodig. Maar wij zagen met de CV op 50 graden, toen het vroor, dat ons huis (hoekhuis met veel ramen) dat het echt te koud werd in huis. Mocht je geld "over" hebben zou je ook wat aan het glas kunnen doen. De subsidie voor glas wordt volgend jaar hoger, je hoeft ook minder glas te vervangen om in aanmerking te komen, en samen met een wp, krijg je dubbele subsidie.

Terugverdientijd wp hangt natuurlijk ook af van welke prijzen je voor gas en stroom betaalt en deze zijn vaak lager dan de getallen waar Quatt meerekent. Een evt. beslissing hangt natuurlijk ook af van welke terugverdientijd jezelf aanvaardbaar vindt. Maar als er een moment is om op een (hybride) wp over te stappen dan is het dit jaar, volgend jaar krijg je naar mijn indruk een stuk minder subsidie. Wat ik begrepen heb (maar ik weet niet of het daadwerkenlijk zo is) is dat de nieuwe regering de belasting op gas gaat verlagen. Dit is nadelig voor je terugverdientijd. Maar ik zie hier op het forum inmiddels ook prijsverhoudingen van 1:7 tussen stroom en gas in nieuwe energiecontracten dan is het natuurlijk een no-brainer om juist nu die stap te maken. Met een wp ga je (in het voor- en naseizoen) ook meer van je eigen opgewekte stroom gebruiken wat natuurlijk in evt. terugleverkosten kan schelen. Als de salderings regeling afloopt kun je je zonnepanelen, die er toch al liggen, in het voor-en naseizoen overdag efficiënter inzetten.

Ook moet wel nadenken of je op relatief korte termijn over zou willen schakelen op all electric en gasloos zou willen gaan. Als je dit via Quatt wil doen dan nog een unit nodig heb, en dat wordt het gezien de geluideisen wel erg lastig, helemaal als je ook nog een airco hebt. In het algemeen zijn de geluidseisen toch wel iets waar je aandacht aan moet besteden. En hoewel ik dus zelf een Quatt heb gekocht, moet je altijd bedenken of deze specifieke pomp in jouw situatie past. Je hebt ook pompen die je op een andere manier kan aansluiten en misschien past dat wel beter in jouw specifieke situatie.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• Johnn
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 28-05 21:46
Is er eigenlijk een reden om voor 1 quatt hybrid te gaan ipv 2. Ik bedoel als je hem kwijt kan dan lijkt het me dat je voor maar 700 euro extra beter altijd voor 2 kunt gaan. Ook ivm met levensduur.
Of mis ik iets?

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:02

Mickel moen

mickelmoen.nl

Plaats en geluid.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

• jbtbnl
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:05
En aanvullende garantie bijkopen is duurder voor een Quatt duo.

En je moet sowieso een extra groep met werkschakelaar aanleggen.

[ Voor 35% gewijzigd door jbtbnl op 26-09-2024 19:15 ]

• FormallyUnknown
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-09 21:39
Vraagje: ik probeer al sinds begin vorige week contact te krijgen met Quatt over mijn plaatsingsplan van een duo, maar ik krijg geen enkele reactie van ze terug. Ik heb wel een mailtje ontvangen van mijn technische accountmanager, waarin hij aangeeft dat hij de volgende dag op vakantie gaat en dat een collega op mijn vragen zou reageren. Je raadt het al... niets gehoord.

Ik heb ook gebeld, maar twee keer iemand aan de lijn gekregen die me niet kon doorverbinden en beloofde dat ze zouden terugbellen. Wat me sowieso verbaast, is dat de telefoonlijn alleen open is tussen 10:00-12:00 en 14:00-16:00. Dat voelt niet echt van deze tijd.

Dit alles zorgt ervoor dat ik begin te twijfelen of Quatt zijn zaken wel op orde heeft en of ik überhaupt nog met hen in zee wil als ze toch nog reageren. Hoe is de ervaring wanneer je klant bent en bijvoorbeeld te maken krijgt met een storing? Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van anderen, zowel potentiële als bestaande klanten!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 15-09 09:41
FormallyUnknown schreef op donderdag 26 september 2024 @ 19:41:
Vraagje: ik probeer al sinds begin vorige week contact te krijgen met Quatt over mijn plaatsingsplan van een duo, maar ik krijg geen enkele reactie van ze terug. Ik heb wel een mailtje ontvangen van mijn technische accountmanager, waarin hij aangeeft dat hij de volgende dag op vakantie gaat en dat een collega op mijn vragen zou reageren. Je raadt het al... niets gehoord.

Ik heb ook gebeld, maar twee keer iemand aan de lijn gekregen die me niet kon doorverbinden en beloofde dat ze zouden terugbellen. Wat me sowieso verbaast, is dat de telefoonlijn alleen open is tussen 10:00-12:00 en 14:00-16:00. Dat voelt niet echt van deze tijd.

Dit alles zorgt ervoor dat ik begin te twijfelen of Quatt zijn zaken wel op orde heeft en of ik überhaupt nog met hen in zee wil als ze toch nog reageren. Hoe is de ervaring wanneer je klant bent en bijvoorbeeld te maken krijgt met een storing? Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van anderen, zowel potentiële als bestaande klanten!
Ze lopen momenteel volledig over in het werk. Zijn ook aan het werven om de vraag aan te kunnen. Planning voor het plaatsen zit momenteel halverwege November.

Nee het is niet netjes om zo laat te reageren, maar het is een verklaring.

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

• VindiGoosh
Bedankt trouwens voor de uitgebreide uitleg over de Tado’s in combinatie met de Quatt. Het is duidelijk uitgelegd, en ik heb het laten bezinken, maar tegelijkertijd komen er ook weer nieuwe vragen in me op.

Want de Quatt moet kennelijk een x-hoeveelheid liter per uur kwijt kunnen en dat werkt niet als de tado’s dicht zitten. Helder. Maar hoe werkt dit in de zomer dan? Waarom zou ik willen dat de Quatt dan 18 graden water blijft rondpompen?

Ik hoop dat ik het werkbaar krijg met een groot deel van de zones die ik nu heb. Als voorbeeld:

- Elke ochtend warmen wij de badkamer op naar 25 graden, en daarna weer terug naar 18 graden. Dit is nodig omdat de badkamer helaas (nog) beneden zit en deze zo goed schoon en droog blijft (incl. droge handdoeken). Dit doe ik dus stapsgewijs met de Tado’s nu, elke 20 min een halve graad.

- Op dezelfde tijd (04:30) warmt ook de woonkamer en hal op naar 20 graden, om na 7:00 (als we beiden het huis uit zijn) weer af te koelen naar 18 graden. Ook allemaal stapsgewijs 0,5 graad. De woonkamer warmt weer op voor als we thuis komen en gaat naar 18 graden als we gaan slapen.

- De werkkamers worden op thuiswerkdagen ook opgewarmd en afgekoeld zoals hierboven beschreven.

- Tot slot wil ik de logeerkamer kunnen instellen voor als we een logé hebben.

Perfect geregeld nu met de Tado’s.

Voor als de Quatts komen: de 2 radiatoren in de woonkamer zonder knop altijd open hebben, zodat de Quatt de warmte kan afgeven is prima. De andere kamers wil ik eigenlijk houden zoals ze nu zijn. Dat moet toch kunnen dan?

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:47
VindiGoosh schreef op donderdag 26 september 2024 @ 20:23:
Want de Quatt moet kennelijk een x-hoeveelheid liter per uur kwijt kunnen en dat werkt niet als de tado’s dicht zitten. Helder. Maar hoe werkt dit in de zomer dan? Waarom zou ik willen dat de Quatt dan 18 graden water blijft rondpompen? eigenlijk houden zoals ze nu zijn. Dat moet toch kunnen dan?
Pomp draait enkel als er warmtevraag is vanuit de thermostaat en dus de WP actief is. Zomers dus geen flow. Enkel elke dag een korte run om te voorkomen dat de pomp vast gaat zitten.

• VindiGoosh
jj85 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 20:26:
[...]

Pomp draait enkel als er warmtevraag is vanuit de thermostaat en dus de WP actief is. Zomers dus geen flow. Enkel elke dag een korte run om te voorkomen dat de pomp vast gaat zitten.
Ahh oke, dan is dat gedeelte helder.

Maar in dat geval begrijp ik het probleem van de Tado knoppen niet.

De 2 knoppen in de woonkamer gebruiken de draadloze thermostaat als meetpunt. Dus als die geen signaal naar de WP stuurt, dan maakt het toch ook niet uit als alle knoppen dicht zitten?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 12:21
Vandaag hier de Quatt Duo geïnstalleerd, de mannen zouden om 15.30 komen maar werd een uurtje later. De installateurs kwamen uit Slowakije, maar 2 van de 4 praatten perfect Engels. Eerst kwam er 1 team, het 2e team kwam een uurtje later erbij. Ze moeten blijkbaar 2 installaties op een dag doen en de 2e doen ze met 2 teams. Net na 19.00 uur was alles geïnstalleerd, ingesteld, getest en dus klaar. Ze hadden de instellingen die gedaan moesten worden aan mijn Atag CV ketel ook bij zich, alles netjes en vlot verlopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_3Bh-BORMDuaE1rmc2d2cMYSVo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/83zyhFPEhL4Wpbrw5GusSiOK.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g7cqSakYY4oizE_3ZWe-aU2GhiY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pWCMTnfmyhsJnN9nSE5IWCOW.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4wWFy21gEQEUJTVVSrpKA3xVMQg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vXOWBfP242geupqpiV6gYV19.png?f=fotoalbum_large

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:16
Star65 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 20:45:
Vandaag hier de Quatt Duo geïnstalleerd, de mannen zouden om 15.30 komen maar werd een uurtje later. De installateurs kwamen uit Slowakije, maar 2 van de 4 praatten perfect Engels. Eerst kwam er 1 team, het 2e team kwam een uurtje later erbij. Ze moeten blijkbaar 2 installaties op een dag doen en de 2e doen ze met 2 teams. Net na 19.00 uur was alles geïnstalleerd, ingesteld, getest en dus klaar. Ze hadden de instellingen die gedaan moesten worden aan mijn Atag CV ketel ook bij zich, alles netjes en vlot verlopen.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heel netjes aangesloten.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• Shandar04
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:49
Bedankt trouwens voor de uitgebreide uitleg over de Tado’s in combinatie met de Quatt. Het is duidelijk uitgelegd, en ik heb het laten bezinken, maar tegelijkertijd komen er ook weer nieuwe vragen in me op.

Want de Quatt moet kennelijk een x-hoeveelheid liter per uur kwijt kunnen en dat werkt niet als de tado’s dicht zitten. Helder. Maar hoe werkt dit in de zomer dan? Waarom zou ik willen dat de Quatt dan 18 graden water blijft rondpompen?

Ik hoop dat ik het werkbaar krijg met een groot deel van de zones die ik nu heb. Als voorbeeld:

- Elke ochtend warmen wij de badkamer op naar 25 graden, en daarna weer terug naar 18 graden. Dit is nodig omdat de badkamer helaas (nog) beneden zit en deze zo goed schoon en droog blijft (incl. droge handdoeken). Dit doe ik dus stapsgewijs met de Tado’s nu, elke 20 min een halve graad.

- Op dezelfde tijd (04:30) warmt ook de woonkamer en hal op naar 20 graden, om na 7:00 (als we beiden het huis uit zijn) weer af te koelen naar 18 graden. Ook allemaal stapsgewijs 0,5 graad. De woonkamer warmt weer op voor als we thuis komen en gaat naar 18 graden als we gaan slapen.

- De werkkamers worden op thuiswerkdagen ook opgewarmd en afgekoeld zoals hierboven beschreven.

Voor als de Quatts komen: de 2 radiatoren in de woonkamer zonder knop altijd open hebben, zodat de Quatt de warmte kan afgeven is prima. De andere kamers wil ik eigenlijk houden zoals ze nu zijn. Dat moet toch kunnen dan?
Ik gebruik een Tado systeem met volledige zoneregeling en dat werkt prima. Ik heb op de 2 vloerverwarming zones een slimme radiatorknop die de vvw als zone regelen. Ik heb alleen in de badkamer een radiator zonder slimme radiatorknop die altijd open staat.
Totaal 5 zones:
Woonkamer 1e verdieping: 55m2 vvw
Begane grond + gang: 32m2 vvw
3 slaapkamers met radiatoren en slimme knop.

In vergeleken met jou hou alleen de temperaturen constant(er).
Alleen de slaapkamer stook ik tussen 22:00 - 07:00 op 20 graden en overdag op 18.
verder hou ik alle kamers op een vaste temperatuur.

Gasverbruik verwarming van 1100 pre-Quatt naar 55 met Quatt afgelopen kalenderjaar, stroomverbruik + 2600 kWh.

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:29
Ik heb nu een Nefit trendline ketel, in oktober komt de Quatt. We hebben nu nog een toon thermostaat maar willen eigenlijk naar Tado of Honeywell. Voor de Honeywell T6 staat er bij dat ik een opentherm converter nodig heb om deze met de ketel op opentherm te laten werken. Heb ik dit ook nodig als de CiC er is? Of werkt dit zonder converter? En hetzelfde voor Tado, werkt dit zonder converter als de CiC er tussen zit?

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

• Star65
OneTimer schreef op donderdag 26 september 2024 @ 23:26:
Heb ik dit ook nodig als de CiC er is? Of werkt dit zonder converter? En hetzelfde voor Tado, werkt dit zonder converter als de CiC er tussen zit?
De CIC moet opentherm worden aangestuurd, vanuit CIC naar ketel kan aan/uit of opentherm zijn afhankelijk van type en merk ketel.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Of het kan, kan niemand zeggen. Dat zul je echt moeten experimenteren. Het stapsgewijs verwarmen met 0'5 C is uitstekend. Hoe lang iedere stap moet zijn zul je uit moeten testen. Ik zou beginnen met 0,5C per half uur.
Dat is dan in de ruimtes met een knop.
Het plaatsen van radiator ventilatoren kan veel uitmaken. Ik gebruik de Heatfans. Die starten al bij 25,3C. Bovendien werkt de smart regelaar hiervan modulerend en heeft deze maar liefst 6 standen die je in kunt stellen.

In de masterruimte kun je het zelfs stappen van 0,1C aanmaken. Ik doe dat vanaf 12 uur ''s nachts per half uur. Zo is er voortdurend warmtevraag vanaf het moment dat ruimte temperatuur en ingestelde temperatuur elkaar raken en draait de Quatt met een zo laag mogelijke watertemperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D11tfqvRYTMkv-Sk7spkyiTERCY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/at25FW5odet6ytWCtZFzlBZX.jpg?f=user_large

Brengt mij meteen op jouw badkamer. Ik heb twijfels of een temperatuur van 25C wel lukt. Je kunt het proberen door hier wel een zone met een directe warmtevraag van te maken. Als het mogelijk is hier ook Heatfans plaatsen en zet ze dan op stand 5. Je kunt er echter donder op zeggen, dat het dan in je master-ruimte ook behoorlijk warm wordt. Vervolgens duurt het dan weer enige tijd voordat die ruimte afgekoeld is en is er dus voor het gehele huis gedurende die tijd geen warmtevraag.

Een ruimte iets hoger instellen dan de master-ruimte lukt bij ons prima, maar 25C? Of je moet het dus in de master-ruimte 24C willen hebben.

Wat je ook kunt proberen de badkamer zonder directe warmtevraag continu op een hoge temperatuur zetten. Nog beter zet ook hier de radiator continu geheel open en zie wat er gebeurt en heb daar vrede mee. Kun je die knop elders inzetten, tenminste als je nog een radiator zonder Tadoknop hebt.

Wel belangrijk. Ik heb alleen radiatoren en geen ervaring met vloerverwarming.

[ Voor 6% gewijzigd door Mickel moen op 27-09-2024 08:13 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Star65 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 20:45:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Laatst is er gesproken over de zogenoemde terugslag klep in het Quatt systeem.
Die zie ik niet op de fotos terug, kan dat kloppen?

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
CPM schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 07:30:
[...]

Laatst is er gesproken over de zogenoemde terugslag klep in het Quatt systeem.
Die zie ik niet op de fotos terug, kan dat kloppen?
Als ik het goed heb zit die tegenwoordig toch in de buitenunit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
@Star65 @CPM
Dat is deze als het goed is
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O0C0HDZpz8ZM40JVCgBg6T1j8wQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9766IjTNB437IFI7ebXNJR0k.png?f=fotoalbum_large

Vorstkleppen en flowmeters zitten tegenwoordig in de unit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wido91
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:13
HarryInia schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:52:
[...]

Ik had een Amframatic pompschakelaar en ben daar van afgestapt. Welke pompschakelaar je ook neemt welke op temp schakelt (ook die met hysteresis) kwam ik niet mee uit.

Wat je wilt is dat de pomp AAN gaat op het moment dat de WP aan gaat en UIT op het moment dat de WP weer uit is. Dit gebeurd bij een WP altijd op verschillende temp momenten...

Ik heb het ideale gevonden bij de SPC (van Patrick @Lasoul , een mede-tweaker); https://github.com/patrickvorgers/SPC. Deze kan op verschillende soorten bronnen de pomp aan of uit zetten. Ik gebruik nu de JSON feed voor het AAN/UIT signaal. Werkt heel stabiel en altijd op het juiste moment (niet te lang/niet te kort). Daar komt bij dat je Tin en Tretour, dus de delta T van je vloerverwarming, altijd zichtbaar hebt. Deze Temp sensoren heb je dus niet nodig om te schakelen maar puur voor het monitoren. De 2 extra (het zijn er 4 in totaal) Temp sensoren heb ik op "Ketel" in en uit geplaatst zodat ik precies kan zien wanneer de "ketel" bijschakeld en hoeveel Delta T dit geeft.
Deze pompschakelaar lijkt mij ook interessant voor mijn casus. De GitHub ziet er veelbelovend uit. Hoe kun je deze aanschaffen? Daarover lees ik niet en Google brengt me ook niet verder. Of dien ik daarvoor rechtstreeks @Lasoul te contacten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vetifuro
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-09 08:45
RealCato schreef op donderdag 26 september 2024 @ 15:11:
[...]

Jouw huis is prima geschikt.

Ik zit op 45 kuub gasverbruik voor CV in 2024 en dat was mijn eigen domme fout (1 dag in januari vol op CV gedraaid). Kamertemp is 21 graden 24/7, rest van mijn huis specs staan in mijn signature.

Quatt bij ons op de dakkapel en daarben ik zeer tevreden over:
- ik heb nog nooit enig geluid gehoord. Ik heb al 3 logées die in de winter op zolder sliepen gevraagd of ze iets konden horen en telkens bevestiging dat ze absoluut niets hoorden. En ik gebruik geen silent mode.
- mooie afwerking met zwarte buis waarbij ze maar 1 of 2 dakpannen hoefden te lichten. Geen verbouwing, beugels, of gaten in muren nodig gehad. Mijn CV staat op zolder dat is wel handig.
- ik zie de Quatt niet als ik naar de dakkapel kijk, want hij staat tegen de nok aan. Handig voor de WAF.
Heb je foto's van hoe de Quatt bij jou op de dakkapel is geplaatst? Ik wil mogelijk een Quatt Duo op de dakkapel laten plaatsen, maar maak me zorgen inderdaad over het geluid.. De dakkapel bij mij zit boven de badkamer, niet boven een slaapkamer. Dat scheelt misschien al. Eventuele foto's mag ook in PM.

Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:06
Vetifuro schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 08:51:
[...]

Heb je foto's van hoe de Quatt bij jou op de dakkapel is geplaatst? Ik wil mogelijk een Quatt Duo op de dakkapel laten plaatsen, maar maak me zorgen inderdaad over het geluid.. De dakkapel bij mij zit boven de badkamer, niet boven een slaapkamer. Dat scheelt misschien al. Eventuele foto's mag ook in PM.
Voor een Quatt duo zou ik eerst kijken of constructie van dakkapel het gewicht aan kan

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:03
wido91 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 08:12:
[...]

Deze pompschakelaar lijkt mij ook interessant voor mijn casus. De GitHub ziet er veelbelovend uit. Hoe kun je deze aanschaffen? Daarover lees ik niet en Google brengt me ook niet verder. Of dien ik daarvoor rechtstreeks @Lasoul te contacten ?
Of maak een automation in Home Assistant, Domoticz of zoiets en als de pomp niet 0 is, zet je de vloerverwarming aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-09 21:37

Communicatie vanuit Quatt is niet het sterkste punt. Maar als het lukt om contact te krijgen dan is mijn ervaring dat je goed wordt geholpen. Dit was in de verkoopfase zo, mijn plaatsingsplan is op mijn verzoek aangepast. allerlei vragen zijn beantwoord enz. De communicatie naderhand was eigenlijk beter dan het huisbezoek zelf omdat ik o.a. tips van leden van het forum heb gehad. Negatief er zaten slordigheden in mijn plaatsingsplan die te maken hadden met de terugverdientijd. Maar mijn ervaring ik ook achter dat ze daadwerkenlijk actief monitoren en we hebben vorige week bijv. een testje met de Quatt moeten doen en daar snel de uitslag gekregen. Quatt zal het qua service moeten hebben van; hoe kunnen ze op afstand problemen voorkomen. Met in het algemeen weinig vakkrachten is dat een goede strategie.

Ook gisteren door Quatt zeer geduldig geholpen met een ticket aanmaken omdat de cover die de leidingen uit zicht moet houden eraf is gewaaid en beschadigd is. Ik ga er vanuit dat Quatt dit netjes gaan op pakken maar het is natuurlijk geen spoedklus, ik ga er vanuit dat dit lang kan duren omdat de spoedzaken voor gaan. In het algemeen merk is dat er bij heel veel bedrijven, personeelstekorten zijn en de service afneemt. Dit is natuurlijk niet goed, maar wel de praktijk waar we naar mijn mening aan zullen moeten wennen. Je zal veel langer vooruit moeten gaan denken, servicebeurt auto, schilder, pedicure enz. Ik ben soms ontzettend veel tijd kwijt om iets voor elkaar te krijgen. Het valt mij dan ook op dat veel mensen pas aan de eind van de zomer op zoek gaan naar een warmtepomp waardoor de wachttijden nu snel oplopen. Mogenlijk heeft dat ook te maken hebben dat volgend jaar de subsidie minder is. Nu wil iedereen snel geholpen worden terwijl het nu, zo vlak voor de winter, de drukste periode is. Zo vlak voor de zomer hadden ze allle tijd voor je, konden ze snel plaatsen en kreeg je ook nog een leuke korting. Ondanks deze kanttekening is het gewoon heel vervelend als er niet gereageerd wordt en ik snap dat je aan Quatt twijfelt.

Mijn tip zou zijn zet je negatieve ervaring ook eens in de Facebookgroep. Daar merk je dat één van de oprichters mee leest. Op wonderlijke wijze zie je dat sommige problemen ineens worden opgepakt.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkde
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 15-09 19:34
Ik heb zojuist een adviesgesprek voor thuis aangevraagd, maar ik heb sterk mijn twijfels of ze het dit jaar nog wel kunnen realiseren.
Ze maken er wel veel reclame voor dat je er nu bij moet zijn, want in 2025 krijg je minder subsidie, maar of ze al die mensen kunnen helpen is de vraag.
Wat ik heb begrepen is dat het zo 2-3 weken duurt tot je te horen krijg wanneer ze je in kunnen plannen. Vervolgens duurt het weer 2-3 weken dat je het adviesgesprek daadwerkelijk hebt. En vervolgens kan het zo maar 2 maanden duren tot dat ze het kunnen installeren.
Dan ben je zo 3 maanden verder en volgens mij krijgen ze het alleen maar drukker en drukker.

120 m2 vrijstaand huis 1970 | enkele Quatt | 12 radiatoren t22 | Hr++ glas, spouwmuurisolatie | 12000 Wp zonnepanelen | Honeywell T6 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
@Dirkde ze hebben er een hele pagina over opgezet
https://www.quatt.io/p/hy...p/prijs-subsidiewijziging
Overgangsregeling
Mogelijk komt er, net als vorig jaar, een overgangsregeling voor mensen die in 2024 hun offerte tekenen, maar de warmtepomp pas in 2025 laten installeren. Hier is echter nog geen duidelijkheid over. Vorig jaar werden de subsidiewijzigingen pas in december aangekondigd en per januari direct doorgevoerd.
Quatt kan op dit moment nog installaties in 2024 garanderen, ook voor nieuwe aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 20:11

Trackerfire

BTC HODLER

[...]

Het gaat hier om de SONOFF S26R2.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Trackerfire schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:54:
[...]

Oh gewoon een "slimme" tussenstekker dus :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirkde
Oké daar ga ik dan maar van uit.
Via de mail konden ze me dat niet garanderen helaas en bleef het bij schattingen. Voor mij dus zo’n 3 maanden. We gaan het zien.

120 m2 vrijstaand huis 1970 | enkele Quatt | 12 radiatoren t22 | Hr++ glas, spouwmuurisolatie | 12000 Wp zonnepanelen | Honeywell T6 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wido91
  • Laatst online: 22:13
[...]

Dat dacht ik ook al te zien op de foto's op GitHub. Echter maken de custom firmware met webinterface en de temperatuurvoelers (t.b.v. monitoring/inzicht) het mogelijk nog best interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Korte vraag:

Zuigt de Quatt aan de voorkant, of aan de achterkant lucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:18
[...]

Dat heb ik in Home Assistant geautomatiseerd, met een kleine nuance:

- WP aan is VVW pomp aan
- VVW temp lager dan X, dan VVW pomp uit

Ik gebruik daarvoor een slimme schakelaar met temperatuur sensor. Door op deze manier de pomp uit te zetten, kan ik de restwarmte in de VVW nog gebruiken om de vloer aangenaam te houden.

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:41
VindiGoosh schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 16:44:
Korte vraag:

Zuigt aan de achterkant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:07
medu80 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:44:
[...]

Of maak een automation in Home Assistant, Domoticz of zoiets en als de pomp niet 0 is, zet je de vloerverwarming aan.
Gebruik ik zelf ook, in combinatie met een Shelly plug. Werkt prima, ook met de pomp beveiliging in de zomermaanden.

[ Voor 7% gewijzigd door Rowwan op 27-09-2024 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Super, dankjewel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-09 09:26

Ik krijg er een beetje Bunq vibes bij. Goedkoop callcenter met Engels sprekende medewerkers.

PV Output

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• W13k3
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
Goed nieuws. Er komt een concreet voorstel voor verplaatsing van de Quatt van het huis naast het mijne.

Sluit aan bij de eerder genoemde ervaring: het heeft maanden geduurd voor er een goed contact met Quatt op gang kwam. Maar nu schijnt dat goed en uitgebreid te zijn, wel in het Engels, met dus uitzicht op een goed resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
VindiGoosh schreef op donderdag 26 september 2024 @ 20:29:
[...]

Ahh oke, dan is dat gedeelte helder.

Maar in dat geval begrijp ik het probleem van de Tado knoppen niet.

De 2 knoppen in de woonkamer gebruiken de draadloze thermostaat als meetpunt. Dus als die geen signaal naar de WP stuurt, dan maakt het toch ook niet uit als alle knoppen dicht zitten?
Ook als de WP niet actief is, wordt minimaal eens per 24h de pomp aangezet. Dit om vastlopen van pomp te voorkomen. Die vindt het niet zo leuk als hij vervolgens nergens heen kan pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
jj85 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 20:05:
[...]

Ook als de WP niet actief is, wordt minimaal eens per 24h de pomp aangezet. Dit om vastlopen van pomp te voorkomen. Die vindt het niet zo leuk als hij vervolgens nergens heen kan pompen.
Ahh oke, dat klinkt logisch.

Is een bypass daarvoor geen optie eigenlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
VindiGoosh schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 16:44:
Korte vraag:

Aan de achterkant, daarom ook deze voldoende ver van een muur plaatsen, de koude lucht komt aan de voorkant er uit.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shoot_me507
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-08 13:35
Met dit gure weer staat een van de Quatts weer rustig te verwarmen. Gezien de relatief hoge temperatuur met een goede COP :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UWhyPrz8E2N-HWniQaBkguyg-Bg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5kg76onZGhYJzFcPswP6cRdd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Hier nog wat zomers in huis, 22 graden met cop van 6 😎
Edit: T6 thermostaat en Quatt regelen het wel stabiel ondanks extra warmteverlies door harde wind: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A11xP4_DM5hysHpmXaSvq84AHTY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Dtwd5hybxXbjxNmejjxWEsnY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_my9lQzzovzLcDTGELn3y2EQM4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LdM7eLVOicScGCHBEAWiCPMk.png?f=fotoalbum_large
Tweede screenshot is van Aranet 4 voor in de woonkamer, t6 in de eethoek aan de achterkant van mn tussenwoning met radiatoren.

[ Voor 90% gewijzigd door bite op 27-09-2024 22:30 . Reden: Screenshot verkleinen ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Het is zeker fijn om met 300W de hele toko warm te kunnen houden, zelfs ondanks de koukleum thuis die de thermostaat op 22 wilt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

De Quatt is hier voor t eerst weer aangesprongen vannacht. Nu een Tado ipv iSense. Zie meteen giga pendelgedrag. Bij de iSense vanaf 1e moment nooit. Temperatuur staat 24/7 op 20 graden ivm VV. Iemand enig idee of ik iets gemist heb? Is het de nieuwigheid dat Tado moet wennen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ycxmn36CNjpoufQ4lMuLO8YBhH8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OtWfQZM9Db3JR2jZVRB9A9Mv.jpg?f=fotoalbum_large

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

• prakka
  • Laatst online: 20:32
Trackerfire schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 08:48:
De Quatt is hier voor t eerst weer aangesprongen vannacht. Nu een Tado ipv iSense. Zie meteen giga pendelgedrag. Bij de iSense vanaf 1e moment nooit. Temperatuur staat 24/7 op 20 graden ivm VV. Iemand enig idee of ik iets gemist heb? Is het de nieuwigheid dat Tado moet wennen?

[Afbeelding]
Dit komt door de Tado thermostaat, ik heb hierdoor maar de lyric t6 laten hangen. En heb de Tado liggen mocht quatt dit ooit oplossen wat ik niet verwacht omdat ik al een jaar geleden hier een ticket over heb geopend met al mijn logs.

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

prakka schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 08:55:
[...]

Dit komt door de Tado thermostaat, ik heb hierdoor maar de lyric t6 laten hangen. En heb de Tado liggen mocht quatt dit ooit oplossen wat ik niet verwacht omdat ik al een jaar geleden hier een ticket over heb geopend met al mijn logs.
Hmm. Ok. Ze hebben een tijdje de Tado bij de Quatt verkocht als actie dus dan mag je toch verwachten dat die integratie fors is verbeterd… kijk het even aan en wacht verdere reacties af.

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:58
Zojuist ging de Quatt aan. Wat me opviel was dat in de app stond dat het water op dat moment 16 graden was, maar de CV ketel niet kort aanging?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:03

[Afbeelding]
Als het straks kouder is, gaat het beter. Maar dit is inderdaad de flut startgedrag van een Tado. Dit doet ie in de winter ook, daarom is het beste om de Tado op 1 temperatuur te laten dan werkt dat ding het beste. Is trouwens al wel meermaals voorbij gekomen.

Ik heb het trouwens dit keer niet gehad? Alles ingesteld als Quatt in de TADO-App, misschien is het inderdaad verbeterd?

[ Voor 6% gewijzigd door medu80 op 28-09-2024 09:12 ]

• wocko
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-09 10:48
Mickel moen schreef op donderdag 26 september 2024 @ 23:52:
[...]

In de masterruimte kun je het zelfs stappen van 0,1C aanmaken. Ik doe dat vanaf 12 uur ''s nachts per half uur. Zo is er voortdurend warmtevraag vanaf het moment dat ruimte temperatuur en ingestelde temperatuur elkaar raken en draait de Quatt met een zo laag mogelijke watertemperatuur.

[Afbeelding]
Hoe heb je dat verwarmingschema ingesteld? Met een Honeywell T6?
okijokii schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:04:
Zojuist ging de Quatt aan. Wat me opviel was dat in de app stond dat het water op dat moment 16 graden was, maar de CV ketel niet kort aanging?
Ik keek afgelopen donderdag toevallig in app toen de Quatt aanging (watertemperatuur was ook lager dan 18°C) en eerst blijkbaar aan het pompen sloeg (want wel stroomgebruik)? Was er bij jou ook eerst wat stroomverbruik voor hij daadwerkelijk aan ging?
Duurde hier een seconde of 15, ik was net te laat voor screenshot onder die 18 graden.
Quatt staat nog op "uit".

Het is random bij mij: bij buitentemperaturen van 16°C en lager verwacht ik gasgebruik, maar is niet altijd het geval. Ook bij 13°C start Quatt wel zonder gas.

CIC is versie 2.19.0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SirgMbUwAAiuqU_-ruF787lgPq0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z9dekgfeZVzWJ7FIPzLhhf77.jpg?f=fotoalbum_large

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Friezin schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:35:
[...]

Ik keek afgelopen donderdag toevallig in app toen de Quatt aanging (watertemperatuur was ook lager dan 18°C) en eerst blijkbaar aan het pompen sloeg (want wel stroomgebruik)? Was er bij jou ook eerst wat stroomverbruik voor hij daadwerkelijk aan ging?
Duurde hier een seconde of 15, ik was net te laat voor screenshot onder die 18 graden.
Quatt staat nog op "uit".

Het is random bij mij: bij buitentemperaturen van 16°C en lager verwacht ik gasgebruik, maar is niet altijd het geval. Ook bij 13°C start Quatt wel zonder gas.

CIC is versie 2.19.0

[Afbeelding]
Ja klopt, ik vond het ook best even duren (langer dan gewend zeg maar), voordat er een oranje stroming vanuit Quatt zichtbaar werd.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!
okijokii schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:44:
[...]

Ja klopt, ik vond het ook best even duren (langer dan gewend zeg maar), voordat er een oranje stroming vanuit Quatt zichtbaar werd.
Afgelopen week er even bijgepakt.
Quatt ging meestal aan op koudste moment (nachtverlaging naar 20,5°C tussen 22.00 en 4.00 uur, rest 21 graden).
Zo nu en dan fractie gas (€0,01), maar niet altijd. Afgelopen nacht bijv. niet.
Gasdag te herkennen aan platte bovenkant grafiek, maar ook even oranje stipje gezet.
Afgezet naar buitentemperatuur had ik vannacht iets gas verwacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9s9Gr4rP4sx5eV3VbWL60kOP_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mVh0mXzsa3hHeBMTqTVthwEo.jpg?f=fotoalbum_large

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

• okijokii
Mogelijk is het lastig te vergelijken, maar vorig jaar bij de start van de koude periode is het mij niet 1x gelukt om het gasverbruik op 0 te houden. Nu dus wel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xdFkkjpjwJuulQXlZrOA6CWlo7k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QyPYmSOxS5CsjVrDN2pslouF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6zHi3eKQ6-mR5PN9mugJh7oCqw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lGEODOESTJMY45EyZwkcMfI0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j2kPva1uLBMWqD_zGjOWjD-k-sQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KkfrnK8clCdDnZlvN6zygYfB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RP3iWax-zM7knxqTabWrmF2eOjw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mzLh5Y61jli0HS7xGXZHrQbe.jpg?f=fotoalbum_large

Vorig jaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fuXI7I4HA3kW9Ux_Edf43P_EHQM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RKGVG76r8OjEONYPtGIG4Jc1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QmN4p4KUyoTFbtSbfDem-pUaD40=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nv6UKsFl9hENrppREE8QzAGi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j6SHJoLNiqbtR_JAVy7YYk0mPmI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1XP9cXkbvttKzFo9pAvIJao8.jpg?f=fotoalbum_large

okijokii schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 10:16:
Mogelijk is het lastig te vergelijken, maar vorig jaar bij de start van de koude periode is het mij niet 1x gelukt om het gasverbruik op 0 te houden. Nu dus wel:
Is, zonder de (buiten-)temperatuur te weten inderdaad lastig vergelijken.
Wat is je CIC-versie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Friezin schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 10:32:
[...]

Is, zonder de (buiten-)temperatuur te weten inderdaad lastig vergelijken.
Wat is je CIC-versie?
2.19.0

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:32

[Afbeelding]
Toen ik heb een Tado opgehangen, zag ik dit ook. Ticket aangemaakt bij zowel Tado als Quatt, maar ik denk niet dat het verholpen is. Het was tegen het eind van de winter, dus nog niet goed kunnen kijken.

Nu nog niks kunnen zien, de verwarming is nog niet aan geweest. Als dit niet verholpen is, hang ik de T6 weer op.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:26
[...]

Idd direct met Lasoul.

Met ervaringen na een seizoen icm de duo is super. Het fijne is dat de pomp geschakeld wordt bij WP aan of WP uit onafhankelijk van temperaturen welke elke keer anders zijn.

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarryInia
[...]

De Smart Pomp Control (SPC) heeft delen van de sonoff s26r2 gebruikt waaronder de behuizing. De SPC is compleet anders.

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarryInia
wido91 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 15:59:
[...]

Dat dacht ik ook al te zien op de foto's op GitHub. Echter maken de custom firmware met webinterface en de temperatuurvoelers (t.b.v. monitoring/inzicht) het mogelijk nog best interessant.
Zoals eerder gezegd, is dit niet de Sonoff.

Idd met zijn eigen firmware webinterface en temp voelers is dit een super product. Je kunt hem via JSON laten schakelen zonder een home automation zoals HA of Homey te moeten hebben.

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:45
s020506 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 11:37:
[...]

Toen ik heb een Tado opgehangen, zag ik dit ook. Ticket aangemaakt bij zowel Tado als Quatt, maar ik denk niet dat het verholpen is. Het was tegen het eind van de winter, dus nog niet goed kunnen kijken.

Nu nog niks kunnen zien, de verwarming is nog niet aan geweest. Als dit niet verholpen is, hang ik de T6 weer op.
@Trackerfire dat plaatje hoeft niet perse te wijzen op pendelgedrag. Daarvoor heb je een trendplaatje nodig van b.v. het vermogen of aanvoertemp vanuit de json data. Bij mij soms ook willekeurig inschakelen van de pomp terwijl de wp geen vermogen levert.

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

• VindiGoosh
Ik kom net bij m'n ouders vandaan en heb succesvol het Tado systeem geïnstalleerd aan de Atag i36 ter voorbereiding van de Quatts.

Nu is die ketel een jaar geleden geplaatst door een plaatselijke CV boer en die heeft mn Pa van de week verteld dat de wettelijke garantie bij hun komt te vervallen wanneer hij de Quatts laat installeren. Uiteraard kon mn Pa dit voorkomen als hij bij hun een warmtepomp af nam, maar gelukkig heb ik hem inmiddels genoeg bijgepraat om daar niet in te trappen.

Nu vraag ik mij wel af: mag dit zomaar, de wettelijke garantie laten vervallen door het installeren van de Quatts? Dat aanvullende garantie komt te vervallen lijkt mij prima mogelijk aangezien dat gaat om regelend recht, maar wettelijke garantie is m.i. dwingend recht en dan schat ik in dat het gebruiken van warmtepompen niet valt onder ,,abnormaal” gebruik.

Wat weten jullie hierover?

Dat dit vraagstuk in praktische zin niet zo relevant is ben ik het mee eens overigens. Het is mij even een principekwestie.

[ Voor 6% gewijzigd door VindiGoosh op 28-09-2024 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19:26
VindiGoosh schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 15:04:
Ik kom net bij m'n ouders vandaan en heb succesvol het Tado systeem geïnstalleerd aan de Atag i36 ter voorbereiding van de Quatts.

Nu is die ketel een jaar geleden geplaatst door een plaatselijke CV boer en die heeft mn Pa van de week verteld dat de wettelijke garantie bij hun komt te vervallen wanneer hij de Quatts laat installeren. Uiteraard kon mn Pa dit voorkomen als hij bij hun een warmtepomp af nam, maar gelukkig heb ik hem inmiddels genoeg bijgepraat om daar niet in te trappen.

Nu vraag ik mij wel af: mag dit zomaar, de wettelijke garantie laten vervallen door het installeren van de Quatts? Dat aanvullende garantie komt te vervallen lijkt mij prima mogelijk aangezien dat gaat om regelend recht, maar wettelijke garantie is m.i. dwingend recht en dan schat ik in dat het gebruiken van warmtepompen niet valt onder ,,abnormaal” gebruik.

Dat dit vraagstuk in praktische zin niet zo relevant is ben ik het mee eens overigens. Het is mij even een principekwestie.
Ik ben geen jurist, maar dit lijkt mij absoluut een broodje aap verhaal. Je kan ook later vloerverwarming eraan koppelen en ja, een warmtepomp doet wat anders met de ketel, maar waar ligt dan de grens. Wettelijke garantie is wettelijke garantie en daar kan een cv boer niet onderuit. Tenzij je natuurlijk aan de ketel zelf dingen gaat veranderen, maar dat doet Quatt niet.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

• VindiGoosh
pietjm schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 15:15:
[...]

Ik ben geen jurist, maar dit lijkt mij absoluut een broodje aap verhaal. Je kan ook later vloerverwarming eraan koppelen en ja, een warmtepomp doet wat anders met de ketel, maar waar ligt dan de grens. Wettelijke garantie is wettelijke garantie en daar kan een cv boer niet onderuit. Tenzij je natuurlijk aan de ketel zelf dingen gaat veranderen, maar dat doet Quatt niet.
Precies hoe ik er ook over denk. Wellicht dat we dan een variabele over het hoofd zien, maar het komt op mij ook over als een (wanhopige) poging om een klant uit emotie afhankelijk te maken van hun systemen.

Maar nogmaals, misschien zijn er meerdere redenen..?

• s020506
Freeckje schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 14:29:
[...]

@Trackerfire dat plaatje hoeft niet perse te wijzen op pendelgedrag. Daarvoor heb je een trendplaatje nodig van b.v. het vermogen of aanvoertemp vanuit de json data. Bij mij soms ook willekeurig inschakelen van de pomp terwijl de wp geen vermogen levert.
Goeie. Ik zag het volgens mij ook in de compressor frequency. Maar goed, dat was een half jaar geleden een ik ben niet zeker weer. Kom er binnenkort op terug.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:43
VindiGoosh schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 15:19:
[...]

Precies hoe ik er ook over denk. Wellicht dat we dan een variabele over het hoofd zien, maar het komt op mij ook over als een (wanhopige) poging om een klant uit emotie afhankelijk te maken van hun systemen.

Maar nogmaals, misschien zijn er meerdere redenen..?
Stomweg laten vervallen is veel te kort door de bocht.
Garantie op de gas ketel zal wel beperkt worden tot “onder normaal gebruik”.
Dat zou wel eens het punt kunnen zijn waar de schoen wringt.

Voordat er warmtepompen waren was dat simpel: alles was door de cv boer aangelegd en die was er zelf voor erantwoordelijk dat alles op elkaar was afgestemd.

Met de plaatsing van een warmtepomp ontstaat er een mogelijkheid dat de gas ketel buiten het normale gebruik gebruikt gaat worden waardoor die eerder slijt.
Voorbeelden:
- de aansturing van de gas ketel wordt verlegd naar de warmtepomp. Die zou wel eens een veel agressievere aan/uit besturing kunnen doen dan een normale thermostaat waardoor de brander versneld slijt.
- als de terugslag klep niet goed geplaatst is dan duwt de warmtepomp flow door de stilstaande pomp in de gasketel die daardoor buiten zijn normale gebruik belast wordt.
- de gasketel krijgt een hogere ingangstemperatuur waardoor die zelfs op minimaal vermogen veel hogere uitgangstemperatuur heeft dan normaal.

Dit zijn geen voorbeelden van hoe een warmtepomp een gasketel belast, maar wel hoe een verkeerd aangelegde warmtepomp een gasketel kan overbelasten.
Dat betekent stomweg dat de garantie lastiger wordt.
In geval van een gebrek zal eerst vastgesteld moeten worden “welke component de boosdoener was” voordat duidelijk is wie voor de kosten moet opdraaien.

Dat is niet raar.
Dat is altijd zo in geval meerdere systemen van meerdere leveranciers samenwerken.

Wat wellicht wel speelt is dat er geen universele warmtepomp/gasketel standaard is (of is die er wel?? Ik bestuur alles zelf dus ik heb geen idee).
Een fabrikant zal namelijk liefst willen terugvallen op “gegarandeerd binnen gebruik volgens universele standaard”.

Maar goed….
Er speelt dus wel wat.
Maar garantie laten vervallen kan echt niet. Dat kan alleen als de cv boer hard kan maken dat een ander apparaat zijn gasketel buiten de normale gebruiks range duwt.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Dirkde
Ik zit een beetje te twijfelen of ik de de thermostaat in de nacht lager moet zetten icm met een quatt of dat ik gewoon dag en nacht 19 graden aanhou. Wat raden jullie aan?

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:21
Dirkde schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 15:57:
Ik zit een beetje te twijfelen of ik de de thermostaat in de nacht lager moet zetten icm met een quatt of dat ik gewoon dag en nacht 19 graden aanhou. Wat raden jullie aan?
Brrr, 19 graden is koud. Een graadje meer kost echt niet veel met een warmtepomp.

Maar kijk vooral naar de temperatuur die je fijn vind. Hier gaat die een graad omlaag in de nacht en dan in stapjes van 0,1 graad weer omhoog zodat het op tijd warm is voor het ontbijt.

In de avonduren gaat er 0,5 graad bij voor het comfort. Ook dat weer in stappen van 0,1 graad zodat de warmtepomp het zo zuinig mogelijk doet. Dit laat ik pas na het koken in gaan, want daar komt al behoorlijk wat warmte vrij.

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:23

Toevallig lid van Vereniging Eigen Huis? Misschien kan je het daar voorleggen. Lijkt me namelijk een sterk verhaal. Laat ze maar verklaren waarom de wettelijke garantie verloopt bij het aansluiten van een warmtepomp, behalve als hij bij hun vandaan komt.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

• netappie

Complete onzin. Zolang je niks aan de ketel modificeert geldt de wettelijke garantie.
Een mooi moment om een andere CV installateur te zoeken als ze geen zin hebben om het onderhoudscontract voort te zetten als hun koppelverkoop truuk niet lukt.

https://www.acm.nl/nl/con...economische-machtspositie

[ Voor 3% gewijzigd door netappie op 28-09-2024 16:24 ]

• Dirkde
netappie schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 16:13:
[...]

Brrr, 19 graden is koud. Een graadje meer kost echt niet veel met een warmtepomp.

Maar kijk vooral naar de temperatuur die je fijn vind. Hier gaat die een graad omlaag in de nacht en dan in stapjes van 0,1 graad weer omhoog zodat het op tijd warm is voor het ontbijt.

In de avonduren gaat er 0,5 graad bij voor het comfort. Ook dat weer in stappen van 0,1 graad zodat de warmtepomp het zo zuinig mogelijk doet. Dit laat ik pas na het koken in gaan, want daar komt al behoorlijk wat warmte vrij.
Met 19 graden zit ik hier nog met een korte broek en een t shirt in huis. Voor mij warm zat.
Als een graadje meer of minder niet veel kost bij een warmtepomp dan kan ik hem in principe beter ‘s nachts ook op 19 laten toch?

• netappie
Dirkde schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 16:32:
[...]

Met 19 graden zit ik hier nog met een korte broek en een t shirt in huis. Voor mij warm zat.
Als een graadje meer of minder niet veel kost bij een warmtepomp dan kan ik hem in principe beter ‘s nachts ook op 19 laten toch?
Het hangt er vooral vanaf wat je prettig vind. Met 20 graden slapen vind ik zelf net te warm, maar 19 graden in de woonkamer of kantoor echt veel te koud.

Daarnaast kan je de warmtepomp met het verlagen ook zo lang mogelijk uit houden, wat ik zelf wel een fijn idee vind qua geluid en stroomverbruik uit niet-duurzame bronnen.

• Freeckje
s020506 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 15:39:
[...]

Goeie. Ik zag het volgens mij ook in de compressor frequency. Maar goed, dat was een half jaar geleden een ik ben niet zeker weer. Kom er binnenkort op terug.
Prima. Hoe lees je de compressor frequency trouwens uit? Daar ben ik zeer in geinteresseerd vanwege soms zeer onregelmatige vermogensgrafieken (powerInput, powerOutput) die ik meet vanuit de json-data.

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
2 plaatjes van net.
Had optimalisatie even uit en aangezet, is meestal trigger wanneer Quatt zelf niet boven die 21°C begint.

Geen gas

Edit: Geen idee wat er in 1 minuut met buitentemperaturen gebeurde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f9lKfDKjAZQyv40qq951V1YHqFE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5aUvvSio6v0FxXElwbOHQee2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/859q8wpDn7aa_vIC2v_I7I5Ezow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yA0rsaJse5gjbOQOsPlR6uEQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 28-09-2024 18:14 ]

• netappie
Friezin schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 17:54:
[...]

Hier gaat de gemeten buitentemperatuur hard omhoog zodra de zon op de warmtepomp valt. Dat gaat weer snel omlaag zodra de warmtepomp in de schaduw staat door de stand van de zon.
netappie schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 18:21:
[...]

Hier gaat de gemeten buitentemperatuur hard omhoog zodra de zon op de warmtepomp valt. Dat gaat weer snel omlaag zodra de warmtepomp in de schaduw staat door de stand van de zon.
Een drop van 1,1°C binnen 30 seconden?
Geen zon.

Ik vermoed dat, door het starten van de Quatt, de getoonde temperatuur "gereset" is.
Ik zie het ook wel eens bij de kamertemperatuur: verschiet dan 0,2°C bij starten.

• Lasoul
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 13:07
[...]

Hiervoor kun je mij inderdaad direct benaderen dan kan ik er een voor je maken.

Afgelopen winter hebben we met een aantal personen proef gedraaid en iedereen was erg tevreden. Momenteel ben ik de laatste hand aan het leggen aan een nieuwe versie van de firmware met daarin ook bijvoorbeeld een 24 uurs grafiek en autodetectie van de Quatt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeckje
[...]

2 plaatjes van net.
Had optimalisatie even uit en aangezet, is meestal trigger wanneer Quatt zelf niet boven die 21°C begint.

Geen gas

[Afbeelding]

[Afbeelding]
In het ene plaatje draait de ventilator, bij de andere niet. De buitensensor wordt gekoeld door de ventilatie luchtstroom. Bekend verschijnsel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lasoul
wido91 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 15:59:
[...]

Het is inderdaad een SONOFF S26R2 die aangepast is met een custom firmware en voorzien is van temperatuursensors. Zelf draai ik ook Home Assistant maar mijn uitgangspunt is dat de schakeling van mijn vloerverwarming autonoom moet werken zonder dat mijn Home Assistant aan staat. Ik wil niet dat als mijn Home Assistant het een keertje niet doet dat mijn vloerverwarming het dan niet doet.

De SPC wordt ook vaak gebruikt door mensen die juist geen home automation hebben en balen dat de bestaande pompschakelaar niet meer lekker werkt i.v.m. de lage aanvoer temperatuur. Ze moeten dan de "oude" pompschakelaar in het voorjaar en najaar opnieuw instellen zodat deze op de juiste moment aangaaf. De SPC lost dit probleem voor ze op,

Met de custom firmware integreert de SPC (Smart Pump Control) via autodiscovery automatisch in Home Assistant zodat je de gegevens daar kunt gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X5MKi7ZmvObr-6OMjy2Yec7DG7M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AOrx4HzmxDzmngvkW2uX16PF.png?f=fotoalbum_large

Ik zal binnenkort de beschrijving op Github eens weer aanpassen omdat er ondertussen meer features zijn bijgekomen zoals 24 uurs grafiek en een logbook.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E78i9CPmJ7cKYRLtyw0-FYQUCN0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5pAKaYFSzIy97Ezk8buVvsaR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8grlGfznfX0iMm2-wp-J9nCZ9DY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pnn6UnzIFVmLy9HTfFqHGIJS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Lasoul op 28-09-2024 21:17 ]

• s020506
Freeckje schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 17:06:
[...]

Prima. Hoe lees je de compressor frequency trouwens uit? Daar ben ik zeer in geinteresseerd vanwege soms zeer onregelmatige vermogensgrafieken (powerInput, powerOutput) die ik meet vanuit de json-data.
Staat in deel 1 uitgelegd.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74717120

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74058332

• jj85
Rond een uur of 5 vannacht sprong de Quatt aan.
Control mode Standby Heating, deze fase duurt 30 seconden. Pomp draait hierbij.
In deze 30 seconden gaat de gemeten watertemperatuur van 20grC naar 14grC (logisch, het was fris vannacht).
Boiler (only) springt voor 10 seconden aan (lichtblauwe blokje in Control Mode)
Vervolgens nog 20 seconden boiler + Quatt (oranje blokje in Control Mode)
Vervolgens enkle Quatt.

Is dit normaal gedrag? Gevoelsmatig is dit wel heel erg kort dat de CV gestart wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/38Lzdu4tbg2SdS11vDbPAJBV4cA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hDVfVHTLQegwaR4jxWCydSnX.png?f=fotoalbum_large

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:09
Lasoul schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 19:40:
[...]

Het is inderdaad een SONOFF S26R2 die aangepast is met een custom firmware en voorzien is van temperatuursensors.
[…]
offtopic:
Leuk gedaan. Maar is dit wel veilig, de GPIO’s naar buiten leiden voor die temperatuursensoren? Ik meen eens gelezen te hebben dat je dit met de 230V Sonoff producten niet moet doen omdat de voeding voor de ESP niet geïsoleerd is en er dus netspanning op de GPIO’s kan staan :X
Zie ook uitleg en testmethode hier

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 28-09-2024 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lasoul
ThinkPad schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 20:44:
[...]

offtopic:
Leuk gedaan. Maar is dit wel veilig, de GPIO’s naar buiten leiden voor die temperatuursensoren? Ik meen eens gelezen te hebben dat je dit met de 230V Sonoff producten niet moet doen omdat de voeding voor de ESP niet geïsoleerd is en er dus netspanning op de GPIO’s kan staan :X
Zie ook uitleg en testmethode hier
Volgens mij had ik die vraag van je al een keer beantwoord ;)

Je hebt gelijk voor de SONOFF modellen waar ook een power meter inzit zoals de THR320D maar dat geldt niet voor de standaard SONOFF producten zoals die ik gebruik. Ik had graag de THR320D (of vergelijkbare modellen) willen gebruiken voor de powermeter functionaliteit maar die zijn helaas niet te gebruiken door dit probleem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
[...]

2 plaatjes van net.

Geen gas, start onder 18°C

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Even het dagplaatje tot nu.
Fris buiten, maar geen spat gas.

Had afgelopen nacht temperatuur continue.
Nieuw ANWB contract gaf 0 cent per KwH, moest ik ook even testen natuurlijk.
Moet wel melden dat ik gisteren pas de CIC heb geherstart nadat deze de upgrade naar 2.19.0 binnen kreeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ky5LJI2CBwipge0IvRogVE7JeG4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HpnPGRkHuVUmCkV8pGDcta9q.jpg?f=fotoalbum_large

• Star65
Ik zie iedere keer screenshots met kamertemperatuur voorbij komen, ik vraag me af waarom ik die niet zie in de app? (IOS V1.17.3 en uitgebreid inzicht staat aan)

• okijokii
Star65 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 21:46:
Ik zie iedere keer screenshots met kamertemperatuur voorbij komen, ik vraag me af waarom ik die niet zie in de app? (IOS V1.17.3 en uitgebreid inzicht staat aan)
Het staat hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WjomfkAKRRgoFXpc4uwRRBDREWU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d6FIAMTD15Oz0m702SMU6RW0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YwOOvW8IYMeXyAZD3YasovHWmLk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mHn9D5tgrAdZsc7Ux38pvK4w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ZAELpkCZZHzDly84-rdjOR5Y_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r6H47g9SZZqw1IMgTHmCFZJ5.jpg?f=fotoalbum_large

Bij het laatste plaatje wel een beetje naar beneden scrollen

• jj85
Welke thermostaat heb je? Wellicht geeft die dat niet door aan de CiC?

• okijokii
Wat bedoel je met uitgebreid inzicht?

• Star65
jj85 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 22:25:
[...]

Welke thermostaat heb je? Wellicht geeft die dat niet door aan de CiC?
Bij mij staat het er echt niet tussen. (warmteverdeling, Buitentemp, Watertemp). Kan wel kamertemperatuur uitlezen in Home Assistant, dus komt binnen in de CIC.
Ik heb een Evo Home met RF OT module. (R88) .

[ Voor 11% gewijzigd door Star65 op 28-09-2024 22:31 ]

• Star65
okijokii schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 22:26:
[...]

Wat bedoel je met uitgebreid inzicht?
Schuifje wat je kunt aanzetten in de settings.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Eh, het staat gewoon IN dat screenshot.
Net rechtsboven je cirkeltje:20,5
Dus submenu niet nodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Star65 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 22:28:
[...]

Bij mij staat het er echt niet tussen. (warmteverdeling, Buitentemp, Watertemp). Kan wel kamertemperatuur uitlezen in Home Assistant, dus komt binnen in de CIC.
Ik heb een Evo Home met RF OT module. (R88) .
Screenshot?

• Star65
Dit zijn de enige waardes die ik zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3UFhj3NcFsV0ydZhIiwQRNHXxrw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tpmHoN3SalSv6gjNjjAjafLA.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h-d_msNgeUaLItX_JzvR1CaiCik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iVhIOKKwBn0sO42gjrmlzTeH.jpg?f=fotoalbum_large

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18:10
Friezin schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 22:32:
[...]

Eh, het staat gewoon IN dat screenshot.
Net rechtsboven je cirkeltje:20,5
Dus submenu niet nodig
Ik zie in jouw screenshot ook de watertemperatuur. Dat staat bij mij niet?
Uitgebreid inzicht staat aan, maar daar ook geen watertemperatuur.
Ketel is via OT aangesloten en die temperaturen zie ik wel in home assistant.

[ Voor 8% gewijzigd door HBO88 op 28-09-2024 23:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 20:57
HBO88 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 23:04:
[...]

Ik zie in jouw screenshot ook de watertemperatuur. Dat staat bij mij niet?
Uitgebreid inzicht staat aan, maar daar ook geen watertemperatuur.
Ketel is via OT aangesloten en die temperaturen zie ik wel in home assistant.
Water temperatuur wordt volgens mij alleen weergegeven wanneer de Quatt verwarmt. Zolang er geen warmtevraag is, zie je de temperatuur niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeckje
Jouw CiC staat ingesteld op regeling obv de watertemperatuur ipv regeling obv kamertemperatuur. Vandaar dat de app die waarde negeert. Die waarde en het setpoint staan wel in de json-data van de CiC en daarmee ook beschikbaar in HA.
Wordt door Quatt ingesteld.

• Star65
Freeckje schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 23:12:
[...]

Jouw CiC staat ingesteld op regeling obv de watertemperatuur ipv regeling obv kamertemperatuur.
Duidelijk, maar waarom regeling op watertemperatuur? Wat is het kriterium dat ze dit zo instellen? Vanwege hoofdzakelijk vloerverwarming?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeckje
Star65 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 23:50:
[...]

Duidelijk, maar waarom regeling op watertemperatuur? Wat is het kriterium dat ze dit zo instellen? Vanwege hoofdzakelijk vloerverwarming?
Dat kan ik niet voor jouw situatie beoordelen, die keuze heeft Quatt (zonder overleg?) blijkbaar zo bepaald.
Ik gebruik zelf regeling obv watertemperatuur omdat die in mijn geval stabieler bleek te zijn dan een regeling obv kamertemperatuur (last van under-en overshoots).
Bij een regeling obv watertemp heb je altijd een vaste watertemperatuur (als functie de buitentemperatuur) door je hele systeem, dus eventuele radiatoren buiten de huiskamer worden nooit koud.
Mn bij vvw kan dat laatste wel eens optreden.

[ Voor 8% gewijzigd door Freeckje op 29-09-2024 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

wocko schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:28:
[...]

Hoe heb je dat verwarmingschema ingesteld? Met een Honeywell T6?
Met Tado.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Freeckje schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 23:12:
[...]

Jouw CiC staat ingesteld op regeling obv de watertemperatuur ipv regeling obv kamertemperatuur. Vandaar dat de app die waarde negeert. Die waarde en het setpoint staan wel in de json-data van de CiC en daarmee ook beschikbaar in HA.
Wordt door Quatt ingesteld.
Hoe zie je dat het op watertemperatuur is ingesteld ipv kamertemperatuur Freeckje?

@HBO88, Watertemperatuur op voorpagina is enkel zichtbaar wanneer Quatt aan staat.
Kamertemperatuur en verbruik altijd zichtbaar.

(Toen ik perongeluk in het begin gekoppeld zat aan IP van monteur, zag ik ook niets: toen gaf app enkel "verwarmen" aan en kon ik ook niets aanpassen)

PS: persoonlijk vind ik "dat zie ik niet" best wel lastig, wanneer er geen screenshot bij zit:
Want kijken we allemaal naar hetzelfde beeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
Freeckje schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 14:29:
[...]

Dit is het plaatje van afgelopen nacht. Is dit te vaak, of valt het wel mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/svtLQML3eoTZC26mLjFk7nHzz_E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RC3PWBLp7WSldJi3yetY8fv7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeckje
Friezin schreef op zondag 29 september 2024 @ 08:49:
[...]

Hoe zie je dat het op watertemperatuur is ingesteld ipv kamertemperatuur Freeckje?

@HBO88, Watertemperatuur op voorpagina is enkel zichtbaar wanneer Quatt aan staat.
Kamertemperatuur en verbruik altijd zichtbaar.

(Toen ik perongeluk in het begin gekoppeld zat aan IP van monteur, zag ik ook niets: toen gaf app enkel "verwarmen" aan en kon ik ook niets aanpassen)

PS: persoonlijk vind ik "dat zie ik niet" best wel lastig, wanneer er geen screenshot bij zit:
Want kijken we allemaal naar hetzelfde beeld?
Bij mij eenzelfde plaatje, alleen met watertemperatuur als de wp aanstaat en zonder kamertemperatuur, vandaar. De mode staat er helaas niet expliciet bij vermeld. Ik heb Quatt expliciet gevraagd van kamertemp naar watertemp-regeling over te stappen.

[ Voor 5% gewijzigd door Freeckje op 29-09-2024 09:22 ]

Pagina: 1 ... 104 ... 279 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.