Ik denk dat de Quatt in jouw situatie uitstekend geschikt is, ons verbruik is vergelijkbaar en wij zijn ook met 3 personen. Onze Quatt is in augustus geplaatst. Het zwakke punt in je huis zou misschien de ramen kunnen zijn als het wat (ouder) gewoon dubbelglas is. Maar in een tussenwoning zit in het algemeen ook niet zoveel glas dus misschien is vervanging helemaal niet nodig. Maar wij zagen met de CV op 50 graden, toen het vroor, dat ons huis (hoekhuis met veel ramen) dat het echt te koud werd in huis. Mocht je geld "over" hebben zou je ook wat aan het glas kunnen doen. De subsidie voor glas wordt volgend jaar hoger, je hoeft ook minder glas te vervangen om in aanmerking te komen, en samen met een wp, krijg je dubbele subsidie.DVL14 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 21:21:
Ik heb binnenkort ook een afspraak staan met Quatt. Ik ben vooral benieuwd of het financieel aantrekkelijk is en of de investering terug te verdienen valt.
Mijn woning:
• Rijwoning uit 1958, 110 m²
• In 2012 verbouwd, waarbij de zolder van binnenuit is geïsoleerd
• In 2017 spouwmuurisolatie en bodemisolatie (vloer kon niet geïsoleerd worden)
• Dubbel glas overal
• 12 zonnepanelen, waarmee ik precies mijn verbruik van 2900 kWh per jaar opwek
• Met z’n drieën verbruiken we jaarlijks gemiddeld 1000 m³ gas
• De thermostaat staat op 18 tot 18,5 graden en ik stook zuinig, alleen douche ik wat langer.
We hebben geen lage temperatuurradiatoren, maar wel een convectorput in de woonkamer. Mijn vraag is: hoeveel kuub gas zou ik jaarlijks kunnen besparen? En hoeveel extra stroom zou dat vergen?
Daarnaast vraag ik me af waar ik de buitenunit kan plaatsen. Er is geen uitbouw en de cv-ketel hangt op zolder. Kan de Quatt op het dakkapel, waar ook een airco staat? Of achter in de tuin met een leiding langs de muur naar de zolder? Het moet er wel enigszins netjes uitzien.
Zijn er mensen met een vergelijkbare situatie die positieve ervaringen hebben?
Terugverdientijd wp hangt natuurlijk ook af van welke prijzen je voor gas en stroom betaalt en deze zijn vaak lager dan de getallen waar Quatt meerekent. Een evt. beslissing hangt natuurlijk ook af van welke terugverdientijd jezelf aanvaardbaar vindt. Maar als er een moment is om op een (hybride) wp over te stappen dan is het dit jaar, volgend jaar krijg je naar mijn indruk een stuk minder subsidie. Wat ik begrepen heb (maar ik weet niet of het daadwerkenlijk zo is) is dat de nieuwe regering de belasting op gas gaat verlagen. Dit is nadelig voor je terugverdientijd. Maar ik zie hier op het forum inmiddels ook prijsverhoudingen van 1:7 tussen stroom en gas in nieuwe energiecontracten dan is het natuurlijk een no-brainer om juist nu die stap te maken. Met een wp ga je (in het voor- en naseizoen) ook meer van je eigen opgewekte stroom gebruiken wat natuurlijk in evt. terugleverkosten kan schelen. Als de salderings regeling afloopt kun je je zonnepanelen, die er toch al liggen, in het voor-en naseizoen overdag efficiënter inzetten.
Ook moet wel nadenken of je op relatief korte termijn over zou willen schakelen op all electric en gasloos zou willen gaan. Als je dit via Quatt wil doen dan nog een unit nodig heb, en dat wordt het gezien de geluideisen wel erg lastig, helemaal als je ook nog een airco hebt. In het algemeen zijn de geluidseisen toch wel iets waar je aandacht aan moet besteden. En hoewel ik dus zelf een Quatt heb gekocht, moet je altijd bedenken of deze specifieke pomp in jouw situatie past. Je hebt ook pompen die je op een andere manier kan aansluiten en misschien past dat wel beter in jouw specifieke situatie.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.