Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10:46
s020506 schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:04:
[...]

Dit is het plaatje van afgelopen nacht. Is dit te vaak, of valt het wel mee?

[Afbeelding]
Dit is een normaal beeld. Tijdens een meeting bij Quatt in Amsterdam vertelde een medewerker dat de Quatt wel 10 keer per uur mag schakelen!
Dat beeld treedt op als de wp op deellast draait op het laagste nivo, als het kouder wordt verwacht je dat de wp op meerdere nivo's moduleert. Bij lage last zit er geen ruimte meer in de regeling en kan hij alleen uitgezet worden. Ken je het nog volgen? ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Freeckje op 29-09-2024 09:29 ]

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zit
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16-09 21:17

zit

Ik heb een vraagje:
Dit wordt onze eerste seizoen met de Quatt duo. Beneden volledig vloerverwarming, zeg 50m2, en boven oude radiatoren.

Voorheen deden we boven nooit de verwarming aan en dit hoeft nu eigenlijk ook niet, zeker niet in de slaapkamers.

Is het nu, voor de efficiëntie, nou beter om toch altijd één verwarming open te zetten (of beter allemaal) in een ruimte boven die we niet gebruiken of bv de badkamer? En ook op zolder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:42
Vannacht had voor het eerst de Quatt aan moeten gaan, maar helaas er gebeurde niks.
Watertemperatuur 16,2 gr. De cv ketel ging niet branden (werkt wel gewoon voor warm water).
Nadat ik mijn pompschakelaar van de vvw manueel had ingeschakeld kwam het relatief warme water uit de vloer in het systeem en bij precies 18 gr ging de Quatt aan om te verwarmen.
Heb maar een ticket ingeschoten, benieuwd hoelang dat duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:54
Friezin schreef op zondag 29 september 2024 @ 08:49:
[...]

Hoe zie je dat het op watertemperatuur is ingesteld ipv kamertemperatuur Freeckje?

@HBO88, Watertemperatuur op voorpagina is enkel zichtbaar wanneer Quatt aan staat.
Kamertemperatuur en verbruik altijd zichtbaar.

(Toen ik perongeluk in het begin gekoppeld zat aan IP van monteur, zag ik ook niets: toen gaf app enkel "verwarmen" aan en kon ik ook niets aanpassen)

PS: persoonlijk vind ik "dat zie ik niet" best wel lastig, wanneer er geen screenshot bij zit:
Want kijken we allemaal naar hetzelfde beeld?
Op je eerste screenshot staat CV en Quatt uit en toch zie je de watertemperatuur.
Dan nog, als je klikt op inzicht, zou je de grafiek van watertemperatuur moeten zien.
Ik heb alleen warmteverdeling, buitentemperatuur en kamertemperatuur.
Cic is 2.19 en app ook laatste versie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2RW8_VPP7fbSTJTVEaOpKmd7I1E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2t66n40pFQPCRViKnDzG25F2.jpg?f=fotoalbum_large

In home assistant is het zichtbaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WWHlnsBVykSjz6enN04rM-TZb7c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fW6QCqZd2oLYtp3BH8ldubsh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door HBO88 op 29-09-2024 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:25
zit schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:29:
Ik heb een vraagje:
Dit wordt onze eerste seizoen met de Quatt duo. Beneden volledig vloerverwarming, zeg 50m2, en boven oude radiatoren.

Voorheen deden we boven nooit de verwarming aan en dit hoeft nu eigenlijk ook niet, zeker niet in de slaapkamers.

Is het nu, voor de efficiëntie, nou beter om toch altijd één verwarming open te zetten (of beter allemaal) in een ruimte boven die we niet gebruiken of bv de badkamer? En ook op zolder?
Hoe groter het afgiftesysteem hoe lager de aanvoertemperatuur. Dus ja, boven de radiatoren (een beetje) mee laten doen is beter.

Want anders moet je vloerverwarming het werk doen, tenzij je de slaapkamers tot de buitentemperatuur af laat koelen en het plafond van de woonkamer zo na isoleert dat de bovenverdieping geen warmte meer pikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Freeckje schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:20:
[...]

Bij mij eenzelfde plaatje, alleen met watertemperatuur als de wp aanstaat en zonder kamertemperatuur, vandaar. De mode staat er helaas niet expliciet bij vermeld. Ik heb Quatt expliciet gevraagd van kamertemp naar watertemp-regeling over te stappen.
Ah, Ok, snap nu wat je bedoelt. Dacht dat de manier waarop het screenshot was genomen de oorzaak was.
Toch best raar natuurlijk, want ik neem aan dat jij ook verwarmt op een bepaalde kamertemperatuur. Ook flink verschil in die watertemperatuur: die 50°C is stevig: misschien was dat met gas erbij?

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HBO88 schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:36:
[...]

Op je eerste screenshot staat CV en Quatt uit en toch zie je de watertemperatuur.
Dan nog, als je klikt op inzicht, zou je de grafiek van watertemperatuur moeten zien.
Ik heb alleen warmteverdeling, buitentemperatuur en kamertemperatuur.
Cic is 2.19 en app ook laatste versie
[Afbeelding]

In home assistant is het zichtbaar
[Afbeelding]
Dan vermoed ik dat je ook, net als hierboven beantwoordt door @Freeckje, via watertemperatuur verwarmt.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 12:21
Ik heb dus nooit geweten dat er 2 regelingen zijn waarop de quatt in basis draait, watertemperatuur of kamertemperatuur. Hier is in ieder geval geen overleg geweest op welke regeling we zouden gaan draaien. Ik ga er vanuit dat indien je overwegend vloerverwarming hebt de Quatt ingesteld staat op watertemperatuur. Maar ook als dit al zo is zou je kamertemperatuur toch wel zichtbaar kunnen maken in de app? Benieuwd wat voor reden daar achter zit om dit niet te doen.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HBO88 schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:36:
[...]

Dit was een momentopname, duurde ongeveer 15-20 seconden: je ziet dat ook stroomverbruik hoger is dan de 0,01 die daar normaliter staat. Nooit eerder gezien.
Oftewel: ik had het vermoeden dat de Quatt EERST water aan het rondpompen was ipv gelijk te starten met cv om die 18°C te pakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f9lKfDKjAZQyv40qq951V1YHqFE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5aUvvSio6v0FxXElwbOHQee2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15:03
netappie schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:41:
[...]

Hoe groter het afgiftesysteem hoe lager de aanvoertemperatuur. Dus ja, boven de radiatoren (een beetje) mee laten doen is beter.

Want anders moet je vloerverwarming het werk doen, tenzij je de slaapkamers tot de buitentemperatuur af laat koelen en het plafond van de woonkamer zo na isoleert dat de bovenverdieping geen warmte meer pikt.
@zit
Daar ben ik het dan niet mee eens.
groter afgiftesysteem >> lagere aanvoertemperatuur gaat alleen op "bij gelijkblijvende ruimte". Omdat je dan een groter warmte afgevend oppervlak voor dezelfde ruimte hebt kan dat een lagere temperatuur hebben om de ruimte op temperatuur te houden.

Als je de radiatoren boven open zet, en zeker omdat die in een vrij koude ruimte staan, dan halen die warmte uit het cv-water dus moet de quatt harder werken = meer energie gebruiken om dat weer op temperatuur te krijgen.
Op zich is daar niks mis mee, daar is hij voor bedoeld.

Maar... je stopt dan extra warmte in de bovenverdieping die je helemaal niet nodig hebt.

Kortom, mijn advies,
- beneden de vloerverwarming dusdanig stoken zodanig dat het daar behaaglijk is
- boven "bijstoken" tot het vivo dat je wilt hebben

Warmte stijgt op. Dus "stoken boven" levert voor beneden niks op. Alles wat je boven stookt verdwijnt naar boven, niet naar beneden.

Het wordt anders als een enorm "kou lek" hebt zoals een vide of open trapgat. Dan "valt de koude bovenlucht echt wel in de woonkamer". In dat geval is het echter niet zozeer zo dat "stoken boven" de "efficiency teen goede komt", het is dan meer dat je boven moet stoken om te zorgen dat het daar warm genoeg is opdat de lucht niet naar beneden valt.
Dat is dus wel echt heel anders.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:34
raven22 schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:35:
Vannacht had voor het eerst de Quatt aan moeten gaan, maar helaas er gebeurde niks.
Watertemperatuur 16,2 gr. De cv ketel ging niet branden (werkt wel gewoon voor warm water).
Nadat ik mijn pompschakelaar van de vvw manueel had ingeschakeld kwam het relatief warme water uit de vloer in het systeem en bij precies 18 gr ging de Quatt aan om te verwarmen.
Heb maar een ticket ingeschoten, benieuwd hoelang dat duurt.
Dat had ik vorig jaar ook, de eerste keer dat de Quatt het moeten starten gebeurde er niks. Nadat ik de cv, cic en quatt een keer de stekker eruit en erin had gedaan, werkte alles weer normaal. Wilde ik dit jaar ook doen, maar een stroomstoring 2 weken geleden heeft het voor mij gedaan :)

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zit schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:29:
Ik heb een vraagje:

Heb jij in je technisch rapport staan dat er ten allen tijde 3 grote radiatoren open moeten blijven ivm de flow? Bij mij staat het er expliciet in.
Of lost een bypass zoiets op?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SX_n_3cCSqYwPNayVYG756-WDSw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XRDv4F4trazmWm4TIiWDPTj6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14:17
Freeckje schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:25:
[...]

Dit is een normaal beeld. Tijdens een meeting bij Quatt in Amsterdam vertelde een medewerker dat de Quatt wel 10 keer per uur mag schakelen!
Dat beeld treedt op als de wp op deellast draait op het laagste nivo, als het kouder wordt verwacht je dat de wp op meerdere nivo's moduleert. Bij lage last zit er geen ruimte meer in de regeling en kan hij alleen uitgezet worden. Ken je het nog volgen? ;)
10x per uur normaal?

Dat is veels te vaak.
Als het langdurig vaker dan 3x per uur is, dan zou ik daar melding van maken.

Het is bij frequent starten van de compressor zaak om te kijken waar dit door wordt veroorzaakt.

1) thermostaat schakelt de warmtevraag te vaak aan en uit. Dit wordt veroorzaakt door een te kleine hysteresis. Vergroten van de hystersis helpt dan.

2) water in het systeem wordt te warm terwijl er warmtevraag is/blijft vanuit de thermostaat, waardoor de warmtepomp stopt. Hier kan de warmtepomp zijn minimum vermogen niet kwijt in het afgifte systeem.
Dit is op te lossen door meer afgifte capaciteit bij te plaatsen, instellingen van de warmtepomp regeling aan te passen of een (groot) buffervat te plaatsen.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Stefannn schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:12:
[...]

@zit
groter afgiftesysteem >> lagere aanvoertemperatuur gaat alleen op "bij gelijkblijvende ruimte". Omdat je dan een groter warmte afgevend oppervlak voor dezelfde ruimte hebt kan dat een lagere temperatuur hebben om de ruimte op temperatuur te houden.

Als je de radiatoren boven open zet, en zeker omdat die in een vrij koude ruimte staan, dan halen die warmte uit het cv-water dus moet de quatt harder werken = meer energie gebruiken om dat weer op temperatuur te krijgen.

Maar... je stopt dan extra warmte in de bovenverdieping die je helemaal niet nodig hebt.

Kortom, mijn advies,

Warmte stijgt op. Dus "stoken boven" levert voor beneden niks op. Alles wat je boven stookt verdwijnt naar boven, niet naar beneden.

Het wordt anders als een enorm "kou lek" hebt zoals een vide of open trapgat. Dan "valt de koude bovenlucht echt wel in de woonkamer". In dat geval is het echter niet zozeer zo dat "stoken boven" de "efficiency teen goede komt", het is dan meer dat je boven moet stoken om te zorgen dat het daar warm genoeg is opdat de lucht niet naar beneden valt.
@zit Zie ook advies van de experts: YouTube: Stop Turning Off Unused Radiators!
Er is ook een uitgebreide video met een extract uit de training. Laat maar weten als je die ook wilt kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10:46
Fullpower schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:33:
[...]

10x per uur normaal?

Dat is veels te vaak.

Het is bij frequent starten van de compressor zaak om te kijken waar dit door wordt veroorzaakt.

1) thermostaat schakelt de warmtevraag te vaak aan en uit. Dit wordt veroorzaakt door een te kleine hysteresis. Vergroten van de hystersis helpt dan.

2) water in het systeem wordt te warm terwijl er warmtevraag is/blijft vanuit de thermostaat, waardoor de warmtepomp stopt. Hier kan de warmtepomp zijn minimum vermogen niet kwijt in het afgifte systeem.
Dit is op te lossen door meer afgifte capaciteit bij te plaatsen, instellingen van de warmtepomp regeling aan te passen of een (groot) buffervat te plaatsen.
1)Het beeld dat de poster liet zien, dwz ca 3 keer per uur schakelen, wordt als normaal gezien. Quatt vertelde me dat 10 keer per uur acceptabel is gezien het max aantal schakelingen over de levensduur van de compressor.
Eens met je punt: Ik voelde me daar toch niet gelukkig bij vandaar dat ik de hysterese vergroot heb waardoor de wp max 2 keer per uur schakelt.
2) ik regel op watertemperatuur ,weersafhankelijk, de wp schakelt af of moduleert naar een lager nivo als de temp bereikt is.

[ Voor 6% gewijzigd door Freeckje op 29-09-2024 11:05 ]

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14:17
Freeckje schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:51:
[...]

Je moet mijn post wel goed lezen: het beeld dat de poster liet zien, dwz ca 3 keer per uur schakelen, is normaal.
Quatt vertelde me dat 10 keer per uur acceptabel is gezien het max aantal schakelingen over de levensduur van de compressor.
Eens met je punt: Ik voelde me daar toch niet gelukkig bij vandaar dat ik de hysterese vergroot heb waardoor de wp max 2 keer per uur schakelt.
PS: ik regel op watertemperatuur dus hij schakelt af of moduleert naar een lager nivo als de temp bereikt is.
Ik zag wel dat het bij jou minder was dan 10x per uur. Maar het ging mij meer om de reactie van Quatt dat 10x per uur blijkbaar 'acceptabel' is. En dat is het m.i. niet.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06:35
Stefannn schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:12:
[...]

@zit

Kortom, mijn advies,

Het gaat om alle energiebehoefte binnen je thermische deken, aka je buitenmuren, dak, vloer etc. Als de woonkamer 20c moet zijn, en deze grenst aan een ongeisoleerde tussenmuur of plafond, waar het 15c is, dan heb je een grotere delta T tussen die ruimten. De woonkamer vraagt nu niet meer de ontworpen 2kw, maar 2,5kw bijvoorbeeld, simpel omdat er meer warmte uit de ruimte trekt. De water temperatuur in je vloerverwarming van de woonkamer moet nu hoger zijn om de nieuwe 2,5kw warmtevraag te voldoen. Elke graad C dat je CV water omlaag kan, vermindert het stroomverbruik met ongeveer 2% (vuistregel).

Radiatoren boven op een graad of 18 is daarom beter als er geen isolatie tussen de ruimten zit, ipv gewoon laten afkoelen, ramen open etc. Je, je stookt daar ook wat, maar dat doe je ook als je ze dicht zet, via je vloer vanuit de woonkamer. Eenmaal op temperatuur hoeft je warmtepomp alleen het verlies te compenseren van de thermische envelop. Een gang bij de voordeur dus naar 12c laten afkoelen is ook geen goed idee. Lekker alles open zetten naar een normale temperatuur is beter als je woning enigsinds geisoleerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Doesnotcompute schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:22:
[...]

Het gaat om alle energiebehoefte binnen je thermische deken, aka je buitenmuren, dak, vloer etc. Als de woonkamer 20c moet zijn, en deze grenst aan een ongeisoleerde tussenmuur of plafond, waar het 15c is, dan heb je een grotere delta T tussen die ruimten. De woonkamer vraagt nu niet meer de ontworpen 2kw, maar 2,5kw bijvoorbeeld, simpel omdat er meer warmte uit de ruimte trekt. De water temperatuur in je vloerverwarming van de woonkamer moet nu hoger zijn om de nieuwe 2,5kw warmtevraag te voldoen. Elke graad C dat je CV water omlaag kan, vermindert het stroomverbruik met ongeveer 2% (vuistregel).

Radiatoren boven op een graad of 18 is daarom beter als er geen isolatie tussen de ruimten zit, ipv gewoon laten afkoelen, ramen open etc. Je, je stookt daar ook wat, maar dat doe je ook als je ze dicht zet, via je vloer vanuit de woonkamer. Eenmaal op temperatuur hoeft je warmtepomp alleen het verlies te compenseren van de thermische envelop. Een gang bij de voordeur dus naar 12c laten afkoelen is ook geen goed idee. Lekker alles open zetten naar een normale temperatuur is beter als je woning enigsinds geisoleerd is.
Keurig uitgelegd.

@Stefannn @zit Zelfs als je er voor kiest om de bovenverdieping op 15 graden te houden, dan moet deze 15 graden aanhouden vooral uit de radiatoren in die kamers komen en niet indirect uit de radiatoren of vloerverwarming van andere ruimtes.

De enige manier waarop deze meer energie kunnen leveren is met een hogere temperatuur en dat is exact wat de Quatt ongevraagd gaat leveren als je radiatoren helemaal dicht zet.

Die wil gewoon een warmte afgifte zien bij een bepaalde buitentemperatuur wat genoeg is om het berekend energieverlies van de complete thermische schil aan te vullen.

Je kan dit eenvoudig testen door gesloten radiatoren half open te draaien en te kijken naar de temperaturen in de app of realtime op de JSON pagina.

Hoe beter het afgifte systeem in balans is (te ver open is ook niet goed), hoe zuiniger de warmtepomp draait. En dan kost het kleine beetje extra warmteverlies van de slaapkamers al snel minder dan de besparing door een hogere COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
Fullpower schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:33:
[...]

10x per uur normaal?

Dat is veels te vaak.

Hoe vergoot je de hysteresis van de Tado?

Maar ik ga het in de gaten houden. In het begin was het 5 keer per uur, wat later werd het 3 keer. En ik zit tegen het omslagpunt aan, als het langer koud is, zullen de runs ook wel langer worden.

Of zou de AI van Quatt toch iets doen? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Friezin schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:03:
[...]

Oftewel: ik had het vermoeden dat de Quatt EERST water aan het rondpompen was ipv gelijk te starten met cv om die 18°C te pakken.
Klopt, dat zie ik hier ook gebeuren, hij pompt zo'n 30 seconden en bepaald dan of CV aan moet.

[ Voor 4% gewijzigd door jj85 op 29-09-2024 11:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:03
Friezin schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:03:
[...]

Hier is de Quatt gisteren ook aangeslagen en ik zag hetzelfde. Watertemperatuur was 16 komma nogwat graden. Quatt ging eerst water rondpompen en binnen n halve tot hele minuut zag ik een watertemperatuur van boven de 18 graden voorbij komen en ging de Quatt aan t werk zonder hulp van de cv ketel.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jj85 schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:33:
[...]

Klopt, dat zie ik hier ook gebeuren, hij pompt zo'n 30 seconden en bepaald dan of CV aan moet.
Naar mijn weten knalde hij eerder gelijk de cv aan wanneer watertemperatuur onder die 18°C was.
Al een vooruitgang dat de Quatt, zonder gas en onder de 18°C aan gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ruqkTk76cmTWDyQsXCXXGeplzlY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ozJC2thU3m4RnmfhtJAaNxC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Erveetwee schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:46:
[...]

Hier is de Quatt gisteren ook aangeslagen en ik zag hetzelfde. Watertemperatuur was 16 komma nogwat graden. Quatt ging eerst water rondpompen en binnen n halve tot hele minuut zag ik een watertemperatuur van boven de 18 graden voorbij komen en ging de Quatt aan t werk zonder hulp van de cv ketel.
En volgens mij is dat nieuw.
Zie ook bericht ⬆️
Bij mij ging Quatt, zonder gas, aan de slag onder die 18°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
Hoe hebben jullie deze setting staan in de app? Dat maakt volgens mij ook uit of de Quatt met of zonder CV opstart (indien mogelijk)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YpeEzytMapyO1kWM82als8RhC7g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TJ03tZl0m7RyWW1AWFO3urGc.png?f=fotoalbum_large

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefannn
Doesnotcompute schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:22:
[...]

@zit @netappie
Die Principes kloppen wel, maar alles met mate.

Als je de woonkamer hoger gaat stoken omdat je dan de keuken waar de verwarming uit staat op dezelfde verdieping warm weet te houden ben je verkeerd bezig. Dan stook je het beperkte radiator oppervlak op een hogere temperatuur dan nodig. De thermisch lek naar de keuken is met een deur die frequent open gaat waarschijnlijk groot.

In het geval van @zit gaat het over een bovenverdieping die (als ik het goed begrepen heb) sowieso op een lagere temperatuur mag staan omdat daar voornamelijk geslapen wordt (exact de situatie bij mij thuis overigens).
Van beneden naar boven is een "redelijke isolatie" via plafond gok ik zo.
In dat geval is "boven extra verwarmen" geen goed idee. Als de bovenverdieping warmer is dan staat over het complete Muur-oppervlak EN dak-oppervlak van de bovenverdieping ten opzichte van de buitenlucht een grotere temperatuurval. En dus een groter warmtelek. Dus je gebruikt meer energie.
Niet doen dus.

Op zich klopt het verhaal van schil wel, maar je moet bekijken hoe je dat toepast. Eigenlijk kan je in dit geval het huis beschouwen als "enkel de beneden verdieping". De bovenverdieping werkt dan in zijn geheel (dus inclusief kamers met een grote lucht-isloatie-bel) als isolerende barrière (schil).
En toevalligerwijs is het halverwege die isloatie-barriere (in de slaapkamer) warm genoeg om te vertoeven. Heel efficient.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
netappie schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:33:

@Stefannn @zit Zelfs als je er voor kiest om de bovenverdieping op 15 graden te houden, dan moet deze 15 graden aanhouden vooral uit de radiatoren in die kamers komen en niet indirect uit de radiatoren of vloerverwarming van andere ruimtes.
Dat klopt niet..
Het warmtelek van woonkamer beneden naar een slaapkamer boven op 15 graden is exact even groot met/als zonder radiator die boven aan staat. warmtelek is immers enkel afhankelijk van temperatuurverschil. Dus dat maakt voor de efficiëntie beneden niet uit.

Wat wel uitmaakt is als het "met radiator uit" boven 13 is en dat je het dan beneden warmer gaat stoken om er 15 van te maken. In dat geval ben je beter af door de radiator boven zodanig aan te zetten dat het toch de 15 wordt.

Kortom:
Aannemende dat plafond goed genoeg ge-isoleerd is dat er geen extreme temperatuur gradient in de woonkamer ontstaat:
- beneden stoken op aangename temperatuur
- Boven bijstoken tot gewenste boventemperatuur
Tenzij (zoals in eerste reply aangeven) er een extreem warmtelek is, in dat geval krijg je extreme warmteflux en is het efficiënter lokaal te stoken.

Alles bij elkaar: de aangehaalde principes kloppen, maar zorgvuldig omgaan met toepassen ervan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
netappie schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:33:
[...]

Je kan dit eenvoudig testen door gesloten radiatoren half open te draaien en te kijken naar de temperaturen in de app of realtime op de JSON pagina.
Kijk niet alleen uitgangs temperatuur, ook naar ingangstemperatuur. Kijk naar het vermogen (afhankelijk van delta-T x flow). De warmtepomp zal zijn best doen de uitgangstempartuur op peil te houden. En klopt, bij groter radiator oppervlak kan je met lager toe, maar afkoeling zal dan groter zijn dus delta T groter dus vermogen groter.

Er spelen 2 zaken door elkaar:
1/@netappie: meer radiator oppervlak gebruiken om 1 ruim te te verwarmen is efficiënter omdat de temperatuur van dat radiator oppervlak dan lager kan zijn > klopt.
2/ Dikkere isolatie, dus kamers als bufferzone gebruiken vermindert de warmtebehoefte van het huis en daarmee de energiebehoefte.

En het gaat dan om de balans van die 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Safe_grut
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16-09 13:28
Friezin schreef op zondag 29 september 2024 @ 12:10:
[...]

Naar mijn weten knalde hij eerder gelijk de cv aan wanneer watertemperatuur onder die 18°C was.
Al een vooruitgang dat de Quatt, zonder gas en onder de 18°C aan gaat.

[Afbeelding]
Zie mijn post van 14 Sep :)

Idd het ging aan zonder pufje gas :)

Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14:28
Stefannn schreef op zondag 29 september 2024 @ 13:11:
[...]
Aannemende dat plafond goed genoeg ge-isoleerd is
Aannemen dat een verdiepingsvloer geïsoleerd is, is nogal wat. Een typische rijtjeshuis met betonnen verdiepingsvloer heeft daar geen isolatie, dat zit allemaal in de schil

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
netappie schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:41:
[...]

Zou ik niet zomaar doen zo. Begin met alleen de vvw open en rest dicht zeker bij deze temperatuur buiten. Ik zie vele reacties dat je alles binnen de buitenschil moet verwarmen: DAT IS NIET WAAR. dat is heel erg afhankelijk van de bouwkundige situatie. Al vaker gemeld bij mij doet de vvw alles en staat de rest het hele jaar dicht zonder pendelen en een cop van 4,8 gemiddeld vanaf maart 2023! _/-\o_

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Safe_grut schreef op zondag 29 september 2024 @ 13:20:
[...]

Zie mijn post van 14 Sep :)

Idd het ging aan zonder pufje gas :)
Dat was wel een mini-post 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13:15
Hier alles in beeld. App versie 1.18.1 buil 3. Wel beta tester.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hMd-ttiwg0pLXrstcDmXAGnPTZs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BOFugNqu9xLzvUUUfULDfn4D.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2supd0Yos8sxBoiurEGgiA4dMM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZCtYuNGliwPBF9vNqFBslx4d.png?f=fotoalbum_large

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pietjm schreef op zondag 29 september 2024 @ 16:31:
Hier alles in beeld. App versie 1.18.1 buil 3. Wel beta tester.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kamertemperatuur schijnt enkel te missen bij diegenen die hun Quatt op watertemperatuur aansturen. Heb ook alles in beeld.

Tip voor screenshot op Android 12 en hoger (Samsung bijv.):
Na eerste screenshot staat er, heel kort, onder een balkje in beeld.
Tweede icoontje daar is 》(maar dan naar beneden wijzend)
Wanneer je daar (meerdere malen) op klikt, loopt screenshot door tot je ophoudt met klikken.

Via de app delen kan denk ik ook (maar gebruik ik niet).

Lang screenshot
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ky5LJI2CBwipge0IvRogVE7JeG4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HpnPGRkHuVUmCkV8pGDcta9q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

jj85 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 20:22:
Rond een uur of 5 vannacht sprong de Quatt aan.
Control mode Standby Heating, deze fase duurt 30 seconden. Pomp draait hierbij.
In deze 30 seconden gaat de gemeten watertemperatuur van 20grC naar 14grC (logisch, het was fris vannacht).
Boiler (only) springt voor 10 seconden aan (lichtblauwe blokje in Control Mode)
Vervolgens nog 20 seconden boiler + Quatt (oranje blokje in Control Mode)
Vervolgens enkle Quatt.

Is dit normaal gedrag? Gevoelsmatig is dit wel heel erg kort dat de CV gestart wordt.

[Afbeelding]
Ik denk dat de temperatuurmeting die je noemt, die is bij je CVketel?
Voor starten van de Quatt is de watertemperatuur die de Quatt in gaat van belang (hp1.tempartureWaterIn). Wat gebeurde daarmee in die 30seconden?
Blijkbaar niet genoeg, zodat de CiC vindt dat hij de boiler maar even in moet schakelen. Daarna is het wel snel opgelost. Hoe lang is je leiding buiten?
Voordeel is dat hij niet veel koud water je huis inpompt. Kun je als feature zien?

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

Star65 schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:46:
Ik heb dus nooit geweten dat er 2 regelingen zijn waarop de quatt in basis draait, watertemperatuur of kamertemperatuur. Hier is in ieder geval geen overleg geweest op welke regeling we zouden gaan draaien. Ik ga er vanuit dat indien je overwegend vloerverwarming hebt de Quatt ingesteld staat op watertemperatuur.
99% van de Quatts regelen op kamertemperatuur, zo ingesteld door Quatt. Quatt heeft zelfs geweigerd om op watertemperatuur te regelen bij mensen die dat graag wilden. Wel bijzonder dat er nu iemand is die zonder dat hij dit weet, een watertemperatuurregeling heeft.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
SBL schreef op zondag 29 september 2024 @ 18:19:
[...]

99% van de Quatts regelen op kamertemperatuur, zo ingesteld door Quatt. Quatt heeft zelfs geweigerd om op watertemperatuur te regelen bij mensen die dat graag wilden. Wel bijzonder dat er nu iemand is die zonder dat hij dit weet, een watertemperatuurregeling heeft.
Ik vind het ook wel een apart verhaal, wat ik namelijk merk is dat de Quatt de kamertemperatuur die ingesteld is op de thermostaat compleet voorbij schiet, +3 graden.
Ik had de vloerverwarming ook compleet open gezet, maar heb die vanaf vanmiddag weer in regeling gezet, als de temperatuur bereikt is sluit de Danfoss klep. Even aankijken hoe dit gaat werken alhoewel ik me afvraag hoe de Quatt dan zijn restwarmte kwijt moet als de klep dicht staat.

[ Voor 20% gewijzigd door Star65 op 29-09-2024 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:08

Mickel moen

mickelmoen.nl

Toby-Wan schreef op zondag 29 september 2024 @ 13:41:
[...]

Aannemen dat een verdiepingsvloer geïsoleerd is, is nogal wat. Een typische rijtjeshuis met betonnen verdiepingsvloer heeft daar geen isolatie, dat zit allemaal in de schil
Wij hebben een jaren dertig huis. Geen geisoleerd plafond. Opbouw van onder naar boven. Triplex, balken met daartussen loze ruimte, houten planken, laag hardboard en kurk.

Ik heb tot nu het zo gedaan: beneden alles minimaal 18C. Rest van huis minimaal op 17C ingesteld. Max temperatuur afhankelijk van gebruik, verwarming door zonlicht e.d.
Bij die e.d. hoort ook de houtkachel in de woonkamer. Als we die aanzetten, stijgt in de daarboven gelegen kamer de temperatuur vlot.

Nu hebben we op de verdieping ook twee kamers die we weinig gebruiken. Nu vraag ik mij af, afgaand op deze discussie, wat nu slim is. In die kamers de minimum temperatuur van 17 naar 16 of 15 brengen, of het zo laten, bij 17C dus.

Wat ook meespeelt, maar wat ik nog niet gelezen heb, is de relatieve vochtigheid. Die wil ik eigenlijk nergens boven de 70% hebben. Laat je kamers kouder worden zit je daar eerder op.

Ik ga hier eens wat mee experimenteren. Wat zou het ideale verschil zijn in minimaal ingestelde temperatuur tussen de weinig gebruikte kamer en de ruimte daarboven. Uitgaand van behoud van comfort, zuinig verwarmen en hoge COP.

[ Voor 7% gewijzigd door Mickel moen op 29-09-2024 18:55 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
SBL schreef op zondag 29 september 2024 @ 18:18:
[...]

Ik denk dat de temperatuurmeting die je noemt, die is bij je CVketel?
Voor starten van de Quatt is de watertemperatuur die de Quatt in gaat van belang (hp1.tempartureWaterIn). Wat gebeurde daarmee in die 30seconden?
Blijkbaar niet genoeg, zodat de CiC vindt dat hij de boiler maar even in moet schakelen. Daarna is het wel snel opgelost. Hoe lang is je leiding buiten?
Voordeel is dat hij niet veel koud water je huis inpompt. Kun je als feature zien?
Correct, de getoonde temperatuur is bij CVketel.

Als ik de ingaande van de Quatt pak dan zit die op van HP1 op 18,3grC op het moment dat de CV gestart wordt. Die van HP2 op 16,5grC. En bij CV op 14.3grC.

Leiding buiten is (op z'n verst) ongeveer 3 meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ppw8h-ZvNQp0ofzIF0co-yZoA1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X5lcRsNuGqC96wOq6WTQu4u0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uBarOzQuEP_m-5wNauw-i49HkW0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LYa8CTe3yBbWvDZ4h0v9h0za.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjacka
  • Laatst online: 16-09 22:38
Afgelopen vrijdag is onze 4kwh Quatt geinstalleerd, Wij wonen in een vrijstaand dijkhuis uit 1995 met HR++ glas, vloerverwarming in de woonkamer en keuken en voor de rest radiatoren in de onderverdieping. We hebben in de spouw en in de dakplaten ongeveer 10cm dikke pir-achtige isolatieplaten zitten. Daarnaast ook een honeywell evohome thermostaat.

Ik vraag me nu echter af of ik de HR92 thermostaatkranen op de radiatoren beneden moet laten zitten. Is het niet verstandiger om alleen op de temperatuur in de woonkamer/vloerverwarming te sturen. De radiatoren worden dan vanzelf warm op de momenten dat de woonkamer verwarmd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oomenit
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01:38
[...]

Bij mij staat ie dus ook op watertemperatuur-geregeld sinds de installatie, zonder mijn medeweten of verzoek. Ik kwam er dus achter omdat ik geen kamertemperatuur zag in de app en bij mijn schoonouders wel.

Ik heb al diverse mails naar Quatt erover gestuurd, of het een bewuste keus is geweest (ivm Tado?) maar tot op heden nog geen "bevredigend" antwoord of aanpassing. Soms lijkt het alsof ze niet snappen wat ik bedoel.. Reset de CiC is wat ze elke keer roepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 20:11

Trackerfire

BTC HODLER

medu80 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:11:
[...]

Als het straks kouder is, gaat het beter. Maar dit is inderdaad de flut startgedrag van een Tado. Dit doet ie in de winter ook, daarom is het beste om de Tado op 1 temperatuur te laten dan werkt dat ding het beste. Is trouwens al wel meermaals voorbij gekomen.

Ik heb het trouwens dit keer niet gehad? Alles ingesteld als Quatt in de TADO-App, misschien is het inderdaad verbeterd?
Hier draait hij na een dag ook mooie lange runs. Lijkt dus meteen opgelost. Dus of ze zitten hier mee te lezen ;-) of hij moest idd even "inleren". Met lange runs bedoel ik runs van een halfuur. Daarna 5 minuten pauze, om vervolgens weer een halfuur aan te gaan. Hebben meer mensen deze 5 minuten interval met een Tado?

[ Voor 11% gewijzigd door Trackerfire op 29-09-2024 22:05 ]

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
Sjacka schreef op zondag 29 september 2024 @ 19:20:
Afgelopen vrijdag is onze 4kwh Quatt geinstalleerd, Wij wonen in een vrijstaand dijkhuis uit 1995 met HR++ glas, vloerverwarming in de woonkamer en keuken en voor de rest radiatoren in de onderverdieping. We hebben in de spouw en in de dakplaten ongeveer 10cm dikke pir-achtige isolatieplaten zitten. Daarnaast ook een honeywell evohome thermostaat.

Ik vraag me nu echter af of ik de HR92 thermostaatkranen op de radiatoren beneden moet laten zitten. Is het niet verstandiger om alleen op de temperatuur in de woonkamer/vloerverwarming te sturen. De radiatoren worden dan vanzelf warm op de momenten dat de woonkamer verwarmd wordt.
ik heb ook evohome en laat ze in slave mode werken, ze kunnen dus niet de cv/warmtepomp aansturen.
Alleen de afsluiter op de radiator. Hiermee kun je dus niet actief verwarmen, maar wel voorkomen dat er verwarmd wordt op tijdstippen dat jij dat niet wilt en voorkomen dat het eventueel te warm wordt in die ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Mickel moen schreef op zondag 29 september 2024 @ 18:44:
[...]
Nu hebben we op de verdieping ook twee kamers die we weinig gebruiken. Nu vraag ik mij af, afgaand op deze discussie, wat nu slim is. In die kamers de minimum temperatuur van 17 naar 16 of 15 brengen, of het zo laten, bij 17C dus.

Wat ook meespeelt, maar wat ik nog niet gelezen heb, is de relatieve vochtigheid. Die wil ik eigenlijk nergens boven de 70% hebben. Laat je kamers kouder worden zit je daar eerder op.

Ik ga hier eens wat mee experimenteren. Wat zou het ideale verschil zijn in minimaal ingestelde temperatuur tussen de weinig gebruikte kamer en de ruimte daarboven. Uitgaand van behoud van comfort, zuinig verwarmen en hoge COP.
Het is dus een balans.
Lagere temperatuur = minder delta T met buitenmuur = minder warmteverlies
Maar ook…
Lagere temperatuur kan grotere warmtegradient in aanliggende vertrekken geven = noodzaak tot meer stoken aldaar = minder efficiënt.
Een balans…

Dus yep… experimenteren.
Als je “niet te extreem” zit dan zit je waarschijnlijk wel goed,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjacka
  • Laatst online: 16-09 22:38
raven22 schreef op zondag 29 september 2024 @ 21:23:
[...]

ik heb ook evohome en laat ze in slave mode werken, ze kunnen dus niet de cv/warmtepomp aansturen.
Alleen de afsluiter op de radiator. Hiermee kun je dus niet actief verwarmen, maar wel voorkomen dat er verwarmd wordt op tijdstippen dat jij dat niet wilt en voorkomen dat het eventueel te warm wordt in die ruimte.
Bedankt voor de info, wist niet dat deze optie op de evohome zat. Is dat eenvoudig in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Sjacka schreef op zondag 29 september 2024 @ 22:11:
[...]

Bedankt voor de info, wist niet dat deze optie op de evohome zat. Is dat eenvoudig in te stellen?
dat weet ik eigenlijk niet, ik heb een andere thermostaat aan de cic hangen

de evohome unit stuurt alleen nog de radiator knoppen aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
wpeterw schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 18:34:
[...]

Ik krijg er een beetje Bunq vibes bij. Goedkoop callcenter met Engels sprekende medewerkers.
Ik kreeg afgelopen week dus iemand die correct Nederlands sprak. Die ook nog eens geduldig was, want ik wist niet hoe ik een ticket aan moest maken. Hij heeft mij keurig door het proces geloosd.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Stefannn schreef op zondag 29 september 2024 @ 21:31:
[...]

Het is dus een balans.
Maar ook…
Lagere temperatuur kan grotere warmtegradient in aanliggende vertrekken geven = noodzaak tot meer stoken aldaar = minder efficiënt.
Een balans…

Dus yep… experimenteren.
Precies. De grap is dus om de juiste balans te vinden. Maar wat is dat dan? Waarschijnlijk kun je door heel veel meten en zeer veel natuurkundige kennis in deze specifieke materie, het theoretisch berekenen. Er zullen maar zeer weinig hier zijn die dat kunnen.

Dus gaan we proefondervindelijk aan de slag. Ik ben al sinds de komst van de Quatt (maart dit jaar) hier mee bezig. Na zo'n drie weken, had ik het voor de meest te verwarmen ruimtes voor elkaar. Soms nog eens een kleine aanpassing, maar dan hebben we het over 0,1C en 30 minuten.

In eerste instantie heb ik de weinig gebruikte kamers op een vaste tempertuur gezet. Ik heb dat vanavond gewijzigd naar een regime, waarin deze ruimtes de verwarmde aanpalende ruimtes volgen, maar dan enkele graden lager. Ik ben benieuwd wat dat levert.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Nu online
[...]

Ik heb ergens (in de app gelezen) dat bij een bepaalde thermostaat (uit mijn hoofd weet ik niet welke, ik dacht Evohome) de Quatt afgaat op de watertemperatuur. Die informatie moet dus terug te vinden zijn.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Mickel moen schreef op maandag 30 september 2024 @ 00:05:
Precies. De grap is dus om de juiste balans te vinden. Maar wat is dat dan? Waarschijnlijk kun je door heel veel meten en zeer veel natuurkundige kennis in deze specifieke materie, het theoretisch berekenen. Er zullen maar zeer weinig hier zijn die dat kunnen.
Exact… nu ben ik afgestudeerd natuurkundig ingenieur, dus die kennis zit wel goed :).
Je moet echter inderdaad heel veel meten.
Mijn advies: “neem de tijd”.
Ik heb zelf geen quatt, ik ben hier verzeild geraakt omdat ik die aan een kennis aan het adviseren ben. Ik heb een water/water warmtepomp en ik heb al eens een experiment van een complete winter gedaan waarin ik 1/3 van de bron had afgesloten om een idee te krijgen over de capaciteit.
De fun is…
De metingen zijn altijd “fuzzie”. Maar als je de tijd neemt om wekenlang te meten middelt dat heel netjes uit. Het is wel erg handig om dat automatisch te doen middels een home automation systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbtbnl
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:07
Sjacka schreef op zondag 29 september 2024 @ 22:11:
[...]

Ik heb ergens gelezen dat dit wel zou moeten kunnen met Evohome, door een "Electric heating zone" aan te maken en daar een HR92 aan toe te voegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Stefannn schreef op maandag 30 september 2024 @ 06:58:
[...]

Exact… nu ben ik afgestudeerd natuurkundig ingenieur, dus die kennis zit wel goed :).
Je moet echter inderdaad heel veel meten.
Mijn advies: “neem de tijd”.
Ik heb zelf geen quatt, ik ben hier verzeild geraakt omdat ik die aan een kennis aan het adviseren ben. Ik heb een water/water warmtepomp en ik heb al eens een experiment van een complete winter gedaan waarin ik 1/3 van de bron had afgesloten om een idee te krijgen over de capaciteit.
De fun is…
De metingen zijn altijd “fuzzie”. Maar als je de tijd neemt om wekenlang te meten middelt dat heel netjes uit. Het is wel erg handig om dat automatisch te doen middels een home automation systeem.
Inderdaad de tijd nemen om en je huis en de systemen te leren kennen.

Wat de laatste zin betreft. Ik denk dat ik al heel ver kom met de grafieken van Tado, Homewizard en Quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 22:34
MacD007 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 21:49:
[...]

[Afbeelding]
Even de tabellen er bij halen, ik zou voor lengtes van 25m en meer zeker 4mm2, 6mm2 is echter een beetje te veel van het goede.
overigens zou ik hier direct 2 kabels leggen voor het geval je ook later naar FE wilt gaan.
2,5mm2 lijkt me voor deze lengte niet verstandig hoewel het nog wel kan.
4mm2 kost circa 50% meer dan 2,5mm2 type kabel YMvK.
vraagje: de tuin zit nu op de groep van de woonkamer, wat ik niet ideaal vind. Daar is nu eenmaal wat sneller kortsluiting, dus zou dit liefst op een eigen groep zetten. Aangezien ik toch een kabel naar de werkschakelaar moet aanbrengen vanwege de warmtepomp, zou ik dan ook een 5x4mm kabel kunnen trekken en dan via 3 alamats 3 losse groepen kunnen maken? Evt zouden de 2 Quatts dan ook op verschillende fases kunnen zitten, alhoewel dat geen vereiste is van Quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
maxtrash schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:29:
[...]

vraagje: de tuin zit nu op de groep van de woonkamer, wat ik niet ideaal vind. Daar is nu eenmaal wat sneller kortsluiting, dus zou dit liefst op een eigen groep zetten. Aangezien ik toch een kabel naar de werkschakelaar moet aanbrengen vanwege de warmtepomp, zou ik dan ook een 5x4mm kabel kunnen trekken en dan via 3 alamats 3 losse groepen kunnen maken? Evt zouden de 2 Quatts dan ook op verschillende fases kunnen zitten, alhoewel dat geen vereiste is van Quatt.
1x 5x4 kabel betekent dat je een gezamelijke nul hebt en dit kan je vervolgens niet splitsen over verschillende alamats (ik heb dit vorige week nog ervaren doen ik 'slim' dacht te zijn en een dubbele alamat voor mijn kookplaat wilde installeren, echter is de nul in de kookplaat doorverbonden).
Je wilt sowieso gescheiden/individuele nul (blauw) per afgezekerde groep zodat je geen opgetelde stroom hebt door de nul heen, dus ik zou aparte kabels trekken voor elke toepassing: 3x2.5 voor je tuin & 3x2.5 of 3x4 voor de Quatt duo.

[ Voor 8% gewijzigd door Toby-Wan op 30-09-2024 09:40 ]

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Toby-Wan schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:38:
[...]

1x 5x4 kabel betekent dat je een gezamelijke nul hebt en dit kan je vervolgens niet splitsen over verschillende alamats (ik heb dit vorige week nog ervaren doen ik 'slim' dacht te zijn en een dubbele alamat voor mijn kookplaat wilde installeren, echter is de nul in de kookplaat doorverbonden).
Je wilt sowieso gescheiden/individuele nul (blauw) per afgezekerde groep zodat je geen opgetelde stroom hebt door de nul heen, dus ik zou aparte kabels trekken voor elke toepassing: 3x2.5 voor je tuin & 3x2.5 of 3x4 voor de Quatt duo.
Dat kan toch prima? Zo lang er geen teruglevering is, zou die asymmetrische belasting geen hogere belasting moeten geven op de nul dan de individuele fase. Daarbij ga ik er wel vanuit dat die 5-polige kabel op drie verschillende fases aangesloten gaat worden. Dat lijkt me wel, anders zie ik het nut er niet van in.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
JanHenk schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:47:
[...]

Dat kan toch prima? Zo lang er geen teruglevering is, zou die asymmetrische belasting geen hogere belasting moeten geven op de nul dan de individuele fase. Daarbij ga ik er wel vanuit dat die 5-polige kabel op drie verschillende fases aangesloten gaat worden. Dat lijkt me wel, anders zie ik het nut er niet van in.
de fases zijn niet het probleem de gezamelijke nul is het probleem, in elk geval als je op 3 aparte alamats wilt aansluiten.
als je al iets als dit zou willen, dan zou je een krachtgroep alamat moeten gebruiken (al schiet mijn kennis tekort of dat helemaal volgens gebruikelijke methoden / norm is)

[ Voor 13% gewijzigd door Toby-Wan op 30-09-2024 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbtbnl
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:07
En sowieso mag je volgens de norm niet twee groepen op één kabel hebben.

Gewoon twee kabels trekken, en niet gezamenlijk door één buis voeren want dat mag ook niet :P

[ Voor 40% gewijzigd door jbtbnl op 30-09-2024 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Toby-Wan schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:54:
[...]

de fases zijn niet het probleem de gezamelijke nul is het probleem, in elk geval als je op 3 aparte alamats wilt aansluiten.
als je al iets als dit zou willen, dan zou je een krachtgroep alamat moeten gebruiken (al schiet mijn kennis tekort of dat helemaal volgens gebruikelijke methoden / norm is)
Wellicht begrijpen we elkaar niet goed. Als je een 5x4 kabel zekert met één 3P+N automaat in de hoofd-groepenkast en aan de andere zijde een onderverdeler maakt met een hoofdschakelaar en 3x 1P+N alamat op de drie verschillende fases, kan dat volgens mij prima.

Die nul van de 5x4 komt dan niet uit boven de hoogste stroom van de alamats, immers is er de faseverschuiving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
maxtrash schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:29:
[...]

groep voor tuin cq grarage zou ik persoonlijk zeker altijd apart willen hebben, mn omdat daar de grootste kans op een aardlek aanwezig is. Dus is ook een eigen alamat daar de betere keuze, dan worden namelijk bij een aardlek geen andere groepen mee uitgeschakeld.
Nee, die kabel van de warmtepomp (werkschakelaar) zit al aan een eigen groep, wil je een subverdeler maken, dat kan, afhankelijk van wat daar op komt zou ik zeker 4mm2 mogelijk zelfs 6mm2 gebruiken, waarbij in deze subverdeler (veelal als PV verdeler benoemd) een hoofdschakelaar en de (drie?) groepen als alamat uitgevoerd moeten worden.
Je hebt hier eigenlijk twee opties, je plaatst een uitbreiding cq pv verdeler direct naast je bestaande groepenkast, dan mag een hoofdschakelaar vervallen (deze kost echter niet veel) maar dan heb je wel met 3 leidingen 2,5mm2 cq 4mm2 (in uitzondelijke situaties) naar de verschillende verbruikers van die groepen toe te maken.
Of je plaatst de verdeler in de buurt van de verbruikers, maar dan zul je dus wel een dikkere kabel (ik verwacht 6mm2) van je bestaande groepenkast naar je nieuwe verdeler moeten trekken. van daaruit ga je dan verder met 2,5mm2.

als ik jou verhaal zo hoor zou ik zelf eerder voor een nieuwe grotere kast als vervanging van je huidige groepenkast kiezen (een lege kast is helemaal niet duur), afhankelijk hoe oude je componenten zijn zou ik deze of verplaatsen (kost meer arbeidsloon, niet zelf doen als je daar geen kennis van hebt) of als deze al ouder zijn zou ik direct alles nieuw (voordeel, als je een volledig uitgeruste groepenkast koopt wordt deze al helemaal compleet geleverd waar ook alles al aangesloten is, dus hoef je zelf (cq je vakman) het alleen nog aan je groep aan te sluiten.

Overigens begint dit al aardig off-topic te worden, dus post dit graag even op een wat meer geschikte topic, dan krijg je denk ik ook meer vakkundig tips en ondersteuning.

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 30-09-2024 10:30 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
jbtbnl schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:58:

Gewoon twee kabels trekken, en niet gezamenlijk door één buis voeren want dat mag ook niet :P
Jup, gewoon niet doen, dit soort prutswerk is vragen om problemen. helemaal gelijk, elke groep hoort zijn eigen kabel te hebben.
en nu graag weer terug naar de Quatt aub.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 30-09-2024 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
JanHenk schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:17:
[...]

Wellicht begrijpen we elkaar niet goed. Als je een 5x4 kabel zekert met één 3P+N automaat in de hoofd-groepenkast en aan de andere zijde een onderverdeler maakt met een hoofdschakelaar en 3x 1P+N alamat op de drie verschillende fases, kan dat volgens mij prima.

Die nul van de 5x4 komt dan niet uit boven de hoogste stroom van de alamats, immers is er de faseverschuiving.
Nee, dat mag dus niet, die onderverdeler dient overigens eerst een eigen hoofdschakelaar te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
MacD007 schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:26:
[...]

Nee, dat mag dus niet, die onderverdeler dient overigens eerst een eigen hoofdschakelaar te hebben.
De hoofdschakelaar noem ik toch ook?

Wij hebben hier (kantoor naast huis) al jaren een groepenkast die geldt als onderverdeler van de hoofdgroepenkast in de woning. Is zelfs gekeurd, alles in orde. Er gaat één (3-fase) kabel van de onderverdeler naar de groepenkast in de woning

Ik zou niet weten waarom een onderverdeler niet mag, mits goed ontworpen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
JanHenk schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:30:
[...]

De hoofdschakelaar noem ik toch ook?

Wij hebben hier (kantoor naast huis) al jaren een groepenkast die geldt als onderverdeler van de hoofdgroepenkast in de woning. Is zelfs gekeurd, alles in orde. Er gaat één (3-fase) kabel van de onderverdeler naar de groepenkast in de woning

Ik zou niet weten waarom een onderverdeler niet mag, mits goed ontworpen natuurlijk.
Sorry, ik vrees dat je me verkeerd begrepen hebt, een onderverdeler mag uiteraard, maar zoals je zelf al zei mits goed ontworpen. En ja, de hoofdschakelaar had je genoemd, mea culpa, er over heen gelezen.

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 30-09-2024 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
jbtbnl schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:58:

daar was ik ook al bang voor ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
JanHenk schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:17:
[...]

Ja, dit klinkt als een plan. In feite een 3-fase PV verdeler ipv de meer gebruikelijke 1-fase PV verdeler.

Sterker nog: ik heb al een 3-fase kabel naar mijn 3-fase omvormer lopen.
Ik heb dus twee opties:
1. nieuwe 5x4mm2 kabel van meterkast naar buiten bij warmtepomp. Aldaar een groepenkastje met hoofdschakelaar (die dan tevens als werkschakelaar kan dienen lijkt me?) met daarachter 3 alamats.
2. PV verdeler op bestaande 5x 4 mm2 kabel ter plaatse van de omvormer (even checken of het echt minimaal 4mm2 is). Dit scheelt 10m kabel en wellicht gedoe om kabel van meterkast weer naar boven te krijgen. Vanuit deze PV verdeler kan dan een 3x4mm2 naar een werkschakelaar en de warmtepompen. En een 3x1,5mm2 kabel voor de tuin. Met de 3e alamat kan ik dan boven bij de omvormer en CV-ruimte nog een aparte groep maken voor bijv. warmtepomp boiler oid in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@maxtrash Bij teruglevering zou je wel eens rekening kunnen houden met belasting door de nul. Maar als je omvormer 3-fase is én symmetrisch (dus altijd op alledrie fasen hetzelfde zet) is de belasting door de nul van de omvormer precies nihil.

Een "3-fase PV-verdeler" kan dus prima. Ik wil het zelf ook op die manier doen, omdat het voor mij haast onmogelijk is om een kabel erbij te trekken richting de CV-ruimte (maar er is wel een 3-fase omvormer en 5P kabel daar naartoe vanuit de bouw). Dan is een onderverdeler eenvoudiger en net zo goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

Star65 schreef op zondag 29 september 2024 @ 18:30:
[...]

Ik vind het ook wel een apart verhaal, wat ik namelijk merk is dat de Quatt de kamertemperatuur die ingesteld is op de thermostaat compleet voorbij schiet, +3 graden.
Ik had de vloerverwarming ook compleet open gezet, maar heb die vanaf vanmiddag weer in regeling gezet, als de temperatuur bereikt is sluit de Danfoss klep. Even aankijken hoe dit gaat werken alhoewel ik me afvraag hoe de Quatt dan zijn restwarmte kwijt moet als de klep dicht staat.
Als je alles dichtzet, loopt watertemperatuur als een dolle op (als je pech hebt, gooit hij de CVketel erbij aan omdat hij niet genoeg effect ziet) en gaat Quatt pendelen. Dus misschien los je je probleem wel op, maar je creëert ook een nieuwe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

jj85 schreef op zondag 29 september 2024 @ 19:04:
[...]

Correct, de getoonde temperatuur is bij CVketel.

Als ik de ingaande van de Quatt pak dan zit die op van HP1 op 18,3grC op het moment dat de CV gestart wordt. Die van HP2 op 16,5grC. En bij CV op 14.3grC.

Leiding buiten is (op z'n verst) ongeveer 3 meter.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
3m is best kort. En HP1 is al warm genoeg, maar HP2 net niet. Klinkt alsof je met 40s pompen geen CVketel-inschakeling nodig had gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 20:23
Het is al door anderen genoemd, maar inderdaad, de Quatt begint nu zonder eerst de CV ketel aan te zetten.
Sinds 2 dagen draait ie weer met nu een SCOP boven de 10 nu de buitentemperatuur naar 12 graden is gegaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Nu online
WAF1 schreef op maandag 30 september 2024 @ 00:12:
[...]

Ik heb ergens (in de app gelezen) dat bij een bepaalde thermostaat (uit mijn hoofd weet ik niet welke, ik dacht Evohome) de Quatt afgaat op de watertemperatuur. Die informatie moet dus terug te vinden zijn.
In de Quatt Quick Start Guide staat op blz. 19:De CIC gebruikt de gevraagde watertemperatuur vanuit de thermostaat als de thermostaat geen kamerthemperatuur en/of setpoint doorstuurt. Dit geldt blijkbaar voor de Everhome en de Nest.

( Kies in de app onderaan rechthoekje met rondje erin- Open help center-Support artikelen-Product-Quatt Quick Start Guide)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
  • Nu online
sbijlsma schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:42:
Het is al door anderen genoemd, maar inderdaad, de Quatt begint nu zonder eerst de CV ketel aan te zetten.
Sinds 2 dagen draait ie weer met nu een SCOP boven de 10 nu de buitentemperatuur naar 12 graden is gegaan :)
Geweldig resultaat een COP boven de 10. Ik neem aan dat je vloerverwarming hebt. Goed om mee te krijgen dat Quatt wordt doorontwikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkde
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 15-09 19:34
Nou ik wacht al 2 weken op het inplannen van het adviesgesprek. Ondanks dat ze garantie geven op hun website dat nieuwe klanten nog steeds op tijd zijn voor het plaatsen van een Quatt in 2024 heb ik er een hard hoofd in.

120 m2 vrijstaand huis 1970 | enkele Quatt | 12 radiatoren t22 | Hr++ glas, spouwmuurisolatie | 12000 Wp zonnepanelen | Honeywell T6 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Dirkde schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:18:
Nou ik wacht al 2 weken op het inplannen van het adviesgesprek. Ondanks dat ze garantie geven op hun website dat nieuwe klanten nog steeds op tijd zijn voor het plaatsen van een Quatt in 2024 heb ik er een hard hoofd in.
Oh dat is inderdaad wel lang. Ik kreeg binnen 7 dagen een datum voor gesprek.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkde
Erik1805 schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:21:
[...]

Oh dat is inderdaad wel lang. Ik kreeg binnen 7 dagen een datum voor gesprek.
Ik heb wel een huisbezoek aangevraagd, misschien dat het daar mee te maken heeft.
Overigens als ik nu direct op ''plan adviesgesprek'' klik op hun homepage staat er dat je binnen 24 uur gebeld wordt voor het inplannen van een gesprek.
Volgens mij kom ik gewoon helemaal achteraan de wachtrij.

120 m2 vrijstaand huis 1970 | enkele Quatt | 12 radiatoren t22 | Hr++ glas, spouwmuurisolatie | 12000 Wp zonnepanelen | Honeywell T6 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Nu online
Dirkde schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:27:
[...]

Ik heb wel een huisbezoek aangevraagd, misschien dat het daar mee te maken heeft.
Overigens als ik nu direct op ''plan adviesgesprek'' klik op hun homepage staat er dat je binnen 24 uur gebeld wordt voor het inplannen van een gesprek.
Volgens mij kom ik gewoon helemaal achteraan de wachtrij.
Ja was voor mij ook een huisbezoek.

27-08 Huis is geschikt, we plannen een huisbezoek.
02-09 Datum voor huisbezoek gekregen.
17-09 Huisbezoek.
18-09 Aanbod en plaatsingplan.

Best snel allemaal

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkde
Erik1805 schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:33:
[...]

Ja was voor mij ook een huisbezoek.

27-08 Huis is geschikt, we plannen een huisbezoek.
02-09 Datum voor huisbezoek gekregen.
17-09 Huisbezoek.
18-09 Aanbod en plaatsingplan.

Best snel allemaal
Oké naja ik wacht deze week nog even af.
Ik denk dat je net de drukte voor was.
En wanneer gaan ze het plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1805
  • Nu online
Dirkde schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:37:
[...]

Oké naja ik wacht deze week nog even af.
Ik denk dat je net de drukte voor was.
En wanneer gaan ze het plaatsen?
Dat hoor ik nog. Ik heb akkoord gegeven. Degene die het huisbezoek deed zei 4-5 weken voor datum plaatsing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:43
Het dak van de dakkapel waar onze Quatt op staat blijkt vorig jaar niet goed te zijn gerenoveerd, en moet over gedaan worden. Daarvoor moet de Quatt er echter vanaf... Ik heb qua klussen veel gedaan, maar het afkoppelen van zo'n unit nog nooit. Is dat goed te doen? Nog specifieke dingen waar ik op moet letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
WAF1 schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:16:
[...]

Geweldig resultaat een COP boven de 10. Ik neem aan dat je vloerverwarming hebt. Goed om mee te krijgen dat Quatt wordt doorontwikkeld.
10 is wel erg hoog, ik zit met een buitentemperatuur van 9-10 en watertemperatuur van 27 op 6,6 .
Ben benieuwd waar er dan nog zoveel te winnen valt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:54
raven22 schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:29:
[...]

10 is wel erg hoog, ik zit met een buitentemperatuur van 9-10 en watertemperatuur van 27 op 6,6 .
Ben benieuwd waar er dan nog zoveel te winnen valt
Ik ook. @WAF1 Is het boven de 10 na een tijd?
Hij is een uur geleden aangegaan en de eerste 10 minuten loopt de COP naar bijna 9 bij mij, maar bu hij een uurtje draait is het stabiel rond de 5.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Dirkde schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:18:
even hun bellen, want dat is wel erg lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
endness schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:04:
Het dak van de dakkapel waar onze Quatt op staat blijkt vorig jaar niet goed te zijn gerenoveerd, en moet over gedaan worden. Daarvoor moet de Quatt er echter vanaf... Ik heb qua klussen veel gedaan, maar het afkoppelen van zo'n unit nog nooit. Is dat goed te doen? Nog specifieke dingen waar ik op moet letten?
je hele CV systeem zal dus leeg moeten vrees ik, of je moet bij de aansluitng met de Quatt daar twee afsluiters hebben laten plaatsen, is niet standaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:43
MacD007 schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:41:
[...]

je hele CV systeem zal dus leeg moeten vrees ik, of je moet bij de aansluitng met de Quatt daar twee afsluiters hebben laten plaatsen, is niet standaard.
Die afsluiters zitten er niet inderdaad. De werkzaamheden aan het dak zullen een dag in beslag nemen, dus dat is te overzien. Of zou ik de leidingen buiten af kunnen doppen, CoC ertussenuit en tijdelijk volledig op m'n CV verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
endness schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:43:
[...]

Die afsluiters zitten er niet inderdaad. De werkzaamheden aan het dak zullen een dag in beslag nemen, dus dat is te overzien. Of zou ik de leidingen buiten af kunnen doppen, CoC ertussenuit en tijdelijk volledig op m'n CV verwarmen?
je moet de leidingen met elkaar verbinden/doorlussen, anders heb je geen flow: alle CV water gaat door de Quatt heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:45
endness schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:43:
[...]

Als je niet weet waar je mee bezig bent zou ik het door Quatt laten doen. Het zijn niet alleen de leidingen maar ook de bedrading die los zal moeten. Uiteraard de kosten verhalen op degene die het dakkapel verkeerd heeft gerenoveerd.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
maxtrash schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:46:
[...]

Ja, dit klinkt als een plan. In feite een 3-fase PV verdeler ipv de meer gebruikelijke 1-fase PV verdeler.

Sterker nog: ik heb al een 3-fase kabel naar mijn 3-fase omvormer lopen.
Ik heb dus twee opties:
1. nieuwe 5x4mm2 kabel van meterkast naar buiten bij warmtepomp. Aldaar een groepenkastje met hoofdschakelaar (die dan tevens als werkschakelaar kan dienen lijkt me?) met daarachter 3 alamats.
2. PV verdeler op bestaande 5x 4 mm2 kabel ter plaatse van de omvormer (even checken of het echt minimaal 4mm2 is). Dit scheelt 10m kabel en wellicht gedoe om kabel van meterkast weer naar boven te krijgen. Vanuit deze PV verdeler kan dan een 3x4mm2 naar een werkschakelaar en de warmtepompen. En een 3x1,5mm2 kabel voor de tuin. Met de 3e alamat kan ik dan boven bij de omvormer en CV-ruimte nog een aparte groep maken voor bijv. warmtepomp boiler oid in de toekomst.
met wat @JanHenk vermeld heeft, denk hierbij wel aan de selectiviteit, ook al is het in de norm niet meer dwingend verplicht is het praktisch wel zeer verstandig.
Selectiviteit is het opdelen van installaties, zodat een zo klein mogelijk deel uitgeschakeld wordt bij een defect. Concreet betekent dit dat de automaat van de onderverdeelinrichting eerder aangesproken wordt dan de automaat van de hoofdverdeelinrichting. Ook aardlekbeveiliging heeft selectiviteit.
dus niet zo maar werk voor een leek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 20:23
HBO88 schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:33:
[...]

Ik ook. @WAF1 Is het boven de 10 na een tijd?
Hij is een uur geleden aangegaan en de eerste 10 minuten loopt de COP naar bijna 9 bij mij, maar bu hij een uurtje draait is het stabiel rond de 5.8
Hij haalt scop 10 bij 3 kW vermogen, buitentemperatuur 12 graden, vloerverwarming en watertemperatuur 25 graden. Net vraagt de thermostaat meer en bij een vermogen van 4.5 kW nu water op 28 graden en iets lagere scop, 9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Erik1805 schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:38:
[...]

Dat hoor ik nog. Ik heb akkoord gegeven. Degene die het huisbezoek deed zei 4-5 weken voor datum plaatsing
Dat is lekker snel. Wanneer heb je akkoord gegeven? Ik wil nog even een vriend aanmoedigen om de stap toch maar te zetten, maar die wil vast zekerheid dat het nog met de volle subsidie van 2024 gebeurt.

[ Voor 10% gewijzigd door netappie op 30-09-2024 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
SBL schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:02:
[...]

3m is best kort. En HP1 is al warm genoeg, maar HP2 net niet. Klinkt alsof je met 40s pompen geen CVketel-inschakeling nodig had gehad.
Eens, iets langer pompen zou inschakelen CV voorkomen; afgelopen nacht gaf een soortgelijk beeld.
Achja, erg is het niet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:45
sbijlsma schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:42:
Ook hier een mooie cop.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wfrdYMW-H2MS5pFmd1q8CYMHvUw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PT8xlC6PRcvtli2LFenyiJXY.jpg?f=fotoalbum_large

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1805
  • Nu online
netappie schreef op maandag 30 september 2024 @ 18:32:
[...]

Dat is lekker snel. Wanneer heb je akkoord gegeven? Ik wil nog even een vriend aanmoedigen om de stap toch maar te zetten, maar die wil vast zekerheid dat het nog met de volle subsidie van 2024 gebeurt.
Ik heb 26 september akkoord gegeven. Zit nog wel op de installatie datum te wachten. Dus kan zo maar anders lopen. Je weet het nooit;). Ze hebben nog 3 maanden de tijd in 2024.

[ Voor 4% gewijzigd door Erik1805 op 30-09-2024 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
  • Nu online
Ik lees net op Facebook dat de prijs van Quatt omhoog gaat. Komt uit een mail van Quatt.

"Profiteer nu nog van de lage prijs
Vanaf 14 oktober gaat de prijs van Quatt Hybrid omhoog naar €3.199. De prijs van Quatt Hybrid Duo gaat dan omhoog naar €3.899. "

Ik weet niet of dat ook al op de site is gecommuniceerd. Maar evt. twijfelaars weten nu dat er een prijsverhoging aan zit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiWeger
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 30-08 23:03
Kan iemand mij een beetje wijzer maken. Dit is mijn eerste seizoen met de Quatt hybrid duo icm. Tado. Nu vind ik dat de Quatt te snel naar een te hoge temperatuur in het systeem gaat wat niet nodig is en waardoor het systeem ook snel uitschakelt en ook voor een tijd weer uit blijft. En hierdoor ook een lage COP geeft zelfs met deze hoge buitentemperatuur. Is hier iets zelf in aan te passen bij de Tado of de Quatt instellingen dat die langere runs gaat draaien op een lagere stabielere temperatuur?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06:35
Stefannn schreef op zondag 29 september 2024 @ 21:31:
[...]

Het is dus een balans.
Maar ook…
Een balans…

Dus yep… experimenteren.
Een paar tientjes willen besparen op stoken door de bovenverdieping uit te laten, maar mogelijk onbedoeld schade aan je gevels krijgen ivm vorst/vocht lijkt mij behoorlijk tegenstrijdig. Boven laag stoken is prima, uit zetten is not done en ik zal het nooit adviseren. Tientjes proberen te besparen en een ton schade.(mogelijk)

Maargoed, wat weet ik er van. Valt me op dat er hier extreem veel mensen zijn die het allemaal beter weten dan de installateur (ik dus). Duizenden euro's uitgeven aan apparatuur en dan boven in de kou zitten, terwijl het echt om tientjes gaat, gaat er bij mij niet in. En afhankelijk van de situatie kan het zelfs negatief zijn, ivm pendel gedrag, hogere stooktemperaturen etc.

De beste manier om te ontdekken wat werkt, is beide scenarios te testen. Wel of geen verwarming boven aan. Elke woning is anders. Ruimten van binnenuit geisoleerd of niet, hoge of lage temp verwarming, buren, etc.

Kijk, ik zeg niet dat de slaapkamers ook op 21,5 moeten, maar 16 is echt wel beter voor je woning, en koud zat om goed te kunnen slapen.

[ Voor 4% gewijzigd door Doesnotcompute op 01-10-2024 06:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
Doesnotcompute schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 06:40:
[...]

Een paar tientjes willen besparen op stoken door de bovenverdieping uit te laten, maar mogelijk onbedoeld schade aan je gevels krijgen ivm vorst/vocht lijkt mij behoorlijk tegenstrijdig. Boven laag stoken is prima, uit zetten is not done en ik zal het nooit adviseren. Tientjes proberen te besparen en een ton schade.(mogelijk)

Maargoed, wat weet ik er van. Valt me op dat er hier extreem veel mensen zijn die het allemaal beter weten dan de installateur (ik dus). Duizenden euro's uitgeven aan apparatuur en dan boven in de kou zitten, terwijl het echt om tientjes gaat, gaat er bij mij niet in. En afhankelijk van de situatie kan het zelfs negatief zijn, ivm pendel gedrag, hogere stooktemperaturen etc.

De beste manier om te ontdekken wat werkt, is beide scenarios te testen. Wel of geen verwarming boven aan. Elke woning is anders. Ruimten van binnenuit geisoleerd of niet, hoge of lage temp verwarming, buren, etc.

Kijk, ik zeg niet dat de slaapkamers ook op 21,5 moeten, maar 16 is echt wel beter voor je woning, en koud zat om goed te kunnen slapen.
Dit is ook een handige video voor @Stefannn : YouTube: Why NOT to ZONE Heat Pumps! or boilers.. (SURPRISING RESULTS!!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
Ik heb mijn vriendin kunnen overtuigen om op de eerste verdieping de verwarming ook maar aan te laten. Niet dat de T11s het dan knetterheet stoken, maar de kou is er vanaf. En anders stoken we de verdieping toch warm met wat er weg lekt naar boven, binnen de schil.

De quatt lijkt beter te draaien nu, maar ben benieuwd wat hij doet als het echt koud wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
s020506 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 08:27:
[...]

Ik heb mijn vriendin kunnen overtuigen om op de eerste verdieping de verwarming ook maar aan te laten. Niet dat de T11s het dan knetterheet stoken, maar de kou is er vanaf. En anders stoken we de verdieping toch warm met wat er weg lekt naar boven, binnen de schil.

De quatt lijkt beter te draaien nu, maar ben benieuwd wat hij doet als het echt koud wordt.
Precies. Hoeft geen sauna te worden, maar hoe meer radiatoren mee doen, hoe lager de CiC de aanvoertemperatuur maakt. Wat dat betreft is het nog wat gevoeliger dan de warmtepomp controller met traditionele stooklijn, waarmee je de bovenverdieping gewoon kapot kan laten schimmelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:20
Mijn COP is een stuk lager, zo rond de 6. Ik heb (grote) radiatoren en geen vloerverwarming, zou het daardoor kunnen komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Bartske schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 08:51:
[...]

Mijn COP is een stuk lager, zo rond de 6. Ik heb (grote) radiatoren en geen vloerverwarming, zou het daardoor kunnen komen?
Ik haal nu ook wat minder, maar de Quatt draait 3x een paar minuten per dag, dus dan telt het sluipverbruik ook zwaar mee (125 Wh per dag).

Realtime is het een COP van 9 a 10, maar met overhead was het gisteren een COP van 4,7 (1,16 kWh / 250 Wh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
Bartske schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 08:51:
[...]

radiatoren lopen vrijwel altijd wat achter wat betreft COP tov vloerverwarming, want hoe groot je radiatoren ook zijn, afgifte oppervlakte is kleiner.

echter staar je niet blind op een aantal voorbeelden die hier genoemd worden, de buitentemperatuur heeft een nog grotere invloed op de COP. gisteren varieerde de buitentemperatuur bij mij van 9.5-10 graden snachts tot 14 graden overdag, dus waar je woont en op welk tijdstip je stookt heeft ook een grote invloed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Precies.

In een stad we wonen, waar de gemiddelde buitentemperatuur significant hoger is dan ergens in het vrije veld.
Idem maakt wonen in het oosten van het land weer verschil met wonen aan de kust.

Zo'n momentopname zegt mij helemaal niets.

De GOP over een heel jaar geeft wel een reëel beeld van jouw systeem op jouw locatie.

Mijn Quatt is in maart geplaatst, dus dat is nog even wachten op die info.

Pagina: 1 ... 105 ... 279 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.