Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:19
KaiWeger schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 01:31:
Kan iemand mij een beetje wijzer maken. Dit is mijn eerste seizoen met de Quatt hybrid duo icm. Tado. Nu vind ik dat de Quatt te snel naar een te hoge temperatuur in het systeem gaat wat niet nodig is en waardoor het systeem ook snel uitschakelt en ook voor een tijd weer uit blijft. En hierdoor ook een lage COP geeft zelfs met deze hoge buitentemperatuur. Is hier iets zelf in aan te passen bij de Tado of de Quatt instellingen dat die langere runs gaat draaien op een lagere stabielere temperatuur?
Zoek eens in dit forum en het zusterforum Quatt en HA en Domotica met de zoekwoorden “pseudo waterbesturing” ik had precies de problemen die jij hebt en met een pseudo waterbesturing is dat nu opgelost. Ik heb mijn thermostaat net gisteravond weer van 10 naar 20 graden gezet sinds eind april en had vanacht een COP van 5,4

NB bij mijn systeem zag ik dat de Quatt de watertemperatuur tot boven de 40 graden liet oplopen bij buitentemperatuur tussen 5 en 10 graden. Ik heb dat nu met pseudo waterbesturing begrensd op maximaal 40 graden minus de buitentemperatuur. Dus bij 10 graden buiten laat de pseudo waterbesturing de Quatt stoppen als de watertemperatuur boven de 30 (40-10=30) komt.

[ Voor 16% gewijzigd door TeslaNerd op 01-10-2024 09:28 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:20
Toby-Wan schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:00:
[...]

radiatoren lopen vrijwel altijd wat achter wat betreft COP tov vloerverwarming, want hoe groot je radiatoren ook zijn, afgifte oppervlakte is kleiner.

echter staar je niet blind op een aantal voorbeelden die hier genoemd worden, de buitentemperatuur heeft een nog grotere invloed op de COP. gisteren varieerde de buitentemperatuur bij mij van 9.5-10 graden snachts tot 14 graden overdag, dus waar je woont en op welk tijdstip je stookt heeft ook een grote invloed
Ik zie het ja, hij heeft gister de bulk met een buitentemperatuur van 9 graden verwarmd, dus dat zal invloed hebben gehad. Dank voor de uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:14

Mickel moen

mickelmoen.nl

Kan iemand mij een beetje wijzer maken. Dit is mijn eerste seizoen met de Quatt hybrid duo icm. Tado. Nu vind ik dat de Quatt te snel naar een te hoge temperatuur in het systeem gaat wat niet nodig is en waardoor het systeem ook snel uitschakelt en ook voor een tijd weer uit blijft. En hierdoor ook een lage COP geeft zelfs met deze hoge buitentemperatuur. Is hier iets zelf in aan te passen bij de Tado of de Quatt instellingen dat die langere runs gaat draaien op een lagere stabielere temperatuur?
Ik verwarm met radiatoren. Over vloerverwarming kan ik dus niets zeggen.

Ik heb Tado zo ingesteld, dat het ''s ochtend koeler is dan "s avonds. Puur omdat wij dat prettiger vinden. De master-ruimte zo ingesteld, dat de temperatuur gedurende de dag steeds met 0,1C/half uur verhoogd wordt.

Ik ben zeer tevreden. Bovendien is mijn ervaring, hoe kouder het gemiddeld buiten wordt, hoe langer de runs.

Bijgaand mijn grafieken van gisteren.
De piek rond 19.00 is omdat er toen gekookt werd en er dus andere warmtebronnen meededen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N4i9xgs7QThsMevXRmGTNu8KPQ4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/t9itdAVDLQdBJ9qrir0N9ZhX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l4EzvMTPfHjdaY82bGIdAkSUL84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P2UaU8cp3HjNBpHPfWt4nnMn.jpg?f=fotoalbum_large

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 12:21
SBL schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:01:
[...]

Als je alles dichtzet, loopt watertemperatuur als een dolle op (als je pech hebt, gooit hij de CVketel erbij aan omdat hij niet genoeg effect ziet) en gaat Quatt pendelen. Dus misschien los je je probleem wel op, maar je creëert ook een nieuwe.
100% mee eens, maar dit was een experiment. Ik heb een ticket ingeschoten, maar gistermiddag heb ik de vloerverwarming weer open gezet. Nu is het gedrag precies zoals ik wil, geen overshoots meer en temperatuur binnen mooi 20 graden, watertemperatuur rond de 30. Ik weet niet wat er veranderd is, maar misschien is er een reset van afstand gedaan naar aanleiding van mijn ticket?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ETNmsPndb0o6AYFEOx2sglHcktw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DvagXKF2WGcS3dIAxhBHoICB.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Y0wZoqdBa3ctT_dwm-g5GeENvs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XLdjfRDfDTwhgVEjKXPhdJ7A.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dyTNh9DWUmfV4euSrG-0Fziadwc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7kYqNUicdBw6NSh34BeW5pVM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Star65 op 01-10-2024 10:07 . Reden: Toevoeging stroomverbruik ]

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:43
Ik lees verschillende meningen over het gebruik van een warmtepomp. Veel zeggen dat het beter is om een constante temperatuur gedurende de hele dag/nacht aan te houden. En andere zeggen weer geleidelijke opbouwen met 1 graad per uur.

Wat doen de meeste hier met de Quatt? Ik heb zelf een Tado aan de muur hangen en krijg straks een Quatt.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Erik1805 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:50:
Ik lees verschillende meningen over het gebruik van een warmtepomp. Veel zeggen dat het beter is om een constante temperatuur gedurende de hele dag/nacht aan te houden. En andere zeggen weer geleidelijke opbouwen met 1 graad per uur.

Wat doen de meeste hier met de Quatt? Ik heb zelf een Tado aan de muur hangen en krijg straks een Quatt.
Zie de twee bijdragen hier boven van mij en star 65.

Er is een groot verschil in verwarmen met vloerverwarming en met alleen radiatoren. Maar ook ieder huis is anders en de comfortwensen van de bewoners. Het is een kwestie van uitproberen en kijken wat jouw bevalt. Neem daar ruim de tijd voor. Ik ben er wel ruim drie weken mee bezig geweest, met als prioriteit comfort.

[ Voor 3% gewijzigd door Mickel moen op 01-10-2024 10:02 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:34

Een CV ketel is in staat om in korte tijd veel vermogen je huis in te pompen, dmv een hogere CV water temperatuur. Een WP kan dat niet, de CV water temperatuur ligt veel lager. Dus je krijgt het wel warm, maar het duurt gewoon lang.

Als je dus in de nacht je temperatuur omlaag gooit, duurt het ook weer lang om het weer op temperatuur te krijgen. Dat valt nu nog wel mee, maar als het vriest heb je kans dat de cv moet bijspringen om de extra warmte het huis in te krijgen.

Dus ja, zoveel mogelijk dezelfde temperatuur. Geleidelijk opbouwen kan wel, maar dan moet je proberen wat werkt bij jouw huis. Bij mij is een halve graad per uur wel ongeveer de max.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:43
Ik verwarm zelf met radiatoren. Overdag is er niemand thuis maar zoals ik begrijp is het dus beter niet teveel schommelingen in temperatuur te hebben.

Nu met een cv zet ik de Tado overdag op afwezig (16 graden) en dan tegen 4 uur in de middag weer omhoog

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 20:23

OmeJoyo

This is me

Ik heb een kleine variatie omdat met onze huidige afgifte de bovenverdieping anders niet lekker warm blijft/wordt. maar die loopt geleidelijk van 18,5 naar twintig. Ook is voor ons het gevoel van warmte daarmee prettiger. Verder heel veel onderzoeken en testen gezien online van mensen, de meeste hebben que verbruik vrijwel geen verschil zolang een nachtverlaging niet te extreem is, maar zoals hierboven gezegd, het is bij iedereen anders, omdat er vele factoren invloed hebben.

Zodra ik de afgifte op de boven verdiepingen heb verbeterd gaan we wellicht nog opnieuw een vaste temperatuur proberen.

Hier gisteren voor het eerst weer de verwarming aangehad, wel 3 weken eerder als vorig jaar :)

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Erik1805 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:04:
Ik verwarm zelf met radiatoren. Overdag is er niemand thuis maar zoals ik begrijp is het dus beter niet teveel schommelingen in temperatuur te hebben.

Nu met een cv zet ik de Tado overdag op afwezig (16 graden) en dan tegen 4 uur in de middag weer omhoog
In mijn master-ruimte is de minimum temperatuur zoals je aan de grafiek kunt zien 18C. Die wordt bereikt ergens in de nacht. Om 7 uur is het al weer 19,5C

Nogmaals het is uitproberen. Neem comfort als prioriteit. Stel je wilt het om 16.00 20C hebben, dan kun je Tado zo inregelen dat die temperatuur in kleine stapjes bereikt wordt. In de ruimte met de hoofdthermostaat kan dat in stappen van 0,1C. Ik doe dat in stappen van 0,1C/half uur.
In de ruimtes met knoppen kan dat in stappen van 0,5C.

Geef de Quatt steeds ruim de tijd in die stappen. Kijk je naar mijn grafiek hierboven, dan zie je dat gisteren om +/- 4 uur de ruimte zover afgekoeld was, dat de Quatt in actie kwam. Dit was bij een temperatuur van 18,9C. Om 17.00 uur werd de maximum temperatuur van 21,5C bereikt.

De Quatt mocht dus 13 uur over 2,6C verschil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65

Hier wordt verwarmd met vloerverwarming en een paar radiatoren (Mancave, keuken en badkamer). Tot nu toe heb ik de beste ervaring om in ieder geval de grootste vloerverwarming continu open te hebben (buffer), de andere vloerverwarming in regeling te laten (goede isolatie en hoeft niet veel te doen) met thermostaat 20 graden, keukenradiator constant op 19 graden, mancave overdag 1,5 graadje lager en warmt dan savonds in stappen van 0,5 graden op in 2 uur tijd naar 20 graden, om na 23.00 uur weer naar 18,5 graden. Badkamer staat continu op 20 graden. In totaal 5 zones dus met EvoHome

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:02

Het is niet slechter of beter.
Het is alleen (veel) trager dan met een CV ketel. Stel je daar gewoon op in en kijk hoe je het best kunt anticiperen daarop icm jouw comfortwensen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
netappie schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 08:59:
[...]

Ik haal nu ook wat minder, maar de Quatt draait 3x een paar minuten per dag, dus dan telt het sluipverbruik ook zwaar mee (125 Wh per dag).

Realtime is het een COP van 9 a 10, maar met overhead was het gisteren een COP van 4,7 (1,16 kWh / 250 Wh)
Desondanks vind ik het COP van de dag van @Gerardwaz wel serieus hoog!
Wellicht zacht buiten, en binnen relatief koud / koude buffer in de vloer, met een groot deltaT? (m.a.w. veel afgiftemogelijkheid gezien uren lang 3kW thermisch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat je radiatoren hebt, is wel een toevoeging van belang: is sneller dan vvw.
Ook de oppervlakte van je woning en aan- en afwezigheid spelen mee.
Gewoon testen zou ik zeggen. Je hebt genoeg tools om te monitoren.
Wat jij aangenaam vindt, vindt een ander misschien te koud.
Tip: Wordt de cv bij het verwarmen gebruikt, dan ga je te snel omhoog in temperatuur.

(Ik ben meestal hele dag thuis. Groot, oud huis, vloerverwarming:
Wanneer ik aan nachtverlaging doe, duurt het in de winter te lang om alles (muren, meubels, vloeren) weer warm te stoken. Bijhouden qua warmte dus 😁.
Ook voordeel: vloer is en blijft warm omdat Quatt voortkabbelt, soms op 300W, watertemperatuur rond 28-30°C)

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19:26

Beide meningen zijn het er in elke geval erover eens dat plotselinge temperatuurstijging niet gaat werken (even 3 graden erbij plussen zoals men met een CV ketel gewend kan zijn)

in algemeen: CV is beter in temperatuur verhoging, warmtepomp is beter in warm houden / warmteverlies compenseren

[ Voor 8% gewijzigd door Toby-Wan op 01-10-2024 11:04 ]

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:25
paQ schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:23:
[...]

Desondanks vind ik het COP van de dag van @Gerardwaz wel serieus hoog!
Wellicht zacht buiten, en binnen relatief koud / koude buffer in de vloer, met een groot deltaT? (m.a.w. veel afgiftemogelijkheid gezien uren lang 3kW thermisch)
Als ik de 24x7 overhead niet meereken (125 Wh) dan kom ik gisteren op een COP van 9,28 en dat is met uitsluitend 35 jaar oude radiatoren, speedcomfort fans die niet aan zijn geslagen (35 graden sensor) en zeer korte runs omdat de woning al snel weer warm was.

Dus ik kijk helemaal niet op van dergelijke hoge COP's met dit weer als de warmtepomp veel heeft geleverd en het afgiftesysteem en de isolatie op orde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:39
MacD007 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:53:
[...]

Bij mij was dit gratis, dit is wel een behoorlijke meerprijs, echter is het een afweging tussen gemak en deze best behoorlijke meerprijs, welke netbeheerder is dit?
offtopic:
De monteur is momenteel bezig en heeft mooi 3 hoofdautomaatjes bij zich :)
Had nergens om gevraagd.
Dus begrijp niet waarom ze dit met zo'n enorme meerprijs op de prijslijst vermelden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:50
Ik heb nu 1 stookseizoen met de T6 gehad en al heeft de T6 nadelen( actuele temp weergave op display, temp instelling per 0,5C en actuele temp doorgeven per 0,2C), heeft mijn systeem wel lekker stabiel gedraaid >99% WP, besparing van € ±1700m3 en veel hoger comfort.

Nu zit ik toch weer even te gluren naar Tado, omdat deze per 0,1C instelbaar is en per 0,1C temp doorgeeft, en zie dat er nu ook een Tado X is.
Volgens mij zijn de meeste ervaringen op dit Forum met de V3 en zie ik niemand aangeven welke versie hij/zij heeft, V3 of X.
Zijn er al mensen met een Tado X? Heeft deze idd ook 0,1C temp instelling en 0,1 temp doorgeven aan de CiC? Andere plus/min ervaringen?
Inmiddels andere thermostaten welke dit ook hebben?

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiWeger
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 30-08 23:03
TeslaNerd schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:11:
[...]

Zoek eens in dit forum en het zusterforum Quatt en HA en Domotica met de zoekwoorden “pseudo waterbesturing” ik had precies de problemen die jij hebt en met een pseudo waterbesturing is dat nu opgelost. Ik heb mijn thermostaat net gisteravond weer van 10 naar 20 graden gezet sinds eind april en had vanacht een COP van 5,4

NB bij mijn systeem zag ik dat de Quatt de watertemperatuur tot boven de 40 graden liet oplopen bij buitentemperatuur tussen 5 en 10 graden. Ik heb dat nu met pseudo waterbesturing begrensd op maximaal 40 graden minus de buitentemperatuur. Dus bij 10 graden buiten laat de pseudo waterbesturing de Quatt stoppen als de watertemperatuur boven de 30 (40-10=30) komt.
Dank voor je reactie. Ik heb je tips er even op nagelezen. Alleen kom er niet helemaal uit. Ben nog een beetje een leek op vlak van dit soort dingen. Kun je me helpen om pseudo waterbesturing net zo in te stellen als bij jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

HarryInia schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:28:
Ik heb nu 1 stookseizoen met de T6 gehad en al heeft de T6 nadelen( actuele temp weergave op display, temp instelling per 0,5C en actuele temp doorgeven per 0,2C), heeft mijn systeem wel lekker stabiel gedraaid >99% WP, besparing van € ±1700m3 en veel hoger comfort.

Nu zit ik toch weer even te gluren naar Tado, omdat deze per 0,1C instelbaar is en per 0,1C temp doorgeeft, en zie dat er nu ook een Tado X is.
Volgens mij zijn de meeste ervaringen op dit Forum met de V3 en zie ik niemand aangeven welke versie hij/zij heeft, V3 of X.
Zijn er al mensen met een Tado X? Heeft deze idd ook 0,1C temp instelling en 0,1 temp doorgeven aan de CiC? Andere plus/min ervaringen?
Ik heb Tado v3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:08
Je kan in de Tado app de maximum aanvoertemperatuur instellen, heb het zelf niet geprobeerd maar wie weet. Misschien staat je warmteverlies te hoog ingesteld maar wacht even af tot het wat kouder wordt en kijk dan hoe het draait.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie

Hier ook uitsluitend radiatoren.

Alles vrij constant warm houden kost hier vrijwel niks met de Quatt omdat ik de isolatie later verbeterd heb.
HR++ glas, isolatieparels in de kruipruimte en dikke isolatie tegen het zolderdak icm het balanceren van de radiatoren hebben mijn gasrekening in de afgelopen jaren flink verlaagd.

Als je isolatie wat minder goed is, je in de ochtend een koud huis prima vind en er overdag toch niemand thuis is, dan kan je overwegen om het huis af te laten koelen en de temperatuur gedurende de werkdag langzaam op te laten lopen. Met 0,1 graad per half uur gaat dat vrij zuinig. Als je dan terug rekent kan je met een streeftemperatuur van 20 graden om 18:00 de ochtend temperatuur om 8:00 op 18 graden houden.

Op dagen dat je thuis bent zou ik niet te moeilijk doen. Stel in wat prettig is en laat het zo. Je kan met de 0,1 graden stappen een programma maken dat voor dag en dauw de woonkamer voorverwarmt.

Rond bedtijd kan je de temperatuur verlagen tot een punt wat weer realistisch in te halen is. De vuistregel met een warmtepomp is om niet lager te gaan dan 2 graden onder je comfort temperatuur. Ik denk dat die wel klopt, maar je kan natuurlijk altijd wat experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvhagen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-05 13:39
Ik ben benieuwd wanneer de voornemems mbt dynamische energietarieven koppelen in de app mogelijk wordt, zoals ze in de q&a hebben aangegeven.

Ik begrijp dat dynamische tarieven en warmtepomp niet een heel ideale combi is, echter zie ik dat de energietarieven dynamisch afgelopen winter lager lagen dan mijn vast contract tarieven.

Daarbij gebruiken ze de tarieven om je besparing te berekenen. Dat lukt dus niet meer als er geen kloppende tarieven ingevoerd zijn.

Iemand een idee welke tarieven ik het ‘best’ in kan geven in de app, ipv dynamische?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:43
Ik heb nu 1 stookseizoen met de T6 gehad en al heeft de T6 nadelen( actuele temp weergave op display, temp instelling per 0,5C

Nu zit ik toch weer even te gluren naar Tado, omdat deze per 0,1C instelbaar is en per 0,1C temp doorgeeft,
Kan je mij uitleggen wat hier het voordeel van is?
Ik heb dit argument wel vaker langs zien komen in dit forum maar zonder valide onderbouwing lijkt dit mij toch echt flauwekul.
Ik betwijfel of je een halve graad kunt voelen, laat staan tienden van een graad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Fvhagen schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:58:
Ik begrijp dat dynamische tarieven en warmtepomp niet een heel ideale combi is, echter zie ik dat de energietarieven dynamisch afgelopen winter lager lagen dan mijn vast contract tarieven.
dynamische tarieven m.b.t. WP is met name interessant bij all electric, zodat je warm water kan plannen tijdens beste/goedkoopste/meest efficiente uren. Volgens mij is Quatt dit ook van plan voor hun HeatCharger.
Daarbij gebruiken ze de tarieven om je besparing te berekenen. Dat lukt dus niet meer als er geen kloppende tarieven ingevoerd zijn.
Tja, besparing berekenen is een benadering 'at best', het houdt net zo min rekening met dynamische tarieven als met verbruik van PV / salderen.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
netappie schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:16:
[...]

Als ik de 24x7 overhead niet meereken (125 Wh) dan kom ik gisteren op een COP van 9,28 en dat is met uitsluitend 35 jaar oude radiatoren, speedcomfort fans die niet aan zijn geslagen (35 graden sensor) en zeer korte runs omdat de woning al snel weer warm was.

Dus ik kijk helemaal niet op van dergelijke hoge COP's met dit weer als de warmtepomp veel heeft geleverd en het afgiftesysteem en de isolatie op orde zijn.
wat is 125Wh op @Gerardwaz zijn opgewekte 16 kWh :?

Je zal met jouw COP 9.28 > 4.7 neem ik aan niet in de buurt zijn gekomen daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08

Als ik zie wat je met de T6 hebt bereikt, welke voordelen verwacht je dan met een nieuwe thermostaat ? 0,5% meer ? zo ver je de look niet bevalt of je eventuele andere aspecten hebt waardoor je zou willen wijzigen van een thermostaat zou ik het geween bij de T6 laten.
je gaat gewoon geld uitgeven voor eigenlijk niets, tuurlijk als je dat wilt moet je dat vooral doen.
Maar voordelen zie ik er eigenlijk in jouw situatie niet.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Notaname schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:01:
[...]

Ik heb dit argument wel vaker langs zien komen in dit forum maar zonder valide onderbouwing lijkt dit mij toch echt flauwekul.
Ik betwijfel of je een halve graad kunt voelen, laat staan tienden van een graad.
Dan heb je het niet goed gevolgd. Wie heeft het hier over een halve graad of een tiende graad kunnen voelen?

Waar het om gaat, is dat sommigen gedijen bij een meer constante temperatuur en anderen het het ene moment liever wat koeler hebben en het andere moment wat warmer. Zoals wij. ''s ochtends behoorlijk koeler dan "s avonds. Een van de redenen, dat ik niet zo enthousiast ben over vloerverwarming. Dat temperatuurverschil kun je in grote stappen overbruggen of zeer geleidelijk. En met Tado kan dat in stappen van 0,1C. Niet omdat het moet, maar omdat het kan. Overigens alleen met de thermostaat en de temperatuursensor. De knoppen kun je per halve graad instellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D11tfqvRYTMkv-Sk7spkyiTERCY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/at25FW5odet6ytWCtZFzlBZX.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Mickel moen op 01-10-2024 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Fvhagen schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:58:
Ik ben benieuwd wanneer de voornemems mbt dynamische energietarieven koppelen in de app mogelijk wordt, zoals ze in de q&a hebben aangegeven.

Iemand een idee welke tarieven ik het ‘best’ in kan geven in de app, ipv dynamische?
Ik heb zelf de terugleververgoeding ingesteld die ik mis loop door het gebruik van de energie uit mijn zonnepanelen. Een andere optie is de afschrijving (aanschafprijs delen door kWh van de komende 25 jaar).

Als je geen (of veel te weinig) zonnepanelen hebt, dan kan een dynamisch contract interessant zijn.
Je zou dan bijvoorbeeld de piekuren van de duck curve kunnen vermijden. Die zijn redelijk voorspelbaar en een graadje lager in je thermostaat programma is genoeg om je warmtepomp uit te zetten rond etenstijd.

Ik denk dat de FE optie van Quatt heel interessant is als je een dynamisch contract hebt. Die kan dan alvast overdag een warmtevoorraad maken die ook inzetbaar is in de dure uren. Dit is net wat mooier dan je huis extra voorverwarmen omdat het geen extra thermisch verlies veroorzaakt en niemand spontaan ramen open gaat zetten omdat het te warm is.

P.S. Een dynamisch contract met voldoende zonnepanelen voor je jaarverbruik raad ik sterk af. Je levert bijna altijd terug als de stroom weinig of niks kost terwijl je daarna de hoofdprijs betaalt voor koken, tv kijken en de andere dingen in de avonduren. In de wintermaanden ligt het niet veel anders omdat de vraag nog steeds piekt volgens de duck curve.

[ Voor 10% gewijzigd door netappie op 01-10-2024 12:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 10:48
Ook wij zijn hier sinds kort in het wereldje van de Quatt Duo beland.

In het kort:
Verkooptraject door techn accountmanager >> goed, blijft verkoop
Geleverd: Duo, 16 meter flexpijp, Tado v3+, vuilafscheider, byepass, terugslagklep, 2 ontluchers onder dak
Aanleg door 2 slowaken, eenvoudig engels sprekend.
Duur: 9 uur, moeilijk hakwerk boven hoofd

Volgens plan: nee geen zelf gekocht expansievat geplaatst, geen materiaal voor meegenomen.
Kwaliteit: ijzerwerk goed, bekabeling slecht (een kabel los na paar dagen), afdichting slecht (spuitbus op), last van luchtbellen in radiatoren
Oplevering: Snel de deur uit, nadat beide quatts en cv hadden gewerkt. Geen overdracht. Nadien veel poetswerk.

Eerste indruk:
Het werkt!
Quatts doen afwisselend hun werk, trips varierend van 10 minuten tot half uur, vrij kort dus, soms doet andere quatt voor paar minuten mee(???). cop per uur varierend van 4 tot 7. per dag 5 tot 6.Weinig geluid.
Tado: ingesteld vrij constant op 21 graden, overshoots van 0,2 graden, zelf nog zoekende in vrij constante temperatuur.

Ontdekkingen:
Alleen controle door app quatt en tado, kijken, en json.
Circulatiepomp van beide quatts werken bij warmtelevering.
Elke quatt in rust 5 watt, circulatiepomp elk 35 watt, stroomgebruik door enkele quatt 400 tot 600 watt.
Flow vrijwel continue 800 l/uur
Quatt app geeft weinig inzicht in afzonderlijk gedrag van hp1 en hp2.

Grootste ontdekking:
Verschil tussen beide quatts. Kijkend naar de cijfers in json geeft hp1 een slechtere cop dan hp2, het scheelt wel een factor 2. Dit zowel bij de een na de ander, en zowel als ze toevallig beide draaien. Hebben meer mensen dit??

Doelen:
Cop zo goed mogelijk, quattgedrag begrijpen, verwarmingssysteem nog beter inregelen. Zoeken naar langere runs.

Met dank aan opgedane wijsheid hier bij Tweakers!

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:06:
[...]

wat is 125Wh op @Gerardwaz zijn opgewekte 16 kWh :?

Je zal met jouw COP 9.28 > 4.7 neem ik aan niet in de buurt zijn gekomen daarvan?
Dat die overhead niet zo zwaar meetelt bij veel verbruik is precies waarom hij een hoge COP haalt.

Een lagere COP over de dag gemeten inclusief sluipverbruik zegt dus niet alles.

Daarbij heb ik toch liever een COP van 4,7 met de 1,16 kWh warmte die er gisteren nodig was met kosten van 7 eurocent inclusief energiebelasting en BTW dan 16 kWh warmte met een COP van 10 of meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
netappie schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:23:
[...]

Dat die overhead niet zo zwaar meetelt bij veel verbruik is precies waarom hij een hoge COP haalt.

Een lagere COP over de dag gemeten inclusief sluipverbruik zegt dus niet alles.

Daarbij heb ik toch liever een COP van 4,7 met de 1,16 kWh warmte die er gisteren nodig was met kosten van 7 eurocent inclusief energiebelasting en BTW dan 16 kWh warmte met een COP van 10 of meer.
Juist. 1,eenbeetje. Daar kwam ik ook al op uit.
Het is ook verder pointless om een COP 9+ te hebben bij zo weinig vraag. Dat is een momentopname.

Het is daarom knap een COP 9.5 te halen op een hele dag met 5 uur lang 3kWh afgifte.
Wellicht heeft de nog koude vloer flink gebufferd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:31:
[...]

Juist. 1,eenbeetje. Daar kwam ik ook al op uit.
Het is ook verder pointless om een COP 9+ te hebben bij zo weinig vraag. Dat is een momentopname.

Het is daarom knap een COP 9.5 te halen op een hele dag met 5 uur lang 3kWh afgifte.
Wellicht heeft de nog koude vloer flink gebufferd.
Nee, dat is het dus niet. COP gaat just omhoog met lange runs op lage aanvoertemperatuur.
Korte runs met een klein afgiftesysteem is veel moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Nu online
nairolf schreef op zondag 15 september 2024 @ 22:58:
Nou, na een hele tijd meelurken in o.a. dit topic, is het inmiddels gelukt de WAF te overtuigen dat Quatt een goede investering is d:)b . Het huisbezoek is aangevraagd. Nu wachten op een afspraak. Hopelijk zie ik het daarna nogsteeds zo rooskleurig in als nu :D .

We hebben maar een kleine tussenwoning (1985, 98 m2), BG vloerverwarming, boven 2x T10, 1x T11 en 1 handdoekradiator, maar boven werd nooit verwarmd. Winter '23/'24 730 m3 gas, maar in mei veel glas vervangen, dus verwachting is (als we toch geen WP nemen) nog maar 600 m3 gas nodig te hebben in totaal in een vergelijkbare winter, waarvan dan 500 voor verwarmen. Dat betekent ~0.167 m3/graaddag, oftewel bij -10 en 20 vollasturen slechts 2.2 kW, wat ruim binnen de Quatt specificatie valt.

De keuze is uiteindelijk gevallen op Quatt om 2 belangrijke redenen: Stil, dus weinig problemen bij een tussenwoning, en optie voor koelen zonder extra buitenunit, wat vanwege de geluidsnormen weer een no-go zou zijn. De keuze was dus: Duurzaam verwarmen of zomers koelen, of beide met Quatt.

Maarja met zulk laag verbruik is de besparing (per maand/jaar) maar gering, en dus terugverdientijd verschrikkelijk. Door redenen die vrij specifiek zijn voor onze situatie (het geld moet besteedt worden) is dit beter dan andere opties die we ermee hebben. In dat opzicht dus een "goede" investering finance-wise. Milieu-wise natuurlijk altijd goed!

Tot zover mijn eenzijdig zenden, ik ben vooral gewoon heel enthousiast dat we er nu aan gaan beginnen! *O* oOo

Dan heb ik nog wel een vraagje:
Ik moet wel mijn vloerverwarming verdeler vervangen. Hij heeft helaas (naar eigen metingen met temperatuursensoren) een mengverhouding van iets van 1-in-met-6-terug, en niet instelbaar.. Oftewel van 56 graden aanvoer bij de verdeler (wat door verlies van lange buizen met 80 graden bij de ketel gemaakt moet worden, ja 41% verlies..) en 26 graden retour maakt hij (26 *6 + 56)/7 = 30 graden "nieuw" water. En dan heb ik de thermostaatkraan al eraf geschroefd, dus het pinnetje is altijd maximaal "uit", dus maximale waterdoorvoer.. altijd..

Ik overweeg een open verdeler te plaatsen, dus geen pomp, al het water direct de vloer in..

Ik zie dat bij @onlinaius de VVW niet meer mengt, wat was de overweging daarvoor? Quatt geeft aan dat dit niet aangeraden wordt, maar dat lijkt me vooral indekken.. Omdat we zo weinig warmtevraag hebben verwacht ik dat ik praktisch alleen nog het SWW-gas overhoudt, en een heel klein beetje gas voor de 18-graden-starttemperatuur (als dat toch nog blijft...).. Daardoor zou de ketel dus nooit meer "heet" water maken, en het risico mijns-inziens dermate laag zijn dat dit dus wel kan..

Zijn er nog meer mensen die deze keuze hebben gemaakt? Zo ja, wat was jullie situatie en hoe heeft dit uitgepakt?
Zojuist Quatt over de vloer gehad. Net niet helemaal gelopen zoals gehoopt. De leidingen kunnen niet zoals we graag hadden gewild, en daardoor is er een dilemma, waar de WAF vooral tegenop ziet.. Dat wordt dus nog wel een ding..

Verder staat er op de offerte een Honeywell T6 bedraad, omdat we nu een Honeywell Round Modulation bedraad hebben, en deze niet zou voldoen.. Maar deze voldoet toch wel? Hij geeft de temperatuur en de gewenste temperatuur door.. meer is toch niet nodig?
Ik vind vooral 275 euro voor een thermostaat die ik (dacht ik dus) niet nodig heb een beetje gortig.. Zeker als ik in de Pricewatch zie dat ik hem voor 170-200 euro zelf kan kopen..

Verder opzich positief hoor, maar de keuze is nog niet gemaakt (door WAF, wel door mij...).

Tijdlijn trouwens:
- 15 sept huisbezoek aangevraagd
- 17 sept huisbezoek gepland op 1 okt.
- 1 okt huisbezoek
- 8 okt loopt de offerte af.. We zullen dus niet te lang moeten wachten met een keuze maken..

Voor plaatsing zeggen ze Oktober vol te zitten, November zou wellicht nog wel kunnen, December is nog "vrij", aldus de beste verkoper. Maar in onze regio (Noord-Brabant) is het wat rustiger dan randstad/Amsterdam dus wellicht dat het bij ons ietsje eerder zou kunnen dan daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
netappie schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:36:
[...]

Nee, dat is het dus niet. COP gaat just omhoog met lange runs op lage aanvoertemperatuur.
Korte runs met een klein afgiftesysteem is veel moeilijker.
Het is veel meer dan dat.
Hoog COP komt grotendeels uit veel afgifte.
Als een wp zijn warmte niet kwijt geraakt met dit zachte weer, dan loopt het dT terug en blijft er niets over van dat hoge COP.
kortom: een hoog COP bij amper afgifte is eigenlijk niet relevant.
@Gerardwaz kan 16 kWh kwijt in 5 uurtjes met zacht weer. Dat duidt op een uitstekende afgifte van de opgewekte warmte met een (echt) hoog COP tot gevolg.

De (s)COP is van belang bij substantiële warmteopwek, vandaar dat COP 9.5 op die run met toch best nog wat thermische afgifte bijzonder is, en COP 9.28 op 1 kWh eigenlijk niet relevant is. Want doe er 125Wh sluipverbruik bij, en de boel stort in elkaar.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 01-10-2024 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:02:
[...]

Het is veel meer dan dat.
Hoog COP komt grotendeels uit veel afgifte.
Als een wp zijn warmte niet kwijt geraakt met dit zachte weer, dan loopt het dT terug en blijft er niets over van dat hoge COP.
kortom: een hoog COP bij amper afgifte is eigenlijk niet relevant.
@Gerardwaz kan 16 kWh kwijt in 5 uurtjes met zacht weer. Dat duidt op een uitstekende afgifte van de opgewekte warmte met een (echt) hoog COP tot gevolg.

De (s)COP is van belang bij substantiële warmteopwek, vandaar dat COP 9.5 op die run met toch best nog wat thermische afgifte bijzonder is, en COP 9.28 op 1 kWh eigenlijk niet relevant is.
Gewoon alle ramen en deuren open zetten met dit weer. Dan haal je zo een flinke COP en die 16 kWh afgifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
netappie schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:04:
[...]

Gewoon alle ramen en deuren open zetten met dit weer. Dan haal je zo een flinke COP en die 16 kWh afgifte.
Precies. Afgifte dus! (niet alleen de duur van de run)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
nairolf schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:56:
[...]

Zojuist Quatt over de vloer gehad. Net niet helemaal gelopen zoals gehoopt. De leidingen kunnen niet zoals we graag hadden gewild, en daardoor is er een dilemma, waar de WAF vooral tegenop ziet.. Dat wordt dus nog wel een ding..

Verder staat er op de offerte een Honeywell T6 bedraad, omdat we nu een Honeywell Round Modulation bedraad hebben, en deze niet zou voldoen.. Maar deze voldoet toch wel? Hij geeft de temperatuur en de gewenste temperatuur door.. meer is toch niet nodig?
Ik vind vooral 275 euro voor een thermostaat die ik (dacht ik dus) niet nodig heb een beetje gortig.. Zeker als ik in de Pricewatch zie dat ik hem voor 170-200 euro zelf kan kopen..

Verder opzich positief hoor, maar de keuze is nog niet gemaakt (door WAF, wel door mij...).

Tijdlijn trouwens:
- 1 okt huisbezoek
- 8 okt loopt de offerte af.. We zullen dus niet te lang moeten wachten met een keuze maken..

Voor plaatsing zeggen ze Oktober vol te zitten, November zou wellicht nog wel kunnen, December is nog "vrij", aldus de beste verkoper. Maar in onze regio (Noord-Brabant) is het wat rustiger dan randstad/Amsterdam dus wellicht dat het bij ons ietsje eerder zou kunnen dan daar.
Koop zelf vooraf een Tado en regel die alvast in. Dat is een kleine moeite met de uitgebreide instructies in de app en die leveren ze zelf ook vaak.

Het traject voor de leidingen is lastig, Bij een kennis hebben ze het pas ook helemaal anders uitgevoerd dan in het huisbezoek besproken was, waardoor het veel mooier is geworden en door beton boren niet meer nodig was.

Natuurlijk hebben die mensen ook geen rontgen ogen, dus zullen ze voorzichtig zijn om iets aan te raden wat in de praktijk tegen kan vallen.

Als je denkt dat jouw plan/traject wel moet lukken, dan kan je het natuurlijk ook zelf (laten) maken. Of vragen of de monteurs ter plekke mogen beoordelen of jouw plan haalbaar is en anders terugvallen op plan B.

Hier is het ook allemaal net wat anders gegaan dan vooraf gepland omdat ze betonijzer tegen kwamen en ik door omstandigheden niet alles klaar had zoals besproken. Maar de monteurs waren daar heel flexibel in.

Al met al had ik het achteraf misschien toch anders gedaan voor het mooie, maar van de Quatt heb ik nog geen moment spijt gehad. Soms moet je perfectie even opzij zetten voor iets dat ruimschoots goed genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:07:
[...]

Precies. Afgifte dus! (niet alleen de duur van de run)
Ik snap nog steeds niet wat daar zo knap aan is.

Wel heel fijn dat je de vergelijkbare gasrekening niet hoeft te betalen, maar als je er met dit milde weer in een paar uurtjes al 16 kWh doorheen jaagt, dan vraag ik mij af waar je precies mee bezig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarryInia
Notaname schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:01:
[...]

Het gaat niet om dat je 0,1C voelt of niet maar dat je een veel betere regeling krijgt (in mijn geval).
Een 0,5C verhoging kan bij mij best 4 - 8 uur duren voordat hij daar is. Zie grafiekje van gister (om 7:00 + 0,5C naar 19,5C en om 21C weer naar 19C). Op zich niet een probleem want de CiC weet met een verliesfaactor van 15 dat het lang zal gaan duren en zal de CV niet om hulp vragen) Met 0,1C krijg je een iets korterre regeling. En die situatie van toch even aan laten slaan en dat er 25C-30C water door de vloer stroomt om het aangenamer te krijgen maakt het verschil. De 0,1C zal mij helpen om in het gehele huis iets aangenamer te krijgen en gemakkelijker te regelen. Het gaat hierbij niet om wat er op die ene plaats waar de thermostaat hangt aangeeft maar wat ik in het gehele huis aangenaam vind.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jho3e3Slqdp8_LzmxnVRbj5Ft5c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J5PLaq6ZBFkyIz6mNsBeueG9.jpg?f=fotoalbum_large

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
netappie schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:22:
[...]

Ik snap nog steeds niet wat daar zo knap aan is.

Wel heel fijn dat je de vergelijkbare gasrekening niet hoeft te betalen, maar als je er met dit milde weer in een paar uurtjes al 16 kWh doorheen jaagt, dan vraag ik mij af waar je precies mee bezig bent.
:F

Misschien heeft ie een groot huis. Misschien wil hij een behaaglijke temperatuur.
Daarbij heeft hij er maar 1,5 kWh "doorheen gejaagd", met 16 kWh thermisch. Dat is ook meteen wat zo knap is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:48:
[...]

Misschien heeft ie een groot huis. Misschien wil hij een behaaglijke temperatuur.
Daarbij heeft hij er maar 1,5 kWh "doorheen gejaagd", met 16 kWh thermisch. Dat is ook meteen wat zo knap is.
Leuke aannames maar ik weet niet wat het dan in de winter nog toe gaat voegen.

Indrukwekkend vind ik het wel. Alleen mijn zwembad warmtepomp weet dit momenteel te benaderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

paQ schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:48:
[...]

Volgens mij is het niet een wedstrijd wie hier het verst kan pissen.

Zo'n momentopname zegt mij niets.

Het met anderen vergelijken heeft geen enkele zin, behalve als je na adviezen, zinvolle voorbeelden je eigen GOP kunt verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleigraaf
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18:33
Op 10-9 heb ik het adviesbezoek aangevraagd welke op 17-9 is uitgevoerd. Plaatsingsplan voor duo op 19-9 ontvangen. De duo-opstelling komt aan de zijkant van de garage te staan en wordt eind oktober geplaatst. Op de aangebouwde garage had mijn voorkeur, maar omdat de opstelling dan op ca. 1 meter vanaf een slaapkamer raam komt te staan, aangeraden om de buitenunits toch maar op de grond te plaatsen vanwege geluid en of trilling overlast. In mijn garagemuur heb ik op 2,5 meter hoogte al een bestaand geboord gat, die ik kan gebruiken. De leiding moet dan vanaf de Quatt eerst 2 meter opzij en dan 2,5 meter omhoog. Ik kan ook kiezen om een extra gat te boren in de muur direct achter of naast de Quatt, zodat de leiding aan de binnenkant van mijn garage komt te lopen. Voordeel daarvan is dat de leidingen niet aan de buitenzijde komen en minder afkoelen. (In de garage hangt ook de CV-ketel en er hangt een radiator die we alleen aanzetten bij vorst). Nadeel is dat ik dan een extra gat moet boren en hangkastje moet aanpassen. Kortom ik vraag me af of de 5 meter van de geïsoleerde leiding met standaard afdekkap van Quatt aan de buitenzijde zal zal leiden tot zodanig warmte verlies dat ik toch beter wat meer moeite moet doen en de leidingen aan de binnenkant laat lopen. Ben benieuwd wat jullie adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleigraaf
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18:33
Kosten voor de totale installatie met flamcovent cleansmart filter a 210,-- en Air purger kit (omdat de koelleidingen eerst omhoog en dan weer naar beneden moeten), incl referral korting a 100,-- en Summer Discount a 200,--) zijn 9259,-- minus 5550 subsidie = 3709 euro. De grintbak en stroomvoorziening komt daar nog bij, maar verzorg ik zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
KaiWeger schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:40:
[...]

Dank voor je reactie. Ik heb je tips er even op nagelezen. Alleen kom er niet helemaal uit. Ben nog een beetje een leek op vlak van dit soort dingen. Kun je me helpen om pseudo waterbesturing net zo in te stellen als bij jou?
Voor het instellen van pseudo watertemperatuur heb jij een extra thermostaat nodig die via opentherm met Home Assistant kan werken. Bijvoorbeeld de DIYless. Daarna kun jij met het de HA-code die ik op het Quatt en HA forum heb geplaatst zelf de pseudo waterbesturing maken. Dat is inderdaad best een uitdaging en een eenvoudiger oplossing kan eerst zijn de stapgrootte naar 0,1 en 0,2 graden te verlagen in de Tado zoals door andere gebruikers wordt beschreven.
Ik ben natuurlijk beschikbaar voor het delen van mijn ervaringen als jij met een extra thermostaat en Home Assistant aan de slag wilt en mijn pseudo waterbesturing wilt nabouwen.
De parameterwaarden in mijn pseudo waterbesturing zullen voor jouw woning waarschijnlijk nog wat getweaked moeten worden. Het is een leuke zoektocht met de opwarm-/afkoelfunctie die ik als extra meetwaarde daarvoor in HA heb gemaakt.

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Kleigraaf schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:03:
Op 10-9 heb ik het adviesbezoek aangevraagd welke op 17-9 is uitgevoerd. Plaatsingsplan voor duo op 19-9 ontvangen. De duo-opstelling komt aan de zijkant van de garage te staan en wordt eind oktober geplaatst. Op de aangebouwde garage had mijn voorkeur, maar omdat de opstelling dan op ca. 1 meter vanaf een slaapkamer raam komt te staan, aangeraden om de buitenunits toch maar op de grond te plaatsen vanwege geluid en of trilling overlast. In mijn garagemuur heb ik op 2,5 meter hoogte al een bestaand geboord gat, die ik kan gebruiken. De leiding moet dan vanaf de Quatt eerst 2 meter opzij en dan 2,5 meter omhoog. Ik kan ook kiezen om een extra gat te boren in de muur direct achter of naast de Quatt, zodat de leiding aan de binnenkant van mijn garage komt te lopen. Voordeel daarvan is dat de leidingen niet aan de buitenzijde komen en minder afkoelen. (In de garage hangt ook de CV-ketel en er hangt een radiator die we alleen aanzetten bij vorst). Nadeel is dat ik dan een extra gat moet boren en hangkastje moet aanpassen. Kortom ik vraag me af of de 5 meter van de geïsoleerde leiding met standaard afdekkap van Quatt aan de buitenzijde zal zal leiden tot zodanig warmte verlies dat ik toch beter wat meer moeite moet doen en de leidingen aan de binnenkant laat lopen. Ben benieuwd wat jullie adviseren.
Als je maximaal rendement wilt halen dan is zo snel mogelijk naar binnen altijd beter. Het ziet er ook mooier uit en wat je aan verlies hebt verwarmt de garage een beetje.

Ik zou wel kijken hoeveel dit je waard is, want als je de halve garage moet verbouwen voor bijvoorbeeld 10 euro per jaar aan besparing, dan is dat misschien ook wat overdreven.

PS Ik zou het binnendoor doen als dat netter is zolang het geen mega project wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryInia
MacD007 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:06:
[...]

Als ik zie wat je met de T6 hebt bereikt, welke voordelen verwacht je dan met een nieuwe thermostaat ? 0,5% meer ? zo ver je de look niet bevalt of je eventuele andere aspecten hebt waardoor je zou willen wijzigen van een thermostaat zou ik het geween bij de T6 laten.
je gaat gewoon geld uitgeven voor eigenlijk niets, tuurlijk als je dat wilt moet je dat vooral doen.
Maar voordelen zie ik er eigenlijk in jouw situatie niet.
Zie mijn reactie bij @Notaname

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalmonAce
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13-05 16:20
Ik heb zojuist een adviesgesprek gehad met een accountmanager van Quatt. Ik ben redelijk nieuw in deze materie en hoop dat iemand met mij mee wil denken over de setup.

Ik heb een oud huis gekocht, beneden redelijk goed geïsoleerd, vloerverwarming + kruipruimte is dichtgestort met beton. Afgelopen jaar heb ik ongeveer 800m2 gestookt voor de beneden verdieping.

De bovenverdieping moet nog veel gebeuren (geen dakisolatie, vloer ook niet. Wel dubbel glas en kunstof kozijnen, weinig tocht). Er draaide een aparte ketel voor de boven verdieping maar het ding is antiek, heb hem 2x aangezet voor hij overleed. Wel zijn er vanuit de ketel die op lage temperatuur beneden draait leidingen naar 2 van de 3 slaap kamers getrokken. De oude radiatoren (hoge temp) en cv denk ik dus te gaan verwijderen.

Voor boven had ik dan strada hybrids van Jaga op het oog. Ltv convectoren die kunnen verwarmen en passief koelen. De vragen waar ik mee zit:

1. Ik verwarm momenteel eigenlijk maar 1 kamer tegelijk boven met een elektrische kachel, of om te slapen of om thuis te werken. Is dit wel rendabel want ik zal beiden langdurig moeten verwarmen.

2. Voor een thermostaat dacht ik dan aan tado v3 (vloerverwarming) icm 2 slimme radiatorknoppen voor boven op de strada hybrids. Bij Coolblue specs lijkt echter dat deze niet geschikt zijn voor (passief) koelen. Klopt dit of weet iemand een alternatief?

Algemene opmerkingen over of een setup als deze zou werken worden ook zeker gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

De honeywell Round Modulation bedraad staat niet in de lijst van de door Quatt gesupported thermostaten.
je kunt overigens altijd zelf een thermostaat kopen, had ik ook, en deze bij de installatie klaar hebben liggen. Ik heb die van mij via marktplaats voor heel weining in nieuwstaat kunnen bemachtigen.

ik zou dan wel een door hun gesupported thermostaten gaan nemen:
hier de lijst van Quatt Supported thermostaten

Supported betekent dat er goede resultaten qua comfort en rendement kunnen worden behaald met deze thermostaten. In veel gevallen hebben we thermostaatspecifieke settings vastgesteld die we dan zullen instellen om de werking te optimaliseren.
Thermostaten in deze categorie zijn op dit moment:

Honeywell Evohome (met specifieke voorwaarden*)
Honeywell Chronotherm Touch Modulation
Honeywell Chronotherm Vision Modulation
Honeywell DT4M, bedraad
Honeywell Lyric T4M
Honeywell Lyric T6
Honeywell Lyric T6R
Remeha Celcia 20
Remeha iSense bedraad (met specifieke voorwaarden*)
Remeha Qsense
Tado (met specifieke voorwaarden*)
Toon (met specifieke voorwaarden*)

*Deze specifieke voorwaarden gaan over de situatie in je woning, en die zullen we in detail bespreken tijdens het pre-installatievideogesprek.

de thermostaat is wel OpenTherm maar mogelijk sluit deze noch niet volledig aan de eisen van Quatt.

Tijdlijn trouwens:
- 1 okt huisbezoek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
SalmonAce schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:39:
Ik heb zojuist een adviesgesprek gehad met een accountmanager van Quatt. Ik ben redelijk nieuw in deze materie en hoop dat iemand met mij mee wil denken over de setup.

Ik heb een oud huis gekocht, beneden redelijk goed geïsoleerd, vloerverwarming + kruipruimte is dichtgestort met beton. Afgelopen jaar heb ik ongeveer 800m2 gestookt voor de beneden verdieping.

De bovenverdieping moet nog veel gebeuren (geen dakisolatie, vloer ook niet. Wel dubbel glas en kunstof kozijnen, weinig tocht). Er draaide een aparte ketel voor de boven verdieping maar het ding is antiek, heb hem 2x aangezet voor hij overleed. Wel zijn er vanuit de ketel die op lage temperatuur beneden draait leidingen naar 2 van de 3 slaap kamers getrokken. De oude radiatoren (hoge temp) en cv denk ik dus te gaan verwijderen.
hou rekening mee dat "oude radiatoren"niet altijd slecht zijn, dus daar zou ik nog wel even mee wachten voor dat je mogelijk goud gaat weggooien. plaats eens een foto van het type hier op de site.
zolang ze niet droog staan, met name oude typen kunnen dan gaan lekken, dus niet droog wegzetten.
Voor boven had ik dan strada hybrids van Jaga op het oog. Ltv convectoren die kunnen verwarmen en passief koelen. De vragen waar ik mee zit:

1. Ik verwarm momenteel eigenlijk maar 1 kamer tegelijk boven met een elektrische kachel, of om te slapen of om thuis te werken. Is dit wel rendabel want ik zal beiden langdurig moeten verwarmen.
Nee, niet bepaald, waarom gebruik je geen IR paneel, deze kosten niet veel en zijn veel efficenter dan een elektrische kachel.
2. Voor een thermostaat dacht ik dan aan tado v3 (vloerverwarming) icm 2 slimme radiatorknoppen voor boven op de strada hybrids. Bij Coolblue specs lijkt echter dat deze niet geschikt zijn voor (passief) koelen. Klopt dit of weet iemand een alternatief?
Quatt gaat niet passief koelen, daarvoor hebben ze de Chill ontwikkeld.
zeker voor een ruimte die je niet continu verwarmd zou ik eerder kiezen voor of bestaand of normale radiatoren type T22 of T33 met radiatorventilatoren (zelfbouw of kant en klaar) onder de streep ben je dan veel goedkoper uit.
dus als ik het goed snap heb je onder alleen vloerverwarming en boven dan twee radiatoren die je apart wil laten aansturen (warmte vragen), dat zou wel eens problemen kunnen geven. wat je wel kunt is de twee als slave gebruiken zonder dat deze zelf warmte kunnen vragen, want voor de Quatt heb je gewoon meer open radiaoren nodig, anders gaat deze pendelen, wil je niet.
Algemene opmerkingen over of een setup als deze zou werken worden ook zeker gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
HarryInia schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:29:
[...]

Het gaat niet om dat je 0,1C voelt of niet maar dat je een veel betere regeling krijgt (in mijn geval).
nog betere regeling, je zit al op 99%, dus erg veel optimalisatie zit er gewoon niet meer in, mogelijk dat je in de microcosmos nog wat te halen valt, maar of je dat onder de streep ook kunt merken waag ik te betwijfelen, dus die meerkosten heb je mogelijk tijdens de levensduur nog niet eens terugverdiend.
Een 0,5C verhoging kan bij mij best 4 - 8 uur duren voordat hij daar is. Zie grafiekje van gister (om 7:00 + 0,5C naar 19,5C en om 21C weer naar 19C). Op zich niet een probleem want de CiC weet met een verliesfaactor van 15 dat het lang zal gaan duren en zal de CV niet om hulp vragen) Met 0,1C krijg je een iets korterre regeling. En die situatie van toch even aan laten slaan en dat er 25C-30C water door de vloer stroomt om het aangenamer te krijgen maakt het verschil. De 0,1C zal mij helpen om in het gehele huis iets aangenamer te krijgen en gemakkelijker te regelen. Het gaat hierbij niet om wat er op die ene plaats waar de thermostaat hangt aangeeft maar wat ik in het gehele huis aangenaam vind.
[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19:41
Zover ik kon nagaan werkt Tado met een PID-regeling. Deze kan je zover ik weet dus niet zelf bijstellen en dat is ook niet wensenlijk. Wat ik begrepen heb is dat dit systeem moet leren. Ook de Quatt heeft een PID-regeling. Mijn advies zou daarom zijn kijk het eerst even aan. Mocht er geen verbetering komen dan kun je bij Quatt een ticket inschieten, zij zijn de enigen die de "stooklijn" kunnen aanpassen.

Deel ook op het forum want wat is een lage COP, hoe hoog is je watertemperatuur, heb je vloerverwarming of radiatoren, staan er voldoende radiatoren open enz. Is de Cv-ketel aangeslagen enz. Maak evt. een screenshot. Hoe meer informatie je geeft hoe beter kan een ander je evt. adviseren.

Ik heb ook de Tado een mijn wp is vandaag voor het eerst aan gegaan. Ik draai vandaag met een COP van 5,6 wat ik met radiatoren helemaal niet slecht vind. Ik bedenk dat mijn ventaliatoren nog niet aan zijn gegaan (moet ik aanzetten) dus mogenlijk kan ik de COP nog iets verbeteren. Ik vergelijk mijn situatie dus niet met iemand met vloerverwarming die misschien een COP van 8 of 9 haalt. De buitentemperattur geeft bij mij 13,3 graden aan en mijn watertemperatuur is 36,4 graden. Ik probeerde deze middag de temperatuur van 18,7 graden naar 19,5 graden te verhogen. Ik kan mijn voorstellen dat als het temperatuurverschil groter is de Quatt warmer water gaat maken omdat verschil te overbruggen, deze wil dat namenlijk in een bepaalde tijd doen. Maar ik ben ook maar een leek en probeer ook uit te vinden hoe een en ander werkt, dus mogenlijk zeg ik iets wat niet helemaal klopt. Maar hoe meer informatie je geeft hoe meer mensen bereid zijn om je te helpen, dat is mijn ervaring.

Ondertussen is de kamertemperattuur 19,6 graden en ik zie dat de watertemperatuur even afneemt en dan weer iets toeneemt. Mijn indruk is dat de wp met ongeveer 424 W vermogen stabiel loopt. Hoe lang de runs lopen (Homewizard) dat moet ik nog even afwachten, maar heb dus niet de indruk dat de wp aan en uit gaat. Dus hoe ziet het er bij jou uit?

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkde
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 15-09 19:34
Kun je homewizard gewoon gebruiken voor de quatt duo? Met een energy socket bedoel ik dan.

120 m2 vrijstaand huis 1970 | enkele Quatt | 12 radiatoren t22 | Hr++ glas, spouwmuurisolatie | 12000 Wp zonnepanelen | Honeywell T6 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
Dirkde schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:30:
Kun je homewizard gewoon gebruiken voor de quatt duo? Met een energy socket bedoel ik dan.
Homewizard geeft zelf aan:
Maximale belasting: Max. 3680W (16A), Continue belasting: 2760W (12A).
bron: https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-energy-socket/

dus dit zou ik eerlijk gezegd niet doen / zou het risico niet willen nemen, een DUO kan in winter makkelijk continu meer dan 12A vragen

Een Duo moet een eigen groep hebben vanuit meterkast, dus beter om een kWh-meter te plaatsen

[ Voor 14% gewijzigd door Toby-Wan op 01-10-2024 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HarryInia schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:29:
[...]

[Afbeelding]
Had je temperatuur continue al getest Harry?
Bij mij duurt die 0,5°C dusdanig lang vanwege de vvw, dat ik de nachtverlaging (van 22.00 - 04.00 uur) er bij temperaturen onder de 12°C maar tussenuit haal.
Qua kosten maakt het bij mij niks uit

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja hoor: die gaat namelijk per stekker, dus je hebt 2 nodig
Lees hier bij @Toby-Wan wat anders, maar een duo zit ook ieder op een eigen WCD ⬆️.
Ik vermoed dat Toby homewizard in de meterkast bedoeld

[ Voor 12% gewijzigd door Friezin op 01-10-2024 16:59 ]

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Toby-Wan
op de valreep van het stookseizoen is het toch gelukt: Quatt "CV-full-electric" DIY-style

Quatt is sinds vandaag los van de CV ketel en staat nu in serie met een 3kW doorstroomverwarmer. Werkt als een zonnetje, zelfs in QC mode 4 (boiler only). Zal er binnenkort een langere post met uitleg aan wijden. To be continued..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XskYwSW5IObGiS_A0MKSWrXAfyo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3566O69np1f23UIhKEGglRYa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvhagen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-05 13:39
netappie schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:12:
[...]

Ik heb zelf de terugleververgoeding ingesteld die ik mis loop door het gebruik van de energie uit mijn zonnepanelen. Een andere optie is de afschrijving (aanschafprijs delen door kWh van de komende 25 jaar).

Als je geen (of veel te weinig) zonnepanelen hebt, dan kan een dynamisch contract interessant zijn.
Je zou dan bijvoorbeeld de piekuren van de duck curve kunnen vermijden. Die zijn redelijk voorspelbaar en een graadje lager in je thermostaat programma is genoeg om je warmtepomp uit te zetten rond etenstijd.

Ik denk dat de FE optie van Quatt heel interessant is als je een dynamisch contract hebt. Die kan dan alvast overdag een warmtevoorraad maken die ook inzetbaar is in de dure uren. Dit is net wat mooier dan je huis extra voorverwarmen omdat het geen extra thermisch verlies veroorzaakt en niemand spontaan ramen open gaat zetten omdat het te warm is.

P.S. Een dynamisch contract met voldoende zonnepanelen voor je jaarverbruik raad ik sterk af. Je levert bijna altijd terug als de stroom weinig of niks kost terwijl je daarna de hoofdprijs betaalt voor koken, tv kijken en de andere dingen in de avonduren. In de wintermaanden ligt het niet veel anders omdat de vraag nog steeds piekt volgens de duck curve.
Dank voor je uitgebreide reactie. Ik ‘verdien’ aan mijn zonnepanelen: zijn van Zonneplan, en neem ook energiecontract bij hun, waardoor ik gebruik kan maken van Powerplay. Zo heb ik geen terugleverkosten, en doe ik mee aan netbalanceren en krijg ik een vergoeding wanneer zijn zonnepanelen uitgezet worden.

In geval van vast contract betaal je ook nog steeds terugleverkosten, maar je mag de boel dan wel salderen. Als ik zie hoe de prijzen zich ontwikkelen in de winter, dan is het echt (pro)centenwerk per kwh. Tuurlijk zijn er momenten echt duurder, maar bij een verbruik van 1,5kw per uur (ruim genomen) is dat ook nog te bezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

SalmonAce schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:39:

Ik sluit mij aan bij wat MacD007 al heefd gezegd. Als de radiatoren nog goed zijn, zijn ze berekend op veel warmteverlies. Dus relatief grote waterinhoud. Indien ze ook nog geschikt zijn, om er ventilatoren (ik adviseer Heatfan) onder te hangen, hoeven ze wellicht niet vervangen te worden.

Wat in relatie met de vloerverwarming het beste is, weet ik niet. Geen ervaring mee.

Sowieso zou ik eerst naar de isolatie kijken. Als dakisolatie nog niet aan de orde is, kun je ook overwegen om de zoldervloer eerst te isoleren door deze op te hogen met EPS of PIR. Dit is vrij eenvoudig en relatief goedkoop te doen. Ik heb de zoldervloer ooit geïsoleerd om een geheel ander redenen, namelijk omdat er leidingen overheen liepen. Zo was het twee vliegen in een klap. Heb ik veel warmteoverdracht van beneden naar de verdieping, naar de zolder heb ik dit zeer weinig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TeslaNerd
WAF1 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:15:
[...]
De buitentemperattur geeft bij mij 13,3 graden aan en mijn watertemperatuur is 36,4 graden. Ik probeerde deze middag de temperatuur van 18,7 graden naar 19,5 graden te verhogen. Ik kan mijn voorstellen dat als het temperatuurverschil groter is de Quatt warmer water gaat maken omdat verschil te overbruggen, deze wil dat namenlijk in een bepaalde tijd doen.
Dat de CiC het temperatuurverschil in een door Quatt bepaalde tijd wil overbruggen is lijkt mij de oorzaak van veel regelproblemen.
Met een paar extra in de app in te stellen parameters in een advanced settings pagina in de app voor reactiesnelheid en maximale watertemperatuur zullen veel regelproblemen door gebruikers met afwijkende woning en/of cv inrichting zelf kunnen worden opgelost. En vergeet dan niet een button met “reset to Quatt default” voor klanten die terug willen naar de standaardinstellingen van Quatt.
De voor regelproblemen totaal nutteloze serviceafdeling van Quatt met onkundige en overbodige tussenlagen tussen klant en de werkelijke engineers bij Quatt zal hier zeker ook van profiteren

[ Voor 6% gewijzigd door TeslaNerd op 01-10-2024 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Toby-Wan schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:54:
op de valreep van het stookseizoen is het toch gelukt: Quatt "CV-full-electric" DIY-style

Quatt is sinds vandaag los van de CV ketel en staat nu in serie met een 3kW doorstroomverwarmer. Werkt als een zonnetje, zelfs in QC mode 4 (boiler only). Zal er binnenkort een langere post met uitleg aan wijden. To be continued..

[Afbeelding]
Zeer geïnteresseerd in. Op voorhand 2 vragen:
- hoe ben je gekomen op 3kWh? Lijkt mij voor mij in ieder geval erg krap, volgens dee stooklijn heb ik bij -10⁰C rond 7kWh warmte nodig. Daarom had ik besloten deze winter nog even af te wachten, afgelopen winter hebben we niet echt vorst gehad.
- heb je hierover contact gehad met Quatt? Ik had begrepen dat hun voorkeur een E-CV is ipv een doorstroomverwarmer.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:46

RobertowNL

For your gear!

Toby-Wan schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:54:

[Afbeelding]
Leuk, ik ga hier dit weekend de elektrische cv installeren. De gasleiding is afgelopen week al verwijderd.

De Quatt draait overigens al zonder gas sinds begin vorig jaar.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

[...]
Er is volgens mij wel iemand die Honeywell Round Modulation naar tevredenheid gebruikt met Quatt. Volgens mij is dat ook de thermostaat die ik nog op zolder heb liggen (Connected versie) en op ga hangen als de trage reacties van de T6 me deze winter weer de neus uitkomen.
T6 is op marktplaats voor 100-120€ te koop (done that) en kun je eenvoudig zelf monteren, dan hoef je hem niet van Quatt te kopen.
(En als installateurs weg zijn de Round eventueel weer terughangen en de T6 weer op Marktplaats)

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarryInia
Friezin schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:41:
[...]

Had je temperatuur continue al getest Harry?
Bij mij duurt die 0,5°C dusdanig lang vanwege de vvw, dat ik de nachtverlaging (van 22.00 - 04.00 uur) er bij temperaturen onder de 12°C maar tussenuit haal.
Qua kosten maakt het bij mij niks uit
Afhankelijk van voor/na-seizoen of winter heb ik wel of geen nachtverlaging een beetje afhankelijk van de buitentemperaturen. Onder de 17,5C of 18C heb ik afgelopen jaar niet gezien, maar idd een 0,5C verlaging haal ik er dan ook tussenuit en gaat hij zoveel mogelijk op continue.

Een "betere regeling" gaat ook niet om de 99% beter te krijgen, maar om het comfort in bepaalde situaties iets makkelijker te kunnen verhogen met in stand houden van die 99%.
Bijvoorbeeld met een 20C gemeten op de thermostaat en een WP uit (dus geen warm water door de vloer) kan veel minder aangenaam voelen dan 19,5C op de thermostaat met een WP aan (met warmwater door de vloer). Een 0,1C erbij op het moment dat de WP uit staat en daarmee wel weer even het vloertje warm maakt (200m2) is dan gemakkelijk zonder meteen 0,5C te moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FormallyUnknown
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-09 21:39
WAF1 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:43:
[...]

Communicatie vanuit Quatt is niet het sterkste punt. Maar als het lukt om contact te krijgen dan is mijn ervaring dat je goed wordt geholpen. Dit was in de verkoopfase zo, mijn plaatsingsplan is op mijn verzoek aangepast. allerlei vragen zijn beantwoord enz. De communicatie naderhand was eigenlijk beter dan het huisbezoek zelf omdat ik o.a. tips van leden van het forum heb gehad. Negatief er zaten slordigheden in mijn plaatsingsplan die te maken hadden met de terugverdientijd. Maar mijn ervaring ik ook achter dat ze daadwerkenlijk actief monitoren en we hebben vorige week bijv. een testje met de Quatt moeten doen en daar snel de uitslag gekregen. Quatt zal het qua service moeten hebben van; hoe kunnen ze op afstand problemen voorkomen. Met in het algemeen weinig vakkrachten is dat een goede strategie.

Ook gisteren door Quatt zeer geduldig geholpen met een ticket aanmaken omdat de cover die de leidingen uit zicht moet houden eraf is gewaaid en beschadigd is. Ik ga er vanuit dat Quatt dit netjes gaan op pakken maar het is natuurlijk geen spoedklus, ik ga er vanuit dat dit lang kan duren omdat de spoedzaken voor gaan. In het algemeen merk is dat er bij heel veel bedrijven, personeelstekorten zijn en de service afneemt. Dit is natuurlijk niet goed, maar wel de praktijk waar we naar mijn mening aan zullen moeten wennen. Je zal veel langer vooruit moeten gaan denken, servicebeurt auto, schilder, pedicure enz. Ik ben soms ontzettend veel tijd kwijt om iets voor elkaar te krijgen. Het valt mij dan ook op dat veel mensen pas aan de eind van de zomer op zoek gaan naar een warmtepomp waardoor de wachttijden nu snel oplopen. Mogenlijk heeft dat ook te maken hebben dat volgend jaar de subsidie minder is. Nu wil iedereen snel geholpen worden terwijl het nu, zo vlak voor de winter, de drukste periode is. Zo vlak voor de zomer hadden ze allle tijd voor je, konden ze snel plaatsen en kreeg je ook nog een leuke korting. Ondanks deze kanttekening is het gewoon heel vervelend als er niet gereageerd wordt en ik snap dat je aan Quatt twijfelt.

Mijn tip zou zijn zet je negatieve ervaring ook eens in de Facebookgroep. Daar merk je dat één van de oprichters mee leest. Op wonderlijke wijze zie je dat sommige problemen ineens worden opgepakt.
Bedankt voor het delen van jouw ervaringen, dit geeft een belangrijke context. Ik had eigenlijk al de WP gepaatst willen hebben maar ik heb mijn hele huis verbouwd en je raadt het al...we lopen hopeloos uit, haha. Ik baal ervan dat ik juist nu moet plaatsen om dezelfde redenen die jij aanhaalt :+

Het gaat er mij vooral omdat dat er wederzijdse communicatie is en je niet in een zwart gaat aan het communiceren bent. Ik heb inmiddels contact gehad met mijn technische account manager en dat is, zoals vanouds, goed. Let's see how far we get! FWIW: hij gaf aan dat plaatsing momenteel binnen zes weken gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
Flesym schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:27:
[...]

Zeer geïnteresseerd in. Op voorhand 2 vragen:
- hoe ben je gekomen op 3kWh? Lijkt mij voor mij in ieder geval erg krap, volgens dee stooklijn heb ik bij -10⁰C rond 7kWh warmte nodig. Daarom had ik besloten deze winter nog even af te wachten, afgelopen winter hebben we niet echt vorst gehad.
- heb je hierover contact gehad met Quatt? Ik had begrepen dat hun voorkeur een E-CV is ipv een doorstroomverwarmer.
1. 6 kW geschat warmteverlies minus 2.7 kW nominaal vermogen Quatt bij -7 = 3.3 kW 'tekort'
2. (Nu nog) 1 fase aansluiting hier, volgende stap in heater vermogen is 4.5 kW

Geen contact gehad met Quatt, wist nagenoeg zeker dat ze 0 medewerking zouden verlenen

[ Voor 6% gewijzigd door Toby-Wan op 01-10-2024 18:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:07

Ik heb heel bewust gekozen (na verschillende opties te hebben geprobeerd), om wel een nachtverlaging van 1 graad toe te passen. Dit om 2 redenen.
De eerste reden is comfort. Wanneer ik 1 temperatuur in stel, kan het zijn dat de warmtepomp op de 'verkeerde' momenten verwarmt. Bijvoorbeeld de hele avond niet en dan in de nacht weer wel. Ik merk dat het comfortabeler is wanneer de warmtepomp verwarmt dan wanneer die langzaam aan het afkoelen is.
Tweede reden is het geluid. Wanneer we op bed gaan gaat hij een tijd(je) uit en dat vind ik fijner in slaap vallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_mrPwipSdFBnISgHRne2ipkso4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1WPr4CjuhecUeE23murA0Vpe.jpg?f=fotoalbum_large

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
Toby-Wan schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:58:
[...]

1. 6 kW geschat warmteverlies minus 2.7 kW nominaal vermogen Quatt bij -7 = 3.3 kW 'tekort'

Geen contact gehad met Quatt, wist nagenoeg zeker dat ze 0 medewerking zouden verlenen
Thanks, vergelijkbaar met mijn situatie. Ikzelf kwam ook uit op een 3-fase 6kWh doorstromer of E-CV (zit al op 3 fasen). Maar mijn huis is 120 jaar oud (wel redelijk geïsoleerd) en vandaar dat ik nog een vorstperiode wil afwachten.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
ik verwacht het niet, omdat de Quatt Duo ipv met een stekker aangesloten wordt aan de verplichte werkschakelaar (die je dan wel weer zelf moet gaan regelen, of ze doen dat via coolblue als optie).
De Quatt Duo heeft zijn eigen groep (16A) nodig (advies: plaats hiervoor een alamat ipv een automaat (LS)) waar ook niets anders op mag zitten.

Wat je wel kunt (zo heb ik het gedaan, maar dat was nog in de tijd dat de app nog geen verbruikscijfers had) is een Home Wizzard kWh meter in je groepenkast plaatsen en deze koppelen aan de groep voor deze Quatt Duo.
je mag in ieder geval met een energy socket de warmtepomp niet schakelen, deze moet altijd (ook in de zomer) spanning hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online

Ik gebruik puur voor comfort 'avondverhoging' (je zit dan toch meer stil). Maar verder laat ik hem op 1 temperatuur.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6UYyqolwYVZuSvprzBXVm8bcgbI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yYpMVGS8eD9jSnhm0JkLbSC0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiWeger
  • Laatst online: 30-08 23:03
WAF1 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:15:
[...]

Zover ik kon nagaan werkt Tado met een PID-regeling. Deze kan je zover ik weet dus niet zelf bijstellen en dat is ook niet wensenlijk. Wat ik begrepen heb is dat dit systeem moet leren. Ook de Quatt heeft een PID-regeling. Mijn advies zou daarom zijn kijk het eerst even aan. Mocht er geen verbetering komen dan kun je bij Quatt een ticket inschieten, zij zijn de enigen die de "stooklijn" kunnen aanpassen.

Deel ook op het forum want wat is een lage COP, hoe hoog is je watertemperatuur, heb je vloerverwarming of radiatoren, staan er voldoende radiatoren open enz. Is de Cv-ketel aangeslagen enz. Maak evt. een screenshot. Hoe meer informatie je geeft hoe beter kan een ander je evt. adviseren.

Ik heb ook de Tado een mijn wp is vandaag voor het eerst aan gegaan. Ik draai vandaag met een COP van 5,6 wat ik met radiatoren helemaal niet slecht vind. Ik bedenk dat mijn ventaliatoren nog niet aan zijn gegaan (moet ik aanzetten) dus mogenlijk kan ik de COP nog iets verbeteren. Ik vergelijk mijn situatie dus niet met iemand met vloerverwarming die misschien een COP van 8 of 9 haalt. De buitentemperattur geeft bij mij 13,3 graden aan en mijn watertemperatuur is 36,4 graden. Ik probeerde deze middag de temperatuur van 18,7 graden naar 19,5 graden te verhogen. Ik kan mijn voorstellen dat als het temperatuurverschil groter is de Quatt warmer water gaat maken omdat verschil te overbruggen, deze wil dat namenlijk in een bepaalde tijd doen. Maar ik ben ook maar een leek en probeer ook uit te vinden hoe een en ander werkt, dus mogenlijk zeg ik iets wat niet helemaal klopt. Maar hoe meer informatie je geeft hoe meer mensen bereid zijn om je te helpen, dat is mijn ervaring.

Ondertussen is de kamertemperattuur 19,6 graden en ik zie dat de watertemperatuur even afneemt en dan weer iets toeneemt. Mijn indruk is dat de wp met ongeveer 424 W vermogen stabiel loopt. Hoe lang de runs lopen (Homewizard) dat moet ik nog even afwachten, maar heb dus niet de indruk dat de wp aan en uit gaat. Dus hoe ziet het er bij jou uit?
Misschien moet het systeem inderdaad nog even wat dingen leren bij mij thuis voor ik conclusies ga trekken. Is ook pas de 4e dag dat die aan staat. Dank voor de reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14-09 05:28
[...]

Honeywell Round Modulation bedraad werkt prima, lange runs. Bij de installatie van de Quatt had ik nog een Remeha QSense.gemonteerd, vond de Round mooier regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HarryInia schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:46:
[...]

Afhankelijk van voor/na-seizoen of winter heb ik wel of geen nachtverlaging een beetje afhankelijk van de buitentemperaturen. Onder de 17,5C of 18C heb ik afgelopen jaar niet gezien, maar idd een 0,5C verlaging haal ik er dan ook tussenuit en gaat hij zoveel mogelijk op continue.

Een "betere regeling" gaat ook niet om de 99% beter te krijgen, maar om het comfort in bepaalde situaties iets makkelijker te kunnen verhogen met in stand houden van die 99%.
Bijvoorbeeld met een 20C gemeten op de thermostaat en een WP uit (dus geen warm water door de vloer) kan veel minder aangenaam voelen dan 19,5C op de thermostaat met een WP aan (met warmwater door de vloer). Een 0,1C erbij op het moment dat de WP uit staat en daarmee wel weer even het vloertje warm maakt (200m2) is dan gemakkelijk zonder meteen 0,5C te moeten doen.
Duidelijk.

Ik heb een enkele Quatt en de kamertemperatuur staat nu op 21°C continue.
Warmteverlies (heeft Quatt bij mij op 9,5 in de CIC gepusht) is dusdanig dat Quatt redelijk door blijft pruttelen. Vloer is een aangename 22-23°C.

Misschien is dat dan ook wel een voordeel van 1 enkele Quatt/hoge kamertemperatuur:
bij lage buitentemperaturen moet hij wel aan de slag vanwege dat warmteverlies.

(Screenshot: had een van een "mijn" jongens te klussen in de meterkast: moest ff uurtje stroomloos rond 12.00 uur. 's Morgens was het 21,5, dus Quatt ging uit)

======
Edit: 9,5 is 9500.
Even printje wat ik in januari van Quatt kreeg opgezocht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/51bQ9oIBKpd3QYhhGrnh3KeqRvk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1XJxdG01B60BMXajXNPOi143.png?f=user_large

=======

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FCHZ-B_y6iJpE4hnymW2MAI4YtU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Q71SX1JC9FGo8B4ywuzMX89.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Friezin op 01-10-2024 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalmonAce
MacD007 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:00:
[...]
hou rekening mee dat "oude radiatoren"niet altijd slecht zijn, dus daar zou ik nog wel even mee wachten voor dat je mogelijk goud gaat weggooien. plaats eens een foto van het type hier op de site.
zolang ze niet droog staan, met name oude typen kunnen dan gaan lekken, dus niet droog wegzetten.

Bedankt dat je mee wil denken! Ik heb fotos toegevoegd. Ik heb geen idee behalve dat het oud spul is.

[...]
Nee, niet bepaald, waarom gebruik je geen IR paneel, deze kosten niet veel en zijn veel efficenter dan een elektrische kachel.

Ik heb een olie gevuld kacheltje, die blijven best lang warm als je ze aan hebt gehad, met ingebouwde thermostaat. Werkt echt prima in mijn ervaring. Vind bij IR panelen dat de straling toch net te gericht is.

[...]
Quatt gaat niet passief koelen, daarvoor hebben ze de Chill ontwikkeld.
zeker voor een ruimte die je niet continu verwarmd zou ik eerder kiezen voor of bestaand of normale radiatoren type T22 of T33 met radiatorventilatoren (zelfbouw of kant en klaar) onder de streep ben je dan veel goedkoper uit.
dus als ik het goed snap heb je onder alleen vloerverwarming en boven dan twee radiatoren die je apart wil laten aansturen (warmte vragen), dat zou wel eens problemen kunnen geven. wat je wel kunt is de twee als slave gebruiken zonder dat deze zelf warmte kunnen vragen, want voor de Quatt heb je gewoon meer open radiaoren nodig, anders gaat deze pendelen, wil je niet.

Oke dat is wel jammer, volgens de accountmanager zou het passief koelen moet kunnen maar ik had al mijn bedenkingen bij zijn technische achtergrond. Ik dacht zelf te begrijpen dat passief wel kon met circa 17 graden water maar niet lager ivm condensvorming. Je hebt het goed ja, ik heb boven radiatoren, die waren aangesloten op een cv ketel die het niet meer doet. Beneden is er vloerverwarming (boven niet mogelijk ivm ophoging en laag plafond)

[...]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/04OSCVT2C7LnOgweE_jZGn5tiPs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3viwVjKmYWujGWhdHBkbgfe3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vTCfKcQDilS66UZ6KvbE3l1bkjs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MQxxRzBesGTyor1RblK3uzIi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o3syec_rH4v0rkn14znArj0IWAY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/taEe0Ni1RpHEaGtmPZQwPmGL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:21

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 08:36
Vetifuro schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 08:51:
[...]

Heb je foto's van hoe de Quatt bij jou op de dakkapel is geplaatst? Ik wil mogelijk een Quatt Duo op de dakkapel laten plaatsen, maar maak me zorgen inderdaad over het geluid.. De dakkapel bij mij zit boven de badkamer, niet boven een slaapkamer. Dat scheelt misschien al. Eventuele foto's mag ook in PM.
Nee, sorry. Ik had wel foto’s gevraagd aan de installateur, en die heeft hij ook gemaakt, maar nooit toegestuurd gekregen.

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Zoals ik eerder aangaf, dat principe klopt wel, maar het gaat om balans.
In dit filmpje ook:
- de koudere kamer bespaart 4.2% energie vanwege lager verschil met buitentemperatuur
- de warmtepomp moet van 46 naar 52 graden en heeft dan 6% meer energie nodig.
En het filmpje geeft duidelijk aan: “per situatie bekijken, niet Blunt toepassen”.

In het geval waar dit allemaal mee begon:
Een woonkamer met vloerverwarming met enorm oppervlakte die op veel lagere water temperatuur draait.
Een bovenverdieping die eventueel met radiatoren verwarmd kan worden die een hogere watertemperatuur nodig hebben.
Dat gaat denk ik niet efficiënt zijn.

Kortom… het gaat om de balans.

@Doesnotcompute : ook helemaal eens. Zeer zeker vocht in de gaten houden.

Overigens… dit verlies van efficiëntie bij hogere watertemperatuur geeft nog maar eens aan dat radiator ventilatoren plaatsen erg nuttig is. Ik zelf heb die zelf gemaakt met pc ventilatoren. Die zijn stiller en verplaatsen meer lucht dan de speedfans.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
@SalmonAce
Dus T20 (zonder lamellen) en T21/22 ( met enkel/dubbel lamellen) foto 1 + 3
T10 of T11 (met lamellen) foto 2
Kleine Tip: Eea staat ook in de TS, dus mogelijk deze ook eens doorlezen.

T20 cq T10/T11 zou ik wel vervangen en dan ook kijken of deze iets groter geplaatst kunnen worden.

[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 01-10-2024 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Laatst online: 15-09 09:41
Morgen bij mn ouders huisbezoek van Quatt. Hopelijk krijgen ze nog voor de prijsverhoging een offerte toegestuurd.

Wel een nieuw bijzonder probleem gevonden bij hun als gevolg van geklaag over bonkende radiatoren na het installeren van de Tado knoppen (voorheen stond alles open, ook niet voor niets):

De CV zit verkeerd om aangesloten. Hierdoor is de stroomrichting van 8 van de in totaal 12 radiatoren verkeerd om. Er is dus ook verkeerd voort geborduurd op eerder werk, gezien de aansluiting en locatie van de andere 4 radiatoren.

Binnenkort dus de CV andersom aansluiten, 4 radiatoren andersom aansluiten en 4 kranen vervangen voor thermostaatkranen. Quatt maar even niets vermelden, voordat ze achteraan de planning komen :P

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirkde
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 15-09 19:34
VindiGoosh schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 21:18:
Morgen bij mn ouders huisbezoek van Quatt. Hopelijk krijgen ze nog voor de prijsverhoging een offerte toegestuurd.
Volgens mij is het zo dat als je voor 14 oktober een adviesgesprek aan vraagt en vervolgens binnen 7 dagen na het gesprek de offerte accepteert je gewoon de oude prijs krijgt.

120 m2 vrijstaand huis 1970 | enkele Quatt | 12 radiatoren t22 | Hr++ glas, spouwmuurisolatie | 12000 Wp zonnepanelen | Honeywell T6 |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shoot_me507
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-08 13:35
Stefannn schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:48:
[...]

Zoals ik eerder aangaf, dat principe klopt wel, maar het gaat om balans.
In dit filmpje ook:
- de koudere kamer bespaart 4.2% energie vanwege lager verschil met buitentemperatuur
- de warmtepomp moet van 46 naar 52 graden en heeft dan 6% meer energie nodig.
En het filmpje geeft duidelijk aan: “per situatie bekijken, niet Blunt toepassen”.

In het geval waar dit allemaal mee begon:
Een woonkamer met vloerverwarming met enorm oppervlakte die op veel lagere water temperatuur draait.
Een bovenverdieping die eventueel met radiatoren verwarmd kan worden die een hogere watertemperatuur nodig hebben.
Dat gaat denk ik niet efficiënt zijn.

Kortom… het gaat om de balans.

@Doesnotcompute : ook helemaal eens. Zeer zeker vocht in de gaten houden.

Overigens… dit verlies van efficiëntie bij hogere watertemperatuur geeft nog maar eens aan dat radiator ventilatoren plaatsen erg nuttig is. Ik zelf heb die zelf gemaakt met pc ventilatoren. Die zijn stiller en verplaatsen meer lucht dan de speedfans.
Door ook de radiatoren open te zetten op de overige verdiepingen/kamers vergroot je de afgiftecapaciteit.
Hierdoor liften die ruimtes niet meer "mee" op je vloerverwarming.
Hierdor zal de aanvoertemperatuur over het gehele systeem minder zijn.
Dit vergroot de COP en zal daarmee onderaan de streep minder energie kosten.

Als je het niet erg vindt om de andere ruimtes steenkoud te houden en de binnenpandse isolatie is goed, dan gaat bovenstaande wellicht niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Herkenbaar die radiatoren. Die van mij zijn op sommige plekken nog ouder.
Morgen ga ik er zelf 2 vervangen als dat lukt.
Hier de plaatselijke handelsonderneming opgezocht en een gloednieuwe 60x200 T22 en een 50x180 T22 op de kop getikt.
De eerste komt in het meest koude vertrek en de andere in een slaapkamer waar het soms onder de 6 graden is. :|
Mocht alles goed gaan vervang ik een 50x180 voor een 60x200 T22 en gang ik daar die heatfans onder.
Ben echt heel benieuwd hoe het straks gaat met een Duo en of het comfort beter gaat worden als ik meer ruimtes ga verwarmen. Nog 14 dagen. :+

Vraag: hoe gaat de Quatt om met radiatoren die je soms open of dicht zet? Gooi je dan het hele zelf lerende gebeuren in de war?

[ Voor 4% gewijzigd door CPM op 01-10-2024 22:39 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
TeslaNerd schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:05:
[...]

Dat de CiC het temperatuurverschil in een door Quatt bepaalde tijd wil overbruggen is lijkt mij de oorzaak van veel regelproblemen.
Met een paar extra in de app in te stellen parameters in een advanced settings pagina in de app voor reactiesnelheid en maximale watertemperatuur zullen veel regelproblemen door gebruikers met afwijkende woning en/of cv inrichting zelf kunnen worden opgelost. En vergeet dan niet een button met “reset to Quatt default” voor klanten die terug willen naar de standaardinstellingen van Quatt.
De voor regelproblemen totaal nutteloze serviceafdeling van Quatt met onkundige en overbodige tussenlagen tussen klant en de werkelijke engineers bij Quatt zal hier zeker ook van profiteren
Die overbrugging in tijd is dus iets wat ik aanneem. Ze zullen ergens in de software bepaalt hebben (dat denk ik dus = hypothese) wanneer de CV-ketel moet bijspringen. Je kunt zover ik weet bij Quatt niet de flow veranderen om op die manier de afgifte te kunnen beïnvloeden. En hoewel jij er meer verstand van hebt, denk ik dus ook dat daardoor problemen kunnen onstaan.

Quatt is echt een product als je niet zelf wil Tweaken. Maar persoonlijk verwacht ik wel dat ze in de toekomst meer settingen vrij zullen geven zoals jij beschrijft. Ze zullen deze in ieder geval aan Installateurs vrij gaan geven. Maar voor nu is het "veilig" dat niet iedereen met zijn tengels aan de settingen kunnen zitten. Voor hun is belangrijk om nu zoveel mogenlijk (gestandaardiseerd) informatie te verzamelen. Werken de dingen zoals ze hadden uitgedacht. Ze hebben bijv. de SPF-waarde voor huizen met radiatoren (in Nederland) naar beneden moeten bijstellen. Het werkt natuurlijk echt anders dan de installateur die de wp zo goed mogenlijk op jouw huis aanpast. Maar er zijn zat installateurs die er ook niet voldoende verstand van hebben en bij problemen ook afhankelijk zijn van de fabrikant.

Inderdaad denk ik dat de 1e lijns helpdesk voor afwijkende gevallen niet voldoende deskundig is. Ik verbaas mij dan ook dat helpdesk een klant niet zelf kan vertellen dat als deze een Everhome thermostaat heeft, deze via de watertemperatuur wordt ingeregeld, het staat in hun eigen informatie. Maar mogenlijk heeft de helpdeskmedewerker nog nooit een Quatt van dichtbij gezien. Maar omdat de Quatt gebouwd is voor een gemiddeld rijtjeshuis, de Quatt is gebouwd voor de Nederlandse situatie, is het dus ook belangrijk, als je vragen stelt in dit forum, om een beetje jouw specifieke situatie te beschrijven. Het is aanemenlijk dat in een Friese woonboederij, het warmteverlies niet op de standaard manier (van Quatt) valt te berekenen. Neemt niet weg dat ook daar de Quatt goed resultaat kan behalen maar waarschijnlijk moeten er wel settingen worden aangepast. Maar eerst moet je uitsluiten of er bij jouw thuis niet iets fout gaat. Onvoldoende volume, niet goed waterzijdig ingeregeld, warmtelekkage, problemen met de vloerverwarming enz. Vaak kunnen andere forumleden daar wel iets zinnigs over zeggen.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Dirkde schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:12:
[...]

Volgens mij is het zo dat als je voor 14 oktober een adviesgesprek aan vraagt en vervolgens binnen 7 dagen na het gesprek de offerte accepteert je gewoon de oude prijs krijgt.
Daar hoop ik dan wel op. Binnen 7 dagen zou in dit geval ook nog voor 14 oktober zijn.

Hoe zit het trouwens met se referral links? Mijn pa komt letterlijk door mij bij Quatt uit, maar hoe kom ik aan mijn referral link voor hem?

Hoe is dat bij jullie gegaan?

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
VindiGoosh schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 06:44:
[...

Hoe zit het trouwens met se referral links? Mijn pa komt letterlijk door mij bij Quatt uit, maar hoe kom ik aan mijn referral link voor hem?

Tijdens het intakegesprek tussen je vader en Quatt moet hij jouw mailadres doorgeven, dan is het geregeld. Dat is de eenvoudigste methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Star65 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 07:04:
[...]

Tijdens het intakegesprek tussen je vader en Quatt moet hij jouw mailadres doorgeven, dan is het geregeld. Dat is de eenvoudigste methode.
Ohh perfect, dankjewel 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rethorb
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 09-10-2024
Afgelopen week twee keer een maximaal test gedaan (+4C) van mijn Quatt Duo. Steeds als ik dat doe knalt de schakelaar in de groepenkast er uit. Dat gebeurt net iets boven de 2 kW elektra vraag. Iemand enig idee hoe dat kan? Het is aangelegd door een elektricien volgens de specificaties van Quatt. Ik heb ook al een ticket bij Quatt, maar misschien dat iemand hier een idee heeft?

Voorlopig is het nog geen probleem, maar als strak de winter komt is het fijn om opgelost te hebben :-).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hSd2FTqDg93_UZ3OHosh1BUACj4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G2pBHgFd1JoGAHbGXag1bsjF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQG-EfRXDREa78X_vnkLC5ZGAkM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KQmdJ2Ky6GPuDkcipJfo1mN5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dylanf97
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:23
Rethorb schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:36:
Afgelopen week twee keer een maximaal test gedaan (+4C) van mijn Quatt Duo. Steeds als ik dat doe knalt de schakelaar in de groepenkast er uit. Dat gebeurt net iets boven de 2 kW elektra vraag. Iemand enig idee hoe dat kan? Het is aangelegd door een elektricien volgens de specificaties van Quatt. Ik heb ook al een ticket bij Quatt, maar misschien dat iemand hier een idee heeft?

Voorlopig is het nog geen probleem, maar als strak de winter komt is het fijn om opgelost te hebben :-).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als de Quatt is afgezekerd met die B6 automaat kan ik me zomaar voorstellen dat die eruit knalt bij 2kW vraag.
Quatt schrijft een afzekering voor van 16A, dan heb je een B16 automaat nodig.

Bij 2kW vraag je zo'n 8,5A van een automaat die bij 6A geacht wordt uit te schakelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Dylanf97 op 02-10-2024 10:44 ]

https://dylight3dprints.etsy.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukesEmmen
  • Laatst online: 16-09 20:29
Beste tweakers,

Omdat Quatt niet reageert op mijn vraag stel ik hem hier maar even.

In de woonkamer wordt a.s. zaterdag wegens lekkage een radiator vervangen. Omdat volgens Quatt je niet zomaar de stekker van de Quatt uit het stopcontact mag halen, heb ik gevraagd om een stappenplan.
Hoe kun je het beste de radiator vervangen, zonder schade aan de Quatt te veroorzaken?

Huis 2-onder-1 kap uit 1958, 135 m2 woonoppervlak, spouwisolatie 2007, vloerisolatie 2015, overal HR+++, radiatoren op beneden-en bovenverdieping, keuken vvw, QuattHybrid juni 2023.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:20

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is de verkeerde automaat! 1 Quatt heeft 10A, een duo Quatt moet afgezekerd worden op 16A.
Dus je elektricien heeft (waarschijnlijk per ongeluk) een 6A aardlekautomaat gebruikt.
Dit moet je echt (laten) vervangen door de B16

(de 6A is maximaal ongeveer 1300Watt, een enkele quatt trekt in de winter boven de 2000Watt op max)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:20
DukesEmmen schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:47:
Beste tweakers,

In de woonkamer wordt a.s. zaterdag wegens lekkage een radiator vervangen. Omdat volgens Quatt je niet zomaar de stekker van de Quatt uit het stopcontact mag halen, heb ik gevraagd om een stappenplan.
Hoe kun je het beste de radiator vervangen, zonder schade aan de Quatt te veroorzaken?
Als hij draait niet de stekker eruit trekken. tijdelijk als hij stil staat is geen probleem.
Dus: zorgen dat de Quatt niet draait en CV ook uit staat. Dan de stekker van Quatt, CIC en CV loshalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 20:23

OmeJoyo

This is me

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een Quatt kan nooit op een B6 automaat, dit is een fout van de elektricien.

Een B6 is ook nog duurder dan een B16 omdat die laatste veel meer verkocht wordt.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Daar hoop ik dan wel op. Binnen 7 dagen zou in dit geval ook nog voor 14 oktober zijn.

In de app is daar een aparte functie bij, anders zoals genoemd jou mail adres wat bij Quatt bekend is doorgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Dubbel

[ Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 02-10-2024 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

CPM schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:35:
[...]
Vraag: hoe gaat de Quatt om met radiatoren die je soms open of dicht zet? Gooi je dan het hele zelf lerende gebeuren in de war?
CiC: Ondanks inspanning van de Quatt komt er nu koud water terug (omdat er een thermostaat open gaat), dan moet ik de Quatt wat harder laten draaien.

Dus het kan wat schommelingen geven, maar als je dit met 1 radiator doet, zal het wel meevallen.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

DukesEmmen schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:47:
Beste tweakers,

Stekker mag best even uit de Quatt. Eerst thermostaat omlaag, zodat hij uit staat.
Maar (compressor in de Quatt) niet te lang uit laten, dan kan hij vast komen te zitten.

edit: Misschien is (blz5 van) Quatt handleiding CVketel onderhoud wel handig. https://support.quatt.io/...eiding-cv-ketel-onderhoud

[ Voor 10% gewijzigd door SBL op 02-10-2024 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
Toby-Wan schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:58:
[...]

Je bent nu dus voor verwarming FE. Maar verwarm je je tapwater nog wel met de CV? Dat begrijp ik teminste uit je onderschrift. Of loopt je onderschrift nog achter?

Er zijn tweakers die wel "ondersteuning" hebben gekregen bij het FE gaan van Quatt en andere weer niet.

In iedergeval is het interresant om te lezen hoe anderen het aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalmonAce
Bij die op foto 1 en 3 (is dezelfde radiator wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
WAF1 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:03:
[...]
Je bent nu dus voor verwarming FE. Maar verwarm je je tapwater nog wel met de CV? Dat begrijp ik teminste uit je onderschrift. Of loopt je onderschrift nog achter?
dat klopt, voor warm water ga ik binnenkort oplossing (een warmtepomp- of E-boiler) zoeken. maar ik wilde eerst zeker zijn dat de verwarming goed werkt.
Er zijn tweakers die wel "ondersteuning" hebben gekregen bij het FE gaan van Quatt en andere weer niet.
In iedergeval is het interresant om te lezen hoe anderen het aanpakken.
dit ligt denk ik ook deels aan de gekozen oplossing, en hoe 'dicht' die bij de door Quatt gehanteerde standaard staat. een elektrische CV kan letterlijk een 'drop in'-vervanging zijn.

met name i.v.m ruimtegebrek heb ik voor andere oplossing gekozen die van een iets ander principe uit gaat, maar wel volledig technisch equivalent is. een bevriende installateur had Quatt gebeld over een soortgelijke oplossing als die van mij en die kreeg nul op zn rekest.

Pagina: 1 ... 106 ... 279 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.