Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-09 19:41
DukesEmmen schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:47:
Beste tweakers,

Omdat Quatt niet reageert op mijn vraag stel ik hem hier maar even.

In de woonkamer wordt a.s. zaterdag wegens lekkage een radiator vervangen. Omdat volgens Quatt je niet zomaar de stekker van de Quatt uit het stopcontact mag halen, heb ik gevraagd om een stappenplan.
Hoe kun je het beste de radiator vervangen, zonder schade aan de Quatt te veroorzaken?
Druk in de app. op het derde icoontje (wit rechthoekje met rondje). Open help center-bekijk support artikelen-B2B-handleiding ketelonderhoud. Er staat ook een telefoonnummer mocht de monteur hulp nodig hebben.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalmonAce
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13-05 16:20
Ik ben nog op zoek naar het antwoord op mijn vraag wat ik het beste kan doen op mijn bovenverdieping.

Ik heb op de begane grond een Nefit ketel die de vloerverwarming vult. Naar boven zijn wel leidingen getrokken naar 2 van de 3 slaapkamers. Die zijn niet aangesloten momenteel. Zelf had ik Strada hybrids op het oog ivm passief koelen, naar op het forum begrijp dat dit niet gaat? Op de site van Quatt zijn ze hier wat vaag over (kan in theorie maar lichtvochtigheid stijgt).

Graag jullie advies wat Dan wel goed combineert met vloerverwarming. Ik had zelf tado v3 met twee slimme radiator knoppen op het oog. Heb deze vraag ook retour gestuurd op het aanbod van Quatt maar helaas geen antwoord.

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 23:03
Ik zie op de "home" pagina van de App nu ook een oranje teken tussen Warmte en Elektriciteit, en ik zie een miniscuul groen lijntje als de Quatts in werking zijn ( rechts onder in het huis) Iemand een idee wat deze voorstellen ?

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20:30
robmaas schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 18:30:
Ik zie op de "home" pagina van de App nu ook een oranje teken tussen Warmte en Elektriciteit, en ik zie een miniscuul groen lijntje als de Quatts in werking zijn ( rechts onder in het huis) Iemand een idee wat deze voorstellen ?
Klik op het informatie buttontje rechtsboven in dat scherm voor alle info. Dat groene lijntje zegt mij niets.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:28
Groene lijntje stelt de power supply voor naar de Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiWeger
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 30-08 23:03
WAF1 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:15:
[...]

Zover ik kon nagaan werkt Tado met een PID-regeling. Deze kan je zover ik weet dus niet zelf bijstellen en dat is ook niet wensenlijk. Wat ik begrepen heb is dat dit systeem moet leren. Ook de Quatt heeft een PID-regeling. Mijn advies zou daarom zijn kijk het eerst even aan. Mocht er geen verbetering komen dan kun je bij Quatt een ticket inschieten, zij zijn de enigen die de "stooklijn" kunnen aanpassen.

Deel ook op het forum want wat is een lage COP, hoe hoog is je watertemperatuur, heb je vloerverwarming of radiatoren, staan er voldoende radiatoren open enz. Is de Cv-ketel aangeslagen enz. Maak evt. een screenshot. Hoe meer informatie je geeft hoe beter kan een ander je evt. adviseren.

Ik heb ook de Tado een mijn wp is vandaag voor het eerst aan gegaan. Ik draai vandaag met een COP van 5,6 wat ik met radiatoren helemaal niet slecht vind. Ik bedenk dat mijn ventaliatoren nog niet aan zijn gegaan (moet ik aanzetten) dus mogenlijk kan ik de COP nog iets verbeteren. Ik vergelijk mijn situatie dus niet met iemand met vloerverwarming die misschien een COP van 8 of 9 haalt. De buitentemperattur geeft bij mij 13,3 graden aan en mijn watertemperatuur is 36,4 graden. Ik probeerde deze middag de temperatuur van 18,7 graden naar 19,5 graden te verhogen. Ik kan mijn voorstellen dat als het temperatuurverschil groter is de Quatt warmer water gaat maken omdat verschil te overbruggen, deze wil dat namenlijk in een bepaalde tijd doen. Maar ik ben ook maar een leek en probeer ook uit te vinden hoe een en ander werkt, dus mogenlijk zeg ik iets wat niet helemaal klopt. Maar hoe meer informatie je geeft hoe meer mensen bereid zijn om je te helpen, dat is mijn ervaring.

Ondertussen is de kamertemperattuur 19,6 graden en ik zie dat de watertemperatuur even afneemt en dan weer iets toeneemt. Mijn indruk is dat de wp met ongeveer 424 W vermogen stabiel loopt. Hoe lang de runs lopen (Homewizard) dat moet ik nog even afwachten, maar heb dus niet de indruk dat de wp aan en uit gaat. Dus hoe ziet het er bij jou uit?
Ik denk dat mijn afgiftesysteem in huis niet genoeg warmte kwijt kan waardoor de warmtepomp niet erg efficiënt draait. Haal COP dagelijks van rond de 4. Heb beneden ook maar een 2 radiatoren. 1 op de gang en een brede in de woonkamer van rond de 2 meter breed bij 50cm hoog, hier wel radiatorfolie en radiatorventilatoren aan toe gevoegd om de luchtstroom te verhogen. Ik denk dat ik naar andere oplossingen moet kijken om mijn afgifte systeem te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:51
KaiWeger schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 18:47:
[...]

Ik denk dat mijn afgiftesysteem in huis niet genoeg warmte kwijt kan waardoor de warmtepomp niet erg efficiënt draait. Haal COP dagelijks van rond de 4. Heb beneden ook maar een 2 radiatoren. 1 op de gang en een brede in de woonkamer van rond de 2 meter breed bij 50cm hoog, hier wel radiatorfolie en radiatorventilatoren aan toe gevoegd om de luchtstroom te verhogen. Ik denk dat ik naar andere oplossingen moet kijken om mijn afgifte systeem te verbeteren.
Boven openzetten.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:23
[...]

Het is belangrijk om je flow door alle radiatoren in huis netjes in balans te krijgen.
- Staan er radiatoren te ver dicht, dan verlies je afgifte vermogen.
- Staan er radiatoren te ver open dan kunnen ze de warmte niet kwijt en sturen ze het water heet terug.

Met een infrarood thermometer (15 a 20 euro) kan je de aanvoer boven en de retour beneden aan de radiator vergelijken. Doe dit voor alle radiatoren in huis terwijl ze vol open staan.
De radiator met de heetste retour moet je verder knijpen (ouderwetse draaiknop of moderne retourventiel indien aanwezig).
Na ongeveer 15 minuten kan je weer meten en stellen aan de radiator met de warmste retour.
Doe dit net zolang totdat alle radiatoren goed warm worden. Verder van de CV ketel is meestal kouder, dus dan boven alles wat verder knijpen,

Zodra je tevreden bent over de balans kan je met een permanent marker aangeven wat de "maximale" stand is van elke ouderwetse draaiknop radiator. Je kan ook wat schilderstape of stickers gebruiken om het wat minder permanent te maken.

Zodra alles in balans is zou de Quatt een lagere aanvoertemperatuur moeten leveren en dus een betere COP.

Zodra het wat kouder wordt kan je natuurlijk nog wat spelen met ruimtes die minder warm moeten worden. Zet die gerust verder dicht als de ruimte te warm wordt. Dat levert niks op qua besparing, maar onprettig warm is ook niet goed.

Je kan eventueel ook radiatoren vervangen of bij plaatsen. Mocht je willen weten wat die nu leveren bij een bepaalde temperatuur, dan kan je deze tool gebruiken:
https://www.climatebooste...or-radiatorpro-verwarming

Een mooie optie is vloerverwarming, maar dat is wel een hoop gedoe in huis. Een radiator vervangen is echt wel in een paar uurtjes gedaan als je weet waar je mee bezig bent. Vloerverwarming plaatsen is echt een project dat je niet zomaar even tussendoor doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiWeger
netappie schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 19:17:
[...]

Het is belangrijk om je flow door alle radiatoren in huis netjes in balans te krijgen.
- Staan er radiatoren te ver dicht, dan verlies je afgifte vermogen.
- Staan er radiatoren te ver open dan kunnen ze de warmte niet kwijt en sturen ze het water heet terug.

Met een infrarood thermometer (15 a 20 euro) kan je de aanvoer boven en de retour beneden aan de radiator vergelijken. Doe dit voor alle radiatoren in huis terwijl ze vol open staan.
De radiator met de heetste retour moet je verder knijpen (ouderwetse draaiknop of moderne retourventiel indien aanwezig).
Na ongeveer 15 minuten kan je weer meten en stellen aan de radiator met de warmste retour.
Doe dit net zolang totdat alle radiatoren goed warm worden. Verder van de CV ketel is meestal kouder, dus dan boven alles wat verder knijpen,

Zodra je tevreden bent over de balans kan je met een permanent marker aangeven wat de "maximale" stand is van elke ouderwetse draaiknop radiator. Je kan ook wat schilderstape of stickers gebruiken om het wat minder permanent te maken.

Zodra alles in balans is zou de Quatt een lagere aanvoertemperatuur moeten leveren en dus een betere COP.

Zodra het wat kouder wordt kan je natuurlijk nog wat spelen met ruimtes die minder warm moeten worden. Zet die gerust verder dicht als de ruimte te warm wordt. Dat levert niks op qua besparing, maar onprettig warm is ook niet goed.

Je kan eventueel ook radiatoren vervangen of bij plaatsen. Mocht je willen weten wat die nu leveren bij een bepaalde temperatuur, dan kan je deze tool gebruiken:
https://www.climatebooste...or-radiatorpro-verwarming

Een mooie optie is vloerverwarming, maar dat is wel een hoop gedoe in huis. Een radiator vervangen is echt wel in een paar uurtjes gedaan als je weet waar je mee bezig bent. Vloerverwarming plaatsen is echt een project dat je niet zomaar even tussendoor doet.
Dank voor het heldere verhaal. Ga ik dat proberen en hopen dat het systeem zo wat beter gaat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
KaiWeger schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 19:33:
[...]

Dank voor het heldere verhaal. Ga ik dat proberen en hopen dat het systeem zo wat beter gaat draaien.
Veel succes. Ik had zelf even een spreadsheet geknutseld met alle vertrekken en radiatoren en dan in de kolom een aanvoer, retour en stand per meting.

Bij de oude draaiknoppen kan je 2x rond dus dan noteer ik de stand bij elke meting als volgt.

Dicht: 0
1/4
2/4
3/4
1x rond: 1
5/4
6/4
7/4
Open: 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:40
DukesEmmen schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:47:
Beste tweakers,

Omdat Quatt niet reageert op mijn vraag stel ik hem hier maar even.

In de woonkamer wordt a.s. zaterdag wegens lekkage een radiator vervangen. Omdat volgens Quatt je niet zomaar de stekker van de Quatt uit het stopcontact mag halen, heb ik gevraagd om een stappenplan.
Hoe kun je het beste de radiator vervangen, zonder schade aan de Quatt te veroorzaken?
Laatst zelfde gehad en ik heb deze handleiding gevolgt:

https://support.quatt.io/...eiding-cv-ketel-onderhoud

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:51
Misschien moet dat groene lijntje groene stroom voorstellen!

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorenzof
  • Laatst online: 12-11-2024
goede avond iedereen!
Allereerst sorry als mijn Nederlands niet perfect is, ik gebruik google translate..

Ik heb contact gehad met Quatt, de online inspectie gedaan en nu 99eur betaald voor mijn installatie van een Quatt Duo

Mijn huis is vrij modern (2016, A-label) en ik installeer de duo voor toekomstbestendigheid voor volledige elektriciteit, ook al heb ik het niet echt nodig, met de zomeraanbieding was het een mooie prijs.

Mijn terugverdientijd zal niet gemakkelijk zijn, het verbruik van de vorige eigenaar was 660m3, dus het zal even duren om het terug te verdienen, maar ik denk dat het een goede investering is voor de waarde van het huis en de omgeving.

We hebben al een Tado-systeem, dat de vloerverwarming op de begane grond en twee radiatorknoppen in andere kamers regelt, andere radiatoren hebben standaard 1-5 knoppen.

Ik heb 2kW zonnepanelen op het dak, niet genoeg om het warmtepompverbruik te dekken, maar ze kunnen helpen om export naar het net te voorkomen.

Enkele vragen:
- Ik gebruik Tibber, wat betekent dat de elektriciteitsprijs tijdens de eendtijden erg kan variëren. Heeft iemand een goede manier om de Tado zo in te stellen dat de verwarming tijdens goedkope prijzen omhoog gaat en tijdens dure tijden omlaag?
door het duo te hebben zou ik in staat moeten zijn om meer warmte te "crunchen" tijdens de goedkope tijden
Toen ik las over het houden van "bijna constante temperatuur", dacht ik eraan om de temperatuur 's ochtends en 's avonds 0,5C lager te zetten en 's middags en 's nachts omhoog te zetten. Maar ik heb Home Assistant, dus ik kan iets "slimmer" doen

- mijn laatste CV-inspectie was bijna 2 jaar geleden, als ik het goed begrijp moet ik hem elke 2 jaar inspecteren, is het logischer om de inspectie vóór de installatie te doen (minder problemen voor de controle) of wanneer alles klaar is?

- we overwegen om de warmtepomp op het platte dak te installeren, ik maak me een beetje zorgen over schaduwen die een of meer zonnepanelen blokkeren, controleren de Quatt-technici dit meestal?

super bedankt!
Lorenzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

[...]
COP 4 is niet heel hoog nu inderdaad. Bij wat voor watertemperaturen?
Mijn Quatt heeft 2okt best lang gedraaid. 7kWh elektriciteit erin gegaan. COP van 6,1 bij watertemperatuur van ~35graden. Buiten ~10graden.
Ik denk dat de meesten hier lagere watertemperaturen en een hogere COP hadden vandaag, want ik heb geen ruim afgiftesysteem.

Dus jouw COP van 4 kan door slecht afgiftesysteem komen. Waren je watertemperaturen rond de ~45 graden?
Dan zijn er inderdaad wat aanpassingen gewenst. Heb je goed ingeregeld?

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
SalmonAce schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 18:17:
Ik ben nog op zoek naar het antwoord op mijn vraag wat ik het beste kan doen op mijn bovenverdieping.

Ik heb op de begane grond een Nefit ketel die de vloerverwarming vult. Naar boven zijn wel leidingen getrokken naar 2 van de 3 slaapkamers. Die zijn niet aangesloten momenteel. Zelf had ik Strada hybrids op het oog ivm passief koelen, naar op het forum begrijp dat dit niet gaat? Op de site van Quatt zijn ze hier wat vaag over (kan in theorie maar lichtvochtigheid stijgt).

Graag jullie advies wat Dan wel goed combineert met vloerverwarming. Ik had zelf tado v3 met twee slimme radiator knoppen op het oog. Heb deze vraag ook retour gestuurd op het aanbod van Quatt maar helaas geen antwoord.

Bij voorbaat dank!
Je kan zover ik weet een Quatt niet manueel op koelen zetten.
De koelfunctie zal waarschijnlijk alleen icm hun eigen chill actief worden.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Bij voorbaat dank!
Ik weet niet goed wat jij wilt/nodig hebt. Verwarmingen niet aangesloten, dus niet nodig? Maar wel dure Strada's op het oog dus heel erg nodig?
En ik weet dat Quatt voor koelen (belangrijk voor jou?) vooralsnog maar 1 optie heeft: de Chill en die is nog niet leverbaar.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Hoe gaat het rendement van jullie Quatt?
Ik heb volgens mij niets aan het systeem veranderd.
Maar de paarse data van vandaag ziet er wel veel beter uit dan vorig stookseizoen (blauw)!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTMSQ8J35hbsPT7ZmgX3S6YVFlw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wl8WqfdlErB2I9uaEfDoW2yD.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:21
SBL schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 02:23:
Maar de paarse data van vandaag ziet er wel veel beter uit dan vorig stookseizoen (blauw)!

[Afbeelding]
Hoewel hij hier nog maar 2 dagen bezig is, lijkt het in vergelijking met eerste week stookseizoen 2023 met vergelijkbare graaddagen wel substantieel beter (COP 6.7 vs 5.6)
Hier ook niks aan afgifte veranderd

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 00:07
Toby-Wan schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:46:
dat klopt, voor warm water ga ik binnenkort oplossing (een warmtepomp- of E-boiler) zoeken. maar ik wilde eerst zeker zijn dat de verwarming goed werkt.
Beetje off topic, al zullen velen deze zorg hebben.
Maar ik zou een Eboiler sterk afraden.
Ik heb zelf een zonneboiler met E element voor als er niet genoeg zon is.
Als er geen zon is gebruik ik ongeveer net zoveel electriciteit om de boiler ook temperatuur te houden dan dat ik gebruik om te douchen. Isolatie van die dingen is bar slecht.
Als ik opnieuw zou beginnen zou ik geen zonneboiler nemen maar een douche met WTW op de afvoer verwarmd door een doorstromer. Gecombineerd met stroom bewaking in de meterkast die de grootverbruikers “allocceert” zodanig dat de boel niet in overbelasting gaat.
Een aparte warmtepomp voor douche “kan”, maar is erg groot, ook daar heb je aardig wat stand verlies en warmtepomp zit niet in zijn meest efficiënte range.

[ Voor 8% gewijzigd door Stefannn op 03-10-2024 07:54 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn

[Afbeelding]
Als je echt niks hebt veranderd,
Natuurkundig is het enige dat ik als verklaring kan verzinnen dat de flow lager is.
Lagere flow = hoger verschil ingaande VS uitgaande temperatuur, dat is SLECHT voor de cop op basis van gemiddelde in/uit temperatuur. Maar omdat de delta groter is ziet het er dan goed uit voor de uitgaande temperatuur.
(Daar zou ik nog een denkfout kunnen hebben… maar in ieder geval… flow en delta T checken).
Of ze hebben een foutje in de electriciteits berekening opgelost of juist geïntroduceerd.

[ Voor 13% gewijzigd door Stefannn op 03-10-2024 08:03 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
Stefannn schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 07:59:
[...]

Natuurkundig is het enige dat ik als verklaring kan verzinnen dat de flow lager is.
Lagere flow = hoger verschil ingaande VS uitgaande temperatuur, dat is SLECHT voor de cop op basis van gemiddelde in/uit temperatuur. Maar omdat de delta groter is ziet het er dan goed uit voor de uitgaande temperatuur.
(Daar zou ik nog een denkfout kunnen hebben… maar in ieder geval… flow en delta T checken).
Of ze hebben een foutje in de electriciteits berekening opgelost of juist geïntroduceerd.
Ze kunnen aanpassingen aan de aansturing hebben gedaan zodat de Quatt rustiger en daarmee met grotere COP stookt

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
[...]

De flow is nog steeds 800 liter per uur.
Het lijkt er wel op dat ze de minimum modulatie wat verlaagd hebben. Ik zie regelmatig 270W verbruik en zo laag kan ik mij van het vorige stookseizoen niet herinneren. De warmte output komt dan vaak boven de 3000W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 22:34
ik heb een goed adviesgesprek gehad met de Quatt verkoper. Qua installatie moet het allemaal wel gaan lukken, qua financiën ook wel.
Hij deed wel wat makkelijk over de Quatt icm mijn lucht verwarming (airco's). Ik denk dat de ruimte temperatuur nogal gaat schommelen, zeker op de plek waar de thermostaat van de Tado nu hangt 6 meter van de uitblaas van de airco. Weersafhankelijke regeling leek hij niet te kennen.

Wat is wijsheid?
- moet ik tado wel behouden?
- of misschien verplaatsen naar de CV ruimte. Beetje gek maar dan meet hij een redelijk stabiele temeperatuur en kan ik via Home assistant een setpoint "huidige temperatuur in cv-ruimte + 0.2" als ik warmte wil toevoegen, en "-0.2" of zo als er voldoende warmte is.
- of toch Tado op zelfde plaats houden en als de Tado-temperatuur bijvoorbeeld "22.7" is setpoint op 22.7+0.2 = 22.9 zetten, en als temperatuur "21.3" op 21.5. Raakt de "AI' van Quatt dan niet in de war?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Stefannn schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 07:52:
[...]

Beetje off topic, al zullen velen deze zorg hebben.
Maar ik zou een Eboiler sterk afraden.
Ik heb zelf een zonneboiler met E element voor als er niet genoeg zon is.
Als er geen zon is gebruik ik ongeveer net zoveel electriciteit om de boiler ook temperatuur te houden dan dat ik gebruik om te douchen. Isolatie van die dingen is bar slecht.
Als ik opnieuw zou beginnen zou ik geen zonneboiler nemen maar een douche met WTW op de afvoer verwarmd door een doorstromer. Gecombineerd met stroom bewaking in de meterkast die de grootverbruikers “allocceert” zodanig dat de boel niet in overbelasting gaat.
Een aparte warmtepomp voor douche “kan”, maar is erg groot, ook daar heb je aardig wat stand verlies en warmtepomp zit niet in zijn meest efficiënte range.
ik ben hier zelf ook nog niet over uit. douche WTW is altijd slimme keuze wanneer je toch van plan bent om badkamer te verbouwen, maar dat is hier nog niet het geval.
(WP of E-)Boiler heeft inderdaad (flink) stilstandsverlies, maar je zou 'slimmigheden' kunnen uithalen met slimme stekkers of domotica (sturen op PV opwek/export, lage dynamische tarieven, etc.)
doorstroomverwarmer heeft geen stilstandsverlies maar hebt hoge vermogens nodig (zal uitdaging zijn als er tegelijk gekookt & gedoucht moet worden). & het grote 'koffifedik kijken': moet hopen dat netbeheerders in toekomst niet overgaan tot Belgisch model waarin kosten gebaseerd zijn op daadwerkelijke maximale vermogen-afname ipv huidge aansluitingswaarde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:40
lorenzof schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 22:45:
...

ik heb Home Assistant, dus ik kan iets "slimmer" doen

...
Ik heb geen antwoord op jouw vragen, maar wel een tip. Check ook even het zuster forum voor Home Assistant:

MacD007 in "Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica"

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
maxtrash schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:02:
ik heb een goed adviesgesprek gehad met de Quatt verkoper. Qua installatie moet het allemaal wel gaan lukken, qua financiën ook wel.
Hij deed wel wat makkelijk over de Quatt icm mijn lucht verwarming (airco's). Ik denk dat de ruimte temperatuur nogal gaat schommelen, zeker op de plek waar de thermostaat van de Tado nu hangt 6 meter van de uitblaas van de airco. Weersafhankelijke regeling leek hij niet te kennen.

Wat is wijsheid?
- moet ik tado wel behouden?
- of misschien verplaatsen naar de CV ruimte. Beetje gek maar dan meet hij een redelijk stabiele temeperatuur en kan ik via Home assistant een setpoint "huidige temperatuur in cv-ruimte + 0.2" als ik warmte wil toevoegen, en "-0.2" of zo als er voldoende warmte is.
- of toch Tado op zelfde plaats houden en als de Tado-temperatuur bijvoorbeeld "22.7" is setpoint op 22.7+0.2 = 22.9 zetten, en als temperatuur "21.3" op 21.5. Raakt de "AI' van Quatt dan niet in de war?
Ik zou de Tado inderdaad verplaatsen naar een ruimte zonder airco. Het CV hok is niet handig, maar een keuken of kantoor kan wel heel goed.

Een andere optie is de airco's uitzetten danwel lager zetten in het stookseizoen zodat ze alleen aan springen als de Quatt het niet zelfstandig haalt. Waarom zou je twee systemen tegelijk aan zetten.

De Quatt is super zuinig en als je lang weg bent dan kan je de airco's gebruiken om heel snel bij te verwarmen, waarna de Quatt het werk weer over neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Enkele vragen:
- Ik gebruik Tibber, wat betekent dat de elektriciteitsprijs tijdens de eendtijden erg kan variëren. Heeft iemand een goede manier om de Tado zo in te stellen dat de verwarming tijdens goedkope prijzen omhoog gaat en tijdens dure tijden omlaag?
door het duo te hebben zou ik in staat moeten zijn om meer warmte te "crunchen" tijdens de goedkope tijden
let op dat bij het bufferen / "crunchen" van warmte een warmtepomp met een hogere aanvoertemperatuur en dus lagere efficientie en dus hoger elektraverbruik werkt. ookal zou je dit tijdens goedkope uren doen, kan je netto alsnog meer betalen. Een warmtepomp werkt het best als die zo rustig mogelijk kan draaien.
- mijn laatste CV-inspectie was bijna 2 jaar geleden, als ik het goed begrijp moet ik hem elke 2 jaar inspecteren, is het logischer om de inspectie vóór de installatie te doen (minder problemen voor de controle) of wanneer alles klaar is?
wellicht wel slim om gewoon gedaan te hebben
- we overwegen om de warmtepomp op het platte dak te installeren, ik maak me een beetje zorgen over schaduwen die een of meer zonnepanelen blokkeren, controleren de Quatt-technici dit meestal?
dit zou ik niet verwachten en is voor de warmtepomp zelf eigenlijk ook niet interessant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
goede avond iedereen!
Allereerst sorry als mijn Nederlands niet perfect is, ik gebruik google translate..

Ik heb contact gehad met Quatt, de online inspectie gedaan en nu 99eur betaald voor mijn installatie van een Quatt Duo

Mijn huis is vrij modern (2016, A-label) en ik installeer de duo voor toekomstbestendigheid voor volledige elektriciteit, ook al heb ik het niet echt nodig, met de zomeraanbieding was het een mooie prijs.

Mijn terugverdientijd zal niet gemakkelijk zijn, het verbruik van de vorige eigenaar was 660m3, dus het zal even duren om het terug te verdienen, maar ik denk dat het een goede investering is voor de waarde van het huis en de omgeving.

We hebben al een Tado-systeem, dat de vloerverwarming op de begane grond en twee radiatorknoppen in andere kamers regelt, andere radiatoren hebben standaard 1-5 knoppen.

Ik heb 2kW zonnepanelen op het dak, niet genoeg om het warmtepompverbruik te dekken, maar ze kunnen helpen om export naar het net te voorkomen.

Enkele vragen:
Toen ik las over het houden van "bijna constante temperatuur", dacht ik eraan om de temperatuur 's ochtends en 's avonds 0,5C lager te zetten en 's middags en 's nachts omhoog te zetten. Maar ik heb Home Assistant, dus ik kan iets "slimmer" doen

super bedankt!
Lorenzo
Je kan de tado thermostaat overdag inderdaad hoger zetten en laag zetten om zo de duck curve te ontwijken en zo veel mogelijk van je eigen zonnepanelen opwek in de warmtepomp te gebruiken. Het kan wel zijn dat het daardoor te warm wordt in huis.

Laat het CV onderhoud eerst uitvoeren. Dan weet je zeker dat je een goed werkende installatie hebt voordat de Quatt er bij komt. Na het onderhoud kan je het over de Quatt hebben en het aansluitschema en de onderhoud handleiding laten zien.

Laat de monteur dus rustig zijn werk doen, betaal de rekening en laat dan pas je plannen weten. Dan kan het even bezinken en mogen ze zelf afwegen of ze mee gaan in de tijd of jou kwijt raken als klant zonder dat er voor jou urgentie ontstaat.

De Quatt is een van de kleinere warmtepompen, maar ik neem aan dat er toch nog schaduw ontstaat tenzij je ze aan de noordkant van de zonnepanelen kwijt kan op dat platte dak. Het is handig om daar vooraf over na te denken. Laat anders even een stukje plattegrond/luchtfoto zien van je dak met daarop de ideale plek van de warmtepomp opstelling.

[ Voor 5% gewijzigd door netappie op 03-10-2024 09:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:35
Toby-Wan schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:04:
[...]

ik ben hier zelf ook nog niet over uit. douche WTW is altijd slimme keuze wanneer je toch van plan bent om badkamer te verbouwen, maar dat is hier nog niet het geval.
De sanura flatmate douche wtw kun je zonder verbouwen in 10 minuten installeren. Werkt prima is mijn ervaring. 40% rendement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

Nee, dat doen ze niet. Hebben geen verstand van zonnepanelen.

Heb je optimizers/micro-omvormers? En een foto van de plek waar je de Quatt wilt neerzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
netappie schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:10:
[...]

Ik zou de Tado inderdaad verplaatsen naar een ruimte zonder airco. Het CV hok is niet handig, maar een keuken of kantoor kan wel heel goed.
denk het ook, is alleen wel "gedoe" want dan moet er een buis van de cv-ruimte op zolder naar (bijv. de tv-kamer) in mijn geval.
Een andere optie is de airco's uitzetten danwel lager zetten in het stookseizoen zodat ze alleen aan springen als de Quatt het niet zelfstandig haalt. Waarom zou je twee systemen tegelijk aan zetten.
mijn afgifte is voorlopig niet ideaal en isolatie ook niet, dus denk dat ik airco's in eerste instantie nog wel nodig ga hebben voor koude momenten. Als ik vloerverwarming aanleg zal dat veel minder worden, maar zelfs bij minder frequent gebruik van de airco is het natuurlijk fijn als ik deze samen kan laten werken.
De Quatt is super zuinig en als je lang weg bent dan kan je de airco's gebruiken om heel snel bij te verwarmen, waarna de Quatt het werk weer over neemt.
ik kan me in mijn situatie ook voorstellen dat ik wat meer nachtverlaging toepas dan gebruikelijk bij warmtepompen. Dus warmtepomp 's nachts rustig laten doorpruttelen zodat alle kamers/badkamers enigszins op temperatuur blijven, temperatuur in woonkamer laten zakken naar 18, maar dan 's morgens met de airco snel de woonkamer weer op 21 brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
raven22 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:39:
[...]

De sanura flatmate douche wtw kun je zonder verbouwen in 10 minuten installeren. Werkt prima is mijn ervaring. 40% rendement.
interessant en relatief eenvoudig product. Wordt het een grote kledderboel rondom het platform waar je op staat of vangt hij ook het grootste deel van het water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
maxtrash schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:46:
[...]

denk het ook, is alleen wel "gedoe" want dan moet er een buis van de cv-ruimte op zolder naar (bijv. de tv-kamer) in mijn geval.

[...]

mijn afgifte is voorlopig niet ideaal en isolatie ook niet, dus denk dat ik airco's in eerste instantie nog wel nodig ga hebben voor koude momenten. Als ik vloerverwarming aanleg zal dat veel minder worden, maar zelfs bij minder frequent gebruik van de airco is het natuurlijk fijn als ik deze samen kan laten werken.

[...]

ik kan me in mijn situatie ook voorstellen dat ik wat meer nachtverlaging toepas dan gebruikelijk bij warmtepompen. Dus warmtepomp 's nachts rustig laten doorpruttelen zodat alle kamers/badkamers enigszins op temperatuur blijven, temperatuur in woonkamer laten zakken naar 18, maar dan 's morgens met de airco snel de woonkamer weer op 21 brengen.
Je kan ook voor een draadloze Tado gaan. Maar dat betekent dan wel investeren.

Als de Quatt het echt niet alleen redt, dan zet je de Tado op 21 en de Airco op 20 als je 20 graden wilt bereiken en de thermostaat niet wilt verplaatsen. Dit kan je gewoon testen zonder ook maar een cent te investeren.

Qua afgifte heb je niet heel veel nodig in de meeste woningen. Tenzij je enkel glas hebt is het best het proberen waard om alleen op de Quatt te draaien.

Met radiator ventilatoren en de temperatuur constant houden hoeft er echt een stuk minder in dan als je de verwarming uit zet wanneer je even weg bent. Ook helpt het als de radiatoren in andere vertrekken een beetje mee doen om hun eigen ruimte warm te houden.

De isolatiewaarde van binnenmuren, plafonds en binnendeuren is redelijk verwaarloosbaar, dus door je afgifte elders te verhogen kan je net zoals ik misschien helemaal zonder vloerverwarming. Ik heb hier zelfs een radiator weg gehaald om plaats te maken voor een nieuwe keuken en nog gaat het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

maxtrash schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:46:
Dat lijkt handig inderdaad, maar ik denk dat het algoritme van Quatt (dat van ontwikkeling kamertemperatuur afleidt hoe hard hij moet werken) hier wel moeite mee zal hebben. Een warmtepomp die een WAR stooklijn voor min of meer vaste watertemperatuur hanteert, lijkt handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
SBL schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:57:
[...]

Dat lijkt handig inderdaad, maar ik denk dat het algoritme van Quatt (dat van kamertemperatuur afleidt hoe hard hij moet werken) hier wel moeite mee zal hebben. Een warmtepomp die een WAR stooklijn voor min of meer vaste watertemperatuur hanteert, lijkt handiger.
@maxtrash Als je de airco inderdaad eerder omhoog laat gaan dan het programma van de Tado, dan kan dit gewoon werken. De Quatt gaat pas aan de bak als de Tado vind dat het niet te warm is. Dit is gewoon in te stellen.
Maar wat @SBL zegt klopt inderdaad. Je moet niet opeens 3 graden meer gaan vragen dan de ruimtetemperatuur. Dan gaat de Quatt op hoog vermogen aan en met een beetje pech zelfs de CV bijschakelen omdat hij met weinig radiatoren een zeer hoge aanvoertemperatuur berekent die de Quatt niet aan kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zigg
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:04

[Afbeelding]
Hier lijkt het ook beter te gaan. En ook geen gasverbruik meer bij opstarten _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

[...]

Flow van paarse meetpunten is gemiddeld 801. Daar is niets aan veranderd dus.
En de deltaT blijft dan gewoon gekoppeld aan de warmte die wordt geleverd.

Hij draait wel redelijk laag in last, maar niet in een stand waar hij vorig jaar niet kwam (en dat doet rendement wel).
Blijft volgens mij over: meetfouten (opgelost of geintroduceerd) temp / E / W
of echt rendementsverbetering.
Everbruik volgens HomeWizard 3% hoger dan Quattmeting. Dat is ook vergelijkbaar met vorig jaar.

Buitentemp (1okt) volgens KNMI (7km verderop) nog geen 0,5 graad afwijking van Quatt.

Warmtemeting heb ik geen backup-meting voor, maar paar interne checks Quatt-data: 2 Quatt temp-metingen (bij warmtepomp en binnen bij CVketel) geven nog steeds dezelfde delta. Warmteberekening Quatt / (Quattflow*Quatt-deltaT) is nog steeds 0,87, dus Quatt warmteberekening is niet veranderd.

Dus het lijkt echt een rendementsverbetering, van COP 4,9 naar 6,1 bij dezelfde omstandigheden, dat is echt fors. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Zigg schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:01:
[...]
Hier lijkt het ook beter te gaan. En ook geen gasverbruik meer bij opstarten _/-\o_
Gasverbruik doet hij bij mij nog wel. 0,02m3 vanmorgen. Vind ik geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiWeger
SBL schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 00:24:
[...]

COP 4 is niet heel hoog nu inderdaad. Bij wat voor watertemperaturen?
Mijn Quatt heeft 2okt best lang gedraaid. 7kWh elektriciteit erin gegaan. COP van 6,1 bij watertemperatuur van ~35graden. Buiten ~10graden.
Ik denk dat de meesten hier lagere watertemperaturen en een hogere COP hadden vandaag, want ik heb geen ruim afgiftesysteem.

Dus jouw COP van 4 kan door slecht afgiftesysteem komen. Waren je watertemperaturen rond de ~45 graden?
Dan zijn er inderdaad wat aanpassingen gewenst. Heb je goed ingeregeld?
Dat ven ik met je eens. Ik heb de data in de gaten gehouden. De water temperatuur was rond de 32 graden de hele avond. Ik heb een Quatt duo. En de ene unit haalt COP van rond de 3 de hele tijd waar de tweede unit een COP van 5-6 draait. Dus heb een ticket aangemaakt bij Quatt want volgens mij draait 1 van de 2 units niet lekker of iets dergelijks. En dat op een juist niet erg hoge watertemperatuur lijkt me heel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

KaiWeger schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:21:
[...]

Dat ven ik met je eens. Ik heb de data in de gaten gehouden. De water temperatuur was rond de 32 graden de hele avond. Ik heb een Quatt duo. En de ene unit haalt COP van rond de 3 de hele tijd waar de tweede unit een COP van 5-6 draait. Dus heb een ticket aangemaakt bij Quatt want volgens mij draait 1 van de 2 units niet lekker of iets dergelijks. En dat op een juist niet erg hoge watertemperatuur lijkt me heel vreemd.
COP van 3 is echt niet goed bij watertemp <35graden. Dus ticket is terecht.
De 2e Quatt zou een iets lagere COP moeten hebben als ze tegelijk draaien omdat hij het water 3-5 graden warmer maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KaiWeger
SBL schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:32:
[...]

COP van 3 is echt niet goed bij watertemp <35graden. Dus ticket is terecht.
De 2e Quatt zou een iets lagere COP moeten hebben als ze tegelijk draaien omdat hij het water 3-5 graden warmer maakt.
De tweede unit loopt slechter als ze afzonderlijk van elkaar lopen. Dus dan verwacht ik om en nabij dezelfde COP onder ongeveer zelfde omstandigheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
SBL schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:53:
[...]

Gasverbruik doet hij bij mij nog wel. 0,02m3 vanmorgen. Vind ik geen probleem.
Same here, echter is het geen gas meer :+ *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1

Bij voorbaat dank!
Je kan naar mijn inziens drie dingen doen:

1, Kiezen voor Quatt, je kan dan niet passief koelen. Je kunt evt. wel boven actief koelen met de Chills die pas in het voorjaar op de markt komen en waarvoor je nu al een pre-order kan doen.Voor vloerverwarming is Quatt nog een Chill-oplossing aan ontwikkelen. Ga je inderdaad Chills gebruiken dan heb je niet meteen aparte slimme radiatorknopen knoppen nodig, want deze kunnen ook per kamer een warmteboost geven. (Ik weet niet of je ook een week-dagschema kan maken wat de Tado dus wel kan)
2, Kiezen voor een wp die wel passief koelt (postieve en negatieve ervaringen zijn terug te lezen op andere plekken op dit forum) Omdat je boven een hybride systeem wil aanleggen is deze optie zeker te overwegen. (Ik dacht dat daar wel speciaal leidingwerk voor nodig was) In dit geval is nog steeds aan te bevelen om voor het verwarmen de radiatorknopen "dom" te gebruiken en deze dus zelf geen warmtevraag te laten doen.
3, Mocht je of jullie weinig thuis zijn en/of niet zo'n groot huis hebben, dus een kleinvebruiker, kunnen overwegen om op gas te blijven stoken, je kan dan natuurlijk niet passief koelen maar je kan op die manier wel daadwerkenlijk het maximale uit je Tado-systeem halen en op die manier energiebesparen. Dan gaat de verwarming alleen aan volgens een schema zoals jij dat hebt ingesteld. Toch wordt er ook bij vloerverwarming vaak aangeraden de temperatuur de hele dag constant te houden omdat het een traag systeem is, is het dus daadwerkenlijk een voordeel? De verwarming boven loopt dan bij voorkeur een beetje mee zodat je binnen de schil verwarmt net zoals je dat meestal met een wp doet. Ook kan evt. ook kijken of je boven met airco's kan verwarmen of koelen. Deze behalen tegenwoordig ook voor verwarmen ook goede cop en kun je ook met Tado aansturen. Als het in de zomer warm is en je koelt met de airco dan zal een deel van de kou naar beneden zakken waardoor je beneden toch passief koelt.

Afhankenlijk van je situatie, de achterliggende motivatie, en (toekomstige) wensen kan je hieruit een keuze in maken. Hoe er rekening mee dat de subsidie voor een wp in 2025 lager wordt, het is daarom verstandig om snel te beslissen wat je wil. Neem in je beslissing ook mee hoe snel je evt. van het gas af zou willen gaan, denk daarbij ook aan de geluidsnormen. Wil je op termijn van het gas af dan dan moet je een wp kiezen dat FE-ready is en bedenken hoe dat pad eruit ziet en wat daarvan de kosten zijn. Het voordeel is dat de kosten van de gasaansluiting dan vervallen. Bedenk ook waar je de wp evt. aan wil laten sluiten. Quatt doet dat standaard in de buurt van de CV terwijl sommige pompen je op andere plekken kan aansluiten. Bij een klein huis is het erg belangrijk dat in het voor- en naseizoen de pomp voldoende kan terug moduleren omdat deze anders steeds aan en uit gaat. De Quatt kan dat zonder extra buffervat relatief goed. Ongetwijfeld zullen meerdere pompen dat kunnen maar vaak zijn deze samen met de installatiekosten duurder dan de Quatt. Bedenk ook of je graag zelf aan de knoppen zit of of vooral een kant en klare oplossing wil, wat bijv. de Quatt is.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalmonAce
  • Laatst online: 13-05 16:20
SBL schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 00:28:
[...]

Ik weet niet goed wat jij wilt/nodig hebt. Verwarmingen niet aangesloten, dus niet nodig? Maar wel dure Strada's op het oog dus heel erg nodig?
En ik weet dat Quatt voor koelen (belangrijk voor jou?) vooralsnog maar 1 optie heeft: de Chill en die is nog niet leverbaar.
Ik verwarm de bovenverdieping nu tijdelijk met een olie gevuld elektrische kacheltje. De bovenverdieping verliep nog via een oudere ketel die inmiddels defect is. Ik had die dure strada hybrids op het oog omdat deze in staat zouden zijn tot passieve koeling (met water van 18 graden). Dat leek mij wel een prettig idee en de investering waard. Ik begrijp dat koelen toch echt alleen met quat chill kan.

Mijn volgende vraag is dan wat voor radiatoren wel goed zouden passen. Voorlopig houd ik vooral om de beurt mijn slaapkamer (nacht) en thuiskantoor (overdag) op temperatuur circa 19 graden. Met koelen wachten tot de quatt chill komt is niet het grootste probleem. Ik Ben vooral zo geïnteresseerd in de passieve koeling zodat de woonkamer een beetje koeler kan blijven (geen quat chill ivm vloerverwarming). 2-3 graden zou daarbij helemaal top zijn, ik hoef het niet "airco koud" te hebben, en ik vind het zonde om een airco beneden te hangen voor die 15 hete dagen in Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vetifuro
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-09 08:45
Vetifuro schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 07:36:
Zojuist de melding gekregen dat mijn huis geschikt is, en er een huisbezoek ingepland kan worden :)

Voor de geïnteresseerden:
26-08-2024 huisbezoek aangevraagd en €25,- betaald
26-08-2024 Installatiecheck beantwoord
26-08-2024 Bevestiging ontvangst installatiecheck
30-08-2024 Bevestiging dat huis geschikt is en er een huisbezoek wordt ingepland
Vervolg op bovenstaande:

13-09-2024 Huisbezoek gepland
13-09-2024 Plaatsingsplan ontvangen
Vrouw overtuigen om voor Quatt te gaan..
30-09-2024 Aangepast plaatsingsplan ontvangen
01-10-2024 Aanbetaling gedaan op offerte
01-11-2024 Plaatsing Quatt Hybrid Duo _/-\o_

Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:50
KaiWeger schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:21:
[...]

@KaiWeger

Ook ik zie een duidelijk verschil tussen de hp1 en hp2., ook met verschil van cop 5 en cop 7.
Bovendien slaat de tweede pomp soms onnodig 5 minuten aan.
Helaas kom ik op dit moment niet in json, en andere mogelijkheden heb ik niet.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:35
maxtrash schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:54:
[...]

interessant en relatief eenvoudig product. Wordt het een grote kledderboel rondom het platform waar je op staat of vangt hij ook het grootste deel van het water?
Dat is afhankelijk van je douche stijl... Verreweg het meeste water loopt terug via de wtw.
Bij ons gaat het prima, ook met 2 pubers.
Het wordt rondom uiteraard nat, maar dat is zonder flatmate ook het geval. Het ligt natuurlijk ook gewoon op de vloer van de douche cabine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20:30
Toby-Wan schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:50:
[...]

Same here, echter is het geen gas meer :+ *O*
Hier vanmorgen voor het eerst weer een beetje gas gebruikt. 0,05 m3. De buitentemperatuur was ongeveer 6 graden. COP 5 nu, maar dat komt voornamelijk omdat de Quatt de meeste tijd op stand-by staat. Prima!

[ Voor 6% gewijzigd door pietjm op 03-10-2024 16:41 ]

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demiesehv
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-09 16:56
Vorige week een gesprrk gehad.
Wel best een hoop gedoe iver een steiger voor een gat op 1.80m.
En lang leidingwerk enz.
Maar goed nu twijfel ik, kan via warmtefonds hem aanschaffen.
Ik zou voor een dubbel model gaan.
Maar mijn vebruik zit nu op 900m3 gas.
Maar gebruik af en toe alternatieve kachels.
Zou dit dan toch slim zijn om aan te schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:50
Demiesehv schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 16:43:
En lang leidingwerk enz.
@Demiesehv

900 m3 is wel weinig, zeker als ook warm water daarmee verzorgd wordt.

Maar wel wat meer vertellen, anders is er onvoldoende inzicht in je huis, omgeving, gezin.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:09
Demiesehv schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 16:43:
En lang leidingwerk enz.
900m3 en dubbel model?
Ik had 900m3 en met een enkel model prima gered afgelopen jaar. In het weekend vaak kacheltje erbij, voor de gezelligheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkde
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 15-09 19:34
Heinemancp schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 17:51:
[...]

900m3 en dubbel model?
Ik had 900m3 en met een enkel model prima gered afgelopen jaar. In het weekend vaak kacheltje erbij, voor de gezelligheid
Ik heb er niet echt verstand van, maar voor maar 700 extra zou ik ook voor een dubbel model gaan. Lijkt me ook gunstig voor de levensduur.

120 m2 vrijstaand huis 1970 | enkele Quatt | 12 radiatoren t22 | Hr++ glas, spouwmuurisolatie | 12000 Wp zonnepanelen | Honeywell T6 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lorenzof
  • Laatst online: 12-11-2024
SBL schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:44:
[...]

Nee, dat doen ze niet. Hebben geen verstand van zonnepanelen.

Heb je optimizers/micro-omvormers? En een foto van de plek waar je de Quatt wilt neerzetten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ssGx44v-gUZYvPx_d1vWiLpIOtc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/D2CsTWPTcaMFMnkopqPXsRmC.png?f=user_large

dit is het huidige plan, ik dacht eraan om de positie van het enkele paneel en de quatts om te draaien zodat ze op het noordwestelijke punt staan

geen idee hoe je het moet doen, maar ik denk dat het is geen "rocket science"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

lorenzof schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 18:27:
[...]

[Afbeelding]

dit is het huidige plan, ik dacht eraan om de positie van het enkele paneel en de quatts om te draaien zodat ze op het noordwestelijke punt staan

geen idee hoe je het moet doen, maar ik denk dat het is geen "rocket science"
Omwisselen lijkt me een goed idee. En rijtje panelen nog wat wegschuiven, dan schakelen panelen 's avonds minder snel uit door schaduw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Toby-Wan schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:04:
doorstroomverwarmer heeft geen stilstandsverlies maar hebt hoge vermogens nodig (zal uitdaging zijn als er tegelijk gekookt & gedoucht moet worden). & het grote 'koffifedik kijken': moet hopen dat netbeheerders in toekomst niet overgaan tot Belgisch model waarin kosten gebaseerd zijn op daadwerkelijke maximale vermogen-afname ipv huidge aansluitingswaarde.
Klopt beiden.
Hoge vermogens is vergelijkbaar met laadpaal. Dat kan je dus opvangen met bewaking van de belasting van de hoofdaansluiting, dat doen laadpalen ook. Overbelasting voorkomen is belangrijk. Risico op een koude douche als de oven tegelijk aan gaat vind ik zelf aanvaardbaar.
Belgisch model gaat (volgens mij) per kwartier. Ik douche zelf altijd maar 2 minuten.
Met warmte terugwin beperk je het benodigde vermogen.

Anyway… het wordt off topic.. je weegt het duidelijk goed af. Er is echt geen “1 must do antwoord”. Als je vragen hebt over mijn zonneboiler kan dat in pb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demiesehv
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-09 16:56
Dirkde schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 18:03:
[...]

Ik heb er niet echt verstand van, maar voor maar 700 extra zou ik ook voor een dubbel model gaan. Lijkt me ook gunstig voor de levensduur.
Precies dubbele subiside, en het bedrag voor 2 is nihiel.
En daarom richting de toekomst denkend hiervoor aan het denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:06
Kan iemand dit verklaren? Eerste foto van een week geleden en de tweede van afgelopen nacht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1bhpK_d0yGKW4ZXAu9P9CYkQXiU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X2IijURTCYGxgdQR73PlUZXl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b3KGpcAhe9yrOJxX6qxC8m_OJnA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w7glJNJeuQvQbl28rJSZabif.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door okijokii op 04-10-2024 07:55 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:16
okijokii schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 07:54:
Kan iemand dit verklaren? Eerste foto van een week geleden en de tweede van afgelopen nacht:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat verklaren? Ik zie niks geks.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
s020506 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 07:56:
[...]

Wat verklaren? Ik zie niks geks.
Ik zie vannacht een hoger verbruik per uur in standby stand?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s020506
okijokii schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 07:57:
[...]

Hier was het best koud, als vannacht de Quatt niet verwarmde stond hij regelmatig op anti-freeze protection. Dus de pomp op 20%.

[ Voor 5% gewijzigd door s020506 op 04-10-2024 07:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
[...]

Misschien heeft de circulatiepomp wat meer gedraaid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
[...]

Anti-freeze protection. Pomp draait dan in standby. Hier vannacht ook.

Zie ook https://support.quatt.io/...ar-quatt-hybrid-bevriezen

[ Voor 17% gewijzigd door jj85 op 04-10-2024 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Dank voor de reacties 👍 de zomer is blijkbaar voorbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-09 19:19
netappie schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 08:59:
[...]

Ik haal nu ook wat minder, maar de Quatt draait 3x een paar minuten per dag, dus dan telt het sluipverbruik ook zwaar mee (125 Wh per dag).

Realtime is het een COP van 9 a 10, maar met overhead was het gisteren een COP van 4,7 (1,16 kWh / 250 Wh)
Zijn dat inderdaad 3 runs van een paar (2?) minuten die effectief jouw huis verwarmen bij deze omstandigheden?

Ik probeer ook de efficiëntie van mijn Quatt te verbeteren door de thermostaat 1 graad omlaag te zetten als de watertemperatuur hoger wordt dan 40 graden minus de buitentemperatuur. Ik zie ook dat de cop bij een start met watertemperatuur rond 25 graden korte tijd een cop tussen 8-10 geeft maar daarna snel omlaag gaat.
Kan ik dan -theoretisch- gemiddeld op een hogere cop komen door de maximale watertemperatuur nog verder te verlagen icm met meer starts?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2xlMIOzdPZ-csjEtjzVeM4rZBLI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aJOYtwAuu4nNAX6FTah1T5VM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door TeslaNerd op 04-10-2024 10:21 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
TeslaNerd schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:14:
[...]

Zijn dat inderdaad 3 runs van een paar (2?) minuten die effectief jouw huis verwarmen bij deze omstandigheden?

Ik probeer ook de efficiëntie van mijn Quatt te verbeteren door de thermostaat 1 graad omlaag te zetten als de watertemperatuur hoger wordt dan 40 graden minus de buitentemperatuur. Ik zie ook dat de cop bij een start met watertemperatuur rond 25 graden korte tijd een cop tussen 8-10 geeft maar daarna snel omlaag gaat.
Kan ik dan -theoretisch- gemiddeld op een hogere cop komen door de maximale watertemperatuur nog verder te verlagen icm met meer starts?

[Afbeelding]
Die COP 8~10 in het begin zit met name in de opstartwarmte van de CV-ketel, of het later starten van een meting, of de resolutie van de meting.
Bij warmtepompen duik je eerder juist tijdelijk in de -100. In de warmtepomp is met inschakelen het retourwater warmer dan de aanvoer, en pomp je in het begin koud water je huis in, en haal je er warm water uit. Dat is maar heel kort dus het vlakt ook heel rap weer uit.
Als de Quatt pas inschakelt zodra het water warm genoeg is, maar alles daarvoor niet meetelt, dan start je bij voorbaat met een hoog COP, ondanks dat de invoer tijdelijk kouder was dan de uitvoer.

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 04-10-2024 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-09 19:19
paQ schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:29:
[...]

Die COP 8~10 in het begin zit met name in de opstartwarmte van de CV-ketel, of het later starten van een meting, of de resolutie van de meting.
Bij warmtepompen duik je eerder juist tijdelijk in de -100. In de warmtepomp is met inschakelen het retourwater warmer dan de aanvoer, en pomp je in het begin koud water je huis in, en haal je er warm water uit. Dat is maar heel kort dus het vlakt ook heel rap weer uit.
Als de Quatt pas inschakelt zodra het water warm genoeg is, maar alles daarvoor niet meetelt, dan start je bij voorbaat met een hoog COP, ondanks dat de invoer tijdelijk kouder was dan de uitvoer.
Is de COP die quatt laat zien dan eigenlijk te hoog en hebben wij sjoemelsoftware in onze Quatt/CiC 🤔?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F!sher
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-05 22:39
In mei is bij mij de QUAT Duo geïnstalleerd. De dagen beginnen nu kouder te worden en ik kan nu beginnen met testen. Even een kort overzicht van het systeem:
- Nefit ketel
- Quatt Duo
- Evohome thermostaat met in iedere ruimtes een radiator knop als zone.
Zones als volgt verdeeld:
- Keuken/bijkeuken, toilet en hal zijn vloerverwarming circa 63m2 Evohome Thermostaat altijd 20 graden
- Woonkamer Thermostaat altijd 20 graden
- Voorkamer Thermostaat altijd 20 graden
- Badkamer Thermostaat altijd 20 graden + retour vloerverwarming
- Slaapkamer 1/2/3 Thermostaat altijd 18 graden
- Studeerkamer Thermostaat wisselend tussen 19 en 20 graden (op schema)
- Grote hal Grote radiator die altijd open staat, zonder een evohome knop. Fungeert als een soort van grote Bypass

Meer open zetten is voor ons niet comfortabel aangezien de vertrekken dan toch te warm worden.

Wat mij opvalt is de tegenvallende COP resultaten. Ik zie hier mensen voorbij komen met een COP van 6 / 7 soms wel 8.
Mijn gemiddelde in september was 3,6!!
In oktober zit ik op een COP van 4 gemiddeld.

Wat heb ik al gedaan
- Ik heb mijn stookschema aangepast. Waar ik in september nog een nachtverlaging van 1 graden heb toegepast, heb ik dit per 1 oktober aangepast naar bovenstaand schema op een continue temperatuur.
- De optimalisatie die standaard in de EVOHOME thermostaat aangeboden wordt heb ik uitgezet (immers heeft de CIC ook een optimalisatie). Ook per 1 oktober uitgevoerd.

Waar ik in september nog watertemperaturen had van soms 45+ graden, is dat na de aanpassingen in oktober nu redelijk stabiel tussen 28 / 35 graden.

Overige
Zoals sommigen wellicht zullen weten heb ik een DUO waarbij beide WP's een hoge pieptoon (high pitch sound) vertoond. Dit is gemeld. Ik ben inmiddels geïnformeerd door Quatt dat dit een bekend probleem is en dat er binnen afzienbare tijd een update van de software komt die dit probleem zou moeten verhelpen. Zit hier wellicht ook een deel van de oorzaak in het COP in?

Wat verder nog te doen
Hebben jullie nog tips om de COP verder omhoog te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
TeslaNerd schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:14:
[...]

[Afbeelding]
De hoge COP komt inderdaad vooral door een lage aanvoertemperatuur. Bijna alles staat hier open en in balans en de woning houdt genoeg warmte vast om met een zeer lage modulatie te verwarmen.

Ik hou de temperatuur overdag constant op 20 graden en voer hem op in de ochtend met stappen van 0,1 graad per half uur zodat het warm is als ik beneden kom. En ik laat vooral overdag goed verwarmen als de buitentemperatuur al hoger is en de COP dus ook.

Vanaf vroeg in de avond laat ik het langzaam verder verhogen naar 20,5 (COP 8,3 aflopend naar COP 7,5), zodat de warmtepomp bijna de hele (veel koudere) nacht niks meer hoeft te doen door de temperatuur vanaf bedtijd weer te verlagen (19,4).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
TeslaNerd schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:42:
[...]

Is de COP die quatt laat zien dan eigenlijk te hoog en hebben wij sjoemelsoftware in onze Quatt/CiC 🤔?
Sja, dat is gissen.

Als je een 'actuele' COP waarde elke 5 min, of elke minuut toont, dan kijk je naar momentopnames in het opstartproces.
Als je de waardes elke 5 sec logt, dan zul je bij elke warmtepomp die opstart een enorme steile daling in COP zien, om vervolgens weer keihard omhoog te schieten. Als de warmtepomp uitschakelt krijg je (net zo) tijdelijk een enorm hoog COP.

Het maakt ook in wezen 'niets uit' omdat die pieken en dalen heel vlug nivelleren in de berekening zodra er significante thermische opbrengst is. Ze verdwijnen in de marge als het ware.

Met twee simpele temperatuurvoelers (aanvoer en uitvoer) en een HomeWizard stroommeter kom je al een heel eind. De flow is relatief constant. Dan kun je prima grafiekjes plotten met een hele hoge resolutie.

Zitten die temperaturen niet in de JSON? Dat je die gewoon elke 5 sec pollt?

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 04-10-2024 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Laatst online: 15-09 09:41
0,1 graad per half uur? Dan ben je 5u bezig om een graad te verwarmen. Is dat echt noodzakelijk?

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
F!sher schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:44:
In mei is bij mij de QUAT Duo geïnstalleerd. De dagen beginnen nu kouder te worden en ik kan nu beginnen met testen. Even een kort overzicht van het systeem:
- Nefit ketel
- Quatt Duo
- Keuken/bijkeuken, toilet en hal zijn vloerverwarming circa 63m2 Evohome Thermostaat altijd 20 graden
- Grote hal Grote radiator die altijd open staat, zonder een evohome knop. Fungeert als een soort van grote Bypass

Meer open zetten is voor ons niet comfortabel aangezien de vertrekken dan toch te warm worden.

Wat mij opvalt is de tegenvallende COP resultaten. Ik zie hier mensen voorbij komen met een COP van 6 / 7 soms wel 8.

Wat heb ik al gedaan
- Ik heb mijn stookschema. Waar ik in september nog een nachtverlaging van 1 graden toepaste heb ik dit per 1 oktober aangepast naar bovenstaand schema op een continue temperatuur.
- De optimalisatie die standaard in de EVOHOME thermostaat aangeboden wordt heb ik uitgezet (immers heeft de CIC ook een optimalisatie) Ook per 1 oktober uitgevoerd.

Waar ik in september nog watertemperaturen had van soms 45+ graden, is dat per de aanpassingen in oktober nu redelijk stabiel tussen 28 / 35 graden.

Overige
Zoals sommigen wellicht zullen weten heb ik een DUO waarbij beide WP's een hoge pieptoon (high pitch sound) vertoond. Dit is gemeld. Ik ben inmiddels geïnformeerd door Quatt dat dit een bekend probleem is en dat er binnen afzienbare tijd een update van de software komt die dit probleem zou moeten verhelpen. Zit hier wellicht ook een deel van de oorzaak in het COP in?

Wat verder nog te doen
Het kan zijn dat er een radiator tussen zit die de flow opslokt en daarmee een groot deel van het CV water heet retour stuurt. Haal een infrarood thermometer in huis (15-20 euro) en meet de radiatoren allemaal door aan de bovenkant en onderkant (aanvoer en retour).

Vaak is het een kleine badkamer radiator die de boel verziekt. Met CV ketels krijg je dan witte rook uit de ketel, met een Quatt krijg je een hoge aanvoertemperatuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
VindiGoosh schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:49:
0,1 graad per half uur? Dan ben je 5u bezig om een graad te verwarmen. Is dat echt noodzakelijk?
Mijn nachtverlaging is 19,4 graden en mijn comfort temperatuur is 20 graden.
Dus dan gaat de Quatt 3 uur van tevoren aan als het buiten heel koud is en het binnen dus afkoelt, maar pas veel later als het wel meevalt.

Vandaag is de Quatt daarom pas om 7:45 gestart.

P.S. Je moet het zien als twee schuine lijnen die elkaar kruisen. Woonkamer temperatuur loopt af door afkoelen en thermostaat programma loopt op. Het weer bepaalt wanneer de Quatt start, maar die zal dus zo rustig mogelijk kunnen werken zonder risico op comfort verlies of gepruts aan het programma.

[ Voor 23% gewijzigd door netappie op 04-10-2024 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eeweep
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 08:15
Demiesehv schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 22:08:
[...]

Precies dubbele subiside, en het bedrag voor 2 is nihiel.
En daarom richting de toekomst denkend hiervoor aan het denken.
Zit hier in zelfde schuitje, 900m3 gas per jaar, maar ik lees ook dat overcapaciteit niet goed is dus twijfel of twee units niet teveel van het goede is in dit geval. In mijn geval een huishouden van 5 personen dus dat gaat er ook nog af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Waar ik in september nog watertemperaturen had van soms 45+ graden, is dat na de aanpassingen in oktober nu redelijk stabiel tussen 28 / 35 graden.

Overige

Wat verder nog te doen
Kan je Evohome nu per kamer de Warmtepomp aanzetten? Dat moet je niet willen = slecht voor COP.
Je kunt wel bijvoorbeeld slaapkamer afschakelen als het te warm wordt >18.

Als je COP over heel september bekijkt, dan telt hij standby van 2 Quatts mee. Als je weinig hebt verwarmd, dan is dit relatief veel. In een koude maand of op jaarbasis heeft dit weinig invloed.

Als je water nu tussen 28/35 graden is, heb je het grootste deel van het probleem al opgelost. COP van ~3 naar ~5).
Eventueel wat @netappie zegt, waterzijdig inregelen.

Ik heb nog geen analyse gezien van oorzaak pieptonen. Als het een tekort aan R32 is, dan kan het ook slechte COP tot gevolg hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
eeweep schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:16:
[...]

Zit hier in zelfde schuitje, 900m3 gas per jaar, maar ik lees ook dat overcapaciteit niet goed is dus twijfel of twee units niet teveel van het goede is in dit geval. In mijn geval een huishouden van 5 personen dus dat gaat er ook nog af.
Voordeel van de Quatt Duo is dat ze niet allebei hoeven te draaien en elkaar afwisselen.
Dus in plaats van een 9 kW warmtepomp die bijvoorbeeld minimaal 650W verbruikt en dan 5 kW warmte je huis in probeert te duwen (en dus een buffervat of overal vloerverwarming nodig), heb je je met de Quatt Duo twee 4,5 kW warmtepompen waarvan er bij weinig vraag maar één aan staat op 270W en 3 kW levert, maar wel hetzelfde kan als dat ene bakbeest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
netappie schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:25:
[...]

Voordeel van de Quatt Duo is dat ze niet allebei hoeven te draaien en elkaar afwisselen.
Dus in plaats van een 9 kW warmtepomp die bijvoorbeeld minimaal 650W verbruikt en dan 5 kW warmte je huis in probeert te duwen (en dus een buffervat of overal vloerverwarming nodig), heb je je met de Quatt Duo twee 4,5 kW warmtepompen waarvan er bij weinig vraag maar één aan staat op 270W en 3 kW levert, maar wel hetzelfde kan als dat ene bakbeest.
nah....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3QwqtDJ5EYpGkSEafHTIMQ9WpKE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uLZSN9xhdVRd3nkxvvoekdwy.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 04-10-2024 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Ja, 0,65 kW klopt wel ongeveer. (verschilt per merk en generatie)
De minimale afgifte hangt af van de COP en als je op minimaal vermogen zit door warm weer, dan is die gewoon veel te hoog.

[ Voor 17% gewijzigd door netappie op 04-10-2024 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
netappie schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:39:
[...]

Ja, 0,65 kW klopt wel ongeveer. (verschilt per merk en generatie)
De minimale afgifte hangt af van de COP en als je op minimaal vermogen zit door warm weer, dan is die gewoon veel te hoog.
Dus omdat iemand een quatt duo geadviseerd wordt, ontstaat in wezen het voordeel van cascadewerking van 2 x de helft van vergelijkbare 9 kW monoblocs.
Zou het dan niet een veel beter plan zijn een warmtepomp te laten installeren met de juiste dimensionering?
De minimale afgifte hangt af van de COP
Die volgorde klopt niet.
Minimale afgifte is een gevolg van het technisch ontwerp en niet afhankelijk van COP.

@Demiesehv Als je voor een duo kiest dan zou ik er wel voor zorgen dat ie dit jaar nog geïnstalleerd staat. M.i.v. 2025 ziet je kostenplaatje er totaal anders uit in dat geval.

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 04-10-2024 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 12:21
SBL schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:18:
[...]

Kan je Evohome nu per kamer de Warmtepomp aanzetten? Dat moet je niet willen = slecht voor COP.
Je kunt wel bijvoorbeeld slaapkamer afschakelen als het te warm wordt >18.

Als je COP over heel september bekijkt, dan telt hij standby van 2 Quatts mee. Als je weinig hebt verwarmd, dan is dit relatief veel. In een koude maand of op jaarbasis heeft dit weinig invloed.

Als je water nu tussen 28/35 graden is, heb je het grootste deel van het probleem al opgelost. COP van ~3 naar ~5).
Eventueel wat @netappie zegt, waterzijdig inregelen.
HIer ook een beetje vergelijkbaar systeem met EvoHome, 5 zones. (2 * vloerverwarming, 3 * zones met radiator) Indien ik de zoneklep van de minst efficiente VVW open zet kabbelt de Quatt lekker door op een temperatuur van net boven de 30 graden. Probleem is alleen dat de ruimtetemperatuur oploopt boven de ingestelde temperatuur van 20 graden in deze ruimte. JSON data geeft ook aan als setpoint room temp 20 graden, en actual room temp ook 20 graden, ook als deze in werkelijkheid hoger ligt. Na contact met Quatt hebben ze me verteld dat de zoneklep gewoon in regeling moet blijven, de bypass moet ervoor zorgen dat indien de klep dichtgaat er toch flow blijft tot de Quatt afschakelt. Wat mij opvalt is dat indien de zoneklep in regeling is, de aanvoertemperatuur in het begin iedere keer rond de 50 graden is en de CV dan bijspringt. Dit is allemaal niet gunstig voor de COP. De aanvoertemperatuur als de zoneklep open staat is ongeveer 10 graden lager en loopt ook niet op naar +50 graden.

In principe zou ik helemaal happy zijn indien in de klep open zou kunnen laten maar de Quatt wel afschakelt als de ingestelde kamertemperatuur is bereikt. Het is namelijk zo dat indien de andere zones warmte vragen 95% van de tijd er ook warmte wordt gevraagd in de zone met de minst efficiënte VVW. (oud systeem met maar 3 groepen in grote oppervlakte, hart op hart 15 cm en veel glas in deze ruimte).

Momenteel loopt er bij Quatt een ticket over de efficiëntie en heb wat testen voor hun moeten uitvoeren. Wordt vervolgd.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
gwjonker schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:14:
Weet iemand hoe de sturing werkt voor het afwisselen van de warmtepompen in een duo-opstelling? Ik had begrepen dat de besturing zorgt dat er afgewisseld wordt, zodat beide wp's evenveel draaiuren maken.

Als ik echter kijk naar de geschiedenis van beide pompen, zie ik dat nummer 1 veel vaker en daarmee langer draait dan nummer 2.

[Afbeelding]

De eerste regel is wp 1, de tweede wp2 en de derde regel de gezamenlijke.
Blauw = heating
Oranje = standby
Zie ik ook. Heb daarom nu een draaiuren-sensor toegevoegd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQM9aNLSSIPw7i0XeewZo9P8p7g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SWDjwgrudfUgK9szS4X2pMFM.png?f=fotoalbum_large

Vind het verschil best groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:52:
De monteur van Quatt is vandaag geweest om de trillingsdempers te monteren. Een sympathieke professional die voor het monteren nog eens met mij de trillingsklacht heeft beoordeeld. Na ruggespraak over de correcte montage met Quatt HQ zijn de italiaanse dempers tussen de buitenunit en de bigfoots gezet. Met de storm die vanochtend over mijn dak blies heeft de monteur de buitenunit ook meer in het midden van de bigfoots gezet en de buitenunit wat verder van de dakrand geplaatst zodat als een windvlaag de buitenunit zou omblazen deze niet 13 meter naar beneden stort in de binnenplaats van de buren.

Daarna nog eens getest op vol vermogen en de trillingen lijken hiermee verholpen

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij mij zitten nu dezelfde dempers eronder. Maar niet goed gemonteerd. De zwarte horen onder de compressor en de witte onder de dan. Zit blijkbaar een verschil in stugheid.

In mijn geval zitten de zwarte voor en de witte achter.
Zou het veel uitmaken als ik ze op de juiste plek zet? Quatts staan op plat dak en zijn lichtjes hoorbaar indien ze vol draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T948aKuXxiCsj4xavYkd3-Tj1Cw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DAcO169Jpgw2Qfp0LlceFID9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NujUHecm9iI4U0j2Pgd014d5yOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/53IQwz3xDypVaCQNzJWzsUE9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Probeer eens onder de big-foots een of twee lagen rubberen tegels te leggen, neem hiervoor wel de dikkere versie circa 4,5 cm dikte. Mn door een iets andere samenstelling dan de bigfoots krijg je een betere demping.
Plus je verlaagd ook nog de druk op het dak ( groter oppervlakte ).
Heb je nog steeds last zou je onder de bigfoots ook nog de bekende Wagner rubbers kunnen leggen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:38
MacD007 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:21:
[...]

Probeer eens onder de big-foots een of twee lagen rubberen tegels te leggen, neem hiervoor wel de dikkere versie circa 4,5 cm dikte. Mn door een iets andere samenstelling dan de bigfoots krijg je een betere demping.
Plus je verlaagd ook nog de druk op het dak ( groter oppervlakte ).
Heb je nog steeds last zou je onder de bigfoots ook nog de bekende Wagner rubbers kunnen leggen.
Nog meer rubber voegt meestal niet zoveel toe. Het gaat om massa icm stijfheid. Met schade en schande geleerd in de dj wereld toen we nog met draaitafels werkten.
Begin met zo zwaar mogelijke set tegels, voor de massa. Daarbovenop komt het stijve rubber voor de stijfheid. Evt daarbovenop kun je nog stijve veren plaatsen. Dat werkt proefondervindelijk het meest ideaal. Let wel ff op het max gewicht dat je dak kan dragen als je met tegels gaat werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
olafmol schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:29:
[...]

Nog meer rubber voegt meestal niet zoveel toe. Het gaat om massa icm stijfheid. Met schade en schande geleerd in de dj wereld toen we nog met draaitafels werkten.
Begin met zo zwaar mogelijke set tegels, voor de massa. Daarbovenop komt het stijve rubber voor de stijfheid. Evt daarbovenop kun je nog stijve veren plaatsen. Dat werkt proefondervindelijk het meest ideaal. Let wel ff op het max gewicht dat je dak kan dragen als je met tegels gaat werken.
Mn je laatste opmerking heb ik juist geen zware stoeptegels geadviseerd, en ja werken de rubberen tegels onvoldoende dan is massa mogelijk wel de oplossing, mits het dak het kan dragen.
Helaas is daar geen standaard oplossing voor te geven, te veel aspecten die hier een rol in hebben, dus inderdaad gewoon proberen.

[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 04-10-2024 14:39 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:38
MacD007 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:38:
[...]

Mn je laatste opmerking heb ik juist geen zware stoeptegels geadviseerd, en ja werken de rubberen tegels onvoldoende dan is massa mogelijk wel de oplossing, mits het dak het kan dragen.
Ik heb nog ff nagezocht, maar de experts zweren bij massa op anti vibratie:

“Quite solid but unnecessarily complex.
To dampen vibrations you add mass (concrete slab) and underneath a dampened spring (rubber, foam, tennisballs etc). In industrial solutions, you would dimension the mass and spring to have a resonance lower than the lowest expected problematic vibrations.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
- Nefit ketel
- Quatt Duo

Wat heb ik al gedaan
- Ik heb mijn stookschema aangepast. Waar ik in september nog een nachtverlaging van 1 graden heb toegepast, heb ik dit per 1 oktober aangepast naar bovenstaand schema op een continue temperatuur.
- De optimalisatie die standaard in de EVOHOME thermostaat aangeboden wordt heb ik uitgezet (immers heeft de CIC ook een optimalisatie). Ook per 1 oktober uitgevoerd.

Overige

Wat verder nog te doen
Linkt aan eerdere discussie, laten we niet nog meer welles/nietes doen. Je kan immers gewoon “proberen “

Ik zou wat radiatoren dicht draaien op kamers die die temperatuur sowieso niet echt nodig hebben.
Dat verschuift de verwarming naar vloerverwarming en die is sowieso efficiënter (werkt op lagere temperatuur) dan radiatoren.
Bijvoorbeeld die grote hal radiator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:19
- Nefit ketel
- Quatt Duo

Wat heb ik al gedaan

Overige

Wat verder nog te doen
Blijft de flow in alle situaties wel rond de 800 zitten of zijn er situaties dat er teveel wordt geknepen is het eerste wat in mij opkomt.

Wel interessant dat ze de hoge pieptoon schijnbaar gaan oplossen met een software update. Zoals eerder vermeld hebben ze hier van de zomer uiteindelijk de hele unit gewisseld en leek het probleem voorbij. Nu het stookseizoen begint kan ik hetzelfde geluid weer horen, alleen nu wel echt in veel mindere mate, moet er wel een beetje mijn best voor doen. Veel anderen kunnen het helemaal niet horen, ik laat het er nu ook dus maar bij zitten.

Nu ben ik geen elec en/of sotware engineer maar ik had nooit kunnen verwachten dat ze een piepende trafo (dat is het denk ik) kunnen fixxen met een sw update, ik ben benieuwd!

Zoals anderen hier trouwens vermeld hebben merk ik ook wel een groot verschil in de regeling ten opzichte van vorig jaar. Het idee dat ik heb is dat de pomp veeeeeeeeel langer door blijft draaien op een heel laag niveau na bereiken setpoint waardoor de COP automatisch hoger wordt. Vooral hier kan ik dat verschil goed merken gezien ik op dit moment voornamelijk met hoge temperatuur radiatoren zit van het jaar 2000.

[ Voor 6% gewijzigd door Dersan op 04-10-2024 16:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07:31
MacD007 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:38:
[...]

Helaas is daar geen standaard oplossing voor te geven, te veel aspecten die hier een rol in hebben, dus inderdaad gewoon proberen.
Hier heb ik onder de bigfoots grote zware tegels plus dikke rubbertegels (5cm oid) gelegd en dat heeft het kleine beetje trilling wat wij konden horen weggehaald. Inderdaad gewoon uitproberen mits je dak 't kan dragen.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
@MacD007 @Erveetwee @olafmol Dank voor jullie adviezen en praktijkervaring.
Ik heb geen idee wat het dak dragen kan, daar moet ik maar eens verder induiken. Verder idd een wat dingen gaan proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 12:05:
[...]

Dus omdat iemand een quatt duo geadviseerd wordt, ontstaat in wezen het voordeel van cascadewerking van 2 x de helft van vergelijkbare 9 kW monoblocs.
Zou het dan niet een veel beter plan zijn een warmtepomp te laten installeren met de juiste dimensionering?

[...]

Die volgorde klopt niet.
Minimale afgifte is een gevolg van het technisch ontwerp en niet afhankelijk van COP.
Alitjd afhankelijk van de buitentemperatuur en de COP. De COP kan je namelijk alleen verlagen met een hogere aanvoertemperatuur en dat betekent weer meer vermogen toevoegen, waardoor je je doel letterlijk voorbij schiet :)

En ja, als je zeker weet hoeveel kW je nodig hebt bij de temperatuur die je wilt garanderen en de isolatie, het afgiftesysteem en woning inhoud voor altijd vast staan, dan kan je misschien beter een grotere warmtepomp kopen.

Maar alleen al het maken van een deugdelijke warmteverliesberekening kost meer werk (en dus geld) dan een Quatt installeren. Dus dan is een Duo een prima oplossing als je met een natte vinger berekening wilt werken en later nog dingen in de woning aan wilt passen zonder dat de warmtepomp te veel klein (uitbouw) of veel te groot wordt en daarmee gaat pendelen of weg moet.

Bij Heat Geek komen ze dit soort situaties vaak tegen. Veel te grote warmtepompen met onnodig complexe buffers en pompen om een woning te verwarmen die met de helft van de installatiekosten en een beetje isolatie prima warm was geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Stefannn schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 15:33:
[...]

Linkt aan eerdere discussie, laten we niet nog meer welles/nietes doen. Je kan immers gewoon “proberen “

Ik zou wat radiatoren dicht draaien op kamers die die temperatuur sowieso niet echt nodig hebben.
Dat verschuift de verwarming naar vloerverwarming en die is sowieso efficiënter (werkt op lagere temperatuur) dan radiatoren.
Bijvoorbeeld die grote hal radiator
Leuk als je geen mengverdeler hebt met een Quatt. Lekker hoge temperaturen de vloerverwarming in en dan in tranen als je geen garantie krijgt op je kapotte PVC vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
netappie schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 19:43:
[...]

Leuk als je geen mengverdeler hebt met een Quatt. Lekker hoge temperaturen de vloerverwarming in en dan in tranen als je geen garantie krijgt op je kapotte PVC vloer.
????
Met dien verstande: dat risico neemt toe naarmate je meer radiatoren hebt (de situatie die er nu is dus) en neemt af naarmate je meer radiatoren afschakelt.
Een radiator kan over het algemeen de warmte immers minder goed kwijt dan een vloerverwarming dus zal een hogere uitlaat temperatuur hebben dan vloerverwarming bij gelijke ingangs temperatuur.
De ingangstemperatuur van alles is gelijk, ze hangen immers allemaal aan dezelfde quatt. Dus als er meer warm water in de retour gemengd wordt neemt de temperatuur daarvan defacto toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
COP verlagen, COP 10, buffervaten, minimaal 5kW vermogen, en warmteverliesberekeningen van 3900 euro

8)7

Verjaardagen anekdotes na 7 flesjes bier.

[ Voor 23% gewijzigd door paQ op 04-10-2024 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Gisteren ter voorbereiding van de Quatt Duo bij m'n ouders bezig geweest met het leidingwerk. 5 Knoppen vervangen voor thermostaatkranen en de 4 radiatoren die ,,goed” stroomden, verkeerd om aangesloten. Morgenvroeg de CV andersom aansluiten, zodat alle 12 radiatoren weer correct stromen, en dan gaan ze na 20 jaar eindelijk met een correct aangesloten CV-systeem stoken, lol. Heeft ze gewoon zo’n 30-40% rendementsverlies gekost de afgelopen 20 jaar. Maargoed, dat is na morgen opgelost.

Volgende probleem, en tegelijkertijd een waarschuwing voor iedereen die de elektra door Quatt wilt laten verzorgen.

Ze hebben mijn ouders in de offerte een aanbieding gedaan voor het plaatsen van een extra groep en het trekken van een kabel voor €700,-. Ze hebben tijdens het huisbezoek in de groepenkast gekeken en dergelijken.

Ik zei ze gelijk al dat dit veel en veel te duur was, maar ik heb ook even gekeken naar hoe de situatie in hun meterkast was. Nu blijkt dat er ruimte is voor een extra groep, maar: er zitten nu al 6 groepen achter 1 aardlekschakelaar (wat al niet verstandig is, maar toe maar). Quatt heeft daar dus beoordeeld dat er zonder dat er een extra aardlekschakelaar geplaatst wordt, een groep bij mag. Ook na dit nog een keer nagevraagd te hebben.

Dus voor iedereen die nog een Quatt wilt hebben: laat de elektra NIET door Quatt doen. Ik ben verre van een expert op het gebied van elektra, maar zelfs ik kan weten dat dit gewoon niet goed was geweest. Daarnaast rekenen ze er m.i. VEEL te veel voor.

In het geval van mijn ouders moeten we nu eerst de hele groepenkast vervangen. Maar met het oog op de toekomst was dit toch al nodig, dus opzich geen ramp.

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07:34
VindiGoosh schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 22:58:
Gisteren ter voorbereiding van de Quatt Duo bij m'n ouders bezig geweest met het leidingwerk. 5 Knoppen vervangen voor thermostaatkranen en de 4 radiatoren die ,,goed” stroomden, verkeerd om aangesloten. Morgenvroeg de CV andersom aansluiten, zodat alle 12 radiatoren weer correct stromen, en dan gaan ze na 20 jaar eindelijk met een correct aangesloten CV-systeem stoken, lol. Heeft ze gewoon zo’n 30-40% rendementsverlies gekost de afgelopen 20 jaar. Maargoed, dat is na morgen opgelost.

Volgende probleem, en tegelijkertijd een waarschuwing voor iedereen die de elektra door Quatt wilt laten verzorgen.

Ze hebben mijn ouders in de offerte een aanbieding gedaan voor het plaatsen van een extra groep en het trekken van een kabel voor €700,-. Ze hebben tijdens het huisbezoek in de groepenkast gekeken en dergelijken.

Ik zei ze gelijk al dat dit veel en veel te duur was, maar ik heb ook even gekeken naar hoe de situatie in hun meterkast was. Nu blijkt dat er ruimte is voor een extra groep, maar: er zitten nu al 6 groepen achter 1 aardlekschakelaar (wat al niet verstandig is, maar toe maar). Quatt heeft daar dus beoordeeld dat er zonder dat er een extra aardlekschakelaar geplaatst wordt, een groep bij mag. Ook na dit nog een keer nagevraagd te hebben.

Dus voor iedereen die nog een Quatt wilt hebben: laat de elektra NIET door Quatt doen. Ik ben verre van een expert op het gebied van elektra, maar zelfs ik kan weten dat dit gewoon niet goed was geweest. Daarnaast rekenen ze er m.i. VEEL te veel voor.

In het geval van mijn ouders moeten we nu eerst de hele groepenkast vervangen. Maar met het oog op de toekomst was dit toch al nodig, dus opzich geen ramp.
Wellicht een tip waardoor de groepenkast niet vervangen hoeft te worden.
Je hebt ook aardlekautomaten, dat is een aardlek en automaat in een behuizing.
Dus als je nog ruimte hebt voor een extra groep kun je een aardlekautomaat toepassen.
Hoef je nog niet je meterkast te vervangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Stefannn schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 19:49:
[...]

????
Met dien verstande: dat risico neemt toe naarmate je meer radiatoren hebt (de situatie die er nu is dus) en neemt af naarmate je meer radiatoren afschakelt.
Een radiator kan over het algemeen de warmte immers minder goed kwijt dan een vloerverwarming dus zal een hogere uitlaat temperatuur hebben dan vloerverwarming bij gelijke ingangs temperatuur.
De ingangstemperatuur van alles is gelijk, ze hangen immers allemaal aan dezelfde quatt. Dus als er meer warm water in de retour gemengd wordt neemt de temperatuur daarvan defacto toe.
Meer radiatoren open is meer afgifte en dus lagere aanvoer temperatuur. Afgifte dicht zetten heeft nog nooit een Aanvoertemp verlaagt, ook niet van vloerverwarming icm radiatoren, zie ook als voorbeeld met redelijk simpel te volgen rekensommen: https://www.heatgeek.com/...ne-heat-pumps-or-boilers/

een radiator op aanvoer met 35 graden en dT van 2 graden geeft weinig warmte af, maar dat verhoogt de Aanvoertemp niet zoals je zelf stelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
netappie schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:10:
[...]

Tado heeft naast de thermostaat ook een temperatuursensor die je ergens anders kan hangen of neerzetten. Er zijn ook producten van Tado waarmee je airco kan aansturen. Ik verwacht dus dat je een geïntrigeerd systeem kan maken. Ik zou dus bij Tado navragen/nazoeken wat mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
HBO88 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 23:55:
[...]

Wellicht een tip waardoor de groepenkast niet vervangen hoeft te worden.
Je hebt ook aardlekautomaten, dat is een aardlek en automaat in een behuizing.
Dus als je nog ruimte hebt voor een extra groep kun je een aardlekautomaat toepassen.
Hoef je nog niet je meterkast te vervangen :)
Bedankt voor de tip, alleen gaat het in dit geval gaat het nog om zo’n ouderwetse stoppenkast. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Toby-Wan schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 00:13:
[...]

Meer radiatoren open is meer afgifte en dus lagere aanvoer temperatuur. Afgifte dicht zetten heeft nog nooit een Aanvoertemp verlaagt, ook niet van vloerverwarming icm radiatoren, zie ook als voorbeeld met redelijk simpel te volgen rekensommen: https://www.heatgeek.com/...ne-heat-pumps-or-boilers/

een radiator op aanvoer met 35 graden en dT van 2 graden geeft weinig warmte af, maar dat verhoogt de Aanvoertemp niet zoals je zelf stelt.
Dat betwijfel ik,
Defacto genereer je namelijk een “kortsluiting” tussen supply en retour. Flow in vloerverwarming neemt dan af en gaat gedeeltelijk door die kortsluiting waardoor het systeem naar hogere temperatuur drift.
Maar ik houd er over op. Het wordt heel erg welles/nietes en dat is voor niemand leuk.
Wie er ook gelijk gaat krijgen, hier op een gecontroleerde manier mee experimenteren lijkt me heel nuttig.
(Betreffende rekensommen heb ik bekeken en zijn volledig juist maar moet je per situatie opnieuw doen. Het voorbeeld gaat over radiatoren met beperkte efficiëntie).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s020506
Stefannn schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 06:53:
[...]

Dat betwijfel ik,
Defacto genereer je namelijk een “kortsluiting” tussen supply en retour. Flow in vloerverwarming neemt dan af en gaat gedeeltelijk door die kortsluiting waardoor het systeem naar hogere temperatuur drift.
Maar ik houd er over op. Het wordt heel erg welles/nietes en dat is voor niemand leuk.
Wie er ook gelijk gaat krijgen, hier op een gecontroleerde manier mee experimenteren lijkt me heel nuttig.
(Betreffende rekensommen heb ik bekeken en zijn volledig juist maar moet je per situatie opnieuw doen. Het voorbeeld gaat over radiatoren met beperkte efficiëntie).
Het maakt natuurlijk wel uit of je alleen maar radiatoren hebt, of een combinatie. In mijn geval met alleen radiatoren denk ik dat meer radiatoren open wel een positief effect heeft.

Als je vvw en radiatoren hebt, moet je de radiatoren wel dermate knijpen dat je geen kortsluiting krijgt inderdaad. En als je radiatoren gaat knijpen om de reotur temperatuur omlaag te krijgen, gaat het vermogen van de radiator ook weer achteruit.

Jullie zullen allebei wel gelijk hebben ;). Wel helemaal eens dat je gecontroleerd moet experimenteren. Het stookseizoen is net begonnen, nog tijd genoeg daarvoor. :)

Pagina: 1 ... 107 ... 279 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.