lorenzof schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 22:45:
goede avond iedereen!
Allereerst sorry als mijn Nederlands niet perfect is, ik gebruik google translate..
Ik heb contact gehad met Quatt, de online inspectie gedaan en nu 99eur betaald voor mijn installatie van een Quatt Duo
Mijn huis is vrij modern (2016, A-label) en ik installeer de duo voor toekomstbestendigheid voor volledige elektriciteit, ook al heb ik het niet echt nodig, met de zomeraanbieding was het een mooie prijs.
Mijn terugverdientijd zal niet gemakkelijk zijn, het verbruik van de vorige eigenaar was 660m3, dus het zal even duren om het terug te verdienen, maar ik denk dat het een goede investering is voor de waarde van het huis en de omgeving.
We hebben al een Tado-systeem, dat de vloerverwarming op de begane grond en twee radiatorknoppen in andere kamers regelt, andere radiatoren hebben standaard 1-5 knoppen.
Ik heb 2kW zonnepanelen op het dak, niet genoeg om het warmtepompverbruik te dekken, maar ze kunnen helpen om export naar het net te voorkomen.
Enkele vragen:
- Ik gebruik Tibber, wat betekent dat de elektriciteitsprijs tijdens de eendtijden erg kan variëren. Heeft iemand een goede manier om de Tado zo in te stellen dat de verwarming tijdens goedkope prijzen omhoog gaat en tijdens dure tijden omlaag?
door het duo te hebben zou ik in staat moeten zijn om meer warmte te "crunchen" tijdens de goedkope tijden
Toen ik las over het houden van "bijna constante temperatuur", dacht ik eraan om de temperatuur 's ochtends en 's avonds 0,5C lager te zetten en 's middags en 's nachts omhoog te zetten. Maar ik heb Home Assistant, dus ik kan iets "slimmer" doen
- mijn laatste CV-inspectie was bijna 2 jaar geleden, als ik het goed begrijp moet ik hem elke 2 jaar inspecteren, is het logischer om de inspectie vóór de installatie te doen (minder problemen voor de controle) of wanneer alles klaar is?
- we overwegen om de warmtepomp op het platte dak te installeren, ik maak me een beetje zorgen over schaduwen die een of meer zonnepanelen blokkeren, controleren de Quatt-technici dit meestal?
super bedankt!
Lorenzo
Het bufferen van warmte, met zo weinig warmtevraag, dat gaat mijn inziens niet werken en mogenlijk kan jij ook met één pomp ook toe. Ga je via de Quatt weg FE dan kun inderdaad behalve in je vloer ook in het boilervat warmte bufferen maar ik hoor van de deskundigen hier op het forum dat ook die optie in de prakijk tegen zal vallen omdat je helemaal niet zoveel warmte daar in kwijt kan.
Waar je mee moet uit kijken dat als je warmtevraag te laag is, dat je wp niet gaat pendelen. Ik heb na één dag testen mijn thermostaat een stukje hoger gezet van 19 graden naar 20 graden omdat de pomp dan rustiger draait. Bij 19 graden gaat deze veel vaker aan en uit en door te verhogen had ik ineens in de nacht een ononderbroken run had van wel 9.00 h. (Dank @Friezin voor dat inzicht) Met het huidige weer gaat de wp bij mij overdag vanzelf uit, ondanks dat ik leuk bedacht had dat ik graag wil dat mijn wp zoveel mogenlijk op de stroom van mijn zonnepanelen gaat draaien. Ik zie nu in dat als ik, zoveel mogenlijk stroom van mijn zonnepanelen wil gebruiken ik een (kleine) batterij nodig heb, want in de nacht is het koud maar heb ik geen zon. Met dit voorbeeld geef ik aan dat je een wp niet altijd kan sturen zoals je zou willen, het is geen CV. Ook geef ik je mee dat als de wp gaat afkoelen, ook al geeft de thermostaat nog een te hoge temperatuur aan, dit een onaangenaam gevoel geeft. Ik zou de temperatuur in de avond zeker niet laten afkoelen, dat is het moment dat je vaak stil zit, het voelt oncomfortabel.
Jouw warmtevraag van je huis is veel minder dan die van mijn huis. Je hebt een beter afgiftesysteem (vloerverwarming) dan mijn huis en door zijn recentere bouwjaar is deze ook veel beter geisoleerd. Mogenlijk wordt er ook warmte terug gewonnen. Het betekent in het voor- en naseizoen dat de pomp nog verder moet terugmoduleren dan die in mijn situatie doet en dat je een nog grotere kans hebt op pendelen. Met het huidige weer zou de wp in jouw situatie nauwenlijks aan gaan om het huis op temperatuur te houden, je hoeft/kan voor verwarming dan geen warmtebuffer opbouwen. Omdat je maar weinig vermogen nodig hebt om je huis te verwarmen heb je mogenlijk helemaal geen 2e Quatt nodig om later FE te gaan. Misschien zijn er betere pompen ( qua vermogen en terugmoduleren) die beter bij jouw specifieke situatie passen. Ik zou mij niet blind staren op een Quatt duo, omdat de tweede unit zo lekker goedkoop is.
Mijn verkoper van Quatt vertelde in januari dat ze bezig waren met dynamische tarieven en dat deze beschikbaar kwam als de FE- optie op de markt kwam. Als dit klopt is dat wat je zoekt. Tot die tijd zou je evt. ook schema's in de tado-app kunnen maken met stappen van 0,1 graad. Alleen in een schema kun je bij mijn versie stappen nemen van 0,1. (In filmjes zag ik ook stappen van 0,1 handmatig in de app, maar dat kan bij mijn versie dus niet) Maar mijn lange verhaal samengevat, ik betwijfel of het bufferen, in samenwerking met dynamische tarieven, gaat werken en o.a. door deze link wordt ik in die mening bevestigd.
Warmtebuffer zinvol bij dynamisch contract met warmtepomp?
Hou ook rekening met de geluidseisen als je toch een duo neemt, vaak kan je dan niet aan de eisen voldoen.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.