Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

VindiGoosh schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 22:58:
Gisteren ter voorbereiding van de Quatt Duo bij m'n ouders bezig geweest met het leidingwerk. 5 Knoppen vervangen voor thermostaatkranen en de 4 radiatoren die ,,goed” stroomden, verkeerd om aangesloten. Morgenvroeg de CV andersom aansluiten, zodat alle 12 radiatoren weer correct stromen, en dan gaan ze na 20 jaar eindelijk met een correct aangesloten CV-systeem stoken, lol. Heeft ze gewoon zo’n 30-40% rendementsverlies gekost de afgelopen 20 jaar. Maargoed, dat is na morgen opgelost.

Volgende probleem, en tegelijkertijd een waarschuwing voor iedereen die de elektra door Quatt wilt laten verzorgen.

Ze hebben mijn ouders in de offerte een aanbieding gedaan voor het plaatsen van een extra groep en het trekken van een kabel voor €700,-. Ze hebben tijdens het huisbezoek in de groepenkast gekeken en dergelijken.

Ik zei ze gelijk al dat dit veel en veel te duur was, maar ik heb ook even gekeken naar hoe de situatie in hun meterkast was. Nu blijkt dat er ruimte is voor een extra groep, maar: er zitten nu al 6 groepen achter 1 aardlekschakelaar (wat al niet verstandig is, maar toe maar). Quatt heeft daar dus beoordeeld dat er zonder dat er een extra aardlekschakelaar geplaatst wordt, een groep bij mag. Ook na dit nog een keer nagevraagd te hebben.

Dus voor iedereen die nog een Quatt wilt hebben: laat de elektra NIET door Quatt doen. Ik ben verre van een expert op het gebied van elektra, maar zelfs ik kan weten dat dit gewoon niet goed was geweest. Daarnaast rekenen ze er m.i. VEEL te veel voor.

In het geval van mijn ouders moeten we nu eerst de hele groepenkast vervangen. Maar met het oog op de toekomst was dit toch al nodig, dus opzich geen ramp.
Quatt doet helemaal geen elektra. Dit besteden ze uit aan Coolblue bij mijn weten. Het staat je overigens vrij om de aanpassingen door iemand anders te laten doen wat dus geld kan schelen.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 18:39
CPM schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 09:30:
[...]

Quatt doet helemaal geen elektra. Dit besteden ze uit aan Coolblue bij mijn weten. Het staat je overigens vrij om de aanpassingen door iemand anders te laten doen wat dus geld kan schelen.
Dat laatste is gelukkig vrij logisch.

Het punt dat ik wil maken, is dat zij 1. teveel geld vragen en 2. niet de juiste kennis hebben om kennelijk het juiste advies te geven.

In dit geval was er dus iemand gekomen die (ik mag hopen) had gezegd dat dit zo niet kan en er grote aanpassingen nodig zijn. En als Quatt €700,- rekent voor het aanleggen van 1 extra groep, dan wil ik niet weten wat de rest gekost zou hebben.

Just a few words of caution :)

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-09 19:41
lorenzof schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 22:45:
goede avond iedereen!
Allereerst sorry als mijn Nederlands niet perfect is, ik gebruik google translate..

Ik heb contact gehad met Quatt, de online inspectie gedaan en nu 99eur betaald voor mijn installatie van een Quatt Duo

Mijn huis is vrij modern (2016, A-label) en ik installeer de duo voor toekomstbestendigheid voor volledige elektriciteit, ook al heb ik het niet echt nodig, met de zomeraanbieding was het een mooie prijs.

Mijn terugverdientijd zal niet gemakkelijk zijn, het verbruik van de vorige eigenaar was 660m3, dus het zal even duren om het terug te verdienen, maar ik denk dat het een goede investering is voor de waarde van het huis en de omgeving.

We hebben al een Tado-systeem, dat de vloerverwarming op de begane grond en twee radiatorknoppen in andere kamers regelt, andere radiatoren hebben standaard 1-5 knoppen.

Ik heb 2kW zonnepanelen op het dak, niet genoeg om het warmtepompverbruik te dekken, maar ze kunnen helpen om export naar het net te voorkomen.

Enkele vragen:
- Ik gebruik Tibber, wat betekent dat de elektriciteitsprijs tijdens de eendtijden erg kan variëren. Heeft iemand een goede manier om de Tado zo in te stellen dat de verwarming tijdens goedkope prijzen omhoog gaat en tijdens dure tijden omlaag?
door het duo te hebben zou ik in staat moeten zijn om meer warmte te "crunchen" tijdens de goedkope tijden
Toen ik las over het houden van "bijna constante temperatuur", dacht ik eraan om de temperatuur 's ochtends en 's avonds 0,5C lager te zetten en 's middags en 's nachts omhoog te zetten. Maar ik heb Home Assistant, dus ik kan iets "slimmer" doen

- mijn laatste CV-inspectie was bijna 2 jaar geleden, als ik het goed begrijp moet ik hem elke 2 jaar inspecteren, is het logischer om de inspectie vóór de installatie te doen (minder problemen voor de controle) of wanneer alles klaar is?

- we overwegen om de warmtepomp op het platte dak te installeren, ik maak me een beetje zorgen over schaduwen die een of meer zonnepanelen blokkeren, controleren de Quatt-technici dit meestal?

super bedankt!
Lorenzo
Het bufferen van warmte, met zo weinig warmtevraag, dat gaat mijn inziens niet werken en mogenlijk kan jij ook met één pomp ook toe. Ga je via de Quatt weg FE dan kun inderdaad behalve in je vloer ook in het boilervat warmte bufferen maar ik hoor van de deskundigen hier op het forum dat ook die optie in de prakijk tegen zal vallen omdat je helemaal niet zoveel warmte daar in kwijt kan.

Waar je mee moet uit kijken dat als je warmtevraag te laag is, dat je wp niet gaat pendelen. Ik heb na één dag testen mijn thermostaat een stukje hoger gezet van 19 graden naar 20 graden omdat de pomp dan rustiger draait. Bij 19 graden gaat deze veel vaker aan en uit en door te verhogen had ik ineens in de nacht een ononderbroken run had van wel 9.00 h. (Dank @Friezin voor dat inzicht) Met het huidige weer gaat de wp bij mij overdag vanzelf uit, ondanks dat ik leuk bedacht had dat ik graag wil dat mijn wp zoveel mogenlijk op de stroom van mijn zonnepanelen gaat draaien. Ik zie nu in dat als ik, zoveel mogenlijk stroom van mijn zonnepanelen wil gebruiken ik een (kleine) batterij nodig heb, want in de nacht is het koud maar heb ik geen zon. Met dit voorbeeld geef ik aan dat je een wp niet altijd kan sturen zoals je zou willen, het is geen CV. Ook geef ik je mee dat als de wp gaat afkoelen, ook al geeft de thermostaat nog een te hoge temperatuur aan, dit een onaangenaam gevoel geeft. Ik zou de temperatuur in de avond zeker niet laten afkoelen, dat is het moment dat je vaak stil zit, het voelt oncomfortabel.

Jouw warmtevraag van je huis is veel minder dan die van mijn huis. Je hebt een beter afgiftesysteem (vloerverwarming) dan mijn huis en door zijn recentere bouwjaar is deze ook veel beter geisoleerd. Mogenlijk wordt er ook warmte terug gewonnen. Het betekent in het voor- en naseizoen dat de pomp nog verder moet terugmoduleren dan die in mijn situatie doet en dat je een nog grotere kans hebt op pendelen. Met het huidige weer zou de wp in jouw situatie nauwenlijks aan gaan om het huis op temperatuur te houden, je hoeft/kan voor verwarming dan geen warmtebuffer opbouwen. Omdat je maar weinig vermogen nodig hebt om je huis te verwarmen heb je mogenlijk helemaal geen 2e Quatt nodig om later FE te gaan. Misschien zijn er betere pompen ( qua vermogen en terugmoduleren) die beter bij jouw specifieke situatie passen. Ik zou mij niet blind staren op een Quatt duo, omdat de tweede unit zo lekker goedkoop is.

Mijn verkoper van Quatt vertelde in januari dat ze bezig waren met dynamische tarieven en dat deze beschikbaar kwam als de FE- optie op de markt kwam. Als dit klopt is dat wat je zoekt. Tot die tijd zou je evt. ook schema's in de tado-app kunnen maken met stappen van 0,1 graad. Alleen in een schema kun je bij mijn versie stappen nemen van 0,1. (In filmjes zag ik ook stappen van 0,1 handmatig in de app, maar dat kan bij mijn versie dus niet) Maar mijn lange verhaal samengevat, ik betwijfel of het bufferen, in samenwerking met dynamische tarieven, gaat werken en o.a. door deze link wordt ik in die mening bevestigd.

Warmtebuffer zinvol bij dynamisch contract met warmtepomp?

Hou ook rekening met de geluidseisen als je toch een duo neemt, vaak kan je dan niet aan de eisen voldoen.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
lorenzof schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 22:45:
goede avond iedereen!
Allereerst sorry als mijn Nederlands niet perfect is, ik gebruik google translate..

Ik heb contact gehad met Quatt, de online inspectie gedaan en nu 99eur betaald voor mijn installatie van een Quatt Duo

Mijn huis is vrij modern (2016, A-label) en ik installeer de duo voor toekomstbestendigheid voor volledige elektriciteit, ook al heb ik het niet echt nodig, met de zomeraanbieding was het een mooie prijs.

Mijn terugverdientijd zal niet gemakkelijk zijn, het verbruik van de vorige eigenaar was 660m3, dus het zal even duren om het terug te verdienen, maar ik denk dat het een goede investering is voor de waarde van het huis en de omgeving.

We hebben al een Tado-systeem, dat de vloerverwarming op de begane grond en twee radiatorknoppen in andere kamers regelt, andere radiatoren hebben standaard 1-5 knoppen.

Ik heb 2kW zonnepanelen op het dak, niet genoeg om het warmtepompverbruik te dekken, maar ze kunnen helpen om export naar het net te voorkomen.

Enkele vragen:
- Ik gebruik Tibber, wat betekent dat de elektriciteitsprijs tijdens de eendtijden erg kan variëren. Heeft iemand een goede manier om de Tado zo in te stellen dat de verwarming tijdens goedkope prijzen omhoog gaat en tijdens dure tijden omlaag?
door het duo te hebben zou ik in staat moeten zijn om meer warmte te "crunchen" tijdens de goedkope tijden
Toen ik las over het houden van "bijna constante temperatuur", dacht ik eraan om de temperatuur 's ochtends en 's avonds 0,5C lager te zetten en 's middags en 's nachts omhoog te zetten. Maar ik heb Home Assistant, dus ik kan iets "slimmer" doen

- mijn laatste CV-inspectie was bijna 2 jaar geleden, als ik het goed begrijp moet ik hem elke 2 jaar inspecteren, is het logischer om de inspectie vóór de installatie te doen (minder problemen voor de controle) of wanneer alles klaar is?

- we overwegen om de warmtepomp op het platte dak te installeren, ik maak me een beetje zorgen over schaduwen die een of meer zonnepanelen blokkeren, controleren de Quatt-technici dit meestal?

super bedankt!
Lorenzo
Ik maak me eigenlijk ook zorgen over het geluidsaspect bij je Quatt Duo, tenslotte mag je op de erfgrens naar andere woningen niet meer dan 45/40 dB hebben. Dus voldoende afstand tussen de erfgrens en de units.
Dus kijk naast het schaduw aspect ook eens waar je de units moet gaan plaatsen om binnen de geluidseisen te blijven. Ga daar niet direct vanuit dat dit door Quatt voldoende bekeken zal worden tenslotte ligt dat in je eigen verantwoordelijkheid.
Dus maak in ieder geval een wpac berekening.
Ik zou zelf de inspectie vooraf laten doen, zeker gezien er blijkbaar een hoop installateurs zijn die bij het horen van een aangesloten warmtepomp ( zo ver deze niet door hun is geplaatst) direct in een stressmodus springen je onderhoudscontract vanuit hun kant opzeggen. Doe je het vooraf heb je tenminste de komende tijd rust.
En als je later dan FE gaat heb je de cv daarna ook niet meer nodig.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 10:55
Stefannn schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 06:53:
[...]

Dat betwijfel ik,
Defacto genereer je namelijk een “kortsluiting” tussen supply en retour. Flow in vloerverwarming neemt dan af en gaat gedeeltelijk door die kortsluiting waardoor het systeem naar hogere temperatuur drift.
Maar ik houd er over op. Het wordt heel erg welles/nietes en dat is voor niemand leuk.
Wie er ook gelijk gaat krijgen, hier op een gecontroleerde manier mee experimenteren lijkt me heel nuttig.
(Betreffende rekensommen heb ik bekeken en zijn volledig juist maar moet je per situatie opnieuw doen. Het voorbeeld gaat over radiatoren met beperkte efficiëntie).
In de UK is het gebruikelijk om juist grotere radiatoren op de bovenverdieping op te hangen bij plaatsen van een warmtepomp en beneden vloerverwarming te nemen. Het maakt voor een warmtepomp niks uit wat je er aan hangt, als het maar warmte afgeeft en correct waterzijdig ingeregeld is.

Dus ja, als je een kortsluitende badkamer radiator dicht zet, dan zal je meer flow naar je vloerverwarming krijgen, maar als je die badkamer correct waterzijdig inregelt, dan werkt het nog beter.

En natuurlijk. Als jij een minimalistisch interieur hebt met vloerverwarming en muur tot muur vloerverwarming buizen, dan heb je misschien niet meer nodig om 1 extra verdieping te verwarmen. Maar in de praktijk is de hartafstand vaak groter omdat het als bijverwarming gelegd is, staan er meubels op en is er vaak een rand vrij gehouden bij de muren omdat daar toch kasten stonden. Dat maakt het volledig ontoereikend om meer dan de ruimte zelf te verwarmen op een goede lage temperatuur.

Daarnaast wil je een badkamer radiator ook niet helemaal dicht hebben. Dat kost je op de lange termijn gewoon een nieuwe badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mainshooter
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-09 12:04
Ik heb een vraag over de Quatt app. Ik krijg het euro teken niet weg uit het home scherm en dat terwijl optimaal besparen uitstaat. Neemt de Quatt dit dan wel goed over?

Vraag al tijdje terug gesteld aan Quatt maar nog geen reactie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h9-NMoxfIaPkk9_ZAHcemUgNArA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ffe1BIktknPCUoB7ZSboqlIs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ouYKTI486Bnlj7MTfnZe63YazSY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/E8AFpNZ38H8gvLs55NCB95RI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Mainshooter schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 10:26:
Ik heb een vraag over de Quatt app. Ik krijg het euro teken niet weg uit het home scherm en dat terwijl optimaal besparen uitstaat. Neemt de Quatt dit dan wel goed over?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier hetzelfde. Is volgens mij alleen cosmetisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louis.
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10-04 18:08
netappie schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 10:28:
[...]

Hier hetzelfde. Is volgens mij alleen cosmetisch.
bij mij ook, de tekst die wordt weergegeven bij besparing uit, "Met je huidige tarief zal Quatt Hybrid minder werken en de CV-ketel meer" is niet wat ik verwacht, maar juist het tegenovergestelde als bij besparing uit volgens de website juist de Quatt meer zou moeten werken ondanks dat de cv voordeliger kan zijn. vanmorgen met opstarten 0,1 m3 gas verbruikt terwijl ik bij veel anderen om het water naar 18 graden te brengen slechts 0,01 a 0.02m3 wordt aangegeven. het lijkt dus juist het tegenovergestelde te doen ?

Tussenwoning 1932, 450m3, alleen radiatoren, ca, 90m2 verwarmd. gasverbruik nu ca. 800m3 zonnepanelen, opwek 3600KW verbruik 3200KW. meeste glas HR++ op enkele normaal dubbelglas na. geen gevelisolatie, alle tussenvloeren geisoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Louis. schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 11:37:
[...]

bij mij ook, de tekst die wordt weergegeven bij besparing uit, "Met je huidige tarief zal Quatt Hybrid minder werken en de CV-ketel meer" is niet wat ik verwacht, maar juist het tegenovergestelde als bij besparing uit volgens de website juist de Quatt meer zou moeten werken ondanks dat de cv voordeliger kan zijn. vanmorgen met opstarten 0,1 m3 gas verbruikt terwijl ik bij veel anderen om het water naar 18 graden te brengen slechts 0,01 a 0.02m3 wordt aangegeven. het lijkt dus juist het tegenovergestelde te doen ?
Als je optimaal besparen aan zet, dan gaat de CV ketel helpen als die goedkoper is.
Dit staat volgens mij los van het opstartgedrag. De CV ketel springt bij totdat de 18 graden op de retourleiding bereikt is. Daar zou een fix voor moeten komen en hoe lang de ketel bijspringt zal afhangen van de buitentemperatuur, je nachtverlaging en de grootte van je afgiftesysteem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louis.
netappie schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 11:54:
[...]

Als je optimaal besparen aan zet, dan gaat de CV ketel helpen als die goedkoper is.
Dit staat volgens mij los van het opstartgedrag. De CV ketel springt bij totdat de 18 graden op de retourleiding bereikt is. Daar zou een fix voor moeten komen en hoe lang de ketel bijspringt zal afhangen van de buitentemperatuur, je nachtverlaging en de grootte van je afgiftesysteem.
Thanks. als het opstartgedrag er los van staat, dan laat ik het ook los :)
Ik heb net in de homewizard app ook naar het gasverbruik gekeken op die momenten, en daar is het veel lager, lijkt alsof de "schatting" in de Quatt app bijna een factor 10 hoger is, dus dan zit ik ook op die 0,01-0,02 m3 bij de opstart.

Off topic, Vooralsnog zeer tevreden over hoe de Quatt werkt nu hij het eerste stookseizoen in gaat, het is een stuk aangenamer in huis met name omdat voorheen met de verwarmen altijd een behoorlijke temp. overshoot was omdat de watertemp zo hoog was. Voordat dat allemaal is afgekoeld in combinatie met die oude kolomradiatoren hier was de temp in de woonkamer vaak 1 a 2 graden hoger dan ingesteld. nu maar een klein beetje overshoot ook afhankelijk van de zoninstraling en dat met water van rond de 30 graden. Die oude radiatoren hebben stiekem toch een best goede afgifte blijkbaar. Dus geen reden om die oude radiatoren te vervangen als je een warmtepomp aanschaft. de echte winter moet nog komen natuurlijk, maar ik heb er vertrouwen in :)

Tussenwoning 1932, 450m3, alleen radiatoren, ca, 90m2 verwarmd. gasverbruik nu ca. 800m3 zonnepanelen, opwek 3600KW verbruik 3200KW. meeste glas HR++ op enkele normaal dubbelglas na. geen gevelisolatie, alle tussenvloeren geisoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:50

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Euroteken staat bij Quatt of bij CV, is puur indicatie welke de voordeligste keus is.
Als optimaliseren uit staat zal Quatt altijd maximaal draaien, maar als COP onder 2.5 (give or take) duikt zou gas goedkoper kunnen zijn en zal euroteken bij CV staan

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:10
Wat is de verstandigste keuze. Ik heb zonnepanelen (met een analoge terugdraaiende meter) die tot ik de Quatt kreeg exact mijn verbruikte stroom opwekte (tikkeltje overschot) van ongeveer 3.2 MWh

De 2,2 MWh die de Quatt heeft verbruikt om het huis afgelopen jaar te verwarmen wordt dus niet opgewekt.

Mijn tarieven zijn:
Stroom 0,29
Gas 1,19
voor de komende 2 jaar

Is het dan verstandiger om 'optimale besparing' wel of niet aan te zetten. Wat zouden jullie doen?

Hij stond afgelopen jaar uit en heb (mede daardoor waarschijnlijk) maar 35 m3 gas verbruikt.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Louis. schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 12:23:
[...]

Thanks. als het opstartgedrag er los van staat, dan laat ik het ook los :)
Ik heb net in de homewizard app ook naar het gasverbruik gekeken op die momenten, en daar is het veel lager, lijkt alsof de "schatting" in de Quatt app bijna een factor 10 hoger is, dus dan zit ik ook op die 0,01-0,02 m3 bij de opstart.

Off topic, Vooralsnog zeer tevreden over hoe de Quatt werkt nu hij het eerste stookseizoen in gaat, het is een stuk aangenamer in huis met name omdat voorheen met de verwarmen altijd een behoorlijke temp. overshoot was omdat de watertemp zo hoog was. Voordat dat allemaal is afgekoeld in combinatie met die oude kolomradiatoren hier was de temp in de woonkamer vaak 1 a 2 graden hoger dan ingesteld. nu maar een klein beetje overshoot ook afhankelijk van de zoninstraling en dat met water van rond de 30 graden. Die oude radiatoren hebben stiekem toch een best goede afgifte blijkbaar. Dus geen reden om die oude radiatoren te vervangen als je een warmtepomp aanschaft. de echte winter moet nog komen natuurlijk, maar ik heb er vertrouwen in :)
Haha, dat was te verwachten:
https://sfearnplumbing.co...heat-pumps-run-radiators/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Postuma
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-10-2024
Op 30 sept jl. is de Quatt bij ons geïnstalleerd, alles functioneerde prima totdat de monteurs weg waren en ik mijn IPhone 13 moest herstarten voor een ander probleem. Plotseling deed de App niets meer, ook niet na herinstalleren. Ik kreeg het onderstaande beeld te zien. Bellen naar het noodnummer leverde ook na 45 min. geen contact op, men nam de telefoon gewoon niet op!🥲
Quatt zegde de volgende dag via de mail toe aan mijn probleem te gaan
werken, zelfs een telefoontje kon er blijkbaar niet af. Erg kwalijk allemaal voor het vertrouwen in Quatt en een wel erg slechte start. Inmiddels heb ik mailcontact met een medewerker van Quatt hierover, en een aantal keren herstart e.d., maar de app ( en de warmtepomp?) functioneert nog altijd niet! Ik vind het echt van de gekke dat ik gewoon niet iemand bij Quatt te spreken kan krijgen, als je hun ronkende teksten over service leest, staat dit wel in erg schril contrast met elkaar! Vandaag 6 okt is de app gaan werken, eindelijk! De technicus van Quatt heeft duidelijk zijn best gedaan. Hopelijk blijft het goed gaan en kan ik mijn slechte ervaringen loslaten.

[ Voor 21% gewijzigd door Oscar Postuma op 07-10-2024 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiWeger
  • Laatst online: 30-08 23:03
netappie schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 19:17:
[...]

Het is belangrijk om je flow door alle radiatoren in huis netjes in balans te krijgen.
- Staan er radiatoren te ver dicht, dan verlies je afgifte vermogen.
- Staan er radiatoren te ver open dan kunnen ze de warmte niet kwijt en sturen ze het water heet terug.

Met een infrarood thermometer (15 a 20 euro) kan je de aanvoer boven en de retour beneden aan de radiator vergelijken. Doe dit voor alle radiatoren in huis terwijl ze vol open staan.
De radiator met de heetste retour moet je verder knijpen (ouderwetse draaiknop of moderne retourventiel indien aanwezig).
Na ongeveer 15 minuten kan je weer meten en stellen aan de radiator met de warmste retour.
Doe dit net zolang totdat alle radiatoren goed warm worden. Verder van de CV ketel is meestal kouder, dus dan boven alles wat verder knijpen,

Zodra je tevreden bent over de balans kan je met een permanent marker aangeven wat de "maximale" stand is van elke ouderwetse draaiknop radiator. Je kan ook wat schilderstape of stickers gebruiken om het wat minder permanent te maken.

Zodra alles in balans is zou de Quatt een lagere aanvoertemperatuur moeten leveren en dus een betere COP.

Zodra het wat kouder wordt kan je natuurlijk nog wat spelen met ruimtes die minder warm moeten worden. Zet die gerust verder dicht als de ruimte te warm wordt. Dat levert niks op qua besparing, maar onprettig warm is ook niet goed.

Je kan eventueel ook radiatoren vervangen of bij plaatsen. Mocht je willen weten wat die nu leveren bij een bepaalde temperatuur, dan kan je deze tool gebruiken:
https://www.climatebooste...or-radiatorpro-verwarming

Een mooie optie is vloerverwarming, maar dat is wel een hoop gedoe in huis. Een radiator vervangen is echt wel in een paar uurtjes gedaan als je weet waar je mee bezig bent. Vloerverwarming plaatsen is echt een project dat je niet zomaar even tussendoor doet.
Na alles nagelopen te hebben en zo goed mogelijk waterzijdig in te hebben geregeld kom ik er dus achter dat een oud model plintverwarmer het water zo goed als even warm retour stuurt. Nergens een mogelijkheid om een kraan richting de plintverwarmer dicht te zetten. Denk dat die ook een redelijke flow inpikt. Zit denk ik niks anders op dan die er door een installateur te laten uithalen/afdoppen. Hier iemand een goede tip of mening over? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QMVr3BYpGOrjnzr_M_Cy6IC8pZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TgwT99fUaUbW0e6CrNIvY5mT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:42
(jarig!)
KaiWeger schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 16:49:
[...]

Na alles nagelopen te hebben en zo goed mogelijk waterzijdig in te hebben geregeld kom ik er dus achter dat een oud model plintverwarmer het water zo goed als even warm retour stuurt. Nergens een mogelijkheid om een kraan richting de plintverwarmer dicht te zetten. Denk dat die ook een redelijke flow inpikt. Zit denk ik niks anders op dan die er door een installateur te laten uithalen/afdoppen. Hier iemand een goede tip of mening over? [Afbeelding]
Waarom zou je hem weghalen?
Zal hooguit enkele liters in gaan.
Zo'n ding schakelt wel pas in bij een vrij hoge temperatuur, maar dat kun je vast beïnvloeden door een weerstand parallel over de voeler te zetten.

edit:
Even opgezocht.

Als het binnen bijv 18 graden is, en je water is 38, dan haal je nog steeds max rond de 800W aan vermogen.

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 06-10-2024 17:36 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiWeger
paQ schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 17:33:
[...]

Waarom zou je hem weghalen?
Zal hooguit enkele liters in gaan.
Zo'n ding schakelt wel pas in bij een vrij hoge temperatuur, maar dat kun je vast beïnvloeden door een weerstand parallel over de voeler te zetten.

edit:
Even opgezocht.

Als het binnen bijv 18 graden is, en je water is 38, dan haal je nog steeds max rond de 800W aan vermogen.
Hij maakt ook veel lawaai als die aan staat. Vandaar en daarom gebruiken we hem niet. En krijg de retourtemperatuur nu dus niet lager dan 2.5 a 3 graden als toen het de Quatt uit kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oscar Postuma schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 16:31:
Op 30 sept jl. is de Quatt bij ons geïnstalleerd, alles functioneerde prima totdat de monteurs weg waren en ik mijn IPhone 13 moest herstarten voor een ander probleem. Plotseling deed de App niets meer, ook niet na herinstalleren. Ik kreeg het onderstaande beeld te zien. Bellen naar het noodnummer leverde ook na 45 min. geen contact op, men nam de telefoon gewoon niet op!🥲
werken, zelfs een telefoontje kon er blijkbaar niet af. Erg kwalijk allemaal voor het vertrouwen in Quatt en een wel erg slechte start. Inmiddels heb ik mailcontact met een medewerker van Quatt hierover, en een aantal keren herstart e.d., maar de app ( en de warmtepomp?) functioneert nog altijd niet! Ik vind het echt van de gekke dat ik gewoon niet iemand bij Quatt te spreken kan krijgen, als je hun ronkende teksten over service leest, staat dit wel in erg schril contrast met elkaar!
- Geen idee wat "onderstaand beeld" is.
- Herstart als in "stekker uit Quatt"?
- Of herstart (herinstallatie) app?
Ik kan me niet voorstellen dat herstart iPhone een Quatt-probleem veroorzaakt.

- Wat voor thermostaat heb je?
- Zit daar ook een app bij?
- wat zie je daar?
- wordt het wel warm in huis?

Geen zicht op de Quatt?
Vanwege je vraagteken bij de Quatt (( en de warmtepomp?)).

Moet zeggen dat ik weinig van je bericht kan maken zo.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
KaiWeger schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 17:41:
[...]

Hij maakt ook veel lawaai als die aan staat. Vandaar en daarom gebruiken we hem niet. En krijg de retourtemperatuur nu dus niet lager dan 2.5 a 3 graden als toen het de Quatt uit kwam.
Sja dat is niet heel raar toch?
Dan heb je in elk geval 3 graden afgifte op dat kleine stukje. Is lang niet zo gek nog.

Maar goed, geluid maakt het ja. Ook in de laagste stand?

Als ik de handleiding mag geloven zit ie op een aftakking van je hoofd toe- en afvoer.
Met de fan uit denk ik wel dat je de onderkant van je keuken meer opwarmt dan dat er aan de voorkant uitkomt.

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 06-10-2024 18:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens het help-scherm (even op die i rechtsboven klikken):

Optimaliseer je besparingen

Als de besparingsoptimalisatie actief is, dan zie je dit icoontje:

De besparingsoptimalisatie bepaalt of het qua kosten slimmer is om met de cv-ketel te verwarmen, of met Quatt Hybrid.

Als het icoontje onder de cv-ketel verschijnt, is deze aan het werk omdat dat voordeliger is.
Als het icoontje onder Quatt Hybrid verschijnt, doet die het werk.

Het icoon kan ook onder beide verschijnen: dan werken ze samen.

PS: waarom heb jij een warmtepomp?
Aan verwarmen doe je blijkbaar niet ❄️

[ Voor 4% gewijzigd door Friezin op 06-10-2024 18:34 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
okijokii schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 14:33:
Wat is de verstandigste keuze. Ik heb zonnepanelen (met een analoge terugdraaiende meter) die tot ik de Quatt kreeg exact mijn verbruikte stroom opwekte (tikkeltje overschot) van ongeveer 3.2 MWh

De 2,2 MWh die de Quatt heeft verbruikt om het huis afgelopen jaar te verwarmen wordt dus niet opgewekt.

Mijn tarieven zijn:
Stroom 0,29
Gas 1,19
voor de komende 2 jaar

Is het dan verstandiger om 'optimale besparing' wel of niet aan te zetten. Wat zouden jullie doen?

Hij stond afgelopen jaar uit en heb (mede daardoor waarschijnlijk) maar 35 m3 gas verbruikt.
Hier staat hij op uit.
Lees gewoon even op de helppagina wat je het liefst wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KaiWeger schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 17:41:
[...]

Als je 'm toch niet gebruikt, neemt hij ook niks.
Zijn inderdaad lawaaimakers. Had 1 met 2 standen, maar staat nu in de garage (heb nu vloerverwarming). Mien Dobbelsteen zette m wel eens perongeluk aan tijdens stofzuigen 😁. (Mocht iemand m willen. Stuur maar pm. Gratis, maar wel zelf halen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:30
[...]

Na alles nagelopen te hebben en zo goed mogelijk waterzijdig in te hebben geregeld kom ik er dus achter dat een oud model plintverwarmer het water zo goed als even warm retour stuurt. Nergens een mogelijkheid om een kraan richting de plintverwarmer dicht te zetten. Denk dat die ook een redelijke flow inpikt. Zit denk ik niks anders op dan die er door een installateur te laten uithalen/afdoppen. Hier iemand een goede tip of mening over? [Afbeelding]
Er moet een afsluiter zitten waar de flexibele slangen zijn aangesloten.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21:12
Oscar Postuma schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 16:31:
werken, zelfs een telefoontje kon er blijkbaar niet af. Erg kwalijk allemaal voor het vertrouwen in Quatt en een wel erg slechte start. Inmiddels heb ik mailcontact met een medewerker van Quatt hierover, en een aantal keren herstart e.d., maar de app ( en de warmtepomp?) functioneert nog altijd niet! Ik vind het echt van de gekke dat ik gewoon niet iemand bij Quatt te spreken kan krijgen, als je hun ronkende teksten over service leest, staat dit wel in erg schril contrast met elkaar!
[~Oscar Postuma]

Geloof niet dat het iets met je telefoon te maken heeft.

Controleer de bedrading bij de CIC. Bij zat na alles schoonmaken ook een draad los, en was ook de tado connectie ontregeld.

Meeste kans bij de CIC, die monteurs kunnen ijzer schroeven, geen draadjes!!

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
[...]

Als je een beetje handig bent dan kan je deze zelf ook afdoppen. Vaak zitten deze gewoon met hun eigen leiding aan de verdeler van de begane grond.

Bij twijfel natuurlijk een vakman inschakelen, maar anders gewoon met foto's en maten langs warmteservice (of vergelijkbaar) voor de juiste onderdelen.

Een andere optie is zelf een retourventiel toevoegen, natuurlijk dat moet je maar net kunnen.

[ Voor 3% gewijzigd door netappie op 06-10-2024 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
Ik ben mij aan het opmaken om ons verwarmingssysteem waterzijdig in te regelen.

Eerst een meetje spelen met de infrarood warmtemeter.

Ik heb in mijn woonkamer/keuken een grote T33 en een kleinere T22

Wat mij opvalt is dat de T33 aan de bovenkant 25,5 graden is en aan de onderkant 21,8 graden. De invoer geeft 28,3 graden aan en de uitvoer 22,7 graden. delta T dus 5,6
De T22 is aan de bovenkant 20,8 graden en aan de onderkant 18,3 graden. De invoer geeft 20,8 graden aan en de uitvoer 19,0 graden. Delta T dus 1,8 graden.

Ik zie dus grote verschillen in temperatuur tussen de twee radiatoren en een groot verschil in Delta T.

Zover ik weet zitten er geen voetventielen op mij radiator waar ik deze bij zou kunnen stellen. Dit moet dus met de radiatorknop, een knop waar geen cijfers opstaan.

Welke conclusies zou ik kunnen trekken? Mijn indruk is dat Quatt streeft naar een delta T van 5. De T22 lijkt dus niet voldoende warmte af te geven, hoe breng ik daar verandering in? Is het logisch dat de temperatuur van de T22 lager is of moet die van beide gelijk zijn.

Ik heb de instructies over waterzijdig inregelen nog niet voldoende gelezen. Ik begrijp dat eerst met de invoer en uitvoer van de warmtepomp moet beginnen en dan alle kamers/radiatoren langs moet gaan. Maar ik zit nog in de basis fase hoe werkt de infrarood warmtemeter. Van welk materiaal is mijn radiator gemaakt enz. Ik probeer te snappen hoe het inregelen werkt. Mijn systeem lijkt niet in balans te zijn. Misschien wil/kan iemand hier al iets over zeggen.

Mijn COP vindt ik met alleen radiatoren met 5,3 niet slecht maar ik weet natuurlijk niet wat deze zou kunnen zijn. Wat anderen in deze situatie ongeveer hebben. Deze is nu ineens fors aan het zakken 4,6 en nu 4,5. De buitentemperatuur zakt natuurlijk ook.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorenzof
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 12-11-2024
WAF1 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 14:14:
[...]

Het bufferen van warmte, met zo weinig warmtevraag, dat gaat mijn inziens niet werken en mogenlijk kan jij ook met één pomp ook toe. Ga je via de Quatt weg FE dan kun inderdaad behalve in je vloer ook in het boilervat warmte bufferen maar ik hoor van de deskundigen hier op het forum dat ook die optie in de prakijk tegen zal vallen omdat je helemaal niet zoveel warmte daar in kwijt kan.

Waar je mee moet uit kijken dat als je warmtevraag te laag is, dat je wp niet gaat pendelen. Ik heb na één dag testen mijn thermostaat een stukje hoger gezet van 19 graden naar 20 graden omdat de pomp dan rustiger draait. Bij 19 graden gaat deze veel vaker aan en uit en door te verhogen had ik ineens in de nacht een ononderbroken run had van wel 9.00 h. (Dank @Friezin voor dat inzicht) Met het huidige weer gaat de wp bij mij overdag vanzelf uit, ondanks dat ik leuk bedacht had dat ik graag wil dat mijn wp zoveel mogenlijk op de stroom van mijn zonnepanelen gaat draaien. Ik zie nu in dat als ik, zoveel mogenlijk stroom van mijn zonnepanelen wil gebruiken ik een (kleine) batterij nodig heb, want in de nacht is het koud maar heb ik geen zon. Met dit voorbeeld geef ik aan dat je een wp niet altijd kan sturen zoals je zou willen, het is geen CV. Ook geef ik je mee dat als de wp gaat afkoelen, ook al geeft de thermostaat nog een te hoge temperatuur aan, dit een onaangenaam gevoel geeft. Ik zou de temperatuur in de avond zeker niet laten afkoelen, dat is het moment dat je vaak stil zit, het voelt oncomfortabel.

Jouw warmtevraag van je huis is veel minder dan die van mijn huis. Je hebt een beter afgiftesysteem (vloerverwarming) dan mijn huis en door zijn recentere bouwjaar is deze ook veel beter geisoleerd. Mogenlijk wordt er ook warmte terug gewonnen. Het betekent in het voor- en naseizoen dat de pomp nog verder moet terugmoduleren dan die in mijn situatie doet en dat je een nog grotere kans hebt op pendelen. Met het huidige weer zou de wp in jouw situatie nauwenlijks aan gaan om het huis op temperatuur te houden, je hoeft/kan voor verwarming dan geen warmtebuffer opbouwen. Omdat je maar weinig vermogen nodig hebt om je huis te verwarmen heb je mogenlijk helemaal geen 2e Quatt nodig om later FE te gaan. Misschien zijn er betere pompen ( qua vermogen en terugmoduleren) die beter bij jouw specifieke situatie passen. Ik zou mij niet blind staren op een Quatt duo, omdat de tweede unit zo lekker goedkoop is.

Mijn verkoper van Quatt vertelde in januari dat ze bezig waren met dynamische tarieven en dat deze beschikbaar kwam als de FE- optie op de markt kwam. Als dit klopt is dat wat je zoekt. Tot die tijd zou je evt. ook schema's in de tado-app kunnen maken met stappen van 0,1 graad. Alleen in een schema kun je bij mijn versie stappen nemen van 0,1. (In filmjes zag ik ook stappen van 0,1 handmatig in de app, maar dat kan bij mijn versie dus niet) Maar mijn lange verhaal samengevat, ik betwijfel of het bufferen, in samenwerking met dynamische tarieven, gaat werken en o.a. door deze link wordt ik in die mening bevestigd.

Warmtebuffer zinvol bij dynamisch contract met warmtepomp?

Hou ook rekening met de geluidseisen als je toch een duo neemt, vaak kan je dan niet aan de eisen voldoen.
bedankt
Ik ga het proberen, ik denk eraan om de temperatuur gewoon met 0,5C te verlagen tijdens dure tijden (0,1C elke 30 minuten/uur) en met 0,5C te verhogen overdag en 's nachts. Dit zou genoeg moeten zijn om de warmtepomp niet te belasten en te besparen op piekmomenten.

Ik ga ook proberen om een ​​vaste temperatuur op de begane grond te houden en alleen kamers aan te passen met de tado-kleppen, en ook een constante temperatuur te houden en er niet over na te denken

Het huis is goed geïsoleerd (nu 18,5C, nog geen verwarming), misschien zijn de besparingen van deze aanpassing minimaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorenzof
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 12-11-2024
MacD007 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 17:02:
[...]

Ik maak me eigenlijk ook zorgen over het geluidsaspect bij je Quatt Duo, tenslotte mag je op de erfgrens naar andere woningen niet meer dan 45/40 dB hebben. Dus voldoende afstand tussen de erfgrens en de units.
Dus kijk naast het schaduw aspect ook eens waar je de units moet gaan plaatsen om binnen de geluidseisen te blijven. Ga daar niet direct vanuit dat dit door Quatt voldoende bekeken zal worden tenslotte ligt dat in je eigen verantwoordelijkheid.
Dus maak in ieder geval een wpac berekening.
Ik zou zelf de inspectie vooraf laten doen, zeker gezien er blijkbaar een hoop installateurs zijn die bij het horen van een aangesloten warmtepomp ( zo ver deze niet door hun is geplaatst) direct in een stressmodus springen je onderhoudscontract vanuit hun kant opzeggen. Doe je het vooraf heb je tenminste de komende tijd rust.
En als je later dan FE gaat heb je de cv daarna ook niet meer nodig.
Ik denk niet dat dit een probleem zal zijn, maar ik zal er inderdaad meer naar kijken.
Maar de quatt heeft ook een "silence mode" toch?

het duo zou kunnen resulteren in minder lawaai als ze allebei langzaam werken (misschien gedwongen in de silence mode?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
WAF1 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 22:41:

Wat mij opvalt is dat de T33 aan de bovenkant 25,5 graden is en aan de onderkant 21,8 graden. De invoer geeft 28,3 graden aan en de uitvoer 22,7 graden. delta T dus 5,6
De T22 is aan de bovenkant 20,8 graden en aan de onderkant 18,3 graden. De invoer geeft 20,8 graden aan en de uitvoer 19,0 graden. Delta T dus 1,8 graden.

Ik zie dus grote verschillen in temperatuur tussen de twee radiatoren en een groot verschil in Delta T.
Is hier ook wel zo, vooral met de moderner/kleinere radiatoren en lage (35 graden of minder) temperatuur. Ik ben geen expert qua inregelen, probeerde eerst ook die 5 graden maar is toch kwestie van proberen en ervaren hoe het werkt.

Een grote oude radiator heeft wel een hoge delta t maar als ik die openschoef zitten we bij wijze van spreken in de woonkamer te zweten en is het achter niet warm te krijgen.
Punt is ook dat Quatt naar 800l/u streeft tenzij dat echt niet gaat. Stel je hebt 3 radiatoren, 1 en 2 draai je dicht om 5 graden te halen dan zal bij 1 de delta t weer te klein zijn omdat die meer doorstroming krijgt. Vervolgens die verder dicht en probleem weer bij 2 en 3. Daarbij dan nog wat meer stroomverbruik van de waterpomp en evt ruisende leidingen.
Bij de CV kan je vaak ook de pompsnelheid bijstellen en dan is dat probleem er niet zo.
Wat ik ook benoemde is dat radiatoren en de vereiste warmteafgifte verschillend kunnen zijn en dat is wellicht het belangrijkste. Waarschijnlijk moeten radiatoren die het meest ver van de ketel staan en/of dunnere leidingen hebben het verste open. Als een dicht bij de ketel ver open staat is dat meer een soort kortsluiting wat je moet proberen te voorkomen (en Quatt aansluiting zit bij de ketel dus dat verandert niet).
Zover ik weet zitten er geen voetventielen op mij radiator waar ik deze bij zou kunnen stellen. Dit moet dus met de radiatorknop, een knop waar geen cijfers opstaan.
Ja, maakt op zich niet uit of je de doorstroming nou via de aanvoer or de retour regelt.

Zie bv ook youtube videos als: YouTube: Get More Heat From Your Radiators ~ System Balance

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Welke conclusies zou ik kunnen trekken? Mijn indruk is dat Quatt streeft naar een delta T van 5. De T22 lijkt dus niet voldoende warmte af te geven, hoe breng ik daar verandering in? Is het logisch dat de temperatuur van de T22 lager is of moet die van beide gelijk zijn.

Ik heb de instructies over waterzijdig inregelen nog niet voldoende gelezen. Ik begrijp dat eerst met de invoer en uitvoer van de warmtepomp moet beginnen en dan alle kamers/radiatoren langs moet gaan. Maar ik zit nog in de basis fase hoe werkt de infrarood warmtemeter. Van welk materiaal is mijn radiator gemaakt enz. Ik probeer te snappen hoe het inregelen werkt. Mijn systeem lijkt niet in balans te zijn. Misschien wil/kan iemand hier al iets over zeggen.

Mijn COP vindt ik met alleen radiatoren met 5,3 niet slecht maar ik weet natuurlijk niet wat deze zou kunnen zijn. Wat anderen in deze situatie ongeveer hebben. Deze is nu ineens fors aan het zakken 4,6 en nu 4,5. De buitentemperatuur zakt natuurlijk ook.
Ik heb een stukje schilderstape op aan- en afvoer geplakt.
Een infrarood meter gebruiken op glimmend materiaal werkt niet.

Ben geen Visser fan, maar dit is eigenlijk wat je wilt.
Wel even minimaal een kwartiertje wachten tussen het meten.
Bij mij is temperatuur vvw- en radiator-aanvoer een fractie lager dan de temperatuur die Quatt aangeeft.
DeltaT = 5°C

YouTube: Hoe kan je een gewone radiatorknop waterzijdig inregelen..👍🏻

Edit:
COP vind ik niet zo interessant, is volledig afhankelijk van je huis, woonplaats en verwarmingssysteem. Dat vergelijken met een ander doe ik niet.

Edit2: ik zou ook wachten met inregelen tot watertemperatuur wat hoger is (kouder buiten)

[ Voor 9% gewijzigd door Friezin op 07-10-2024 08:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan

Als een deltaT over een radiator te klein is (zoals bij je T22), dan gaat het water er eigenlijk te snel doorheen en dus geen tijd om warmte af te geven. Deze radiator moet je dus iets meer dicht zetten. Kijk hoeveel slagen je hebt van helemaal open naar helemaal dicht en doe dan steeds een kwartslag meer dicht tot de deltaT goed is.
Zoals @Friezin zegt wel de tijd geven dat er een nieuw temperatuur
Daarnaast als je 1 radiator aan het inregelen bent veranderd de rest ook mee (minder water door 1 radiator is meer water door andere)

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:53
[...]

Na alles nagelopen te hebben en zo goed mogelijk waterzijdig in te hebben geregeld kom ik er dus achter dat een oud model plintverwarmer het gwater zo goed als even warm retour stuurt. Nergens een mogelijkheid om een kraan richting de plintverwarmer dicht te zetten. Denk dat die ook een redelijke flow inpikt. Zit denk ik niks anders op dan die er door een installateur te laten uithalen/afdoppen. Hier iemand een goede tip of mening over?
Ik weet het niet zeker maar dit lijkt een ventiel dat je dicht kan zetten.
Ben benieuwd….
Ik vermoed dat je met uitzetten een lagere temperatuur zal kunnen gebruiken maar “meten is weten”.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6wBXRMaPqPNoFTBIcUmB7YTVjLA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nnf1GnQlq1lrPpZd5qwrGfQQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Stefannn op 07-10-2024 08:03 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toby-Wan schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:00:
[...]

Als een deltaT over een radiator te klein is (zoals bij je T22), dan gaat het water er eigenlijk te snel doorheen en dus geen tijd om warmte af te geven. Deze radiator moet je dus iets meer dicht zetten. Kijk hoeveel slagen je hebt van helemaal open naar helemaal dicht en doe dan steeds een kwartslag meer dicht tot de deltaT goed is.
Zoals @Friezin zegt wel de tijd geven dat er een nieuw temperatuur
Daarnaast als je 1 radiator aan het inregelen bent veranderd de rest ook mee (minder water door 1 radiator is meer water door andere)
De aanvoertemperatuur van de T22 is te koud vergeleken met de T33.
@WAF1 , ik zou beginnen met de T33, lijkt alsof die de warmte wegkaapt voor de T22.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18-09 12:50
@Friezin en @Toby-Wan volgens mij geven jullie nu tegenstrijdige adviezen. De ene zegt het ligt aan de t22 en de andere zegt begin met de t33

Acties:
  • +2 Henk 'm!
HBO88 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:16:
@Friezin en @Toby-Wan volgens mij geven jullie nu tegenstrijdige adviezen. De ene zegt het ligt aan de t22 en de andere zegt begin met de t33
Klopt.
Als ik het eens was geweest had ik wel een duimpje gegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
HBO88 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:16:
Ziehier de praktijk van mijn eerdere betoog met betrekking tot “of het wel of niet slim is alle radiatoren open te zetten”.

De t22 is niet “te klein” maar klein ten opzicht van de t33. Die kan met deze aanvoer temperatuur stomweg niet veel bijdragen. Daarmee functioneert ze voornamelijk als een thermische kortsluiting hetgeen niet zo goed voor je cop is, je kan hem wellicht beter dichtzetten.
OF je wil hem toch mee laten doen, dan moet je de t33 inderdaad knijpen. Dan wordt de t33 minder effectief en zal inderdaad de watertemperatuur omhoog gaan. De t22 en t33 geven dan een vergelijkbare hoeveelheid warmte af maar je bent slechter uit want je hebt de efficiëntie t33 geknepen zodat hij in het minder efficiënte regime van de t22 gaat werken (op hogere temperatuur, dus slechtere cop).

Kortom…
Filmpje van heatgeek hoef ik echt niet nog een keer te zien. De informatie die hij deelt is correct. Maar hij zegt er ook bij dat elke situatie verschillend is en dat je goed moet nadenken. Niet klakkeloos links of rechts.
En dat is precies wat er hier aan de hand is.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louis.
okijokii schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 14:33:

Mijn tarieven zijn:
Stroom 0,29
Gas 1,19
voor de komende 2 jaar

Ik denk dat, aangezien de besparing op uit stond en je toch "maar" 35m3 gas heb verbruikt, het wellicht maar een marginaal verschil zal zijn. ( gas en stroomprijs liggen bijvoorbeeld bij mij verder uit elkaar ) misshien een optie om het dit stookseizoen op "aan" te zetten dan weet je daarna wellicht wat de beste voor je is.
e.e.a. is waarschijnlijk nog het meest afhankeliijk van hoe koud het gaat worden. Afgelopen winter was gemiddeld gezien niet zo heel koud. en mocht het deze winter veel kouder zijn weet je alsnog niet wat de betere optie is :) laat er 10m3 inzitten, dan heb je het over 12 euro, in elk geval niet iets om te veel over wakker te liggen denk ik, maar het is ook een beetje hobby/uitdaging om eruit te halen wat erinzit voor de meesten hier :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
Friezin schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:12:
[...]

De aanvoertemperatuur van de T22 is te koud vergeleken met de T33.
@WAF1 , ik zou beginnen met de T33, lijkt alsof die de warmte wegkaapt voor de T22.
Ja op die fiets, dan zou ik ook bij de T33 beginnen
(Was nog vroeg en had nog geen koffie op :+)

[ Voor 6% gewijzigd door Toby-Wan op 07-10-2024 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stefannn schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:31:
[...]

Ziehier de praktijk van mijn eerdere betoog met betrekking tot “of het wel of niet slim is alle radiatoren open te zetten”.

De t22 is niet “te klein” maar klein ten opzicht van de t33. Die kan met deze aanvoer temperatuur stomweg niet veel bijdragen. Daarmee functioneert ze voornamelijk als een thermische kortsluiting hetgeen niet zo goed voor je cop is, je kan hem wellicht beter dichtzetten.
OF je wil hem toch mee laten doen, dan moet je de t33 inderdaad knijpen. Dan wordt de t33 minder effectief en zal inderdaad de watertemperatuur omhoog gaan. De t22 en t33 geven dan een vergelijkbare hoeveelheid warmte af maar je bent slechter uit want je hebt de efficiëntie t33 geknepen zodat hij in het minder efficiënte regime van de t22 gaat werken (op hogere temperatuur, dus slechtere cop).

Kortom…
Filmpje van heatgeek hoef ik echt niet nog een keer te zien. De informatie die hij deelt is correct. Maar hij zegt er ook bij dat elke situatie verschillend is en dat je goed moet nadenken. Niet klakkeloos links of rechts.
Effect van knijpen T33 hoeft niet zo dramatisch te zijn.
Als die vol open staat (2 slagen vaak) kan die echt wel flink invloed hebben op rest.
Zet je de T33 op een halve slag open, hoeft dat op de afgifte van deze weinig invloed te hebben, maar kan heel gunstig zijn voor T22.

(Vorige woning hadden we ook zo'n "warmtevreter": zette je die vol open, bleven 5 andere radiatoren koud)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:11

Mickel moen

mickelmoen.nl

Stefannn schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:31:
[...]

Kortom…
Wat ik in deze discussie niet begrijp, is het focussen op T33, T22 of wat dan ook. Waarschijnlijk heb ik iets gemist.

Het gaat toch niet op het type alleen, maar ook om de afmetingen. Dan kom je op het totale vermogen van de radiator. En dit dan in relatie met, warmteverlies ruimte en gebruik.

Ik heb een breed scala aan diverse typen radiatoren. Sommigen kun je waterzijdig inregelen, maar ook een aantal niet.

Nog voor de komst van de Quatt heb ik waar dit kon de installatie waterzijdig ingeregeld. Er was één radiator welke ik hierbij geknepen heb. Na de installatie van de Quatt, heb ik deze omwille van het comfort weer helemaal opengezet. Naregeling met Tado.

Helemaal eens, dat het gaat om de balans. Primair gaat het mij dan om het comfort.

Verder kan ik met de Heatfan radiatorventilatoren met 6 instellingen ook nog wat spelen met de afgifte van een radiator.

Als het weer eens echt koud wordt ga ik alle radiatoren nog eens nalopen wat de waterzijdig balans betreft.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-09 09:26
Onze Quatt wordt nog dit jaar geplaatst ivm de verwachte daling van de subsidie. We hadden installatie eigenlijk gepland direct na de plaatsing van kunststof kozijnen + triple glas. Ik vraag me nu af wanneer we de subsidie aanvragen ? Kan dit in 2 keer en profiteren we dan van de extra subsidie omdat we twee maatregelen nemen ? Of moet dit nu plaatsing van het triple glas ? Iemand hier ervaring mee ?

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:31
wpeterw schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:15:
Onze Quatt wordt nog dit jaar geplaatst ivm de verwachte daling van de subsidie. We hadden installatie eigenlijk gepland direct na de plaatsing van kunststof kozijnen + triple glas. Ik vraag me nu af wanneer we de subsidie aanvragen ? Kan dit in 2 keer en profiteren we dan van de extra subsidie omdat we twee maatregelen nemen ? Of moet dit nu plaatsing van het triple glas ? Iemand hier ervaring mee ?
Kan als 2 afzonderlijke aanvragen. Als je eerst glas aanvraagt, dan krijg je 1x de subsidie voor glas.
Als je later subsidie voor WP aanvraagt, en deze wordt goedgekeurd, dan krijg je de glassubsidie ook nog een keer uitbetaald.

Zie m'n eerdere bericht:
jj85 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:22:
[...]

Na installatie zet Quatt informatie door naar simpelsubsidie.nl. Die regelt het verder. Daar is dan nog wel input van jou bij nodig, na invulling van je gegevens wordt de aanvraag pas definitief ingediend.

Echter kun je aanvragen wel 'langs elkaar heen laten lopen'. Ook dan wordt de verdubbeling op isolatie toegepast.

In mijn geval:
- In voorjaar HR++ glas laten plaatsen en subsidie aangevraagd (subsidie 23 euro / m2). Is inmiddels uitbetaald.
- In zomer Quatt laten plaatsen en subsidie laten aanvragen

Als Quatt WP door RVO wordt goedgekeurd, wordt ook de subsidie op HR++ glas met terugwerkende kracht verdubbeld.
Kortom, er zal na goedkeur nog een extra uitbetaling van 23 euro/m2 plaatsvinden.

Volgens mij is de enige eis dat de aanvragen binnen 2 jaar gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BsdmLIpwQtwzO7QTnMpp7sh9ZRM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e48S7K5KdgUFYmI55cBi4EuS.jpg?f=fotoalbum_large

Liep tuin in.
Verhip, Quatt draait nog.
Heeft er zin in blijkbaar.
Ach wel lekker zo'n vloertje van 25°C

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-09 15:00
Volgens mij is het idee van waterzijdig inregelen dat de retour temperatuur van alle radiatoren (en ook aanvoer, dat dat is eigenlijk altijd al zo) ongeveer dezelfde temperatuur hebben. Als mensen vragen over waterzijdig inregelen hebben, is dat topic daar misschien een betere plaats voor. Staat netjes uitgelegd hoe je te werk moet gaan.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
s020506 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:38:
Volgens mij is het idee van waterzijdig inregelen dat de retour temperatuur van alle radiatoren (en ook aanvoer, dat dat is eigenlijk altijd al zo) ongeveer dezelfde temperatuur hebben. Als mensen vragen over waterzijdig inregelen hebben, is dat topic daar misschien een betere plaats voor. Staat netjes uitgelegd hoe je te werk moet gaan.
Het klopt wat je zegt, al hangt het natuurlijk ook af van de gewenste afgifte. Na de optimale technische waterzijdige balans vinden, kan je bepaalde radiatoren nog wat knijpen als de ruimte anders te warm wordt.

Bij de Quatt is het balanceren van je afgiftesysteem nog veel belangrijker dan bij elke andere warmtepomp omdat de door de CiC berekende aanvoertemperatuur hier zo heftig op reageert.

Die automatische aansturing is zodanig anders dan bij elke andere warmtepomp, dat het (naar mijn mening) niet heel erg is om het binnen dit topic te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18-09 13:55
netappie schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:46:
[...]
Die automatische aansturing is zodanig anders dan bij elke andere warmtepomp, dat het (naar mijn mening) niet heel erg is om het binnen dit topic te houden.
Ter info: ik werk met watertemperatuur aansturing.
Als ik de regelstrategie van de Quatt bekijk (meet obv json-data) dan blijkt het (op het laagste input-vermogensnivo van ca 400 Watt) een simpele aan-uit regelaar te zijn. Ze regelen obv inderdaad de aanvoertemperatuur. Zodra het watersetpoint bereikt is slaat de wp af. Waarom terugkoppelen obv de aanvoertemp en niet obv de retourtemp (dan heb je een waterbuffer) vroeg ik laatst aan Quatt, antwoord: "ze doen het allemaal zo"!

Misschien handiger om waterzijdig inregelen in TS op te nemen. Met verwijzingen naar goede sites!?

[ Voor 5% gewijzigd door Freeckje op 07-10-2024 11:41 ]

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seconz
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-09 13:04
Heeft er iemand een linkje naar die trillingsdempers waar we het hier over hebben?

Ik denk dat ik weet welke het zijn, maar er zijn 10 varianten met andere kleurtjes --> Is zwaarder altijd beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:31
@Seconz Volgens mij de 80kg variant (bij mij wit zwart uitgevoerd, maar deze zijn nergens terug te vinden)
https://www.cvtotaal.nl/s...-m8-2x-geel-2x-blauw.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiWeger
Stefannn schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:01:
[...]

Ben benieuwd….
Ik vermoed dat je met uitzetten een lagere temperatuur zal kunnen gebruiken maar “meten is weten”.
[Afbeelding]
Dat dacht ik ook maar heb geprobeerd. Dichtdraaien lukte haast niet zo muurvast. En iets open ging die gelijk lekken dus helaas niet mogelijk om hem daar af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 00:32
Freeckje schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:29:
[...]

Als ik de regelstrategie van de Quatt bekijk (meet obv json-data) dan blijkt het (op het laagste input-vermogensnivo van ca 400 Watt) een simpele aan-uit regelaar te zijn. Ze regelen obv inderdaad de retourtemperatuur. Zodra het watersetpoint bereikt is slaat de wp af. Waarom terugkoppelen obv de aanvoertemp en niet obv de retourtemp (dan heb je een waterbuffer) vroeg ik laatst aan Quatt, antwoord: "ze doen het allemaal zo"!

Misschien handiger om waterzijdig inregelen in TS op te nemen. Met verwijzingen naar goede sites!?
Goede toelichting op de Quatt/CiC waterbesturing die zeker in de TS moet worden opgenomen.

Het is om deze reden (te simpele aan-uit op de verkeerde watertemperatuur) dat ik mijn pseudo waterbesturing heb gemaakt obv de reguliere Quatt/CiC kamertemperatuurbesturing met daarop een extra regeling in Home Assistant obv de retourwatertemperatuur inclusief waterbuffer (Heatpump Temp WaterIn) en de opwarmsnelheid zoals waargenomen door de kamerthermostaat (precisie op 1/256 graad Celsius).
Hiermee is het laagste input-vermogensnivo ca 250 Watt

NB in de HA-grafieken hieronder van vanmorgen vroeg zie jij ook goed de (recente?) Quatt/CiC-verbetering dat de watertemperatuur nu tot boven de minimale 18 graden wordt verhoogd door de circulatie pomp 5-10 minuten te laten draaien ipv de cv-ketel te gebruiken. Het water in de buitenunit wordt dan zonder gasverbruik opgewarmd mbv de in de woning aanwezige warmte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RK37binMQzxdxbf-LccCMhiwq_w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JUwlwibLJ3ysC3Ic0ouNAYgC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door TeslaNerd op 07-10-2024 13:44 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
Freeckje schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:29:
[...]

Als ik de regelstrategie van de Quatt bekijk (meet obv json-data) dan blijkt het (op het laagste input-vermogensnivo van ca 400 Watt) een simpele aan-uit regelaar te zijn. Ze regelen obv inderdaad de aanvoertemperatuur. Zodra het watersetpoint bereikt is slaat de wp af. Waarom terugkoppelen obv de aanvoertemp en niet obv de retourtemp (dan heb je een waterbuffer) vroeg ik laatst aan Quatt, antwoord: "ze doen het allemaal zo"!

Sturen op retour temperatuur (invoer warmtepomp) kan bij de meeste wp-en wel. Alleen afhankelijk van het deltaT kan dat betekenen dat er behoorlijk warm (te warm?) water aan aanvoer moet zijn om de invoertemperatuur (wp) te bereiken. Dat is niet per se de meest efficiënte regeling, en overshoots liggen op de loer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
paQ schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:40:
[...]

Sturen op retour temperatuur (invoer warmtepomp) kan bij de meeste wp-en wel. Alleen afhankelijk van het deltaT kan dat betekenen dat er behoorlijk warm (te warm?) water aan aanvoer moet zijn om de invoertemperatuur (wp) te bereiken. Dat is niet per se de meest efficiënte regeling, en overshoots liggen op de loer.
Mee eens 👍

Maar zoals jij aangeeft afhankelijk van de deltaT die per woning/afgiftesysteem verschillend zal zijn. Ook voor de keuze sturing obv aanvoer- of retourtemperatuur moet Quatt gewoon een instelmogelijkheid toevoegen in een advanced settings menu in de Quatt app

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
TeslaNerd schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:49:
[...]

Mee eens 👍

Maar zoals jij aangeeft afhankelijk van de deltaT die per woning/afgiftesysteem verschillend zal zijn. Ook voor de keuze sturing obv aanvoer- of retourtemperatuur moet Quatt gewoon een instelmogelijkheid toevoegen in een advanced settings menu in de Quatt app
Ik begreep ooit eens uit eerdere info dat Quatt de dT 5 niet wil overschrijden toch, en/of thermisch vermogen uitspuugt wat volgens hun berekening past bij de warmtevraag.
In dat laatste geval zal Tr er niet toe doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:30

Dit is een typisch voorbeeld van een niet ingeregelde installatie en om dat goed te krijgen met voetventielen of kranen gaat bijna niet lukken. Ikzelf heb op alle radiatoren Danfoss RA-DV afsluiters zitten en deze kan je heel nauwkeurig inregelen, eerst via bijbehorende app en daarna met ir meter tot op de graad. Voordeel is je hoeft het per radiator maar een keer te doen en blijft ook goed als een andere radiator wordt dichtgedraaid bij b.v. luchten van een slaapkamer. Met dit weer is inregelen niet te doen en wacht daarmee tot het koud is of zet ramen en deuren open in de ruimte waar de thermostaat hangt.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
paQ schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:52:
[...]

Ik begreep ooit eens uit eerdere info dat Quatt de dT 5 niet wil overschrijden toch, en/of thermisch vermogen uitspuugt wat volgens hun berekening past bij de warmtevraag.
Een snelle zoekopdracht op “overshoot” vult bijna 10 paginas in dit forum.
De berekeningen van Quatt zijn nog lang niet altijd passend bij de warmtevraag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_cgNtiQLX6im42zJf8ZcobbVqM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tmdLBaL1tZ8dBKsSfKIxDvzp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door TeslaNerd op 07-10-2024 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
lorenzof schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 22:55:
[...]

Ik denk niet dat dit een probleem zal zijn, maar ik zal er inderdaad meer naar kijken.
Maar de quatt heeft ook een "silence mode" toch?

het duo zou kunnen resulteren in minder lawaai als ze allebei langzaam werken (misschien gedwongen in de silence mode?)
Ja, gelukkig ook daarom ook de 45/40 dB norm, had je die namelijk niet zat je vast aan 40 dB, heb je hulp nodig dan hoor ik het wel. We hebben voor geluid overigens ook een eigen topic, kun je ook eens kijken, mogelijk dat daar nog voor jou bruikbare tips staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
lorenzof schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 22:53:
[...]

bedankt
Ik ga het proberen, ik denk eraan om de temperatuur gewoon met 0,5C te verlagen tijdens dure tijden (0,1C elke 30 minuten/uur) en met 0,5C te verhogen overdag en 's nachts. Dit zou genoeg moeten zijn om de warmtepomp niet te belasten en te besparen op piekmomenten.

Ik ga ook proberen om een ​​vaste temperatuur op de begane grond te houden en alleen kamers aan te passen met de tado-kleppen, en ook een constante temperatuur te houden en er niet over na te denken

Het huis is goed geïsoleerd (nu 18,5C, nog geen verwarming), misschien zijn de besparingen van deze aanpassing minimaal
Ik heb in mijn situatie, ik verbruik dus veel meer gas, ook gekeken of een tweede Quatt zinvol zou zijn. Volgens Quatt zou voor verwarming een tweede Quatt (tot mijn verbazing) helemaal niks toevoegen. Mijn terugverdientijd zou oplopen maar mijn warmtedekking zou op 96% blijven steken. In mijn situatie verwacht ik dat als ik FE wil, wel een tweede unit nodig zal hebben al durfde de verkoper daar niks over te zeggen. Omdat ik in mijn situatie vergunningsplichtig ben en ook nog eens te maken heb met een welstandcomissie heb ik gekozen om niet die tweede unit te plaatsen. Die tweede unit zou ik alleen maar zichtbaar aan de gevel kunnen plaatsen en ik was bang dat ik daar geen toestemming van de welstandcomissie voor kreeg. Uiteindenlijk heb ik er voor gekozen om toch zonder vergunning tot plaatsing over te gaan, ik vond de omgevingswet een ramp. De kosten om een vergunning aan te vragen waren vooraf ook niet te overzien en voor de winter zou het traject ook niet zijn geregeld. Er zou ik de krant komen dat ik een warmtepomp ging plaasten en willekeurige mensen zouden daar bezwaar tegen kunnen maken. Een warmtepomp die je door de plaatsing helemaal niet ziet. Ik vond het van de zotte, maar ik probeer mij wel aan de geluidseisen te houden, het laatste waar ik zin in heb is gezeik met de buren.

Juist omdat ik mijn gemeente strenge regels gelden verbaas ik mij erover hoe makkenlijk veel mensen zomaar twee units gaan plaatsen. Zich bovendien niks aantrekken van de geldende geluidregels. Nu geloof ik ook dat een en ander wel zal loslopen maar je wil niet diegene zijn, die wel wordt aangesproken op de regels. Je hoeft maar één "kwade buur te hebben en je bent de pineut. Radar is ook al van plan om er een onderwerp over te maken en deed enkele weken geleden daarover een oproep. Airco's en warmtepompen zulke steeds vaker aanleiding geven tot conflict en ergenis En inderdaad ook bij mij in de wijk verschijnen overal lelijke (airco) units. Inderdaad de Quatt is iets mooier maar ik vond het alsnog een bakbeest toen deze werd afgeleverd. Persoonlijk zou ik deze niet zo snel in mijn voortuin willen hebben. En juist op die plek (en achter) is een wp/airco in mijn gemeente vergunningsvrij. Op alle andere plekken is er een vergunning nodig. Ik kan mij niet voorstellen dat er geen andere gemeentes zijn waar ook strengere regels zijn.

Eigenlijk verbaas ik mij hoe makkenlijk over een tweede unit of FE wordt gedacht. Netcognetie speelt in die gedachte ook geen enkele rol, het gaat vooral om het eigen belang. Mij zou het niet verbazen als warmtepompgebruikers en andere grote stroomverbruikers op den duur zwaarder door de netbeheerder worden belast. Ook bij zonnepanelen duiken nu onverwachte kosten op en wordt je ineens al een vervuiler gezien. Dat de salderingsregeling af zou lopen dat was te voorspellen omdat dit altijd het plan is geweest maar de manier waarop was alsnog onverwacht. En met dat alles in het achterhoofd lees ik regelmatig hoe makkenlijk mensen elkaar een tweede unit aanpraten want deze is (met susidie) zo goedkoop, terwijl de gemiddelde Nederlander gewoon in een rijtjeshuis woont waar je rekening moet houden met de buren. Er ook rekening er mee moet houden dat zij misschien ook een (hybride) warmtepomp of airco gaan plaatsen. In mijn redenering betekent dat als je geen tweede unit hoeft te plaatsen, moet je dat misschien ook niet doen.

Ondertussen leer ik dat mensen vooral ook last kunnen hebben van laag frequentiegeluid en denk ineens hoe mijn katten afgelopen week bang door het huis slopen. Wij hadden nergens last van, bemerkte ook geen gevaar op, maar mogenlijk reageerde ze op de ventialtoren onder de verwarming maar het kan ook zijn dat zij wel de Quatt horen, want een van de katten kwam juist naar binnen. Het is dus een aandachtspunt, maakt mijn Quatt (laag frequent) geluid?

https://decorrespondent.n...a3-05a8-0083-87e5912b20c6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
Het straatbeeld wordt er idd niet fraaier op. Met name die foeilelijke goten langs je gevel :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W13k3
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
Naar mijn ervaring maakt een goed werkende Quatt twee geluiden. Het een is van de ventilator, dat geluid kan ik best hebben, tenzij dichtbij (badkamer op 3,5 meter horizontaal van de Quatt, zelfs mijn gasverbruik is verminderd want ik ga niet lekker in bad als hij aan staat).

Daarnaast is er de continue zoemtoon van de compressor, die draagt ver, komt (hier) overal doorheen en die toon kan mijn hoofd niet uitfilteren. Mijn ervaring is dat niet iedereen deze toon hoort. De eigenaren van de Quatt horen hem niet terwijl ik me er, zeker in de stille nacht, niet voor af weet te sluiten.

En nee, ik ben geen typische kwade buur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
KaiWeger schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:02:
[...]

Dat dacht ik ook maar heb geprobeerd. Dichtdraaien lukte haast niet zo muurvast. En iets open ging die gelijk lekken dus helaas niet mogelijk om hem daar af te sluiten.
Dan is het waarschijnlijk een ontluchtings kraantje :).

Zoals anderen zeggen,
Afdoppen is echt niet moeilijk.
Lastigste is nog om al het water uit de cv te halen. Je zit namelijk op een heel laag punt daar. Ontwaterpunt zit wellicht hoger dus dan stroomt het er zelfs na ontwateren uit. Maar goed… dat is een beetje fact of life.
Verder kwestie van 2 doppen met knelkoppeling kopen. Die zet je er vervolgens zo op.
Afzagen en met baco en waterpomptang erop zetten.
Maar goed… ik kan me voorstellen dat dat eng is als je het nooit gedaan hebt.
Niet erg handig ook vlak voor het stookseizoen.
Moeilijk is het echter niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
W13k3 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 18:40:
Naar mijn ervaring maakt een goed werkende Quatt twee geluiden. Het een is van de ventilator, dat geluid kan ik best hebben, tenzij dichtbij (badkamer op 3,5 meter horizontaal van de Quatt, zelfs mijn gasverbruik is verminderd want ik ga niet lekker in bad als hij aan staat).

Daarnaast is er de continue zoemtoon van de compressor, die draagt ver, komt (hier) overal doorheen en die toon kan mijn hoofd niet uitfilteren. Mijn ervaring is dat niet iedereen deze toon hoort. De eigenaren van de Quatt horen hem niet terwijl ik me er, zeker in de stille nacht, niet voor af weet te sluiten.

En nee, ik ben geen typische kwade buur.
Is er al enige progressie trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
WAF1 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 17:31:
[...]

Ik heb in mijn situatie, ik verbruik dus veel meer gas, ook gekeken of een tweede Quatt zinvol zou zijn. Volgens Quatt zou voor verwarming een tweede Quatt (tot mijn verbazing) helemaal niks toevoegen. Mijn terugverdientijd zou oplopen maar mijn warmtedekking zou op 96% blijven steken. In mijn situatie verwacht ik dat als ik FE wil, wel een tweede unit nodig zal hebben al durfde de verkoper daar niks over te zeggen. Omdat ik in mijn situatie vergunningsplichtig ben en ook nog eens te maken heb met een welstandcomissie heb ik gekozen om niet die tweede unit te plaatsen. Die tweede unit zou ik alleen maar zichtbaar aan de gevel kunnen plaatsen en ik was bang dat ik daar geen toestemming van de welstandcomissie voor kreeg. Uiteindenlijk heb ik er voor gekozen om toch zonder vergunning tot plaatsing over te gaan, ik vond de omgevingswet een ramp. De kosten om een vergunning aan te vragen waren vooraf ook niet te overzien en voor de winter zou het traject ook niet zijn geregeld. Er zou ik de krant komen dat ik een warmtepomp ging plaasten en willekeurige mensen zouden daar bezwaar tegen kunnen maken. Een warmtepomp die je door de plaatsing helemaal niet ziet. Ik vond het van de zotte, maar ik probeer mij wel aan de geluidseisen te houden, het laatste waar ik zin in heb is gezeik met de buren.

Juist omdat ik mijn gemeente strenge regels gelden verbaas ik mij erover hoe makkenlijk veel mensen zomaar twee units gaan plaatsen. Zich bovendien niks aantrekken van de geldende geluidregels. Nu geloof ik ook dat een en ander wel zal loslopen maar je wil niet diegene zijn, die wel wordt aangesproken op de regels. Je hoeft maar één "kwade buur te hebben en je bent de pineut. Radar is ook al van plan om er een onderwerp over te maken en deed enkele weken geleden daarover een oproep. Airco's en warmtepompen zulke steeds vaker aanleiding geven tot conflict en ergenis En inderdaad ook bij mij in de wijk verschijnen overal lelijke (airco) units. Inderdaad de Quatt is iets mooier maar ik vond het alsnog een bakbeest toen deze werd afgeleverd. Persoonlijk zou ik deze niet zo snel in mijn voortuin willen hebben. En juist op die plek (en achter) is een wp/airco in mijn gemeente vergunningsvrij. Op alle andere plekken is er een vergunning nodig. Ik kan mij niet voorstellen dat er geen andere gemeentes zijn waar ook strengere regels zijn.

Eigenlijk verbaas ik mij hoe makkenlijk over een tweede unit of FE wordt gedacht. Netcognetie speelt in die gedachte ook geen enkele rol, het gaat vooral om het eigen belang. Mij zou het niet verbazen als warmtepompgebruikers en andere grote stroomverbruikers op den duur zwaarder door de netbeheerder worden belast. Ook bij zonnepanelen duiken nu onverwachte kosten op en wordt je ineens al een vervuiler gezien. Dat de salderingsregeling af zou lopen dat was te voorspellen omdat dit altijd het plan is geweest maar de manier waarop was alsnog onverwacht. En met dat alles in het achterhoofd lees ik regelmatig hoe makkenlijk mensen elkaar een tweede unit aanpraten want deze is (met susidie) zo goedkoop, terwijl de gemiddelde Nederlander gewoon in een rijtjeshuis woont waar je rekening moet houden met de buren. Er ook rekening er mee moet houden dat zij misschien ook een (hybride) warmtepomp of airco gaan plaatsen. In mijn redenering betekent dat als je geen tweede unit hoeft te plaatsen, moet je dat misschien ook niet doen.

Ondertussen leer ik dat mensen vooral ook last kunnen hebben van laag frequentiegeluid en denk ineens hoe mijn katten afgelopen week bang door het huis slopen. Wij hadden nergens last van, bemerkte ook geen gevaar op, maar mogenlijk reageerde ze op de ventialtoren onder de verwarming maar het kan ook zijn dat zij wel de Quatt horen, want een van de katten kwam juist naar binnen. Het is dus een aandachtspunt, maakt mijn Quatt (laag frequent) geluid?

https://decorrespondent.n...a3-05a8-0083-87e5912b20c6
Mooi verhaal over een helaas niet zo mooi onderwerp wel of geen vergunning nodig.
Ik dacht dat ondertussen juist voor dit soort dingen er geen welstandscommissie meer mag bemoeien maar helaas lijkt het lastig om dit soort 18 eeuws gebruik uit te roeien.
Helaas snappen dat soort lui nog steeds niet dat over smaak niet valt te twisten.
Helaas heb ik nog geen meting over laag of wat ik nog eerder verwacht hoog frequent geluid, ( m’n omdat katten uitstekend kunnen horen en zijn in staat frequenties tot 64 kHz t.o.v. de mens die niet verder komt tot 20 kHz) waar te nemen. jammer genoeg kan ik niet meer over de hiervoor benodigde meetapparatuur beschikken anders had ik hier dan wel eens naar gekeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:35
Stefannn schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:01:
[...]

Ben benieuwd….
[Afbeelding]
Wij hebben dezelfde. Nee, dat is de ontluchter.

Iets verder aan de vaste buis zit een koppeling, en daarin zit (als het goed is aangesloten) een kogelkraan (idem op de onderste leiding). Die kunnen dus allebei dicht en dan kan je de kick-space verwijderen.

Zelf heb ik de kick-space gebalanceerd met de retour kogelkraan. Niet optimaal, maar doet wel wat. Als je ‘m te ver dichtdraait krijg je alleen wel geruis in je leiding.

Hope this helps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
Nou, mijn frontje heeft echt beter tijden gezien. Het gat van 1 boutje is kapot en de bout is er doorheen. Het kiert een beetje en je kan het frontje zo naar voren halen. Zometeen maar es efkes een ticket aanmaken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQdyunXS_Cip5iwiLdwi1_Jjnls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gyI6Se7HETtn99UD8gg9PKB4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o2EbBwZPpIEr3hmX7c9uQV8pdgk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OFNyPbeQtRywCrz5czQZfef7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:27

RobertowNL

For your gear!

Ben benieuwd of ze een beetje of reageren. Ik heb een week geleden een ticket ingediend maar nog niets gehoord (op het geluid van mijn Quatt na, de reden van de ticket).

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
Wat is dat eigenlijk voor een materiaal dat frontje?
Is dat een soort composiet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
paQ schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:23:
Wat is dat eigenlijk voor een materiaal dat frontje?
Is dat een soort composiet?
Lijkt een beetje op trespa. Maar heb niet goed gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
RobertowNL schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:18:
Ben benieuwd of ze een beetje of reageren. Ik heb een week geleden een ticket ingediend maar nog niets gehoord (op het geluid van mijn Quatt na, de reden van de ticket).
Ik heb dit weekend mijn service aanvraag van maanden geleden doorgestuurd naar marijn@quatt.io de CEO van Quatt. Ik wordt al weken aan het lijntje gehouden dat er meer onderzoek wordt gedaan maar krijg nooit een inhoudelijke update van dat onderzoek.
Zijn er ook forum lezers die wel worden geholpen met een ticket?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
TeslaNerd schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:26:
[...]

Ik heb dit weekend mijn service aanvraag van maanden geleden doorgestuurd naar marijn@quatt.io de CEO van Quatt. Ik wordt al weken aan het lijntje gehouden dat er meer onderzoek wordt gedaan maar krijg nooit een inhoudelijke update van dat onderzoek.
Jawel. In het begin werkte mijn CV ketel niet lekker mee. Ze waren tijdens de installatie vergeten de instellingen aan te passen. Die hebben ze toen doorgestuurd.

Genn rocketscience, maar ik ben wel geholpen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W13k3
  • Niet online
paQ schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 18:50:
[...]

Is er al enige progressie trouwens?
Ja, volgens mij had ik dat vorige week hier gepost. Er is een aantal keer contact met Quatt geweest en ze gaan met een verplaatsingsvoorstel komen.
Dat klinkt voorzichtig hoopvol!

Ik hoop alleen dat ze daar wel meer vaart achter zetten dan wat we tot nu toe van Quatt gewend zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
W13k3 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:56:
[...]

Ja, volgens mij had ik dat vorige week hier gepost. Er is een aantal keer contact met Quatt geweest en ze gaan met een verplaatsingsvoorstel komen.
Dat klinkt voorzichtig hoopvol!

Ik hoop alleen dat ze daar wel meer vaart achter zetten dan wat we tot nu toe van Quatt gewend zijn.
ah nice :) (hopelijk)

En dat je buren dan zeggen: neeeee, want daar horen wij hem zelf!
:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W13k3
  • Niet online
Zij horen hem niet. Ook niet op plekken waar ik hem duidelijk hoor. Ze zijn ook 20 jaar ouder, dat zal vast meespelen.

Hun huis is enkele jaren geleden herbouwd, wat maakt dat ze ongetwijfeld minder horen binnen dan ik met mijn halfsteens huis van 110 jaar oud en van binnen nageisoleerd dak.

Hij zal denk ik naar ofwel op de uitbouw (sedum dak met zonnepanelen) of achter het huis gaan. Enige wat voor mij echt een no go is is op de grond onder waar hij nu hangt. Dan hou je de reflecties. De voorzijde van het huis zou de minste overlast geven (vrij uitzicht), maar hoef je niet te proberen ivm de beeldbepalende locatie.

Ik kan best leven met af en toe wat geluid, alleen niet met die continue toon. To be continued...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
W13k3 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 22:23:
Zij horen hem niet. Ook niet op plekken waar ik hem duidelijk hoor. Ze zijn ook 20 jaar ouder, dat zal vast meespelen.

Hun huis is enkele jaren geleden herbouwd, wat maakt dat ze ongetwijfeld minder horen binnen dan ik met mijn halfsteens huis van 110 jaar oud en van binnen nageisoleerd dak.

Hij zal denk ik naar ofwel op de uitbouw (sedum dak met zonnepanelen) of achter het huis gaan. Enige wat voor mij echt een no go is is op de grond onder waar hij nu hangt. Dan hou je de reflecties. De voorzijde van het huis zou de minste overlast geven (vrij uitzicht), maar hoef je niet te proberen ivm de beeldbepalende locatie.

Ik kan best leven met af en toe wat geluid, alleen niet met die continue toon. To be continued...
Ik wil je niet te veel tegenspreken, maar volgens mij heeft de geluidseisen (mbt je buren dus) niets met leeftijd te maken, 45/40 dB blijven helaas 45/40 dB ookal zijn hun 20 jaar ouder.
Ik snap dat je zelf liever geen geluid van de warmtepomp wilt horen, ik denk dat iedereen dit niet wil, maar kijk dan wel even of je nieuwe plek beter is dan de huidige,
Mbt het geluid kijk of je bv aanvullende isolerende maatregelen kunt nemen, een foto van je beoogde plek zou mogelijk ook hier nog tot mogelijke ideeën opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:35
TeslaNerd schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:26:
[...]

ja en binnen een dag reactie en 3 dagen later een service bezoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W13k3
  • Niet online
MacD007 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 22:51:
[...]

Ik wil je niet te veel tegenspreken, maar volgens mij heeft de geluidseisen (mbt je buren dus) niets met leeftijd te maken, 45/40 dB blijven helaas 45/40 dB ookal zijn hun 20 jaar ouder.
Ik snap dat je zelf liever geen geluid van de warmtepomp wilt horen, ik denk dat iedereen dit niet wil, maar kijk dan wel even of je nieuwe plek beter is dan de huidige,
Mbt het geluid kijk of je bv aanvullende isolerende maatregelen kunt nemen, een foto van je beoogde plek zou mogelijk ook hier nog tot mogelijke ideeën opleveren.
Uiteraard verandert leeftijd het aantal decibel niet. Wat ik meer bedoel is dat mensen in de loop van hun leven hoge tonen verliezen en, de een meer dan de ander, gehoorschade oplopen. Dat zou een verklaring kunnen zijn dat mijn buren die rond de pensioenleeftijd zijn iets niet horen wat ik wel hoor, als je tegelijk op dezelfde plek staat. Daar hangt voor mij geen waardeoordeel aan.

De nieuwe beoogde plek weet ik niet. Als ze hem achter hun huis plaatsen kan ik misschien nog een geluidsscherm plaatsen, mocht ik in de tuin nog overlast hebben. Komt hij hoog dan heb ik geen mogelijkheden. Uiteraard ben ik voor een berekening afhankelijk van hun voor de waarden. Op dit moment kan ik alleen afwachten.

Nochtans.. op de huidige plek voldoet hij net niet in de nacht (jouw berekening). Dichterbij de erfgrens kan niet en als de plek geen reflectie geeft zoals nu op een smal pad tussen 2 gevels kan het niet anders dan dat het zal voldoen volgens berekening.
Wel kans dat ze met de andere buur zitten qua keuzemogelijkheden. Daar zit namelijk geen pad tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik weet bijna zeker dat ik hogere waarden dan dT 5 heb gezien.
Maar dat is niet bij deze hoge buitentemperaturen.
Volgende keer zal ik een screenshot maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
W13k3 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:49:
[...]

Uiteraard verandert leeftijd het aantal decibel niet. Wat ik meer bedoel is dat mensen in de loop van hun leven hoge tonen verliezen en, de een meer dan de ander, gehoorschade oplopen. Dat zou een verklaring kunnen zijn dat mijn buren die rond de pensioenleeftijd zijn iets niet horen wat ik wel hoor, als je tegelijk op dezelfde plek staat. Daar hangt voor mij geen waardeoordeel aan.

De nieuwe beoogde plek weet ik niet. Als ze hem achter hun huis plaatsen kan ik misschien nog een geluidsscherm plaatsen, mocht ik in de tuin nog overlast hebben. Komt hij hoog dan heb ik geen mogelijkheden. Uiteraard ben ik voor een berekening afhankelijk van hun voor de waarden. Op dit moment kan ik alleen afwachten.

Nochtans.. op de huidige plek voldoet hij net niet in de nacht (jouw berekening). Dichterbij de erfgrens kan niet en als de plek geen reflectie geeft zoals nu op een smal pad tussen 2 gevels kan het niet anders dan dat het zal voldoen volgens berekening.
Wel kans dat ze met de andere buur zitten qua keuzemogelijkheden. Daar zit namelijk geen pad tussen.
Snap ik, en ja dat is wel een nadeel van de Wpac, deze houd namelijk alleen rekening met het geluid richting cq op de erfgrens maar zeker niet met geluid richting je eigen woning.
Ik ken daar helaas ook geen makkelijke tool voor, sorry.
Nu moet je dus zowel richting je buren alsmede ook nog richting je eigen huis gaan kijken.
Veel succes en ik hoop dat Quatt hier welwillend aan meewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
[...]

In de werkelijkheid is een dT van 5 realistisch met een 4,5 kW warmtepomp.
Met lagere buitentemperaturen kan je meer halen door een hogere COP, maar die heb je dan juist niet nodig.

Vul maar eens 800 liter/uur en 25 / 30 graden in (of iets anders met een verschil van 5):
https://zonnecollector-info.nl/nl/deltat.html

Bij @Friezin zal hoger wel lukken omdat er een hoger warmteverlies is waardoor de Quatt bij hogere temperaturen met een goede COP al aan de bak moet.

[ Voor 10% gewijzigd door netappie op 08-10-2024 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Quatt gaat op 15 oktober weer een nieuwe webinar (live) houden.
Via een door Quatt verstuurde mail,kun je daar gratis op inschrijven.

Op 15 oktober om 19:30 ontdek je hoe Quatt jouw woning slimmer en duurzamer kan maken. Schrijf je in via de knop hieronder en ontvang de link naar de live uitzending.
Hier staat de link voor de aanmelding: Link webinar 2024
Dit staat op de planning
Wat is Quatt?
Oprichters en broers Marijn en Bas vertellen waarom ze Quatt zijn begonnen en welke plannen ze in petto hebben.
Van besparingscheck tot installatie
Ervaar ons unieke traject van online adviezen en real-life huisbezoeken.
Klantervaring
Quatt-eigenaar Jan vertelt over zijn ervaring met zijn Quatt Hybrid.
Subsidie en financiering
We gaan in op de komende subsidiewijziging en hoe Quatt het proces makkelijk voor maakt.
Quatt Care en service
Een kijkje in onze bijzondere onderhoudstactiek en langdurige servicemogelijkheden.
De Quatt-app
We vertellen meer over onze eigen app, het inzicht in je energieverbruik, nieuwe functionaliteiten en hoe we de app constant verbeteren.
Q&A
Tijdens het webinar kun je live vragen stellen via de chat.

[ Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 08-10-2024 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
netappie schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:17:
[...]

In de werkelijkheid is een dT van 5 realistisch met een 4,5 kW warmtepomp.
Met lagere buitentemperaturen kan je meer halen door een hogere COP, maar die heb je dan juist niet nodig.

Vul maar eens 800 liter/uur en 25 / 30 graden in (of iets anders met een verschil van 5):
https://zonnecollector-info.nl/nl/deltat.html

Bij @Friezin zal hoger wel lukken omdat er een hoger warmteverlies is waardoor de Quatt bij hogere temperaturen met een goede COP al aan de bak moet.
Ik heb de rekentool geprobeerd maar het ontgaat mij nog hoe een hogere COP hier een rol speelt?

NB En waarom zou je bij lagere buitentemperaturen een hogere COP dan juist niet nodig hebben?

[ Voor 6% gewijzigd door TeslaNerd op 08-10-2024 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
Friezin schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:02:
[...]

Sja het kan ook haast niet anders. Het een heeft altijd invloed op het ander, aan welke knop je ook draait.
Meer flow resulteert in lager deltaT (tijdelijk) en omgekeerd (tijdelijk).
Hele hoge Ta resulteert in hoger deltaT (tijdelijk)

Het is zoeken naar de balans. Verdeling van het water naar je afgiftesysteem zodat het een heel seizoen prettig werkt kan ook zeker de moeite zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
TeslaNerd schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:34:
[...]

Ik heb de rekentool geprobeerd maar het ontgaat mij nog hoe een hogere COP hier een rol speelt?

NB En waarom zou je bij lagere buitentemperaturen een hogere COP dan juist niet nodig hebben?
Ik volg dat ook niet helemaal hoor, alsof je een lager COP kunt instellen :?
COP is altijd de uitkomst (van de verhoudingen)

dT5 is overigens niet perse het meest efficient. Sowieso moet je afgiftesysteem die 5 graden onderweg ook kunnen afstaan. Dat is (een stuk) makkelijker in een koud huis. maar eenmaal al op temperatuur wordt dat steeds ingewikkelder. De warmtepomp zal dan namelijk steeds warmer water gaan maken om maar deltaT x te blijven houden. En hoe warmer, hoe meer opgenomen vermogen er nodig is.

[ Voor 32% gewijzigd door paQ op 08-10-2024 09:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:53
MacD007 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:19:
Quatt gaat op 15 oktober weer een nieuwe webinar (live) houden.
Via een door Quatt verstuurde mail,kun je daar gratis op inschrijven.

Op 15 oktober om 19:30 ontdek je hoe Quatt jouw woning slimmer en duurzamer kan maken. Schrijf je in via de knop hieronder en ontvang de link naar de live uitzending.
Hier staat de link voor de aanmelding: Link webinar 2024
Dit staat op de planning
Wat is Quatt?
Oprichters en broers Marijn en Bas vertellen waarom ze Quatt zijn begonnen en welke plannen ze in petto hebben.
Van besparingscheck tot installatie
Ervaar ons unieke traject van online adviezen en real-life huisbezoeken.
Klantervaring
Quatt-eigenaar Jan vertelt over zijn ervaring met zijn Quatt Hybrid.
Subsidie en financiering
We gaan in op de komende subsidiewijziging en hoe Quatt het proces makkelijk voor maakt.
Quatt Care en service
Een kijkje in onze bijzondere onderhoudstactiek en langdurige servicemogelijkheden.
De Quatt-app
We vertellen meer over onze eigen app, het inzicht in je energieverbruik, nieuwe functionaliteiten en hoe we de app constant verbeteren.
Q&A
Tijdens het webinar kun je live vragen stellen via de chat.
Maximum aantal aanmeldingen is bereikt.
Wel goed om te weten dat de Webinar gehouden wordt. Vaak is het achteraf weer ergens terug te vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door HarryInia op 08-10-2024 11:04 ]

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:22
We komen in de buurt: :)

Wij nemen contact met je op om de installatie van jouw Quatt Hybrid in te plannen. Dit doen we doorgaans binnen 1-3 weken.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!
paQ schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:41:
[...]

Ik volg dat ook niet helemaal hoor, alsof je een lager COP kunt instellen :?
COP is altijd de uitkomst (van de verhoudingen)

dT5 is overigens niet perse het meest efficient. Sowieso moet je afgiftesysteem die 5 graden onderweg ook kunnen afstaan. Dat is (een stuk) makkelijker in een koud huis. maar eenmaal al op temperatuur wordt dat steeds ingewikkelder. De warmtepomp zal dan namelijk steeds warmer water gaan maken om maar deltaT x te blijven houden. En hoe warmer, hoe meer opgenomen vermogen er nodig is.
En die afgifte is in mijn woning totaal geen probleem.
Water wordt nooit warmer dan 34-35°C

Edit: vorig jaar december al regelmatig 6°C verschil of meer:

Friezin in Ervaringen met Quatt

[ Voor 8% gewijzigd door Friezin op 08-10-2024 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 12:40
Ik had in April een ticker gemaakt over een wat hoge pieptoon uit de quatt. Dit was een bekend issue en daar werd ik toen al over gecontact dat ze na de zomer met een oplossing zouden komen.

Ik ben vorige week door quatt gebeld dat ergens deze maand d.m.v. een update in de software dit het probleem zou moeten oplossen. Tot op heden heb ik nog geen update gehad volgens mij. De CiC zit op versie 2.19.0. Ben benieuwd of het in dezer dagen beter wordt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MacD007
Voor mensen die binnenkort naar een nieuwe warmtepomp gaan en een nieuwe thermostaat nodig hebben nu bij Amazon prime dagen (vandaag en morgen) de Tado X starterkit te koop voor 130 euro ipv voor 200 euro.
Link Amazon.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:53
timmert26 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:44:
Ik had in April een ticker gemaakt over een wat hoge pieptoon uit de quatt. Dit was een bekend issue en daar werd ik toen al over gecontact dat ze na de zomer met een oplossing zouden komen.

Ik ben vorige week door quatt gebeld dat ergens deze maand d.m.v. een update in de software dit het probleem zou moeten oplossen. Tot op heden heb ik nog geen update gehad volgens mij. De CiC zit op versie 2.19.0. Ben benieuwd of het in dezer dagen beter wordt.
Ik ben ook gebeld. Ze hebben mij beloofd dat ze half oktober nog een update telefonisch gaan geven, en dat de update voor november gepland staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Friezin schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:02:
[...]

Ik heb wel 5,8 graden tempdelta gezien.

Is natuurlijk gerelateerd aan het warmte-vermogen van de Quatt en de flowsnelheid=
5,3kWth = 800 l/u * 5,8 deltaT * 0,00115

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Laatst online: 18:39
Horen jullie de pieptoon van de Quatt Duo binnen of/en buiten?

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
TeslaNerd schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:34:
[...]

je hebt 4,5 kW nodig om met 800 liter per uur (vaste flow Quatt) water continu 5 graden te verwarmen.
Dus als de warmtevraag lager is dan 4,5 kW, dan gaat de dT lager zijn dan 5.

Als de warmtevraag hoger is dan 4,5 kW (in een normale woning en goede isolatie) doordat het buiten heel erg koud is, dan wordt dat lastig met een enkele Quatt en een beperkte COP.

Met een grotere woning of minder goede isolatie zal warmtevraag natuurlijk hoger zijn. Dus bij @Friezin zal het gemakkelijker over die 5 graden heen gaan. Daar ligt het warmteverlies vast veel hoger dan in een standaard rijtjeshuis.

Zo duidelijker?

P.S. een dT hoger dan 5 is niet onhaalbaar, het is alleen zelden nodig als je de temperatuur constant houdt.

[ Voor 5% gewijzigd door netappie op 08-10-2024 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
timmert26 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:44:

Er is vandaag een update voor de iphone app van Quatt naar 1.18.7: Bugfixes en verbeteringen

Weten de beta testers wat deze verbeteringen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SBL schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:09:
[...]

Ik heb wel 5,8 graden tempdelta gezien.

Is natuurlijk gerelateerd aan het warmte-vermogen van de Quatt en de flowsnelheid=
5,3kWth = 800 l/u * 5,8 deltaT * 0,00115
Een toevallig screenshot van vorig jaar (paar posts hiervoor ook geplaatst) .

Friezin - Ervaringen met Quatt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:35
MacD007 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:01:
Voor mensen die binnenkort naar een nieuwe warmtepomp gaan en een nieuwe thermostaat nodig hebben nu bij Amazon prime dagen (vandaag en morgen) de Tado X starterkit te koop voor 130 euro ipv voor 200 euro.
Link Amazon.nl
Dank voor de tip. Die wil ik ook wel eens proberen. Ik merk dat bij mijn thermostaat (chronoterm modulation) een verhoging van een halve graad de cic de warmtepomp flink aan het werk zet, dat moet naar mijn idee rustiger kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22:12
Friezin schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:16:
[...]

Een toevallig screenshot van vorig jaar (paar posts hiervoor ook geplaatst) .

Friezin - Ervaringen met Quatt?
Ik snap de berekening in dat screenshot niet. Hoe kan 806.5 l/h en 6.07 graden deltaT leiden tot 5.597 kW aan vermogen?
806.5 * 6.07 * 4184 / 1000 / 3600 * 0.997 = 5.672 kW (afgerond)

Nu is het verschil niet groot (1.3%), maar toch, hoe kan die data niet met elkaar kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
VindiGoosh schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:09:
Horen jullie de pieptoon van de Quatt Duo binnen of/en buiten?
Ik hoor bij mijn Quatt geen pieptoon, nog buiten maar zeker ook niet binnen, overigens ook totaal geen trillingen (aan die buitenmuur staan binnen mijn keukenkastjes gemonteerd, bij trillingen zou ik dit zeker moeten horen door het glaswerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dirkde
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 15-09 19:34
HarryInia schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:03:
[...]

Maximum aantal aanmeldingen is bereikt.
Wel goed om te weten dat de Webinar gehouden wordt. Vaak is het achteraf weer ergens terug te vinden.
Ik kon me zojuist weer inschrijven.

120 m2 vrijstaand huis 1970 | enkele Quatt | 12 radiatoren t22 | Hr++ glas, spouwmuurisolatie | 12000 Wp zonnepanelen | Honeywell T6 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safe_grut
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16-09 13:28
MacD007 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:01:
Link Amazon.nl
Graag jullie advies

Isense Ts begint mij beetje te irriteren:)

Met behoorlijk wat vloerverwarming beneden start hij pas bij 20.6 als ik de gewenste temperatuur op 21 ingesteld houd.
Dan is het te laat en moet Quatt hard aan het werk.

Heb alle instellingen geprobeerd maar niets helpt 😒

Ik had begrepen dat tado hysteresis 0.2 is?

Zou dit better gaan met Tado?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rV_OsQVr8p7VYjSjNLPfv_p6X9Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oc7egXWctPLkJmHGwIvwYS53.jpg?f=fotoalbum_large

Groet

Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:53
Dirkde schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 16:18:
[...]

Ik kon me zojuist weer inschrijven.
Ik nu ook...

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
Safe_grut schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 16:30:
[...]

Graag jullie advies

Isense Ts begint mij beetje te irriteren:)

Met behoorlijk wat vloerverwarming beneden start hij pas bij 20.6 als ik de gewenste temperatuur op 21 ingesteld houd.
Dan is het te laat en moet Quatt hard aan het werk.

Heb alle instellingen geprobeerd maar niets helpt 😒

Ik had begrepen dat tado hysteresis 0.2 is?

Zou dit better gaan met Tado?

[Afbeelding]

Groet
Ik kan de Honeywell Round Modulation zeker aanraden!

vandaag keurig boven de 20 graden gebleven met de thermostaat ingesteld op 10 graden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FcprD2N38LD-pjqzm6ggA7bLLj8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6nmgOu1sHfwIhQzbvhB1Kcjq.png?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 108 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.