Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:04
Misschien is het al eens gevraagd hier, maar moet de quatt dicht bij de ketel worden aangesloten (zolder) of kan dat ook op de hoofdleiding in de kruipruimte? Dat zou een aanzienlijk kortere route zijn, en geen leiding werk op de muur buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

koentjuh schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 17:15:
Misschien is het al eens gevraagd hier, maar moet de quatt dicht bij de ketel worden aangesloten (zolder) of kan dat ook op de hoofdleiding in de kruipruimte? Dat zou een aanzienlijk kortere route zijn, en geen leiding werk op de muur buiten.
Tot nog toe wil Quatt dit niet, aansluiten op andere punt dan vlak bij de ketel.
Bij andere warmtepompen wordt dit wel gedaan, maar bemoeilijkt dan wellicht wel de samenwerking tussen WP en ketel; warmtepomp gaat dan bijvoorbeeld uit als CVketel aan gaat voor verwarming.

[ Voor 10% gewijzigd door SBL op 08-10-2024 17:22 ]

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 10:55
koentjuh schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 17:15:
De Quatt zit als voorverwarmer aan het eind van de CV retourleiding.
Die komt meestal bij je ketel uit waar dan ook een verdeler zit naar alle verdiepingen.

Het kan dus alleen als alle retourleidingen eerst samen komen in de kruipruimte.
Daarnaast graaft Quatt ook niks in, dus je zal alles zelf moeten regelen als je geen goten wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:04
SBL schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 17:20:
[...]

Tot nog toe wil Quatt dit niet, aansluiten op andere punt dan vlak bij de ketel.
Bij andere warmtepompen wordt dit wel gedaan, maar bemoeilijkt dan wellicht wel de samenwerking tussen WP en ketel; warmtepomp gaat dan bijvoorbeeld uit als CVketel aan gaat voor verwarming.
Ok, ik bespreek het wel even bij het installatie gesprek. Anders moeten de leidingen eerst circa 10 meter omhoog en daarna nog 7 meter over de zolder naar de andere kant van het huis. Terwijl er in de kruipruimte een hoofdleiding loopt op circa 2 meter van de beoogde installatieplaats.
netappie schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 17:24:
[...]

De Quatt zit als voorverwarmer aan het eind van de CV retourleiding.
Die komt meestal bij je ketel uit waar dan ook een verdeler zit naar alle verdiepingen.

Het kan dus alleen als alle retourleidingen eerst samen komen in de kruipruimte.
Daarnaast graaft Quatt ook niks in, dus je zal alles zelf moeten regelen als je geen goten wilt.
Het is een oud huis uit de jaren 30, dus helaas geen verdelers. Dan zal die dus idd helemaal bij de ketel erop moeten. Daar moet ik dan even over nadenken.

[ Voor 31% gewijzigd door koentjuh op 08-10-2024 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
koentjuh schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 17:27:
[...]

Ok, ik bespreek het wel even bij het installatie gesprek. Anders moeten de leidingen eerst circa 10 meter omhoog en daarna nog 7 meter over de zolder naar de andere kant van het huis. Terwijl er in de kruipruimte een hoofdleiding loopt op circa 2 meter van de beoogde installatieplaats.

[...]

Het is een oud huis uit de jaren 30, dus helaas geen verdelers. Dan zal die dus idd helemaal bij de ketel erop moeten. Daar moet ik dan even over nadenken.
Als je daar nog houten vloeren hebt dan kan je alles misschien binnendoor leggen zonder al te veel gedoe.
Met betonnen vloeren is het toch wat lastiger om zelf voor te bereiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ditto.
Natuurlijk ook vreemd dat er een stop zit op een webinar.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nairolf schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 15:34:
[...]

Ik snap de berekening in dat screenshot niet. Hoe kan 806.5 l/h en 6.07 graden deltaT leiden tot 5.597 kW aan vermogen?
806.5 * 6.07 * 4184 / 1000 / 3600 * 0.997 = 5.672 kW (afgerond)

Nu is het verschil niet groot (1.3%), maar toch, hoe kan die data niet met elkaar kloppen?
Tja, mij niet vragen 😉
(Edit: Maar de flow fluctueert altijd snel, kan ook zo 790 zijn en dan is het close)

[ Voor 8% gewijzigd door Friezin op 08-10-2024 17:59 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

MacD007 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:01:
Voor mensen die binnenkort naar een nieuwe warmtepomp gaan en een nieuwe thermostaat nodig hebben nu bij Amazon prime dagen (vandaag en morgen) de Tado X starterkit te koop voor 130 euro ipv voor 200 euro.
Link Amazon.nl
Is dit een wereld van verschil t.o.v. de T6?

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
CPM schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:56:
[...]

Sorry, geen idee, ik weet dat er hier wel heel veel lui zijn die best wel zweren bij een tado. Ik zelf ben op dit moment best tevreden met mijn T6, dus ik zie niet direct een reden om weer een nieuwe te kopen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22:12
Friezin schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 17:46:
[...]

Tja, mij niet vragen 😉
(Edit: Maar de flow fluctueert altijd snel, kan ook zo 790 zijn en dan is het close)
Ik zal vast iets teveel aannames gemaakt hebben over de constantes 4184 en 0.997. Met een druk van 1.5-2 bar en een temperatuur van 30-35 graden zullen die net iets anders zijn..
MacD007 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:11:
[...]

Sorry, geen idee, ik weet dat er hier wel heel veel lui zijn die best wel zweren bij een tado. Ik zelf ben op dit moment best tevreden met mijn T6, dus ik zie niet direct een reden om weer een nieuwe te kopen.
Ik lees hier steeds dat die T6 maar waardes doorgeeft als er 0.2 graden veranderd is (geen idee of dat dan op 0.2 afgerond is, maar goed). Hoe kan een control systeem (meet-update-herhaal) nou lekker werken op een resolutie van 0.2 als je geen schommelingen/overshoots van +-1 wil hebben? Ik zie het gewoon niet helemaal voor me.. Vandaar dat ik de T6 links laat liggen, een Tado V3+ installeer, en kijk of die lekker werkt (ook met mijn OTGW), en anders lekker terug naar de Honeywell Round Modulation die er nu hangt.. Gezien de Tado direct met OpenTherm werkt, en niet via een tussenapparaat, ga ik er vanuit dat die de temperatuur met hoge resolutie doorgeeft, net zoals de Round nu doet: 0.01 is daarvan de resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:11

Mickel moen

mickelmoen.nl

Bedoel je met de resolutie met hoeveel cijfers achter de komma?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-kaV6vrzmJc1qg6hso5Vk3lSsg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fus7GkCQ5FW0FYjSRJ8KAjOo.jpg?f=fotoalbum_large

Dit staat er nu in de Json bij mij.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 12:21
Mickel moen schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 23:00:

[Afbeelding]

Maar zo’n resolutie is toch helemaal niet interessant als je een regeling hebt op watertemperatuur? Met de actuele waarde van de kamerthermostaat doet de regeling toch niks in zo’n geval?

Of maak ik nu een denkfout?

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fauquemont
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-09 22:27
MacD007 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:01:
Voor mensen die binnenkort naar een nieuwe warmtepomp gaan en een nieuwe thermostaat nodig hebben nu bij Amazon prime dagen (vandaag en morgen) de Tado X starterkit te koop voor 130 euro ipv voor 200 euro.
Link Amazon.nl
Ik begreep dat de Tado X nog niet is vrijgegeven voor de Quatt. Alleen de V3+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
fauquemont schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 23:11:
[...]

Ik begreep dat de Tado X nog niet is vrijgegeven voor de Quatt. Alleen de V3+.
Oeps, ik dacht namelijk dat de x de opvolger van de V3+ was. Goed dat je dat wel even vermeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

MacD007 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 23:27:
[...]

Oeps, ik dacht namelijk dat de x de opvolger van de V3+ was. Goed dat je dat wel even vermeld.
Het zijn twee verschillende systemen en ook niet combineerbaar.
X werkt wel met een grote serie warmtepompen, maar daar staat de Quatt (nog?) niet bij.

Naar ik begrijp, is dat beide systemen naast elkaar blijven bestaan. Het zou dus best kunnen, dat afhankelijk van type cv-ketel of warmtepomp je het meest geschikte systeem kiest.

[ Voor 32% gewijzigd door Mickel moen op 08-10-2024 23:42 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadnought
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17-09 11:04
Vandaag gesprek met Quatt gehad. Nog geen keuze gemaakt, maar de kans dat we ervoor gaan acht ik redelijk. Onze thermostaat zal ook moeten worden vervangen; onze Honeywell ML1 5SB blijkt niet samen te kunnen gaan met de Quatt.

Wat is wijsheid om te doen? Ik zoek een thermostaat die samen kan werken met Quatt; ik weet niet of het relevant is, maar onze CV ketel (Bosch HRC35) is niet uitgerust met de OpenTherm module. We hebben geen zone regeling; enkel in de woonkamer hangt een thermostaat, zones kunnen we evt. regelen door op de verdelers van de VV zones in en uit te schakelen.

Wat ik wil is een goede integratie met mijn Home Assistant setup, liefst niet afhankelijk van cloud diensten. Is het dan slim om de geadviseerde Honeywells (Evo Home of Lyric T6) te kiezen? Of zijn er betere alternatieven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 15:34
TeslaNerd schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:06:
[...]

Goede toelichting op de Quatt/CiC waterbesturing die zeker in de TS moet worden opgenomen.

Het is om deze reden (te simpele aan-uit op de verkeerde watertemperatuur) dat ik mijn pseudo waterbesturing heb gemaakt obv de reguliere Quatt/CiC kamertemperatuurbesturing met daarop een extra regeling in Home Assistant obv de retourwatertemperatuur inclusief waterbuffer (Heatpump Temp WaterIn) en de opwarmsnelheid zoals waargenomen door de kamerthermostaat (precisie op 1/256 graad Celsius).
Hiermee is het laagste input-vermogensnivo ca 250 Watt

NB in de HA-grafieken hieronder van vanmorgen vroeg zie jij ook goed de (recente?) Quatt/CiC-verbetering dat de watertemperatuur nu tot boven de minimale 18 graden wordt verhoogd door de circulatie pomp 5-10 minuten te laten draaien ipv de cv-ketel te gebruiken. Het water in de buitenunit wordt dan zonder gasverbruik opgewarmd mbv de in de woning aanwezige warmte.

[Afbeelding]
Ik heb het fenomeen "pseude waterbesturing" nu een paar keer langs zien komen en zelfs een HA automation YAML gezien en geprobeerd daar chocola van te maken, maar het ontgaat me een beetje wat dit nu precies inhoudt. In mijn beleving manipuleer je de Quatt door de thermostaat setpoint op een bepaalde manier te verhogen om efficienter (?) je huis te verwarmen?

Kan iemand dit aan mij uitleggen alsof ik 5 ben (15 mag ook :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 00:32
Volk schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 00:09:
[...]

Ik heb het fenomeen "pseude waterbesturing" nu een paar keer langs zien komen en zelfs een HA automation YAML gezien en geprobeerd daar chocola van te maken, maar het ontgaat me een beetje wat dit nu precies inhoudt. In mijn beleving manipuleer je de Quatt door de thermostaat setpoint op een bepaalde manier te verhogen om efficienter (?) je huis te verwarmen?

Kan iemand dit aan mij uitleggen alsof ik 5 ben (15 mag ook :) )
Correct! Met deze automations in HA manipuleer ik de Quatt door de thermostaat setpoint te verlagen met 1 graad zodat de warmtepomp stopt met verwarmen, of de setpoint te verhogen met een halve graad om de warmtepomp te laten starten met verwarmen.

Het laten stoppen en laten starten heb ik gekoppeld aan de watertemperatuur van de Quatt en daarmee is het een pseudo waterbesturing.

In HA heb ik dan een extra thermostaat die niet is aangesloten op de Quatt die de functie heeft als primaire kamerthermostaat. De op de Quatt aangesloten thermostaat die ik manipuleer is wel altijd onderweg naar de setpoint van de primaire thermostaat.
In plaats van mijn primaire thermostaat die wij al voor de Quatt in gebruik hadden met de cv ketel kan de primaire thermostaat ook alleen in HA worden aangemaakt zoals dat ook in andere HA automations in dit forum wordt gedaan voor het enkel met stapjes van 0,1 of 0,2 graad te laten verwarmen

[ Voor 17% gewijzigd door TeslaNerd op 09-10-2024 00:26 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 18:39
Dreadnought schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 23:59:
Vandaag gesprek met Quatt gehad. Nog geen keuze gemaakt, maar de kans dat we ervoor gaan acht ik redelijk. Onze thermostaat zal ook moeten worden vervangen; onze Honeywell ML1 5SB blijkt niet samen te kunnen gaan met de Quatt.

Wat is wijsheid om te doen? Ik zoek een thermostaat die samen kan werken met Quatt; ik weet niet of het relevant is, maar onze CV ketel (Bosch HRC35) is niet uitgerust met de OpenTherm module. We hebben geen zone regeling; enkel in de woonkamer hangt een thermostaat, zones kunnen we evt. regelen door op de verdelers van de VV zones in en uit te schakelen.

Wat ik wil is een goede integratie met mijn Home Assistant setup, liefst niet afhankelijk van cloud diensten. Is het dan slim om de geadviseerde Honeywells (Evo Home of Lyric T6) te kiezen? Of zijn er betere alternatieven?
Ik heb nog geen ervaring met Quatt (worden over paar weken geïnstalleerd), maar ik ben echt enorm te spreken over Tado. Hiermee kun je dus ook zones maken.

De verhalen van mensen hier over Tado in combinatie met Quatt is ook overwegend positief.

Ik heb ze voor mijzelf en 2 andere huishoudens via marktplaats aangeschaft (ff goed kijken naar de beoordelingen van de verkoper) voor minder dan de helft van de nieuwprijs. Werkt allemaal super.

[ Voor 7% gewijzigd door VindiGoosh op 09-10-2024 06:54 ]

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F!sher
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-05 22:39
Bartske schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:03:
[...]

Ik ben ook gebeld. Ze hebben mij beloofd dat ze half oktober nog een update telefonisch gaan geven, en dat de update voor november gepland staat.
Hier ook inderdaad hetzelfde. Update ergens komende weken. Begin november word ik teruggebeld of ik nog problemen ervaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 08:36
TeslaNerd schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 00:19:
[...]

Correct! Met deze automations in HA manipuleer ik de Quatt door de thermostaat setpoint te verlagen met 1 graad zodat de warmtepomp stopt met verwarmen, of de setpoint te verhogen met een halve graad om de warmtepomp te laten starten met verwarmen.

Het laten stoppen en laten starten heb ik gekoppeld aan de watertemperatuur van de Quatt en daarmee is het een pseudo waterbesturing.

In HA heb ik dan een extra thermostaat die niet is aangesloten op de Quatt die de functie heeft als primaire kamerthermostaat. De op de Quatt aangesloten thermostaat die ik manipuleer is wel altijd onderweg naar de setpoint van de primaire thermostaat.
In plaats van mijn primaire thermostaat die wij al voor de Quatt in gebruik hadden met de cv ketel kan de primaire thermostaat ook alleen in HA worden aangemaakt zoals dat ook in andere HA automations in dit forum wordt gedaan voor het enkel met stapjes van 0,1 of 0,2 graad te laten verwarmen
Als je de primaire thermostaat alleen in HA hebt, hoe stuur je dan de Quatt aan? Volgens mij kun je niet direct instructies vanuit HA naar Quatt sturen toch?

Ik vraag het omdat ik de Quatt wil aansturen vanaf de Tado thermostaat, maar deze Tado thermostaat ook nodig heb om de setpoint naar de Quatt door te geven. Dat werkt dus niet lekker.

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nairolf schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 22:38:
[...]

Ik zal vast iets teveel aannames gemaakt hebben over de constantes 4184 en 0.997. Met een druk van 1.5-2 bar en een temperatuur van 30-35 graden zullen die net iets anders zijn..
Een constante = een constante.
Daarom heet dat zo 😉

Maar ik kan me voorstellen dat de berekening met de snel fluctuerende flow een paar milliseconden achterloopt en JSON ververst iedere seconde. 796 * 6.07 * 4184 / 1000 / 3600 * 0.997 ipv 806 * 6.07 * 4184 / 1000 / 3600 * 0.997 scheelt nogal.

Ik heb ook een T6: heb vloerverwarming en bij de T6 de optimalisatie (nog steeds, is discussie geweest 😁) aan staan. Bevalt goed. Op de achtergrond werkt de T6 met 0,2°C.
Bij kamertemperatuur op 21°C slaat Quatt meestal al bij 21,2 of 21,1 al aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:31
Friezin schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 08:04:
[...]

Een constante = een constante.
Daarom heet dat zo 😉
Toch is de soortelijke warmte en dichtheid wel iets afhankelijk van druk en temperatuur, het is een watereigenschap en dus eigenlijk geen constante.
Soortelijke warmte: https://www.wolframalpha....ater+at+2+bar+and+35+degC
Dichtheid: https://www.wolframalpha....ater+at+2+bar+and+20+degC

Verschil is wel minimaal :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
RealCato schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 07:48:
[...]

Als je de primaire thermostaat alleen in HA hebt, hoe stuur je dan de Quatt aan? Volgens mij kun je niet direct instructies vanuit HA naar Quatt sturen toch?

Ik vraag het omdat ik de Quatt wil aansturen vanaf de Tado thermostaat, maar deze Tado thermostaat ook nodig heb om de setpoint naar de Quatt door te geven. Dat werkt dus niet lekker.
Nee, met alleen de Tado werkt dat niet lekker. Daarom gebruik je een extra thermostaat waarvan de setpoint niet wijzigt. De setpoint van de Tado wordt door de automation in HA gemanipuleerd maar de setpoint van de Tado wordt ook aangestuurd door de automation in HA zodat deze het setpoint volgt van de primaire thermostaat

Voor hoe dat werkt in Home Assistant stel ik voor deze discussie voort te zetten in het zusterforum

TeslaNerd schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 17:35:

[ Voor 19% gewijzigd door TeslaNerd op 09-10-2024 09:13 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadnought
VindiGoosh schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 06:52:
[...]

Ik heb nog geen ervaring met Quatt (worden over paar weken geïnstalleerd), maar ik ben echt enorm te spreken over Tado. Hiermee kun je dus ook zones maken.

De verhalen van mensen hier over Tado in combinatie met Quatt is ook overwegend positief.

Ik heb ze voor mijzelf en 2 andere huishoudens via marktplaats aangeschaft (ff goed kijken naar de beoordelingen van de verkoper) voor minder dan de helft van de nieuwprijs. Werkt allemaal super.
Dat is fijn te horen, maar stel ik heb niets met zones, heeft een Tado dan wel meerwaarde? Of ontstaat die meerwaarde pas indien ik mijn huis zou gaan zoneren (door ook slimme knoppen op de verdeelbokken voor de vloerverwarming te zetten)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadnought
Wij overwegen dus de Quatto duo-opstelling... graag zou ik in mijn Home assistant het verbruik monitoren. Hoe hebben anderen dit opgelost? Een slimme stekker ertussen, bijv. van HomeWizard (gaat dat wel goed dat vermogen)? Een oplossing voor op een DIN-rail die dit vermogen aankan? Of kan dit vermogen direct uitgelezen worden uit de Quatts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Dreadnought schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:02:
Wij overwegen dus de Quatto duo-opstelling... graag zou ik in mijn Home assistant het verbruik monitoren. Hoe hebben anderen dit opgelost? Een slimme stekker ertussen, bijv. van HomeWizard (gaat dat wel goed dat vermogen)? Een oplossing voor op een DIN-rail die dit vermogen aankan? Of kan dit vermogen direct uitgelezen worden uit de Quatts?
De Quatt geeft je deze informatie per Quatt en in totaal, oa:
Elektrisch vermogen
Warmte vermogen

Er is een mooie HA integratie voor
https://github.com/marcoboers/home-assistant-quatt

Zie ook Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica

[ Voor 5% gewijzigd door jj85 op 09-10-2024 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreadnought
jj85 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:13:
[...]

De Quatt geeft je deze informatie per Quatt en in totaal, oa:
Elektrisch vermogen
Warmte vermogen

Er is een mooie HA integratie voor
https://github.com/marcoboers/home-assistant-quatt

Zie ook Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica
Ah gaaf, daar was ik niet van op de hoogte. Feitelijk kan ik dus zonder extra hardware de boel monitoren, gaaf. Vraag beantwoord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

nairolf schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 22:38:
[...]

Ik lees hier steeds dat die T6 maar waardes doorgeeft als er 0.2 graden veranderd is (geen idee of dat dan op 0.2 afgerond is, maar goed).
De T6 meet wel in 1/256 graad, maar geeft RoomTemperature pas door via opentherm als deze (ruim) 0,2 is veranderd.
Dus late reactie bij kamertemperatuurregeling.

De conclusies voor verwarming (thermostat.otFtControlSetpoint) worden al wel eerder/frequenter aangepast, maar deze wordt door CiC niet gebruikt, voor zover mij bekend.

(als TeslaNerd het over setpoint heeft, bedoelt hij het RoomSetpoint volgens mij, dus dat gaat over wat anders)

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Dreadnought schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 08:59:
[...]

Dat is fijn te horen, maar stel ik heb niets met zones, heeft een Tado dan wel meerwaarde? Of ontstaat die meerwaarde pas indien ik mijn huis zou gaan zoneren (door ook slimme knoppen op de verdeelbokken voor de vloerverwarming te zetten)?
Hoe ik het zie:

Een Tado thermostaat kan niet veel meer of minder dan een andere thermostaat. Je kan er schema’s mee maken, je kan ze op afstand bedienen en (met de meeste ketels) modulerend aansturen.

Het voordeel van een Tado tov een ander merk is in mijn ogen dan, dat je met een Tado thermostaat in ieder geval de mogelijkheid hebt om voor relatief weinig geld meer opties te hebben tot verwarmen: bijvoorbeeld met zones door thermostaatknoppen, en meerdere draadloze temperatuursensoren.

Je koopt met een Tado thermostaat geen technisch hoogstandje ten opzichte van andere merken (zijn die er überhaupt?), maar wel de mogelijkheid tot relatief zeer betaalbare toekomstige opties.

Mijn Pa had bijvoorbeeld een Atag One thermostaat voor 2x de prijs van een Tado thermostaat die uiteindelijk hetzelfde kan.

Misschien zie ik nu dingen over het hoofd hoor, dus wie bij wil springen: heel graag! Maar dit is hoe ik het zie.

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-09 09:26
Gister akkoord gegeven op de aanbieding van Quatt, installatie eind november. Ik wil graag het e.e.a. voorbereiden qua thermostaat. Ik heb een Tado v3 thermostaat, bedraad, en Tado thermostaatkranen op de radiators op de verdieping. Begane grond is vloerverwarming. Thermostaat staat op 19 graden continu. In HA heb ik een automation die de pomp van de vvw ingeschakeld wanneer er warmte vraag is.

Wat is de aangeraden opstelling/config voor de nieuwe situatie met de Quatt warmtepomp ? Moet ik de thermostaat verplaatsen en de setup uitbreiden met een Tado draadloze temperatuursensor ?

Ik hoor graag tips van mensen met dezelfde combinatie: vvw, radiatoren en Tado thermostaat.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Dreadnought schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:02:
Nee een energiestekker gaat niet werken omdat de Quatt duo direct via een eigen groep en dus niet via een WCD aangesloten gaat worden. Je kunt bv wel een HW kWh meter 1-fase voor in de groepenkast hiervoor gebruiken, integratie is dan ook via HA super eenvoudig. Kijk hier ook in de aparte topic HA en Quatt voor meer info.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N8uQjgNvxYxlwsuog443od9cyT4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zNKUflimnuTUUeefuBbrDazd.png?f=user_large
Vergeet hier ook niet dat je een werkschakelaar en ook een vuilfilter.
Voor de nieuwe groep kun je het beste kiezen voor een alamat, die heb je zelf in een 1-Din breed model oa Siemens of ABB) en let er op dat deze spanningsonafhankelijk is ( goedkope zijn dat veelal niet) ook geen andere apparatuur op deze groep aansluiten)

[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 09-10-2024 11:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

VindiGoosh schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:54:
[...]

Hoe ik het zie:

Een Tado thermostaat kan niet veel meer of minder dan een andere thermostaat. Je kan er schema’s mee maken, je kan ze op afstand bedienen en (met de meeste ketels) modulerend aansturen.

Het voordeel van een Tado tov een ander merk is in mijn ogen dan, dat je met een Tado thermostaat in ieder geval de mogelijkheid hebt om voor relatief weinig geld meer opties te hebben tot verwarmen: bijvoorbeeld met zones door thermostaatknoppen, en meerdere draadloze temperatuursensoren.

Je koopt met een Tado thermostaat geen technisch hoogstandje ten opzichte van andere merken (zijn die er überhaupt?), maar wel de mogelijkheid tot relatief zeer betaalbare toekomstige opties.

Mijn Pa had bijvoorbeeld een Atag One thermostaat voor 2x de prijs van een Tado thermostaat die uiteindelijk hetzelfde kan.

Misschien zie ik nu dingen over het hoofd hoor, dus wie bij wil springen: heel graag! Maar dit is hoe ik het zie.
Het is niet een kwestie van welke thermostaat komt in de consumententest als beste uit de bus, maar welke past goed bij bij jouw verwarmingssysteem en warmtewensen.

Zo kan ik geen uitspraken doen over vloerverwarming, want die heb ik niet. Als iemand de hele dag in het gehele huis een constante temperatuur wil hebben, kan ik daar ook geen uitspraken over doen, want wij hebben andere warmtewensen.

Wat Tado en zones betreft, daar is vaak verwarring over.

1. Zonerregeling met actieve warmtevraag per zone.
2. Zoneregeling met actieve warmtevraag voor één zone en de rest passief per zone.

In beide kan Tado voorzien en bij beide kun je werken met dag/weekprogramma's.

In het eerste geval, vooral toegepast bij cv-verwarming. Kan iedere ruimte een actieve warmtevraag naar de ketel sturen. Iedere betreffende ruimte moet dan ook afzonderlijk geregeld kunnen worden met Tado thermostaatknoppen.

Met de Quatt werkt dit zo niet lekker. Immers je moet voor de Quatt een aantal radiatoren geheel open hebben. Quatt adviseert minimaal 3. De zone waar je deze radiator hebt, laat je regelen door de Tado thermostaat. Zo heb ik in onze woonkeuken twee grote design radiatoren waar dus ook de masterthermostaat hangt. In de gang is ook nog een radiator geheel geopend.

De master-ruimte moet je zo inregelen, dat deze een dergelijke warmtevraag heeft dat daarmee de vraag van de overige ruimtes (zones) altijd gedekt wordt. Neem daarvoor dus de ruimte met het relatief grootste warmteverlies, maar die wel veel gebruikt wordt. Bij ons is dat de (woon)keuken.

Onze woonkamer heeft een relatief minder groot warmteverlies. Deze wordt geregeld met Tado thermostaatknoppen en een temperatuursensor. Hier heb ik het dagprogramma zo ingeregeld, dat deze kamer altijd keurig meeliftt met de warmtevraag van de keuken.

Zo kun je iedere ruimte (zone) afzonderlijk regelen.

Voordeel van Tado vind ik bovendien dat je de thermostaat en de draadloze sensor in 0,1 graad kunt instellen.

Iemand heeft hier al eens verwoord, dat zoiets onzin is, omdat je dat verschil niet kunt voelen. Maar daar gaat het niet om. Het gaat om het setpoint en de kamertemperatuur, waarmee de CIC van informatie wordt voorzien. Die meet zelfs met 6 cijfers achter de komma. Tot deze week werkte ik met verhogingen van 0,1C/half uur.
Momenteel doe ik een experiment met 0,2C/uur. In temperatuurverloop gelijk, maar ik wil kijken, wat iets meer overshoot en langere runs doet met het aan/uit patroon van de Quatt, terwijl het comfortniveau gelijk blijft.

Maar daarover later meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22:12
Mickel moen schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 23:00:

[Afbeelding]

SBL schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:33:
[...]

De T6 meet wel in 1/256 graad, maar geeft RoomTemperature pas door via opentherm als deze (ruim) 0,2 is veranderd.
Dus late reactie bij kamertemperatuurregeling.

De conclusies voor verwarming (thermostat.otFtControlSetpoint) worden al wel eerder/frequenter aangepast, maar deze wordt door CiC niet gebruikt, voor zover mij bekend.

(als TeslaNerd het over setpoint heeft, bedoelt hij het RoomSetpoint volgens mij, dus dat gaat over wat anders)
Ja precies, dus de resolutie is wel gewoon 1/256 (niet afgerond op 0.2 ~ 51/256), maar er zit wel een "dead zone" in: Als de gemeten temperatuur binnen 0.2 zit van de laatst doorgegeven temperatuur dan wordt er niks doorgegeven aan de CiC.
En precies dat vind ik gek, want zeker bij ons thuis is 0.2 graden verschil "veel" (tussenwoning, goed nageisoleerd en vloerverwarming), dus ik denk dat daar die deadzone zodanig funest gaat zijn voor het mechanisme dat het juist voor schommelingen gaat zorgen.

Maar dat is natuurlijk voor ons specifiek, en als er meer warmteverlies is dan is 0.2 graden waarschijnlijk niks, en zal er prima op gestuurd kunnen worden. En het ligt misschien ook meer aan mijzelf, omdat ik werk met precisie-mechanica en control mechanismes, en daar zou dit gedrag een doodzonde (pun intended :P ) zijn: Niks doen is een optie, maar niks meten is blind varen en daarmee recept voor problemen.
Star65 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 23:04:
[...]

Maar zo’n resolutie is toch helemaal niet interessant als je een regeling hebt op watertemperatuur? Met de actuele waarde van de kamerthermostaat doet de regeling toch niks in zo’n geval?

Of maak ik nu een denkfout?
Volgens mij maak je geen denkfout, want inderdaad bij watertemperatuur sturing heb je niks aan de binnentemperatuur, want binnentemperatuur zegt natuurlijk niks over wat de watertemperatuur is.

Maar Quatt doet toch standaard op kamertemperatuur sturen? Pas als dat niet goed blijkt te werken gaan ze over op watertemperatuur, dacht ik gelezen te hebben. Dat lijkt me ook redelijk logisch: Het doel is een bepaalde binnentemperatuur, stabiel rond het gekozen setpoint. Het doel is niet water met een bepaalde temperatuur door je huis heen pompen.
jj85 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 08:41:
[...]

Toch is de soortelijke warmte en dichtheid wel iets afhankelijk van druk en temperatuur, het is een watereigenschap en dus eigenlijk geen constante.
Soortelijke warmte: https://www.wolframalpha....ater+at+2+bar+and+35+degC
Dichtheid: https://www.wolframalpha....ater+at+2+bar+and+20+degC

Verschil is wel minimaal :)
Goed idee om het aan WolframAlpha te vragen. Maar zelfs dan matchen de getallen volgens mij niet. Ach.. het is maar een klein verschil, dus niet super belangrijk, maar ik dacht dat ik misschien iets over het hoofd zag..
TeslaNerd schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 00:19:
[...]

Heb je wellicht wat grafiekjes/plaatjes van hoe dat dan werkt? Ik ben wel benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
Mickel moen schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:15:
[...]

Het is niet een kwestie van welke thermostaat komt in de consumententest als beste uit de bus, maar welke past goed bij bij jouw verwarmingssysteem en warmtewensen.

Zo kan ik geen uitspraken doen over vloerverwarming, want die heb ik niet. Als iemand de hele dag in het gehele huis een constante temperatuur wil hebben, kan ik daar ook geen uitspraken over doen, want wij hebben andere warmtewensen.

Wat Tado en zones betreft, daar is vaak verwarring over.

1. Zonerregeling met actieve warmtevraag per zone.
2. Zoneregrling met actieve warmtevraag voor één zone en de rest passief.

In beide kan Tado voorzien en bij beide kun je werken met dag/weekprogramma's.

In het eerste geval, vooral toegepast bij cv-verwarming. Kan iedere ruimte een actieve warmtevraag naar de ketel sturen. Iedere betreffende ruimte moet dan ook afzonderlijk geregeld kunnen worden met Tado thermostaatknoppen.

Met de Quatt werkt dit zo niet lekker. Immers je moet voor de Quatt een aantal radiatoren geheel open hebben. Quatt adviseert minimaal 3. De zone waar je deze radiator hebt, laat je regelen door de Tado thermostaat. Zo heb ik in onze woonkeuken twee grote design radiatoren waar dus ook de masterthermostaat hangt. In de gang is ook nog een radiator geheel geopend.

De master-ruimte moet je zo inregelen, dat deze een dergelijke warmtevraag heeft dat daarmee de vraag van de overige ruimtes (zones) altijd gedekt wordt. Neem daarvoor dus de ruimte met het relatief grootste warmteverlies, maar die wel veel gebruikt wordt. Bij ons is dat dus de (woon)keuken.

Onze woonkamer heeft een relatief minder groot warmteverlies. Deze wordt geregeld met Tado thermostaatknoppen. Hier heb ik het dagprogramma zo ingeregeld, dat deze kamer altijd keurig meeliftt met de warmtevraag van de keuken.

Zo kun je iedere ruimte (zone) afzonderlijk regelen.

Voordeel van Tado vind ik bovendien dat je de thermostaat en de draadloze sensor in 0,1 graad kunt instellen.

Iemand heeft hier al eens verwoord, dat zoiets onzin is, omdat je dat verschil niet kunt voelen. Maar daar gaat het niet om. Het gaat om het setpoint en de kamertemperatuur, waarmee de CIC van informatie wordt voorzien. Die meet zelfs met 6 cijfers achter de komma. Tot deze week werkte ik met verhogingen van 0,1C/half uur.
Momenteel doe ik een experiment met 0,2C/uur. In temperatuurverloop gelijk, maar ik wil kijken, wat iets meer overshoot en langere runs doet met het aan/uit patroon van de Quatt, terwijl het comfortniveau gelijk blijft.

Maar daarover later meer.
Bedankt voor de noodzakelijke toevoeging. Duidelijk uitgelegd.

Dit is voor mij ook de reden geweest om voor Tado te gaan, maar hierbij ben ik dus ook afgegaan op de verhalen van anderen zoals jij, die deze setup in combinatie met de Quatt naar tevredenheid in gebruik hebben.

In ons geval laat ik de temperatuur van de woonkamer en bijkeuken (samen 3 radiatoren) straks ook regelen door de thermostaat ipv de knoppen. Het trapsgewijs aansturen van de CiC wat met de Tado kan, kon met de Atag One van mijn ouders bijvoorbeeld niet via de app. Dus ook daarmee onderscheid Tado zich naar mijn mening van in dit geval de Atag One, in combinatie met de Quatts later.

Voor mijn gevoel is de Tado in combinatie met Quatt een soort van “clearly you don’t own an airfryer”-discussie geworden. :P Maar dat is (in positieve zin) niet voor niets natuurlijk.

Ik kijk er heel erg naar uit om dit straks samen met elkaar te laten werken.

@Dreadnought

Hopelijk heb je zo het eea aan aanknopingspunten om je uiteindelijke keuze te kunnen maken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
@nairolf
Bijvoorbeeld de tekst en grafieken bij deze posts in het zusterforum Quatt en HA:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78154530

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78834708

NB ik heb deze zelf teruggevonden met de zoekterm “opwarmsnelheid” in het andere forum

Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica

[ Voor 36% gewijzigd door TeslaNerd op 09-10-2024 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:30
Dreadnought schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 23:59:

Mocht je opentherm willen heb ik eventueel een module liggen voor de Bosch HRC.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qXiIVJjVAJjDRw11sZC7a3Tj7N0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SsSqECDCc69hRnYGj1Vee0RK.jpg?f=fotoalbum_large

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Gerardwaz schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:15:
[...]

Mocht je opentherm willen heb ik eventueel een module liggen voor de Bosch HRC.
[Afbeelding]
De vraag is echter of de bosch zelfs met de OT module goed werkt met de Quatt.
Een tado v3+ of een T6 werken dus wel goed zamen, zie ook de eerdere opmerkingen over thermostaten die vandaag hierover gemaakt zijn.
Ook in de TS staat een heel stuk over de mogelijke thermostaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
MacD007 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:27:
[...]

De vraag is echter of de bosch zelfs met de OT module goed werkt met de Quatt.
Een tado v3+ of een T6 werken dus wel goed zamen, zie ook de eerdere opmerkingen over thermostaten die vandaag hierover gemaakt zijn.
Ook in de TS staat een heel stuk over de mogelijke thermostaten.
En waarom zou dat niet werken? Heeft trouwens niets met de thermostaat te maken, V3 en T6 werken prima met Bosch HRC opentherm.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIB0R
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:33
Is al bekend hoeveel elektrisch vermogen de quatt chill uit het stopcontact haalt? Moet ik daar een eigen groep voor hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylanf97
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:51
NIB0R schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:58:
Is al bekend hoeveel elektrisch vermogen de quatt chill uit het stopcontact haalt? Moet ik daar een eigen groep voor hebben?
Op de website nog niets over te vinden.
Gezien de manier waarop ze de Chill promoten kan ik me niet voorstellen dat die een eigen groep nodig heeft, dan verliezen ze een heel deel van de flexibiliteit.
Misschien wel een goede om te stellen tijdens de vragenronde van de webinar.

https://dylight3dprints.etsy.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seconz
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-09 13:04
jj85 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:19:
@Seconz Volgens mij de 80kg variant (bij mij wit zwart uitgevoerd, maar deze zijn nergens terug te vinden)
https://www.cvtotaal.nl/s...-m8-2x-geel-2x-blauw.html
Thanks!

Besteld en ze zitter er al onder.
Op het oog in elk geval een veel kwalitatievere demper dan die standaard rubber dingen die ik eronder had zitten.

Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Loodgietersvraagje: ik wil een extra radiator bijplaatsen. Kan ik dan de overige radiatoren en expansie vat dichtzetten zodat ik minder cv water hoef af te tappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Gerardwaz schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:57:
[...]

En waarom zou dat niet werken? Heeft trouwens niets met de thermostaat te maken, V3 en T6 werken prima met Bosch HRC opentherm.
omdat Quatt dat in hun info zelf aangeeft:
"Nefit/Bosch heeft een converter beschikbaar die de thermostaat geschikt maakt voor Opentherm-communicatie, we hebben echter gemerkt dat deze converter niet het gewenste resultaat geeft en helaas zorgt voor een niet functionerend systeem in combinatie met Quatt Hybrid. Ook de laatste update van Nefit/Bosch, die het systeem geschikt moet maken voor warmtepompen, verhelpt dit issue niet."

info: https://support.quatt.io/...at-werkt-met-quatt-hybrid

dit is ook al in de TS vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:19:
Loodgietersvraagje: ik wil een extra radiator bijplaatsen. Kan ik dan de overige radiatoren en expansie vat dichtzetten zodat ik minder cv water hoef af te tappen?
Yes. En vergeet ook vooral niet de Quatt en CiC uit te schakelen voordat je de boel lostrekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
jj85 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:23:
[...]

Yes. En vergeet ook vooral niet de Quatt en CiC uit te schakelen voordat je de boel lostrekt
Goeie! Is er een volgorde voor het uit- en inschakelen van de Quatt en de CiC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
NIB0R schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:58:
De verwachting, zo geeft Quatt dat ook gewoon aan is een WCD al voldoende, hezien het formaat van de unit is dit ook niet te verwachten dat deze net zo veel gebruikt als een Quatt Duo (die laatste heeft dus wel een eigen groep nodig, dit ook tot tegenstelling van een enkele Quatt die ook geen eigen groep nodig heeft (wel voldoende ruimte op deze groep omdat een enkele Quatt toch wel 10A kan verbruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
TeslaNerd schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:19:
Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
jj85 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:23:
[...]

waarom zou je dat doen ? door de thermostaat gewoon laag te zetten (duidelijk lager dan de kamertemperatuur) zorg je dat de CIC en dus de Quatt niet zal worden aangestuurd en aan gaat.

Als je in de hoofdleiding op zowel de toevoer als retour deze geheel kunt afsluiten (inblokken) na de CV/watmtepomp, is dat meer dan voldoende en is een uitzetten can de CIC en Quatt zeker niet nodig.

heb je echter geen hoofdafsluiters in je systeem (ik heb deze dus wel) en wil je dat alleen maar via de afsluiters van je radiatoren doen zal het effect een heel stuk minder zijn, waarbij je mogelijk zelfs meer werk krijgt door dan de hele zaak weer te ontluchten. dat zal erg afhankelijk hoe "gek" je leidingen lopen, dan is mogelijk het helemaal leeg lalen lopen makelijker. .

[ Voor 24% gewijzigd door MacD007 op 09-10-2024 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-09 19:41
RobertowNL schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:18:
Ben benieuwd of ze een beetje of reageren. Ik heb een week geleden een ticket ingediend maar nog niets gehoord (op het geluid van mijn Quatt na, de reden van de ticket).
Op mijn ticket hebben ze na een week gereageerd, zoals in het ticketsysteem ook afgesproken. Ze hebben nieuwe spullen besteld maar die zijn niet zoals afgesproken gisteren geleverd. Ik mocht datums voorstellen voor een service afspraak, krijg ik een andere datum door op een dag dat ik naar de tandarts moet. Dat kwam hun goed uit. Nu ben ik niet de moeilijkste ze mogen komen want ze hoeven alleen maar buiten te zijn. Moet nu hun reactie afwachten. Communicatie e.d. loopt moeizaam, groeit hun denk ik een beetje boven hun hoofd maar ze zijn er wel mee bezig. Wordt vervolgd.

Maar zoals ik ook eerder aangaf merk in het algemeen , dat ik overal achter aan moet lopen. Bij de keuring van mij zonnepanelen voor mijn verzekering, blijkt dat dat de controleur het verkeerde aantal heeft geteld of ingevuld. En als hij het dan in de rapportage heeft verbeterd staat het op het certificaat nog steeds fout. |:(

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:25:
[...]

Bekijk deze even
https://support.quatt.io/...eiding-cv-ketel-onderhoud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
ja, alleen dit is wel bedoeld voor het onderhoud aan de CV ketel en niet zoals de vraag was er een radiator bij plaatsen.
het verschil is dat bij onderhoud er een mogelijke interactie tijdens het onderhoud kan gebeuren en daarom uit voorzorg de Quaat en CIC dus uit moet.
Uiteraard kun je dat natuurlijk ook in deze situatie doen. dus inderdaad is dit dus ook een mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
paQ schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 17:53:
Het straatbeeld wordt er idd niet fraaier op. Met name die foeilelijke goten langs je gevel :N
Mijn aanvraag is dus wel langs de welstandscommissie geweest. Toen was ik nog van plan om voor de Weheat te kiezen en was de keuze op antraciet grijze goten gevallen. Het bleek dat de welstandscommissie hier zeer gecharmeerd van was en ze houden zich blijkbaar ook bezig met de details. Toen ik toch terug keerde naar Quatt en met mijn verkoper in overleg ging, bood hij deze spontaan aan om ons over de streep te trekken. Het is wel jammer dat die goot er dan bij de eerste vlaag wind er afwaait.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:22
wpeterw schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:55:
Gister akkoord gegeven op de aanbieding van Quatt, installatie eind november.
Heb je al direct een datum ontvangen? Ik kreeg na akkoord een email dat het 1-3 weken duurt voordat ik een installatiedatum krijg. .

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
[...]

Bij aftappen installatie cv ketel, Quatt en CiC en eventueel pomp vloerverwarming stroomloos maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkde
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 15-09 19:34
wpeterw schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:55:
Gister akkoord gegeven op de aanbieding van Quatt, installatie eind november.
Wat bedoel je met aanbieding? Heb je korting gekregen?

120 m2 vrijstaand huis 1970 | enkele Quatt | 12 radiatoren t22 | Hr++ glas, spouwmuurisolatie | 12000 Wp zonnepanelen | Honeywell T6 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Dirkde schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:04:
[...]

ik denk dat hij het aanbod (offerte) bedoelde. als je voor 14-10 een afspraak maakt krijg je nog de oude prijs volgens hun info op de site.
en ja er is een 100 euro extra korting mogelijk. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik zou eerst CIC uitzetten.
Maar zorg in ieder geval ervoor dat de Quatt uit is.
Dus thermostaat naar beneden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
Friezin schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:43:
[...]

Ik zou eerst CIC uitzetten.
Maar zorg in ieder geval ervoor dat de Quatt uit is.
Dus thermostaat naar beneden
De Quatt staat hier al weer een paar dagen uit. Het is buiten 17 graden 😅

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WAF1
CPM schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:56:
[...]

Ik heb gekeken naar het verschil tussen de Tado V3+ en de Tado X

Het viel op de de Tado X met minder CV ketels kan communiceren. Hoe communiceert deze met de Quatt? Gaat dat dus goed? Ik weet het antwoord niet maar ik zie dat Quatt met acties voor de V3+ kiest. V3+ is ook compatible met eerdere versies van de Tado en de Tado X dus niet. Persoonlijk zie ik niet meteen het voordeel van de Tado X omdat deze als slaaf gebruikt gaat worden van de CIC, het doet niet veel meer dan de temperatuur door geven. Handig vind ik, maar ik weet niet of de T6 dat ook doet, dat deze ook het vochtgehalte meet.

Waarom ik voor de Tado V3+ heb gekozen (ik heb deze van Quatt gratis gekregen) is omdat je het schema met 0, 1 graden kan instellen. In de praktijk betekent dat, dat hij net boven de 20 graden blijft hangen als ik deze op 20,3 graden instel. Er kunnen wel degelijk overschoots zijn, zeker nu het buiten nog relatief warm is, maar je kunt hem iets nauwkeuriger instellen.

Ik zie in deze testperiode ook dat ik die optie ook vaker/beter wil gaan gebruiken want stappen zoals de T6 maakt van 0,5 graden die zijn soms te groot. Ik merk dat als we 's avonds stil zitten we het graag iets warmer willen hebben en met kleinere stapjes, zodat de wp rustiget draait zou ik daar naar toe kunnen werken. Op dit moment kies ik er nog wel voor om stappen van 0,5 te maken. Maar wat ik beschrijf is dus wel mijn eerste conclusie. Evt. kan ik in de badkamer met een slimme radiator kunnen gaan werken en dat kan met de aanbevolen T6 dus niet.

Het verschil tussen de thermostaten is dat de T6 met een ruime hypertese werkt en de Tado V3+ met een PID-regeling. Voor veel mensen werkt de T6 prima maar andere mensen ervaren die ruimere uitslag naar boven of naar beneden als oncomfortabel. Misschien ook omdat hun vloerverwarming langer na blijft verwarmen. Ik bedoel als de wp door blijft verwarmen tot 20,5 ( dat is rustiger voor de pomp,) kan het zijn dat de vloerverwarming de temperatuur nog verder omhoog laat lopen of andersom dat het huis net te veel afkoelt. Dat zijn dingen die ik uit reviews op pik maar anderen mensen hebben daar totaal geen last van.

De Tado V3+ heeft mogelijk weer zijn eigen nadelen en van sommige reviews werd ik echt niet blij. Het viel ook tegen dat handmatig je ook met de Tado alleen stappen kan maken van 0,5 graden. Het zou mij bovendien niet verbazen als de T6 net iets zuiniger is als de Tado, maar het Tado--systeem geeft je net iets meer mogelijkheden om zelf in te stellen of het systeem uit te breiden. En enkeling krijgt een zoneregeling voor mekaar.

En hoewel het niet feilloos werkt kon ik zien dat mijn zoon onverwacht het raam heeft open gedaan. Op dit moment ben ik, na een week draaien met de Quatt, over de Tado tevreden. Qua uiterlijk vind ik het maar een goedkoop ding. De tijd kan ik ook niet meer van het display aflezen, net zoals ik de foutmeldingen van de ketel op het scherm mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpeterw
Dirkde schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:04:
[...]

Behalve de referral van 100eu niet, het was alleen even afwachten wat de installatie ging kosten. (standaard, dus geen meerprijs).

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wpeterw
Erik1805 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:49:
[...]

Heb je al direct een datum ontvangen? Ik kreeg na akkoord een email dat het 1-3 weken duurt voordat ik een installatiedatum krijg. .
Nog niet maar in het gesprek werd "eind november" beloofd.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 12:21
nairolf schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:16:
[...]

Volgens mij maak je geen denkfout, want inderdaad bij watertemperatuur sturing heb je niks aan de binnentemperatuur, want binnentemperatuur zegt natuurlijk niks over wat de watertemperatuur is.

Maar Quatt doet toch standaard op kamertemperatuur sturen? Pas als dat niet goed blijkt te werken gaan ze over op watertemperatuur, dacht ik gelezen te hebben. Dat lijkt me ook redelijk logisch: Het doel is een bepaalde binnentemperatuur, stabiel rond het gekozen setpoint. Het doel is niet water met een bepaalde temperatuur door je huis heen pompen.
Voor zover mijn ervaring reikt niet omdat hier al direct vanaf begin op watertemperatuur wordt gestuurd. (Evo Home)

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Mijn T6 thermostaat heeft ineens een probleem dat de 'knop' om de temperatuur te verhogen of in het menu naar rechts te gaan niet reageert. Een paar keer: volledige reset, van de houder af en alle stekkers er even uit hielp niet. De regeling werdt ook meer aan/uit ipv een lange run.
Maandag-middag een ticket gemeld via de app, geen hoge prioriteit gekozen. Via de app werkt nog wel.
Vanochtend reactie met de standaard dingen om te proberen, wat ik dus al had gedaan en geschreven maar maakt niet uit. Vanmiddag daarop gereageerd en er wordt meteen een service afspraak geregeld waarbij ik moet aangeven wanneer dat in de komende twee weken kan.

Eerder was het ivm geluidsklachten moeizamer maar toen de monteur kwam gaf die aan dat de plaatsing niet goed was ivm raam van buren dat open kan. Quatt staat op een aanbouw. Vervolgens zijn de leidingen 4m verlengd en staat die volgens de monteur op ruim voldoende afstand. Het is wel van praktisch stil naar iets wat geluid maakt, maar hopelijk nu geen klagende buurvrouw meer 🤞en voor ons ook beter dan voor de muur van een slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
MacD007 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:29:
[...]

waarom zou je dat doen ? door de thermostaat gewoon laag te zetten (duidelijk lager dan de kamertemperatuur) zorg je dat de CIC en dus de Quatt niet zal worden aangestuurd en aan gaat. ]
Wat is hier het voordeel van t.o.v. Quatt/CIC uitschakelen? Bij het laag zetten van thermostaat moet ik er weer aan denken om ook het dagprogramma uit te schakelen, zodat niet later op de dag het setpoint opeens weer omhoog schiet.
Als je in de hoofdleiding op zowel de toevoer als retour deze geheel kunt afsluiten (inblokken) na de CV/watmtepomp, is dat meer dan voldoende en is een uitzetten can de CIC en Quatt zeker niet nodig.

heb je echter geen hoofdafsluiters in je systeem (ik heb deze dus wel) en wil je dat alleen maar via de afsluiters van je radiatoren doen zal het effect een heel stuk minder zijn, waarbij je mogelijk zelfs meer werk krijgt door dan de hele zaak weer te ontluchten. dat zal erg afhankelijk hoe "gek" je leidingen lopen, dan is mogelijk het helemaal leeg lalen lopen makelijker.
In mijn systeem zitten (helaas) geen afsluiters. Dus dan is het waterverlies te beperken door de radiatoren dicht te draaien. Deel van het systeem zal leeglopen, waarschijnlijk ook de Quatts (immers een van de hoogste punten). Dus er moet sowieso ontlucht gaan worden. Door na onderhoud (en vullen) de Quatt weer in te schakelen wordt de circulatieflow weer opgestart wat voor het ontluchten wel prettig is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
De Quatt kan ook in de "Anti-freeze protection - water circulation" gaan en sowieso dagelijks de pomp laten draaien, net als een CV ketel dat doet, zodat die blijft werken. Ik zou daarom de Quatt en dan toch ook maar (als je toch bezig bent) CIC stekker er uit laten bij werkzaamheden. Verder zoveel mogelijk dicht. Dat hier ook wel gedaan ivm vervangen van een vulkraan aan een radiator. Vervolgens weer vullen, ontluchten en dat later nog vaker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
Star65 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 19:26:
[...]

Voor zover mijn ervaring reikt niet omdat hier al direct vanaf begin op watertemperatuur wordt gestuurd. (Evo Home)
Evohome en Nest sturen op watertemperatuur staat in handleiding of iets vergelijkbaars. De standaard is de kamertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
jj85 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 19:58:
[...]

Wat is hier het voordeel van t.o.v. Quatt/CIC uitschakelen? Bij het laag zetten van thermostaat moet ik er weer aan denken om ook het dagprogramma uit te schakelen, zodat niet later op de dag het setpoint opeens weer omhoog schiet.

[...]

In mijn systeem zitten (helaas) geen afsluiters. Dus dan is het waterverlies te beperken door de radiatoren dicht te draaien. Deel van het systeem zal leeglopen, waarschijnlijk ook de Quatts (immers een van de hoogste punten). Dus er moet sowieso ontlucht gaan worden. Door na onderhoud (en vullen) de Quatt weer in te schakelen wordt de circulatieflow weer opgestart wat voor het ontluchten wel prettig is.
Met circulatieflow zal de buitenunit dus de ontluchting doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
TeslaNerd schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 21:04:
[...]

Met circulatieflow zal de buitenunit dus de ontluchting doen?
In ieder geval een deel van de ontluchting zal via de ontluchters van de Quatt gaan, maar waarschijnlijk ook via de CV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
Friezin schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:12:
[...]

De aanvoertemperatuur van de T22 is te koud vergeleken met de T33.
@WAF1 , ik zou beginnen met de T33, lijkt alsof die de warmte wegkaapt voor de T22.
Ik denk dat dit inderdaad klopt. De T33 is de laatste in de serie en staat blijkbaar iets te ver open. Met jullie hulp weet ik nu hoe ik het beste kan aanpakken. De temperatuur in de badkamer die wil ik nog om hoog krijgen. Toevallig is dit ook de enige ruimte waar nog geen hr++ glas in zit, er was iets fout gegaan. Dus nog even wachten met instellen. Op zich waren mijn gezinsleden tevreden over de temperatuur op hun kamer. Maar nu is het inderdaad nog niet daadwerkelijk koud en is het te vroeg om conclusies te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:50
Edit: never mind

[ Voor 96% gewijzigd door Toby-Wan op 09-10-2024 22:10 ]

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:42
Heeft iemand al iets van informatie van Quatt gekregen over de aansluiting van de Chill?
Wij krijgen binnenkort vloerverwarming. Ofwel er komt een lege / reserve groep op de verdeler waarop later een stuk leiding voor de Chill kan komen. Ofwel een T stuk in aanvoer en retour vlak voor de vloerverwarming verdeler met daarop afsluiters om vanaf daar later een stuk leiding voor de Chill te realiseren. (In beide gevallen hopelijk zonder dat er een kleine radiator in moet, want dat is geen esthetische oplossing / WAF.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Onno ! schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 22:30:
Heeft iemand al iets van informatie van Quatt gekregen over de aansluiting van de Chill?
Wij krijgen binnenkort vloerverwarming. Ofwel er komt een lege / reserve groep op de verdeler waarop later een stuk leiding voor de Chill kan komen. Ofwel een T stuk in aanvoer en retour vlak voor de vloerverwarming verdeler met daarop afsluiters om vanaf daar later een stuk leiding voor de Chill te realiseren. (In beide gevallen hopelijk zonder dat er een kleine radiator in moet, want dat is geen esthetische oplossing / WAF.)
Deze vraag zal je aan Quatt moeten stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreadnought
VindiGoosh schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:37:
[...]

@Dreadnought

Hopelijk heb je zo het eea aan aanknopingspunten om je uiteindelijke keuze te kunnen maken :)
Absoluut, ik denk dat ik voor de Tado V3+ ga. Deze lijkt alles te doen wat ik wil en is nog lekker goedkoop ook, waarom zou ik dan nog iets anders willen he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadnought
Tijdens het gesprek met Quatt kwam het "least cost" principe ter sprake. Ik begrijp dat Quatt gebruik maakt van een stukje AI (machine learning) om zo goedkoop als mogelijk te stoken. Gaaf uiteraard.

Echter... weet iemand hier waar die logica draait? Is dit iets wat Quatt in de cloud doet of draait dit lokaal in de CiC? Ik maak me m.n. zorgen over de continuïteit van dit soort diensten (het blijft een start / scale up organisatie) en / of de kans dat men dit toekomstig achter een paywall gaat stoppen. Iemand enig idee hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:50
Dreadnought schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 22:57:
Tijdens het gesprek met Quatt kwam het "least cost" principe ter sprake. Ik begrijp dat Quatt gebruik maakt van een stukje AI (machine learning) om zo goedkoop als mogelijk te stoken. Gaaf uiteraard.

Echter... weet iemand hier waar die logica draait? Is dit iets wat Quatt in de cloud doet of draait dit lokaal in de CiC? Ik maak me m.n. zorgen over de continuïteit van dit soort diensten (het blijft een start / scale up organisatie) en / of de kans dat men dit toekomstig achter een paywall gaat stoppen. Iemand enig idee hierover?
Om dit 'machine learning' te noemen gaat wel wat ver.. ze meten stroomverbruik en geproduceerde warmte en vergelijken dit met de tarieven voor stroom en gas die je zelf hebt ingevoerd en systeem kiest vervolgens de goedkoopste, daar zit verder geen 'lerend' component in
Over waar het bepaald wordt: waarschijnlijk de cloud, want is een samenspel tussen CIC data & app data

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Onno ! schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 22:30:
Voor zover nu bekend moet er een radiator voor de Chill, waarschijnlijk om thermische kortsluiting te voorkomen als de Chill uit staat en dus geen warmte afneemt.

Als je de Chill in een andere ruimte kan plaatsen die je ook graag koelt, dan zal de vloerverwarming het buiten afgekoelde CV water ook ontvangen zodra de Chill aan gaat en de warmtepomp buiten gaat koelen en pompen.

Het effect van dit mee liften op een Chill is waarschijnlijk beperkt, dus voor de zekerheid zou ik inderdaad wel de mogelijkheid realiseren om alsnog ergens een radiator op te hangen waar de Chill aan kan zodra ze die komen installeren. Misschien in een open keuken of op een plek die je vanaf de bank toch niet ziet.

Ik twijfel hier ook nog over de Chill. Technisch een mooi ding, maar ik had hem het liefst in radiator formaat gezien als vervanging voor wat er al hangt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18-09 12:50
MacD007 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:29:
[...]

waarom zou je dat doen ? door de thermostaat gewoon laag te zetten (duidelijk lager dan de kamertemperatuur) zorg je dat de CIC en dus de Quatt niet zal worden aangestuurd en aan gaat.
Nou, je vergeet iets. De quatt kan gewoon gaan pompen in de anti freeze protection als het buiten te koud wordt.
Dus ik zou zeker de quatt elektrisch uitschakelen, niet alleen de thermostaat lager zetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:57
HBO88 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 07:57:
[...]

Nou, je vergeet iets. De quatt kan gewoon gaan pompen in de anti freeze protection als het buiten te koud wordt.
Dus ik zou zeker de quatt elektrisch uitschakelen, niet alleen de thermostaat lager zetten
En dat ding gaat regelmatig aan om vastlopen van de pomp te voorkomen, ook als het niet vriest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Menh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-09 13:39
Goedemorgen,
Ik overweeg een Quatt Duo te laten plaatsen maar heb vooral nog zorgen over het geluid. Is er iemand in omgeving Amersfoort met een quatt duo waar ik langs mag komen om in de praktijk te ervaren hoeveel geluid de Quatt produceert?
graag een PB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:42
(jarig!)
netappie schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 07:14:
[...]

Ik twijfel hier ook nog over de Chill. Technisch een mooi ding, maar ik had hem het liefst in radiator formaat gezien als vervanging voor wat er al hangt.
Dan krijg je zoiets
https://www.innovaenergie...heat-pump-terminals/wlhp/
Dat moet je alleen wel nog een manier vinden om de CIC wijs te maken dat er een 'chill' actief is.

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 10-10-2024 09:55 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadnought
Toby-Wan schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 07:08:
[...]

Om dit 'machine learning' te noemen gaat wel wat ver.. ze meten stroomverbruik en geproduceerde warmte en vergelijken dit met de tarieven voor stroom en gas die je zelf hebt ingevoerd en systeem kiest vervolgens de goedkoopste, daar zit verder geen 'lerend' component in
Over waar het bepaald wordt: waarschijnlijk de cloud, want is een samenspel tussen CIC data & app data
Hm ok dat is dan wel een tegenvaller. De Quatt-medewerker deed voordoen alsof het wezenlijk meer is en ergens op het web las ik ook zoiets. Ik vroeg o.a. nog nadrukkelijk hoe / of er rekening gehouden wordt met dynamische tarieven, maar zoals ik jouw reactie lees is het tegenovergestelde waar: i.p.v. hier prima mee om kunnen gaan is er niet eens ondersteuning voor? Dat is erg jammer en wellicht ook wat opmerkelijk, gezien het steeds voor de hand liggender wordt dat we op deze manier onze energie inkopen?

Enfin... hoe doen anderen dit hier? Creatief met gemiddelde prijzen werken? Trucerij door je domotica je thermostaat aan te laten sturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 12:11
Als je alles zelf onder controle wilt houden door bv de verwarming aan te sturen op de dynamische tarieven dan moet je vooral geen Quatt nemen. Er valt weinig zelf aan te beinvloeden, Quatt bepaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
Dreadnought schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:08:
[...]

Hm ok dat is dan wel een tegenvaller. De Quatt-medewerker deed voordoen alsof het wezenlijk meer is en ergens op het web las ik ook zoiets. Ik vroeg o.a. nog nadrukkelijk hoe / of er rekening gehouden wordt met dynamische tarieven, maar zoals ik jouw reactie lees is het tegenovergestelde waar: i.p.v. hier prima mee om kunnen gaan is er niet eens ondersteuning voor? Dat is erg jammer en wellicht ook wat opmerkelijk, gezien het steeds voor de hand liggender wordt dat we op deze manier onze energie inkopen?

Enfin... hoe doen anderen dit hier? Creatief met gemiddelde prijzen werken? Trucerij door je domotica je thermostaat aan te laten sturen?
Het is ook gerommel in de marge. Het zijn trage en stroperige verwarmingsmethodes. Het is onlogisch om comfort in te leveren omdat je dan op een moment dat je dat comfort wellicht minder verlangt enkele centen kunt besparen.
Begrijp me niet verkeerd: het kan best zo zijn dat juist dat exact in jouw leefritme past, maar ik zou er niet te veel op focussen.

Dat is net zoiets als dat je de warmtepomp alleen laat werken als de temperatuur buiten is gestegen en het zonnetje meehelpt, om vervolgens te zeggen: zo! nu is ie echt superefficient!

Dat was met je CV ketel stoken niet anders geweest.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 10-10-2024 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:55:
[...]

Dan krijg je zoiets
https://www.innovaenergie...heat-pump-terminals/wlhp/
Dat moet je alleen wel nog een manier vinden om de CIC wijs te maken dat er een 'chill' actief is.
Ja, dat is leuk maar kansloos.

Zelfs als je er in een andere ruimte een Chill naast zet om de buitenunit aan te zwengelen dan gaat dit waarschijnlijk helemaal mis qua interne berekeningen van de CiC.

Wel een leuk experiment, maar dan is een losse airco toch meer zekerheid en minder gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1805
[...]

Ik krijg ook een Quatt en heb een dynamisch energiecontract. Ik ga uit van een gemiddelde prijs. En comfort vind ik ook belangrijk en dat inleveren voor een paar centen vind ik niet de moeite waard. Wellicht gaat Quatt het in de toekomst wel ondersteunen.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
sbijlsma schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:15:
Als je alles zelf onder controle wilt houden door bv de verwarming aan te sturen op de dynamische tarieven dan moet je vooral geen Quatt nemen. Er valt weinig zelf aan te beinvloeden, Quatt bepaalt.
Ik ken nog geen andere warmtepompen die dit wel doen. Er is op dat gebeid wel iets qua thermostaten in ontwikkeling (ben de naam even kwijt), maar je ziet bij veel merken ook een vendor lock-in qua aansturing.

Ik denk dat dynamische tarieven wel gaan komen icm de all-electric optie. Want daarmee kan je de goedkope overproductie gewoon opslaan zonder dat je de hele dag in een bloedhete woning zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
netappie schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:27:
[...]

Zelfs als je er in een andere ruimte een Chill naast zet om de buitenunit aan te zwengelen dan gaat dit waarschijnlijk helemaal mis qua interne berekeningen van de CiC.

Wel een leuk experiment, maar dan is een losse airco toch meer zekerheid en minder gedoe.
Dat ligt aan de beperkingen die Quatt gebruikers oplegt. De chill bestaat namelijk in wezen al bij Innova.
Ze geven er alleen een draai aan dat ie afkoppelbaar wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1805
Volgens hun Webinar in Augustus 2023:

Wat zijn de te verwachten softwareontwikkelingen en in hoeverre is de CiC geschikt om inzicht te geven in dat de Quatt Hybrid onvoldoende capaciteit levert?

Bij de te verwachten softwareontwikkelingen kun je denken aan ondersteuning voor all-electric verwarmen, dynamische tarieven, hogere efficiëntie, verschillende regelstrategieën, stiller gebruik, aanpassing aan gebruikersgedrag, advies en tips op basis van gedrag, systeemcontroles op afstand, klanten seinen over onderhoud, zoneregeling en meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:33:
[...]

Dat ligt aan de beperkingen die Quatt gebruikers oplegt. De chill bestaat namelijk in wezen al bij Innova.
Ze geven er alleen een draai aan dat ie afkoppelbaar wordt.
Hoeveel kans geef je het dat ze die Innova hardware gaan ondersteunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
[...]

Met een hybride warmtepomp die op gas en/of elektriciteit kan stoken moet voor een laagste kosten strategie worden gerekend met:
- een verwachting voor de COP van het systeem in de eerstvolgende stooksessie en met
- een verwachting voor de marginale en/of gemiddelde energieprijzen (inclusief belasting) voor de eerstvolgende stooksessie, en met
- een verwachting voor de weersomstandigheden ter plaatse zoals buitentemperatuur, windkracht en windrichting en luchtvochtigheid, en met
- een verwachting voor de comfortwensen van de bewoners.

Ik ben natuurlijk nieuwsgierig naar een beschrijving van de door Quatt gebruikte strategie en welke operationele oplossingen met AI Quatt voor haar klanten toepast en hoe Quatt er in slaagt hiermee de laagste kosten te realiseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Erik1805 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:34:
Volgens hun Webinar in Augustus 2023:

Wat zijn de te verwachten softwareontwikkelingen en in hoeverre is de CiC geschikt om inzicht te geven in dat de Quatt Hybrid onvoldoende capaciteit levert?

Bij de te verwachten softwareontwikkelingen kun je denken aan ondersteuning voor all-electric verwarmen, dynamische tarieven, hogere efficiëntie, verschillende regelstrategieën, stiller gebruik, aanpassing aan gebruikersgedrag, advies en tips op basis van gedrag, systeemcontroles op afstand, klanten seinen over onderhoud, zoneregeling en meer.
Ja, zit vast in de pijplijn.
En zelfs als het niet zo is, dan kan je dat ook met een thuisbatterij oplossen. Met een COP van 4 tot 6 heb je niet heel veel elektrische opslag nodig om het later lekker warm te stoken als het echt nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
netappie schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:39:
[...]

Hoeveel kans geef je het dat ze die Innova hardware gaan ondersteunen?
0

En de kans dat je zelf mag bepalen wat je met je quatt doet, 0,1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:41:
[...]

0

En de kans dat je zelf mag bepalen wat je met je quatt doet, 0,1
Wat ik dus zei: kansloos.

De Quatt is gewoon geen ding om aan te prutsen. Dan kan je beter iets uit China bestellen en zelf gaan solderen en programmeren.

[ Voor 23% gewijzigd door netappie op 10-10-2024 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadnought
Ik kan me wel vinden in de logica dat per uur (deels gepland / vooruit) bepalen hoe je stookt niet altijd even logisch is bij een traag systeem zoals Quatt. Desondanks vind ik het geen al te gek idee, bijv. als je weet dat je je target kunt halen met een uurtje stoken en je ziet dat dat uurtje stoken op "T+2uur" wezenlijk goedkoper is dan "nu". Ik snap dat de rekenregels om zo goedkoop als mogelijk te stoken met dynamische tarieven niet persé eenvoudig hoeft te zijn, tegelijkertijd lijkt me dit ook voor Quatt wel een mooi USP.

De verkoper gaf overigens ook aan dat "AI" van Quatt naast rekening houdt met dynamische tarieven ook rekening houdt met overproductie van je PV-installatie. An sich is dat een getal wat zich prima laat berekenen (ik bereken dat nu zelf in HASS middels getallen uit SolarEdge en mijn P1 monitor c.q. Quatt zou dit ook zelf moeten kunnen). Ergens vermoed ik dat dat verhaal ook niet waar is.. of op z'n allerminst.. nog niet.

Voor wat het waard is: ik vind comfort ook belangrijker dan de laatste euro en in de praktijk zal de impact ook wel meevallen van (nog) geen ondersteuning hebben voor dynamische tarieven. Neemt niet weg dat het niet ondersteunen maar het wel zo verkopen gewoonweg misleidend is. En daar vind ik dan wel weer wat van....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
Daarnaast vind ik behalve de kosten ook de verlaging van de CO₂-emissies t.o.v. een CV ketel belangrijk. Voor mij het het niet alleen puur een kosten dingetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreadnought
Erik1805 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:51:
Daarnaast vind ik behalve de kosten ook de verlaging van de CO₂-emissies t.o.v. een CV ketel belangrijk. Voor mij het het niet alleen puur een kosten dingetje.
Ook eens, maar uitgesteld elektrisch stoken staat niet op gespannen voet met dat doel :). Integendeel... stel je kunt op die manier optimaal stoken o.b.v. groen of zelf opgewekte stroom leidt dit m.i. tot een mooi optimum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
netappie schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:27:
[...]

Zeker niet kansloos! De eerste stappen voor het decoderen van de modbus besturing van de buitenunit door Quatt/CiC zijn gezet.
Zoals er ook Tesla’s rondrijden met Openpilot ipv Autopilot, SEXY-buttons, stoelmassage, unlocked performance en stoelverwarming nadat de CAN-bus werd gedecodeerd, zie ik mogelijkheden voor een OpenCiC voor onze Quatts

[ Voor 4% gewijzigd door TeslaNerd op 10-10-2024 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
(jarig!)
Dreadnought schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:48:
Ik kan me wel vinden in de logica dat per uur (deels gepland / vooruit) bepalen hoe je stookt niet altijd even logisch is bij een traag systeem zoals Quatt. Desondanks vind ik het geen al te gek idee, bijv. als je weet dat je je target kunt halen met een uurtje stoken en je ziet dat dat uurtje stoken op "T+2uur" wezenlijk goedkoper is dan "nu". Ik snap dat de rekenregels om zo goedkoop als mogelijk te stoken met dynamische tarieven niet persé eenvoudig hoeft te zijn, tegelijkertijd lijkt me dit ook voor Quatt wel een mooi USP.
Stel, die situatie doet zich al voor.
Dan moet je
A 2 uur wachten
B het koelt 2 uur langer af, (comfort - ) wat dus ook weer
C ingehaald moet worden

Uitkomst zou dan kunnen zijn dat je ipv 1 uur lang 28 cent hebt verbruik, 1 uur en 20 minuten lang 17 cent.
Heb je mooi even 5 cent bespaard.

Een uurtje vermogen nodig hebben komt wellicht voor in de herfst en met relatief zacht weer. In de winter zul je eerder runs van 8 uur zien, of zelfs 24.
Dan zou je je methode al moeten wijzigen in: verder moduleren als duur, harder draaien als goedkoop.

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 10-10-2024 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadnought
paQ schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 11:16:
[...]

Stel, die situatie doet zich al voor.
Dan moet je
A 2 uur wachten
B het koelt 2 uur langer af, (comfort - ) wat dus ook weer
C ingehaald moet worden

Uitkomst zou dan kunnen zijn dat je ipv 1 uur lang 28 cent hebt verbruik, 1 uur en 20 minuten lang 17 cent.
Heb je mooi even 5 cent bespaard.

Een uurtje vermogen nodig hebben komt wellicht voor in de herfst en met relatief zacht weer. In de winter zul je eerder runs van 8 uur zien, of zelfs 24.
Dan zou je je methode al moeten wijzigen in: verder moduleren als duur, harder draaien als goedkoop.
Dat *kan* uiteraard gebeuren. Maar de wedervraag is.. stel je doet dit doorlopend en dit bespaart je elke maand een paar euro / tientjes, zonder verlies aan comfort, wat is daar dan mis mee? En ook.. dit mechanisme zou "geld" als variabele kunnen gebruiken, maar ook "mate van groene energie". Als gezegd. het heeft wellicht nu nog niet de hoogste prio, maar naar de toekomst toe vind ik dit wel een mooie manier van stoken. Iets algemener gesteld.. ik denk en hoop dat we alsmaar meer toegaan naar energievebruik op het moment dat dat gunstigt is, om welke reden ook. Dat is niet voor alles toepasbaar (ik hoop niet dat mijn PC zich uitschakelt indien de stroom te duur is), maar voor zaken die pijnloos uitgesteld kunnen worden ben ik zeker voorstander. Bijv. het slim laden van je auto en je telefoon? Prima!
Pagina: 1 ... 109 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.