Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:21
paQ schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 11:16:
[...]

Stel, die situatie doet zich al voor.
Dan moet je
A 2 uur wachten
B het koelt 2 uur langer af, (comfort - ) wat dus ook weer
C ingehaald moet worden

Uitkomst zou dan kunnen zijn dat je ipv 1 uur lang 28 cent hebt verbruik, 1 uur en 20 minuten lang 17 cent.
Heb je mooi even 5 cent bespaard.

Een uurtje vermogen nodig hebben komt wellicht voor in de herfst en met relatief zacht weer. In de winter zul je eerder runs van 8 uur zien, of zelfs 24.
Dan zou je je methode al moeten wijzigen in: verder moduleren als duur, harder draaien als goedkoop.
5 cent in 2 uur is 60 cent in 24 uur en met ca 6 maanden stookseizoen is dat 180 maal 60 cent is toch mooi ruim 100 piek

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
(jarig!)
Dreadnought schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 11:28:
[...]

Dat *kan* uiteraard gebeuren. Maar de wedervraag is.. stel je doet dit doorlopend en dit bespaart je elke maand een paar euro / tientjes, zonder verlies aan comfort, wat is daar dan mis mee?
Alle beetjes helpen :)
Of je tientjes per maand bespaart, waag ik te betwijfelen.

Maar test het vooral. Experimenteer. Dat is in wezen met alles wat je op een dynamisch contract hebt.
Je boiler vullen, wasmachine, vaatwasser draaien, en vooral de auto opladen op goedkope momenten -steevast- zet veel meer zoden aan de dijk denk ik.

ben zelf aan de test gegaan met de WPB door te stoken van 50 naar 62 op de momenten dat ik zonnestroom over heb. Beetje voorsorteren op wanneer salderen stopt.
Kost me grofweg 800Wh extra, opgeslagen als warm water, maar werkt ook weer extra standverlies in de hand omdat het verschil boiler vs omgeving groter wordt.

Het duurt ook even eer dat je er een Home Wizard stekker uit hebt of soortgelijke schakelaar om dat zo te regelen :D

[ Voor 25% gewijzigd door paQ op 10-10-2024 11:37 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
(jarig!)
TeslaNerd schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 11:30:
[...]

5 cent in 2 uur is 60 cent in 24 uur en met ca 6 maanden stookseizoen is dat 180 maal 60 cent is toch mooi ruim 100 piek
Die situatie komt echt no way 6 maanden voor en natuurlijk geen 24 uur lang elke dag. :?

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 10-10-2024 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
paQ schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 11:33:
[...]

Die situatie komt echt no way 6 maanden voor en natuurlijk geen 24 uur lang elke dag. :?
Die situatie natuurlijk niet. Het is een voorbeeld voor het micromanagen van de besturing tegenover een besturing die obv een vaste instelling regelt.

Ik heb zelf met HA een pseudo waterbesturing gemaakt die de thermostaatknop 1x per minuut mag micromanagen obv een formule voor een maximale watertemperatuur die ik empirisch voor mijn huis heb gevonden en een formule voor de opwarm/afkoelsnelheid van mijn woning.

Hiermee voorkom ik de overshoots en het uren lang niet willen opstarten in de door Quatt bedachte vaste instelling voor mijn installatie.

Ik had vorig stookseizoen een sCOP van 2,8.

Ik heb met deze micromanagende eigen regeling al meer comfort en verwacht voor dit stookseizoen een verbetering naar een sCOP die materieel hoger ligt

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadnought
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17-09 11:04
TeslaNerd schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 11:56:
[...]

Die situatie natuurlijk niet. Het is een voorbeeld voor het micromanagen van de besturing tegenover een besturing die obv een vaste instelling regelt.

Ik heb zelf met HA een pseudo waterbesturing gemaakt die de thermostaatknop 1x per minuut mag micromanagen obv een formule voor een maximale watertemperatuur die ik empirisch voor mijn huis heb gevonden en een formule voor de opwarm/afkoelsnelheid van mijn woning.

Hiermee voorkom ik de overshoots en het uren lang niet willen opstarten in de door Quatt bedachte vaste instelling voor mijn installatie.

Ik had vorig stookseizoen een sCOP van 2,8. Ik verwacht met deze micromanagende eigen regeling zowel meer comfort als ook een verbetering naar een sCOP die materieel hoger ligt
Zou je je werk wellicht willen delen? Wellicht voor ons ook wel een oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Dreadnought schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 11:58:
[...]

Zou je je werk wellicht willen delen? Wellicht voor ons ook wel een oplossing :)
Leuk dat jij daar naar wilt kijken. Ik heb het eerder dit jaar gedeeld in dit forum en meer in detail toegelicht in het zusterforum Quatt en HA.
Snel terug te vinden met de zoekterm “pseudo”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadnought
TeslaNerd schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:03:
[...]

Leuk dat jij daar naar wilt kijken. Ik heb het eerder dit jaar gedeeld in dit forum en meer in detail toegelicht in het zusterforum Quatt en HA.
Snel terug te vinden met de zoekterm “pseudo”
Top, ik ga zoeken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:53
Ah net bericht gehad:

Geplande installatiedatum: 12-11-24
Starttijd: 08:30

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:09
TeslaNerd schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:53:
[...]

Zeker niet kansloos! De eerste stappen voor het decoderen van de modbus besturing van de buitenunit door Quatt/CiC zijn gezet.
Zoals er ook Tesla’s rondrijden met Openpilot ipv Autopilot, SEXY-buttons, stoelmassage, unlocked performance en stoelverwarming nadat de CAN-bus werd gedecodeerd, zie ik mogelijkheden voor een OpenCiC voor onze Quatts
Ja, op een door Quatt ondersteunde manier bedoel ik dan.

Zolang er garantie of onderhoud op zit ga ik niet sleutelen aan iets dat goed werkt.

Deze maand zit ik op een gemiddelde COP van 6,5 al bestaat dat vooral uit niet stoken en dus sluipverbruik overhead. Ik denk dat dit nog wel omhoog gaat naarmate de zon niet meer meewerkt met het verwarmen van de woning.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Dreadnought schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:08:
[...]

Hm ok dat is dan wel een tegenvaller. De Quatt-medewerker deed voordoen alsof het wezenlijk meer is en ergens op het web las ik ook zoiets. Ik vroeg o.a. nog nadrukkelijk hoe / of er rekening gehouden wordt met dynamische tarieven, maar zoals ik jouw reactie lees is het tegenovergestelde waar: i.p.v. hier prima mee om kunnen gaan is er niet eens ondersteuning voor? Dat is erg jammer en wellicht ook wat opmerkelijk, gezien het steeds voor de hand liggender wordt dat we op deze manier onze energie inkopen?

Enfin... hoe doen anderen dit hier? Creatief met gemiddelde prijzen werken? Trucerij door je domotica je thermostaat aan te laten sturen?
Heb ook dynamische tarieven.
Rond deze temperaturen mik ik de kamertemperatuur 0,5°C naar beneden tussen 19.00 en 20.00 uur.
Quatt kabbelt dan zachtjes door.
Maar ik weet, door al bijna een jaar met de Quatt te draaien, dat wanneer het echt gaat vriezen de Quatt dan 24/7 aan de bak is. Dan is er niks dynamisch te plannen.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Friezin schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:23:
[...]

Rond deze temperaturen mik ik de kamertemperatuur 0,5°C naar beneden tussen 19.00 en 20.00 uur.
Maar ik weet, door al bijna een jaar met de Quatt te draaien, dat wanneer het echt gaat vriezen de Quatt dan 24/7 aan de bak is. Dan is er niks te plannen.
Meten is weten!

@Friezin Heb jij jouw json data ook al in Home Assistant?

[ Voor 6% gewijzigd door TeslaNerd op 10-10-2024 12:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
(jarig!)
[...]

Maar ik weet, door al bijna een jaar met de Quatt te draaien, dat wanneer het echt gaat vriezen de Quatt dan 24/7 aan de bak is. Dan is er niks te plannen.
precies dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadnought
[...]

Goed te weten, maar goed, het aantal momenten dat het tegenwoordig in NL valt nogal tegen. Ik zou het nog geen uitzondering willen noemen, maar het is in de winter ook zeker niet meer de regel. En dan geldt zeker iets zoals "nood breekt wet".

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TeslaNerd schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:24:
[...]

Meten is weten!

@Friezin Heb jij jouw json data ook al in Home Assistant?
Waarom?
Wanneer ik wekenlang een run heb op vol vermogen, weet ik zo ook wel dat ik 'm moet laten gaan

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
(jarig!)
Dreadnought schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:29:
[...]

Goed te weten, maar goed, het aantal momenten dat het tegenwoordig in NL valt nogal tegen. Ik zou het nog geen uitzondering willen noemen, maar het is in de winter ook zeker niet meer de regel. En dan geldt zeker iets zoals "nood breekt wet".
Alles hangt samen met comfort, moeite die je erin steekt, leefritme, buffermogelijkheid, en dan de variabelen: het weer en de dynamiek van de tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dreadnought schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:29:
[...]

Is bij iedere woning alleen proefondervindelijk te testen.
Ik kom van 2500m3 gas(2021) naar nu 200 m2 (incl SWW) vanaf 1-1-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!
paQ schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:36:
[...]

Alles hangt samen met comfort, moeite die je erin steekt, leefritme, buffermogelijkheid, en dan de variabelen: het weer en de dynamiek van de tarieven.
Volkomen juist.
Wij zijn warmtedieren, nietwaar paQ 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadnought
Friezin schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:37:
[...]

Is bij iedere woning alleen proefondervindelijk te testen.
Ik kom van 2500m3 gas(2021) naar nu 200 m2 (incl SWW) vanaf 1-1-2024
Dat is een flinke daling. En hoeveel kwh heeft je Quatt-opstelling verbruikt? Ik vermoed nl. dat onze getallen soortgelijk zijn, al zijn we altijd erg terughoudend geweest met het verwarmen op gas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dreadnought schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:40:
[...]

Dat is een flinke daling. En hoeveel kwh heeft je Quatt-opstelling verbruikt? Ik vermoed nl. dat onze getallen soortgelijk zijn, al zijn we altijd erg terughoudend geweest met het verwarmen op gas...
Even screenshot gemaakt

PS: ik stookte vorige winter op 22°C

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WqJGuSbZa6EEnk44JWYYDbxl5Jk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ycgWnOaV47a7U9PISXDpFHaG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Daar mag wel een tweede Quatt naast. Jammer dat ze dit niet meteen gedaan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
netappie schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:44:
[...]

Daar mag wel een tweede Quatt naast. Jammer dat ze dit niet meteen gedaan hebben.
Hoefde toen niet, zei men.

En of 150m3 gas qua prijs opweegt tegen de stroomkosten en afschrijving 2de Quatt?
Nooit druk over gemaakt.

Ben nu al blij ei.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
(jarig!)
Friezin schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:39:
[...]

Volkomen juist.
Wij zijn warmtedieren, nietwaar paQ 😉
:D ik vind "het is lekker 19" ijskoud iig.
21.5+ is het hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Friezin schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:47:
[...]

Hoefde toen niet, zei men.

En of 150m3 gas qua prijs opweegt tegen de stroomkosten en afschrijving 2de Quatt?
Nooit druk over gemaakt.

Ben nu al blij ei.
Het gaat natuurlijk niet alleen om het laatste beetje gas, maar ook om de COP. Op vol vermogen gaat die als het goed is wel een stuk omlaag, dus je zou ook minder kWh verbruiken.
En als Koos Gasloos van de gemeente aan komt bellen, dan is die tweede toch al nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
(jarig!)
netappie schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:49:
[...]

Het gaat natuurlijk niet alleen om het laatste beetje gas, maar ook om de COP. Op vol vermogen gaat die als het goed is wel een stuk omlaag, dus je zou ook minder kWh verbruiken.
En als Koos Gasloos van de gemeente aan komt bellen, dan is die tweede toch al nodig.
Dat is echt veel te kort door de bocht.
Je kan niet zomaar stellen dat COP stijgt als je er een duo van maakt. Je maakt er een duo van als je significant vermogen te kort komt.
Zoals @Friezin het nu heeft lopen is hybride zoals hybride bedoeld is.

Als je (ze) van gas af wilt: neem aub een 'normale' warmtepomp die juist gedimensioneerd is. Of gok op de FE samenstelling van Quatt op een later moment. (Wat in prijs eigenlijk geen verschil meer maakt)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
netappie schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:49:
[...]

Zie ik dan wel weer.
Dan misschien waterstof.
COP heb ik me nooit druk om gemaakt.
Comfort is 100% beter nu, dan met gas (toen stookte ik op 19,5°C, afgelopen winter 22°C) en dat in zo'n enkelsteens monument. Ik vinnet knap van de Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
paQ schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:56:
[...]

Dat is echt veel te kort door de bocht.
Je kan niet zomaar stellen dat COP stijgt als je er een duo van maakt. Je maakt er een duo van als je significant vermogen te kort komt.
Zoals @Friezin het nu heeft lopen is hybride zoals hybride bedoeld is.

Als je (ze) van gas af wilt: neem aub een 'normale' warmtepomp die juist gedimensioneerd is. Of gok op de FE samenstelling van Quatt op een later moment. (Wat in prijs eigenlijk geen verschil meer maakt)
Optimale COP ligt vaak ver van het maximum vermogen. Het verschilt per merk en type, maar in vollast draait het nooit het zuinigst.

Loopt ongeveer zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eaBrxu58d0vtyQfkq4ytmc7SBAo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZUhTvgwaYytIgEJlgsh3kCAl.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
Vraagje, gebruikt Quatt eigen monteurs voor de installatie of werken ze met regionale partijen?

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:00

RobertowNL

For your gear!

Ze werken met eigen personeel en ZZP'ers (uit Slowakije, bijvoorbeeld).

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:22
Erik1805 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:36:
Vraagje, gebruikt Quatt eigen monteurs voor de installatie of werken ze met regionale partijen?
Eigen monteurs. Ze werken met een aantal teams van Oostblok boys (Tsjechen gok ik?)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TeslaNerd
netappie schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:22:
[...]

Ja, op een door Quatt ondersteunde manier bedoel ik dan.

Zolang er garantie of onderhoud op zit ga ik niet sleutelen aan iets dat goed werkt.
I could not agree more!

Helaas werkt de regeling van Quatt niet goed voor iedereen en is Quatt zelf niet in staat na de intake en installatie de instellingen voor haar eigen regeling zo aan te passen dat het wel werkt.
Ik ga dan niet zitten wachten terwijl de hippe jongens en meisjes bij Quatt support nog een paarse krokodillen reactie op hun mooie laptop tikken maar duik liever zelf onder de motorkap zodat het ding doet wat het kan doen.

Dit is nog steeds een Tweakers forum en niet de ANWB 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
Johan Bogle schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:40:
[...]
Eigen monteurs. Ze werken met een aantal teams van Oostblok boys (Tsjechen gok ik?)
Oke, ben benieuwd. Ga het 12 november meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
netappie schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:10:
[...]

Optimale COP ligt vaak ver van het maximum vermogen. Het verschilt per merk en type, maar in vollast draait het nooit het zuinigst.

Loopt ongeveer zo:

[Afbeelding]
Dat is COP-kennis die ik nog niet eerder heb gezien.

@SBL kun jij aan jouw COP-grafiek de dimensie vermogen (@netappie Pin of Pout?) toevoegen zodat wij een schaalverdeling bij deze grafiek gaan zien voor onze Quatt warmtepompen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TeslaNerd schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:04:
[...]

@SBL kun jij aan jouw COP-grafiek de dimensie vermogen (@netappie Pin of Pout?) toevoegen zodat wij een schaalverdeling bij deze grafiek gaan zien voor onze Quatt warmtepompen?
Staat hier, geen schaalverdeling.

https://www.researchgate....ve-heating_fig1_342381991

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:22
Erik1805 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:59:
[...]

Oke, ben benieuwd. Ga het 12 november meemaken.
Eigen ervaring was positief wat werk betreft. Werkten netjes en snel. Bij een later service verzoek merkte ik wel dat de taalbarriere een beetje lastig was. De meer ervaren monteur sprak vooral Duits en dat is niet mijn sterkste taal… Eedere keer spraken beiden prima Engels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
Even ter voorbereiding, heeft iemand ook een Tado schema wat ik als leidraad kan gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
TeslaNerd schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:40:
[...]

I could not agree more!

Helaas werkt de regeling van Quatt niet goed voor iedereen en is Quatt zelf niet in staat na de intake en installatie de instellingen voor haar eigen regeling zo aan te passen dat het wel werkt.
Ik ga dan niet zitten wachten terwijl de hippe jongens en meisjes bij Quatt support nog een paarse krokodillen reactie op hun mooie laptop tikken maar duik liever zelf onder de motorkap zodat het ding doet wat het kan doen.

Dit is nog steeds een Tweakers forum en niet de ANWB 😜
Je reactie, ook gezien je eerdere posts snap ik volledig je reactie, aan de andere kant, je wist, ten slotte ben je hier op tweakers meer dan voldoende keren door anderen er op gewezen dat kijken en sleutelen onder de motorkap (zoals jij dit leuk noemd) niet bepaald de sterkste kant van het Quatt product is.

Vergeet aub niet dat je wel voorzichtig moet zijn dingen hier te promoten die mogelijk wel effect op bv een garantieclaim kunnen hebben. Kijk, dat jij dat met al je onderliggende kennis en kunde mogelijk prima kunt doen wil niet zeggen dat dit door anderen die juist minder bedreven hierin zijn dit zo ook kunnen.
Dus prima dat je je voorderingen hier wilt tonen (tenslotte is tweakers ook hiervoor ) d:)b maar aan de andere kant zou ik wel een soort waarschuwing er bij willen hebben voor die dingen waar je mogelijk problemen met een eventuele garantieclaim vanuit Quatt zelf kunt verwachten. Alvast bedankt hiervoor.

En ja, als je puur kijkt naar tweakersmogelijkheden is de Quatt gewoon beperkt, aan de andere kant zeker gezien zijn ooit prima prijs zeker een succes ook bij tweakers, die helaas steeds minder mooi begint te worden.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Vandaag even de CV en de recente vervangen radiatoren getest voor de plaatsing van de Quatt.
De radiatoren zijn niet waterzijdig ingeregeld.
Even de CV op 55 graden max. gezet.
20.5 kamer temperatuur.
Ik heb zo'n goedkope AliExpress laser thermometer maar ik vond het lastig om daarmee de ingaande en uitgaande temperatuur van de radiatoren te meten.
De CV gaf een aanvoer temp aan van 45.
Radiatoren varieerden van 28-22 graden.
Ik denk dat er tussen in en uit max 5 graden verschil zat. Bepaalde ruimtes kwamen goed op temperatuur binnen afzienbare tijd. Eentje schoot zelfs naar de 23 terwijl de thermostaatknop op 19 stond (kleine ruimte, flinke radiator.)
Het kostte ongeveer 2m3 gas voor een run van 2 uurtjes.
Er is dus nog niet echt balans in het systeem.

Wanneer is het dan het beste om waterzijdig te gaan inregelen? Voor of na de installatie van de Quatt?
En als je radiatoren gaat knijpen is er dan nog voldoende flow voor de Quatt?

Welke zaken stelt Quatt in op een CV? Zijn er nog aanbevolen instellingen voor een Intergas HRE?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kE__OB6I9PTPrEzqYNUN_b0WXJw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/obxm20EsfNh1rnpgdliHREvY.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vond deze handleiding over waterzijdig inregelen er uitgebreid.
https://www.google.com/ur...Vaw3ymGKa5a-_6_kNsGFyl8GJ

[ Voor 15% gewijzigd door CPM op 10-10-2024 15:13 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:28
MacD007 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:50:
[...]
maar aan de andere kant zou ik wel een soort waarschuwing er bij willen hebben voor die dingen waar je mogelijk problemen met een eventuele garantieclaim vanuit Quatt zelf kunt verwachten.
ach, zo een waarschuwing is toch wel inherent aan het rondneuzen op tweakers? daarom is het tweakers en geen facebook >:) what's in a name..
anyway, als topicstarter kan je ook een pinned post maken of in TS opnemen: LET OP: Quatt zal niet alle oplossingen in dit forum leuk vinden en enige wijzigingen gebruiken om onder garantieclaims uit te komen.
Dat mensen dat vervolgens niet lezen is hun probleem :+

[ Voor 6% gewijzigd door Toby-Wan op 10-10-2024 15:52 ]

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:24
CPM schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 15:08:
Wanneer is het dan het beste om waterzijdig te gaan inregelen? Voor of na de installatie van de Quatt?
Ik zou dat doen, NA de installatie van de Quatt.

Waarom?

Stel even puur hypothetisch: je hebt een heel eenvoudig systeem waarbij 5 radiatoren in serie achter elkaar staan. Je cv ketel maakt 55 graden water aan, en je stelt de radiatoren zo in dat ze per stuk 5 graden temperatuur verliezen. Je binnentemperatuur is 20 graden.

Radiator 1 is 52.5 graden warm, radiator 2 47.5.

Afgifte van warmte is een lineair verband tussen binnentemperatuur en aanvoertemperatuur van het cv water.

Radiator 2 geeft dus (als het hetzelfde type radiator is, zonder verdere instellingen) (47.5 - 20) / (52.5 - 20) = 84% van de warmte af van radiator 1.

Stel nu dat je dit doet met de Quatt, en deze voert 35 graden aan. Je krijgt het met radiatorboosters voor elkaar dat de radiatoren opnieuw 5 graden van de aanvoertemp afhalen. Nu geeft radiator 2 nog maar (27.5 - 20) / (32.5 - 20) = 60% van de capaciteit af van radiator nummer 1. Verder zul je in radiatoren 4 en 5 nagenoeg geen afgifte meer hebben, zelfs met radiatorboosters, aangezien bijna alle warmte al is afgegeven op radiatoren 1 tot 3.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Varieert per situatie, maar als ik het goed heb adviseert Quatt er 3 volledig open te houden. Meestal zijn dat de radiatoren in de ruimte (meestal woonkamer) waar de thermostaat zich bevind.

Uiteraard kun je daar naar wens een beetje mee schuiven, bijv door de radiatoren in de woonkamer een beetje te knijpen, en die in (bijv) de badkamer volledig open te zetten. Hierdoor krijg je wat meer warmte op de bovenverdieping, omdat de woonkamer met de thermostaat minder snel opwarmt, waardoor het systeem langer draait.

In de Quatt json pagina kun je eenvoudig zien wat je flowrate is. 800 is volledige flow, en dus optimaal boven de 600 is voldoende, daaronder in principe onvoldoende. Hierdoor kun je experimenten met de flowrate vrij eenvoudig zelf uitvoeren.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Ik heb zo'n goedkope AliExpress laser thermometer maar ik vond het lastig om daarmee de ingaande en uitgaande temperatuur van de radiatoren te meten.
Wat was precies het lastige hieraan? Het gaat minder om de nauwkeurigheid van de cijfers, zo lang ze maar consistent zijn. Het verschil tussen in en uit is belangrijker dan dat de cijfers exact kloppen.

Mocht je het op een andere manier willen proberen dan zou je het ook eens kunnen testen met een koortsthermometer. Ik zou deze met een stukje schuimrubber in de lengte van de kop tegen de testplek aanduwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

TeslaNerd schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:04:
[...]

Vermogen is moeilijk als aparte variabele te pakken. De COP grafiek die eruit komt wordt sterk beïnvloed door de Tlift die je met dat vermogen haalt. Bij laag vermogen haal je kleine Tlift en dus een goed rendement.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1l-ktRYMft8rTUZI5OfoTh97EaI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bv328ca7btgJcJP1quhHKDW5.jpg?f=fotoalbum_large

Want veruit de beste correlatie die ik zie, is die van COP vs Tlift, die heb ik al vaker gedeeld.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
SBL schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 16:19:
[...]

Vermogen is moeilijk als aparte variabele te pakken. De COP grafiek die eruit komt wordt sterk beïnvloed door de Tlift die je met dat vermogen haalt. Bij laag vermogen haal je kleine Tlift en dus een goed rendement.
[Afbeelding]

Want veruit de beste correlatie die ik zie, is die van COP vs Tlift, die heb ik al vaker gedeeld.
Als ik jouw grafiek en de R2 waarde goed lees dan zie ik in jouw data niet de theoretische relatie terug waarbij de maximale COP wordt bereikt bij een vermogen op 30-40% van het maximale vermogen. Ook zie ik hier niet dat de COP op het hoogste vermogen zoveel lager is dat een tweede Quatt zichzelf daarmee snel terugverdiend, of dat de COP zou stijgen als je er een duo van maakt.

Zijn er tweakers die hiervoor hebben doorgeleerd die hier meer inzicht kunnen geven?

Dank voor de snelle reactie @SBL !

NB is dit obv data van een heel stookseizoen?
NB2 kan het zijn dat er meer spreiding zit in de punten in de rechter grafiek COP vs thermisch vermogen ivm verschillende soorten ruis in de afleiding van het thermisch vermogen (oa de ruis in de flow die niet altijd 800l/u is)?

[ Voor 16% gewijzigd door TeslaNerd op 10-10-2024 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louis.
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10-04 18:08
Erik1805 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:44:
Even ter voorbereiding, heeft iemand ook een Tado schema wat ik als leidraad kan gebruiken?
Zolang je kleine stapjes maakt, via de tado app, kun je stapjes van 0,1 graden maken. In elk geval blijkt uit eerdere posts dat als de stap te groot wordt de kans dat de cv bijspringt ook groter wordt, dus ik heb nu stapjes van 0,1 graad per kwartier ingesteld bij het vehogen van snachts 18 naar smorgens 19, en dan in de middag nog eens naar 19,5 tot 01:00 snachts. Expres zo laat pas teruggeschakeld omdat doorgaans de temperatuur pas het laagst is in de vroege ochtend en dan de temperatuur binnen nog niet zover is terugezakt. e.e.a. natuurlijk afhankelijk van de isolatie. Ben nu pas aan het eerste stookseizoen begonnen, maar al zeer tevreden hoe het uitpakt. Je moet er wel op letten met tado dat de individuele radiotorknoppen geen warmtevraag sturen naar de thermostaat en dus alleen de termostaat dit laat doen, de knoppen van de radiotoren die ik wil dat warmte afgeven heb ik in gesteld individueel op 22 graden zodat ze eigenlijk altijd open staan en de temperatuur alleen wordt geregeld door de thermostaat. evt als een andere ruimte belangrijker voor je is dan waar de thermostaat hangt, kun je een apart kastje krijgen van tado om de temperatuur te meten in een andere ruimte en die leidend laten zijn bij de warmtevraag.

Tussenwoning 1932, 450m3, alleen radiatoren, ca, 90m2 verwarmd. gasverbruik nu ca. 800m3 zonnepanelen, opwek 3600KW verbruik 3200KW. meeste glas HR++ op enkele normaal dubbelglas na. geen gevelisolatie, alle tussenvloeren geisoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
TeslaNerd schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 16:39:
[...]

Als ik jouw grafiek en de R2 waarde goed lees dan zie ik in jouw data niet de theoretische relatie terug waarbij de maximale COP wordt bereikt bij een vermogen op 30-40% van het maximale vermogen. Ook zie ik hier niet dat de COP op het hoogste vermogen zoveel lager is dat een tweede Quatt zichzelf daarmee snel terugverdiend, of dat de COP zou stijgen als je er een duo van maakt.

Zijn er tweakers die hiervoor hebben doorgeleerd die hier meer inzicht kunnen geven?

Dank voor de snelle reactie @SBL !

NB is dit obv data van een heel stookseizoen?
NB2 kan het zijn dat er meer spreiding zit in de punten in de rechter grafiek COP vs thermisch vermogen ivm verschillende soorten ruis in de afleiding van het thermisch vermogen (oa de ruis in de flow die niet altijd 800l/u is)?
De Quatt had voorheen een subsidie waarde van 5 kW maar dan een A++ label. Door een lagere modulatie in de meting is A+++ bereikt, maar nu is het 4,6 kW ofwel 4 kW voor de RVO subsidie.

Nogmaals, de exacte curve verschilt per merk en model, maar bij @Friezin lijkt deze wel erg vaak tegen 100% te zitten. Dan ga je met een tweede Quatt er naast vrijwel zeker een beter rendement halen in de winter.

Het is ook fijner sizen dan met 1 grote warmtepomp. Want oversizen is ook niet goed. Dan is de vraag vaak te laag:
https://www.energysage.co...ze-matters-for-heat-pumps

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

Erik1805 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:36:
Blijkbaar beide.

Onze Quatt is geplaatst door een installatiebedrijf uit Drachten. Kon gewoon "ús memmetaal" spreken, Fries dus.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desembrood
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Iedereen die 18-19 september heeft meegedacht nav. mijn open vragen, nog bedankt! Vanwege een burnout merk ik dat het soms niet eens lukt om met dit soort dingen bezig te zijn, of hier terug te reageren. Maar zo goed en zo kwaad als het ging jullie opmerkingen gelezen en meegenomen.

Als refresh: vraag was oa. hoe extra groep aan te laten leggen want geen vrij stopcontact of met 2300W over en geen kruipruimte. Kon bovenlangs, maar daar zit al airco op. Of onderlangs door bestaande mantelbuis. Op de airco erbij bleek niet aan te raden uiteindelijk, het gaat om een 6,2KW multi-split buitenunit die tot 1440W of 1590W kan vragen bij koelen of verwarmen met twee binnenunits 2,5 en 5,2KW die regelmatig tegelijk draaien. Enige optie lijkt door de mantelbuis. Via Coolblue wordt dit 700 euro of meer. Elektriciens uit de buurt komen nog kijken en zo te lezen kan dat zomaar de helft schelen.

Wat tegenvalt bij Quatt is de communicatie, zoals anderen ook aangeven. Op 1 oktober was het online gesprek. Op 8 oktober was ook een fysiek bezoek ingepland maar die is geannuleerd want niet meer nodig. Achteraf gezien had ik toch voor fysiek moeten gaan denk ik, dan was alles die dag duidelijk en was er inmiddels al een plan opgesteld. Tenminste zo snel gaat het voor sommigen hier. Status nu na 9 dagen: nada. Ondanks mailtjes en twee keer bellen. Dan moet ik nog foto's aanleveren, hij zou laten weten wat nodig was maar ja het blijft stil. Telefonisch zeggen ze wel dat installatie half november het doel is maar zoals het nu loopt pff.. Van hieruit lijkt het alsof Quatt zich met moeite staande houdt in de huidge drukte.

Wat betreft thermostaat. Is nu ondanks huis uit 2018 een aan/uit draadloze Honeywell Round. Die moet sowieso vervangen worden voor de Quatt. Vloerverwarming beneden en boven in badkamer. Verder boven onverwarmde overloop en twee kleine bergruimtes, drie slaapkamers met radiatoren met 'domme' thermostaatknoppen. Grote slaapkamer heeft airco koelen/verwarmen. De woonkamer beneden wordt goed warm door veel ramen en de zon, daarom ook airco voor koelen en als echt nodig ook verwarmen. Geen zonekleppen of andersoortige zones. Maar wilde het voorlopig simpel houden om later te kunnen uitbreiden, voor zover je zones wilt met de Quatt. Vanwege makkelijker uitbreiden, kleinere temperatuurstappen, en uiterlijk voor Tado X gekozen en niet voor T6/Evohome. De hoofd thermostaat blijft in de woonkamer. Met losse temperatuur sensor voor in werkkamer of badkamer, met als nadeel dat dan ook de woonkamer (soms onnodig) wordt verwarmd. Beide op Tado X draadloze ontvanger bij de CIC. Lees hier dat Tado V3+ misschien de betere keuze was. X gekozen ivm. Matter ondersteuning plus idee van nieuwer dus langer ondersteuning.

Edit: oeps.. Tado X dus nog niet vrijgegeven voor Quatt. Aangeschaft 5 oktober, bericht hier op 8 oktober en lees het nu pas. Dat krijg je met nul communicatie mogelijk met Quatt, anders hadden ze me hiervoor kunnen waarschuwen bij doorspreken details voor het plan. Gelukkig is er deze thread. Kan ze nu nog terugsturen en heroverwegen.

[ Voor 5% gewijzigd door Desembrood op 10-10-2024 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
Mickel moen schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 17:32:
[...]

Blijkbaar beide.

Onze Quatt is geplaatst door een installatiebedrijf uit Drachten. Kon gewoon "ús memmetaal" spreken, Fries dus.
Ah daar woon ik in de buurt. Ben benieuwd dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netappie schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 17:29:
[...]

De Quatt had voorheen een subsidie waarde van 5 kW maar dan een A++ label. Door een lagere modulatie in de meting is A+++ bereikt, maar nu is het 4,6 kW ofwel 4 kW voor de RVO subsidie.

Nogmaals, de exacte curve verschilt per merk en model, maar bij @Friezin lijkt deze wel erg vaak tegen 100% te zitten. Dan ga je met een tweede Quatt er naast vrijwel zeker een beter rendement halen in de winter.

Het is ook fijner sizen dan met 1 grote warmtepomp. Want oversizen is ook niet goed. Dan is de vraag vaak te laag:
https://www.energysage.co...ze-matters-for-heat-pumps
Niet blijven dooremmeren netappie.
Ik WIL geen tweede Quatt.

(Nu met FE dwingt Quatt bijna tot duo, maar wil ook geen FE nog)

[ Voor 4% gewijzigd door Friezin op 10-10-2024 18:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:03

Welke zaken stelt Quatt in op een CV? Zijn er nog aanbevolen instellingen voor een Intergas HRE?
[Afbeelding]

Ik vond deze handleiding over waterzijdig inregelen er uitgebreid.
https://www.google.com/ur...Vaw3ymGKa5a-_6_kNsGFyl8GJ
Dit zijn de instellingen voor een HRE die ze mij een jaar geleden gaven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/umYRc-fuRMpxDFANhwHcotsXWak=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SC6t9CzvGZSNotgRXUmyZGLy.png?f=user_large

[ Voor 32% gewijzigd door s020506 op 10-10-2024 18:00 ]

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Mickel moen schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 17:32:
[...]

Blijkbaar beide.

Ik had Slowaken.
Spraken prima Duits.
Binnen 5 uurtjes klaar inclusief uitgebreide snack (foto-waardig blijkbaar).
12 minuten van Drachten 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIB0R
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:05
netappie schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:10:
[...]

Loopt ongeveer zo:

[Afbeelding]
Dit zegt echt niks zonder context, schaal en eenheden.

Wat is de X-as? Want blijkbaar is die nog meer bepalend voor de COP dan de heating power ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Friezin schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 17:58:
[...]

Niet blijven dooremmeren netappie.
Ik WIL geen tweede Quatt.

(Nu met FE dwingt Quatt bijna tot duo, maar wil ook geen FE nog)
Van mij hoef je niks hoor.

Het ging even om het effect van volledige belasting bij een modulerende warmtepomp en dan is het bij jou een prachtig voorbeeid. Echt een resultaat waar je tevreden mee mag zijn en ik hoop voor je dat komende winter net zo mooi blijft.

Zelf heb ik geen optie voor een tweede Quatt (iets met ruimte) en waarschijnlijk is dat ook zinloos.
De FE komt er ook voorlopig niet. Mooi concept maar voor die 100 m3 aardgas hier ga ik de straat niet open laten trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
NIB0R schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 18:04:
[...]

Dit zegt echt niks zonder context, schaal en eenheden.

Wat is de X-as? Want blijkbaar is die nog meer bepalend voor de COP dan de heating power ...
Bron: https://publications.ibps...e/paper/?id=bs2019_210511

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroennl
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:30
Op 21 oktober komen ze bij ons installeren. Hoeveel dagen van te voren leveren ze normaal? Heb in ieder geval nog niks hierover gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:50
Jeroennl schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 18:34:
Op 21 oktober komen ze bij ons installeren. Hoeveel dagen van te voren leveren ze normaal? Heb in ieder geval nog niks hierover gehoord.
bij mij was het een dag ervoor gepland. Dit twee dagen ervoor geworden ivm mijn eigen planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 15:50:
[...]

ach, zo een waarschuwing is toch wel inherent aan het rondneuzen op tweakers? daarom is het tweakers en geen facebook >:) what's in a name..
anyway, als topicstarter kan je ook een pinned post maken of in TS opnemen: LET OP: Quatt zal niet alle oplossingen in dit forum leuk vinden en enige wijzigingen gebruiken om onder garantieclaims uit te komen.
Dat mensen dat vervolgens niet lezen is hun probleem :+
Niet iedereen die op tweakers komt is ook een tweaker, dus om mede bezoekers op dit forum daar wel even op wijzen, kan volgens mij geen probleem. tenslotte een echte tweaker, zoals je zelf aangeeft weet dit natuurlijk al lang.
En ja gelukkig zijn we geen facebook, want als de leest (en ja, daar zit dus ook een hele fanbase van Quatt) dan kom je vaak gewoon niet meer bij. van enige deskundig advies kan ik maar een klein advies geven, blijf weg van facebook, of hete dat nu farceboek ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartsmart
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:59
Sinds afgelopen zondag doet de duo QUATT het niet meer. De installatie heeft een jaar goed gedraaid. Wil iemand meekijken wat er aan de hand kan zijn. De cv draait wel goed, maar natuurlijk op gas..

{
"boiler": {
"oTtbTurnOnOffBoilerOn": true,
"otFbChModeActive": null,
"otFbDhwActive": null,
"otFbFlameOn": null,
"otFbSupplyInletTemperature": null,
"otFbSupplyOutletTemperature": null,
"otTbCH": false
},
"flowMeter": {
"waterSupplyTemperature": 47.67696
},
"hp1": {
"getMainWorkingMode": null,
"limitedByCop": false,
"modbusSlaveId": 1,
"power": 0,
"powerInput": 0,
"silentModeStatus": false,
"temperatureOutside": null,
"temperatureWaterIn": null,
"temperatureWaterOut": null
},
"hp2": {
"modbusSlaveId": 2,
},
"qc": {
"flowRateFiltered": 303,
"stickyPumpProtectionEnabled": false,
"supervisoryControlMode": 4
},
"system": {
"hostName": "CIC-8750018f-00ba-5fe0-815e-2eebdd0d18b3"
},
"thermostat": {
"otFtChEnabled": true,
"otFtControlSetpoint": 56,
"otFtCoolingEnabled": false,
"otFtDhwEnabled": true,
"otFtRoomSetpoint": 20.5,
"otFtRoomTemperature": 19.386719
},
"time": {
"ts": 1728583450581,
"tsHuman": "2024-10-10T18:04:10Z"
}
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

s020506 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 18:00:
[...]

Dit zijn de instellingen voor een HRE die ze mij een jaar geleden gaven:
[Afbeelding]
Parameter 3.:
Maximum capaciteit modulerende pomp: 100%
(Standaard 80%)

Parameter c.:
Minimum capaciteit modulerende pomp:
55%
(Standaard 40%)

Pomp parameters dus van de CV zelf. Waarbij ze de minimale snelheid dus omhoog gooien en de maximum ook.
Zou prima zijn toch, mits je niet met te hoge temperaturen gaat stoken toch?

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Smartsmart schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 20:04:
Sinds afgelopen zondag doet de duo QUATT het niet meer. De installatie heeft een jaar goed gedraaid. Wil iemand meekijken wat er aan de hand kan zijn. De cv draait wel goed, maar natuurlijk op gas..

{
"boiler": {
"oTtbTurnOnOffBoilerOn": true,
"otFbChModeActive": null,
"otFbDhwActive": null,
"otFbFlameOn": null,
"otFbSupplyInletTemperature": null,
"otFbSupplyOutletTemperature": null,
"otTbCH": false
},
"flowMeter": {
"waterSupplyTemperature": 47.67696
},
"hp1": {
},
},
},
"system": {
"hostName": "CIC-8750018f-00ba-5fe0-815e-2eebdd0d18b3"
},
"thermostat": {
"otFtChEnabled": true,
"otFtControlSetpoint": 56,
"otFtCoolingEnabled": false,
"otFtDhwEnabled": true,
"otFtRoomSetpoint": 20.5,
"otFtRoomTemperature": 19.386719
},
"time": {
"ts": 1728583450581,
"tsHuman": "2024-10-10T18:04:10Z"
}
}
Heb je al gecontroleerd of ze stroom krijgen?
Even uit en weer aan kan soms ook wonderen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartsmart
Ja, ik heb de werkschakelaar waar beide warmtepompen op aangesloten zijn al diverse keren aan-/ uitgeschakeld. Ook de Resideo en cv is een aantal keer van de stroom afgehaald. Alle radiatoren en de vloerverwarming zijn opengedraaid.
Het systeem werkt op 2.0 bar en alles is ontlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
@Smartsmart Losse kabel richting de Quatts? Aangezien oa de temp-metingen allemaal null aangeven. En de temp-meting bij de CV wel aangeeft...

Gewoon even bellen en niet zelf verder gaan prutsen.
Is er sprake van een urgente situatie?

Voor spoedsituaties die onmiddellijk moeten worden opgelost, kun je ons dag en nacht bereiken.

Is er bijvoorbeeld sprake van een ernstige lekkage, of is de verwarming uitgevallen en gaat de cv-ketel niet meer aan? Dan kun je bellen met onze support-afdeling via 020-2610170.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smartsmart
Bedankt! Ga ik morgenochtend meteen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 18:31
Smartsmart schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 20:36:
Ja, ik heb de werkschakelaar waar beide warmtepompen op aangesloten zijn al diverse keren aan-/ uitgeschakeld. Ook de Resideo en cv is een aantal keer van de stroom afgehaald. Alle radiatoren en de vloerverwarming zijn opengedraaid.
Het systeem werkt op 2.0 bar en alles is ontlucht.
De powerinput is ook null. Dus krijgen ze geen stroom.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• christianos
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 22:52
Yes. Ook hier gaan we installeren.

Ik zie alleen nu dat ik een Tado X heb gekocht ipv een Tado 3, die slecht te krijgen was. De X is ook nieuwer?

Wat te doen? Terugsturen of gokken? Is het niet in de lijn van de verwachting dat de ondersteuning van de X ook wel goed komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
pietjm schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 22:44:
[...]

Goeie
@Smartsmart Meterkast al gecontroleerd of de groep/automaat vd Quatt ingeschakeld is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18:17
Toby-Wan schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 07:08:
[...]

Om dit 'machine learning' te noemen gaat wel wat ver.. ze meten stroomverbruik en geproduceerde warmte en vergelijken dit met de tarieven voor stroom en gas die je zelf hebt ingevoerd en systeem kiest vervolgens de goedkoopste, daar zit verder geen 'lerend' component in
Over waar het bepaald wordt: waarschijnlijk de cloud, want is een samenspel tussen CIC data & app data
Ook ik zou het niet meteen machine learning willen noemen maar ik heb de indruk dat Quatt o.a. de PID-regeling bedoelt, die zich op de gewenste kamertemperatuur probeert te handhaven. Dat moet naar mijn indruk in een bepaalde tijd gebeuren en als dit niet gehaald wordt dan wordt de aanvoertemperatuur vanzelf aangepast. Mogenlijk krijgt de CIC steeds beter inzicht hoe groot het warmteverlies van je huis is en kan deze daar steeds beter op inspelen. Die PID-regeling is naar mijn indruk één van de dingen die anders is als veel andere warmtepompen die wel werken met een vooraf op jouw situatie ingestelde stooklijn. De niet Tweakers (de meerderheid) hoeven zich dan niet met de meest geschikte stooklijn bezig houden en ook geen rekening houden met verschillende seizoenen waar je de stooklijn mogenlijk op moet aanpassen. Met een tekort aan vakmensen is dat mogenlijk geen slechte strategie.(Inderdaad in afwijkende situaties is de regeling van Quatt niet voldoende dan moet, zoals ik het begrijp, de factor voor het warmteverlies worden bijgesteld)

Mijn indruk is dat ze voor de FE-versie er meer slimmigheden in de CIC gaan stoppen zoals dynamische tarieven en dat ze dat bedoelen met "least cost". Persoonlijk denk ik dat de CIC gewoon nog in ontwikkeling is en dat ze in de toekomst meer functies gaan toevoegen. Maar tegelijkertijd zou het mij niet verbazen als ze voor dynamische tarieven toch een pay wall gaan instellen. Maar persoonlijk zie ik Quatt niet meteen omvallen ze hebben net 25 miljoen opgehaald om o.a. ook in Duitsland de markt op te gaan. En mocht het toch gebeuren zelfs van Moof (de curator) heeft weer een speler gevonden die reserveonderdelen voor hun oudere modellen maakt. Maar het blijft een gok, toch heb ik spijt dat ik niet eerder ben ingestapt, ik had dan een betere prijs gekregen. Maar de waarheid is dat ik een jaar geleden nog niet wist wat een warmtepomp was.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadnought
WAF1 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 23:19:
[...]

Ook ik zou het niet meteen machine learning willen noemen maar ik heb de indruk dat Quatt o.a. de PID-regeling bedoelt, die zich op de gewenste kamertemperatuur probeert te handhaven. Dat moet naar mijn indruk in een bepaalde tijd gebeuren en als dit niet gehaald wordt dan wordt de aanvoertemperatuur vanzelf aangepast. Mogenlijk krijgt de CIC steeds beter inzicht hoe groot het warmteverlies van je huis is en kan deze daar steeds beter op inspelen. Die PID-regeling is naar mijn indruk één van de dingen die anders is als veel andere warmtepompen die wel werken met een vooraf op jouw situatie ingestelde stooklijn. De niet Tweakers (de meerderheid) hoeven zich dan niet met de meest geschikte stooklijn bezig houden en ook geen rekening houden met verschillende seizoenen waar je de stooklijn mogenlijk op moet aanpassen. Met een tekort aan vakmensen is dat mogenlijk geen slechte strategie.(Inderdaad in afwijkende situaties is de regeling van Quatt niet voldoende dan moet, zoals ik het begrijp, de factor voor het warmteverlies worden bijgesteld)

Mijn indruk is dat ze voor de FE-versie er meer slimmigheden in de CIC gaan stoppen zoals dynamische tarieven en dat ze dat bedoelen met "least cost". Persoonlijk denk ik dat de CIC gewoon nog in ontwikkeling is en dat ze in de toekomst meer functies gaan toevoegen. Maar tegelijkertijd zou het mij niet verbazen als ze voor dynamische tarieven toch een pay wall gaan instellen. Maar persoonlijk zie ik Quatt niet meteen omvallen ze hebben net 25 miljoen opgehaald om o.a. ook in Duitsland de markt op te gaan. En mocht het toch gebeuren zelfs van Moof (de curator) heeft weer een speler gevonden die reserveonderdelen voor hun oudere modellen maakt. Maar het blijft een gok, toch heb ik spijt dat ik niet eerder ben ingestapt, ik had dan een betere prijs gekregen. Maar de waarheid is dat ik een jaar geleden nog niet wist wat een warmtepomp was.
Ik heb nog wat vragen aan Quatt gesteld rondom al deze topics.

T.a.v. de AI zegt men op inhoud niet zo veel (althans tegen mij, heb de indruk dat sommigen hier meer gehoord hebben). Waar de logica draait zegt men ook niet op eenduidige wijze, maar het heeft er de schijn van dat het voor een groot deel cloud is (deels zal dat ook wel moeten). Men spreekt wel uit dat er geen plannen zijn om zaken achter een paywall te stoppen... dus dan is dat maar hopen dat het zo is, dit is een type verhaal dat we wel vaker gehoord hebben... totdat iemand geld nodig heeft of een aandeelhouder iets gaat eisen...

V.w.b. onderdelen geeft men aan dat men vrijwel enkel OTS-parts gebruikt waardoor de Quatt door elke monteur te onderhouden is. Nu weet ik niet of elke monteur daar ook over denkt, maar men zet het beeld neer dat er geen sprake is van een lock-in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:35
christianos schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 22:51:

Ik zie alleen nu dat ik een Tado X heb gekocht ipv een Tado 3, die slecht te krijgen was. De X is ook nieuwer?

Wat te doen? Terugsturen of gokken? Is het niet in de lijn van de verwachting dat de ondersteuning van de X ook wel goed komt?
tado x is het nieuwe model.
ondersteuning zal er best komen, maar of het nu al werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pietjm schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 22:44:
[...]

Ze horen inderdaad 4-5 Watt te trekken bij stilstand, goed gezien Piet.
Stoppenkast maar even in.

Edit:
@Smartsmart misschien handig om even Hostname te wissen? (Edit 2: en @netappie uit de quote )

Hier is nieuwe stookseizoen nu ook echt begonnen.
De eerste (eigenlijk tweede) defrost is een feit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BimL_9sB_LTDJ-1lIIvllYnub8c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nVldeS57Ol6UGKjxzpJrAWBK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Friezin op 11-10-2024 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
christianos schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 22:51:

Even met Quatt mailen of terug sturen handig is of dat ze het wel aan durven.

Ik verwacht technisch geen grote verschillen. Vooral de onderlinge communicatie is gewijzigd voor beter bereik tussen bridge, thermostaat en knoppen. Daar heeft een Quatt niks mee te maken.

Persoonlijk zou ik het wel aan durven, maar als het nog in de doos zit dan is omruilen een stuk gemakkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Smartsmart schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 21:34:
Bedankt! Ga ik morgenochtend meteen doen.
Heb je de zekering getest of deze niet uit is gesprongen, normaal gezien heeft een Quatt Duo namelijk zijn eigen groep waar niets anders op zit.

dit ook ivm met je CIC data:
hp1": {
},

},

zie ook de info die onderaan de CIC/JSON feed staat
The feed is structured as a JSON object, with the following properties:

time:
ts: The timestamp of the JSON feed in Unix time (milliseconds since 1970-01-01T00:00:00Z).
tsHuman: The timestamp of the JSON feed in human-readable format (ISO 8601).
hp1 / hp2: Information about the heatpump unit.
getMainWorkingMode: The current working mode of the heatpump as a numerical value. 0 - standby mode, 2 - Heating mode
temperatureOutside: The current ambient temperature outside the heatpump (in degrees Celsius).
temperatureWaterIn: The current temperature of the water going into the heatpump (in degrees Celsius).
temperatureWaterOut: The current temperature of the water coming out of the heatpump (in degrees Celsius).
limitedByCop: A boolean value indicating if the heatpump is limited by the COP based on energy pricing, current ambient temperature and heat pump outlet temperature.
power: The thermal power output of the heatpump (in Watts)
powerInput: The electrical power consumed by the heatpump (in Watts)
boiler: Information about the boiler (cv ketel) - all boiler properties are only valid for systems with OpenTherm boiler only, unless specified otherwise.
otFbChModeActive: A boolean value indicating if the central heating mode is active.
otFbDhwActive: A boolean value indicating if the domestic hot water mode is active.
otFbFlameOn: A boolean value indicating if the boiler's flame is on.
otFbSupplyInletTemperature: The temperature of the water going into the boiler (in degrees Celsius).
otFbSupplyOutletTemperature: The temperature of the water coming out of the boiler (in degrees Celsius).
otTbCH: A boolean value representing CiC’s command to switch the boiler to heating mode.
oTtbTurnOnOffBoilerOn: A boolean value representing CiC’s command to switch an on-off boiler on.. This property is only valid for systems with on-off boilers.
flowMeter: Information about the flow meter.
waterSupplyTemperature: The current temperature of the water supplied by the boiler (in degrees Celsius).
flowRate: The current flow rate of the water in the heating circuit (in liters per hour).
thermostat: Information about the thermostat.
otFtChEnabled: A boolean value representing command from thermostat to switch on heating.
otFtDhwEnabled: A boolean value indicating if the domestic hot water is enabled.
otFtCoolingEnabled: A boolean value indicating if the cooling is enabled.
otFtControlSetpoint: The current setpoint for water supply temperature from the thermostat (in degrees Celsius).
otFtRoomSetpoint: The current setpoint temperature for the room (in degrees Celsius).
otFtRoomTemperature: The current temperature of the room (in degrees Celsius).
qc: Quality control information.
supervisoryControlMode: The current supervisory control mode of the heatpump as a numerical value.
Description supervisoryControlMode
Standby 0
Standby - heating 1
Heating - heatpump only 2
Heating - heatpump + boiler 3
Heating - boiler only 4
Anti-freeze protection - boiler on 96
Anti-freeze protection - boiler pre-pump 97
Anti-freeze protection - water circulation 98
Fault - circulation pump on 99
Commissioning modes >= 100
stickyPumpProtectionEnabled: A flag that indicates when the circulating pump is being operated to prevent pump from sticking
system: Information about the system hosting the heatpump.
hostname: The hostname of the system hosting the heatpump.

[ Voor 110% gewijzigd door MacD007 op 11-10-2024 10:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
netappie schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 07:21:
[...]

Even met Quatt mailen of terug sturen handig is of dat ze het wel aan durven.

Ik verwacht technisch geen grote verschillen. Vooral de onderlinge communicatie is gewijzigd voor beter bereik tussen bridge, thermostaat en knoppen. Daar heeft een Quatt niks mee te maken.

Persoonlijk zou ik het wel aan durven, maar als het nog in de doos zit dan is omruilen een stuk gemakkelijker.
Tado mailt mij dat vervanging van V3 door X geen problemen zal opleveren in mijn situatie (Atag i36ec, Quatt Duo en Tado V3, voorlopig on/off omdat Quatt niet OT met i36ec kan communiceren).
Ik installeer X een dezer dagen. Als het niet lukt gaat alles terug!

[ Voor 3% gewijzigd door HGBMason op 11-10-2024 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benergy5
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16-09 11:08
Mickel moen schreef op donderdag 26 september 2024 @ 23:52:
[...]

Of het kan, kan niemand zeggen. Dat zul je echt moeten experimenteren. Het stapsgewijs verwarmen met 0'5 C is uitstekend. Hoe lang iedere stap moet zijn zul je uit moeten testen. Ik zou beginnen met 0,5C per half uur.
Dat is dan in de ruimtes met een knop.
Het plaatsen van radiator ventilatoren kan veel uitmaken. Ik gebruik de Heatfans. Die starten al bij 25,3C. Bovendien werkt de smart regelaar hiervan modulerend en heeft deze maar liefst 6 standen die je in kunt stellen.

In de masterruimte kun je het zelfs stappen van 0,1C aanmaken. Ik doe dat vanaf 12 uur ''s nachts per half uur. Zo is er voortdurend warmtevraag vanaf het moment dat ruimte temperatuur en ingestelde temperatuur elkaar raken en draait de Quatt met een zo laag mogelijke watertemperatuur.

[Afbeelding]

Brengt mij meteen op jouw badkamer. Ik heb twijfels of een temperatuur van 25C wel lukt. Je kunt het proberen door hier wel een zone met een directe warmtevraag van te maken. Als het mogelijk is hier ook Heatfans plaatsen en zet ze dan op stand 5. Je kunt er echter donder op zeggen, dat het dan in je master-ruimte ook behoorlijk warm wordt. Vervolgens duurt het dan weer enige tijd voordat die ruimte afgekoeld is en is er dus voor het gehele huis gedurende die tijd geen warmtevraag.

Een ruimte iets hoger instellen dan de master-ruimte lukt bij ons prima, maar 25C? Of je moet het dus in de master-ruimte 24C willen hebben.

Wat je ook kunt proberen de badkamer zonder directe warmtevraag continu op een hoge temperatuur zetten. Nog beter zet ook hier de radiator continu geheel open en zie wat er gebeurt en heb daar vrede mee. Kun je die knop elders inzetten, tenminste als je nog een radiator zonder Tadoknop hebt.

Wel belangrijk. Ik heb alleen radiatoren en geen ervaring met vloerverwarming.
Ik ben het hier wel mee eens. Ik verwarm nu een jaar met de combi Quatt + Tado.
Mijn ervaring is ook om zoveel als mogelijk open te laten staan.
uiteindelijk heb ik nu 2 zelfstandig warmtevragende ruimtes. De woonkamer en mijn werkkamer.
In de woonkamer zit 1 hele grote ledenradiator en die draait altijd mee. Maar bij te sterke afkoeling of we willen het iets warmer kan de Tado ruimte thermostaat de Quatt aanzetten. De werkkamer heeft een zelfstandige warmtevraag omdat deze het snelst afkoelt. Maar mogelijk zet ik dit uit omdat ik daar sinds deze zomer ook een airco heb die snel kan opwarmen als ik daar bezig ben. Voor wat betreft de badkamer, die heeft bij mij wel een Tadoknop maar dat is meer voor de sier en leuk om temperatuur en luchtvochtigheid uit te lezen. Ingesteld op 22 graden draait ie feitelijk altijd mee omdat ik de rest op 19 graden stook overdag. Hierdoor is mijn badkamer meestal een van de warmste ruimtes ondanks dat het geen grote radiator is die daar hangt. Ook geen ventilators. O ja als je installatie waterzijdig is ingeregeld dan zal je die inregeling meestal terug willen schroeven zodat er zo veel mogelijk water door het systeem kan, en zo stil mogelijk. Ik heb uiteindelijk voornamelijk de 2 radiatoren die niet zo groot zijn en dicht bij de aanvoer van de Quatt zitten wel wat geknepen. De grootse radiatoren staan volledig open. Daarmee draait het systeem behoorlijk goed en stabiel en ook met een redelijke COP. COP4 in februari en ik woon tegen de oostgrens.Die COP zal met vloerverwarming en/of ventilatoren vast nog iets beter kunnen. Maar mijn gasverbruik is gekelderd naar 214m3 en daarvan is ca. 155m3 voor warm water. En na salderen zelfs nog stroom terug geleverd _/-\o_ .Omdat ik er nog niet zo super lang woonde voor de Quatt kwam heb ik geen oudere gegevens over gas en elektra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkde
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 15-09 19:34
MacD007 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:50:
[...]

En ja, als je puur kijkt naar tweakersmogelijkheden is de Quatt gewoon beperkt, aan de andere kant zeker gezien zijn ooit prima prijs zeker een succes ook bij tweakers, die helaas steeds minder mooi begint te worden.
Wat is die prijs geweest dan voor een Quatt?

120 m2 vrijstaand huis 1970 | enkele Quatt | 12 radiatoren t22 | Hr++ glas, spouwmuurisolatie | 12000 Wp zonnepanelen | Honeywell T6 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:09
Dirkde schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 14:07:
[...]

Ik had hem voor 1599 inclusief installatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkde
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 15-09 19:34
HBO88 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 14:11:
[...]

Ik had hem voor 1599 inclusief installatie :)
Wow oké. Dat was dan voor de 4,5 kW versie neem ik aan?

120 m2 vrijstaand huis 1970 | enkele Quatt | 12 radiatoren t22 | Hr++ glas, spouwmuurisolatie | 12000 Wp zonnepanelen | Honeywell T6 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Dirkde schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 14:13:
[...]

https://www.quatt.io/hybride-warmtepomp

[ Voor 45% gewijzigd door Septillion op 11-10-2024 15:05 . Reden: Link cleanup ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Desembrood
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
HGBMason schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:50:
[...]

Tado mailt mij dat vervanging van V3 door X geen problemen zal opleveren in mijn situatie (Atag i36ec, Quatt Duo en Tado V3, voorlopig on/off omdat Quatt niet OT met i36ec kan communiceren).
Dit geeft goede hoop, dank! Heb de mijne 5 oktober besteld dus nog even om ze zo nodig te retourneren. Volgende week hoop ik contact te hebben met de vervanger van 'mijn' verkoper bij Quatt (de ander kon om verschillende redenen niet verder met het dossier, vandaar dat het sinds 1 oktober stil was) om te horen of in de situatie hier hetzelfde geldt. Intergas HRE 30/36 dus recent genoeg lijkt me en wel OpenTherm mogelijk met de Quatt.

Toevoeging: net aan de lijn gehad. Een bedrade Tado X zou moeten kunnen. Dan wel minder optimaal dan Tado V3+ maar dat zou zich dan, bevestigde hij, nog wel ontwikkelen. Draadloze Tado X die ik heb aangeschaft, raden ze nog af. Mogelijk vanwege de nieuwigheid, de Tado X draadloze ontvanger is pas sinds september op de markt. Hm.

[ Voor 16% gewijzigd door Desembrood op 11-10-2024 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:09
Zou vandaag intake gesprek hebben met Quatt, twijfelde een beetje of ik voor Quatt zou gaan icm gemak of bv een panasonic en deels zelf aansluiten.

Helaas kwam in de google meeting niemand opdagen en geen reactie op mail tot op heden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:45
Dirkde schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 14:13:
[...]

Klopt 4,5 kW, ik heb hem ook voor die prijs 💰👍

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:09
Vandaar ook de chill besteld. Beetje een gok, maar is heel goed uitgepakt met de Quatt. De chill zou ook wel aardig in prijs stijgen verwacht ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:42
Artikel waarin ook Quatt voorkomt.

https://www.ad.nl/economi...-hun-slag-slaan~aed9245c/

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:06
HBO88 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:46:
Vandaar ook de chill besteld. Beetje een gok, maar is heel goed uitgepakt met de Quatt. De chill zou ook wel aardig in prijs stijgen verwacht ik
Weinig kans, als het duurder wordt is een airco beter, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Dreadnought schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 00:08:
Men spreekt wel uit dat er geen plannen zijn om zaken achter een paywall te stoppen... dus dan is dat maar hopen dat het zo is, dit is een type verhaal dat we wel vaker gehoord hebben... totdat iemand geld nodig heeft of een aandeelhouder iets gaat eisen...
Daar maak ik me persoonlijk minder zorgen om. De Quatt draait vanaf de CiC, met of zonder internetverbinding. Ik kan me voorstellen dat analyses en optimalisaties in de cloud worden berekend, en met een update naar de CiC gepusht.

Ik zie echter geen reden om aan te nemen dat de Quatt zonder internetverbinding anders draait dan met internetverbinding.

Wat AI betreft hebben we hier allemaal veel gehoord, maar alles in de 'we willen', 'we gaan' vorm. In de praktijk heb ik hier niet echt een hoge pet van op, ik zie een regeling die mogelijk anders, maar niet duidelijk beter of efficienter werkt dan die van andere merken.

Het zou een hele goede USP van Quatt kunnen zijn, maar eerst zien, dan geloven. Zolang het warmteverlies van een woning nog handmatig moet worden aangepast (wat is er makkelijker dan statistisch het warmteverlies bepalen), is het voor mij vooral marketingtaal.

Acties:
  • +40 Henk 'm!

• Toby-Wan
Quatt full-electric CV zijdig

INTRODUCTIE
Hier een lange ‘Tweaker’-post over mijn stappen om de Quatt ‘full electric’ zonder CV-ketel te laten werken, dmv een doorstroomverwarmer. Ik hoop dat ik met deze post anderen op weg kan helpen hun eigen overwogen keuze te maken om een hybride Quatt naar ‘all-electric’ te upgraden, waar de huidige Quatt upgrade om welke reden ook niet mogelijk of wenselijk is.
Onderstaande stappen zijn prima om DIY uit te voeren als je zelf een beetje handig bent met leidingwerk en elektra, of als instructie om over te laten aan een lokale loodgieter / elektricien. Ten alle tijden, weet wat je doet, en bij twijfel laat het over aan een professional.
Noot & disclaimer: hoewel onderstaand technisch volledig equivalent is, zal Quatt wellicht een andere mening zijn toegedaan. (@MacD007 :P )

REDEN & ACHTERGROND
Ik ben in het begin bij de Quatt ingestapt vanwege de belofte dat het ‘all-electric’ ready zou zijn, echter de all-electric upgrade van Quatt was voor mij (ja persoonlijk) niet de manier vanwege:
  1. neemt (te) veel binnenruimte. Ik heb alleen plek voor boilervat in plaats van CV ketel, niet boilervat EN binnenunit (ter grootte van een CV ketel)
  2. zeer waarschijnlijk moeten bijplaatsen van extra buitenunit. De koudste dagen van afgelopen stookseizoen (-3 graden) laten geen over/reserve capaciteit zien in enige periode van 24 uur waarbij de Quatt Mono de boilervat zou kunnen bijladen, of dat de HeatCharger daarvoor verwarmingscapaciteit zou kunnen afsnoepen. Dus dat is of een koude douche en warm huis of een warme douche en een koud(er) huis (WAF.. :+)
  3. duur, zeker als je vanwege gezin naar XL variant moet en met meerkosten vanwege (2) zeker bij een L of XL variant (zie ook laatste kopje onder Kostenindicatie)
Daarom alternatieve (DIY-)opties verder gaan uitwerken, eerst voor het verwarmingsdeel, dus het garanderen van de 18 graden opstarttemperatuur & als backup mocht het echt koud worden. Warm water zal ik in komende maanden op een ‘stand-alone’ manier oplossen via een losse (warmtepomp)boiler (nog te bepalen). Voor nu draait CV ketel in warm water mode only

TECHNISCH PRINCIPE
Na eerdere test ( Quatt flow test QC mode 4) ben ik tot conclusie gekomen dat de Quatt buitenunit in alle operationele modes de flow door het systeem dicteert. Dus zelfs in mode 4 (Heating - boiler only) draait de waterpomp in de Quatt om te zorgen voor circulatie door het CV systeem (+/- 800 L/u). Qua technisch equivalent is het dus prima mogelijk om een CV ketel (incl. pomp) en de bypass in z’n geheel te vervangen door een pomploze doorstroomverwarmer. De doorstroomverwarmer zou dan aan/uit geschakeld moeten worden door de CIC wanneer deze bijstoken nodig acht. Ik heb ook een elektrische CV ketel overwogen, echter vanwege eerder genoemde gebrek aan ruimte heb ik gekozen voor een doorstroom verwarmer in een CV-doorstroomverwarmer behuizing, deze viel beter in te passen en gaf iets meer flexibiliteit m.b.t. leidingwerk.

Qua capaciteit heb ik gekozen voor een 3kW verwarmingselement. Waarom 3 kW?
  1. verwachte warmteverlies bij -7 graden Celsius is ongeveer 6 kW, dus een 3 kW backup kan het verschil met het nominale vermogen van de Quatt (2.7 kW thermisch bij -7) mooi compenseren wanneer dat nodig is
  2. een elektrisch vermogen van 3 kW geeft bij het vaste debiet van de Quatt (+/- 800 L/u) een mooie extra DeltaT van 3 graden (Q=m*c*dT)
  3. relatief makkelijk in te passen qua afzekering in mijn (nu nog) 1 fase meterkast

HYDRAULISCH / CV-ZIJDIGE AANPASSINGEN
De behuizing van de doorstromer is verbonden aan de aanvoer van de Quatt (warme zijde) en gaat door naar de afgifte. De retour van de afgifte gaat via vuilfilter terug naar de Quatt. Dit is niet bijster moeilijk als je handig bent met een bahco. Qua stappen plan, hoe het systeem uit te schakelen en drukloos te maken, volg het stappenplan zoals door Quatt uitgelegd in hun handleiding voor CV vervanging.
ik heb er nog wat extra kleppen ingezet zodat ik individuele stukken kan isoleren & demonteren en een automatische ontluchtingsventiel(en) om geen zorgen te hebben over ‘opgesloten’ lucht na het bijvullen (als ik dan toch bezig ben :P).
De heater heeft een interne thermostaat en draaiknop om een maximale temperatuur in te stellen, daarnaast heeft de heater een ingebouwde maximaalthermostaat op 90 graden. Als extra beveiliging heb ik nog een externe maximaal thermostaat toegevoegd, ook met een instelbare temperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7KT2k1FTWqjMKSirM75Yo_tLRKw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ytuWodvcvWfP6gS0I3odnfDJ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-CfiEbNimdXss-YLB8fALh8jiUk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3566O69np1f23UIhKEGglRYa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pO5tmfDjnbTTvVFMPNfSwCbOW6M=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/93zSaK2fk3tvZ5oPWaY0ywnN.png?f=fotoalbum_tile

ELEKTRA & AANSTURING
met een 3 kW heater (of minder) is zowel aansluting op zowel 1 fase als 3 fase prima mogelijk. voor zwaardere heaters zou 3 fase noodzakelijk zijn. Hoewel ik nu nog een 1 fase aansluiting heb, is mijn meterkast al wel voorbereid voor een upgrade naar 3 fasen. Voor goede faseverdeling heb ik de aansluiting naar de heater ook als 3 fase voorbereid. In de groepenkast zit een 3 fase alamat (3P+N B16 30mA) en die gaat met een 5x2.5 YMVK kabel naar de aanstuurkast in het CV hok. In deze kast komt de kabel eerst aan bij een 4 polige ‘hoofdschakelaar’, dit om de gehele heater & verdere componenten in de aanstuurkast spanningsloos te kunnen maken. Daarna gaat de elektra via een Normaal Open magneetschakelaar / relais voor het in- & uitschakelen naar de heater zelf.
De heater gaat uiteraard alleen werken als de aansturing vanuit de CIC klopt, hiervoor is het nodig dat de CIC op aan/uit verbinding met CV ketel staat. LET OP: bij Remeha of Intergas ketels die op OpenTherm zijn aangesloten is het aan/uit contact gedeactiveerd
Het aan/uit contact is exact dat: een aan/uit contact, de CIC maakt geen signaal aan. Normaal komt er een 24V DC signaal vanuit de printplaat in de CV ketel, dus bij afwezigheid daarvan heb je een 230V AC naar 24V DC transformator nodig. Maak vervolgens een stroomkring van thermostaat- of signaal kabel (2x0.8mm2) van de transformator -> CIC -> relais -> transformator. De transformator maakt het signaal aan, als de CIC vind dat er bijstook nodig is en zet het contact dicht waarna de relais bekrachtigd wordt en de stoomtoevoer naar de heater ingeschakeld wordt.
De 230V AC zijde van de transformator zit verbonden aan 1 van de 3 fases achter de ‘hoofdschakelaar’, hier zit ook de aanlegthermostaat aan verbonden als extra beveiliging: wanneer deze het water in de doorstroomverwarmer te warm vind, wordt het stroomcontact verbroken -> kan transformator geen signaal meer maken -> relais wordt niet meer bekrachtigt -> stroomtoevoer naar heater wordt uitgeschakeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a2LmvlVtCR5jwZ5u-hBNufZyWqA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/tJOoZWcY8VHNB632fODpjZes.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wOiPwGjLVqYbSDZuktkHOzQFfkc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/SLKEsju7ZV9hfdqNaddpHKdt.png?f=fotoalbum_tile

RESULTAAT
Het resultaat is dat de heater af en toe kort wordt ingeschakeld om de 18 graden opstart temperatuur te bereiken waarna de Quatt lekker kan opstarten. Uiteraard is het nog niet zo koud geweest dat de heater echt heeft moeten bijspringen, maar ik ga dat met vertrouwen tegemoet.
Onderstaand een paar screenshot waarin ik via de app het systeem in qc mode 4 boiler only geforceerd heb, je ziet dat de Quatt geen vermogen levert maar alleen stroom vraagt om het water rond te pompen. De Delta T (tussen hp1.temperatureWaterOut & flowmeter.WaterSupplyTemperature) is volledig opgewekt door de heater.

KOSTENINDICATIE
Wat kost dit allemaal? Heb het onderstaand in een overzichtje gezet. De meeste componenten komen uit Duitse webshops, dat kost wat aan verzendkosten, maar componenten zelf zijn vaak stuk goedkoper (vaak 30-50%). Al met al ben ik er zeker niet ontevreden over, ja het kost wat maar het is 1 van de goedkopere manieren om toch naar full electric te kunnen gaan. In het grotere geheel ‘van het gas af’ komen de kosten ongeveer overeen met 2 jaar aan besparen van netbeheerkosten & CV ketel onderhoud.
Om toch even te vergelijken: Quatt all-E upgrade XL + extra buitenunit zou 5599+1000=6599 euro (na subsidie) moeten gaan kosten (los van mijn praktische inpassingsproblemen).
Met onderstaande kosten meegenomen blijft er 5900 ‘over’ om warm water te regelen. Een snelle ronde langs Google leert dat een 250+ L warmtepompboiler incl. installatie al goed te regelen is voor pak ‘em beet 2500 euro na subsidie (bron: electraboiler.nl). Lijkt dat ik dus nog aardig wat over ga houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tpAK-qf4JlKIdqgVNrW7an28Yqw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/NP06R3XGSVqulVyPBmrd1c1o.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gu-WSzwEwfHFA41Z8PhTHmMQq4o=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/3G3EnK4RRkFODQHLe5OrBVtW.png?f=fotoalbum_tile

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:33
Toby-Wan schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:17:
Quatt full-electric CV zijdig

INTRODUCTIE
Hier een lange ‘Tweaker’-post over mijn stappen om de Quatt ‘full electric’ zonder CV-ketel te laten werken, dmv een doorstroomverwarmer. Ik hoop dat ik met deze post anderen op weg kan helpen hun eigen overwogen keuze te maken om een hybride Quatt naar ‘all-electric’ te upgraden, waar de huidige Quatt upgrade om welke reden ook niet mogelijk of wenselijk is.
Onderstaande stappen zijn prima om DIY uit te voeren als je zelf een beetje handig bent met leidingwerk en elektra, of als instructie om over te laten aan een lokale loodgieter / elektricien. Ten alle tijden, weet wat je doet, en bij twijfel laat het over aan een professional.
Noot & disclaimer: hoewel onderstaand technisch volledig equivalent is, zal Quatt wellicht een andere mening zijn toegedaan. (@MacD007 :P )

REDEN & ACHTERGROND
Ik ben in het begin bij de Quatt ingestapt vanwege de belofte dat het ‘all-electric’ ready zou zijn, echter de all-electric upgrade van Quatt was voor mij (ja persoonlijk) niet de manier vanwege:
  1. neemt (te) veel binnenruimte. Ik heb alleen plek voor boilervat in plaats van CV ketel, niet boilervat EN binnenunit (ter grootte van een CV ketel)
  2. zeer waarschijnlijk moeten bijplaatsen van extra buitenunit. De koudste dagen van afgelopen stookseizoen (-3 graden) laten geen over/reserve capaciteit zien in enige periode van 24 uur waarbij de Quatt Mono de boilervat zou kunnen bijladen, of dat de HeatCharger daarvoor verwarmingscapaciteit zou kunnen afsnoepen. Dus dat is of een koude douche en warm huis of een warme douche en een koud(er) huis (WAF.. :+)
  3. duur, zeker als je vanwege gezin naar XL variant moet en met meerkosten vanwege (2) zeker bij een L of XL variant (zie ook laatste kopje onder Kostenindicatie)
Daarom alternatieve (DIY-)opties verder gaan uitwerken, eerst voor het verwarmingsdeel, dus het garanderen van de 18 graden opstarttemperatuur & als backup mocht het echt koud worden. Warm water zal ik in komende maanden op een ‘stand-alone’ manier oplossen via een losse (warmtepomp)boiler (nog te bepalen).

TECHNISCH PRINCIPE
Na eerdere test ( Quatt flow test QC mode 4) ben ik tot conclusie gekomen dat de Quatt buitenunit in alle operationele modes de flow door het systeem dicteert. Dus zelfs in mode 4 (Heating - boiler only) draait de waterpomp in de Quatt om te zorgen voor circulatie door het CV systeem (+/- 800 L/u). Qua technisch equivalent is het dus prima mogelijk om een CV ketel (incl. pomp) en de bypass in z’n geheel te vervangen door een pomploze doorstroomverwarmer. De doorstroomverwarmer zou dan aan/uit geschakeld moeten worden door de CIC wanneer deze bijstoken nodig acht. Ik heb ook een elektrische CV ketel overwogen, echter vanwege eerder genoemde gebrek aan ruimte heb ik gekozen voor een doorstroom verwarmer in een CV-doorstroomverwarmer behuizing, deze viel beter in te passen en gaf iets meer flexibiliteit m.b.t. leidingwerk.

Qua capaciteit heb ik gekozen voor een 3kW verwarmingselement. Waarom 3 kW?
  1. verwachte warmteverlies bij -7 graden Celsius is ongeveer 6 kW, dus een 3 kW backup kan het verschil met het nominale vermogen van de Quatt (2.7 kW thermisch bij -7) mooi compenseren wanneer dat nodig is
  2. een elektrisch vermogen van 3 kW geeft bij het vaste debiet van de Quatt (+/- 800 L/u) een mooie extra DeltaT van 3 graden (Q=m*c*dT)
  3. relatief makkelijk in te passen qua afzekering in mijn (nu nog) 1 fase meterkast

HYDRAULISCH / CV-ZIJDIGE AANPASSINGEN
De behuizing van de doorstromer is verbonden aan de aanvoer van de Quatt (warme zijde) en gaat door naar de afgifte. De retour van de afgifte gaat via vuilfilter terug naar de Quatt. Dit is niet bijster moeilijk als je handig bent met een bahco. Qua stappen plan, hoe het systeem uit te schakelen en drukloos te maken, volg het stappenplan zoals door Quatt uitgelegd in hun handleiding voor CV vervanging.
ik heb er nog wat extra kleppen ingezet zodat ik individuele stukken kan isoleren & demonteren en een automatische ontluchtingsventiel(en) om geen zorgen te hebben over ‘opgesloten’ lucht na het bijvullen (als ik dan toch bezig ben :P).
De heater heeft een interne thermostaat en draaiknop om een maximale temperatuur in te stellen, daarnaast heeft de heater een ingebouwde maximaalthermostaat op 90 graden. Als extra beveiliging heb ik nog een externe maximaal thermostaat toegevoegd, ook met een instelbare temperatuur.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

ELEKTRA & AANSTURING
met een 3 kW heater (of minder) is zowel aansluting op zowel 1 fase als 3 fase prima mogelijk. voor zwaardere heaters zou 3 fase noodzakelijk zijn. Hoewel ik nu nog een 1 fase aansluiting heb, is mijn meterkast al wel voorbereid voor een upgrade naar 3 fasen. Voor goede faseverdeling heb ik de aansluiting naar de heater ook als 3 fase voorbereid. In de groepenkast zit een 3 fase alamat (3P+N B16 30mA) en die gaat met een 5x2.5 YMVK kabel naar de aanstuurkast in het CV hok. In deze kast komt de kabel eerst aan bij een 4 polige ‘hoofdschakelaar’, dit om de gehele heater & verdere componenten in de aanstuurkast spanningsloos te kunnen maken. Daarna gaat de elektra via een Normaal Open magneetschakelaar / relais voor het in- & uitschakelen naar de heater zelf.
De heater gaat uiteraard alleen werken als de aansturing vanuit de CIC klopt, hiervoor is het nodig dat de CIC op aan/uit verbinding met CV ketel staat. LET OP: bij Remeha of Intergas ketels die op OpenTherm zijn aangesloten is het aan/uit contact gedeactiveerd
Het aan/uit contact is exact dat: een aan/uit contact, de CIC maakt geen signaal aan. Normaal komt er een 24V DC signaal vanuit de printplaat in de CV ketel, dus bij afwezigheid daarvan heb je een 230V AC naar 24V DC transformator nodig. Maak vervolgens een stroomkring van thermostaat- of signaal kabel (2x0.8mm2) van de transformator -> CIC -> relais -> transformator. De transformator maakt het signaal aan, als de CIC vind dat er bijstook nodig is en zet het contact dicht waarna de relais bekrachtigd wordt en de stoomtoevoer naar de heater ingeschakeld wordt.
De 230V AC zijde van de transformator zit verbonden aan 1 van de 3 fases achter de ‘hoofdschakelaar’, hier zit ook de aanlegthermostaat aan verbonden als extra beveiliging: wanneer deze het water in de doorstroomverwarmer te warm vind, wordt het stroomcontact verbroken -> kan transformator geen signaal meer maken -> relais wordt niet meer bekrachtigt -> stroomtoevoer naar heater wordt uitgeschakeld.

[Afbeelding][Afbeelding]

RESULTAAT
Het resultaat is dat de heater af en toe kort wordt ingeschakeld om de 18 graden opstart temperatuur te bereiken waarna de Quatt lekker kan opstarten. Uiteraard is het nog niet zo koud geweest dat de heater echt heeft moeten bijspringen, maar ik ga dat met vertrouwen tegemoet.
Onderstaand een paar screenshot waarin ik via de app het systeem in qc mode 4 boiler only geforceerd heb, je ziet dat de Quatt geen vermogen levert maar alleen stroom vraagt om het water rond te pompen. De Delta T (tussen hp1.temperatureWaterOut & flowmeter.WaterSupplyTemperature) is volledig opgewekt door de heater.

KOSTENINDICATIE
Wat kost dit allemaal? Heb het onderstaand in een overzichtje gezet. De meeste componenten komen uit Duitse webshops, dat kost wat aan verzendkosten, maar componenten zelf zijn vaak stuk goedkoper (vaak 30-50%). Al met al ben ik er zeker niet ontevreden over, ja het kost wat maar het is 1 van de goedkopere manieren om toch naar full electric te kunnen gaan. In het grotere geheel ‘van het gas af’ komen de kosten ongeveer overeen met 2 jaar aan besparen van netbeheerkosten & CV ketel onderhoud.
Om toch even te vergelijken: Quatt all-E upgrade XL + extra buitenunit zou 5599+1000=6599 euro (na subsidie) moeten gaan kosten (los van mijn praktische inpassingsproblemen).
Met onderstaande kosten meegenomen blijft er 5900 ‘over’ om warm water te regelen. Een snelle ronde langs Google leert dat een 250+ L warmtepompboiler incl. installatie al goed te regelen is voor pak ‘em beet 2500 euro na subsidie (bron: electraboiler.nl). Lijkt dat ik dus nog aardig wat over ga houden.

[Afbeelding][Afbeelding]
Mooi getweaked hoor! Ik ben benieuwd naar je ervaringen in januari.
Toby-Wan schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:17:
Warm water zal ik in komende maanden op een ‘stand-alone’ manier oplossen via een losse (warmtepomp)boiler (nog te bepalen).
Hoe doe je dan nu warm water ?

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19:36
@Toby-Wan prima bijdrage! Om te voorkomen dat je bijdrage ondersneeuwt in de diarree van posts op dit forum: zou het niet handig zijn om je bijdrage op github of dropbox o.i.d. te zetten? Zodat het een levend document kan worden.

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
verguldebarman schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:37:
[...]

Mooi getweaked hoor! Ik ben benieuwd naar je ervaringen in januari.

[...]

Hoe doe je dan nu warm water ?
Bedankt!
CV ketel doet nu nog warm water, maar die maakt nu geen onderdeel meer uit van het verwarmingscircuit. Heb het gelijk verduidelijkt in de originele post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Freeckje schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:45:
@Toby-Wan prima bijdrage! Om te voorkomen dat je bijdrage ondersneeuwt in de diarree van posts op dit forum: zou het niet handig zijn om je bijdrage op github of dropbox o.i.d. te zetten? Zodat het een levend document kan worden.
Goed plan, ga ik naar kijken!
In tussentijd zou @MacD007 de post eventueel ook kunnen pinnen in dit topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
Toby-Wan schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:49:
[...]

Goed plan, ga ik naar kijken!
In tussentijd zou @MacD007 de post eventueel ook kunnen pinnen in dit topic
Bij deze gebeurt. mooi stukje overigens. d:)b

Met jou toestemming kan ik eea mogelijk ook overnemen in de TS.

[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 11-10-2024 17:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
[...]

De Quatt was tijdens de introductie netto 1.599 euro, die van mij dus ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
MacD007 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:50:
[...]

Bij deze gebeurt. mooi stukje overigens. d:)b

Met jou toestemming kan ik eea mogelijk ook overnemen in de TS.
Het is nu vrij beschikbare informatie dus ga je gang :)
Je kan ook vanuit TS naar de post linken, houdt de TS overzichtelijk, wellicht onder een kopje met specifieke tweaks, dus bijvoorbeeld ook de waterbesturing van @TeslaNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
rvdgaag schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:16:
Voor de koopjes jagers/handige jongens, mijn Quatt staat nu te koop:

v&a aangeboden: Quatt Hybride warmtepomp
Hoe staat het ervoor bij jullie?

Panasonic al draaiend?
Quatt verkocht?

Laat even weten hoe het is, want ik spreek namens velen; we zijn hartstikke benieuwd!!

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
kiefty14 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:07:
Zou vandaag intake gesprek hebben met Quatt, twijfelde een beetje of ik voor Quatt zou gaan icm gemak of bv een panasonic en deels zelf aansluiten.

Helaas kwam in de google meeting niemand opdagen en geen reactie op mail tot op heden...
Lekker dan.... Heb je inmiddels een nieuwe afspraak kunnen inplannen, of gooi je nu gelijk de deur dicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:09
verguldebarman schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 18:07:
[...]

Lekker dan.... Heb je inmiddels een nieuwe afspraak kunnen inplannen, of gooi je nu gelijk de deur dicht?
Denk het laatste, laatste dagen ook weer wat in zitten lezen met de all-electric upgrade die ik vrij prijzig vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterpoloMike
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 26-07 14:01
HGBMason schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:50:
[...]

De Tado X is vandaag slechts €104,98 inclusief verzending bij de Italiaanse Amazon.
https://www.amazon.it/tad...&pd_rd_i=B0CWPHCWK6&psc=1

[ Voor 44% gewijzigd door WaterpoloMike op 11-10-2024 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadnought
onlinaius schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 16:18:
[...]

Daar maak ik me persoonlijk minder zorgen om. De Quatt draait vanaf de CiC, met of zonder internetverbinding. Ik kan me voorstellen dat analyses en optimalisaties in de cloud worden berekend, en met een update naar de CiC gepusht.

Ik zie echter geen reden om aan te nemen dat de Quatt zonder internetverbinding anders draait dan met internetverbinding.

Wat AI betreft hebben we hier allemaal veel gehoord, maar alles in de 'we willen', 'we gaan' vorm. In de praktijk heb ik hier niet echt een hoge pet van op, ik zie een regeling die mogelijk anders, maar niet duidelijk beter of efficienter werkt dan die van andere merken.

Het zou een hele goede USP van Quatt kunnen zijn, maar eerst zien, dan geloven. Zolang het warmteverlies van een woning nog handmatig moet worden aangepast (wat is er makkelijker dan statistisch het warmteverlies bepalen), is het voor mij vooral marketingtaal.
Ik doelde er m.n. op dat analysefunctionaliteiten in de cloud zullen draaien c.q. dat je daarmee afhankelijk bent van wat Quatt in de toekomst gaat doen. Indien het bedrijf er eens niet meer zou zijn, zou besluiten met een dienst te stoppen of zou besluiten dit alles achter een paywall te stoppen dan is dat zuur of jammer.

Maar... laat me dit allemaal vergeten. Het zou idd een mooie USP van Quatt kunnen zijn om een een optimale vorm van stoken te gaan ondersteunen. En dan kun je denken over "zo goedkoop mogelijk", "zo groen mogelijk" of elk ander gecombineerd optimum. Eigenlijk zou ik het wel slim van Quatt indien men alle data die er geleerd kan worden uit installaties deze over te halen, een paar data scientists eens goed aan het werk te zetten en zodra het kan dit soort functionaliteit te gaan introduceren. Kan ook geleidelijk, bijv. fase 1 is stookadvies o.b.v. een ML-model en daarna komt de meer sturende variant wel even om de hoek kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
kiefty14 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 18:15:
[...]

Denk het laatste, laatste dagen ook weer wat in zitten lezen met de all-electric upgrade die ik vrij prijzig vind.
Ik vind die upgrade ook nog te kostbaar maar de Hybrid is wel erg goedkoop en bespaart al veel tegen een lage instapprijs.

Een volledige full electric installatie van andere merken is ook niet goedkoop en vereist eigenlijk dat je woning helemaal klaar is qua isolatie en afgiftesysteem.

Ik snap helemaal dat niet op komen dagen voor een online afspraak een slechte indruk achter laat. Jammer als dat bepalend is voor je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18:17
[...]

Uit mijn hoofd waren de pre-orders €1600. incl. subsidie, twee jaar geleden. Kijk voor evt. meer informatie even bij deel 1 van dit topic. Daarna liepen de prijzen gestaag op. Ik zelf kwam voor het eerst in juni 2023 voor het eerst met Quatt in contact maar Ik weet niet wat toen de prijzen toen waren. Maar op dat moment had ik mij dus nog niet voldoende in het onderwerp verdiept om daarover een beslissing te kunnen nemen. Uiteindenlijk heb ik deze zomer voor een enkele Quatt €2700 betaalt, met een gratis Tado en buiten, antraciet grijze goot. Inmiddels betaal je de volle prijs en komt er ook een prijsverhoging aan.

Waarom ben ik op dit moment tevreden met mijn wp (te kort om een eindoordeel te vellen) ik merk is dat we veel eerder in het jaar de verwarming durven aan te zetten omdat het met de wp betaalbaar is om te stoken. Ik ben ook onder indruk hoe de Quatt op dit moment met lage temperaturen mijn huis kan warm houden ondanks dat ik alleen radiatoren heb. In de woonkamer hebben we er Heatfans onder hangen wat op zich best een prijzige inverstering is. Maar ook als je nog steeds met een Cv-ketel op gas stookt is het qua comfort de inverstering waard. Sommige Tweakers maken die ventilatoren zelf.

Ook moet ik bekennen dat we overal in het huis hr++ glas hebben geplaast, want toen het vorig jaar vroor kregen wij het huis met de cv-ketel op 50 graden niet voldoende warm en met een wp stook je vaak nog met lagere aanvoer temperaturen. Dus de beslissing om een wp te nemen had in onze situatie vergaande gevolgen. Maar op zich kan je de volgorde van verduurzamen zelf bepalen (zolang de wp voldoende kan terug moduleren) maar omdat de subsidie volgend jaar minder gaat worden van een warmtepomp, is dit naar mijn mening het moment als je nog zou moeten beslissen om een wp aan te schaffen. Per 14 oktober wordt ook de prijs van de Quatt verhoogd. Subsidie op isolatie is komend jaar juist wat hoger. Bij twee (isolatie) maatregelen krijg je op het isolatie gedeelte dubbele subsidie.

Artikel bevat belangrijke informatie over de subsidie en Quatt:

https://www.tubantia.nl/e...-hun-slag-slaan~aed9245c/

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Pagina: 1 ... 110 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.