Star65 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 20:47:
[...]
Als ik de tekst moet geloven wat bij de slider staat gaat de Quatt je minder besparen zodra je de slider lager zet, ik vermoed dat het maximaal vermogen wat hij opneemt lager wordt, maar wat gebeurd er als de Quatt in een lagere stand het niet kan bijsloffen? Ik vraag me serieus af of je langere runs gaat krijgen op een lager vermogen? Ik vermoed dat de CV dan wel eerder bijspringt, dus je kosten weer omhoog.
Want ergens moet een grens liggen dat er een bepaalde temperatuurstijging van het water binnen eeb bepaalde tijd moet gebeuren. In ieder geval interessant om eens te testen, ben benieuwd naar je resultaten.
Eens. Mijn interpretatie van werken van de soundslider: vermogen wordt begrenst waardoor de ketel eerder zal bijspringen. Met als concequentie, dat je minder bespaart.
Aan de andere kant. Een radiatorsysteem heeft minder waterinhoud dan een systeem met vloerverwarming. Je krijgt relatief gezien meer aan/uit momenten. Op zich vind ik dat helemaal geen probleem.
Zoals ik al weer eerder aangegeven heb, willen wij het ''s ochtends koeler dan "s avonds. Tot deze week had ik ingesteld op een verhoging van 0,1C/half uur. Daar was ik al zeer content mee. Dat heb ik deze week gewijzigd in 0,2C/uur.
Wat belangrijk is, dat je de juiste balans vind in het aantal schakelmomenten en dat de overige kamers met geen actieve warmtevraag voldoende bediend worden. Nu is een en ander sterk afhankelijk van meerdere factoren waaronder de buitentemperatuur. Feit blijft, dat bij een potentieel schakelmoment per half uur er ook meer schakelmomenten zijn voor de andere kamers. Maak je de sprongen weer te groot, bijvoorbeeld per 2 uur, krijg je wel langere runs met grotere overshoots voor de masterkamer, maar maak je de periodes tussen de runs ook weer groter, waardoor de overige ruimtes waar volgens schema warmtevraag komt onvoldoende bediend worden en daardoor de gevraagde temperatuur niet halen.
De eerste ervaringen geven de indruk, dat met 0,2C/uur het schakelpatroon rustiger is terwijl de overige ruimtes (met name de woonkamer) nog voldoende bediend worden.
Verder is mijn ervaring, dat langere runs een sterker stijgende watertemperatuur geeft met een hogere overshoot, wat weer nadelig is voor het volgen van de overige ruimtes omdat de periode dat de Quatt niet draait dan langer wordt. Bovendien is dit weer iets nadeliger voor de COP, maar dat vind ik niet het belangrijkste.
Het mooiste is langere runs met een iets minder hoge watertemperatuur stijging.
Wat ik nu dus wil uitzoeken, is of het beperken van het vermogen met de soundslider hier een rol kan spelen. Te beginnen met de stand Silent voor overdag.
Zodra de buitentemperatuur dermate zakt, dat de ketel gaat bijspringen, kan ik de slider altijd weer hoger zetten.
En..... Voordat hier misverstanden over ontstaan. Ik heb geen probleem. Ik ben aan het finetunen.
Dus ervaringen met het gebruik van de soundslider in vermogensbeheer zijn welkom.
[
Voor 3% gewijzigd door
Mickel moen op 13-10-2024 08:54
]
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard