Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Als je die adapter nodig hebt, heb je dus geen ECZ maar een EC. ECZ heeft OT ingebouwd.VindiGoosh schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 09:25:
[...]
Aangezien jij het langst meedraait in dit topic, weet jij dit misschien:
Is er al eens iemand voorbijgekomen die gepoogd heeft om de CiC OT te laten draaien met de Atag ketels, middels deze additionele adapter:
https://cvdeals.eu/produc...dapter-ot-lpa-lmu-c-atag/
Atag ketels die niet OT met apparatuur van derden werken, kunnen dat wel met deze adapter.
Zo weigert de Atag i36ECZ dit ook bij de Tado, maar met deze adapter in de ketel (tussen de thermostaat) kan dit wel.
Misschien dat het op die manier ook kan met de CiC van Quatt.
Maar voordat ik het wiel opnieuw ga uitvinden is dit misschien al eens voorbij gekomen.
Extra aanvulling.VindiGoosh schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 08:49:
[...]
De vuistregel die vaak gebruikt wordt, is dat de Quatt zo’n 80% gasverbruik bespaart. Het hangt natuurlijk heel erg af van je woning, maar zeg dat het conservatief gezien bij jou 70% is. Dan zou je 525m2 gas besparen.
Dan is het een kwestie van de totale installatiekosten van de Quatt delen door de jaarlijkse besparing. Bij de meeste mensen klopt de inschatting van Quatt wel, en bij een enkeling wordt deze zelfs overtroffen.
Let er wel op: de €2999,- op de website wordt na 14 Oktober €3199,- (€200,- prijsstijging) en de subsidie van €2775,- wordt volgend jaar honderden euro’s lager.
Moest even op zoek (ik had deze poll gepind of in TS verwacht @MacD007, nu alsnog gepind) maar, @THE_BASE en VindiGoosh, we hebben een overzicht van de besparing met de Quatt op het gasgebruik van de Quatt-eigenaren die de moeite hebben genomen het in te vullen.
Zie daarvoor:
Poll: Hoeveel % van je warmte heeft Quatt deze winter (okt t/m apr) verzorgd?
Edit: hou ook rekening met SWW bij een eigen berekening
[ Voor 9% gewijzigd door Friezin op 13-10-2024 11:10 ]
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
even een vraag; welke versie Tado hebben we hiet hier, want dat staat er namelijk niet bij. V3+ of versie X ?VindiGoosh schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 08:38:
@MacD007 Is het misschien handig om de juiste Tado handleiding te pinnen aan dit topic?
https://manuals.coolblue.nl/6d/tado-thermostaat.pdf
Er zijn al een paar keer vragen voorbij gekomen over het correct aansluiten van de Tado, en vrijwel niemand schijnt de juiste handleiding te gebruiken.
Het volgen van de stappen uit de handleiding zal een hoop tijd en verwarring schelen.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Deze is er ook nog.MacD007 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:37:
[...]
even een vraag; welke versie Tado hebben we hiet hier, want dat staat er namelijk niet bij. V3+ of versie X ?
https://shop.tado.com/nl-bx/products/heat-pump-optimizer-x
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
In ieder geval de Tado.TeslaNerd schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:37:
Met welke thermostaten is het nu mogelijk de room setpoint per 0,1 graad in te stellen?
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Ik kan opeens in de Tado app de temperatuur alleen nog per halve graad instellen! Ongewenste update? Komt dat bij meer mensen voor?
Waarschijnlijk handmatig met de schuif, met schema instellen werkt het wel.HGBMason schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:56:
[...]
Ik kan opeens in de Tado app de temperatuur alleen nog per halve graad instellen! Ongewenste update? Komt dat bij meer mensen voor?
sorry, dit ding kost een wope 250 euro en dan heb je ook nog een Tado X nodig (V2+ werkt dus niet) , voor je dat terug gaat verdienen ben je waarschijnlijk aan een nieuwe warmtepomp toe.Gerardwaz schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:47:
[...]
Deze is er ook nog.
https://shop.tado.com/nl-bx/products/heat-pump-optimizer-x
Idem voor de Tado Balance app, die kost per jaar ook 50 euro, vraag me af of je dat geld überhaupt wel terug gaat verdienen door een iets volgens hun betere instelling qua stroomverbruik. je zou hiervoor dus al bijna 10% minder stroomverbruik moeten behalen om breakeven te spelen.
[ Voor 26% gewijzigd door MacD007 op 13-10-2024 12:10 ]
Je moet je wel afvragen hoeveel zin het heeft om een OT aansturing te hebben als je ketel in feite voor 95% of meer alleen nog maar een korte boost moet geven om op die 18 graden te komen?VindiGoosh schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 09:25:
[...]
Aangezien jij het langst meedraait in dit topic, weet jij dit misschien:
Is er al eens iemand voorbijgekomen die gepoogd heeft om de CiC OT te laten draaien met de Atag ketels, middels deze additionele adapter:
https://cvdeals.eu/produc...dapter-ot-lpa-lmu-c-atag/
Atag ketels die niet OT met apparatuur van derden werken, kunnen dat wel met deze adapter.
Zo weigert de Atag i36ECZ dit ook bij de Tado, maar met deze adapter in de ketel (tussen de thermostaat) kan dit wel.
Maar voordat ik het wiel opnieuw ga uitvinden is dit misschien al eens voorbij gekomen.
Volgens mij heeft een OT in deze situatie geen echte meerwaarde, voor bij mensen waar de ketel wel nog een behoorlijk aandeel heeft en dus ook voor een langere periode aan zal staan is dit mogelijk wel een klein voordeel. als ik echter de pol bekijk die vandaag weer eens is langs gekomen komt dit nagenoeg niet voor.
Als ik mijn verwachte verbruik van 750 kWh invoer op Overstappen.nl kom ik op een jaarbedrag van €1176 uit, doe ik dat met 550 kWh kom ik op €921 uit. Verschil van 255 euro.VindiGoosh schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 08:49:
[...]
De vuistregel die vaak gebruikt wordt, is dat de Quatt zo’n 80% gasverbruik bespaart. Het hangt natuurlijk heel erg af van je woning, maar zeg dat het conservatief gezien bij jou 70% is. Dan zou je 525m2 gas besparen.
Dan is het een kwestie van de totale installatiekosten van de Quatt delen door de jaarlijkse besparing. Bij de meeste mensen klopt de inschatting van Quatt wel, en bij een enkeling wordt deze zelfs overtroffen.
Let er wel op: de €2999,- op de website wordt na 14 Oktober €3199,- (€200,- prijsstijging) en de subsidie van €2775,- wordt volgend jaar honderden euro’s lager.
Maar wat is de uiteindelijke prijs inclusief subsidie dan? Is dat al verrekend bij Quatt, dus die €3199? Want als ik dat dan deel door 255 kom ik op 12 jaar uit. Dan vind ik het persoonlijk op dit moment niet waard.
EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Oh ja, foutje van mij inderdaad. Bedankt voor de correctiemedu80 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:36:
[...]
Als je die adapter nodig hebt, heb je dus geen ECZ maar een EC. ECZ heeft OT ingebouwd.
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Bij mij werkte Atag i36ec plus OTLPA adapter (na enige installatieproblemen door Atag opgelost) goed samen met deTado v3 via het OT protocol. Maar toen vorig jaar de Quatt geïnstalleerd werd bleek er geen OT communicatie tussen CiC en i36ec mogelijk te zijn. Quatt service maakte duidelijk dat Quatt protocollen niet overeenstemmen met i36ec en dat alleen On/Off mogelijk is. Gezien de kleine aantallen i36ec en ook al omdat er weinig rendementswinst te behalen valt met OT wordt er niet aan een oplossing gewerkt. Ligt dus niet aan Tado, maar aan CiC. Jammer is het wel, want in HA kun je hierdoor een aantal waarden (die van de i36ec) niet uitlezen en gebruiken.VindiGoosh schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 09:25:
[...]
ik vrees dat je een rekenfout maakt.THE_BASE schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:22:
[...]
Als ik mijn verwachte verbruik van 750 kWh invoer op Overstappen.nl kom ik op een jaarbedrag van €1176 uit, doe ik dat met 550 kWh kom ik op €921 uit. Verschil van 255 euro.
Maar wat is de uiteindelijke prijs inclusief subsidie dan? Is dat al verrekend bij Quatt, dus die €3199? Want als ik dat dan deel door 255 kom ik op 12 jaar uit. Dan vind ik het persoonlijk op dit moment niet waard.
stel nu is je huidig gasverbruik 750 m3.
door Quatt zul je dat met 80% kunnen verlagen, dit is dus 600 m3, hou je aan gasverbruik dus 150m3 over, gezien je echter veelal 150m3 alleen voor SWW nodig hebt, zou ik je resterend verbruik naar 200m3 per jaar verhogen.
hierdoor betaal je 1) dus slechts 200 * 1,3 (even aan aanname) = 260 euro + leveringskosten gas energieboer 105 euro (afgerond) + 165 euro netbeheerkosten = 520 euro.
omdat je onder de 500m3 gas komt betaal je circa 65 euro minder aan netbeheerkosten.
Dat is dus afgerond 650 euro minder per jaar; vraag je dus nog voor de 14 (morgen dus een offerte cq adviesgesprek aan krijg je nog de oude prijs en krijg je ook nog de oude subsidie (zie Quatt site) betaal je dus onder de streep (incl de subsidie van nu nog 700 euro meer) 2.999 euro, die heb je dus binnen 4,6 jaar terugverdiend. op zich dus geen slechte zaak lijkt me en zeker geen 12 jaar.
Maar zelfs na de prijsverhoging met de huidige subsidie zou dit ook maar slechts 5 jaar zijn.
uiteraard moet je dit zelf weten, maar gezien de verwachte levensduur van circa 15 jaar van een warmtepomp en de kans dat gas prijzen alleen maar in de toekomst gaan stijgen zou het voordeel alleen maar hoger kunnen worden.
Wat in deze berekening echter niet is meegenomen zijn de extra stroomkosten van circa 1.700 kWh op jaarbasis, (met 25ct/kWh) is dat dus wel circa 425 euro.
neem je die mee omdat je geen zonnepanelen hebt waarmee je dit kunt salderen kom je dus wel iets anders uit. dus nog maar slechts 230 euro besparing. In jou berekening heb je het stroomverbruik echter ook niet meegerekend.
overigens mijn eigen ervaring was mijn eigen gasverbruik van ruim 1.000 m3 naar slechts 160 m3 gegaan. ik heb vorig jaar dus 840 m3 gas met mijn Quatt bespaart.de ik heb nu nog gratis stroom uit mijn PV, mijn Quatt is eigenlijk al volledig betaald met deze winter (minder dan 2 jaar ROI).
[ Voor 16% gewijzigd door MacD007 op 13-10-2024 13:41 ]
We hebben quattDuo draaiend op de garage. De buren gaan hun huis boven hun garage (tegen die van ons) van nieuwe voegen laten voorzien. De oude voegen worden uitgebeiteld. Moet ik me zorgen maken over gruis dat verwaaid en in de Quatts gaat komen?
Is het verstandig de Quatts uit te schakelen met de buitenschakelaar gedurende dat werk? Lap over de quatts voor deze week?
Neemt de gas-CV dan de stook gewoon over - omdat de cic gewoon aan blijft?
We zijn op vakantie en ik kan dus zelf niets nu, voel me afhankelijk van wat de goedbedoelende buurman kan doen. Die zie ik niet de garage opklimmen om een laken ofzo voorzichtig om die quatts te doen. Maar die kan wel de schakelaar omzetten.
Hier zat ik dus ook mee. Ons gasverbruik (A+ woning) is nu ongeveer 950m3. Los van de kosten van de installatie komt er nog even een extra elektra groep bij en we hebben een timmerman nodig die een deel voorbereiding doet (koof bij trap open maken, zijschotten verwijderen, etc). Uiteindelijk is de terugverdientijd zo'n 8 - 10 jaar in ons geval.THE_BASE schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 08:38:
Inmiddels ook getriggerd om voor ons nieuwe huis naar een Quatt Hybrid te kijken. Alleen vraag ik mij af of we de investering er inderdaad binnen 6 á 7 jaar uit kunnen halen.
Verbruik van gas ligt rond de 750 m3 per jaar. Energieverbruik wekken we op rond de 3500 kWh en verbruikt niet meer dan 2000 kWh.
De beste mensen moeten me nog terugbellen, maar voor überhaupt het balletje laat rollen, wat denken jullie?
Echter, per komend jaar gaat de subsidie flink omlaag en per morgen gaan de kosten bij Quatt omhoog. Dus die terugverdientijd wordt alleen maar langer. Ik vermoed, maar dat is een verwachting, dat de overheid niet snel met een stimulerend beleid komt dus vandaar dat ik dan nu maar instap. Onze Quatt Duo is besteld en wordt november geïnstalleerd. Uiterlijk na 10 jaar is de investering eruit, maar ondertussen is het wel beter voor het milieu en wordt je woning meer geld waard.
Ik zou de quatts inderdaad even laten afdekken en stoken hoeft met dit weer niet echt.Zeepaartje schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:22:
Vraag aan medetweakers:
We hebben quattDuo draaiend op de garage. De buren gaan hun huis boven hun garage (tegen die van ons) van nieuwe voegen laten voorzien. De oude voegen worden uitgebeiteld. Moet ik me zorgen maken over gruis dat verwaaid en in de Quatts gaat komen?
Is het verstandig de Quatts uit te schakelen met de buitenschakelaar gedurende dat werk? Lap over de quatts voor deze week?
We zijn op vakantie en ik kan dus zelf niets nu, voel me afhankelijk van wat de goedbedoelende buurman kan doen. Die zie ik niet de garage opklimmen om een laken ofzo voorzichtig om die quatts te doen. Maar die kan wel de schakelaar omzetten.
Zou ik zeker doen.Zeepaartje schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:22:
Vraag aan medetweakers:
Baat het niet dan schaadt het niet.
(Zolang het niet vriest enzo)
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
ik zou beide eigenlijk willen, schakelaar uit zetten, maar zeker ook vragen of ze een zijl over de quatt gaan leggen, want zeker aan de achterkant wil je geen gruis en steentjes hebben. een soort "tent" over de quatt zou overigens nog beter zijn.Zeepaartje schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:22:
Vraag aan medetweakers:
Zie het gedetailleerde antwoord van @MacD007 .
@Friezin Bedankt voor de nodige informatieve aanvulling. Als de Quatts bij ons draaien zal ik ook onze data toevoegen
@HGBMason Bedankt voor je uitleg en de tijd en energie die het me nu gaat besparen.
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Klopt helemaal.MacD007 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:18:
[...]
Je moet je wel afvragen hoeveel zin het heeft om een OT aansturing te hebben als je ketel in feite voor 95% of meer alleen nog maar een korte boost moet geven om op die 18 graden te komen?
Volgens mij heeft een OT in deze situatie geen echte meerwaarde, voor bij mensen waar de ketel wel nog een behoorlijk aandeel heeft en dus ook voor een langere periode aan zal staan is dit mogelijk wel een klein voordeel. als ik echter de pol bekijk die vandaag weer eens is langs gekomen komt dit nagenoeg niet voor.
De meerwaarde voor mij (of eigenlijk mijn ouders) zou ‘m dan meer zitten in het niet kunnen gebruiken van bepaalde functionaliteiten en het uitlezen van data las ik elders. Tegelijkertijd zijn de gevolgen daarvan minimaal gelukkig.
En het schijnt dus ook gewoon echt niet te kunnen, dus dan houdt het definitief op.
Ook tado X kan bij aanmaken programma per 0,1 graad gestuurd worden.HGBMason schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:56:
[...]
Op de thermostaat zelf per 0,5
Sorry had even over je post heengekeken.MacD007 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:37:
[...]
even een vraag; welke versie Tado hebben we hiet hier, want dat staat er namelijk niet bij. V3+ of versie X ?
Het gaat om de v3+. Ik heb niet de moeite genomen om die van de X op te snorren, aangezien die toch (nog) niet volledig compatibel is met de Quatt.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Kun je het iets verder toelichten?SBL schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 20:44:
[...]
Jouw Tlift = Ta 38 - Tb 5 = 33graden.
Tb onder 6 graden, dus staat waarschijnlijk onderplaatverwarming aan.
Dan zat ik vorig stookjaar op een COP van net boven de 3.
Jij zit dit jaar boven de 4. Da's dus prima.
En als je betere COP wilt, moet je zorgen voor meer afgifte, zodat watertemp omlaag kan.
Dit jaar heb ik nog geen log dat mijn Ta 38gr is. Dat is meteen een indicatie dat jij onvoldoende afgifte hebt, want bij mij is afgifte al niet ruim.
Alvast bedankt
950m3 gasverbruik en dan een Quatt Duo? Kom je in dat geval niet met een enkele toe?mrunknown223 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:33:
[...]
Hier zat ik dus ook mee. Ons gasverbruik (A+ woning) is nu ongeveer 950m3. Onze Quatt Duo is besteld en wordt november geïnstalleerd. Uiterlijk na 10 jaar is de investering eruit, maar ondertussen is het wel beter voor het milieu en wordt je woning meer geld waard.
Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),
met 950 m3 zou een enkele ook wel kunnen, echter wil je later naar FE dan is die enkele Quatt wel eens te klein, en gezien de huidige meerprijs en de nieuwe subsidie snap ik zijn keuze hier wel.Star65 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 15:02:
[...]
950m3 gasverbruik en dan een Quatt Duo? Kom je in dat geval niet met een enkele toe?
Is de Tado v2 wel compatibel met de Quatt?.VindiGoosh schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:24:
[...]
Sorry had even over je post heengekeken.
Het gaat om de v3+. Ik heb niet de moeite genomen om die van de X op te snorren, aangezien die toch (nog) niet volledig compatibel is met de Quatt.
Kan dit nergens terug vinden.....
vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen
Mijn ervaring met stappen van 0,2 is dat dit prima gaat als het boven de, pak hem beet, 8,5 graad buiten is. Daarboven gaat de Quatt harder aan dan de laagste stand en schakels hij evengoed af. Eens dat het zoeken is naar wat werkt.Mickel moen schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 08:13:
Zoals ik al weer eerder aangegeven heb, willen wij het ''s ochtends koeler dan "s avonds. Tot deze week had ik ingesteld op een verhoging van 0,1C/half uur. Daar was ik al zeer content mee. Dat heb ik deze week gewijzigd in 0,2C/uur.
Wat belangrijk is, dat je de juiste balans vind in het aantal schakelmomenten en dat de overige kamers met geen actieve warmtevraag voldoende bediend worden. Nu is een en ander sterk afhankelijk van meerdere factoren waaronder de buitentemperatuur. Feit blijft, dat bij een potentieel schakelmoment per half uur er ook meer schakelmomenten zijn voor de andere kamers. Maak je de sprongen weer te groot, bijvoorbeeld per 2 uur, krijg je wel langere runs met grotere overshoots voor de masterkamer, maar maak je de periodes tussen de runs ook weer groter, waardoor de overige ruimtes waar volgens schema warmtevraag komt onvoldoende bediend worden en daardoor de gevraagde temperatuur niet halen.
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
Heel eerlijk gezegd weet ik dit niet 100% zeker. Enige wat ik nog weet is dat de verkoper expliciet de V3(+) aanraadde. Maar ik weet niet meer zeker of hij daarmee ook de V2 afraadde.berrieberrie schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:32:
[...]
Is de Tado v2 wel compatibel met de Quatt?.
Kan dit nergens terug vinden.....
V2 is niet meer leverbaar vandaar hij V3 aanraad. Of de V2 werkt zou ik niet weten.VindiGoosh schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:20:
[...]
Heel eerlijk gezegd weet ik dit niet 100% zeker. Enige wat ik nog weet is dat de verkoper expliciet de V3(+) aanraadde. Maar ik weet niet meer zeker of hij daarmee ook de V2 afraadde.
Wat ik tot nu toe zie heeft ie soms wat adhd achtige kenmerken. Wacht nog even de koudere dagen af.
Vooral de korte piekjes voordat ie echt gaat verwarmen vallen op.
:strip_exif()/f/image/x7xzQX5iJZNdpv6pbMcGJyIe.jpg?f=fotoalbum_large)
vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen
Zodra het iets kouder wordt zijn de piekjes weg.berrieberrie schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:47:
Ik heb de Tado v2 sinds kort aangesloten. Het werk wel, In die zin dat ik nog niet weet of ie optimaal werkt zoals een v3+.
Wat ik tot nu toe zie heeft ie soms wat adhd achtige kenmerken. Wacht nog even de koudere dagen af.
[Afbeelding]
Deze afbeeldingen zijn volgens mij vaker voorbij gekomen, maar je meet de Quatt via een HomeWizard smartplug toch?berrieberrie schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:47:
Ik heb de Tado v2 sinds kort aangesloten. Het werk wel, In die zin dat ik nog niet weet of ie optimaal werkt zoals een v3+.
[Afbeelding]
Of heeft HomeWizard integratie met Quatt?
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Zag elders namelijk een advertentie dat een andere specifieke warmtepomp gelijktijdig kan draaien. Of is dat marketingpraat en kunnen ze het allemaal.
140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie
Gelijktijdigvanquishsdiv schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 18:34:
Als de Quatt draait en het is heel koud dat de CV moet bijspringen draait deze dan gelijktijdig met de gas-CV of is het "of het een (alleen warmtepomp) of het ander (alleen CV)" .
Zag elders namelijk een advertentie dat een andere specifieke warmtepomp gelijktijdig kan draaien. Of is dat marketingpraat en kunnen ze het allemaal.
Het kan wel nuttig zijn het vermogen van de CV (tot het minimum) te beperken zodat die niet enorm gaat bijstoken terwijl eigenlijk maar een beetje nodig is.
Overigens posts met onder de 1000m3 gas; als dat inclusief warm water is dan is het toch kwestie van Quatt, of wellicht beter andere warmtepomp die ook warm water kan, en een (warmtepomp/zon)boiler en de gas aansluiting kan weg?
Hier sinds november 95% verwarmd door Quatt en die geeft aan 76,5m3 en 2,84MWh (ipv 1326m3 al vind ik dat vergelijk niet helemaal kloppen ivm anders stoken met meer continu en hele woning). Dat gasverbruik is minder dan de waakvlam van een badgeiser hier en mede ivm 'stille' stand. Nu is het kijken of warm water toch via de CV kan gaan of wp-boiler.
Gaat dit automatisch? Of moet dat aangevraagd worden?MacD007 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:13:
[...]
omdat je onder de 500m3 gas komt betaal je circa 65 euro minder aan netbeheerkosten.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Automatisch. Maar pas een jaar nadat je voor het eerst onder de 500 m3 hebt verbruikt.okijokii schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:22:
Gaat dit automatisch? Of moet dat aangevraagd worden?
WAF heeft gewonnen vanwege zwaarwegende PTSS (figuurlijk, niet echt gelukkig) van afgelopen verbouwingen. Daar weegt geen argument tegenop, en zelfs al zou het dat wel doen, moet ik dat niet willen, om de goede lieve vrede te bewaren (lees: niet mijn kop van mn romp gebeten te krijgen bij iedere vraag). Ik leg me erbij neer en kijk over een paar jaar wel wat er dan op de markt is.nairolf schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:56:
[...]
Zojuist Quatt over de vloer gehad. Net niet helemaal gelopen zoals gehoopt. De leidingen kunnen niet zoals we graag hadden gewild, en daardoor is er een dilemma, waar de WAF vooral tegenop ziet.. Dat wordt dus nog wel een ding..
Verder staat er op de offerte een Honeywell T6 bedraad, omdat we nu een Honeywell Round Modulation bedraad hebben, en deze niet zou voldoen.. Maar deze voldoet toch wel? Hij geeft de temperatuur en de gewenste temperatuur door.. meer is toch niet nodig?
Ik vind vooral 275 euro voor een thermostaat die ik (dacht ik dus) niet nodig heb een beetje gortig.. Zeker als ik in de Pricewatch zie dat ik hem voor 170-200 euro zelf kan kopen..
Verder opzich positief hoor, maar de keuze is nog niet gemaakt (door WAF, wel door mij...).
Tijdlijn trouwens:
- 15 sept huisbezoek aangevraagd
- 17 sept huisbezoek gepland op 1 okt.
- 1 okt huisbezoek
- 8 okt loopt de offerte af.. We zullen dus niet te lang moeten wachten met een keuze maken..
Voor plaatsing zeggen ze Oktober vol te zitten, November zou wellicht nog wel kunnen, December is nog "vrij", aldus de beste verkoper. Maar in onze regio (Noord-Brabant) is het wat rustiger dan randstad/Amsterdam dus wellicht dat het bij ons ietsje eerder zou kunnen dan daar.
Ik blijf de ontwikkelingen van Quatt wel met grote interesse volgen! Ben benieuwd hoe FE en Chill gaan uitpakken, en wat het wordt als ze een R290-unit gaan (moeten) uitbrengen.
En komend jaar gaat die tarieven best wat omhoogTimmy schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:43:
[...]
Automatisch. Maar pas een jaar nadat je voor het eerst onder de 500 m3 hebt verbruikt.
[ Voor 68% gewijzigd door paQ op 13-10-2024 19:45 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Dus als je in 2024 voor het eerst onder de 500m3 komt is automatisch 2025 al in het lage tarief of wordt dit pas in 2026? Heb een tijd terug dat topic doorgelezen en had de indruk dat het allemaal niet zo snel schakelde.Timmy schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:43:
[...]
Automatisch. Maar pas een jaar nadat je voor het eerst onder de 500 m3 hebt verbruikt.
[ Voor 13% gewijzigd door Dersan op 13-10-2024 19:52 ]
Ik heb een beetje het gevoel dat ik de verkeerde keuze heb gemaakt met Evo Home, ten eerste omdat deze alleen instelbaar is met stappen van 0,5 graden, ten tweede is er de setting dat de "aan-tijd" minimaal 5 minuten moet zijn. (advies Quatt). Ik weet zeker dat dit bij 1 zone korter is.
Een andere reden waarom ik naar Tado neig is omdat op dit moment het verschil tussen dag- en nachttemperatuur buiten wel bijna 10 graden is wat tot gevolg heeft dat de Quatt snachts relatief veel draait (vermogen opneemt 1 - 1,5 kwh) en overdag lekker kabbelt met ongeveer 0,3kwh. Ik wil eigenlijk nachtverlaging (met deze temperaturen) gaan toepassen en dan smorgens in stapjes van 0,2 graden omhoog zodat het vermogensopname verloop rustiger wordt. Met de Evo Home zijn alleen stappen van 0,5 graden mogelijk en vermoedelijk zijn die te groot gezien de vloerverwarming hier best wel tijd nodig heeft met deze stappen en de Quatt dan nog onnodig veel vermogen opneemt. (Soundslider omlaag snachts is ook nog een idee).
Ik heb hier nog een Tado liggen (denk een jaar of 8 oud) maar kom er maar iet achter welke versie dit is, V1 of V2 of misschien zelfs V3 want geofencing werkt zonder abbonement. Iemand nog een idee hoe er achter de versie te komen is?
Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),
in aanvulling wat @Rowwan heeft geschreven.vanquishsdiv schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 18:34:
Als de Quatt draait en het is heel koud dat de CV moet bijspringen draait deze dan gelijktijdig met de gas-CV of is het "of het een (alleen warmtepomp) of het ander (alleen CV)" .
afhankelijk van wat hij nodig heeft en je instelling in de app doet hij dat inderdaad gelijktijdig maar je kunt het ook zo instellen dat je CV only kunt draaien.
onder een bepaalde COP kun je namelijk beter via de CV ketel draaien, maar dan moet het buiten wel erg koud (diepvries koud worden).
Ik krijg over een paar dagen de jaar afrekening. Volgens de mevrouw van Green Choice wordt automatisch met het lage tarief getekend als het onder de 500 m³ is. Ik ga het zien.Dersan schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:51:
[...]
Dus als je in 2024 voor het eerst onder de 500m3 komt is automatisch 2025 al in het lage tarief of wordt dit pas in 2026? Heb een tijd terug dat topic doorgelezen en had de indruk dat het allemaal niet zo snel schakelde.
LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23
Daar was ik ook naar aan het kijken maar ook niet gevonden. Misschien te zien aan firmware versie maar ja welke versie hoort bij wat?Star65 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:01:
Ook ik ben aan het optimaliseren en daarbij komen er een aantal vragen naar boven die ik graag hier eens wil neerleggen. Ik maak gebruik van een Evo Home die de Quatt aanstuurt op watertemperatuur. Nu vraag ik me af of de Tado op kamertemperatuur stuurt of watertemperatuur?
Ik heb een beetje het gevoel dat ik de verkeerde keuze heb gemaakt met Evo Home, ten eerste omdat deze alleen instelbaar is met stappen van 0,5 graden, ten tweede is er de setting dat de "aan-tijd" minimaal 5 minuten moet zijn. (advies Quatt). Ik weet zeker dat dit bij 1 zone korter is.
Een andere reden waarom ik naar Tado neig is omdat op dit moment het verschil tussen dag- en nachttemperatuur buiten wel bijna 10 graden is wat tot gevolg heeft dat de Quatt snachts relatief veel draait (vermogen opneemt 1 - 1,5 kwh) en overdag lekker kabbelt met ongeveer 0,3kwh. Ik wil eigenlijk nachtverlaging (met deze temperaturen) gaan toepassen en dan smorgens in stapjes van 0,2 graden omhoog zodat het vermogensopname verloop rustiger wordt. Met de Evo Home zijn alleen stappen van 0,5 graden mogelijk en vermoedelijk zijn die te groot gezien de vloerverwarming hier best wel tijd nodig heeft met deze stappen en de Quatt dan nog onnodig veel vermogen opneemt. (Soundslider omlaag snachts is ook nog een idee).
Ik heb hier nog een Tado liggen (denk een jaar of 8 oud) maar kom er maar iet achter welke versie dit is, V1 of V2 of misschien zelfs V3 want geofencing werkt zonder abbonement. Iemand nog een idee hoe er achter de versie te komen is?
Ga de vraag in het Tado forum eens stellen.
De V2 heeft een brede internet bridge de V3 een smalle eigenlijk vierkant en rechthoekig.Star65 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:01:
Ook ik ben aan het optimaliseren en daarbij komen er een aantal vragen naar boven die ik graag hier eens wil neerleggen. Ik maak gebruik van een Evo Home die de Quatt aanstuurt op watertemperatuur. Nu vraag ik me af of de Tado op kamertemperatuur stuurt of watertemperatuur?
Deze komen van home wizzard smartplug ja.CPM schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 18:34:
[...]
Deze afbeeldingen zijn volgens mij vaker voorbij gekomen, maar je meet de Quatt via een HomeWizard smartplug toch?
Met een (mijn) verbruik van 131 m3 is het lastig corrigeren naar iets boven de 500 m3. Ben benieuwd wat er dan volgens jouw bericht gaat gebeuren 👍🏻jvanderkroon schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:48:
Daar gaat Greenchoice niet over maar de netbeheerder. Die rekent met een gecorrigeerd gemiddelde. Dus wanneer je in een zacht jaar onder de 500 m3 komt corrigeren ze dat naar een normaal jaar en dan kan je dus boven de 500 m3 komen.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Ik heb met zowel de netbeheerder als Greenchoice aan de telefoon gezeten. De netbeheerder gaf aan te werken met de gegevens van GC. GC gaf aan dat ze het met terugwerkende kracht corrigeren. Maar nogmaals, we gaan het zien.jvanderkroon schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:48:
Daar gaat Greenchoice niet over maar de netbeheerder. Die rekent met een gecorrigeerd gemiddelde. Dus wanneer je in een zacht jaar onder de 500 m3 komt corrigeren ze dat naar een normaal jaar en dan kan je dus boven de 500 m3 komen.
Mijn situatie is min of meer vergelijkbaar.Star65 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:01:
Ik heb een beetje het gevoel dat ik de verkeerde keuze heb gemaakt met Evo Home,
Evohome heb ik al een jaar of 6 en heb sinds de Quatt nog maar 2 zones over maar in de praktijk 1 omdat zone 2 altijd wat lager staat (werkkamer).
Ook ik lees hier 'jaloers' over de Tado en stappen van 0,2 ºC.
Er is echter ook iets voor de Evohome te zeggen.
- Het klopt dat je de doeltemperatuur in stappen van 0,5 ºC moet doen maar aan de achterkant wordt dit omgezet in watertemperatuur (en de CiC rekent dat om naar wat de Quatt moet doen). Als ik me niet vergis dan is die gevraagde boilertemperatuur vanuit de Evohome een min of meer continue iets.
- Daarnaast heeft de meest recente firmware (02.01.01.01 uit het voorjaar 2024) van Evohome nieuwe instellingen die mogelijk interessant zijn waaronder:
- Warm water saver: Evohome houdt dan rekening met het weer om de vraagtemperatuur aan te passen.
- Toevallig gisteren aan Quatt gevraagd of het nuttig is om dit aan te zetten. Als de CiC ook iets doet met de buitentemperatuur kan dat uiteraard juist onhandig zijn dus nog niet aangezet.
- Of Tado het volgende heeft weet ik niet maar in Evohome kun je Optimum Start aanzetten en leert dan van hoe lang het opwarmen de vorige dag duurde en gaat dan eerder of later starten met stoken. Dat is dan hopelijk de automatische vervanger van stapjes van 0,2 ºC. We gaan het zien! (Met de gas cv werkte Optimum Start zeer goed na een paar dagen inleren
Thanks voor je uitgebreide en vooral nuttige reactie. Slim verwarmen met de Evo heb ik nog niet geprobeerd, ga ik doen. En waarschijnlijk ga ik deze winter nog met de Evo Home werken, voorlopig nog geen overstap.oeps schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:23:
[...]
Mijn situatie is min of meer vergelijkbaar.
Evohome heb ik al een jaar of 6 en heb sinds de Quatt nog maar 2 zones over maar in de praktijk 1 omdat zone 2 altijd wat lager staat (werkkamer).
Ook ik lees hier 'jaloers' over de Tado en stappen van 0,2 ºC.
Er is echter ook iets voor de Evohome te zeggen.Zelf ga ik deze winter door met Evohome en dan wel/niet over naar Tado en dan is er vast ook meer ervaring met Tado X hier
- Het klopt dat je de doeltemperatuur in stappen van 0,5 ºC moet doen maar aan de achterkant wordt dit omgezet in watertemperatuur (en de CiC rekent dat om naar wat de Quatt moet doen). Als ik me niet vergis dan is die gevraagde boilertemperatuur vanuit de Evohome een min of meer continue iets.
- Daarnaast heeft de meest recente firmware (02.01.01.01 uit het voorjaar 2024) van Evohome nieuwe instellingen die mogelijk interessant zijn waaronder:
- Warm water saver: Evohome houdt dan rekening met het weer om de vraagtemperatuur aan te passen.
- Toevallig gisteren aan Quatt gevraagd of het nuttig is om dit aan te zetten. Als de CiC ook iets doet met de buitentemperatuur kan dat uiteraard juist onhandig zijn dus nog niet aangezet.
- Of Tado het volgende heeft weet ik niet maar in Evohome kun je Optimum Start aanzetten en leert dan van hoe lang het opwarmen de vorige dag duurde en gaat dan eerder of later starten met stoken. Dat is dan hopelijk de automatische vervanger van stapjes van 0,2 ºC. We gaan het zien! (Met de gas cv werkte Optimum Start zeer goed na een paar dagen inleren
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Ik kreeg een week vooraf de bezorging een mail van Vos Logistics.CPM schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 07:59:
Wat is jullie ervaring m.b.t. de bezorging van de Quatt? Hoeveel dagen van te voren neemt het logistieke bedrijf contact op? A.s. woensdag is de installatie maar ik heb nog niets gezien of gehoord.
De bezorging zelf kan tot 1 dag voor installatie.
Ik zou er achteraan gaan voor de zekerheid, anders wordt het wel heel kortdag.
Heb je wel mails gehad van Quatt met titels als "Jouw warmtepomp komt eraan! 🎉"?
Daarin wordt dan het hele leveringsproces + voorbereidingen toegelicht etc.
Je ontvangt binnenkort de warmtepomp & het installatiemateriaal bij jou thuis
Onze logistieke dienstverlener (Vos Logistics) levert de Quatt Hybrid en bijbehorende installatiematerialen een paar dagen voor de installatie bij jou af. Hierover nemen ze van tevoren telefonisch of per mail contact met je op. Als je de levering moet verzetten of als je vragen hebt over de levering, raden we aan om rechtstreeks contact met hen op te nemen.
Hoewel de Quatt-unit prima buiten kan staan voor de installatie, raden we aan om de kleine onderdelen, vooral de CIC (Commander in Chief), binnen te houden om te voorkomen dat deze nat worden.
[ Voor 45% gewijzigd door jj85 op 14-10-2024 08:08 ]
Installatie was hier binnen 5 uur gepiept, het plaatsen van een Quatt schaar ik niet onder "verbouwing".nairolf schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:45:
[...]
WAF heeft gewonnen vanwege zwaarwegende PTSS (figuurlijk, niet echt gelukkig) van afgelopen verbouwingen. Daar weegt geen argument tegenop, en zelfs al zou het dat wel doen, moet ik dat niet willen, om de goede lieve vrede te bewaren (lees: niet mijn kop van mn romp gebeten te krijgen bij iedere vraag). Ik leg me erbij neer en kijk over een paar jaar wel wat er dan op de markt is.
Ik blijf de ontwikkelingen van Quatt wel met grote interesse volgen! Ben benieuwd hoe FE en Chill gaan uitpakken, en wat het wordt als ze een R290-unit gaan (moeten) uitbrengen.
(Maar moet bekennen dat ik de situatie bij jou niet meer helder voor de geest heb.)
Van de ene WAF tot de ander: ik vind de Quatt een top-aankoop.
De heren die 'm aangelegd hebben, ruimden alles netjes weer op.
Weinig gemerkt van de "verbouwing", hier moest door twee muren geboord en de leiding loopt achterin door de keukenkastjes van de bijkeuken. Alles is schoon opgeleverd.
Bespaar inmiddels zoveel op mijn energierekening dat ik met stevige regelmaat lekker uit eten ga en boven alles: het comfort in huis is zo ontzettend veel beter geworden: Ik heb vloerverwarming en doordat de Quatt lange runs maakt op lage temperatuur, is de vloer volcontinue heerlijk warm. Per definitie heeft een WAF het kouder dan een man.
Die verbetering in comfort hoor ik hier ontzettend veel.
(PS: ik heb wel die ene vvw-lus, die rondom mijn stoel ligt, 1°C hoger gezet (IRmeter) dan de rest van de kamer: heerlijk 😁)
Geen MAF had me van de aankoop kunnen weerhouden 😉
[ Voor 5% gewijzigd door Friezin op 14-10-2024 10:04 ]
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Inderdaad even contact opnemen. Bij mij was de levering op de dag zelf. Dit heb ik vooraf nog aan Quatt doorgegeven, was geen probleem want ze zouden heel vroeg leveren. Uiteindelijk waren de monteurs eerder dan de bezorgers. Dus zij hebben toen contact opgenomen om er zeker van te zijn dat hij onderweg was, pas toen zijn ze gestart met de voorbereidende werkzaamheden. Na een uur werd de quatt geleverd en kondennze hem gelijk aansluiten.CPM schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 07:59:
Wat is jullie ervaring m.b.t. de bezorging van de Quatt? Hoeveel dagen van te voren neemt het logistieke bedrijf contact op? A.s. woensdag is de installatie maar ik heb nog niets gezien of gehoord.
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245
Ik kreeg donderdagavond een mailtje dat ze de volgende dag kwamen bezorgen. Stond ook dat het 3 pallets waren, maar uiteindelijk alles bij elkaar 1 pallet. Zondag erna is alles geinstalleerd.CPM schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 07:59:
[ Voor 3% gewijzigd door virtualJac op 14-10-2024 08:56 ]
there's no tweak without the tweaker
Het traject gaat zichzelf natuurlijk niet oplossen met een nieuw type warmtepomp. Als je er zelf niet blij mee bent hoe quatt het aanpakt dan kan je ook zelf vooraf een traject aan laten leggen. Helaas is dat wel meer overlast omdat er meerdere installatie momenten zijn. Als de overlast een belangrijke factor is, dan is alles in 1x door Quatt laten doen wel handiger.nairolf schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:45:
[...]
WAF heeft gewonnen vanwege zwaarwegende PTSS (figuurlijk, niet echt gelukkig) van afgelopen verbouwingen. Daar weegt geen argument tegenop, en zelfs al zou het dat wel doen, moet ik dat niet willen, om de goede lieve vrede te bewaren (lees: niet mijn kop van mn romp gebeten te krijgen bij iedere vraag). Ik leg me erbij neer en kijk over een paar jaar wel wat er dan op de markt is.
Hier was de installatie van de vorige klussen uitgelopen waardoor ze pas uren later begonnen en het tweede team echt heel laat kwam.
Ik heb vooraf de buren ingelicht, maar ik had de uitloop niet voorzien. Iets om mee te nemen als ze je laat in de middag inplannen.
Uiteindelijk waren ze na 5 uur eindelijk opgehoepeld (ook bij mij zat het tegen), maar achteraf gezien had ik beter kunnen regelen dat er verder niemand thuis was. Na de installatie merk je er niks meer van, dus als je weet hoe een stofzuiger werkt, dan kan je de WAF overlast echt minimaliseren.
Dat was inderdaad wel grote halen - snel thuis verhaal. Nu met wat meer toelichting:KaiWeger schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:26:
[...]
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Kun je het iets verder toelichten?
Alvast bedankt
Je klaagt over rendement van HP1, maar stuurt een screenshot van HP2.
Die momentopname van HP2 heb ik naar gekeken door die te vergelijken met mijn ~5000 momentopnames.
Als je het over rendement hebt, dan kijk ik naar de COP.
Ik heb bij mijn meetpunten gezien dat de COP van de Quatt vooral afhankelijk is van Tlift, maar dat dit sinds sep24 wel substantieel beter is dan in vorig stookseizoen.
Tlift is de warmte die de warmtepomp toevoegt vanuit de lucht naar het water.
Hij maakt het water (Ta) 38,18 graden (dat is best warm voor dit jaargetijde).
Dat doet hij met buitenlucht (Tb) van 4,75 graden.
Dan heb je dus op het moment van het screenshot een Tlift = Ta - Tb = 38 - 5 = ruim 33graden.
En je hebt een COP van hp2.power 3721 / hp2.powerinput 904 = COP 4,1
Dat vergelijk ik met mijn data. (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80295728).
Bij een Tlift van 33graden, zou ik vorig jaar een COP hebben gehad tussen 2,8 en 4,1.
Omdat je Tb < 6graden, staat waarschijnlijk onderplaatverwarming aan, dat verslechtert je COP. Dus moet ik vergelijken met een COP onderin die range.
Dan concludeer ik dat jouw COP van 4,1 prima is bij Tlift van 33graden.
Ik denk dat mijn Tlift dit stookseizoen (roze bolletjes in grafiek) door in zomer door Quatt doorgevoerde verbeteringen obv big data ook beter zal zijn dan de blauwe bolletjes van vorig seizoen.
Maar: Ta van 38graden is al best veel met deze buitentemperaturen. Draaiden de Quatts allebei?
Als je nu al 38graden nodig hebt om je huis warm te houden, dan heb je (net als ik) niet zoveel afgifte. Dus: je vloerverwarming is heel slecht ingesteld of je radiatoren zijn relatief tot je huis/isolatie klein of staan teveel dicht.
aanvulling: als je je afgifte verbetert, kun je met lagre Ta meer naar links opschuiven in grafiek = betere COP.
Hoop dat dit helpt en geef anders even aan waar ik je kwijtraak.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
wil je integratie met Home Wizzard dan heb je in principe twee mogelijkheden.CPM schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 18:34:
[...]
Deze afbeeldingen zijn volgens mij vaker voorbij gekomen, maar je meet de Quatt via een HomeWizard smartplug toch?
welke je kiest is mede afhankelijk van hoe je de Quatt hebt aangesloten, de Quatt zelf heeft echter geen (nog niet) integratie met Home wizzard. Quatt zou dit natuurlijk wel via een API kunnen ontwikkelen, en op de zelfde manier als dat ook bij diverse zonnepanelen omvormers gebeurt.
optie 1: Quatt aangesloten via de bekende stekker in de WCD, dan gebruik je een HW smartplug. (gebruik hiervoor het beste de 16A versie), dit werkt overigens alleen bij een Quatt, een Quatt duo is in principe direct in de meterkast aangesloten. .
optie 2: Quatt is direct aangesloten via de groepenkast, dan heb je de speciale kWh meter (1-Fase) van HW nodig die je dan ook naast de groep in de groepenkast moet laten monteren.
:strip_exif()/f/image/XcrB8VqXviIjmW69tItwM3T6.jpg?f=fotoalbum_large)
hou echter in beide gevallen rekening mee dat je met zowel de smartplug als ook de kWh meter de warmtepomp niet mag schakelen (wat beide wel kunnen) omdat de Quatt niet zo maar van spanning gehaald mag worden.
eea staat overigens ook in de TS vermeld.
volgens mij gaat de netbeheerder pas corrigeren na een volledig jaar, dus waarschijnlijk moet je eerst duidelijk één heel jaar onder die 500 m3 zitten voordat je naar het goedkopere tarief gaat, hou dat wel in de gaten want men wil dit wel eens vergeten.okijokii schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:30:
[...]
Met een (mijn) verbruik van 131 m3 is het lastig corrigeren naar iets boven de 500 m3. Ben benieuwd wat er dan volgens jouw bericht gaat gebeuren 👍🏻
Toen ze wegwaren zag ik dat de pompschakelaar er tussenuit was, de pomp teruggeschroefd was naar standje 1 en dat de thermostaatknop op de aanvoer van de vloerverwarming volledig opengedraaid was.
Is dit allemaal benodigd voor de Quatt? Kon niets echt iets vinden in de documentatie en ik kan het voor mezelf niet helemaal onderbouwen. Iemand waarbij dit ook gebeurd is en/of die dit teruggedraaid hebben?
Aanvulling: De 'warm water' tab in de Tado app. Is dit nou de temperatuur van het tapwater wat je hiermee instelt? Of een bepaalde warmhoud functie? Deze is standaard namelijk getimed 's nachts uit en overdag aan.
[ Voor 14% gewijzigd door virtualJac op 14-10-2024 10:55 ]
vreemd, bij mij is dit niet gebeurd, en iets veranderen aan een installatie zonder toestemming lijkt me ook niet oke.virtualJac schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:44:
Afgelopen week is bij mij ook een Quatt geinstalleerd met een Tado V3 thermostaat en ik had al een vrij nieuwe Intergas kombi comfort 36/30. De monteur willde even mijn vloerverwarmingsunit zien en ik dacht dat hij hier alleen even naar gekeken had.
Toen ze wegwaren zag ik dat de pompschakelaar er tussenuit was, de pomp teruggeschroefd was naar standje 1 en dat de thermostaatknop op de aanvoer van de vloerverwarming volledig opengedraaid was.
Is dit allemaal benodigd voor de Quatt? Kon niets echt iets vinden in de documentatie en ik kan het voor mezelf niet helemaal onderbouwen. Iemand waarbij dit ook gebeurd is en/of die dit teruggedraaid hebben?
Aanvulling: De 'warm water' tab in de Tado app. Is dit nou de temperatuur van het tapwater wat je hiermee instelt? Of een bepaalde warmhoud functie? Deze is standaard namelijk getimed 's nachts uit en overdag aan.
Maandag de 21e komen ze bij ons installeren en ik kreeg vandaag een mail van Vos Logistics dat de spullen vrijdag a.s. worden geleverd.
Ik ben nieuwsgierig hoe groot de afstand tussen die twee huizen is. En als je een decibel meter gebruikt, is dat dan een echte meter of een app. op je telefoon?W13k3 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 22:24:
[...]
Ik zou dit toch niet te serieus nemen en echt van je WPAC berekening uitgaan.
De plaatsing maakt enorm uit.
Het grint is dichter bij de camera en lopen op grint is ook een bijzonder luid geluid. De duo staat helemaal vrij.
Ik heb ook een filmpje (of eigenlijk audio want te donker) van de enkele Quatt die hier in de steeg tussen twee huizen hangt en dat is echt een stuk luider. Je hoort hem op het filmpje zowel binnen als buiten goed en dat is dan in een gewone run op silent...
In dit geval als gevolg van ongunstige reflecties en een te korte afstand.
Ook de decibel meter komt te hoog uit
Dus: in dit geval geldt niet meten is weten maar berekenen is weten. Echt bespaar je de ellende van een niet geschikte plaatsing.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Dit is helemaal duidelijk, bedankt voor de uitgeschreven uitleg. Over HP2 ben ik inderdaad best tevreden. Is vooral HP1 die onder zelfde condities echt vele malen slechter presteert. Hier heb ik ook een ticket bij Quatt over open staan. Hopen dat die wat meer duidelijkheid kunnen geven. De HP1 draait met maximaal COP3 ook met hogere buitentemperatuur dus vandaar het ticket.SBL schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:27:
[...]
Dat was inderdaad wel grote halen - snel thuis verhaal. Nu met wat meer toelichting:
Je klaagt over rendement van HP1, maar stuurt een screenshot van HP2.
Die momentopname van HP2 heb ik naar gekeken door die te vergelijken met mijn ~5000 momentopnames.
Als je het over rendement hebt, dan kijk ik naar de COP.
Ik heb bij mijn meetpunten gezien dat de COP van de Quatt vooral afhankelijk is van Tlift, maar dat dit sinds sep24 wel substantieel beter is dan in vorig stookseizoen.
Tlift is de warmte die de warmtepomp toevoegt vanuit de lucht naar het water.
Hij maakt het water (Ta) 38,18 graden (dat is best warm voor dit jaargetijde).
Dat doet hij met buitenlucht (Tb) van 4,75 graden.
Dan heb je dus op het moment van het screenshot een Tlift = Ta - Tb = 38 - 5 = ruim 33graden.
En je hebt een COP van hp2.power 3721 / hp2.powerinput 904 = COP 4,1
Dat vergelijk ik met mijn data. (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80295728).
Bij een Tlift van 33graden, zou ik vorig jaar een COP hebben gehad tussen 2,8 en 4,1.
Omdat je Tb < 6graden, staat waarschijnlijk onderplaatverwarming aan, dat verslechtert je COP. Dus moet ik vergelijken met een COP onderin die range.
Dan concludeer ik dat jouw COP van 4,1 prima is bij Tlift van 33graden.
Ik denk dat mijn Tlift dit stookseizoen (roze bolletjes in grafiek) door in zomer door Quatt doorgevoerde verbeteringen obv big data ook beter zal zijn dan de blauwe bolletjes van vorig seizoen.
Maar: Ta van 38graden is al best veel met deze buitentemperaturen. Draaiden de Quatts allebei?
Als je nu al 38graden nodig hebt om je huis warm te houden, dan heb je (net als ik) niet zoveel afgifte. Dus: je vloerverwarming is heel slecht ingesteld of je radiatoren zijn relatief tot je huis/isolatie klein of staan teveel dicht.
aanvulling: als je je afgifte verbetert, kun je met lagre Ta meer naar links opschuiven in grafiek = betere COP.
Hoop dat dit helpt en geef anders even aan waar ik je kwijtraak.
[/quote]
Ik heb recent een link geplaatst ( in een bla bla verhaal) waar inderdaad in staat dat als het moet, Quatt het verschil in subsidie van ongeveer €700 uit eigen zak gaat aanvullen. In het algemeen staat er dat de branche in zwaar weer terecht komt. Ik zit nu op mijn telefoon en kan die link die ik denk ik afgelopen vrijdag of zaterdag heb geplaatst nu niet zo snel terug vinden, maar een van de oprichters van Quatt was daarin dus aan het woord.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Deze https://www.ad.nl/economi...-hun-slag-slaan~aed9245c/WAF1 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:32:
Kennelijk garandeert Quatt het hoge subsidiebedrag van €2775,- per module als je vóór 31 Oktober het bestelproces in gang zet.
[/quote]
Ik heb recent een link geplaatst ( in een bla bla verhaal) waar inderdaad in staat dat als het moet, Quatt het verschil in subsidie van ongeveer €700 uit eigen zak gaat aanvullen. In het algemeen staat er dat de branche in zwaar weer terecht komt. Ik zit nu op mijn telefoon en kan die link die ik denk ik afgelopen vrijdag of zaterdag heb geplaatst nu niet zo snel terug vinden, maar een van de oprichters van Quatt was daarin dus aan het woord.
Directeur Marijn Flipse van warmtepompbedrijf Quatt heeft momenteel geen klagen, maar ziet de bui al hangen. Hij zegt tot eind dit jaar bijna vol te zitten met opdrachten. ,,We installeren nu bijna duizend warmtepompen per maand; ongeveer een verdubbeling. We merken paniek en onrust bij nieuwe klanten. Lukt de installatie en dus de subsidie nog dit jaar? Mensen willen nu hun slag slaan. Daarom garanderen wij de subsidie. Als er geen overgangsregeling komt, dan kost dat het bedrijf 700 euro per warmtepomp. Maar als we dit niet doen, dan zitten in het eerste kwartaal van 2025 mijn installateurs op de bank’’, zegt Flipse.
Het zou automatisch moeten gaan, maar je kunt het beter even checken of het ook zo is.okijokii schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:22:
[...]
Gaat dit automatisch? Of moet dat aangevraagd worden?
Een kwart minder dan vorig jaar, maar wel 1000 per maand?
In een ander artikel van eind september las ik dat ze een totaal van 8500 warmtepompen hebben geïnstalleerd.
Het compute allemaal niet zo
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Vos Logistics belde netjes terug +1.
Quatt wist alleen te melden: "komt goed".
Verbeterpunten voor Quatt:
- zorg ervoor dat een klant niet achter zijn spullen aan hoeft. En als je dat dan toch wel moet meld dan ook even een telefoonnummer in de mail van Vos Logistics.
- Quatt klantenservice telefoon nummer aanklikken via mobiele browser geeft dit nummer: 31851300622.
Dat gaat niet werken op een Android en je krijgt dan: Dit nummer is niet in gebruik.
Hij wordt hier wel aangeraden en het zal natuurlijk altijd beter zijn om er wel een te hebben in plaats van geen. Toen ik hem liet plaatsen bood Quatt er zelf nog geen aan en ik heb er zelf ook bewust geen aangeschaft en maar gewoon de gok genomen dat het zonder ook goed gaat.Dreadnought schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 14:37:
Quatt raadt me aan geen vuilfilter te laten plaatsen, dat zou niet nodig moeten zijn. Indien ik het wel zou willen dan kost me dat een paar honderd extra. Hoe zien de Tweakers dit?
Nu heb ik wel een huis gebouwd in deze eeuw, als ik een ouder huis/installatie had gehad was de overweging wellicht anders geweest.
Wat mij betreft een “ut-nut” verhaal.Dreadnought schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 14:37:
Quatt raadt me aan geen vuilfilter te laten plaatsen, dat zou niet nodig moeten zijn. Indien ik het wel zou willen dan kost me dat een paar honderd extra. Hoe zien de Tweakers dit?
Mijn vader had geen vuil filter. Mijn vorige huis had geen vuil filter. Mijn huidige huis heeft geen vuil filter. Kortom.. 50 onafgebroken jaren zonder vuil filter en nooit een probleem.
Daar tegenover staat: leidingen en radiator zijn echt wel van ijzer (nu minder dan vroeger trouwens) dus roest deeltjes kunnen er echt wel in komen. En die kunnen de pomp echt wel beschadigen.
Er zullen heel veel plussen en minnen zijn, maar hier komt het bottom line wat mij betreft op neer.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Quatt gaf bij mij aan dat het niet nodig is, maar dat het wel gedaan kan worden. Op mijn verzoek wordt die nu wel geïnstalleerd (kost € 210, Flamcovent cleansmart filter staat op de offerte). Wellicht overbodig, maar het kan een hoop ellende schelen.Dreadnought schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 14:37:
Edit: het betreft hier inderdaad de lucht en vuilfilter.
[ Voor 5% gewijzigd door mrunknown223 op 15-10-2024 10:10 ]
dat is een mooie marge dat Quatt erop maakt dan als echt de filter is (kale prijs 98 euro bij CVtotaal, 150 euro voor de combi vuilfilter+microbelontluchter)mrunknown223 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:23:
[...]
Quatt gaf bij mij aan dat het niet nodig is, maar dat het wel gedaan kan worden. Op mijn verzoek wordt die nu wel geïnstalleerd (kost € 210, Flamcovent cleansmart filter staat op de offerte). Wellicht overbodig, maar het kan een hoop ellende schelen.
los kopen en een paar gevulde koeken voor installateurs en je krijgt het ook geinstalleerd (dat is mijn ervaring)
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Nog mooier een plot van die signalen. Achtergrond: ben een DIY thermostaat aan het ontwikkelen die doet wat ik wil
NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.
@Dreadnought zie de TS daar staat een heel verhaal over een vuilfilter.Stefannn schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:17:
[...]
Wat mij betreft een “ut-nut” verhaal.
Mijn vader had geen vuil filter. Mijn vorige huis had geen vuil filter. Mijn huidige huis heeft geen vuil filter. Kortom.. 50 onafgebroken jaren zonder vuil filter en nooit een probleem.
Daar tegenover staat: leidingen en radiator zijn echt wel van ijzer (nu minder dan vroeger trouwens) dus roest deeltjes kunnen er echt wel in komen. En die kunnen de pomp echt wel beschadigen.
Er zullen heel veel plussen en minnen zijn, maar hier komt het bottom line wat mij betreft op neer.
Bijna elke A-merk warmtepomp steld deze verplicht of maakt gewoon onderdeel van het systeem. Bij mn de low-cost warmtepompen, waar elk extra kosten zo veel worden vermeden zie je het dus niet. logisch.
@Stefannn een CV pomp, zeker een oude is niet te vergelijken met een nieuwe type pomp uit een warmtepomp, ook de nieuwe typen CV pompen zijn veel gevoeliger voor vuil. In vakiliteratuur is daar meer dan voldoende over te vinden.
In elk CV systeem zit echter vuil, afkomstig van leidingen (roest) maar ook vanuit de ketel zelf.
Nu wil je dat natuurlijk niet in je pomp (duur onderdeel van de warmtepomp) maar zeker ook niet in je warmtewisselaar hebben.
Als ik kijk hoeveel vuil er per jaar uit de filter komt ben ik tenminste blij dat ik (ik had deze al bij mijn huidige CV) deze heb.
en ja het zijn extra kosten, maar als je daardoor de levensduur van de warmtepomp kunt verlengen, want een mogelijk defect zal zker pas na de 2 jaar gebeuren, dus uit Quatt zicht ligt het risico dus geheel bij de gebruiker.
dus onder de streep denk ik dat de investering van een vuilfilter geen weggegooit geld is, ik kan het iedereen gewoon wel adviseren.
[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 14-10-2024 16:51 ]
pas na 2 jaar minder dan 500 kuub verbruik toch?MacD007 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:39:
[...]
Het zou automatisch moeten gaan, maar je kunt het beter even checken of het ook zo is.
is afhankelijk van je netbeheerder, bij de meeste willen het eerst één jaar zien dat je echt duidelijk onder die 500m3 gaat komen, soms kan het ook wel 2 jaar zijn. het beste vraag het even na bij je netbeheerder.KVS138 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:37:
[...]
pas na 2 jaar minder dan 500 kuub verbruik toch?
Ik ben erg benieuwd of deze combinatie (goed) werkt. Begin november zal bij ons ook een Quatt Duo komen icm de i36ec. Ik had daarvoor alvast een Tado X gekocht omdat ik nog de ONE thermostaat heb hangen. De klantenservice geeft nu alleen aan dat ik de V3 moet hebben en niet de X. Heb jij de boel al aan de praat gekregen?HGBMason schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:50:
[...]
Tado mailt mij dat vervanging van V3 door X geen problemen zal opleveren in mijn situatie (Atag i36ec, Quatt Duo en Tado V3, voorlopig on/off omdat Quatt niet OT met i36ec kan communiceren).
Ik installeer X een dezer dagen. Als het niet lukt gaat alles terug!
Goede vragen.WAF1 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:11:
[...]
Ik ben nieuwsgierig hoe groot de afstand tussen die twee huizen is. En als je een decibel meter gebruikt, is dat dan een echte meter of een app. op je telefoon?
De afstand is 3,5 meter van gevel tot gevel. Daar zit de quatt dan tussen, vrijwel tegenover een raam, maar ook de halfsteens gevel en het dak laten geluid door. Bij het raam hoor je vooral de ventilator, in de rest van het huis de compressor.
Zelf gemeten met verschillende telefoon appstore, waarvan 1 gekalibreerd, voor wat het waard is (weinig).
Voor de omgevingsdienst met hun professionele apparatuur ook ingewikkeld, vanwege de correctie voor reflecties. De inschatting was dat de situatie zeer onwenselijk is.
Tot professionele metingen is het gelukkig niet gekomen nu er een oplossing lijkt te komen met een verplaatsingsvoorstel.
Een interessante berekening die ik nog niet 100 % kan volgen. Maar ik merk wel dat ik net iets anders denk. In theorie kijk ik hoeveel gas in euro's in kan vervangen voor stroom in euro's. De verwachte SCOP/Spf-waarde speelt daarbij een rol. Het is mij niet meteen duidelijk, maar wel te bereken, van welke waarde jij uit gaat, als je het gas in dit voorbeeld, vervangt door 1700 kWh stroom.MacD007 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:13:
[...]
ik vrees dat je een rekenfout maakt.
stel nu is je huidig gasverbruik 750 m3.
door Quatt zul je dat met 80% kunnen verlagen, dit is dus 600 m3, hou je aan gasverbruik dus 150m3 over, gezien je echter veelal 150m3 alleen voor SWW nodig hebt, zou ik je resterend verbruik naar 200m3 per jaar verhogen.
hierdoor betaal je 1) dus slechts 200 * 1,3 (even aan aanname) = 260 euro + leveringskosten gas energieboer 105 euro (afgerond) + 165 euro netbeheerkosten = 520 euro.
Dat is dus afgerond 650 euro minder per jaar; vraag je dus nog voor de 14 (morgen dus een offerte cq adviesgesprek aan krijg je nog de oude prijs en krijg je ook nog de oude subsidie (zie Quatt site) betaal je dus onder de streep (incl de subsidie van nu nog 700 euro meer) 2.999 euro, die heb je dus binnen 4,6 jaar terugverdiend. op zich dus geen slechte zaak lijkt me en zeker geen 12 jaar.
Maar zelfs na de prijsverhoging met de huidige subsidie zou dit ook maar slechts 5 jaar zijn.
uiteraard moet je dit zelf weten, maar gezien de verwachte levensduur van circa 15 jaar van een warmtepomp en de kans dat gas prijzen alleen maar in de toekomst gaan stijgen zou het voordeel alleen maar hoger kunnen worden.
Wat in deze berekening echter niet is meegenomen zijn de extra stroomkosten van circa 1.700 kWh op jaarbasis, (met 25ct/kWh) is dat dus wel circa 425 euro.
neem je die mee omdat je geen zonnepanelen hebt waarmee je dit kunt salderen kom je dus wel iets anders uit. dus nog maar slechts 230 euro besparing. In jou berekening heb je het stroomverbruik echter ook niet meegerekend.
overigens mijn eigen ervaring was mijn eigen gasverbruik van ruim 1.000 m3 naar slechts 160 m3 gegaan. ik heb vorig jaar dus 840 m3 gas met mijn Quatt bespaart.de ik heb nu nog gratis stroom uit mijn PV, mijn Quatt is eigenlijk al volledig betaald met deze winter (minder dan 2 jaar ROI).
Puur op besparing van de kosten wil ik dus mijn terugverdien tijd berekenen. Wat ik evt. bespaar door de salderingsregeling en wat ik zelf meteen aan stroom verbruik, dat reken ik toe aan de zonnepanelen want ook die wil ik terugverdienen. Je kan je die besparing niet bij beide opgeven. Dit kan evt. wel als je al je zonnepanelen hebt terugverdiend. Maar in mijn persoonlijke situatie is dat dus niet zo en dan ga ik het ook niet zo bereken en dat doet Quatt zelf ook niet.
Wel destijds de knoop door gehakt om toch een wp te nemen is omdat ik een overschot aan zonnepanelen heb liggen en ik wil zoveel mogelijk van mijn eigen stroom gebruiken maken. Maar op mijn manier gerekend verwacht ik wel degelijk dat ik boven de 5 jaar uitkom met mijn terugverdientijd. Dan heb ik ook geen rekening mee gehouden dat ik ondertussen ook hr++ glas in heb gezet. Ik aanvaard dat ik niet alles ga terug verdienen maar ik heb dan wel belangrijke stappen in de verduurzaming gezet. En belangrijker het maakt het huis ook comfortabeler. En als ik mijn huis verkoop dan zie ik een deel van de investering terug.
In deze fase wil ik vooral kunnen testen hoe geschikt is een wp voor mijn huis, welke maatregelen moet ik nog nemen om ooit gasloos te gaan. Ik verwacht over 10 jaar stillere en slimmere pompen en als het meezit is de huidige Quat dan terugverdiend.
.
sorry, een echte meting heb je dus een klasse 1 meter nodig, die kost meer dan een dure iphone (denk maar ruim 2.500+ euro).WAF1 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:11:
[...]
Ik ben nieuwsgierig hoe groot de afstand tussen die twee huizen is. En als je een decibel meter gebruikt, is dat dan een echte meter of een app. op je telefoon?
Dan moet je ook nog het heel zaakje op vol vermogen zetten, dus niet echt een normale situatie.
Zoals @W13k3 ook al aangeeft, kun je veel handiger uitgaan wat de WPAC berekening aangeeft, via extra meetpunten kun je dus ook binnen je eigen grenzen een geluidswaarde berekenen.
Mooi linkje.
Dat gaat dus even een eindsprint worden en met die 200 euro prijsverhoging de compensatie voor installaties in januari 2025 kostendekkend krijgen.
En dan maar hopen dat mensen nog een warmtepomp willen met een 700 euro hogere kostprijs. Dat maakt de terugverdientijd voor veel kleinere woningen een stuk langer.
Volgens mij moeten ze bij de overheid nog maar eens goed nadenken of ze de hybride warmtepomp op deze manier de nek om willen draaien.
Mooi dat ik je kan helpen!Star65 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:59:
[...]
Thanks voor je uitgebreide en vooral nuttige reactie. Slim verwarmen met de Evo heb ik nog niet geprobeerd, ga ik doen. En waarschijnlijk ga ik deze winter nog met de Evo Home werken, voorlopig nog geen overstap.
Nog een kleine tip: als je Optimum start” aan zet staan zal Evohome vrijwel zeker de volgende dag te laat zijn met op temperatuur zijn. Onderdruk dan de neiging om iets aan te passen aan het schema of temperaturen. Het kan tussen de 4 tot 7 dagen duren voor hij slim is.
(Ik zit nu ook in die fase, van ongeveer half april tot week geleden stond Evohome op ‘afwezig’. Na zo’n lange periode uit is Optimum start weer dom en met veel zon valt er weinig te leren door de thermostaat).
Dat interesseert deze regering helemaal niets, hun is het alleen om de kosten van de subsidie te doen, zelfs maar een seconde vooruit kijken is er bij deze lui helemaal er niet bij, ze kijken het liefst 80 jaar terug.netappie schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:04:
[...]
Mooi linkje.
Dat gaat dus even een eindsprint worden en met die 200 euro prijsverhoging de compensatie voor installaties in januari 2025 kostendekkend krijgen.
En dan maar hopen dat mensen nog een warmtepomp willen met een 700 euro hogere kostprijs. Dat maakt de terugverdientijd voor veel kleinere woningen een stuk langer.
Volgens mij moeten ze bij de overheid nog maar eens goed nadenken of ze de hybride warmtepomp op deze manier de nek om willen draaien.
ik heb de X geinstalleerd, lijkt opzich goed te gaan, echter gaat de pomp na het opstarten soms al na een half uur uit en gaat dan een half uur tot een uur later weer aan en maakt dan wel een lange run van 5-6 uur.EnergyExplorer schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:50:
[...]
Ik ben erg benieuwd of deze combinatie (goed) werkt. Begin november zal bij ons ook een Quatt Duo komen icm de i36ec. Ik had daarvoor alvast een Tado X gekocht omdat ik nog de ONE thermostaat heb hangen. De klantenservice geeft nu alleen aan dat ik de V3 moet hebben en niet de X. Heb jij de boel al aan de praat gekregen?
Dit gebeurd ook als de actuele temp lager is dan de gevraagde (zij het maar heel weinig omdat de x per 0,1 geprogrammeerd kan worden.
Zie plaatje, een plot zou ik vanavond kunnen maken met Home Assistant mocht je die nodig hebben.Freeckje schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:36:
Evohome: zou iemand met een evohome systeem kunnen aangeven welke opentherm signalen aan de CiC worden doorgegeven? (Dus zichtbaar in de json-data onder kopje "thermostat").
Nog mooier een plot van die signalen. Achtergrond: ben een DIY thermostaat aan het ontwikkelen die doet wat ik wil.
:strip_exif()/f/image/PVZFbrAOEbxOUe3e4PPqUNN9.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij mij hebben ze dit niet gedaan en zeker zonder communicatie vreemd. Ik snap inhoudelijk het wel voor mijn situatie:virtualJac schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:44:
Afgelopen week is bij mij ook een Quatt geinstalleerd met een Tado V3 thermostaat en ik had al een vrij nieuwe Intergas kombi comfort 36/30. De monteur willde even mijn vloerverwarmingsunit zien en ik dacht dat hij hier alleen even naar gekeken had.
Ik heb een klein stukje vloerverwarming en pas afgelopen zaterdag na een eerste koude nacht moest de Quatt wat doen. Help, de vloerverwarming deed niet mee!
Mijn pompschakelaar heeft een temperatuurvoeler die de schakelaar aan zet boven de ±30 ºC. De Quatt leverde rond de 26 ºC.
Geen instellingsmogelijkheden op mijn pompschakelaar dus die er tussenuit.
Misschien was dit ook aan de hand bij jou.
Nu ga ik er een slimme stekker tussen zetten met een schema in Home Assistant die functioneel als volgt moet werken:
- Als Quatt control mode 1,2,3 dan pomp aan. Zodra Quatt control mode weer 0 is dan de pomp nog kwartier aan en daarna uit (nog uitzoeken wat een optimale nalooptijd is).
- Als Quatt control mode 0 is en het is 03:00 uur dan de pomp 5 minuten aan. (Er zeker van zijn dat de pomp elke dag even loopt).
Mijn vv pomp gebruikt ongeveer 50 W dus iets slims ermee doen verdient zichzelf snel terug.
Ik heb een duo staan en hoor de compressor niet als ze op volvermogen draaien (65+) maar als die van je buurman overlast veroorzaakt is het of A een hele nare samenloop van omstandigheden en resonanties of B ( en ik denk dat dat het is ) een slecht werkende Quatt.W13k3 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:57:
[...]
Goede vragen.
De afstand is 3,5 meter van gevel tot gevel. Daar zit de quatt dan tussen, vrijwel tegenover een raam, maar ook de halfsteens gevel en het dak laten geluid door. Bij het raam hoor je vooral de ventilator, in de rest van het huis de compressor.
Zelf gemeten met verschillende telefoon appstore, waarvan 1 gekalibreerd, voor wat het waard is (weinig).
Voor de omgevingsdienst met hun professionele apparatuur ook ingewikkeld, vanwege de correctie voor reflecties. De inschatting was dat de situatie zeer onwenselijk is.
Tot professionele metingen is het gelukkig niet gekomen nu er een oplossing lijkt te komen met een verplaatsingsvoorstel.
Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant
Ik vermoed dat deze aanpassing wel van de ambtenaren komt. Die kunnen ons kabinet hopelijk de gevolgen van alleen nog maar grote full electric warmtepompen uitleggen.MacD007 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:26:
[...]
Dat interesseert deze regering helemaal niets, hun is het alleen om de kosten van de subsidie te doen, zelfs maar een seconde vooruit kijken is er bij deze lui helemaal er niet bij, ze kijken het liefst 80 jaar terug.
Netbeheerders smeken nu al om vooral maar een hybride warmtepomp te nemen omdat ze het werk niet aan kunnen.
Gooi daar nog even een miljoen gasleidingen uitgraven en meters verwijderen bovenop en warmtepompen die 16A slurpen omdat een grotere warmtepomp nemen "voordeliger" is dan isoleren....
Methodiek is geüniformeerd:MacD007 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:40:
[...]
is afhankelijk van je netbeheerder, bij de meeste willen het eerst één jaar zien dat je echt duidelijk onder die 500m3 gaat komen, soms kan het ook wel 2 jaar zijn. het beste vraag het even na bij je netbeheerder.
De netbeheerder berekent uw standaard jaarverbruik iedere keer opnieuw als deze situaties zich voordoen:
- de leverancier gebruikt uw meterstand voor uw jaarfactuur of eindfactuur, en
- de meterstanden van het laatste standaard jaarverbruik zijn minstens 300 dagen oud, en
- januari en februari zitten in die periode van minstens 300 dagen.
https://www.consuwijzer.n...ttarief#capaciteitstarief
[ Voor 10% gewijzigd door mrdop op 14-10-2024 19:11 ]
Status:oeps schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:47:
[...]
Bij mij hebben ze dit niet gedaan en zeker zonder communicatie vreemd. Ik snap inhoudelijk het wel voor mijn situatie:
Ik heb een klein stukje vloerverwarming en pas afgelopen zaterdag na een eerste koude nacht moest de Quatt wat doen. Help, de vloerverwarming deed niet mee!
Mijn pompschakelaar heeft een temperatuurvoeler die de schakelaar aan zet boven de ±30 ºC. De Quatt leverde rond de 26 ºC.
Geen instellingsmogelijkheden op mijn pompschakelaar dus die er tussenuit.
Misschien was dit ook aan de hand bij jou.
Nu ga ik er een slimme stekker tussen zetten met een schema in Home Assistant die functioneel als volgt moet werken:(ik ben hier nog mee aan het klooien, werkt nog niet helemaal maar is hier offtopic).
- Als Quatt control mode 1,2,3 dan pomp aan. Zodra Quatt control mode weer 0 is dan de pomp nog kwartier aan en daarna uit (nog uitzoeken wat een optimale nalooptijd is).
- Als Quatt control mode 0 is en het is 03:00 uur dan de pomp 5 minuten aan. (Er zeker van zijn dat de pomp elke dag even loopt).
Mijn vv pomp gebruikt ongeveer 50 W dus iets slims ermee doen verdient zichzelf snel terug.
- Wanneer QSCM wijzigt in welke status dan ook.
Doe dan:
- Voorwaardelijke actie. Indien QSCM is (boven) -0.1 en lager dan (onder) 1 = Pomp Uit
- Voorwaardelijke actie. Indien QSCM is hoger dan (boven) 0 = Pomp Aan
Bij uit kun je nog een vertraging toevoegen van 5 minuten. 15 is wel erg lang.
Momenteel lijkt het alsof mijn Quatt vastgelopen is vanmorgen. De app zegt ‘alles werkt’ maar er is geen update meer geweest sinds 2u ‘s nachts en alle leidingen voelen ‘koud’. Opnieuw inloggen maakt geen verschil. App rebooten ook niet.
[ Voor 103% gewijzigd door virtualJac op 14-10-2024 20:06 ]
Hoe lees jij de Evohome uit vanuit HA?Star65 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:34:
[...]
Zie plaatje, een plot zou ik vanavond kunnen maken met Home Assistant mocht je die nodig hebben.
[Afbeelding]
Indien te offtopic maar verder in https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2214480 (Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica).
Uitlezen van Evohome is voor mij de enige reden dat ik nog Domoticz heb draaien met een HGI80 (USB adapter die naar het draadloze verkeer luistert van de Evohome thermostaat).
Voor een zelfbouwthermostaat is belangrijk om te weten dat de CiC de ingestelde kamertemperatuur NIET doorkrijgt van Evohome en dat Quatt werkt met de gevraagde watertemperatuur. Mogelijk is Opentherm niet geschikt voor een multizone systeem.Freeckje schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:36:
Evohome: zou iemand met een evohome systeem kunnen aangeven welke opentherm signalen aan de CiC worden doorgegeven?
Die lees ik niet uit. Ik heb de vraag van Freeckje geïnterpreteerd dat hij de JSON data van een Quatt wilde die gekoppeld is aan Evo Home. En de Quatt lees ik wel uit in HA.
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.