Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:55
Star65 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:34:
[...]

Zie plaatje, een plot zou ik vanavond kunnen maken met Home Assistant mocht je die nodig hebben
Dat zou heel verhelderend zijn!
Volgens @oeps, en ik veronderstelde dat ook, zou het thermostaat setpoint niet aanwezig hoeven te zijn in de data om evohome icm de CiC op watertemp te laten regelen.

Doe je nog wat met het thermostaat setpoint?
Je regelt meerdere kamers?

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:41
virtualJac schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 19:44:
Heeft iemand een voorbeeld van zo’n Tado schema oplopend en aflopend? Edit: nvm. Met wat anders zoeken in het topic kwam ik voorbeelden tegen.

Momenteel lijkt het alsof mijn Quatt vastgelopen is vanmorgen. De app zegt ‘alles werkt’ maar er is geen update meer geweest sinds 2u ‘s nachts en alle leidingen voelen ‘koud’. Opnieuw inloggen maakt geen verschil. App rebooten ook niet.
Maak de CiC even stroomloos, doet soms wonderen.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
Star65 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:43:
[...]

Die lees ik niet uit. Ik heb de vraag van Freeckje geïnterpreteerd dat hij de JSON data van een Quatt wilde die gekoppeld is aan Evo Home. En de Quatt lees ik wel uit in HA.
Ik veronderstelde dat evohome via opentherm met de Quat cq CiC communieert. Weet ik niet zeker.
Mijn DIY TS communiceert via opentherm met de CiC. En gebruik de internet-communicatie met de CiC voor het uitlezen van de json-data.

[ Voor 11% gewijzigd door Freeckje op 14-10-2024 21:02 ]

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wocko
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-09 10:48
oeps schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:47:
[...]

Mijn pompschakelaar heeft een temperatuurvoeler die de schakelaar aan zet boven de ±30 ºC. De Quatt leverde rond de 26 ºC.
Geen instellingsmogelijkheden op mijn pompschakelaar dus die er tussenuit.
Misschien was dit ook aan de hand bij jou.

Mijn vv pomp gebruikt ongeveer 50 W dus iets slims ermee doen verdient zichzelf snel terug.
Ik heb een 'Eco Pump Switch', kun je ook overwegen. Die heeft een losse voeler en de schakeltemperatuur kun je zelf instellen (tot ver onder 20 graden). Draait ook eens per 24 uur. Kost paar tientjes op internet. Nadraaitijd weet ik zo niet.

Deze optie is iets simpeler dan je HA oplossing en loop je niet het risico dat HA mogelijk een keer niet meewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 12:21
Freeckje schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:54:
[...]

Ik veronderstelde dat evohome via opentherm met de Quat cq CiC communieert. Weet ik niet zeker.
Mijn DIY TS communiceert via opentherm met de CiC. En gebruik de internet-communicatie met de CiC voor het uitlezen van de json-data.
Klopt Evohome communiceert via OT met de CIC. Temp setpoint en room temp zijn altijd 20 graden.
Thermostaat control setpoint varieert. Ik hoop dat je daar wat mee kunt, denk dat een plot weinig toegevoegde waarde heeft in dit geval. Ik heb inderdaad een multizone regeling (5 zones. 2 * vvw met Danfoss klep, 1 *
2 radiotoren met Danfoss klep en dan nog 2 * thermostaatklep op radiator)

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
Star65 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 21:16:
[...]

Klopt Evohome communiceert via OT met de CIC. Temp setpoint en room temp zijn altijd 20 graden.
Thermostaat control setpoint varieert. Ik hoop dat je daar wat mee kunt, denk dat een plot weinig toegevoegde waarde heeft in dit geval. Ik heb inderdaad een multizone regeling (5 zones. 2 * vvw met Danfoss klep, 1 *
2 radiotoren met Danfoss klep en dan nog 2 * thermostaatklep op radiator)
Bedankt. Plot heeft inderdaad geen tgw.
Wat de functie van "Temp setpoint en room temp" dan is, is mij niet duidelijk. Uit een eerdere post had ik begrepen dat wanneer Quatt een "Temp setpoint en room temp" in de CiC-data aantroffen, dat ze dan de regeling van de CiC weer terugzetten op kamertemp-regeling. Blijkbaar bij jou niet ;) .
Doet het "controlSetpoint" ook niets?
PS, moest zijn: "Doet het otftChEnabled ook niets?" 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Freeckje op 14-10-2024 22:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 10:13
Gerardwaz schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:52:
[...]

Maak de CiC even stroomloos, doet soms wonderen.
Heb een internetkabel aangebracht ipv wifi en het probleem schijnt verholpen te zijn. Ondanks dat hij aangaf ‘alles werkt’ met de wifi verbinding.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wocko
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-09 10:48
netappie schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:53:
[...]

Ik vermoed dat deze aanpassing wel van de ambtenaren komt. Die kunnen ons kabinet hopelijk de gevolgen van alleen nog maar grote full electric warmtepompen uitleggen.

Netbeheerders smeken nu al om vooral maar een hybride warmtepomp te nemen omdat ze het werk niet aan kunnen.

Gooi daar nog even een miljoen gasleidingen uitgraven en meters verwijderen bovenop en warmtepompen die 16A slurpen omdat een grotere warmtepomp nemen "voordeliger" is dan isoleren....
Ik hoor dit argument vaker, zelfs dat nieuwbouwwoningen in Utrecht om die reden met hybride worden uitgerust. Ik snap echter niet waar men het op baseert dat een FE warmtepomp leidt tot meer netcongestie dan hybride.

In onderzoek in opdracht van de netbeheerders zelf (installatiemonitor.nl; blz 22) is in 2022 al aangegeven dat hybride warmtepompen scherpe pieken veroorzaken, omdat de meeste hybride warmtepompen op buitentemperatuur worden gestuurd en dus op hetzelfde moment aanspringen. Gelijktijdig is bij hybride dus hoger.

Gelijktijdigheid, in combinatie met hoogte van piekvraag, bepaalt de mate van netcongestie. Piekvraag van hybride en all-electric lijkt mij aardig gelijk, rond 2 a 3 kW. Bij warmtepompen, en juist FE, lijkt mij de gelijktijdigheid gecombineerd met hoogte piekvraag veel minder (hele dag door stoken) in vergelijking met bv elektrisch rijden (11 a 22 kW, vooral na thuiskomst werk) of elektrisch koken (max 7,2 kW, allemaal rond etenstijd).

Mocht iemand recenter tegengeluid/onderzoek hebben, dan hoor ik het oprecht graag. Ik het namelijk sterk idee dat het de impact van FE warmtepomp op netcongestie en onterechte aanname is op onderbuikgevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
Freeckje schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 21:24:
[...]

Bedankt. Plot heeft inderdaad geen tgw.
Wat de functie van "Temp setpoint en room temp" dan is, is mij niet duidelijk. Uit een eerdere post had ik begrepen dat wanneer Quatt een "Temp setpoint en room temp" in de CiC-data aantroffen, dat ze dan de regeling van de CiC weer terugzetten op kamertemp-regeling. Blijkbaar bij jou niet ;) .
Doet het controlSetpoint ook niets?
Je bent niet de enige die zich afvraagt wat de functie van room temp en setpoint voor toegevoegde waarde hebben bij evohome. :? Combinatie evohome en quatt is watertemp regeling. Control setpoint wijzigt wel degelijk, naar mijn vermoeden is 1 van de input parameters in ieder geval de buitentemperatuur.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
Star65 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 21:36:
[...]

Je bent niet de enige die zich afvraagt wat de functie van room temp en setpoint voor toegevoegde waarde hebben bij evohome. :? Combinatie evohome en quatt is watertemp regeling. Control setpoint wijzigt wel degelijk, naar mijn vermoeden is 1 van de input parameters in ieder geval de buitentemperatuur.
Sorry ik bedoelde signaal "otftChEnabled".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W13k3
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
robmaas schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:50:
[...]

Ik heb een duo staan en hoor de compressor niet als ze op volvermogen draaien (65+) maar als die van je buurman overlast veroorzaakt is het of A een hele nare samenloop van omstandigheden en resonanties of B ( en ik denk dat dat het is ) een slecht werkende Quatt.
Is zeker ook in me opgekomen maar het lijkt toch A. De plek is hier niet voor niets wel eens aangehaald als voorbeeld van hoe het niet moet. En er is dus ook iemand van de omgevingsdienst wezen kijken die het heel logisch vond dat er overlast was om die reden.

Ik mag wel hopen dat Quatt en de eigenaar B goed overwogen hebben. Dat is uiteindelijk niet iets waar ik invloed op heb natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• besteller2019
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14:47
Iemand ervaring met waar je de datum van afgifte van de omgevingsvergunning voor je woning kan inzien? Ik ben bekend met de website officiele bekendmakingen maar kan hem niet vinden - ik ken mijn perceelnummer en dergelijke maar de zoekfunctie is niet optimaal.

Dit ivm de quat subsidie.

[ Voor 6% gewijzigd door besteller2019 op 14-10-2024 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:40
netappie schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:04:
[...]

Mooi linkje.

Dat gaat dus even een eindsprint worden en met die 200 euro prijsverhoging de compensatie voor installaties in januari 2025 kostendekkend krijgen.

En dan maar hopen dat mensen nog een warmtepomp willen met een 700 euro hogere kostprijs. Dat maakt de terugverdientijd voor veel kleinere woningen een stuk langer.

Volgens mij moeten ze bij de overheid nog maar eens goed nadenken of ze de hybride warmtepomp op deze manier de nek om willen draaien.
in alle eerlijkheid lijkt me dat Quatt marge heeft en de prijs kan verlagen. Ik vermoed dat ze volgend jaar wat agressievere aanbiedingen gaat hebben waarbij de prijs dan weer richting de (net verhoogde) prijs komen.

Als we uitgaan van een 800 ex BTW voor de kale installatie (bij grotere lengtes/meer boren vragen ze meerprijzen dus niet onredelijk denk ik).
Dan nog 400 voor huisbezoek/sales
nog eens 500 voor klein materiaal leidingwerk e.d.
WP kost inkoop uit china misschien 1500. Dan kom ik op
800 + 400 + 500 + 2x1500 = 4700. Prijs is nu 9449 voor subsidie, oftewel 7800 ex BTW. Blijft er nog een kleine 3100 over voor R&D, softwareontwikkeling, support, winst etc. maar lijkt me alles bij elkaar prima haalbaar om wat van in te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
Freeckje schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 21:39:
[...]

Sorry ik bedoelde signaal "otftChEnabled".
Die heb ik alleen maar op true zien staan wat me ook wel logisch lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeckje
Star65 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 22:27:
[...]

Die heb ik alleen maar op true zien staan wat me ook wel logisch lijkt.
Niet helemaal. Ik heb ergens gelezen dat je dit signaal mag aansturen, maar dat er een minimale uit of aan-tijd van de wp aan gebonden is van ca 10 minuten om pendelgedrag te onderdrukken (de CiC zou dat toch kunnen bewaken/limiteren?).
Ik gebruik "otftchEnabled" om de circulatiepomp uit te schakelen! Dit ter voorkomen van onnodig stroomgebruik als bv de TS in zomerstand staat of dat de kamertemp ruim hoger is dan het setpoint.

[ Voor 11% gewijzigd door Freeckje op 14-10-2024 22:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
netappie schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:53:
[...]

Ik vermoed dat deze aanpassing wel van de ambtenaren komt. Die kunnen ons kabinet hopelijk de gevolgen van alleen nog maar grote full electric warmtepompen uitleggen.

Netbeheerders smeken nu al om vooral maar een hybride warmtepomp te nemen omdat ze het werk niet aan kunnen.

Gooi daar nog even een miljoen gasleidingen uitgraven en meters verwijderen bovenop en warmtepompen die 16A slurpen omdat een grotere warmtepomp nemen "voordeliger" is dan isoleren....
Ambtenaren doen alleen iets als ze daar opdracht voor gekregen hebben, en dat zie je ook vanuit het regeerakkoord, om hun eigen onzinnige zaken te bekostigen moet oa alles mbt de energietransitie en wat geld oplevert dus inleveren, dat zag je met salderen en dat zie je ook met de subsidies van oa warmtepompen maar ook EV. Ik denk alleen dat veel wat ze willen in de eerste kamer zal sneuvelen en dan wordt het lachen, want dan is er namelijk geen geld voor hun eigen hobby’s en ideeën. Waarschijnlijk slaan ze dan echt elkaars koppen ( niet letterlijk natuurlijk) in en kunnen we voor kerst weer naar de stembus.
Maar we zullen zien waar het naar toe gaat.
Ik vrees alleen dat met deze stap de markt voor warmtepompen helemaal kapot maakt.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
besteller2019 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 22:16:
Iemand ervaring met waar je de datum van afgifte van de omgevingsvergunning voor je woning kan inzien? Ik ben bekend met de website officiele bekendmakingen maar kan hem niet vinden - ik ken mijn perceelnummer en dergelijke maar de zoekfunctie is niet optimaal.

Dit ivm de quat subsidie.
bij je gemeente navragen lijkt me de meest makelijke manier.
kijkanders even wat in de pdok viewer staat: hier staat de link: wel even naar je eigen gemeente gaan.
De Basisregistratie Kadaster (BRK) bestaat uit:
https://www.pdok.nl/introductie/-/article/kadastrale-kaart

https://app.pdok.nl/viewe...d27fca;OpenbareRuimteNaam

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 15-10-2024 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:00
Nu het vannacht kouder was, viel het me op dat de Quatt op een hoger vermogen draait om de boel warm te krijgen. Dat lukt, maar in plaats van terug te moduleren, gaat hij uit. Om 5 minuten later weer op hoger vermogen aan te gaan. Ziet anderen dit ook? Tado met radiatoren, voor de volledigheid.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:27
@s020506
Nee, hier draait hij wel gewoon constant.(wel Duo setup, weet niet of dat impact heeft. Beide draaien).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NUHi02zhPvp3WbpKZXGM8X7IHDw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bIOstbnZXncuzW5wI5XyYkGK.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:50

Mickel moen

mickelmoen.nl

oeps schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:23:
[...]

• Of Tado het volgende heeft weet ik niet maar in Evohome kun je Optimum Start aanzetten en leert dan van hoe lang het opwarmen de vorige dag duurde en gaat dan eerder of later starten met stoken. Dat is dan hopelijk de automatische vervanger van stapjes van 0,2 ºC. We gaan het zien! (Met de gas cv werkte Optimum Start zeer goed na een paar dagen inleren
[/list]
Zelf ga ik deze winter door met Evohome en dan wel/niet over naar Tado en dan is er vast ook meer ervaring met Tado X hier :)
Tado heeft Vroege start.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ISgKZwCtT7zc43KLFwWWdAJ9xd4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LBOwrx7EP61dgjnSFyM4LkBi.jpg?f=fotoalbum_large

Daar zit wat de tijdsduur betreft ook een berekening achter. Of dit op basis van binnen/buitentemperatuur en/of op historische gegevens is, weet ik niet.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:02

KhaZ

Alfa Romeo

Mickel moen schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:22:
[...]

Tado heeft Vroege start.

[Afbeelding]

Daar zit wat de tijdsduur betreft ook een berekening achter. Of dit op basis van binnen/buitentemperatuur en/of op historische gegevens is, weet ik niet.
Ik weet niet hoe het tegenwoordig is, maar ik heb sinds een jaar of 5 een Tado thermostaat met een normale Vaillant CV ketel en die functie Vroege Start werkt voor geen meter: gigantische overshoot en helemaal geen rustig starten met verwarmen, gewoon volle bak aan.. zo'n 2 uur vooraf al.. slaat echt nergens op hoe slecht dat werkt.

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

KhaZ schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:35:
[...]

Ik weet niet hoe het tegenwoordig is, maar ik heb sinds een jaar of 5 een Tado thermostaat met een normale Vaillant CV ketel en die functie Vroege Start werkt voor geen meter: gigantische overshoot en helemaal geen rustig starten met verwarmen, gewoon volle bak aan.. zo'n 2 uur vooraf al.. slaat echt nergens op hoe slecht dat werkt.
Bijzonder. Die ervaring heb ik niet, maar ik zal er eens nauwkeuriger naar kijken.

Hier alvast mijn grafiekjes van vandaag.

Wat mij opvalt is dat de lijn kamertemperatuur vrij gelijk loopt met die van de buitentemperatuur.
De zaagtand van de ingestelde temperatuur is bij Vroege start ook iets onregelmatiger (er wordt meer ingespeeld op)dan als deze niet ingesteld is. Mijn verhoging over de dag is concequent 0,2C/uur. Naar mijn idee werkt het instellen van vroege start dus positief. Maar nu het weer kouder wordt ga ik ook nog eens een dag Vroege start uitzetten. Kijken of er veel verschil is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YlA4rSjVcK6jGTUqiWhWP4ua_7Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SnLEdinjiRZseU15MQZwL4xk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EG-oQVtpNHNJdh7dSg0-cA3p5xk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m4Ui3v7OISUT7EFGYfDfL4Fp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CwCFCC6INNtMycQr9iw6qc190zU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yi4tMSB91EaBOf5JPR5iLp8B.jpg?f=fotoalbum_large

Hier nog het grafiekje van een paar dagen geleden. De terugschakeling naar 18C aan begin avond is omdat ik toen in de woonkamer de houtkachel heb aangezet. De temperatuur kon in Master-ruimte = de woonkeuken toen naar beneden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i7ULcLSlBw4dpptaFCQkfmx_C_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H6x4iA4YHC9VYM7lRzRMXsdf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qlQyBqTYOiKyveK0UjK2Q5fNyrc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BVGp1aKmC81NDY5cjxJF0WbF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 81% gewijzigd door Mickel moen op 15-10-2024 10:19 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
oeps schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:47:
[...]

Bij mij hebben ze dit niet gedaan en zeker zonder communicatie vreemd. Ik snap inhoudelijk het wel voor mijn situatie:
Ik heb een klein stukje vloerverwarming en pas afgelopen zaterdag na een eerste koude nacht moest de Quatt wat doen. Help, de vloerverwarming deed niet mee!
Mijn pompschakelaar heeft een temperatuurvoeler die de schakelaar aan zet boven de ±30 ºC. De Quatt leverde rond de 26 ºC.
Geen instellingsmogelijkheden op mijn pompschakelaar dus die er tussenuit.
Misschien was dit ook aan de hand bij jou.
kijk eens naar deze pompschakelaar, want daar kan ik dat namelijk wel instellen, deze is bij mij ingesteld op 18 graden, dus als de Quatt loppt loopt ook de pomp mee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n11rsAcLXfio3ILOmVhbGf-G0Tg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8s96HpkM2Lr5ys80uISzwRNU.png?f=user_large

https://www.tercalshop.nl...laar-type-tpomp3-11e.html
Nu ga ik er een slimme stekker tussen zetten met een schema in Home Assistant die functioneel als volgt moet werken:
  • Als Quatt control mode 1,2,3 dan pomp aan. Zodra Quatt control mode weer 0 is dan de pomp nog kwartier aan en daarna uit (nog uitzoeken wat een optimale nalooptijd is).
  • Als Quatt control mode 0 is en het is 03:00 uur dan de pomp 5 minuten aan. (Er zeker van zijn dat de pomp elke dag even loopt).
(ik ben hier nog mee aan het klooien, werkt nog niet helemaal maar is hier offtopic).

Mijn vv pomp gebruikt ongeveer 50 W dus iets slims ermee doen verdient zichzelf snel terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:44
Mickel moen schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:40:
[...]

Bijzonder. Die ervaring heb ik niet, maar ik zal er eens nauwkeuriger naar kijken.

Wat mij opvalt is dat de lijn kamertemperatuur vrij gelijk loopt met die van de buitentemperatuur.
De zaagtand van de ingestelde temperatuur is bij Vroege start ook iets onregelmatiger (er wordt meer ingespeeld op)dan als deze niet ingesteld is. Mijn verhoging over de dag is concequent 0,2C/uur. Naar mijn idee werkt het instellen van vroege start dus positief.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier nog het grafiekje van een paar dagen geleden. De terugschakeling naar 18C aan begin avond is omdat ik toen in de woonkamer de houtkachel heb aangezet. De temperatuur kon in Master-ruimte = de woonkeuken toen naar beneden.

[Afbeelding]
Heb je toevallig ook een stroom grafiekje erbij? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Heb namelijk ook Tado en ongeveer zelfde instellingen als jou maar ben niet bijzonder tevreden met aan uit gedrag van warmtepomp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3wPiKpI8dlDbPUnZEFlFXaFntTc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bsGCkz8RIKnHMHeEENOnnrEa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door berrieberrie op 15-10-2024 10:17 ]

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
WAF1 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:23:
[...]

Een interessante berekening die ik nog niet 100 % kan volgen. Maar ik merk wel dat ik net iets anders denk. In theorie kijk ik hoeveel gas in euro's in kan vervangen voor stroom in euro's. De verwachte SCOP/Spf-waarde speelt daarbij een rol. Het is mij niet meteen duidelijk, maar wel te bereken, van welke waarde jij uit gaat, als je het gas in dit voorbeeld, vervangt door 1700 kWh stroom.
Het was ook maar bedoeld als zeer grove "over de duim" berekening waar op detail zeker e.e.a. op aan te merken is en ja, hoe lager je gasverbruik is hoe minder interessant (qua geld dan) een warmtepomp zal zijn. Zeker is daar ook nog behoorlijk verschil of je voldoende zonnepanelen hebt en dus de komende twee jaar en mogelijk nog langer gebruik kunt maken van de saldering.
Heb je die niet of onvoldoende wordt het gewoon lastig en verdien je de warmtepomp zeker niet snel terug.
Puur op besparing van de kosten wil ik dus mijn terugverdien tijd berekenen. Wat ik evt. bespaar door de salderingsregeling en wat ik zelf meteen aan stroom verbruik, dat reken ik toe aan de zonnepanelen want ook die wil ik terugverdienen. Je kan je die besparing niet bij beide opgeven. Dit kan evt. wel als je al je zonnepanelen hebt terugverdiend. Maar in mijn persoonlijke situatie is dat dus niet zo en dan ga ik het ook niet zo bereken en dat doet Quatt zelf ook niet.

Wel destijds de knoop door gehakt om toch een wp te nemen is omdat ik een overschot aan zonnepanelen heb liggen en ik wil zoveel mogelijk van mijn eigen stroom gebruiken maken. Maar op mijn manier gerekend verwacht ik wel degelijk dat ik boven de 5 jaar uitkom met mijn terugverdientijd. Dan heb ik ook geen rekening mee gehouden dat ik ondertussen ook hr++ glas in heb gezet. Ik aanvaard dat ik niet alles ga terug verdienen maar ik heb dan wel belangrijke stappen in de verduurzaming gezet. En belangrijker het maakt het huis ook comfortabeler. En als ik mijn huis verkoop dan zie ik een deel van de investering terug.

In deze fase wil ik vooral kunnen testen hoe geschikt is een wp voor mijn huis, welke maatregelen moet ik nog nemen om ooit gasloos te gaan. Ik verwacht over 10 jaar stillere en slimmere pompen en als het meezit is de huidige Quat dan terugverdiend.

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

berrieberrie schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:13:
[...]

Heb je toevallig ook een stroom grafiekje erbij? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Heb namelijk ook Tado en ongeveer zelfde instellingen als jou maar ben niet bijzonder tevreden met aan uit gedrag van warmtepomp.
[Afbeelding]
Ik heb de HW grafiekjes in de vorige post erbij gezet. Maakt het wel zo duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16:30
[...]

De zaagtand van de ingestelde temperatuur is bij Vroege start ook iets onregelmatiger (er wordt meer ingespeeld op)dan als deze niet ingesteld is. Mijn verhoging over de dag is concequent 0,2C/uur. Naar mijn idee werkt het instellen van vroege start dus positief. Maar nu het weer kouder wordt ga ik ook nog eens een dag Vroege start uitzetten. Kijken of er veel verschil is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@Mickel moen

Beste Mickel,

In de quatt app vind ik wel de normale grafiekjes van dag en water temperatuur, maar niet het afzonderlijke gebruik en opbrengst van de beide wp's, wel de totalt warmteverdeling, dus alles in een grafiek per uur.
App versie v 1.18.7 (build 455)
Doe ik iets verkeerd?

Verder hier tado v3+, werkt nu goed lijkt me. Alles zoveel mogelijk uitgeschakeld in tado. Als iedereen slim wil zijn, ga je ook vaak ruzie krijgen!!
Veranderingen per 0,1 graad. Totale variatie weinig over gehele dag.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

@harv

Ik heb geen duo, dus ik kan niets zeggen over grafiekjes wat een duo betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16:30
Mickel moen schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:36:
@harv

Ik heb geen duo, dus ik kan niets zeggen over grafiekjes wat een duo betreft.
Dank Mickel,

Jammer, Zit er dan verschil in de app voor enkel of duo.??
Ik vind dat er in de quatt app weinig te vinden is van de afzonderlijke prestaties van hp1 en hp2.
Heb het idee dat hp2 veel beter presteert dat dan hp1 volgens json.

En dat vind ik graag ergens terug, nu is het gluren naar json waar afzonderlijke info staat.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 10:13
MacD007 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:44:
[...]

vreemd, bij mij is dit niet gebeurd, en iets veranderen aan een installatie zonder toestemming lijkt me ook niet oke.
Vind het ook niet oké. Als in ik had ook graag een stukje toelichting erop gehad. Nu is gewoon de stekker van de pomp uit de pompschakelaar getrokken en rechtstreeks in het stopcontact geduwd. Zonder de schakelaar uit te zetten of te verwijderen.

Ook hebben ze alle thermostaatknoppen op de verdeler helemaal open gedraaid en de pomp op een andere stand gezet.

Op zich prima als dit nodig is, maar dan graag even uitleggen waarom en heads-up dat het gedaan is.

Een ander puntje is dat er een Intergas driewegklep gedemonteerd is. Deze had ik tijdens de werkzaamheden al apart gelegd, zodat ik deze terug kon geven aan mijn cv monteur. Kreeg hier namelijk het geld voor terug, omdat we wisten dat deze tijdelijk was. Deze klep hebben ze meegenomen. Misschien per ongeluk of in het kader van geen rotzooi achterlaten. Geen wereldbedrag, maar toch >€100. Deze heb ik wel aangekaart bij Quatt.

Jongens (Slowaken) werkten netjes en waren vriendelijk, maar dit zijn toch wel minpuntjes.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
EnergyExplorer schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:50:
[...]

Ik ben erg benieuwd of deze combinatie (goed) werkt. Begin november zal bij ons ook een Quatt Duo komen icm de i36ec. Ik had daarvoor alvast een Tado X gekocht omdat ik nog de ONE thermostaat heb hangen. De klantenservice geeft nu alleen aan dat ik de V3 moet hebben en niet de X. Heb jij de boel al aan de praat gekregen?
Ja, inmiddels werkt Tado X hier. Eerst in de app het oude system verwijderen, daarna X installeren. Het kost veel tijd om bridge, bedraadde thermostaat/zoneregelaar, slimme (?) radiatorkranen en nog een draadloze ruimtethermostaat geïnstalleerd te krijgen. Daarna weer alle schema's voor de kamers opnieuw invoeren is ook een klus. Achteraf vroeg ik me af of ik de oude schema's niet op een of andere manier had kunnen kopiëren.
Overigens waren er geen problemen met de verbinding met de Quatt waardoor de installatie veel tijd kostte. Het waren de onderlinge verbindingen van de Tado X onderdelen. Quatt deed gelijk weer gewoon mee.

[ Voor 10% gewijzigd door HGBMason op 15-10-2024 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
MacD007 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:08:
[...]
kijk eens naar deze pompschakelaar, want daar kan ik dat namelijk wel instellen, deze is bij mij ingesteld op 18 graden, dus als de Quatt loppt loopt ook de pomp mee.
[Afbeelding]

https://www.tercalshop.nl...laar-type-tpomp3-11e.html

[...]
Hoe gaat dit werken bij een gesloten verdeler van de vloerverwarming? In mijn situatie zit er een klep voor de verdeler die pas open gaat bij warmtevraag en thermostaat op de verdeler laat dan warm water bijmengen, in de tussentijd als de klap gesloten is wil ik wel dat het water rond blijft pompen in de vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Star65 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:04:
[...]

Hoe gaat dit werken bij een gesloten verdeler van de vloerverwarming? In mijn situatie zit er een klep voor de verdeler die pas open gaat bij warmtevraag en thermostaat op de verdeler laat dan warm water bijmengen, in de tussentijd als de klap gesloten is wil ik wel dat het water rond blijft pompen in de vloerverwarming.
Zou je dan de aansturing van die klep dan ook niet moeten wijzigen naar een bv temperatuur afhankelijke aansturing, bv bij de Quatt indien deze 18 graden heeft ? of stuurt de termostaat deze ook aan.
De CIC heeft daar volgens mij geen functie voor.

Rondpompen (zeker altijd) heeft bij een gesloten systeem weinig zin, af en toe de pomp aansturen zou dat wel hebben, en dat doet deze pompschakelaar dus ook indien deze stilstaat, dan wordt de pomp periodisch even aangezet op te voorkomen dat deze vast komt te zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 15-10-2024 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
MacD007 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:09:
[...]

Zou je dan de aansturing van die klep dan ook niet moeten wijzigen naar een bv temperatuur afhankelijke aansturing, bv bij de Quatt indien deze 18 graden heeft ? of stuurt de termostaat deze ook aan.
De CIC heeft daar volgens mij geen functie voor.
Jazeker, deze klep wordt aangestuurd door de kamerthermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Star65 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:50:
[...]

Jazeker, deze klep wordt aangestuurd door de kamerthermostaat.
Dan zou dat dus geen probleem moeten zijn, want warmtevraag (of dat nu de Quatt is of de CV) zorgt er voor dat de pompschakelaar (heeft een losse temperatuursensor) dus dan ook geaciveert kan worden, en je hebt doordat je zelf de temperatuur kunt kiezen waneer de pomp aan moet gaan, dus ook zelf de keuze.
doorpompen zonder een bepaalde min temperatuur heeft weinig meerwaarde lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:35
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vreemde benadering van het verwarmen met een warmtepomp. Een warmtepomp is gemaakt voor constant draaien op een vaste temperatuur, met een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur. Je verbruikt is ook significant hoger als wat ik zou verwachten, zeker met de huidige buitentemperaturen. Je gemiddelde kamertemperatuur is zoals ik zie, 20 graden, zet'm eens 24 uur per dag of 20.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
medu80 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:25:
[...]

Vreemde benadering van het verwarmen met een warmtepomp. Een warmtepomp is gemaakt voor constant draaien op een vaste temperatuur, met een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur. Je verbruikt is ook significant hoger als wat ik zou verwachten, zeker met de huidige buitentemperaturen. Je gemiddelde kamertemperatuur is zoals ik zie, 20 graden, zet'm eens 24 uur per dag of 20.
@Mickel moen heeft het 's ochtends graag koeler in huis (persoonlijk comfort)

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:40
Toby-Wan schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:39:
[...]

@Mickel moen heeft het 's ochtends graag koeler in huis (persoonlijk comfort)
Ik denk dat er gedoeld wordt op het in telkens met minuscule stapjes temperatuur toevoegen.
Je ziet aan het HW grafiekje dat de wp de stapjes inhaalt en voorbij schiet.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

medu80 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:25:
[...]

Snap ik. Echter. Wij verwarmen om het comfort en niet om het systeem. Wij willen het ''s ochtends graag koeler en.''s avonds warmer. De hele dag dezelfde temperatuur vinden wij niet aangenaam eerder duf. Een reden, dat ik ook helemaal niet zo gecharmeerd ben van vloerverwarming.

Zo willen we het ''s avonds in de woonkamer zo'n 22C. Dat red ik niet met 20C in de master-ruimte.

Dat op deze manier verwarmen goed lukt met de Quatt, alleen radiatoren en Tado ben ik uiterst tevreden over. Dat de COP dan wellicht wat lager is, is dan een gegeven, maar geen probleem.

Onze Quatt is in maart geplaatst. De COP bij altijd is tot nu 4,8. Wellicht dat deze na de winter iets lager is. Niet iets waar ik wakker van lig.

[ Voor 4% gewijzigd door Mickel moen op 15-10-2024 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pringo
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-01 09:21
Zelf aan het kijken naar de flint en de quatt duo. Maar mijn kennis is echt te beperkt op dit vlak. Wat zou de overweging zijn in deze om voor de quatt te gaan of juist niet?

Verbruik 2550m3 per jaar, energielabel A, 266m2 woonoppervlak met beneden vloerverwarming boven radiatoren en vloerverwarming op het toilet en de twee badkamers.

Groet Jop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11:11
Mickel moen schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:35:
[...]

Onze Quatt is in maart geplaatst. De COP bij altijd is tot nu 4,8. Wellicht dat deze na de winter iets lager is. Niet iets waar ik wakker van lig.
Voorop gezegd, ook ik ga voor wat wij comfortabel vinden (19 in nacht, langzaam opbouwend naar 21 in de avond).

Dat gezegd hebbende denk ik dat je COP altijd straks echt wel stuk lager uitkomt, vanaf begin maart hebben we behoorlijk zacht weer gehad. De echt koude maanden heb je nog niet gedraaid met je Quatt. (zie plaatje voor maandgemiddelden).

Hoewel die van mij pas sinds 31 januari draait, zag ik in de februari maand al best een aardig stroomverbruik (350 kWh) terwijl ik nog 'zuinig' stookte. Ik wil m'n COP daarom graag zo hoog mogelijk hebben. Verschil tussen COP 4 of 4,5 is met mijn verbruik best de moeite waard, zeker als je 't bekijkt op 15 jaar of langer.

Ik tweak nu een beetje met temperaturen (minder laten afkoelen in de nacht, voorheen lieten we 'm terugzakken tot 18 graden en kleinere stapjes met temperatuur verhogen). En ga nog wat meer doen aan mijn afgiftecapaciteit (grotere radiatoren) zodra ik na deze winter wat meer zicht heb op wat er hier in huis gebeurd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SfcSFkceH5lWRr9YFbDeD-kJ9B4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FrlpLYG8d98ZavFFCbLmzpSE.png?f=user_large

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13-09 13:21
Ik overweeg o.a. de Quatt. Maar wat als Quatt over 5 jaar failliet is en mijn warmtepomp kapot. Wie gaat onderdelen leveren, wie gaat dit repareren en werkt de app dan nog?

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
vanquishsdiv schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:48:
Ik overweeg o.a. de Quatt. Maar wat als Quatt over 5 jaar failliet is en mijn warmtepomp kapot. Wie gaat onderdelen leveren, wie gaat dit repareren en werkt de app dan nog?
Ik raad je aan om het Quatt webinar van augustus ‘23 te kijken, dat beantwoord je vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Star65
Pringo schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:30:
Zelf aan het kijken naar de flint en de quatt duo. Maar mijn kennis is echt te beperkt op dit vlak. Wat zou de overweging zijn in deze om voor de quatt te gaan of juist niet?

Verbruik 2550m3 per jaar, energielabel A, 266m2 woonoppervlak met beneden vloerverwarming boven radiatoren en vloerverwarming op het toilet en de twee badkamers.

Groet Jop
Wij hebben vergelijkbare woonoppervlakte, zelfde energielabel, vloerverwarming onder en een paar radiatoren. 5 jaar geleden ongeveer gelijk gasverbruik, met een beetje tunen van de cv ketel terug gegaan naar 2000m3 gas per jaar. Nu een Quatt duo en voor ons een goede keuze.

Kan niet oordelen over de flint, je zult zelf de voors en tegens op een rijtje moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-09 09:26
Ik wil aan de slag met de voorbereiding van de installatie van de Quatt. Ik heb de instructie gekregen om een werkschakelaar en een stopcontact te plaatsen op de plek waar de Quatt komt te staan.

- Is een stopcontact EN een werkschakelaar niet dubbelop ? Bij werkzaamheden kan toch gewoon de stekker er uit ?
- Mocht een werkschakelaar toch nodig zijn: 2 polig, 3 polig of 4 polig ?
- We krijgen een enkele unit, is een buitenkabel van 3 x 1.5mm2 voldoende ?

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 18:39
wpeterw schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:52:
Ik wil aan de slag met de voorbereiding van de installatie van de Quatt. Ik heb de instructie gekregen om een werkschakelaar en een stopcontact te plaatsen op de plek waar de Quatt komt te staan.

- Is een stopcontact EN een werkschakelaar niet dubbelop ? Bij werkzaamheden kan toch gewoon de stekker er uit ?
Stekker is voor de CiC.
Werkschakelaar 3-polig
Aderdikte is oa afhankelijk van de lengte van de kabel.

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-09 09:26
Stekker is voor de CiC.
Werkschakelaar 3-polig
De CiC wordt binnen geplaatst toch ? Buiten dus geen stopcontact nodig ?

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Erveetwee schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:40:
[...]

Voorop gezegd, ook ik ga voor wat wij comfortabel vinden (19 in nacht, langzaam opbouwend naar 21 in de avond).

Dat gezegd hebbende denk ik dat je COP altijd straks echt wel stuk lager uitkomt, vanaf begin maart hebben we behoorlijk zacht weer gehad. De echt koude maanden heb je nog niet gedraaid met je Quatt. (zie plaatje voor maandgemiddelden).

Hoewel die van mij pas sinds 31 januari draait, zag ik in de februari maand al best een aardig stroomverbruik (350 kWh) terwijl ik nog 'zuinig' stookte. Ik wil m'n COP daarom graag zo hoog mogelijk hebben. Verschil tussen COP 4 of 4,5 is met mijn verbruik best de moeite waard, zeker als je 't bekijkt op 15 jaar of langer.

Ik tweak nu een beetje met temperaturen (minder laten afkoelen in de nacht, voorheen lieten we 'm terugzakken tot 18 graden en kleinere stapjes met temperatuur verhogen). En ga nog wat meer doen aan mijn afgiftecapaciteit (grotere radiatoren) zodra ik na deze winter wat meer zicht heb op wat er hier in huis gebeurd.

[Afbeelding]
Eens. Ik denk ook dat je pas conclusies kunt trekken als je een heel jaar met de Quatt gedraaid hebt.

Mijn doel is,dat ik uiteindelijk het hele jaar Tado zo ingeregeld heb, dat ik zo weinig mogelijk hoef aan te passen/aan de knoppen hoef te draaien. Dat alle ruimtes naar warmtewensen verwarmd kunnen worden.

Hardware aanpassingen ga ik niet meer doen.

Ik denk dat ik het verwarmingspatroon voor de master-ruimte nu zo ongeveer wel gevonden heb.

Waar ik nu nog wat mee experimenteer is, wel of niet Vroege start voor de master-ruimte en het effect van het gebruik van de Soundslider op vermogen en ook lengte runs.

Wat het eerste betreft, denk ik dat @harv wellicht gelijk heeft dat Vroege start voor de master ruimte niet lekker werkt met de CIC. Voor de overige ruimtes moet het juist wel weer kunnen werken.

Om echt het resultaat van dit soort probeersels te kunnen meten, heb je eigenlijk een aantal koude dagen met vergelijkbaar temperatuurverloop nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:55
vanquishsdiv schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:48:
De aansturing van de Quatt werkt ook zonder internet. De thermostaat regelt je temperatuur, dus zolang die blijft werken en de CiC niet kapot gaat, zit je goed.
De onderdelen zijn vrij standaard.

Overigens is Quatt inmiddels zo succesvol dat ik een faillissement niet meer zie gebeuren. En als je warmtepomp over 10 a 15 jaar de geest geeft (5 jaar is zeer onwaarschijnlijk), dan zijn er misschien betere opties dan laten repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14:20

Bij ons is begin dit jaar een enkele Quatt geplaatst. Hiervoor was geen werkschakelaar nodig. Stroomkabel is gewoon met stuurkabel en leidingen mee naar binnen gevoerd en met een stekker aangesloten op een dubbel stopcontact (CIC en Quatt) in de ruimte waar de CV hangt. Dit stopcontact zit bij mij wel op een aparte groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pringo

Stopcontact binnen, werkschakelaar bij de buitenunit.

25a, 2 polig is voldoende, fase en nul, apart plekje voor de aarde die niet mee schakelt

Als je de kabel nog moet aanschaffen zou ik gewoon voor 3x2,5 gaan, zit je ‘altijd’ goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:45

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pringo
VindiGoosh schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 19:08:
[...]

Stekker is voor de CiC.
Werkschakelaar 3-polig
Benieuwd waarom 3 polig, 3x2,5 wordt aangeraden. Dit kan je toch kwijt op een 2 polige? Aarde komt op een los blokje in de werkschakelaar toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Pringo schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:02:
[...]

Benieuwd waarom 3 polig, 3x2,5 wordt aangeraden. Dit kan je toch kwijt op een 2 polige? Aarde komt op een los blokje in de werkschakelaar toch?
Wat je zelf wil uiteindelijk

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
wpeterw schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 19:11:
[...]

De CiC wordt binnen geplaatst toch ? Buiten dus geen stopcontact nodig ?
Buiten niet nee.

Gaat om een stopcontact voor de CiC binnen bij de CV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Pringo schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:02:
[...]

Even voor de duidelijkheid, als je de kabel bedoeld dan is het dus 3-polig, de werkschakelaar zelf zou ik eerder 2-polig nemen.
de aarding dient namelijk niet geschakeld te worden, dus deze wordt zoals al word aangegeven direct doorgelust (gebruik hiervoor aub wel de juiste material hiervoor, dus aub geen "blockje".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
tja, vooral een reclame spot om voor 31 oktober een gesprek in te plannen. niks inhoudelijks over all-e of chill

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Toby-Wan schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:33:
[...]

tja, vooral een reclame spot om voor 31 oktober een gesprek in te plannen. niks inhoudelijks over all-e of chill
Inderdaad.
Wel ff de vraag gesteld of ze hun hoofd ook eens willen laten zien op dit forum.
Kon het niet laten.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

[...]

Inderdaad, weinig over het bedrijf zelf, de ontwikkelingen of hoe ze alles willen gaan bereiken. Ik denk dat ze nog wel iets meer hadden kunnen inspelen op klant vertrouwen. In mijn omgeving zijn veel mensen geneigd om naar lokale installateurs te gaan ipv een jong en "onbekend" bedrijf.
Anderzijds laten ze zichzelf niet teveel in de kaart kijken.
Het lijkt me wel een bedrijf wat erg data gedreven is en op basis daarvan door ontwikkeld. Iets wat je nog mist bij de concurrentie.

[ Voor 15% gewijzigd door CPM op 15-10-2024 20:38 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirkde
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 15-09 19:34
Vrij algemeen allemaal inderdaad, maar als het goed is komen alle vragen van de mensen met bijbehorende antwoorden ook nog online. Is vaak leerzamer.

120 m2 vrijstaand huis 1970 | enkele Quatt | 12 radiatoren t22 | Hr++ glas, spouwmuurisolatie | 12000 Wp zonnepanelen | Honeywell T6 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85

Wat @Ehbrands ook al aangeeft, voor een enkele unit is normaliter geen werkschakelaar nodig. Je hoeft ook geen buitenkabel te trekken. 'Gewoon' twee vrije stopcontacten (de betreffende groep moet niet al helemaal vol zitten, ong 2300W vrije ruimte). Een voor de CiC en een voor de Quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb ook enkele Quatt.
3 stopcontacten binnen (1 groep, naast cv):
1x Quatt (trekken de monteurs van de Quatt buiten naar binnen, samen met de verwarmingsbuizen)
1x CIC
1x honeywell T6 thermostaat

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:31
Mijn afdronk van de webinar:
- geen enkele kritische vraag beantwoord, maar wel:

- de Quatt maakt geen enkel geluid (scheelt veel werk voor jou @MacD007 )
- de after sales werkt perfect
- hij gaat 15 jaar mee

[ Voor 3% gewijzigd door okijokii op 15-10-2024 21:06 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:45
okijokii schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:00:
Mijn afdronk van de webinar:
- geen enkele kritische vraag beantwoord, maar wel:

- de Quatt maakt geen enkel geluid (scheelt veel werk voor jou @MacD007 )
- de after sales werkt perfect
- hij gaat 15 jaar mee
En van @marijnflipse de ceo:
“De terugverdientijd wordt altijd gehaald” 🤡

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DN1raS-uVGN9XnWVdo9VmvES1Lw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CZM2HhEAckqslyUvuEBoNjNX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door TeslaNerd op 15-10-2024 21:19 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
Friezin schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:37:
[...]

Inderdaad.
Wel ff de vraag gesteld of ze hun hoofd ook eens willen laten zien op dit forum.
Kon het niet laten.
Sterk _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
[...]

Stond zelfs geen prototype van de Chill. Was wel benieuwd naar de afmetingen

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!
"Brutalen hebben de halve wereld".

Was raad van mijn vader.

"Nee heb je, ja kun je krijgen" ook.

Gewist, Laat maar 😉

[ Voor 35% gewijzigd door Friezin op 15-10-2024 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uAutncSm7OPk3jzxwiEMwla0Y8c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5RBfhwmxmktrr8gOkEEWNzKK.jpg?f=fotoalbum_large

Voor @paQ
Volgens mij had jij het eerder over een max verschil tussen aanvoer en retour van max 5°C van de Quatt.
Vergat een paar keer een screenshot te plaatsen, maar die 6,5°C frutselt mijn Quatt er regelmatig uit.

Edit: Afbeelding iets anders bijgesneden, nu met tijdstip van screenshot.

[ Voor 19% gewijzigd door Friezin op 16-10-2024 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:40
Ja zal net na een start met gemak voorkomen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:35
paQ schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 23:18:
Hoge buitentemperatuur. Dat is het, Quatt haalt nu met gemak 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:00
medu80 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 23:48:
[...]

Bij mij is het max tussen aanvoer en retour redelijk snel constant. En in verhouding met het vermogen, bijna 1-op-1. Zou me eerder zorgen maken dat bij 8,5 graden er 6 kW het huis in moet. Ik hoop dat er niemand van de bank af waait als ze binnen zitten ;)

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:55
s020506 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 07:26:
[...]

Bij mij is het max tussen aanvoer en retour redelijk snel constant. En in verhouding met het vermogen, bijna 1-op-1. Zou me eerder zorgen maken dat bij 8,5 graden er 6 kW het huis in moet. Ik hoop dat er niemand van de bank af waait als ze binnen zitten ;)
@Friezin heeft een relatief grote woning met meer warmteverlies bij dezelfde temperatuur dan de gemiddelde eengezinswoning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
paQ schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 23:18:
Nou, het duurt wel een uur of 3-4 hoor, voor ik op die 34°C uit zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
s020506 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 07:26:
[...]

Ik sluit me aan bij @netappie .
En nee, Ik waai niet van de bank en ik maak me ook geen zorgen.

Ik zit hier behagelijk bij 21°C.
Rest van de woning is overal 18°C of meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!
offtopic:
Leuk tooltje:

https://www.weii.nl/rekentool

Ietwat offtopic, maar dit is een rekentool voor berekening vh energielabel adhv je energieverbruik. Adresgegevens invullen hoeft niet: dan haalt hij gegevens uit de BAG.
Vul alleen gevraagde gebouwgegevens en verdere gegevens in (gebruiksfunctie= woning).

Ook niet totale verbruik, maar enkel kWh wat je voor verwarming hebt gebruikt, invullen.
Vooral interessant wanneer je deze eerst even invult met enkel gas en daarna met gegevens Quatt (of na fikse verbouwingen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkh
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18:34
medu80 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 23:48:
[...]

Als ik zondag 15 oktober 2023 vergelijk met dinsdag 15 oktober 2024 zie je wel heel duidelijk dat Quatt allerlei veranderingen heeft doorgevoerd. In 2023 startte mijn Quatt met gas en was de watertemperatuur 24 graden en in 2024 start hij nu zonder gas maar maakt hij watertemperatuur van 30 graden aan, benieuwd hoe het verloop er verder uit gaat zien komende tijd

NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
rinkh schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:29:
[...]

Als ik zondag 15 oktober 2023 vergelijk met dinsdag 15 oktober 2024 zie je wel heel duidelijk dat Quatt allerlei veranderingen heeft doorgevoerd. In 2023 startte mijn Quatt met gas en was de watertemperatuur 24 graden en in 2024 start hij nu zonder gas maar maakt hij watertemperatuur van 30 graden aan, benieuwd hoe het verloop er verder uit gaat zien komende tijd
Interessant om dit directe verschil te kunnen zien.

Wat dat betreft echt een zege dat er zo’n goed- en langlopend topic over deze warmtepompen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoonshine
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:26

Smoonshine

Feyenoord!!

Eind november komt Quatt ook bij ons een warmtepomp installeren. Nu heb ik momenteel een Tado V3 (niet de plus) installatie. Quatt heeft het zelf altijd over de plus als ze het hebben over compatibiliteit. Werkt er iemand hier met een gewone V3 die kan bevestigen dat dit gewoon werkt met de Quatt?

Ik heb me een ongeluk gezocht naar een antwoord, maar kan het simpelweg nergens vinden en Quatt zelf lijkt het verschil tussen de twee ook niet echt te weten.

uhm...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Smoonshine schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:45:
Eind november komt Quatt ook bij ons een warmtepomp installeren. Nu heb ik momenteel een Tado V3 (niet de plus) installatie. Quatt heeft het zelf altijd over de plus als ze het hebben over compatibiliteit. Werkt er iemand hier met een gewone V3 die kan bevestigen dat dit gewoon werkt met de Quatt?

Ik heb me een ongeluk gezocht naar een antwoord, maar kan het simpelweg nergens vinden en Quatt zelf lijkt het verschil tussen de twee ook niet echt te weten.
Wat je eerst eens kunt doen is kijken of je Quatt ook onder de ketellgegevens kunt vinden.

In V3+ ziet dat er zo uit:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_475WLl34em6__et8-sJnU5_z4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QtVusOteGGbu3yIaPq3qQfxX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-09 19:41
W13k3 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:57:
[...]

Goede vragen.
De afstand is 3,5 meter van gevel tot gevel. Daar zit de quatt dan tussen, vrijwel tegenover een raam, maar ook de halfsteens gevel en het dak laten geluid door. Bij het raam hoor je vooral de ventilator, in de rest van het huis de compressor.

Zelf gemeten met verschillende telefoon appstore, waarvan 1 gekalibreerd, voor wat het waard is (weinig).

Voor de omgevingsdienst met hun professionele apparatuur ook ingewikkeld, vanwege de correctie voor reflecties. De inschatting was dat de situatie zeer onwenselijk is.

Tot professionele metingen is het gelukkig niet gekomen nu er een oplossing lijkt te komen met een verplaatsingsvoorstel.
Ik stel deze vraag omdat ik bij navragen, er aangegeven is dat de Quatt minimaal 3,5 meter uitblaas ruimte nodig heeft en als de Quatt er in jullie situatie ook nog tussen die 3,5 meter zit dan haal je dat dus niet.

Bij het huisbezoek werd er niet aan die regel gehouden en dacht de verkoper dat het wel goed kwam, de afstand tot het muurtje (wp staat op een soort balkon) was minder dan twee meter. Ook ik kreeg dus een verkeerd advies. Door de Quatt op de kopse kant te plaatsen haalde we wel de benodigde 3,5 meter. En gezien mijn huidige rendementen lijkt dat voldoende te werken.

( Beter is natuurlijk om je wp volledig vrij te plaatsen maar in mijn situatie waar ik een vergunning nodig heb is dit het beste compromi. Maar met een cop vannacht van 6,3 ben ik niet ontevreden, de Quatt doet het met alleen radiatoren, in deze periode, beter dan ik had verwacht. Natuurlijk moet ik afwachten wat de cop in de winter gaat doen, niet te vroeg juichen)

Inderdaad hoor je ook rekening te houden met het geluid op de erfgrens. In jullie situatie (of de buren) zijn jullie daar denk ik niet op gewezen. Ik geef dus elke geïnteresseerde voor een wp of airco aan, dat dit aspecten zijn waar je dus ook zelf goed op moet letten. En zelfs als je aan de wettelijke eisen kan voldoen, kan het alsnog zijn dat er toch hinderlijk geluid onstaat.

In onze situatie heb ik ervoor om niet meteen voor een dubbele Quatt te gaan omdat ik maar op 4 meter van mijn buren afzit en het laatste waar ik zin in heb is gezeik. Ik bedoel daarmee niet, dat mijn buren in het ongelijk staan als ze last van het geluid zouden hebben, ik bedoel dat ik geen zin heb in discussies. Het is in jullie situatie dan ook fijn dat de Quatt wordt verplaatst. Ik vroeg mij af of daar nog kosten aan verbonden zijn of dat dit onder de garantie valt.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smoonshine
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:26

Smoonshine

Feyenoord!!

Mickel moen schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:58:
[...]

Wat je eerst eens kunt doen is kijken of je Quatt ook onder de ketellgegevens kunt vinden.

In V3+ ziet dat er zo uit:[Afbeelding]
Daar staat Quatt inderdaad tussen, dus dat lijkt dan wel goed te zitten :).

uhm...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:51
Smoonshine schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:45:

Bij mij komen ze begin November en heb ook de Tado V3 en niet de plus. Was geen probleem werd mij verzekerd

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
mrunknown223 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:23:
[...]

Quatt gaf bij mij aan dat het niet nodig is, maar dat het wel gedaan kan worden. Op mijn verzoek wordt die nu wel geïnstalleerd (kost € 210, Flamcovent cleansmart filter staat op de offerte). Wellicht overbodig, maar het kan een hoop ellende schelen.

Edit: het betreft hier inderdaad de lucht en vuilfilter.
Ik was vergeten een vuilfilter mee te bestellen. In de laatste week voor plaatsing dit bij Quatt aangegeven en toen hebben ze een link gestuurd welke ik moest kopen. Dit bleek dus geen lucht vuilfilter te zijn, maar een vuilfilter die ongeveer € 100 koste. Omdat het luchtfilter, in cominatie met het vuilfilter, eigenlijk niet op de juiste plek wordt geplaast, dat heb ik teminste begrepen, heb ik het daarbij gelaten. Ik zou nog een extra rekening van Quatt krijgen van 50 maar ik heb deze nooit gekregen. Monteur heeft deze keurig geplaast. Monteur gaf aan dat zij voor het plaatsen van een vuilfilter niet extra werden betaald, wat ik persoonlijk schandalig vind. Ik en mijn man, hebben lekkere soep (paprikasoep) voor de monteurs gemaakt, ik kreeg de indruk dat ze dat waardeerde. Deze werklui maken lange dagen.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A lex
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-09 14:55
Ik zou graag wat advies willen als iemand inzichten heeft.

Erg blij met mijn Quatt tot nu toe. Een maand geleden geïnstalleerd. Duo-systeem aangesloten op een moderne Rehema-gas ketel en aangestuurd via een EvoHome-systeem.

De meeste dagen ziet het eruit als de eerste 3 screenshots... helemaal prima.

Vandaag verandert plotseling alles en ik heb geen idee waarom. Ik heb optimalisatie aan/uit gezet, de CiC losgekoppeld en niets helpt. De CoP zakt soms tot wel 1,7!

Ik heb ook een ticket aangemaakt met Quatt.

Je zult op de screenshot van de JSON zien dat de QC in modus 4 staat.

Bedankt alvast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yr-tW9-aUd5--kaoLQkc-bl8t8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mfv2lOCLWzLR1wKVh2j1T1Mn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nwfYqYk7g4NPd2cs3HreODznQkg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vlxUxJsR8BpTKwgS10GdCT6E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bly5xQ_1Z0lA1TXObF3T3QSNR5w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ezzuSa8wqD4UqHvmyWHOa2RZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ir5NBmdb9FPLOcSTRGTwQkfbuA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uQnc0El0Eveolx0BcmhuIJH5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hb1lQRmSNfR7aXysY2VnetrmCDc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T4MzhJYwzf6IPrzMNrJcsWit.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IwBBYB2sPcIMpfVfmvC6OfGKbZk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/id6AhmKoJUlrnk4IJhh0np9f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dFUq-BHC4L2Ajk0_QL-stea139I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZpEMGC1S88OIwKG5bb82YaC1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
A lex schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:49:
Ik zou graag wat advies willen als iemand inzichten heeft.

Erg blij met mijn Quatt tot nu toe. Een maand geleden geïnstalleerd. Duo-systeem aangesloten op een moderne Rehema-gas ketel en aangestuurd via een EvoHome-systeem.

De meeste dagen ziet het eruit als de eerste 3 screenshots... helemaal prima.

Vandaag verandert plotseling alles en ik heb geen idee waarom. Ik heb optimalisatie aan/uit gezet, de CiC losgekoppeld en niets helpt. De CoP zakt soms tot wel 1,7!

Ik heb ook een ticket aangemaakt met Quatt.

Je zult op de screenshot van de JSON zien dat de QC in modus 4 staat.

Bedankt alvast.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo te zien kan het zijn warmte niet kwijt. Heb je voldoende radiatoren open staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A lex
okijokii schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:57:
[...]

Zo te zien kan het zijn warmte niet kwijt. Heb je voldoende radiatoren open staan?
Hoi,

Altijd 3 radiatoren volledig open als bypass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
A lex schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:58:
[...]

Hoi,

Het is apart dat het water wat de Quatt in gaat, warmer is dan wat er uit komt. Kan je iets meer vertellen? Heb je vloerverwarming, welke thermostaat heb je, welk schema op je thermostaat, wat heb je ingevuld bij electriciteit en gastarieven, etc.

[ Voor 10% gewijzigd door okijokii op 16-10-2024 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
okijokii schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:00:
[...]

Het is apart dat het water wat de Quatt in gaat, warmer is dan wat er uit komt. Kan je iets meer vertellen? Heb je vloerverwarming, welke thermostaat heb je, welk schema op je thermostaat, etc.
Komt omdat de Quatt uit staat in @A lex zijn getoonde JSON. Dus niet zo gek dat het water iets afkoelt tussen ingang en uitgang (en anders een kleine meetafwijking).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A lex
okijokii schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:00:
[...]

Het is apart dat het water wat de Quatt in gaat, warmer is dan wat er uit komt. Kan je iets meer vertellen? Heb je vloerverwarming, welke thermostaat heb je, welk schema op je thermostaat, etc.
Hoi,

Quatt Duo.
Rehema ketel (2jr oud)
EvoHome system. 12 zones, iets van 16 radiatoren.
Geen vloerverwarming.

Schema ligt tussen 18-20c met set points van 0.5c per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
jj85 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:03:
[...]

Komt omdat de Quatt uit staat in @A lex zijn getoonde JSON. Dus niet zo gek dat het water iets afkoelt tussen ingang en uitgang (en anders een kleine meetafwijking).
Hij heeft een duo 🤷

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Klopt, maar op laatste screenshot kun je ook zien dat beide Quatts uit staan en ook ControlMode 4 is 'boiler only'. Enkel de CV draait nu dus. Dat is wel apart, zeker met de huidige buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
A lex schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:58:
[...]

Hoi,

Maar waren die 3 radiatoren bloedheet? Je controlSetpoint staat n.l. op >60 graden.
Zo niet, dan gaat de flow via een bypass terug naar de wp lijkt me...Is er ergens toch een bypass? De flowwaarde is OK.

[ Voor 28% gewijzigd door Freeckje op 16-10-2024 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
A lex schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:04:
[...]

Hoi,

Quatt Duo.
Rehema ketel (2jr oud)
Geen vloerverwarming.

Zet al die zones eens open, denk dat daar een probleem mee is.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
A lex schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:04:
[...]

Hoi,

Quatt Duo.
Rehema ketel (2jr oud)
Geen vloerverwarming.

Groot huis zeker, zelfs ik krijg dit niet mijn woning in.
12 zones is funest, vooral wanneer ze allemaal mogen vragen.
1, hooguit 2 zones mogen aansturen.

Zijn alle 16 radiatoren loeiheet?
Zet alle 16 radiatoren open: die watertemperatuur moet onder de 55°C:
boven die temperatuur schakelen de Quatts uit.

PS: die JSON, daarop zou ik Hostname even bluren.

PS2: heb je van vandaag ook een afdruk inzicht?
Dus met watertemperatuur, kamertemperatuur etc?

[ Voor 10% gewijzigd door Friezin op 16-10-2024 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
MacD007 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:54:
[...]

sorry, een echte meting heb je dus een klasse 1 meter nodig, die kost meer dan een dure iphone (denk maar ruim 2.500+ euro).
Dan moet je ook nog het heel zaakje op vol vermogen zetten, dus niet echt een normale situatie.
Zoals @W13k3 ook al aangeeft, kun je veel handiger uitgaan wat de WPAC berekening aangeeft, via extra meetpunten kun je dus ook binnen je eigen grenzen een geluidswaarde berekenen.
1, Ik stel de vraag over de afstand omdat ik nieuwgierig ben of Quatt zich zelf aan de minimale uitblaasafstand van 3,5 meter houdt, die zij zelf hebben gemeten. Daarbij moet je ook rekening houden dat er genoeg ruimte is om lucht aan te zuigen. Uit het antwoord blijkt dat in de praktijk ze ook aan die regel hebben voldaan. In het algemeen moet dus goed kijken of het advies dat je hebt gekregen ook klopt. Dit geldt niet alleen voor Quatt maar voor ook voor veel andere bedrijven, je kan tegenwoordig niet altijd op vakmanschap af gaan.
2. Je hebt naar mijn situatie gekeken dus een geluidsberekening is in mijn situatie niet meteen aan de orde en het is dus ook niet de rede dat ik reageer. Maar ondanks dat er gemeentegrond tussen zit, waardoor ik mogenlijk niet aan de wettenlijke eisen hoef te voldoen, woon ik maar 4 meter van erfgrens van de buren. Als ik een tweede Quatt zou nemen, zal ik ook zelf een referentiepunt willen hebben hoeveel geluid deze produceren als ze maximaal staan. Eigenlijk ben ik nieuwgierig welke app iemand anders voor een geluidsmeting gebruikt. Dat deze meting geen status heeft dat klopt, maar geeft mogenlijk wel een indicatie.

Voorbeeld gebruik app: Mijn man was gisteravond eerder na bed, dan ik. Ineens stond hij in pyama, met zijn jas aan weer beneden. Ik vroeg mij af wat hij ging doen. Hij hoorde op de slaapkamer een indringende brom en hij ging onze wp toch maar even controleren. Maar onze Quatt stond op dat moment uit, het kon onze wp niet zijn. ineens herinnerde ik mij dat een van de buren vederop een jacuzzi in de tuin heeft staan, die ik vorig jaar regelmatig hoorde. De pomp stond dus gisteren om 23.00 uur in de avond luid te brommen. Op zulke momenten is het gewoon handig om een voorlopige meting met een app. te kunnen doen. Een beetje overlast is voor een keertje geen probleem, maar het moet natuurlijk niet te irritant gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
WAF1 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:37:
[...]

1, Ik stel de vraag over de afstand omdat ik nieuwgierig ben of Quatt zich zelf aan de minimale uitblaasafstand van 3,5 meter houdt, die zij zelf hebben gemeten. Daarbij moet je ook rekening houden dat er genoeg ruimte is om lucht aan te zuigen. Uit het antwoord blijkt dat in de praktijk ze ook aan die regel hebben voldaan. In het algemeen moet dus goed kijken of het advies dat je hebt gekregen ook klopt. Dit geldt niet alleen voor Quatt maar voor ook voor veel andere bedrijven, je kan tegenwoordig niet altijd op vakmanschap af gaan.
2. Je hebt naar mijn situatie gekeken dus een geluidsberekening is in mijn situatie niet meteen aan de orde en het is dus ook niet de rede dat ik reageer. Maar ondanks dat er gemeentegrond tussen zit, waardoor ik mogenlijk niet aan de wettenlijke eisen hoef te voldoen, woon ik maar 4 meter van erfgrens van de buren. Als ik een tweede Quatt zou nemen, zal ik ook zelf een referentiepunt willen hebben hoeveel geluid deze produceren als ze maximaal staan. Eigenlijk ben ik nieuwgierig welke app iemand anders voor een geluidsmeting gebruikt. Dat deze meting geen status heeft dat klopt, maar geeft mogenlijk wel een indicatie.

Voorbeeld gebruik app: Mijn man was gisteravond eerder na bed, dan ik. Ineens stond hij in pyama, met zijn jas aan weer beneden. Ik vroeg mij af wat hij ging doen. Hij hoorde op de slaapkamer een indringende brom en hij ging onze wp toch maar even controleren. Maar onze Quatt stond op dat moment uit, het kon onze wp niet zijn. ineens herinnerde ik mij dat een van de buren vederop een jacuzzi in de tuin heeft staan, die ik vorig jaar regelmatig hoorde. De pomp stond dus gisteren om 23.00 uur in de avond luid te brommen. Op zulke momenten is het gewoon handig om een voorlopige meting met een app. te kunnen doen. Een beetje overlast is voor een keertje geen probleem, maar het moet natuurlijk niet te irritant gaan worden.
Als je man de webinar gisteren had gevolgd, had hij geweten dat de overlast nooit van de Quatt had kunnen komen 😉 die hoor je namelijk niet 🤫🤡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
WAF1 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:37:
[...]

snap ik, maar ook dan zou je de wpac tool prima kunnen gebruiken, dan doe je net als of die gemeentegrond niet bestaat.
En vul als extra meetpunt de door jou gewenste situatie in, de waarde op dat punt wordt ook aangegeven.
Daarmee zou je dus prima jou gewenste situatie simuleren.
Jup, daar heb je helemaal gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W13k3
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
WAF1 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:04:
[...]

Ik stel deze vraag omdat ik bij navragen, er aangegeven is dat de Quatt minimaal 3,5 meter uitblaas ruimte nodig heeft en als de Quatt er in jullie situatie ook nog tussen die 3,5 meter zit dan haal je dat dus niet.

[Knip]
Het is in jullie situatie dan ook fijn dat de Quatt wordt verplaatst. Ik vroeg mij af of daar nog kosten aan verbonden zijn of dat dit onder de garantie valt.
Ah dat wist ik niet. Ik heb even nagekeken wat het exact is gezien het pad taps toeloopt.
367 cm op de plek waar de Quatt zit. Met de diepte van de Quatt eraf kom je denk ik dan onder de vereiste uitblaasruimte.
Wat geeft het voor gevolg als je de 3.5 meter niet hebt?

Hoe het met kosten gaat is nog onbekend. Overigens ben ik de zeurbuur en niet de eigenaar van de Quatt. Ik ben normaal niet zo moeilijk maar dit geluid valt helaas niet te negeren. Ik vind zelf wel dat Quatt zijn verantwoordelijkheid moet nemen. Zij hebben deze plek voorgesteld en de WPAC berekening klopte ook niet.

Edit: en dit is de afstand tot mijn gevel. De erfgrens ligt op minder dan de helft ervan.

[ Voor 4% gewijzigd door W13k3 op 16-10-2024 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A lex
Freeckje schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:18:
[...]

Maar waren die 3 radiatoren bloedheet? Je controlSetpoint staat n.l. op >60 graden.
Zo niet, dan gaat de flow via een bypass terug naar de wp lijkt me...Is er ergens toch een bypass? De flowwaarde is OK.
Ja, alle 3 de bypass radiatoren waren kokend heet. De WC was een sauna.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A lex
Friezin schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:29:
[...]

Groot huis zeker, zelfs ik krijg dit niet mijn woning in.
12 zones is funest, vooral wanneer ze allemaal mogen vragen.
1, hooguit 2 zones mogen aansturen.

Zijn alle 16 radiatoren loeiheet?
Zet alle 16 radiatoren open: die watertemperatuur moet onder de 55°C:
boven die temperatuur schakelen de Quatts uit.

PS: die JSON, daarop zou ik Hostname even bluren.

PS2: heb je van vandaag ook een afdruk inzicht?
Dus met watertemperatuur, kamertemperatuur etc?
Dat klopt, groot vrijstaand huis, ongeveer 330m2. Idealiter zou ik meer zones hebben, maar dat is het maximum dat een enkele EvoHome-controller aankan.

Ik weet dat mijn huis niet de perfecte kandidaat is voor een warmtepomp, maar mijn vraag komt voort uit het feit dat de Quatts de afgelopen week (met kouder weer) fantastisch hebben gewerkt, en vandaag met warmer weer gaat het ineens mis.

Het volledige inzicht van vandaag is bijgevoegd. De periode zonder data is waar ik de quatt had uitgeschakeld voor resets etc.

Maken de Quatts gebruik van de buitentemperatuurmetingen om correct te functioneren....? Ik heb gemerkt dat de gegevens in de Quatt-stream meestal 3-4 graden kouder zijn dan in werkelijkheid, waarschijnlijk vanwege de montagelocatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4n6NxMd4reXOe3PfLCfZbIYosU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZDbS9OJxWtZ6E2rymvYsz3Sj.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 113 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.