Heb je je ingestelde kamertemperatuur gechecked ? Die is net niet zichtbaar op de screenshot van de feed.A lex schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:04:
[...]
Hoi,
Quatt Duo.
Rehema ketel (2jr oud)
EvoHome system. 12 zones, iets van 16 radiatoren.
Geen vloerverwarming.
Schema ligt tussen 18-20c met set points van 0.5c per uur.
Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht
Het gaat volgens mij bij de geluidseisen om een aangrenzend perceel met woonbestemming, de gemeentegrond heeft geen woonbestemming. En die erfgrens tussen gemeentegrond en buren telt vlgs mij dus ook niet mee ( geen richtlijn/beschrijvingvoor gevonden)
De wpac tool van de NL overheid is mijns inziens volledig onbruikbaar in de specifieke situatie zoals door W13k3 wordt geschets.
Een geluidsmeter kan je ook huren ( vanaf €35 tot €130 incl rapportage)- en ik ben dan heel benieuwd hoeveel (of hoe weinig) die afwijken van gewone Decibelmeter van €50-€300, een goede App, of een Ali of Temu 10-20€ decibelmeter.
Mijn twee Quatts samen maken aanzienlijk minder geluid dan mijn koelkast, en mijn buren kunnen daar prima mee leven.
Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant
Met de nodige terughoudendheid (ik heb geen evohome): wijst dat erg naar een verkeerde setup van evohome. De gevraagde watertemp (of kamertemp) vanuit de zones is te hoog. Het wordt nl in de openstaande zones bloedheet.A lex schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:56:
[...]
Ja, alle 3 de bypass radiatoren waren kokend heet. De WC was een sauna.
Zie ook vraag van @AlfredPteD
[ Voor 5% gewijzigd door Freeckje op 16-10-2024 16:17 ]
NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.
Weet niet of deze vraag zo mag of niet maar probeer het gewoon.
Van de week Quatt op bezoek gehad en een offerte gekregen.
Verbruikt nu 1050m3 en heb zonnepanelen.
Mijn vraag is, ik heb normale radiatoren hangen, werkt dit voldoende of zijn er mensen die dit geen goed idee vinden?
Huis is uit 1997.
Alvast bedankt,
Ik heb ongeveer hetzelfde qua verbruik en heb ook radiatoren. Mijn Quatt wordt begin november geinstalleerd en verwacht geen problemen. Ervaring heb ik dus nog niet.Famtool schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:46:
Hallo,
Mijn vraag is, ik heb normale radiatoren hangen, werkt dit voldoende of zijn er mensen die dit geen goed idee vinden?
Huis is uit 1997.
Alvast bedankt,
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
3 radiatoren dienen niet als bypass, maar om minimaal benodigde warmteafgifte te garanderen.A lex schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:56:
[...]
Ja, alle 3 de bypass radiatoren waren kokend heet. De WC was een sauna.
Als radiator van wc daar 1 en andere 2 ook klein zijn zet dat geen zoden aan de dijk, want weinig afgifte vermogen.
Je afgifte temperatuur knalt omhoog en quatts stoppen automatisch en CV ketel neemt het over.
Lees even de TS over hoe je met een WP dient de verwarmen
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Bij warmer weer stijgt de minimaal benodigde afgifte capaciteitA lex schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:02:
[...]
Dat klopt, groot vrijstaand huis, ongeveer 330m2. Idealiter zou ik meer zones hebben, maar dat is het maximum dat een enkele EvoHome-controller aankan.
Ik weet dat mijn huis niet de perfecte kandidaat is voor een warmtepomp, maar mijn vraag komt voort uit het feit dat de Quatts de afgelopen week (met kouder weer) fantastisch hebben gewerkt, en vandaag met warmer weer gaat het ineens mis.
Het volledige inzicht van vandaag is bijgevoegd. De periode zonder data is waar ik de quatt had uitgeschakeld voor resets etc.
Maken de Quatts gebruik van de buitentemperatuurmetingen om correct te functioneren....? Ik heb gemerkt dat de gegevens in de Quatt-stream meestal 3-4 graden kouder zijn dan in werkelijkheid, waarschijnlijk vanwege de montagelocatie.
[Afbeelding]
Meer zones (zoals je wilt) zou het probleem nog meer vergroten. Geschiktheid van je huis is niet het probleem, de manier van stoken en verdeling van zones is dat wel
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Nu wil ik het volgende laten installeren:
-2 stopcontacten
-7 meter kabel met pvc buisjes
Dit wil ik dan laten aansluiten op een bestaande (vrije)groep in de meterkast.
Nu vind ik het altijd lastig inschatten, maar mijn elektricien vraag hier 250 euro voor exclusief btw. Is dit een redelijk bedrag? Klinkt voor mij nogal veel voor zo weinig materiaal en volgens mij is het ook niet heel veel werk.
[ Voor 9% gewijzigd door Dirkde op 16-10-2024 17:36 ]
120 m2 vrijstaand huis 1970 | enkele Quatt | 12 radiatoren t22 | Hr++ glas, spouwmuurisolatie | 12000 Wp zonnepanelen | Honeywell T6 |
Huis uit 1995, gewone radiatoren, kom van 800m3 gas (waarvan 100m3voor warm water). Afgelopen stookseizoen volledig op Quatt gedraaid, CV amper bijgestookt.Famtool schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:46:
Hallo,
Huis is uit 1997.
Alvast bedankt,
Werkt prima, maar houdt temperatuur zo constant mogelijk (niet teveel schommelingen) en zorg dat je radiatoren goed kan inregelen
Daar ben ik ook benieuwd naar. @WAF1 waar had je dat nagevraagd. Is het iets algemeen of specifiek Quatt?robmaas schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:12:
Waar komt die 3,5vrije uitblaas eigenlijk opeens vandaan ?
@robmaas de ventilator is luider dan mijn 15 jaar oude koelkast. De toon van de compressor is niet zo luid, die heeft vooral een irritante frequentie, maar de koelkast zou ik ook niet naast mijn bed willen hebben.
Maakt denk ik wel uit of het stil is waar je woont hoeveel iets boven het achtergrondgeluid uitkomt. Al verandert dat niets aan de rekennormen.
Ik blijf overtuigd dat het de reflecties zijn die hier het probleem zijn. En de mensen die de plek aangeraden hebben, die zijn ook een probleem 🫣
Ik zie geen ingestelde kamertemperatuur.A lex schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:02:
[...]
Dat klopt, groot vrijstaand huis, ongeveer 330m2. Idealiter zou ik meer zones hebben, maar dat is het maximum dat een enkele EvoHome-controller aankan.
Ik weet dat mijn huis niet de perfecte kandidaat is voor een warmtepomp, maar mijn vraag komt voort uit het feit dat de Quatts de afgelopen week (met kouder weer) fantastisch hebben gewerkt, en vandaag met warmer weer gaat het ineens mis.
Het volledige inzicht van vandaag is bijgevoegd. De periode zonder data is waar ik de quatt had uitgeschakeld voor resets etc.
Maken de Quatts gebruik van de buitentemperatuurmetingen om correct te functioneren....? Ik heb gemerkt dat de gegevens in de Quatt-stream meestal 3-4 graden kouder zijn dan in werkelijkheid, waarschijnlijk vanwege de montagelocatie.
[Afbeelding]
Gebruik je meer dan 2 zones?
Slaat de verkeerde radiator dicht?
Het zou me niks verbazen dat er bij jou meer radiatoren open moeten ivm de duo.
Ik ken dat zone-principe niet, maar wanneer ik lees dat de radiator vd wc loeiheet was denk ik: dat is geen grote radiator.
Met 16 radiatoren in huis en zoveel warmtevraag zou ik alle radiatoren open zetten, al is het op 10-15°C.
Hier in huis staan alle 12 open, inclusief 60m2 vloerverwarming, watertemperatuur wordt max 35°C.
Je moet zorgen voor afgifte binnen de schil en niet teveel knijpen.
Zonder afgifte drijf je de watertemperatuur op. Met een duo gaat dat hard.
Ieder huis met cv is geschikt voor een warmtepomp.
Nu moet enkel de bewoner nog geschikt worden gemaakt 😉.
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Tegeltjeswijsheid 2024Friezin schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 17:11:
[...]
Ieder huis met cv is geschikt voor een warmtepomp.
Nu moet enkel de bewoner nog geschikt worden gemaakt 😉.
En zie dat je, terwijl ik hap/snap zat te typen tussen eten koken door, bijna hetzelfde concludeerde 😉
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Gaat wel goed komen. Hooguit zal de Quatt iets onzuiniger draaien omdat de aanvoertemperatuur hoger moet. Maar dat is achteraf prima te verbeteren door balanceren van het systeem, toevoegen van radiator ventilatoren, plaatsen van extra of betere radiatoren en/of aanleggen van vloerverwarming.Famtool schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:46:
Hallo,
Huis is uit 1997.
Alvast bedankt,
Ook isoleren kan prima achteraf met een Quatt. Daarmee heb je vanzelf ook minder radiator vermogen nodig en wordt de SCOP beter.
Het belangrijkste is dat je systeem in balans is. Bestel alvast een infrarood thermostaat (€15-€20), zet de CV aanvoertemperatuur op 50 graden. Zet alles vol open en stel met de ouderwetse radiatorknoppen of het stelventiel tot alles keurig in balans is omdat elke radiator even veel afkoelt. Dan hoeft je niks meer te stellen zodra de Quatt er hangt.
Ik zal proberen mijn kennis te verdiepen.
Ik wacht af wat het antwoord van Quatt zal zijn.
@A lexA lex schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 18:03:
Bedankt voor alle input.
Te veel slimme apparaten.
Gevolg, ze werken el;kaar tegen.
Begin met maken onderscheid ruimten die je wilt verwarmen ja of nee.
Met ja ja zet je open zonde regeling.
Met nee knijp je voorlopig.
Zet alle slimme regelingen uit.
Kijk dan hoe het gaat werken.
Kom dan terug, op dit moment kan het niet zijn dat cv ook gaat werken, noch dat de quatt het niet aan kan bij welk systeem ooit.
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Kijk wat er gebeurt als je alles open zet en Evohome maar vanaf 1 punt (woonkamer) de warmte laat vragen.A lex schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 18:03:
Bedankt voor alle input.
Werkt Quatt dan normaal? Dan is je zonering het probleem
Werkt Quatt dan nog steeds niet? Bel Quatt nood nummer
Wachten op antwoord & oplossing van Quatt betekent nog een week gas stoken.. oh nee, volgens webinar kan klantenservice alle tickets makkelijk aan

Overigens in je screenshots waarin Quatt wel werkt, is je COP met 3.6 wel errug laag voor tijd van jaar / huidige buitentemperaturen. Ik vermoed dat dit wederom aan je zonering ligt.
[ Voor 10% gewijzigd door Toby-Wan op 16-10-2024 18:39 ]
@Toby-WanToby-Wan schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 18:37:
[...]
Kijk wat er gebeurt als je alles open zet en Evohome maar vanaf 1 punt (woonkamer) de warmte laat vragen.
Werkt Quatt dan normaal? Dan is je zonering het probleem
Werkt Quatt dan nog steeds niet? Bel Quatt nood nummer
Wachten op antwoord & oplossing van Quatt betekent nog een week gas stoken.. oh nee, volgens webinar kan klantenservice alle tickets makkelijk aan![]()
Overigens in je screenshots waarin Quatt wel werkt, is je COP met 3.6 wel errug laag voor tijd van jaar / huidige buitentemperaturen. Ik vermoed dat dit wederom aan je zonering ligt.
We zijn het eens!
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Ik zou hem op het horizontale stuk (zie pijl) plaatsen, mits daar voldoende plaats voor is.jj85 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:03:
Ik ga een vuil/microbel filter installeren in mijn CV/WP-systeem.
Hiervoor heb ik inmiddels een Flamcovent Clean Smart aangeschaft.
Deze wil ik in de retour van het CV-systeem installeren (en voordat de flow de Quatt in gaat). Hieronder rood omcirkeld de beoogde positie.
Is dit de juiste positie?
[Afbeelding]
:fill(white):strip_exif()/f/image/urnW7nK5oBtIQHBcIqGeL6eg.png?f=user_large)
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Goed om te horen, ondertussen heb ik ook een reactie van Quatt over de compatibiliteit. Ze zeggen:HGBMason schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:04:
[...]
Ja, inmiddels werkt Tado X hier. Eerst in de app het oude system verwijderen, daarna X installeren. Het kost veel tijd om bridge, bedraadde thermostaat/zoneregelaar, slimme (?) radiatorkranen en nog een draadloze ruimtethermostaat geïnstalleerd te krijgen. Daarna weer alle schema's voor de kamers opnieuw invoeren is ook een klus. Achteraf vroeg ik me af of ik de oude schema's niet op een of andere manier had kunnen kopiëren.
Overigens waren er geen problemen met de verbinding met de Quatt waardoor de installatie veel tijd kostte. Het waren de onderlinge verbindingen van de Tado X onderdelen. Quatt deed gelijk weer gewoon mee.
"There is a possibility of connecting our system with the Tado X. However, I must inform you that we cannot guarantee the same level of savings as before. We have observed that the Tado X system tends to behave unpredictably at lower temperatures, often causing the central heating boiler to activate more frequently."
We gaan meemaken hoe het systeem zich gaat gedragen.
Daar kun je precies zien welke zone op dat moment zo'n hoge warmtevraag heeft dat de Quatt de CV bijschakelt.
Wij hebben ook een Quatt met Evohome, uit ervaring kan ik vertellen dat het helpt om de HR92 slimme thermostaatknoppen op "full stroke" in te stellen (instelling 6, waarde 1) zodat de thermostaatventielen verder geopend worden bij eenzelfde warmtevraag.
Tado V3+ is compatible met eerdere versies van de Tado. Dus andersom lijkt het mij dat het dan ook zo is. Tado x is niet compatible met eerdere versies maar schijnt zoals ik in dit topic begrijp ook met de Quatt te werken. (Mogenlijk een probleemje bij opstarten) Ik zou het dus gewoon proberen.Smoonshine schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:45:
Eind november komt Quatt ook bij ons een warmtepomp installeren. Nu heb ik momenteel een Tado V3 (niet de plus) installatie. Quatt heeft het zelf altijd over de plus als ze het hebben over compatibiliteit. Werkt er iemand hier met een gewone V3 die kan bevestigen dat dit gewoon werkt met de Quatt?
Ik heb me een ongeluk gezocht naar een antwoord, maar kan het simpelweg nergens vinden en Quatt zelf lijkt het verschil tussen de twee ook niet echt te weten.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Hangt mede af van je afgifte dus is niet zo te zeggenGadgettweaker schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:48:
Wat is een prima cop bij 5 graden buitentemperatuur?
Mijn elektricien rekende €375,- voor 2x 20 meter 2.5x3 kabel, 1x 15m grondmantelbuis 40mm, 2x std groep 16A, 2x werkschakelaar en montage.Dirkde schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 17:08:
Ik wil dus de Quatt op een aparte groep hebben.
Nu wil ik het volgende laten installeren:
-2 stopcontacten
-7 meter kabel met pvc buisjes
Dit wil ik dan laten aansluiten op een bestaande (vrije)groep in de meterkast.
Nu vind ik het altijd lastig inschatten, maar mijn elektricien vraag hier 250 euro voor exclusief btw. Is dit een redelijk bedrag? Klinkt voor mij nogal veel voor zo weinig materiaal en volgens mij is het ook niet heel veel werk.
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Hangt af van de isolatie van je huis, verschil in temperatuur en de warmteafgifte.Gadgettweaker schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:48:
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Maar of dat zo wijs is?
/f/image/xI6i5V95wBKPiDfsZED80BtV.png?f=fotoalbum_large)
Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),
Neuh, maar wel alles vol open.Star65 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:41:
Ik neem aan dat er meer mensen "last" hebben van pendelgedrag met deze buitentemperaturen? Hoe is jullie ervaring en wat te doen als oplossing? Enige wat ik me kan bedenken is alles full open zetten of een buffervat.
Maar of dat zo wijs is?
[Afbeelding]
Waarom zou dat niet wijs zijn?
:strip_exif()/f/image/PlfNsOUNfSZqSYADwx8AMtRS.jpg?f=fotoalbum_large)
Omdat ik graag wil dat het systeem zich zelf regelt zonder mijn ingrijpen.Friezin schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:48:
[...]
Neuh, maar wel alles vol open.
Waarom zou dat niet wijs zijn?
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Star65 op 16-10-2024 21:59 ]
Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),
Kijk, plotseling behoorlijk meer (andere) info dan een grafiekje met wat 600W plekjes.Star65 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:58:
[...]
Omdat ik graag wil dat het systeem zich zelf regelt zonder mijn ingrijpen.Er is/was geen warmtevraag vandaag vanuit de thermostaten. Ik probeer te begrijpen waarom de Quatt toch meent af en toe het water op 35 graden te moeten verwarmen gedurende de dag met een buitentemperatuur van 22 graden hier in het zuiden. (watertemperatuur regeling). Als het buiten kouder is werkt alles naar behoren.
Er is vast wel een ander water-persoon met een antwoord.
okijokii schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:26:
[...]
Als je man de webinar gisteren had gevolgd, had hij geweten dat de overlast nooit van de Quatt had kunnen komen 😉 die hoor je namelijk niet 🤫🤡
Mijn man is op het niveau dat ik deze week heb moeten uitleggen wat nu de cop precies is. Die hele wp die interesseert hem allemaal niet zo. Die gaat zeker niet een webinar kijken. Hij heeft dan ook een vrouw die alles uit pluist. Maar zelfs ik ga niet die webinar kijken, ik krijg niet de indruk dat ik er iets aan mis.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.
Hangt van het controlSetpoint (setpoint watertemp) van je evohome TS af (zie Cic-data), hoe hoog stond die? Laten we aannemen dat ie op 25 graden stond dan zal de wp gemiddeld op die temp gaan regelen. Aangezien de Quatt niet lineair tot 0 watt kan regelen, gaat de wp af en toe aan of uit om gemiddeld op het gevraagde setpoint te komen. Ik zou obv je plaatje dat geen pendelen noemen, valt wel mee hoor.Star65 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:41:
Ik neem aan dat er meer mensen "last" hebben van pendelgedrag met deze buitentemperaturen? Hoe is jullie ervaring en wat te doen als oplossing? Enige wat ik me kan bedenken is alles full open zetten of een buffervat.
Maar of dat zo wijs is?
[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CewPMNwyyNDRyMnu7HkI30eD.jpg?f=user_large)
Identiek "pendelgedrag" bij mij thuis.
[ Voor 12% gewijzigd door Freeckje op 16-10-2024 22:31 ]
NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.
Duidelijk verhaal, setpoint was in die periode van de screenshot 31 graden. En buitentemperatuur zakte in die periode van 19 naar 17 graden. En eigenlijk is dat ook mijn vraag: Als buitentemperatuur om en nabij het setpoint is van de kamerthermostaat, waarom dan een setpoint van watertemperatuur van 31 graden? Ik zou van de CIC logica verwachten dat de Quatt een watertemperatuur in stand zou houden van net boven de 20 graden en naarmate de buitentemperatuur daalt het setpoint dan weer iets omhoog zou gaan. Maar goed, dat is mijn logica.Freeckje schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 22:21:
[...]
Hangt van het controlSetpoint (setpoint watertemp) van je evohome TS af (zie Cic-data), hoe hoog stond die? Laten we aannemen dat ie op 25 graden stond dan zal de wp gemiddeld op die temp gaan regelen. Aangezien de Quatt niet lineair tot 0 watt kan regelen, gaat de wp af en toe aan of uit om gemiddeld op het gevraagde setpoint te komen. Ik zou obv je plaatje dat geen pendelen noemen, valt wel mee hoor.
[Afbeelding]
Identiek "pendelgedrag" bij mij thuis.
Ik heb van de beschrijving van de evohome begrepen dat die geen weersafhankelijk regeling heeft, hij reageert alleen op de warmtevraag van de zones, dus op het kamersetpoints van je zones.Star65 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 22:41:
[...]
Duidelijk verhaal, setpoint was in die periode van de screenshot 31 graden. En buitentemperatuur zakte in die periode van 19 naar 17 graden. En eigenlijk is dat ook mijn vraag: Als buitentemperatuur om en nabij het setpoint is van de kamerthermostaat, waarom dan een setpoint van watertemperatuur van 31 graden? Ik zou van de CIC logica verwachten dat de Quatt een watertemperatuur in stand zou houden van net boven de 20 graden en naarmate de buitentemperatuur daalt het setpoint dan weer iets omhoog zou gaan. Maar goed, dat is mijn logica.
Er is bij buitentemperaturen van 17 a 19 graden altijd sprake van warmteverlies. Stel dat de gemiddelde zonethermostaat op ca 20 graden staat, dan zal de watertemp hoger moeten zijn dan 17 a 19 om die 20 graden te bereiken. De hoogte van de watertemp hangt af van de transmissieverliezen van je huis. Dus 30 graden kan op zich normaal zijn. PS: de Quatt heeft wel een weerafhankelijke regeling, die beinvloedt obv het controlSetpoint van Evohome en de buitentemp, het uitgangsvermogen.
[ Voor 12% gewijzigd door Freeckje op 16-10-2024 23:13 ]
W13k3 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:50:
[...]
Ah dat wist ik niet. Ik heb even nagekeken wat het exact is gezien het pad taps toeloopt.
367 cm op de plek waar de Quatt zit. Met de diepte van de Quatt eraf kom je denk ik dan onder de vereiste uitblaasruimte.
Wat geeft het voor gevolg als je de 3.5 meter niet hebt?
Hoe het met kosten gaat is nog onbekend. Overigens ben ik de zeurbuur en niet de eigenaar van de Quatt. Ik ben normaal niet zo moeilijk maar dit geluid valt helaas niet te negeren. Ik vind zelf wel dat Quatt zijn verantwoordelijkheid moet nemen. Zij hebben deze plek voorgesteld en de WPAC berekening klopte ook niet.
Ik wist niet uit mijn hoofd of jij nu de eigenaar of de "zeurbuur" was. Let op de aanhalingstekens, ik maak graag gebruik van ironie. Ik neem geluidsoverlast dan ook heel serieus. Voor beide partijen is het niet fijn om in deze situatie terecht te komen. Veel gewone mensen gaan op het advies van de installateur af, maar het blijkt regelmatig dat ze er zelf niet voldoende verstand van hebben. Maar uiteindelijk is eigenaar van de Quatt zelf verantwoordelijk of deze wel of niet aan de eisen voldoet dus ik ben benieuwd hoe Quatt zich opstelt.
Als de afstand tussen de huizen onvoldoende is dan blaast de wp bij verwarming koude lucht uit en omdat koude lucht zakt, blijft deze langer tussen de huizen hangen. De kans is groot dat de wp uit die koude lucht weer energie probeert te halen. Dus als Quatt getest heeft dat er 3,5 meter nodig is lijkt mij het logisch dat ze zich daar aan houden. Zo niet dan wordt het rendement, de COP, van de wp lager. Die afstand is niet iets wat ze in het algemeen bekend hebben gemaakt en het is blijkbaar ook niet iets wat alle verkopers van Quatt weten. Door Tweakers wist ik dat ik op zulke punten moest letten, mijn wp staat dus in een soort (balkon)bak waardoor deze eis dus belangrijk is. Hoewel ik daar beslist geen verstand van heb, kan ik mij voorstellen dat de wp dus op jouw gevel staat te blazen, dat dit nooit positief qua geluid uit pakken. Het is ook heel onverstandig om op zulke korte afstand de wp tegenover het raam van de buren te hangen en het is ook niet een erg fraai uitzicht. En ook Quatt zou moeten weten dat je met hun wp minstens 2,5 meter afstand nodig hebt, tot de erfgrens, om aan de wettenlijke geluidseisen te voldoen. Ze doen in principe geen WPCA berekening dat doet zover ik weet geen enkele installateur.
Navraag. De eis heeft te maken met het rendement. Mijn wp staat in een soort (balkon) bak op de keuken uitbouw. Ik werd er door een Tweaker op gewezen dat dit nadelig voor de cop kon zijn. Op een foto hier op Tweakers zag en las ik ook dat iemand problemen had met de cop in een vergelijkbare situatie. Door de wp een stuk te draaien verbeterde bij hem de situatie. Dus ondanks goedkeuring tijdens het huisbezoek (loop wel los) is het plaatsingsplan dus later aangepast. Dat we die 3,5 meter besproken hebben dat staat dus ook in het plaatsingsplan.robmaas schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:12:
Het gaat volgens mij bij de geluidseisen om een aangrenzend perceel met woonbestemming, de gemeentegrond heeft geen woonbestemming. En die erfgrens tussen gemeentegrond en buren telt vlgs mij dus ook niet mee ( geen richtlijn/beschrijvingvoor gevonden)
De wpac tool van de NL overheid is mijns inziens volledig onbruikbaar in de specifieke situatie zoals door W13k3 wordt geschets.
Een geluidsmeter kan je ook huren ( vanaf €35 tot €130 incl rapportage)- en ik ben dan heel benieuwd hoeveel (of hoe weinig) die afwijken van gewone Decibelmeter van €50-€300, een goede App, of een Ali of Temu 10-20€ decibelmeter.
Mijn twee Quatts samen maken aanzienlijk minder geluid dan mijn koelkast, en mijn buren kunnen daar prima mee leven.
Om eerlijk te zijn dacht ik zelf ook dat het wel kon omdat ik buren heb die daar een airco hebben staan. Maar airco's blazen meestal warme lucht en en een wp koude lucht uit. Deze koude lucht zakt naar de bodem blijft dus veel langer in de bak hangen. Toch gekozen voor plaatsing in de bak omdat ik met een lastige gemeente (welstandcomissie) te maken heb. Hoewel de cop niet elke dag zo hoog is denk ik met een cop van 6,7 vandaag, met alleen radiatoren, de huidige opstelling voldoet met ongeveer 4 meter uitblaasruimte. (Ik had voor vandaag een nieuw Tado schema ingesteld dus ik weet nog niet in hoeverre dat in het plotselinge hoge rendement meespeelt)
Mijn hoekhuis is uit 1993 en wij hebben hetzelfde verbruik. Wij hebben hr++ glas laten plaatsen, omdat toen het vroor vorig jaar, met de CV op 50 graden toch wel koud in huis werd. Mogenlijk is een huis uit 1997 al beter geisoleerd. We hebben de Quatt nog maar kort maar we zijn op dit moment tevreden. Het huis is comfortabeler, door iets hoger te stoken ook minder vochtig. Dat kan ik op de Tado app zien. Vandaag (warme dag) voor elkaar gekregen met een cop van 6,7 te draaien, op eerdere dagen rond de 5. Wel beneden wel Heatfans onder de radiatoren gezet, boven is dit niet meteen nodig. Comminicatie met Quatt dat vind ik een ramp, maar ze proberen wel evt. problemen op te lossen.Famtool schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:46:
Hallo,
Huis is uit 1997.
Alvast bedankt,
Ik heb met de X tot nu toe geen gasverbruik, maar laat de temperatuur bijna constant.EnergyExplorer schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:42:
[...]
Goed om te horen, ondertussen heb ik ook een reactie van Quatt over de compatibiliteit. Ze zeggen:
"There is a possibility of connecting our system with the Tado X. However, I must inform you that we cannot guarantee the same level of savings as before. We have observed that the Tado X system tends to behave unpredictably at lower temperatures, often causing the central heating boiler to activate more frequently."
We gaan meemaken hoe het systeem zich gaat gedragen.
nachtverlaging van 20 naar 19.7, dan om 4, 5 en 6 uur 0,1 erbij. Dan om 9 uur weer terug naar 19,7. En dan in de middag hetzelfde, om 18,19 en 20 uur 0,1 erbij tot 20 en dan vanaf 22 uur weer naar 19,7
Hiermee bereik ik dat ik boven met de jaga radiatoren het in de ochtend en avond ook warmte krijg.
Werkt zo prima eigenlijk, elke situatie anders natuurlijk, maar bijna geen under/overshoots en een quatt die op minimum vermogen draait
Helaas herken ik dit beeld, wij hadden ook een EvoHome systeem met meerdere zones aangestuurd door HR92 knoppen. Mijn ervaring was dat als meerdere knoppen tegelijk een warmtevraag hadden, de cv vol aan ging en de Quatt het niet meer wist. Ik heb derhalve alle zones verwijderd (fysiek alle HR92) en alleen de vloerverwarming in de woonkamer bepaald of de Quatt werkt of niet. Verder de radiatoren in de zones waar het niet (te) koud mag worden open gezet. Huidige week had ik een COP van 6 met een watertemperatuur in de Quatt van niet boven de 30 graden en de cv deed niet mee.
Als je aansturing met verschillende zones bent gewend wil je dit eigenlijk niet. Maar ik kreeg het echt niet anders voor elkaar. Overigens staat de Quatt hier nu bijna een jaar.
Gadgettweaker schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:48:
Ik snap de terughoudendheid, en die zie ik hier wel meer, maar ik vind het ook een beetje een COP-outToby-Wan schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:30:
[...]
Hangt mede af van je afgifte dus is niet zo te zeggen
Bij een graad of 5 verwacht ik dat bij de meeste gebruikers de COP cijfers ergens tussen de 3.5 en de 5.2 zullen vallen.
Dit is afhankelijk van de afgifte, van de aanvoertemperatuur en van het benodigde vermogen.
Als je hele huis vloerverwarming heeft zul je naar boven in die range gaan, gaat je afgifte via een paar onderbemeten radiatoren dan ga je naar beneden.
Verder heeft de aanvoertemperatuur een grote invloed op de COP. Maakt je Quatt een run van 1 uur dan is de aanvoertemperatuur nog relatief laag, en zal de COP dus hoger zijn. Draait je Quatt 24 uur lang op dezelfde capaciteit dan is het hele cv systeem een stuk warmer, en zal je COP dus zakken. Je COP zal dus beter zijn als je Quatt het met een paar uurtjes per dag verwamen af kan, dan wanneer je hele lange runs nodig hebt om de temperatuur te bereiken.
Het benodigde vermogen heeft ook een invloed op de COP. De Quatt draait minder efficient op hoog vermogen dan op laag vermogen.
Nu nog ter vergelijk (situaties verschillen, maar het kan een indicatie zijn):
13 okt 6:00 - 9:30. Buitentemp ruwweg 6.5 graden. COP begon om 6:00 met 5.84 en zakte tot 9:30 naar 5.49 (vermoedelijk door de stijgende aanvoertemperatuur). De Quatt gebruikte 611 watt bij opstarten en steeg naar 669 rond 9:30, en maakte hiermee om en nabij de 3.88KW aan warmte.
Ik heb de thermostaat vrij hoog staan (20 in de ochtend en 21 in de avond), en de afgifte gaat volledig via 67 m2 aan vloerverwarming op de benedenverdieping, de bovenverdieping draait niet mee. De afgifte kan nog beter, want de flow van het systeem is met 630 - 660 l/h lager dan optimaal.
En voordat iedereen over elkaar heen buitelt met 'dat kun je niet zeggen, en dat varieert voor iedereen': je kunt op basis van eigen ervaringen en ervaringen van anderen hier best een inschatting maken wat je gemiddeld van een warmtepomp kunt verwachten, daarbij rekening houdend dat stookprofielen en installaties onderling verschillen. Je verwacht niet dat Friezin en Mac dezelfde COP cijfers hebben, gezien de sterk uiteenlopende stookprofielen, maar je hoeft op basis van uitschieters niet direct te concluderen dat 'je niets kunt zeggen over COP cijfers'.
[ Voor 5% gewijzigd door onlinaius op 17-10-2024 10:37 ]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Dat staat gewoon in de Bbl. waar je naar moet kijken is de bestemming, deze geluidseisen zijn namelijk alleen op een woonbestemming van toepassing.robmaas schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:12:
Niet mee eens, de tool is daar in feite niet voor bedoeld maar je kunt mn via de extra posities wel gebruik van maken (bedenk wel het is een theroretische benadering op vol vermogen), als je zou gaan meten zul je zien dat de gemeten waarden waarschijnlijk duidelijk daar onder gaan liggen.De wpac tool van de NL overheid is mijns inziens volledig onbruikbaar in de specifieke situatie zoals door W13k3 wordt geschets.
de limiet van WPAC ligt er in dat deze beperkt is met speciale bouwvormen en hij kan bv ook geen rekening houden met twee verschillende geluidsbronnen ( bv een warmtepomp en een airco naast elkaar, daar gaat het dus mis.)
Qua meting is dit heel erg sterk afhankelijk, mn de benodigde functies vind je helemaal niet bij dat goedkope spul van ali of temu, persoonlijk zou ik daar geen geld aan spenderen, dat is gewoon speelgoed.Een geluidsmeter kan je ook huren ( vanaf €35 tot €130 incl rapportage)- en ik ben dan heel benieuwd hoeveel (of hoe weinig) die afwijken van gewone Decibelmeter van €50-€300, een goede App, of een Ali of Temu 10-20€ decibelmeter.
voor de iphone bestaan best goede apps en voor een quick en dirty check zijn deze goed bruikbaar, alleen voor officiele zaken (dus vergunningsaanvraag, aantonen aan de overheid dat je aan de wettelijke eisen voldoet) heb je ook daar gewoon niets aan (simpel omdat er voor dit soort metingen ook eisen gesteld worden aan de meetapparatuur).
eigen ervaring en ook door anderen met android toestellen laten echter een totaal ander beeld zien, door de filtering door android en oa samsung kun je er eigenlijk niets mee, en je berijkt hiermee het speelgoed effect van ali en temu mee.
het toverwoord is hier recirculatie, of beter het tegengaan van deze reciruclatie. De genoemde 3,5m zal er voor zorgen dat de lucht vrij kan wegstromen.WAF1 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 00:15:
[...]
Navraag. De eis heeft te maken met het rendement. Mijn wp staat in een soort (balkon) bak op de keuken uitbouw. Ik werd er door een Tweaker op gewezen dat dit nadelig voor de cop kon zijn. Op een foto hier op Tweakers zag en las ik ook dat iemand problemen had met de cop in een vergelijkbare situatie. Door de wp een stuk te draaien verbeterde bij hem de situatie. Dus ondanks goedkeuring tijdens het huisbezoek (loop wel los) is het plaatsingsplan dus later aangepast. Dat we die 3,5 meter besproken hebben dat staat dus ook in het plaatsingsplan.
Zeker als een warmtepomp zijn uitstrommende lucht niet vrij kwijt kan zal deze een deel van deze "koude" lucht, waar dus veel minder warmte nog in zit, weer aan de achterkant worden aangezogen, met een verlaging van de capaciteit (tenslotte is er gewoon minder warmte beschikbaar wat uit de lucht gehaald kan worden). In het ergste geval waar de Quatt vrijwel alleen nog zijn eigen lucht weer aanzuigd krijg je dus een kortsluiting. en daalt de COP richting 1.
Dus reciculatie moet je dus zien te voorkomen, dat is ook de reden dat je een Quatt Duo niet achterelkaar mag opstellen, want dan krijgt de twede Quatt de uitgeblazen lucht van de eerste als invoer (gaat dus niet werken).
Bij een geluidsomkasting is dus ook altijd een schott geplaatst tussen de toevoer en afvoer van de lucht zodat deze ook in de kast niet kan recuriculeren.
Om eerlijk te zijn dacht ik zelf ook dat het wel kon omdat ik buren heb die daar een airco hebben staan. Maar airco's blazen meestal warme lucht en en een wp koude lucht uit. Deze koude lucht zakt naar de bodem blijft dus veel langer in de bak hangen. Toch gekozen voor plaatsing in de bak omdat ik met een lastige gemeente (welstandcomissie) te maken heb. Hoewel de cop niet elke dag zo hoog is denk ik met een cop van 6,7 vandaag, met alleen radiatoren, de huidige opstelling voldoet met ongeveer 4 meter uitblaasruimte. (Ik had voor vandaag een nieuw Tado schema ingesteld dus ik weet nog niet in hoeverre dat in het plotselinge hoge rendement meespeelt)
[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 17-10-2024 10:59 ]
ja, mn de combinatie van verschillende maatregelen (isolatie, denk daarbij aub wel in 3D (dak wordt nog heel vaak vergeten, terwijl daar wel naast de ramen de meeste warmte verdwijnt). Nu is het wel zo dat mn de laaste 40 jaar aan dat aspect wel ook daar werden gesteld, de eerste kleine eis kwam in 1975 (Rc=>1,3 m2K/W, niet echt veel dus, in 1992 ging het dan met eerdere kleine stapjes naar 2,5) en vanaf 1995 werd door invoering van EPC grotere stappen gemaakt.WAF1 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 00:38:
[...]
Mijn hoekhuis is uit 1993 en wij hebben hetzelfde verbruik. Wij hebben hr++ glas laten plaatsen, omdat toen het vroor vorig jaar, met de CV op 50 graden toch wel koud in huis werd. Mogenlijk is een huis uit 1997 al beter geisoleerd. We hebben de Quatt nog maar kort maar we zijn op dit moment tevreden. Het huis is comfortabeler, door iets hoger te stoken ook minder vochtig. Dat kan ik op de Tado app zien. Vandaag (warme dag) voor elkaar gekregen met een cop van 6,7 te draaien, op eerdere dagen rond de 5. Wel beneden wel Heatfans onder de radiatoren gezet, boven is dit niet meteen nodig. Comminicatie met Quatt dat vind ik een ramp, maar ze proberen wel evt. problemen op te lossen.
Huizen vanaf de eeuw wisseling (2000) hebben in het algemeen een goede isolatie die steeds op een hoger niveau is getild.
En ja, we starten hier weer met de bekende COP die of goed of slecht wordt beoordeeld.
Nu moet je wel afvragen of een COP waarde over één dag, wel zoveel waarde heeft, mn omdat deze door aspecten wordt beinvloed waar je namelijk geen enkele invloed op hebt. Het zegt eigenlijk ook helemaal niets uit hoe goed of hoe slecht je warmtepomp presteerd.
Wil je een goed beeld krijgen kijk dan over minimaal één maand of nog beter gewoon over het hele stookseizoen, En vergelijken met andere woningen is al helemaal lastig zowel uit bouwkundig aspect maar ook de ligging spelen daar gewoon te grote rol in.
Algemeen kun je echter wel stellen (tenminste is dat mijn eigen oordeel hierover) dat een Quatt het helemaal niet zo slecht doet in warmtepompland, zeker als je dat vergelijkt met andere merken en zijn prijs.
[ Voor 22% gewijzigd door MacD007 op 17-10-2024 11:19 ]
Nee, heb ik niet, en ja, alles open zetten (of tenminste wat duidelijk meer dan wat je nu hebt) is denk ik wel de oplossing, niet alleen voor nu maar ook voor later.Star65 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:41:
Maar of dat zo wijs is?
[Afbeelding]
De klasieke fout, een warmtepomp is geen CV ketel, dus zul je moeten omdenken, waar een CV ketel prima met een klein afgifte systeem kan omgaan kan dat een warmtepomp dat juist niet, nog erger, die kan daar heel slecht tegen, dat is ook vaak de reden dat werken met zones (zeker met relatief kleine zones) gewoon niet of niet goed gaat werken met een warmtepomp.
Dit forum en dat van andere warmtepompen staat er vol mee.
Werken met zones kan, mits deze afzondelijk voldoende groot zijn, zodat de warmtepomp ook zijn warmte kwijt kan, lukt dat niet dan krijg je van zelf pendelen.
Idem als je nu met deze temperaturen heel veel nog dicht zet, effect is dan het zelfde.
Wat is er nieuw?
Nieuwe functionaliteit
Verbeterde probleem detectie circulatie pomp
Bug Fixes
Boiler gaat niet meer aan als buitenunit niet verbonden is
Verbeterde probleemdetectie van de circulatiepomp: De automatische meldingen zijn nu aangepast en werken optimaal.
Engineer aan het woord
In deze versie is een probleem opgelost dat ervoor zorgde dat sommige boilers aangingen als de buitenunit niet meer verbonden was. Verder hebben we ook verbeterd hoe we problemen met de circulatiepomp detecteren, om zo preventief onderhoud te kunnen doen. In de vorige versie veroorzaakte dit onterechte meldingen. Dat is nu opgelost.
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245
Voor werken met zones is Home Assistant erg handig omdat jij daarmee kan bewaken dat de minimale flow ca 800 liter per uur is. Vergeet de “kan niet” & “mag niet” verhalen hier en ga het gewoon zelf proberen. Ook is pendelen bij een Quatt warmtepomp niet een probleem zolang de flow die 800 l/u haalt en het pendelen beperkt blijft tot 2 a 3 keer per uur. Ik heb het bij Quatt support nagevraagd en Quatt heeft bevestigd dat wanneer de Quatt/CiC besturing op watertemperatuur gebruikt (bijvoorbeeld met Evo home thermostaat) het systeem ook op deze frequentie mag pendelen obv een control set point.MacD007 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:25:
[...]
Nee, heb ik niet, en ja, alles open zetten (of tenminste wat duidelijk meer dan wat je nu hebt) is denk ik wel de oplossing, niet alleen voor nu maar ook voor later.
De klasieke fout, een warmtepomp is geen CV ketel, dus zul je moeten omdenken, waar een CV ketel prima met een klein afgifte systeem kan omgaan kan dat een warmtepomp dat juist niet, nog erger, die kan daar heel slecht tegen, dat is ook vaak de reden dat werken met zones (zeker met relatief kleine zones) gewoon niet of niet goed gaat werken met een warmtepomp.
Werken met zones kan, mits deze afzondelijk voldoende groot zijn, zodat de warmtepomp ook zijn warmte kwijt kan, lukt dat niet dan krijg je van zelf pendelen.
Idem als je nu met deze temperaturen heel veel nog dicht zet, effect is dan het zelfde.
[ Voor 8% gewijzigd door TeslaNerd op 17-10-2024 12:48 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
ja, maar het gaat hier niet alleen om de 800l/h flow maar ook dat de warmte ook afgegeven kan worden, daar heb je eerder het probleem.TeslaNerd schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:43:
[...]
Voor werken met zones is Home Assistant erg handig omdat jij daarmee kan bewaken dat de minimale flow ca 800 liter per uur is. Vergeet de “kan niet” & “mag niet” verhalen hier en ga het gewoon zelf proberen. Ook is pendelen bij een Quatt warmtepomp niet een probleem zolang de flow die 800 l/u haalt en het pendelen beperkt blijft tot 2 a 3 keer uur.
En ik ben het met je eens, het is gewoon uitproberen want tenslotte is elk huis weer anders, maar hou wel rekening met de grote van je zones. Bv een zone met een enkele radiator van 150cm T11 (in je werkkamer) zal dus per definitie niet gaan werken met een warmtepomp terwijl dit bij een CV geen enkel probleem is.
Meestal niet maar “per definitie” is onjuist. Als 150cm T11 in een goed geisoleerde ruimte hangt en het gehele systeem 800 l/u kan blijven draaien dan gaat dat gewoon werken. Ieder systeem, iedere woning en ieders comfortwensen zijn verschillend. Dit is een Tweakers forum: Kan niet bestaat niet!MacD007 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:48:
[...]
ja, maar het gaat hier niet alleen om de 800l/h flow maar ook dat de warmte ook afgegeven kan worden, daar heb je eerder het probleem.
En ik ben het met je eens, het is gewoon uitproberen want tenslotte is elk huis weer anders, maar hou wel rekening met de grote van je zones. Bv een zone met een enkele radiator van 150cm T11 (in je werkkamer) zal dus per definitie niet gaan werken met een warmtepomp terwijl dit bij een CV geen enkel probleem is.
Ga het gewoon proberen 🥳
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Hier kan ik me wel in vinden, met de radiatoren die ik nu open heb staan en een beetje "pendelen" bij deze hogere buitentemperatuur haal ik wel iedere keer de 800 liter flow. (gegevens via HA). Ook Quatt heeft in mijn situatie bovenstaande bevestigd. (Evohome).TeslaNerd schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:43:
[...]
Voor werken met zones is Home Assistant erg handig omdat jij daarmee kan bewaken dat de minimale flow ca 800 liter per uur is. Vergeet de “kan niet” & “mag niet” verhalen hier en ga het gewoon zelf proberen. Ook is pendelen bij een Quatt warmtepomp niet een probleem zolang de flow die 800 l/u haalt en het pendelen beperkt blijft tot 2 a 3 keer per uur. Ik heb het bij Quatt support nagevraagd en Quatt heeft bevestigd dat wanneer de Quatt/CiC besturing op watertemperatuur gebruikt (bijvoorbeeld met Evo home thermostaat) het systeem ook op deze frequentie mag pendelen obv een control set point.
/f/image/YyzEKm6Fk1S7nfamLWfmZaNC.png?f=fotoalbum_large)
het gaat niet om 'kan niet'/'mag niet', alles kan, het is prima mogelijk om een afgifte zo inefficient inregelen dan de Quatt met COP van 1.7 draait. Kan/mag prima, is het wenselijk: niet bepaald.TeslaNerd schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:53:
[...]
Meestal niet maar “per definitie” is onjuist. Als 150cm T11 in een goed geisoleerde ruimte hangt en het gehele systeem 800 l/u kan blijven draaien dan gaat dat gewoon werken. Ieder systeem, iedere woning en ieders comfortwensen zijn verschillend. Dit is een Tweakers forum: Kan niet bestaat niet!
Ga het gewoon proberen 🥳
bij een warmtepomp is het gewoon van belang dan de warmte-opwekking & warmte-afgifte in balans is, veel meer dan dat ooit bij een CV ketel het geval is geweest (en waar CV installateurs ook nooit oog voor hebben gehad). (te)veel zonering wat bij een CV ketel nooit een probleem is geweest (want met 80 graden krijg je alles in no time warm), gaat dus wel problemen geven bij een warmtepomp (zoals bij @A lex ). Als een warmtepomp zijn minimale warmte-opwekking niet kwijt kan, krijg je (1) pendelen of (2) zo sterk oplopende aanvoertemperatuur dat de CV ketel het overneemt en de WP voor spek en bonen alleen het water zit rond te pompen.
De 800 L/u is in die zin niet heilig, je kan de Quatt aanvoer direct kortsluiten (als een bypass) aan de retour en de Quatt draait gewoon 800 L/u, heb je warmteafigte? Nee
met de HyTools app kan je per radiator gewoon berekenen wat de warmteafgifte is voor bepaalde aanvoer & retour temperatuur. zorg dat elke zone genoeg radiatoren heeft dat de minimale warmte-opwekking ook afgegeven kan worden.
Verwarm nu met 1 airco, waardoor gasverbruik behoorlijk is gedaald, maar wil meer comfort in huis. Wil dus weer warmte via radiatoren. Zijn er quatt gebruikers met dezelfde situatie als mij en kunnen jullie mij vertellen wat jullie stroomverbruik ongeveer is. Heb intussen een paar comfort speed ventilatoren in huis die ik wil testen.
Om hier antwoord op te kunnen geven is er iets meer informatie nodig: is die 700 m3 voordat je met de airco begon te verwarmen, of er na?Ronnie27 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 14:07:
Hallo, mijn situatie. Huis bouwjaar 2008. Huis is goed geïsoleerd. Cv Intergas 16 jaar oud. Gasverbruik ongeveer 700 m3 per jaar. 5 radiatoren beneden en 5 radiatoren boven.
Verwarm nu met 1 airco, waardoor gasverbruik behoorlijk is gedaald, maar wil meer comfort in huis. Wil dus weer warmte via radiatoren. Zijn er quatt gebruikers met dezelfde situatie als mij en kunnen jullie mij vertellen wat jullie stroomverbruik ongeveer is. Heb intussen een paar comfort speed ventilatoren in huis die ik wil testen.
Als het er na was: hoeveel KWh gaat er jaarlijks door de airco heen en wat was je verbruik voordat je de airco ging gebruiken om te verwarmen?
Edit: als je het verbruik van de airco weet kan dit ook een aardig goede inschatting opleveren wat de Quatt gaat verbruiken.
m3 voor plaatsing airco - m3 na plaatsing airco = aantal kuubs wat de airco heeft vervangen
Als je weet wat hier het elektrisch verbruik van de airco voor was kun je dit doortrekken naar een situatie waarin je alleen nog SWW verbruik op de ketel doet + bijv 50 kuub (inschatting) voor momenten dat de Quatt de ketel inschakelt.
Het is niet onredelijk om aan te nemen dat de Quatt en de airco om en nabij dezelfde efficientie hebben.
[ Voor 26% gewijzigd door onlinaius op 17-10-2024 14:27 ]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
In dat geval zul je met de Quatt vrij vergelijkbare cijfers halen neem ik aan. Mogelijk dat je er nog iets vanaf kunt snoepen (weet niet in hoeverre je de cv ketel nog aan hebt gehad voor verwarming), maar als dit puur SWW verbruik is zul je met de Quatt redelijk hetzelfde uitkomen.Ronnie27 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 14:31:
Ja 700m3 is mijn verbruik voordat ik de airco gebruikte. Nadat ik mijn airco gebruikte zat ik op 200m3. Stroomverbruik van de airco is ongeveer 1500 kWh per jaar
Dat gaat er wel vanuit dat je hetzelfde blijft verwarmen. In de praktijk kan dat natuurlijk wat veranderen. Ik zag toen ik zelf alles op de airco verwarmde dat rond de airco het eigenlijk te warm was, terwijl voorin de woonkamer / de badkamer het oncomfortabel koud was. Nu is de hele benedenverdieping prettig qua temperatuur, en ook de badkamer boven verwarmen we nu in de winter wat bij. Bij mij gaf de Quatt dus iets meer verbruik dan de airco deed, maar daarmee is het comfort ook sterk toegenomen.
Dacht dat de maximum 0,6 m³/h was, maar ik kan het niet meer vinden.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
sorry, maar met een T11 van 150cm krijg je de warmte gewoon niet weg, dat is gewoon een stukje natuurkunde. en wat ik al zei, alleen met de flow kom je er niet. een dergelijke radiator zal een afgifte van circa 500-600W hebben (bij 35 graden).TeslaNerd schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:53:
[...]
Meestal niet maar “per definitie” is onjuist. Als 150cm T11 in een goed geisoleerde ruimte hangt en het gehele systeem 800 l/u kan blijven draaien dan gaat dat gewoon werken. Ieder systeem, iedere woning en ieders comfortwensen zijn verschillend. Dit is een Tweakers forum: Kan niet bestaat niet!
Ga het gewoon proberen 🥳
een warmtepomp zal bij 800l/h en een delta T van 5 graden circa 5,6 kW kunnen afgeven, het afgifte onderdeel is echter niet groot genoeg voor, deze komt slechts op 0,6 kW uit, dat is dus net 1/10 van de benodigde warmteval voor de warmtepomp. want dan gebeurt weet je zelf ook al.
[ Voor 16% gewijzigd door MacD007 op 17-10-2024 15:19 ]
klopt het dat de Quatt compleet stopt als de setpoint van de thermostaat is gehaald? Ik dacht dat hij nog rustig bleef rondpompen? Zo krijg je toch pendel gedrag?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
| Live feed: boiler boiler.oTtbTurnOnOffBoilerOn false boiler.otFbChModeActive false boiler.otFbDhwActive false boiler.otFbFlameOn false boiler.otFbSupplyInletTemperature 25.679688 boiler.otFbSupplyOutletTemperature 0 boiler.otTbCH false flowMeter flowMeter.waterSupplyTemperature 28.294811 hp1 hp1.getMainWorkingMode 0 hp1.limitedByCop false hp1.modbusSlaveId 1 hp1.power 0 hp1.powerInput 5.150232 hp1.silentModeStatus false hp1.temperatureOutside 19.73 hp1.temperatureWaterIn 34.27 hp1.temperatureWaterOut 34.68 hp2 hp2.getMainWorkingMode 0 hp2.limitedByCop false hp2.modbusSlaveId 2 hp2.power 0 hp2.powerInput 5.150232 hp2.silentModeStatus false hp2.temperatureOutside 21.09 hp2.temperatureWaterIn 34.41 hp2.temperatureWaterOut 34.82 qc qc.flowRateFiltered 0 qc.stickyPumpProtectionEnabled false qc.supervisoryControlMode 0 system system.hostName thermostat thermostat.otFtChEnabled true thermostat.otFtControlSetpoint 28 thermostat.otFtCoolingEnabled false thermostat.otFtDhwEnabled true thermostat.otFtRoomSetpoint 20.5 thermostat.otFtRoomTemperature 20.777344 time time.ts 1729170573856 time.tsHuman 2024-10-17T13:09:33Z |
[ Voor 3% gewijzigd door CPM op 17-10-2024 15:15 ]
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Een WP kan niet lineair terugregelen tot 0 watt. Het minimale vermogen van een Quatt is ca 1 kwatt afhankelijk van de COP van dat moment. De wp gaat dan over tot aan-uit bedrijf. Bij grotere vermogens kan de wp wel terugregelen. Een COP van 3.6 is wel erg laag bij de huidige buitentemperaturen.CPM schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:13:
Situatie: radiatoren, Alleen woonkamer+keuken verwarmd, Lyric T6. Temp setpoint: 20.5 Gemiddelde COP vandaag: 3.6
klopt het dat de Quatt compleet stopt als de setpoint van de thermostaat is gehaald? Ik dacht dat hij nog rustig bleef rondpompen? Zo krijg je toch pendel gedrag?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 Live feed: boiler boiler.oTtbTurnOnOffBoilerOn false boiler.otFbChModeActive false boiler.otFbDhwActive false boiler.otFbFlameOn false boiler.otFbSupplyInletTemperature 25.679688 boiler.otFbSupplyOutletTemperature 0 boiler.otTbCH false flowMeter flowMeter.waterSupplyTemperature 28.294811 hp1 hp1.getMainWorkingMode 0 hp1.limitedByCop false hp1.modbusSlaveId 1 hp1.power 0 hp1.powerInput 5.150232 hp1.silentModeStatus false hp1.temperatureOutside 19.73 hp1.temperatureWaterIn 34.27 hp1.temperatureWaterOut 34.68 hp2 hp2.getMainWorkingMode 0 hp2.limitedByCop false hp2.modbusSlaveId 2 hp2.power 0 hp2.powerInput 5.150232 hp2.silentModeStatus false hp2.temperatureOutside 21.09 hp2.temperatureWaterIn 34.41 hp2.temperatureWaterOut 34.82 qc qc.flowRateFiltered 0 qc.stickyPumpProtectionEnabled false qc.supervisoryControlMode 0 system system.hostName thermostat thermostat.otFtChEnabled true thermostat.otFtControlSetpoint 28 thermostat.otFtCoolingEnabled false thermostat.otFtDhwEnabled true thermostat.otFtRoomSetpoint 20.5 thermostat.otFtRoomTemperature 20.777344 time time.ts 1729170573856 time.tsHuman 2024-10-17T13:09:33Z
lastig om dat met deze gegevens te beantwoorden; ruwweg zou ik denken aan ergens de 1000-1100 kWh, waarbij je circa 200-250 m3 gas nodig hebt voor SWW en boost functie hybride systeem; dus uiteindelijk zou je circa 500 m3 gas mee besparen.Ronnie27 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 14:07:
Hallo, mijn situatie. Huis bouwjaar 2008. Huis is goed geïsoleerd. Cv Intergas 16 jaar oud. Gasverbruik ongeveer 700 m3 per jaar. 5 radiatoren beneden en 5 radiatoren boven.
ik heb met circa 1000m3 besparing circa 1.900 kWh nodig gehad, dus ruwweg een factor 1:2.
Opvallend zijn de zeer korte dips in de plot van "powerinput": waar komen die vandaan, kan je ook een plot maken met alle Thermostat parameters? Ik heb ergens gelezen dat evohome ingesteld kan worden op een minimale uit-tijd, die je wel in moet stellen.Star65 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 13:15:
[...]
Hier kan ik me wel in vinden, met de radiatoren die ik nu open heb staan en een beetje "pendelen" bij deze hogere buitentemperatuur haal ik wel iedere keer de 800 liter flow. (gegevens via HA). Ook Quatt heeft in mijn situatie bovenstaande bevestigd. (Evohome). [Afbeelding]
Eea wijst op zeer snel uit en aanschakelen van de compressor.
[ Voor 9% gewijzigd door Freeckje op 17-10-2024 15:39 ]
Het zou echt zonde zijn om het EvoHome-systeem te moeten dumpen, omdat het niet goedkoop was en pas 4 jaar oud is. Het werkte ook perfect met de gasketel, maar ik houd alle opties open.
Deze winter wordt een nieuwe ervaring voor ons, we hebben het huis 5 jaar geleden gekocht en dit is het eerste jaar met een WP. Tot deze zomer was het huis ook volledig ongeïsoleerd. We hebben deze zomer een nieuw dak gelegd, compleet met moderne isolatie... een ongelooflijk dure en intensieve klus. In onze 'slechtste' wintermaanden hadden we gasrekeningen van € 1200+ (per maand!)
Vandaag was er bijna geen behoefte aan verwarming, maar wat we wel gebruikten zag er veel 'gezonder' uit.
:strip_exif()/f/image/chP6Yya7yxpUWYXiZijiHwxf.jpg?f=fotoalbum_large)
ik heb mijn HR92 knoppen in slave gezet, dus de radiatoren krijgen alleen warmte als de thermostaat in de woonkamer de quatt laat draaien. de evohome knoppen zorgen er dan voor dat de andere ruimtes niet op onnodige tijdstippen worden verwarmd en dat het er niet te warm kan worden.Hvan072 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:06:
@A lex
Helaas herken ik dit beeld, wij hadden ook een EvoHome systeem met meerdere zones aangestuurd door HR92 knoppen. Mijn ervaring was dat als meerdere knoppen tegelijk een warmtevraag hadden, de cv vol aan ging en de Quatt het niet meer wist. Ik heb derhalve alle zones verwijderd (fysiek alle HR92) en alleen de vloerverwarming in de woonkamer bepaald of de Quatt werkt of niet. Verder de radiatoren in de zones waar het niet (te) koud mag worden open gezet. Huidige week had ik een COP van 6 met een watertemperatuur in de Quatt van niet boven de 30 graden en de cv deed niet mee.
Als je aansturing met verschillende zones bent gewend wil je dit eigenlijk niet. Maar ik kreeg het echt niet anders voor elkaar. Overigens staat de Quatt hier nu bijna een jaar.
Ik heb even wat gerekend aan die 16mm.
Op de koudste dagen die we tot op heden hebben meegemaakt, is het gasverbruik rond de 9 m³ per 24 uur. Dat komt neer op (9 * 8 kWh per m³ =) 72 kWh warmte. Zou je 24 uur per dag met de warmtepomp kunnen draaien, dan heb je gemiddeld precies 3kW verwarmingsvermogen nodig. Volgens mij kan de Quatt dat leveren.
Die 800L/h is volgens mij het maximum wat door 16mm (inwendig) kan. Met 800 L/h en een gewenst vermogen dan 3kW, kom je uit op een delta T van net iets meer dan 3 graden.
Dat lijkt me nog behoorlijk efficiënt, maar vereist dus wel continu draaien. En als er minder dan 3kW geleverd kan worden, moet de gasketel sowieso nog bijspringen dus.
Andere optie die ik overweeg is een ander type warmtepomp (met wat meer vermogen) met nieuw te trekken groter leidingwerk rechtstreeks naar de vloerverwarmingverdeler. Dat is het meest efficiënt (nog lagere delta T) en kan meer vermogen leveren. Maar gezien de warmtevraag voor verwarming historisch gezien maximaal rond 3kW continu is, kun je je afvragen of dat niet 'overkill' is?
2-onder-1 kap, bouwjaar 2016, nog met CV-ketel, 1150 m³ gasverbruik totaal op dit moment.
Dit is het resultaat van de slechte Quatt/CiC besturing op kamertemperatuur die niet adequaat kan terugregelen. Dit is voorlopig alleen op te lossen met bijvoorbeeld een eigen regeling mbv HA.Freeckje schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:18:
[...]
Een WP kan niet lineair terugregelen tot 0 watt. Het minimale vermogen van een Quatt is ca 1 kwatt afhankelijk van de COP van dat moment. De wp gaat dan over tot aan-uit bedrijf. Bij grotere vermogens kan de wp wel terugregelen. Een COP van 3.6 is wel erg laag bij de huidige buitentemperaturen.
De Quatt/CiC op waterbesturing heeft hier geen last van zoals is te zien in de app print van @A lex hier boven icm de Evo home thermostaat
Deze getallen zijn niet realistisch. De delta T is dan niet 5 graden maar zal een stuk lager liggen.MacD007 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:10:
[...]
sorry, maar met een T11 van 150cm krijg je de warmte gewoon niet weg, dat is gewoon een stukje natuurkunde. en wat ik al zei, alleen met de flow kom je er niet. een dergelijke radiator zal een afgifte van circa 500-600W hebben (bij 35 graden).
een warmtepomp zal bij 800l/h en een delta T van 5 graden circa 5,6 kW kunnen afgeven, het afgifte onderdeel is echter niet groot genoeg voor, deze komt slechts op 0,6 kW uit, dat is dus net 1/10 van de benodigde warmteval voor de warmtepomp. want dan gebeurt weet je zelf ook al.
Even goed zal een Quatt/CiC op waterbesturing (bijvoorbeeld icm een Evo home thermostaat) dat prima terugregelen met het aan-uit schakelen van de warmtepomp zodat de watertemperatuur niet te hoog wordt.
Bedoel je "wanneer watertemperatuur setpoint heeft gehaald"?CPM schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:13:
Situatie: radiatoren, Alleen woonkamer+keuken verwarmd, Lyric T6. Temp setpoint: 20.5 Gemiddelde COP vandaag: 3.6
Hier stelt hij setpoint gewoon steeds wat hoger in.
Was eerder 26, nu 27.
Zit me ontzettend te verbazen over je COP.
Nu geef ik daar eigenlijk nooit een waardeoordeel over, maar hoe krijg jij 3,6 voor elkaar bij deze hoge temperaturen?
Ik ben namelijk eigenlijk altijd het slechtste meisje van de klas...
:strip_exif()/f/image/Vbpkq5QYYsolCDlSlAOxD3wR.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb een ander vermoeden van jouw lage COP. Ik denk dat jouw Quatt koude lucht aan het circuleren is. Daarmee bedoel ik dat de Quatt de koudere lucht uit de uitgang opnieuw ontvangt bij de ingang en daarmee steeds kouder wordt. Op 3 pieken in jouw verbruik zie ik op dezelfde tijd 3 dalen in de buitentemperatuur van ca 3 à 3,5 graad.A lex schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:37:
Bedankt voor alle reacties op mijn bericht. Dus op basis van het advies dat ik hier heb gekregen, denk ik dat ik ga proberen om zoveel mogelijk zones te groeperen met de EvoHome. En verder, zou het verstandig zijn om een speciale bypass te laten installeren?
Het zou echt zonde zijn om het EvoHome-systeem te moeten dumpen, omdat het niet goedkoop was en pas 4 jaar oud is. Het werkte ook perfect met de gasketel, maar ik houd alle opties open.
Deze winter wordt een nieuwe ervaring voor ons, we hebben het huis 5 jaar geleden gekocht en dit is het eerste jaar met een WP. Tot deze zomer was het huis ook volledig ongeïsoleerd. We hebben deze zomer een nieuw dak gelegd, compleet met moderne isolatie... een ongelooflijk dure en intensieve klus. In onze 'slechtste' wintermaanden hadden we gasrekeningen van € 1200+ (per maand!)
Vandaag was er bijna geen behoefte aan verwarming, maar wat we wel gebruikten zag er veel 'gezonder' uit.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/rLBMDanmsBpqdV2aWYtn11tk.jpg?f=fotoalbum_large)
Heeft de Quatt wel genoeg ruimte om de koude lucht af te kunnen voeren?
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Als ik inzoom op het plaatje van @A lex : daar heb ik in een eerdere post al op gereageerd dat die plot juist "verdacht" was omdat de wp binnen 20 minuten 2 keer schakelt met dips in de kwinput van 1 a 2 minuten.TeslaNerd schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:09:
[...]
Dit is het resultaat van de slechte Quatt/CiC besturing op kamertemperatuur die niet adequaat kan terugregelen. Dit is voorlopig alleen op te lossen met bijvoorbeeld een eigen regeling mbv HA.
De Quatt/CiC op waterbesturing heeft hier geen last van zoals is te zien in de app print van @A lex hier boven icm de Evo home thermostaat
Los daarvan: ook met watertempaansturing zie je pendelgedrag, vandaar dat ik met mijn DIY-TS de hysterese kunstmatig vergroot heb waardoor nu de wp niet meer dan 2 a 3 keer per uur schakelt.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CewPMNwyyNDRyMnu7HkI30eD.jpg?f=user_large)
PS: heb Quatt erover aangesproken, die vinden 10 keer per uur schakelen acceptabel. Ik voel me daar niet happy bij
[ Voor 5% gewijzigd door Freeckje op 17-10-2024 16:57 ]
Brrrr nee zeg.onlinaius schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:34:
En voordat iedereen over elkaar heen buitelt met 'dat kun je niet zeggen, en dat varieert voor iedereen': je kunt op basis van eigen ervaringen en ervaringen van anderen hier best een inschatting maken wat je gemiddeld van een warmtepomp kunt verwachten, daarbij rekening houdend dat stookprofielen en installaties onderling verschillen. Je verwacht niet dat Friezin en Mac dezelfde COP cijfers hebben, gezien de sterk uiteenlopende stookprofielen, maar je hoeft op basis van uitschieters niet direct te concluderen dat 'je niets kunt zeggen over COP cijfers'.
Volgens stookt @MacD007 niet hoger dan 19°C met radiatoren en zit hij in zonnig Limburg terwijl ik in Fryslân bivakkeer 😉.
Misschien is oppervlak woning ietwat gelijk, geen idee
19,5 vinden wij prima, als het buiten echt koud is wordt het ook wel eens 20 of nog ietjes hoger (maar wat is er mis met een mooie noorse trui (vooral als deze ook nog uit noorwegen zelf komt?)Friezin schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:43:
[...]
Brrrr nee zeg.
Volgens stookt @MacD007 niet hoger dan 19°C met radiatoren en zit hij in zonnig Limburg terwijl ik in Fryslân bivakkeer 😉.
Misschien is oppervlak woning ietwat gelijk, geen idee
En die trui heb ik soms al aan terwijl jullie nog op een terras zitten.MacD007 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:47:
[...]
19,5 vinden wij prima, als het buiten echt koud is wordt het ook wel eens 20 of nog ietjes hoger (maar wat is er mis met een mooie noorse trui (vooral als deze ook nog uit noorwegen zelf komt?), en ik heb zowel radiatoren als ook vloerverwarming, het het mooie zuiden klopt helemaal.
Kan flink schelen in temperatuur dat noord-zuid of kust-uiterst oost
Zeker, zowel qua temperatuur als wind. Een niet te onderschatten factor in het warmteverlies...Friezin schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:52:
[...]
En die trui heb ik soms al aan terwijl jullie nog op een terras zitten.
Kan flink schelen in temperatuur dat noord-zuid of kust-uiterst oost
:strip_exif()/f/image/OHffey5T6hXh1puoNmzWPCuX.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is goed en volg alsjeblieft ook het advies van @raven22 op.A lex schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:37:
Bedankt voor alle reacties op mijn bericht. Dus op basis van het advies dat ik hier heb gekregen, denk ik dat ik ga proberen om zoveel mogelijk zones te groeperen met de EvoHome.
Absoluut niet, je 3 kleine radiatoren werken nu als bypass en dat brengt je juist in de problemen.En verder, zou het verstandig zijn om een speciale bypass te laten installeren?
Een warmtepomp is geen CV ketel, net zo min dat een marathonloper geen 100m sprinter is. Dus 'het werkte met CV ketel' is geen argument, ze gaan allebei van compleet andere principes uitHet zou echt zonde zijn om het EvoHome-systeem te moeten dumpen, omdat het niet goedkoop was en pas 4 jaar oud is. Het werkte ook perfect met de gasketel, maar ik houd alle opties open.
Setpoint bedoel ik de temperatuur instelling van de thermostaat.Friezin schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:34:
[...]
Bedoel je "wanneer watertemperatuur setpoint heeft gehaald"?
Hier stelt hij setpoint gewoon steeds wat hoger in.
Was eerder 26, nu 27.
Zit me ontzettend te verbazen over je COP.
Nu geef ik daar eigenlijk nooit een waardeoordeel over, maar hoe krijg jij 3,6 voor elkaar bij deze hoge temperaturen?
Ik ben namelijk eigenlijk altijd het slechtste meisje van de klas...
[Afbeelding]
V.w.b. COP ik denk dat de woning gewoon erg koud is geweest. Ik verwarm ook nog niet in een "schil".
Ik kijk het dus nog even aan de komende tijd hoe het gaat zijn.
Maar op een dag zoals dit was het voor mij ook niet gek om 2-4m3 gas te stoken of 6-8kwh aan airco verwarming te hebben. Quatt zit voor vandaag op 3.6kwh gemeten met een energie meter.
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Is dat de airco van je buren?KaiWeger schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 17:01:
Misschien dat iemand hier mij meer duiding kan geven. Quatt heeft een serviceverzoek aangemaakt voor mijn warmtepomp nummer 1 van de duo vanwege nogal slechtere prestaties als nummer 2. Nu ben ik nogmaals gaan nadenken en zit ik te denken dat het wel eens zou komen omdat die nogal dicht bij de buitenunit van de airco lucht aanzuigt die die buitenunit uitblaast. Tijdens het huisbezoek en tijdens plaatsing hing die airco unit er al. Ook foto bijgevoegd om het wat te verduidelijken. De linker warmtepomp is dus de gene die slechter presteert. [Afbeelding]
Snap sowieso niet dat ze zowat op de erfgrens staan.
Heb je dat er zelf doorheen gedrukt?
De wind van sommige fans gaat juist naar alle zijkanten van de propeller. Dus dat zou kunnen idd.
[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 17-10-2024 17:47 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Nee bij huisbezoek werd gezegd dat dit een goede plek zou zijn voor de duo. Misschien ook juist omdat de buurman ook al een buitenunit van de airco op hetzelfde stuk van hem heeft.paQ schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 17:39:
[...]
Is dat de airco van je buren?
Snap sowieso niet dat ze zowat op de erfgrens staan.
Heb je dat er zelf doorheen gedrukt?
De wind van sommige fans gaan juist naar alle zijkanten van de propeller. Dus dat zou kunnen idd.
Het voldoet echt volstrekt niet.
Ik ben ook erg verbaasd, want volgens mij moet hij gewoon een paar meter uit de erfgrens staan om onder het toegestane geluidsniveau te komen, toch?paQ schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 17:48:
Apart advies dan.
Het voldoet echt volstrekt niet.
Hoe zit dat trouwens op het dak? Bij onze twee-onder-één-kap woning loopt het dak eerst schuin naar binnen en heeft dan nog een stukje plat dak in het midden van beide woningen. Daar zit ook al de CV pijp en zou natuurlijk ideaal zijn voor de (duo) Quatt. En omdat het op een plat dak is, gaat niemand daar wat van horen als hij trillingsvrij staat tenminste. Maar het midden van het platte dak is ook tevens de erfgrens natuurlijk. Moet ik dan nog steeds zoveel meter daarvandaan staan, terwijl dicht op de eftgrens (=midden van het dak) de beste plek zou zijn voor zo weinig mogelijk geluid in de voor of achtertuin of naast het huis?
Helaas kan ik geen afspraak met Quatt krijgen voor begin november. Dan zal ik het hun ook vragen. Quatt Duo en later overstappen op all electric lijkt me ideaal in onze situatie waar de buitenunit dan vlak boven de CV komt te staan. Toch raden ze bij Quatt op de website aan de unit op de grond te zetten en niet op een dak. Waarom zou dat zijn? Trillingen? Dat zou namelijk wel heel veel leidingwerk en extra geluidsoverlast geven t.o.v. het platte dak lijkt me.
Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp voor twee onder één kap uit 2008 met doel full electric zomer 2025 (huidig gasverbruik 900 kuub)
Ah, ik zie het.CPM schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 17:37:
[...]
Setpoint bedoel ik de temperatuur instelling van de thermostaat.
V.w.b. COP ik denk dat de woning gewoon erg koud is geweest. Ik verwarm ook nog niet in een "schil".
Ik kijk het dus nog even aan de komende tijd hoe het gaat zijn.
Maar op een dag zoals dit was het voor mij ook niet gek om 2-4m3 gas te stoken of 6-8kwh aan airco verwarming te hebben. Quatt zit voor vandaag op 3.6kwh gemeten met een energie meter.
20.77°C is je kamer (afgerond 20,8), kamertemperatuur ingesteld op 20.5°C
Buitentemperatuur ook bijna 20°C.
Knap dat water 34°C werd.
Ik denk dat uitslaan van de Quatt normaal is.
Dat hij bij een overshoot van 0,5°C doorprutteld is zeldzaam.
1x betrapt:
Friezin in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Mogelijk te obvious, maar heb je al wel gecontroleerd of de buurman de airco ook daadwerkelijk gebruikt voor verwarmen?KaiWeger schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 17:01:
Misschien dat iemand hier mij meer duiding kan geven. Quatt heeft een serviceverzoek aangemaakt voor mijn warmtepomp nummer 1 van de duo vanwege nogal slechtere prestaties als nummer 2. Nu ben ik nogmaals gaan nadenken en zit ik te denken dat het wel eens zou komen omdat die nogal dicht bij de buitenunit van de airco lucht aanzuigt die die buitenunit uitblaast. Tijdens het huisbezoek en tijdens plaatsing hing die airco unit er al. Ook foto bijgevoegd om het wat te verduidelijken. De linker warmtepomp is dus de gene die slechter presteert. [Afbeelding]
Want als deze natuurlijk alleen in de zomer gebruikt wordt om te koelen kan dat je Quatts natuurlijk niet beinvloeden.
Scherpe opmerking haha, maar ja de airco wordt juist voornamelijk gebruikt voor verwarmen dus dat zou alleen maar erger kunnen worden naarmate het kouder wordt. Dus vandaar dat ik nu probeer te kijken naar wat zou beter zijn om dit probleem gelijk goed op te lossen.onlinaius schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 18:04:
[...]
Mogelijk te obvious, maar heb je al wel gecontroleerd of de buurman de airco ook daadwerkelijk gebruikt voor verwarmen?
Want als deze natuurlijk alleen in de zomer gebruikt wordt om te koelen kan dat je Quatts natuurlijk niet beinvloeden.
Schot maken tussen de Quatts en de airco van de buurman zodat die de koude lucht niet meer opzuigen. Koude lucht daalt, dus zo zou je relatief meer warme lucht moeten krijgen. Ik zou het 80 cm hoog maken.KaiWeger schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 18:07:
[...]
Scherpe opmerking haha, maar ja de airco wordt juist voornamelijk gebruikt voor verwarmen dus dat zou alleen maar erger kunnen worden naarmate het kouder wordt. Dus vandaar dat ik nu probeer te kijken naar wat zou beter zijn om dit probleem gelijk goed op te lossen.
Wel een beetje afstand houden van de achterkant van de warmtepompen. Die desnoods iets verschuiven zodat er genoeg airflow is.
How bedoel je dat want ik snap hem niet helemaal.Friezin schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 18:03:
[...]
Knap dat water 34°C werd.
Ik denk dat uitslaan van de Quatt normaal is.
inmiddels blijkt dat ik "via beneden" naar buiten zou moeten kunnen.maxtrash schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:46:
[...]
Ja, dit klinkt als een plan. In feite een 3-fase PV verdeler ipv de meer gebruikelijke 1-fase PV verdeler.
Sterker nog: ik heb al een 3-fase kabel naar mijn 3-fase omvormer lopen.
Ik heb dus twee opties:
1. nieuwe 5x4mm2 kabel van meterkast naar buiten bij warmtepomp. Aldaar een groepenkastje met hoofdschakelaar (die dan tevens als werkschakelaar kan dienen lijkt me?) met daarachter 3 alamats.
2. PV verdeler op bestaande 5x 4 mm2 kabel ter plaatse van de omvormer (even checken of het echt minimaal 4mm2 is). Dit scheelt 10m kabel en wellicht gedoe om kabel van meterkast weer naar boven te krijgen. Vanuit deze PV verdeler kan dan een 3x4mm2 naar een werkschakelaar en de warmtepompen. En een 3x1,5mm2 kabel voor de tuin. Met de 3e alamat kan ik dan boven bij de omvormer en CV-ruimte nog een aparte groep maken voor bijv. warmtepomp boiler oid in de toekomst.
Er liggen 4 buizen diameter 16mm met utp-kabel naar een kamer op de benedenverdieping (afstand max. 9m). Aangezien niet alle utp-kabels in gebruik zijn (ik heb er in feite maar 1 nodig want er staat al een switch) kan ik een buis vrijmaken.
van daar zou ik ymvk-kabel door de kruipruimte kunnen trekken naar de buitenmuur waar de Quatt Duo komt te staan (max 15 m).
toch nog een vraag over wat wijsheid is:
1. 3x2.5mm2 installatiedraad (9 meter) op lasdoos en vandaar de YMVK kabel 4mm2 (15 meter)
2. toch proberen 3x4mm2 installatiedraad op lasdoos en YMVK 4mm2
3. 3x2.5mm2 YVMK door buis (of het lukt is de vraag) en dan in een stuk door naar buiten (24 meter)
4. 2x2.5mm2 installatiedraad + 2.5mm2 YVMK (elektricien vond 4mm2 totaal onnodig)
5. iets anders?
dit is even los van de tuingroep
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80374600
Is bekend welke andere verschillen er zijn tussen de oude en de nieuwe buitenunits?
[ Voor 18% gewijzigd door TeslaNerd op 17-10-2024 19:23 ]
Sowieso de interne flowmeter bij de nieuwe modellen (dus niet meer onder de CV) en de antivorstklep die nu in de Quatt zit.TeslaNerd schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:20:
Met de recente ontwikkelingen in het decoderen van de modbus communicatie tussen de Quatt/CiC en de buitenunit zien wij dat een aantal modbus registers die wel actief zijn voor de oudere buitenunits (tot zomer 2024?) niet meer worden gebruikt in de nieuwe buitenunits (vanaf zomer 2024?). Dit betreft bijvoorbeeld de flowmeter die bij de nieuwe buitenunit in de buitenunit zit waar de flowmeter eerder los onder de cv werd gemonteerd en met een eigen draad verbonden met de CiC.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80374600
Is bekend welke andere verschillen er zijn tussen de oude en de nieuwe buitenunits?
Is er informatie uit de Wiring Diagrammen te halen mbt de verschillen tussen de oude en nieuwe versies?
Hieronder het diagram uit mijn nieuwe uitvoering (augustus geïnstalleerd).
:strip_exif()/f/image/HFI7uNFk2C6mFTnKxjyyAxNw.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat doet mij denken... staat die op mijn huis gerichte Quatt dan ook mijn gevel te koelen? Of is dat effect na 3,5 meter wel weg?MacD007 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:47:
[...]
het toverwoord is hier recirculatie, of beter het tegengaan van deze reciruclatie. De genoemde 3,5m zal er voor zorgen dat de lucht vrij kan wegstromen.
[...]
Anders stel ik voor dat ze 's zomers hun huis gaan verwarmen zodat ik wat extra koeling heb 🤣
In theorie blaas je wel koude(re) lucht die kant op ja.W13k3 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:46:
[...]
Dat doet mij denken... staat die op mijn huis gerichte Quatt dan ook mijn gevel te koelen? Of is dat effect na 3,5 meter wel weg?
Anders stel ik voor dat ze 's zomers hun huis gaan verwarmen zodat ik wat extra koeling heb 🤣
Maar verwacht niet dat het een al te groot effect zal hebben.
Maar goed.
Die situatie, en net als het voorbeeld hierboven, moeten gewoon niet voorkomen, dan ontstaan dergelijke problemen ook niet.
[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 17-10-2024 19:50 ]
Met zulke buitentemperaturen: hp2.temperatureOutside 21.09CPM schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 18:58:
[...]
How bedoel je dat want ik snap hem niet helemaal.
Water maken van bijna 35°C : hp2.temperatureWaterIn 34.41 / hp2.temperatureWaterOut 34.82
Terwijl kamertemperatuur ingesteld is op 20,5°C : thermostat.otFtRoomSetpoint 20.5
Dat vind ik knap!
En ik vind het niet raar dat Quatt uitslaat op 20,8°C: thermostat.otFtRoomTemperature 20.777344
Evohome kun je als minimale aan-tijd instellen op 5 minuten en aantal schakelingen per uur. (staat op 3 vanwege vvw). Ik moet dit eens gaan meten want ik weet bijna zeker dat de werkelijke aan-tijd korter is.Freeckje schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:34:
[...]
Opvallend zijn de zeer korte dips in de plot van "powerinput": waar komen die vandaan, kan je ook een plot maken met alle Thermostat parameters? Ik heb ergens gelezen dat evohome ingesteld kan worden op een minimale uit-tijd, die je wel in moet stellen.
Eea wijst op zeer snel uit en aanschakelen van de compressor.
Maar je gaat toch niet alles open zetten met deze buitentemperaturen? Tenminste ik wil geen warm water van 31 graden door mijn vvw en radiatoren als het buiten 20 graden is, dan wordt het nog warmer. Omdat de Quatt/CIC op watertemperatuur regelt denkt hij dat het nodig is om het water op 31 graden te houden. (Vanuit Evohome is er geen vraag).MacD007 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:25:
[...]
Nee, heb ik niet, en ja, alles open zetten (of tenminste wat duidelijk meer dan wat je nu hebt) is denk ik wel de oplossing, niet alleen voor nu maar ook voor later.
De Quatt CiC wil warmteverlies zien tussen aanvoer en retour. Hoe meer je open zet, hoe lager de aanvoertemperatuur waarbij dat al lukt.Star65 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 20:20:
Maar je gaat toch niet alles open zetten met deze buitentemperaturen? Tenminste ik wil geen warm water van 31 graden door mijn vvw en radiatoren als het buiten 20 graden is, dan wordt het nog warmer. Omdat de Quatt/CIC op watertemperatuur regelt denkt hij dat het nodig is om het water op 31 graden te houden. (Vanuit Evohome is er geen vraag).
@KaiWegerKaiWeger schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 17:01:
@verguldebarman
Ik denk vandaag wat wijzer geworden te zijn.
Ik had al eens opgemerkt ook te vinden dat hp1 altijd,, soms,, een slechtere cop heeft. Dat scheelde wel eens 5 ipv van 7 bij tegelijk-, of afzonderlijk draaien. Bij een DUO valt dat op als je intensief naar die bewegende json loert.
Wat me ook al een paar keer was opgevallen was dat elke quatt een buitentempmeter heeft, die normaal redelijk dezelfde temperaturen aangeven. Echter als hp1 alleen draait is die buitempmeter soms wel 2 graden lager.
Doordenkend aan de verhalen van kaiweger en verguldebarman en mijn eigen waarnemingen, ontdek ik ook plotseling dat mijn waf op ongeveer 1 meter afstand van hp1 een paar kruiken heeft neergelegd.
Toch reden om het gedrag van de beide wps wat nader te bestuderen. Jammer genoeg kan ik dat alleen door te gluren naar json.......
Zelf lijkt me de afstand van kaiweger met de buurman ver genoeg, maat misschien zie jij ook plots afwijkende buitentempen, wat een indicatie kan zijn.
De quatts staan op wat… 20cm? Van de erfgrens.harv schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:26:
[...]
Zelf lijkt me de afstand van kaiweger met de buurman ver genoeg, maat misschien zie jij ook plots afwijkende buitentempen, wat een indicatie kan zijn.
Ik weet uit ervaring dat de buitentempmeter van de Quatt niet altijd accuraat is. Sterker nog, die van mij haalt temperaturen waar ze in de Sahara van schrikken. Dit heb ik aangekaart bij Quatt en dat is bekend (antwoord van Quatt):harv schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:26:
[...]
@KaiWeger
@verguldebarman
Wat me ook al een paar keer was opgevallen was dat elke quatt een buitentempmeter heeft, die normaal redelijk dezelfde temperaturen aangeven. Echter als hp1 alleen draait is die buitempmeter soms wel 2 graden lager.
Geen probleem wanneer de buitentemperatuursensor afwijkende temperaturen afgeeft op momenten dat de Quatt niet verwarmt.
Het is bij ons bekend dat dit gebeurt wanneer bijvoorbeeld de zon op de Quatt schijnt.
De temperaturen die op die momenten doorkomen hebben geen invloed op de werking van de Quatt en het energieverbruik hiervan. Ons system is erop ingesteld dat het hier rekening mee houdt.
Wanneer de Quatt gaat draaien, zuigt de ventilator in de Quatt lucht van buitenaf aan. Deze lucht komt dan langs de temperatuursensor en zal ervoor zorgen dat de actuele buitentemperatuur accuraat bij ons door komt. Hierdoor zal de Quatt, wanneer deze draait, de juiste metingen doorgeven en op de juiste manier verwarmen.
Mogelijk verklaart dit jouw 2 graden verschil?
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Zodra een wp aanspringt, komt de daadwerkelijke aanvoerlucht langs de sensor.
op de foto lijkt dat de achterkant van de airco wel erg dicht tegen de muur (gevel) aanstaat. Wat je zou kunnen doen is een plaat tussen airco en de quat's plaatsen zodat je de uitblaas en de invoer gaat scheiden, hoogte ongeveer gelijk aan de Quatts.KaiWeger schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 17:01:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.
Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.