Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 10:03
paQ schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:37:
[...]

De quatts staan op wat… 20cm? Van de erfgrens.
DE erfgrens is mij nog niet gheel duidelijk bij Kaiweger.
Maar ik bedoel de afstand van de uitblaasopening van de airco van de buurman tot de ingangen van de quats van Kaiweger.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harv
okijokii schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:40:
[...]

Ik weet uit ervaring dat de buitentempmeter van de Quatt niet altijd accuraat is. Sterker nog, die van mij haalt temperaturen waar ze in de Sahara van schrikken. Dit heb ik aangekaart bij Quatt en dat is bekend (antwoord van Quatt):

Geen probleem wanneer de buitentemperatuursensor afwijkende temperaturen afgeeft op momenten dat de Quatt niet verwarmt.

Het is bij ons bekend dat dit gebeurt wanneer bijvoorbeeld de zon op de Quatt schijnt.
De temperaturen die op die momenten doorkomen hebben geen invloed op de werking van de Quatt en het energieverbruik hiervan. Ons system is erop ingesteld dat het hier rekening mee houdt.

Wanneer de Quatt gaat draaien, zuigt de ventilator in de Quatt lucht van buitenaf aan. Deze lucht komt dan langs de temperatuursensor en zal ervoor zorgen dat de actuele buitentemperatuur accuraat bij ons door komt. Hierdoor zal de Quatt, wanneer deze draait, de juiste metingen doorgeven en op de juiste manier verwarmen.

Mogelijk verklaart dit jouw 2 graden verschil?
@okijokii

Het is niet alleen dat de aangegeven temep daalt, maar ook dat ik zie dat opgebracht vermogen gedeeld door roegevoerd vermogen slechts 5 is ipv 7.
En de verklaring zou dus kunnen liggen dat de aangevoerde lucht dus kouder is en dus de cop lager...

Maak ik moet vooral kijken als het weer kouder is, anders krijg je toch soms aanloopverschijnselen..

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-09 15:06
paQ schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:37:
[...]

De quatts staan op wat… 20cm? Van de erfgrens.
Lijkt me eerder 1? Meter?

Uitgaande van 58 dB max. Geluidsvermogen.
Geen tonaliteitstoeslag
1 muur binnen 3 meter

Is er sprake van een geluidsdruk op de erfgrens van 59 dB.

Toegestaan is 45 dB gedurende de dag.

En (ik citeer even quatt) (bron; pag 14 : https://www.google.com/ur...Vaw00YsPfJiak5zbxbVIzLx3r )

Belangrijk om te weten, elke 3 dB minder betekent 2* minder geluid.

Afgaande van een overschrijding van 14 dB is de opstelling extreem ver eroverheen... Denk in ordegrote 10*+

De opstelling is dus meer dan 10* te luid...

Wellicht kan @MacD007 dit nog beter duiden...

Heel eerlijk... Ik zou eens vragen wat quatt daaraan gaat doen?

Nu heb je wellicht goede buren, maar als het storend wordt voor iemand kan dat echt lastig worden..

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
BjornHero schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:58:
[...]
Nu heb je wellicht goede buren, maar als het storend wordt voor iemand kan dat echt lastig worden..
Verheug me nu al op aflevering van de rijdende rechter: "maar meneer, tijdens de webinar werd verteld dat de Quatt geen geluid maakt"
:+ :+

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiWeger
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 30-08 23:03
BjornHero schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:58:
[...]

Lijkt me eerder 1? Meter?

Uitgaande van 58 dB max. Geluidsvermogen.
Geen tonaliteitstoeslag
1 muur binnen 3 meter

Is er sprake van een geluidsdruk op de erfgrens van 59 dB.

Toegestaan is 45 dB gedurende de dag.

En (ik citeer even quatt) (bron; pag 14 : https://www.google.com/ur...Vaw00YsPfJiak5zbxbVIzLx3r )

Belangrijk om te weten, elke 3 dB minder betekent 2* minder geluid.

Afgaande van een overschrijding van 14 dB is de opstelling extreem ver eroverheen... Denk in ordegrote 10*+

De opstelling is dus meer dan 10* te luid...

Wellicht kan @MacD007 dit nog beter duiden...

Heel eerlijk... Ik zou eens vragen wat quatt daaraan gaat doen?

Denk inderdaad rond de 1 meter. Maar lijkt me ook niet ideaal dat die uitgeblazen lucht van de airco buitenunit aanzuigt. Ze zijn ook niet geplaatst volgens plaatsingsplan. Dus ik ga als ze voor het servicebezoek langskomen een dringend meedelen dat ze niet geplaatst zijn volgens plaatsingsplan en dat ik graag wil dat er een goeie oplossing komt wat betreft verplaatsten van de units

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:14
KaiWeger schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 23:14:
[...]

Denk inderdaad rond de 1 meter. Maar lijkt me ook niet ideaal dat die uitgeblazen lucht van de airco buitenunit aanzuigt. Ze zijn ook niet geplaatst volgens plaatsingsplan. Dus ik ga als ze voor het servicebezoek langskomen een dringend meedelen dat ze niet geplaatst zijn volgens plaatsingsplan en dat ik graag wil dat er een goeie oplossing komt wat betreft verplaatsten van de units
Al maak je er het maximaal haalbare van daar, dan ben je er nog niet.

Die airco mag daar anno 2021 (?) ook niet geïnstalleerd zijn. (Of hangt ie er al langer dan dat?)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harv
paQ schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 23:23:
[...]

Die airco mag daar anno 2021 (?) ook niet geïnstalleerd zijn. (Of hangt ie er al langer dan dat?)
@KaiWeger

Blijf bij het probleem waar je mee begon, het verschil van cop tussen hp1 en hp2.
Wat betreft de afstand heb je misschien officieel last van elkaar, maar niet daadwerkelijk.

Verplaatsen lost niet veel op, en kan veel ergernis gaan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiWeger
paQ schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 23:23:
[...]

Achteraf gezien ben ik ook niet heel erg blij hoe het is gegaan. Warmtepomp staat er nu 2 maand. Plaatsingsplan komt ook niet overeen met hoe het is neergezet. Nooit eigenlijk bij stilgestaan en tijdens plaatsen en huisbezoek zijn er wel meer dingen niet gegaan zoals verwacht/afgesproken. De sales persoon die langskwam was ook erg laconiek en na een paar foto’s en een klein beetje uitleg is die alweer vertrokken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
KaiWeger schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 23:35:
[...]

Achteraf gezien ben ik ook niet heel erg blij hoe het is gegaan. Warmtepomp staat er nu 2 maand. Plaatsingsplan komt ook niet overeen met hoe het is neergezet. Nooit eigenlijk bij stilgestaan en tijdens plaatsen en huisbezoek zijn er wel meer dingen niet gegaan zoals verwacht/afgesproken. De sales persoon die langskwam was ook erg laconiek en na een paar foto’s en een klein beetje uitleg is die alweer vertrokken.
Haha, het idee is leuk maar nu ik zelf al 10 maanden wacht op een oplossing voor mijn Quatt en de nieuwe verhalen hier lees, kan ik niet anders concluderen dat ze bij Quatt veel beloven, weinig geven en de (meeste) klanten in vreugde leven 🤡

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiWeger
harv schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 23:34:
[...]

@KaiWeger

Blijf bij het probleem waar je mee begon, het verschil van cop tussen hp1 en hp2.
Wat betreft de afstand heb je misschien officieel last van elkaar, maar niet daadwerkelijk.

Verplaatsen lost niet veel op, en kan veel ergernis gaan geven.
Heb jij suggesties wat jou een betere oplossing lijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Star65 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 20:20:
[...]

Maar je gaat toch niet alles open zetten met deze buitentemperaturen? Tenminste ik wil geen warm water van 31 graden door mijn vvw en radiatoren als het buiten 20 graden is, dan wordt het nog warmer. Omdat de Quatt/CIC op watertemperatuur regelt denkt hij dat het nodig is om het water op 31 graden te houden. (Vanuit Evohome is er geen vraag).
Dat regelen op watertemperatuur is voor mij raadselachtig.
Het is buiten 20°C, Quatt maakt water van 31°C, maar blijkbaar is je kamertemperatuur zo laag (hoe laag) ingesteld dat de Evo geen opwarming vraagt? En dan toch een Quatt die aan staat?
@netappie geeft aan dat: "De Quatt CiC wil warmteverlies zien tussen aanvoer en retour. Hoe meer je open zet, hoe lager de aanvoertemperatuur waarbij dat al lukt", maar blijft dan de CIC niet die 31°C eisen, hoeveel radiatoren je ook openzet?

Oftewel: Waarom wil CIC water van 31°C?
Hoe wordt dat bepaald?

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
Friezin schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:20:
[...]

Het is buiten 20°C, Quatt maakt water van 31°C, maar blijkbaar is je kamertemperatuur zo laag (hoe laag) ingesteld dat de Evo geen opwarming vraagt? En dan toch een Quatt die aan staat?
@netappie geeft aan dat: "De Quatt CiC wil warmteverlies zien tussen aanvoer en retour. Hoe meer je open zet, hoe lager de aanvoertemperatuur waarbij dat al lukt", maar blijft dan de CIC niet die 31°C eisen, hoeveel radiatoren je ook openzet?

Hoe wordt dat bepaald?
Zijn Evo home thermostaat stuurt de CiC aan om te gaan verwarmen en de Evo Home geeft via de Control setpoint de benodigde watertemperatuur door aan de CiC

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TeslaNerd schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:27:
[...]

Zijn Evo home thermostaat stuurt de CiC aan om te gaan verwarmen en de Evo Home geeft via de Control setpoint de benodigde watertemperatuur door aan de CiC
Ik lees toch echt dit in zijn post:

"(Vanuit Evohome is er geen vraag)."

Vandaar dat ik me afvraag: waarom dan toch water van 31°C, waar zit die aansturing dan?

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 12:21
Friezin schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:20:
[...]

Hoe wordt dat bepaald?
Precies, dat is voor mij de grote vraag. Kamertemperatuur is >20 graden terwijl kamerthermostaat (evohome) op 20 staat.
TeslaNerd schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:27:
[...]

Dat is nu juist het punt, het setpoint van de evohome is 20 graden, werkelijke kamertemperatuur is >20 graden.

Wat ik nu wel zie dat sinds het een dag of 3 relatief warm is buiten de CICV terug regelt, oftwel de Quatt wordt nu nauwelijks nog aangestuurd. Afgelopen nacht heeft deze nauwelijks gedraaid en maar ongeveer 1 uur geprobeerd om het water op 31 graden te houden. Het komt bij mij een beetje over alsof het systeem heel traag reageert (48 uur nodig) op veranderingen in de buitentemperatuur icm met werkelijke waarde kamertemperatuur.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10:39
Friezin schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:32:
[...]

Ik lees toch echt dit in zijn post:

"(Vanuit Evohome is er geen vraag)."

Vandaar dat ik me afvraag: waarom dan toch water van 31°C, waar zit die aansturing dan?
In de CiC. Wat ik bij mij zie is dat soms het setpoint van de thermostaat op de CiC veel later op het setpoint staat wat op de thermostaat staat. En dat de CiC niet altijd iets doet met het control setpoint. Soms geeft de thermostaat een hoog control setpoint maar gaat de Quatt niet van start, soms gaat het control setpoint naar nul maar blijft de Quatt draaien.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

Even een overdenking.

Ik ben nu in de fase van finetuning. O.a. Met het effect van de soundslider op het vermogen.

Ik verlang eigenlijk wel naar wat kouder weer hoewel het zachte weer nu wel hele mooie hoge COP'S geeft.

De discussies van de laatse dagen en de hele koude nacht van dinsdag heeft mij aan het denken gezet op een specifiek punt, namelijk de vrije uitstroom van de Quatt in relatie met het vermogen.

Mijn Quatt kan niet geheel vrij uitblazen. Voor de Quatt staat schuin verlopend een schutting. De luchtstroom wordt dus min of meer iets afgebogen. Als de Quatt op laag vermogen draait is dit geen probleem. Echter het zou kunnen, dat hoe harder de Quatt blaast hoe meer er toch iets van de koude lucht terug gaat. Helemaal als de wind uit tegengestelde richting komt. Als de Quatt meer van de eigen uitgeblazen koude lucht terug krijgt, zal hij nog harder gaan werken, met een cumulatief effect tot gevolg.

Ik heb de soundslider nu voor overdag ook op building gezet. Mijn vermoeden/eerste waarneming is, dat de Quatt dan tot een max 800Watt gaat. Stand Silent lijkt een max 1100Watt.

Mijn redenatie nu, is dat de Quatt dan minder last van het retour-effect zal hebben. Weliswaar, zal dan de ketel eerder bijspringen, als het echt koud wordt, maar het is tenslotte een hybride systeem.

Dus een aantal flink koude dagen zijn welkom, om bovenstaande beter te kunnen testen/ervaren.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
s020506 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:37:
[...]

In de CiC. Wat ik bij mij zie is dat soms het setpoint van de thermostaat op de CiC veel later op het setpoint staat wat op de thermostaat staat. En dat de CiC niet altijd iets doet met het control setpoint. Soms geeft de thermostaat een hoog control setpoint maar gaat de Quatt niet van start, soms gaat het control setpoint naar nul maar blijft de Quatt draaien.
Wat ik bij mijn Quatt heb gezien toen die in januari drie weken op waterbesturing heeft gedraaid, is dat mijn Intergas cv ketel ook invloed had op het Control Setpoint via de opentherm aansluiting. De maximale watertemperatuur die ik kan instellen in het menu van mijn Intergas werd door mijn Honeywell Round thermostaat overgenomen voor de maximale watertemperatuur waarmee de Honeywell via de Control setpoint de CiC aanstuurde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Nu online
Mickel moen schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:46:
Mijn redenatie nu, is dat de Quatt dan minder last van het retour-effect zal hebben. Weliswaar, zal dan de ketel eerder bijspringen, als het echt koud wordt, maar het is tenslotte een hybride systeem.
als je quatt op deze manier limiteert zal hij inderdaad eerder de CV bij laten springen, maar mogelijk dus ook op momenten dat het zowel efficienter als goedkoper is om harder op de WP te verwarmen ipv CV ketel bij te schakelen.

Ik heb zelf ook een (lage) schutting tegenover de Quatt op 1.4 meter afstand, als Quatt aan staat zie ik dat de buitentemperatuur 1-2 graden daalt, ofwel ja de quatt zit deels zijn uitlblaaslucht te circuleren.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
KaiWeger schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 01:08:
[...]

Heb jij suggesties wat jou een betere oplossing lijkt?
@KaiWeger

Eerst de app en vooral json in de gaten houden en wachten of quatt een idee heeft .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

Toby-Wan schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:53:
[...]

als je quatt op deze manier limiteert zal hij inderdaad eerder de CV bij laten springen, maar mogelijk dus ook op momenten dat het zowel efficienter als goedkoper is om harder op de WP te verwarmen ipv CV ketel bij te schakelen.

Ik heb zelf ook een (lage) schutting tegenover de Quatt op 1.4 meter afstand, als Quatt aan staat zie ik dat de buitentemperatuur 1-2 graden daalt, ofwel ja de quatt zit deels zijn uitlblaaslucht te circuleren.
Precies. Dat gaan we dus uitvogelen. Ik ben heel benieuwd bij welke temperatuur de CV zal bijspringen. We gaan het ervaren.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Mickel moen schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:46:
Even een overdenking.

Ik ben nu in de fase van finetuning. O.a. Met het effect van de soundslider op het vermogen.

Ik verlang eigenlijk wel naar wat kouder weer hoewel het zachte weer nu wel hele mooie hoge COP'S geeft.

De discussies van de laatse dagen en de hele koude nacht van dinsdag heeft mij aan het denken gezet op een specifiek punt, namelijk de vrije uitstroom van de Quatt in relatie met het vermogen.

Mijn Quatt kan niet geheel vrij uitblazen. Voor de Quatt staat schuin verlopend een schutting. De luchtstroom wordt dus min of meer iets afgebogen. Als de Quatt op laag vermogen draait is dit geen probleem. Echter het zou kunnen, dat hoe harder de Quatt blaast hoe meer er toch iets van de koude lucht terug gaat. Helemaal als de wind uit tegengestelde richting komt. Als de Quatt meer van de eigen uitgeblazen koude lucht terug krijgt, zal hij nog harder gaan werken, met een cumulatief effect tot gevolg.

Ik heb de soundslider nu voor overdag ook op building gezet. Mijn vermoeden/eerste waarneming is, dat de Quatt dan tot een max 800Watt gaat. Stand Silent lijkt een max 1100Watt.

Dus een aantal flink koude dagen zijn welkom, om bovenstaande beter te kunnen testen/ervaren.
Het is vooral de uitblaaswind die opnieuw aan de achterkant terecht komt.
Als een wp in een hoek staat kan soms 5~10 graden draaien al een boel schelen.
(OCD-technisch wel... prikkelend :+ )

@KaiWeger pakt natuurlijk veel (koude) uitblaaswind van de buur zijn airco, dan sta je al met 1-0 achter.
-90 of 180 graden draaien lost iig dat probleem op. Althans, dan is eenvoudig vast te stellen of dat iig dat probleem oplost.

Vraag me af of je daar wel een scherm mag plaatsen. Ik denk niet dat je zomaar een erfafscheiding buiten de gevelrooilijn mag plaatsen op die hoogte. En dan heb je er weer een punt bij waaraan je niet voldoet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Nu online

Mickel moen

mickelmoen.nl

paQ schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:39:
[...]

Daar heb ik inderdaad ook aan gedacht. Ik kan de Quatt nog wel iets draaien. Dan komt hij aan de linkerkant, daar waar de grootste aanzuiging zit wel weer dichter bij de muur.

Wat is wijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Mickel moen schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:47:
[...]

Daar heb ik inderdaad ook aan gedacht. Ik kan de Quatt nog wel iets draaien. Dan komt hij aan de linkerkant, daar waar de grootste aanzuiging zit wel weer dichter bij de muur.

Wat is wijs?
rookmachine huren :+
Kijken waar het heen gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10:39
paQ schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:57:
[...]

rookmachine huren :+
Kijken waar het heen gaat
Met 5 man met wat vapes is goedkoper :+

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10:31
Toby-Wan schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:53:
[...]

Bij mij heeft de Quatt vrij uitzicht dus alle ruimte om te blazen maar ook een buitentemperatuur die daalt, dus die vlieger gaat niet op.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 20:11

Trackerfire

BTC HODLER

Gerardwaz schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:12:
[...]

Bij mij heeft de Quatt vrij uitzicht dus alle ruimte om te blazen maar ook een buitentemperatuur die daalt, dus die vlieger gaat niet op.
Ik heb hier de proef op de som eens genomen met mijn weerstation. Als de Quatt uit staat is de temperatuur zo'n 2-4 graden hoger dan het weerstation aangeeft. Als de Quatt begint te draaien daalt de temperatuur naar grofweg de temperatuur op ons weerstation. Het is een balkon waar de Quatt op staat dus ik heb het idee dat de stil hangende lucht gewoon iets warmer is of opwarmt o.i.d. en bij het creëren van luchtstroom gewoon de daadwerkelijke temperatuur in de lucht langs de sensor trekt. Dat is de enige conclusie die ik kan trekken op basis van de data.

[ Voor 4% gewijzigd door Trackerfire op 18-10-2024 10:20 ]

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
Trackerfire schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:19:
[...]

Ik heb hier de proef op de som eens genomen met mijn weerstation. Als de Quatt uit staat is de temperatuur zo'n 2-4 graden hoger dan het weerstation aangeeft. Als de Quatt begint te draaien daalt de temperatuur naar grofweg de temperatuur op ons weerstation. Het is een balkon waar de Quatt op staat dus ik heb het idee dat de stil hangende lucht gewoon iets warmer is of opwarmt o.i.d. en bij het creëren van luchtstroom gewoon de daadwerkelijke temperatuur in de lucht langs de sensor trekt. Dat is de enige conclusie die ik kan trekken op basis van de data.
Als een sensor (in de wp) redelijke dicht op een gevel staat dan is het ook niet gek dat ie een ietwat hogere temperatuur meet dan de lucht enkele meters verderop.
Zo'n ding verplaatst serieus veel lucht, dus het is 'normaal' dat bij aanspringen hij wat zakt.
Aanzuigen van recirculerende lucht moet je kunnen zien als hij bijv 2 of 3 graden onder de buitentemperatuur zou zakken. (bijv op basis van een weerstation in de buurt)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Toby-Wan schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 23:11:
[...]

Verheug me nu al op aflevering van de rijdende rechter: "maar meneer, tijdens de webinar werd verteld dat de Quatt geen geluid maakt"
:+ :+
Als mijn Quatt uit staat maakt deze echt geen geluid, echt, heb dit zelfs nagemeten. :Y :Y :Y oOo oOo :)

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Trackerfire schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:19:
[...]

Dat komt overeen met mij, de gevel zal ook nog wat warmte afgeven. Denk als het kouder wordt dat de buitentemperatuur en gemeten temperatuur Quatt elkaar zullen naderen.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:23:
[...]

Als een sensor (in de wp) redelijke dicht op een gevel staat dan is het ook niet gek dat ie een ietwat hogere temperatuur meet dan de lucht enkele meters verderop.
Zo'n ding verplaatst serieus veel lucht, dus het is 'normaal' dat bij aanspringen hij wat zakt.
Aanzuigen van recirculerende lucht moet je kunnen zien als hij bijv 2 of 3 graden onder de buitentemperatuur zou zakken. (bijv op basis van een weerstation in de buurt)
ik heb in de buurt van mijn Quatt een buitentemperatuurmeter (IP65) hangen. Het handige is dat deze via BT verbonden is met de app en zelf ook de gegevens kan opslaan (max 2 jaar).
Merk: SwitchBot IP65 Buiten Thermometer Hygrometer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ynHZqU_akTePcHIWNQlfbJ1UVI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ciCVjrKBpSFuhGfue6cNpcoG.png?f=user_large
kosten circa 20 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:55
paQ schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:39:
[...]

@KaiWeger pakt natuurlijk veel (koude) uitblaaswind van de buur zijn airco, dan sta je al met 1-0 achter.
-90 of 180 graden draaien lost iig dat probleem op. Althans, dan is eenvoudig vast te stellen of dat iig dat probleem oplost.

Vraag me af of je daar wel een scherm mag plaatsen. Ik denk niet dat je zomaar een erfafscheiding buiten de gevelrooilijn mag plaatsen op die hoogte. En dan heb je er weer een punt bij waaraan je niet voldoet.
Een erfafscheiding staat op de erfgrens en is vast, dus een beetje slimme aanpak omzeilt dat bureaucratische gedoe.

Maar overleggen met de buren over de problematiek verdient natuurlijk de voorkeur. Jij krijgt tenslotte een bak koude lucht aangeleverd op je erf als daar een airco hangt en dat willen voorkomen is niet heel onredelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
harv schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:50:
[...]

DE erfgrens is mij nog niet gheel duidelijk bij Kaiweger.
Maar ik bedoel de afstand van de uitblaasopening van de airco van de buurman tot de ingangen van de quats van Kaiweger.
dat dacht ik dus ook, mijn verwachting is dat het hele dak van de poster is, bij een gezamelijk dak zie je normaal gezien namelijk geen doorlopende dakbedekking.
daarbij speelt de hoogte hier dus ook een rol, dus de werkelijke meetpunt op 1,5 is hierdoor ook niet meer de erfgrens.
zie deze tekening bron: Handleiding WPAC.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0sjI-75q2_ZwEGu-QCMr7GulMtY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZH2rfdwPr7WYwNrAxAt0wFMq.jpg?f=fotoalbum_large
of
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mjHZa289Bv_liBAUFPY2w_SoeMc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o7Vti96I7cFjDz7zLDTXHtWN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door MacD007 op 18-10-2024 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

KaiWeger schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 17:01:
Misschien dat iemand hier mij meer duiding kan geven. Quatt heeft een serviceverzoek aangemaakt voor mijn warmtepomp nummer 1 van de duo vanwege nogal slechtere prestaties als nummer 2. Nu ben ik nogmaals gaan nadenken en zit ik te denken dat het wel eens zou komen omdat die nogal dicht bij de buitenunit van de airco lucht aanzuigt die die buitenunit uitblaast. Tijdens het huisbezoek en tijdens plaatsing hing die airco unit er al. Ook foto bijgevoegd om het wat te verduidelijken. De linker warmtepomp is dus de gene die slechter presteert. [Afbeelding]
Heb je in elke Quatt een buitenthermometer? Zie je daar verschillen in?
En natuurlijk: is de COP wel goed als de airco uitstaat?

En voor de mensen die reageren op de plek van de Quatts: het gaat om de afstand tot een paar oren. Die staan op de erfgrens *op 1,5m hoogte in een tuin*, dus niet op het dak, of bij een raam dat open kan. In dit geval lijkt het raam me het dichtste bij. (zoals @MacD007 net ook al schrijft incl mooi plaatje)

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
netappie schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:36:
[...]

Een erfafscheiding staat op de erfgrens en is vast, dus een beetje slimme aanpak omzeilt dat bureaucratische gedoe.

Maar overleggen met de buren over de problematiek verdient natuurlijk de voorkeur. Jij krijgt tenslotte een bak koude lucht aangeleverd op je erf als daar een airco hangt en dat willen voorkomen is niet heel onredelijk.
ja, mooi staaltje red herring

Er zou helemaal geen schot moeten komen, noch zouden de Quatts -en misschien zelfs ook niet de airco- daar mogen zijn. Als in de basis alles goed was geïnstalleerd, hoef je geen regelgeving te negeren en/of omzeilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
MacD007 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:37:
[...]

dat dacht ik dus ook, mijn verwachting is dat het hele dak van de poster is, bij een gezamelijk dag zie je normaal gezien namelijk geen doorlopende dakbedekking.
daarbij speelt de hoogte hier dus ook een rol, dus de werkelijke meetpunt op 1,5 is hierdoor ook niet meer de erfgrens.
zie deze tekening bron: Handleiding WPAC.
[Afbeelding]
of
[Afbeelding]
je vergeet het slaapkamerraam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Star65 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 20:20:
[...]

Evohome kun je als minimale aan-tijd instellen op 5 minuten en aantal schakelingen per uur. (staat op 3 vanwege vvw). Ik moet dit eens gaan meten want ik weet bijna zeker dat de werkelijke aan-tijd korter is.
[...]
Leuk dat je dat kunt instellen op je Evohome. Vraag is wel of de CiC/Quatt er wat mee doet. Zou zomaar kunnen van niet.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
SBL schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:51:
[...]

Heb je in elke Quatt een buitenthermometer?
Ja, elke Quatt heeft zijn eigen thermometer, deze zie je aan de achterkant zitten.
Zie je daar verschillen in?
En natuurlijk: is de COP wel goed als de airco uitstaat?

En voor de mensen die reageren op de plek van de Quatts: het gaat om de afstand tot een paar oren. Die staan op de erfgrens *op 1,5m hoogte in een tuin*, dus niet op het dak, of bij een raam dat open kan. In dit geval lijkt het raam me het dichtste bij. (zoals @MacD007 net ook al schrijft incl mooi plaatje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:55:
[...]

je vergeet het slaapkamerraam
klopt, dat moet je in dit geval dus in de extra meetpunten ingeven. ik weet niet of deze poster hier zich de moeite genomen heeft om hier een wpac op uit te voeren, als ik deze poster zou zijn zou ik dat in ieder geval wel gedaan hebben en indien nog niet dit dan maar achteraf nu doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosfazant
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-09 14:07
paQ schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:23:
[...]

Ik zit in de kalibratiewereld en heb geleerd dat een thermometer alléén de temperatuur van zichzelf aan kan geven en niets anders. Dus in dit geval als op een of andere manier de thermometer wordt opgewarmd of afgekoeld heeft dit direct invloed op de meting. Zonneschijn, lucht langs gevel, uitgangslucht Quatt, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

JanHenk schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:05:
Is 800liter/h (0,8 m³/h) niet boven de norm voor verwarmingsleidingen in verblijfsruimtes? In het kader van geluid / ruizen?

Dacht dat de maximum 0,6 m³/h was, maar ik kan het niet meer vinden.
800liter/uur = 13,3l/min is voor een warmtepomp relatief weinig.
Of dat toch teveel is voor je leidingen, hangt van de dikte/doorsnede van je leidingen af.
Meestal wordt daarvoor de stroomsnelheid bekeken, 1-2m/s wordt als max genoemd (ik meet niet of dat in een norm staat).
Als de binnenkant van je (hoofd)leiding doorsnede 16mm heeft, dan is oppervlak 0,8^2*pi=2,0 cm2.
Om daar 800l/uur * 1000cm3/l = 800.000 cm3/uur door te krijgen, stroomt het met 400.000cm/uur = 4000m/uur = 1,1m/s.
Meestal zou dat geen problemen moeten geven, dus vind ik een goede keus van Quatt, zeker voor een enkele uitvoering.
(en voor flow van 1200l/u = kleinere deltaT dus efficiënter, zou je dan naar leidingen van 20mm inwendig moeten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
MacD007 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:13:
[...]

Ja, maar dat moet je in dit geval dus in de extra meetpunten ingeven. ik weet niet of deze poster hier zich de moeite genomen heeft om hier een wpac op uit te voeren, als ik deze poster zou zijn zou ik dat in ieder geval wel gedaan hebben en indien nog niet dit dan maar achteraf nu doen.
Dit is de uitleg bij rekenmethode G_g2 (geval van @KaiWeger )
Met de velden bij Invoer extra posities is er de mogelijkheid voor het invoeren van extra ontvangposities 1, 2, 3 op de naastgelegen percelen. Toetsing van posities op naastgelegen percelen is altijd nodig als een buitenunit op een dak staat. In dat geval moet op ontvangposities ter plaatse van te openen ramen en/of deuren op hoger gelegen verdiepingen van naastgelegen woningen achter die schermen worden gecontroleerd of geen hogere geluidniveaus optreden dan de grenswaarde.
M.a.w.
Het midden van het slaapkamerraam van de buurman is dan het meetpunt.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 18-10-2024 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Bosfazant schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:16:
[...]

Ik zit in de kalibratiewereld en heb geleerd dat een thermometer alléén de temperatuur van zichzelf aan kan geven en niets anders. Dus in dit geval als op een of andere manier de thermometer wordt opgewarmd of afgekoeld heeft dit direct invloed op de meting. Zonneschijn, lucht langs gevel, uitgangslucht Quatt, etc.
Dat is ook wat ik zie idd.
Even los van hoe accuraat de meting is.

Stilstaande lucht bij of aan de gevel is bijv 'buitentemperatuur' + 1.8.
De fan begint te draaien, er wordt verse lucht aangetrokken (veel) en die +1.8 vervalt in de meting / wordt niet meer waargenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
SBL schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:07:
[...]

Leuk dat je dat kunt instellen op je Evohome. Vraag is wel of de CiC/Quatt er wat mee doet. Zou zomaar kunnen van niet.
Denk ook niet dat de CIC er wat mee doet, maar verwacht wel dat evohome de zoneklep dan minimaal 5 minuten open zet, en dat is wat ik precies niet zie gebeuren. (Ik moet nog een meting doen om dat te controleren)

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/abtlZ8sN_vXx4en-fSC78RZvm-k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yKqEvUXr0X7tgh2vCLe8EqCz.png?f=fotoalbum_large

Ik zie toch steeds de cv ketel het water opwarmen naar 18 graden voor dat de Quatt warmtepomp het overneemt. Is dat bij de nieuwe buitenunits anders @marijnflipse ?

[ Voor 20% gewijzigd door TeslaNerd op 18-10-2024 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkh
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08:25
Mijn Quatt start in tegenstelling tot vorig jaar niet meer op met gas, alleen zie je wel dat hij het water tot 30graden verwarmd waarbij hij met gas startte blijkbaar 24graden watertemperatuur voldoende was. Uiteindelijk zie je wel dat de watertemperatuur naar 24g zakt en de Quatt uitgaat,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NMaHNur9Csdvk1FpNwccyUEZN60=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JzOEILUTYxoBTGneZK86LjN3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZADO3IKDt3Y2fyd1XDhFqlmsFzg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7WR6BLSZYsFqGlWRoNzWL3Do.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Ev1XejdhAA0_XLnbSYXF_lANew=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xzd3EnUYigdX31FZ6vuGHA7P.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door rinkh op 18-10-2024 14:44 ]

NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
voor de geintereserden hier de link naar de webinar van oktober 2024.
https://www.bing.com/vide...58B232D877F35&FORM=WRVORC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07:50
Bij mij zit er overigens wel iets meer dan 1,5 graad verschil in 😉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mcogr0kOwkZptyF4uzmVZYbKTZI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zMUd5I2I4HUrK3iZAMaSycjB.jpg?f=fotoalbum_large

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
okijokii schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:07:
Bij mij zit er overigens wel iets meer dan 1,5 graad verschil in 😉

[Afbeelding]
Die gaat opeens wel heel hard omhoog. Staat het zonnetje er dan vol op?
Ik heb hier vergelijkbaar gedrag gezien, maar niet zo heftig.

[ Voor 6% gewijzigd door netappie op 18-10-2024 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
netappie schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:17:
[...]

Die gaat opeens wel heel hard omhoog. Staat het zonnetje er dan vol op?
Ik heb hier vergelijkbaar gedrag gezien, maar niet zo heftig.
Ja en op een bitumen dak, dus gaat inderdaad heel hard omhoog. In de zomer tot boven de 50 graden. Maar zoals geschreven heeft het verder geen invloed op het proces, dus laat het er maar bij.
Wat wel bijzonder is, is dat mijn Quatt dit jaar is vervangen (ivm 350 hz geluid) en het bij de andere Quatt niet gebeurde. Dus ergens is er ook iets niet helemaal goed met deze sensor.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
okijokii schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:22:
[...]

Ja en op een bitumen dak, dus gaat inderdaad heel hard omhoog. In de zomer tot boven de 50 graden. Maar zoals geschreven heeft het verder geen invloed op het proces, dus laat het er maar bij.
Wat wel bijzonder is, is dat mijn Quatt dit jaar is vervangen (ivm 350 hz geluid) en het bij de andere Quatt niet gebeurde. Dus ergens is er ook iets niet helemaal goed met deze sensor.
Als je binnen ook last hebt van die warmte onder het bitumen, dan kan je dit er op doen:
https://www.solar-bouwmarkt.nl/power-up-coating-wit.html

Het is eigenlijk bedoeld om zonnepanelen koel te houden, maar dat kan voor een warmtepomp sensor ook werken. Daarnaast kan het de levensduur van het bitumen wat verlengen, wat ook mooi meegenomen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 14:58
rinkh schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:34:
Mijn Quatt start in tegenstelling tot vorig jaar niet meer op met gas, alleen zie je wel dat hij het water tot 30graden verwarmd waarbij hij met gas startte blijkbaar 24graden watertemperatuur voldoende was. Uiteindelijk zie je wel dat de watertemperatuur naar 24g zakt en de Quatt uitgaat,
[Afbeelding]
Bij ons ook nog steeds cv even bij als TempIn < 18gr is.

Maar dat kan je alleen goed zien op HA grafieken en niet goed op de Quatt grafiek. De Quatt grafiek is TempOut en lage resolutie.

Vergeleken met vorig jaar wordt de ketel wel beduidend kort aangezet, nog geen minuut bij ons nu (was eerst meerdere minuten).

Misschien op de nieuwe units anders, maar niet op de oude.

Quatt grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/53VwxYwynzXVvQvSqc6S8-0rSsI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DXLN0GSZFvWnbKt2yQpUTXud.png?f=fotoalbum_large

HA grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kabciIIAoYPYf2nBQwHIswx3bIE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rcmuQ90EatDK1GTZsNhzYF5B.png?f=fotoalbum_large

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
netappie schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:28:
[...]

Als je binnen ook last hebt van die warmte onder het bitumen, dan kan je dit er op doen:
https://www.solar-bouwmarkt.nl/power-up-coating-wit.html

Het is eigenlijk bedoeld om zonnepanelen koel te houden, maar dat kan voor een warmtepomp ook werken. Daarnaast kan het de levensduur van het bitumen wat verlengen, wat ook mooi meegenomen is.
Bedankt voor de tip. Het is het garagedak en ligt er al 35 jaar op. Ik denk dat ik over niet al te lange tijd wel eens aan de beurt ben om te vervangen. Dan maar eens kijken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Nu online
TeslaNerd schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:13:
[Afbeelding]

Ik zie toch steeds de cv ketel het water opwarmen naar 18 graden voor dat de Quatt warmtepomp het overneemt. Is dat bij de nieuwe buitenunits anders @marijnflipse ?
tja, lijkt er bijna op dat Quatt een karikatuur van zichzelf aan het maken is.
- Quatt: doorstoomverwarmer werkt niet; @Toby-Wan tegendeel bewezen
- Quatt: maakt geen geluid dus geen probleem; @W13k3 tegendeel bewezen
- Quatt: klantenservice kan alles makkelijk aan; teveel om op te noemen waar dit niet het geval is
- ook Quatt tijdens webinar: Chill kan ALLE kamers koelen; oja ook met Chill op vloerverwarming?
- ook Quatt tijdens webinar: ELKE warmtepomp kan koelen; oja wanneer komt passief koelen op vloerverwarming zonder Chill?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gerardwaz
okijokii schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:31:
[...]

Bedankt voor de tip. Het is het garagedak en ligt er al 35 jaar op. Ik denk dat ik over niet al te lange tijd wel eens aan de beurt ben om te vervangen. Dan maar eens kijken
Dakbedekking ook in wit verkrijgbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_I1-yAvahXAclYwG4wwlL4_ejls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ur8us85Tew74t03yDX3L88g2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiWeger
mrdop schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:29:
[...]

Bij ons ook nog steeds cv even bij als TempIn < 18gr is.

Maar dat kan je alleen goed zien op HA grafieken en niet goed op de Quatt grafiek. De Quatt grafiek is TempOut en lage resolutie.

Vergeleken met vorig jaar wordt de ketel wel beduidend kort aangezet, nog geen minuut bij ons nu (was eerst meerdere minuten).

Misschien op de nieuwe units anders, maar niet op de oude.

Quatt grafiek:
[Afbeelding]

HA grafiek:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kun je mij vertellen of ik uit mijn unit ook zo’n mooie HA grafiek kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Toby-Wan en @Trackerfire

Jullie hebben op je eigen manier de gasketel vervangen, in het ene geval voor een doorstroomverwarmer en andere geval een e-CV ketel. Doel van beide is eigenlijk back-up verwarming.

Hebben jullie ook gedacht aan de impact op het energielabel? Voldoet e.e.a. nog aan bouwbesluit?

Een hybride warmtepomp heeft een positieve impact. Als die warmtepomp zelf een back-up verwarmer heeft, is het prima. Maar als je zelf een e-CV in je huis klust, ben ik bang dat daar heel anders naar gekeken wordt. Wat denken jullie?

[ Voor 5% gewijzigd door JanHenk op 18-10-2024 16:40 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Nu online
JanHenk schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 16:39:

Jullie hebben op je eigen manier de gasketel vervangen, in het ene geval voor een doorstroomverwarmer en andere geval een e-CV ketel. Doel van beide is eigenlijk back-up verwarming.

Hebben jullie ook gedacht aan de impact op het energielabel? Voldoet e.e.a. nog aan bouwbesluit?

Een hybride warmtepomp heeft een positieve impact. Als die warmtepomp zelf een back-up verwarmer heeft, is het prima. Maar als je zelf een e-CV in je huis klust, ben ik bang dat daar heel anders naar gekeken wordt. Wat denken jullie?
nu ben ik absoluut geen expert in bouwbesluiten, maar wat ik zo heb meegekregen in verschillende topics, is dat het gaat om de PRIMAIRE warmteopwekker. In beide gevallen is het duidelijk dat de doorstromer / eCV aan/uit geschakeld wordt door de CIC (=warmtepomp controller).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Toby-Wan schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 16:58:
[...]

nu ben ik absoluut geen expert in bouwbesluiten, maar wat ik zo heb meegekregen in verschillende topics, is dat het gaat om de PRIMAIRE warmteopwekker. In beide gevallen is het duidelijk dat de doorstromer / eCV aan/uit geschakeld wordt door de CIC (=warmtepomp controller).
Ik denk dat dit het goed samenvat:

https://www.masterwatt.co...che-cv-ketel-wel-of-niet/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

Welke eisen worden door het Bbl (jup, dat is dus het nieuwe bouwbesluit) gesteld ?
deze gaan mn uit van de constructieve veiligheid van de bouwconstructie, gebruikte apparatuur dient bv te voldoen aan binnen de EU vastgestelde veiligheidseisen (bv CE), ga je bij de Bbl zoeken op centrale verwarming zul je vrij weinig specifike eisen tegenkomen.
Bv voor rookgasafvoer des te meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 14:58
KaiWeger schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 16:21:
[...]

Kun je mij vertellen of ik uit mijn unit ook zo’n mooie HA grafiek kan krijgen?
Tuurlijk, begin eens hier:
Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
Ik kan nog een stukje vloerverwarming aanleggen van ca 2m2 in een stukje gang plus toilet ivm vloer isolatie en renovatie. Hoeveel mm buis en h-o-h afstand zal ik dan gebruiken icm de Quatt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
TeslaNerd schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 18:01:
Ik kan nog een stukje vloerverwarming aanleggen van ca 2m2 in een stukje gang plus toilet ivm vloer isolatie en renovatie. Hoeveel mm buis en h-o-h afstand zal ik dan gebruiken icm de Quatt?
Als je dat wil doen om te verwarmen kan je je de moeite besparen. Anders 16 of 20 mm en h.o.h. 10 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
Gerardwaz schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 18:05:
[...]

Als je dat wil doen om te verwarmen kan je je de moeite besparen. Anders 16 of 20 mm en h.o.h. 15 cm.
Doel is vooral warme voeten 🥳

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
TeslaNerd schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 18:09:
[...]

Ja dacht ik al, hartafstand 10 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
Gerardwaz schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 18:10:
[...]

Ja dacht ik al, hartafstand 10 cm.
Geeft 20mm 25% meer afgifte dan 16mm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Nu online
TeslaNerd schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 18:12:
[...]

Geeft 20mm 25% meer afgifte dan 16mm?
kan hoger debiet aan / minder weerstand, is met name interessant voor langere groepen denkt minder als je 2m2 op 10cm hoh doet (=20m leidinglengte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Toby-Wan schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 18:18:
[...]

kan hoger debiet aan / minder weerstand, is met name interessant voor langere groepen denkt minder als je 2m2 op 10cm hoh doet (=20m leidinglengte)
Precies dit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• oeps
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:26
Evohome komt regelmatig hier langs. Deze post is een poging tot een overzichtspost. Lange post waarschuwing dus!!

Wat is Evohome wel/niet, en wat kan het wel/niet. Ik schrijf hier niet de folder over maar vooral mijn ervaring sinds 2018.

Doel: lezers die hier langs komen en een Evohome overwegen info te geven. Niet zo zeer dus voor bestaande gebruikers maar aanvullingen zijn welkom. Indien nuttig gevonden mogelijk een aanvulling voor TS.

Waarom aangeschaft?
Ik heb de Evohome in 2018 aangeschaft om een paar zones in huis te maken. De woonkamer heeft heel veel zoninstraling en mijn werkkamer zat aan de ‘koude kant van het huis’. Vooral in het voorjaar en najaar was het daar te koud.
Met Evohome kon ik dan apart de werkkamer op temperatuur brengen zonder de woonkamer onnodig te verwarmen. Later nog twee zones erbij voor de slaapkamers van de kids (iets met huiswerk en koud, weg smoes).
Ik wilde een systeem dat ik kon koppelen aan Domoticz (nu gebruik ik HA) en zonder cloud kon werken.

Gemak
Evohome is duidelijk bedoeld om te bedienen vanaf te centrale unit. Wat mij betreft gebruikersvriendelijk, zeker als je andere Honeywell thermostaten hebt gehad. In 2013, toen Evohome op de markt kwam, was dat natuurlijk ook nauwelijks anders mogelijk.

Batterijen
Als je de centrale thermostaat op de plaats hangt van je bestaande thermostaat kun je de twee draden naar de CV ketel hergebruiken om de thermostaat de voeden. Er kunnen ook AA oplaadbare batterijen in als backup.

De knoppen op de radiatoren werken met AA batterijen. Ik gebruik oplaadbare in de grootste capaciteit die ik kan vinden. In de winter moet je wel met enige regelmaat batterijen vervangen. Hoe vaak zal bij iedereen anders zijn. Hoe vaak draait Evohome aan de radiatorknop en hoe zwaar gaat dat. Bij mij in de winter ongeveer elke 6 weken. Ik heb altijd een paar opgeladen AA’s klaar liggen. Je krijgt een melding op het centrale scherm.

Evohome heeft diverse knoppen voor radiatoren en vv. Ik gebruik alleen HR92 knoppen.
Er is ook een versie zonder display en zonder lokale bediening, de HR91.

Heeft Evohome Cloud afhankelijkheid? Jee zou ik zeggen
De eerste jaren heb ik op Evohome de Wifi uit gehad zodat er geen cloud connectie is. Wel had/heb ik een Evohome HGI80, een USB adapter die na pairen al het draadloze verkeer tussen ketelunit en thermostaat uit de lucht leest (868 MHz). Dat kwam vervolgens in Domoticz. Detail monitoring en je kunt ook instellen. Doordat ik een VPN naar huis kon ik de temperaturen aanpassen buiten de deur.

Suboptimaal, omdat ik de enige was die dat kon/wilde. Te lage PAF/KAF (Partner en Kids Approval Factor).
Later Wifi aangezet. Als je dan een account aanmaakt bij Resideo/Evohome (handelsmerken van Honeywell )kun je de installatie vanuit een browser bedienen en de site werkt goed op een mobiel. Handig.

Als bonus zie je de buitentemperatuur die van een weerprovider komt op het scherm van de centrale unit. Je adresgegevens moet je dan wel opgeven. Erg handig, een tik met je vingers op het scherm om uit slaapstand te komen en je ziet de buitentemperatuur en pak je de juiste jas!.

Ook krijg je alleen firmware updates als Wifi aan staat. Die zijn er niet heel vaak. De meest recente firmware is van voorjaar 2024. De recente wijzigingen zijn vaak warmtepomp gerelateerd dus nog wel een paar nieuwe features. Mooi voor iets dat al ruim 10 jaar op de markt is, top!

Met Home Assistant is het allemaal anders
HA heeft out of the box ondersteuning voor Evohome, niet meer dan paar regels tekst in de config.yaml met userid/password voor de Resideo site. Cloud afhankelijk dus maar wel makkelijk.
Je ziet via deze webapi veel minder dan ik kan zien via de USB HGI80. Geen CV ketel gerelateerde gegevens.

Er is nog een tweede integratiemogelijkheid die zonder cloud werkt maar heeft een hoog DHZ gehalte. Met een HGI80 of een generieke zender/ontvanger die evofw3 draait. Ik heb een nanocul gekocht en aangesloten op mijn test HA systeem.

Een wereld gaat open! Letterlijk. Ik zag tig ITHO ventilatiesystemen, beveiligingssensoren, de Evohome van mijn buurman en nog veel meer draadloos spul op 868MHz in de buurt.
Ik denk dat in het gebruikte draadloze protocol geen security zit als ik zoveel in detail kan zien!!
Ik heb niet getest of ik andere systemen in de buurt kan (ont)regelen maar ik hoefde mijn eigen systeem niet te pairen of zoiets. Ik zag een paar honderd ‘batterijen’ in HA verschijnen die dan elk een afstandsbediening/deur of raamsensor moeten zijn en ik woon niet in super dicht gebouwde omgeving. Een goed ontvangertje dus die nanocul 😉.

Mijn standpunt: Evohome draadloze verbinding is niet veilig. Qua risico zie ik dit dan weer als klein omdat er weinig zullen zijn die hierop zullen willen hacken. Het lijkt me in principe mogelijk om Evohome op 28 graden te zetten bij iemand anders en als die dan op vakantie is jaag je die op kosten. Klieren 2.0.

Evohome maakt gebruik van het Ramses II protocol en dat doen veel meer merken, ventilatie, beveiliging, etc. Dus ook niet beveiligd denk ik.

Features
Een paar features die er recent bijgekomen zijn (de Engelse termen zodat googlen makkelijker is)
  • Warm weather saver: Temperatuur en/of weersafhankelijke regeling: Zit er in sinds voorjaar 2024. Evohome is niet scheutig met detail info dus ik weet niet of het alleen temperatuur is ook bijvoorbeeld zonkracht (UV)
  • Cold weather boost
  • Sunny rooms selection.
  • Optimimum start: Kamer op de ingestelde tijd op temperatuur hebben na inleertijd. Zit er al sinds begin in.
  • Optimum stop: Een uur voor het nachtschema in gaat mag de kamer temperatuur maximaal 0,5 graden draaien. Om ‘gas’ te besparen. Zit er al sinds begin in.
  • Cycle rate: aantal keren per uur dat om warmte gevraagd mag worden. Om langere runs te krijgen denk ik.
    Het Quatt advies is om de Cycle rate op 3 te zetten bij vloerverwarming, bij radiatoren op 6. (bij mij en @Star65 is er een combinatie en heb staat deze op 3 gezet)
  • Minimum on time: Van Quatt doorgekregen om die op 5 minuten te zetten.

In combinatie met Quatt?
Ik heb nog te weinig ervaring. De Quatt Duo is in April geïnstalleerd en alleen afgelopen zaterdag en maandag heet de Quatt enigszins iets nuttigs moeten doen. De extra warmte van de zon is nu nog krachtig genoeg om het tot in de avond het lekker te hebben.

Met de Quatt erbij communiceert Evohome met de CiC en de CiC met de cv/Quatt. Evohome naar CiC is op basis van OpenTherm. Evohome geeft niet de gewenste kamertemperatuur door aan de CiC maar de gewenste watertemperatuur. Speculatie: Met verschillende zones is er geen ‘de kamertemperatuur’ en met gevraagde watertemperatuur kún je rekening houden met hoe snel een ruimte opwarmt (of Evhome daadwerkelijk die slimheid heeft weet ik niet!).
Ik heb nog steeds de HGI80 als enige toepassing aan Domoticz hangen. Sinds de Quatt installatie komen de CV-ketel gerelateerde parameters niet meer door zoals waterdruk. Begrijpelijk. Ik krijg nu wel aanvoer en retourtemperatuur in Domoticz en komen vanuit de Quatt! De CiC zet dus alleen op Opentherm wat het zelf nodig heeft, logisch.

Ik heb op dit moment wel een ticket open staan bij Quatt: Op die 2 dagen er pas warmte vraag kwam nadat ik 1 graad boven het nachtschema kwam. In de nacht ging de kamertemperatuur onder het nachtschema. In wil ik dan in stapjes van 0,5 ºC omhoog maar dat ging dus niet lekker. Bij een graad omhoog moest de Quatt opeens een hele graad inhalen plus de het stuk dat hij onder het nachtschema zat. Heel vreemd want na initieel het schema halen blijft het keurig op de gevraagde temperatuur.

Wat ga ik doen?
Winter afwachten. Zones zijn minder handig/belangrijk met een warmtepomp. Het kan zijn dat ik zones boven ga combineren of voor lief neem dat het in de woonkamer een paar graden te warm wordt als ik alleen boven warmtevraag heb. Dat zou vooral bij koud weer zijn en dan is dat maar een buffertje voor de avond. We gaan het zien.

De oorspronkelijke aanschaf met 7 knoppen waren aardig wat Euro’s. Helemaal opnieuw zou ik nú geen Evohome meer kopen maar om er nu e-waste van te maken is ook weer zonde. Als het goed genoeg gaat werken deze winter hou ik het gewoon. Tenzij mijn gadget-jeuk te erg wordt en er toch een Tado of iets ander binnen komt 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door oeps op 19-10-2024 07:35 . Reden: Aanvullingen van Star65 en mijzelf en formattering ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Laatst online: 15-09 09:41
Maandag a.s. montagedag van Quatt, dus vandaag was het mijn montagedag voor de voorbereidingen!

Vanochtend om 08:15 een vriendelijke bezorger van Vos Logistics op de stoep voor het leveren van alle spullen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6UjY0o1rm4S5FIw9iG22XCj0JEU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ydO3OyUxw7A2SgYv1IgTKtE0.jpg?f=fotoalbum_large

Afgelopen weken druk bezit geweest met het zagen, krasseren en bewerken van de kokerprofielen (60x30x3) volgens mn tekenwerk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qrpznEHjCnRahtwn2ZX98ivUCYg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lsOyIjMewKrlA1qFrkDBJI7L.jpg?f=fotoalbum_large

Links gat voor doorvoertule elektra kabel, rechts de opening waar de kabel vanuit een andere koker doorheen kan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQg7xF-GyHgWcadAS4xsfiq7zec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EPKavJv72gqSKHCfsIFFWnSD.jpg?f=fotoalbum_large

Alles netjes in elkaar gelast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ys2BZCIAgt37Xd04cemjqTHlPR8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rkWFAO1ij18r0xEoL2ZVbCGh.jpg?f=fotoalbum_large

Door de oppervlakte behandeling (9004 signal black):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EB1hFlS67Z6AH1OqQ8Hgznlb7-8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UrVAbBZaNRiK5fFmBfXsIJEd.jpg?f=fotoalbum_large

En vandaag alles gemonteerd. Achter elke schroef en steunpunt dempingsrubber gebruikt. Montageschroeven buldex 120x7 in nylon fisscher pluggen. Op geen enkele plek in het hele frame is er nu ergens direct contact tussen staal en steen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2efSj36gDlVuoIub44W005Gr6dU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XFORXVWRra0zmke8jNFoOE7i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Xq9ZN6-iqNN5UCqeaYyil78_aA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p2ryDY0vWiYsnKK4M46wjQs6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J0eFnAUHp1g0T6wEw9mNgEqC0_Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H6AJY6jwmHBTj6qeCEJP24sb.jpg?f=fotoalbum_large

Eindresultaat met de beugels bevestigd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S59hsoL3-LheEeKPSQ79v1wDMug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MxhDFf7YIJMa2WKP5vn6dTB1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/axcy4EsDD3BOVhsT0Fja9_aypPk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LMjZu5Md3aX4Xe9y1laGyHTg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78AHBQAsRnG9k5l5KUFTG-5t1QA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jkZ66nE3pNfWZCQLydyxxr8q.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen de elektra doortrekken (vanaf rechtsonder het frame in) en dan de werk schakelaars monteren (symmetrisch in het midden van de Quatts).

Bedankt aan ieder die mij van informatie heeft voorzien in dit topic, anders had ik dit nooit kunnen maken: immers wilde (op de verkoper na) niemand van Quatt meewerken in het voorzien van informatie. Dankzij jullie is het gelukt.

@MacD007 Jij in het bijzonder ontzettend bedankt voor al je meethulp, laatst nog uitgebreid met gevaar voor eigen leven :P

Zin in maandag!

PS: Ja wij vinden de kleur van de muur ook mega lelijk, nog een klusje voor aankomende lente.

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
zo dan!
geen halve maatregelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:32
@VindiGoosh Waarom zet je ze eigenlijk niet gewoon op de grond?
Ps: de Quatts produceren best veel condens/water (30l per dag volgens Quatt). Kan dus wel eens glad in de winter onder de Quatts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
VindiGoosh schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 18:23:
Maandag a.s. montagedag van Quatt, dus vandaag was het mijn montagedag voor de voorbereidingen!

Vanochtend om 08:15 een vriendelijke bezorger van Vos Logistics op de stoep voor het leveren van alle spullen.

[Afbeelding]

Afgelopen weken druk bezit geweest met het zagen, krasseren en bewerken van de kokerprofielen (60x30x3) volgens mn tekenwerk:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En vandaag alles gemonteerd. Achter elke schroef en steunpunt dempingsrubber gebruikt. Montageschroeven buldex 120x7 in nylon fisscher pluggen. Op geen enkele plek in het hele frame is er nu ergens direct contact tussen staal en steen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Morgen de elektra doortrekken (vanaf rechtsonder het frame in) en dan de werk schakelaars monteren (symmetrisch in het midden van de Quatts).

Bedankt aan ieder die mij van informatie heeft voorzien in dit topic, anders had ik dit nooit kunnen maken: immers wilde (op de verkoper na) niemand van Quatt meewerken in het voorzien van informatie. Dankzij jullie is het gelukt.

@MacD007 Jij in het bijzonder ontzettend bedankt voor al je meethulp, laatst nog uitgebreid met gevaar voor eigen leven :P

Zin in maandag!

PS: Ja wij vinden de kleur van de muur ook mega lelijk, nog een klusje voor aankomende lente.
wauw en nu tijd voor een :9B , heb je verdient.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VindiGoosh
paQ schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 18:29:
zo dan!
geen halve maatregelen :)
Nooit halve maatregelen hier :P

Onder de Quatts komen de kliko’s met een ombouw, boven de Quatts nog wat groen.

Blij dat dit aan kant is straks, hierna zijn alle buitendeuren en kozijnen aan de beurt. :)

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VindiGoosh
jj85 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 18:32:
@VindiGoosh Waarom zet je ze eigenlijk niet gewoon op de grond?
Ps: de Quatts produceren best veel condens/water (30l per dag volgens Quatt). Kan dus wel eens glad in de winter onder de Quatts.
Geen plek voor; ik moet hier met een aanhanger langs kunnen om achterin mijn tuin en schuur te kunnen komen. Zouden die Quatts op de grond komen te staan, dan had dat praktisch niet meer gekund.

Als het nu nodig is, hoef ik alleen wat kliko’s weg te zetten.

Maar aangezien Quatt geen Duo aan de muur monteert normaal gesproken, moest er wel serieus geïnvesteerd worden in een degelijke versteviging waar ook zij vertrouwen in kunnen hebben.

Die belofte heb ik hun gemaakt

Condenswater heb ik al wat voor verzonnen trouwens, maar daarvoor moeten ze eerst even hangen, dan kan ik ff op mn gemakje de maatvoering opnemen (hoef ik niet @MacD007 weer lastig te vallen :D)

[ Voor 27% gewijzigd door VindiGoosh op 18-10-2024 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Nu online
@TeslaNerd het zou uiteraard zonde zijn dat je 20mm in de vloer stopt en vervolgens zover moet knijpen omdat je anders een bypass krijgt.
Afhankelijk hoe je eea wilt inbouwen zou je voor een 2m2 stukje ook aan een 14mm warp systeem kunnen denken, net wat je prettig vind

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:12

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zin in maandag!

Ziet er top uit, complimenten. Een kleine toevoeging van mijn kant, ze moeten iets onder afschot hangen anders loopt het water niet goed richting de afvoer…..of hopelijk hebben ze ondertussen een nieuwe revisie op de lekbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Dersan schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 18:53:
[...]

Ziet er top uit, complimenten. Een kleine toevoeging van mijn kant, ze moeten iets onder afschot hangen anders loopt het water niet goed richting de afvoer…..of hopelijk hebben ze ondertussen een nieuwe revisie op de lekbak.
Lekbak!? 8)7

Ik wilde dus zoiets maken, maar kennelijk heb ik die in mn handen gehad vandaag met de doos leegtrekken… :D

Ff kijken straks

En heel erg bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TeslaNerd schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 18:09:
[...]

Ik gebruik mijn toilet meestal minder dan 1 minuut.
Daarom heb ik daar geen vvw gelegd: binnen 1 minuut warme voeten gaat niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
oeps schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 18:21:
Evohome komt regelmatig hier langs. Deze post is een poging tot een overzichtspost. Lange post waarschuwing dus!!
Gepind

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Star65
oeps schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 18:21:

Wat is Evohome wel/niet, en wat kan het wel/niet. Ik schrijf hier niet de folder over maar vooral mijn ervaring sinds 2018.

Doel: lezers die hier langs komen en een Evohome overwegen info te geven. Niet zo zeer dus voor bestaande gebruikers maar aanvullingen zijn welkom. Indien nuttig gevonden mogelijk een aanvulling voor TS.
Waarom aangeschaft?
Ik heb de Evohome in 2018 aangeschaft om een paar zones in huis te maken. De woonkamer heeft heel veel zoninstraling en mijn werkkamer zat aan de ‘koude kant van het huis’. Vooral in het voorjaar en najaar was het daar te koud.
Met Evohome kon ik dan apart de werkkamer op temperatuur brengen zonder de woonkamer onnodig te verwarmen. Later nog twee zones erbij voor de slaapkamers van de kids (iets met huiswerk en koud, weg smoes).
Ik wilde een systeem dat ik kon koppelen aan Domoticz (nu gebruik ik HA) en zonder cloud kon werken.
Gemak
Evohome is duidelijk bedoeld om te bedienen vanaf te centrale unit. Wat mij betreft gebruikersvriendelijk, zeker als je andere Honeywell thermostaten hebt gehad. In 2013, toen Evohome op de markt kwam, was dat natuurlijk ook nauwelijks anders mogelijk.
Batterijen
Als je de centrale thermostaat op de plaats hangt van je bestaande thermostaat kun je de twee draden naar de CV ketel hergebruiken om de thermostaat de voeden. Er kunnen ook AA oplaadbare batterijen in als backup.

De knoppen op de radiatoren werken met AA batterijen. Ik gebruik oplaadbare in de grootste capaciteit die ik kan vinden. In de winter moet je wel met enige regelmaat batterijen vervangen. Hoe vaak zal bij iedereen anders zijn. Hoe vaak draait Evohome aan de radiatorknop en hoe zwaar gaat dat. Bij mij in de winter ongeveer elke 6 weken. Ik heb altijd een paar opgeladen AA’s klaar liggen. Je krijgt een melding op het centrale scherm.
Heeft Evohome Cloud afhankelijkheid? Jee zou ik zeggen
De eerste jaren heb ik op Evohome de Wifi uit gehad zodat er geen cloud connectie is. Wel had/heb ik een Evohome HGI80, een USB adapter die na pairen al het draadloze verkeer tussen ketelunit en thermostaat uit de lucht leest (868 MHz). Dat kwam vervolgens in Domoticz. Detail monitoring en je kunt ook instellen. Doordat ik een VPN naar huis kon ik de temperaturen aanpassen buiten de deur.

Suboptimaal, omdat ik de enige was die dat kon/wilde. Te lage PAF/KAF (Partner en Kids Approval Factor).
Later Wifi aangezet. Als je dan een account aanmaakt bij Resideo/Evohome (handelsmerken van Honeywell )kun je de installatie vanuit een browser bedienen en de site werkt goed op een mobiel. Handig.

Als bonus zie je de buitentemperatuur die van een weerprovider komt op het scherm van de centrale unit. Je adresgegevens moet je dan wel opgeven. Erg handig, een tik met je vingers op het scherm om uit slaapstand te komen en je ziet de buitentemperatuur en pak je de juiste jas!.

Ook krijg je alleen firmware updates als Wifi aan staat. Die zijn er niet heel vaak. De meest recente firmware is van voorjaar 2024. De recente wijzigingen zijn vaak warmtepomp gerelateerd dus nog wel een paar nieuwe features. Mooi voor iets dat al ruim 10 jaar op de markt is, top!
Met Home Assistant is het allemaal anders
HA heeft out of the box ondersteuning voor Evohome, niet meer dan paar regels tekst in de config.yaml met userid/password voor de Resideo site. Cloud afhankelijk dus maar wel makkelijk.
Je ziet via deze webapi veel minder dan ik kan zien via de USB HGI80. Geen CV ketel gerelateerde gegevens.

Er is nog een tweede integratiemogelijkheid die zonder cloud werkt maar heeft een hoog DHZ gehalte. Met een HGI80 of een generieke zender/ontvanger die evofw3 draait. Ik heb een nanocul gekocht en aangesloten op mijn test HA systeem.

Een wereld gaat open! Letterlijk. Ik zag tig ITHO ventilatiesystemen, beveiligingssensoren, de Evohome van mijn buurman en nog veel meer draadloos spul op 868MHz in de buurt.
Ik denk dat in het gebruikte draadloze protocol geen security zit als ik zoveel in detail kan zien!!
Ik heb niet getest of ik andere systemen in de buurt kan (ont)regelen maar ik hoefde mijn eigen systeem niet te pairen of zoiets. Ik zag een paar honderd ‘batterijen’ in HA verschijnen die dan elk een afstandsbediening/deur of raamsensor moeten zijn en ik woon niet in super dicht gebouwde omgeving. Een goed ontvangertje dus die nanocul 😉.

Mijn standpunt: Evohome draadloze verbinding is niet veilig. Qua risico zie ik dit dan weer als klein omdat er weinig zullen zijn die hierop zullen willen hacken. Het lijkt me in principe mogelijk om Evohome op 28 graden te zetten bij iemand anders en als die dan op vakantie is jaag je die op kosten. Klieren 2.0.

Evohome maakt gebruik van het Ramses II protocol en dat doen veel meer merken, ventilatie, beveiliging, etc. Dus ook niet beveiligd denk ik.
Features
Een paar features die er recent bijgekomen zijn (de Engelse termen zodat googlen makkelijker is)
  • Warm weather saver: Temperatuur en/of weersafhankelijke regeling: Zit er in sinds voorjaar 2024. Evohome is niet scheutig met detail info dus ik weet niet of het alleen temperatuur is ook bijvoorbeeld zonkracht (UV)
  • Cold weather boost
  • Sunny rooms selection.
  • Optimimum start: Kamer op de ingestelde tijd op temperatuur hebben na inleertijd. Zit er al sinds begin in.
  • Optimum stop: Een uur voor het nachtschema in gaat mag de kamer temperatuur maximaal 0,5 graden draaien. Om ‘gas’ te besparen. Zit er al sinds begin in.
  • Cycle rate: aantal keren per uur dat om warmte gevraagd mag worden. Om langere runs te krijgen denk ik.
  • Minimum on time: Van Quatt doorgekregen om die op 5 minuten te zetten.
In combinatie met Quatt?
Ik heb nog te weinig ervaring. De Quatt Duo is in April geïnstalleerd en alleen afgelopen zaterdag en maandag heet de Quatt enigszins iets nuttigs moeten doen. De extra warmte van de zon is nu nog krachtig genoeg om het tot in de avond het lekker te hebben.

Ik heb op dit moment wel een ticket open staan bij Quatt: Op die 2 dagen er pas warmte vraag kwam nadat ik 1 graad boven het nachtschema kwam. In de nacht ging de kamertemperatuur onder het nachtschema. In wil ik dan in stapjes van 0,5 ºC omhoog maar dat ging dus niet lekker. Bij een graad omhoog moest de Quatt opeens een hele graad inhalen plus de het stuk dat hij onder het nachtschema zat. Heel vreemd want na initieel het schema halen blijft het keurig op de gevraagde temperatuur.
Wat ga ik doen?
Winter afwachten. Zones zijn minder handig/belangrijk met een warmtepomp. Het kan zijn dat ik zones boven ga combineren of voor lief neem dat het in de woonkamer een paar graden te warm wordt als ik alleen boven warmtevraag heb. Dat zou vooral bij koud weer zijn en dan is dat maar een buffertje voor de avond. We gaan het zien.

De oorspronkelijke aanschaf met 7 knoppen waren aardig wat Euro’s. Helemaal opnieuw zou ik nú geen Evohome meer kopen maar om er nu e-waste van te maken is ook weer zonde. Als het goed genoeg gaat werken deze winter hou ik het gewoon. Tenzij mijn gadget-jeuk te erg wordt en er toch een Tado of iets ander binnen komt 8)7
Mooie post, ik wil er graag nog een paar kleinigheden aan toevoegen als dat mag:
- De aansturing vanuit EvoHome naar de CIC gaat via OpenTherm
- Qua thermostaat knoppen heb je 2 uitvoeringen, de HR91 (zonder display) en de HR92 (met display). Ik geloof dat er qua instellingen ook iets meer mogelijkheden zijn met de HR92 maar ben daar niet zeker van.
- Cycle rate is advies van Quatt om deze op 3 te zetten bij vloerverwarming, bij radiatoren op 6. (bij mij is er een combinatie en heb deze op 3 gezet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[...]

Zin in maandag!

Chapeau hoor!
Ziet er gelikt uit.

Ergens een regenafvoer/riolering in de buurt?
Dan kun je daar op aansluiten.

Ik vind, wat Quatt uitspuugt qua water, niet echt schokkend.
Staat hier gewoon boven stukje tuin. Luw plekje.
Zelfs in januari (-7°C, enkele vorstdagen) geen lekwater buiten de balkjes in de tuin.
Misschien even afwachten?
(Foto van net na plaatsing)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UXvbI9_8fsCsXEwAn_mRQWjh8C8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jXtt1VXsJniohtKHk3hVQDis.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 20:11

Trackerfire

BTC HODLER

Binnenkort wordt ons huis voorzien van een nieuw energielabel. Ik kom erop terug, maar verwacht dat dit geen impact heeft om de reden die @MacD007 al heeft gegeven. De hoofdverwarming is de Quatt (vorige winter met gasgestookte cv ketel al 99% 😎).

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Trackerfire schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:13:
[...]

Binnenkort wordt ons huis voorzien van een nieuw energielabel. Ik kom erop terug, maar verwacht dat dit geen impact heeft om de reden die @MacD007 al heeft gegeven. De hoofdverwarming is de Quatt (vorige winter met gasgestookte cv ketel al 99% 😎).
Ah, dat is mooi, stukje praktijkervaring!! 8)

Hou ons op de hoogte.

@netappie Dank voor je link. Ik heb de NTA 8800 niet uitgebreid doorgenomen maar de dingen die in je link staan was ook “bang” voor. Waarschijnlijk niet terecht dus.

@Toby-Wan Ook bedankt voor de toelichting :)

@MacD007 Eigenlijk is bouwbesluit ook niet zo relevant, die stelt eisen aan verwarming en dat komt natuurlijk wel goed. Energielabel vind ik het belangrijkst in dit verband.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:12
VindiGoosh schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 18:54:
[...]

Lekbak!? 8)7

Ik wilde dus zoiets maken, maar kennelijk heb ik die in mn handen gehad vandaag met de doos leegtrekken… :D

Ff kijken straks

En heel erg bedankt :)
Ja ho sorry, de “lekbak” zit wel geïntegreerd in de behuizing, geen los onderdeel. Bij mij hangt de Quatt ook aan de muur, en ze zijn hier terug gekomen omdat de condensafvoer niet goed afliep waarna ze hem op afschot hebben gehangen. Moest ook wel zo scheef dat je het optisch ook kan zien 8)7 .

Volgens de monteur was het een bekend probleem dus ik kan mij wel voorstellen dat ze het design ondertussen hebben aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13-09 13:21
Weet iemand of de Honeywell Home T6 wifi (wit) dezelfde thermostaat is als de Honeywell Lyric T6? Moet namelijk samenwerken met de Quatt en heb begrepen dat dit type compatibel is.

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
vanquishsdiv schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:37:
Weet iemand of de Honeywell Home T6 wifi (wit) dezelfde thermostaat is als de Honeywell Lyric T6? Moet namelijk samenwerken met de Quatt en heb begrepen dat dit type compatibel is.
Dat is inderdaad dezelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
Friezin schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:01:
[...]

Chapeau hoor!
Ziet er gelikt uit.

Ergens een regenafvoer/riolering in de buurt?
Dan kun je daar op aansluiten.

Ik vind, wat Quatt uitspuugt qua water, niet echt schokkend.
Staat hier gewoon boven stukje tuin. Luw plekje.
Zelfs in januari (-7°C, enkele vorstdagen) geen lekwater buiten de balkjes in de tuin.
Misschien even afwachten?
(Foto van net na plaatsing)

[Afbeelding]
Dankjewel :)

Ik denk in dat geval dat ik het ook heel even ga aankijken. Opzich zit er wel een afvoer in de grond, maar dan moet ik (weer 8)7 ) een gedeelte van het straatwerk eruit halen. Het stelt niet veel voor, maar ik heb dit jaar bijna 100m2 straatwerk vervangen en kan ff geen tegel / klinker meer zien.. :+

Als je op 1 van mn foto’s kijkt, dan zie je zo’n zandbak waar uiteindelijk planten in komen te staan. Denk jij met de hoeveelheid condenswater dat ik dat daar heen zou kunnen leiden? Of wordt dat teveel?
Dersan schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:32:
[...]

Ja ho sorry, de “lekbak” zit wel geïntegreerd in de behuizing, geen los onderdeel. Bij mij hangt de Quatt ook aan de muur, en ze zijn hier terug gekomen omdat de condensafvoer niet goed afliep waarna ze hem op afschot hebben gehangen. Moest ook wel zo scheef dat je het optisch ook kan zien 8)7 .

Volgens de monteur was het een bekend probleem dus ik kan mij wel voorstellen dat ze het design ondertussen hebben aangepast.
Ahh zo, oke :P Ik was al aan het kijken maar vond niets idd. Ik kwam wel 4 bigfoots tegen, beetje veel van het goede denk ik :+

En als ze het hier op afschot willen gaan hangen, dan ga ik toch wel weer zelf wat maken denk ik. Mijn hoofd trekt dat niet denk ik :|

[ Voor 3% gewijzigd door VindiGoosh op 18-10-2024 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Er zit gewoon een gat in de bodem net als bij airco's. Het water komt er uiteindelijk gewoon uit. Er zit zelfs verwarming in tegen het bevriezen.
De sales man zei dat er tot wel 30 liter uit kon komen. Maar dat neem ik met een korreltje zout.
De afvoerslang zit er gewoon bij.

[ Voor 6% gewijzigd door CPM op 18-10-2024 22:24 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
VindiGoosh schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 22:03:
[...]

Dankjewel :)

Ik denk in dat geval dat ik het ook heel even ga aankijken. Opzich zit er wel een afvoer in de grond, maar dan moet ik (weer 8)7 ) een gedeelte van het straatwerk eruit halen. Het stelt niet veel voor, maar ik heb dit jaar bijna 100m2 straatwerk vervangen en kan ff geen tegel / klinker meer zien.. :+

Als je op 1 van mn foto’s kijkt, dan zie je zo’n zandbak waar uiteindelijk planten in komen te staan. Denk jij met de hoeveelheid condenswater dat ik dat daar heen zou kunnen leiden? Of wordt dat teveel?
Ik las ergens "Het kan wel 30 liter per 24 uur worden".
Hier staat 1 zo'n jongen: 1,25 liter per uur, bij jou 2,5 liter.

Je kunt die zandbak ook eerst even een kruiwagen grond uithalen.
Da's 80 liter. Kijk wat er gebeurt? Winters hebben we hier niet echt meer: die 3 of 4 vorstdagen in januari leverden hier geen ijsbaan buiten de balkjes. (PS: Als Friezin kan ik melden dat het wel even winteren vergt voordat losse tuingrond bevriest, ik heb het dus niet over lozen op bestrating)

Wat ik al aangaf: ik heb hier zelfs geen grindbak (wel ijverig ja geknikt toen dat als eis werd genoemd, maar dat knikken kan op allerlei manieren worden uitgelegd 😉).
Nog steeds niet: ik zie geen reden.

Planten nemen in de winter weinig water op.
Waterliefhebber: bamboe

[ Voor 4% gewijzigd door Friezin op 18-10-2024 22:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-09 19:41
MacD007 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:11:
[...]

ja, mn de combinatie van verschillende maatregelen (isolatie, denk daarbij aub wel in 3D (dak wordt nog heel vaak vergeten, terwijl daar wel naast de ramen de meeste warmte verdwijnt). Nu is het wel zo dat mn de laaste 40 jaar aan dat aspect wel ook daar werden gesteld, de eerste kleine eis kwam in 1975 (Rc=>1,3 m2K/W, niet echt veel dus, in 1992 ging het dan met eerdere kleine stapjes naar 2,5) en vanaf 1995 werd door invoering van EPC grotere stappen gemaakt.
Huizen vanaf de eeuw wisseling (2000) hebben in het algemeen een goede isolatie die steeds op een hoger niveau is getild.

En ja, we starten hier weer met de bekende COP die of goed of slecht wordt beoordeeld.
Nu moet je wel afvragen of een COP waarde over één dag, wel zoveel waarde heeft, mn omdat deze door aspecten wordt beinvloed waar je namelijk geen enkele invloed op hebt. Het zegt eigenlijk ook helemaal niets uit hoe goed of hoe slecht je warmtepomp presteerd.
Wil je een goed beeld krijgen kijk dan over minimaal één maand of nog beter gewoon over het hele stookseizoen, En vergelijken met andere woningen is al helemaal lastig zowel uit bouwkundig aspect maar ook de ligging spelen daar gewoon te grote rol in.
Algemeen kun je echter wel stellen (tenminste is dat mijn eigen oordeel hierover) dat een Quatt het helemaal niet zo slecht doet in warmtepompland, zeker als je dat vergelijkt met andere merken en zijn prijs.
Ik ben een nuchter typje, ik vergelijk mijn COP niet zozeer met anderen, ik vergelijk mijn COP met de SPF-waarde die Quatt heeft opgeven. Dus indirect vergelijk ik dus wel degenlijk met andere huishoudens. Zover ik heb begrepen is in die waarde, in tegenstelling tot de COP wel het afgiftesysteem in de waarde opgenomen. Ook werkt Quatt met een puntensysteem, woontype, isolatie e.d. Op die basis maken zij hun berekeningen. Mijn SPF-waarde lag net boven de 4 maar ik weet niet of andere mensen andere waarden door Quatt opgeven hebben gekregen. Ik weet wel dat deze waarde na het stookseizoen (voor mijn situatie) van 4,5 naar 4,1 (of 4,01) is bijgesteld. Maar eigenlijk weet ik niet of anderen die op papier gekregen hebben want deze staat niet in het plaatsingsplan, maar met de gegevens valt deze waarde natuurlijk wel te berekenen.

Natuurlijk kan ik als leek niet het hele stookseizoen nog niet overzien want ik heb nog nooit een wp gehad, ik heb nog geen flauw idee hoe deze zich gaat gedragen. Maar ik weet wel dat ik in het voor- en naseizoen een hogere COP dan 4 moet hebben om de SPF-waarde van 4 te kunnen halen. (Als het heel koud is gaat mijn CV-ketel aan en die telt in de COP niet mee) Dus als nu in deze periode, het voorseizoen, de COP onder of op de 4 zit, dan gaat het verwarmen nog niet zoals verwacht of gehoopt. Natuurlijk kan het zijn dat mijn huis net dat huis is wat onder het gemiddelde zit, net zoals er huizen zijn die boven het gemiddelde zullen zitten. In de dagelijkse pratijk stuur en monitoir ik dus op die SPF-waarde van 4.

Zolang de COP in het voorseizoen boven die 4 zit gaat het naar mijn idee redenlijk goed want ik weet dat als het buiten kouder wordt de COP instort. Als hij op een relatief warme dag een relatief hogere score haal terwijl de Quatt enkele uren aan heeft gestaan (vroeg in de ochtend en in de avond stond de wp aan) is dat in mijn beleving een goed teken en heb ik het idee dat de gekozen plek voldoet. En de volgende dag had ik een vergelijkbare hoge score als gisteren, echter met een zeer korte draaitijd met een zeer laag vebruik. Dit lage verbruik betekent in de praktijk dat deze score dus maar zeer weinig invloed heeft op het week- of maandgemiddelde en de score zegt dus inderdaad niet alles, net zoals een tijdenlijke lagere COP van vanmiddag niet alles zegt. (Inmiddels is de COP van vandaag weer gestegen) De wp kan dusdanig kort aan staan, dat naar mijn indruk het standby verbruik van invloed op die waarde van de dag is. Eigenlijk is het begin best lastig om de gevens te analyseren o.a. omdat de schaal zich zelf steeds aanpast. Je moet goed opletten welke vermogens er in het huis worden gestopt en er weer uitkomen. Je kan er van schrikken dat je wp bij zeer lage vermogens even aan en uit gaat. Mijn plan om in het voor- en naseizoen, op in de zonnepanelen die kan in de prullenbak, de wp gaat overdag meestal (nog) niet aan. Ik zal nog veel ervaring moeten op doen.

Ik denk inderdaad dat de Quatt met een relatief kleine buitenunit het op dit moment helemaal niet zo slecht doet. Het kleine formaat is doorslaggevend geweest om de wp bij ons op de korte kant in de (balkon) bak te kunnen plaatsen om op die manier recirculatie tegen te gaan. Dus met een "goedkope" kleine pomp, niet de beste plek voor een wp, niet het beste afgiftesysteem, hoekhuis met veel ramen, niet de aller beste isolatie, met een temperatuurschema op maat, en radiatoren die nog niet waterzijdig ingeregeld, vind ik een de COP van 6,7 ook al is een relatief warme dag, toch een knappe prestatie. En vandaag om 22.00h; 24 kWh erin en 15,06 kWh eruit met nu in de avond de verwarming op 21graden, voel ik mij een spekkoper. Anderzijds is het afwachten of mijn Quatt en de organisatie Quatt het 10 jaar uithoudt. Het blijft altijd een beetje een gok. Maar een gok die ik voor €2700 + Tado toch durf te nemen al is alleen maar om ervaring met een wp op te doen. Indirecht is het plan om een hybride wp aan te schaffen een katalysator om extra verduurzamingsmaatregelen te nemen terwijl bijv. de energiecoach aangaf dat dit niet nodig was. Maar mijn huis is nu wel comfortabeler, alleen zie ik in de Tado app dat de luchtvochtigheid te hoog is. Ik moet bedenken wat ik daar aan kan doen. Vloerisolatie? bodemisolatie? Mechanische ventalatie schoonmaken? Luchten doen we al. Of komt het door het dweilen?

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeps
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:26
Star65 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:00:
[...]
Mooie post, ik wil er graag nog een paar kleinigheden aan toevoegen als dat mag:
- De aansturing vanuit EvoHome naar de CIC gaat via OpenTherm
- Qua thermostaat knoppen heb je 2 uitvoeringen, de HR91 (zonder display) en de HR92 (met display). Ik geloof dat er qua instellingen ook iets meer mogelijkheden zijn met de HR92 maar ben daar niet zeker van.
- Cycle rate is advies van Quatt om deze op 3 te zetten bij vloerverwarming, bij radiatoren op 6. (bij mij is er een combinatie en heb deze op 3 gezet)
Dank! Je aanvullingen in de post erbij gezet. Bij mij staat Cycle rate ook op 3. Ook een combinatie van radiatoren en vv hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

WAF1 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 00:10:
[...]

Ik ben een nuchter typje, ik vergelijk mijn COP niet zozeer met anderen, ik vergelijk mijn COP met de SPF-waarde die Quatt heeft opgeven. Dus indirect vergelijk ik dus wel degenlijk met andere huishoudens. Zover ik heb begrepen is in die waarde, in tegenstelling tot de COP wel het afgiftesysteem in de waarde opgenomen. Ook werkt Quatt met een puntensysteem, woontype, isolatie e.d. Op die basis maken zij hun berekeningen. Mijn SPF-waarde lag net boven de 4 maar ik weet niet of andere mensen andere waarden door Quatt opgeven hebben gekregen. Ik weet wel dat deze waarde na het stookseizoen (voor mijn situatie) van 4,5 naar 4,1 (of 4,01) is bijgesteld. Maar eigenlijk weet ik niet of anderen die op papier gekregen hebben want deze staat niet in het plaatsingsplan, maar met de gegevens valt deze waarde natuurlijk wel te berekenen.

Natuurlijk kan ik als leek niet het hele stookseizoen nog niet overzien want ik heb nog nooit een wp gehad, ik heb nog geen flauw idee hoe deze zich gaat gedragen. Maar ik weet wel dat ik in het voor- en naseizoen een hogere COP dan 4 moet hebben om de SPF-waarde van 4 te kunnen halen. (Als het heel koud is gaat mijn CV-ketel aan en die telt in de COP niet mee) Dus als nu in deze periode, het voorseizoen, de COP onder of op de 4 zit, dan gaat het verwarmen nog niet zoals verwacht of gehoopt. Natuurlijk kan het zijn dat mijn huis net dat huis is wat onder het gemiddelde zit, net zoals er huizen zijn die boven het gemiddelde zullen zitten. In de dagelijkse pratijk stuur en monitoir ik dus op die SPF-waarde van 4.

Zolang de COP in het voorseizoen boven die 4 zit gaat het naar mijn idee redenlijk goed want ik weet dat als het buiten kouder wordt de COP instort. Als hij op een relatief warme dag een relatief hogere score haal terwijl de Quatt enkele uren aan heeft gestaan (vroeg in de ochtend en in de avond stond de wp aan) is dat in mijn beleving een goed teken en heb ik het idee dat de gekozen plek voldoet. En de volgende dag had ik een vergelijkbare hoge score als gisteren, echter met een zeer korte draaitijd met een zeer laag vebruik. Dit lage verbruik betekent in de praktijk dat deze score dus maar zeer weinig invloed heeft op het week- of maandgemiddelde en de score zegt dus inderdaad niet alles, net zoals een tijdenlijke lagere COP van vanmiddag niet alles zegt. (Inmiddels is de COP van vandaag weer gestegen) De wp kan dusdanig kort aan staan, dat naar mijn indruk het standby verbruik van invloed op die waarde van de dag is. Eigenlijk is het begin best lastig om de gevens te analyseren o.a. omdat de schaal zich zelf steeds aanpast. Je moet goed opletten welke vermogens er in het huis worden gestopt en er weer uitkomen. Je kan er van schrikken dat je wp bij zeer lage vermogens even aan en uit gaat. Mijn plan om in het voor- en naseizoen, op in de zonnepanelen die kan in de prullenbak, de wp gaat overdag meestal (nog) niet aan. Ik zal nog veel ervaring moeten op doen.

Ik denk inderdaad dat de Quatt met een relatief kleine buitenunit het op dit moment helemaal niet zo slecht doet. Het kleine formaat is doorslaggevend geweest om de wp bij ons op de korte kant in de (balkon) bak te kunnen plaatsen om op die manier recirculatie tegen te gaan. Dus met een "goedkope" kleine pomp, niet de beste plek voor een wp, niet het beste afgiftesysteem, hoekhuis met veel ramen, niet de aller beste isolatie, met een temperatuurschema op maat, en radiatoren die nog niet waterzijdig ingeregeld, vind ik een de COP van 6,7 ook al is een relatief warme dag, toch een knappe prestatie. En vandaag om 22.00h; 24 kWh erin en 15,06 kWh eruit met nu in de avond de verwarming op 21graden, voel ik mij een spekkoper. Anderzijds is het afwachten of mijn Quatt en de organisatie Quatt het 10 jaar uithoudt. Het blijft altijd een beetje een gok. Maar een gok die ik voor €2700 + Tado toch durf te nemen al is alleen maar om ervaring met een wp op te doen. Indirecht is het plan om een hybride wp aan te schaffen een katalysator om extra verduurzamingsmaatregelen te nemen terwijl bijv. de energiecoach aangaf dat dit niet nodig was. Maar mijn huis is nu wel comfortabeler, alleen zie ik in de Tado app dat de luchtvochtigheid te hoog is. Ik moet bedenken wat ik daar aan kan doen. Vloerisolatie? bodemisolatie? Mechanische ventalatie schoonmaken? Luchten doen we al. Of komt het door het dweilen?
Hier precies dezelfde gedachte. Mijn doel was minder gas te verbruiken. Dat kon ik met een airco ook. Echter kon ik daarmee maar één vertrek verwarmen. De rest van de woning is dan erg koud.
Ik heb gewoon veel warmteverlies maar ga er wel van uit dat de Quatt efficiënter kan verwarmen. De berekening van Quatt was in mijn ogen optimistisch (niets over spf gehoord) dus ik heb geen idee of ik het ooit terug ga verdienen. Maar ik ga het zien als het kouder gaat worden.
Ik verwacht wel dat het comfort omhoog gaat en tevens een stuk minder vochtiger kan gaan zijn.
De hele dag op een app kijken, temperatuur en vochtigheid sensoren in de gaten houden en de kosten daar word ik niet blij van met een huis waar je niet heel veel meer mee kan qua isoleren. En de isolatie die wel kan gaat zich waarschijnlijk nooit terug verdienen.
Wel heb ik een aantal radiatoren vervangen voor grotere (60x180-200) (€100p/s) zodat ik wat ventilatoren eronder kan hangen.
Totale investering is nu dus ongeveer €3600 voor Quatt Duo en radiatoren. Kwam trouwens een gloednieuwe laag temperatuur radiator tegen hier in de buurt (soort Jaga met ventilatoren er in) voor €1,86 per kilo (75 kilo). Had hem bijna meegenomen maar dan moest ik een midden aansluiting maken, en dat was teveel werk.

@WAF1 je kunt een ontvochtiger gebruiken om de vochtigheid naar beneden te krijgen, maar die verbruiken ook wel wat stroom. En als je dan ook nog eens flink ventileert is het dweilen met de kraan open. Ontvochtiger in een ruimte betekent dat je de boel gesloten moet houden anders voer je alleen maar vers vocht aan.

Hier mijn situatie van vannacht. De CV springt zelfs bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9jWJMAsLyNCz-eHvCvtHbl8tRqI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wxOrKJk760Ine360I6MwXzkf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7TMZS3mroQd9KjMwcWrJPbN8Wa4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QCaEthhXyKg6yFB9OGabV4UX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door CPM op 19-10-2024 08:58 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Nu online
CPM schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 08:40:
[...]

Hier precies dezelfde gedachte. Mijn doel was minder gas te verbruiken. Dat kon ik met een airco ook. Echter kon ik daarmee maar één vertrek verwarmen. De rest van de woning is dan erg koud.
Ik heb gewoon veel warmteverlies maar ga er wel van uit dat de Quatt efficiënter kan verwarmen. De berekening van Quatt was in mijn ogen optimistisch (niets over spf gehoord) dus ik heb geen idee of ik het ooit terug ga verdienen. Maar ik ga het zien als het kouder gaat worden.
Ik verwacht wel dat het comfort omhoog gaat en tevens een stuk minder vochtiger kan gaan zijn.
De hele dag op een app kijken, temperatuur en vochtigheid sensoren in de gaten houden en de kosten daar word ik niet blij van met een huis waar je niet heel veel meer mee kan qua isoleren. En de isolatie die wel kan gaat zich waarschijnlijk nooit terug verdienen.
Wel heb ik een aantal radiatoren vervangen voor grotere (60x180-200) (€100p/s) zodat ik wat ventilatoren eronder kan hangen.
Totale investering is nu dus ongeveer €3600 voor Quatt Duo en radiatoren. Kwam trouwens een gloednieuwe laag temperatuur radiator tegen hier in de buurt (soort Jaga met ventilatoren er in) voor €1,86 per kilo (75 kilo). Had hem bijna meegenomen maar dan moest ik een midden aansluiting maken, en dat was teveel werk.

@WAF1 je kunt een ontvochtiger gebruiken om de vochtigheid naar beneden te krijgen, maar die verbruiken ook wel wat stroom. En als je dan ook nog eens flink ventileert is het dweilen met de kraan open. Ontvochtiger in een ruimte betekent dat je de boel gesloten moet houden anders voer je alleen maar vers vocht aan.

Hier mijn situatie van vannacht. De CV springt zelfs bij.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het kan geen kwaad om even naar je radiatoren en (in)regeling daarvan. COP van 3.9 met buitentemperatuur die niet onder 14 graden komt is ronduit slecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WAF1 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 00:10:
[...]

Ik ben een nuchter typje, ik vergelijk mijn COP niet zozeer met anderen, ik vergelijk mijn COP met de SPF-waarde die Quatt heeft opgeven.
Mocht iemand die SPF-waarde willen berekenen:
https://bouw-energie.be/nl-be/bereken/spf-warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
Friezin schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 22:33:
[...]

Ik las ergens "Het kan wel 30 liter per 24 uur worden".
Hier staat 1 zo'n jongen: 1,25 liter per uur, bij jou 2,5 liter.

Je kunt die zandbak ook eerst even een kruiwagen grond uithalen.
Da's 80 liter. Kijk wat er gebeurt? Winters hebben we hier niet echt meer: die 3 of 4 vorstdagen in januari leverden hier geen ijsbaan buiten de balkjes. (PS: Als Friezin kan ik melden dat het wel even winteren vergt voordat losse tuingrond bevriest, ik heb het dus niet over lozen op bestrating)

Wat ik al aangaf: ik heb hier zelfs geen grindbak (wel ijverig ja geknikt toen dat als eis werd genoemd, maar dat knikken kan op allerlei manieren worden uitgelegd 😉).
Nog steeds niet: ik zie geen reden.

Planten nemen in de winter weinig water op.
Waterliefhebber: bamboe
Okay thx! Ik ga het ff aankijken en anders gaat het straatwerk weer open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Nu online
Lijkt op een Vlaamse term voor SCOP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Toby-Wan schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 09:01:
[...]

Het kan geen kwaad om even naar je radiatoren en (in)regeling daarvan. COP van 3.9 met buitentemperatuur die niet onder 14 graden komt is ronduit slecht
Momenteel staan er drie open in de woonkamer en één in de openkeuken. De woonkamer heeft voetventielen, de keuken niet. In de woonkamer staat alles vol open.
Wat zou ik daar aan moeten willen dan?

De CV leidingen bestaan eigenlijk uit meerdere aftakkingen van best wel wat meters voor het hele huis, waar dan weer meerdere radiatoren op zitten. Alle nieuwe radiatoren buiten de woonkamer hebben voetventielen, alle andere niet en hebben alleen thermostaatknoppen.
Maar zoals ik al aangaf, ik stook alleen de woonkamer.

Volgens mij zijn ze allemaal goed aangesloten qua aanvoer en retour.

Dus tja, wat moet je dan als eerste doen? En met welk doel en gewenst resultaat?Ventilatoren in de woonkamer?

Er zijn vertrekken bij die gewoon mee gaan met de buitentemperatuur hier. :+
20,2 - 18,4 - 17,7 - 17,5 - 15,3 - 16,7 - 15,9 - 17,6 - 16,3 - 16,5, 16,8.

De vloeren zijn gewoon erg koud en die na isoleren van onder is iets voor de langere termijn.

[ Voor 17% gewijzigd door CPM op 19-10-2024 10:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
CPM schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 10:14:
[...]

Momenteel staan er drie open in de woonkamer en één in de openkeuken. De woonkamer heeft voetventielen, de keuken niet. In de woonkamer staat alles vol open.
Wat zou ik daar aan moeten willen dan?

De CV leidingen bestaan eigenlijk uit meerdere aftakkingen van best wel wat meters voor het hele huis, waar dan weer meerdere radiatoren op zitten. Alle nieuwe radiatoren buiten de woonkamer hebben voetventielen, alle andere niet en hebben alleen thermostaatknoppen.
Maar zoals ik al aangaf, ik stook alleen de woonkamer.

Volgens mij zijn ze allemaal goed aangesloten qua aanvoer en retour.

Dus tja, wat moet je dan als eerste doen? En met welk doel en gewenst resultaat?Ventilatoren in de woonkamer?

Er zijn vertrekken bij die gewoon mee gaan met de buitentemperatuur hier. :+
20,2 - 18,4 - 17,7 - 17,5 - 15,3 - 16,7 - 15,9 - 17,6 - 16,3 - 16,5, 16,8.

De vloeren zijn gewoon erg koud en die na isoleren van onder is iets voor de langere termijn.
De vertrekken waar de radiatoren nu dicht zitten verliezen toch warmte naar buiten. Dat moet indirect aangevuld worden vanuit je woonkamer, waardoor deze een hoger vermogen moeten leveren. Hoger vermogen leveren met een vaste hoeveelheid water (800 liter per uur bij Quatt) lukt alleen met een hogere Delta-T, en dat lost de CiC zelf op door de aanvoertemperatuur flink te verhogen totdat hij die Delta-T tussen aanvoer en retour ziet.

Kijk maar eens voor de grap wat er gebeurt als je alle dichte radiatoren een heel klein beetje open zet. Kwartslag t.o.v. helemaal dicht van de ouderwetse radiatorknop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
Toby-Wan schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 09:01:
[...]

@CPM jouw 24 uurs COP is nu nog laag omdat de Quatt twee keer kort is aan geweest en de rest van de dag met COP=0 op 5watt heeft gedraaid. Jouw huis wordt goed opgewarmd met water tussen 30 en 35 graden.

Ik zou even afwachten tot het weer kouder wordt en als het dan achterblijft eventueel kijken of er iets moet worden ingeregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Nu online
TeslaNerd schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 11:04:
[...]

@CPM jouw 24 uurs COP is nu nog laag omdat de Quatt twee keer kort is aan geweest en de rest van de dag met COP=0 op 5watt heeft gedraaid. Jouw huis wordt goed opgewarmd met water tussen 30 en 35 graden.

Ik zou even afwachten tot het weer kouder wordt en als het dan achterblijft eventueel kijken of er iets moet worden ingeregeld.
Sorry maar in de screenshot staat gewoon elektra verbruik 1.33 kWh. De normale 0.125 kWh 24-uurs stand-by verbruik is dus eigenlijk al verwaarloosbaar en zal hoogstens 0.1 COP punt verschil uitmaken.
Daarnaast is het vandaag de 19 oktober en tot mijn beste weten is deze dag nog geen 24 uur oud

Pagina: 1 ... 115 ... 279 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.