vanquishsdiv schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 20:38:
Vanwege de bijna-onmogelijkheid van spouwmuur- en vloerisolatie in een 2-onder-1-kapper met alleen HR++ glas twijfel ik nog steeds over de aanschaf hybride (Quatt-) warmtepomp.
-'s nachts 16,5 graden
-als ik van werk kom tot 's avonds voor het slapen gaan 18-18,5 graden.
-Totaal gasverbruik 1200m3 per jaar.
-Bij koud weer (tegen vriespunt) slaat de verwarming in de hele vroege ochtend al aan om het huis op 16,5 te houden.
Afgelopen vijftien dagen (4 okt - 19 okt) heb ik totaal 46 kuub gas verbruikt.
Huis wordt met een buitentemperatuur van 10 graden Celsius warm met aanvoer 45 tot 55°C. Bij strenge vorst is 65° voldoende. Nooit warmer.
Is een warmtepomp rendabel voor mij en zal ik een redelijke COP kunnen bereiken? Ik heb reeds radiatorventilatoren.
Ik moet volgende week de knoop doorhakken ivm de offerteverlooptijd maar wil die 3000 euro wel kunnen terugverdienen binnen 6 jaar. (Kan komende 2jr nog salderen. 3,8mWh opbrengst per jaar zonnepanelen.
Laten we zeggen dat je met een gezin van 4 allemaal thuis onder de douche gaat. Dat komt neer op zo'n 50 m3 gas per persoon per jaar. Dus dan blijft er 1000 m3 over om te besparen met een warmtepomp.
1000 m3 aardgas levert 8800 kWh warmte.
Dus als je het heel goed doet met een maximaal haalbare SCOP van 4,9 dan is dat 1796 kWh stroomverbruik (isolatie goed op orde en afgiftesysteem goed ingeregeld).
Omdat dat je al HR++ hebt verwacht ik echt niet minder dan een SCOP van 4,0 , dus pessimistisch gezien is dat 2200 kWh stroomverbruik. Slechter dan dat verwacht ik niet, tenzij er iets heel erg mis is met het dak.
Ga ik uit van een gasprijs van 1,20 euro per m3, dan bespaar je dus jaarlijks 1200 euro aan gas.
Voor elektriciteit neem ik gemakshalve 0,28 euro per kWh (dus ik hou geen rekening met zonnepanelen).
Met een SCOP van 4,0 is dat 2200 kWh, dus 616 euro stroomverbruik.
Met een SCOP van 4,9 is dat 1796 kWh, dus 503 euro stroomverbruik.
Op jaarbasis bespaar je dus tussen de 584 en 697 euro als de gasprijs niet stijgt en de stroomprijs niet daalt en het overschot van je zonnepanelen niet bruikbaar is door salderen.
Komen we op de theoretische winst, zowel pessimistisch als optimistisch:
15 jaar x 503 euro besparing = 7545 euro. Investering 3000, dus netto 4545 euro over de theoretische levensduur. Besparing na investering over afschrijftermijn is 303 euro per jaar.
15 jaar x 697 euro besparing = 10.455 euro. Investering 3000, dus netto 7455 euro over de theoretische levensduur. Besparing na investering over afschrijftermijn is 497 euro per jaar.
Dit houdt nog geen rekening met het feit dat je zeker tot 2027 de energiebelasting nog mag salderen. Dat is 13 cent per kWh van alles wat je over hebt van je zonnepanelen, ook als de energieleverancier hun deel van het salderen compenseert met terugleverkosten.
En op een zonnige koude dag kan de Quatt vaak ook deels op je zonnepanelen draaien, maar dat effect is natuurlijk beperkt over een jaar gezien.
Je zegt dat je het apparaat in 6 jaar terug wilt verdienen, maar ik denk dat dit geen harde eis moet zijn tenzij je het bedrag moet lenen met een hoge rente. Je kan altijd aankloppen bij het warmtefonds en die rekenen niet zo veel.
Maar even de score na 6 jaar:
pessimistisch: investering 3000 euro - ( 503 euro x 6 jaar ) = terugverdiend en 18 euro over.
optimistisch: investering 3000 euro - ( 697 x 6 jaar ) = terugverdiend en 1182 euro over.
Hoe dan ook zakt je energieverbruik direct na installatie, zelfs als je het voorschotbedrag niet aanpast. Dat krijg je dan terug bij de jaarafrekening.
Mijn verwachting is ook dat je onder de grens van 500 m3 gasverbruik per jaar gaat komen. Wanneer dat is hangt af van het moment van de jaarafrekening. Dat scheelt bij mij 62 euro per jaar (ander tarief aansluiting), dus in 6 jaar nog eens 372 euro en over de theoretische levensduur is dat 930 euro die ik extra bespaar.
Natuurlijk kan het tegen vallen, maar stel dat je een nieuwe CV ketel moet kopen over 3 jaar. Dan ben je ook zo 2000 euro kwijt en dat zonder enig uitzicht op een terugverdientijd.
Met de Quatt kan je de levensduur van je huidige ketel behoorlijk verlengen, en zelfs als die overlijdt, dan kan je er voor kiezen om full electric te gaan en hooguit even warm water missen terwijl je wacht op de installatie.
Zelf was ik net te laat met een warmtepomp waardoor ik 5 jaar geleden stel op sprong een nieuwe ketel nodig had in de winter. Dus die moet nog wel even mee om de kosten een beetje te rechtvaardigen, maar met 100 m3 aardgas voor douchen is dat prima te doen. De Quatt doet de rest met gemak.
P.S. Laten we voor de grap zeggen dat ik er helemaal naast zit met mijn berekeningen omdat jouw huis zo lek is als een mandje en de terugverdientijd 10 jaar is. Dan heb je dus effectief 10 jaar lang een gratis warmtepomp om mee te stoken. Daarna krijg je geld toe. Moet je eens met een nieuwe CV ketel proberen
[
Voor 3% gewijzigd door
netappie op 20-10-2024 09:31
]