Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
CPM schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 10:14:
[...]

Momenteel staan er drie open in de woonkamer en één in de openkeuken. De woonkamer heeft voetventielen, de keuken niet. In de woonkamer staat alles vol open.
Wat zou ik daar aan moeten willen dan?

De CV leidingen bestaan eigenlijk uit meerdere aftakkingen van best wel wat meters voor het hele huis, waar dan weer meerdere radiatoren op zitten. Alle nieuwe radiatoren buiten de woonkamer hebben voetventielen, alle andere niet en hebben alleen thermostaatknoppen.
Maar zoals ik al aangaf, ik stook alleen de woonkamer.

Volgens mij zijn ze allemaal goed aangesloten qua aanvoer en retour.

Dus tja, wat moet je dan als eerste doen? En met welk doel en gewenst resultaat?Ventilatoren in de woonkamer?

Er zijn vertrekken bij die gewoon mee gaan met de buitentemperatuur hier. :+
20,2 - 18,4 - 17,7 - 17,5 - 15,3 - 16,7 - 15,9 - 17,6 - 16,3 - 16,5, 16,8.

De vloeren zijn gewoon erg koud en die na isoleren van onder is iets voor de langere termijn.
Eerste doel is kijken waarom de COP zo laag is. Dus zet eens alle radiatoren open, geeft dit dan een ander beeld / stookgedrag Quatt / hogere efficiëntie? Zo ja, dan weet je waar de bottleneck is en ka je daarop vervolg keuzes maken. Zo nee, dan ligt het niet aan je afgifte en moet je hel elders zoeken.
Zelfs (uiteindelijk) radiatoren in slaapkamers een halve slag open zou een verschil uit kunnen maken in stookgedrag en efficiëntie van de Quatt zonder dat je heel actief aan het verwarmen bent. Het gaat om de balans en die lijkt nu enigzins zoek te zijn (voor de Quatt althans)

[ Voor 9% gewijzigd door Toby-Wan op 19-10-2024 11:38 ]

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CPM schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 10:14:
[...]

Momenteel staan er drie open in de woonkamer en één in de openkeuken. De woonkamer heeft voetventielen, de keuken niet. In de woonkamer staat alles vol open.
Wat zou ik daar aan moeten willen dan?

De CV leidingen bestaan eigenlijk uit meerdere aftakkingen van best wel wat meters voor het hele huis, waar dan weer meerdere radiatoren op zitten. Alle nieuwe radiatoren buiten de woonkamer hebben voetventielen, alle andere niet en hebben alleen thermostaatknoppen.
Maar zoals ik al aangaf, ik stook alleen de woonkamer.

Volgens mij zijn ze allemaal goed aangesloten qua aanvoer en retour.

Dus tja, wat moet je dan als eerste doen? En met welk doel en gewenst resultaat?Ventilatoren in de woonkamer?

Er zijn vertrekken bij die gewoon mee gaan met de buitentemperatuur hier. :+
20,2 - 18,4 - 17,7 - 17,5 - 15,3 - 16,7 - 15,9 - 17,6 - 16,3 - 16,5, 16,8.

De vloeren zijn gewoon erg koud en die na isoleren van onder is iets voor de langere termijn.
Sowieso is er, met deze hoge buitentemperaturen, nog weinig in te regelen.

Ik heb ook geen voetventielen (meeste radiatoren zijn van rond 1973) en vind dit wel een handig filmpje.
YouTube: Geheime TRUC om binnen 10 sec je gasverbruik tot 20% te verlagen!

PS: wel even tape op aan- en afvoer.
IR en glimmende oppervlakten gaan niet goed samen
En echt: zet meer radiatoren (iets) open

[ Voor 4% gewijzigd door Friezin op 19-10-2024 12:07 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17-09 10:46
Toby-Wan schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 11:36:
[...]

Eerste doel is kijken waarom de COP zo laag is. Dus zet eens alle radiatoren open, geeft dit dan een ander beeld / stookgedrag Quatt / hogere efficiëntie? Zo ja, dan weet je waar de bottleneck is en ka je daarop vervolg keuzes maken. Zo nee, dan ligt het niet aan je afgifte en moet je hel elders zoeken.
Zelfs (uiteindelijk) radiatoren in slaapkamers een halve slag open zou een verschil uit kunnen maken in stookgedrag en efficiëntie van de Quatt zonder dat je heel actief aan het verwarmen bent. Het gaat om de balans en die lijkt nu enigzins zoek te zijn (voor de Quatt althans)
@BMP ben het met @TeslaNerd eens om even de situatie af te wachten en niet af te gaan op een momentopname. Als ik met onze vvw het watersetpoint een schop geef naar 35 graden dan zakt de COP van 8 naar 5! Maw de COP van 3.9 is niet extreem laag, zeker niet als je alleen radiatoren hebt. Dus niet meteen aan alle knoppen gaan draaien :) .
PS: heb je ook een screendump van je app waarin TS-temperaturen en de wp-vermogens staan aangegeven?

[ Voor 8% gewijzigd door Freeckje op 19-10-2024 12:09 ]

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:15

Mickel moen

mickelmoen.nl

WAF1 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 00:10:
[...]

Ik ben een nuchter typje, ik vergelijk mijn COP niet zozeer met anderen, ik vergelijk mijn COP met de SPF-waarde die Quatt heeft opgeven. Dus indirect vergelijk ik dus wel degenlijk met andere huishoudens. Zover ik heb begrepen is in die waarde, in tegenstelling tot de COP wel het afgiftesysteem in de waarde opgenomen. Ook werkt Quatt met een puntensysteem, woontype, isolatie e.d. Op die basis maken zij hun berekeningen. Mijn SPF-waarde lag net boven de 4 maar ik weet niet of andere mensen andere waarden door Quatt opgeven hebben gekregen. Ik weet wel dat deze waarde na het stookseizoen (voor mijn situatie) van 4,5 naar 4,1 (of 4,01) is bijgesteld. Maar eigenlijk weet ik niet of anderen die op papier gekregen hebben want deze staat niet in het plaatsingsplan, maar met de gegevens valt deze waarde natuurlijk wel te berekenen.

Natuurlijk kan ik als leek niet het hele stookseizoen nog niet overzien want ik heb nog nooit een wp gehad, ik heb nog geen flauw idee hoe deze zich gaat gedragen. Maar ik weet wel dat ik in het voor- en naseizoen een hogere COP dan 4 moet hebben om de SPF-waarde van 4 te kunnen halen. (Als het heel koud is gaat mijn CV-ketel aan en die telt in de COP niet mee) Dus als nu in deze periode, het voorseizoen, de COP onder of op de 4 zit, dan gaat het verwarmen nog niet zoals verwacht of gehoopt. Natuurlijk kan het zijn dat mijn huis net dat huis is wat onder het gemiddelde zit, net zoals er huizen zijn die boven het gemiddelde zullen zitten. In de dagelijkse pratijk stuur en monitoir ik dus op die SPF-waarde van 4.

Zolang de COP in het voorseizoen boven die 4 zit gaat het naar mijn idee redenlijk goed want ik weet dat als het buiten kouder wordt de COP instort. Als hij op een relatief warme dag een relatief hogere score haal terwijl de Quatt enkele uren aan heeft gestaan (vroeg in de ochtend en in de avond stond de wp aan) is dat in mijn beleving een goed teken en heb ik het idee dat de gekozen plek voldoet. En de volgende dag had ik een vergelijkbare hoge score als gisteren, echter met een zeer korte draaitijd met een zeer laag vebruik. Dit lage verbruik betekent in de praktijk dat deze score dus maar zeer weinig invloed heeft op het week- of maandgemiddelde en de score zegt dus inderdaad niet alles, net zoals een tijdenlijke lagere COP van vanmiddag niet alles zegt. (Inmiddels is de COP van vandaag weer gestegen) De wp kan dusdanig kort aan staan, dat naar mijn indruk het standby verbruik van invloed op die waarde van de dag is. Eigenlijk is het begin best lastig om de gevens te analyseren o.a. omdat de schaal zich zelf steeds aanpast. Je moet goed opletten welke vermogens er in het huis worden gestopt en er weer uitkomen. Je kan er van schrikken dat je wp bij zeer lage vermogens even aan en uit gaat. Mijn plan om in het voor- en naseizoen, op in de zonnepanelen die kan in de prullenbak, de wp gaat overdag meestal (nog) niet aan. Ik zal nog veel ervaring moeten op doen.

Ik denk inderdaad dat de Quatt met een relatief kleine buitenunit het op dit moment helemaal niet zo slecht doet. Het kleine formaat is doorslaggevend geweest om de wp bij ons op de korte kant in de (balkon) bak te kunnen plaatsen om op die manier recirculatie tegen te gaan. Dus met een "goedkope" kleine pomp, niet de beste plek voor een wp, niet het beste afgiftesysteem, hoekhuis met veel ramen, niet de aller beste isolatie, met een temperatuurschema op maat, en radiatoren die nog niet waterzijdig ingeregeld, vind ik een de COP van 6,7 ook al is een relatief warme dag, toch een knappe prestatie. En vandaag om 22.00h; 24 kWh erin en 15,06 kWh eruit met nu in de avond de verwarming op 21graden, voel ik mij een spekkoper. Anderzijds is het afwachten of mijn Quatt en de organisatie Quatt het 10 jaar uithoudt. Het blijft altijd een beetje een gok. Maar een gok die ik voor €2700 + Tado toch durf te nemen al is alleen maar om ervaring met een wp op te doen. Indirecht is het plan om een hybride wp aan te schaffen een katalysator om extra verduurzamingsmaatregelen te nemen terwijl bijv. de energiecoach aangaf dat dit niet nodig was. Maar mijn huis is nu wel comfortabeler, alleen zie ik in de Tado app dat de luchtvochtigheid te hoog is. Ik moet bedenken wat ik daar aan kan doen. Vloerisolatie? bodemisolatie? Mechanische ventalatie schoonmaken? Luchten doen we al. Of komt het door het dweilen?
Wat de luchtvochtigheid betreft.
Ten eerste heeft Tado de neiging om wat dat betreft wat aan de hoge kant te gaan zitten.
De kruipruimte isoleren kan zeker helpen. Wij hebben over de gehele bodem in de kruipruimte, kruipruimtefolie dit als onderdeel van de Tonzon vloerisolatie.

Verder. Kijk vooral ook naar de plekken waar extra vocht geproduceerd wordt. Badkamer, keuken, wasruimte.

Bij ons staan de wasmachine en droger midden in het huis op de overloop met geen directe ventilatie. Hier bleek bij ons het probleem te zitten. Met name de condensdroger gooit toch wel wat extra vocht in het huis. Wij laten nu tegelijk een ontvochtiger op 45% en met timer op 4uur daar meelopen. Die haalt heel wat liters uit de lucht. Ons huis is nu een stuk droger.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!
VindiGoosh schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 09:15:
[...]

Okay thx! Ik ga het ff aankijken en anders gaat het straatwerk weer open.
Nog even foto bekeken: ik zou straks wel de bestrating onder de Quatts weghalen.
Maar dat lijkt me logisch.
Mooi plekje voor een groentetuin (of wat bessenstruiken)

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
[quote]TeslaNerd schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:13:
[Afbeelding]

Ik

[ Voor 39% gewijzigd door Bennobang op 19-10-2024 19:21 ]

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkde
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 15-09 19:34
Iemand die kan bevestigen of de Energy Socket van Homewizard gewoon op een Quatt kan?

120 m2 vrijstaand huis 1970 | enkele Quatt | 12 radiatoren t22 | Hr++ glas, spouwmuurisolatie | 12000 Wp zonnepanelen | Honeywell T6 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:02
Dirkde schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 19:25:
Iemand die kan bevestigen of de Energy Socket van Homewizard gewoon op een Quatt kan?
Voor een enkele Quatt wel, Quatt Duo niet (want die gaat niet via een stopcontact)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 15-09 09:41
Als ze met de installatie van de Quatts het leidingwerk door de muur heen naar buiten toe werken, gebruiken ze dan netjes een kernboor, of rammen ze door je muur heen met een kango?

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:50
VindiGoosh schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 19:39:
Als ze met de installatie van de Quatts het leidingwerk door de muur heen naar buiten toe werken, gebruiken ze dan netjes een kernboor, of rammen ze door je muur heen met een kango?
@VindiGoosh

Ik denk dat je dat maandag ziet!!

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Kango natuurlijk, alles kleiner dan 50x50cm aan restgat mag je zelf dichtmetselen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harv
bbbrumbrum schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 19:47:
[...]

Kango natuurlijk, alles kleiner dan 50x50cm aan restgat mag je zelf dichtmetselen.
@VindiGoosh

Reserve buitenstenen..... Soms doen ze het gratis!!

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
Lol thx guys

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 17:27
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_IA4LU1PXqAz2N4qtBeNohAIFYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5aSQ12FHTQLIW1xOeMSKz1MV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v0CJUnV12JCR-embjepSE9PXMwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2KpAWIgYcvRVq8LMq4ou48ff.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag vers geboord :).
2 man stond netjes om 8:30 op de stoep. Koffie later direct alle spullen uitgeladen en aan de slag.

Zeer tevreden over het afgeleverde werk, ze werkten netjes, hard en waren vriendelijk. Engels was ook prima.
Met een kleine 5 uur stonden ze weer buiten, al het karton/verpakkingsmateriaal ook weer meer genomen en op naar de volgende klus.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
wesleytjuh schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 20:25:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vandaag vers geboord :).
2 man stond netjes om 8:30 op de stoep. Koffie later direct alle spullen uitgeladen en aan de slag.

Zeer tevreden over het afgeleverde werk, ze werkten netjes, hard en waren vriendelijk. Engels was ook prima.
Met een kleine 5 uur stonden ze weer buiten, al het karton/verpakkingsmateriaal ook weer meer genomen en op naar de volgende klus.
Bedankt voor de foto’s :) Ziet er keurig uit.

Ik wilde ook niet anders verwachten, maar ik heb een keer een airco geïnstalleerd zien worden en wilde het toch ff checken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13-09 13:21
Vanwege de bijna-onmogelijkheid van spouwmuur- en vloerisolatie in een 2-onder-1-kapper met alleen HR++ glas twijfel ik nog steeds over de aanschaf hybride (Quatt-) warmtepomp.

-'s nachts 16,5 graden
-als ik van werk kom tot 's avonds voor het slapen gaan 18-18,5 graden.
-Totaal gasverbruik 1200m3 per jaar.
-Bij koud weer (tegen vriespunt) slaat de verwarming in de hele vroege ochtend al aan om het huis op 16,5 te houden.

Afgelopen vijftien dagen (4 okt - 19 okt) heb ik totaal 46 kuub gas verbruikt.

Huis wordt met een buitentemperatuur van 10 graden Celsius warm met aanvoer 45 tot 55°C. Bij strenge vorst is 65° voldoende. Nooit warmer.

Is een warmtepomp rendabel voor mij en zal ik een redelijke COP kunnen bereiken? Ik heb reeds radiatorventilatoren.

Ik moet volgende week de knoop doorhakken ivm de offerteverlooptijd maar wil die 3000 euro wel kunnen terugverdienen binnen 6 jaar. (Kan komende 2jr nog salderen. 3,8mWh opbrengst per jaar zonnepanelen.

[ Voor 28% gewijzigd door vanquishsdiv op 19-10-2024 20:55 ]

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 12:21
vanquishsdiv schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 20:38:
Vanwege de bijna-onmogelijkheid van spouwmuur- en vloerisolatie in een 2-onder-1-kapper met alleen HR++ glas twijfel ik nog steeds over de aanschaf hybride (Quatt-) warmtepomp.

-'s nachts 16,5 graden
-Bij koud weer (tegen vriespunt) slaat de verwarming in de hele vroege ochtend al aan om het huis op 16,5 te houden.

Huis wordt met een buitentemperatuur van 10 graden Celsius warm met aanvoer 45 tot 55°C. Bij strenge vorst is 65° voldoende. Nooit warmer.

Is een warmtepomp rendabel voor mij en zal ik een redelijke COP kunnen bereiken? Ik heb reeds radiatorventilatoren.

Ik moet volgende week de knoop doorhakken ivm de offerteverlooptijd maar wil die 3000 euro wel kunnen terugverdienen binnen 6 jaar. (Kan komende 2jr nog salderen. 3,8mWh opbrengst per jaar zonnepanelen.
Ik denk dat je ongeveer 250m3 gas kunt besparen per jaar met een Quatt, dus als je gasprijs rond de €1,30 ligt en je kunt salderen is de rekensom niet zo moeilijk om een idee te krijgen. Met een jaar of 3 a 4 heb je je Quatt wel terug verdient is zo mijn grove inschatting.

Wat de COP betreft moet je je daar niet blind op staren, die ervaring heb ik ondertussen ook.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Hier hadden ze nog een restje dynamiet gebruikt.
Boem!

Edit: ach.... er waren al foto's 🤣

[ Voor 5% gewijzigd door Friezin op 19-10-2024 21:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
Friezin schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:08:
[...]

Hier hadden ze nog een restje dynamiet gebruikt.
Boem!

Edit: ach.... er waren al foto's 🤣
Heb hardop gelachen om de, terechte, reacties hier lol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harv

-'s nachts 16,5 graden

@vanquishsdiv

Eerste indruk: zoek eerst andere isolatie/besparingsmogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

-'s nachts 16,5 graden

Nachtverlaging kun je skippen.
Hooguit 1 graad.
's Morgens lijkt me die 16,5°C 🥶, maar misschien dender je gelijk uit bed de auto in naar je werk.
Sta je open voor meer comfort voor dezelfde prijs?
Gas zal steeds duurder worden.

Gewoon als overweging een screenshot:
ZO-Fryslân, deze maand. Tot nu.
Continue 21°C met het huis zoals beschreven in de handtekening.

Ik heb tot nu ongeveer €51 verstookt aan warmte.
179 kWh stroom, 1m3 gas.

Waarschijnlijk ben je met 19°C continue spekkoper.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CQtmPGZwb0ZKmQr7K2cPr02j0Hg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GG90iZigo4uLpoOa84Zwlmz8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartindM
  • Laatst online: 21:43
Hebben bij mij eerst met 16mm sds steenboor naar buiten geboord. Daarna met diamantboor. Het 16mm gat dient dan als centreerpunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

-'s nachts 16,5 graden

Je gasverbruik is niet extreem hoog, maar als je dat nu alleen in de avonduren verstookt...

Met een Quatt duurt het uren voordat hij huis 2 graden heeft opgewarmd, dus je zult langer moeten stoken en krijgt dan dus meer warmteverlies.
Hoge watertemperatuur die je nodig hebt, is om huis warm te maken. Vraag is wat je nodig hebt om het warm te houden, want 65graden gaat met een Quatt niet lukken.
Dus ik vind het moeilijk in te schatten. Ik denk dat het kan werken, maar ik verwacht geen prachtige COP en daardoor geen korte terugverdientijd.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
Star65 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:04:
[...]

Ik denk dat je ongeveer 250m3 gas kunt besparen per jaar met een Quatt, dus als je gasprijs rond de €1,30 ligt en je kunt salderen is de rekensom niet zo moeilijk om een idee te krijgen. Met een jaar of 3 a 4 heb je je Quatt wel terug verdient is zo mijn grove inschatting.

Wat de COP betreft moet je je daar niet blind op staren, die ervaring heb ik ondertussen ook.
Dank, ook aan de anderen die geantwoord hebben.

Alleen 250m3 per jaar besparen is een terugverdientijd van >10 jaar. Tikfoutje?

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

vanquishsdiv schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:05:
[...]

Ik denk dat je wel 900-1000m3 kunt besparen. Maar hoeveel elektriciteit je daar voor nodig hebt, dat is onzeker. 2500-3000kWh??

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07:31

-'s nachts 16,5 graden

Zo’n groot temperatuurverschil tussen dag en nacht gaat je met een warmtepomp niet meer lukken ben ik bang, mede ook omdat je nu al 55 graden watertemperatuur nodig hebt terwijl de dagen nog niet echt koud zijn. Of als t wel lukt tegen een dermate slecht rendement waardoor je terugverdientijd zodanig achteruit holt dat t financieel niet aantrekkelijk meer is.

Ik zou echt eerst stappen maken met isoleren.
Hier hebben we steensmuren van binnenuit geïsoleerd, heel veel aan kierdichting gedaan en oud dubbel glas vervangen voor hr++ glas. Samen goed voor 35/40% minder warmtevraag.

Dat isoleren is met slim plannen en subsidies behoorlijk betaalbaar.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

vanquishsdiv schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:37:
Weet iemand of de Honeywell Home T6 wifi (wit) dezelfde thermostaat is als de Honeywell Lyric T6? Moet namelijk samenwerken met de Quatt en heb begrepen dat dit type compatibel is.
Ja, is zelfde, hadden anderen ook al gezegd.
Resideo ook (heeft van Honeywell overgenomen of zo).
Er zijn maar 2 versies: T6 (bedraad) en T6R (draadloos); beide werken met Quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
Erveetwee schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:10:
[...]"""
Zo’n groot temperatuurverschil tussen dag en nacht gaat je met een warmtepomp niet meer lukken ben ik bang, mede ook omdat je nu al 55 graden watertemperatuur nodig hebt terwijl de dagen nog niet echt koud zijn. Of als t wel .
"""
Ja, die 55 is om de temp. op te krikken. Niet om op temp. te houden. Dan lukt het met de huidige temperaturen van 2 weken geleden met 38-45 af en aan (pendelend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
Tot nu toe zie ik wisselende reacties op mijn vraag over of een warmtepomp bij mij zal renderen.

Ik denk ook dat het daarmee een gok wordt. En als ik ervoor ga, en het blijkt tegen te vallen, is er nog de mogelijkheid om alsnog te isoleren.

Ik moet er even goed over nadenken.

700m3 gasbesparing tegenover 2500kwh vind ik acceptabel. Dan heb ik 2jr de tijd om voor afloop saldering de rest ook op orde te maken.

[ Voor 30% gewijzigd door vanquishsdiv op 19-10-2024 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SBL schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:08:
[...]

Ik denk dat je wel 900-1000m3 kunt besparen. Maar hoeveel elektriciteit je daar voor nodig hebt, dat is onzeker. 2500-3000kWh??
Edit: Wat ik aangaf al aangegeven ⬆️

[ Voor 20% gewijzigd door Friezin op 19-10-2024 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 12:21
vanquishsdiv schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:05:
[...]

Oeps foutje, bedoelde 250m3 nog nodig aan gasverbruik (koken, douchen en af en toe de quatt helpen)

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vanquishsdiv schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:23:
Tot nu toe zie ik wisselende reacties op mijn vraag over of een warmtepomp bij mij zal renderen.

Ik denk ook dat het daarmee een gok wordt. En als ik ervoor ga, en het blijkt tegen te vallen, is er nog de mogelijkheid om alsnog te isoleren.

Ik moet er even goed over nadenken.

700m3 gasbesparing tegenover 2500kwh vind ik acceptabel. Dan heb ik 2jr de tijd om voor afloop saldering de rest ook op orde te maken.
Die 700m3 lijkt me geen probleem.
Kijk even bij de gepinde postings: daar zit een poll "besparen gas vorige winter" bij.

Pak, als je pessimist bent, de laagste en bereken je besparing.

PS, eigenlijk weten we veel te weinig van je woning (oppervlakte, bouwjaar, isolatieniveau etc) en van je leefwijze, dus het zal inderdaad je eigen afweging moeten zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Friezin op 19-10-2024 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08

-'s nachts 16,5 graden

Dat ziet er nog helemaal niet zo slecht uit, 1200 m3 gas, dus ruwweg 1000m3 gas voor puur alleen verwarming, mogelijk zelfs nog iets minder.
Door HR++ glas heb je eigenlijk al een prima start, helaas geef je niet aan hoe de isolatie van je dak er uitziet? Veelal kun je daar zelf nog iets aan doen.
Met de Quatt zou je in hybride circa 750-850 m3 kunnen besparen, mogelijk meer.
In mijn oud jaren 60 twee onder één kap wat ook vere van ideaal geïsoleerd is heb ik ruim 1000 m3 gas kunnen besparen en verbruik nu nog totaal slechts circa 150 m3 gas incl SWW.

Er is zelfs een behoorlijke kans dat we ook na 2026 nog kunnen salderen, dus ik zou het in deze situatie wel weten, bereken maar wat je de komende twee jaar al kunt terugverdienen

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:57

-'s nachts 16,5 graden

Laten we zeggen dat je met een gezin van 4 allemaal thuis onder de douche gaat. Dat komt neer op zo'n 50 m3 gas per persoon per jaar. Dus dan blijft er 1000 m3 over om te besparen met een warmtepomp.

1000 m3 aardgas levert 8800 kWh warmte.

Dus als je het heel goed doet met een maximaal haalbare SCOP van 4,9 dan is dat 1796 kWh stroomverbruik (isolatie goed op orde en afgiftesysteem goed ingeregeld).

Omdat dat je al HR++ hebt verwacht ik echt niet minder dan een SCOP van 4,0 , dus pessimistisch gezien is dat 2200 kWh stroomverbruik. Slechter dan dat verwacht ik niet, tenzij er iets heel erg mis is met het dak.

Ga ik uit van een gasprijs van 1,20 euro per m3, dan bespaar je dus jaarlijks 1200 euro aan gas.

Voor elektriciteit neem ik gemakshalve 0,28 euro per kWh (dus ik hou geen rekening met zonnepanelen).
Met een SCOP van 4,0 is dat 2200 kWh, dus 616 euro stroomverbruik.
Met een SCOP van 4,9 is dat 1796 kWh, dus 503 euro stroomverbruik.

Op jaarbasis bespaar je dus tussen de 584 en 697 euro als de gasprijs niet stijgt en de stroomprijs niet daalt en het overschot van je zonnepanelen niet bruikbaar is door salderen.

Komen we op de theoretische winst, zowel pessimistisch als optimistisch:
15 jaar x 503 euro besparing = 7545 euro. Investering 3000, dus netto 4545 euro over de theoretische levensduur. Besparing na investering over afschrijftermijn is 303 euro per jaar.

15 jaar x 697 euro besparing = 10.455 euro. Investering 3000, dus netto 7455 euro over de theoretische levensduur. Besparing na investering over afschrijftermijn is 497 euro per jaar.

Dit houdt nog geen rekening met het feit dat je zeker tot 2027 de energiebelasting nog mag salderen. Dat is 13 cent per kWh van alles wat je over hebt van je zonnepanelen, ook als de energieleverancier hun deel van het salderen compenseert met terugleverkosten.

En op een zonnige koude dag kan de Quatt vaak ook deels op je zonnepanelen draaien, maar dat effect is natuurlijk beperkt over een jaar gezien.

Je zegt dat je het apparaat in 6 jaar terug wilt verdienen, maar ik denk dat dit geen harde eis moet zijn tenzij je het bedrag moet lenen met een hoge rente. Je kan altijd aankloppen bij het warmtefonds en die rekenen niet zo veel.

Maar even de score na 6 jaar:
pessimistisch: investering 3000 euro - ( 503 euro x 6 jaar ) = terugverdiend en 18 euro over.
optimistisch: investering 3000 euro - ( 697 x 6 jaar ) = terugverdiend en 1182 euro over.

Hoe dan ook zakt je energieverbruik direct na installatie, zelfs als je het voorschotbedrag niet aanpast. Dat krijg je dan terug bij de jaarafrekening.

Mijn verwachting is ook dat je onder de grens van 500 m3 gasverbruik per jaar gaat komen. Wanneer dat is hangt af van het moment van de jaarafrekening. Dat scheelt bij mij 62 euro per jaar (ander tarief aansluiting), dus in 6 jaar nog eens 372 euro en over de theoretische levensduur is dat 930 euro die ik extra bespaar.

Natuurlijk kan het tegen vallen, maar stel dat je een nieuwe CV ketel moet kopen over 3 jaar. Dan ben je ook zo 2000 euro kwijt en dat zonder enig uitzicht op een terugverdientijd.

Met de Quatt kan je de levensduur van je huidige ketel behoorlijk verlengen, en zelfs als die overlijdt, dan kan je er voor kiezen om full electric te gaan en hooguit even warm water missen terwijl je wacht op de installatie.

Zelf was ik net te laat met een warmtepomp waardoor ik 5 jaar geleden stel op sprong een nieuwe ketel nodig had in de winter. Dus die moet nog wel even mee om de kosten een beetje te rechtvaardigen, maar met 100 m3 aardgas voor douchen is dat prima te doen. De Quatt doet de rest met gemak.

P.S. Laten we voor de grap zeggen dat ik er helemaal naast zit met mijn berekeningen omdat jouw huis zo lek is als een mandje en de terugverdientijd 10 jaar is. Dan heb je dus effectief 10 jaar lang een gratis warmtepomp om mee te stoken. Daarna krijg je geld toe. Moet je eens met een nieuwe CV ketel proberen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door netappie op 20-10-2024 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harv
netappie schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 09:11:
[...]

Laten we zeggen dat je met een gezin van 4 allemaal thuis onder de douche gaat. Dat komt neer op zo'n 50 m3 gas per persoon per jaar. Dus dan blijft er 1000 m3 over om te besparen met een warmtepomp.

1000 m3 aardgas levert 8800 kWh warmte.

Dus als je het heel goed doet met een maximaal haalbare SCOP van 4,9 dan is dat 1796 kWh stroomverbruik (isolatie goed op orde en afgiftesysteem goed ingeregeld).

Omdat dat je al HR++ hebt verwacht ik echt niet minder dan een SCOP van 4,0 , dus pessimistisch gezien is dat 2200 kWh stroomverbruik. Slechter dan dat verwacht ik niet, tenzij er iets heel erg mis is met het dak.

Ga ik uit van een gasprijs van 1,20 euro per m3, dan bespaar je dus jaarlijks 1200 euro aan gas.

Voor elektriciteit neem ik gemakshalve 0,28 euro per kWh (dus ik hou geen rekening met zonnepanelen).
Met een SCOP van 4,0 is dat 2200 kWh, dus 616 euro stroomverbruik.
Met een SCOP van 4,9 is dat 1796 kWh, dus 503 euro stroomverbruik.

Op jaarbasis bespaar je dus tussen de 584 en 697 euro als de gasprijs niet stijgt en de stroomprijs niet daalt en het overschot van je zonnepanelen niet bruikbaar is door salderen.

Komen we op de theoretische winst, zowel pessimistisch als optimistisch:
15 jaar x 503 euro besparing = 7545 euro. Investering 3000, dus netto 4545 euro over de theoretische levensduur. Besparing na investering over afschrijftermijn is 303 euro per jaar.

15 jaar x 697 euro besparing = 10.455 euro. Investering 3000, dus netto 7455 euro over de theoretische levensduur. Besparing na investering over afschrijftermijn is 497 euro per jaar.

Dit houdt nog geen rekening met het feit dat je zeker tot 2027 de energiebelasting nog mag salderen. Dat is 13 cent per kWh van alles wat je over hebt van je zonnepanelen, ook als de energieleverancier hun deel van het salderen compenseert met terugleverkosten.

En op een zonnige koude dag kan de Quatt vaak ook deels op je zonnepanelen draaien, maar dat effect is natuurlijk beperkt over een jaar gezien.

Je zegt dat je het apparaat in 6 jaar terug wilt verdienen, maar ik denk dat dit geen harde eis moet zijn tenzij je het bedrag moet lenen met een hoge rente. Je kan altijd aankloppen bij het warmtefonds en die rekenen niet zo veel.

Maar even de score na 6 jaar:
pessimistisch: investering 3000 euro - ( 503 euro x 6 jaar ) = terugverdiend en 18 euro over.
optimistisch: investering 3000 euro - ( 697 x 6 jaar ) = terugverdiend en 1182 euro over.

Hoe dan ook zakt je energieverbruik direct na installatie, zelfs als je het voorschotbedrag niet aanpast. Dat krijg je dan terug bij de jaarafrekening.

Mijn verwachting is ook dat je onder de grens van 500 m3 gasverbruik per jaar gaat komen. Wanneer dat is hangt af van het moment van de jaarafrekening. Dat scheelt bij mij 62 euro per jaar (ander tarief aansluiting), dus in 6 jaar nog eens 372 euro en over de theoretische levensduur is dat 930 euro die ik extra bespaar.

Natuurlijk kan het tegen vallen, maar stel dat je een nieuwe CV ketel moet kopen over 3 jaar. Dan ben je ook zo 2000 euro kwijt en dat zonder enig uitzicht op een terugverdientijd.

Met de Quatt kan je de levensduur van je huidige ketel behoorlijk verlengen, en zelfs als die overlijdt, dan kan je er voor kiezen om full electric te gaan en hooguit even warm water missen terwijl je wacht op de installatie.

Zelf was ik net te laat met een warmtepomp waardoor ik 5 jaar geleden stel op sprong een nieuwe ketel nodig had in de winter. Dus die moet nog wel even mee om de kosten een beetje te rechtvaardigen, maar met 100 m3 aardgas voor douchen is dat prima te doen. De Quatt doet de rest met gemak.

P.S. Laten we voor de grap zeggen dat ik er helemaal naast zit met mijn berekeningen omdat jouw huis zo lek is als een mandje en de terugverdientijd 10 jaar is. Dan heb je dus effectief 10 jaar lang een gratis warmtepomp om mee te stoken. Daarna krijg je geld toe. Moet je eens met een nieuwe CV ketel proberen ;)
@netappie

Ik vind je wel erg positief.
De cop gaat wel erg snel omlaag bij hogere temperaturen. en/of lagere buitentemperaturen. Ook het geleverde vermogen daalt, waardoor eerder gasverbruik.
Ik zou eerst zoeken in isolatie, kierdichting, andere radiatoren, balanceren.

Maar we weten wel erg weinig van dit huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shoot_me507
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-08 13:35

-'s nachts 16,5 graden

Je verwarmt ongeveer hoe ik vroeger verwarmde met de CV ketel. Lekker koud s’nachts en enkel warm wanneer je thuis bent. Het probleem hiermee is dat alles in je woning koud blijft. Meubels, muren, vloeren, tot aan de WC pot zegmaar.
Om die reden heb je vervolgens een heel hoge temperatuur nodig om het zooitje warm te krijgen wanneer het tijd is om te stoken naar die 19,5 graad, omdat alles in je huis “tegenwerkt” / warmte onttrekt.

Waarschijnlijk (en dat had ik ook) als je de temperatuur stabiel houdt, of een minder agressieve nachtverlaging toepast, kan je prima uit met max 50c door de radiatoren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Zojuist akkoord gegeven op het plaatsingsplan van de Quatt.

Heb diverse offertes, leidingtrajecten, plaatsing en toekomstplanning overwogen. Prijs gaf de doorslag, maar ook heb ik meer vertrouwen in de aansturing van de quatt dan andere warmtepompen ivm mijn 16mm inwendige standleiding naar de vloerverwarming. Quatt verwacht 97% van het gasverbruik voor verwarming te kunnen doen. Dat verwacht ik zelf eigenlijk ook wel.

Route naar FE in de verre toekomst zal een oplossing zijn met e-CV en losse WPB.

Ga het meemaken. Moet nog een andere thermostaat aansluiten en een extra stopcontact regelen en dan mogen ze komen! :)

(2016, 2-onder1-kap, 1150 m3 gasverbruik met 4 personen, vvw op BG.)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
harv schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 10:15:
[...]

@netappie

Ik vind je wel erg positief.
De cop gaat wel erg snel omlaag bij hogere temperaturen. en/of lagere buitentemperaturen. Ook het geleverde vermogen daalt, waardoor eerder gasverbruik.
Ik zou eerst zoeken in isolatie, kierdichting, andere radiatoren, balanceren.

Maar we weten wel erg weinig van dit huis.
Ja, dat zijn dingen die je achteraf nog aan kan pakken als de Quatt het er zwaar mee heeft. Het ene vooral doen, het andere niet laten.

Persoonlijk zou ik naar het dak kijken, maar dat is geen project om dit jaar nog te doen. Het enige dat je dan achteraf nog moet doen is het warmteverlies door Quatt bij laten stellen, zodat die niet te enthousiast aan het werk gaat zodra de thermostaat om een beetje warmte vraagt.

Normaal gesproken moet je met een full electric oplossing echt eerst aan je isolatie werken. Anders zit je in een koud huis of heb je na isoleren een veel te grote (en dure) warmtepomp gekocht. Met een Quatt doet de volgorde er minder toe.

@vanquishsdiv Mijn CV ketel gebruikte ergens tussen de 800 en 850 m3 aardgas per jaar. Dat was wel na isoleren en met de thermostaat op 20 tot 20,5 graden. Isoleren is niet verplicht bij een Quatt, maar wel aan te raden. Met het geld dat je over houdt op de gasrekening zou je door kunnen sparen voor dakisolatie of andere maatregelen.

[ Voor 13% gewijzigd door netappie op 20-10-2024 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erveetwee
netappie schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 10:32:
[...]

Ja, dat zijn dingen die je achteraf nog aan kan pakken als de Quatt het er zwaar mee heeft. Het ene vooral doen, het andere niet laten.

Persoonlijk zou ik naar het dak kijken, maar dat is geen project om dit jaar nog te doen. Het enige dat je dan achteraf nog moet doen is het warmteverlies door Quatt bij laten stellen, zodat die niet te enthousiast aan het werk gaat zodra de thermostaat om een beetje warmte vraagt.

Normaal gesproken moet je met een full electric oplossing echt eerst aan je isolatie werken. Anders zit je in een koud huis of heb je na isoleren een veel te grote (en dure) warmtepomp gekocht. Met een Quatt doet de volgorde er minder toe.

@vanquishsdiv Mijn CV ketel gebruikte ergens tussen de 800 en 850 m3 aardgas per jaar. Dat was wel na isoleren en met de thermostaat op 20 tot 20,5 graden. Isoleren is niet verplicht bij een Quatt, maar wel aan te raden. Met het geld dat je over houdt op de gasrekening zou je door kunnen sparen voor dakisolatie of andere maatregelen.
Ik lees dat bij de huidige temperaturen de ketel al tussen de 38-45 graden afgeeft om het huis warm te houden. Niet opwarmen maar warm houden.

Dat maakt dat ik echt bang ben dat de Quatt heel snel naar 45/50 graden moet om de boel warm te houden, laat staan opwarmen met dientengevolge een heel lage scop.

Maar goed, als hij nu nog stroom over heeft van z’n dak en de aankomende twee jaar gaat isoleren snap ik ook wel de subsidie dit jaar nog meepakken en deze winter nog meer comfort in huis hebben door veel minder koude nachten en ochtenden.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanquishsdiv
netappie schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 09:11:
[...]
[[.....]]]

''' enz.
Dank voor je uitgebreide antwoord. Ook de anderen die pessimistischer waren hartelijk dank. Ik heb even gecheckt wat ik aan gas heb verbruikt in de zomer toen de verwarming uit stond. Ongeveer 0,6m3 per dag. Als ik dat extrapoleer naar een jaar kom ik uit op 219m3 aan sanitair-warmwater en koken.

.
Erveetwee schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 12:01:
[...]

Ik lees dat bij de huidige temperaturen de ketel al tussen de 38-45 graden afgeeft om het huis warm te houden. Niet opwarmen maar warm houden.
''''
Heb vanochtend eens wat vaker naar de waardes gekeken op het schermpje van mijn ketel. Heb het huis verwarmd van 16,5 naar 17,5. Aanvoer tikte kort de 35 aan. Elke 5 minuten slaat de ketel even kort aan (zo'n 1 minuut) om het om temperatuur te houden. De aanvoertemperatuur komt nu niet boven de 28 graden uit en retour 25. (het is 14 graden buiten en de oude Honeywell T4 geeft constant 17,5 aan.

Het vreemde is dat wanneer ik 's ochtends de thermostaat aanpas en de Honeywell T4 van 16,5 naar 17,5 de gemeten waarde ook ineens naar 17,5 springt maar hij wel een signaal geeft aan de ketel om te leveren.

Ook staat mijn aanvoer op 65 graden Celsius, maar doordat ik het max CV vermogen heb beperkt tot 6kW is het huis al warm voordat de ketel de aanvoer van 65 heeft bereikt. Het vreemde is dat de ketel de aanvoer soms automatisch op 85 zet. Die temperatuur bereikt die niet, want de runs zijn kort. Hij houdt het nog steeds warm met 30 graden aanvoer nu op dit moment van schrijven.

Update 13:03: Heb hem een kwartier geleden op 17,0 gezet en nu is het 18,0 in de kamer en slaat hij niet meer aan. Mogelijk geven wij warmte af omdat we in de woonkamer zitten.

Ook vroegen mensen naar mijn huis: jaren 50, 3 verdiepingen, totaal oppervlakte 125m2. Alleen HR++, boven HR+, verouderde dakisolatie (1992). Boven verwarm ik zeer beperkt, alleen in de badkamer staat 1 kleine radiator altijd aan. Op zolder staat de radiator op een kiertje. Beneden verwarm ik altijd volop. Woonkamer: T2 radiator met ventilatoren + convectorput, T2 radiator in de keuken, T2 radiator in de bijkeuken, en een kleine T3 radiator in de hal. Ik twijfel over de hal, dit is een soort buffer. We zijn met totaal twee personen en we werken part-time. Er zijn dus regelmatig ook dagen waarop we hele dagen thuis zijn en de hele dag de thermostaat nu op 17,5 - 18,5 staat.

[ Voor 24% gewijzigd door vanquishsdiv op 20-10-2024 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:36
vanquishsdiv schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 12:27:
[...]

Dank voor je uitgebreide antwoord. Ook de anderen die pessimistischer waren hartelijk dank. Ik heb even gecheckt wat ik aan gas heb verbruikt in de zomer toen de verwarming uit stond. Ongeveer 0,6m3 per dag. Als ik dat extrapoleer naar een jaar kom ik uit op 219m3 aan sanitair-warmwater en koken.

.
[...]
Ik zou dat iets naar boven afronden. In de winter douche je wat warmer doorgaans bijv en/of meer effect van kouder leidingwater, en je gasverbruik zal niet met een Quatt compleet 0 worden.

Neem voor je gemoedsrust bijv 300m3.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17-09 15:30
[b]vanquishsdiv schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 12:27:[/

Het vreemde is dat wanneer ik 's ochtends de thermostaat aanpas en de Honeywell T4 van 16,5 naar 17,5 de gemeten waarde ook ineens naar 16,5 springt maar hij wel een signaal geeft aan de ketel om te leveren.
Dat is een bekend euvel van veel Honeywell thermostaten. Het probleem zit echter alleen in de weergegeven temperatuur op het scherm. Op de achtergrond kloppen de temperaturen waar mee gerekend/geschakeld wordt wel vrij goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
[...]

.
[...]

Heb vanochtend eens wat vaker naar de waardes gekeken op het schermpje van mijn ketel. Heb het huis verwarmd van 16,5 naar 17,5. Aanvoer tikte kort de 35 aan. Elke 5 minuten slaat de ketel even kort aan (zo'n 1 minuut) om het om temperatuur te houden. De aanvoertemperatuur komt nu niet boven de 28 graden uit en retour 25. (het is 14 graden buiten en de oude Honeywell T4 geeft constant 17,5 aan.

Het vreemde is dat wanneer ik 's ochtends de thermostaat aanpas en de Honeywell T4 van 16,5 naar 17,5 de gemeten waarde ook ineens naar 17,5 springt maar hij wel een signaal geeft aan de ketel om te leveren.

Ook staat mijn aanvoer op 65 graden Celsius, maar doordat ik het max CV vermogen heb beperkt tot 6kW is het huis al warm voordat de ketel de aanvoer van 65 heeft bereikt. Het vreemde is dat de ketel de aanvoer soms automatisch op 85 zet. Die temperatuur bereikt die niet, want de runs zijn kort. Hij houdt het nog steeds warm met 30 graden aanvoer nu op dit moment van schrijven.

Update 13:03: Heb hem een kwartier geleden op 17,0 gezet en nu is het 18,0 in de kamer en slaat hij niet meer aan. Mogelijk geven wij warmte af omdat we in de woonkamer zitten.

Ook vroegen mensen naar mijn huis: jaren 50, 3 verdiepingen, totaal oppervlakte 125m2. Alleen HR++, boven HR+, verouderde dakisolatie (1992). Boven verwarm ik zeer beperkt, alleen in de badkamer staat 1 kleine radiator altijd aan. Op zolder staat de radiator op een kiertje. Beneden verwarm ik altijd volop. Woonkamer: T2 radiator met ventilatoren + convectorput, T2 radiator in de keuken, T2 radiator in de bijkeuken, en een kleine T3 radiator in de hal. Ik twijfel over de hal, dit is een soort buffer. We zijn met totaal twee personen en we werken part-time. Er zijn dus regelmatig ook dagen waarop we hele dagen thuis zijn en de hele dag de thermostaat nu op 17,5 - 18,5 staat.
Klinkt goed. Met een wamtepomp ga je echt wel flink besparen en de Quatt kan zijn vermogen keurig kwijt als alle radiatoren een beetje mee doen.

Je kan ook voor relatief weinig geld wat hoger stoken met een warmtepomp, dus als meer comfort in je wensenlijst staat is dat een mooie bonus.

Je woningwaarde zal ook iets stijgen met een warmtepomp een een aantoonbaar lage rekening, maar daar heb je pas wat aan als je het te koop zet.

Ik zie in ieder geval geen beren op de weg zoals enkel glas of een woninginhoud waar de Quatt tekort schiet. Worst case moet de CV ketel mee doen als er ooit nog een elfstedentocht komt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
[...]

.
[...]

Dit geeft een burger moed.
Zeker gezien je parttime werk war constant stoken, en wat andere kleine aanpassingen , en dan klopt het wel conforn @netappie zijn mening.

Ga ervoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-09 07:42
Voor de verwarming wilde ik all-electric gaan. Het viel me op dat veel aanbieders er direct een buffervat bij doen (van ongeveer 1000 euro), dat elke warmtepomp in ene paar minuten gevuld heeft. Bij Quatt hoor ik weinig over buffer vaten. Is dat een all-electric dingetje en heb je bij hybride geen buffervat nodig, of kan quatt zo laag draaien dat het niet nodig is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:36
MeTooPV schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 19:09:
Voor de verwarming wilde ik all-electric gaan. Het viel me op dat veel aanbieders er direct een buffervat bij doen (van ongeveer 1000 euro), dat elke warmtepomp in ene paar minuten gevuld heeft. Bij Quatt hoor ik weinig over buffer vaten. Is dat een all-electric dingetje en heb je bij hybride geen buffervat nodig, of kan quatt zo laag draaien dat het niet nodig is?
Buffervaten zijn handig bij gebrek aan systeeminhoud en/of zonering van alle vertrekken.
Als je reeds een beste oppervlakte hebt aan vloerverwarming kun je het eigenlijk skippen.
En buffervaten vangen de ergernissen op die kunnen ontstaan bij slechte dimensionering, hetgeen minder 'irritante' telefoontjes oplevert bij de installateur.
Je maakt het wat flexibeler dus, maar in wezen niet nodig als het niet echt moet.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Nu online
MeTooPV schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 19:09:
Een buffervat is niks anders dan een installateurs ding, zodat de warmtepomp "perfect" kan draaien op de buffervat zonder dat die zorgen hoeft te maken over de (al dan niet slechte) afgifte. Je zou het als symptoombestrijding kunnen noemen IPV onderliggende probleem aanpakken
Dat heeft in principe niks met hybride / all electric te maken, meer met de kunde van de installateurs.
Quatt kan laag draaien, maar is daar niet perse uniek in
Quatt heeft (correct) ingezien dat is verreweg meeste gevallen een buffervat onnodig is, maar zal het ook zeker te maken hebben met de kosten (buffervat is duur, want ook extra koppelingen & pomp nodig).

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ehbrands
De naam buffervat wordt ook vaak op een verkeerde manier gebruikt. Een buffervat dat alleen maar in serie in je verwarmingssysteem zit wordt inderdaad enkel gebruikt om de inhoud van je systeem te vergroten om de pomp mogelijk rustiger te laten lopen en minder start stops te laten maken. Bij de meeste systemen is de inhoud echter al voldoende.
Wel moet er wellicht wat aandacht worden besteed aan de inregeling.
Iets waar een installateur niet perse veel tijd in wil of kan steken.
In dat geval is zo'n vat dus eigenlijk een extra tonvormige radiator die je onnodig opwarmt in een ruimte waar je nooit bent.
Eenmaal opgewarmd zal het hele systeem door de grotere inhoud wel minder snel afkoelen. De hele boel opwarmen kost dan wel weer meer tijd en energie.

De vaten die bij bv het Quatt FE systeem zitten zijn voorraad vaten voor je sanitair warm water. Dit water wordt opgewarmd door de warmtepomp icm een warmtewisselaar (spiraal) in het vat. Soms nog met elektrische bijverwarming indien nodig of zelfs een dubbele spiraal voor bijverwarming door een zonnecollector

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Een prima huis voor een hybride warmtepomp.
Pas wel je stookgedrag aan: ipv een haas (=cv) ga je verwarmen met een slak.
Ga niet teveel fluctueren in temperatuur: een wp is beter in het vasthouden van een kamertemperatuur dan snel verhogen: dat gaat gas kosten.
Lees TS maar even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
Ehbrands schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:08:
[...]

Dat is een bekend euvel van veel Honeywell thermostaten. Het probleem zit echter alleen in de weergegeven temperatuur op het scherm. Op de achtergrond kloppen de temperaturen waar mee gerekend/geschakeld wordt wel vrij goed.
Ik vind het wel een irritant euvel. Nu twijfel ik om de T6 te retourneren welke nog in de doos zit. Nu heb ik een T4 (niet T4M). Quatt beveelt de T6 aan. Of hebben jullie andere suggesties? De Remeha is relatief goedkoop. Zou het wel fijn vinden een schema in te stellen. Eén graad nachtverlaging moet kunnen hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

vanquishsdiv schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 21:50:
[...]

Ik vind het wel een irritant euvel. Nu twijfel ik om de T6 te retourneren welke nog in de doos zit. Nu heb ik een T4 (niet T4M). Quatt beveelt de T6 aan. Of hebben jullie andere suggesties? De Remeha is relatief goedkoop. Zou het wel fijn vinden een schema in te stellen. Eén graad nachtverlaging moet kunnen hoop ik.
Dit is mijn schema. Donderdag was een zachte nacht dus de Quatt komt er pas om een uur of 6 weer in.

Let op. Dit is omdat wij het ''s ochtend koeler willen dan.''s avonds. En is met alleen radiatoren en Tado.
Anderen vinden dit maar niks en geven de voorkeur aan een meer constante temperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8TkQOZObl1essOsW21dMkMIhmiM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J2Q7JyhQv2H8SMp3AaywtBi7.jpg?f=fotoalbum_large

Let niet op de verschillen in de zaagtand. Dat is een Quatt grafiek dingetje. Verhoging is exact 0,2C/uur.
De iets grotere sprong om 20.00 klopt wel. Toen heb ik handmatig iets verhoogd van 21,6C naar 22C.

Dit omdat de woonkamer iets achterbleef bij de master-ruimte.

[ Voor 9% gewijzigd door Mickel moen op 20-10-2024 22:07 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:50
Mickel moen schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 21:59:

Let niet op de verschillen in de zaagtand. Dat is een Quatt grafiek dingetje.
Is dat zo? Ik zie in de JSON ook regelmatig dat de kamertemperatuur setpoint niet meteen verandert als de Tado zijn setpoint verandert. Moet nog eens goed kijken wat er nu echt gebeurt, maar dan moet het wel eerst iets kouder worden.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:35
Mickel moen schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 21:59:
[...]

Dit is mijn schema. Donderdag was een zachte nacht dus de Quatt komt er pas om een uur of 6 weer in.

Let op. Dit is omdat wij het ''s ochtend koeler willen dan.''s avonds. En is met alleen radiatoren en Tado.
Anderen vinden dit maar niks en geven de voorkeur aan een meer constante temperatuur.

[Afbeelding]

Let niet op de verschillen in de zaagtand. Dat is een Quatt grafiek dingetje. Verhoging is exact 0,2C/uur.
De iets grotere sprong om 20.00 klopt wel. Toen heb ik handmatig iets verhoogd van 21,6C naar 22C.

Dit omdat de woonkamer iets achterbleef bij de master-ruimte.
Je hebt wel een flink warmteverlies in de nacht. Met 14 graden buiten hoeft de temperatuur binnen niet zo hard te zakken. Valt er nog extra te isoleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:43
raven22 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 07:38:
[...]

Je hebt wel een flink warmteverlies in de nacht. Met 14 graden buiten hoeft de temperatuur binnen niet zo hard te zakken. Valt er nog extra te isoleren?
En donderdag was het ook vrij warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

s020506 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 06:47:
[...]

Is dat zo? Ik zie in de JSON ook regelmatig dat de kamertemperatuur setpoint niet meteen verandert als de Tado zijn setpoint verandert. Moet nog eens goed kijken wat er nu echt gebeurt, maar dan moet het wel eerst iets kouder worden.
Dat zou inderdaad wel eens kunnen. Blijft het wel een Quatt dingetje. Verklaring heb ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

raven22 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 07:38:
[...]

Er is eigenlijk niet meer extra te isoleren.

Ik heb met opzet onze woonkeuken de master-ruimte gemaakt. Om meerdere redenen, maar vooral ook omdat deze ruimte relatief veel gebruikt wordt en een relatief groot warmteverlies heeft. Dit omdat het een gedeeltelijke uitbouw is met veel glas en een platdak. Vorig jaar heb ik het glas nog vervangen door HR++. Verder isoleren is niet mogelijk, zonder grote bouwkundige ingrepen.

Deze opzet heeft als grote voordeel, dat de Quatt schakelt op dit warmteverlies en dat daarmee de overige ruimtes zoals de woonkamer met een minder groot warmteverlies makkelijk kunnen meeliften.

Heb ik een probleem. In het geheel niet. Uitermate tevreden over de Quatt in samenwerking met Tado.

Bijgaand de resultaten van oktober. En energiebesparing is leuk, maar primair gaat het om comfort. Nu wij meer verwarmen binnen de schil en minder per ruimte is het comfort echt toegenomen. En dat op een veel lagere watertemperatuur en lager energieverbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sUwpJ7yQ__e-XfzC69nBZh7e7JY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zQaDDCsV8d2JqdEp207twJhq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Zo'n 2 uur later dan gepland nog steeds geen installateurs gezien. Dit valt toch wel tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vetifuro
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-09 08:45
Op vrijdag 1 november wordt bij mij een Quatt Hybrid Duo geplaatst, maar ik ben me nu aan het oriënteren op het overstappen/verlengen van mijn energiecontract.

Huidige situatie (gegevens jaarrekening 2023):
Stroom dal:1560 kWh
Stroom normaal:979 kWh
Teruglevering dal:860 kWh
Teruglevering normaal:1980 kWh
Gas:1708 m3

Ik ben erg zoekende naar wat voor gegevens ik zou moeten invullen t.b.v. een nieuw contract. Mijn gasverbruik gaat natuurlijk aanzienlijk dalen, maar het energieverbruik zal stijgen. Is het verstandig om het terugleveren niet in de berekeningen mee te nemen?

Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
Vetifuro schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:46:
Op vrijdag 1 november wordt bij mij een Quatt Hybrid Duo geplaatst, maar ik ben me nu aan het oriënteren op het overstappen/verlengen van mijn energiecontract.

Ik ben erg zoekende naar wat voor gegevens ik zou moeten invullen t.b.v. een nieuw contract. Mijn gasverbruik gaat natuurlijk aanzienlijk dalen, maar het energieverbruik zal stijgen. Is het verstandig om het terugleveren niet in de berekeningen mee te nemen?
Wel mee nemen in je afweging. Er zijn grote verschillen in prijs. Ik denk niet dat de Quatt heel veel van je teruglevering af schaaft. Daarvoor heb je toch echt een thuisaccu nodig.

Deze viel mij heel erg op in positieve zin: https://www.innovaenergie.nl/zonzeker/

Je kan hier meer aanbieders vergelijken op terugleverkosten:
https://www.energievergel...gleverkosten-zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erveetwee
Vetifuro schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:46:

Gewoon bij 1 of 2 energievergelijkers (gaslicht.com bijvoorbeeld) je verwachte nieuwe verbruik en teruglevering invullen inclusief je geschatte lagere gas verbruik. Dan krijg je vanzelf wel een rijtje aanbieders.

Teruglevering gaat door je warmtepomp niet heel veel minder worden. Je wekt met name op in de warme maanden (mei-september) en verbruikt met name in de andere koudere maanden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:51
VindiGoosh schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:07:
Zo'n 2 uur later dan gepland nog steeds geen installateurs gezien. Dit valt toch wel tegen.
Monteurs zijn aangehouden, hadden springstof in de auto.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Gerardwaz schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 11:13:
[...]

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylanf97
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07:01
Zijn ze wel al terecht inmiddels? Volgende week dinsdag staat installatie bij ons op de planning, wel handig om te weten hoe ze dat aanvliegen.

https://dylight3dprints.etsy.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroennl
  • Laatst online: 07:30
Dylanf97 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:26:
[...]

Zijn ze wel al terecht inmiddels? Volgende week dinsdag staat installatie bij ons op de planning, wel handig om te weten hoe ze dat aanvliegen.
Hier stonden ze vanochtend om 8.30 netjes voor de deur. Twee vriendelijke mannen uit Slowakije. Op dit moment zjin ze nog bezig met het leidingwerk naar binnen brengen en het werk bij de ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Gerardwaz schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 11:13:
[...]

logisch, want hoe willen ze anders dat gat in je muur maken? :? :9

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VindiGoosh
Dylanf97 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:26:
[...]

Ze waren er ongeveer om 10:45 uiteindelijk. Heb nog even meegeholpen met het e.e.a., ook voor een praatje en om een beetje te proeven wat voor een soort werklui het zijn, maar dat zit zoals in dit topic vaker is gezegd wel goed. Ook de installateurs hier komen uit Slowakije. Werken allemaal voor hetzelfde bedrijf dat kennelijk zaken doet met / in dienst van Quatt.

Reden van te laat komen is dat ze kennelijk vannacht om 02:00 pas vanuit Slowakije hier zijn aangekomen. Valt wat voor te zeggen, alhoewel dit linksom of rechtsom wel gecommuniceerd had kunnen worden vanuit Quatt. Quatt zelf schiet hierin wel tekort. Ik heb bijvoorbeeld om 10:00 gebeld hoe of wat, zou snel teruggebeld worden werd me gezegd, maar niets meer gehoord.

Achja, het is wat het is. Zolang het werk maar goed en netjes wordt gedaan, en dat wordt het zeker. :)

[ Voor 4% gewijzigd door VindiGoosh op 21-10-2024 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
MacD007 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:14:
[...]

logisch, want hoe willen ze anders dat gat in je muur maken? :? :9
Ongeveer 3 weken geleden op een put wat airco-beunhazen het leidingwerk voor de buitenunit zien leggen. Daar hebben ze gewoon (min of meer) in een cirkel wat gaten geboord, om daar vervolgens met een Kango op te gaan. 8)7

Hadden waarschijnlijk hun zooi niet voor mekaar (hoop ik).

[ Voor 6% gewijzigd door VindiGoosh op 21-10-2024 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-09 09:26
Ik lees hier steeds dat voor het optimaal functioneren van de Quatt er steeds 3 radiatoren open moeten staan. Ik heb beneden vloerverwarming en boven radiatoren. De pomp van de vloerverwarming stuur ik na aan met een slimme stekker en een automatisering in HASS (met behulp van de Tado V3+). Wat zou ik moeten veranderen nadat de Quatt is geplaatst (14-11) ? Boven continu 3 radiatoren open is eigenlijk geen optie, we houden van koele slaapkamers. Radiatoren zijn overigens allemaal voorzien van Tado thermostaatkranen.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
wpeterw schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:05:
Ik lees hier steeds dat voor het optimaal functioneren van de Quatt er steeds 3 radiatoren open moeten staan. Ik heb beneden vloerverwarming en boven radiatoren. De pomp van de vloerverwarming stuur ik na aan met een slimme stekker en een automatisering in HASS (met behulp van de Tado V3+). Wat zou ik moeten veranderen nadat de Quatt is geplaatst (14-11) ? Boven continu 3 radiatoren open is eigenlijk geen optie, we houden van koele slaapkamers. Radiatoren zijn overigens allemaal voorzien van Tado thermostaatkranen.
VVW verdeler vervangen voor een pomploze en deze ten alle tijden open laten staan.
Hoeveel zones en m2 heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Ik heb zelf een aantal kleinere radiatoren (badkamer, hal, kleintje in woonkamer) permanent open. Verder vloerverwarming in de keuken / deel hal welke met een thermostaat aan/uit gaat, maar in principe altijd open.
Alle andere radiatoren hebben Tado thermostaatkranen waarbij enkel de woonkamer of één ruimte op de voorzolder om warmte kan vragen, dit zodat de kinderkamers niet te ver afkoelen. Het idee hierbij is dat de woonkamer dus de Quatt aan kan zetten waarna vloerverwarming / boven(kantoor, slaapkamers, zolderkamers) mee kan liften tot hun maximale temperatuur, of dat de voorzolder dit kan doen en al het andere wat open staat mee kan liften.

Plan is om de verdeler van de vloerverwarming uiteindelijk nog te vervangen voor een model zonder pomp, maar dat lijkt me pas handig zodra de CV weg is? Hier komt volgend jaar ook nog een groep bij zodat de hele hal op de vloerverwarming aangesloten is.

[ Voor 20% gewijzigd door wesleytjuh op 21-10-2024 16:19 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-09 09:26
VVW verdeler vervangen voor een pomploze en deze ten alle tijden open laten staan.
Hoeveel zones en m2 heb je?
Ik tel 5 slangen die naar de verdeler gaan, dat betekent 5 zones ? De vvw ligt alleen beneden, ik denk zo'n 100m2.
Als ik er een pomploze verdeler op laat zetten moet de aanvoer van de cv ook omlaag neem ik aan ?

PV Output

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erveetwee
Kan iemand mij helpen met begrijpen hoe 't zat met ingesteld warmteverlies.
Quatt heeft dit bij mij ingesteld op 9,6 kWh.
Wat is het effect van een warmteverlies wat lager of hoger wordt ingesteld door Quatt?

Ik heb m'n Quatt (duo) sinds 1/2/24 en daarom met de Quatt nog maar een paar echt wat koudere dagen meegemaakt. Ik hou braaf het warmteverlies sheetje bij en de stooklijn komt nu rond de 6,5 kWh uit. (bij -10)

Wat gebeurt er als Quatt het warmteverlies bijvoorbeeld op 7 of 8 kWh zou zetten voor mij i.p.v. de huidige 9,6?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Nu online
Erveetwee schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:33:
Kan iemand mij helpen met begrijpen hoe 't zat met ingesteld warmteverlies.
Quatt heeft dit bij mij ingesteld op 9,6 kWh.
Wat is het effect van een warmteverlies wat lager of hoger wordt ingesteld door Quatt?

Ik heb m'n Quatt (duo) sinds 1/2/24 en daarom met de Quatt nog maar een paar echt wat koudere dagen meegemaakt. Ik hou braaf het warmteverlies sheetje bij en de stooklijn komt nu rond de 6,5 kWh uit. (bij -10)

Wat gebeurt er als Quatt het warmteverlies bijvoorbeeld op 7 of 8 kWh zou zetten voor mij i.p.v. de huidige 9,6?
(in theorie) bij lager warmteverlies zou de Quatt minder snel moeten optoeren en de CV minder snel bij moeten schakelen (tenzij je thermostaat 2 graden omhoog gooit uiteraard).

de 'stooklijn' van quatt is kort gezegd en rechte lijn tussen je 9.6 kW bij -10 graden en 0 kW bij 16 graden. hoe lager deze stooklijn hoe minder hard de quatt denkt te moeten gaan werken.

[ Voor 10% gewijzigd door Toby-Wan op 21-10-2024 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Waar kun je deze informatie vinden? Dit is mij dan weer niet verteld tijdens de installatie. Ben ook wel benieuwd hoe ze dit ingeschat hebben, ons huis is uit de jaren 70 en kan hier en dar nog beter wat betreft de isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Nu online
wpeterw schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:05:
naast was @bbbrumbrum zegt, als je zorgt dat je automatisering de vvw nooit volledig afsluit dan is de 3 radiatoren niet per se nodig in mijn optiek.

de "3 radiatoren" is in mijn optiek een verkeerde specificatie vanuit Quatt, want het moet gaan om de minimale warmteafgifte (1 grote T33 radiator heeft een grotere afgifte dan 3 WC/badkamer radiatoren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Nu online
wesleytjuh schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:42:
Waar kun je deze informatie vinden? Dit is mij dan weer niet verteld tijdens de installatie. Ben ook wel benieuwd hoe ze dit ingeschat hebben, ons huis is uit de jaren 70 en kan hier en dar nog beter wat betreft de isolatie.
zou in technisch rapport vanuit Quatt moeten staan. Wordt naar alle waarschijnlijkheid gebaseerd op je historisch gasverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erveetwee
Toby-Wan schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:38:
[...]

(in theorie) bij lager warmteverlies zou de Quatt minder snel moeten optoeren en de CV minder snel bij moeten schakelen (tenzij je thermostaat 2 graden omhoog gooit uiteraard).

de 'stooklijn' van quatt is kort gezegd en rechte lijn tussen je 9.6 kW bij -10 graden en 0 kW bij 16 graden. hoe lager deze stooklijn hoe minder hard de quatt denkt te moeten gaan werken.
Dankjewel, helder!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• netappie
Toby-Wan schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:44:
[...]

naast was @bbbrumbrum zegt, als je zorgt dat je automatisering de vvw nooit volledig afsluit dan is de 3 radiatoren niet per se nodig in mijn optiek.

de "3 radiatoren" is in mijn optiek een verkeerde specificatie vanuit Quatt, want het moet gaan om de minimale warmteafgifte (1 grote T33 radiator heeft een grotere afgifte dan 3 WC/badkamer radiatoren)
Het gaat ook om de doorstroming. De Quatt probeert 800 liter per uur door het CV systeem te duwen.

@wpeterw Check even wat de diameter van de buizen van/naar de vloerverwarming is. Als dat bijvoorbeeld een 15 of 16 mm is, dan kan het behoorlijk lastig worden voor de circulatiepomp van de Quatt.

Het voordeel van een mengverdeler is dat die een lage flow met hogere temperatuur bij kan mengen naar een hoge flow met een lage temperatuur om die 100 m2 te voorzien.

Als je een open verdeler wilt, dan moet je ook zeker zijn dat je afgifte voldoende is. Met 100 m2 kan het werken, maar niet als het bijvoorbeeld als bijverwarming is gelegd met een enorme hartafstand en een halve meter van elke muur vrij gehouden ivm meubels.

Dan loop je kans dat de CiC op een gegeven moment bij extreem koud weer toch hogere temperaturen kiest waar je vloer helemaal niet op berekend is.

Overigens is open niet persé vol open. Je kan die slaapkamer radiatoren best mee laten doen op een doorstroming waarbij de kamers toch fris blijven, maar voorkomt dat je vloerverwarming al het werk moet doen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• VindiGoosh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SqWWLbOaJRBt_D7VMwD6cg-HyWM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y6Zrcp9zS1HAqmoV1wVdmV45.jpg?f=fotoalbum_large

Hier hangt alles inmiddels ook *O*

Afwatering binnenkort even netjes wegwerken en op de hemelwater afvoer aansluiten.

Wat me wel opviel is dat 1 van de 2 Quatts een fluitend geluid maakt. Volgens mij is dat vaker voorbij gekomen in dit topic bij de Duo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Ff een algemene vraag trouwens:

Hoe komt het dat als ik via google iets zoek en op tweakers uitkom, ik nóóit op de juiste pagina in het topic uit kom? Zowel op mijn telefoon (apple) als op mijn PC (Windows) niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
VindiGoosh schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:41:
[Afbeelding]

Hier hangt alles inmiddels ook *O*

Afwatering binnenkort even netjes wegwerken en op de hemelwater afvoer aansluiten.

Wat me wel opviel is dat 1 van de 2 Quatts een fluitend geluid maakt. Volgens mij is dat vaker voorbij gekomen in dit topic bij de Duo.
Een long shot: zet alle radiatoren eens open. Even uitsluiten dat het een waterzijdig probleem is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SBL

SBL

Toby-Wan schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:38:
[...]

@Erveetwee Je hebt nog geen koude dagen gehad.
Warmteverlies berekenen lukt pas op koude dag zonder zon.

Als Quatt ziet dat de kamertemperatuur(thermostaat) anders reageert dan verwacht, dan past hij stookgedrag aan. Dus warmteverlies te hoog ingesteld = te hard starten.
Bij mij startte hij te traag: zon zakt weg, kamertemp daalt, Quatt reageert laat obv T6, en dan ook langzaam door te laag warmteverlies. Is omhoog bijgesteld en gaat nu beter.
Wat voor gasverbruik heb je opgegeven aan Quatt? (daar is het waarschijnlijk op gebaseerd)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 00:07
VindiGoosh schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:59:
Ff een algemene vraag trouwens:

Hoe komt het dat als ik via google iets zoek en op tweakers uitkom, ik nóóit op de juiste pagina in het topic uit kom? Zowel op mijn telefoon (apple) als op mijn PC (Windows) niet.
Omdat Google zoekt op interne index die via een robot af en toe wordt bijgewerkt maar dus altijd verouderd is. En omdat het pagina nummer met elke post verandert.

Isse zimpel…. :)

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
netappie schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:01:
[...]

Een long shot: zet alle radiatoren eens open. Even uitsluiten dat het een waterzijdig probleem is.
Geen verschil helaas. Het is geen ramp, maar wel iets wat (op termijn) opgelost moet worden.
Stefannn schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:04:
[...]

Omdat Google zoekt op interne index die via een robot af en toe wordt bijgewerkt maar dus altijd verouderd is. En omdat het pagina nummer met elke post verandert.

Isse zimpel…. :)
Ahh oke vandaar! Bedankt voor de uitleg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
VindiGoosh schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:11:
[...]

Geen verschil helaas. Het is geen ramp, maar wel iets wat (op termijn) opgelost moet worden.
Je kan nog even kijken of ontluchten helpt. Van onder naar boven werken en daarna wel CV leidingen bijvullen.

Maar ik vermoed dat je hetzelfde probleem hebt als anderen hier. Aanmelden en aangeven dat dit niet acceptabel is qua overlast voor de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
netappie schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:19:
[...]

Je kan nog even kijken of ontluchten helpt. Van onder naar boven werken en daarna wel CV leidingen bijvullen.

Maar ik vermoed dat je hetzelfde probleem hebt als anderen hier. Aanmelden en aangeven dat dit niet acceptabel is qua overlast voor de buren.
Ik zal dat morgen nog eens doen. CV systeem is alleen niet (helemaal) leeg geweest. Heb er 2 kleppen zitten.

Ik heb in ieder geval een ticket aangemaakt en zal het de komende tijd even aankijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
VindiGoosh schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:22:
[...]

Ik zal dat morgen nog eens doen. CV systeem is alleen niet (helemaal) leeg geweest. Heb er 2 kleppen zitten.

Ik heb in ieder geval een ticket aangemaakt en zal het de komende tijd even aankijken.
Naar mijn mening moeten ze die ene unit gewoon direct vervangen en lekker op kantoor uitzoeken wat er mis is. Ze plaatsen naar eigen zeggen 1000 units per maand, dus voorraad moet geen probleem zijn.

Morgen achteraan bellen als je nog geen antwoord hebt en misschien even verenigen met degenen die de belofte hadden gekregen dat dit voor het stookseizoen zou worden opgelost.

Ik ben een grote fan van Quatt, maar dit is zo'n ding dat vrij eenvoudig voor de klant kan worden opgelost door de problematische unit om te ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
netappie schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:27:
[...]

Naar mijn mening moeten ze die ene unit gewoon direct vervangen en lekker op kantoor uitzoeken wat er mis is. Ze plaatsen naar eigen zeggen 1000 units per maand, dus voorraad moet geen probleem zijn.

Morgen achteraan bellen als je nog geen antwoord hebt en misschien even verenigen met degenen die de belofte hadden gekregen dat dit voor het stookseizoen zou worden opgelost.

Ik ben een grote fan van Quatt, maar dit is zo'n ding dat vrij eenvoudig voor de klant kan worden opgelost door de problematische unit om te ruilen.
Bedankt voor het delen van je gedachten hierover en ja ik ben het er helemaal mee eens.

Ik ga het even afwachten en doe hier wel ff een update als er wat te melden is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Het lijkt overigens echt in de ventilator te zitten. De piep verandert van toon naar gelang van de snelheid van de fan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:40
wesleytjuh schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:42:
Quatt schat dat in op basis van de intake en de gegevens die jij hebt verstrekt. Normaal hoeft dit ook geen onderdeel te zijn van de informatie die wordt gegeven door Quatt, omdat het best (te) technisch is voor een gemiddelde gebruiker.

Helaas zijn wij geen gemiddelde gebruikers......

Lees in ieder geval de eerste post van het forum even goed door, daar vind je mogelijk antwoord op je (ongestelde) vragen. Hier staat ook warmteverlies beschreven.

MacD007 in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

En als je zelf een warmteberekening wilt maken dan kan je dat met onderstaande sheet doen.

https://docs.google.com/s...w6-LNcPY/edit?usp=sharing

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erveetwee
VindiGoosh schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:39:
Het lijkt overigens echt in de ventilator te zitten. De piep verandert van toon naar gelang van de snelheid van de fan.
WD40 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:12
VindiGoosh schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:39:
[...]

Bedankt voor het delen van je gedachten hierover en ja ik ben het er helemaal mee eens.

Ik ga het even afwachten en doe hier wel ff een update als er wat te melden is
Volgens mij is het een trafo. Maargoed, half november software update toch?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erveetwee
SBL schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:02:
[...]

@Erveetwee Je hebt nog geen koude dagen gehad.
Warmteverlies berekenen lukt pas op koude dag zonder zon.

Wat voor gasverbruik heb je opgegeven aan Quatt? (daar is het waarschijnlijk op gebaseerd)
Wat is koud? We hebben begin februari wel paar dagen rond het nulpunt gehad. Maar geen echte vorstdagen als je dat bedoeld. En een tweede vraag; moet ik dan straks dan niet naar het gemiddelde kijken in m’n sheet maar me meer richten op wat het warmteverlies is op die koude dagen zonder zon?

Historisch gasverbruik inschatten was lastig.
Ooit 3200m3. Maar afgelopen jaren fors minder doordat we best veel met een houtkachel stookten (10-12 kuub haardhout per seizoen).

En afgelopen jaar nog minder gas (en hout) doordat we heel veel aan isoleren hebben gedaan.

Laatste jaren (voor ons grote isolatieproject) slingerde gasverbruik ex tapwater tussen de 900 en 1300m3. Daarbij nog eens gemiddeld 11 kuub (losgestort) haardhout.
Ik reken voor 1 kuub losgestort haardhout een warmteafgifte gelijk aan 120m3 gas.

Bij elkaar gemiddeld 2420m3. Daar verwachten we dat het isoleren nog eens 30% vanaf haalt. Maakt teruggerekend rond de 1700m3 gas voor verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Dersan schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:29:
[...]

Volgens mij is het een trafo. Maargoed, half november software update toch?!
Als dat het is en zo wordt opgelost: helemaal goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:51
Erveetwee schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:34:
[...]

Wat is koud? We hebben begin februari wel paar dagen rond het nulpunt gehad. Maar geen echte vorstdagen als je dat bedoeld. En een tweede vraag; moet ik dan straks dan niet naar het gemiddelde kijken in m’n sheet maar me meer richten op wat het warmteverlies is op die koude dagen zonder zon?

Historisch gasverbruik inschatten was lastig.
Ooit 3200m3. Maar afgelopen jaren fors minder doordat we best veel met een houtkachel stookten (10-12 kuub haardhout per seizoen).

En afgelopen jaar nog minder gas (en hout) doordat we heel veel aan isoleren hebben gedaan.

Laatste jaren (voor ons grote isolatieproject) slingerde gasverbruik ex tapwater tussen de 900 en 1300m3. Daarbij nog eens gemiddeld 11 kuub (losgestort) haardhout.
Ik reken voor 1 kuub losgestort haardhout een warmteafgifte gelijk aan 120m3 gas.

Bij elkaar gemiddeld 2420m3. Daar verwachten we dat het isoleren nog eens 30% vanaf haalt. Maakt teruggerekend rond de 1700m3 gas voor verwarmen.
Ik schat in dat je met 11 kuub hout vrijwel dagelijks hout stookt, dan wordt het lastig om een stooklijn vast te stellen. Ik zou een koude maand alleen met de Quatt gaan verwarmen en dan eens kijken wat er gebeurt. Ik weet bijna zeker dat je met een ingesteld warmteverlies van 6.5 kw de boel niet warm krijgt.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroennl
Het heeft even geduurd om 8.30 en om 17.45 zat het erop voor de heren, allemaal wat langer geduurd dan gepland. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DyNGpgb665g50ZNjZkx2po-uK_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v24tv3Xxg06Huk5qsGEwPVt4.jpg?f=fotoalbum_large

Let niet op de kabel wirwar, dat moet ik nog oplossen. Om het te begrijpen, hoe werkt die aansluiting nu tussen de CV en WP, alles lijkt kriskras verbonden maar dat zal aan mijn onkunde liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erveetwee
Gerardwaz schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:12:
[...]

Ik schat in dat je met 11 kuub hout vrijwel dagelijks hout stookt, dan wordt het lastig om een stooklijn vast te stellen. Ik zou een koude maand alleen met de Quatt gaan verwarmen en dan eens kijken wat er gebeurt. Ik weet bijna zeker dat je met een ingesteld warmteverlies van 6.5 kw de boel niet warm krijgt.
Goed dat je 't benoemd. Dat deden we inderdaad en was voor ons een reden om naar een warmtepomp te willen, comfortabel warm zonder het milieu te belasten met dagelijks hout stoken.

Sinds we de warmtepomp hebben is de haard niet of nauwelijks meer aan geweest.
Stooklijn data is uitsluitend van dagen dat we geen haard hebben aangehad.
Voor de duidelijkheid, Quatt staat nu ingesteld op 9,6 en mijn stooklijndata laat dus sinds 1/2/24 6,5 zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ehbrands
Jeroennl schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:28:
Het heeft even geduurd om 8.30 en om 17.45 zat het erop voor de heren, allemaal wat langer geduurd dan gepland. [Afbeelding]

Let niet op de kabel wirwar, dat moet ik nog oplossen. Om het te begrijpen, hoe werkt die aansluiting nu tussen de CV en WP, alles lijkt kriskras verbonden maar dat zal aan mijn onkunde liggen.
Als de monteurs deze wirwar zo hebben achtergelaten valt dat wel een beetje tegen. Bij mij, en anderen hier op het forum is alles netjes opgebonden en zelfs in pvc pijp gelegd. Het is niet zo'n heisa om het zelf te doen, maar toch. Waterzijdig ziet er in ieder geval netjes uit.
Wat betreft de aansturing:
De oude aansluiting van je thermostaat naar de ketel gaat nu naar de C.I.C unit. Van hieruit gaat nu een kabel naar je ketel. En een stuurkabel naar de Quatt.
Als je thermostaat nu een warmtevraag genereerd gaat de c.i.c kijken naar parameters als watertemperatuur bij de Quatt, buitentemperatuur en hoe groot de warmtevraag is. Dit alles bepaald hoeveel de Quatt gaat leveren en of de ketel eventueel moet bijspringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 21:23
Semi offtopic, maar toch niet helemaal.

Interessant bericht over een idee over stroomtarief wijzigingen.
https://www.nu.nl/klimaat...houden-goedkoper-uit.html.

Vooral de stukjes:
Netbeheerders willen huishoudens daarom aanmoedigen om vooral 's middags of 's nachts stroom te verbruiken, in plaats van tijdens de avondpiek.

Maar juist die huishoudens kunnen ook veel geld besparen door hun auto's en warmtepompen zo in te stellen dat ze de spits op het stroomnet mijden.

Doen bij mij de wenkbrauwen fronsen, dus kom maar op met een dymanische warmtepomp die draait wanneer de stroom goedkoop is, je niet thuis bent, maar waardoor je 's avonds in een koud huis zit. Zijn zij nu zo dom of...

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroennl
Ehbrands schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:46:
[...]

Als de monteurs deze wirwar zo hebben achtergelaten valt dat wel een beetje tegen. Bij mij, en anderen hier op het forum is alles netjes opgebonden en zelfs in pvc pijp gelegd. Het is niet zo'n heisa om het zelf te doen, maar toch. Waterzijdig ziet er in ieder geval netjes uit.
Wat betreft de aansturing:
De oude aansluiting van je thermostaat naar de ketel gaat nu naar de C.I.C unit. Van hieruit gaat nu een kabel naar je ketel. En een stuurkabel naar de Quatt.
Als je thermostaat nu een warmtevraag genereerd gaat de c.i.c kijken naar parameters als watertemperatuur bij de Quatt, buitentemperatuur en hoe groot de warmtevraag is. Dit alles bepaald hoeveel de Quatt gaat leveren en of de ketel eventueel moet bijspringen.
Kabel wirwar heb ik zelf gecreëerd, heb voor nu nog een stekkerblok liggen voor de CIC en Thermostaat. Die hadden ze op de grond gelegd en alles netjes opgebonden, dat vond ik met een wasmachine en cv niet zo handig😅. Vandaar alleen los nu en in de 'lucht'. Mooi dat ze het waterzijdig wel allemaal goed hebben gedaan, vond vooral dat apart uitzien🫣.
Pagina: 1 ... 116 ... 279 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.